Ikkinchi tartibli chiziq umumiy tenglamasini invariantlar yordamida soddalashtirishning metrik masalalari

   O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM ,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
                              Fizika-Matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi  24.02-guruh  talabasi  
 qizining
  Analitik geometriya   fanidan
“Ikkinchi tartibli chiziq umumiy tenglamasini invariantlar
yordamida soddalashtirishning metrik masalalari” 
mavzusiga
KURS  ISHI
Kurs ishi rahbari:                                                        
Farg‘ona-2025 MUNDARIJA
KIRISH
I-BOB.  TEKISLIKDA IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLAR
1.1.Aylana va Ellips va ularning kanonik 
tenglamalari…………………………………………………………………….6
1.2. Giperbola va  Parabolaning  kanonik 
tenglamasi………………………………………………………………………13
II-BOB.  IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQ UMUMIY TENGLAMASINI 
INVARIANTLAR YORDAMIDA SODDALASHTIRISHNING METRIK 
MASALALARI  
2.1.   Umumiy tenglamasi bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziqni 
soddalashtirish  …………………………………………………………………24
2.2.   Ikkinchi tartibli chiziq umumiy tenglamasini invariantlar yordamida 
soddalashtirish …………………………………………………………………28
XULOSA
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR KIRISH
“Agar mendan sizni nima qiynaydi?” deb  
      so‘rasangiz, farzandlarimizning ta’lim- 
 tarbiyasi deb javob beraman!!!
                                                                                Shavkat Mirziyoyev
Ilg‘or millat va rivojlangan davlat bo‘lishning zarur shartlaridan biri aqliy va
jismoniy, madaniy va ma’naviy, axloqiy, g‘oyaviy – siyosiy va huquqiy jihatdan,
har tomonlama yetuk, barkamol insonlarga ega bo‘lishdir.
Ma’naviy   –   ma’rifiy   jihatdan   inson   irodasi   mustahkam,   e’tiqodi   yuksak,
vijdon   amri   bilan   yashaydigan   shaxs,   barkamol   avlod   har   qanday   davlat,   xalq   va
millatning   eng   katta   boyligi,   qudrati   salohiyati   manbayidir.   Mamlakatimiz
prezidenti   tomonidan   ta’kidlab   kelinayotganidek,   “Har   qaysi   davlat,   har   qaysi
millat nafaqat yerosti va yerusti boyliklari bilan, harbiy qudrati va ishlab chiqarish
salohiyati   bilan,   balki   birinchi   navbatda   o‘zining   yuksak   madaniyati   va
ma’naviyati bilan kuchlidir”.
Odamlari,   fuqarolari   bilimli   –   zakovatli,   uddaburon,   g‘oyaviy   siyosiy
jihatdan   ziyrak   va   hushyor,   tadbirkor,   har   tomonlama   yetuk   bo‘lgan   jamiyat   har
qanday   islohotlarga   qodir   bo‘ladi   va   har   qanday   muammo   va   qiyinchiliklarni
yenga   oladi.   Oliy   rahbarimiz   bu   haqida   shunday   dedi:   “Lo‘nda   qilib   aytganda,
bugungi   kunda   oldimizda   qo‘ygan   buyuk   maqsadlarimizga,   ezgu   niyatlartimizga
erishishimizda jamiyatimizning yangilanishi, hayotimizning taraqqiyoti va istiqboli
amalga   oshirayotgan   islohotlarimiz,   rejalarimizning   samarasi   taqdiri   bularning
barchasi   avvalambor   zamon   talablariga   javob   beradigan   yuqori   malakali,   ongli mutaxassis   kadrlar   tayyorlash   muammosi   bilan   chambarchas   bog‘liqligini
barchamiz anglab yetmoqdamiz.
Shu   bilan   birga   barchamiz   yana   bir   haqiqatni   anglab   yetmoqdamiz.
Faqatgina   chinakam   ma’rifatli   odam   inson   qadrini,   millat   qadriyatlarini,   bir   so‘z
bilan   aytganda,   o‘zligini   aniqlash,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,   mustaqil
davlatimizning   jahon   hamjamiyatida   o‘ziga   munosib,   fidoiylik   bilan   kurashishi
mumkin”. Mustaqil va erkin fikrlayotgan, ongli yashaydigan, o‘z haq – huquqlarini
yaxshi   taniydigan,   o‘z   kuchi   va   aqliga   ishonadigan,   ma’naviy   –   axloqiy   yetuk
barkamol   bo‘lgan   avlodni,   mustaqil   fikrlashga   qodir,   jasoratli,   fidoiy   va
tashabbuskor   kishilarni   tarbiyalab   yetkazadigan   xalq   va   millat   kelajakka   ochiq
ko‘z,   katta   ishonch,   umid   va   ixlos   bilan   qaray   oladi.   Fuqarolarni   ana   shunday
noyob   xislat   va   fazilat   sohiblari   qilib   shakllantirilgan   davlatning   istiqboli   porloq
bo‘ladi.   
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning
murakkab vazifalarini hal etish o‘qituvchining g‘oyaviy e ’ tiqodi, kasb-mahoratiga,
san’ati, iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog‘liqdir. Ta’lim-
t arbiya   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud   imkoniyatlarini
safarbar   etish   o‘qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan   biridi .
Matematika     fani   o‘sib     kelayotgan   yosh   avlodni     kamol       toptirishda   o‘quv   fani
sifatida   keng       imkoniyatlarga   ega.   U   o‘quvchi   tafakkurini   rivojlantirib,   ularning
aqlini   peshlaydi,     uni   tartibga   soladi,   o‘quvchilarda     maqsadga   yo‘naltirganlik,
mantiqiy     fikrlash,       topqirlik   xislatlarini       shakllantirib     boradi.   Shu   bilan   bir
qatorda   mulohazalarning   to‘g‘ri,     go‘zal       tuzilganligi,   o‘quvchilarni   didli,
go‘zallikka ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o‘qitilishiga   bo‘lgan   talablarini   hisobga   olgan
holda maktab matematika kursini ularning zamonaviy rivoji bilan uyg‘unlashtirish
maktabda   o‘quvchilarga   matematikani   o‘qitishdan   ko‘zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o‘quvchilarni   iroda,   diqqatni   to‘plab
olishni; qobiliyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo‘lishini talab eta borib, mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o‘zining
qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishni talab qiladi.  Hozirgi   zamon   darsiga   qo‘yiladigan   eng   muhim
talablardan   biri   har   bir   darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan
bo‘lishidir,   ya’ni   darsdan   ko‘zlangan   maqsad   hamda   o‘quvchilar   imkoniyatini
hisobga   olgan   holda   mavzu   xajmini   belgilash   uning   murakkabligini   aniqlash,
avvalgi   o‘rganilgan   mavzu   bilan   bog‘lash,   o‘quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va
mustaqil   ishlarning   ketma-ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo‘ladigan   jihozlarni
belgilash   va   qo‘shimcha   ko‘rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo‘shimcha   axborot
texnologiyalardan   foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars
davomida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez
fikrlashlarini hisobga olishi kerak. 
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Geometriya   fanining     ba’zi     bir
tadbiqlari   va   asosiy   xossalari   haqida   eng   muhum   tushunchalarini   o‘rganish   va
Geometriya kursida olgan bilimlarimizni  mustahkamlash.  I-BOB.   TEKISLIKDA IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLAR
1.1. Aylana va Ellips va ularning kanonik tenglamalari
1-ta’rif.  Tekislikning berilgan nuqtasidan bir xil masofada joylashgan shu tekislik
nuqtalarining geometrik o ‘ rniga  aylana  deb ataladi.
Tekislikning   berilgan   nuqtasini   aylananing   markazi ,   undan   aylanagacha
masofani  aylananing radiusi  deb ataymiz.
Markazi O( а ;b ) nuqtada bo’lib radiusi  R ga teng aylananing tenglamasini  t
uzamiz   (1 a
-chizma).   Aylananing   ixtiyoriy   nuqtasini   M ( x;y )   desak   aylananing
ta‘rifiga binoan:
МО = R.
Ikki nuqta orasidagi masofani topish formulasidan foydalansak.
yoki bu tenglikni har ikkala tomonini kvadratga ko ‘ tarsak
    (1)
kelib   chiqadi.   Shunday   qilib   aylananing   istalgan   M ( x;y )   nuqtasining
kooordinatalari   (2)   tenglamani   qanoatlantirar   ekan.   Shuningdek   aylanaga   tegishli
bo ‘ lmagan   hech   bir   nuqtaning   koordinatalari   (2)   tenglamani   qanoatlantirmaydi.
Demak (2) aylana tenglamasi. U aylananing   kanonik   (eng sodda) tenglamasi deb
ataladi.
Xususiy   holda   aylananing   markazi   0
1 ( а ,b )   koordinatalar   boshida   bo ‘ lsa
а =b =0 bo’lib uning tenglamasi
         (2)
ko ‘ rinishga  ega bo’ladi (1 b
-chizma).
Endi aylananing kanonik tenglamasini ikkinchi tartibli egri chiziqning 
umumiy tenglamasi (1) bilan taqqoslaymiz. (2) da qavslarni ochib ma’lum 
almashtirishlarni bajarsak u  1-chizma
  ( 3)
ko ‘ rinishga ega bo’ladi. Buni (1) bilan taqqoslab unda  х 2
 bilan  y 2
 oldidagi 
koeffitsientlarni tengligini va koordinatalarni ko ‘p aytmasi  xy  ni yo’qligini 
ko’ramiz, ya’ni
a
11=  a
22   va    a
12 =0.( 4 )
tenglamada  a
11=  a
22   va    a
12 =0 bo’lsa u aylanani tenglamasi  bo‘ladimi 
degan savolga javob izlaymiz.
Soddalik   uchun   a
11= a
22 =1   deb   olamiz.   Aks   holda   tenglamani   a
11   ga   bo‘lib
quyidagi tenglikni hosil qilishimiz mumkin.
х 2
+  y 2
+ 2 a
13 x+2 a
23 y +  a
33 =0        (5)
  Bu   tenglamani   hadlarini   o‘zimizga   qulay   shaklda   o‘rinlarini   almashtirib   to‘la
kvadrat  uchun  zarur   bo‘lgan   va     ni    ham   qo‘shamiz   ham  ayiramiz. U
holda
Yoki   
         (6)
h osil b o ‘ladi .  Mumkin b o ‘lgan uch  h olni  q araymiz :
1)   Bu holda (6) tenglamani (2) bilan taqqoslab u vaunga teng 
kuchli (5) tenglama ham markazi        nuqtada, radiusi  
 bo ‘ lgan aylanani ifodalashiga ishonch hosil qilamiz.
. Bu holda (6) tenglama
ko ‘ rinishga   ega   bo’ladi.   Bu   tenglamani   yagona     nuqtaning
koordinatalari qanoatlantiradi xolos. 3)         Bu   holda   (6)   tenglama   hech   qanday   egri   chiziqni
aniqlamaydi.  Chunki   tenglamaning   o ‘ ng  tomoni   manfiy,   chap  tomoni   esa   manfiy
emas.
X ulosa . ( 1 ) tenglama  a
11=  a
22   va    a
12 =0     hamda     
bo’lgandagina aylanani tenglamasini ifodalar ekan.
1-misol.x2+y2+2x−	4y−	4=	0 tenglama   aylananing   tenglamasi   ekanligi
ko ‘ rsatilsin va aylananing markazi hamda radiusi topilsin.
Yechish . a
11= a
22 =1   , a
12 =0
demak berilgan tenglama aylanani umumiy tenglamasi ekan.  Tenglamani
ko ‘ rinish da y o zib undan
(x+1)2+(y−	2)2=	32
aylananing kanonik tenglamasiga ega bo’lamiz.
Shunday qilib aylananing markazi 0(-1;2) nuqta va radiusi R=3 ekan.
2-misol .  	
x2−	2x+y2+2y+4=	0 tenglama   hech   qanday   egri   chiziqni
aniqlamasligi ko’rsatilsin.
Yechish . Tenglamani 	
(x2−	2x+1)+(y2+2y+1)−	1−	1+4=	0
ko ‘ rinishda yozsak undan  	
(x−1)2+(y+1)2=−2
tenglikka   ega   bo’lamiz.   Koordinatalari   bu   tenglamani   qanoatlantiruvchi   nuqta
mavjud   emas.   Demak   berilgan   tenglama   hech   qanday   egri   chiziqni   tenglamasi
emas.
Ta’rif .   Har   bir   nuqtasidan   tekislikning   berilgan   ikkita   nuqtasigacha
masofalarning   yig ‘ indisi   o ‘ zgarmas   bo ‘ lgan   shu   tekislik   nuqtalarining   geometrik
o ‘ rniga  ellips  deb ataladi.
Tekislikning   berilgan   nuqtalarini   F
1   va   F
2   orqali   belgilab   ularni   ellipsning
fokuslari   deb   ataymiz.   Fokuslar   orasidagi   masofani   2 c   va   ellipsning   har   bir
nuqtasidan   uning   fokuslarigacha   bo ‘ lgan   masofalarning   yig ‘ indisini   2 a   orqali
belgilaymiz.   0 xy   dekart   koordinatalar   sistemasini   0 x   o ‘ qni   ellipsning   fokuslari   F
1
va   F
2   orqali   o ‘ tkazib   F
1   dan   F
2   tomonga   yo ‘ naltiramiz,   koordinatalar   boshini   esa
F
1 F
2   kesmaning   o ‘ rtasiga   joylashtiramiz.   U   holda   fokuslar   F
1 (- c ;0),   F
2 (c,0)
koordinatalarga ega bo’ladi (2-chizma).
Endi  ellipsning tenglamasini keltirib chiqaramiz.  M ( x,y ) ellipsning ixtiyoriy
nuqtasi   bo ‘ lsin.   Ta’rifga   ko ‘ ra   M   nuqtadan   ellipsning   fokuslari   F
1   va   F
2   gacha
masofalarning yig ‘ indisi o ‘ zgarmas son 2 a  ga teng, ya ‘ ni 2 -chizma
MF
1 + MF
2 =2 a.
Ikki nuqta orasidagi masofani topish formulasiga ko ‘ raMF	1=	√(x+c)2+y2MF	2=	√(x−	c)2+y2
bo ‘ lgani uchun	
√(x+c)2+y2+√(x−	c)2+	y2=	2a
   yoki   	√(x+c)2+y2=	2a−	√(x−	c)2+	y2
kelib   chiqadi.   Oxirgi   tenglikning   ikkala   tomonini   kvadratga   ko ‘ tarib
ixchamlaymiz:	
(x+c)2+y2=(2a)2−	2⋅2a√(x−	c)2+	y2+(x−	c)2+y2;	
x2+2cx	+c2+y2=	4a2−	4a√(x−	c)2+y2+x2−	2cx	+c2+y2;	
4cx	=	4a2−	4a√(x−	c)2+y2;cx	=	a2−	a√(x−	c)2+y2;	
a2−	cx	=	a√(x−	c)2+y2.
Buni yana ikkala tomonini kvadratga ko ‘ tarib ixchamlasak	
a4−2a2cx	+c2x2=a2[(x−c)2+y2];	a4−	2a2cx	+c2x2=	a2[x2−2cx	+c2+y2];	
a4−2a2cx	+c2x2=a2x2−	2a2cx	+a2c2+a2y2;	a2x2−c2x2+a2y2=	a4−	a2c2;
                        	
(a2−	c2)x2+a2y2=	a2(a2−	c2)    (7)
hosil bo’ladi.
Uchburchak   ikki   tomonining   yig ‘ indisi   uchinchi   tomonidan   katta   ekanini
nazarda   tutsak  	
ΔF	1MF	2   dan     MF
1 +MF
2 >F
1 F
2 ;   2 a >2 c;   a > c ;   a 2
- c 2
>0   ( a >0,   c >0)
bo’ladi.
a 2
- c 2
= b 2 
deb belgilab uni (1) ga qo ‘ yamiz. U holda	
b2x2+a2y2=	a2b2
yoki buni  а 2
b 2
 ga bo’lsak x2
a2+	y2
b2=	1  (8)
kelib chiqadi. Shunday qilib ellipsning ixtiyoriy  M ( x,y ) nuqtasini koordinatalari (8)
tenglamani qanoatlantiradi. Aksincha ellipsga tegishli bo’lmagan hech bir nuqtani
koordinatalari bu tenglamani qanoatlantirmaydi. Demak (8) ellipsning tenglamasi.
U   ellipsning   kanonik   tenglamasi   deb   ataladi.   Koordinatalar   boshi   ellipsning
markazi   deyiladi.   Koordinata   o ‘ qlari   esa   ellipsning   simmetriya   o ‘ qlari   bo ‘ lib
xizmat   qiladi.   Ellipsning   fokuslari   joylashgan   o ‘ q   uning   fokal   o ‘ qi   deyiladi.
Ellipsning   simmetriya   o ‘ qlari   bilan   kesishish   nuqtalari   uni   uchlari   deyiladi.
А
1 (- а ;0),  А ( а ;0),  В
1 (0;- b ),  В (0, b ) nuqtalar ellipsning uchlari.
а   va   b   sonlar   mos   ravishda   ellipsning     katta va     kichik   yarim   o ‘ qlari
deyiladi. 	
c
a  nisbat ellipsning  ekssentrisiteti deyiladi va 	ε  orqali belgilanadi. Ellips
uchun 0<	
ε <1 bo’ladi, chunki   c<a .  Ekssentrisitet ellipsning shaklini izohlaydi.
Haqiqatan,   а 2
- с 2
=b 2
  tenglikni   а 2
  ga   bo’lsak  	
1−	(
c
a)
2
=	(
b
a)
2     yoki	
(
b
a)
2
=	1−	ε2
bo’ladi.   Bundan   ekssentrisitet   qanchalik   kichik   bo’lsa   ellipsning
kichik   yarim   o ‘ qi   uning   katta   yarim   o ‘ qidan   shunchalik   kam   farq   qilishini
ko ‘ ramiz.
b= а   bo ‘ lganda   ellips   tenglamasi     x 2
+y 2
=a 2
  ko ‘ rinishiga   ega   bo ‘ lib   ellips
aylanaga   aylanadi.   Bu   holda  	
c=	√a2−	b2=	√a2−	a2=	0 ,   bo ‘ lgani   uchun  	ε=	0
a=0
bo ‘ ladi.
Demak   aylana   ekssentrisiteti   nolga   teng   va   fokuslari   uning   markaziga
joylashgan ellips ekan.
Endi   ellipsni   shaklini   aniqlaymiz.   Uning   shaklini   avval   I–chorakda
aniqlaymiz.  Ellipsning kanonik tenglamasi (8) ni  y  ga nisbatan yechsak 
Shunday qilib ellipsning kanonik 
tenglamasi        	
y2
b2=	1−	x2
a2;	y2=	b2
(1−	x2
a2);	y2=	b2
a2(a2−	x2);	y=	b
a√a2−	x2
bo ‘ ladi, bunda 0< x<a,   chunki   x>a   bo ‘ lganda ildiz ostidagi  ifoda manfiy bo ‘ lib u
ma’noga ega bo ‘ lmaydi.   x   0 dan   a   gacha o ‘ sganda, yb  dan 0 gacha kamayadi. 
Ellipsning I–chorakdagi bo ‘ lagi koordinatalar o ‘ qlarida joylashgan  В (0, b ) va
А ( а ;0) nuqtalar bilan chegaralangan yoydan iborat bo ‘ ladi (3–chizma). Ellipsning
kanonik tenglamasida  х ni – х  ga va  у  ni – у  ga o‘zgartirilsa tenglama o‘zgarmaydi.
Bu   ellips   koordinata   o ‘ qlariga   nisbatan   simmetrikligidan   dalolat   beradi.
Ellipsning ana shu xususiyatiga asoslanib uning shakli 3-chizmada ko ‘ rsatilgandek
ekanligiga iqror bo ‘ lamiz.                                                                                   3 -chizma
3-misol.   Kichik yarim  o ‘ qi     b =4 va ekssentrisiteti   ε =0,6 bo ‘ lgan ellipsning
kanonik tenglamasi yozilsin.
Yechish.  Shartga ko ‘ ra ε=	c
a=0,6	;	с=0,6	а,	а2−с2=b2
tenglikka  с  va  b  ning qiymatlarini qo ‘ yib  a  ni aniqlaymiz.   
bo ‘ lganligi uchun ellipsning kanonik tenglamasi	
x2
25	+	y2
16	=1
ko ‘ rinishda bo ‘ lar ekan.
4-misol.   9 x 2
+25 y 2
-225=0   tenglamaga   ko ‘ ra  ikkinchi   tartibli   egri   chiziqning
turi aniqlansin va egri chiziq chizilsin.
Yechish.  Berilgan tenglamani     9 х 2
+25 у 2
=225    ko ‘ rinishda yozib buni 225
ga bo ‘ lsak	
9x2	
225	+25	y2	
225	=1
  yoki    	x2
52+	y2
32=	1
kelib   chiqadi.   Demak   berilgan   tenglama   yarim   o ‘ qlari   a =5,   b =3   bo ‘ lgan   ellipsni
tenglamasi ekan (4-chizma)                                                                                                            4 -chizma.
5-misol.4x2−16	x+9y2−54	y+61	=	0    egri chiziq chizilsin.
  Yechish.  Tenglamani   	
4(x2−4x)+9(y2−6y)+61	=0;	
4(x2−4x+4)+9(y2−6y+9)−16	−81	+61	=	0
;  	4(x−	2)2+9(y−3)2=36
ko‘rinishda yozib buni 36 ga bo‘lsak   	
(x−	2)2	
9	+(y−	3)2	
4	=1    yoki	
(x−	2)2	
32	+(y−	3)2	
22	=1
  tenglama     hosil   bo‘ladi.   х -2= X ;   у -3= У   almashtirish   olsak	
X2
32+Y2
22=1
 kelib chiqadi.
5 -chizma.
Bu ellipsning 0
1 XY  sistemaga nisbatan kanonik tenglamasi. Shunday qilib berilgan tenglama ellipsning umumiy tenglamasi ekan. Agar
0 ху   eski   sistemani   0
1 (2,3)   nuqtaga   parallel   ko ‘ chirilsa   ya’ni   0
1 XY   sistemaga
nisbatan ellipsning tenglamasi kanonik ko’rinishga ega bo ‘ lar ekan (5-chizma).
                         
1.2. Giperbola va  Parabolaning  kanonik tenglamasi
1-ta’rif.   Har   bir   nuqtasidan   tekislikning   berilgan   ikkita   nuqtasigacha
masofalarning   ayirmasi   o ‘ zgarmas   bo ‘ lgan   shu   tekislik   nuqtalarining   geometrik
o ‘ rniga  giperbola  deb ataladi.
Tekislikning   berilgan   nuqtalarini   F
1   va   F
2   orqali   belgilab   ularni
gepirbolaning   fokuslari   deb   ataymiz.   Fokuslar   orasidagi   masofani   2 c   va
giperbolaning   har   bir   nuqtasidan   uning   fokuslarigacha   bo ‘ lgan   masofalarning
ayirmasini  ±2a   orqali   belgilaymiz.   0 xy   dekart   koordinatalar   sistemasini   xuddi
ellipsdagidek,   ya’ni   0 x   o ‘ qni   F
1 ,   F
2   fokuslaridan   o ‘ tadigan   qilib   tanlaymiz   va
koordinatalar boshini F
1 F
2  kesmaning o ‘ rtasiga joylashtiramiz.
U holda fokuslar  F
1 (- c ,0),F
2 ( c ,0) koordinatalarga ega bo’ladi (6-chizma). 6 -chizma
Endi   giperbolaning   tenglamasini   keltirib   chiqaramiz.   M( x , y )   giperbolaning
ixtiyoriy nuqtasi bo ‘ lsin.
Ta’rifga binoan giperbolaning  M  nuqtasidan uning fokuslari F
1  va F
2  gacha 
masofalarning ayirmasi o ‘ zgarmas son  ±2a  ga teng, ya ’ ni
MF
1 - MF
2 =	
±2a
Ikki nuqta orasidagi masofani topish formulasiga binoan  	
MF	1=	√(x+c)2+y2
va 	
MF	2=	√(x−	c)2+y2  bo’lgani uchun 	
√(x+c)2+y2−	√(x−	c)2+y2=±	2a
   (9)
kelib chiqadi.
Ellips   tenglamasini   chiqarishda   bajarilgan   amallarga   o ‘ xshash   amallarni
bajarib                             ( а 2
- с 2
) х 2
+ а 2
у 2
= а 2
( а 2
- с 2
)   (10)
tenglamaga   ega   bo ‘ lamiz.   Ma’lumki   uchburchakning   ikki   tomonini   ayirmasi
uchinchi tomonidan kichik.  Shunga ko ‘ ra 	
ΔF	1MF	2 dan
F
1 M-F
2 M<F
1 F
2 ;   2 а <2 c ;     a <c ;   a 2
- c 2
<0   ( a >0, c >0)   hosil   bo ‘ ladi.   Shuning
uchun  a 2
- c 2
=- b 2
 yoki  c 2
- a 2
= b 2
 deb belgilab olamiz. U holda (10) formula
-b 2
x 2
+ a 2
y 2
=- a 2
b 2
   yoki     b 2
x 2
- a 2
y 2
= a 2
b 2
Ko ‘ rinishga ega bo ‘ ladi. Buni  а 2
b 2
 ga bo ‘ lib 	
x2
a2−	y2
b2=1
   (11)
tenglamani   hosil   qilamiz.   Shunday   qilib   giperbolaning   ixtiyoriy   M ( x,y )   nuqtasini
koordinatalari (11) tenglamani qanoatlatirar ekan. Shuningdek giperbolaga tegishli
bo ‘ lmagan   hech   bir   nuqtaning   koordinatalari   bu   tenglamani   qanoatlantirmasligini ko ‘ rsatish   mumkin.   Demak   u   giperbolaning   tenglamasi   (11)   giperbolaning
kanonik   tenglamasi deb ataladi. Giperbolaning tenglamasida   x   va   y   juft darajalari
bilan   ishtirok   etadi.   Bu   giperbola   koordinata   o’qlariga   nisbatan   simmetrikligidan
dalolat beradi.
Ya’ni   qaralayotgan   holda   koordinata   o ‘ qlari   giperbolaning   simmetriya
o ‘ qlari ham bo ‘ ladi.
Gepirbolaning   simmetriya   o ‘ qlarini   kesishish   nuqtasi   giperbolaning
markazi  deb ataladi.
Giperbolaning   fokuslari   joylashgan   simmetriya   o ‘ qi   uning   fokal   o ‘ qi   deb
ataladi.
Endi giperbolaning shaklini chizishga harakat qilamiz.   Oldin uning shaklini
I–chorakda chizamiz.
Giperbolaning kanonik tenglamasi (11) dany2
b2=	x2
a2−1;	y2
b2=	x2−	a2	
a2	;	y2=	b2(x2−	a2)	
a2	;	y=	b
a√x2−a2
kelib   chiqadi,   chunki   I–chorakda  	
y≥0 .   Bunda  	x≥a ,   aks   holda   u   ma’noga   ega
bo ‘ lmaydi   (ildiz   ostida   manfiy   son   bo’ladi).   x
α   dan   +	∞ gacha   o ‘ zgarganda
у     0   dan   +	
∞   gacha   o ‘ zgaradi.   Demak   giperbolaning   I–chorakdagi   qismi   7-
chizmada tasvirlangan  AM  yoydan iborat bo’ladi.
      Giperbola koordinata o’qlariga nisbatan simmetrikligini hisobga olsak
uning shakli 7-chizmada tasvirlangan egri chiziqdan iborat bo’ladi.
Giperbolaning fokal o’q bilan kesishish nuqtalari uning   uchlari   deb ataladi.
Giperbolaning tenglamasiga   у =0 ni qo’ysak    х =  а   kelib chiqadi. Demak   А
1 (- а ;0)
va  А ( а ;0) nuqtalar giperbolaning uchlari bo’ladi 7-chizma   Giperbolaning tenglamasi (11) ga qo‘ysak  (1.1)ga x=0 ni−	y2
b2=1;y=±	√−	b2
bo‘ladi. Bu esa haqiqiy son emas (manfiy sondan kvadrat ildiz chiqmaydi). Demak
giperbola 0 y   o‘q bilan kesishmas ekan.
Shuning  uchun  giperbolaning  fokal  o‘qi   haqiqiy  o ‘ qi   unga  perpendikulyar
o‘qi  mavhum o ‘ qi  deb ataladi.
a   va   b   sonlar   mos   ravishda   giperbolaning   haqiqiy   va   mavhum   yarim
o ‘ qlari  deyiladi.
Giperbolaning   M   nuqtasi   u   bo‘ylab   cheksiz   uzoqlashganda   shu   nuqtadan	
y=−	b
ax
  va  	y=	b
ax   to‘g‘ri   chiziqlarning   birortasigacha   masofa   nolga   intilishini
ko‘rsatish   mumkin,   ya‘ni   giperbolaning   koordinatalar   boshidan   yetarlicha   katta
masofada   joylashgan   nuqtalari  	
y=−	b
ax   va  	y=	b
ax   to’g’ri   chiziqlardan   biriga
yetarlicha   yaqin   joylashadi.   Koordinatalar   boshidan   o‘tuvchi   bu   to‘g‘ri   chiziqlar
giperbolaning asimptotalari  deb ataladi.
Giperbolani chizishdan oldin uning asimptotalarini chizish tavsiya etiladi.
Markazi koordinatalar boshida bo‘lib tomonlari  0х  va  0у  o‘qlarga parallel va
mos ravishda 2 a  va 2 b  ga teng bo‘lgan to‘g‘ri burchakli to‘rtburchak yasaymiz. Bu
to‘rtburchakni giperbolaning  asosiy to ‘ rtburchagi  deb ataymiz.
To‘rtburchakni   diagonallarini   har   tarafga   cheksiz   davom   ettirsak
giperbolaning asimptotalari hosil bo’ladi(8-chizma).	
c
a
  nisbat   giperbolaning   ekssentrisiteti   deb   ataladi   va  	   orqali   belgilanadi.
Giperbola uchun  c > a  bo ‘ lganligi sababli  	
 > 1  bo’ladi.
Ekssentrisitet   giperbolaning   shaklini   xarakterlaydi.   Haqiqatdan,   c 2
- a 2
= b 2
tenglamani   har   ikkala   tomonini   а 2
  ga   bo’lsak  	
(
c
a)
2
−	1=(
b
a)
2   yoki    	
ε2−	1=(
b
a)
2
kelib   chiqadi.  	
   kichrayganda  	
b
a   nisbat   ham   kichrayadi.   Ammo  	
b
a   nisbat
giperbolaning asosiy to ‘ rtburchagini shaklini belgilaganligi uchun u giperbolaning
ham   shaklini   belgilaydi.  	
   qanchalik   kichik   bo’lsa  	
b
a   nisbat   ham   ya’ni
giperbolaning   asimptotalarini   burchak   koeffitsientlari   ham   shunchalik   kichik
bo’ladi va giperbola 0 х  o ‘ qqa yaqinroq joylashadi.
Bu holda giperbolani asosiy to ‘ rtburchagi 0 х  o ‘ q bo ‘ ylab cho ‘ zilgan bo ‘ ladi.                                                     8-chizma
Haqiqiy   va   mavhum   yarim   o ‘ qlari   teng   giperbola   teng   tomonli   yoki   teng
yonli  deb ataladi. Teng tomonli giperbolaning kanonik tenglamasix2
a2−	y2
a2=1
   yoki  	
x2−	y2=	a
2
ko ‘ rinishga ega bo ‘ ladi.
y= х  va  у =- х  to’g’ri chiziqlar teng tomonli giperbolaning asimptotalari bo ‘ lib
uning ekssentrisiteti  	
ε=	c
a=	√a2+a2	
a	=	√2   bo ‘ ladi.
6-misol.  16 х 2
-9 у 2
=144 egri chiziq chizilsin.
                       
9-chizma
Yechish.   Uni
har   ikkala
tomonini   144
ga bo ‘ lsak 16	x2	
144	−	9y2	
144	=1  yoki  	x2
9	−	y2
16	=	1;x2
32−	y2
42=	1
kelib  chiqadi.   Demak   qaralayotgan  egri   chiziq  yarim   o ‘ qlari   a =3  va   b =4  bo ‘ lgan
giperbola   ekan.   Markazi   koordinatalar   boshida   bo ‘ lib   tomonlari   koordinata
o ‘ qlariga   parallel   hamda   asosi   6   balandligi   8   bo ‘ lgan   to ‘ g ‘ ri   to ‘ rtburchak
yasaymiz.   Uning   diagonallarini   cheksiz   davom   ettirib   giperbolaning
asimptotalarini   hosil   qilamiz.   Giperbolaning   uchlari   А
1 (-3;0)   va   А (3;0)   nuqtalar
orqali   asimptotalarga   nihoyatda   yaqinlashib   boruvchi   silliq   chiziqni   o ‘ tkazamiz.
Hosil bo ‘ lgan egri chiziq giperbolaning grafigi bo ‘ ladi (9-chizma).
7-misol.	
y=	k
x  funksiyaning grafigi giperbola ekanligi ko ‘ rsatilsin.
Yechish.   Koordinata   o ‘ qlarini  	
α=	π
4   burchakka   burib  yangi  0 XY   sistemani
hosil   qilamiz.   Bu   holda   yangi   koordinatalardan   eski   koordinatalarga   o ‘ tish
formulasi.                     	
x=	√2
2	(X−Y),y=	√2
2	(X	+Y)
ko ‘ rinishga ega bo ‘ ladi.  x  va  y  ning ushbu qiymatlarini 	
y=	k
x  tenglamaga 
qo ‘ ysak
 	
√2
2	(X	+Y)=	k	
√2
2	(X−Y)
;	√2
2⋅√2
2	(X+Y)(X−Y)=	k   yoki	
X	2−Y2=2k
Hosil  bo ‘ ladi. Butenglama teng tomonligi perbolaning tenglamasi.   k >0 bo ‘ lganda
giperbolaning haqiqiy o ‘ qi 0 Х   bilan  k <0 bo ‘ lganda 0 У o’qbilanustma-usttushadi.
k >0 bo’lgan hol uchun giperbola 10-chizmada tasvirlangan.
                                               10-chizma.
Ox   ,   Oy   eski   o ‘ qlar   0XY   yangi   sistemani   koordinata   burchaklarini   bissektrisalari
bo ‘ lgani uchun ular teng tomonli giperbolani asimptotalari bo ‘ ladi. Shunday qilib y=	k
x  funksiyaning   grafigi   asimtotalari   0 х   va   0 у   o ‘ qlardan   iborat   teng   tomonli
giperbola bo ‘ lar ekan.
 Parabola va uning kanonik tenglamasi.
Ta’rif.   Berilgan nuqtadan hamda berilgan to ‘ g ‘ ri  chiziqdan  teng uzoqlikda
joylashgan tekislik nuqtalarining geometrik o ‘ rniga  parabola  deb ataladi.
Berilgan   nuqtani   F   orqali   belgilab   uni   parabolaning   fokusi   deb   ataymiz.
Berilgan to ‘ g ‘ ri chiziqni parabolaning  direktrisasi  deb ataladi. (Fokus direktrisada
yotmaydi deb faraz qilinadi).
Fokusdan   direktrisagacha   masofani   p   orqali   belgilaymiz   va   uni
parabolaning  parametri  deb ataymiz.
Endi   parabolaning   tenglamasini   keltirib   chiqaramiz.   Abssissalar   o ‘ qini
fokusdan   direktrisaga   perpendikulyar   qilib   o ‘ tkazib   yo ‘ nalishini   direktrisadan
fokusga tomon yo ‘ naltiramiz.
Koordinatalar   boshini   fokusdan   direktrisagacha   masofa     FR   ning   qoq
o ‘ rtasiga joylashtiramiz (11-chizma).
                                                         11 -chizma
Tanlangan   koordinatalar   sistemasiga   nisbatan   fokus  
koordinatalarga, direktrisa       tenglamaga ega bo’ladi.
Faraz   qilaylik   M ( x;y )   parabolaning   ixtiyoriy   nuqtasi   bo’lsin.   Parabolaning
ta’rifiga   binoan   M   nuqtadan   direktrisagacha   MN   masofa   undan   fokusgacha   MF
masofaga teng:  MN=MF
11-chizmadan   va  
ekani ravshan. Demak,  .  
Bu tenglamaning har ikkala tomonini kvadratga ko ‘ tarib ixchamlasak
  yoki            ( 1 2)
hosil bo’ladi.
Shunday  qilib  parabolaning  istalgan   M ( x,y )  nuqtasining   koordinatalari  (12)
tenglamani   qanoatlantiradi.   Parabolada   yotmagan   hech   bir   nuqtaning
koordinatalari   bu   tenglamani   qanoatlantirmasligini   ko ‘ rsatish   mumkin.   Demak
(12)   parabolaning   tenglamasi   ekan.   U   parabolaning   kanonik   tenglamasi   deb
ataladi.
Endi   kanonik   tenglamasiga   ko ‘ ra   parabolani   shaklini   chizamiz   (12)
tenglamada   y   ni   – y   ga   almashtirilsa   tenglama   o ‘ zgarmaydi.   Bu   abssissalar   o ‘ qi
parabolaning   simmetriya   o ‘ qidan   iborat   ekanligini   bildiradi.   (12)   tenglamaning
chap   tomoni   manfiy   bo ‘ lmaganligi   uchun   uning   o ‘ ng   tomoni   ya’ni   x   ning   ham
manfiy   bo ‘ lmasligi   kelib   chiqadi.   Demak   parabola   0 y   o ‘ qning   o ‘ ng   tomonida
joylashadi.  x =0 da  y =0. Demak parabola koordinatalar boshidan o ‘ tadi.
x   cheksiz   o ‘ sganda   y   ning   absalyut   qiymati   ham   cheksiz   o ‘ sadi.   (12)
tenglama yordamida aniqlanadigan parabola 12-chizmada tasvirlangan.
Parabolaning simmetriya o ‘ qi uning  fokal o ‘ qi  deb ataladi.
Parabolaning   simmetriya   o ‘ qi   bilan   kesishish   nuqtasi   uning   uchi   deyiladi.
Qaralayotgan hol uchun koordinatalar boshi parabolaning uchi bo ‘ ladi.     
                                                                      12 -chizma.
8-misol. у 2
=8 х   parabola berilgan. Uning direktrisasining tenglamasi yozilsin
va fokusi topilsin.
Yechish .   Berilgan   tenglamani   parabolaning   kanonik   tenglamasi   (12)   bilan
taqqoslab   2 р =8,   р =4   ekanini   ko ‘ ramiz.   Direktrisa   tenglamaga,   fokus   koordinatalarga   ega   bo ‘ lishini   hisobga   olsak   direktrisaning   tenglamasi
x =-2 va fokus   F (2;0) bo ‘ ladi.
Izoh .  Fokal o ‘ qi  0 y  o ‘ qdan iborat parabolaning tenglamasi 
х 2
=2 ру    (13)
ko ‘ rinishga ega bo ‘ ladi
9-misol. у =3 х 2
-12 х +16 parabolaning tenglamasi kanonik holga keltirilsin va
uning uchi topilsin.
Yechish.  Tenglamani
у =3( х 2
-4 х )+16,  у =3( х 2
-4 х +4-4)+16;  у =3( х -2) 2
+4;  у -4=3( х -2) 2
ko ‘ rinishga keltirib  х -2= Х ,  у -4= У  deb belgilasak parabolaning tenglamasi
У =3 Х 2
kanonik   ko ‘ rinishga   keladi.   x -2= Х ,   у -4= У   alamashtirish   bilan   eski   0 x у   sistemani
0
1 (2;4)   nuqtaga   parallel   ko ‘ chirdik.   Yangi   0
1 ХУ   sistemaga   nisbatan   parabolaning
tenglamasi kanonik ko ‘ rinishga ega bo ‘ ladi.  Yangi sistemani koordinatalar boshini
koordinatalari parabola uchining koordinatalari bo ‘ ladi, ya’ni  х
0 =2,  у
0 =4.
10-misol. F (0,4)   nuqtadan   hamda   y =8   to ‘ g ‘ ri   chiziqdan   bir   xil   uzoqlikda
joylashgan   tekislik   nuqtalarining   geometrik   o ‘ rni,   egri   chiziqning   koordinata
o ‘ qlari bilan kesishish nuqtalari topilsin va egri chiziq chizilsin.
Yechish. М ( х , у )   egri   chiziqning   ixtiyoriy   nuqtasi   bo ‘ lsin.   Shartga
binoan   undan   y =8   to ‘ g ‘ ri   chiziqqacha     masofa   va   undan
F (0,2) nuqtagacha  masofa o ‘ zaro teng ya ‘ ni,
                                                                13-chizma.√(x−	x)2+(8−	y)2
=	√(x−	0)2+(y−	4)2   (13-chizma).
Bu tenglamani har ikkala tomonini kvadratga ko‘tarsak (8- у ) 2
= х 2
+( у -4) 2
yoki qavslarni ochsak.
64-16у+у 2
=х 2
+у 2
-8у+16 yoki 64-16у=х 2
-8у+16 hosil bo ‘ ladi. Tenglamani soddalashtisak
-16 у +8 у = х 2
+16-64, -8 у = х 2
-48     yoki  –8 ga bo ‘ lsaky=−	1
8x2+6
tenglamaga ega bo ‘ lamiz. U 0 y  o ‘ qqa simmetrik parabolaning tenglamasi.
Endi   parabolaning   koordinata   o ‘ qlari   bilan   kesishish   nuqtalarini   topamiz.
Parabola tenglamasiga   x =0 qiymatni qo ‘ ysak    y =6 kelib chiqadi. Demak parabola
0 y  o’q bilan 0
1 (0,6) nuqtada kesishar ekan. Shuningdek parabola tenglamasiga  y =0
qiymatini qo ‘ ysak   	
−	1
8x2+6=0;−	x2+48	=	0;x2=	48	;	x=±√48	=	±4√3
hosil bo ‘ ladi. Demak parabola 0 x   o ‘ q bilan  	
(−4√3,0) v а	(4√3,0)   nuqtalarda kesishar
ekan.
Agar   parabola   tenglamasini   yoki   х 2
=-8( у -6)   ko’rinishda   yozib
x = X ,  y -6= Y   almashtirish olsak uning tenglamasi  Х 2
=-8 У    kanonik shaklni oladi.
Izoh . Aylana, ellips, giperbola va parabola umumiy tenglamalari yordamida
berilganda   koordinatalar   sistemasini   parallel   ko’chirish   yoki   koordinata   o ‘ qlarini
burish   yordamida   umumiy   tenglamani   yangi   sistemaga   nisbatan   kanonik
ko ‘ rinishga keltirish mumkin.
(1) tenglamada  a
11=  a
22   va    a
12 =0 bo’lsa u aylanani tenglamasi bo‘ladimi
degan savolga javob izlaymiz.
Soddalik   uchun   a
11= a
22 =1   deb   olamiz.   Aks   holda   tenglamani   a
11   ga   bo‘lib
quyidagi tenglikni hosil qilishimiz mumkin.
х 2
+  y 2
+ 2 a
13 x+2 a
23 y +  a
33 =0        (5)
  Bu   tenglamani   hadlarini   o‘zimizga   qulay   shaklda   o‘rinlarini   almashtirib   to‘la
kvadrat  uchun  zarur   bo’lgan   va     ni    ham   qo‘shamiz   ham  ayiramiz. U
holda
Yoki   
         (6)
h osil b o ‘ladi. Mumkin b o’ lgan uch  h olni  q araymiz :
1)   Bu holda (6) tenglamani (2) bilan taqqoslab u
2) vaunga teng kuchli (5) tenglama ham markazi        
nuqtada, radiusi    bo ‘ lgan aylanani ifodalashiga ishonch hosil qilamiz.
. Bu holda (6) tenglama
ko ‘ rinishga   ega   bo ‘ ladi.   Bu   tenglamani   yagona     nuqtaning
koordinatalari qanoatlantiradi xolos.
3)         Bu   holda   (6)   tenglama   hech   qanday   egri
chiziqni aniqlamaydi. Chunki tenglamaning o ‘ ng tomoni manfiy, chap tomoni esa
manfiy emas.
X ulosa.   ( 1 ) tenglama  a
11=  a
22   va    a
12 =0     hamda      
bo ‘ lgandagina aylanani tenglamasini ifodalar ekan.
1-misol.x2+y2+2x−	4y−	4=	0 tenglama   aylananing   tenglamasi   ekanligi
ko ‘ rsatilsin va aylananing markazi hamda radiusi topilsin.
Yechish . a
11= a
22 =1   , a
12 =0
demak berilgan tenglama aylanani umumiy tenglamasi ekan.  Tenglamani	
(x2+2x+1)+(y2−	4y+4)−	1−	4−	4=	0
ko ‘ rinish da y o zib undan	
(x+1)2+(y−	2)2=	32
aylananing kanonik tenglamasiga ega bo ‘ lamiz.
Shunday qilib aylananing markazi 0(-1;2) nuqta va radiusi R=3 ekan.
2-misol .  	
x2−	2x+y2+2y+4=	0 tenglama   hech   qanday   egri   chiziqni
aniqlamasligi ko ‘ rsatilsin.
Yechish . Tenglamani 	
(x2−	2x+1)+(y2+2y+1)−	1−	1+4=	0
ko ‘ rinishda yozsak undan  	
(x−1)2+(y+1)2=−2
tenglikka   ega   bo ‘ lamiz.   Koordinatalari   bu   tenglamani   qanoatlantiruvchi   nuqta
mavjud   emas.   Demak   berilgan   tenglama   hech   qanday   egri   chiziqni   tenglamasi
emas.
                               II-BOB.   IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQ UMUMIY
TENGLAMASINI INVARIANTLAR YORDAMIDA
SODDALASHTIRISH.
2.1-§  Umumiy tenglamasi bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziqni
soddalashtirish .
         Ta’rif .  Ikkinchi tartibli chiziq deb koordinatalari
            (1)
Tenglamani qanoatlantiruvchi nuqtalarning geometrik o‘rniga aytiladi.  Bu yerda
Koeffintsentlar haqiqiy sonlar va   koeffitsientlarning kamida
bittasi noldan farqli bo‘lishi lozim. Bu shartni 
 ko‘rinishida yozish mumkin.           Ikkinchi tartibli   chiziq   dekart repperida (1) umumiy  tenglama
bilan berilgan bo‘lsin. Shunday repperni tanlaymizki, unga nisbatan   chiziqning 
(1) tenglamasi imkon qadar sodda ko‘rinishga ega  bo‘lsin. Bunda, 
o‘zgaruvchi koordinatalar ko‘paytmasi qatnashgan had bo‘lmasin
birinchi darajali hadlar soni mumkin qadar kam bo‘lsin yoki umuman bo‘lmasin,
mumkin bo‘lsa ozod had qatnashmasin                                                                         
ushbu shartlar bajariladigan ko‘rinishdagi sodda tenglamani topish kerak bo‘ladi.
     Agar, (1) tenglamada   bo‘lsa, soddalashtirishni quyidagicha bajaramiz.  
repper o‘qlarini O nuqta atrofida ixtiyoriy   burchakka burib, yangi   
dekart repperini hosil qilamiz.  repperdan   repperga o‘tish formulalari:
dan x, y ni  (1) qo‘ysak, va o‘xshash hadlarni ixchamlasak,  chiziqning (1) 
tenglamasi  re p perda ushbu ko‘rinishni oladi.
          (2)
bunda:
          (3)
(3) belgilashlardan ko‘rinadiki (2) tenglamadagi    koeffitsientlar (1) 
tenglamadagi   koeffitsientlarga   burchakka bog‘liq, shu bilan birga
 larning kamida biri noldan farqlidir.  burchak ixtiyoriy ekanligidan foydalanib uni shunday tanlab olamizki (2) 
tenglamadagi   koeffitsient nol bo‘lsin, ya’ni
yoki
Ushbu munosabatni biror   ga tenglab, uni quyidagi ko‘rinishda yozish mumkin:
                                                            (3)
Bu hosil qilingan (3) sistema bir jinsli, shuning uchun uning koeffitsientlaridan 
tuzilgan determinant nolga teng,
ya’ni
 yoki                           (4)
bo‘lgandagina sistema noldan farqli yechimga ega bo‘ladi.
(4) tenglama  chiziqning xarakteristik tenglamasi deyiladi.
Kvadrat tenglamani yechish orqali   yechimlarga ega bo‘lamiz. 
Yuqoridagi (3) sistemani qavslarni ochgan holda yozish
orqali,                             
tenglamalar sistemasini hosil qilamiz. 
    Bu tengliklarni   (  tenglamaning yechimi emas) ga bo‘lib yuborib,  
                                                                                (5)
  hosil qilamiz.
      Bu (5) munosabatga (4) xarakteristik tenglamaning ildizlar   larni qo‘yib, ,      
larni hosil qilamiz. Bunda     o‘qning   repperdagi burchak koeffitsientini 
ifodalasa,   esa
 o‘qning    repperdagi burchak koeffitsientini ifodalaydi.
Bundan kelib chiqadiki, o‘qning    birlik vektorining koordinatalari   
larni 
                ,                                    (6)
Xarakteristik tenglamani (4) Viyet usuli orqali yechamiz,    va
 tengliklarga ega bo‘lamiz. (3) tenglamalardan    
topsak,
 ekanligi bundan esa,  ,   
tengliklar kelib chiqadi.
Bularni barchasini umumlashtirgan holda (1) tenglama bilan berilgan   chiziqning
 repperdagi (2) tenglamasini quyidagicha yozishimiz mumkin:
                                                      (7)
Agarda,   o‘qining burchak koeffitsienti sifatida   olinadigan bo‘lsa, (7) 
tenglamada
,     o‘zgarish ro‘y beradi. 
       (7) tenglamada   koeffitsientlar bir vaqtda nolga teng bo‘la olmaydi 
chunki, agar   bo‘lsa, tenglama birinchi darajali tenglamaga aylanar edi. 
Bundan kelib chiqadiki (7) tenglamani 3 xil ko‘rinishga keltirish mumkin. 2.2- § .  Ikkichi tartibli chiziq umumiy tenglamasini invariantlar yordamida
soddalashtirish
    1-tur.
     Bu holda (7) tenglamadagi hadlarni   ga nisbatan to‘la kvadrat tenglamaga 
keltiramiz.
.
     Bu yerdagi ozod hadlarni     deb belgilaymiz va 
tenglikning ko‘rinishi
 shunday bo‘ladi.
 repper markazini parallel ko‘chirish formulasi orqali,                               
repper hosil bo‘lib, chiziq tenglamsi quyidagi sodda ko‘rinishga 
keladi:
.             (1)
(1)ko‘rinishdagi tenglamani batafsilroq o‘rganamiz.
tenglamada    va   shu bilan birga esa  ixtiyoriy ekanligidan 
quyidagi ikkita hol bo‘lishi mumkin: .  
 (1) tenglamadagi ozod had     ning noldan farqli ekanligidan tenglikni o‘ng 
tomoniga olib o‘tib unga bo‘lib yuboramiz:
    yoki              (2)
1)  Agar (2) da  bir xil ishorali va   ularga qarama qarshi ishorali bo‘lsa,
 ekanligi ma‘lum.     va      belgilash 
kiritish orqali  (2) tenglamani  ellipsning  kanonik tenglamasi kabi ifodalanishini 
ko‘rsata olamiz:                                                
2)      Agarda  (2)  tenglikda    va    bir xil ishorali bo‘lsa, 
. Bunda      va      belgilash kiritish orqali quyidagi:
tenglamaga ega bo‘lamiz. Bu tenglama esa  haqiqiy nuqtaga ega bo‘lmasada 
mavhum ellipsni     aniqlaydi deyiladi.  
3)  Agar      har xil ishorali bo‘lsa, u holda     va      qarama-
qarshi ishorali bo‘lib ularni  mos  ravishda    va      
ko‘rinishida belgilab,
 (2)  tenglamani   giperbolaning  kanonik tenglamasiga  keltiramiz.
b)   bo‘lsa, u holda  (1)  tenglamani quyidagicha yozib olamiz:
.           (3)
4)    Agar   bir xil ishorali bo‘lsa, deylik   bo‘lsin.
Bu hol uchun mos    va    belgilashlar kiritsak, (3) tenglama 
ko‘rinishi:
    yoki    
kabi bo‘ladi. Bu tenglama kompleks sonlar maydonida ko‘paytuvchilarga ajragani 
va ular birinchi darajali bo‘lgani uchun to‘g‘ri chiziqni aniqlaydi. Ammo ular bitta 
haqiqiy nuqtaga ega (koordinatalar boshi) va unda  kesishadi. Shu sabab ularga bitta
haqiqiy nuqtada kesishuvchi ikkita mavhum to ‘ g‘ri chiziqlar tenglamasi deyiladi.         5)  Agar    qarama-qarshi ishorali bo‘lsa, kerakli belgilashlarni kiritish 
orqali (3) ni quyidagicha ifodalaymiz;
     yoki     
,    ,  bu tenglamalar koordinatalar boshida kesishuvchi ikkita 
haqiqiy to‘g‘ri chiziqni ifodalaydi deyiladi.
    Demak,  biror  ikkinchi tartibli chiziq tenglamasi yangi repperda  (1)  tenglama 
orqali ifodalansa yuqorida keltirilgan 5 turdagi chiziqlar hosil bo‘ladi.
2-tur.
   yoki   ,   
Bu hollar bir biri bilan deyarli bir xil ko‘rib chiqiladi shuning uchun bittasini 
tekshirish yetarli.
 Birinchi holni qaraymiz:
 ekanligidan (7)  (2.1 dagi) tenglamaning hadlarini    ga nisbatan
to‘la kvadrat tenglamaga keltiramiz:
,
,
bunda   deb belgilash kiritdik.
Ushbu, formulalar bo‘yicha koordinatalar sistemasining markazi    nuqtani
 nuqtaga ko‘chiramiz natijada yangi repperga nisbatan chiziq 
tenglamasi:
     (4)
Ko‘rinishidagi sodda tenglamaga ifodalanadi.
            Ushbu  (4)   tenglamada   ,      bo‘lgani uchun tenglamani 
quyidagicha yozish mumkin:
;            bu yerda          deb belgilash kiritsak,
                                                              
ushbu tenglama  parabolan ing kanonik tenglamasini ifodalaydi.
3-tur.
yoki  
   Har ikki hol ham bir biriga o‘xshash shuning uchun birini ko‘rib chiqamiz.
   Birinchi holni qaraymiz:
      shart o‘rinli bo‘lganda (7) (2.1 dagi) tenglama ushbu ko‘rinishni 
oladi,
   bu yerda   ekanligidan tenglikni quyidagicha yozamiz,
yoki ,bunda     .
       
 Ushbu ,        formulalar yordamida   repperdan
 repperga o‘tamiz. Yangi repperdagi chiziqning sodda tenglamasi esa,
,           (5)
Ko‘rinishida bo‘ladi.
.
 (5)tenglama bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziqlarni tavsiflashga o‘tamiz. Bu 
tenglamada oldingi mavzuda keltirilgan  ,    istalgan son, shartlar o‘rinli
ekanligidan quyidagi hollar bo‘lishi mumkin:
a)  .    
1)   va     har xil ishorali bo‘lsa,   bo‘ladi. Tenglama esa,
 deb belgilash kiritilganda:
    yoki    
Ko‘rinishni oladi. Bu tenglama  o‘zaro parallel ikkita to‘g‘ri chiziqni  ifodalaydi.
2)   va     bir xil ishorali bo‘lsa,  bo‘ladi.   deb 
belgilash kiritib,
    yoki    
Ko‘rinishidagi tenglamani hosil qilamiz. Bu tenglamaga  ikkita mavhum to‘g‘ri 
chiziqni  ifodalaydi  deyiladi.         b)  .
Ushbu holda (5) tenglama     ko‘rinishini oladi. Shartga ko‘ra   
ekanligidan,
     yoki      .
Bu tenglamalar  ikkita ustma-ust tushuvchi to‘g‘ri chiziqlarni  ifodalaydi deyiladi.
           Demak, ikkinchi tartibli   chiziq biror dekart repperida (1) (2.1 dagi) 
tenglama bilan berilgan bo‘lsa, yangi dekart repperini keraklicha tanlash orqali   
ning tenglamasini yuqoridagi (1) (4) (5)  tenglamalarning biriga keltirish mumkin.
                                                     Xulosa .
        Biz ushbu mavzuni yoritish jarayonida mavzuga doir barcha ma’lumotlarni 
tahlil qilib, mavzu borasidagi bilimlarimizni yanada oshirdik. Bu esa kelajakda bu 
mavzularga oid misol, masalalarni qiyinchiliksiz yecha olishimizga xizmat qiladi.
    Mavzuga to‘xtalar ekanmiz avvalo shuni ta’kidlash joizki, tekislikda chiziqlar 
bizga o‘rta ta’lim davridan ma’lum bo‘lgan oddiy tog‘ri chiziqdan, sodda 
funksiyalarning grafiklaridan iborat bo‘libgina qolmay, yana ko‘palab chiziqlarning 
mavjudligi, ularning ifodalanishi, tenglamalari haqida yaxshi tushunchaga ega 
bo‘lishimizda ko‘maklashdi.
     Xususan bizga ma’lum bo‘lgan ayalana ellipsning xususiy holi ekanligi, oldingi 
kurslarda kvadrat funksiyaning grafigi sifatida o‘rganilgan parabolaning 
xossalari,kanonik tenglamasi kabilarni misol qilish mumkin.
     Endi mavzuning asosiy ahamiyatiga e’tibor beraylik. Ya’ni bizga berilgan har 
qanday   ikkinchi tartibli chiziqni tekislikda qanday ifodalanishini o‘rgandik. 
Bunda   chiziqning berilgan umimiy tenglamasi
 ni tahlil qilish, bu tenglamani turli 
koordinatalar sistemasida ko‘rinishini soddalashtirish orqali uning tekislida qanday 
bizga ma’lum chiziqlarni ifodalashini, ularning ba’zi xossalarini o‘rgandik. Aytish  joizki har qanday ikkinchi tartibli chiziq yuqorida keltirilgan 9 xil turdagi 
chiziqlardan birini ifodalashini ko‘rsatish orqali mavzuni o‘quvchiga tushunarli qilib
yoritib berdik.
    
      
F oydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati.
1. Azlarov T.A  va boshq. Matematik qo‘llanma, 1-q.  “ O‘qituvchi” G. 1979-y.
2.A.Y.Narmanov.  “ Analitik geometriya” .Toshkent-2006-y
3.S.V.Baxvalov,P.S.Modenov,A.S.Parxomenko “Analitik geometriyadan masalalar
to‘plami” Toshkent-2005.
4.   X.Latipov, Sh.Tojiеv “Analitik gеomеtriya va chiziqli algеbra”, T.1995 -y    
“O‘zbеkiston”
5.  Dadajonov N.D. , Jurayev M.SH. “Geometriya  1-qism” Toshkent. 1995-y
6.  Latipov X., Tojiyev SH., Rustamov R. “Analitik geometriya va chiziqli        
Algebra”.  Toshkent. “O‘qituvchi” 1993-y
7.  Karimov I .A “Jahon moliyaviy-iqtisodi inqirozi, O‘zbekiston     sharoitida    uni
bartaraf etishning yo‘llari va choralari”. Toshkent 2009-y.                  
8 .N.Hojiyev,   A.S.Faynleyb.   “ Algebra va sonlar nazariyasi ” .Darslik,T.2001
9.Nazarov.R.   “ Algebra   va    sonlar   nazariyasi”.t.O ‘ qituvchi. 2 - qism   1995 -y
10.Yunusova.D.I va boshqalar   “ Algebra va sonlar nazariyasi ”  o ‘ quv 
qo ‘ llanma.T,Ilm-ziyo.2009 -y
11.Vafoyev.R.H va boshqalar.Algebra va analiz asoslari.Akademik litsey 
va kasb-hunar kollejlari uchun o ‘ quv qo ‘ llanma.Toshkent,   “ O‘ qituvchi”,2001-yil.
12.H.Mahmudov.   “  Algebra va sonlar nazariyasidan amaliy 
mashg‘ulotlar”.F.2002.
13.I.Isroilov, Z.Pashayev “Geometriya” Toshkent -2010-y
14.Погорело в А.В.Аналитик геометрия .Т.1983 г
15.Александров А.Д. Нецветаев Н.Ю. Геометрия . М., Наука 1990 г