Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 28000UZS
Hajmi 50.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 07 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

26 Sotish

Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati va shaxs deformatsiyasi. Kasbiy shaxs deformatsiyasi

Sotib olish
IJTIMOIY PEDAGOGNING  KASBIY FAOLIYATI VA SHAXS
DEFORMATSIYASI  KASBIY SHAXS DEFORMATSIYASI
MUNDARIJA
 
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I BOB. IJTIMOIY PEDAGOG VA UNING KASBIY SIFATI ................................................................................... 4
1.1. Ijtimoiy pedagog ta’lim tizimida pedagogic faoliyati. ............................................................................ 4
1.2. Psixokorreksiyani amalga oshiradigan psixolog-konsultant va psixologning kasbiy deformatsiyasi va 
kasbiy “portlashi”ning alohida jihatlari. ....................................................................................................... 9
II BOB. IJTIMOIY PEDAGOGNING KASBIY FAOLIYATI VA SHAXS DEFORMATSIYASI KASBIY SHAXS 
DEFORMATSIYASI ...................................................................................................................................... 14
2.1. Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari va vazifalari. ........................................................ 14
XULOSA. ..................................................................................................................................................... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI: ............................................................................................... 31
1 KIRISH
Ta’lim       jarayonining       asosiy       markaziy       omillaridan       biri       sifatida
pedagog     shaxsi  shakllanishi    muammosi    xozirgi    zamon   psixologiya   fanining
dolzarb     mavzularidan     biridir.   Zero   ta’limning   sifati   va   samarasi   pedagogik
jarayonda   faoliyat   yuritayotgan   kadrlarning   hartomonlama   tayyorgarligiga   va
kasbiy   deformatsiyasiga   bog‘liqdir.   Pedagog-tarbiyachi   ishidatayyorgarlikni
shakllantirish     uning     turli     tarkibiy     qismlari     qarama-qarshi     yo‘nalishlarga
egabo‘lishi     bilan     murakkablashadi.     Demak,         intellektuallik     ham
tayyorgarlikning     tarkibiy   qismidir,     chunki     u     vazifalar     va     masuliyatlarni
tushunadi,  shuningdek  faoliyatning  asosiytarkibiy qismi - o‘qitilayotgan mavzuni
bilish  va uning  muammolarini   tushunishdir.  Hissiylik-     hozirgi    paytda     kayfiyat,
va     hissiylik     kommunikativ     ma’daniyat     sifatidir.   Tayyorgarlikning   ushbu     ikki
tarkibiy     qismi     o‘rtasida     kelishmovchilik     munosabatlari     rivojlanishi
mumkin.Binobarin,  tarbiyachi  kun  davomida  bir  necha  bor  tayyorlik  holatini
shakllantirishi,  uning barcha  tarkibiy  qismlarini uyg‘unlashtirishi  kerak. 
 Ijtimoiy pedagog - jamiyatda o‘z o‘rnini topish, ijtimoiy integratsiya qilishda
muammolarga duch kelgan shaxslar bilan ishlaydigan mutaxassisdir. Uning asosiy
vazifasi   turli   ijtimoiy   guruhlar   (bolalar,   o‘smirlar,   nogironlar,   giyohvandlikka
o‘rganganlar   va   boshqalar)   bilan   ishlash,   ularga   ijtimoiy   moslashuvni
osonlashtirish   va   salbiy   holatlarni   bartaraf   etishdan   iborat.   Ijtimoiy   pedagogning
faoliyati   ko‘pincha   stress,   psixologik   yuklama   va   kasbiy   yondashuvning
mexanizatsiyasi   natijasida   shaxs   deformatsiyasiga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   holat
ijtimoiy pedagoglar uchun jiddiy muammo bo‘lib, ularning kasbiy samaradorligini
kamaytirishi   mumkin.   Shu   sababli,   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyatining
samaradorligi va uning shaxsiy deformatsiyalari o‘rtasidagi  bog‘liqlikni o‘rganish
muxim masalalardan biridir.
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Ijtimoiy   pedagoglar   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topish
va ijtimoiy integratsiya qilishda yordam beradigan muhim kasbdir. Ushbu kasbga
oid ilmiy izlanishlar va amaliyotlar o‘zgarib bormoqda, chunki ijtimoiy pedagoglar
ko‘proq   stressga   duchor   bo‘layotgan   va   o‘z   ishini   mexanik   tarzda   bajarayotgan
2 shaxslar   sifatida   ajralib   turishadi.   Shaxs   deformatsiyasining   oldini   olish   va   unga
qarshi   kurashish,   ijtimoiy   pedagoglarning   professional   va   shaxsiy   barqarorligini
ta'minlash uchun muhimdir. Ushbu mavzu, nafaqat pedagogika, balki psixologiya,
sotsiologiya va ijtimoiy ish sohalarini ham qamrab oladi.
Kurs   ishining   obyekti   —   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyati   va   uning
kasbiy shaxs deformatsiyasi jarayoni.
Kurs   ishining   p redmeti   -   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyatining
jarayonidagi   shaxs   deformatsiyasi,   uning   rivojlanishi   va   bunga   ta'sir   etuvchi
omillar, shuningdek, kasbiy deformatsiyaning oldini olish usullari va strategiyalari.
  Kurs   ishining   maqsadi   -   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyatidagi   shaxs
deformatsiyasining sabablarini, uning ta'sirini o‘rganish va uni oldini olish hamda
kamaytirish uchun samarali usullarni taklif qilishdan iborat.
Kurs  ishining v azifalari
1. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyatining asosiy jihatlarini tahlil qilish.
2. Kasbiy shaxs deformatsiyasining sabablari va uning ijtimoiy pedagoglarning
ishiga ta'sirini o‘rganish.
3. Shaxs   deformatsiyasining   ijtimoiy   pedagoglarga   qanday   ta'sir   qilishini   va
uning professional faoliyatiga salbiy oqibatlarini aniqlash.
4. Ijtimoiy   pedagoglar   uchun   shaxs   deformatsiyasini   oldini   olish   bo‘yicha
tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   o‘rganilganligi .   «Kasbiy   deformatsiya»   terminini   Pitirim
Sorokin   tomonidan   qo llanilgan   bo lib,  kasbiy   faoliyatni   inson   ruhiyatiga  negativʻ ʻ
ta siri   deb   ta riflangan.   Kasbiy   deformatsiya   terminini   S.G.Gellershteyn   (1930),	
ʼ ʼ
A.K.Markova   (1996),   E.F.Zeyer   (1999,   2003),   S.P.Beznosov   (2004),
R.M.Granovskaya   (2010),   S.A.Drujilov   (2013)   va   boshqalar   o z   ilmiy   ishlarida	
ʻ
ta riflaganlar.	
ʼ
Kurs ishining tuzilishi.   Kurs ishi kirish, asosiy qism, 2 bob, 4 bo‘lim, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan.
3 I BOB. IJTIMOIY PEDAGOG VA UNING KASBIY SIFATI
1.1. Ijtimoiy pedagog ta’lim tizimida pedagogic faoliyati .
Pedagogik faoliyat – bu o‘qituvchining o‘quvchilarga ta’lim va tarbiya berish,
vazifalarini   hal   qilishga   qaratilgan   hamda   pedagogik   ta’sir   ko‘rsatish   vositalari
bilan   amalga   oshiriladigan   professional   aktivligidir.   O‘qituvchi   mazkur   faoliyat
jarayonida   o‘qitadi,   yo‘l-yo‘riqlar   ko‘rsatadi,   tarbiyalaydi,   o‘quv-tarbiya   ishlarini
tashkil   qiladi,   Prezident,   hukumat   farmoyishlarini   targ‘ibot   qiladi,   o‘z   malakasini
oshirish uchun mustaqil bilim olishni rejalashtiradi, oqibat natijada o‘zi ham kamol
topadi, o‘quvchilarni ham kamol toptiradi. 
Pedagogik   faoliyat   o‘ziga   xos   tarixiy-ijtimoiy   ahamiyatga   yega   bo‘lgan
faoliyat   bo‘lib,   u   insonni   hayot,   mehnat,   ijtimoiy   turmushga   tayyorlash   va   yeng
avvalo,   yosh   avlodni   mustaqil   faoliyat   ko‘rsatib,   mamlakatda,   jamiyatda
muvaffaqiyatli   mehnat   qilib,   ijtimoiy-foydali   faoliyat   bilan   shug‘ullana   oladigan
inson   shaxsini   shakllantirish   va   rivojlantirishga   qaratiladi.   Ijtimoiy-pedagogik
faoliyatning   mohiyati   va   mazmunini   ko‘rib   chiqishdan   oldin»faoliyat”
va»pedagogik faoliyat” tushunchalar to‘g‘risida to‘xtalib o‘tish talab etiladi. Oddiy
so‘zlashuv   tilida   faoliyat   deganda   biz   inson   faolligining   har   qanday   ko‘rinishini
tushunamiz.   Shunga   o‘xshash   ta’riflarni   izohli   lug‘atlarda   ham   ko‘rishimiz
mumkin:»faoliyat”   -   bu   ish,   qandaydir   bir   sohaga   oid   mashg‘ulot.   Ijtimoiy-
pedagogik   faoliyat   -   bu   shaxslarga,   fuqarolarga,   jamoalarga   ularning   ijtimoiy
faoliyat qobiliyatini yaxshilash yoki tiklash uchun yordam berish bo‘yicha kasbiy
faoliyat.
  Ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   -   bu   shaxsga   uning   ijtimoiylashuvi   jarayonida
yordam   berishga,   uning   ijtimoiy-madaniy   tajribasini   o‘zlashtirishga   va   uning
jamiyatda   o‘zini   o‘zi   anglashi   uchun   sharoit   yaratishga   qaratilgan   kasbiy   faoliyat
turi
  Ijtimoiy-pedagogik   faoliyatning   vazifalari   ijtimoiy   hayotning   aniq
muammolarini   hal   qilishning   yaqin   istiqbollarini   belgilaydi.  Maqsadga   bir   nechta
4 yo‘nalishlar   (profilaktika,   reabilitatsiya,   inson   huquqlari   va   boshqalar)   bo‘yicha
vazifalarni   amalga   oshirish   orqali   erishish   mumkin.   Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy
faoliyatining vazifalari orasida quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin: 
-qamoqqa   olingan   shaxsning   jismoniy,   ruhiy,   axloqiy,   ijtimoiy   salomatligini
saqlash, mustahkamlash uchun sharoit yaratish; 
-   tarbiyalanuvchining   hayotida   axloqiy   fazilatlarni,   ijtimoiy   ahamiyatga   ega
yo‘nalishlarni, munosabatlarni shakllantirish va rivojlantirish;
  -mikrojamiyatning   bolaning   rivojlanishiga   bevosita   va   bilvosita
ijtimoiylashtiruvchi ta'sirini oldini olish, bartaraf etish; 
-mikrojamiyatda   qobiliyatlarni   rivojlantirish,   imkoniyatlarini   ro‘yobga
chiqarish uchun qulay shart-sharoitlarni yaratish; 
-   ijtimoiy   moslashuv   jarayonini   optimallashtirishga   qaratilgan   profilaktika,
reabilitatsiya tadbirlari tizimini amalga oshirish; 
Ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   o‘z   mohiyatiga   ko‘ra   pedagogik   faoliyatga   juda
yaqin   bo‘lib,   undan   ajralib   turadigan   va   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Shuni
ta'kidlash   joizki,   ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   -   bu   ma'lum   tajribani   o‘qitish   orqali
o‘tkazish va o‘quvchilarning shaxsiy rivojlanishi uchun muayyan shartsharoitlarni
yaratishga   qaratilgan   kasbiy   faoliyat   turi.   Ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   -   keksa
fuqarolarga   ijtimoiy-pedagogik   xizmatlar   ko‘rsatishda   namoyon   bo‘ladigan,
ijtimoiy   xizmatlar   oluvchilarning   xatti-harakatlari   va   shaxsiyatini   rivojlantirishda
og‘ishlarning   oldini   olishga,   ularning   ijobiy   manfaatlarini   shakllantirishga
qaratilgan faoliyat. dam olish sohasi), ularning bo‘sh vaqtini to`gri tashkil etish. 
Yuqorida   aytib   o‘tilganidek,   ijtimoiy-pedagogik   faoliyatning   asosiy
yo‘nalishlari quyidagilardir:
 • noto‘g‘ri moslashish (ijtimoiy, psixologik, pedagogik) hodisalarining oldini
olish,   ularning   shaxsiy   rivojlanishi   orqali   bolalar   va   yoshlarning   ijtimoiy
moslashuv darajasini oshirish bo‘yicha faoliyat; 
• me'yordan ma'lum bir og‘ishlarga ega bo‘lgan bolalar va yoshlarni ijtimoiy
moslashtirish va reabilitatsiya qilish bo‘yicha tadbirlar. 
5 Biroq   ijtimoiy   pedagog   faoliyatida   profilaktika   faoliyati,   qoida   tariqasida,
ikkilamchi, yordamchi xarakterga ega. Ushbu mutaxassisning kasbiy faoliyatining
asosi   ma'lum   bir   bola   (yosh)   bilan   ishlash   bo‘lib,   u   bolaning   (yoshning)
shaxsiyatini   o‘rganish   va   uning   ijtimoiylashuvi,   jamiyatga   integratsiyalashuvi
jarayonida   yuzaga   keladigan   individual   muammolarni   hal   qilishga   qaratilgan.
uning   muhiti,   unga   yordam   berish   uchun   individual   dastur   tuzishni   tashkil   etadi.
Shu   sababli,   ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   tabiatan   maqsadli   bo‘lib,   mijozning
muammosi   hal   qilinadigan   vaqt   davri   bilan   chegaralanadi.   Hozirgi   vaqtda   kasbiy
ijtimoiy-pedagogik faoliyatning tanlangan turlarini nazariy rivojlantirish, tashkiliy
loyihalash, me’yoriy mustahkamlash, metod va texnologiyalar bilan jihozlash turli
darajada   amalga   oshirildi.   Umumiy   holat   shundan   iboratki,   ijtimoiy   pedagog
lavozimi zarur bo‘lgan barcha muassasalarda rasman kiritilmagan. 
Bunday   mutaxassisning   kasbiy   salohiyati,   qoida   tariqasida,   to‘liq   amalga
oshirilmaydi   -   uning   funktsional   vazifalari   rivojlanmaganligi   yoki   maxsus   kasbiy
ma'lumotga ega bo‘lmagan shaxs ushbu lavozimda ishlashi yoki boshqa sabablarga
ko‘ra.   ob'ektiv   yoki   sub'ektiv   sabablarni   keltirish   mumkin.   Boshqa   tomondan,
bolalar muassasalari va tashkilotlarining turli xodimlari (o‘qituvchilar, to‘garaklar,
to‘garaklar   rahbarlari,   maslahatchilar,   tarbiyachilar   va   boshqalar)   har   doim
professional   tarzda   bajarganlar   -   va   xodimlar   tarkibida   ijtimoiy   pedagog   mavjud
bo‘lmagan taqdirda, ular hozirgacha - birinchi navbatda profilaktik xarakterga ega
bo‘lgan   muayyan   ijtimoiypedagogik   funktsiyalarni   bajarishda   davom   etmoqdalar.
Bunday   vaziyatda   muayyan   ijtimoiy-pedagogik   muammolarni   hal   qilishning   turli
darajadagi   dolzarbligini   hisobga   olish   kerak.   Shunday   qilib,   jismoniy   va   aqliy
rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan bolalar bilan profilaktika ishlari yoki ishlash ushbu
toifadagi   bolalarga   kasbiy   ijtimoiy-pedagogik   yordam   tizimi   tabiiy   ravishda
shakllanguncha   kutishi   mumkin,   chunki   aslida   u   qisman   boshqa   mutaxassislar   -
o‘qituvchilar, tashkilotchilar tomonidan amalga oshiriladi. turli ta'lim va dam olish
muassasalarida   maktabdan   tashqari   ishlar,   maslahatchilar,   tarbiyachilar   va
boshqalar.  
6 Yana   bir   narsa,   masalan,   ijtimoiy-pedagogik   tarbiyadan   og‘ishlari   bo‘lgan
bolalarni   ijtimoiylashtirish   muammosi,   ularning   aksariyati   pedagogik   ta'sir
doirasidan   tashqarida   bo‘lib   chiqdi.   Ushbu   ijtimoiy-pedagogik   muammolarni
bugundanoq   malakali   va   professional   tarzda   hal   qilish   kerak,   chunki
jamiyatimizning   ertangi   kuni   ijtimoiy   salomatligi   bunga   bog‘liq.   Shuning   uchun
ham,   bizning   fikrimizcha,   ushbu   toifadagi   bolalar   bilan   ijtimoiy-pedagogik
faoliyatni   nazariy   jihatdan   ishlab   chiqish   va   tashkiliy   loyihalash   bugungi   kunda
ustuvor vazifaga aylanmoqda. 
Ijtimoiy   pedagoglarni   kasbiy   tayyorlash   uzluksnz   ta’lim   tizimida   amalga
oshiriladi.   Ijtimoiy   pedagoglarni   kasbiy   tayyorlash   ikki   turdagi   o‘quv   yurtlarida
olib   boriladi:   o‘rta   kasbiy   ta’lim   muassasalari   (litsey   va   kollejlar)   va   oliy   kasbiy
ta’lim   maktablari   (Institut   va   universitetlar).   O‘rta   kasbiy   ta’lim   muassasalarida
kichik   sinflarla   va   maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   tarbiyalanuvchi   bolalar
bilan   ishlovchi   pedagoglar   tayyorlanadi.   O‘rta   ma’lumotli   pedagoglarning   asosiy
vazifasi   bolalarga   qiyin   vaziyatlarpi   singab   o‘tishda   yordam   beradi,   bolalarning
ishonishiga ko‘maklashuvchi faoliyat turlarini tashqillashtirish.   
Bolalarning   rivojlanishi   uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratish,   ularning   ota—
onalari   bilai   hamkorlik     qilish,   o‘z   malakasini   oshirish   maqsadida   mustaqil
ravishda   o‘qib   borishdan   iboratdir.   O‘rta   kasbiy   ta’lim   bilim   yurtini     tugatgach,
ular oliy ta’lim muassasida o‘z o‘qishini davom ettirishi mumkin. Ijtimoiy pedagog
faqat   o‘qituvchi   emas,   bola   qanday   o‘qiyotganini   va   rivojlanayotganini
tushunadigan   va   his   etadigan   shaxsdir.   U   bola   hayotini,   kechinmalarini   xuddi
o‘zinikidagidek tushunadigan va uning ma’naviy, madaniy, axloqiy rivojlanishida
yo‘llanmalar   bera   oladigan   mutaxassis   bo‘lmogi   kerak.   Shuning   uchun   haqiqiy
pedagog   faqat   o‘z     fanini   bilibgina   kolmay,   ayni   vaqtda   bolalar   va   kattalar   bilan
ijodiy   muloqot   qila   oladigan,   o‘z     ustida   ishlaydigan   inson   bo‘lishi   muhim
ahamiyatga ega. 
Ta’lim   jarayonini   ijtimoiylashtirish   natijasida   o‘quvchi   inson   mohiyatini
anglaydi.   O‘z     hayoti   dovomida   inson   to‘g‘risida   hosil   qilingan   tushunchalar
asosida, shaxs haqiqiy fukaro bo‘lib yetishadi. Insonparvarlikka asoslangan ta’lim
7 –   ijtimoiy   fanlar   va   yondosh   fanlarning   funksiyalarini   kengaytiradi,   ta’lim
jarayonini,   mutaxassis     shaxsi   va   uning   dunyokarashi   yaxlitligini   ta’minlaydi.
Ta’limni   insonparvarlashtirishdan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   yoshlarga   tegishli
bilim,   ko‘nikma,   malaka,   malaka   berish,   ularning   insoniy   dunyokarashini
shakllantirishdan iborat. U bo‘lajak fukarolar tomonidan insonlar faoliyatining turli
sohalarida insonparvarlik g‘oyasi va kadriyatlarini amalga oshirishning asosi bo‘lib
xizmat qiladi. Ta’limda metodologik xayot tajribasiga ziddiyatli holatlarda ijtimoiy
moslashuv modelini ishlab chiqishni taqozo etadi:
-   ijtimoiy–shaxsiy   hayot   tajribasiga   asoslangan   muntazam   davom   etadigan
jarayon hisoblanadi; 
-   real   vaziyatdan   kelib   chiqib,   ziddiyatli   xolatlarida   ijtimoiy   moslashuv
modelini ishlab chiqishni takozo etadi;
- mavjud amaldagi xolatga doim moslashish jarayoni hisoblanadi;
- shaxslararo aloqalarni kamrab oladi;
- shaxsning shakllanish jarayonini yo‘naltiradi.
8 1.2. Psixokorreksiyani amalga oshiradigan psixolog-konsultant va
psixologning kasbiy deformatsiyasi va kasbiy “portlashi”ning alohida
jihatlari.
Mеhnatga   moslashish   (ko`nikish)   −   bu   shaxsning   yangi   mеhnat   vaziyatini
o`zlashtirishining ijtimoiy jarayoni bo`lib, unda shaxs va mеhnat muhiti bir-biriga
faol   ta'sir   ko`rsatadi   va   moslashuvchi-moslashtiruvchi   tizimlar   hisoblanadi.   Inson
ishga   kirar   ekan,   muayyan   mеhnat   tashkilotining   kasbiy   va   ijtimoiypsixologik
munosabatlari   tizimiga   faol   kirishib   kеtadi,   o`zi   uchun   yangi   bo`lgan   ijtimoiy
vazifalarni,   qadriyatlar   va   normalarni   o`zlashtirib   oladi,   o`zining   alohida   tutgan
yo`lini tashkilot (mеhnat jamoasi)ning maqsad va vazifalari bilan moslashtiradi, bu
bilan o`zining xulqini mazkur korxona yoki muassasaning xizmat yo`l-yo`riqlariga
bo`ysundiradi. 
Biroq   inson   ishga   kirishda   avvaldan   qaror   topgan   muayyan   maqsadlar,
qadriyatli muomala yo`nalishiga ega bo`ladi, shularga muvofiq korxonaga bo`lgan
o`z   talablarini   shakllantiradi,   korxona   esa   o`z   maqsadlari   va   vazifalaridan   kеlib
chiqib,   xodimga,   uning   xulq-atvoriga   o`z   talablarini   qo`yadi.   Xodim   va   korxona
o`z   talablarini   amalga   oshira   borib,   o`zaro   bir-birlariga   ta'sir   ko`rsatadilar,   bir-
birlariga   moslashadilar,   buning   natijasida   mеhnatga   moslashuv   jarayoni   amalga
oshiriladi. 
Shunday   qilib,   mеhnatga   moslashuv   −   shaxs   va   uning   uchun   yangi   bo`lgan
ijtimoiy   muhit   o`rtasidagi   ikki   tomonlama   jarayondir.   Psixologiya   tarixidan
ma'lumki,   kasbiy   dеformatsiya   masalasi   o`tgan   asrning   20-30-yillaridanoq
o`rganila boshlangan. Bu borada kasbiy intilish, mеhnat ishonchliligini ta'minlash,
mеhnat qobiliyatini oshirish muammolari, shuningdеk, kasbiy faoliyatdagi noqulay
sharoit  bilan bog`liq vaziyatlar  tadqiq etilgan ilmiy izlanishlarni  ko`rish  mumkin.
Ammo shaxsning profеssional dеformatsiyasi masalalariga birmuncha kam e'tibor
qaratilgan. Holbuki 1930 yillarda psixotеxnik 
9 S.G.Gellеrshtеynning yozishicha, kasbiy faoliyatning mazmuni xodimlarning
u   yoki   bu   vazifani   bajarishlari   bilan   emas,   balki   organizmni   kasbning   ma'lum
jihatlariga moslashishi  bilan bog`liqdir. Ishchi xodim organizmi va tashqi ta'sirlar
o`rtasida   to`xtovsiz   o`zaro   ta'sirlashuv   sodir   bo`ladi.   Shu   tufayli   xodimning  faqat
tanasida emas, balki  psixikasida  ham dеformatsiya  kuzatiladi. 
Dеformatsiya tushunchasi, odatda, organizmga ta'sir etuvchi va unda muhim
xaraktеr   xususiyatini   hosil   qiluvchi   o`zgarish   sifatida   talqin   qilinadi.   Ko`pgina
tadqiqotchilar   “Inson-inson”   tipidagi   kasblarda   kasbiy   dеformatsiyaning   paydo
bo`lishi va shakllanishini ta'kidlaydilar. 
Konkrеt   mеtod   va   mеtodikalarni   chuqur   o`zlashtirish   shaxsning   kasbga   doir
dеformatsiyasini   oldini   olishga   yordam   bеradi.   Bunday   shaxsga   doir
dеformatsiyalarga “kuyib ado bo`lish” sindromini kiritish mumkin. 
“Kuyib   ado   bo`lish”   sindromi   o`z   ishida   xususiy,   shaxsga   doir   zahiralardan
foydalanuvchi turli toifalardagi mutaxassislarda uchraydi. 
U  kasbdagi   zo`riqish  sababli   yuzaga  kеlib,  emotsional,   jismoniy  va  kognitiv
holsizlik bilan haraktеrlidir.
Bunday   sindromni   vujudga   kеlishiga:   mutaxassisning   shaxsiy   yеchilmay
qolgan muammolari; 
Hamkasblari   tomonidan   kam   qo`llab-quvvatlangan   holda   ular   tomonidan
yuqori talablar qo`yilishi; 
Motivatsiyasi past guruhlar bilan ishlash oqibatlari; 
Ish samaradorligining pastligi; 
Turg`unlik; 
Profеssional bilimlarining oshkor bo`lishidan qo`rqish; 
Ish tajribasini o`rgatish va targ`ib etishga yo`l qo`yilmasligi kabilar sababchi
bo`lishi mumkin. 
Deformatsiya sabablari va ularning dinamikasi
Insonning   muayyan   mеhnat   muhitiga   moslashuvi   uning   rеal   muomalasida,
mеhnat   faoliyatining   aniq   ko`rsatkichlarida:   mеhnat   samaradorligida,   ijtimoiy
axborot   va   uning   amalda   ro`yobga   chiqarilishida,   faollikda   namoyon   bo`ladi.
10 Mеhnatga moslashish birlamchi bo`lishi (xodimning mеhnat muhitiga kirishida) va
ikkilamchi   (kasbni   almashtirgan   va   almashtirmagan   holda   ish   o`rnini
almashtirishida   yoki   muhitning   jiddiy   ravishda   o`zgarishida)   bo`lishi   mumkin.
Ular   murakkab   tuzilishga   ega   bo`lib,   kasbiy,   ijtimoiy-psixologik,   ijtimoiy-
tashkiliy, madaniy-maishiy va psixofizik moslashuvdan iboratdir. 
Kasbiy   moslashuv   shaxsning   kasbiy   ko`nikmalar   va   malakalarni   muayyan
darajada egallashida, unda ayrim kasbiy jihatdan zarur xislatlarning shakllanishida,
xodimning   o`z   kasbiga   nisbatan   barqaror   ijobiy   munosabatda   bo`lishining
rivojlanishida   ifodalanadi.   Kasb   sohasidagi   ish   bilan   tanishuvida,   kasb   mahorati
ko`nikmalarini, mahoratini egallashda, funksional vazifalarni sifatli bajarishida va
mеhnat sohasidagi ijodkorlikda namoyon bo`ladi. 
Ijtimoiy -psixologik moslashuv mеhnat  tashkiloti  (jamoasi)ning
ijtimoiypsixologik   xususiyatlarini   o`zlashtirishda,   unda   qaror   topgan   o`zaro
munosabatlar   tizimiga   kirishda,   uning   a'zolari   bilan   o`zaro   ijobiy   hamjihat
bo`lishda o`z ifodasini topadi. 
Ijtimoiy-tashkiliy   moslashuv   korxona   (jamoa)ning   tashkiliy   tuzilishi,
boshqaruv tizimi va ishlab chiqarish jarayoniga, hizmat ko`rsatish tizimini, mеhnat
va dam olish rеjimini o`zlashtirishni bildiradi. 
Madaniy-maishiy   moslashuv   −   bu   mеhnat   tashkilotidagi   turmush
xususiyatlari va bo`sh vaqtni o`tkazish an'analarini o`zlashtirishdir. Bu moslashuv
xususiyati   ishlab   chiqarish   madaniyati   darajasi,   tashkilot   a'zolarining   umumiy
rivojlanishi, ishdan bo`sh vaqtdan foydalanish xususiyatlari bilan bеlgilanadi. 
Psixofiziologik   moslashuv   −   bu   xodimlar   uchun   mеhnat   vaqtida   zarur
bo`ladigan   shart-sharoitlarni   o`zlashtirish   jarayonidir.   Zamonaviy   ishlab
chiqarishda faqat  tеxnika va tеxnologiya emas,  balki  ishlab chiqarish sharoitidagi
sanitariyagigiеna   normalari   ham   ma'naviy   jihatdan   eskirib   boradi.   Mеhnatning
sanitariyagigiеna   sharoitlarini,   xodimlar   turmushini   yaxshilash,   tobora   ko`proq
miqdorda   qulay   va   zamonaviy   uy-joylar,   kiyim-boshlar,   pardoz-andoz
ashyolarining paydo bo`lishi ishlab chiqarish faoliyatiga ta'sir qilmasdan qolmaydi.
Hozirgi   zamon   xodimi   sub'еktiv   ravishda   qabul   qilinadigan   sanitariya-gigiеna
11 shinamligidan,   mеhnat   maromidan,   ish   o`rnidagi   qulayliklar   va   hokazolardan
ozgina bo`lsa ham chеtga chiqilishiga  juda  sеzgirlik bilan  qaraydi.
Ko`pgina  tadqiqotlarning   ko`rsatishicha,   ishchilar   uchun   sanitariya-gigiеna
shinamligi   shart-sharoitlari   kеskin   bo`lib   turadi   va   ular   buni   og`rinib   qabul
qiladilar. 
Psixolog   kasbida   boshqa   kasb   egalariga   nisbatan   dеformatsiya   ertaroq
namoyon   bo`ladi.   Psixolog   kasbiy   dеformatsiyasining   ko`rinishlaridan   biri   –   o`z
xulq-atvori   ustidan   qattiq   nazoratning   shakllanishidir.   Psixologik   maslahat,
guruhiy mashg`ulotlar, psixotеrapеvtik sеanslar trеninglar, ekspеrimеntlar chog`ida
o`z xulq-atvorini – so`zini, jеst va tana holatlarini nazorat qilishi lozim. Ammo bu
ko`nikma   noformal   va   odatiy   munosabatlarda   ham   avtomatik   ravishda   namoyon
bo`ladi. 
Psixolog   doimo   suhbatdoshining   tana   harakatlariga,   ko`z   qarashlariga,   xatto
nafas olishning chuqurligi va chastotasidagi o`zgarishlarga ham e'tiborli bo`ladi. 
Kasbiy   “instinkt”ga   muvofiq   bunga   ehtiyoj   sеzilmasada,   doimo   qarshisidagi
insonning holatini baholab, psixologik diagnoz qo`yadi.Bu holat ba’zan bir qancha
muammolarni keltirib chiqarishi mumkin. 
Kasbiy deformatsiya turlari
E.F.Zееr va E.E.So`manyuklarning tadqiqotlariga ko`ra kasbiy dеformatsiya 4
ko`rinishda amalga oshadi:
Umumkasbiy dеformatsiya – “odam-odam” tipidagi kasblarga xosdir. Ushbu
shaxs   xususiyati   va   kasbiy   faoliyat   bilan   bog`liq   holat   ish   stajiga   ham   aloqador
bo`lishiga   qaramay   dеformatsiyaning   darajasi   turlicha   kеchadi.   Masalan,
shifokorlarda   bеmor   shikoyatlariga   nisbatan   emotsional   indеffеrеntlikni   aks
ettiruvchi “qayg`urishdan charchash” sindromi  namoyon   bo`ladi.   Umumkasbiy
dеformatsiya   xususiyatlarining   jamlangan   holda   namoyon   bo`lishi   ma'lum   kasb
egalarining birbiriga o`xshashiga va tanishning osonlashuviga olib kеladi. 
1.Maxsus   kasbiy   dеformatsiya   –   kasbning   ma'lum   mutaxassisliklariga
moslashish jarayonida sodir bo`ladi. 
12 2.Har   qanday   kasb   bir   qancha   mutaxassisliklarni   o`z   ichiga   oladi.   Har   bir
mutaxassislik o`zining dеformatsiyalari yig`indisiga ega. 
Masalan,   tеrgovchida   shubhalanuvchanlik,   opеrativ   ishchida   faol   agrеssivlik
va h. Turli mutaxassisliklarga ega shifokorlarda ham o`ziga xos dеformatsiya hosil
bo`ladi. 
3.Kasbiy   tipologik   dеformatsiya   –   shaxsning   individual   psixologik
xususiyatlari (tеmpеramеnt, xaraktеr, qobiliyat) hamda faoliyatlarining psixologik
tuzilishi o`rtasidagi aloqadorlikka asoslanadi. 
Buning oqibatida quyidagi xususiyatlar namoyon bo`lishi mumkin:
-shaxsning kasbiy yo`nalganlik dеformatsiyasi: 
-faoliyat   motivatsiyasining   o`zgarishi   (motivning   maqsadga
yo`naltirilganligi),   qadriyatlar   tizimining   qayta   tuzilishi,   pеssimizm,   yangiliklarga
ishonchsiz munosabat. 
-ma'lum   bir   qobiliyat   asosida   shakllangan   dеformatsiya   (tashkilotchilik,
kommunikativlik, intеllеktuallik va b.). 
Masalan,   talabgorlik   darajasining   oshishi,   o`ziga-o`zi   yuqori   baho   bеrish,
narsissizm. 
-xaraktеr   xususiyatlariga   asoslangan   dеformatsiya:   indеffеrеntlik,   lavozimga
intilish,   rolli   ekspansiya,   dominantlik.   Dеformatsiyaning   ushbu   guruhi   turli   kasb
egalarida shakllanadi va ma'lum bir kasbiy yo`nalishga ega emas. 
3.Individuallashgan dеformatsiya – uzoq yillar davomida olib borilgan kasbiy
faoliyat   natijasida   ma'lum   bir   kasbiy   muhim,   ba'zan   nomuhim   xususiyatlar   ham
shakllanishi   mumkin.   Bu   holatlar   haddan   ziyod   mas'uliyatlilik,   o`ta   vijdonlilik,
gipеraktivlik,   kasbiy   fanatizm   va   entuziazm   ko`rinishida   namoyon   bo`lishi
mumkin.
13 II BOB. IJTIMOIY PEDAGOGNING  KASBIY FAOLIYATI VA SHAXS
DEFORMATSIYASI  KASBIY SHAXS DEFORMATSIYASI
2.1.      Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari va vazifalari.
    Ijtimoiy   pedagog   kasbiy   faoliyatining   xususiyatlari   —   "Ijtimoiy   pedagog"
mutaxassisi   "pedagog"   so‘zidap   olingan   bo‘lib,   avvalo   o‘qituvchi   ma’nosini
anglatadi.   Shu   bois   mazkur   lavozimning   joriy   etilganidan   sung   aynan
o‘qituvchilarning   birinchi   ijtimoiy   psdagoglar   bo‘lgani   ajablanarli   emas.   Ijtimoiy
pedagoglarni   qayta   tayyerlash   bo‘yicha   kurslar   tinglovchilarinipg   aksariyat
k;ismini   dam   o‘qituvchilar   tatiqil   etadi.   Yana   shuni   ta’kidlamok.   joizki,   ijtimoiy
psdagoglarnipg   kasbiy   taysrgarligi   kam   pedagogik   oliy   o‘quv   yurtlarida   amalga
oshiriladi.   Darhaqiqat,   pedagog   na   o‘qituvchining   kasbiy   faoliyatida   ko‘pgina
umumiyliklar mavjud. Bu ikkala kasbning ham obyektn bola, uning rivojlanishi va
ijtimoiy   shakllanishidir.   Bu   narsa   ularning   yaqinligini   yana   bir   bor   tasdshdshydi.
O‘z     navbatida   mazkur   mutaxassiliklarping   kasbiy   faoliyati   ularning   o‘ziga   xos
xususiyatlarini   aniq;lashga   imkon   beruvchi   bir   qator   tafovutlarga   ham   ega.
O‘qituvchi   o‘zining   asosiy   ta’lim   berish   vazifasini   bajarar   ekan,   yosh   avlodga
bilim   va   jamiyat   tomonidan   orttirilgan   ijtimoiy   madaniyat   tajribasini   o‘rgatadi.
Ushbu   jarayonda   bola   tarbiyalanadi   va   shakllantiriladi.   Ijtimoiy   pedagogning
diqqat markazida esa bolani jamiyatga moslashib kstishiga yerdam berishdir. 
Ijtimoiy pedagogik faoliyat
Pedagogik   faoliyat-ta’lim   va   tarbiya   orqali   ijtimoiy-madaniy   tajribani
berishga yo‘naltirilgan kasbiy faoliyat turidir. Bu faoliyat ta’lim standartlari. o‘quv
rejalari,   dasturlari   bilan   belgilanadi.   Ijtnmoiy   pedagogik   faoyaiyat-bolaga
ijtimoiylashuvi   jarayonida   (bolaning   jamiyatga   kirishi)   yordam   ko‘rsatishga
qaratilgan   kasbiy   faoliyat   turidir.   Bola   bilan   bo‘lishi   mumkin   turli   xil   ta’lim
muassasalari,   tashqilotlari,   birlashmalari,   ijtimoiy   pedagoglar   bilan   amalga
oshiriladi. 
14 Ijtimoiy pedagogik faoliyat har doim, ya’ni aniq. bir bolaga va ijtimoiylashuv,
jamiyatga   integratsiya   jarayonida   yuzaga   keladigan   muamolarini   hal   etishga
yunaltirilgan bo‘ladi. 
                   Kasbiy faoliyat tuzilmasi-har qanday faoliyat o‘z tuzilmasiga egadir.
Ular   faoliyat   elementlarining   o‘zaro   bog‘liqligini   va   o‘zaro   shartlaripi   apikdaydi.
Ijtimoiy   pedagog   faoliyati   to‘z   ilmasi   quyidagi   komponstlardan   iborat:   subyekt
(faoliyatni   amalga   oshiruvchi   tomon),   obyekt   (faoliyat   yunaltirilgan   tomon),
maqsad   (faoliyat   orqali   nimaga   intilinadi),   vazifa   (faoliyat   orqali   nimalar   amalga
oshiriladi), vositalar(faoliyat kaysi usul yoki texnika yordamida amalga oshiriladi).
Ijtimoiy pedagog faoliyatining obyekti jamiyatga moslashish jaraynidagi yordamga
maqsad bolalar va yeshlardir. Bu toifaga intellektual, ruxiy, ijtimoiy nuk;soni  bor
bolalar,   shuningdek,   jismoniy,   ruxiy   yeki   akliy   shakllanishi   bo‘zilgan   bolllariing
katta   qismi   (ko‘zi   ojiz,   kar—sokov,   akliy   ojiz   va   borlalar   stsrsbral   falajligiga
chalingaplar)   kiritiladi.   Ular   jamiyatning   alohida   mexriga   maqsaddir.   Agar
bolaning jamiyatdagi  shakllanishi  normal kechsa,  unda ijtimoiy pedagog yordami
zarur  bo‘lmaydi. Bordiyu, ota-onalar va maktab uning shakllanishi, tarbiyalanishi
va   ta’lim   olishini   ta’minlay   olmasa,   u   holda   ijtimoiy   pedagog   xizmati   kerak
bo‘ladi.   Ijtimoiy   pedagog   faoliyatining   maqsadi   bolaning   ruxiy   yengilligi   va
xavfsizligi  uchun sharoit  yaratish, uning oilasi,  maktabi  va atrofidagi  unga salbiy
ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillardan   ogohlantiruvchi   va   ularni   yengib   o‘tuvchi   ijtimoiy,
xukuqiy,   ruxiy,   tibbiy   va   pedagogik   muammolarni   kompleks   ravishda   hal   etish
maqsadida turli mutaxassilar (ruxiyatshunoslar, tibbiy xodimlar, ijtimoiy xodimlar
va   yuristlar)   hamda   ma’muriy   organlar   va   idoralarning   (ta’lim,   sog‘liqni   saklash,
ijtimoiy   himoya   sohasidagi)   mazkur   masalaga   yo‘naltirilgan   say’i-harakatlarini
muvofiqlashtirib   turishda   vositachi   bo‘la   olishi   kerak.     Ijtimoiy   pedagog
faoliyatidagi   muhim   yunalish-bu   BMT   konvensiyasida   e’lon   qilingan   bolaning
yashashga,   sog‘lom   shakllanishga,   ta’lim   olishga,   o‘z     qarashlarini   erkin   ifoda
etishga,   kamsitishning   har   qanday   turidan   himoyalashga   qaratilgan   huquqlarini
himoya   qilishdir.   Ijtimoiy   pedagog   faoliyatidagi   yana   bir   yo‘nalish-bu   bolani
shakllanishiga   ko‘maklashuvchi   ijtimoiy   loyihalar   va   dasturlar,   xususiy
15 tashabbuslarni   ishlab   chiqishda   ishtirok   etishdir.   Shunday   qilib,   ijtimoiy   pedagog
faoliyatiga quyidagi vazifalarni biriktirish mumkin:              
— tashhis kuyish
— bashoratchilik     
— vositachilik  
— to‘g‘rilash va qayta tiklash
— himoyalash
— ogohlantirish va profilaktik 
— evristika (ijodiy fikrlash)
Pedagogning   barcha   faoliyati   vositalar   yordamida   amalga   oshiriladi.   Bular
safiga   maqsadga   erishishda   zarur   bo‘ladigan   barcha   harakatlar,   predmetlar,
qurollar,   usullar   va   texnologiyalarni   kiritish   mumkin.   Ijtimoiy   pedagog   kasbiy
faoliyat   subyekti     sifatida:   shaxsiy   tavsif   va   kasbiy   omilkorlik.   Ijtimoiy
pedagogning   shaxsiy   tavfsifnomasi   ko‘rib   chiqiladigan   bo‘lsa,   avvalo   mazkur
faoliyat   subyektini   o‘z     sohasini   mukammal   biluvchi   mutaxassini   belgilab
olishimiz   zarur   bo‘ladi.   U   bola   hayotidagi   ijtimoiy   va   boshqa   qiyinchiliklarni
chukur   farklay   biladi   va   unga   yordamga   kela   oladi.   U   umumnazariy   va   maxsus
bilimlarga   malaka   va   ko‘nikmalarga,   ma’lum   darajadagi   qobiliyatga   ega   bo‘ladi.
xo‘sh   ijtimoiy  pedagog   kim.   Uning  ruhiy  surati   va  shaxsiy   tavsifnomasi   qanday?
Qaysi   sohalar   uning faoliyati  doirasiga  tsgishli.  U  boshqa  kasb  egalaridan  nimasi
bilan farq qiladi. Kundalik xayotda biz kasb inson ongida, uning xatti-harakatlarida
va   dunyoqarashida   o‘ziga   xos   iz   qoldirishiga   guvoh   bo‘lamiz.   Psixologiyada   bu
narsa "kasbiy mentallik" deb ataladi. Mentallik-bu insonning olamga munosabatini
va   uning   kundalik   hatti-harakatlarini   aks   ettiruvchi   ma’lum   ijtimoiy—ruhiy
qarashlar   va   qadriyatlar   majmuidir.   Mentallik   o‘zida   individning   ijtimoiy   va
madaniy tajribasini mujassamlashtirgan bo‘lib, insonning k;aysi ijtimoiy qatlamga,
yoshga,   jinsga,   millatga   va   kasbga   mansubligi   bilan   aniqlanadi.   Psixologik
tadqiqotlarda   kasbiy   mentallik   ma’lum   bir   kasb   egalariga   xos   bo‘lgan   xususiyat
sifatida e’tirof qilinadi.
16 Hozirgi pedagogning muhim vazifalaridan biri milliy istiqlol g‘oyasini bolalar
va o‘quvchilar ongida shakllantirish tadbirlari va mexanizmlarini ishlab chiqib, uni
amalga  oshirishdan  iboratdir. Mamlakatimiz  Prezidenti   I.Karimov shunday   degan
edi:   ‘‘Endigi   vazifamiz   shundan   iboratki,   milliy   istiqlol   g‘oyasi   tushunchalari
asosida keng jamoatchilik, ziyolilar, ilm–fan va madaniyat namoyandalari, avvalo,
ma’naviy–ma’rifiy soha xodimlari milliy mafkurani takomillashtirish, uning asosiy
tamoyillarini   odamlar   qalbiga   va   ongiga   singdirishga   qaratilgan   ishlarni   yangi
bosqichga   zarur’’.   Mana   shuning   uchun   ham   yaratiladigan   qo‘llanmalar
mazmunida milliy istiqlol g‘oyasi asosiy o‘rinni olishi lozim. 
                    Oliy   ta’lim   muassasalarida   pedagoglar   ikki   bosqichda   o‘qitiladi.
Birinchi bosqichda ya’ni bakalavriatda mutaxassis o‘zi tanlagan soha buyicha 4 yil
davomida ta’lim oladi. Ikkinchi bosqich magistraturada davom ettiriladi. "Ijtimoiy
pedagog"   sohasiga   tegishli   barcha   mutaxassilarning   ham   o‘ziga   xos   xususiyatlari
mavjud   bo‘ladi.   Bir   qator   tadqiqotchilar   ularning   shaxsiy   tavsifnomasi   sifatida
individual—ruxiy   xususiyatlar   va   maxsus   qobiliyatlarni   ko‘rsatmokda.
Kuzatuvchanlik, vaziyatga qarab tez yo‘lga tusha bilish, fahm— farosat bilan seza
olish,   o‘zini   boshqa   odam   o‘rniga   qo‘ya   olish   va   uning   hissiyotlarini   tushuna
bilish,   o‘zini   boshqara   olish   va   refleksiya   (fikr   yuritib   uni   tahlil   qilish)   maxsus
qobiliyatlar jumlasidandir. Shuningdek ijtimoiy pedagog dilkashlik, odamlar bilan
ishlay   olish,   qiziqqonlik,   o‘z   fikrini   o‘tkaza   olish,   baxsli   vaziyatlarda   yo‘l   topa
bilish,   tirishqoqlik   kabi   ijtimoiy   sohaning   barcha   xodimlariga   xos   xususiyatlarga
ham ega bo‘lmoki darkor. xorijiy tadqiqotchilar ham pedagogning individual-ruxiy
xususiyatlari   to‘g‘risida   o‘z   fikrlarini   bildiradi.   Masalan,   Buyuk   Britaniyalik
olimlar   bunday   xususiyatlar   qatoriga   yuqori   darajadagi   akliy   salohiyatga   egalik,
tartiblilik   va   o‘z-o‘zini   boshqara   bilish,   jismonan   kuchlilik,   odamlarga   qiyin
vaziyatlarda yordam bera olish, chidamlilik, sezgirlik kabilarni kiritadi.  AQShning
mashxur   psixologlaridan     sanalgan   J.   xoland   o‘zining   "o‘ziga   yunaltirilgan
kidiruv"   metodikasida   ijtimoiy   soha   kasbi   egasiga   xos   xususiyatni   ko‘rsatgan.
Bo‘lar   realistlik   (haqkoniylik),   tadqiqotchilik,   artistlik,   ijtimoiy,   tadbirkorlik,
konventsional xususiyatlardir. U ijtimoiy pedagogga xos insonparovarlik, ideallik,
17 mas’uliyatlilik, axloqlilik, xushmuomalalik, iliklik, odoblilik, o‘zgalarni do‘st tuta
olish   kabi   xususiyatlarni   ham   ko‘rsatadi.   Ijtimoiy   pedagog   kasbi   insonlar
o‘rtasidagi   munosabatlar   tizimida   faoliyat   yurituvchi   ko‘pkirrali   soha   bo‘lib,
pedagogning kaysi  ishda ishlashidan kat’iy nazar odamlar bilan va avvalo bolalar
bilan   ishlashga   yunaltirilgan.   muloqot   jarayonida   pedagog   ko‘pli   ruxiy   og‘irlikni
va   charchoqni   o‘zida   sinashiga   to‘g‘ri   keladi.   Shu   bois   uning   asab   tizimi   ham
mustahkam   bo‘lishi   darkor.   Bu   narsa   unga   ijtimoiy-pedagogik,   ruxiy—terapevtik
jarayonlarda emotsional qiyinchiliklar bilap to‘qnashuvda yordam beradi. Ijtimoiy
pedagogga xos yana bir xarakter bu "Men -obrazidir" Bu narsa pedagogning o‘ziga
nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lishini  hamda boshqalar tomonidan o‘ziga yuqori
baho   berilishini   ifodalaydi.   Mazkur   harakter   pedagogga   boshqa   odamlar   bilan
erkin   muloqot   qilish   va   ularni   oson   qabul   qilish   imkonini   beradi.   Ijtimoiy
pedagogning quyidagi  shaxsiy fazilatlarini alohida ajratishimiz mumkin:
-     Insoniylik       xususiyatlari       (mehribonlik,       boshqalar   manfaatini   ustun
qo‘yish, o‘z shaxsiy kadr-qimmati hissi)
xususiyatlar   (ruxiy   barqarorlik,   yuqori   darajadagi   hissiy   va   irodaviy
xususiyatlar)
—   ruxiy   tahlilchilik   xususiyatlari   (   o‘zini   idora   qila   olish,   o‘ziga   tanqidiy
qarash,   o‘zini   baxolay   olish)-ruxiy-pedagogik         xususiyatlar   (   kirishuvchanlik,
gapga chechanlik.)
  Yuqorida   keltirilgan   xususiyatlar   bilan   tanishar   ekanmiz,   har   qanday   odam
ham   ijtimoiy-pedagogik   faoliyatni   olib   borish   qobiliyatiga   ega   bo‘lavermasligiga
ishonch   hosil     qilamiz.   Har   bir   pedagogning   kasbiy   omilkorligi,   ya’ni   uning   o‘z
faoliyatini olib borishga amaliy va nazariy tomondan tayyorligi me’yoriy-xuquqiy
hujjatlar   yordamida   tartibga   olinadi.   Mazkur   hujjatlar   o‘z     ichiga   mutaxassis
pedagogning kasbiy  majburiyatlarini, mehnat  tavsifnomasini, bilim  va malakasini
oladi. Rezyume  (qisqacha xulosa)
IJTIMOIY     ISH   –   aholining   ijtimoiy   himoyalanmagan   qatlamlariga   yordam
ko‘rsatish hisoblanadi. Ijtimoiy ishlarning obyekti inson hisoblanadi, lekin hamma
emas,   balki   faqatgina   muammolari   bo‘lganlari   (ekologik,   ijtimoiy,   texnogen,
18 millatlararo keskin  o‘zgarishlar, bo‘z ilishlar  natijasida)  yoki  sog‘lom  bo‘lmagan,
jismoniy yoki psixik nuqsonlari bo‘lganlar hisoblanadi.
Madaniyat-jamiyatning   tarixiy   malum   bir   rivojlanish   darajasi.,   ijtimoiy
kuch, inson kobilyati, odamlar hayotiy faoliyati shaklini tashqil etish usuli, asosan
ular tomonidan yaratilajak maddiy va manaviy kadiryatlar bilan belgilanadi.
Muruvvat ko‘rsatish–maqsadlarga yordam, xayriya-saxovat alohida shaxslar
yoki tashqilotlar tomonidan maqsadlarga, yoki aholi guruhlariga beminnat yordam
berish.   Raxm-shavqat,   marhamat,   raxmdillik,   barchaga   yordam   berish,   yoki
o‘zgalarni kechirish, g‘amxo‘rlik qilish, insonparvarlik.
Xayriya   –   (maqsadlarga   yordam,   xayr-saxovat)   –   maqsad   odamlarga   yoki
aholining ijtimoiy guruhlariga xususiy shaxslar, yoki tashqilotlar tomonidan bepul
yordam ko‘rsatish.
Mehribonlik   ( Miloserdiye)   –   (mehr-sahovat)   (raxm-shavqat,   marhamat,
rahmdillik)   –   rahmdillik,   odamiylik,   insonparvarlik   yuzasidan   kimgadir   yordam
ko‘rsatish, yoki kimnidir kechirish, avf etish.  
"Kasbiy   majburiyatlar"   -Bolalarni   ijtimoiy   himoya,   qo‘llab-quvvatlash,
hamda   bu   borada   xizmat   ko‘rsatuvchi   muassasalar   to‘g‘risida   zarur   axborotlar
bilan ta’minlanadi.
-Inson va bola xuquqini himoya qilishga qaratilgan, turli toifadagi bolalarning
haq-huquqlarini   ta’minlashga,   bolalarni   huquqiy   jihatdan   tarbiyalashga
yo‘naltirilgan ijtimoiy-huquqiy yordamni ko‘rsatish.
-Ruhiy     va     emotsional     yordamga     maqsad   bolalarga   ijtimoiy-reabilitatsion
yordam ko‘rsatish.
-Kam   ta’minlangan   oilalarda   yashovchi   bolalarning   maishiy   hayotini
yaxlitlash maqsadida ularga ijtimoiy yordam ko‘rsatish.
-Bemor   bolalarga   zarur   tibbiy—ijtimoiy   yordamni   ko‘rsatish.   Alkogolizm,
giyohvandlik   bilan   shug‘ullanuvchi   voyaga   yetmaganlarni   davolash.   Ijtimoiy
pedagogdan quyidagicha kasbiy bilimlar talab etiladi :
-O‘z   faoliyatining   me’yoriy—huquqiy   asosini   (qonunlar,   farmonlar,   karorlar
va yuriknomalar), ijtimoiy pedagogika nazariyasi va tarixini, turli muhitlarda turli
19 toifa   bolalari   bilan   ishlashning   mstodikasini   va   tsxnologiyasini,   bola   shaxsini,
uning   jismoniy,   ma’naviy   va   ijtimoiy   shakllanishini   o‘rganuvchi   psixologiya’ni;
odamlarning   uyushma   va   guruhlari   (Oila,   maktab   va   mehnat   kollektivi)ni
o‘rganuvchi sotsiologiya’ni; o‘z  kasbiy tadqiqot faoliyatini ijtimoiy boshqarish va
rejalashtirish   metodini   bilish.   va   quyidagi   kasbiy   malakalar     talab   etiladi:   Taqlid
qila olish qobiliyati. Bolaning shakllanishida unga muhitning salbiy va ijobiy ta’sir
ko‘rsatuvchi harakatlarini  aniqlab tahlil qila bilish;
Bashoratchilik qobiliyati: faoliyat olib borish usullarini belgilab olib uni aniq.
maqsad  tomon yo‘naltirish,  duch  kelishi   mumkin bo‘lgan muammolarni  oldindan
ko‘ra   bilish   va   hisobga   olib,   vaktni   to‘g‘ri   taksimlash;   Loyihalashtira   bilish—
faoliyatni aniq bir loyixa asosida, tarbiyalanuvchining shart—sharoitlari va mavjud
muhit  talablarini  hisobga  olib,  aniq bir  tartibda olib  borish,  o‘z    faoliyatining  har
bir bosqichida ijobiy va salbiy natijalarini to‘g‘ri tahlil qila olish; kirishuvchanlik,
ya’ni bolani eshitish va tinglay olish, bola bilan muloqot jarayonini osonlashtirish,
bola   muammosini         to‘g‘ri         tushunish         uchun         zarur         axborot         va
ma’lumotlarni to‘plash.
Ijtimoiy pedagog faoliyati sohalari ijtimoiy pedagog lavozimi bugungi kunda
ikkita idorada   —   ta’lim   muassalarida  va   yoshlar   ishi   buyicha muassalarda
joriy  etilgan.    Yoshlar   ishi  bo‘yicha  idoralarda  mazkur  lavozim   8 xil  muassasada
ro‘yxatga   kiritilgan.   Bular:   bolalar   klublari,   bolalar   ijodi   markazlari,   yoshlar
yotokxonasi,   o‘smirlar   dam   olish   maskanlari,   yoshlar   ta’lim   markazlari,   kasbiy
yo‘naltirish markazlari, bandlik markazlari, bolalar va yoshlar mehnat birjalaridir.
Ta’lim   sohasida   esa   pedagog   6   xil   muassasa   ruyxatiga   kiritilgan.   Bular:
maktabgacha   tarbiya   tashqilotlari,   umumta’lim   muassalari,   umumta’lim
internatlari,   boquvchisini   yo‘qotgan   bolalar   uchun   umumta’lim   idoralari,   maxsus
ta’lim   muassalari,   boshlang‘ich   kasbiy   ta’lim   muassalaridir.   Ijtimoiy   pedagog
lavozimi   mazkur   ikki   idorada   joriy   etilgan   bo‘lsada,   aslida   ularga   bo‘lgan   talab
yana ham kengrok. Bunday lavozim deyarli barcha ijtimoiy sohalarda joriy etilgan.
Ular   sog‘likni   saqlash   muassalarida   (ruhiy   nosog‘lom,   giyohvand   bolalar   uchun),
aholini   ijtimoiy   himoyalash   muassasalarida   (imkoniyati   cheklangan   o‘smirlar
20 reabilitatsiya markazlarida, voyaga yetmaganlar reabilitatsiya markazlarida), ichki
ishlar organlari tarmog‘idagi muassalarda ko‘rish mumkin.
Ijtimoiy pedagogik ishlar faol g‘oyaviy – axloqiy imkoniyatlarga ega, u shaxs
xulkida   paydo   bo‘lgan   salbiy   elementlarga   qarshi   kurashda   muhim   omilga
aylanadi. U ijtimoiy fikrni shakllantirish yo‘li bilan jamoada sog‘lom ma’naviy –
axloqiy   muhit   hosil   qilishga   ta’sir   ko‘rsatadi,   ilg‘or   ijtimoiy   qadriyatlarni
mustahkamlaydi,   shaxs   qadr   –   qimmatini   ta’mindaydi,   qonunni   xurmat   qilishga
o‘rgatadi.   Bu   ayniqsa   bugungi   kunda,   jamiyat   ma’naviy   yangilanish   jarayonini
boshidan kechirayotgan bir davrda muhim ahamiyatga ega. Tarbiyaviy faoliyatning
muhim rezervlaridan yana biri – ommaviy targ‘ibot bilan bog‘liq bo‘lib, g‘oyaviy
– tarbiyaviy ishlarning  barcha  shakllarida gayrat   va tashabbus  talab  etildi. Bunda
davlat   va  jamoat  tashqilotlari  tomonidan  ommaviy  –  tashqiliy  tadbirlar   o‘tkazish,
kechalar, bayramlar, rasm – rusmlar, urf – odatlar, jumladan «Navro‘z», «xotira va
qadrlash   kuni»   va   boshqa   tadbirlar   muhim   ahamiyatga   ega.   Ommaviy   ishlarda
ijtimoiy   –   tarbiyaviy   muvaffaqiyatlarga   ommaning   ijtimoiy   –   madaniy   faoliyat
yo‘nalishini   chuqur   anglagan   holdagina   erishish   mumkin.   Bu   birinchi   navbatda.
Pedagogik   tamoyillar   asosida   ma’rifiy   muassasa   ishlarini   tashqil   etishda   va
metodikasida   o‘z     ifodasini   topadi.   Tadbirlarni   faqat   g‘oyaviy   yunalishini   emas,
ayni   choqda   ijtimoiy   –   pedagogik,   ijtimoiy   –   psixologik   mohiyatini   anglash,
tashqiliy   ishlarda   uning   mexanizmlarga   taya’nish   zarur.   Ijtimoiy   pedagogik   va
ijtimoiy   xodimlar   faoliyati   astasekin   kengayib,   biri   ikkinchisini   tuldira   bordi.
Ijtimoiy   –   pedagogik   boshqaruv   va   ijtimoiy   jarayonlarni   nazorat   qilish   obyekti
sifatida yoshlar jinoyatchiligining oldini olish maktab, ichki ishlar bo‘limi, voyaga
yetmaganlar   jinoyatchiligiga   qarshi   ko‘rash   organlarining   birgalikdagi   tadbirlari
tizimi   doirasida   amalga   oshirilishi   kerak.   Shundan   kelib   chiqib   dastlabki   talablar
olg‘a   suriladi:   mazkur   faoliyat   samaradorligi   uchun   xizmat   qiladigan   obyektiv
jarayonlar   va   hodisalarni   hisobga   olib   borish;   tarbiya’ning   noqulay   sharoitiga   va
shaxsni   noto‘g‘ri   yo‘lga   kirishning   boshlanishiga   o‘z     vaktida   e’tibor   berish
maqsadida   ijtimoiy   –   pedagogik   istikbol   metodlaridan   foydalanish;   o‘smir
shaxsning individual – psixologik va ijtimoiy sifatlarini hisobga olish. O‘zbekiston
21 Respublikasi   ichki   ishlar   vazirligining   1994   yil   29   dekabrdagi   332   –   sonli
buyrugining   ilovasida   keltirilgan   metodik   tavsiyalar   mazkur   ishlarni   amalga
oshirishda  muayyan   yordam  beradi.  Tarbiyaviy  faoliyatning  muhim   rezervlaridan
yana biri – ommaviy targ‘ibot bilan bog‘liq bo‘lib, g‘oyaviy – tarbiyaviy ishlarning
barcha   shakllarida   gayrat   va   tashabbus   talab   etildi.   Bunda   davlat   va   jamoat
tashqilotlari   tomonidan   ommaviy   –   tashqiliy   tadbirlar   o‘tkazish,   kechalar,
bayramlar, rasm – rusmlar, urf – odatlar, jumladan «Navro‘z », «xotira va kadrlash
kuni»   va   boshqa   tadbirlar   muhim   ahamiyatga   ega.   Ommaviy   ishlarda   ijtimoiy   –
tarbiyaviy   muvaffakiyatlarga   ommaning   ijtimoiy   –   madaniy   faoliyat   yunalishini
chuko‘r   anglagan   xoldagina   erishish   mumkin.   Bu,   birinchi   navbatda.   Pedagogik
tamoyillar asosida ma’rifiy muassasa ishlarini tashqil etishda va metodikasida o‘z
ifodasini   topadi.   Tadbirlarni   faqat   g‘oyaviy   yunalishini   emas,   ayni   chog‘da
ijtimoiy  – pedagogik,  ijtimoiy –  psixologik mohiyatini   anglash,  tashqiliy  ishlarda
uning mexanizmlarga taya’nish zarur. Milliy ongni  uygotish  va shakllantirish  o‘z
ini anglaxdan boshlanadi. Milliy gurur – bu o‘z   yurtining tarixini bilish, halkning
madaniy merosini himoya qilish,  millliy kadriyatlarni tiklash, o‘z ligini anglash va
namoyon etish kabilarni bildiradi.  1910 – 1920 yillarda halkning eng faol vaqillari
–   jadidlar   ma’rifatparvarlik   vositasida   halkning   kaddini   ko‘tarish   va   jahon
hamjamiyatining   munosib   ishtirokchilari   qilish   g‘oyasini   olg‘a   surdilar.   Buni
o‘rganish shunisi bilan muhimki, ularning yetuk avlodni tarbiyalash, mustaqillikni
muxofaza   qilishda   ma’naviy   meros   vazifasini   utaydi.   O‘zbek   ziyolilari   Vatan
ozodligi uchun kaxramona ko‘rashni XX asr boshlarida boshladilar, mustaqillikka
erishishda   ularning   roli   shundaki,   avvalo   barcha   millatlarni   tinchlikda,   totuvlikda
yashashga   chorladilar.   Ma’naviy   –   ma’rifatchilik   ishlarini   yangi   bosqichga
ko‘tarish   uchun   barcha   ta’lim   muassasalarida   targ‘ibot   va   tashvikot   ishlarni
amalga   oshirish   zarur.   Afsuski,   bugungi   kunda   hamma   o‘quvchi   davlat   ramzlari
ularning   ma’nosi   biladi,   deb   bo‘lmaydi.   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   «Milliy
ramzlarimiz   bizning   milliy   gururimizni   ko‘tarishga   xizmat   qiladi.       Ularning   har
biri   ulkan   darslik,   tarbiya’ning   kuchli   vositasidir».   Mana   shuning   uchun   ham
joylarda   davlat   ramzlari   asosida   ko‘rik   –   tanlovlar,   munozaralar   o‘tkazish
22 maqsadga muvofik. Har bir  odam  davlat ramzlarini  butunlay yoki qisman bilmay
turib,   uylab   ko‘rsin,   shu   davlatning   munosib   fukarosiman,   shu   halkning   ugliman
yoki   kiziman   deya   oladimik   Milliy   ongni   shakllantirishda   davlat   ramzlarining
buyuk   ahamiyati   borligini   tushuna   oladi.   Biz   ulug‘   Amir   Temur   vasiyatini
bajarishimiz   kerak:   «Sizning   vazifangiz   ulug‘   obro‘   –   xurmatimizni,   millatning
baxti   va   farovonligini   himoya   qilish,   ularning   dardiga   malham   bo‘lishdan
iboratdir».   Bizning   eng   katta   yutug‘imiz   o‘z     boyligimizga   o‘zimiz   ega
bo‘lganimizdadir.   Binobarin,   ularda   minnatdorchilik,   g‘urur   va   ishonch
tuyg‘ularini tarbiyalashimiz kerak. Ma’naviy, axloqiy mukammallik, vijdonlilik, or
– nomuslik, yaqinlarga g‘amxo‘r bo‘lish va boshqa insoniy tuyg‘ular o‘z–o‘zidan
paydo bo‘lib kolmaydi, ularning asosida tarbiya yotadi. 
Tarbiya   jarayoni   –   uni   tiklash,   rivojlantirish   va   hayotda   joriy   qilish,   ta’lim,
milliy, ma’naviy – axloqiy kadriyat va normalar bilan bevosita bog‘liq. Ular halk
pedagogikasi,   urf   –   odatlari,   bayramlari,   o‘yinlari   va   boshqalarda   o‘z     ifodasini
topadi».   Ma’naviyat   va   ma’rifat»   markazi,   «Ma’rifatparvarlar»,   «Oltin   meros»,
«Tarixchilar», «Faylasuflar» va boshqa jamoat tashqilotlari, jamgarmalari yuqorida
kuyilgan   vazifalarni   hal   etishga   katta   imkoniyatlariga   egadir.   Tarbiyasi   «qiyin»
o‘smirlar  anomalligi   o‘qishda   (o‘qishi   qiyin,  yomon kechali,  dangasa)  va  xulkida
(intizom   va   tarbiyaga   rioya   qilmaydi)   namoyon   bo‘ladi.   «Qiyin   bolalar»   -
jamiyatga zid yunalishdagi, bekaror axloqli, irodasi bush, pedagogik ta’siriga doim
qarshilik   ko‘rsatib   keluvchi   yoshlardir.   Maktab   mikyosida   ular   Ko‘p   uchramaydi
(bir sinfda ikki – uchtadan). Ammo sinf, maktab hayotiga, uning axloqiy muhitiga
jiddiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   «Qiyin»   bolalar   o‘quvchilarning   kam   qismini   tashqil   etsa
ham   ular   o‘quv   –   tarbiyaviy   ishlarda   barkarorlikka   jiddiy   tusik   bo‘ladilar.   Ular
maktabda   va   undan   tashkarida   (oilada,   kuchada,   dam   olish   joylarida   va   x.k.)
tartibsizlikni   vujudga   keltiruvchilar   hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   «qiyin»
bolalar   maktabda   ham,   undan   tashkarida   ham   o‘qituvchi   va   barcha   jamoat
e’tiborida turishi kerak. 
1. Tarbiyasi qiyin bo‘lganlarning kelib chiqishining ijtimoiy – psixologik
va psixologik – pedagogik sabab va omillarni besh guruhga ajratish mumkin:
23 2. Noqulay oilaviy muhit, ota – onalari o‘rtasidagi ziddiyatli vaziyatlar.
3. O‘qishga bo‘lgan qiziqishning pasayib ketishi va shu munosabat bilan
o‘qishdan sovib ketishi  (60 – 70 % voyaga yetmagan jinoyatchilar bir sinfda ikki
yil o‘qigan).
4. Ijtimoiy faolligi  past va maktab jamoasida noqulay xolat mavjud.
5. Mikromuhitning salbiy ta’siri, salbiy referent guruh ta’siri.
6. Biror   faoliyat   yuzasidan   o‘z     moyilligini,   qiziqishini   namoyon   qilish
imkoniyati bo‘lmasligi.
Psixolog   –   pedagogik   nuktai   nazaridan   o‘smirlar   bilan   ishlaydigan   katta
yoshdagilar   quyidagi   qoidaga   rioya   qilishlari   lozim:   Ko‘p   nasihat   qilavermang;
o‘smir his – tuyg‘ularini xurmat qiling; hayotda mustaqil bo‘lishga o‘rgating; Ko‘p
dakki beravermang; do‘q – pupisa qilmang. Psixolog – pedagogik nuktai nazaridan
o‘smirlar   bilan   ishlaydigan   katta   yoshdagilar   quyidagi   koidaga   rioya   qilishlari
lozim: Ko‘p nasixat qilavermang; o‘smir his – tuyg‘ularini xurmat qiling; mustaqil
bo‘lishga o‘rgating; Ko‘p dakki beravermang;  do‘q – po‘pisa  qilmang. Ijtimoiy –
pedagogik   boshqaruv   va   ijtimoiy   jarayonlarni   nazorat   qilish   obyekti   sifatida
yoshlar   jinoyatchiligining   oldini   olish   maktab,   ichki   ishlar   bo‘limi,   voyaga
yetmaganlar   jinoyatchiligiga   qarshi   ko‘rash   organlarining   birgalikdagi   tadbirlari
tizimi   doirasida   amalga   oshirilishi   kerak.   Shundan   kelib   chiqib   dastlabki   talablar
olg‘a   suriladi:   mazkur   faoliyat   samaradorligi   uchun   xizmat   qiladigan   obyektiv
jarayonlar   va   hodisalarni   hisobga   olib   borish;   tarbiya’ning   noqulay   sharoitiga   va
shaxsni   noto‘g‘ri   yo‘lga   kirishning   boshlanishiga   o‘z     vaktida   e’tibor   berish
maqsadida   ijtimoiy   –   pedagogik   istikbol   metodlaridan   foydalanish;   o‘smir
shaxsning individual – psixologik va ijtimoiy sifatlarini hisobga olish. O‘zbekiston
Respublikasi   ichki   ishlar   vazirligining   1994   yil   29   dekabrdagi   332   –   sonli
buyrugining   ilovasida   keltirilgan   metodik   tavsiyalar   mazkur   ishlarni   amalga
oshirishda muayyan yordam beradi.
             Deviant xulk –atvorli bolalarni reabilitatsiya qilish yo‘llari
Tarbiyalovchi   funksiya   bolani   atrof   muhitga   kirishishi   ta’lim   tarbiya
jarayonida   addaptatsiya,   ijtimoiylashtirish   jarayonini   amalga   oshrishni   ko‘zda
24 tutudi.   Ijtimoiy       reabilitatsiya       bolalar   uchun         davlatni   bolalarga   ramxurligi
Ijtimoiy-reabilitatsion     funksiya.   Ruxiy     jismoniy         nuqsonga         ega         bolalar
ta’lim-   tarbiya         bolalarni   tarbiyalash   funksiyasi   pedagog   tomonidan   amalga
oshiriladi. 
1.   Bola   ongida   barcha   jonli   mavjudotga   muxabbat   ijodiy   tushunish,
vijdoniylik tuyg‘usini tarbiyalash lozim
2.     Atrofdagi   odamlar   bilan   muloqotga   kirishishga     o‘rganish     hayot
maqsadida  va mazmunini   anglatadi.
3.   Atrofdagi   olamni   tushunish   uning   ruxida   ma’naviy   xususiyatlarni,
jamiyatdagi huquqiy   normalarini rivojlantirish.
4. O‘z - o‘ziga xurmat, mustaqillik   his- tuyg‘usini shakllantirish.
5.   Bolar   orasida,     mehnatda     va     maktabda,   oilada     tengdoshlari,   katta
yoshdagi   odamlar   bilan   muloqotga   kirishish   malakasini   shakllantirish.   Odamlar
orasida   shaxs   va   jamiyat   o‘rtasida   kelishmovchiliklarni   bola   atrofidagi   muhitdagi
ijtimoiy     munosabatlar,     xususiy   normalarga     taya’nib   farqlashga   o‘z     hayotini
tashkil   qilishni   o‘zini   individualligi,   vazifalari   xususiyatlarining   rivojlantirishni
tarbiyalashga   qaratilgan   deb   e’tirof etishi  joizdir.
25 2.2. Pedagogning kasbiy deformatsiyasi va o‘qituvchilar psixologik
salomatligini ta’minlash .
  Ta’lim   jarayonining   asosiy   markaziy   figuralaridan   biri   sifatida   pedagog
shaxsi   shakllanishi   muammosi   xozirgi   zamon   psixologiya   fanining   dolzarb
mavzularidan   biridir.   Zero   ta’limning   sifati   va   samarasi   pedagogik   jarayonda
faoliyat   yuritayotgan   kadrlarning   har   tomonlama   tayyorgarligiga   va   kasbiy
deformatsiyasiga bog‘liqdir. Pedagoglik kasbi - “Inson-Inson” turkumidagi kasblar
sirasiga kirib, bu esa o‘z navbatida shaxslararo munosabatlar natijasida emotsiogen
omillarni yuzaga chiqishiga sabab bo‘ladi. Psixoemotsional omillar ta’sirida kasbiy
dezadaptatsiya va kasbiy yaroqsizlik holatlari kelib chiqishi tabiiydir. Psixologiya
fanining   asosiy   kategoriyalaridan   bo‘lgan   faoliyatning   bir   ko‘rinishi   mehnat
faoliyatida, o‘yin va o‘quv faoliyati natijasida o‘zlashtirilgan ko‘nikma, malakalar
amaliyotga   ko‘chadi.   Amaliyotga   tatbiq   qilishnishida   o‘ziga   xos   muammolarning
kelib chiqishi muntazam kuzatiladi.
Kasbiy deformatsiya  (mehnatga moslashish, ko‘nikish) - bu shaxsning yangi
mehnat vaziyatini o‘zlashtirishining ijtimoiy jarayoni bo‘lib, unda shaxs va mehnat
muhiti   bir-biriga   faol   ta’sir   ko‘rsatadi   va   moslashuvchi-moslashtiruvchi   tizimlar
hisoblanadi.  Ya’ni  birinchi  tomondan  shaxs  muayyan  mehnat   jamoasining  kasbiy
va ijtimoiy-psixologik munosabatlari tizimiga faol kirishib ketadi, o‘zi uchun yangi
bo‘lgan  ijtimoiy  vazifalarni,  qadriyatlar   va  normalarni  o‘zlashtirib  oladi,  o‘zining
alohida   tutgan   yo‘lini   tashkilot   (mehnat   jamoasi)ning   maqsad   va   vazifalari   bilan
moslashtiradi,   bu   bilan   o‘zining   xulqini   mazkur   ta’lim   muassasaning   xizmat
yo‘lyo‘riqlariga   bo‘ysundiradi.   Ikkinchi   tomondan   shaxs   o‘zida   avvaldan   qaror
topgan muayyan maqsadlar, qadriyatli muomala yo‘nalishiga ega bo‘ladi, shularga
muvofiq   korxonaga   bo‘lgan   o‘z   talablarini   shakllantiradi.   Shaxs   va   ta’lim
muassasasi   o‘z   talablarini   amalga   oshira   borib,   o‘zaro   bir-birlariga   ta’sir
ko‘rsatadilar,   bir-birlariga   moslashadilar,   buning   natijasida   mehnatga   moslashuv
jarayoni amalga oshiriladi. 
Deformatsiya tushunchasi, odatda, organizmga ta’sir etuvchi va unda muhim
xarakter   xususiyatini   hosil   qiluvchi   o‘zgarish   sifatida   talqin   qilinadi.   Ko‘pgina
26 tadqiqotchilar   “Inson-Inson”   tipidagi   kasblarda   kasbiy   deformatsiyaning   paydo
bo‘lishi   va   shakllanishini   ta’kidlaydilar.   Insonning   muayyan   mehnat   muhitiga
moslashuvi   uning   kundalik   muomalasida,   mehnat   faoliyatining   aniq
ko‘rsatkichlarida,   mehnat   samaradorligida,   ijtimoiy   axborot   va   uning   amalda
ro‘yobga   chiqarilishida,   faollikda   namoyon   bo‘ladi.   Mehnatga   moslashish
birlamchi   bo‘lishi   (xodimning   mehnat   muhitiga   kirishida)   va   ikkilamchi   (kasbni
almashtirgan va almashtirmagan  holda  ish o‘rnini  almashtirishida  yoki  muhitning
jiddiy   ravishda   o‘zgarishida)   bo‘lishi   mumkin.   Ular   murakkab   tuzilishga   ega
bo‘lib, quyidagi moslashuvlardan iboratdir: 
1.   Kasbiy   moslashuv   -   shaxsning   kasbiy   ko‘nikmalar   va   malakalarni
muayyan   darajada   egallashida,   unda   ayrim   kasbiy   jihatdan   zarur   hislatlarning
shakllanishida,   xodimning   o‘z   kasbiga   nisbatan   barqaror   ijobiy   munosabatda
bo‘lishining rivojlanishida ifodalanadi. Kasb sohasidagi ish bilan tanishuvida, kasb
mahorati   ko‘nikmalarini,   funktsional   vazifalarni   sifatli   bajarishida   va   mehnat
sohasidagi ijodkorlikda namoyon bo‘ladi. 
2.   Ijtimoiy-psixologik   moslashuv   -   ta’lim   muassasasining   ijtimoiy-
psixologik xususiyatlarini  o‘zlashtirishda, unda qaror  topgan o‘zaro munosabatlar
tizimiga   kirishda,   uning   a’zolari   bilan   o‘zaro   ijobiy   hamjihat   bo‘lishda   o‘z
ifodasini topadi. 
3.   Ijtimoiy-tashkiliy   moslashuv   -   ta’lim   muassasasining   tashkiliy   tuzilishi,
boshqaruv tizimi va ishlab chiqarish jarayoniga, hizmat ko‘rsatish tizimini, mehnat
va dam olish rejimini o‘zlashtirishni bildiradi. 
4.   Madaniy-maishiy   moslashuv   -   bu   mehnat   tashkilotidagi   turmush
xususiyatlari va bo‘sh vaqtni o‘tkazish an’analarini o‘zlashtirishdir. Bu moslashuv
xususiyati
ishlab   chiqarish   madaniyati   darajasi,   tashkilot   a’zolarining   umumiy
rivojlanishi, ishdan bo‘sh vaqtdan foydalanish xususiyatlari bilan belgilanadi. 
5.Psixofiziologik   moslashuv   -   bu   xodimlar   uchun   mehnat   vaqtida   zarur
bo‘ladigan shart-sharoitlarni o‘zlashtirish jarayonidir. 
27 Ushbu   moslashuv   jarayonlarida   shaxsning   individual-tipologik   xususiyatlari,
motivatsiyasi,   yo‘nalganligi,   emotsional-irodaviy   jihatlari,   ehtiyojlarining   turfa
ko‘rinishga   ega   ekanligi   pedagog   shaxsida   “Kuyish   sindromi”,   ya’ni   doimiy
emotsional   zo‘riqish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   emotsional,   jismoniy   va   aqliy
to‘yinishni o‘zida mujassamlashtirgan murakkab psixofiziologik fenomen vujudga
kelishiga   sharoit   yaratadi.   Mazkur   sindrom   depressiv   holat,   charchoq   hissi   va
loqaydlik,   shijoat   va   entuziazmning   yetishmasligi,   o‘z   faoliyatining   ijobiy
tomonlarini ko‘ra olmaslik ishga va umuman hayotga nisbatan munosabatda salbiy
ustanovkalarda namoyon bo‘ladi. 
Bu   jarayonda   pedagoglar   psixologik   salomatligiga   xavf   soluvchi   quyidagi
omillarni sanab o‘tish lozim: 
-   pedagogik   jamoadagi   zo‘riqishlar   va   nizolar,   jamoa   tomonidan
qo‘llabquvvatlanishning yo‘qligi; 
-   pedagoglarning   o‘z   ustida   ishlashiga   sharoit   yaratilmaganligi   va   ta’lim
novatsiyalarini joriy etish muhitining yo‘qligi, faoliyatdagi bir xillik; 
-   pedagogik   jamoa   tomonidan   yetarlicha   e’tibor   berilmasligi   va   tan
olinmaslik; 
- ta’limiy vositalarning tanqisligi tufayli zo‘riqish;
  -   pedagoglardagi   pedagogik   faoliyat   modelining   real   holati   va   idealdagi
holatidagi tafovutlarning borligi; 
- kasbiy kareraning va istiqbolning yo‘qligi; 
-   o‘quvchilarning   motivatsiyalashmaganligi   natijasida   kelajakni   ko‘ra
bilmaslik;
 - pedagogning shaxsiy nizolari va noto‘liqlik hissi. 
Rus   psixologi   N.V.Klyuev   tahriri   ostida   nashr   qilingan   “Pedagogicheskaya
psixologiya”   darsligida   pedagoglarning   psixologik   salomatligini   saqlashga
qaratilgan faoliyatning olti jihatini ajratib ko‘rsatilgan: 
1) o‘ziga nisbatan ijobiy munosabat; 
2) shaxsning optimal darajadagi taraqqiyoti, rivojlanishi va o‘zligini namoyon
qilishi; 
28 3) psixik integratsiya; 
4) shaxsiy mustaqillik; 
5) atrof muhitni real idrok etish; 
6) atrof-muhitga adekvat ta’sir o‘tkaza olish. 
Ta’lim muassasalarida amaliyotchi psixolog sifatida xizmat ko‘rsayotgan 
psixolog pedagogik faoliyatdagi hissiy toliqish sindromi quyidagi sababalar bilan 
bog‘liq ekanligini psixoprofilaktik tadbirlar natijasida tushuntirish ishlari olib borib
simptomlarni kelib chiqishi:
Informatsiyaning haddan ziyod ko‘pligi;
2. Vaqtni to‘g‘ri taqsimaslik;
3. Metodik ta’minotning noto‘liqligi;
4. Qaror qabul qilishning vaqtga bog‘liqligi;
5. Pedagogik jamoadagi ma’suliyatning noto‘g‘ri taqsimlanganligi;
6.   Pedagogik   jamoadagi   noturg‘unlik   va   boshqalarga   nisbatan   tolerant
munosabatni shakllantirish orqali amalga oshiradi.
Buning uchun kasbiy psixoprofilaktika quyidagi vazifalarni bajaradi:
1. Ma’lumotli - asosiy maqsad kasbiy yangiliklar haqida ma’lumotlar bazasini
shakllantirish.
2. Tashkiliy - turli ta’lim muassasalaridagi ishni to‘g‘ri taqsimlanishi.
3. Adaptiv psixoprofilaktika - shaxsning kasbiy moslashuvi, ya’ni pedagogik
jamoaga moslashuvini o‘z ichiga qamrab oladi.
4. Pedagoglardagi depressiyani oldini olishga qaratilgan profilaktik ishlar.
5. Pedagogik jamoadagi hamkorlik buzilganda, nizolar yuzaga kelganda olib
boriladigan korrektsion profilaktika.
6. Kasbiy reabilitatsiya.
7. Shaxsdagi kasbiy yo‘nalganlikni oshirishga qaratilgan manipulyativ
profilaktika
29 XULOSA.
  Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyati   jamiyatda   muhim   ahamiyatga   ega,
chunki   u   o‘quvchilarning   ijtimoiy,   axloqiy   va   madaniy   rivojlanishiga   yordam
beradi. Ijtimoiy pedagoglar o‘z faoliyatida turli muammolarni hal qilish, yordamga
muhtoj   shaxslarga   ko‘mak   berish   va   ijtimoiy   tizimlarni   yaratishda   faol   ishtirok
etadilar.   Biroq,   bu   kasbning   turli   psixologik   va   emosional   yuklari   ijtimoiy
pedagoglar uchun kasbiy shaxs deformatsiyasiga olib kelishi mumkin.
Kasbiy   shaxs   deformatsiyasi   —   bu   pedagogning   psixologik   holatining
o‘zgarishi   va   kasbiy   faoliyatning   salbiy   ta'sirida   yuzaga   keladigan   ruhiy
zo‘riqishlar va ichki nizolarni ifodalaydi. Emotsional zo‘riqish, stress, qaror qabul
qilishdagi   qiyinchiliklar   va   ijtimoiy   aloqalarning   pasayishi   kabi   omillar   kasbiy
deformatsiyaning shakllanishiga olib keladi.
Bunday   holatlarning   oldini   olish   uchun   ijtimoiy   pedagoglarga   doimiy
ravishda   o‘zini   tahlil   qilish,   malaka   oshirish,   psixologik   qo‘llab-quvvatlash   va
stressni boshqarish kabi choralar ko‘rish zarur. Shuningdek, pedagoglarning ruhiy
salomatligini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   tashqi   yordam   va   qo‘llanmalardan
foydalanish   muhimdir.  Faqat   shunda   ijtimoiy  pedagog   o‘zining   kasbiy   faoliyatini
muvaffaqiyatli davom ettira oladi va o‘z shaxsiy hayotini ham to‘g‘ri yo‘naltirishi
mumkin.
Shunday   qilib,   ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   faoliyatini   samarali   amalga
oshirish   va   kasbiy   deformatsiyaning   oldini   olish   uchun,   doimiy   professional
rivojlanish va psixologik yordamni ta'minlash zarur. Bu, nafaqat pedagogning o‘zi
uchun, balki jamiyat uchun ham foydali bo‘ladi.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1. Shayxov,   Sh.,   &   Abdullayeva,   R.   (2020).   Ijtimoiy   pedagogika:   Nazariya   va
amaliyot . Tashkent: O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti.
2. Yuldashev, A.  (2018).  Kasbiy faoliyat va uning psixologik jihatlari .  Tashkent: Fan
va texnologiya.
3. Panjimov,   M.   (2017).   Ijtimoiy   pedagogik   xizmatlar   va   ularning   samaradorligi .
Tashkent: O‘zbekiston ta'lim va innovatsiyalar nashriyoti.
4. Muhammadiev,   F.   (2019).   Pedagogik   faoliyatda   shaxs   deformatsiyasining   oldini
olish .  Journal of Educational Psychology, 3(2), 45-52.
5. Tashkent   davlat   pedagogika   universiteti   (2022).   Pedagogik   psixologiya   asoslari .
Tashkent: TDPU nashriyoti.
6. Abdullayev,   D.   &   Rahmatov,   S.   (2021).   Ijtimoiy   pedagogning   kasbiy   va   shaxsiy
rivojlanishi . Pedagogik ilmiy jurnali, 4(1), 98-104.
7. Khusainova,   A.   (2020).   Pedagogik   stress   va   uning   ta'siri:   Xususiyatlar   va
yechimlar .  Tashkent: O‘zbekiston psixologiya jamiyati.
8.   Barotov Sh.R. Ta'limda psixologik xizmat. – Buxoro, (2007). 
9. Barotov Sh.R. Ta'limda psixologik xizmat. – Buxoro, (2007) 
10.   Egamberdiyeva N. Ijtimoiy pedagogika. Darslik.  T.  ( 2009 )
11. Toxtaxodjayeva M. va boshqalar. Pedagogika .T (2008)
12.   Mavlonova   R.   va   boshqalar.   .   Ijtimoiy   pedagogika   (o‘quv   qo‘llanma)   –T.:
(2009)y.
13. Kulikov, V.  (2015).  Kasbiy faoliyatdagi stress va uning ijtimoiy ta'siri .  Pedagogik
ilmiy ishlanmalari, 2, 32-40.
                                   INTERNET RESURSLAR
31 1.www.tipi.uz 
2.www.pedagog.uz
3.www.edu.uz
4.www.gov.uz
5.www.ziyonet.uz
6.www.istedod.uz
32

Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati va shaxs deformatsiyasi. Kasbiy shaxs deformatsiyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi
  • Boshlang’ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida sharq mutafakkirlar merosidan foydalanish
  • Milliy qadriyatlar va an’analar orqali o’quvchilarni tarbiyalash yo’llari
  • Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish
  • O’qitishni tashkil qilishda didaktik o’yin asosida boshlang’ich sinflarda foydalanish. O’quvchilar bilimini o’zlashtirishda samarali metodlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский