Ishlab chiqarish jarayoni uning funksiyasi, natijalari va samaradorligi

Ishlab chiqarish jarayoni uning funktsiyasi, natijalari va samaradorligi
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB. ISHLAB  CHIQARISH  JARAYONI VA UNING  NATIJALARI
1.1 .   Ishlab     chiqarish   omillari   va   ularning
tarkibi… ………………………………..6
1. 2.   Ishlab     chiqarish     jarayonining
mazmuni… …………………………………....61.3.   Ishlab   chiqarish   omillari   va   ularning
tarkibi…………………………………...13
II.BOB ISHLAB CHIQARISH JARAYONI ,UNING NATIJALARI VA 
SAMARADORLIGI
2.2.   Ishlab   chiqarishning     samaradorligi   va   uning     ko’rsatkichlari.
……………….17
2.1.   Ishlab   chiqarish   jarayoning   mazmuni   va   o’ziga
xosligi……………………….21
2.3. Ishlab chiqarish samaradorligi, uning ko’rsatkichlari va omillari……………24
Xulosa………………………………………………………………………...…..31
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati…………………………………………….32
0 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   keyingi   yillarda   taraqqiyotning
yangi   bosqichiga   qadam   qo‘yildi.   Iqtisodiyotda   amalga   oshirilayotgan   keng
ko‘lamli islohotlar, modernizatsiya, tarkibiy o‘zgarish va diversifikatsiya natijasida
yangidan-yangi   zamonaviy   tarmoqlar   va   ishlab   chiqarish   quvvatlari,   yangi
energiya   manbalari,   turli   xil   infratuzilmalar,   yo‘llar,   transport   vositalari   ishga
tushirilmoqda.   Ishlab   chiqarish   jarayoni   iste’mol   qiymatlarni   vujudga   keltirish
uchun   maqsadga   muvofiq   qilinadigan   harakatdir,   tabiat   yaratgan   narsalarni   kishi
iste’moli   uchun   o’zlashtirib   olishdir,   kishi   bilan   tabiat   o’rtasidagi   modda
almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitlari.
Ayni   paytda,   mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   Oliy   Majlis
palatalarining qo‘shma majlisida va boshqa qator majlislarda so‘zlagan nutqlari va
qilgan ma’ruzalaridan, qabul qilingan yangi farmonlar va qarorlardan hamda Oliy 
Majlisga   murojaatnomasidan,   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo‘yicha   qabul   qilingan   strategik   vazifalardan   bizga   shu   narsa
ma’lum   bo‘lib   turibdiki,   mamlakatimizda   erishilgan   ulkan   yutuqlar   bilan   bir
qatorda o‘z echimini topmagan murakkab muammolar, hal qilinishi lozim bo‘lgan
o‘ta dolzarb va qiyin vazifalar juda ko‘p ekan.  
Mamlakatimiz   prezidenti   takidlaganidek,   “oldimizda   uzoq   va   mashaqqatli
yo‘l turibdi. Barchamiz jipslashib, tinimsiz o‘qib-o‘rgansak, ishimizni  mukammal
va   unumli   bajarsak,   zamonaviy   bilimlarni   egallab,   o‘zimizni   ayamasdan   oldinga
intilsak, albatta, hayotimiz va jamiyatimiz o‘zgaradi” 1
. 
1   O‘zbеkiston   Rеspublikasi   Prеzidеnti   Shavkat  Mirziyoyevning  Oliy Majlisning Sеnati   va Qonunchilik  palatasiga
Murojaatnomasi (24.01.2020) Xalq so‘zi gazеtasi, 2020 yil 25 yanvar. 
1 Bugungi   kunda   dunyoning   turli   mintaqalarida   sodir   bo‘layotgan
qaramaqarshiliklarning   kuchayib   borishi,   jahon   bozorida   vaziyatning   tez
o‘zgarayotgani   dunyoning   ko‘plab   mamlakatlarida   investitsion   faollikning
susayishi real iqtisodiyotda ishlab chiqarishning o‘sish sur’ati susayishi ro‘y berib,
jahon   bozorida   xarid   talabining   kamayishi   davom   etmoqda,   ishsizlik   darajasi
yuqoriligicha   qolmoqda,   ijtimoiy   keskinlik   kuchaymoqda.   Bundan   tashqari
mamlakatimizdagi   ayrim   sohalar,   tarmoqlar   va   kompaniyalarda   eksport   hajmi
kamayib,   import   hajmi   oshib   ketishi,   ko‘plab   kapital   mablag‘lar   sarflanishiga
qaramay ishlab chiqarish hajmi va mehnat unumdorligining sust o‘sishi fantexnika
taraqqiyoti yuz berib, yangi texnika va texnologiyalarning kirib kelishiga qaramay
ketgan   xarajatlar   va   mahsulot   tannarxi   pasayish   o‘rniga   aksincha,   oshishi   holati
yuz berishi kabi noxush holatlar sodir bo‘lib turibdi. 
Bu   holatlar   mamlakatimiz   oldida   turgan   keng   ko‘lamli   dasturiy   maqsad   va
vazifalar   –   islohotlarimizni   yanada   chuqurlashtirish   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash,   diversifikatsiyalash,   tarkibiy   o‘zgartirish,   xususiy   mulk,
xususiy tadbirkorlikni kuchaytirish, iqtisodiy rivojlanish yo‘lida g‘ov bo‘lib turgan
barcha to‘siq va cheklovlarni bartaraf etish,
  O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   qisqa   va   uzoq
muddatga   belgilangan   strategik   vazifalar   va   muammolarni   hal   etish   uchun   bor
kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etishni talab qiladi.  
Mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   hayotning   o‘zi   va
xalqning   talablari   bizning   oldimizga   amaliy   echimini   topish   lozim   bo‘lgan   yangi
va   yanada   murakkab   vazifalarni   qo‘ymoqda.   “O‘zbekistonni   rivojlangan
mamlakatga   aylantirishni   maqsad   qilib   qo‘ygan   ekanmiz,   bunga   faqat   jadal
2 islohotlar,   ilm-ma’rifat   va   innovatsiya   bilan   erisha   olamiz”   2
.   Hayotning   o‘zi
oldimizga   qo‘ygan   ushbu   murakkkab   muammolarni   tezroq   hal   qilish,   ularning
echimini   izlab   topish,   milliy   istiqlol   mafkurasining   mazmunini   va   xususiyatlarini
chuqurroq tushunish ko‘p jihatdan kishilarning iqtisodiyot sirlarini, ayniqsa, bozor
iqtisodiyoti   munosabatlarining   mazmunini,   ularning   talablari,   ziddiyatli   va
chalkash   xususiyatlarini,   qonun-qoidalarini,   amalga   oshirilayotgan   keng   ko‘lamli
iqtisodiy 
islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   tarkibiy
o‘zgartirish, modernizatsiyalash va diversifikatsiyalashning, ilm-fanni rivojlantirib,
raqamli   iqtisodiyotga   o‘tishning   maqsadi   va   mohiyatini   chuqurroq   bilishlariga
bog‘liqdir.   “Iqtisodiyot   nazariyasi”   fani   iqtisodiyot   tushunchalarini,   uning
qonunqoidalarini, tejamli xo‘jalik yuritish sirlarini, turli kishilar va xo‘jaliklarning
birbirlari   bilan   manfaatli   iqtisodiy   aloqada   bo‘lib,   unumli   mehnat   qilish,   yangi
texnika va texnologiyalarni, innovatsion g‘oyalarni qo‘llab, mehnat unumdorligini
oshirish yo‘llarini va shakllarini o‘rgatadi.  
Kurs ishining maqsadi:
Iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish   faoliyatini   rivojlantirish   masalalari   bo‘yicha
taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat:
Ishlab chiqarishning o‘ziga xos xususiyatlari o’rganish;
Ishlab   chiqarishning   iqtisodiy   hududlarni   tashkil   etish   va   amaldagi   holatini
tahlil qilish;
2  O‘zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеnti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisning Sеnati va Qonunchilik palatasiga
Murojaatnomasi (24.01.2020) Xalq so‘zi gazеtasi, 2020 yil 25 yanvar. 
3 Kurs ishi obyekti  O‘zbekiston Respublikasida tashkil etilgan ishlab chiqarish
resusrlari hisoblanadi.
Kurs   ishi   predmenti   bo’lib,   ishlab   chiqarish   zonalarni   tashkil   etishdagi
moliyaviy munosabatlar hisoblanadi.
Kurs   ishining   qisqacha   tavsifi.   Kurs   ishi   tarkibi,   uchta   savollar,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I.BOB. ISHLAB  CHIQARISH  JARAYONI VA UNING  NATIJALARI
1.1. Ishlab  chiqarish  omillari  va  ularning   tarkibi.
Jamiyat  taraqqiyotini moddiy  bazasi ishlab  chiqarish  bilan   hosil  qilinadi.
Ishlab     chiqarish     mehnatga     yaroqli   bo’lgan   ish   kuchi   bilan   ishlab     chiqarish
vositalarini     ko’tilishi   va   uni     harakatga     keltirilishi     tufayli     moddiy     ne‘matlar
hosil  qilishdir.
Resurs   -     bu     ishlab     chiqarish     va     xizmat     ko’rsatishga     ishlatiladigan
hamda     qo’llaniladigan   moddiy-ashyoviy     bo’lib,   tabiiy,   moddiy,     iqtisodiy,
moliyaviy va hokazo kabi  vositalardan  tashkil topadi.
Inson  faoliyati  moddiy va   nomoddiy ne‘matlar  yaratishga    qaratilar    ekan,
avvalo   ishlab     chiqarishni     tashkil   etmoq   kerak.   Ishlab     chiqarishni     tashkil   etish
resurslarni talab qiladi. Ular  quyidagilardan iboratdir:
1. Ishchi  kuchi; 
2. Mehnat qurollari; 
3. Mehnat vositalari.
Ishchi   kuchi   -   mehnatga     qobiliyati     bo’lgan   har   bir     insonning     ma‘lum
maqsadlar yo’lidagi  aqliy va  jismoniy  faoliyatining  yig’indisidir.
Mehnat qurollari   -   bu   inson   mehnati yordamida   mehnat   predmetlariga
ta‘sir qiladigan mexanizmlar (dastaklar)ga  aytiladi. Masalan: stanoklar, traktorlar,
uskunalar, mashinalar, qurilmalar va hakozolar.
Mehnat   predmetlari   -   mehnat   ta‘siri   natijasida   tovar   mahsuloti
tayyorlanadigan barcha xom ashyolar massasidir. Masalan, sanoatda ishlatiladigan
xom   ashyolar,     qishloq     xo’jaligidagi     ishlab     chiqarishda     ishlatiladigan   -
urug’liklar,  mineral o’g’itlar, yoqilg’ilar, materiallar, yer, suv shular jumlasidansir.
5 Mehnat     predmetlari   tabiat   mahsuli   yoki     oldingi   davrlardan   qolgan     mehnat
mahsulotlaridan iborat  bo’ladi.
Mehnat     predmeti   va     mehnat     qurollarini     birga     qo’shilishi   ishlab
chiqarish  vositalari ni  tashkil etadi.
  Ishlab     chiqarish     omillari     barcha     iqtisodiy       tizimlarda     amal     qilib
kelmoqda.   Bu     omillarga   turlicha   ma‘no   berilgan.   Masalan,   “Siyosiy     iqtisod”
darsliklarida  ishlab  chiqarish omili 2 turga  bo’lingan edi, ya‘ni:
1. Moddiy omil; 
2. Shaxsiy omil . 
Moddiy    omilni  tashkil etuvchi  mehnat  qurollari  va  mehnat  predmetlari
(er, suv, yer usti  va yer osti   boyliklari - ko’mir, neft‘, gaz, ruda,   metall...)   ham
ishlab     chiqarish     vositalari   deb     ta‘rif   berilgan   edi,   ishchi     kuchi   esa     ishlab
chiqarishning  деб   shaxsiy  omili   yuritiladi.
Hozirgi  bozor  iqtisodiyoti  sharoitidagi adabiyotlarda ishlab  chiqarishning
to’rt   omili     ko’rsatilmoqda:   mehnat,   kapital,   yer-suv,     tadbirkorlik   faoliyati   tan
olindi.  
Ishlab  chiqarish omillari
               ___________________________ ↓ _______________________
↓ ↓ ↓ ↓
6 Ishchi kuchi Yer, suv va
barcha xom
ashyolar Kapital Tadbirkorlik
ishi
Mehnat     bilan     ishchi   kuchi     bir   xil     ma‘noga     ega     emas.   Mehnat     turli
omillarning birikishi  natijasida amal  qiladi. Ya‘ni,  mehnat  ishchi  kuchini  ishlab
chiqarish  vositalari bilan qo’shilishi  natijasida  sodir  bo’ladi va  uning  pirovard
natijasi daromad topish bilan  tugallanadi.
Ishchi   kuchi     insonning     mehnatga     bo’lgan   aqliy   va   jismoniy
qobiliyatlarining  yig’indisidir. Bunda  bilim, malaka, tajriba  qo’llaniladi.
Kapital   tushunchasi   turlicha   ta‘riflanadi.   Ko’pchilik     adabiyotlarda
kapitalni     kapitalizmga   xosligi     aytilgan   va   o’z   egasiga     qo’shimcha   qiymat
keltiruvchi qiymat, o’z-o’zidan ko’payuvchi, o’suvchi qiymat deyilgan.
Ayrim  g’arb iqtisodchilari    ham,   masalan, J. Keark, L. Valras, I. Fisherlar
kapitalga       daromad     keltiruvchi,     foiz   keltiruvchi   qiymat   deb     ta‘riflaganlar.
Kapitalni  qiymat   tomonini e‘tiborga olib, ayrim iqisodchilar,  kapitalning moddiy
ob‘ektini   (mashinalar,   asbob-uskunalar,   inshootlar,   zavod-fabrikalar,   omborlar,
transport   vositalari     va   hakozolar)   narsa   va     hodisalarning     ashyoviy   tomonini
ko’rsatadilar. Shu   sababdan  ular    kapitalni  doimiy, o’zgarmas  tushuncha sifatida
qarab,   ishlab   chiqarish     vositalarini     kapital   deb   ataydilar.   Bu     tushunchalarni
umumlashtirgan   holda     kapitalni     moddiy     va   ashyoviy   hamda     uni     qiymat
ko’rinishidan     iborat   deb     qarab,   uni     bozor   iqtisodiyoti   sharoitida     kapital   deb
ishlatiladi.
Kapital   o’z   egalariga     daromad   keltiradigan   ishlab   chiqarish   va     xizmat
ko’rsatishning     hamma     sohalarida     ishlatiladigan   ishlab     chiqarish     vositalarini,
7 sotishga     tayyor   turgan     tovarlarni,     yangi     vositalar   va     ishchi     kuchini   sotib
olishga  mo’ljallangan pul  mablag’laridan iboratdir. “Kapital” moddiy  va  qiymat
ko’rinishiga  ega  bo’lgan  iqtisodiy  tushunchadir.
Tadbirkor -  iqtisodiy  resurslar, ya‘ni  ishlab  chiqarish vositalari  va  ishchi
kuchi     resurslarining,   tabiiy   resursining   bir-biriga     qo’shilishini     ta‘minlaydigan,
tashkilotchi,   yangilikka     intiluvchi,   iqtisodiy     va     xavf-xatardan,   javobgarlikdan
qo’rqmaydigan kishidir. 
Barcha   resurslarni     harakatga     keltirish     tadbirkorlik     qobiliyati   deb
yuritiladi.
1.2.Ishlab  chiqarish jarayonining  mazmuni .
Ishlab  chiqarish  jarayoni   - bu  insonlarning o’z  iste‘mollari uchun zarur
bo’lgan     moddiy     va       nomoddiy     ne‘matlarni   ishlab     chiqarishga     yo’naltirilgan
maqsadga     muvofiq   bo’lgan   faoliyatlar   majmuasidir.   Ishlab     chiqarish     bu
kishilarning  real  mehnat  faoliyatidir.
Ishlab  chiqarish moddiy  ishlab  chiqarish  va  xizmat  ko’rsatish  sohalariga
bo’linadi.   Moddiy     ishlab     chiqarish     sohalariga   (sanoat,     qishloq   xo’jaligi,
qurilish   va     boshqalar)     zaruriy   moddiy     ne‘matlar   yaratiladi,   xizmat   ko’rsatish
sohalarida esa   turli xil    ma‘naviy ne‘matlar yaratiladi  (ta‘lim,   sog’liqni  saqlash,
sport, turizm va h ). Bu  sohalar bir-biri bilan uzviy  bog’langan holda  rivojlanadi.
Masalan, O’zbekistonda 2007 yilda  ishlab  chiqarilgan tovarlar qiymati yalpi ichki
mahsulotda 13529,4 mlrd yoki  48,0 foiz,   ko’rsatilgan xizmatlar qiymati  11979,1
mlrd yoki 42,5 foizni   tashkil etgan edi.   Sof   soliqlar esa 2677,7 mlrd so’m yoki
9,5 foiz bo’lgan edi.
Ishlab  chiqarish jarayonining  ikki  tomonini  chizmada ko’rsatamiz.
 Ishchi kuchi va  ishlab Mehnat jarayoni yoki Iste‘mol qiymati,
8 chiqarish vositalari
(natural shakllari) → naflilikni yaratilishi
va  ko’payishi
jarayoni → ya‘ni nafligi
                       ↑           ↑                 ↑
Ishlab chiqarishning
omillari → Ishlab  chiqarish
jarayoni → Natija: tovar va
xizmatlar
                          ↓            ↓                   ↓
Kapital  ishlab  chiqarish
vositalari va  ishchi
kuchi qiymati → Qiymatlarning o’sish
jarayoni → Sarflangan va
qo’shilgan qiymat
Tovar  va  xizmatlar  nafligi  va  qiymatining  yaratilishida  ishlab  chiqarish 
omillarining  rolini  chizmada  tasvirlaymiz .
Yaratilgan tovar va  xizmatlar
↓       ↓
Naflilikni yaratilishida
qatnashadi. Qiymatni  tashkil  topishida
qatnashadi.
         ↓                ↓             ↓                                ↓
Yer Kapital Ishchi kuchi
mehnati Mehnat
            ↓                      ↓
9 Aniq   mehnat bilan
o’tkazilgan   ishlab
chiqarish   vositalari
qiymati Abstrakt
mehnat   bilan
yaratilgan
yangi qiymat
Ishlab  chiqarishning umumiy va  pirovard natijalari
Ma‘lumki,   ishlab     chiqarish   ijtimoiy   bo’lib,   barcha     resurslar   harakatga
keltiriladi,   natijada   juda   kup   turdagi     tovarlar   va   xizmatlar   yaratiladi,     ularni
barcha massasi yalpi  ijtimoiy mahsulotni hosil qiladi. 
Jami tovarlar va xizmatlar, ya‘ni milliy   mahsulotning   yil davomidagi   yig’indisi
mamlakat   bo’yicha   ishlab     chiqarishning       umumiy     natijasi   deyiladi.
Mamlakatda     yil   davomida     yaratilgan   milliy     mahsulot   natural   jihatdan   uch
qismdan   iborat   bo’ladi:   ishlab     chiqarish   vositalari,   iste‘mol   buyumlari   va   turli
xildagi  xizmatlardan iborat.
Yaratilgan mahsulot qiymat  jihatdan ham uch  qismdan iborat  bo’ladi.
1.   Ishlab     chiqarish     jarayonida   iste‘mol   qilingan   ishlab   chiqarish   vositalar
qiymatining  mahsulotga  utgan qismi (S);
2.   Yangidan   vujudga     keltirilgan   mahsulotning     mulkdorlar,   tadbirkorlar,   va
jamiyat uchun  ishlab  chiqarilgan qo’shimcha mahsulot qiymati (J);
3. Yangidan yaratilgan mahsulotning bir qismi,   ishchilarga tegishli   qismi zaruriy
mahsulot qiymati (Ya) dan iboratdir. 
                              T = C + Ya + J   (1) ni  tashkil etadi.
Yaratilgan   mahsulotdan   iste‘mol   qilingan     ishlab     chiqarish   vositalari
qiyomati  chegirib tashlansa, qolgan qismi  sof  mahsulot  deyiladi.
                  YaIM - Aa=SMM  (2) бo’лади.
10 Sof     mahsulot     bevosita     ishlab   chiqarishda   band   bo’lgan     menejerlar,
ishchilar, dehqonlar va  muhandislar, texnik xodimlar va  boshqalarning  yangidan
sarf   qilingan     mehnati   bilan     yaratilgan   zaruriy   (ZM)   va     qo’shimcha   (QM)
mahsulotdan   iboratdir.
Zaruriy  mahsulot   -    bu    ishchi   va    xizmatchilar   tomonidan  ish    vaqtining
bir   qismi bo’lgan zaruriy ish vaqtida   zaruriy mehnat   bilan   yaratiladi va   ularga
ish  haqi,  mehnat  haqi  ko’rinishida  beriladi. 
Ish haqi   -   ish   kuchini   qayta   tiklash va   takror ishlab   chiqarish   va   oila
a‘zolari ehtiyojlariga  sarflanadi.
Sof   mahsulotning   zaruriy     mahsulotdan   ortiqcha   qismi     bo’lib,   ishchi
tomonidan  qo’shimcha mehnat   bilan  yaratiladi.
Uni  quyidagi  ko’rinishda  tasvirlash  mumkin. 
Sof  mahsulot
                                         ↓                                                          ↓
Zaruriy mahsulot Qo’shimcha mahsulot
            ↓                                     ↓                           ↓                   ↓                   ↓         
↓
Ish haqi Ijtimoiy
himoya
fondlari Foyda Foiz Renta Soliqlar
Bozor     iqtisodiyoti     sharoitida   har   bir     korxona     qo’shimcha   mahsulotni
ko’paytirish   yo’li     bilan   foyda     olishga     erishadi.   Qo’shimcha   mahsulot   uch   yo’l
bilan olinadi:
11 1. Ishchilar  sonini  ko’paytirish;
2. Ish kunini uzaytirish;
3.   Ish     kuni     chegarasi     o’zgarmagan   holda     zaruriy   ish     vaqtini     kamaytirish
hisobidan qo’shimcha ish vaqtini  ko’paytirishdir.
Ish   kunini     o’zgartirish   yo’li   bilan   olingan   qo’shimcha   mahsulot   абсолют
qo’shimcha mahsulot  deyiladi.
Ish kunini  o’zgartirmasdan zaruriy ish vaqtini  kamaytirib,  qo’shimcha  ish
vaqtini     ko’paytirish   hisobiga     olingan     qo’shimcha   mahsulot   esa   nisbiy
qo’shimcha mahsulot  deb  ataladi.
Yil   davomida     olingan     barcha     qo’shimcha   mahsulotlar     yig’indisi
qo’shimcha   mahsulot   massasi ,   uning     zaruriy     mahsulotga     nisbatini   foizda
ifodalanishi   qo’shimcha   mahsulot   normasi   deyiladi.   Buni     quyidagicha
tasvirlash mumkin.
M’ = M x 100 %  (1)
                                                      V
Bunda:       M’   –   qo’shimcha   mahsulot   normasi;   M   -   qo’shimcha   mahsulot
massasi; V - zaruriy mahsulotni  bildiradi.
Ishlab   chiqarish   omillari   bilan   uning   samaralari  o’rtasidagi  bog’liqlikni
ishlab  chiqarish  funktsiyasi  deyiladi.
Ya‘ni:                                          M = F (E, K, I ) (2)  dan  iborat bo’ladi.
Bunda:  ishlab  chiqarish  funktsiyasi – M; yer - Ye, kapital – K; ishchi kuchi
- I bilan belgilangan.
  
5-savol. Ishlab chiqarishning  samaradorligi va  uning  ko’rsatkichlar
12 Samaradorlik    iqtisodiy   kategoriya sifatida   ishlab chiqarishning   pirovard
natijasi   bilan     unga     avanslangan   resurslar,   mablag’lar   yoki     qilingan   xarajatlar
o’rtasidagi nisbatdan iborat bo’ladi.
Ishlab   chiqarishning     samaradorligi     olingan   foydaning   (F)   ishlab
chiqarishga  sarflangan resurs xarajatlariga (IX) nisbati bilan  aniqlanadi.
Ya‘ni:   I/ch = F  x 100%  (3).
     R х
С  =  M         х  100 % (4).
        Rc
Samaradorlik qanchalik yuqori bo’lsa, olinadigan foyda  va foyda  normasi 
oshib boradi.
Ya‘ni:   R’ = F  x 100 %  (5).
Bunda:  R’-  foyda normasi; IX - iqtisodiy resurs xarajatlari; F -foyda. 
Samaradorlikning  bosh mezoni  haqida  foyda,  boshqalari esa yalpi milliy
mahsulot, sof  mahsulot, milliy daromad, qo’shimcha mahsulot deb  ko’rsatadilar.
Ko’pchilik   olimlar   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   samaradorlikning   bosh
ko’rsatkichi   olingan   foydaning     xarajatlarga     nisbati,   ya‘ni     рентабеллик
foydalilik  darajasi   bilan  belgilanadi deb  ko’rsatadilar.
Ishlab   chiqarishda     qatnashadigan   omillarning     unumdorligi,   ulardan
samarali   foydalanish     darajasini     bildiradigan   ko’rsatkichlar   tizimidan
foydalaniladi.  Bosh  mezonlardan biri mehnat  unumdorligidir.
Mehnat unumdorligi   – ishchi kuchining  vaqt birligi mobaynida   mahsulot
yaratish  qobiliyatiga aytiladi. Bu esa  sarflangan mehnat  miqdoriga  nisbati  bilan
belgilanadi.
Ya‘ni:  MU= M/V   (6).
13 Bunda: MU- mehnat unumdorligi; M - yaratilgan mahsulot;  V - sarflangan 
vaqt .
Mehnat   unumdorligi   –   bu     sarflangan   inson   mehnatining   har   bir     birligi
evaziga ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori bilan aniqlanadi. Vaqt   birligi   ish
kuni, ish  soatidan iborat bo’ladi.
Samaradorlikni  aniqlashda  kapital unumdorligidan foydalanish  mumkin.
Ya‘ni:    KU = M/K;    KU= YaD/K;    KU= F/K;
                                     
Bunda:   KU - kapital unumdorligi,   M – mahsulot,   K -   ishlab chiqarishda
qatnashgan kapital miqdori:
Samaradorlikni   anqilashda   ko’rsatib   o’tilgan   mezonlardan   tashqari
mahsulotning   mehnat   sig’imi,     material   sig’imi,     energiya   sig’imi   degan
ko’rsatkichlardan ham   foydalaniladi. Bunda   ishlab chiqarilayotgan mahsulotning
har   bir     birligini     yaratish   uchun     ketgan,     yoki   ishlab     chiqarish     uchun   zarur
bo’lgan mehnat, moddiy ashyolar, energiya miqdorini  hisobiga  olinadi.1.3. Ishlab chiqarish omillari va ularning tarkibi	
Ishlab chiqarish jarayonida haqiqatda qo‘llaniluvchi barcha resurslar ishlab 
chiqarish omillari	
deyiladi. Iqtisodiyotning tizimi va shaklidan qat’iy nazar uchta omil: ishchi kuchi, 
mehnat qurollari va mehnat predmetlari bo‘lishi shart.	
Ishchi   kuchi   deb   insonning   mehnat   qilishga   bo‘lgan   aqliy   va   jismoniy	
qobiliyatlarining   yig‘indisiga   aytiladi.   Ishchi   kuchi   mehnat   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan kishilar uchun xosdir. Lekin ishchi kuchi insonning o‘zi  emas yoki uning
mehnati ham emas, uning qobiliyatidan iboratdir.	
Mehnat qurollari deb, inson uning yordamida tabiatga, mehnat predmetlariga
14 ta’sir   qiladigan   vositalarga   aytiladi   (mashinalar,   stanoklar,   traktorlar,   qurilmalar,
uskunalar va boshqalar). Mehnat predmetlari esa bevosita mehnat ta’sir qiladigan,
ya’ni   mahsulot   tayyorlanadigan   narsalardir   (yer,   suv,   xom   ashyo   va   boshqa   turli
materiallar).   Mehnat   predmetlari   tabiatda   tayyor   holda   uchrashi   mumkin   yoki
oldingi   davrdagi   mehnat   mahsuli,   ya’ni   xom   ashyo   bo‘lishi   mumkin.   Mehnat
qurollari va mehnat predmetlari birgalikda ishlab chiqarish vositalari deb yuritiladi.
Bu   esa   mehnat   jarayonining   tabiatidan   kelib   chiqadi;   shuning   uchun   ham   ishlab
chiqarish   vositalari   hamma   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlar,   insoniyat   taraqqiyotining
hamma bosqichlari uchun xosdir.	
Ishlab   chiqarish   omillari   insoniyat   taraqqiyotining   hamma   bosqichlari   uchun	
umumiy   bo‘lsada,   bu   omillarga   turli   adabiyotlarda   turlicha   ta’rif   beriladi.
Jumladan,  «Siyosiy  iqtisod»  darsliklarida   ishlab  chiqarishning   ikki   omili:   moddiy
va   shaxsiy   omillari   mavjudligi   tan   olinadi.   Bunda   mehnat   qurollari   va   mehnat
predmetlari (yer, suv, yer osti boyliklari kabi tabiiy boyliklar ham) ishlab chiqarish
vositalari   deyiladi   va   ishlab   chiqarishning   moddiy   omilini   tashkil   etadi,   ishchi
kuchi   esa   uning   shaxsiy   omili   deb   yuritiladi.   Hozirgi   bozor   iqtisodiyotiga   doir
ko‘pchilik adabiyotlarda esa ishlab chiqarishning to‘rt omili: mehnat, kapital, yer-
suv, tadbirkorlik qobiliyati tan olinadi.	
Bu   erda   ishchi   kuchi   bilan   mehnat   o‘rtasidagi   farqni   anglab   olish   juda	
muhimdir.   Chunki,   mehnat   insonning   to‘g‘rirog‘i   ishchi   kuchining   ma’lum
maqsadga   qaratilgan   faoliyati   jarayoni   bo‘lib,   ishchi   kuchi   tushunchasidan
tamomila boshqa tushunchadir. Ko‘pgina adabiyotlarda esa ularni sinonim (bir xil
tushuncha)   deb   qarashadi   va   ko‘pgina   chalkashliklar   keltirib   chiqaradi.   Bizga
ma’lumki,   mehnat   turli   omillarning   birikib,   amal   qiladigan   jarayonidir.   Ishchi
kuchi,   yuqorida   aytganimizdek,   insonning   mehnatga   bo‘lgan   aqliy   va   jismoniy15 qobiliyati,   uning   bilim,   malaka   darajasi   bilan   birgalikda   ishlab   chiqarishga
qatnashishiga tayyor turgan omil bo‘lib xizmat qiladi, mehnat esa ishchi kuchining
ishlab   chiqarish   vositalari   bilan  qo‘shilishi   natijasida   sodir   bo‘ladigan   va   ma’lum
samara olishga qaratilgan faoliyatdir.	
Shuning uchun biz mehnat degan tushunchani emas, balki ishchi kuchi degan	
tushunchani   ishlab   chiqarishning   omili   deb   bilamiz   va   ishlab   chiqarish   omillari
ishchi kuchi, kapital, yer-suv va tadbirkorlik qobiliyatidan iborat deb ta’kidlaymiz 	
Ishchi  kuchi  insonning mehnatga  bo‘lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining	
yig‘indisi bo‘lganligi uchun bozor iqtisodiyoti davrida inson emas, mehnat jarayoni
ham   emas,   balki   ishchi   kuchi   tovar   sifatida   sotiladi,   uning   boshqa   tovarlar   kabi
qiymati  va nafliligi  mavjuddir  va  binobarin,  uning  bozori  bo‘ladi.  Shuning  uchun
hozirgi   kunda   keng   qo‘llanilayotgan   mehnat   bozori   tushunchasi   o‘rniga   ishchi
kuchi   bozori,   mehnat   resurslari   o‘rniga   ishchi   kuchi   resurslari   deyilsa   to‘g‘ri   va
tushunarli bo‘lar edi.	
Kapital tushunchasi ham turli adabiyotlarda turlicha talqin qilinadi. Ko‘pchilik	
kapital   tushunchasini   tarixiy   tushuncha   deb   qarab,   uning   kapitalizmga   xosligini
isbotlaydi   va   kapitalni   o‘z   egasiga   qo‘shimcha   qiymat   keltiruvchi   qiymat,   o‘z-
o‘zidan   ko‘payuvchi,   o‘suvchi   qiymat   deb   hisoblaydi.   Ayrim   g‘arb   iqtisodchilari
ham,   masalan,   J.Klark,   L.Valras,   I.Fisherlar   kapitalga   daromad   keltiruvchi,  foyda
keltiruvchi, foiz keltiruvchi qiymat deb qaraydilar.16 Qator   g‘arb   iqtisodchilarining,   jumladan   D.Xayman,   P.Xeyne,   E.Dolon,	
J.Robinson, R.Dornbush va boshqalarning fikrini keltirib va ularni umumlashtirib,
prof.   V.D.Kamaev   o‘zining   rahbarligida   yozilgan   darsligida   «haqiqatdan   ham   -
kapital   o‘zidan   o‘zi   ko‘payuvchi   qiymat»   deb   yozadi   [1].   Bunday   fikr
D.D.Moskvin,   V.YA.Ioxin,   A.G.Gryaznova,   E.F.Borisov   va   boshqalarning
rahbarligida   nashr   etilgan   qator   iqtisodiyot   nazariyasi   kitoblarida   ham   aytiladi.
Lekin   Amerika   va   Evropa   mamlakatlaridan   kirib   kelgan   «Ekonomiks»  darsliklari
va   boshqa   ayrim   adabiyotlarda   kapitalni   hamma   ishlab   chiqarish   va   xizmat
ko‘rsatish   sohalarida   qo‘llaniladigan   moddiy   vositalardan,   ya’ni   hamma   turdagi
mashinalar,   asbob-uskunalar,   inshootlar,   zavod-fabrikalar,   omborlar,   transport
vositalari   va   boshqa   shu   kabilardan   iborat   deb   ko‘rsatadi,   unga   pul   va   tovarni
kiritmaydi.   Bundan   ko‘rinib   turibdiki,   ayrim   iqtisodchilar   kapitalistik   iqtisodiy
tuzumning sotsial  mohiyatini ochish uchun masalaga bir  tomonlama qarab,  ishlab
chiqarish   omillarining   qiymatiga   e’tiborni   kuchaytirgan.   G‘arbdagi
kasbdoshlarimizning   ayrimlari   ham   kapitalni   bir   tomonlama,   ya’ni   uning   qiymat
tarafini   e’tiborga   olgan   bo‘lsa,   boshqalari   esa   iqtisodiy   tushunchalarning
tarixiyligini   e’tibordan   chetda   qoldirib,   uning   moddiy   ob’yektini,   narsa   va
hodisalarning   ashyoviy   tomonini   ko‘rsatadilar,   shuning   uchun   ular   kapitalni
doimiy,   o‘zgarmas   tushuncha   deb,   ishlab   chiqarish   vositalarini   kapital   deb
ataydilar. Biz bu ikki xil tushunchani bir tanganing ikki tomoni, bir tushunchaning,
ya’ni   kapital   tushunchasining   ikki   tomoni:   uning   bir   tomoni   moddiy  va   ashyoviy
ko‘rinishi, ikkinchi tomoni esa uning qiymat ko‘rinishi ekanligini e’tiborga olamiz
va uni bozor iqtisodiyoti sharoitida kapital deb ishlatamiz. Biz kapital deganda o‘z
egalariga   daromad   keltiradigan   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatishning   hamma
sohalarida   ishlatiladigan   ishlab   chiqarish   vositalarini,   sotishga   tayyor   turgan17 tovarlarni,   yangi   vositalar   va   ishchi   kuchini   sotib   olishga   mo‘ljallangan   pul
mablag‘larini,   ularning   ashyoviy   tomoni   va   qiymatining   birligini   tushunamiz.
Boshqacha   qilib   aytganda   «kapital»   ham   qiymatga,   ham   naflilikka   ega   bo‘lgan,
ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish jarayonida foydalaniladigan vositalardir.18 II.BOB ISHLAB CHIQARISH JARAYONI ,UNING NATIJALARI VA
SAMARADORLIGI
2.1.  Ishlab chiqarishning  samaradorligi va uning  ko’rsatkichlari.
Samaradorlikni  oshirishga  ta‘sir  qiladigan omillarga  qo’yidagilar kiradi :
1.  Ishchi kuchi salohiyati;
2.  Fan-texnika  taraqqiyoti va uning  yangiliklari;
3.  Ilg’or texnologiya;
4.  Ishlab  chiqarish  sarflarini  tejash;
5.  Iqtisodiyotni tarkibiy  tuzilish va  ratsional joylashtirish;
6.  Ishlab chiqarishni  ixtisoslashuvi;
7.     Tabiiy,   modiy   va     mehnat     resurslaridan     tejash   va     tejamkorlik     bilan
foydalanish;
8.  Sub‘ektlarni  ya‘ni  ishlab  chiqaruvchilarni  moddiy  rag’batlantirish.
9.   Ishlab chiqarishni modernizatsiyalash.
10. Ishlab  chiqarishda  innovatsiyalarni  qo’llash.
Samaradorlikni   asosida   mashinalashgan mehnat   turadi, uni   fan   texnika
va  inson  yaratadi. Fan  texnika  taraqqiyotini  ikkita yo’li bor :
  1.   Evolyutsion   yo’lidir   -   mavjud   texnika   texnologiya   asosida,   mashinalar
va   uskunalar   qisman     modernizatsiyalashtiriladi,   rivojlanish   asta-sekinlik     bilan
amalga  oshirib boriladi.
2.   Revolyutsion   yo’ldan   rivojlanish   –   bu     fan-texnikaning   bir   qancha
sohalarida     birdaniga   katta     o’zgarishlar   qilinadi,   texnikaning   eng     so’nggi
yangiliklarini,   avlodlarini ishlab   chiqarishda   qo’llaniladi, shu   tufayli yuqori
samaradorlikka erishiladi.
19 Mamlakatimizda  iqtisodiyotning  barcha  tarmoqlarini hozirgi zamon fan va
texnikasining eng yangi   yutuqlari bilan   qayta   qurollantirish   lozimligi Prezident
I.Karimov asarlarida  ko’rsatib o’tilgan.
20 Samaradorlikni   aniqlashda   bu   ko‘rsatkichlardan   tashqari   mahsulotning
mehnat   sig‘imi,   material   sig‘imi,   energiya   sig‘imi   degan   ko‘rsatkichlar   ham
qo‘llanilib,   ular   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotning   har   bir   birligini   yaratish
uchun   ketgan,   yoki   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo‘lgan   mehnat,   energiya   va
moddiy ashyolar miqdorini ifodalaydi.
Bu   ko‘rsatkichlarning   har   biri   ishlab   chiqarishda   qatnashgan   turli   omillar
samaradorligini   ifodalab,   bir-biri   bilan   chambarchars   bog‘liq   va   bir-birini
to‘ldiradi.
Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun unga ta’sir qiladigan omillarni
ham bilish zarurdir. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga bir qancha omillar
ta’sir qiladi:
1.   Ilmiy-texnik   taraqqiyotni   tezlashtirish   va   uning   natijalarini   tezlik   bilan
ishlab chiqarishda qo‘llash.
2.   Ishlab   chiqarishni   ratsional   joylashtirish,   ixtisoslashtirish   va
kooperatsiyalash.
3.   Iqtisodiyotning   tarkibiy   qismlarini   va   uning   tashkiliy   bo‘g‘inlarini
o‘zgartirish.
4. Ishlab chiqaruvchilarni rag‘batlantirish va ularning faolligini oshirish.
5.   Mavjud   tabiiy ,   moddiy   va   mehnat   resurslaridan   oqilona,   tejab-tergab
foydalanish, yangi, arzon, sifatli xomashyo va energiya turlarini, ekinlarning   yangi
hosildor navlarini , chorva mollarining mahsuldor zotlarini topib ishlab chiqarishga
joriy qilish.
6.   Kishilarning   bilim   saviyasini,   malakasini   oshirish,   yetuk   ishchi   va
mutaxassislar tayyorlash.
21 Bular ichida fan-texnika taraqqiyoti omili hozirgi kunda respublikamiz uchun
dolzarb va muhim ahamiyat kasb etadi. Fan-texnika taraqqiyotining evolyutsion va
revolyutsion   shakllari   farqlanadi.   Evolyutsion   shaklda   rivojlanish   deganda,
FTTning   mavjud   texnologiyasi   asosida ,   mashinalar   va   uskunalar   qisman
modernizatsiyalash asosida rivojlanishi tushuniladi.
22 Ishlab   chiqarish   imkoniyatlari   chegarasi   to‘g‘risida   yaxshiroq   tasavvurga   ega	
bo‘lish uchun:	
- iqtisodiyot faqat ikki xil mahsulot-avtomobil va texnologiya ishlab chiqaradi,	
bunda   avtomobil   iste’mol   tovarlarini,   texnologiya   ishlab   chiqarish   vositalarini
bildiradi;
- iqtisodiy resurslar miqdor va sifat jihatdan o‘zgarmaydi;
- mehnat unumdorligi va texnologiya doimiy bo‘lib qoladi, deb faraz qilamiz.
Mavjud   resurslar   cheklanganligi   sababli   iqtisodiyotning   texnologiya   va   avtomobil
ishlab
chiqarish hajmini birdaniga ko‘paytirib borish imkoniyati cheklangan. Resurlarning
cheklanganligi   mahsulot   ishlab   chiqarishning   cheklanganligini   bildiradi.   Bunday
sharoitda texnologiya ishlab chiqarishni har qanday ko‘paytirishga resurslarning bir
qismini-avtomobil   ishlab   chiqarishni   kamaytirish   orqali   erishadi.   Aksincha,   agar
avtomobil   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish   afzal   ko‘rinsa,   buning   uchun   zarur
resurslar faqat texnologiya ishlab chiqarishni qisqartirish hisobiga olinishi mumkin.	
Jadvalda jamiyat tanlashi mumkin bo‘lgan sanoat texnologiyalari va avtomobil	
miqdorining   muqobil   uyg‘unlashuvi   ifodalangan.   A   muqobil   variantga   binoan,
iqtisodiyot   o‘zining   butun   resurslarini   texnologiya,   ya’ni   ishlab   chiqarish
vositalarini   ishlab   chiqarishga   yo‘naltiradi.   E   muqobil   variantda   esa   mavjud
resurslar   to‘lig‘icha   avtomobil,   ya’ni   iste’mol   buyumlari   ishlab   chiqarishda
foydalaniladi.   Jadvaldagi   asosiy   g‘oya   quyidagicha:   har   qanday   vaqt   oralig‘ida
iqtisodiyot to‘la bandlik va ishlab chiqarishning to‘liq hajmida avtomobilni ko‘proq
ishlab  chiqarishi   uchun   texnilogiyaning   bir  qismidan   voz  kechishi   zarur.  Iqtisodiy
resurslar   kamyob   bo‘lganligi   sababli,   iqtisodiyot   avtomobil   va   texnologiya   ishlab
chiqarish hajmini bir vaqtda ko‘paytira olmaydi.23 Ishlab   chiqarish   imkoniyati   egri   chizig‘idagi   har   bir   nuqta   ikki   xil   mahsulot	
ishlab   chiqarishning   qandaydir   eng   ko‘p   hajmini   ko‘rsatadi.   Jamiyat   uchun
mahsulotlarning   erishib   bo‘ladigan   har   xil   uyg‘unlashuvlaridan   tanlab   olish
imkoniyati egri chiziq ichida joylashadi.	
Avtomobil va texnologiya ishlab chiqarishning har xil uyg‘unlashuvini amalga	
oshirish   uchun   jamiyat   ulardagi   mavjud   resurslarning   to‘la   bandligi   va   ishlab
chiqarishning   to‘liq   hajmini   ta’minlashi   zarur.   Avtomobil   va   texnologiyaning
barcha   uyg‘unlashuvi   ularning   eng   ko‘p   miqdorini   ko‘rsatib,   bu   barcha   mavjud
resurslardan esa samarali foydalanish natijasida olinishi mumkin.	
Iqtisodiyotda   resurslarning   to‘la   bandligi   va   ulardan   samarali   foydalanishni	
ta’minlash   uchun   har   ikkala   mahsulotning   tanlangan   hajmi   ishlab   chiqarish
imkoniyatlari egri chizig‘i deb nomlanuvchi ABSDE chizig‘ida joylashgan bo‘lishi
lozim. Bu chiziqdan chap tomonda joylashgan har qanday nuqta resurslardan to‘liq
foydalanmaslikni   anglatadi.   Rasmdagi   G   nuqta   iqtisodiyotda   1,6   mln.   dona
avtomobil va 5 ming donaga yaqin texnologiya ishlab chiqarilayotganini bildiradi.24 Bu   esa,   resurslardan   foydalanishning   muayyan   darajasida,   qo‘shimcha   resurslarni
jalb etmagan holda, quyidagi harakatlarni amalga oshirish imkoniyati mavjudligini
ko‘rsatadi:	
- 	avtomobil   ishlab   chiqarishning   mavjud   hajmini   saqlab   qolgan   holda,	
texnologiya ishlab chiqarish hajmini 8 ming donagacha yetkazish;	
- texnologiya   ishlab   chiqarishning   mavjud   hajmini   saqlab   qolgan   holda,	
avtomobil ishlab chiqarish hajmini 2,7 mln. donagacha yetkazish;	
- bir   vaqtning   o‘zida   har   ikkala   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmini	
oshirish.	
Ishlab chiqarish imkoniyatlari egri chizig‘idan tashqarida joylashgan har	
qanday, ya’ni
rasmdagi   W   nuqtaga   resurslarning   mavjud   hajmi   va   ishlab   chiqarishning	
mavjud texnologiyasi darajasida erishib bo‘lmaydi.	
Jamiyat   bu   mahsulotlar   uyg‘unlashuvidan   birortasini   tanlashi   zarur:   ko‘proq	
texnologiya   ishlab   chiqarish   kamroq   avtomobil   ishlab   chiqarishni   bildiradi   va
aksincha.	
Har   qanday   mahsulotning   qandaydir   miqdorini   olish   uchun,   voz   kechishga	
to‘g‘ri   keladigan   boshqa   mahsulot   miqdori   bu   mahsulotning   muqobil   ishlab
chiqarish xarajatlari deb ataladi.	
Biz   iqtisodiyot   resurslarning   to‘liq   bandligi   va   ishlab   chiqarishning   to‘liq	
hajmi bilan xususiyatli deb hisobladik. Agar band bo‘lmagan resurslar bo‘lsa yoki
resurslari  samarasiz   foydalanilsa iqtisodiyot jadvalda  ko‘rsatilgan  har bir muqobil
variantdagidan   pastroq   mahsulot   ishlab   chiqargan   va  bu  rasmda  keltirilgan   ishlab
chiqarish imkoniyati egri chizig‘ining ichida joylashgan bo‘lar edi.	
Agar   resurslarning   miqdori,   sifati   hamda   texnologiya   o‘zgarsa   iqtisodiyotda25 ishlab   chiqarishning   umumiy   hajmi   ham,   ya’ni   ishlab   chiqarish   imkoniyati   egri
chizig‘ining   holati   o‘zgaradi.   Mavjud   resurslarning   ko‘payishi   har   bir   variantda
bitta yoki har ikkala mahsulot ishlab chiqarish hajmining ko‘payishiga olib keladi. 2.2. Ishlab chiqarish jarayoning mazmuni va o’ziga xosligi
  Ishlab   chiqarish   jarayoni-   bu   kishilarning   iste'moli   uchun   zarur   bo`lgan
moddiy   va   ma'naviy   ne'matlarni   yaratishga   qaratilgan   maqsadga   muvofiq
faoliyatdir.   Bu   faoliyat   ayriboshlash,   taqsimot   va   iste'mol   sohalarida   ro`y
beradigan munosabatlarning xususiyatlarini va yo`nalishini belgilab beradi.
  Ma'lumki,   har   qanday   ishlab   chiqarish,   birinchi   navbatda,   mehnat
jarayonidir. Ana shu jarayonda kishilar, eng avvalo, tabiat bilan, uning kuchlari va
ashyolari bilan munosabatda bo`ladilar. Ayni mehnat jarayonida kishilar bir-birlari
bilan munosabatda ham bo`ladilar. Bu munosabatlarning xarakterlarini, shakllarini
va xususiyatlarini o`rganish va ishlab chiqarishni ongli tashkil etish iqtisodiyotning
bosh   masalasini   (iqtisodiy   resurslar   cheklanganligi   va   ehtiyojlarning   cheksizligi)
hal qilishning birdan bir yo`lidir.
  Mehnat jarayonida mehnat vositalari bilan bir qatorda insonning o`zi ham
kamol   topadi,   mehnat   mahorati   ortadi.   Ishlab   chiqarish   jarayoni   umuminsoniy
kategoriyalar jumlasiga kiradi. Shuning uchun bu jarayon uzoq tarixga ega.
Ishlab   chiqarishning   eng   yirik   sohalari   sanoat,   qishloq   xo`jaligi,   transport
va aloqa, qurilish, savdo, tayyorlov idoralari, moddiy - texnik ta'minot, kommunal
va   uy-joy   xo`jaliklari,   turli   xil   xizmat   ko`rsatish   sohalari   va   boshqalardan   iborat.
Ma'lumki ishlab chiqarish tizimi ehtiyojlar tizimi bilan bevosita bog`liq. Ehtiyojlar
turi qancha ko`p bo`lsa shunga binoan ishlab chiqarishning tarmoq va sohalari ham
kengayib boradi. Ularni o`rganish oson bo`lish uchun ishlab chiqarish ikkita katta
sohaga : moddiy va nomoddiy ishlab chiqarishlarga bo`linadi.
26 Moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida   zaruriy   moddiy   ne'matlar   ishlab
chiqariladi.   Nomoddiy   sohalarda   esa   turli   xil   ma'naviy   ne'matlar   yaratiladi   va
xizmatlar ko`rsatiladi.
Shuni   ta'kidlash   lozimki,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarish
jarayoni   tovar   ishlab   chiqarish   jarayonidir.   Mahsulotning   iste'mol   xossasi
qanchalik   muhim   bo`lsa,   mehnat   sarflarini   hisobga   olish   ham   shunchalik
muhimdir.Ishlab   chiqarish   jarayoni-bu   kishilarni   o‘zlarining   iste’moli   uchun   zarur   bo‘lgan
moddiy va
ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq faoliyatidir. Moddiy
va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar ko‘rsatish jarayoni kishilar iqtisodiy
faoliyatining asosiy tomonidir.	
Ma’lumki, har qanday ishlab chiqarish, birinchi navbatda, mehnat jarayonidir	
yoki   boshqacha   qilib   aytganda,   tabiatdagi   bor   narsalarning   ko‘rinishini   o‘zining
iste’moli   uchun   muvofiq   holga   keltirish   uchun   qilingan   mehnat   faoliyatidan
iboratdir.   Ana   shu   mehnat   jarayonida   kishilar,   eng   avvalo,   tabiat   bilan,   uning
kuchlari   va   ashyolari   bilan   hamda   bir-birlari   bilan   o‘zaro   ma’lum   munosabatda
bo‘ladilar.	
Kishilar   o‘zlarining   ongli   maqsadga   muvofiq   unumli   mehnati   bilan   tabiat	
moddalarining   shakllarini   o‘zgartiradilar   va   iste’moli   uchun   zarur   bo‘lgan
mahsulotni   vujudga   keltiradilar.   Mehnat   jarayonida   kishilar   bilan   tabiat   o‘rtasida
moddalar almashinuvi  bilan  birga insonning  o‘zi  ham  har tomonlama kamol  topib
boradi,   ya’ni   kishilar   o‘zining   mehnatga   bo‘lgan   qobiliyatini,   bilimini   oshiradi   va
ularni amalda qo‘llashni kengaytirib boradi.	
Shunday qilib, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni vujudga keltirish
27 uchun   maqsadga   muvofiq   qilinadigan   harakatdir,   tabiat   yaratgan   narsalarni   kishi
iste’moli   uchun   o‘zlashtirib   olishdir,   kishi   bilan   tabiat   o‘rtasidagi   modda
almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.	
Ishlab   chiqarishning   tarkibiy   tuzilishi   muhim   ahamiyat   kasb   etib,   u   turli	
sohalar,   bo‘linmalar,   yaratilayotgan   mahsulotlar   va   ko‘rsatilayotgan   xizmatlar
turlarini   ifodalaydi.   Eng   avvalo,   ishlab   chiqarishni   moddiy   ishlab   chiqarish   va
nomoddiy ishlab chiqarish sohalariga ajratish lozim 	
O‘z   navbatida   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   moddiy   ne’matlarni   ishlab	
chiqarish (masalan, avtomobil, oziq-ovqat mahsulotlari, kiyim-kechaklar va h.k.) va
moddiy xizmatlar ko‘rsatish (transport, aloqa, savdo, maishiy xizmat va boshqalar)
dan iborat bo‘ladi.	
Nomoddiy ishlab chiqarish sohasi ham nomoddiy ne’matlarni ishlab chiqarish	
(masalan,   musiqa   asarlari,   badiiy   va   ilmiy   asarlar,   ixtiro   va   kashfiyotlar)   va
nomoddiy   xizmatlar   ko‘rsatish   (huquqiy   maslahatlar   berish,   o‘qitish,   malaka
oshirish va boshqalar) ga ajraladi. Bu sohalar bir-biri bilan chambarchas bog‘langan
holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko‘rsatadi.	
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   o‘z   navbatida   ikki   bo‘linmadan   -   birinchi   va28 ikkinchi   bo‘linmalardan   iborat   bo‘ladi.   Birinchi   bo‘linmada   ishlab   chiqarish   va
xizmat   ko‘rsatish   korxona   va   tashkilotlarining   ishlab   chiqarish   iste’moli   uchun
zarur   bo‘lgan   vositalar-stanok,   mashina,   asbob-uskuna,   xomashyo   va   turli
materiallar   ishlab   chiqariladi.   Ikkinchi   bo‘linmada   esa   xalq   iste’moli   uchun   zarur
bo‘lgan iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi.	
Birinchi   bo‘linmada   ishlab   chiqarishdan   chiqqan   tovarlar   shu   yilning   o‘zida	
ikkinchi bo‘limda va xizmat ko‘rsatish sohalarida ishlab chiqarish vositasi  sifatida
ishlatilishi   mumkin,   ikkinchi   bo‘linmada   yaratilgan   tovarlar   va   nomoddiy   soha
xizmatlari   o‘z   navbatida   birinchi   bo‘linma   uchun   zarurdir.   Shuning   uchun   ular
o‘rtasida doimo iqtisodiy aloqalar va munosabatlar sodir bo‘lib turadi.	
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   qanday   ishlab   chiqarish,   bir   tomondan	
iste’mol   qiymatni   (naflilikni)   yaratishdir,   ikkinchi   tomondan,   moddiy   vositalar   va
mehnatning   sarflanishi,   yangi   qiymatning   yaratilishi,   boshqacha   qilib   aytganda,
qiymatning o‘sish jarayonidir.	
Ishlab   chiqarish   jarayonini   ikki   tomonlama   tahlil   qilib   o‘rganish   uning	
mazmunini to‘g‘ri tushunish imkonini beradi va turli xil chalkashliklar, munozarali
tortishuvlarga  chek  qo‘yadi.  Bu   yerda  shuni   hisobga  olish  lozimki,  oldingi  ishlab
chiqarish   jarayonining   mahsuli   bo‘lib,   shu   ishlab   chiqarish   jarayonida   ishtirok
etayotgan   ishlab   chiqarish   vositalari   qiymati   ko‘paymagan   holda   o‘zi   qancha
qiymatga ega bo‘lsa shu miqdorda aniq mehnat bilan ishlab chiqarilgan tovarlar va
xizmatlar qiymatiga o‘tkaziladi.2.3. Ishlab chiqarish omillari va uning tarkibi
1.Ishlab   chiqarish   omillari   —   Ishlab   chiqarishda   qo llanadigan   resurelar;	
ʻ
yer,   mehnat,   kapital,   tadbirkorlik   faolligi   (tadbirkorlik   qobiliyati)   kabi   omillar
29 Ishlab   chiqarish   omillari   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   hajmi,
miqdori ulardan foydalanish darajasiga boglik, bo ladi.ʻ
2.  Kapital   (nem.  Kapital;   lot.  capitalis  —  bosh,   asosiy),  sarmoya   —  keng
ma'noda   —   o'z   egasiga   daromad   keltirish   xususiyatiga   ega   bo'lgan   jami   vositalar
va mablag'lar; yangi qiymat keltiruvchi, o'zini o'zi ko'paytiruvchi qiymat. Tovarlar
va   xizmatlar   ishlab   chiqarish   uchun   kishilar   tomonidan   yaratilgan   resurslar;   tor
ma'noda — ishlab chiqarish vositalari ko'rinishidagi ishga qo'yilgan, ishlab turgan
daromad   manbai   (ashyoviy   K.).   K.ning   paydo   bo'lishiga   tovar   ishlab   chiqarish,
tovar muomalasi dastlabki shart hisoblanadi. Bozorda o'ziga xos, alohida tovar —
ish   kuchining   paydo   bo'lishi   bilan   oddiy   tovar   ishlab   chiqarish   kapitalistik   ishlab
chiqarishga aylanadi, tovar ishlab chiqarishning shu davrida tovar muomalasidagi
pul   K.ga   aylanadi.   K.   ko'p   sikllar   davomida   ishlab   chiqarishda   ishtirok   etadigan
asosiy   kapital   va   bir   sikl   davomida   ishtirok   etadigan   va   to'liq   sarflanadigan
aylanma kapitalga bo'linadi. Pul K. i (sarmoya) — ashyoviy K. sotib olish uchun
sarflanadigan   pul   vositalarini   ifoda   etadi,   ya'ni   pul   K.ga   aylanishi   uchun   ishlab
chiqarishga   avanslanadi.   Iqtisodiy   nazariyada   K.   ishlab   chiqarish   omillaridan   biri
tarzida   izohlanadi.   Qiymatning   ko'payishi   inson   mehnati   (ish   kuchi)   va   ishlab
chiqarish   vositalari   (xom   ashyo,   mashina,   stanoklar)   birlashganda,   ya'ni   ishlab
chiqarish sharoitida yuz beradi. K. sanoat K.i, savdo K.i, ssuda K.i, sudxo rlik K.i	
ʻ
(tarixiy) shakllarida faoliyat ko'rsatadi. Rivojlangan bozor iqtisodiyoti sharoitlarida
K.ning   korxona,   firma,   banklar.   K.i,   turli   aksiyadorlik   jamiyatlariga   tegishli
aksiyadorlik K.i,  zahira K.i,  ustav  Kapital   singari  ko'rinishlari   mavjud. Tadbirkor
jismoniy   shaxslarga   tegishli   K.   dastmoya   deyiladi   va   har   gal   tovar   olib   sotishda
ishlatiladi.
30 Ishlab   chiqarish   —   jamiyatning   yashashi   va   taraqqiy   etishi   uchun   zarur
bo lgan   moddiy   boyliklar   (turli   iqtisodiy   mahsulotlar)ni   yaratish   jarayoni;   ishlabʻ
chiqarish   omillarini   iste mol   va   investitsiyalar   uchun   mo ljallangan   tovarlar   va	
ʼ ʻ
xizmatlarga aylantirish. Ishlab chiqarish inson hayotining tabiiy sharoiti va boshqa
faoliyat   turlarining   moddiy   asosidan   iborat.   Kishilik   jamiyati   taraqqiyotining
hamma   bosqichlarida   Ishlab   chiqarish   zarur.   Uning   mazmunini   mehnat   jarayoni
belgilaydi.   Ishlab   chiqarish   jarayoni   3   element   —   mehnat,   mehnat   ashyolari   va
mehnat vositalari bo li-shini taqozo etadi. Ijtimoiy Ishlab chiqarish ishlab chiqarish	
ʻ
vositalari   Ishlab   chiqarish   va   is-te mol   buyumlari   Ishlab   chiqarishdan   tashkil   to-	
ʼ
padi. Bu bo limlarning har biri ko plab xo jalik tarmoqlaridan iborat bo lib, ularda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
turli   Ishlab   chiqarish   vositalari   va   iste -mol   buyumlari   yaratiladi.   Birinchi	
ʼ
bo limning   ikkinchi   bo limga   nisbatan   ustunligi   kengaytirilgan   takror   Ishlab	
ʻ ʻ
chiqarish   iqtisodiy   qonunining   ifodasidir.   Ishlab   chiqarish   faqat   mahsulot   Ishlab
chiqarishdan   iborat   bo lmay,   balki   taqsimot,   ayirboshlash   va   iste molnya   o z	
ʻ ʼ ʻ
ichiga   oladi.   Ishlab   chiqarishning   rivojlanishi,   avvalo,   Ishlab   chiqarish
qurollarining o zgarishi va mukammallashishidan boshlanadi. Ishlab chiqarishning	
ʻ
rivojlanishi  jamiyat  hamma a zolarining farovonligini  muntazam  oshira  borish  va	
ʼ
har tomonlama rivojlantirishga imkon beradi.	
Ijtimoiy ishlab chiqarish, ya’ni turli omillarning harakati natijasida juda ko‘p 
turdagi	
tovarlar   va   xizmatlar   massasidan   iborat   bo‘lgan   yalpi   ijtimoiy   mahsulot   vujudga
keladi.   Shu   yaratilgan   jami   tovarlar   va   xizmatlar,   ya’ni   milliy   mahsulotning   yil
davomidagi   yig‘indisi   mamlakat   bo‘yicha   ishlab   chiqarishning   umumiy   natijasi
bo‘lib hisoblanadi.	
Ishlab   chiqarish   jarayonini   davom   ettirish   uchun,   birinchidan,   iste’mol
31 qilingan   ishlab   chiqarish   vositalarini   faqat   qiymat   holidagina   emas,   balki   uni
moddiy buyum shaklida ham qayta tiklash zarur. Buning uchun albatta yaratilgan
mahsulot   tarkibida   ma’lum   miqdorda   ishlab   chiqarish   vositalari   natural   shaklda
mavjud bo‘lishi  kerak.  Ikkinchidan, ishchi  kuchining qayta  tiklanishi  uchun mulk
egalari   va   tadbirkorlarning   shaxsiy   iste’moli   uchun   yaratilgan   mahsulot   tarkibida
zarur   iste’mol   buyumlari   mavjud   bo‘lishi   shart.   Shuning   uchun   ham   moddiy
mahsulotlar ikki xil tovar mahsulot  sifatida mavjud bo‘ladi, bu esa o‘z navbatida,
ikki yirik bo‘linmalar o‘rtasida tovar ayirboshlash imkonini beradi. Undan tashqari
juda   ko‘p   korxona   va   tashkilotlar   aholiga   turli   tuman   xizmat   ko‘rsatish   bilan
shug‘ullanadiki,   ular   mehnatining   natijasi   xizmatlarda   namoyon   bo‘ladi.   Bu   esa
milliy   mahsulotning   muhim   qismi   turli   xil   xizmatlardan   iborat   ekanligini
ko‘rsatadi.   Shunday   qilib,   yil   davomida   mamlakatda   yaratilgan   milliy   mahsulot
natural   jihatidan   uch   qismdan:   ishlab   chiqarish   vositalari,   iste’mol   buyumlari   va
turli xil xizmatlardan iborat buladi.	
Yil davomida ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlarni, ya’ni milliy mahsulotni	
bunday   uchta   ko‘rinishga   bo‘lib   o‘rganish   va   bilish   muhim   ilmiy   va   amaliy
ahamiyatga   egadir.   Chunki 	ularning   har   bir   turi   bo‘yicha   talab   va   takliflar	
o‘rganilib,   talabga   yarasha   ishlab   chiqarish   imkonini   beradi.
 	Yaratilgan   mahsulot	
faqatgina   natural   jihatdan   emas,   balki   qiymat   jihatdan   ham   hisobga   olinadi   va
uning qiymat tarkibi tahlil qilinadi.	
Yaratilgan mahsulot qiymat jihatdan ham uch qismdan iborat bo‘ladi:
1) ishlab chiqarish jarayonida iste’mol qilingan ishlab chiqarish vositalar 
qiymatining	
mahsulotga o‘tgan qismi (s);	
2) yangidan vujudga keltirilgan mahsulotning bir qismi, ya’ni, ishchilarga 
32 tegishli qismi-	
zaruriy mahsulot qiymati (v);	
3) yangidan vujudga keltirilgan mahsulotning mulkdorlar, tadbirkorlar va 
jamiyat uchun	
ishlab chiqarilgan qo‘shimcha mahsulot qiymati (m) dan iboratdir.	
Biroq, shuni ta’kidlash lozimki, yalpi ijtimoiy mahsulot tarkibida oraliq 
mahsulot hamda	
takroriy hisob mavjud bo‘lganligi sababli u ishlab chiqarish natijasiga to‘g‘ri baho
bera   olmaydi.   Shunga   ko‘ra,   jamiyat   a’zolarini   ko‘proq   ishlab   chiqarishning
pirovard natijalari qiziqtiradi.	
Ishlab   chiqarishning   pirovard   natijasi   bo‘lib   ishlab   chiqarish   sohasidagi   o‘z	
harakatini   tugatgan,   jamiyat   a’zolarining   ehtiyojlarini   bevosita   iste’mol   fondi
orqali, yoki bilvosita, ya’ni ishlab chiqarishni kengaytirish jamg‘arish fondi orqali
qondirishga   tayyor   mahsulot   hisoblanadi.   U   o‘z   ichiga   takroriy   hisob   qoplash
fondini   olmaydi.   Shunga   ko‘ra,   ko‘pincha   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   pirovard
natijasi sifatida sof mahsulot maydonga tushadi.	
Yaratilgan   mahsulotdan   iste’mol   qilingan   ishlab   chiqarish   vositalari   qiymati	
chegirib   tashlansa,   qolgan   qismi   sof   mahsulot   deyiladi.   Demak,   sof   mahsulot
bevosita   ishlab   chiqarishda   band   bo‘lgan   menejerlar,   ishchilar,   dehqonlar   va
muxandislar,   texnik   xodimlar   va   boshqalarning   yangidan   sarf   qilingan   mehnati
bilan yaratilgan zaruriy mahsulotdan va qo‘shimcha mahsulotdan iboratdir.	
Zaruriy   mahsulot   deb   ishchi   va  xizmatchilar   ish   vaqtining  bir   qismi   bo‘lgan	
zaruriy ish vaqtida zaruriy mehnat bilan yaratilgan, ishchi kuchini normal holatda
saqlash   va   qayta   tiklash   uchun   zarur   bo‘lgan   mahsulotga   aytiladi.   Bunga   kelgusi
avlod   ishchilarini   etishtirish,   ya’ni   ishchilarning   oilasi   va   bolalari   uchun   zarur33 bo‘lgan mahsulot ham kiradi.	
Sof   mahsulotning   zaruriy   mahsulotdan   ortiqcha   qismi,   ya’ni   qo‘shimcha   ish	
vaqtida  qo‘shimcha   mehnat   bilan  yaratilgan   qismi  qo‘shimcha  mahsulot   deyiladi.
Yangidan yaratilgan sof mahsulotning tarkibini quyidagi rasmda aniqroq tasvirlash
mumkin.	
Har bir korxonada, tarmoqda qo‘shimcha mahsulotni ko‘paytirish asosan uch	
yo‘l   bilan-ishlovchilar   sonini   ko‘paytirish,   ish   kunini   uzaytirish   va   ish   kuni
chegarasi   o‘zgarmagan   holda   zaruriy   ish   vaqtini   kamaytirish   evaziga   qo‘shimcha
ish vaqtini ko‘paytirish yo‘li bilan amalga oshiriladi.	
Ish   kunini   uzaytirish   yo‘li   bilan   olingan   qo‘shimcha   mahsulot   absolyut	
qo‘shimcha mahsulot deb, ish kuni o‘zgarmaganda zaruriy ish vaqtini kamaytirib,
qo‘shimcha   ish   vaqtini   ko‘paytirish   evaziga   olingan   qo‘shimcha   mahsulot   esa
nisbiy qo‘shimcha mahsulot deb ataladi.	
Yil   davomida   olingan   qo‘shimcha   mahsulotlar   yig‘indisi   qo‘shimcha	
mahsulot   massasi,   uning   zaruriy   mahsulotga   nisbati   esa   (foizda   ifodalanishi)
qo‘shimcha mahsulot normasi deb yuritiladi.	
Agar qo‘shimcha mahsulot normasini m	’,  massasini  m, zaruriy mahsulotni v	
bilan belgilasak qo‘shimcha mahsulot normasi 	m	' m	 v100%	  ko‘rinishdagi formula	
bilan aniqlanadi.	
Ma’lumki,   qo‘shimcha   mahsulot   bilan   zaruriy   mahsulot   o‘rtasida   har   doim34 ziddiyat   va   aloqadorlik   bo‘ladi.   Ularning   har   ikkalasida   ham   butun   iqtisodiyotni
rivojlantirish   va   jamiyat   a’zolarining   farovonligini   oshirish   maqsadlari   yo‘lida
foydalaniladi.	
Hozirgi   davrdagi   bozor   iqtisodiyotiga   doir   adabiyotlarda   ishlab   chiqarish	
omillari  bilan uning samaralari  o‘rtasidagi  bog‘liqlikni ishlab chiqarish funksiyasi
deb atashadi. Masalan, ishlab chiqarish omillari-yer (Y), kapital (K) va ishchi kuchi
(I)ni   ishlab   chiqarishda   qo‘llashdan   olingan   mahsulotni   M   dan   iborat   deb   faraz
qilsak, ishlab chiqarish funktsiyasi 	М	  f (Y,	 К, I) dan iborat bo‘ladi.	
Bu formula ishlab chiqarishga jalb qilingan omillarning, ya’ni sarflarning har	
birligi evaziga olingan mahsulotni bildiradi va e’tiborni kam resurs sarflab, ko‘proq
mahsulot olish imkoniyatini qidirishga qaratadi. Undan tashqari, bu ko‘rsatkich har
bir   mahsulot   birligini   ishlab   chiqarishga   va   ko‘paytirish   mo‘ljallangan   mahsulot
hajmini   ishlab   chiqarishga   qancha   resurs   sarfi   talab   qilinishini   aniqlash   imkonini
beradi.	
Ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan   turli   xil   omillar   sarfini   birdaniga   yoki	
ularning   ayrim   turlarini   ko‘paytirish   yo‘li   bilan   mahsulot   hajmini   ko‘paytirish
mumkin.   Lekin   boshqa   omillar   va   sharoitlar   teng   bo‘lgani   holda   ayrim   omillar
sarfini   oshirish   yo‘li   bilan   mahsulotni   cheksiz   ko‘paytirib   bo‘lmaydi.   Omillardan
foydalanish   va   ularning   miqdorini   oshirish   evaziga   olingan   mahsulotni   uch   xil
o‘lchamda   o‘lchaydilar:   umumiy   mahsulot,   o‘rtacha   mahsulot   va   so‘nggi
qo‘shilgan mahsulot.	
Umumiy mahsulot jalb qilingan barcha ishlab chiqarish omillaridan 	
foydalanish evaziga olingan mahsulotning mutlaq hajmidir.	
O‘rtacha mahsulot esa jalb qilingan barcha ishlab chiqarish omillarining bir 	
birligiga to‘g‘ri keladigan mahsulotga aytiladi: 	O'	М	 М	 (I,	 К)35 So‘nggi qo‘shilgan mahsulot deb eng so‘nggi qo‘shilgan omil (kapital yoki 	
ishchi kuchi) evaziga o‘sgan mahsulotga aytiladi.	
Yuqorida   aytganimizdek,   alohida   olingan   omil   evaziga   qo‘shilgan   mahsulot	
ma’lum   darajaga   borgandan   keyin   pasaya   boshlaydi.   Bu   pasayish   ayniqsa   uning
har   bir   birligi   evaziga   qo‘shilgan   mahsulotda   aniq   seziladi.   Mana   shu   qo‘shilgan
omil   unumdorligining   pasayishiga   qarab,   marjinalistlarning   vakillari
unumdorlikning   pasayib   borish   qonuni   degan   qonunni   kashf   qilishgan.   Ularning
g‘oyasi  bo‘yicha har  bir  keyingi  qilingan xarajat  yoki  omil  oldingisiga qaraganda
kam samara beradi va oqibatda umumiy o‘rtacha mahsulot ham pasayib ketadi.	
Iqtisodiyot nazariyasi fani mavjud cheklangan iqtisodiy resurslardan qanday 
qilib	
foydalanilganda jamiyatning cheksiz ehtiyojlarini to‘laroq qondirib borish mumkin,
degan   muammo   ustida   bosh   qotiradi.   Bunda,   birinchidan,   iqtisodiy   resurslardan
foydalanishning turli xil muqobil variantlari mavjud bo‘lishi ko‘zda tutilib, ulardan
eng   samaralisi,   ya’ni   jamiyat   ehtiyojlarini   ancha   to‘laroq   qondiradigan   miqdorda
tovar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish   imkonini   beradigan   turini   tanlab   olishga
harakat qilinadi.	
Ikkinchidan,   iqtisodiy   resurslar   nisbatan   cheklanganligi   sababli   jamiyat36 a’zolarining  barcha  ehtiyojlarini   birdaniga  qondirish   mumkin  bo‘lmaydi. Shuning
uchun   jamiyatga   qaysi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish,   qaysilaridan   vaqtincha   voz
kechish   lozimligini   hal   qilish,   ya’ni   tanlashni   amalga   oshirish   zarur   bo‘ladi.
Shunday   tanlash   orqali,   resurslarning   mavjud   darajasida   mahsulot   olishning
aniqlangan   eng   yuqori   miqdori   jamiyatning   ishlab   chiqarish   imkoniyatini
ko‘rsatadi.   Jamiyatning   ishlab   chiqarish   imkoniyatidan   to‘liq   foydalanish   uchun,
iqtisodiy   resurslarning   to‘liq   bandligiga   erishish   va   ishlab   chiqarishning   to‘liq
hajmini ta’minlash zarur.	
To‘liq   bandlilik   deganda   biz   ishlab   chiqarishga   yaroqli   bo‘lgan   barcha	
resurslardan   to‘la   unum   bilan   foydalanishni   tushunamiz.   Ishchi   majburiy   ishsiz
bo‘lib qolmasligi, iqtisodiyot ishlashni xohlagan va unga layoqatli bo‘lgan barchani
ish bilan ta’minlashi zarur, haydaladigan yerlar yoki texnika va texnologiyalar ham
bo‘sh qolmasligi lozim.	
Ishlab   chiqarishning   to‘liq   hajmi,   resurslarni   samarali   taqsimlashni,   ya’ni	
ulardan   mahsulotning   umumiy   hajmiga   eng   ko‘p   hissa   qo‘shadigan   qilib
foydalanishni   va   mavjud   texnologiyalarning   eng   yaxshisini   qo‘llashni   ham
bildiradi.Xulosa
1.   Ishlab   chiqarish   mazmunini   ochib   berishga   bo’lgan   katta   qiziqish
bugungi   kunga   qadar   davom   etmoqda.   Shu   sababdan   turli   iqtisodchi-olimlar   va
mutaxassislar   tomonidan   uning   mazmunini   yoritib   berishga   bo’lgan   urinish     va
tadqiqotlar   hamda   ta’rifini   keltirishga   oid   amaliy   harakatlar   davom   etib
kelayotganligini ko’rish mumkin.
2.   Rivojlangan   mamlakatlardan   biri   hisoblangan     AQSH   iqtisodiyotida
muhim o‘rin egallagan ishlab chiqarish resusrlarini tashkil etish, ularning samarali
37 faoliyatini ta’minlash, bu borada yirik ta’lim muassasalarining ilmiy salohiyatidan
foydalanish   bo‘yicha   mamlakatda   katta   tajriba   to‘plangan.   Ushbu   yo‘nalishda
mamlakatning   iqtisodiy   turg‘unlikdagi   hududlarida   erkin   iqtisodiy   hududlarni
tashkil   etish   orqali   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolar   (aholi   bandligi,   infratuzilma
tarmoqlari   holatini   yaxshilash)ni   bartaraf   etishda   o‘zining   ijobiy   samarasini   berib
kelmoqda.
Xulosa   o rnida   aytganda,   erkin   iqtisodiy   zona   -   bu   yangi   ishlab   chiqarishʻ
quvvatlarini   barpo   etish,   yuqori   texnologik   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish,
zamonaviy   raqobatbardosh,   import   o rnini   bosuvchi,   eksportga   yo naltirilgan	
ʻ ʻ
tayyor   sanoat   mahsulotini   ishlab   chiqarishni   o zlashtirishga   faol   jalb   etish	
ʻ
maqsadida   tashkil   etiladigan   hududdir.   Uni   tuzishdan   maqsad   eng   avvalo,
mamlakatni   yoki   alohida   olingan   hududni   strategik   rivojlantirishga   doir
vazifalarini, ya ni tashqi savdo, umumiqtisodiy, ijtimoiy, hududiy va ilmiy-texnik	
ʼ
masalalarni hal qilishdan iborat bo ladi.	
ʻ
qo‘yilgan. 
38 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T.: O‘zbekiston, 2022. - 46 b. 
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947sonli
“O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar   strategiyasi
to‘g‘risida” gi Farmoni. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi   "2017-
2021   yillardaO‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g‘oyalar   va   texnologiyalarni   ko‘llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to‘g‘risida"gi Farmoni. 
4. Mirziyoev   SH.M.     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
quramiz. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.Mirziyoevning Qoraqalpog‘iston
Respublikasi,     viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari   vakillari   bilan
o‘tkazilgan saylov oldi uchrashuvlarida so‘zlagan nutqlari / Toshkent: 
“O‘zbekiston”, 2017. - 488 b. 
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi  // Xalq so‘zi gazetasi, 2018 yil. 
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi  // Xalq so‘zi gazetasi, 2020 yil. 
7. Xodiyev   B . Yu .,   Shodmonov   Sh . Sh .   Iqtisodiyot   nazariyasi .   Darslik.   -   T.:
Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet. 
8. O‘lmasov   A.,   Vahobov   A.B.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   -   T.:   «Iqtisod-
moliya», 2014. - 480 bet. 
9. SHodmonov SH.SH., G‘ofurovU.V. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. - T.: 
Iqtisod-moliya, 2010. - 728 bet. 
39 10. SHodmonov SH.SH., Mamaraximov B.E. Iqtisodiyot nazariyasi. Ma’ruzalar
matni.-T.: Iqtisod-moliya, 2016.-728 bet. 
11. Juravleva   G.P.   Ekonomicheskaya   teoriya.   Mikroekonomika-   1,   2.
Mezoekonomika: Uchebnik / MOSKVA: Dashkov i K, 2016. - 934 s. 
12. Kochetkov   A.A.   Ekonomicheskaya   teoriya:   Uchebnik   dlya   bakalavrov   /
Moskva.: Dashkov i K, 2016. - 696 s. 
13. Larionov   I.K.,   Silvestrov   S.N.   Ekonomicheskaya   teoriya.   Ekonomicheskie
sistemi: formirovanie i razvitie: Uchebnik dlya magistrov / Moskva.: Dashkov i K,
2015. - 876 s. 
14. Jo‘raev   T.T.,   D.   Tojiboeva   Iqticodiyot   nazapiyaci   (ko‘pgazmali
qo‘llanmalap va tect cavollapi 1-kicm). - T.:"Fan va texnologiya", 2012 
Internet saytlari. 
1. www.stat.uz      -   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasining
rasmiy sayti. 
2. www.Fanfikir.uz
3. www.uza.uz      -   O‘zbekiston   Respublikasi   Milliy   Axborot   Agentligi   rasmiy
sayti. 
4. www.ceep.uz      -   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti. 
5. www.ziyonet.uz     
 
 
40