Informatika fanini o’qitish metodikasi fanidan multimediali elektron o’quv qo’llanma yaratish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI ALOQA, AXBOROTLASHTIRISH
VA TELEKOMMUNIKATSIYA TEXNOLOGIYALARI DAVLAT
QO’MITASI
TOSHKENT AXBOROT TEXNOLOGIYALARI
UNIVERSITETI SAMARQAND FILIALI
Telekommunikatsiya texnologiyalari va kasbiy ta’lim fakulteti
“Axborot ta’lim texnologiyalari” kafedrasi
5540900- “Kasb ta’limi” (Informatika va axborot
texnologiyalari) yo’nalishi bo’yicha bakalavr akademik
darajasini olish uchun
“ Informatika fanini o’qitish metodikasi fanidan multimediali elektron
o’quv qo’llanma yaratish ” mavzusidagi
BITIRUV  MALAKAVIY  ISHI
Ish kafedraning 2014 yil Bajardi: 407-guruh (KT)
_______ dagi ___- sonli
talabasi
majlisida muhokama qilindi
_________Rashidov Husan
va himoyaga tavsiya etildi.
Kafedra mudiri v.v.b.______
Ilmiy rahbar: assistent
Katta o’q.Yakubjonova D.Q.
_________ Norqulov A.S.
“____”_________ 2014 y.
Samarqand ~ 2014 MUNDARIJA
Kirish  …………………………………………………………... 3
I bob.Elektron o’quv qo’llanmalar yaratishning nazariy asoslari 5
1. Elektron o‘quv qo‘llanmalar, ularning turlari va o‘uv jarayonidagi
ahamiyati 5
2. Elektron o‘quv qo‘llanmani ishlab chiqishdagi talablar ………… 9
3. Elektron o‘quv qo‘llanmaning sifati va asosiy ko‘rsatkichlari11
II bob Elektron o’quv qo’llanmalarni yaratish bosqichlari va
dasturiy vositalari  ………………………………………………..
14
1. Elektron o‘quv qo‘llanmalarni yaratish bosqichlari va tamoyillari
14
2. Elektron o‘quv qo‘llanmalarni yaratishning dasturiy vositalari …
17
3. Yuqori darajali dasturlash tillari ……………………………
18
4. Multimediali dastur yaratish texnologiyalari...
22
5. Tanlangan dasturlar tasniflari ………………………………..
24
III bob “Informatika fanini o’qitish metodikasi ” fanidan elektron o’quv 
qo’llanmani loyihalash va undan foydalanish  ………….   30
1. Elektron o‘quv qo‘llanmani loihalash…………………………….   30
2. Elektron o‘quv qo‘llanmadan foydalanish uchun ko‘rsatmalar ….   32
3. Ishlab chiqarish mikroiqlimining gigiyenik normalari……............   39
Xulosa  …………………………………………………………..45
Adabiyotlar ro’yxati  ……………………………………………..    46
Ilova  …………………………………………………………….47
2 KIRISH
O‘zbеkiston   Rеspublikasi   davlat   mustaqilligiga   erishishi,   o‘z   iqtisodiy   va
ijtimoiy   rivojlanish   yo‘lini   tanlashi   kadrlar   tayyorlash   tuzilmasi   va   mohiyatini
qayta   ko‘rib   chiqish   zaruratini   kеltirib   chiqardi,   qator   tadbirlar   qabul   qilish:
―Ta'lim   to‘g‘risida gi   qonunni   kiritish   (1992   y.);   kadrlar   tayyorlash   milliy‖
dasturini   yaratish   (1997   y.),   yangi   o‘quv   rеjalari,   o‘quv   qo‘llanmalar   joriy   etish,
zamonaviy   didaktik   ta'minotni   ishlab   chiqish,   o‘quv   muassasalari   attеstatsiya   va
akkrеditatsiyasini   amalga   oshirish,   ta'lim   muassasalari   yangi   turlarini   vujudga
kеltirishni   taqozo   qildi.   Xalqimizning   boy   intеllеktual   mеrosi   va   umuminsoniy
qadriyatlar,   zamonaviy   madaniyat,   iqtisodiyot,   fan   va   tеxnika   yutuqlari   asosida
takomillashgan   kadrlarni   tayyorlash   tizimini   yaratish   O‘zbеkiston   taraqqiyotining
muhim sharti hisoblanadi. Mamlakat rahbariyati iqtisodiyotning barcha sohalari va
jamiyat   hayotida   zamonaviy   axborot   tеxnologiyalari,   kompyutеr   tеxnikasi   va
tеlеkommunikatsiya   vositalarini   joriy   qilish   va   qo‘llash,   fuqarolarning   axborotga
bo‘lgan   ehtiyojlarini   to‘liq   qondirish,   jahon   axborot   hamjamiyatiga   kirish   hamda
jahon   axborot   rеsurslaridan   foydalanish   uchun   qulay   sharoitlar   yaratish   kabi
muhim vazifalarga jiddiy e'tibor qaratmoqda.
Ma‘lumki,   bugungi   kunda,   ya‘ni   jahon   moliyaviy   –   iqtisodiy   inqirozi
sharoitida iqtisodiy rivojlanishning innovatsion yo‘li juda dolzarb hisoblanadi. Bu
borada   Prezidentimizning   ―Jahon   moliyaviy   –   iqtisodiy   inqirozi,   O‘zbekiston
sharoitida uni bartaraf etishning yo‘llari va choralari  kitobida ham quyidagi fikrlar	
‖
keltirilgan: ―… innovatsion texnologiyalarni keng joriy etish - O‘zbekiston uchun
inqirozni   bartaraf   etish   va   jahon   bozorida   yangi   marralarga  chiqishning   ishonchli
yo‘lidir [1].	
‖
Masalaning   qo’yilishi:   Bitiruv   malakaviy   ishining   maqsadi   “Informatika
fanini   o’qitish   metodikasi”   fanidan   multimediali   elektron   o’quv   qo’llanma
yaratishdir.   Elektron   o’quv   qo’llanma   mazkur   fan   bo’yicha   barcha   amaliy   va
nazariy   bilimlarni   hamda   davlat   ta’lim   standartlari   talablarini   o’z   ichiga   oladi.
O’quv   qo’llanmadan   talabalar   va   o’qituvchlar   o’quv   jarayonida   foydalanishlari
mumkin.
3 Mavzuning dolzarbligi: Hozirgi paytda ta‘lim jarayonini
avtomatlashtirishga   katta   e‘tibor   qaratilmoqda.   Ta‘lim   jarayonini
avtomatlashtirishning   qulay   vositalaridan   biri   kompyuter   texnologiyalaridan
foydalanishdir.   Kompyuterlarning   keng   qo‘llanilishi   o‘qituvchilar   tomonidan
metodik   qo‘llanmalarni   tayyorlashdagi   murakkabliklarni   bartaraf   qilish   va   bu
jarayonni   avtomatlashtirish   imkonini   beradi.   Turli   xil   ―elektron   o‘quv
qo‘llanmalar ,   metodik   qo‘llanmalarning   kompyuterda   taqdim   etilishi   ko‘pgina‖
afzalliklarga   ega.   Shularni   hisobga   olgan   holda   bitiruv   malakaviy   ishida
―Informatika   fanini   o‘qitish   metodikasi   fani   bo‘yicha   elektron   o‘quv   qo‘llanma	
‖
yaratish asosiy maqsad qilib olingan.
Ishning   maqsadi.   ―Informatika   fanini   o‘qitish   metodikasi   fani   bo‘yicha	
‖
barcha   me‘yoriy   hujjatlar,   nazriy   va   amaliy   ma‘lumotlarni   o‘z   ichiga   oluvchi
elektron o‘quv qo‘llanmaning dasturiy vositasini ishlab chiqish.
Mavzuning   amaliy   ahamiyati.   Bitiruv   malakaviy   ishi   natijasi   sifatida
yaratilgan   elektron   o‘quv   qo‘llanmadan   TATU   SF   talabalariga   ―Informatika
fanini   o‘qitish   metodikasi   fanini   o‘qitishda,   shuningdek   ixtiyoriy	
‖
foydalanuvchilarga kerakli ma‘lumiotlarni taqdim etishda foydalanish mumkin.
Bitiruv   ishining   qismlari   bo’yicha   qisqacha   tafsilotlar:   Ushbu   bitiruv
malakaviy ishi kirish qismi, uchta bob, xulosa, adabiyotlar va ilovadan iborat.
Birinchi bobda elektron o‘quv qo‘llanmalar, ularning turlari, elektron o‘quv
qo‘llanmalarni   ishlab   chiqishdagi   talablar,   elektron  o‘quv  qo‘llanmalarning  sifati,
asosiy ko‘rsatkichlari va qo‘llanilish soxalari haqidagi ma‘lumotlar keltirilgan.
Ikkinchi   bobda   elektron   o‘quv   qo‘llanmalarni   loyihalash,   elektron   o‘quv
qo‘llanmalarni yaratish bosqichlari va vositalari tavsiflari keltirilgan.
Uchinchi bobda elektron o‘quv qo‘llanmaning tuzilishi va undan foydalanish
uchun ko‘rsatmalar keltirilgan
Xulosa qismida bitiruv ishining asosiy  natijalari  va uning amaliy tadbiqlari
bayon qilingan
Ilova qismida dasturning oynalari ko‘rinishlari keltirilgan.
4 I BOB. ELEKTRON O’QUV QO’LLANMALAR
YARATISHNING NAZARIY ASOSLARI
1. Elektron o’quv qo’llanmalar, ularning turlari va
o’quv jarayonidagi ahamiyati
Turli   xil   manbalarda   elektron   o‘quv   qo‘llanmalarga   quyidagicha   ta‘tiflar
berilgan:
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   –   bu   garfik,   matnli,   raqamli,   tovushli,   musiqiy,
vodeo,   foto   va   boshqa   turdagi   axborotlar   majmuasi.   Elektron   nashr   ixtiyoriy
ma‘lumot   tashuvchilarda   –   magnit   va   optik   disklarda,   shuningdek   kompyuter
tarmoqlarida amalga oshirilishi mumkin;
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   –   mos   ilmiy-amaliy   bilimlar   sohasiga   oid
tartiblangan materiallardan iborat bo‘lishi kerak, ta‘lim oluvchilar va talabalarning
faol va ijodiy tarzda bu sohaga oid bilim, ko‘nikma va malakaga ega bo‘lishlarini
ta‘minlashi   kerak.   Elektron   o‘quv   nashri   yuqori   darajada   ijro   etilganligi   va
bezatilganligi,   axborotlarning   to‘liqligi,   metodik   ko‘rsatmalar   sifati,   texnik   ijro
sifati,   ko‘rgazmalilik,   mantiqiylik   va   ketma-ket   ifoda   uslubi   bilan   ajralib   turishi
kerak.
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   –   ma‘lum   yo‘nalish   va   mutaxassislikning   davlat
ta‘lim   standartlariga   to‘liq   mos   tuzilgan   yuqori   ilmiy   uslubiy   darajada   yaratilgan
o‘quv nashridir.
Elektron o‘quv qo‘llanma – bu o‘quv qo‘llanmani qisman yoki to‘liq o‘rnini
bosuvchi va mazkur turdagi nashr sifatida rasmiy tasdiqlangan elektron nashrdir.
Elektron o‘quv qo‘llanma - bu elektron shaklda taqdim etilgan va uning bir
qismidan   boshqa   qismiga   bir   zumda   o‘tish   imkonini   beradigan   tarmoqlanuvchi
aloqa tizimi bilan ta‘minlangan matn [2-4].
Odatda   elektron   o‘quv   qo‘llanmalar   shaxsiy   kompyuterlar   xotira
qurilmalarida joylashtiriladigan o‘qitish, nazorat qilish, modellashtirish va boshqa
dasturlar majmuasidan iborat bo‘lib o‘quv predmetining asosiy ilmiy mazmunini
5 aks ettiradi. Elektron o‘quv qo‘llanma oddiy o‘quv qo‘llanmani to‘ldiradi va 
quyidagi hollarda yanada samaralidir:
 bir lahzada qayta bog‘lanishni ta‘minlaydi;
 oddiy o‘quv qo‘llanmalarda izlash qiyin bo‘lgan ma‘lumotlarni tez
topish imkonini beradi;
 gipermatnli izohlarga  ko‘p  marta  murojaat qilishda vaqtni sezilarli
darajada tejaydi;
 qisqa matn bilan birga namoyish qiladi, aytib beradi, modellashtiradi
va hokazo;
 muayyan bo‘lim bo‘yicha bilimlarni tez tekshirish imkonini beradi.
Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarning   kamchiligi   displeyning   ma‘lumot   olish
vositasi sifatida noqulayligi va kitob bilan narxi orasidagi farqning yuqoriligidir.
Oxirgi   20   yil   mobaynida   elektron   o‘quv   qo‘llanma   bilan   bog‘liq
tushunchalar   va   unga   bo‘lgan   talablar   ahamiyatli   tarzda   o‘zgardi.   Elektron   o‘quv
qo‘llanmalarni mualliflari ko‘plab bahs munozaralar va eskicha qarashlarga qarshi
chiqishlari   natijasida   elektron   o‘quv   qo‘llanma   tushunchasining   ma‘lum   shakl-
shamoili, talablari yuzaga keldi. Quyida elektron o‘quv qo‘llanmaka bog‘liq asosiy
tushunchalarni keltirib o‘tamiz:
Elektron nashr (EN)   –   bu grafikli, matnli, raqamli, nutqiy, musiqiy, video–,
foto–   va   boshqa   ma‘lumotlar,   shuningdek   foydalanuvchining   bosma   xujjatlari
majmuasidir.   Elektron   nashr   istalgan   elektron   ma‘lumot   tashish   qurilmalarida
tarqatilishi mumkin – magnitli (magnitli lentalar, magnitli disk), optik (CD–ROM,
DVD,   CD–R,   CD–I,   CD+),   shuningdek,   kompyuter   tarmoqlari   orqali   tarqatish
mumkin.
O’quv elektron nashr (O’EN ) ilmiy-amaliy bilimlar sohasiga mos keladigan
tartiblashtirilgan   ma‘lumotlarni   o‘z   ichiga   olishi,   talabalar   va   o‘quvchilar
tomonidan   bu   sohaga   oid   bilim,   ko‘nikmalarni   ijodiy   va   faol   egallashlarlarini
ta‘minlashi kerak.
6 Elektron   darslik   (ED)   –   ma‘lum   yo‘nalish   va   mutaxassislikning   Davlat
ta‘lim standartlariga to‘liq mos tuzilgan yuqori ilmiy-uslubiy darajada yaratilagan
asosiy o‘quv elektron nashrdir.
Elektron o’quv qo’llanma (EO’Q)  –   bu   o‘quv qo‘llanmani qisman yoki   to‘liq
o‘rnini   bosuvchi   va   mazkur   turdagi   nashr   sifatida   rasmiy   tasdiqlangan   elektron
nashrdir.
Gipermatnt   –   bu   elektron   shaklda   berilgan   va   tarmoqlangan,   tizimli
bog‘lanishli,   bir   fragmentdan   ikkinchisiga   bir   lahzada   o‘tishni   ta‘minlaydigan
matndir.
Intellektual   yadro   (IY)   –   matematik   amallarni   sonli   va   belgili   shakllarda
ifodalovchi maxsus dasturlar uyg‘unligi.
Kompyuterli   tushuntirish   –   induktiv   xulosa   chiqarish   va   savollarga   ―ha‖
―yo‘q  qabilidagi javoblar orqali ko‘rgazmali tushuntirish.	
‖
Vizuallashtirish   –   rasm,   grafik   va   animatsiyalar   vositasida   ko‘rgazmali
tarzda taqdim etish.
Barcha murakkab tizimlarni yaratishdagi kabi elektron o‘quv qo‘llanmalarni
tayyorlashda ham ishning muvafaqqiyati muallifning qobiliyatiga bog‘liq. Shunga
qaramay,   elektron   o‘quv   qo‘llanma   tayyorlash   uchun   o‘quv   qo‘llanma   asosini
tashkil etuvchi elementlar mavjud. Ular quyidagilar:
Test.   Tashqi   ko‘rinishidan   bu   elektron   o‘quv   qo‘llanmaning   oddiy   shakli.
Asosiy   qiyinchilikni   savollarni   tanlash   va   aniq   ifodalash,   shuningdek   savollarga
javoblarni   izohlash   tashkil   etadi.   Yaxshi   test   ma‘lum   fan   sohasi   bo‘yicha
o‘quvchilardagi   bilim,   mahorat   va   ko‘nikmalar   haqida   ob‘ektiv   xulosa   qilish
imkonini beradi. Bu esa bilim cho‘qqilariga erishish uchun optimal yo‘lni tanlash
imkonini beradi.
Ensiklopediya.   Bu   elektron   o‘quv   qo‘llanmaning   asosiy   shakli.   Ma‘no
jihatidan  ensiklopediya   atamasi   elektron  o‘quv  qo‘llanmada  to‘plangan   ma‘lumot
to‘liq va ta‘lim standartlariga nisbatdan ortig‘i bilan bo‘lishi  kerakligini bildiradi.
Chunki u barcha foydalanauvchilarni qanoatlantirishi kerak.
7 Masalalar   to’plami.   Bu   elektron   o‘quv   qo‘llanmaning   muhim   shakllaridan
biri. Elektron o‘quv qo‘llanmada masalalar to‘plami o‘qitish vazifasini hammadan
ko‘ra   ko‘proq   amalga   oshiradi.   Elektron   masalalar   to‘plamida   yordam   tizimi
mukammal   bo‘lishi   kerak.   O‘quvchilar   muayyan   masalani   yechish   uchun   kerakli
o‘quv-ta‘limga   oid   ma‘lumot   oladilar.   Asosiy   muammo   butun   nazariy
ma‘lumotlarni qamrab oluvchi masalani tanlashda bo‘ladi.
Ijodiy   muhit.   Zamonaviy   elektron   o‘quv   qo‘llanmalar   o‘quvchilarni
o‘rganilayotgan   ob‘ektlar   va   o‘zaro   bog‘liq   ob‘ektlar   sistemasi   modellari   bilan
ijodiy ishlashlarini ta‘minlashi kerak. Aynan o‘qituvchi tomonidan ifodalangan
ijodiy ish o‘quvchilarda bilim va ko‘nikmalarni mustahkamlashga, shakllantirishga
yordam   beradi.   Dasturchi   nuqtai   nazaridan   ijodiy   muhit   elektron   o‘quv
qo‘llanmaning   eng   murakkab   qismlaridan   biri   hisoblanadi.   Ijodiy   muhit
o‘quvchilarni loyha ustida jamoa bo‘lib ishlashini ta‘minlaydi.
Mualliflik   muhiti.   Elektron   o‘quv   qo‘llanma   o‘qitish   jarayoniga   moslasha
oladigan bo‘lishi  kerak. Ya‘ni, muayyan bir o‘quv sohasini,  muayyan yo‘nalishni
va   muayyan   talabaning   xususiyatlarini   hisobga   olishi   kerak.   Bu   esa   o‘quv
materiallarining   ortiqchaligi   bilan   ta‘minlanadi.   Ammo   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,
ijodiy   faol   o‘qituvchilar   elektron   o‘quv   qo‘llanmaning   materiallarini   o‘zlari
shakllantirishni   xoxlashadi.   Buning   uchun   mos   mualliflik   muhiti   kerak   bo‘ladi.
Bunday   muhit,   masalan,   qo‘shimcha   materiallarni   elektron   entsiklopediyaga
kiritishni   ta‘minlaydi,   masalalar   to‘plamini   to‘ldirish,   tarqatma   materiallar   va   fan
bo‘yicha o‘quv qo‘llanmalar tayyorlash imkonini beradi [3, 4].
Elektron o‘quv qo‘llanmalarni  qo‘llash  tuzimlaridan biri  sifatida masofaviy
o‘qitishni qarash mumkin [12].
Masofaviy   o‘qitish   –   mamlakatdagi   va   chet   davlatlardagi   axolining   keng
qatlamiga   masofadan   turib   ta‘limga   oid   ma‘lumotlarni   almashish   vositalariga
(kompyuterli   aloqa,   radio,   suniy   yo‘ldosh   aloqasi   va   h.k.)   asoslangan
ixtisoslashtirilgan informatsion ta‘lim muhiti yordamida taqdim etiladigan o‘qitish
xizmatlari   kompleksi.   Masofaviy   o‘qitishning   axborot-ta‘lim   tizimi   muntazam
tashkil etilgan ma‘lumot uzatish vositalari, axborot resurslari, o‘zaro hamkorlikda
8 ishlash   protokollari,   texnik-dasturiy   va   tashkiliy-uslubiy  ta‘minotlar   majmuasidan
iborat   bo‘lib,   foydalanuvchilarning   ta‘lim   ehtiyojlarini   qondirishga   yo‘naltirilgan.
Masofaviy o‘qitish uzluksiz ta‘lim shakllaridan biri hisoblanadi.
Masofaviy o‘qitish deganda o‘qituvchi va o‘quvchi bir biridan vaqt va fazo
bo‘yicha ajralgan holda bilimlarni uzatishning har qanday turi tushuniladi.
Masofaviy   o‘qitishning   asosiy   tamoyili   o‘qituvchi   va   o‘quvchining
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   uchrashuvlarini   ta‘minlamasdan   ular   o‘rtasida   interaktiv
muloqotni   o‘rnatish,   tanlangan   kusr   bo‘yicha   ma‘lum   bilim   va   ko‘nikmalar
massivini mustaqil o‘zlashtirishdir.
An‘anaviy va masofaviy o‘qitish bir biridan ancha farq qiladi. Bular:
1) o‘qituvchi va o‘quvchining fazo jihatdan ajralganligi;
2) ta‘lim jarayonida o‘quvchining faol ishtirokini kuchaytirish: ta‘lim
maqsadlarini belgilash, o‘qitish shakli va sur‘atini tanlash;
3) masofadan turib o‘rganish uchun mo‘ljallangan materiallarni tanlash. 
Masofaviy o‘qitishni rivojlantirishning asosiy muammosi telekommu-
nikatsion   muloqot   muhiti   talablariga   javob   beradigan   o‘qitish   metodlari   va
texnologiyalarini yaratish hioblanadi [2, 12].
2. Elektorоn o’quv qo’llanmani ishlab chiqishdagi talablar
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   tizimidan   foydalanuvchi   samarali   foydalanishi
uchun tizim interfeysi sodda va tushunarli bo‘lishi kerak. Ekranda axborotlarni aks
ettirishda quyidagi talablar qo‘yiladi:
 ekranda aks ettiriladigan axborot tushunarli, mantiqan bog‘langan, 
mazmuni va maqsadiga ko‘ra guruhlarga ajratilgan bo‘lishi kerak;
 axborotlarni  tashkil  etishda  ortiqcha  kodlashtirish  va  noto‘g‘ri,
tushunarsiz qisqartmalardan foydalanmaslik kerak;
 foydalanuvchi  uchun  odatiy  bo‘lgan  atamalar  o‘rniga  axborot
texnologiyalariga oid atamalardan foydalnishni minimallashtirish;
 axborotlarni aks ettirishda ekranning chetki qismlaridan
foydalanmaslik;
9  ekranda faqat foydalanuvchi ayni paytda qayta ishlayotgan axborot
bo‘lishi kerak;
Hozirgi paytda elektron o‘quv qo‘llanmalarga quyidagi talablar
qo‘yilmoqda:
1. Tanlangan kurs bo‘yich axborotlar yaxshi strukturalashtirilgan va 
tugallangan bo‘lishi kerak;
2. Har bir qism axborotni matn bilan birga audio va video ko‘rinishda
taqdim etishi kerak.
3. Murakkab   model   yoki   qurilmalarni   tasvirlab   beradigan   rasmlarda
kursor rasmning elementlari boylab harakatlanganda unga sinxron ravishda paydo
bo‘ladigan va yo‘qoladigan shu element haqida ma‘lumot beradigan tushuntirishlar
bo‘lishi kerak;
4. Matnli qism kerakli axborotni izlash vaqtini qisqartirish uchun ko‘plab
gipermatnlarga, shuningdek qidiruv tizimiga ega bo‘lishi kerak.
5. Oddiy holatda tushunish qiyin bo‘lgan bo‘limlar videoma‘lumotlar va
animatsiyalar   bilan   boyitilishi   kerak.   Bu   holda   axborotni   qabul   qilish   uchun
ketadigan   vaqt   an‘anaviy   o‘quv   qo‘llanmalarga   qaraganda   5-10   marotabagacha
qisqarishi mumkin;
6. Audioma‘lumotlarning  bo‘lishi  muayan  mavzularni  o‘zlashtirishda
juda samarali hisoblanadi
Elektron o‘quv qo‘llanmalar 3 ta asosiy rejimda ishlashi mumkin:
 Sinovsiz o‘rgatish
 Sinovli o‘rgatish. Bu holda har bir bob (mavzu) oxirida foydalanuvchi
shu   bob   (mavzu)ni   qanchalik   darajada   o‘zlashtirganligini   aniqlash   ushun   bir
qancha savollarga javob berish taklif etiladi
 Test nazorati o‘rganilgan kurs bo‘yicha o‘zlashtirish darajasini 
aniqlash uchun mo‘ljallangan
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   tarkibiga   nazorat   vositalari   ham   bo‘lishi   kerak,
chunki   bilimlarni   nazorat   qilish   ta‘lim   jarayonidagi   asosiy   muammolardan   biri
hisoblanadi. Hozirga qadar ta‘lim tizimida bilimlarni nazorat qilishning og‘zaki va
10 yozma   shakllaridan   foydalanilgan.   Hozirgi   paytda   esa   turli   xil   test   o‘tkazish
usullaridan foydalanilmoqda [2-4, 13].
Ma‘lumki biror bir predmet sohani samarali egallash uchun nazariy qismini
o‘rganish   bilan   birga   masalalarni   yechish   uchun   amaliy   ko‘nikmalarga   ham   ega
bo‘lish   kerak.   Buning   uchun   o‘rganilayotgan   jarayon   va   hodisalarning   fizik
modellarini   qurish,   masalani   yechish   algoritmlari   va   dasturlarini   loyihalashni
o‘rganish kerak. Bularni amalga oshirish uchun elektron o‘quv qo‘llanma tarkibiga
turli xil grafik va dasturiy vositalar kiritilishi mumkin.
3. Elektron o’quv qo’llanmaning sifati va asosiy ko’rsatkichlari
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   mustaqil   o‘rganish   uchun   zarur   bo‘lgan   barcha
ma‘lumotlarni, shu bilan birga berilgan mavzu bo‘yicha olingan bilimlarni nazorat
qilish   uchun   amaliy   va   test   masalalarini   o‘z   ichiga   olishi   kerak.   Bundan   tashqari
elektron   o‘quv   qo‘llanma   oddiy   dasrliklardan   farqli   ravishda   shunday   ishlab
chiqilishi kerakki, u quyidagilarni ta‘minlasin:
 kurs mazmunini batafsilroq (to‘la) strukturalashtirish;
 interaktivlik   –   foydalanuvchining   faoliyatiga   bog‘liq   ravishda
ma‘lumotlarning   ko‘rsatilishini   o‘zgartirish   imkoniyati,   shuningdek,   o‘rganish
yo‘nalishini o‘zgartirish imkoniyati;
 kursning tushunchalarga oid qismida va nazariy ma‘lumotlarning 
gipermatnli strukturasi (ta‘riflarga havolalar);
 kuchli ko‘rgazmali ma‘lumotlardan foydalanish – turli xil rasmlar va 
tasvirlar, animatsiyalar va boshqa multimedia vositalari;
 bilimlarni   mustahkamlash,   olingan   bilimlarni   nazorat   qilish   va
baholash uchun elektron o‘quv qo‘llanmada o‘rnatilgan amaliy va nazorat
vositalaridan foydalanish;
 turli xil elektron matnlar va grafik ta‘lim materiallariga havolalar 
(giperhavolalar) tizimining mavjudligi.
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   xususiyatlarni   ta‘minlash   ushun   elektron
o‘quv qo‘llanmalarni yaratuvchilar elektron o‘quv qo‘llanmalarga qo‘yiladigan
11 talablardan   tashqari   o‘zining   kurslari   uchun   mundarijalarni   loyihalash
texnologiyasi bo‘yicha bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘lishi kerak.
Elektron o‘quv qo‘llanmalarni ishlab chiqishdagi eng asosiy masala -
bu   elektron   o‘quv   qo‘llanmalarning   sifati   masalasidir.   Sifatli   ishlab   chiqilgan
elektron   o‘quv   qo‘llanma   turli   xil   didaktik   materiallar   va   ta‘lim   resurslarini   o‘z
ichiga   oladi.   Bunday   elektron   o‘quv   qo‘llanma   birinchi   o‘rinda   fanni   mustaqil
o‘rganuvchi   foydalanuvchilar   uchun   mo‘ljallangan   bo‘lishi   va   ma‘lumotlarni
yetkazish usullari bilab farq qilishi kerak.
Psixolog va uslubchilarning fikrlariga ko‘ra mustaqil o‘rganish uchun
mo‘ljallangan   elektron   o‘quv   qo‘llanmada   sifatli   tayyorlangan   didaktik   material
o‘rganuvchilarda   mustaqil   o‘rganish   uchun   qiziqish,   motivatsiya   uyg‘otishiga
sabab axborotlarning kompyuter grafikasi va multimedia elementlari bilan elektron
shaklda   berilishi   bilan   birga   bunday   elektron   o‘quv   qo‘llanma   bilan   ishlaganda
o‘rganuvchining psixik faoliyati faollashadi.
Elektron o‘quv qo‘llanma ta‘lim oluvchilarning mustaqil ishlashlari uchun
zarur bo‘lib u quyidagilarni ta‘minlaydi:
 O‘rganilayotgan   materialni   tushunishni   yengillashtiradi.   Chunki
elektron o‘quv qo‘llanmalar ma‘lumotlarni yetkazib berishning turli shakllari:
induktiv yondashuv, ovozli va emotsiaonal xotira va h.k. larga asoslangan.
 Ta‘lim oluvchining ehtiyojlariga, tayyorgarlik darajasiga, intellektual
imkoniyatlariga moslashish imkoniga ega
 Murakkab hisoblashlar va shakl almashtirishlardan ozod etib fanning
mazmuniga e‘tibor qaratishga, ko‘p miqdordagi misollarni qarashga va yechishga 
imkon beradi
 Ta‘lim olishning barcha bosqichlarida o‘z-o‘zini tekshirishning keng
imkoniyatlarini ta‘minlaydi;
 Ishni  tartibli va chiroyli  tarzda bezab o‘qituvchiga fayl  yoki chop
etilgan holda taqdim etish imkonini beradi
 Chegaralanmagan miqdorda tushuntirishlar, takrorlashlar va h.k. larni 
beradigan cheksiz sabr-toqatli ustoz vazifasini bajaradi
12 Elektron o‘quv qo‘llanma amaliy mashg‘ulotlarda foydali 
hisoblanadi chunki u:
 Ko‘p  miqdordagi  masalalarni  yechishda  kompyuterdan  foydalanish
imkonini beradi, olingan natijalarni tahlil qilish va ularning grafik interpretasiyasi 
uchun ketadigan vaqtdan ozod etadi
 O‘qituvchiga   mashg‘ulotni   kompyuterda   mustaqil   ish   shaklida   olib
borish   imkonini   beradi   va   o‘qituvchining   faqat   rahbar   va   konsultant   vazifasida
bo‘lishini ta‘minlaydi
 O‘qituvchiga   kompyuter   yordamida   ta‘lim   oluvchilarning   bilimlarini
tez va samarali nazorat qilish, nazorat materiallarinining mazmuni va murakkablik
darajasini berish imkonini beradi
Elektron o‘quv qo‘llanma o‘qituvchi uchun qulay chunki u:
 Ma‘ruza va amaliyot darslariga o‘zi xoxlagan materiallarni kiritish,
auditoriya mashg‘lulotlaridan tashqari talabalarning elektron o‘quv qo‘llanma bilan
mustaqil ishlashlarini ta‘minlash imkonini beradi;
 Uy  vazifalari,  topshiriqlar  va  nazoratlarni  tekshirish  bilan  bog‘liq
ishlardan ozod etadi
 Auditoriyada ko‘riladigan va uyga berladigan misol va masalalarning 
mazmuni va miqdori munosabatlarini optimallashtirish imkonini beradi
 Uy vazifalari va nazoratlarda talabalar bilan individual ishlashga 
imkon beradi [2-3, 12-13].
13 II BOB. ELEKTRON O’QUV QO’LLANMALARNI YARATISH 
BOSQICHLARI VA DASTURIY VOSITALARI
1. Elektron o’quv qo’llanmalarni yaratish bosqichlari va tamoyillari
Elektron o‘quv qo‘llanmalar yaratish bosqichlari quyidagilar
1. Manbalarni tanlash
2. Mualliflar bilan manbalarni qayta ishlash uchun shartnoma imzolash
3. Mundarija va tushunchalar ro‘yxatini (indekslar) ishlab chiqish
4. Moduldagi  matnlarni  bo‘limlar  bo‘yicha  qayta  ishlash  va  Yordam
(Help) tizimini yaratish
5. Gipermatnlarni elektron shaklda amalga oshirish
6. Texnik talablarni ishlab chiqish
7. Multimedia uchun ma‘lumotlarni tanlash
8. Ovozli hamohanglikni ishlab chiqish
9. Ovozli hamohanglikni amalga oshirish
10. Visuallashtirish uchun ma‘lumotlarni tayyolash
11. Ma‘lumotlarni visuallashtirish
Birinchi bosqichda tanlab olingan manbalar quyidagi talablarga 
javob berishi kerak:
 o‘quv dasturiga to‘la mos kelishi;
 gipermatnlarni yaratish uchun qisqa va qulay bo‘lishi kerak;
 ko‘p sondagi namunalar va masalalarga ega bo‘lishi kerak;
 qulay formatda bo‘lishi kerak;
Ikkinchi bosqichda olingan manbalar to‘plamidan sifat va narxlari bo‘yicha
optimal nisbatga ega bo‘lganlari tanlab olinadi.
Uchinchi   bosqichda   mundarija   ishlab   chiqiladi,   ya‘ni   ma‘lumotlar   hajmi
bo‘yicha   minimal,   mazmuniga   ko‘ra   tugallangan   modullardan   iborat   bo‘limlarga
ajratiladi.
To‘rtinchi bosqichda mundarija, indeks va modullar strukturasiga mos holda
manbalardagi matnlar qayta ishlanadi; ro‘yxatga kirmagan matnlar olib tashlanadi,
14 manbalarda yo‘qlari  esa  yoziladi;   kontekst   yordam  tizimi  (Help)  ishlab  chiqiladi;
modullar orasidagi bog‘lanishlar va boshqa gipermatnli bog‘lanishlar o‘rnatiladi;
Shu   tarzda   gipermatn   loyihasi   kompyuterda   amalga   oshirish   uchun
tayyorlanadi.
Beshinchi bosqichda gipermatn elektron shaklda amalga oshiriladi. Natijada
o‘quv maqsadlarida foydalanish mumkin bo‘lgan oddiy elektron nashr yaratiladi.
Oltinchi bosqichda har bir muayan holatda kompyuterga qanday matematik
amallar   yuklatilishi   va   kompyuter   beradigan   javob   qanday   shaklda   bo‘lishi
aniqlanadi;   intellektual   yadro   loyihalanadi   va   amalga   oshiriladi;   matematik
masalalarni   yechishda   intellektual   yadodan   foydalanish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar
ishlab chiqiladi.
Natijada   talaba   va   o‘qituvchilar   uchun   muhim   va   kerakli   bo‘lgan   elektron
o‘quv   qo‘llanma   yaratiladi.   Intellektual   yadroni   shunday   yaratish   kerakki   uni
quvvatli kompyuter paketlari masalan Derive, Reduse, Maple, Matlab va h.k. larga
almashtirish   mumkin   bo‘lsin.   Shu   tarzda   elektron   o‘quv   qo‘llanma   multimedia
vositalari yordamida takomillashtirishga tayyor holga keladi.
Yettinchi   bosqichda   alohida   tushuncha   va   tasdiqlarni   tushuntirish   usullari
o‘zgartiriladi   va   multimedia   ma‘lumot‘lumotlari   bilan   almashtiriladigan   matnlar
tanlab olinadi.
Sakkizinchi   bosqichda   ekranni   matnli   ma‘lumotlardan   xolos   qilish   va
o‘rganilayotgan   ma‘lumotlarni   tushunish   hamda   eslab   qolishni   yengillashtirish
maqsadida ovozli ma‘lumotlar uchun matnlar ishlab chiqiladi.
To‘qqizinchi   bosqichda   ovozli   ma‘lumotlar   uchun   ishlab   chiqilgan   matnlar
diktofonga yoziladi va kompyuterga joriy qilinadi.
O‘ninchi   bosqichda   yuqori   darajada   ko‘rgazmalilikka   erishish   uchun
modullarni visuallashtirish senariyalari ishlab chiqiladi.
O‘n   birinchi   bosqichda   matnlarni   visuallashtirish   amalga   oshiriladi,   ya‘ni
ishlab   chiqilgan   senariylarni   rasmlar,   grafiklar,   animatsiyalar   yordamida   amalga
oshiriladi.
15 Shu bilan elketron o‘quv qo‘llanmani ishlab chiqarish tugaydi va uni 
foydalanish uchun tayyorlash boshlanadi.
Elektron o‘quv qo‘llanmani foydalanish uchun tayyorlash quyidagi 
bosqichlarda amalga oshiriladi:
1. Testdan o‘tkazish
2. Foydalanish uchun ko‘rsatmalar yozish
3. Metodik ta‘minotni ishlab chiqish
4. Ro‘yxatdan o‘tkazish uchun materiallarni tayyorlash
5. Elektron o‘quv qo‘llanmani ro‘yxatdan o‘tkazish va grif olish
6. Elektron o‘quv qo‘llanmani himoyalash va tarqatish [12-13]
Elektron o‘quv qo‘llanmalarni yaratish tamoyillari quyidagilarni o‘z ichiga
oladi:
1. Kvantlash tamoyili: ma‘lumotlarni hajmiga ko‘ra kichik ammo mazmunan
tugallangan modullardan iborat qismlarga ajratish.
2. To‘liqlik tamoyili: har bir modul quyidagi komponentlarga ega bo‘lishi
kerak:
 nazariy yadro
 nazariya bo‘yicha nazorat savollari
 misollar
 mustaqil bajarish uchun masala va mashqlar
 butun modul bo‘yicha nazorat savollari
 nazorat ishi
 kontekst yordam (Help)
 tarixiy izohlar
3. Ko‘rgazmalilik tamoyili: har bir modul yangi tushuncha, fikr va usullarni
tushunish va eslab qolishni yengillashtirish imkonini beradigan minimal darajadagi
matn va visualizatsiyaga ega kadrlar kolleksiyasidan iborat bo‘lishi kerak.
4. Tarmoqlanish tamoyili: har bir modul boshqa modullar bilan gipermatnli
havolalar   orqali   shunday   bog‘langan   bo‘lishi   kerakki   foydalanuvchi   ixtiyoriy
modulga o‘tish imkoni bo‘lsin.
16 5. Boshqarish   tamoyili:   o‘quvchi  kadrlar   almashishini   mustaqil   boshqaradi,
ekranga   ixtiyoriy   sondagi   misollarni   chiqarish   imkoniga   ega   bo‘ladi   (―misol‖
tushunchasi   keng   ma‘noga   ega:   o‘rganilayotgan   tushuncha   va   fikrlarni   tasvirlab
beradigan misollar, muayyan masalalarni yechish uchun namunalar, teskari
misollar   va   h.k),   o‘ziga   kerakli   miqdorda   masalalarni   yechish   imkoniyati,
shuningdek   nazorat   savollariga   javob   berib   yoki   nazorat   ishlarini   bajarib   o‘zini
tekshirish imkoniyati.
6. Moslashuvchanlik   tamoyili:   o‘quv   jarayonida   elektron   o‘quv   qo‘llanma
muayan   foydalanuvchining   ehtiyojlariga   moslashish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishi,
o‘rganilayotgan materiallarning chuqurligi va murakkabligini o‘zgartirishga imkon
berishi,   foydalanuvchining   ehtiyojlariga   mos   ravishda   qo‘shimcha   ko‘rgazmali
materiallarni   yuzaga   keltirishi,   o‘rganilayotgan   tushunchalar   va   masalalar
natijalarini grafik va geometrik interpretatsiyasini taqdim etishi kerak.
7.   Kompyuterli   yordam   tamoyili:   o‘quvchi   ixtiyoriy   paytda   uni   zerikarli
ishlardan   ozod   etuvchi   va   o‘rganilayotgam   materialning   mohiyatiga   e‘tiborini
qaratishga,   ko‘proq   misollarni   ko‘rish   va   yechishga   imkon   beradigan   kompyuter
yordamidan   foydalanishi   mumkin.   Bunda   kompyuter   nafaqat   qo‘pol
almashtirishlarni,   har   xil   hisoblashlarni   va   grafiklarni   qurishni   bajaradi,   balki
ixtyoriy   qiyinlik   darajasidagi   matematik   amallarni   bajaradi,   shuningdek   ixtiyoriy
bosqichda olingan natijalarni tekshiradi.
8. Yig‘iluvchanlik   tamoyili:   elektron   o‘quv   qo‘llanmalar   ularni   yagona
elektron majmualarga birlashtirish imkonini beradigan formatlarda bajarilishi
kerak,   ularni   kengaytirish   va   yangi   mavzular   hamda   bo‘limlar   bilan   to‘ldirish
imkoniga   ega   bo‘lishi   kerak,   alohida   fanlar   bo‘yicha   elektron   kutubxonalarni
shakllantirish imkonini berishi kerak [2-4].
2. Elektron o’quv qo’llanmalarni yaratishning dasturiy vositalari
Elektron   o‘quv   qo‘llanmalarni   yaratish   vositalarini   maqsadi   va   bajaradigan
funksiyalari, texnik ta‘minotga bo‘lgan talablar, qo‘llash xususiyatlarini o‘z ichiga
olgan kompleks mezonlar bo‘yicha guruhlarga ajratish mumkin. Bu mezonlarga
17 mos ravishda elektron o‘quv qo‘llanmalarni yaratish vositalarini quyidagicha 
sinflarga ajratish mumkin:
 an‘anaviy dasturlash tillari;
 umumiy maqsadlarga mo‘ljallangan instrumental vositalar;
 multimedia vositalari;
 gipermatn va gipermedia vositalari;
Quyida   bu   sinflarning   xususiyatlari   va   qisqacha   tavsiflarini   keltiramiz.
Texnik   asos   sifatida   hozirda   keng   tarqalgan   IBM   PC   ga   muvofiq   kompyuterlar
nazarda tutiladi.
3. Yuqori darajali dasturlash tillari
C# dasturlash tili.  Oliy ta‘lim muassasalarida multimediali qo'llanamalarni
яратиш dasturini juda ko‘p dasturlash tillarida yaratish mumkin. Bu dasturlash 
tillarida C# , Delphi, Flash va ekranda bo'layotgan jarayonlarni video (avi), 
hamda flash (swf, flv) ko'rinishida yaratish va saqlash va boshqa dasturlardan 
foydalanib yaratish mumkin.
C#   ham   obyektga   yo‘naltirilgan   dasturlash   tili.   C#   tili   ham   C   oilasiga
kiruvchi   til   hisoblanib   bu   oilaning   eng   so‘ngi   yaratilgan   tildir.   Ingliz   tilida
«seesharp»   deb   talaffuz   qilinadi.   Microsoft   NET   maslagi   uchun   obyektga
yo‗naltirilgan dasturlash tili. C va C++ tillarining chatishmasi  bo‗ladi. Microsoft
kompaniyasi   tomonidan   Sun   kompaniyasining   Java   tiliga   raqobatdosh   sifatida
ishlab   chiqilgan.   Microsoft   kompaniyasining   mutaxassislari   aytishlaricha,   C#
o‗zida   C++   tilining   quvvatini   va   Visual   Basic   muhiti   soddaligini
mujassamlantirgan.   C#   vebqo‗llanmalarni   ishlash   tezligini   va   samaradorligini
oshirishga   yo‗naltirilgan.   Til   qat‘iyan   statatik   namunalashgan   bo‗lib,   qat‘iy
obyektga   yo‗naltirilgan   dasturlash   tili   emas   (obyektlar   turlaridan   tashqari
ma‘lumotlar   turlariga   ega).   U   polimorfizm,   operatorlarning   ortiqcha   yuklanishi,
ko‗p   oqimli   hisoblar,   vakil   -   funksiyalar,   hodisalar,   xossalar,   istisnolar   va   XML
formatidagi sharhlarni quvvatlaydi va chiqindilarni avtomatik tarzda yig‗adi. C#
18 ilk bor 2000 yilda chiqqan, uning so‗nggi rusumi bo‗lib C# 2.0 hisoblanadi. C# tili
asp.net texnalogiyasida ishlaydi.
HTML dasturlash tili.  HTML yaratuvchilar 2 vazifani hal qilishga
uringanlar:
► Dizaynerlarga dokument yaratishning oddiy vositasi
bo'lgan gipermatnli ma'lumotlar bazasini berish;
► O'sha momentda paydo bo'lgan(mavjud bo'lgan ) gipermatnli ma'lumotlar
bazasidan   foydalanuvchi   interfeys   to'g'risidagi   tasavvurni   tasvirlash(aks
ettirish,ko'rsatish) uchun bu vositani yetarlicha qudratli qilib yaratish.
Birinchi vazifa dokumentni tasvirlashning «tag»li modelini tanlash hisobiga
hal   bo'lgan   edi.   Bunday   model   pechatlash   uchun   tayyorlanadigan   dokumentlar
tizimida keng qo'llaniladi. HTML ni yaratilishi vaqtida Standard
GeneralisedMarkupLanguage   –   pechatlanadigan   dokumentlarni   razmetkasini
standart tili mavjud edi, aynan o'sha standart til HTML ning asosi sifatida olingan
edi. ―Tag li model hujjatni har biri taglar bilan qamrab olingan elementlar majmui‖
sifatida   ifodalaydi.   Mohiyatiga   ko'ra   taglar   ko'pchilik   universal   dasturlashtirish
tillaridagi   ―begin/end   skobka(halqa)lari   tushunchasiga   yaqin.   Taglar   hujjatning	
‖
matnli  elemetlari  talqin  etilishi   qoidalarining  amal  qilish  doirasini   aniqlab beradi.
Bunga misol qilib Italic stil(uslub)ining ―tag ini keltirishimiz mumkin.HTML	
‖
tilidagi  matn  :―Italic   so'zidagi  matn	
‖ <I> </I> kursivi  kabi tasvirlanadi.
Yuqoridagi  misolda kursiv bilan  ajratib	
olinishi  kerak  bo'lgan matn   elementi
―Italic  stil(uslub)ining boshlanishi tagi	
‖ -  <I> bilan stilning oxiri tagi  -  </I>
orasida ifodalangan. HTML formatda matnli element tuzishning umumiy sxemasi
chizmasi   quyidagicha   yozilishi   mumkin:   ―element   :=<   ―element   nomi	
‖ ‖
―atributlar   ro'yxati >   Elementning   mazmuni   </   ―element   nomi >   Elementning	
‖ ‖
mazmunidan   oldingi   tuzilish   elementning   boshlanishi   tagi   bo'lib,   element
mazmunidan keyin joylashgan tuzilish – elementning oxiri tagi bo'lib hisoblanadi.
Gipermatnli   tarmoq   tuzilmasi   gipermatnli   ssilkalar   bilan   beriladi.   Gipermatnli
ssilka-   bu   boshqa   HTML   hujjatning   adresi   bo'lib,   o'sha   adres   mantiqiy,   mavzusi
bilan yoki qaysidir boshqa yo'l bilan ssilka mavjud hujjat bilan bog'liq bo'ladi.
19 WWW tizimida gipermatnli ssilkalarni yozish uchun Universe Resource 
Locator deb nomlanuvchi maxsus forma ishlab chiqilgan edi.
―element  :=< ―element nomi  ―atributlar ro'yxati > ‖ ‖ ‖
Elementning mazmuni </ ―element nomi >	
‖
Elementning   mazmunidan   oldingi   tuzilish   elementning   boshlanishi   tagi
bo'lib,   element   mazmunidan   keyin   joylashgan   tuzilish   –   elementning   oxiri   tagi
bo'lib hisoblanadi.
Gipermatnli   tarmoq   tuzilmasi   gipermatnli   ssilkalar   bilan   beriladi.
Gipermatnli   ssilka-   bu   boshqa   HTML   hujjatning   adresi   bo'lib,   o'sha   adres
mantiqiy, mavzusi bilan yoki qaysidir boshqa yo'l bilan ssilka mavjud hujjat bilan
bog'liq bo'ladi.
WWW tizimida gipermatnli ssilkalarni yozish uchun Universe Resource 
Locator deb nomlanuvchi maxsus forma ishlab chiqilgan edi.
Har   qanday   gipermatn   kitobga   o'xshagan   bo'ladi   va   uni   turli   tarkibiy
qismlarga   bo'lish   mumkin   bo'ladi:   xususan   boblarga,   paragraflarga,   bo'limlarga,
bo'limcha   va   abzatslarga   bo'lsa   bo'ladi.   Ushbu   elementlarning   har   qaysisi   uchun
HTML   da   matnni   foydalanuvchi   qaysi   ko'rinishda   ko'rishini   tasvirlovchi   aniq
uslublar bo'ladi.
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>First page</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
Hello World!
<BODY>
</HTML>
1-rasm. HTML kodning ko‘rinishi.
20 2-rasm.Delphi dasturlash tili.
Obyektga   mo‗ljallangan   dasturlash   tilllarida   dastur   tuzish   ancha   oson   va
ishchi   vaqt   tejaladi.   Dasturchi   obyektlarni   qurib   o‗tirmaydida   tayyor   obyektlarni
qo`yib olaveradi va dasturchi asosiy qismiga bosh qotiradi xolos.
O`zbekistonga   Borland   Delphi   1998-yillardan   keyin   kirib   kelgan.Yildan
yilga   o`tib   yangi   versiyalari   kirib   kelgan.   Hozir   kompyuter   va   internet
texnologiyasi   rivojlangan   O‘zbekistonda   ham   har   qanday   dasturning   oxirgi
versiyasini   topish   mumkin.   Delphi   da   dastur   tuzish   uchun   80%   vaqtingiz   ketadi.
Windows   oynaga   (Delphi   da   ―forma   deb   ataladi)   kerakli   komponentlarni‖
qo`yishingiz, bemalol oyna bo`ylab surishingiz mumkin va ularning xususiyatlarini
maxsus (Object Inspector) oyna yordamida o`zgartirishimiz mumkin. U yordamida
komponentlarga   xodisalarni   (tugmani   bosilishi,   sichqoncha   xolati   va   x.k.)
bog‗lashimiz   mumkin.   Delphi   kuchli   xatolarni   bartaraf   qilish   (Debugger)
sistemasiga va qulay yordamchi sistemasiga egadir. Siz Microsoft IDL yordamisiz
ActiveX   komponentlar   tuzishingiz,   Amaliy   HTML,   XML   yoki   ASP   tillarni
bilmagan xolda ham  web-serverlar  imkoniyatini  kengaytirishingiz mumkin. Keng
qo`lanilayotgan   SOM   va   CORBA   asosidagi   dasturlarni   yaratish,   Internet   va
Intranet  dasturlar,  BDE   (Borland   DataBase  Engine),  ODBC  –  drayver,  Microsoft
ADO  ma‘lumotlar  bazasiga  murojaat   qilish  imkoniyatiga  ega  bo‗lamiz.  Delphi   3
dan boshlab yangi ko‗p tarmoqli texnologiya qo‗llanila boshlangan.
21 Delphi tili to`liq obyektli-boshqarish tiliga mos keladi.Sinflar asosida nasllar
yaratish   mumkin.C++   dagi   overload   (qayta   yuklash)   va   exceptions   (istisno
holatlar) metodlarini qo`llab quvvatlaydi. WideChar va AnsiChar formatidagi uzun
qatorlarni qo`llash imkoniyatiga ega.
Delphi   ning   yana   bir   xususiyati   u   o`zini   o`zi   rivojlantiradi.   Siz   o`zingizni
komponetlarinigizni yaratishingiz, OCX – komponentlarni qo`llashingiz, loyihalar
uchun shablonlar yaratishingiz mumkin. Delphi ning integrallashgan muxiti (IDE)
yordamida   foydalanuvchi   o`zining   dasturini   tashqi   dasturlar   bilan   bog‗lash
imkoniyatiga ega.
4. Multimediali dastur yaratish texnologiyalari
Flash   dasturi.   Flash   texnologiyasi   Shockwave   Flash   (SWF)   formatidagi
vektor   grafikadan   foydalanishga   asoslangan.   Albatta   bu   format   eng   kuchli
formatlardan   bo‘lmasada,   SWF   yaratuvchilariga   grafikani   imkoniyatlari,   grafika
bilan   ishlovchi   vositalar   va   natijani   Web-saxifalarga   qo‘shish   mexanizmlarini
birlashtirish   o‘rtasida   eng   qulay   yechimi   topilgan.   SWF   ni   qo‘shimcha
imkoniyatlardan yana biri bu uning moslashuvchanligidir, ya‘ni bu format  barcha
platformalarda   (MacOS   sistemali   Macintosh   kompyuterlari   yoki   Windows
sistemali   IBM   kompyuterlarida)   ishlatilishi   mumkin.   SWF   ning   yana   bir   qulay
imkoniyati uning yordamida yaratilgan tasvirlar nafaqat animasiyali bo‘lishi, balki
interaktiv elementlar va tovush bilan boyitilishi mumkin.
CamStudio   dasturi.   CamStudio   –ochiq   kodli   dastur   bo‘lib   Windows   OT
larda   ishlaydi,   asosan   ekrandagi   jarayonlarni   audio-visual   qo‘llanma   ko‘rinishida
saqlab   qo‘yish,   ovozlarni   yozish   vazifasini   bajaradi   hamda   AVI   va   SWF   fayl
formatda audiovisual qo‘llanma larni saqlaydi.
3-rasm. CamStudio dasturi
22 Wink   Dasturi.   Wink   Dasturi   dars   namoyishi   ―Презентация   larini‖
ekrandagi jarayonlarni rasm korinishida saqlaydi  hamda yaratilgan namoyishlarga
matn, tugmalar, ma‘lumotlarni kiritish imkoniyatlari mavjud.
4-rasm. Wink dasturi ko‘rinishi
Turli   fayl   formatlari   jumladan   EXE,   FLV,   HTML,   va   bosqalarni   qo‘llash
imkoniyati   mavjud.   Dastur   Windows   muhiti   hamda   Linux   muhiti   uchun   ishlab
chiqilgan.
Webineria dasturi.  Webineria dasturi   – ochiq kodli dastur bo‘lib, ekrandagi
jarayonlarni audiovisual qo‘llanma ko‘rinishida saqlasb keyinchalik ko‘rish uchun
mo‘ljallangan.   Yozilayotgan   audio-visual   qo‘llanma   fayylar   avval   AVI   formatida
saqlanadi keyinchalik zaruriyat tug‘ilsa Flash FLV formatiga o‘zgartirish mumkin.
Yozilayotgan   jarayonni   boshlash   hamda   tohtatish   mahsus   tugmalar   asosida
bajariladi.   Bularga   qo‘shimcha   sifatida   2-xil   ma‘nba   (ekran   va   Veb   kamera)   dan
kelayotgan tasvirlarni birlashtirish imkoniyati mavjud.
5-rasm. Webineria dasturi asosiy oynasi
Dastur faqatgina Windows sinfiga oid Operatsion tizimlarda ishlatiladi
23 5. Tanlangan dasturlar tasnifi
Camtasia   Studio   dasturi   tasnifi.   Camtasia   Studio   dasturi   ekranda
bolayotgan jarayonlarni saqlab qoyish uchun ishlatiladi. Dastur to‗rtta yordamchi
qismlardan   iborat:   Camtasia   MenuMaker,   Camtasia   Player,   Camtasia   Theater   va
Camtasia   Recorder.   Dasturning   asosiy   qismi,   shubhasiz,   Camtasia   Recorder
hisoblanadi. Barcha darslaraynan shu dastur yordamida yaratildi. (Rasm 11.)
Camtasia   Studio   dasturi   oynasining   pastki   qismida   timeline   deb
nomlanuvchi ishchi stoli mavjud bo‗lib, u orqali audio va audio-visual qo‘llanma
fayllar ustida turli xil amallarni bajarish mumkin. Bular jumlasiga fayllarni biririga
bog‗lash,   keraksiz   qismlarni   qirqib   tashlash   kabilar   kiradi.   Asosiy   oynaning
markazida   dastur   ishlashi   mumkin   bo‗lgan   fayllar   ro‗yxatini   ko‗rsatuvchi
«Корзина   клипов»   Clip   Bin)   qismi   joylashgan.   Shu   fayllarni   o‗ng   tarafdagi
audiovisual qo‘llanma pleyerda ko‗rish mumkin. Bu kichkinagina Camtasia Player
dasturi faqatgina btta vazifani bajaradi — AVI fayllarini namoyish etadi.
Ta‘lim   tizimida   turli   darslar   orasidan   keraklisini   topish   qiyinchilik
tug‗dirishi   mumkin   Buning   uchun   foydalanuvchi   uchun   navigatsiya   menyusini
yaratish   kerak   bo‗ladi.   Bunday   navigatsiya   interfeysini   AutoPlay   Media   Studio
dasturi   yordamida   hosil   qilish   mumkin.   Mazkur   dastur   yordamida   vizual
obyektlarni   qo‗llagan   holda   mukammal   navigatsiyani   yaratish   mumkin.
Interfeysda hosil bo‗ladigan har bir sahifa xuddi veb sahifalar kabi ko‗rinishga ega
bo‗lib , sahifalardagi obyektlarda turli-xil amallarni belgilash mumkin.
Macromedia   Flash   dasturi   tasnifi.   Flash   texnologiyasi   Shockwave   Flash
(SWF) formatidagi vektor grafikadan foydalanishga asoslangan. Albatta bu format
eng   kuchli   formatlardan   bo‘lmasada,   SWF   yaratuvchilariga   grafikani
imkoniyatlari,   grafika   bilan   ishlovchi   vositalar   va   natijani   Web-saxifalarga
qo‘shish   mexanizmlarini   birlashtirish   o‘rtasida   eng   qulay   yechimi   topilgan.   SWF
ni qo‘shimcha imkoniyatlardan yana biri bu uning moslashuvchanligidir, ya‘ni bu
format   barcha   platformalarda   (MacOS   sistemali   Macintosh   kompyuterlari   yoki
Windows sistemali IBM kompyuterlarida) ishlatilishi mumkin. SWF ning yana bir
24 qulay imkoniyati uning yordamida yaratilgan tasvirlar nafaqat animasiyali bo‘lishi,
balki interaktiv elementlar va tovush bilan boyitilishi mumkin.
Moslashuvchanlik va interaktiv multimediya dasturlarini yaratish imkoniyati SWF
formatining  Web-dizaynerlar  o‘rtasidagi  mashxurligini  oshishiga imkon berdi.
Shuning uchun bu format yaratilishi bilan bir vaqtda Macromedia firmasi  (xozirda
bu  dasturlar  Adobe  firmasiga  tegishli)  tomonidan  ikki  asosiy tarmoq
brauzerlari,  Internet  Explorer  va  Netscape  Communicatorlar  uchun
komponentlar (Plug-In) yaratildi. Bu esa, o‘z navbatida SWF ni Internetda yana
ham keng tarqalishiga olib keldi. Natijada ushbu brauzerlar yaratuvchilari SWF
formatini o‘z dasturlarini asosiy formatlar bazasiga kiritishdi. Bu yo‘lni boshqa
yirik dasturiy ta‘minot yaratuvchilar (masalan, Adobe firmasi ) ham tutishdi.
Yana bir bor aytish kerakki, agar Macromedia SWF formatini juda oddiy va
qulay   uskunalar   bilan   ta‘minlamaganda   bu   format   shunchalik   ko‘p   muxlis
orttirmagan   bo‘lardi.   Xozirgi   vaqtda   ushbu   uskunalarni   bir   qancha   to‘liq
to‘plamlari mavjud.
Ushbu   uskunalarni   bir   turi   (Director   Shockwave   Studio)   multimediyali
prezentasiyalar   yaratish,   boshqalari   (FreeHand   va   Fireworks)   grafik   tasvirlar,
uchinchilari   esa   (Authorware   va   CourseBuilder)   interaktiv   o‘rgatuvchi   kurslarni
yaratish   imkoniyatini   beradi.   Lekin   Web-yaratuvchilar   orasida   eng   ko‘p
ishlatiladigani   bu   Adobe   Flash   dir,   chunki   ushbu   dastur   xar   qanday   saytga
mashxurlik   olib   keluvchi   Web-saxifalar   yaratish   imkonini   beradi.   Balki   shuning
uchundir SWF formatini oddiy qilib Flash deb atalishi odatga kirib qolgan.
Shunday qilib Flash-texnologiyalari quyidagilardan iborat:
• vektorli grafika;
• animasiyani bir qancha turlarida ishlash imkoniyati;
• interfeysni interaktiv elementlarini yaratish imkoniyati;
• sinxron ovoz qo‘shish imkoniyati;
• HTML formati va boshqa Internetda ishlatiluvchi barcha formatlarga
eksportni ta‘minlash;
• platformali mustaqillik
25 • Flash-filmlarni avtonom rejimda ham, Web-brauzer yordamida ham
ko‘rishning imkoniyati mavjud.
Vizual   yaratish   uskunalari   mavjudligi   Flash-film   yaratuvchilarini   ko‘plab
murakkab operasiyalardan xalos etadi, shuningdek Flash-texnologiyalarning texnik
aspektlarini o‘rganish zarur bo‘lmaydi
Flash   -   bugungi   kunda   bu   texnologiyani   qo‘llanilishining   asosiy   yo‘nalishi
bu chiroyli va dinamik Web-saxifalar yaratishdir.
Flash-filmni brauzerda namoyish etilishini ikki usuli mavjud:
• uni  SWF  formatida  saqlash,  so‘ng  sichqoncha  yordamida  fayl
belgisini shu fayl saqlanadigan katalogdan brauzer oynasiga o‘tkazish .
• Flash-filmni HTML formatiga eksport qilish, so‘ng oddiy usul bilan 
brauzerda o‘chish.
Flash-filmni   HTML-kodga   o‘tkazish   mexanizmi   ActiveX   elementlarini
ishlatish   yoki   Plug-in   komponentlarini   qo‘shishga   o‘xshashdir.   Internet   Explorer
brauzeri   uchun   HTML-kodiga   o‘tkazish   <OBJECT>   tegi   yordamida   Netscape
brauzeri   uchun   esa   <EMBED>   tegi   yordamida   amalga   oshiriladi.   Ushbu   ikki
saqlash   ham   Flash-filmni   tushunishi   uchun,   Flash   o‘z   filmlarini   HTML   sahifaga
konvertasiya qilganda bu ikki tegni qo‘shadi. Shu bilan birga dasturchi teglarning
ko‘rsatkichlaridan foydalanishi yoki o‘zining ko‘rsatkichlarini berishi mumkin.
Flash-filmlarni Web-saxifa elementlari sifatida ishlatish turli tumandir.
Bulardan ayrimlari quyida keltirilgan:
• saxifani  estetik  ko‘rinishini  oshirish  uchun  mo‘ljallangan  «oddiy»
animasiya;
• foydalanuvchi harakati (sichqonchani siljitish, tugmachani bosish)ga
boq‘liq   bo‘lgan   animasiyalashgan   tugma,   bunday   tugma   giperishorat   sifatida
ishlatilishi   mumkin   yoki   biror-bir   vazifani   bajarish   mumkin   (masalan,   brauzerni
yangi oynasini ochish, tashqi faylni yo‘qlash va b.);
• Web-saxifa foydalanuvchilaridan biror-bir ma‘lumotni qabul qilishga 
mo‘ljallangan forma ko‘rinishida;
26 Zarurat   tuq‘ilganda   Flash   ni   oddiy,   «statik»   faqat   giperishoratlar
ko‘rinishidagi   interaktiv   elementlarni   an‘anaviy   ko‘rinishidagi   HTML-sahifalar
yaratish   uchun   ham   ishlatish   mumkin.   Bunday   variant   Flash   ni   ham   matn   bilan
ham aloxida tasvirlar bilan ishlash imkoniyatidan kelib chiqadi.
AutoPlay   Media   Studio   8   dasturi   tafsifi .   Bu   dastur   disklarni   avtomatik
ishga tushiriluvchi vizual qobiqlar yaratishga mo‘ljallangan dastur hisoblanadi. Bu
dastur yordamida elektron darsliklar, CD\DVD tashrifnomalar, taqdimot va soddda
o‘yinlar yaratish mumkin.
Dasturning   eng   qulay   tomoni   dasturlash   tillari   bilan   notanish
voydalanuvchilar   ham   undan   muvofaqqiyatli   foydalanishlari   mumkin.   C++,   Java,
Visual Basic dasturlash texnologiyalaridan xabardor shaxslar uchun bu dasturning
imkoniyatlari yanada kengroqdir.
AutoPlay Media Studio 8.0.6.0. dasturi bilan ishlash uchun minimal talablar:
 Operatsion tizim: Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, 
Windows 7 va undan yangilari.
 Prosessor Pentium 4 va undan yangilari.
 OXS 256 МБ yoki undan yuqori.
 Ekran sig‘imi 1024x768 piksel va undan yuqori.
 Ranglar sifati 16 bit yoki undan yuqori.
 Xotirada o‘rnatish uchun bo‘sh joy sig‘imi 100 МБ.
 Sichqoncha.
 DirectX 7 va undan yangilari.
 Internet Explorer 4.0 va undan yangilari.
 Adobe Flash Player 8 va undan yangilari.
 Adobe Reader 8 va undan yangilari.
Dastur interfeysi.  Auto Play Media Studio dasturi bosh oynasi 1-rasmda  
keltirilgan va bu oynani 6 ta maydonga ajratish mumkin.
1. Menyu qatori.
2. Asboblar paneli.
27 3. Loihaninig yo‘l ko‘rsatuvchisi.
4. Obyekt xususiyatlari paneli.
5. Ishchi maydon.
6. Loiha o‘lchami paneli.
2.4-rasm. AutoPlay Media Studio bosh oynasi
Menyu qatori o‘z ichiga quyidagilarni oladi:









 Fayl.
Sozlash.
To’xri joylashtirish
Saxifa.
Muloqot.
Obyekt.
Loiha.
Nashr qilish .
Ko’rinish.
Asboblar.
Yordam.
Yangi loiha yaratish bosqichlari.  AutoPlay Media Studio dasturi  
o‘rnatilgach uni ishga tushirsak quyidagi muloqot oynasi hosil bo‘ladi.
28 Yangi loiha yaratish uchun hosil bo‘lgan oynadan  Создать новый проект
tugmasini   aktivlashtiramiz.   Yangi   hosil   bolgan   oynadan   Blank   Project   bandini
tanlab loiha nomini kiritish va ОК tugmasini faollashtirish lozim.
Natijada bo‘sh oynadan iborat yangi loiha hosil bo‘ladi. Yangi sahifaga fon
berish jarayonini ko‘rib o‘tamiz.
Buning   uchun   istalgan   rasmni   o‘lchamlarini   800×600   ga   keltirish   kerak.
Fonni   o‘rnatishdan   oldin   loiha   oynasi   o‘lchamlarini   almashtirish   lozim.   Buning
uchun bosh menyudan Project-Settings tanlanadi.
29 III BOB. “INFORMATIKA FANINI O’QITISH METODIKASI ”
FANIDAN ELEKTRON O’QUV QO’LLANMANI LOYIHALASH VA
UNDAN FOYDALANISH 
1. Elektron o’quv qo’llanmani loyihalash
AutoPlay   Media   Studio   8   dasturi   elektron   o‘quv   qo‘llanma,   elektron
laboratoriyalar,   elektron   o‘quv   majmualar   va   boshqa   elektron   qo‘llanmalar
yaratishda juda ko‘p imkoniyatlarga ega va bu dasturdan foydalanish qulay.
Bu dasturdan foydalanish va majmuamizni yaratish jarayonini tushuntirib o‘tamiz.
1) AutoPlay Media Studio 8 dasturi ishga tushuriladi.
2) Proektni tanlaymiz.
3) Kerakli proektni tanlash va shu proektga nom berish oynasi
30 4) Yangi proekt tayyor bo‘ldi endi bu proektni ma‘lumotlar bilan to‘ldiramiz.
a) Fon qismini joylashtirish;
5) Piktogrammalar bo‘limi
1 2    3    4    5    6    7    8    9    10
1 -tugma o‘rnatish;
2-rasm joylashtirish;
3-sarlavha matni qo‘yish;
31 4-matn qo‘yish;
5-video qo‘shish;
6-video qo‘shish;
7-flv,swf formatdagi video qo‘yish;
8-fotogaleriya yasashda ishlatiladi;
9-pdf formatdagi ma‘lumotni qo‘yish;
10-html formatdagi ma‘lumotlarni qo‘yish.
2. Elektron o’quv qo’llanmadan foydalanish uchun ko’rsatmalar
Elektron   o‘quv   qo‘llanma   mustaqil   bajariluvchi   dasturiy   vosita   bo‘lib   uni
qattiq   diskning   istalgan   joyiga   ko‘chirib   Info_majmua.exe   faylini   faollashtirish
orqali ishga tushiriladi. Natijada ekranga 1-rasmda ko‘rsatilgan oyna hosil bo‘ladi.
O‘quv   uslubiy   qo‘llanma   –   bu   o‘quv   materiallarini   bizga   qulay   qilib
tartiblashdan iborat. Quyida uning asosiy ko‘rinishi keltirilgan.
1-rasm. O‘quv uslubiy qo‘llanmaning asosiy ko‘rinishi.
Bu uslubiy qo‘llanmamizda kerakli dasturlar, majmuadan foydalanish va
muallif bo‘limlarini o‘z ichiga oladi.
32 Endi berilgan bo‘limlar bilan tanishib chiqamiz.
1-bo‘limimiz kerakli dasturlar bo‘limi deb nomlanadi. Unga binoan:
-Microsoft office,
-flash player,
-adobe reader dasturlari mavjud bo‘lib, ular oldidagi o‘rnatish tugmasini 
bosish bilangina dastur o‘rnatiladi.
Microsoft office dasturi bizga berilgan xujjatlarni ochish uchun kerak 
bo‘ladi.
Flash player dasturi bizga multimediyali dasturlarni ochish uchun kerak 
bo‘ladi.
Adobe reader dasturi PDF kengaytmali xujjatlarni ochish uchun zarur 
bo‘ladi.
Quyida biz dasturlarni ko‘rinishini ko‘rishimiz mumkin (2-rasm).
2-rasm. Kerakli dasturlar o‘rnatish oynasi
Majmuadan foydalanish tugmasini faollashtirsak majmuadan 
foydalanish tartibini tushuntirib beruvchi video dars ishga tushadi (3rasm).
33 3-rasm. Majmuadan foydalanish tartibini tushuntirib beruvchi video 
dars ko‘rinishi
4-rasm. Kerakli dasturlarni o‘rnatish jarayoni.
Bu bo‘limdan chiqib ketish uchun bosh saxifa tugmasini bosish kifoya. 
Keyingi 3-bo‘limimiz muallif bo‘limi bo‘lib, bu bo‘lim orqali muallif haqida
to‘liq ma‘lumot olish imkoniyatiga ega bo‘lamiz.
34 5-rasm. Muallif bo‘limi.
―Informatika fanini o‘qitish metodikasi   bo‘limi orqali quyidagi ekranga ‖
murojat qilishimiz mumkin.
6-rasm. Informatika fanini o‘rganish bo‘limi.
Bu bo‘limda quyidagi qismlarga murojat qilish imkoniyatiga ega bo‘lamiz;
-meyoriy xujjatlar;
-ma‘ruza;
-amaliyot.
Ular bilan tanishib chiqamiz:
35 Meyoriy xujjatlar bo‘limida kerakli xujjatlarni saqlab qo‘yilgan 
bo‘lib, ulardan foydalanamiz. Ular quyidagilar:
-o‘quv dastur,
-ishchi dastur,
-kalendar reja,
-ma‘ruzalar matni
-baholash me‘zoni
-ta‘lim texnalogiyasi
-amaliy mashg‘ulotlar
-nazorat uchun savollar
-mustaqil ish topshiriqlari
-referat mavzulari
-test,
-tarqatma materiallar,
-kurs ishi,
-anottasiya,
-laboratoriya ishi,
-prezintatsiya,
-glossariy,
-adabiyot ro‘yhati,
-xorijiy ma‘nbalar,
-muallif xaqida ma‘lumot kabi xujjatlar saqlanadi va 
ulardan foydalanishimiz mumkin.
36 7-rasm.Majmua bo‘limi.
Quyida majmuadan ixtiyoriy mavzuni tanlab, kerakli bilimlarga ega
bo‘lishimiz mumkin.
8-rasm. Majmua kalendar rejasidan namuna. Ma‘ruzalar
to‘plami bo‘limida berilgan ma‘ruzalarni mavzusi bo‘yicha
o‘rganib, test savollariga javab yozishingiz mumkin.
37 9-rasm. Ma‘ruza bo‘limi.
10-rasm. Ma‘ruza matnidan namuna.
38 11-rasm. Amaliy mashg‘ulotlar bo‘limi.
Har qaysi oynada ham ―ortga  yoki ―bosh saxifa   buyruqlarini bossak ‖ ‖
bizga asosiy menyuga murojat amalga oshiriladi.
3. Ishlab chiqarish mikroiqlimining gigiyenik normalari
Ishlab   chiqarish   mikroiqlimi   normalari   mehnat   xafsizligi   standartlari   tizimi
―Ish   zonasi   mikroiqlimi   (GOST   12.1   005-76)   ga   asosan   belgilanadi.   Ular	
‖
gigiyenik, texnik va iqtisodiy negizlarga asoslangan.
Sanoat   korxonalaridagi   xonalar,   yil   fasllari   va   ish   toifasiga   qarab,   ulardagi
harorat,   nisbiy   namlik   va   havo   harakatining   ish   joylari   uchun   ruxsat   etilgan
normalari belgilangan.
Ishlab   chiqarish   xonalari,   kompyuter   xonalari,   ish   joylardagi   havoning
harorati, nisbiy namligi va xarakat tezligining risoladagi normalari.
Yil Ish toifalari Havoning Nisbiy Xarakat
fasli harorati, namlik tezligi
C % m/s
Sovuq Yengil – I 20-23 60-30 0,2
O‘rtacha og‘irlikdagi – II a 18-20 60-40 0,2
O‘rtacha og‘irlikdagi – II b 17-19 60-40 0,3
Og‘ir – III 16-18 60-40 0,3
39 Iliq Yengil – I 20-25 60-40 0,2
O‘rtacha og‘irlikdagi – II a 21-23 60-40 0,3
O‘rtacha og‘irlikdagi – II b 20-22 60-40 0,4
Og‘ir – II 18-21 60-40 0,5
Issiq Yengil – I 20-30 60-30 0,3
O‘rtacha og‘irlikdagi – II a 20-30 60-30 0,4-0,5
O‘rtacha og‘irlikdagi – II b 20-30 60-30 0,5-0,7
Og‘ir – III 20-30 60-30 0,5-1,0
Sanoat korxonalari va kompyuter xonalarida yoritish
Yorug‘lik   inson   xayoti   faoliyati   davomida   juda   muxim   rol   o‘ynaydi.
Shuning   uchun   ham   sanoat   korxonalarini,   kompyuter   bor   honalarni   rasional
yoritish   sifatli   maxsulot   ishlab   chiqarishni   ta‘minlash   bilan  birga  ishlab   chiqarish
sharoitini yaxshilaydi, ishchilarni charchashdan saqlaydi va mehnat unumdorligini
oshiradi.   Oqilona   yoritilgan   xonalarda   ishlayotgan   ishchilarning   kayfiyati   yaxshi
bo‘ladi, buning natijasida baxtsiz hodisalar keskin kamayadi.
Bundan ko‘rinib turibdiki, kompyuter xonalarini yoritish faqatgina gigiyenik
talab qo‘yilmasdan, balki texnik-iqtisodiy talablar ham qo‘yiladi.
Kompyuter   xonalarida   yoritishning   mukammalligi   sifat   va   son
ko‘rsatkichlari   bilan   tavsiflanadi.   Son   ko‘rsatkichlari   nur   oqimi,   yorug‘lik   kuchi,
yorqinlik, nur qaytarish koeffisiyentlari, yorug‘lik kiradi.
Kompyuter xonalarini yoritishga qo‘yilgan asosiy talablar.
1. Ish joylarini yoritish sanitariya – gigiyena normalari asosida ish toifalariga
moslashgan   bo‘lishi   kerak.   Ish   joylarini   maksimal   yoritish   albatta   ish   sharoitini
yaxshilashga   olib   keladi.   Bundan   ish   olib   borilayotgan   obyektning   kurinishi
yaxshilanadi,   natijada   ish   unumdorligi   ortadi.   Ba‘zi   bir   aniq   ishlarni   bajarganda
yoritilishni 50 lk dan 1000 lk gacha oshirish bilan ish unumi 25 foizga oshganligi
ma‘lum.   Ko‘z   bilan   ko‘rib   ishlash   unchalik   shart   bo‘lmagan   ishlarni   bajarganda
ham yoritilishni 50 lk dan 300 lk ga oshirish ish unumini 5-7 foizga oshirgan.
40 2. Ish   olib   borilayotgan   yuzaga   va   ko‘zga   ko‘rinadigan   atrof   muxitga
yorug‘lik   bir   tekis   tushadigan   bo‘lishi   kerak.   Chunki   agar   ish   olib   borilayotgan
yuzada   va   atrof   muxitda   yaltiroq   uchastkalar   mavjud   bo‘lsa,   unda   ko‘zning
jimirlashi va ma‘lum vaqt ko‘nikishi kerak bo‘ladi. Bu esa ko‘zning tez
charchashiga olib keladi.
3. Yoritish   miqdori   vaqt   bo‘yicha   o‘zgarmas   bo‘lishi   kerak.   Yoritilishning
ko‘payib   –   kamayishi,   agar   u   o‘qtin-o‘qtin   ro‘y   beradigan   bo‘lsa,   ko‘zga   zarar
keltiradi,  chunki  ko‘z  yorug‘lik  o‘zgarishlariga  ko‘nikishga   to‘g‘ri   keladi.  Bu  esa
ko‘zning   tez   charchashiga   olib   keladi.   Yoritilishning   o‘zgarmasligi   muxim
o‘zgarmas kuchlanishli manbalaridan foydalanish yo‘li bilan erishish mumkin.
4. Yorug‘lik qurilmalari qo‘shimcha xavf va zararlar manbai bo‘lmasligi
kerak. Shuning uchun yoritish manbalari ajratadigan issiqlikni, tovush chiqarishni 
maksimal kamaytirish zarur.
5. Yoritish qurilmasi ishlatish uchun qulay, o‘rnatish oson va iqtisodiy 
samarador bo‘lishi kerak.
Yoritgichlar va ularni joylashtirish
Yorug‘lik   manbalari   yoritish   armaturasida   joylashadi   va   ular   birgalikda
yoritgichlar   yoki   chiroqlar   deb   ataladi.   Yoritgichlar   konstruksiyalariga   quydagi
talablar qo‘yiladi:
1) nur oqimining yo‘nalishini ishchi yuzalar tomonga qayta taqsimlanishini
ta‘minlash;
2) lampaning nur tarqatayotgan yuzalarining yaraqlab ko‘zga ta‘sir 
ko‘rsatishidan muxofaza qilish;
3) lampani har xil sanoat iflosliklari va changdan himoya qilish;
4) lampani portlash, o‘t olish xaflaridan muxofaza qilish.
Shovqindan saqlanish
Hozirgi   zamon   texnika   taraqqiyoti   davrida   sanoat   korxonalarida   shovqinga
qarshi   kurash   masalalari   muhim   muammolar   qatoriga   kiradi.   Bu   –   asosan
mashinasozlik   sanoati,   transport   vositalarini   ishlatishda,   energetika   sanoatida   va
sanoat korxonalarida juda jiddiy muammo bo‘lib turibdi. Shovqinning oqibatlari
41 ma‘lum.   Katta   shovqin   ta‘sirida   insonning   asab   tizimlari   charchab,   eshitish
faoliyati   susayib   ketadi.   Shuning   uchun   ham   sanoat   korxonalarida   shovqinni
kamaytirish chora-tadbirlarini belgilash inson salomatligini saqlashdek juda muhim
ijtimoiy ahamiyatga molikdir.
Shovqinga qarshi kurash chora-tadbirlari quydagi usullarda olib boriladi:
1) shovqinni ajralib chiqayotgan manbaida kamaytirish;
2) shovqinning tarqalish yo‘nalishini o‘zgartirish;
3) sanoat korxonalari va kompyuter xonalarini oqilona rejalashtirish;
4) sanoat korxonalari va kompyuter xonalariga akustik ishlov berish;
5) shovqinni tarqalish yo‘lida kamaytirish;
Elektr xavfsizligini ta’minlash
Sanoat   korxonalarida   o‘rnatilgan   kompyuter,   yordamchi   mashina-
mexanizmlar,   shkaflar,   boshqarish   pultlari   hamda   elektr   asboblar   va   boshqa
jihozlarning hammasi, agar ularni ishlatish uchun foydalanadigan elektr quvvati 42
V dan yuqori kuchlanishga ega bo‘lsa, albatta yerga ulangan bo‘lishi shart. Buning
uchun har qanday kompyuter xonalari yerga ulash vositalari qulay, oson va yengil
bajariladigan bo‘lishi kerak. Bu vositalar yerga yetarli darajada puxta ulangan yoki
nolga   ulangan   bo‘lishi   shart.   Bu   vositalarda   yerga   ulash   simlarini   osongina
mahkamlash mumkin bo‘lgan vintsimon qurilma yoki qisqich bo‘lishi kerak.
Yong’inga qarshi ishlatiladigan texnik qurilmalar
Sanoat   korxonalari   binolarini   yong‘indan   muhofaza   qilish   uchun
ishlatiladigan asosiy  texnik qurilmalar  GOST  12,4009-75 asosida  aniqlanadi. Har
qanday yong‘inni o‘chirishda yong‘inning kuchayishiga olib kelayotgan omillarni
va   sharoitni   aniqlash   muximdir.   Bunda   yonishning   davom   etishini   to‘xtatuvchi
sharoit   yaratish   katta   rol   o‘ynaydi.   Yong‘inni   o‘chirish   paytida   qattiq   jismlar
yonganda yong‘inning tezligi 4 m/min, suyuqliklar yuzasi bo‘yicha esa 30 m/min
bo‘lishishini hisobga olish kerak.
Yong‘in   (o‘t)   o‘chirish   vositalari   va   usullari.   O‘t   o‘chirish   usullari
qo‘ydagicha bo‘lishi mumkin:
42 1) yonayotgan  zonani  ko‘p  miqdorda  issiqlik  yutuvchi  materiallar
yordamida sovitish;
2) yonayotgan materiallarni atmosfera havosidan ajratib qo‘yish;
3) yonayotgan zonaga kirayotgan kislorod miqdorini kamaytirish;
4) maxsus kimyoviy vositalarni qo‘llash;
O‘t   o‘chirish   vositalari   sifatida,   suv   bug‘lari,   kimyoviy   va   mexanik
ko‘piklar,   inert   va   yonmaydigan   gazlar,   qattiq   kukunsimon   materiallar   va
aralashmalardan foydalaniladi.
Suv   bilan   o’chirish.   Suv   eng   ko‘p   tarqalgan   arzon   va   shuning   bilan   birga
deyarli   hamma   yerda   mavjud   bo‘lgan   o‘t   o‘chirish   vositasi   bo‘lib,   suv   bilan   har
qanday masshtabdagi yong‘inlarni o‘chirish mumkin.
Bug’   bilan   o’chirish.   Bug‘   bilan   o‘chirishning   asosiy   mohiyati   shuki,
xonalarga   yuborilgan   bug‘   kislorodga   boy   havoni   siqib   chiqarib,   uning   o‘rnini
egallaydi.   Bug‘ning   o‘t   o‘chirish   samaradorligi   uning   ma‘lum   bir   xonaga
yuborilgan miqdoriga bog‘liq bo‘ladi.
Yong’inga   qarshi   suv   ta’minoti.   Odatda   o‘t   o‘chirish   uchun   ishlatiladigan
suv   katta   bosim   ostida   kuchli   oqim   sifatida   alangalanayotgan   joyga   yuboriladi.
Buning   uchun   yetarli   bo‘lgan   bosimni   shahar   sharoitiga   umumiy   vodoprovod
tarmoqlari   orqali   xosil   qilinadi.   Yoki   bo‘lmasa   ba‘zi   bir   yerlarda   maxsus
tayorlangan xovuz va idishlardan foydalanilanish mumkin.
Isitish va shamollatish tizimlari
Sanoat   korxonalari   odatda   markaziy   isitish   tizimi   orqali   isitiladi.   Shuning
uchun   bunday   tizimlarning   yong‘in   xafi   bo‘lgan   uchastkalarida   isitish
radiatorlarining   murakkab   turlaridan   foydalanish   tavsiya   etilmaydi.   Chunki
changlar truba va radiator ustki qismlarida yig‘ilib qolishi, isitish natijasida qizib,
yong‘in chiqarish xafini kuchaytiradi.
Xonalari markaziy usulda isitilgan sanoat  korxonalarida, havo asosan
koloriferlarda isitilib, undan keyin korxona xonalariga yuboriladi. Bunday xollarda
isitilgan havoning harorati 66 0 C
 dan oshmasligi kerak. Ammo bunday isitish
43 tizimida   havo   kanallar   orqali   xonalarga   tarqatilgani   sababli   yong‘in   bo‘lgan
taqdirda   bu   kanallar   orqali   alanga   tarqatilishi   mumkin.   Chunki   alanga   va   tutun
butun bino bo‘ylab tarqalib ketishi tufayli yong‘in xafi kuchayadi.
44 XULOSA
Ta‘lim   jarayonini   avtomatlashtirishning   qulay   vositalaridan   biri   bu   ta‘lim
jarayonida   turli   xil   elektron   o‘quv   qo‘llanmalar,   o‘rgatuvchi   va   nazorat   qiluvchi
dasturlardan   foydalanishdir.   Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishida   ―Informatika   fanini
o‘qitish   metodikasi   fani   bo‘yicha   elektron   o‘quv   qo‘llanma   yaratishning   barcha‖
nazariy va amaliy asoslari ishlab chiqildi va quyidagi natijalar olindi:
 elektron o‘quv qo‘llanmalar, ularning turlari va o‘uv jarayonidagi
ahamiyati o‘rganildi;
 elektron o‘quv qo‘llanmani ishlab chiqishdagi talablar, elektron
darslkning sifati va asosiy ko‘rsatkichlari o‘rganildi;
 elektron o‘quv qo‘llanmalarni yaratish bosqichlari va tamoyillari
o‘rganildi;
 elektron o‘quv qo‘llanmalarni aratishning dasturiy vositalari, ularning 
turlari va afzalliklari o‘rganildi;
 ―Informatika fanini o‘qitish metodikasi  fanidan elektron o‘quv 	
‖
qo‘llanmanining tuzilishi ishlab chiqildi;
 “Informatika fanini o’qitish metodikasi” fanidan elektron o’quv 
qo’llanma yaratildi;
 elektron o’quv qo’llanmadan foydalanish uchun ko’rsatmalar  ishlab
chiqildi;
Yaratilgan   multimediali   elektron   o‘quv   qo‘llanma   mazkur   fan   bo‘yicha
ma‘ruza, laboratoriya, mustaqil ta‘lim, kurs ishiga doir bilimlarni o‘z ichiga oladi.
Bundan tashqari mazkur fan bo‘yicha Davlat ta‘lim standartlari me‘yoriy hujjatlari
va qo‘shimcha ma‘lumotlar ham o‘rin olgan, talabalarning o‘zlashtirish darajasini
baholash   uchun   test   o‘tkazish   vositasiga   ega.   Yaratilgan   elektron   o‘quv
qo‘llanmadan   talabalar   va   o‘qituvchilar   ta‘lim   jarayonida   va   mustaqil   ishlashlari
uchun foydalanishlari mumkin.
45 ADABIYOTLAR
1. Islom   Karimov.   ―Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,   O‘zbekiston
sharoitida uni bartaraf etishning yo‘llari va choralari . Toshkent: O‘zbekiston,‖
2009. –58 b.
2. Мархель И. И., Овакимян Ю. О. Комплексный подход к 
использованию технических средств обучения. М.: Высшая школа, 1987.
3. Савельев   А.   Я.,   Новиков   В.   А.,   Лобанов   Ю.   И.   Подготовка
информации   для   автоматизированных   обучающих   систем:   Метод,   пособие
для преподавателей и студентов вузов/Под ред. А. Я. Савельева. М.: Высшая
школа, 1986.
4. Глушаков С.В., Жакин И.А., Хачиров Т.С. "Программирование Web-
страниц", Изд-во "Фолио", М:. 2003г.
5. Фленов М. Е. «Библия Delphi.» – СПб.: БХВ-Петербург, 2004.– 880 с.
6. Гофман  В.Э.,  Хомоненко  А.Д.  «Delphi  6».  –  СПб,  БХВ–Санк-
Петербург. 1152 с.
7. Фаронов В. В. «Delphi 2005. Разработка приложений для баз данных
и Интернета». – СПб.: Питер, 2006. – 603 с.
8. Фл	
е?нов  М.  Е.  «Delphi  2005.  Секреты  программирования».  –СПб.:
Питер, 2006. – 266 с.
9. Бурлаков  М. В.  Путеводитель по  Adobe  Photoshop  CS2.  —  СПб.:
БХВ-Петербург, 2005. - 688 с.
10. А. Божко «Dreamweaver 4. Базовый курс». – Москва: «ДЕСС 
КОМ», 2001. – 448 с.
11. Хомоненко А. Д., Хомоненко Н. А. «Самоучитель Microsoft Word 
2003».– СПб.: БХВ-Петербург, 2004. – 672 с.
12.   Новые   педагогические   и   информационные   технологии   в   системе
образования. Под ред. Е.С. Полат. Изд. центр «Академия» Москва 2002 г.
13.   Голиш   Л.В.,   Файзуллаева   Д.М.   Педагогик   технологияларни
лойиҳалаштириш   ва   режалаштириш:   Ўқув   услубий   қўлланма   /Таълимда
инновацион технология серияси. – Т.: 2010.- 149 б.
46 14. Ходиев Б.Ю., Голиш Л.В. Мустақил ўқув фаолиятини ташкил этиш усул
ва воситалари (биринчи босқич талабаларига е?рдам тариқасида): Ўқув-
услубий қўлланма – Т.: ТДИУ, 2010. – 97 б.
15. Закирова Ф., Мухамедханов У., Шарипов Ш., Исянов  Р., Эсанбобоев  Ф.,
Доттоев   С..   Электрон   ўқув-методик   мажмуалар   ва   таълим   ресурсларини
яратиш методикаси. Методик қўлланма.– Т.: ОЎМТВ, 2010. –64 б
16. Фокин Ю.Г. Преподавание и воспитание в высшей школе. Москва. 
«Академия». 2002
17. Фокин  Ю.Г.  Психодидактика  высшей  школы.  Из-во.  МГТУ  им  Н.Э.
Баумана. Москва. 2000. 424 с.
18. Методика  применения  дистанционных  образовательных  технологий
(дистанционного   обучения)   в   образовательных   учреждениях   высшего
профессионального   образования   Российской   Федерации   от   01.07.2002.
Министерство   образования   РФ.   Федеральный   портал   "Российское
образование".  http://db. informika.ru/
19. http://study.krr.ru   
20. http://www.zeiss.net.ru/docs/izone/izone240/pub/izone1.htm   
21. autoplaymediastudio.com   
22. imagine-programming.com   
23. mindquake.com.br   
47 ILOVA
48