Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 314.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Январь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Alisher Masaliyev

Дата регистрации 18 Декабрь 2024

0 Продаж

Ilk oʻrta asrlarda davlatchilik va boshqaruv

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI      
   URGANCH DAVLAT UNVERSITETI
IJTIMOIY-IQTISODIY FANLAR FAKULTETI TARIX YO NALISHI	
ʻ
_______________  TALABASI  _________________________________ NING
O ZBEKISTON DAVLATCHILIK TARIXI FANIDAN TAYYORLAGAN	
ʻ
       KURS ISHI
MAVZU   :  Ilk o rta asrlarda davlatchilik va boshqaruv	
‘
Bajardi:               __________________________ ____
Qabul qildi:         _______________________ _______
1Urganch 2025 Mundarija
Kirish …..3……………………………………………………………
I BOB Eftallar davlati davlatchiligi
1.1 Eftallar davlatining tashkil topishi va siyosiy tarixi ..6	
……………
1.2 Eftallar davlatida ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot .9	
…………
II BOB Turk xoqonligi davri davlatchiligi
2.1 Turk xoqonligining tashkil topishi va siyosiy tarixi .17	
……………
2.2 Turk xoqonligida davlat boshqaruvi .22	
……………………………
Xulosa . 27	
…………………………………………………………… …
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati	
‘ .....28	……………………………
Ilovalar ...29	
……………………………………………………………
2 Kirish
Mavzuning dolzarbligi:   O zbekiston Respublikasi mustakilligidan keyingi‘
dastlabki   yillarda   Vatan   tarixini   o rganish,   o qitish   borasida   katta   muammo	
‘ ‘
paydo buldi. Bu muammoning o zagini O zbekiston davlatchiligi tarixi masalasi	
‘ ‘
tashkil  qilar edi. Chunki  130 yilga yakin davom  etgan chor  mustamlakachiligi  va
Sho rolar   hukmronligi   yillarida   xalqimiz   ko plab   qadriyatlar   bilan   bir   qatorda	
‘ ‘
tarixidan   ham   mahrum   qilingan   edi.   Bu   yillarda   yaratilgan   tarix   kitoblarida
Vatanimiz   tarixi,   ayniksa   davlatchiligi   tarixi   tamoman   soxtalashtirilib   talqin
qilindi. 
,,O rta   Osiyo   qadimgi   Turon,   Movarounnahr,   Turkiston   hududida   ravnaq	
‘
topgan   davlatlar   Jahon   madaniyatini   rivojlantirishda   yorqin   iz   qoldirgan 1
  deb	
’’
ta`kidlagan edi I.A.Karimov.
O rta   Osiyo   milliy   davlatlari   bo lgan   Qizg`iziston,   O zbekiston,	
‘ ‘ ‘
Tojikiston va Qozog`iston hududida ilk o rta asrlarda asrlarda hukmronlik qilgan	
‘
Eftallar   va   Turk   xoqonligi   davlati   mavjud   davlatlar   tarixiga   yetarlicha   ta`sir
ko rsata olishgan. ,,Bugungi kunda bizning oldimizda shunday tarixiy imkoniyat	
‘
paydo   bo ldiki,   biz   bosib   o tgan   yo limizni   tanqidiy   baholab,   milliy	
‘ ‘ ‘
davlatchiligimiz   negizlarini   aniqlab,   buyuk   mamlakatimiz   tomirlariga,   qadimiy
merosimiz   ildizlariga   qaytib   o tmishimizdagi   boy   an`analarni   yangi   jamiyat	
‘
qurilishiga tatbiq etmog`imiz karak  deb qayd qilgan edi	
” 2
.
Mustakillikdan keyingi yillarda bu masala prezidentimiz I.A.Karimovning
asarldarida   ma ruza   va   nutqlarida   eng   dolzarb   masala   sifatida   kun   tartibiga	
’
qo yildi.   O tgan   davr   mobaynida   tarixiy   an analarimizni,   qadriyatlarimizni	
‘ ‘ ’
tiklaSh borasida ko plab xayrli  ishlar qilindi. Xozirda bizning vatanimiz nafakat	
‘
sharq   balki   umumjaxon   silivizatsiyasi   beshiklaridan   biri   bo lganini   butun   jaxon	
‘
tan olmoqda.Olimlarimiz tariximizning turli davrlariga doir risolalar yozishmoqda.
Biroq  haligacha  bizda  chuqur  ilmiy  asosga  tayangan   tahlil,  muayyan   masalalarda
ilmiy   yondashuv   yetishmayapti.   Ilmiy   tipda   aytganda   tariximizni   o rganishda	
‘
1
 Karimov.I.A BMT Bosh Assambleyasining 48-sessiyasidagi ma`ruzasi Toshkent:,,O`zbekiston  1993 b-4	
”
2
 Karimov I.A ,,O`zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolining asosiy tamoyillari  Toshkent-1996 bet-7	
”
3 aniq,   yahlit   konsepsiya   yo q.   Holbuki   milliy   o zlikni   anglash   tarixni   bilishdan‘ ‘
boshlanadi.   Ushbu   haqiqat   davlat   siyosati   darajasiga   ko tarilishi   zarur.   Shu	
‘
holatdan   kelib   chiqqan   holda   prezidentimizning   xar   bir   asarida   milliy   tariximiz
haqida albatta yangicha fikr va g oyalar ilgari surilmoqda.	
‘
Mavzuning   maqsad   va   vazifalari:   Mavzuning   maqsadi   O zbekistondagi	
‘
ilk   o rta   asr   davlatchilik   turlari   va   ularning   boshqaruv   shakllarini   tahlil   qilish;	
‘
Boshqaruv   tizimlarining   tarixiy   rivojlanishini   va   ularning   jamiyat   hayotidagi
ahamiyatini   o rganish;   O rta   asr   davlatlarning   boshqaruv   tizimlari   va   ijtimoiy	
‘ ‘
tuzilmalari orasidagi aloqalarni aniqlash;
Vazifalariga   to xtalib   o tadigan   bo lsak   Ilk   o rta   asr   davlatlarining	
‘ ‘ ‘ ‘
boshqaruv   shakllarini   aniqlash   va   ularning   asosiy   xususiyatlarini   o rganish;	
‘
Eftallar   va   Turk   xoqonligi   davlatlarini   o rganib,   har   birining   boshqaruv   tuzimi	
‘
haqida   umumiy   tasavvur   hosil   qilish;   O rta   asrlarda   mavjud   bo lgan   huquqiy
‘ ‘
tizimlar va ularning davlat boshqaruvi bilan bog‘liq o‘rni haqida ma`lumot berish;
Mavzuning   o‘rganiliSh   darajasi:   Азамат   Зиё .   Ўзбек   давлатчилиги
тарихи:   (Энг   қадимги   даврдан   Россия   босқинига   қадар).   T.:   Шарқ.   2000.
Сагдуллаев   ва   бошқалар.   Ўзбекистон   тарихи:   давлат   ва   жамият   тараққиёти.
T.,   2000.   Сагдуллаев   А.С.,   Мавлонов   Ў.   Ўзбекистонда   давлат   бошқаруви
тарихи. -Т., 2006. Ртвеладзе Э.В. История государственности Узбекистана. –
Т.:   Узбекистан.   2009.   Эшов   Б.Ж.   Ўзбекистон   давлатчилиги   тарихи.   (ўқув
қўлланма).   –   Т.:   Маърифат,   2009.   Эшов   Б.Ж.   Ўзбекистонда   давлат   ва
маҳаллий   бошқарув   тарихи.   –   Т.:   Янги   аср   авлоди,   2012.   A.Asqarov,
T.Shirinov,   B.Abdullaev,   U.Raxmonov,   E.Sayko,   Sh.Shaydullaev.   M.Dunker,
V.TomaShek,   F.Altxaym,   S.P.Tolstov,   M.M.   Dyakonov,   I.M.Dyakonov,
V.M.Masson, M.Dandamaev, B.G.Gofurov 	
‘ ‘ kabi   olimlar   va   arxeologlar   tomonidan
o ‘ rganilgan . 
Mavzuning   davriy   chegarasi :   Ushbu   kurs   ishi   mavzusining   davriy
chegaralari   V   asrdan   to   VIII   asr   o ‘ rtalariga   qadar   bo ‘ lgan   davrni   qamrab   oladi .
4 Kurs   ishi   hajmi :   Ushbu   kurs   ishi   mundarija ,   kirish ,   ikki   bob ,   to ‘ rt
paragraph ,   xulosa ,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro ‘ yxati ,   ilovalar   va   30     varoqdan
iborat .
5 I BOB Eftallar davlati davlatchiligi
                   1.1 Eftallar davlatining tashkil topishi va siyosiy tarixi
  Eftaliylar   turli   manbalarda   turlicha   nomlanishadi.   Misol   uchun.   xitoy
manbalarida   ular   «ida,   ieda,   idan,   idyan»   deb.   suriya   va   lotin   manbalarida   esa
«eptalit,   eftaliy,   abdal»   arab   va   fors   mualliflarida   «haytal,   yaftal,   eftal»   degan
nomlar bilan eslatiladi. Xitoy manbalari eftaliylami turklar (tukyue) bilan bog liq‘
ravishda   ta'riilashadi.   Vizantiyalik   tarixchilar,   masalan,   Prokopiy   (VI   asr)
eftaliylami   xunlardan   deb   ko rsatar   ekan,   «ular   (ya ni,   eftaliylar)   xunlardandir,	
‘ ’
tanalari esa oq», deb eslatadi. Eftaliylaming kuchaygan davri V asming o‘rtalariga
(456-457-yy.)   ya’ni   ular   Xitoyga   birinchi   marta   elchi   yuborgan   davrga   to‘g‘ri
keladi. Ma’lumotlarga ko‘ra, shu davrdan to 531-yilga qadar eftaliylar Xitoyga 13
marta   elchi   jo natishadi	
ʻ 3
.   Kuch-qudrat   jihatdan   mustahkamlanib   olgan   eftaliylar
O rta Osiyo va Shimoliy Hindistondagi katta yerlami ishg ol etishga kirishadilar.	
‘ ‘
Eftaliylaming   janubdagi   asosiy   raqiblari   Eron   sosoniylari   edi.   Eftaliylar   tobora
janubga   qarab   siljiy   boshlashadi   va   bu,   o z   navbatida,   ularning   Eron   bilan	
‘
munosabatlari   keskinlashib   borishiga   olib   keldi.   Sosoniylar   bilan   hal   qiluvchi
kurashlar davri shoh Peroz (Feruz) davriga (459-484-yy.) tobg ri keladi. Ma umki,	
‘	ʾ
459-yilda Eron taxtiga   Peroz chiqadi. Manbalarda Perozning hokimiyatga kelishi
eftaliylar   bilan     bog iq   ravishda   bayon   qilinadi.   Peroz   eftaliylarning   kuchayib	
ʻ
borishini   vaqtinchalik   deb   bilib.   Ular   kuchidan   Eron   taxtiga   kelish   uchun
foydalangan   bo ishi   kerak.   Ammo,   eftaliylar   qudrati   oshib   endilikda   ular	
ʻ
sosoniylarga ham qarshi turishlarini anglagan Peroz eftallarga qarshi jangga kiradi.
Eron podshosi Peroz eftaliylar davlatining hujumini oldini olish maqsadida ularga
qarshi   harbiy   harakatni   boshlab   yuborgan,   biroq   muvaffaqiyatga   erisha   olmagan.
Jang   chog ida   sosoniylar   hukmdori   asirga   tushib   qoladi   va   Vizantiya   imperatori	
ʻ
Zenonga o‘z jonini xalos qilinishi  uchun yordam so‘rab murojat qiladi. Vizantiya
hukmdori   tovon   to lab,   uni   qutqarib   qoladi.   Asirlikdan   qutulganidan   so‘ng   Peroz	
ʻ
eftaliylarga   vana   qarshi   chiqib,   ikkinchi   marotaba   mag‘lubiyatga   uchraydi.
Sosoniylar   ko‘shinlari   bu   gal   qopqon   o‘raga   tushib   qolishadi   va   askarlarning
3
 Sagdullayev A.S ,,O`zbekiston tarixi  1-kitob Toshkent 2019 bet 290	
’’
6 ko‘pchiligi bu yerda halok bo‘ladi. Mazkur mag lubiyat natijasida Xuroson hududiʻ
to liq ravishda eftaliylar qo‘li  ostiga tushib qolishadi. Endi Peroz oldingidan ham	
ʻ
ko‘proq tovon to lash majburiyatini o‘z bo‘yniga oladi. Shu tariqa Peroz ketma-ket	
ʻ
mag lubiyatlarga  uchrab,  Eronni  eftaliylar  qo li   ostidagi  davlatga   aylantirgan  edi.	
ʻ ʻ
Vizantiya yordamidagi  uchinchi, 484-yili so nggi  yurishida Peroz harbiy qismlari	
ʻ
bilan ular uchun maxsus tayyorlangan o‘ralariga ilinib halok bo lishadi. Perozning	
ʻ
mag lubiyatga uchrashi sosoniylar qudratiga eftaliylar tomonidan chek qo‘yilishiga	
ʻ
olib   keldi.   Sodir   bo lgan   mazkur   voqea   natijasida   Eron   xalqi   yelkasiga   katta	
ʻ
miqdorda o‘lpon to lash majburiyati yuklatiladi. Eronning o‘zida ayni vaqtga kelib	
ʻ
ichki   siyosiy   ahvol   keskinlashib   ketgan   edi.   Og ir   iqtisodiy   ahvol,   qulchilikning	
ʻ
yemirilishi.   soliqlarning   o‘sishi,   quyi   tabaqalarning   qashshoqlanishi,   urushdan
keyingi  xonavayronliklar  natijasida  bu  hududlarda norozilik harakatlari  boshlanib
ketadi.   Xalq   g alayonlari   diniy   tus   olib   keng   tarqaladi.   Eftallarning   Eron	
ʻ
sosoniylari   bilan   munosabatlarida   Eronda   tarqalgan   diniy   ta’limotlar   va   ularning
siyosiylashuvi ham muhim o‘rin tutlgan. Ular ichida Mazdak Hamdadon (470-529)
tomonidan yaratilgan ta limot katta ahamiyatga ega. Mazdak zardushtiylikning asl	
ʾ
g‘oyalari   hayotga   tatbiq   qilmoqchi   bo‘lib,   o z   harakat   mafkurasini   yaratdi.	
‘
Mazdak   ta limoticha,   kishilar   bu   dunyoning   ne matlaridan   barobar	
’ ’
foydalanishlari  lozim. Uning fikricha, ijtimoiy hayotga jamoa huquqlarini tiklash,
yer-suv. mol-mulkka barobar egalik qilish hammaning o zaro tengligiga erishish	
‘
lozim edi. Mazdak ta limoti asosida  uch «z»lik - «zan», «zar», «zamin» tengligi	
’
g oyasi yotar edi.	
‘
7 Mazdak   tarafdorlarining   soni   Eronda   juda   ko payib   ketdi.   Mazdakiylar   harakati‘
nihoyatda   kuchayib   ketgach   Kubodshohning   (488-531)   o zi   u   bilan	
‘
hisoblashishga   majbur   bo ldi.   Kubod   Mazdak   tarafiga   o‘tib,   uni   Eronning   bosh	
ʻ
kohini   yetib   tayinladi.   Mazdak   hokimiyatni   o‘z   qodiga   kiritib   olgach,   uning
tarafdorlari   oxir-oqibatda   Kubodni   496-yilda   taxtdan   ag‘darib   tashlab   zindonga
tashlashadi.   Uning   o‘rniga   ukasi   taxtga   chiqadi.   Kubod   zindondan   qochib,
eftaliylar dargohidan panoh topadi. U yoshligidanoq eftaliylar huzurida o sgan va	
‘
eftaliylar   hukmdorining   singlisiga   uylangan   edi.   Kubod   eftaliylardan   yetarlicha
harbiy   yordam   olib   499-yili   Eronga   yurish   qiladi.   Chegaraga   yetgan   paytdayoq
ukasi   buni   eshitib   taxtni   tashlab   qochadi.   Kubodshoh   I   yana   taxtga   o tirganidan	
‘
so ng Kubodshoh eftaliylar bilan deyarli tinch-totuv yashaydi. U 502-506-yillarda	
‘
eftaliylar bilan ittifoqchilikda Vizantiyaga qarshi yurishlarida ishtirok etadi. Kubod
I   eftaliylar   madadiga   tayanib   avval   maxfiy,   keyinchalik   oshkora   mazdakiylikka
qarshi   kurash   olib   boradi.   529-yilda   Mazdak   qatl   ettirilib,   uning   tarafdorlariga
qarshi   ayovsiz   kurash   olib   boriladi.   Kubodning   o g li   Xusrav   I   Anushervon	
‘ ‘
(531-579)   davrida   keng   miqyosli   islohotlar   o tkazilishi   bilan   birga   mazdakiylar	
‘
harakatiga   butkul   chek   qo yiladi	
‘ 4
.   Shu   tariqa,   yirik   davlat   tizimini   vujudga
keltirgan eftaliylar Eronning sosoniylar davlatiga, uning harbiy harakatlariga qarshi
tura   olishadi.   Sosoniylaming   Sharqqa   yurishlari   eftaliylar   qarshiligi   tufayli
to xtatildi.   Ular   Eron   podshohlarining   ichki   siyosatiga   ham   aralashib   turishadi,	
‘
hatto   shohlardan   qaysi   birini   saylash   va   tayinlash   masalasini   hal   qilish   ham
ulaming   qo lida   edi.   Eron   davlati   har   yili   eftaliylarga   o lpon   to lab   turgan	
‘ ‘ ‘
Eftaliylar 467-473-yillarda Sug dda mustahkam o rnashib olgan bo lsalar, 477-	
‘ ‘ ‘
520-yillar   mobaynida   Gandhami   ishg ol   etib,   u   yerdan   kidariylami   siqib	
‘
chiqarishadi.   Keyinchalik   shimoliy   Hindistonning   ba zi   hududlarini.   Kobul   va	
’
Panjob   vodiylarini   ham   istilo   qilishadi.   Shimoliy   Hindistonda   avval   To ramon,	
‘
so ngra   uning   o g li   Mehirakula   eftalitlar   davlatini   tashkil   etadi.   490-yilda	
‘ ‘ ‘
eftaliylar   Urumchini,   497-509-yillar   orasida   Koshg arni   bosib.   deyarli   butun	
‘
Sharqiy   Turkistonda   o z   hukmronliklarini   o matishadi.   Shunday   qilib,   VI	
‘ ‘
4
 Sagdullayev A.S ,,O`zbekiston tarixi  1-kitob Toshkent 2019 bet 293
’’
8 asming   boshlariga   kelib.   eftaliylar   o z   qo llari   ostida   Toxariston.   Badaxshon,‘ ‘
Sug d,   Sharqiy   Turkiston   va   O rta   Osiyoning   boshqa   ba zi   yerlarini	
‘ ‘ ’
birlashtirishadi.   Xitoy   muallifi   tili   bilan   aytganda,   «Kongyust   (Xorazm,   Sug d,	
‘
Shosh), Xo tan, Shale (Qashqar), Ansi (Parfiya) va o ttizga yaqin boshqa (katta)	
‘ ‘
-   kichik   viloyatlar   eftalitlar   hukmdoriga   qaram   bo ldi».   Ko pchilik   manbalar	
‘ ‘
eftaliylarning   dastavval   ko chmanchi   xalqlar   bo lib,   keyinchalik	
‘ ‘
o troqlashganligi   haqida   ma lumot   beradi.   Shuning   uchun   ham   ayrim	
‘ ’
tadqiqotchilar   ularni   ko chmanchilar   deb   hisoblasa,   ayrimiari   ulami   shahar   va	
‘
qishloqlarda yashaganligini ta kidlashadi. Eftaliylarning poytaxti Balx shahri edi.	
’
Ko pchilik tadqiqotchilar eftaliylar davlati unchalik ham mustahkam emas edi va	
‘
shuning   uchun   ham   uzoq   yashamadi,   deb   e tirof   etishadi.   Ta kidlash   joizki,	
’ ’
eftaliylar   o zlariga   tobe   bo lgan  xalqlar   hayotiga   juda   chuqur   ta sir   etmasdan,	
‘ ‘ ’
o lpon  va   soliqlar   undirish   bilan  cheklanishgan.   Eftaliylarning   O rta   Osiyodagi	
‘ ‘
hukmronligi asosan harbiy kuchlarga tayanar edi. Shuning uchun ham O rta Osiyo	
ʻ
xalqlari   ularning   turklar   bilan   bo‘lgan   kurashda   qo llab-quvvatlashmagan.	
ʻ
Eftaliylar   davlati   yarim   asrga   yaqin   yashagan   bo lsa-da.   O rta   Osiyo   xalqlari	
ʻ ʻ
tarixida   muhirn   rol   o‘ynadi.   Eftaliylarning   etnik   kelib   chiqishi   masalalari   ancha
murakkab hisoblanadi. Bu murakkablik shu bilan izohlanadiki, arab manbalari va
tangashunoslik   ma’lumotlarida   eftaliylar   podsbolari   faqat   turklarga   xos   bo lgan	
ʻ
unvon - tegin, xoqon unvonlari bilan tilga olinadi. Shu bilan birgalikda tangalarda
aks   etgan   podsholar   aniq   yevropeoid   irqini   beradi.   Bu   holatlar   ayrim
tadqiqotchilarning eftaliylarni turkiy xalqlar deb hisoblashlariga sabab bo ldi.	
ʻ
                      1.2 Eftallar davlatida ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayot
  Eftaliylar   davlati   hududiy   jihatdan   O‘rta   Osiyoning   asosiy   qismi,   Sharqiy
Turkiston va Shimoliy Hindiston hamda Gandxara viloyatlari  ustidan hukmronlik
qilgan. 
  Eftaliylar   davlatidagi   asosiy   shaharlar   So g diyona   shaharlaridan   iborat	
‘ ‘
bo lib,   ular   orasida   Kushoniya   (Kattaqo rg on   yaqinida)   Rivdad,   Poykand,	
‘ ‘ ‘
9 Tallikon, Termiz, Gurgon, Varaxsha kabi shaharlar eftaliylar hukmronligi yillarida
alohida   ahamiyatga   ega   bo lgan   shaharlar   sanalgan   va   iqtisodiy   jihatdan   ancha‘
taraqqiy etgan. V asrdan boshlab Samarqand ham taraqqiy eta boshladi. Bu vaqtda
davlatning   siyosiy   markazi   Poykand   shahri,   hukmdorlar   qarorgohi   esa   Varaxsha
bo lganligi taxmin qilinadi	
‘ 5
. 
  Eftaliylar   yirik   davlat   tizimini   vujudga   keltirdilar.   Davlat   hududlari
Kushonlar davlatidan kengroq edi. Eftaliylar davrida Eron sosoniylarining Sharqqa
yurishlariga   chek   qo yildi   va   sosoniylar   uzoq   yillar   davomida   Eftallarga   tobe	
‘
bo lib keldilar. Eftallar haqidagi dastlabki ma lumotlar asosan V asr o rtalariga	
‘ ’ ‘
taalluqlidir. 
  Eftaliylarda  aholining  asosiy  qismi   dehqonchilik bilan  mashg ul   bo lgan,	
‘ ‘
qolganlari   esa   chorvachilik   bilan   shug ullanganlar.   Dehqonchilik   bilan	
‘
shug ullanuvchi   aholi   asta-sekin   mahalliy   aholi   bilan   aralashib   borib,   o troq	
‘ ‘
hayot   tarziga   o ta   boshlagan.   Jamiyatda   sara   kishilar     zodagonlarning	
‘ “ ” –
mavqeyi kuchayib borgan va ular ko proq shaharlarga kelib yashay boshlaganlar.	
‘
Oddiy   aholi   va   zodagonlar   o rtasidagi   farq   hamma   tomonlama   yaqqol   ko rinib	
‘ ‘
turgan. 
Eftaliylarda   kushon   yozuvining   rivoj   topgan   shaklini   ko rish   mumkin.   Eftallar	
‘
yozuvi o zining shakli bilan qisman boshqalardan farq qilgan va so zlar chapdan	
‘ ‘
o ngga   qarab   o qilgan.   Alifbosida   25   ta   harf   bo lgan.   Shuningdek,   So g da	
‘ ‘ ‘ ‘ ‘
yozuvi va So g da tili ham ayrim hududlarda yetakchilik qilgan. 	
‘ ‘
  O rta Osiyoga bostirib kirgan eftaliylarning janub sari siljishlari Eron bilan	
‘
munosabatlarni keskinlashtirdi. Taxminan 457-yilda eftaliylar Vaxshunvar Eftalon
boshchiligida   -   Chag oniyon   (Termizning   shimolidagi   yerlar),   Toxariston   va	
‘
Badaxshonni o ziga bo ysundirib O rta Osiyoday kuchli davlatga asos soldilar.	
‘ ‘ ‘
Ko pchilik   olimlar   Eftaliylar   davlatining   markazi   Poykand   (Boykent)   yoki   Balx	
‘
bo lgan degan fikrga kelishgan.
‘
  Eftali y lar  yuqorida eslatilgan ulkan hududda boshqaruvni qo lga  kiritgach	
‘
obod   dehqonchilik   vohalariga,   rivojlangan     shahar   va   qishloqlarga,   savdo
5
 Ahmedov B.A. O zbekiston xalqlari tarixining manbalari.-T.: O qituvchi, 1991; bet 136	
‘ ‘
10 yo llariga ega bo ladilar. Vaqt  o tishi  bilan esa mahalliy   aholi bilan aralashib‘ ‘ ‘
ketadilar.  Natijada bevosita mahalliy aholining vorisiga aylanadilar. SHu  boisdan
568-569   yillarda Vizantiya imperatori YUstin II   huzurida   bo lgan turk elchisi	
‘
imperatorning   eftalitlar   shaharlarda   yashaydilarmi   yoki   qishloqlardami?   degan	
“ ”
savolga  «ular shaharlik sulolalar, oliy hazratlari» deb javob bergan.
                      Darhaqiqat, olib borilgan arxeologik tadqiqotlar  ilk   o rta asrlar  O rta	
‘ ‘
Osiyoda   shahar   madaniyati   taraqqiy   etganligidan   dalolat   beradi.   Jumladan,   V
asrda  Panjikentda       nisbatan qadimgiroq bo lgan qishloq  o rniga  yangi shahar	
‘ ‘
barpo   etiladi.   Umumiy   maydoni   18   gektar   bo lgan   bu   shahar   VI   asrning	
‘
boshlariga     kelib     mustahkam   himoya   tartibiga,   ibodatxona,   saroy   va     ijtimoiy
jihatdan   ajralib   turadigan   turar-joylarga   ega   edi.   Sug d     shaharlaridan   yana   biri	
‘
Poykandda         ham     qizg in   tadqiqot   ishlari   olib   borilgan.   YAnada   qadimgiroq	
‘
davrda   (antik)   asos   solingan   ushbu   ko hna   shahar   ilk   o rta   asrlar   davriga   kelib	
‘ ‘
kengayib   boradi   va   V-VI   asrning   boshlariga   kelganda   uch   qismli   yirik   markazga
aylanadi hamda  umumiy maydoni 18 gektarga  etadi. Poykand qazishmalarida ilk
o rta   asrlarga   oid     ko plab   moddiy   madaniyat   buyumlari   topilgan   bo lib,   ular	
‘ ‘ ‘
haqiqatdan   ham   Poykand   bu   davrda   arab   manbalarida   ta riflanganidek,	
’
Madina-at-tujjor - Savdogarlar shahri  bo lganligidan dalolat beradi	
“ ” “ ”	‘ 6
.
                      Ilk o rta asrlar davri   ijtimoiy-iqtisodiy hayotda muhim ahamiyatga ega	
‘
bo lgan   yirik   markazlardan   (ehtimol,   poytaxt   shaharlardan)   biri  	
‘ Buxoro     edi.
To g ri   to rtburchak     shakldagi   ushbu   shaharning   asosi   21   gektar   bo lib,   bu
‘ ‘ ‘ ‘
erda mustahkam himoya inshootlari, hukmdor saroyi, mafkuraviy inshootlar, turar-
joy qoldiqlari ochib  o rganilgan. Topilgan moddiy madaniyat buyumlari Buxoro	
‘
ilk   o rta   asrlardan   boshlab   O rta   Osiyoning   yirik   madaniy   va   iqtisodiy	
‘ ‘
markazlaridan   biri   bo lganligidan   dalolat   beradi.     SHuningdek   bu   davrda	
‘
shaharning   ettita   darvozasi   bo lib,   bu   holat   uning   muhim   savdot-ranzit   yo li	
‘ ‘
ustida  joylashganligidan  dalolat  beradi.  Bu  davrda   Termiz        va  uning atroflarida
ham   shaharsozlik   madaniyatining   jadallik   bilan   rivojlanganligini   ko zatishimiz	
‘
6
 Sagdullayev A.S ,,O`zbekiston tarixi  1-kitob Toshkent 2019 bet 296	
’’
11 mumkin.   Termiz   atrofidagi   Zartepa       shahri   ana   shunday   shaharlardan   biridir.
Antik davrda kichik manzilgoh paydo   bo lgan Zartepa ilk   o rta   asrlarga kelib‘ ‘
maydoni 17 gektar bo lgan yirik shaharga  aylanadi. 	
‘
                      Bu   davrda   sug orish   inshoatlari   takomillashib   yangi-yangi   erlar	
‘
o zlashtiriladi   O zlashtirilgan   erlarda,   yirik   sug orish   inshootlari   boshida,	
‘ ‘ ‘
markaziy   shaharlarning     atroflarida,     dehqonchilik   vohalarining   chegaralarida
qo rg onlar,   qasrlar   va   istehkomlar   qad     ko taradi.   Istehkomlarning   to rt
‘ ‘ ‘ ‘
burchagi baland mutahkamlanib, devoru-mo rilari bir necha qator kamondan o q	
‘ ‘
o zgich   nishon     tuynuklari   va   istehkomlar   bilan   ta minlangan.   Qalin   mudofali	
‘ ’
zodagonlar   qo rg onlari   ilk   o rta   asrlarning   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   va	
‘ ‘ ‘
siyosiy   hayot   taqozosi   bilan   bunyod   etilgan   bo lib,   asosan   tashqi   dushman	
‘
hujumiga qarshi  mudofa inshoati, harbiy garnizon to planadigan joy, ma muriy	
‘ ’
markaz,   hamda   oziq-ovqat   va   qurol-yarog   saqlanadigan   ombor     vazifasini	
‘
o tagan.   Umuman,   kal a,   qo rg on   va   istehkomlar   ilk   o rta   asrlar   davrining	
‘ ’ ‘ ‘ ‘
o ziga   xos   me morchilik   namunalaridan   bo lib,   Naxshab     vohasidagi   Zahoki
‘ ’ ‘
Maron, Buxorodagi SHahri Vayron, Xorazmdagi Fir  qal asi shular jumlasidandir.	
’
                      Vohalarni   tashqi   dushmandan   himoya   qilish   maqsadida   bir   necha
chaqirimlab   qalin   devorlar   barpo   etilgan.   Samarqand   vohasidagi   12   ta   darvozaga
ega   bo lgan   Devori   qiyomat,     Buxoro   vohasidagi   336     kilometri   Kampirak,	
‘
Toshkent vohasidagi  Kampirdevor istehkom devorlari shular jumlasiga kiradi. Bu
davr   me morchiligida   qasrlar     qurilishi   ayniqsa   ahamiyatli   bo lgan.   Qasrlar
’ ‘
odatda   2   qavatli,   shipi   tekis,     gumbazsimon   va   ravoqsimon   yopilgan   bir   necha
xonalardan   iborat   bo lgan.   V   asrdan   boshlab   saroy,   qasrlar   qurilishida   xom	
‘
g isht bilan bir qatorda pishiq g ishtlar ham ishlatila  boshlangan.	
‘ ‘
                      Eftaliylar davrida hunarmandchilik ham rivojlangan.Ayniqsa, kulolchilik,
shishasozlik, chilangarlik, bo zchilik, zargarlik, qurolsozlik kasb-hunarlari ravnaq	
‘
topgan. C h ochda yasalgan  o q va yoy  kamoni  chochiy    nomi  bilan mashhur
‘ “ ”
bo lgan.   Katta-kichik   shaharlar   soni   ko paygan.   Birgina   Zarafshon   vohasida	
‘ ‘
Rivdad,   Kushoniya,   Xariman,   Arqud,   Romitan,   Varaxsha,   Poykand   kabi   savdo-
12 hunarmandchilik   shaharlari   mavjud   edi.   Ayrim   ma lumotlarga   ko ra   Poykand’ ‘
shahri eftali y larning poytaxti bo lgan.	
‘
                      Eftali y lar   davrida     dexqonchilik   asosan   sug orma   dexqonchilikka	
‘
asoslangan edi. Qadimgi ziroatkorlar katta va kichik  daryolar, jilg alar suvlaridan	
‘
foydalanganlar.   Bunday   sharoitda   kanallar   qazish   va   ularni   mavsumiy   tozalab
turish  muhim ahamiyat kasb etgan. Vaxsh vohasidan, Ustrushonadan, Sug ddan,	
‘
Xorazmdan   va   Toshkent   vohalaridan   shunday   kanallarning   izlari   topib
o rganilgan	
‘ 7
.
                        V-VI     asrlarda   dehqonchilik   vohalarida   eftalitlarning   o troqlashuvi	
‘
kuchayadi     va   buninng   natijasida   sug orma   erlarga   bo lgan   ehtiyoj   ortadi.	
‘ ‘
Kichik-kichik   sug orish   kanallari     qazib   chiqarilib,minglab   gektar   yangi   er	
‘
maydonlari   o zlashtiriladi.   Sug orish   uslubi   takomillashadi,shohariqlar	
‘ ‘
chuqurlashib, sersuv sug orish tarmoqlariga aylanadi. Xozirgi vaqtda ham mavjud	
‘
bo lgan   Zahariq,   Bo zsuv,   Darg om   kanallari   V   asrda   barpo   etilgan   eng   yirik	
‘ ‘ ‘
sug orish   tarmoqlaridan   bo lgan.   SHuningdek,   tog   oldilariga   suv   chiqarish
‘ ‘ ‘
uchun   suv   chiqarish   asboblaridan   keng   foydalanilgan.YAngi   o zlashtirilgan	
‘
erlarda zodagon dehqonlarning qalin xom g ishtdan urib chiqilgan hamda baland	
‘
poydevor ustiga qurilgan ulkan qo rg onlari,istehkomlar yuzaga kela boshlagan. 	
‘ ‘
              Tohariston va Sug dda dehqonchilik bilan birgalikda bog dorchilik ham	
‘ ‘
rivojlangan. Qashqadaryo  va Zarafshon vodiylarida g alladan tashqari  sholi  ham	
‘
etishtirilgan.   Xitoy   manbalarining     malumot   berishicha,   V-VI   asrlarda   S h arqiy
Turkiston   va   O rta   Osiyo   ikkidaryo   oralig i   erlarida   ko plab   paxta   etishtirilar	
‘ ‘ ‘
edi. O rta Osiyoning paxta tolasi Xitoyda ham mashhur bo lgan. Bu davrga kelib	
‘ ‘
er   egaligi     munosabatlarining   takomillashuvi   natijasida   sug oriladigan   er	
‘
maydonlarining   malum   bir   qismi   mulkdor   zodagon   tabaqa   vakillari-
“ dehqonlar qo lida   to plana   boshlangan   edi.   Buning   natijasida   qishloq	
”	‘ ‘
jamoasining   erkin   dehqonlari   ma lum   darajada   zodagon   dehqonlar   asoratiga	
’
tushib,ularga qaram bo lgan  kadivar larga aylanib boradi.	
‘ “ ”
7
 Shamsutdinov. R. ,,Vatan tarixi  1-kitob Toshkent: ,,Sharq  2010 bet 108
” ”
13                       IV-V   asrlar   O rta   Osiyoning   pul   muomalasida   sezilarli   o zgarishlar‘ ‘
bo lib   o tadi.   Bu   o zgarishlar   tangalar   zarb   etishning   markazlashuvi   hamda	
‘ ‘ ‘
mintaqaning turli hududlarida zarbxonalarning paydo bo lishi bilan bog liq edi.	
‘ ‘
Bu   davrning   boshlarida   E.Rtveladzening   tadqiqotlariga   ko ra,   shimoliy	
‘
Toxaristonda   kushon   tangalari   va   ularga   taqlid   qilib   zarb   etilgan   tangalar
muomalada   bo lgan.   Butun   V   asr   davomida   Termizda   mahalliy  hukmdor   tasviri	
‘
tushirilgan mis tangalar zarb etilgan. C h ag aniyonda shaxanshoh Peroz (459-448	
‘ -
yy) davridan boshlab juda ko plab sosoniylarning kumush tangalari kirib keladi.	
‘
              Buxoro Sug dida o ng tomonida soqoldor hukmdorlar tasviri tushirilgan	
‘ ‘
kumush va mis tangalar zarb etilgan bo lsa, Samarqand Sug dida V-VI asrlarda	
‘ ‘
ters tomonida tik turgan kamonchi tasviri tushirilgan kumush tangalar zarb etilgan.
Qarshi   vohasida   o ng   tomonida   podsho   boshini   tasviri   tushirilgan   mahalliy	
‘
kumush   va   mis   tangalar   muomalada   bo lgan.   Xorazmda   esa   o ng   tomonida	
‘ ‘
hukmdor   boshi,   ters   tomonida   otliq   chavandoz   tasviri   tushirilgan   kumush   va   mis
tangalar zarb etilgan.
                      Evrosiyo   mintaqasidagi   umumiy  vaziyat   va   kushon   davlatining  inqirozi
xalqaro   savdoga   birmuncha   salbiy   tasir   ko rsatgan   edi.   Sosoniylar   Eroni   bilin	
‘
munosabatlar   ko p   hollarda   urushlarga   aylanib   ketishi   tufayli   o zaro   savdo	
‘ ‘
aloqalariga   putur   etgan   edi.   Buddaviylikning   inqirozi   tufayli   O rta   Osiyoning	
‘
Hindiston bilan munosabatlari  ham yomonlashgan  edi. Ammo, Xitoy bilan savdo
munosabatlari   avvalgidek   yaxshi   edi.   Ilgari   bo lganidek,   V-VI   asrlarda   ham	
‘
Xitoyga   rangdor   shishalar,   qimmatbaho   toshlar   olib   ketilgan   bo lsa,   Xitoydan	
‘
asosan ipak va atir-upa keltirilgan. Bu davrda Vizantiya bilan ham savdo aloqalari
taraqqiy   etadi.   Xalqaro   savdoda   ayniqsa   sug diylarning   ahamiyati   katta   edi.	
‘
Manbalarning   malumot   berishicha,   SHarqiy   Turkistonda   sug diylarning	
‘
qishloqlari ham bo lgan. Y	
‘ u rtlaridan uzoqda yashagan sug diylar o z vatanlari	‘ ‘
bilan doimiy aloqa qilib turganlar.
                      Arxeologik   tadqiqotlar   (tangashunoslik   malumotlari,   hunarmandchilik
buyumlari) bu davrda O rta Osiyoda xalqaro savdo bilan bir qatorda ichki savdo	
‘
14 ham   taraqqiy   etganligidan   dalolat   beradi.   Bu   davrda   O rta   Osiyo   shahar   va‘
qishloqlarida oltin, kumush, Badaxshon lalisi, hunarmandchilik buyumlari, harbiy
qurol-yaroqlar,   turli   taqinchoqlar,rangli   shisha   va   shisha   buyumlar,   turli   xil
mevalar,   ip-gazlama,   qorako l,   zotdor   otlar   bilan   savdo   qilinardi.   Termiz,	
‘
Naxshab,   Kesh   Samarqand,   Poykand,   Buxoro,   CHoch,   Varaxsha   kabilar   o sha	
‘
davrdagi yirik savdo-sotiq  markazlari edi.
  Ilk   o rta   asrlardagi   ijtimoiy-iqtisodiy   o zgarishlar   O rta   Osiyo	
‘ ‘ ‘
madaniyatiga ham  tasir  etmasdan  qolmadi. Bu davrdagi  madaniy hayot  dastavval
antik   davr   madaniy   ananalari   asosida   rivojlangan   bo lsada,   Kushon   davlati	
‘
xarobalarida bir nechta mustaqil davlatlar va mulklarning paydo bo lishi o ziga	
‘ ‘
xos   mahalliy   madaniyatlarning   paydo   bo lishiga   imkon   yaratgan   edi.   Ilk   o rta	
‘ ‘
asrlarda   madaniyatining   shakllanishiga   shuningdek,   qo shni   davlatlar   avvalo,	
‘
Hindiston,   Eron,   Afg oniston,   Xitoy   bilan   hamda   ko chmanchi   chorvadorlar	
‘ ‘
bilan bo lgan aloqalar ham muhim ahamiyatga ega bo lgan edi	
‘ ‘ 8
.
                      Bu   davr   memorchiligi   O rta   Osiyo   xalqlari   ijtimoiy   hayotidagi	
‘
o zgarishlarni   o zida   aks   ettiradi.   SHakllanayotgan   mulkdorlar   toifasi   O rta	
‘ ‘ ‘
Osiyoning   turli   hududlarida   yirik   qalalar   qurib,   ular   atrofini   ximoya   inshootlari
bilan o rab oladilar. Bunday qalalar vohalarda ko pincha tabiiy tepaliklar ustiga	
‘ ‘
bunyod   etilgan.   Bunday   qalalar   Xorazm,   Toxariston,   Sug d,   Ustrushona,   Marv	
‘
hududlaridan   topib   o rganilgan.   Memorchilikda   asosan   tosh,   paxsa,   xom   g isht	
‘ ‘
va yog och qurilish materiali sifatida ishlatiladi.	
‘
                      Milodiy   IV-VI   asrlar   O rta   Osiyo   xalqlarining   diniy   qarashlari	
‘
zardo shtiylik, buddaviylik, xristianlik va moniylik diniy etiqodlari bilan bog liq	
‘ ‘
edi.   IV-V   asrlarga   oid   zardo shtiylik   ananalari   bilan   bog liq   bo lgan	
‘ ‘ ‘
otashkadalar   Qashqadaryodagi   Yerqo rg ondan,   Panjikent   atroflaridan,   Buxoro	
‘ ‘
vohasidan   topib   o rganilgan.   Ularning   barchasida   zar	
‘ du shtiylik   bilan   bog liq	‘
bo lgan   ossuariy   (astadon)   lar   uchraydi.   Tadqiqotchilarning   fikricha,bu   davrda	
‘
zardo shtiylik   diniga   O rta   Osiyoning   markaziy   va   shimoliy   hududlarida	
‘ ‘
8
 Boboyev. X. ,,O`zbek davlatchiligi tarixi  Toshkent: ,,FAN  2004 bet 127	
” ”
15 sig inishgan bo lsa,mintaqaning janubiy hududlarida buddaviylik dini tarqalgan‘ ‘
edi.   Buddaviylik   dinining   ibodatxonalari   Qoratepa,   Fayoztepa   (Termiz),
Ushturmullo     (Kobadiyon),   Ajinatepa,   G ishttepa,   Qalaikofirnihon   (Toxariston),	
‘
Marv kabilardan topib tadqiq etilgan.
                      O rta   Osiyodagi   xristianlikning   markazi   Marv   shahri   edi.   Beruniy	
‘
malumotlariga ko ra, Iso payg ambar tug ilganidan 200 yil o tgach xristianlar	
‘ ‘ ‘ ‘
Marvda   paydo   bo lgan   edilar.   Tojik   xalqi   tarixi   kitobida   berilishicha,   334-
‘ “ ”
yildayoq Marvda episkoplik, keyinroq esa Mitropoliya mavjud edi. Govurqaladan
xristianlik   ibodatxonasi   qoldiqlari   va   xristianlar   dafn   etilgan   qabriston   ochib
o rganilgan.   Sug dning   ayrim   hududlarida   (Samarqand   va   Panjikent)   ham	
‘ ‘
xristianlik tarqalganligi haqida malumotlar bor.
            III asrning ikkinchi yarmidan boshlab O rta Osiyoda moniylik dini tarqala	
‘
boshlaydi.   Ayrim   tadqiqotchilarning   fikricha,Moniylik   diniga   asosan   S h arqiy
Turkiston va qisman C h ag aniyon hamda Sug d aholisi etiqod qilgan.	
‘ ‘
                      Ilk   o rta   asrlarda   O rta   Osiyo   xalqlari   sanati   devoriy
‘ ‘
suratlar,haykaltaroshlik,turli   taqinchoq   buyumlari   orqali   izohlanadi.   Devoriy
suratlar   Dilbarjin   (Avg oniston),   Varaxsha,   Afrosiyob,   Panjikentdan   topib
‘
o rganilgan   bo lsa,   Quyovqo rg on,   Vaxshi   vohasi,   Afg onistondagi	
‘ ‘ ‘ ‘ ‘
Chaqaloqtepa,     Yerqo rg ondan   turli   hajmdagi   haykallar,zargarlik   buyumlari	
‘ ‘
topib o rganilgan. Umuman olganda, boy bezaklar, sopol, metall idishlar, devoriy	
‘
suratlar, hatto kiyimlardagi tasvirlar bu davrda O rta Osiyodagi tasviriy sanatning	
‘
rivojidan dalolat beradi.
              Eftalitlar davrida chorvador aholi turkiycha so zlashganligi sababli,turkiy	
‘
til   tobora   ko proq   yoyila   boshlaydi.   Bu   davrda   o troq   aholining   katta   qismi	
‘ ‘
sug diy tilda so zlashar edilar. Sug d tili va yozuvi Ettisuv,Farg onadan o tib	
‘ ‘ ‘ ‘ ‘
Sharqiy Turkistonga qadar etib boradi. Uning  Samarqand usuli keng yoyilgan edi.	
“ ”
16 II BOB Turk xoqonligi davri davlatchiligi
2.1 Turk xoqonligi tashkil topishi va siyosiy tarixi
VI asrning ikkinchi yarmidan boshlab Janubiy Sibir   va S h imoliy Mongoliya
ya ni, Oltoy hududlarida turkiy qabilalar ittifoqi  ’ shakllana boshlaydi. Xalklarimiz
davlatchiligi   tarixida   muhim   ahamiyatga   ega   bo lgan   Turk   xoqonligi   xususida	
‘
talaygina   manbalar   bizning  kunlarimizgacha   saqlanib   qolgan   bo lsa-da,   ularning	
‘
ayrimlari   bir-birini   inkor   etadi.   Ushbu   manbalar   VI   asrning   oxirlarida   yashagan
vizantiyalik tarixchilar Menandr Protektor, Feofan Vizantiyskiy, suriyalik tarixchi
Ionna Efessiylarning tarixiy asarlari, epigrafik yodgorliklar - Urxun-Enisoy, runiy
yozuvlari, Xitoyning "Tan xonadoni tarixi" qabilardir. Undan tashqari o rta asrlar	
‘
mualliflari   at-Tabariy,   Denovariy,   Beruniy,   Narshaxiylar   asarlarida   ham   Turk
xoqonligi to g risida ma lumotlar uchraydi.	
‘ ‘ ’
Ta kidlash   joizki   turk   atamasining   ilk   marotaba   tilga   olinishi   542	
’ - yilga
to g ri keladi. Turli manbalarda turklar "turk el", "turk", "turkash", "tukdus", "tu-	
‘ ‘
kyu",   "tuk-yut"   kabi   nomlar   bilan   tilga   olinadi.   Kuchli,   baquvvat,   botir   kabi
ma nolarni anglatuvchi "turk" atamasi  dastavval  etnik xususiyatga ega bo lmay
’ ‘
ijtimoiy   ma noga   ega   bo lgan.   Turklarning   kelib   chiqishi   xususida   ko plab	
’ ‘ ‘
afsonalar   mavjuddir.   Ayrim   afsonalarda   turklarning   kelib   chiqishi   Nuh
paygambarga   borib   taqalsa,   ayrimlarida   ular   o n   yashar   bola   va   ona   bo ridan	
‘ ‘
tarqalganligi   ta kidlanadi.   Yana   boshqa   bir   afsonaga   ko ra,   turk   qabilasining	
’ ‘
ajdodlari   Oltoyning   shimoliy   yon   bag irlarida   joylashgan   So   viloyatidan   kelib	
‘
chiqqan   bo lib,   bu   erdagi   qabila   boshlig i   Abanbu   ularning   ilk   yo lboshchisi	
‘ ‘ ‘
bo lgan.	
‘
Tarixiy   manbalar   ma lumotlariga   ko ra,   Turk   xoqonligining   paydo	
’ ‘
bo lishi   551-552	
‘ - yillarga   to g ri   keladi.   Dastavval,   turklarning   Ashin	‘ ‘
urug idan bo lgan Asan (Asyan,  Asyan-shod)  va Tuu turkiy qabilalar ittifoqiga	
‘ ‘
asos   soladilar.   Tuuning   ug li   Bumin   (Xitoycha   Tumin)   qo shni   Tele   qabilasini	
‘ ‘
o ziga   bo ysundirib   ancha   kuchayishga   muvaffaq   bo ladi.   Bu   paytga   kelib	
‘ ‘ ‘
anchagina   mustahkamlangan   Bumin   boshchiligidagi   qabilalar   ittifoqi   Oltoydagi
o zlari   qaram   bo lib   turgan   jujan   (juan-juan)lar   qabilalariga   qarshi   kurash
‘ ‘
17 boshlab   551-yilda   (ayrim   adabiyotlarda   552-yilda)   ularni   tor-mor   etadilar.   Mana
shu davrdan boshlab turkiy hukmdorlar o zlarini jujanlar egallab turgan erlarning‘
xakikiy   egalari   hamda   jujanlarning   mavqei   va   kuch-qudratining   vorislari   sifatida
Anaguyxoqon   (kag an)   unvonini   kabul   qiladilar.   Jujanlar   hukmdori   Anaguy	
‘
joniga qasd qilib o zini o ldiradi.
‘ ‘
551 - yilda   Bumin   Turk   elining   xoqoni   sifatida   oq   kigizga   o tkazilib	
‘
ko tariladi.   Ammo,   552	
‘ - yilda   Bumin   to satdan   vafot   etib   uning   o rniga   ukasi	‘ ‘
Istami taxtga utiradi. Istami xoqon O rta Osiyo, Volga va Shimoliy Kavkaz erlari	
‘
uchun   kurash   olib   borgan   bo lsa,   uning   o g illari   Mug an   hoqon   va   Taspar	
‘ ‘ ‘ ‘
xoqonlar  Markaziy Osiyo va Janubiy Sibirda o z hukmronliklarini  o rnatadilar.	
‘ ‘
Bu   paytga   kelib   turklarning   ashaddiy   dushmani   bo lgan   jujanlarning   kichik   bir	
‘
qismi   Koreya   va   Shimoliy   Xitoyga   joylashadi,   yana   bir   kismi   esa   g arbga	
‘
joylashib avarlar nomini oladi.
Shunday qilib, manbalarning ma lumot berishicha, Bumin hoqonning vorisi	
’
bo lgan   Mug an   hoqon   janubi-g arbiy   Manchjuriyadagi   Mug ulqabilalari	
‘ ‘ ‘ ‘
bo lgan   kidanlarni   va   Enisey   kirg izlarini   bo ysundirib   Markaziy   Osiyo   va
‘ ‘ ‘
Janubiy Sibirda Turk eli hukmronligini o rnatadi. Turklarning g arbiy yurishlari	
‘ ‘
ayniksa   muvaffaqiyatli   edi.   VI   asrning   60-yillari   oxirlariga   kelib   Turk   xoqonligi
o sha   davrdagi   yirik   davlatlar   bo lgan   Vizantiya,   Sosoniylar   Eroni,   Xitoy	
‘ ‘
kabilarning   siyosiy   va   iqtisodiy   munosabatlar   tartibiga   qo shilib,   Uzoq   SHarqni	
‘
O rta   er   dengizi   mamlakatlari   bilan   bog lovchi   savdo   yo li   nazorati   uchun	
‘ ‘ ‘
kurash olib bordi.
  VIII   asr   turk   mualliflari   o zlarining   ajdodlari   bo lgan   ilk   Xoqonlarning	
‘ ‘
harbiy   yurishlari   haqida   shunday   yozgan   edilar:   "Ular   (Xoqonlar   -   E.B.)   sharqda
Qodirkon   adirlarigacha,   g arbda   Temir   darvozagacha   o z   xalqlarini	
‘ ‘
joylashtirdilar".   Qodirkon   adirlari   bu   -   Katta   Xingan   toglari,   Temir   darvoza   esa
Boysun tog dagi Bo zgalaxona dovonida joylashgan.	
‘ ‘
  576-yilga   kelib   Turk   xoqonligi   Manchjuriyadan   Kimmeriy   Bosforigacha,
Yenisey yuqori oqimlaridan Amudaryo yuqori oqimlarigacha cho zilgan edi. SHu	
‘
tariqa   turk   xoqonlari   siyosiy   va   madaniy   merosi   O rta   Osiyo   va   Janubi-Sharqiy	
‘
18 Yevropa tarixiga sezilarli ta sir kursatgan dastlabki Yevrosiyo imperiyasiga asos’
solgan edilar.
VI   asr   50-yillarining   oxirlarida   Istami   xoqonga   eftalitlarga   qarshi   harbiy
harakatlar olib borish uchun qo lay imkoniyat paydo bo ladi. Eroy shohi Xusrav	
‘ ‘
I   Anushervon   (531-579   yy.)   eftalitlarga   ulpon   to lashni   to xtatib   qo yadi   va	
‘ ‘ ‘
ularga   qarshi   urushga   tayyorgarlik   ko ra   boshlaydi   hamda   Vizantiya   bilan	
‘
aloqalarni   yo lga   qo yadi.   Xusrav   I   siyosiy   jixatdan   biroz  	
‘ ‘ o nglanib   olgach	‘
Turk   xoqonligiga   eftalitlarga   qarshi   ittifoq   taklif   etadi.   Ayni   vaqtda   Vizantiyadan
foydalangan Eron eftalitlardan Tohariston,  C h ag aniyon, Qobul atrofidagi 	
‘ y erlarni
tortib oladi.
563 - yilda   eftalitlarga   qarshi   shimoldan   turklar   C h och   vodiysiga   bostirib
kiradilar.   Tez   orada   ular   tomonidan   Samarqand,   Kesh,   Naxshab   egallanadi.
"Shohnoma"da   ma lumot   berilishicha,   hal   qiluvchi   jang   Buxoro   atroflarida	
’
bo lib   o tadi   va   eftalitlarning   Gatifar   boshchiligidagi   qo shinlari   tor-mor	
‘ ‘ ‘
etiladi. Shundan so ng turklar tezlik bilan xarakat  	
‘ qilib iloji boricha eftalitlarning
ko proq erlarini o z qo llariga olishga harakat qiladilar. Amudaryoning janubiy	
‘ ‘ ‘
sohiligacha bo lgan erlar, Eron, 	
‘ uning shimolidan Kaspiy sohillarigacha bo lgan	‘
erlar   turklar   qo liga   utadi.   Eftalitlarning   mag lubiyatidan   so ng   bevosita	
‘ ‘ ‘
ittifoqchilar   o rtasida   kelishmovchiliklar   paydo   bo la   boshlaydiki,   bu   holat	
‘ ‘
savdo yo li nazorati bilan bog liq edi.	
‘ ‘
Turklar   O rta   Osiyo   erlarini   bosib   olgach   Buyuk   ipak   yo li   katta	
‘ ‘
qismining   nazoratini   o z   qo llariga   oladilar.   Bu   yo lning   O rta   Osiyo	
‘ ‘ ‘ ‘
hududlaridan   o tuvchi   qismida   asosan   Sug diylar   ipak   bilan   savdo   qilishni	
‘ ‘
nazorat   qilar   edilar.   Ipak   matolarning   asosiy   xaridori   Vizantiya   bo lib,   ipak	
‘
savdosi   Sug d   savdogarlari   va   turk   xoqonlariga   katta   daromad   keltirar  	
‘ edi.   IV
asrning   oxirlaridan   boshlab   Sug dda,   VI   asrda   Eron   va   Vizantiyada   o z	
‘ ‘
ipakchilik   ishlab   chiqarishining   paydo   bo lishi   bu   mahsulot   sotilishini   yanada	
‘
kiyinlashtiradi.
19 Xoqonlikning   bevosita   g arbiy   kismini   boshqarib   turgan   Istami   va   bosh‘
hoqon Muqan xoqon ipak savdosi mojarosini tinchlik bilan xalqilishga harakat kila
boshlaydilar.   Istami   hoqon   o z   qo l   ostidagi   Sug d  	
‘ ‘ ‘ ixshidiga   bu   masalani   hal
etish   vazifasini   topshiradi.   Eronga   Turk   hoqoni   nomidan   mashhur   Sug d	
‘
savdogari   va   diplomati   Maniax   boshchiligida   elchilar   guruhi   jo natiladi.	
‘
Xusravshoh   o z   atrofidagi   amaldorlarning   maslahatiga   kirib,   Sug diylar   olib	
‘ ‘
kelgan   ipak   matolarni   sotib   olib   uni   elchilar   ko z   o ngida   yoqib   tashlaydi.	
‘ ‘
S h undan   so ng   Maniax   boshqa   xaridor   -Vizantiya   bilan   kelishishga   xarakat	
‘
kiladi.   567-yilda   u   Turk   xoqonligining   Konstantinopolga   yuborgan   elchiligiga
boshchilik   kiladi.   Vizantiya   ham   Eron   kabi   Sug d   ipak   matolariga   unchalik	
‘
extiyoj   sezmas   edi.   Ammo,   eroniylarga   qarshi   turklar   bilan   ittifoqchilik   tarafdori
edi.   SHu   tufayli   Turk   xoqonligi   elchilari   imperator   saroyida   izzat-hurmat   bilan
ko tib olinadi.	
‘
Ushbu elchilik davomida Turk xoqonligi bilan Vizantiya o rtasida Eronga	
‘
qarshi   ittifoq   tuziladi.   Maniax   orqaga   qaytishda   u   bilan   birga   Vizantiya
imperatorining elchisi, kilikiyalik Zemarx Turk hoqoni qarorgohiga keladi. Xoqon
Zemarxni   Tyan-SHandagi   "Oltin   tog"   yakinidagi   qarorgohida   qabo l   qiladi   va	
‘
turk qo shinlarining Eronga yurishida 	
‘ yo lboshlovchilik qilishni taklif etadi. Eron	‘
shohining   turklar   hujumini   diplomatik   yo l   bilan   ko statishga   urinishi   hech	
‘ ‘
kanday natija bermadi.  S h iddatli hujumlar bilan turklar Gurgonni va bir necha boy
shaharlarni egallab, 569 - yilda Sug dga qaytadilar.	
‘
Turklarning Eronga ikkinchi  marotaba  yurishlari  588-589 - yillarga to g ri	
‘ ‘
keladi.   Turklarning   Chur   Bag a   hoqon   (ayrim   adabiyotlarda   Savg   yoki  	
‘ ‘ Shaba
deyiladi)   boshchiligidagi   qo shini   Xurosonga   bostirib   kiradi.   Hirot   yonida   turk
‘
qo shinlari   eroniylarning   mashxur   Baxrom   C	
‘ h ubin   boshchiligidagi   qo shinlari	‘
bilan   to qnashadi.   Bu   jangda   Baxrom   C	
‘ h ubin   turk   qo shinlarini   tor-mor   etib,	‘
turklar   yo lboshchisini   kamon   o qi   bilan   xalok   etadi.   Qayta   qarshilik   kursatish	
‘ ‘
foydasiz   ekanligini   anglagan   turklar   eroniylar   bilan   sulh,   tuzishga   majbur
bo ladilar.	
‘
20 Arablar   O rta   Osiyoni   bosib   olgunlariga   qadar   turklarning   O rta‘ ‘
Osiyodagi   mulklari   bilan   Eron   o rtasidagi   chegaralar   o zgarmadi.   Arab	
‘ ‘
bosqiniga qadar ipak va boshqa mahsulotlar ortgan karvonlar u yoki bu darajadagi
barqarorlik bilan Eron, Xorazm va Volgabuyi orqali g arbga qatnab turdi.	
‘
576 - yilda   Muqan   xoqon   vafotidan   so ng   xoqonlik   taxtiga   uning   ukasi	
‘
Arslon To ba utiradi. U mamlakatning kuch-qudratini mustahkamlash maqsadida	
‘
Xitoyning   Si   saltanati   bilan   shartnoma   to zadi.   Bundan   tashqari   u   mamlakatni	
‘
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish choralarini ham ko radi. Ammo, 581-yilda Arslon	
‘
To ba   vafotidan   so ng   Turk   xoqonlari   o rtasida   o zaro   ichki   kurashlar   avj	
‘ ‘ ‘ ‘
olib, natijada mamlakat  ichida ahvol keskinlashib, iqtisodiy tanazzul boshlanib ketdi.
Aynan   mana   shunday   keskin   vaziyat   sharoitida   turkiy   shahzoda   Abruy
boshchiligida   585-586 - yillarda   xalq   harakati   bo lib   o tdi.   Muhammad	
‘ ‘
Narshaxiyning   ma lumot   berishicha,   Abruyning   qarorgohi   Poykand   atrofida	
’
bo lib, u boy zodagonlar va savdogarlar ustidan qattiq nazorat o rnatganligi bois	
‘ ‘
bu   toifa   aholisi   Buxoro   viloyatidan   kuchib,   Turkiston   va   Taroz   atrofiga   borib
o rnashadilar.   Qochib   borganlar   Turk   hoqonidan   yordam   so raganlar.   Natijada
‘ ‘
turk   sarkardasi   Sheri   Kishvar   boshchiligidagi   qo shinlar   qo zg olonni	
‘ ‘ ‘
bostiradilar va Abruyni o ldiradilar	
‘ 9
.
Turk xoqonlari o rtasidagi o zaro kurashlar 20 yildan ziyodrok, davom etib	
‘ ‘
603-yilda   davlatning   2   ta:   G arbiy   va   Sharqiy  	
‘ qismlariga   bo linib   ketishi   bilan	‘
yakunlandi.   Sharqiy   Turk   xoqonligi   Mug uliston   hududlarini,   G arbiy   Turk	
‘ ‘
xoqonligi   esa,   Ettisuv,   Chu   vodiysi,   Volga,   Kubanning   quyi   qismi,   Irtish,   Ishim
daryosi bo yidagi  erlar, O rta Osiyo va Sharqiy Turkistonning bir  kismini o z	
‘ ‘ ‘
ichiga olgan. Xoqonlar Sheguy   va   To n   yabg u   davrlarida  G arbiy   Turk	
‘ ‘ ‘
xoqonligi       vaqtinchalik   rivojlanish   jarayonlarini   boshdan   kechirdi.   Bu   davrda
hoqonlikning hududlari  kengaydi, davlat  boyidi  va  harbiy qabila zodagonlarining
mavqei   kuchayib   ular   Xoqonlar   hokimiyatidagi   harbiy   muvaffaqiyatlarni
ta minlab   turdilar.   Shaguy   G arbiy   hoqonlikning   sharqiy   chegaralarini   Oltoy	
’ ‘
9
  Muhammadjonov A. O zbekiston tarixi.- T.,  G afur G ulom , 2016-yil bet-115	
’ “ ’ ’ ”
21 qilib   belgiladi   va   o z   hokimiyatini   Tarim   havzasi   va   sharqiy   Pomir   oldigacha‘
cho zishga   muvaffaq   bo ldi.   To ng   yabg u   (To n   Baxodir)   hoqonlikning	
‘ ‘ ‘ ‘ ‘
g arbiy hududlarida faol siyosat  olib borib xoqonlikning kishki  qarorgohini  Chu	
‘
daryosi   vohasidagi   yirik   savdo   hunarmandchilik   markazi   bo lgan   Suyobga	
‘
(xozirga   To qmoq   yakinidagi   Oqbeshim   ko hna   shahri),   yozgi   qarorgohini   esa	
‘ ‘
Isfijob   yaqinidagi   Mingbuloqqa,   hozirgi   Turkiston   shahri   yaqinida)   ko chiradi.	
‘
To ng   yabg uning   yangi   yurishlari   tufayli   hoqonlik   chegarasi   Amudaryoning	
‘ ‘
yukori okimlaridan Hindiqushgacha cho ziladi.	
‘
To ng   yabg u   hukmronligi   davrida   amalda   mustaqil   bo lgan   O rta	
‘ ‘ ‘ ‘
Osiyo   davlatlari   ustidan   nisbatan   qattiq   siyosiy   nazorat   o rnatiladi.   C	
‘ h unki   bu
davlatlarning   vassalligi   faqat   o lpon   to lash   bilan   chegaralanar   edi.   Isfijobdan	
‘ ‘
Toshkent   vohasigacha,   shimolda   Janubiy   Afg oniston   va   shimoli-g arbiy	
‘ ‘
Pokistongacha bo lgan hududlarga hoqon To ng yabg uning ishonchli vakillari	
‘ ‘ ‘
-   tudunlar   yuborilib,   ular   soliqlar   yig ish   va   hoqon   qarorgohiga   yuboriladigan	
‘
o lponlarni   qattiq   nazoratga   oldilar.   Mahalliy   hokimlarga   ularni   hoqonlik	
‘
ma muriy boshqaruviga qo shilganlik ramzi sifatida turk unvonlari berildi. Shu	
’ ‘
bilan   birgalikda   To ng   yabg u   nisbatan   kuchli   bo lgan   mahalliy   hukmdorlar	
‘ ‘ ‘
bilan shaxsiy munosabatlarini mustahkamlashga harakat qildi. Manbalarda To n	
‘ g
yabguning   Samarqand   hokimiga   o z   qizini   xotinlikka   berganligi   xaqida	
‘
ma lumot   bor.   Xitoy   manbasi   To ng   yabg u   haqida   ma lumot   berar   ekan	
’ ‘ ‘ ’
shunday   xabar   beradi:   ,,G arb   varvarlari   hali   hech   qachon   bunchalik   qudratli	
‘
bo lgan emas". 	
‘
                 
                  2.2 Turk xoqonligida davlat boshqaruvi
Turk   hoqonligida   davlatning   oliy   hukmdori   "xoqon"     unvoniga     ega
bo lgan.       Xitoy     manbalari     ma lumotlariga     ko ra,     turkiylar   xonni   taxtga
‘ ’ ‘
o tqazishda maxsus  marosim  o tkazishgan.  Ya ni, amaldorlar bo lajak xonni
‘ ‘ ’ ‘
kigizga   o tqazib,   quyosh   yurishi   bo ylab   9   marotaba   aylantirganlar,	
‘ ‘
22 ishtirokchilar esa uni qutlab va ulug lab turganlar. So ngra xonni otga o tqazib,‘ ‘ ‘
bo yniga ipak mato bog laganlar va undan "Siz necha yil xon bo lmoqchisiz?"	
‘ ‘ ‘
deb   so raganlar.   U   necha   yil   xon   bo lishini   aytgan   va   shu   muddat   tugagach	
‘ ‘
taxtdan ketgan.
Qadimgi   turkiy   afsonalarda   berilishicha,   turklarning   tasavvuriga   ko ra,	
‘
davlatchilikning   markazi,   davlatni   o z   qo lida   birlashtiruvchi   shaxs   hoqon	
‘ ‘
hisoblangan.   Boshqaruvda   hoqonlarning   hukmron   sulolasi   asosiy   bo lib   u   uchta	
‘
kuch   -   osmon   (tangri),   er-suvning   kuch   va   irodasi   hamda   turk   xalqining
yaratuvchanlik faoliyati tufayli yuzaga keltiriladi.
Hoqondan keyingi shaxs,  birinchi  amaldor   Y	
“ a bg u  (Bahodir) bo lib, u	‘ ” ‘
bosh   sarkarda   hisoblangan.   Ammo,   yabg u   taxtga   merosxo rlik   qila   olmas   edi.	
‘ ‘
Turk   xoqonligi   taxtiga   vorislik   tartibi   turk   davlatchiligi   tuzilishi   uchun   xos
bo lgan   uluslarga   bo linish   tizimiga   asoslanib   belgilanar   edi.   Ushbu   tizimga	
‘ ‘
ko ra   taxt   aksariyat   hollarda   otadan   o g ilga   emas,   akadan   ukaga,   amakidan
‘ ‘ ‘
jiyanga   meros   qolar   edi.   Taxt   merosxo ri   tegin   (shahzoda)   deb   yuritilgan.	
‘
Shahzodalar to taxtga o tirgunlariga qadar o zlariga berilgan  	
‘ ‘ uluslarni boshqarib
turganlar.   O rta   Osiyodagi   mahalliy   hokimlarning  	
‘ faoliyatini   nazorat   qiluvchi
amaldor,   hoqonning   nazoratchisi   -   "tudun"   deb   atalgan.   Turk   hoqonligi
konfederativ  davlat  bo lgan.  Turkiylar  o z  yurti   va davlatini   "el"  deb  atashgan.	
‘ ‘
Birinchi turk hoqoni Buminxon elxon unvoniga  ega bo lganligi bejiz emas	
‘ 10
.
Xoqonlik   tarkibidagi   ko plab   qabila   va   elatlarni   birlashtirish   va  	
‘ boshqarib
turish,   ulardan   ma lum   miqdordagi   soliqlar   va   o lponlarni   o z   vaqtida   yig ib	
’ ‘ ‘ ‘
olish maqsadida hoqonlikda maxsus ma muriy va harbiy-siyosiy boshqaruv tizimi	
’
joriy etilgan edi. Davlatni boshqarishda oliy hukmdorga uning yakin qarindoshlari,
avvalo,   hukmron   sulola   a zolari   hamda   ular   tomonidan   barpo   etilgan   boshqaruv	
’
tizimi   yordam   berar   edi.   Manbalarning   ma lumot   berishicha,   u   to rtga	
’ ‘
bo lingan.  Ya ni,  qarindoshlar,  hoqonga  ittifoqdosh   bo lgan  qabila  va  xalklar;	
‘ ’ ‘
hoqonning   o ng   tomonida   o tiruvchi   amaldorlar   va   ma muriy   xodimlar;	
‘ ‘ ’
10
 Nasimxon Raxmon ,,Turk xoqonligi  Toshkent-2018 bet-79	
”
23 hoqonning chap tomonida o tiruvchi amaldorlar va xodimlardan iborat bo lgan.‘ ‘
Hoqonning   q arindoshlari   -   o g	
‘ ‘ illari,   amakisi,   jiyanlari   va   aka-ukalariga
"tegin" u nvoni   berilgan.   Xitoy   manbalarida   ma lumot   berilishicha,	
’
hoqonlikdabeshta   oliy   mansab   -   exu   (yabg u),she   (shod),   dele   (tegin),   silifa	
‘
(eltabar) va tut u nfa (tud u n)  qabilar mavjud bo lib, ularning barchasi  meros qilib
‘
qo ldirilgan 11
.
Turk hoqonligi davlatining asosini  er bilan birga xal q   tashkil etar edi. O z	
‘
davrida   O	
‘ rta   Osiyoda   davlatchilikning   musta q il   va   an anaviy   shakllarini	’
rivojlantirgan turkiylar davlati mavjud jamiyatning muayyan ijtimoiy tuzilmalariga
va qadimgi turklarning davlat tomonidan tashkil etilgan hamda nazorat  q ilinadigan
x o	
‘ jalik faoliyatiga tayanar edi. Tarixiy adabiyotlarda berilishicha, bu faoliyatning
asosini   ko chmanchi   chorvachilik   tashkil   etgan.   CHorvador   turklarda   uru	
‘ g	‘ -
qabilachilik   an analari   nihoyatda   kuchli   bo lib,   qabila   va   urug   jamoalarini	
’ ‘ ng
asosi katta oilalardan iborat bo lgan. Ko chmanchi chorvadorlar xal	
‘ ‘ q   ommasini
turklar "bud u n" yoki "qora  budun	
” deb atashgan.
Hoqonlikda keng mikyosda de hqo nchilik ham   q ilinar  edi. Xitoy manbalari,
"garchi   turklar   doimiy   yashash   joylariga   ega   bo lmasa   ham,   lekin   ularning  	
‘ h ar
birining   ajratib   berilgan   eri   bor"ligi   haqida   ma lumot   beradi.   Aynan   mana	
’
sh u nday "ajratib berilgan er"larda dehqonlar mavjud  suv manbalari hamda lalmikor
erlar   imkoniyatdan   foydalanib   asosan   donli   ekinlar   etishtirganlar.   Mevali
daraxtlardan   bo g	
‘ -ro g	‘ lar   etishtirishga   alo h ida   ahamiyat   berganlar.   Manba   tili
bilan aytganda, "(mevali) daraxtlar savlat t o	
‘ kib turgan".
Turklardagi   qabila   va   urug   jamoalarining   katta   oilalarida   uy   qo llari   ham	
‘
mavjud bo lar edi. Qo llarning ko payishi bilan sinfiy m	
‘ ‘ ‘ u nosabatlar tarkib topa
boshlagan.   Lekin   qo lchilik   ijtimoiy   hayotga   keng   kirib   kelmagan.   SHu   bois	
‘
bo lsa   kerakki,   manbalar   hoqonlikda   qo llar   mexnatidan   keng   foydalanish	
‘ ‘
haqida   amalda   hech   kanday   ma lumot   bermaydi.   Ayrim   tad	
’ q i qo tchilarning
fikricha,   ko pro	
‘ q   ayollar   mexnatidan   foydalanilgan   va   qullar   asosan   uy   ishlari
bilan   shu g
‘ ullanishgan.   Ko pincha   jamoada   ayollar   qo l   qilib   olib   ketilar   edi.	‘ ‘
11
  Azamat Ziyo. O zbek davlatchiligi tarixi.- 	
‘ T., Sharq, 2020-yil	“ ”  bet-118
24 Lekin,   qo l   ayollardan   ham   o‘ g	‘ ir   ishlarda   foydalanilmay,   balki   uy-ro zgor	‘
ishlarida   ishlatilinar   edi.   Qul   erkakmi, ayolmi  baribir kochib ketavergan.   Q ochgan
qul   ta	
’ q ib   q ilinmagan   va   uning   uchun   hech   kim   tovon   to lamagan	‘ 12
.   Turk
hoqonligining   markaziy   bo shq aruv   tizimi   asosan   yirik   siyosiy   davlat   tadbirlari
(davlat osoyishtaligini sa ql ash, davlat sar h adlarini kengaytirish, soli q   tizimi, ichki
va   ta shq i   savdo,   diplomatik   m u nosabatlar   va   bo sh .)   bilan   mash g	
‘ ul   bo lib	‘
o zlari   zabt   etgan   hududlardagi   boshk	
‘ a ruv   tizimiga   ma lum   darajada   erkinlik	’
berilgan.   SHuning   uchun   ham   Farg ona,   Sug d,   Shosh,   Toxariston,   Xorazm   va	
‘ ‘
boshqa mulklardagi boshqaruv tartibi asosan ma h alliy sulolalar qo lida bo lgan.	
‘ ‘
Misol   uchun,   Sug d   va   Farg onada   oliy   hukmdor   -   "ixsh	
‘ ‘ i d ”   Toxaristonda   -
"malikshoh",   Xorazmda   -   "xorazmshoh",   Keshda    	
– “ ixrid",Buxoroda   -   "xud o t",
Ustrushonada - " a fshin'', Choch va Ilokda   	
– “ bud u n" deb atalgan.
Turk   xo q onligi   davrida   Sug d   hududlariga   hozirgi   Panjikentdan	
‘
Karmanagacha   bo lgan   erlar   kirgan.   Buxoro   esa,   VII   asrdan   boshlab   musta	
‘ qi l
mulklar   ittifo qi dan   iborat   bo lgan.   Sug dning   mahalliy   hokimlari   ayrim	
‘ ‘
vaqtlarda   Choch   va   Xorazmning   musta qi l   hukmdorlaribirlashar   edilar.   Bunday
yirik   siyosiy   birlashmalar   ma lum   muddatlarda   yirik   shaharlarda   o z	
’ ‘
qurultoylarini o tkazib turganlar.	
‘
Farg ona   Sug d   siyosiy   ittifoq,iga   kirmagan   bo lib,   u   alohida   musta	
‘ ‘ ‘ q il
davlat edi. Uni afshin boshqargan bo lib, Farg onaliklar Tyan	
‘ ‘ sh an xalqlari bilan
o zaro   alo	
‘ qa da   bo lganlar.   Xorazm   bosh	‘ qa   mulklarga   nisbatan   ancha   mustaqil
edi. Mamlakatni Afri g	
‘ iylar sulolasiga mansub podsholar boshqarib turgan.
Ta kidlash   lozimki,   Turk   xoqonligi   ma lum   darajada   t	
’ ’ o	‘ li q   ishlab
chiqilgan jinoiy   qo n u nchilikka ega bo lgan. Sodir etilgan jinoyat uchun jazoning	
‘
asosiy   turlari   qatletish  	
– odam   a zolarini   kesib   tashlash,   zararni   to lash,   mol-	’ ‘
mulk tarzida tovon to lashdan iborat edi. Misol  uchun, manbalarning ma lumot	
‘ ’
berishicha,   o	
‘ lim   jazosi   davlatga   qarshi   jinoyatlar   uchun   (isyon   ko tarish,	‘
sot qi nlik)   hamda   no h ak   yoki   qa sddan   odam   o	
‘ ldirganlik   uchun   berilgan.
O g irlik  	
‘ ‘ qil gan   yoki   buzuqlik   qilgan   shaxsning   qo li   yoki   oyog i	‘ ‘ kesilgan.
12
  Eshov B O zbekiston davlatchiligi va boshqaruv tarixi.- T.,  O zbekiston Milliy Universitet , 2019-yil bet-38	
’ “ ’ ”
25 Shaxsga qarshi qaratilgan boshqa jinoyatlar yetkazilgan zararni o n barobar qilib‘
to lash,   jaro	
‘ h at   etkazgani   yoxud   mayib   qilgani   uchun   mo l- mulk   tarzida   tovon
to lash,   qizi,   xotinini   qullikka   berish,   suyagini   sindirganlik   uchun   esa   ot   berish
‘
yo li bilan jazolanardi.
‘
Teginlar   -   s h a hzoda   (xoqonlik   xonadoniga   mansub)   kishilarga   va   A s h ina	
“ ” “ ”
qabilasi   va   urug idan   bo lgan   shahzodalarga   berilgan,   ular   voha   ustidan	
‘ ‘
nazoratni   o rnatgan.  	
‘
Tudunlar   -   n o i b   (biror   elning   yoki   vassallar   ustidan   nazorat   qilish   va   soliq	
“ ”
yig imlarini   amalga   oshirishni   tashkil   etishga   mas ul).  	
‘ ’
Tarxon - i m t iyozli harbiy amaldor  (xoqonlarning joylardagi mas ul vakili) Tun	
“ ”	’
yabg u-xoqon (618-630) davrida kelgan Xitoy sayyohi Syuan Szyan hayratlangan	
‘
voqealardan birida shunday deydi:  X o qonning  atrofida ipak chakmon kiygan va	
“
sochlari   o rilgan   200   ga   yaqin   dagan   (tarxon)   deb   ataluvchi   sarkardalar   joy	
‘ “ ”
olishgandi .  
”
Chabish -  l a shkarboshi  (qo shin noziri) hisoblangan.
“ ”	‘
Eltabir -  n o i b  bir elning boshqaruvchisi yoki harbiy unvon. 	
“ ”
Barluq   -   s u d   ishlari   va   fuqarolarning   ustidan   qonunning   bajarilishi   ustidan
“ ”
nazoratni o rnatgan. 
‘
Damochi   - t a m g achi   Xitoy   sayyohi   Syuan   Szyan   Sharqiy   Turkistonning
“ ”	‘
vassal   hukmdorlar   xatlarini   xoqonga   bergan   paytda   xoqon   xatlarni   diqqat   bilan
kuzatgan   va   ko zdan   kechirib   ularni   damochi   (tamg achi)   deb   ataluvchi
‘ “ ” ‘
kishiga saqlash uchun topshirganini yozadi. Bu ma lumot xoqonlikda konsileriya	
’
- devon xizmati mavjud bo lganidan darak beradi	
‘ 13
.
13
  Abdurahimova N.A, Isakova M.S, Suleymanova Z.M Davlat muassasalari tarixi.- T.,  Sharq , 2017-yil. Bet-53	
“ ”
26 Xulosa
  Xulosa  qilib shuni  aytishimiz  mumkinki:  Ilk o rta  asrlarda davlatchiligimizʻ
tarixida  chuqur  iz  qoldirgan  davlatlarning  shahar  markazlari   shakllanib  rivojlanib
bordi.   Ma’lum   boshqaruv   tizimiga   ega   bo‘lga   dastlabki   davlatlar   davlatchilik
xususiyatiga ega bo‘lib, ular ilk davlatchilikning asosiy belgisi hamda davlatchilik
an’analari   bilan   uzviy   bog‘liq   holda   taraqqiy   etadi.   O‘rta   Osiyo   hududlarida   ilk
o rta   asrlarda   vujudga   kelib   rivojlangan   davlatlar   o`z   vaqtida   juda   katta   hududni	
ʻ
o z tarkibiga kiritib mustahkam  boshqaruv tartiblarini joriy qildi. Chunki, siyosiy
ʻ
jihatdan   shakllangan   davlat   yoki   uyushma   boshqaruv   tartibi   va   iqtisodiyotsiz
taraqqiyot   bosqichiga   ko‘tarila   olmaydi.   Bundan   tashqari   mamlakatimiz   ilk   o rta	
ʻ
asr davlatchilik turlari va boshqaruv shakllaridan kelib chiqib bizning davlatchilik
tariximiz   eng   qadimgi   davrlardan   beri   mavjud   va   buyuk   bo‘lganligini   bilib   oldi.
Hozirgi   kunda   biz   talabalar   kelajak   yosh   avlodlarga   bu   to‘g‘risida   to‘laroq
ma lumot   bera   oladigan   darajaga   erishdik   deb   ayta   olamiz.   Zeroki   eng   qadimgi	
ʾ
yirik   davlat   uyushmalari   boshqa   sivilizatsiyalar   qatori   bizning   diyorimizda   ham
rivojlanganligiga guvoh bo‘ldik. 
27 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident asarlari:
1.Каримов И.А. Тарихийхотирасиз келажак йўқ. – Т.: Шарқ, 1998. 
2. Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч. - Т.: Маънавият, 2008. 
3.  Karimov   I . A  ,, O ʻ zbekistonning   siyosiy - ijtimoiy   va   iqtisodiy   istiqbolining   asosiy  
tamoyillari ”  Toshkent -1996
Asosiy   manba   va   adabiyotlar :
4.   Abdurahimova   N . A ,   Isakova   M . S ,   Suleymanova   Z . M   Davlat   muassasalari
tarixi .-  T., “Sharq , 2017-yil”
5.   Azamat Ziyo. O zbek davlatchiligi tarixi.- T.,  Sharq , 2020-yil
‘ “ ”
6, Ahmedov B.A. O zbekiston xalqlari tarixining manbalari.-T.: O qituvchi, 
‘ ‘
1991
7. Boboyev. X. ,,O`zbek davlatchiligi tarixi  Toshkent: ,,FAN  2004	
” ”
8. Eshov B O zbekiston davlatchiligi va boshqaruv tarixi.- T.,  O zbekiston 	
’ “ ’
Milliy Universitet , 2019-yil	
”
9. Muhammadjonov A. O zbekiston tarixi.- T.,  G afur G ulom , 2016-yil	
’ “ ’ ’ ”
10. Nasimxon Raxmon ,,Turk xoqonligi  Toshkent-2018 bet-79	
”
yil
11. Sagdullayev A.S ,,O`zbekiston tarixi  1-kitob Toshkent 2019
’’
12. Shamsutdinov. R. ,,Vatan tarixi  1-kitob Toshkent: ,,Sharq  2010	
” ”
Internet saytlar:
28 www.arxiv.uz
www.historyuz.com
www.ziyonet.com
www.vikipediya.uz
Ilovalar
Eftallar davlati hududi 
29 Eftallar
30 Turk xoqonligi jangchilari
31

Ilk oʻrta asrlarda davlatchilik va boshqaruv 

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha