Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 45.1KB
Покупки 6
Дата загрузки 18 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

Bohodir Jalolov

Inson hamda fuqaroning huquq va erkinliklari kafolatlari

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
Konstitutsiyaviy huquq fanidan
Inson hamda fuqaroning huquq va erkinliklari
kafolatlari mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar   ____________________________
Bajardi:      ____________________________
TO ShKENT Mavzu:  Inson hamda fuqaroning huquq va
erkinliklari kafolatlari
Mundarija
Kirish. 
I BOB Inson huquqlari bo’yicha milliy institutlar inson huquqlari va
erkinliklarini himoya qilish
1.1 Bugungi   kunda   inson   huquqlari   bo’yicha   milliy   institutlar
faoliyatini tashkil etish uchun shart-sharoitlar. 
1.2 Fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   va   inson   huquqlari
madaniyatini yuksaltirishga qaratilayotga e’tibor.  
II  BOB  Mehnatga   layoqatsiz   va yolg’iz  keksalar,   nogironligi   bo’lgan
shaxslar hamda ayollar huquqlarini himoyaqilish
2.1   Mehnatga   layoqatsiz   va   yolg’iz   keksalar,   nogironligi   bo’lgan
shaxslar   hamda   aholining   ijtimoiy   jihatdan   ehtiyojmand   boshqa
toifalarining huquqlari davlat himoyasidadir. 
2.2  Xotin-qizlar va erkaklar teng huquqlidirlar. 
Xulosa. 
Foydalanilgan adabiyotlar.  Kirish
Inson   va   fuqaroning   huquq   va   erkinliklari   -   insonga   bekamu   ko st   yashashʻ
imkoniyatini   beruvchi   va   iqtisodiy,   ijtimoiy,   madaniy,   siyosiy   sohalarda   o z	
ʻ
imkoniyat   va   talablarining   amalga   oshirilishini   ta minlovchi   huquqiy   maqom.	
ʼ
Inson   huquqlari   va   erkinliklariga   rioya   etish   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
konstitutsiyaviy   tuzumining   asosidir.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida
qayd etilgan huquq va erkinliklar: qonunlarning mazmuni va qo llanilishiga hamda	
ʻ
qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   hokimiyat   faoliyatiga   bevosita   ta sir   ko rsatadi;	
ʼ ʻ
O zbekistonning   har   bir   fuqarosiga,   uning   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   diniy   e tiqodi,	
ʻ ʼ
ijtimoiy   kelib   chiqishi,   maslagi,   shaxsiy   va   ijtimoiy   ahvolidan   qat i   nazar,   inson	
ʼ
huquqlari   va   erkinliklari   buzilmasligini,   sud   yo li   bilan   himoya   qilinishini   ka-	
ʻ
folatlaydi.  Konstitutsiya  barcha  fuqarolarning  qonun  oldida  tengligiga  asoslangan
holda,   o zgalarning   huquqlariga   hurmat   bilan   qarash   tamoyillarini,   o zgalarning	
ʻ ʻ
qonuniy   manfaatlarini,   huquq   va   erkinliklarini   buzish   hisobiga   o z   huquq   va	
ʻ
erkinliklarini   ro yobga   chiqarishga   yo l   qo yilmaslikka,   ijtimoiy   adolat   va	
ʻ ʻ ʻ
hamjihatlikni   ta minlashga   qaratilgan.  
ʼ   inson   va   fuqarolarning   Konstitutsiya
shuningdek   qonunlarda   mustahkamlangan   huquqlari   hamda   erkinliklarini   amalga
oshirishni  davlat tomonidan ta minlashga yordam  beradigan vositalar, usullar shu	
ʼ
jumladan   shart-sharoitlar   majmui   hisoblanadi.   Inson   huquqlari   hamda
erkinliklarining   kafolatlarini   quyidagicha   turkumlash   mumkin   deb   hisoblanadi
yuridik,   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   deb   qaraladi.   Yuridik   kafolatlar   deganda
fuqarolarning huquqlari shu bilan bir qatorda erkinliklari qonunlar asosida huquqiy
jihatdan   kafolatlanishini   anglash   mumkin.   Yuridik   kafolatlarning   quyidagi
shakllari   mavjud   deb   qaraladi:   konstitutsiyaviy   huquqiy   kafolatlar;   sudlar
tomonidan   huquqlar   shuningdek   erkinliklarni   kafolatlash;   ombudsman   faoliyati;
hukumat faoliyatini qayd etib o tish joiz
ʻ  
inson   huquqlari   va   erkinliklarini   himoya   qilish   zarurati   Inson   huquqlari   va
erkinliklari – oliy qadriyat Inson huquqlari insoniyat mavjudligining va birgalikda
yashashining  asosidir.   Inson  huquqlari  barcha  uchun umumiy,  ajralmas   va o’zaro
bog’liqdir.   Aynan   inson   huquqlari   bizni   odam   qiladi.   Inson   huquqlari   mavjud barcha dinlar va madaniyatlarga xos bo’lgan va tinchlik va taraqqiyot asos bo’lgan
o’zaro   kelishuvchanlik   an’anasini   o’zida   mujassamlashtirgandir.   Inson   huquqlari
hech   bir   madaniyat   uchun   begona   emas   va   barcha   xalqlar   uchun   tabiiydir.
Kelishuvchanlik   va   bag’rikenglik   doimo   davlat   boshqaruvi   va   inson   axloqining
intilish   tamoyillari   bo’lib   kelgan.   Inson   huquqlari   xususida   gap   borganida,   har
qanday huquq nazarda tutilavermaydi. Zotan, har bir kishi ko’ngli tusagan taomni
iste’mol   qilish   yoki   o’zi   kiyimni   kiyish   kabi   huquqlarga   ham   ega.   Lekin   bunday
huquqlar   normativ   jihatdan   tartibga   solinmaydi.   Bunga   hojat   ham   yo’q.   Chunki
bular jamiyatning milliy-madaniy va ma’naviy qoidalari, an’analari, odat normalari
bilan   tartibga   solinadi.   Hozirgi   kunda   ana   shu   tamoyillar   inson   huquqlari   deb
atalmoqda. Inson huquqlari tushunchasi  xususida shuni ta’kidlash joizki, bu ibora
ob’ektiv va sub’ektiv ma’noda qo’llaniladi. Ob’ektiv ma’noda, inson huquqlari bu
shaxsning   huquqiy   maqomini   belgilovchi,   jamiyatda   davlat   va   shaxs   o’rtasidagi
o’zaro   munosabatlarning   tartibga   soluvchi   xalqaro   va   milliy   huquqiy   normalar
tizimidir.   Sub’ektiv   ma’noda,   esa   inson   huquqlari   bu   huquqiy   normalarda
mustahkamlangan,   Qadimgi   yunon   faylasufi   Arastuning   “inson   –   ijtimoiy
mavjudot” degan fikri inson huquqlari nuqtai nazaridan o’ziga xos ahamiyatga ega.
Inson ijtimoiy mavjudod sifatida o’z mohiyatini jamiyat tarkibida namoyon qilishi
mumkin.   “Har   qanday   huquq,   shu   jumladan   inson   huquqlari   kishining   biologik
mohiyati   bilan   emas,   balki   uning   ijtimoiy   mohiyati,   muayyan   jamiyat   a’zosi
ekanligidan   kelib   chiqadi.   Demak,   jamiyatdan   tashqarida,   boshqa   kishilar   bilan
biron-bir ijtimoiy munosabatlarga kirishmaydigan odamning huquq va erkinliklari
to’g’risida   gapirishning   o’zi   o’rinsizdir.   Inson   huquqlari   falsafasining   asosi   –   bu
shaxs   qadr-qimmatidir.   Tabiiy   huquq   ta’limoti   asoschilaridan   biri,   fr а nsuz
mutafakkiri   J.   J.   Russoning   fikricha,   inson   qadr-qimmati   uning   mohiyatidir,   o’z
erkinligidan   voz   kechish-insonning   o’z   qadr   -   qimmatidan,   huquqlaridan,
majburiyatlaridan  voz  kechish  demakdir.  Bu  inson   tabiatiga  ziddir2  .  Inson  qadr-
qimmati   uning   huquq   va   erkinliklari   hamda   majburiyatlarining   manbai
hisoblanadi.   Holbuki,   yetarli   huquq   va   erkinliklarga   hamda   muayyan
majburiyatlarga   ega   bo’libgina   inson   shaxs   sifatida   o’z   imkoniyatlarini   namoyon qila   oladi.   Bu   o’z   navbatida   insoniyat   taraqqiyotiga   yo’l   ochib   beradi.   Inson
huquqlari   – moddiy  va ma’naviy  ne’mat,  shart-sharoitlar   tizimidir,  bularsiz  inson
normal   hayotiy   faoliyatini   yo’lga   qo’yishi,   fazilat   va   xususiyatlari   rivojlanishiga
erishish,   “fuqarolik   manfaatlari”ni   amalga   oshirish   mumkin   emas.   Fuqarolik
manfaatlari,   deb   men   hayot,   erkinlik,   sog’liqni   va   jismoniy   azobuqubatlarning
yo’qligi   hamda pul , yer , turar-joy, uy anjomlari va boshqa moddiy ne’matlarga ega
bo’lishni tushunaman, - deb yozgan edi J.Lokk . “Inson huquqlar” – quloqqa hush
yoqadigan bu ibora XX asrning so’nggi choragida dunyo xalqlarining so’z qutisida
eng iste’molbop kalomga aylandi va butun siyosatchilar va arboblarning tili uchida
turadi.   Salohiyatli   davlat   arbobining   tilida   bu   so’zlar   odamlarning   qutlug’
niyatlarini   ifoda   etsa,   o’zini   “oppozitsiya”   ataydigan   siyosatbozlar   ularni   notoza
siyosiy   “qimorbozlik”   larida   “ko’p   zo’r”   (“kozir”)   qartaga   aylantirib   olmoqchi
bo’ladilar   1.   AQSH,   Rossiya   kabi   ulkan   davlatlarning   ayrim   arboblari   esa   yangi
mustaqil   davlatlarning   irodali   rahbarlarini   o’z   yo’rig’lariga   yurgizish   maqsadida
“Inson   huquqlari”ni   zohiriy   va   botiniy   intilishlariga   niqob   qilib   kiydirishmoqchi
bo’ladilar.   “Inson   huquqlarini   poymol   qilgan”   likda,   “rusiyzabon   aholini
kamsitish”   da   ayblayotib,   ular   faqat   insonning   siyosiy   huquqlarini   nazarda
tutadilar,   holbuki   insonning   yashash,   nasl   qoldirish,   mehnat   qilish   kabi   odamiy,
ijtimoiy-iqtisodiy,   fuqaroviy,   madaniy   huquqlari   ham   bor2.   Har   bir   inson   millati,
irqi,   ijtimoiy   ahvolidan   qat’iy   nazar,   boshqa   insonga   teng   ekani   kabi   boyligi,
harbiy   qudrati,   aholisi-hududiy   kengligidan   qat’iy   nazar,   jahon   hamjamiyati
qoshida har bir mamlakat boshqa mamlakat bilan teng huquqlidir. Ulkan davlatlar
huquqi ko’p bo’lishi mumkin emas, mas’uliyati esa ko’p bo’lmog’i kerak. “Inson
huquqlariga   haqiqiy   kuch   bag’ishlovchi   narsa   ularning   umumiyligidir.   U   har
qanday chegaralarni kesib o’tadi, har qanday to’siqlarni bartaraf etadi, har qanday
kuchni   mavh   etadi.   Inson   huquqlari   uchun   kurash   hamma   vaqt   va   hamma   yerda
yakkahokimlik   va   adolatsizlikning   barcha   shakllariga:   qullik,   mustamlakachilik,
aparteidaga   qarshi   kurash   bo’lib   kelgan.   Bugungi   kunda   uning   dolzarbligi
kamaygan   yoki   mohiyati   o’zgargan   emas   ”3.   Inson   huquqlarini   himoya   qilish
zarurati   shunday   vaqtda   yuzaga   keldiki   inson,   uning   qadr-qimmati,   shani,   or- nomusi,   g’ururi   va   eng   muhimi   uning   hayoti   hech   qanday   ahamiyat   kasb   etmay
qolgan   davr   edi.   Misol   tariqasida   shuni   aytish   mumkinki,   Buyuk   Britaniya ,   Chor
Rossiyasi , Fransiya va boshqa davlatlarning mustamlakachilik siyosati yoki butun
dunyo   ommasini   larzaga   solgan   ikki   birbiridan   katta   jahon   urushlari.   Ana   shu
davrda insonning qadri bir chaqalik qiymatga ega emas edi. Birgina ikkinchi jahon
urushi   davrini   misol   qilib   olaylik,   fashistlar   germaniyasi   tomonidan   qanchadan-
qancha   odamlar   turli   xil   juda   jirkanch   yo’llar   orqali   shavqatsizlik   bilan   o’ldirib
yuborildi.   Ular   ustida   turli   xil   tajribalar   o’tkazildi,   vaholanki,   bunday   jirkanch
ishlarni   inson   bolasi   qilganligiga   ishonish   qiyindir.   Inson   huquqlari   himoyasi
tarixan katta yo’lni  bosib o’tdi. Inson huquqlari va erkinliklari tizimi o’z yaralish
ibtidosi va rivojlanish mantiqiga ega.
2.Demokratik   jamiyat   qurishda   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   kafolatlashning
o’rni
O’zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   fuqarolik   jamiyatiga   asoslangan
huquqiy davlat qurishni o’z oldiga pirovard maqsad qilib qo’ydi. Mamlakatimizda
demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   jarayonida   inson   va   fuqarolarning   asosiy   huquq   va   erkinliklarini
himoya   qilish   huquqiy   demokratik   davlat   qurishning   asosiy   mezonlaridan   biridir.
Demokratiyaning   eng   muborak   afzalligi   uning   insoniy   qadr-qimmatga
munosabatidir. Insoniy qadr-qimmatni e’zozlashda hech bir tuzum demokratiyaga
teng   kelolmaydi2.   “O’zbekiston   demokratik   qadriyatlarni,   shaxsning   huquq   va
erkinliklarini   ta’minlash,   erkin   bozor   iqtisodiyotini   barpo   etishni   o’zi   uch1.2.
Demokratik   jamiyat   qurishda   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   kafolatlashning
o’rni   O’zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   fuqarolik   jamiyatiga
asoslangan   huquqiy   davlat   qurishni   o’z   oldiga   pirovard   maqsad   qilib   qo’ydi.
Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik
jamiyatini   rivojlantirish   jarayonida   inson   va   fuqarolarning   asosiy   huquq   va
erkinliklarini   himoya   qilish   huquqiy   demokratik   davlat   qurishning   asosiy
mezonlaridan biridir. Demokratiyaning eng muborak afzalligi uning insoniy qadr- qimmatga   munosabatidir.   Insoniy   qadr-qimmatni   e’zozlashda   hech   bir   tuzum
demokratiyaga teng kelolmaydi. I BOB Inson huquqlari bo’yicha milliy institutlar inson huquqlari
va erkinliklarini himoya qilish
1.1 Bugungi kunda inson huquqlari bo’yicha milliy institutlar
faoliyatini tashkil etish uchun shart-sharoitlar
So’nggi   yillarda   inson   huquqlarini   himoya   qilishning   qonunchilik   va   tashkiliy-
huquqiy   bazasini   mustahkamlash,   inson   huquqlari   bo’yicha   xalqaro   standartlarni
milliy   qonunchilikka   implementatsiya   qilish   va   xalqaro   majburiyatlarni   bajarish,
shuningdek,   inson   huquqlarini   himoya   qilish   masalalari   yuzasidan   xalqaro
tashkilotlar bilan hamkorlikni faollashtirishga doir tizimli ishlar olib borilmoqda.
Hozirgi   vaqtda   O’zbekiston   Respublikasi   inson   huquqlari   bo’yicha   80   dan   ortiq
xalqaro   hujjatlarga,   jumladan   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   6   ta   asosiy
shartnomasi   va   4   ta   fakultativ   protokoliga   qo’shilgan   bo’lib,   ularning   amalga
oshirilishi   yuzasidan   BMTning   Inson   huquqlari   bo’yicha   kengashi   va
shartnomaviy   qo’mitalariga   muntazam   ravishda   milliy   ma’ruzalarni   taqdim   etib
kelmoqda.
Bundan tashqari, milliy qonunchilikni inson huquqlari sohasidagi xalqaro-huquqiy
standartlar bilan uyg’unlashtirish bo’yicha amaliy chora-tadbirlar ko’rilmoqda.
Shu   bilan   birga,   inson   huquqlari   sohasida   uzoq   muddatli   strategiyaning   qabul
qilinishi   ushbu   sohada   davlat   siyosatining   samarali   amalga   oshirilishiga,   inson
huquqlari   va   erkinliklariga   hurmat   munosabati   shakllanishiga,   mamlakatning
xalqaro   maydondagi   obro’si   yanada   mustahkamlanishiga,   shu   jumladan
O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   va   siyosiy-huquqiy   reyting   hamda
indekslardagi mavqeyi yaxshilanishiga xizmat qiladi 1
.
Inson   huquqlari   va   erkinliklarini   himoya   qilish   mexanizmini   yanada
takomillashtirish,   2017   —   2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi ijrosini
ta’minlash,   shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   24-
yanvardagi   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   belgilangan   vazifalarni   samarali   va
o’z   vaqtida   amalga   oshirish   maqsadida:   O’zbekiston   Respublikasining   inson
1
 Inson huquqlari bo’yichi o’zbekiston respublikasi milliy markazi ma’lumoti huquqlari   bo’yicha   xalqaro   shartnomalari   normalarini   bajarish   yuzasidan   mas’ul
davlat   organlari   va   tashkilotlari   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari   etib   belgilandi
xalqaro   tashkilotlarning   inson   huquqlarini   himoya   qilish   bo’yicha   tavsiyalarini
amalga   oshirishga   qaratilgan   milliy   harakat   rejalari   (“yo’l   xaritalari”)ning   so’zsiz
bajarilishini ta’minlash;
qonunchilik va huquqni qo’llash amaliyotini takomillashtirishga  qaratilgan chora-
tadbirlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   orqali   BMTning   inson   huquqlari
bo’yicha   ustav   organlari   va   shartnomaviy  qo’mitalarining   tavsiyalarini   bajarishga
to’sqinlik   qilayotgan   sabab   va   sharoitlarni   aniqlash,   tahlil   qilish   hamda   bartaraf
etilmoqda.
O’zbekiston   Respublikasining   inson   huquqlari   bo’yicha   xalqaro   majburiyatlarini
bajarish   sohasida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Jamoatchilik
palatasi   va   fuqarolik   jamiyati   institutlari   bilan   samarali   hamkorlikni   amalga
oshirish yo’lga qo’yilmoqda. 
alqaro   tashkilotlar,   jumladan   BMTning   ustav   organlari   va   shartnomaviy
qo’mitalarining tavsiyalarini  inobatga olgan holda, shuningdek,  inson huquqlarini
ta’minlash   va   himoya   qilish   bo’yicha   dolzarb   masalalarni   har   tomonlama
o’rganish,   amaldagi   qonunchilik,   huquqni   qo’llash   amaliyoti   va   ilg’or   xorijiy
tajribani   tahlil   qilish   hamda   keng   jamoatchilik   muhokamasi,   xalqaro   va   milliy
maslahatlashuvlar natijasida ishlab chiqilgan:
Inson   huquqlari   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasining   Milliy   strategiyasiga
muvofiq;
Inson   huquqlari   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasining   Milliy   strategiyasini
amalga oshirish bo’yicha “Yo’l xaritasi”ga muvofiq;
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   inson   huquqlari   bo’yicha   ustav   organlari   va
shartnomaviy   qo’mitalari   xabarnomalari   va   qarorlarini   ko’rib   chiqish   yuzasidan
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   organlarining   o’zaro   hamkorlik   qilish   tartibi
to’g’risidagi nizom tasdiqlandi.
O'zbekistonda   inson   huquqlarini   rag'batlantirish,   himoya   qilish   va   ularga   rioya
qilish   masalalari   davlat   siyosatining   ustuvor   yo'nalishlaridan   biri   hisoblanadi. 2017–2021   yillarda   O'zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo'nalishi   bo'yicha   Harakatlar   strategiyasi   doirasida   shaxsiy,   siyosiy,   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   madaniy   huquqlarni   ta'minlash   sohasida   aniq   maqsadga   yo'naltirilgan
chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. 2
Mamlakatimizda   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   ta'minlash   masalasi   xalqimiz
uchun   farovon   va   munosib   turmush   sharoitini   yaratib   berishga   qaratilgan
demokratik islohotlarning bosh mezoniga aylanib bormoqda.
Inson   huquqlari   bo'yicha   xalqaro   standartlar   milliy   qonunchilikka   va   huquqni
qo'llash   amaliyotiga   tizimli   hamda   bosqichma-bosqich   implementatsiya
qilinmoqda.   Bugungi   kunda   O'zbekiston   tomonidan   ratifikatsiya   qilingan   80   dan
ortiq   inson   huquqlari   va   erkinliklari   sohasidagi   xalqaro   hujjatlar   normalari   milliy
qonunchilikda o'z aksini topmoqda.
Amalga   oshirilayotgan   keng   ko'lamli   islohotlar   insonlar   hayotini,   dunyoqarashini
hamda turmush tarzini o'zgartirmoqda. Jamiyatda «Yangi O'zbekistonni birgalikda
barpo   etamiz»   degan   ulug'vor   maqsad   shakllandi   va   «Jamiyat   –   islohotlar
tashabbuskori» degan yangi g'oya kundalik   faoliyatimizga faol kirib bormoqda.
Inson huquq va erkinliklarini ta'minlashda O'zbekiston Respublikasi Prezidentining
Xalq   va   Virtual   qabulxonalari,   shuningdek,   Bosh   vazirning   Tadbirkorlar
murojaatlarini ko'rib chiqish bo'yicha   qabulxonalari alohida o'rin egallamoqda.
Sud-huquq   sohasini   yanada   demokratlashtirish,   Konstitutsiya   ustuvorligi,   qonun
oldida   tenglik,   insonparvarlik,   adolatlilik,   sud   hokimiyatining   mustaqilligini
ta'minlash,   sud   jarayonida   tortishuv   tamoyillarini   tatbiq   etish,   aholining   odil
sudlovga   bo'lgan   ishonchini   oshirish,   «Xabeas   korpus»   institutini   kengaytirish,
tergov   ustidan   sud   nazoratini   kuchaytirish   bo'yicha   chora-tadbirlar   majmui   qabul
qilindi.
Inson   huquq   va   erkinliklarini   ta'minlashda,   nizolarni   sudgacha   hal   qilishda   va
taraflarni   yarashtirishda   advokatlarning   vakolatlari   sezilarli   darajada
kengaytirilmoqda.
2
  O'zbekiston   Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasi 2017-2021 
yillardagi PF-4947-son Sudlarda   ishlarni   ko'rib   chiqishda   adolatni,   ochiqlik   va   shaffoflikni   ta'minlash
uchun   «Elektron   odil   sudlov»   tizimi   joriy   etildi.   Aholiga   bepul   yuridik   yordam
ko'rsatish   tizimi,   shuningdek,   Advice.uz   huquqiy   ma'lumotlar   tizimining
imkoniyatlarini   kengaytirish   hamda   fuqarolarga   bepul   huquqiy   maslahatlar
xizmatini   ko'rsatuvchi   «Madad»   nodavlat   notijorat   tashkilotini   qo'llab-quvvatlash
bo'yicha chora-tadbirlar qabul qilindi.
Ma'muriy,   jinoiy,   jinoyat-protsessual   va   jinoyat-ijroiya   qonunchiligi
takomillashtirib   borilmoqda   hamda   insonparvarlik   tamoyiliga   yanada
moslashtirilmoqda.   Afv   etish   va   jamoat   birlashmalarining   kafilligi   ostida
shaxslarni jazodan ozod qilishning mutlaqo yangi tizimi joriy etildi.
Qoraqalpog'iston Respublikasining Jasliq qo'rg'onida joylashgan ixtisoslashtirilgan
jazoni ijro etish koloniyasining yopilishi muhim insonparvar voqelik bo'ldi. Qabul
qilinayotgan   chora-tadbirlar   natijasida   ozodlikdan   mahrum   qilish   joylarida
saqlanayotgan mahkumlarning   soni 2,5 baravar kamaydi.
O'zbekiston Birlashgan Millatlar Tashkilotining (keyingi o'rinlarda – BMT) Inson
huquqlari   ta'limi   sohasidagi   butunjahon   dasturida   faol   ishtirok   etmoqda.
«Jamiyatda   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   kontseptsiyasi»   va   BMTning   Inson
huquqlari   sohasida   ta'lim   va   tarbiya   to'g'risidagi   deklaratsiyasi   qoidalarini   amalga
oshirish bo'yicha Milliy harakat dasturining ijrosi yuzasidan keng qamrovli chora-
tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Davlat   organlari,   fuqarolik   jamiyati   institutlari,
ommaviy   axborot   vositalari,   ta'lim   muassasalari   aholi   orasida   umuminsoniy
qadriyatlar,   inson   huquqlarini   hurmat   qilish   va   rioya   qilish   tamoyillarini
ommalashtirishga,   shuningdek,   fuqarolarning   huquqiy   axborotdan   foydalanishini
ta'minlash jarayoniga keng jalb etilgan.
Fuqarolarning   siyosiy   huquqlari   va   erkinliklari,   fikr,   so'z   va   vijdon   erkinligini
ta'minlashda jamiyat va davlat boshqaruvidagi keng qamrovli tub o'zgarishlar katta
ahamiyatga   ega.   Parlament   va   jamoatchilik   nazoratining   samarali   mexanizmlari
mustahkamlanmoqda.   Vazirlar   Mahkamasining   parlament   oldidagi   mas'uliyati
sezilarli   darajada   kuchaytirildi.   «Elektron   parlament»   va   «Elektron   hukumat»
tizimi   rivojlantirilmoqda,   davlat   xizmatlarining   turlarini   kengaytirish,   ularning imkoniyatlari,   sifati   va   tezkorligini   oshirish   bo'yicha   chora-tadbirlar   qabul
qilinmoqda.
Parlament,   fuqarolik   jamiyati   institutlari,   ommaviy   axborot   vositalarining   rolini
kuchaytirish,   «Xalq   qonunlarning   tom   ma'noda   yagona   manbai   va   muallifi
hisoblanadi» hamda «Barcha muhim qarorlar bevosita xalq bilan muloqot asosida,
jamoatchilikning fikrini   hisobga   olgan holda  qabul   qilinadi»  tamoyillarini   amalga
oshirish bo'yicha tashkiliy-huquqiy chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
Oliy   Majlis   palatalari   tomonidan   inson   huquqlarining   holati   to'g'risidagi
ma'ruzalar,   inson   huquqlarini   ta'minlashda   xalqaro   va   mintaqaviy   mexanizmlar
bilan hamkorlikni rivojlantirish bo'yicha milliy harakat rejalari («yo'l xaritalari»)ni
tasdiqlash amaliyotining yo'lga qo'yilishi qonun ijodkorligida yangi muhim qadam
bo'ldi.   O'zbekistonda   inson   huquqlariga   rioya   qilish   va   uni   himoya   qilishning
milliy   mexanizmlarini   yanada   mustahkamlash   va   rivojlantirish   bo'yicha   tizimli
chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   inson   huquqlari   bo'yicha   vakili
(ombudsman)   va   Inson   huquqlari   bo'yicha   O'zbekiston   Respublikasi   Milliy
markazi   faoliyati   tubdan   takomillashtirildi.   Bola   huquqlari   bo'yicha   vakil   va
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Tadbirkorlik   sub'ektlarining
huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish bo'yicha vakil lavozimlari joriy
qilindi.
Fuqarolarning   ijtimoiy   va   madaniy   huquqlarini   ta'minlashning   noyob   tizimi
yaratildi.   «Obod   qishloq»,   «Obod   mahalla»,   «Yoshlar   –   kelajagimiz»,   «Besh
tashabbus» kabi 20 dan ortiq davlat ijtimoiy dasturlari va kontseptsiyalari  amalga
oshirilmoqda.   BMT   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   doirasida   milliy   maqsadlarni
ro'yobga   chiqarish,   inson   taraqqiyoti   bo'yicha   yuqori   indeksga   ega   bo'lgan
(intellektual  salohiyati,   savodxonligi,  insonning   o'rtacha   umr  ko'rish   davomiyligi)
davlatlar darajasiga erishishga, ijtimoiy sohaga innovatsiyalarni keng joriy etishni
ta'minlashga qaratilgan   chora-tadbirlar qabul qilinmoqda.
Ta'lim   va   tarbiya   sohasida   keng   ko'lamli   tub   o'zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.
2025 yilga borib, 3–7 yoshdagi  bolalarning 74,5 foizini  maktabgacha  ta'lim  bilan qamrab   olishni   nazarda   tutuvchi   maktabgacha   ta'lim   tizimini
rivojlantirish   kontseptsiyasi hayotga joriy etilmoqda. 11 yillik maktab ta'limi tizimi
qayta   tiklandi.   Bugungi   kunda   davlat,   nodavlat   va   xorijiy   oliy   o'quv   yurtlarining
soni ortib bormoqda. 3
3
 O’zbekiston respublikasi ta’lim to’g’risidagi qonun 2020 .09.23 yildagi O’RQ-637-son  Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish va inson huquqlari madaniyatini
yuksaltirishga qaratilayotga e’tibor
Fuqarolik jamiyati   - konstitutsiyaviy huquq nazariyasida huquq va demokratiyaga
asoslangan ijtimoiy hayotning zarur oqilona usuli; insonga uning iqtisodiy, siyosiy
va madaniy hayoti shakllarini erkin tanlash kafolatlanadigan, qonun ustuvorligi va
inson   huquqlari   hamda   erkinliklari   qaror   topadigan,   ko p   partiyaviylik,   siyosiyʻ
institutlar,   mafkura   va   fikrlarning   xilma-xilligi   ta minlanadigan   hamda   o zinio zi	
ʼ ʻ ʻ
boshqarish   organlarining   mavqei   baland   bo lgan   ijtimoiy   tuzum.   Bunda
ʻ
mamlakatning   har   bir   fuqarosi   siyosiy,   ijtimoiy,   iqgisodiy,   ma naviy   va   huquqiy	
ʼ
jihatdan   o z   ehtiyojlarini   jamoat   birlashmalari   va   fondlari,   o zini   o zi   boshqarish	
ʻ ʻ ʻ
organlari,   siyosiy   partiyalar   va   nodavlat   notijorat   tashkilotlar   ishida   faol   ishtirok
etib,   ular   orqali   qondiradilar.   Fuqarolik   jamiyatida   fuqarolar   davlat   faoliyati
ustidan jamoatchilik nazoratini o rnatadilar, davlatning ko pgina vakolatlari jamoat	
ʻ ʻ
tashkilotlari   zimmasiga   yuklanadi.   Davlat   hokimiyati   esa   mamlakatning   umumiy
taraqqiyot   rejalarini   tuzadi,   uning   strategiyasini   ishlab   chiqadi,   mudofaa,   milliy
xavfsizlik,   davlat   mustaqilligi   va   chegaralari   daxlsizligini,   uning   suverenitetini
ta minlash,   pulmoliya,   soliq,   bank   siyosati,   tashqi   siyosat   va   jahon   hamjamiyati	
ʼ
bilan aloqalar tizimini yaratadi, uni boshqaradi. Fuqarolik jamiyatini qurish kuchli
davlatdan kuchli jamiyat sari bosqichmabosqich o tish orqali ro y beradi.	
ʻ ʻ
Fuqarolik   jamiyati   haqida   ilk   tasavvurlar   Aristotelning   "Siyosat"   asarida   bayon
etilgan. Unga ko ra, insonning erkin yashash huquqi kishilik jamiyatining adolat va	
ʻ
qonun   ustuvorligi   asosida   tashkil   etilishi   orqali   ta minlanishi   lozim.   Jamiyatni	
ʼ
boshqarishda   qonunlarning   to g ri   va   adolatli   bo lishiga   alohida   e tibor   beriladi.	
ʻ ʻ ʻ ʼ
Bu   g oyalar   17-asrga   kelib   keng   rivojlandi.   Jumladan,   T.   Gobbs   asarlarida	
ʻ
takomillashtiriddi.   18-asr   Buyuk   fransuz   inqilobi   davrida   Inson   va   fuqaro
huquklari   deklaratsiyasi   e lon   qilinishi   bilan   esa   Fuqarolik   jamiyati   tushunchasi	
ʼ
keng   tarqala   boshladi.   Chunki   jamiyatning   teng   huqukli   a zolari   —   "fuqarolar"	
ʼ
tushunchasi   paydo   bo ldi,   ular   jamiyat   va   davlat   manfaatlari   bilan   bog langan	
ʻ ʻ
shaxsiy manfaatlarini anglay boshladilar. Kant, Russo, Gegel, Popper ilgari surgan fikrlar   Fuqarolik   jamiyati   ning   yangidan-yangi   qirralarini,   umuminsoniy   qadriyat
sifatidagi mohiyatini ochib berdi.
Sharqda   Fuqarolik   jamiyatining   o ziga   xos   talqini   mavjud.   Bu,   bevosita,   axloq,ʻ
madaniyat va ma naviyatning huquq bilan uyg unlashgan, fe latvor, xattiharakatlar	
ʼ ʻ ʼ
va   qoidame yorlarning   uzviy   uyg unlashgan   shakli   bilan   bog liq.   Jumladan,   eng	
ʼ ʻ ʻ
qad. madaniy tarixiyhuquqiy yodgorlik — Avestoda kishilarning uyushib yashashi,
o zaro munosabatlar va aloqalarning axloq va me yorlarga tayanishi kabi g oyalar	
ʻ ʼ ʻ
ilgari surilgan. Bunda o zo zidan jamiyatda qonun ustuvorligiga erishish, jamiyatni	
ʻ ʻ
shaxs tomonidan emas, qonun boshqarishi kabi Fuqarolik jamiyatining ilk belgilari
namoyon   bo lgan.   Forobiyning   "Fozil   odamlar   shahri"   asarida   mamlakatni	
ʻ
boshqarishda   adolatli   qonun   zarurligi,   faol   Fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish
mohiyati   chuqur  tahlil  etilgan.  Qonunlari   mukammal   bo lgan   mamlakatda  adolat,	
ʻ
inson huquqlari ustuvor bo lishi muqarrar ekanligi bayon qilib berilgan. Forobiyga	
ʻ
kura, "Shahar (mamlakat) aholisi xushxulqqa ega bo lmagan taqdirda hokimiyatga	
ʻ
ehtiyoj   tug iladi",   jinoyatchilik,   bezorilik,   qonunbuzarlik   qonunlar   zaif,   aholi	
ʻ
axloqiyma naviy jihatdan barkamol bo lmagan sharoitda avj oladi. Bunday xalqni
ʼ ʻ
tartibga chaqirish uchun kuchli ta sir o tkazuvchi hokimiyat kerak bo ladi. Bu kabi	
ʼ ʻ ʻ
g oyalar   Ibn   Sino,   Beruniy,   Xorazmiy,   Amir   Temur,   Alisher   Navoiy,   Bobur   va	
ʻ
boshqa tomonidan ham ilgari surilgan va amaliyotda keng qo llanilgan.	
ʻ
Uzoq   tarixiy   rivojlanish   natijasida   Fuqarolik   jamiyatini   hozirgi   zamonaviy
tushunish shakllandi. Unga ko ra, F.jla mulkchilik shakllarining xilma-xil va teng	
ʻ
bo lishi, mehnat va tadbirkorlikning erkinligiga yo l qo yilishi, mafkuraviy xilma-	
ʻ ʻ ʻ
xillik va axborot erkinligi, inson huquq va erkinliklarining daxlsizligi, rivojlangan
o zini o zi boshqarish, madaniylashgan huquqiy hokimiyat bo lishi hamda jamiyat
ʻ ʻ ʻ
hayotining   barcha   sohalarida   qonun   ustuvorligi   ta minlanishi   muhim   hisoblanadi.	
ʼ
O zbekistonda   Fuqarolik   jamiyatini   kurish   tarixiy   an ana   bo lsada,   u   butunlay	
ʻ ʼ ʻ
yangi   tarixiy   sharoitlarda   jahon   davlatchiligi   ilgor   tajribalari   va   ko p   ming   yillik	
ʻ
milliy   an analarning   sintezi   sifatida   dunyoga   kelmokda.   Ya ni   erkinlik   va   axloq,	
ʼ ʼ
ozodlik va tarbiya, qonunga itoatkorlik va siyosiy hukuqiy faollik, hurriyat va qatiy
tartibintizom uyg unligida Fuqarolik jamiyati shakllantirilmoqda.	
ʻ Fuqarolik jamiyati  nafaqat  davlatning majburlov kuchi  bilan, balki  uning a zolariʼ
bo lmish   fuqarolarning   o zlari   orqali   saqlab   turiladigan   va   qat iy   tartib   qaror	
ʻ ʻ ʼ
topgan jamiyatdir. Bunday jamiyat o zini o zi yuksak darajada tashkil etishi bilan	
ʻ ʻ
ajralib turadi. Fuqarolik jamiyatiga   davlatning   kuchli ta siri talab etilmaydi. Davlat	
ʼ
bunday   jamiyatning   nazoratida   bo lishi   kerak,   chunki   davlat	
ʻ   —   fuqarolik
jamiyatning   „yollanma   xizmatkori   “.   Zero,   u
fuqarolar,   korxona   va   muassasalardan   olinadigan   soliqlar   hisobiga   mavjud   bo ladi.	
ʻ
Mazkur   jamiyat   nafaqat   o zining   siyosiy,   madaniy   hayotini,   balki	
ʻ   iqtisodiy ,
ijtimoiy hayotini  ham  boshqarib turadi. Hamma jamiyatni  ham  fuqarolik jamiyati
deb   bo lmaydi.   Fuqarolik   jamiyati   ancha   yuksak   darajadagi   ijtimoiy   rivojlanish	
ʻ
ko rsatkichidir.	
ʻ
So’nggi   yillarda   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   va   fuqarolik   jamiyatining   boshqa
institutlarini   qo’llab-quvvatlash,   davlat   organlari   va   ular   o’rtasida   ijtimoiy
sheriklikni   kuchaytirish,   ta’sirchan   jamoatchilik   nazoratini   amalga   oshirish,
shuningdek,   ushbu   sohani   tartibga   soluvchi   huquqiy   bazani   takomillashtirish
borasida izchil ishlar olib borildi.
Xususan,   oxirgi   to’rt   yilda   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   va   fuqarolik   jamiyati
boshqa   institutlarining   1   270   dan   ortiq   loyihalarini   qo’llab-quvvatlash   maqsadida
Davlat budjetidan 117 milliard so’m miqdordagi mablag’lar ajratildi.
Amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar   natijasida   nodavlat   notijorat   tashkilotlarining
huquqiy kafolatlarini ta’minlaydigan, zamonaviy demokratik talablarga va xalqaro
standartlarga   javob   beradigan   normativ-huquqiy   baza   yanada   takomillashtirildi.
Buning   natijasida   20   ga   yaqin   qonun,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
hujjatlari va Hukumatning qarorlari qabul qilindi.
Nodavlat   notijorat   tashkilotlari   manfaatlarini   ifoda   etish,   davlat   bilan   ular
o’rtasidagi   ko’prik   vazifasini   bajarishga   qaratilgan   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti huzuridagi Jamoatchilik palatasi tashkil qilindi, shuningdek, aholi bilan
ochiq   muloqot   olib   borishning   yangi   samarali   vositalarini   joriy   etish   maqsadida
davlat organlari huzurida jamoatchilik kengashlari faoliyati yo’lga qo’yildi. Mamlakatimizda   erkin   fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish   va   rivojlantirish,   inson
huquqlarini,   qonuniy   manfaatlarini,   demokratik   qadriyatlarni   himoya   qilish,
aholining siyosiy madaniyati va huquqiy ongini oshirishga munosib hissa qo’shgan
nodavlat   notijorat   tashkilotlari   vakillarini   rag’batlantirish   maqsadida   “Fuqarolik
jamiyatini   rivojlantirishga   qo’shgan   hissasi   uchun”   ko’krak   nishoni   ta’sis   etildi
hamda sohaning 126 nafar faollari ushbu yuksak mukofot bilan taqdirlandi.
Ko’rilayotgan   choralar   natijasida   so’nggi   to’rt   yilda   fuqarolik   jamiyatining   eng
asosiy   instituti   hisoblanadigan   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   soni   20,7   foizga
oshdi,   shu   jumladan   187   ta   yirik   respublika   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   o’z
faoliyatini boshladi.
Shu   bilan   birga,   ushbu   ishlarni   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga   ko’tarish   hamda
mamlakatimizda   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirishning   yaqin   va   o’rta   muddatli
istiqbollarini belgilab olish zarur.
Fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirishning   tashkiliy-huquqiy   asoslarini   yanada
takomillashtirish,   nodavlat   notijorat   tashkilotlarining   roli   va   ahamiyatini,   ijtimoiy
faolligi   va   faoliyatining   samaradorligini   oshirish,   shuningdek,   2017   —   2021-
yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi
bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Ilm,   ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirish   yili”   va   “Yoshlarni   qo’llab-quvvatlash   va   aholi   salomatligini
mustahkamlash   yili”da   amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturlari   ijrosini   ta’minlash
maqsadida:   bir   qator   ishlar   amalga   oshirildi.   Shulardan   2021   —   2025-yillarda
fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi   ishlab   chiqildi   va   tasdiqlandi.
fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirishning   huquqiy   asoslarini   izchil   takomillashtirildi.
davlat   va   jamiyat   boshqaruvida   fuqarolik   jamiyati   institutlarining   faol   ishtirok
etishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratilmoqda. 4
har   bir   davlat   organi   huzuridagi   jamoatchilik   kengashlari   faoliyatida   fuqarolar
tashabbusi bilan tashkil etilgan nodavlat notijorat tashkilotlari vakillarining sonini
(jami jamoatchilik kengashlari tarkiblariga kiritilgan nodavlat notijorat tashkilotlari
4
  Yoshlarni qo llab-quvvatlash va aholi salomatligini mustahkamlash yili" davlat dasturi loyihasi 2021. 07.13 ʼ vakillarining   soniga   nisbatan)   2025-yilda   25   foizga   yetkazish   maqsad   qilib
belgilangan.   Shuningdek   amaldagi   jarayonlarni   soddalashtirish   va   profilaktik
chora-tadbirlarni   kuchaytirish   orqali   nodavlat   notijorat   tashkilotlari   tomonidan
sodir   qilinayotgan   huquqbuzarliklarni   2025-yilda   19,2   foizga   kamaytirish   ham
asosiy maqsadlardan biri sifatida belgilandi. II BOB Mehnatga layoqatsiz va yolg’iz keksalar, nogironligi bo’lgan
shaxslar hamda ayollar huquqlarini himoyaqilish.
2.1 Mehnatga layoqatsiz va yolg’iz keksalar, nogironligi bo’lgan
shaxslar hamda aholining ijtimoiy jihatdan ehtiyojmand boshqa
toifalarining huquqlari davlat himoyasidadir.
Mehnatga layoqatsizlik varaqasi tibbiy muassasa tomonidan (murojaat qilgan yoki
davolangan joydagi) vaqtincha mehnatga layoqatsiz shaxsga beriladi. Xizmat safari
yoki   mehnat   ta’tiliga   ko’ra   yashash   joyida   bo’lmagan   shaxslarga   mehnatga
layoqatsizlik   varaqasi   (ma’lumotnomasi)   u   vaqtincha   bo’lgan   joydagi   tibbiy
muassasada   rasmiylashtiriladi.   O’rindoshlik   asosida   ishlovchi   xodimga   uning
asosiy ish joyiga beriladigan mehnatga layoqatsizlik varaqasining nusxasi beriladi.
Voyaga   yetmagan   yoki   mehnatga   layoqatsiz   shaxslarni   moddiy   ta minlashdanʼ
bo yin   tovlash	
ʻ   —   moddiy   yordamga   muhtoj   bo lgan   Voyaga   yetmagan   yoki	ʻ
mehnatga layoqatsiz  shaxslarni  moddiy ta minlashdan  bo yin tovlash  ya ni  ularni	
ʼ ʻ ʼ
moddiy   jihatdan   ta minlash   uchun   sudning   hal   qiluv   qaroriga   binoan   undirilishi	
ʼ
lozim   bo lgan   mablag ni   jami   bo lib   uch   oydan   ortiq   muddat   mobaynida	
ʻ ʻ ʻ
to lamaslik   O zbd\ekiston   Respublikasi   Jinoyat   Kodeksining   122	
ʻ ʻ   —   moddasiga
muvofiq   javobgarlikka   tortishga   sabab   bo ladi   Davlat   statistika   qo mitasi	
ʻ ʻ
ma lumotlariga ko ra, 2022- yil 1- iyul holatiga mamlakatdagi doimiy aholisi soni	
ʼ ʻ
35603,4   ming   kishiga   yetib,   shundan   mehnatga   layoqatli   yoshdan   kichiklar
11249,0   ming   kishini   (31,6%),   mehnatga   layoqatli   yoshdagilar   20382,1   ming
kishini   (57,2%)   va   mehnatga   layoqatli   yoshdan   kattalar   3972,2   ming   kishini
(11,2%) tashkil etgan.
Xodim quyidagi holatlarda tibbiy-mehnat ekspert komissiyasiga yuboriladi:
 aynan   bir   kasallik   bo’yicha   mehnatga   layoqatsizlik   davri   uzluksiz   4   oyni
tashkil qilsa;
 aynan   bir   kasallik   bo’yicha   mehnatga   layoqatsizlik   davri   tanaffus   bilan   1
yilda jami 6 oyni tashkil qilsa;  sil   kasalligi   birinchi   marta   aniqlanganda,   mehnatga   layoqatsizlik   davri
kamida 10 oyni tashkil qilsa;
 silga qarshi kurashish muassasasida hisobda turgan bemorda asosiy kasallik
kuchayganda,   vaqtincha   mehnatga   layoqatsizlik   boshlangandan   keyin   mehnatga
layoqatsizlik davri kamida 6 oyni tashkil qilsa.
Mehnatga layoqatsizlik varaqasi berish vakolati yo’q tibbiy muassasalar:
 tez tibbiy yordam va qon bilan ishlash xizmati;
 shifoxonalarning qabul bo’limlari;
 sud-tibbiy ekspertiza muassasalari;
 pansionat va sanatoriy-kurortlar;
 fizioterapiya, davolash fizkulturasi muassasalari.
Xodim   vaqtincha   mehnatga   layoqatsiz   bo’lganda,   unga   ish   haqining   60   foizidan
100 foizigacha miqdorda nafaqa to’lanadi.
Vaqtincha mehnatga qobiliyatsizlik nafaqasi quyidagi hollarda beriladi:
 vaqtincha   mehnat   qobiliyatini   yo ’ qotish   bilan   bog ’ liq   kasallikda
( shikastlanishda );
 sanatoriy-kurortlarda davolanganda;
 kasallangan oila a’zosini parvarishlash zarur bo’lganda;
 karantinda;
 sil yoki kasb kasalligi tufayli vaqtincha boshqa ishga o’tkazilganda;
 mehnat   qobiliyatini   tiklash   yoki   yasama   a’zo   (protez)   qo’ydirish   uchun
reabilitatsiya muassasalariga yotqizilganda.
Keksalarni   hurmat   qilish,   ularga   e'tibor   va   g'amxo'rlik   ko'rsatish   jamiyatimizning
o'ziga   xos   yuksak   ma'naviy   va   madaniy   belgisidir.   O'zbek   xalqiga   azaldan   xos
bo'lgan   bunday   yuksak   fazilatlar   istiqlolimizning   dastlabki   yillaridan
mamlakatimizda   davlat   siyosatining   ustuvor   yo'nalishlaridan   biriga   aylandi.
Mamlakatimizda yoshi  ulug' insonlarning munosib hayot  kechirishi  uchun barcha
sharoit   yaratilmoqda.   Zero,   ular   yurtimizda   tinchlik   va   osoyishtalikni
mustahkamlash,   Vatanimizning   iqtisodiy   salohiyati   yuksalishiga   katta   hissa
qo'shgan.   Keksalar,   avvalambor,   1941-1945-yillardagi   urush   va   mehnat   fronti faxriylarini   manzilli   ijtimoiy   himoya   qilish   va   qo'llab-quvvatlash   kuchaytiriladi,
yoshi   ulug'   insonlar,   birinchi   navbatda,   yolg'iz   qariyalar   va   nogironlarga
ko'rsatiladigan ijtimoiy va maishiy xizmatlar ro'yxati kengaytiriladi. Ularni farovon
va   munosib   turmush   sharoitlari   bilan   ta'minlash   uchun   mahallalar,   "Nuroniy"
jamg'armasi,   boshqa   nodavlat   tashkilotlari   va   ijtimoiy   tuzilmalar   tomonidan
moddiy va ma'naviy qo'llab-quvvatlash ko'lami kengaytirildi . 5
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Jamiyatda   ijtimoiy-ma’naviy   muhitni
sog’lomlashtirish,   mahalla   institutini   yanada   qo’llab-quvvatlash   hamda   oila   va
xotin-qizlar   bilan   ishlash   tizimini   yangi   darajaga   olib   chiqish   chora-tadbirlari
to’g’risida”   2020-yil   18-fevraldagi   PF-5938-son   Farmoni   ijrosini   ta’minlash
maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Keksalarni   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   tizimini   yanada   takomillashtirish
bo’yicha chora-tadbirlar dasturi ilovaga muvofiq tasdiqlandi
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Turizmni   rivojlantirish   davlat   qo’mitasi   hamda
Mahalla   va   oilani   qo’llab-quvvatlash   vazirligining   o’zaro   hamkorlikda   mamlakat
bo’ylab   keksalarning   sayohat   qilishini   rag’batlantirish   maqsadida   har   yili   1-
noyabrdan   30-noyabrgacha   “Keksalar   uchun   turizm   oyligi”ni   e’lon   qilish
to’g’risidagi taklifi ma’qullandi.
“Keksalar uchun turizm oyligi” doirasida:
a) O’zbekiston Respublikasi Turizmni rivojlantirish davlat qo’mitasi:
hududlardagi   turizm   infratuzilma   obyektlari   (joylashtirish   vositalari,   umumiy
ovqatlanish shoxobchalari) tomonidan ixtiyoriy taqdim qilinadigan chegirmalar va
aksiyalar to’g’risida o’z rasmiy veb-sahifasida e’lon qilib borilmoqda.
Transport  vazirligi, “Uzbekistan  Airways”  AJ  va “O’zbekiston temir  yo’llari” AJ
bilan birgalikda sayohat qiluvchilar uchun viloyatlararo qatnovchi avtobus, avia va
temir   yo’l   chiptalariga ixtiyoriy  chegirmalarni   e’lon qilish  hamda  litsenziyasi  bor
tadbirkorlik subyektlarining tashish xizmatlariga ixtiyoriy chegirmalar to’g’risidagi
ma’lumotlarni yig’ish va e’lon qilish choralarini ko’rilmoqda.
5
 MEHNATGA LAYOQATSIZLIK VARAQALARINI BERISH TARTIBI TO‘G‘RISIDAGI YO‘RIQNOMAGA 
O‘ZGARTIRISHLAR KIRITISH HAQIDA .   15.07.2021 yildagi 25-son Madaniyat   vazirligi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar
va   Toshkent   shahar   hokimliklari,   “Vaqf”   xayriya   jamoat   fondi   bilan   birgalikda
respublikadagi   madaniy   meros   obyektlariga   kirish   chiptalariga   chegirmalar   e’lon
qilindi. 6
Inson huquqlari, jumladan nogironligi bo’lgan shaxslar huquqlarining kafolatlarini
mustahkamlash,   inklyuziv   rivojlanish,   aholining   barcha   qatlamlari   teng   huquq   va
imkoniyatlarga   ega   bo’lishlarini   ta’minlashning   samarali   mexanizmlarini   joriy
etish,   nogironligi   bo’lgan   shaxslarning   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida
ishtirok etishlari uchun zarur shart-sharoitlar yaratish maqsadida:
1.   Kambag’allikni   qisqartirish   va   bandlik   vazirligi,   Adliya   vazirligi,   Inson
huquqlari   bo’yicha   Milliy   markaz,   O’zbekiston   nogironlar   jamiyati,   O’zbekiston
nogironlar   assotsiatsiyasi,   Advokatlar   palatasi   hamda   jamoatchilikning   quyidagi
takliflari ma’qullandi.
nogironligi   bo’lgan   muhtoj   shaxslarni   zamonaviy   protez-ortopediya   moslamalari
bilan   ta’minlash   hamda   nogironligi   bo’lgan   shaxslarni   reabilitatsiya   qilish
muassasalari uskunalarini modernizatsiya qilish;
I   va   II   guruh   nogironligi   bo’lgan   shaxslar,   nogironligi   bo’lgan   bolalar   hamda
ularga g’amxo’rlik qiluvchi fuqarolarga davlat idoralari va tashkilotlari tomonidan
ko’rsatiladigan   davlat   xizmatlaridan   navbatsiz   foydalanish   bo’yicha   imtiyozlar
berish;
nogironligi   bo’lgan   shaxslarning   huquqiy   kafolatlarini   mustahkamlash   va   ularga
yuridik yordam ko’rsatish tizimini takomillashtirish.
2.   2022   —   2026-yillarga   mo’ljallangan   Yangi   O’zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasida   aholining   muhtoj   qismini   zamonaviy   protez-ortopediya   buyumlari
va   reabilitatsiya   vositalari   bilan   ta’minlash   darajasini   60   foizga   yetkazish
belgilanganligi ma’lumot uchun qabul qilindi.
Mazkur   ko’rsatkichga   erishish   doirasida   Kambag’allikni   qisqartirish   va   bandlik
vazirligi 2023-yilda muhtoj shaxslarni xorijiy texnologiyalar asosida tayyorlangan
6
 KEKSALARNI DAVLAT TOMONIDAN QO‘LLAB-QUVVATLASH TIZIMINI YANADA TAKOMILLASHTIRISHNING
QO‘SHIMCHA CHORA-TADBIRLARI TO‘G‘RISIDA.    29.05.2020 yildagi PF-26-son sifatli   zamonaviy   oyoq   protez-ortopediya   buyumlari,   shu   jumladan   “Ijtimoiy
himoya   yagona   reyestri”ga   kiritilgan   nogironligi   bo’lgan   shaxslar   hamda   I   guruh
nogironligi  bo’lgan shaxslarni  son  protezi,  boldir  protezi  va oyoq kamari  ortoped
apparatlari bilan bepul ta’minlanmoqda.
Shuningdek   2023-yil   1-sentabrdan   boshlab   nogironligi   bo’lgan   shaxslarni   protez-
ortopediya   moslamalari   va   reabilitatsiya   qilishning   texnik   vositalari   bilan
ta’minlashda   nogironligi   bo’lgan   shaxslardan   tibbiy   xulosa   talab   qilish   bekor
qilinadi.   uqarolarni   tibbiy-ijtimoiy   ekspertizadan   o’tkazish   va   nogironlikni
belgilash   bilan   bir   vaqtda   tegishli   protez-ortopediya   moslamalari   hamda
reabilitatsiya qilishning texnik vositalarini olish uchun tibbiy xulosa tibbiy-ijtimoiy
ekspert   komissiyalari   tomonidan   “Tibbiy-ijtimoiy   ekspertiza”   elektron   axborot
tizimiga kiritiladi; 7
protez-ortopediya moslamalari va reabilitatsiya qilishning texnik vositalarini olish
uchun   talab   etiladigan   tibbiy   xulosaning   mavjudligi   o’zaro   axborot   almashinuvi
orqali aniqlanadi. “Tibbiy-ijtimoiy ekspertiza” elektron axborot tizimiga kiritilgan
tibbiy   xulosa   asosida   mazkur   axborot   tizimiga   integratsiya   qilingan   “Ijtimoiy
xizmat”   elektron   platformasida   nogironligi   belgilangan   shaxsning   murojaati   (shu
jumladan,   elektron   tartibda)   asosida   protez-ortopediya   moslamalari   va
reabilitatsiya   qilishning   texnik   vositalarini   olish   uchun   elektron   sertifikat
shakllantiriladi.   nogironligi   bo’lgan   shaxslarni   “Ijtimoiy   xizmat”   elektron
platformasi   orqali   shu   jumladan   zamonaviy   protez-ortopediya   moslamalari   va
reabilitatsiya qilishning texnik vositalari bilan ta’minlashda joriy etiladigan shaffof
elektron   navbat   doirasida   “Ijtimoiy   himoya   yagona   reyestri”ga   kiritilgan
nogironligi bo’lgan shaxslarga ustuvorlik beriladi.
Bunda, protez-ortopediya moslamalari va reabilitatsiya qilishning texnik vositalari
bilan   ta’minlash   uchun   so’rovnomalar   “Ijtimoiy   himoya   yagona   reyestri”ga
kiritilgan   nogironligi   bo’lgan   shaxslar   ro’yxatidan   bitta   so’rovnoma   va   umumiy
ro’yxatdan bitta so’rovnoma tartibida navbatma-navbat shakllantiriladi.
7
 NOGIRONLIGI BO‘LGAN SHAXSLARNI QO‘LLAB-QUVVATLASH TIZIMINI 
TAKOMILLASHTIRISHGA DOIR QO‘SHIMCHA CHORA-TADBIRLAR TO‘G‘RISIDA  27.02.2023 yildagi 
PQ-74-son  Xotin-qizlar va erkaklar teng huquqlidirlar.
Gender   tengligi   va   jinsiy   tenglik,   aniqrog i:ʻ   erkaklar   va   ayollar   o rtasidagi	ʻ
tenglik   —   bu   oilada   erkaklar   va   ayollar   o rtasida   teng   huquqlarga   erishishni	
ʻ
nazarda   tutadigan   tushuncha   va   boshqa   qonuniy   munosabatlar.   Ba zi	
ʼ
tadqiqotchilarning   fikriga   ko ra	
ʻ   [1]
,   gender   tengligi   —   bu   patriarxal   tizimdan
keyingi   ijtimoiy-jinsiy   munosabatlarning   keyingi   bosqichi [2]
.   Gender   tengligi
tamoyili   insonning   shaxs   sifatida   paydo   bo lishiga   to sqinlik   qiladigan   barcha	
ʻ ʻ
ijtimoiy   to siqlarni   o rganish   va   yo q   qilish,   shuningdek,   hayotning   barcha	
ʻ ʻ ʻ
sohalarida   erkaklar   va   ayollar   shaxsiyatini   anglash   uchun   teng   ijtimoiy
imkoniyatlarni   yaratishdan   iborat.   O zbekiston   gender   tengligi   ko rsatkichi	
ʻ ʻ
ro yxatida   2019-yildan   boshlab   qatnashishni   boshladi.   2019-yil   holati   bo yicha	
ʻ ʻ
O zbekistonning gender tengligi ko rsatkichi ro yxatdagi 189 mamlakat ichida 62-
ʻ ʻ ʻ
o rinni   egalladi.   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Aholishunoslik   jamg armasi
ʻ ʻ
(UNFPA) ekspertlarining fikriga ko ra, O zbekistondagi  har 100 000 dan 29 ayol	
ʻ ʻ
gender   tengsizlik   tufayli   vafot   etishi   va   15-19   yoshdagi   har   ming   o spirin   qiz	
ʻ
uchun   tug ish   ko rsatkichi   23,8   ni   tashkil   qiladi.   Gender   tengligi   ko rsatkichi	
ʻ ʻ ʻ
ro yxati bo yicha 62-o rinda O zbekiston bilan bir qatorda Kosta-Rika va Urugvay	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ham   0,288   ko rsatkichi   bilan   qayd   etilgan.   O rta   Osiyo   davlatlari   o rtasida	
ʻ ʻ ʻ
Qozog iston   44-chi,   Qirg iziston   82-chi,   Tojikiston   70-chi   o rinlarni   egallashgan,	
ʻ ʻ ʻ
Turkmanistonda   esa   bu   ro yxatda   hech   qanday   ma lumot   ko rsatilmagan.   Xotin-	
ʻ ʼ ʻ
qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlar   kafolatlarini
ta’minlashning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
qonuniylik;
demokratizm;
xotin-qizlar va erkaklarning teng huquqliligi;
jins bo’yicha kamsitishga yo’l qo’yilmasligi;
ochiqlik va shaffoflik.
Xotin-qizlar   va   erkaklar   davlat   tomonidan   kafolatlangan   teng   huquq   hamda
imkoniyatlarga ega bo’ladi. Davlat   xotin-qizlar   va   erkaklarga   shaxsiy,   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va  madaniy
huquqlarni amalga oshirish chog’ida teng huquqlilikni kafolatlaydi.
Davlat   xotin-qizlar   va   erkaklarga   jamiyat   hamda   davlat   ishlarini   boshqarishda,
saylov   jarayonida   teng   ishtirok   etishni,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   fan,   madaniyat,
mehnat   va   ijtimoiy   himoya   sohalarida,   shuningdek   davlat   va   jamiyat   hayotining
boshqa sohalarida teng huquq hamda imkoniyatlar ta’minlanishini kafolatlaydi.
Xotin-qizlar   va   erkaklar   o’rtasida   haqiqiy   tenglikka   erishish,   jamiyat   hayotining
barcha   sohalarida   ularning   ishtirokini   kengaytirish,   jins   bo’yicha   bevosita   va
bilvosita   kamsitishni   bartaraf   etish   hamda   ularning   oldini   olish   maqsadida   davlat
tomonidan   gender   siyosati   amalga   oshirilishini   ta’minlashga   doir   vaqtinchalik
maxsus choralar ko’riladi. 8
 
Xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlarni   ta’minlash
sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo’nalishlari quyidagilardan iborat:
mazkur sohadagi normativ-huquqiy bazani shakllantirish va takomillashtirish;
mazkur   sohadagi   davlat   dasturlarini,   milliy   harakatlar   rejalarini   va   strategiyalarni
ishlab chiqish hamda amalga oshirish;
xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlar   madaniyatini
shakllantirish;
jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda xotin-qizlar va erkaklarning teng ishtirok
etishini ta’minlash;
mehnatga   oid   va   oilaviy   majburiyatlarni   birga   bajarishda   xotin-qizlar   va   erkaklar
uchun teng huquq hamda imkoniyatlarni ta’minlash;
oilani, bolalikni ijtimoiy jihatdan himoya qilish va qo’llab-quvvatlash, mas’uliyatli
onalik va otalikni shakllantirish;
jins   bo’yicha   bevosita   va   bilvosita   kamsitishga   qaratilgan   axborotdan   jamiyatni
himoya qilish;
mazkur   sohadagi   davlat   dasturlarini,   milliy   harakatlar   rejalarini   va   strategiyalarni
ishlab   chiqish   hamda   amalga   oshirishga   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish
8
 XOTIN-QIZLAR VA ERKAKLAR UCHUN TENG HUQUQ HAMDA IMKONIYATLAR KAFOLATLARI 
TO‘G‘RISIDA   03.09.2019 yildagi O’RQ-562-son organlarini,   nodavlat   notijorat   tashkilotlarini   va   fuqarolik   jamiyatining   boshqa
institutlarini jalb etish; 
xotin-qizlar va erkaklar uchun teng huquq hamda imkoniyatlarni ta’minlashga doir
chora-tadbirlarni   O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   budjeti   mablag’lari   va
qonunchilikda taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan moliyalashtirish;  Xotin-
qizlar   va   erkaklar   uchun  teng   huquq   hamda  imkoniyatlarni   ta’minlash   sohasidagi
davlat boshqaruvi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, Xotin-qizlarning
jamiyatdagi   rolini   oshirish,   gender   tenglik   va   oila   masalalari   bo’yicha   respublika
komissiyasi,   shuningdek   davlat   organlari   tomonidan   o’z   vakolatlari   doirasida
amalga oshiriladi.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida   xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq
hamda   imkoniyatlarga   erishishga   qaratilgan   yagona   davlat   siyosati   amalga
oshirilishini ta’minlaydi;
xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlarni   ta’minlash
sohasidagi   davlat   dasturlari,   milliy   harakatlar   rejalari   va   strategiyalarning   ishlab
chiqilishi,   tasdiqlanishi   hamda   amalga   oshirilishini   va   ularni   moliyalashtirish
uchun zarur mablag’lar ajratilishini ta’minlaydi;
davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlarining,   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlarining   xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlarni
ta’minlash sohasidagi hamkorligini ta’minlaydi;
gender   siyosati   amalga   oshirilishini   ta’minlashga   doir   vaqtinchalik   maxsus
choralarni belgilaydi.   Xotin-qizlarning jamiyatdagi rolini oshirish, gender tenglik
va oila masalalari bo’yicha respublika komissiyasi:
xotin-qizlarning   jamiyatdagi   rolini   oshirishga,   xotin-qizlar   va   erkaklar   o’rtasida
gender   tenglikka   erishishga,   oilani   mustahkamlashga,   onalik,   otalik   hamda
bolalikni muhofaza qilishga qaratilgan davlat siyosatini amalga oshirishda ishtirok
etadi;
jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida   xotin-qizlar   va   erkaklarning   haqiqiy
tengligiga   erishishga,   davlat   xizmatining   rahbarlik   lavozimlariga   ilgari   surish chog’ida   jins   bo’yicha   kamsitishga   yo’l   qo’ymaslik   prinsipini   ta’minlashga
ko’maklashadi;
xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlarni   ta’minlash
sohasidagi   davlat   dasturlarini,  milliy  harakatlar   rejalarini   va   strategiyalarni   ishlab
chiqishda hamda amalga oshirishda ishtirok etadi;
gender   tenglikni,   xotin-qizlarning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   ta’minlash
borasidagi   ishlarning   joriy   holatini   o’rganish,   mavjud   muammolarni   tanqidiy
jihatdan tahlil qilish va bartaraf etish choralarini ko’radi;
xotin-qizlarni   ijtimoiy-huquqiy   jihatdan   qo’llab-quvvatlash,   xotin-qizlarning
ijtimoiy-iqtisodiy   va   ijtimoiy-siyosiy   faolligini   erkaklar   bilan   teng   ravishda
oshirish choralarini ko’radi;
davlat organlarining jamiyat hayotining barcha sohalarida xotin-qizlar va erkaklar
uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlarga   erishishga   qaratilgan   faoliyatini
muvofiqlashtiradi;
jinsi   bo’yicha   bevosita   yoki   bilvosita   kamsitilganligi   munosabati   bilan   og’ir
hayotiy vaziyatga tushib qolgan shaxslarning huquqlarini himoya qilish va ularga
yordam ko’rsatish bo’yicha maxsus muassasalarni tashkil etish yuzasidan takliflar
ishlab chiqadi;
gender   siyosati   amalga   oshirilishini   ta’minlash   bo’yicha   vaqtinchalik   maxsus
choralar   ko’rish   va   ularni   bekor   qilish   yuzasidan   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritadi;
xotin-qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   hamda   imkoniyatlar   kafolatlari
to’g’risidagi qonunchilikning ijrosi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
jismoniy va yuridik shaxslarning xotin-qizlar va erkaklar uchun teng huquq hamda
imkoniyatlarni   ta’minlash   masalalariga   doir   murojaatlarini   qabul   qilishni,   ko’rib
chiqishni   va   tahlil   qilishni   amalga   oshiradi   hamda   buzilgan   huquqlarni   tiklash
yuzasidan choralar ko’radi;
genderga   oid   auditni   o’tkazish   rejasini   tasdiqlaydi   va   genderga   oid   auditni
o’tkazish uslubiyatini belgilaydi; xotin-qizlar va erkaklar uchun teng huquq hamda imkoniyatlarni ta’minlash va bu
sohadagi   xalqaro   standartlarga   rioya   etish   borasida   xalqaro   tashkilotlar,   xorijiy
mamlakatlarning tegishli organlari bilan hamkorlikni amalga oshiradi;
Norvegiyada   teng   imkoniyatlar   loyihalarini   moliyalashtiradigan   Shimoliy   Gender
tengligi   instituti   (1970-yilda   Shimoliy   Shimoliy   Vazirlar   Kengashi   ko magidaʻ
tashkil etilgan) mavjud. 
2015-yilda   Pokiston   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Gender   tengligi   va
ayollarning   huquqlarini   kengaytirish   bo yicha   bo limi   tomonidan   hisobot	
ʻ ʻ
tayyorlandi. Bu hisobot „BMT-ayollar“ deb tanilgan.
Hisobotning   markaziy   masalalaridan   biri   ayollarni   ish   bilan   ta minlash   masalasi	
ʼ
edi.   Hisobot   mualliflarining   fikriga   ko ra,   oliy   ma lumotli   ayollar   soni   tarixiy	
ʻ ʼ
maksimal   darajaga   yetganiga   qaramay,   ularning   ish   bilan   ta minlanish   holati	
ʼ
achinarli   ko rinishga   ega.	
ʻ   Universitetlarni   imtiyozli   diplom   bilan   tugatgan   yosh
qizlar,   ayniqsa,   tibbiyot   va   matematika   kabi   fanlardan   yosh   yigitlarni   tobora   ortda
qoldirishlariga   qaramay,   ish   topa   olmaydilar.   Hatto   ish   topishga   muvaffaq
bo lganlar ham har doim ham ijtimoiy ishonchsizlik tufayli o zlarini ishonchli his	
ʻ ʻ
qila   olmaydilar.   Ushbu   masala   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   ayniqsa   dolzarb
bo lib,   ularda   ayollarning   75   foiz   ish   o rinlari,   ish   beruvchi   tomonidan   qonuniy
ʻ ʻ
majburiyatlari himoyalanmaganini tashkil etadi.
Hisobotda ta kidlanganidek, rivojlangan mamlakatlarda gender tengligi holati ham	
ʼ
ideal   darajadan   uzoq   emas.   Masalan,   Shvetsiya   va   Frantsiyada   ayollar
erkaklarnikiga nisbatan maoshlaridagi farq 31 foizga kam, Germaniyada 49 foizga
kamroq,   Turkiyada   esa   75   foizga   teng.   Hisobot   mualliflarining   fikriga   ko ra,	
ʻ
gender   tengsizligiga   qarshi   kurashning   asosiy   choralari   butun   dunyo   bo ylab
ʻ
ayollarni yaxshi ish joylari bilan ta minlash huquqi kerak.	
ʼ Xulosa
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   sudi   tashkil   etilganining   20-yilligiga
bag’ishlangan   mazkur   anjuman   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   sudi
tomonidan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Amaldagi   qonun
hujjatlari   monitoringi   instituti,   Oliy   sud   huzuridagi   sud   qonunchiligini
demokratlashtirish   va   liberallashtirish   hamda   sud   tizimi   mustaqilligini   ta’minlash
bo’yicha   tadqiqot   markazi,   YeXHTning   O’zbekistondagi   loyihalari   koordinatori
bilan hamkorlikda tashkil etildi.
Konferensiyada   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senati   a’zolari,
Qonunchilik palatasi deputatlari, sud va huquq-tartibot organlari mas’ul xodimlari,
huquqshunos   olimlar,   fuqarolik   jamiyati   institutlari   vakillari,   Janubiy   Koreya,
Malayziya,   Vengriya,   Belgiya,   Indoneziya,   Rossiya,   Tailand,   Pokiston,
Armaniston,   Afg’oniston,   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,   Turkiya   kabi
davlatlarning   Konstitutsiyaviy   sudlari   va   konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga
oshiruvchi idoralarining rahbarlari va mutaxassislari ishtirok etdi.
O’zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyaviy sudi raisi B. Mirboboyev va boshqalar
Prezidentimiz   Islom   Karimov   rahnamoligida   mamlakatimizda   mustaqillikning
dastlabki kunlaridan boshlab huquqiy demokratik davlat barpo etish asosiy maqsad
etib belgilangani va o’tgan davr mobaynida bu hayotga izchil tatbiq etilayotganini
alohida ta’kidladi.
Bu   jarayonda   inson,   uning   huquq   va   erkinliklari   oliy   qadriyat   hisoblanadigan
fuqarolik   jamiyati   asoslari   mustahkamlandi.   Bunda   mamlakatimiz   iqtisodiyotini
mafkuradan   xoli   etish   va   uning   siyosatdan   ustunligini   ta’minlash,   davlat   bosh
islohotchi vazifasini bajarishi, qonun ustuvorligiga erishish, kuchli ijtimoiy siyosat
yuritish,   islohotlarni   bosqichma-bosqich   va   tadrijiy   amalga   oshirishga   qaratilgan,
jahonda   taraqqiyotning   “o’zbek   modeli”   sifatida   e’tirof   etilgan   rivojlanish
tamoyillari muhim dasturilamal bo’ldi.
O’zbekiston  Respublikasi   Konstitutsiyasida  huquqiy  davlatning  muhim   prinsipi   –
hokimiyatlar bo’linishi mustahkamlab qo’yilgan. Jumladan, Asosiy qonunimizning
11-moddasiga   ko’ra,   O’zbekiston   Respublikasi   davlat   hokimiyatining   tizimi hokimiyatning   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyatiga   bo’linishi
prinsipiga asoslanadi.
Davlatimiz   rahbari   tomonidan   ilgari   surilgan   Mamlakatimizda   demokratik
islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish
konsepsiyasida   qayd   etilganidek,   o’tgan   davr   mobaynida   mamlakatimizda   davlat
hokimiyati   va   boshqaruvini   demokratlashtirish   sohasida   amalga   oshirilgan
islohotlar   muhim   maqsadga,   ya’ni,   hokimiyatlar   bo’linishi   konstitutsiyaviy
prinsipini  hayotga  izchil  tatbiq  etish,  hokimiyatlar   o’rtasida  o’zaro tiyib turish  va
manfaatlar  muvozanatining samarali tizimini  shakllantirish, markazda va joylarda
qonun   chiqaruvchi   va   vakillik   hokimiyatining   vakolatlari   hamda   nazorat
vazifalarining   rolini   kuchaytirish,   sud   tizimini   liberallashtirish   va   uning
mustaqilligini   ta’minlash   bo’yicha   g’oyat   dolzarb   chora-tadbirlarni   ko’rishga
qaratilgan.
Ushbu   prinsip   hayotga   joriy   etilishi   tufayli   mamlakatimizda   xalqchil   va
demokratik   davlat   hokimiyati   tizimi   shakllandi.   Sud   hokimiyati,   jumladan,   uning
markaziy bo’g’ini – Konstitutsiyaviy sud davlat hokimiyatining mustaqil tarmog’i
sifatida   qaror   topdi.   Konstitutsiyaviy   sud   ayrim   normativ-huquqiy   hujjatlarning
Asosiy   qonunimizga   mosligini   aniqlash,   Konstitutsiya   va   qonunlarning
normalariga   sharh   berish,   qonunchilik   tashabbusini   amalga   oshirish   vakolatlari
vositasida   hokimiyat   tarmoqlari   bo’linishi   prinsipini   ta’minlash   hamda
fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   himoya   qilish   borasida   izchil   faoliyat
yuritayotir.
Konferensiyada   O’zbekistonda   hokimiyatlar   bo’linishi   konstitutsiyaviy   prinsipini
izchil va tizimli ravishda amalga oshirishda hokimiyat tarmoqlari o’rtasida o’zaro
tiyib   turish   va   manfaatlar   muvozanatining   ta’minlanayotgani   davlat   va   jamiyat
oldida turgan vazifalarni hal etishda muhim omil bo’layotgani alohida qayd etildi.
Mahalliy   va   xorijiy   ekspertlarning   fikricha,   konstitutsiyaviy   odil   sudlov   –
demokratik   davlatchilikning   muhim   belgisidir.   Konstitutsiyaviy   odil   sudlov
konstitutsiyaviy   nazoratning   oliy   shakli   bo’lib,   zamonaviy   demokratik
davlatchilikning   alohida   talabi,   zarur   instituti   hisoblanadi.   Konstitutsiyaning ustunligini   ta’minlash   hamda   qonuniylik   muhitini   yaratish   inson   huquqlari   va
erkinliklarini kafolatlashning ishonchli garovidir.
Janubiy   Koreya   Konstitutsiyaviy   sudi   sudyasi   Chang   Jong   Kimning   fikricha,
konstitutsiyaviy   nazorat   organlarining   vakolatlarini   kengaytirish,   institutsional   va
vazifalarga   doir   mustaqilligini   mustahkamlashga   ko’plab   davlatlarda   e’tibor
qaratilmoqda.   Ushbu   idoralarning   qarorlarini   ijro   etish   bo’yicha   aniq
mexanizmlarni   joriy   etish   vositasida   konstitutsiyaviy   nazorat   idoralarining
hokimiyatlar   bo’linishi   prinsipini   amalga   oshirishdagi   rolini   kuchaytirish
tendensiyasi kuzatilmoqda.
–   O’zbekistonda   sud-huquq   tizimi   har   tomonlama   puxta   o’ylangan   va   xalqaro
standartlarning   eng   ilg’or   tajribalarini   o’zida   mujassam   etgan   tizimli   institut
sifatida   shakllangan,   –   deydi   Rossiya   Federatsiyasi   Konstitutsiyaviy   sudi   sudyasi
Mixail   Kleandrov.   –   Umumiy   yurisdiksiya   sudlarining   ixtisoslashgani,   hakamlik
sudlari   tarmog’i   shakllangani   ishlarni   sifatli   va   samarali   ko’rib   chiqishga   xizmat
qilmoqda.   Konstitutsiyaviy   sud   qonun   hujjatlarining   Konstitutsiyaga   qanchalik
mosligiga doir  ishlarni  ko’rish orqali  har  bir  hokimiyat  tarmog’ining o’z  vakolati
doirasida  ish yuritayotgani, ularning hujjatlarida inson huquqlari  va erkinliklariga
rioya qilinganiga baho beradi. Bularning barchasi huquqiy davlatning muhim sharti
hisoblangan qonun ustuvorligini ta’minlashga xizmat qiladi.
Malayziya   Apellatsiya   sudi   raisi   Tan   Sri   Raus   Sharifning   ta’kidlashicha,
konstitutsiyaviy nazoratning samaradorligini ta’minlashda konstitutsiyaviy nazorat
obyektlarini va ularni ko’rib chiqish chegaralarini aniq belgilash muhim ahamiyat
kasb   etadi.   Bunda   me’yorlarning   sud   nazorati   har   tomonlama   qamrab   olinishini
ta’minlash   dolzarb   hisoblanadi.   Konstitutsiyaga   muvofiq   bo’lmagan   biron-bir
normativ-huquqiy   hujjat   sud   nazoratidan   chetda   qolib   ketmasligi,   sud
organlarining nazorat vakolatlari takrorlanmasligi lozim.
–   O’zbekiston   bag’rikeng   diyor   sifatida   jahonga   tanilgan,   –   deydi   Pokiston   Oliy
sudi   sudyasi   Qozi   Fayoz   Iso.   –   Inson   huquq   va   manfaatlarini   ta’minlashga
qaratilgan   islohotlar   pirovardida   bu   mamlakatning   gullab-yashnashiga   yo’l
ochayotganiga   guvoh   bo’ldik.   Darhaqiqat,   qayerda   hokimiyat   tarmoqlari zimmasiga   qo’yilgan   vazifalar   to’laqonli   ado   etilsa,   o’sha   yerda   rivojlanish,
taraqqiyot bo’ladi. Bunda sudyalar zimmasiga ham alohida mas’uliyat yuklanadi.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   huquqiy   tizimni   modernizatsiya   etish
jarayonlarida   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   sudi   alohida   o’rin
tutmoqda.   Huquqiy   tizimni,   demokratik   qadriyatlarni   muhofaza   qilishda,   ularni
xalqimiz turmush  tarziga  singdirishda  e’tiborga  molik ishlar   amalga  oshirilayotir.
Kelgusida   Konstitutsiyaviy   sud   faoliyatining   yanada   takomillashtirilishi   sudlov
jarayonlarining   modernizatsiya   qilinishi   va   demokratlashuviga,   konstitutsiyaviy
odil   sudlovning   ochiqligi   va   shaffofligini   ta’minlashga,   inson   huquq   va
erkinliklarining   samarali   va   o’z   vaqtida   himoyalanishini   mustahkamlashga
qaratilishi lozim.
–   O’zbekistonda   hokimiyatning   har   uchala   tarmog’i   o’ziga   xos   mukammal
shakllantirilgan,   –   deydi   Tailand   Konstitutsiyaviy   sudi   sudyasi   Tvekiat
Menakanist.   –   Ular   o’z   vazifalarini   qonunda   belgilangan   asosda   hamda   fuqarolar
manfaati   yo’lida   o’zaro   hamkorlikda   olib   borayotgani   mamlakatda   barqarorlik,
farovonlik qaror topishida muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Konferensiyada   Konstitutsiyaviy   sudning   hokimiyatlar   bo’linishi   prinsipini   tatbiq
etish   va   inson   huquqlarini   himoya   qilishdagi   roli   va   ahamiyati,   konstitutsiyaviy
odil  sudlovning  dolzarb masalalari,  inson  huquqlarini  himoya  qilish  mexanizmini
yanada   takomillashtirish   kabi   masalalar   muhokama   qilindi.   Xalqaro   anjuman
yakunlari bo’yicha tegishli tavsiyalar qabul qilindi . Foydalanilgan adabiyotlar
1. Vikipediya ma’lumotlari.
2. Lex.uz rasmiy sayti.
3. Keksalari har tomnlama qo’llab quvvatlash to’g’risida gi qonun.
4. Insin huquqlari umumjahon diklaratsiyasi.
5. Xotin   –qizlar   va   erkaklar   uchun   teng   huquq   va   imkoniyatlar   kafolatlari
to’g’risidagi qonun.
6. O’zbekiston Respublikasi 2017-2021 ga mo’ljallangan harakatlar strategyasi.
7. Nogironligi bo’lgan shaxslarni qo’llab quvvatlash to’g’risidagi qonun.

Inson hamda fuqaroning huquq va erkinliklari kafolatlari

Купить
  • Похожие документы

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha