Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 51.6KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 27 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Sotsiologiya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ijtimoiy yetimlikni oldini olish va bolalarning o'z oilalarini qo'llab quvvatlash

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
IJTIMOIY ISH KAFEDRASI
OTA-ONA QARAMOG’ISIZ QOLGAN BOLALAR BILAN IJTIMOIY ISH
AMALIYOTI FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu :  Ijtimoiy yetimlikni oldini olish va
bolalarning o’z oilalarini qo’llab quvvatlash
Bajardi : 
Qabul qildi : 
TOSHKENT-2023 Mundarija :
Kirish
I. BOB. Ijtimoiy yetimlik tushunchasi va uning kelib chiqish 
sabablarini o’rganishni nazariy va metadalogik asoslash
1.1. Ijtimoiy yetimlik tushunchasini va uni nazariy va amaliy tahlil qilish
1. 2. Ijtimoiy yetimlik oldini olish va bolalarni parvarish qilish, 
insitutsional muassasalariga tushib qolishining oldini olish
1. 3 .  Bola asrab olish istagini bildirgan ota-onalar bilan ish olib borish 
 II.BOB. Ijtimoiy yetimlikni oldini olish va bolaning o’z oilasida 
qolishini qo’llab-quvvatlash.
2.1. Ijtimoiy yetimlikni oldina olishda xorij tajribasin nazariy o’rganish 
va tahlil qilish. 
2.2. Bolalaring o’z oilasida qolishini qo’llab quvvatlash va bolalarga 
nisbatan davlat siyosatining asosiy yo’nalishlari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
  Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   asoslanishi   va   uning   dolzarbligi:   So nggi   yillardaʻ
mamlakatda   ijtimoiy   yetimlikning   oldini   olish,   aholi   va   yoshlar   orasida   sog lom	
ʻ
oila   qurishga   mas uliyat   bilan   yondashishni   targ ib   qilish,   oilaviy   qadriyatlarga	
ʼ ʻ
ma naviy-axloqiy munosabatni shakllantirish bo yicha keng ko lamli ishlar amalga	
ʼ ʻ ʻ
oshirildi. 
  Ko rilgan chora-tadbirlar  tarbiya  muassasalari  va ularda tarbiyalanayotgan yetim
ʻ
bolalar   va   ota-onasining   qaramog idan   mahrum   bo lgan   bolalar   sonini   sezilarli	
ʻ ʻ
ravishda  kamaytirishga  yordam  berdi.  Shu  bilan   birga,  bolalarni   joylashtirishning
oilaviy   hamda   boshqa   muqobil   shakllarini   keng   joriy   etish,   ayniqsa,   ularni
tarbiyalash   uchun   oilaga   qabul   qilish   (patronat),   shuningdek,   bolalarni   mustaqil
hayotga   tayyorlash   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish   bo yicha   qo shimcha	
ʻ ʻ
choralar   ko rish   talab   etilmoqda.   Ijtimoiy   yetimlikni   yanada   kamaytirish,   yetim	
ʻ
bolalar va ota-onasining qaramog idan mahrum bo lgan bolalarni davlat tomonidan	
ʻ ʻ
qo llab-quvvatlash   mexanizmlarini   takomillashtirish,   ularning   jadal   ijtimoiy	
ʻ
moslashuvi   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratish,   tarbiya   muassasalarining   ish
faoliyatini   yaxshilash,   shuningdek,   jismonan   sog lom   va   ma naviy   yetuk   avlodni	
ʻ ʼ
tarbiyalashda oilaning rolini mustahkamlash maqsadida qoshimcha chora tadbirlar
va amaliy ishlar olib borilayotganligi bugungi yaqqol ko’zga tashlanmoqda.
    Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   muhtaram   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev
tomonidan 2021-yil avgust oyida “Yetim bolalar va ota-ona qaramog’idan mahrum
bo’lgan   bolalarni   tarbiyalashning   tubdan   yangilangan   tizimini   joriy   etish   chora
tadbirlari   tog’risida”gi   qarori   qabul   qilindi. 1
  Shu   jumladan   O’zbekiston
Reslublikasi   Vazirlar   Mahkamasing   2022-yilda   qabul   qilingan   "Yetim   bolalar   va
ota-ona   qaramoqg’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni   ijtimoiy   qo’llab   quvvatlashga
doir   qo’shimcha   chora-tadbirlar   tog’risida"gi   qaroi   ham   buning   isboti   desak
yenglishmagam   bo’lamiz.   Ushbu   qaror   asosida   ota-ona   qaramog’idan   mahrum
bo’lgan   bolalarni   davlat   tomonida   qo’llab-quvvatlashni   kuchaytirish   hamda yoshlarning   ta’lim-tarbiyasi,   ijtimoiy   nafaqalari   hamda   uy,   ish   bilan   ta’minlash
masalalarida   aniq   vazifalar   belgilab   berilganligi   va   bu   asosida   olib   borilayotgan
ishlar katta ahamiyat kasb etadi.
So’nggi   yillarda   mamlakatda   bolalar   o’rtasida   ota-ona   qaramog’isiz
qolishining oldini olish, aholi va yoshlar orasida sog’lom oila qurishga mas’uliyat
bilan   yondashishni   targ’ib   qilish,   oilaviy   qadriyatlarga   ma’naviy-axloqiy
munosabatni shakllantirish bo’yicha keng ko’lamli ishlar amalga oshirilmoqda. 
   Maqsad-institutsional yondashuvga asoslangan tizimdan oila muhitiga asoslangan
tizimiga o’tishdir. Ekspertlarning fikriga ko’ra, internat shaklidagi muassaslardagi
bolalalar   sonini   qisqartirish   muhimdir.   Buning   uchun   bolaning   oilasiga   yordam
berish orqali ularni qaramog’isiz qolishlarini oldini olish, zarurat bo’lgan taqdirda
esa   bolalarni   institutsional   muassasalarga   emas,   avvalo   bolalarga   oila   muhitini
ta’minlash lozim. 
 Bolalarni oilaga joylashtirishda mavjud muammomalar borligi, ushbu muammolar
sabab   bola   hayotida   ikkilamchi   yetimlik   va   boshqa   ko rishlarda   bolalarningʻ
qaramog siz   qolish   holatlari   ortib   bormoqda.  	
ʻ Bu   kabi   muammomalar   yechimi
topishga chuqur kirishish lozim. Zero, bola kelajagi, uning huquqlari va ta minoti	
ʼ
davlat himoyasidadir.
Kurs ishining obyekti:  Ota-ona qaramog’isiz qolgan bolalar hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti:   Ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalarning   oilalari   va
ularni qo’llab-quvvatlash.
Kurs   ishining   maqsadi:   Ota-ona   qaramog isiz   qolgan   bolalarning   o’z   oilalari	
ʻ
bilan   yashashini   qo’llab-quvvatlash.   Ijtimoiy   yetimlikni   oldini   olish   va   nazariy
metodologik   jihatdan   o rganish   hamda   taklif   va   tavsiyalarni   ishlab   chiqishdan	
ʻ
iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   o’rganilganlik   darajasi.   Ota-ona   qaramog’isiz   qolgan
bolalarni   ijtimoiy   himoya   qilish   muammolari   ilmiy   jihatdan   ko’plab   sharq
mutafakkirlari   va   xorijiy   olimlar   tomonidan   o’rganilgan.   Sharq   mutafakkirlari Amir   Temur,   Alisher   Navoiy,   B.   Ubaydullayevalar   o’zlarining   asarlarida   ota-ona
qaramogisiz   qolgan   bolalar,   yetim-yesirlar   haqida   oz   fikrlarini   yuritib   o’tganlar.
Xorijlik   olimlardan   V.V.   Chernyavskiy,   S.A.   Dzenushkayte,   J.   Boulbi,   V.S.
Rotenberg, S.M. Bondarenkolar va boshqalar o’zlarining ilmiy ishlari bilan ushbu
mavzuni boyitishga xizmat qilishgan.
 Respublikamiz sotsiolog olimlaridan esa G aniyeva M. X,ʻ 1
 Latipova N. M, 2
 Zaitov
E.   X, 3
  Abduxalilov   A.   A. 4
  Psixolog-pedogoglardan   esa   Salaeva   M.   S   hamda
Aripova   A.   X   kabilar   bolalar   ta lim   tarbiyasi   va   ularda   kechadigan   o zgarishlar	
ʼ ʻ
haqida ilmiy izlanishlar olib bormoqda
Kurs ishining vazifasi: 
1. Ijtimoiy yetimlik hodisasining mohiyatini va uning sabablar o’rganish.
2. Etim bolalarni jamiyatga integratsiya qilish muammolarini ajratib ko’rsatish va 
ularga yechim topish.
3. Ijtimoiy oldini olinishi mumkin bo’lgan usullarini ko’rib chiqish
4. Yetimlikning psixologik xususiyatlari va hayotiy qadriyatlarni ochib berish
5. Yetim bolalarning maktab -internatga kirish sabablarini aniqlash.
6. Ijtimoiy yetimlikka olib keladigan omillarni ko’rib chiqish
7. Ijtimoiy yetimlikning oldini olish yo’llarini ajratib ko’rsatish.
Kurs ishining tuzilishi:   Mazkur kurs ishi kirish, 2 asosiy bob, 5 paragraf, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
1
 Ганиева М.Х. История развития и современное состояние социальной работы. // Бола ва замон. – Ташкент, 
2009. - №4. – С. 43-44.
2
 Латипова Н.М. Социальная работа с молодёжью. // Материалы международного форума «Социальная 
поддержка детей и молодёжи – основа благополучного и процветающего общества». – Ташкент, 2013.
3
 Zaitov E. Kh., Abdukhalilov A. A. Opportunities to improve the system of social protection of graduates of 
institutional institutions in Uzbekistan //ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY 
RESEARCH JOURNAL. – 2021. –  Т . 11. – №. 1. –  С . 1349-1360.
4
 Zaitov E. Kh., Abdukhalilov A. A. Opportunities to improve the system of social protection of graduates of 
institutional institutions in Uzbekistan //ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY 
RESEARCH JOURNAL. – 2021. –  Т . 11. – №.  1. – С. 1349-1360. I. BOB. Ijtimoiy yetimlik tushunchasi va uning kelib chiqish
sabablarini o’rganishni nazariy va metadalogik asoslash va tahlil
qilish.
1.1. Ijtimoiy yetimlik tushunchasini nazariy va amaliy tahlil qilish
Ijtimoiy yetimlik tushunchasi. Har qanday davlatda va har qanday jamiyatda
har doim bolalar bo’lgan, bo’ladi. Achinarlisi ularning aksariyati yetim bolalar va
har   xil   sabablarga   ko’ra   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalar.   Va   bu   holatda
jamiyat   va   davlat   bunday   bolalarning   rivojlanishi   va   tarbiyasi   haqida   qayg’uradi.
Ota-onasidan ayrilgan bola - bu o’ziga xos, haqiqatan ham fojiali dunyo. Oila, ota
va onaga bo’lgan ehtiyoj bolaning eng kuchli ehtiyojlaridan biridir.
  Ijtimoiy   yetim   -   bu   biologik   ota-onasi   tirik,   lekin   negadir   ular   bolani
tarbiyalamaydilar va unga g’amxo’rlik qilmaydilar. Bunday hollarda albatta davlat
ularni   o’z   qaramog’iga   oladi.   Ijtimoiy   yetimlik   -   bu   jamiyatda   ota-ona
qaramog’isiz qolgan bolalarning ota-ona huquqlaridan mahrum bo’lishi, ota -onani
muomalaga   layoqatsiz,   bedarak   yo’qolgan   deb   tan   olishlari   natijasida   yuzaga
keladigan   ijtimoiy   hodisa.   Ajralishlar   soni   va   tugallanmagan   oilalar   sonining
ko’payishi uchun ijtimoiy yetimlikning kelib chiqishining asosiy shartlari: 
bir qator oilalarning ijtimoiy turmush tarzi; 
aholi daromadlari darajasining pasayishi; 
katta yoshlilarda psixo-emotsional yuklarning ko’payishi;
bolalarga nisbatan zo’ravonlikning tarqalishi;
  Oilalardagi   muammolar   esa:   oilalarning   ko’p   qismi   yashash   sharoitining
yomonlashuvi   ta’siri   ostida,   oilaning   axloqiy   asoslari   qulashi,   natijada   bolalarga
bo’lgan munosabat o’zgaradi, ularning oilalardan butunlay ko’chib ketishiga qadar,
uysizlar va ko’p sonli bolalar va o’smirlarning ortib ketishi yuzaga keladi. Ijtimoiy
yetimlikning   sabablari   ota-onalarning   (ko’pincha   onalarning)   voyaga   etmagan
farzandidan   ixtiyoriy   ravishda   voz   kechishi,   ko’pincha   bu   yangi   tug’ilgan chaqaloqning tug’ruqxonada rad etishidir. 3 oy ichida ota-onalar (onasi) o’z fikrini
o’zgartirishi  mumkin, va bola oilaga qaytarilishi  mumkin. 2)  Bolaning huquqlari,
hayoti  va manfaatlarini  himoya qilish  maqsadida ota-onalar  ota-ona huquqlaridan
mahrum bo’lgan taqdirda, bolani majburan oiladan chiqarib yuborish. Bu, asosan,
ota-onalari   alkogolizm,   giyohvandlik,   asotsial   hayot   tarzi,   mehnatga   layoqatsizlik
va boshqalardan aziyat chekadigan disfunktsion oilalarda ro’y beradi. Bu ijtimoiy
hodisani   bartaraf   etish   yo’llari:   1.   Jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
jarayonlarning barqarorlashuvi. 2. Millatning ma’naviy madaniyatini qayta tiklash.
3.   Oilalar,   onalar   va   bolalarni   iqtisodiy,   qonunchilik,   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash.
4.   Insonparvarlik,   bolaga   muhabbat   va   hurmatga   asoslangan   eng   yaxshi   ta’lim
an’analarini tiklash, rivojlantirish va targ’ib qilish. 5. Yetim bolalarni joylashtirish
tizimini takomillashtirish. Haqiqatdan baxtli bola faqat oilada bo’lishi mumkin Bu
dunyoda etim bolaning nigohi bilan uchrashishdan ko’ra og’riqli narsa yo’q.
"Ijtimoiy   yetimlik   ilk   bor   1987-yilda   o’qitivchilarning   Umumrossiya
konfirensiyasida A.A.Lixanov tomonidan "Tirik ota-onasi bola turib" yetim qolgan
400   ming   bolalarning   ijtimoiy   holatini   izohlash   maqsadida   qo’llanildi. 5
  Ungacha
zamonaviy jamiyatda ijtimoiy yetimlar yetimlikning barcha Ota-ona qaramog’isiz
qolgan   bolalarga   ijtimoiy   yordam   ko’rsatishning   o’ziga   xos   xususiyatlari,
shuningdek ushbu ijtimoiy guruhga nisbatan ijtimoiy siyosatning  yo’naltirilganlik
masalasi bilan Z.N. Lazareva, M.V. Rabjayeva, E.A. Tyugasheva, O. V. Fetisova,
M.V. Firsova o’z tadqiqotlarida keng yoritishgan.
  Hozirgi davr globallashuv jarayonida yetim bolalar va ota-ona qaramog’isiz
qolgan   bolalar   hayotini   tartibga   solishning   xorij   tajribasi   o’ta   muhim   sanalib,
bunda   bolalar   hayotida   ijobiy   o’zgarishlarga   erishish   hamda   ularni   jamiyatga
moslashib   ketishlarida   xorijiy   tajribani   mahalliy   ijtimoiy   amaliyotga   tatbiq   etish
imkoniyatlari va implementatsiya - eng dolzarb vazifalardan hisoblanadi.
5
 Кожевникова Е.И. Социальная сиротства в современной России: состояние и детерминанты. // Вестник 
РУДН, 2013. No2 - С.7   Ota-ona  qaramog’isiz   qolgan  bolalarni  oilalarga  jalb  qilish,  oiladagi   tarbiya
va   uning   samaradorligini   va   bolalarni   ijtimoiy   himoya   qilish   muassasalari
faoliyatini   baholash   o’ta   muhimdir.   Bunda   yetimlar   va   ota-ona   qaramog’isiz
qolgan   bolalar   hayotidagi   xorijiy   tajriba   ichki   ijtimoiy   amaliyotga   tatbiq   etiladi,
aholini   ichki   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimining   imkoniyatlari   va   cheklovlari
hisobga   olinib,   shuningdek   yetimlar   va   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalar
oilalarga muvaffaqiyatli joylashtiriladi.
  Bolalar   bilan   ishlash   ijtimoiy   muassasalarining   samaradorligini   oshirishga
qaratilgan yetim bolalar va ota-ona qaramog’isiz qolgan bolalar hayotini jamiyatga
moslashtirish   asosida   xospislarni   ochish,   murakkab   vaziyatga   tushgan   voyaga
yetmaganlar   uchun   maxsus   shelterlarni   yaratish   modelini   ishlab   chiqish   ham
jamiyatimiz oldida turgan konseptual vazifalardandir.shakillari ichida mutlaq ko’p
sonli bo’lib jami yetim bolalarning 95%ni tashkil etar edi. 6
Xuddi   shu   nuqtai   nazardan,   ijtimoiy   yetimlikni   izohlagan   N.D.Nikandrov
yetimlikning   ushbu   shaklini   keltirib   chiqaruvchi   omillarni   "qadryatli   bo’shliqda
umumiy   maqsadning   yo’qolishida   ko’radi.   Darhaqiqat,   ijtimoiy   makondagi
zamonaviy   transfarmatsiyalar   katta   yoshli   aholi   qatlamida   hayot   mazmunining
yo’qolishi   oqibatidagi   ijtimoiy-ruhiy   bo’shliqlarni   hosil   qilmoqda.   Vaholangki,
katta   yoshli   avlod   vakillarining   hayotiy   murakkab   vaziyatlari   va   sotsial
muammolari natijasidan bolalar aziyat chekuvchilardir. 7
Ularning aksariyati, M.A.Galaguzova, Yu.V.Vasilikov va T.A.Vasilikovlarning 
tadqiqotlariga   ko’ra   hali   18   yoshga   to lmagan   voyaga   yetmagan   bo’lib   biologikʻ
ota-onalari   ularning   tarbiyasi   va   parvarishi   bilan   shug’ullanmaydi.   @   Natijada,
L.S.Kochkina   ta’biri   bilan   aytganda:   "   Davlat   bu   kabi   ota-onalarning   bolalariga
berayotga tarbiyasidan qoniqmaydi va bu funksiyani o’z zimmasiga oladi"@. 
6
 Кочкина Л.С. Подготовка детей-сирот к жизненому  и  профессиональному самоопределению в условиях 
дома детсво: Дис...канд.пед.наук. - Москва., 1998. - С. 34
7
 Кожевникова Е.И. Социальная сиротства в современной России: состояние и детерминанты. // Вестник 
РУДН, 2013. No2 - С.7 Mazkur   turkum   ijtimoiy   yetimlik   omillarni   deyarli   to’liq   qamrab   olsada,
bizningcha uning xufyona kechuvchi yana bir shakli, yani bolaga zarur e’tibor va
mehr   ko’rsatilmaslik,   bolaning   psixofizologik   ehtiyojlarining   zarur   darajada
qondirilmasligi   cheddar   qolgan.   "Xufyona   yetimlik"   yoki   uy   yetimlari   (Z.E)da
voyaga   yetmagan   bolalarda   rasman   ota-ona   bag’rida   bo’lsada,   ularning   bola
parvarishiga   loqaydligi   yoki   shavqatsiz   munosabati   bois   hissiy   bog’liqlik
o’rganilmagani   nazarda   turadi.   Zero   institutsional   muassasaga   bolaning   kelib
turishi aksariyat vaziyatda go’daklik va ilk bolalik davridagi holatda sodir bo’ladi. 
1.2. Ijtimoiy yetimlik oldini olish va bolalarni muqobil parvarish
qilish muassasalariga tushib qolishini oldini olish.
  Ota-ona qaramog’idan mahrum bo’lgan ijtimoiy muassasalarda tarbiyalanayotgan
bolalar   taqdiri   qadim   zamonlardan   mavhum   va   dolzarb   muammolardan   bo’lib
qolmoqda. Achinarlisi shundaki, ijtimoiy muassasalarning ishonchiga dars ketgan
bo’lsa   ham   ko’pchilik   tomonidan   bu   ma’qullanib   kelmoqda.   Biz   yetimlar   va
ijtimoiy   muassasada   tarbiyalanuvchilarning   muammolari   bilangina   cheklanib
qolmoqdamiz.   Lekin   asl   muammoning   mohiyati   bilan   esa   kurashishni   unitib
qo’yganmiz.   Birinchi   navbatda   oilalarning   ajralib   ketishiga   barham   beradigan
ijtimoiy   xizmatlarni   rivojlantirish   hamda   o’z   oilalari   bilan   yashay   olmaydigan
bolalarga munosib muqobil takliflarni taqdim etish zarur. Ikkinchidan, insoniy va
moliyaviy   resurslarni   qayta   yo’naltirgan   holda   bolalarni   bosqichma-bosqich
muassasalardan ularning ehtiyojlariga ko’proq mos keladigan vasiylikning oilaviy
shakllariga o’tkazish zarur.
Ijtimoiy yetimlikni oldini olish choralari: - oilaga g’amxo’rlikni kuchaytirish,
uning   farovonligini   oshirish,   -   ijtimoiy   moslashuvni   bartaraf   etish,   -   oilaviy
ta’limning   obro’sini   tiklash   (ayol   -onaning   ijtimoiy   obro’sini   oshirish),   -   oilaga
munosabatni   shakllantirish   kabi   holatlarini   oldina   olish   kerak.   Har   bir   shaxs   va
umuman   davlat   hayotidagi   asosiy   qadriyatlardan   biri   sifatida   qaralishini   tushunib
yetishiga yordamlashish kabi hamda bolalarning uysiz va qarovsiz qolishini oldini olish,   bolalarning   qarovsiz   qolishiga   sabab   bo’lgan   sabablar   va   sharoitlarni
aniqlash va yo’q qilish, voyaga yetmaganlar o’rtasida huquqbuzarliklar va oilaviy
muammolarni   oldini   olishga   qaratilgan.   "Ijtimoiy   yetimlikning   oldini   olish"
dasturini   ishlab   chiqish   zarur.   Jumladan   ijtimoiy   yetimlikni   oldini   olish   tizimini
takomillashtirish; - oiladagi muammolarni erta aniqlash; - viloyatdagi oilalar bilan
profilaktika   ishlarini   olib   boruvchi   muassasalarning   o’zaro   ta’sirini   yaxshilash;   -
yetim   va   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalar   uchun   oilaviy   hayot   tarzining
ustuvorligini   ta’minlash.   Ushbu   dasturning   asosiy   maqsad   va   vazifalari
quyidagicha:
  -   oiladagi   muammolarni   erta   oldini   olish   va   xavf   ostida   bo’lgan   oilalarni
reabilitatsiya qilish tizimini yaratish;
  -   "xavf   guruhi"   oilalariga   ijtimoiy   va   psixologik   yordam;   -   bolalar   huquqlari   va
qonuniy manfaatlarini himoya qilish;
 - voyaga etmaganlarning qarovsiz qolishini oldini olish;
  - ota -onalar o’rtasida alkogolizm, giyohvandlik va parazitizmning oldini olish; -
oila institutini mustahkamlash; 
- bolalarni tarbiyalashning oilaviy shakllarining obro’sini oshirishdan iborat.
  Mazkur   sohadagi   ishlarni   yanada   takomillashtirish   va   muvofiqlashtirib   borish
maqsadida   mamlakatimizda   Oliy   Majlisning   Inson   huquqlari   bo yicha   vakiliʻ
(ombudsman)   o rinbosari   –   Bola   huquqlari   bo yicha   vakil   lavozimi   joriy   qilindi	
ʻ ʻ
hamda   uning   huzurida   Bola   huquqlarini   himoya   qilish   bo yicha   jamoatchilik	
ʻ
kengashi   tuzildi.   Bolalar   Ombudsmani   birinchi   navbatda   bolalar   huquqlari
himoyasi   ta minlanishi   ustidan   parlament   nazoratini   olib   boradi.   Shuningdek,	
ʼ
voyaga   yetmaganlarning   yashash   sharoitlarini   o rganadi,   bolalarning   murojaatlari	
ʻ
bo yicha   surishtiruv   olib   boradi   hamda   mamlakatdagi   mavjud   bola   huquqlarini	
ʻ
himoya   qiluvchi   tashkilotlar   faoliyati   bilan   hamohang   tegishli   kamchiliklarni
bartaraf   etishga   yordam   beradi.   Ahamiyatlisi,   bolalar   Ombudsmani   parlamentga
doimo   hisobot   berib,   O zbekistonda   davlat   va   nodavlat   tashkilotlari   tomonidan	
ʻ bolalarning   huquqlarini   himoyasi   qanday   amalga   oshirilayotganini   nazorat   qilib
boradi. Statistik ma lumotlarga ko ra, 2020-yil 1-yanvar  holatiga yurtimizda 0-14ʼ ʻ
yoshdagi jami bolalar soni 9 million 870 ming 276 nafarni tashkil etgan. Shundan,
5 million 112 ming 470 nafari o g il bolalar bo lsa, 4 million 757 ming 806 nafari	
ʻ ʻ ʻ
qiz bolalardir.
Hozirda   O zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi   tomonidan   voyaga	
ʻ
yetmaganlar   o rtasida   nazoratsizlik   va   huquqbuzarliklarning   oldini   olish,   ularga
ʻ
imkon   beradigan   sabab   va   shart-sharoitlarni   aniqlash,   bartaraf   etish,   ularning
ijtimoiy   himoyasini   ta minlash   masalalariga   alohida   e tibor   qaratish   maqsadida	
ʼ ʼ
“Bola himoyasi” elektron dasturiy ta minot tizimi ishlab chiqildi.	
ʼ
  Bu   tizim   ota-ona   qaramog isiz   qolgan   har   bir   bola   to g risidagi   barcha   zarur	
ʻ ʻ ʻ
ma lumotlarni   o z   ichiga   oladi.   U   orqali   har   bir   bolaning   ahvoli,   nima   bilan	
ʼ ʻ
mashg ulligi,   uning   huquqi,   erkinligi   va   manfaatini   kim   qay   tarzda	
ʻ
ta minlayotganini bevosita kuzatish mumkin. Tizimning boshqa qator qulayliklari	
ʼ
va   afzal   jihatlari   ham   mavjud.   Hozirda   mazkur   tizim   sinov   tariqasida   Buxoro
viloyatida muvaffaqiyatli ishga tushirildi.
  O zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   bevosita   nazorati   ostida	
ʻ
mamlakat   tarixida   ilk   bora   “Mehr”   maxsus   insonparvarlik   operatsiyasi   amalga
oshirildi.   O tgan   davrda   “Mehr”   operatsiyasi   3-marta   amalga   oshirildi.   Mazkur	
ʻ
operatsiyadan   maqsad   turli   yo llar   bilan   Yaqin   Sharqdagi   jangovar   harakatlar	
ʻ
maydoniga borib qolgan o zbekistonlik ayollar va bolalarni Vatanga qaytarishdan	
ʻ
iborat.
  Ma lumotlarga ko ra, mazkur insonparvarlik operatsiyasi orqali 137 nafar bolalar	
ʼ ʻ
O zbekistonga   qaytarilgan.   Bugungi   kunda   ushbu   bolalarning   barchasiga   davlat	
ʻ
tomonidan   ijtimoiy   himoyaga   olingan.   Jumladan,   tibbiy,   psixologik   va   ijtimoiy
yordam  (kiyim-kechak bilan ta minlash, ularning shaxsini  tasdiqlovchi  hujjatlarni	
ʼ
rasmiylashtirish,   homiylar   va   vasiylarga   biriktirish,   bog cha,   maktabga	
ʻ
joylashtirish va h.k. masalalar bo yicha) ta minlangan.	
ʻ ʼ   Bolalarni   manfaatlariga   uning   oilada   qolishi,   yoxud   yaqin   qarindoshlar
qaramog iga berilishi (farzandlikka, vasiylik va homiylikka yoxud oilaga tarbiyagaʻ
berish   (patronatga)   mos   keladi.   Shu   o rinda   bolani   joylashtirishning   muqobil	
ʻ
shakllaridan   biri   bo lgan   oilaga   tarbiyaga   berishning   qator   afzalliklarga   ega	
ʻ
ekanligi   barchamizga   ma lum.   O zbekiston   Respublikasi   Oila   kodeksining   194-	
ʼ ʻ
200-moddalari   Oilaga   tarbiyaga   (patronat)   berish   to g risida   bo lib,   mazkur	
ʻ ʻ ʻ
kodeksning   198-moddasida   voyaga   yetgan   har   ikkala   jinsdagi   shaxslar   tutingan
ota-ona   bo lishlari   mumkinligi   ta kidlab   o tilgan.   Kodeksda   yaqin	
ʻ ʼ ʻ
qarindoshlarning   yoki   qo ni-qo shnining   tutingan   ota-ona   bo lishiga   to sqinlik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qiluvchi holatlar ko rsatib o tilmagan.	
ʻ ʻ
  Yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog idan   mahrum   bo lgan   bolalarni   tarbiyalash	
ʻ ʻ
(patronat)ga   olishning   huquqiy   mexanizmlari   O zbekiston   Respublikasining   Oila	
ʻ
kodeksi   hamda   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1999-yil   12-	
ʻ
apreldagi   "O zbekiston   Respublikasining   Oila   kodeksini   amalga   oshirish   uchun	
ʻ
zarur bo lgan me yoriy hujjatlarni tasdiqlash to g risida"gi 171-sonli qarorining 3-	
ʻ ʼ ʻ ʻ
ilovasi bilan tasdiqlangan Nizomga muvofiq amalga oshiriladi.
  Bundan   tashqari   2019-2023-yillarda   Mehribonlik   uylarini   (bolalar   uylarini)
noinstitutsiyalashtirish   bo yicha   chora-tadbirlar   dasturi   qabul   qilindi.   Mazkur	
ʻ
dastur  O zbekiston Respublikasi  Prezidenti  Shavkat  Mirziyoyevning 2019-yil  11-	
ʻ
fevraldagi   yetim   va   ota-ona   qaramog isiz   qolgan   bolalarni   ijtimoiy   himoyasini	
ʻ
kuchaytirish   to g risidagi   farmoni   bilan   nazarda   tutilgan.   Farmonda   bolalarni	
ʻ ʻ
joylashtirishning   oilaviy   va   boshqa   muqobil   shakllarini   keng   joriy   etish,   ayniqsa
ularni   tarbiyalash   (homiylik)   uchun   oilaga   qabul   qilish,   shuningdek,   bolalarni
mustaqil   hayotga   tayyorlash   uchun   qulay   shart-sharoitlarni   yaratish   bo yicha	
ʻ
qo shimcha choralar ko rilishi zarurligi qayd etilgan.	
ʻ ʻ 8
 2021-yil 1-noyabrdan "Mehr
daftari"ga   kiritilgan   yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramog idan   mahrum   bo lgan	
ʻ ʻ
bolalarni   qo llab-quvvatlash   jamg armalari   tashkil   etildi.   O quv-tarbiya	
ʻ ʻ ʻ
8
 Yetim bolalar va ota-ona qaramogidan mahrum bolgan bolalarni tarbiyalashning tubdan yangilangan tizimini joriy 
etish chora-tadbirlari togrisidagi Ozbekiston Respublikasi Prezidentining PQ-5215-son 09.08.2021-yil muassasalarida   tarbiyalanayotgan,   vasiylikka,   homiylikka   va   oilaga   tarbiyaga
oilgan (patronat) qizlarning ijtimoiy holati har yili kamida ikki marotaba o rganibʻ
boriladi.
  Shunga ko ra, bu qizlar "Mehr daftari"ga kiritilib, ularni qiynayotgan masalalarni	
ʻ
joyida   hal   qilishga   hamda   o quv-tarbiya   muassasalaridan   keyingi   hayotida   o z	
ʻ ʻ
o rnini topishga ko maklashiladi.	
ʻ ʻ 9
Bugungi kunda dunyo miqyosida sodir bo layotgan turli xil tabiiy jarayonlar	
ʻ
hamda   insoniyat   sivilizatsiyasining   rijovlanishib   ketishi   ma lum   bir   doirada	
ʼ
jamiyatda   bolalar   o rtasida   yetimlik,   ota-ona   qaramog isiz   qolish   kabi   ijtimoiy	
ʻ ʻ
muammomalarning asosiy sabablari bo lib qolmoqda.	
ʻ
  Bundan   tashqari   oila   bolalarning   tarbiyasida,   rivojlanishida,   ularning   hayotida
muhim   o rin   tutishini   isbotlab   berdik.   Har   qanday   vaziyatda   bolalarning	
ʻ
ijtimoiylashuvi   oila   muhitida   kamol   topgan   farzand   hayotida   bir   ijobiy   kamol
topishida   xizmat   qilishi   barchamizga   ma lum.   Asfuski,   ota-ona   qaramog isiz	
ʼ ʻ
qolgan   bolalarni   oilaga   joylashtirishda   yuzaga   keladigan   muammo   hamda
qiyinchiliklar   ham   mavjud   bo lib,   ularni   oldini   olish,   yengib   o tish   va   bartaraf	
ʻ ʻ
etishda ijtimoiy ish xodimlarining faoliyati alohida ahamiyat kasb etadi.
  Mustahkam ma’naviy immunitetli, o’zining fikrlarini ravon ayta oladigan, yuqori
marralarga   erishuvchan   avlodni   tarbiyalash   uchun   ota-ona,   oila   mahalla   muhiti
juda katta ahamiyat kasb etadi.
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   o’z   nutqlarida   bolalar
tarbiyasida  mahallaning o’rni  kamayib borayotganligi, ma’naviyatimiz uchun eng
katta   xavf   -   aksariyat   odamlarimizdagi   loqaydlik   va   beparvolik   kuchayib
borayotganligini qayd etdilar" 10
9
 8. O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining yetim va ota-ona qaramog idan mahrum bo lgan bolalarni 	
ʻ ʻ ʻ
har tomonlama qo llab-quvvatlashga qaratilgan " Mehr daftarini" joriy etish chora-tadbirlari to g risidagi 	
ʻ ʻ ʻ
17.01.2022-yil 26-son qarori
10
  Sh .  M .  Mirziyoyev .  O ’ zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganligining  24  yilligiga   bag ’ ishlangan  
tantanali   ma ’ ruzasi .  Toshkent. 2016-yil   Biz   mavjud   muammo   va   kamchiliklarni   bartaraf   etishda   ijtimoiy   ish   xodimi
sifatida   yuqorida   keltirilgan   muammolarni   atroflicha   o rganib   tahlil   qilish   orqaliʻ
yangi   taklif   hamda   tavsiyalarni   ishlab   chiqib,   mijozimiz   muammo   va   holatidan
kelib   chiqib   turli   kasb   egalari   bilan   hamkorlikni   chuqurroq   yo lga   qo yishimiz	
ʻ ʻ
lozim. 
Eng asosiysi — yetimlik oqibatlari bilan kurashish emas, balki uning oldini
olish, himoyaga muhtoj oilalarning ijtimoiy-iqtisodiy ahvolini yaxshilash hamda
inklyuziv rivojlanishga ko’maq qilish ham zarur.
 1.3. Bola asrab olish istagini bildirgan ota-onalar bilan ish olib
borish 
  Zamona   zayliga   qaramay,   o’zbeklar   an’anaviy   turmush   tarzini,   oilaviy   hayotni
qadrlaydigan   xalq   bo’lib   qolmoqda.   Ammo   bu   an’anaviylik,   oilaparvarlik
qadriyatlar   turmush   tarzi   o’zgarishi   asnosida   qiyinchiliklarga   duch   kelmoqda:
oilaviy rishtalarni  doim  ham  mustahkam  saqlash  imkoni  bo’lmayapti, manfaatlar,
hayotdan   ko’zlangan   maqsadlar   farq   qilishi   tufayli   oilalar   buzilib   ketmoqda.   Bu
orada   esa   bolalar   ota-onasiz   qolmoqda...   To’g’ri,   ota-onasiz   farzandlar   hozir
O’zbekistonda   ayrim   davlatlardagidek   juda   ko’payib,   ulkan   muammoga
aylanmagan, mehribonlik uylari to’lib-toshmagan.   Shunga qaramay, har bir odam,
har bir bola mehrga muhtoj. 
    Xalq   orasida   tez-tez   bir   narsani   eshitib   qolamiz:   ko’pgina   o’zbek   oilalariga
begona farzandni asrab olib tarbiyalash “uyatli” yoki “hijolatli” tuyuladi. Ya’ni bu
masalada   an’anaviylik   o’zbek   xalqining   bolajonligiga   zid   keladi.   O’zlari   farzand
ko’rmagan oilalar-ku, bola asrab olishga har doim ham jur’at etmas ekan, farzandi
bo’lishiga   qaramay   bola   asrab   oladiganlarni   qidirib   topish   undanam   qiyin   bo’lsa
kerak.
  Albatta, hamma ham yuqoridagi fikrga qo’shilmaydi. Bu shunchaki bir stereotip,
asossiz  mubolag’a bo’lishi  mumkin. Jamiyatimiz turfa odamlardan tashkil  topgan
axir.   Lekin   yuzaki   kuzatuvlarimiz   jamiyatimizda   bola   asrab   olish   noodatiy,   erish hisoblanishini   (“yetim   qo’zi   asrasang...”   deb   boshlanuvchi   xunuk   bir   maqol   ham
bor) va harqalay rivojlangan G’arb davlatlaridagi bola asrab olish madaniyati bizda
hali shakllanmaganini tasdiqlamoqda. Oila ham ijtimoiy institut, ham kichik gurug
ekanliginidan   kelib   chiqib,   unga   quyidagicha   ta rif   berish   mumkin:-   oila-buʼ
uyushgan   ijtimoiy   guruh   bo lib,   uning   a zolari   umumiy   hayot,   nikoh   yoki	
ʻ ʼ
qarindoshlik munosabatlari bilan bog lanadi.	
ʻ
  XXI   asrda   turli   hayot   tarzlari   va   g’oyalar   raqobatga   kirishdi.   Bunda
muvaffaqiyatga   erishish   uchun   har   bir   davlat   o’zligini   saqlagan   holda   diniy   va
milliy   qadriyatlarini   boshqalarga   anglatishni   asos   qilgan   mafkuraga   ega   bo’lishi
lozim.   Aks   holda,   o’zlikni   yo’qotish,   bebaho   qadriyatlardan   voz   kechish   kishini
taraqqiyotdan   ajratib,   uni   tobe,   mustaqil   fikri   yo’q   manqurtga   aylantirib   qo’yadi.
Hozirgi   kunda   g’arazli   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   zimdan   olib
borilayotgan   fitnalar   ba’zi   millatlarning   o’zligini   yo’qotishga   qaratilganini   sezish
mumkin.   Bunda   e’tibor   xududlarini   egallashemas,   balki   inson   ongini   egallashga
yo’naltirilgan. Albatta bola tarbiyasi  o’ta murakkab va ma’suliyatlidir. Bu har bir
ota-onadan   o’z   11
ustida   muntazam   ishlashni,   bolalar   tarbiyasiga   oid   barcha
ma’lumotlardan baxobar bo’lib borishni talab etadi. Farzand tarbiyasi bu shunchaki
tajriba,   oddiy   ko’rsatma   va   bilimlar   jamlanmasi   emas,   balki   o’z   ichiga   diniy-
axloqiy   bilimlar,   tibbiyot,   etika,   psixologiya,   pedagogika   kabi   sohalariga   oid
bilimlarni ham qamrab oladigan murakkab jarayondir.
  Bugungi   kunda   oilaviy   tarbiyaning   qiyinlashuvi   shundaki,   birinchidan,   jamiyat
taraqqiy etib borgani sari har tomonlama yetuk insonni shakllantirish talablari ortib
boraveradi. Bu esa oilada bolaga estetik, jinsiy tarbiya, axloqiy tarbiya berish sifati
va ko’lamini oshirish talabini qo’yadi.
  Ta’lim-tarbiya,   odob-axloq   bolalikdan   berilgani   ma’qul.   Mashhur   Sharq
mutafakkiri,   buyuk   ajdodimiz   Abu   Ali   Ibn   Sino   o’zining   “Donishnoma”   asarida
bola tarbiyasi uchun avvalo ota-ona ma’sulligini ta’kidlaydi.
11
 Abu Ali Ibn Sino “Donishnoma” asari.  Mantiq.  I  bo’lim . 2008. - B. 21   Rasululloh   (s.a.v.):   “Birontangiz   o’z   farzandlaringizni   tartib-intizomga   o’rgatsa,
bu har kuni sadaqa bergandan yaxshiroqdir”, deya marhamat qilganlar.
  Bolalarni   intizomga   o’rgatish   oila   mustahkamligiga   asos   bo’ladi.   Islom   shu
ma’noda   ota-onalarni   o’z   farzandlariga   sog’lom   tarbiya   berishga   rag’batlantiradi.
Hadisi   sharifda   “Farzandlaringizni   hurmat   qiling   va   ularni   yaxshi   xulq   bilan
xulqlantiring” deb ta’kidlangan. 12
  Farzand   tarbiyasi   jarayonida   bola   huquqlarining   kamsitilmasligi   talab   etiladi.
Oilaviy tarbiya ijtimoiy tarbiyaga nisbatan bolalarning ruhiy olamiga, hissiyoti va
tuyg’ulariga   chuqur   ta’sir   ko’rsatadi.   Taniqli   pedagog   A.S.Makarenko   besh
yoshgacha   bo’lgan   tarbiya   bolaning   shaxsiyati   shakllanishida   o’ta   muhim
ahamiyatga   ega   ekanini   qayd   etib   o’tgan.   Bu   haqda   u   shunday   deb   yozgan:
“...tarbiyaning   bosh   asosi   besh   yoshda   nihoyasiga   yetadi,   demak,   siz   besh
yoshgacha   nima   qilgan   bo’lsangiz,   bu   tarbiyaviy   jarayonning   90   foizini   tashkil
etadi,   keyingi   tarbiya   esa   qayta   tarbiyalash   negizida   davom   etadi”. 13
  Mana   shu
jarayonda bola tarbiyasiga o’ta e’tiborli bo’lish lozim.
  Yoshlarning   qalbi   va   ongida   sog’lom   hayot   tarzi,   milliy   va   umuminsoniy
qadriyatlarga   hurmat-ehtirom   tuyg’usini   shakllantirishda,   har   jihatdan   barkamol
etib tarbiyalashda buyuk mutafakkir ajdodlarimiz merosi katta ahamiyat kasb etadi.
Zero,   hayotning  asl   mazmun-mohiyatini   anglab   yetishga   o’z  umri   va   salohiyatini
bag’ishlagan   allomalarimizning   asarlarida   sog’lom   avlod   tarbiyasi   bilan   bog’liq
masalalarga alohida o’rin berilgan.
  O’zbekistonda   farzand   asrab   olmoqchi   bo’lgan   fuqarolar   uchun   yangi   yosh
mezonni   joriy   etish   taklif   etildi.   Bu   bo’yicha   qonun   loyihasi   Oila   va   xotin-qizlar
davlat qo’mitasi tomonidan jamoatchilik muhokamasi portaliga 
joylashtirilgan.
Taklifga ko’ra, farzand asrab olish uchun fuqarolar turmush qurganiga kamida
ikki yil bo’lgan va nikohda yashagan bo’lishi kerak hamda ular 25 yoshga to’lishi
12
http://xorazmiy.uz     Hadisi Sharif   2021. -416 b
13
 A. S. Makarenko “Ota-onalar kitobi” asari. 1937 . - 285 b kerak.   Mazkur   qonun   loyihasi   xalqaro   tajribalarga   tayangan   holda   Amerika
Qo’shma Shtatlari, Xitoy, Germaniya va boshqa bir qator davlar faoliyati kuzatish
orqali   ishlab   chiqilgan.   Xususan,   turmush   o’rtoqlarning   kamida   ikki   yil   birga
yashashi,   shuningdek,   turmush   qurmagan   farzand   asrab   oluvchilar   uchun   kamida
25 yosh bo’lishi talabi AQShda ham mavjud. Xitoyda farzand asrab oluvchilar 30
yoshdan   35   yoshgacha   bo’lishi   kerak,   er   va   xotin   ham   kamida   ikki   yil   nikohda
bo’lishi   kerak   va   boshqa   cheklovlar   ham   mavjud.   Germaniyada   farzand   asrab
olmoqchi   bo’lgan   yoki   farzand   asrab   olmoqchi   bo’lgan   ayollar   uchun   minimal
yosh 21 yosh, erkaklar uchun esa 25 yosh etib belgilangan. Sud amaliyotiga ko’ra,
farzand asrab oluvchilar odatda 35−40 yoshdan oshmagan fuqarolar bo’lishi kerak.
Janubiy   Koreyada   oila   qurmagan   shaxslar   farzand   asrab   olishi   mumkin   emas.
Farzand   asrab   oluvchilar   kamida   uch   yil   nikohda   bo’lishi   va   25   yoshdan   45
yoshgacha   bo’lishi   kerak.   Shuningdek,   Oila   kodeksiga   bolaning   manfaatlari
farzandlikka olishga mos kelishini aniqlash maqsadida sud tomonidan farzandlikka
oluvchilarga   sinov   muddatini   belgilash   to’g’risidagi   moddani   to’ldirish   taklif
etilmoqda. Bu muddat olti oydan ikki yilgacha bo’lishi mumkin.
  Farzandlikka   olish   bolani   farzandlikka   olishni   istagan   shaxslarning   (shaxsning)
arizasiga ko ra vasiylik va homiylik organlarining farzandlikka olishning asosliligiʻ
va   farzandlikka   olinayotgan   bola   manfaatlariga   to g ri   kelishi   haqidagi   xulosasi	
ʻ ʻ
hisobga   olingan   holda   sud   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Aka-ukalar   va   opa-
singillarni   turli   shaxslar   tomonidan   farzandlikka   olishga,   qoida   tariqasida,   yo l	
ʻ
qo yilmaydi.	
ʻ
Bola   asrab   olish   qanday   amalga   oshiriladi?   Birinchi   navbatda,   farzandlikka
olishni   xohlovchi   shaxs   yashash   joyidagi   vasiylik   va   homiylik   organiga   shu
masalada ariza bilan murojaat qiladi. Ular arizaga ilova tarzida quyidagi hujjatlarni
taqdim etishi kerak bo’ladi:
- nikoh to’g’risidagi guvohnomaning nusxasi (agar nikohda bo’lsa);
- oila a’zolari ko’rsatilgan holda yashash joyidan ma’lumotnoma; - ish joyidan ish haqi ko’rsatilgan ma’lumotnoma;
- ish joyidan yoki yashash joyidan tavsifnoma;
-   farzandlikka   olishni   xohlovchi   shaxsning   sog’lig’i   to’g’risida   tibbiy   maslahat
komissiyasi   xulosasi,   psixiatriya   va   narkologiya   muassasalari,   teri-tanosil
kasalliklari dispanseri ma’lumotnomalari;
- sanitariya qoidalari va normalariga muvofiq mulk huquqidagi, ijara shartlaridagi
yoki boshqa asoslardagi  uy-joy mavjudligini  tasdiqlaydigan  hujjat. Ariza va unga
ilova qilingan hujjatlar 30 ish kuni davomida o’rganib chiqiladi va yakuniy xulosa
qaror qabul qilingan kundan boshlab besh kun ichida ariza beruvchiga yetkaziladi.
Agar   murojaat   rad   etilsa,   ariza   topshirish   davomida   taqdim   etilgan   hujjatlar
qaytarib beriladi. Ariza beruvchi chiqarilgan qaror ustidan shikoyat qilish huquqiga
ega.   Tuman,   shahar   hokimining   farzandlikka   olish   haqidagi   qarori   chiqarilgunga
qadar farzandlikka oluvchilar o’z arizalarini qaytarib olishga haqli.
 Farzandlikka olish qanday rasmiylashtiriladi? Farzandlikka olingach, bolaga yangi
tug’ilganlik   haqida   guvohnoma   taqdim   etiladi.   Unda   bolaning   ota-onasi   sifatida
farzandlikka   oluvchi   qayd   etiladi.   Bolaning   ismini,   sharifini,   agar   farq   bir   yildan
ortiqni   tashkil   qilmasa,   tug’ilgan   vaqtini   ham   o’zgartirish   mumkin.   Bola   o’n
yoshdan oshmagan bo’lsa, tug’ilgan yeri ham o’zgartirilishiga ruxsat beriladi. Bola
asrab oluvchi va bola o’rtasidagi yosh 15 yoshdan kam bo’lmasligi kerak. Bola o’n
yoshdan katta bo’lsa, farzandlikka olishda uning ham roziligi olinadi. Farzandlikka
olish   jarayonida   farzandlikka   olinayotgan   bola   ota-onasining   ham   roziligi   talab
etiladi. Quyidagi holatlar bundan mustasno:
- ota-onaning kimligi noma’lum bo’lsa;
- ota-ona ota-onalik huquqidan mahrum qilingan bo’lsa;
- ota-ona muomalaga layoqatsiz, bedarak yo’qolgan deb topilgan yoki vafot etgan
deb e’lon qilingan bo’lsa;
- ota-ona bir yildan ortiq muddat davomida bolalar yoki davolash muassasalaridagi
bolasidan uzrli sabablarsiz xabar olmagan bo’lsa. Farzandlikka   olingan   shaxs   o’z   ota-onasi   va   qarindoshlari   bilan   bog’liq   mulkiy
huquqlarini yo’qotadi.  Masalan, asrab olingan bolaning ota-onasidan qolgan meros
ortiq unga daxldor bo’lmaydi. Farzandlikka olish sir tutilishi ta’minlanadi.
I.BOB. Ijtimoiy yetimlikni oldini olish va bolani o’z oilasida
qolishini qo’llab-quvvatlash.
2.1. Ijtimoiy yetimlikni oldina olishda xorij tajribasin nazariy
o’rganish va tahlil qilish.
  Yetim   bolalarnin   ijtimoiy   himoya   qilish   –   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   huquqiy
kafolatlar majmuasi bolib, ularning maqsadi  yetim bolalarning turmush darajasini
ekstremal   sharoitlarda   saqlab   qolish,   ularni   bozor   ozgarishining   oqibatlariga
moslashishga   yordam   berishdir.   Ijtimoiy   himoya   mexanizmi   davlat   federal,
mintaqaviy   va   mahalliy   darajada   amalga   oshiriladi.   So’nggi   yillarda   yetim
bolalarni   ijtimoiy   qo’llab   quvvatlovchi   turli   nodavlat   ijtimoiy   tuzilmalar   paydo
bo’ldi.   Hozirgi   vaqtda   ikkita   tushuncha   keng   qo’llanilmoqda:   yetimlik
(YETIMLIK)  va ijtimoiy yetimlik (SOSYAL YETIMLIK). Yetimlar  - 18 yoshga
to’lmagan bolalar yoki ikkala ota-onasi vafot etgan bolalar. Ijtimoiy yetimlik - bu
jamiyatda   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalarning   paydo   bo’lishidan   kelib
chiqadigan ijtimoiy hodisa. 14
V.S.   Rotenberg   va   S.M.   Bondarenkolar   ishlab   chiqqan   "   Qidiruv   faolligi"-
deb   atalgan   konsepsiyada   ta’kidlanishicha,   Agar   qidiruv   faolligini   yo’nalishini
o’zgartirilsa,   tajavuzkorlikni   yo’qotish   mumkin   bo’ladi".   Ko’p   yillik   ilmiy
izlanishlar natijasida, 13 yil bolalar uyida faoliyat olib borib, orttirilgan tajribalarga
asoslangan   holda,   S.A.   Dzenushkayte   shaxsning   barcha   maqsadlarini,   istiqboli
ijtimoiy   ifodalovchi   tarbiya   maqsadi   haqida   insonparvarlik   munosabatlarini
quyidagicha ta’riflaydi:
- Kim yordamga muhtoj bo’lsa, unga sidqidilidan yordam berish;
- Boshqalarga nisbatan hurmatga bo’lish;
14
 https://shefield.ru/uz/thinking/socialnoe-sirotstvo-prezentaciya-k-uroku-na-temu-socialnoe/ - Boshqalar quvonchiga, g’amiga sezgirlik bilan munosabatda bo’lish;
- Boshqalar qayg’usiga sherik bo’lish;
- Insoniy qadr-qimmatga ozod bermaslik;
-Odamlar   orasidagi   insonparvarlik   munosabatlariga   zid   ko’rinishlarga   qarshi
murosasiz bo’lishi kerak.
  Rivojlangan davlatlarda ota-onalar o’z farzandlarini parvarish qila olishlari uchun
oilaga   yordam   ko’rsatishga   intiladilar.   Ayrim   vaziyatlarda   bolani   tutingan   ota-
onalar berish kabi choralarni qo’llaydilar. Aynan oila bolaga ijobiy ta’sir ko’rsatadi
va oila o’rnini hech qaysi tarbiyaviy muassasa bosa olmaydi.
  Shu   bilan   bir   qatorda,   O’zbekistonda   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalarning
ijtimoiylashuvlari   borasidagi   ishlarni   amalga   oshirishda   xorijiy   tajribalar,
jumladan,   AQSH,   Germaniya,   Ukraina   va   Rossiyada   ishlab   chiqilgan   ijtimoiy
yordam   tizimini   o’rganish   ham   e’tiborga   molikdir.   Bolalarning   oilalarda
tarbiyalanishning   katta   ahamiyatga   ega   ekanligi   tufayli   tarbiya   berishning
farzandlikka olish va vasiylik (homiylik) tayinlash shakllari keng tarqalgan.
  Birinchi   marta   bolalar   alohida   himoya   va   g’amxo’rlik   obyekti   sifatida   BMT
tomonidan   12.10.1948-yilda   qabul   qilingan   Inson   huquqlari   umumjahon
deklaratsiyasida e’lon qilingan.   Keyinchalik, 1959-yilda BMT Bosh Assambleyasi
bolalarni ijtimoiy himoya qilishga qaratilgan maxsus deklaratsiya- Bola huquqlari
deklaratsiyasining qabul qildi.
Rossiyada   ijtimoiy   yetimlikning   kelib   chiqishi   Ijtimoiy   yetimlik   muammosi
bugungi   kunda   ko’plab   rivojlangan   mamlakatlarga   xos   bo’lgan   muammo
hisoblanadi.   Butun   dunyoda   kasalxonalar,   tug’ruqxonalar   va   maxsus   muassasalar
tashlandiq bolalar bilan to’lgan. Ularni boshqacha deyishadi: "tashlandiq bolalar",
"davlat chaqaloqlari", "abadiy yangi tug’ilganlar" Sotsializmni qurishning birinchi
yillari   natijasida   rus   jamiyatining   patriarxal   tuzilishi   va   avlodlar   o’rtasidagi
munosabatlarga   kuchli   zarba   berildi.   Shu   bilan   birga,   zodagonlar,   savdogarlar,
ziyolilar,   ruhoniylar,   dehqonlar,   ularning   mavjudligining   asosi,   oilaning   davomi, oilaviy rishtalar va rishtalar, keksa avlodlarga hurmat, deb qaraldi. Mamlakatda 50
-yillardagi   siyosiy   yo’nalishlarning   o’zgarishi   bilan   oilaviy   siyosatda   o’zgarishlar
yuz   berdi.   Hukumat   oila   institutini   mustahkamlashga   qaratilgan   qator   tadbirlarni
amalga oshirdi. Biroq, "vayronagarchilik yovuzligi" Rossiyada o’zining ko’p asrlik
tarixida   birinchi   marta   o’z   mevasini   berdi,   "tashlandiq   bolalar"   paydo   bo’ldi,
ularning   onalari   tarbiya   uchun   mas’uliyatni   o’z   zimmalariga   olishni   xohlamay,
kvitansiyani topshirishdi. Davlat ham bola huquqlaridan abadiy voz kechadi. 2012
yilda   Rossiyada   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   650   mingga   yaqin   bola   bor   edi.
Ularning   70%   dan   ortig’i   "ijtimoiy   yetimlar"   edi.   Ko’cha   bolalari   -   taxminan   1
million   dan,   -   2   milliongacha.   Qarovsiz   qolgan   bolalar   uyda   tunaydilar,   lekin
kunduzi ular ota-ona qaramog’isiz qolib, ko’chada tarbiyalanadilar. Shu davda 330
ming jinoyat o’smirlar tomonidan sodir etiladi.
  So’nggi   10   yil   ichida   "yashirin"   ijtimoiy   etimlikning   yangi   hodisasi   paydo
bo’ldi,   u   oilalarning   muhim   qismining   turmush   sharoitining   yomonlashuvi,
oilaning   axloqiy   asoslarining   qulashi   ta’sirida   tarqalmoqda.   Bolalarga   bo’lgan
munosabat o’zgarganda, ular oilalardan butunlay ko’chib ketgunga qadar, ko’plab
bolalar   va   o’smirlarning   uysiz   qolishi.   Ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalar   soni
esa hamon oshib bormoqda. Ularning aksariyati vasiylik va farzandlikka olish, 30
foizga   yaqini   bolalar   uylariga   joylashtirilgan.   Oilaga   joylashtirilgan   bolalar
sonining   ko’payishiga   qaramay,   turar-joy   muassasalariga   joylashtirilgan   bolalar
soni kamaymadi. Mutaxassislarning fikricha, bugun Rossiyada uchinchi (fuqarolar
va   Ulug   ‘Vatan   urushlaridan   keyin)   ijtimoiy   yetimlik   to’lqini   boshdan
kechirmoqda.
Bir   qator   rivojlangan   mamlakatlarda   (Kanada,   Buyuk   Britaniya,   AQSh)   ota-
ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalar   bilan   ishlashning   xalqaro   jarayoni
keyinchalik   bolalarni   maxsus   muassasalarda   saqlashdan   bosqichma-bosqich   voz
kechishga o’tadi va homiylik tizimini shakllantirishga, yaxshilashga va bolani unga
topshirishga yordam beradi.   AQShda   noinstitutsionallashtirish   jarayoni   1941-1980   yillar   oralig’ida
boshlangan.   Ushbu   jarayon   mamlakatda   1935   yilda   qabul   qilingan   «Ijtimoiy
ta’minot   to’g’risida»gi   Qonundan   so’ng   boshlandi.   Bugungi   kunda   qariyb   428
ming amerikalik bola go’daklikdan 18 yoshgacha homiylik ostida foster oilalarda
yashashadi.
  Bugungi kunda Amerika Qo`shma Shtatlarida uzoq muddatli yashash uchun
mo`ljallangan bolalar uylari mavjud emas. Ota-ona qaramog`isiz qolgan bolalarni
vaqtincha saqlash uchun maxsus muassasalar mavjud bo`lib, ularning maqsadi har
bir bola uchun imkon qadar tezroq yangi oilani topishdir.
  Farzand   asrab   olishdan   tashqari,   AQShda   yetim   va   qaramog isiz   bolalarniʻ
tarbiyalashning   asosiy   shakli-homiylik   ostidagi   oila.   Uning   mohiyati   ota-ona
qaramog isiz   qolgan   bolani   tarbiyaga   olishga   tayyor   bo ladi.   Homiylik   ostidagi	
ʻ ʻ
oilalar ba zan professional oilalar ham deb ataladi.
ʼ
 Buyuk Britaniyada ham foster oilalar mavjud bo lib, foster oila tizimi yaxshi	
ʻ
rivojlangan.   Dastavval   yetim   va   ota-ona   qaramog isiz   qolgan   bolalarni	
ʻ
joylashtirishda 1979 yilda "ko prikli oila" loyihasi ishlab chiqilgan. Yangi loyihani	
ʻ
yaratish   sababi   bolalar   uyidan   keyin   bolalarni   homiylik   ostidagi   oilalarga
joylashtirish bilan bog liq bo lgan. 	
ʻ ʻ
 "Foster care" bolani tarbiyalashga ixtisoslashgan oilalar hisoblanadi. Bunday
oilalardagi   ota-onalar   professional   tayyorgarlikdan   o’tgan   bo’lib,   ularga   bola
tarbiyasi uchun nafaqalar belgilanadi. 
  Buyuk   Britaniyada   ham   «Foster   care»   tizimi   shakllangan   bo’lib,   ushbu
tizimning   quyidagi   «emergency   foster»,   «long   term»,   «permanent   care»   turlari
mavjud. «Yemergency foster»da bolalar ixtisoslashgan oilalarga bir necha soatdan
bir necha kungacha joylashtiriladi. Bolaning oila a’zosi kutilmaganda kasalxonaga
tushishi   natijasida   bola   qarovsiz   qolsa   shu   turdan   foydalaniladi.   «long   term»   da
bolalar ixtisoslashgan oilalarga 2 yilgacha bo’lgan muddatga joylashtiriladi.   Agar   ota-ona   ikki   yildan   keyin   bolani   qaytarib   olishga   tayyor   bo lmasa,ʻ
bolaning   taqdiri   mamlakatga   qarab   ijtimoiy   xizmatlar   tomonidan   hal   qilinadi.
Britaniyada   bola   voyaga   yetgunga   qadar   homiylik   ostidagi   oilaga   qoldirilishi
mumkin.   Bu   oila   hujjatlaga   ko ra   bolani   o z   farzandi   sifatida   ro yxatdan   o tkaza	
ʻ ʻ ʻ ʻ
olmaydi, balki uni tarbiyalaydi va unga g amxo rlik qiladi, ota-onasining butunlay	
ʻ ʻ
o rnini bosadi. Shu bilan birga, biologik ota-onalar bilan uchrashuvlar davom etishi	
ʻ
mumkin.   Qadrsizlangan   yoki   e’tiborga   olinmagan,   tarbiyada   aniq   yoki   yashirin
nuqsonlar   mavjud   bo’lib,   natijada   "qiyin   bolalar"   paydo   bo’ladi.   Oila   va   yoshlar
siyosati boshqarmasining ijtimoiy yetimlikning oldini olish va oilaviy joylashtirish
shakllarini   rivojlantirish   sohasidagi   ustuvor   vazifalari   "Moskvadagi   oila   yili"
shahar   dasturi   bilan   belgilanadi.   Rossiya   Federatsiyasi   aholisining   ijtimoiy
himoyasini   huquqiy   qo’llab-quvvatlash   Rossiya   Federatsiyasi   Konstitutsiyasiga
asoslanadi,   uning   7-moddasida:   Rossiya   Federatsiyasi-   siyosati   munosib   hayot
kechirish   va   insonning   erkin   rivojlanishini   ta’minlaydigan   shart-sharoitlarni
yaratishga   qaratilgan   ijtimoiy   davlatdir.   Huquqiy   asos   Ushbu   toifadagi   bolalarni
ijtimoiy   himoya   qilish   3   ta   asosiy   qonun   -   Rossiya   Federatsiyasining   "Oila
kodeksi",   Rossiya   Federatsiyasining   "Fuqarolik   kodeksi"   Rossiya
Federatsiyasining 1996 yil 21 dekabrda qabul qilingan "Qo’shimcha yetim va ota-
ona qaramog’isiz qolgan bolalarni ijtimoiy himoya qilish kafolatlari"ga o’zgartirish
va   qo’shimchalar   kiritildi.   Konventsiya   mavjud   davlatlarning   mutlaq   ko’pchiligi
tomonidan   ratifikatsiya   qilingan   yagona   Xalqaro   shartnoma   hisoblanadi.
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   "Bola   huquqlari   to’g’risidagi
konventsiya"sining   20   -moddasida,   "vaqtincha   yoki   doimiy   ravishda   oilaviy
muhitdan   mahrum   bo’lgan   yoki   o’z   manfaati   uchun   bunday   muhitda   qola
olmaydigan bola maxsus himoya va yordam olish huquqiga ega" deb belgilangan.
2.2. Bolalaring o’z oilasida qolishini qo’llab quvvatlash va bolalarga
nisbatan davlat siyosatining asosiy yo’nalishlari. Hozirgi   vaqtda   yetimlar   aholining   eng   himoyalanmagan   qatlami   bo’lib,   ular
davlat   tomonidan   himoyalanmaganligi   uchun   emas,   balki   ular   sotsializm   darajasi
juda past bo’lgan, hayot davomida o’zlariga yo’l ocholmaydigan odamlar bo’lgani
uchun jabr chekishmoqda. Paradoksal ravishda, uy-joy bilan ta’minlash muammosi
to’liq   hal   qilingan   poytaxtda,   bolalar   uylari   bitiruvchilarining   yarmidan   ko’pi
o’zlari olgan yashash maydonida yashamasligi va amalda ijara haqini to’lamasligi
ma’lum  bo’ldi. Ijtimoiy bolalar orasida ota-onasi  aslida g’amxo’rlik qilmaydigan,
lekin   qonuniy   ravishda   ota-ona   huquqidan   mahrum   bo’lmagan   bolalar   bor.
Shunday   qilib,   ijtimoiy   yetimlik   -   bu   ota-ona   qaramog’isiz   qolgan   bolalarning
favqulodda   ehtiyojlarini   qondirish   imkoniyatidan   mahrum   bo’lganligi   sababli
paydo   bo’ladigan   ijtimoiy   hodisa.   Nosoz   oilalarni   shartli   ravishda   ikkita   katta
guruhga   bo’lish   mumkin.   Birinchi   guruh   -   muammoning   aniq   (ochiq)   shakli
bo’lgan   oilalar.   Bu   ziddiyatli,   muammoli,   asotsial,   axloqsiz   va   jinoyatchi   oilalar,
shuningdek,   ta’lim   resurslari   kam   bo’lgan   oilalar   (to’liq   bo’lmagan   oilalar).
Ikkinchi   guruh   -   yashirin   muammoga   ega   oilalar   (ichki   disfunktsional).   Bular
tashqi   tomondan   hurmatli   oilalardir,   lekin   ularda   ota   -onalarning   qadr-qimmatga
bo’lgan munosabati va xulq-atvori umuminsoniy axloqiy talablarga zid keladi, bu
ham   bolalar   tarbiyasiga   ta’sir   qiladi.   Ijtimoiy   yetimlik   kattalar   va   bolalarning
jismoniy va ruhiy salomatligiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. 
  Bolaga   mehr   e tibor   va   g amxo rlik   ko rsatish   xalqimizga   xos   ezguʼ ʻ ʻ ʻ
fazilatlardan hisoblanadi. Mamlakatimizda bolalar avlod davomchilari, kelajagimiz
vorislari sifatida qadrlanadi. O zbekistonda yashovchi diniy e tiqodi va millatidan	
ʻ ʼ
qat i nazar barcha bolalar mamlakatning katta xazinasidir.	
ʼ
  Mustaqillik   yillarida   davlatimiz   tomonidan   mazkur   masalaga   alohida   e tibor	
ʼ
qaratilib,   bolalar   haq-xuquqini   himoyalashga   doir   qator   qonun   va   me yoriy
ʼ
hujjatlar qabul qilindi, tub islohotlar amalga oshirildi.   Mamlakatimizda bolalar va
yoshlar   faoliyatiga   doir   jami   40   dan   ortiq   qonun   va   qonunosti   hujjatlari   qabul qilingan   bo lib,   ularda   bolalar   va   yoshlarni   har   tomonlama   yetuk   va   barkamolʻ
shaxs sifatida tarbiyalashning huquqiy va tashkiliy mexanizmlari yaratilgan.
  Jumladan,   bolalar   huquqlarini   himoya   qilishga   oid   asosiy   normalar   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining   Konstitutsiyasi,   Oila   kodeksi,   Fuqarolik   kodeksi,   Mehnat
kodeksi   va   boshqa   bir   qator   qonun   hujjatlarida   o z   ifodasini   topgan.  	
ʻ “Bola
huquqlarining   kafolatlari   to g risida”,   “Bolalarni   ularning   sog lig iga   zarar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yetkazuvchi   axborotdan   himoya   qilish   to g risida”gi   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ ʻ
qonunlari   mamlakatimizda   navqiron   avlodni   har   tomonlama   himoya   qilish,   turli
tahdid   va   ma naviy   xurujlardan   asrash   kabi   muhim   masalalarni   o z   ichiga   olgan.	
ʼ ʻ
Bundan   tashqari,   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   muvofiq   bolada	
ʻ
tug ilishi   bilanoq   inson   va   fuqaroning   huquq,   erkinliklari   vujudga   keladi   hamda	
ʻ
ular davlat tomonidan kafolatlanadi.
  Farzandlikka   olish   bolani   farzandlikka   olishni   istagan   shaxslarning   (shaxsning)
arizasiga ko ra vasiylik va homiylik organlarining farzandlikka olishning asosliligi	
ʻ
va   farzandlikka   olinayotgan   bola   manfaatlariga   to g ri   kelishi   haqidagi   xulosasi	
ʻ ʻ
hisobga   olingan   holda   sud   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Aka-ukalar   va   opa-
singillarni   turli   shaxslar   tomonidan   farzandlikka   olishga,   qoida   tariqasida,   yo l	
ʻ
qo yilmaydi.	
ʻ
Xususan, Konstitutsiyamizning XIV bobi alohida bob sifatida oila masalasiga
bag’ishlangan.   Ushbu   bobning   so’nggi   moddasi   "...   voyaga   yetgan,   mehnatga
layoqatli farzandlar o’z ota-onalari haqida g’amxo’rlik qilishga majburdirlar", deb
nomlanadi.   Ma’lumki,   jamiyatimizda   ota-onalarga   bo’lgan   mehr-muhabbat,
g’amxo’rlik milliy qadriyatlarimiz o’zagiga aylangan. Milliy qadriyatlarimiz ramzi
sifatida   asosiy   qomusimiz   ila   jahonda   yagonadir.   O’zbekiston   Respublikasi   Oila
Kodeksining 173-193-moddalarida vasiylik va homiylikning maqsadi, vasiylik va
homiylikni belgilovchi organlar, vasiylik va homiylik vazifalarini amalga oshirish,
vasiylik   va   homiylik   belgilanadi   g’amxo’rlik   shaxslar,   ota-onasi   bo’lgan   voyaga
yetmagan   bolalarga   vasiy   yoki   homiy   tayinlash,   ota-ona   vaqtincha   bo’lmaganda bolalarga   vasiylik   yoki   homiylik   belgilash,   vasiy   shaxslar,   vasiy   va   homiyning
huquq hamda majburiyatlari, vasiy va homiylar boshqarish, vasiyning vasiylik va
homiylik   organlarining   roziligi   bilan   qilishi   mumkin   bo’lmagan   harakatlar,
vasiylik   yoki   homiyligidagi   shaxsga   nafaqa   tayinlash,   voyaga   yetgan   shaxsga
homiylik majburiyatini ozod etish, vasiy va homiyni o’z majburiyatini bajarishdan
chetlatish, vasiylikning tugashi, homiylikning tugashi, vasiy yoki homiy yetkazgan
mulkiy   zararning   to’lash,   vasiylik   va   homiylik   organlarining   qarori   ustidan
shikoyat   qilish,   vasiy   va   homiyning   hatti   harakatlari   ustidan   shikoyat   qilish
tartiblari ko’rsatib o’tilgan.
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   09.08.2021-yildagi   "Yetim   bolalar
va   ota-ona   qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   bolalarni   tarbiyalashning   tubdan
yangilangan   tizimini   joriy   etish   chora   tadbirlari   tog’risida"gi   Prezident   qaroriga
5215-son   qabul   qilindi.   Qarorga   ko’ra,   "Mehribonlik   "   uylari,   Bolalar
shaharchalari,   oilaviy   bolalar   uylari   va   Sog’liqni   saqlash   xvazirligi   tizimining
Bolalar   uylari   (o’quv-tarbiya   muassasalari)   Milliy   gvardiyaga   biriktirildi.   Milliy
gvardiya   tarkibida   o’quv   tarbiya   muassasalarida   yoshlarning   ta’lim   va   tarbiya
olishga jarayonlarini hamda ularning bo’sh vaqtini samarali tashkil etishga ma’sul
Milliy gvardiya qo’mondonining o’rinbosari lavozimi joriy etildi. Xulosa
   Xulosa sifatida shuni ayta olamizki, ota-ona mehridan mahrum va nogironligi bor
bolalarni qo’llab-quvvatlash, ularni orzu-umidlarini ro’yobga chiqarish bugun aslo
kechiktirib   bo’lmas   vazifalardan   biri   sanaladi.   Zero,   har   bir   bola   e’tibor   va
mehrdan   kuch   olib   yashaydi.   Shu   jihatdan   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj,   ota-ona
qaramog’idan   mahrum,   ko’ngli   yarim   bolalarni   qo’llab-quvvatlashdek   amaliy
ishlarga   barcha   birdek   yondashsa,   farzandlarimizga   katta   yaxshilik   qilgan
bo’lamiz.
  Mazkur kurs ishida ota-ona qaramog’isiz qolgan bolalarni ijtimoiy himoya qilish
tizimlarini   yanada   takomillashtirish   borasida   fikrlar   bayon   etildi.   Aksariyat
muassasalardagi   tarbiya   har   bir   bolaga   alohida   e tibor   qaratish   imkoniyatiniʼ
bermaydi   va   kundalik   o rnatilgan   tartib-qoida   guruh   asosida   tashkillashtirilgan	
ʻ
tamoyilga   asoslanadi.   Muassasada   tarbiyalanayotgan   bola   bilan   oila   muhitidagi
bolaning   dunyo   qarashi,   aqliy   va   jismoniy   rivojlanishidagi   farqlar   sezilarli
ekanligini ko’rishimiz mumkin. 
  Yuqorida   keltirilgan   fikrlar   asosida   bolalarni   oilaga   joylashtirish   muammolarini
to lqonli   hal   qilish,   buning   uchun   esa   ushbu   jarayonni   bosqichma-bosqich   olib	
ʻ
borishimiz lozim.  Buning uchun esa nafaqat bola, balki bolani joylashtiradigan oila
bilan   ham   alohida   ishlash   va   hamkorlikni   yo’lga   qo’yish   kerak.   Mavjud
muammolarni   hal   qilish   uchun   ushbu   soha   mutaxasisslari   ya’ni   ijtimoiy   ish
xodimlarining o’rni alohida hisoblanadi.
  Ota-ona   qaramog isiz   qolgan   bolalarni   oilaga   joylashtirishda   yuzaga   keladigan	
ʻ
muammolarni   to laqonli   o rganib   chiqish   orqali   ushbu   muammolarga   yechim
ʻ ʻ
topishda   ijtimoiy   ish   xodimlari   bilan   hamkorlikda   ish   olib   borish   lozim.   Ijtimoiy
ish   kasbiy   faoliyatining   barcha   yo’nalishlariga   nazar   solsak,   ular   orasida   ota-ona
qaramog’isiz qolgan bolalar bilan ish olib borish alohida o’zining xususiyatlariga
egaki,   bunda   ijtimoiy   ish   xodimining   majburiyatlari,   ushbu   kasb   egasiga   alohida
mas’uliyat yuklaydi.   Ota-ona  qaramog isiz   qolgan  bolalarni  oilaga   joylashtirishdagi   yuzaga  keladiganʻ
muammolar   istiqbollarni   mavjud   adabiyotlar   orqali   o rganish   orqali   yuqorda	
ʻ
kelitirgan   muammolarning   yechimini   topishga   bo lgan   ma suliyat   yanada   ortib	
ʻ ʼ
boradi.
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   o’z   nutqlarida   bolalar
tarbiyasida  mahallaning o’rni  kamayib borayotganligi, ma’naviyatimiz uchun eng
katta   xavf   -   aksariyat   odamlarimizdagi   loqaydlik   va   beparvolik   kuchayib
borayotganligini qayd etdilar.
  Hech   kimga   sir   emas,   insonning   qalbi   va   ongini   egallash,   ayniqsa,   yoshlarning
ma’naviy   dunyosini   zaharlashga   qaratilgan   turli   xavf-xatarlar   ham   kuchayib
borayotgan   bugungi   kunda   o’zining   kimligini,   qanday   bebaho   meros   vorislari
ekanini   teran   anglab,   ona   yurtga   muhabbat   va   sadoqat   hissi   bilan   yashaydigan,
imon-e’tiqodi   mustahkam   yosh   avlodgina   muqaddas   zaminimizni   yot   va   begona
ta’sirlardan,   balo-qazolardan   saqlashga,   Vatanimizni   har   tomonlama   ravnaq
toptirishga qodir bo’ladi.
     
  Foydalangan   adabiyotlar :
1. Ганиева   М.Х.   История   развития   и   современное   состояние   социальной
работы. // Бола ва замон. – Ташкент, 2009. - №4. – С. 43-44.
2. Латипова   Н.М.   Социальная   работа   с   молодёжью.   //   Материалы
международного   форума   «Социальная   поддержка   детей   и   молодёжи   –
основа благополучного и процветающего общества». – Ташкент, 2013.
3. Zaitov E. Kh., Abdukhalilov A. A. Opportunities to improve the system of social
protection of graduates of institutional institutions in Uzbekistan //ACADEMICIA:
AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL. – 2021. –
Т. 11. – №. 1. – С. 1349-1360.
a. S. Makarenko “Ota-onalar kitobi” asari. 1937. - 285 b
4. Yetim   bolalar   va   ota-ona   qaramogidan   mahrum   bolgan   bolalarni
tarbiyalashning   tubdan   yangilangan   tizimini   joriy   etish   chora-tadbirlari
togrisidagi Ozbekiston Respublikasi Prezidentining PQ-5215-son 09.08.2021-yil
5. Sh.   M.   Mirziyoyev.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul
qilinganligining   24   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   ma’ruzasi.   Toshkent.   2016-
yil
6. Sh.   M.   Mirziyoyev.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul
qilinganligining   24   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   ma’ruzasi.   Toshkent.   2016-
yil

Ijtimoiy yetimlikni oldini olish va bolalarning o'z oilalarini qo'llab quvvatlash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Yoshlar - kelajagimiz Davlat dasturining ahamiyati
  • Sotsial xizmat
  • O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash amaliyotining rivojlanish tarixi
  • Mehnat sotsiologiyasi va iqtisodiy sotsiologiyaning asosiy kategoriyalari
  • Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning sotsiologik tahlili

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский