Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi

Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va
normativ huquqiy asosi
Reja:
KIRISH
I-BOB. XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARDA ILMIY - 
INNOVATSION FAOLIYAT
1 . 1. Jahonda ilmiy - innovatsion faoliyatning rivojlanish bosqichlari va 
tashkiliy tizimlari
1.2. Ilmiy - innovatsion faoliyat infratuzilmasi, uning tarkibiy unsurlari
1.3. Xalqaro miqiyosda ilmiy - innovatsion faoliyatning huquqiy normalari.
II-BOB O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA ILMIY - INNOVATSION 
FAOLIYATNING HUQUQIY ASOSLARI.
2.1. Mamlakatimizda ilmiy - innovatsion faoliyatni rivojlantirish bo’yicha 
amalga oshirilayotgan chora – tadbirlar va islohatlarning muhim yo’nalishlari
2.2. Qulay ilmiy – innovatsion muhit va uning zaruriy omillari
2.3.   Ilmiy   innovatsion   faoliyatning   qonuniy,   hamda   normativ   –   huquqiy
asoslari.
XULOSA, TAKLIF VA TAVSIYALAR
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR. I-BOB.Ilmiy innovatsion faoliyat tog’risida.
1. 1Ilmiy innovatsion faoliyatni rivojlantirish bo’yicha davlat tizimi.
So‘nggi   yillarda   respublika   iqtisodiyoti   tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohani
innovatsion   rivojlantirish,   ilm-fan   va   ilmiy   faoliyatni   har   tomonlama   qo‘llab-
quvvatlash va natijadorligini oshirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan chora-
tadbirlar amalga oshirildi.
Respublikani   innovatsiyalar   sohasidagi   global   reytingdagi   ilg‘or   50   ta
mamlakatlar   ro‘yxatiga   kiritishga   qaratilgan   strategik   dastur   tasdiqlandi,   ilmiy
loyihalarni   moliyalashtirishning   yangi   mexanizmlari   joriy   etildi,   ilm-fan   sohasida
yuqori   malakali   kadrlarni   moliyaviy   rag‘batlantirish   uchun   qo‘shimcha   shart-
sharoitlar yaratildi.
Shunday bo‘lsada, mamlakat taraqqiyotining zamonaviy bosqichida amalga
oshirilayotgan   keng   ko‘lamli   islohotlar   ilm-fan   va   innovatsiya   sohasida   davlat
boshqaruvi   mexanizmlarini   takomillashtirish,   ilmiy   faoliyatga   oid   davlat
dasturlarini   shakllantirishda   shaffoflikni   oshirish   hamda   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
hududlarda   ilm-fan   yutuqlari   va   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish   ishlarini
jadallashtirish lozimligini ko‘rsatmoqda.
Milliy   ilm-fan   va   innovatsiya   tizimini   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotdagi
o‘rnini   oshirish,   hududlarda   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   maqsadida,
shuningdek,   2017   —   2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasiga        asosan   belgilangan
vazifalardan kelib chiqib:
1. Quyidagilar  Innovatsion  rivojlanish  vazirligining (keyingi  o‘rinlarda  —
Vazirlik) asosiy vazifalari etib belgilansin: mamlakatni   innovatsion   rivojlantirishning   uzoq   muddatli   ssenariylari
asosida   ustuvor   soha   va   tarmoqlarni   ilm-fan   yutuqlari   va   innovatsiyalar   asosida
rivojlantirish strategiyalarini ishlab chiqish;
hududlarning   intellektual   va   texnologik   salohiyatini   oshirish,   ilmiy   va
innovatsion faoliyatni rivojlantirishning zamonaviy infratuzilmasini shakllantirish;
ilmiy faoliyatga oid davlat dasturlarini shakllantirish, tasdiqlash va ularning
ijrosini nazorat qilish;
ilmiy darajali kadrlarni tayyorlash tizimini muvofiqlashtirish;
yoshlarni   ilmiy   va   innovatsion   faoliyatga   jalb   etishning   samarali
mexanizmlarini   joriy   qilish   va   ular   tashabbuslarini   har   tomonlama   qo‘llab-
quvvatlash;
ilmiy   va   innovatsion   loyihalarni   amalga   oshirishda   investitsiyalarni   keng
jalb   etish,   xususiy   sektor   faolligini   oshirish   va   venchurga   asoslangan
moliyalashtirishni rivojlantirish;
innovatsion   ishlanmalar   asosida   amalga   oshiriladigan   loyihalarning
moliyaviy,   iqtisodiy   va   texnik   ekspertizasini   o‘tkazish   va   intellektual   mulk
obyektlarini tatbiq etish uchun zarur sharoitlarni ta’minlash;
iqtisodiyotning   real   sektori   va   ishlab   chiqarish   tarmoqlarining   ilmiy
ishlanma   va   innovatsiyalarga   bo‘lgan   ehtiyojlarini   aniqlash   hamda   tarmoq   ilmiy-
tadqiqotlarni   rivojlantirish   asosida   ilm-fan   va   ishlab   chiqarish   integratsiyasini
mustahkamlash;
yangi ishlanmalarni tijoratlashtirish va ishlab chiqarishga joriy etish, startap
loyihalarini   amalga   oshirish,   intellektual   mulk   qatnashadigan   yangi   tashkilotlarni
shakllantirish   va   ratsionalizatorlik   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   zarur   shart-
sharoit yaratish; ilm-fan   va   innovatsiyalar   sohasida   xalqaro   aloqalarni   kengaytirish   va
mustahkamlash,   innovatsiyalar   va   texnologiyalar   transferi   bo‘yicha   chora-
tadbirlarni amalga oshirish.
2.   Quyidagilar   Innovatsion   rivojlanish   vazirligining   2021-2022-yillardagi
ustuvor faoliyat yo‘nalishlari etib belgilansin:
biotexnologiyalarni   rivojlantirish   sohasida   biofarmatsevtik   mahsulotlar,
rekombinant   va   DNK   vaksinalar,   biotibbiyot   tashxislash   texnologiyalari   hamda
hududlar   xususiyatidan   kelib   chiqib   gen   va   hujayra   muhandisligiga   asoslangan
qishloq xo‘jaligi ekinlarining yangi biotexnologik navlarini yaratish;
tuproq unumdorligini oshirish sohasida tuproq resurslari holatini kompleks
monitoring   qilish   tizimi   hamda   resurs   tejamkor   sug‘orish   va   o‘g‘itlantirish
agrotexnologiyalarini yaratish, bunda hududlarda mobil laboratoriyalar tarmog‘ini
tashkil   etib,   tuproqdagi   mavjud   foydali   va   zararli   moddalarni   aniqlash   asosida
qishloq xo‘jaligi ekinlarining agrokimyoviy xaritalarini ishlab chiqish;
“sun’iy intellekt”ni joriy etish sohasida yo‘l transport infratuzilmasi, ta’lim
va sud tizimida “aqlli” innovatsion texnologiyalarni yaratish;
qayta tiklanuvchi  energetikani rivojlantirish sohasida  muqobil va ekologik
toza  energiya  manbai   — “yashil”   vodorodni   ishlab  chiqarish,  saqlash  va  qo‘llash
bo‘yicha innovatsion texnologiyalarni yaratish;
chorvachilikni   rivojlantirish   sohasida   genetika   usullarini   qo‘llash   orqali
chorva   zotlarining   genofondini   ko‘paytirish   va   go‘sht   mahsuldorligini   oshirish,
yem-ozuqa bazasini kengaytirish bo‘yicha innovatsion texnologiyalarni joriy etish;
qishloq   xo‘jaligi   sohasida   qayta   ishlash   samaradorligini   oshirishga
qaratilgan   qishloq   xo‘jaligi   texnikasining   innovatsion   konstruksiyalarini   hamda
qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini yetishtirishning yangi texnologiyalarini yaratish.
3. Quyidagilar: Innovatsion rivojlanish vazirligining 2021-2022-yillardagi  ustuvor faoliyat
yo‘nalishlarini amalga oshirish bo‘yicha amaliy chora-tadbirlar dasturi (keyingi —
o‘rinlarda chora-tadbirlar dasturi)   1-ilovaga        muvofiq;
Innovatsion   rivojlanish   vazirligining   2021-2022-yillardagi   faoliyati
natijadorligini baholash ko‘rsatkichlari   2-ilovaga        muvofiq tasdiqlansin.
Belgilansinki, chora-tadbirlar dasturi doirasida:
Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   —   loyihalar   (ishlanmalar)ni   tashabbus
qilish   (yaratish)   va   amalga   oshirishda   ko‘maklashadi,   innovatsion   texnologiyalar
ishlab   chiqilishini   muvofiqlashtiradi   hamda   belgilangan   tadbirlarning   o‘z
muddatida va sifatli bajarilishi ustidan tizimli monitoring olib boradi;
ilmiy   tashkilotlar   hamda   tegishli   vazirlik   va   idoralar   —   har   bir   loyiha
(ishlanma)ni   amalga   oshirish   (yaratish)   uchun   chuqur   ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-
konstruktorlik ishlarini amalga oshiradi hamda ularning tegishli  tarmoqlarga joriy
etilishini ta’minlaydi.
Vazirlik   chora-tadbirlar   dasturida   belgilangan   loyihalar   (ishlanmalar)ni
moliyalashtirishga   venchur   jamg‘armalari   va   xususiy   sektor   vakillarini   keng   jalb
qilsin.
4.   Hududlarda   ilmiy   va   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   maqsadida
Vazirlik   tizimida   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   va   viloyatlar   innovatsion
rivojlanish   boshqarmalari   (keyingi   o‘rinlarda   —   hududiy   boshqarmalar)   tashkil
etilsin.
Belgilab qo‘yilsinki:
Vazirlikka   yuklatilgan   asosiy   vazifalar   va   funksiyalarning   hududlardagi
ijrosi hududiy boshqarmalar tomonidan amalga oshiriladi;
hududiy   boshqarmalar   tomonidan   shakllantirilgan   ilmiy   faoliyatga   oid
hududiy dasturlar mahalliy davlat hokimiyati organlari tomonidan tasdiqlanadi va ularning   amalga   oshirilishini   monitoring   qilish   hududiy   boshqarmalar   zimmasiga
yuklatiladi;
hududlardagi   ilm-fan   va   innovatsion   faoliyatni   amalga   oshiruvchi
tashkilotlar,   shuningdek,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   va
viloyatlar   hokimliklari   huzuridagi   Innovatsion   faoliyat   va  texnologiyalar   transferi
markazlari faoliyati hududiy boshqarmalar tomonidan muvofiqlashtiriladi.
5.   Innovatsion   rivojlanish   va   novatorlik   g‘oyalarini   qo‘llab-quvvatlash
jamg‘armasi   unga   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   huzuridagi   Ilmiy   va   ilmiy-
texnik faoliyat natijalarini tijoratlashtirish Prezident jamg‘armasini va Innovatsion
rivojlanish   vazirligi   huzuridagi   Yoshlar   akademiyasining   iqtidorli   yoshlarni
qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armasini   qo‘shib   olish   yo‘li   bilan   Ilm-fanni
moliyalashtirish   va   innovatsiyalarni   qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armasi   (keyingi
o‘rinlarda — Jamg‘arma) etib qayta tashkil etilsin.
Belgilansinki:
Jamg‘arma   mazkur   bandning   birinchi   xatboshisidagi        tashkilotlarning
barcha   huquqlari,   majburiyatlari   va   shartnomalari   bo‘yicha   huquqiy   vorisi
hisoblanadi;
ilmiy   faoliyatga   oid   davlat   dasturlariga   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat
budjetidan ajratiladigan mablag‘lar Jamg‘arma tomonidan moliyalashtiriladi.
6.   Barcha   vazirlik   va   idoralar,   mahalliy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari,
xo‘jalik birlashmalari, ustav fondida davlat ulushi 50 foiz va undan yuqori bo‘lgan
yirik tashkilotlarda amaldagi rahbar o‘rinbosarlaridan biriga innovatsiyalarni joriy
etish (Chief Innovation Officer) vazifasi yuklatilsin.
Innovatsiyalarni   joriy   etish   vazifasi   yuklatilgan   rahbar   o‘rinbosarlarining
tegishli   yo‘nalishdagi   faoliyatini   muvofiqlashtirish   Vazirlikka   yuklatilsin   hamda
ularning bazaviy lavozim maoshiga har oyda 30 foiz miqdorida ustama to‘lansin. 7.   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   va   viloyatlarda   innovatsion   hududga
aylantirilayotgan tumanlar ro‘yxati   3-ilovaga        muvofiq tasdiqlansin.
Vazirlik   (I.Y.   Abduraxmonov)   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar
Kengashi   raisi   va   viloyatlar   hokimlari   bilan   birgalikda   bir   oy   muddatda   3-
ilovada        ko‘rsatilgan   tumanlarni   innovatsion   hududlarga   aylantirish   bo‘yicha
dasturlarni ishlab chiqsin va tasdiqlasin.
8.   Namangan   viloyati   Chust   tumani   hokimligi   boshqaruv   apparatida
hokimlikning umumiy shtat birliklari cheklangan soni doirasida tuman hokimining
innovatsiyalarni   rivojlantirish   masalalari   bo‘yicha   o‘rinbosari   lavozimi   (keyingi
o‘rinlarda — hokim o‘rinbosari) joriy etilsin.
Belgilab qo‘yilsinki:
hokim   o‘rinbosari   O‘zbekiston   Respublikasi   innovatsion   rivojlanish
vazirining   tavsiyanomasi   asosida   belgilangan   tartibda   lavozimga   tayinlanadi   va
lavozimidan ozod etiladi;
Chust   tumanida   yangi   hududiy   innovatsion   infratuzilmalar   yaratish   va
innovatsion   tadbirkorlikni   rivojlantirish   maqsadida   “Yashnobod”   innovatsiya
texnoparki   rezidentlarini   eksterritorial   tamoyil   asosida   Chust   tumani   hududida
joylashtirishga ruxsat etiladi.
9.   Vazirlik   tomonidan   ilmiy   tashkilotlar   reytingi   yuritilayotganligi   hamda
ularning ilmiy va innovatsion faoliyatini baholash tizimi joriy etilganligi ma’lumot
uchun qabul qilinsin.
Vazirlik hamda Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi manfaatdor vazirlik va
idoralar   bilan   birgalikda   uch   oy   muddatda   oliy   ta’lim   muassasalarining   ilmiy   va
innovatsion faoliyatini baholash tizimini joriy qilsin.
10. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga muvofiq: Vazirlik tomonidan har kalendar yil yakuni bo‘yicha ilmiy tashkilotlarning
hamda   har   o‘quv   yili   yakuni   bo‘yicha   oliy   ta’lim   muassasalarining   ilmiy   va
innovatsion faoliyati baholanadi;
Vazirlik   baholash   natijalariga   ko‘ra   oliy   ta’lim   muassasalari   va   ilmiy
tashkilotlar rahbarlari, shu jumladan rektor (direktor)  hamda ularning ilmiy ishlar
va   innovatsiyalar   bo‘yicha   prorektoriga   (direktor   o‘rinbosariga)   nisbatan
rag‘batlantirish   yoki   intizomiy   jazolarni   qo‘llash   haqida   tizimida   oliy   ta’lim
muassasalari   va   ilmiy   tashkilotlari   bo‘lgan   tegishli   vazirlik   va   idoralarga
taqdimnoma kiritadi;
oliy   ta’lim   muassasalari   va   ilmiy   tashkilotlar   rahbarlarining   (rektor,
direktor)   ilmiy  ishlar   va  innovatsiyalar   bo‘yicha   prorektor   va   direktor   o‘rinbosari
O‘zbekiston   Respublikasi   innovatsion   rivojlanish   vazirining   taqdimnomasiga
muvofiq   tizimida   oliy   ta’lim   muassasalari   va   ilmiy   tashkilotlari   bo‘lgan   tegishli
vazirlik   va   idoralar   rahbarining   buyrug‘iga   asosan   lavozimga   tayinlanadi   va
lavozimidan ozod etiladi.
11.   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   Tashqi   ishlar   vazirligi   va
Vazirlik  bilan   birgalikda   2021-yil   1-mayga   qadar   nufuzli   xorijiy  universitetlar   va
ilmiy   markazlar   bilan   ilmiy-innovatsion   sohada   ikki   tomonlama   o‘zaro   manfaatli
hamkorlikni   rivojlantirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   rejasini   tasdiqlasin   va
amalga oshirilishini ta’minlasin.
12.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ayrim   hujjatlariga   4-
ilovaga        muvofiq o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilsin.
13. Vazirlik  bir   oy muddatda  qonun hujjatlariga mazkur   Farmondan  kelib
chiqadigan   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   to‘g‘risida   Vazirlar   Mahkamasiga
takliflar kiritsin. 14.   Mazkur   Farmon   ijrosini   samarali   tashkil   etishga   mas’ul   va   shaxsiy
javobgar etib innovatsion rivojlanish vaziri I.Y. Abduraxmonov belgilansin.
Farmon   ijrosini   har   chorakda   muhokama   qilib   borish,   ijro   uchun   mas’ul
idoralar   faoliyatini   muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilish   O‘zbekiston   Respublikasi
Bosh   vaziri   A.N.   Aripov   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
maslahatchisi A.A. Abduvaxitov zimmasiga yuklansin.
1.2.Ilmiy innovatsion faoliyatning qonuniy asoslari.
Alohida   qayd   etish   lozimki,   fan   sohasini   takomillashtirish   yuzasidan   olib
borilayotgan   islohotlar   natijasida   davlat   ilmiy-texnika   dasturlarini   mamlakat
iqtisodiyoti   tarmoqlarining   eng   dolzarb   masalalarini   yechishga   yo’naltirish,
ilmiytexnika   loyihalarini   ekspertizadan   o’tkazishni   boshqa   davlatlarda   mavjud
bo’lmagan - ochiq muhokama tarzida o’tkazish, amaliy tadqiqotlar va innovatsiya
loyihalarini   manfaatdor   korxonalarning   mablag’larini   jalb   qilgan   holda
moliyalashtirish   kabi   mexanizmlar   joriy   qilindi.   Hozirgi   kunda   uzoq   muddatli   (5
yilgacha), yangi bilimlarni shakllantirishga yo’naltirilgan fundamental tadqiqotlar,
o’rta muddatli  (3 yilgacha) amaliy tadqiqotlar hamda qisqa muddatli (2 yilgacha)
innovatsion   ishlanmalar   Davlat   ilmiy-texnika   dasturlari   tanlovlar   asosida
shakllantirilmoqda. Eng muhimi, “fundamental tadqiqotlar” - “amaliy tadqiqotlar”
-   “innovatsiya   ishlari”   zanjiri   bo’yicha   mujassamlik   darajasini   ta'minlaydigan
mexanizm   ishlab   chiqilib,   undan   samarali   foydalanilmoqda.   Yana   shuni   ham
ta'kidlash   joizki,   mamlakatimiz   Prezidentining   farmon   va   qarorlari,   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlarida   belgilangan   vazifalarga   asoslangan   fan   va
texnologiyalar   taraqqiyotining   2012-2020   yillarga   mo’ljallangan   ustuvor
yo’nalishlari   respublikamiz   iqtisodiyoti   tarmoqlaridagi   yechimini   kutayotgan
mavjud   muammolarni   hal   qilishni,   iqtisodiy   rivojlanishda   fan   va   ishlab   chiqarish
o’rtasidagi   mutanosiblikni   va   innovatsiya   faoliyatini   ustuvor   rivojlantirishni nazarda   tutgan   holda   shakllantirildi.   Bu   kabi   chora-tadbirlar   mamlakatimizda
innovatsiya sohasining o’ziga xos tarzda rivojlanib borishini ta'minlamoqda. Agar
raqamlarga murojaat qiladigan bo’lsak, 2003-2006 yillar davomida 7 mingga yaqin
ilmiy-texnikaviy yutuqlar ro’yxatga olingan bo’lsa, keyingi 5 yil oralig„ida ulardan
yana   10   mingdan   ziyodi   ro’yxatlarda   qayd   etildi.   Dunyoda   birinchi   bo„lib   fizika
sohasida - soliton va soliton komplekslarining paydo bo’lish mexanizmi aniqlanib,
optik   solitonlar   nazariyasi   hamda   turli   muhitlarda   nochiziqli   to„lqinlarning
tarqalishi   va   evolyutsiyasi   nazariyasi,   matematika   sohasida   -   kvant   ehtimollar
nazariyasi   muammolarini   yechish   uchun   yangi   usullar   yaratildi.   Innovatsiya
jarayonining iqtisodiyotdagi mavqyeini belgilashda Prezidentimizning 2008 yil 15
iyuldagi   “Innovatsion   loyihalar   va   texnologiyalarni   ishlab   chiqarishga   tatbiq
etishni   rag’batlantirish   borasidagi   qo’shimcha   choratadbirlar   to’g’risida”gi
Qarorining   ahamiyati   alohida   e'tirofga   molikdir.   Mazkur   tarixiy   hujjatga   asosan
ishlab   chiqarishni   o’rta   va   qisqa   muddatlarda   innovatsion   rivojlantirish   va
modernizatsiya   qilish   chora-tadbirlari   izchil   amalga   oshirilmoqda.   Ayni   paytda
innovatsiya   sohasida   erishilayotgan   yutuqlar   salmog„ini   oshirishga,   ushbu
sohaning   huquqiy   asoslarini   yanada   takomillashtirishga   kun   tartibidagi   dolzarb
masalalardan   biri   sifatida   qaralmoqda.   Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni
yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasida
“Innovatsiyalar   va   innovatsion   faoliyat   to’g’risida”gi   qonun   loyihasini   ishlab
chiqish   taklifi   bejizga   ilgari   surilmagan.   Darhaqiqat,   innovatsiya   faoliyatini ,   ya'ni
ilmiy-tadqiqot, tajriba-konstruktorlik faoliyati, yangicha qurilma, yangi usul, yangi
moddalarni yaratish va ulardan foydalanish, mavjud qurilmalar, usullarni yangicha
yo’sinda   qo’llash   maqsadida   intellektual   faoliyatning   e'tirof   etilgan   natijalari
(patent,   guvohnoma,   nou-xau)ni   yaratish   va   foydalanishga   yo’naltirish   bilan
bog’liq   munosabatlarni   huquqiy   tartibga   solish   tizimini   yaratish   bugungi   kunda alohida dolzarblik kasb etadi. Yangilik ishlab chiqarish va boshqaruv tizimiga joriy
qilingandan so’ng bozorda iste’mol qilinadigan yangi mahsulotga aylanadi  va uni
sotishdan iqtisodiy, ijtimoiy yoki boshqa turdagi samaralar olinadi,- u yangi toifaga
–innovatsiyalargaaylanadi.
1.3.Ilmiy innovatsion faoliyatning huquqiy normasi.
Innovatsion   loyihalarning   texnik   va   ilmiy   ekspertizalari   innovatsion
loyihalarning   amaliy   ahamiyatini,   ilmiy-texnologik   darajasini   hamda   iqtisodiy
samaradorligini   kompleks   baholash,   ularni   moliyalashtirishning   maqsadga
muvofiqligi   va   hajmi   to‘g‘risida   tavsiyalar   ishlab   chiqish   maqsadida   amalga
oshiriladi.
Texnik   va   ilmiy   ekspertizalarni   o‘tkazish   jarayonida   ishtirokchilarning
mustaqilligi hamda huquqiy jihatdan himoyalanganligi, ekspertizalar natijalarining
xolisligi,   ochiqligi   ta’minlanishi   kerak,   davlat   sirlarini   va   qonun   bilan
qo‘riqlanadigan boshqa sirni tashkil etuvchi ma’lumotlar bundan mustasno.
Texnik   va   ilmiy   ekspertizalar   innovatsion   loyihani   amalga   oshirish   uchun
bajarilayotgan yoki taklif etilayotgan yo‘nalishga muvofiq bo‘lgan mutaxassislarni
jalb etish orqali o‘tkaziladi.
Texnik   va   (yoki)   ilmiy   ekspertizalarni   o‘tkazish   jarayonida   ekspertizalar
natijalaridan shaxsan manfaatdor bo‘lgan jismoniy va yuridik shaxslarning ishtirok
etishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
Texnik   va   (yoki)   ilmiy   ekspertizalarni   o‘tkazishda   ishtirok   etgan   hamda
qabul   qilingan   xulosadan   norozi   bo‘lgan   ekspert   mazkur   xulosaga   o‘zining
asoslantirilgan fikrini ilova qilishga haqlidir.
Texnik   ekspertiza   loyihaga   oid   talabnomaning   taqdim   etilgan   hujjatlari
belgilangan   talablarga   muvofiqligini   aniqlashga,   shuningdek   loyihaga   oid talabnoma   bo‘yicha   taqdim   etilgan   axborotni   idrok   etish   va   tahlil   qilishning
buzilishiga olib keladigan xatolarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir.
Texnik   ekspertizani   o‘tkazish   muddati   loyihaga   oid   talabnoma   olingan
paytdan e’tiboran o‘n besh kalendar kundan oshmasligi kerak.
Texnik ekspertiza quyidagi tartib-taomillarni o‘z ichiga oladi:
loyihaga   oid   talabnomaning   to‘liq   va   to‘g‘ri   rasmiylashtirilganligini,
shuningdek zarur imzolar, muhrlar va shtamplarning mavjudligini tekshirishni;
berilgan   loyihaga   oid   talabnomaga   o‘xshash   bo‘lgan,   ilgari   amalga
oshirilgan loyihalarning mavjudligini  tekshirish va loyihaga oid talabnomalarning
takrorlanishini aniqlashni;
taqdim   etilgan   moliyaviy-iqtisodiy   hisob-kitoblarning   to‘g‘riligini
aniqlashni;
loyihaga   oid   talabnomada   ko‘rsatilgan   ma’lumotlarni   tekshirishni,   texnik
xatolar va noaniqliklarni aniqlashni;
vakolatli   davlat   organi   tomonidan   tasdiqlangan   loyihalarni   texnik
ekspertizadan o‘tkazish reglamentiga muvofiq boshqa tartib-taomillarni.
Ilmiy   ekspertiza   innovatsion   loyiha   bo‘yicha   asoslangan   qaror   (xulosa)
qabul   qilish   maqsadida   innovatsion   loyihaning   ilmiy   yangiligini,   dolzarbligi   va
amaliy   ahamiyatini   o‘rganishga,   shu   jumladan   ilmiy   jamoaning   ilmiy-uslubiy
salohiyatini,   moddiy-texnika   bazasini   tahlil   qilish   hamda   baholashga   qaratilgan
faoliyatdir.
Ilmiy   ekspertizani   o‘tkazish   muddati   loyihaga   oid   talabnoma   olingan
paytdan e’tiboran o‘ttiz kalendar kundan oshmasligi kerak.
Ilmiy ekspertizani baholash mezonlari quyidagilardan iborat:
ilm-fan   yutuqlariga   asoslangan   mahsulot   ishlab   chiqarishni   tayyorlash
(tashkil   etish),   ushbu   mahsulotning   import   o‘rnini   bosishi   va   (yoki)   eksportga yo‘naltirilganligi   bo‘yicha   salohiyatini   baholash   uchun   ilmiy-texnik   hujjatlarni
ishlab   chiqishni   rejalashtirishni   nazarda   tutuvchi   loyihani   amalga   oshirishdan
kutilayotgan natijalar;
loyihani tijoratlashtirish istiqbollari;
innovatsiya obyektiga bo‘lgan talab darajasi;
intellektual mulk obyektlariga doir muhofaza hujjatlarining mavjudligi;
loyiha   ijrochilarida   ilmiy-texnik   yoki   innovatsion   faoliyatni   amalga
oshirish bo‘yicha tegishli tajribaning va tajriba-konstruktorlik ishlari natijalarining
mavjudligi;
ishlab chiqarish bazasining texnologik jihatdan ta’minlanganlik darajasi.
Ilmiy ekspertizani o‘tkazishga xorijlik mutaxassislar jalb qilinishi mumkin.
Innovatsiyalarni   yaratishga   doir   davlat   buyurtmasi   doirasida   bajariladigan
innovatsion   loyihalar   ilmiy   va   texnik   ekspertizalar   o‘tkazishni   nazarda   tutuvchi
majburiy davlat ekspertizasidan o‘tkazilishi lozim.
Davlat   ilmiy   va   texnik   ekspertizalari   vakolatli   davlat   organi   tomonidan
o‘tkaziladi.
Davlat innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlash, qayta tayyorlash
va ularning malakasini oshirish bo‘yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqishga hamda
amalga oshirishga:
innovatsion   faoliyat   sohasida   kadrlarni   tayyorlashga   doir   davlat
buyurtmalarini shakllantirish;
innovatsion   faoliyat   sohasida   kadrlarni   tayyorlashga,   qayta   tayyorlashga
hamda ularning malakasini oshirishga doir davlat  talablari va standartlarini ishlab
chiqish; innovatsion faoliyat sohasida kadrlarni tayyorlashni, qayta tayyorlashni  va
ularning   malakasini   oshirishni   amalga   oshiruvchi   nodavlat   ta’lim   tashkilotlari,
kasb-hunar ta’limi markazlari faoliyatini qo‘llab-quvvatlash;
ilm-fan va texnika yutuqlarini targ‘ib qilish;
yoshlarning texnik ijodkorligini qo‘llab-quvvatlash va ularni kasb-hunarga
yo‘naltirish orqali ko‘maklashadi.
Davlat   innovatsion   tadbirkorlik   sohasida   kadrlarni   tayyorlashga
ixtisoslashgan davlat ta’lim tashkilotlari faoliyatiga moliyaviy yordam ko‘rsatadi.
Innovatsion faoliyatning amalga oshmaslik xavflari — innovatsion faoliyat
maqsadiga   erisha   olmaslik,   shu   jumladan   innovatsion   loyihaning   bajarilmasligi
ehtimolidir.
Innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflari   siyosiy,   tashkiliy,
moliyaviy, bozorga, tijoratga, sanoatga, investitsiyaga va ekologiyaga oid bo‘lishi
mumkin.
Innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflari   innovatsion   faoliyat
subyektlari   tomonidan   mustaqil   tarzda   yoki   tuziladigan   shartnomalarga   muvofiq
boshqa shaxslar tomonidan aniqlanishi va baholanishi mumkin.
Innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflarini   baholash   ehtimol
tutilgan   zararni   kamaytirish   yoki   uning   oldini   olish   maqsadida,   shu   jumladan
innovatsion loyihani moliyalashtirishning maqsadga muvofiqligiga doir asoslangan
qaror qabul qilish uchun o‘tkaziladi.
Innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflarini   kamaytirish   uchun
quyidagi usullardan foydalanish mumkin:
innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflarini   innovatsion   faoliyat
subyektlari va davlat o‘rtasida taqsimlash;
resurslarni boshqa innovatsion loyihalar o‘rtasida qayta taqsimlash; innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflarining   o‘rnini   qoplash
uchun sug‘urta qilish mexanizmlaridan foydalanish.
Innovatsion   faoliyat   xavflarini   baholashda   yo‘qotilgan   foyda   hisobga
olinmaydi.
Innovatsion   faoliyat   subyektlari   innovatsion   loyihaning   o‘ziga   xos
texnikaviy   yoki   iqtisodiy   xususiyatlaridan   va   loyihaning   amalga   oshirilishidan
kelib   chiqqan   holda   innovatsion   faoliyatning   amalga   oshmaslik   xavflarini
baholashga haqli. II-BOB O’zbekiston Respublikasida innovatsion faoliyat asoslari.
2.1Innovatsion infratuzilma.
  Innovatsion infratuzilmaning subyektlari.
Innovatsion infratuzilmaning subyektlariga quyidagilar kiradi:
innovatsion texnologik park;
texnologiyalar transferi markazi;
innovatsion klaster;
venchur tashkiloti;
innovatsiya markazi.
Tashkiliy-huquqiy   shaklidan   qat’i   nazar,   boshqa   shaxslar   innovatsion
infratuzilmaning subyektlari bo‘lishi mumkin.
Innovatsion   texnologik   park   direksiyasi   nomidan   innovatsion   texnologik
park   (bundan   buyon   matnda   innovatsion   texnopark   deb   yuritiladi)   innovatsion
faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratiladigan   yagona
moddiy-texnika   majmuasi   bo‘lgan   hududga   mulk   huquqi   asosida   yoki   boshqa
qonuniy asoslarda egalik qiluvchi yuridik shaxsdir.
Innovatsion   texnopark   rezidenti   innovatsion   texnopark   hududida
innovatsion loyihani amalga oshiruvchi yuridik yoki jismoniy shaxsdir.
Innovatsion   texnopark   faoliyatining   asosiy   yo‘nalishlari   quyidagilardan
iborat:
ilm-fan,   ta’lim   va   ishlab   chiqarish   integratsiyasini   ta’minlashga
ko‘maklashish;
innovatsion tadbirkorlikni rivojlantirishga ko‘maklashish;
innovatsion   faoliyat   subyektlariga   moddiy-texnik,   tashkiliy-uslubiy,
moliyaviy,   axborotga   oid,   maslahat   xizmatlari   va   boshqa   servis   xizmatlari
ko‘rsatish; innovatsion loyihalarni boshqarishda ko‘maklashish;
yangi   ishlanmalarning   tajriba-sanoat   sinovlarini   o‘tkazish   va   intellektual
mulk obyektlariga huquqiy muhofaza berilishiga ko‘maklashish;
yuqori   texnologik   va   innovatsion   ishlab   chiqarishlarni   tashkil   etishdan
manfaatdor   bo‘lgan   mahalliy,   xorijiy   investorlarni   hamda   tadbirkorlik
subyektlarini jalb etish;
innovatsiyalarni   tashqi   bozorda   ilgari   surish   maqsadida   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni amalga oshirishda ko‘maklashish;
innovatsion   faoliyat   subyektlari   o‘rtasida   uzviy   va   amaliy   hamkorlikni
ta’minlash.
Innovatsion   texnoparkning   asosiy   vazifasi   uning   rezidentlarini   quyidagi
yo‘llar bilan qo‘llab-quvvatlashdan iborat:
bozorda   realizatsiya   qilish   uchun   yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot
chiqaruvchi ishlab chiqarishlarni tashkil etishga ko‘maklashish, shuningdek yangi
yoki takomillashtirilgan texnologiyalarni o‘zlashtirish;
ko‘char   va   ko‘chmas   mulkni,   shu   jumladan   turli   funksional   maqsadlarga
mo‘ljallangan xonalarni shartnoma asosida ijaraga berish;
tajriba   namunasini   tayyorlash   hamda   ularning   sinovlarini   o‘tkazish   bilan
bog‘liq ishlarni va boshqa tajriba-konstruktorlik ishlarini bajarish;
mahsulotni   sertifikatlashtirish   va   ro‘yxatdan   o‘tkazish   bo‘yicha   xizmatlar,
shu   jumladan   intellektual   mulk   obyektlariga   huquqiy   muhofaza   berish   bo‘yicha
xizmatlar ko‘rsatish;
ko‘rgazmalarda,   konferensiyalarda   va   boshqa   tadbirlarda   ularning   ishtirok
etishini tashkil qilish orqali innovatsion mahsulotni, texnologiyalarni ilgari surish;
innovatsion texnoparkning ilmiy, ilmiy-texnikaviy va innovatsion faoliyati
bilan bog‘liq bo‘lgan boshqa xizmatlar ko‘rsatish (ishlarni bajarish). Rezidentlardan   laboratoriya   asbob-uskunalarining,   ishlab   chiqarish,   ofis
xonalarining   va   boshqa   xonalarning  ijarasi,   ko‘rsatiladigan   xizmatlar   uchun   kelib
tushadigan mablag‘lar to‘liq hajmda innovatsion texnopark tasarrufida qoladi.
Innovatsion   texnoparkning   faoliyat   ko‘rsatish   muddati   o‘ttiz   yilgachani
tashkil etadi, keyinchalik bu muddat uzaytirilishi mumkin.
Innovatsion   texnopark   rezidentining   maqomi   tanlov   asosida   o‘n   yil
muddatgacha beriladi.
Innovatsion   texnoparkning   rezidentlar   bilan   munosabatlari   ular   o‘rtasida
tuziladigan   innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirishga   doir   shartnomalar   asosida
tashkil etiladi.
Innovatsion   texnoparkka   hamda   uning   rezidentlariga   qonun   hujjatlariga
muvofiq soliq, bojxona imtiyozlari va preferensiyalar belgilanishi mumkin.
Innovatsion texnoparkni tashkil etish, qayta tashkil etish va tugatish qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Innovatsion   texnoparkning   faoliyati   vakolatli   davlat   organi   tomonidan
muvofiqlashtiriladi.
Texnologiyalar   transferi   markazi   texnologiyalar   transferini   va   innovatsion
ishlanmalarni   tijoratlashtirishni   ta’minlash   maqsadida   tashkil   etilgan   yuridik
shaxsdir.
Texnologiyalar   transferi   markazi   faoliyatining   asosiy   yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat:
yangi   ishlanmalarni   ilgari   surish   tashkiliy-texnikaviy   imkoniyatlarini
aniqlash bo‘yicha bozor konyunkturasi tadqiqotlarini o‘tkazish;
muhandislik-maslahat va loyiha (injiniring) xizmatlari ko‘rsatish;
biznes-rejalar tayyorlash bo‘yicha xizmatlar ko‘rsatish;
investitsiyalarni jalb qilish; texnologiyalar transferi bilan bog‘liq axborotni tarqatish.
Texnologiyalar   transferi   markazini   tashkil   etish,   qayta   tashkil   etish   va
tugatish qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
2.2.Innovatsion faoliyatni moliyalashtirish.
Innovatsion   rivojlanishni   va   novatorlik   g‘oyalarini   qo‘llab-quvvatlash
jamg‘armasi   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirishni   moliyalashtirish   maqsadida
vakolatli davlat organi huzurida, yuridik shaxs shaklida tashkil etiladi.
Innovatsion   rivojlanishni   va   novatorlik   g‘oyalarini   qo‘llab-quvvatlash
jamg‘armasining mablag‘lari quyidagilarga yo‘naltiriladi:
ustav   fondida   davlat   ulushi   bo‘lgan   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning
buyurtmalariga muvofiq innovatsion faoliyatga oid tadbirlarni moliyalashtirish;
innovatsion   faoliyat   subyektlari   tomonidan   innovatsiyalarni   yaratish   va
ularni joriy qilishni moliyalashtirish;
innovatsion,   tajriba-konstruktorlik   va   startap   loyihalarini   tanlab   olish
asosida moliyalashtirish;
ilmiy laboratoriyalarni zamonaviy yuqori texnologiyaga asoslangan asbob-
uskunalar   bilan   jihozlash   (qo‘shimcha   jihozlash),   shuningdek   zarur   sarf
materiallari   va   butlovchi   qismlar   bilan   ta’minlash   bo‘yicha   tadbirlarni
moliyalashtirish;
ilmiy   faoliyat   bo‘yicha   davlat   dasturlari   doirasida   yaratilgan   intellektual
mulkka   bo‘lgan   huquqlarni   (patentlarni)   xorijda   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va   patentni
saqlab turish xarajatlarining o‘rnini qoplash;
ilmiy-tadqiqot   va   oliy   ta’lim   muassasalarining   yetakchi   elektron   ilmiy
ma’lumotlar   bazalaridan   erkin   foydalanishni   ta’minlash,   shuningdek   xalqaro
nashrlarda ilmiy natijalarni chop etishga tayyorlash bo‘yicha xarajatlarni to‘lash; olimlarning   yetakchi   xorijiy   ilmiy   tashkilotlardagi   (markazlardagi,
universitetlardagi   va   boshqa   tashkilotlardagi)   ilmiy   stajirovkalarini
moliyalashtirish;
ilmiy va  innovatsion faoliyat  sohasidagi  jalb qilinayotgan yuqori  malakali
xorijlik olimlar va mutaxassislarning xarajatlarini (mehnatga haq to‘lash, transport
xarajatlari   va   boshqalar)   ular   bilan   tuziladigan   shartnomalar   (kontraktlar)   asosida
moliyalashtirish.
Innovatsion   rivojlanishni   va   novatorlik   g‘oyalarini   qo‘llab-quvvatlash
jamg‘armasining mablag‘lari quyidagilar hisobidan shakllantiriladi:
kelgusi yil uchun O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetini qabul qilishda
belgilanadigan   miqdorlarda   ustav   fondida   50   va   undan   ortiq   foiz   davlat   ulushi
bo‘lgan   xo‘jalik   jamiyatlaridagi   davlat   ulushi   bo‘yicha   hisoblanadigan
dividendlarning   hamda   davlat   korxonalarining   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat
budjetiga ajratmalarining bir qismi;
O‘zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   huzuridagi   Intellektual   mulk
agentligiga patent  bojlaridan, yig‘imlardan  va  soliq toifasiga  kirmaydigan boshqa
to‘lovlardan kelib tushadigan valyuta mablag‘larining bir qismi;
O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablag‘lari;
xalqaro moliya tashkilotlari va institutlarining grantlari hamda kreditlari;
jismoniy   va   yuridik   shaxslarning,   shu   jumladan   chet   ellik   yuridik   va
jismoniy shaxslarning homiylik mablag‘lari;
qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa tushumlar.
Innovatsion   rivojlanishni   va   novatorlik   g‘oyalarini   qo‘llab-quvvatlash
jamg‘armasini   tashkil   etish,  qayta   tashkil  etish   hamda  tugatish  qonun  hujjatlariga
muvofiq amalga oshiriladi. Innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armalari   texnologiyalarni
yaratish,   joriy   etish,   ishlab   chiqarish,   ularning   transferi   va   yangi   ishlanmalarni
tijoratlashtirish bilan bog‘liq xarajatlarni moliyalashtirish maqsadida, yuridik shaxs
tuzmasdan tashkil etiladi.
Innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armalarining
mablag‘laridan foydalanishning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:
innovatsion faoliyat sohasidagi tadbirlarni amalga oshirish;
innovatsion   faoliyat   subyektlari   tomonidan   taqdim   etiladigan
buyurtmalarga   muvofiq   innovatsion   loyihalarni,   yangi   ishlanmalarni
tijoratlashtirishni va texnologiyalar transferini moliyalashtirish;
innovatsion   faoliyat   subyektlarini   moddiy   rag‘batlantirish,   ularning   ilmiy
tadqiqotlarini   moliyalashtirish   va   kadrlar   malakasini   oshirish,   ushbu
subyektlarning moddiy-texnika va ilmiy-laboratoriya bazasini mustahkamlash.
Innovatsion faoliyatni  qo‘llab-quvvatlash jamg‘armalari  qaytarish shartlari
asosida yoki beg‘araz asosda mablag‘lar ajratishi, shuningdek innovatsion faoliyat
subyektlarining majburiyatlari bo‘yicha kafil sifatida ish yuritishi mumkin.
Innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armalarini   tashkil   etish,
qayta   tashkil   etish   va   tugatish   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   amalga
oshiriladi.
“Innovatsiya”   tushunchasi   (ingl.   Innovation- kiritilingan   yangilik,   ixtiro )
yangilik ka   investitsiya   kiritish   ma’nosida   ishlatiladi.   Innovatsiya   tushunchasi
iqtisodiyotga   XX   asr   boshlarida   kirib   kelgan.   Avstraliyalik   iqtisodchi   olim
Y.Shumpeter birinchi marotaba innovatsiyalarga oid masalalarni ko’rib chiqqan va
innovatsion   jarayonga   to’liq   ta’rif   bergan.   Iqtisodiy   adabiyotlarda   “innovatsiya”
tushunchasiga   ko’pchilik   mualliflar   tomonidan   turlicha   yondoshuvlar     keltirilgan.
Ko’pchilik   mualliflar   yangilik   kiritishni   iqtisodiy   tadbiq   etish   jihatidan   nazarda tutadi, ya’ni yangi resurslarni tashkil etish yoki mavjud bo’lganlarini noan’anaviy
holda yangicha ishlatilishini nazarda tutadilar 
A.Busiginning   fikriga   ko’ra,   innovatsiya   bu   asosiy   kapital   yoki   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotni   ilm   fan,   texnika   va   texnologiyalar   yordamida
yangilashdir. 1
R.Fatxutdinovning   fikriga   ko’ra,   innovatsiya   yangilikni   tadbiq   etishning
yakuniy   natijasi   bo’lib,   ob’ekt   boshqaruvini   o’zgartirish   ijtimoiy,   iqtisodiy,ilmiy,
texnikaviy, ekologik va boshqa ko’rinishdagi samaradorlikdir. 2
Yuqoridagi   ta’riflardan   xulosa   qilib,   i nnovatsiya   –   bu   yuqori   iqtisodiy   va
ijtimoiy   samara   olish   maqsadida   ishlab   chiqarish   jarayoniga   ilg’or   ilm-fan
yutuqlarini   joriy   etish   yo’li   bilan   yangi   tovarlar   yaratish   yoki   ishlab
chiqarilayotgan tovarlar sifatini oshirishdir.
Innovatsiya   har   bir   sohada   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   fanda,   uning   bir
yo’nalishida   yirik   yangiliklarga   erishish,   kashfiyotlar   yaratish,   izlanishlarda,   ilm
sohasida yangi ilm va bilimlarni ochish, texnika va texnologiyalarni yangi avlodini
yaratish, ishlab chiqarish sohalarida, xizmat ko’rsatishda yangi usullarni kiritish va
boshqalar   shular   jumlasidandir.   Iqtisodiyotda   esa   fan,   texnika,   texnologiyalar
sohalarida erishilgan eng so’nggi yutuqlarni qo’llashni bildirishi mumkin.
Jahon   gloaballashuvi   jarayonida   kuchli   raqobat   har   sohada   yangilikka
undaydi.   Fandagi   texnika-texnologiya   sohalaridagi   eng   so’nggi   yutuqlar,
kashfiyotlar,   yangiliklar,   ratsionalizatorlik   takliflarni   ishlab   chiqish   va   xizmat
ko’rsatish sohalariga shiddat bilan kiritilib boriladi va marketing, boshqaruv, ishlab
chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   sohalarida   yangi   yondashuv,   yangi   texnologiya,
texnikalarni   qo’llashni   talab   qiladi   va   texnologiyalarni   yangi   avlodini   qo’llash
1
 А.В.Бусыгин. Предпринимательства. –  М.: Дело, 2001. 176с.
2
 Р.А.Фатхутдинов. Инновационн ый менежмент. – М.: Интел – Синтез. 2000. 9с. asosida   mablag’   kiritilishi   investitsiyadan   dalolat   beradi.   Yangilik   kiritilishi
asosida   mavjud   texnika   va   texnologiyalarni   almashtirilishi   ham   investtsiyani
anglatishi   mumkin.   Fan   va   texnika   taraqqiyoti   natijalari   asosida   yangi   texnika,
texnologiyalarni   qo’lga   kiritilishi   ham   investitsiya   ma’nosida   ishlanadi.
Investitsiyani aniqlovchi omil bo’lib yangilik yaratilishi, ratsionalizatorlik takliflar
yirik   tashkilotlar   va   shunga   tegishli   ilgari   e’lon   qilinmagan   yirik   ishlanmalar
xizmat qiladi.
Kichik   raqobat   muhitida   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   sohalarida
investitsiya   ishlab   chiqarishni   yangi   texnika   va   texnologiyani   qo’llash   asosida
tashkil   etishni,   xizmat   ko’rsatish   sohasida   yangi,   avval   qo’llanilmagan   xizmat
turlarini   nazarda   tutadi.   Innovatsiya   tushunchasi   yangi   maxsus   turlarni   mavjud
ishlab   chiqariladigan   mahsulotni   almashtiruvchi,   uning   o’rnini     bosuvchi   yangi
mahsulotni   ishlab   chiqarishni   ham   anglatadi.   Kuchli   raqobat   muhitida   yangi
texnika va texnologiyalarni qo’llash asosida yangi mahsulotni, yangi bozorga olib
chiqishni   ham   bildiradi.   Investitsiya   kashfiyotlar   asosida   fan   va   texnika   sohasida
yangi   bilimlarni   qo’llashga   kiritilishini,   yangi   ilg’or   texnika   va   texnologiyalarni
yaratilishini, ularni ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalarida qo’llanilishini,
ular   asosida   yangi   tovar   va   xizmatlarni   yaratilishini   va   ular   hisobiga   raqobatni
kuchaytirishni, yangi bozorni egallashni ham anglatadi.
Innovatsiya   an’anaviy   va   yangi   ilm-fan   sig’imi   yuqori   bo’lgan   tarmoq
sohalarida iqtisodiy o’sishni  va raqobatbardoshlikni doimiy ravishda ta’minlovchi
zaruriy vosita sifatida namoyon bo’ladi.
Innovatsiyaning asosiy xususiyatlari:
 Ilmiy - texnik yangilik;
 Amaliy qo’llanilishi;  Tijoriy   amalga   oshirilishi,   ya’ni   bozorda   ma’lum   darajada
iste’molchilar talabini qondira olishi.
Umuman   olganda,   innovatsion   jarayon   -   bu   yangilik   g’oyadan   to
mahsulotgacha shakllanishi va bozorga tarqalishidir.
Innovatsion jarayon bosqichlari:
1-bosqich bu yangi g’oya va bilimlar;
2-bosqich   bu   yangilikni   (novatsii)   amaliy   faoliyatga   tadbiq   etish,   ya’ni
innovatsiya;
3-bosqich bu innovatsiyalar diffuziyasi. Ya’ni innovatsion mahsulot, xizmat va
texnologiyalarni yangi makon va sharoitlarda qo’llanilishi. 
Shunday qilib, “innovatsiya” tushunchasi barcha sohalardagi (ishlab chiqarish,
ilmiy-tadqiqot va boshqa) ishlanmalar, yangiliklar va takomillashtirilgan vositalar
sifatida, sarf-xarajatlar imkoniyatlarini ta’minlaydi yoki bo’lmasa ularni ta’minlash
uchun sharoit yaratadi.
Innovatsiyalarni   oxir-oqibat   maqsadi   tovar   (mahsulot)   raqobatbardoshligini
kuchaytirish,  uning  bozorini   kengaytirish,  firma (korxona)   faoliyati   barqarorligini
ta’minlash   asosida   foyda   (daromad)   hajmi   va   normasini   ko’paytirishdir.
Innovatsiyalar   o’zining   predmeti   va   qo’llash   sohalari   bo’yicha   quyidagilarga
bo’linadi:
-mahsulotli (yangi tovar yoki xizmatlar);
-bozorboplik   (tovarni   ishlatilishini   yangi   sohalarini   tashkil   etuvchi   yoki xizmatlarni yangi bozorda tadbiq etish);
-innovatsiyalik   jarayonlari   (texnologiyalar,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   va
boshqarish jarayonlari) .   Innovatsiya har qanday sohada yangilikni qo’llash bo’lib,
uzluksiz jarayonni bildiradi, tizimli faoliyatni, aniq strategiyani amalga oshirishdan
dalolat   beradi.Yangilikka   intilish,   yaratuvchanlik,   kashfiyotlar   va   ular   asosida
qo’lga   kiritiladigan   ishlanmalar   har   qanday   sohada   resurs   talab   etadi.Har   qanday
iqtisodning   bosh   bo’g’inini   ishlab   chiqarish   tashkil   etishi   munosabati   bilan,   uni
muntazam ravishda yuksaltirish, yangilanishni, ilg’or texnika va texnologiyalardan
foydalanishni,     progressiv   boshqaruv   usullarini   qo’llashni,   turli   yo’nalishlarda
samara keltiruvchi iqtisodiy-moliyaviy resurslarni, ya’ni investitsiyalarni kiritishni
talab   etadi.Makroiqtisodiy   darajada   innovatsiyalarga   qaratilgan   investitsiyalar
ijtimoiy-iqtisodiy   tizimni   takomillashtirishga   qaratiladi   va   iqtisodiy   taraqqiyotni
umumiy   shart-sharoitlarini   yaxshilab   boradi   hamda   iqtisodiy   mexanizmlarning
takomillashtirilishini   ta’minlaydi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarish
mukammal omillarga ega bo’lishi talab etiladi va zaruriy iqtisodiy resurslar, ya’ni
investitsiyalarni   talab   etadi.   Bunda   innovatsiyalarga   qaratilgan   investitsiyalar
ijtimoiy-iqtisodiy   tizimning   moddiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   g’oyaviy-siyosiy
belgilarini   takomillashtirilishiga   safarbar   etiladi.   Bunday   investitsiyalar   resurslar,
ishlab   chiqariladigan   mahsulotlar,   xizmatlar,   mulkchilik   shakllari,   iqtisodiy
mexanizm,   intilinayotgan   g’oya   va   siyosatning   ustuvorligini   ta’minlanishiga
qaratiladi.Xulosa   qilib   aytganda,   makroiqtisodiyot   darajasida   innovatsiyalarga
qaratilgan   investitsiyalar   kuchli   raqobat   muhitida   firma   (korxona)larning
raqobatbardoshligini   ta’minlash   bilan   bog’liq   bo’lgan   ularning   mavqeini
mustahkamlash   bilan,   samaradorligini   yuksaltirish,   foyda   (daromadi)   hajmi   va
me’yorini oshirish bilan bog’liq bo’lgan investitsiyalardir.

Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi

Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi

Reja:

KIRISH

I-BOB. XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARDA ILMIY - INNOVATSION FAOLIYAT

1.1. Jahonda ilmiy - innovatsion faoliyatning rivojlanish bosqichlari va tashkiliy tizimlari

1.2. Ilmiy - innovatsion faoliyat infratuzilmasi, uning tarkibiy unsurlari

1.3. Xalqaro miqiyosda ilmiy - innovatsion faoliyatning huquqiy normalari.

II-BOB O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA ILMIY - INNOVATSION FAOLIYATNING HUQUQIY ASOSLARI.

2.1. Mamlakatimizda ilmiy - innovatsion faoliyatni rivojlantirish bo’yicha amalga oshirilayotgan chora – tadbirlar va islohatlarning muhim yo’nalishlari

2.2. Qulay ilmiy – innovatsion muhit va uning zaruriy omillari

2.3. Ilmiy innovatsion faoliyatning qonuniy, hamda normativ – huquqiy asoslari.

XULOSA, TAKLIF VA TAVSIYALAR

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.

 


 

I-BOB.Ilmiy innovatsion faoliyat tog’risida.

1.1Ilmiy innovatsion faoliyatni rivojlantirish bo’yicha davlat tizimi.

So‘nggi yillarda respublika iqtisodiyoti tarmoqlari va ijtimoiy sohani innovatsion rivojlantirish, ilm-fan va ilmiy faoliyatni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash va natijadorligini oshirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar amalga oshirildi.

Respublikani innovatsiyalar sohasidagi global reytingdagi ilg‘or 50 ta mamlakatlar ro‘yxatiga kiritishga qaratilgan strategik dastur tasdiqlandi, ilmiy loyihalarni moliyalashtirishning yangi mexanizmlari joriy etildi, ilm-fan sohasida yuqori malakali kadrlarni moliyaviy rag‘batlantirish uchun qo‘shimcha shart-sharoitlar yaratildi.

Shunday bo‘lsada, mamlakat taraqqiyotining zamonaviy bosqichida amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar ilm-fan va innovatsiya sohasida davlat boshqaruvi mexanizmlarini takomillashtirish, ilmiy faoliyatga oid davlat dasturlarini shakllantirishda shaffoflikni oshirish hamda iqtisodiyot tarmoqlari va hududlarda ilm-fan yutuqlari va innovatsion texnologiyalarni joriy etish ishlarini jadallashtirish lozimligini ko‘rsatmoqda.

Milliy ilm-fan va innovatsiya tizimini ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotdagi o‘rnini oshirish, hududlarda innovatsion faoliyatni rivojlantirish maqsadida, shuningdek, 2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasiga asosan belgilangan vazifalardan kelib chiqib:

1. Quyidagilar Innovatsion rivojlanish vazirligining (keyingi o‘rinlarda — Vazirlik) asosiy vazifalari etib belgilansin:

mamlakatni innovatsion rivojlantirishning uzoq muddatli ssenariylari asosida ustuvor soha va tarmoqlarni ilm-fan yutuqlari va innovatsiyalar asosida rivojlantirish strategiyalarini ishlab chiqish;

hududlarning intellektual va texnologik salohiyatini oshirish, ilmiy va innovatsion faoliyatni rivojlantirishning zamonaviy infratuzilmasini shakllantirish;

ilmiy faoliyatga oid davlat dasturlarini shakllantirish, tasdiqlash va ularning ijrosini nazorat qilish;

ilmiy darajali kadrlarni tayyorlash tizimini muvofiqlashtirish;

yoshlarni ilmiy va innovatsion faoliyatga jalb etishning samarali mexanizmlarini joriy qilish va ular tashabbuslarini har tomonlama qo‘llab-quvvatlash;

ilmiy va innovatsion loyihalarni amalga oshirishda investitsiyalarni keng jalb etish, xususiy sektor faolligini oshirish va venchurga asoslangan moliyalashtirishni rivojlantirish;

innovatsion ishlanmalar asosida amalga oshiriladigan loyihalarning moliyaviy, iqtisodiy va texnik ekspertizasini o‘tkazish va intellektual mulk obyektlarini tatbiq etish uchun zarur sharoitlarni ta’minlash;

iqtisodiyotning real sektori va ishlab chiqarish tarmoqlarining ilmiy ishlanma va innovatsiyalarga bo‘lgan ehtiyojlarini aniqlash hamda tarmoq ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish asosida ilm-fan va ishlab chiqarish integratsiyasini mustahkamlash;

yangi ishlanmalarni tijoratlashtirish va ishlab chiqarishga joriy etish, startap loyihalarini amalga oshirish, intellektual mulk qatnashadigan yangi tashkilotlarni shakllantirish va ratsionalizatorlik faoliyatini rivojlantirish uchun zarur shart-sharoit yaratish;

ilm-fan va innovatsiyalar sohasida xalqaro aloqalarni kengaytirish va mustahkamlash, innovatsiyalar va texnologiyalar transferi bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish.

2. Quyidagilar Innovatsion rivojlanish vazirligining 2021-2022-yillardagi ustuvor faoliyat yo‘nalishlari etib belgilansin: