Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 28000UZS
Hajmi 50.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar estetik tarbiyasining mazmun mohiyati

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
I-BOB.   ILK   VA   MAKTABGACHA   YOSHDAGI   BOLALAR   ESTETIK
TARBIYASINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Estetik tarbiyaning ta'rifi va ahamiyati........................................................... 5
1.2.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   metodologik
asoslari …………………………………………………………………………... 9
1.3.   Estetik   tarbiya   jarayonining   asosiy   tarkibiy
qismlari………………………... 13
1.4.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   estetik   rivojlanishidagi   muhim
omillar …………………………………………………………………………... 15
II-BOB.   I LK   VA MAKTABGACHA   YOSHDAGI  BOLALAR   ESTETIK
TARBIYASINI AMALIYOTDA TASHKIL ETISH
2.1.   Estetik   tarbiyaning   dastur   va   rejalarini   ishlab
chiqish..................................... 20
2.2.   San'at   va   madaniyat   orqali   estetik   tarbiyani   amalga
oshirish………………... 22
2.3.   Estetik   tarbiyani   baholash   va   uning   samaradorligini
o‘lchash……………… 24
2.4.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   istiqboli   va
rivojlanish yo‘llari................................................................................................. 26
XULOSA…………...…………………………………………………………... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 30
2 KIRISH
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   10-noyabrdagi
"Maktabgacha   ta'lim   tizimini   yanada   takomillashtirish,   tarbiyalanuvchilarning
estetik   va   ma'naviy   rivojlanishini   ta'minlash   bo‘yicha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida 1
"gi   PF-2282-sonli   farmoni,   mamlakatimizda   maktabgacha   ta'lim
tizimini   rivojlantirish,   bolalar   tarbiyasini   estetik   va   madaniy   jihatdan
mustahkamlashga   katta   e'tibor   qaratilganini   ko‘rsatadi.   Ushbu   farmonning   asosiy
maqsadi   bolalarga   o‘zlarining   hissiy,   estetik   va   madaniy   tarbiyasini   berish,   ular
orasida go‘zallikni qadrlash va ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirishdan iborat.
Kurs   ishining   dolzarbligi .   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik
tarbiyasi   mavzusi   jamiyatimizda   bolalar   ta'limiga   bo‘lgan   yuksak   e'tibor   va
mamlakatimizda ilgari surilayotgan ta'lim siyosatining ajralmas qismidir. Bugungi
kunda   yosh   avlodni   estetik   jihatdan   rivojlantirish,   ularni   go‘zallikni   tushunishga
o‘rgatish,   ijodiy   tafakkur   va   estetik   his-tuyg‘ularni   shakllantirish   zamon   talabiga
aylandi. Prezidentimizning ta'limni rivojlantirishga doir farmonlari asosida bolalar
ta'limining   sifatini   oshirish,   ularning   estetik   dunyoqarashini   shakllantirish,   san'at
va   madaniyatni   anglashga   bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytirish   zarurati   kundan-kun
ortib bormoqda.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik
tarbiyasining   mohiyatini   o‘rganish,   estetik   tarbiyaning   nazariy   asoslarini,
metodlarini,   amaliyotini   tahlil   qilish   va   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   uning
samarali tashkil etilishi uchun zarur chora-tadbirlarni ishlab chiqishdan iboratdir..
Kurs ishi ning vazifalari :
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   10-noyabrdagi   "Maktabgacha   ta'lim   tizimini   yanada
takomillashtirish,   tarbiyalanuvchilarning   estetik   va   ma'naviy   rivojlanishini   ta'minlash   bo‘yicha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida"gi PF-2282-sonli farmoni
3  Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   nazariy
asoslarini o‘rganish.
 Estetik   tarbiyaning   metodik   yondoshuvlarini   tahlil   qilish   va   ularning
amaliyotdagi ahamiyatini aniqlash.
 Maktabgacha   ta'lim   tizimida   estetik   tarbiyani   rivojlantirishga   doir
mavjud qonuniy asoslarni o‘rganish.
 Estetik   tarbiyaning   samaradorligini   oshirish   uchun   amaliy   tavsiyalar
ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti:   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik
tarbiyasi jarayoni va uning o‘qitish metodlari.
Kurs   ishining   pedmeti.   Estetik   tarbiyaning   nazariy   asoslari,   metodlari   va
amaliy   jihatlari,   shuningdek,   bu   jarayonda   maktabgacha   ta'lim   muassasalarining
o‘rni va roli.
Kurs   ishining   metodik   asosi.   Ta'lim   va   tarbiya   jarayonlarini   o‘rganish
uchun   pedagogik   tahlil,   kuzatish,   intervyu,   o‘rganish   va   tajriba   metodlari
qo‘llaniladi.   Shuningdek,   nazariy   metodlar,   jumladan,   kontseptual   tahlil   va
solishtirish usullari orqali mavzu chuqur o‘rganiladi. 
Kurs ishining tuzilmasi.  Kurs ishi   quyidagi qismlardan iborat:
I   bob .   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   nazariy
asoslari
 1.1. Estetik tarbiyaning ta'rifi va ahamiyati
 1.2. Estetik tarbiyaning metodologik asoslari
 1.3. Estetik tarbiya jarayonining tarkibiy qismlari
 1.4. Estetik rivojlanishda muhim omillar
II   bob .  Ilk  va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasini   amaliyotda
tashkil etish
 2.1. Estetik tarbiyaning dastur va rejalarini ishlab chiqish
 2.2. San'at va madaniyat orqali estetik tarbiyani amalga oshirish
 2.3. Estetik tarbiyani baholash va samaradorligini o‘lchash
 2.4. Estetik tarbiyaning istiqboli va rivojlanish yo‘llari
4 Ushbu tuzilma mavzuning har bir jihatini chuqur o‘rganishga imkon beradi,
nazariy va amaliy jihatlarni yaxshilab tahlil qilishga xizmat qiladi.
I-BOB. ILK VA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR ESTETIK
TARBIYASINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Estetik tarbiyaning ta'rifi va ahamiyati
Estetik tarbiya juda  keng tushuncha bo‘lib, unga tabiat, mehnat, ijtimoiy
hayot, turmush va san’atga estetik munosabatitarbiyalash kiradi.Estetik tarbiya o‘z
navbatida bolalarga bir  qismi  hisoblanadi. U aynirqsa  axloqiy tarbiya  bilan  uzviy
bog‘liqdir.
San’at   va   hayot   go‘zalligi   bilan   tanishtirib   borish,hissini   tarbiyalab
qolmay,   shu   bilan   bir   birida   uning   xayol   va   fantaziyasini   ham   rivojlantiradi.
Bolalarni   go‘zallikka   oshno   qilish   ularda   hayotiy   voqealarni   turri   tushunish,
olijanob   his-tuyg‘ularni   va   intilishlarni   shakllantirishga   yordam   beradi.   Bolalarda
go‘zallikni   idrok   qilishni   tarbiyalash   orqali   ularda   boshqa   kishilarning
kechinnmalarini   xis   eta   bilish,   kishilarning   xursandchiliklariga   sherik   bo‘lish,
qayg‘usini   birga   baham   kurish   kabi   xususiyatlar   tarkib   toptiriladi.   Estetik
taraqqiyot shaxsning estetik ongi, munosabati va estetik faoliyatining shakllanishi
va takomillashuvida o‘zoro talab etadigan jarayondir. Shaxsning estetik taraqqyoti
ijtimoiy-tarixiy va estetik tajribani ijodiy o‘zlashtirish natijasida yuzaga keladi. Bu
har xil yo‘llar va shakllar orqali amalga oshiriladi.
Shaxsning   estetik   jihatdan   rivojlanishida   ma’lum   maqsadga   qaratilgan
ta’lim   va   tarbiya   hal   etuvchi   rol   o‘ynaydi.   Estetik   ehtiyoj-kishi   borliqni,   badiiy
faoliyatni   uning   har   xil   ko‘rinishlarida   estetik   idrok   etishga   undovchi   subyektiv
omildir.   Estetik   ehtiyoj   guzallik   turrisidagi   fanning   rivojlanish   qonuniyatlarini
yanada   chuquroq   o‘rganishga   undaydi.   Estetik   qiziishq   shaxsni   san’at   asarlarini,
tevarak-atrofdagi   borliqni   estetik   idrok   etishga   va   estetik   faoliyatga   yunaltiradi.
5 Estetik   qiziqish   estetik   ehtiyojni   yuzaga   keltiradi.   “Estetik   tarbiya”tushunchasi
bilan bir qatorda “badiiy tarbiya” tushunchasi ham mavjuddir.
Badiiy   tarbiya   san’at   asarlari   orqali   tarbiyalashdir.   U   shaxsda   san’at
asarlarining   shakl   va   mazmunini   estetik   idrok   etishni   rivojlantirish,   badiiy   didni
shakllantirish   va   san’atning   ma’lum   turlari   buyicha   ijodiy   faoliyatni,   ijrochilik
qobiliyatini   rivojlantirishga   qaratilgandir.   Uning   natijasi   fiksing   paydo   bulishida,
uni   amaliy   faoliyatda   qo‘llashda,   o‘z   bilim   va   taassurotlarini   qo‘sha   bilishda,his-
tuyg‘ulari   va   fikrlarini   samimiyat   bilan   ifodalashda   namoyon   bo‘ladi.   Estetika
tabiatdagi,   jamiyatdagi   moddiy   va   ma’naviy   madaniyat   buyumlarida   aks   etgan,
shuningdek   estetik   ongning   paydo   bulishi,   rivojlanishi   va   vazifasi   to‘g‘risidagi
qonuniyatlarni,   obyektiv   borliqni   estetik   bilishning   muhim   usullaridan   biridir.
Go‘zallik   bilan   uchrashish   kishida   estetik   his,   ruhiy   hayajon,   begaraz   quvonch
uyg‘otadi.   Estetik   xisda   idrok   etilayotgan   voqelikka   nisbatan   xudbinlik   oxangi,
shaxsiy   manfaat   nuqtai   nazaridan   garazli   qarashlar   bo‘lmaydi   N.   G.
Chernishevskiy   bu   to‘g‘rida   shunday   yozadi:   “Kishidagi   guzallik   hosil   qilgan
sezgi,   odam   eng   yaqin   kishisi   bilan   uchrashganda   paydo   buladigan   porloq
quvonchga   o‘xshaydi.   Biz   go‘zallikni   beqiyos   sevamiz,   undan   eng   yaqin
kishimizni uchratganda quvongandek zavqlanib quvonamiz”. 
Go‘zallik   insoniyatning   butun   tarixiy   taraqqiyoti   davomida   yaratiladi   va
madaniy-tarixiy   tajribaning   bir   kismini   tashkil   etadi.   Uning   mavjudligi,
obyektivligi   yosh   avlodga   estetik   tajribani   sistemali   ravishda   singdirish   va   shu
orqali   ularning   estetik   tomondan   taraqqiy   etishini   ta’minlaydigan   estetik   tarbiya
nazariyasining faol usullarini ishlab chikishga yo‘naltiradi. Bunda tarbiya va ta’lim
jamiyatning   estetik   madaniyatini   o‘zlashtirishning   asosiy   vositasi   xisoblanadi.
Estetik   va   ahloqiy   tarbiyaning   o‘zaro   bog‘liqligi   shundaki,   kishining   go‘zallikni
idrok   etishdan   uvonishi   uning   boshqa   kishilarga   yaxshilik   qilganidan   xursand
bo‘lishiga   o‘xshab   ketadi.   Aksincha,   go‘zallikni   ko‘ra   bilmaslik,   undan
zavqlanmaslik   yomon   ishlarni   qilishga   olib   keladi.   San’atning   tarbiyaviy   kuchi
shundaki,   u   odamni   hayotdagi   voqealarni,   hodisalarni   chuqur   his-hayajon   bilan
6 idrok   etishga   majbur   etadi.   Estetik   tarbiy   mehnat   tarbiyasi   bilan   chambarchas
bogliqdir. 
Mehnat faoliyati bolalarni quvontiradi, ular bironta foydali ishni bajarayotib
kerakli   narsani   yasayotib,   o‘zlarining   kuch   va   imkoniyatlari   o‘sib   borayotganini
sezadilar. “Go‘zallik quvonchisiz mehnat quvonchi bo‘lmaydi,- deb yozgan edi V.
A. Suxomlinskiy,- ammo bo‘larda go‘zallik bola ega bo‘layotgan narsa emas, balki
birinchi   navbatda   u   yaratayotgan   narsadir.   Mehnat   quvonchi   -   bu   turmush
quvonchidir”. Agar inson estetik jihatdan tarbiyalangan bo‘lsa, u xar qanday qiyin
ishda   ham   go‘zallikni   ko‘ra   oladi   va   uni   yaxshi,   zo‘r   shavq-zavq   bilan   bajaradi.
San’at   uzining   hissiy   ta’sir   kuchi   bilan   kishining   faqat   hissini   emas,   fikr   va
irodasini   ham   maftun   etadi,   uning   tarbiyalovchi   roli   ham   mana   shunda   namoyon
bo‘ladi, shuning uchun u estetik tarbiyaning mazmuni va vositasi xisoblanadi. 
Estetik   tarbiya   axloqiy,   aloqiy,   mehnat   va   jismoniy   tarbiyabilan
chambarchas bog‘liqdir. Estetik va ahloqiy tarbiyaning o‘zaro bog‘liqligi shundaki,
kishining   go‘zallikni   idrok   etishdan   quvonishi   uning   boshqa   kishilarga   yaxshilik
qilganidan   xursand   bo‘lishiga   o‘xshab   ketadi.   Aksincha,   go‘zallikni   ko‘ra
bilmaslik,   undan   zavqlanmaslik   yomon   ishlarni   qilishga   olib   keladi.   San’atning
tarbiyaviy kuchi shundaki, u odamni hayotdagi voqealarni, hodisalarni chuqur his-
hayajon   bilan   idrok   etishga   majbur   etadi.   Estetik   tarbiy   mehnat   tarbiyasi   bilan
chambarchas   bog‘liqdir.   Mehnat   faoliyati   bolalarni   quvontiradi,   ular   bironta
foydali   ishni   bajarayotib   kerakli   narsani   yasayotib,   o‘zlarining   kuch   va
imkoniyatlari   o‘sib   borayotganini   sezadilar.   “Go‘zallik   quvonchisiz   mehnat
quvonchi bo‘lmaydi,- deb yozgan edi V. A. Suxomlinskiy,- ammo bularda guzallik
bola ega bo‘layotgan narsa emas, balki birinchi navbatda u yaratayotgan narsadir.
Mehnat quvonchi-bu turmush
quvonchidir”.
Agar   inson   estetik   jihatdan   tarbiyalangan   bo‘lsa,   u   har   qanday   qiyin   ishda
ham   go‘zallikni   ko‘ra   oladi   va   uni   yaxshi   bajaradi.   Estetik   va   jismoniy   tarbiya
o‘rtasida   mustahkam   bog‘lanish   bor.   Kishining   kamolotisiz   uning   go‘zalligini
tasavvur   etib   bo‘lmaydi.   Uning   chiroyli   gavda   tuzilishi,   harakatlarni   chiroyli
7 bajarishi,   musiqa   ostida   chiroyli   xarakatlar   qilishi   va   xokazolar   shular   jumlasiga
kiradi.
Ko‘pchilik   pedagog   va   psixologlarning   tadqiqot   ishlari   bolalarning   ijodiy
faoliyatlari, hissiyotlari, estetik tasavvurlarining o‘ziga xos xususiyatini va ulardagi
estetik   tasavvur   va   hissiyotlarning   qanday   rivojlanishini   ochib   bergan.   Bu
tekshirishlar   bolalardagi   estetik   tasavvur   va   issiyotlarni   rivojlantirishni   ulardagi
ijodiy   qobiliyatlarni   rivojlantirishbilan   birga   qo‘shib   olish   borish   kerak,   degan
xulosaga olib keldi. Estetik tasavvurning o‘ziga xosligi shundaki, idrokning boshsa
turlariga   qaraganda   narsalarni   his   qilish   shakli   “ko‘rinadigan”   va   “eshitiladigan”
narsalar   butunlay   boshqa   mazmun   kasb   etadi.   Oddiy   idrok   qilishda   narsalarning
ko‘rinishi, ohangdorligi unchalik muhim bulmay, balki uning ahamiyati muhimdir.
Estetik idrok qilishda eng muhimi idrok qilayotgan narsaning obrazi, uning ifodali
tomonlarini,   nozik   ranglarini   ko‘ra   bilish   talab   qilinadi.   Shuning   uchun   estetik
tarbiya   yuqori   darajadagi   sensor   madaniyatni,   kuzatuvchanlikning   rivojlangan
bo‘lishini   talab   etadi.   Kishi   narsa   va   hodisalarga   go‘zallik   mezoniga   asoslangan
holda, alohida yondoshgandagina estetik kechinmalar paydo bo‘ladi. Estetik hislar
fikrlash bilan bevosita bog‘liqdir.
Estetik kechinmalarda hap doim xayol ishtirok etadi, bu siz guzallikni idrok
etish   ham,   ijodiy   faoliyatni   rivojlantirish   ham   mumkin   emas.   Xayol   faoliyat
jarayonida shakllanadi. O‘yin, rasm chizish, ertaklarni eshitish xayolning ishlashini
talab   etadi.   Dastlabki   va   xayol   faoliyat   jarayonida   narsalar   bilan   ta’sir   etish
natijasida   yuzaga   keladi.   Keyingi   bosqichlarda   esa   ijodiy   faollikning   tashqi
shakllaridan   sekin-asta   fikrlashga   utadi.   Bola   rayem   chizganda   yoki   uynaganda
obrazni tasvirlashdan yoki ifodalashdan oldin shu obrazni xayolida yaratadi.
Badiiy   asarlarni   idrok   qilganda   ham   xuddi   shunga   uxshash   voqea   yuz
beradiki,   bolalar   asardagi   qahramonlarga   xayolan   qo‘shilib,   ularning   xatti-
xarakatlarida uz xayollari bilan qatnasha boshlaydilar. Demak, estetik kechinmalar
murakkab   xodisa   bo‘lib,   hissiyotlar,   xayol   va   fikrning   faol   ishlashini,   uz   fikr   va
hissiyotlarini ifodalashga, faoliyatga ehtiyoj turilishi kabi xususiyatlarni o‘z ichiga
oladi.
8 1.2. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar estetik tarbiyasining metodologik
asoslari
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   metodologik
asoslari,   ularni   go‘zallikni   anglash,   qadrlash   va   tasavvur   qilish   qobiliyatlarini
rivojlantirishga qaratilgan turli pedagogik yondoshuvlarni o‘z ichiga oladi. Estetik
tarbiya   metodlari   bolalarning   hissiy,   ruhiy   va   intellektual   rivojlanishiga   xizmat
qiladi.   Ushbu   bo‘limda   estetik   tarbiyaning   asosiy   metodologik   yondoshuvlarini,
metod va usullarini tahlil qilamiz.
Pedagogik nazariyalar va metodologik yondoshuvlar . 
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   metodologik
asoslari,   bolalarni   go‘zallikni   anglash   va   qadrlashga   o‘rgatish   jarayonida
qo‘llaniladigan asosiy yondoshuvlar, metodlar va usullarni o‘z ichiga oladi. Ushbu
metodologiya   bolalar   shaxsining   estetik   jihatdan   rivojlanishi   uchun   zarur   bo‘lgan
nazariy, amaliy va pedagogik yondoshuvlarni belgilaydi.
Estetik tarbiyaning metodlari :
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasini   tashkil   etishda
quyidagi metodlar qo‘llaniladi:
1. Tasavvurni   rivojlantirish .   Estetik   tarbiyaning   birinchi   va   asosiy
metodlaridan biri bolalarda tasavvurni rivojlantirishdir. Bu metod, bolalarga atrof-
muhitdagi   go‘zallikni,   ranglar   va   shakllarni   tanishtirish   orqali   amalga   oshiriladi.
9 Bolalar nafaqat tashqi dunyoni, balki o‘zlarining ichki dunyolarini, his-tuyg‘ularini
va hissiy tajribalarini ham tasavvur qilishni o‘rganadilar.
2. Ijodiy   faoliyat .   Bolalar   estetik   tarbiyasini   shakllantirishda   ijodiy
faoliyatlar muhim o‘rin tutadi. Bu faoliyatlar rassomchilik, qo‘l san'ati, musiqa ijro
etish,   raqs   qilish   kabi   turli   mashg‘ulotlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ijodiy   faoliyatlar
bolalarga o‘z fikrlarini ifodalashga, go‘zallikni yaratishga va uni qadrlashga imkon
beradi.   Bu   usul   orqali   bolalar   nafaqat   estetik   bilimlarni,   balki   ijodiy   fikrlash   va
mustaqil tasavvurlarni rivojlantiradilar.
3. San'at asarlarini tahlil qilish .   Bolalar estetik tarbiyasini shakllantirishda
san'at   asarlari   muhim   vositadir.   Rassomchilik,   musiqa   va   adabiyot   kabi   san'at
turlari   bolalarni   go‘zallikni   sezishga   o‘rgatadi.   Ular   san'at   asarlarini   kuzatish   va
tahlil qilish orqali nafaqat uning estetik jihatlarini, balki san'atning mazmunini ham
anglab yetadilar.
4. Tabiat   bilan   aloqada   bo‘lish .   Tabiat   o‘zining   go‘zalligi   va   xilma-xilligi
bilan bolalar estetik tarbiyasida katta rol o‘ynaydi. Bolalar tabiatni kuzatib, uning
rang-barangligi,   shakllari   va   tovushlari   orqali   go‘zallikni   anglashni   o‘rganadilar.
Tabiatdagi   o‘zgarishlar,   mevali   daraxtlar,   gul   va   hayvonlar   bolalarning   estetik
sezgirligini rivojlantirishga yordam beradi.
5. Faoliyatga   asoslangan   metod .   Estetik   tarbiya   jarayonida   faoliyatga
asoslangan   yondoshuvlar   qo‘llaniladi.   Bu   metod   orqali   bolalar   turli   san'at
faoliyatlarida   ishtirok   etishadi.   Masalan,   qo‘l   san'ati,   raqs,   teatr   va   musiqa   orqali
estetik   qobiliyatlar   rivojlanadi.   Bu   usul   bolalarga   estetik   tushunchalarni   amaliy
faoliyat orqali o‘rgatishga yordam beradi.
Estetik   tarbiyaning   metodologik   asoslari.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi
bolalar   estetik   tarbiyasining   metodologik   asoslari   pedagogik   jarayonning
muvaffaqiyatli   tashkil   etilishiga   yordam   beradi.   Ushbu   metodologiya   bolalarning
hissiy   va   estetik   rivojlanishini   ta'minlashga   qaratilgan   yondoshuvlarni   o‘z   ichiga
oladi.
1. Shaxsga   yo‘naltirilgan   yondoshuv .   Har   bir   bola   o‘ziga   xosdir,   shuning
uchun   estetik   tarbiya   metodlari   bolalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga
10 olishga asoslanadi. Shaxsga yo‘naltirilgan yondoshuvda pedagog har bir bolaning
estetik   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   uning   shaxsiy   ehtiyojlari   va   qiziqishlariga
mos metodlarni tanlaydi.
2. Bolalar   faoliyatini   rag‘batlantirish .   Estetik   tarbiyaning   samarali   tashkil
etilishi uchun bolalarni faoliyatga rag‘batlantirish zarur. Bolalarni ijodiy faoliyatga
jalb   qilish,   ular   bilan   suhbatlar   o‘tkazish,   san'at   asarlarini   ko‘rish   va   tahlil   qilish
orqali   estetik   tushunchalarni   shakllantirish   mumkin.   Pedagog   bu   faoliyatlarda
bolalar bilan birga ishtirok etib, ularni yuksak estetik qadriyatlarni qadriga yetishga
o‘rgatadi.
3. Ko‘zgu   metod .   Ko‘zgu   metod   estetik   tarbiya   jarayonida   bolalarning   his-
tuyg‘ularini anglash va ularni ifodalashga yordam beradi. Bolalar san'at  asarlarini
kuzatish   orqali   ularning   his-tuyg‘ularini   anglab   yetadilar   va   ular   haqida   o‘z
fikrlarini   bildirishadi.   Bu   metod   bolalarning   estetik   sezgirligini   rivojlantirishga
yordam beradi.
4. Estetik   bilimlarning   amaliy   shakllari .   Estetik   tarbiyaning   metodologik
asoslarida   bolalarga   estetik  bilimlarni  amaliy   shakllarda  berish  zarur.  Bu  bilimlar
nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   faoliyatlar   orqali   bolalarga   o‘rgatiladi.   Masalan,
san'at   asarlari   va   tabiiy   go‘zallikni   kuzatish,   ijodiy   ishlar   yaratish   orqali   bolalar
estetik bilimlarni chuqurroq o‘zlashtiradilar.
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasining   metodologik
asoslari   bolalarning   shaxs   sifatida   rivojlanishi,   ularning   estetik   sezgirligini
shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Ushbu metodlar bolalar nafaqat go‘zallikni
anglash   va   qadrlashni,   balki   o‘z   his-tuyg‘ularini   ifodalashni   va   yaratishni
o‘rganadilar.   Estetik   tarbiyaning   samarali   tashkil   etilishi   bolalarning   ijodiy
salohiyatini   rivojlantirishga,   ularni   madaniy   qadriyatlar   bilan   tanishtirishga   va
jamiyatda o‘z o‘rnini topishga yordam beradi.
Estetik   tarbiya   metodlarining   qo‘llanilishi .   Estetik   tarbiya   metodlarini
amaliyotda qo‘llashda pedagogning roli muhimdir. Pedagoglar bolalarning estetik
tarbiyasini tashkil etishda quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
11  Bolalarning   yoshiga   mos   yondashuv :   Har   bir   yosh   bosqichida
bolalarning   estetik   rivojlanishiga   qarab   faoliyatlar   va   metodlar   moslashtiriladi.
Masalan, kichik yoshdagi bolalar bilan o‘yin orqali, kattaroq yoshdagilar bilan esa
san'at va madaniyat asarlari yordamida estetik tarbiya beriladi.
 O‘yin   va   mashg‘ulotlar :   Estetik   tarbiya   jarayonida   o‘yinlar,
mashg‘ulotlar   va   turli   ijodiy   faoliyatlar   orqali   bolalar   estetik   his-tuyg‘ularni
rivojlantirishga erishadilar. Bu metodlar bolalarga estetik qadriyatlarni ko‘rsatishda
muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
 Samarali   didaktik   materiallar :   Estetik   tarbiyaning   samarali   tashkil
etilishida   didaktik   materiallarning   ahamiyati   katta.   Rassomchilik   asarlari,   musiqa
asboblari, raqs qo‘shiqlari va tabiat suratlari bolalarni estetik rivojlantirishda asosiy
vositalardan hisoblanadi.
Metodologik   yondoshuvlarning   muhimligi.   Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi
bolalar   estetik  tarbiyasini  metodologik  asoslashda   ilmiy  tadqiqotlar  va  psixologik
jihatlar   katta   ahamiyatga   ega.   Bolalar   psixologiyasini,   uning   estetik   rivojlanish
jarayonini   tushunish,   tarbiyachi   uchun   metodlarni   to‘g‘ri   tanlash   va   ularni
amaliyotda samarali qo‘llash imkonini beradi.
Shunday   qilib,   estetik   tarbiya   metodologik   asoslari   bolalarning   estetik   his-
tuyg‘ularini rivojlantirishda, ularni go‘zallikni anglashga va qadrlashga o‘rgatishda
katta   rol   o‘ynaydi.   Yaxshi   tashkil   etilgan   metodlar   bolalarning   estetik
rivojlanishiga va umumiy shaxs sifatida shakllanishiga katta ta'sir ko‘rsatadi.
12 1.3. Estetik tarbiya jarayonining asosiy tarkibiy qismlari
Estetik tarbiya jarayoni bolalar shaxsining rivojlanishida muhim o‘rin tutadi.
Bu jarayonning muvaffaqiyati estetik tarbiyaning asosiy tarkibiy qismlarini to‘g‘ri
tashkil   etishga   bog‘liq.   Quyida   estetik   tarbiya   jarayonining   eng   muhim   tarkibiy
qismlari batafsil bayon etiladi:
Maqsad   va   vazifalar .   Estetik   tarbiya   jarayonining   asosiy   maqsadi   –
bolalarning   go‘zallikni   anglash,   qadrlash   va   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish
orqali   ularni   madaniy   jihatdan   rivojlantirishdir.   Bu   maqsadga   erishish   uchun
quyidagi vazifalar bajariladi:
 Bolalarda   estetik   hissiyotlarni   uyg‘otish,   ularni   tabiatning,   san’atning   va
kundalik hayotning go‘zalliklari bilan tanishtirish.
 Bolalarning   tasavvuri   va   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularga   o‘z
dunyoqarashini ifoda etish imkoniyatlarini taqdim etish.
 Estetik   qadriyatlarni   shakllantirish   va   bolalarga   go‘zallik   tushunchasini
ularning yoshiga mos ravishda yetkazish.
 Ularni   madaniy   tadbirlarda   faol   ishtirok   etishga   o‘rgatish   va   ijodiy
faoliyatga rag‘batlantirish.
Mazmun.  Estetik tarbiya mazmuni ko‘p qirralidir va bolalarning rivojlanish
bosqichlarini hisobga oladi. Uning asosiy tarkibiy qismlari quyidagicha:
13 1. Tabiat bilan tanishtirish :  Bolalarga tabiatning go‘zalliklarini ochib berish
va uni himoya qilish ahamiyatini tushuntirish orqali ularda tabiatga nisbatan mehr-
muhabbat va ehtirom hissini uyg‘otish.
2. San’atni   o‘rgatish :   Musiqa,   rassomchilik,   teatr,   adabiyot   kabi   san’at
turlaridan foydalanib, bolalarning estetik qiziqishlarini rivojlantirish.
3. Go‘zallikni   yaratish :   Bolalarni   ijodiy   jarayonlarga   jalb   qilish   orqali
ularda o‘z kuchlari bilan go‘zallik yaratish ishtiyoqini uyg‘otish.
4. Madaniy qadriyatlarni  shakllantirish :   Bolalarga milliy va umuminsoniy
qadriyatlarni singdirish orqali estetik qarashlarini kengaytirish.
Shakllar .   Estetik tarbiya jarayonini amalga oshirish uchun turli shakllardan
foydalaniladi:
1. Mashg‘ulotlar :   Bolalar   bilan   musiqa,   rasm   chizish   yoki   qo‘l   san’atlari
bo‘yicha   tashkil   etiladigan   mashg‘ulotlar   estetik   tarbiyaning   muhim   qismi
hisoblanadi.
2. Tabiatni   kuzatish :   Tabiat   qo‘ynida   bolalarga   atrof-muhitning
go‘zalliklarini tushuntirish va ularni qiziqarli savol-javob shaklida o‘rganish.
3. Madaniy   tadbirlar :   Teatr   tomoshalariga   tashrif   buyurish,   madaniy
festivallarni kuzatish yoki ularda qatnashish.
4. Ijodiy   faoliyat :   Bolalarning   erkin   ijod   qilishlari   uchun   sharoit   yaratish,
masalan, erkin rasm chizish yoki hikoya yozish.
Vositalar .   Estetik   tarbiyada   ishlatiladigan   vositalar   bolalarning   yosh
xususiyatlariga mos tanlanadi:
 San’at   vositalari :   Bo‘yoqlar,   qog‘oz,   loy   va   boshqa   materiallardan
foydalanib, bolalarning tasavvurlarini rivojlantirish.
 Tabiiy   vositalar :   Tabiatdagi   rang-baranglik   va   xilma-xillikni   bolalarga
ko‘rsatish, masalan, daraxtlar, gullar, osmonning rangi.
 Adabiy   asarlar :   Ertaklar,   hikoyalar,   she’rlar   orqali   bolalarda   estetik   his-
tuyg‘ularni uyg‘otish.
 Teatr   va   spektakllar :   Bolalarning   rol   o‘ynashi   orqali   ularning   his-
tuyg‘ularini va estetik fikrlashlarini rivojlantirish.
14 Pedagogik yondoshuvlar . Estetik tarbiya jarayonida pedagoglar tomonidan
quyidagi metodlardan foydalaniladi:
 O‘yin   orqali   tarbiya :   O‘yin   bolalar   uchun   eng   tabiiy   faoliyat
hisoblanganligi   sababli,   estetik   tarbiya   elementlarini   o‘yin   orqali   bolalarga
yetkazish samarali bo‘ladi.
 Rag‘batlantirish :   Bolalarning   ijodiy   ishlariga   e’tibor   berib,   ularni   har
doim maqtab, yaxshi natijalarga erishishga undash.
 Individuallashtirilgan   yondoshuv :   Har   bir   bolaning   qobiliyatini,
qiziqishlarini va ehtiyojlarini hisobga olib, estetik tarbiyaviy ishlarni tashkil etish.
1.4. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning estetik rivojlanishidagi
muhim omillar
Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning estetik rivojlanishi ularning atrof-
muhitni anglash, his qilish, va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish bilan bog‘liq. Bu
jarayon   bolalarning   o‘ziga   xos   yosh   xususiyatlari,   ularning   qiziqishlari   va
ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   tashkil   qilinadi.   Bolaning   estetik   hissiyotlarini
rivojlantirishda bir nechta muhim omillar mavjud.
Avvalo, atrof-muhit bolalarning estetik dunyoqarashini shakllantirishda katta
ahamiyatga  ega.   Bolalar   tabiat   go‘zalligini  kuzatish   orqali   go‘zallikni  his   qilishni
o‘rganadilar. Masalan, daraxtlarning barglari, gulning rang-barangligi, qushlarning
sayrashi kabi tabiatning oddiy jihatlari ularda hissiy zavq uyg‘otadi. Uy sharoitida
esa   tartib,   tozalik   va   bezaklarning   mavjudligi   ham   bolalarda   go‘zallikka   bo‘lgan
qiziqishni   shakllantiradi.   Oila   a’zolarining   madaniy   muhitga   bo‘lgan   munosabati
va san’atga qiziqishi ham bolaga bevosita ta’sir qiladi.
Bolalarning   estetik   rivojlanishi   jarayonida   pedagoglarning   roli   juda   katta.
Tarbiyachilar   bolalarning   individual   qobiliyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olib,
ularga   mos   mashg‘ulotlar   tashkil   etishlari   lozim.   Rassomchilik,   musiqa,   teatr
o‘yinlari   kabi   faoliyatlar   bolalarning   nafaqat   ijodiy,   balki   estetik   qobiliyatlarini
ham   rivojlantiradi.   Ayniqsa,   tasavvurga   asoslangan   mavzuli   o‘yinlar   bolalarda
15 ijodkorlikni   oshiradi   va   ularga   o‘z   his-tuyg‘ularini   estetik   shaklda   ifodalash
imkonini beradi.
San’at   estetik   tarbiyaning   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Bolalarni   yoshlariga
mos   kuylar   va   musiqiy   asarlar   bilan   tanishtirish,   ular   bilan   birgalikda   qo‘shiqlar
kuylash   musiqaga   bo‘lgan   qiziqishni   oshiradi.   Shuningdek,   bolalarning   tasviriy
san’atga oid faoliyatlari, masalan, rasm chizish yoki rang-barang shakllarni yasash,
ular   uchun   ijodiy   o‘yin   shaklida   tashkil   qilinishi   kerak.   Ertaklar   va   spektakllar
orqali   bolalar   nafaqat   go‘zallikni   tushunishni   o‘rganadilar,   balki   axloqiy
qadriyatlarni ham o‘zlashtiradilar.
Bolalarning   estetik   rivojlanishida   oila   muhitining   ahamiyati   katta.   Oila
a’zolari   birgalikda   madaniy   tadbirlarda   qatnashishlari,   masalan,   teatr   yoki   san’at
ko‘rgazmalariga   borishlari   orqali   bolalarda   estetik   qadriyatlarni   shakllantirishga
yordam   beradi.   Uy   sharoitida   ota-onalar   bilan   birga   rasm   chizish,   qo‘shiqlar
kuylash   yoki   qo‘l   mehnati   bilan   shug‘ullanish   bolalarning   go‘zallikni   his   qilish
qobiliyatini mustahkamlaydi.
Bolalar   o‘zlari   yaratgan   narsalar   orqali   estetik   dunyoqarashlarini   yanada
rivojlantiradilar. Masalan, rangli bo‘yoqlar bilan ishlash, loydan buyumlar yasash,
yoki   qog‘ozdan   shakllar   kesib   chiqish   kabi   faoliyatlar   nafaqat   ularning
ijodkorligini, balki sabr-toqat va estetik didni ham rivojlantiradi. Bolalarga kichik
loyihalar   berish,   masalan,   "Sevimli   hayvonim"   mavzusida   rasm   chizish,   ularni
ijodiy fikrlashga undaydi va o‘z mehnatidan zavqlanishni o‘rgatadi.
Umuman   olganda,   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   estetik
rivojlanishi   ko‘p   qirrali   jarayon   bo‘lib,   unda   tabiat,   san’at,   pedagogik   yondashuv
va   oilaning   ta’siri   uyg‘unlashgan   holda   amalga   oshiriladi.   To‘g‘ri   yo‘naltirilgan
estetik   tarbiya   bolalarda   nafaqat   ijodiy   salohiyatni   rivojlantiradi,   balki   ularni
jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishga,   hissiy   dunyosini   boyitishga   va   ijtimoiy   jihatdan
barkamol bo‘lishga tayyorlaydi.
Estetik   tarbiyaning   vazifalari   tarbiyaning   umumiy   maqsadlaridan   kelib
chiqib,   bolalarning   yosh   imkoniyatlariga   qarab   belgilanadi.   Estetik   tarbiya   oldida
quyidagi vazifalar turadi:
16 1.   Bolalarni   hayotdagi,   voqelikdagi   go‘zallikni   tushunishga,   sevishga,
tabiatda   va   turmushda,   yaratuvchilik   mehnatida,   ijtimoiy   hayotda,   kishilar   xatti-
harakatida   bolalarga   tushunarli   bo‘lgan   go‘zalliklarni   ko‘ra   bilishga   o‘rgatish.
Ularda estetik his, estetik did, estetik munosabatni tarbiyalash, kuchlari   yetganicha
hayotda go‘zallik yaratishda faol ishtirok etish istagini tarbiyalash.
2.   Bolalarni   badiiy   ijodning   turli   janrlarida   (badiiy   asar,   musiqa,   qo‘shiq,
rasm   va   boshqalar)   yaratilgan   san’at   asarlarini   ko‘rish,   tushunish   va   sevishga
o‘rgatish  orqali  ularda estetik  ong  qirralarini  shakllantirish;  chiroylini  xunuk-dan,
g‘amginlikni   xursandchilikdan   farqlay   olish;   ranglarni,   shakl,   tovushlarni   bir-
biridan ajrata olish kabi sensor etalonlar bilan tanishtirish.
3. Bolani san’atning turli sohalari: ashula, o‘yin, she’r o‘qish, qayta hikoya
qilish,   ijodiy   faoliyat   (ijodiy   o‘yin,   hikoya  qilib,   rasm   chizish,   biror   narsa   yasash
yoki   qurish)   ka-bilarda   yanada   faolroq   harakat   qilish   va   o‘zini   ko‘rsata   bilishga
o‘rgatish. Bular orqali bolalarda badiiy ijodiy qobiliyatni, xayolni o‘stirish, fazoviy
va   rang   munosabatlari-ni,   mo‘ljalga   olish,   ko‘rish   xotirasi,   qo‘llarni   chaqqon
harakat   qildira   olish   malakasi,   jo‘shqin   kayfiyatni   ko‘rsatuvchi   hissiy   sezgirlikni
rivojlantirish va h. k.
Yuqorida   ko‘rsatilgan   vazifalar   asosida   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi
bolalarning   har   bir   yosh   guruhlarida   estetik   tarbiya   berishning   mazmuni   va
metodlari   ishlab   chiqiladi.   Estetik   tarbiyaning   mazmuni   bolaning   estetik   faoliyati
orqali   amalga   oshiriladigan   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni,   estetik   hissiyot,
qiziqish, estetik ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o‘z ichiga oladi.
Bular quyidagi yo‘llar bilan amalga oshiriladi:
-o‘yin,   mehnat   jarayonida,   maishiy   faoliyatda   ijtimoiy   va   tabiat   voqealari
bilan   tanishtirish   orqali   tevarak-atrofdagi   borliqqa   nisbatan   estetik   munosabatni
tarbiyalash;
-san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida estetik tarbiya berish.
Pedagogika fanida bolalarni chizishga, loy va plastilindan narsalar yasashga,
ashula   aytishga   va   shunga   o‘xshashlarga   o‘rgatish   metodikasi   mukammal   ishlab
chiqilgan.   Bola   ijodining   mazmuniga   ta’sir   etadigan   asosiy   vosita,   bolani
17 hayajonlantiradigan, uning xayol va hislariga ta’sir etuvchi narsa tevarak-atrofdagi
yorqin, jonli taassurotlardir.
Badiiy faoliyatning hamma turlarida ham  ijodiy qobiliyatlarni  rivojlantirish
estetik idrok va hislarni  rivojlantirish bilan bog‘liq holda olib boriladi. Agar  bola
qishki   tabiatning   go‘zalligini   his   eta   olsa,   u   albatta   shu   go‘zallikni   rasmda,
hikoyasida aks ettiradi. Agar bola badiiy adabiyotlardagi obrazlarni idrok eta olsa,
undagi   qahramonlar   bola   tushunchasiga   yaqin   bo‘lsa,   bunday   kitoblar   bolalar
o‘yini uchun kerakdir.
Bolalarga   estetik   zavq   uyg‘otish   uchun   ularga   kuzatilayotgan   narsaning
mazmuni   va   ahamiyatini   tushuntirish   kerak.   Bola-larning   hislariga   ta’sir   etish
uchun   bu   hali   yetarli   emas.   Eng   muhimi,   bu   yerda   kattalarning   namunasidir.
Tarbiyachi-ning   o‘zi   zavqlansa,   ortiqcha   so‘zlarsiz   go‘zallikka   qiziqish   uyg‘ota
oladi va bolalarda estetik kechinmalar paydo qila oladi.
Bolalar   tarbiyachidan   “Nima   uchun   oltin   kuz   deyiladi?”-   deb   so‘rashadi,
tarbiyachi  istirohat  bog‘iga borib ko‘ramiz, deb javob beradi. Bog‘ta borishganda
bolalarga taklif etadi: “Sayr qilib daraxtlarni, yo‘lkalarni kuzatamiz”. Bog‘ning   eng
xushmanzara   joyiga   kelganda   bolalar   to‘xtab,   jim   atrofga   nazar   tashlashadida,
nima uchun oltin kuzligini tushundik. Chunki barglar tillaga o‘xshaydi. “Ana   qizil
barglar”, deyi-shadi ular hayajon bilan. Shamol bo‘lishi bilan barglar yerga   tushadi
yo‘lkalar esa gilamga o‘xshaydi.   Ko‘chaga sayrga chiqishadi. Tarbiyachi bolalarga
shunday   deydi:   “Biz   hozir   sizlar   bilan   bog‘cha   ko‘chasidan   yurib   o‘tamiz.   Sizlar
diqqat   bilan   kuzatib   boringlar,   kim   qanday   chiroyli   narsa   ko‘rsa,   sayrdan   keyin
so‘zlab beradi”.
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   ajoyibot   yonimizdadir,   bolalar-ni   shu   ajoyibotni
ko‘ra bilishga, undan hayratlana olishga o‘rgatish lozim. Tabiatning go‘zalligini   va
ajoyibligini   inson   hayot   go‘zalligiga,   san’at   go‘zalligi   va   ajoyibotiga   aylantiradi.
Jonajon   tabiat   estetik   tarbiyaning   qudratli   vositasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Tevarak-
atrofdagi tabiat go‘zalligi hatto eng kichik bolani ham quvontiradi. Uning tuyg‘ular
va   xayollarda   saqlangan   go‘zalligi   bolalikda   ayniqsa   yorqin   va   chuqur   idrok
qilinadi, inson bularni butun hayoti davomida esidan chiqarmaydi.
18 Sayr,   ekskursiya   vaqtida   tarbiyachi   bolalarning   diqqatini   tabiatning   rang-
barangligiga, uning o‘zgarishi va uyg‘unligiga qaratadi, tabiat hodisalariga qiziqish
uyg‘otadi,   unga   muhabbat   va   ehtiyotkorlik   munosabatini   tarbiyalaydi,   asrab-
avaylashga o‘rgatadi. Bularning hammasi bolalarning estetik didlarini tarbiyalaydi,
ular   kishilarning   mehnat   natijalarini   yaqqol   ko‘rib,   atrofdagi   go‘zallik   inson
mehnati   tufayli   yuzaga   kelishiga   ishonch   hosil   qiladilar.   Musiqa   bolalarning
kayfiyatini ko‘tarib ertalabki badan tarbiyada yangray   boshlaydi. Iilning quruq va
issiq vaqtlarida ekskursiya, sayr va o‘yin vaqtlarida ashulalar ijro etilishi kerak, bu
bolalarni yanada bir-biriga yaqinlashtiradi, ruhini ko‘taradi. Maydonchada mehnat
qilish   jarayonida   ijro   etilgan   ashula   harakat   ritmini   uyg‘unlashtiradi,   bolalarga
mehnat quvonchini bag‘ishlaydi.
Bolalarda  estetik  idrokning  rivojlanishi   uchun  ularni   haqiqiy san’at  asarlari
bilan   tanishtirish   zarur.   Radio,   oynai   jahonda   san’at   ustalari   va   tengdoshlari   ijro
etgan   asarlar   bolalarning   estetik   rivojlanishida   katta   yordam   beradi.   Ashula   aytib
o‘yinga tushishda asosan xalq ijodi asarlaridan foydalaniladi, bu bolalarni ahloqiy-
estetik   tarbiyalash   uchun   g‘oyat   qimmatli   vositadir.   Bolalar   xalq   kuylari   va
obrazlarini   ijro   etayotib,   xalq   tili   va   kuyining   hamohangligini,   ravonligini   bilib
oladilar.   Bu   bolalarda   vatanparvarlik   hislarini   tarbiyalaydi,   musiqaviy   didini
shakllantiradi,   bolalarni   zamonaviy   va   klassik   kuylarni   idrok   eta   olishga
tayyorlaydi. Ashula  va raqsga  tushishga  o‘rgatishda  faqat  to‘g‘ri  aytish va  to‘g‘ri
harakat qilishni emas, balki ifodali aytish va yengil, chiroyli va latofat bilan raqsga
tushishga   o‘rgatiladi.   Bolalarning   badiiy   qobiliyatlarini   tarbiyalash   masalasi
ularning   ijodiy   o‘sishi   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Shuning   uchun   bolaga
o‘rgatish, undagi ijodiy tashabbusni  rivojlantirish ishi  bir-biri bilan uzviy aloqada
amalga   oshirilishi   lozim.   Pedagog   tarbiyaviy   nuqtai   nazardan   yondashib,   bola
ijodining   eng   birinchi,   hali   to‘liq   namoyon   bo‘lmagan   tomonini   seza   bilishi   va
baholay   olishi   kerak,   bu   bilan   u   boladagi   kamolot   yo‘lini   to‘g‘ri   belgilashi
mumkin.   MTMda   o‘tkaziladigan   bayramlar   bolalarga   chuqur   ta’sir   etadi.
Bayramning tarbiyaviy kuchi va o‘ziga xosligi uning g‘oyaviy va estetik mazmuni
19 san’atning   turli   ko‘rinishlari   bilan   bog‘liq   bo‘lishidadir.   Har   qaysi   bayram   o‘z
g‘oyasiga ega bo‘lib, u bolalarga yorqin obrazlar orqali ta’sir ko‘rsatadi.
II-BOB. I LK VA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR
ESTETIK TARBIYASINI AMALIYOTDA TASHKIL ETISH
2.1.   Estetik tarbiyaning dastur va rejalarini ishlab chiqish
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   estetik   tarbiyani   samarali   tashkil
qilish uchun puxta ishlab chiqilgan dastur va rejalar zarur. Ushbu dasturlar estetik
rivojlanishning barcha jihatlarini qamrab oluvchi tizimli yondashuv asosida ishlab
chiqilishi   lozim.   Dastur   va   rejalar   bolalarning   yoshiga,   individual   ehtiyojlariga,
hamda pedagogik jarayonning asosiy maqsadlariga muvofiq ravishda tuziladi.
Dastur ishlab chiqishning maqsadi va vazifalari .
Estetik   tarbiyaning   dasturini   ishlab   chiqishda   asosiy   maqsad   –   bolalarda
go‘zallikni   his   qilish,   uni   qadrlash   va   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishdir.   Shu
bilan birga, dastur quyidagi vazifalarni o‘z ichiga oladi:
 Bolalarning   tabiat,   san’at   va   ijtimoiy   muhitni   estetik   tushunish
ko‘nikmalarini rivojlantirish;
 Ijodiy faoliyatni rag‘batlantirish, estetik qiziqishlarni oshirish;
 Rassomchilik,   musiqa,   qo‘l   mehnati,   teatr   o‘yinlari   kabi   estetik   faoliyat
turlariga oid amaliy ko‘nikmalarni shakllantirish;
 Axloqiy va estetik qadriyatlarni uyg‘unlashtirish.
Dastur tarkibi va mazmuni .
20 Estetik   tarbiyaning   dasturini   ishlab   chiqishda   uning   mazmuni   quyidagi
yo‘nalishlarni qamrab oladi:
1. Tabiatga   oid   mashg‘ulotlar :   Bolalarni   tabiat   bilan   tanishtirish,   turli
fasllarning go‘zalligini ko‘rsatish, tabiat hodisalarini tushuntirish.
2. San’at   faoliyatlari :   Bolalarni   musiqa,   tasviriy   san’at   va   teatr   bilan
tanishtirish. Yoshga mos kuylar, ertaklar va rasm chizish texnikalarini o‘rgatish.
3. O‘yin   orqali   tarbiya :   Tasavvur   va   ijodiy   yondashuvga   asoslangan
o‘yinlarni tashkil qilish. Ranglar, shakllar va tasvirlar bilan ishlash o‘yinlari.
4. Axloqiy   qadriyatlar :   Bolalarni   estetik   go‘zallik   orqali   axloqiy
tushunchalar bilan tanishtirish.
Dastur asosida reja tuzish jarayoni .
Dastur   asosida   bolalarning   estetik   rivojlanishini   kunlik   va   oylik   rejalar
asosida tashkil qilish lozim. Rejalarni ishlab chiqishda:
 Bolalarning yosh va qobiliyat darajasiga e’tibor qaratiladi;
 Mashg‘ulotlar xilma-xil bo‘lishi ta’minlanadi;
 Mashg‘ulotlarda zamonaviy pedagogik texnologiyalar qo‘llanadi;
 Faoliyatlar   estetik   bilimlarni   oshirish   va   amaliy   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga yo‘naltiriladi.
Rejada   har   bir   mashg‘ulotning   maqsadi,   vazifalari,   foydalaniladigan
metodlar va kutilayotgan natijalar aniq ko‘rsatiladi. Masalan:
 Haftalik   reja:   “Tabiat   go‘zalligini   kuzatish”   mashg‘uloti,   “Sevimli
ranglarim” mavzusida rasm chizish, “O‘yinchoqlar sayohati” teatr o‘yini.
 Oylik   reja:   Ranglar   va   shakllar   haqidagi   bilimlarni   mustahkamlash,
musiqa tinglash va ijro qilishni o‘rganish.
Dastur va rejalarning ahamiyati .
Dastur   va   rejalarning   puxtaligi   estetik   tarbiya   jarayonining   samaradorligini
ta’minlaydi.   To‘g‘ri   ishlab   chiqilgan   dastur   bolalarda   nafaqat   go‘zallikni   his
qilishni   shakllantiradi,   balki   ularni   ijodiy   va   hissiy   rivojlanishiga   ham   yordam
21 beradi. Bunday yondashuv bolalarning o‘z qobiliyatlarini ochib berishiga va estetik
dunyoqarashini kengaytirishiga xizmat qiladi.
Natijada,   bolalar   estetik   tarbiya   orqali   nafaqat   o‘z   shaxsiy   ehtiyojlarini
qondiradilar,   balki   jamiyatda   estetik   qadriyatlarni   anglashga   tayyor,   ijodkor   va
madaniyatli shaxs sifatida shakllanadilar.
2.2. San'at va madaniyat orqali estetik tarbiyani amalga oshirish
San'at   va   madaniyat   estetik   tarbiyaning   eng   samarali   vositalaridan   biri
bo‘lib,   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   go‘zallikni   his   qilish,   qadrlash   va
estetik   dunyoqarashni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   San'at   va   madaniyat
vositalaridan   foydalanish   bolalarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bilan
birga,   ularda   hissiy   dunyoni   boyitadi   va   estetik   zavq   olish   ko‘nikmalarini
shakllantiradi.
San'atning   o‘rni .   San'at   bolalarning   go‘zallikni   anglash   qobiliyatini
shakllantirishning   o‘ziga   xos   quroli   hisoblanadi.   Har   bir   san’at   turi   bolalarning
rivojlanishida o‘ziga xos ahamiyatga ega:
Musiqa :
o Musiqiy   asarlarni   tinglash   orqali   bolalar   kuy   va   ritmni   his   qilishni
o‘rganadilar.
o Yoshga   mos   qo‘shiqlarni   kuylash,   musiqiy   asboblarni   sinab   ko‘rish
bolalarda ijodkorlikni rag‘batlantiradi.
o Musiqa   orqali   bolalar   nafaqat   tovushning   go‘zalligini,   balki   hissiy
kechinmalarni ham o‘zlashtiradilar.
Tasviriy san’at :
22 o Rasm   chizish,   bo‘yoqlar   bilan   ishlash   va   shakllar   yasash   bolalarning
tasavvurlarini kengaytiradi.
o Ranglar uyg‘unligini tushunish orqali bolalarda estetik did shakllanadi.
o Tasviriy   san’at   bolalarning   qo‘l   motorikasini   rivojlantiradi   va   ijodiy
ifodalanishga imkon beradi.
Teatr va dramatik o‘yinlar :
o Ertak va spektakllarni tomosha qilish bolalarda hissiy taassurot uyg‘otadi.
o Rolli   o‘yinlarda   ishtirok   etish   orqali   bolalar   nafaqat   ijodkorlikni,   balki
estetik hissiyotlarini ham rivojlantiradilar.
Madaniyatning   o‘rni .   Madaniyat   bolalarga   o‘z   xalqi   va   boshqa
millatlarning boy an’analarini, qadriyatlarini o‘rgatish vositasidir.
Milliy qadriyatlar orqali tarbiya :
o Bolalarga   xalqning   urf-odatlari,   xalq   o‘yinlari   va   milliy   kiyimlari   bilan
tanishtirish orqali ularning milliy estetik tuyg‘ulari rivojlanadi.
o Milliy musiqa va xalq qo‘shiqlari bolalarda vatanparvarlik va go‘zallikka
mehr uyg‘otadi.
Madaniy tadbirlar :
o Bolalarni teatr, muzey, san’at ko‘rgazmalari kabi madaniy muhitlarga olib
borish ularga san’atni amaliy tushunish imkonini beradi.
o Bunday   tadbirlar   bolalarning   madaniyatga   qiziqishini   oshiradi   va   ular
uchun estetik tarbiyaning haqiqiy hayotdagi namunasini ko‘rsatadi.
San'at   va   madaniyat   vositalarini   qo‘llash   usullari .   San'at   va   madaniyat
orqali estetik tarbiyani amalga oshirishda quyidagi usullardan foydalaniladi:
 Bolalar musiqa chalib, rasm chizib yoki qo‘l mehnati bilan shug‘ullanish
orqali san’atni amaliy o‘rganadilar.
 Bolalar   san’at   asarlarini   kuzatib,   ular   haqida   fikr   yuritishlari   orqali
go‘zallikni anglashga o‘rganadilar.
23  Guruhda   spektakllar   qo‘yish   yoki   qo‘shiq   kuylash   orqali   bolalarda
jamoaviy estetik tajriba shakllanadi.
 Bolalarga   madaniy   mazmunga   ega   ertaklarni   o‘qish   va   hikoyalar   aytib
berish orqali ularning estetik didi boyitiladi.
San'at   va   madaniyat   orqali   estetik   tarbiyani   amalga   oshirish   natijasida
bolalarda quyidagi o‘zgarishlar kuzatiladi:
 Go‘zallikni anglash va qadrlash qobiliyatlari rivojlanadi;
 Ijodiy qobiliyatlar va tasavvur kengayadi;
 Milliy va jahon madaniyatiga nisbatan qiziqish va hurmat shakllanadi;
 Bolalar o‘z his-tuyg‘ularini estetik tarzda ifodalay olish imkoniyatiga ega
bo‘ladilar.   Shunday   qilib,   san'at   va   madaniyat   vositalari   orqali   amalga
oshiriladigan   estetik   tarbiya   bolalarning   nafaqat   ijodiy   rivojlanishini   ta’minlaydi,
balki   ularning   hissiy-intellektual   salohiyatini   ham   kengaytirib,   barkamol   shaxs
bo‘lib shakllanishiga xizmat qiladi.
2.3. Estetik tarbiyani baholash va uning samaradorligini o‘lchash
Estetik tarbiya jarayonini muvaffaqiyatli tashkil etishning muhim qismi – bu
tarbiyaning   natijadorligini   baholash   va   uning   samaradorligini   aniqlashdir.   Estetik
tarbiyani   baholash,   bolalarda   go‘zallikni   tushunish   va   qadrlash   qobiliyatlarini
shakllantirish   darajasini   aniqlash   orqali   amalga   oshiriladi.   Bu   jarayon   bolalar
estetik rivojlanishini doimiy kuzatib borish, pedagogik faoliyatni takomillashtirish,
mavjud muammolarni aniqlash va ularni hal qilishga xizmat qiladi.
Baholash jarayoni muayyan metodlar asosida tashkil etiladi va uning asosiy
maqsadi   estetik   tarbiyaning   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan.   Bolalarning
ijodiy   qobiliyatlari,   go‘zallikni   anglash   darajasi,   turli   san’at   turlari   bilan
qiziqishlari   va   ulardagi   axloqiy-estetik   qadriyatlarning   shakllanganlik   darajasi
baholashning asosiy yo‘nalishlari hisoblanadi.
Baholashning   asosiy   mezonlari.   Estetik   tarbiyani   baholashda   quyidagi
mezonlar muhim ahamiyatga ega:
1. Bilim va tushunchalar darajasi . Bolalarning tabiat, san’at va madaniyat
haqida   olgan   bilimlari   asosiy   ko‘rsatkichlardan   biri   hisoblanadi.   Ular   go‘zallikni
24 qanday tushunishlari, san’atning turli ko‘rinishlarini farqlashlari va ular haqida fikr
yuritish qobiliyatlari baholashga asos bo‘ladi.
2. Ijodiy faoliyatdagi muvaffaqiyatlar . Bolalarning rasm chizish, musiqani
ijro etish, qo‘l mehnati bilan shug‘ullanish yoki boshqa ijodiy ishlarni bajarishdagi
qobiliyatlari   muhim   baholash   mezonidir.   Ularning   o‘z   g‘oyalari   bilan   ishlash,
ijodiy fikrlash va yangi narsalarni yaratishga bo‘lgan intilishlari baholanishi kerak.
3. Hissiy rivojlanish darajasi . Bolalarning turli  xil san’at  asarlari, ranglar,
tovushlar   va   shakllarga   bo‘lgan   hissiy   munosabati   ularning   estetik   rivojlanish
darajasini belgilaydi. Go‘zallikni his qilish, turli obrazlarni talqin qilish va ulardan
estetik zavqlanish qobiliyati ham muhim mezon hisoblanadi.
4. Axloqiy-estetik   qadriyatlar .   Go‘zallikka   hurmat,   uni   himoya   qilish,
atrof-muhitni   obod   qilishga   bo‘lgan   intilish   ham   estetik   tarbiyaning   samarasini
baholash   uchun   muhimdir.   Bolalarning   jamoaviy   ishlar   va   badiiy   tadbirlarda
ishtirok etishdagi mas’uliyati va xulq-atvori ham ahamiyatga ega.
Estetik tarbiyani baholashda quyidagi usullar qo‘llaniladi:
1. Kuzatish.   Pedagoglar   mashg‘ulot   davomida   bolalarning   faoliyatini
kuzatib,   ularning   qiziqishlari,   ishtiyoqi   va   ijodiy   faoliyatlaridagi   intilishlarini
baholaydi.   Shuningdek,   bolalarning   ijodiy   ishlari   (rasmlar,   qo‘l   mehnati
buyumlari) orqali ularning rivojlanish darajasi aniqlanadi.
2. Test   va   savolnomalar .   Bolalarning   go‘zallikni   anglash,   san’at   va
madaniyat   haqidagi   bilimlarini   o‘lchash   uchun   testlar   va   savolnomalardan
foydalanish   samarali   hisoblanadi.   Bu   usul   orqali   bolalarning   mavzu   bo‘yicha
qanchalik ma’lumotga ega ekanliklarini bilib olish mumkin.
3. Amaliy faoliyatni tahlil qilish .   Bolalar tomonidan bajarilgan ijodiy ishlar
sifatini baholash ham samarali usullardan biridir. Ularning o‘z g‘oyalarini hayotga
tatbiq   etish   qobiliyatlari,   ijodiy   ishlarning   original   va   sifatli   bo‘lishi   baholash
mezonlari sifatida xizmat qiladi.
4. Intervyu va suhbatlar .   Bolalar, ularning ota-onalari va tarbiyachilar bilan
suhbatlar o‘tkazish orqali estetik tarbiyaning natijalarini aniqlash mumkin. Ushbu
25 usul   orqali   bolalarning   qiziqishlarini,   san’atga   bo‘lgan   munosabatlarini   va   estetik
rivojlanish holatini bilib olish mumkin.
Samaradorlikni   oshirish   yo‘llari.   Estetik   tarbiyani   samarali   amalga
oshirish   uchun   pedagogik   jarayonlarni   doimiy   tahlil   qilib   borish,   dasturlarni
zamonaviy san’at va madaniyat talablari asosida yangilash zarur. Bundan tashqari,
bolalarning   individual   qobiliyatlarini   aniqlash   va   ularga   mos   metodlarni   qo‘llash
orqali tarbiya jarayonini takomillashtirish lozim.
Bolalarning   estetik   tarbiyasini   baholash   nafaqat   tarbiyaviy   ishlarning
natijadorligini   oshirishga,   balki   bolalar   dunyoqarashini   kengaytirishga,   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   va   ularning   hayotga   bo‘lgan   qiziqishlarini
orttirishga   xizmat   qiladi.   Bu   esa   estetik   tarbiyaning   jamiyat   uchun   ahamiyatini
yana-da kuchaytiradi.
2.4. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar estetik tarbiyasining istiqboli
va rivojlanish yo‘llari
Estetik   tarbiya   bolalarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   go‘zallikni
qadrlash   va   atrof-muhitga   estetik   munosabatni   shakllantirishda   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Zamonaviy   ta’lim   tizimida   estetik   tarbiyani   rivojlantirish   uchun
strategik   yondashuvlar   ishlab   chiqilishi   lozim.   Chunki   bolalarning   estetik
rivojlanishi,   ularning   kelajakdagi   axloqiy   va   ma’naviy   fazilatlari   hamda   ijodiy
salohiyatiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Estetik tarbiyaning istiqboli
1. Zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish .   Bolalar   estetik   tarbiyasida
texnologiyalardan   foydalanish   muhim   o‘rin   egallaydi.   Virtual   va   kengaytirilgan
haqiqat texnologiyalari orqali bolalar go‘zallikni ko‘proq anglash imkoniyatiga ega
bo‘ladi.   Masalan,   interaktiv   o‘yinlar,   3D-muzey   ekskursiyalari   yoki   ijodiy
dasturlar orqali ularning san’at va madaniyat bilan tanishuvi osonlashadi.
26 2. Milliy va xalqaro tajribalarni qo‘llash .   Milliy madaniy merosni estetik
tarbiya   dasturlariga   singdirish   bilan   birga,   xalqaro   tajribadan   foydalanish   ham
muhim   ahamiyatga   ega.   Turli   millatlarning   madaniyati   va   san’atini   o‘rganish
bolalarda dunyoqarashning kengayishiga xizmat qiladi.
3. Bolalar   uchun   maxsus   estetik   dasturlarni   joriy   qilish .   Ilk   va
maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   maxsus   ishlab   chiqilgan   dasturlar   ularning
yosh xususiyatlariga mos ravishda estetik tarbiya jarayonini tashkil etishda muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   dasturlar   bolalarning   yoshiga   mos   ravishda   musiqa,
rangtasvir, qo‘l mehnati va boshqa ijodiy faoliyat turlarini o‘z ichiga oladi.
4. Ota-onalar   ishtirokini   kuchaytirish .   Estetik   tarbiyada   ota-onalar
faolligini   oshirish   kelajakdagi   yutuqlarga   erishishda   muhim   omil   bo‘ladi.   Ota-
onalarga   bolalarni   estetik   rivojlantirish   bo‘yicha   maslahatlar   berish   va   ularni
tarbiya jarayoniga jalb qilishning yangi shakllarini ishlab chiqish zarur.
Rivojlanish yo‘llari
1. San’at   va   madaniyat   markazlari   bilan   hamkorlik .   San’at   markazlari,
teatrlarga   tashriflar   va   madaniy   tadbirlarda   qatnashish   bolalarning   estetik
rivojlanishiga   kuchli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   yo‘nalishda   maktabgacha   ta’lim
muassasalari va madaniy tashkilotlar hamkorligini yo‘lga qo‘yish zarur.
2. Tabiat  va atrof-muhitni  o‘rgatish  orqali  estetik rivojlanish .   Bolalarni
tabiat go‘zalligini anglashga o‘rgatish va ularda atrof-muhitni asrash madaniyatini
shakllantirish  muhim  ahamiyatga  ega.  Tabiatda  ekskursiyalar  o‘tkazish,  bolalarga
o‘simliklar   va   hayvonlar   dunyosi   bilan   yaqindan   tanishish   imkoniyatini   yaratish
orqali ularning estetik hissiyotlarini rivojlantirish mumkin.
3. Ijodiy   faoliyatni   kengaytirish .   Rangtasvir,   musiqiy   ijrochilik,   drama,
qo‘l mehnati kabi ijodiy mashg‘ulotlarni ko‘paytirish orqali bolalarning go‘zallikni
his qilish qobiliyatini rivojlantirish mumkin. Ularning ijodiy ishlarini ko‘rgazmalar
shaklida taqdim etish, musobaqalar tashkil etish bolalarda motivatsiyani oshiradi.
4. Pedagoglarning   malakasini   oshirish .   Estetik   tarbiyani   samarali   amalga
oshirish   uchun   pedagoglarning   malakasini   oshirish   zarur.   Maxsus   treninglar   va
27 seminarlar   orqali   pedagoglarga   zamonaviy   uslub   va   yondashuvlarni   o‘rgatish
mumkin.
5. Estetik tarbiyani integratsiyalash . Estetik tarbiyani boshqa o‘quv fanlari
bilan   bog‘lash   orqali   bolalarning   dunyoqarashini   kengaytirish   mumkin.   Masalan,
matematika   va   rangtasvirni   birlashtirib,   shakl   va   ranglar   haqidagi   bilimlarni
mustahkamlash mumkin.
Estetik   tarbiyaning   istiqboli   va   rivojlanish   yo‘llari   har   bir   bolaning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   shakllantirilishi   lozim.   Ushbu
jarayonda   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   qilish,   ota-onalar   bilan   hamkorlikni
rivojlantirish va ijodiy faoliyat turlarini kengaytirish muhim ahamiyatga ega. Shu
bilan   birga,   estetik   tarbiya   orqali   bolalarda   nafaqat   go‘zallikni   his   qilish,   balki
ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni shakllantirishga alohida e’tibor qaratish zarur.
XULOSA
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   estetik   tarbiyasi   ularning   hayotida
muhim   o‘rin   tutadi,   chunki   bu   davr   inson   shaxsiyatining   shakllanishidagi   eng
muhim   bosqichlardan   biridir.   Bolalarning   estetik   tarbiyasi   ularning   atrof-muhitga
nisbatan   go‘zallikni   anglash,   qadrlash   va   ijodkorlik   qobiliyatlarini   rivojlantirish
imkonini   beradi.   Estetik   tarbiya   faqat   san’at   va   madaniyat   bilan   cheklanmay,   u
bolalarning kundalik faoliyatlari, muloqoti va o‘yinlarida ham o‘z ifodasini topadi.
Estetik tarbiyaning ahamiyati :
 Estetik   tarbiya   bolalarning   qiziqishlari,   his-tuyg‘ulari   va   tasavvurlarini
rivojlantirishda asosiy omil bo‘lib xizmat qiladi.
 Go‘zallikni anglash va uni qadrlash qobiliyati orqali bolalar o‘z ma’naviy
va axloqiy dunyosini boyitadi.
28  Bolalarning   ijodiy   salohiyatini   rivojlantirish,   ularda   fikrlash   va   kuzatish
qobiliyatlarini shakllantirishda estetik tarbiya muhim o‘rin egallaydi.
Ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   estetik   tarbiyasidagi   muhim
jihatlar:
1. Shaxsiyat   shakllanishi   uchun   asos   yaratadi .   Bolalikning   ilk
bosqichlarida shakllanadigan hissiy dunyo va estetik hissiyotlar keyingi hayotdagi
xulq-atvorning   asosini   tashkil   etadi.   Estetik   tarbiya   bolalarning   atrof-muhitni
o‘rganish va go‘zallikni his qilish jarayonida ularga mustahkam asos yaratadi.
2. Estetik   tarbiyaning   jamiyatdagi   roli .   Jamiyatda   estetik   tarbiyani
rivojlantirish,   bolalarga   nafaqat   san’at   va   madaniyatni   sevishni   o‘rgatadi,   balki
ularga o‘z fikrlarini erkin ifodalash, ijodiy faoliyatni amalga oshirish imkoniyatini
ham   beradi.   Bu   esa   kelajakda   ma’naviy   va   axloqiy   jihatdan   boy   jamiyatni
shakllantirishga xizmat qiladi.
3. Rivojlanishning   metodik   asoslari .   Estetik   tarbiyaning   muvaffaqiyati
zamonaviy   pedagogik   yondashuvlar   va   innovatsion   metodlardan   foydalanishga
bog‘liq.   Bolalarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olib,   o‘yin,   musiqiy
mashg‘ulotlar,   qo‘l   mehnati   va   tasviriy   san’at   kabi   faoliyat   turlari   orqali   ularda
estetik ko‘nikmalarni rivojlantirish zarur.
Muammolar   va   istiqbollar.   Hozirgi   kunda   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi
bolalar   estetik   tarbiyasini   amalga   oshirishda   bir   qator   muammolar   mavjud,
jumladan:
 Pedagoglarning yetarli malakaga ega bo‘lmasligi.
 Ta’lim jarayonida estetik tarbiyaga yetarli e’tibor qaratilmasligi.
 Bolalarni   zamonaviy   san’at   va   texnologiyalardan   foydalangan   holda
estetik rivojlantirishning yetarli darajada tashkil etilmasligi.
Bu muammolarni bartaraf etish uchun:
 Ta’lim dasturlarini takomillashtirish ,
 Pedagoglarning malakasini oshirish ,
 Estetik tarbiyada zamonaviy texnologiyalardan foydalanish ,
 Oilalar bilan yaqindan hamkorlik qilish  kabi choralar ko‘rish zarur.
29 San’at   va   madaniyat   integratsiyasi .   Bolalar   uchun   maxsus   musiqiy,
tasviriy   san’at   va   qo‘l   mehnati   to‘garaklarini   tashkil   etish   orqali   ularning   estetik
rivojlanishini jadallashtirish.
Bolalarni tabiiy go‘zallikka jalb qilish .   Bolalarni tabiatni o‘rganishga jalb
qilish,   ularga   atrof-muhitni   kuzatish   va   himoya   qilish   madaniyatini   singdirish
orqali estetik hissiyotlarini rivojlantirish.
Texnologiyalarni   joriy   etish .   Interaktiv   o‘yinlar,   virtual   ekskursiyalar   va
boshqa   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   orqali   bolalarning   estetik
tarbiyasini boyitish.
Ota-onalar   ishtirokini   oshirish .   Bolalarning   estetik   tarbiyasida   ota-
onalarning rolini kuchaytirish maqsadida maxsus treninglar va maslahatlar tashkil
etish zarur.   Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar estetik tarbiyasi nafaqat ularning
shaxsiy   rivojlanishiga,   balki   jamiyatda   madaniyat   va   axloqiy   qadriyatlarni
shakllantirishga   ham   xizmat   qiladi.   Bu   jarayonni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish
uchun   samarali   pedagogik   yondashuvlarni   qo‘llash,   ota-onalar   bilan   hamkorlik
qilish   va   ta’lim   dasturlarini   takomillashtirish   kerak.   Faqat   ana   shu   omillarni
hisobga olish orqali estetik tarbiyaning to‘liq va mukammal natijalarga erishishini
ta’minlash mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   10-noyabrdagi
"Maktabgacha   ta'lim   tizimini   yanada   takomillashtirish,   tarbiyalanuvchilarning
estetik va ma'naviy rivojlanishini ta'minlash bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida"gi
PF-2282-sonli farmoni
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   vazirligi.   (2022).   Maktabgacha   ta’lim
muassasalarida   estetik   tarbiya   asoslari .   Tashkent:   O‘zbekiston   Ta’lim   vazirligi
nashriyoti.
3. Abdurahmanov,   A.   (2021).   Ilk   ta’lim   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
tarbiyasi . Tashkent: O‘zbekiston xalq nashriyoti.
4. Iskandarov, M.   (2019).   Pedagogik texnologiyalar va metodlar . Tashkent:
O‘zbekiston ta’lim nashriyoti.
30 5. G‘ulomov,   K.   (2018).   Estetik   tarbiya   va   uning   zamonaviy   uslublari .
Tashkent: Ta’lim va ilm.
6. Jumaniyozov,   B.   (2020).   San’at   va   madaniyat   orqali   bolalar   tarbiyasi .
Tashkent: Akademiya nashriyoti.
7. Akbarova,   M.   (2017).   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   estetik
rivojlanishi . Tashkent: O‘zbekistonda ta’lim.
8. Shukurova, N.   (2021).   Ilk va  maktabgacha yoshdagi  bolalarning  san’ati
va tarbiyasi . Tashkent: Ukituvchi nashriyoti.
9. Fayzullayev,   I.   (2019).   Pedagogik   yondoshuvlar   va   metodik   asoslar .
Tashkent: Fan va ta’lim.
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   (2019).   O‘zbekiston
Respublikasida maktabgacha ta’lim tizimini rivojlantirishga doir qaror . Tashkent:
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining rasmiy hujjatlari.
11. Tashkent   davlat   pedagogika   universiteti.   (2020).   Pedagogik   ta’lim
metodikasi va psixologiyasi . Tashkent: TDPU nashriyoti.
12. Sodiqov,   T.   (2018).   Estetik   tarbiya   va   uning   pedagogik   ahamiyati .
Tashkent: Ta’lim-innovatsiya nashriyoti.
13. Usmonov,   Sh.   (2017).   Maktabgacha   ta’limda   san’at   va   madaniyat
o‘qitish metodlari . Tashkent: O‘zbek pedagogikasi.
14. Rakhimov,   S.   (2021).   Estetik   tarbiyaning   metodik   asoslari .   Tashkent:
Xalq ta’limi.
Internet saytlar.
1. www.ziyonet.uz   –   O‘zbekistonning   ta’lim   sohasiga   oid   rasmiy
ma’lumotlar va ilmiy tadqiqotlar.
2. www.edu.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   vazirligi   tomonidan
taqdim etilgan ta’lim va pedagogik metodlar haqidagi materiallar.
3. www.natlib.uz   –   O‘zbekiston   Milliy   kutubxonasi,   ilmiy   adabiyotlar   va
tadqiqot materiallari uchun onlayn manba.
4. www.tdpu.uz  – Tashkent davlat pedagogika universitetining rasmiy sayti,
pedagogik metodlar, ilmiy ishlar va ma’ruzalar.
31 5. www.olx.uz   –   Ta’lim   sohasidagi   tadqiqotlar   va   pedagogik  metodikalarni
taklif qiluvchi sayt.
6. www.literature.uz   –   O‘zbekiston   adabiyoti,   san’ati   va   tarbiyasi   bo‘yicha
ma’lumotlar.
7. www.schools.uz   –   Maktabgacha   va   umumiy   ta’lim   muassasalari   haqida
axborot manbasi.
8. www.museums.uz   –   O‘zbekiston   madaniy   merosi   va   san’ati   haqidagi
onlayn resurslar.
9. www.san’at.uz   –   O‘zbekistonning   san’ati   va   madaniy   merosi   haqida
yangiliklar, maqolalar va tahlillar.
10. www.fan.uz   –   O‘zbekiston   ilmiy   va   texnik   rivojlanishi   bilan   bog‘liq
yangiliklar va ilmiy ishlar.
32

Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar estetik tarbiyasining mazmun mohiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский