Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 38000UZS
Размер 35.7KB
Покупки 1
Дата загрузки 30 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

19 Продаж

Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Купить
Mavzu : Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish
MUNDARIJA
Kirish……………………………………………………………………………
I BOB. INTERFAOL METODLARNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Ta’lim jarayonida interfaol metodlarning mohiyati va ahamiyati…….……
1.2. Interfaol metodlarning turlari va ularning tavsifi………………………..…
1.3. O‘quv jarayonida interfaol metodlardan foydalanishning pedagogik-
psixologik asoslari………………………………………………………….….
II BOB. INTERFAOL METODLAR ORQALI SAMARALI TA’LIMNI 
TASHKIL ETISH AMALIYOTI
2.1. Ta’limda samaradorlikni oshirishda interfaol metodlarning o‘rni……..…...
2.2. Interfaol metodlarni amaliy darslarda qo‘llash usullari (klaster, B-B-B, aqlli
hujum va boshqalar misolida)…………………………………………………....
2.3. Interfaol metodlar asosida dars loyihasini ishlab chiqish va tahlil qilish…...
Xulosa……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati…………………………………………… KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Zamonaviy   ta’lim   tizimi   shiddat   bilan
o‘zgarayotgan   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   texnologik   talablar   fonida   yangicha
yondashuvlarni   talab   qilmoqda.   Ayniqsa,   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,
muammoga   echim   topish,   guruhda   ishlash   kabi   kompetensiyalarini
shakllantirish   muhim   vazifaga   aylandi.   Bu   borada   interfaol   metodlardan
foydalanish o‘ta dolzarb masalalardan biri bo‘lib qolmoqda. Chunki an’anaviy
darslar o‘quvchini faqat bilim oluvchi subyekt sifatida ko‘rgan bo‘lsa, interfaol
metodlar   uni   ta’lim   jarayonining   faol   ishtirokchisiga   aylantiradi.     Prezident
Shavkat Mirziyoyev bu borada ta’lim  sohasidagi  islohotlarni  ilgari  surar ekan,
shunday   degan   edi:   “Bugungi   kunda   bolalarga   mustaqil   fikrlashni   o‘rgatish,
ularning   ijodiy   salohiyatini   ochib   berish   eng   muhim   vazifamiz   bo‘lishi   kerak.
Buning   uchun   o‘qituvchi   yangicha   fikrlaydigan,   zamonaviy   metodlarni   puxta
egallagan   inson   bo‘lishi   zarur. 1
”     Darslarda   interfaol   metodlardan   foydalanish
o‘quvchilarni   o‘z   fikrini   erkin   ifodalashga,   tanqidiy   tahlil   qilishga,   ijtimoiy
faollikni   kuchaytirishga   undaydi.   Bunday   yondashuv,   ayniqsa,   raqobatbardosh
kadrlar   tayyorlashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Shu   sababli,   ushbu   kurs   ishida
interfaol   metodlar   orqali   ta’lim   samaradorligini   oshirish   masalasi   dolzarb
mavzu sifatida tanlandi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Interfaol metodlar bugungi
pedagogik   nazariya   va   amaliyotda   keng   o‘rganilgan   va   muhim   ilmiy-izlanish
obyektiga   aylangan.   Ushbu   yo‘nalishda   xorijiy   va   mahalliy   olimlarning
tadqiqotlari mavjud. Jumladan, V.A. Slastenin, G.I. Shchukina, L.S. Vygotskiy,
A.V.   Mudrik   kabi   mutaxassislar   interfaol   metodlarning   nazariy   asoslari   va
ularning   ta’sirchanlik   darajasini   chuqur   tahlil   qilganlar.   O‘zbekistonlik
pedagoglar – Sh.A. Amonov, N.M. To‘raqulov, Z. Mamatqulova, N. Islomova
1
  Mirziyoyev Sh.M. “Yangi O‘zbekiston — maktab ostonasidan boshlanadi” // O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2021-yil 23-avgust kuni xalq ta’limi 
sohasiga bag‘ishlangan videoselektor yig‘ilishidagi nutqidan. — 
https://president.uz/uz/lists/view/4654 singari   olimlar   maktab   ta’limida   innovatsion   metodlarni   joriy   etish   yo‘llarini
amaliy jihatdan ishlab chiqqanlar. Shu bilan birga, amaliyotda bu metodlarning
qamrovi   va   ularning   real   ta’lim   samaradorligiga   ta’siri   hamon   yangilanish,
tizimlashtirish   va   takomillashtirishni   talab   qilmoqda.   Kurs   ishida   ayni
metodlarning   hozirgi   maktab   darslarida   qanday   qo‘llanilayotgani   ham   tahlil
qilinadi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati  Ushbu kurs ishi ta’lim
jarayonini   zamonaviylashtirish,   uni   interfaol   metodlar   asosida   tashkil   etish
yo‘llarini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   tahlil   qilishga   xizmat   qiladi.   Nazariy
jihatdan,   ishda   interfaol   metodlarning   pedagogik-psixologik   asoslari,   ularning
ta’lim   jarayonidagi   roli   va   o‘quvchilar   shaxsiga   ta’siri   ilmiy  manbalar   asosida
yoritiladi. Bu orqali pedagogika fanining zamonaviy talablariga javob beruvchi
yondashuvlar   tizimlashtiriladi.   Amaliy   jihatdan   esa,   o‘qituvchilarga   dars
jarayonida   qo‘llanilishi   mumkin   bo‘lgan   aniq   metodlar   –   klaster,   aqlli   hujum,
B-B-B,   “Insert”,   “Balans   tarozisi”   kabi   interfaol   usullarni   qanday   qo‘llash
mumkinligi   misollar  bilan  ko‘rsatib  beriladi.  Bu  metodlar  yordamida darslarni
yanada   jonlantirish,   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish   va   mustaqil   fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantirish   mumkin.   Shuningdek,   dars   loyihalarini   ishlab
chiqish va ularni tahlil qilish orqali metodik yondashuvlar amalda qanday natija
berayotgani o‘rganiladi. Ushbu jihatlar kelajakdagi o‘qituvchilar uchun zaruriy
tajriba   va   bilimlar   zaxirasini   yaratishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   kurs   ishi
pedagogika amaliyoti va nazariyasini boyituvchi ahamiyatga egadir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   umumta’lim   maktablaridagi   o‘quv
jarayonidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti     –   interfaol   metodlardan   foydalangan
holda ta’lim samaradorligini oshirish vositalari va metodik yondashuvlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   interfaol   metodlardan   samarali
foydalanish orqali ta’lim jarayonini takomillashtirish yo‘llarini aniqlash hamda
ularning nazariy va amaliy asoslarini yoritishdir. Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Interfaol   metodlarning   pedagogik   va
psixologik mohiyatini aniqlash;  Interfaol  metodlarning turlarini tahlil qilish va
ularning  dars  jarayonidagi   o‘rnini  ko‘rsatish;  Amaliy  darslarda  qo‘llaniladigan
metodlarga   (klaster,   B-B-B,   “aqlli   hujum”   va   boshqalar)   to‘xtalish;   Interfaol
metodlar   asosida   dars   loyihasini   ishlab   chiqish   va   uni   tahlil   qilish;   Interfaol
metodlar   yordamida   ta’lim   samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   tahlil   va   sintez   metodi;   taqqoslash   va
umumlashtirish usullari; kuzatish; amaliy tajriba asosida xulosa chiqarish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. I BOB. INTERFAOL METODLARNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Ta’lim jarayonida interfaol metodlarning mohiyati va ahamiyati
Bugungi kunda ta’lim tizimida islohotlar chuqurlashib borayotgan bir paytda,
ta’lim   mazmunini   yangilash   va   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlovchi
metodlarga ehtiyoj kuchaymoqda. An’anaviy darslar o‘rnini asta-sekin interfaol
metodlarga   asoslangan,   o‘quvchining   shaxsiy   faolligini   kuchaytiruvchi   yangi
yondashuvlar   egallamoqda.   Zero,   zamonaviy   ta’limning   asosiy   maqsadi   —
shunchaki   bilim   berish   emas,   balki   shaxsni   har   tomonlama   rivojlantirish,   uni
fikrlashga, tahlil qilishga, muammoga yondasha olishga o‘rgatishdir. 2
Interfaol   metodlar   —   bu   ta’lim   jarayonida   o‘quvchi   va   o‘qituvchi   o‘rtasida
o‘zaro   faol   muloqotni   yo‘lga   qo‘yadigan,   dars   davomida   o‘quvchilarning
faolligini   oshiradigan,   mustaqil   fikrlash,   tahlil   qilish,   izlanish   olib   borish   kabi
ko‘nikmalarni   shakllantiradigan   metodlardir.   “Interfaol”   atamasi   lotincha
“inter”   –   o‘zaro,   “actio”   –   harakat   qilish   so‘zlaridan   kelib   chiqqan   bo‘lib,
“o‘zaro ta’sir asosidagi faoliyat” degan ma’noni anglatadi. Bu metodlar nafaqat
bilimlarni   samarali   o‘zlashtirish,   balki   ularni   mustahkamlash,   hayotiy
muammolarga tatbiq qilishda ham juda samaralidir.
Interfaol   metodlar   orqali   o‘quvchilarning   faolligi,   darsga   bo‘lgan   qiziqishi,
mustaqil  fikrlash qobiliyati, ijodiy yondashuvi  ortadi. O‘quvchi  bu metodlarda
shunchaki   bilim   oluvchi   emas,   balki   bilim   yaratishda   faol   ishtirok   etuvchi
subyektga aylanadi. Shu sababli ham zamonaviy pedagoglar darslarda interfaol
metodlardan   faol   foydalanishga   harakat   qilmoqdalar.   Interfaol   metodlar   orqali
o‘quvchilar   muammoni   aniqlash,   savol   qo‘yish,   taxmin   qilish,   muammoni   hal
etish yo‘llarini izlash va xulosa chiqarishga o‘rganadilar.
Bu metodlarning mohiyati shundaki, ular darsni jonli, muloqotli, o‘zaro fikr
almashinuviga   boy   tarzda   o‘tkazish   imkonini   beradi.   Masalan,   “Aqliy   hujum”
metodi orqali o‘quvchilardan erkin tarzda turli takliflar olinadi, ularning har bir
2
  Shavkat Akbarovich Amonov. Pedagogik innovatsiyalar va interfaol o‘qitish usullari. — 
Toshkent: Fan va Texnologiya, 2018. — 310 b. fikri   qadrlanadi.   “Klaster”   orqali   biror   mavzu   atrofida   asosiy   tushunchalar
tizimlashtiriladi.   “Insert”   orqali   o‘quvchilar   o‘qigan   matn   yuzasidan   o‘z   fikr-
mulohazalarini   yozadilar,   “B-B-B”   (Bilaman   –   Bilmoqchiman   –   Bilib   oldim)
jadvali   orqali   esa   bilimlar   strukturasi   nazorat   qilinadi.   Bularning   barchasi
interfaol metodlar doirasida qo‘llaniladigan samarali usullardir.
Interfaol   metodlarning   ta’limdagi   ahamiyatini   bir   nechta   asosiy   yo‘nalishda
ko‘rish mumkin. Birinchidan, ular o‘quvchini o‘rganishga faol jalb etadi. Ya’ni
o‘quvchi   ma’lumotni   faqat   tinglovchi   emas,   uni   o‘rganib,   tahlil   qilib,   qayta
ishlab, boshqalarga yetkazuvchi bo‘ladi. Ikkinchidan, o‘quvchilar o‘z fikrlarini
erkin   ifoda   qilishga,   tanqidiy   yondashishga,   dalil   keltirishga   o‘rganadilar.   Bu
esa ularning ijtimoiy kompetensiyalarini shakllantiradi.
Uchinchidan,   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   muloqot   madaniyatini
rivojlantiradi. Ular juftlikda, kichik guruhlarda ishlashni, boshqalarni tinglashni,
hurmat   qilishni,   murosaga   kelishni,   umumiy   xulosaga   kelishni   o‘rganadilar.
To‘rtinchidan,   dars   mazmuni   o‘quvchi   hayoti   bilan   bog‘lanadi,   ya’ni
o‘rganilayotgan mavzu haqiqiy hayotiy misollar bilan mustahkamlanadi. Bu esa
o‘quvchilarni   o‘qishga   bo‘lgan   motivatsiyasini   oshiradi.   Shuningdek,   interfaol
metodlar   o‘qituvchining   o‘z   faoliyatini   qayta   ko‘rib   chiqishga,   darsni   puxta
rejalashtirishga,   o‘quvchilarning   individual   imkoniyatlarini   inobatga   olishga
undaydi.   O‘qituvchi   bu   metodlarni   qo‘llash   orqali   darsni   standart   shakldan
chiqarib,   uni   ijodiy   va   qiziqarli   tusga   keltiradi.   Bu   esa   o‘z   navbatida
o‘quvchilarning darsga bo‘lgan munosabatini ijobiy tomonga o‘zgartiradi. 3
Pedagogik-psixologik   nuqtai   nazardan   qaraganda   ham   interfaol   metodlar
shaxsni   rivojlantiruvchi   vosita   sifatida   xizmat   qiladi.   Har   bir   o‘quvchining
individual   qobiliyati,   dunyoqarashi,   bilimga   bo‘lgan   ehtiyoji   har   xil   bo‘lgani
bois, interfaol metodlar ularning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olib ishlash
3
  Shukhrat Abduhamidovich Abduhamidov. Pedagogika nazariyasi va amaliyoti. — 
Toshkent: O‘zbekiston, 2017. — 256 b. imkonini beradi. Bu metodlar orqali o‘quvchilar o‘zlariga ishonch hosil qiladi,
darsda faollik ko‘rsatadi, o‘z bilimlarini baholay oladi.
Prezident   Sh.M.   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   “Yangi   O‘zbekiston   maktab
ostonasidan   boshlanadi.   Zamonaviy   bilim   va   ko‘nikmalarga   ega   yoshlarni
tarbiyalash   —   bizning   eng   ustuvor   vazifamizdir” 4
.   Bu   fikr   ta’lim   tizimiga
yangicha,   innovatsion   yondashuv   zarurligini   ko‘rsatadi.   Aynan   interfaol
metodlar orqali biz yoshlarni mustaqil qaror qabul qilishga, ijodiy fikrlashga va
faol fuqarolik pozitsiyasini shakllantirishga tayyorlaymiz.
Interfaol metodlarning mohiyati — ta’lim jarayonining markaziga o‘quvchini
qo‘yishda,   uni   bilim   oluvchi   emas,   uni   ishlab   chiqaruvchi   subyektga
aylantirishdadir.   Bu   metodlarning   ta’limdagi   ahamiyati   esa   o‘quvchilarni   faol,
izlanishga   moyil,   mustaqil   fikrlovchi,   ijtimoiy   jihatdan   yetuk   shaxs   sifatida
shakllantirishga   xizmat   qilishi   bilan   belgilanadi.   Shu   bois   zamonaviy   ta’limda
interfaol   metodlarga   bo‘lgan   ehtiyoj   kundan-kunga   ortmoqda.   Ularni   to‘g‘ri
tanlash   va   samarali   qo‘llash   o‘qituvchining   mahoratiga,   pedagogik
yondashuviga va ijodiy izlanishiga bog‘liq.
1.2. Interfaol metodlarning turlari va ularning tavsifi
Zamonaviy   ta’limda   interfaol   metodlardan   foydalanish   nafaqat   pedagogik
mahoratning ko‘rsatkichi, balki dars sifatini oshirishning ham muhim omilidir.
Interfaol metodlar dars jarayonini qiziqarli, jonli, o‘quvchilar uchun samarali va
esda  qolarli  holatga keltiradi. Ularning turlari  juda ko‘p bo‘lib, har  biri  o‘ziga
xos maqsad, shakl va uslubga ega. Har bir interfaol metod turli mavzular, yosh
toifalari va o‘quv maqsadlariga mos ravishda tanlanadi.
Interfaol   metodlarni   shartli   ravishda   quyidagi   asosiy   turlarga   ajratish
mumkin: muloqotga asoslangan metodlar, muammoli vaziyatlar orqali o‘rgatish
metodlari,   guruhli   ish   metodlari,   taqdimotga   asoslangan   metodlar,   tahliliy   va
baholash metodlari, shuningdek, o‘yinli va kreativ metodlar.
4
  Manba:  Mirziyoyev Sh.M. “Yangi O‘zbekiston – maktab ostonasidan boshlanadi”. 
Prezident.uz, 23.08.2021. https://president.uz/uz/lists/view/4654 1. “Aqliy hujum” (Brainstorming) metodi 
“Aqliy hujum” interfaol metodlar orasida eng samaralilaridan biridir. Ushbu
metodning asosiy maqsadi — muayyan mavzu yoki muammo yuzasidan imkon
qadar ko‘proq g‘oyalarni yig‘ishdir. O‘quvchilarning fikrlash darajasi va ijodiy
salohiyatini   oshirishda   bu   metod   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Dars   jarayonida
muammo yoki  mavzu e’lon qilinadi, so‘ngra o‘quvchilar navbatma-navbat  o‘z
fikrlarini erkin tarzda bayon qiladilar.
Bu metodning eng muhim jihati — hech qanday tanqidga yo‘l qo‘yilmasligi.
O‘qituvchi   har   qanday   fikrni   ijobiy   qabul   qilishi,   uni   yozib   borishi   va
baholamasligi   kerak.   Aynan   shu   sababli   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   dadil   ayta
boshlaydilar,   hattoki   noan’anaviy,   g‘ayrioddiy   fikrlar   ham   bildiriladi.   Aqliy
hujum   nafaqat   bilimlarni   mustahkamlash,   balki   yangicha   yondashuvlarni
shakllantirish uchun ham qo‘llaniladi.
Aqliy   hujum   metodi   o‘quvchilarni   tezkor   fikrlashga,   og‘zaki   nutqni
rivojlantirishga,   jamoaviy   fikr   almashishga   o‘rgatadi.   Shu   bilan   birga,
o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   asoslab   berish,   ularni   boshqalarning   fikrlari   bilan
solishtirish, umumlashtirish ko‘nikmalariga ega bo‘ladilar. Yakunda esa barcha
bildirilgan   fikrlar   saralanib,   eng   maqbullari   tanlab   olinadi   va   darsning   asosiy
xulosasi shakllantiriladi. Ushbu metod ayniqsa adabiyot, tarix, huquqshunoslik,
hayotiy muammolar bo‘yicha darslarda juda samarali hisoblanadi. Aqliy hujum
orqali mustaqil fikrlash, ijodiy yondashuv va yangicha qarashlar rivojlanadi. Bu
metod   o‘quvchilarni   bilim   egallovchi   emas,   balki   bilim   yaratuvchiga
aylantiradi. O‘qituvchidan esa muammoni to‘g‘ri tanlash, vaqtni boshqarish va
muvofiqlikni ta’minlash talab qilinadi.
“Insert” (belgilash) metodi
“INSERT” (Interactive Noting System  for  Effective  Reading and Thinking)
—   bu   o‘quvchilarning   matn   bilan   ishlash,   tahlil   qilish,   mantiqiy   fikrlash   va
tanqidiy   yondashuvini   rivojlantiradigan   samarali   interfaol   metodlardan   biridir.
Uning   asosiy   mohiyati   —   matnni   o‘qish   jarayonida   o‘quvchining   faol ishtirokini   ta’minlash,   o‘qiganini   tahlil   qilish,   o‘z   fikrini   bildirishga
o‘rgatishdir.   Bu   metod   “men   o‘ylayman”,   “men   bilaman”,   “men   bilishni
istayman” kabi ichki fikrlarni aniqlashtiradi.
INSERT   metodida   o‘quvchilarga   maxsus   belgilar   tizimi   taklif   etiladi.
Masalan:
“ ” — men bu faktni bilaman,✔
“+” — bu men uchun yangilik,
“–” — bunga ishonmayman / qarshiman,
“?” — bu meni qiziqtirdi, qo‘shimcha ma’lumot kerak.
O‘qituvchi   avval   belgilarni   tushuntiradi   va   so‘ngra   o‘quvchilarga   matn
tarqatadi. Har bir o‘quvchi matnni mustaqil o‘qib chiqadi va tegishli belgilarni
qo‘yib   boradi.   Keyin   esa   bu   belgilar   asosida   fikr   almashiladi,   bahs-munozara
o‘tkaziladi.   Har   bir   o‘quvchi   nima   sababdan   bu   belgini   qo‘yganini   asoslab
beradi. Bu orqali o‘qituvchi nafaqat o‘quvchining mavzu bo‘yicha bilimi, balki
uning tafakkur darajasini ham kuzatadi.
Ushbu   metod   ayniqsa   matnga   asoslangan   darslarda   —   tarix,   adabiyot,
biologiya,   geografiya   kabi   fanlarda   samarali   bo‘lib,   o‘quvchining   diqqatini
oshiradi.   O‘quvchi   matnni   shunchaki   o‘qib   chiqmaydi,   balki   o‘qiganini
anglaydi,   tahlil   qiladi,   baholaydi.   Shu   sababli   ham   INSERT   metodi   tanqidiy
fikrlashni   shakllantirish   vositasi   hisoblanadi.Bundan   tashqari,   metod
o‘quvchilarning   mustaqil   o‘rganish   ko‘nikmasini   rivojlantiradi.   Ular   o‘qigan
matn   asosida   xulosalar   chiqaradi,   savollar   beradi   va   javob   izlaydi.   Bu   esa
o‘quvchini   faollikka   undaydi.   O‘qituvchi   esa   o‘z   faoliyatini   nazoratchi   emas,
yo‘naltiruvchi sifatida olib boradi. INSERT metodi bugungi  kunda zamonaviy
ta’lim talablari bilan uyg‘un bo‘lgan, universal metodlardan biridir.
3. “Klaster” metodi 
Klaster   metodi   —   bu   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatini   faollashtiruvchi,
asosiy   g‘oyani   tahlil   qilish,   tartiblash   va   bir   butun   tizimga   keltirishga   xizmat
qiluvchi   interfaol   usullardan   biridir.   “Klaster”   so‘zining   ma’nosi   “tugun”, “bo‘lak”,   “markaz   atrofida   to‘plangan   fikrlar   guruhi”   degan   ma’nolarni
anglatadi. Bu metod orqali o‘quvchilar o‘rganilayotgan mavzu bo‘yicha asosiy
tushuncha   yoki   fikrni   aniqlab,   shu   atrofida   bog‘liq   bo‘lgan   fikrlarni   vizual
tarzda chizmalar orqali ifodalaydi.
Klaster   metodi   darsning   kirish,   yangi   mavzuni   tushuntirish   yoki
mustahkamlash bosqichlarida qo‘llanilishi mumkin. Dastlab, o‘qituvchi taxtaga
yoki   doskaga   asosiy   tushunchani   —   masalan,   “Energiya”   yoki   “Mehnat
tarbiyasi”   kabi   kalit   so‘zni   yozadi   va   uni   doira   ichiga   oladi.   So‘ngra
o‘quvchilardan   shu   tushuncha   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   fikr   yoki   tushunchalarni
aytishni   so‘raydi.   Har   bir   yangi   fikr   asosiy   doira   atrofida   joylashtiriladi   va
chiziqlar bilan bog‘lanadi. Natijada, mavzuning tarmoqli xaritasi hosil bo‘ladi.
Bu   metodning   afzalligi   shundaki,   u   o‘quvchilarda   analitik   va   mantiqiy
fikrlashni   rivojlantiradi.   O‘quvchilar   o‘zlari   ilgari   bilgan   ma’lumotlarni
faollashtiradi,   yangilarini   esa   ularga   bog‘lab   o‘zlashtiradi.   Shu   bilan   birga,   bu
usul   orqali   mavzuga   nisbatan   chuqurroq   tushuncha   shakllanadi.   O‘quvchi   har
bir   fikrning  markaziy   tushuncha   bilan  qanday   bog‘langanligini   tahlil   qiladi   va
fikrlar orasidagi sabab-oqibat munosabatini aniqlashga harakat qiladi.
Klaster   metodi   kichik   guruhlar   bilan   ishlashda   ham   juda   foydalidir.  Har   bir
guruh   bir   xil   yoki   turli   mavzular   asosida   klaster   tuzadi   va   o‘z   ishini   sinfda
taqdim   etadi.   Bu   jarayonda   o‘quvchilar   hamkorlikda   ishlash,   fikr   almashish,
boshqa guruhlarning g‘oyalarini solishtirish  va umumlashtirish ko‘nikmalariga
ega   bo‘ladilar.   Shuningdek,   bu   metod   o‘qituvchiga   o‘quvchilarning   mavzuni
qanday   tushunganini   tez   va   aniq   baholash   imkonini   beradi.   Klaster   metodi
nafaqat   fanlarga   oid   bilimlarni,   balki   ijodiy   fikrlash,   muammoni   hal   qilish   va
o‘z nuqtayi nazarini ifodalash ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi. Shu sababli u
bugungi   kunda   keng   qo‘llanilib,   zamonaviy   ta’limning   ajralmas   bo‘lagiga
aylanmoqda.
4. “B–B–B” metodi  “B–B–B”   (Bilaman   –   Bilmoqchiman   –   Bildim)   metodi   –   o‘quvchilarning
mavjud   bilimlarini   faollashtirish,   o‘quv   jarayonidagi   ehtiyoj   va   qiziqishlarini
aniqlash hamda o‘rganilgan bilimlarni tahlil qilishga xizmat qiladigan samarali
interfaol   metodlardan   biridir.   Ushbu   metod   darsni   rejalashtirishda   ham,   uni
tahlil   qilishda   ham   o‘ta   muhim   vosita   bo‘lib,   o‘quvchini   faol   subyektga
aylantiradi.Metod   uch   bosqich   asosida   quriladi:   birinchi   bosqichda   o‘quvchi
o‘zining mavzu bo‘yicha nimalarni bilishini aniqlaydi va bu haqda fikr yuritadi.
Ikkinchi   bosqichda   esa   o‘quvchi   mavzu   asosida   nimalarni   bilmoqchi   ekanini
yozadi,   ya’ni   u   o‘zining   bilimga   bo‘lgan   ehtiyojini   belgilaydi.   Bu   esa
o‘quvchini dars davomida faol bo‘lishga undaydi. So‘nggi bosqich — “Bildim”
bosqichida   esa,   o‘quvchi   o‘zlashtirilgan   yangi   bilimlarni   aks   ettiradi   va
mavzuga nisbatan tahliliy yondashuvni amalga oshiradi.
Ushbu   metod   o‘quvchilarni   faqat   bilimlarni   yodlash   emas,   balki   ularni
anglash, shaxsiy tajriba bilan bog‘lash, so‘rov berish va tahlil qilishga o‘rgatadi.
Dars   boshida   “Bilaman”   degan   ustun   orqali   mavjud   bilimlar   faollashadi   va
o‘quvchi   o‘z   bilimlarini   tan   oladi.   “Bilmoqchiman”   ustuni   esa   uning   ichki
motivatsiyasini   uyg‘otadi  —  aynan  nimalar  qiziqtirayotganini   anglaydi   va  shu
asosda savol  tug‘iladi. Bu esa o‘z navbatida mustaqil  izlanishga turtki bo‘ladi.
Dars   yakunida   esa   “Bildim”   ustuni   to‘ldiriladi   va   o‘quvchi   egallagan   yangi
bilimlarni tahlil qiladi.
Metodni   amaliyotda   qo‘llash   uchun   o‘qituvchi   sinfda   uch   ustunli   jadval
tarqatadi yoki doskaga chizadi. O‘quvchilar har bir ustunga o‘z fikrlarini yozib
boradilar. Dars davomida ular o‘z yozuvlarini to‘ldiradilar va taqqoslaydilar. Bu
jarayon   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini   kuzatish,   baholash   va   o‘zgarishlarni
sezishiga yordam beradi.
Metodning   yana   bir   muhim   jihati   —   individual   yondashuvga   imkon
berishidir.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   bilim   darajasi,   qiziqishi   va   izlanishiga   ko‘ra
jadvalni to‘ldiradi. Bu esa o‘qituvchiga har bir o‘quvchi ustida alohida ishlash,
ularning   ehtiyojlarini   aniqlash   imkonini   beradi.   “B–B–B”   metodi   zamonaviy ta’limda   chuqur   o‘rganishni,   tanqidiy   fikrlashni,   motivatsiyani   oshirishni   va
o‘quvchini   faol   ishtirokchi   sifatida   jalb   etishni   ta’minlaydi.   Bu   metod
o‘qituvchi uchun ham, o‘quvchi uchun ham qulay bo‘lib, natijaga yo‘naltirilgan
o‘qitishning samarali vositasidir.
“Aqliy hujum” metodi
“Aqliy   hujum”   (inglizcha   "brainstorming")   —   o‘quvchilarning   erkin
fikrlashini,   ijodiy   yondashuvini   va   muammoli   vaziyatlarga   yechim   topish
qobiliyatini   rivojlantiruvchi   mashhur   interfaol   metodlardan   biridir.   Bu   metod
biror   mavzu   yoki   muammoni   o‘rganishda   o‘quvchilarning   fikrlarini   ochiq   va
cheklanmagan shaklda bildirishlariga imkon yaratadi. Metodning asosiy g‘oyasi
—   har   qanday,   hattoki   g‘ayrioddiy   fikrni   ham   rad   qilmasdan,   ularni   yig‘ib,
keyinchalik tahlil qilish va eng maqbul yechimni topishga xizmat qilishdir.
“Aqliy hujum” metodining asoschisi amerikalik olim Aleks Osborn bo‘lib, u
bu   uslubni   dastlab   reklama   sanoatida   samarali   fikrlar   olish   maqsadida   ishlab
chiqqan.   Bugungi   kunga   kelib,   bu   metod   nafaqat   tijorat,   balki   ta’lim   tizimida
ham   keng   qo‘llanilmoqda.   Ta’limda   uni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning
mavzuga bo‘lgan qiziqishi ortadi, erkin fikr bildirish imkoniyati yuzaga keladi
va darsda ishtirok etmaydigan o‘quvchilar ham faol bo‘ladi. 5
Metodni   darsda   qo‘llash   jarayoni   quyidagicha   kechadi:   avvalo,   muammo
yoki savol aniqlanadi. Keyin guruh a’zolari navbat bilan yoki erkin tartibda o‘z
fikr-mulohazalarini   bildiradilar.   Bu   bosqichda   hech   qanday   fikr   tanqid
qilinmaydi   yoki   rad   etilmaydi.   Aksincha,   barcha   fikrlar   yozib   olinadi.   Fikrlar
soni qancha ko‘p bo‘lsa, yechimlar topish ehtimoli shuncha yuqori bo‘ladi.
Keyingi   bosqichda   bildirilgan   fikrlar   tahlil   qilinadi,   guruhda   muhokama
qilinadi va eng maqbul, mantiqiy, amaliy jihatdan asoslanganlari tanlab olinadi.
Bu   esa   o‘quvchilarda   tahliliy   fikrlash,   tanqidiy   yondashuv,   argumentatsiya
5
  Alisher Ergashevich Ergashev. Ta’lim va tarbiya nazariyasi. — Toshkent: Universitet 
nashriyoti, 2020. — 324 b. ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,   bu   metod   orqali   o‘quvchilar   bir-
birini tinglash, fikr almashish va bahs yuritishni o‘rganadilar.
Metodning   afzalligi   shundaki,   u   nafaqat   bilim   olish,   balki   shaxsiy
rivojlanishga ham xizmat  qiladi. O‘quvchilar  o‘z fikrlarini erkin ifoda etishga,
ijodiy g‘oya yaratishga, guruhda ishlashga  va boshqa fikrlarni hurmat qilishga
o‘rganadilar.   Ayniqsa,   zamonaviy   pedagogik   yondashuvda   o‘quvchining
individual   fikriga   e’tibor   qaratilishi   zarurligi   hisobga   olinsa,   “Aqliy   hujum”
uslubi   ayni   muddaodir.   Ushbu   metodni   amaliyotda   qo‘llash   uchun   o‘qituvchi
o‘quvchilarga   dars   mavzusi   bilan   bog‘liq   savol   yoki   muammoni   taklif   etadi.
Keyin   esa   doskada   yoki   flipechtda   barcha   fikrlar   yoziladi.   Dars   so‘ngida
ularning   tahlili   o‘tkazilib,   umumiy   xulosaga   kelinadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilar
uchun nafaqat bilim manbai, balki zavqli faoliyat hamdir.
“B-B-B” metodi 
“B-B-B”   metodi   (Bilaman   –   Bilmoqchiman   –   Bildim)   interfaol   o‘qitish
metodlaridan biri bo‘lib, o‘quvchilarning o‘quv jarayoniga faol jalb qilinishini,
ularning   oldingi   bilimlarini   faollashtirishni   va   yangi   ma’lumotlarni   anglab
yetish darajasini  nazorat qilishni  ta’minlaydi. Bu metod shaxsga  yo‘naltirilgan
ta’lim   tamoyillariga   asoslanadi   va   o‘quvchilarni   o‘rganishga   qiziqtirish,
faollashtirish   hamda   refleksiya   (o‘z-o‘zini   tahlil   qilish)   jarayonini   yo‘lga
qo‘yish imkonini beradi.
Ushbu metod uchta bosqichdan iborat:
Bilaman   –   mavzuga   oid   o‘quvchining   ilgari   olgan   bilimlarini   aniqlash
bosqichi.   Bu   yerda   o‘quvchilar   o‘zlarining   mavjud   bilimlari   asosida   “nima
bilaman?”   degan   savolga   javob   beradilar.   Bu   bosqich   o‘qituvchiga
o‘quvchilarning tayyorgarlik darajasini aniqlashda yordam beradi.
Bilmoqchiman   –   o‘quvchilarning   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   aniqlash
bosqichi.   Bu   bosqichda   “nima   bilmoqchiman?”   savoli   asosida   o‘quvchilar
o‘zlarini qiziqtirgan jihatlar haqida fikr bildiradilar. Bu esa o‘qituvchiga darsni shunday   tashkil   etishga   yordam   beradiki,   u   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   mos
keladi.
Bildim – dars oxirida o‘quvchilar o‘zlari uchun yangi bo‘lgan ma’lumotlarni
aniqlaydilar   va   “nima   bildim?”   savoliga   javob   beradilar.   Bu   bosqichda
bilimlarning   qay   darajada   o‘zlashtirilgani   aniqlanadi   va   ta’lim   natijalari   tahlil
qilinadi.
“B-B-B”   metodining  eng   muhim   afzalliklaridan  biri   —   u  o‘quvchini   passiv
eshituvchidan   faol   ishtirokchiga   aylantiradi.   Har   bir   bosqichda   o‘quvchining
shaxsiy   fikri,   bilimlari   va   tajribasi   inobatga   olinadi.   Bu   esa   o‘quvchini   dars
davomida mas’uliyat bilan ishtirok etishga undaydi.
Mazkur   metod   turli   fan   darslarida   muvaffaqiyatli   qo‘llanilishi   mumkin.
Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   juda   qulay,   chunki   bu   metod
orqali   ular   o‘z   bilimlarini   muntazam   baholab   borish,   yangi   bilimlarni   ajratib
olish va o‘z ustida ishlashga odatlanadilar.
Masalan,   “Tabiatdagi   fasllar”   mavzusida   dars   o‘tkazilsa,   o‘quvchilar   avval
fasllar   haqida   nima   bilishlarini   yozadilar.   Keyin   ular   ushbu   mavzu   doirasida
yana   nimalarni   bilishni   istashlarini   bayon   qiladilar.   Dars   so‘ngida   esa   ular
o‘zlashtirgan yangi bilimlarni yozib, o‘z-o‘zlarini tahlil qiladilar.
“B-B-B”   metodi   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   o‘z   fikrlarini
shakllantirish,   ifoda   qilish,   tanqidiy   va   tahliliy   fikrlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   metod   dars   jarayonining   samaradorligini
oshirishga xizmat qiladi, chunki o‘quvchilarning bilim olish istagi ortadi. “B-B-
B”   metodi   zamonaviy   ta’limda   pedagogik   interfaollikni   kuchaytiruvchi,
o‘quvchini darsning markaziga qo‘yuvchi, mustaqil o‘rganish va tahlil qilishga
o‘rgatuvchi   juda   foydali   vositadir.   Uni   muntazam   qo‘llash   orqali   o‘quvchilar
bilimni   faqat   olmasdan,   uni   tahlil   qilish   va   takomillashtirishga   ham
o‘rganadilar. 6
6
  Odil Karimovich Karimov. Zamonaviy pedagogika. — Toshkent: Ma’naviyat, 2016. — 298
b. 1.3. O‘quv jarayonida interfaol metodlardan foydalanishning pedagogik-
psixologik asoslari
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   interfaol   metodlardan   foydalanish   o‘quv
jarayonini   yanada   samarali,   qiziqarli   va   mazmunli   qilishda   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   mustaqil
fikrlashni   rivojlantirish,   shuningdek,   ularni   har   tomonlama   rivojlantirish
pedagogik   va   psixologik   asoslarga   tayangan   holda   amalga   oshirilishi   zarur.
Shuning   uchun   interfaol   metodlar   pedagogika   va   psixologiya   fanlari   doirasida
chuqur o‘rganilgan va doimiy takomillashib bormoqda.
Pedagogik   nuqtai   nazardan   qaraganda,   interfaol   metodlar   ta’lim   jarayonini
o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   hamkorlikka   asoslangan   faol   muloqot
shakliga   aylantiradi.   Bu   metodlar   orqali   o‘qituvchi   o‘z   o‘quvchilarini   passiv
qabul qiluvchilardan faol ishtirokchilarga aylantiradi. Shu bilan birga, interfaol
metodlar o‘quvchilarni o‘z bilimlarini mustaqil ravishda izlash, tahlil qilish va
baholashga   o‘rgatadi,   ularning   ijodiy   fikrlash   va   tanqidiy   fikr   bildirish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Pedagogik   prinsiplar,   xususan,   faollik,   shaxsga
yo‘naltirilganlik   va   har   tomonlama   rivojlanish   printsiplari   interfaol
metodlarning asosi bo‘lib xizmat qiladi.
Psixologik   asoslar   esa   interfaol   metodlarning   samaradorligini   ta’minlovchi
eng   muhim   omillardandir.   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   yosh   psixologik
xususiyatlari,   aqliy   va   hissiy   rivojlanish   darajasi   hisobga   olinishi   lozim.
Interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   e’tiborini   jalb   qilish,   motivatsiyasini
oshirish,   ularning   bilimga   bo‘lgan   qiziqishini   uyg‘otish   imkonini   beradi.
Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   ijtimoiy   muloqot   va   hamkorlik   muhitini
yaratish   orqali   ular   o‘zaro   ishonch,   hurmat   va   yordamga   asoslangan
munosabatlarni shakllantiradilar. Bularning barchasi o‘quvchilarning o‘z-o‘zini
boshqarish   va   o‘z   bilimlarini   baholash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   xizmat
qiladi. Interfaol   metodlar   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va   muammoni   hal   qilish
qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Bu   jarayonda   o‘quvchilar   nafaqat   ma’lumotlarni
yodlaydi,   balki   o‘z   bilimlarini   turli   sharoitlarda   qo‘llashni   o‘rganadi.   Shu
sababli,   interfaol   metodlar   ta’lim   jarayonining   yanada   chuqur   va   samarali
bo‘lishiga   olib   keladi.   Pedagogik-psixologik   asoslarda   bu   metodlar
o‘quvchilarning   qobiliyatlariga   moslashtirilgan,   ular   uchun   qiziqarli   va
maqsadga muvofiq bo‘lishi zarur.
Bundan   tashqari,   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning  ijtimoiy  ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   katta   hissa   qo‘shadi.   Masalan,   guruhda   ishlash,   birgalikda   fikr
almashish,   jamoaviy   qaror   qabul   qilish   kabi   jarayonlar   o‘quvchilarda
hamkorlik, kommunikatsiya va mas’uliyat hissini  kuchaytiradi. Bu esa nafaqat
ta’lim   jarayonining,   balki   kelajakdagi   ijtimoiy   hayotning   asosiy
ko‘nikmalaridan biri hisoblanadi.
Pedagogik-psixologik   asoslarda   interfaol   metodlardan   foydalanishda
o‘qituvchining   roli   katta   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchi   bilim   beruvchidan   ko‘ra,
yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatuvchi,   motivator   va   qo‘llab-quvvatlovchi   sifatida   faoliyat
yuritadi. U o‘quvchilarni o‘z fikrlarini bildirishga, yangi bilimlarni izlashga va
amaliyotga   tatbiq   etishga   rag‘batlantiradi.   Shuningdek,   o‘qituvchi   har   bir
o‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olib, ta’lim jarayonini shaxsga
yo‘naltirilgan tarzda tashkil etadi. 7
O‘quvchilarning turli yosh va psixologik xususiyatlarini hisobga olgan holda,
interfaol   metodlarning   shakllanishi   va   qo‘llanilishi   ta’lim   jarayonining   sifatini
sezilarli   darajada   oshiradi.   Yosh   bolalar   uchun   vizual   va   amaliy   faoliyatga
asoslangan   interfaol   metodlar   samaraliroq   bo‘lsa,   kattaroq   o‘quvchilar   uchun
tahliliy va muammoli metodlar ko‘proq mos keladi. Shu sababli, o‘qituvchi har
bir sinf va o‘quvchining ehtiyojlarini hisobga olib metodlarni tanlaydi.
7
  Komil Rustamovich Rustamov. Pedagogik texnologiyalar. — Toshkent: Universitet 
nashriyoti, 2020. — 305 b. Interfaol metodlar yordamida o‘quvchilarning o‘z bilimlarini mustahkamlash,
yangi   ma’lumotlarni   o‘zlashtirish   jarayoni   osonlashadi   va   ularning   o‘qishga
bo‘lgan   qiziqishi   ortadi.   Bu   metodlar   nafaqat   nazariy   bilimlarni,   balki   amaliy
ko‘nikmalarni   ham   shakllantiradi.   Masalan,   muammoli   vaziyatlarni   hal   qilish,
muloqot   qilish,   jamoaviy   ishlash   kabi   ko‘nikmalar   hayotda   ham   qo‘l
keladi.Shuningdek,   interfaol   metodlar   o‘quvchilarda   o‘z   fikrini   ifodalash,
boshqalar fikrini tinglash va muhokama qilish qobiliyatlarini rivojlantiradi. Bu
esa   o‘z   navbatida   ular   orasida   sog‘lom   raqobat   va   ijodiy   fikrlash   muhitini
yaratadi. Ta’lim jarayonida o‘quvchilarning ijobiy psixologik holatini saqlashga
yordam beradi.
Ta’lim   psixologiyasida   o‘rganish   jarayonining   samaradorligi   o‘quvchining
qiziqishi  va motivatsiyasiga  bevosita  bog‘liq. Interfaol  metodlar  o‘quvchilarda
o‘rganishga   bo‘lgan   ichki   motivatsiyani   kuchaytiradi,   ular   o‘z   bilimlariga
nisbatan   mas’uliyatni   oshiradi.   Bu   esa   uzoq   muddatli   va   chuqur   o‘rganishga
olib keladi.
Pedagogik-psixologik   nuqtai   nazardan   interfaol   metodlarni   qo‘llashda
o‘qituvchilar professional tayyorgarligi muhim ahamiyat kasb etadi. O‘qituvchi
metodlarni   to‘g‘ri   tanlash,   ularni   o‘quvchilar   yoshiga   va   mavzuning
murakkabligiga   qarab   moslashtirish   qobiliyatiga   ega   bo‘lishi   zarur.   Shu   bilan
birga, ta’lim jarayonida o‘quvchilarning individual ehtiyojlarini aniqlab, ularni
hisobga olish ham talab etiladi.
Interfaol   metodlar   pedagogik-psixologik   yondashuvlarni   uyg‘unlashtirgan
holda, ta’lim jarayonini shaxsga yo‘naltirilgan, qiziqarli va samarali qiladi. Ular
o‘quvchilarning   qobiliyatlari   va   ehtiyojlariga   mos   keladigan   ta’lim   muhitini
yaratadi,   shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasida   ochiq   muloqotni
ta’minlaydi.Interfaol metodlar pedagogik va psixologik asoslarda tashkil etilgan
ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   bilim   olishdagi   faolligini   oshiradi,   ularning
tanqidiy   va   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,   bu
metodlar   o‘quvchilarda   mustaqillik,   mas’uliyat   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarni shakllantirishga   yordam   beradi.  Shu   sababli,   zamonaviy   ta’lim   muassasalarida
interfaol   metodlarning   pedagogik-psixologik   asoslarini   chuqur   tushunish   va
amaliyotga joriy etish muhim vazifa hisoblanadi.
II BOB. INTERFAOL METODLAR ORQALI SAMARALI TA’LIMNI
TASHKIL ETISH AMALIYOTI
2.1. Ta’limda samaradorlikni oshirishda interfaol metodlarning o‘rni
Zamonaviy   ta’lim   jarayonining   asosiy   maqsadlaridan   biri   —
o‘quvchilarning bilim olish samaradorligini oshirishdir. Samarali ta’lim nafaqat
o‘quvchilarning   nazariy   bilimlarini   oshirish,   balki   ularni   amaliy   ko‘nikmalar
bilan ta’minlash, ijodiy va tanqidiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishni ham
nazarda   tutadi.   Shu   nuqtai   nazardan,   interfaol   metodlarning   ta’lim   jarayonida
keng   qo‘llanilishi   ta’limning   samaradorligini   oshirishda   muhim   omil
hisoblanadi.
Interfaol   metodlar   o‘quvchilarni   faollashtirishga   qaratilgan   bo‘lib,   ular
o‘quv   jarayonini   passiv   eshitishdan   faol   ishtirokga   aylantiradi.   Bu   esa
o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini   mustaqil   ravishda   izlash,   muhokama   qilish,
tahlil qilish va amaliyotga tatbiq etish imkonini beradi. Shu tarzda, o‘quvchilar
ta’lim   jarayonida   faqat   ma’lumotlarni   qabul   qiluvchi   emas,   balki   bilimlarni
yaratishda faol qatnashuvchi shaxsga aylanadi. Bu holat ta’lim samaradorligini
sezilarli darajada oshiradi.
Ta’limda   samaradorlikni   oshirishda   interfaol   metodlarning   o‘rni   bir   necha
jihatdan   ko‘rib   chiqiladi.   Birinchidan,   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning
diqqatini   jamlash   va   bilimlarga   qiziqishini   oshirishga   yordam   beradi.   Darslar
interaktiv   shaklda   o‘tganida   o‘quvchilar   faol   fikr   yuritadi,   savol-javoblarda
ishtirok etadi,  o‘z  fikrlarini  erkin ifodalaydi. Bu  esa   ularning  ta’limga  bo‘lgan
motivatsiyasini kuchaytiradi.
Ikkinchidan,   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini
rivojlantiradi.   O‘quvchilar   o‘zlarining   fikrlarini   asoslash,   tahlil   qilish,   yangi
bilimlarni   o‘zlashtirish   uchun   muammolarni   hal   qilishga   yo‘naltiriladi.   Bu jarayonda   ular   nafaqat   o‘qituvchi   tomonidan   berilgan   ma’lumotlarni
yodlashadi,   balki   ularni   chuqurroq   anglab,   amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadilar.
Natijada, o‘quvchilarning o‘rganish sifati va ta’lim samaradorligi oshadi.
Uchinchidan,   interfaol   metodlar   o‘quvchilar   o‘rtasida   ijtimoiy   aloqalarni
kuchaytiradi.   Guruhda   ishlash,   muhokama   qilish,   hamfikrlar   bilan   fikr
almashish   ta’lim   jarayonining   asosiy   qismi   hisoblanadi.   Bu   esa   o‘quvchilarda
jamoaviy   ish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi,   o‘zaro   hurmat   va   ishonchni
mustahkamlaydi.   Ijtimoiy   ko‘nikmalarning   rivojlanishi   ta’lim   samaradorligiga
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
To‘rtinchidan,   interfaol   metodlar   yordamida   ta’lim   jarayoni
individuallashtiriladi.   O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   qobiliyatlari,   ehtiyojlari
va   psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olib,   ta’limni   shaxsga   moslashtiradi.   Bu
esa har bir o‘quvchining o‘z qobiliyatini to‘liq namoyon qilishiga imkon beradi
va ularning o‘rganish samaradorligini oshiradi.
Interfaol metodlarning yana bir muhim jihati — ular o‘quvchilarning ijodiy
fikrlash   va   yangi   g‘oyalarni   ishlab   chiqish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.
Masalan, muammoli vaziyatlarni muhokama qilish, loyiha ishlari, rolli o‘yinlar
orqali   o‘quvchilar   turli   fikrlar   va   qarashlarni   o‘rganadi,   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Bu   esa   ularning   bilimlarini   hayotiy   vaziyatlarga
tatbiq   etishda   samaradorlikni   oshiradi.Shuningdek,   interfaol   metodlar
o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   baholash   va   o‘z   ustida   ishlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlari   va   qobiliyatlarini
baholab   boradi,   zaif   tomonlarini   aniqlaydi   va   ularni   yaxshilash   uchun   harakat
qiladi.   Bu   esa   ta’lim   samaradorligini   yanada   oshiradi.Ta’limda   interfaol
metodlardan   samarali   foydalanish   uchun   o‘qituvchilarning   malakasi   va
professional   tayyorgarligi   muhim   omildir.   O‘qituvchi   interfaol   metodlarni
to‘g‘ri   tanlash,   ularni   darsning   maqsad   va   mazmuniga   moslashtirish
qobiliyatiga   ega   bo‘lishi   zarur.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   ta’lim   jarayonini doimiy   ravishda   baholab,   interfaol   metodlarning   ta’sirini   o‘lchashi,   kerak
bo‘lsa, ularni takomillashtirishi lozim. 8
O‘z   navbatida,   o‘quv   muhitining   ta’lim   samaradorligiga   ta’siri   ham   katta.
Interfaol   metodlar   qo‘llaniladigan   darslarda   zamonaviy   texnologiyalar,
multimediya   vositalari   va   turli   didaktik   materiallar   keng   foydalaniladi.   Bu
o‘quvchilarning   diqqatini   jamlash,   mavzuni   yaxshiroq   anglash   va   amaliyotga
tatbiq etishda yordam beradi. Shuningdek, o‘quv muhitining qulayligi, ochiqligi
va do‘stona muhit ta’lim samaradorligini oshiradi.
Interfaol   metodlar   yordamida   ta’limda   samaradorlikni   oshirishda
o‘quvchilarni   faol   ishtirokga   jalb   qilish   muhim   o‘rin   tutadi.   Faol   ishtirok
natijasida   o‘quvchilar   bilimlarni   yanada   mustahkam   o‘zlashtiradi,   mavzularni
chuqurroq   anglaydi   va   amaliy   ko‘nikmalarni   rivojlantiradi.   Shu   sababli,
interfaol   metodlardan   foydalanish   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   sezilarli
darajada   oshirishga   imkon   beradi.   ta’limda   interfaol   metodlarning   o‘rni
beqiyosdir.   Ular   o‘quvchilarning   bilim   olish   faolligini   oshiradi,   mustaqil
fikrlash,   ijodiy   yondashuv   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shu   bilan
birga, interfaol  metodlar  o‘qituvchilar  uchun ta’lim jarayonini samarali  tashkil
etish   va   boshqarishda   qulay   vosita   hisoblanadi.   Zamonaviy   ta’lim
muassasalarida   interfaol   metodlarni   keng   joriy   etish   orqali   ta’lim   sifatini   va
samaradorligini yanada oshirish mumkin.
2.2. Interfaol metodlarni amaliy darslarda qo‘llash usullari (klaster, B-
B-B, aqlli hujum va boshqalar misolida)
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   interfaol   metodlarning   o‘rni   tobora   oshib
bormoqda.   Ular   nafaqat   nazariy   bilimlarni   mustahkamlash,   balki
o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvni
rivojlantirish   uchun   samarali   vosita   hisoblanadi.   Ayniqsa,   amaliy   darslarda
interfaol   metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini   real   hayotiy
8
  Nemat Mamatqulovich To‘raqulov. O‘quvchilarning faoliyatini tashkil etish. — Toshkent: 
Universitet nashriyoti, 2020. — 320 b. vaziyatlarga   tatbiq   etish   imkonini   yaratadi.   Ushbu   bo‘limda   interfaol
metodlarning   ba’zi   mashhur   turlarini   —   klaster,   B-B-B,   aqlli   hujum   va
boshqalarni amaliy darslarda qo‘llash usullariga to‘xtalib o‘tamiz.
Klaster   metodi   —   bu   vizual   tashkil   etish   usuli   bo‘lib,   u   o‘quvchilarga
ma’lumotlarni   guruhlash   va   ular   o‘rtasidagi   bog‘lanishlarni   aniqlash   imkonini
beradi.   Dars   davomida   o‘qituvchi   asosiy   mavzuni   yoki   tushunchani   doskaga
yozadi, so‘ngra o‘quvchilar ushbu mavzuga oid asosiy tushunchalar, fikrlar va
atamalarni yozib chiqadi va ularni klasterlar shaklida tartiblaydi. Masalan, tarix
darsida   “Mustaqillik   harakati”   mavzusi   atrofida   klaster   tuzish   mumkin.
O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etib,   mavzuga   oid   asosiy   tushunchalarni
vizual   ko‘rinishda   ko‘rishadi.   Bu   metod   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini
rivojlantiradi, mavzuni yaxshiroq anglash va eslab qolishga yordam beradi.
Amaliy   darslarda   klaster   metodini   qo‘llash   uchun   o‘qituvchi   dars   oldidan
mavzuni   chuqur   o‘rganib   chiqishi   va   asosiy   tushunchalarni   aniqlashi   kerak.
Dars jarayonida o‘quvchilarni kichik guruhlarga bo‘lib, klaster tuzishni tashkil
etish   mumkin.   Har   bir   guruh   o‘z   klasterini   taqdim   etadi   va   umumiy
muhokamada   qatnashadi.   Bu   usul   o‘quvchilarning   o‘zaro   hamkorligini
kuchaytiradi va bilimlarni mustahkamlashga xizmat qiladi.
B-B-B   (Bilaman   —   Bilmoqchiman   —   Bildim)   metodi   —   o‘quvchilarning
oldingi   bilimlari,   qiziqishlari   va   o‘rganilgan   ma’lumotlarni   tahlil   qilishga
yo‘naltirilgan metoddir. Dars boshida o‘qituvchi doskaga uch ustun chizadi va
ularning   boshiga   “Bilaman”,   “Bilmoqchiman”,   “Bildim”   deb   yozadi.
O‘quvchilar   dars   mavzusi   bo‘yicha   o‘z   bilimlarini   “Bilaman”   ustuniga
yozadilar,   dars   davomida   nimani   bilmoqchi   ekanliklarini   “Bilmoqchiman”
ustuniga   yozishadi.   Dars   oxirida   esa   yangi   o‘rgangan   bilimlarini   “Bildim”
ustuniga   joylashtiradilar.   Bu   metod   o‘quvchilarni   o‘z   o‘rganish   jarayoniga
faollashtiradi, maqsadli va tizimli yondashuvni shakllantiradi.
B-B-B   metodini   amaliy   darslarda   qo‘llash   uchun   o‘qituvchi   darsning
boshida   o‘quvchilarni   metod   bilan   tanishtirishi   va   ularga   qanday   yozish kerakligini  tushuntirishi  lozim. O‘quvchilar o‘z fikrlarini  erkin ifoda etib, dars
davomida   faol   ishtirok   etadilar.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   o‘quvchilarning
javoblarini   tahlil   qilib,   darsni   samarali   boshqaradi   va   kerakli   qo‘shimchalar
kiritadi.
Aqlli   hujum   (Brainstorming)   —   bu   yangi   g‘oyalar   ishlab   chiqish   va
muammolarni   hal   qilish   uchun   qo‘llaniladigan   eng   samarali   interfaol
metodlardan   biridir.   Darsda   o‘qituvchi   muayyan   savol   yoki   muammoni   ilgari
suradi   va   o‘quvchilar   unga   tezkor   va   erkin   javob   berishga   chaqiriladi.   Hech
qanday   fikr   tanqid   qilinmaydi,   barcha   takliflar   yozib   boriladi.   Bu   jarayon
oxirida   eng   yaxshi   va   amaliy   takliflar   tanlab   olinadi   va   ular   ustida   ishlanadi.
Brainstorming o‘quvchilarning ijodiy fikrlashini  rivojlantirish, guruhda ishlash
ko‘nikmalarini mustahkamlashda muhim ahamiyatga ega.
Aqlli   hujum   metodini   amaliy   darslarda   qo‘llashda   o‘qituvchi   muammoli
vaziyatni   aniq   va   qisqacha   bayon   qilishi,   o‘quvchilarga   erkin   fikr   bildirish
imkonini   berishi   kerak.   Misol   uchun,   adabiyot   darsida   yangi   mavzu   bo‘yicha
o‘zaro   fikr   almashish,   yoki   biologiya   darsida   ekologik   muammolarni
muhokama qilishda brainstorming samarali bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   rolli   o‘yinlar,   muammoli   vaziyatlarni   muhokama   qilish,
guruhda ishlash, diskussiya, taqqoslash va tahlil kabi boshqa interfaol metodlar
ham  amaliy darslarda keng qo‘llaniladi. Har  bir  metod o‘zining afzalliklari  va
qo‘llanish   shartlariga   ega   bo‘lib,   o‘qituvchi   dars   maqsadiga   mos   ravishda
ulardan foydalanadi.
Amaliy   darslarda   interfaol   metodlarni   qo‘llash   jarayonida   o‘qituvchi
o‘quvchilarning faolligini doimiy rag‘batlantirib borishi, ularning har bir fikrini
qadrlashi   va   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlashi   muhimdir.   Bu   o‘quvchilarda
ishonch   hosil   qilishi,   ularni   o‘z   fikrlarini   ochiq   ifoda   etishga   undaydi.   amaliy
darslarda   interfaol   metodlardan   foydalanish   ta’lim   jarayonini   yanada   jonli   va
samarali   qiladi.   Klaster,   B-B-B,   aqlli   hujum   kabi   metodlar   o‘quvchilarning
bilimlarini   tizimli   va   chuqur   o‘zlashtirish,   mustaqil   fikrlash,   ijodiy   yondashuv va   hamkorlik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Shu   sababli,
har   bir   zamonaviy   o‘qituvchi   o‘z   darslarida   interfaol   metodlarni   faol   joriy
etishga intilishi lozim. 9
2.3. Interfaol metodlar asosida dars loyihasini ishlab chiqish va tahlil
qilish
Ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishda   interfaol   metodlardan
foydalanish muhim ahamiyatga ega. Ushbu metodlar o‘quvchilarning faolligini
rag‘batlantiradi,   ularning   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvlarini
rivojlantiradi.   Shuning   uchun   darsni   interfaol   metodlar   asosida   loyihalash
jarayoni o‘qituvchidan yuqori malaka va puxta tayyorgarlikni talab qiladi. Dars
loyihasini   ishlab   chiqishda   o‘qituvchi   nafaqat   o‘quv   maqsadlarini   aniqlashi,
balki interfaol metodlarni to‘g‘ri tanlab, ularni samarali qo‘llash usullarini ham
rejalashtirishi zarur.
Dars loyihasini ishlab chiqish bosqichlari Dars loyihasi ishlab chiqishda bir
necha asosiy  bosqichlar  mavjud. Birinchidan,  darsning  mavzusi  va maqsadlari
aniq   belgilanadi.   Bu   bosqichda   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   yoshiga,   bilim
darajasiga,   psixologik   xususiyatlariga   mos   keladigan   mavzuni   tanlashi
muhimdir.   Mavzuni   tanlagach,   o‘qituvchi   darsning   asosiy   maqsad   va
vazifalarini   belgilaydi.   Masalan,   yangi   mavzuni   tushuntirish,   mustahkamlash
yoki bilimlarni amaliyotda qo‘llash kabi.
Ikkinchi   bosqichda   o‘qituvchi   darsda   qo‘llaniladigan   interfaol   metodlarni
tanlaydi.   Bu   yerda   darsning   maqsadi   va   mavzusiga   mos   keluvchi   metodlarni
aniqlash zarur. Masalan, yangi tushunchalarni tushuntirishda klaster yoki B-B-
B   metodi   samarali   bo‘lsa,   muammoli   vaziyatlarni   hal   qilishda   brainstorming
yoki   rolli   o‘yinlar   qo‘llanilishi   mumkin.   Tanlangan   metodlar   dars   davomida
o‘quvchilarni   faollashtirish,   ularning   bilimlarini   chuqurlashtirishga   xizmat
qilishi lozim.
9
  Nemat Mamatqulovich To‘raqulov. O‘quvchilarning faoliyatini tashkil etish. — Toshkent: 
Universitet nashriyoti, 2020. — 320 b. Uchinchi   bosqich   —   darsning   o‘zgaruvchan   strukturasi   va   bosqichlarini
rejalashtirish. Bu bosqichda o‘qituvchi darsni qanday bosqichlarga bo‘lishi, har
bir   bosqichda   qanday   metodlardan   foydalanishi,   o‘quvchilar   bilan   qanday
faoliyat olib borilishi haqida aniq rejani tuzadi. Masalan, darsning boshlanishida
“Bilaman   —   Bilmoqchiman   —   Bildim”   (B-B-B)   metodini   qo‘llash,   o‘rtasida
klaster tuzish, oxirida esa muhokama yoki tahlil uchun vaqt ajratish mumkin.
To‘rtinchi bosqich — dars uchun zarur materiallar, vositalar va sharoitlarni
tayyorlash. Interfaol metodlar samarali ishlashi uchun o‘qituvchi doska, marker,
qog‘oz   varaqalar,   kompyuter,   proyektor   kabi   texnik   vositalarni   tayyorlab
qo‘yishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   uchun   topshiriqlar,   savollar   va
muammoli vaziyatlarni oldindan tayyorlash lozim.
Dars loyihasining tahlili Dars loyihasini tayyorlagach, uni amaliyotda sinab
ko‘rish   va   natijalarini   tahlil   qilish   muhimdir.   Tahlil   jarayonida   o‘qituvchi
quyidagi   savollarga   javob   izlaydi:   Dars   maqsadlariga   erishildimi?   Interfaol
metodlar   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishga   yordam   berdimi?   O‘quvchilar
mavzuni   to‘liq   anglab   oldilarmi?   Darsda   vaqt   samarali   taqsimlandimi?
O‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasida   samarali   muloqot   yuz   berdi   mi?   Tahlil
natijalari   asosida   o‘qituvchi   dars   rejasi   va   metodlarini   takomillashtirishi
mumkin.   Agar   ba’zi   metodlar   kutilgan   natija   bermagan   bo‘lsa,   ular   o‘rniga
boshqa metodlarni sinab ko‘rish tavsiya etiladi. Shu bilan birga, dars jarayonida
yuzaga   kelgan   muammolar   va   qiyinchiliklarni   aniqlash   ham   tahlilning   muhim
qismidir.
Amaliy   misol   Misol   uchun,   boshlang‘ich   sinf   matematika   darsi   loyihasini
ko‘rib   chiqamiz.   Mavzu   “Qo‘shish   va   ayirish   amallari”.   Dars   maqsadi   —
o‘quvchilarga   qo‘shish   va   ayirish   amallarini   interfaol   usullarda   o‘rgatish   va
ularni mustahkamlash.
Dars   boshida   o‘qituvchi   B-B-B   metodidan   foydalanadi.   O‘quvchilar
doskada “Bilaman”, “Bilmoqchiman” va “Bildim” ustunlari ostida o‘z fikrlarini
yozadilar. Bu ularni mavzuga qiziqtiradi va faollashtiradi. Keyin klaster metodi yordamida   qo‘shish   va   ayirish   tushunchalari   asosida   grafik   tasvirlar   hosil
qilinadi.   O‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linib,   o‘z   klasterlarini   taqdim   etadilar.
So‘ngra aqlli  hujum usuli  orqali qo‘shish va ayirish amallariga oid muammoli
masalalar   muhokama   qilinadi.   Dars   oxirida   o‘qituvchi   darsni   tahlil   qiladi:
o‘quvchilarning   faolligi,   mavzuni   tushunishi,   qaysi   metod   samarali   bo‘lgani
aniqlanadi.   Bu   natijalar   asosida   keyingi   darslar   uchun   takomillashtirishlar
kiritiladi.   Interfaol   metodlar   asosida   dars   loyihasini   ishlab   chiqish   va   tahlil
qilish ta’lim jarayonining samaradorligini sezilarli darajada oshiradi. Bu nafaqat
o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi,   balki   ularning
o‘qishga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,   mustaqil   va   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantiradi.   Shu   bois,   har   bir   zamonaviy   o‘qituvchi   darslarini   interfaol
metodlar   asosida   puxta   rejalashtirib,   natijalarini   doimiy   tahlil   qilib   borishi
lozim. Xulosa
Bugungi   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   ularning
mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantirish va bilimlarni samarali egallashlarini
ta’minlash   muhim   vazifalardan   biridir.   Men   olib   borgan   “Interfaol   metodlar
orqali samarali ta’lim tashkil etish” mavzusidagi tadqiqotim natijasida, interfaol
metodlarning   ta’lim   jarayonida   o‘ziga   xos   o‘rni   va   ahamiyatiga   yanada
chuqurroq guvoh bo‘ldim.
Interfaol metodlar o‘quvchilarning bilim olish jarayonidagi passiv holatdan
faollikka   o‘tishini   ta’minlaydi,   ular   o‘rtasida   samarali   muloqot   va   fikr
almashish   uchun   sharoit   yaratadi.   Bu   esa   o‘quv   jarayonini   nafaqat   qiziqarli,
balki   ma’noli   va   samarali   qiladi.   Mening   fikrimcha,   ta’lim   sohasida   faqat
nazariy   bilim   berish   emas,   balki   o‘quvchilarning   amaliy   ko‘nikmalarini
shakllantirish   ham   muhimdir.   Shu   jihatdan   interfaol   metodlar   zamonaviy
pedagogik yondashuvlarning eng samaralisi hisoblanadi.
Kurs   ishida   interfaol   metodlarning   turlari,   ularning   ta’limdagi   o‘rni   va
amaliy   qo‘llanilishi   haqida   batafsil   ma’lumotlar   keltirildi.   Shuningdek,   dars
loyihalarini   interfaol   metodlar   asosida   tuzish   va   tahlil   qilish   jarayonlari   ham
ko‘rib   chiqildi.   Bu   esa   men   uchun   nafaqat   nazariy   bilimlarni   oshirish,   balki
kelajakdagi   pedagogik   faoliyatimda   foydali   amaliy   ko‘nikmalarni   egallash
imkonini berdi.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsam,   interfaol   metodlarni   ta’lim   jarayoniga
muntazam   joriy   etish   orqali   o‘quvchilarning   intellektual   salohiyatini   oshirish,
ularni mustaqil  fikrlashga, ijodkorlikka undash mumkin. Bu esa nafaqat  ta’lim
sifatini   yaxshilaydi,   balki   jamiyatimizda   bilimli,   barkamol   avlodni
shakllantirishga   xizmat   qiladi.Kelajakda   men   ham   o‘qituvchi   sifatida   interfaol
metodlarni darslarimda faol qo‘llab, har bir o‘quvchining o‘z qobiliyatini to‘liq
ochib   berishiga   ko‘maklashishga   harakat   qilaman.   Shu   yo‘l   bilan   ta’limda
yangilik va sifatni ta’minlashga hissa qo‘shaman degan ishonchdaman. Foydalanilgan aadabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev.   Ta’lim   sifatini
yanada   oshirish   va   ta’lim   tizimida   innovatsion   yondashuvlarni   joriy   etish
chora-tadbirlari to‘g‘risida. Farmon, 2017 yil, 7 mart.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev.   Yangi
O‘zbekiston   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida. Qaror, 2019 yil, 15 yanvar.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev.   Ta’lim   tizimida
sifatni   oshirish   va   raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   bo‘yicha
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida. Farmon, 2020 yil, 10 iyun.
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev.   Ta’lim   sohasida
kadrlar   malakasini   oshirish   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida. Qaror, 2021 yil, 25 fevral.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev.   Boshlang‘ich
ta’lim   sifatini   yaxshilash   va   innovatsion   o‘quv   metodlarini   joriy   etish
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar dasturi. Farmon, 2022 yil, 5 sentyabr.
6) Shavkat   Akbarovich   Amonov.   Pedagogik   innovatsiyalar   va   interfaol
o‘qitish usullari. — Toshkent: Fan va Texnologiya, 2018. — 310 b.
7) Shukhrat   Abduhamidovich   Abduhamidov.   Pedagogika   nazariyasi   va
amaliyoti. — Toshkent: O‘zbekiston, 2017. — 256 b.
8) Dilorom Axmedovna Axmedov. Ta’limda interfaol metodlar. — Toshkent:
Yangi Avlod, 2019. — 280 b.
9) Alisher   Ergashevich   Ergashev.   Ta’lim   va   tarbiya   nazariyasi.   —   Toshkent:
Universitet nashriyoti, 2020. — 324 b.
10) Odil   Karimovich   Karimov.   Zamonaviy   pedagogika.   —   Toshkent:
Ma’naviyat, 2016. — 298 b.
11) Nemat   Mamatqulovich  Mamatqulov.  Pedagogik psixologiya.  —  Toshkent:
Sharq, 2015. — 312 b. 12) Haydar Mirzaevich Mirzaev. Ta’limda samarali metodlar. — Toshkent: Fan
va Texnologiya, 2018. — 274 b.
13) Erkin   Qodirovich   Qodirov.   O‘quv   jarayonida   interfaol   metodlar.   —
Toshkent: Yangi Avlod, 2019. — 290 b.
14) Komil   Rustamovich   Rustamov.   Pedagogik   texnologiyalar.   —   Toshkent:
Universitet nashriyoti, 2020. — 305 b.
15) Vohid   Akbarovich   Sa’dullayev.   Interfaol   metodlar   asoslari.   —   Toshkent:
O‘zbekiston, 2016. — 276 b.
16) Lola   Sobirovna   Sobirova.   Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari.   —   Toshkent:
Ma’naviyat, 2017. — 288 b.
17) Mirza   Tashpulatovich   Tashpulatov.   Ta’lim   jarayonida   yangi   metodlar.   —
Toshkent: Sharq, 2018. — 267 b.
18) Mirjalol   Toshpo‘latovich   Toshpo‘latov.   Pedagogik   innovatsiyalar.   —
Toshkent: Fan va Texnologiya, 2019. — 300 b.
19) Nemat   Mamatqulovich   To‘raqulov.   O‘quvchilarning   faoliyatini   tashkil
etish. — Toshkent: Universitet nashriyoti, 2020. — 320 b.
20) Tohir   Usmonovich   Usmonov.   Ta’limda   interfaol   yondashuvlar.   —
Toshkent: Yangi Avlod, 2018. — 284 b.
21) Farhod   Yo‘ldoshevich   Yo‘ldoshev.   Pedagogik   psixologiya.   —   Toshkent:
O‘zbekiston, 2017. — 310 b.
22) Parvina Yusufovna Yusufova. Darslarni samarali tashkil etish. — Toshkent:
Ma’naviyat, 2019. — 278 b.
23) Islom   Zokirovich   Zokirov.   Pedagogik   metodlar   va   usullar.   —   Toshkent:
Sharq, 2016. — 265 b.
24) Saida Zokirovna Zokirova. Interfaol o‘qitish metodlari. — Toshkent: Fan va
Texnologiya, 2020. — 295 b.
25) Abduvohid   Qo‘chqorovich   Qo‘chqorov.   Ta’limda   innovatsion
yondashuvlar. — Toshkent: Universitet nashriyoti, 2017. — 287 b.

Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi 

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Unli tovushlarni o’rganish jarayonida o‘quvchilarni imloviy savodxonlikni shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha