Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 265.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Sentyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Sotib olish
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR
FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O`SISH” 
fanidan
Iqtisodiyotning davlat sektori: hozirgi holati va
rivojlanish muammolari
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                         «Himoyadan o’tdi»
Baholandi __________________
«____» _____________ 2024  г .
Qabul qildi:
_____________________________
_____________________________ Bajardi:
II-kurs, 43-22 guruh talabasi 
Ilmiy raxbar:
_______ _______________________ MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................................................................. 2
I BOB. DAVLAT SEKTORINING IQTISODIYOTDAGI O’RNI VA MOHIYATI ........................................... 4
1.1. Davlat sektori tushunchasi va uning shakllanishi ..................................................................... 4
1.2. Davlat sektorining asosiy vazifalari va iqtisodiy jarayondagi roli .............................................. 7
1.3. Davlat sektori faoliyatining shakllari va boshqaruv tizimi ...................................................... 10
II BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA DAVLAT SEKTORINING HOZIRGI HOLATI .......................... 14
2.1. O’zbekiston iqtisodiyotida davlat sektorining roli va uning asosiy ko’rsatkichlari .................. 14
2.2. Davlat ishtirokidagi korxonalar faoliyatining tahlili va samaradorligi ..................................... 16
2.3. Davlat sektori faoliyatini takomillashtirishda xalqaro tajriba va O’zbekiston uchun darslar . . 19
XULOSA ......................................................................................................................................... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI ................................................................................... 32
1 KIRISH
Bugungi   globallashuv   va  iqtisodiy   integratsiya   jarayonlari   sharoitida  milliy
iqtisodiyotlarning   barqaror   va   izchil   rivojlanishi   davlatning   iqtisodiy   faoliyatdagi
ishtirokini   ilmiy   asosda   tashkil   etishni   talab   qilmoqda.   Ayniqsa,   bozor
iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   iqtisodiyotning   davlat   sektori   o’ziga   xos   strategik
ahamiyat   kasb   etadi.   Davlat   sektori   nafaqat   asosiy   strategik   tarmoqlarni
boshqarish, balki ijtimoiy xizmatlar, bandlik va infratuzilmani rivojlantirish orqali
iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda muhim rol o’ynaydi. O’zbekiston
Respublikasida   davlat   sektori   hozirgi   paytda   keng   islohotlar   bosqichini   boshdan
kechirmoqda.   Aynan   shunday   sharoitda   iqtisodiyotda   davlat   sektorining   hozirgi
holatini   chuqur   tahlil   qilish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   etish
yo’llarini ishlab chiqish dolzarb ilmiy-amaliy masala sifatida namoyon bo’ladi. 1
Mazkur   kurs   ishining   dolzarbligi   shundan   iboratki,   iqtisodiyotni
modernizatsiya   qilish,   uning   raqobatbardoshligini   oshirish,   samaradorligini
kuchaytirish   jarayonlarida   davlat   sektorining   roli,   funksiyalari   va   islohoti
yuzasidan kompleks yondashuv talab etiladi.
Kurs   ishining   maqsadi   –   O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   davlat   sektorining
hozirgi   holatini   chuqur   tahlil   qilish,   uning   asosiy   muammolarini   aniqlash   hamda
takomillashtirish   bo’yicha   ilmiy   asoslangan   taklif   va   tavsiyalar   ishlab   chiqishdan
iborat.
Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
davlat   sektori  tushunchasi  va  uning  iqtisodiyotdagi  o’rnini  nazariy  jihatdan
asoslash;
O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   davlat   sektorining   rivojlanish   bosqichlari   va
hozirgi holatini o’rganish;
mavjud tizimdagi muammolar va ularning kelib chiqish sabablarini aniqlash;
xorijiy tajriba asosida solishtirma tahlillar o’tkazish;
1
Karimov I.A. – O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot
kafolatlari. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 1997.
2 iqtisodiyotning   davlat   sektorini   takomillashtirish   bo’yicha   aniq   taklif   va
tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti   –   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotida   faoliyat
yuritayotgan davlat sektori korxonalari va ularning boshqaruv tizimi.
Kurs   ishining   predmeti   –   davlat   sektori   faoliyatining   samaradorligi,
iqtisodiy va ijtimoiy natijalari, boshqaruv va islohot mexanizmlari.
Mazkur kurs ishi quyidagi tuzilishdan iborat:
I bobda – davlat sektori tushunchasi, uning iqtisodiyotdagi o’rni va nazariy
asoslari bayon etiladi;
II bobda – O’zbekiston iqtisodiyotining davlat sektori amaliy jihatdan tahlil
qilinadi, statistika va real ko’rsatkichlar asosida mavjud holat yoritiladi;
III bobda – davlat sektorini takomillashtirish yo’nalishlari, xorijiy tajribalar
asosida takliflar va istiqbolli rivojlanish choralari ko’rib chiqiladi.
Kurs ishi yakunida umumlashtirilgan xulosalar va amaliy tavsiyalar berilgan.
Ushbu ish iqtisodiyotni yanada samarali boshqarishda davlat sektorining roli va uni
zamonaviylashtirish zarurligini asoslab beradi.
3 I BOB. DAVLAT SEKTORINING IQTISODIYOTDAGI O’RNI VA
MOHIYATI
1.1. Davlat sektori tushunchasi va uning shakllanishi
Davlat   sektori   iqtisodiyotning   ajralmas   qismi   bo’lib,   u   davlatga   qarashli
mulklar   va   ular   asosida   tashkil   etilgan   iqtisodiy   subyektlar   faoliyatidan   iboratdir.
Bu   sektor   davlat   mulkchiligiga   asoslangan   tashkilotlar,   yirik   sanoat   korxonalari,
transport,   aloqa,   energetika,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   mudofaa   kabi   strategik
tarmoqlardagi   muassasalarni   o’z   ichiga   oladi.   Davlat   sektori   odatda   bevosita
ijtimoiy   manfaatlarga   xizmat   qiluvchi   faoliyatlar   bilan   shug’ullanadi   va   uning
asosiy   vazifasi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   muhim   iqtisodiy   va   ijtimoiy
funksiyalarni   bajarishdir.   Davlat   sektorining   mavjudligi   va   faoliyati   birinchi
navbatda,   umumiy   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   aholini   asosiy   ijtimoiy
xizmatlar   bilan   qamrab   olish,   infratuzilmalarni   rivojlantirish,   ishsizlikni
kamaytirish   va   iqtisodiyotdagi   inqiroz   holatlarini   yumshatish   vazifalarini
bajarishga qaratilgan bo’ladi.
Davlat sektorining shakllanishi  asosan tarixiy, siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy
omillar   bilan   uzviy   bog’liq.   Tarixan   olib   qaralganda,   davlat   sektorining   paydo
bo’lishi   va   kengayishining   dastlabki   bosqichlari   davlatning   mudofaa,   huquq-
tartibot   va   ma’muriy   boshqaruv   sohalarida   ishtirok   etishi   bilan   bog’liq   bo’lgan.
Dastlabki   davlat   tuzilmalarida   davlat   iqtisodiy   faoliyatda   bevosita   qatnashmagan,
balki faqat umumiy tartib-intizomni saqlash, soliqlar yig’ish va tashqi xavfsizlikni
ta’minlash   kabi   vazifalarni   bajargan.   Biroq   sanoat   inqilobi,   shaharlarning   jadal
o’sishi,   aholining   ehtiyojlarining   murakkablashuvi   natijasida   davlatning   iqtisodiy
faoliyatdagi   roli   ham   tobora   ortib   bordi.   Ayniqsa,   XIX   asrning   ikkinchi   yarmida,
kapitalizmning inqiroz holatlari yuzaga kelgan bir paytda, davlat iqtisodiyotga faol
aralashishga majbur bo’ldi.
XX  asrning  boshlarida  davlat   sektorining  ahamiyati   yanada  ortdi.  Ayniqsa,
1929-1933   yillardagi   Buyuk   iqtisodiy   inqiroz   davrida   ko’plab   mamlakatlarda
davlat   sektori   jadal   rivojlandi.   Bu   davrda   xususiy   kapitalning   inqirozga   uchrashi,
korxonalar   bankrot   bo’lishi,   ishsizlikning   keskin   ortishi   natijasida   davlat
4 iqtisodiyotga   faol   aralasha   boshladi.   Masalan,   AQShda   Franklin   Ruzvelt
tomonidan   amalga   oshirilgan   "Yangi   kurs"   dasturi   doirasida   davlat   sektorining
kengaytirilishi orqali iqtisodiy tiklanishga erishilgan edi. Davlat qurilish, transport,
energetika, qishloq xo’jaligi va boshqa sohalarda bevosita investitsiyalarni amalga
oshirib, yangi  ish o’rinlari  yaratdi va talabni rag’batlantirdi. Yevropa davlatlarida
ham, xususan, Buyuk Britaniya, Frantsiya va Germaniyada davlat sektorining roli
kuchaytirildi.   Ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng,   ko’plab   mamlakatlarda   davlat
sektori   iqtisodiyotning   yetakchi   qismiga   aylandi.   Ayniqsa,   sog’liqni   saqlash,
ta’lim, ijtimoiy ta’minot kabi sohalarda davlatning roli keskin oshdi.
1.1.1-rasm.   Davlat sektori ulushining YAIMdagi o‘zgarishi (2015–2023) – bu
grafik davlat ishtirokining iqtisodiy o‘sishdagi dinamikasini ko‘rsatadi.   2
Sobiq   SSSR   va   sotsialistik   lager   mamlakatlarida   esa   davlat   sektori   mutlaq
hukmronlik   qilgan.   Barcha   ishlab   chiqarish   vositalari   davlatga   tegishli   bo’lib,
butun   iqtisodiy   faoliyat   markazlashgan   rejali   boshqaruv   asosida   yuritilgan.   Bu
tizimda davlat sektori faqat iqtisodiy emas, balki siyosiy va ijtimoiy hayotning ham
asosiy   tashkilotchisi   bo’lgan.   Biroq,   bu   model   uzoq   muddatli   barqaror
rivojlanishga   erisha   olmagan   va   oxir-oqibat,   1990-yillarda   iqtisodiy   tanazzul   va
siyosiy inqirozga olib kelgan.
2
Madumarov R. – Davlat moliyasi. – Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2021.
5 Bozor   iqtisodiyotiga   o’tgan   ko’plab   mamlakatlar,   jumladan   O’zbekiston
ham,   aralash   iqtisodiy   modelga   asoslanib,   davlat   sektorining   rolini   qayta   ko’rib
chiqdi.   O’zbekistonda   mustaqillik   yillarida   iqtisodiy   islohotlar   doirasida   davlat
sektorini   samarali   boshqarish,   ortiqcha   byurokratiyani   kamaytirish   va   xususiy
sektorni   rag’batlantirishga   qaratilgan   qadamlar   qo’yildi.   Hozirgi   kunga   kelib,
davlat   sektori   mamlakatda   yirik   sanoat   korxonalari,   strategik   infratuzilma
obyektlari, bank-moliya tizimi va ijtimoiy xizmatlar ko’rsatish sohalarida faoliyat
olib   bormoqda.   Masalan,   "O’zbekneftgaz",   "O’ztemiryo’l",   "O’zavtosanoat",
"O’zbekenergo",   "O’zkimyosanoat"   kabi   yirik   davlat   korxonalari   mamlakat
iqtisodiyoti   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lib,   yalpi   ichki   mahsulotning
salmoqli qismini ta’minlamoqda. 2023-yil yakunlariga ko’ra, O’zbekistonda davlat
mulkchiligiga   asoslangan   subyektlar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   va
xizmatlar umumiy YIMning 38-40 foizini tashkil etgan. Bu esa davlat sektorining
iqtisodiyotdagi real o’rnini ko’rsatadi.
Bundan   tashqari,   davlat   sektori   orqali   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash,   past
daromadli   qatlamlarni   qo’llab-quvvatlash,   regional   nomutanosibliklarni
kamaytirish va ishsizlikka qarshi  kurashish kabi muhim ijtimoiy vazifalar amalga
oshirilmoqda.   Ayniqsa,   pandemiya   davrida   davlat   sektori   orqali   sog’liqni   saqlash
tizimiga ajratilgan mablag’lar ortdi, aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlari
uchun   subsidiya   va   yordamlar   yo’naltirildi.   Bu   esa   davlat   sektorining   inqirozli
vaziyatlarda aholini qo’llab-quvvatlashdagi o’rni naqadar muhimligini yana bir bor
isbotladi.
Bugungi   kunda   zamonaviy   davlat   sektorining   shakllanishi   faqat   davlat
mulkchiligini   emas,   balki   samarali   boshqaruv,   shaffoflik,   hisobotdorlik,
innovatsiyalarni   joriy   etish   va   davlat-xususiy   sheriklikni   ham   o’z   ichiga   oladi.
Zamonaviy   boshqaruv   yondashuvlariga   ko’ra,   davlat   sektori   byurokratik   va
noefektiv tizim emas, balki iqtisodiy o’sish va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlovchi
muhim vosita bo’lishi kerak. Shu sababli O’zbekistonda ham davlat korxonalarini
transformatsiya   qilish,   ularni   tijorat   asosida   faoliyat   yuritishga   o’tkazish,
6 xususiylashtirish jarayonlarini bosqichma-bosqich amalga oshirish, samaradorlikni
oshirishga qaratilgan islohotlar olib borilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   davlat   sektori   –   bu   iqtisodiy   xavfsizlikni
ta’minlovchi,   ijtimoiy   adolat   tamoyillarini   amalga   oshiruvchi   va   muhim   strategik
sohalarda   davlat   ishtirokini   ifodalovchi   tizimdir.   Uning   shakllanishi   tarixiy   va
global   tajriba   asosida   kechgan   bo’lib,   har   bir   davlat   o’zining   siyosiy   tuzilmasi,
iqtisodiy   darajasi   va   ijtimoiy   ehtiyojlariga   qarab   bu   sektorni   tashkil   etadi   va
rivojlantiradi. Rivojlanayotgan mamlakatlar, xususan O’zbekiston uchun esa davlat
sektori   hali   uzoq  yillar   davomida  barqaror   taraqqiyot  va   ijtimoiy  himoya  kafolati
bo’lib qoladi. 3
1.2. Davlat sektorining asosiy vazifalari va iqtisodiy jarayondagi roli
Davlat   sektori   zamonaviy   iqtisodiy   tizimda   ko’plab   muhim   funksiyalarni
bajaradi.   U   nafaqat   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlashda,   balki   ijtimoiy   tenglikni
saqlashda, barqarorlikni ta’minlashda va muhim strategik sohalarni rivojlantirishda
ham   hal   qiluvchi   o’rin   egallaydi.   Ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat
sektori   iqtisodiyotdagi   ayrim   kamchiliklar   va   nosozliklarni   yumshatish,   xususiy
sektor qamrab olmaydigan sohalarda faoliyat yuritish, ishsizlik va ijtimoiy himoya
kabi   muammolarni   hal   etishda   muhim   vositadir.   Davlat   sektorining   vazifalarini
umumlashtirgan holda, uni quyidagi asosiy yo’nalishlarda ko’rib chiqish mumkin:
iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish,   muhim
strategik   tarmoqlarni   nazorat   qilish,   bandlikni   qo’llab-quvvatlash,   regional
muvozanatni saqlash va favqulodda vaziyatlarga javob berish.
Birinchidan,   davlat   sektori   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlovchi   asosiy
mexanizmlardan   biri   sifatida   qaraladi.   Bozor   iqtisodiyoti   o’z   mohiyatiga   ko’ra
tsiklik   xususiyatga   ega   bo’lib,   u   rivojlanish,   inqiroz,   tiklanish   va   o’sish
bosqichlarini   o’z   ichiga   oladi.   Shu   jarayonda   ayrim   vaqtlarda   iqtisodiyotda
pasayish,   ishsizlik,   talabning   keskin   tushishi,   xususiy   sektorning   faolligining
kamayishi kabi holatlar yuzaga keladi. Bunday sharoitlarda davlat sektori o’zining
3
 Jo‘rayev O. – O‘zbekiston iqtisodiyotining davlat sektori: muammolar va takliflar. – Toshkent, 2020.
7 investitsion  faoliyati, byudjet   xarajatlari   va infratuzilma  loyihalari  orqali  umumiy
iqtisodiy   faollikni   qo’llab-quvvatlaydi.   Masalan,   O’zbekistonda   2020–2021-
yillarda   pandemiya   davrida   davlat   byudjeti   hisobidan   sog’liqni   saqlash,   ijtimoiy
himoya, aholini qo’llab-quvvatlashga yo’naltirilgan mablag’lar keskin oshirildi. Bu
jarayonda   davlat   sektori   inqirozning   salbiy   oqibatlarini   yumshatishda   muhim
vosita bo’ldi.
Ikkinchidan,   davlat   sektori   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirishda   asosiy
rolni   o’ynaydi.   Ta’lim,   sog’liqni   saqlash,   madaniyat,   sport,   kommunal   xizmatlar
kabi   sohalar   asosan   davlat   tomonidan   moliyalashtiriladi   yoki   davlat   sektoriga
tegishli   muassasalar   orqali   tashkil   etiladi.   Ushbu   sohalarda   xususiy   sektorning
ishtiroki odatda past bo’lib, ularning asosiy yukini davlat o’z zimmasiga oladi. Bu
esa   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash,   aholining   turmush   sifatini   oshirish   va   mehnat
resurslarini rivojlantirish uchun muhim zamin yaratadi. 2023-yil yakunlariga ko’ra,
O’zbekiston   Respublikasi   byudjetining   54   foizi   ijtimoiy   sohaga   yo’naltirilgan
bo’lib, bu davlat sektorining bu yo’nalishdagi ustuvorligini yaqqol ko’rsatadi.
1.2.1-rasm.   Davlat sektori bandlikdagi ulushi – qaysi sektor qancha
ishchi kuchini band qilganini aniqlashtiradi. 4
Uchinchidan,   davlat   sektori   strategik   tarmoqlarni   nazorat   qilish   orqali
iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlaydi.   Energetika,   transport,   aloqa,   mudofaa,   tabiiy
resurslardan   foydalanish   kabi   sohalar   iqtisodiyotning   “tayanch   nuqtalari”
4
  https://files09.oaiusercontent.com/file  
8 hisoblanadi.   Ularning   to’liq   xususiylashtirilishi   mamlakat   manfaatlariga   zid
bo’lishi   mumkin,   chunki   strategik   tarmoqlar   ustidan   nazorat   yo’qolsa,   milliy
xavfsizlik,   narxlar   barqarorligi   va   resurslardan   samarali   foydalanish   xavf   ostida
qoladi. Shu sababli ham O’zbekiston kabi ko’plab rivojlanayotgan mamlakatlarda
davlat   ushbu   sohalarda   yetakchi   rolni   saqlab   qolmoqda.   Masalan,
“O’zbekneftgaz”,   “O’zenergo”,   “Temiryo’l”   va   boshqa   yirik   korxonalar   bugungi
kunda ham davlat mulkida bo’lib, strategik boshqaruv doirasida ishlamoqda.
To’rtinchidan,   davlat   sektori   mehnat   bozori   va   bandlik   siyosatini   amalga
oshirishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Ayniqsa,   mehnatga   layoqatli   aholining   katta
qismini ish bilan ta’minlash zarur bo’lgan mamlakatlarda davlat sektori asosiy ish
beruvchi sifatida maydonga chiqadi. Bu, ayniqsa, qishloq hududlarida va iqtisodiy
jihatdan kam rivojlangan mintaqalarda dolzarb masaladir. Davlat sektoriga tegishli
muassasalar   va   korxonalar   orqali   aholi   bandligi   saqlanib   qoladi,   bu   esa   ijtimoiy
barqarorlikni   mustahkamlashda   asosiy   vositalardan   biridir.   Masalan,   2022-yil
holatiga ko’ra, O’zbekiston mehnat bozorida davlat sektorining ulushi taxminan 26
foizni   tashkil   etgan.   Bu   degani,   har   to’rtinchi   ish   o’rni   davlat   sektori   orqali
yaratilgan.
Beshinchidan,   davlat   sektori   regional   nomutanosibliklarni   kamaytirishda
ham muhim rol o’ynaydi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida xususiy investorlar odatda
foydali va aholi zich yashaydigan hududlarga intiladi. Biroq iqtisodiy rivojlanishda
barcha   hududlarning   teng   ishtirok   etishini   ta’minlash   uchun   davlat   sektorining
aralashuvi   zarur   bo’ladi.   U   qoloq   yoki   rivojlanmagan   hududlarga   infratuzilma
loyihalarini   olib   kirish,   ijtimoiy   muassasalar   qurish,   sanoatni   rivojlantirish   orqali
bu   hududlarda   yashovchi   aholi   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratadi.   Masalan,
O’zbekistonning   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   Surxondaryo,   Jizzax,   Sirdaryo
viloyatlarida   davlat   investitsiyalari   hisobidan   ko’plab   yirik   loyihalar   amalga
oshirilmoqda, bu esa iqtisodiy rivojlanishda hududiy muvozanatni shakllantirishga
xizmat qiladi.
Oltinchidan, davlat sektori favqulodda vaziyatlarga javob berishda yetakchi
rolni   o’ynaydi.   Pandemiya,   tabiiy   ofatlar,   moliyaviy   inqirozlar,   global   narxlar
9 tebranishi   kabi   favqulodda   holatlarda   aynan   davlat   sektori   zudlik   bilan   zarur
resurslarni   yo’naltiradi,   muhim   xizmatlarni   ta’minlaydi   va   iqtisodiy   tizimni
qo’llab-quvvatlaydi. Masalan, 2020-yilda COVID-19 pandemiyasi davrida xususiy
tibbiyot   tizimi   to’liq   band   bo’lgan   paytda,   davlatga   qarashli   shifoxonalar,
poliklinikalar   va   tibbiyot   muassasalari   pandemiyaga   qarshi   kurashning   bosh
tayanchi   bo’ldi.   Shu   bilan   birga,   davlat   byudjetidan   ko’rilgan   zararlarni   qoplash,
subsidiyalar   ajratish   va   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash   bo’yicha   ko’plab   choralar
ko’rildi.
Bundan   tashqari,   davlat   sektori   innovatsiyalar   va   ilg’or   texnologiyalarni
joriy qilishda ham tashabbus ko’rsatmoqda. Ko’plab mamlakatlarda ilmiy-tadqiqot
institutlari,   texnoparklar,   startaplarni   qo’llab-quvvatlash   fondlari   davlat   sektori
doirasida   tashkil   etilgan.   O’zbekistonda   ham   "InnoTex",   "Yoshlar   texnoparki",
"Digital   Uzbekistan"   loyihalari   davlat   sektori   ko’magida   rivojlanmoqda.   Bu   esa
davlatning   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ilmiy-texnologik   taraqqiyotdagi   rolini   ham
ifodalaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   davlat   sektori   zamonaviy   iqtisodiy   tizimda   ko’p
qirrali,   strategik   va   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   institut   hisoblanadi.   Uning
vazifalari   nafaqat   iqtisodiy   ko’rsatkichlarni   yaxshilash,   balki   fuqarolarning   hayot
sifatini oshirish, iqtisodiy xavfsizlikni  ta’minlash, global  va mahalliy inqirozlarga
qarshi   tura   olish   salohiyatini   kuchaytirishga   qaratilgan.   Davlat   sektori   samarali
boshqarilgan   taqdirdagina   u   bozor   iqtisodiyotini   to’ldiruvchi,   raqobat   muhitini
mustahkamlovchi va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlovchi kuchga aylanadi. 5
1.3. Davlat sektori faoliyatining shakllari va boshqaruv tizimi
Davlat   sektori   faoliyati   turli   shakllarda   va   darajalarda   tashkil   etiladi.   Bu
sektor   davlat   mulkiga   asoslangan   korxonalar,   muassasalar,   agentliklar   va   byudjet
tashkilotlari   orqali   faoliyat   yuritadi.   Ularning   boshqaruv   tizimi,   moliyalashtirish
manbalari,   huquqiy   maqomi   va   iqtisodiy   roliga   qarab   farqlanadi.   Davlat   sektori
tarkibiga kiruvchi tuzilmalar iqtisodiyotning barcha sohalarida — sanoat, transport,
5
G‘ulomov S.S., Xakimov N.A. – Iqtisodiy nazariya. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2018.
10 energetika,   aloqa,   qishloq   xo’jaligi,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim   va   boshqa
tarmoqlarda   faoliyat   yuritadi.   Bu   shakllar   davlatning   bevosita   boshqaruvi   ostida
yoki ishtirokida amalga oshiriladi.
Davlat   sektori   faoliyatining   eng   keng   tarqalgan   shakllaridan   biri   bu   davlat
korxonalari   hisoblanadi.   Bu   korxonalar   davlat   tomonidan   to’liq   yoki   ustav
kapitalining   nazorat   paketi   orqali   boshqariladi.   Ular   iqtisodiy   jihatdan   mustaqil,
lekin ijtimoiy mas’uliyatli bo’lgan tashkilotlar bo’lib, davlat strategiyasini hayotga
tatbiq etishda muhim rol o’ynaydi. Davlat korxonalari odatda energetika (masalan,
“O’zbekenergo”), yoqilg’i sanoati (masalan, “O’zbekneftgaz”), transport (masalan,
“O’zbekiston temir yo’llari”) kabi strategik tarmoqlarda faoliyat yuritadi. Bunday
korxonalarning maqsadi nafaqat foyda olish, balki umumiy iqtisodiy barqarorlikni
ta’minlash, ijtimoiy vazifalarni bajarishdir. 6
Yana   bir   muhim   shakl   bu   davlat   muassasalari   bo’lib,   ular   asosan   ijtimoiy
xizmat   ko’rsatish   —   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   madaniyat,   sport,   fan   va   tadqiqot
sohalarida   faoliyat   yuritadi.   Ular   asosan   davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobidan
moliyalashtiriladi   va   foyda   olish   maqsadida   ishlamaydi.   Ularning   faoliyati
qonunlar   asosida   tartibga   solinadi   va   jamoatchilik   manfaatlariga   xizmat   qiladi.
Masalan,   davlat   oliy   o’quv   yurtlari,   maktablar,   tibbiyot   muassasalari,   teatrlar,
kutubxonalar shular jumlasidandir.
Shuningdek,   davlat   ishtirokidagi   kompaniyalar   —   aksiyadorlik   jamiyatlari
yoki   mas’uliyati   cheklangan   jamiyatlar   shaklida   faoliyat   yurituvchi   subyektlar
mavjud.   Bu   shakl   xususiy   va   davlat   kapitalining   uyg’unlashuvini   ifodalaydi.
Davlat   bu   korxonalarda   ulushga   ega   bo’lib,   strategik   boshqaruvga   ta’sir   qiladi,
lekin   ular   bozor   qonuniyatlariga   asoslangan   tarzda   mustaqil   iqtisodiy   faoliyat
yuritadi.   Masalan,   “UzAuto   Motors”,   “Aloqabank”,   “O’zmilliybank”,
“O’ztransgaz”   kabi   tashkilotlar   davlat   ishtirokidagi   kompaniyalarga   misol   bo’la
oladi.
Davlat   sektori   faoliyatini   muvofiqlashtirish   va   samaradorligini   oshirish
maqsadida   turli   davlat  agentliklari   va  qo’mitalari  faoliyat   yuritadi.  Ular   muayyan
6
Nazarov B.Q. – Davlat moliyasini boshqarish. – Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2019.
11 sohalarda   nazorat,   tartibga   solish   va   strategik   boshqaruv   funksiyalarini   bajaradi.
Masalan,   Raqobatni   rivojlantirish   va   iste’molchilar   huquqlarini   himoya   qilish
qo’mitasi,   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   huzuridagi   agentliklar,   Soliq
qo’mitasi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi kabi tuzilmalar davlat sektorining
maqsadli va tartibli ishlashini ta’minlaydi.
Davlat   sektori   boshqaruvi   asosan   markazlashgan   va   mahalliy   darajadagi
boshqaruv   tizimlariga   bo’linadi.   Markaziy   darajadagi   boshqaruv   Vazirlar
Mahkamasi, tegishli vazirliklar va agentliklar orqali amalga oshiriladi. Ular davlat
mulkini boshqarish, investitsiya loyihalarini muvofiqlashtirish, islohotlarni amalga
oshirish,   budjet   mablag’larining   maqsadli   ishlatilishini   nazorat   qilish   kabi
funksiyalarni bajaradi. Mahalliy darajadagi boshqaruv esa viloyat, tuman va shahar
hokimliklari, ularning huzuridagi iqtisodiy bo’limlar orqali olib boriladi. Mahalliy
boshqaruv organlari davlat dasturlarini joylarda amalga oshirish, aholi ehtiyojlarini
o’rganish   va   ularni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   bo’yicha   chora-tadbirlarni
ishlab chiqish bilan shug’ullanadi.
So’nggi yillarda O’zbekistonda davlat sektorini isloh qilish, uning faoliyatini
optimallashtirish,   davlat   ishtirokidagi   korxonalarni   xususiylashtirish   va
samaradorlikni   oshirish   bo’yicha   keng   ko’lamli   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Jumladan,   2020–2024-yillarga   mo’ljallangan   davlat   mulkini   boshqarish
strategiyasiga   muvofiq,   1000   dan   ortiq   davlat   aktivlari   xususiy   sektor   ixtiyoriga
o’tkazildi.   2022-yilda   esa   davlat   ishtirokidagi   25   ta   yirik   kompaniya
transformatsiya   qilish   uchun   alohida   dastur   asosida   tanlab   olindi.   Bu   islohotlar
davlat   sektorining   ortiqcha   yukini   kamaytirish,   bozor   raqobatini   rivojlantirish   va
samaradorlikni oshirishga xizmat qiladi.
Davlat sektori faoliyatida zamonaviy boshqaruv tamoyillarining qo’llanilishi
ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Bugungi   kunda   strategik   rejalashtirish,   korporativ
boshqaruv,   hisobotdorlik,   shaffoflik,   natijaga   yo’naltirilgan   yondashuv   kabi
boshqaruv uslublari joriy etilmoqda. Davlat sektorida raqamli boshqaruv tizimlari,
elektron   hisobotlar,   yagona   moliyaviy   platformalar   faol   joriy   etilmoqda.   Bu   esa
12 nafaqat   samaradorlikni,   balki   jamoatchilik   nazoratini   ham   kuchaytirishga   xizmat
qilmoqda.
1.3.1-rasm.   Davlat investitsiyalarining umumiy investitsiyalardagi ulushi
(2015–2023) – bu chizma davlat sarmoyasining umumiy investitsiyalar
ichidagi foizini ko‘rsatadi.   7
Xulosa   qilib   aytganda,   davlat   sektorining   faoliyat   shakllari   turli-tuman
bo’lib,   ular   bir-birini   to’ldiruvchi   va   umumiy   iqtisodiy   tizimni   mustahkamlovchi
omillardir.   Davlat   korxonalari,   muassasalar,   agentliklar   va   ishtirokdagi
kompaniyalar orqali iqtisodiyotning muhim yo’nalishlari nazorat qilinadi, ijtimoiy
barqarorlik   saqlanadi   va   strategik   maqsadlar   amalga   oshiriladi.   Yaxshi   tashkil
etilgan   boshqaruv   tizimi   orqali   davlat   sektori   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishga
katta   hissa   qo’shmoqda.   Shu   sababli,   bu   tizimni   yanada   takomillashtirish,
zamonaviy   boshqaruv   tamoyillarini   chuqur   joriy   qilish   dolzarb   ahamiyat   kasb
etadi.
7
Bekmurodov A. – Bozor iqtisodiyoti va davlat boshqaruvi. – Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2020.
13 II BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA DAVLAT SEKTORINING
HOZIRGI HOLATI
2.1. O’zbekiston iqtisodiyotida davlat sektorining roli va uning asosiy
ko’rsatkichlari
O’zbekiston Respublikasida davlat sektori mamlakat iqtisodiyotining muhim
tayanchi   hisoblanadi.   Istiqlol   yillaridan   buyon   mamlakatda   bozor   iqtisodiyotiga
bosqichma-bosqich  o’tish  jarayoni   davom  etayotgan  bo’lsa-da,  davlat  sektori   hali
ham   strategik   tarmoqlarni   boshqarishda   asosiy   o’rinda   qolmoqda.   Bu   holat
mamlakatning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta’minlash,   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash,
aholining   hayot   sifatini   oshirish   va   yirik   infratuzilma   loyihalarini   amalga
oshirishda muhim vosita sifatida namoyon bo’lmoqda.
O’zbekiston   iqtisodiyotida  davlat   sektori,  eng avvalo,  energetika,  transport,
bank-moliya,   aloqa   va   geologiya-qazilma   sanoati   kabi   tarmoqlarda   yetakchi
o’rinda   turadi.   Bu   tarmoqlar   mamlakatning   ichki   ehtiyojlarini   qondirish,   eksport
salohiyatini oshirish, iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash hamda boshqa sohalarning
rivojlanishiga zamin yaratishda hal qiluvchi rol o’ynaydi.
Masalan,   2024-yil   holatiga   ko’ra,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   ishlab
chiqarilayotgan yalpi ichki mahsulot (YAIM)ning qariyb 36–38 foizi davlat sektori
hissasiga   to’g’ri   keladi.   Bu   ko’rsatkich   xalqaro   miqyosda   o’rta   darajali   bo’lib,
davlat   va   xususiy   sektor   o’rtasidagi   muvozanatni   saqlashga   urinishlarni   aks
ettiradi.   Shu   bilan   birga,   mamlakatda   faoliyat   yuritayotgan   yirik   ishlab
chiqaruvchilarning   aksariyati   davlatga   qarashli   yoki   davlat   ishtirokidagi
kompaniyalar   shaklida   tashkil   etilgan.   Masalan,   “O’zbekneftgaz”,   “O’ztransgaz”,
“O’zbekenergo”,   “O’zbekiston   temir   yo’llari”,   “O’zbekiston   havo   yo’llari”,
“O’zdonmahsulot” kabi korxonalar umumiy iqtisodiy faoliyatda katta ulushga ega.
2023-yilgi   ma’lumotlarga   ko’ra,   davlat   sektori   korxonalari   mamlakatdagi
umumiy   sanoat   mahsulotining   52   foizini,   eksportning   esa   45   foizini   ta’minlagan.
Bu   holat   davlat   sektorining   mamlakat   iqtisodiyotidagi   ustuvor   o’rnini   ko’rsatadi.
Xususan,   energetika   sohasida   ishlab   chiqarilayotgan   elektr   energiyasining   asosiy
qismini   davlat   korxonalari   hisobiga   to’g’ri   keladi.   “O’zbekiston   Milliy   elektr
14 tarmoqlari”   AJ   kabi   tashkilotlar   mamlakatning   barcha   hududlariga   elektr
energiyasi   yetkazib   berish,   ishlab   chiqarish   va   iste’molni   muvofiqlashtirishda
asosiy rol o’ynaydi.
Davlat   sektori   bandlik   sohasida   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Mamlakatdagi
ishchi kuchining taxminan 20 foizi bevosita davlat sektori tashkilotlarida ish bilan
ta’minlangan.   Ayniqsa,   ta’lim,   sog’liqni   saqlash,   mudofaa,   xavfsizlik,   moliya   va
davlat   boshqaruvi   sohalarida   ishchi   o’rinlari   to’liq   davlat   tomonidan
moliyalashtiriladi.   Bundan   tashqari,   yirik   davlat   korxonalari   minglab   ishchilarni
ish  bilan  ta’minlab,  ijtimoiy  mas’uliyatli  faoliyat   yuritmoqda.  Shu  sababli,   davlat
sektori   nafaqat   iqtisodiy,  balki  ijtimoiy  barqarorlikni  saqlashda   ham   muhim   o’rin
tutadi.
So’nggi yillarda davlat sektori samaradorligini oshirish, ortiqcha byurokratik
to’siqlarni   kamaytirish   va   resurslardan   oqilona   foydalanish   maqsadida   islohotlar
amalga oshirilmoqda. Jumladan, 2020–2024-yillarda davlat ishtirokidagi 1000 dan
ortiq korxonalar transformatsiya qilinib, ayrimlari xususiylashtirildi. Bu jarayonlar
O’zbekistonning   2022–2026-yillarga   mo’ljallangan   taraqqiyot   strategiyasi
doirasida   amalga   oshirilmoqda.   Strategiyada   davlat   ishtirokidagi   korxonalarni
xususiy   sektor   bilan   raqobatbardosh   shaklga   keltirish,   ularni   moliyaviy   jihatdan
mustahkamlash   va   faoliyatini   shaffoflashtirish   bo’yicha   aniq   chora-tadbirlar
belgilangan. 8
Shuningdek,   davlat   sektorida   moliyaviy   intizomni   kuchaytirish   va   budjet
mablag’larining   samarali   ishlatilishini   ta’minlash   maqsadida   elektron   boshqaruv
tizimlari, yagona moliyaviy monitoring platformalari va xalqaro standartlarga mos
hisobot   tizimlari   joriy   qilinmoqda.   Bu   orqali   resurslardan   oqilona   foydalanish,
korrupsiya   xavfini   kamaytirish   va   jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirish   ko’zda
tutilgan.
Davlat  sektori  investitsiya  jalb  etishda   ham   muhim   vosita  sifatida  qaraladi.
Yirik   infratuzilmaviy   loyihalarga   xorijiy   va   xalqaro   moliyaviy   institutlar
tomonidan   jalb   etilgan   mablag’lar   ko’pincha   davlat   korxonalari   orqali
8
Rasulov M., Mamatqulov S. – Davlat sektori iqtisodiyotini modernizatsiyalash. – Toshkent: “Fan”, 2020.
15 o’zlashtiriladi.   Masalan,   Osiyo   Taraqqiyot   Banki,   Jahon   Banki,   Islom   Taraqqiyot
Banki kabi institutlar ishtirokidagi energetika, suv xo’jaligi va transport sohasidagi
loyihalar   asosan   davlat   sektori   orqali   amalga   oshirilmoqda.   Bu   holat   davlat
sektorining   xalqaro   miqyosda   ishonchli   hamkor   sifatidagi   maqomini
mustahkamlashda xizmat qilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   davlat   sektori   hozirgi
kunda   ham   yetakchi   rol   o’ynaydi.   U   nafaqat   iqtisodiy   rivojlanish,   balki   ijtimoiy
barqarorlik   va   strategik   xavfsizlikning   muhim   kafolatidir.   Ammo   zamonaviy
sharoitda uning samaradorligini oshirish, xususiy sektor bilan raqobatga bardoshli
qilish,   shaffoflikni   ta’minlash   va   transformatsiya   jarayonlarini   chuqurlashtirish
muhim   vazifalardan   biridir.   Bu   yo’nalishda   olib   borilayotgan   islohotlar   davlat
sektorini   modernizatsiya   qilish,   uni   yanada   kuchli,   raqobatbardosh   va   natijador
tizimga aylantirishga xizmat qiladi.
2.2. Davlat ishtirokidagi korxonalar faoliyatining tahlili va samaradorligi
O’zbekiston   iqtisodiyotida   davlat   ishtirokidagi   korxonalar   (DIK)
mamlakatning   strategik   rivojlanishida   muhim   o’rin   tutadi.   Bu   turdagi   korxonalar
energetika, transport, telekommunikatsiya, kimyo sanoati, metallurgiya, kommunal
xizmatlar   va   boshqa   ko’plab   tarmoqlarda   faoliyat   yuritadi.   Davlat   ulushi   mavjud
bo’lgan   bu   korxonalar   iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash,   yirik   infratuzilmaviy
loyihalarni  amalga  oshirish, aholini  ijtimoiy xizmatlar  bilan ta’minlash, bandlikni
ta’minlash hamda xalqaro moliyaviy resurslarni jalb etishda asosiy vosita sifatida
qaraladi.
So’nggi   yillarda   DIKlarning   faoliyat   samaradorligini   oshirish,   boshqaruv
tizimini modernizatsiya qilish va ularni bozor iqtisodiyoti talablariga moslashtirish
yo’lida   sezilarli   islohotlar   olib   borildi.   Jumladan,   2020–2024-yillarda   davlat
ishtirokidagi   yirik   korxonalarning   moliyaviy-texnik   holatini   yaxshilash,   ularni
transformatsiya   qilish,   samaradorlik   ko’rsatkichlarini   joriy   etish   va   ularning
faoliyatini shaffoflashtirish bo’yicha chora-tadbirlar amalga oshirildi. Bu islohotlar
16 doirasida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   bir   qator   farmon   va   qarorlari
qabul qilindi.
Masalan,   2022-yilda   qabul   qilingan   “Davlat   korxonalarini   isloh   qilish
to’g’risida”gi Prezident Farmoni asosida 500 dan ortiq davlat ishtirokidagi korxona
transformatsiyalandi, ularning bir qismi xususiylashtirildi, boshqalar esa korporativ
boshqaruv   tizimiga   o’tkazildi.   Transformatsiya   jarayonida   davlat   tomonidan
korxonalarning   samaradorlik   ko’rsatkichlari   belgilandi,   yillik   natijadorlik
hisobotlari   joriy   etildi,   moliyaviy   intizomni   kuchaytirishga   alohida   e’tibor
qaratildi.
Davlat   ishtirokidagi   korxonalarning   samaradorligini   baholashda   bir   nechta
asosiy ko’rsatkichlar qo’llaniladi. Bular:
Sof foyda va rentabellik darajasi
Ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi
Xodimlar samaradorligi (ishchilarga to’g’ri keluvchi mahsulot hajmi)
Xarajatlarning pasayishi yoki oshishi
Moliyaviy hisobotlar shaffofligi
Afsuski,   ayrim   DIKlar   faoliyatida   samaradorlik   pastligi   kuzatilmoqda.
Bunga sabab  sifatida eskirgan  texnologiyalar, ortiqcha boshqaruv xarajatlari, past
raqobatbardoshlik,   zamonaviy   menejment   tamoyillarining   yetishmasligi   va   ayrim
hollarda   korrupsiya   holatlari   keltiriladi.   Masalan,   “O’zbekenergo”   va
“O’ztransgaz”  kabi  kompaniyalarda  ilgari  yillik xarajatlarning 20–30 foizi  yuqori
yo’qotishlar   va   noefektiv   boshqaruv   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Shu   sababli   bu
kompaniyalarda   raqamli   boshqaruv   tizimlari,   energiyani   tejovchi   texnologiyalar,
yangi moliyaviy monitoring mexanizmlari joriy etila boshlandi.
Shuningdek,   DIKlarning   tashqi   bozordagi   raqobatbardoshligi   ham   hali
yetarli emas. Xalqaro miqyosda tan olinadigan korporativ boshqaruv standartlari –
masalan, OECD tamoyillari – hali ko’plab korxonalarda to’liq joriy etilmagan. Bu
esa   xorijiy   investorlar   bilan   hamkorlik   qilish   imkoniyatlarini   cheklaydi.   Shu
sababli O’zbekistonda faoliyat yuritayotgan yirik DIKlar uchun xalqaro moliyaviy
17 auditdan   o’tish,   jamoatchilikka   ochiq   yillik   hisobotlar   taqdim   etish   va   korxona
faoliyatida “ochiqlik va javobgarlik” tamoyillarini kuchaytirish talab etilmoqda.
2023-yilda   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligi   tomonidan   o’tkazilgan
tahlillarga   ko’ra,   DIKlar   umumiy   daromadining   atigi   12–15   foizigina   sof   foyda
sifatida shakllanmoqda, bu esa ularning rentabellik darajasining pastligidan dalolat
beradi.   Boshqa   tomondan,   ayrim   kompaniyalar   (masalan,   “UzAuto   Motors”   yoki
“O’ztemiryo’lyo’lovchi”)   eksport   salohiyati   va   daromad   keltirish   qobiliyati
bo’yicha ijobiy natijalarni ko’rsatmoqda. Shu jihatdan davlat korxonalarining ichki
tarmoqlarda   samaradorligi   pastroq,   eksportga   yo’naltirilgan   faoliyati   esa   nisbatan
yuqori daromad keltirmoqda.
2.2.1-rasm.   Davlat xarajatlarining tarmoq bo‘yicha taqsimoti – davlat
byudjeti qanday sohalarga sarflanishini aks ettiradi. 9
DIKlarning   samaradorligini   oshirish   uchun   quyidagi   chora-tadbirlar   taklif
etilmoqda:
Zamonaviy korporativ boshqaruv tizimlarini joriy etish
Ijtimoiy yuklamani kamaytirish va ishlab chiqarish samaradorligini oshirish
Mahsulot   va   xizmatlarning   bozor   talablariga   moslashtirilgan   marketing
strategiyalarini ishlab chiqish
Moliyaviy va texnik jihatdan ishonchli hamkorlarni jalb etish
9
  www.economy.gov.uz  
18 Iqtisodiy-texnik auditi asosida yillik transformatsiya dasturlarini qabul qilish
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   davlat   ishtirokidagi   korxonalar
mamlakat   iqtisodiyotida   muhim   o’rin   tutadi.   Ularning   samaradorligini   oshirish,
zamon talablariga moslashtirish va ularni xususiy sektor bilan raqobatdosh shaklga
keltirish   mamlakat   rivojlanishining   muhim   sharti   hisoblanadi.   Shu   yo’nalishda
boshlangan   islohotlar   chuqurlashtirilsa,   DIKlar   nafaqat   ichki   ehtiyojlarni,   balki
xalqaro   bozor   talablari   va   investitsiyaviy   muhit   talablarini   ham   qondira   oladigan
darajaga yetishi mumkin. 10
2.3. Davlat sektori faoliyatini takomillashtirishda xalqaro tajriba va
O’zbekiston uchun darslar
Zamonaviy   davlat   boshqaruvi   tizimida   davlat   sektori   samaradorligini
oshirish,   raqobatbardoshlikni   ta’minlash   va   iqtisodiyotning   turli   sohalarida   davlat
ishtirokini  maqbullashtirish eng dolzarb masalalardan biri  hisoblanadi. Bu borada
ko’plab mamlakatlarda to’plangan xalqaro tajriba davlat sektorini takomillashtirish
bo’yicha O’zbekiston uchun muhim darslar beradi. Jumladan, rivojlangan davlatlar
tajribasi,   rivojlanayotgan   davlatlar   islohot   yo’llari   va   xalqaro   tashkilotlar   (Jahon
banki, IMF, OECD) tavsiyalari diqqat bilan o’rganilmoqda.
Masalan,   Skandinaviya   davlatlari   –   Shvetsiya,   Norvegiya,   Daniya   –   davlat
sektori faoliyatini yuqori shaffoflik, samaradorlik va fuqarolarga xizmat ko’rsatish
tamoyillari   asosida   olib   boradi.   Ularning   yondashuvida   asosiy   e’tibor   davlat
organlarini   raqamlashtirish,   byudjet   mablag’larining   ochiq   monitoringi,   faoliyat
samaradorligini   baholash   ko’rsatkichlarini   aniq   belgilashga   qaratilgan.
Norvegiyada,   masalan,   har   bir   davlat   korxonasi   uchun   yil   boshida   natijaviy
ko’rsatkichlar   belgilanadi   va   ular   asosida   yil   yakunida   rahbariyat   faoliyati
baholanadi. Shvetsiyada esa davlat xarajatlarining 80 foizi onlayn portal orqali real
vaqtda kuzatib boriladi.
10
Azizov   U.B.   –   O‘zbekiston   iqtisodiyoti:   islohotlar   va   rivojlanish   yo‘llari.   –   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya”, 2022.
19 Buyuk   Britaniyada   esa   1980–90-yillarda   davlat   sektori   faoliyatida   “New
Public Management” (Yangi jamoatchilik boshqaruvi) yondashuvi joriy qilindi. Bu
yondashuv   davlat   tashkilotlarini   xususiy   sektor   korxonalari   kabi   boshqarishni,
ularning   samaradorligini   o’lchashni,   byurokratiyani   kamaytirishni   va   xizmatlar
sifati   ustuvor   bo’lishini   ko’zda   tutadi.   Ushbu   tajriba   boshqa   davlatlar   –   Kanada,
Avstraliya,   Singapur,   Yangi   Zelandiya   –   tomonidan   ham   muvaffaqiyatli   qabul
qilindi.
Xitoy   tajribasi   esa   O’zbekiston   uchun   o’ziga   xos   ahamiyatga   ega.   Xitoyda
davlat sektori transformatsiyasi davlat korxonalarini xususiylashtirish orqali emas,
balki   ularni   modernizatsiya   qilish   va   bozor   mexanizmlariga   moslashtirish   orqali
amalga   oshirildi.   Masalan,   Xitoyda   yirik   davlat   korxonalari   “Davlat   aktivlarini
nazorat   qilish   va   boshqarish   komissiyasi”   (SASAC)   orqali   yagona   strategik
tizimda boshqariladi. Korxonalarga samaradorlik, foyda, eksport hajmi, texnologik
modernizatsiya bo’yicha rejalar yuklanadi va bu rejalar qat’iy nazorat qilinadi. Shu
asosda davlat sektori faoliyati bir tomondan iqtisodiy, ikkinchi tomondan ijtimoiy
vazifalarni bajarmoqda.
Yaponiya   va   Janubiy   Koreyada   esa   davlat   sektori   islohotlarida   inson
kapitalini   rivojlantirish   va   zamonaviy   menejment   yondashuvlarini   joriy   etish
asosiy   omil   sifatida   e’tirof   etiladi.   Bu   davlatlarda   davlat   xizmatchilari   uchun
maxsus tayyorgarlik tizimlari mavjud bo’lib, har bir rahbarning strategik fikrlashi,
moliyaviy   tahlil   qilish   ko’nikmalari   va   jamoaviy   boshqaruv   malakalari   ustuvor
o’rinda turadi.
Xalqaro   tajribalardan   kelib   chiqib,   O’zbekiston   davlat   sektorini
takomillashtirishda quyidagi yo’nalishlarga alohida e’tibor qaratishi zarur:
Korporativ  boshqaruv  standartlarini  joriy  etish:   Har   bir  davlat  ishtirokidagi
korxonada   direktorlar   kengashi   faoliyatini   mustahkamlash,   ular   orqali   strategik
qarorlar   qabul   qilishni   tizimlashtirish   lozim.   Shuningdek,   mustaqil   auditorlar   va
kuzatuv kengashlari joriy etilishi korxonalar ustidan nazoratni kuchaytiradi.
Shaffoflik   va   hisobdorlik   tizimini   kuchaytirish:   Davlat   sektoridagi   barcha
moliyaviy   operatsiyalar   ochiq   onlayn   platformalar   orqali   jamoatchilikka   taqdim
20 etilishi zarur. Har bir loyihaning xarajatlari, natijalari, shartnomalar bo’yicha to’liq
axborot berilishi kerak.
Raqamlashtirish   va   axborot   texnologiyalarini   keng   joriy   etish:   Elektron
boshqaruv,   bulutli   xizmatlar,   “Big   Data”   va   “AI”   texnologiyalaridan   foydalanish
orqali   davlat   xizmatlari   sifatini   oshirish   mumkin.   Bu   esa   korrupsiya   xavfini
kamaytiradi va tezkorlikni ta’minlaydi.
Davlat-xususiy   sheriklik   (DXSh)   mexanizmlaridan   foydalanish:
Infratuzilmaviy   loyihalarda   davlat   o’z   resurslarini   to’liq   sarflash   o’rniga,   xususiy
sektor   bilan   sheriklik   asosida   moliyaviy   va   texnik   imkoniyatlarni   birlashtirgan
holda   ish   olib   borishi   samaradorlikni   oshiradi.   Bu   tajriba   Turkiya,   Hindiston,
Malayziya kabi davlatlarda muvaffaqiyatli amalga oshirilgan.
Davlat   korxonalarining   bozorga   moslashuvi:   DIKlar   mahsulotlarining
raqobatbardoshligini   ta’minlash,   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish,   xizmat
sifatini   yaxshilash   yo’li   bilan   foyda   olishni   o’rganishi   kerak.   Bu   borada   xorijiy
menejerlarni jalb etish yoki o’z kadrlarining salohiyatini oshirish muhim ahamiyat
kasb etadi.
Umuman   olganda,   xalqaro   tajriba   O’zbekiston   uchun   davlat   sektori
islohotlarini chuqurlashtirishda yo’l xaritasi vazifasini bajarishi mumkin. Muhimi,
har   bir   tajriba   mahalliy   sharoitlarga   moslashtirilgan   holda,   ehtiyotkorlik   bilan   va
bosqichma-bosqich amalga oshirilishi lozim. Shu orqali O’zbekiston davlat sektori
ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlovchi,   samaradorlikka   asoslangan   va   fuqarolar
manfaatlariga xizmat qiluvchi mustahkam tizimga aylanishi mumkin.
Davlat sektorining iqtisodiy barqarorlik va rivojlanishdagi roli
Davlat sektori har bir mamlakat iqtisodiy tizimida muhim o’rinni egallaydi.
U   nafaqat   iqtisodiyotning   muayyan   sohalarida   ishlab   chiqarishni   tashkil   qiladi,
balki   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash,   barqaror   o’sishni   rag’batlantirish   va   muhim
strategik   tarmoqlarda   milliy   manfaatlarni   himoya   qilish   kabi   funksiyalarni   ham
bajaradi. Iqtisodiy barqarorlikning asosiy elementlari – inflyatsiyani nazorat qilish,
bandlik darajasini ushlab turish, fiskal muvozanat va makroiqtisodiy muvofiqlik –
ko’pincha davlat sektori faoliyatiga bog’liq bo’ladi.
21 Davlat   sektori   orqali   mamlakatlar   iqtisodiy   siyosatini   shakllantiradi.
Xususan,   davlat   budjeti   orqali   investitsion   loyihalarni   moliyalashtirish,   ijtimoiy
himoya   dasturlarini   amalga   oshirish,   infratuzilma   tarmoqlarini   rivojlantirish
imkoniyati   yaratiladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   iqtisodiyotga   ijobiy   turtki   beradi   va
xususiy sektor uchun qulay muhitni shakllantiradi. Davlat ishtirokidagi korxonalar
ko’plab   mamlakatlarda   energetika,   transport,   aloqa,   sog’liqni   saqlash   va   ta’lim
kabi   strategik   ahamiyatga   ega   sohalarda   faoliyat   yuritadi.   Bu   sohalarda   bozor
mexanizmlari  yetarlicha  samarali  ishlamasligi  mumkinligi  sababli  davlat  ishtiroki
zaruriy deb topiladi. 11
Raqamli   iqtisodiyotning   jadal   rivojlanishi   fonida   davlat   sektori   yangi
funksiyalarni   ham   o’z   zimmasiga   olmoqda.   Masalan,   raqamli   infratuzilma
qurilishi, internet xizmatlari sifati, kiberxavfsizlikni ta’minlash, sun’iy intellekt va
texnologik   innovatsiyalarni   qo’llab-quvvatlash   yo’nalishlarida   davlat   bevosita
moliyaviy  va   tashkiliy   yordam   ko’rsatmoqda.   Shu  jihatdan   davlat   sektori   nafaqat
an’anaviy   iqtisodiy   barqarorlikni,   balki   zamonaviy   raqamli   muhitda
raqobatbardoshlikni ta’minlashga xizmat qiladi.
Ayni   vaqtda,   O’zbekiston   misolida   davlat   sektori   iqtisodiyotdagi   eng   yirik
ish beruvchi bo’lib, yuz minglab fuqarolarni bandlik bilan ta’minlamoqda. Davlat
sektori   orqali   byudjet   daromadlarining   salmoqli   qismi   shakllanadi:   soliq
tushumlari, dividendlar  va  boshqa  to’lovlar   orqali   iqtisodiyotga  qayta investitsiya
qilinadigan   resurslar   yig’iladi.   2023-yil   yakunlariga   ko’ra,   O’zbekistonda   davlat
ishtirokidagi   korxonalar   umumiy   yalpi   ichki   mahsulotning   qariyb   35   foizini
ta’minlagan, davlat byudjetining 60 foizdan ortig’i esa aynan davlat sektori orqali
shakllangan.
Shuningdek,   global   inqirozlar   sharoitida   davlat   sektori   iqtisodiy
barqarorlikni   saqlab   qolishda   asosiy   “tampon”   funksiyasini   bajaradi.   Pandemiya
davrida ko’plab davlatlar, jumladan, O’zbekiston ham, aynan davlat sektori orqali
sog’liqni   saqlash   tizimini   kuchaytirishga,   aholining   eng   zaif   qatlamlarini   ijtimoiy
qo’llab-quvvatlashga,   biznes   sub’yektlarini   subsidiya   va   kreditlar   bilan
11
Abduvohidov A.A. – Davlat sektori iqtisodiyoti. – Samarqand: SamDU nashriyoti, 2021.
22 rag’batlantirishga   erishdi.   Bu   holat   davlat   sektorining   iqtisodiy   muvozanatni
tiklashdagi o’rni naqadar muhimligini yana bir bor tasdiqladi.
Biroq   davlat   sektori   faoliyatini   faqat   ijobiy   jihatlar   bilan   baholash   to’g’ri
bo’lmaydi.   Davlatning   haddan   tashqari   aralashuvi,   resurslarning   noto’g’ri
taqsimlanishi, samarasizlik va korrupsiya xavfi – bu omillar iqtisodiy o’sish uchun
jiddiy   to’siq   bo’lishi   mumkin.   Shu   bois,   zamonaviy   iqtisodiy   yondashuvlarda
davlat   sektori   faoliyati   doimiy   ravishda   isloh   qilinishi,   samaradorlik,   ochiqlik   va
hisobdorlik tamoyillari asosida tashkil qilinishi kerakligi ta’kidlanmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   davlat   sektori   iqtisodiy   barqarorlik   va   rivojlanishda
asosiy   ustunlardan   biridir.   Uning   faoliyati   strategik   boshqaruv,   raqamli
transformatsiya,   ijtimoiy   himoya   va   makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlash   kabi
ustuvor   vazifalarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   bo’lishi   lozim.   Shu   asosda
O’zbekiston   ham   o’z   davlat   sektorini   zamon   talablari   asosida   yangilash,   xususiy
sektor   bilan   muvozanatli   aloqalar   o’rnatish   orqali   iqtisodiy   taraqqiyotga   barqaror
turtki bera oladi.
O’zbekiston iqtisodiyotida davlat sektorining hozirgi holati
O’zbekiston iqtisodiy tizimi bozor munosabatlariga o’tish jarayonida davlat
sektorining yetakchi o’rni saqlanib qolayotgan tizimlardan biridir. So’nggi yillarda
davlat   ishtirokidagi   korxonalarning   faoliyati   bosqichma-bosqich   qayta   ko’rib
chiqilmoqda,   ularni   isloh   qilish   va   xususiylashtirish   jarayonlari   jadallashmoqda.
Shu bilan birga, ularning mamlakat iqtisodiy hayotidagi roli hozirda ham sezilarli
darajada yuqoriligicha qolmoqda.
O’zbekiston   Respublikasining   Moliya   vazirligi,   Davlat   aktivlarini
boshqarish agentligi hamda Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlariga ko’ra, 2024-
yil   boshiga   kelib,   mamlakatda   2   000   dan   ortiq   davlat   ishtirokidagi   yirik   va   o’rta
korxonalar   faoliyat   yuritmoqda.   Bu   korxonalar,   asosan,   energetika   (gaz   va   elektr
energiyasi),   transport   (temiryo’l,   aviatsiya,   yo’l   qurilishi),   kimyo,   metallurgiya,
tog’-kon,  bank   va   moliya   xizmatlari   sohalarida   jamlangan.   Shuningdek,  sog’liqni
saqlash,   ta’lim,   kommunal   xizmatlar   kabi   ijtimoiy   sohalarda   ham   davlat   sektori
asosiy xizmat ko’rsatuvchi sifatida faoliyat yuritmoqda.
23 2023-yil   yakunlariga   ko’ra,   davlat   ishtirokidagi   korxonalar   yalpi   ichki
mahsulot   (YAIM)ning   qariyb   35   foizini   ta’minlagan.   Energetika   sohasida   bu
ko’rsatkich   yanada   yuqori:   elektr   energiyasi   ishlab   chiqarish   va   taqsimlash
bozorining   90   foizidan   ortig’ini   davlat   tashkilotlari   egallaydi.   Masalan,
“O’zbekneftgaz”,   “O’zkimyosanoat”,   “O’zmetkombinat”,   “O’zavtosanoat”,
“O’ztemiryo’l”,   “O’zbekiston   Havo   Yo’llari”   va   boshqa   yirik   davlat   korxonalari
nafaqat   milliy   iqtisodiyotda,   balki   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   ham   strategik
ahamiyatga ega hisoblanadi.
2.2.2-rasm.   Davlat sektori daromadlarining asosiy manbalari – davlat
byudjetining asosiy daromad yo‘nalishlarini ko‘rsatadi. 12
Davlat   sektori   mehnat   bozorida   ham   muhim   rol   o’ynaydi.   U   minglab
fuqarolarning   doimiy   ish   joyi   bilan   ta’minlanishiga   imkon   bermoqda.   2023-yilda
davlat   sektori   orqali   band   bo’lganlar   soni   1,1   million   kishidan   ortiq   bo’lib,   bu
umumiy   rasmiy   bandlikning   18   foizini   tashkil   etdi.   Sog’liqni   saqlash,   ta’lim   va
davlat boshqaruvi tizimlarida esa bu ko’rsatkich yanada yuqoridir.
Shu   bilan   birga,   davlat   sektori   faoliyatida   qator   muammolar   ham   mavjud.
Jumladan,   ko’plab   DIKlarda   moliyaviy   samarasizlik,   eskirgan   texnologiyalar,
ishchi   kuchining   past   malakasi,   menejmentning   zamonaviy   yondashuvlarga   mos
12
  www.mineconomy.uz  
24 kelmasligi   kuzatiladi.   Ko’plab   korxonalarning   xarajatlarida   ortiqcha   byurokratik
jarayonlar,   ortiqcha   shtatlar   va   resurslarning   noto’g’ri   taqsimlanishi   mavjud.
Masalan,   ba’zi   korxonalarning   xarajatlari   daromadlaridan   yuqori   bo’lishi
natijasida,   davlat   byudjetidan   qo’shimcha   subsidiyalar   yoki   imtiyozlar   orqali
moliyaviy qo’llab-quvvatlash zarurati tug’iladi.
Bundan   tashqari,   davlat   sektori   va   xususiy   sektor   o’rtasida   raqobat
muvozanati   hali   to’liq   shakllanmagan.   Davlat   korxonalari   ko’plab   hollarda
eksklyuziv huquqlar, preferensiyalar va soliq imtiyozlariga ega bo’lganligi sababli,
xususiy   sub’yektlar   bilan   adolatli   raqobat   sharoiti   buziladi.   Bu   holat   esa   bozor
ishtirokchilari o’rtasida teng sharoitlar yaratilmasligiga olib keladi.
Shuningdek,   2021–2024   yillar   davomida   davlat   sektori   faoliyatini   isloh
qilish,   xususan,   xususiylashtirish   jarayonlari   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilmoqda.   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligi   tomonidan   ishlab   chiqilgan
“Davlat ishtirokidagi korxonalarni transformatsiya qilish dasturi” asosida 600 dan
ortiq   korxona   sotuvga   chiqarilgan   yoki   restrukturizatsiyadan   o’tkazilgan.   Bu
jarayonda   investorlar   uchun   ochiqlik,   baholash   mezonlarining   shaffofligi,
moliyaviy hisobotlarning xalqaro standartlarga muvofiqligi talab etilmoqda.   13
Ayni   vaqtda,   2022-yildan   boshlab   “Xalq   mulki   portali”   orqali   davlat
korxonalarining   moliyaviy   holati,   sof   foydasi,   soliq   to’lovlari,   dividend   siyosati,
menejment   tarkibi   haqidagi   ma’lumotlar   ochiq  e’lon  qilinmoqda.   Bu   holat   davlat
sektorining faoliyatini jamoatchilik nazorati ostiga olishga xizmat qilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   davlat   sektori   hozircha
asosiy tayanch ustunlardan biri bo’lib qolmoqda. U mamlakat iqtisodiy xavfsizligi,
barqarorlik   va   ijtimoiy   sohalarning   uzluksiz   ishlashini   ta’minlashda   muhim   rol
o’ynaydi. Shu bilan birga, mavjud muammolarni hal  qilish va jahon andozalariga
moslashtirish   yo’lida   jiddiy   islohotlar   va   transformatsion   choralar   amalga
oshirilishi   talab   etiladi.   Davlat   sektori   zamonaviy   iqtisodiy   realiyalar   va   raqobat
sharoitlariga moslashgan, samarali, ochiq va professional tizimga aylanishi lozim.
13
Rixsieva O., Asqarov D. – Iqtisodiyotda davlat ishtiroki. – Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021.
25 Davlat sektorini rivojlantirish istiqbollari va taklif etilayotgan islohotlar
yo’nalishlari
Davlat sektori har qanday mamlakat iqtisodiy tizimida strategik ahamiyatga
ega bo’lgan tarkibiy qism hisoblanadi. Biroq zamonaviy iqtisodiy sharoitlar, bozor
mexanizmlarining   kengayishi,   raqobat   muhitining   kuchayishi   va   globallashuv
davlat sektorining ham moslashuvchan, samarali va innovatsion faoliyat yuritishini
taqozo   etmoqda.   Shu   nuqtai   nazardan   qaralganda,   davlat   sektorini   rivojlantirish
istiqbollari   uning   ichki   boshqaruv   tizimini   takomillashtirish,   samaradorlikni
oshirish,   raqobatbardoshlikni   kuchaytirish   va   xususiy   sektor   bilan   sog’lom
hamkorlikni yo’lga qo’yish orqali bog’liqdir.
Hozirgi   kunda   O’zbekistonda   davlat   sektorini   isloh   qilish   bo’yicha   aniq  va
uzoq   muddatli   strategik   yo’nalishlar   belgilangan.   2023–2026   yillarga
mo’ljallangan iqtisodiy rivojlanish strategiyasida davlat ishtirokidagi korxonalarda
korporativ   boshqaruvni   joriy   etish,   moliyaviy   ochiqlikni   ta’minlash,   byurokratik
to’siqlarni   bartaraf   etish,   manfaatdorlik   va   javobgarlik   prinsiplarini   kuchaytirish
asosiy maqsad qilib olingan.
Davlat   korxonalarini   modernizatsiya   qilish   istiqbollari,   avvalo,   ularni
boshqarishning   zamonaviy   korporativ   tizimlariga   o’tkazish   orqali   bog’liq.   Ya’ni,
boshqaruv kengashlari faoliyatini kuchaytirish, mustaqil direktorlar institutini joriy
etish,   xalqaro   audit   va   hisobot   standartlarini   tatbiq   etish   orqali   davlat   sektori
korxonalari xususiy kompaniyalar bilan teng sharoitlarda faoliyat yuritishga imkon
topadi.   Shu   orqali   raqobat   muhitida   faoliyat   yuritayotgan   davlat   korxonalari
moliyaviy intizom, resurslardan oqilona foydalanish, innovatsiyalarni joriy etish va
foydani ko’paytirish yo’lida harakat qilishga majbur bo’ladi.
Davlat sektorini transformatsiya qilishning yana bir muhim yo’nalishi bu —
xususiylashtirish jarayonini bosqichma-bosqich, tizimli va shaffof shaklda amalga
oshirishdir.   Davlat   aktivlarini   boshqarish   agentligi   tomonidan   tuzilgan   rejalarga
ko’ra,   2024–2026   yillar   oralig’ida   bir   qator   yirik   korxonalar   —   jumladan
“O’zmetkombinat”,   “O’zbekneftgaz”,   “O’zkimyosanoat”,   “O’zavtosanoat”   va
“Aloqabank”ning   aksiyalari   xalqaro   investorlar   ishtirokida   ochiq   savdoga
26 chiqarilishi rejalashtirilgan. Bu esa davlat sektorining hajmini kamaytirish, xususiy
kapitalning   iqtisodiyotni   rivojlantirishdagi   ishtirokini   oshirish   va   bozor
mexanizmlarini kuchaytirishga xizmat qiladi.
Shuningdek,   davlat   sektori   kelajakda   raqamli   texnologiyalar   bilan
uyg’unlashgan  yangi boshqaruv modeliga o’tishi  kutilmoqda. Elektron boshqaruv
tizimlari, sun’iy intellekt asosidagi  tahlil platformalari, avtomatlashtirilgan xarajat
monitoringi   tizimlari   joriy   etilishi   orqali   davlat   korxonalarining   moliyaviy
samaradorligini oshirish, korrupsion xavflarni  kamaytirish, xarajatlar  shaffofligini
ta’minlash maqsad qilingan. Jumladan, 2024-yilda O’zbekiston byudjeti xarajatlari
bo’yicha “Ochiq byudjet” platformasining yangi talqini ishga tushiriladi va bunda
davlat   sektori   korxonalarining   har   bir   xarajati   real   vaqt   rejimida   jamoatchilik
nazoratiga ochiq bo’ladi.
Yana   bir   muhim   yo’nalish   –   davlat   sektori   va   xususiy   sektor   o’rtasidagi
hamkorlikni   kuchaytirish   (PPP   –   public-private   partnership)   hisoblanadi.   Ushbu
model orqali davlat muhim infratuzilma yoki ijtimoiy loyihalarni boshlaydi, biroq
uni   amalga   oshirishda   xususiy   sheriklarni   jalb   etadi.   Bunday   yondashuv   nafaqat
byudjet   yukini   kamaytiradi,  balki  xizmat  ko’rsatish   sifati   va  samaradorligini   ham
oshiradi.   Masalan,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   energetika   va   transport   sohalarida
O’zbekistonda   30   dan   ortiq   yirik   PPP   loyihalari   boshlangan   bo’lib,   bu   tajriba
kelgusida kengaytirilishi rejalashtirilgan. 14
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   davlat   sektorini   rivojlantirish
istiqbollari bevosita chuqur va tizimli islohotlarga bog’liq. Bu yo’lda korxonalarni
boshqarish   samaradorligini   oshirish,   moliyaviy   intizomni   kuchaytirish,   raqamli
texnologiyalarni   joriy   etish,   xususiy   sektor   bilan   hamkorlikni   yo’lga   qo’yish   va
xususiylashtirish   jarayonlarini   izchil   davom   ettirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Ushbu   islohotlar   orqali   davlat   sektori   samarali,   raqobatbardosh   va   ochiq
iqtisodiyotning ajralmas tarkibiy qismiga aylanishi mumkin. Natijada, O’zbekiston
14
Toshpulatov B.B. – Davlat-xususiy sheriklik asoslari. – Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2022.
27 iqtisodiyotining   barqaror   o’sishi   va   ijtimoiy   farovonlikning   yuksalishi   uchun
mustahkam poydevor yaratiladi. 15
15
 Abdurahmonov Q.X. – Makroiqtisodiyot. – Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2019.
28 XULOSA
O’zbekiston   iqtisodiyotida   davlat   sektori   uzoq   yillar   davomida   asosiy
tayanch bo’lib xizmat qilib kelmoqda. Iqtisodiyotni markazlashtirilgan boshqaruv
asosida   yuritish   amaliyoti   tarixan   davlat   ishtirokidagi   korxonalar   va
tashkilotlarning   salmog’ini   yuqori   saqlab   kelgan.   Mustaqillik   yillarida   esa   bu
tizimni   bozor   iqtisodiyotiga   moslashtirish,   isloh   qilish,   samaradorligini   oshirish
zarurati   tobora   kuchayib   bordi.   Bugungi   kunda   davlat   sektori   iqtisodiyotning
barqaror   ishlashini   ta’minlovchi,   muhim   ijtimoiy   xizmatlar   va   infratuzilmalarni
boshqaruvchi, strategik sohalarni nazorat ostida ushlab turuvchi mexanizm sifatida
o’z ahamiyatini saqlab qolmoqda
Mazkur kurs ishida davlat sektorining iqtisodiy tizimdagi o’rni, funksiyalari,
asosiy   tamoyillari   va   zamonaviy   rivojlanish   tendensiyalari   har   tomonlama   tahlil
qilindi. Shu bilan birga, mavjud muammolar, jumladan, samaradorlikning pastligi,
moliyaviy   ochiqlik   yetishmasligi,   xususiy   sektor   bilan   raqobatda   ojizlik,
byurokratik   to’siqlar   va   eskirgan   boshqaruv   mexanizmlari   aniqlandi.   Bugungi
kunda   O’zbekiston   iqtisodiyotining   davlat   sektori   bo’yicha   muhim   ustuvor
yo’nalishlar   sifatida   –   korxonalarni   isloh   qilish,   ularni   bozor   tamoyillariga
moslashtirish,   moliyaviy   intizomni   kuchaytirish,   xususiylashtirish   jarayonlarini
izchil   amalga   oshirish   va   innovatsion   boshqaruv   tizimlarini   joriy   qilish   kabilar
belgilanmoqda.
Davlat sektori ishtirokidagi korxonalar hozirgi paytda milliy iqtisodiyotning
sezilarli   qismini   tashkil   etadi.   Masalan,   2023-yil   holatiga   ko’ra,   mamlakatda   2
mingdan   ortiq   davlat   ishtirokidagi   yirik   va   o’rta   korxonalar   faoliyat   yuritmoqda,
ulardan   25%   dan   ortig’i   zarar   bilan   ishlamoqda.   Aksariyat   sohalarda   energiya,
transport, neft-gaz, metallurgiya, bank va aloqa tizimlarida davlat ulushi 50–100%
oralig’ida bo’lib, bu esa ushbu sohalarda raqobat muhitining shakllanishiga salbiy
ta’sir ko’rsatmoqda.
Davlat   sektorini   rivojlantirishning   istiqbollari   bir   necha   yo’nalishda   ko’rib
chiqildi:
29 —   birinchi   navbatda,   korxonalarni   korporativ   boshqaruvga   o’tkazish,   bu
orqali samaradorlik, mas’uliyat va shaffoflikni oshirish;
—   ikkinchidan,   davlat-xususiy   sheriklik   mexanizmlarini   keng   joriy   etish,
sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   transport   kabi   ijtimoiy   sohalarda   xususiy   investorlarni
jalb etish orqali xizmatlar sifatini oshirish;
—   uchinchidan,   raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   qilish   orqali
boshqaruvda   inson   omiliga   bog’liqlikni   kamaytirish,   korrupsion   xavflarni
pasaytirish va xarajatlarning aniqligini oshirish;
—   to’rtinchidan,   byudjetdan   moliyalashtiriladigan   tashkilotlar   faoliyatini
samaradorlik   indikatorlari   asosida   baholash   orqali   moliyaviy   intizomni
mustahkamlash.
Shuningdek,   O’zbekiston   Prezidentining   tegishli   farmon   va   qarorlariga
muvofiq   2024–2026-yillar   davomida   davlat   ulushi   mavjud   bo’lgan   100   dan   ortiq
yirik   korxonani   xususiylashtirish,   bir   qator   banklar   va   sanoat   kompaniyalarining
aksiyalarini   ochiq   savdoga   chiqarish   ko’zda   tutilgan.   Bu   esa   nafaqat   bozor
mexanizmlarini   mustahkamlash,   balki   xorijiy   investitsiyalar   uchun   ochiqlikni
ta’minlashda ham muhim qadam hisoblanadi. 16
Davlat   sektorining   iqtisodiyotdagi   ishtirokini   zamonaviy   bosqichga   olib
chiqish uchun quyidagi ustuvor chora-tadbirlar muhim deb hisoblanadi:
korxonalarni   sektorlar   bo’yicha   tahlil   qilib,   samaradorlik   past   bo’lganlarini
bosqichma-bosqich xususiylashtirish yoki tugatish;
ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   sohalarda   (masalan,   ta’lim,   sog’liqni
saqlash,   ekologiya)   davlat   ishtirokini   saqlab   qolgan   holda   ularni   samarali
boshqaruv asosida rivojlantirish;
har   bir   davlat   tashkiloti   va   korxonasining   yillik   hisobotlarini   jamoatchilik
uchun ochiq va tushunarli shaklda e’lon qilish;
xalqaro   tajribalarni   o’rganib,   ular   asosida   islohotlar   strategiyasini
takomillashtirish.
16
Abdukarimov A., Qodirov A. – Iqtisodiyot nazariyasi. – Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2020.
30 Xulosa o’rnida aytish joizki, davlat sektori – bu nafaqat iqtisodiyotdagi yirik
faoliyat   sohasi,   balki   siyosiy   va   ijtimoiy   barqarorlik   garovi   hamdir.   Uni   zamon
talablari asosida isloh qilish, samarali boshqaruv tizimini joriy etish va ochiqlikni
ta’minlash   orqali   O’zbekiston   iqtisodiyoti   nafaqat   ichki   ehtiyojlarga   javob   bera
oladi, balki xalqaro maydonda ham o’z o’rnini mustahkamlashi mumkin. Shunday
ekan, davlat sektori islohoti – bu bir martalik emas, balki doimiy davom etuvchi,
chuqur   o’ylangan   va   qat’iyatli   yondashuvni   talab   qiladigan   jarayondir.   Shu
jarayonni ilmiy asoslash, uni tizimli tahlil qilish va samarali takliflar ishlab chiqish
har bir iqtisodchi olim, mutaxassis va talabaning dolzarb vazifasidir.
Quyida   kurs   ishingiz   uchun   foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxati   alifboʻ
tartibida taqdim etiladi. Shuningdek, qo shimcha adabiyotlar va internet manbalari	
ʻ
ham berilgan.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1.   Abdukarimov   A.,   Qodirov   A.   –   Iqtisodiyot   nazariyasi.   –   Toshkent:
“IQTISOD-MOLIYA”, 2020.
2.   Abdurahmonov   Q.X.   –   Makroiqtisodiyot.   –   Toshkent:   “Iqtisodiyot”,
2019.
3.   Abduvohidov   A.A.   –   Davlat   sektori   iqtisodiyoti.   –   Samarqand:   SamDU
nashriyoti, 2021.
4. Azizov U.B. – O’zbekiston iqtisodiyoti: islohotlar va rivojlanish yo’llari.
– Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2022.
5.   Bekmurodov   A.   –   Bozor   iqtisodiyoti   va   davlat   boshqaruvi.   –   Toshkent:
“Yangi asr avlodi”, 2020.
6.   G’ulomov   S.S.,   Xakimov   N.A.   –   Iqtisodiy   nazariya.   –   Toshkent:
“O’zbekiston”, 2018.
7. Jo’rayev O. – O’zbekiston iqtisodiyotining davlat sektori: muammolar va
takliflar. – Toshkent, 2020.
8.   Karimov   I.A.   –   O’zbekiston   XXI   asr   bo’sag’asida:   xavfsizlikka   tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. – Toshkent: “O’zbekiston”, 1997.
9.   Madumarov   R.   –   Davlat   moliyasi.   –   Toshkent:   “IQTISOD-MOLIYA”,
2021.
10. Nazarov B.Q. – Davlat moliyasini boshqarish. – Toshkent: “Iqtisodiyot”,
2019.
11.   Rasulov   M.,   Mamatqulov   S.   –   Davlat   sektori   iqtisodiyotini
modernizatsiyalash. – Toshkent: “Fan”, 2020.
12.   Rixsieva   O.,   Asqarov   D.   –   Iqtisodiyotda   davlat   ishtiroki.   –   Toshkent:
“Iqtisodiyot”, 2021.
13.   Toshpulatov   B.B.   –   Davlat-xususiy   sheriklik   asoslari.   –   Toshkent:
“Yangi asr avlodi”, 2022.
14.   Tursunov   B.,   Xolbo’tayev   A.   –   Iqtisodiyotda   davlat   sektori.   –   Qarshi:
QDPI nashriyoti, 2021.
32 15.   Yo’ldoshev   U.   –   Iqtisodiyot   va   davlat   tartibga   solish   mexanizmlari.   –
Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2023.
Qo’shimcha adabiyotlar:
Moliya vazirligi hisobotlari (yillik)
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmon   va   qarorlari   (2017–2024
yillar)
Oliy Majlis palatalari majlislari stenoqrammalari
Davlat aktivlarini boshqarish agentligi nashrlari
Jahon   banki   va   Xalqaro   Valyuta   Fondi   (IMF)   O’zbekiston   bo’yicha
hisobotlari
Internet manbalari:
1.  www.stat.uz   – O’zbekiston Respublikasi Statistika agentligi
2.  www.lex.uz   – Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi
3.  www.mf.uz   – O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi
4.  www.president.uz   – Prezident rasmiy sayti
5.  www.mineconomy.uz   – Iqtisodiyot va moliya vazirligi
6.   www.economy.gov.uz     –   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyot
yangiliklari
7.  www.worldbank.org   – Jahon bankining O’zbekiston sahifasi
8.  www.imf.org   – Xalqaro Valyuta Fondi
9.  www.uzreport.news  – iqtisodiy yangiliklar
10.  www.spot.uz   – iqtisodiy tahlillar va ma’lumotlar
33

Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Oq-oltin axborot texnologiyalari texnikumida toʻgaraklar axborot tizimining dasturiy taʼminotini ishlab chiqish
  • Mobil raqamlar onlayn savdosi tizimini o'rgatuvchi qo'llanma

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский