Ijtimoiy yo'naltirilgan bozor iqtisodiyoti, uning O’zbekistondagi xususiyatlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT DAVLAT TEXNIKA UNIVERSITETI
« MUHANDISLIK TEXNOLOGIYALARI»   fakulteti
«SANOAT IQTISODIYOTI VA MENEJMENTI » kafedrasi
«IQTISODIYOT ASOSLARI » fanidan
“Ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyoti, uning O’zbekistondagi
xususiyatlari " mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:  dots. 
Bajardi:   
TOSHKENT Reja:
Kirish
1-BOB.O’zbekistonda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga
o’tishning nazariy zaminlari. 
1.1 Ijtimoiy   yonaltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   konseptsiyasining
mazmun va ahamiyati 
1.2   Davlatning ijtimoiy siyosatining mohiyati, maqsadi va vazifalari 
1.3    Bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’zbek modeli 
II-BOB   O’zbekistonda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti:
shakllanishi, hozirgi holati va rivojlanishi.
2.1 O’zbekiston d a  i jtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotini bosqichma
bosqich shakllantirish
2. 2   2022- 2026 yillarga mo’ljallangan yangi o’zbekistonning taraqqiyot
strategiyasi d a   milliy   iqtisodiyotni   jadal   rivojlantirish   va   yuqori   o’sish
sur’atlarini ta’minlash  maqsadlari
Xulosa 
Foydalanilgan Adabiyotlar Ro’yxati
2 Kirish
Kurs   ishi   mazusining   dolzarbligi   va   zarurati.   Bozor   munosabatlari   sharoitida
ijtimoiy   soha   –   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   madaniyat,   uy-joy-kommunal   xo’jaligi,
madaniyat,   sport,   turizm   sohalarini   rivojlantirish,   aholini,   ayniqsa   uning   nochor
toifalarini ishonarli ijtimoiy himoya qilish, mehnat muhofazasi, pensiya ta’minoti,
sug’urta   tizimlarini   takomillashtirish   muammolarini   tadqiq   etish   zarurati
iqtisodiyot   fanida   yangi   yo’nalish   –   ijtimoiy   soha   iqtisodiyotining   alohida   fan
sifatida shakllanishi va rivojlanishiga asos bo’ldi.
O’zbekiston   Respublikasining   kelajakda   mamlakatni   yana-da   rivojlantirishga
mo’ljallangan   strategik   vazifalarida   “2030-yilga   borib   mamlakatimizda   YaIM
hajmini   kamida   2   barobar   oshirish...”   masalasining   qo’yilishi   va   Prezident
Sh.M.Mirziyoyevning   –“Makroiqtisodiy   barqarorlikni   yana-da   mustahkamlash   va
iqtisodiy   o’sishning   yuqori   sur’atlarini   saqlab   qolish   –   eng   muhim   ustuvor
vazifamizdir”   –   deb   ta’kidlashlaridan   hamda   2022-2026   yillarga   mo’ljallangan
Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasida iqtisodiyot tarmoqlarida barqaror
yuqori o’si sur’atlarini ta’minlash orqali kelgusi besh yilda aholi jon boshiga yalpi
ichki   mahsulotni   –   1,6   baravar   va   2030   yilga   borib   aholi   jon   boshiga   to’g’ri
keladigan   daromadni   4   ming   AQSH   dollaridan   oshirish   hamda   “daromadi
o’rtachadan yuqori bo’lgan davlatlar” qatoriga kirish uchun zamin yaratish maqsadi
belgilanganganligi Respublikada ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotnita’minlash naqadar
dolzarb masalalarda ekanligi ko’rinib turibdi.
  2030   yilga   borib   o’rtacha   yillik   iqtisodiy   usish   sur’atlari   6,3-6,5   foiz,   kapital
kuyilmalar   8,0-8,5   foiz,   eksport   9,0-10,0   foizni   tashkil   etishiga   erishamiz.   Ushbu
vazifalarga   ijtimoiy   yo'naltirilgan   bozor   iqtsiodiyoti   va   uning   o’zbekistondagi
xususiyatlari bilan bog’liq masalalar alohida ahamiyat ega.Chunki bugungi kunda
raqobat   kurashi   tobora   kuchayib,   shiddatli   tus   olayotgan   va   jahon   bozori
konyukturasi   keskin   o’zgarib   borayotgan   murakkab   vaziyatda   hamda   mamlakat
aholisi   soni   va   ularning   iste’mol   tovarlariga   bo’lgan   talabining   oshib   borishi
hisobga olinib, Respublika iqtisodiyotini jadal rivojlantirish va YaIMning barqaror
o’sish sur’atlarini ta’minlash vazifalari qo’yildi. 
3   Kurs   ishining   maqsadi:   ijtimoiy   yo'naltirilgan   bozor   iqtsiodiyoti   va   uning
O’z'bekistondagi   xususiyatlari     bilan   bog’liq   masalalarni   nazariy       asoslar   va
amaliy   jixatlarini     tadqiq   etish,   umumlashtirish     asosida   tegishli   xulosalarni
chiqarishdan iborat
Kurs ishining vazifalariquydagilardan iborat: 
-   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   konseptsiyasining   mazmun   va
ahamiyatini  o’rganish;
  - ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotining xorijiy davlatlardagi xususiyatlarini
tadqiq qilish;
- bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’zbek modelini tahlil qilish ;
-   O’zbekiston   da   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   bosqichma   bosqich
shakllantirish yo'nalishlarini aniqlash;
-   O’zbekistongda   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishga   qaratilgan   iqtisodiy
isloxotlarini yoritib berish;
-   2022-   2026   yillarga   mo’ljallangan   yangi   o’zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasida   milliy   iqtisodiyotni   jadal   rivojlantirish   va   yuqori   o’sish   sur’atlarini
ta’minlash maqsadlarini tahlil qilish 
  Kurs   ishiningob’ekti:   sifatida     ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti
tanlangan
Kurs   ishining   predmeti:   mamlakatimizda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor
iqtisodiyotini   barpo   etish   va   rivojlantirish   bilan   bog’liq   ijtimoiy   iqtisodiy
munosabatlar.
4 I-BOB.O’zbekistonda ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotiga
o’tishning nazariy zaminlari.
1.1. Ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyoti konseptsiyasining
mazmun va ahamiyati
Ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng   neoliberalizm   tamoyillari   Germaniya
Fedirativ   respublikasi   (GFR)   da   amaliy   jihatdan   muvaffaqiyatli   tatbiq   etila
boshlandi   va   1948   yildan   boshlab   bu   g’oyalar   davlat   doktrinasi   maqomini   oldi.
O’sha yili“Ordo” nomi bilan V.Oykenning muxarrirligi ostida xo’jalik va ijtimoiy
tuzum   to’g’risidagi   neoliberallarning   yillik   jurnalining   birinchi   soni   chop   etildi.
V.Oyken   ishlatgan   “Ordo”   so’zi   “Tabiiy   tuzum   ...   erkin   bozor   xujaligi”
tushunchasini   bildiradi.   Germaniyada   neoliberalizm   doktrinasi   “Oyken   maktabi”
ta’sirida xatto “ordoliberalizm” deb atala boshladi.
    Ordoliberal   konsepsiyasi   asosida   “ijtimoiy   bozor   xo’ja ligi”   konsepsiyasi   ishlab
chikildi.   Uni   ishlab   chiqqan   iktisodchi   olimlar,   professorlar   Alfred   Myuller-
Armak, Aleksandr Ryustov, Vil gelm Repke va Lyudvig Erxardlar xisoblanadi.
“ Ijtimoiy   bozor   xo’jaligining”ning   mohiyati.   GFRdagi   neoliberalizm
nazariyotchilari   "erkin   bozor"   tamoyilini   va   "ijtimoiy   tenglashtirish"   tamoyiliga
muvofiq   adolatli   taqsimlashni   uyg’unlashtirish   g’oyasini   ilgari   surdilar.   “Ijtimoiy
bozor   iqtisodiyoti”ning   konseptual   asoslari     birinchi   marta   A.   Myuller-Armak
tomonidan   "Iqtisodiyotni   boshqarish   va   bozor   iqtisodiyoti"   (1947)   asarida   yoritib
berilgan   bo’lib,   unda   olim   birinchi   marta   ushbu   atamani   qo’llagan.   Bu
yo’nalishdagi   tadqiqotlar   V.Ryopke,   L.Erxard,   V.Erxard   va   boshqalar   tomonidan
davom   ettirildi.   Bundan   tashqari,   Germaniya   kansleri   K.   Adenauerning   o’zi
“ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti”   modelini   yaratishni   mamlakat   iqtisodiy   siyosatining
asosiy vazifasi ekanligini V. Ryopkening "Germaniya iqtisodiy siyosati to’g’rimi?"
(1950) deb nomlangan asarining so’z boshi qismida e’lon qildi.
    Ikkinchi   Jahon   urushidan   keyin   GFR   L.Erxardning   o’ rtacha   y o’ l   deb   atalmish
samarali iktisodiy siyosati ni milliy iqtisodiyotni  yu q ori  va barqaror o’ sish sur’atini
ta’minlagan i i jtimoiy bozor x o’ jaligi modelining keng tar q alishiga  sabab bo’ldi.  U
5 ijtimoiy   ziddiyatlarni   yumshatishga,   tadbirkorlikni   xar   tomonlama   qo’llab-
q uvvatlashga,   a h olining   o’ rta   q atlamining   turmush   sharoitini   yaxshilash   uchun
sharoit yaratib berish- ga yunaltirilgan  edi.
V.Ryopkening fikricha, “ijtimoiy bozor xo’jaligi” “iqtisodiy insonparvarlik”ga olib
boruvchi   yo’ldir.   U   o’zining   “Insonparvarlik   jamiyati”   nomli   kitobida   xo’jalik
yuritishning   bu   turi   kollektivizmga-   personalizimni,markazlashuvga-
markazlashmagan   tizimni,   tashkil   etishga   o’z-   o’zidan   sodir   bo’lishni   qarshi
qo’yadi.   V.Ryopke   fikriga   qo’shilgan   holda     L.Erxard   1957   yilda   Xristian-
Demokratik   Ittifoqi   (XDI   )   kongressida   GFRda   «ijtimoiy   bozor   iqtisodiyoti»ning
ikkinchi   bosqichi   boshlanganligini   tasdiqlab   o’tadi.   Biroz   vaqt   o’tgach,   60-
yillarning   boshlarida   o’z   nashrlaridan   birida   L.Erxard   “Erkin   musobaqa,   eng
avvalo,   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyotining   asosiy   unsuri”   deb   ta’kidladi.   1965-yilda
XDIning   navbatdagi   partiya   qurultoyida   L.Erxard   GFRda   “ijtimoiy   bozor
xo’jaligini”   yaratish   dasturi   yakunlanganligi,   bu   mamlakatni   “   shakllangan
jamiyat”ga aylantirganligini e’lon qildi. 
    “Snakllangan jamiyat” doktrinasi L.Erxard va uning maslak- doshlarining fikriga
ko’ra, bu “ijtimoiy bozor xo’jaligini” yara tish orqali erishish mumkin bo’lgan eng
qulay   “tabiiy   iqtisodiy   tartib”ni   topish.   Unda   ijtimoiy   tuzum   va   ishlab   chiqarish
munosabatlarining beshta turi va sinfiy ziddiyatlar tug’risidagi marksistix g’oyalar
qat’iyan   inkor   etiladi.   Mazkur   doktrina   V.Oykenning   kishilik   jamiyatiga   fakat
“markaziy   boshkaruv”   va   “erkin   bozor   xo’jaligi”   turlari   xos   degan   qoidaga
asoslanadi.
Ijtimoiy   soha   –   ijtimoiy   hayotning   nisbatan   mustaqil   sohasi,   unda   xilma-xil
ijtimoiy   manfaatlar   va   ijtimoiy   sub’ektlarning   munosabatlari   amalga   oshadi,
shaxsning ijtimoiy shakllanishi yuz beradi; shu bilan bir vaqtda ijtimoiy ne’matlar
etkazib berish va xizmatlar ko’rsatishda  band bo’lgan kishilar faoliyatining sohasi
“ijtimoiy munosobatlar” ma’nosidan ancha keng, chunki moddiy negiz va ijtimoiy
munosabatlarni amalga oshiruvchi kishilarni qamrab oladi. 
6 1.2. Davlatning ijtimoiy siyosatining mohiyati, maqsadi va vazifalari
Davlatning ijtimoiy siyosati fuqarolarning manfaatlari va ehtiyojlarini qondirishga
yonaltirilgan jamiyatning ijtimoiy sohasini boshqarish boyicha faoliyati . 
Aholi   farovonligini   oshirish,   insonlarning   mehnat   va   yashash   sharoitlarini
yaxshilash,   ijtimoiy   adolat   tamoyillarini   ornatish   ijtimoiy   siyosatning   asosiy
vazifalari hisoblanadi. 
Davlat   olib   boradigan   iqtisodiy   siyosatning   asosiy   ijtimoiy   vazifasi   xodimlarning
iqtisodiy faoliyatlari samaradorligini oshirishdan manfaatdorligini va uning doimiy
ravishda oshishini ta’minlashdan iborat. 
Ijtimoiy siyosat iqtisodiyot oldiga quyidagi muammolarni qoyadi: 
-insonlarning   ijtimoiy   ehtiyojlarini   qanday   usullar   va   vositalar   yordamida
qondirish. 
-jamiyatda   ne’matlarning   adolatli   taqsimlanishini   qanday   yo‗llar   yordamida
ta’minlash. 
-kishilar   farovonligining   oshishini   ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish
samaradorligining oshishiga monand yuz berishini qanday ta’minlash. 
Ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   hal   etishdagi   natijalar   mavjud   iqtisodiy   tizim   va
jamiyatning   barqarorligini   belgilaydi.   Ijtimoiy   barqarorlik   quyidagilarni   nazarda
tutadi: 
-asosiy iste’mol tovarlari va xizmatlariga barqaror narxlari; 
-aholi daromadlarining keskin tabaqalanishiga yo‗l qo‗ymaslik. 
Jamiyat a’zolariga ishonchli ijtimoiy himoya va kafolatlar tizimini tarkib toptirish. 
Jamiyatning ijtimoiy beqarorligi asosan aholi daromadlarining keskin tabaqalanishi
natijasida   aholini   ota   boy   va   qashshoq   qatlamlariga   bolinishi   bilan   bogliq.
Davlatning ijtimoiy siyosatining asosiy yonalishlari quyidagilarni o ichiga oladi: 
1.Bandlik   siyosati   davlatning   mehnatga   layoqatli   va   ishlashni   xohlovchilarni   ish
joylari   bilan   ta’minlash   orqali   ozini   ozi   boqish   uchun   imkoniyat   yaratishga
qaratilgan siyosat. 
7 2.   Daromadlar   siyosati   davlat   daromadlarining   oqilona   taqsimlanishini   tartibga
solish siyosati. 
Ijtimoiy soliqlar, ijtimoiy dotatsiyalar va byudjet transfertlari kabilar uning vositasi
hisoblanadi.   Bandlikni,   pensiya   bilan   ta’minlash   va   mehnatning   ijtimoiy
sugurtalanishini   ta’minlash   maqsadida   firmalardan   ular   ajratgan   mehnat   xaqi
summasidan   ijtimoiy   soliqlar   undiriladi.   Bularning   bir   qismi   davlat   tomonidan
ishsizlar   va   vaqtincha   ish   qobiliyatini   yoqotganlarga   nafaqa   korinishida   tolanadi.
Daromad   soligining   progressiv   shkalasini   belgilash   va   unga   asoslanib   soliqlarni
undirish orqali kop daromad olgan kop soliq tolashga erishiladi. Natijada yig‗ilgan
pul davlat byudjetida to‗planib muhtojlarga yordam sifatida beriladi.
3.   Ijtimoiy   siyosat   aholining   nochor   qatlamlariga   yordam   berish,   ularni   qo‗llab-
quvvatlab   turish   siyosatidir.   Davlatning   ijtimoiy   siyosati   ijtimoiy   himoyalash   va
ijtimoiy   nafaqalar   yordamida   amalga   oshiriladi.   Aholini   ijtimoiy   himoyalash
siyosati aholining ozi ishlab pul topishga qodir bo‗lmagan qismiga davlat byudjeti
hisobidan pul va moddiy shaklda yordamni nazarda tutadi. Bu yonalishda quyidagi
tadbirlar amalga oshiriladi: daromadlari kam insonlarni soliqlardan ozod qilish: bir
yola   yordam   korsatish;   bepul   yotoqxonalar   ajratish   ijtimoiy   yordam   miqyosli
muhtojlar soniga va davlatning moliyaviy imkoniyatlariga bogliq. 
Ijtimoiy   kafolatlar-jamiyatning   har   bir   fuqaroning   oldida   ularning   zaruriy
ehtiyojlarini   qondirish   bo‗yicha   majburiyatlari.   Ijtimoiy   kafolatlar   tekin   ta’lim
olish   huquqi,   fuqarolarning   mehnat   qilish   qobiliyatini   realizatsiya   qilish   va
mehnatga zorlashning maqsadga muvofiq emasligi boyicha kafolatlar. 
O’zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   tub   isloxatlar   maqsadi   inson   va   uning
manfaatlari,   farovonligini   ta’minlash   hamda   insonni   har   tomonlama   kamolga
etkazishga qaratilgandir. Bu maqsad birinchi marta 1990 yil 5 iyunda O’zbekiston
Respublikasining birinchi Prezidenti I. A. Karimov tomonidan “O’tmishdan saboq
chiqarib,   kelajakka   ishonch   bilan”   deb   nomlangan   sobiq   O’zbekiston
Kompartiyasining   XXII   s’ezdida   so’zlangan   ma’ruzasida   “ biz  butun   iqtisodiyotni
ijtimoiy   yo’nalish   baxsh   etishni,   unga   insonga,   uning   talab   va   ehtiyojlarini
qondirishga   qaratishni   o’zimizning   asosiy   vazifamiz   deb   bilamiz”   –   deb   baralla
8 aytilgan.   Ushbu   so’zlar   bilan   I.   A.   Karimov   tomonidan   mamlakat   mustaqilligi
uchun   kurash   ayni   qizigan   paytda,   istiqbolda   O’zbekistonni   mustaqil   taraqqiy
ettirishning maqsadi qilib belgilab berilgan. 
I.   A.   Karimov   istiqlol   arafasida,   “O’zbekiston   aholisi   o’rta   hisobda   go’sht
mahsulotlarini,   sut   va   sut   mahsulotlarini,   tuxumni   umuman   mamlakat   aholisiga
nisbatan   ikki   barobar   kam   iste’mol   qilmoqda.   Oyiga   o’rta   hisobda   75   so’mdan
kamroq   yalpi   daromad   oladigan   aholining   ulushi   mamlakatda   12   foizdan   sal
ko’proq   bo’lsa,   bizning   respublikamizda   45   foizga   boradi.   Bir   millionga   yaqin
kishi ijtimoiy ishlab chiqarishda o’zining ko’lidan keladigan ishni topa olmayapti. 
Ijtimoiy   infrastruktura   tarmoqlari:   sog’liqni   saqlash,   xalq   ta’limi,   maktabgacha
bolalar muassasalari juda og’ir ahvolga tushib qolgan. Maktab va kasalxonalarning
60   foizi   nobop   binolarda   joylashtirilganini   aytishning   o’zi   kifoya.   Juda   o’tkir
iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolar   ro’yxatini   yana   davom   ettirish   mumkin.   Buni,
avvalo, shundan ko’rsa bo’ladiki, insonning har tomonlama uyg’un kamol topishi,
uning   shaxs   sifatida   ma’naviy   rivojlanishi   bir   yoqda   tursin,   ko’pincha   yashash
uchun kerak bo’lgan eng oddiy narsalar ham etishmayapti”, – deb ta’kidlagan. 
O’zbekistonda mustaqillik e’lon qilingandan so’ng aholi turmush darajasini yuqori
daraja   ta’minlash,   inson   manfaatlarini   ro’yobga   chiqarish   va   uni   har   tomonlama
rivojlanishi   uchun   shart-sharoitlar   yaratish   maqsadida   ijtimoiy   yo’naltirilgan
barqaror bozor iqtisodiyoti, ochiq tashqi siyosatga ega kuchli demokratik huquqiy
davlat va fuqarolik jamiyatibarpo etish maqsadida keng qamrovli islohotlar amalga
oshirila   boshlandi.Ushbu   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   O’zbekistonda
mustaqillikning   dastlab   davridayoq   davlat   ijtimoiy   siyosatining   asoslari   yaratilib,
amalga   oshirila   boshlandi.   O’zbekistonda   ijtimoiy   siyosat   ustuvor   yo’nalish
hisoblanadi   va   u   bosqichma-bosqich   amalga   oshiriladi.   O’zbekistonda   ijtimoiy
siyosatning o’ziga xos xususiyatlari mavjud bo’lib, ular quyidagilardan iboratdir: 
- ijtimoiy siyosatni o’tkazishda davlatning boshqarish funksiyasiga egaligi; 
- ijtimoiy islohotlarning bosqichma-bosqichligi; 
- aholining yashash darajasini keskin tushib ketishiga yo’l qo’ymaslik; 
9 - mahalliy o’zini-o’zi  boshqarish idoralari  mahallalar orqali aholiga aniq manzilli
ijtimoiy yordam ko’rsatish; 
- ijtimoiy islohotlarning iqtisodiy va huquqiy asoslarini yaratish. 
O’zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   siyosatning   asosiy   vazifalari
quyidagilardan iborat qilib belgilangan: 
- aholining iqtisodiy faolligini qo’llab-quvvatlash; 
-mahsulot, xizmat va uy-joyning kuchli ichki iste’mol bozorini shakllantirish; 
-   aholining   to’lov   talablarini   keng   miqiyosda   qondirish   va   uning   o’sishini
ta’minlash; 
- aholining daromad va mulkka egalik darajasining keskin tabaqalashuvining oldini
olish; 
- ijtimoiy xizmatlarga bo’lgan zarur kafolatni ta’minlash. 
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlarning   maqsadi
va   vazifalaridan   kelib   chiqqan   holda   davlat   ijtimoiy   siyosati   quyidagi   asosiy
yo’nalishlarda olib borilmoqda: 
-   davlat   ijtimoiy   iste’mol   fondlarini   tashkil   etish   va   ulardan   jamiyatning   har   bir
a’zosining foydalanishini kafolatlaydigan qonunlarni qabul qilish; 
- davlatning markazlashgan ijtimoiy sug’urta fondini tashkil etish; 
- ko’rsatilgan xizmatlar va samarali mehnatlari uchun davlat tomonidan beriladigan
imtiyozlar; 
- ish haqi va pensiya minimumining davlat tomonidan kafolatlanishi; 
- ko’p bolali oilalarga to’lanadigan nafaqalar; 
- kam ta’minlangan aholi tabaqalariga moddiy yordam ko’rsatish; 
-   bolalikdan   nogiron   va   boshqa   mehnat   qobiliyatini   yo’qotganlarni   ijtimoiy
qo’llab-quvvatlash; 
Demak, mamlakatimizda amalga oshirilayotgan tub demokratik islohotlar ijtimoiy
yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   demokratik   jamiyat   barpo   etishga
qaratilgan.   Buni   ijtimoiy   sohadagi   islohotlarni   amalga   oshirish   orqali   ta’minlash
mumkin.   CHunki,   har   qanday   jamiyatning   rivojlanganlik   darajasi   ijtimoiy
masalalarning   qay   darajada   hal   etilayotganiga   bog’liq.   Ijtimoiy   masalalar
10 mamlakat taraqqiyotining muhim omili sifatida iqtisodiy rivojlanishga ta’sir etadi.
SHuning  uchun  ham   O’zbekiston  Respublikasida   davlat  ijtimoiy  siyosati  ijtimoiy
islohotlarni davomli amalga oshirib borish orqali aholi turmush darajasini barqaror
o’stirib borishdan iboratdir. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   “O’zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida “gi
Farmonida   “ijtimoiy   sohani   rivojlantirishga   yo’naltirilgan   aholi   bandligi   va   real
daromadlarini   izchil   oshirib   borish,   ijtimoiy   himoyasi   va   sog’lig’ini   saqlash
tizimini   takomillashtirish,   xotin-qizlarning   ijtimoiy-siyosiy   faolligini   oshirish,
arzon   uy-joylar   barpo   etish,   yo’l-transport,   muhandislik-kommunikatsiya   va
ijtimoiy   infratuzilmalarni   rivojlantirish   hamda   modernizatsiya   qilish   bo’yicha
maqsadli   dasturlarni   amalga   oshirish,   ta’lim,   madaniyat,   ilm-fan,  adabiyot,   san’at
va sport sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish”
vazifalari belgilangan1.
Ozbekiston   Respublikasini   2030   yilga   qadar   ijtimoiy-iqtisodiy   kompleks
rivojlantirish   konsepsiyasida   f uqarolarni   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini
mustahkamlash   va   ularga   davlat   xizmatlari   ko‗rsatish,   aholining   ijtimoiy   zaif
qatlamlarini   himoya   qilish   hajmlari   va   shakllarini   kopaytirish   yonalishda   davlat
pensiya   tizimini,   davlat   xizmatchilari   ish   haqi   fondini   isloh   qilish,   ijtimoiy
kafolatlar   va   nafaqalar   tolash   tizimini   takomillashtirish,   vaqtincha   ishsizlikdan
sugurta   qilishni   soddalashtirish,   ijtimoiy   sugurtaning   amaldagi   tizimini   xalqaro
normalarga   va   JST   konvensiyalariga   muvofiqlashtirish,   kasb-hunar-texnik   ta’lim
tizimini modernizatsiya qilish, katta yoshdagilarni zamonaviy kasblarga oqitish va
shu kabilar nazarda tutiladi. 
Fuqarolarga   xizmat   korsatish   imkoniyatlarini   kengaytirish   va   yaxshilash
maqsadida   aholining   ishlab   chiqarish   resurslaridan,   dorivositalaridan,   sogliqni
saqlashning   sifatli   va   kafolatli   xizmatlaridan,   zamonaviy   ta’lim   tizimini   qurgan
holda   ta’limdan   teng   foydalanilishini   ta’minlash   va   xotin-qizlarning
iqtisodiyotning   barcha   sektorlarida   ishtiroki   cheklanishini   bartaraf   etish   va   shu
kabilar nazarda tutiladi.
11 1.3   Bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’zbek modeli
O’zbekiston   uchun   mamuriy-   buyruqbozli   iqtisodiyotining   ijtimoyi-   iqtisodiy
oqibatlari   mamlakatimizning   birinchi   Prezidenti   I.Karimov   asarlarida
umumlashtirilgan:
-   bir   yoqlama   rivojlangan,   mo’rt,   zaif   iqtisodiyotga   asoslangan   markazga   qaram
yarim mustamlaka mamlakat.
- boy mineral xomashyo resurslaridan nazoratsiz va ayovsiz foydalanishga hamda
paxta yakkahokimlikka asoslangan iqtisodiy tizim.
-   mahalliy   xomashyolari   qayta   ishlash   quvvatlarini   ibtidoiy   darajadaligi,   ishlab
chiqarishning texnologik asbob-uskuna va butlovchi qismlar, shuningdek, yoqilg’i
ta’minotida markazga qaramlik.
-   eng   muhim   oziq-ovqat   mollari   (un,   shakar,   go’sht-sut   mahsulotlari)va   boshqa
xalq iste’moli mahsulotlarining chetdan keltirilishi.
- paxta xomashyosi mahsulotlarining suvtekinga tashib ketilishi, oltin, qimmatbaho
va   rangli   metallar,   strategik   ahamiyatga   ega   materiallar   jahon   bozorida   o’ta
xaridorgir bo’lgan boshqa qimmatbaho mahsulotlami ishlab chiqarish va sotishdan
keladigan foydaning O’zbekiston xazinasiga tushmasligi.
-   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari   samaradorligi   ko’rsatkichlarining   salbiy   darajadaligi
ortib borishi, moliya-pul tizimining butkul ishdan chiqishi.
- xorijiy mamlakatiar bilan bevosita tashqi iqtisodiy aloqalarning cheklanganiigi.
   - qishloq joylarda yashirin ishsizlik, shahar va qishloqdagi turmush darajalaridagi
farqning ortib borishi.
-   O’zbekiston   aholisi   turmush   darajasi   ko’rsatkichlarining   sobiq   SSSRdagi   eng
oxirgi o’rinardan biriga tushib qolganligi.
-ekologik muammolaming keskinlashuvi, er-suv resurslaridan ayovsiz foydalanish,
erlar sho’rlanishining ortishi, cho’l zonalarining kengayishi.
        Ma’muriy-buyruqbozlik   iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   ko’plab
mamlakatlarda umumiy tendensiyaga ega. Bu jarayon iqtisodiyotni erkinlashtirish,
chuqur   institutsional   (eng   avvalo,   mulkchilik   munosabatlarida)   o’zgarishlarni   o’z
ichiga   oladi,   biroq,   bir   vaqtning   o’zida   moliyaviy   barqarorlashtirish   chora-
12 tadbirlarini amalga oshirilishini taqozo etadi. Buchora-tadbirlar bozor iqtisodiyotga
o’tish   davrida   amalga   oshiriladi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrining   umumiy
mazmuni iqtisodiy munosabatlarning alohida unsurlarini isloh qilish yoki iqtisodiy
siyosatga   tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o’zgartirishdan iboratdir.
Markazlashgan   ma’muriy-buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   bozor
iqtisodiyotiga   o’tishda   maqsad   bir   xil   bo’lsa-da,   turli   mamlakatlar   turli   yo’llarni
tanlashlari   mumkin.   Mamlakatimiz   musaqillikga   erishgach   ijtimoiy   yo’naltirilgan
bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   ochiq   demokratik   davlat   barpo   etishni   maqsad
qilib   qo’ydi   O’zbekistonda   esa   o’ziga   xos   madaniy,   tarixiy,   iqtisodiy   va   tabiiy
xususiyatlarini   hamda   bu   yo’ldagi   jahon   tajribasini   hisobga   olgan   holda
revolyusion   to’ntarishlarsiz,   ijtimoiy   to’qnashuvlarsiz,   ijtimoiy   himoyani
kuchaytirgan   holda   asta-sekinlik,   lekin   qat’iyatlilik   bilan   bosqichma-bosqich
rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   yo’li   tanlandi.   Bozor   munosabatlariga
bosqichma-bosqich o’tish tamoyilini amalga oshirish iqtisodiyotni isloh qilishning
asosiy   bosqichlarini   aniq   farqlash,   bu   bosqichlarning   har   biri   uchun   aniq
maqsadlarni, ularga erishish vositalarini belgilab olishni talab qiladi.
Mamlakatimiz   iqtisodiyotini   isloh   qilish   va   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor
iqtisodiyotini   shakllantirish   asosida   uni   chuqur   tanazzuldan   chiqarib,   barqaror
rivojlantirishga,   aholi   turmush   farovonligiga   erishishga   qaratilgan   tub
o’zgartirishlar   siyosatining   strategik   maqsadlari   I.A.Karimovning   “O’zbekiston
iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo’lida”   nomli   asarida   quyidagicha   izohlab
berildi: 
1.   Ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   bosqichma-bosqich   shakllantirish,
qudratli   va   tinimsiz   rivojlanib   boradigan,   kishilar   hayoti   va   faoliyati   uchun   zarur
shart-sharoitlarni ta’minlaydigan iqtisodiy tizimni barpo etish. 
2.   Ko’p   ukladli   iqtisodiyotni   yaratish,   insonning   mulkdan   mahrum   bo’lishiga
barham   berish,   tashabbuskorlik   va   uddaburonlikni   butun   choralar   bilan
rivojlantirish negizi bo’lgan xususiy mulkning davlat tomonidan himoya qilinishini
ta’minlash. 
13 3.   Korxonalar   va   fuqarolarga   keng   iqtisodiy   erkinliklar   berish,   ularning   xo’jalik
faoliyatiga   davlatning   bevosita   aralashuvidan   voz   kechish,   iqtisodiyotni
boshqarishning   ma’muriy-buyruqbozlik   usullarini   bartaraf   etish,   iqtisodiy   omillar
va rag’batlantirish vositalaridan keng foydalanish. 
4.   Iqtisodiyotda   moddiy,   tabiiy   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanishni
ta’minlaydigan chuqur strukturaviy o’zgarishlar qilish, raqobatbardosh mahsulotlar
ishlab chiqarish, jahon iqtisodiy tizimiga qo’shilib borish. 
5. Kishilarda yangicha iqtisodiy fikrlashni  shakllantirish, ularning dunyoqarashini
o’zgartirish,   har   bir   kishiga   o’z   mehnatini   sarflash   sohasi   va   shakllarini   mustaqil
belgilash imkonini berish” 1
 
    Anashu   strategik   maqsadlardan   kelib   chiqqan   holda   b ozor   iqtisodiyotiga
o’tishning   jaxon   tajribasi   o’rganilib   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   konsepsiyasi
yaratildi.     Ushbu   konsepsiyada   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   qonun-   qoidalari   va
uning mamlakatimizdagi xususiyatlari ochib berildi. 
        O’zbekistonda bozor munosabatlariga o'tishning o'ziga xos yaxlit modeli uchta
tarkibiy qismning sintezidir:
—   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   milliy   modelining   muhim
xususiyatlari;
-   qat'iy   markazlashgan   ma'muriy-buyruqbozlik   tizimidan   boshqaruvning   bozor
mexanizmiga o'tishning yetakchi tamoyillari;
—   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirish,   inqirozdan   chiqish,   barqarorlik   va
barqaror ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni ta’minlashning aniq yo’nalishlari.
O’zbekistonda   bozor   munosabatlariga   o'tishning   o'ziga   xos   yaxlit   modeli   umum
etirf   etilgan   bozor   tamoillariga   asoslanadi.   O’zbekistonda   bozor   munosabatlariga
o’tish  yo’li   ijtimoiy-yo’naltirilgan bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishga  qaratilgan.
Bu   yo’lni   amalga   oshirishga,   iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilishga   mamlakatimiz
birinchi   Prezidentimiz   I.Karimov   tomonidan   ishlab   chiqilgan   beshta   muhim
tamoyil   asos   qilib   olingan.  Aynana   shu   tamoillar   “O’zbek   modeli”ni   o’ziga   xos
1
  Каримов И.А. Ўзбекистон иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштириш йўлида. –Т., 
“Ўзбекистон”, 1995, 18-бет .  
14 tomonini   ,   boshqa   mamlakatlarning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   modellaridan
farqini aks ettiradi. Bu tamoillar quydagilardir:
-   iqtisodiyotni   mafkuradan   xoli   qilish,   uning   ustunligini   ta’minlash;   o’tish davrida
davlatning bosh islohotchi bo’lishi;
-   butun   yangilanish   va   taraqqiyot   jarayoni   qonunlarga   asoslanishi,   qonunlar
ustunligining ta’minlanishi;
-   bozor   munosabatlariga   o’tish   bilan   bir   qatorda   aholini   ijtimoiy   himoyalash
sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish.
- bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish. 
Bozor   munosabatlariga   o’tishda   bu   tamoyillarning   hammasi   ham   muhim
ahamiyatga   egadir,   lekin   ularning   ichida   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich
o’tish   tamoyili   alohida   e’tiborga   loyiq.   Chunki   tegishli   huquqiy   negizni,   bozor
infratuzilmalarini   yaratish,   odamlarda   bozor   ko’nikmalarini   hosil   qilish,   yangi
sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo’ladi.
Bundan   tashqari,   bozor   munosabatlariga   o’tish   faqatgina   iqtisodiyot   sohalarini
o’zgartirish   bilan   cheklanmaydi.   U   ijtimoiy   hayotning   bir-birlari   bilan   uzviy
bog’liq bo’lgan barcha sohalarini, shu jumladan siyosiy, ma’naviy-axloqiy, maishiy
va   boshqa   sohalarni   ham   tubdan   o’zgartirishni   taqozo   qiladi.   Bularning   hammasi
bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich,   evolyusion   yo’l   bilan   o’tish   haqidagi
g’oya juda muhim va afzal ekanligini ko’rsatadi.
Bozor   munosabatlariga   o’tishda   bu   tamoyillarning   hammasi   ham   muhim
ahamiyatga   egadir,   lekin   ularning   ichida   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich
o’tish   tamoyili   alohida   e’tiborga   loyiq.   Chunki   tegishli   huquqiy   negizni,   bozor
infratuzilmalarini   yaratish,   odamlarda   bozor   ko’nikmalarini   hosil   qilish,   yangi
sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo’ladi.
15 II-BOB Ozbekistonda ijtimoiy yo’naltirilgan bozor
iqtisodiyoti:shakllanishi,hozirgi holati va rivojlanishi.
2.1 O’zbekistonda ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotini
bosqichma bosqich shakllantirish.
Bozor   munosabatlariga   bosqichma-bosqich   o’tish   tamoyilini   amalga   oshirish
iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq farqlash, bu bosqichlarning
har biri  uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish vositalarini belgilab olishni  talab
qiladi.
Mamlakatimizda bozor iqtisodiyotiga o’tishning   birinchi  bosqichida   quyidagi
ikkita vazifani birdaniga hal qilish maqsad qilib qo’yilganligi ta’kidlanadi:
-   totalitar   tizimning   og’ir   oqibatlarini   engish,   tanglikka   barham   berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish;
-   Respublikaning   o’ziga   xos   sharoitlari   va   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish.
Shu   vazifalarni   hal   qilish   uchun   birinchi   bosqichda   isloh   qilishning   quyidagi
muhim yo’nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi:
- o’tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy-huquqiy
negizini mustahkamlash;
-   mahalliy   sanoat,   savdo,   maishiy   xizmat   korxonalarini,   uy-joy   fondini
xususiylashtirish,   qishloq   xo’jaligida   va   xalq   xo’jaligining   boshqa   sohalarida
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish;
-   ishlab   chiqarishning   pasayib   borishiga   barham   berish,   moliyaviy   ahvolning
barqarorlashuvini ta’minlash.
Respublikada   bozor   munosabatlariga   o’tishning   birinchi   bosqichida   iqtisodiyotda
va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o’zgarishlar uning o’z taraqqiyotida keyingi sifat
jihatdan   yangi   bosqichga   o’ta   boshlash   uchun   mustahkam   shart-sharoit   yaratdi.
Shu   bilan   birga   isloh   qilishning   birinchi   bosqichi   natijalari   keyingi   bosqichning
strategik maqsadlari va ustun yo’nalishlarini aniq belgilab olish imkonini berdi.
16 Ikkinchi   bosqichda   investitssiya   faoliyatini   kuchaytirish,   chuqur   tarkibiy
o’zgarishlarni   amalga   oshirish   va   shuning   negizida   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlab,
bozor   munosabatlarini   to’liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo’yiladi.   SHu   maqsaddan
kelib chiqib quyidagi bir qator vazifalar ajratib ko’rsatildi:
- davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga etkazish; 
-   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   barham   berish   va   makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlash; 
- milliy valyuta-so’mni yana ham mustahkamlash;
-   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan   o’zgartirish,   xom   ashyo   etkazib
berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o’tish.
O’tish   davrining   ikkinchi   bosqichida   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini
ijtimoiy   himoyalashni   kuchaytirish,   ularga   tegishli   yordam   ko’rsatish   borasida
birinchi bosqichda tutilgan yo’l davom ettiriladi.
Bu esa iqtisodiyot sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko’zda tutadi:
- iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish jarayonini izchillik
bilan o’tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish;
-   xususiylashtirish   jarayonini   yanada   chuqurlashtirish   va   shu   asosida   amalda
mulkdorlar sinfini shakllantirish;
-   mamlakat   iqtisodiyotiga   xorij   sarmoyasini,   avvalo,   bevosita   yo’naltirilgan
sarmoyalarni   keng   jalb   etish   uchun   qulay   xuquqiy   shart-sharoit,   kafolat   va   iqtisodiy
omillarni yanada kuchaytirish;
- kichik va o’rta biznes iqtisodiy taraqqiyotda ustivor o’rin olishiga erishish;
-   mamlakatning   eksport   salohiyatini   rivojlantirish   va   mustahkamlash,
iqtisodiyotimizning   jahon   iqtisodiy   tizimiga   keng   ko’lamda   integratsiyalashuvini
ta’minlash;
-   iqtisodiyotda   mamlakatimiz   iqtisodiy   mustaqilligini   yanada   mustahkamlashga
qaratilgan tarkibiy o’zgarishlarni izchil davom ettirish
Amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   asl   maqsadi   insonga   munosib
yashash va faoliyat ko’rsatish sharoitlarini vujudga keltirishdan iborat. SHu sababli
17 iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishning   butun   davri   davomida   aholini   ijtimoiy
himoyalash bo’yicha chora-tadbirlar ko’rish ob’ektiv zaruratdir.
Respublikada   aholini   ijtimoiy   himoyalash   chora-tadbirlari   quyidagi   yo’nalishlar
bo’yicha amalga oshirildi.
Birinchi   yo’nalish   –   narxlar   erkinlashtirilishi   va   pulning   qadrsizlanish   darajasi   ortib
borishi   munosabati   bilan   daromadlarning   eng   kam   va   o’rtacha   darajasini   muntazam
oshirib borish.
Ikkinchi   yo’nalish   –   Respublikaning   ichki   iste’mol   bozorini   himoya   qilish   hamda
oziq-ovqat mahsulotlari va sanoat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan darajada
saqlab turish.
Uchinchi   yo’nalish   –   islohotlarning   dastlabki   bosqichida   aholining   kam
ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyalash va qo’llab-quvvatlash.
Iqtisodiy   islohotlarning   birinchi   bosqichda,   birinchi   navbatda,   qishloq   xo’jaligi
tubdan   isloh   qilinib,   mamlakatimiz   iqtisodiyoti   va   ekologiyasiga   katta   zarar
etkazgan   paxta   monopoliyasiga   barham   berildi.   Qishloq   xo’jaligi   ekinlari   tarkibi
o’zgartirildi.   Mamlakatda   g’alla   mustaqilligiga   erishildi.   Buning   natijasida
O’zbekiston   o’zining   g’allaga   bo’lgan   ehtiyojini   qoplabgina   qolmasdan,   qo’shni
MDH   mamlakatlariga,   Afg’oniston,   Eron   kabi   davlatlarga   g’alla   va   un
mahsulotlarini   eksport   qilmoqda.   Mamlakatimizda   yangi   neft-gaz   konlarini
aniqlash, bu sohaga investitsiyalarni, shu jumladan, xorijiy sarmoyalarni jalb etish
orqali   yirik   korxonalarning   qurilishi   va   rekonstruksiya   qilinishi   natijasida   neft
mahsulotlari ishlab chiqarish hajmi 1990 yilga nisbatan 3 barobar ortdi. Respublika
energetika mustaqilligiga erishdi.
Shunday   qilib,   birinchi   bosqichida   islohotlarning   barcha   yo’nalishlari   mavjud
iqtisodiy   tizimning   izchillik   bilan   bozor   iqtisodiyotiga   o’sib   o’tishini   ta’minladi.
Bu   islohotlar   O’zbekistonning   mustaqilligini   iqtisodiy   jihatdan   ta’minlash,   uni
iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   va   xalqaro   miqyosda   obro’-e’tiborli   mamlakatga
aylantirishga xizmat qildi. 
    Iqtisodiy   islohatlarining     ikkinchi   bosqichi   faol   demokratik   yangilanishlar   va
mamlakatni   modernizatsiya   qilish   davri   bo’lib,unda   iqtisodiyotni   modernizatsiya
18 qilish va isloh etishni yanada chuqurlashtirish,investitsiya faoliyatini kuchaytirish,
chuqur tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish, shuning negizida iqtisodiy o’sishni
ta’minlab,   bozor   munosabatlarini   to’liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo’yildi.Mazkur
bosqichda   amalga   oshirilishi   lozim   bo’lgan   vazifalar   quyidagilardan   iborat   qilib
belgilangan edi:
-iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish;
-davlat mulkini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga etkazish; 
-iqtisodiy o’sishni va makroiqtisodiy mutanosiblik hamda barqarorlikni ta’minlash;
-milliy valyuta –so’mni yanada mustahkamlash;
-iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan   o’zgartirish,   xomashyo   etkazib
berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o’tish
         O’zbekiston Respublikasi Prezidenti SHavkat Mirziyoevning Oliy     Majlisga
murojaatnomasida   iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   liberallashtirishning   quyidagi
ustuvor yo’nalishlari belgilab berildi: 
-   O’zbekistonni   texnologik   rivojlantirish   va   ichki   bozorni   modernizatsiya   qilish
bo’yicha kuchli milliy g’oya, milliy dastur ishlab chiqish; 
-   Faol   tadbirkorlik,   innovatsion   g’oyalar   va   texnologiyalarni   qo’llab-quvvatlash
yili davlat dasturini amalga oshirish; 
- mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini samarali ta’minlash; 
-   soliq   yukini   kamaytirish   va   qulaylashtirish,   shu   asosda   ishlab   chiqarishni   va
soliqqa tortiladigan bazani kengaytirish; 
-   tez   rivojlanayotgan,   yiriklashib   borayotgan   korxonalarni   rag’batlantirish
siyosatiga o’tish; 
- byudjet tizimini qayta ko’rib chiqish, byudjet daromadlari va xarajatlari xalqimiz
uchun ochiq va oshkora bo’lishini ta’minlash; 
-   investitsiya   dasturlarini   shakllantirishda   puxta   rejalashtirilgan,   uzoq   muddatga
mo’ljallangan yagona konsepsiyani yaratish; 
-   milliy   yuk   tashuvchilarni   qo’llab-quvvatlash,   tadbirkorlarga   qo’shimcha
sharoitlar yaratish maqsadida “Milliy logistika portalini” tashkil etish; 
qishloq xo’jaligini yanada isloh qilish bo’yicha komleks dastur ishlab chiqish; 
19 - hududlarni jadal rivojlantirish; 
-   qurilish   sohasini   2030   yilgacha   innovatsion   rivojlantirish   dasturini   ishlab
chiqish 2
.Bunda   amaliy   natijakorlik,   inson   manfaatlari   va   yana   bir   bor   inson
manfaatlari - iqtisodiy isloxotlarimizning o’zak masalasidir. 3
2017-2021-yillarda   0’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi bo’yicha harakatlar strategiyasi quyidagi yo’nalishlami o’z ichiga oladi:
I. Davlat   va   jamiyat   qurilishi   tizimini   takomillashtirishning   ustuvor
yo’nalishlari.
II. Qonun   ustuvorligini   ta’minlash   va   sud-huquq   tizimini   yanada   isloh
qilishning ustuvor yo’nalishlari.
III. Iqtisodiyotni rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor yo’nalishlari.
IV. Ijtimoiy sohani rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlari.
V. Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag’rikenglikni   ta’minlash
hamda   chuqur   o’ylangan,   o’zaro   manfaatli   va   amaliy   tashqi   siyosat   sohasidagi
ustuvor yo’naIishlar.
  “Iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirish”   deb   nomlangan   uchinchi
yo’nalishda ko’rsatilgan chora-tadbirlarni ro’yobga chiqarish uchun milliy valyuta
va   narxlarning   barqarorligini   ta’minlash,   valyutani   tartibga   solishning   zamonaviy
bozor   mexanizmlarini   bosqichma-bosqich   joriy   etish,   mahalliy   byudjetlarning
daromad  bazasini  kengaytirish,  tashqi  iqtisodiy aloqalarni  kengaytirish, eksportga
mo’ljallangan   mahsulot   va   materiallar   ishlab   chiqarish   uchun   zamonaviy
texnologiyalarni   joriy   etish,   transport-logistika   infratuzilmasini,   tadbirkorlikni
rivojlantirish   hamda   xorijiy   investorlar   uchun   investitsiyaviy   jozibadorlikni
oshirish,   soliq   ma’murchiligini   yaxshilash,   bank   faoliyatini   tartibga   solishning
zamonaviy   prinsiplari   va   mexanizmlarini   joriy   etish,   ko’p   tarmoqli   fermer
xo’jaliklarini   rivojlantirish,   shuningdek   turizm   industriyasini   jadal   rivojlantirish
nazarda   tutilgan.   SHuningdek,   ushbu   yo’nalish   xususiy   mulkni,   moliya   bozorini
2
 Мирзиёев Ш.М. Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисга мурожаатномаси.//Халқ сўзи,
2017 йил 23 декабрь.  
3
  Мирзиёев Ш.М .  Янги Узбекистон стратегияси [Матн] / Ш.М. Мирзиёев. - Тошкент:  “0‘zbekiston” 
нашриёти, 2021. - 127 б.
20 himoya   qilish,   qishloq   xo’jaligini   modernizatsiyalash,   zargarlik   sohasini
rivojlantirish,   ayrim   milliy   korxonalarning   aksiyalarini   (IPO)   nufuzli   xorijiy  fond
birjalariga   dastlabki   tarzda   joylashtirishga   tayyorgarlik   ko’rish   chora-tadbirlarini
ham   o’z   ichiga   oladi.   2017–2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi asosida
davlat   va   jamiyatda   sodir   bo’lgan   kuchli   modernizatsiya   jarayoni   barcha   sohada
jadal   sur’atlarda   yuksalishni   yuzaga   keltirdi.   Bu   dunyo   hamjamiyatining   ham
yuksak e’tirofiga sazovor bo’ldi.
Xarakatlar   strategiyasining   iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   liberallashtirish
yo’nalishida   o’tgan   5   yil   davomida   asosiy   iqtisodiy   islohotlar   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlash,   inflyasiya   darajasi,   soliq   yukini   kamaytirish   va
soddalashtirish, iqtisodiyot tarmoqlarini diversifikatsiya qilish, biznesga qulay muhit
yaratish,   infratuzilmani   takomillashtirish,   qishloq   xo’jaligi,   iqtisodiy   integratsiya,
raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish kabi islohotlar jadal sur’atlarda olib borildi.
Xususan, Harakatlar strategiyasi doirasidagi quydagilar amalga oshirildi: 
  - ortiqcha yig’imlarni bekor qilish va soliq stavkalarining normallashtirilishi tufayli
tadbirkorlik   sub’ektlari   uchun   soliq   yuki   kamaytirildi.   Bunda,   mol-mulk,   daromad
va   ijtimoiy   soliq   stavkalari   2   barobar   pasaytirildi.   Qo’shilgan   qiymat
solig’i   20   foizdan   15   foizga   tushirildi ,   rejali   tekshiruvlar,   shuningdek,   42   tur dagi
faoliyatga litsenziyalar va ruxsatnomalar berish bekor qilindi.
- 2017–2021   yillarda   Harakatlar   strategiyasi   doirasida   sanoatning   etakchi
tarmoqlari   (to’qimachilik,   elektrotexnika,   avtomobil   sanoati,   qurilish   materiallari
sanoati,   kimyo   va   neft-kimyo   sanoati,   qishloq   xo’jaligi   mashinasozligi,   energetika
kabi tarmoqlar)  nirivojlantirish   strategiyalari qabul qilindi.
- O’zbekistonda   23 ta   erkin iqtisodiy zona faoliyat yuritmoqda. Ularda umumiy
qiymati   2,6   mlrd.   dollarlik   453   ta   loyiha   amalga   oshirilib,   36   mingga   yaqin   ish
o’rni   yaratildi.   Erkin   iqtisodiy   zonalarga   xorijiy   investorlarni   jalb   qilish   uchun
tegishli imtiyoz va preferensiyalar taqdim etildi. 
- etakchi   tarmoqlarga   ixtisoslashgan   kichik   sanoat   zonalari n ing   samarali
faoliyati uchun tegishli infratuzilmalar yaratildi. Hozirda   348 ta   kichik sanoat zonasi
21 faoliyat   yuritmoqda.   Kichik   sanoat   zonalarida   5   trln.   so’mlik   1497   ta   loyiha   ishga
tushirilib, 36 mingdan ziyod kishining bandligi ta’minlandi. 
- O’zbekistonda   turizm   sohasini   tubdan   isloh   qilish   orqali   sayyohlik
infratuzilmasi   rivojlantirildi.   Xalqaro   sayyohlar   soni   2016   yildagi   2   mln. dan   2019
yilda   6,7 mln. gacha ko’paydi. BMT huzuridagi Jahon turizm tashkiloti (YUNVTO)
ma’lumotlariga ko’ra, O’zbekiston 2019 yilda eng yaxshi rivojlanayotgan sayyohlik
yo’nalishiga   ega   mamlakatlar   beshligiga   kirdi.   2016–2021   yillarda   mahalliy
sayyohlarning   soni   24   mln. ga   etgan   bo’lsa,   xorijliklarning   soni   qariyb   20
mln.   kishini tashkil etdi.
-   milliy   valyuta   almashuv   kursining   bozor   mexanizmlari   asosida   shakllanish
tamoyillarini   joriy   etish   orqali   ichki   valyuta   bozorini   bosqichma-bosqich
liberallashtirilishi   bilan bog’liq amaliy qadamlar bo’ldi.
-   tashqi   savdoni   yanada   erkinlashtirish,   jahon   bozorida   talab   yuqori   bo’lgan
mahsulotlar eksportining nomenklaturasini oshirish uchun sharoit yaratildi    
Harakatlar   strategiyasida   belgilangan   ustuvor   vazifalarni   izchil   amalga   oshirish,
iqtisodiy   sohalarni   yanada   rivojlantirish   va   amalga   oshirilgan   tarkibiy   islohotlar
samarasi   2017-2021   yillarda   YAIM   o’rtacha   yillik   o’rtacha   o’sish   suratlari   104,9
foizni tashkil qildi. 2016-2021 yillarda YAIM 1,3 barobar oshdi. Aholi jon boshiga
YAIM xajmini aholi jon boshiga 1,2 barobar oshdi.  
Ijtimoiy   sohaning   maqsad   va   vazifalaridan   kelib   chiqqan   holda   uning   amal
qilishidagi   asosiy   yo’nalishlarini   ijtimoiy   yordam,   ijtimoiy   sug’urta   va   ijtimoiy
xizmatlar   singari   muhim   faoliyatlarga   ajratish   mumkin.   (2.1-rasm).   Ushbu
yo’nalishlar   ijtimoiy   sohaning   nazariy   asoslarini   o’rganishda   va   faoliyat   turlariga
aniqlik   kiritishda   aniq   ma’lumotlarga   ega   bo’lish   imkoniyatini   kengaytiradi   va
sohani yaqindan bilishimizga sharoit yaratadi. 
22 2.1 rasm
        Rasm  malumotlari  ham   ko'rsatib  turibdi  ijtimoiy sohaning   nufuzi   yildan yilga
ortib bormoqda va buning natijasida esa Respublika aholisining yashash sharoitlari
yaxshilanmoqda.   Masalan   ijtimoiy   nafaqalar   uchun   ajratilgan   2016   yilgi   va   2022
yilgi   pul   mablag’lari   faqi   deyarli   besh   barobarga   o'sishi,   shu   bilan   bir   qatorda
bunga asosiy sabab aholi soninjng o'sishi ham tasir etadi. Ushbu 6-7 yil oralig'ida
soha uchun jalb etilgan mablag'lar farqi 10 mlrd so'mdan ko'proqni tashkil etadi.
      O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   ta’kidlab
o’tganlaridek,   «Bozor   mexanizmlarini   joriy   etishdan   oldin   insonlarni   ijtimoiy
himoya   qilish   tadbirlari   amalga   oshirilmog’i   lozim.   Davlat   o’z   aholisini   himoya
qila olgan taqdirdagina, insonparvar hisoblanadi»deyilgan. Shu maqsadda  har yili
ijtimoiy   himoya   tizimiga   ajratiladigan   aramoyalarning   ko’lami   ortib   bormoqda.
Masalan, 2018 yilda byudjet mablag’larining 51,9%i 2019 Davlat dasturi doirasida
aholining   ijtimoiy   himoyasiga   484   mlrd,   so’mdan   ortiq   (53,8%),   2020   yilda   1,5
trln. so’mdan ortiq (54,6%), 2022 yilda 2 trillion so’m miqdorida mablag’ ajratildi.
2016-   yil   –   «Sog’lom   ona   va   bola»   yilida   mamlakatimiz   tibbiyot   muassasalarini
zamonaviy   diagnostika   va   davolash   uskunalari   bilan   jihozlash   uchun   80   million$
23 qiymatidagi   kredit   va   grant   mablag’lari   yo’naltirildi,   farzand   ko’rish   yoshidagi
ayollar va bolalar tibbiy ko’rikdan o’tkazilib, sog’lomlashtirildi. 
Aholiga   majburiy   ijtimoiy   kafolatlarni   ta’minlash,   aholining   ehtiyojmand
qatlamlarini   ijtimoiy   himoyasini   hamda   keksalar   va   imkoniyati   cheklangan
shaxslarni   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlashni   kuchaytirish,   ijtimoiy   xizmat
ko’rsatishni   yaxshilash,   aholiga   ijtimoiy   xizmatlar   ko’rsatishda   davlat-xususiy
sherikligini   rivojlantirishga   davlatimiz   timonidan   katta   e’tibor   berib   kelmoqda.
Aholiga   tibbiy   va   ijtimoiy-tibbiy   xizmat   ko’rsatish   qulayligi   hamda   sifatini
oshirishga,   aholi   o’rtasida   sog’lom   turmush   tarzini   shakllantirishga,   tibbiyot
muassasalarining   moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlashga   yo’naltirgan   holda
sog’liqni   saqlash   sohasini,   eng   avvalo,   uning   dastlabki   bo’g’inini,   tez   va
shoshilinch   tibbiy   yordam   tizimini   yanada   isloh   qilish   kabi   muhum   vazifalar
belgilab berilgan:
  - aholi bandligi va real daromadlarini izchil oshirish;   -
aholi bandligi va real daromadlarini izchil oshirish;                   - yangi ish o’rinlari
yaratish   hamda   aholining,   eng   avvalo,   o’rta   maxsus   va   oliy   o’quv   muassasalari
bitiruvchilari   bandligini   ta’minlash,   mehnat   bozori   infratuzilmasining   mutanosib
rivojlanishini ta’minlash, ishsizlik darajasini kamaytirish; 
-   mehnatga   layoqatli   aholining   mehnat   va   tadbirkorlik   faolligini   to’liq   amalga
uchun   sharoitlar   yaratish,   ishchi   kuchi   sifatini   yuksaltirish,   ishga   joylashtirishga
muhtoj   shaxslarni   kasbga   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish
tizimini kengaytirish. 
  O`zbekiston   Respublikasi   aholisining   turmush   darajasi   va   farovonligini
o`rganish   maqsadida,   davlat   statistika   organlari   tomonidan   har   yili   uy
xo`jaliklarida tanlama usulda kuzatuvlar o`tkaziladi. 
"Aholi   turmush   darajasi"   tushunchasi   juda   murakkab   va   ko'p   qirrali   bo'lib,   uni
tavsiflash uchun biror indikatorni tanlash qiyin, shuning uchun bu atamaning turli
jihatlarini   tavsiflaydigan   bir   qator   statistik   ko'rsatkichlar   hisoblab
chiqiladi.Bugungi  kunda aholining turli  guruhlari  manfaatlari  hisobga  olinmoqda,
ish   bilan   bandlikning   samarali   tizimi   va   ish   haqi   to’lash   tizimi,   aholini   ijtimoiy
24 muhofaza qilish bo'yicha chora-tadbirlarni ko’rish orqali har bir insonga munosib
hayot bilan ta’minlanmoqda. 
So`nggi yillarda hukumatimiz tomonidan aholi daromadlari va turmush darajasini
yanada   oshirish,   fuqarolarni   ijtimoiy   qo`llab-quvvatlash   maqsadida   amalga
oshirilayotgan   chora-tadbirlar   natijasida   aholi   jon   boshiga   to`g`ri   keladigan
daromadlar,  ish  haqi  va  pensiyalar   izchil  ravishda  o`sib  borgani   yaqqol   namoyon
bo`lmoqda. 
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   –   bu   davlatning   bevosita   aniq   maqsadli,
aholining   normal   yashash   sharoitlarini   ta'minlovchi   kafolatlar   tizimidir.   Aholini
ijtimoiy   himoya   qilish   va   sog’liqni   saqlash   tizimini   takomillashtirish,
xotinqizlarning   ijtimoiy-siyosiy   faolligini   oshirish,   keksalikni,   mehnatga
layoqatliligini yoki boquvchisini yo’qotishni sug’urtalash (pensiya ta’minoti), kam
ta'minlangan   oilalarga   ijtimoiy   to’lovlar   (bolalar   uchun   nafaqalar),   vaqtinchalik
ishsizlarni   ijtimoiy   qo'llab-quvvatlash   (ishsizlik   nafaqalari),   moddiy
ta’minlanganligi   va   xizmatlarini   hisobga   olgan   holda   aholining   ayrim   toifalari
uchun   imtiyoz   va   qulayliklar   (patronaj   xizmatlari   ko'rsatish,   mahsulot,   dori-
darmonlarni yetkazib berish va h.) berish, onalikni himoya qilish(tug’ruqgacha va
tug’ruqdan   keyingi   mehnat   ta’tillari),   salomatlikni   sug'urtalash   (vaqtinchalik
mehnatga   layoqatsizlik   nafaqalari),   ta’lim   olayotgan   yoshlarni   moddiy   qo’llab-
quvvatlash   (stipendiyalar),   nogironlikning   oldini   olish   va   mehnat   qobiliyatini
tiklash  (nogironlarni   reabilitatsiya  qilish,  protezortopedik  markazlar)  tizimi   orqali
ta'minlanadi. 
Davlat qonunlar va qonunosti hujjatlar tizimi orqali aholini ijtimoiy himoya qilish
darajasini  tartibga soladi, eng kam  yashash minimumini  aniqlaydi  va undan kelib
chiqqan holda, eng kam oylik ish haqi, ijtimoiy to’lovlar, sug'urta mukofotlari va
ijtimoiy yordam (imtiyozlar) turlarini belgilaydi, ijtimoiy himoya qilishda ishtirok
etuvchi   xizmat   (idora)   larning   faoliyatini   muvofiqlashtiradi.   Shu   bilan   birga,
aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   darajasini   tartibga   solish   bo'yicha   davlatning   eng
samarali  roli aholini  kasbiy  tayyorgarlikka, qayta tayyorlash va malaka darajasini
oshirishga   ko’maklashish   uchun   aholiga,   shu   jumladan   nogironligi   bo’lgan
25 shaxslarga qo'shimcha ish o’rinlari yaratishni rag’batlantirishdan iborat. Aholining
ijtimoiy himoyasi quyidagi ijtimoiy yordam turlari orqali ta'minlanadi: 
- pensiyalar; 
- ijtimoiy nafaqalar; 
- imtiyozlar, afzalliklar va xizmatlar; 
- bir martalik (tizimli bo'lmagan) moliyaviy yordamlar. 
Kam   ta'minlangan   oilalar   farzandlari   –   bu   jami   daromadlari   har   bir   oila   a’zosiga
taqsimlanganda   rasmiy   belgilangan   eng   kam   miqdorga   etmaydigan   oilalardagi
mehnatga   layoqatli   yoshga   yetmagan   bolalardir.   Ushbu   turdagi   shaxslarning
ijtimoiy   himoyasi   bolalarga   beriladigan   nafaqalar   tizimi   orqali   amalga   oshiriladi.
Kam ta'minlangan oilalarga moddiy yordam berish, yosh bolali oilalarga farzandi 2
yoshga   yetguncha   nafaqalar   berish,   shu   bilan   birga   14   yoshga   to'lmagan   bolali
oilalar   uchun   ijtimoiy   nafaqalar   belgilandi.   Mahallalarda   Respublika   va   mahalliy
byudjetlar   mablag'lari   hisobiga,   shuningdek   korxonalar,   tashkilotlar   vaalohida
jismoniy shaxslar tomonidan ixtiyoriy ravishda o’tkaziladigan mablag'lar hisobiga
maxsus fondlar tashkil etildi. 
Ta’lim   va   fan   sohasini   rivojlantirish   ya’ni   uzluksiz   ta’lim   tizimini   yanada
takomillashtirish,   sifatli   ta’lim   xizmatlari   imkoniyatlarini   oshirish,   mehnat
bozorining   zamonaviy   ehtiyojlariga   mos   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash
siyosatini   davom   ettirishni   ko’zda   tutadi.   Shuningdek,   maktabgacha   ta’lim
muassasalari   tarmog’ini   kengaytirish   va   ushbu   muassasalarda   bolalarning   har
tomonlama   intellektual,   estetik   va   jismoniy   rivojlanishi   uchun   shart-sharoitlarni
tubdan  yaxshilash,   bolalarning  maktabgacha   ta’lim   bilan   qamrab   olinishini   jiddiy
oshirish va foydalanish imkoniyatlarini  ta’minlash,  pedagog va mutaxassislarning
malaka darajasini yuksaltirish oliy maqsadlarimizdan hisoblanadi. 
Ta’lim   tizimi   eng   katta   kontingentlardan   biri.   Uni   yagona   maqsadga   yo’naltirish,
yo’naltira olish – bu chinakam baxt, farovon kelajak degani. Ijtimoiy sohani davlat
tomonidan   tartibga   solishning   asosiy   shakllari   bo’lib,   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi,   “Ta’lim   to’g’risida”gi,   “Fuqarolar   sog’lig’ini   saqlash
to’g’risida”gi,   “Fuqarolarning   davlat   pensiya   ta’minoti   to’g’risida”gi   va   boshqa
26 shu   kabi   qonunlar,   soliq   va   byudjet,   kredit   tizimlari   hisoblanadi.   Agar   yanada
kengroq   tavsiflaydigan   bo’lsak,   ijtimoiy   sohani   tartibga   solishning   quyidagi
shakllari mavjud: 
1.  Bepul ta’lim olish va tibbiy xizmatlardan tekin foydalanishni tartibga solish. 
2.   Kam   ta’minlangan,   ishsizlar,   pensioner   va   ijtimoiy   himoyaga   muhtojlarni
qo’llab-quvvatlash mexanizmini yaratish. 
3.   Mehnat   munosabatlari,   eng   kam   ish   haqi,   ish   vaqti   va   mehnat   ta’tilining
davomiyligi me’yorlarini o’rnatish. 
4.  Soliq va kommunal to’lovlarni tartibga solish. 
5.  Byudjet mablag’larini taqsimlash va hakazo. 
        O’zbekistonda   ijtimoiy   sohani   davlat   tomonidan   tartibga   solishning
takomillashuvida quyidagi omillarga alohida e’tibor qaratmoqda: 
➢   bozor   mexanizmlarini   bosqichma-bosqich,   sohaning   ijtimoiy   ahamiyatini
hisobga olgan holda shakllantirish; 
➢   boshqaruvning ijtimoiy soha iqtisodiyoti tarkibiy tuzilishini yanada 
yaxshilashga   qaratilishi   hamda   ushbu   maqsaddan   soha   rivojiga   shart-sharoit
yaratish; 
➢   ijtimoiy sohani davlat tomonidan tartibga solishning professionallashuvi, uning
ijtimoiy ahamiyatini ortishi va uni baholashning zarurligi; 
➢   ijtimoiy sohani davlat byudjetidan moliyalashtirish tizimini 
takomillashtirish va tizimlashtirish. 
Ijtimoiy   soha   moddiy   ko’rinishga   ega   bo’lmagan,   lekin   jamiyat   uchun   zarur
bo’lgan   ma’naviy-madaniy   ne’matlar   yaratadigan   va   xizmatlar   ko’rsatadigan
sohani   o’z   ichiga   oladi.   Ana   shu   maqsadga   erishish   uchun   2017−2021   yillarda
O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha
harakatlar   strategiyasi   amaliyotga   tadbiq   etildi.   Mazkur   hujjatning   to’rtinchi
ustuvor   yo’nalishi   ijtimoiy   sohani   rivojlantirishga   bag’ishlanadi.   U   o’zining
bandlarida   aholi   bandligi   va   real   daromadlarini   izchil   oshirish,   aholini   ijtimoiy
himoya   qilish   va   sog’liqni   saqlash   tizimini   takomillashtirish,   xotin-qizlarning
27 ijtimoiy-siyosiy  faolligini  oshirish,  arzon uy-joylar  barpo etish  bo’yicha  maqsadli
dasturlarni   amalga   oshirish,   aholining   hayot   sharoitlari   yaxshilanishini
ta’minlovchi   yo’l-transport,   muhandislik-kommunikatsiya   va   ijtimoiy
infratuzilmani   rivojlantirish   hamda   modernizatsiya   qilish,   ta’lim   va   fan   sohasini
rivojlantirish,   yoshlarga   oid   davlat   siyosatini   takomillashtirish   vazifalarini   ko’zda
tutadi.Endigi   vazifa   ijtimoiy   xizmatlarning   rivojlanish   xususiyatlarini   hisobga
olgan   holda   tashkil   etish   va   izchil   rivojlantirish   hamda   istiqbolli   yo’nalishlarini
belgilab   olishdan   iborat.   Ushbu   vazifalarning   bajarilishi   kelgusida   aholining
ijtimoiy   xizmatlardan   samarali   foydalanishga   va   yangi   zamonaviy   xizmatlarning
vujudga kelishiga olib keladi. 
XXI  asr  intelektual  asri  deb e’tirof  etilishi  ijtimoiy sohada  tarkibiy o’zgarishlarni
amalga oshirish zaruriyatini tug’dirmoqda. Bu o’z navbatida ijtimoiy xizmatlar va
tadbirlar rivojlanish evolyutsiyasini o’rganishni va shular asosida bugungi ijtimoiy
majmuani   yaratish   maqsadga   muvofiq   bo’lmoqda.   Ijtimoiy   xizmatlar   sohasi
faoliyati   insonlarning   kundalik   turmushi   bilan   chambarchas   bog’liq   bo’lib,
ularning   jamiyat   oldidagi   vazifalarini   bajarishda   va   ish   joylarida   mehnat
samaradorligini   oshirishda   asosiy   omildir.   Shu   bois   ijtimoiy   sohasiz   mamlakat
iqtisodiyotining   rivojlanishini   va   insonning   har   tomonlama   kamol   topishini
tassavur   qilib   bo’lmaydi.   katning   ijtimoiy   hayot Iqtisodiyot   jabhalaridagi
o’zgarishlar ijtimoiy institutlar, insonlar xatti harakatlari va mafkuralarida sezilarli
o’zgarishlarga   olib   keladi.   Mazkur   o’zgarishlar   modernizatsiya   deb   yuritiladi.
Shved   iqtisodchisi   G.   Myurtal   ≪ uchinchi   dunyo ≫   mamlakatlari   iqtisodiy
taraqqiyotiga bag’ishlangan  ≪ Osiyo dramasi ≫   nomli kitobida modernizatsiyaning
quyidagi tamoyillarini ko’rsatib o’tgan: 
1. Ratsionalizm. An’anaviy fikrlash tarzi va ishlab chiqarish shaklini 
o zgartirish, jamoatchilik va inson faoliyatining barcha sohalarida yangi metod va‘
modellami qo’llash. 
2. Iqtisodiy rejalashtirish. Xo’jaliklar taraqqiyotini oshirish maqsadida 
qoilaniladigan iqtisodiy siyosat. 
28 3.Tenglik. Barcha uchun yanada teng ijtimoiy va huquqiy mavqeyi, daromadlar va
hayot tarzining yaratilishini ta’minlash. 
2. 2.   2022-   2026   yillarga   mo’ljallangan   yangi   O ’zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi d a   milliy   iqtisodiyotni   jadal   rivojlantirish   va   yuqori   o’sish
sur’atlarini ta’minlash  maqsadlari
            21-maqsad:   Iqtisodiyot   tarmoqlarida   barqaror   yuqori   o'sish   sur'atlarini
ta'minlash orqali kelgusi besh yilda aholi jon boshiga yalpi ichki mahsulotni – 1,6
baravar va 2030 yilga borib aholi jon boshiga to'g'ri keladigan daromadni 4 ming
AQSh dollaridan oshirish hamda “daromadi  o'rtachadan yuqori bo'lgan davlatlar”
qatoriga   kirish   uchun   zamin   yaratish.   Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash   va
yillik   inflyasiya   darajasini   2023   yilgacha   bosqichma-bosqich   5   foizgacha
pasaytirish.   Davlat   byudjeti   taqchilligini   qisqartirish   va   2023   yildan   yalpi   ichki
mahsulotga nisbatan uning 3 foizdan oshib ketmasligini ta'minlash. Har bir tuman
byudjetining   kamida   5   foizini   “Fuqarolar   byudjeti”   dasturi   doirasida   aholining
takliflari   asosida   eng   dolzarb   muammolarni   echishga   sarflashni   tashkil   qilish.
Davlat   qarzini   boshqarishda   yiliga   yangi   jalb   qilingan   tashqi   qarz   miqdori   4,5
milliard AQSh dollaridan oshib ketmasligini ta'minlash. 
            22-maqsad:   Milliy   iqtisodiyot   barqarorligini   ta'minlash   va   yalpi   ichki
mahsulotda   sanoat   ulushini   oshirishga   qaratilgan   sanoat   siyosatini   davom   ettirib,
sanoat   mahsulotlarini  ishlab   chiqarish  hajmini  1,4  baravarga  oshirish.  Sanoatning
etakchi   tarmoqlari   va   iqtisodiyotni   yanada   liberallashtirish   hamda   transformasiya
jarayonlarini yakunlash. Energiya resurslari va tabiiy gaz bozorlarinii
Ijtimoiy   himoya   kafolatlarini   belgilagan   holda   erkinlashtirib,   sohaga   xususiy
investisiyalarni   keng   jalb   qilish   hamda   ehtiyojmand   aholini   himoya   qilish   uchun
ijtimoiy   iste'mol   normalarini   kiritish.   Iqtisodiyot   tarmoqlari   va   aholiga   nefti-gaz
mahsulotlarini uzluksiz etkazib berilishini ta'minlash. Mis sanoati klasterini tashkil
etish   orqali   mis   va   boshqa   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hajmini   2   baravar
ko'paytirish   hamda   8   milliard   dollarlik   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   asos
yaratish.   Kimyo   va   gaz-kimyosi   sohalarini   rivojlantirish   va   tabiiy   gazni   qayta
ishlash   darajasini   8   foizdan   20   foizga   etkazish   orqali   kimyo   sanoatida   2   milliard
29 AQSh   dollariga   teng   mahsulot   ishlab   chiqarish.   Avtomobili   sanoatida
kooperasiyani   yanada   rivojlantirish   orqali   ishlab   chiqarish   hajmini   1,4   baravarga,
eksport   hajmini   2  baravarga   ko'paytirish   va  mahalliylashtirish  darajasini   oshirish.
Chirchiq   shahrida   qishloq   xo'jaligi   mashinasozligi   ishlab   chiqarishini   yagona
sanoat klasteri usulida tashkil etish. Qurilish materiallari ishlab chiqarish hajmini 2
baravarga ko'paytirish. To'qimachilik sanoati mahsulotlari ishlab chiqarish hajmini
2   baravarga   ko'paytirish.   Charm-poyabzal   sohasini   rivojlantirish   orqali   ishlab
chiqarish   hajmini   3   baravarga   ko'paytirish.   Farmasevtika   sanoati   mahsulotlari
ishlab   chiqarish   hajmini   3   baravar   ko'paytirish   va   mahalliy   bozorni   ta'minlash
darajasini 80 foizga etkazish. Elektrotexnika sanoatida yuqori qiymatli mahsulotlar
ishlab   chiqarish   hajmini   2   baravarga   va   eksportini   3   baravarga   oshirish.   Mebeli
mahsulotlari   ishlab   chiqarish   hajmini   2,8   baravarga   ko'paytirish.   Oziq-ovqat
sanoatini   rivojlantirish   dasturini   amalga   oshirish.   Yirik   sanoat   tarmoqlari   va
hududiy   korxonalar   o'rtasida   sanoat   kooperasiyasini   rivojlantirish.   Sanoat
tarmoqlarida mehnat unumdorligini oshirish dasturlarini keng joriy qilish.
      Shuningdek,   ijtimoiy   soha   uchun   ustuvor   yo’nalish   sifatida   taraqqiyot
strategiyasi        quyidagi yo'nalishlarini o'zida jamlagan: 
I. Ta lim va fan sohasini rivojlantirishʼ
1.1. Maktabgacha ta lim sohasini rivojlantirish bo’yicha chora-tadbirlar.	
ʼ
1.2.   Umumiy   o’rta   ta lim   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta limi   sohalarini	
ʼ ʼ
rivojlantirish.
1.3.   Oliy   ta lim   va   oliy   o’quv   yurtidan   keyingi   ta lim   sohalarini   yana-da	
ʼ ʼ
takomillashtirish.
II. Yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish
2.1.   Yoshlarga   oid   davlat   siyosatini   tubdan   isloh   qilish   va   yangi   bosqichga   olib
chiqish chora-tadbirlari.
2.2.   “Milliy   tiklanishdan   milliy   yuksalish   sari”   shiori   ostida   bunyodkorlik   va
islohotlarni targ’ib qilish tadbirlari.
III. Aholi bandligi va real daromadlarini izchil oshirish
3.1. Yangi ish o’rinlarini tashkil etish va axoli bandligini ta minlash.	
ʼ
30 3.2. Kambag’allikni kamaytirish dasturini ishlab chiqish.
IV. Aholini ijtimoiy himoya qilish va sog’liqni  saqlash tizimini takomillashtirish,
xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish
4.1. Aholini ijtimoiy himoya qilish tizimini yana-da rivojlantirish.
4.2.   Sog’liqni   saqlash   tizimini   takomillashtirish   va   xotin-qizlarning   ijtimoiy-
siyosiy faolligini oshirish
V.   Arzon   uy-joylarni   barpo   etish,   aholining   hayot   sharoitlari   yaxshilanishini
ta minlovchi   yo’l-transport,   muhandislik-kommunikatsiya   va   ijtimoiyʼ
infratuzilmani rivojlantirish va modernizatsiya qilish
5.1. Arzon uy-joylar qurish dasturini izchil davom ettirish.
5.2. Ichimlik suvi ta minoti va oqava suv tizimlarini rivojlantirish.	
ʼ
5.3. Atrof-muhitni muhofaza qilish va ekologik holatni yaxshilash.
VI. Madaniyat, sport va turizmni yanada rivojlantirish
6.1. Madaniyat sohasini tubdan takomillashtirish choralari.
6.2.   Ikkinchi   jahon   urushida   erishilgan   g’alabada   O’zbekistonning   munosib
hissasini targ’ib qilish.
6.3. Turizm sohasi va yo’lbo’yi infratuzilmasini rivojlantirish.
31 Xulosa va takliflar
Ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   aholining   turmush
darajasi va farovonligini oshirish, shaxsni har tomonlama kamol toptirish ijtimoiy
xizmatlar   sohasining   rivojlanganlik   darajasiga   bog’liq.   Zero   aholining   turmush
farovonligi   ko’rsatgichlari   mamlakatning   nafaqat   iqtisodiy   qudrati   darajasi   bilan
balki, ijtimoiy xizmatlar sohasi taraqqiyoti darajasi bilan ham tavsiflanadi.
Ijtimoiy xizmatlar sohasini rivojlantirish ishchi kuchini kengaytirilgan takror ishlab
chiqarish, aholining qulay yashashi, maroqli dam olishi, bo’sh vaqtidan maqsadga
muvofiq   foydalanish,   ish   bilan   bandligini   va   daromadlarining   oshishini,   moddiy
sohaning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlaydi.   O’zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirishning hozirgi bosqichida ijtimoiy sohani rivojlantirish masalalariga
ustuvorlik berilayotgani ham aynan shu nuqtai nazardan.
Mamlakatimiz   inson   manfaatlari,   huquq   va   erkinliklari   yuksak   qadriyat   bo’lgan
ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotiga asoslangan  huquqiy demokratik davlat
va   fuqarolik   jamiyat   barpo   etish   yo’lidan   izchil   rivojlanib   bormoqda.
Iqtisodiyotimizning   turli   soha   va   tarmoqlari   o’rtasidagi   mutanosiblikning
kuchayishi   hamda   barqaror   o’sish   sur’atlarining   ta’minlanishi   natijasida   aholi
daromadlari, turmush darajasining sezilarli ravishda oshishi ertangi kunga bo’lgan
ishonchimizning   tobora   mustahkamlanib   borishiga   zamin   yaratmoqda.   Ushbu
muvaffaqiyatlarga   erishishda   ijtimoiy   sohaning   ahamiyati   behad   muhim
bo’lmoqda.
Mamlakat   iqtisodiyotini   modernizatsiyalash,   aholi   soni   va   daromadlarining
barqaror   sur’atlarda   o’sishi   hamda   halqaro   iqtisodiy   integratsiyalashuv,   qishloq
xo’jaligida fermer xo’jaliklari yiriklashishi oqibatida, mehnatga layoqatli aholining
katta   qismi   u   yerdan   bo’shatib   olinayotganligi   va   xizmat   ko’rsatish   sohasiga   jalb
etilayotganligi,   aholining   keng   qatlamida   yangi   va   sifatli   xizmatlarga   bo’lgan
talabning   shakllanayotganligi,   byudjet   mablag’laridan   tejamli   foydalanish
zaruriyati   ijtimoiy   xizmatlar   sohasida   ham   tarkibiy   o’zgarishlarni   amalga
oshirishni   taqozo   etmoqda.Binobarin,   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini
shakllantirayotgan   O’zbekistonda   davlatning   olib   borayotgan   ijtimoiy   siyosati
32 aynan   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   bo’yicha   tadbirlarni   amalga   oshirish   orqali
amalga oshiriladi.  Ijtimoiy sohada davlatning insonparvarlik va adolatparvarlik roli
har tomonlama yaqqol namoyon bo’ladi.  O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Miromonovich   Mirziyoyev   ijtimoiy   sohaning   mamlakat
iqtisodiyotiga   naqadar   kuchli   ta’sir   etishi   haqida   to’xtalib:   “Yurtimizda
yashayotgan   har   qaysi   inson   millati,   tili   va   dinidan   qat’I   nazar,   erkin,   tinch   va
badavlat   umr   kechirishi,   bugun   hayotdan   rozi   bo’lib   yashashi-bizning   bosh
maqsadimizdir.
33 Foydalanilgan Adabiyotlar Ro'yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstituciyasi – T.: O’zbekiston, 2014,- 46b .
2. Mirziyoev. S h . M .     Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi   
bosqichga ko’taramiz – Toshkent : O’zbekiston, 2017. - 592 b. 
3. Mirziyoev Sh. M. «Xalqimizning roziligi bizning faolyatimizga berilgan eng oliy
bahodir» 2- jild«- Toshkent: O’zbekiston», 2019 - 592 bet
4. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017yil   7   fevraldagi   PF-4947-
sonli   “2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi Farmoni
5. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси [Матн] / Ш.М. Мирзиёев. -
Тошкент:  “0’zbekiston”  нашриёти, 2021. - 464 б.
6. Ўзбекистон Республикаси Президенти 2022 йил 28 январдаги ПФ-60-сонли
“2022-   2026   йилларга   мўлжалланган   Янги   Ўзбекистоннинг   тараққиёт
стратегияси тўғрисида” Фармони
Internet saytlari
1. www.mineconomy.uz      -  O’zbekiston  Respublikasi   Iqtisodiyot   va  sanoat  vazirligi
sayti.
3 .  www.mf.uz   - O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti.
4.  www.stat.uz - O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi sayti.
6.  www. soliq.uz - O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi sayti.
7.  www.cbu.uz   - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki sayti.
34