Ijtimoiy pedagogning maktab yoshidagi o‘smirlar bilan ish yuritishi

1 Ijt imoiy   pedagogning mak t ab y oshidagi o‘smirlar bilan ish
y urit ishi
KIRISH …………………………………………………………………………….3
I BOB:  IJ TIMOIY  PEDA GOGN IN G MA KTA B Y OSHIDA GI  O‘SMI RLA R 
BILA N  ISH Y URITISHI  MA VZUN I O‘RGA N ISHN IN G N A ZA RIY  
AHA MIY A TI  
1.1 Mavzuni   o‘rganishning   maqsadi   va   vazifasini
o‘rganish…………………...8
1.2 Mavzuni   o‘rganishning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini
yoritish……………….13
1. bob bo‘yicha xulosa……………………………………………….……....19
II  BOB : IJ TIMOI Y  PEDA GOGN IN G MA KTA B Y OSHIDA GI  O‘SMIRLA R 
BILA N  ISH Y URITISHIN I  O‘RGA N ISH METODIKA SI
2.1 Mavzuni o‘rganishda interfaol o‘qitish metodlaridan foydalanishni
ko‘rsatish………………………………………………………….…………..….20
2.2       Mavzuni   o‘rganish   mazmuni   va   shakllarini
aniqlash……………………...24
2 2. bob bo‘yicha xulosa………………………………………………………......28
X ULOSA …………………………………………..……………………………..29
FOY DA LA N ILGA N  ADA BIY OTLA R RO‘Y X A TI ………………………….31
KIRISH
Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   aytganlaridek:   “Ta’lim   muassasalari
faoliyatini   tubdan   yaxshilash,   eng   ilg‘or   xorijiy   tajribani   o‘rganish,   har   jihatdan
zamonaviy tizim yaratish bugungi kunning talabi, ta’limni rivojlantirmasdan hech
3 bir   sohani   rivojlantirib   bo‘lmaydi 1
”.   Prezidentimizning   bu   fikrlari   negizida
qanchalik chuqur ma’no borligi bizga ma’lum.
Mavzuning   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   ta’lim-tarbiya   tizimini   yangi
bosqichga   ko‘tarish,   pedagog   kadrlar   tayyorlash   sifatini   ilg‘or   xalqaro   standartlar
asosida takomillashtirish va oliy pedagogik ta’lim bilan qamrov darajasini oshirish
borasida izchil chora-tadbirlar amalga oshirib kelinmoqda. Jumladan, maktabgacha
ta’lim qamrovining oshishi, 11 yillik umumiy o‘rta ta’lim tizimining joriy qilinishi
hamda   oliy   ma’lumotli   malakali   kadrlar   tayyorlash   ko‘lamining   kengayishi
munosabati   bilan   yuqori   malakali   mutaxasislarga   nisbatan   yuzaga   kelayotgan
ehtiyojni   o‘z   vaqtida   ta’minlash   maqsadida   so‘nggi   yillarda   pedagog   kadrlar
tayyorlashga   ixtisoslashgan   1   ta   xorijiy   va   4   ta   mahalliy   oliy   ta’lim   muassasasi
faoliyati   yo‘lga   qo‘yildi,   mazkur   ta’lim   sohasi   bo‘yicha   xorijiy   davlatlar   bilan
qo‘shma ta’lim dasturlari tashkil etildi.
Mavzuni o‘rganilganlik darajasi:  Maktab yoshidagi o‘smirlar bilan ijtimoiy
pedagogik   ish   olib   borish   maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi   ijtimoiy
pedagogik   ishdan   tubdan   farq   qiladi.   Bu   faoliyat   o‘quvchilarning   doimiy   kamol
topishlari   va   ta’lim   olishlariga   bog‘liq.   Maktabdagi   ijtimoiy   pedagogik
faoliyatning barcha jihatlarini bir bobda ochib berishning iloji yo‘q, shuning uchun
biz   eng   muhim   vaziyatlarini   ochib   berishga   harakat   qilamiz.   Respublikamizda
maktab   o‘quvchilari   bilan   ijtimoiy   pedagogik   ish   olib   borish   rivojlanmoqda.   U
qisman   moziy   tajribasi,   qisman   zamonaviy   pedagogik   tibbiy,   psixologik,   yuridik
faoliyat  turlariga tayanib ish olib bormoqda. So‘nggi  yillarda pedagogik jamoalar
ham   paydo   bo‘lib,   ularda   maktab   nafat   ta’lim-tarbiya   masalalarini   balki
1
 Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. 
Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent O‘zbekiston, 2016.  
4 o‘quvchining   boshqa   bir   qator   ijtimoiy   muammolarini   ham   yechmoqda.
Davlatimizdagi   o‘zgarishlar   mavjud   ta’lim   tizimiga   ham   o‘z   ta’sirini   ko‘rsatdi.
Umumta’lim   maktabi   o‘zining   o‘quv,   tarbiya   va   ijtimoiy   funksiyalarini   ko‘rib
chiqib  birinchi   o‘ringa   quyidagi   ijtimoiy   funksiyalarni   qo‘yishi   kerak   edi:   Ta’lim
to‘g‘risidagi   qonun,   bajarish   lozim   edi,   biroq   ta’lim   va   tarbiya   o‘smirlar   va
o‘smirlar manfaati asosida takomillashtirish davr talabi deb hisoblaymiz.
1. Maktabda tarbiya ishini ta’lim bilan teng yuritish. 
2. Maktab faoliyatini qayta ko‘rib chiqish.
3.  Maktab   ishida,   o‘smirlar   faolligini   oshirish,   turli   o‘smirlar   klublari,  sport,
to‘garak mashg‘ulotlarini rejali tashkil etish kabilar.
Shuningdek,   ijtimoiy   pedagogdan   kuyidagi   malaka   va   kunikmalarga   ega
bulishi talab etiladi:
- analitik, ya’ni sotsiumda ro‘y berayotgan jarayonlarni nazariy chaxdil etish,
o‘smirning   ruxiy   olamini   anglay   bilish,   ularning   muammolarini   xal   etishga   doir
xamkorlik faoliyatini tashkil etish;
- tashkil   etilgan   ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   buyicha   o‘smirning
muammolarini xal etish yullarini kura bilish;
- loyixalash,   ya’ni,   ijtimoiy-pedagogik   faoliyatning   mazmunini   aniщgash   va
rejalashtirish;
- refleksiv, ya’ni ijtimoiy pedagog uzining faoliyatini taxtil etib borishi;
- kommunikativ,   ya’ni   ijtimoiy   pedagogning   insonlararo   muloqot
madaniyatini   egallashi.   U  o‘smirlar   fikrini   eshita  bilish,   muloqotga   kirisha   bilish,
faktlar to‘plash singari faoliyatlarni o‘z ichiga oladi.
5 - kasbiy   status   -   bu   kasb   kodeksida   ko‘rsatilib,   sub’yektning   insonlararo
munosabatlar tizimidagi kasbiy xolati, xuquqlari, majburiyatlaridir.
Kurs  ishining  maqsadi:   Ijtimoiy pedagogning  maktab  yoshidagi   o‘smirlar
bilan ish yuritishini o‘rganish metodikasi.
Turli   davlatlarda   ijtimoiy   pedagog   ishiga   ikki   yondashuv   mavjud:   u   maktab
bilan hamkorlik qiladi yoki u maktabning shtatli hodimi hisoblanadi. Maktab bilan
hamkorlik qila turib ijtimoiy pedagog tez-tez maktabga borib turadi. Ota-onalar va
o‘quvchilarning   o‘zaro   munosabatlarining   yaxshilanishiga   yordam   beradi,   dars
qoldirish   sabablarini   aniqlaydi.   U   o‘smirlar   bilan   qo‘pol   munosabatda   bo‘lgan
oilalarni,   jismoniy   va   ruhiy   nuqsonli   o‘smirlarni   aniqlaydi.   O‘smir   yoki   oilaga
yordam   berish   maqsadida   o‘smirning   uzoq   davom   etgan   kasalligi   sabablarini
surishtiradi, o‘smir  o‘qishda  ortda  qolmasligi   uchun  u bilan  uyda va  kasalxonada
alohida   shug‘ullanadi.   O‘smir   tarbiyasidagi   muammolarni   xal   qilish   uchun
huquqshunos,   shifokor,   militsiya   hodimlari   xizmatidan   foydalanadi.
Respublikamizda   ijtimoiy   pedagog   maktabning   shtatli   xodimi   hisoblanadi.   U
ijtimoiy   yordamga   muhtoj   o‘smirlarni   aniqlaydi.   Bu   o‘smirlar   maktab   kursini
o‘zlashtirishga   qobiliyati   yetmaydigan   o‘smirlardir.   Bu   o‘smirlar   maktab   yoki
oilada   ruhiy   tushkunlikni   boshdan   kechirishadi.   Odatda   bu   o‘smirlar   voyaga
yetmaganlar   ishlari   bo‘yicha   komissiya   ro‘yxatida   turishadi.   Ba’zan   o‘smirlar   va
ularning atrofidagilar bilan munosabatlarini oydinlashtirish yetarli yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagog   o‘quvchining   maktabdan   tashqari   vaqtini   tashkillashtirib,   o‘z
tarbiyaviy   ishini   olib   borishida   ota-onalar   bilan   hamkorlik   qiladi.   Hamkorlik
yuzasidan   seksiya,   klublar,   har   xil   mehnat,   turistik   bo‘linmalar   tashkil   qiladi.
Ijtimoiy   pedagog   pedagogik   jamoaning     tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlar   bilan   ish   olib
6 borishini   tartibga   soladi.   U   maktab   pedagogik   jamoasiga   doimiy   tarzda   sinfdagi
psixologik muhit to‘g‘risida axborot beradi. Aynan shu holat maktabda ijtimoiy ish
olib   borishning   rejasini   tuzishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Yangi   O‘zbekistonda
pedagogika   fanini   innovatsion   rivojlantirish   istiqbollari:   nazariya   va   amaliyot
Ijtimoiy pedagog maktabdan haydalgan o‘smirlarga alohida e’tibor qaratishi kerak.
Kurs   ishining   vazifasi:     Maktabning   asosiy   ijtimoiy   vazifasi   o‘smirning
ta’lim-tarbiya   olishga   bo‘lgan   huquqini   amalga   oshirish   hisoblanadi.   Zamonaviy
maktab   sharoitlarida   o‘smirlarning   ijtimoiy   pedagogik   himoyasi   quyidagicha
amalga   oshmoqda:   Guruh   ish   natijalarini   qanday   taqdim   etishini   aniq   bilishlari
uchun o‘qituvchi tomonidan talabalarga yo‘riqnoma beriladi; Maktab ma’muriyati,
sinf   rahbarlari,   guruh   tarbiyachilari,   kam   ta’minlangan   oilalar   farzandlariga
moddiy   yordam,   bepul   ovqatlanish   tashkil   qilishadi.   Sinf   Yangi   O‘zbekistonda
pedagogika   fanini   innovatsion   rivojlantirish   istiqbollari:   nazariya   va   amaliyot
rahbarlarning   o‘smirning   oiladagi   holatini   o‘rganishadi,   qiyin   o‘smirlar   bilan
alohida   shug‘ullanishadi.   Maktabda   psixologlar   o‘smir   qobiliyatlari   va
qiziqishlarini o‘rganishadi. Psixoterapevt  va psixologlar ota-onalar va o‘smirlarga
maslahat   berishadi   va   yordam   berishadi.   Maktabda   mavjud     bo‘lgan   sog‘liqni
saqlash   xizmati   maktab   o‘quvchilarini   tibbiy   ko‘rikdan   o‘tkazishadi,   jismoniy
tarbiya   guruhlari   tuzishadi,   kuchsiz   o‘smirlarga   maxsus   ovqatlanish   tashkil
qilishadi,   karantin   sinflarini   nazorat   qilishadi.   Maktabda   ijtimoiy   ishga   maktab
direktori   yordamchilaridan   biri   rahbarlik   qiladi.   Tarbiya   ishlari   bo‘yicha   direktor
o‘rinbosari   maktabning   maktabgacha   tarbiya   muassasalari,   turli   hukumat
tashkilotlari   bilan   aloqasiga   katta   e‘tibor   qaratadi.   Ota-onalar   qo‘mitasi   ham   o‘z
o‘rnida   tarbiyasi   og‘ir   bilan   ishlashga   yordam   beradi.   U   ularni   boshqa   maktabga
7 joylashtirishga, yangi jamoaga ko‘nikishlariga yordam ko‘rsatadi. U ko‘p o‘smirli
oilalarning   barcha   imtiyozlaridan   foydalanishlari,   o‘smirlarning   reabilitatsion
markazlarga   qatnashlarini   nazorat   qiladi.   ijtimoiy   yordamga   muhtoj   o‘smirlarga
e’tibor   berishadi,   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlarni   tarbiyalashda   oilalarga   yordam
berishadi.   O‘quv   ishlari   bo‘yicha   direktor   o‘rinbosari   o‘z   faoliyatida   to‘garak,
seksiya,   klublarni   tashkil   qilish,   o‘tituvchining   o‘quvchilar   bilan   individual
ishlashini,   yashash   joyida   o‘smirlar   bilan   konsultatsiya   o‘tkazish,   alohida
pedagogik   e’tiborga   muhtoj   o‘smirlar   bilan   ish   olib   borishni   nazorat   qiladi.
Alohida fanlardan dars beruvchi o‘qituvchilar o‘smirlarning qiziqishlarini o‘rganib
chiqib, ularni turli to‘garak va seksiyalarga jalb qilishadi. Maktabda turli tadbirlar
o‘tkazishadi.   Bu   tadbirlarni   o‘tkazishda   ota-onalar   va   sobiq   o‘quvchilar
yordamidan   foydalanishadi,   maktabga   mashhur   kishilarni   chaqirishadi.   Maktab
yoshidagi   o‘smirlarning   asosiy   ijtimoiylashtiruvchi   omili   o‘smirlar
submadaniyatini   shakllantiruvchi   tengqurlar   jamoasidir.   Ijtimoiy   pedagog   bu
hodisalarning  funksiyalarini   bilishi,   ularning  o‘quvchilarning  shaxsiy   hislatlari   va
ijtimoiy munosabatlarini rivojlantirishdagi o‘rinlarini ko‘ra olishi lozim.
Kurs ishning predmeti:   Ijtimoiy   pedagogning maktab yoshidagi o‘smirlar
bilan ish yuritishi mavzusini o‘rganishning metodlari, usullari va vositalari.
Kurs   ishning   ob’ekti:   Ijtimoiy   pedagogning   maktab   yoshidagi   o‘smirlar
bilan olib boradigan  pedagogik  faoliyat jarayoni
Kurs   ish ining   t uzilishi:   Kirish,   2ta   bob,   4   ta   reja ,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro ‘ yxatidan tashkil topgan
8 9 I BOB:  IJ TIMOIY  PEDA GOGN IN G MA KTA B Y OSHIDA GI  O‘SMI RLA R
BILA N ISH Y URITISHI  MA VZUN I  O‘RGA N ISHN IN G NA ZA RIY
AHA MIY A TI
1.1  Mav zuni o‘rganishning maqsadi v a v azifasini o‘rganish
Maktab   yoshidagi   o‘smirlar   bilan     ijtimoiy   pedagogik   ish   olib   borish
maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi     ijtimoiy   pedagogik   ishdan   tubdan   farq
qiladi.   Bu   faoliyat   o‘quvchilarning   doimiy   kamol   topishlari   va   ta’lim   olishlariga
bog‘liq   maktabdagi     ijtimoiy   pedagogik   faoliyatning   barcha   jihatlarini   bir   bobda
ochib   berishning   iloji   yo‘q   shuning   uchun   biz   eng   muhim   vaziyatlarini   ochib
berishga   harakat   qilamiz.   Respublikamizda   maktab   o‘quvchilari   bilan     ijtimoiy
pedagogik   ish   olib   borish   rivojlanmoqda 2
.   U   qisman   moziy   tajribasi,   qisman
zamonaviy pedagogik tibbiy, psixologik, yuridik faoliyat turlariga tayanib ish olib
bormoqda. So‘nggi yillarda pedagogik jamoalar ham paydo bo‘lib, ularda maktab
nafaqat   ta’lim-tarbiya   masalalarini   balki   o‘quvchining   boshqa   bir   qator     ijtimoiy
muammolarini ham yechmoqda. 
Davlatimizdagi   o‘zgarishlar   mavjud   ta’lim   tizimiga   ham   o‘z   ta’sirini
ko‘rsatdi.   Chunki   unda   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   inqirozi   aks
etmasligi mumkin emas. Umumta’lim maktabi o‘zining o‘quv, tarbiya va ijtimoiy
funksiyalarini   ko‘rib   chiqib   birinchi   o‘ringa   quyidagi   ijtimoiy   funksiyalarni
qo‘yishi kerak edi:
1. Ta’lim to‘g‘risidagi  qonun, ta’lim  o‘smirlar  va o‘smirlar manfaati
asosida tashkil qilinmoqda.
2
  Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz”. – T.: “O‘zbekiston”, 2017
10 2. Maktabda tarbiya ishini ta’lim bilan teng yuritish.
3. Maktab faoliyatini qayta yo‘naltirish.
4. Maktab ishini, o‘smirlar faolligini oshirish, turli o‘smirlar klublari
tuzishga asoslash.
Maktabning   asosiy     ijtimoiy   vazifasi   o‘smirning   ta’lim-tarbiya   olishga
bo‘lgan   huquqini   amalga   oshirish   hisoblanadi.   Zamonaviy   maktab   sharoitlarida
o‘smirlarning  ijtimoiy pedagogik himoyasi quyidagicha amalga oshmoqda.
Ko‘pgina g‘arbiy yevropa davlatlarida   ijtimoiy pedagog maktabning shtatli
xodimi   hisoblanadi.   U     ijtimoiy   yordamga   muhtoj   o‘smirlarni   aniqlaydi.   Bu
o‘smirlar   maktab   kursini   uzlashtirishga   qobiliyati   yetmaydigan   o‘smirlardir.   Bu
o‘smirlar maktab yoki  oilada ruhiy tushkunlikni boshdan kechirishadi. Odatda bu
o‘smirlar   voyaga   yetmaganlar   ishlari   bo‘yicha   komissiya   ro‘yxatida   turishadi.
Ba’zan   o‘smirlar   va   ularning   atrofidagilar   bilan   munosabatlarini   oydinlashtirish
yetarli yordam beradi. 
  Ijtimoiy pedagog o‘quvchining maktabdan tashqari  vaqtini  tashkillashtirib,
o‘z   tarbiyaviy   ishini   olib   borishida   ota-onalar   bilan   hamkorlik   qiladi.   Hamkorlik
yuzasidan   seksiya,   klublar,   har   xil   mehnat,   turistik   bo‘linmalar   tashkil   qiladi.
ijtimoiy   pedagog   pedagogik   jamoaning   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlar   bilan   ish   olib
borishini   tartibgs   soladi.   U   maktab   pedagogik   jamoasiga   doimiy   tarzda   sinfdagi
psixologik   muhit   to‘g‘risida   axborot   beradi.   Aynan   shu   holat   maktabda     ijtimoiy
ish olib borishning rejasini tuzishda muhim ahamiyatga ega 3
. 
 Ijtimoiy pedagog maktabdan haydalgan o‘smirlarga alohida e’tibor qaratishi
kerak.   U   ularni   boshqa   maktabga   joylashtirishga,   yangi   jamoaga   ko‘nikishlariga
3
 Muslimov   N.A., Usmonboyeva M.X. ,  Sayfurov   D.M., To'rayev A.B.  “ Innavotsion ta'lim texnologiyasi ”  Toshkent. 
2015.  –  208 bet
11 yordam ko‘rsatadi.  ijtimoiy pedagog dasr soatlari vaqtida noqonuniy ishlab yurgan
o‘smirlarni   aniqlaydi,   ularning   o‘qish   masalasini   hal   qiladi.   U   ko‘p   o‘smirli
oilalarning   barcha   imtiyozlaridan   foydalanishlari,   o‘smirlarning   reabilitatsion
markazlarga   qatnashlarini   nazorat   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   va   sinf
rahbarlari tumandagi oila va o‘quvchilarni o‘rganib chiqishadi.  ijtimoiy yordamga
muhtoj   o‘smirlarga   e’tibor   berishadi,   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlarni   tarbiyalashda
oilalarga yordam berishadi.
O‘quv   ishlari   bo‘yicha   direktor   o‘rinbosari   o‘z   faoliyatida   to‘garak,
seksiya,   klublarni   tashkil   qilish,   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   individual
ishlashini,   yashash   joyida   o‘smirlar   bilan   konsultatsiya   o‘tkazish,   alohida
pedagogik e’tiborga muhtoj o‘smirlar bilan ish olib borishni nazorat qiladi. 
    Alohida   fanlardan   dars   beruvchi   o‘qituvchilar   o‘smirlarning
qiziqishlarini   o‘rganib   chiqib,   ularni   turli   to‘garak   va   seksiyalarga   jalb   qilishadi.
Maktabda   turli   tadbirlar   o‘tkazishadi.   Bu   tadbirlarni   o‘tkazishda   ota-onalar   va
sobiq   o‘quvchilar   yordamidan   foydalanishadi,   maktabga   mashhur   kishilarni
chaqirishadi.
Maktab   yoshidagi   o‘smirlarning   asosiy   ijtimoiylashtiruvchi   omili   o‘smirlar
submadaniyatini   shakllantiruvchi   tengqurlar   jamoasidir.     ijtimoiy   pedagog   bu
hodisalarning  funksiyalarini   bilishi,   ularning  o‘quvchilarning  shaxsiy   hislatlari   va
ijtimoiy munosabatlarini rivojlantirishdagi o‘rinlarini ko‘ra olishi lozim.
              Tengqurlar   jamoasi   va   o‘smirlar   submadaniyati :   O‘smir
ijtimoiylashuvining   shartlaridan   biri   tengqurlar   bilan   munosabatga
kirishishdir. Bu munosabat o‘smirlar bog‘chasi guruhi, maktab sinflari,
turli   norasmiy   o‘smirlar   va   o‘smirlar   birlashmalari   kabi   kichik
12 guruhlarda   shakllanadi.   O‘smirlar   guruhlarida   tengdoshlar   orasida
fuknsional, emotsional shaxsiy munosabatlar o‘rnatiladi.
Funksional   munosabatlar   o‘smirlar   faoliyatining   alohida   sohalari   (mehnat,
o‘qish)da   qayd   etilgan   bo‘lib,   kattalarning   bevosita   rahbarligi   ostida   guruhdagi
xulq-atvor   normalarini   o‘zlashtirish   orqali   shakllanadi.   Tengdoshlar   guruhhining
hamma a’zolari  ham  yosh jihatdan teng bo‘lmaydi. Bu guruhga har  xil  yoshdagi,
biroq   umumiy   qadriyatlar,   munosabatlar   tizimi   yoki   qiziqishlari   bilan   birlashgan
o‘smirlar   ham   kirishi   mumuikn.   Tengdoshlar   guruhi   a’zolarining   soni   turlicha
bo‘lishi   mumkin.   O‘rtoqlar   guruhida   2-3dan   5   gacha,   og‘aynilar   guruhida   7-9
gacha,   assatsial   guruhlarda   20   tagacha,   rasmiy   guruhlar-sinf,   to‘garak   va
boshqalarda 30-40 tagacha a’zo bo‘lishi mumkin.
                  Bu   esa,   sizning   global   muhitda   o'zingizni   o'rnatingiz   va   dunyo
bilan   bog'liqlikni   his   qilishingizga   yordam   beradi.   Yana   bir   vazifa,
mavzuni   o'rganish   orqali   kichik   jamoalar   va   jamiyatning   a'zolari   bilan
aloqada   bo'lishdir.   Mavzuni   o'rganish   yordamida,   siz   o'z   qarangiz   va
tushunchangizni   boshqalar   bilan   baham   ko'rish   orqali,   ko'proq
munosabatlar   rivojlantirishingiz   mumkin.   Bu   sizga   kommunikatsiya
qobiliyatlaringizni   rivojlantirib,   o'zgaruvchilarni   qabul   qilish   va
jamiyatda   o'z   o'rinizni   olishga   yordam   beradi.   Bular   bilan   birga,
mavzuni   o'rganishning   muhim   vazifalari   va   maqsadlari   sizga
boshqaruvchi   va   muvaffaqiyatli   bo'lishingizda   yordam   beradi,
shuningdek,   shaxsiy   va   professional   rivojlantirishingizni   kuchaytiradi.
13 Mavzuni   o'rganishning   boshqa   muhim   vazifalari   va   maqsadlari   o'z
fikrlaringizni   va   qarashlaringizni   rivojlantirish,   shaxsiy   identitet   va
maqsadlar   bo'yicha   o'z   o'ylaringizni   aniqlash,   va   o'z   bilimingizni
yaxshilashdir. Bu o'rganish jarayoni sizga o'zingizni tushunishda va o'z
ruhingizga   yaqinlashishda   yordam   beradi,   shuningdek,   shaxsiy
rivojlanishingizni   qo'llab-quvvatlaydi.   Mavzuni   o'rganish   orqali,   siz   o'z
sohaga   oid   yangi   ko'nikmalar   va   fikrlar   olishingiz   mumkin.   Bu   sizning
kasbiy   rivojlanishingiz   va   kengayishingiz   uchun   juda   muhimdir.   Yangi
bilimlarni o'rganish va ularni amalga oshirish orqali, siz o'z sohaga oid
yangi   yo'nalishlarda   rivojlanishingizga   yordam   beradi.   Mavzuni
o'rganishning   boshqa   bir   vazifasi,   qoniqish   va   izlanish   qobiliyatlarini
rivojlantirishdir.   Bu,   sizga   turli   manbalardan   foydalanish,
ma'lumotlarni tahlil qilish va muammolarni hal qilishga yordam beradi.
Bu   esa,   sizning   ijodiylik   va   muammolarni   hal   qilishga   oid
mahoratingizni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Jamiyatda
muvaffaqiyatli   bo'lishingiz   uchun   mavzuni   o'rganishni   davom   ettirish
ham muhimdir. Bu sizga istiqbolga qaragay o'z yo'nalishingizni tanlash
va unga qarshi yo'l harakat qilishda yordam beradi. Siz o'z bilimingizni,
tajribangizni   va   o'z   ko'nikmalaringizni   jamiyatga   yordam   berish   orqali
qo'llab-quvvatlashishingiz mumkin.
14 Mavzuni  o'rganishning asosiy maqsadi  va vazifalari, shaxsiy  va professional
rivojlanishga yordam berishdir.  Quyidagi muqaddimaga e'tibor bering:
1. Bilim   va   Ko'nikmalar   Olish :   Mavzuni   o'rganish,   sizga   yangi   bilim   va
ko'nikmalar   olish   imkoniyatini   beradi.   Bu,   sizning   kasbiy   rivojlanishingiz   uchun
kritik bo'lgan ma'lumotlarni olishingizga yordam beradi.
2. Kreativlik   va   Ijodiylikni   Kuchaytirish :   Yangi   mavzular   o'rganish,   sizning
kreativlik   va   ijodiy   qobiliyatlaringizni   oshirishga   yordam   beradi.   Bu,   sizning
muammolarni   hal   qilish,   yangi   yechimlar   izlash   va   innovatsiyalarni   yaratishga
yordam beradi.
3. O'ylash va Tahlil qilish qobiliyatlaringizni rivojlantirish : Mavzuni o'rganish,
o'ylash   va   tahlil   qilish   qobiliyatlaringizni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu,
ma'lumotlarni   tahlil   qilish,   turli   ko'nikmalarni   solishtirish   va   muammolarni   kritik
ravishda baham ko'rishga yordam beradi.
4. Kommunikatsiya   va   Ta'sir   qilish   qobiliyatlaringizni   rivojlantirish :   Yangi
mavzularni   o'rganish   va   ularni   izohlash,   sizning   kommunikatsiya   va   ta'sir   qilish
qobiliyatlaringizni   oshirishga   yordam   beradi.   Bu,   sizning   o'z   fikrlaringizni
boshqalarga   o'rnatingiz,   ular   bilan   munosabatlarni   rivojlantirish   va   o'z
fikrlaringizni yetkazish imkonini beradi.
5. Jamiyatga   Qo'llab-quvvat   bo'lish :   Mavzuni   o'rganish,   jamiyat   va   jamoatda
muvaffaqiyatli   bo'lishingiz   uchun   juda   muhimdir.   Bu,   sizning   bilim   va
ko'nikmalarizni   boshqalar   bilan   baham   ko'rish,   ularni   qo'llab-quvvatlash   va
jamoatga yordam berish imkonini beradi.
Umuman   olganda,   mavzuni   o'rganish   sizni   o'z   fikrlaringizni   rivojlantirish,
yangi bilim va ko'nikmalarni olish, kreativlik va ijodiylikni kuchaytirish, o'ylash va
15 tahlil   qilish   qobiliyatlaringizni   oshirish,   kommunikatsiya   va   ta'sir   qilish
qobiliyatlaringizni   rivojlantirish   va   jamiyatga   qo'llab-quvvat   berishga   yo'l
qo'ymoqda.   Bu   esa,   sizning   shaxsiy   va   professional   rivojlanishingizga   yordam
beradi.   Mavzu   o'rganishning   asosiy   maqsadi,   insonning   bilim   va   tajribasini
kengaytirish va uni rivojlantirishdir. Bu, odamni yangi fikrlar, ko'nikmalar va bilim
bilan   tanishtiradi,   shuningdek,   uning   o'z   fikrlarini   tartibga   solish,   tahlil   qilish   va
yangi   yechimlar   izlashga   yordam   beradi.   Mavzu   o'rganish,   kishining   o'zini
mustaqil   fikr   bildirishiga,   muammolarni   hal   qilishga   va   dunyoqarashini
kengaytirishga imkon beradi. Mavzu o'rganishning boshqa maqsadi, insonni ijodiy
va kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirishdir. Yangi mavzularni o'rganish va ularni
tahlil   qilish,   insonni   muammolarni   original   yechimlar   qidirishga   rag'batlantiradi.
Bu   esa,   insonning   ijodiylikni   kuchaytirish   va   yangi   yechimlarni   yaratishga   yo'l
ochadi.   Yana   bir   maqsad,   mavzu   o'rganish   orqali   insonning   o'ylash   va
tushunchalarini   kengaytirishdir.   Mavzuni   o'rganish,   insonning   o'z   fikrlarini   tahlil
qilish,   turli   nuqtai   nazarlardan   ko'rib   chiqish   va   ma'lumotlar   bilan   o'z   fikrini
justifikatsiya qilishga yordam beradi. Bu, insonning kritik fikrini rivojlantiradi va
o'z   o'ylarini   rahbarlik   qiladi.   Jamiyatda   mavzu   o'rganish,   odamlarning
kommunikatsiya qobiliyatlari va jamiyatdagi o'rinlarini aniqlashiga yordam beradi.
Mavzu   o'rganish   orqali,   insonlar   turli   jamiyat   va   muhitlarda   qanday   muomalalar
yuz   berishi   kerakligini   tushuntiradi.   Bu,   jamiyatning   boshqa   a'zolariga   qarshi
murojaat   qilish   va   o'z   maslahatlari   va   qarashlari   uchun   argumentlar   qo'llash
imkonini beradi. Umuman olganda, mavzu o'rganishning maqsadi insonning bilim
va   tajribasini   kengaytirish,   ijodiylik   va   kreativlik   qobiliyatlarini   rivojlantirish,
o'ylash   va   tushunchalarini   kuchaytirish,   shuningdek,   jamiyatda   ta'sir   qilish   va
16 kommunikatsiya qobiliyatlarni oshirishdir. Bu esa, odamni shaxsiy va professional
rivojlanishiga qo'llab-quvvat beradi.
1.2 . Mav zuni o‘rganishning o‘ziga xos xususiy at larini y orit ish
Maktabdan   tashqari   qo`shimcha   ta'lim   muassasalari   ijtimoiy   tarbiyalash
institutlaridan   biri   sifatida,   o‘smirlarning   bo`sh   vaqtini   tashkil   etishda   muqim
ahamiyat kasb etadi. Ularning asosiy vazifalari:
▪ o‘smirlarning o`z-o`zini rivojlantirishga sharoitlar yaratish,
▪ sog`ligini tiklash,· kasb tanlashga va ijoiy faoliyat yuritishga yo`llash,
▪ nogiron o‘smirlarning ijtimoiylashuviga yordam berishn va h.k.
qo`shimcha   ta'lim   muassasalarida   asosan ,   o‘smirlarni   o`qitish   quyidagi
shakllarda olib boriladi; nazariy(ma'ruzalar o`qish, suhbatlar, disputlar tashkil etish
va   h.k)   hamda   amaliy(ekspeditsiyalar,   sayohatlar   tashkil   etish,   konferentsiyalar,
slyotlar   o`tkazish).   Bu   tashkilotlarda   olib   boriladigan   ijtimoiy   pedagogik   faoliyat
o‘smirlarga   bilim   berish,   ijtimoiylashtirish   va   hayotga   tayyorlash   maqsadi
ko`zlanad 4
i.
Undagi dasturlar tarbiyalanuvchilarning ijtimoiylashuviga, bugungi kunning
dolzarb   muammolarini   tushunishga,   muammolarni   mustaqil   tarzda   qal   etishga
o`rgatishga, o`z bilimini oshirib borishga qaratilgandir. Bu tashkilotlarda ijtimoiy-
pedagogik   faoliyat   jarayonida   quyidagi   tamoyillarga   asoslanish   maqsadga
muvofiqdir:
O‘smirlar hamjamiyati o‘smirlar submadaniyatining tashuvchisi hisoblanadi.
O‘smirlar   submadaniyati–bu   o‘smirlarga   jamiyatga   ko‘nikishlariga   va   o‘z
4
 Xoliqov A.. Pedagogik mahorat ,,Iqtisod-moliy”  Toshkent . 2010. – 312 bet.
17 normalarini   yaratishlariga   ko‘maklashuvchi   madaniy   hudud   va   muomala
doirasidir. 
O‘smirlar   submadaniyati   o‘smirning   ilk   ijtimoiylashuvi   vazifasini   bajaradi.
O‘smirlar, o‘smirlar submadaniyatining namoyon bo‘lishiga   ijtimoiy harakatning
yangi   shakllarini   tuzish   kiradi.   Bu     ijtimoiy   pedagog   tomonidan   to‘g‘ri   qabul
qilinishi   kerak.   O‘smirlar   kichkina   o‘smirlardan   ancha   faollar   va   o‘z   o‘rinlarini
topishlari   uchun   yangi   faoliyat   va   xulq-atvor   shakllarini   qidirishadi.   Biroq   ular
ancha tavakkalchi va bunga tayyor emaslar. O‘smirlikdavrining inqirozi ham ko‘p
borada   yangi   muqobil   faoliyat   normalarini   yaratishga   bog‘liq.   Shuning   uchun
o‘smir-o‘smir submadaniyati  nafaqat ijtimoiylashtiruvchi, balki konstruktiv ijodiy
funksiyani ham bajaradi. O‘smirlar va o‘smirlar submadaniyatini kattalar olamidan
ajratib turuvchi omillar madaniy va texnologik o‘zgarishlar, yolg‘izlik OAVlarning
qarama-qarshi   ta’siri,     ijtimoiy   muhitning   beqarorligi   bilan   bog‘liq.   Bu   hollarda
o‘smirlar   va   o‘smirlar   guruhlari   turli   g‘ayri-ijtimoiy   xarakatlarga   intilishlari   xam
mumkin.
O‘smirlarni ijtimoiy himoyalash mikro-(kichik) markazlari.
Ijtimoiy   pedagog   faoliyati   qishloq   joylarda   o`ziga   xos   xususiyatga   ega.
Uning   asosiy   maqsadi   qishloq   aholisini   ijtimoiy-pedagogik   himoyalash   sog`ligini
himoyalashga,   hayot   tarzini   yaxshilashga   yordamlashishdan   iboratdir.   qishloq
joylarda u aholining turli yoshdagi (o‘smirlar, yoshlar, qariyalar, nogironlar, yosh
oilalar  va h.k)  guruhlari bilan ish olib boradi va ularga o`sha muhitda o`z o`rnini
topishga   yordam   beradi.   Uning   asosiy   ob'ekti   shakllangan   shaxs   bo`lib,
mikromuhit esa shaxsni  tarbiyalash va rivojlantirish faktori sifatida xizmat qiladi.
O‘smirlar esa shu aholining eng nozik vakili bo`lib, ular birinchi navbatda ijtimoiy
18 muhofazalanish   bilan   birga   ijtimoiy   va   ijtimoiy   pedagogik   yordam   berishni   talab
etadi.
Maktab   yoshidagi   o‘smirlar   bilan   ijtimoiy   pedagogik   ish   olib   borish
maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi   ijtimoiy   pedagogik   ishdan   tubdan   farq
qiladi.   Bu   faoliyat   o‘quvchilarning   doimiy   kamol   topishlari   va   ta’lim   olishlariga
bog‘liq   maktabdagi   ijtimoiy   pedagogik   faoliyatning   barcha   jihatlarini   bir   bobda
ochib   berishning   iloji   yo‘q   shuning   uchun   biz   eng   muhim   vaziyatlarini   ochib
berishga   harakat   qilamiz.   respublikamizda   maktab   o‘quvchilari   bilan   ijtimoiy
pedagogik   ish   olib   borish   rivojlanmoqda.   u   qisman   moziy   tajribasi,   qisman
zamonaviy pedagogik tibbiy, psixologik, yuridik faoliyat turlariga tayanib ish olib
bormoqda. So‘nggi yillarda pedagogik jamoalar ham paydo bo‘lib, ularda maktab
nafat   ta’lim-tarbiya   masalalarini   balki   o‘quvchining   boshqa   bir   qator   ijtimoiy
muammolarini ham yechmoqda.
Davlatimizdagi   o‘zgarishlar   mavjud   ta’lim   tizimiga   ham   o‘z   ta’sirini
ko‘rsatdi.   Chunki   unda   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   inqirozi   aks
etmasligi mumkin emas. Umumta’lim maktabi o‘zining o‘quv, tarbiya va ijtimoiy
funksiyalarini   ko‘rib   chiqib   birinchi   o‘ringa   quyidagi   ijtimoiy   funksiyalarni
qo‘yishi kerak edi.
       Maktabning asosiy ijtimoiy vazifasi o‘smirning ta’lim-tarbiya olishga bo‘lgan
huquqini   amalga   oshirish   hisoblanadi.   Zamonaviy   maktab   sharoitlarida
o‘smirlarning ijtimoiy pedagogik himoyasi quyidagicha amalga oshmoqda:
Maktab   ma’muriyati , sinf rahbarlari, guruh tarbiyachilari, kam ta’minlangan
oilalar   farzandalriga   moddiy   yordam,   bepul   ovqatlanish   tashkil   qilishadi.   Sinf
19 rahbarlarning   o‘smirning   oiladagi   holatini   o‘rganishadi.   qiyin   o‘smirlar   bilan
alohida shug‘ullanishadi.
Maktabda   psixologlar   o‘smir   qobiliyatlari   va   qiziqishlarini   o‘rganishadi.
Psixoterapevt   va   psixologlar   ota-onalar   va   o‘smirlarga   maslahat   berishadi   va
yordam berishadi.
Maktabda   mavjud   bo‘lgan   sog‘liqni   saqlash   xizmati   maktab   o‘quvchilarini
tibbiy   ko‘rikdan   o‘tkazishadi,   jismoniy   tarbiya   guruhlari   tuzishadi,   kuchsiz
o‘smirlarga   maxsus   ovqatlanish   tashkil   qilishadi,   karantin   sinflarini   nazorat
qilishadi.
Maktabda   ijtimoiy   ishga   maktab   direktori   yordamchilaridan   biri   rahbarlik
qiladi.   Tarbiya   ishlari   bo‘yicha   direktor   o‘rinbosari   maktabning
maktabgacha   tarbiya muassasalari , turli hukumat tashkilotlari bilan aloqasiga katta
e’tibor qaratadi.
Ota-onalar qo‘mitasi   ham o‘z o‘rnida tarbiyasi og‘ir bilan ishlashga yordam
beradi. Turli davlatlarda ijtimoiy pedagog ishiga ikki yondashuv mavjud: u maktab
bilan hamkorlik qiladi yoki u maktabning shtatli hodimi hisoblanadi.
Maktab   bilan   hamkorlik   qila  turib  ijtimoiy  pedagog  tez-tez  maktabga  borib
turadi.   Ota-onalar   va   o‘quvchilarning   o‘zaro   munosabtlarining   yaxshilanishiga
yordam   beradi,   dars   qoldirish   sabablarini   aniqlaydi.   U   o‘smirlar   bilan   qo‘pol
munosabatda   bo‘lgan   oilalarni,   jismoniy   va   ruhiy   nuqsonli   o‘smirlarni   aniqlaydi.
O‘smir   yoki   oilaga   yordam   berish   maqsadida   o‘smirning   uzoq   davom   etgan
kasalligi   sabablarini   surishtiradi,   o‘smir   o‘qishda   ortda   qolmasligi   uchun   u   bilan
uyda va kasalxonada alohida shug‘ullanadi. O‘smir tarbiyasidagi muammolarni xal
qilish uchun huquqshunos, shifokor, militsiya hodimlari xizmatidan foydalanadi.
20 Ko‘pgina   g‘arbiy   yevropa   davlatlarida   ijtimoiy   pedagog   maktabning   shtatli
xodimi   hisoblanadi.   U   ijtimoiy   yordamga   muhtoj   o‘smirlarni   aniqlaydi.   Bu
o‘smirlar   maktab   kursini   uzlashtirishga   qobiliyati   yetmaydigan   o‘smirlardir.   Bu
o‘smirlar maktab yoki  oilada ruhiy tushkunlikni boshdan kechirishadi. Odatda bu
o‘smirlar   voyaga   yetmaganlar   ishlari   bo‘yicha   komissiya   ro‘yxatida   turishadi.
Ba’zan   o‘smirlar   va   ularning   atrofidagilar   bilan   munosabatlarini   oydinlashtirish
yetarli yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagog   o‘quvchining   maktabdan   tashqari   vaqtini   tashkillashtirib,
o‘z   tarbiyaviy   ishini   olib   borishida   ota-onalar   bilan   hamkorlik   qiladi.   Hamkorlik
yuzasidan   seksiya,   klublar,   har   xil   mehnat,   turistik   bo‘linmalar   tashkil   qiladi.
ijtimoiy   pedagog   pedagogik   jamoaning   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlar   bilan   ish   olib
borishini   tartibgs   soladi.   U   maktab   pedagogik   jamoasiga   doimiy   tarzda   sinfdagi
psixologik muhit to‘g‘risida axborot beradi. Aynan shu holat maktabda ijtimoiy ish
olib   borishning   rejasini   tuzishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ijtimoiy   pedagog
maktabdan haydalgan o‘smirlarga alohida e’tibor qaratishi kerak. U ularni boshqa
maktabga   joylashtirishga,   yangi   jamoaga   ko‘nikishlariga   yordam   ko‘rsatadi.
ijtimoiy   pedagog   dasr   soatlari   vaqtida   noqonuniy   ishlab   yurgan   o‘smirlarni
aniqlaydi, ularning o‘qish masalasini hal qiladi. U ko‘p o‘smirli oilalarning barcha
imtiyozlaridan   foydalanishlari,   o‘smirlarning   reabilitatsion   markazlarga
qatnashlarini   nazorat   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   va   sinf   rahbarlari
tumandagi   oila   va   o‘quvchilarni   o‘rganib   chiqishadi.   ijtimoiy   yordamga   muhtoj
o‘smirlarga   e’tibor   berishadi,   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlarni   tarbiyalashda   oilalarga
yordam berishadi.
21 Alohida   fanlardan   dars   beruvchi   o‘qituvchilar   o‘smirlarning   qiziqishlarini
o‘rganib chiqib, ularni turli to‘garak va seksiyalarga jalb qilishadi. Maktabda turli
tadbirlar   o‘tkazishadi.   Bu   tadbirlarni   o‘tkazishda   ota-onalar   va   sobiq   o‘quvchilar
yordamidan foydalanishadi, maktabga mashhur kishilarni chaqirishadi.
Maktab   yoshidagi   o‘smirlarning   asosiy   ijtimoiylashtiruvchi   omili   o‘smirlar
submadaniyatini   shakllantiruvchi   tengqurlar   jamoasidir.   ijtimoiy   pedagog   bu
hodisalarning  funksiyalarini   bilishi,   ularning  o‘quvchilarning  shaxsiy   hislatlari   va
ijtimoiy   munosabatlarini   rivojlantirishdagi   o‘rinlarini   ko‘ra   olishi   lozim.
Tengqurlar jamoasi va o‘smirlar submadaniyati.
O‘smir   ijtimoiylashuvining   shartlaridan   biri   tengqurlar   bilan   munosabatga
kirishishdir.   Bu   munosabat   o‘smirlar   bog‘chasi   guruhi,   maktab   sinflari,   turli
norasmiy o‘smirlar va o‘smirlar birlashmalari  kabi kichik guruhlarda shakllanadi.
O‘smirlar   va   o‘smirlar   guruhlarida   tengdoshlar   orasida   fuknsional,   emotsional
shaxsiy munosabatlar o‘rnatiladi.
Funksional   munosabatlar   o‘smirlar   faoliyatining   alohida   sohalari   (mehnat,
o‘qish)da   qayd   etilgan   bo‘lib,   kattalarning   bevosita   rahbarligi   ostida   guruhdagi
xulq-atvor   normalarini   o‘zlashtirish   orqali   shakllanadi.   Tengdoshlar   guruhhining
hamma a’zolari  ham  yosh jihatdan teng bo‘lmaydi. Bu guruhga har  xil  yoshdagi,
biroq   umumiy   qadriyatlar,   munosabatlar   tizimi   yoki   qiziqishlari   bilan   birlashgan
o‘smirlar   ham   kirishi   mumuikn.   Tengdoshlar   guruhi   a’zolarining   soni   turlicha
bo‘lishi   mumkin.   O‘rtoqlar   guruhida   2-3dan   5   gacha,   og‘aynilar   guruhida   7-9
gacha,   assatsial   guruhlarda   20   tagacha,   rasmiy   guruhlar-sinf,   to‘garak   va
boshqalarda 30-40 tagacha a’zo bo‘lishi mumkin.
22 Tengqurlar   guruhi   odatda   a’zolarining   hududiy   yaqinligi   asosida
shakllanadi.   Tengqurlar   guruhi   individual   qiziqishlarning   mos   tushishi,   rasmiy
tashkilot   (sinf,skautlar   guruhi   va   boshqalar)   borligi   va   guruh   a’zolari   urtasida
shaxsiy   munosabatlar   mavjudligi   tufayli   shakllanadi.   Bu   munosabatlar   guruh
a’zolarining xarakter va o‘zaro ta’sirlarida, shuningdek sinfda rollarni taqsimlashda
namoyon bo‘ladi. O‘smirlar  va  o‘smirlar   bir   vaqtning o‘zida bir  necha  bir-birdan
farqlanuvchi   guruhlarga   a’zo   bo‘lishlari   mumkin.   Rasmiy   guruhlar   (sinf,   sport
to‘garagi   va   boshqalar)   o‘smirlar   ijtimoiylashuviga   ular   hayotiy   faoliyatining
mazmuni,   ularda   shakllangan   o‘zaro   munosabatlarning   xarakteriga   bog‘liq
ravishda   ta’sir   ko‘rsatadi.   Norasmiy   guruhlar   o‘smirlar,   o‘smirlar   va   o‘smirlar
ijtimoiylashuviga   ularning  tarkibi,  yo‘naltirilganligi   yetkachilik  turiga   ko‘ra  ta’sir
ko‘rsatishadi.
23 1. bob bo‘y icha xulosa
Tengqurlar   jamoasi   va   o‘smirlar   submadaniyati :   O‘smir
ijtimoiylashuvining   shartlaridan   biri   tengqurlar   bilan   munosabatga
kirishishdir. Bu munosabat o‘smirlar bog‘chasi guruhi, maktab sinflari,
turli   norasmiy   o‘smirlar   va   o‘smirlar   birlashmalari   kabi   kichik
guruhlarda   shakllanadi.   O‘smirlar   guruhlarida   tengdoshlar   orasida
fuknsional, emotsional shaxsiy munosabatlar o‘rnatiladi.
Guruhda emotsional va shaxsiy munosabatlar ham shakllanadi. O‘smirlar va
yosh   o‘smirlar   guruhlarida   emotsional   munosabatlarning   asosiy   funksiyasi
tengqurlar   xulq-atvorini   umumqabul   qilingan   xulq-atvor   normalariga   moslashdir.
Bu   holatda   do‘stlik   rishtalari,   simpatiya   birinchi   o‘ringa   ko‘tariladi.   Aslida   ular
ontogenezda   ancha   avval   paydo   bo‘lishgan.   Agar   maktabgacha   yoshdagi   o‘smir
ularga amal qilsa, bu holat boshqa o‘smirlar tomonidan ijobiy qabul qilinadi. 
Shaxsiy   munosabatlar   guruhdagi   o‘zaro   bog‘liqlik   bo‘lib,   bunda   bir   o‘smir
xulq-atvorining sababi boshqa o‘smir uchun shaxsiy ma’noga ega bo‘ladi. Shaxsiy
munosabatlar   o‘smir   atrofdagilar   bilan   munosabatda   kattalar   rolini   bajarganda
yorqin namoyon bo‘ladi. 
24 II  BOB : IJ TIMOI Y  PEDA GOGN IN G MA KTA B Y OSHIDA GI
O‘SMIRLA R BILA N  ISH Y URITISHIN I  O‘RGA N ISH METODIKA SI
2.1 Mav zuni o‘rganishda int erfaol o‘qit ish met odlaridan
foy dalanishni k o‘rsat ish
Tarbiya   jarayoniga   kompleks   yondoshuv   o‘smirlar   guruhlari   paydo
bo‘ladigan   mikro   muhitlarga   faol   ta’sir   qilishni   talab   qiladi.   Kriminologlarning
ma’lumotiga   ko‘ra   voyaga   yetmaganlar   aksar   jinoyatlarini   guruh   bo‘lib   sodir
25 etishadi. Biroq voyaga yetmaganlar orasida huquqbuzarlikni bartaraf etish bo‘yicha
ko‘pgina   tafsiyalar   indevidual   profilaktika   tavsiyalari   hisoblanadi.   Amaliyotda
isbotlanganidek   ajratib   olingan   o‘smirning   huquqbuzarliklarini   bartaraf   etishga
qaratilgan pedagogik faoliyat har doim ham kutilgan natijalarga olib kelmaydi. Bu
holat   huquqbuzar   o‘smirning   yashash   joyidagi   guruhning   a’zosi   bo‘lganligi   va
uning   xatti-harakatlari   guruh   kayfiyati,   ularning   hayot   tarzi,   fikrlashi,   boshqa
a’zolariga   bog‘liq   bo‘lishi   bilan   izohlanadi.   Demak   biz   pedagogik   tarbiyasi   og‘ir
o‘smirlar bilan individual faoliyat olib borishning muhimligini e’tirof etgan holda
o‘smirlarni o‘rab turgan mikro muhit bilan o‘zaro aloqalarini o‘rganish zarurligini
ham ta’kidlab o‘tamiz 5
.
Pedagogik   ta’sirlarning   kompleks   tizimi,   tarbiya   vositalari,   shakl   va
mazmunini   bildirib,   bu   faoliyatning   maqsadi   deb   pedagogik   tarbiyasi   og‘ir
o‘smirlarni   sinf   jamoasi,   o‘qituvchilar,   sinfdoshlar   bilan   munosabatlarining
normallashuvi   natijasida   o‘smir   guruhlarning   rejali   qayta   to‘g‘irlash   hisoblanadi.
Bu   munosabatlarning  normallashuvi   o‘smir   shaxsning   shakllanishiga   hal   qiluvchi
ta’sir ko‘rsatadi. 
Ijtimoiy pedagog o‘smirlar guruhining ijtimoiy tarkibini bilish ham muhim.
Ijtimoiy   tarkibi   turli   bo‘lgan   o‘smirlar   guruhlarida   o‘zaro   axborot   almashuv   va
muomala   qilish   qiziqarli   bo‘ladi.   Biroq   bu   guruhlarda   hayot   haqida   yolg‘on
tasavvurlarga ega ma’lumotlar ham tarqatilishi mumkin.  Tarbiyachining vazifasi:
1. Guruhdagi muomalaning mazmunini bilish;
2. Tarbiyaviy ta’sirni to‘g‘ri tashkil qilib, ma’lumotni to‘g‘ri tomonga yo‘naltirish.
Guruhlarning o‘rganilishi va taxlili qilinishi  lozim bo‘lgan mashg‘ulotlarini
ikki   turga   ajratsak   bo‘ladi- vaqt   bo‘yicha   –doimiy   va   nodoimiy,   yo‘nalishi
5
 Ishmuhammedov  Р. , Abduqodirov  А. , Pardayev A.   Tarbiyaviy texnologiyalar. – T.:   “Istedod ” , 2010. – 141 bet.
26 bo‘yicha -ijobiy   (mehnat,   sport,   san’at   bilan   mashg‘ul   bo‘lish)   va   salbiy   (chekish,
alkogol mahsulotlarini iste’mol qilish, qimor o‘ynash).
Maktabdan   tashqari   o‘smirlar   jamoasi   yordamida   tarbiyaviy   ta’sirni   tashkil
qilishda quyidagi holatlarni inobatga olish lozim:
-birinchidan   to‘garak,   seksiya,   klubda   o‘smirlarda   aniqlangan   bitta   qiziqish   bilan
cheklanmaslik lozim (akvariumistika yoki sport bilan shug‘ullanish) balki mehnat,
turli o‘yinlar, ijodiy faoliyat orqali pedagogik o‘smirlarni atrofdagilar bilan normal
munosabatlarga tayyorlashga intilish lozim.
-ikkinchidan, norasmiy guruhga yoki uning aksariyat a’zolariga ta’sir ko‘rsata turib
ularni   rasmiy   guruhga   o‘tishlariga   erishsa   bo‘ladi.   Bu   jarayonni   shartli   ravishda
“rasmiylashtirish”   deyishadi.   Bu   jarayon   o‘smirlar   uchun   sezilmaydigan   holda
tarbiyachi tomonidan norasmiy guruhning rasmiy guruhga aylanishidir.
Pedagogik   qarovsiz   o‘smirlar   bilan   tarbiyaviy   ish   olib   borishning   yana   bir
xususiyati   o‘smirlarni   o‘zi   tanlashgan,   uning   bajarilishidan   qoniqish   sezishadigan
faoliyatni   tanlashdir.   Asta-sekin   faoliyatdagi   bunday   ehtiyojni   qondirish   va
rivojlanish,   keyinchalik   uni   o‘smirlarda   bajarayotgan   ishlari   uchun   mas’uliyat
xissini oshiruvchi faoliyat turlari bilan to‘ldirib borish lozim.
Tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlar   yoki   o‘smirlar   bilan   ish   olib   borish   pedagogik
qayta tarbiyalash jarayonini ko‘zda tutadi. 
Qayta tarbiyalash-o‘smir yoki o‘smir yurish-turishidagi turli cheklanishlarni
yengib   o‘tish   yoki   bartaraf   etishdir.   qayta   tarbiya   ham   tarbiyachi   ham
tarbiyalanuvchilar   uchun   ham   og‘ir   jarayondir.   Tarbiyalanuvchi   yangiyulning
istiqboli   bilan   qiziqishi   lozim.   Tarbiyachi   esa   tarbiyalanuvchining   o‘tmishi,
bugungi kunini tahlil qilib uning kelajagini tasavvur etishi lozim.      
27 Ijtimoiy   pedagogika   maktab   yoshidagi   o'smirlar   bilan   ish   yuritishni   o'rganish
metodikasi haqida gaplashish uchun, birinchi navbatda kirish qismini tuzib berish
juda muhimdir. 
O‘smirlik yoshida o‘smirning hayot sharoitlari va faoliyati ancha o‘zgaradi,
ruhiyatining   qayta   qurilishi   ro‘y   beradi.   Tengqurlari   bilan   muomala   qilishning
yangi shakllari paydo bo‘ladi. Jamoada o‘smirning ijtimoiy maqomida o‘zgarishlar
ro‘y beradi,ota-onalar va ustozlar tomonidan unga talablar kuchayadi
Bu   yoshda   o‘smirning   vaqtinchalik   oila   va   maktabda   ruhiy   ajralishi   sodir
bo‘ladi.   O‘smirning   shakllanishida   ota-onaning   ahamiyati   pasayadi.   Odatda   u
rasmiy   jamoa   va   norasmiy   muomala   guruhini   tanlash   bilan   band   bo‘ladi   va   oxir
oqibat   o‘zini   qulay   sezadigan,   unga   hurmat   bilan   munosabatda   bo‘linadigan
guruhni tanlaydi. Bu sport, texnika to‘garagi bo‘lishi mumkin. Shu bilan birga bu
guruh   o‘smirlar   yig‘ilishib,   ichib-chekib   o‘tirishadigan   yerto‘la   ham   bo‘lishi
mumkin.
Bu   yoshda   o‘smirlarning   kattalar   xususan   ota-onalar   bilan   muammolari
paydo bo‘ladi. Ota-ona o‘z farzandiga yosh o‘smirga bo‘lganday qarashadi, o‘smir
esa   bu   g‘amxo‘rlikdan   chiqib   ketmoqchi   bo‘ladi.   Shuning   uchun   uning   kattalar
bilan   munosabatida   ko‘p   nizolar   kelib   chiqadi,   o‘smirda   kattalar   fikrlariga   tanqid
bilan   qarash   kuchayadi.   Kattalar   bilan   munosabatlar   xarakteri   ham   o‘zgaradi:
bo‘ysunish   pozitsiyasidan   o‘smir   tenglik   pozitsiyasiga   o‘tmoqchi   bo‘ladi.   Bir
vaqtning   o‘zida   tengdoshlar   bilan   ham   o‘zaro   munosabatlarning   xarakteri
o‘zgaradi. O‘smirda kattalik xissi  tug‘iladi  va xissiyot  mustaqil  bo‘lishga intilish,
kattalarning   xohish   istaklariga   qarshi   chiqishda   namoyon   bo‘ladi.   Kichkina
28 o‘smirga qaraganda o‘smirning qiziqishlari ham ancha o‘zgaradi. Ijodiy faoliyatga
intilish bilan bir qatorda o‘smirga qiziqishlarning beqarorligi ham xosdir.
Shunday   qilib   O‘smirlik   yoshining   quyidagi   o‘ziga   xos   xususiyatlarni
ajratsak   bo‘ladi:   emotsional   voyaga   yetmaganlik,   o‘z   xulq-atvorini   to‘liq   nazorat
qila   olmaslik,   o‘z   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   imkoniyat   va   xohishlarini   to‘g‘ri
baholay olmaslik, katta bo‘lishga intilish.
O‘smir   yetarlicha   voyaga   yetgan   shaxs   emas.   U   insonning   eng   muhim
xislatlari   va   jihatlari   shakllanishi   bosqichida   bo‘lgan   shaxsdir.   Bu   bosqich
o‘smirlik   va   kattalik   o‘rtasidagi   davrdir.   Shaxs   hali   o‘zini   katta   deb   hisoblashi
uchun yetarli rivojlanmagan, biroq shu bilan birga atrofdagilar bilan munosabatga
kirishishi   va  o‘z  harakatlarida   ijtimoiy   norma   va   qoidalar   talablariga  amal   qilishi
uchun yetarli rivojlangan.
Biroq hozirgi  kunda maktabda, yashash  joylarida o‘smirlar bilan birgalikda
ijtimoiy   ish   olib   borish   amaliyoti   paydo   bo‘lmoqda.   Bu   faoliyat   mikrotuman   va
maktabda ta’lim-tarbiya ishlarini olib borishning yagona rejasi bo‘yicha maktab va
barcha   ijtimoiy   xizmatlarni   o‘smirlar   tarbiyasi   va   himoyasi   muammosini   yechish
uchun   birlashtiradi.   yagona   reja   buiycha   ish   yuritish   maktab   pedagogik
jamoasining   faoliyatini   tubdan   o‘zgartiradi.   Pedagoglar   maktabdan   tashqari
o‘smirlar muassasi, sinf rahbarlari, guruh tarbiyachilari faoliyatiga qo‘shilishadi va
ular bilan yaqin hamkorlikda bo‘lishadi.
Bu  faoliyatda  asosiysi   o‘smir  hisoblanadi,   shuning  uchun  pedagogik  jamoa
faoliyati maktab devorlari ichida qolib ketmaydi, ular o‘smirga, oilasiga, o‘smirlar
birlashmalariga, tengdoshlar muhitiga murojaat qilishadi.
29 Ijtimoiy   pedagogning   maktab   yoshidagi   o'smirlar   bilan   ish   yuritishi,
o'smirlarning   jamiyatda   foydali   a'zolar   bo'lishi   uchun   zarurdir.   Bu,   ularning
jamiyatda muvaffaqiyatli bo'lishlari, ijtimoiy va ma'rifiy rivojlanishlari va shaxsiy
qobiliyatlari   asosida   rivojlanadi.   Ijtimoiy   pedagoglar   o'smirlarga   jamiyatning
o'zaro   aloqalarini   tushuntirish,   jamiyatda   faol   qatnashishni   ta'lim   etish   va
jamiyatga foydali a'zolar bo'lishlarini rag'batlantirish bo'yicha yordam beradi.
Ijtimoiy   pedagogika   fanining   asosiy   vazifasi   ijtimoiy   tarbiya   muammolarini
o‘rganish   xisoblanadi.   Ijtimoiy   pedagogika   fanining   amaliy   vazifalarini   kurib
chiqamiz!.   Bunda   ijtimoiy   pedagog   xar   bir   o‘smirning   yosh   va   uziga   xos
xususiyatlarni e’tiborga olishi talab etiladi.
Ijtimoiy pedagogning maktab yoshidagi o‘smirlar bilan ish yuritishi mavzuni
o'rganishning nazariy ahamiyati, ta'lim tizimining o'zgarishi, o'smirlarning shaxsiy
rivojlanishi   va   jamiyatda   faol   qatnashishi   uchun   kritikdir.   Bu   mavzu,   ta'lim
sohasidagi rivojlanish va o'smirlarning jamiyatdagi o'rinini ta'minlash uchun zarur
bo'lgan tushunchalarni ta'kidlaydi.
2.2 Mav zuni o‘rganish mazmuni  v a shak llarini aniqlash
Ijtimoiy   ish   bilan   har   kim   ham   Shug`ullana   olmaydi.   Ijtimoiy   pedagog   turli
xil   harakterdagi   insonlar   bilan   muloqatda   bo‘ladi.   Bu   insonlar   o‘zlarining
muammolari   bilan,   albatta,   ijtimoiy   pedagog   shaxsiga   qarshi   ta'sir   ko‘rsatadi.
Mijozlarga  yordam   beruvchi  mutaxassisdan  esa   ularga  o‘z ta'sirini   o‘tkaza  bilishi
talab   etiladi.   Bu   muloqat   negativ   va   pozitiv   bo‘lishi   mumkin 6
.   Ijtimoiy
6
 Egamberdieva N. Ijtimoiy pedagogika: darslik/ N.Egamberdieva. — T.: Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy 
kutubxonasi nashriyoti,2009
30 pedagogning   vazifasi   birinchidan,negativ   ta'sirga   qarshi   tura   olishi,   ikkinchidan
madaniy empatiyani amalga oshirgan holda vaziyatdan chiqib ketish talab   etiladi.
Bunga mijozga ta'sir o‘tkazish, ishontirish,  singdirish, xissiy zararsizlantirish kabi
metodlardan   foydalaniladi.   Ijtimoiy   pedagogga   qo‘yilayotgan   barcha   talablarni
inobatga olib, ijtimoiy pedagog faoliyatining kasbiy modeli yaratilgan. U quyidagi
jadvalda o‘z aksini topgan.
Ijtimoiy   pedagog   faoliyati   soxalari.   Ijtimoiy   pedagog   lavozimi   bugungi
kunda     ikkita   idorada       —       ta’lim       muassalarida     va       yoshlar       ishi       buyicha
muassasalarda joriy etilgan.  Yoshlar  ishi buyicha idoralarda mazkur lavozim 8 xil
muassasada   ruyxatga   kiritilgan.   Bular:   bolalar   klublari,   bolalar   ijodiy   markazlari,
yoshlar   yotokxonasi,   usmirlar   dam   olish   maskanlari,   yoshlar   ta’lim   markazlari,
kasbiy   yunaltirish   markazlari,   bandlik   markazlari,   bolalar   va   yoshlar   mexnat
birjalaridir.
Ijtimoiy   pedagogika   fanining   asosiy   vazifasi   ijtimoiy   tarbiya   muammolarini
o‘rganish   xisoblanadi.   Ijtimoiy   pedagogika   fanining   amaliy   vazifalarini   kurib
chiqamiz!.   Bunda   ijtimoiy   pedagog   xar   bir   o‘smirning   yosh   va   uziga   xos
xususiyatlarni e’tiborga olishi talab etiladi.
1.   Bola   (o‘smir)   ongida   yaxshilik   va   adolat   tushunchasiga   sobitlikni   tarbiyalash,
borliqni, ijodni sevishga o‘rgatib, o‘zaro tushunish xissii uyg‘otish;
2.   Qiyin   vaziyatdan   mustaqil   chiqib   keta   olish   maqsadini   qo‘yish,   odamlar   bilan
muloqot qilishni o‘rganish va xayotda uz maksad va mashupipi anshrash yullarini
kursatish;
Tarbiya  jarayoniga  kompleks   yondoshuv  o‘smirlar  guruhlari  paydo   bo‘ladigan
mikro   muhitlarga   faol   ta’sir   qilishni   talab   qiladi.   Kriminologlarning   ma’lumotiga
31 ko‘ra   voyaga   yetmaganlar   aksar   jinoyatlarini   guruh   bo‘lib   sodir   etishadi.   Biroq
voyaga   yetmaganlar   orasida   huquqbuzarlikni   bartaraf   etish   bo‘yicha   ko‘pgina
tafsiyalar   indevidual   profilaktika   tavsiyalari   hisoblanadi.   Amaliyotda
isbotlanganidek   ajratib   olingan   o‘smirning   huquqbuzarliklarini   bartaraf   etishga
qaratilgan pedagogik faoliyat har doim ham kutilgan natijalarga olib kelmaydi. Bu
holat   huquqbuzar   o‘smirning   yashash   joyidagi   guruhning   a’zosi   bo‘lganligi   va
uning   xatti-harakatlari   guruh   kayfiyati,   ularning   hayot   tarzi,   fikrlashi,   boshqa
a’zolariga   bog‘liq   bo‘lishi   bilan   izohlanadi.   Demak   biz   pedagogik   tarbiyasi   og‘ir
o‘smirlar bilan individual faoliyat olib borishning muhimligini e’tirof etgan holda
o‘smirlarni o‘rab turgan mikro muhit bilan o‘zaro aloqalarini o‘rganish zarurligini
ham ta’kidlab o‘tamiz.
Pedagogik   ta’sirlarning   kompleks   tizimi,   tarbiya   vositalari,   shakl   va
mazmunini   bildirib,   bu   faoliyatning   maqsadi   deb   pedagogik   tarbiyasi   og‘ir
o‘smirlarni   sinf   jamoasi,   o‘qituvchilar,   sinfdoshlar   bilan   munosabatlarining
normallashuvi   natijasida   o‘smir   guruhlarning   rejali   qayta   to‘g‘irlash   hisoblanadi.
Bu   munosabatlarning  normallashuvi   o‘smir   shaxsning   shakllanishiga   hal   qiluvchi
ta’sir ko‘rsatadi.
Muomalaning   bu   parametrlarini   bilsh   tarbiyachiga   tuman,   shaharda   o‘smir
guruhlari   bilan   ishlashning   eng   to‘g‘ri   va   samarali   shakl-vositalarini   qo‘llashga
yordam   beradi.   Mavzuni   o'rganishning   pedagogik   tahlili,   bu   borada   nazariy
tushunchalarni   amaliy   amalga   oshirishga   aylanadi.   Bu,   o'qituvchilar   va   talabalar
uchun   ma'lum   bir   mavzuni   ta'lim   jarayonida   o'rganish,   tahlil   qilish   va   o'zaro
munozaralarni oshirishning kritik ahamiyatini o'z ichiga oladi. Mavzu bo'lmalarga
bo'lmagan   holatda,   o'rganuvchilar   ma'lum   bir   mavzuni   tahlil   qilish   va   uning
32 pedagogik tushunchalarini rivojlantirish imkoniyatiga ega bo'ladi. Bu ushbu tahlil
o'rganuvchilarga   tahlil   qilish,   savollarga   javob   topish,   o'z   fikrlarini   ifodalash   va
qarashlarni rivojlantirish uchun imkon beradi. O'rganish jarayonida, o'rganuvchilar
mavzuni   chuqurroq   tushunish,   ta'sirini   o'rganish   va   uning   amaliyotga   o'tkazilishi
mumkin bo'lgan  ta'sirlarini  tahlil   qilish  imkoniyatiga  ega  bo'ladi. Bular,  o'rganish
jarayonini   o'rganuvchilar   uchun   o'zaro   hamkorlik   va   o'zlarining   o'z   fikrlarini
rivojlantirish   imkoniyatini   yaratadi.   Yangi   tushunchalar   va   tajribalar   bilan
ta'minlangan   tahlil   jarayoni,   o'rganishning   pedagogik   jarayonini   kuchaytirish   va
ta'minlaydi. o'rganuvchilarga istiqbol sifatida muhim qobiliyatlarni rivojlantirishga
yordam beradi. Bu usul, o'qitishni masofaviy shakllantirish, jismoniy va ma'naviy
ko'nikmalar, fikrlar va ta'lim vositalari orqali ta'lim tizimlarini rivojlantirishga yo'l
ochadi.   O'rganuvchilar   o'zlarining   o'zlashtirilgan   ta'lim   muhitida   mustaqil
o'rganish, ta'limda samaradorlikni oshirish va kreativlikni rag'batlantirishga imkon
beradi.   Shuningdek,   mavzuni   bo'lmalarga   bo'lmagan   holatda   o'rganish,
o'rganuvchilarni   mufassal   tadqiqot   va   analitik   muhokamalarga   tayyorlashga
yordam   beradi,   ularni   muammo-g'oyalar   ustida   o'ylash   va   tahlil   qilish,   tasviriy
qobiliyatlarini   rivojlantirish,   va   ta'lim   tajribalaridan   olingan   foydalarni
o'zlashtirishga   imkon   beradi.   Bular   o'rganish   jarayonini   o'rganuvchilar   uchun
aniqroq   va   o'zlashtirilgan   qiladi,   ularni   o'z   fikrlarini   ifodalash,   maslahatlarni
o'tkazish, va o'zlarining o'zini rivojlantirishni rag'batlantiradi. Holati bo'lmasa ham,
mavzuni   bo'lmalarga   bo'lmagan   o'rganish   jarayoni   o'rganuvchilarga   ta'limning
amaliy   qismini   ishlab   chiqish   va   o'zlarining   o'zini   mustahkamlashtirishda   fursat
beradi.   Turli   yosh   va   ijtimoiy   madaniy   xususiyatlarga   ega   bo‘lishiga   qaramay
tengqurlar   guruhining   ijtimoiylashuvdagi   funksiyalari   universaldir.   Birinchidan,
33 guruh   a’zolarini   shu   jamiyat   madaniyatiga   o‘rgatadi,   ya’ni   ularning   xulq-atvorini
guruh a’zolarining milliy, diniy, mintaqaviy, ijtimoiy mansubligiga moslashtiradi.
Ikkinchidan,   tengqurlar   guruhlarida   ijobiy   xulq-atvorga   o‘rgatiladi.   Bu   ularga
namunaviy   xulq-atvorlarni   ko‘rsatish,   g‘ayri   ijtimoiy   xulq-atvorlarga   nisbatan
chora qo‘llash orqali amalga oshiriladi. Uinchidan, tengdoshlar guruhlari o‘smirlar,
o‘smirlar   va   o‘smirlarning   kattalar,   xususan   ota-onalar   ta’siridan
avtanomlashuvlari   jarayonida   muhim   o‘rin   tutadi.   To‘rtinchidan   guruh   o‘z
a’zolariga yosh submadaniyatidan mustaqil bo‘lish imkonini beradi.
Ijtimoiy pedagogning maktab yoshidagi  o'smirlar bilan ish yuritishi  mavzuni
o'rganishning   nazariy   ahamiyati,   ta'lim   tizimining   o'zgarishi   va   o'smirlarning
shaxsiy  rivojlanishi  uchun kritikdir. Bu mavzu, quyidagi  xulosa  bilan ta'riflanishi
mumkin:
O'zgaruvchan   Ta'lim   Tizimini   Qo'llab-quvvatlash:   Ijtimoiy   pedagogning
maktab   yoshidagi   o'smirlar   bilan   ish   yuritishi,   klasik   ta'lim   usullaridan   uzoqroq
boradi.   Bu,   o'smirlarning   o'zlarining   qiziqishlarini,   maqsadlarini   va
rivojlanishlarini   o'zlashtirishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   ijtimoiy   pedagoglar
o'smirlar   bilan   birgalikda   ishlash   va   ularning   jamoat   bilan   tashkil   etilgan
munosabatlarini   tushunish   uchun   zarur   bo'lgan   texnikalar   va   qobiliyatlar   bilan
ta'minlanishi kerak.
Shaxsiy   Rivojlanish   va   O'zlashtirish:   Bu   mavzu,   o'smirlarning   shaxsiy
rivojlanish va o'zlashtirishini muhim hisoblaydi. Ijtimoiy pedagoglar o'smirlarning
o'z   fikrlarini   ifodalash,   jamoatda   faol   bo'lish   va   o'zlarining   maqsadlariga   qarab
ta'lim jarayonini moslashtirish uchun ularga yo'l qo'yishda muhim rol o'ynaydi. Bu
34 esa,   o'smirlarning   mustaqil   fikrlash   va   ijodiyliklarini   rivojlantirish,   ularni
jamiyatda foydali a'zolar bo'lishga intilishga olib keladi.
2 bob bo‘yicha xulosa
Maktab   yoshidagi   o‘smirlar   bilan   ijtimoiy   pedagogik   ish   olib   borish
maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi   ijtimoiy   pedagogik   ishdan   tubdan   farq
qiladi.   Bu   faoliyat   o‘quvchilarning   doimiy   kamol   topishlari   va   ta’lim   olishlariga
bog‘liq.   Respublikamizda   maktab   o‘quvchilari   bilan   ijtimoiy   pedagogik   ish   olib
borish   rivojlanmoqda.   U   qisman   moziy   tajribasi,   qisman   zamonaviy   pedagogik
tibbiy,   psixologik,   yuridik   faoliyat   turlariga   tayanib   ish   olib   bormoqda.   So‘nggi
35 yillarda pedagogik jamoalar ham paydo bo‘lib, ularda maktab nafat ta’lim-tarbiya
masalalarini   balki   o‘quvchining   boshqa   bir   qator   ijtimoiy   muammolarini   ham
yechmoqda.
Ijtimoiy   pedagog   maktabdan   haydalgan   o‘smirlarga   alohida   e’tibor   qaratishi
kerak.   U   ularni   boshqa   maktabga   joylashtirishga,   yangi   jamoaga   ko‘nikishlariga
yordam ko‘rsatadi. Ijtimoiy pedagog dars soatlari vaqtida noqonuniy ishlab yurgan
o‘smirlarni   aniqlaydi,   ularning   o‘qish   masalasini   hal   qiladi.   U   ko‘p   o‘smirli
oilalarning   barcha   imtiyozlaridan   foydalanishlari,   o‘smirlarning   reabilitatsion
markazlarga   qatnashlarini   nazorat   qiladi.   Ijtimoiy   yordamga   muhtoj   o‘smirlarga
e’tibor   berishadi,   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlarni   tarbiyalashda   oilalarga   yordam
berishadi. 
O‘quv   ishlari   bo‘yicha   direktor   o‘rinbosari   o‘z   faoliyatida   to‘garak,   seksiya,
klublarni   tashkil   qilish,   o‘tituvchining   o‘quvchilar   bilan   individual   ishlashini,
yashash joyida o‘smirlar bilan konsultatsiya o‘tkazish, alohida pedagogik e’tiborga
muhtoj   o‘smirlar   bilan   ish   olib   borishni   nazorat   qiladi.   Alohida   fanlardan   dars
beruvchi   o‘qituvchilar   o‘smirlarning   qiziqishlarini   o‘rganib   chiqib,   ularni   turli
to‘garak   va   seksiyalarga   jalb   qilishadi.   Maktabda   turli   tadbirlar   o‘tkazishadi.   Bu
tadbirlarni o‘tkazishda ota-onalar va sobiq o‘quvchilar yordamidan foydalanishadi,
maktabga mashhur kishilarni chaqirishadi. Maktab yoshidagi o‘smirlarning asosiy
ijtimoiylashtiruvchi   omili   o‘smirlar   submadaniyatini   shakllantiruvchi   tengqurlar
jamoasidir.   Ijtimoiy   pedagog   bu   hodisalarning   funksiyalarini   bilishi,   ularning
o‘quvchilarning   shaxsiy   hislatlari   va   ijtimoiy   munosabatlarini   rivojlantirishdagi
o‘rinlarini ko‘ra olishi lozim.
 X ULOSA
36                 Davlatimizdagi   o‘zgarishlar   mavjud   ta’lim   tizimiga   ham   o‘z   ta’sirini
ko‘rsatdi.  Umumta’lim   maktabi   o‘zining  o‘quv,  tarbiya  va  ijtimoiy  funksiyalarini
ko‘rib   chiqib   birinchi   o‘ringa   quyidagi   ijtimoiy   funksiyalarni   qo‘yishi   kerak   edi:
biroq ta’lim o‘smirlar va o‘smirlar manfaati asosida tashkil qilinmoqda
Maktab   yoshidagi   o‘smirlar   bilan   ijtimoiy   pedagogik   ish   olib   borish
maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi   ijtimoiy   pedagogik   ishdan   tubdan   farq
qiladi.   Bu   faoliyat   o‘quvchilarning   doimiy   kamol   topishlari   va   ta’lim   olishlariga
bog‘liq.   Maktabdagi   ijtimoiy   pedagogik   faoliyatning   barcha   jihatlarini   bir   bobda
ochib   berishning   iloji   yo‘q,   shuning   uchun   biz   eng   muhim   vaziyatlarini   ochib
berishga   harakat   qilamiz.   Respublikamizda   maktab   o‘quvchilari   bilan   ijtimoiy
pedagogik   ish   olib   borish   rivojlanmoqda.   U   qisman   moziy   tajribasi,   qisman
zamonaviy pedagogik tibbiy, psixologik, yuridik faoliyat turlariga tayanib ish olib
bormoqda. So‘nggi yillarda pedagogik jamoalar ham paydo bo‘lib, ularda maktab
nafat   ta’lim-tarbiya   masalalarini   balki   o‘quvchining   boshqa   bir   qator   ijtimoiy
muammolarini   ham   yechmoqda.   Maktab   bilan   hamkorlik   qila   turib   ijtimoiy
pedagog   tez-tez   maktabga   borib   turadi.   Ota-onalar   va   o‘quvchilarning   o‘zaro
munosabatlarining   yaxshilanishiga   yordam   beradi,   dars   qoldirish   sabablarini
aniqlaydi.   U   o‘smirlar   bilan   qo‘pol   munosabatda   bo‘lgan   oilalarni,   jismoniy   va
ruhiy nuqsonli o‘smirlarni aniqlaydi. O‘smir yoki oilaga yordam berish maqsadida
o‘smirning   uzoq   davom   etgan   kasalligi   sabablarini   surishtiradi,   o‘smir   o‘qishda
ortda qolmasligi uchun u bilan uyda va kasalxonada alohida shug‘ullanadi. O‘smir
tarbiyasidagi   muammolarni   xal   qilish   uchun   huquqshunos,   shifokor,   militsiya
hodimlari xizmatidan foydalanadi,
37 Ijtimoiy   pedagog   o‘quvchining   maktabdan   tashqari   vaqtini   tashkillashtirib,
o‘z   tarbiyaviy   ishini   olib   borishida   ota-onalar   bilan   hamkorlik   qiladi.   Hamkorlik
yuzasidan   seksiya,   klublar,   har   xil   mehnat,   turistik   bo‘linmalar   tashkil   qiladi.
Ijtimoiy   pedagog   pedagogik   jamoaning   tarbiyasi   og‘ir   o‘smirlar   bilan   ish   olib
borishini   tartibga   soladi.   U   maktab   pedagogik   jamoasiga   doimiy   tarzda   sinfdagi
psixologik muhit to‘g‘risida axborot beradi. Aynan shu holat maktabda ijtimoiy ish
olib borishning rejasini tuzishda muhim ahamiyatga ega.
O'smirlar bilan ish yuritish Ijtimoiy pedagoglar, o'smirlar bilan faol ishlash va
o'rganish   jarayonini   tashkil   etishda   muhim   rol   o'ynaydilar.   Ular   o'smirlarga   o'z-
o'zini   ifoda   qilish,   jamoatchilik   va   o'zaro   hamkorlikni   o'rganish,   muhim
maslahatlarga   qanday   yechim   topish   va   o'smirlarning   ijtimoiy   muhitdagi   o'rinini
topishda yordam berishadi. Ijtimoiy pedagoglar  o'smirlarni  ijtimoiy muhitga ta'sir
qilish,   ularning   ijtimoiy   qo'llanishini   oshirish   va   ijtimoiy   maslahatlarga   qanday
qatnashishini   o'rganishga   intilishadi.   Bu   ularga   ijtimoiy   huquqlar,   mas'uliyatlar,
qadr-qimmat   qilish,   o'z-o'zini   ifoda   qilish   va   ijtimoiy   tanqid   bilan   bog'liq
tushunchalar   va   qabul   qilishlarni   o'rgatishda   yordam   beradi.   Ijtimoiy   pedagoglar,
o'smirlarga jamoatchilik va o'zaro hamkorlikni o'rganishni o'rgatishadi. Ular guruh
ishlarida,   ijtimoiy   faoliyatlar   va   tadbirlarda   ishtirok   etish,   o'smirlarni   qo'llab-
quvvatlash   va   bir-birlariga   yordam   berishni   o'rganishda   o'rnini   o'ynaydilar.
Ijtimoiy   pedagoglar,   o'smirlarga   o'z-o'zini   tashkil   etish,   o'z   fikrlarini   ifoda   qilish,
ijtimoiy   muhitda   o'z   o'rinini   topish   va   o'z   mutaxassisliklarini   rivojlantirishni
o'rganishda   yordam   berishadi.   Ular   o'smirlarga   o'z   fikrlarini   qo'llash,   muhokama
qilish, ijtimoiy ko'nikmalarni rivojlantirish va o'z mutaxassisliklarini  rivojlantirish
imkoniyatini berishadi.
38 O'quv   jarayoni   sifatini   oshirish:   Ijtimoiy   pedagoglar,   o'smirlar   bilan   ish
yuritish   orqali   o'quv   jarayonini   sifatini   oshirishga   intilishadi.   Ular   o'smirlarga
ijtimoiy   tushunchalarni,   kommunikatsiya,   hamkorlik,   muhokama   qilish,   ijtimoiy
maslahatlarga   qanday   rioya   qilishni   o'rgatishadi.   Bu   ularga   ijtimoiy   bilimlarni
o'rganish,   ijtimoiy   ko'nikmalarni   rivojlantirish   va   o'z   mutaxassisliklarini
rivojlantirish   imkoniyatini   yaratishda   yordam   beradi.   Umuman   olganda,   ijtimoiy
pedagogning  maktab yoshidagi  o'smirlar   bilan  ish  yuritishi  mavzusida   o'smirlarni
ijtimoiy   muhitga   tayyorlash,   jamoatchilik   va   o'zaro   hamkorlikni   o'rganish,   o'z-
o'zini tashkil etish va o'quv jarayonini sifatini oshirishga intilish katta ahamiyatga
ega.   Bu   mavzuga   oid   ma'lumotlar,   tadqiqotlar,   o'qituvchilar   tomonidan   tajribalar
va ko'rsatmalar asosida o'rgatilishi mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Prezident farmonlari, qarorlari va asarlari :
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga
murojaatnomasi 29.12.2020 yil.
2. Mirziyoyev  Sh.M.  “Buyuk  kelajagimizni   mard  va oliyjanob  xalqimiz bilan
birga quramiz”. – T.: “O‘zbekiston”, 2017
Huquqiy-meyoriy hujjatlar:
3 . O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. “Toshkent”. 2012.
4 .   O‘zbekiston   Respublikasining   Ta’lim   to‘g‘risida   Qonuni.   2020-yil   23-
sentyabr. O‘RQ-637-son
39 5.   O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
PF-5847-son Farmoni. 2019 yil 8 oktabr.
Darslik va o‘quv adabiyotlar:
6 .   Muslimov   N.A.,   Usmonboyeva   M.X. ,   Sayfurov   D.M.,   To'rayev   A.B.
“ Innavotsion ta'lim texnologiyasi ”  Toshkent. 2015.  –  208 bet.
7 .   Ishmuhammedov   Р. ,   Abduqodirov   А. ,   Pardayev   A.   Tarbiyaviy
texnologiyalar. – T.:   “Istedod ” , 2010. – 141 bet.
8 . Xoliqov A.. Pedagogik mahorat ,,Iqtisod-moliy”  Toshkent . 2010. – 312 bet.
9.   Omonov   X.T.   va   boshq.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.
Darslik.  –  T.: “IQTISOD-MOLIYA”, 2009.
10. N. Ziyomuhammadov.  “ Turon-iqbol ” . Toshkent. 2006. 112-bet.
Internet saytlari:
www.gov.uz. 
www.lex.uz.
www.publicfinance.uz.
www.stat.uz . 
40

 

Ijtimoiy  pedagogning maktab yoshidagi o‘smirlar bilan ish yuritishi

 

KIRISH…………………………………………………………………………….3

I BOB:  IJTIMOIY PEDAGOGNING MAKTAB YOSHIDAGI O‘SMIRLAR BILAN ISH YURITISHI MAVZUNI O‘RGANISHNING NAZARIY AHAMIYATI 

  1. Mavzuni o‘rganishning maqsadi va vazifasini o‘rganish…………………...8
  2. Mavzuni o‘rganishning o‘ziga xos xususiyatlarini yoritish……………….13
  3. bob bo‘yicha xulosa……………………………………………….……....19

II BOB : IJTIMOIY PEDAGOGNING MAKTAB YOSHIDAGI O‘SMIRLAR BILAN ISH YURITISHINI O‘RGANISH METODIKASI

2.1 Mavzuni o‘rganishda interfaol o‘qitish metodlaridan foydalanishni ko‘rsatish………………………………………………………….…………..….20

2.2   Mavzuni o‘rganish mazmuni va shakllarini aniqlash……………………...24

2. bob bo‘yicha xulosa………………………………………………………......28

XULOSA…………………………………………..……………………………..29

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………………………….31

 

 


 

KIRISH

Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev aytganlaridek: “Ta’lim muassasalari faoliyatini tubdan yaxshilash, eng ilg‘or xorijiy tajribani o‘rganish, har jihatdan zamonaviy tizim yaratish bugungi kunning talabi, ta’limni rivojlantirmasdan hech bir sohani rivojlantirib bo‘lmaydi[1]”. Prezidentimizning bu fikrlari negizida qanchalik chuqur ma’no borligi bizga ma’lum.

Mavzuning dolzarbligi: Mamlakatimizda ta’lim-tarbiya tizimini yangi bosqichga ko‘tarish, pedagog kadrlar tayyorlash sifatini ilg‘or xalqaro standartlar asosida takomillashtirish va oliy pedagogik ta’lim bilan qamrov darajasini oshirish borasida izchil chora-tadbirlar amalga oshirib kelinmoqda. Jumladan, maktabgacha ta’lim qamrovining oshishi, 11 yillik umumiy o‘rta ta’lim tizimining joriy qilinishi hamda oliy ma’lumotli malakali kadrlar tayyorlash ko‘lamining kengayishi munosabati bilan yuqori malakali mutaxasislarga nisbatan yuzaga kelayotgan ehtiyojni o‘z vaqtida ta’minlash maqsadida so‘nggi yillarda pedagog kadrlar tayyorlashga ixtisoslashgan 1 ta xorijiy va 4 ta mahalliy oliy ta’lim muassasasi faoliyati yo‘lga qo‘yildi, mazkur ta’lim sohasi bo‘yicha xorijiy davlatlar bilan qo‘shma ta’lim dasturlari tashkil etildi.

Mavzuni o‘rganilganlik darajasi: Maktab yoshidagi o‘smirlar bilan ijtimoiy pedagogik ish olib borish maktabgacha tarbiya muassasalaridagi ijtimoiy pedagogik ishdan tubdan farq qiladi. Bu faoliyat o‘quvchilarning doimiy kamol topishlari va ta’lim olishlariga bog‘liq. Maktabdagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning barcha jihatlarini bir bobda ochib berishning iloji yo‘q, shuning uchun biz eng muhim vaziyatlarini ochib berishga harakat qilamiz. Respublikamizda maktab o‘quvchilari bilan ijtimoiy pedagogik ish olib borish rivojlanmoqda. U qisman moziy tajribasi, qisman zamonaviy pedagogik tibbiy, psixologik, yuridik faoliyat turlariga tayanib ish olib bormoqda. So‘nggi yillarda pedagogik jamoalar ham paydo bo‘lib, ularda maktab nafat ta’lim-tarbiya masalalarini balki o‘quvchining boshqa bir qator ijtimoiy muammolarini ham yechmoqda. Davlatimizdagi o‘zgarishlar mavjud ta’lim tizimiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatdi. Umumta’lim maktabi o‘zining o‘quv, tarbiya va ijtimoiy funksiyalarini ko‘rib chiqib birinchi o‘ringa quyidagi ijtimoiy funksiyalarni qo‘yishi kerak edi: Ta’lim to‘g‘risidagi qonun, bajarish lozim edi, biroq ta’lim va tarbiya o‘smirlar va o‘smirlar manfaati asosida takomillashtirish davr talabi deb hisoblaymiz.

1. Maktabda tarbiya ishini ta’lim bilan teng yuritish. 

2. Maktab faoliyatini qayta ko‘rib chiqish.

3. Maktab ishida, o‘smirlar faolligini oshirish, turli o‘smirlar klublari, sport, to‘garak mashg‘ulotlarini rejali tashkil etish kabilar.

Shuningdek, ijtimoiy pedagogdan kuyidagi malaka va kunikmalarga ega bulishi talab etiladi:

  • analitik, ya’ni sotsiumda ro‘y berayotgan jarayonlarni nazariy chaxdil etish, o‘smirning ruxiy olamini anglay bilish, ularning muammolarini xal etishga doir xamkorlik faoliyatini tashkil etish;
  • tashkil etilgan ijtimoiy-pedagogik faoliyat buyicha o‘smirning muammolarini xal etish yullarini kura bilish;
  • loyixalash, ya’ni, ijtimoiy-pedagogik faoliyatning mazmunini aniщgash va rejalashtirish;
  • refleksiv, ya’ni ijtimoiy pedagog uzining faoliyatini taxtil etib borishi;
  • kommunikativ, ya’ni ijtimoiy pedagogning insonlararo muloqot madaniyatini egallashi. U o‘smirlar fikrini eshita bilish, muloqotga kirisha bilish, faktlar to‘plash singari faoliyatlarni o‘z ichiga oladi.
  • kasbiy status - bu kasb kodeksida ko‘rsatilib, sub’yektning insonlararo munosabatlar tizimidagi kasbiy xolati, xuquqlari, majburiyatlaridir.

Kurs ishining maqsadi: Ijtimoiy pedagogning maktab yoshidagi o‘smirlar bilan ish yuritishini o‘rganish metodikasi.

Turli davlatlarda ijtimoiy pedagog ishiga ikki yondashuv mavjud: u maktab bilan hamkorlik qiladi yoki u maktabning shtatli hodimi hisoblanadi. Maktab bilan hamkorlik qila turib ijtimoiy pedagog tez-tez maktabga borib turadi. Ota-onalar va o‘quvchilarning o‘zaro munosabatlarining yaxshilanishiga yordam beradi, dars qoldirish sabablarini aniqlaydi. U o‘smirlar bilan qo‘pol munosabatda bo‘lgan oilalarni, jismoniy va ruhiy nuqsonli o‘smirlarni aniqlaydi. O‘smir yoki oilaga yordam berish maqsadida o‘smirning uzoq davom etgan kasalligi sabablarini surishtiradi, o‘smir o‘qishda ortda qolmasligi uchun u bilan uyda va kasalxonada alohida shug‘ullanadi. O‘smir tarbiyasidagi muammolarni xal qilish uchun huquqshunos, shifokor, militsiya hodimlari xizmatidan foydalanadi. Respublikamizda ijtimoiy pedagog maktabning shtatli xodimi hisoblanadi. U ijtimoiy yordamga muhtoj o‘smirlarni aniqlaydi. Bu o‘smirlar maktab kursini o‘zlashtirishga qobiliyati yetmaydigan o‘smirlardir. Bu o‘smirlar maktab yoki oilada ruhiy tushkunlikni boshdan kechirishadi. Odatda bu o‘smirlar voyaga yetmaganlar ishlari bo‘yicha komissiya ro‘yxatida turishadi. Ba’zan o‘smirlar va ularning atrofidagilar bilan munosabatlarini oydinlashtirish yetarli yordam beradi. Ijtimoiy pedagog o‘quvchining maktabdan tashqari vaqtini tashkillashtirib, o‘z tarbiyaviy ishini olib borishida ota-onalar bilan hamkorlik qiladi. Hamkorlik yuzasidan seksiya, klublar, har xil mehnat, turistik bo‘linmalar tashkil qiladi. Ijtimoiy pedagog pedagogik jamoaning  tarbiyasi og‘ir o‘smirlar bilan ish olib borishini tartibga soladi. U maktab pedagogik jamoasiga doimiy tarzda sinfdagi psixologik muhit to‘g‘risida axborot beradi. Aynan shu holat maktabda ijtimoiy ish olib borishning rejasini tuzishda muhim ahamiyatga ega. Yangi O‘zbekistonda pedagogika fanini innovatsion rivojlantirish istiqbollari: nazariya va amaliyot Ijtimoiy pedagog maktabdan haydalgan o‘smirlarga alohida e’tibor qaratishi kerak. 


 

[1] Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. Sh.M. Mirziyoyev. Toshkent O‘zbekiston, 2016.