Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 1,018.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Ikkinchi tartibli chiziqlarning tenglamasiga ko‘ra yasash masalalari

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Matematika-Fizika fakulteti
Matematika yo’nalishi   24.02-guruh  talabasi
 qizi ning
analitik  geometriya  fanidan 
“Ikkinchi tartibli chiziqlarning tenglamasiga ko‘ra yasash
masalalari ”  mavzusidagi
KURS  ISHI
Kurs ishi rahbari:                       
FARG’ONA-2025
1 MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………………..3
 I   BOB .UMUMIY TENGLAMASI  BILAN BERILGAN IKKINCHI 
TARTIBLI CHIZIQ……………………………………………………………….5
  1.1 -§ . Umumiy tenglamasi bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziq… ………………..5
1.2 -§ . Ikkinchi tartibli chiziqni uning tenglamasi bo‘yicha yasash………………...10
II BOB.IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQ UMUMIY TAVSIFI.........................16
2.1-§ Ikkinchi tartibli chiziqlarning tasnifi................................................................16
2.2-§ Ikkinchi tartibli chiziqning to‘g‘ri chiziq bilan kesishishi...............................22
XULOSA..................................................................................................................27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR................................................................28
2 K i r i s h .
Agar siz buyuk ishlar qila olmasangiz,
kichik ishlarni buyuklik yo‘lida qiling.
(Napoleon Hill)
Hozirgi   kunda   insoniyat   hayotida   deyarli   barcha   sohalarda   rivojlangan
texnika   taraqqqiyoti,   raqamli   texnologiyalar   davrida   matematikaning   o‘rni
beqiyosdir.   Shu   sababli   har   qanday   davlat   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   matematika
sohasidagi   kadrlarga   bo‘lgan   talab   o‘rtib   bormoqda.   Bunday   sharoitda   bizning
mustaqil   O‘zbekistonimizda   ham   matematiga   bo‘lgan   e’tibor   yildan   yilga   ortib
bormoqda.   Zero   buning   isboti   o‘laroq   Prezidentimiz   Shavkat   Miromonovich
Mirziyoyev   tomonidan   “Matematika   sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy
taqdqiqotlarni  rivojlantirish   chora-tadbirlari  to‘g‘risida”   qarorning  qabul   qilinishini
ko‘rsatishimiz   mumkin.   “Matematika   fanining   tamal   toshini   Al-Xorazmiy,   Ahmad
Farg‘oniy,   Abu   Rayhon   Beruniy   kabi   ulug‘   bobolarimiz   qo‘ygan.   Bu   bizning
qonimizda   bor.   Lekin   oxirgi   yigirma   yilda   matematikadan   bilim   darajasi   pasayib
ketdi.   Chunki   o‘qituvchilarga   kerakli   e’tibor,   munosib   oylik   berolmadik,   pirovard
maqsad   qo‘ya   olmadik.   Buning   oqibati   hozir   ko‘pdan-ko‘p   sohalarda   sezilyapti.
Bugun   bu   fanni   rivojlantirishdan   maqsadimiz   —   matematika   bo‘yicha   raqobat
muhitini   yaratish,   sanoat,   muhandislik   yo‘nalishlari   bo‘yicha   yetuk   kadrlar
tayyorlash.Kechagi   dars   berish   uslubi   bilan   matematikani   jadal   rivojlantirib
bo‘lmaydi.   Shu   bois   avval   amalda   yaxshi   natija   bergan   xorijiy   metodika   asosida
ta’lim   dasturlari   yaratib,o‘qituvchilarni   qayta   tayyorlash   zarur.   Metodika   shunday
bo‘lishi   kerakki,   u   bolalarda   matematikaga   muhabbat   uyg‘otsin.   Buning   uchun
o‘quvchilar bu fan hayotda, har bir sohada o‘ziga kerakligini anglashi zarur. Yoshlar
imtihondan   o‘tish   uchun   emas,   bilimli   mutaxassis   bo‘lish   uchun   o‘qishi
lozim.Oxirgi besh-o‘n yilda matematika yo‘nalishi bo‘yicha universitetlarni bitirgan
yoshlarni topib, xohishiga qarab qayta tayyorlab, maktablarga, fan nomzodlarini esa
oliy ta’lim muassasalariga 
3 ishga   jalb   etish   muhimligi,   matematika   kafedra   mudirlarini   saylash   tartibini   joriy
qilish, kafedra mudirlari kengashi tuzib, doimiy tajriba almashinuvni yo‘lga qo‘yish
bo‘yicha   ko‘rsatmaberildi.   ”   —   deb   ta’kidladi   davlat   rahbarimiz.
_    Kurs ishining dolzarbligi :Yuqorida keltirilgan Davlat rahbarimizning fikrlariga
binoan   biz   yoshlar   kelajakda   yetuk   mutaxasis   bo‘lib   yetishishimiz,   buyuk
ajdodlarimizga   mos   avlodlar   bo‘lishimiz   uchun   tanlagan   yo‘nalishimiz
“Matematika”   sohasiga   o‘z   hissamizni   qo‘shmog‘miz   darkor.   Bu   yo‘lda
matematikaning harbir bo‘limlari,unga aloqador sohalarni mukammal o‘rganishimiz
lozim.O‘rganiladigan   bo‘limlar   qatorida   “Geometriya”   ham   juda   muhim   ahamiyat
kasb   etib,   matematika   bo‘limlari   ichida   hayotda   eng   ko‘p   o‘z   aksini   topgan   desak
mubolag‘a   bo‘lmaydi.   Shu   bilan   birga   biz   bo‘lajak   pedagog   ekanmiz,   o‘sib
kelayotgan   yosh   avlodni   yetuk   ma’naviyatli,bilimli,malakali   kadr   etib   tarbiyalash
har   bir   pedagogning   asosiy   vazifasidir   va   bu   ishlarni   biz   ham   munosib   ravishda
amalga oshirishga o‘z hissamizni qo‘shishga harakat qilamiz.
    Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari :   Tekislikda   umumiy   tenglamasi   bilan
berilgan ikkinchi tartibli chiziqlarni mufassal o‘rganish.
        Kurs   ishining   obyekti:   Oliy   va   O‘rta   maxsus   ta’lim   muassasalarida   Analitik
geometriya fanining o‘qitish jarayoni.
Mavzuga doir malumotlarni yig‘ish va rejani shakllantirish.
Ikkinchi tartibli chiziqlar nazariyasini to‘liq yoritish.
Ikkinchi tartibli chiziqning umumiy tenglamisi orqali uni tasniflash.
Sodda ikkinchi tartibli chiziqlarni tekshirish.
Ikkinchi tartibli chiziqlarni tekislikda tasvirlashni o‘rganish.
4 I.BOB Umumiy tenglamasi bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziq.  Ikkichi
tartibli chiziqning to‘g‘ri chiziq bilan kesishishi.
1.1§ Ikkinchi tartibli chiziqlarning umumiy tenglamasi
      Tekislikda biror koordinatalar sistemasida 
                                                                (1.1.1)
tenglama bilan berilgan bo‘lsin.  Bu yerda
Koeffintsentlar haqiqiy sonlar va   koeffitsientlarning kamida bittasi nolda
farqli bo‘lishi lozim. Bu shartni 
  ko ‘ rinishida   yozish   mumkin .
     1.1.1- ta ’ rif . Tekislikda   koordinatalari  (1)  tenglamani   qanoatlantiruvchi   nuqtalar  
to ‘ plami   ikkinchi   tartibli   chiziq   deyiladi .
      Demak, quyidagi savol tug‘iladi tekislikda bunday tenglama bilan berilgan 
qanday chiziqlar mavjud va ularning ko‘rinishi xossalari qanday ?
     Avvalo ikkinchi tartibli chiziqlarga yuqorida keltirilgan keltirilgan ellips, 
giperbola va parabolalar misol qilaolamiz.
Chunki, (1) tenglamadagi  ,     va    bo‘lib, qolgan barcha 
koeffitsientlar nol bo‘lsa u ellipsning kanonik tenglamasini ifodalaydi. Xuddi 
shunday  ,    va     qolgan koeffitsentlar nol bo‘lsa, 
giperbolaning kanonik tenglamasini. Agarda,     va     bo‘lib qolgan 
koeffitsientlar nol bo‘lsa parabolaning kanonik tenglamsini ifodalash mumkin. 
Lekin ikkinchi tartibli egri chiziqlar faqat shular bilan chegaralanmaydi va ularning 
ko‘plab ko‘rinishlari mavjud. Quyida umumiy holatda ularni o‘rganamiz.
     Birinchi o‘rinda shuni aytish joizki, chiziqning tartibi koordinatalar sistemasining
olinishiga bog‘liq emas. Bundan kelib chiqadiki koordinatalar sistemasini 
5 tegishlicha tanlab olib barcha ikkinchi tartibli chiziqlarni tekislikda to‘la geometrik 
tasvirlash mumkin. Buni quyida ko‘rib chiqamiz.
      Ikkinchi tartibli   chiziq   dekart reperida (1) umumiy  tenglama bilan 
berilgan bo‘sin. Shunday reperni tanlaymizki, umga nisbatan   chiziqning (1) 
tenglamasi imkon qadar sodda ko‘rinishga ega  bo‘lsin. Bunda, o‘zgaruvchi 
koordinatalar ko‘paytmasi qatnashgan had bo‘lmasin birinchi darajali hadlar soni 
mumkin qadar kam bo‘lsin yoki umuman bo‘lmasin,mumkin bo‘lsa ozod had 
qatnashmasin  ushbu shartlar bajariladigan ko‘rinishdagi sodda tenglamani topish 
kerak bo‘ladi.
     Agar, (1) tenglamada   bo‘lsa, soddalashtirishni quyidagicha bajaramiz.  
reper o‘qlarini O nuqta atrofida ixtiyoriy   burchakka burib, yangi   
dekart reperini xosil qilamiz.   reperdan   reperga o‘tish formulalari:
dan x, y ni  (1) qo‘ysak, va o‘xshash hadlarni ixchamlasak,  chiziqning (1) 
tenglamasi  reperda ushbu ko‘rinishni oladi.
                                                  (1.1.2)
bunda:
                                           (1.1.3)
(3)  belgilashlardan   ko ‘ rinadiki  (2)  tenglamadagi      koeffitsientlar  (1) 
tenglamadagi     koeffitsientlarga     burchakka   bog ‘ liq ,  shu   bilan   birga
  larning   kamida   biri   noldan   farqlidir .   burchak   ixtiyoriy   ekanligidan  
foydalanib   uni   shunday   tanlab   olamizki  (2)   tenglamadagi     koeffitsient   nol  
6 bo ‘ lsin ,  ya ’ ni
yoki
Ushbu munosabatni biror   ga tenglab, uni quyidagi ko‘rinishda yozish mumkin:
                                                                                          
Bu hosil qilingan (3) sistema bir jinsli, shuning uchun uning koeffitsientlaridan 
tuzilgan determinantnolga teng,
ya’ni
                       yoki                     (1.1.4)
bo‘lgandagina sistema noldan farqli yechimga ega bo‘ladi. (4) tenglama  chiziqning
xarakteristik tenglamasi deyiladi.Kvadrat tenglamani yechish orqali 
yechimlarga ega bo‘lamiz. Yuqoridagi (3) sistemani qavslarni ochgan holda yozish 
orqali,                                 
tenglamalar sistemasini hosil qilamiz. 
    Bu tengliklarni   (  tenglamaningyechimi emas) ga bo‘lib yuborib,   
                                                                                              (1.1.5)
hosil qilamiz.
    Bu (5) munosabatga (4) xarakteristik tenglamaning ildizlar   larni qo‘yib,
,      
larni hosil qilamiz. Bunda   o‘qning   reperdagi burchak koeffitsientini 
ifodalasa,   esa
7  o‘qning    reperdagi burchak koeffitsientini ifodalaydi. Bundan kelib chiqadiki, 
o‘qning    birlik vektorining koordinatalari   larni 
                             ,     
(1.1.6)
Xarakteristik tenglamani (4) Viet usuli orqali yechamiz,    va
 tengliklarga ega bo‘lamiz. (3) tenglamalardan    topsak,
 ekanligi bundan esa,  ,    tengliklar kelib 
chiqadi.Bularni barchasini umumlashtirgan holda (1) tenglama bilan berilgan   
chiziqning   reperdagi (2) tenglamasini quyidagicha yozishimiz mumkin:
                                                                        (1.1.7)
Agarda,   o‘qining burchak koeffitsienti sifatida   olinadigan bo‘lsa, (7) 
tenglamada  ,     o‘zgarish ro‘y beradi.  (7) tenglamada   
koeffitsientlar bir vaqtda nolga teng bo‘laolmaydi chunki, agar   bo‘lsa, 
tenglama birinchi darajali tenglamaga aylanar edi. Bundan kelib chiqadiki (7) 
tenglamani quyidagi 3 xil ko‘rinishga keltirish mumkin.
1)
     Bu holda (7) tenglamadagi hadlarni   ga nisbatan to‘la kvadrat tenglamaga 
keltiramiz.
.
     Bu yerdagi ozod hadlarni     deb belgilaymiz va tenglikning 
ko‘rinishi
8  shunday bo‘ladi.  reper markazini parallel ko‘chirish formulasi orqali,
reper hosil bo‘lib, chiziq tenglamsi quyidagi sodda ko‘rinishga keladi:
.
2)    yoki   ,   
Bu hollar bir biri bilan deyarli bir xil ko‘rib chiqiladi shuning uchun bittasini 
tekshirish yetarli.
Birinchi holni qaraymiz:  ekanligidan (7) tenglamaning hadlarini    ga 
nisbatan to‘la kvadrat tenglamaga keltiramiz:                                                               
,
,
bunda   deb belgilash kiritdik. Ushbu,
formulalar bo‘yicha koordinatalar sistemasining markazi    nuqtani   
nuqtaga ko‘chiramiz natijada yangi reperga nisbatan chiziq tenglamasi:
ko‘rinishidagi sodda tenglamaga ifodalanadi.
3) yoki  
Har ikki hol ham bir biriga o‘xshash shuning uchun birini ko‘rib chiqamiz.Birinchi 
9 holni qaraymiz:
   shart o‘rinli bo‘lganda (7) tenglama ushbu ko‘rinishni oladi,
bu yerda   ekanligidan tenglikni quyidagicha yozamiz,
yoki,
bunda                                            .
        Ushbu ,        formulalar yordamida   reperdan
 reperga o‘tamiz. Yangi reperdagi chiziqning sodda tenglamasi esa,
                                                           ,  
ko‘rinishida bo‘ladi.
           Demak, ikkinchi tartibli   chiziq biror dekart reperida (1) tenglama bilan 
berilgan bo‘lsa, yangi dekart reperini keraklicha tanlash orqali   ning tenglamasini 
yuqoridagi   tenglamalarning biriga keltirish mumkin.
1.2-§  Ikkinchi tartibli chiziqni uning tenglamasi bo‘yicha yasash.
       Ikkinchi tartibli chiziq   dekart reperida umumiy tenglamasi bilan berilgan
bo‘lsin.   Uni   yasash   uchun   tenglamasini   oldingi   paragrafda   bayon   qilingan   usullar
bo‘yicha soddalashtiramiz:
1)  tenglamada  a
12  0 bo‘lsa, chiziqning
10 2) tgα
1 =  formula bo‘yicha tgα
1  ni, so‘ngra
sin  α
1 =
ni   hosil   qilamiz.   Bu   bilan   reperni   α
1   burchakka   burishdan   hosil   qilingan   ( )
reperning   koordinatavektorlari aniqlanadi:
3)  Yangi   reperda   chiziqning   tenglamasi
ko‘rinishda bo‘lib, bunda   a `
10 ,   a `
20   koeffitsiyentlar ushbu formulalardan topiladi: B`
reperning   koordinatalariboshi     ni     formuladan   topiladigan   O‘   nuqtaga   ko‘chirish
bilan   B`   reperdan   B``   reperga   o‘tamiz.   B``   reperda   chiziqning   tenglamasi   kanonik
ko‘rinishga   keladi.   Agar   tenglamada   a
12 =0   bo‘lsa,   soddalashtirish   koordinatalar
boshini   ko‘chirishdan   iborat,   xolos.   Bu   ishlarni   misollarda   ko‘ramiz.Ma’lumki,
tekislikda to g ri chiziq ʻ ʻ  va  ga nisbattan birinchi darajali  tenglama
bilan   analitik   ifodalanadi.   Ikkinchi   tartibli   egri   chiziqlar     va     o zgaruvchilarga	
ʻ
nisbattan ikkinchi darajali tenglamaning umumiy ko rinishi quyidagicha bo ladi:  	
ʻ ʻ
                                                
  Odatda   bu   tenglama   ikkinchi   tartibli   egri   chiziqning   umumiy   tenglamasi   deb
yuritiladi.   Ushbu   sodda   ko rinishdagi   ikkinchi   tartibli   egri   chiziqlardan   aylana,	
ʻ
ellips, giperbola va parabola to g risida gaplashamiz.	
ʻ ʻ
Aylana
    1.2.1-ta’rif .Berilgan markaz deb ataluvchi nuqtadan bir xil uzoqlikda joylashgan
nuqtalarning geometrik o’rni aylana deb ataladi.Markazi  C ( a , b )
 nuqtada va radiusi
11 R ga teng bo’lgan aylana tenglamasi quyidagicha bo’ladi:
                                                                               (1.2.1)
ni hosil qilamiz.Bundan esa    almashtirishni bajarsak                            
                                                                                          (1.2.2)
tenglamani   hosil   qilamiz.Bu   tenglama   aylananing   umumiy   tenglamasi
deyiladi.Agar (1.2.1)   tenglamadagi   bo’lsa, 
                                                                                                           (1.2.3)
tenglama hosil bo’ladi.Bu tenglama markazi koordinatalari boshida va radiusi  R
 ga
teng bo’lgan aylana tenglamasidir.
Ellips
  
     
          1.2.2-ta’rif .Ellips   deb,har   bir   nuqtasidan   berilgan   ikki     va  
nuqtagacha(fokusgacha   masofalar   yig’indisi     dan   fatta   o’zgarmas    
miqdorga   teng   nuqtalarning   geometrik     o’rniga   aytiladi.Ellipsning   kanonik
tenglamasi  
                                                                                                          (1.2.4)  
bo’lib,ellips   koordinata   o’qlariga   nisbatan   simmetrikdir.     va   parametrlar   mos
ravishda ellipsning katta va kichik   yarim o’qlari deb ataladi.   bo’lsin,u holda
12   va   fokuslar     o’qida   joylashgan   bo’lib,koordinata   boshidan   ,
  masofada   bo’ladi.     nisbat   ellipsning   ekssentrisiteti   deb
ataladi.Ellipsning   nuqtasidan fokuslargacha bo’lgan masofalar(fokal radius
vektorlar) 
                                                                                              (1.2.5)
formulalar orqali aniqlanadi.Agar  bo’lsa, (1.2.5) tenglama   
ko’rinishga ega bo’ladi.Bu markazi koordinatalar boshida va radiusi  a
 ga teng 
bo’lgan aylanani tenglamasidir.Agar     bo’lsa,ellipsning 
fokuslari  OY  o’qida joylashgan bo’ladi.
    Fokuslari koordinata boshidan  ,  masofada bo’ladi.
Giperbola.
    
     1.2.3-ta’rif. Giperbola deb,shunday nuqtalarning geometrik o’rniga aytiladiki,har
bir nuqtasidan berilgan ikki     va     nuqtagacha bo’lgan masofalar   ayirmasining
absalyut qiymati o’zgarmas miqdor   ga teng.Giperbolaning kanonik
tenglamsi
                                                                                                            (1.2.6)
bo’lib, koordinara o’qlariga nisbatan simmetrikdir.   giperbolaning haqiqiy yarim
13 o’qi,     esa   mavhum   yarim   o’qi   deb   ataladi.Giperbola     o’qini   uchlar   deb
ataluvchi  ,  nuqtalarda kesadi.  o’qini kesib o’tmaydi.
Bu yerda  , , , ,     parameter
koordinata   boshidan   fokusgacha   masofani   bildiradi.     giperbolaning
ekssentrisiteti   deyiladi.     to’g’ri   chiziqlar   giperbolaning   assimtotalari
deyiladi.Fokal radiuslari ,  formulalar orqqali topiladi.
Parabola
        1.2.4-ta’rif .Berilgan  nuqtadan   va   berilgan     to’g’ri   chiziqdan   bir   xil   uzoqlikda
bo’lgan   nuqtalarning   geometric   o’rni   parabola   deyiladi.Parabolaning   kanonik
ko’rinishi quyidagi ikki ko’rinishga ega:
1)      o’qiga nisbatan simmetrik;
2)     o’qiga nisbatan simmetrik;
Har   ikki   holda   ham   parabolaning   uchi,ya’ni   simmetriya   o’qida   yotuvchi
nuqtasi,koordinata boshida bo’ladi.      parabola     fokusga va  
direktrissaga   ega.     nuqtasining   fokal   radius   vektori   ga   teng.
 nuqtadan o’tuvchi parabolaning kanonik tenglamalari quyidagicha
14  
                                                    
II BOB.Ikkinchi tartibli chiziqning umumiy tavsifi.
2.1-§ Ikkinchi tartibli chiziqlarning tasnifi.
Ikkinchi tartibli chiziqlarning tasnifi (klassifikatsiyasi).
    Yuqoridagi   qaralgan   (I,   II,   III)   ko‘rinishdagi   tenglamalarni   mufassalroq
tekshiramiz.
I
I tenglamada  λ
1  0,  λ
2  0, lekin  a ``
00  – ixtiyoriy. Quydagi ikki hol bo‘lishi mumkin:
a)  a ``
00  0. I dan:
Agar  λ
1 ,  λ
2  bir xil ishorali,  a ``
00  esa ular bilan qarama – qarshi ishorali bo‘lsa, u 
holda                                           
>0,   >0.
Endi   belgilashni kiritsak, 
15 ni,   ya’ni   ellipsning   kanonik   tenglamasini   hosil   qilinadi.Agar   λ
1 ,   λ
2 ,     a ``
00   ning
uchvlvsi   ham   bir   xil   ishorali   bo‘lsa,   u   holda     <0,   <0,   bu   yerda
  belgilash   kiritsak,     tenglamaga   ega   bo‘lamiz.
Bu   tenglamani   qanoatlantiruvchi   bita   ham   haqiqiy   nuqta   mavjud   emas,   lekin   bu
tenglama ellips tenglamasiga o‘xshashligi sababli, u mavhum ellipsni   aniqlaydi, deb
aytiladi.   Agar   λ
1 ,   λ
2   qarama   –   qarshi   ishorali   va   a ``
00  0   bo‘lsa,   u   holda     va
  lar   qarama   –   qarshi   ishorali   bo‘ladi.   >0,   lekin   <0   bo‘lib,   ularni
mos ravishda   a 2  
va –   b 2  
deb belgilasak,   tenglama     ko‘rinishda bo‘lib, bu
giperbolaning   kanonik   tenglamasidir;   xudi   shunga   o‘xshash,   <0,   >0
bo‘lsa,   ularni   ham   mos   ravishda   –   a 2  
va     b 2  
deb   belgilasak,     tenglama   ushbu
ko‘rinishni oladi:   bu ham giperbolaning kanonik tenglamasidir.
b)  a ``
00 =0 bo‘lsin. U holda
                                       
λ
1 ,   λ
2   qarama   –   qarshi   ishorali   bo‘lsa,   tegishli   belgilashni   kiritish   bilan     ushbu
ko‘rinishda yozish mumkin:
      bu   tenglamalar   koordinatalar   boshida   kesishuvchi   ikkita
haqiqiy   to‘g‘ri   chiziqni   aniqlaydi.   Agar   λ
1 ,   λ
2   bir   xil   ishorali,   masalan,   λ
1 <0,   λ
2 <0
16 bo‘lsa,  u  holda     belgilashni  kiritish  bilan     ni   quyidagi  ko‘rinishda
yozish mumkin:
bu   tenglamalarning   har   biri   birinchi   darajali   bo‘lgani   uchun   ular   to‘g‘ri   chiziqni
aniqlaydi,   lekin   bu   ikki   to‘g‘ri   chiziq   faqat   bita   haqiqiy   nuqtaga   egadir
(koordinatalar boshi). Shuning uchun ularni bita haqiqiy nuqtada kesishuvchi ikkita
mavhum   to‘g‘ri   chiziq   tenglamasi   deb   aytish   mumkin.   Shunday   qilib,   ikkinchi
tartibli   γ   chiziqning   (57.6)   xarakteristik   tenglamasining   ildizlari   λ
1 ≠0,   λ
2 ≠0   bo‘lsa,
quydagi besh tur chiziq hosil bo‘ladi: ellips, mavhum ellips, giperbola, kesishuvchi
mavhum ikki to‘g‘ri chiziq, kesishuvchi haqiqiy ikki to‘g‘ri chiziq.
2   tenglama   bilan   berilgan   ikkinchi   tartibli   chiziqlarga   o‘tamiz.   II
tenglamada  λ
2 ≠0,  a `
10 ≠0 bo‘lgani uchun uni quydagicha yozib olamiz:
  belgilashni   kiritsak,   y 2
= 2px ,   bu   parabolaning   kanonik
tenglamasidir.
3.tenglama   bilan   berilgan   ikkinchi   tartibli   chiziqlarni   tasniflashga   o‘tamiz.   Bu
tenglamada  λ
2 ≠0,  a ``
10  – har qanday son. Quyidagi hollar bo‘lishi mumkin.
a) a ``
00 ≠ 0·λ
2   bilan  a ``
00  har xil ishorali bo‘lsa,  >0 bo‘ladi.
  Tenglamani     faraz   qilib,   y 2
= a 2    
yoki     ( y   –   a )( y+a )=0   ga   keltiramiz.   Bu
tenglama   esa   o‘zaro   parallel   ikki   to‘g‘ri   chiziqni   aniqlaydi.   λ
2   bilan   a ``
0   bir   xil
ishorali, ya’ni  λ
2 >0,  a `
00 >0 ( λ
2 <0,  a ``
00 <0) bo‘lgan holda   III  y 2
= –  a 2  
yoki  ( y – ia )
( y+ia )=0,
bu tenglama ikkita mavhum parallel to‘g‘ri chiziqni aniqlaydi ,  deb yuritiladi .
17 b)   a ``
00 =0. U holda III  λ
2 y 2
=0 va   λ
2  0 bo‘lgani uchun   y 2
=0    yoki   y=0, y=0    ikki
karra olingan to‘g‘ri chiziq hosil qilinadi. Shunday qilib, III tenglama bilan berilgan
ikkinchi   tartibli   chiziq   quydagi   uch   turga   bo‘linadi:   haqiqiy   parallel   ikki   to‘g‘ri
chiziq, mavhum parallel ikki to‘g‘ri chiziq, ustma – ust tushuvchi ikki to‘g‘ri chiziq.
I,  II,  III   tenglamalar   bilan  berilgan  ikkinchi  tartibli   chiziq   quyidagi   to‘qqizta  turga
bo‘linadi :
  Kanonik tenglamalar   Chiziqlarning nomlari
1   2
1.
2. 
3. 
4. 
5 . 
6 . 
7 . 
8. 
9.    ellips
 mavhum ellips
 giperbola
 kesishuvchi ikki to‘g‘ri chiziq
  nuqta   (koordinata   boshida   kesishuvchi   mavhum   ikki
to’g’ri chiziq)
 parabola
  turli parallel ikki to‘g‘ri chiziq
mavhum parallel ikki to‘g‘ri chiziq
 ustma – ust tushgan ikki to‘g‘ri chiziq
18 Oldingi mavzuda keltirilgan   ko‘rinishdagi tenglamalarni batafsilroq 
o‘rganamiz.
.
 tenglamada    va   shu bilan birga esa  ixtiyoriy ekanligidan quyidagi
ikkita hol bo‘lishi mumkin:
  .      tenglamadagi ozod had     ning noldan farqli ekanligidan tenglikni 
o‘ng tomoniga olib o‘tib unga bo‘lib yuboramiz:
                         yoki                                             (2.1.1)
1) Agar (2.1.1)da  bir xil ishorali va   ularga qarama qarshi ishorali bo‘lsa,
 ekanligi ma’lum.     va      belgilash kiritish 
orqali  (2.1.1) tenglamani ellipsning kanonik tenglamasi kabi ifodalanishini ko‘rsata 
olamiz:                                                
2) Agarda  (2.1.1)  tenglikda    va    bir xil ishorali bo‘lsa, 
.
Bunda      va      belgilash kiritish orqali quyidagi:
                                                          
tenglamaga ega bo‘lamiz. Bu tenglama esa  haqiqiy nuqtaga ega bo‘lmasada 
19 mavhum ellipsni aniqlaydi deyiladi.  
3)  Agar      har xil ishorali bo‘lsa, u holda     va      qarama-qarshi 
ishorali bo‘lib ularni  mos  ravishda    va      ko‘rinishida 
belgilab,
                                                                                                               (2.1.2)
tenglamani  giperbolaning kanonik tenglamasiga  keltiramiz.
b)   bo‘lsa, u holda     tenglamani quyidagicha yozib olamiz:
                                                               .                                             (2.1.3)
1)    Agar   bir xil ishorali bo‘lsa, deylik   bo‘lsin.
Bu hol uchun mos    va    belgilashlar kiritsak,  tenglama ko‘rinishi:
                                          yoki    
kabi bo‘ladi. Bu tenglama kompleks sonlar maydonidako‘paytuvchilarga ajragani va
ular birinchi darajali bo‘lgani uchun to‘g‘ri chiziqni aniqlaydi. Ammo ular bitta 
haqiqiy nuqtaga ega (koordinatalar boshi) va unda  kesishadi. Shu sabab ularga bitta
haqiqiy nuqtada kesishuvchi ikkita mavhum tog‘ri chiziqlar tenglamasi deyiladi.
        2)  Agar    qarama-qarshi ishorali bo‘lsa, kerakli belgilashlarni kiritish 
orqali  quyidagicha ifodalaymiz;
                                              yoki     
,    ,  bu tenglamalar koordinatalar boshida kesishuvchi ikkita 
haqiqiy to‘g‘ri chiziqni ifodalaydi deyiladi.
    Demak,  biror  ikkinchi tartibli chiziq tenglamasi yangi reperda    tenglama 
20 orqali ifodalansa yuqorida keltirilgan 5 turdagi chiziqlar hosil bo‘ladi.
.
Ushbu     tenglamada   ,      bo‘lgani uchun tenglamani quyidagicha 
yozish mumkin:
;  bu yerda   deb belgilash kiritsak,
 ushbu tenglama parabolaning kanonik tenglamasini ifodalaydi.
.  .  
 tenglama bilan berilgan ikkinchi tartibli chiziqlarni tavsiflasga o‘tamiz.  Bu 
tenglamada oldingi mavzuda keltirilgan  ,    istalgan son, shartlar o‘rinli 
ekanligidan quyidagi hollar bo‘lishi mumkin:
a)  .    
1)   va     har xil ishorali bo‘lsa,   bo‘ladi. Tenglama esa,   deb
belgilash kiritilganda:
    yoki    
ko‘rinishni oladi. Bu tenglama o‘zaro parallel ikkita to‘g‘ri chiziqni ifodalaydi.
2)   va     bir xil ishorali bo‘lsa,  bo‘ladi.   deb belgilash 
kiritib,
                                    yoki    
ko‘rinishidagi tenglamani hosil qilamiz. Bu tenglamaga ikkita mavhum to‘g‘ri 
chiziqni ifodalaydi  deyiladi.
b)  .Ushbu holda   tenglama     ko‘rinishini oladi. Shartga ko‘ra
 ekanligidan,
                                                         yoki      .
Bu tenglamalar ikkita ustma-ust tushuvchi to‘g‘ri chiziqlarni ifodalaydi deyiladi.
21             Demak,    ikkinchi tartibli chiziq yangi reperda   tenglama bilan 
ifodalansa yuqoridagi 3 ta chiziqni hosil qilishi mumkin.
2.2-§ Ikkinchi tartibli chiziqning to‘g‘ri  chiziq bilan kesishishi.  Urinma
tenglamasi .
Dekart koordinatalar sistemasida (1.1.1) tenglama bilan ya’ni
ikkinchi tartibli chiziq va
                                                                                                            (2.2.1)
( 2.2.1) tenglama bilan ifodalangan   to‘g‘ri chiziq berilgan bo‘lsin. Bu (1.1.1) 
ikkinchi tartibli chiziqni ushbu (2.2.1) to‘g‘ri chiziq bilan kesishishini ko‘ramiz, 
ya’ni to‘g‘ri chiziq va egri chiziqni umumiy nuqtalarini qidiramiz:
  . 
Yuqoridagi tenglikni soddalashtirish va belgilashlar orqali kvadrat tenglamaga ega 
bo‘lamiz:
                                                                                                      (2.2.2)
Bu yerda quyidagi belgilashlar kiritildi:
;
                                   ;                       (2.2.3)
.
(2.2.2)  kvadrat tenglamani yechib,   ning topilgan qiymatlarini (2.2.1) ga qo‘ysak, 
ikkinchi tartibli chiziq bilan to‘g‘ri chiziqning keshish  nuqtalari topiladi. Quyidagi 
hollarni tekshiraylik.
22 1. . Bu holda (2.2.2) tenglama ikkita ildizga ega bo‘ladi.
Bu yerda 3 ta hol bo‘lishi mumkin:
a)  ;
 (2.2.2) tenglama ikkita haqiqiy turli ildizga ega – ikkinchi tartibli chiziq bilan 
to‘g‘ri chiziq ikkita haqiqiy turli nuqtalarda kesishadi.
b)  ; 
(2.2.2) tenglama ikkita qo‘shma kompleks ildizga ega, shuning uchun ikkinchi 
tartibli chiziq bilan to‘g‘ri chiziq ikkita qo‘shma kompleks nuqtalarda kesishadi, 
demak, ular umumiy haqiqiy nuqtaga ega bo‘lmaydi.
c)   ; 
(2.2.2) tenglama ustma-ust tushgan ikkita ildizga ega – ikkinchi tartibli chiziq bilan 
to‘g‘ri chiziq ustma-ust tushgan ikkita nuqtada kesishadi. Bu vaqtda   to‘gri chiziq
 chiziqqa urinma deb ataladi.
2.   . Bu holda (2.2.2) tenglama
                                                                                                             (2.2.4)
ko‘rinishni oladi.
O‘z navbatida quyidagi hollar bo‘lishi mumkin:
,   - ixtiyoriy son.
 (2.2.4) tenglama yagona ildizga ega:
;
ikkinchi tartibli chiziq bilan to‘g‘ri chiziq bitta nuqtada kesishadi.
b)  ,  . 
(2.2.4) tenglama yechimga ega emas. Ikkinchi tartibli chiziq to‘g‘ri chiziq bilan bitta
ham haqiqiy yoki mavhum nuqtaga ega emas.
c)  . 
Bu holda   ning har qanday qiymati (2.2.4) tenglamani qanoatlantiradi, ya’ni 
23 ikkinchi tartibli chiziq va to‘g‘ri chiziq cheksiz ko‘p umumiy nuqtalarga ega, ya’ni 
(2.2.1) to‘g‘ri chiziq barcha nuqtalari bilan (2.2.4) chiziqqa tegishli: .       
     
     Yuqorida biz ikkinchi tartibli chiziq bilan to‘gri chiziqning o‘zaro vaziyatini 
o‘rganib, urinma tushunchasini kiritgan edik. Shunga asoslanib, urinma 
tenglamasini keltirib chiqaramiz.
Agar dekart reperida   chiziq (1) tenglamasi bilan,   to‘g‘ri chiziq esa (2.2.1) 
parametrik tenglamasi bilan berilgan bo‘lsa,   to‘g‘ri chiziq   chiziqqa   
nuqtasida urinma bo‘lishi uchun (2.2.3) da  ,   bo‘lishi lozim. 
                                               .                                                  (*)
(2.2.1) dan
                                                 ,                                                 (**)
(*) va (**) dan ushbu tenglama kelib chiqadi:
;
                          .                  (2.2.5)
(2.2.5) tenglikni qavslarni ochib va 
ekanini e’tiborga olib, quyidagicha yozish mumkin:
                                (2.2.6)
                     
(2.2.5) va  (2.2.6) tenglamalar   chiziqning   nuqtasida o‘tkazilgan urinma 
tenglamalaridir.
Misol uchun ellips, giperbola, parabolaning biror   nuqtasiga o‘tkazilgan 
urinma tenglamalarini ko‘raylik.  ellipsga uning  nuqtasida 
urinma tenglamasini keltirib chiqaraylik. Bu yerda: ,  ,  ,  ,
24 ,  .
U holda (15) tenglama quyidagi ko‘rinishni oladi:
bundan
                                                         .                                                  (2.2.7)
Bu tenglama ellipsning  nuqtasidagi urinma tenglamasidir.
b)     giperbolaga uning   nuqtasida urinma o‘tkazaylik.  Bu yerda:
                            ,  ,  ,  ,  ,  .
U holda (2.2.7) tenglama quyidagi ko‘rinishni oladi:
                      
yoki
                                                           .                                                (2.2.8)
Bu (2.2.8) tenglama giperbolaning   nuqtasidagi urinma tenglamasidir.
c)   parabolaga uning   nuqtasida urinma o‘tkazaylik. Bu yerda:
,  ,  ,  ,  ,  .U holda  tenglama quyidagi 
ko‘rinishni oladi     yoki           
                                                                                                         (2.2.9)
Bu (2.2.9) tenglama parabolaning   nuqtasidagi urinma tenglamasidir.
25                                              
   
Xulosa.
     Biz ushbu mavzuni yoritish jarayonida mavzuga doir barcha ma’lumotlarni tahlil
qilib,   mavzu   borasidagi   bilimlarimizni   yanada   oshirdik.   Bu   esa   kelajakda   bu
mavzularga oid misol, masalalarni qiyinchiliksiz yecha olishimizga xizmat qiladi.
        Mavzuga   to‘xtalar   ekanmiz   avvalo   shuni   ta’kidlash   joizki,   tekislikda   chiziqlar
bizga   o‘rta   ta’lim   davridan   ma’lum   bo‘lgan   oddiy   tog‘ri   chiziqdan,   sodda
funksiyalarning grafiklaridan iborat bo‘libgina qolmay, yana ko‘palab chiziqlarning
mavjudligi,   ularning   ifodalanishi,   tenglamalari   haqida   yaxshi   tushunchaga   ega
bo‘lishimizda ko‘maklashdi.
      Xususan bizga ma’lum bo‘lgan ayalana ellipsning xususiy holi ekanligi, oldingi
kurslarda   kvadrat   funksiyaning   grafigi   sifatida   o‘rganilgan   parabolaning
xossalari,kanonik tenglamasi kabilarni misol qilish mumkin.
          Endi  mavzuning  asosiy  ahamiyatiga   e’tibor   beraylik.  Ya’ni  bizga   berilgan  har
qanday   ikkinchi tartibli chiziqni tekislikda qanday ifodalanishini o‘rgandik. Bunda
chiziqning   berilgan   umimiy   tenglamasi       ni   tahlil   qilish,   bu   tenglamani   turli
koordinatalar  sistemasida  ko‘rinishini  soddalashtirish orqali uning tekislida qanday
bizga   ma’lum   chiziqlarni   ifodalashini,   ularning   ba’zi   xossalarini   o‘rgandik.   Aytish
joizki   har   qanday   ikkinchi   tartibli   chiziq   yuqorida   keltirilgan   9   xil   turdagi
chiziqlardan birini ifodalashini ko‘rsatish orqali mavzuni o‘quvchiga tushunarli qilib
26 yoritib berdik.
        Mavzu   so‘ngida   esa   tekislikda     ikkinchi   tartibli   chiziq   va     to‘g‘ri   chiziqning
o‘zaro   vaziyatini   tahlil   qilib,   kerakli   tushunchalarga   ega   bo‘ldik.   Bunda   umimiy
holda   har   qanday   ikkinchi   tartibli   chiziqqa   tayin   nuqtada   o‘tkazilgan   urinma
tenglamasini   keltirib   chiqarib,   sodda   ikkinchi   tartibli   chiziqlarga   nisbatan   qo‘llash
orqali ular uchun urunma tenglamalarini xosil qilishni o‘rgandik. 
      
F oydalanildan adabiyotlar ro‘yxati.
1. Sh. Mirziyoyev. “ O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha 
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida ”.  Ma’naviyat  nashriyoti. 2017 - y.
2. Sh. Mirziyoyev.  “Tanqidiy tahlil, Qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”   .O‘zbekiston
nashriyoti.  2017-y.
3 . T.A.Rasulov  G‘.G‘.Qurbonov  Z.N.Hamidamov  “Analitik geometradan misol
va masallar”
4. K.SH.Ro‘zmetov  G‘.X.Jumaboyev  “Matematika” [Toshkent-2018.]
5. F.Rajabov.  S.Masharipov.  R.Madrahimov.  “Oliy matematika” 
[Toshkent_2007]
6. I.Isroilov   Z.Pashayev  “Geometriya”  [Toshkent-2010]
7. Narmanov A.Ya. Analitik geometriya. O‘zbekiston faylasuflari
milliy jamiyati nashriyoti Toshkent.  2008 y.
8. Baxvalov S.V., Modenov P.S., Parxomenko A.S. Analitik geometriyadan 
masalalar to‘plami. T.Universitet, 586 b, 2005 y.
9.  Алексанров   А . Д .  Нецветаев   Н . Ю .  Геометрия .  М., Наука, 1990 г.
10. Погорелов А.В. Аналитик геометрия. Т., Ўқитувчи, 1983 й.
27 11. Постников М.М. Лекции по геометрии. Семестр 1.М., Наука, 1983 г.
12. Ильин В.А., Позняк Э.Г. Аналическая геометрия . М. Наука, 1981 г.
13. Моденов П.С., Пархоменко А.С. Сборник задач по аналитической 
геометрии. М. Наука, 1976 г. 
14. Александров П.С. Лекции по аналитической геометрии. М., Наука.1968 г. 
15. Цубербилер О.Н. Задачи и упражнения по аналитической геометрии. М.,
Гостехиздат, 1962 г. 
16. Қори-Ниёзий Т.Н., Аналитик геометрия асосий курси. Фан. 1971 й
17.. Д.В.Клетеник. Сборник задач по аналитической геометрии. М o сква ., 
Наука , 1980  г
Internet saytlari.
1. htt//www..school.edu.ru.
2. htt//www. ziyonet.ru.
3. htt//www.aim.uz
4. htt//www.bilimdon.uz.
5. htt//www.gov.uz.
6. htt//www.edunet.uz.
7. htt//www.arxiv.uz
28

Ikkinchi tartibli chiziqlarning tenglamasiga ko‘ra yasash masalalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский