Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 171.5KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

746 Sotish

Informatika darslarida o'yinli texnologiyalardan foydalanish

Sotib olish
INFORMATIKA DARSLARIDA O'YINLI TEXNOLOGIYALARDAN
FOYDALANISH
MUNDARIJA:
Kirish 
I Bob.   Informatika  fanini  o’qitishda   pedagogik o’yinlardan foydalanish
va ular haqida umumiy ma’lumot
1.1.   P е dogogik o’yinlarning asosiy yo’nalishlari 
1.2.   P е dogogik o’yinlar tasnifi 
II Bob.  Informatika fanini o’qitishda interaktiv va o’yin texnologiyalari
2.1.  Informatika darslarida o’yin t е xnologiyalaridan foydalanish
2.2.  Informatika fanini o‘qitishda interaktiv ishlanmalar yaratish texnologiyasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1 2 KIRISH
Barchamizga ma’lumki, XXI asr – globallashuv davri, texnika asri deyiladi..
Bugungi   kunda   fan   va   texnika   jadal   suratda   rivojlanib   bormoqda,   bu   esa   yangi
texnologiyalardan   foydalanib   dars   o‘tishni   taqozo   etadi.   Kelajagimiz   bo‘lgan
yoshlarni   yuksak   madaniyatli,   o‘tkir   bilimli   qilib   tarbiyalashda   har   bir   pedagog
xodim   o‘zini   mas’ul   shaxs   ekanligini   bilgan   holda,   dars   samaradorligini   oshirib
borishi, yangi texnologiyalardan unumli foydalanishi dolzarb masala hisoblanadi. 
Respublikamiz Birinchi Prezidenti I.A.Karimov «Bilimdon va ma'naviy yetuk
bo'lgan,   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarni   egallagan   hamda   boshqara
oladigan   malakali   mutaxassislarni   tarbiyalab   yetishtirish   bunday   islohotlarning
asosiy   maqsadi   hisoblanadi.   Chuqur   islohotlarni   amalga   oshirish,   bozor
iqtisodiyotiga o'tish, birinchi navbatda kadrlar potensialiga, ularning kasb jihatidan
tayyorgarligiga bog’lik, bo'ladi», deb ta'kidlagan edilar. 
Mustaqil   rivojlanish   yo'lidan   borayotgan   Respublikamizda   yangi   iqtisodiy
sharoitlar ro'yobga keldiki, bu xalq xo'jaligining barcha sohalarida, hususan, ta'lim
tizimida   ham   qator   islohotlarni   amalga   oshirishni   taqozo   etadi.   Fan   va   texnika
taraqqiyotining   jadal   kechayotgani,   kompyuter   texnikasining   keng
qo'llanilayotganligi,   o'quvchilarga   berilishi   lozim   bo'lgan   bilimlar   ko'lamining
tobora oshib borayotganligi, ta'limni tubdan yaxshilashni, fanlar bo'yicha milliy va
mahalliy   sharoitlarga   mos   keladigan   hamda   malakali   mutahassislarni   tayyorlash
imkonini   beradigan   dastur   va   darsliklar,   ta'limning   zamonaviy   metodlarini   ishlab
chiqishni talab qiladi. 
O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   qabul   qilgan   «Ta'lim   tug’risida»gi
qonunda ta'limni yanada takomillashtirish maqsadida Respublika hududida ta'limni
umumiy o'rta ta'lim  maktablari, akademik litseylar  va kasb-hunar  kollejlari  orqali
amalga oshirish maqsad qilib qo'yilgan bo'lsa, «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»
qonunida milliy tajribalarni tahlil qilgan holda hamda jaxonning ilg’or yutuqlarini
e'tiborga   olib   akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlarda   har   tomonlama
shakllangan   va   etuk   mutahassislarni   tayyorlashning   asosiy   yo'nalishlari   belgilab
3 berilgan.     O’zbeksiton   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   ta'kidlab
o’tganidek:   “Umumlashgan   holda   hozirda   bo'lajak   o'qituvchilar   shahsiga
qo'yiladigan   asosiy   talablarni:   kasbiy   bilimdonlik,   intellektual   va   ma'naviy
barkamollik   deb   belgilash   mumkin”.   O'quvchilarning   informatik   bilimlarini   o'z
kasbi   doirasida,   kundalik   hayotda   qo'llay   bilishi,   ularning   bilish   va   fikrlash
doiralarini   kengaytirish   zamon   talabidir.     Ta’limda   axborot-   kommunikatsiya
texnologiyalarini   qo’llaganda   o’quvchi   eshitish,   ko’rish,   ko’rganlari   asosida
mustaqil   fikrlash   imkoniyatiga   ega   bo’ladi.   Ta’lim   jarayonida   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalangan   holda   darslarni   interaktiv
usullarda   tashkillashtirish   uchun   ma’lum   bir   shart   –   sharoitlar   mavjud.   Shunday
ekan,   axborot   kommunikatsion   ta’lim   texnologiyalaridan   samarali   foydalanish
hozirgi   zamon   yutuqlariga   asoslangan   holda   davr   talabiga   mos   keladigan
pedagogic   mahoratning   nazariy   amaliy   asoslarini   hamda   uning   shakllanish
jarayonini yaratish eng  dolzarb vazifalardandir.
Kurs   ishining   maqsadi.   Informatika   va   axborot   texnalogiyalari   fanini
o’qitishda   interaktiv   metodlardan   foydalanishda   o’qitishni   takomillashtirish
xususiyatlarini ilmiy-nazariy tahlil etib xulosalash va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   vazifalari:   Informatika   va   axborot   texnalogiyalari   fanini
o’qitishda   interaktiv   metodlardan   foydalanishda   o’qitishni
takomillashtirishqo‘llaniladigan   usul   va   vositalarini   o’rganish   hamda   xulosa,
tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti.   Informatika   va   axborot   texnalogiyalari   fanini
o’qitishda interaktiv metodlardan foydalanish xususiyatlarini tahlil etish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti.   Informatika   va   axborot   texnalogiyalari   fanini
o’qitishda   interaktiv   metodlardan   foydalanish ning   mazmuni,   shakl,   usul   va
vositalari.
Kurs ishining  tarkibiy  tuzulishi va hajmi:  Kirish, 2 bob, 4 bo’lim, xulosa
foydalanilgan adabiyotlarlardan iborat. 
4 I Bob.  Informatika fanini o’qitishda   pedagogik o’yinlardan foydalanish va
ular haqida umumiy ma’lumot
1.1.   P е dogogik o’yinlarning asosiy yo’nalishlari
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   o‘yini   xilma-xildir.  Ularning  o‘yin  turlarini
asosan quyidagicha  klassifikatsiya qilish mumkin.
1) Syujetli va rollarga bo lib o ynaladigan o‘yinlar;ʻ ʻ
2) Pedagogik o‘yinlar;
3) Xarakatli yoki qoidali o‘yinlar;
4) Aralashtirilgan o‘yinlar;
5) Ko rish va yasash o‘yinlari.	
ʻ
Syujetli va rollarga bulib o ynaladigan o yinlar bog cha yoshi bolalarni eng asosiy	
ʻ ʻ ʻ
o‘yin   formasidir.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ko prok   «bog cha-bog cha»,	
ʻ ʻ ʻ
«poezd-poezd»   kabi   qiziqarli   bo lgan   o‘yinlar   o ynaydi.   Lekin   turli   yoshdagi	
ʻ ʻ
bolalarning   o‘yinlari   bir   xil   bo lsa   xam   syujeti   xar   xil   buladi.   Masalan:   kichik	
ʻ
gurux   bolalari   «bogcha-bogcha»   o‘yinini   uynar   ekan   ular   peshinga   ovkat
pishiradilar, nonni kesadilar, idishni yuvadilar. Ammo kesilgan non kugirchoklarga
berilmaydi,   pishirilgan   ovkat   tarelkaga   suzilmaydi.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarga   sensor   tarbiya   berishda   pedagogik   o‘yinlarni   roli   katta.   Pedagogik
o‘yinlar maktabgacha ta’lim muassasasida  maxsus dastur asosida olib boriladigan
mashgulotlarni muvaffakiyatli utkazishga, katta gurux bolalarini maktabdagi ukish
faoliyatiga   tayyorlashga   katta   yordam   beradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar
o‘yinlari   ichida   xarakatli   yoki   koidali   o‘yinlar   xam   muximdir.   CHunki   xarakli
o‘yinlar   bolalarni   jismoniy   jixatdan   chiniktiradi,   dadil,   kurkmas,   epchil   bulishga
undaydi. Psixologiya qabul qilinganidek, rolli o‘yin faoliyati syujet va mazmundan
tashkil   topadi.   Odatda   syujet   deganda,   o‘yin   faoliyatida   bolalar   aks   ettiradigan
voqelikning   doirasi   tushuniladi.   o‘yin   syujeti   turli   davrga,   sinfiy   xususiyatga,
oilaviy   turmush   tarziga,   geografik   va   ishlab   chiqarish   sharoitlariga   bog‘liq   holda
yaratiladi.   Bola   munosabatga   kirishadigan   voqelik   doirasi   qanchalik   tor,
5 cheklangan   bo‘lsa,   o‘yinnnig   syujeti   shunchalik   xira   va   bir   xil   ekanligini   aks
ettiradi.O‘yinlarning   syujeti   xilma-xilligiga   qaramay,   ularin   maxsus   guruhlarga
biriktirish   imkoniyati   mavjuddir.   Masalan,   yirik   psixolog   E.A.Arkin   o‘yinlarning
quyidagi tasnifini tavsiya qiladi: 
1) ishlab chiqarishga (texnikaga); sanoat, qishloq xo‘jaligi, qurilish, kasb-hunarga
oid o‘yinlar; 
2)   maishiy   va   ijtimoiy   siyosatga   ro‘zg‘or:   bog‘chaga,   maktabga,   kundalik
turmushga oid o‘yinlar; 
3) harbiy : urush-urush o‘yinlari; 
4) drammalashtirilgan: kino, spektakl va boshqalarga oid o‘yinlar.
Biz   shu   tasnif   haqida   L.S.Vigotskiy,   A.N.Leontev,   D.B.Elkonin   singari
psixologlarning   tanqidiy   mulohazalariga   to‘la   qo‘shilamiz,   chunki   harbiy   va
drammalashtirilagn   o‘yinlarni   ham   ijtimoiy-siyosiy   guruhga   kiritish   mumkin.
Bizningcha,   D.B.Elkoninning   tasnifi   ma’quldir.   U   maktabgacha   yoshdagi
bolalarga   xos   rolli   o‘yinlarning   syujetiga   ko‘ra   uchta   guruhga   ajratishni   tavsiya
qiladi: 
1) maishiy mavzu syujetiga oid o‘yinlar;
2) ishlab chiqarish syujetiga maaluqli o‘yinlar; 
3) ijtimoiy-siyosiy syujetli o‘yinlar. 
Muallif   ayrim   o‘yin   turlari   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   barcha
bo‘g‘inlariga   mosligini,   syujetlar   maishiydan   ishlab   chiqarishag   qarab   va   undan
ijtimoiy-siyosiy   voqealarni   aks   ettirishga   qarab   rivojlanishini   alohida   uqtiradi.
Uning fikricha, o‘yin syujetidagi bunday izchillik bolaning bilim saviyasi, turmush
tajribasi   kengayishi,   uning   katta   yoshdagi   odamlar   turmushiga   chuqurroq   kirib
borishi   bilan  bog‘liqdir.  Darxaqiqat,   o‘yin  syujetining  o‘sishi   turmushning   tobora
yangi   qirralarini   aks   ettirish   bilan   cheklanib   qolmay,   muayyan   syujetning   o‘ziga
xos   boshqa   ko‘rinishlari   bilan   boyishi   sababli   ham   amalga   oshadi.   Bolalarga
tashabbuskorlik,   jamoaizm,   burch   xislarini   ustiradi.   Bunga   «Kim   birinchi»,
«koptok»,   «ok   kuyonchautiribdi»,   «etib   ol»   o‘yinlari   kiradi.   Xarakatli   o‘yinlar
6 asosan   sayr   va   jismoniy   tarbiya   mashgulotlarida   utkaziladi.   Drammalashtirilgan
o‘yinlarni   xam   bolalar   sevib   uynaydilar.   Bu   o‘yinlar   turli   xil   ertak   va   xikoyalar
saxnaga kuyiladi,rollarni esa bevosita bolalarni uzlari ijro etadilar. Masalan: «Kizil
shapkacha»,   «Tormok»,   «SHolgom»   drammali   o‘yinlar   bolalarni   nutki   xayol   va
kobiliyatlarini   tarkib   toptiradi.     Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   o‘yinlari   orasida
kurish-yasash   o‘yinlari   xammaga   ma’lum   bir   maksadga   karatilgan   buladi.   O‘yin
faoliyati   bolalarni   individual   ravishda   urganish   imkonini   beradi.   Ayrim   bolalar
jamoa   bulib   uynashni   yoktiradilar   bu   psixologik   bolani   umumiy   tarakkiyotiga
ta’sir etadi. SHuning uchun tarbiyachilar jamoa o‘yinlarga tortishlari kerak. Ijodiy
va syujetli o‘yinlarda bolalarning barcha psixik proseslari bilan birlikda individual
(   shaxsiy)   xislatlari   ham   shaklllanadi.   Mana   shu   nuqtai   nazardan   o‘yin
maktabgacha   ta’lim   muassasadagi   ta’lim   –   tarbiya   ishlari   orasida   eng   asosiy,
markaziy   o‘rinda   turadi.   Demak,   maktabgacha   ta’lim   muassasadagi   ta’lim   –
tarbiya   ishlarini   muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan   bolalarning   o‘yin   faoliyatlarini
maqsadga   muvofiq   tashkil   qila   bilishga   bog‘liqdir.   IN   va.   Seliverstovning
ta'kidlashicha,   o'yinlar   yordamida   nutqning   barcha   jihatlarini   rivojlantirish
mumkin. O'zining "Bolalar bilan nutq o'yinlari" darsligida u ovoz talaffuzini, so'z
boyligini, nutqning grammatik tuzilishini, izchil nutqni shakllantirish uchun xuddi
shu   o'yinlardan   foydalanishni   taklif   qiladi.   Masalan,   Sehrli   sumka   o'yini
tovushlarni   avtomatlashtirish   yoki   so'z   boyligini   boyitish   kabi   turli   xil   usullarda
ishlatilishi   mumkin.   IN   va.   Seliverstov   ta'kidlashicha,   "o'yin   o'zi   maqsad   emas,
balki   bolaga   ta'sir   o'tkazish   vositasi,   uni   tarbiyalashning   umumiy   tizimining
bo'g'ini.   Shuning   uchun   tuzatuvchi   maqsad   bilan   olib   boriladigan   o'yin   har   doim
ham   bolaning   psixofizik   rivojlanishining   barcha   jihatlariga   ijobiy   ta'sir
ko'rsatadigan   zaryadni   saqlab   turishi   kerak»   Yu.F.   Garkusha   OHP   bilan
maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bilan   nutq   terapiyasi   darslarida   rolli   o'yinlardan
foydalanish xususiyatlarini tavsiflaydi. Uning so'zlariga ko'ra, syujetli-rolli o'yinda
bola   nutq   so'zlashlarining   turli   xil   variantlarini   (rolga   qarab)   tanlab,   nutq
qobiliyatini kengaytirish imkoniyatiga ega bo'ladi.
7 Nutqni   terapevt   frontal   mashqlarning   turli   bosqichlarida   ishlash   jarayonida
rolli   o'yinlardan,   individual   o'yin   vaziyatlaridan   foydalanishi   mumkin.   Muayyan
syujet asosida qurilgan dars bolalarda jonlanishni, quvonchni keltirib chiqaradi va
nutqida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   guruhida   tuzatish   ta'limi
jarayonini   optimallashtirishga   yordam   beradi.   R.I.   Lalaeva,   N.V.   Serebryakov
OHP   bo'lgan   bolalarda   nutqning   grammatik   tuzilishini   rivojlantirish   bo'yicha
tuzatish   ishlari   jarayonida   ulardan   foydalanish   uchun   o'yinlar   to'plamini   taklif
qildi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   xos   bo'lgan   nutq   faoliyatining
xususiyatlaridan biri og'zaki muloqotning maqsadlari va motivlarining birlashishi,
shuningdek,   boshqa   ba'zi   bir   faoliyatlarda,   masalan,   o'yinda   nutq   motivini
ishlatishdir.   Turli   xil   tadbirlardan   foydalanish   bolaning   nutqni   o'zlashtirishga
bo'lgan   ehtiyojini   shakllantiradi.   Motivning   mavjudligi   (va   ehtiyojlar   faoliyat
uchun   turtki   bo'lib   xizmat   qiladi)   nutqni   idrok   qilish   uchun   ham,   uni   muloqotda
faol   ishlatish   uchun   ham   muhim   shartdir.   Natijada,   nutq   tezda   bolaning   kuzatuv
ob'ektiga   aylanadi.   Bolalarga   maxsus   ta'lim   berish   tizimida   nutq   vositalarini
o'zlashtirishga   ehtiyojni   shakllantirish   uchun   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
nutqiy   aloqalarining   o'ziga   xos   xususiyatlari   hisobga   olinadi,   o'yin   va   samarali
faoliyat   qo'llaniladi.   Rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   maktabgacha   yoshdagi
bolalarga o'yinni o'rgatish kerak. O'ynashni o'rganishning muhim sharti - bu o'yin
muhitini   tashkil   etish   (o'yinchoqlar,   mebellar,   o'yin   atributlari).Shunday   qilib,
nutqida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   uchun   o'yin   faoliyati   nutqni   rivojlantirish   va
ularning shaxsiyati  va aql-idrokini har tomonlama rivojlantirish uchun zarur shart
sifatida   o'z   ahamiyatini   va   rolini   saqlab   qoladi.   Boshqa   tomondan,   ovozli
talaffuzdagi   kamchiliklar,   so'z   boyligi   cheklanganligi,   nutqning   grammatik
tuzilishining   buzilishi,   shuningdek   nutq   tempining   o'zgarishi,   uning   silliqligi   -
bularning   barchasi   bolalarning   o'yin   faoliyatiga   ta'sir   qiladi,   o'yindagi   xatti-
harakatlarning   ayrim   xususiyatlarini   hosil   qiladi.   Maxsus   tashkil   etilgan
mashg'ulotlarsiz nutqni rivojlantirish, nutqida nuqsoni bo'lgan bolalarning hayotiy
tajribasini   kengaytirishga   qaratilgan   o'yin   o'z-o'zidan   paydo   bo'lmaydi.   Bolalar
8 asosiy   bilim   va   taassurotlarni   faqat   maqsadga   muvofiq   o'yin   faoliyati   jarayonida
olishadi.   Nutqni   terapevtning   vazifasi   -   bu   o'yinni   boshqarishni   tashkil   etish,   bu
bolaning   imkoniyatlarini   maksimal   darajada   realizatsiya   qilishni   ta'minlaydi.
O'qituvchining   harakatlarini   rejalashtirish   sharti   bilan   o'yinni   rivojlantirishning
to'liqligi   va   natijada   uning   tuzatuvchi   qiymati   oshadi.   Bundan   xulosa   qilishimiz
mumkinki,   logopedik   ishda   pedagogik   o'yinlarni   tashkil   qilishni   rejalashtirish
logopedning   bolalar   bilan   o'zaro   aloqasini   bog'laydigan   bo'g'inlardan
biridir.Yozuvchilar"   Maqsad:   tasviriy   hikoya   tuzish   qobiliyatini   shakllantirish,
nutqda   nisbiy   sifatlardan   foydalanish   mahoratini   oshirish.   Uskunalar:   mevalar
tasvirlangan kartochkalar. O'yinning tavsifi. O'qituvchi bolalarni ertakni tinglashga
taklif   qiladi   va   yozuvchi   shoshilayotgani   haqida   ogohlantiradi,   shuning   uchun
hammasini   tasvirlab   berishga   ulgurmadi.   U   yana   bolalarni   yozuvchiga   aylanishni
va   birgalikda   hikoya   yozishni   taklif   qiladi.   Buning   uchun   o'qituvchining
savollariga javob berishingiz kerak. Nutqni terapevt matnni o'qiydi, savollar beradi
va javoblarni yozadi. Xulosa qilib aytganda, u paydo bo'lgan hikoyani o'qiydi.
1.2  P е dogogik o’yinlar tasnifi
Ma'lumki   1-sinfga   qabul   qilinib,   maktab   ostonasida   ilk   qadam   qo'ygan
bolaning   faoliyatida   o'yin   asosiy   o'rinni   egallaydi.   O'yin   ularning   eng   sevimli
mashg'uloti   bo'lib,   ular   har   qanday   mashg'ulotni   o'yin   bilan   uyg'unlashtirishga
harakat   qiladilar.   Shunday   ekan   o'qituvchi   o'quvchi   faoliyatidan   ularning
sevimli   mashg'uloti   -   o'yinni   siqib   chiqarmasdan,   undan   maqsadga   muofiq
foydalanish   bilan   ta'lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishga   imkon   beradi.
O'yin   -   bola   hayotining   uzviy   qismidir.   O'yin   orqali   bola   atrof   -   muhit,   tabiat
hodisalari, manzaralari, buyumlar, o'simliklar, hayvonlar   dunyosi bilan tanishadi.
Boshlang'ich ta'lim davrida o'quvchilarning aqliy va jismoniy faoliyatini tashkil
qilishda   pedagogik   o'yinlar   alohida   ahamiyatga   ega.   Matematika     darslarida  
pedagogik     o'yinlardan     foydalanish     o'quvchilar     zehnini     o'stirish,   tez     hisoblash  
9 ko'nikmalarini     oshirishda     muhim     ahamiyatga     ega.   Pedagogik   o'yinlar
jarayonida   o'quvchilar   o'yin   qoidalariga   qat'iy   rioya   qilishga   o'rganadilar,
inoqlik   his   -   tuyg'ulari,   dunyoqarashlari   shakllanib   boradi.   Ta'lim   jarayonida
pedagogik o'yinlar o'quvchilarning xususiyatiga   ko'ra   tashkil   etilishi kerak.    
Bu   esa   ularga   bilim   berishni   yengillashtirishga,   ko'rgazmalilikni   ta'minlashga
qaratilgan   bo'lib,   o'quvchilarni   toliqtirmaslik,   zeriktirmaslik   imkonini   yaratadi.
Pedagogik   o'yinlarni   xilma-xil   tarzlarda   tashkil   qilish   mumkin.   Qo'g'irchoqlar,
o'yinchoqlar,   rasmlar   va   tarqatmalar,   turli   geometrik   shakllardan   ham
foydalanish   mumkin.   Pedagogik   o'yinlar   maqsadiga   ko'ra   4   omilni   o'z   ichiga
oladi:   Har   bir   pedagogik   o'yinni   boshlashdan   oldin   o'quvchilarga   o'yinning
qoidasi,   mazmuni,   yakuni   nimadan   iborat   ekanini   o'qituvchi   tomonidan
tushuntiriladi.   O'quvchilar   uni   tushunib,   anglab,   shu   asosda   harakat   qiladilar.
Masalan,  “Ishoralar” o’yini.   O'yinning  maqsadi:   Bir   amalli   masalalarni   og'zaki
yechish   ko'nikmalarini   rivojlantirish.   O’yin   bola   faoliyatining   asosini   tashkil
etadigan ko’rinishlardan biridir.  Bolalar kamolati yo’lida ishlab chiqilayotgan turli
o’yinlar   nazariyasi   ta’lim tarbiya   uchun   ham   naqadar   qimmatlidir.   Jufa   qadim
zamondan   boshlab   ko’plab   olimlar,   tadqiqotchilar,   ma’daniyat   tarixchilari
o’zlarining   olib   borgan   tadqiqot   ishlarida   o’yinning   o’ziga   xosligi,   uning   nafaqat
alohida   shaxs   hayoti   balki   jamiyat   hayotida   turgan   o’rni   va   ahamiyati   haqida
fikrlar bildirganlar. Ular o’yinning qadrini uning shartliligini, uning bolalar xulqini
shakllantirishdagi   o’rnini,   muomala-munosabati   chog’idagi   bolaning
hatti harakatlarini   aniqlab   olishdagi   ahamiyatini   alohida   ta’kidlaydilar.   Shunday
qilib   o’yinni   “bolalikning   hamrohi”   deb   atash   mumkin.   O’yin   ayniqsa
maktabgacha   ta’lim   yoshdagi   bolalar   hayotining   asosiy   mazmuni   tashkil   etadi,   u
mehnat   va   ta’lim   bilan   uzviy   aloqada   bo’lgan   holda   yetakchi   faoliyati   sifatida
namoyon   bo’ladi.   Bola   shug’ullanadigan   ishlarning   ko’pchiligi   o’yin   shaklida
bo’ladi. O’yin chog’ida bolada mavjud barcha jihatlar ishga tushadi:  bola harakat
qiladi,   gapiradi,   idrok   qiladi,   o’ylaydi   uning   holati   xotirasi   ko’chli   ishlaydi,
ta’sirchanlik   va   iroda   sifatlari   namoyon   bo’ladi.   Maxsus   ta’limda   ham   logopedik
10 mashg’ulotlar jarayonida olib boriladigan logopedik o’yinlarning o’ziga hosligi va
mohiyati   ham   alohida   mazmun   kasb   etadi.   Logopedik   o’yinlarning   bola
tarbiyasidagi   o’rni   va   tutgan   mavqei   ham   o’ziga   hos   sifatlarga   ega.   chunonchi
logopedik   o’yinlar   o’zining   tashkil   etilishi   va   mazmuniga   ko’ra,   bolalarga   ta’sir
etish   darajasiga   ko’ra   o’yinda   qo’llaniladigan   buyumlarning   turlicha,   kelib
chiqishiga   ko’ra   turlichadir.   Logopedik   mashg’ulotlar   jaroyonida   nutqi   to’liq
rivojlanmagan   bolalar   uchun   tashkil   etiladigan   o’yinlarni   maxsus   ta’lim
nazariyasiga   ko’ra   ikki   guruhga   bo’lish   juda   keng   tarqalgan:   ijodiy   o’yinlar   va
qoidali o’yinlar. Ijodiy o’yinlar mazmunini bolalarning o’zlari o’ylab topadilar va
o’z   taasurotlarini,   borliq   haqidagi   tushunchalarini   hamda   shu   o’yinga   bo’lgan
munosabatlarni aks ettiradilar. Qoidali o’yinlar esa kattalar tomonidan yaratiladi va
bolalar   hayotiga   olib   kiritiladi.   Qoidali   o’yinlar   o’z   mazmuniga   qarab,   bolalar
yoshiga   mo’ljallanganligiga   qarab   belgilanadi.   Qoidali   o’yinlarning   ko’pchiligi
xalq   o’yinlari   asosida   tashkil   etiladi.   Bunday   qoidali   o’yinlarning   ko’plari
avloddan-avlodga tayyor holda o’tib bizgacha yetib kelgan. 
O’yinlar   o’z   mazmuni   va   qoidalari,   tarbiyaviy   ta’sir   ko’rsatishga   ko’ra   shartli
ravishda didaktik va musiqiy o’yinlarga bo’linadi. Didaktik o’yinlarda bolalarning
avvalo aqliy faoliyati rivojlanib boradi, ular bilimlari chuqurlashadi va kengayadi;
harakatli   o’yinlarda   bolalarning   turli   hatti harakatlari   takomillashadi:   musiqali
o’yinlarda   esa   musiqiy   qobilyatlari   rivojlanadi.   Shuningdek,logopedik   o’yinlar
orasida   ko’ngil   asrlari,   o’yin   ovutmachoqlari   ham   bo’ladi.   Demak   har   bir
logopedik   O’yinning   o’ziga   hos   sifatlari   mavjud,   biroq   ular   bir   qator   umumiy
xususiyatlarga   ham   egallar,   ya’ni   har   qanday   logopedik   o’yinlarda   maqsadning
mavjudligi,   o’yin   sabablari,   amalga   oshirish   vositalarning   rejali   harakatlar   va
natijaning   mavjudligi   kabilar   xosdir.   Har   qanday   ko’rinishdagi   logopediko’yinlar
tushunib olingan. Va maqsadga qaratilgan faoliyat tarzida kechadi. Boshqa faoliyat
turlarida   bo’lgani   kabi   o’yin   jarayoniga   bolaning   butun   shaxsiyati-   psixik   bilish
jarayonlari,   irodasi,   hissiyoti,   ta’sirchanligi,   ehtiyoj   va   qiziqishlari   jalb   etiladi;
11 oyinda   bola   faol   harakat   qiladi,   gapiradi   va   o’z   bilimlarini   o’yin   davomida
qo’llaydi. 
Nutqi   to’liq   rivojlanmagan   maktabgacha   ta’lim   yoshdagi   bolalar   uchun
o’tkazilayotgan   logopedik   o’yinlarning   o’ziga   xos   xususiyatlari   bor.   Ular   orasida
sabablarning o’ziga xosligi asosiy hisoblanadi. Bola o’yindagi maqsadiga erishish
uchun o’ziga sheriklar tanlaydi. Rollarni tasdiqlaydi. 
        Hullas   o’yin   faoliyatini   muayyan   darajada   rejalashtiradigan   bo’ladi.semak
shunga   qarab   o’yin   rivojlanib   boradi.   Bola   o’yinda   amaliy   ehtiyojlarga   qaram
bo’lmaydi.   O’yin   tabiatning   erkinligi   garchi   unda   mehnat   bilan   ko’pgina
o’xshashliklar bo’lsada jamiyat hayotida tutgan o’rni beqiyosligi bilan belgilanadi.
Bolalarning o’yindagi erkinligi mustaqilligi qo’yidagi holatlarda namoyon bo’ladi:
a)o’yin   yoki   uning   mazmunini   tanlashda;   boshqa   bolalar   bilan   ixtiyoriy
birladshishda b) o’yinga kirish va chiqishning ixtiyoriyligida va xokozo. 
              K.D.Ushenskiy   bolalarning   o’yindagi   mustaqilligiga   o’ziga   xos   xususiyat
sifatida   qarab   “O’yin   shuning   uchun   ham   o’yinki8   u   bola   uchun   mustaqil
mashg’lotdir”,   degan   edi.   Uning   fikricha,   o’yin-bolakaylar   vaqelik   voqeylik
bo’lganda ham uni o’rab olgan narsalardan ko’ra juda qiziqarli voqeylikdir. U bola
uchun   tushunarli   bo’lgani   uchun   ham   qiziqarlidir.   Haqiqiy   hayotda   bola
bolaligicha   qoladi,   u   hech   qanaqa   mustaqillika   ega   bo’lmagan   norasida,   biroq
o’yinda   u   boshqacha   odam-u   endi   kamol   topayotgan,   u   endi   o’z   kuchini   sinab
ko’ra   oladigan   va   o’zi   yaratgan   narsasini   mustaqil   idora   eta   olasigan   insonga
aylanib   boradi.   Turli   ko’rinishdagi   o’yinlarda   qoidalar   ham   turlicha   bo’ladi.
Masalan, rolli ijodiy o’yinlarda qoidalar ham turlicha bo’ladi. Masalan roli ijodiy
o’yinlarda  qoida  o’yinmazmuning  o’zida   rolda,  syujetda   mujassam  bo’ladi.  Katta
kishi   roliga   kirgan   bola   uning   u   yoki   bu   vaziyatdagi   harakat   mos   harakat   qiladi.
Misol   uchun   shifokor   qabuliga   qizchasini   shakllangan   ona   kirib   kelishi,
haydovchining esa ularni mashida eltib qo’yishi. Ijodiy uchun chog’ida buyumlar,
roller,harakatlarning   shartli   xususiyatlarni   barcha   o’ynovchilar   tomonidan   birdek
qa’bul   qilishini   eng   umumiy   qoida   hisoblanadi.   Busiz   o’yin   bo’lishi   mumkin
12 emas.masalan,”tabiati   qo’yniga  sayr”   qilayotgan   bolalar   o’z  guruhlardagi   gilamni
dengiz,   qo’llaridagi   karton   trubachani   durbin,   stol-stullardan   qurilgan   inshoat-
kema   ekinligiga   ishonmoqlari   kerak.   Amaliy   va   didaktik   o’yinlarda   qoidalar
harakatlarning   tabiati   izchiligini,   o’qituvchilar   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni
belgilaydi. 
13 II Bob.  Informatika fanini o’qitishda interaktiv va o’yin texnologiyalari
2.1.  Informatika darslarida o’yin t е xnologiyalaridan foydalanish .
Mamlakatimizda   Prezidentimiz   rahnamoligida   axborot-kommunikasiya
texnologiyalarini hayotimizning barcha jabhalari, jumladan, ta’lim jarayoniga keng
tatbiq   etishga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Bu   2012   yil   21   martda   qabul   qilingan
“Zamonaviy axborot-kommunikasiya texnologiyalarini yanada kengroq joriy qilish
va  rivojlantirish   chora-tadbirlari”ga   oid  qaror   va   “Axborotlashtirish   to’g’risida”gi
qonunda,     belgilangan   asosiy   vazifalardan   biridir.   Zero,   zamonaviy   axborot
texnologiyalarini samarali qo’llash talabalarga bilim berish sifatini oshirish, uning
mazmun-mohiyatini   takomillashtirish,   ta’limni   zamonaviy   talablar   darajasida
tashkil   etish,   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   samaradorligini   oshirish   maqsadida
ta’lim-tarbiya   jarayoniga   yangi   pedagogik,   axborot   texnologiyalarini   joriy   etish,
ularda   interfaol   usul   va   vositalardan   foydalanish   ko’zda   tutilgan.   Shu   sababli,
bugungi   kunda   ta’lim   muassalarida   faoliyat   yuritayotgan   “Informatika”   fani
o’qituvchilari oldida quyidagi muhim vazifalar turadi:
-           talabalarning   mustaqil   bilim   olish,   o’rganish   qobiliyatlarini   shakllantirish   va
rivojlantirishda fanning o’rni va ahamiyatini oshirish;
-           mashg’ulotlarini   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etish   va
o’tkazish;
-           talabalarning   faolligini   oshirish,   o’zlashtirish   darajalarini   rivojlantirishga
yo’naltirilgan metod va shakllarni qo’llash;
-           t a’lim jarayonida zamonaviy axborot texnologiyalaridan samarali foydalanish.
Yuqorida   sanab   o’tilgan   vazifalardan   ko’rinib   turibdiki,   ta’lim   muassasalari
talabalarini mustaqil bilim olishiga yo’naltirilgan texnologiyalardan foydalanishga
o’rgatish   va     doimiy   ravishda   faolligini   oshirib   borish   lozim.   O’quv   jarayonida
kompyuter   texnologiyalari   va   axborot-kommunikasiya   vositalaridan   foydalangan
holda ta’lim jarayonini tashkil qilish ta’lim samaradorligigi ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Shunday   ekan,   “Informatika”   fanini   o’qitish   samaradorligini   oshirish   o’quv
mashg’ulotlarini   tashkil   etish   hamda   o’tkazishda   pedagogik   va   axborot
14 texnologiyalaridan keng foydalanish, o’qitish mazmuniga mos dasturiy ta’minotini
ishlab chiqish, ularni o’quv jarayoniga joriy etish asosiy vazifalardan hisoblanadi.
Ushbu   vazifalarni   dolzarbligini   e’tiborga   olgan   holda   “Informatika”   fanini
o’qitishda   o’yinli   texnologiyalardan   foydalanish   holatini   o’rganish,   tahlil   etish,
ulardan samarali foydalanish metodikasini, mos uslubiy tavsiyalarni ishlab chiqish
zarur.
O’yinli   texnologiyalardan   foydalanishning   asosini   talabalarning
faollashtiruvchi   va   jadallashtiruvchi   faoliyati   tashkil   etadi.   O’yin   olimlar
tadqiqotlariga   ko’ra   mehnat   va   o’qish   bilan   birgalikda   faoliyatning   asosiy
turlaridan   biri   hisoblanadi.   Psixologlarning   ta’kidlashlaricha,   o’yinli   faoliyatning
psixologik   mexanizmlari   shaxsning   o’zini   namoyon   qilish,   hayotda   o’z   o’rnini
barqaror   qilish,   o’zini   o’zi   boshqarish,   o’z   imkoniyatlarini   amalga   oshirishning
fundamental   ehtiyojlariga   tayanadi.O’yin   bilish   va   uning   bir   qismi   (kirish,
mustahkamlash, mashq, nazorat) tarzida tashkil etiladi.
O’yinlar   turli   maqsadlarga   yo’naltirilgan   bo’ladi.   Ular   didaktik,   tarbiyaviy,
faoliyatni   rivojlantiruvchi   va   ijtimoiylashuv   maqsadlarda   qo’llanadi.   O’yinning
didaktik maqsadi bilimlar doirasi, bilish faoliyati, amaliy faoliyatida bilim, malaka
va   ko’nikmalarni   qo’llash,   umumta’lim   malaka   va   ko’nikmalarni   rivojlantirish,
mehnat   ko’nikmalarini   rivojlantirishni   kengaytirishga   qaratilgan   bo’ladi.
O’yinning   tarbiyaviy   maqsadi   mustaqillik,   irodani   tarbiyalash,   muayyan
yondashuvlar,   nuqtai   nazarlar,   ma’naviy,   estetik   va   dunyoqarashni
shakllantirishdagi   hamkorlikni,   kollektivizmni,   jamoaga   kirishib   keta   olishni,
kommunikativlikni tarbiyalashga qaratilgan bo’ladi[2].
Rebus,   krossvordlar   ham   o’yinli   texnologiyalarga   sirasiga   kiradi.   “Rebus”
so’zi   lotin   tilidan   olingan   bo’lib,   “So’zlar   orqali   emas,   balki   rasmlar   orqali
ifodalash”   ma’nosini   anglatadi.   Bu   -   biror   so’z   yoki   atamaning   rasmlar,   notalar,
xarflar bilan birgalikda ifodalanishi orqali hosil qilingan jumboqdir.
15 Rebus   –   keng   tarqalgan   va   eng   mashxur   o’yinlar   sirasiga   kiradi.   U   orqali
maqollarni, she’r qismlarini, biror iborani yoki so’zni berkitish mumkin.   Undan ilk
bor Fransiyada XV asrda qo’llanilgan.
Eng   birinchi   rebuslar   to’plami   Etenom   Taburo   tomonidan   Fransiyada   1582
yili chop etilgan. Keyinchalik Angliya, Germaniya, Italiyaga tarqalgan. Rossiyada
birinchi rebuslar “Illyustrasiya” jurnalida 1845 yili chop etilgan.
Rebus   — bu atamalarni ko’ngil ko’taruvchi xarakterdagi shifrlashdir.   Quyida
rebus qoidalariga to’xtalamiz :
-               Rasmning   chap   yuqorisidagi   apostroflar   soni   rasm   nomining   chap   tomonidan
o’chiriladigan xarflar soniga mos keladi ;
-               Rasmning   o’ng   yuqorisidagi   apostroflar   soni   rasm   nomining   o’ng   tomonidan
o’chiriladigan xarflar soniga mos keladi ;
-               So’z o’rtasidagi  xarflarni  o’chirish uchun bu   xarf lar  rasm  ustida yozilib ustidan
chiziladi ;
-               So’zdagi   belgini   almashtirish:   “2=d”   2   –  xarfni   “d”   xarfiga   almashtirish,   “r=p”
esa xarbir “r” belgi “p” belgiga almashtirish tushiniladi ;
-               Rasm  nomidagi   belgilarning  joyla shgan  o’rni   tartib  raqami ni  o’zgartirish  orqali
yangi hosil qilish mumkin ;
-               Rasmni teskari qo’yish orqali so’z ham teskari o’kiladi.
“Informatika”   fanidan   talabalar   bilimini   nazorat   qilish   va   baholash   uchun
quyidagi vazifalarni taklif etish mumkin:
Ushbu   vazifalar   talabalar   aqliy   faolligini   o’stiradi,   bilish   jarayoniga   haqiqiy
qiziqish   uyg’otadi.   O’yin   davomida   talabalar   ma’lum   qiyinchiliklarni   yengadilar,
o’z kuchlarini sinaydilar, malaka va bilimlarini rivojlantiradilar.
Ko’pchilikka   ma’lum   va   ommabop   bo’lgan   krossvord   o’yini   talabalarda
qiziqish   uyg’otishi   tabiiydir.   Krossvord   ko’rinishidagi   so’rov   shakli   talabalar
uchun   har   doim   qiziqarli   va   o’ziga   tortadigan   metoddir.   Ushbu   o’yinga   talabalar
shu darajada kirishib ketadilarki, hatto, o’zlari ham informatikaning turli mavzulari
bo’yicha   krossvordlar   tuzishlari   mumkin.   Mustaqil   ijodiy   faoliyatning   bunday
16 shakli   foydali   bo’lishi   bilan   birga,   faqatgina  bilimdon  talabalarnigina   emas,   balki
past   o’zlashtiruvchilarni   ham   qamrab   oladi.   Boshqa   o’quv   fanlaridan   past
o’zlashtiruvchi  talabalar ko’pincha informatikadan yaxshi va tirishqoq talabalarga
aylanadilar.   Krossvord   –   ingliz   tilidagi   “cross-word”   so’zidan   olingan   bo’lib,
“so’zlar   kesishishi”   degan   ma’noni   bildiradi.   Krossvordlar   sodda   bo’lishi   bilan
birga, mashhur olimlar, allomalar ismlariga, mavzuga aynan mos keluvchi maxsus
atamalarga diqqatini jalb etishning samarali vositasi hamdir. Quyida “Informatika”
fanidan krossvordlardan namunalar keltiramiz.
1)         Oxiri   “R”   bilan   tugaydigan   “Informatika”,   “Algoritmlash   va   dasturlash   tillari”
fanlariga doir so’zlarni toping, krossvordni to’ldiring va har bir tushunchaga ta’rif
bering. Ushbu krossvordda dasturlash tillariga oid    so’zlar lotin alifbosida yoziladi.
Krossvordda or, var, unar, binar, skaner, monitor, strimmer, prosessor kabi so’zlar
ishtirok etishi mumkin.
2)         Krosvordlar  odatda trapesiya, to’g’rito’rtburchak shakllarda beriladi. Quyida biz
talabalarning qiziqishini orttirish maqsadida uning shaklini o’zgartirib gul tasviriga
joylashtirdik.
17 1.     Qattiq disk (vinchestor).
2.     Axborotlarni ko’rish qurilmasi (monitor).
3.     Rasmlar   va   matnlarni   kompyuter   xotirasiga   kiritish   uchun   hizmat   qiladigan
qurilma (skaner).
4.     Magnit   lentada   arxiv   ma’lumotlarni   saqlash   uchun   hizmat   qiladigan   qurilma
(strimmer).
5.     Arifmetik   yoki   mantiqiy   amallarni   bajarib,   butun   sistemaning   ishini   nazorat
qiluvchi qurilma (prosessor).
Ta’lim   jarayonida   o’yinlardan   foydalanish   talabalarni   xursand   qilish
maqsadida   foydalanilmasligi   zarur.   U   albatta   didaktik   bo’lishi,   ya’ni   darsda   hal
qilinadigan   aniq   o’quv   tarbiyaviy   vazifalarga   bo’ysunishi   kerak.   Shuning   uchun
ham, o’yin avvaldan rejalashtiriladi, uning dars tuzilmasidan o’rni yaxshilab o’ylab
chiqiladi, uni o’tkazish shakli belgilab olinadi va shu asosda o’yinlar tayyorlanadi.
O’yinli   texnologiyalar   o’qitishning   boshqa   shakllari   va   metodlari   kabi   yuqori
samara beradi. Talabaga har qanday fan, hususan, informatika fanining zamonaviy
rivojlanish darajasidagi bilimlarni berish o’yinning asosiy maqsad bo’lishi kerak.
Quyida   “Delphi   dasturlash   tilida   takrorlanuvchi   operatorlar”   mavzusidagi
amaliy   mashg’ulotda   qo’llash   mumkin   bo’lgan   “Xatoni   top”   o’yini   va   uni
o’tkazish bosqichini keltirib o’tamiz.
18 Guruhni 24 nafar talabadan iborat deb qaraymiz. O’yinni o’tkazish avvaldan
rejalashtirgani uchun xonani kichik gurux bilan ishlashga mo’ljallab 3 ta aylanma
stol   holatida   jixozlanadi.   Har   bir   stol   “While...do”,   “Repeat...Until”   va
“For...to...do”   nomlari   bilan   nomlanadi.   Har   bir   talaba   xonaga   kirayotganida
“tasodifiy tanlash” usulida uch kichik guruhga ajratiladi. Buning uchun o’qituvchi
oldindan   tayyorlangan   “While...do”(8ta),   “Repeat...Until”(8ta)   va   “For...to...do”
(8ta)   yozuvlari   tushirilgan   jami   24   ta   kartochkalarni   talabalarga   tanlatadi   va   shu
kartochkaga mos stolga borib o’tirishlarini nazorat qiladi.
Amaliy   mashg’ulot   bo’lganligi   sababli   o’qituvchi   takrorlanuvchi   operatorlar
va   ularning   tadbiqiga   doir   bitta   masalaning   uch   xil   operator   yordamida   dasturini
tuzib,   natijalar   olinib,   ular   solishtirilib   ko’rsatiladi[2].   Natijalar   bir   xilligi
isbotlanadi va “Xatoni top” o’yini boshlanadi.
For...to...do While...do Repeat...Until
… var x,y:integer;
begin
y:=0;
for x:=1 to 100 do
y:=y+x;
label1.Caption:=
Inttostr(y);
end;
end. … var x,y: integer;
begin
x:= 1 ; y:=0;
while (x<=100) do
begin
       y:=y+ x;    x:=x+1;        
end;
label1.Caption:=
Inttostr(y);
end;   end. …   var x,y:   integer ;
begin
x:=1; y:=0;
repeat
y:=y+x;
x:=x+1;
until (x>1 00 );
label1.Caption:= In ttostr(y)
;
end; end.
1-bosqichda har bir talaba stolda turgan bo’sh kartochkalardan olib o’z guruhi
nomiga mos operator yordamida tuzilgan dasturni  ko’k rangli  ruchkada ataylab 5
tadan     xato   qilib   ko’chirishini,   kartochkada   aylana   ichiga   xatolari   sonini   yozib
qo’yishini   va   kartochkalarni   stol   o’rtasiga   yig’ib   qo’yishini   ta’kidlaydi.   Buning
uchun   ularga   5   daqiqa   vaqt   ajratiladi.   O’qituvchi   to’g’ri   dasturni   talabalar
daftarlariga   ko’chirib   olmasliklarni   nazorat   qilishi   shart.   Vaqt   tugashi   bilan
19 o’qituvchi   ekrandagi   dasturni   o’chiradi   va   1-   guruh   kartochkalarni   2-guruhga,   2-
guruh   kartochkalarni   3-guruhga,     3-guruh   kartochkalarni   1-guruhga   almashtiradi.
2-bosqichda talabalar almashtirilgan kartochkalardan bittasini oladi va orqasiga o’z
ismi-sharifini   yozib   qo’yadi.   O’qituvchi   5   daqiqada   talabalar   aylana   ichida
ko’rsatilgan   sondagi   xatolikni   topib   uni   qora   rangli   ruchka   bilan   to’g’irlab
chiqishlarini va shu rangli ruchkada o’z ismi-familiyasini kartochka orqasiga yozib
qo’yishini   ta’kidlaydi.   3-bosqichda   vaqt   tugashi   bilan   kartochkalar   yig’ib   olinadi
va   hato   qilib   ko’chirgan   talabalarga,   ya’ni   o’z   egalariga   qaytariladi.   Ular
dasturning   to’g’irlangan   xatolarni   tekshirib   chiqadi   va   topilmagan   xatoni   yashil
rangli   ruchka   bilan   to’g’irlaydi   va   shu   rangli   ruchkada   o’z   ismi-familiyasini
kartochka orqasiga yozib qo’yadi. 4-bosqichda kartochkalar yana yig’ib olinadi va
1-   guruh   kartochkalarni   3-guruhga,   2-guruh   kartochkalarni   1-guruhga,     3-guruh
kartochkalarni   2-guruhga   almashtiradi.   Shunda   avvalgi   kombinasiya
qaytarilmaydi.   Ekranga   to’g’ri   dastur   matni   chiqariladi   va   har   bir   talaba   o’ziga
tushgan kartochkadagi dasturni ekrandagi dastur bilan solishtiradi va xatosi bo’lsa
uni qizil rangli ruchka bilan to’g’irlab chiqadi.
2-bosqichda qora rangda ismi-sharifi yozilgan talaba mos ravishda 5(4,3,2,1)
ta xatoning to’g’irlagan bo’lsa 5(4,3,2,1) ball bilan baholanadi. 3-bosqichda yashil
rangda   ismi-sharifi   yozilgan   talaba   xatolarning   birortasini   to’g’irlagan   bo’lsa   va
unga   qizil   rangli   ruchka   bilan   hech   qanday   o’zgartirish   kiritilmagan   bo’lsa   bu
talabaga   qo’shimcha   rag’batlantiruvchi   1   ball   beriladi.   O’yin   so’ngida   o’qituvchi
kartochkalarni   yig’ib   oladi,   talabalarning   yo’l   qo’yilgan   xatolari   tushuntiradi   va
natijani   e’lon   qiladi.   Talabalar   bilimi   baholanadi,   faol   ishtirokchilar
rag’batlantiriladi va uyga vazifa beriladi.          
Xulosa   qilib,   o’yin   texnologiyalardan   foydalanib   mashg’ulotlarni   olib
borishni   faol   o’qitish   shakllaridan   biri   deb   qarash   mumkin.   Bunday   darslar
o’qituvchi   va talabalarning  ijodiy yondashuvini,  talabalarning  faol   bilish  faoliyati
jarayonida   malakalarni   o’zlashtirishlarini,   o’zining   kelajakdagi   pedagogik
faoliyatida   o’yinli     texnologiyalaridan   foydalanish   ko’nikma   va   malakalarini
20 shakllantirishni   ko’zda   tutadi.   O’yinli   texnologiyalardan   foydalanib   mashg’ulotni
tashkil   etish   va   o’tkazish   o’rganilayotgan   materialga   doir   atamalarni   mukammal
tushunishda   va   eslab   qolishda   stimul   bo’lib   hisoblanadi.   O’yinli   texnologiyalar
natijasida   talabalarning   bilish   faoliyati   rivojlanadi,     o’quv   materialini   o’rganishga
qiziqishi   uyg’onadi,   olgan   bilimlarini   mustahkamlaydi.   Bugungi   kunning   dolzarb
masalalaridan   biri   aynan   yosh   avlodni   mustaqil   va   erkin   fikrlashga   o’rgatishdan
iborat.
2.2  Informatika fanini o‘qitishda interaktiv ishlanmalar yaratish
texnologiyasi  
Oliy va o ‘ rta maxsus ta’lim vazirligi Hay’atining 2010 yil 17 aprel 3/1-sonli
qarori   hamda  Oliy   va  o ‘ rta   maxsus   ta’lim   vazirining     2010   yil   28  apreldagi   164-
sonli buyrug ‘ iga muvofiq Toshkent davlat iqtisodiyot unversitetida 2010 yil 10-14
may   kunlari   “Oliy   o ‘ quv   yurtida   ta’lim   texnologiyasini   loyihalashtirish,
rejalashtirish   va   amalga   oshirish”   mavzusidagi   o‘quv   seminari   tashkil   etildi.   Bu
seminarda     ta’lim jarayonini interaktiv texnologiyalar asosida tashkil etish, uning
hozirgi   kundagi   dolzarbligi,   ta’lim   jarayonida   tutgan   o‘rni,   samarasi,   afzalliklari
haqida seminar-trening bo‘lib o‘tdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Iste’dod”   jamg‘armasining
masofali   o ‘ qitish   markazi   ham   o‘z   faoliyati   davomida   ta’lim   muassasalari
professor-o‘qituvchilariga   “Interaktiv texnologiyalar”, “Axborot texnologiyalar va
masofali   o‘qitish”,   “Yuksak   manaviyatli   barkamol   shaxs”   hamda   “Barkamol
avlodga yo‘naltirilgan tarbiya texnologiyasi” maxsus kurslari o‘tishmoqda. 
Hozirgi   kunda   barcha   ta’lim   muassasalarida   interaktiv   texnologiyalardan
foydalanib,   o‘quv   mashg‘ulotlarini   tashkil   etish,   kafolatli   natijaga   erishish,   o‘quv
mashg‘ulotlarida   qaytar   aloqaga   tayanish,   ta’lim   sifati   va   mazmunini,
samaradorligini  oshirish davr talabidir.
Ta’lim sohasidagi ta’lim beruvchi har bir o ‘ quv mashg ‘ ulotini yaxlit holatda
ko‘ra   bilishi   va   uni   tasavvur   etish   uchun   o ‘ quv   mashg ‘ ulot   jarayonlari
21 loyhalashtirilib   olinishi   kerak.   O‘quv   mashg‘ulotlarni   interaktiv   metodlardan
foydalanib tashkil etish, interaktiv ko‘rgazmali ishlanmalardan foydalanish talaba-
o‘quvchilardagi   bilim   va   ko‘nikmalarni,   fikrlash   qobiliyatlarini,   hozirjavoblilik
darajalarini   o‘sishiga   imkon   yaratadi.   O‘qituvchi   tomonidan   o‘quv
mashg‘ulotining   rejalashtirilish   ko‘zlangan   maqsadga   va   kafolotli   natijaga
erishishga   zamin   yaratadi.   Ta’lim   berish   jarayonida   ta’lim   beruvchi   va   ta’lim
oluvchi   faoliyati   bos q ichlarining   ketma-ketligi   va   mazmuni   h amda   ularda
qo‘ llaniladigan vositalar  t exnologik xaritada   o‘z aksini topadi[27] .
Informatika   fanining   ma’ruza,   amaliy   va   laboratoriya   mashg‘ulotlarida
interaktiv   metodlarni   to‘g‘ri   tanlash   va   undan   to‘g‘ri   foydalanish   o‘tilayotgan
mavzuning mazmun-mohiyatini to‘liq ochib berishga xizmat qiladi. Natijada ta’lim
beruvchi   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadga   erishadi,   hamda   kelgusidagi   ishlarni
rejalashtiradi,   ya’ni   o‘tilgan   mashg‘ulotni   tahlil   qiladi   va   o‘zgarishlar   kiritishni
belgilab   oladi.   O‘quv   jarayoni   maqsad   va   vazifaga,   mazmunga,   amalga   oshirish
texnologiyasiga, kutiladigan natijalarga va kelgusidagi rejalarga bog‘liqdir. Ta’lim
berish   jarayonida   metodning   mohiyati   shundan   iboratki,   bunda   mavzuning   turli
tarmoqlari   bo‘yicha   to‘la   axborot   beriladi.   Shu   sababli,   ularning   har   biri   alohida
nuqtalardan   muhokama   etiladi.   Masalan:   ijobiy,   salbiy   tomonlari,   afzalliklari   va
kamchiliklari, foyda va zararlari belgilanadi. Bu interaktiv metodlar tanqidiy, aniq
mantiqiy   fikrlashni   muvaffaqiyatli   rivojlantirishga   hamda   o‘z   g‘oyalari,   fikrlarini
yozma va og‘zaki shaklda ixcham bayon etish, himoya qilishga imkoniyat yaratadi.
Informatika fanini o‘qitishda interaktiv ko‘rgazmali, pedagogik ishlanmalar
o‘quvchi-talabalarning   muammoli   vaziyatlarni   hal   qilishga   bo‘lgan   fikrlash
qobiliyatini  o‘stirishga xizmat qiladi[26].
Biz   quyida   Informatika   fanini   o‘qitishda   interaktiv   ko‘rgazmali,   pedagogik
ishlanmalar   yordamida   o‘quvchi-talabalarga   dars   berishning   namunaviy
ko‘rinishini   keltirmoqdamiz.   Informatika   va   axborot   texnologiyalar   fanida
“Internet-global   kompyuter   tarmog‘i.”   mavzusini   talabalarga     jonli   va   qiziqali,
mulohazalarga boy qilib o‘tish hozirgi kunning talabi hisoblanadi. Ushbu interaktiv
22 ko‘rgazmali, pedagogik ishlanmada mavzuning bayoni, o‘yinlar, test savollari o‘z
aksini   topgan.   Interaktiv   ko‘rgazmali-pedagogik   ishlanma   MS   Power   Point
dasturida   tayyorlangan.   Ishlanma   o‘zining   yaxshi   tartibda   tuzilgani   bilan   talabani
zerktirib   qo‘ymaydi.     Talabani   mulohaza   yuritishga   majbur   qiladi,   mavzuni
mukammal   o‘rganishga   imkon   yaratadi   hamda   o‘qituvchi   (ta’lim   beruvchi)ning
kafolatli natijaga erishishiga sababchi bo‘ladi. 
23 XULOSA
O‘qituvchi   tomonidan   rejalashtirilgan   maqsadga,   kafolotli   natija   erishish
koeffetsenti   oshadi.   Ta’lim   beruvchi   (o‘qituvchi)   o‘quv   mashg‘ulotlarni   tashkil
etishda   uni   olib   borishda,   asosan   texnologik   xaritani   auditoriya   holatidan,   undagi
o‘quv   va   texnik   vositalarning     barqarorligidan   kelib   chiqib   rejalashtirmog‘i   va
tuzmog‘i lozim.    Ta’limni tashkil etishda kadrlar tayyorlash milliy dasturining sifat
bosqichlari   talablariga   binonan   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalaridan,   turli   xil
metodlardan foydalanilganda ta’lim oluvchilarning faolligi oshadi, darsga bo‘lgan
qiziqishi  ortadi, muloqotga kirishish ko‘nikmasi  shakllanadi.   Metodning mohiyati
shundan   iboratki,   bunda   mavzuning   turli   tarmoqlari   bo‘yicha   bir   yo‘la   axborot
beriladi.   Ayni   paytda,   ularning   har   biri   alohida   nuqtalardan   muhokama   etiladi.
Masalan,   ijobiy,   salbiy   tomonlari,   afzalliklari   va  kamchiliklari,   foyda   va  zararlari
belgilanadi. Bu interfaol metodlar tanqidiy, aniq mantiqiy fikrlashni muvaffaqiyatli
rivojlantirishga   hamda   o‘z   g‘oyalari,   fikrlarini   yozma   va   og‘zaki   shaklda   ixcham
bayon   etish,   himoya   qilishga   imkoniyat   yaratadi.   Informatika   fanini   o‘qitishda
ilg‘or   pedagogik   va   axborot   texnologiyalaridan   foydalaniladi.   Tajriba
mashg‘ulotlari bevosita kompyuter bilan jihozlangan xonalarda olib boriladi.
Ushbu   kurs   ishi   “Informatika   fanini   o‘qitishda   innovatsion   ishlanmalar
yaratish   texnologiyasi”     deb   nomlanib,     u   ikki   bobdan,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 
Kurs   ishining   birinchi   bobida   ta’lim   texnologiyasining   mohiyatli   belgi   va
xususiyalari,   an’anaviy   va   zamonaviy   ta’limning   yutuq   va   kamchiliklari,
talabalarning   bilimini   baholash   turlari   va   ularning   avzallik   hamda   kamchiliklari
haqidagi   ma’lumotlar   keltirilgan.   Ikkinchi   bobda   informatika   fanining   o‘quv
mashg`ulotlarida   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   interfaol   usullar   va   ularning   qo‘llash
uslublari haqidagi ma’lumotlar  o‘z aksini topgan.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Mirziyoev   Shavkat   Miromonovich.   Erkin   va   farovon,   demokratik
O'zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti
lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag'ishlangan Oliy Majlis palatalarining
qo'shma majlisidagi nutq / SH.M. Mirziyoev. –  Toshkent : O'zbekiston, 2016. - 56
b.
2.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   O'zbekiston
respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo'yicha   harakatlar   strategiyasi   to'g'risida.
(O'zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to'plami,   2017   y.,   6-son,   70-
modda) etishning yo’llari va choralari. – T.:O’zbekiston, 2009. – 56 b.
3.   Ishmuhamedov   R.,   Abduqodirov   A.,   Pardayev   A.   Ta’limda   innovatsion
texnologiyalar(ta’lim   muassasalari   pedagog-o‘qituvchilari   uchun   amaliy
tavsiyalar). –T.:Iste’dod, 2008.-180 b. 
4. Yuldashev   U.   Yu.,   Boqiyev   R.   R.,   Zokirova   F.   M.   Informatika   o‘qitish
metodikasi. (o‘qituvchilar uchun qo‘llanma) .T:-2004.-121 b
5. G‘ ulomov   S.S,   Alimov   R.X .   va   boshqalar.   Axborot   tizimlari   va
texnologiyalari. – T.: Sharq, 2000. – 212 b. 
6. G‘ ulomov S.S. Shermuhammedov A.T, Begalov B. A. Iqtisodiy informatika.
– T.: O ‘ zbekiston, 1999. – 321 b. 
7.   Xayitmatov   O‘.T.,   Fayzullayev   S.X.   va   boshqalar.   Informatika   va   axborot
texnologiyalari. – T.: TKTI, 2005.  – 212 b. 
8. G‘ ulomovning   S.S.     umumiy   tahriri   ostida.   Iqtisodiy   masalalarni   shaxsiy
kompyuterlarda yechish texnologiyalari. – T.: TDIU, 2005.  – 321 b. 
9. Alimov   R,   Xodiyev   B   va   boshqalar.   Axborot   texnologiyasi.   –   T.:   TDIU,
2004. – 320 b. 
10.   Azizxojayeva   N.N.   “Pedagogika   va   pedagogik   mahorat”-   T.:   TDPI,
Nizomiy 2003 yil. 
11. Avliyoqulov N .  “Zamonaviy o‘qitish texnalogiyalari”- T.:, 2001 yil . 
25 12. Yo‘ldoshev   J.,   Usmonov   S.   “Pedagogik   texnalogiya   asoslari”-   T.:
O‘qituvchi 2004 yil.
13. Ochilov M. “Yangi pedagogik texnalogiyalar”- Qarshi, 2000  yil .
14. Saidaxmedov N.S. “Pedagogik amaliyotda yangi pedagogik texnalogiyalarni
qo‘llash namunalari”- T.: PTM , 2000 yil .
15. Tolipov   O‘.,   Usmonboyeva   M.   “Pedagogik   texnologiya   nazariya   va
amaliyot”- T.: Fan, 2005 yil.
16.  Axunova G.N., Golish L.V., Fayzullayeva D.M. Pedagogik texnalogiyalarni
loyihalashtirish   va   rejalashtirish:   O‘quv-uslubiy   qo‘llanma.   Zamonaviy   ta’lim
texnologiya seriyasi. – T.:  “Iqsodiyot” nashr., 2009. 206 b.
Elektron resurslar
1.   http: //  www.edu.uz . - O‘zbekiston Respublikasi oily va o‘rta ta’lim vazirligi
portali.
2.  http: //  www.pedagogika.uz.-  pedagogik ta’lim muassasalari portali
3.   http: //  www.ziyonet.uz.-  Axborot ta’lim tarmog‘i.
4.   http: //  www.ref.uz.-  referatlar, kurs ishlar banki
                                                                                                                                                           
26

Informatika darslarida o'yinli texnologiyalardanfoydalanish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Konus kesimlari va ularning fokal xossalari
  • WPFda Application sinfi va boshqaruv elementlari shablonini yaratish
  • Algoritmik tillar va dasturlash
  • UWP(Win Ui) da grafika va multimedialar bilan ishlash
  • O’quv jarayonini rejalashtirish tizimi. O’quv jarayonini tematik va har bir darsni rejalashtirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский