Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 458.1KB
Покупки 1
Дата загрузки 01 Декабрь 2023
Расширение pptx
Раздел Презентации
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Ishlab chiqarish xarajatlari va foydasi Ish haqi va mehnat

Купить
  Ish   haqi   va   mehnat   munosabatlari
1 •
yaratilgan   mahsulot   va   daromadlarning   taqsimlanish  
tamoyillari
2 •
ish   haqining   iqtisodiy   mazmuni
3 •
ish   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   tizimlari
4 •
mehnat   munosabatlarining   iqtisodiy   mazmuni   va   kasaba   uyushmalarining  
roli
5 . •
davlatning   ish   haqi   siyosati . Reja :                  1.  Yaratilgan   mahsulot   va   daromadlarning
taqsimlanish   tamoyillari
•
« ishlab   chiqarishning   uch   omili »   degan  
g'oyani   ilgari   surib ,  unda   tovarlarni   ishlab  
chiqarishda   mehnat ,  er   va   kapital   bab - baravar  
qatnashadi ,  ular   hamma   daromadlar  
manbaidir   va   binobarin   daromadlar   ham   shu  
omillar   o'rtasida   taqsimlanadi ,  deb   ko'rsatadi .frantsuz   olimi   J . B . Seyishlab   chiqarilgan   mahsulotning   taqsimlanish   tamoyillari   bo'yicha  
turlicha   nazariyalar        •
qo'shilgan   omil   ( so'nggi   qo'shilgan   kapital   yoki  
ishchi   kuchi )  unumdorligi   degan   g'oyasiga   asos  
bo'lib   xizmat   qiladi .  j . b . klark   o'zining  « boyliklarning  
taqsimlanishi »  nomli   asarida   yaratilgan   boylik  
uchala   omil   o'rtasida   ularning   har   biri   yaratgan  
mahsulot   miqdoriga   ( ya ' ni   unumdorligiga )  qarab  
taqsimlanadi ,  deb   ko'rsatdi .amerikalik   iqtisodchi   olim   j . b . klarkning    sey   va   klark   g'oyalarining   ijobiy   tomoni  
quyidagilardan   iborat :
1 •
kapital ,  er   va   ishchi   kuchi  ( jonli   mehnat ) ning   har   uchalasi  
tovar   yoki   xizmatning   nafliligini   yaratishda   qatnashishi  
ko'rsatiladi ;
2 •
yaratilgan   naflilik   miqdori   bilan   bu   uchala   omilning   miqdori  
va   unumdorligi   o'rtasida   bog'liqlik   mavjudligi ,  agar   bu  
uchala   omil   bir - biriga   mos   ravishda   miqdor   va   sifat  
jihatidan   oshsa ,  tovarlar   va   xizmatlar   hajmi   ham   ko'payishi  
asoslanadi .        sey   va   klark   g'oyalarining   kamchiliklari
sey   va   klark ,  hali   iqtisodiyot   nazariyasi   etarli  
rivojlanmagan   davrda   yashab ,  ijod   etganliklari   uchun , 
tovar   va   xizmatlarda   gavdalangan   mehnatning   ikki  
yoqlama   tavsifini   va   undan   kelib   chiquvchi   tovarning  
ikki   xil   xususiyatini   tushunmaganliklari   tufayli , 
kapital   va   er   tovar   nafliligini   yaratishda   passiv  
ravishda   qatnashsada ,  qiymat   yaratmasliklarini ,  ular  
faqat   eskirishiga   teng ,  ya ' ni   amortizatsiya  
ajratmalariga   teng   qiymatni   yangi   tovarga   jonli  
mehnat   ta ' sirida   o'tkazishini ,  yangi   qiymat   esa   faqat  
jonli   mehnat   tomonidan   yaratilishini   ko'rsatib  
berolmagan .1   sey   va   klark   g'oyalarining   kamchiliklari
klark   tomonidan   yaratilgan   qo'shilgan   mehnat  
unumdorligining   kamayib   borish   qonuni   turli   omillarning  
bir - biriga   mosligi   ta ' minlanmagan ,  ko'r - ko'rona   xarajatlar  
oshirib   borilgan   hamda   ilmiy - texnika   taraqqiyoti   mutlaqo  
to'xtab   qolgan   davrga  ( holatga )  mos   kelib ,  hozirgi   zamon  
rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitiga   to'g'ri   kelmaydi .
sey   va   klark   aytganlaridek ,  hozirgi   davrda   yaratilgan  
boylik ,  to'g'rirog'i   milliy   mahsulotning   hammasi   bu   uchala  
omilning   miqdori   va   unumdorligiga   qarab  
taqsimlanmaydi ,  balki   uning   amortizatsiya   ajratmalari , 
markazlashgan   fondlar   tashkil   qilingandan   qolgan   qismi  
shu   omillarga   qarab   uning   egalari   o'rtasida   taqsimlanadi .2
3      hozirgi   davrda   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy  
islohotlar   talablarini   hisobga   olib ,  yaratilgan   mahsulotni  
taqsimlashning   asosiy   yo'nalishlari  
a )  umuman   olganda   mahsulotni ,  binobarin   daromadlarni   taqsimlash   ham  
doim   bir   xil   bo'lmay ,  balki   shu   davrda   amal   qilib   turgan   iqtisodiy  
munosabatlar   tizimiga ,  jumladan   mulkchilik   munosabatlariga   bog'liq  
bo'ladi .  ishlab   chiqarishning   moddiy   shart - sharoitlari ,  ya ' ni   kapitalga  
mulkchilikning   turli   shakllari   mavjud   bo'lgan ,  erga   esa   davlat   mulki   bo'lib  
turgan   sharoitda   yaratilgan   milliy   mahsulot   mulk   egalari  ( davlat ,  jamoa , 
xususiy ,  shaxsiy )  va   ishchi   kuchining   egasi   bo'lgan   ishchi - xizmatchilar  
o'rtasida   taqsimlanadi .  bunda   daromadlarning   bir   qismi   albatta   umum  
jamiyat   manfaatlarini   ko'zlab   ish   olib   boruvchi   davlat   ixtiyoriga   kelib  
tushadi ;
b )  milliy   mahsulotdan   eng   avvalo   shu   mahsulotni   yaratishda  
qatnashgan   ishlab   chiqarish   vositalarining   qiymati ,  aniqrog'i , 
amortizatsiya   summasi   ajratib   qo'yiladi ,  chunki   bu   summa   asosiy  
ishlab   chiqarish   vositalarini  ( asosiy   kapitalni )  qayta   tiklash   uchun  
zarurdir ;    v )  undan   keyin   turli   xil   tabiiy   ofat   va   boshqa   turli   xil  
favqulodda   hodisalarning   ta ' sirini   bartaraf   qilish ,  ishlab  
chiqarish   va   xizmat   ko'rsatishni   o'z   maromida   to'xtovsiz   olib  
borishni   kafolatlash   uchun   sug'urta   fondlari ,  qariyalar , 
bolalar ,  nogironlar   va   turli   boshqa   kam   ta ' minlangan   oilalarni  
himoya   qilish   uchun   nafaqa   hamda   ijtimoiy   himoya  
fondlariga   ajratiladi ;
g )  davlatni   boshqarish ,  mamlakat   mudofaasini  
mustahkamlash ,  aholining   tinch   hayotini   va   mehnatini  
qo'riqlash ,  mamlakat   miqyosida   fan - madaniyatni ,  ta ' lim  
tizimini ,  sog'liqni   saqlashni   rivojlantirish   uchun   fondlar  
ajratiladi     2.  ish   haqining   iqtisodiy   mazmuni
yaratilgan   yalpi   ichki  
mahsulotning   uning   ishlab  
chiqaruvchilari   o'rtasida   mehnatning  
miqdori ,  sifati   va   unumdorligiga  
qarab   taqsimlanadi - gan   qismi   ish  
haqi   deb   yuritiladi .    ish   haqi   mazmunini   aniqlashga   bo'lgan   turli   xil  
yondoshuvlar
       d . rikardo   va   t . mal ь tuslarning  « yashash   uchun   vosita   minimumi » 
kontseptsiyasida   ish   haqini   yashash   uchun   zarur   vositalarning  
fiziologik   minimumi   bilan   bir   xil   deb   hisoblanadi .  lekin   ish   haqini  
yashash   uchun   zarur   vositalarning   fiziologik   minimumi   bilan   bir   xil  
deb   qarash   to'g'ri   emas .  bu   minimum   o'z   ichiga   ishchi   kuchi  
shakllanadigan   iqtisodiy ,  ijtimoiy   va   madaniy   shart - sharoitlar  
tug'dirgan   ehtiyojlarni   ham   oladi .  shu   bilan   birga   ishchi   kuchi  
narxining   quyi   chegarasini   yashash   uchun   zarur   vositalar  
miqdorining   minimumi   bilan   aniqlash ,  ishga   yollovchilar   ish   haqini  
mazkur   quyi   chegaradan   pasaytirishga   intilishiga   olib   kelishi  
mumkin .  iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlarning   xo'jalik  
amaliyotidagi   ish   haqining   darajasini   kuzatish   shuni   ko'rsatadiki , 
ishchi   kuchi   bozorida   real   ish   haqining   o'rtacha   darajasi   yashash  
uchun   zarur   jismoniy   vositalar   minimumiga   qaraganda   ancha   yuqori  
darajada   o'rnatilgan .   ish   haqi   mazmunini   aniqlashga   bo'lgan   turli   xil  
yondoshuvlar
qiymatning   mehnat   nazariyasi   ( ingliz   klassik   siyosiy   iqtisod   maktabi , 
marksistik   yo'nalishidagi   iqtisodchilar )  ishchi   kuchini   alohida ,  o'ziga   xos  
tovar   deb   hisoblaydi .  shu   sababli   bu   nazariya   ish   haqiga   tovar   bo'lgan  
ishchi   kuchi   qiymatining   o'zgargan   shakli ,  ya ' ni   puldagi   ifodasi  
sifatida   qaraydi   va   uni   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarish   uchun   zarur  
bo'lgan   tirikchilik   vositalari   qiymati   sifatida   aniqlaydi .  mazkur   g'oya  
tarafdorlari   ishchi   kuchi   qiymatiga   bir   qator   omillar ,  avvalo   tabiiy   shart -
sharoitlar ,  aholining   madaniy   rivojlanishi ,  ularning   malakasi   va   ishchi  
oilasini   saqlash   hamda   ularning   tabiiy   takror   ishlab   chiqarish   sharoitlari  
ta ' sir   qilishini   ko'rsatadi .  shu   bilan   birga   bu   g'oyada   hayotiy   ehtiyojlar  
hamda   ularning   qondirilish   usullari   mamlakatning   ilmiy - texnikaviy , 
ijtimoiy - iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanishida   erishilgan   darajaga  
bog'liqligi   ta ' kidlanadi .   ish   haqi   mazmunini   aniqlashga   bo'lgan   turli   xil  
yondoshuvlar
bu   fikrlar   hozirgi   davrda   ham   ko'pgina   ko'zga   ko'ringan   iqtisodchi  
olimlar   tomonidan   ma ' qullanib   takrorlanmoqda .  masalan : 
a . f . shishkin ,  e . f . borisovlar   o'zlarining  « iqtisodiyot   nazariyasi » 
darsliklarida   ish   haqini   ishchi   kuchi   tovar   qiymatining   puldagi  
ifodasi   deb   ta ' riflamoqdalar . 
hozirgi   zamon   iqtisodiyot   nazariyasida   ayrim   mualliflar   ( jumladan , « ekonomiks » 
darsliklarida ,  v . d . kamaev   rahbarligida   nashr   etilgan  « iqtisodiyot   nazariyasi »  darsligi  
va   boshqalarda )[1]  ish   haqini   mehnat   narxi   sifatida ,  ayrimlari   esa [2]  mehnat  
bozoridagi   talab   va   taklifning   muvozanat   narxi   sifatida   talqin   etadilar .  bunda   ular  
asosan   bozorda   mehnat   sotiladi   degan   bizningcha   noto'g'ri   tushunchaga   asoslanishadi . 
mehnat   ishchi   kuchining   funktsiya   qilishi ,  uning   ma ' lum   maqsadga   qaratilgan   faoliyat  
jarayoni   bo'lib ,  uning   na   qiymati ,  na   narxi   yo'qligi ,  bu   jarayonni   bozorga   olib   chiqib  
sotib   bo'lmasligi   fanda   ham ,  real   hayotda   ham ,  iqtisodiy   amaliyotda   ham   hammaga  
ayon   bo'lgan   va   allaqachon   isbotlangan   masaladir .  shuning   uchun   buni   isbotlashga  
harakat   qilmasak   ham   bo'ladi .    ish   haqining   mazmuni   to'g'risidagi   turli   nazariyalarni , ( turli  
mamlakatlardagi   va   o'z   mamlakatimizdagi   amaliyotni ) 
umumlashtirib ,  quyidagi   xulosalarni   chiqarish   mumkin .
1 •
ish   haqi   to'g'risidagi   nazariyalarda   unga   bir   tomonlama   yondashish   xususiyati   mavjud   bo'lib ,  uning  
murakkab   va   ko'p   qirrali   iqtisodiy   jarayon   ekanligi   ozgina   e ' tibordan   chetda   qolgan .    
2 •
ish   haqining   umumiy   darajasi   har   doim   har   bir   mamlakatda   iqtisodiyotning   erishgan   darajasiga ,  ya ' ni  
umumiy   mehnat   unumdorligi ,  milliy   mahsulot   hajmi ,  uning   aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan  
miqdoriga   bog'liq   bo'ladi . 
3 •
ish   haqining   miqdori   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarishga ,  ishchining   o'zini ,  oila   a ' zolarini   boqishga  
etadigan   darajada   bo'lishi   lozim .
4 •
ish   haqining   miqdori   va   darajasi   ishchi   kuchining   malakasi ,  uning   mehnati   unumdorligi   bilan   bog'liq  
bo'ladi .
5 •
ish   haqining   darajasi   har   bir   firma   yoki   korxonada   ishlab   chiqarishning   erishgan   darajasi   bilan ,  ya ' ni  
ishlab   chiqarilgan   va   sotilgan   mahsulot   hajmi   va   bir   ishchiga   to'g'ri   kelgan   miqdori   bilan   bog'liq  
bo'ladi .                            ishchi   uchun   qanday   shaklda   va   qancha   miqdorda   ish   haqi   olishi   emas ,  balki  
unga   qancha   miqdorda   tovarlar   va   xizmatlar   sotib   olishi   mumkinligi   muhim .  shu  
sababli   nominal   va   real   ish   haqi   farqlanadi .  nominal   ish   haqi   bu   ma ' lum   vaqt  
davomida   olingan   pul   summasi   yoki   pul   shaklidagi   ish   haqi .  real   ish   haqi  –  bu  
nominal   ish   haqiga   sotib   olish   mumkin   bo'lgan   tovarlar   va   xizmatlar   miqdori . 
boshqacha   aytganda   real   ish   haqi  –  bu   nominal   ish   haqining  « xarid   etish » 
qobiliyati .  o'z - o'zidan   aniqki ,  real   ish   haqi   nominal   ish   haqiga   va   xarid   qilinadigan  
tovarlar  ( va   xizmatlar )  narxiga   bog'liq .  shunday   ekan ,  real   ish   haqi   boshqa  
sharoitlar   bir   xil   bo'lganda ,  nominal   ish   haqiga   to'g'ri   mutanosibdir   va   iste ' mol  
buyumlari   va   xizmatlar   narxining   darajasiga   teskari   mutanosibdir .  bu   miqdorlar  
nisbatini   formulada   quyidagicha   tasvirlash   mumkin :
VP = VH
           P 
bu   erda : VP -  real   ish   haqi  ; VH -  nominal   ish   haqi  ;  r  -  iste ' mol   buyumlari   va  
xizmatlarning   narx   darajasi .
nominal   ish   haqi   ishlab   topilgan   pul   daromadi   darajasini ,  real   ish   haqi   esa  
xodimlarning   iste ' moli   va   farovonlik   darajasini   tavsiflaydi .   ish   haqini   tashkil   etishda   uning   ikkita   asosiy  
shakli  
vaqtbay  
ishbay                  vaqtbay   ish   haqi   xodimning   malakasi , 
mehnatining   sifati   va   ishlagan   vaqtiga   qarab  
to'lanadigan   ish   haqidir .  u   odatda   mehnatning  
natijalarini   aniq   hisoblab   bo'lmaydigan ,  balki   ular  
aniq   vazifalar   doirasini   bajarish   bilan   belgilanadigan  
vaqtda   ( masalan ,  injener - texnik   xodimlar   va  
xizmatchilar ,  sozlovchilar ,  elektromontyorlar   va   shu  
kabilarga   haq   to'lashda )  yoki   mahsulot   ishlab  
chiqarish   texnologik   jarayonining   borishi   bilan  
belgilanadigan   va   bevosita   ishchiga   bog'liq  
bo'lmagan   paytlarda   ( masalan   konveyerlar   va  
avtomat   liniyalarida   ishlash )  qo'llaniladi .                      ishbay   ish   haqi   ishchining   ishlab   chiqargan  
mahsulot   miqdori   va   sifati   yoki   bajargan   ishining  
hajmiga   qarab   beriladigan   ish   haqidir .  mahsulot  
birligi   uchun   to'lanadigan   ish   haqi   miqdori ,  ta ' rif  
stavkasidagi   haqni   ishlab   chiqarish   normasiga  
taqsimlash   yo'li   bilan   aniqlanadi .  haq   to'lash  
shakllarining   aniq   mehnat   sharoitlarini   hisobga  
oladigan   turlari   ish   haqining   tizimini   tashkil   qiladi . 
chunonchi ,  ishchilarning   bir   qismiga   to'g'ri   ishbay  
tizimi   bo'yicha   haq   to'lanadi .  bunda   ishlab   chiqarish  
me ' yori   qay   darajada   bajarilishidan   qat ' iy   nazar ,  ish  
haqi   yagona   mahsulot   birligi   uchun   belgilangan   tarif  
bo'yicha   to'lanadi .                     ishbay - mukofot   tizimi   bir   qancha   ko'rsatkichlar   uchun   mukofot  
berishni   nazarda   tutadi .  ishbay - progressiv   haq   to'lashda   ishchining  
belgilab   qo'yilgan   me ' yor   doirasida   ishlab   chiqargan   mahsulotiga   uning  
birligi   uchun   belgilangan   tarif   bo'yicha   ish   haqi   beriladi ,  normadan  
yuqorisiga   esa   oshirilgan   haq   ( tarif )  bo'yicha   pul   to'lanadi .  ishbay   ish  
haqi   tizimida   yakka   tartibdagi ,  jamoa   va   ijara   pudratida   qo'llaniladigan  
mehnatga   haq   to'lash   farqlanadi .  bunda   olingan   tayyor   mahsulot   uchun  
uning   sifati   va   ishlab   chiqarish   chiqimlarini   hisobga   olib   haq   to'lanadi . 
haq   to'lashning   jamoa   shaklida   ish   haqi   brigada ,  tsex   va   boshqa  
bo'linmaning   pirovard   mehnat   natijalariga   bog'liq   qilib   qo'yiladi .  bunda  
har   bir   xodim   faqat   o'ziga   berilgan   shaxsiy   topshiriqlargagina   emas , 
balki   shu   bilan   birga   bo'linmaning   butun   ish   hajmini   ham   bajarishdan  
manfaatdor   bo'ladi    
  ishchilarning   ish   haqini   tabaqalashtirish   eng   avvalo   davlat   tarif   tizimi  
yordamida   amalga   oshiriladi .  tarif   tizimi   yordamida   tarmoqlar   va  
mamlakat   mintaqasi   bo'yicha ,  ular   ichida   esa   ishlab   chiqarish   turlari , 
turli   toifadagi   xodimlar   malakasi   va   mehnat   sharoitlariga   qarab   ishchi   va  
xizmatchilarning   ish   haqi   darajasi   tartibga   solib   turiladi . tarif   tizimi   tarif - malaka   ma ' lumotnomalarini   va   ish  
haqiga   har   xil   koeffitsientlarini   o'z   ichiga   oladi  
tarif - malaka   ma ' lumotnomalari   ayrim   kasblar   va   mehnat   turlarining  
batafsil   ta ' rifi ,  u   yoki   bu   aniq   ishni   bajaruvchining   bilim   va  
ko'nikmalariga   qo'yiladigan   talablardan   iborat   bo'ladi ,  shuningdek ,  unda  
bu   ishni   tariflash   uchun   qo'yiladigan   razryadlar   ham   ko'rsatiladi . 
tarif   setkasida   razryadlardan   tashqari   tarif   koeffitsientlari   ham   bo'lib , 
ular   birinchi   razryadli   ishchiga   haq   to'lash   bilan   keyingi   razryadli  
ishchilar   mehnatiga   haq   to'lashning   o'zaro   nisbatini   ko'rsatadi  ( birinchi  
razryadning   tarif   koeffitsienti   hamma   vaqt   birga   teng   bo'ladi ).
tarif   stavkalari   tegishli   razryadga   ega   bo'lgan   ishchining   mehnatiga  
to'lanadigan   haq   miqdorini   belgilab   beradi .     3.  ish   haqini   tashkil   etish   shakllari   va   tizimlari . 
mehnat   shartnomalari   avvalo   ish   haqi   stavkasi , 
normadan   ortiqcha   bajarilgan   ishlar   uchun  
stavka ,  dam   olish   kunlari   va   tanaffuslar ,  pensiya  
fondlari   va   sog'liqni   saqlashga   ajratmalar   hamda  
narxlarning   o'zgarishini   hisobga   olib  
iste ' molchilik   savati   qiymatini   tartibga   solish   kabi  
jihatlarni   o'z   ichiga   oladi .  keyin   mehnat   sharoiti  
masalalari   qarab   chiqiladi .  nihoyat ,  qator  
tashkiliy   masalalar   hal   qilinadi .  odatda   kelishuv  
bir   necha   yilga  ( asosan   uch   yilga )  tuziladi .   ayrim   hollarda   davlat   ham   korxona   ma ' muriyati   va   ishchilar  
o'rtasidagi   o'zaro   munosabatlarga ,  masalan ,  ish   tashlash  
masalalariga   tegishli   munosabatlarga   ta ' sir   ko'rsatishi  
mumkin .  ammo   ish   tashlash   huquqi  « iqtisodiy ,  ijtimoiy   va  
madaniy   huquqlar   haqidagi   xalqaro   pakt » da  
mustahkamlangan   asosiy   ijtimoiy - iqtisodiy   huquq   va  
erkinliklar   jumlasiga   kiradi .
ko'pchilik   mamlakatlarda   mehnat   munosabatlarining  
rivojlanishida   bosh   masala   ishsizlikni   ijtimoiy   kafolatlashga , 
ishlovchilarning   mehnat   sharoitini   yaxshilash   va   ish   haqini  
oshirish   imkoniyatlari   bilan   bog'liq   masalalar   hisoblanadi .  bu  
muammolarni   hal   qilishda   asosiy   rol   kasaba   uyushmalariga  
tegishli   bo'ladi .   kasaba   uyushmalarining   tadbirkorlar   va   davlat   bilan  
munosabatlari . kasaba   uyushmalari   quyidagi   yo'llar   orqali   ish   haqini  
oshirishga   erishishi   mumkin  
•
kasaba   uyushmalar   nuqtai   nazaridan   ish   haqini  
oshirishning   eng   qulay   usuli   ishchi   kuchiga  
bo'lgan   talabni   kengaytirish   hisoblanadi .  ishchi  
kuchiga   bo'lgan   talabning   ortishi   natijasida   ish  
haqi   stavkasi   ham ,  ishchi   o'rinlari   soni   ham  
ortadi .  kasaba   uyushmalari   bu   talabni  
belgilovchi   bir   yoki   bir   necha   omillarni  
o'zgartirish   yo'li   bilan   ishchi   kuchiga   bo'lgan  
talabni   ko'paytirish   mumkin . 1.  ishchi   kuchiga   bo'lgan   talabni  
oshirish .       xususan ,  ular   quyidagilarga   erishishga   harakat  
qiladi : 
1 •
ishlab   chiqariladigan   mahsulot   yoki   ko'rsatiladigan  
xizmatga   talabni   oshirish ;
2 •
mehnat   unumdorligini   oshirish   va  
3 •
ishchi   kuchi   bilan   birgalikda   foydalanadigan   boshqa  
ishlab   chiqarish   omillari   narxlarini   o'zgartirish .           •
kasaba   uyushmalari   ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirish   yo'li   bilan  
ish   haqi   stavkasini   oshirishi   mumkin .  bunga   quyidagi   yo'llar  
bilan   erishiladi :2.  ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirish .  
1 •
immigratsiyani   cheklash ; 
2 •
bolalar   mehnatini   qisqartirish ; 
3 •
pensiyaga   muddatida   chiqishni   qo'llab - quvvatlash ; 
4 •
ish   haftasini   qisqartirishga   yordam   berish .                •
bu   ma ' lum   mehnat   turi   taklifini   cheklash  
vositasi   hisoblanadi .  bunda   kasaba  
uyushmalari   korxona   ma ' muriyatiga   ma ' lum  
kasbdagi   ishchilar   aniq   ko'rsatilgan  
talablarga   javob   bergan   taqdirda   ishga   qabul  
qilishga   ta ' sir   ko'rsatadi .  bu   talablar   o'z  
ichiga   ishchining   ta ' lim   darajasi , 
mutaxassislik   bo'yicha   ish   staji ,  imtihon  
natijasi   va   shaxsiy   tavsiflarini   oladi .3.  kasb   bo'yicha   malaka   darajasini  
litsenziyalash .     4.  kasaba   uyushmalari   jamoa   shartnomalari   tuzishda  
monopol   holatga   ega   bo'lgan   tadbirkorlarga   qarshilik  
ko'rsatish   yo'li   bilan   ham   ish   haqi   stavkasini   oshirishga  
erishishi   mumkin . 
•
buning   natijasida   ish   haqini   oshirish   bilan   bog'liq  
qo'shimcha   sarflar ,  yangi   ishchi   kuchini   yollash   natijasida  
olinadigan   qo'shimcha   mahsulot   hajmidan   ortiq   bo'ladi .
•
kasaba   uyushmalari   o'zlarining   iqtisodiy   vazifalarini  
amalga   oshirishlarida   manfaatlari   himoya   qilinayotgan  
mehnatkashlar   guruhining   kasbiy   ixtisosligi  
xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   yopiq   ( tor )  yoki  
ochiq  ( keng )  turda   tashkil   etilishi   mumkin .     yopiq   turdagi   kasaba   uyushmalari   ish   haqi   darajasini  
oshirish   uchun   ishchi   kuchi   taklifini   qisqartirishga  
harakat   qiladilar .  bu   ko'proq   ma ' lum   kasb   egalari , 
masalan ,  duradgorlar ,  g'isht   teruvchilar ,  elektr  
payvandchilar   kabilarni   o'ziga   birlashtiruvchi   tsex   kasaba  
uyushmalari   tarzida   tashkil   etiladi .  tsex   kasaba  
uyushmalari   ish   beruvchilarni   faqat   mazkur   kasaba  
uyushmasiga   a ' zo   bo'lgan   ishchilarni   yollashga   majbur  
etib ,  shu   orqali   ishchi   kuchi   taklifi   ustidan   nazorat  
o'rnatadilar .  zarur   holda   kasaba   uyushmasiga   a ' zolikni  
qisqartirish   orqali   ishchi   kuchi   taklifini   sun ' iy   yo'l   bilan  
qisqartiradilar .  bunda   ular   quyidagi   yo'llardan  
foydalanishlari   mumkin :  kasaba   uyushmalari   ishchi   kuchi   taklifini   sun ' iy   yo'l   bilan  
qisqartirishga   quyidagi   yo'llar   orqali   erishishlari   mumkin :
1 •
-  o'qitish ,  kasbga   tayyorlash   muddatini  
cho'zish ;
2 •
-  kasaba   uyushmasiga   a ' zo   bo'lish  
badallarini   oshirish ;
3 •
-  yangi   a ' zolarni   qabul   qilishni   cheklash  
yoki   umuman   taqiqlash   va   boshqalar .                       aksariyat   kasaba   uyushmalari   o'z   a ' zolari   sonini   cheklashga  
harakat   qilmaydilar .  aksincha ,  ular   barcha   mavjud   yoki  
keyinchalik   yollanuvchi   ishchilarni   birlashtirishga   harakat  
qiladilar .  bu   ochiq   turdagi   yoki   tarmoq   kasaba   uyushmalari  
uchun   xos   bo'lib ,  tarmoqdagi   barcha   ishchilarni ,  ularning  
malakasidan   qat ' iy   nazar ,  o'z   saflariga   a ' zo   bo'lishiga   intiladilar . 
bu   o'rinda ,  agar   kasaba   uyushmasi   a ' zolari   faqat   malakali  
mutaxassislardan   tarkib   topsa ,  uni   yopiq   tarzda   tashkil   etish   ham  
mumkin   bo'ladi .  chunki   ish   beruvchilar   bu   qadar   katta  
miqdordagi   malakali   mutaxassislarni   ishdan   bo'shatib ,  ular  
o'rniga   boshqalarini   qabul   qilish   imkoniyatiga   ega   bo'lmaydilar . 
biroq ,  o'ziga   malakasiz   yoki   past   malakali   ishchilarni  
birlashtirgan   kasaba   uyushmasi   a ' zolikni   cheklay   olmaydi . 
chunki ,  bunday   holatda   ish   beruvchilar   bu   ishchilarni   kasaba  
uyushmasiga   a ' zo   bo'lmagan   ishchilar   bilan   almashtirish  
imkoniyatiga   ega   bo'lib ,  bu   holat   kasaba   uyushmasining   amal  
qilish   zaruriyatini   yo'qqa   chiqaradi .                  agar   tarmoq   kasaba   uyushmasi  
mazkur   tarmoqdagi   deyarli   barcha  
ishchilarni   birlashtira   olsa ,  u   holda   ish   haqi  
darajasi   bo'yicha   shartnoma   tuzishda  
kasaba   uyushmalari   korxona  
ma ' muriyatini   o'z   ta ' siri   doirasida   ushlab  
tura   oladi .  ma ' muriyat   tomonidan   ularning  
shartlari   inkor   etilgan   holda ,  ishchilarni   ish  
tashlashga   undash   orqali     kasaba  
uyushmalari   korxonani   ishchi   kuchi  
taklifidan   to'liq   mahrum   etishi   mumkin .  hozirgi   zamon   mehnat   munosabatlari   o'zida   davlatning   ta ' sirini  
ham   aks   ettiradi .  davlatning   qonunchilik   faoliyati   mehnat  
munosabatlarining   barcha   tomonlarini   qamrab   oladi .  u   nafaqat  
iqtisodiyot   davlat   sektorining   ishchi   kuchiga   bo'lgan   talabini  
bildiradi ,  balki   uni   xususiy   sektorda   ham   tartibga   soladi ,  milliy  
iqtisodiyot   miqyosida   ishga   yollashning   asosiy   o'lchamlarini  
aniqlaydi .
mehnat   munosabatlariga   davlatning   ijtimoiy   dasturlari  ( kam  
ta ' minlangan   oilalarga   yordam ,  ishsizlik   bo'yicha   nafaqa ,  har   xil  
ijtimoiy   to'lovlar ,  pensiya   ta ' minoti   va   boshqalar )  katta   ta ' sir  
ko'rsatadi .  bu   dasturlar   bozor   tahlikasi   yuqori   bo'lgan   davlatlarda  
aholining   ijtimoiy – iqtisodiy   ahvolini   barqarorlashtirishga   ma ' lum  
bir   darajada   ijobiy   ta ' sir   ko'rsatadi .             davlatning   ish   kuchi   bozoridagi   vositachilik   roli  
ham   mehnat   munosabatlariga   sezilarli   darajada   ta ' sir  
ko'rsatishi   mumkin .  jumladan ,  o'ziga   qisman   ishchi  
o'rinlarini   qidirish   va   tavsiya   qilish   hamda   ishga  
joylashtirish   bo'yicha   umummilliy   dasturni   ishlab  
chiqarish   vazifalarini   oladi .  ishchilarni   o'qitish   va  
qayta   tayyorlashning   davlat   tizimi ,  bozorning  
o'zgaruvchan   talablariga   tez   moslashishga   imkon  
beradi .  •
e ' tiboringiz   uchun   rahmat   !

Ishlab chiqarish xarajatlari va foydasi Ish haqi va mehnat

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha