Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 359.0KB
Покупки 37
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Ishlab chiqarish xarajatlari va foyda tashkil topishining xususiyatlari

Купить
1Ishlab chiqarish xarajatlari va foyda tashkil
topishining xususiyatlari
Reja:
  Kirish
1. Ishlab chiqarish harajatlari va uning turlari
2. Foyda mazmuni va uning taqsimlanishi
3. Foyda normasi va massasi
4. Foydani oshirish va unga ta`sir etuvchi omillar 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar  2Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Buxgalteriya   hisobida   xarajatlarni   o’lchash   butunlay
hisob-kitobga   asoslanadi.   Bu   narxlarning   asosidir.   Har   qanday   iqtisodiy
jarayonning   natijasini   aniqlash   bitta   pul   hisoblagichida   ushbu   jarayon   davomida
yuzaga   kelgan   xarajatlarni   umumlashtirish   va   yangi   olingan   buxgalteriya
ob'ektlarining tannarxini kamaytirish orqali mumkin.
Kalkulyatsiya   tushunchasi   xarajatlarning   belgilangan   nomenklaturasi,   ularning
kelib chiqish joyi bo’yicha ayrim turdagi mahsulotlar (ishlar, xizmatlar) ning butun
mahsuloti   va   birliklarining   tannarxini   hisoblash   uchun   qo'llaniladigan   usullar
majmuini   o'z   ichiga   oladi.   Mahsulotning   haqiqiy   tannarxini   hisoblash   ishlab
chiqarish   va   mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlari   bo'yicha   tegishli   rejali
ko’rsatkichlar bilan solishtirganda buxgalteriya hisobi ma’lumotlari asosida amalga
oshiriladi.   Tannarxni   hisoblash   jarayonida   ishlab   chiqarish   xarajatlari   ishlab
chiqarilgan   mahsulot   soni   bilan   taqqoslanadi   va   mahsulot   birligining   tannarxi
aniqlanadi.
Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi.
Milliy   iqtisodiyotdagi   ishlab   chiqarish   birliklari   (kor-xona)   o`z   faoliyati
natijalaridan ko`proq daromad olishga harakat qiladi. Har qanday korxona nafaqat
o`zining tovarini ancha yuqori baholarda sotishga, balki mahsulot ishlab chiqarish
va uni sotish-ga qilinadigan sarf-xarajatlarni kamaytirishga ham intiladi.
Ishlab chiqarish sarf-  xarajatlari  deganda  tovar  va xizmatlarni  ishlab  chiqarish  va
iste'molchilarga yetkazib berish uchun qilinadigan barcha sarflar tushuniladi.
Ishlab   chiqarish   sarf-xarajatlari   tarkibiga   xom   ashyo,   asosiy   va   yordamchi
materiallar,   yonilg`i   va   energiya   uchun   qilingan   xarajatlar,   asosiy   kapital
amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug`urtaga ajratmalar, foiz to’lovlari va boshqa
xarajatlar   kiradi.   Ishlab   chiqarishga   qilingan   barcha   sarf-xarajatlarning   puldagi
ifodasi mahsulot tannarxini tashkil etadi. 3Ishlab chiqarish xarajatlarini ikkiga bo’lib o’rganish mumkin.
1. bevosita ishlab chiqarish xarajatlari:
2. muomala xarajatlari:
-Bevosita   ishlab   chiqarish   xarajatlari   mahsulotni   bevosita   ishlab   chiqarish   uchun
qilinadigan barcha sarflar: ish haqi, xom ashyo, material sarflari, amortizatsiya va
hokazolar.  Tovar   birligining   qiymatida  ishlab   chiqarish   xarajatlari   faqat   uning   bir
qismini tashkil qiladi. 41.   Ishlab chiqarish  x arajatlari va uning turlari
Milliy   iqtisodiyotdagi   ishlab   chiqarish   birliklari   (korxona,   firma)   o`z   faoliyati
natijalaridan ko`proq foyda olishga harakat qiladilar. Har qanday korxona oladigan
foyda nafaqat o`zining tovarini ancha yuqori narxlarda sotishga, balki tovar ishlab
chiqarish va uni sotishga qilinadigan xarajatlarni kamaytirishga ham intiladi.
Tovarlarni   sotish   narxlari   asosan   korxona   faoliyatiga   bog’liq   bo`lmagan   tashqi
sharoitlar bilan belgilansa, ishlab chiqarish xarajatlari korxonaning ishlab chiqarish
va   tayyor   tovarlarni   sotish   jarayonlarini   tashkil   qilish   samaradorligi   darajasiga
bog’liq.   Lekin   har   qanday   tovarni   ishlab   chiqarish   va   sotish   uchun   ma`lum   sarf
xarajatlar talab etiladi. Hozirda ishlab chiqarish xarajatlarini tadqiq etishda ikki xil
yondashuv   –   klassik   va   neoklassik   yoki   zamonaviy   kontseptsiyalardan
foydalaniladi.   Klassik   nazariya   yondashuviga   ko`ra,   ishlab   chiqarish   xarajatlari   –
bu mahsulot ishlab chiqarish uchun amalga oshirilgan barcha jonli mehnat, pul va
moddiy sarflardir. 
Umumiy nazariy jihatdan quyidagilarni farqlash lozim:
1) ishlab chiqarishning ijtimoiy xarajatlari yoki mahsulot qiymati;
2) korxona (firma)ning individual ishlab chiqarish xarajatlari.
Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   xarajatlari   –   bu   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun
ijtimoiy   zaruriy   mehnatning   umumiy   (jonli   va   moddiylashgan)   sarflaridir.
Ular   mazkur   mahsulotni   ishlab   chiqarish   jamiyat   uchun   qanchaga   tushganligini
ko`rsatadi.   Tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   ijtimoiy   xarajatlar   pul   shaklida
namoyon bo`ladi va tovar qiymatiga muvofiq tushadi, ya`ni:
w = c + v + m
bu   erda:   w   –   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   xarajatlari   yoki   mahsulot   qiymati;   s   –
iste` mol qilingan ishlab chiqarish vositalari qiymati ; v –   ishchi kuchi qiymati (ish
haqi) ; m – qo`shimcha qiymat.
  Korxona   ishlab   chiqarish   xarajatlari   deganda   tovar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarish   va   iste`molchilarga   yetkazib   berishga   qilinadigan   barcha   sarflar
tushuniladi: 5k = s + v
Korxona   ishlab   chiqarish   xarajatlari   tarkibiga   xom-ashyo,   asosiy   va   yordamchi
materiallar, yonilg’i va energiya xarajatlari, asosiy kapital amortizatsiyasi, ish haqi
va ijtimoiy sug’urta ajratmalari, foiz to`lovlari va boshqa xarajatlar kiradi. Korxona
tomonidan   ishlab   chiqarishga   qilingan   barcha   sarf-xarajatlarning   puldagi
ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi.
Korxona   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   ikkiga   bo`lib   o`rganish   mumkin:   bevosita
ishlab chiqarish xarajatlari va muomala xarajatlari (8.1-chizma). 
1-chizma 
Xarajatlarning namoyon bo`lish sohasiga ko`ra turkumlanishi
Bevosita   ishlab   chiqarish   xarajatlari   faqat   tovarni   ishlab   chiqarish   bilan
bog’liq xarajatlarni o`z ichiga olib, tovar birligi qiymatining faqat bir qismini
tashkil qiladi.   Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam
bo`ladi. 
Muomala   xarajatlari   tushunchasi   tovarlarni   sotish   jarayoni   bilan   bog’liq
bo`lib,   shu   tovarlarni   ishlab   chiqaruvchidan   iste`molchiga   yetkazilguncha
ketadigan   sarflarga   aytiladi.   Ular   ikki   guruhga   bo`linadi:   qo`shimcha   muomala
xarajatlari   va   sof   muomala   xarajatlari.   Tovarlarni   o`rash,   qadoqlash,   saralash,
transportga   ortish,   tashish   va   saqlash   xarajatlari   qo`shimcha   muomala
xarajatlari   hisoblanadi.   Muomala   xarajatlarining   bu   turlari   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   davomi   hisoblanib,   tovar   qiymatiga   kiradi   va   uning   qiymatini UMUMIY XARAJATLAR
Ishlab chiqarish xarajatlari Muomala xarajatlari 
Ish haqiXom-ashyo 
xarajatlari Yonilg’I va moylash 
materiallari xarajatlari
Amortizatsiya va h.k. Qo’shimcha 
muomala xarajatlari Sof muomala 
xarajatlari  6oshiradi.   Xarajatlar   tovarlar   sotilgandan   keyin   olingan   pul   tushumi   summasidan
qoplanadi. 1
Cof   muomala   xarajatlari   tovarni   sotish   bilan   bog’liq   bo`lib,   sotuvchilarning
maoshi,   marketing   (iste`molchilar   talabini   o`rganish),   reklama   va   shu   kabi
xarajatlardan iborat bo`ladi.  Sof muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va
ishlab   chiqarish   jarayonida   yaratilgan   tovarni   sotgandan   keyin   olingan   foyda
hisobidan qoplanadi.
Ishlab  chiqarish  xarajatlarining  ikkinchi   yo`nalishdagi   kontseptsiyalari  marjinalistlar
va   neoklassiklar   tomonidan   ishlab   chiqilgan   bo`lib,   ular   bu   boradagi   klassik
nazariyalarni   ham   ma`lum   darajada   hisobga   oladilar.   Biroq,   bu   kontseptsiyalarning
o`ziga   xos   tomoni   shundaki,   ular   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   tushuntirishda
resurslarning cheklanganligi  va  ulardan  muqobil  foydalanish  imkoniyatlaridan  kelib
chiqadilar.
Marjinalistik   sarf-xarajatlar   nazariyasi   bo`yicha   korxona   ishlab   chiqarish
jarayonida   foydalaniladigan   resurslar   o`z   resurslari   yoki   jalb   qilingan   resurslar
bo`lishi   mumkin.   Shunga   ko`ra   xarajatlar   ichki   yoki   tashqi   xarajatlarga   bo`linadi
(2-chizma). 
2-chizma 
Xarajatlarning jalb etilish manbaiga ko`ra turkumlanishi
1
  O`zbekiston   Respublikasi   qonuni.O`zbekiston   Respublikasida   bankrotlik   to`g`risida.   T.   «O`zbekiston»
O`zbekistonning yangi qonunlari. 2019 y. 7Tashqi   xarajatlar   korxona   tomonidan   zarur   resurs   va   xizmatlarni
tashqaridan   to`lov   asosida   jalb   etishi   uchun   sarf   qilingan   xarajatlardir.
Bunday xarajatlarga yollanma ishchilar  ish haqi, xom - ashyo va materiallar  uchun
to`lovlar,   kredit   uchun   foiz   to`lovlari,   ijaraga   olingan   er   uchun   renta,   transport
xizmati va boshqa har xil xizmatlar uchun to`lovlar kiradi. Tashqi xarajatlar to`lov
hujjatlari   bilan   rasmiylashtiriladi,   shu   sababli   buxgalteriya   xarajatlari   deb   ham
ataladi.
Korxonaning   o`ziga   tegishli   bo`lgan   resurslardan   foydalanishi   bilan   bog’liq
xarajatlar   ichki   xarajatlar   deyiladi.   Bunday   xarajatlar   pul   to`lovlari   shaklida
chiqmaydi. Shu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o`z resurslari qiymatini
shunga   o`xshash   resurslarning   bozordagi   narxlariga   taqqoslash   orqali   amalga
oshiriladi. 
Tashqi va ichki xarajatlarning mohiyatini ochib berish, ularning bir-biridan farqini
tushuntirishda   bugungi   kunda   xo`jalik   amaliyotimizda   faoliyat   yuritayotgan
ko`plab   yakka   tartibdagi   tadbirkorlarni   yaqqol   misol   tariqasida   keltirish   mumkin.
Aytaylik,   biron-bir   tadbirkor   o`ziga   qarashli   bo`lgan   xonadonda   kichik   ishlab
chiqarish tsexi tashkil qildi. Bu erda uning tashqi xarajatlari aniq: ishlab chiqarish
uchun   zarur   bo`lgan   xom-ashyo   uchun   to`lov,   elektr   energiyasi,   suv   va   boshqa UMUMIY
XARAJATLAR
Tashqi xarajatlar Ichki xarajatlar
Ishchi kuchiga sarflar
Xom-ashyo xarajatlari
Yonilg’I–energiya xarajatlari
Transport-aloqa xizmati
xarajatlari Asosiy kapital amortizatsiyasi
Ijara haqi
Qarz pul mablag’lari va foizlari
Bank xizmati xarajatlari Me’yordagi foyda 8kommunal   xizmatlar   uchun   to`lovlar,   transport   xizmatlari   uchun   to`lov   va
boshqalar.  Bu o`rinda ichki xarajatlar nimadan iborat bo`ladi, degan savol tug’ilishi
tabiiy.   Misolimizdan   ko`rinadiki,   tadbirkor   tsex   binosi   sifatida   o`z   xonadonidan
foydalanyapti.   Shubhasiz,   u   o`z   xonadonidan   foydalanganligi   uchun   o`ziga   haq
to`lamaydi,   biroq   agar   u   ushbu   xonadonni   biron-bir   kishiga   ijaraga   berganida
ma`lum   miqdorda   (aytaylik,   bir   oyga   2000000   so`m)   pul   daromadi   olgan   bo`lar
edi. Uning xonadonidan tsex sifatida foydalanish muqobil holatda kelishi mumkin
bo`lgan   ijara   to`lovidan,   ya`ni   2000000   so`mdan   mahrum   etmoqda.   Demak,   bu
o`rinda   tadbirkor   «ko`zga   ko`rinmagan»   holda   2000000   so`m   sarflamoqda,   ya`ni
ichki   xarajat   qilmoqda.   Bu   turdagi   ichki   xarajatlarga   yana   tadbirkorning   o`zining
ish haqini, agar oila a`zolari mehnatidan foydalansa, ularning ish haqini va shunga
o`xshash   boshqa   xarajatlarni   kiritish   mumkin.   Shu   bilan   birga   tadbirkorlik
faoliyatini ushlab turish uchun zarur bo`lgan to`lov – me`yordagi foyda ham renta
va ish haqi bilan birga xarajatlarning tarkibiy qismi hisoblanadi. Me`yordagi foyda
iqtisodiy foydadan farq qiladi.  Me`yordagi foyda – bu iqtisodiy resurs sifatidagi
tadbirkorlik   qobiliyatini   rag’batlantirib   turish   uchun   to`lanadigan   haq
hisoblanadi.  Agar biron-bir faoliyat turi me`yordagi foyda keltirmasa, tadbirkor bu
faoliyat   turi   bilan   shug’ullanishdan   to`xtaydi   va   o`zining   kuch-quvvatini   boshqa
faoliyatga   sarflaydi.  Sarf-xarajatlarni   ichki   va  tashqi  xarajatlarga   ajratish   korxona
iqtisodiy faoliyati samaradorligini oshirish yo`llarini qiyosiy tahlil qilish imkonini
beradi. 2
Ishlab chiqarish hajmining o`zgarishiga ta`sir qilish yoki qilmasligiga qarab xarajatlar
doimiy va o`zgaruvchi xarajatlarga bo`linadi ( 8 .3-chizma).
Ishlab   chiqarish   hajmining   o`zgarishiga   (qisqarishi   yoki   ortishiga)   ta`sir
qilmaydigan   xarajatlar   doimiy   xarajatlar   deyiladi.   Doimiy   xarajatlar   ( DX )
ishlab chiqarish hajmining o`sishiga bevosita ta`sir etmaydi va ishlab chiqarishning
har qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud bo`ladi. Bunga korxonaning to`lov
majburiyatlari   (qarzlar   bo`yicha   foiz   va   boshqalar),   soliqlarning   ishlab   chiqarish
hajmiga   bog’liq   bo`lmagan   turlari,   amortizatsiya   ajratmalari,   ijara   haqi,   qo`riqlash
2
  O`zbekiston   Respublikasi   qonuni.O`zbekiston   Respublikasida   mehnatni   muhofaza   qilish
to`g`risida.O`zbekistonning yangi qonunlari.T. «Adolat» 8-tom. 2020 y. 9xizmatiga   to`lov,   uskunalarga   xizmat   ko`rsatish   sarflari,   boshqaruv   xodimlari
maoshi va shu kabilar kiradi. 3
3
  A.I.Dobro`nin. L.S.Tarasevich Ekonomicheskaya teoriya. ( Uchebnik dlya VUZov). Sankt-Peterburg 2000 g. Str.
153-198. 103-chizma 
Ishlab   chiqarish   hajmining   o`zgarishiga   ta`siriga   ko`ra   xarajatlarning
turkumlanishi
O`zgaruvchi   xarajatlar   ( O`X )   deb   ishlab   chiqarish   hajmining   o`zgarishiga
ta`sir   qiladigan   xarajatlarga   aytiladi.   Unga   xom-ashyo,   material,   yonilg’i,
transport xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar kiradi.
Ishlab   chiqarishning   har   bir   darajasida   doimiy   va   o`zgaruvchi   xarajatlar
yig’indisi umumiy xarajatlar (UX)ni tashkil qiladi.
Doimiy   (DX),   o`zgaruvchi   (O`X)   va   umumiy   (UX)   xarajatlarning   grafikdagi
ifodasini 8.4-chizma orqali ko`rishimiz mumkin.
Mahsulot birligini ishlab chiqarishga qilinadigan sarf-xarajatlarni hisoblash uchun
o`rtacha   umumiy,   o`rtacha   doimiy   va   o`rtacha   o`zgaruvchi   xarajatlar
tushunchalaridan   foydalaniladi.   O`rtacha   umumiy   xarajatlar   yalpi   (umumiy)
xarajatlarning ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori nisbatiga teng:
; UMUMIY XARAJATLAR
Doimiy xarajatlar O’zgaruvchan xarajatlar
Korxona to’lov majburiyatlari Xom-ashyo
Soliqlar Materiallar
Amortizatsiya ajratmalari Yonilg’i
Ijara haqi Transport xizmati
Qo’riqlash xizmati xarajatlari Ishchilar ish haqi va shu kabilar uchun 
xarajatlar
Boshqaruv xodimlari maoshi va  h.к. 11bu erda:  O`UX  – o`rtacha umumiy xarajatlar;
       UX  – umumiy xarajatlar;
        M  – ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori.
   
8 .4-chizma 
Doimiy, o`zgaruvchi va umumiy (yalpi) xarajatlarning grafikdagi tasviri
   
         S            
                                 UX
                                 O`X
                                 DX
         0                             Q
O`rtacha   doimiy   xarajatlar   doimiy   xarajatlarning   ishlab   chiqarilgan
mahsulot miqdoriga nisbati bilan aniqlanadi:
;
bu erda:  O`DX  – o`rtacha doimiy xarajatlar;
       DX S – doimiy xarajatlar summasi.
  O`rtacha o`zgaruvchi  xarajatlar  o`zgaruvchi   xarajatlarni  ishlab  chiqarilgan
mahsulot miqdoriga nisbati bilan aniqlanadi:
;
bu erda:  O`O`X  – o`rtacha o`zgaruvchi xarajatlar;
       O`X S – o`zgaruvchi xarajatlar summasi. 12Shartli raqamlar yordamida korxonaning doimiy, o`zgaruvchi, umumiy va o`rtacha
xarajatlari to`g’risidagi misolni ko`rib chiqamiz (8.1-jadval).
1-jadval
Korxonaning doimiy, o`zgaruvchi, umumiy va o`rtacha xarajatlari
Ishlab
chiqarilga
n
mahsulot
miqdori,
dona Korxona xarajatlari, ming so`m O`rtacha xarajatlar, so`m
Doimiy
xarajatla
r O`zgaruvch
i xarajatlar Umumiy
xarajatla
r Doimiy
xarajatla
r O`zgaruvch
i xarajatlar Umumiy
xarajatla
r
0 100 0 100 100000 0 100000
100 100 120 220 1000 1200 2200
200 100 240 340 500 1200 1700
300 100 360 460 333 1200 1533
400 100 490 590 250 1225 1475
500 100 640 740 200 1280 1480
600 100 810 910 167 1350 1517
Jadvaldan   ko`rinadiki,   o`rtacha   doimiy   xarajatlar   mahsulot   ishlab   chiqarish
hajmining   o`sishi   bilan   kamayib   bormoqda.   Bu   ishlab   chiqarish   hajmining
kengayishi   bilan  korxonaning   doimiy   xarajatlari   mahsulotlarning  tobora   ko`payib
boruvchi   miqdoriga   taqsimlanib   borishi   natijasida   ro`y   beradi.   O`rtacha
o`zgaruvchi   va   o`rtacha   umumiy   xarajatlar   esa   ishlab   chiqarish   hajmining  o`sishi
bilan   turlicha   o`zgaraishi   mumkin.   Bizning   misolimizda   o`rtacha   o`zgaruvchi
xarajatlar   100   dan   300   donagacha   bir   xilda   bo`lib,   ishlab   chiqarishning   yanada
kengayishi  bilan  ortib  bormoqda.   O`rtacha  umumiy  xarajatlar   esa  400  donagacha
miqdorda   pasayib   borib,   undan   yuqori   miqdorlarda   o`smoqda.   Jadvaldan
ko`rinadiki, o`rtacha umumiy xarajatlarni o`rtacha doimiy va o`rtacha o`zgaruvchi
xarajatlarning yig’indisi sifatida ham ifodalash mumkin:
O`UX  =  O`DX  +  O`O`X . 13Bu o`rtacha umumiy, doimiy va o`zgaruvchi xarajatlarning egri chiziqlari quyidagi
ko`rinishda bo`ladi (8.5 - chizma):
8.5-chizma 
O`rtacha xarajatlarning egri chiziqlari
        S
                                    O`UX    
                                          O` U X
                             M
                                          O`DX
       0                                    Q
Eng yuqori darajada foyda olishga erishish uchun tovar ishlab chiqarishning zarur
miqdorini aniqlash   lozim . Bunda iqtisodiy tahlil vositasi bo`lib so`nggi qo`shilgan
xarajat tushunchasi xizmat qiladi.   So`nggi qo`shilgan xarajat deb mahsulotning
navbatdagi   birligini   ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   qo`shimcha   xarajatlarga
aytiladi:
;
bu erda:  SQX  – so`nggi qo`shilgan xarajat;
      ∆ UX  – umumiy xarajatlarning o`zgarishi;
      ∆ M  – mahsulot miqdorining o`zgarishi.
  Qo`shilgan   xarajatlarni   har   bir   navbatdagi   qo`shilgan   mahsulot   birligi   uchun
aniqlash mumkin.   Tovar yoki xizmatlarning keyingi qo`shilgan birligini ishlab
chiqarishga   to`g’ri   keladigan   xarajatlar   o`rtacha   qo`shilgan   xarajatlar
deyiladi. 14Ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishda vaqt omili, ya`ni xarajat qilingandan
pirovard natija olinguncha o`tgan davr sezilarli ta`sir ko`rsatadi. Shu sababli vaqt
omilidan kelib chiqib, ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davrda
alohida tahlil qilinadi.
Qisqa muddatli davr – bu korxonaning  faqat   o`zgaruvchi xarajatlari miqdorini
o`zgartirish uchun taqozo etiladigan davrdir.   Misol uchun, korxona mahsulotiga
talab keskin oshdi, deb faraz qilaylik. Taklifning muayyan hajmida talabning oshishi
narxning   ham   ko`tarilishiga   va   binobarin,   korxona   foydasining   ko`payishiga   olib
keladi. O`z o`rnida, ishlab chiqarish hajmini oshirish orqali korxona foyda massasini
yanada oshirish imkoniga ega. Buning uchun u eng avvalo qisqa muddatli davrdagi
ishlab   chiqarish   xarajatlarini   amalga   oshiradi.   Bunday   xarajatlar   qatoriga
quyidagilarni kiritish mumkin:
1)   jonli   mehnat   xarajatlarini   oshirish,   ya`ni   qo`shimcha   ishchi   kuchini   yollash   va
ulardan foydalanish;
2) xom-ashyo, material, elektr energiyasi va boshqa xarajatlar miqdorini ko`paytirish; 4
3)   nisbatan   arzon   va   ishlab   chiqarishga   osonlik   bilan   joriy   etish   mumkin   bo`lgan
mehnat vositalari miqdorini ko`paytirish va h.k.
Bundan   ko`rinadiki,   korxona   ishlab   chiqarish   hajmini   o`stirish   uchun   qisqa   davrda
faqat   o`zining   o`zgaruvchi   xarajatlari   miqdorini   o`zgartirishi   mumkin   bo`lib,   ular
qisqa   muddatli   xarajatlar   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarish   quvvatlari   esa   (ishlab
chiqarish   bino   va   inshootlari   maydoni,   mashina   va   uskunalar   miqdori)   doimiy
bo`lib   qoladi,   hamda   bu   davr   faqat   ulardan   foydalanish   darajasini   o`zgartirish
uchun yetarli bo`lishi mumkin.
Uzoq   muddatli   davr   –   bu   korxonaning   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   va
barcha   band   bo`lgan   resurslari   miqdorini   o`zgartirish   uchun   yetarli   bo`lgan
davrdir.   Bu   erda   shuni   ta`kidlash   lozimki,   ishlab   chiqarish   quvvatlarining
o`zgarishini   taqozo   qiladigan   davr   davomiyligi   ayrim   tarmoq   va   korxona
xususiyatidan kelib chiqib farqlanishi mumkin. Misol uchun, tikuvchilik korxonasida
ishlab   chiqarish   quvvatlarini   nisbatan   qisqa   muddatda,   masalan   bir   necha   kunda
4
  E.F.Borisov. Ekonomicheskaya teoriya. M. «Yurist» 1999. Gl.9, 10, 11, 12 Str. 234-354. 15o`zgartirish mumkin. Buning uchun bir necha ish stoli va tikuvchilik mashinalari sotib
olish va o`rnatish  kifoya  qiladi.  Mashinasozlik yoki  neftni  qayta ishlash zavodidagi
qo`shimcha quvvatlarni ishga tushirish esa bir necha yilni taqozo etishi mumkin.
Uzoq   muddatli   davrda   barcha   xarajatlar,   shu   jumladan,   doimiy   xarajatlar   ham
o`zgaruvchi hisoblanadi. 
Qisqa   muddatli   vaqt   davomida   korxona   o`zining   doimiy   (qayd   qilingan)
quvvatlariga   o`zgaruvchi   resurslar   miqdorini   qo`shib   borish   yo`li   bilan   ishlab
chiqarish   hajmini   o`zgartirishi   mumkin.   Biroq,   ishlab   chiqarish   quvvatlariga
(doimiy   resurslarga)   qo`shilgan   o`zgaruvchi   resurslar   ma`lum   vaqtdan   so`ng
kamayib boruvchi natija (mahsulot) beradi. 5
Bu   holat   marjinalistlar   tomonidan   ishlab   chiqilgan   unumdorlikning   pasa yib
borishi   qonuni   orqali   izohlab   beriladi.   Unga   ko`ra,   ma`lum   davrdan   boshlab
korxonaning   ishlab   chiqarish   quvvatlariga   (masalan   kapital   yoki   yerga)
o`zgaruvchi   resurslar   birligi   (masalan,   jonli   mehnat)   ni   ketma-ket   qo`shib   borish,
har  bir  keyingi   o`zgaruvchi   resurs  birligi  qiymatiga  kamayib boruvchi   qo`shi lgan
mahsulot   beradi.   Boshqacha   aytganda,   agar   asosiy   kapitalga   xizmat   ko`rsatuvchi
ishchilar soni ko`payib borsa, ishlab chiqarishga ko`proq ishchini jalb qilib borish
bilan   ishlab   chiqarish   hajmining   o`sishi   tobora   sekinlik   bilan   ro`y   beradi.   Bu
qonunni   tasvirlash   uchun   quyidagi   misolni   keltiramiz.   Faraz   qilaylik,   fermer
foydalanadigan   yerning   doimiy   miqdoriga   (masalan   20   ga)   ega   bo`lib,   unda   don
yetishtiradi.   Agar   fermer   ekinga   qayta   ishlov   bermasa,   har   bir   gektar   yerdan   40
tsentnerdan hosil oladi deb hisoblaymiz. Agar ekinga qo`shimcha bir marta ishlov
berilsa,   hosildorlik   50   ts/ga   ga   qadar   ko`tarilishi   mumkin.   Ikkinchi   ishlov   berish
hosildorlikni 57 ts/ga, uchinchisi - 61 ts/ga, to`rtinchisi, aytaylik 63 ts/ga ga qadar
ko`tarishi   mumkin.   ekinga   keyingi   ishlov   berishlar   juda   kam   yoki   nolga   teng
bo`lgan   qo`shimcha   hosil   beradi.   Bu   yerda   shuni   ta`kidlab   o`tish   lozimki,
unumdorlikning   pasayib   borish   qonuni,   o`zgaruvchi   resurslarning   barcha   birligi
(masalan   barcha   ishchilar)   sifat   jihatidan   bir   xil   degan   farazga   asoslanadi.   Ya`ni,
har   bir   qo`shimcha   ravishda   jalb   qilingan   ishchi   bir   xil   aqliy   layoqatga,   bilimga,
5
  A.O`lmasov. Iqtisodiyot asoslari. T. «Mehnat» 1997 y. V-VII- boblar. N.Beknozov.Yu.Yo`ldoshev va boshqalar.
Bozor iqtisodiyoti nazariyasi. T. «Universitet» 1993 y. 5-6 Mavzu. 16malakaga, harakat tezligi va shu kabilarga ega deb hisoblanadi. Demak, qo`shilgan
mahsulot   keyingi   jalb   qilingan   ishchi   kam   malakaga   ega   bo`lgani   uchun   emas,
balki   kapital   (fondlar)ning   mavjud   miqdoriga   nisbatan   ko`p   miqdorda   ishchilarni
band   qilish   sababli   kamayib   boradi.   Bu   erda   ishlab   chiqarish   omillari   o`rtasidagi
nisbat,   mutanosiblik   buzilishi   sodir   bo`ladi.   Bundan   ko`rinib   turibdiki,
unumdorlikning   pasayib   borishi   degan   qonun   tabiiy   ravishda   o`zidan   o`zi   emas,
balki   omillarning   boshqasi   o`zgarmagani   holda   ayrimlarini   ko`r-ko`rona
ko`paytirib, ular o`rtasidagi mutanosiblik buzilganda sodir bo`ladi.
Qulay   iqtisodiy   muhit   tufayli   ishlab   chiqarish   quvvatlarining   to`xtovsiz   kengayib
borishi natijasida korxona o`rtacha umumiy (yalpi) xarajatlarida qanday o`zgarish
ro`y   beradi?   Dastlab,   qandaydir   vaqt   oralig’ida   ishlab   chiqarish   quvvatlarining
kengayishi   o`rtacha   umumiy   xarajatlarning   pasayishi   bilan   birga   boradi.   Ammo
oxir-oqibatda   ko`proq   va   yanada   ko`proq   quvvatlarni   ishga   tushirish   o`rtacha
umumiy xarajatlarning o`sishiga olib keladi. Bunday hollarni samaraning kamayib
borish   qonuni   tushuntirib   berolmaydi,   chunki   uning   amal   qilish   shart-sharoiti
ishlab   chiqarishda   foydalanadigan   resurslardan   bittasi   miqdorining   o`zgarmasligi
hisoblanadi.   Uzoq   muddatli   davrda   barcha   resurslar   miqdori   o`zgaradi.   Bundan
tashqari biz tahlilda barcha resurslar narxini doimiy deb faraz qilamiz. Shu sababli
uzoq muddatli davrda o`rtacha xarajatlarning o`zgarishi tamoyilini ishlab chiqarish
miqyosi o`sishining ijobiy va salbiy samarasi yordamida tushuntirish mumkin. 172. Foyda mazmuni va uning taqsimlanishi
Korxonalarning   faoliyatiga   baho   berishda   sotilgan   mahsulotlarning   hajmi,   ularga
qilingan sarf-xarajatlar va foyda tushunchalaridan keng foydalaniladi. 
Korxonalarda tovar va xizmatlarni sotishdan olingan mablag’lar ularning pul
tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi.   Aytaylik, korxonada bir oy davomida
100   ming   dona   «A»   mahsuloti   ishlab   chiqarildi.   Har   bir   mahsulotning   narxi   1000
so`m. Agar barcha mahsulotlar sotilgan taqdirda, korxonaning bir oylik pul tushumi
100 mln. so`m (100000 × 1000) ga teng bo`ladi.
Biroq,   korxonaning   pul   tushumlari   uning   faoliyatining   samaradorligiga   baho   bera
olmaydi.   Chunki,   bu   pul   tushumlari   qanday   xarajatlar   evaziga   olinganligi   aks
ettirmaydi.   Shunga   ko`ra,   pul   tushumlarining   xarajatlardan   ajratib   olingan   qismi   –
foyda muhim o`rin tutadi.
Korxona pul daromadlaridan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan keyin
qolgan   qismi   foyda   deb   yuritiladi.   Ayrim   adabiyotlarda   bu   iqtisodiy   foyda   deb
ham yuritiladi.
Bizning   misolimizdagi   korxonada   «A»   mahsulotni   ishlab   chiqarishning   bir   oylik
xarajatlari   60   mln.   so`mni   tashkil   etgan   bo`lsin.   U   holda,   korxonaning   bir   oylik
foydasi 40 mln. so`m (100 mln. – 60 mln.) ga teng bo`ladi. 
Foydaning tarkib topishi ikki bosqichdan o`tadi:
birinchi bosqichda   foyda ishlab chiqarish jarayonida yangi qiymatning yaratilish
chog’ida   vujudga   keladi.   Yangidan   yaratilgan   qiymat   tarkibidagi   qo`shimcha
qiymat   foydaning   asosiy   manbai   hisoblanadi,   biroq   u   hali   aniq   foyda   shaklida
namoyon bo`lmaydi;
ikkinchi   bosqichda   ishlab   chiqarish   jarayonida   yaratilgan   foyda   tovarlarni
sotilgandan   so`ng   olingan   pul   daromadi   bilan   xarajatlarning   farqi   ko`rinishida
to`liq   namoyon   bo`ladi.   Demak,   tovar   va   xizmatlar   sotilganda   ularning   umumiy
qiymati   pul   daromadlariga,   undagi   qo`shimcha   mahsulot   esa   foydaga   aylanadi.
Bundan   ko`rinib   turibdiki,   foydaning   haqiqiy   manbai   qo`shimcha   mahsulot   yoki
qo`shimcha   qiymatdir.   Odatda   ishlab   chiqarish   sohasidagi   yirik   korxonalar
tovarlarni   katta   hajmda   ishlab   chiqarib,   ularni   savdo   vositachilariga   ulgurji 18narxlarda   sotadilar.   Shunga   ko`ra,   ular   tovarning   ulgurji   narxi   uning   tannarxidan
yuqori bo`lgan taqdirda foyda oladilar. Demak,  ishlab chiqaruvchi foydasi (F
ich ) –
bu mahsulot tannarxi (T) va ulgurji narxi (N
u ) o`rtasidagi farqdan iborat:
.
Bundan   ko`rinadi - ki,   mahsulot   birligidan   olinadigan   foyda   ikkita   asosiy   omilga
bog’liq bo`ladi: 1) mahsulot tannarxi darajasi; 2) ulgurji narxlar darajasi.
Tannarx   –   bu   mahsulotni ng   har   bir   birligini   ishlab   chiqarish   uchun
sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir.  
Mahsulot  tannarxini xarajatlarning asosiy turkumlari  bo`yicha hisoblash mumkin.
Misolimizdagi   «A»   mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlari   va   tannarxini   hisoblab
chiqamiz (2-jadval). 
2-jadval 6
«A» mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari va tannarxini hisoblash
Xarajatlar Jami   ishlab   chiqarish
xarajatlari, mln. so`m 1   birlik   mahsulot   ishlab
chiqarish   xarajatlari,
so`m
Xom - ashyo va materiallar 24,0 240
Y o qilg’i va energiya 9,0 90
Ish   haqi   va   ijtimoiy
sug’urtaga ajratmalar 15,0 150
Transport xarajatlari 6,0 60
Boshqaruv xarajatlari 6,0 60
Jami 60,0 600
Jadvaldan   ko`rinadiki,   korxonada   «A»   mahsulotning   bir   oylik   ishlab   chiqarish
xarajatlari   60   mln.   so`mdan   iborat   bo`lib,   jami   1000   dona   mahsulot   ishlab
chiqarilgan.  Demak, 1 dona mahsulotning tannarxi 600 so`mga teng.
Bu   o`rinda   mahsulot   tannarxini   uning   qiymatidan   farqlash   lozim.   Ma`lumki,
mahsulot qiymati (Q) o`z ichiga sarflangan ishlab chiqarish vositalari qiymati (Q
IV )
6
 «A» mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari va tannarxini hisoblash 19hamda   yangidan   yaratilgan   qiymat   (Q
YA )ni   to`liq   oladi.   O`z   navbatida   yangidan
yaratilgan qiymat ish haqi (IH) va yalpi foydaga (F
ya ) ajraladi (8.6-chizma).
Foyda   miqdoriga   ta`sir   ko`rsatuvchi   ikkinchi   omil   –   korxona   o`z   mahsulotlarini
sotuvchi   narx   darajasi   bo`lib,   bu   o`rinda   mahsulot   narxi,   qiymati   va   tannarxi
o`rtasidagi nisbatning beshta asosiy holatini ajratib ko`rsatish mumkin
 (7-chizma).
Tovar qiymati va narxining nisbati 7
                                            N
5
                                         N
4
       Qiymat                             N
3        
                                   N
2
                                N
1
Chizmadan   ko`rinadiki,   birinchi   holatda   narx   mahsulotlar   tannarxidan   past
darajada   o`rnatilib   (N
1   daraja),   buning   natijasida   ular   zarariga   sotilishi   mumkin.
Ikkinchi holatda narxning N
2  darajada o`rnatilishi mahsulotni sotishdan olingan pul
tushumining   korxona   xarajatlariga   teng   kelishi,   ya`ni   ishlab   chiqarishning   faqat
o`zini-o`zi   qoplashi   ta`minlanishi   mumkin.   Uchinchi   holatdagi   N
3   narx   darajasi
tannarxdan   yuqori,   biroq   qiymatdan   past   bo`lib,   bunda   korxona   foydasi   tovarda
mujassamlashgan   foyda   miqdoridan   kam   bo`ladi.   To`rtinchi   holatdagi   N
4   narx
darajasi   qiymat   miqdoriga   teng   bo`lib,   korxona   tovarda   mujassamlashgan   barcha
foydani   oladi.   Va   nihoyat,   beshinchi   holatdagi   N
5   narx   darajasini   o`rnatish
korxonaga   tovar   qiymatidan   ko`proq   pul   daromadi   olish   imkonini   beradi.   Buni
yuqorida   keltirilgan   misoldagi   «A»   mahsulot   qiymati   va   narxi   orqali   aniqroq
ifodalash   mumkin:   N
1   =   500   so`m;   N
2   =   600   so`m;   N
3   =   800   so`m;   N
4   =   1000
so`m; N
5  = 1200 so`m.
Korxona   yalpi   foydasining   taqsimlanishi   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi   (8.8-
chizma). 
7
 Tovar qiymati va narxining nisbati Foyda
Tannarx 20C h izmadan   ko`rinadiki,   eng   avvalo   yalpi   foydadan   boshqa   iqtisodiy   sub`ektlarga
turli   to`lovlar   amalga   oshiriladi.   Bu   to`lovlarga   boshqalarning   y er   va   binolaridan
foydalanganlik   uchun   ijara   haqi,   qarzga   olingan   pul   mablag’lari   uchun
to`lanadigan   foizni   kiritish   mumkin.   Bundan   tashqari,   korxonalar   davlat   va
mahalliy   hokimiyat   organlari   byudjetiga   soliqlar   to`laydilar,   turli   xayriya   va
boshqa fondlarga mablag’lar kiritadilar. Mablag’larning qolgan qismi korxona sof
foydasini   tashkil   etadi.   U   korxonaning   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   ehtiyojlariga,
shuningdek,   jamg’arish   (ishlab   chiqarishni   kengaytirish)ga,   atrof-muhit
muhofazasi,   xodimlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   boshqa   maqsadlarga
sarflanadi.
8-chizma 8
Yalpi foydaning taqsimlanishi
Iqtisodiy foyda va buxgalteriya foydasini o`zaro farqlash lozim.
Iqtisodiy   foyda   umumiy   pul   tushumidan   barcha   ichki   va   tashqi   xarajatlar,
shuningdek, me`yordagi foydani chegirib tashlash orqali aniqlanadi. 
Buxgalteriya   foydasi   sotilgan   mahsulot   uchun   tushgan   umumiy   pul
summasidan   ishlab   chiqarishning   tashqi   xarajatlari   chiqarib   tashlash   yo`li
bilan   aniqlanadi.   Shu   sababli   buxgalteriya   foydasi   iqtisodiy   foydadan   ichki
xarajatlar   miqdoriga   ko`proqdir.   Bunda   ichki   xarajatlar   har   doim   o`z   ichiga
me`yordagi foydani ham oladi. Korxona umumiy pul tushumi tarkibidagi umumiy
8
  Yalpi foydaning taqsimlanishi Yalpi foyda
SoliqlarXayriya va 
boshqa fondlarSof foydaKredit uchun 
foizIjara haqi
Tadbirkorlik 
daromadiIjtimoiy fondlarKadrlar 
tayyorlashAtrof - muhit 
muhofazasiJamg’arish 21va   buxgalteriya   xarajatlari   hamda   foydasining   farqlanishini   quyidagi   tasvir   orqali
yaqqolroq tasavvur etish mumkin (9-chizma).
3.  Foyda normasi va massasi
Korxona   foydasining   mutl o q   miqdori   uning   massasini   tashkil   qiladi.   Foyda
massasining ishlab chiqarish xarajatlariga nisbati va uning foizda ifodalanishi
foyda normasi deyiladi. 
Amaliyotda   foyda   normasini   hisoblashning   ikki   variantidan   foydalaniladi.   Bular
foydaning   joriy   sarflarga   –   korxona   xarajatlariga   yoki   avanslangan   mablag’larga
(asosiy va aylanma kapital) nisbatidir. 
Bular quyidagicha aniqlanadi:
1.  ,
bu erda: R' – foyda normasi; P – foyda massasi; W – ishlab chiqarish xarajatlari;
2.  ,
bu   erda:   R'   –   foyda   normasi;   P   –   foyda   massasi;   K
avans   –   korxona   avanslangan
mablag’lari yoki asosiy va aylanma kapitalning o`rtacha yillik qiymati.
Bizning   misolimizdagi   korxonaning   «A»   mahsulot   ishlab   chiqarishdan   olgan   foyda
massasi 40 mln. so`mni, foyda normasi esa 66,7 % ((40 mln. so`m / 60 mln. so`m) ×
100%) ni tashkil etadi. 
Foyda normasi  ishlab chiqarilayotgan mahsulot  hajmiga to`g’ri  mutanosib  hamda
ishlab   chiqarish   xarajatlari   yoki   avanslangan   mablag’lar   qiymatiga   teskari
mutanosibdir.   Shu   tufayli   foyda   normasi   korxona   ish   samaradorligining   integral
ko`rsatkichi hisoblanadi.
Foydaning   o`sishiga   chiqarilayotgan   mahsulot   umumiy   hajmi   o`zgarmagan   holda
ikki   yo`l   bilan:   1)   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish   hisobiga;   2)   narxni
oshirish hisobiga erishish mumkin.  224.  Foydani oshirish va unga ta`sir etuvchi omillar
Ishlab   chiqarish   miqyosining   ijobiy   samarasi   shunda   namoyon   bo`ladiki,
korxonada ishlab chiqarish hajmi o`sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab
chiqarish   o`rtacha   xarajatlarining   pasayishiga   ta`sir   ko`rsata   boshlaydi.   Bu
omillar   quyidagilar:   1)   mehnatning   ixtisoslashuvi;   2)   boshqaruv   xodimlarining
ixtisoslashuvi;   3)   kapitaldan   samarali   foydalanish;   4)   qo`shimcha   turdagi
mahsulotlarning   ishlab   chiqarilishi.   Quyida   bu   omillarning   har   biriga   batafsil
to`xtalib o`tamiz.
1.   Mehnatning   ixtisoslashuvi.   Korxona   ko`lamining   o`sib   borishi   bilan
foydalanilayotgan   mehnatning   ixtisoslashuv   darajasini   oshirish   imkoni   kengayib
boradi.   Qo`shimcha   ravishda   ishchilarning   yollanishi   topshiriqning   ular   o`rtasida
borgan sari aniqroq taqsimlanib borishini anglatadi. Ishlab chiqarish jarayonida 5-6
tadan  turli  operatsiyalarni   bajarish  o`rniga endilikda  har  bir  ishchi  bitta  – yagona
topshiriqni   bajarishi   mumkin   bo`ladi.   Butun   ish   kuni   davomida   u   o`zining
malakasiga   ko`proq   mos   keladigan   vazifani   bajarish   bilan   band   bo`ladi.   Kichik
korxonalarda   malakali   ishchilar   ko`pincha   o`z   ish   vaqtlarining   deyarli   yarmini
hech   qanday   malaka   talab   etmaydigan   ishlarni   bajarishga   sarflaydilar.   Bu   esa
ishlab   chiqarish   xarajatlarining   oshib   ketishiga   olib   keladi.   Shuningdek,   ishlab
chiqarish   miqyosining   o`sishi   bilan   ta`minlanuvchi   mehnat   operatsiyalarining
taqsimlanishi imkoniyati ishchilar uchun o`z vazifalarini bajarishlarida katta tajriba
orttirishga zamin yaratadi. 5-6 ta topshiriq bilan band qilingan eng mahoratli ishchi
ham bu vazifalarning har birini bajarishda u qadar malakali bo`la olmaydi. Yagona
vazifani bajarish imkoniga ega bo`lgach, xuddi shu ishchi yanada unumliroq ishlay
oladi. Va nihoyat, mehnat ixtisoslashuvining yuqori darajasi ishchi  tomonidan bir
topshiriqni bajarishdan boshqa biriga o`tishdagi vaqt yo`qotilishi holatining oldini
oladi.
2.   Boshqaruv   xodimlarining   ixtisoslashuvi.   Ishlab   chiqarishning   yirik
miqyoslari,   shuningdek,   boshqaruv   bo`yicha   mutaxassislar   mehnatidan   yaxshiroq
foydalanish   imkonini   beradi.   Birdaniga   20   nafar   ishchini   nazorat   qilishga   qodir
bo`lgan   rahbarning   mehnati   bir   necha   ishchiga   ega   bo`lgan   kichik   korxonada 23yetarli   darajada   foydalanilmaydi.   Bu   holatda   ma`muriy   apparatni   ta`minlash
xarajatlarini oshirmagan holda korxona ishlab chiqarish xodimlarining sonini  ikki
baravar   ko`paytirish   mumkin   bo`ladi.   S h u   bilan   birga,   kichik   firmalar
boshqaruvchi   mutaxassis   mehnatidan   bevosita   maqsadga   muvofiq   foydalana
olmaydilar. Kichik korxonada sotish muammolari bo`yicha mutaxassis o`z vaqtini
boshqaruvning   turli   sohalari   –   masalan,   marketing,   ishchi   kuchi   resurslarini
boshqarish, moliyaviy boshqarish bo`yicha taqsimlashga majbur bo`lishi mumkin.
Operatsiyalar   miqyosining   kengayishi   marketing   bo`yicha   mutaxassis   o`zini
mahsulotlarni   taqsimlash   va   sotish   ustidan   nazorat   o`rnatishga   to`liq   bag’ishlashi
mumkinligidan   darak   berib,   boshqaruvning   boshqa   funktsiyalarini   bajarish   uchun
qo`shimcha   ravishda   tegishli   mutaxassislar   jalb   etiladi.   Pirovardida   bu   holat
samaradorlikning   oshishi   hamda   mahsulot   birligiga   bo`lgan   ishlab   chiqarish
xarajatlarining pasayishiga olib keladi.
3.   Kapitaldan   samarali   foydalanish.   Ko`p   hollarda   kichik   firmalar   ishlab
chiqarish jihozlaridan texnologik nuqtai nazardan nisbatan samarali foydalanishga
qodir   bo`lmaydilar.   Mahsulotlarning   ko`plab   turlarini   ishlab   chiqarish   uchun
mashinalarni   faqat   juda   yirik   va   qimmat   turuvchi   komplektlarda   sotib   olish
mumkin. Buning ustiga, mazkur mashina jihozlaridan samarali foydalanish ishlab
chiqarishning katta hajmlarini taqozo etadi. Demak, yaxshi jihozlarni sotib olish va
samarali   foydalanishga   faqat   yirik   ishlab   chiqaruvchilargina   erishishlari   mumkin.
Misol   uchun,   avtomobilsozlikda   ishlab   chiqarishning   nisbatan   samarali   usullari
yig’ish   liniyasi   uchun   robot   texnikasi   hamda   murakkab   jihozlarning   qo`llanishini
taqozo   etadi.   Mazkur   jihozlarning   samarali   ishlatilishi   uchun,   ba`zi   bir   hisob-
kitoblarga   ko`ra,   yiliga   200   mingdan   to   400   mingga   qadar   avtomobil   ishlab
chiqarish   hajmiga   erishish   lozim   bo`ladi.   Faqat   yirik   ishlab   chiqaruvchilargina
bunday   jihozlarni   sotib   olishlari   va   samarali   foydalanishlari   mumkin.   Bu   holat
mayda   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   muammolarni   keltirib   chiqaradi.
Avtomobillarni boshqa jihozlar yordamida ishlab chiqarish samarasiz va mahsulot
birligiga   nisbatan   ko`proq   xarajatlar   qilinishiga   olib   keladi.   Biroq,   nisbatan 24samarali   jihozni   sotib   olib,   undan   ishlab   chiqarishning   kichik   hajmi   tufayli   to`liq
foydalanmaslik ham samarasiz va qimmatga tushuvchi yo`l hisoblanadi.  
4.   Qo`shimcha   turdagi   mahsulotlarning   ishlab   chiqarilishi.   Yirik   miqyosdagi
ishlab   chiqarishning   tashkilotchisi   qo`shimcha   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish
uchun   kichik   firmaga   qaraganda   kengroq   imkoniyatga   ega   bo`ladi.   Go`sht
qadoqlash   bo`yicha   yirik   fabrika   ishlab   chiqarish   chiqindisidan   yelim,   o`g’itlar,
dorivor mahsulotlar  va boshqa shu kabi qo`shimcha mahsulotlarni  tayyorlaydi-ki,
kichik   firma   bu   chiqindilarni   zarur   bo`lmaganligi   uchun   shunchaki   tashlab
yuborishi mumkin edi.  
Ishchi   va   boshqaruvchilar   mehnatini   ixtisoslashtirish   darajasini   oshirish,   nisbatan
samarali   asbob-uskunalardan   foydalanish   imkoniyati,   chiqindilardan   samarali
foydalanish   kabi   barcha   texnologik   omillar   o`z   ishlab   chiqarish   miqyosini
kengaytirishga   layoqatli   bo`lgan   tadbirkor   tomonidan   mahsulot   birligini   ishlab
chiqarish   xarajatlarining   pasaytirilishiga   ta`sir   ko`rsatadi.   Boshqacha   aytganda,
ishlab   chiqarishga   jalb   etilgan   barcha   resurslar   miqdorining   10   %   ga   oshirilishi
ishlab   chiqarish   hajmining   nisbatan   ko`proq,   masalan   20   %   ga   oshishiga   olib
keladi, natijada o`rtacha umumiy xarajatlar pasayadi. Vaqt o`tishi bilan firmaning
kengaytirilishi   salbiy   iqtisodiy   oqibatlarga   va   shundan   kelib   chiqqan   holda,
mahsulot birligi ishlab chiqarish xarajatlarining o`sishiga olib kelishi mumkin. 
Salbiy   miqyos   samarasi   ro`y   berishining   asosiy   sababi   yirik   miqyosdagi   ishlab
chiqaruvchiga   aylangan   firmaning   faoliyatini   samarali   nazorat   qilish   va
muvofiqlashtirishga   harakat   qilish   chog’ida   vujudga   keluvchi   ma`lum   boshqaruv
qiyinchiliklari   bilan   bog’liq.   Uncha   katta   bo`lmagan   korxonada   bitta   –   yagona
boshqaruvchi   uning   faoliyatiga   doir   barcha   muhim   qarorlarni   shaxsan   o`zi   qabul
qilishi   mumkin.   Firma   hajmining   uncha   katta   bo`lmaganligi   tufayli   mazkur
boshqaruvchi  barcha ishlab chiqarish jarayonini yaxshi  tasavvur  qila oladi  hamda
firma   faoliyatining   barcha   yo`nalishlarini   tezlik   bilan   o`zlashtira   olishi,   o`z   qo`l
ostidagilaridan olayotgan axborotlarni osonlik bilan tahlil qilishi, ular asosida aniq
va samarali  qaror chiqara olishi  mumkin bo`ladi. Biroq bunday qulay holat  firma
miqyosining   kengayishi   bilan   o`zgaradi.   Ma`muriy   xodimlar   va   ishlab   chiqarish 25jarayonini   alohidalashtiruvchi   boshqaruv   qatlamlari   ko`payib   boradi;   yuqori
rahbariyat  korxonadagi  haqiqiy  ishlab   chiqarish   jarayonidan  alohidalashib  qoladi.
Yirik   korxona   miqyosida   oqilona   qaror   qabul   qilish   uchun   zarur   bo`lgan   barcha
ma`lumotlarni   yig’ish,   tushunish   va   qayta   ishlash   bir   kishi   uchun   imkon
darajasidan   tashqarida   bo`ladi.   Boshqaruv   apparatining   chuqurlashuvi   va
kengayishi   esa   axborot   almashinuvi,   qarorlarni   muvofiqlashtirishdagi
muammolarni   hamda   byurokratik   holatni   keltirib   chiqaradi,   boshqaruvning   turli
bo`g’inlari   tomonidan   qabul   qilingan   qarorlar   bir-biriga   zid   kelish   ehtimoli
kuchayadi.   Natijada   samaradorlikka   putur   y etib,   ishlab   chiqarishning   o`rtacha
xarajatlari   oshadi.   Boshqacha   aytganda,   barcha   resurslar   miqdorining   10   %   ga
o`sishi  ishlab  chiqarish  hajmining nomuvofiq ravishda,  aytaylik 5 % ga o`sishiga
olib keladi.
Ishlab   chiqarish   miqyosining   o`sishidan   doimiy   ravishda   olinuvchi   samara.
Ba`zi   hollarda   ijobiy   miqyos   samarasi   ta`siri   barham   topuvchi   ishlab   chiqarish
hajmi   bilan   salbiy   miqyos   samarasi   kuchga   kiruvchi   ishlab   chiqarish   hajmi
o`rtasidagi   tafovut   juda   ahamiyatli   bo`lishi   mumkin.   Bu   ikkala   chegara   orasidagi
maydonda   barcha   resurslarning   10   %   ga   o`sishi   ishlab   chiqarish   hajmining   ham
mutanosib ravishda 10 % ga ko`payishiga olib keladi.
Ishlab   chiqarish   miqyosining   kengayib   borishi   chuqur   ixtisoslashuv   tufayli
boshqarish   bo`yicha   mutaxassislar   mehnatidan   ancha   yaxshi   foydalanish
imkoniyatini   beradi.   Bu   oxir-oqibatda   samaradorlikning   oshishi   va   mahsulot
birligiga ishlab chiqarish xarajatlarining kamayishiga olib keladi. 
FOYDANING TAQSIMLANISHI
Sizning   korxonangizning   dastlabki   moliyaviy   natijasi   yalpi   foyda   ko’rinishida
bo’ladi.   Yalpi   foyda   –   bu   yalpi   daromad   yoki   tushumdan   ishlab   chiqarish
xarajatlarining farqidir. Biroq siz hali yalpi foydani to’liq o’z ixtiyoringizga ko’ra
ishlata olmaysiz. Buning uchun, avvalo, korxona yalpi foydasini taqsimlash zarur
bo’ladi.   Birinchi   navbatda   yalpi   foydadan   boshqa   iqtisodiy   subyektlarga   turli
to’lovlar   amalga   oshiriladi.   Bu   to’lovlarga   boshqalarning   yer   va   binolaridan
foydalanganlik   uchun   ijara   haqi,   qarzga   olingan   pul   mablag’lari   uchun 26to’lanadigan   foizni   kiritish   mumkin.   Bundan   tashqari,   korxonalar   davlat   va
mahalliy hokimiyat organlari budjetiga soliqlar to’laydilar, turli xayriya va boshqa
fondlarga   mablag’lar   kiritadilar.   Mablag’larning   qolgan   qismi   korxona   sof
foydasini tashkil etadi.
O’z   navbatida   sof   foyda   ham   taqsimlanadi.   Sof   foydadan   korxonaning   ishlab
chiqarish   va   ijtimoiy   ehtiyojlariga,   shuningdek,   jamg’arish   (ishlab   chiqarishni
kengaytirish)ga,   atrof-muhit   muhofazasi,   xodimlarni   tayyorlash   va   qayta
tayyorlash va boshqa maqsadlarga sarflanadi.
IQTISODIY FOYDA VA BUXGALTERIYA FOYDASI
Oldingi   mavzularda   ichki   va   tashqi   xarajatlarning   o’zaro   farqini   ko’rib   chiqqan
edik.   Shundan   kelib   chiqqan   holda,   iqtisodiy   foyda   va   buxgalteriya   foydasini
o’zaro farqlash lozim.
Iqtisodiy   foyda   –   yalpi   pul   tushumi   bilan   barcha   ichki   va   tashqi   xarajatlarning
farqi.
Buxgalteriya   foydasi   –   yalpi   pul   tushumi   bilan   tashqi   xarajatlarning   farqi.   Shu
sababli   buxgalteriya   foydasi   iqtisodiy   foydadan   ichki   xarajatlar   miqdoriga
ko’proqdir.
RENTABELLIK
Sizning   korxonangiz   faoliyati   moliyaviy   natijalarini   baholash   uchun   foyda
olishning o’zi yetarli emas. Chunki olingan foyda hajmi korxona faoliyati ko’lami
to’g’risida   to’liq   ma’lumot   bera   olmaydi.   Shunga   ko’ra,   foyda   hajmini   uni   olish
maqsadida amalga oshirilgan ishlab chiqarish xarajatlariga taqqoslanishi moliyaviy
natijani   to’g’ri   baholash   imkonini   beradi.   Mazkur   ko’rsatkich   rentabellik   deb
ataladi.
Rentabellik   –   foyda   hajmining   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   nisbatining   foizdagi
ifodasi.
Siz   o’z   korxonangiz   faoliyati   rentabelligini   hisoblamoqchi   bo’lsangiz,   u   holda
quyidagi formuladan foydalanishingiz mumkin:
R
TC = ×100% 27Bu yerda: R – rentabellik; Pr – foyda hajmi; TC – ishlab chiqarish
xarajatlari.
Aytaylik, sizning korxonangizda daftar ishlab chiqarishdan olingan foyda hajmi 24
mln. so’mni, ishlab chiqarish xarajatlari esa 60 mln. so’mni tashkil etsa, rentabellik
darajasi 40% (24 mln. so’m / 60 mln. so’m) × 100%) ni
tashkil   etadi.   Rentabellik   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   hajmiga   to’g’ri
mutanosib
hamda   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   teskari   mutanosibdir.   Shu   tufayli   rentabellik
korxona   ish   samaradorligining   integral   ko’rsatkichi   hisoblanadi.   Foydaning
o’sishiga,   chiqarilayotgan   mahsulot   umumiy   hajmi   o’zgarmagan   holda   ikki   yo’l
bilan:
1) ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish hisobiga;
2) narxni oshirish hisobiga erishish mumkin 28Xulosalar
1. Ishlab   chiqarish   xarajatlari   –   iqtisodiyot   nazariyasining   eng   muhim   tadqiqot
kategoriyalaridan   biridir.   Uning   vazifasi   korxonaning   barqaror   rivojlanishini
ta`minlaydigan mahsulot ishlab chiqarishga sarflanadigan xarajatlarning miqdori va
tarkibini aniqlashdan iborat.
2. Xarajatlarni   tadqiq   qilish   shuni   ko`rsatadiki,   ishlab   chiqarilgan   va   sotilgan
mahsulotdan   olingan   pul   tushumi   nafaqat   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   qoplashi,
balki   foyda   olishni   ham   ta`minlashi   kerak.   Foyda   –   tadbirkorlik   faoliyatining
mazmunini   anglatadigan,   uni   harakatga   keltiruvchi   omildir.  Ammo   bu   maqsadga
erishish   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   bevosita   bog’liq.   Shuning   uchun   ishlab
chiqarish xarajatlarini tadqiq etish iqtisodiy tahlilning muhim bo`g’ini hisoblanadi.
3. Tadbirkor   korxona   xarajatlari   va   foydasiga   turlicha   yondashadi.   Muayyan
xarajatlar   doirasida   foyda   ishlab   chiqarishning   eng   yaxshi   imkoniyatlarini
ta`minlashi   kerak.   Muayyan   foyda   doirasida   esa   xarajatlarni   shunday   optimal
darajaga keltirish kerakki, bunda ishlab chiqarishni moliyalashtirish ko`p sarf talab
etmasin.
4. Korxona   umumiy   xarajatlari   ikkiga   bo`linadi:   ishlab   chiqarish   xarajatlari   va
muomala   xarajatlari.   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   mahsulotni   yaratish   uchun
sarflanadigan   xarajatlardir.   Ushbu   xarajatlar   xom-ashyo,   yoqilg’i,   energiya,   ishchi
kuchi,   amortizatsiya   va   boshqalarga   sarflanadi.   Muomala   xarajatlari   tovarlarni
realizatsiya   jarayoni   bilan   bog’liq   bo`lgan   sarflardir.   Ular   sof   muomala   va
qo`shimcha   muomala   xarajatlariga   bo`linadi.   Sof   muomala   xarajatlari   foyda
hisobidan qoplansa, qo`shimcha muomala xarajatlari esa tovar narxiga kiritiladi.
5. Korxona  ishlab chiqarish jarayonida foydalanadigan resurslar  o`z resurslari
yoki   jalb   qilingan   resurslar   bo`lishi   mumkin.   Shunga   ko`ra   xarajatlar   ichki   yoki
tashqi xarajatlarga bo`linadi. Tashqi xarajatlar korxona o`zi uchun zarur resurs va
xizmatlarga to`lovlarni amalga oshirishi natijasida vujudga keladigan xarajatlardir.
Tashqi xarajatlar to`lov hujjatlari bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli buxgalteriya
xarajatlari   deb   ham   ataladi.   Korxonaning   o`ziga   tegishli   bo`lgan   resurslardan
foydalanishi bilan bog’liq xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul 29to`lovlari shaklida chiqmaydi. Shu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o`z
resurslari   qiymatini   shunga   o`xshash   resurslarning   bozor   narxlariga   taqqoslash
orqali amalga oshiriladi.  
6. Ishlab chiqarish hajmining o`zgarishiga ta`sir etish darajasiga qarab doimiy va
o`zgaruvchi   xarajatlar   ham   farqlanadi.   Ishlab   chiqarish   hajmining   o`zgarishiga
(qisqarishi   yoki   ortishi)   ta`sir   etmaydigan   xarajatlar   doimiy   xarajatlar   deyiladi.
Doimiy xarajatlar ishlab chiqarish hajmiga bog’liq bo`lmaydi, uning o`sishiga ham
bevosita   ta`sir   etmaydi   va  ishlab   chiqarishning   har   qanday,   hatto   nolinchi   hajmida
ham   mavjud   bo`ladi.   O`zgaruvchi   xarajatlar   deb   ishlab   chiqariladigan   tovar
miqdorining   oshishiga   yoki   kamayishiga   bevosita   ta`sir   qiladigan   xarajatlarga
aytiladi. Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o`zgaruvchan xarajatlar
yig’indisi umumiy yoki yalpi xarajatlarni tashkil qiladi.
7. Korxona ishlab chiqarish hajmini o`stirish uchun qisqa muddatli davrda faqat
o`zining   o`zgaruvchi   xarajatlari   miqdorini   o`zgartirishi   mumkin.   Bu   qisqa   muddatli
xarajatlardir.   Ishlab   chiqarish   quvvatlari   esa   (ishlab   chiqarish   bino   va   inshootlari
maydoni,  mashina   va   uskunalar   miqdori)   doimiy   bo`lib   qoladi,   hamda   bu  davrda
faqat   ulardan   foydalanish   darajasini   o`zgartirish   uchun   etarli   bo`lishi   mumkin.
Boshqacha aytganda, qisqa muddatli davr oralig’ida korxonaning ishlab chiqarish
quvvatlari o`zgarishsiz qoladi, ishlab chiqarish hajmi jonli mehnat, xom-ashyo va
boshqa  resurslar  miqdorini  ko`paytirish  orqali  o`zgarishi   mumkin.  Bunda  mavjud
ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish intensivligini oshirish mumkin. 
8. Qisqa   muddatli   davr   –   bu   korxonaning   faqat   o`zgaruvchi   xarajatlari
miqdorini   o`zgartirish   uchun   taqozo   etiladigan   davrdir.   Uzoq   muddatli   davr   –   bu
korxonaning   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   va   butun   band   bo`lgan   resurslari
miqdorini   o`zgartirish   uchun   yetarli   bo`lgan   davrdir.   Bu   erda   shuni   ta`kidlash
lozimki,   ishlab   chiqarish   quvvatlarining   o`zgarishini   taqozo   qiladigan   davr
davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib chiqib farqlanish mumkin. 
9. Korxona   pul   daromadlaridan   sarflangan   barcha   xarajatlar   chiqarib
tashlangandan keyin qolgan qismi  foyda yoki iqtisodiy foyda deb yuritiladi. Tovar
va   xizmatlar   sotilganda   ularning   umumiy   qiymati   pul   daromadlariga,   undagi 30qo`shimcha   qiymat   esa   foydaga   aylanadi.   Bundan   ko`rinib   turibdiki   foydaning
haqiqiy manbai qo`shimcha mahsulot yoki qo`shimcha qiymatdir.
10.   Korxonaning   umumiy   foydasidan   byudjetga   (asosan   soliq   to`lovlari),
banklarga   (olingan   ssuda   uchun   foiz)   to`lovlar   va   boshqa   majburiyatlar   chiqarib
tashlansa korxona sof foydasi qoladi.  Buxgalteriya foydasi sotilgan mahsulot uchun
tushgan   umumiy   pul   summasidan   ishlab   chiqarishning   tashqi   xarajatlari   chiqarib
tashlanishi   natijasida   hosil   qilinadi.   Shu   sababli   buxgalteriya   foydasi   iqtisodiy
foydadan ichki xarajatlar miqdoriga  nisbatan  ko`proqdir. Bunda ichki xarajatlar har
doim o`z ichiga normal foydani ham oladi.
11.   Foydaning o`sishiga, chiqarilayotgan mahsulot  umumiy hajmi o`zgarmagan
holda ikki yo`l bilan: yoki ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirish hisobiga, yoki
narxni oshirish hisobiga erishish mumkin. 31Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T: O’zbekiston, 2017- 46 b. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   PF-4947sonli
“O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar   strategiyasi
to’g’risida” gi Farmoni. 
3. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2018 yil  22 yanvardagi  "2017-  2021
yillardaO’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi
bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion   g’oyalar   va
texnologiyalarni   ko’llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturi
to’g’risida"gi Farmoni. 
4. Mirziyoev   SH.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
quramiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari
vakillari   bilan   o’tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so’zlagan   nutqlari   /
Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. - 488 b. 
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2018 yil. 
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi // Xalq so’zi gazetasi, 2020 yil. 
Internet saytlari.
1. www.stat.uz      -     O'zbekiston  Respublikasi  Davlat  statistika qo'mitasining  rasmiy
sayti. 
2. www.uza.uz     -    O'zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti. 
3. www.ceep.uz      -     O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti. 
4. www.ziyonet.uz

Ishlab chiqarish xarajatlari va foyda tashkil topishining xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha