Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 39.2KB
Покупки 1
Дата загрузки 27 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Философия

Продавец

Bohodir Jalolov

Islom dinidagi asosiy tushunchalar teologiya va qurʼonni falsafiy tushunish

Купить
Islom dinidagi asosiy tushunchalar teologiya va
qur onni falsafiy tushunishʼ
Reja
Kirish
I BOB. Islom dinidagi asosiy tushunchalar teologiya va qur onni 	
ʼ
falsafiy tushunish
I.1. Islom falsafasi va teologiyasi
I.2. Qur oni karim bo yicha insoniyat tarixi falsafasi	
ʼ ʻ
II BOB. Islom teologiyasi bo yicha faoliyat yuritgan allomalar 	
ʻ
asarlarida tarix falsafasi haqida fikrlar
II.1. Abu Nasr Farobiyning ijtimoiy-siyosiy va falsafiy qarashlari 
II.2. Ibn Xaldunning tarix falsafasiga oid fikrlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Tarix falsafasi   haqida gap ketganida eng avvalo ta kidlash  lozimki, ushbuʼ
fan sohasi tarix fanini anglash hamda to g ri talqin etishda muhim ahamiyatga ega	
ʻ ʻ
va   tarix   fanining   yondosh   sohalaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   fan   bilimlari   va
metodlari  orqali   biz  tarixda  kechgan  har  bir   voqea  va  hodisa,   shuningdek  yashab
o tgan   mashxur   va   oddiy   shaxslargacha   o sha   davr   dunyoqarashi   va   falsafasidan	
ʻ ʻ
kelib   chiqqan   holda   to g ri   talqin   etish   imkoniyatiga   ega   bo lamiz.   Ushbu   fan	
ʻ ʻ ʻ
haqida qisqacha tarif berib o tsak, avvalo shuni aytib o tish kerakki tarix falsafasi	
ʻ ʻ
bu   tarixni   falsafiy   sharlash   va   baholash.   "Tarix   falsafasi"   atamasi   antik   davr
falsafasi va tarixnavisligida namoyon bo lsada, uni fanga M. F. Volter kiritgan deb	
ʻ
hisoblanadi. Tarix falsafasining quyidagi yo nalishlari bor: teologik  	
ʻ t arix falsafasi
xudoning   irodasini   tarixni   harakatga   keltiruvchi   kuch   deb   hisoblaydi;   metafizik
Tarix   falsafasi   hech   qanday   chegaralar   va   doiralar   bilan   cheklanmaydigan,   turli
shakl   va   ko rinishga   kiradigan   tushunchalar   tizimini   Tarix   falsafasi   deb   biladi;	
ʻ
idealistik   Tarix   falsafasi   —   unda   g oyalar,   insonning   axloqiy   tushunchalari,	
ʻ
ma naviy-ruhiy   kechinmalari   asosida   tarixga   munosabat   bildiriladi;   naturalistik	
ʼ
Tarix falsafasi uchun inson hissiyoti va tuyg usi orqali olamni anglash, o tmishga	
ʻ ʻ
nazar   solish   va   uni   baholash   asosiy   mezondir;   materialistik   Tarix   falsafasi   unda
iqtisodiy   omillarga   katta   e tibor   beriladi;   tarixni   yo naltiruvchi   kuch   sifatida	
ʼ ʻ
moddiy ehtiyoj   va iqtisodiy  zaruriyat   asos   qilib  olinadi. Tarixda  shaxsning   roliga
qanday baho berilishiga qarab, alohida shaxsni ustun qo yib yoki jamoani birinchi	
ʻ
qo yib fikr yuritadigan Tarix falsafasi ham mavjud. Tarix falsafasida, shuningdek,	
ʻ
tarix   fani   tushunchasi,   qonuniyatlari,   tarixiy   jarayon   va   inson,   inson   mohiyati,
fe latvori, xatti-harakati, manfaati talqin etiladi. Tarix falsafasi ildizlari antik davr
ʼ
allomalari   Gerodot   va   Fukididning   tarixiy   harakatga   doir   qarashlariga   borib
taqaladi. U Polibiy, Posidoniy, Plutarx qarashlarida nisbatan  shakllandi. Avgustin
esa   ilohiy   davlat   tarixi   falsafasini   yaratdi   va   keyingi   ming   yillarda   tarixiy
tafakkurning   shakllanishiga   kuchli   ta sir   ko rsatdi.   XVIII   asrga   kelib   Tarix	
ʼ ʻ
falsafasining   yo nalishlari   tubdan o zgardi. Tarixiy  taraqqiyotda insonning  ta siri,	
ʻ ʻ ʼ
o rni   va   roli,   tarixga   inson   qalbi,   ichki   dunyosi,   ma naviy-ruhiy   olami   mahsuli	
ʻ ʼ
2 sifatida   qarash   tamoyillari   shakllandi.   Biroq,   bunda   ham   turlicha   yondashishlar
mavjud edi. Chunonchi, Leybnis tarixda metafizik kuchlar va g oyalar ustuvor debʻ
tushunsa,   Gegel   butun   voqelikni   tarix   deb   hisoblab,   unda   dunyoviy   aqlni   ustun
qo yadi.   XIX-XX   asrlarda   tarixni   anglashda   mavhum   mantiq   va   tarixni   bilish	
ʻ
nazariyasi  bilan bir katorda A. Shopengauer, Ya. Burkxardt, O. Shpengler  tarixni
tushkunlik   orqali   anglash,   A.   Toynbi   optimizm,   marksizm   asoschilari   esa   tarixiy
materializm   g oyalarini   ilgari   surdi.	
ʻ   Sharqda   "Tarix   falsafasi"   tushunchasi   o ziga	ʻ
xos   jihatlarga   ega.   Forobiy   qarashlariga   ko ra,   jamiyat   taraqqiyotini   ilohiy	
ʻ
qonunlar boshqaradi. U Aristotelning jamiyat rivojlanishi xaqidagi ta limotini o z	
ʼ ʻ
xulosalari   bilan   boyitdi.   Beruniy   esa   tarixiy   taraqqiyot   bosqichlarini   tabiat,
astrologiya, astronomiya, kecha va kunduz, fasllar almashinuvi orqali o rgandi. U	
ʻ
"Hindiston",   "Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar"   asarlarida   insoniyat
tarixiga   falsafiy   nuqtai   nazardan   yondashadi,   tarixni   anglash,   idrok   etishda
butunlay   yangicha   qarashlarni   o rtaga   tashlaydi.   Beruniy   dunyo   tarixshunosligida	
ʻ
asotirlar,   afsonalar   va   rivoyatlardan   ilmiy   bilish   hamda   dunyoviy   ta limotga	
ʼ
o tishda muhim hissa qo shdi.	
ʻ ʻ   Sharq Tarix falsafasi  bir necha yo nalishda ko zga	ʻ ʻ
tashlanib,   voqealar   tahlili   ibratli   hikoyalar,   pand-nasihatlar,   yuksak   axloqiy
me yorlar   bilan   mushtarak   holda   olib   boriladi.   Ayrim   hollarda   tarixga   geografik-	
ʼ
hududiy   jihatdan   yondashiladi.   Sayohatnomalar   orqali   jamiyat   tarixi   yaratiladi,
podshohlarning boshqaruv usuli, siyosati, uning mohiyati ochib beriladi.
3 I.1. Islom falsafasi va teologiyasi
Islom   falsafasi   bu   islom   an’analariga   mansubligi   bilan   ajralib   turadigan
falsafadagi   rivojlanishdir.   Arab   tilida   lotin   tiliga   “falsafa”deb   tarjima   qilingan
ikkita   atama   bor   va   ular   “falsafa”,   ya’ni   falsafa   bilan   bir   qatorda   mantiq,
matematika   va   fizika   hamda   “nutq   ilmi”ga   ham   tegishli;   Bu   diniy   e'tiqodlarni
mantiqiy   dalillar   bilan   isbotlashni   maqsad   qilgan   fanga   ishora   qiladi.   Ilk   islom
falsafasi islom taqvimining II asrida milodiy IX asr boshlarida Yoqub ibn Ishoq al-
Kindiy   bilan   boshlanib,hijriy   VI   asrda,   milodiy   XII   asr   oxiri,   Ibn   Rushd   bilan
yakunlangan   bo’lib,u   keng   ko’lamda   bir   vaqtga   to’g’ri   kelgan.Islom   uchun   Oltin
asr   deb   nomlanuvchi   davr   bilan.Ibn   Rushdning   o'limi   islom   falsafasining   odatda
arab peripatetik maktabi deb ataladigan muayyan fanining tugashini belgilab berdi
va   Andalusiya   va   Shimoliy   Afrika   kabi   g'arbiy   islom   mamlakatlarida   Islom
falsafasi Sharqiy islom mamlakatlarida,xususan,Fors Safaviylar davlati va Usmonli
va   Mo g ul   imperiyalarida   ko plab   falsafa   maktablari   Avitsennaya   (Ibn   Sinogaʻ ʻ ʻ
nisbatan), Rushdizm (Ibn Sinoga nisbatan) ravnaq topishda davom etgan. Nuroniy
falsafa   va   so’fiylik   falsafasi,   transsendental   hikmat   falsafasi   va   Isfahon   falsafasi.
Ibn Xaldun o zining “Muqaddima” asarida tarix falsafasiga muhim hissa qo shgan.	
ʻ ʻ
Islom falsafasiga qiziqish XIX asr oxiri–XX asr boshlarida arab uyg’onish harakati
davrida   kuchaydi   va   hozirgacha   davom   etmoqda.   Islom   falsafasi   nasroniy
Yevropada  katta   ta sirga  ega   bo ldi,  chunki   arab  falsafiy   matnlarining   lotin   tiliga	
ʼ ʻ
tarjimasi   “O rta   asr   lotin   dunyosidagi   deyarli   barcha   falsafiy   fanlarni   o zgartirib	
ʻ ʻ
yubordi   bunda   tabiiy   falsafa,   psixologiya   va   metafizikaga   ixtisoslashgan
musulmon faylasuflarining ayniqsa  kuchli ta siri bo ldi. “Islom  falsafasi”  atamasi	
ʼ ʻ
islom   olamida   ishlab   chiqarilgan   falsafaga   ishora   qiladi   va   bu   umumiy   atama
bo lib,turli   yo llar   bilan   ta riflanishi   va   ishlatilishi   mumkin.Bu   atama   keng	
ʻ ʻ ʼ
ma’noda   koinotning   yaratilishi   va   Yaratuvchining   irodasiga   oid   islomiy
matnlardan   kelib   chiqqan   holda   islomning   dunyoqarashini   bildiradi.Boshqacha
aytganda,bu   islom   imperiyasi   davrida   yoki   arab-islom   madaniyati   va   islom
sivilizatsiyasi davrida gullab-yashnagan har qanday ta'lim maktabini anglatadi.Tor
ma'noda   falsafa   so'zi   Falasafa   tarjimasi   bo'lib,   u   maxsus   tafakkur   maktablarini
4 anglatadi,   ularning   aksariyati   Platonik   va   Aristotelchi   kabi   yunon   falsafiy
yondashuvlarining   ta'siri   ko'rastgan.Islom   falsafasi   diniy   masalalar   bilan   bog'liq
emas   va   faqat   musulmonlar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   emas.Islomdagi   barcha
mazhablar   ham   falsafiy   izlanishning   foydali   yoki   qonuniyligini   tan
olmaydilar.Ba'zilarning   ta'kidlashicha,   insonning   cheklangan   bilimi   va   tajribasi
sizni   haqiqatga   olib   borishi   mumkinligiga   ishora   yo'q.Shuni   ham   ta'kidlash
kerakki,"aql"islomda   huquq   manbai   sifatida   tan   olinadi.Falsafa   so'ziga   eng   yaqin
so'z   "hikmat"   so'zi   bo'lib,u   asosiy   islom   matnlarida   (Qur'on   va   Sunnatda)
qo'llaniladi.Shuning uchun ko'plab musulmon faylasuflari "donishmandlik" so'zini
sinonim   sifatida   ishlatishlarini   uchratamiz.Arab-islom   tafakkuriga
kirgan“falsafa”so’zi   uchun.”Falsafa”   so'zi   yunoncha   bo'lib,   ikkita   yunon
bo'g'inidan   iborat:   "philien"   "sevmoq"   va   "sophia"   "donolik"   degan   ma'noni
anglatadi.   Falsafada   musulmon   faylasuflari   uchun   bir   qancha   ta’riflar
mavjud,jumladan,al-Kindiy aytganlaridek: va agar islom sivilizatsiyasi kontekstida
falsafa   so'zi   yunon-g'arb   falsafasi   tushunchalari   bilan   bog'liq   bo'lib   qolgan
bo'lsa,biz   umumiy   ma'noda   islom   falsafasi   haqida   umumbashariy   tushuncha   va
hayot   tabiatidagi   tadqiqot   sifatida   gapirishga   harakat   qilsak,biz   quyidagilarni   o'z
ichiga   olishimiz   kerak.Imom   al-Buxoriy   hadislar   to plamiga   ko ra,   610-yilningʻ ʻ
Ramazon oyida (o sha yil Grigoriy taqvimi bo yicha avgust oyiga to g ri kelgan),	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Muhammad   payg ambar   40   yoshda,   Hiro   g orida   yolg izlik   paytida,   Jabroil
ʻ ʻ ʻ
farishta unga zohir  bo lib, Qur’onning dastlabki  besh oyatini  nozil  qildi. Bu yilni	
ʻ
(610) islom dini paydo bo lgan yil deb hisoblash mumkin. 	
ʻ
Islom   dini   payg ambari   Muhammad   payg ambarlik   vahiyi   kelish
ʻ ʻ
boshlanganidan  keyin 3 yil  ichida do stlari  va qarindoshlari  orasida  yashirin vaqt	
ʻ
o tkazdi.   Bu   davrda   40   ga   yaqin   kishi   islomni   qabul   qildi,   ular   orasida	
ʻ
Muhammadning rafiqasi Xadicha bintu Xuvaylid hamda kuyovi Ali ibn Abu Tolib,
xalifa Abu Bakr va boshqalar bor edi.613-yilda Muhammad Makkada payg ambar	
ʻ
sifatida   omma   oldida   paydo   bo ldi.   Makkaning   hukmron   doiralari   Muhammadga	
ʻ
dushman bo lib, uning Makkadagi mavqei xavf ostida qoldi, 622-yilda u Madinaga	
ʻ
hijrat   qilishga   majbur   bo ladi.   Madinada   yashovchi   Avsa   va   Xazraj   qabilalari	
ʻ
5 Islomni   qabul   qilib,   Muhammadning   tarafdorlarining   asosiy   guruhiga   aylandilar.
Muhammadning   umrining   oxiriga   kelib,   butun   Arabiston   yarim   orolini   —   Arab
xalifaligini   egallagan   islom   teokratik   davlati   tashkil   topdi.   Da vogarlarningʼ
hammasi   quraysh   edi.   Kengash   da vogarlar   sonini   ikkiga   (Usmon   va   Ali)	
ʼ
kamaytirdi   va   bu   lavozimga   xalifa   Usmon   ibn   Affonni   sayladi.   Usmon   ichki
muammolarga   qaramay,   o zidan   oldingilarning   bosqinchilik   urushlarini   davom	
ʻ
ettirdi. Xalifalik qo shini Shimoliy Afrikani, Pireney yarim orolining qirg oqbo yi	
ʻ ʻ ʻ
rayonlarini   bosib   oldi   va   Hind   daryosining   quyi   oqimigacha   yetib   borgan
Sosoniylar   imperiyasini   to liq   bosib   oldi.   Usmon   davrida   Qur’onning   yozma	
ʻ
matnini   bitta   kitobga   yig ish   tugallandi.656-yilda   Usmon   ibn   Affon   uning
ʻ
siyosatiga   rozi   bo lmagan   qo zg olonchilar   tomonidan   o ldirildi.   Uchinchi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xalifaning   o ldirilishidan   keyin   Muhammad   payg ambarning   sahobalari   Ali   ibn	
ʻ ʻ
Abu   Tolibni   yangi   xalifa   etib   sayladilar.   Ko p   o tmay   Ali   Usmonning	
ʻ ʻ
qarindoshlari   bo lgan   bir   qancha   hokimlarni   ishdan   bo shatib,   ularning   o rniga	
ʻ ʻ ʻ
o zining   ishonchli   vakillarini   tayinladi.   Ali   davrida   xalifalik   poytaxti   Madinadan	
ʻ
Kufaga ko chirildi. Usmon o ldirilgach, xalifalik aholisining bir qismi, az-Zubayr,	
ʻ ʻ
Talha   va   Oisha   boshchiligida   jinoyatchilarni   jazolash   talabi   bilan   chiqishdi.
Qo zg olonchilar   tomonidan   to plangan   qo shin   Basraga   kirib,   bu   qotillikka	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aloqadorlikda   gumon   qilingan   600   ga   yaqin   kishini   qatl   qildi.   Xalifa   Ali   o z	
ʻ
qo shini   bilan   isyonchilar   va   unga   bay at   qilgan   Usmonning   qotillari   bilan	
ʻ ʼ
muzokaralar   olib   borish   uchun   Basraga   yetib   keldi.   Sunniy   manbalarga   ko ra,	
ʻ
Usmonning o limida aybdorlar Ali va isyonchilar o rtasidagi muzokaralar ularning	
ʻ ʻ
ta qib   va   qatl   etilishi   bilan   yakunlanishidan   qo rqib,   janglarni   boshlagan.   Ali   va	
ʼ ʻ
isyonchilar   o rtasidagi   jang   musulmonlar   o rtasidagi   birinchi   jang   bo lib,   „Tuya	
ʻ ʻ ʻ
jangi   deb   nomlanadi.   Xalifa   Ali   g olib   bo ldi,   Talha   va   az   -Zubayr   jangda   halok	
ʻ ʻ
bo ldi,   Muhammad   payg ambarning   xotini   Oysha   Hasan   ibn   Ali   hamrohligida	
ʻ ʻ
Madinaga yuborildi.
6 7 I.2. Qur oni Karim bo yicha insoniyat tarixi falsafasiʼ ʻ
Qur’oni   karim   -   dunyo   musulmonlarining   muqaddas   kitobi   bo’lib,   u   arab
tilida   “qiroat”   ma’nosini   bildiradi.   Islom   e tiqodiga   ko ra,   Qur on   vahiy   orqali	
ʼ ʻ ʼ
Muhammad payg ambarga 610—632 yillar davomida nozil qilingan. U Allohning	
ʻ
kalomi   (Kalomulloh).   „Kitob―   (yozuv),   „Furqon―   (haq   bilan   botilning   orasini
ayiruvchi), „Zikr― (eslatma), „Tanzil― (nozil qilingan) kabi nomlar bilan atalib,
„Nur―   (yorug lik),   „Hudo―   (hidoyat),   „Muborak―   (barakotli),   „Mubin―
ʻ
(ochiq-ravshan),   „Bushro―   (xushxabar),   „Aziz―   (e zozlanuvchi),   „Majid―	
ʼ
(ulug ),   „Bashir―   (bashorat   beruvchi),   „Nazir”   ―   (ogohlantiruvchi)   kabi   so zlar	
ʻ ʻ
bilan sifatlangan. Islom olamida Qur on mus haf nomi bilan ham mashhur. Islom	
ʼ ʼ
ulamolari Qur onning 30 xil nomi	
ʼ   va sifatlarini sanab o tganlar. Qur’oni karim 114	ʻ
suradan, 6210 oyatdan iborat. Qur’on har bir davrda, har qanday holatda insonlarni
yaxshilikka,   birodarlikka,   tinch-totuv   yashashga,   ezgulikka   undaydi.   Shuning
uchun   ham   u   katta   axloqiy   ahamiyatga   va   falsafiy   mushohadaga   yetaklovchidir.
“Qur’onning   axloqiy   qiymati   haqida   fikr   yuritar   ekanmiz,   u   insonning   ma’naviy
kamolga   yetishida   ulkan   darajada   muhim   o’ringa   ega   ekanligini   ko’rishimiz
mumkun.   Bizga   ma’limki,   Qur’oni   karimdan   keyingi   o’rinda   turuvchi   hadis   ilmi
ham   alohida   falsafiy-axloqiy   o’ringa   ega.   Hadis   ilmining   paydo   bo ʼ lishida
muhaddislarning   hadis   ilmi   rivojiga   qo’shgan   hissasi   alohida   ahamiyatga   egadir.
Islom   olamida   Qur’oni   karimdan   keyingi   o‗rinda   turuvchi   hadislar   -   ishonchli
axloqiy   manba   sifatida   yuksak   baholanadi.   Haqiqiyligi   puxta   o‗rganib   chiqilgan
ishonchli hadislar ‘‘sahih hadislar’’ deyiladi. ‘‘Sahih’’ so‗zining ma’nosi sog'lom,
to g	
ʼ ʻ ri, xatosiz degan ma’noni bildiradi. Hadisni to‗plagan muallif esa ‘‘muhaddis ,
deb yuritiladi. Hadislarni to’plash ishlari VIII asrdan boshlangan. Payg'ambarimiz
Muhammad   (s.a.v.)   ni   hayot   vaqtlarida   ko’rgan,   bilganlardan   yozib   olingan
ma’lumotlarga   qaraganda,   dastlabki   hadis   to’plovchilar   ibn   Shahob   az-Zuhriy,
Yahyo   ibn   Sa’d   al-Ansoriy,   Ibn   Jurayj   kabilar   bo’lgan.   Dunyoga   mashhur
muhaddislar Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil al-Buxoriy, Imom Muslim ibn
Hajjoj,   imom   Nisoiy,   imom   ibn   Majj’   Kazviniy,   Abu   Iso   Muhammad
asSamarqandiy, imom at- Termiziylar hisoblanadi. Yuqorida nomlari zikr qilingan
8 muhaddislarning hadis to’plashdagi xizmatlari juda katta bo’lgan. Ulug’ muhaddis
Imom al-Buxoriy birgina “Al jome’ as-sahih” asari ustida o’n olti yil izlanish olib
borgan va 600 ming hadisni to’plab, 7275 tasini saralab olganlar. Shuningdek, “Al-
jome   as-sahih”   asaridan   odob-axloq   mavzusiga   bag’ishlangan   hadislarni   tanlab
olib,   alohida   kitob   holiga   keltirganlar.   Bu   kitob   ‘‘Al-adab   al-mufrad’’   deb
nomlangan   bo’lib,   bu   asar   1322   ta   hadisni   o’z   ichiga   olganligi   bizga   ma’lum.
AlBuxoriyning   ijodiy   faoliyatida   yaratgan   asarlari   ichida,   “А1-Jome’   as-sahih”
asari   eng   asosiy   o’rinni   egallaydi.   Qur’oni   Karimda   -   insonni   yaxshilikka,
ezgulikka   boshlaydigan   hamda   uni   razolatga   eltadigan   xulqlar   mavjud.   O’zaro
dushmanlik va kelishmovchilik bu taraqqiyot dushmani. Fitna va fasod, to’qnashuv
va   olishuvlar,   qon   to’kishlar,   urushlar,   jamiyat   va   insonlar   uchun   ham   koni
zarardir. G’iybat va fisqufasod, behuda so’z aytish, gap tarqatish, noma’qul so’zlar
so’zlash,   ayirmachilik,   g’avg’o   ko’tarish,   bir   musulmonning   boshqasini
ko’rolmasligi,   musulmonmusulmonning   umrini   xazon   qilishi   gunohi   azimdir.
Qur’onda   ehsonli,   qo’li   ochiq,   bag’ri   keng,   muruvvatli,   keng   fe’lli,   saxovatli
bo’lish,   ertadan   oqshomgacha,   uydan   ish   joyigacha,   beshikdan   qabrgacha
chinakam  ezgulikdir,  deb  qaraladi.  Kimda-kim  odamlardan  himmati,  muruvvatini
ayamasa,   saxovat   eshigini   bekitmasa,   bundan   eng   avvalo   uning   o’zi   katta   naf
ko’radi,   ma’naviy   qoniqish   va   falsafiy   kamolot   hosil   qiladi,   ruhi   ko’tariladi.
Qur’onda   ehsonning   foydasi   ehson   qiluvchining   o’ziga   bo’lishi   aytilgan.   Unda
aytilishicha,   agar   ehson   qilsalaringiz   ham,   yomonlik   qilsalaringiz   ham   o’zingiz
uchun.   Alloh   kalomida   ezgulik   qilish,   el-yurtga   foyda   keltirish,   yomonlarni
noto’g’ri yo’ldan qaytarib, to’g’ri yo’lga solish yuksak ma’naviy fazilat, huquqiy,
odob-axloqlilik   belgisi   sifatida   e’zozlanadi.   Ezgu   niyatli,   qalbi   pok,   xulqi   go’zal,
iymoni butun odamlar yaxshilik qilishni o’zi uchun eng katta maqsad, olijanoblik
deb   biladi.   “Kimki   bir   yaxshilik   qilsa,   unga   o’sha   yaxshiligi   o’n   barobar   qilib
beriladi”.   Inson   ezgulik   ishlarini   qancha   ko’p   qilsa   yaratganning   o’zi   uni   balo
qazolardan asraydi, unga kuch-qudrat ato etadi, yo’lini ochib beradi. Bu masalada
Prezidentimizning mana shu fikrlari katta ilmiy, ta’lim-tarbiyaviy ahamiyatga ega:
“Savob – ulug’ insoniy fazilat, yuksak milliy qadriyatlardan biridir. Mening komil
9 ishonchim   shuki,   savob   ishni   har   kim   qilishi   kerak,   savob   ishni   har   kuni   qilish
kerak.  Savobli   amallar  qilish   esa  xalqimizga   xos  azaliy  xislatdir.  Savobli  ishlarni
qilgan odamga uning elu yurtiga albatta Allohning rahmatlari yog’iladi. Muqaddas
Qur’on   oyatida   ta’kidlanganidek,   yaxshilikning   mukofoti   faqat   yaxshilikdir.
Qur’onda inson haq-huquqlarini hurmat qilish g’oyasi etakchilik qiladi. Unda ota-
onalarning   farzandlar   tarbiyasi   masalasi   bo’yicha   burchlari,   mas’uliyatlari
nimalardan iboratligi belgilangan. Ta’kidlanishicha, “ota-onalik huquqini qozonish
uchun bola tug’ulishining o’zi kifoya qilmay, balki ularga ta’lim-tarbiya berish eng
muhim shartlardan biridir. Farzandga odob-axloq o’rgatish, uni kasb-hunarli qilib
tarbiyalash, balog’atga etganda o’g’il bo’lsa uylantirish, qiz bola bo’lsa turmushga
chiqarish, ularni moddiy va ma’naviy ta’minlab turish kabi sermashaqqat vazifalar
ham   ota-onalar   zimmasidadir”.   Qur’oni   Karimda   farzandlarning   ota-onalar
oldidagi   vazifalari   ham   bayon   etilgan.   Bu   haqda   uning   Al-Isro   surasi,   23-oyatida
shunday   deyilgan:   “Parvardigoringiz,   yolg’iz   Uning   o’ziga   ibodat   qilishlaringizni
hamda   ota-onaga   yaxshilik   qilishlaringizni   amr   etdi.   Agar   ularning   (ota-
onangizning)  birovi   yoki  har   ikkisi  sening  qo’l  ostingda  keksalik   yoshiga  etsalar,
ularga qarab uf tortma va ularning (so’zlarini) qaytarma! Ularga doimo yaxshi so’z
ayt...!”.   Qur’oni   Karimda   insonni   ulug’lash   lozimligiga   oid   qoidalar   bo’yicha
muhim ko’rsatmalar mavjud. Unda quyidagilar marhamat qilinadi: “Bandalarimga
aytingki,   ular   eng   go’zal   so’zlardan   so’zlashsinlar”,   “Biz   odam   bolalarini   aziz–
mukarram qildik, ularga halol-pok narsalardan risqu-ro’l   insonning har bir lahzasi
iymonli   bo’lishga   harakat   qilishi   berdik   va   ularni   o’zimiz   yaratgan   juda   ko’p
jonzotlardan   afzal-ustun   qilib   qo’ydik”,   “yer   yuzida   kibr-havo   bilan   yurmagin!
Chunki  sen hargiz erni  teshib ketolmaysan va bo’y-bastda tog’larga etolmaysan”,
“Ey   mo’minlar,   sizlarga   rizq   qilib   berganimiz   -pokiza   narsalardan   englar”,
“Odamlarni   aldab   fitnaga   solish   o’ldirishdan   yomonroqdir”.   “Alloh   zulm
qiluvchilarni sevmaydi”, “Zinoga yaqinlashmanglar! Chunki (bu) buzuqlikdir - eng
yomon   yo’ldir”.   Qur’on   odamlarni   haq   yo’ldan   borishga,   nohaqlikni   tark   etishga
da’vat   etadi.   “Ey   mo’minlar,   mollaringizni   o’rtalaringizda   nohaq   (ya’ni   o’g’irlik,
qaroqchilik,   sudxo’rlik,   poraxo’rlik,   qimor   kabi)   yo’llar   bilan   emangiz!   Balki
10 o’zaro rizolik bilan bo’lgan savdo-sotiq orqali moldunyo kasb qilingiz. Niso surasi,
29-oyat), - deb ta’kidlangan. Baxillik yo’lini tashlab sahiylik tomon yuz o’tirganlar
Alloh   Kalomida   najot   topguvchilar,   deyilgan.   “Kimki   baxillik   va   ziqnalikdan
saqlangan   bo’lsa,   unday   kishilar   najot   topguvchilardir”.   Islom   dini,   uning   ilohiy
manbai   hisoblangan   Qur’on   har   ishda   rostlikka,   omonatni   saqlashga,   qo’ni-
qo’shnilar haqini bilishga buyuradi. Zulmxiyonat qilishni, urush-talash, nohaq qon
to’kishlarni,   yolg’on   so’zlash,   tuhmat   qilishlarni,   buzuqchiliklaru   harom   ishlarni,
etim-esirlar molini eyishni, insonlar haqiga ko’z olaytirishni qoralaydi. Makr-hiyla,
zulm-xiyonat,   hasad,   buzuqchilik,   jaholatda   yashash,   harom-halolni   farqiga
bormay   eyish,   qaroqchilik   qilishlarni   ta’qiqlaydi.   Ularning   hammasi   g’ayri
islomiy,  g’ayri   insoniy,   g’ayri   axloqiy,  g’ayri   qonuniy  illatlar   sifatida   qoralanadi.
Qur’onning   aksariyat   suralari   va   oyatlarida   insonlarning   bilim   olishi,   ma’rifatli
bo’lishi   qayta-qayta   uqtirilgan,   bilimlilar   bilan   bilimsizlarni   tenglashtirib
bo’lmasligi   aytilgan.  Uning  oyatlaridan   birida,  Alloh  taolo  sizlarning  orangizdagi
iymon keltirganlarni  va ilmni  yuksaltirganlarni  bu dunyoda yorlaqab, martabasini
ulug’   qilgaydir,   oxiratda   jannatga   kirmoqlikni   nasib   etgusidir,   Alloh   taolo
qilayotgan   ishlaringizdan   xabardor,   deyilgan.   “Alaq”   surasining   uchinchi-
beshinchi   oyatlarida,   “O’qing!   Sizning   Parvardigoringiz   (insoniyatga)   qalamni
(ya’ni qalamni, xatni) o’rgatgan o’ta karamli Zotdir. U Zot insonga uning bilmagan
narsalarini o’rgatadi”, deyilgan. Qur’onda “ilm” so’zi turli hollarda bir necha marta
takrorlangan. Ana shuning o’zi ham ilm, madaniyat, ma’naviyat, ma’rifat haqidagi
g’oyalar   Qur’oni   Karimning   butun   ruhi,   mazmuni,   mag’izmag’izigacha   chuqur
singdirib yuborilganligini ko’rsatadi. Qur’onda ilk nozil bo’lgan oyat ham “Iqro”,
ya’ni “O’qi” so’zidir. Qur’oni Karimda ma’naviy-ma’rifiy, falsafiy, diniy-axloqiy
masalalar   bilan   bir   qatorda   huquqiy   yo’l-yo’riqlar   ham   o’z   ifodasini   topgan.
Fiqhiyhuquqiy masalalar bo’yicha Qur’onda juda ko’plab oyatlar mavjud. Buni bu
ilohiy   kitobda   amaliy   ibodatlar   bo’yicha   140   oyatlar,   shaxsiy   huquq   (oila,   taloq,
vasiyat   va   boshqalar)   bo’yicha   70   oyat,   fuqarolik   huquqi   (olti-sotdi,   ijara,   garov,
qarz, shirkat) bo’yicha 70 oyat, jinoyat va jazo bo’yicha 30 oyat, sud, sud jarayoni,
11 guvohlik   masalalari   bo’yicha   20   oyat,   davlat   huquqi   sohasida   3   oyat,   hammasi
bo’lib 333 oyat borligidan bilib olsa bo’ladi.
II.1. Abu Nasr Farobiyning ijtimoiy-siyosiy va falsafiy
qarashlari
Farobiy   taxallusi;   to liq   nomi   Abu   Nasr   Muhammad   ibn   Muhammad   ibnʻ
Uzlug  Tarxon Forobiy. 873-yilda Farob shahrida tug’ilgan, 950-yilda Damashqda	
ʻ
yashagan.   O rta   Osiyoning   mutafakkiri   va   qomusiy   olimi.   Yunon   falsafasini	
ʻ
chuqur   bilgani,   unga   sharhlar   bitganligi   va   jahonga   targ ib   qilgani   hamda	
ʻ
zamonasining   ilmlarini   puxta   o zlashtirib,   fanlar   rivojiga   ulkan   hissa   qo shgani	
ʻ ʻ
uchun „al Muallim assoniy Ikkinchi muallim, Aristoteldan keyin, „Sharq Arastusi
nomlariga sazovor bo ldi. Farobiy Sirdaryo sohilidagi Farob (O tror) degan joyda	
ʻ ʻ
turkiy   qabilaga   mansub   harbiy   xizmatchi   oilasida   tavallud   topadi.   O sha   davrda	
ʻ
Movarounnahrda somoniylar sulolasi hukmronlik qilayotgan edi. Bo lajak faylasuf	
ʻ
boshlang ich bilimini O trorda olgandan so ng, o qishini Toshkent, Samarqand va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Buxoroda   davom   ettirdi.   Farobiy   ilmini   yanada   chuqurlashtirish   maqsadida
Bag dodga   yo l   oladi.   Olim   yo l-yo lakay   Eronning   yirik   shaharlari   Ray,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Hamadon,   Isfahon   va   boshqa   joylarda   bo ladi.   Bag dodda   Yaqin   va   O rta   Sharq	
ʻ ʻ ʻ
mamlakatlaridan   kelgan   talaba   va   olimlar   to plangan   edi.   Bu   yerda   ko zga	
ʻ ʻ
ko ringan olim-u fuzalolar bilan tanishdi, yunon falsafiy maktabi, turli fan sohalari	
ʻ
namoyandalari   bilan   uchrashib,   ulardan   ilm   sirlarini   o rgandi.   Masalan,   Abu	
ʻ
Bashar   Matta   ibn   Yunusdan   (870-940)   yunon   tili   va   falsafasini,   Yuhanna   ibn
Hiylondan   (860-920)   esa   tibbiyot   va   mantiq   ilmini   o rgandi.   Ba zi   tarixiy
ʻ ʼ
manbalarda   keltirilishicha,   Farobiy   70   dan   ortiq   tilni   bilgan.   Falsafiy   qarashlar
nazaridan   6   daraja   (sabab)ga   bo ladi:   Xudo   -   birinchi   sabab;   ikkinchi   sabab   esa	
ʻ
osmon jinslari, so ng faol aql, jon (annafs), shakl  (assurat), modda yoki ashyolar.	
ʻ
Xudo   -   vojibul   vujud,   ya ni   zaruriy   mavjudlik   bo lsa,   qolganlari   vujudi   mumkin,	
ʼ ʻ
ya ni  imkoniy mavjud narsalardir. Bular  bir-biri  bilan sababiy  bog langan. Xudo,	
ʼ ʻ
ya ni   „vujudi   vojib   birinchi   bo lib   aql   faolni   yaratadi.   Aql   esa   har   bir   sayyoraga
ʼ ʻ
xos aqlni  yaratadi. Eng so nggi samoviy aql  natijasida Yerdagi aql-ruh va barcha	
ʻ
moddiy jismlar, ya ni 4 unsur: tuproq, havo, olov, suv paydo bo ladi. 4 unsurdan	
ʼ ʻ
12 esa   nabotot   odami,   hayvonot   olami,   inson   zoti   va   notirik   tabiat   vujudga   keladi.
Organik   olamga   o simlik   ruhi,   hayvoniy   ruh   va   insoniy   ruh   xosdir.   Jismlargaʻ
harakat   xos   bo lib,   ular   o zaro   bir-biri   bilan   bog langan.   Shunday   qilib,	
ʻ ʻ ʻ
Farobiyning borliq haqidagi ta limoti keyingi davrlarda hurfikrlikning keng quloch	
ʼ
yozishida muhim ahamiyatga ega bo ldi. Farobiyning gnoseologik qarashlari, ya ni	
ʻ ʼ
bilish   haqidagi   ta limoti   ijtimoiyfalsafiy   fikr   rivoji   tarixida   alohida   o rinni	
ʼ ʻ
egallaydi.   Olimning   bu   boradagi   fikrlari   uning   Mantiq   to g risida   risolaga	
ʻ ʻ
“muqaddima,   „Mantiqqa   kirish,   Akl   to g risida,   „Falsafaning   ma nosi   va   kelib	
ʻ ʻ ʼ
chiqishi   va boshqa   asarlarida taxlil   qilib  berilgan.  Mutafakkir  inson  Yer   yuzidagi
oliy   mavjudot   ekanligini   ta kidlab,   uning   qobiliyati,   tevarakatrofdagi   narsa   va	
ʼ
hodisalarni idrok qilish kuchiga katta baho beradi. U shuning uchun ham vujudga
kelgan,   mantiq   ilmi   ham   xato   kelib   chiqishi   mumkin   bo lgan   joyda   tafakkurni	
ʻ
to g ri   yo ldan   olib   borish   uchun   aklni   to g rilab   turadi.   Farobiy   mantiq   ilmining	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
shakllari:   tushuncha,   muhokama,   xulosa,   isbot   va   boshqalarni   tahlil   qiladi.   U
induksiya,   deduksiya   va   sillogizm   (qiyoslash)   haqida   batafsil   ma lumot   beradi.	
ʼ
Olim   o zining   Mantiq   ilmiga   kirish   asarida   esa   hech   qanday   dalilisbotsiz	
ʻ
bilinadigan   fikrlarni   4   ga   taqsimlaydi:   maqbulot   (ya ni   maqbul   bo lgan   fikrlar);	
ʼ ʻ
mashhurot   (ya ni,   mashhur   bo lgan);   mahsulot   (ya ni   sezish   va   idrok   natijasida	
ʼ ʻ ʼ
bo lgan);   boshlang ich   ma qulot   (ya ni   bilimtushunchalar).   Forobiy   ularning   har	
ʻ ʻ ʼ ʼ
birini   mufassal   tasvirlaydi.   Olim   mantiq   ilmi   va   uning   maqsad   hamda   vazifalari,
voqelikni   bilishdagi   o rnini   aniq   ko rsatib   bera   olgan.   Forobiyning   mantiq   ilmi	
ʻ ʻ
haqidagi   qarashlari   hozir   ham   ahamiyatini   yo qotgani   yo q,   ular   oliy   o quv	
ʻ ʻ ʻ
yurtlarida qo llanma vazifasini o tamoqda. Farobiy dunyoqarashida ijtimoiysiyosiy	
ʻ ʻ
va   axloqiy   fikrlar   ham   muhim   o rinni   egallaydi.   Allomaning   „Baxtsaodatga	
ʻ
erishuv haqida“, „Fozil shahar aholisining fikrlari“, „Baxtsaodatga erishuv yo llari	
ʻ
haqida   risola“,   „Buyuk   kishilarning   naqllari“,   „Musiqa   haqida   katta   kitob“,
„Fuqarolik  siyosati“  va  boshqa  asarlari   jamiyat  va  uni  boshqarish,   axloqd-oob  va
ta lim-tarbiya   masalalariga   bag ishlangan.Farobiyning   dunyoqarashi,   uning	
ʼ ʻ
jamiyat   va   axloq   to g risida   yaratgan   yaxlit   ta limoti   ilk   o rta   asrlar   va   keyingi	
ʻ ʻ ʼ ʻ
davrlarda ijtimoiy-falsafiy, siyosiy va axloqiy fikr rivojida muhim ahamiyatga ega
13 bo ldi.   Uning   qarashlari   Sharq   mamlakatlariga   keng   yoyildi.   O rta   asrʻ ʻ
mutafakkirlari Ibn Xallikon, Ibn alKiftiy, Ibn Abi Usabi a, Bayhaqiy, Ibn Sino, Ibn	
ʼ
Boja,   Umar   Xayyom,   Beruniy,   Ibn   Rushd,   Ibn   Xaldun   va   boshqa   ta limotini	
ʼ
chuqur   o rganib,   uni   yangi   g oyalar   bilan   boyitganlar.   Buyuk   mutafakkir   va	
ʻ ʻ
shoirlardan   Alisher   Navoiy   va   Abdurahmon   Jomiy,   Jaloliddin   Dovoniy
Farobiyning   ijtimoiy-falsafiy,   siyosiy   va   axloqiy   ta limotidan   bahramand	
ʼ
bo lganlar.   Farobiy   ilgari   surgan   fikrlar   XVI-XX   asrlarda   ham   musulmon	
ʻ
mamlakatlari   olimlari   tomonidan   katta   qiziqish   bilan   o rganildi.   Mutafakkir	
ʻ
qoldirgan meros faqat  Sharq mamlakatlarida emas, balki Yevropada ham tarqaldi
va   ijtimoiyfalsafiy   fikr   taraqqiyotida   sezilarli   ta sir   ko rsatdi.   Farobiyning   ilmiy	
ʼ ʻ
merosini   o rganish   XX   asrning   1yarmida   boshlangan.   Yevropa   olimlari   Karra   de	
ʻ
Vo,   R.   Xorten,   M.   Alonsa,   D.   M.   Donlap,   A.   Shtekl,   T.   U.   Buur,   B.   M.
Shtrenshneyder,   G.   Ley,   R.   Xammond,   R.   de   Erlanjer,   I.   Goldsiyer,   Forobiy
Deteritsi, G. Farmer, N. Rishar va boshqa Forobiyning ilmiy merosini o rganishga	
ʻ
o z hissalarini qo shdilar. Rus olimlari A. Krimskiy, M. M. Filippov, T. I. Raynov,	
ʻ ʻ
V.   V.   Bartold,   Ye.   E.   Bertels,   S.   N.   Grigoryan,   O.   V.   Traxtenberg,   A.   V.
Sagadeyev, A. M. Johid va boshqa Forobiy asarlarini tadqiq etish borasida ko p ish	
ʻ
qildilar. Yaqin va O rta Sharq mamlakatlari olimlari Dexxudo Husayniy, alFaxuri,	
ʻ
Usmon Amin, M. Maxdi, Sayd Nafisiy, I. Madkur, Rajabi Tabriziy, Mexrdod, A,
Atesh, Oydin, Umar Farrux, Saidhusayn Nosir, Mahmud Abbos, Turker va boshqa
Forobiyning hayoti  va ijodi  bilan qiziqdilar. Qozoq olimlari  A. Moshanov,  A. X.
Qosimjonov,  A. Kubasov,  S.  K. Satibekova  va  boshqa  Forobiyning  asarlarini  rus
tilida   chop   etib,   ijtimoiyfalsafiy,   mantiqiy   va   axloqiy   qarashlarini   tahlil   qildilar.
Forobiyning boy ilmiy merosini  o rganishda, ayniqsa, o zbek olimlarining hissasi	
ʻ ʻ
katta bo ldi. A. Saadiy, T. N. QoriNiyoziy, I. M. Mo minov, V. Y. Zohidov, M. K.	
ʻ ʻ
Oripov,   R.   Nosirov,   H.   Aliqulov,   O.   Fayzullayev,   A.   Kaziberdov,   A.   Irisov   va
boshqa   allomaning   hayoti,   ijodi   va   falsafiy   qarashlari   haqida   ilmiy   tadqiqot   olib
bordilar.   M.   M.   Xayrullayev   sobiq   Sho rolar   davrida   birinchi   bulib   I.   M.	
ʻ
Mo minov   rahbarligida   1966-yil   Forobiyning   falsafiy   merosi   hamda	
ʻ
dunyoqarashiga   bag ishlangan   drlik   dissertatsiyasini   himoya   qildi   va	
ʻ
14 O zbekistonda   forobiyshunoslikka   asos   soldi.Respublikamiz   mustaqillikkaʻ
erishgach,  qomusiy olimning asarlari o zbek tilida chop etila boshladi, uning boy	
ʻ
merosi   xolisona,   tarixiylik   va   mantiqiylik   tamoyillari   asosida   yoritila   boshlandi
Oliy   o quv   yurtlari,   maktab   va   kutubxonalar,   ko chalar   uning   nomi   bilan	
ʻ ʻ
ataladi.“Ilmlarning   kelib   chiqishi   haqida”,   “Musiqa   haqida   katta   kitob”,   “Baxt-
saodatga   erishuv   haqida”,   “Masalalar   mohiyati”,   “Buyuk   kishilarning   naqllari”,
“Ihso   alulum”,   “Hikmat   ma nolari”,   “Aql   to g risida”,   “Ilmlar   va   san atlar	
ʼ ʻ ʻ ʼ
fazilati”, “Qonunlar haqida kitob”, “Substansiya haqida so z”, “Falak harakatining	
ʻ
doimiyligi   haqida”,   “She r   va   qofiyalar   haqida   so z”,   “Ritorika   haqida   kitob”,	
ʼ ʻ
“Hajm   va   miqdor   haqida   so z”,   “Musiqa   haqida   so z”,   “Fizika   usullari   haqida	
ʻ ʻ
kitob”,   “Fazilatli   xulqlar”,   “Fozil   shahar   aholisining   fikrlari”,   “Jismlar   va
aksidensiyalarning   ibtidosi   haqida”,   “Aristotel   “Metafizika”   kitobining   maqsadi
to g risida”   va   boshqa   Forobiy   asarlari   XX   asrning   70–80   yillarida   Toshkent   va	
ʻ ʻ
Olmaotada   “Falsafiy   risolalar”,   “Mantiqiy   risolalar”,   “Matematik   risolalar”,
“Ijtimoiy-axloqiy   risolalar”,   “Tadqiqotlar   va   tarjimalar”   nomlari   ostida   rus   tilida
nashr etilgan. Forobiy ilk o rta asrda, Sharq Uyg onish davrida ijod etdi. Bu davr	
ʻ ʻ
ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   o sishi,   hunarmandchilik,   irrigatsiya	
ʻ
inshootlarining   yuksalishi,   yangi   shaharlarning   bunyod   etilishi,   madaniy   va
ma naviy   hayotning   ravnaq   topishi   bilan   ajralib   turadi.   IX-X   asrlarda   ichki   va	
ʼ
tashqi savdo kuchaydi, ayniqsa, Hindiston, Xitoy, Vizantiya, Afrika mamlakatlari
bilan   aloqa   yo lga   qo yildi.   Bu   davr   qarama-qarshilik   va   adovatlardan   holi   emas	
ʻ ʻ
edi.   Forobiyning   falsafiy   qarashlarida   o sha   davrning   yutuq   va   kamchiliklari,	
ʻ
murakkab   va   ziddiyatli   jihatlari   o z   ifodasini   topdi.   Olimning   ilm-fan   oldidagi	
ʻ
xizmatlaridan   biri   uning   yunon   mutafakkirlari   asarlarini   sharhlagani   va   ularni
yangi   g oyalar   bilan   boyitganidir.   Alloma,   eng   avvalo,   Arastu   asarlariga   sharhlar	
ʻ
bitgan,   uning   natur-falsafiy   g oyalarining   targ ibotchisi   va   davomchisi   sifatida	
ʻ ʻ
tanilgan.   Forobiy,   shuningdek,   Aflotun,   Aleksandr   Afrodiziyskiy,   Yevklid,
Ptolemey,   Porfiriy   asarlariga   ham   fikrlar   yozgani   ma lum.   Bulardan   tashqari,	
ʼ
Gippokrat,   Epikur,   Anaksagor,   Diogen,   Xrisipp,   Aristipp,   Suqrot,   Zenon
asarlaridan   xabardor   bo lgan   hamda   epikurchilar,   stoiklar,   pifagorchilar,   kiniklar	
ʻ
15 maktablarini   yaxshi   bilgan.   Forobiy   o rta   asrda   mukammal   hisoblangan   ilmlarʻ
tasnifini yaratdi. U “Ilmlarning kelib chiqishi haqida”, “Ilmlarning tasnifi haqida”
nomli risolalarida o sha davrda ma lum bo lgan 30 ga yaqin ilm sohasining tavsifi	
ʻ ʼ ʻ
va tafsilotini bayon qilib berdi. Forobiy dunyoqarashida ijtimoiy-siyosiy va axloqiy
fikrlar ham muhim o rinni egallaydi. Allomaning “Baxt-saodatga erishuv haqida”,
ʻ
“Fozil shahar  aholisining fikrlari”, “Baxt-saodatga erishuv yo llari haqida risola”,	
ʻ
“Buyuk   kishilarning   naqllari”,   “Musiqa   haqida   katta   kitob”,   “Fuqarolik   siyosati”
va   boshqa   asarlari   jamiyat   va   uni   boshqarish,   axloq-odob   va   ta lim-tarbiya	
ʼ
masalalariga   bag ishlangan.   Mutafakkir   “Musiqa   haqida   katta   kitob”   nomli   ko p	
ʻ ʻ
jildli asarida musiqa nazariyasi va tarixi, turli musiqa asboblari, kuylar va ularning
ichki tuzilishi, tovushlar, ritmlar, ohanglar haqida ma lumot berdi; ilmi iyqo, ilmi	
ʼ
ta lif   fanlariga   asos   soldi.   Yuqoridagi   asarida   o tmishdagi   musiqashunos   va	
ʼ ʻ
tadqiqotchilar   musiqa   taraqqiyotiga   katta   hissa   qo shganini   alohida   qayd   qiladi.	
ʻ
Shuningdek,   kuylar   uyg unligi,   kuy   ijro   etish   usullari   haqida   so z   yuritadi.	
ʻ ʻ
Rivoyatlarda   keltirilishicha,   Forobiy   yangi   musiqa   asbobi   yaratgan,   kuy
bastalagan,   mohir   sozanda   sifatida   nom   chiqargan.   Forobiyning   aytishicha,
musiqiy tasavvurlar inson ruhining eng nozik joyidan qaynab chiqib, ohang holida
sezgi quvvatlariga ta sir qiladi. Forobiyning dunyoqarashi, uning jamiyat va axloq	
ʼ
to g risida   yaratgan   yaxlit   ta limoti   ilk   o rta   asrlar   va   keyingi   davrlarda   ijtimoiy-	
ʻ ʻ ʼ ʻ
falsafiy,   siyosiy   va   axloqiy   fikr   rivojida   muhim   ahamiyatga   ega   bo ldi.   Uning	
ʻ
qarashlari   Sharq   mamlakatlariga   keng   yoyildi.   O rta   asr   mutafakkirlari   Ibn	
ʻ
Xallikon,   Ibn   al-Kiftiy,   Ibn   Abi   Usabi a,   Rushd,   Ibn   Xaldun   va   boshqa	
ʼ
Forobiyning   ta limotini   chuqur   o rganib,   uni   yangi   g oyalar   bilan   boyitganlar.	
ʼ ʻ ʻ
Buyuk   mutafakkir   va   shoirlardan   Alisher   Navoiy   va   Abdurahmon   Jomiy,
Jaloliddin   Davoniy   Forobiyning   ijtimoiy-falsafiy,   siyosiy   va   axloqiy   ta limotidan	
ʼ
bahramand   bo lganlar.   Forobiy   ilgari   surgan   fikrlar   XVI–XX   asrlarda   ham	
ʻ
musulmon   mamlakatlari   olimlari   tomonidan   katta   qiziqish   bilan   o rganildi.	
ʻ
Mutafakkir   qoldirgan   meros   faqat   Sharq   mamlakatlarida   emas,   balki   Yevropada
ham   tarqaldi   va   ijtimoiy-falsafiy   fikr   taraqqiyotida   sezilarli   ta sir   ko rsatdi.	
ʼ ʻ
Forobiyning   ilmiy   merosini   o rganish   XX   asrning   yarmida   boshlangan.	
ʻ
16 Respublikamiz   mustaqillikka   erishgach,   qomusiy   olimning   asarlari   o zbek   tilidaʻ
chop   etila   boshladi,   uning   boy   merosi   xolisona,   tarixiylik   va   mantiqiylik
tamoyillari asosida yoritila boshlandi. Oliy o quv yurtlari, maktab va kutubxonalar,	
ʻ
ko chalar uning nomi qo’yildi.	
ʻ
17 II.2. Ibn Xaldunning tarix falsafasiga oid fikrlari
Ibn   Xaldun   Abduraxman   Abu   Zayd   Ibn   Muhammad   1332-yilda   Tunisda
tug’ilgan,   1406-yil   Qahirada   vafot   etdan,   arab   tarixchisi   va   faylasufi.   Ibn
Rushd(Averroes)ning   izdoshi.   1349-1375   yillarda   Tunis,   Fes,   G arnota,   Bujjoyaʻ
(Jazoirda)   hukmdorlari   saroyida   yuqori   lavozimlarda   ishlagan.   1382-yil   Misrga
kelib, mudarrislik qilgan, umrining oxirida molikiylar  mazha-bi  qozisi  bo lgan. I.	
ʻ
X.   Damashq   shahri   ning   Amir   Temurga   topshirilishi   shartlari   haqida   muzokara
olib   borgan   delegatsiya   tarkibiga   kirgan   edi.   Shu   tariqa   I.   X.   Amir   Temur   bilan
shaxsan suhbatlashishga musharraf bo lgan. dalolat berishicha, Amir Temur undan	
ʻ
Mag rib   mamlakatlari,   uning   manzillari   va   shaharlarini   batafsil   bayon   qilib	
ʻ
berishni   so ragan.   Amir   Temur   tashqi   siyosiy   faoliyatiga   salbiy   nazar   bilan	
ʻ
qarashidan   qat i   nazar,   sohibqiron   shaxsiga   munosib   baho   bergan.   U   Amir	
ʼ
Temurning   harbiy   tarix   sohasidagi   teran   bilimidan   hayratga   tushgan,   uni
"munozara-bahslarni yaxshi ko radigan o tkir zakovatli va teran zehnli inson", deb	
ʻ ʻ
ta riflagan. Asosiy asari: "Kitob ul-ibar" "Ib-ratli misollar kitobi", 1370-yil. Asarda	
ʼ
jamiyat   taraqqiyoti   xususida   o z   fikrlarini   hamda   Sharq   musulmon   xa-lqlari	
ʻ
(xususan,   Mag rib)   tarixini   bayon   qilgan.   kishilar   hayot   tarzidagi   tafovutlarni,	
ʻ
asosan, geografik va boshqa moddiy omillarga bog liq deb hisoblagan. Asarda o z	
ʻ ʻ
tarixiy-ijtimoiy   nazariyasini   bayon   qilib,   axloq   va   ijtimoiy   muassasalar   kishilar
turmushi   bilan   bog liqligini   hamda   mehnat   va   kishilarning   o zaro   munosabati	
ʻ ʻ
jamiyat   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligini   ta kidlagan.   Tarixiy-ijtimoiy	
ʼ
taraqqiyotning   moddiy   tamoyillarga   asoslanishi   haqida   fikr   yuritgan.   Ibn   Xaldun
(1332-1406-yillar)   faqat   iqtisodiy   masalalar   bilan   qiziqmadi.   Uning   iqtisodiy
masalalarni   o’rganishga   doir   qarashlari   kattaroq   kontekstda   bo’lgan.   Biz   bugun
rivojlanish   sikli   deb   atayotgan   qishloq   xojalik   ustuvorlik   qilgan   jamiyatdan
hunarmandchilik sohasi ustuvorlik qilgan, qoshimcha iqtisodiy osish va yuqoriroq
mehnat samaradorligi mavjud bolgan jamiyatga otayotgan jamiyatda paydo bolgan
iqtisodiy   qarashlarni   uning   keng   miqyosli   tadqiqotlari   asosida   organishimiz
mumkin.   Bugungi   kun   nuqtai   nazardan   qaraganda,   Ibn   Xaldun   tomonidan   kop
iqtisodiy   masalalar:   foyda,   taklif,   talab,   narx,   jami   ortiqcha   miqdorlar   va
18 sarmoyaning   shakllanishi   kabi   holatlar   chuqur   organilganligi   va   tahlil   qilinganli-
gini korish mumkin. Ayrim manbalarda Ibn Xaldun islom dunyosida iqtisodiy ilk
iqtisodiy qarashlar bilan shugullangani qayd etiladi, ayrim bahs va munozaralarga
kora bunday taniqlilik al-Gazzoliyga tegishli. Ulardan avval ming yillik davomida
mashhur   bolib   kelgan   Aristotel   va   Platon   kabi,   arab   faylasuflari   iqtisodiyotga
nisbatan   koproq   fundamental   muhimlikka   ega   bolgan   masalalarni   organish
jarayonida   iqtisodiy   faoliyatni   dastlabki   tadqiqotlarida   ayrim   qiziqarli   yutuqlarga
erishdilar.   Shularga   erisha   turib,   iqtisodiy   faoliyat   muhimroq   ijtimoiy   faoliyat
bolganida,   ular   merkantilist   mualliflar   tura   oladigan   iqtisodiy   tushunish
narvonining   zinapoyalarini   qoshishdi.   Bizgacha   yetib   kelgan   eng   qadimgi
qo'lyozmada (Qadimgi Misr, eramizdan avvalgi XXII asr) noib va aholi o'rtasidagi
munosabatlar   to'g'risida   fikr   yuritiladi.   Bu   davrda   sinfiy   ajralish   to'la
shakllanmagan   bo'lib,   boshqaruv   ishiga   ishbilarmonlarni   taklif   etish   (yuqori
tabaqali yoki oddiy aholidan bo'lishidan qat'i nazar) kerak deyilgan. Qadimgi Misr
Afrikaning   shimoliy-sharqida,   Nil   daryosining   quyi   oqimida   joylashgan   qadimiy
davlat.   Miloddan   avvalgi   106   ming   yillikda   Nil   atrofidagi   savannalarda   tarqoq
yashagan   qabilalar   terimchilik,   ovchilik,   keyinroq   esa   baliq   ovlash   bilan
shugullanishgan. Ular orasida qadimiy som xalqlariga mansub qabilalar, barbarlar
va   kushitlar   bolib,   ularning   aralashuvidan   miloddan   avvalgi   4ming   yillikda   Misr
xalqi   vujudga   kelgan.   Aholi   nufusining   ortishi   chorvachilik   va   dehqonchilikka
otishni   tezlashtirgan,   bu   esa   hududiy   jamoalarning   paydo   bolishiga   olib   kelgan.
Dehqonchilik   qilish   uchun   kanallar,   togonlar   qurish   zaruriyati   tugilgan,   buning
uchun esa ozaro urushlarda asir tushgan qullar mehnatidan foydalanilgan. Natijada
jamoada   ijtimoiy   tabaqalanish   roy  berib,  urug  zodagonlari   ajralib   chiqqan,   qabila
sardorlari   podshohchalarga   aylangan.   Bir   qancha   mayda   quldorlik   davlatlar
vujudga kelgan. Keyinchalik ular ortasidagi kurash natijasida, shimolda Quyi Misr,
janubda   Yuqori   Misr   podsholiklari   tuzilgan.   Miloddan   avvalgi   taxminan   3ming
yillikda ikkala podsholik birlashib, yagona davlat barpo bolgan. Misrning keyingi
tarixi   4   asosiy   davrga   bolinadi:   Ilk   podsholik   (miloddan   avvalgi   taxminan   3000-
2800),   Qadimgi   podsholik   (miloddan   avvalgi   taxminan   2800-2250),   O’rta
19 podsholik   (miloddan   avvalgi   taxminan   2050-1700),   Yangi   podsholik   (miloddan
avvalgi   1580-1070),   Songgi   (Liviya-Sais   va   Eron)   davr   dasht   va   cho'llardan
ko'chmanchi   bosqinchilarning   yangi   to'lqinlari   paydo   bo'ladi   va   tarix
takrorlanadi.Din   va   idealizm   pozitsiyalarida   turishiga   qaramay,   odam   Xudoning
asari   ekanligiga   ishonadi   uning   odamlar   hayotining   geografiyaga   bog'liqligini
o'rnatish istagi muhim edi. va boshqa moddiy (tabiiy) omillar. Uning ta'limotining
bu   jihatlari   nafaqat   arablarga,   balki   G'arbga   ham   katta   ta'sir   ko'rsatdi.   va   jamoat
arbobi,   ijtimoiy   faylasuf   va   tarixchi.   U   Shimoliy   Afrikadagi   musulmon
davlatlarining   siyosiy   hayotida   muhim   rol   o'ynagan,   o'qituvchi,   maslahatchi,
kantsler,   elchi   va   bir   qancha   hukmdorlarning   hakami   bo'lgan.   Ibn   Xaldunning
"faylasuf   hukmdor"   boshchiligidagi   adolatli   ijtimoiy   tuzum   g'oyalarini   amalga
oshirishga   qayta   -qayta   urinishlari   muvaffaqiyatsiz   tugadi.   Falsafada   Ibn   Xaldun
Ibn   Rushdning   izdoshi   va   sharhlovchisi   bo'lgan,   haqiqatning   oqilona   va   ob'ektiv
mohiyatini   himoya   qilgan,   diniy   va   sirli   donolikka   empirik   tarzda   ega   bo'lgan
amaliy   va   siyosiy   bilimlarga   qarshi   chiqqan,   garchi   u   buni   jamiyatda   ma'lum
hokimiyat   sifatida   tan   olgan   bo'lsa.   Ibn   Xaldunning   dastlabki   falsafiy   asarlari,
mantiq, matematikaga oid risolalar, Ibn Rushd sharhlari yo'qolgan deb hisoblanadi.
Ibn Xaldunning asosiy  asari - "Arablar, forslar, berberlar va o'z davrining boshqa
qudratli   xalqlari   tarixidan   ibratli   misollar   va   ma'lumotlar   kitobi"   ko'p   jildli   kitobi
(asarning   arabcha   nomi   har   xil   tarjimalarga   imkon   beradi)   -   qimmatli   tarixiy
manba. Uzoq nazariy "Kirish"  ("al-Mukaddima")  da Ibn Xaldun o'zining ijtimoiy
falsafasini   bayon   qilgan.   Ijtimoiy   tafakkur   tarixida   bu   jamiyat   haqidagi   mustaqil
fanni yoki Ibn Xaldun aytganidek "madaniyat haqidagi fan" ni yaratishga birinchi
urinish bo'lib, u siyosiy faoliyat uchun qo'llanma bo'lib xizmat qiladi. Ibn Xaldun
geografik   muhit   bilan   shartlangan   va   avlodlar   almashinuvi   jarayonida
tsivilizatsiyaning   yuksalishi   va   pasayish   tsikllarida   namoyon   bo'ladigan   ijtimoiy
rivojlanishning   tabiiy   xarakterini   tasdiqlagan.   Ibn   Xaldunning   fikricha,   davlatda
madaniy   rivojlanish   darajasi   va   boshqaruvning   tabiati   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti,
iqtisodiy faoliyatning o'zaro almashinuvi va natijada hukmdorlar va sub'ektlarning
20 ijtimoiy birdamligi bilan belgilanadi. Ibn Xaldun hayoti va ijodini batafsil tasvirlab
bergan avtobiografiya - davrning qimmatli tarixi va adabiy yodgorligi.
21 Xulosa
Tarix   falsafasida   Islom   teologiyasi   hamda   uning   asosini   tashkil   etuvchi
asosiy Qur oni Karim, hadislar, shariat masalalari, shuningdek Islom dini falsafiyʼ
jihatlarini   keng   ommaga   tushunarli   atarzda   ochib   berish,   ularni   sharhlash   va
ommalashtirhsga   o z   faoliyati   bilan   beqiyos   xissa   qo shgan   shaxslardan   ikkitasi	
ʻ ʻ
ya ni, Farobiy va Ibn Xaldunlar haqida aytib o tdik. Ularning har ikkalasi ham din	
ʼ ʻ
va uni falsafiy tahlil etishda o zlaeining nihoyatda yuksak qiymatga ega xissalarini	
ʻ
qo shganlar.   Bunga   ulardan   bizgacha   ma anviy   meros   sifati   saqlanib   kelayotgan	
ʻ ʼ
asarlar   va   nodir   qo lyozmalarni   misol   keltirish   mumkin.   ushbu   asarlar   bugun	
ʻ
nafaqat   bizning   yurtimiz,   balki   butun   dunyo   miqyosida   islom   ta limotini   o qitish	
ʼ ʻ
va   o rgatish   maqsadida   asosiy   manbalar   sifatida   foydalanilib   kelinayotganligi   biz	
ʻ
bu   kabi   allomalardan   faxr   xissini   tuyushga,   ularning   ilmiy   merosini   chuqurroq
o rganishga   rag batlantiradi.   Umuman   olganda,   o’rganilayotgan   predmetning	
ʻ ʼ
realligi   obyektivlikni,   uni   tushunish   zarurati   subyektivlikni   talab   etadi.   Ammo
ushbu ikki tamoyildan faqat biri ustuvor ahamiyat kasb etmasligi lozim. Xususan,
tarix   va   zamonaviy   voqelik   obyektivlik   tamoyilining   mutlaqlashtirilishi   dinga
salbiy   munosabatni,   uning   ashaddiy   tanqidini   keltirib   chiqarishini   ko’rsatadi.
Dinning   muayyan   shakliga   alohida   e’tibor   tufayli   umuman   din   fenomeniga   xos
xususiyatlarning nazardan qochirilishiga va bilish natijalarining bir yoqlama bo’lib
qolishiga   olib   keladi.   Demak,   ikkala   tamoyilning   ham   o’z   holicha   qo’llanilishi
dinni   adekvat   anglash   jarayoniga   ziddir.   Bundan   din   falsafasi   haqiqatan   ham   din
fenomenini bilishga harakat qilar ekan, u tom ma’noda dindan tashqarida bo’lishi
mumkin emasligi haqidagi xulosa kelib chiqadi. Chunki din falsafasining maqsadi
dinni   obyektiv   ham,   subyektiv   ham   talqin   etish   emas,   balki   uni   adekvat   nazariy
tadqiq   etish,   taxdil   qilish   va   tasvirlashdan   iborat.   Bu   oxir-oqibatda   falsafiy-diniy
tadqiqotlar   natijalarining   umuman   va   barcha   uchun   tushunarli   hamda   ahamiyatli
bo’lishiga   zamin   yaratadi.   Yagona   falsafiy   tilning   bo’lishi   ehtimoldan   nihoyatda
uzoq   bo’lsa-da,   bilish   natijalarining   boshqalar   uchun   ham   tushunarli   bo’lishini
ta’minlash nihoyatda muhimligini ta’kidlash zarur.
22 Foydalanilgan manba va adabiyotlar
1. I.A. Karimov. Biz kelajagimizni o’z qo’limiz bilan quramiz. 7-jild. T.: 
O’zbekiston, 1999. 584 bet.
2. I.A. Karimov. O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka tahdid, 
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. T.: «O’zbekiston», 1997, 445 bet. 
3. I.A.Karimov Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q.  -T.:  Sharq , 1998. 420 bet.
4. Farobiy Fozil odamlar shahri. T.: Sharq, 1993. 432 bet.
5. Muhsin Mahdi Ibn Khaldun s pholosophy of history. London: Routledge, 2016. ʼ
P. 218.
6. Mukaddimah Ahmad An introduction to history- Ibn Khaldun. Tehran: 1958. P. 
282.
7. Shayx M. S. Muhammad Yusuf Islom tarixi, ikkinchi juz. T.: Hilol, 2017. 497 
bet.
8. Khudayberganova G. The evolution of asthetic views in Christianity and Islam . 
European Scholar Journal (ESJ) Available Online at: https://www.scholarzest.com
Vol. 2 No.12, December 2021 ISSN: 2660-5562. P. 95-97
23

Islom dinidagi asosiy tushunchalar teologiya va qurʼonni falsafiy tushunish

Купить
  • Похожие документы

  • Platon dialoglarida mantiqqa oid g’oyalar
  • Aristotelning “topika”sida tushunchalarni ta’riflash masalari
  • Mutanosiblik xissi va uning ishbilarmon kishini yaratishdagi roli
  • Dialog va uning turlari
  • Abu Nasr Farobiyning Mantiq konsepsiyasida xulosa chiqarish va isbotlash masalalari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha