Ikkinchi jahon urushi va o‘zbek adabiyoti

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
_____________________________ FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: IKKINCHI JAHON URUSHI VA O‘ZBEK ADABIYOTI
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5
1 MUNDARIJA
KIRISH… ………………………………………………………………………....…..3
I BOB. URUSH DAVRI ADABIYOTINING O‘ZIGA XOS XUSUSIYATLARI
1.1.      Davrning qisqacha tavsifi va uning adabiyotga 
ta’siri………………………………………………….............................................5
1.2.     Urush davri she’riyati………………………………………………....……8
II BOB. URUSH DAVRI IJODKORLARINING MARDONAVORLIGI
2.1.    Urush davri nasri……………………....……………………………………19
2.2.    Urush davri dramaturgiyasi…………………………………………………22
XULOSA ……………………………………………………………………………..26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
RO‘YXATI ………………………........................…………………………………...28
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Adabiyot   —   xalq   mulki.   U   inson   hayotida   alohida
ahamiyatga   ega.   Inson   bor   ekan,   adabiyot   ham   bo‘ladi.   Adabiyotning   o‘lmasligini
ta’minlovchi   ikkita   qudratli   omil   bor.   Ularning   biri   adabiyotning   buyuk   tarbiyaviv-
ma’rifiy   ahamivati   bo‘lsa,   ikkinchisi   lining   insonlarga   zavq-shavq   berish   xususivatiga
egaligidir. Zero, inson har qanday davrda, har qanday sharoitda ham busiz yasholmaydi:
u   —   doimo   tarbiyaga,   doimo   ma’rifatga   va   badiiy   zavq   olishga   muhtoj.   Ana   shunga
ko‘ra, tarbiyaviy-estetik ahamiyatga ega bo‘lgan yetuk asarlarga aslo zavol yo‘q. Bunga
qarama-qarshi  holda quruq zamonasozlik  ruhida yozilgan hanula hukmron mafkura va
sivosatning   istagi   bilan   maydonga   kelgan,   badiiyati   bo‘lsa   asarlarning   umri   qisqa
bo‘ladi.   Bunday   asarlar   davr   sinovlariga   bardosh   berolmav,   tezda   unutiladi.   Afsuski,
XX   asrda   yaratilgan   asarlar   orasida   ana   shunday   «mahsulot»lar   oz   emas.   Xayriyatki,
adabiyotimizda davr sinovlaridan m uvaffaqiyat bilan  о 'tgan, inehunin, hozirgi kunlarda
ham kitobxonlar tomonidan sevib   о   'qilib kelinayotgan ajoyib asarlar ko'p. Sodda qilib
aytganda,   XX   asrda   yaratilgan   o‘zbek   adabiyoti   namunalarining   nuqsonidan   yutug‘i,
yomonidan vaxshisi  k о ‘p. Professor Naim Karimov bu haqda fikr yuritib, haqli ravishda
quyidagilarni  yozgan  edi:  «XX asr  — insoniyat  tarixidagi  eng ulug' asrlardan  biri. Bu
asrda qanchalik   ko‘ p qon to'kilgan, qanchalik nohaqliklar va adolatsizliklar ro'y bergan
bo'lmasin, insoniyat xuddi shu asrda kelajak sari katta qadam tashladi... Bu asrda sodir
bo‘gan barcha voqealar insoniyat tarixining ajralmas tarkibi. Ularning bizlarga maqbul
bo'lmagan   qismlarini   yoddan   chiqarisliga,   tarixdan   o'chirishga   urinish   bema’nilikdir...
XX   asr   o'zbek   adabiyoti   xalq   va   jamiyat   hayoti   bilan   mustahkam   aloqa   o’rnatildi.
Bunday   aloqa   adabiyotimizning   avvalgi   bosqichlarida   bo’lmagan.   XX   asr   о ‘zbek
adabiyoti   xalq   va   jamiyatni   о ‘z   ortidan   yetaklab,   ularni   hurriyat   va   milliy   taraqqiyot
manzillariga olib borishga intildi va bu intilishda muayyan yutuqlarga erishdi» 1
. Atoqli
munaqqid   Ozod   Sharafiddinov:   «XX   asrda   bizda   jahonning   har   qanday   yuksak
talablariga   javob   bera   oladigan   yuksak   adabiyot   yaratildi.   deb   baralla   aytishimiz
mumkin.   Hikoyachilik,   qissachilik,   romannavislikda   ham,   she’riyatda   ham.
1
 1 XX asr mening taqdirim da. — «Jahon adabiyoti» jurnali, 2001-yil, yanvar, 24-bet.
3 dramaturgiyada ham buning isbotini o‘nlab uchratish mumkin», — deb yozgan edi. XX
asr   adabivotiga   berilgan   bunday   adolatli   bahoni   Umarali   Normatovning   quyidagi
so’zlari   ham   tasdiqlaydi:   «Hech   qaysi   soha   XX   asrda   adabiyotchalik   millat   taqdiri,
ijtimoiy   adolat,   inson   erki,   sha’ni,   him   oyasi   yo'lida   izchil,   muntazam   kurash   olib
borgan   emas.   “O‘tkan   kunl ar”   romani,   Cho'lpon   she'riyati,   Fitrat   dramalaridan   tortib,
Tog'ay  Murodning  «Otamdan qolgan  dalalar» asari.  Shavkat   Rahmonning  mardonaiga
qadar   eng   yetuk   badiiyat   namunalarini   ko 'z   oldingizga   keltiring   —   el-yurt   qayg'usi,
millat erki, ozodligi, mustaqilligi g'ovalarini bu qadar yonib aks ettirilgan boshqa biror
sohani   topolmaysiz!   Mustaqillik   g'oyasini.   mafkurasini   birinchi   galda   XX   asr   buyuk
so'z ustalari tayvorladi. degan qarashga to‘la qo‘shilaman. XX asr adabiyotining millat
badiiy zavqi,   go‘zallik tuyg‘usini shakllantirishdagi xizmatlari esa beqiyosdir»
Ishning tuzilish tartibi.  Kurs ishi kirish, ikki bob, har bir bob ichida ikki fasl, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan tarkib tashkil topgan. 
4 I.  URUSH DAVRI ADABIYOTINING O‘ZIGA XOS XUSUSIYATLARI
1.1.  Davrning qisqacha tavsifi va uning adabiyotga ta’siri
1941-yil   22-iyunda   fashistlar   Germaniyasi   hujum   qilmaslik   to‘g‘risida   tuzilgan
shartnomani buzib, SSSRga qarshi urush boshladi. Mamlakatdagi barcha xalqlar fashist
bosqinchilariga qarshi hayot-mamot urushiga otlandilar. Ular o‘zlarining butun kuch va
imkoniyatlarini   dushman   ustidan   g‘alaba   qozonishga   safarbar   etdilar.   Urush   davrida
mamlakat   о ‘ziga   xos   bir   ulkan   harbiy   lagerga   aylandi.   «Hamma   narsa   front   uchun,
hamma   narsa   g‘alaba   uchun»   shiori   urush   davri   hayotining   asosiy   shiori   bo‘lib   qoldi.
O‘zbek   xalqi   sobiq   Ittifoqdagi   barcha   xalqlar   qatori   urush   davrida   o‘z   burchini   sharaf
bilan   o‘tadi.   1941-1945-yillarda   O‘zbekistondan   bir   million   433   ming   kishi   frontga
safarbar qilindi. Shulardan qariyb yarim millioni urushdan qaytmadi. O‘zbek xalqining
farzandlari   bosqinchi   yovga   qarshi   mardlarcha   jang   qildilar.   Ana   shuning   uchun   ham
o‘zbekistonliklardan 170 ming soldat va ofitser orden va medallar bilan taqdirlandi. 338
jangchi   esa   Sovet   Ittifoqi   qahramoni   unvoniga   sazovor   bo‘ldi.   O‘zbek   xalqi   fashizm
ustidan qozonilgan tarixiy g‘alabaga katta hissa qo‘shdi. Tarixda misli ko‘rilmagan bu
urush   adabiyot   oldiga   ham   yangi,   dolzarb   vazifalar   qo‘ydi.   Bu   davr   har   bir
yozuvchining xalq va Vatan  oldidagi  vijdoniy burchini  bajarishida qattiq sinov bo‘ldi.
Mamlakatdagi barcha xalqlarning yozuvchilari dushmanga qarshi umumxalq kurashida
faol   ishtirok   etdilar.   Mingdan   ziyod   yozuvchi   qo‘liga   qurol   olib,   fashizmga   qarshi
janglarda  bevosita   ishtirok   qildi,   front   gazetalarida  ishladi.   Harbiy   muxbir   sifatida   o‘q
yomg‘irlari ostida okopdan okopga o‘tib, jangovar topshiriqlarni bajardi, askarlar ruhini
ko‘tarib,   ularni   botirlarcha   jang   qilishga   undadi.   Ikkinchi   jahon   urushida   o‘zbek
yozuvchilari   mardlik   namunalarini   ko‘rsatdilar.   Bu   urushda   yuzlab   yozuvchi   va
adabiyotshunoslarning   qoni   to‘kildi.   Sulton   Jo‘ra,   Olim   Sharofiddinov,   Hasan   Said
singari iste’dodli ijodkorlar fashizmga qarshi jangda halok bo‘ldilar. Bu yozuvchilar o‘z
hayotlari evaziga minglab begunoh kishilarning hayotini saqlab qoldilar. Taniqli o‘zbek
5 shoiri   Sulton   Jo‘raning   komandiri   marhumning   oilasiga   frontdan   quyidagicha   xat
jo‘natgan: 
“Hurmatli   о ‘rtoq Jo‘rayeva! Sizning turmush yo‘ldoshingiz, gvardiyachi jangchi
Sulton Jo‘rayev insoniyatning ashaddiy dushmanlari  — nemis bosqinchilari bilan olib
borilgan   jangda   kurashib,   1943-yil   14-noyabrda   Gomel   oblasti,   Losevsk   rayon,
Borshevka qishlog 7 yaqinida mardlarcha halok bo‘ldi. Hurmatli  о ‘rtoq Jo‘rayeva! Siz
sevimli   Vatan   oldida   о ‘zining   ulug‘   burchini   sharaf   bilan   bajargan   turmush
yo‘ldoshingiz bilan faxrlansangiz arziydi. U muqaddas urush tarixiga kiradi va kelgusi
nasllar   uni   faxr   bilan   tilga   oladilar...   Turmush   o'rtog'ingizga   berilgan   hukumat
mukofotini   Vatanimizning   mustaqilligi   uchun   o'z   qonini   to'kkan   о ‘rtog'ingizning
xotirasi va faxri deb saqlab qo'ying... 
Sizga hurmat  bilan gvardiyapolkovnigi X. I. Aliyev. Harakatdagi  armiya, 15260
dala pochtasi, 10-may 1944-yil.
  Bu   davrda   o‘zbek   yozuvchilari   ikki   frontda   jang   qildilar.   Ulardan   bir   qismi
bevosita   jang   maydonida,   ikkinchi   qismi   esa   mehnat   maydonida   dushmanga   qarshi   m
ardona kurashdi. Sulton Jo‘ra, Olim Sharofiddinov, Hasan Said, Nazir Safarov, Ibrohim
Rahim,   Sharof   Rashidov,   Ilyos   Muslim,   Parda   Tursun,   Zinnat   Fatxullin,   Mamarasul
Boboyev,   Mirzakalon   Ismoiliy,   Mumtoz   Muhamedov,   Nazarmat,   Adham   Rahmat,
Shuhrat,   Sunnatulla   Anorboyev,   Jumaniyoz   Sharipov,   Sulton   Akbariy,   Bahrom
Rahmonov, Adham Hamdamov, Yong‘in Mirzo, Zohidjon Obidov, To‘g‘on Ernazarov,
Dushan   Fayziy,   Odil   Yoqubov,   Ulug‘   Rahim,   Rahimjon   Sattorov   singari   ellik   nafar
o‘zbek shoir-yozuvchilari to‘g‘ridan-to‘g‘ri janglarda ishtirok etishdi. Ular goh jangovar
qurol, goh o‘tkir qalam bilan bosqinchi yovga qarshi jang qildi.  2
Ikkinchi   jahon   urushi   badiiy   adabiyotning   mavzu   doirasi   va   g‘oyaviy
mundarajasiga   katta   o‘zgarishlar   kiritdi.   Natijada,   adabiyotimizda   Vatan   mudofaasi
bilan   bevosita   bog‘liq   bo'lgan   vatanparvarlik,   qahramonlik,   do‘stlik   mavzulari   asosiy
o‘rinni   egalladi.   Agarda   30-yillarda   о ‘zbek   adabiyotida   tinch   hayot   va   halol   mehnat
2
 Nurmuhammedov O'. D a’vatkor she’riyat. —  Т .: « 0 ‘qituvchi», 1983.  35
6 masalasi  asosiy mavzuni tashkil etgan bo‘lsa, urush davriga kelib, adabiyotning asosiy
mavzusi   vatanparvarlik   va   qahram   onlikdan   iborat   bo‘ldi.   Bu   davrda   yozuvchilar
xalqning   yovuz   dushmanga   qarshi   olib   borgan   kurashini   va   front   ortidagi   fidokorona
mehnatini   tasvirlash   orqali   xalqning   ulug'vor   yaratuvchilik   kuchini   namoyish   qildilar.
Urush   yillarida   O‘zbekistonda   harbiy-mudofaa   mavzularida   «O‘lim   yovga»,   «Vatan
uchun» (1941), «Mard o‘g‘il» (1942), «O‘zbeklar», «Vatan jonbozlariga», «O‘zbekiston
bahodirlari»,   «Qasam»   (1944)   singari   adabiy-badiiy   to‘plamlar   nashr   etildi.   Bu
to‘plamlarda   o‘zbek   yozuvchilari   bilan   birga   A.   Tolstoy   («Fidokorlik»),   I.   Erenburg
(«O‘zbeklar»), V. Vasilevskaya («Istehkomni zabt etgan qahramon»), L. Pervom ayskiy
(«Qardoshlik»), YEfim Dorosh («Farg'onaning qora kuni»), K. Chukovskiy («Xalqimiz
do‘stlari»), V. Lugovskoy («O‘zbekiston») singari rus, ukrain, belorus yozuvchilari ham
o‘z   asarlari   bilan   qatnashdilar.   Urush   davrida   o‘zbek   yozuvchilarining   boshqa   xalqlar
ijodkorlari bilan do‘stlik aloqalari, adabiy hamkorliklari har qachongidan ham kuchaydi.
Ayniqsa,   urush   yillarida   O'zbekistonda   yashab   ijod   etgan   Aleksey   Tolstoy,   Anna
Axmatova,   Mikola   Bajan,   Pablo   Tichina,   Andrey   Malishko,   N   ikolay   Pogodin,   N.   V
erta, Ya. K olas, B. Lavrentev, V. Smirnov, V. Lugovskiy, V. Y an, K. Chukovskiy, L.
Pervomayskiy   singari   rus,   ukrain,   belorus   so‘z   ustalari   o‘zbek   yozuvchilari   bilan
mustahkam   do‘stona   aloqada   bo‘ldilar,   ijodiy   hamkorlik   qildilar.   Bu   haqda   taniqli
belorus shoiri Yakub Kolas quyidagilarni yozgan edi: 
Og‘ir urush soatlarida 
Sen menga ham herding makon-uy. 
Biz  о  ‘zbek-la so‘zlashdik birga, 
Ham yangratib jang haqida kuy.
 Bir qilichni birga qayradik, 
Yirtqich yovga bermadik omon. 
Qayg‘ulardan meni shod etding, 
7 Menim og‘am, sen  О ‘zbekiston. 
Urush   davrida   O‘zbekistonda   yashagan   rus,   ukrain,   belorus   yozuvchilari   о ‘zbek
ijodkorlarining   bir   qancha   asarlarini   o‘z   ona   tillariga   tarjima   etdilar.   Shuningdek,   ular
o‘zbek   adabiyoti   va   xalq   og‘zaki   ijodi   masalalarini   ilmiy   tadqiq   qilish   sohasida   ham
faollik   ko‘rsatdilar.   Ye.   E.   Bertels,   V.   M.   Jirmunskiy,   Al.   Deych,   K.   Zelinskiy   kabi
olimlar   o‘zbek   mumtoz   va   hozirgi   zamon   adabiyoti,   folklori   haqida   ilmiy   asarlar
yaratdilar.   Bundan   tashqari,   o‘zbek   adiblari   N.   Pogodin,   B.   Lavrentev   singari   rus
yozuvchilari bilan ham korlikda badiiy asarlar yozdilar. H. Olimjon, Uyg‘un, S. Abdulla
Nikolay   Pogodin   bilan   birgalikda   «O‘zbekiston   qilichi»   dramasini   yaratdilar.
Folklorshunos  olim   Hodi   Zaripov  V.  M.   Jirmunskiy   bilan  ham   korlikda   «O‘zbek   xalq
qahramonlik   eposi»   nomli   monografiya   tayyorladi.   Oybek   bilan   Al.   Deych   birgalikda
«Alisher   Navoiy»   nomli   risola,   shuningdek,   ilmiy   maqolalar   yozdi.   1943-yil   dekabr
oyida Moskvada o‘zbek adabiyoti dekadasi bo'lib o‘tdi. Dekada o‘zbek adabiyoti uchun
jangovar   ko‘rik   bo'ldi,   o'zbek   adabiyotining   zamon   talablariga   javob   berayotganligini
namoyish qildi. Shunday qilib, o'zbek adabiyoti ikkinchi jahon urushi davrida o‘zining
barcha kuch va imkoniyatlarini fashizm  ustidan buyuk g‘alabani  ta’minlashga safarbar
etdi va urush davrining og‘ir sinovlaridan muvaffaqiyat bilan o‘tdi.  
1.2. Urush davri she’riyati
Ikkinchi jahon urushi davrida o‘zbek she’riyatida harbiy mudofaa mavzusi asosiy
o‘rinni   egalladi   va   jangovar   publitsistik   ruh   birinchi   o‘ringa   ko‘tarildi.   G‘afur
G‘ulom,   Oybek,   Hamid   Olimjon,   Uyg‘un,   Shayxzoda,   Zulfiya,   Mirtemir   kabi
shoirlarning   urush   davrida   yozilgan   publitsistik   she’rlarida   Vatanga   otashin
muhabbat,   yovuz   dushmanga   o‘tli   nafrat,   xalqlar   do‘stligi,   vatanparvarlik,
qahramonlik   va   insonparvarlik   g‘oyalari   samimiyat   bilan   ifodalandi.   Kishilarning
yuksak ma’naviy qiyofasi she’riy tilda ochib berildi. «Sharqdan borayotirman» (G‘.
G'ulom),   «Ona   va   o'g'il»,   «Qo'lingga   qurol   ol»,   «Ishonch»   (H.   Olimjon),   «Zafar
yo'llari»   (Oybek),   «Kurash   nechun»,   «Jang   va   qo'shiq»   (M.   Shayxzoda)   kabi
to'plamlarga kiritilgan jangovar she’riy asarlar ana shundan dalolat beradi.
8  Urush davrida Sulton Jo‘ra, G'ayratiy, Sobir Abdulla, Mirtemir, Chustiy, Amin
Umariy,   Hasan   Po‘lat,   Hasan   Said,   Nazarmat,   Zafar   Diyor,   Zulfiya,   Temur
Fattoh,   Turob   To'la   kabi   shoirlar   ham   harbiy-vatanparvarlik   mavzularida   qator
yaxshi she’rlar yozdilar. Amin Umariyning «Qasos», «G'alabaning o'zi kelmaydi,
do'stim   »,   «Qirg'in»,   «Qasamyod»,   «Qiruvchi   qiz»,   «Yasha,   qadrdon»   kabi
otashin   she’rlari   urush   davri   she’riyatining   ajoyib   namunalaridan   hisoblanadi.
Shoir   o'z   she’rlarida   g'alabaga   osonlik   bilan   erishib   bo'lmasligini   ta’kidlab,
yozadi:
G‘alabaning  о ‘zi kelmaydi, do‘stim, 
Jon olib, jon berib, olasan uni.
 Ter to‘kib mehnatda, qon yutib jangda, 
Qalbingga ishq kabi solasan uni. 
Amin   Umariyning   harbiy   lirikasiga   Hasan   Po‘lat   she’rlari
hamohangdir. Hasan Po‘lat «Yurak sadosi» (1942) to‘plamiga kirgan she’rlarida
o‘zbek   xalqining   vatanparvarligini,   qahramonligini   tasvirlab,   adolat   tantanasiga,
buyuk   g‘alabaga   qat’iy   ishonch   bildiradi.   Shoir   hatto   tabiatni   ham   battol
bosqinchilarga   qarshi   hayot-mamot   kurashiga   da’vat   etdi.   Hasan   Po‘lat   tabiatga
murojaat etib, yozadi: 
Istaymanki, 
Yovga sanchilgan 
Xanjar bo‘lsin maysa va  о ‘ting.
  Istaymanki, 
Fashist ustiga 
О ‘t yog‘dirsin  k о ‘king, buluting. 
Istaymanki, 
9 Har bir yaprog‘ing 
Yov betiga  о ‘t sachratgan
 Eng qaqshatqich shapaloq bo‘lsin. 
Hasan   Po‘lat   harbiy   lirikasining   “Bahor”,   “Vatan”,   “Ona”,   “Bug‘doy
o‘ramiz”,   “Men   o‘zbek   yigiti”,   “Aziz   hamshira”,   “O‘rtoq   Ladunin”,   “Tankist
qo‘shig‘I”,   “Qon”,   “Uch   mard”   kabi   namunalari   badiiy   jihatdan   ham   go‘zal
asarlar bo‘lib, ularda g‘alabaga komil ishonch ruhi bo'rtib turadi. 
O‘zbek   harbiy   she’riyati   xazinasiga   frontchi   shoirlar   ham   munosib
hissa   qo‘shdilar.   Sulton   Jo‘ra   “Sog‘inib”,   “Sog‘inchli   salom”   she’rlarini
harakatdagi   armiya   safida   turib   yozgan.   She’riy   salom   xat   shaklida   yozilgan   bu
asarlarda   shoirning   o‘z   bolalariga   qarata   aytgan   sog‘inchli   yurak   so‘zlaridagi
insoniy   dard   katta   badiiy   ma’no   kasb   etgan.   “Sog‘inchli   salom”   —   voqeaband
she’r.   Unda   fashistlarning   yovuzligi   “qonli   ko‘ylakcha”   detali   vositasida   fosh
etilgan.   She’rda   fashistlarning   Varvara   ismli   begunoh   qizchani   o‘ldirishi   va
o‘likning   ustidagi   qonli   ko‘ylakchani   o‘lja  sifatida   olib  ketishi   nihoyatda   ta’sirli
va jonli qilib ifodalangan: 
Girgitton qizchalarim, 
Dumaloq yuzchalarim. 
Ana shu Varvaraday 
Qancha yosh bolalarni,
 Bolalik bo'stonida 
Ochilgan lolalarni 
Halok etgan peslardan, 
Shu jallod fashistlardan 
10 Jon uchun jon olaman, 
Qon uchun qon olaman. 
Frontchi   yosh   shoir   Hasan   Saidning   «Jangchining   qo‘shiqlari»   (1942)
to‘plamiga kirgan «Biz  yengamiz», «Marsh»,  «Qasamyod», «Qiruvchi», «O‘lim
dushmanga»,   «Farmon   kutaman»,   «Posbon   so‘zi»,   «Grajdanman»,   «Leytenant
bo‘laman»,   «Buyuk   orzu»   kabi   she’rlari   jang   maydonida   —   okoplarda   va
blindajlarda yozilgan. Shoir bir she’ri haqida: «Bu she’rni men maksim pulemyoti
tagida   yozdim.   Men   bu   she’rni   yozayotganda   o‘ng   qo‘limda   qalam   va   chap
qoMimda   pulemyot   tepkisi   edi.   Uzoq-uzoqlarda   snaryadlar   gumbirlab   yorilardi.
Yonayotgan   qishloqlardan   chiqayotgan   qora   tutun   buralib-buralib   osm   onga
ko'tarilardi» 3
, — deb yozgan edi.
  Shuni   qoniqish   bilan   qayd   etish   kerakki,   qanchalik   hozirjavoblik,
jangovarlik   ko'rsatmasin   urush   davri   o‘zbek   she’riyatining   badiiylik   darajasi
pasayib   ketmadi.   Shoirlar   hayot   va   inson   ko'nglining   rang-barang   manzaralarini
obrazli   tarzda   aks   ettirishga   intilib,   xilma-xil   she’riy   shakllardan   foydalandilar.
Jumladan,   xat   shakli   bu  davrda  juda   keng   tarqaldi.   She’riy  xatlarda   jangchining
o‘z   sevgilisiga   yoki   sevikli   qizning   frontdagi   yoriga,   yoxud   onaning   askar
o‘g‘liga yo‘llagan dil izhorlarida urush odamining ruhiyati aks ettirildi. Shunday
she’riy   xatlar   orasida   Hamid   Olimjon,   Uyg‘un,   Mirtemir   va   Sulton   Jo‘raning
asarlari alohida ajralib turadi. 
G‘afur   G'ulom   ikkinchi   jahon   urushi   yillarida   o‘z   ijodini   butunlay
mudofaa   yo‘nalishiga   qaratdi.   G'afur   G'ulom   1942-yilning   bahorida   akademik
Habib Abdullayev rahbarligida O 'zbekiston delegatsiyasi tarkibida frontga borib,
jang manzaralarini, jangchilarimizning qahramonligini o'z ko'zi bilan  k о ‘rib keldi
va bundan o'z ijodi uchun tegishli xulosalar chiqarib oldi. 
G‘afur G‘ulom urush davrida harbiy mudofaa mavzularida «Kuzatish»,
«Xalq   otlandi»,   «Men   yahudiy»,   «Sen   yetim   emassan»,   «Sog'inish»,   «Biz
3
 Hasan Said. Jangchining qo‘shiqlari. —  Т .: 0 ‘zdavnashr, 1942, 2-bet
11 yengamiz»,   «Bizning   ko'chada   ham   bayram   bo'lajak»,   «G'oliblar»,   «Salom   va
tabrik»   kabi   ajoyib   she’rlar   yaratdi.   Bu   she’rlarida   jangovar   davr   ruhi,   chuqur
falsafiy   mazmun   mahorat   bilan   ifodalangan.   «Kuzatish»   (1941)   she’rida   shoir
o'g'li Jo'raning frontga safarbar etilishi haqida yozgan. Asarda G 'afur G'ulom o'z
shaxsiy   kechinmalarini   jam   iyat   hayotida   ro   'y   berayotgan   hodisalarga   bog'lab
tasvirlaydi.   Shu   sababli   otaning   farzandiga   aytgan   so'zlari   Vatan   mudofaasiga
otlangan barcha jangchilarga qilingan murojaat tarzida yangraydi: 
Saflar oldida bo‘l, mard bo‘l, botir bo‘l, 
Do‘stlarga hamohang jo‘ra bo‘l, jo‘r bo‘l... 
G‘afur   G‘ulom   she’rda   o‘g‘lini   bosqinchi   yovga   qarshi   jangga
jo'natgan ota obrazini yorqin poetik bo'yoqlarda yaratgan. Shoirning «Sog‘inish»,
«Sen yetim emassan» she’rlarida ham vatanparvar va mehribon otaning barkamol
obrazi   chizib   berilgan.   Bu   asarlarda   ota   obrazi   (lirik   qahramon)   xalqimizga   xos
milliy   xislatlami   o‘zida   gavdalantiradi.   Shoiming   «Sog‘inish»   she’ri   bilan
«Kuzatish»   she’ri   mazmun-mohiyat   jihatidan   bir-birini   to‘ldiradi.   Chunki
«Kuzatish»   she’rida  otaning   o‘z  o‘g‘lini   frontga  jo‘natishi   bilan  bog‘liq  bo‘lgan
ruhiy   holati   aks   ettirilgan   bo‘lsa,   «Sog‘inish»da   ana   shu   otaning   frontda   jang
qilayotgan   o‘g‘lini   jon-dildan   sog‘ingandagi   kayfiyati,   ichki   kechinmalari
tasvirlanadi. 
G‘afur   G‘ulomning   «Men   yahudiy»   she’rida   ham   insonparvarlik   va
xalqlar   do‘stligi   shoir   ijodiga   xos   uslubda   —   quyma   misralarda   kuylanadi.
Gitlerchi fashistlaming kirdikorlari, yovuz qilmishlari ayovsiz fosh etiladi. She’r
ikki   qismdan   iborat.   Birinchi   qismda   shoir   uzoq   o‘tmishdagi   tarixiy   voqealami
eslaydi.   Jahon   madaniyati   tarixini   yaratishda   yahudiylaming   ulkan   hissasi
borligini   obrazli   tarzda   ko‘rsatib   beradi.   She’rning   ikkinchi   qismida   esa
fashistlaming   irqiy   «nazariya»sini   qoralab,   xalqlar   o‘rtasidagi   tenglik   va
do‘stlikni ulug'laydi. 
12 G‘afur   G‘ulomning   «Suv   va   nur»   balladasida   esa   urush   davridagi
umumxalq qurilishi — Farhod GES bunyod etilishi tasvirlanib, xalqning mehnat
qahramonligi   tarannum   etilgan.   G   ‘alabaga   ishonch   tuyg‘ulari   asarning   umumiy
ruhiga   mahorat   bilan   singdirib   yuborilgan.   G   ‘afur   G'ulomning   urush   davrida
yozilgan she’rlarida vatanparvarlik va insonparvarlik g‘oyalari g'alabaga ishonch
tuyg‘usi bilan uzviy birlikda namoyon bo‘ladi. Shoir she’rlarining sarlavhalaridan
(«Bizning   ko‘chada   ham   bayram   bo‘lajak»,   «Biz   yengamiz»   kabi)   tortib   barcha
unsurlariga,   qisqasi,   asarlarning   butun   to‘qimasiga   ko‘tarinki   ruh   —   g‘alabaga
ishonch   tuyg'usi   singdirib   yuborilgan.   G   ‘afur   G   ‘ulom   urushning   birinchi
yilidayoq   «Tong   yaqin,   tong   yaqin,   oppoq   tong   yaqin»   deb   yozganida   misra
mazmuniga  chuqur   ramziy  m  a’no  berib,  g‘alabani  oppoq  tongga o‘xshatgan  va
uning yaqinligiga imon keltirgan edi. 
Xullas,   G‘afur   G‘ulom   urush   davrida   «po‘lat   nayza   kabi   o‘tkir,
bukilmas» asarlar yozib, benazir «she’rlar soldatini shaylantirdi». G‘afur G‘ulom
ning harbiy lirikasi adabiyotimizning bebaho yutug‘idir. G‘afur G‘ulom urushdan
keyingi yillarda zamonaviy mavzularda, ayniqsa, tinchlik va do‘stlik, ona Vatan,
halol   mehnat   va   mehnatkash   inson   haqida   ko‘pgina   badiiy   go‘zal,   sermazmun
she’rlar   yaratdi.   G‘afur   G‘ulomning   urushdan   keyingi   she’riyatida   jahonda
tinchlik uchun kurash mavzusi katta o‘rin tutadi. Shoirning «Yashasin tinchlik»,
«Tinchlik ko‘klami», «Tinchlik nashidasi», «Bu — sening imzong», «Biz tinchlik
istaymiz»,   «Tinchlik   minbaridan»,   «Tinchlik   ahdi»   singari   o‘tkir   she’rlarida
tinchlik   uchun   kurash   mavzusi   g'afurona   uslubda,   rang-barang   shakllarda
tasvirlangan.   «Biz   tinchlik   istaymiz»   she’rida   tinchliksevar   xalqlarning   irodasi
atom   va   vodorod   bombalaridan   ham   kuchli   ekanligi   chuqur   mantiq   asosida
ko‘rsatib berilgan. 
Zulfiya ikkinchi jahon urushi davrida faol ijod qildi. Urushning birinchi
kunlarida   adiba   Oydin   bilan   hamkorlikda   «Vatanparvarlar   aholini   himoya
qilishga   tayyor»,   «Vatan   uchun   jon   fido»,   «Mardlarga   madad   berdi»   kabi
13 ocherklar   yozdi.   So‘ngra   «Vernost»,   «Uni   Farhod   der   edilar»   (1943),   «Hijron
kunlarida» (1944) to ‘plamlarini nashr qildirdi. 
Zulfiyaning harbiy-vatanparvarlik lirikasida o‘sha jangovar kunlarning
dolzarb   mavzulari   yorqin   ifodalangan.   «Mening   Vatanim»,   «Qo‘limda   qurol-u
ustimda shinel», «Yigitlarga», «Erim oqda qor», «Bizni kut», «Hijron», «Palak»
va   boshqa   she’rlarida   xalqning   Vatanga   muhabbati,   g‘alabaga   ishonchi,
qahramonlik,   insonparvarlik,   dushmanga   nafrati   ifoda   etilgan.   «Palak»   she’rida
qishloq qizlari hayotidan olingan odatiy bir voqeani aks ettirib, g‘alabaga ishonch
tuyg‘usini   asarning   um   um   iy   ruhiga   singdirib   yuborgan.   Urushning   eng   og‘ir,
shiddatli kunlarida oz-ozdan bo‘lsa-da, vaqt topib palak (kashta) tikkan — to‘yga
tayyorgarlik   ko‘rgan   qizning   bu   ezgu   harakatidan   shoira   g‘alabaga   ishonchni
ifodalovchi poetik mazmun topadi va uni juda chiroyli aks ettiradi: 
Seni qarshilagay quyoshday yonib, 
Yo‘lingga k о ‘z tutib men tikkan palak. 
Zulfiya urush  yillarida  fidokor  ayol, vafodor  yor  obrazini  tasvirlashda
katta   yutuqqa   erishadi.   Uning   «Qo‘limda   qurol-u   ustimda   shinel»,   «Hijron
kunlarida», «Gullar ochilganda», «Vafo», «Ikki she’r», «Suluv tong» she’rlarida
vatanparvar   ayol   qiyofasi   ustalik   bilan   tasvirlangan.   Shu   orqali   jangovar   davr
ruhi, zamon g‘oyasi ochib berilgan.
  Zulfiya   urush   davrida   tarixiy-biografik   material   asosida   «Uni   Farhod
der   edilar»   nomli   doston   yozdi.   Asar   bosh   qahramoni   taniqli   o‘zbek   artisti,
otashin   vatanparvar   jangchi   Qobil   qori   Siddiqovdir.   Dostonda   bu   obraz   juda
hayotiy   tasvirlangan.   Shoira   bosh   qahramon   timsolida   xalqning   fashizmga
munosabatini   ustalik   bilan   umumlashtirib   ko‘rsatgan.   Doston   voqeasi   xushovoz
san’atkor Qobil qorining Toshkent teatrida mashhur Farhod rolini o‘ynayotganligi
tasviri bilan boshlanadi. Shoira: 
Bu kuychiga tan berib butkul 
14 Qo'shig'ini unutdi bulbul, 
singari   lirik   misralarda   Qobil   qorining   sahna   san’atidagi   mahoratini
maftun   bo‘lib   tasvirlaydi.   So'ngra   Qobil   qorining   urush   davridagi   jangovar
hayotini,   Ukrainada   dushmanga   qarshi   botirlarcha   jang   qilganini   ehtiros   bilan
hikoya   qiladi.   Dostonda   Qobil   qori   so'zi   bilan   ishi   bir-biriga   monand   haqiqiy
qahramon sifatida gavdalanadi. U deydi: 
Aziz Vatan, jonajon Vatan, 
Kerak bo‘lsa qurbon jon-u tan. 
Baxt, erkimiz qolsin deb elda,
 Muhabbating, qudrating dilda. 
Ко ‘rsatamiz kurashda sabot, 
Yovdan seni qilamiz ozod. 
Xalqim uchun, san ’atim uchun 
Yana jangga kiraman bu kun! 
Dostonda   Qobil   qorining,   ayniqsa,   jangda   og‘ir   yarador   bo‘lgandan
keyingi   holati   va   mardona   o‘limi   juda   ta’sirli   qilib   aks   ettirilgan.   Shoira   bosh
qahramonning ana shu og‘ir paytdagi ruhiy holatini yorqin ko‘rsata olgan. Asarda
tasvirlanishicha,   Qobil   qori   so‘nggi   nafasini   olish   oldidan   jangchi   do‘stlariga
murojaat   qilib,   ularni   kurashni   davom   ettirishga,   dushmandan   ayovsiz   qasos
olishga   chaqiradi.   Qobil   qori   umrining   so‘nggi   daqiqasida   ham   o‘zini   sahnada
sevimli qahramoni Farhod rolini ijro etayotgandek bardam his etadi. Farhodning
mardlik va jasoratga da’vat etuvchi qo‘shig‘i Qobil qorining o‘z dilidan chiqqan
hayotbaxsh qo‘shiqqa aylanadi: 
Kuylay, do‘stlar, so‘nggi bor, 
So‘ngra, mayli, siz ayting takror. 
15 Shunday   qilib,   Qobil   qori   o‘z   o‘limi   bilan   ham   hayotni   tasdiqlaydi.
Natijada,   san’at   fidoyisi   Vatan   fidoyisi   timsoliga   aylanadi,   vatanparvarlik,
hayotsevarlik ramzi bo‘lib qoladi: 
Hayot yaxshi, kurash ham yaxshi, 
Ona tuproq, quyosh ham yaxshi. 
Ozod yurtda berganim-chun jon, 
Ко ‘z yumaman mag‘rur, bearmon.
Mirtemir   ikkinchi   jahon   urushi   yillarida   yaratgan   asarlarida   ham
manzara   tasviri   orqali   hayotbaxsh   fikrlar   ifodalangan.   Uning   «Bu   —   mening
Vatanim», «Qirg‘oq», «Vafo», «Dengiz bo‘ylarida» kabi she’rlarida yurt chiroyi,
hayot  go‘zalliklari  tarannum  etiladi. Shu sababli  bu she’rlar  o‘quvchida  Vatanni
dushmandan himoya qilish uchun g‘ayrat  va shijoat tuyg'ularini uyg‘otadi. Agar
20-30-yillarda Mirtemir she’riyatida asosiy o‘rinni yangi hayotni qutlash, yer-suv
islohoti,   xotin-qizlar   ozodligi   kabi   mavzular   egallagan   bo‘lsa,   urush   yillarida
asosiy   o‘rinni   harbiy-mudofaa   mavzusi   ishg‘ol   etdi.   Shoir   Vatanga   muhabbat,
kurashga   chaqiriq,   g‘alabaga   ishonch   yo‘nalishlarida   qator   yetuk   badiiy   asarlar
yaratdi.
  Mirtemir   «Men   ona   bo‘lsam   agar»,   «Sen   —   ona!»,   «Bu   —   mening
Vatanim », «Ona shahar», «Hamshahar», «O'ch», «Qirg‘oq», «Hamshira» singari
she’rlarida   ham   front   va   front   ortidagi   jangovar   hayotni   samimiyat   bilan   aks
ettirgan. 
Mirtemirning   harbiy   lirikasi   tom   ma’nodagi   jangovar,   xalqchil
lirikadir.   Shoir   xalq   ommasini   qiziqtiradigan,   hayajonga   soladigan   tuyg‘ularni
xalqona   sodda,   lekin   teran   tarzda   ifodalagan.   Bunda   u   xalq   qo‘shiqlarining
mazmuni   va   shaklidan,   jonli   til   boyliklaridan   ustalik   bilan   foydalangan.   Shunga
ko‘ra   shoir   to‘qigan   ko‘pgina   baytlar   xalq   maqollari   va   hikmatli   so‘zlari
darajasida   turadi.   Mirtemir   «O‘ch»   she’rida   jangchilarni   fashistlardan   qasos
16 olishga undar ekan, xalq hikmatlariday aks sado beruvchi baytlar yaratgan: Omon
qolgan   bitta   ablah   —   Bir   qishloqning   yonishil   Omon   qolgan   bitta   ablah   —
Ofatning   sog   ‘   qolishi.   Mirtemirning   harbiy   lirikasi   —   yangi   fikr   va   obrazlarga
boy.   Chunonchi,   u   «Sen   ona»   she’rida   an’anaviy   mavzuga   urush   davri   talablari
nuqtai nazaridan yondashib, onaning yangi obrazini yaratgan. Shoir onalar haqida
shu kungacha aytilmagan, lekin aytilishi kerak bo ‘lgan teran poetik fikrni topib,
uni she’riy tilda mohirona ifoda etgan. Asarda muallif o‘z farzandlarini oq yo‘l va
zafar   tilab   jangga   jo‘natgan,   ayriliq   va   hijron   tog‘ini   o‘z   yelkasida   mardonavor
ko‘targan ona obrazini chizar ekan, urush davri ruhini asar mazmuniga singdirib
yuborgan.   Shu   tariqa   shoir   «Sen   —   ona»   she’rining   jangovar   davr   talabiga
monand va g‘oyat ta’sirli bo‘lib chiqishini ta’minlagan: 
Alisherga alia aytib uxlatgan 
Sen — Ona. 
Og ‘ushida Bobur kamolga yetgan
 Sen — ona. 
Torobiyni og'ir jangga jo'natgan
 Sen — ona. 
Olamni nurida munavvar etgan
Sen — ona.
Yig‘lasa — dunyoni raso titratgan
 Sen — ona. .
 Kulgisi saodat parvarish etgan
Sen — ona.
Dohiylar beshigin bedor tebratgan
17 Sen — ona. 
Mehri bahorida elni yashnatgan
 Sen — ona. 
Yagona  о  ‘g ‘lingni jo ‘natding janggi
 Bo‘l bardam, ona! 
Onaday oshiq yo ‘q ona Vatanga!
 Muhtaram ona... 
Shunday   qilib,   Mirtemir   harbiy   lirikasi   og‘ir   yillarda   yashagan
kishilarda   ertangi   kunga   ishonch,   adolatning   g‘alabasidan   umid   uyg‘otishga
xizmat etdi.
18 II.  URUSH DAVRI IJODKORLARINING MARDONAVORLIGI 
2.1. Urush davri nasri 
Urush   yillarida   o‘zbek   nasri   ham   davr   talablariga   mos   holda   o‘sdi.   Bu   davr
o‘zbek   nasrida   kichik   hajmli   hozirjavob   janrlar   yetakchilik   qildi.   Front   bilan   front
orqasining   mustahkam   aloqasini,   yurtdoshlarimizning   fashizmga   cheksiz   nafratini,   V
atanga muhabbatini aks ettirishda H. Olimjon, Oybek, S. Ayniy, G‘. G‘ulom, K. Yashin,
M.   Shayxzoda   singari   yozuvchilarimiz   jangovar   publitsistika   janri   imkoniyatlaridan
unumli   foydalandilar   va   bu   janrning   yetuk   namunalarini   yaratdilar.   H.   Olimjonning
«Men   o‘zbek   xalqi   nomidan   so‘zlayman»,   «Do‘stligimiz   haqida»,   G‘.   G‘ulomning
«Onalar», «Momoi gisu naburida», S. Ayniyning «Yarador yirtqichning jon talvasasi»,
«Ona Vatan», Oybekning «Falaba bahori» kabi asarlari shular jumlasidandir. 
«O‘zbek   xalqining   jangchilariga   ularning   el-yurtlaridan   maktub»   (1942,
mualliflar   jamoasi)   nomli   asar   urush   yillaridagi   o‘zbek   pviblitsistikasining   ajoyib
namunalaridan   hisoblanadi.   Unda   bu   urushning   asl   mohiyati,   o‘zbek   xalqining
vatanparvarligi, do‘stga sodiqligi  va boshqa ezgu  ma’naviy  sifatlari  ta’sirli  qilib ochib
berilgan. 
Bu   davr   o‘zbek   nasrida   qahramon   askarlarning   jonli   obrazlari   gavdalantirilgan
ocherklar   ham   yaratildi.   Bu   ocherklarning   ba’zilari   «Sakkiz   botir»   va   «Mardlik
qissalari» to‘plam lariga kiritilgan bo‘lsa, ko‘plari vaqtli matbuot sahifalarida, xususan
19 «Front   haqiqati»,   «Vatan   sharafi   uchun»,   «Qizil   askar   haqiqati»,   «Bong»,   «Sovet
jangchisi» kabi o‘zbek tilida nashr etilgan front gazetalarida (bunday gazetalarning soni
o‘n oltita) bosilgan.
Oybek,   H.   Olimjon,   N.   Safarov,   I.   Rahim,   Z.   Fatxullin,   Nazarmat,   Mumtoz
Muhamedov   ocherklarida   ko‘proq   front   voqealari,   o‘zbek   jangchilarining
qahramonliklari   aniq   dalillar   asosida   hikoya   qilingan   bo‘lsa,   S.   Ayniy,   G‘.   G‘ulom,
Oydin, K. Yashin, Zulfiya, P. Tursun, Zafar Diyor, Said Nazar 40 ocherklarida esa front
orqasidagi   mehnat   qahramonlarining   jonli   obrazlari   chizilgan.   Masalan,   Oybekning
«Fidokor   qizlar»,   G‘.   G‘ulomning   «Eri   bilan   bahs   boylashgan   xotin»,   Oydinning
«Shiringa maktub», P. Tursunning «Oq oltin», Said Ahmadning «Farhod ostonalarida»,
Oydin   va   Zulfiyaning   «Vatan   uchun   jon   fido»   kabi   ocherklarida   xalqimizning   front
orqasidagi, xususan, Farhod GES qurilishi va paxta dalalaridagi fidokorona mehnatlari
ko‘tarinki   ruhda   aks   ettirilgan.   Vatanparvar   kishilaming,   ayniqsa,   fidoyi   xotin-
qizlarning   va   dono   cholu   kampirlaming   jonli   obrazlari   yaratilgan.   Frontga   ketgan
erkaklar   o‘mida   ham   mardona   mehnat   qilgan   paxtakor   qizlar   («Fidokor   qizlar»),
mehnatda   eri   Boltaboy   bilan   kim   o‘zarga   musobaqa   o‘ynagan   Inoyatxon   («Eri   bilan
bahs   boylashgan   xotin»),   Farhod   GES   qurilishida   afsonaviy   qahramon   Farhodday
mehnat qilgan Norbobo («Shiringa maktub») kabi obrazlar ana shundan dalolat beradi. 
Urush yillarida hikoya janrida, ayniqsa,  A. Qahhor  va Oydin barakali  ijod qildi.
A. Qahhoming «Asrorbobo», «Xotinlar», «Botirali», Oydinning «Umr sovg‘asi», «Asl
yor»,   «Iroda»,   «Er   yurak»   kabi   hikoyalarida   urush   yillaridagi   hayot   lavhalari   yorqin
chizilgan.   Oydinning   «Qizlarjon»   (1943),   «Shirin   keldi»   (1944)   to   ‘plamlariga   kirgan
hikoyalar   kitobxonlarga   estetik   zavq   berish   bilan   birga,   ularning   ruhini   ko‘tarishga,
g‘alabaga ishonchini orttirishga ham xizmat qilgan.
  Urush   davrida   qissa   janrida   Abdulla   Qahhor   samarali   mehnat   qildi.   U
«Dardaqdan   chiqqan   qahramon»   va   «Oltin   yulduz»   qissalarida   o'zbek   jangchilarning
fashistlarga   qarshi   ayovsiz   kurashini   tasvirlab,   o'zbek   xalqi   orasidan   yetishib   chiqqan
urush   qahramonlar.   Qo'chqor   Turdiyev   va   Ahmadjon   Shukurov   obrazlarini   yaratib
20 berdi. Yozuvchining iste’dodi shunda ediki, boshqa asarlardagi kabi u qahramonlarning
urushdagi   sarguzashtlarinigina   emas,   balki   ko'ngil   holatlarini,   ruhiy   dunyolarini   aks
ettirishga alohida e’tibor qaratdi. 
Urush   davrida   o‘zbek   adabiyotida   faqat   bitta   rom   an   yaratildi:   Oybekning
«Navoiy»   (1944)   romani   o‘zbek   adabiyotining   urush   yillarida   qo‘lga   kiritgan   ulkan
muvaffaqiyati bo‘ldi va u jahon adabiyotining oltin xazinasidan mustahkam joy oldi. 
Biroq   urush   davrida   о ‘zbek   nasri   qanchalik   yutuqlarga   erishgan   bo‘lmasin,
baribir, she’riyat singari faollik ko‘rsata olmadi. Bu hoi qisman janr xususiyatlari bilan
izohlanadi.   Chunki   nasr   nazmga   qaraganda   og‘irkarvon   bo'lib,   hodisalar   bilan   baravar
yurish imkoniga ega emas edi.
Odil Yoqubov tarixiy  о ‘tmish mavzuini aks ettirish va xalqimiz orasidan yetishib
chiqqan   buyuk   allomalar   obrazini   yaratishda   «Ko‘hna   dunyo»   romanida   ham   katta
yutuqqa   erishgan.   «Ko‘hna   dunyo»   —   tarixiy-falsafiy   roman.   Unda   mashhur   tarixiy
shaxslar   —   Abu   Rayhon   Beruniy   va   Abu   Ali   Ibn   Sinoning   ilm-fan   taraqqiyotiga,
xususan,   tibbiyot   ilmining   rivojiga   qo‘shgan   olamshumul   hissasi   badiiy   yo‘1   bilan
batafsil   va   teran   aks   ettirilgan.   Shuningdek,   ularning   og‘ir   hayoti   va   fojiali   qismati
mahorat   bilan   tasvirlangan.   Romanda   Beruniy   va   Ibn   Sino   obrazlari   o   ‘z   davrining
ijtimoiy   ziddiyatlari   va   shiddatli   voqealari   zaminida   ko‘rsatilgan.   Shunga  ko‘ra  asarda
o‘sha davr ruhi bo‘rtib turadi. Asar xalqimizning uzoq o‘tmishi, uning o ‘sha davrdagi
turm   ush   tarzi,   urf-odatlari,   milliy   xususiyatlari   haqida   boy  m   aium   ot   beradi.   Shunisi
muhimki,   bu   m   a’lum   otlar   yalang‘och   tarzda   bayon   etilmaydi,   balki   benazir   obrazli
tarzda ko‘rsatiladi. 
«Ko‘hna   dunyo»   romanining   sujeti,   asosan,   rivoyatlar   negizida   tashkil   topgan.
Romanda   ishlatilgan   rivoyatlarni,   ularning   asar   sujeti   tuzilishidagi   o‘rniga   ko‘ra,   uch
guruhga bo‘lish mumkin:
 1. Roman sujeti tarkibida «qistirma hikoya» sifatida berilgan rivoyatlar. 
21 2.   Roman   sujetiga   asos   bo‘lgan   voqealarning   badiiy   to‘qimasiga   singdirib
yuborilgan rivoyatlar. 
3. Roman sujeti tarkibidagi mif, afsona va rivoyat motivlari. 
«Ko‘hna dunyo» romanida, ayniqsa, telba shoh va avom xalq haqidagi, dono to‘ti
va   besabr   podshoh   haqidagi,   olam   va   uning   yaratilishi   haqidagi,   «ne’mati   ilohiy»
to‘g‘risidagi,   Abu   Rayhon   Beruniy   va   Mahmud   G‘aznaviy   bahsiga   doir   rivoyat   asar
sujeti to‘qimasiga ustalik bilan singdirib yuborilgan. Bu rivoyatlar romanda tasvirlangan
tarixiy   voqelik   hamda   obrazlar   ma’naviy   olamining   badiiy   gavdalanishiga   bevosita
xizmat qilgan. Zero, romanda qo‘llanilgan har bir rivoyat sujet rivoji bilan chambarchas
bog‘lanib, chatishib ketgan. «Ko‘hna dunyo» romanida Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali
Ibn   Sino,   Mahmud   G‘aznaviy   singari   tarixiy   obrazlar,   shuningdek,   Bobo   Xurmo,
Malikul Sharob, Piri Bukriy, Ibn Shahvoniy, Amir M a’sud, Ali G‘arib, Abul Hasanak,
Xatlibegim,   Bo‘tako‘zbegim,   Unsuriy   kabi   badiiy   to‘qima   obrazlar   yaratilgan.   Shular
vositasida   o‘sha   davrdagi   hayot   haqiqati,   xilma-xil   odamlarning   fe’l-atvori   badiiy
haqiqatga   aylantirilgan.   Muhim   falsafiy   fikrlar   ta   ’sirli   va   obrazli   qilib   ifodalangan.
Rivoyatlarga singdirilgan xalq donishmandligining m a’no va mohiyati ochib berilgan.
«Ulug‘bek   xazinasi»,   «Ko‘hna   dunyo»   asarlariga   xos   bo‘lgan   yorqin   badiiy   umum
lashm   alar   adibning   «Diyonat»,   «Oq   qushlar,   oppoq   qushlar»,   «Adolat   manzili»
romanlarida   ham   ochiq   ko‘rinadi.   Bu   keyingi   uch   roman   zamonaviy   mavzularni
yoritishda yozuvchi im koniyatlarining tobora k o ‘payib, mahorati yanada o'sganligidan
dalolat beradi.
2.2. Urush davri dramaturgiyasi
Drama   adabiy   turlar   orasida   odamlarga   bevosita   va   kuchli   ta’sir   ko‘rsata   olish
imkoniyatiga   egaligi   bilan   ajralib   turadi.   Urush   davrida   xalqni   dushmanga   qarshi
otlantirishda,   yosh   avlodni   qahramonlik,   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashda   sahna
asarlarining   ahamiyati   nechog‘lik   kattaligi   yana   bir   bor   sezildi.   Bu   davrda   teatrlar
sahnasidan   xalqning urush  yillaridagi   hayoti, uning  fashizmga   qarshi  mardona  kurashi
aks   etgan   pyesalar   keng   o   ‘rin   oldi.   «O‘zbekiston   qilichi»   (N.   Pogodin,   H.   Olimjon,
22 Uyg‘un, S. Abdulla), «Davron ota» (K. Yashin, S. Abdulla, U yg‘un, Chustiy), « 0 ‘lim
bosqinchilarga»,   «Oftobxon»   (K.   Yashin),   «Qasos»   (Tuyg‘un,   Amin   Umariy),   «Ota
rozi» (Hamid (7‘ulom), «Sinov kunlarida» (Z. Fatxullin), «Qo‘chqor Turdiyev», «Azim
pushka»   (Sobir   Abdulla),   «Qurbon   Umarov»   (S.   Abdulla,   Chustiy),   «Ona»   (Mirtemir,
V. Smirnov) singari sahna asarlari shu davming mevasidir. Bu pyesalar zamon talabiga
ko‘ra   juda   tezkorlik   bilan   yozilgan.   Binobarin,   ularning   ayrimlari   turli   badiiy
kamchiliklardan xoli emas. 
Umuman olganda, dramaturgiya urush davri talablariga javob bera oldi. Masalan,
«O‘zbekiston   qilichi»   (1941)   musiqali   dramasini   olaylik,   unda   davrning   jangovar   ruhi
haqqoniy aks  etgan. Dramada front va front  orqasining uzviy birligi, o‘zbek xalqining
jangovar hayoti, mardligi, vatanga sodiqligi obrazli qilib ifodalangan. Dramaning bosh
qahramoni —   о ‘zbek yigiti leytenant Arslon. U armiya safida namunali xizmat qilgan.
O‘zbek   otliq   diviziyasi   tuzish   uchun   O‘zbekistonga   keladi.   Jonkuyarlik   ko‘rsatib,
diviziya  tashkil  etadi  va   otliqlar  bilan  urushga  ketib,  jangda   jasorat   ko‘rsatadi.   Asarda
dushmanga dahshat solgan o‘zbek otliq diviziyasining qilichboz askarlari o‘tkir qilichga
qiyos qilingan.
  Bu   davr   o‘zbek   dramaturglari   o'tmish   mavzularidan   ham   unumli   foydalandilar.
Natijada, «Muqanna» (H. Olimjon), «Alisher Navoiy» (Uyg‘un va I. Sulton), «Mahmud
Tarobiy»   (Oybek),   «Jaloliddin   Manguberdi»   (M.   Shayxzoda)   kabi   yirik   tarixiy   dram
alar   dunyoga   keldi.   Bu   pyesalarda   tarix   materiallaridan,   o‘tmish   qahramonlik
an’analaridan   mohirona   foydalanib,   ikkinchi   jahon   urushi   davri   uchun   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   g‘oyalar   olg‘a   surildi.   Ajdodlarning   vatanparvarlik,
qahramonlik, insonparvarlik xislatlaridan ibrat olishga chaqirildi. Biroq bu pyesalarning
ayrimlarida   ba’zan   tarixiy   haqiqatdan   chekinilgan,   o‘tmish   bugunning   manfaatiga
moslangan o‘rinlar uchraydi. 
M.   Shayxzoda   ikkinchi   jahon   urushi   davrida   zamon   talabiga   mos,
baquvvat   asarlar   yaratdi.   Agar   30-yillarda   M.   Shayxzoda   she’riyatida   tinch   qurilish
masalalari   asosiy   o‘rinni   egallagan   bo‘lsa,   urush   davriga   kelib   shoir   ijodida   harbiy
23 mavzu   oldingi   o‘ringa   chiqdi   va   rang-barang   shakllarda   o‘z   ifodasini   topdi.   M.
Shayxzoda   urush   davrida   «Kurash   nechun»,   «Jang   va   qo‘shiq»,   «Ko‘ngil   deydiki»
she’riy   to‘plamlarini   nashr   ettirdi.   O‘zbek   xalqining   mashhur   farzandi   Yo‘ldosh
Oxunboboyev   haqida   «Oqsoqol»   nomli   doston   yaratdi.   Shuningdek,   «O‘n   birlar»,
«Jenya»,   «Uchinchi   o‘g‘il»   dostonlarini   yozib,   xalqning   jang   va   mehnat   maydonidagi
qahramonligini   tarannum   etdi.   M.   Shayxzoda   «Kurash   nechun»   she’rida   fashizmga
qarshi olib borilayotgan kurashning mohiyatini falsafiy-poetik mushohadalar, ravon va
purhikmat   misralar   vositasida   chuqur   va   aniq   qilib   ochib   berish   orqali   kishilarni
vatanparvarlik va qahramonlik ko‘rsatishga da’vat etdi: 
Bu kurash hayotning qonuni uchun, 
Bu — chorak asrning yakuni uchun, 
Bu kurash — istiqbol m ash’ali uchun... 
Shu uchun kurashmoq bizga farz bo'ldi, 
Yuraklar muqaddas nafratga to'ldi... 
M.   Shayxzodaning   «Kapitan   Gastello»,   «Qondoshlik»,   «Yo‘q,   men
o‘lgan cmasman», «Chorak asr» kabi she’rlarida ham urush va tinchlik, o‘lim va
hayot,   do‘stlik   va   qahramonlik,   yovuzlik   va   chin   insoniylik   haqidagi   muhim
poetik   fikrlar   mohirona   ifodalangan.   «Kapitan   Gastello»   she’rida   shoir   jangda
mardlikning   ajoyib   namunasini   ko‘rsatgan   uchuvchi   Gastello   jasoratini   chuqur
ehtiros   va   samimiy   ixlos   bilan   tasvirlab,   haqiqiy   vatanparvar   jangchilarning
yorqin obrazini yaratdi. 
Ma’lumki,   kapitan   Gastello   —   tarixiy   shaxs.   Shoir   asarda   hayotiy
hodisa   va   aniq   tarixiy   faktdan   ustalik   bilan   foydalangan.   Gastello   jasoratini
hikoya   qilish   orqali   hayot   va   o‘lim   haqida   chuqur   ma’noli   ijtimoiy   xulosa
chiqargan. «Tiz cho‘kib yuz yilyashagandan k о ‘ra, qahramonlik  ko ‘rsatib bir kun
yashash   afzaldir»,   —   degan   fikrni   asarning   umumiy   ruhiga   singdirib,   kishilarni
Gastelloday mard-botir bo‘lishga chaqirgan. 
24 M. Shayxzoda urush davrida bevosita jang voqealarini tasvirlash bilan
cheklanmaydi.   U   «Bog‘bon»,   «Asalchi»,   «Yigiraman   —   ip   beraman»,   «Olma»
singari she’rlarida janggoh ortidagi kishilarning mehnatu o‘ylarini aks ettirdi. M.
Shayxzodaning   urush   yillarida   yuzaga   kelgan   aksariyat   she’rlari   badiiy   mahorat
jihatidan ham ibratli. Shoir mumtoz adabiyot an’analari va xalq og ‘zaki ijodi bo
yliklaridan foydalanib, harbiy mudofaa mavzularini sodda va ta’sirli qilib yoritar
ekan,   maqol   va   aforizmlar   darajasiga   ko‘tarilgan   sermazmun   va   go‘zal   baytlar
to‘qiydi.   Lekin   M.   Shayxzodaning   urush   davridagi   she’riyatida   ba’zan   hayot
haqiqatidan uzoq bo‘lgan umumiylik va soxtalik alomatlari ham uchraydi. «Ajdar
va   odam»,   «Semenchenko,   ofarin!»   she’rlarida   folklor   qahramonlariga   xos
afsonaviy   xislatlar   hozirgi   jangchilar   faoliyatlariga   sun’iy   tarzda   ko‘chirilgan.
Oqibatda, bunday she’rlarda jangchilar real odamlardan ko‘ra ko‘proq afsonaviy
qahram onlarga o‘xshab qolgan.
Asqad   Muxtor   dramaturg   sifatida   ham   tanilgan.   «Mardlik   cho‘qqisi»,
«Yosh yuraklar», «Zar qadri», «Sahro tor», «Yaxshilikka yaxshilik», «Samandar»
dramalari uning qalamiga mansub. Bu sahna asarlarida turli zamonaviy mavzular
aks   ettirilib,   vatanparvarlik,   mehnatsevarlik,   insonparvarlik,   qiyinchiliklardan
qo‘rqmaslik, ezgulikka intilish g‘oyalari olg‘a surilgan.
Xullas, ikkinchi jahon urushi yillarida she’riyat va nasr singari dramaturgiya ham
o‘z taraqqiyotining muayyan bosqichini o‘tadi.
25 XULOSA
Adabiyot   jamiyat   taraqqiyotining,   inson   ruhiyatining   obrazli   in’ikosidir.   Insonni
о ‘rab   turgan   hayot   adabiyotning   asosiy   manbayidir.   Binobarin,   hayot   qanday   bo‘lsa,
adabiyot   ham,   k о ‘p   jihatdan,   shunday   bo‘ladi.   Jamiyat   taraqqiyotining   turli
bosqichlarida adabiyotda g‘oyaviy mazmun, estetik ideal va ijobiy qahramon masalalari
turlicha   talqin   etilgan   va   turlicha   hal   qilingan.   Ana   shu   bois   XX   asr   o‘zbek   adabiyoti
o‘zining asosiy g‘oyaviy yo‘nalishi, xarakterli xususiyatlariga k о ‘ r а   о ‘tmish davrlardagi
so‘z san’atidan jiddiy farq qiladi. 
Ma’lumki,   o‘tgan   asrning   1941-1945-yillarida   butun   dunyoni   larzaga   slogan
Ikkinchi jahon urushi bizning yurtimizni ham chetlab o‘tmadi. Ne-ne millatdoshlarimiz
26 xoh   frontda,   xoh   front   ortida   bu   ayovsiz   urushning   qurboni   bo‘lishdi.   Ammo   bu   davr
mobaynida   ham   milliy   adabiyotimiz   to   ‘xtab   qolmadi,   balki   o’z   g’oyaviy   mavzusini
ham urushga bo’shatib berdi. Endilikda badiiy asarlar qaysi janr bo’lishidan qat’I nazar
o’zida   urush   voqealarini,   urush   ortidan   keladigan   baxtsizliklar,   dil   yaralari   haqida
asarlar yozila boshladi. Bu mavzu hattoki urushdan so’ng ham davom etgani bizga  Said
Ahmad, O’tkir Hoshimov asarlari orqali bizga sir emas. 
XX   asr   xalqimiz   hayotiga   avvalgi   davrlarda   bo‘lmagan   yangi-yangi   g‘oyalarni,
xilma-xil   ijtimoiy   muammolarni,   eng   muhimi,   tamomila   о ‘zgacha   ijtimoiy   maqomga
ega inson tuyg‘ularini olib kirdi. Bularni badiiy tarzda yoritish va uning xalq tomonidan
qabul qilinishiga erishish esa, adabiyot oldiga yangi-yangi vazifalarni   k о ‘ndalang qilib
qo‘ydi.   Shuni   qoniqish   bilan   aytish   mumkinki,   XX   asr   о ‘ zbek   adabiyoti   jamiyat
tomonidan   о ‘z   oldiga   qo‘yilgan   bu   murakkab   vazifalarni   muvaffaqiyatli   ravishda
bajardi. Ana shuning uchun ham XX asr  о ‘zbek adabiyoti xalq va mamlakat hayotining
о ‘ziga xos badiiy yilnomasiga aylandi. U jamiyat a’zolari ruhiyati va tuyg ‘ularida aslo
о   ‘chmaydigan   izlar   qoldirdi.   Yangi   о ‘zbek   adabiyoti   yangi   davrda   yangicha   yashash
niyati bilan birga tug'ildi va  u  bilan birga  о  ‘sib, murakkab va mazmundor taraqqiyot yo
‘lini   bosib   о ‘tdi.   Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   yangi   о ‘zbek   adabiyoti   о ‘tmish
mumtoz   adabiyotining   qonuniy   merosxo   ‘ri   va   uning   yangi   zamondagi   о ‘ziga   xos
davom idir. Bu yangi adabiyot   о ‘z taraqqiyotida doimo uch muhim manbadan: a) xalq
og   ‘zaki   ijodi   boyliklaridan;   b)   о ‘zbek   mumtoz   adabiyoti   an   ’analaridan;   d)   jahon
adabiyotining ijodiy ta ’siri va  ко  ‘magidan oziqlanib keldi. Yangi  о ‘zbek adabiyotining
shakllanishi va yuksalishida  о  ‘tmish yozma va og'zaki adabiyot namunalari bilan birga,
jahon   adabiyotining   ilg‘or   an’ana   va   tajribalari   katta   ahamiyatga   ega   bo   ‘ldi.   Demak,
XX   asr   о ‘zbek   adabiyotining   ildizlari   insoniyatning   uzoq   tarixli   boy   adabiy-madaniy
an’analariga borib taqaladi. Qadimgi adabiy an’analarning amaldagi merosxo‘ri bo‘lgan
XX asr   о ‘zbek adabiyotining boshqa xalqlar adabiyotlari bilan baham   ко   ‘rishga loyiq
bo   ‘lgan   bebaho   boyliklari   va   yangi   an’analari   bor.   Zotan,   bu   yangi   о ’ bek   adabiyoti
о ‘tgan   bir   asr   ichida   jahon   adabiyoti   rivojiga   о ‘zining   munosib   hissasini   qo‘shishga
ulgurdi.   U   insoniyatga   M.   Behbudiy,   Hamza,   Fitrat,   A.   Qodiriy,   Cho'lpon,   Oybek,
27 G'afur   G'ulom,   H.   Olimjon,   A.   Qahhor,   O.   Yoqubov,   E.   Vohidov,   A.   Oripov   kabi   bir
qator   noyob   iste   ’dodlarni   yetkazib   berdi   hamda   badiiy   mahorat   bobida   jiddiy
yutuqlarga erishdi. X X asr   о   ‘zbek adabiyoti   о   ‘z taraqqiyoti davomida turli to ‘siq va
qiyinchiliklarga   qaramay,   g   ‘oyaviy   mazmun,   badiiy   mahorat,   janr   va   uslub   rang-
barangligi   jihatidan yil   sayin   о   ‘sib,  jahonning ilg  ‘or  adabiyotlari   qatoridan  jo y  oldi.
Zero,   о   ‘zbek   yozuvchilari   barcha   tirik   insonlarga   xos   tuyg'ularni   umuminsoniy
qadriyatlar bilan uyg‘unlashtirib, milliy yo ‘sinda ifodalashga intilishadi. Bunda, albatta,
keskin   ijtim   oiy   о   ‘zgarish   —   milliy   mustaqillikning   ahamiyati   beqiyosdir.   Yangi
nomlar,   yangi   badiiy   tajribalar,   ilgari   qo‘l   urilmagan   mavzularning   о ‘ta   original
talqinlari   ijodkorlarning   yangi   avlodi   istiqlol   adabiyotini   yaratayotganligini   k о ‘rsatadi.
Ular   о ‘zlari   yaratayotgan   asarlar   orqali   adabiyotning   mafkuraviy   qurolgina   emasligi,
faqat   tashviqotchigina   bo‘la   olmasligi,   vazifasi   odamning   ijtimoiy   jihatlarini   emas,
tuyg'ulari,   kechinmalari,   о ‘ylarini   tasvirlash   ekanligini   k о   'rsatishmoqda.   Aslida   ham
adabiyotning   yaralishdagi   bosh   vazifasi   inson   k о ‘ ngli   tovlanishlarini   aks   ettirish,
k о ‘ngilning   tozaligi   uchun   kurashishdan   iboratdir.   О ‘ylaymizki,   yangi   о ‘zbek
adabiyotining   bu   bosqichi   ulkan   badiiy   zafarlarga   boy   bo‘ladi.   Chunki   so‘z   erkinligi,
ijodiy   hurlik   iste’dod   egalarining   badiiy   imkoniyatlari   namoyon   bo'lishiga   sharoit
cheksiz yaratib beradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1. Saydulla   Mirzayev.   XX   asr   o‘zbek   adabiyoti.   Darslik.   Toshkent   –   Yangi   asr
avlodi. 2005.
2.   XX asr mening taqdirim da. — «Jahon adabiyoti» jurnali, 2001-yil, yanvar, 24-
bet.
3. Nurmuhammedov O'. Da’vatkor she’riyat. —  Т .: «O‘qituvchi», 1983. 35
4. Hasan Said. Jangchining qo‘shiqlari. —  Т .: 0 ‘zdavnashr, 1942, 2-bet
5. Adabiyot. Umumiy  о  ‘ rta ta ’lim m aktablarining 11 -sinfi uchun darslik. -  Т .: «
0 ‘qituvchi», 2004, 7-bet.
6. Karimov Naim. XXI asr sari. — «Xalq so‘zi» gazetasi, 1999-yil, 20-may
7.  Izzat Sulton. Asr saboqlari. — «O'zAS», 2001-yil, 1-yanvar.
28 8. M irzayev S., Doniyorov X. O 'zbek sovet adabiyoti tarixi. —  Т .: «O'qituvchi»,
1978.
9. Rahmat Fayziy. Hazrati inson. —  Т .: 1975, 7-bet.
10. «Sharq yulduzi» jurnali, 1978, 9-son, 265-bet.
11.  Mirzayev S. O'zbek romanchiligi. — Samarqand: Sam D U , 1997.
12.  Istiqlol mushoirasi. To'plam. —  Т .: 1997, 5-bet.
13.  X X asr o ‘zbek adabiyoti tarixi. —  Т .: « 0 ‘qituvchi», 1999, 128-bet.
14.   Фадеев   А.   За   тридцат   лет.   —   Москва:   «Советский   писатель»,   1957,   стр.
320.
15.  Yoqubov H. G'afur G'ulom. — Т.: O'zadabiynashr, 1959, 66-bet.
16.    Maqsud Shayxzoda zamondoshlari xotirasida. —  Т .: 1983, 11-bet
29

Ikkinchi jahon urushi va o‘zbek adabiyoti

KIRISH…………………………………………………………………………....…..3

I BOB. URUSH DAVRI ADABIYOTINING O‘ZIGA XOS XUSUSIYATLARI

  1.    Davrning qisqacha tavsifi va uning adabiyotga ta’siri………………………………………………….............................................5
  2.    Urush davri she’riyati………………………………………………....……8

II BOB. URUSH DAVRI IJODKORLARINING MARDONAVORLIGI

2.1.   Urush davri nasri……………………....……………………………………19

2.2.   Urush davri dramaturgiyasi…………………………………………………22

XULOSA……………………………………………………………………………..26

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………………………........................…………………………………...28