Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 90.5KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

interfaol usullardan foydalanish Ona tili darslarida taqqoslash usulini qo’llash yo’llari

Sotib olish
Mavzu: Ona tili  darslari da interfaol usullardan foydalanishning
shakl, metod va vositalaridan foydalanishning ta’limiy axamiyati.
Mundarija:
I.Kirish……………………………………………………………3
II.Asosiy qism…………………………………………………….4
1. Taqqoslash usulini tilning barcha sathlarini o’qitishda qo’llash 
mumkin … ……………………………………………….............4
2. So’z turkumlarini o’rganishda taqqoslash usulidan 
foydalanish ………………………………………………………..9
3. Noan’anaviy darsning asosiy  yo‘nalishlari……………………11
III.Xulosa …………………………………………………………20
IV.Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………..21
1 Annotatsiya:
Ushbu   malaka     ishida:   Taqqoslash   usulini   tilning   barcha
sathlarini   o’qitishda   qo’llash   mumkin   ekanligi ,   So’z   turkumlarini
o’rganishda   taqqoslash   usulidan   foydalanish.   Noan’anaviy   darsning
asosiy  yo‘nalishlari mavzusi yoritib berilgan.
Tayanch so’zlar:   Taqqoslash usulini ,   So’z turkumlari ,   taqqoslash
usuli , Noan’anaviy dars. 
2 Kirish.
Biz tabiat va jamiyatdagi ko’plab narsa, hodisalarni bir-biriga
taqqoslash   orqali   o’rganamiz.   Shu   ma’noda   taqqoslash   bilish
usullaridan   biri   sanaladi.   Bu   usul   ta’lim   jarayonida   ham   keng
qo’llanadi.   Ona   tili   ta’limida   taqqoslash   usulining   keng   qo’llanishi
ona   tili   o’qitishga   induktiv   metodning   asos   qilib   olinishi   bilan
bog’liq.   Ma’lumki,   induksiya   asosida   ta’lim   berish   xususiylikdan
umumiylikka,   tahlillardan   xulosalarga   borish   usulidir.   Ta’lim
jarayonida o’quvchilar e’tiboriga ko’plab misol va mashqlar havola
qilinadi.   O’quvchilar   ularni   berilgan   topshiriqlar   asosida   tahlil
qiladilar. 
3 1. Taqqoslash usulini tilning barcha sathlarini o’qitishda qo’llash
mumkin .
Til   hodisalarini   tahlil   qilish   jarayonida   taqqoslash   muhim   o’rin
tutadi.   O’quvchilar   berilgan   hodisalarni,   til   materiallarini   bir-biriga
qiyoslaydilar.   Qiyoslash   asosida   bir-biriga   yaqin   yoki   o’xshash
hodisalarning   umumiy   hamda   farqli   tomonlarini   aniqlaydilar.   Bu   esa
o’rganilayotgan hodisa haqida to’g’ri, chuqur va asosli xulosa chiqarishga
yordam   beradi.   Taqqoslash   usulidan   tilning   barcha   sathlarini   o’qitishda
foydalanish   mumkin.   Fonetika   bo’limida   nutq   tovushlarini,   so’z   tarkibini
o’rgatishda so’zning  ma’noli qismlarini, leksikologiya bo’limida so’zlarni,
morfologiya   bo’limida   so’z   turkumlarini   va   grammatik   shakllarni,
sintaksisda esa so’z birikmalarini, gaplarni va matnlarni qiyoslab o’rgatish
imkoniyatlari   mavjud.   Asosiy   masala   o’qituvchining   dars   jarayoniga   shu
usulni qaytarzda  olib kira olishiga bog’liq.  
Tildagi   ko’plab   hodisalar   taqqoslashga   asoslangan   ijodiy   amaliy
topshiriqlar   orqali   o’quvchining   shaxsiy   faoliyat   mahsuliga   aylanadi.
Jumladan,   8-sinfda   “So’z   birikmasi”   mavzusiga   oid   tushunchalarni   shu
asosda   o’rgatish   maqsadga   muvofiqdir.   Darslikda   shu   mavzuga   oid   “So’z
birikmasi   va   so’zlar   qo’shilmasi”,   “So’z   birikmasi   va   so’z”,   “So’z
birikmasi va ibora”, “Tasviriy ifoda”, “So’z birikmasi va qo’shma so’zlar”,
“So’z   birikmasi   va   gap”   kabi   mavzular   berilganki,   o’quvchi   ularni   faqat
qiyoslab   o’rganish   asosidagina   so’z   birikmasi   haqida   mukammal   xulosa
chiqara   oladi.     Shulardan   “So’z   birikmasi   va   so’zlar   qo’shilmasi”
mavzusining   o’rganilishini   ko’rib   chiqaylik.   Mavzuga   oid   quyidagicha
ijodiy   amaliy   topshiriqlar   berilgan:   29-mashq.   1-topshiriq.   Berilgan
juftliklarni qiyoslab, ular orasidagi farqni izohlang. 
1)   Karimjonning   akasi   –   Karim   va   akasi;     2)   Mening   otam   –   men   bilan
otam;       3)   Gazetadagi   maqola   –   gazeta   va   maqola;   4)   Opasining   qizi   –
opasi va qizi.
4 O’quvchilar   berilgan   juftliklar   bilan   tanishadilar,   ularni   kuzatadilar.
Shundan so’ng o’qituvchi ular bilan quyidagicha suhbat o’tkazadi: 
O’qituvchi.  Berilgan juftliklarning o’xshash tomoni nimada ko’rinadi? 
O’quvchi. Juftlikning   har   ikki   qismidagi   birliklar   ikki   so’zdan   tashkil
topgan. 
O’qituvchi.  Juftliklardagi birliklarning farqli tomonlari qaysilar?
O’quvchi. Juftliklarning chap tomonida berilgan birliklarda so’zlar o’zaro
kelishik  qo’shimchalari  va ohang yordamida bog’langan. O’ng  tomondagi
birliklar   tarkibidagi   so’zlar   esa   teng   bog’lovchilar   va   sanash   ohangi
yordamida bog’langan. 
O’qituvchi.  Qaysi  tomondagi  birliklar   o’rni  almashtirilsa,  ularda o’zgarish
yuz beradi? 
O’quvchi. Chap   tomondagi   birliklar   o’rni   almashtirilsa,   mazmunda   ham,
ularning tuzilishida ham o’zgarish yuz beradi. Masalan, gazetadagi maqola
– maqola gazetada. 
Ana   shu   savol-javoblar   asosida   o’quvchilar   so’zlar   o’zaro   teng
bog’lanishi   va   tobe   bog’lanishi   mumkin   degan   xulosaga   keladilar.   Tobe
bog’lanishda   so’zlar   kelishik   qo’shimchalari   va   ohang   yordamida,   teng
bog’lanishda   esa   so’zlar   teng   bog’lovchilar   hamda   sanash   ohangi
yordamida   bog’lanishini   bilib   oladilar.   Tobe   bog’lanish   so’z   birikmasini,
teng bog’lanish esa so’z qo’shilmalarini hosil qiladi degan yakuniy xulosa
chiqaradilar.   Agar   so’z   qo’shilmalari   va   so’z   birikmalari   shunday   tarzda
yonma-yon   qo’yilib,   o’zaro   qiyoslanmasa,   o’quvchilar   so’z   birikmasini
so’z   qo’shilmalaridan   aniq   farqlay   olmaydilar.   Bulardan     ko’rinadiki,
taqqoslash usulini ona tili ta’limida qo’llash maqsadga muvofiqdir. Bu usul
orqali   o’quvchilar   til   hodisalari   haqida   aniq   va   puxta   tushuncha   hosil
qiladilar, ularni bir-biriga qorishtirmaydilar. 
    Ona   tili   ta’limida   taqqoslash   usulining   muhim   o’rin   tutishi   haqida
ko’p   bora   aytilgan.   Til   fanining   barcha   sathlarida   bu   usuldan   foydalanish
5 mumkin.   Bundan   ko’rinadiki   eng   kichik   va   eng   yirik   nutqiy   hodisalarni
o’rgatishda   ham   shu   usuldan   foydalanish   imkoniyati   bor.   Tilning
morfologiya   sathida   ko’plab   so’z   turkumlari,   so’z   shakllari   haqida
ma’lumot beriladi.  So’z yasovchi qo’shimchalarni va so’z shakli yasovchi
qo’shimchalarni   o’rgatish   jarayonida   ulardagi   omonimlik   xususiyatiga
duch   kelinadi.   Qo’shimchalardagi   omonimlik   xususiyati   taqqoslsh   orqali
o’rgatilsa,   o’quvchi   uni   ongli   tarzda   idrok   qiladi,   bu   hodisa   uning
xotirasida   uzoq   vaqt   saqlanadi.   Ayrim   qo’shimchalardagi   omonimlik   bir
so’z   turkumi   doirasida   yoki   turli   so’z   turkumi   doirasida,   shuningdek,   bir
turkumdagi   turli   qo’shimchalar   doirasida   yuz   beradi.   Bunday   hollarda
taqqoslash   bosqichma-bosqich   amalga   oshiriladi.   7-sinfda   “Fe’l   so’z
turkumi” o’rganilganda  shu  holatni kuzatish  mumkin. O’quvchilar dastlab
“Tub va yasama, sodda va qo’shma fe’llar” mavzusi bilan tanishadilar. Shu
mavzu   bilan   tanishish   jarayonida   o’quvchilar   bir   necha   fe’l   yasovchi
qo’shimchalarni bilib oladilar. Darslikdagi 37-38-mashqlar ishlanib, -r, -ar,
-y,   -ay   qo’shimchalari   to’g’risida   ma’lumot   beriladi.   Shu   qo’shimchalar
sirasiga   kiruvchi   -a,   -y,   -ay   qo’shimchalari   ishtirokida   ko’pay,   kengay,
qoray, sog’ay, ozay, toray, yasha, o’yna, qiyna kabi fe’llar yasaladi. Mashq
orqali   o’quvchilar   bu   qo’shimchalarning   fe’l   yasovchi   qo’shimchalar
ekanligini   bilib   oladilar.   Mazkur   qo’shimchalar   omonim   qo’shimchalar
bo’lib, ular fe’lning  turli  shakllarini  yasashda  ham ishtirok  etadi. Fe’lning
ravishdosh   shakli   o’rganilganda,   bu   shaklni   hosil   qiluvchi   qo’shimchalar
qatorida   -a,   -y   qo’shimchalari   ham   aytib   o’tiladi.   O’quvchilar   116-117-
mashqlarni   ishlash   orqali   ravishdosh   shaklining   shu   qo’shimchalar
yordamida ham yasalishini bilib oladilar. Keyingi mashg’ulotda 119-mashq
ishlanadi   va   bunda   asosiy   e’tibor   -a,   -y   qo’shimchalari   yordamida
yasaluvchi ravishdoshlarga qaratiladi. Shu o’rinda o’qituvchi fe’l yasovchi
va   ravishdosh   shaklini   yasovchi   -a,   -y   qo’shimchalarini   o’zaro   taqqoslab
o’tishi zarur.   Buning  uchun  quyidagicha misollar  yonma-yon  qo’yiladi  va
6 o’zaro qiyoslanadi: 
1. Nasim ukasi bilan o’ynadi. Toma-toma ko’l bo’lur.
2. Devor tutundan qoraydi. U ishlay-ishlay charchadi. 
Misollar o’qitiladi va quyidagicha suhbat o’tkaziladi:
O’qituvchi. Birinchi   gap   juftligida   berilgan   o’ynadi,   toma-toma
so’zlariga     e’tibor   bering   va   ularning   o’zagini   toping,
so’zlar   tarkibidagi   -a   qo’shimchasining   vazifasini
aniqlang. 
O’quvchi.  O’ynadi   so’zining   o’zagi   o’yin   bo’lib,   bu   so’z   ot
turkumiga   mansub.   –a   qo’shimchasi   shu   so’zga
qo’shilib,   o’yna   fe’lini   hosil   qilgan.   Demak,   bu
qo’shimcha   fe’l   yasovchi   qo’shimchadir.   Toma-toma
so’zlarining   o’zagi   tom   fe’li   bo’lib,   bu   so’zlarga
qo’shilib   kelgan   –a   qo’shimchasi   ravishdosh   shaklini
yasovchi qo’shimcha hisoblanadi. 
O’qituvchi.  Ikkinchi   gap   juftligida   berilgan   qoraydi   va   ishlay-ishlay
so’zlarining o’zagini topib, bu so’zlarga qo’shilib kelgan
–y qo’shimchasining vazifasini aniqlang. 
O’quvchi.  Qoraydi   so’zining   o’zagi   qora   sifati   bo’lib,   unga
qo’shilib   kelgan   –y   qo’shimchasi   fe’l   yasovchi
qo’shimcha   hisoblanadi.   Yig’lay-yig’lay   so’zlarining
o’zagi   yig’la   fe’li   bo’lib,   uning   tarkibidagi   –y
qo’shimchasi   ravishdosh   shaklini   hosil   qiluvchi
qo’shimchadir. 
O’quvchilar   misollarni   qiyoslash   asosida   –a,   -y   qo’shimchalarining
7 omonimlik   xususiyatini   yaxshi   bilib   oladilar   va   quyidagicha   xulosa
chiqaradilar:   -a,   -y   qo’shimchalari   ot,   sifat   turkumidagi   so’zlarga
qo’shilganda   fe’l   yasovchi   qo’shimcha   hisoblanadi.   Fe’llarga   qo’shilib
kelganda   ravishdosh   shaklini   hosil   qiladi.   Bu   taqqoslashning   birinchi
bosqichidir.   Taqqoslashning   keyingi   bosqichi   7-sinfda   “Xabar   mayli”
mavzusi   o’tilganda   o’tkaziladi.   Xabar   mayli   tushunchasi   orqali   fe’lning
zamon shakllari haqida ham ma’lumot beriladi. O’quvchilar 16-jadval bilan
ishlash,                     176-mashqda    berilgan  topshiriqni  bajarish   orqali   fe’lning
hozirgi-kelasi zamon shakllari -a, -y qo’shimchalarini qo’shish orqali hosil
bo’lishini  bilib   oladilar.  Masalan,  boraman,  o’qiyman   kabi  fe’llar   hozirgi-
kelasi   zamon   shaklidadir.   Shu   o’rinda   yana   taqqoslash   usulini   qo’llash
zarur   bo’ladi.   Bu   galgi   taqqoslash   murakkab   ko’rinishga   ega   bo’lib,   fe’l
turkumiga oid uch xil hodisa o’zaro qiyoslanadi. Buning uchun o’quvchilar
e’tiboriga quyidagi misollar havola qilinadi: 
Gulnora qalamlarni sanadi. Nasiba yugura-yugura charchadi.  Nodir ertaga
uylariga boradi. 
Borgan   sari   osmon   qorayib   borar   edi.   U   ishlay-ishlay   toliqdi.   Bu   kitobni
ertaga o’qiyman. 
O’quvchilar birinchi guruhda berilgan gaplarni o’qiydilar. O’qituvchi
ularning e’tiborini gap tarkibida berilgan sanadi, yugura-yugura, o’qiyman
fe’llari tarkibidagi –a qo’shimchasiga qaratadi. Bu ishni o’tkazishdan oldin
fe’l   turkumiga   oid   kirish   suhbati   o’tkazilsa,   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.
O’quvchilar   o’qituvchi   yordamida   sanadi   fe’lidagi   –a   qo’shimchasi   fe’l
yasovchi   qo’shimcha,   yugura-yugura   so’zi   tarkibidagi   –a   qo’shimchasi
ravishdosh   shaklini   yasovchi   qo’shimcha,   boradi   fe’li   tarkibidagi   –a
qo’shimchasi   fe’lning   hozirgi-kelasi   zamon   shaklini   yasovchi   qo’shimcha
ekanligini   aniqlaydilar.   Ikkinchi   guruhdagi   gaplar   tarkibida   ishtirok   etgan
qorayib, ishlay-ishlay, o’qiyman kabi fe’llaridagi –y qo’shimchasi ham shu
tartibda   tahlil   qilinadi.   Mashg’ulot   davomida   o’quvchilar   -a,   -y
8 qo’shimchalarining   har   uchala   ko’rinishiga   misollar   topadilar   va
izohlaydilar.   Bu   orqali   ularning   -a,   -y   qo’shimchalarining   omonimlik
xususiyati haqidagi bilimlari mustahkamlanadi. 
2. So’z turkumlarini o’rganishda taqqoslash usulidan foydalanish
Bunday   taqqoslash   so’z   turkumlaridagi   boshqa   so’z   yasovchi   va
shakl   yasovchi   qo’shimchalarda   ham   amalga   oshirilishi   mumkin.
Taqqoslash   usulini   bosqichma-boqich   olib   borish   ta’lim   jarayonida
quyidagi natijalarni kafolatlaydi: 
O’quvchilar til hodisalarini o’zaro qorishtirmaydigan bo’ladilar. 
Uzoq   o’tilgan   mavzularni   yodga   oladilar   va   yangi   o’rganilgan   til
hodisalariga   qiyoslab,   ularning   o’xshash   hamda   farqli   tomonlarini
aniqlaydilar.   O’quvchilarda   mantiqiy   fikrlash   malakasi   shakllana   boradi.
O’quvchilar o’z bilimlarini takrorlab borishga odatlanadilar. 
Interfaol   metod   texnologiyasining   mohiyati   o’quvchilarning
ijodkorligiga   tayanish   va   darsda   erkin   bahs-munozara   sharoitini
tug’dirishdan   iboratdir.   Bu   metodga   ko’ra   darslar   bir   necha   bosqichga
bo’linadi:
1.   Chaqiriq   bosqichi.   Bu   bosqichda   o’quvchilarni   faollashtirish,
mavzuning   mazmun-mohiyatiga   kirib   borish,   uni   anglab   etish   jarayoniga
tayyorlash maqsadi ko’zda tutiladi.
2. Aqliy hujum. Bu usul darsning boshlanishida yoki istalgan joyida
qo’llanishi   mumkin.   Bu   bosqichda   muammo   o’quvchilarga   aqliy   hujum
yo’li bilan beriladi va ularning fikrlari orqali ochiladi.
3.   Anglash   bosqichi.   Mavzuga   oid   xulosaviy   fikrlar   eshitiladi   va
o’qituvchi tomonidan yangi fikrlar bilan to’ldiriladi.
4.   Fikrlash   bosqichi.   Mavzu   yuzasidan   o’zlashtirilgan   bilim   va
tushunchalarni   qisqa  jumlalarda   yozma   ravishda   bayon   qilish   topshiriladi.
Bu   topshiriqni   bajarshp   uchun   sinf   guruhlarga   bo’linadi.   Har   bir   guruh
toshpiriq   bo’yicha   o’z   fikrini   yozadi   va   har   bir   guruh   vakili   bajarilgan
9 topshiriqni boshqalarga ma’lum qiladi.
Guruhlar   bilai   ishlash   faqat   fikrlash   bosqichida   emas,   balki   birinchi
bosqichdan   boshlab   yo’lga   qo’yilishi   mumkin.   O’quvchilarni   guruhlarga
bo’lib ishlash uchun quyidagi talablarga amal qilish zarur:
1. Guruhlarga ajratish o’qituvchi  t omonidan amalga oshiriladi.
2. Har bir guruhga rahbar tayinlanadi.
3. Har   bir   guruhdagi   o’quvchilar   bilim   darajasining   teng   bo’lishiga
erishish kerak. 
4. Guruh doira shaklida o’tirishi lozim.
5. Ish       jarayonida   har   bir   guruhning   faoliyatiga,   g’oyalariga   e’tibor
beriladi.
Bulardan   tashqari   guruhlarga   aniq   yo’l-yo’riq   ko’rsatish,
topshiriqlarni   bajarish   uchun   etarli   vaqt   ajratish,   kuchli   guruhlarni
rag’batlantirib   borish,   ishning   natijasini   baholash   kabilarga   ham   ahamiyat
berish   muhim   hisoblanadi.   Dars   jarayonida   guruh   a’zolarini   almashtirib
borish ham mumkin.
Interfaol metod o’z ichiga «Kichik guruhlar bilan ishlash», «Bahs
munozara», «Guruhlararo bellashuv», «Aqliy hujum», «Tanqidiy fikrlash»
kabi metodlarni qamrab oladi.
10 3.Noan’anaviy darsning asosiy  yo‘nalishlari
a) o‘quvchilarga  mustaqil fikr yuritishni o‘rgatish;
b) o‘quvchi fikrini bir nuqtaga jamlash;
v)   o‘quvchilarda   fan   asoslari,   yutuqlari   to‘g‘risida     aniq   tushuncha   hosil
qilish;
g)   olgan   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llash   va   boshqalarga     o‘rgatish   va
hokazo.
  Shu maqsadlardan kelib chiqqan holda  quyidagi ishlarni bajarish  tavsiya
etiladi:
- o‘qituvchilarga kerakli metodik yordam ko‘rsatish:
- turkum fanlar bo‘yicha uchrashuvlar, ilmiy-amaliy konferentsiya   hamda
seminarlar tashkil etish.
11 -   darslarni   ko`zatish   va   ularda   IPT   elementlarini     qo‘llash     darajasini
oshirish;
- ilg‘or ijodkor  o‘qituvchilar  tajribasini o‘rganish  va    ommalashtirish;
Dars   jarayonida   umumiy   yoki   mavhum   tushunchalar   o‘rniga     aniq
ilmiy asoslangan ma’lumotlar berish va boshqalar. Bugungi taraqqiyot har
bir   o‘qituvchidan   o‘ziga   xos   ijodkorlikni,   malaka   va   tajribani   taqozo
etmoqda.   Bu,   o‘z   navbatida,   ona   tili   va   adabiyot   fani   o‘qituvchilari
zimmasiga   katta   mas’uliyat   yo`qlaydi.   XXI   asr   muallimi   yuksak   taraqqiy
etib   borayotgan   bugungi   fan-texnika   yutuqlariga   har   doim   hozirjavob
bo‘lishi, ulardan o‘z darslarida samarali foydalana olishi kerak bo‘lmoqda.
Darslarda   qo‘llanadigan   interaktiv   usullar   o‘quvchilarda   o‘z   ona   tili   va
yurtiga   mehr-muhabbat   tuyg‘ularini   uyg‘otish,   ularni   mukammal
savodxonlik   darajasiga   ko‘tarish,   mantiqiy   aniq   va   to‘liq   nutq   sohibi
12 bo‘lishiga   erishish   kabi   muhim   vazifalarni   bajarishni   nazarda   tutadi.   Ona
tili   darslarida   o‘tiladigan   mavzuga   oid     materiallarni   topish,   ularni
bajarishda   o‘yin   usullaridan   foydalanish   yaxshi   natija   beradi.   Masalan,
o‘quvchilar   ikkiga   bo‘linib   gap   tuzadilar.   O‘yin   sharti   shundaki,   birinchi
gap qaysi harf bilan tugasa, ikkinchi  gap shu harf bilan boshlanishi kerak.
Gaplar   ma’lum   bir   mavzuga   oid   bo‘lib,   natijada   matn   to`ziladi.   Masalan:
«Odam   odamsiz   yashay   olmaydi.   Inson   o‘zining   xushtabiati,   shirin
muomalasi   bilan   odamlar   qalbidan   joy   oladi»,   kabi.   Maktabda   adabiy
kechalar   o‘tkazish   ham   o‘ziga   xos   samara   beruvchi   usullardandir.
O‘quvchilar   bunday   tadbirlarda     she’rlardan   namunalar   yodlaydilar,
timsollarga bo‘linib, asarlardan parchalar ko‘rsatadilar, sahnada o‘zlari ijro
etadilar.   Bunda   o‘quvchi   yodlagan   har   bir   jihat   uning   ongida   bir   umr
muhrlanib qoladi, uning yodidan chiqmaydi.
O‘quvchi   uchun   mustaqil   o‘rganishga   berilgan   badiiy   asarni   taqriz
yozish   orqali   tahlil   qilib   berish   usuli   ham   ancha   samarali   natija   beradi.
Taqriz   yozish   jarayonida   o‘quvchilarda     badiiy   asar   tiliga   e’tibor
kuchayadi, ularni badiiy ijodga o‘rgatish imkonlari tug‘iladi. Chunki taqriz
yozish   jarayonida   o‘quvchi   har   bir   so‘zning   ma’nosi,   salmog‘i   va   ta’sir
kuchini to‘liq anglab etishga harakat qiladi.
Bahs-munozara  darslari
Bahs   darslari   o`quvchini   ma`lum   bir   muammo   ustida   bosh   qotirishga
shu   muammoga   o`z   munosabatini   bildirgan   holda   yondashib,   uni   hal
etishga yo`lovchi dars turidir.
Bahs darslarini aloxida daqiqali dars davomida o`tkazilsa baxs dars deb,
darsni   ma`lum   bir   bosqichida   uyushtirilgan   baxs   esa   darsning   baxsli
bosqichi deb yuritiladi.
Baxs   dars   o`tkazish   uchun   o`quvchi-talabalar   oldindan   tayyorgarlik
ko`rishi maqsadga muvofiq.
Ularga muammoli savollar berilishi va shu muammoni xar bir o`quvchi
13 o`zicha xal qilgan xolda darsga tayyorlanib kelishi kerak.
B axs   darslar ni   xar   bir   o`rganilgan   asar   yuzasidan   pala-partish   o`tib
bo`lmaydi.   Buning   uchun   o`qituvchi   asarni   sinchiklab,   o`rganib,   baxs
munozaraga   sabab   bo`ladigan   o`rinlarni   belgilashi,   shu   o`rinlar   asosida
o`quvchilarda   munozara   qo`zg`ay   oladigan   savollar   tayyorlashi,   keyin
ularni o`quvchi-talabalarga xavola qilishi zarur.
O`quvchilarning   darsdagi   mas`ulligini   oshirish   va   ularda
o`rganilayotgan   asarga   qiziqishni   kuchaytirishda   asosan   evristiik   usulda
foydalaniladi.
Biror   asarni   to`liq   o`rganib,   bo`lingandan   keyin   baxs   dars   o`tkazish
maqsadga   muvofiqdir.   Chunki,   o`quvchi   asar   bilan   yaxshi   va   to`liq
tanishmagan   bo`lsa,   berilgan   muammoni   to`g`ri   tushuna   olmaydi   va
savollarga   javob   berishga   ojizlik   qiladilar.   O`z   fikriga   ishonmagan
o`quvchi baxsga ham aralashib, faollik ko`rsata olmaydi.
Baxs   darslar   o`quvchilarni   fikrlashga,   so`zlashga,   tadqiqot   qilishga,
maqbulni nomaqbuldan ajrata bilishga, o`z fikrini dalillar bilan isbotlashga,
muxokama va munozara yuritishga o`rgatadi. O`quvchi-talabalar xaqiqatni
yuzaga chiqarishga intiladi, chunki haqiqat baxsda tug`iladi.
Fikrlar  xujumi
Fikrlar xujumi bevosita jamoa bo`lib, dialog tariqasida olib boriladi.
Bu   metodni   qo`llashdan   maqsad   mumkin   qadar   katta   miqdordagi
g`oyalarni   yig`ish,   tadbiq   etish,   talabalarni   bir   hil   fikrlashdan   holi   qilish,
ijodiy   vazifalarni   echish   jarayonida   dastlab   paydo   bo`lgan   fikrlarni
engishdir, ya`ni aniqlik kiritishdir.
Bu metod A.F.Osbori tomonidan tavsiya etilgan.
Bu   metod   ishtirokchilari   miqdori   15   kishidan   oshmasligi   kerak.
Mashg`ulot davomiyligi bir soatgacha.
Yalpi   “Fikrlar   xujumi”   metodi.   J.Donal`d   Filiks   tomonidan   ishlab
chiqilgan. U katta guruhlarda (20 kishidan 30 kishigacha).
14 Bu   metod   yangi   g`oyalar   ishlab   chiqarish   samaradorligini   sezilarli
darajada oshirishni ta`minlaydi.
Bunda ishtirokchilar 5-6 tadan iborat kichik guruxlarga bo`linadi.
Muammo   bo`yicha   15   daqiqa   davomida   mustaqil   ravishda   o`zaro
“Fikrlar xujumi” o`tkaziladi.
Kichik   guruh   vakili   o`z   guruhlarida   ishlab   chiqilgan   g`oya   xaqida
axborot beradilar. Yaxshi betakrorlari tanlab olinadi.
Fikrlar хujumi
Oybek she`rlariga noan`anaviy yondashuv.
“Kuzda” she`rini  “Baхs, munozara” texnologiyasi asosida taхlil kilish.
Darsning maksadi:  O`kuchilarin   erkin,   ijodiy   fikrlashga
o`rgatish,   tabiatga   eхtiyotkorona
munosabatda bo`lishga undash.
Darsning jiхozi: Oybekning   “To`plam”   asarlari,   Oybek
хakida fikrlar.
Dars shiori:  Oshkora   munozaralar   tufayli   xatolargina
emas,balki   yomon   bema`niliklar   хam   tezda
bartaraf etiladi.
(M.E. Scherdin)
Baхsda go`yo sen uchkur toysan,
Јizishmasang ko`p yikilmasan.
(N.Xusrav)
Darsning borishi:
O`qituvchi   Oybekning     “Kuzda”   she`rini   chiroyli   kilib,   bolalar   dikkatini
torta   oladigan   tarzda   o`qib   beradi.   So`ng   she`r   bolalar   tomonidan   kayta
o`qiladi.   O`qituvchi   kuyidagi   savollarni   munozara   uchun   ko`rgazma
doskasiga iladi. 
1. She`r muallifi kim?
2. e`tibor bering, she`ri nima uchun “Kuzda” deb nomlangan?
15 3. Uchar, erni o`par bir gala yaprok,
O`kib bitirshdi yoz dostonini.
OKochlar gavdasi orik va titrok,
Salkin el uchirdi yaxshi konini.
4. Ma`lumki,   kuz   faslida   ko`p   shamol   esib,   yomKir   yoKadi.   Bu   хolat
she`rda kanday ifodalangan?
5. Shoir yozni kimga yoki nimaga o`xshatyapti, nima uchun?
6. “Uchib   er   tishlaydi   bir   gala   yaprok”   misrasidagi   go`zal   o`xshatish
orqali shoir kuzdagi kaysi, хolatni aks ettirgan?
7. Kuz fasli nima uchun “Oltin”ga o`xshatiladi?
8. Shoir peyzaj tasviriga asoslangan she`r orqali nima demokchi?
Bu savollarga olingan javoblar orqali texnologiyadan ko`zlangan asosiy
maksad   o`quvchi   –   talabalrni   хammasini   kamrab   olib,   fikrlashga   хam
bilmi olishga o`rgatishdan iboratdir.
Tarmoqlar metodi - Klaster.
Tarmoqlar metodi - fikrlarning tarmoqlanishi, o`quvchi-talabalarni biron
bir   mavzuni   chuqur   o`rganishlariga   yordam   berib,   o`quvchi-talabalarni
mavzuga   taalluqli   tushuncha   yoki   aniq   fikrni   erkin   va   ochiq   ravishda
ketma-ketlik bilan uzviy bog`langan holda tarmoqlashlariga o`rgatadi. 
Bu   metod   o`quvchi-talabalarni   shu   mavzu   bo`yicha   tasavvurlarini
chizma shaklda ifodalashga undaydi.
1. Klaster usuli
Klaster   usuli   zamonaviy   ta`lim   jarayonida   keng   ko`llanilmokda.
“Klaster”   so`zi   “boKlam”   ma`nosini   anglatadi.   Klaster     biror   mavzuni
o`rganayotgan   o`quvchi   talabalarning   erkin   fikrlashiga   yordam   beradi,
ularga   o`z   fikrini   ochik   –   oydin   ifodalashga   ko`maklashadi.   Klaster   usuli
o`quvchi   talabalarda   bilgan   fikrlarini   ifodan   tashkari   yangi   fikrlarni
uyKotadi, o`zi bilmagan tushunchalarni o`rganib oladi. 
16 Masalan,   XI   sinf   adabiyot   dasturida   Ґ.Ґ.   Niyoziy   хayoti   va   ijodini
o`rganishga   3   soat   ajratilgan.   Ґ.Ґ.Niyoziy   ijodidan   ayrim   namunalar   VII
sinfda   хam   o`rganilganini   хisobga   olib,   XI   sinfda   adib   ijodiga
baKishlangan   birinchi   darsda   klaster   usulidan   foydalanish   maksadga
muvofikdir.
O`qituvchi yozuv taxtasi o`rtasiga “Ґ.Ґ.Niyoziy” deb yozib ko`yadi.
Shundan   so`ng   Ґ.Ґ.Niyoziy   хayoti   va   хakida   bilganlarini   o`quvchi   –
talabalar yozadilar. 
“Ґ.Ґ.Niyoziy” mavzusi bo`yicha klaster tarkibi: 
1. 1889 yilda Јo`konda tuKilgan;
2. Madrasada o`qigan;
3. arab, fors, rus, tatar, turk tillarini bilgan;
4. 12 yoshida she`rlar yozgan;
5. lirik shoir;
6. ma`rifatparvar shoir;
7. jadid adabiyotining vakili;
8. dramaturg;
9. shoir;
10. nosir;
11. makolanavis;
12. jadid muallimi;
13. darsliklar muallifi;
14. bastakar;
15. rejissiyor;
16. aktyor;
17. jamoat arbobi;
18. Toshkent,   Samarkand,   Buxoro,   Namangan,   Xorazmda
yashagan;
19. хaj safarida bo`lgan;
17 20. ilKor qarashli shoir;
21. bid`atlarga karshi kurashgan shoir;
22. ayollar ozodligi kuychisi;
23. vatanparvar shoir;
24. O`zbeksiton xalk yozuvchisi;
25. 1929 yilda Shoхimardonda vafot etgan;
26. nomi adabiylashtirilgan.
3 “Bumerang” usuli bo`yicha savollar:
1. O`zbek mumtoz shoirlaridan kimlarni bilasiz va ular nechanchi
asrda yashaganlar?
2. Uvaysiyning asli ismi va uning taxalluslari?
3. Uvaysiy kachon va kaerda tavallud topgan?
4. Uvaysiyning adabiyotga qiziqishida kim ta`sir ko`rsatgan?
5. Uvaysiyning umr yo`ldoshi kim bo`lgan?
6. Uvaysiyning nechta farzand ibo`lgan?
7. Uvaysiy kimga ustozlik kilgan?
8. Uvaysiy she`riyatining asosiy Koyasi?
9. Uvaysiy necha yil umr ko`rgan.
Nodirabegim хayoti va ijodi
1. Nodirabegimning asl ismi nima?
2. Nodirabegim kachon va kaerda, kanday oilada dunyogi keldi?
3. Nodirabegim kanday taxalluslarda necha tilda ijod kilgan?
4. Nodirabegimni kim “Nodirai davron” deb ta`riflagan edi?
5. Nodirabegimning ustozi kim?
6. Nodira Kazallarida nima kuylanadi?
7. Nodirabegim kanday shoirlarni ustioz deb bilgan?
8. Nodirabegim kim tomo nidan katl etilgan?
9. Umarxon vafotidan keyin davlatni kim boshqaradi?
10. o`azallarida iloхiy ishkni  kanday tasvirlagan?
18 11. She`rlarida   o`zbek   ayolining   kalb   хarorati   kanday
tasvirlangan?
12. Uvaysiy va Nodirabegim munosabati?
13. Iloхiy muхabbatni insoniy moхiyatini siz kanday tushunasi?
Bumerang texnologiyasi
“Bumerang texnologiyasi” bir mashg`ulot davomida o`quv materialini 
chuqur va yaxlit holatda o`rganish, ijodiy tushunib etishga yo`naltirilgan.
U turli mazmun va xarakterga (muammoli, munozarali, turli mazmunli)
ega   bo`lgan   mavzularni   o`rganishga   yaroqli   bo`lib,   bu   mashg`ulot
davomida   xar   bir   ishtirokchining   turli   topshiriqlarni   bajarishi   nazarda
tutiladi.
Bu texnologiya tanqidiy fikrlash, mantiqni shakllantirishga imkoniyat 
yaratadi.
Ta`lim-tarbiya birligi vazifalarni amalga oshirish imkonini beradi.
 Jamoa bilan ishlash mahorati.
 Muomala madaniyati.
 Xushfe`llilik.
 Ko`nikuvchanlik.
 O`zga fikriga hurmat.
 Faollik.
 Ishga ijodiy yondoshish.
 O`z faoliyatining samarali bo`lishiga qiziqish.
 Xolis baholash.
19 Xulosa
Biz   yurtimizda   yangi   avlod,   yangi   tafakkur   sohiblarini
tarbiyalashdek   ma’suliyatli   vazifani   ado   etishda   birinchi   galda   ana   shu
mashaqqatli   kasb   egalariga   suyanamiz   va   tayanamiz,   ertaga   o’rnimizga
keladigan   yoshlarning   ma’naviy   dunyosini   shakllantirishda   ularning
xizmati naqadar beqiyos ekanini o’zimizda yaxshi tasavvur qilamiz 4
”.
Bugun   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   alohida   maqsad   qo’yilgan.   Bu
o’quvchilarga   ijodiy   jihatdan   o’z-o’zlarini   namayon   qilishlari   uchun
imkoniyat   yaratish   va   ularda   ijobiy-shaxsiy   sifatlarning   shakllanishiga
ko’maklashishdan   iborat.   Shu   boisdan   ham,   bugungi   kunda
o’quvchilarning   faolligini   oshirish,   bilimlarini   yaxshilash   maqsadida
ta’lim   samaradorligini   oshiruvchi   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanish muhim ahamiyat kasb etadi.  
4
20 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: 
O‘zbekiston, NMIU, 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: 
O'zbekiston, NMIU, 2018.
3. Sh.M.Mirziyoevning. Konstitutsiya — erkin va farovon hayotimiz, 
mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
5. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
6. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - 
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
7. Sh.M.Mirziyoevning. Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: 
O‘zbekiston, NMIU, 2018
8. Abdullayeva Q. va boshqalar “O’qish ktobi” 2- sinf,T. 2006 yil
9. Abdullayeva Q., va boshqalar “Savod o’rgatish darslari” T., 
“O’qituvchi”1996 yil.
10. Abdullayeva Q., va boshqalar “Ona tili” T., “O’qituvchi ”1999 yil.
11. Bo’ri Ziyamuhammedov, Mamarajab Tojiyev. Pedagogik texnoloya-     
zamonaviy o’zbek milliy modeli.  Toshkent. 2009.
12. .«Kitobim-oftobim» Toshkent. «O’qituvchi» nashriyoti, 2008 yil.
21

interfaol usullardan foydalanish Ona tili darslarida taqqoslash usulini qo’llash yo’llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский