Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 44.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Imperator Konstantinning islohotlari

Купить
1 MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 3
I BOB. KONSTANTIN DAVRIDA SIYOSIY VA DINIY O’ZGARISHLAR ................................................................. 6
1.1. Konstantinning taxtga chiqishi va imperiyadagi siyosiy vaziyat ............................................................ 6
1.2. Milan farmoni va Xristianlikning qonuniy maqomga ega bo’lishi .......................................................... 8
1.3. Konstantin va Xristian cherkovi o’rtasidagi munosabatlar .................................................................. 11
II BOB. KONSTANTIN ISLOHOTLARI VA RIM IMPERIYASINING YANGILANISHI ............................................ 14
2.1. Konstantinning harbiy va siyosiy islohotlari ........................................................................................ 14
2.2. Konstantinning iqtisodiy va moliyaviy islohotlari ................................................................................ 16
2.3. Konstantin va yangi poytaxt – Konstantinopol shahri ......................................................................... 19
III BOB. KONSTANTIN ISLOHOTLARINING TARIXIY AHAMIYATI VA TA’SIRI ................................................. 23
3.1. Konstantin islohotlarining Rim imperiyasiga ta’siri ............................................................................. 23
3.2. Konstantin islohotlarining Xristianlik va cherkovga ta’siri ................................................................... 25
3.3. Konstantin islohotlarining keyingi davr hukmdorlariga ta’siri ............................................................. 27
XULOSA ...................................................................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................................................ 34
2 KIRISH
Qadimgi Rim imperiyasi insoniyat tarixida o’zining siyosiy, harbiy, iqtisodiy
va  madaniy  salohiyati   bilan   alohida  o’rin  egallagan  eng   buyuk  sivilizatsiyalardan
biri   hisoblanadi.   Rim   imperiyasi   bir   necha   asrlar   davomida   Yevropa,   Osiyo   va
Shimoliy Afrikaning katta hududlarini o’z ichiga olgan holda, turli xalqlar, dinlar
va madaniyatlarni yagona davlat boshqaruvi ostida birlashtira olgan noyob tarixiy
fenomen   sifatida   tarix   sahnasida   namoyon   bo’ldi.   Uzoq   yillar   davomida   Rim
davlatining   mustahkam   siyosiy   tuzilmasi,   kuchli   qonun   tizimi,   harbiy   qudrati   va
ijtimoiy   tuzumi   orqali   butun   dunyo   taraqqiyotiga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatdi.   Ayni
vaqtda, Rim imperiyasining turli bosqichlardagi ichki siyosiy inqirozlari, iqtisodiy
tangliklar va tashqi xavf-xatarlar uning barqarorligiga jiddiy tahdid solgan davrlar
ham bo’lgan.
Shunday   murakkab   va   o’zgaruvchan   tarixiy   sharoitda   Rim   imperiyasining
tiklanishi   va   yangi   bosqichga   ko’tarilishi   aynan   kuchli   shaxslar   va   ulkan   siyosiy
arboblarning sahnaga chiqishi bilan bog’liqdir. Ular orasida  Imperator Konstantin I
(Flavius   Valerius   Aurelius   Constantinus)   eng   muhim   va   ta’sirli   shaxslardan   biri
bo’lib, uning faoliyati Rim imperiyasining tarixiy yo’nalishini tubdan o’zgartirgan.
Uning   hukmronlik   yillari   (taxminan   306–337-yillar)   Rim   tarixida   yangi   davr   —
kech  imperiya  davrining  boshlanishi  bilan  ajralib  turadi.   Bu  davr   Rim   imperiyasi
uchun  nafaqat   harbiy  va   siyosiy,   balki   diniy,   iqtisodiy   va  ijtimoiy  sohalarda   ham
tub islohotlar davri bo’ldi.
Konstantin   o’z   hukmronligi   davomida   bir   qator   yirik   islohotlar   amalga
oshirdi.   Eng   avvalo,   uning   diniy   siyosati   tarixda   katta   burilish   yasadi.   Xususan,
313-yilda   qabul   qilingan   Milon   edikti   orqali   Xristianlik   rasman   tan   olinib,   Rim
hududida diniy bag’rikenglikka asos solindi. Bu qaror Rimda ko’p yillar davomida
quvg’in   ostida   yashab   kelgan   Xristianlar   uchun   muhim   tarixiy   burilish   bo’lib,
cherkovning siyosiy va ijtimoiy maydondagi mavqeini tubdan o’zgartirdi. Bu esa,
3 o’z   navbatida,   Rim   imperiyasida   diniy   tamoyillarga   asoslangan   boshqaruv
tizimining shakllanishiga va keyinchalik butun Yevropa bo’ylab tarqalishiga zamin
yaratdi.
Bundan   tashqari,   Konstantin   tomonidan   Rim   imperiyasining   ma’muriy   va
strategik boshqaruv tizimida jiddiy o’zgarishlar amalga oshirildi.  Poytaxtning Rim
shahridan   Vizantiyaga   ko’chirilishi   va   bu   yangi   shaharni   “Konstantinopol”   deb
nomlash   orqali   imperiyaning   siyosiy   markazi   Sharqqa   siljidi.   Bu   qaror   nafaqat
yangi   imperiya   —   Vizantiya   (Sharqiy   Rim)   imperiyasi ning   asosini   qo’ydi,   balki
imperiyaning   uzoq   muddatli   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb
etdi.   Konstantinopol   keyinchalik   butun   Yevropa   va   Osiyo   o’rtasidagi   madaniy,
savdo va diniy aloqalarning muhim markaziga aylandi.
Imperator   Konstantin   tomonidan   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   va   moliyaviy
islohotlar   ham   imperiyaning   ichki   barqarorligiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatdi.   U
tomonidan   muomalaga   kiritilgan   mustahkam   oltin   tangalar   —   solidus lar   uzoq
yillar   davomida   nafaqat   Rimda,   balki   boshqa   davlatlarda   ham   asosiy   valyuta
sifatida foydalanildi. Shu bilan birga, soliq tizimi qayta ko’rib chiqilib, moliyaviy
nazorat   mustahkamlandi.   Bu   esa   savdo   aloqalarining   jonlanishi   va   ijtimoiy
barqarorlikning tiklanishiga olib keldi.
Harbiy   sohada   ham   Konstantin   muhim   o’zgarishlar   amalga   oshirdi.   U
armiyani   qayta   tashkil   etib,   chegara   hududlarini   mustahkamladi,   harbiy   xizmatni
intizom   va   fidoyilik   asosida   yo’lga   qo’ydi.   Ayniqsa,   imperiya   hududlarida   ichki
isyonlar va tashqi dushmanlarga qarshi kurashishda armiyaning roli kuchaydi.
Ushbu   ilmiy   ishda   Imperator   Konstantinning   hayoti   va   faoliyati,   uning
amalga oshirgan keng qamrovli islohotlari, Rim imperiyasi taraqqiyotiga qo’shgan
hissasi   va,   eng   muhimi,   bu   islohotlarning   uzoq   muddatli   tarixiy   natijalari   chuqur
tahlil   qilinadi.   Kurs   ishi   davomida   Konstantinning   shaxsiy   fazilatlari,   siyosiy
4 qarorlarining asoslari, diniy siyosatdagi yondashuvi, va u orqali shakllangan yangi
tarixiy konsepsiyalar ilmiy jihatdan yoritiladi.
Kurs ishining dolzarbligi shundaki:
Bugungi   global   dunyoda   davlat   boshqaruvi,   diniy   bag’rikenglik,   iqtisodiy
barqarorlik va siyosiy strategiyalar masalalari dolzarb bo’lib, ular tarixiy tajribalar
orqali   tahlil   qilinsa,   yanada   samarali   va   chuqurroq   tushuniladi.   Konstantinning
faoliyati bu borada boy tarixiy asos va amaliy darslar manbaidir.
Kurs ishi obyekti:
Rim imperiyasining IV asrdagi siyosiy, iqtisodiy va diniy hayoti.
Kurs ishi predmeti:
Imperator   Konstantinning   amalga   oshirgan   islohotlari   va   ularning   imperiya
taraqqiyotiga ta’siri.
Kurs ishining asosiy maqsadi:
Konstantin   islohotlarining   Rim   imperiyasi   tarixidagi   o’rni   va   uning   jahon
tarixiga ta’sirini aniqlash, uni nazariy va tarixiy manbalar asosida chuqur yoritish.
Kurs ishining ilmiy va amaliy ahamiyati:
Ushbu   mavzu   tarixiy   tafakkurni   rivojlantirish,   davlat   boshqaruvidagi
islohotlarning rolini tahlil qilish va zamonaviy davlatchilikka tarixiy asoslar nuqtai
nazaridan   qarash   imkonini   beradi.   Shuningdek,   bu   Kurs   ishi   tarixshunoslik,
siyosatshunoslik   va   dinshunoslik   fanlariga   oid   Kurs   ishilar   uchun   nazariy   asos
bo’lib xizmat qilishi mumkin.
5 I BOB. KONSTANTIN DAVRIDA SIYOSIY VA DINIY O’ZGARISHLAR
1.1. Konstantinning taxtga chiqishi va imperiyadagi siyosiy vaziyat
Milodiy   III–IV   asrlar   Rim   imperiyasi   tarixida   chuqur   inqirozlar   va
o’zgarishlar   davri   bo’ldi.   Imperiyaning   ichki   siyosiy   hayoti   betartiblik,   kuch
talashish, iqtisodiy tanglik va harbiy xavf-xatarlar bilan to’lib-toshgan edi. Aynan
shunday notinch muhitda tarixiy sahnaga Imperator Konstantin kirib keldi. Uning
siyosiy   yetakchilik   fazilatlari,   strategik   qarorlari   va   islohotlarga   bo’lgan   qat’iy
yondashuvi Rim imperiyasining keyingi taqdirini tubdan o’zgartirdi.
Konstantin   Flaviy   Valeriy   Konstantiusning   o’g’li   bo’lib,   u   272-yil   atrofida
Nais   (hozirgi   Serbiya   hududi)da   tug’ilgan.   Otasi   Konstantius   Chlorus   imperator
Diokletian   tomonidan   yaratilgan   Tetrarchiya   —   ya’ni   to’rtlik   boshqaruv   tizimida
G’arbiy imperiyaning Sezari (ya’ni kichik imperator) sifatida faoliyat yuritgan. Bu
tizimga   ko’ra,   har   bir   ikki   katta   imperatorga   (Avgust)   bittadan   kichik   imperator
(Sezar) tayinlanar, kelajakda ularga vorislik qilishi rejalashtirilgan edi. Ushbu tizim
nazariy  jihatdan  barqarorlikni   ta’minlashga   mo’ljallangan   bo’lsa-da,   amalda  kuch
talashish, vorislik uchun kurash va siyosiy ziddiyatlarni keltirib chiqardi.
306-yilda   Konstantius   Chlorus   vafot   etganidan   so’ng,   uning   o’g’li
Konstantin York (Eboracum) shahrida legionlar tomonidan imperator sifatida e’lon
qilindi.   Bu   voqea   Tetrarchiya   tizimining   amalda   ishdan   chiqqanligini   ko’rsatdi.
Diokletian   bu   vaqtda   allaqachon   taxtdan   voz   kechgan   bo’lib,   yangi   imperatorlik
uchun   da’vogarlar   soni   ortib   bordi.   Konstantinning   taxtga   chiqishi   boshqa
nomzodlar,  jumladan,   Maksentsiy,   Galeriy  va   Licinius   bilan   murakkab   raqobatga
sabab   bo’ldi.   Bu   davr   Rim   imperiyasi   tarixida   yana   bir   bor   ichki   urushlar   va
siyosiy beqarorlik bilan xarakterlandi.
Konstantin   dastlab   G’arbiy   imperiyaning   bir   qismini   boshqargan  bo’lsa-da,
o’z   siyosiy   ta’sir   doirasini   kengaytirish   yo’lida   qat’iyat   bilan   harakat   qildi.   312-
6 yilda   Milviy   ko’prigi   yaqinida   bo’lgan   mashhur   jang   bu   borada   hal   qiluvchi
bosqich   bo’ldi.   Ushbu   jangda   Konstantin   raqibi   Maksentsiy   ustidan   g’alaba
qozondi. Ushbu g’alaba nafaqat harbiy muvaffaqiyat edi, balki diniy jihatdan ham
tarixiy   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Rivoiyatlarga   ko’ra,   jang   oldidan   Konstantin
osmonda “In hoc signo vinces” (“Mana shu belgida sen g’alaba qilasan”) yozuvini
ko’rgan va bu belgi Xristianlik ramzi — xoch shaklida bo’lgan. Aynan shu voqea
Konstantinning   Xristianlikka   bo’lgan   munosabatini   tubdan   o’zgartirgani,   uni
Xudoning   izzatiga   nozil   bo’lgan   imperator   sifatida   ko’rishga   undagani   haqida
tarixchilar yozib qoldirgan.
Milviy   ko’prigi   jangi   natijasida   Konstantin   Rim   shahriga   kirib   keldi   va
imperiyaning   G’arbiy   qismini   o’z   nazoratiga   oldi.   Bu   voqea   Rim   Senati   va   xalqi
tomonidan   katta   tantana   bilan   kutib   olindi.   Konstantin   o’zini   rahm-shafqatli   va
adolatparvar hukmdor sifatida namoyon qila boshladi. U zo’ravonlikdan qochishga
harakat   qildi,   dushmanlarini   kechirdi   yoki   surgun   qilish   bilan   cheklanishni   afzal
bildi.   Bu   yondashuv   imperiyada   bir   oz   bo’lsa-da   siyosiy   barqarorlikni   tiklashga
xizmat qildi. 1
Keyingi   yillarda   Konstantin   o’z   raqiblari   ustidan   ketma-ket   g’alabalar
qozonib bordi. Ayniqsa, 324-yilda imperiyaning Sharqiy qismi hukmdori Licinius
ustidan   qozonilgan   g’alaba   muhim   bo’ldi.   Shu   tariqa,   u   butun   Rim   imperiyasini
birlashtirishga muvaffaq bo’ldi va yagona hukmdor sifatida tan olindi. Bu holat bir
necha   o’n   yilliklardan   buyon   bo’linib   kelgan   imperiyada   yana   markazlashgan
boshqaruv tizimining tiklanishiga olib keldi.
Konstantin o’zining siyosiy hukmronligi davrida markazlashgan hokimiyatni
mustahkamlashga,   byurokratik   apparatni   qayta   tashkil   qilishga,   korrupsiyani
kamaytirishga   va   mahalliy   hokimiyatlar   ustidan   nazoratni   kuchaytirishga   katta
1
  8. Gibbon E. The Decline and Fall of the Roman Empire. — London: Penguin Classics, 1995.
7 e’tibor   qaratdi.   U   o’z   hukmronligini   “ilohiy   belgi”   sifatida   ko’rsatishga   urinib,
imperatorlik   mavqeini   mutlaq   hokimiyat   timsoliga   aylantirdi.   Ayniqsa,   u   o’zini
“Xudoning   yer   yuzidagi   vakili”   sifatida   taqdim   etgani,   diniy   hokimiyatni   ham
siyosiy hukmronlik bilan birlashtirishga harakat qilgani tarixiy ahamiyatga egadir.
Konstantinning   siyosiy   faoliyati   davomida   u  Rim   imperiyasining   harbiy   va
tashqi   siyosatini   ham   kuchaytirdi.   Chegara   hududlarida   qo’shinlar   sonini
ko’paytirib,   harbiy   intizomni   mustahkamladi.   U   Germaniya,   Daciya   va   Sharqiy
hududlardagi   bosqinchilarga   qarshi   bir   qator   muvaffaqiyatli   yurishlar   olib   bordi.
Shu orqali imperiyaning xavfsizligi, ichki barqarorligi va tashqi mavqeini tiklashga
erishildi.
Umuman   olganda,   Konstantinning   taxtga   chiqishi   va   imperiyadagi   siyosiy
vaziyat   murakkab,   ko’p   qatlamli   jarayonlar   bilan   kechdi.   Ammo   aynan   shu
muhitda  u  o’zining  salohiyati,   aql-idroki,  harbiy  va  siyosiy   iste’dodi   bilan   ajralib
chiqdi.   U   o’z   oldiga   Rim   imperiyasini   faqat   kuch   bilan   emas,   balki   diniy
bag’rikenglik,   madaniy   islohotlar   va   ma’muriy   yangilanishlar   orqali
mustahkamlashni  maqsad   qilib  qo’ydi.  Aynan  shu  yondashuv  uning tarixiy shaxs
sifatida buyuklik darajasiga ko’tarilishiga sabab bo’ldi.
1.2. Milan farmoni va Xristianlikning qonuniy maqomga ega bo’lishi
Konstantin   davrida   yuz   bergan   eng   muhim   va   tarixiy   ahamiyatga   ega
voqealardan   biri   bu,   shubhasiz,   313-yilda   e’lon   qilingan   Milan   farmonidir.   Bu
hujjat   Rim   imperiyasi   tarixida   diniy   bag’rikenglikka   rasmiy   asos   bo’lib   xizmat
qilgan va ayniqsa Xristianlik dinga bo’lgan munosabatni tubdan o’zgartirgan qaror
sifatida tarix sahifalarida chuqur iz qoldirgan. Farmon qabul qilinguniga qadar Rim
imperiyasi   uzoq   vaqt   davomida   ko’plab   diniy   ta’qiblar,   ayniqsa   Xristianlikka
qarshi   davlat   darajasidagi   bosim   siyosatini   olib   borgan   edi.   Konstantin   esa   bu
8 yondashuvni   rad   etdi   va   diniy   erkinlik   prinsipiga   asoslangan   yangicha   siyosiy
yo’lni tanladi.
Xristianlik   dastlabki   asrlarda   Rim   imperiyasi   tomonidan   shubha   va   xavf
bilan   qaralgan   dinga   aylangan.   Bu   holat   bir   tomondan,   yangi   dinga   e’tiqod
qiluvchilarning   imperatorni   ilohiy   shaxs   sifatida   tan   olmasligi   bilan,   boshqa
tomondan esa, ularning jamiyatdagi o’zaro mustahkam ijtimoiy aloqalari va qat’iy
e’tiqodi   bilan   izohlanar   edi.   Aynan   shu   sababli,   Diokletian   davrida   Xristianlar
ustidan   keng   ko’lamli   ta’qiblar   amalga   oshirilgan:   cherkovlar   vayron   qilingan,
muqaddas kitoblar yoqilgan, ruhoniylar va e’tiqod egalari hibsga olingan, qiynoqqa
solingan   yoki   o’ldirilgan.   Ushbu   qonli   ta’qiblar   imperiyadagi   diniy   muvozanatni
buzgan,   ijtimoiy   qarama-qarshiliklarni   kuchaytirgan   va   imperiyaning   o’zida   ham
ichki qarama-qarshiliklarga olib kelgan.
Bunday   siyosatning   uzoq   davom   etishi   mumkin   emas   edi.   Konstantin   o’z
davrining   donishmand   arbobi   sifatida   bu   holatni   chuqur   anglagan   va   davlatning
barqarorligi   faqat   harbiy   kuch   bilan   emas,   balki   fuqarolarning   ichki   ishonchi,
erkinligi   va   bag’rikenglik   muhitida   mavjud   bo’lishi   orqali   ta’minlanishini
tushungan. Shu sababli, u imperiyadagi  diniy muhitni  tubdan o’zgartirishga qaror
qildi.   313-yilda   Konstantin   va   uning   Sharqiy   imperiyadagi   ittifoqchisi   Licinius
Milan   shahrida   uchrashib,   tarixiy   qarorni   qabul   qilishdi.   Bu   qaror   keyinchalik
“Milan farmoni” deb nom oldi.
Milan farmoni orqali imperiyada birinchi bor diniy erkinlik rasmiylashtirildi.
Unda barcha fuqarolarga, dinidan qat’i nazar, o’z e’tiqodini erkin amalga oshirish
huquqi berildi. Xususan, Xristianlarga qarshi avvalgi farmonlar bekor qilindi, ular
egallab   olingan   mulklar   va   cherkov   inshootlari   ularga   qaytarildi.   Bu   nafaqat
Xristianlarga,   balki   boshqa   e’tiqod   vakillariga   ham   qonuniy   asosda   diniga   sodiq
qolish   huquqini   bergan   muhim   siyosiy-huquqiy   hujjat   edi.   Milan   farmonida   “har
bir fuqaro o’z e’tiqodiga ko’ra ibodat qilishda erkin bo’lsin” degan tamoyil birinchi
9 bor   rasmiylashtirildi.   Bu   esa   Rim   imperiyasida   ilk   marta   din   va   davlat
munosabatlarining tenglikka asoslangan shaklini vujudga keltirdi.
Milan   farmoni   nafaqat   diniy   erkinlikka   huquqiy   zamin   yaratdi,   balki
Xristianlik   uchun   yangi   tarixiy   davrning   boshlandi.   Xristianlar   endilikda   o’z
e’tiqodlarini   yashirincha   emas,   balki   ochiq-oydin,   jamoaviy   shaklda   ifoda   etish
imkoniga   ega   bo’ldilar.   Cherkovlar   ochiq   ravishda   qurila   boshlandi,   ruhoniylar
ijtimoiy   hayotda   faol   ishtirok   etishdi,   Xristian   jamiyatlarining   huquqiy   maqomi
tiklandi.   Bundan   tashqari,   Xristianlik   imperator   saroyida   ham   ta’sir   kuchiga   ega
bo’lib bordi. Konstantinning onasi Yelena ochiqchasiga Xristianlikni qabul qilgan,
muqaddas joylarga safar qilgan va Quddusda muhim diniy inshootlar qurdirgan
Milan farmoni  Konstantin  siyosatining  nafaqat  diniy, balki  siyosiy jihatdan
ham   mohirona  bosqichi   edi.  U  diniy  ziddiyatlardan  foydalanib   emas,  balki  ularni
bartaraf   etish   orqali   imperiyani   ichki   birlikka   erishish   yo’liga   olib   bordi.   Bu   esa
xalq orasida imperatorga nisbatan ishonchni mustahkamladi, ijtimoiy barqarorlikni
ta’minladi   va   imperiya   ichidagi   diniy   ekstremizmning   oldini   oldi.   Shu   jihatdan,
Konstantin o’z davrining ijtimoiy muammolarini zamonaviy siyosiy tafakkur bilan
tahlil qila olgan noyob shaxs sifatida namoyon bo’ldi.
Tarixiy manbalar Milan farmonining matnini to’liq saqlab qolmagan bo’lsa-
da, Licinius tomonidan imperiyaning sharqiy qismiga yo’llangan farmon matnlari
orqali   uning   asosiy   mazmuni   tiklangan.   Bu   farmon   bugungi   kunda   ham
tarixshunoslikda   ilk   diniy   erkinlik   deklaratsiyasi   sifatida   baholanadi.   U   nafaqat
Rim   imperiyasida,   balki   keyingi   asrlarda   ham   davlat   va   din   o’rtasidagi
munosabatlarga chuqur ta’sir ko’rsatdi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Milan   farmoni   Konstantin   siyosiy   merosining   eng
muhim   jihatlaridan   biridir.   U   faqat   diniy   siyosatdagi   burilish   bo’lib   qolmasdan,
balki   Rim   imperiyasining   boshqaruv   tizimida,   ijtimoiy   barqarorlikda   va   madaniy
taraqqiyotda   yangi   yo’nalishni   boshlab   berdi.   Xristianlik   bu   hujjatdan   so’ng   endi
10 kuchsiz   va   quvg’indagi   e’tiqod   emas,   balki   imperiya   mafkurasining   ajralmas
qismiga   aylanib   bordi.   Milan   farmoni   orqali   asos   solingan   diniy   bag’rikenglik,
aslida,   butun   Yevropa   sivilizatsiyasining   keyingi   shakllanishida   muhim   poydevor
bo’lib xizmat qilgan tarixiy hodisa bo’lib qolmoqda. 2
1.3. Konstantin va Xristian cherkovi o’rtasidagi munosabatlar
Konstantin davrida Rim imperiyasi  siyosiy tizimida yuz bergan eng chuqur
o’zgarishlardan biri bu — imperator va Xristian cherkovi o’rtasidagi  yangi, ilgari
kuzatilmagan   darajadagi   yaqin   hamkorlik,   murosaga   asoslangan   aloqalardir.   Bu
munosabat   nafaqat   imperatorlik   siyosatining   yangilanishi,   balki   butun   Rim
jamiyatining   mafkuraviy   yo’nalishini   o’zgartirgan   kuchli   tarixiy   hodisa   sifatida
tarixda   muhim   o’rin   egallaydi.   Konstantinning   Xristianlikka   nisbatan   ijobiy
munosabati   faqat   diniy   e’tiqod   emas,   balki   muhim   siyosiy   strategiyaga   aylangan
edi.   Aynan   shu   strategiya   orqali   u   imperiyaning   ichki   barqarorligini
mustahkamlash, xalq orasidagi bo’linishlarga chek qo’yish va yagona mafkuraviy
asosga tayanuvchi davlat yaratishga intildi.
Milan   farmonidan   so’ng   Konstantin   Xristian   cherkovini   faqat   e’tiqod
erkinligiga   ega   bo’lgan   tashkilot   sifatida   emas,   balki   davlatning   ijtimoiy   va
ma’naviy   tayanchi   sifatida   ko’ra   boshladi.   U   Xristianlikni   imperiyaning   asosiy
mafkuraviy   yo’nalishiga   aylantirishga   kirishdi.   Bu   esa   o’z-o’zidan   cherkovning
jamiyatdagi   roli,   huquqiy   maqomi,   moddiy   imkoniyatlari   va   siyosiy   ta’sir
kuchining oshishiga olib keldi. Konstantin bu yo’nalishda qat’iy qadamlar tashlab,
cherkov bilan faol hamkorlikni yo’lga qo’ydi.
Konstantin   o’z   siyosiy   qarorlarida   Xristian   cherkovining   ehtiyojlarini
hisobga   olishni   boshladi.   U   cherkovlarga   katta   miqdorda   yerlar,   mol-mulklar,
soliqlardan ozod qilish huquqlari va boshqa imtiyozlarni berdi. Ayniqsa, ruhoniylar
2
  7. Elton G. The Practice of History. — London: Methuen, 1985.
11 davlat xizmatlaridan ozod qilinib, mustaqil diniy faoliyat olib borish imkoniyatiga
ega   bo’ldi.   Bu   esa   cherkovning   iqtisodiy   mustaqilligini   ta’minladi   va   uni   kuchli
ijtimoiy   institutga   aylantirdi.   Shuningdek,   imperator   cherkov   qurilishlariga
homiylik   qila   boshladi.   Konstantin   davrida   Rim,   Quddus,   Konstantinopol   va
boshqa   shaharlarda   muhtasham   cherkovlar   bunyod   etildi.   Ayniqsa,   Quddusda
qurilgan   Muqaddas   Qabr   cherkovi   —   bu   Konstantinning   Xristianlikka   bo’lgan
sadoqatining timsoli sifatida qaraladi.
Konstantin faqat moddiy yordam bilan kifoyalanib qolmadi. U cherkov ichki
hayotiga   ham   faol   aralasha   boshladi.   Xususan,   Xristianlik   ichida   yuzaga   kelgan
ilohiyotiy   kelishmovchiliklarni   bartaraf   etish,   yagona   dogmatik   asos   yaratish
maqsadida  imperatorning tashabbusi  bilan 325-yilda  Nikoeya sobori  (ilk umumiy
Xristian   sobori)   chaqirildi.   Ushbu   sobor   Xristian   tarixida   ulkan   burilish   nuqtasi
bo’lib,   u   orqali   cherkov   ilk   bor   rasmiy   ravishda   imperator   homiyligida   umumiy
diniy   yo’nalishni   belgilab   oldi.   Sobor   davomida   asosan   Ariy   ta’limoti
(Arianizm)ga qarshi  kurash olib borildi. Ariy ta’limoti Iso Masihning ilohiyligiga
shubha   bilan   qarardi,   bu   esa   Xristianlik   asoslariga   jiddiy   tahdid   deb   baholandi.
Konstantin   bu   bahsda   Ariyga   qarshi   bo’lgan   tarafni   qo’llab-quvvatladi   va   sobor
qarorlarini   imperiya   bo’ylab   tatbiq   qilishni   buyurdi.   Bu   esa   cherkovni   yanada
markazlashtirdi va birlashtirdi.
Konstantin   uchun   cherkov   —   bu   nafaqat   diniy   institut,   balki   siyosiy
barqarorlikning   kafolati   edi.   Shuning   uchun   u   cherkovni   boshqaruv   tizimining
ajralmas  qismiga aylantirdi. Ba’zi tarixchilar bu jarayonni  “Xristianlikning davlat
dini sifatida shakllanishi yo’lida ilk bosqich” deb baholaydilar. Bu davrda cherkov
imperator siyosatini qo’llab-quvvatladi, imperator esa cherkovni himoya qildi. Bu
ikki tomonlama manfaatli ittifoq Rim jamiyatida yangi mafkuraviy birlik, axloqiy
tartib-intizom,   madaniy   uyg’onish   va   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim
rol o’ynadi.
12 Ammo   bu   hamkorlikda   muammolar   ham   yo’q   emas   edi.   Konstantin
Xristianlikni   qo’llab-quvvatlagan   bo’lsa-da,   u   umrbod   Xristian   bo’lgan   emas.   U
umrining oxirida suvga cho’mish orqali Xristianlikni rasmiy qabul qilgan. Shunga
qaramay,   u   o’z   siyosatini   cherkov   manfaatlariga   zid   kelmaydigan   tarzda   olib
borgan.   Bu   ikkiyuzlama   siyosat   ba’zida   cherkov   ichida   nizo   va   bahs-
munozaralarga sabab bo’lgan. Biroq, umumiy tarixiy kontekstda bu jarayon baribir
Xristian   cherkovi   uchun   foydali   bo’lgan.   Aynan   Konstantin   davrida   Xristian
cherkovi   davlat   tomonidan   tan   olingan,   moddiy   va   siyosiy   jihatdan   qo’llab-
quvvatlangan   va   ilk   bor   xalqaro   miqyosda   yagona   diniy   kuch   sifatida   shakllana
boshlagan.
Xulosa   qilib   aytganda,   Konstantin   va   Xristian   cherkovi   o’rtasidagi
munosabatlar   Rim   imperiyasining   keyingi   diniy   va   siyosiy   rivojlanishiga   chuqur
ta’sir ko’rsatdi. Bu munosabat o’zaro manfaat, pragmatizm va strategik hisob-kitob
asosida   shakllangan   bo’lsa-da,   u   Xristianlik   tarixida   yangi   davrni   boshlab   berdi.
Cherkov endilikda faqat e’tiqod maskani emas, balki siyosiy kuchga ega institutga
aylana   bordi.   Konstantin   esa   cherkovni   himoya   qilibgina   qolmay,   uni   o’z
siyosatining   tayanchi   va   ideologik   asosi   sifatida   mustahkamlab   berdi.   Bu   esa
nafaqat   Rim  imperiyasi,  balki  butun  Yevropa  tarixining  keyingi  ming  yilliklarida
ham o’z aksini topdi. 3
3
  6.   Cameron   A.   The   Later   Roman   Empire   (AD   284–430).   —   Cambridge:   Harvard   University   Press,
1993.
13 II BOB. KONSTANTIN ISLOHOTLARI VA RIM IMPERIYASINING
YANGILANISHI
2.1. Konstantinning harbiy va siyosiy islohotlari
Konstantin   I   davrida   Rim   imperiyasi   nafaqat   diniy   sohada,   balki   harbiy   va
siyosiy tizimlarda ham tub islohotlarga yuz tutdi. U o’zini shunchaki diniy erkinlik
tarafdori sifatida emas, balki imperiyaning barcha sohalarini chuqur isloh qilishga
qodir davlat arbobi sifatida ko’rsatdi. Konstantinning harbiy va siyosiy islohotlari
Rim imperiyasini qulash yoqasidan olib chiqib, uni yana bir necha asrlar davomida
mavjud   bo’lishiga   asos   yaratdi.   Aynan   ushbu   islohotlar   Rimning   G’arbiy   va
Sharqiy   qismlarga   bo’linishidan   so’ng   Sharqdagi   Vizantiya   imperiyasi   shaklida
uzoq umr ko’rgan davlat poydevorini mustahkamladi.
Avvalo,   harbiy   sohada   Konstantin   tomonidan   amalga   oshirilgan   islohotlar
haqida so’z yuritish lozim. Rim imperiyasi III asr oxiriga kelib, tashqi bosqinchilik
va ichki fuqarolik urushlari tufayli jiddiy harbiy tanglikka yuz tutgan edi. Armiya
son   jihatidan   kamayib,   intizom   susaygan,   yollanma   askarlar   soni   ortgan   edi.
Shunday   murakkab   sharoitda   Konstantin   harbiy   tizimni   qayta   tashkil   etdi.   U
imperiya mudofaasini ichki va tashqi xavflarga qarshi samarali tashkil etish uchun
armiyani   ikki   asosiy   qismga   —   "limitanei"   va   "comitatenses"   deb   nomlangan
bo’linmalarga ajratdi. Limitanei — bu chegaralarda joylashtirilgan doimiy qo’shin
bo’lib,   ular   imperiyaning   tashqi   xavfsizligini   ta’minlash   bilan   shug’ullangan.
Comitatenses   esa   harakatdagi   markaziy   qo’shin   bo’lib,   imperatorning   bevosita
nazoratida turar va ichki xavf-xatarlarga qarshi tezkor harakatlar olib borardi.
Bundan   tashqari,   Konstantin   armiyada   xizmatni   isloh   qilish   maqsadida
harbiy   xizmatchilarga   imtiyozlar   berdi,   ularni   soliqlardan   ozod   qildi   va   ularning
farzandlariga ham harbiy xizmatni meros tariqasida o’tish imkoniyatini yaratdi. Bu
chora harbiy xizmatni jozibador qildi va armiya safarbarligini tiklashda muhim rol
o’ynadi. Shu bilan birga, u qurollanishni yangiladi, harbiy texnikani rivojlantirdi va
14 yangi   qal’alar   qurilishini   rag’batlantirdi.   Imperiyaning   har   bir   strategik   nuqtasida
mustahkam mudofaa tizimi barpo etildi.
Konstantin   tomonidan   amalga   oshirilgan   harbiy   islohotlar   imperiyani
ko’plab   xavf-xatarlardan   himoya   qilishga   xizmat   qildi.   Ayniqsa,   german
qabilalarining   bostirib   kirishi,   sharqdagi   fors   tahdidi   va   ichki   fitnalar   fonida   bu
islohotlarning   hayotiy   zarurati   yaqqol   namoyon   bo’lgan   edi.   Harbiy   sohadagi   bu
yangilanishlar   imperatorga   nafaqat   tashqi   raqiblarni   jilovlashda,   balki   o’zining
markaziy hokimiyatini mustahkamlashda ham katta imkoniyatlar berdi.
Siyosiy   sohada   esa   Konstantin   davlat   boshqaruvining   markazlashuvini
kuchaytirishga alohida e’tibor qaratdi. Diokletian tomonidan boshlangan tetrarkiya
(to’rt   kishilik   boshqaruv   tizimi)   Konstantin   tomonidan   rad   etildi.   U   yagona
hokimiyat,   markaziy   rahbarlik   g’oyasini   ilgari   surdi   va   o’zini   butun   Rim
imperiyasining   yagona   qonuniy   hukmdori   sifatida   tan   oldirdi.   Buning   uchun   u
ko’plab   harbiy   to’qnashuvlar   va   siyosiy   raqobatchilar   bilan   kurash   olib   bordi.
Nihoyat   324-yilda   Licinius   ustidan   g’alaba   qozonib,   imperiyaning   Sharqiy   qismi
ustidan   ham   to’liq   nazorat   o’rnatdi   va   birlashtirilgan   imperiyaning   mutlaq
hukmdoriga aylandi. 4
Konstantin   davlat   boshqaruvi   tizimini   markazlashtirib,   hokimiyatni
imperator shaxsiga to’liq bo’ysundirishga intildi. U markaziy byurokratik apparatni
kengaytirdi, vazirlik tizimini mustahkamladi, yangi mansablar joriy qildi. Ayniqsa,
imperiya   bo’ylab   tartib   va   intizomni   ta’minlash   maqsadida   “comes”,   “vicarius”,
“praefectus” kabi amaldorlarning vakolatlarini aniq belgiladi va ularni imperatorga
to’g’ridan-to’g’ri bo’ysundirgan holda davlat idoralarining samaradorligini oshirdi.
Konstantin   siyosiy   islohotlar   doirasida   huquqiy   tizimni   ham
takomillashtirishga   harakat   qildi.   U   ilgari   qabul   qilingan   Diokletian   qonunlarini
ko’rib   chiqdi,   ularni   qayta   tartibga   soldi   va   ayrim   hollarda   Xristianlik   axloqiy
4
  5. Brown P. The Rise of Western Christendom. — Oxford: Blackwell Publishers, 2003.
15 tamoyillariga   moslashtirdi.   Shu   bilan   birga,   imperator   saroyini   qadimiy   Rimdan
ko’chirish   qarorini   qabul   qildi.   330-yilda   Vizantion   shahri   yangidan   barpo   etilib,
“Konstantinopol”   deb   nomlandi.   Bu   shahar   nafaqat   yangi   siyosiy   markaz,   balki
Konstantin   islohotlarining   ramzi,   Xristianlikning   mustahkam   tayanchi   va   yangi
Rim davlatchiligining timsoliga aylandi.
Konstantin siyosiy tafakkurida imperator shaxsining ilohiylashtirilishi emas,
balki   uni   “Tenghavor   havoriy”   sifatida   ko’rish   g’oyasi   ilgari   surildi.   Bu   esa   uni
nafaqat   siyosiy   hokimiyat   sohibi,   balki   Xudo   tomonidan   belgilangan   yo’lboshchi
sifatida   ko’rsatdi.   Bu   tushuncha   keyinchalik   Vizantiya   imperiyasi   mafkurasining
asosiy   komponentiga   aylandi   va   imperator   hokimiyatining   ilohiy   manbaga
tayanuvchi shaklini shakllantirdi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Konstantin   tomonidan   amalga   oshirilgan   harbiy   va
siyosiy   islohotlar   Rim   imperiyasining   qulashini   vaqtincha   bo’lsa-da   to’xtatdi,   uni
kuchli,   markazlashgan   va   mafkuraviy   jihatdan   yagona   davlatga   aylantirdi.   U
o’zining islohotlari  orqali nafaqat mavjud tuzumni saqlab qoldi, balki  unga yangi
mazmun,   yangi   mafkura   va   yangi   siyosiy   poydevor   berdi.   Konstantinning   bu
boradagi   faoliyati   uni   nafaqat   Xristianlik   himoyachisi,   balki   chinakam   davlat
arbobi sifatida tarixda abadiy muhrlab qo’ydi.
2.2. Konstantinning iqtisodiy va moliyaviy islohotlari
Konstantin  davrida  Rim   imperiyasi  jiddiy  iqtisodiy  inqiroz holatida  edi.  III
asr   oxiriga   kelib,   soliq   tizimi   izdan   chiqqan,   inflatsiya   kuchaygan,   tangalar
qadrsizlangan,  savdo-sotiq  va  ishlab   chiqarish   tanazzulga   yuz  tutgan  edi.  Bunday
iqtisodiy   inqiroz   nafaqat   aholining   hayot   darajasiga,   balki   davlat   boshqaruvi   va
armiyaning   ta’minotiga   ham   salbiy   ta’sir   ko’rsatgan.   Shu   boisdan   Konstantin   o’z
hukmronligi   davomida   nafaqat   siyosiy   va   harbiy,   balki   chuqur   iqtisodiy   va
moliyaviy   islohotlarni   ham   amalga   oshirdi.   Uning   maqsadi   Rim   iqtisodiyotini
16 tiklash,   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,   soliqlarni   adolatli   va   samarali
yig’ilishini yo’lga qo’yish edi.
Avvalo,   Konstantinning   eng   muhim   iqtisodiy   yutuqlaridan   biri   —   pul
islohoti hisoblanadi. U ilgari joriy etilgan, lekin qadrsizlanib ketgan mis va kumush
tangalarni   muomaladan   asta-sekin   chiqarib,   o’rniga  yangi,   barqaror   qiymatga   ega
**oltin   tangalar   —   “solidus”**ni   joriy   etdi.   Solidus   yuqori   sifatli   oltindan   zarb
qilinib,   o’z   qiymatini   uzoq   vaqt   davomida   saqlab   qoldi.   Bu   tangalar   Yevropa,
Yaqin   Sharq   va   hattoki   Osiyoda   ham   savdo   vositasi   sifatida   muomalada   bo’ldi.
Solidus   Rim   tangashunosligi   tarixidagi   eng   muvaffaqiyatli   pul   birligi   bo’lib,   u
Vizantiya   imperiyasida   ming   yildan   ortiq   vaqt   davomida   ishlatilgan.   Bu   pul
islohoti   orqali   Konstantin   inflatsiyani   jilovlashga,   moliyaviy   muomalani
barqarorlashtirishga   erishdi.   Shuningdek,   u   imperiya   ichida   ichki   savdoni
rivojlantirish, boj tizimini tartibga solish, narx-navo barqarorligini saqlash borasida
muhim asos yaratdi.
Konstantinning   iqtisodiy   islohotlarining   navbatdagi   muhim   jihati   —   soliq
tizimini   isloh   qilish   bo’ldi.   Ilgari   soliq   yig’ishda   juda   ko’plab   suiiste’mollar,
adolatsizliklar   va   noaniq   mezonlar   mavjud   edi.   Ayrim   viloyatlar   haddan   tashqari
ko’p soliq to’lashga majbur bo’lgan bo’lsa, boshqalari esa bundan butunlay chetda
qolgan.   Konstantin   soliq   tizimini   markazlashtirdi,   aholining   daromadiga,   yer
maydonlariga va ishlab chiqarish hajmiga asoslangan tizimni joriy etdi. U maxsus
reyestrlar tuzdirib, yer egaligini qayd etdi, aholini soliqqa tortish uchun “capitatio”
va   “jugatio”   nomli   ikki   asosiy   soliq   turini   kiritdi.   Capitatio   —   shaxsiy   soliqlar
bo’lib, aholining soniga bog’liq tarzda belgilanardi. Jugatio esa  yer maydonlariga
asoslangan   yer   solig’i   bo’lib,   har   bir   yerdan   olinadigan   hosil   hajmiga   qarab
solinardi. Bu tizim imperiyada nisbatan adolatliroq va muvozanatli soliq yig’ishni
ta’minladi.
17 Biroq   ushbu   soliqlar   og’irligicha   qoldi.   Konstantin   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlash   maqsadida   soliqlarni   qat’iy,  majburiy  va   muntazam   yig’ilishini   yo’lga
qo’ydi. Aynan uning davrida soliq to’lovchilarga nisbatan mas’uliyat kuchaytirildi,
soliq   to’lamaslik   yoki   yashirish   holatlari   qat’iy   jazoga   tortildi.  Shu   bilan  birga,  u
o’z   daromadini   armiyani   ta’minlash,   cherkovlarni   qo’llab-quvvatlash,   yangi
shaharlar   qurish   va   yo’llarni   ta’mirlash   kabi   ijtimoiy   va   strategik   ehtiyojlarga
yo’naltirdi. Konstantin o’z hukmronligi  davrida davlatning moliyaviy salohiyatini
oshirish orqali davlat boshqaruvini kuchaytirishga erishdi.
Yana bir muhim iqtisodiy chora — bu aholining ijtimoiy qatlamlari bo’yicha
harakatchanligini cheklovchi siyosat edi. Konstantin davrida jamiyat qatlamlashuvi
kuchayib   bordi   va   ijtimoiy   harakatchanlik   kamaydi.   Ayniqsa,   “kolon”   deb
ataluvchi dehqonlar qatlamiga jiddiy cheklovlar joriy qilindi. Kolonlar — bu yerga
bog’langan,   deyarli   qullarga   tenglashtirilgan   dehqonlar   bo’lib,   ular   yerni   tark   eta
olmaydi,   bir   yer   egasidan   boshqasiga   o’ta   olmaydi.   Bu   holat   imperiyaning   agrar
tizimida   barqarorlikni   saqlashga   xizmat   qilgan   bo’lsa-da,   aholining   erkinligini
chekladi va feodal munosabatlar shakllanishiga turtki berdi. Shu tariqa, Konstantin
iqtisodiy barqarorlik evaziga ijtimoiy qatlamlar orasidagi harakatchanlikni qurbon
qildi. U uchun davlatning moliyaviy va ishlab chiqarish asoslarini saqlab qolish —
eng muhim strategik maqsad edi.
Savdo-sotiq   masalasida   esa   Konstantin   ichki   bozorlarni   rag’batlantirish,
savdo yo’llarini rivojlantirish, port va karvon yo’llarini  mustahkamlashga  harakat
qildi.   Ayniqsa,   Vizantionning   (Kelajakda   Konstantinopol)   yangi   poytaxt   sifatida
tanlanishi,   u   yerdagi   savdo   va   hunarmandchilik   markazlarining   rivojlanishiga
sabab   bo’ldi.   Konstantinopol   Qora   dengiz,   O’rta   dengiz   va   Osiyoni   bog’lovchi
markazga   aylandi.   Bu   esa   imperiyaning   iqtisodiy   jihatdan   mustahkamlanishiga
katta hissa bo’ldi.
18 Xulosa   qilib   aytganda,   Konstantinning   iqtisodiy   va   moliyaviy   islohotlari
Rim   imperiyasining   iqtisodiy   inqirozdan   chiqishiga,   moliyaviy   barqarorlikka
erishishiga,   pul   tizimining   isloh   qilinishiga   va   soliq   tizimining   markazlashuviga
xizmat   qildi.   U   bu   islohotlar   orqali   imperiyaning   moliyaviy   negizini   tikladi,
iqtisodiy   hayotni   nazorat   ostiga   oldi   va   davlatning   strategik   faoliyatlarini
moliyalashtirish   imkonini   yaratdi.   Biroq   bu   islohotlar   ayrim   hollarda   ijtimoiy
qatlamlar orasida erkinliklarning cheklanishiga olib keldi. Shunga qaramay, tarixiy
kontekstda   olib   qaralganda,   Konstantinning   iqtisodiy   siyosati   o’z   davrining   eng
muhim va ta’sirli davlat boshqaruvi vositalaridan biri sifatida baholanadi. 5
2.3. Konstantin va yangi poytaxt – Konstantinopol shahri
Konstantin   I   tomonidan   amalga   oshirilgan   eng   ulkan   siyosiy   va   madaniy
islohotlardan   biri   bu   yangi   poytaxt   —   Konstantinopol   shahrining   barpo   etilishi
bo’ldi. Bu voqea Rim  imperiyasining tarixida tub burilish bo’ldi va keyingi ming
yillik   siyosiy,   diniy   va   madaniy   jarayonlarga   kuchli   ta’sir   ko’rsatdi.   Konstantin
shaharning asos solinishi va poytaxtga aylantirilishini faqatgina geosiyosiy ehtiyoj
sifatida   emas,   balki   g’oyaviy-mafkuraviy   islohot   sifatida   ham   ko’rdi.   U   Rim
imperiyasining   yangi   ruhini,   yangi   mafkurasini,   ayniqsa   Xristianlik   asosida
tiklaydigan markazga ehtiyoj borligini anglagan edi.
Shaharning   qadimiy   nomi   Vizantion   bo’lib,   u   Dardanel   bo’g’ozi   (Bosfor)
qirg’og’ida   joylashgan,   tabiiy   himoya   va   savdo   imkoniyatlariga   boy   hudud   edi.
Geografik   jihatdan   bu   joy   Osiyo   va   Yevropani   tutashtiruvchi   strategik   kesishma
nuqtasi   bo’lib,   u   orqali   Sharqdan   G’arbga   va   aksincha   bo’lgan   barcha   savdo
yo’llari o’tardi. Konstantin bu hududda Rim imperiyasining yangi markazini barpo
etishga qaror qildi. Bu qaror nafaqat harbiy yoki iqtisodiy asosga, balki mafkuraviy
va diniy anglashlarga ham tayangan edi.
5
  4. Berdyev M. Tarixiy shaxslar faoliyatining siyosiy bahosi. — Toshkent: Akademnashr, 2020.
19 330-yil 11-may kuni Vizantion shahri tantanali ravishda Konstantinopol deb
e’lon   qilindi.   Bu   sana   rasmiy   ravishda   yangi   poytaxtning   asos   solingan   kuni
sifatida   tarixga   muhrlandi.   Konstantinopol   endilikda   Rim   imperiyasining
ma’muriy,   siyosiy   va   diniy   markaziga   aylandi.   Yangi   poytaxt   qadimiy   Rimning
namunasi   asosida,   ammo   yangi   ruhda   barpo   etildi.   Konstantin   Rimda   mavjud
bo’lgan   davlat   idoralari,   jamoat   inshootlari,   forumlar,   teatrlar,   suv   inshootlari   va
saroylarni bu yerda ham qayta tikladi. Ammo u bu shaharga o’zgacha ideologik tus
berdi.   Avvalo,   Konstantinopolda   yangi   cherkovlar,   ayniqsa,   Xristianlik   ruhidagi
diniy   binolar   qurildi.   Shaharning   markazida   imperator   saroyi   va   Xudoning
muqaddas donosi — Hagia Sofiya cherkovi keyinchalik bunyod etilishi Konstantin
davridagi diniy siyosatning ramziga aylandi.
Konstantinopolni poytaxtga aylantirish qarori ortida chuqur strategik anglash
yotar   edi.   Avvalo,   Konstantin   Rim   shahrining   o’zining   sobiq   ulug’vorligiga
qaramay,   tobora   zaiflashib   borayotgan   siyosiy   va   ijtimoiy   markaz   ekanligini
anglab yetdi. Qadimgi Rim aristokratiyasi, senat tizimi va mahalliy zodagonlarning
avtoriteti   imperator   markazlashgan   hokimiyatga   zid   yo’nalishda   rivojlanayotgan
edi. Shu sababli, Konstantin yangi poytaxtda o’z siyosatini mustahkamlash, yangi
davr imperatori sifatida harakat qilish imkoniyatini yaratdi. Bu orqali u imperator
hokimiyatini aristokratik kuchlardan xoli holda mustahkamlashga erishdi.
Shuningdek,   yangi   poytaxtning   iqtisodiy   va   harbiy   afzalliklari   ham   muhim
rol   o’ynadi.   Konstantinopol   Osiyo   va   Yevropa   orasidagi   harakatlanish   markazi
bo’lib,   u   yerda   savdo-sotiq,   madaniy   almashinuv   va   siyosiy   nazorat   kuchli   edi.
Dengiz   orqali   qulay   aloqalar,   tabiiy   portlar,   strategik   qamrab   olish   imkoni   uni
imperiya   mudofaa   tizimining   muhim   bo’g’iniga   aylantirdi.   Bu   joydan
imperiyaning   Sharqiy   chegaralarini   —   forslar,   arablar   yoki   boshqa   tahdidlar
oldidan himoya qilish osonlashdi. Shuningdek, bu yer G’arbdagi german qabilalari
20 xavfidan   nisbatan   yiroq   edi,   bu   esa   markaziy   hokimiyat   barqarorligini
mustahkamlar edi.
Konstantinopolda   qurilish   ishlari   bevosita   imperator   nazorati   ostida   olib
borilgan.   U   shaharga   Rimdan   hunarmandlar,   arxitektorlar,   haykaltaroshlar   va
muhandislarni chaqirgan. Qurilish ishlari davomida qadimgi yunon-rim madaniyati
unsurlari   Xristianlik   ruhiyatiga   uyg’unlashtirildi.   Shahar   devorlari   mustahkam
qurilib, unga kirish eshiklari, minoralar, yo’llar va forumlar barpo etildi. Bu o’ziga
xos  arxitektura  namunasi  Rim   an’analarini  davom  ettirgan  bo’lsa-da,  ayni   paytda
yangi diniy va siyosiy g’oyalarni mujassamlashtirgan edi.
Konstantinopol   keyinchalik   Rim   imperiyasining   Sharqiy   qismini   tashkil
etuvchi Vizantiya imperiyasining markaziga aylandi. Bu shahar ming yildan ortiq
vaqt   davomida   butun   Sharqiy   Yevropa   va   Yaqin   Sharq   tarixida   muhim   o’rin
egalladi.   Konstantin   tomonidan   asos   solingan   bu   shahar,   Xristianlikning   siyosiy
markaziga, yunon-rim madaniyati va Sharq madaniyatining chorrahasiga, o’ta boy
ilmiy va dini merosning to’plangan markaziga aylandi.
Konstantinopolning   siyosiy-ideologik   timsoli   esa   chuqur   ramziy   ma’noga
ega bo’ldi. Agar qadimgi Rim butparastlik, harbiy kuch va fuqarolik jamiyatining
ifodasi   bo’lgan   bo’lsa,   yangi   poytaxt   —   Konstantinopol   Xristianlik,   ilohiy
hokimiyat   va   imperatorning   ruhiy   yetakchiligini   aks   ettiruvchi   markaz   sifatida
qaraldi.   Bu   shahar   endilikda   imperiyaning   yangi   mafkurasi,   diniy   tamoyillari   va
markazlashgan siyosiy boshqaruvining timsoli sifatida tarix sahnasida mustahkam
o’rin egalladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Konstantinopolning   poytaxtga   aylanishi   nafaqat
yangi   siyosiy   markazning   tashkil   topishi,   balki   Rim   imperiyasi   tarixidagi
mafkuraviy   burilish,   diniy   e’tiqodlar   o’zgarishi   va   markazlashgan   hokimiyatning
yangi   bosqichga   ko’tarilishining   timsoli   bo’ldi.   Konstantin   bu   orqali   o’z
islohotlarini   moddiylashtirdi,   ularni   tarixiy   makon   va   zamonda   mujassam   etdi.
21 Shahar   uning   nomi   bilan   atalgan   bo’lsa-da,   bu   nom   Rim   imperiyasining   yangi
davrga o’tishini, yangi qadriyatlar va siyosiy qarashlar asosida tiklanishini bildirar
edi. 6
6
  3. Aliev V. Vizantiya davlati: Siyosat va din. — Moskva: Nauka, 1996.
22 III BOB. KONSTANTIN ISLOHOTLARINING TARIXIY AHAMIYATI VA
TA’SIRI
3.1. Konstantin islohotlarining Rim imperiyasiga ta’siri
Konstantin   I   tomonidan   amalga   oshirilgan   islohotlar   Rim   imperiyasining
nafaqat   qisqa   muddatli   siyosiy   va   iqtisodiy   hayotiga,   balki   uzoq   muddatli   tarixiy
taraqqiyotiga   chuqur   ta’sir   ko’rsatdi.   Bu   islohotlar   orqali   Rim   imperiyasi   inqiroz
davridan  nisbiy barqarorlik holatiga o’tdi, davlat  boshqaruvi  kuchaydi, moliyaviy
tizim   mustahkamlandi   va   diniy   siyosat   tubdan   o’zgardi.   Eng   muhimi   shundaki,
Konstantin   Rim   tarixida   eng   muhim   o’zgarishlarni   amalga   oshirgan   hukmdorlar
qatoriga  kirdi   va  uning faoliyati  Yevropa  sivilizatsiyasi   taraqqiyotida  tub burilish
yasadi.
Avvalo,   siyosiy   sohada   u   tomonidan   amalga   oshirilgan   islohotlar   Rim
imperiyasi   hokimiyatining   markazlashuviga   olib   keldi.   Ilgari   Rimda   imperator
hokimiyati senat bilan muvozanatlangan bo’lsa, Konstantin markazlashgan, kuchli,
deyarli   mutlaq   imperatorlik   hokimiyatini   tikladi.   U   hukmronlikning   ilohiy
manbadan kelib chiqishini  targ’ib qilar ekan, imperator shaxsini  Xudo tomonidan
tayinlangan   hokimiyat   vakili   sifatida   ko’rsatdi.   Bu   konsepsiya   keyinchalik
Vizantiya   imperiyasida,   shuningdek,   Yevropa   monarxiyalarida   "imperator   —
Xudoning yer yuzidagi vakili" degan mafkura asosida mustahkamlanib bordi.
Yana   bir   muhim   ta’sir   yo’nalishi   bu   —   Konstantin   islohotlari   orqali
imperiya   hududlarining   yaxlitligi   va   siyosiy   barqarorligi   mustahkamlanishidir.
Ayniqsa,   poytaxtning   yangi   joyga   ko’chirilishi   (Konstantinopol)   orqali   G’arbda
kuchayib   borayotgan   barbarlar   tahdididan   vaqtinchalik   bo’lsa-da,   chetlab   o’tildi.
Sharqiy   hududlarga   urg’u   berilishi   imperiyaning   ichki   iqtisodiy   va   madaniy
hayotini   ham   Sharqqa   yo’naltirdi.   Bu   esa   Rim   imperiyasini   ikki   geografik   va
madaniy markaz — Rim  va Konstantinopolga  ajralishiga olib keldi. Keyinchalik,
bu farq G’arbiy va Sharqiy Rim imperiyalarining ajralishiga sabab bo’ldi.
23 Konstantinning   iqtisodiy   va   moliyaviy   islohotlari   ham   Rim   imperiyasiga
muhim   ta’sir   ko’rsatdi.   U   o’z   davrida   inflyatsiyani   jilovlash,   barqaror   oltin
valyutani   joriy   qilish,   soliqlarni   markazlashtirish   orqali   moliyaviy   inqirozni
yumshatdi.   Uning   tomonidan   joriy   etilgan   "solidus"   tangasi   Rimdan   keyin   ham
Vizantiya   va   boshqa   davlatlarda   asrlar   davomida   asosiy   valyuta   bo’lib   qoldi.   Bu
tizim,   o’z   navbatida,   savdo-sotiqning   jonlanishiga,   ichki   iqtisodiyotning
barqarorlik topishiga va davlat byudjetining mustahkamlanishiga xizmat qildi.
Ijtimoiy   sohada   esa   Konstantinning   qarorlaridan   biri   —   kolonnarni   yerdan
ajralmaslikka   majbur   qilgan   siyosati   bo’ldi.   Bu,   aynan   o’sha   davr   uchun   agrar
iqtisodiyotni barqarorlashtirishga xizmat qilgan bo’lsa-da, uzoq muddatda ijtimoiy
harakatchanlikni   susaytirdi,   mehnat   kuchining   harakatsiz   holga   kelishiga   sabab
bo’ldi. Bu holat keyinchalik o’rta asr feodal munosabatlarining shakllanishiga asos
yaratdi.
Konstantin davrida imperiya boshqaruvida o’ziga xos dualizm, ya’ni davlat
va   cherkov   aloqalarining   yangi   modeli   paydo   bo’ldi.   Bu   modelda   imperator
nafaqat   siyosiy   rahbar,   balki   diniy   siyosatning   ham   bosh   yo’lboshchisi   sifatida
faoliyat   yuritdi.   Bu   o’zgarishlar   imperiyaning   siyosiy   boshqaruvida   yangi
mafkuraviy   asoslar   paydo   bo’lishiga   olib   keldi.   Rimda   ilgari   mavjud   bo’lgan
pluralistik   din   siyosati   asta-sekin   monoreligiyaga   —   Xristianlikka   asoslangan
mafkuraviy tizimga yo’l ochdi.
Yuqoridagi   barcha   omillar   shuni   ko’rsatadiki,   Konstantinning   islohotlari
Rim   imperiyasining   siyosiy   va   iqtisodiy   barqarorligini   tiklash,   uning   strategik
yo’nalishini   o’zgartirish,   yangi   mafkuraviy   asoslar   yaratish,   davlat   boshqaruvini
markazlashtirish va poytaxtni joylashtirish bo’yicha uzoq muddatli qarorlar orqali
imperiyani yangi tarixiy bosqichga olib chiqdi. U o’zining kuchli siyosiy iradasi va
uzoqni   ko’ra   olgan   davlat   arbobi   sifatida   Rim   imperiyasi   hayotiga   chuqur   iz
qoldirdi.
24 3.2. Konstantin islohotlarining Xristianlik va cherkovga ta’siri
Konstantin   I   ning   islohotlari   Rim   imperiyasidagi   diniy   hayotni   tubdan
o’zgartirdi.   Bu   o’zgarishlar,   ayniqsa,   Xristianlik   dini   va   cherkov   institutining
jamiyatdagi o’rniga beqiyos ta’sir ko’rsatdi. Avvalgi asrlarda ta’qib ostida yashab
kelgan   Xristianlik   Konstantin   davrida   ilk   bor   rasmiy   tan   olingan,   qo’llab-
quvvatlangan va hatto davlat siyosatining markaziy g’oyasiga aylantirilgan edi. Bu
jarayon   Konstantin   davrida   boshlangan   bo’lsa-da,   uning   samarasini   butun
Vizantiya va keyinchalik Yevropa tarixi davomida ko’rish mumkin.
313-yilda   Milanda   chiqarilgan   e’lon   —   Milon   edikti   —   Konstantin
siyosatining asosiy burilish nuqtasi bo’ldi. Bu hujjat orqali imperiyada din erkinligi
rasmiy ravishda e’lon qilindi va Xristianlik boshqa dinlar qatori teng maqomda tan
olindi.   Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   bu   edikt   shunchaki   Xristianlikni
qonuniylashtirish   bilan   cheklanmadi;   u   Xristianlarni   ko’p   yillar   davomida   duch
kelgan ta’qib, qiynoqlar, kamsitishlar va mol-mulk musodarasiga barham berdi. Bu
bilan   Konstantin   ilk   bor   Rim   imperiyasida   cherkov   va   davlat   o’rtasida   ijobiy
munosabatlar asoslarini yaratdi. 7
Konstantin Xristianlikni faqat diniy sabablar bilan qo’llab-quvvatlamagan. U
Xristianlikda   imperiyani   birlashtira   oladigan   kuchli   mafkuraviy   tamoyillarni
ko’rgan.   Ayniqsa,   Xristianlikning   bo’ysunuv,   tartib,   axloqiy   tozalik   va   yagona
Xudoga   sadoqat   g’oyalari   markazlashgan   davlat   hokimiyatining   mafkuraviy
asoslari   bilan   uyg’unlashgan   edi.   Shu   bois   Konstantin   Xristianlikni   jamiyatga
chuqur singdirish, uni davlat siyosatining ajralmas qismiga aylantirishni ko’zladi.
Bu   yo’lda   u   cherkovni   moddiy   va   siyosiy   jihatdan   qo’llab-quvvatladi.
Konstantin   cherkovlarga   katta   yer-mulklar,   soliq   imtiyozlari   va   moliyaviy
7
  2. Ahmedov A. Qadimgi Rim davlati tarixi. — Toshkent: Fan, 2002.
25 yordamlar   berdi.   Cherkov   vakillari,   ruhoniylar   davlatda   alohida   maqomga   ega
bo’ldilar,   ular   soliqdan   ozod   etildi,   sudlov   huquqi   kengaydi,   ba’zi   hollarda   ular
nizolarni  hal  qilishda  rasmiy sudlar  o’rnini  bosdilar. Bu  holat  cherkovni  mustaqil
va kuchli institutga aylantirdi. Shu tariqa Rim jamiyatida yangi ijtimoiy tabaqa —
cherkov   rahbarlari,   ya’ni   episkoplar   va   patriarxlar   —   siyosiy   kuchga   ega   bo’lib
bordi.
Konstantin   cherkovni   nafaqat   moddiy   jihatdan   qo’llab-quvvatladi,   balki
uning   ichki   nizolarini   hal   qilishga   ham   faol   aralashdi.   325-yilda   chaqirilgan
birinchi   Nikeya   Sobori   bu   borada   muhim   qadam   bo’ldi.   Bu   soborda   butun   Rim
imperiyasi   bo’ylab   xizmat   qilayotgan   Xristian   episkoplari   yig’ildi.   Soborning
asosiy   maqsadi   Xristianlikdagi   aqidaparastlik,   ayniqsa   Arianning   talimotlari   (Iso
Masihning   ilohiy   mohiyatini   inkor   etuvchi   qarashlar)ga   qarshi   kurashish   edi.
Konstantin   bu   soborga   o’zi   rahbarlik   qilgan,   va   bu   orqali   u   imperator   nafaqat
dunyoviy,   balki   diniy   ishlar   ustidan   ham   hokimiyatga   da’vogarlik   qilganligini
ko’rsatgan edi.
Nikeya   soborida   e’tirof   etilgan   qarorlar   butun   Rim   cherkovida   yagona
dogmatik   qarashlarni   shakllantirdi.   Aynan   shu   yerda   “Nikeya   e’tiqodi”   —   asosiy
Xristian   aqidasi   —   rasman   e’lon   qilindi.   Bu   esa   butun   Xristian   olamida   diniy
birlikni   ta’minlashga   xizmat   qildi.   Konstantin   tomonidan   cherkovdagi
bo’linishlarga qarshi  kurashish  davlat  siyosati  darajasiga olib chiqildi va bu diniy
barqarorlikni saqlashda muhim omilga aylandi.
Konstantin   davrida   qurilgan   ko’plab   cherkovlar   Xristianlikning   davlat
darajasiga   ko’tarilganining   ramzi   bo’ldi.   Eng   mashhurlaridan   biri   bu   —
Quddusdagi   Muqaddas   Qabr   cherkovi   (Church   of   the  Holy   Sepulchre)   bo’lib,   bu
cherkov   Iso   Masih   dafn   qilingan   joy   ustiga   qurilgan   edi.   Bu   kabi   diniy   obidalar
faqat   diniy   emas,   balki   siyosiy   timsollar   edi:   ular   orqali   imperator   o’zini   Xudo
26 irodasini   bajaruvchi,   diniy   yetakchi   sifatida   ham   namoyon   qilar   edi.   Bu   esa
cherkov va davlat o’rtasidagi ittifoqni mustahkamlab bordi.
Konstantinning   diniy   siyosati   natijasida   Rim   imperiyasida   diniy   tolerantlik
o’rniga   Xristianlik   markazlashtirilgan   va   davlat   tomonidan   nazorat   qilinadigan
mafkuraga   aylandi.   Bu   holat   boshqa   dinlarga,   ayniqsa   butparastlikka   bo’lgan
munosabatning   salbiylashuviga   olib   keldi.   Konstantin   oxirgi   hayot   yillarida
butparastlik   ibodatxonalarini   yopish,   ularni   cherkovga   aylantirish   kabi   choralarni
ko’rdi.   Shu   tariqa   Rim   imperiyasida   asrlar   davomida   hukm   surgan   politeistik
dunyoqarash   o’z   o’rnini   monoteistik,   ya’ni   yagona   Xudoga   e’tiqod   asosidagi
ijtimoiy tuzumga bo’shatib berdi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Konstantin   islohotlari   Xristianlik   dinining   Rim
imperiyasi   doirasida   qonuniy   maqomga   ega   bo’lishiga,   cherkovning   siyosiy   va
ijtimoiy   institut   sifatida   kuchayishiga,   diniy   mafkuraning   davlat   siyosatiga
singishiga   olib   keldi.   U   Xristianlikni   nafaqat   diniy   e’tiqod   sifatida,   balki   siyosiy
boshqaruv,   ijtimoiy   tartib   va   imperiyaning   mafkuraviy   birligi   vositasi   sifatida
qaragan. Bu tarixiy jarayonlar keyinchalik Yevropa davlatlarida cherkov va davlat
munosabatlarining asosini tashkil etdi.
3.3. Konstantin islohotlarining keyingi davr hukmdorlariga ta’siri
Konstantin   I   tomonidan   amalga   oshirilgan   islohotlar   Rim   imperiyasi
doirasidagina cheklanib qolmay, undan keyingi asrlarda hukmronlik qilgan ko’plab
imperatorlar,   qirollar   va   hatto   zamonaviy   davlat   arboblari   uchun   ham   siyosiy,
iqtisodiy   va   mafkuraviy   namuna   bo’lib   xizmat   qildi.   Ayniqsa,   u   tomonidan   asos
solingan   davlat   va   cherkov   o’rtasidagi   aloqalar,   markazlashgan   boshqaruv,   diniy
mafkuradan siyosiy vosita sifatida foydalanish, moliyaviy barqarorlikni ta’minlash
kabi   tamoyillar   asrlar   davomida   turli   tarixiy   sharoitlarda   takror   va   takror
qo’llanildi.
27 Avvalo,   Konstantinning   Xristianlikni   davlat   mafkurasiga   aylantirish   yo’li
bilan   siyosiy   barqarorlikni   ta’minlash   strategiyasi   Vizantiya   imperiyasi
hukmdorlari   tomonidan   to’liq   qabul   qilindi.   Vizantiya   imperatorlari   o’z
hokimiyatini nafaqat siyosiy, balki diniy asoslar  bilan mustahkamlab bordilar. Bu
an’ana   orqali   imperatorlar   "Xudoning   yer   yuzidagi   soyasi",   "muqaddas   shaxs"
sifatida   talqin   qilina   boshlandi.   Bu   qarashlar   davlat   hokimiyatining   mutlaq   va
ilohiy manbadan kelganligini ta’kidlashga xizmat qildi. Shu tariqa, Konstantin asos
solgan   "caesaropapizm",   ya’ni   imperatorning   cherkov   ustidan   nazorat   o’rnatishi,
Vizantiya siyosiy tizimining ajralmas qismiga aylandi.
Shuningdek,   Konstantinning   cherkovga   bergan   huquqlari,   moddiy
imtiyozlari va siyosiy pozitsiyasi keyingi hukmdorlar uchun cherkovni o’z siyosiy
kuchiga   aylantirishda   muhim   rol   o’ynadi.   Masalan,   Sharqiy   Rim   imperatorlari
(Vizantiya   hukmdorlari)   o’z   hukmronliklarini   diniy   qonunlarga   asoslagan   holda
yuritganlar, ularning buyruqlari ko’pincha sobor qarorlari bilan uyg’unlashtirilgan.
Shu   tariqa,   siyosat   va   dinning   birlashuvi   orqali   ijtimoiy   tartib   va   hokimiyatni
qonunlashtirishga erishilgan.
G’arbiy   Yevropa   tarixida   ham   Konstantin   modelining   kuchli   ta’siri   sezildi.
Xususan,   franklar   qiroli   Charlz   Buyuk   (Charlemagne)   imperatorlik   tojini   qabul
qilarkan,   u   o’zini   "yangi   Rim   imperatori"   deb   e’lon   qildi   va   aynan   Konstantin
davridagi   siyosiy-diniy   birlik   tamoyillarini   o’z   siyosatiga   asos   qildi.   U   cherkovni
qo’llab-quvvatlash,   diniy   maktablar   ochish,   soborlar   qurish   orqali   hokimiyatini
ilohiy   maqom   bilan   mustahkamladi.   Bu   yo’nalish   Yevropada   "muqaddas   Rim
imperiyasi"   (Sacrum   Romanum   Imperium)   deb   nomlangan   siyosiy   tuzum
shakllanishiga olib keldi. Bu imperiya o’zini Konstantin davrining davomchisi deb
bilgan.
O’rta   asrlarda   monarxlarning   o’z   hokimiyatini   ilohiy   manbadan   kelib
chiqqan  deb  e’lon  qilishi,  aynan  Konstantin   asos  solgan   ideologik  modelga   borib
28 taqaladi.   "Qirol   Xudoning   irodasi   bilan   hukmronlik   qiladi"   degan   g’oya
Yevropaning   ko’pgina   davlatlarida   siyosiy   qonun   darajasiga   ko’tarildi.   Bu   esa
monarxiya   tuzumining   barqarorligiga   xizmat   qildi.   Mazkur   tamoyillar   nafaqat
siyosiy, balki ijtimoiy-huquqiy tizimni ham shakllantirishda asosiy rolni o’ynadi.
Konstantin asos solgan iqtisodiy tizim — ya’ni oltin asosidagi  barqaror pul
birligi,   soliqlarni   markazlashgan   tizim   asosida   yig’ish   va   moliyaviy   intizom   —
keyingi imperatorlar tomonidan takror va takror qo’llanildi. Masalan, Vizantiyada
Konstantinning “solidus” tangasi asosida muomalaga chiqarilgan “bezant” tangasi
bir necha asrlar davomida nafaqat Vizantiya, balki musulmon dunyosi va G’arbiy
Yevropada   ham   xalqaro   savdo   vositasi   bo’lib   xizmat   qildi.   Bu   uning   iqtisodiy
islohotlari qanday uzoq ta’sir ko’rsatganini yaqqol namoyon etadi.
Bundan   tashqari,   Konstantin   tomonidan   asos   solingan   yangi   poytaxt   —
Konstantinopol,   siyosiy   markaz   sifatida   Vizantiya   imperiyasining   yuragi   bo’lib
qoldi.   Uning   geografik   joylashuvi,   strategik   va   iqtisodiy   afzalliklari   keyingi
hukmdorlar   tomonidan  ham   yuksak   baholandi.  Konstantinopol  shunchaki   poytaxt
emas, balki imperator hokimiyatining timsoli, diniy va siyosiy markazga aylanishi
orqali   hukmdorlik   institutining   kuchayishiga   xizmat   qildi.   Ushbu   model,
keyinchalik   boshqa   poytaxtlar,   masalan,   Moskva,   Istanbul   va   hatto   Yevropa
qirolliklaridagi qirollik saroylari uchun ilhom manbai bo’ldi.
Zamonaviy   tarixda   ham   Konstantin   islohotlarining   aks-sadosi   ko’rinib
turadi. Ayniqsa, cherkov va davlat munosabatlarining turli shakllari, diniy mafkura
asosida   hokimiyatni   qonunlashtirish,   markazlashgan   boshqaruv   modelining
ustunligi   va   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlashda   mafkuraning   roli   kabi   tamoyillar
hanuzgacha   dolzarbdir.   Garchi   bugungi   demokratik   davlatlar   sekulyar   tuzum
asosida   faoliyat   yuritsalar-da,   tarixan   hukmdorlar   va   davlat   arboblari   uchun
Konstantinning   modeli   muhim   siyosiy   dars   va   tarixiy   tajriba   sifatida
o’rganilmoqda.
29 Xulosa  qilib aytganda,  Konstantin  I  ning  islohotlari   keyingi  asrlarda  davlat
boshqaruvi, siyosiy mafkura, iqtisodiy tizim va cherkov-davlat munosabatlarining
asosini   yaratdi.   U   nafaqat   Rim   imperiyasini,   balki   butun   Yevropa   va   Sharq
dunyosini   o’zgartirgan   shaxs   sifatida   tarixda   muhrlanib   qoldi.   Uning   siyosati,
mafkuraviy qarashlari va strategik qarorlari keyingi hukmdorlar faoliyatiga kuchli
ta’sir ko’rsatdi va uzoq tarixiy davrlar davomida o’z dolzarbligini yo’qotmadi. 8
8
  1. Abdullayeva D. Antik dunyo tarixi. — Toshkent: O‘zbekiston Milliy universiteti nashriyoti, 2018.
30 XULOSA
Imperator Konstantin I tomonidan amalga oshirilgan islohotlar qadimgi Rim
tarixida burilish nuqtasini belgiladi. U o’z davrining murakkab siyosiy, iqtisodiy va
diniy   sharoitida   qarorlar   qabul   qilib,   nafaqat   imperiyaning   inqirozdan   chiqishiga
hissa   qo’shdi,   balki   butun   Yevropa   sivilizatsiyasi   va   siyosiy-madaniy   tarixiga
chuqur   iz   qoldirdi.   U   boshlagan   islohotlar   imperiya   tuzumining   har   bir   jabhasini
o’zgartirdi:   boshqaruv   apparati,   moliya   tizimi,   harbiy   siyosat,   madaniyat   va,   eng
asosiysi, din sohasida tub burilishlar yuz berdi.
Konstantin   boshqaruv   tizimiga   markazlashuvni   olib   kirdi.   Imperiyaning
hududiy   va   ma’muriy   birliklari   qaytadan   shakllantirildi.   Viloyatlar   bo’yicha
yuritiladigan   boshqaruv   tartibi   kuchaytirildi,   korruptsiyaga   qarshi   kurashish   va
tartibni   tiklash   maqsadida   yangi   lavozimlar,   masalan,   "prefektlar"   va   "vikariylar"
joriy etildi. Bu islohotlar davlat boshqaruvining samaradorligini oshirishga xizmat
qildi.   Ayniqsa,   Konstantinning   o’z   qo’l   ostida   mutlaq   hokimiyatni   saqlab   qolgan
holda   keng   miqyosda   markaziylashtirilgan   ma’muriy   tizimni   barpo   etgani
imperiyaning uzoq muddatli barqarorligiga asos bo’ldi.
Iqtisodiy sohadagi islohotlari ham muhim ahamiyat kasb etdi. U mustahkam
oltin   tangani   muomalaga   kiritdi,   bu   esa   inflyatsiyani   nazorat   qilish,   savdoni
rivojlantirish   va   soliqlarni   barqaror   yig’ish   imkonini   berdi.   Konstantinning
“solidus” tangasi  bir necha asrlar davomida nafaqat Rim, balki butun Yevropa va
Yaqin   Sharqda   ishonchli   to’lov   vositasi   sifatida   amal   qildi.   U   davlat   byudjetini
kuchaytirish   va   doimiy   armiyani   ta’minlash   maqsadida   soliqlar   tizimini
soddalashtirdi,   aholining   mulkiy   holatiga   qarab   adolatli   soliq   tartibotini   yo’lga
qo’ydi.
Ammo   Konstantinning   eng   chuqur   va   uzoq   ta’sirli   islohotlari   aynan   diniy
sohada   ko’zga   tashlanadi.   Milon   edikti   (313-yil)   orqali   Xristianlikni
qonuniylashtirishi,   uni   boshqa   dinlar   qatorida   tan   olishi   Rimdagi   butparastlik
31 ustuvorligiga   chek   qo’ydi.   U   Xristianlikni   nafaqat   diniy   e’tiqod   darajasida,   balki
siyosiy   mafkura   sifatida   davlat   boshqaruviga   tatbiq   etdi.   Cherkovlarga   yer-mulk,
moliyaviy   imtiyozlar   berildi,   diniy   yetakchilar   siyosiy   va   ijtimoiy   kuchga
aylantirildi. Shu tariqa, Xristian cherkovi jamiyat hayotining markaziga ko’tarildi.
Bu   islohotlar   Rim   imperiyasi   tarixida   ilk   bor   cherkov   va   davlat   birligini
mustahkamladi.
Konstantin Xristianlikdagi diniy nizolarga ham befarq bo’lmadi. U 325-yilgi
Nikeya   Soborini   chaqirib,   Xristian   aqidalarini   yagona   shaklga   keltirishga   harakat
qildi. Bu sobor orqali Xristianlikdagi ilk katta bo’linishlar oldi olindi, diniy birlik
ta’minlandi   va rasmiy  dogmalar  asosida  cherkov siyosati   shakllantirildi. Shu  yo’l
bilan Konstantin imperator sifatida nafaqat dunyoviy, balki diniy arbob maqomini
ham egallagan shaxsga  aylandi. U o’zini "Xudoning irodasini  amalga oshiruvchi"
hukmdor sifatida ko’rsatdi, bu esa keyingi asrlar siyosiy mafkurasiga chuqur ta’sir
etdi.
Konstantinning   siyosiy-diniy   modeli   keyingi   asrlarda,   ayniqsa   Vizantiya
imperiyasida mukammal shakllandi. Uning siyosatini davom  ettirgan imperatorlar
cherkov ustidan nazorat o’rnatib, diniy mafkura orqali hokimiyatni qonunlashtirish
yo’lidan   bordilar.   Bu   tajriba   G’arbiy   Yevropaga   ham   tarqaldi.   Charlz   Buyukdan
boshlab,   ko’plab   Yevropa   monarxlari   o’z   hokimiyatini   ilohiy   manba   bilan
asoslashga harakat qildilar. Bu "Xudo tomonidan tayinlangan qirol" tamoyili asrlar
davomida Yevropa monarxiyasining mafkuraviy poydevoriga aylandi.
Konstantin   asos   solgan   islohotlar   nafaqat   Rim   imperiyasi   tarixida,   balki
butun Yevropa va Sharqdagi siyosiy madaniyatda o’chmas iz qoldirdi. U birinchi
bo’lib   cherkov   va   davlat   o’rtasidagi   hamkorlikni   institutsional   shaklga   keltirdi,
davlat   mafkurasini   diniy   g’oyalar   bilan   uyg’unlashtirdi,   markazlashgan
hokimiyatni   mustahkamladi   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   erishdi.   U
32 boshlab   bergan   yo’nalish   keyingi   davr   hukmdorlariga   siyosiy   model,   mafkuraviy
ilhom va davlat boshqaruvi usuli sifatida xizmat qildi.
Shunday qilib, Imperator Konstantin I nafaqat siyosiy islohotchi, balki diniy
strateg, davlat arbobi va tarixni o’zgartirgan shaxs sifatida jahon tarixida chuqur iz
qoldirdi. Uning merosi o’z davrida ham, undan keyin ham kuchli ijtimoiy-siyosiy
jarayonlarning yo’nalishini belgilab berdi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   Abdullayeva   D.   Antik   dunyo   tarixi.   —   Toshkent:   O’zbekiston   Milliy
universiteti nashriyoti, 2018.
2. Ahmedov A. Qadimgi Rim davlati tarixi. — Toshkent: Fan, 2002.
3. Aliev V. Vizantiya davlati: Siyosat va din. — Moskva: Nauka, 1996.
4.   Berdyev   M.   Tarixiy   shaxslar   faoliyatining   siyosiy   bahosi.   —   Toshkent:
Akademnashr, 2020.
5.   Brown   P.   The   Rise   of   Western   Christendom.   —   Oxford:   Blackwell
Publishers, 2003.
6.   Cameron   A.   The   Later   Roman   Empire   (AD   284–430).   —   Cambridge:
Harvard University Press, 1993.
7. Elton G. The Practice of History. — London: Methuen, 1985.
8.   Gibbon   E.   The   Decline   and   Fall   of   the   Roman   Empire.   —   London:
Penguin Classics, 1995.
9. Grant M. Constantine the Great: The Man and His Times. — New York:
Scribner, 1994.
10. Heather P. The Fall of the Roman Empire: A New History. — Oxford:
Oxford University Press, 2005.
11.   Jones   A.H.M.   The   Later   Roman   Empire,   284–602.   —   Oxford:   Basil
Blackwell, 1964.
12. Kulmatov R. Jahon diniy qarashlari tarixidan. — Toshkent: O’qituvchi,
2008.
13. Norwich J.J. Byzantium: The Early Centuries. — London: Viking Press,
1988.
14. Safarov Q. Yevropa sivilizatsiyasi tarixi. — Toshkent: Iqtisodiyot, 2011.
34 15. Yakubov S. Diniy mafkura va davlat. — Toshkent: Adolat, 2015.
Qo’shimcha adabiyotlar:
Mikhaylov A.A. Rim imperiyasining ijtimoiy-iqtisodiy asoslari. — Moskva:
Nauka, 1980.
Qarshiyev O. Din va siyosat:  tarixiy tajriba  va zamonaviylik. — Toshkent:
Ijtimoiy Fikr, 2019.
Richards J. The Popes and the Papacy in the Early Middle Ages, 476–752.
— London: Routledge, 1979.
Internet manbalari:
1.   https://www.britannica.com/biography/Constantine   -I   —   Britannica
ensiklopediyasi sahifasi
2.  https://www.ancient.eu/Constantine_I/   — World History Encyclopedia
3.  https://www.cambridge.org   — ilmiy maqolalar va tarixiy Kurs ishilar
4.   https://www.history.com/topics/ancient-rome/constantine     —   History
Channel maqolasi
5.  https://www.jstor.org   — akademik maqolalar arxivi (izlash: "Constantine
reforms")
35

Imperator Konstantinning islohotlari

Купить
  • Похожие документы

  • G‘aznaviylar davlati
  • Temur va temuriylar davrida madaniy-ma’rifiy hayot
  • Tunis, Misr, Marokashda Fransiyaning mustamlakachilik siyosati
  • Sharafiddin Ali Yazdiyning Zafarnoma asari
  • O'zbekiston va Jahon hamjamiyati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha