Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 527.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Innovatsion faoliyat va uning turlari

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
“SIRTQI BO’LIM” FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“INNOVATSION IQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: Innovatsion faoliyat va uning turlari
Bajardi:   5-23 guruh talabasi Numonov Sanjar
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
Guluston-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.  INNOVATSION FAOLIYAT VA UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Innovatsion faoliyat tushunchasi……………………………………………. 6
1.2. Innovatsion faoliyatning asosiy ko‘rinishlari……………………………….. 10
1.3.   Ilmiy   –   texnika   va   innovatsiya
resurslari ……………………………………. 14
II-BOB.   O‘ZBEKISTON   SANOAT   TARMOG‘IDA   INNOVATSIYA
STRATEGIYASINI QO‘LLASH VA UNI AMALGA OSHIRISH
2.1.   Innovatsiya   -   iqtisodiy   qudratni   yuksaltirish   omili
sifatida …………………. 16
2.2.   Zamonaviy   texnologiyalar   bank   biznesining   yangi   ufqlarini
ochmoqda ……. 19
2.3.   Innovatsion   faoliyatning   iqtisodiy
samaradorligi……………………………. 25
XULOSA………………………………………………………………………... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 30
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .   Innovatsion faoliyat va uning iqtisodiyotdagi o‘rni
bugungi kunda dunyo miqyosida katta ahamiyatga ega. Har bir mamlakat o‘zining
iqtisodiy   o‘sishini   ta’minlash   va   global   raqobatda   ustunlikka   ega   bo‘lish
maqsadida innovatsion iqtisodiyotga asoslangan strategiyalarni ishlab chiqmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   ham   innovatsiyalarni   rivojlantirish   va   iqtisodiyotni
diversifikatsiya   qilish   yo‘lida   izchil   harakatlar   olib   bormoqda.   Bu   jarayon
mamlakatning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   rivojlanishini   ta’minlashda,   shu   bilan   birga,
yangi   ish   o‘rinlari   yaratish,   texnologik   taraqqiyot   va   ilmiy-texnikaviy   yutuqlarni
amaliyotga   joriy   etishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Innovatsiya   faoliyati   iqtisodiyotda
yangi   mahsulotlar,   texnologiyalar,   xizmatlar   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarini
yaratish   va   joriy   etish   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   bu   o‘z   navbatida   mamlakatning
raqobatbardoshligini   oshiradi   va   global   bozorda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritish
imkoniyatini   yaratadi.   Innovatsiyalar   orqali   erishilgan   ijtimoiy   va   iqtisodiy
yutuqlar   mamlakatning   barqaror   rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bois,
innovatsiya   faoliyatining   rivojlanishi,   bu   jarayonda   muhim   rol   o‘ynaydigan
innovatsion iqtisodiyotning tashkil etilishi, dolzarb masalalardandir.
O‘zbekiston Respublikasida innovatsion iqtisodiyotni rivojlantirish bo‘yicha
so‘nggi   yillarda   bir   qator   muhim   qarorlar   va   farmonlar   qabul   qilindi.   Masalan,
2020-yilda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston   Respublikasining   2020-2030   yillarga
mo‘ljallangan   innovatsion   rivojlanish   strategiyasi 1
”   innovatsion   faoliyatni   yanada
rivojlantirish va yangi texnologiyalarga asoslangan iqtisodiyotni yaratish bo‘yicha
aniq   yo‘l   xaritasini   taqdim   etdi.   Ushbu   hujjat   innovatsion   g‘oyalarni   amaliyotga
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 9-apreldagi PF-5991-sonli Farmoni
3 tadbiq   etishda,   ilmiy   tadqiqotlarni   moliyalashtirishda   va   innovatsion   loyihalarni
qo‘llab-quvvatlashda davlatning roli qanday bo‘lishi lozimligini belgilab berdi.
Prezidentning 2021-yil 9-martdagi “O‘zbekiston Respublikasining ilm-fanini
va   innovatsiyalarini   rivojlantirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi 2
  qarori   esa   mamlakatda   innovatsion   ekosistema   yaratish   va   bu
jarayonga   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   maqsadida   ko‘plab   yangi
tashabbuslarni   ilgari   surdi.   Qarorda   innovatsion   loyihalar   va   startaplar   uchun
qo‘llab-quvvatlovchi huquqiy va moliyaviy mexanizmlar taklif qilindi. Innovatsion
faoliyatni rivojlantirish, shuningdek, texnologik parklarda yangi ishlanmalarga yo‘l
ochish,  yangi  ishlanmalarni   ishlab  chiqarishga   tadbiq  etish  va  uni  tijoratlashtirish
orqali iqtisodiy o‘sishni ta’minlashga qaratilgan choralar ko‘rildi.
Prezidentning   2022-yil   17-noyabrdagi   “Innovatsion   faoliyatni
rivojlantirishda   ilmiy-texnikaviy   hamkorlikni   mustahkamlash 3
”   farmoni
innovatsion faoliyatni mustahkamlashda xalqaro hamkorlikning o‘rni va zaruratini
ta’kidlab   o‘tdi.   Bu   hujjat,   ayniqsa,   mamlakat   ilmiy   muassasalarining   innovatsion
faoliyatga   integratsiyasi,   texnologik   taraqqiyot   va   yangi   ilmiy   kashfiyotlar   orqali
iqtisodiyotning   turli   tarmoqlarini   modernizatsiya   qilishda   muhim   qadam   bo‘lib
xizmat   qilmoqda.   O‘zbekistonning   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   borasidagi
qaror   va   farmonlari   mamlakatning   raqobatbardoshligini   oshirish,   yangi   ish
o‘rinlarini yaratish va xalqaro bozorda muvaffaqiyatli faoliyat yuritish uchun katta
ahamiyatga ega. Innovatsion iqtisodiyot, o‘z navbatida, mamlakatning kelajakdagi
iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlashda   va   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish
orqali ijtimoiy rivojlanishni rag‘batlantirishda asosiy rol o‘ynaydi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Innovatsion   faoliyatning   iqtisodiyotdagi   o‘rni   va
uning turli turlarini batafsil tahlil qilish, innovatsion iqtisodiyotning rivojlanishiga
ta’sir   etuvchi   omillarni   o‘rganish   va   O‘zbekiston   Respublikasida   amalga
oshirilayotgan   innovatsion   siyosat   va   uning   iqtisodiyotdagi   samaralarini
aniqlashdan   iboratdir.   Kurs   ishida   innovatsion   faoliyatni   tashkil   etish   va
2
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 9-martdagi PQ-5043-sonli qarori
3
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 17-noyabrdagi PQ-90-sonli farmoni
4 rivojlantirish   bo‘yicha   mamlakatda   qabul   qilingan   qarorlar,   farmonlar   va   boshqa
huquqiy   hujjatlar   asosida   innovatsion   iqtisodiyotning   muvaffaqiyatli   faoliyat
yuritishiga   hissa   qo‘shadigan   strategiyalarni   ko‘rib   chiqish   maqsad   qilingan.
Shuningdek,   innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirishda   mamlakatning   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishiga   qo‘shgan   hissasi   va   kelajakdagi   istiqbollari   ham
o‘rganiladi. 
Kurs ishining vazifalari:
 Innovatsion faoliyatning iqtisodiyotdagi ahamiyatini tahlil qilish.
 Innovatsion iqtisodiyotning turli turlarini o‘rganish.
 O‘zbekiston   Respublikasida   innovatsion   rivojlanish   strategiyasini   tahlil
qilish.
 Innovatsion siyosat va huquqiy asoslarni ko‘rib chiqish.
 Innovatsion faoliyatning iqtisodiy samaralarini aniqlash.
 Innovatsion iqtisodiyotni rivojlantirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishining predmeti.   Innovatsion faoliyat va uning iqtisodiyotdagi turli
turlarini   rivojlantirish,   shu   jumladan   O‘zbekiston   Respublikasidagi   innovatsion
siyosat,   huquqiy   asoslar   va   davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   chora-
tadbirlarni o‘rganishdan iboratdir.
Kurs   ishining   obyekti.   Innovatsion   faoliyatning   iqtisodiy   tizimdagi
jarayonlari,   innovatsion   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   ta’sir   etuvchi   omillar   va
O‘zbekiston Respublikasida innovatsion faoliyatni qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan
davlat siyosati va huquqiy normativ hujjatlaridir.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-BOB. INNOVATSION FAOLIYAT VA UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Innovatsion faoliyat tushunchasi
Yangilik   ishlab   chiqarish   va   boshqaruv   tizimiga   joriy   qilingandan   so‘ng,
bozorda iste'mol qilinadigan yangi mahsulotga aylanadi va uni sotishdan iqtisodiy,
ijtimoiy   yoki   boshqa   turdagi   samaralar   olinadi   —   u   yangi   toifaga   —
innovatsiyalarga aylanadi.
“Innovatsiya”   tushunchasi   birinchi   bo‘lib   fanga   Avstriyalik   (keyinchalik
Amerikalik) olim Yozef Shumpeter XX asrning birinchi o‘n yilligida kiritilgan. U
o‘zining “Iqtisodiy rivojlanish nazariyasi”  nomli asarida (1911)  Y. Shumpeter  ilk
bora   innovatsiya   masalalarini   ko‘rib   chiqdi   va   innovatsion   jarayonga   to‘liq   tavsif
berdi.
Y. Shumpeter innovatsiyadagi 5 xil o‘zgarishni ajratib ko‘rsatdi:
1. Yangi   texnika   va   texnologik   jarayonlar   yoki   ishlab   chiqarishning   yangicha
bozor ta’minotidan foydalanish.
2. Yangi xususiyatlarga ega bo‘lgan mahsulot joriy qilish.
3. Yangi xomashyodan foydalanish.
4. Ishlab   chiqarishni   tahlil   qilish   va   uning   moddiy-texnika   ta’minotida
o‘zgarishlar.
5. Yangi sotuv bozorlarining paydo bo‘lishi.
U iqtisodiyotda innovator markaziy shaxsga aylanishini  isbotlab bergan. Y.
Shumpeterning   fikricha   innovatsiya   bu   —   iste’mol   tovarlarining   yangi   turlari,
yangi   ishlab   chiqarish   va   transport   vositalari,   yangi   bozorlar   va   sanoatda
tashkilotlar   shaklini   joriy   qilish   va   faoliyatda   foydalanish   maqsadidagi
o‘zgarishlardir.
6 Innovatsiyalarning   bundan   tashqari   hozirgi   kungacha   bir   necha   ta’riflari
mavjud. 1-jadvalda ko‘rsatib o‘tilgan.
1-  jadval
“Innovatsiyalar” tushunchasi   ta’riflarining   variantlari
Ta’rif Manba
Innovatsiya   – kapitalni yangi texnika yoki
texnalogiyaga,   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish
mehnat   ,   xizmat   ko’rsatish   va   boshqaruvning
yangi   shakllariga,   jumladan   ,   yangicha   nazorat
va   hisob   shakllari,   re’jalashtirish   va   tahlil
usullariga kiritishdan olingan , moddiy tus
olgan   natijadir. Балбанов   И.Л.  
Инноватсионний 
менеджмент. 
СПб.:Питер,2001
Innovatsiya   –   ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-
konsturuktorlik   ishlari   (ITTKI)   natijalarini
bozorga   yetkazish. Большой   толковий   словарь
бизнеса М.:Вече:АСТ,1998
Innovatsiya   ( yangiliklar   kiritish )-   yangi
mahsulot   turlari ,  texnologiyalar   ishlab   chiqarish ,
yaratish   va   tarqatishga ,   yangi   tashkiliy   shakllar
joriy   qilishga   yo ’ naltirilgan   ijodiy   faoliyat
natijasi . Борисов   А.   Б.   Большой
экономический словарь
М.:Книжньй   мир,2000
Innovatsiya   –   intelektual   mahsulot   –
ixtiro   , axborot ,   nou   –   xau   yoki   g ’ oya
iqtisodiy   mazmunga   ega   bo ’ ladigan   jarayon БрайнТ.Управление   научно-
техническими
нововведениями.
М.:Экономика,1989
7 Innovatsiya   –   bozorga   mavjud   taklif   bilan
ta’minlanmagan   ehtiyojlarni   qondiradigan
mahsulot  olib  chiqishga   qodir  bo’lgan  ,  maxsus
ishlab   chiqilgan   texnologiyaga   asoslangan   yangi
mahsulot   liniyasini o‘zlashtirishi Валдайцев   С.В.   Оценка
бизнес   и  инноватции.
М.:Филлин,1997
Innovatsiya   –   ishlab   chiqarish
mexanizmining   boshlang’ich   strukturasidagi
o’zgarish,   ya’ni   uning   ichki   strukturasi
yangicha   holatga   o’tishi;   mahsulot,
texnologiya, ishlab chiqarish vositalari, ishchi
kuchining   professional   va   malakaviy
strukturasiga   taalluqli; ham ijobiy, ham salbiy
ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlarga ega bo’lgan
o’zgarishlar Валента   Ф.   Управление 
инновациями.
М.:Прогресс,1985
Innovatsiya -   tizim   sifatida   korxona
faoliyatidagi   maqsadli   o ’ zgarish   ( korxona
faoliyatining   istalgan   sohasida   sifat   va   son
o ’ zgarishlari Волдачек   Л.   Стратегия  
управления инновациями 
на предприятии.
М.:Экономика,1989
Innovatsiya   –   yangi   ijtimoiy   ehtiyoj
(yoki   ma’lum   bo’lgan   ehtiyojni   yaxshiroq
qondirish)   uchun   yangi   amaliy   vosita
(yangilik)   yaratish,   tarqatish   va   undan
foydalanish kompleksli jarayoni; shu bilan bir
paytda   bu   –   ushbu   yangilik   bilan   uning
hayotiylik   davri   yakunlanadigan   ijtimoiy   va
buyum holatidagi muhitda bog’liq
bo’lgan   o’zgarishlar   jarayoni Гвишиани   Д.М.  
Диалектико- 
материалистические 
основания системних 
исследований  //
Диалектика   системний  
анализ. М.:Наука,1986
Innovatsiya   –   ITTKI,   marketing   va
boshqaruv   sohalarining   o’zaro   aloqalari Гольдштейн   Г.Я.  
Инновационньй
8 natijasi Менежмент
www    .   aup    .   ru    /   books    /       
1- jadvalda keltirilgan ta’riflarni tahlil qilib, umumlashtirgach quyidagicha
xulosa chiqarish mumkin:
1. Ob’ektlar, tizimlar, korxonalar va butun jamiyatning bir holatdan boshqa
holatga,   yanada   mukammal   va   yangiliklar   kiritishni   nazarda   tutadigan   holatga
o’tishi bo’yicha cheksiz sonly muayyan vaziyatlar cheksiz sonly ifoda va ta’riflar
bo’lishiga imkon yaratadi.
2. Yanada   mukammalroq   holatga   o’tishda   yangiliklar   –   o’ylab   topish,
ishlab chiqish va ixtiro qilish lozim bo’lgan yangi vositalar, usullar, mahsulotlar,
texnologiyalar ko’zda tutiladi.
3. Innovatsiya   yangi   bilimlarning   amalga   oshirilgan   yig’indisi   sifatida
amaliy qo’llanishi mos keluvchi sohalarda samara berishi lozim.
Xalqaro standartlarga muvofiq INNOVATSIYA (yangilik kiritish) bozorda
joriy   qilingan   yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot,   amaliy   faoliyatda
foydalaniladigan yangi yoki takomillashgan texnologik jarayon ko’rinishida yoki
ijtimoiy   xizmatlarga   yangicha   yondashuvda   namoyon   bo’ladigan   innovatsion
faoliyatning yakuniy natijasi sifatida tavsiflanadi.
Yangi   g’oya   izlab   topishning   asosiy   usllari   qatoriga   quyidagilarni   kiritish
mumkin:
 Sinov va xatolar usuli
 Nazort savollari usuli
 Aqliy hujum
 Morfologik tahlil
 Sinektika
 Yeti karra izlash strategiyasi
 Ixtirochilik masalalarini hal qilish usuli.
9 1.2. Innovatsion faoliyatning asosiy ko'rinishlari
Innovatsion faoliyat — yakunlangan ilmiy tadqiqotlar, loyihalar yoki boshqa
ilmiy-texnik   yutuqlarni   (fan-texnika   yutuqlarini)   yangi   yoki   takomillashtirilgan
mahsulotga,   bozorda   sotiladigan   yoki   amaliy   faoliyatda   foydalaniladigan   yangi
yoki   takomillashtirilgan   texnologik   jarayonga,   shuningdek,   shu   bilan   bog‘liq
qo‘shimcha   ilmiy   tadqiqotlar   va   loyihalarga   joriy   qilish   jarayonidir.   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2021-yil 12 fevraldagi “Innovatsiyalarni rivojlantirish,
ilm-fan   va   texnologiyalarni   joriy   qilishni   takomillashtirish   to‘g‘risida”gi 4
  Qarori
hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2022-yil   23   martdagi
“Innovatsiya faoliyatini rivojlantirishni qo‘llab-quvvatlash va tartibga solish chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi 5
  qarorida   quyidagi   yangilangan   ta'riflar   kiritilgan:
Innovatsion   faoliyat   –   yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulotlar,   yangi   yoki
takomillashtirilgan   texnologik   jarayonlar   yaratish,   ishlab   chiqarishda   o‘zlashtirish
va   amaliy   qo‘llash   bo‘yicha   ishlar   bajarish   va   xizmatlar   ko‘rsatish.   Innovatsion
faoliyat qatoriga quyidagi faoliyat turlari kiradi:
1. Amaliyotda   qo‘llash   uchun   mo‘ljallangan   yangi   yoki   takomillashtirilgan
mahsulot   va   texnologik   jarayon   yaratish   bo‘yicha   ilmiy-tadqiqotchilik,   tajriba-
konstruktorlik yoki texnologik ishlar bajarish;
2. Yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot   chiqarish,   yangi   yoki
takomillashtirilgan   texnologik   jarayonlarni   joriy   qilish   uchun   ishlab   chiqarishni
tayyorlash va texnologik qayta jihozlash;
3. Yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulotni   bozor   tomon   harakatlantirish
va unga bozorni izlash bo‘yicha faoliyat;
4
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   12   fevraldagi   “Innovatsiyalarni   rivojlantirish,   ilm-fan   va
texnologiyalarni joriy qilishni takomillashtirish to‘g‘risida”gi
5
  O‘zbekiston   Respublikasi  Vazirlar   Mahkamasining  2022-yil  23  martdagi  “Innovatsiya  faoliyatini  rivojlantirishni
qo‘llab-quvvatlash va tartibga solish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
10 4. Innovatsion   infratuzilma   yaratish   va   rivojlantirish,   jumladan   ilmiy-
tadqiqot, texnologik tadqiqot va ishlab chiqarish infratuzilmasini shakllantirish;
5. Innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   kadrlar   tayyorlash,   qayta
tayyorlash va malakasini oshirish;
6. Innovatsion   faoliyatni   moliyalashtirishni   tashkil   etish,   investitsiyalarni
jalb qilish va o‘zaro hamkorlikni rivojlantirish;
7. Yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot,   texnologik   jarayon   yaratish   va
amaliyotda   qo‘llash   bo‘yicha   ekspertiza,   maslahat,   axborot,   yuridik   va   boshqa
xizmatlar ko‘rsatish.
Bu yangilangan ta'riflar va faoliyat turlari, davlatning innovatsion faoliyatni
qo‘llab-quvvatlash   va   rivojlantirish   bo‘yicha   qo‘llab-quvvatlovchi   huquqiy
asoslarni   yangilaydi   va   bu   sohada   yanada   samarali   faoliyat   olib   borish   imkonini
beradi.
Innovatsion faoliyat subyektlariga quyidagilarni kiritish mumkin:
 Innovatsion faoliyat bilan shug‘ullanadigan yuridik va jismoniy shaxslar;
 Innovatsiyalarni   amalga   oshiruvchi   turli   mulkchilik   shaklidagi
innovatsion korxonalar;
 Innovatsion   faoliyat   jarayonida   amalga   oshiriladigan   intellektual   mulk
egalari:   korxona   loyihalari,   qurilmalar,   sanoat   namunalari,   texnologik   jarayonlar,
«nou-xau», kashfiyot va ixtirolar mualliflari, dizaynerlar;
 Innovatsiyalarni amalga oshirishda kapital kirituvchi investorlar: banklar,
fondlar, korporatsiyalar, lizing firmalari va boshqalar;
 Innovatsion   jarayonga   xizmat   ko‘rsatuvchi   va   uning   infratuzilmasini
ta'minlaydigan   vositachilar:   konsalting   va   injiniring   firmalari,   texnologik
inkubatorlar, texnoparklar, texnopolislar, axborot markazlari va boshqalar;
Subyektlar   o‘rtasida   ular   borasida   iqtisodiy   va   huquqiy   munosabatlar
vujudga keladigan innovatsion faoliyat mahsulotlari quyidagilar hisoblanadi:
 Muayyan   innovatsiyalarni   o‘zlashtirish   natijalari   va   texnologiyalarni
belgilab beradigan innovatsion loyihalar;
11  Yakuniy   mahsulotni   sotishda   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ekologik   samarani
ta'minlaydigan texnologik jarayonlarni ishlab chiqarishda o‘zlashtirish;
 Fan-texnika   yutuqlarining   natijasi   hisoblangan   tamomila   yangi   va
yaxshilangan mahsulotlar.
Innovatsion faoliyat deb ishlab chiqariladigan mahsulot yoki xizmat sifatini
oshirish,   nomenklaturasini   kengaytirish   va   yangilash,   ularni   tayyorlash
texnologiyasini   oshirish,   takomillashtirish   va   istiqbolda   o‘zlashtirish   hamda   ichki
va   tashqi   bozorlarda   samarali   realizatsiya   etish   maqsadida   ilmiy   tadqiqot   va
ishlanmalar   natijalarining   ishlatilishi   va   tijoratlashuviga   aytiladi.   Innovatsion
faoliyat   o‘zida   bir   qator   ilmiy,   texnologik,   tashkiliy,   moliyaviy   va   tijorat
tadbirlarini qamrab olib, ular bir butunlikda innovatsiyalarga aylanadi 6
.
Innovatsion faoliyatning asosiy ko‘rinishlari quyidagilardir:
 Ishlab   chiqarishni   tayyorlash   va   tashkil   etish.   U   o‘z   ichiga   yangi
texnologik   jarayon   yaratish   uchun   zarur   bo‘lgan   ishlab   chiqarish   asbob-uskunasi,
vositalari   hamda   ulardagi   o‘zgarishlarni,   shuningdek,   ishlab   chiqarish   va   sifat
nazorati   jarayonlari,   metodlari   va   standartlaridagi   yangiliklarni   qo‘lga   kiritishni
qamrab oladi.
 Ishlab   chiqarish   oldi   tadbirlari.   Ularning   tarkibiga   mahsulot   yoki
texnologik jarayon modifikatsiyasi, yangi texnologiya va asbob-uskunani qo‘llash
maqsadida xodimlarni qayta tayyorlash ishlari kiradi.
 Yangi   mahsulotlar   marketingi.   U   yangi   mahsulot   sotuvi   bilan   bog‘liq
bo‘lgan   bozorni   boshlang‘ich   o‘rganish,   mahsulotlarni   turli   bozorlarga
moslashtirish, reklama kompaniyasini o‘tkazish kabi faoliyat turlarini ifodalaydi.
 Chetdan   nomoddiy   texnologiyani   qo‘lga   kiritish.   Ular   patent,   litsenziya,
nou-xau,   savdo   belgilari,   konstruksiya,   modellar   va   texnologik   mazmundagi
xizmatlar shaklida bo‘lishi mumkin.
6
 8. Aliev   T.,   Tursunov   M.   Innovatsion   iqtisodiyot   va   uning   rivojlanish   yo‘llari.   Tashkent:   O‘zbekiston
Respublikasi Innovatsiyalar vazirligi, 2023. 256 bet.
12  Moddiy   texnologiyani   qo‘lga   kiritish.   Texnologik   mazmuniga   ko‘ra
innovatsion   korxonada   mahsulot   yoki   jarayon   innovatsiyalarini   tadbiq   etish   bilan
bog‘liq bo‘lgan mashina va asbob-uskunalarni xarid qilishni bildiradi.
 Ishlab   chiqarishni   loyihalashtirish.   Mazkur   faoliyat   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   va   texnologik   tadbirlarni   aniqlash   maqsadida   reja   va   chizmalarni
tayyorlashga yo‘naltiriladi.
Innovatsion   faoliyatning   poydevori   ilmiy-texnik   faoliyat   bo‘lib,   u   fan   va
texnikaning   barcha   sohalarida   ilmiy-texnik   bilimlarni   yaratish,   rivojlantirish,
tarqatish   va   amalda   qo‘llash   nazarda   tutiladi.   Ilmiy-texnik   faoliyat   tushunchasi
YUNESKO tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, fan va texnika statistikasida xalqaro
standartlarning   muhim   kategoriyasi   hisoblanadi.   YUNESKO   tavsiyalariga
muvofiq, ilmiy-texnik faoliyat statistika obyekti sifatida uch ko‘rinishda namoyon
bo‘ladi:
 Ilmiy tadqiqotlar va ishlanmalar;
 Ilmiy-texnik ta'lim va kadrlar tayyorlash;
 Ilmiy texnik xizmatlar.
Ilmiy-texnik faoliyatni amalga oshirishda ilmiy ishlar mashtabi  tushunchasi
muhim ahamiyat kasb etadi, quyidagilarni mujassamlashtiradi:
 Ilmiy-texnik yo‘nalish – mustaqil  xarakterdagi yirik ilmiy ish bo‘lib, fan
va texnikaning muayyan tarmog‘ining muhim vazifalarini yechishga bag‘ishlanadi.
Ilmiy   yo‘nalishga   yechim   topish   qator   ilmiy   tashkilotlar   sa'y-harakatlari   bilan
amalga oshadi.
 Ilmiy-texnik   muammo   –   ilmiy-texnik   yo‘nalishning   bir   qismi   bo‘lib,
yo‘nalish yechimining yo‘llaridan birini bildiradi. Ilmiy ish maqsadli ilmiy-texnik
dastur ko‘rinishida yechilishi mumkin va unda resurslar, ijrochilar, ijro muddatlari
kabilar aks ettiriladi.
 Ilmiy mavzu – ilmiy tashkilot doirasida hal etilayotgan muammoning bir
qirrasi.   U   qoida   bo‘yicha,   moliyalashtirish,   rejalashtirish   va   ish   hisobotlarida
asosiy   birlik  sifatida   ishtirok  etadi.   Mavzu   maqsadi   –   patent   yoki   iqtisodiy   ishlar
13 tadqiqotlari   aniq   vazifasini   samarali   yechishdir.   Mavzu   murakkabligiga   bog‘liq
ravishda bosqichlar va ost bosqichlarga bo‘linishi mumkin.
1.3. Ilmiy – texnika va innovatsiya resurslari.
Ilmiy-texnika   va   innovatsion   salohiyat   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishida   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   omillardan   hisoblanadi.   Xususan,
islohotlar   davrida   yuzaga   kelgan   ijtimoiy   –   iqtisodiy   muammolarni   hal   etishda
davlat   ilmiy-texnika   va   innovatsiya   siyosatining   roli   ortib   bormoqda.
Iqtisodiyotning ilmtalab tarmoqlarini rivojlantirish, yalpi ichki mahsulotning ilmiy
sig‘imini   oshirish,   qo‘shilgan   qiymat   ulushi   yuqori   bo‘lgan   mahsulotlar   ishlab
chiqarishni   keng   o‘zlashtirish   jarayonlarida   ilmiy-texnika   va   innovatsion
resurslaridan   oqilona   va   yuqori   darajada   foydalanish   muhim   va   dolzarb
vazifalardan   hisoblanadi.   Ilmiy   salohiyat   bu   fundamental   ilmiy   tadqiqotlarni
amalga   oshirish   shart-sharoitlari   va   resurslarining   yig‘indisidan   iboratdir.   Ilmiy   –
texnika salohiyati  esa  amaliy ilmiy tadqiqotlar  va ishlanmalarni, xususan,  tajriba-
konsturuktorlik   va   tajriba   texnologik   ishlarni   amalga   oshirish   shart-sharoitlari   va
resurslarning   yig‘indisidir.   Innovatsion   salohiyat   ilmiy   tadqiqotlar   va
ishlanmalarning   amalda,   jumladan   ishlab   chiqarishda   qo‘llanilishini   ta'minlashga
xizmat   qiladigan   shart-sharoitlar   va   resurslarning   yig‘indisi   hisoblanadi.   Ilmiy,
ilmiy – texnika va innovatsion salohiyat ishlab chiqarish vositalari va usullarining
samaradorligini   oshirishni   ta'minlaydi,   yangi   texnologiyalar   va   mahsulotlarning
o‘zlashtirilishini  jadallashtiradi. Ilmiy, ilmiy-texnika  va innovatsion salohiyat  bir-
birini   taqozo   etuvchi   va   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   ilmiy-innovatsion   jarayonning
alohida   bo‘ginlari   hisoblanadi.   Yangi,   ilg‘or   g‘oyalar   tug‘ilishi,   fundamental
tadqiqotlar,   amaliy   tadqiqotlar,   tajriba   konstruktorlik   ishlari   va   tajriba   texnologik
ishlanmalar,   tajriba   namunasi,   sanoat   xarakteridagi   sinovlar,   ishlab   chiqarishning
o‘zlashtirilishi,   yangi   mahsulotning   amalda   keng   qo‘llanilishi   jarayonlari   yagona
ilmiy-texnika   taraqqiyotining   uzviy   bir-biriga   bog‘liq   bosqichlaridan   iboratdir.
14 Mana   shu   jarayonni   boshqarish,   tartibga   solish   va   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida
davlat   ilmiy   –   texnika   va   innovatsiya   siyosatini   amalga   oshiradi.   Bu   siyosatning
alohida   yo‘nalishlari   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi
Fan   va   texnologiyalar   markazi,   O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar   Akademiyasi,
Oliy Attestatsiya komissiyasi tomonidan amalga oshiriladi. Fundamental va amaliy
tadqiqotlarni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash,   dolzarb   ijtimoiy-iqtisodiy
muammolarni   hal   qilishga   salmoqli   hissa   qo‘sha   oladigan   ilmiy-texnika
faoliyatining   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilash,   ilmtalab,   resurslar,   energiya   va
mehnat   xarajatlari   kam   bo‘lgan   ishlab   chiqarish   va   texnologiyalarni   jadal
rivojlantirishga imkon beruvchi ilmiy tadqiqotlarda ustuvorlik berish, ilmiy, ilmiy-
texnika   va   innovatsion   faoliyatning   bevosita   ta'lim   va   kadrlar   tayyorlash   tizimi
bilan   bog‘liqligini   yuqori   darajada   ta'minlash,   ilmiy-texnika   va   innovatsion
faoliyatni davlat tomonidan boshqarishda ko‘proq iqtisodiy usullardan foydalanish,
sohaga   xorijiy   investitsiyalarning   kirib   kelishini   rag‘batlantirish   kabilar   davlat
ilmiy-texnika siyosatining ustuvor yo‘nalishlari hisoblanadi 7
.
Innovatsion   va   fan-texnika   siyosatining   maqsadi   mamlakatning   milliy
innovatsion   tizimini   shakllantirish,   tanlab   olingan   rivojlanish   strategiyasiga
muvofiq   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishini   ta'minlovchi   aniq   amalga
oshirishdan   iborat.   Bu   siyosat   doirasida   dinamik   rivojlanayotgan   bozor
iqtisodiyotiga   mos   keluvchi,   mamlakatning   resurslar   imkoniyati   va   barqaror
rivojlanish   strategiyasiga   to'la   mos   keladigan   ilmiy,   ilmiy-texnika   va   texnologik
salohiyatni  shakllantirish  muhim  rol  o'ynaydi. Ko'rsatib  o‘tilgan strategik maqsad
qo‘shimcha maqsadlarga erishish yo‘li bilan quyidagilar amalga oshiriladi:
 Iqtisodiyotning rivojlanishi va muhim ijtimoiy vazifalarning hal etilishiga
fan va texnika hissasini oshirish;
 Fan-texnika salohiyatini rivojlantirish va undan samarali foydalanish;
 Ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalarida   ilg‘or   tarkibiy
o‘zgarishlarni ta'minlash;
7
 9. Kamilov   Z.   O‘zbekiston   iqtisodiyotidagi   innovatsion   faoliyat   va   texnologiyalarning   roli.   Tashkent:
O‘zbekiston Milliy Universiteti nashriyoti, 2024. 312 bet.
15  Ishlab chiqarish samaradorligini va mahsulot raqobatdoshligini oshirish;
 Ekologik vaziyat va resurslar saqlanishini yaxshilash;
 Jamiyatda fanning nufuzini oshirish;
II-BOB. O‘ZBEKISTON SANOAT TARMOG‘IDA INNOVATSIYA
STRATEGIYASINI QO‘LLASH VA UNI AMALGA OSHIRISH
2.1.  Innovatsiya - iqtisodiy qudratni yuksaltirish omili sifatida
Har   qanday   iqtisodiyotni,   ayniqsa,   uning   muhim   tarmog‘u   bo‘lgan   sanoat
sohasini   taraqqiy   toptirish   yangi   texnologiyalarni   joriy   etishni   taqozo   qiladi.
Chunki,   bu   mahsulot   yoki   xizmatning   ichki   va   jahon   bozorlaridagi
raqobatbardoshligini   ta'minlovchi   omildir.   Shu   bois   hozirgi   vaqtda   ilmiy
ishlanmalardan   foydalanishning   samaradorlik   darajasini   oshirish,   fundamental   va
amaliy   tadqiqotlar   natijalarini   ishlab   chiqarishga   tatbiq   etish   masalasining
dolzarbligi yanada kuchaymoqda.
Bugungi   kunda,   2020-2025-yillarda,   ilmiy-texnika   va   innovatsiya
faoliyatining rivojlanishini  ta'minlashda yangi  qonunlar ishlab chiqildi. Jumladan,
2021-yilda   “Intellektual   mulk   to‘g‘risida”gi   qonun   va   2022-yilda   “Yangi
texnologiyalarni   joriy   etish   to‘g‘risida”gi   qonunlar   ishlab   chiqilib,   iqtisodiyotni
modernizatsiya   qilish   va   innovatsion   texnologiyalarni   ishlab   chiqarish
jarayonlariga joriy etishning huquqiy asoslarini belgilaydi. Shuningdek, 2023-yilda
“Ixtirolar   va   ilmiy-texnikaviy   yutuqlarni   rag‘batlantirish   to‘g‘risida”gi 8
  qonun
qabul   qilindi,   bu   yangi   ixtirolarni   rag‘batlantirish   va   ilmiy-texnikaviy
ishlanmalarning   tijoratlashuvini   tezlashtirishga   qaratilgan.   Pirovardida,   ro‘yxatga
olingan   ilmiy-texnikaviy   yutuqlar   soni   yil   sayin   oshib   bormoqda.   Masalan,
dunyoda   birinchi   bo‘lib   yarim   nodir   minerallarga   atom   reaktorining   neytron   va
kobalt-60   izotopining   gamma   nurlari   orqali   ishlov   berib,   minerallarni   to‘la
nodirlashtirish   texnologiyasi  ishlab   chiqilgan.  Bu  kabi  natijalar  fuqarolarimizning
Konstitutsiyamizda   belgilab   qo‘yilgan   ilmiy-texnikaviy   ijod   erkinligidan   keng
8
  «Tovar belgilari, xizmat ko‘rsatish belgilari va tovar kelib chiqqan joy nomlari to‘g‘risida»gi qonun – 2021-yilda
yangilangan   qonun,   tovar   belgilari   va   xizmat   ko‘rsatish   belgilari   sohasidagi   yangi   huquqiy   me'yorlarni   tartibga
soladi.
16 foydalanishi   mahsuli   bo‘lib,   ayni   vaqtda   mamlakatimizning   iqtisodiy   qudratini
yuksaltirishga,   jahon   hamjamiyati   oldidagi   mavqyeini   oshirishga   xizmat
qilayotgani bilan ham e'tirofga molikdir.
Milliy va xalqaro tajribadan ma'lumki, iqtisodiyot va jamiyatning taraqqiyot
darajasi   ko‘p   jihatdan   innovatsion   faoliyatga   bog‘liq.   Binobarin,   iqtisodiyotdagi
samaradorlik   ishlab   chiqarishga   innovatsion   texnologiyalar   va   ixtirolarning   joriy
etilishi   evaziga   oshadi.   Shu   bois   bugungi   kunda   innovatsiyalar   har   bir   mamlakat
iqtisodiyotining   muhim   tarkibiy   qismiga   aylangan.   Fan   sohasini   takomillashtirish
yuzasidan   olib   borilayotgan   islohotlar   natijasida   davlat   ilmiy-texnika   dasturlarini
mamlakat   iqtisodiyoti   tarmoqlarining   eng   dolzarb   masalalarini   yechishga
yo‘naltirish,   ilmiy-texnika   loyihalarini   ekspertizadan   o‘tkazishni   boshqa
davlatlarda   mavjud   bo‘lmagan   —   ochiq   muhokama   tarzida   o‘tkazish,   amaliy
tadqiqotlar   va   innovatsiya   loyihalarini   manfaatdor   korxonalarning   mablag‘larini
jalb   qilgan   holda   moliyalashtirish   kabi   mexanizmlar   joriy   qilindi.   2020-2025
yillarda,   uzoq   muddatli   (5   yilgacha),   yangi   bilimlarni   shakllantirishga
yo‘naltirilgan   fundamental   tadqiqotlar,   o‘rta   muddatli   (3   yilgacha)   amaliy
tadqiqotlar   hamda   qisqa   muddatli   (2   yilgacha)   innovatsion   ishlanmalar   Davlat
ilmiy-texnika   dasturlari   tanlovlar   asosida   shakllantirilmoqda.   Eng   muhimi,
fundamental tadqiqotlar, amaliy tadqiqotlar va innovatsiya ishlari zanjiri bo‘yicha
mujassamlik   darajasini   ta'minlaydigan   mexanizm   ishlab   chiqilib,   undan   samarali
foydalanilmoqda.
O'zbekiston   Respublikasida   innovatsion   va   fan-texnika   siyosatining   asosiy
maqsadi   mamlakatning   milliy   innovatsion   tizimini   shakllantirish   va
rivojlantirishdan   iborat   bo'lib,   bu   iqtisodiy   o'sish   va   raqobatbardoshlikni
ta'minlashga   qaratilgan.   So'nggi   yillarda   ilmiy-texnikaviy   yutuqlar   soni   sezilarli
darajada   oshdi.   Masalan,   2020-2025   yillar   davomida   15   mingdan   ortiq   ilmiy-
texnikaviy   yutuqlar   ro'yxatga   olindi.   Bundan   tashqari,   mamlakatimizda   solitonlar
va   soliton   komplekslarining   paydo   bo'lish   mexanizmi,   optik   solitonlar   nazariyasi
kabi   yangi   ilmiy   kashfiyotlar   amalga   oshirildi.   Innovatsion   faoliyatni
17 rivojlantirishda davlat tomonidan qabul qilingan hujjatlar muhim ahamiyatga ega.
Xususan,   2022-yilda   qabul   qilingan   farmon   va   qarorlar   innovatsion   ekotizimni
shakllantirish va rivojlantirishga qaratilgan chora-tadbirlarni o'z ichiga oladi. 2022-
2026   yillarda   O'zbekiston   Respublikasining   innovatsion   rivojlanish   strategiyasi
doirasida ilm-fan va innovatsiyalarni rivojlantirishga alohida e'tibor qaratilmoqda.   
Shuningdek,   2018-yilda   qabul   qilingan   «Innovatsion   faoliyat   to'g'risida»gi
qonun ilmiy faoliyatni huquqiy tartibga solish va rag'batlantirishda muhim huquqiy
asos   bo'lib   xizmat   qilmoqda.   Mazkur   qonun   ilmiy   faoliyat   sub'ektlari   o'rtasidagi
munosabatlarni   tartibga   solish,   innovatsion   infratuzilmani   rivojlantirish   va
investitsiyalarni jalb etishga qaratilgan chora-tadbirlarni o'z ichiga oladi.   
Innovatsion faoliyatni huquqiy tartibga solishning zarurati quyidagi  omillar
bilan izohlanadi:
 Mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   va   ilmiy-texnik   muassasalar   tomonidan
yaratilgan   innovatsiyalarni   huquqiy   himoya   qilish:   Bu   yangi   texnologiyalar   va
ishlanmalarni ishlab chiqarishga joriy etishda muhim ahamiyatga ega.
 Chet eldan yangi texnologiyalarni import qilishni tartibga solish: Xalqaro
standartlarga   javob   beradigan   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni   yo'lga   qo'yish   va
innovatsiyalarni jalb etish iqtisodiy rivojlanishda muhim o'rin tutadi.
 Innovatsion   faoliyat   sub'ektlarining   huquqiy   maqomini   belgilash:   Bu
ularning   faoliyatini   rag'batlantirish   va   qo'llab-quvvatlashda   muhim   ahamiyatga
ega.  
 Innovatsion   dasturlarga   homiylik   qilish   va   davlat   tomonidan   ko'mak
berishning   huquqiy   vositalarini   ishlab   chiqish:   Bu   innovatsion   loyihalarni
moliyalashtirish va amalga oshirishda zarurdir.
Shu   bilan   birga,   ilm-fan   va   innovatsiyalar   sohasida   xalqaro   hamkorlikni
rivojlantirish,   ilmiy-texnikaviy   yutuqlarni   ishlab   chiqarishga   joriy   etish   va
innovatsion g'oya va texnologiyalarni kengaytirish bo'yicha chora-tadbirlar amalga
oshirilmoqda.   Bu   esa   mamlakatimizning   iqtisodiy   rivojlanishiga   va   xalqaro
maydondagi raqobatbardoshligini oshirishga xizmat qilmoqda.
18 2.2. Zamonaviy texnologiyalar bank biznesining yangi ufqlarini
ochmoqda
Zamonaviy   axborot   texnologiyalarining   bank   tizimida   keng   qo‘llanilishi,
mamlakatimizda   moliyaviy   bozorni   raqamlashtirish   va   innovatsion   to‘lov
tizimlarini rivojlantirishga yordam bermoqda. Milliy to‘lov tizimi va raqamli bank
xizmatlari   imkoniyatlari,   iqtisodiyotni   samarali   boshqarish   va   moliya
operatsiyalarini   tez   va   xavfsiz   amalga   oshirish   imkoniyatlarini   yaratdi.   Bu   o‘z
navbatida   davlatimizning   pul-kredit   siyosatini   boshqarish,   xalqaro   va   milliy
to‘lovlarni   o‘z   vaqtida   amalga   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lmoqda.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   Markaziy   bankning   yagona   banklararo   to‘lov
tizimi   va   tijorat   banklarining   ichki   to‘lov   tizimlari   faoliyat   yuritmoqda.
Shuningdek,   “Uz-Kart”   banklararo   chakana   to‘lov   tizimi,   «Uz-Paynet»   to‘lov
agentlik   tarmog‘i   va   «ONLINE   TO‘LOV»   kabi   innovatsion   to‘lov   tizimlari
o‘zining   samaradorligini   namoyish   etmoqda.   Bu   tizimlar   nafaqat   to‘lovlarni
amalga   oshirishni   soddalashtiradi,   balki   yangi   xizmatlarni   taqdim   etishga   imkon
yaratmoqda.   Tijorat   banklari   zamonaviy   axborot   texnologiyalari   yordamida   o‘z
biznesini optimallashtirishga intilmoqda. Ular yangi dasturlarni ishlab chiqishda va
axborot   tizimlari   infratuzilmasini   takomillashtirishda   yangi   texnologiyalardan
foydalanmoqda.   Banklar   raqamli   innovatsiyalarni   tadbiq   etishda   bir-birlari   bilan
raqobatlashib,   xizmat   ko‘rsatishning   sifatini   oshirgan   holda   yangi   imkoniyatlar
yaratmoqda.   2023-yil   holatiga   ko‘ra,   “Bank-Mijoz”   va   Internet-banking   dasturiy
majmualaridan   foydalanuvchilar   soni   70   mingdan   oshdi.   Bu   dasturlar   orqali
19 mijozlar masofadan turib, turli bank operatsiyalarini amalga oshirishi mumkin, bu
esa bank xizmatlarini yanada qulay va tezroq qilishga imkon beradi 9
.
Bankomatlar va infokiosklarning ro‘li ham o‘zgarib bormoqda. Ular nafaqat
naqd pul yechib olish, balki tovar va xizmatlar uchun to‘lovlarni amalga oshirishda
ham   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bankomatlar   va   infokiosklarning   soni
mamlakatimizda   kengayib,   2023-yil   holatiga   ko‘ra   2000   dan   ortiq   bo‘ldi,   ular
yagona   tarmoqqa   ulangan   va   mijozlarga   qulay   xizmat   ko‘rsatish   imkonini
yaratmoqda. Plastik kartochkalar soni va ulardan foydalanish hajmi yil sayin ortib
bormoqda.   2023-yilga   kelib,   plastik   kartochkalar   soni   15   millionga   yetdi   va
ulardan   naqd   pulsiz   to‘lovlar   uchun   foydalanish   ko‘lami   sezilarli   darajada   oshdi.
Yil   davomida   plastik   kartalar   yordamida   15   trillion   so‘mdan   ortiq   tranzaksiyalar
amalga   oshirildi,   bu   esa   mamlakatimizda   naqd   pulsiz   to‘lovlar   tizimini
rivojlantirishning   muhim   ko‘rsatkichi   hisoblanadi.   Banklar,   shuningdek,   o‘z
faoliyatida sun'iy intellekt va blokcheyn texnologiyalarini joriy etishga kirishdi, bu
esa   to‘lovlar   va   moliyaviy   operatsiyalarni   yanada   tez   va   xavfsiz   amalga   oshirish
imkonini   yaratadi.   Bu   texnologiyalar   banklar   uchun   yangi   biznes   imkoniyatlarini
ochmoqda   va   mijozlarga   yangi   xizmatlar   ko‘rsatishni   ta'minlamoqda.   Zamonaviy
texnologiyalar   yordamida   naqd   pulsiz   to‘lovlar   hajmi   muntazam   ravishda   o‘sib
bormoqda. Banklar o‘rtasidagi raqobatni kuchaytirish, innovatsion to‘lov tizimlari
va   xizmatlar   bilan   bir   qatorda,   texnologiyalar   orqali   mijozlarga   yangi   moliyaviy
xizmatlar   taqdim   etilmoqda.   Bu   jarayonlar   mamlakatimizning   moliya   bozorini
yanada   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda.2025-yilda   O‘zbekiston   to‘lov   tizimlari
sohasida   sezilarli   o‘zgarishlar   yuz   berdi.   O‘zbekistonning   moliya   tizimining
rivojlanishi   va   raqamlashtirish   jarayoni   tobora   tezlashib   bormoqda.   Shu   bilan
birga,   innovatsion   texnologiyalar   va   masofaviy   bank   xizmatlari   joriy   etilishiga
e'tibor kuchaymoqda. 10
9
  Aliev T., Tursunov M. Innovatsion iqtisodiyot  va uning rivojlanish yo‘llari. Tashkent:  O‘zbekiston Respublikasi
Innovatsiyalar vazirligi, 2023. 256 bet.
10
  Sattorov   A.,   Mirzayev   M.   O‘zbekistonning   innovatsion   rivojlanish   strategiyasi:   yangi   qadamlar.   Tashkent:
O‘zbekiston davlat iqtisodiyot universiteti, 2022. 280 bet.
20 Bugungi   kunda   to‘lov   tizimlari   operatorlari   va   elektron   pullar   tizimi
operatorlari   uchun   yangi   normativ   hujjatlar   qabul   qilindi.   Bu   hujjatlar   nafaqat
to‘lov   tizimlarining   xavfsizligini   ta’minlash,   balki   operatorlar   va   to‘lov
tashkilotlarining   majburiyatlarini   belgilashga   ham   qaratilgan.   Ushbu   yangiliklar
orqali,   naqd   pulsiz   to‘lovlarning   hajmi   oshmoqda   va   mamlakatning   moliyaviy
bozoridagi   innovatsiyalarni   joriy   etish   yo‘nalishida   sezilarli   natijalarga
erishilmoqda.
Bundan   tashqari,   2025   yilning   boshida   Paynet   kompaniyasi   Humo   to‘lov
tizimini   65   million   AQSH   dollarga   sotib   olishni   amalga   oshirdi.   Bu   bitim
O‘zbekistonning   to‘lov   tizimlari   bozorida   muhim   o‘zgarishlarni   yuzaga   keltirishi
kutilmoqda.   Humo   tizimi   orqali   nafaqat   milliy,   balki   xalqaro   miqyosda   ham
ko‘plab   operatsiyalar   amalga   oshirilmoqda.   Mijozlar   kontaktless   (kontaktsiz)
to‘lovlar   orqali   naqd   pulsiz   hisob-kitoblar   o‘tkazish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishdi.
Humo  tizimi   orqali  35  milliondan  ortiq  kartalar   chiqarildi,  shuningdek,   6400  dan
ortiq bankomatlarda Humo kartalari orqali xizmat ko‘rsatilmoqda. 2025-yil yanvar
oyida   Toshkent   shahridagi   barcha   avtobuslarda   yo‘l   haqini   naqd   pulda   to‘lash
amaliyoti   bekor   qilindi.   Endilikda,   yo‘lovchilar   avtobuslar   orqali   yo‘l   haqlarini
faqat   elektron   to‘lov   tizimlari   yoki   to‘lov   qurilmalari   orqali   amalga   oshirishlari
lozim.   Bu   jarayon   shahar   transporti   tizimining   raqamlashtirilishini   ta’minlashga
qaratilgan   muhim   qadamdir.   Ushbu   o‘zgarish,   nafaqat   to‘lovlarni   yanada
osonlashtiradi,   balki   raqamli   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   ham   ta'sir   qiladi.   Shu
bilan   birga,   «Uz-Paynet»   to‘lov   agentligi   tarmog‘i   orqali   hozirda   bir   kunda
o‘rtacha   2,5-3   million   tranzaksiya   o‘tkazilmoqda.   Bu   ko‘rsatkich,   elektron
to‘lovlar   sohasida   O‘zbekistonning   yuksalishini   anglatadi.   To‘lov   tizimlari   va
masofaviy   bank   xizmatlarini   kengaytirish   orqali   mamlakatda   raqamli   moliya
bozorining   mustahkamlanishi   davom   etmoqda.   Banklar   internet-banking,   mobil-
banking,   sms-banking   kabi   xizmatlarni   kengaytirishga   va   mijozlarga   yanada
qulayroq xizmatlar taqdim etishga harakat qilmoqda. 2025-yilda davlat tomonidan
ham   elektron   to‘lovlarni   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   qabul
21 qilindi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining elektron to‘lov tizimi orqali davlat
boji   yoki   sud   xarajatlari   uchun   to‘lov   kvitansiyalarini   yaratish   va   tekshirish
imkoniyati   mavjud   bo‘lib,   bu   davlat   xizmatlarining   oson   va   tezkor   amalga
oshirilishini ta'minlashga xizmat qilmoqda.
2024-yil 1-oktabr holatiga ko‘ra:
№ Tijorat banklari Muomaladagi
bank
kartalari soni O‘rnatilgan
to‘lov
terminallari
soni O‘rnatilgan
bankomat
va
infokiosklar
soni 2024-yil
yanvar-
sentabr
oylari
davomida
to‘lov
terminallari
orqali
tushgan
tushumlar
(mln. so‘m)
1 Milliy bank 3 788	 204 39	 685 781 14	 533	 143
2 O‘zsanoatqurilishbanki 2	
 570	 966 31	 460 713 9	 224	 421
3 Agrobank 5	
 084	 018 38	 010 2	 155 11	 663	 542
4 Mikrokreditbank 1	
 664	 287 23	 604 838 11	 741	 967
5 Xalq banki 11	
 884	 719 45	 947 3	 092 7	 143	 730
6 Garant bank 400	
 182 7	 018 274 836	 178
7 Biznesni   rivojlantirish
banki 742	
 979 18	 095 571 3	 809	 684
8 Turonbank 665	
 297 12	 681 443 4	 052	 200
9 Hamkorbank 2	
 827	 629 32	 451 604 10	 048	 264
10 Asaka bank 1	
 607	 078 14	 791 172 9	 262	 017
11 Ipak Yo‘li banki 2	
 834	 115 22	 671 883 7	 892	 686
12 Ziraat   Bank
Uzbekistan 83	
 029 1	 180 8 870	 181
13 Trastbank 797	
 246 14	 228 392 10	 228	 026
2024-yil davomida muomalaga chiqarilgan bank kartalari soni:
22 2024-yilning yanvar-dekabr oylari davomida muomalaga chiqarilgan bank kartalari
soni 10,6 millionga oshdi. Markaziy bank ma'lumotlariga ko‘ra, yangi chiqarilgan
kartalarning 7,3 milliondan ortig‘i quyidagi banklarga to‘g‘ri keladi:  
 TBC Bank : 2,8 million karta  
 Xalq banki : 1,3 million karta  
 Agrobank : 848 ming karta  
 Ipoteka-bank : 842 ming karta  
 Hamkorbank : 828 ming karta
 Anorbank : 711 ming karta  
Izoh:   Ma'lumotlar   2024-yilning   1-oktabr   holatiga   ko‘ra   taqdim   etilgan   bo‘lib,
2024-yil davomida amalga oshirilgan o‘zgarishlarni aks ettiradi.
2024-yil 1-noyabr holatiga ko‘ra, bank plastik kartalari, terminallar,
bankomatlar va infokiosklarning statistik ma'lumotlari jadval i
Banklar Muomalaga
chiqarilgan
bank   plastik
kartalari   soni
(million) O‘rnatilgan
terminallar
soni (ta) O‘rnatilgan
bankomat   va
infokioskalar
soni (ta) To‘lovlar
summasi
(mln.
so‘m)
Xalq banki 12.4 45,663 3,075 -
Agrobank 5.38 36,462 2,153 -
Ipoteka-bank 4.66 34,535 812 -
Milliy bank 3.92 40,121 780 -
Ipak   Yo‘li
banki 3.04 - - -
Hamkorbank - 35,154 - -
Aloqabank - - - 46,400
2024 yilga kelib, respublikamizda salkam 20 million dona plastik kartochka
muomalaga   chiqarildi.   Elektron   to‘lovlarni   qabul   qilish   uchun   tijorat   banklari
tomonidan   200   mingdan   ortiq   chakana   savdo   va   xizmat   ko‘rsatish   korxonalari
23 to‘lov   terminallari   bilan   ta'minlandi.   Chekka   hududlardagi   chakana   savdo   va
xizmat   ko‘rsatish   ob'yektlariga   ham   terminallar   o‘rnatish,   eskilarini   yangilash
davom   etmoqda.   Aholi   gavjum   joylarda   2,500   ga   yaqin   ko‘pfunksiyali   infokiosk
va bankomatlar o‘rnatilgan. Plastik kartochkalar egalarining to‘lovlarni har qanday
masofadan,   istalgan   vaqtda   amalga   oshirish   imkoniyati   kengaygan.   Bu
imkoniyatlar orqali, masalan, oziq-ovqat, maishiy mahsulotlar, pullik xizmatlar va
kommunal   to‘lovlarni   elektron   tizimlar   orqali   amalga   oshirishlar   mumkin.   Yiliga
2.3   trln   so‘m   miqdoridagi   tovarlar   va   xizmatlar,   shuningdek,   200   mlrd   so‘m
miqdoridagi kommunal to‘lovlar elektron tizimlar orqali amalga oshirilmoqda.
O‘rtacha   oyda   50%   ish   haqi   va   ijtimoiy   to‘lovlar   plastik   kartalar   orqali
to‘lanmoqda. Bunda zarur hollarda, mijozlarning talabiga ko‘ra, bank kassalaridan
naqd   pul   berish   ham   amalga   oshirilmoqda.   Plastik   kartalar   infratuzilmasi
kengayishi,   ayniqsa   yuridik   shaxslar   va   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   uchun   katta
foyda   keltirmoqda.   Hozirgi   kunda   85   mingdan   ortiq   tadbirkorlik   sub'yektlari
o‘zlarining ichki ehtiyojlari uchun tovarlar va xizmatlarni sotib olish hamda xizmat
safari   xarajatlari  bo‘yicha  tezkor   hisob-kitoblarni  amalga   oshirmoqda.  Korporativ
kartalar   orqali   tadbirkorlar   bank   ish   kunidan   tashqari   va   dam   olish   kunlari   ham
to‘lovlarni   amalga   oshirish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishmoqda.   Banklar   faoliyatida
innovatsion   texnologiyalarning   joriy   etilishi   nafaqat   raqobatni   oshiradi,   balki
ijtimoiy   va   ish   muhitini   yangicha   fikrlashga   imkon   yaratadi.   Plastik   kartochkalar
muomalaga   kiritilishi   bilan   yangi   xizmatlar   turlari,   mijozlar   bilan   yangicha
munosabatlar o‘rnatish imkoniyati paydo bo‘ldi. Bank hisobvaraqlarini masofadan
boshqarish   tizimlaridan   foydalanish   ortib   bormoqda.   2024   yil   1   aprel   holatiga
ko‘ra,   80   mingdan   ortiq   mijozlar   internet-banking   va   “bank-mijoz”   dasturiy
majmuasi   xizmatlaridan,   700   mingdan   ortiq   mijozlar   mobil-banking   va   sms-
banking   xizmatlaridan   foydalanmoqda.   2024-yilga   kelib,   plastik   kartochkalardan
foydalanish infratuzilmasini kengaytirish maqsadida Markaziy bank tomonidan bir
qator yangi loyihalar amalga oshirilmoqda. Ushbu loyihalarning eng muhimlaridan
biri,   “Chakana   to‘lovlarni   real   vaqt   rejimida   amalga   oshirish   kliring   tizimi”ni
24 yaratishdir.   Loyihaning   birinchi   bosqichida   Markaziy   bank   huzurida   Hisob-kitob
banki   tashkil   etilib,   bank   mijozlarining   majburiyatlari   bo‘yicha   banklarning
vakillik hisobvaraqlarini  to‘g‘ridan-to‘g‘ri  debetlash  mexanizmi  yo‘lga qo‘yilgan.
Loyihaning   ikkinchi   bosqichida   esa   kliring   tizimi   bilan   bir   qator   yirik
kompaniyalar va tashkilotlarning axborot tizimlari integratsiya qilinmoqda. Bunga
Davlat   soliq   qo‘mitasi   axborot   tizimi,   “O‘zbekenergo”   va   “O‘ztransgaz”
aksiyadorlik   kompaniyalari,   hamda   “Beeline”   mobil   aloqa   operatorining   billing
tizimlari kiradi. 
2.3.  Innovatsion faoliyatning iqtisodiy samaradorligi
Innovatsion   faoliyatning   iqtisodiy   samaradorligi   -   bu   innovatsiyalarni
amalga   oshirish   orqali   olingan   foydaning   iqtisodiy   jihatdan   o‘lchangan   natijasi
bo‘lib,   u   korxonalarning   raqobatbardoshligini,   daromadlarini,   samaradorligini   va
bozordagi   pozitsiyasini   yaxshilashga   imkon   beradi.   Innovatsiyalar   yordamida
korxonalar   yangi   mahsulotlar,   xizmatlar,   texnologiyalar   va   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   joriy   etib,   o‘z   faoliyatini   yaxshilaydilar   va   iqtisodiy   natijalarda
sezilarli o‘zgarishlarga erishadilar. Innovatsiyalarni amalga oshirishdan olinadigan
iqtisodiy natijalar quyidagi sohalarda namoyon bo‘ladi:
1. Raqobatbardoshlikni   oshirish :   Innovatsiyalar   raqobat   muhitida
kompaniyalarni   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Yangi   mahsulotlar,
texnologiyalar   va   xizmatlar   korxonaning   bozor   ulushini   oshiradi   va   yangi
bozorlarni   egallash   imkonini   yaratadi.   Innovatsiyalarni   joriy   qilish   orqali
korxonalar mavjud raqobatchilarga nisbatan ustunlikka ega bo‘lishadi.
2. Ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish :   Innovatsiyalar   ishlab
chiqarish   jarayonlarini   takomillashtirish,   avtomatlashtirish   va   optimallashtirish
orqali   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshiradi.   Bu   esa   mahsulotlarni   tezroq   va
arzonroq   ishlab   chiqarishga,   resurslardan   samarali   foydalanishga   imkon   beradi.
Natijada ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi.
3. Xarajatlarni   qisqartirish :   Yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali,
masalan,   avtomatlashtirish   va   raqamli   texnologiyalar   yordamida   ishchi   kuchi,
25 energiya va materiallardan foydalanishning samaradorligi oshadi. Bu esa korxona
uchun xarajatlarni kamaytiradi va foydani oshiradi.
4. Mahsulot va xizmatlar sifatini oshirish : Innovatsiyalar mahsulotlar yoki
xizmatlar   sifatini   yaxshilashga   yordam   beradi.   Masalan,   yangi   texnologiyalar
yordamida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   sifatli,   xavfsiz   va   uzoq   muddat   xizmat
ko‘rsatishga   qodir   bo‘lishi   mumkin.   Yaxshi   sifat   esa   mijozlarning   sadoqatini
oshiradi va bozorda kompaniya imidjini yaxshilaydi.
5. Yangi bozorlar va segmentlarga chiqish : Innovatsiyalar yangi bozorlar
va segmentlarga kirishni ta'minlaydi. Masalan, yangi mahsulot yoki xizmatni joriy
etish   orqali   kompaniya   yangi   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatishi   mumkin,   bu   esa
kompaniyaning daromadlarini oshiradi.
6. Raqamli   transformatsiya   va   iqtisodiy   o‘sish :   Innovatsion   faoliyat
raqamli texnologiyalarni, masalan, sun'iy intellekt, blokcheyn, ma'lumotlar tahlili,
IoT   (Internet   of   Things)   kabi   texnologiyalarni   joriy   qilishni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu
texnologiyalar   kompaniyaning   ichki   jarayonlarini   avtomatlashtirishga,
ma'lumotlarni   tahlil   qilishga   va   yangi   biznes   imkoniyatlarini   yaratishga   yordam
beradi.  Raqamli transformatsiya esa iqtisodiy o‘sishga xizmat qiladi 11
.
Innovatsion faoliyat korxonalarga bir qator iqtisodiy, texnologik va ijtimoiy
jihatdan   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi.   Ushbu   ta'sirlar,   avvalo,   kompaniyaning   bozor
raqobatidagi   o'rnini   mustahkamlash,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   samarali
boshqarish va mijozlar ehtiyojlarini qondirishda o'z aksini topadi. Innovatsiyalarni
amalga oshirish orqali kompaniyalar o‘z faoliyatini modernizatsiya qiladi va yangi
texnologiyalar   yordamida   resurslarni   samarali   boshqarish,   mahsulotlar   va
xizmatlarning   sifatini   oshirish,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish
imkoniyatiga   ega   bo‘lishadi.   Innovatsion   faoliyat   orqali   yangi   mahsulotlar   va
xizmatlar yaratish kompaniyalar uchun yangi bozor imkoniyatlarini ochadi. Yangi
mahsulotlar   yaratish   kompaniyaning   bozor   ulushini   oshirishga   yordam   beradi,
ayniqsa,   raqobatbardosh   bozor   sharoitida.   Yangi   texnologiyalar   yordamida   ishlab
11
  Ismoilov   R.   Intellektual   mulkni   himoya   qilish   va   innovatsiyalarni   rag‘batlantirish   bo‘yicha   yangi   qonunlar.
Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi, 2023. 150 bet.
26 chiqarilgan   mahsulotlar   ko‘pincha   yuqori   sifatga   ega   bo‘ladi,   bu   esa
kompaniyaning   bozor   imidjini   mustahkamlaydi   va   mijozlarning   sadoqatini
oshiradi.   Boshqa   tomondan,   mahsulotlar   va   xizmatlar   sifatining   yaxshilanishi
kompaniyaning   raqobatbardoshligini   kuchaytiradi   va   yangi   mijozlar   bazasini   jalb
qiladi.
Ishlab   chiqarish   jarayonlarini   takomillashtirish   innovatsiyalarni   amalga
oshirishning yana bir muhim natijasidir. Yangi texnologiyalar va avtomatlashtirish
usullari   ishlab  chiqarish   jarayonlarini   optimallashtiradi,  mahsulot  ishlab   chiqarish
tezligini   oshiradi   va   sifatni   yaxshilaydi.   Bu   nafaqat   ishlab   chiqarish
samaradorligini oshiradi, balki xarajatlarni kamaytirishga yordam beradi. Masalan,
ishlab   chiqarish   jarayonlarida   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   energiya   sarfini
kamaytirishi,   resurslarni   samarali   ishlatishi   va   ishchi   kuchi   talabini   kamaytirishi
mumkin.
Yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   materiallar,   energiya   va   ishchi
kuchi   resurslaridan   samarali   foydalanish   mumkin.   Bu   nafaqat   ishlab   chiqarish
xarajatlarini   kamaytiradi,   balki   kompaniyaning   umumiy   foydasini   oshiradi.
Samarali   resurslarni   boshqarish,   shuningdek,   ekologik   ta'sirni   kamaytirishga
yordam beradi, bu esa atrof-muhitga bo‘lgan mas'uliyatni oshiradi. Jahon bozoriga
integratsiya   qilish   innovatsiyalarni   amalga   oshirgan   kompaniyalarga   yangi
bozorlar   ochish   imkoniyatini   beradi.   Yangi   texnologiyalar   va   mahsulotlar   ishlab
chiqarish orqali kompaniya xalqaro bozor talablariga javob beradigan mahsulotlar
yaratishi   mumkin.   Bu   esa   eksport   imkoniyatlarini   kengaytiradi   va   kompaniyaga
global miqyosda raqobatbardosh bo‘lish imkonini beradi.
Mijozlar ehtiyojlarini qondirishda innovatsiyalar muhim rol o'ynaydi. Yangi
mahsulotlar   va   xizmatlar   yaratish   orqali   kompaniyalar   mijozlarning   ehtiyojlarini
samarali   qondirishi   mumkin.   Innovatsion   faoliyat   kompaniyaga   mijozlar   bilan
yanada sifatli aloqalar o‘rnatish va ularning sadoqatini oshirish imkonini yaratadi.
Yangi texnologiyalarni joriy qilish mijozlar bilan real vaqtda aloqada bo‘lishni va
ularga   individual   xizmatlar   taklif   qilishni   osonlashtiradi.   Xodimlar   malakasini
27 oshirish   innovatsion   faoliyatning   yana   bir   ta'siridir.   Yangi   texnologiyalarni
o‘rganish   va   joriy   etish   xodimlarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   yangilash
imkoniyatini   yaratadi.   Bu   kompaniyaning   umumiy   samaradorligini   oshiradi   va
xodimlarning   motivatsiyasini   kuchaytiradi.   Xodimlar   yangi   texnologiyalarni
o‘rganish orqali o‘z kasbiy malakalarini oshirishadi, bu esa ularning ish faoliyatini
yanada samarali qilishga yordam beradi 12
.
Bundan   tashqari,   innovatsiyalar   kompaniyaning   brendini   rivojlantirishda
ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Yangi   mahsulotlar   va   xizmatlar   bozoriga   chiqish
kompaniyaning   raqobatbardoshligini   oshiradi   va   uni   bozorga   yanada   tanitadi.
Innovatsion   faoliyat   orqali   kompaniya   o‘z   brendini   sifatli   va   zamonaviy
mahsulotlar   orqali   bozorga   taqdim   etadi.   Brendni   rivojlantirish   nafaqat
kompaniyaning   bozordagi   o‘rnini   mustahkamlashga,   balki   mijozlar   orasida   uning
imidjini   yaxshilashga   ham   yordam   beradi.   Innovatsiyalar   ijtimoiy   mas'uliyatni
oshirishga ham yordam beradi. Yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish
atrof-muhitga salbiy ta'sirni kamaytiradi va ekologik xavf-xatarlarni bartaraf etadi.
Masalan,   energiya   samaradorligini   oshiradigan   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va
ishlab   chiqarishda   foydalanish   ekologik   ta'sirni   kamaytiradi.   Shu   bilan   birga,
innovatsiyalar   xodimlar   uchun   xavfsiz   ish   sharoitlarini   yaratish   va   jamoatchilik
bilan   aloqalarni   kuchaytirishga   yordam   beradi.   Innovatsion   faoliyatning
korxonalarga   ta'siri   juda   keng   qamrovli   va   ko‘plab   sohalarda   sezilarli   ta'sir
ko‘rsatadi. U nafaqat iqtisodiy jihatdan foydali, balki kompaniyaning jamiyatga va
atrof-muhitga   bo‘lgan   mas'uliyatini   oshiradi,   yangi   bozorlar   va   imkoniyatlarni
yaratadi hamda korxonaning barqaror rivojlanishiga xizmat qiladi 13
.
12
  Ruziev   I.   Innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish   va   iqtisodiyotdagi   ta'siri.   Tashkent:   O‘zbekiston   ilmiy-
texnikaviy akademiyasi, 2023. 200 bet.
13
  Tashpulatov   M.,   Karimov   D.   Texnologiyalar   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   bo‘yicha   milliy   strategiya.
Tashkent: O‘zbekiston Innovatsion rivojlanish jamiyati, 2022. 220 bet.
28 XULOSA
O‘zbekiston   iqtisodiyotida   milliy   servis   sohasining   roli   va   ahamiyati   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   Mustaqillikka   erishilgandan   so‘ng,   bu   sohada   iqtisodiy,
tashkiliy,   institutsional   va   tarkibiy   islohotlar   amalga   oshirildi.   Har   qanday
iqtisodiyotni,   ayniqsa,   uning   muhim   tarmog‘i   bo‘lgan   sanoat   sohasini
rivojlantirishda yangi texnologiyalarni joriy etish zarur. Chunki, bu mahsulot yoki
xizmatning   ichki   va   jahon   bozorlaridagi   raqobatbardoshligini   ta'minlovchi   asosiy
omildir.   Hozirgi   kunda   ilmiy   ishlanmalardan   foydalanishning   samaradorligini
oshirish,   fundamental   va   amaliy   tadqiqotlar   natijalarini   ishlab   chiqarishga   tatbiq
etish dolzarb masalaga aylanmoqda. Shu bilan birga, mustaqilligimizning dastlabki
yillaridanoq   milliy   qonunchilikni   yaratishda   ilm-fan   va   innovatsion   faoliyatning
huquqiy   asoslariga   katta   e'tibor   berildi.   O‘sha   davrda   qabul   qilingan   Fuqarolik,
Jinoyat,   Soliq   kodekslarining   intellektual   mulkka   oid   normalari,   shuningdek,
“Ixtirolar,   foydali   modellar   va   sanoat   namunalari   to‘g‘risida”gi,   “Tovar   belgilari,
xizmat   ko‘rsatish   belgilari   va   tovar   kelib   chiqqan   joy   nomlari   to‘g‘risida”gi
qonunlar   ilmiy-texnikaviy   yutuqlarni   rivojlantirishga   xizmat   qilgan.   Pirovardida,
ro‘yxatga   olingan   ilmiy-texnikaviy   yutuqlar   soni   yil   sayin   oshib   bormoqda.
Jumladan,   dunyoda   birinchi   bo‘lib   yarim   nodir   minerallarga   atom   reaktorining
29 neytron   va   kobalt-60   izotopining   gamma   nurlari   orqali   ishlov   berib,   minerallarni
to‘la   nodirlashtirish   texnologiyasi   ishlab   chiqilganligi   misol   qilib   keltirilishi
mumkin.   Bu   kabi   yutuqlar   Konstitutsiyamizda   belgilangan   ilmiy-texnikaviy   ijod
erkinligi   va   mamlakatimizning   iqtisodiy   qudratini   oshirishga   hissa   qo‘shmoqda.
Milliy va xalqaro tajriba shuni ko‘rsatadiki, iqtisodiyot va jamiyat taraqqiyoti ko‘p
jihatdan   innovatsion   faoliyatga   bog‘liq.   Binobarin,   iqtisodiyotdagi   samaradorlik,
asosan, ishlab chiqarishga innovatsion texnologiyalar va ixtirolarning joriy etilishi
orqali   oshadi.   Shu   bois,   innovatsiyalar   har   bir   mamlakat   iqtisodiyotining   muhim
tarkibiy qismiga aylangan. O‘zbekiston uchun innovatsion faoliyatni rivojlantirish,
yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   va   ilm-fan   natijalarini   amaliyotga   tatbiq   etish,
iqtisodiy o‘sishni ta'minlashda muhim rol o‘ynaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasining   «Yangi   iqtisodiy   islohotlar   va
innovatsiyalarni   rivojlantirish   qonunlari»   –   2024-yilda   qabul   qilingan   qonunlar
majmui,   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish   va   iqtisodiyotga   samarali   ta'sir
ko‘rsatish uchun yangi qonunchilik bazasini yaratadi.
2. «Tovar   belgilari,   xizmat   ko‘rsatish   belgilari   va   tovar   kelib   chiqqan   joy
nomlari   to‘g‘risida»gi   qonun   –   2021-yilda   yangilangan   qonun,   tovar   belgilari   va
xizmat ko‘rsatish belgilari sohasidagi yangi huquqiy me'yorlarni tartibga soladi.
3. «Seleksiya   yutuqlari   to‘g‘risida»gi   qonun   –   2022-yilda   yangilangan
qonun,   selektsion   yutuqlarga   oid   huquqiy   muhofazani   kuchaytirish,
innovatsiyalarni rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan.
4. «EHM   uchun   yaratilgan   dasturlar   va   ma'lumotlar   bazalarining   huquqiy
himoyasi   to‘g‘risida»gi   qonun   –   2023-yilda   yangilangan   qonun,   kompyuter
dasturlarini  va ma'lumotlar  bazalarini  muhofaza qilishni  yanada mustahkamlashni
ko‘zda tutadi.
5. «Integral   mikrosxemalar   topologiyalarini   huquqiy   muhofaza   qilish
to‘g‘risida»gi   qonun   –   2022-yilda   yangilangan   qonun,   integral   mikrosxemalar
topologiyalarining himoya qilinishini yanada mustahkamlashni maqsad qiladi.
30 6. O‘zbekiston   Respublikasi   «Texnologiyalar   va   Innovatsiyalarni
Rivojlantirish   Bo‘yicha   Milliy   Strategiya»   –   2023-yilda   tasdiqlangan   strategiya,
mamlakatda   texnologiya   va   innovatsiyalarni   rivojlantirishni   maqsad   qilgan   yangi
yo‘nalishlarni belgilaydi.
7. «O‘zbekiston   Respublikasining   Innovatsion   rivojlanish   strategiyasi»   –
2023-yilda yangilangan strategiya, ilm-fan va innovatsiyalarni rivojlantirish, yangi
texnologiyalarni   yaratish   va   tatbiq   etishga   qaratilgan   yangi   siyosatni   o‘z   ichiga
oladi.
8. Aliev   T.,   Tursunov   M.   Innovatsion   iqtisodiyot   va   uning   rivojlanish
yo‘llari.   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi   Innovatsiyalar   vazirligi,   2023.   256
bet.
9. Kamilov   Z.   O‘zbekiston   iqtisodiyotidagi   innovatsion   faoliyat   va
texnologiyalarning   roli.   Tashkent:   O‘zbekiston   Milliy   Universiteti   nashriyoti,
2024. 312 bet.
10. Sattorov   A.,   Mirzayev   M.   O‘zbekistonning   innovatsion   rivojlanish
strategiyasi: yangi qadamlar. Tashkent: O‘zbekiston davlat iqtisodiyot universiteti,
2022. 280 bet.
11. Ismoilov   R.   Intellektual   mulkni   himoya   qilish   va   innovatsiyalarni
rag‘batlantirish   bo‘yicha   yangi   qonunlar.   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Adliya vazirligi, 2023. 150 bet.
12. Ruziev   I.   Innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish   va   iqtisodiyotdagi
ta'siri. Tashkent: O‘zbekiston ilmiy-texnikaviy akademiyasi, 2023. 200 bet.
13. Tashpulatov   M.,   Karimov   D.   Texnologiyalar   va   innovatsiyalarni
rivojlantirish   bo‘yicha   milliy   strategiya.   Tashkent:   O‘zbekiston   Innovatsion
rivojlanish jamiyati, 2022. 220 bet.
14. Jabborov   U.,   Vohidov   F.   Sanoat   va   ilmiy-texnikaviy   sohalarda
innovatsiyalarni   rivojlantirish.   Tashkent:   O‘zbekiston   iqtisodiyot   akademiyasi,
2024. 180 bet.
31 15. Gulomov   E.   O‘zbekiston   Respublikasining   intellektual   mulk   va
innovatsiyalarni   qo‘llab-quvvatlash   siyosati.   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Innovatsiyalar va ilm-fan vazirligi, 2022. 240 bet.
16. Yuldashev B. Innovatsion faoliyatni boshqarish va iqtisodiyotdagi yangi
texnologiyalar. Tashkent: O‘zbekiston Milliy iqtisodiyot nashriyoti, 2023. 275 bet.
17. https://www.inno.uz   
18. https://www.minjust.uz   
19. https://www.nuu.uz   
20. https://www.stat.uz   
21. https://www.innovatsiya.uz   
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский