Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 79.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Ijtimoiy pedagogikada jamiyatning zamonaviy rivojining zaruriy shartlari

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ” YO‘NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“Ijtimoiy pedagogika” fanidan
“ Ijtimoiy pedagogikada jamiyatning zamonaviy rivojining zaruriy shartlari”
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   IJTIMOIY   PEDAGOGIKANING   JAMIYAT   RIVOJIDAGI
O‘RNI
1.1.   Ijtimoiy pedagogikaning predmeti va obyekti……………………………… 5
1.2.   Jamiyatning   ijtimoiy
tuzilmasi………………………………………………. 12
1.3.   Ijtimoiy   pedagogikaning   jamiyat   taraqqiyotidagi
roli ……………………….. 15
II-BOB.   IJTIMOIY   PEDAGOGIKANING   ZAMONAVIY
RIVOJLANISH SHARTLARI
2.1.  Pedagogik sotsiologiyaning ahamiyati ……………………………………… 18
2.2.   Ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy
tamoyillari… …………………………. 22
2.3.   Ijtimoiy pedagogikaning amaliyotdagi roli…………………………………. 25
XULOSA……………………………………………………………………….. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 29
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .  Zamonaviy jamiyatda ijtimoiy pedagogikaning roli
va   ahamiyati   tobora   ortmoqda.   Hozirgi   kunda   ta’lim   tizimining   samaradorligi,
shaxsning   ijtimoiylashuvi   va   jamiyatga   moslashuvi   juda   muhim   ahamiyatga   ega.
Ijtimoiy   pedagogika,   asosan,   shaxsning   o‘zini   jamiyatda   muvaffaqiyatli   izlashiga
va   o‘zligini   anglashiga   yordam   beradi,   shuningdek,   jamiyatning   ijtimoiy
ehtiyojlariga   javob   beradi.   O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim   tizimidagi   islohotlar
ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy   shartlarini   yaratdi,   bu   esa   ijtimoiy,   iqtisodiy
va   madaniy   o‘zgarishlarga   mos   ravishda   shaxsning   rivojlanishiga   olib   kelmoqda.
Shuningdek,   ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy   rivojlanishiga   bo‘lgan   ehtiyoj,
davlatning   ta’lim   va   tarbiya   sohasida   amalga   oshirayotgan   islohotlari   bilan   ham
bog‘liqdir.   Ijtimoiy   pedagogikaning   yuksalishi,   millatning   kelajagi   uchun
tayyorlanayotgan   yosh   avlodning   ma’naviy-axloqiy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Jamiyatning   zamonaviy   rivojlanish   shartlari   o‘zgarib
borayotganini   inobatga   olgan   holda,   ijtimoiy   pedagogikaning   jamiyat   rivojiga
ta’sirini   o‘rganish   zarurati   kundan-kunga   ortib   bormoqda.   Shaxsning
ijtimoiylashuvi,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishi,   muammolarga   qarshi   kurashish   va
umuman,   jamiyatdagi   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   ijtimoiy   pedagogika   juda
muhim   omil   bo‘lib   qoladi.   Shu   sababli,   ushbu   mavzu   hozirgi   ta’lim   tizimining
ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilab,   jamiyatni   rivojlantirishda   kerakli   nazariy   va
amaliy bilimlarni taqdim etadi.
Ijtimoiy   pedagogikaning   dolzarbligi,   avvalo,   yoshlar   o‘rtasida   ijtimoiy
muammolarni   hal   etish,   ularga   to‘g‘ri   tarbiya   berish   va   ularni   jamiyatga
moslashtirishga   qaratilgan.   Bu   o‘zgarishlar,   jamiyatda   kuzatilayotgan   yangi
ijtimoiy va iqtisodiy sharoitlar bilan uyg‘unlashgan holda, ijtimoiy pedagogikaning
zamonaviy metodlarini ishlab chiqish va amaliyotda qo‘llashni talab etadi. Bundan
tashqari,   o‘qituvchilar   va   tarbiyachilarni   yangi   metodikalar   bilan   ta’minlash,
3 ijtimoiy   pedagogikaning   samarali   amaliyotini   qo‘llash,   milliy   va   xalqaro
tajribalarni   o‘rganish   jamiyatda   yangi   pedagogik   yondashuvlarni   yaratish
imkoniyatini   beradi.   Shuning   uchun,   jamiyatning   zamonaviy   rivojlanish   shartlari
asosida   ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy   yondashuvlarini   o‘rganish   zarurati
hayotiy ahamiyatga ega.
Kurs ishining  maqsadi.  Ijtimoiy pedagogikaning jamiyat rivojidagi o‘rni va
zaruriy   shartlarini   tahlil   qilish,   zamonaviy   shartlarga   mos   pedagogik
yondashuvlarni   aniqlash   va   amaliyotda   qo‘llanilishini   o‘rganishdan   iboratdir.
Ushbu   ishda   jamiyatning   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   o‘zgarishlari   kontekstida
shaxsning   ijtimoiylashuvi   va   tarbiyasi   jarayonining   ahamiyati,   ijtimoiy
pedagogikaning   ta’lim   tizimida   o‘rni   va   uning   samaradorligini   oshirish   yo‘llari
ko‘rsatilgan.
Kurs ishining vazifalari:
 Ijtimoiy   pedagogikaning   jamiyat   rivojidagi   o‘rni   va   ahamiyatini   tahlil
qilish.
 Zamonaviy   pedagogik   yondashuvlarni   aniqlash   va   ularning   amaliyotda
qo‘llanishini o‘rganish.
 Ijtimoiy   pedagogikaning   ta’lim   tizimidagi   samaradorligini   oshirish
yo‘llarini belgilash.
 Shaxsning   ijtimoiylashuvi   va   tarbiyasiga   ta’sir   qiluvchi   omillarni   tahlil
qilish.
 Ijtimoiy   pedagogikaning   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishdagi   rolini
o‘rganish.
Kurs   ishining   predmeti.   Ijtimoiy   pedagogikaning   jamiyat   rivojiga   ta’siri,
shaxsning   ijtimoiylashuvi   va   tarbiyasi   jarayonlari,   ta’lim   tizimidagi   ijtimoiy
pedagogik yondashuvlar va ularning amaliyotda qo‘llanilishi.
Kurs   ishining   obyekti.   Ijtimoiy   pedagogika   tizimi,   uning   ta’lim
jarayonidagi o‘rni, shaxsning ijtimoiylashuvi va tarbiyasi, shuningdek, jamiyatdagi
ijtimoiy muammolarni hal etishda ijtimoiy pedagogikaning qo‘llanilish jarayonlari.
4 Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB.  IJTIMOIY PEDAGOGIKANING JAMIYAT RIVOJIDAGI
O‘RNI
1.1.   Ijtimoiy pedagogikaning predmeti va obyekti
Ijtimoiy   pedagogika   fan   sifatida   pеdagogikadan   ajralib   chiqdi.   Uning
o‘rganilish   jarayoni   va   ko‘rinishi   pеdagogika   fani   tomonidan  o‘rganadigan,   biroq
o‘ziga xosligi aniq bir  sohani  o‘rganish jihatidan tadqiq qilinadi. Pеdagogika fani
bu yangi tarmog‘ining o‘ziga xosligi ―ijtimoiy so‘zida namoyon bo‘ladi.
Ijtimoiy tushunchasi (lotincha  socialis  – umumiy, jamoatchilik) insonlarning
birgalikdagi hayoti bilan bog‘liq bo‘lib, ularning muomala va bir-biriga ta’sirining
turli xil shakllari birlashtiradi. Ijtimoiy pedagogika o‘z nomiga ko‘ra sotsium, ya’ni
jamiyat   bilan   shug‘ullanadi.   Shu   bois   uni   jamiyat   tarbiyasi   ham   deyish   mumkin.
Jamiyat   tarbiyasi   deganda   “Inson”   tizimi   ichida   olib   boriladigan   tarbiya
tushuniladi.   Ya’ni,   bevosita   insonlararo   munosabatlar   jarayonidagi   tarbiyaviy
ta’sir,   shuningdek   ijtimoiy   institutlar   faoliyatining   (xayriya   jamg‘armalari,
tashkilotlar,   jamiyatlar   va   assotsiatsiyalar)   tarbiyaviy   ta’siri   nazarda   tutiladi.
Ijtimoiy “autsayderlar”, ya’ni qariyalar, nogironlar, yolg‘iz yashovchilar, iqtisodiy
nochor   aqvolda   yashovchilar   va   xalqning   shu   kabi   boshqa   tabaqalariga
kiruvchilarga   yordam   berish   ijtimoiy   pedagogikaning   maqsadlaridan   biridir.
Chunki   faqat   jamiyat   va   ijtimoiy   ta’sir   vositasida   insonlarda   insoniylik,
vatanparvarlik,   ijtimoiy   faollik,   mas’uliyatlilik   singari   fazilatlarni   shakllantirish
mumkinki,   ushbu   jarayonda   oila,   maktab   va   boshqa   o‘quv   muassasalari
yordamchilar sifatida faoliyat ko‘rsatadi.
Ijtimoiy   pedagogika   ( lat.socium-jamiyat )   ning   asosiy   vazifasi   ijtimoiy
tarbiya   muammolarini   o‘rganishdan   iborat.   Demakki,   uning   obyekti   ijtimoiy
hayotiy   tarbiyaviy   jarayonlardir.   Predmet   esa,   shaxsning   shakllanishiga   ijtimoiy
5 muhitning   ta’siri   qonuniyatlari,   jumladan   oilaning,   birlashmalarning,
jamqarmalarning   tarbiyaviy   ta’siri   kabilar   hisoblanadi.   Demak,   ijtimoiy
pedagogikaning predmeti - bu shaxsning ijtimoiylashuv jarayonidir.
Ijtimoiy pedagogika, ayniqsa, “og‘ir guruh”larga alohida e’tibor qaratadi. Bu
guruhga   taqdir   taqozasi   bilan   og‘ir   vaziyatlarga   tushib   qolgan   shaxslar   kiradi.
Bular:   narkomanlar,   ishsizlar,   fohishalar,   jinoyatchilar,   qamoqda   o‘tirib   chiqqan
kasallar, jinoiy guruqlarga va man etilgan diniy sektalarga o‘zlari bilmagan holda
kirib   qolgan   shaxslar   va   h.k.   Shuningdek,   ijtimoiy   pedagogika   katta   yoshdagi   va
qariyalarni;   ishlab   chiqarish   jarayonlaridagi   rahbar   va   xodimlarning   o‘aro
munosabatlari,   ayollar   tarbiyasi,   kasbidan   qoniqmaganlik,  qolaversa   dam   olishga,
ruhiy   kasallangan,   ta’lim   olishdagi   muammolar,   tarbiyasi   oqir   bolalar   kabi
muammolarni   ham   nazardan   chetga   qoldirmaydi.   Ijtimoiy   qayotning   turli
javhalaridagi   bu   insonlar,   albatta,   yuqori   malakali   pedagogik   yordamga
muxtojdirlar.
Ijtimoiy   pedagogikaning   boshqa   fanlar   bilan   aloqasi.   Rivojlangan
davlatlarda   ijtimoiy   tarbiyani   amaliy   tashkil   etish   maxsus   kasb   darajasiga
ko‘tarilgan. Janubda bu kasb “Ijtimoiy faoliyat” deb yuritiladi. Bizning yurtimizda
aholining,   umuman   jamiyat   a’zolarini   ijtimoiy   muqofazalashga   doir   qator   ishlar
amalga   oshirilishidan   qat’i   nazar,   u   bilan   shug‘ullanuvchi   maxsus   fan   yo‘nalishi
to‘liq   shakllanmagan.   Ijtimoiy   ish   jamiyat   a’zolarining   bir-biriga   insoniy
munosabatda   bo‘lishini   taqozo   etadi.   Qadim   zamonlarda   bu   faoliyatning   diniy
mas’ullik, saqiylik, xayrixohlik singari qirralari namoyon bo‘lgan.
“Ijtimoiy pedagogika” ning paydo bo‘lishi jamiyatning iqtisodiy, siyosiy va
ijtimoiy   qayotidagi   o‘zgarishlar   bilan   boqliq.   Chunki   bu   o‘zgarishlar   tarbiya
jarayonini   murakkablashtirib,   yoshlar   tarbiyasida   yangi   muammolarni   vujudga
keltirib,   yosh   avlodning   ijtimoiy   shakllanish   jaraynini   ilmiy   o‘rganishni   talab
etmoqda. An’anaviy pedagogika fani ta’lim muassasalari qobiqida cheklanib qolib,
ijtimoiy   muhit   omilining   tarbiyaga   bo‘lgan   ta’siriga   yetarlicha   e’tibor   bermadi.
Ayniqsa,   ijtimoiy   tarbiyaning   umumiy   xarakterini   chetga   surib   qo‘ydi.   Ijtimoiy
6 pedagogika   Rossiyada   o‘tgan   asrning   80-yillarida   aloqida   fan   sifatida   shakllandi.
Mustaqil   yurtimizda   esa   uning   ma’lum   qirralari   yoritilgan   bo‘lishiga   qaramasdan
bu yo‘nalish bo‘yicha hali aloqida tadqiqot ishlari yuzaga chiqqanicha yo‘q. Bu fan
har   bir   jamiyatning,   har   bir   mamlakatning,   har   bir   millatning   ijtimoiy   qayoti   va
milliy   psixologiyasi   bilan   bevosita   boqliq.   Shu   nuqtai   nazardan   mazkur   fanni
turmush pedagogikasi deyish ham mumkin.
Turmush   –   shaxsning   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishini   taqozo   qiladi.   Biz
ta’lim-tarbiya muassasalari va ulardan tashqari, ya’ni har kungi ijtimoiy hayotimiz
orqali   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatish   asosida   barkamol,   komil   insonni   voyaga
yetkazishimiz kerakki, toki biz tarbiyalagan shaxs jamiyatga “kirishib keta olsin”.
Ular  jamiyatdan  chetda qolishi  mumkin emas.  Ma’lum  sabablarga  ko‘ra “jamiyat
tan  olmagan”,  “sotsiumga  kirisha  olmagan”   shaxslarning  o‘z  yo‘lini   topib  ketishi
uchun ijtimoiy faoliyat talab etiladi. Ushbu muammo dolzarb kasb etib, Rossiyada
1960-1970   yillarda   shunday   ijtimoiy-pedagogik   faoliyatga   yo‘naltirilgan
mutaxassislarni   tayyorlash   bo‘yicha   ishlar   olib   borilgan.   Jumladan,   sinfdan   va
maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   tashkilotchisi,   uyjoy   kommunal   xizmati
tashkilotchisi,   maktabdan   tashqari   muassasalar   xodimlari,   yotoqxona,   maktab
klublari xodimlari singari kadrlar faoliyat olib borishdi. Qator chet mamlakatlarda
esa   1970-1980   yillarda   ijtimoiy   talab   –   bu   muammoni   hal   etishning   yangi
darajalarini   vujudga   keltirdi.   Amaliyotda   ijtimoiy   pedagogik   va   yoshlarning
yashash komplekslarida, turli yoshdagi xodimlardan iborat birlashmalarda ijtimoiy
pedagogik   tajribalarni   to‘plash   ishlari   shakllantirilgach,   maktablarning   ijtimoiy
institutlar bilan qamkorligi o‘zgardi. Shu asosda ijtimoiy muhitni pedagoglashtirish
jarayoni   intensiv   tarzda   rivojlanib   bordi.   Lekin   bu   boradagi   kadrlar   masalasi
muammo bo‘lib qolaverdi. Buning ustiga tarbiya ishlari bilan faqat maktab, boqcha
kabi ta’lim-tarbiya maskanlari shug‘ullanishi – degan fikr jamiyat a’zolari ongida
o‘rnashib   qolgan.   Demak,   ta’lim-tarbiya   bilan   shug‘ullanuvchi   fanlar   va   o‘quv
muassasalaridan farqli o‘laroq, ijtimoiy pedagogika ijtimoiy hayotimizning barcha
jabhalari bilan bog‘liqdir.
7 Shuning uchun ham u juda ko‘plab fanlar bilan uzviy bog‘liq. Pedagogika,
psixologiya, sotsiologiya, tibbiyot, biologiya, geneologiya, falsafa, mantiq, iqtisod,
tarix,  etnografiya  va  huquq fanlari   bilan ijtimoiy pedagogika  ijtimoiy fan  sifatida
barcha   ijtimoiy   fanlar   bilan   uzviy   bog‘langan.   Barcha   ijtimoiy   fanlar   inson   xulq-
atvorining   turli   tomonlarini   o‘rganadi.   Ijtimoiy   pedagogika   ijtimoiy   psixologiya,
sotsiologiya,   antropolgiya,   tarix,   iqtisod,   siyosatshunoslik   fanlari   bilan
hamkorlikda   boyib   va   rivojlanib   boradi.   Ijtimoiy   psixologiya   jamiyatimizda
shaxslararo   munosabatlarning   tabiati   va   qonuniyatlarini   o‘rganuvchi   fan   sifatida
o‘zining   nazariy   tamoyillarini   amaliyotga   tadbiq   etadi   va   shu   orqali   yangicha
mazmundagi demokratik munosabatlarning jamiyatning har bir jamoasida, oilasida
va   fuqarosida   qaror   topishiga,   yoshlarda   yangicha   fikrlashni   va   dunyoqarashni
shakllantirish   jarayoniga   ko‘maklashadi.   Sotsiologiya   insonning   ijtimoiy
turmushini, guruh va jamiyatni o‘rganadi. Ijtimoiy mavjudot bo‘lgan odamlarning
xulq-atvori   uning   predmetidir.   Antropologiya   –   odamning   kelib   chiqishi   va
evolyutsiyasi,   odamzot   irqlarining   paydo   bo‘lishi,   odamning   tana   tuzilishidagi
farq-tafovut, o‘zgaruvchanlik haqidagi fan. 
Antropologiyaning   muhim   sohasi   –   odam   organizmining   tuzilishi   va
rivojlanishiga   ta’sir   qiladigan   fiziologik,   biokimyoviy   va   genetik   omillarini
o‘rganadigan   bo‘limi   –   “Odam   biologiyasi”   degan   umumiy   nom   bilan   XX   asr
o‘rtalaridan   boshlab   rivojlandi.   Siyosatshunoslik   jamiyatning   siyosiy   hayoti   va
siyosiy   munosabatlarida   ro‘y   beradigan   voqea-hodisalar,   o‘zgarishlarni   ilmiy-
nazariy   jihatdan   asoslab   beradi.   Uning   siyosiy   fan   sifatidagi   roli   va   ahamiyati
uning   siyosiy   mohiyatga   ega   bo‘lgan   voqea-hodisalarni   alohida   olingan   bir
mamlakat   doirasida   emas,   balki   jahonning   turli   mamlakatlarida   siyosiy
muammolarni hal qilishida erishilgan natijalar bilan belgilanadi. Iqtisod fanlari esa
ishlab   chiqarish   kuchlari   va   munosabatlari,   jamiyatning   iqtisodiy   turmushini
o‘rganishga   yordam   beradi.   Ijtimoiy   pedagogika   va   uning   aloqador   fanlaridagi
muhim   tamoyillarni   keltirib   o‘tgansiz.   Mana   shunday   birlashtirilgan   va   samarali
yondashuvda,   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   maqsadi   bolaning   jamiyatda   o‘z
8 o‘rnini topishi va shaxs sifatida o‘sishi uchun zaruriy shart-sharoitlarni yaratishdan
iborat.   Bu   jarayon   faqat   maktab   yoki   ta’lim   muassasalarida   emas,   balki   bola
o‘sayotgan   ijtimoiy   muhitda   (oila,   madaniyat,   jamiyat)   amalga   oshiriladi.
Ijtimoiylashuvning   asosiy   bosqichlari   va   ijtimoiy   institutlar   (oila,   ta’lim,
madaniyat)   bola   shaxsining   shakllanishida   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ijtimoiy
pedagogika bu institutlar o‘rtasidagi o‘zaro ta’sirni va bolaning shu jarayonlardagi
o‘rnini o‘rganadi.
1. Oila  - Bola uchun birinchi va eng muhim ijtimoiy institut hisoblanadi. Bu
yerda bola jamiyatdagi asosiy axloqiy me’yorlarni va ijtimoiy qoidalarni o‘rganadi.
Oila,   bola   uchun   turmushda   nima   to‘g‘ri,   nima   noto‘g‘ri   ekanligini   belgilovchi
muhim omil bo‘lib qoladi.
2. Ta’lim   -   Bola   nafaqat   bilim   oladi,   balki   jamiyatdagi   jamiyatga
moslashish, boshqalar bilan muloqot qilishni, fikr va dunyoqarashni shakllantiradi.
Ta’lim   bola   uchun   o‘rganish   va   rivojlanishning   asosiy   vositasidir,   bu   orqali   u
o‘zini jamiyatning faol a’zosi sifatida his qiladi.
3. Madaniyat   - Bola adabiyot, san’at, musiqa, rasm kabi madaniy boyliklar
orqali dunyoqarashi shakllanadi. Madaniyat orqali bola jamiyatning qadriyatlarini,
urf-odatlarini   va   ma’naviy   asoslarini   o‘rganadi,   bu   esa   uning   ijtimoiylashuv
jarayonida juda muhim o‘rin tutadi.
Ijtimoiy   tarbiya   uslubiyati   ijtimoiy   tarbiyani   maqsadga   muvofiq   tashkil
qilishning   yangi   usullarini   ishlab   chiqadi.   Ijtimoiy   tarbiya   menejmenti   va
iqtisodiyoti   bir   tomondan   jamiyatning   inson   mablag‘iga   ehtiyojini,   boshqa
tomondan   ijtimoiy   tarbiyani   tashkil   qilishda   foydalanishi   mumkin   bo‘lgan
jamiyatning   iqtisodiy   resurslarini   tadqiq   etadi.   Bundan   tashqari,   bu   bo‘limda
ijtimoiy tarbiya boshqaruvi ham ko‘rib chiqiladi.
Ma’lumki,   har   bir   fanni   mazkur   fanning   o‘rganish   predmetiga   asoslangan
bilimlar   tizimi   ajratib   turadi.   Fanning   bilimlar   tizimi   uning   tushuncha   va
kategoriyalarida   aks   etadi.   Tushunchalar   voqey   olamni   bilish   jarayonida   yuzaga
keladi. Voqeylik o‘zgaruvchan bo‘lganligi tufayli tushunchalar ham dinamik tarzda
9 o‘zgarish   va   rivojlanish   harakteriga   ega.   Boshqacha   qilib   aytganda,   tushunchalar
tarixiy   holat   va   hayot   sharoitlariga   bog‘liq   ravishda   o‘zgarib   boradi.   Har   qanday
fanning rivojlanishi jarayonida tushunchalar fan kategoriyalariga birlashishadi. Fan
kategoriyalari shu fanda qo‘llaniladigan yirik nazariy va amaliy tushunchalardir.
Ijtimoiy pedagogikaning asosiy kategoriyalari “ijtimoiy pedagogik faoliyat,”
“ijtimoiy   ta’lim,”   va   “ijtimoiy   tarbiya”   bo‘lib   hisoblanadi.   Ijtimoiylashuv
jarayonida   bola   jamiyat,   ijtimoiy   munosabatlar,   ijtimoiy   maqom,   ijtimoiy   xulq-
atvorning   me’yor   va   qoidalari   haqidagi   bilimlar,   tajribalarni   o‘zlashtirib   boradi.
Bolalar   ijtimoiylashuvining   o‘ziga   xos   xususiyati   shuki,   ular   jamiyat   ilgari
surayotgan   yurishturish   me’yorlariga   baho   berishi   va   nazorat   qilishi   qiyin.   Faqat
ular   bu   darajani   hayot   davomida   egallaydilar.   Shuning   uchun   bolalar
ijtimoiylashuviga ota-onalar, qarindoshlar, bolalar bilan ishlayotgan mutaxassislar
(psixolog,   shifokor,   pedagoglar   –   “agent”lar)   bu   masalaga   alohida   e’tibor
bermoqlari zarur. Chunki, bolalar hayotda zarur bo‘lgan ijtimoiy bilimlarni ertaroq
va yaxshiroq o‘zlashtirishlari va ularni hayotda qo‘llashga intilishlari aynan ularga
bog‘liqdir.
Tarbiya   pedagogikaning   asosiy   ob’ekti   sifatida   uning   rivojlanish   tarixi
mobaynida o‘rganib kelingan. Chunki, bu tushuncha pedagogik faoliyatning vazifa
va   maqsadlariga   asosiy   yondashuvlarni   ifodalaydi.   Boshqa   tomondan,   tarbiya   –
ijtimoiy   hayotning   doimiy   va   umumiy   kategoriyasidir.   Tarbiyaning   ijtimoiy
qamrovi   uning   lug‘aviy   ma’nosiga   qaraganda   bir   muncha   kengdir.   Darhaqiqat,
ijtimoiy   tarbiyaning   maqsadi   insonni   ijobiy   rivojlanishga   qaratilgan   sharoitlar
yaratish   jarayoniga   yo‘naltirishdir.   Bu   sharoitlar   individual   va   guruhiy
sub’ektlarning uchta o‘zaro bog‘liq va shu paytning o‘zida mazmuni, shakli, usuli
jihatidan   nisbatan   mustaqil   bo‘lgan   jarayonlar   (bolalar,   o‘smirlar,   o‘spirinlar)ni
qamrab oladi. Ularning ijtimoiy tajribasini tashkil qilish, ularga individual yordam
ko‘rsatishning   o‘zaro   munosabati   jarayonida   yaratiladi.   Guruh   (jamoa)larda
ijtimoiy   tajribani   tashkil   qilish   esa   ularning   hayotiy   faoliyatini   yo‘naltirish   orqali
amalga oshiriladi. Bunda guruh a’zolarining o‘zaro munosabatlarini tashkil qilish,
10 guruhdagi   faoliyatni   rag‘batlantirish   va   norasmiy   mikroguruhlarga   ta’sir   etish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ijtimoiy   tajriba   keng   ma’noda   turli   ko‘nikma   va
malakalar,   bilim   va   fikrlash   usullari,   yurishturish   me’yor   va   stereotiplari,
qadriyatlar,   odamlar   bilan   munosabatga   kirishish   tajribasi,   ko‘nikish,   shuningdek
o‘z-o‘zini anglash, o‘z-o‘zini aniqlab olish birligidir.
Individual   yordam   insonga   muammolarni   hal   qilishda   ko‘maklashish,   o‘z-
o‘zini   rivojlantirishga   yo‘naltirish,   uning   jamiyatdagi   mavqei,   o‘rnini
yuksaltirishda   namoyon   bo‘ladi.   Individual   yordam   –   boshqa   insonlarning
ehtiyojlarini   qondirishga   zarur   bo‘lgan   bilim,   malakalarni   o‘zlashtirishda   insonga
ongli   yordam   berish,   insonning   o‘z   qadriyatlarini   anglashi,   o‘zo‘zini   anglashini
rivojlantirish, oila, guruh, jamiyatga mansubligi hissini rivojlantirishdir. Bu o‘rinda
shuni ham ta’kidlash joizki, ijtimoiy tajriba, ta’lim va individual yordamning usul,
shakl,   mazmuni,   harakter,   jadalligi   bevosita   tarbiyalanuvchilarning   yoshi,   jinsi,
qaysi kasb egasi ekanligi, ularning ijtimoiy madaniy mansubligiga ham bog‘liq. Bu
jihatlar turli ta’lim muassasalari  va tashkilotlarda farqlanadi. Masalan, pedagogik,
texnikaviy,   tibbiy,   xuquqiy,   iqtisodiy   kabi.   Ijtimoiy   tarbiya   jarayonidagi   o‘zaro
munosabat   esa   uning   sub’ektlari   orasidagi   axborot,   faoliyat   usullari,   qadriyatlar
almashuvidir.   Umuman   olganda,   o‘zaro   munosabat   tarbiyachilar   va
tarbiyalanuvchilarning   birgalikdagi   faoliyati   bo‘lib,   uning   mazmuni,   harakteri
tarbiyaviy maqsadlarni amalga oshirishga qaratilgandir.
Ijtimoiy   pedagogika   o‘zining   maqsad   va   vazifalarini   amalga   oshirishda
quyidagi tadqiqot metodlaridan keng ko‘lamda foydalanadi:
 Umummantiqiy   metodlar   (analiz,   sintez,   umumlashtirish,   qiyoslash,
modellashtirish, loyihalash)
 Umumpedagogik   metodlar   (kuzatish,   suxbat,   tajriba,   manbalarni
o‘rganish, qayta ishlash, umumlashtirish)
 Xususiy pedagogik-psixologik metodlar (individual va guruhiy o‘rganish,
xurmatlash,   tushuntirish,   ijobiy   fazilatlarga   tayanish,   ijtimoiy   fikrlarni   hisobga
olish, tashxislash, ekspert xulosalarini hisobga olish)
11  Tarixiy   metodlar   (tarixiy   qiyoslash,   genetika,   strukturaviy   –   alohida
belgilar, shartli guruhlar, tarixiy manbalarni o‘rganish)
 Sotsiologik   metodlar   (anketa,   so‘rovnoma,   intervyu   olish,   sotsiometrik,
biografik, monitoring, test topshiriqlari, modellashtirish)
 Matematik-statistik metodlar (taxlil, natijalarni qayd etish, tekshirish).
1.2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi
Zamonaviy   jamiyatning   ijtimoiy   tuzilmasi   juda   murakkab   va   ko‘p   qatlamli
tizimdan   iborat   bo‘lib,   uning   har   bir   qatlamining   o‘ziga   xos   vazifalari,   rollari,
ijtimoiy vazifalari va jamiyatdagi o‘rni mavjud. Ijtimoiy tuzilma asosan iqtisodiy,
siyosiy,   madaniy   va   ijtimoiy   jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi   va   har   bir   individning   bu
tizimda   o‘z   pozitsiyasini   egallashi   uchun   o‘zgaruvchan,   doimiy   ravishda
rivojlanayotgan   ijtimoiy   jarayonlarni   aks   ettiradi.   Bu   jarayonlar   shaxsning
ijtimoiylashuvi va jamiyatdagi integratsiyasini ta’minlaydi.
Jamiyatning   ijtimoiy   tuzilmasi   quyidagi   asosiy   komponentlardan   tashkil
topadi:
1. Ijtimoiy sinflar va tabaqalar.   Jamiyatda sinflar va tabaqalar o‘rtasidagi
farqlar   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy   va   ijtimoiy   omillarga   asoslanadi.   Har   bir   sinf
yoki   tabaqa   o‘zining   ijtimoiy   pozitsiyasiga,   daromad   darajasiga,   ta’lim   va
ma’lumotga, ish bilan ta’minlanganlik darajasiga, yashash sharoitlariga va boshqa
ko‘plab omillarga qarab shakllanadi.
 Yuqarigi sinf (elit) . Bu sinfga manfaati yuqori darajada bo‘lgan, boy va
ta’sirli shaxslar kiradi. Ular ko‘pincha siyosiy qarorlar, iqtisodiy tizim va madaniy
hayotda muhim rol o‘ynaydi.
 Orta  sinf . Orta  sinf  o‘zining barqaror   iqtisodiy  holati,  ta’lim   darajasi   va
ijtimoiy   pozitsiyasi   bilan   ajralib   turadi.   O‘rtacha   daromadga   ega   bo‘lgan   va
jamiyatda muhim o‘rin tutuvchi katta guruhdir.
12  Past   sinf   (proletariat) .   Bu   sinfga   ko‘pincha   kam   daromadli,   iqtisodiy
imkoniyatlari   cheklangan   va   ijtimoiy   jihatdan   pastki   pozitsiyaga   ega   bo‘lgan
odamlar   kiradi.   Ular   ko‘pincha   ishchi   kuchi   sifatida   ishlab   chiqarish   jarayonida
qatnashadilar.
Ijtimoiy pedagogika o‘zgaruvchan jamiyatda sinflar va tabaqalar o‘rtasidagi
ijtimoiy   farqlarni   o‘rganadi,   bu   farqlarning   shaxslarning   shaxsiy   rivojlanishiga
qanday   ta’sir   qilishini   tahlil   qiladi   va   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashga   qaratilgan
strategiyalarni ishlab chiqadi.
2.   Oilalar   va   ijtimoiy   guruhlar.   Jamiyatning   boshqa   muhim   qatlamlari
oilalar   va   kichik   ijtimoiy   guruhlardir.   Oila   shaxsning   birinchi   tarbiyasi   va
ijtimoiylashuvining   asosiy   poydevori   hisoblanadi.   Oila   ijtimoiy   qadriyatlar,
me’yorlar   va   an’analar   shakllanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shaxsning   ilk
ijtimoiylashuvi oilada amalga oshadi, va oila a’zolari (ota-ona, aka-uka, opa-singil
va   boshqa   qarindoshlar)   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlar   shaxsning
ijtimoiylashuvini  belgilaydi. Kichik guruhlar (do‘stlar, jamoalar, mahalla, klub va
boshqa   ijtimoiy   guruhlar)   shaxsning   keyingi   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.
Kichik   guruhlar   orqali   shaxs   o‘zining   ijtimoiy   pozitsiyasini   anglab,   o‘z-o‘zini
aniqlash jarayonini amalga oshiradi.
3.   Ijtimoiy   institutlar.   Ijtimoiy   institutlar,   jumladan   ta’lim   tizimi,   diniy
tashkilotlar,   siyosiy   partiyalar   va   boshqa   ijtimoiy   tashkilotlar   jamiyatning
barqarorligini ta’minlashda muhim rol o‘ynaydi. Ijtimoiy pedagogika, bu institutlar
orqali   shaxsning   ijtimoiy   me’yorlarni   o‘zlashtirishini,   jamiyatdagi   o‘z   o‘rnini
topishini va ijtimoiy rollarni bajarishini o‘rganadi.
 Ta’lim   tizimi .   Ta’lim   institutlari   (maktablar,   universitetlar,   kasb-hunar
kollejlari)   shaxsni   ijtimoiylashtirishda   markaziy   ahamiyatga   ega.   Bu   tizimda
o‘quvchilarga nafaqat  bilim, balki  ijtimoiy ko‘nikmalar  va moral  qadriyatlar  ham
o‘rgatiladi.
13  Siyosiy   institutlar .   Siyosiy   tizim   shaxsning   huquqlari,   erkinliklari,
majburiyatlari   va   ijtimoiy   rolini   belgilaydi.   Siyosiy   institutlar   orqali   shaxs
jamiyatda faol fuqarolik pozitsiyasini egallaydi.
 Ijtimoiy   xizmatlar .   Jamiyatda   ijtimoiy   yordam   tizimlari   (sog‘liqni
saqlash,   yuridik   yordam,   ijtimoiy   himoya)   ham   ijtimoiylashuv   jarayonida   muhim
rol   o‘ynaydi,   chunki   ular   shaxsning   ijtimoiy   xavfsizligini   ta’minlashga   yordam
beradi.
4. Yosh guruhlari va ularning o‘rni.  Ijtimoiy tuzilmaning yana bir muhim
komponenti   yosh   guruhlaridir.   Har   bir   yosh   guruhining   o‘ziga   xos   ehtiyojlari,
imkoniyatlari va ijtimoiy faoliyati mavjud. Yosh guruhlari, o‘z navbatida, ijtimoiy
me’yorlarni o‘zlashtirishda va shaxsni rivojlantirishda katta ta’sirga ega.
 Bolalar va o‘smirlar . Bu guruh jamiyatdagi yangi a’zolarni tashkil etadi.
Ularning   ijtimoiylashuv   jarayoni   asosiy   ta’lim,   o‘qish,   do‘stlik,   va   oilaviy
munosabatlar orqali amalga oshadi.
 Keksalar .   Keksalar   jamiyatda   tajriba,   an’analarni   saqlash   va   yosh
avlodga   tarbiya   berish   vazifasini   bajaradi.   Ularning   ijtimoiy   integratsiyasi   va
ularning jamiyatdagi o‘rni katta ahamiyatga ega.
5.   Madaniy   va   etnik   qatlamlar.   Jamiyatda   turli   etnik   guruhlar,   madaniy
merosga   ega   bo‘lgan   guruhlar   va   diniy   jamoalar   mavjud.   Ushbu   guruhlar
o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar   va   munosabatlar   jamiyatning   ijtimoiy   tuzilmasida
muhim   o‘rin   tutadi.   Ijtimoiy   pedagogika,   madaniy   va   etnik   diversifikatsiyaning
shaxsning ijtimoiylashuviga qanday ta’sir qilishini, shuningdek, turli madaniyatlar
o‘rtasidagi qarama-qarshiliklarni qanday hal qilishni o‘rganadi.
Ijtimoiy   pedagogika   jamiyatning   ijtimoiy   tuzilmasini   o‘rganish   orqali
shaxsning   ijtimoiylashuv   jarayonida   yuzaga   keladigan   muammolarni   hal   qilishga
qaratilgan   metodologiyalarni   ishlab   chiqadi.   Uning   vazifasi   nafaqat   shaxslarning
jamiyatdagi   ijtimoiy   pozitsiyalarini   yaxshilash,   balki   jamiyatning   umumiy
barqarorligini   saqlashdir.   Ijtimoiy   pedagogika   jamiyatdagi   har   bir   qatlamning
o‘zgaruvchan   ijtimoiy   ehtiyojlarini   va   muammolarini   tushunishga   yordam   beradi
14 va   ijtimoiy   integratsiyani   ta’minlash   uchun   zarur   strategiyalarni   ishlab   chiqadi.
Ijtimoiy pedagogika jamiyatdagi adolatni, tenglikni va hamjihatlikni ta’minlashda
ham muhim rol o‘ynaydi. U har bir shaxsning o‘z ijtimoiy pozitsiyasini  aniqlash,
uning   shaxsiy   rivojlanishiga   hissa   qo‘shish,   va   jamiyatda   barqarorlikni   yaratish
uchun zarur bo‘lgan vositalar va yondashuvlarni taqdim etadi.
1.3. Ijtimoiy pedagogikaning jamiyat taraqqiyotidagi roli
Ijtimoiy   pedagogika   jamiyat   taraqqiyotida   muhim   o‘rin   tutadi,   chunki   u
shaxsning   ijtimoiylashuvi   va   jamiyatga   moslashishini   ta’minlash,   ijtimoiy
muammolarni hal qilish, va ijtimoiy barqarorlikni saqlashga xizmat qiladi. Bu fan
shaxslarning   jamiyatda   muvaffaqiyatli   va   samarali   faoliyat   yuritishiga   yordam
beradi,   shuningdek,   ijtimoiy   me’yorlar,   qadriyatlar,   va   o‘zaro   munosabatlarni
shakllantiradi.   Jamiyatning   taraqqiyoti   shaxslarning   ijtimoiylashuvi   bilan
chambarchas bog‘liqdir. Ijtimoiy pedagogika shaxsni jamiyatga integratsiya qilish,
uning jamiyatdagi o‘rnini topish, va ijtimoiy me’yorlarga moslashishini ta’minlash
uchun kerakli vositalarni ishlab chiqadi.
Shaxsning   jamiyatga   integratsiyasi   –   bu   shaxsning   ijtimoiy   muhitda   faol
ishtirok etishi, jamiyatda o‘z o‘rnini topishi va o‘z xulq-atvorini jamiyat talablariga
moslashtirish   jarayonidir.   Ijtimoiy   pedagogika   bu   jarayonni   boshqaradi   va
shaxslarni jamiyatga moslashishga yordam beradi. Bu jarayon shaxsning o‘z-o‘zini
anglashiga,   ijtimoiy   tajriba   orttirishiga   va   jamiyatdagi   turli   rollarni   bajarishga
tayyor bo‘lishiga yordam beradi. Shaxsning ijtimoiylashuvi jamiyatda muhim o‘rin
tutadi,   chunki   bu   shaxsni   jamiyatga   moslashtirish   va   ularni   jamiyatning   boshqa
15 a’zolari   bilan   uyg‘unlashtirish   orqali   jamiyatdagi   barqarorlikni   saqlashga   xizmat
qiladi.
Ijtimoiy pedagogika jamiyatdagi me’yorlar va qadriyatlarni shakllantirishda
ham muhim rol o‘ynaydi. Me’yorlar va qadriyatlar jamiyatning asosiy poydevorini
tashkil   etadi   va   shaxslar   tomonidan   o‘zlashtiriladi.   Ijtimoiy   pedagogika   orqali   bu
me’yorlar   va   qadriyatlar   jamiyatdagi   barcha   a’zolarga   yetkaziladi   va   ular   bu
me’yorlarga  mos  ravishda   faoliyat  yuritishga  undaladi.  Shaxsning   ijtimoiylashuvi
va   jamiyatga   moslashuvi,   ularni   ijtimoiy   qadriyatlar   va   me’yorlarga   muvofiq
ravishda   rivojlanishga   olib   keladi.   Bunda   ijtimoiy   pedagogika,   shaxslarning
ijtimoiy   normallarga   mos   ravishda   rivojlanishini   ta’minlashga   qaratilgan.
Jamiyatdagi   normallarga,   qadriylarga   va   me’yorlarga   to‘liq   moslashgan   shaxslar
jamiyatda barqarorlikni ta’minlashga yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagogika,   shaxslarning   o‘zaro   munosabatlarini   rivojlantirish   va
jamiyatdagi   ijtimoiy   hamjihatlikni   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Ijtimoiy
munosabatlar  jamiyatdagi har bir shaxsning  o‘z pozitsiyasini  topishiga, boshqalar
bilan o‘zaro aloqalarini samarali yuritishiga va ijtimoiy hamjihatlikni ta’minlashga
xizmat   qiladi.   Shaxslarning   bir-biri   bilan   to‘g‘ri   munosabatda   bo‘lishi,   jamiyatda
ijtimoiy   adolat   va   tenglikni   saqlashga   yordam   beradi.   Ijtimoiy   pedagogika
yordamida   jamiyatdagi   ziddiyatlar   va   farqlarni   bartaraf   etishga   imkon   yaratish
mumkin.   Bunda   shaxslar   o‘rtasidagi   o‘zaro   hurmat   va   tushunishni   rivojlantirish,
jamiyatdagi   ko‘plab   ijtimoiy,   madaniy   va   etnik   guruhlar   o‘rtasida   tinchlikni
saqlashga  xizmat  qiladi.  Bundan   tashqari,  ijtimoiy  pedagogika  jamiyatda  ijtimoiy
muammolarni   hal   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Jamiyatda   ijtimoiy   muammolar,
masalan, ta’lim, sog‘liqni saqlash,  ish bilan ta’minlash, yoki ijtimoiy tenglik kabi
masalalar   yuzaga   keladi.   Ijtimoiy   pedagogika   bu   muammolarni   hal   qilishga
qaratilgan   strategiyalarni   ishlab   chiqadi.   Ta’lim   orqali   ijtimoiy   pedagogika
jamiyatdagi   har   bir   a’zoni   ma’lumot   bilan   ta’minlaydi   va   ularni   jamiyatga
moslashishga   o‘rgatadi.   Ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish,   shaxslarning   o‘zaro
16 yordam va hamjihatlik asosida amalga oshiriladi, bu esa jamiyatdagi farovonlikni
ta’minlashga yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagogikaning   jamiyat   taraqqiyotidagi   boshqa   bir   jihati   –   bu
shaxslarning ijtimoiy adolatga erishishidir. Shaxslarning huquqlari va erkinliklarini
himoya   qilish,   jamiyatda   adolatni   ta’minlash   va   barcha   a’zolar   uchun   teng
imkoniyatlar   yaratish   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   vazifalaridan   biridir.
Jamiyatda   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash,   fuqarolarning   huquqlari   va   erkinliklarini
himoya  qilish   orqali   jamiyatda   ijtimoiy   tenglik  va   barqarorlikni   saqlash   mumkin.
Ijtimoiy pedagogika jamiyatdagi barcha a’zolarga teng imkoniyatlar taqdim etishni
maqsad qiladi, bu esa ijtimoiy muvozanatni saqlashga yordam beradi.
Jamiyatning   taraqqiyoti   shaxslar   o‘rtasida   tinchlik   va   hurmatni
mustahkamlash,   o‘zaro   yordam   va   hamkorlikni   rivojlantirishga   asoslanadi.
Ijtimoiy   pedagogika   bu   jarayonda   muhim   vosita   bo‘lib,   shaxslarning   o‘zaro
aloqalarini   boshqaradi   va   jamiyatda   barqarorlikni   ta’minlashga   yordam   beradi.
Shaxslar   o‘rtasida   tinchlikni   va   hurmatni   saqlash,   jamiyatda   adolatli   va   teng
imkoniyatlarni   ta’minlash   uchun   zarurdir.   Ijtimoiy   pedagogika   shaxslarning
shaxsiy   rivojlanishini   va   jamiyatga   moslashishini   ta’minlash   orqali   jamiyatning
ijtimoiy   barqarorligini   saqlashga   xizmat   qiladi.   Ijtimoiy   pedagogika   jamiyat
taraqqiyotida   ahamiyatli   rol   o‘ynaydi.   Bu   fan   shaxslarning   ijtimoiylashuvini,
jamiyatga   integratsiyasini   va   ijtimoiy   me’yorlar,   qadriyatlar   bilan   moslashishini
ta’minlaydi.   Jamiyatdagi   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish,   ijtimoiy   adolatni
ta’minlash,   va   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash   orqali   ijtimoiy   pedagogika
jamiyatning   umumiy   rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi.   Bu   jarayon   shaxslarning
ijtimoiy   faolligini   oshirish,   ularni   jamiyatda   faol   ishtirok   etishga   undash   va
jamiyatdagi hamjihatlikni ta’minlashga xizmat qiladi.
17 II-BOB. IJTIMOIY PEDAGOGIKANING ZAMONAVIY RIVOJLANISH
SHARTLARI
2.1.  Pedagogik sotsiologiyaning ahamiyati
Pedagogik   sotsiologiya   –   bu   ta’lim   tizimi   va   jamiyat   o‘rtasidagi   o‘zaro
aloqalarni,   shuningdek,   ta’limning   jamiyatning   ijtimoiy   strukturasiga,
madaniyatiga   va   iqtisodiy   holatiga   qanday   ta’sir   ko‘rsatishini   o‘rganadigan   ilmiy
soha.   Bu   fan,   jamiyatdagi   ta’lim-tarbiya   jarayonlarini,   uning   o‘zgarishlari   va
tendensiyalarini   o‘rganib,   ta’lim   tizimining   ijtimoiy   rivojlanishga,   shaxsiy   va
ijtimoiy   shaxslarning   o‘sishiga   qanday   ta’sir   qilishini   aniqlaydi.   Pedagogik
sotsiologiyaning   ijtimoiy   pedagogikadagi   o‘rni   katta.   U   ta’limning   ijtimoiy
vazifalarini   belgilab   beradi   va   ta’lim   jarayonlarini   jamiyatda   yuz   berayotgan
o‘zgarishlarga   moslashtirish   uchun   metodologik   va   nazariy   asoslarni   ishlab
chiqadi.   Bu   soha   nafaqat   ta’lim   tizimining   jamiyatdagi   ijtimoiy   funktsiyalarini,
balki   ta’limning   indivudual   rivojlanishga,   ijtimoiy   adolatga   va   tenglikka   bo‘lgan
ta’sirini ham o‘rganadi.
18 Pedagogik   sotsiologiya   ta’lim   tizimi   va   jamiyat   o‘rtasidagi   o‘zaro   ta’sirni
chuqur   o‘rganadi,   bu   esa   ta’limning   jamiyatdagi   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy
tuzilmalar   bilan   qanday   bog‘liqligini   tushunishga   yordam   beradi.   Jamiyatning
ijtimoiy   talablariga   mos   ravishda   ta’lim   tizimi   shakllanadi   va   rivojlanadi.
Pedagogik   sotsiologiya   bu   jarayonlarni   o‘rganib,   ta’lim   tizimining   jamiyatga
ta’sirini   tahlil   qiladi.   Masalan,   iqtisodiy   inqiroz   davrida   ta’lim   tizimi   o‘zgarib,
jamiyatning   mehnat   bozori   ehtiyojlariga   moslashadi.   Ta’lim   tizimi   o‘zgartirilgan
mazmuni   va   yondashuvlari   orqali   yangi   shart-sharoitlarga   mos   bo‘ladi   va
jamiyatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   holatiga   qarab   shakllanadi.   Ta’lim   tizimi,
shuningdek,   jamiyatda   ijtimoiy   integratsiyani   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Ta’lim   orqali   jamiyatda   qadriyatlar,   madaniyatlar   va   ijtimoiy   normalar   avloddan
avlodga   uzatiladi.   Pedagogik   sotsiologiya   bu   jarayonni   o‘rganadi   va   ta’lim
tizimining   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   ahamiyatini   aniqlaydi.   Ta’lim
jamiyatni   birlashtirish   va   barqaror   rivojlanishini   ta’minlashda,   ijtimoiy   nazoratni
saqlashda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Jamiyatda   yuz   berayotgan   o‘zgarishlarga
qarshi ta’lim tizimi orqali ijtimoiy o‘zgarishlarni amalga oshirish mumkin, bu esa
ijtimoiy integratsiya va barqarorlikni ta’minlashga xizmat qiladi.
Pedagogik   sotsiologiya   jamiyatdagi   ijtimoiy,   siyosiy   va   iqtisodiy
o‘zgarishlarga   mos   ta’lim   yondashuvlarini   ishlab   chiqadi.   Jamiyatda   gender
tengligi,   irqiy   tenglik,   yoshlar   siyosati   kabi   o‘zgarishlar   ta’lim   tizimining
shakllanishiga   ta’sir   qiladi.   Pedagogik   sotsiologiya   bu   o‘zgarishlarga   mos
pedagogik   yondashuvlar   ishlab   chiqishga   yordam   beradi.   Jamiyatdagi   ijtimoiy
o‘zgarishlarni, masalan, gender va irqiy tenglikni ta’lim tizimida aks ettirish uchun
pedagogik   sotsiologiya   o‘quvchilarga   mos   ta’lim   metodlarini   taklif   etadi.   Bu
o‘zgarishlarga   qarshi   pedagogik   sotsiologiya   o‘zgaruvchan   jamiyat   ehtiyojlarini
qondirish uchun zarur bo‘lgan strategiyalarni ishlab chiqadi.
Pedagogik   sotsiologiya   ijtimoiy   tengsizliklarni   ham   o‘rganadi,   ayniqsa
ta’lim   tizimida   mavjud   bo‘lgan   tengsizliklarni.   Ijtimoiy   tengsizliklarning   ta’lim
tizimiga   ta’siri   o‘quvchilarning   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   etnik   kelib   chiqishi   bilan
19 bog‘liq.   Misol   uchun,   kam   ta’minlangan   oilalardan   bo‘lgan   o‘quvchilar   ta’limda
muvaffaqiyat   qozonish   imkoniyatiga   ega   bo‘lmasligi   mumkin.   Bunday
tengsizliklar   ta’limda   farqlarni   yuzaga   keltiradi   va   pedagogik   sotsiologiya   ushbu
tengsizliklarni bartaraf etish uchun strategiyalar ishlab chiqadi. Ta’limda tenglikni
ta’minlash uchun zarur bo‘lgan choralar, pedagogik sotsiologiya tomonidan ishlab
chiqiladi,  bu   esa   ta’lim   tizimini   ijtimoiy  adolatga   moslashtirishga   yordam   beradi.
Shuningdek,   ta’lim   tizimida   mavjud   bo‘lgan   tengsizliklarni   bartaraf   etish   uchun
turli pedagogik yondashuvlar ishlab chiqilishi lozim. Pedagogik sotsiologiya ta’lim
tizimining   samaradorligini   oshirish   uchun   turli   pedagogik   yondashuvlarni   ishlab
chiqadi.   Bu   yondashuvlar   ijtimoiy   sharoitlarni   hisobga   olib,   ta’lim   jarayonlarini
moslashtirishga imkon yaratadi. Jamiyatdagi ijtimoiy sharoitlar, masalan, iqtisodiy
va   siyosiy   holat,   ta’lim   jarayonlarini   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Pedagogik sotsiologiya o‘qituvchilarga, ota-onalarga va boshqa jamiyat a’zolariga
ta’lim   tizimidagi   ijtimoiy   rollarni   qanday   boshqarish   kerakligini   ko‘rsatadi.   Bu
yordam orqali ta’lim tizimi yanada samarali va o‘zgaruvchan jamiyat ehtiyojlariga
moslashgan   bo‘ladi.   Pedagogik   sotsiologiya   jamiyatda   yuz   berayotgan   ijtimoiy
o‘zgarishlarga   mos   ta’lim   yondashuvlarini   ishlab   chiqadi   va   ta’limning   ijtimoiy
integratsiya   va   barqarorlikni   ta’minlashdagi   o‘rnini   ko‘rsatadi.   Shunday   qilib,
pedagogik   sotsiologiya   ta’lim   tizimining   samaradorligini   oshiradi   va   jamiyatni
barqaror   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Pedagogik   sotsiologiya   ta’lim   tizimining
ijtimoiy   jarayonlarga   ta’sirini   o‘rganib,   shuningdek,   o‘quvchilarning
ijtimoiylashuvi   va   ijtimoiy   mobilitetini   ta’minlash   uchun   zarur   bo‘lgan
metodologik   yondashuvlar   ishlab   chiqadi.   Bu   yondashuvlar   o‘quvchilarga
jamiyatdagi   turli   ijtimoiy   qatlamlarga   moslashishda   yordam   beradi.   Ijtimoiy
tengsizliklar   va   ta’lim   tizimidagi   farqlarni   bartaraf   etish,   pedagogik
sotsiologiyaning   muhim   vazifalaridan   biridir.   Pedagogik   sotsiologiya   bu
muammolarni   hal   qilishga   yordam   beradi   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   adolatni
ta’minlash   uchun   zarur   bo‘lgan   yondashuvlarni   ishlab   chiqadi.   Ta’lim   tizimining
samarali   ishlashi   uchun   pedagogik   sotsiologiya   jamiyatdagi   ijtimoiy   va   iqtisodiy
20 o‘zgarishlarga   moslashgan   yangi   yondashuvlarni   taklif   etadi.   Bu   yondashuvlar
orqali ta’lim tizimi yanada rivojlanadi va jamiyatning turli ehtiyojlarini qondiradi.
Pedagogik   sotsiologiya,   shuningdek,   jamiyatdagi   o‘zgarishlarga   mos   pedagogik
yondashuvlar   ishlab   chiqadi   va   ta’lim   tizimining   jamiyatdagi   rolini   kuchaytiradi.
Shunday qilib, pedagogik sotsiologiya nafaqat ta’lim jarayonlarini o‘rganadi, balki
ta’lim   tizimining   jamiyatdagi   ahamiyatini   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan
yondashuvlarni ishlab chiqadi.
Pedagogik   sotsiologiyaning   jamiyatdagi   ahamiyati   juda   katta.   Ushbu   fan
jamiyatning   ta’lim   tizimiga   ta’sirini   tushunishga   yordam   beradi,   chunki   ta’lim
jarayonlari   jamiyatning   madaniy,   siyosiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   tizimlari   bilan
bevosita   bog‘liqdir.   Pedagogik   sotsiologiya,   aynan,   ta’lim   tizimining   jamiyatning
o‘zgaruvchan   ijtimoiy   sharoitlariga   moslashishini   o‘rganadi   va   pedagogik
yondashuvlarni   ishlab   chiqadi.   Shuningdek,   bu   fan   orqali   ta’lim   tizimining
jamiyatdagi   roli,   uning   taraqqiyotdagi   o‘rni   va   ta’siri   haqida   chuqur   tahlillar
amalga oshiriladi.
Ta’lim tizimining samaradorligi jamiyatning ta’limga bo‘lgan yondashuvi va
ta’limdagi   tengsizliklarni   bartaraf   etishga   qaratilgan   sa’y-harakatlarga   bog‘liqdir.
Pedagogik   sotsiologiya   bu   jarayonlarni   o‘rganib,   jamiyatdagi   ta’lim   tizimining
ijtimoiy   muhitga   qanday   moslashishini   va   uning   jamiyat   taraqqiyotiga   qanday
ta’sir   ko‘rsatishini   aniqlaydi.   Jamiyatda   yuz   berayotgan   o‘zgarishlarga   qarshi
ta’lim   tizimi   qanday   moslashishini   tushunish   pedagogik   sotsiologiyaning   muhim
vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   tizimi   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Pedagogik   sotsiologiya   ta’lim   tizimining   ijtimoiy
funktsiyalarini o‘rganib, ijtimoiy normativalarni avloddan avlodga uzatish, ijtimoiy
integratsiyani ta’minlash va yoshlar uchun ijtimoiy imkoniyatlar yaratish bo‘yicha
tavsiyalar ishlab chiqadi. Bu jarayonlar jamiyatda ijtimoiy barqarorlikni saqlashga
yordam   beradi   va   jamiyatning   o‘zgaruvchan   ehtiyojlarini   qondirishga   xizmat
qiladi.
21 Pedagogik   sotsiologiya   ta’lim   tizimining   o‘zgaruvchan   sharoitlarga
moslashishini   ta’minlash   orqali   jamiyatning   ijtimoiy-siyosiy   tizimi   bilan
integratsiyasini   kuchaytiradi.   Bu   esa   kelajak   avlodning   ta’lim   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   qo‘shgan   hissasini   oshiradi.   Pedagogik   sotsiologiya,   shuningdek,
jamiyatning ta’lim tizimining kelajagi uchun yangi yondashuvlar ishlab chiqadi, bu
esa   ijtimoiy   integratsiyani   va   ta’limning   jamiyatga   ta’sirini   yanada   kuchaytiradi.
Pedagogik   sotsiologiya   orqali   jamiyatdagi   ijtimoiy   o‘zgarishlarga   mos   ta’lim
yondashuvlari ishlab chiqiladi, bu esa ta’lim tizimining jamiyatning o‘zgaruvchan
ehtiyojlariga javob berishini ta’minlaydi. Bu fan ta’lim tizimining ijtimoiy-siyosiy
muhitdagi   rolini   kuchaytiradi   va   jamiyatning   ijtimoiy,   madaniy   va   iqtisodiy
rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatadi.
2.2.  Ijtimoiy pedagogikaning zamonaviy tamoyillari
Ijtimoiy   pedagogika,   shaxsning   ijtimoiylashuvi   va   jamiyatga   moslashish
jarayonida muhim rol o‘ynaydi. Bu soha jamiyatning ehtiyojlariga javob berish va
ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   turli   tamoyillar   asosida   ishlaydi.
Zamonaviy   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   tamoyillari,   shaxsning   rivojlanishini
qo‘llab-quvvatlashga   va   ijtimoiy   tizimning   samarali   ishlashiga   yordam   berish
maqsadida ishlab chiqilgan.
1. Gumanizm tamoyili.   Gumanizm tamoyili ijtimoiy pedagogikaning asosi
bo‘lib,   shaxsning   insoniy   qadrini,   erkinligini,   tengligini   va   huquqlarini   hurmat
qilishga asoslanadi. Bu tamoyil, shaxsning faqat ilmiy va intelektual rivojlanishini
emas,   balki   uning   ruhiy,   ahloqiy,   estetik   va   ijtimoiy   rivojlanishini   ham   qo‘llab-
quvvatlashni   nazarda   tutadi.   Gumanizmning   asosiy   maqsadi   shaxsning   har
22 tomonlama   rivojlanishi   va   uning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   inobatga   olishdir.
Ijtimoiy pedagogikada gumanizm tamoyili, shaxsning erkin fikrlash va qaror qabul
qilish huquqini  hurmat  qilishni  ta’minlaydi. Bu, shaxsning o‘z potentsialini  to‘liq
ochishga   yordam   beradi   va   uning   ijtimoiy   faoliyatini   rivojlantiradi.   Gumanistik
yondashuv   shaxsning   ijtimoiy   va  axloqiy   jihatdan  to‘g‘ri   qarorlar   qabul   qilishini,
muammolarni   hal   qilishda   faqat   ilmiy   bilimlar   va   ko‘nikmalarni   emas,   balki
axloqiy   me’yorlarni   ham   hisobga   olishni   o‘rgatadi.   Gumanizm   tamoyili,   shaxsni
faqat   jamiyatning   tayyor   tizimiga   moslashtirishni   emas,   balki   uning   o‘ziga   xos
ijtimoiy roli va jamiyatdagi o‘rni bilan bog‘lashni ham ta’minlaydi. Bu yondashuv
shaxsni   nafaqat   jamiyatda   muvaffaqiyatli   ishlashga,   balki   uning   individual
ehtiyojlari, istaklari va potentsialini ham hurmat qilishga chaqiradi. Shunday qilib,
gumanizm   tamoyili   shaxsning   jamiyatda   samarali   faoliyat   yuritishini,   uning
ijtimoiy javobgarlik va axloqiy barqarorligini ta’minlashga yordam beradi.
2.   Tabiatga   uyg‘unlik   tamoyili.   Tabiatga   uyg‘unlik   tamoyili   shaxs   va
jamiyatning tabiiy  muhit   bilan uyg‘un yashashiga  asoslanadi.  Bu  prinsip,  shaxsni
tabiat   qonunlariga,   ekologik   muvozanatni   saqlashga   va   tabiat   bilan   uyg‘unlikda
yashashga undaydi. Ijtimoiy pedagogika bu tamoyilni o‘rganish va amalga oshirish
orqali   shaxsning   tabiiy   muhitga   bo‘lgan   to‘g‘ri   munosabatini   shakllantiradi   va
unga ekologik tarbiya berish jarayonini ilgari suradi. Tabiatga uyg‘unlik tamoyili,
ekologik bilimlar va qadriyatlar orqali shaxsning tabiiy dunyoga bo‘lgan hurmatini
kuchaytiradi.   Ijtimoiy   pedagogika   orqali   tabiatni   asrash   va   ekologik
barqarorlikning   ahamiyatini   tushuntirish,   jamiyatda   ekologik   ongni
shakllantirishga yordam beradi. Bu tamoyil, shaxsni nafaqat jamiyatga, balki tabiiy
muhitga   bo‘lgan   mas’uliyatni   anglashga   undaydi,   uning   ekologik   izlanishlar   va
muammolarni   hal   qilishda   faollikka   chaqiradi.   Tabiatga   uyg‘un   yashashni   targ‘ib
qilish   orqali   ijtimoiy   pedagogika,   shaxsni   ekologik   muammolarni   hal   qilishda
mas’uliyatli va faol ishtirok etishga undaydi. Buning natijasida, jamiyatda tabiatga
nisbatan   mustahkam   bog‘lanish   va   uning   resurslarini   asrashga   oid   ijtimoiy
23 qadriyatlar   o‘z   o‘rnini   topadi.   Bu   tamoyil,   shaxsning   ekologik   mas’uliyatini
kuchaytirib, tabiiy muhit bilan uyg‘unlikda yashashni ta’minlaydi.
3. Madaniyatga moslik tamoyili.   Madaniyatga moslik tamoyili, shaxsning
rivojlanishida   uning   milliy,   madaniy,   etnik   va   diniy   an’analarini   hurmat   qilishni
anglatadi.   Ijtimoiy   pedagogika   bu   tamoyilni   jamiyatga   mos   ravishda   shaxsni
rivojlantirishda   muhim   deb   hisoblaydi.   Bu   prinsip   shaxsning   o‘z   madaniyati   va
milliy   merosini   anglab   yetishini,   boshqa   madaniyatlar   bilan   ijobiy   munosabatda
bo‘lishini   va   global   madaniyatga   moslashishini   ta’kidlaydi.   Madaniyatga   moslik
tamoyili,   shaxsning   o‘z   madaniy   identifikatsiyasini   rivojlantirishda   va   uni
jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishda   yordam   beradi.   Ijtimoiy   pedagogika,   madaniy
qadriyatlarni   hurmat   qilishni,   shaxsning   madaniy   va   etnik   ildizlarini   qadrlashni
rag‘batlantiradi.   Bu,   shaxsning   ijtimoiy   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi   va
jamiyatdagi   turli   guruhlar   o‘rtasida   o‘zaro   hurmatni   shakllantiradi.   Madaniyatga
moslik   tamoyili   orqali   ijtimoiy   pedagogika,   jamiyatda   madaniy   xilma-xillikka
to‘g‘ri   yondashuvlar   va   ijobiy   munosabatlarni   yaratish   maqsadida   shaxslarni
tarbiyalashni   ko‘zlaydi.   Bu   tamoyil,   shaxsni   faqat   o‘z   madaniy   merosiga   hurmat
bilan   qarashga   emas,   balki   boshqa   madaniyatlarni   ham   o‘rganishga   va   ular   bilan
o‘zaro   ijobiy   munosabatlarni   rivojlantirishga   undaydi.   Madaniyatga   moslik
tamoyili,   shaxsning   dunyoqarashi   va   global   madaniyat   bilan   integratsiyasini
ta’minlashga   yordam   beradi.   Bu   tamoyil   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy
prinsiplaridan biri bo‘lib, jamiyatda madaniy qarama-qarshiliklarni bartaraf etishga
yordam   beradi.   Shaxsning   madaniy   merosi   va   an’analarini   hurmat   qilish   orqali,
ijtimoiy   pedagogika   uning   ijtimoiy   rolini   oshiradi   va   jamiyatda   barqarorlikni
ta’minlashga ko‘maklashadi.
4.   Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash.   Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash,
zamonaviy   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   tamoyillaridan   biridir.   Ushbu
tamoyillar   shaxslarning   o‘zaro   munosabatlarini   shakllantirish,   ularning   ijtimoiy
roli   va   mas’uliyatlarini   aniqlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Gumanizm,   tabiatga
uyg‘unlik   va   madaniyatga   moslik   kabi   prinsiplar,   jamiyatda   barqarorlikni   saqlab
24 turish uchun zarur bo‘lgan asosiysi hisoblanadi. Bu tamoyillar, shaxslarning o‘zaro
hurmatini   oshirish,   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash   va   ekologik   mas’uliyatni
rivojlantirishga   qaratilgan.   Gumanizm   tamoyili   shaxsning   erkinligi,   huquqlari   va
qadrini hurmat qilishni ta’minlasa, tabiatga uyg‘unlik tamoyili shaxslarni ekologik
ongni   oshirishga   chaqiradi.   Madaniyatga   moslik   tamoyili   esa,   shaxslarning   o‘z
madaniy   va   etnik   identifikatsiyasini   hurmat   qilish   va   boshqa   madaniyatlarni
qadrlashga   undaydi.   Ushbu   tamoyillarni   amalga   oshirish   orqali,   jamiyatda   o‘zaro
hurmat,   hamjihatlik   va   ijtimoiy   aloqalar   mustahkamlanadi.   Ijtimoiy   pedagogika,
shaxslarning   o‘zaro   hurmatini   va   hamkorligini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi,   bu
esa   jamiyatdagi   konfliktlarni   oldini   olish   va   ijtimoiy   tizimni   mustahkamlashga
yordam   beradi.   Ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy   tamoyillarini   joriy   etish,
jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash,   shuningdek,   shaxslarning   to‘g‘ri
rivojlanishini   va   jamiyatga   moslashishini   osonlashtiradi.   Bu   tamoyillar   jamiyatda
ekologik   mas’uliyatni   oshiradi,   madaniy   xilma-xillikni   rivojlantiradi   va   ijtimoiy
tenglikni   ta’minlaydi,   natijada   ijtimoiy   tizimning   samarali   ishlashiga   va
jamiyatning   umumiy   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Ijtimoiy   pedagogika   orqali,
shaxslar   o‘rtasida   o‘zaro   hurmat   va   hamjihatlikni   ta’minlashga   yordam   beruvchi
tamoyillar   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Bu   jarayonlar   jamiyatda   barqarorlikni
saqlashga va uning ijtimoiy rivojlanishiga xizmat qiladi.
2.3.   Ijtimoiy pedagogikaning amaliyotdagi roli
Ijtimoiy   pedagogika   amaliyotda   shaxslarning   ijtimoiylashuvi,   jamiyatga
moslashishi   va   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Bu
fan nafaqat  nazariy bilimlarni, balki amaliy yondashuvlarni  ham o‘z ichiga oladi,
bu   esa   uning   jamiyatdagi   ta’sirini   yanada   kuchaytiradi.   Ijtimoiy   pedagogika
shaxslarning shaxsiy, ruhiy va ijtimoiy jihatdan rivojlanishiga yordam berish orqali
jamiyatda ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashga qaratilgan.
Ijtimoiy   pedagogikaning   amaliyotdagi   roli   quyidagi   asosiy   jihatlardan
iboratdir:
25 1. Ijtimoiylashtirish   jarayonini   boshqarish .   Ijtimoiy   pedagogika
shaxslarning jamiyatga kirish va unga moslashish jarayonini boshqarishda yordam
beradi. Shaxsning ijtimoiy muhitga moslashishi, o‘z o‘rnini topishi va jamiyatning
faol   a’zosiga   aylanishi   uchun   zarur   ko‘nikmalarni   o‘rgatadi.   Bu   jarayon
o‘quvchilarning   yoki   yoshlarning   ijtimoiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga,   ularni
to‘g‘ri   ijtimoiy   qiymatlarni   qabul   qilishga   va   o‘zini   jamiyatda   hurmatli   shaxs
sifatida namoyon etishga yordam beradi.
2. Ta’lim   va   ijtimoiy   xizmatlar   sohasida   qo‘llanilishi .   Ijtimoiy
pedagogika   ta’lim   tizimida,   maktablar,   universitetlar   va   ijtimoiy   xizmatlar
muassasalarida   faoliyat   yuritadi.   Ijtimoiy   pedagoglar,   o‘quvchilarni   faqat   bilim
bilan   emas,   balki   ijtimoiy,   axloqiy   va   hissiy   jihatdan   ham   rivojlantirishga
qaratilgan   ta’lim   tizimini   yaratishga   yordam   beradi.   Ular   ta’lim   jarayonida
o‘quvchilarni   o‘zaro   hurmat,   tenglik,   empatiya   va   mas’uliyatli   ijtimoiy   xulq-
atvorni o‘rgatadilar.
3. Ijtimoiy muammolarni hal qilish . Ijtimoiy pedagogika shaxslarning turli
ijtimoiy   muammolarini   hal   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   muammolar   orasida
o‘quvchilarning   psixologik   muammolari,   ijtimoiy   adaptatsiya   qiyinchiliklari,   oila
va jamiyat o‘rtasidagi o‘zaro bog‘lanishdagi notekisliklar, narkomaniya va boshqa
ijtimoiy xavf-xatarlar kiradi. Ijtimoiy pedagoglar bu muammolarni aniqlash, tahlil
qilish   va   ularni   hal   qilishda   amaliy   yondashuvlar   orqali   yordam   beradi.   Ular
shaxsning   rivojlanishi   uchun   zarur   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   o‘rgatish   va   shaxsni
to‘g‘ri yo‘nalishlarga yo‘naltirish orqali ijtimoiy muammolarni bartaraf etishadi.
4. Individual  yondashuvlar va maslahatlar . Ijtimoiy pedagogika shaxslar
bilan   individual   ishlashni   ta’minlaydi.   Har   bir   shaxsning   ijtimoiy   ehtiyojlari,
muammolari   va   imkoniyatlari   turlicha   bo‘lishi   mumkin,   shuning   uchun   ijtimoiy
pedagoglar   har   biriga   individual   yondashuvlarni   qo‘llaydilar.   Ular   shaxsning
ehtiyojlarini o‘rganib, unga mos maslahatlar, ta’lim va rivojlanish imkoniyatlarini
taqdim etadilar.
26 5. Ijtimoiy   aloqalarni   rivojlantirish .   Ijtimoiy   pedagogika   o‘quvchilar
o‘rtasida, o‘quvchilar va o‘qituvchilar o‘rtasida ijtimoiy aloqalarni rivojlantirishga
yordam beradi. Shaxslar orasida o‘zaro hurmat, to‘g‘ri munosabatlar, jamiyatdagi
o‘rni   va   roli   haqida   to‘g‘ri   tushunchalarni   shakllantirish   ijtimoiy   pedagogikaning
asosiy vazifalaridan biridir.
6. Ijtimoiy   barqarorlik   va   rivojlanishga   hissa   qo‘shish .   Ijtimoiy
pedagogika, shaxslarning jamiyatda o‘z o‘rnini topishga yordam beradi, bu esa o‘z
navbatida   jamiyatda   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlashga   xizmat   qiladi.   Shaxslarning
ijtimoiy muammolarni hal qilishga, o‘zini jamiyatda to‘g‘ri ko‘rsatishga, ularning
ijtimoiy   hayotda   o‘z   faoliyatini   samarali   amalga   oshirishga   hissa   qo‘shishi
jamiyatning ijtimoiy taraqqiyotiga xizmat qiladi.
7. Yoshlar   o‘rtasida   ijtimoiy   faoliyatni   rag‘batlantirish .   Ijtimoiy
pedagogika   yoshlarni   ijtimoiy   muammolarga   qarshi   kurashish,   jamoat   ishlariga
faollik   ko‘rsatish   va   jamiyatni   yaxshilashga   qaratilgan   faoliyatga   jalb   qilishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   Yoshlar   o‘rtasida   ijtimoiy   mas’uliyatni   oshirish,   ekologik,
axloqiy   va   siyosiy   masalalarga   e’tibor   qaratish   uchun   pedagogik   yondashuvlarni
ishlab chiqadi. Ijtimoiy pedagogika amaliyotda jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni
ta’minlash,   shaxslarni   jamiyatga   moslashtirish   va   ularni   rivojlantirishda,   ijtimoiy
muammolarni   hal   qilishda   asosiy   vositalardan   biridir.   Bu   fan   o‘zining   amaliy
ahamiyati bilan ijtimoiy tizimning rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
XULOSA
jtimoiy   pedagogika   jamiyatning   zamonaviy   rivojlanishida   muhim   rol
o‘ynaydi, chunki  u shaxslarning to‘g‘ri rivojlanishini  ta’minlash, ularni jamiyatga
moslashtirish   va   jamiyatdagi   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   uchun   zarur
vositalarni taqdim etadi. Ijtimoiy pedagogika orqali shakllantiriladigan tamoyillar,
metodologiyalar  va  yondashuvlar  jamiyatdagi  ijtimoiy barqarorlikni, shaxslarning
ijtimoiy   muhitga   moslashishini   va   ularning   har   tomonlama   rivojlanishini
27 ta’minlaydi.   Ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy   rivojlanishdagi   zaruriy   shartlari
quyidagi jihatlarni o‘z ichiga oladi:
Gumanizm   tamoyili   shaxsning   insoniy   qadrini,   erkinligini,   tengligini   va
huquqlarini   hurmat   qilish   orqali   ijtimoiy   pedagogika   shaxsning   rivojlanishiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   tamoyil,   shaxslarning   jamiyatdagi   ijtimoiy   roli   va
mas’uliyatlarini   o‘rgatishga,   ularni   axloqiy   va   ijtimoiy   jihatdan   to‘g‘ri   qarorlar
qabul qilishga undaydi. Gumanizm tamoyili shaxslarning ijtimoiylashuv jarayonini
boshqarishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega,   chunki   u   shaxslarni   faqat   bilim   bilan
emas,   balki   ruhiy,   ahloqiy,   estetik   va   ijtimoiy   jihatdan   rivojlantirishga   imkon
yaratadi.
Tabiatga uyg‘unlik tamoyili orqali shaxs va jamiyatning tabiat bilan uyg‘un
yashashini   ta’minlash,   ekologik   muammolarni   hal   qilish   va   tabiatni   asrash
bo‘yicha   pedagogik   yondashuvlar   ijtimoiy   pedagogikaning   asosiy   tamoyillaridan
biridir.   Tabiatga   uyg‘unlik   tamoyili   orqali   shaxslar   ekologik   mas’uliyatni
o‘zlashtiradilar va tabiatga nisbatan to‘g‘ri munosabatda bo‘lishni o‘rganadilar. Bu
jamiyatning barqaror rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
Madaniyatga   moslik   tamoyili   shaxsning   madaniy,   milliy   va   etnik
an’analarini   hurmat   qilish,   uning   ijtimoiy   va   madaniy   identifikatsiyasini   to‘g‘ri
rivojlantirish,   boshqa   madaniyatlar   bilan   ijobiy   munosabatda   bo‘lish   ijtimoiy
pedagogikaning   yana   bir   muhim   tamoyilidir.   Madaniyatga   moslik   tamoyili
shaxslarni   madaniy   xilma-xillikka   qarshi   to‘g‘ri   yondashuvlar   bilan   tarbiyalashni
ta’minlaydi,   bu   esa   jamiyatdagi   turli   guruhlar   o‘rtasida   o‘zaro   hurmatni
shakllantiradi.
Ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash tamoyili ijtimoiy pedagogika shaxslarning
o‘zaro   hurmat,   hamjihatlik   va   ijtimoiy   tenglikni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.
Gumanizm, tabiatga uyg‘unlik va madaniyatga moslik kabi tamoyillar jamiyatdagi
ijtimoiy   tizimni   mustahkamlashga   yordam   beradi,   ijtimoiy   aloqalarni
mustahkamlab,   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlaydi.   Bu   tamoyillar
28 shaxslarning jamiyatga to‘g‘ri moslashishini va ijtimoiy muammolarni samarali hal
qilishga yordam beradi.
Ijtimoiy pedagogika nafaqat nazariy bilimlarni, balki amaliy yondashuvlarni
ham   taklif   etadi.   Ijtimoiy   pedagogika   amaliyotda   shaxslarning   ijtimoiylashuvini
boshqarish,   ularni   jamiyatga   moslashtirish,   o‘quvchilarni   va   yoshlarni   ijtimoiy
muammolarni   hal   qilishga   yo‘naltirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Ijtimoiy
pedagoglar   ijtimoiy   xizmatlar   va   ta’lim   muassasalarida   ijtimoiy   muammolarni
bartaraf   etishga,   shaxslarni   rivojlantirishga,   ijtimoiy   aloqalarni   yaxshilashga
qaratilgan faoliyatlar orqali jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni ta’minlaydi.
Zamonaviy   ijtimoiy   pedagogikaning   zaruriy   shartlari   jamiyatning   ijtimoiy,
madaniy,   ekologik   va   iqtisodiy   ehtiyojlariga   javob   beradi.   Bu   fan   jamiyatdagi
shaxslar o‘rtasida o‘zaro hurmat, ijtimoiy tenglik, ekologik mas’uliyat va madaniy
xilma-xillikni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Ijtimoiy   pedagogikaning
metodologik   va   amaliy   yondashuvlari   jamiyatning   barqaror   rivojlanishini
ta’minlashda   va   shaxslarning   to‘g‘ri   ijtimoiylashishini   boshqarishda   asosiy
vositalardan biri hisoblanadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Ahmedov,   J.   A.   Gumanizm   va   ijtimoiy   pedagogika.   Tashkent:
Ma’naviyat, 2014. – 360 bet.
2. Alimov, R. K. Sotsial’naya pedagogika  v uchebnom  protsesse.  Moscow:
Akademiya, 2020. – 408 bet.
29 3. Anorov,   A.   M.   Pedagogika   va   shaxsni   ijtimoiylashuvi.   Tashkent:   Nafis,
2016. – 289 bet.
4. Atakhanov,   B.   M.   Ijtimoiy   muammolarni   pedagogik   yondashuvlar   bilan
hal qilish. Tashkent: O‘qituvchi, 2017. – 284 bet.
5. Bayazitov,   F.   S.   Jamiyat   va   shaxsning   ijtimoiylashuvi.   Almaty:   Kazakh
Universiteti, 2019. – 300 bet.
6. Daminov, R. M. Ijtimoiy pedagogikaning ilmiy asoslari. Tashkent: Shark,
2021. – 278 bet.
7. Gafarov,   M.   F.   Ijtimoiy   pedagogikaning   amaliy   usullari.   Tashkent:
Ma’rifat, 2015. – 305 bet.
8. Islomov,   A.   B.   Shaxs   va   jamiyat:   pedagogik   yondashuvlar.   Tashkent:
O‘zbekiston, 2021. – 266 bet.
9. Karimov,   I.   A.   Ijtimoiy   pedagogikaning   nazariy   asoslari.   Tashkent:   Fan,
2015. – 278 bet.
10. Karimova,   G.   S.   Ijtimoiy   barqarorlik   va   pedagogik   yondashuvlar.
Tashkent: Iqtisod-Moliya, 2018. – 295 bet.
11. Kamilov, A. T. Pedagogika va ijtimoiy tizimlar. Tashkent: O‘zbekiston,
2017. – 251 bet.
12. Kogon,   M.   S.   Obshchestvennaya   pedagogika   i   urok.   St.   Petersburg:
Peter, 2016. – 348 bet.
13. Miroshnichenko,   V.   A.   Sotsial’naya   pedagogika:   teoriya   i   praktika.
Moscow: Vysshaya shkola, 2018. – 415 bet.
14. Mustafoev,   R.   A.   Ijtimoiy   pedagogikaning   zamonaviy   yo‘nalishlari.
Tashkent: Yangi Nashr, 2018. – 310 bet.
15. Nematov,   M.   D.   Madaniyatlararo   muloqot   va   pedagogik   yondashuvlar.
Tashkent: Ijtimoiy fanlar, 2019. – 286 bet.
16. Safarov, U. N. Ijtimoiy pedagogika va uning metodologiyasi. Tashkent:
Sharq, 2019. – 342 bet.
30 17. Sharipov,   M.   N.   Ijtimoiy   pedagogikaning   asoslari.   Tashkent:
O‘zbekiston, 2021. – 419 bet.
18. Saitov,   F.   N.   Ekologik   tarbiya   va   tabiatga   uyg‘unlik.   Tashkent:   Fan,
2017. – 275 bet.
19. Yakovleva,   L.   I.   Pedagogika   i   ijtimoiy   tizimlar.   Moscow:
Prosveshchenie, 2016. – 330 bet.
20. Xodjaev, B. M. Madaniyatga moslik tamoyili va pedagogika. Tashkent:
Abutalib, 2020. – 222 bet.
21. www.uzedu.uz     – O‘zbekiston ta’lim tizimi va yangiliklar.
22. www.edu.uz     – Ta’limni rivojlantirishga oid ma’lumotlar.
23. www.ilm.uz      –   O‘zbekiston   Respublikasi   ilm-fan   va   ta’lim   vazirligi
saytidir.
24. www.savodxonlik.uz      –   O‘zbekistonning   savodxonlik   va   ta’lim
sohasidagi resurslari.
25. www.tashkent.uz      –   Toshkent   shahridagi   ta’lim,   madaniyat   va   ijtimoiy
sohalar haqidagi ma’lumotlar.
26. www.fan.uz     – O‘zbekiston fan va ta’lim sohasidagi yangiliklar.
27. www.yoshlar.uz     – Yoshlar va ularning rivojlanishiga doir ma’lumotlar.
28. www.ziyonet.uz     – Ta’lim va ilmiy resurslarni birlashtiruvchi portal.
29. www.sport.uz     – O‘zbekiston sporti va yoshlar sporti haqida.
30. www.eco.uz      –   Ekologiya   va   tabiiy   resurslar   bo‘yicha   ta’lim
ma’lumotlari.
31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский