Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 1.2MB
Покупки 13
Дата загрузки 20 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Jahon bozorida narxni tashkil topishining oziga xos xususiyatlari

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Jahon bozorida narxni tashkil topishining oziga xos
xususiyatlari
Bajardi: _________________________
Guruh: _____________________________
Ilmiy   rahbar:   ___________________________
TOSHKENT-2023 Jahon bozorida narxni tashkil topishining oziga
xos xususiyatlari
Reja
Kirish 3
1. Jahon bozoridagi narx va unda O’zbekistonning ishtiroki 6
2. Respublikamizda narxni tashkil topishi va tashqi iqtisodiy aloqalarni 
rivojlantirishdagi olib borilayotgan islohotlar 14
3. O’zbekiston Respublikasining Osiyo va Jahonning yuqori darajada 
rivojlangan davlatlari bilan amalga oshirayotgan iqtisodiy aloqalari.
17
4. O ’ zbekiston   iqtisodiyotining   jahon   bozoridagi   o ’ rni   va   iqtisodiy  
islohotlarning   chuqurlashuvi . 22
Xulosa 26
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 29
~  2  ~ Kirish.
Mavzuning dolzarbligi. Mustaqillikka erishilgan ilk yillarda Respublikamiz
har   jihatdan   zaiflashib   qolgan   edi.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   1-Prezidentimiz   I.   A.
Karimov O’zbekitonni Mustaqil Respublika deb e’lon qilganlarida davlatning oziq
– ovqat zaxirasi 12 kunga yetadigan darajada bo’lgan ekan. Bu bilan uzoqqa borib
bo’lmas   edi.   Ammo,   muhtaram   Prezidentimizning   ichki   bozorni   to’ydirish
maqsadida   ilk   yillardanoq   olib   brogan   oqilona   iqtisodiy   siyosatlari   natijasida
mamlakatning   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari   asta   –   sekin   yaxshilana   boshladi.
Bunga misol, Prezidentimiz tomonlaridan, vaqtida, O’zbekistonning o’z taraqqiyon
yo’lini   ishlab   chiqilgani   va   unga   mos   ―O’zbek   modeli ning   yaratilgani   Jahonga‖
Yer yuzida O’zbekiston degan mustaqil  davlatning paydo bo’lganini yana bir bor
ko’rsatib qo’ydi. Endilikda mamlakatimiz oldida turgan muhim masalardan biri bu
Jahon   bozorida   o’z   o’rniga   erishish   va   boshqa   davlatlar   bilan   mustahkam   va
uzilmas iqtisodiy – birodarlik aloqalarini bog’lash va mustahkamlashdan iboratdir.
Bugungi kunda har qanday davlat o’zi uchun qulay iqtisodiy muhit, kuchli
ijtimoiy   jamiyat,   chegaralari   mustahkamligi   va   eng   asosiysi   aholi   farovonligiga
to’laqonli   erishish   uchun   faqatgina   o’z   doirasidagina   emas,   balki   jahon
mamlakatlari   bilan   ham   do’stona   iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yish   kerakligini
to’li   anglab   yeti.   Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishganiga   endigina   25   yil
bo’lganiga   qaramasdan   bu   yo’nalishda   har   qaysi   davlat   havas   qilsa   arziydigan
muvofaqiyatlarga   erishdi.   Buni   yaqqol   isboti,   Respublikamiz   bugungi   kunda
dunyoning 130dan ortiq mamlaktlari bilan ikki tomonlama samarali shartnimalarga
ega.   Hozirda   O’zbekiston   dunyoning  80   mamlakatiga   zarur   bo’lgan   sifatli   oziq   –
ovqat   mahsulotlarini   yetkazib   beradi.   Bundan   tashqari,   2015-yilda   mamlakatimiz
Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Oziq-ovqat   va   qishloq   xo’jaligi   tashkiloti
(FAO)ga   a’zo   davlatlarning   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash   sohasida
Mingyillik rivojlanish maqsadlariga erishgani uchun
Shuning   uchun   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   munosabatlarni   bilmaslik
ko’pgina chalkashliklarga olib keladi.
~  3  ~ Ayrim   adabiyotlarda   daromadlar   yaratiladi   va   ishlab   chiqariladi   degan
fikrlarning   uchrab   qolishining   sababi   ham   ishlab   chiqarish   jarayonidagi
munosabatlarni   bilmaslikdan   deb   o’ylaymiz.   Ma’lumki,   ishlab   chiqarishda   faqat
mahsulot   ishlab   chiqariladi,   ular   sotilib   taqsimlangandan   keyingina   turli
ko’rinishdagi   daromadlar   shakllanadi.   Shuning   uchun   biz   ishlab   chiqarish
jarayonida sodir bo’ladigan munosabatlarni o’rganish ilmiy va uslubiy ahamiyatga
ega deb o’ylaymiz va, shunga ko’ra, bu jarayonni batafsil ko’rib chiqish zarur deb
hisoblaymiz.
Bu  bobda  bir-biri   bilan  uzviy  bog’liq  bo’lgan  ishlab   chiqarish   omillari  va
ishlab   chiqarish   jarayoniga   tegishli   muammolar   qarab   chiqiladi.   Dastlab   ishlab
chiqarishning   omillari   tavsiflanadi,   ishlab   chiqarishning   maqsadi   va   mazmuni
ochib   beriladi,   so’ngra   uning   natijalari   va   samaradorligi   bilan   bog’liq   masalalar
bayoni   beriladi.   Tahlilda   ‘ishlab   chiqarish   imkoniyati’   tushunchasiga   ham   o’rin
ajratiladi. Bobning oxirida keyingi qo’shilgan mahsulot va uning kamayib borishi,
keyingi qo’shilgan mehnat va kapital unumdorligining pasayib borishi qonunining
mazmuniga   tegishli   marjinalistik   g’oyalar   bilan   tanishtiriladi.   beriladigan
mukofotiga sazovor bo’lgan 14 ta davlatdan biri sifatida e’tirof etildi1. Mavzuning
o’rganilganlik   darajasi.   Bu   borada   O’zbekistonning   yetakchi   olimlari   A.   V.
Vahobov,   D.A.Tadjibayeva,   Sh.X.Xajibakiyev,   To’laxadjayeva   M.M,   Urazaqov
K.B, N.To’xliyev, Musayev H.N, Zaynalov J.R, G’ozibekov D.G’, Dustmuratov R,
Fayziyev  Sh,  Mamatov   Z.T,  Ilhomov  Sh.I,  Xudoyberdiyev  A.X,  A.   O’lmasov   va
boshqalar   keng   to’xtalib,   bu   mavzuda   o’zlarining   nomzodlik   dissertatsiyalari,
monografiyalari,   o’quv   qo’llanmalari,   darsliklari   va   ilmiy   maqolalarini   chop
ettirmoqdalar.   Ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   –
O’zbekistonning   Jahon   bozorida   tutgan   o’rni,   xorijiy   davlatlar   bilan   olib
borayotgan iqtisodiy aloqalari va eng muhumi mamlakatning Jahon bozoriga kirib
borishdagi muammolarini va ularnining sabalarini o’rganib chiqishdan iborat. Kurs
ishining   obyekti   va   predmeti.   Kurs   ishining   tadqiqot   obyekti   bo’lib
O’zbekistonning eksport salohiyati, Jahon bozorida taklif etadigan mahsulotlari va
davlatning   tashqi   iqtisodiy   aqloqalari   hisoblanadi.   Predmeti   esa   mavjud
~  4  ~ qiyinchiliklarga   qaramasdan,   olib   borilayotgan   islohotlarni,   iqtisodiyotda   tarkibiy
o’zgarishlarni izchil davom ettirish, xoirjiy hamkorlarni jalb qilish va ular bilan har
tomonlama   manfaatli   kelishuvlarni   imzolash,   shuningdek   jahon   bozorida   faqat
xomashyo   bilan   emas,   balki   tayyor   mahsulotlar   bilan   faol   qatnashishni
ta’milaydigan  har  jihatdan  qulay, soda   va tezkor   chora  – tadbirlarni  rivojlantirish
va yaxshilashdir. 
~  5  ~ 1. Jahon bozoridagi narx va unda O’zbekistonning ishtiroki
Ma’lumki,   O’zbekiston   Yevroosiyo   materigining   deyarli   qoq   markazida,
dunyo   okeanlaridan   ancha   uzoqda   joylashgan.   Shu   sababli   dengizga   tutash
regionlarga xos barcha qulayliklar respublikamizga xos emas.
O’zbekistonning   iqtisodiy-geografik   joylashuvi   xususiyatlarini,   uch
jixatdan ko’rib chiqish maqsadga muvofiqdir:
I.   O’zbekistonning   O’rta   Osiyodagi   mustaqil   davlatlarga   nisbatan   tutgan
iqtisodiy-geografik o’rni (mikrogeografik o’rni);
O’zbekistonning   O’rta   Osiyo   mustaqil   davlatlariga   nisbatan   tutgan   o’rni
avvalo   uning   iqtisodiy   mintaqaning   markaziy   qismida   joylashganligi,   juda   kulay
transport   imkoniyatlari   bilan   belgilanadi.   Bu   respublikaning   rivojlanishi   uchun
qulaylik   yaratadi.   O’zbekiston   iqtisodiy-geografik   o’rni   tufayli   (tabiiy   sharoiti   va
resurslari   ham)   uzoq   tarixiy   rivojlanish   davrlaridan   boshlab   O’rta   Osiyoning   eng
rivojlangan o’lkasi hisoblangan.
Respublikamizning   iqtisodiy   jixatdan   rivojlanishiga   paxtachilik   majmuasi
hamda   O’zbekiston   Markaziy   Osiyoning   o’ziga   xos   temir   yo’l   darvozasi
hisoblanishi ham ancha imkoniyatlarni yaratgan.
II.   O’zbekistonning   unga   yaqin   davlatlar   guruxiga   nisbatan   tutgan
iqtisodiy-geografik o’rni (mezogeografik o’rni);
O’zbekistonning   mezogeografik   o’rni   avvalo   uning   Markaziy   Osiyo-
Qozog’iston   mikromintaqasidagi   tutgan   o’rni   bilan   belgilanadi.   Bu   yerda   ham
respublikaning markaziy mavqega ega ekanligi asosiy ijobiy holat hisoblanadi. Bu
avvalo   O’zbekiston   xududining   juda   katta   masofada   Qozog’iston   xududi   bilan
tutashganligida ko’rinadi. Bu imkoniyatlar Qozog’iston bilan O’zbekiston o’rtasida
iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish uchun juda qulay.
III.   O zbekistonning   hamdo stlik   davlatlari   va   boshqa   xorijiy‟ ‟
mamlaktalarga nisbatan tutgan iqtisodiy-geografik o rni (makrogeografik o rni).	
‟ ‟
O’zbekistonning hamdo’stlik davlatlaridagi muxim iqtisodiy bazalardan va
jahonning   iq   tisodiy   jixatdan   rivojlangan   mamlaktalar   bilan   bog’lanish
~  6  ~ imkoniyatlarining cheklanganligi hisobga olinsa, respublikamiz iqtisodiy-geografik
o’rnining makrogeografik mavqei birmuncha noqulay ekanligi ma’lum bo’ladi.
O’zbekiston   respublikasi   xalqaro   xamjamiyatning   teng   xuquqli   sub’yekti,
jaxon   xo’jaligining   ajralmas   bir   qismi   sifatida   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning
yangi turi – bozor munosabatlarini shakllantirish yo’lidan bormoqda.
Amudaryo   bilan   Sirdaryo   oralig’ida   joylashgan   O’zbekiston   xalqaro
aloqalarni   yo’lga   qo’yish   nuqtai   nazaridan   va   o’z   taraqqiyot   istiqbollari   jixatidan
qulay   geografik-strategik   mavqega   ega.   Qadim   zamonlarda   Sharq   bilan   G’arbni
bog’lab turgan buyuk ipak yo’li O’zbekiston xududi orqali o’tgan. Bu yerda savdo
yo’llari tutashgan, tashqi aloqalar hamda turli madaniyatlarning bir-birini boyitishi
jadal   kechgan.   Bugungi   kunda   ham   Yevropa   va   Yaqin   Sharqdan   Osiyo   –   Tinch
okeani mintaqasiga olib boradigan yo’llar shu yerda kesishadi.
O’zbekistonning   xududiy-makon   xususiyatlari,   uning   geografik   o’rni
bizning   ichki   va   tashki   siyosatimizni   tanlash   va   amalga   oshirishda   katta
axamiyatga ega.
Markaziy   osiyoda   jug’rofiy-siyosiy   jixatdan   markaziy   o’rin   tutgan
O’zbekiston kuchlar tengligi va muvozanatini ta’minlash, strategik muxim bo’lgan
ushbu   mintaqada   hamkorlikka   mustaxkam   zamin   yaratish   jarayonida   sezilarli   rol
o’ynash   uchun   hamma   imkoniyatlarga   ega.   Uning   xududi   o’zining   mavjud   va
potentsial   tabiiy   hamda   xom   ashyo   zaxiralari   bilan   hozirdanoq   21   –asr   arafasida
dunyoning siyosiy va iqtisodiy xaritasida aloxida axamiyati kasb etmoqda.
Xorijiy   mamlaktalar   bilan   iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yishda
O’zbekiston oldida imkoniyatlar ochilmoqda.
O’zbekiston   o’z   mustaqilligiga   erishgandan   buyon   iqtisodiy-geografik
o’rnini   tobora   yaxshilab   bormoqda.   Bular   natijsida   respublika   ishlab   chiqarish
kuchlarining   yanada   tez   rivojlanishiga   erishish   uchun   imkoniyat   darajasi   ortib
bormoqda.
O’zbekistonning  noyob tabiiy imkoniyatlari, qulay iqlim sharoitlari, ulkan
xom   ashyo   zaxiralari,   strategik   materiallar   va   qishlok   xo’jalik   xom   ashyosining
~  7  ~ katta   zaxiralari   asosli   ravishda   mintaqa   va   dunyoning   eng   boy   mamlaktalari
qatoriga olib chiqadi.
O’zbekiston   zaminida   mavjud   bo’lgan   boyliklarga   ega   davlatlar   jaxon
xaritasida  ko’p emas. Bu  boyliklarning ko’pchiligi  hali  ishga solinmagan.  Bu esa
butun dunyoga mashxur chet el kompaniyalari va banklarining e’tiborini jalb etishi
aniq.
Prezidentimiz   aytib   o’tkanlaridek,   O’zbekiston   hududida   ―Mendeleyev
jadvali dagi   deyarli   barcha   elementlarni   uchratish   mumkin.   Mana   shunday   ekan,‖
biz Yaratgan inom etgan bu ozod, obod, tinch va jaxon hamjamiyatida o’ziga xos
va   mos   mavqega   ega   bo’lgan   mamlakatda   Allohga   ming   –   ming   shukronalar
keltirgan   holda   u   bergan   ne’matlardan   oqilona   foydalanib,   yurtimiz   tinchligi   va
farovonligi uchun tinmay mehnat qilib yashamog’imiz zarurdir.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ishlab   chiqarilayotgan   barcha   turdagi
moddiy   va   nomoddiy   maxsulotlar   avvalo   xalqimiz   iste’moli   uchun
yo’naltirilmoqada   hamda   iste’moldan   ortgan   qismi   Respublikamizda   mavjud
bo’lmagan moddiy ne’matlar, shuningdek fan texnika taraqqiyoti, tejamkor, yuqori
mexnat   unumdorligiga   ega   bo’lgan   ishlab   chiqarish   vositalarini   olib   kelish
maqsadida chet davlatlarga eksport qilinmoqda.
Davlat   mustaqilligiga   erishilgach   O’zbekiston   oldida   jahon   iqtisodiyotiga
qo’shilishdek qiyin jarayon boshlandi. O’nlab yillar mobaynida iqtisodiy siyosatda
yo’l   qo’yilgan   xatoliklar   xalq   xo’jaligi   tarkibida   chuqur   nomutanosibliklarga   olib
kelgan edi. Ijtimoiy ishlab chiqarishning o’sishi deyarli faqat respublikaning resurs
imkoniyatlariga   mo’ljallangan   bo’lib,   iqtisodiy   taraqqiyot   muvozanatsiz   va
nokompleks   tarzda   kechgan,   ijtimoiy   omillar   e’tiborga   olinmagan,   noishlab
chiqarish sohasi  tarmoqlarining moddiy-texnika bazasi  past  darajada qolib ketgan
edi.   Rivojlanishning   bunday   yo’li   oqibatida   respublikada   iste’mol   qilinadigan
mahsulotlarning   chorak   qismidan   ko’prog’i,   shu   jumladan,   ishlab   chiqarish
maqsadlarida   foydalaniladigan   mahsulotlar   jami   hajmining   2/5   qismi   boshqa
mamlakatlardan   keltirilgan   va   import   qilingan.   Mustaqillikning   ilk   yillarida
O’zbekistondan   chetga   chiqariladigan   mahsulotlarning   80%   dan   ko’prog’ini   xom
~  8  ~ ashyo   –   paxta   va   yarim   tayyor   mahsulotlar   tashkil   etardi.   Umuman   olganda
O’zbekistonning   respublikalararo   eksporti   yalpi   milliy   mahsulotning   deyarli
arzimas   qismini,   tashqi   eksportning   solishtirma   hissasi   esa   5%   dan   kamroqni
tashkil   etardi.   Tovar   ayirboshlashning   bunday   strukturasi   va   respublikalararo
hamda tashqi eksportning foiz nisbati respublika moliya balansi, valyuta resurslari
va   davlat   byudjetida   surunkali   taqchillikni   vujudga   keltirgan   edi.   Shu   sababli
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasida   korxonalarning   vazifalarini   tubdan   o’zgartirish,
xo’jalikni   tashqi   bozorga   yo’naltirish   respublikadagi   ahvolni   barqarorlashtirishni
ta’minlash   maqsadida   Prezidentimiz   tomonlaridan   zarur   chora   tadbirlar   ishlab
chiqildi.
O’zbekiston Mustaqillikka erishgandan so’ng o’zining mustaqil rivojlanish
yo’lini   tanladi   va   iqtisodiy   islohotlarni   izchil   amalgam   oshirishga   kirishdi.   Bu
jarayonda   qisqa   davr   mobaynida   shunday   rivojlanish   yo’li   uchun   poydevor
yaratildi.   Bunga   ko’ra   Respublikamiz   Prezidenti   tomonidan   bozor   iqtisodiyotiga
o’tishning besh tamoyili taklif qilindi.
Taraqqiyotning ―o’zbek modeli  quyidagi tamoyillarga asoslanadi:‖
1. Iqtisodiyotning siyosatdan ustunligi;
2. Davlat bosh islohotchi;
3. Qonun ustuvorligi;
4. Kuchli ijtimoiy siyosat yuritish;
5. Bozor iqtisodiyotiga bosqichma – bosqich o’tish.
~  9  ~Jahon bozorida savdo qilinadigan mahsulotlar
Eksport qilinadigan
mahsulotlar Import qilinadigan
mahsulotlar
Eksport substitutlari
(joriy vaqti ichki
bozorda sotilayotgan
va ayrim holatlarda
xorijga sotilishi
mumkin bo‘lgan
mahsulotlar Real eksport
mahsulotlari Real import
mahsulotlari Import substitutlari
(zarurat bo‘lganida
xorijiy mahsulotlar
bilan almashtirilishi
mumkin bo‘lgan
mahalliy mahsulotlar Jahon   bozorining   holati,   konyunkturasi   va   u   bilan   bog’liq   narxlar   xalqaro
savdo   qatnashchilarining   doimiy   diqqat   markazida   bo’ladi.   Keng   ma’noda
konyunktura   deganda   muayyan   davriy   va   geografik   miqyosda   qator   omillar
ta’sirida   vujudga   keladigan   bozorning   aniq   holati   tushuniladi.   Konyunkturaga
ta’sir   qiluvchi   omillar,   narxlar   darajasi,   ularning   o’tgan   davrda,   hozirda   va
kelajakda   o’zgarish   dinamikasiga   asoslangan   jahon   bozori   konyunkturasining
rivojlanish   yo’nalishlarini   aniqlash   uchun   murakkab   tahliliy   va   istiqbolli
tadqiqotlar amalgam oshiriladi.
Jahon bozori konyunkturasi turli darajalarda farqlanadi:
   umumiqtisodiy   konyunktura   (mamlakatlar   iqtisodiyoti   yoki   jahon
xo’jaligi);
  jahon bozorining alohida segmentlari va tarmoq konyunkturasi;

  ayrim  mahsulot  va xizmatlar  konyunkturasi  (u yoki  bu Tovar  Tovar

va xizmatlarning milliy yoki jahon bozori);
Vaqt mezonlari bo’yicha jahon bozori konyunkturasi uchga bo’linadi:
  joriy konyunktura;

  qisqa va o’rta muddatli konyunktura;

  uzoq muddatli konyunktura.

Jahon tovarlar bozorini tizimlashtirish uchun turki xalqaro guruhlashlardan
foydalanish   mumkin.   Bu   guruhlash   tarkibida   BMTning   xalqaro   tarmoqlar
guruhlashlari   muhim   o’rin   egallaydi.   Statistik   maqsadlarda   bu   tasniflagichda
mashina va asbob – uskunalar, xomashyo va yoqilg’i, qishloq va o’rmon xo’jaligi
mahsulotlari ajratib ko’rsatiladi.
~  10  ~Jahon bozori konyunkturasini shakllantiruvchi omillar
 Iqtisodiy;
 Ilmiy – texnik;
 Siyosiy;
 Ijtimoiy.  Doimiy va o‘zgaruvchan
 Siklik va nosiklik
 Bozor rivojlanishini 
rag‘batlantiruvchi va 
cheklovchi
 Qisqa, o‘rta va uzoq 
muddatli ta‘sirga ega 
bo‘lgan Jahondagi   har   bir   davlat   o’z   hududida   proteksionizm   siyosatini   qo’llagan
holda   jahon   bozorida   qatnashadi.   Mamlakatimizda   ichki   bozorni   himoyalash
maqsadida joriy etilgan odilona bojxona siyosati  orqali O’zbekiston ham bevosita
Jahon   bozorida   ishtirok   etmoqda.   Respublikamiz   jahon   bozorida   yuqorida   aytib
o’tilgan   eksport   mahsulotlari   bilan   qatnashadi.   O’zbekiston   Jahon   bozorida
faqatgina ekport opertsiyalarini emas balki mamlakat uchun zarur bo’lgan moddiy
va   nomoddiy   mahsulotlarini   sotib   olish   maqsadida   import   operatsiyalarini   ham
amalgam oshiradi.
Biz   shu   o’rinda,   O’zbekistonning   bugungi   kunda   Jahon   bozoriga   taqdim
etayotga   va   Jahon   bozoridan   xarid   qilayotgan   mahsulotlari   haqida   qisqacha
ma’lumotni e’tiboringizga havola etishni joiz deb topdik.
Tashqi iqtisodiy faoliyat statistikasi
~  11  ~ ~  12  ~ ~  13  ~ 2. Respublikamizda narxni tashkil va tashqi iqtisodiy aloqalarni
rivojlantirishdagi olib borilayotgan islohotlar
O’zbekiston 1994 – yilning iyunidan GATT/JST da kuzatuvchi maqomiga
ega. 1994 – yil dekabr oyida O’zbekiston hukumati tomonidan GATT/JST gat eng
huquqli   a’zo   bo’lish   to’g’risida   ariza   topshirildi   va   1995   –   yilning   yanvarida
O’zbekistonning   JST   ga   kirishi   jarayoni   bo’yicha   ishchi   guruhi   tashkil   qilindi.
1998   –   yilning   sentabr   oyida   O’zbekiston   Tashqi   savdo   bo’yicha   memorandum
JST   da   rasmiy   ravishda   tanishtirildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   1998   –   yil   14   –   dekabrdagi   520-sonli   qarori   bilan   JST   bilan
ishlovchi Vazirliklararo komissiya tarkibi tasdiqlandi.
JST ga a’zo bo’lgach, tashqi iqtisodiy aloqalarni davlat tomonidan tartibga
solish,   nazorat   qilish   va   takomillashtirish   maqsadida   2000   yil   26   –   mayda
O’zbekiston   Respublikasining   ―Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risida gi   Qonuni‖
qabul qilindi. Bu qonun 31 moddadan tashkil topgan. Qonunga muvofiq: ―Tashqi
iqtisodiy   faoliyat   deganda   O’zbekiston   Respublikasi   yuridik   va   jismoniy
shaxslarining   xorijiy   davlatlarning   yuridik   va   jismoniy   shaxslari,   shuningdek
xalqaro   tashkilotlar   bilan   o’zaro   foydali   iqtisodiy   aloqalarni   o’rnatish   va
rivojlantirishga   qaratilgan   faoliyati   tushuniladi.   O’zbekiston   Respublikasida
ro’yxatga   olingan   yuridik   shaxslar,   shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasining
hududida doimiy yashash joyiga ega bo’lgan va yakka tartibdagi tadbirkor sifatida
ro’yxatga olingan jismoniy shaxslar tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanishga
haqlidir.
O’zbekiston   Respublikasining   davlat   organlari,   agar   qonun   hujjatlarida
boshqacha   qoida   belgilanmagan   bo’lsa,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga
oshirishlari   mumkin 1.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarini	
‖
buzganlikda   aybdor   shaxslar   belgilangan   tartibda   javobgar   bo’ladilar.
Respublikamizda   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   bevosita   O’zbekiston   Respublikasining
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar,   investitsiyalar   va   savdo   vazirligi   tomonidan   kuzatib
boriladi.   Mustaqillik   yillarida   O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdosining
tarkibini  takomillashtirish va erkinlashtirish borasida  izchil islohotlar  olib borildi.
~  14  ~ Ushbu   islohotlarni   bir   necha   bosqichlarga   bo’lishimiz   mumkin.   Tahlillar
ko’rsatishicha,   islohotlarning   dastlabki   bosqichida   tashqi   savdoni   tartibga
solishning institutsional va huquqiy bazasi yaratilgan bo’lsa, keyingi bosqichlarda
tashqi   savdoni   tartibga   solishning   xalqaro   amaliyotiga   mos   keladigan   dastaklari
joriy   qilindi,   eksportga   yo’naltirilgan   tashqi   savdo   siyosati   olib   borildi,   tashqi
savdoni   bosqichma   –   bosqich   erkinlashtirish   natijasida   milliy   valyutaning   joriy
operatsiyalar bo’yicha konvertatsiyalashuviga erishildi. Bu o’z navbatida eksportga
yo’naltirilgan iqtisodiyotni rivojlantirish uchun kuchli rag’batlantirish omili bo’ldi.
Hozirgi   kunda   Prezidentimiz   tashabbuslari   bilan   eksport   qiluvchi
korxonalar uchun quyidagi imtiyozlar yaratilgan:
O’zbekiston   Respublikasi   Qonunchiligiga   muvofiq   eksport   qiluvchi
korxonalarga quyidagi soliq imtiyozlar va afzalliklar taqdim etiladi:
 qo’shimcha qiymat solig’iga
 aksiz solig’iga
 foyda solig’iga
  mulk solig’iga
  qo’shimcha qiymat solig’iga bo’lgan imtiyozlar
O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   Kodeksining   212-moddasiga   asosan
tovarlarni   chet   el   valyutasida   eksportga   realizatsiya   qilish   (qimmatbaho   metallar
bundan mustasno) oborotiga nol darajali stavka bo’yicha qo’shilgan qiymat solig’i
solinadi,   ya’ni   eksport   qilishga   mo’ljallangan   tovarlar   ishlab   chiqarish   jarayonida
moddiy manba uchun qo’shimcha qiymat solig’idan ozod qilinadi.
Aksiz solig„iga bo„lgan imtiyozlar:
Aksiz   to’lanadigan   tovarlarni   ularning   ishlab   chiqaruvchilari   tomonidan
eksportga realizatsiya  qilishga  aksiz solig’i solinmaydi, O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilanadigan   aksiz   to’lanadigan   tovarlarning
ayrim turlari bundan mustasno (O’zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi, 230-
modda).
Quyidagilarga aksiz solig„i solinmaydi:
~  15  ~ -   aksiz   to’lanadigan   tovarlarni   ularning   ishlab   chiqaruvchilari   tomonidan
eksportga   realizatsiya   qilishga,   bundan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi tomonidan belgilanadigan aksiz to’lanadigan tovarlarning ayrim turlari
mustasno;
- keyinchalik O’zbekiston Respublikasining bojxona hududidan olib chiqib
ketilishi   sharti   bilan   ‘bojxona   hududida   qayta   ishlash’   bojxona   rejimiga
joylashtirilgan   tovarlardan   ishlab   chiqarilgan   qayta   ishlash   mahsuli   bo’lgan   aksiz
to’lanadigan tovarlarni topshirishga.
Foyda va mulk solig„iga bo„lgan imtiyozlar:
―Eksport   mahsuloti   ishlab   chiqaruvchilarni   rag’batlantirish   borasidagi
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida gi  O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining‖
05.06.2000y.   PF-2613-son   Farmoniga   asosan   eksport   qiluvchi   korxonalar   (xom
ashyo   tovarlarini   sotish   bundan   mustasno)   uchun   foyda   solig’i   va   mulk   solig’i
stavkasi   umumiy   sotish   hajmida   o’zi   ishlab   chiqargan   va   erkin   almashtiriladigan
valyutaga   sotilgan   tovar   (ish,   xizmat)lar   eksportidagi   ulushiga   bog’liq   holda
kamaytiriladi:
eksport ulushi 15 foizdan 30 foizgacha miqdorda bo’lganida - 30 foizga;
eksport ulushi 30 va undan ko’proq foiz bo’lganida - 2 marotaba.
Mazkur   soliq   imtiyozi   yagona   soliq   to’lovini   hisoblash   chog’ida
mikrofirmalar va kichik korxonalarga tadbiq etiladi.
3. O’zbekiston Respublikasining Osiyo va Jahonning yuqori
darajada rivojlangan davlatlari bilan amalga oshirayotgan iqtisodiy
aloqalari.
1991-yil   31-avgust   –   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqilligining   rasmiy
e’lon   qilingan   kuni   –   davlatimizning   xalqaro   hamjamiyatga   keng   ko’lamli   va
dinamik integratsiyasi boshlangan sana hisoblanadi. 2015-yil 1-iyul holatiga ko’ra
O’zbekiston   dunyoning   130   dan   ortiq   mamlakati   bilan   diplomatik   aloqalar
o’rnatgan.   O’zbekiston   100   dan   ortiq   xalqaro   tashkilotlarga   a’zo   bo’lib,   turli   xil
ko’p   tomonlama   hamkorlik   tuzilmalari   bilan   aloqalarni   rivojlantirmoqda.
~  16  ~ Mamlakatimizning   qulay   iqtisodiy   geografik   mintaqada   joylashganligi,   xorijiy
sheriklar   uchun   yetarli   shart   –   sharoitlarning   yaratilganligi   va   eng   asosiysi
Respublikamiz   hududida   tinchlikning   barqarorligi   boshqa   davlatlarni   biz   bilan
iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yishga   undaydi.   Yuqorida   aytib   o’tilganidek
O’zbekiston   bugungi   kunda   dunyoning   deyarli   130   dan   ortiq   mamlakatlari   bilan
iqtisodiy   ikki   tomonlama   manfaatga   ega   bo’lgan   aloqalarni   tashkil   etgan.   Biz
quyida   e’tiboringizga   shulardan   jahon   bozorida   yetakchilik   qilib   kelayotgan
davlatlar bilan mamlakatimiz o’rtasidagi o’zaro iqtisodiy aloqalarni havola etamiz. 
O’zbekiston va Xitoy iqtisodiy aloqalarining ustuvor yo’nalishlari
Xitoyda amalgam oshirilayotgan muvaffaqiyatli iqtisodiy islohotlar, yuqori
iqtisodiy  o’sish  sur’atlari   va  doimiy  ravishda  ortib  borayotgan  iqtisodiy  salohiyat
O’zbekiston   bilan   Xitoy   o’rtasidagi   o’zaro   iqtisodiy   aloqalarni   kengaytirish
imkoniyatlarini   yaratmoqda.   Xitoyni   O’zbekistonning   eng   muhim   va   istiqbolli
hamkorlaridan biri sifatida e’tirof etish mumkin. Mamlakatimizda 65 ta yirik Xitoy
kompaniyalarining vakolatxonalari ochilgan bo’lib, ular ikki mamlakat o’rtasidagi
savdo – sotiq aloqalarini rivojlanishiga katta hissa qo’shmoqdalar.
O’zbekiston   eksportining   tarkibi   quyidagicha:   paxta   tolasi,   voylok,   ipak,
to’qimachilik mahsulotlari tayyorlash uchun zarur erituvchi materiallar, xizmatlar,
mexanik asbob uskunalar, mebel, kimyoviy tolalar, gazlama, paxta ip – kalava va
boshqalar.  Xitoyda nimport  qilinadigan  mahsulotlar  tarkibi  esa  quyidagicha:  qora
metallar va undan tayyorlanadigan mahsulotlar, kofe, choy va shirinliklar, mexanik
asbob   uskunalar,   poyabzal,   kiyim   –   kechak,   to’qimachilik   va   trikotaj,   trikotaj
polotnosi,   ruda,   organic   kimyoviy   birikmalar,   kimyoviy   tolalar,   plastmassa   va
plastmassa   mahsulotlari,   xizmatlar,   noorganik   kimyoviy   mahsulotlar,   boshqa
materiallardan yasalgan mahsulotlar, turli tayyor mahsulotlar va boshqalar. 2012 –
yilda   O’zbekiston   va   Xitoy   o’rtasidagi   tovar   aylanmasi   rspublika   tashqi   savdo
aylanmasiga   nisbatan   12.7%ni   tashkil   etgan.   Ikkala   mamlakat   o’rtasidagi   tashqi
savdo aylanmasi, ya’ni eksport – 1463.1mln. dollar, import – 1894.8mln. dollarni
tashkil etgan (2012 – yil yakuni bo’yicha). Shuningdek, Xitoy bilan hamkorlikda,
2011   –   2020-yillarda   umumiy   qiymati   1mlrd.   Dollarga   teng   ―Qulbeshkak ,‖
~  17  ~ ―Xojiqazgan ,   ―Doyaxotin ,   ―Suzma ,   ―Qumli ,   ―Chegaraqum   kabi   gaz‖ ‖ ‖ ‖ ‖
konlarini   o’zlashtirish   loyihalari   ishlab   chiqilmoqda.   Bu   loyihalarning   amalgam
oshirilishi 2021- yilga borib yiliga 5mlrd. Kub metr gaz qazib chiqarish imkonini
beradi. O’zbekiston va Yaponiya Iqtisodiy hamkorligi 
O’zbekiston va Yaponiya Iqtisodiy hamkorligi
Yaponiya   O’zbekiston   Respublikasining   muhim   savdo-iqtisodiy
hankorlaridan   biri   hisoblanadi.   1992   –   yildan   O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasida
iqtisodiy hamkorlikning barcha yo’nalishlari bo’yicha faol aloqlar o’rnatilgan. Ikki
mamlakat o’rtasidagi iqtisodiy hamkorlik aloqlari oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab
chiqarishni ko’paytirish, tarkibiy qayta qurilishni amalga oshirish, gummanitar va
rasmiy   yordam   shaklidagi   kreditlar,   qaytarilmaydigan   ssudalar   ko’rsatishdan
boshlangan.
O’zbekistonning   Yaponiyaga   eksport   qilayotgan   mahsulotlarining   tovar
tarkibi   quyidagicha:   noorganik   kimyo   mahsulotlari,   ipak,   paxta,   kalava,   paxtali
matolar,   gilamlar,   tekstil   mahsulotlari,   kiyim-kechak,   spool   buyumlar,   rangli
metallar,   mexanik   asbob-uskunalar.   Yaponiya   esa   O’zbekistonga,   o’z   navbatida,
quyidagi   mahsulotlarni   yetkazib   beradi:   organik   kimyoviy   birikmalar,   bo’yoqlar,
foto   va   kino   mahsulotlari,   kauchuk   va   rezina   mahsulotlari,   poligrafiya   sanoati
mahsulotlari,   kimyoviy   tola,   oyna   va   oyna   mahsulotlari,   qora   metall,   mexanik
asbob-uskunalar,   elektr   asbob-uskunalar,   audio   va   videotexnika,   transport
vositalari   va   ehtiyot   qismlar,   optika,   foto   va   tibbiyot   mahsulotlari,   soatlar   va
ehtiyot   qismlar,   musiqa   asboblari   va   ehtiyot   qismlar,   mebel,   yoritish   asboblari.
O’zbekiston   va   Yaponiya   o’rtasidagi   savdo   munosabatlari   jadal   sur’atlar   bilan
rivojlanmoqda.   O’zbekistonning   eksport-import   tarkibida   Yaponiyaning   ulushi
2012 – yilda 0.1 va 1.3% ga teng bo’lgan1. 
O’zbekiston va Rossiya iqtisodiy aloqalarining rivojlanishi
  O’zbekiston   va   Rossiya   o’rtasidagi   iqtisodiy   hamkorlik   aloqalari   ikkala
mamlakat   o’rtasida   1992   –   yil   20   –   martdan   o’rnatilgan   diplomatic
munosabatlardan   keyin   boshlandi.   1991   –   yildan   hozirga   qadar   O’zbekiston   Va
Rossiya o’rtasida 160dan ortiq xalqaro shartnoma va 40dan ortiq boshqa hujjatlar
~  18  ~ imzolandi. O’zbekiston Rossiyaga oziq – ovqat mahsulotlari, avtomobillar, kimyo
sanoati mahsulotlari va plastmassa, rangli va qora metallar, kabel, xizmatlar, paxta
tolasi, tabiiy yoqilg’i, neft mahsulotlari, sabzavotlar, gazlama, paxta kalavasi, jun,
meva va sabzavotdan qayta ishlangan mahsulotlarni eksport qiladi. Oxirgi yillarda
O’zbekiston   eksportining   tarkibida   yengil   avtomobillar(1,5-2   marta),   meva   va
poliz   ekinlari(5),   polietilen(2),   tayyor   tekstil   mahsulotlari(1,4-1,5),
transformatorlar(2),   past   voltli   apparatlar(1,5),   quvur(1,5),   havo   transporti(1,7),
turizm(1,4)   ulushi   ortib   bormoqda1.   2013   –   yilda   ikki   davlat   o’rtasidagi   tashqi
savdo   aylanmasi   7,840mlrd.   dollarni   tashkil   etgan.   O’zbekiston   2016   yilning
oxiriga   qadar   Rossiyaga   meva-sabzavot   eksporti   hajmini   500   ming   tonnaga
yetkazmoqchi. Bu haqda ―Россия сегодня  agentligi O’zbekiston Qishloq va suv‖
xo’jaligi   vazirligi   vakili   Olimboy   Ortiqovning   so’zlariga   tayangan   holda   xabar
tarqatdi. O’tgan yili O’zbekistondan Rossiyaga  qiymati 300 million dollarga teng
200   ming   tonna   meva-sabzavot   yetkazib   berilgan   edi.   Joriy   yilda   esa   bu
ko’rsatkich 50-70 ming tonnaga ko’payishi va 400 million dollar daromad olinishi
kutilmoqda.
O’zbekiston va AQSH tashqi iqtisodiy aloqalari
AQSH   va   O’zbekiston   o’rtasidagi   iqtisodiy   hamkorlikning   kelib   chiqish
tarixi,   rivojlanish   dinamikasi,   shart   –   sharoitlari   va   omillariga   e’tibor   beradigan
bo’lsak,   bu   hamkorlik   bosqichma   –   bosqich   rivojlanib   kelganligi   va   jadal
sur’atlarda   rivojlanayotganligini   kuzatish   mumkin.   O’zbekiston   bilan   AQSHning
o’zaro   manfaatli   savdo   munosabatlari   strategic   sheriklik   darajasiga   olib   chiqildi.
O’tgan   davr   mobaynida   ikki   tomonlama   savdo   munosabatlarini   yo’lga   qo’yish
negizida   iqtisodiy   hamkorlikni   rivojlantirishning   ustuvor   sohalari   ham   belgilanib
bordi. Shunga ko’ra, Amerika kompaniyalari tog’ – kon va neft – gaz mazmunda
qator   ustuvor   investitsiya   loyihalarini   amalgam   oshirishda,   agrosanoat   majmui,
oziq   –   ovqat   sanoati   va   transport   infratuzilmasining   texnalogik   bazasini
rivojlantirishda   ishtirok   etmoqda.   Respublikada   AQSH   investorlari   ishtirokida
tashkil etilgan 300dan ortiq korxona, jumladan, 200dan ortiq qo’shma korxonalar
va   100ga   yaqin   to’liq   AQSH   sarmoyasiga   asoslangan   korxonalar   faoliyat
~  19  ~ ko’rsatmoqda. Misol tariqasida ―Jeneral Motors , ―Keyz Korporeyshn , ―Koka‖ ‖
Kola , ―Teksako , ―Beyker Xyuz , ―Dyunevent , ―Prokter end Gembl , ―Ey–	
‖ ‖ ‖ ‖ ‖
Ay–Dji  kabi yirik kompaniyalarni keltirish mumkin. AQSH O’zbekistonning yirik	
‖
savdo–iqtisodiy   hamkori   hisoblanadi   va   ikkala   mamlakat   o’rtasidagi   savdo
aylanmasi 2013 – yilda 443,1mln. dollarni tashkil etdi. 
O’zbekiston va Yevropa Ittifoqi tashqi iqtisodiy aloqalari
O’zbekiston   Respublikasi   va   Yevropa   Ittifoqi(YeI)   o’rtasida   o’zaro
hamkorlik   aloqalarining   rivojlanishida   1992   –   yilda   «O’zaro   hamkorlik»
to’g’risida   Memorandumning   imzolanishi   muhim   ahamiyatga   ega.   1996   –   yilda
O’zbekiston   Respublikasi   va   YeI   o’rtasida   savdo   –   iqtisodiy   munosabatlarni
yanada rivojlantirishga bag’ishlangan «O’zbekiston – YeI va ularga a’zo davlatlar
o’rtasida hamkorlik munosabatlarini o’rnatish» to’g’risidagi shartnoma imzolandi.
YeI   ning   O’zbekiston   bilan   hankorligi   quyidagi   omillar   bilan   belgilanadi:  	

O’zbekistonning   geosiyosiy   va   strategik   joylashuvi;     O’zbekistonning   tabiiy   va	

Iqtisodiy salohiyati.  
YeI va O zbekiston tashqi savdosining tovar tarkibi, 2017-y.	
‟
Eksport Import
Qiymati, mln. yevro  Ulushi%  Qiymati,   mln.
yevro  Ulushi% 
Qishloq   xo’jalik
mahsulotlari  152  26.6  26  12.0 
Shundan: 
Oziq   –   ovqat
mahsulotlari  132  9.4  15  6.0 
Yoqilg’i va qazib
chiqarish  16  1.2  40  16.1 
Shundan: 
Yoqilg’i  12  0.9  28  11.3 
Sanoat
mahsulotlari  1198  72.4  179  85.1 
~  20  ~ Shundan: 
Kimyo   sanoat
mahsulotlari  343  24.3  129  52.4 
Mashina   va
asbob–uskunalar  613  43.6  7  2.9 
To’qimachilik
sanoati
mahsulotlari  4  0.3  35  14.3 
Boshqa
mahsulotlar  2  1.0  236  2.9 
O’zbekiston va YeI o’rtasida savdo aloqalari barqaror sur’atlarda rivojlanib
bormoqda. 2017 – yilda O’zbekiston va YeI o’rtasidagi  tashqi savdo aylanmasi 1
mrld. 655 mln. Yevroni tashkil etdi
4. O’zbekiston iqtisodiyotining jahon bozoridagi o’rni va iqtisodiy
islohotlarning chuqurlashuvi.
O’zbekistonning   jahon   iqtisodiyotiga   qo’shilishining   shart-sharoitlari   va
tashqi   iqtisodiy   faoliyatini   amalga   oshirish   imkoniyatlari   Respublika   davlat
mustaqilligini qo’lga kiritishi bilan vujudga kela boshladi. Bunday vaziyatda tashqi
iqtisodiy   majmuani   boshqarishning   o’ziga   xos   tizimini   shakllantirish,   tashqi
aloqalarni   yo’lga   qo’yish   borasida   qoida   va   tamoyillarni   ishlab   chiqish,
respublikaning   jahon   iqtisodiy   tizimiga   qo’shilish   yo’llarini   belgilash   taqozo
etiladi.
Respublika   tashqi   siyosatini   amalga   oshirishning   asosiy   tamoyillari   teng
huquqlilik   va   o’zaro   manfaatdorlik   negizida   qurilsa,   uning   qoidalari   ikki
tomonlama   va   ko’p   tomonlama   shartnoma   munosabatlarida   o’zaro   manfaatli
aloqalar   o’rnatish,   xalqaro   iqtisodiy   ittifoqlar   doirasidagi   hamkorlikni
chuqurlashtirishga asoslanadi.
O’zbekistonning   xalqaro   mehnat   taqsimoti   va   jahon   xo’jalik   aloqalarida
ishtirok etishning asosi ochiq turdagi iqtisodiyotni vujudga keltirishdir. Shu sababli
~  21  ~ respublikamiz   mustaqillikka   erishgandan   keyin   qisqa   davr   ichida   80   dan   ortiq
davlat   bilan   diplomatiya   munosabatlarini   o’rnatdi,   dunyoning   20   dan   ortiq
davlatida diplomatiya elchixonalarini ochdi, ko’pgina xalqaro tashkilotlar  – BMT
iqtisodiy muassasalari, Jahon banki, Xalqaro bank, Xalqaro valyuta fondi, Xalqaro
moliya   korporatsiyasi,   Iqtisodiy   taraqqiyotga   ko’maklashuvchi   tashkilot   kabi
boshqa xalqaro moliyaviy-iqtisodiy tashkilotlarga a’zo bo’lib kirdi.
O’zbekistonning   jahon   xo’jaligiga   integratsiyalashuvi   jarayonlarining
o’ziga xos xususiyatlari to’g’risida to’xtalib, Prezidentimiz I. A. Karimov shunday
degan edi: «Integratsiya haqida gapirar ekanmiz, manfaatlar birikuvining xilma-xil
mexanizmlari   va   shakllari   hamda   integratsiya   turlari   mavjudligiga   asoslanamiz.
Bunga   sherikchilik   va   hamkorlik   qilishga   intilayotgan   mamlakatlarning
boshlang’ich shart-sharoitlari turlichaligi sababdir. O’zbekiston bir vaqtning o’zida
turli   darajalarda   –   dunyo   miqyosida   va   mintaqa   ko’lamida   –   integratsiya
jarayonlarida qatnashsa-da, ammo bir muhim qoidaga: bir davlat bilan yaqinlashish
hisobiga   boshqasidan   uzoqlashmaslikka   amal   qiladi.   Biz   bir   sub’ekt   bilan
sherikchilikning mustahkamlanishi boshqalar bilan sherikchilik munosabatlarining
zaiflashuviga   olib   kelishiga   qarshimiz.   Shu   sababli   O’zbekistonning   jahon
hamjamiyatidagi integratsiyalashuvi serqirra jarayondir»
Bugungi kunda O’zbekistonning jahon xo’jaligiga integratsiyalashuvi ko’p
darajali   tizim   sifatida   amal   qilib,   uni   quyidagi   beshta   darajaga   ajratish   mumkin:
global;   transkontinental;   mintaqalararo;   mintaqaviy;   mahalliy.   Har   bir   darajadagi
integratsion   aloqalarning   o’ziga   xos   vazifalari   mavjud.   O’zbekistonning   global
darajada   amalga   oshiriluvchi   strategik   integratsion   vazifasi   –   bu   mamlakatdagi
barcha   xo’jalik   sub’ektlarining   tashqi   bozor   bilan   o’zaro   aloqasini   ta’minlash
uchun teng huquqli va milliy manfaatlarga mos keluvchi shart-sharoitlarni yaratish
asosida   uning   xalqaro   valyuta-moliya   va   savdo   mexanizmlariga   bevosita
qo’shilishidir. O’zbekistonning BMT, yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti
(OBSE),   yevropa   hamjamiyati,   NATO,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   fondi,
Iqtisodiy   hamkorlik   tashkiloti   (EKO)   kabi   tashkilotlar   faoliyatidagi   faol   ishtiroki
uning jahon xo’jaligiga yanada kengroq integratsiyalashuvini ta’minlaydi.
~  22  ~ O’zbekistonning transkontinental darajada amalga oshiriluvchi integratsion
vazifasi  – bu xalqaro transosiyo Iqtisodiy xamkorlik tashkiloti  (EKO)  doirasidagi
o’zaro   aloqalarni   yanada   kuchaytirishdan   iborat.   Bu   tashkilot   1992   yilda   tashkil
etilgan bo’lib, o’z ichiga Osiyo qit’asining 10 ta davlati (Turkiya, Eron, Pokiston,
Afg’oniston, O’zbekiston, Qozog’iston, Qirg’iziston, Tojikiston, Turkmaniston va
Ozarbayjon)   ni   oladi.   Uning   asosiy   maqsadi   –   xo’jalikning   transport,
kommunikatsiyalar,   sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   savdo,   turizm,   ishchi   kuchi
resurslarini   rivojlantirish   kabi   sohalarida   mintaqaviy   va   xalqaro   iqtisodiy
hamkorlikni yo’lga qo’yishdan iborat.
O’zbekiston   mintaqalararo   darajada   yangi   mustaqil   davlatlar   –   MDH
mamlakatlari bilan integratsiyaga kirishdi. O’zbekiston birinchilar qatorida MDHni
tashkil   etish   g’oyasini   qo’llab-quvvatladi,   uning   tashkilotchilari   tarkibiga   kirdi,
integratsion   va   kooperatsion   aloqalarini   mustahkamlash   hamda   uning   Xalqaro
iqtisodiy   qo’mita   (MEK),   Davlatlararo   bank   (MGB),   MDH   Statistika   qo’mitasi
kabi institutsional tuzilmalarini shakllantirishda faol ishtirok etmoqda.
O’z   o’rnida   ta’kidlash   lozimki,   keyingi   paytlarda   MDH   o’zining   tashkil
topishi   chog’idagi   dastlabki   maqsadi   –   ya’ni,   mavjud   xo’jalik   aloqalari   va
imkoniyatlardan foydalanishda o’zaro manfaatli hamkorlik munosabatlarini yo’lga
qo’yish   va   shu   asosda   iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlash   maqsadi   hamda   undan
kelib   chiquvchi   vazifalarga   mos   kelmay   qoldi.   Bu   tashkilot   faoliyat   yo’nalishida
ko’proq   siyosiy   masalalar,   «integratsion   aloqalarni   kuchaytirish»   shiori   ostida
kuchli   mamlakatlarning   nisbatan   kuchsiz   mamlakatlar   ichki   ishlariga   aralashuvi,
ular manfaatlarining siqib qo’yilishi, iqtisodiy va siyosiy tazyiq o’tkazish holatlari
ustunlik   kasb   eta   boshladi.   Bunday   holatlarga   1-Prezidentimiz   I.A.Karimov
MDHga   a’zo   mamlakatlarning   turli   darajadagi   yig’ilishlarida   tanqidiy   nuqtai
nazardan   qarab,   uni   tubdan   isloh   qilish   borasida   o’zlarining   amaliy   takliflarini
berganlar.
O’zbekistonning mintaqaviy darajadagi integratsiyasi – bu umumiy tarixga,
yagona  madaniy  an’analarga,  o’xshash   turmush   tarzi   va  mentalitetga  ega  bo’lgan
qardosh   xalqlarni   birlashtiruvchi   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   o’rtasidagi
~  23  ~ hamkorlikni   mustahkamlash   va   rivojlantirishdan   iborat.   Bunday   integratsion
aloqaning aniq shakli  sifatida 1992 yilning yanvar oyida tashkil  etilgan Markaziy
Osiyo mintaqaviy hamkorligi (TSARS) tashkil etildi.
Yana   bir   istiqbolli,   kuchli   salohiyatga   ega   bo’lgan   mintaqaviy
birlashmalardan biri – Shanxay hamkorlik tashkiloti (SHOS)dir. Bu tashkilot 2001
yilning   15   iyunida   oltita   –   O’zbekiston,   Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,
Rossiya va Xitoy mamlakatlari hamkorligida tashkil etildi.
Bugungi   kunda   SHanxay   hamkorlik   tashkilotining   xalqaro   maydondagi
nufuzi,   obro’-e’tibori   sezilarli   darajada   oshib   bormoqda.   Ushbu   tashkilot   safidan
joy olish istagini bildirgan davlatlar soni ham ko’paymoqda. ShHTning salohiyati
haqida  gapirganda  masalaning  faqat   iqtisodiy  jihati   hisobga  olinsa  ham, uni   yirik
iqtisodiy-integratsiyaviy tashkilot deb atash uchun barcha asoslar yetarlidir.
ShHTning salohiyat va imkoniyatlari to’g’risida so’z ketganda, eng avvalo
unga   a’zo   mamlakatlar   egallagan   hudud   ko’lamining   ahamiyatli   darajada
kattaligini   ta’kidlash   o’rinlidir.   ShHTga   a’zo   davlatlarning   umumiy   hududi
30178,7 ming km.kv ni tashkil etib, unda eng katta salmoqni Rossiya (56,6%) va
Xitoy (31,8%) egallaydi (1-jadval). Mazkur tashkilotga a’zo davlatlar aholisi soni
1,5 mlrd.dan ko’proq bo’lib, aholi umumiy sonidagi salmog’i jihatidan Xitoy eng
katta   ulushga   ega   –   87,0   %.   So’nggi   yillarda   SHHTga   a’zo   davlatlar   tomonidan
ishlab   chiqarilgan   YAIM   hajmi   12,1   trln.   doll.dan   oshadi.   O’zbekistonning
Shanxay   hamkorlik   tashkiloti   mamlakatlari   bilan   iqtisodiy   integratsiyasining
kuchayishi   ko’p   jihatdan   mazkur   mamlakatlarning   milliy   manfaatdorligi   bilan
belgilanadi.   Eng   avvalo,   O’zbekiston   raqobat   jihatidan   nisbatan   ustunlikka   ega
bo’lgan   ishlab   chiqarish   sohalari   tovarlari   –   paxta   xomashyosi,   mashinasozlik,
kimyo   sanoati,   qurilish   materiallari   sanoati,   elektr   energetikasi   tovarlarining
savdosini   kengaytirishi   maqsadga   muvofiqdir.   Shuningdek,
telekommunikatsiyalar, suv va energiya resurslaridan foydalanish, xalqaro turizm,
hamkorlikdagi   ekologik   loyihalarni   amalga   oshirish   borasida   integratsiya
aloqalarini kuchaytirish lozim.
~  24  ~ Xulosa .
Tarixga   nazar   tashlaydigan   bo’lsak,   biz   mamlakatimiz   hududida   qadim
tarixda ham faol savdo aloqalari sodir bo’lib turganini ko’rishimiz mumkin. Bunga
Qadimgi Baqtriya, Katta Xorazm va Sug’diyona davlatlari hududida bo’lgan savdo
aloqalarini   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Amir   Temur   va   Temuriylar   davrida
ayniqsa   savdo   –   sotiq   munosabatlari   yaxshi   rivojlandi.   Bunga   Amir   Temurning
olib   borgan   oqilona   davlat   siyosati   sabab   bo’lgan.   Amir   Temur   Fransiya   qiroliga
xat yozib, unda Xitoydan boshlanadigan Buyuk Ipak yo’lini Movaraunnahr orqali
Yevropa davlatlariga yetkazish va o’zaro tashqi iqtosodiy aloqalarni yo’lga qo’yish
taklifini bildirgan. Mustaqillikka erishganimizdan so’ng muhtaram 1-Prezidentimiz
ham   xalqaro   munosabatlarni   qayta   tiklashga   bor   e’tiborlarini   qaratdilar.   Buning
natijasida   tez   fursatlarda   davlatimiz   yuqori   darajada   rivojlanib   jahon   miqyosida
o’zining ishonchli iqtisodiy hamkorlariga ega bo’ldi. Respublikamizning iqtisodiy
geografik jihatdan qulay joylashganligi va boy tabiiy resurs, xomashyolarga egaligi
xorijiy   davlatlarni   biz   bilan   hamkorlikka   chorlaydi.   Prezidentimiz   Mirziyoyev
Sh.M   tashabbuslari   bilan   avvalo   bizga   qo’shni   bo’lgan   davlatlar   bilan   o’zaro
mustahkam do’stlik shartnomalari imzolandi va iqtisodiy aloqalar yo’lga qo’yildi.
Bunga   misol   tariqasida   mamlakatimizga   chegaradosh   bo’lgan   Qozog’iston
Respublikasi   bilan   olib   borilayotgan   iqtisodiy   aloqalarni   misol   qilib   keltirish
mumkin.   2016   yilnining   14   –   16   aprel   kunlari   Qozog’iston   Prezidenti
mamlakatimizga amaliy tashrif buyurdi. Mamlakatlarimiz o’rtasidagi o’zaro tovar
ayirboshlash   hajmi   izchil   o’sib   bormoqda.   2015-yil   yakunlariga   ko’ra,   bu
ko’rsatkich 3 milliard dollardan ziyodni tashkil qilgan.
Qozog’istonda   mamlakatimiz   ishbilarmonlari   ishtirokida   tashkil   etilgan
151 korxona faoliyat yuritmoqda. Yurtimizda Qozog‗iston kapitali ishtirokida 206
korxona, shu jumladan, 171 qo’shma korxona ochilgan. O’zbekiston Respublikasi
va   Qozog‗iston   Respublikasi   o’rtasidagi   hamkorlik   bo’yicha   hukumatlararo
komissiya   o’zaro   aloqalarni   izchil   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda.   Joriy   yil   10-
11-mart   kunlari   Ostona   shahrida   mazkur   komissiyaning   15-majlisi   bo’lib   o’tdi.
2010-2020-yillarga   mo’ljallangan   Iqtisodiy   hamkorlik   strategiyasiga   muvofiq
~  25  ~ savdo,   sarmoya,   transport,   kommunikatsiyalar,   bojxona,   suv-energetika   va
innovatsiya   yo’nalishlarida   amalga   oshirilayotgan   istiqbolli   loyihalar   samarasi
o’zaro   aloqalarga   qo’shimcha   sur’at   bag‗ishlamoqda.   Transport
kommunikatsiyalari   sohasi   hamkorlikning   ustuvor   yo’nalishlaridan   hisoblanadi.
Mamlakatlarimizning   avtomobil   va   temir   yo’llari   o’zaro   integratsiyalashgan.   Bu
muhim kommunikatsiya tarmog‗i  uchinchi  davlatlar  uchun ham tranzit  vazifasini
o’tamoqda. O’zbekiston bugungi kunda dunyoning ko’pgina davlatlari bilan o’zaro
iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’ygan.   Respublikamiz   Jahon   bozorida   ham   o’z
o’rniga   ega   va   o’zining   eksport   mahsulotlari   bilan   ishtirok   etmoqda.   Shu   bilan
birgalikda   Jahon   bozoridan   o’zi   uchun   kerakli   tovar   va   xizmatlarni   ham   harid
qiladi.   Prezidentimiz   say   harakatlari   bilan   xorijiy   hamkorlar   bilan   iqtisodiy
aloqalarni   yaxshilash   maqsadida   tegishli   Qonun   va   Farmonlar   qabul   qilindi.
Shuningdek,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   maqsadida   xorijiy   investorlar
uchun   qulay   investitsion   muhit   ham   yaratildi.   Buning   natijasida,   dunyoning
Rossiya, Xitoy, Yaponiya, AQSH va Yevropa ittifoqi davlatlari bilan ikki tarflama
kelishuvlar   imzolangan.   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,
xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   tizimiga   va   jahon   xo’jaligiga   chuqurroq
integratsiyalashib   borishga   intilmoqda.   Hozirgi   kunda   jahondagi   iqtisodiy
munosabatlarda   globallashuv   jarayoni   tobora   kuchayib   bormoqda.   Bu   borada   1-
Prezidentimizning   «   …   tobora   chuqurlashib   borayotgan   jahon   moliyaviy   inqirozi
mamlakatimizga   ta’sir   ko’rsatmaydi,   bizni   chetlab   o’tadi,   degan   xulosa
chiqarmaslik   kerak.   Masalani   bunday   tushunish   o’ta   soddalik,   aytish   mumkinki,
kechirib bo’lmas xato bo’lur edi. Barchamiz bir haqiqatni anglab yetishimiz lozim
–   O’zbekiston   bugun   xalqaro   hamjamiyatning   va   global   moliyaviy   –   iqtisodiy
bozorning   ajralmas   tarkibiy   qismi   hisoblanadi»1   degan   so’zlarini   esga   olishimiz
muhimdir.   Shuningdek,   dunyoning   yirik,   jadal   iqtisodiy   rivojlanayotgan
mamlakatlari bilan savdo – sotiq aloqalarini kengaytirish, «… eksport qilinadigan
mahsulotlarimizni   tarkibini   va   umuman,   tashqi   savdo   aylammasini   yanada
diversifikatsiya   qilish   dolzarb   masala   bo’lib   qolmoqda».   Xulosa   o’rnida   shuni
aytish mumkinki, Prezidentimiz Mirziyoyev Sh.M ta’kidlaganlaridek, biz bugungi
~  26  ~ shiddat   bilan   rivojlanib   borayotgan   jahon   bozorida   o’z   o’rnimizni   saqlab   qolish,
mamlakat   hududida   barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   xorijiy   mamlakatlar
bilan   mustahkam   iqtisodiy   aloqalarni   yo’lga   qo’yish   va   ichki   bozorni   himoya
qilgan holda eksport va import operatsiyalarini yanada rivojlantirish uchun tinmay
xarakatda   bo’lishimiz,   o’qib   o’rganishimiz   va   asosiysi   bor   kuch   va   e’tiborimiz
bilan   yurt   tinchligini   saqlashimiz   zarurdir.   Chunki   tinchlik   bo’lgan   joyda
rivojlanish va o’sish bo’ladi.
~  27  ~ Foydalanilgan adabiyotlar:
1.  A.  V.  Vahobov,  D.   A.  Tadjibayeva,  Sh.  X.  Xajibakiyev   ―Jahon  iqtisodiyoti   va
Xalqaro iqtisodiy munosabatlar . «Baktria press» 2015.-584 bet. ‖
2. A. V. Vahobov, Sh. I. Raxmanov, Sh. X. Xajibakiyev, X. A. Usmanova ―Jahon
iqtisodiyoti va Xalqaro iqtisodiy munosabatlar  «Voris-nashriyot», 2014.-320 bet. 	
‖
3.  ―Jahon  iqtisodiyotiga  integrasiya   Ishmuxamedov.A.I.  o'quv  qo'llanma,  2004.	
‖
4. ―O'zbekistonning iqtisodiy va ijtimoiy jug'rofiyasi  G. Asanov, M. Nabixonov,	
‖
I. Safarov.
Undan tashqari quyidagi internet saytlaridan ham foydalanildi: 
www.stat.uz – O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasining
rasmiy sayti. 
www.uza.uz – O’zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.
 www.ceep.uz – O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
www.ziyonet.uz
www.buxdu.uz
~  28  ~

Jahon bozorida narxni tashkil topishining oziga xos xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha