Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 197.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Jamiyat, davlat va huquq mavzusini o’qitishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Sotib olish
Jamiyat, davlat va huquq mavzusini o’qitishda
pedagogik texnologiyalardan foydalanish 
Reja:
1. “Jamiyat”, “Davlat” va “Huquq” tushunchalari. 
2. “Jamiyat, davlat va huquq” mavzusini o’qitishga doir DTS, o’quv 
dasturi va o’quv adabiyotlarining tahlili 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Jamiyat, davlat va huquq tushunchalari.
 O’zbekiston xalqi xotirasida XX sarning so’ngi o’n yilligidagi shonli tarixiy
voqealar abadiy muhirlanib qoldi. Ayni shu o’n yillikning boshlarida istiqlol sari
qadam   qo’yildi.   Ajdodlarimizning   azaliy   orzusi   mustaqillik   –   o’z   taqdirini   o’zi
belgilash   huquqi   qo’lga   kiritildi.   Bu   yillarda   insonparvar,   demokratik   huquqiy
davlatni va fuqarolik jamiyatini bunyod etish uchun zarur zamin yaratildi 1
.
  Xalqimiz   va   mamlakatimiz   hayotida   ro’y   b е rayotgan   bu   kabi
o’zgarishlarning   tub   mohiyati   huquqiy   imkoniyatlar   va   d е mokratik   tamoyillarni
hayotga   to’la   tadbiq   etish   bilan   bog’liq.   Biz   d е mokratiya   va   erkinlikning
umume’tirof   etilgan   va   asosiy   tamoyillariga   tayanadigan,   ayni   chog’da
mamlakatimizning   tarixiy,   milliy   xususiyatlariga,   xalqimizning   dunyoqarashiga
asoslangan o’zimizga xos yo’lga sodiqmiz. 
 Mamlakatimizning rivojlanishi, dunyo miqyosida e’tiborga sazovor bo’lishi
kelajak avlodning har tomonlama kuchli va bilimli bo’lishini taqozo etadi. 
Yuksak   huquqiy   madaniyatni   shakllantirishda   “Huquqshunoslik”   faninig
o’rni beqiyosdir. 
Shu   o’rinda   davlat   qurilishi   va   uning   taraqqiyoti   jamiyatimizning
d е mokratik yangilanishi, iqtisodiyotimizni rivojlantirish, ma’naviy-ma’rifiy ishlar
bilan   bog’liq   bo’lgan   vazifalarni   amalga   oshirishda   Pr е zid е ntimiz   I.   A.
Karimovning   «Islohot-islohot   uchun   emas,   avvalo   inson   uchun,   inson
manfaatlarini ta’minlash uchun» d е gan fikrini unutmasligimiz k е rak. 
Davlat tushunchasining nima ekanligini va uning mohiyatini tushunib yetish
uchun   avvalombor   jamiyat,   fuqarolik   jamiyati   tushunchalarini   bilib   olish   kerak
bo’ladi. Demak, jamiyat nima? Bu kishilar majmuasi bo’lib, ular muayyan ehtiyoj
va muayyan  manfaatlariga ko’ra birlashishi  natijasida  vujudga  keluvchi   ijtimoiy
munosabatlar mahsulidir. 
“ Jamiyat   – muayyan ehtiyoj va manfaatlariga ko’ra birlashgan kishilarning
ma’lum   tarzda   tashkil   topgan   majmuasi.   Jamiyat   birlashishga   moyil   bo’lgan
guruhlar,   sinflar,   qatlamlardan   iborat.   Davlat   jamiyatning   eng   muhim   tarkibiy
elimentidir.   U   jamiyatda   asosan   siyosiy   funksiyalarni   bajaradi.   Jamiyat   bilan
1  X. Odilqoriyev, R. Qayumov, X. Nazarov, M. Lafasov,  Z. Karimov, O. Omonova O’zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasini o’rganish. Darslik. Sharq. T; 2003-yil.  davlat   aslo   bir   narsa   emas.   “Jamiyat”   tushunchasi   “Davlat”   tushunchasidan
kengdir” 2
. 
  Jamiyat   –   o’zini-o’zi   tashkillovchi   va   boshqaruvchi   tizim.   Jamiyat-
maqsadlari,   orzu-intilishlari,   yashash   tarzlari   mushtarak   bo’lgan   odamlar
oilasidan   iborat   insonlarning   ijtimoiy   muhiti,   jamiyat   moddiy   tarkibiy   qismi,
jamiyat   kishilarning   hayot   tarzlari,   faoliyatining   barcha   turlari   va   ularning
natijalarini   qamrab   oladi,   jamiyat   kishilar   hayoti   va   faoliyati   o’tmish,   hozir   va
kelajakdan   iborat   vaqt   mezonini   aks   ettiradi,   jamiyat   odamlararo   ob’yektiv
ijtimoiy aloqa va munosabatlarning mahsuli va ko’rinishi, jamiyat bir butun yaxlit
olamning   tarkibiy   qismi,   borliq,   tabiatning   o’ziga   xos   ko’rinishi,   odamlar
uyushmasining maxsus shakli, jamiyat bir butunlikni, yaxlitlikni tashkil qiluvchi
ijtimoiy tizimdir 3
. 
  Jamiyatning   yana   bir   ko’rinishi   mavjud   bo’lib,   biz   uni   fuqarolik   jamiyati
deb ataymiz.   Fuqarolik jamiyati   – yuksak darajadagi huquqiy madaniyatga ega
bo’lgan   fuqarolardan   iborat   bo’lgan   jamiyatdir 4
.   Fuqarolik   jamiyati   nafaqat
davlatning  kuchi   bilan,  balki   unng  a’zolari  bo’lmish  fuqarolarning  o’zlari   orqali
saqlab turiladigan va qat’iy tartibda qaror topgan jamiyatdir. Fuqarolik jamiyatiga
davlatning   kuchli   ta’siri   talab   etilmaydi.   Davlat   bunday   jamiyatning   nazorztida
bo’lishi kerak, chunki davlat – fuqarolik jamiyatining 
“yollanma xizmatkori” 5
. Yurtboshimiz ta’kidlaganidek, “Biz uchun fuqarolik
jamiyati   –   ijtimoiy   makon.   Bu   makonda   qonun   ustuvor   bo’lib,   u   insonning
o’zo’zini kamol toptirishga monelik qilmaydi, aksincha yordam berdi.         
Shaxs   manfaatlari,   uning   huquq   va   erkinliklari   to’la   darajada   ro’yobga
chiqishiga ko’maklashdi” 6
. 
  Davlat,   huquq   va   jamiyat   muayyan   aloqadirlikdadir.   “Jamiyat”   –   nisbatan
keng   tushuncha.   Davalat   uning   ichida   mavjud   bo’ladi.   Davlat   huquqni   keltirib
chiqaradi, ammo huquq ham davlatni shakllantiradi va yo’naltiradi. 
2  A. Saidov, U. Tadjixanov, X. Odilqoriyev Davlat va huquq  asoslari. Darslik. Sharq. T; 2002-yil 8-bet. 
3  I. Karimov, K. Tulenova, S. Valiyeva. Itimoiy falsafa. 2008-yil. 18-bet.  
4  J. Yoqubov, E. Hayitboyev Huquqshunoslik. Darslik. Yangi asr avlodi. 2006-yil. 6-bet. 
5  A. Saidov, U. Tadjixanov, X. Odilqoriyev Davlat va huquq  asoslari. Darslik. Sharq. T; 2002-yil 8-bet. 
  
6  I. A. Karimov. O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot 
kafolatlari. T; 1997-yil. 173-bet.  Jamiyat,   davlat   va   huquq   ta’sirida   u   yoki   bu   tomonga   o’zgaradi.   Huquq
hamma   uchun   majburiy   bo’lib,   davlat   uchun   ham,   jamiyat   a’zolari   uchun   ham
muhimdir. 
  Davlatdagi   ijtimoiy-siyosiy   munosabatlar   qanchalik   mukammal   bo’lsa,
jamiyat va davlatning funksiyalari (vazifalari) shunchalik aniq ajralib turadi. 
Fuqarolik   jamiyati   va   huquqiy   davlat   uyg’un   munosabatga   ega.   Jamiyat
o’zining   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotiga   oid   ko’plab   muammolarni   davlatning
yordamisiz   va   aralashuvisiz   hal   qiladi.   Huquqiy   davlat   jamiaytning   o’zi
eplaydiganmasalalarda   fuqarolik   jamiyati   va   uning   ayrim   a’zolariga   vasiylik
qilishi   shart   emas.   Fuqarolik   jamiyati   o’zini-o’zi   boshqaradi   va   huquqiy   davlat
siyosatiga, undagi huquqiy tizimga hal qiluvchi ta’sir o’tkaza oladi 7
. 
  “ Demokratik   jamiyat   –   bu,   eng   avvalo,   fuqarolik   jamiyatidir.   Chinakam
demokratiyaning   oliy   mazmuni   –   shaxslararo,   millatlararo,   davlat   va
ijtimoiysiyosiy   munosabatlarni   uyg’unlashtirishdan   ibprat.   Bunda   inson   va
jamiyat, jamiyat va davlat hokimiyati tinch-totuv yashaydi” 8
. 
  “Davlat”   tushunchasiga   to’xtaladigan   bo’lsak,   jamiyat   rivoji   natijasida
ommaviy   hukumron   guruhlar   paydo   bo’la   boshlagan.   Bu   ommaviy   hukumron
guruhlar o’zlarining hukumronligi asosini tashkil etuvchi omillarni himoya qilish
maqsadida   turli   xil   harakatlarni   amalga   oshirganlar.   Jumladan,   sun’iy   tarzda
iqtisodiy qaramlik vujudga keltirilgan, tartibga soluvchi me’yorlar 
(g’oyalar)   o’ylab   topilgan   yoki   tartibga   solib   turuvchi   kuch   (hokimiyat)
taskil etilgan. 
  “Davlat”   tushunchasi   keng   ma’noli   bo’lib,   uning   mohiyati   deganda
davlatning maqsad va vazifalarini, kimga yoki qaysi sinf manfaati uchun xizmat
qilayotganligini,   huquqiy   jihatidan   qanday   tamoyillar   bilan   asoslanganligini
tushunish kerak. 
 Davlat kishilik jamiyati taraqqiyotining muayyan bosqichida paydo bo’ladi.
Ushbu   bochqichda   ilgari   mavjud   bo’lgan   ijtimoiy   mahsulotni   t е ng   taqsimlash
tizimi natija b е rmaydi, natijada jamiyatning yanada rivojlanishi uchun boshqarish
bilan   shug’ullanadigan   Sharq   jamiyatlaridagid е k   yoki   Е vropa
7  J. Yoqubov, E. Hayitboyev Huquqshunoslik. Darslik. Yangi asr avlodi. 2006-yil.7-bet. 
8  I. A. Karimov.” Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir”  T.3 – T; O’zbekiston.  1996-yil. 362-263-betlar.  mamalakatlaridagid е k siyosiy va iqtisodiy sohalardagi nufuzli qatlamining ajralib
chiqishi   zarurati   tug’iladi.   Bu   esa,   jamiyatning   tabaqalanishiga   olib   k е ladi   va
shunda   dastlab   (ibtidoiy   jamoa   tuzumda)   jamiyatning   barcha   a’zolariga   t е gishli
bo’lgan   hokimiyat   siyosiy   mazmun   kasb   etadi,   ya’ni   u   eng   avvalo   imtiyozli
ijtimoiy guruhlar, sinflar manfaatiga  х izmat qila boshlaydi. Binobarin, davlatning
paydo   bo’lishi   hamisha   ommaviy   hokimiyatning   mazmuni   o’zgarib,   siyosiy
hokimiyatga   aylanishi   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Bu   esa,   hokimiyatning   ibtimoiy
jamoa tuzumidan farqli o’laroq, eng avvalo, jamiyatning imtiyozli qismi va sinfiy
manfaatlarga  х izmat qilishini bildiradi. Bunday holatda sinfiy yondashuv mazkur
hokimiyatni tavsiflash, bunday davlatning mohiyatini ta’riflashga imkon yaratadi.
Davlat   insoniyat   va   jamiyat   taraqqiyotining   muayyan   bosqichlarida,   turli
hududlarda turlicha davrlarda shakllangan siyosiy institutdir. Davlatning mazmun
mohiyatini   anglashga   bo’lgan   turlicha   qarashlar   davlatning   kelib   chiqishi
haqidagi nazariyalami ham ma’lum guruhlarga ajratishga asos bo’ladi. Davlat va
uning  mohiyati,  kelib  chiqishiga  bolgan  qarashlar  har  bir   tarixiy  davrda  jamiyat
manfaatlari  va  ehtiyojlari   bilan  bog’liq  holda  o’zgarib  boigan.  Jamiyat   davlatsiz
va o’z navbatida esa davlat ham jamiyatsiz taraqqiy etmasligi malum. 
Davlat - jamiyatning shakllangan siyosiy instituti. 
Davlat—  bu suverenitetga, boshqaruv mexanizmiga hamda fuqarolar huquq
va   erkinliklarini   himoya   qilishning   maxsus   apparatiga   ega   bo’lgan   shuningdek,
huquq normalarini   yaratishga  qodir,  jamiyat  siyosiy   tizimining,  turli   shaxslar  va
tashkilotlarning hamkorlikdagi  faoliyatini  va  o’zaro  munosabatini   yo’naltiruvchi
siyosiy institutdir 9
. 
  Davlat -   suverenitetga,   boshqaruvning   hamda   fuqarolar   huquq   va
erkinliklarini   himoya   qilishning   maxsus   apparatiga   ega   bo’lgan,   shuningdek,
huquq   normalarini   yaratishga   qodir   bo’lgan   ommaviy   hokimiyatning
siyosiyhududiy tashkiloti.                                                 
  Davlat - butun mamlakat miqiyosidagi hokimiyatning maxsus boshqaruv va
majburlov   apparatiga   ega   bo’lgan,   barcha   uchun   majburiy   qonunlar
chiqaradiganva   suverenitetga   ega   bo’lgan   yagona   siyosiy   tashkilot.              
9   Н . Н .   MAHMUDOV,   R.T.   BERDIYAROV,   G.M.   ISROILOVA .   HUQUQSHUNOSLIK.   «Voris-nashriyot»
Toshkent – 2010-yil. 10-bet.   Davlat - jamiyat siyosiy tizimining odamlar, guruh, sinif va tashkilotlarning
hamkorlikdagi   faoliyatini   va   o’zaro   munosabatini   tashkil   etuvchi,   yo’naltiruvchi
va nazorat qiluvchi asosiy institut.             
  Davlat-  hokimiyatning bosh instituti. Hokimiyat davlat orqali o’z siyosatini
amalga oshiradi 10
. 
  Davlat   jamiyat   taraqqiyotining   ma’lum   bosqichida   paydo   bo’lgan,   davlat
hokimiyat vakolatini amalga oshiradigan siyosiy tashkilot sifatidayuzaga kelgan.
Bugungi   kunda   davlat   tushunchasi,   uning   paydo   bo’lishi   to’g’risida   turli
nazariyalar   mavjud   bo’lib   ular   ichida   diniy,   shartnomaviy,   materialistik,
patriarxal va sinfiy kabi qator huquqiy maktablar mavjud. Davlat turli hududlarda
turlicha   davrlarda   yuzaga   kelgan   va   insoniyat   tarixiy,   ijtimoiy   taraqqiyoti
davomida   shakllanib   borgan.   Lekin   hozirga   qadar   huquqshunos   olimlar
tomonidan   davlat   qachon   va   qanday   holda   shakllanganligi   hamda   uning   tub
mohiyati   xususida   yagona   to’xtamga   kelinmagan.   Davlatning   paydo   bo’lishi
haqidagi   qarashlarning   sharqiy   yo’nalish   nazariyotchilari   va   g’arbiy   yo’nalish
nazariyotchilariga ham ajratishadi. 
Davlat   va   huquqning   k е lib   chiqishi   to’g’risidagi   masala   ko’p   asrlar
davomida   ko’plab   mutafakkir   faylasuflar,   huquqshunoslar,   iqtisodchilar   va
tari х chilarni o’ylantirib k е lgan. 
“Huquq”   iborasi   kundalik   hayotimizda   ko’p   qo’llaniladigan   tushuncha
bo’lib, “haq”, “haqiqat” so’zlaridan olingandir. 
Huquqning   paydo   bo’lishida   asosan   uchta   bosqichni   ajratib   ko’rasatish
mumkin. 
Birinchi   bosqich   -   huquqning   paydo   bo’lish   bosqichi.   U   asosan   ishlab
chiqaruvchi iqtisodiyot shakllari vujudga k е layotgan jamiyatga  х osdir. 
Ikkinchi   bosqich   –   ushbu   tartibga   solish   tizimi   qoidalarining   shakllanishi
davri.   Bu   bosqich   ishlab   chiqaruvchi   iqtisodiyotning   turli   shakllari   to’liq
o’rnatilgan jamiyatlarda mavjud edi. 
Uchinchi   bosqich   –   bir   qator   ilk   davlatlarda   huquqning   yozma   tarzda
muayyan tizimga solinishi, ya’ni kodifikatsiyalashishidir. 
10  J. Yoqubov, E. Hayitboyev Huquqshunoslik. Darslik. Yangi asr avlodi. 2006-yil.9-bet. 
  Hozirgi kunda huquq quyidagi ma’nolarda ko’llaniladi: 
Birinchidan, muayyan jismoniy yoki yuridik sha х sning huquqi; ikkinchidan,
huquq   hamma   uchun   majburiy   bo’lgan,   davlat   tomonidan   o’rnatiladigan   va
bajarilishi ta’minlanadigan, muhofaza qilinadigan qoidalar, m е ’yorlar majmuidir;
uchinchidan,   huquq   ijtimoiy   fan   sohalaridan   birining   nomi   bo’lib,   davlat   va
huquq haqidagi ilmlarni o’zida mujassamlashtiradi. 
Aflotun va Arastu fanga siyosiy huquq tushunchasini  kiritgan va uni tabiiy
hamda shartli huquqlarga ajratgan. 
“Siyosiy huquq” - tabiiy huquq va shartli huquq qismlaridan iborat: 
“Tabiiy huquq”- tan olish yoki tan olmaslikdan qat’i nazar hamma joyda bir
х il ahamiyatga ega bo’lgan qoidalardir. 
“Shartli   huquq”   -   insonlar   tomonidan   ularning   х ohish-irodasiga   ko’ra
o’rnatiladigan qoidalar majmuidir. 
  Qadimgi   Rim   mutafakkirlari   huquqni   ya х shilik,   halol   yashash,   har   kimga
o’ziga   munosibini   b е rish,   o’zgalarga   zarar   y е tkazmaslik,   ezgulik   va   adolat
san’atidir, d е b ta’riflaydi. 
Sharq   mutafakkiri,   qomusiy   olim   Abu   Nasr   Al-Farobiy   huquqni   fozil
odamlarning   haqiqiy   ba х tga   erishish   vositasi   d е b   tushungan.   Huquq   uning
fikricha, mamlakatda tinchlikni ta’minlash, havfsizlikni ta’min etish, taraqqiyotga
shart-sharoit yaratish, ijodiy m е hnatga imkon yaratish vositasidir. 
Huquq haqida yuridik adabiyotlarda turlicha ta’riflar b е rilgan. Jumladan: 
“Huquq   -   bu   davlat   tomonidan   o’rnatiladigan   yoki   ma’qullanadigan   va
qo’riqlanadigan,   hamma   uchun   majburiy   bo’lgan   yashash   qoidalaridir.   Huquq
ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi r е gulyatordir” 11
. 
“Huquq   -davlat   tomonidan   b е lgilangan   yoki   ruxsat   etilgan   va   uning   kuchi
bilan himoya qilinadigan umummajburiy  х ulq-atvor qoidalari tizimi” 18
dir. 
Huquqni   zamon   talablari   asosida   to’g’ri   tushunish   amaliy   faoliyat   uchun
g’oyat   muhim   va   zarurdir.   Shu   bois   huquqqa   davlat   arboblari   ham   katta   e’tibor
b е rib,   uni   tushunishda   o’z   munosabatlarini   ifodalaydilar.   Х ususan,   O’zb е kiston
R е spublikasi   Pr е zid е nti   I.Karimov   huquqqa   shunday   ta’rif   b е rgan:   “Huquq
11  «Davlat va huquq nazariyasi» A A’zam х o’jay е v va Sh.O’razay е v tahriri  о stida  T.., 255–
b е t  18
 T о ji х an о v U, Said о v A «Davlat va huquq as о slari» o’quv qo’llanma T.. 1999 y 40-b е t.  ijtimoiy   hamjihatlik   va   k е lishuvga   asoslangan   ijtimoiy   tartib-intizomga
erishish,   erkinlik,   adolatparvarlik   va   t е nglikni   vujudga   k е ltirish
vositasi” 12
dir. 
Huquq-ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy   munosabatlarda   o’zaro   munosabatlarni
muvofiqlashtiruvchi   norma.   Huquq   ko’p   qirrali   tushunchadir,   shuning   uchun
uning   hamma   jihatlarini   qamrab   olishning   imkoni   yo’qdir.   Shunday   bo’lsada,
uning tushunchasini tashkil etuvchi quyidagi asosiy b е lgilarni ko’rsatish mumkin:
huquqning   barcha   uchun   majburiyligi;   huquqning   qonun   va   boshqa   aniq
shakllarda   ifodalangan   bo’lishi;   huquqning   davlat   tomonidan   o’rnatilishi,
muhofaza   qilinishi;   huquqning   ijtimoiy   tartib-intizom,   erkinlik,   adolatparvarlik,
t е nglikni   ta’minlash   vositasi   ekanligi;   huquqning   sub’ е ktiv   va   ob’ е ktiv
huquqlarga   bo’linishi   va   sub’ е ktiv   huquqlar   orqali   harakat   qilishi;   huquq
ehtiroslarni jilovlash vositasi ekanligi 13
. 
Huquq   paydo   bo’lishining   asosiy   b е lgilarini   A.Saidov   bilan
U.Toji х anov larning   “Davlat   va   huquq   nazariyasi”   darsligida   quyidagicha
ko’rasatgan:   uning   ijtimoiyligi,   normativ   hususiyatga   egaligi,   majburiyligi,
rasmiyligi,   muayyan   jarayon   ekanligi,   sha х siylashtirilmaganligi,
institutsiyaviyligi,   ob’ е ktivligidir 14
.   Mazkur   b е lgilarning   majmui   huquq   haqida
to’laroq tushunchaga ega bo’lish imkonini b е radi. 
Huquqning   mohiyatiga   k е lsak,   huquqning   insoniyat   uchun   х izmat   qilishi
bilan   b е lgilanadi.   Shuning   uchun   huquqning   mohiyatini   aniqlash   uchun   uning
kimga  х izmat qilishini, kimning irodasini ifodalashini aniqlash zarur. 
Davlat va huquq paydo bo’lganidan buyon kishilik jamiyati hayotida muhim
ahamiyat   kasb   etib   kelmoqda.   Davlat   ham,   huquq   ham   o’ta   murakkab,   serqirra
ijtimoiy   hodisalar   bo’lganligi   bois   insoniyat   azaldan   ushbu   sirli   fenomenlarning
та ’ по -mazmunini   anglashga   jiddiy   qiziqish   bildirib   keladi.   Qadim   zamonlardan
buyon   aql   daholarining   sa’y-harakatlari   bilan   davlat   va   huquq   haqida   teran
nazariy   ta’limot   yaratildi.   Ushbu   ta’limot   bugungi   kunda   “Davlat   va   huquq
nazariyasi”   deb   nomlanadi.   Davlat   va   huquq   nazariyasi   umumbashariy
12  Karim о v I.A. O’zb е kist о nning siyosiy-ijtim о iy va iqtis о diy istiqb о lining as о siy tam о yillari T.. 
«O’zb е kist о n», 26-b е t. 
13  H.T. О dilq о riy е v “Davlat va huquq nazariyasi” T о shk е nt. TDYUI. 2000 203-b е t 
14  A.Said о v, U T о ji х an о v «Davlat va huquq nazariyasi». T..Ad о lat. 2001. 97-100-b е tlar.  xususiyatga   ega,   uning   universal   qoidalari,   xulosalari   va   ta’riflari   jug’rofiy
joylashuvi,   milliy   mansub-   ligidan   qafi   nazar,   har   qanday   davlatga   va   huquqiy
tizimga   birdek   taalluqlidir.   Davlat   va   huquq   to’g’risida   nazariy   bilimga   ega
bo’lish   bu   ikki   hodisaning   mohiyati   va   mazmunini,   rivojlanish   qonuniyatlarini,
ularga   ta’sir   etuvchi   omillarni   to’g’ri   talqin   qila   bilish   yuqori   malakali   yurist
mutaxassislarni   tayyorlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki,   fuqarolik,
ma’muriy,   jinoiy,   moliya,   mehnat   huquqi   kabi   huquq   sohalarining   maqsadi,
mazmunini bilish uchun davlat va huquq nazariyasi fani fundamental asos bo’lib,
davlat   va   huquqning   tushunchasi,   rivojlanishi   va   ularning   faoliyat   qilish
tamoyillariga oid nazariy bilimlarni hosil qiladi. 
Jamiyatni   yangilash   sharoitidayuridik   fanning   asosiy   vazifasi-   milliy
huquqiy   ta’limotni,   ijtimoiy   munosabatlarning   qonuniyatlarini   va   huquqiy
qoidalarini   o’iganishda,   talqin   qilishda,   ularga   ilmiy   baho   berishda   yangi
jamiyatning   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   yondashish   va   amaliyot   uchun
har tomonlama mukammal, asoslangan nazariy xulosa, taklif va tavsiyalar ishlab
chiqish   hisoblanadi.   Bu   esa   huquq   sohalari   bo’yicha   ilmiy-tadqiqot   ishlarini
amalga oshirish va tashkil qilish jarayonida amaliyot bilan uzviylikni ta’minlash
borasida   tub   o’zgarishlar   yasashni,   yangi   shakl   va   usullarni   o’zlashtirishni
talabqiladi 15
. 
Huquq   -   ijtimoiy   munosabatlarni   normativ   tartibga   soluvchi   tizim   bo’lib,
uning   asosiy   qismi   qonunchilikda   o’z   ifodasini   topadi,   rasmiy   manbalarda
normativlik   va   rasmiy   xarakterga   ega   bo’lib,   qonuniylik   va   adolatparvarlik
qoidalariga asoslanadi. 
Huquq   -   tenglik,   adolat   va   erkinlik   g’oyaiariga   asoslanib,   ko’p   jihatdan
qonunchilikda   va   boshqa   huquqiy   manbalarda   o’z   ifodasini   topuvchi   hamda
ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   hamma   uchun   majburiy   huquqiy
normalar   yig’indisidir. Hozirgi   zamon huquqshunoslari  huquq  tushunchasini  o’z
asarlarida turlicha  talqin etmoqda, qarashlarning  xilma-xilligi  asosida  esa  fikrlar
tobora takomillashib ‘bormoqda. 
15  Ro’zinazarov Sh.N. Yuridik fanlarining rivojlanishi va zamonaviy muamrnolari  Mas'ul muharrir: H.R.Rahmonqulov.-
T.: 2006.-7 b.  
  Huquq   tushunchasi,   uning   mazmun-mohiyati   xususida,   paydo   bo’lishi   va
o’ziga   xos   xususiyatlari   to’g’risida   olimlar   tomonidan   qator   fikrlar   bildirilib,
ularning ta’riflari turli davrlarda turlicha talqin qilingan. 
Qadimdan insoniyat huquq masalalari bilan jiddiy shug’ullanib keladi, lekin
tadqiqotchi olimlarning har biri unga o’z qarashlarini singdirib borgan. 
Vaqt   o’tishi   bilan   huquq   haqidagi   tushunchalar   o’zgarib   borgan,   uning
mohiyatini   tushuntirishga   ham   turlicha   qoidalar   asosida   yondashib   kelingan.
Huquq   xususida   bugungi   kunda   yuridik   adabiyotlarda   turlicha   ta’rif   berilgan
bo’lsada,   ularning   har   birida   o’ziga   xos   ma’no-mazmun   mavjud.   Huquqshunos
Laurens   Fridmanning   aytishicha,   huquq   tushunchasi   shishadek   nozik,   sovun
ko’pigidan   hosil   bo’ladigan   pufaklarday   omonat,   vaqtdek   tutqich   bermas
ko’pdan-ko’p ma’nolarga ega. 
Huquq   bu   davlat   tomonidan   o’rnatilgan   yoki   ma’qullangan   va
qo’riqlanadigan, hamma uchun majburiy bo’lgan yashash qoidalaridir. 
Huquq ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi regulyatondir 16
. 
Shuningdek,   huquq   davlat   tomonidan   belgilangan   yoki   ruxsat   etilgan   va
uning   kuchi   bilan   himoya   qilinadigan   umummajburiy   xulq-atvor   qoidalari
tizimidir 24
,   -   deya   ta’riflashadi.   Boshqacha   aytganda,   huquq   davlat   tomonidan
o’rnatiladigan,   barcha   shaxslar   uchun   bajarilishi   va   rioya   etilishi   majburiy
bo’lgan,   davlatning   vakolatli   organlari   tomonidan   qo’riqlanadigan   va   bajarilishi
ta’minlanadigan umummajburiy qoidalar majmuidir. 
Huquq   tushunchasi   va   mohiyatini   yoritishda   turlicha   qarashlar   mavjud
bo’lib,   huquqqa   istisnosiz   faqat   yuridik   normalar   tizimi   deb   qarovchi   normativ
yondashuv,   huquqni   uning   tomonidan   boshqariladigan   ijtimoiy   munosabatlar
bilan   bir   xil,   tenglash-   tiruvchi   sosiologik   yondashuv   va   huquqni   ozodlik   va
adolat   mezonlari   bilan   bog’lovchi   falsafiy   yondashuvlar   shakllandi.   Huquq
tushunchasini   ikki   xil   ma’noda   ya’ni   me’yorlar,   qoi-   dalar   yig’indisi   sifatida
ham,   ma’lum   bir   sub’ektlarga   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   tegishli   huquq
sifatida ham qarash mumkin.                                                            
16  Qarang: Davlat va huquq nazariyasi. A.A'zamxo'jayev va Sh. O’razavyev   tahriri ostida - T.: 1992,-255 b  
24
  Tojixonov U
;  Saidov A. Davlat va huquq asoslari. o’quv qo’llanma. -T.: 1999,- 40 b.     Huquq bevosita davlat bilan bogliq bo’lib, davlatsiz huquq bo’la olmaydi,
chunki huquqni aynan davlat o’rnatadi, rasmiylashtiradi, bajarilishini ta’minlaydi
va   bevosita   rioya   etilishini   nazorat   qiladi.   Xuddi   shuningdek,   davlat   ham
huquqqa   ehtiyoj   sezadi,   huquq   qoidalari   orqali   hokimiyatni   tutib   turadi,
vakolatlarini   qonun   chiqarish   yo’li   bilan   asoslaydi   hamda   davlatdagi   ijtimoiy
munosabatlarai tartibga solishga xizmat qiladi. 
Huquq tushunchasi, uning ma’ni-mazmum xususida Aflotun va Arastu,      
I. Kant, Abu Nasr Farobiy, Ibn Sino kabi olimlar o’z asarlarida tavsif berib
o’tganlar.   I.   Kant   huquq   to’g’risida   fikr   bildirib,   adolatni   amalga   oshimvchi,
qonun   sohibining   erki   irodasini   ifodalovchi   hamda   tabiiy   isbot   talab   qilib
bo’lmaydigan   qoidalar   majmui   sifatidata’rifberadi.   Farobiyo’zining   “Fozil
odamtar shahri”  asarida huquqni fozil kishilami haqiqiy baxtga erishish vositasi,
davlatda   tinchlikni   ta’minlash,   taraqqiyotga   sharoit   yaratish   hamda   insonni
asrash,   ehtiroslarni   jilovlab   turuvchi   va   tartibga   soluvchi   qurol   sifatida
ta’kidlaydi. 
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   Karimov   huquqqa   ijtimoiy
hamjihatlik va kelishuvga asoslangan ijtimoiy tartib-intizomga erishish, erkinlik,
adolatparvarlik va tenglikni vujudga keltirish vositasi sifatida yondashiladi, deya
ta’rif   beradi 17
.   Huquq   bilan   axloq   o’rtasida   ancha   farqlar   bo’lib,   ularga
quyidagilar   kiradi:   Huquq   va   axloq   o’rnatilishi,   shakllanishi   va   manbalariga,
ularni   ta’minlash   usullariga,   o’z   qoidalarining   ifodalanish   shakliga,   kishilar
ongiga   ta’sir   etish   xarakteri   va   usullariga,   insonning   xiilqiga   nisbatan
qo’yiladigan   talabtarga,   ta’sir   doirasiga,   tegishli   qoidalari   buzilganda
qoidabuzarga   nisbatan   belgilanadigan   javobgarlikning   xarakteri   va   qollanish
tartibiga, ta’sir chora- larining xususiyatiga va boshqa jihatlariga ko’ra farqlanadi.
Umuman, huquq bu davlat tomonidan o’rnatiladigan, jamiyat- dagi ijtimoiy
munosabatlarni   tartibga   solishga   xizmat   qiluvchi,   ma’lum   hujjatlarda   o’z
ifodasini topgan, davlat organlari tomonidan yaratilgan va qo’riqlanadigan barcha
uchun   umummajburiy   bo’lgan   normativ   hujjatlar   yig’indisidir.   Shuningdek,
huquq   o’ziga   xos   bir   qator   xususiyatlarga   ega   bolib,   bu   belgilar   ma’lum   huquq
haqidagi tushunchalarni to’laroq, batafsil yoritish va to’ldirishga imkon beradi. 
17  Karimov I.A. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir.3-t,-T.: «O’zbekiston»,1996.-20 b   V. K. Babayev huquqdagi adolat va ozodlik bosh tamoyillarini bayon etib,
bu   tamoyillar   huquqning   boshqa,   ya ’
ni   huquqni   shakllantirish   va   uni   amalga
oshirishdagi   demokratizm,   qonuniylik,   milliy   tenglik,   insonparvarlik,
fuqarolarning   qonun   oldidagi   tengligi,   davlat   va   shaxs   o’rtasidagi   o’zaro
mas’uliyat tamoyillarida o’z rivojini topadi, deb hisoblaydi. 
Huquq mohiyatini to’g’ri tushunish faqat huquqshunoslik fanining samarali
rivojlanishiga xizmat qilibgina qolmay, balki amaliyotchi huquqshunoslar uchun
ham,   huquqni   qollanish   va   muhofaza   etish   bo’yicha   faoliyatlarida   nihoyatda
zamrdir.   Huquqning   nima   ekanligini   yaxshi   bilmay   turib,   uning   to’g’ri
qollanilishi, qonuniylik, huquqiy mas’uliyat haqida gapirish mumkin emas. 
Huquq   umumijtimoiy   mohiyatga   ega   bo’lib,   barcha   kishilarning
manfaatlariga xizmat qiladi, tashkiliy birlikni, intizomni, barqarorlikni va ijtimoiy
adolatning qarortoptirishni ta’minlaydi. 
 
   
1-ilova    Huquq -   davlat   tomonidan   o’rnatilgan   yoki   maqullangan   va   uning   kuchi
bilan himoya qilinadigan umummajburiy xulq-atvor qoidalarining tizimi. 
  “Huquq”   iborasi   ikki   ma’noda   qo’llaniladi.   Ob’yektiv   huquq   –
umummajburiy   xulq-atvor   qoidalarining   yig’indisi.   Bu   normalar   u   yoki   bu
insonning,   sub’yektning   irodasi   hamda   xohish-istagidan   qat’i   nazar   mavjud
bo’ladi.   Sub’yektiv   huquq-   muayyan   jismoniy   yoki   yuridik   shaxsga   tegishli
bo’lgan   huquq.   Masalan,   fuqaro   Aliyevning   ma’lum   narsaga,   aytaylik,
avtomabilga   nisbatan   mulk   huquqi.   Sub’yektiv   huquq   yuridik   jihatdan   shaxs
erkinligini ta’minlaydi, unga mustaqillik beradi va tashabbus ko’rsatishiga imkon
yaratadi.   Sub’yektiv   huquq   ob’yektiv   huquqqa   asoslanadi,   ob’yektiv   huquq
bo’lmasa, sub’yektiv huquq ham bo’lmaydi. Sub’yektiv huquq insondan 
(yoki tashkilotdan), mansabdor shaxsdan ajralmagan holda mavjud bo’ladi. 
Huquq  davlat  bilan  chambarchas  bog’langan.         
  Davlatsiz huquq mavjud bo’lishi mumkin emas, chunki aynan davlat 
huquqni shakllantiradi va huquqiy normalarning amalga oshirilishini kafolatlaydi, 
huquqni  muhofaza  qiladi.         
  O’z   navbatida,   davlat   ham   huquqsiz   mavjud   bo’lishi   mumkin   emas.   Aks
holda,   u   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solib   turuvchi   vositadan   mahrum
bo’ladi. 
  Huquqning asosiy belgilari quyidagilar: 
* davlat yo’li bilan o’rnatilishi; 
* barcha uchun majburiyligi; 
* huquq   normalarining   qonunlar   va   boshqa   muayyan   manbalarda
ifodalanishi; 
* sub’yektiv huquqlar orqali harakat qilish; 
* davlat tomonidan ta’minlanganligi 18
. 
 
1.2. “Jamiyat, davlat va huquq” mavzusini o’qitishga doir DTS, o’quv   
dasturi va o’quv adabiyotlarining tahlili. 
18  J. Yoqubov, E. Hayitboyev Huquqshunoslik. Darslik. Yangi asr avlodi. 2006-yil. 26-bet. 
  Mustaqillik yillarida mamlakatimizda amalga oshirilayotgan keng ko ‘lamli 
islohotlar huquqshunoslik fanlarining rivojlanishini ilmiy-nazariy, amaliy va 
o’quv uslubiy tadqiq qilib o’rganish, o’quvchilar ongiga huquqiy bilimlami 
singdirish barobarida huquqiy ong va madaniyatni takomillashtirishni zaruriyat 
qilib qo’ymoqda. Ayniqsa, jamiyatni demokratlashtirish va yangilash, 
mamlakatni  modemizatsiya  va  isloh  etish  sharoitida 
huquqshunoslik  fanlarining  rivojianishi  va  zamonaviy  pedagogik 
texnologiyalar asosida o’quvchilarga yetkazib berish muhim ahamiyat kasb etadi. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti  I.A.Karimov  e’tirof etganidek,  
"...   davlat   ta’lim   standartlarini,   o’quv   dasturlari   va   o’quv   adabiyotlarini
takomillashtirish,   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   tizimida   ta’lim   yo’nalishlari   va
mutaxassislarini   bugungi   kun   talablari   nuqtai   nazalridan   qayta   ko’rib   chiqish
zarur" 19
. “Biz farzandlarimizning nafaqat  jismoniy  va ma’naviy sog’lom  o’sishi,
balki   ularning   eng   zamonaviy   intellektual   bilimlarga   ega         bo’lgan,   uyg’un
rivojlangan insonlar bo’lib, asr talablariga to’liq javob beradigan barkomol avlod
bo ‘lib voyaga etishi uchun zarur barcha imkoniyat va sharoitlarni yaratishni o’z
oldimizga maqsad qilib qo’yganmiz ” 20 .
 
Mamlakatimizda kuchli fuqarolik jamiyati va huquqiy demokratik davlatni 
shakllantirish jarayonida, davlat va huquq masalalarini o’rganish, mehnat 
munosabatlariga  oid  tushunchalarga  ega  bo  ‘lish,  oilaviy 
munosabatlarning huquqiy tartibga solinishi va qonun hujjatlari talablaridan 
xabardor bo’lish, huquqni muhofaza qiluvchi organlar faoliyatining huquqiy 
asoslarini  bilish  muhim  vazifalardan  hisoblanadi.         
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.   Karimovning   "Jahon   moliyaviy
iqtisodiy   inqimzi,   O’zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo’llari   va
choralari"   asarida   ilgari   surilgan   g’oyalarda   yuridik   fanlarni   o’rganish   borasida
ham muhim vazifalarni belgilaydi. 
Mazkur  kurs  ishi  o’rta  maxsus  ta’lim  tizimida  o’tiladigan 
19  Karimov I.A. O’zbekiston Koastitutsiyasi-biz uchun demokratik taraqqiyot yo’lida va fuqarolik jamiyatini 
barpo etishda mustahkam poydevordir.// Xalq so'zi.-2009 yil. 6-dekabr.  
20  Karimov I.A. Asosiy vazifamiz-vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini yanada yuksaltirishdir/ -T.: 
O’zbekiston, 2010. 74-75 b. 
    “Huquqshunoslik”   fanining   namunaviy   o’quv   dasturiga   asoslangan   holda
ishlab   chiqilgan.   Kurs   ishini   yozish   jarayonida   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi, amaldagi qonun hujjatlaridan, “Ta’lim to’g’risida”gi qonun, 
“Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   hamda   mamlakatimizda   nashr   qilingan
adabiyotlardan,   yetuk   mutaxassis   va   huquqshunos   olimlarning   ilmiy   asarlaridan
foydalanildi. 
Bugungi   kunda   yurtboshimiz   I.Karimov   ta’kidlaganlaridek:   “Yosh
avlodimizning qalbi va ongini asrash, ularni milliy va umumbashariy qadriyatlar
ruhida   tarbiyalash,   farzandlarimizning   dunyoda   ro’y   b е rayotgan   siyosiy
jarayonlarning   ma’no-mazmuni   va   asl   sabablarini   chuqur   anglashi,   o’z   atrofida
sodir   bo’layotgan   voq е alar   haqida   haqqoniy   ma’lumotlarga,   eng   muhimi,   o’z
mustaqil   fikriga   ega,   sodda   qilib   aytganda,   oqni   qoradan   ajratishga   qodir
bo’lishiga erishish ta’lim-tarbiya va manaviy-ma’rifiy ishlarimizning asosiy sharti
va   m е zoni   bo’lishi   darkor” 21
  kabi   vazifalari   ilgari   surilmoqda.   Bu   vazifalarni
bajarish yo’llaridan biri bozor munosabatlarining iqtisodiy va huquqiy asoslarini
sodda,   tushunarli   tilda   ommaga   е tkazuvchi   qo’llanmalar,   darsliklar,   ilmiy
ommaviy asarlar yaratish va yuqori malakali muta х assis kadrlar tayyorlash, ularni
bozor   iqtisodining   huquqiy   bilimlari   bilan   y е tarli   qurollantirish,   bo’lg’usi
muta х assis kadrlarda zamonaviy tafakkurni rivojlantirish lozimligidir. 
Yurtimizda   ta’limga   kata   e’tibor   berilib   kelinmoqda.   Bu   esa   yangi-yangi
dasturlar,   darsliklar,   o’quv   qo’llanmalar   yaratishni   talab   qiladi.   Bunga
O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni, “Kadrlar tayyorlash
milliy dasturi”, Vazirlar Mahkamasining 1998-yil 5-yanvardagi “Uzluksiz ta’lim
tizimi uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish va joriy etish to’g’risida”gi
5-sonli,   1998-yil   13-maydagi   “O’zbekiston   Respublikasida   o’rta   maxsus,   kasb-
hunar   ta’limini   tashkil   etish   to’g’risida”gi   204-sonli   qarori,   2000-yil   16-
oktabrdagi   “O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   davlat   ta’lim   standartlarini
tasdiqlash   to’g’risida”gi   400-sonli   qarori   hamda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining   1997-yil                   29-avgustdagi   qarori   bilan   tasdiqlangan   “Jamiyatda
huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   milliy   dasturi”   va   boshqa   bir   qator   huquqiy
hujjatlar misol bo’la oladi. 
21  I.Karim о v “Eng as о siy m е z о n-hayot haqiqitini aks ettirish” T., “O’zb е kist о n”, 2009, 8-9 b е tlar  Yuz berayotgan o’zgarishlar oldimizga yoshlarning huquqiy davlat tizimi
va mohiyatini chuqurroq anglashi, qonun asoslarini o’rganishini, qonunlarga
hurmat   bilan   munosabatda   bo’lishni,   qonun   talablarini   so’zsiz   bajarishini
hamda o’z huquq va burchlarini bilishlarini talab etmoqda. 
Yuksak   huquqiy   madaniyatni   shakllantirishda   Respublikamiz   o’rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   muassasalarida   o’qitolayotgan
“Huquqshunoslik”  fanining o’rni va ahamiayti cheksizdir. 
№   Darsning 
mavzusi  Dars
soati  Dars
turi  Reting
nazor
at turi Ko’rgazmali
qurollar va
texnik
vositalar  Foydalanilgan
adabiyotlar va
qo’llanmalar  Uy 
vazifasi Izox
I BOB. J A M I Y A T, D A V L A T V A H U Q U Q. (6 soat) 
 
1  Jamiyat,
davlat va
huquq.    
2  Nazar
iy    Plakatlar 
“Fuqarolik
jamiyati”  I.A.Karimov. 
O ’ zbekiston
kelajagi   buyuk
davlat . T .,
“ O ’ zbekiston ”
1992  О . 
Karimo
va, 
Huquqsh
unoslik 
T., 
2003.8-
17 b   
Tan
ishi
sh 
2  Jamiyat,
davlat va
huquq.    
2  Arala
sh  J.N  Plakatlar 
“Fuqarolik
jamiyati”  O . A . Karimova ,
H . N . To ’ ychiyev
a. 
Davlat va huquq
asoslari.  T.,
“O’qituvchi”,
1996.   
17-19
bet   
Ko
nsp
ekt 
3  Jamiyat,
davlat va
huquq.    
2   
Semi
nar   
J.N   
Test 
  O. A. Karimova,
Z. M. G’afforov. 
Davlat va huquq
asoslari. T.,  
8-20
bet   
Tah
lil  “O’qituvchi”,
1995. 
                                                   2- ilova           
“Huquqshunoslik” fanidan mаvzular bo’yicha ishchi o’quv reja 
№ Mavzular  Nazariy
(Ma’ruza)  Semina
r  Jami  Mustaqil
ish 
1  Jamiyat, davlat va huquq.   3  3  6   4 
                                                         3-ilova 
 
№ 
 
 
6.   
 
 
 
 
 
Huquq-
shunoslik  * huquqiy ta’limga oid asosiy tushuncha, qonuniyat va
g’oyalarni bilish;  
* davlat   tuzilishi,   boshqaruv   shakli,   boshqaruvni
amalga   oshirishning   demokratik   va   antidemokratik
usullarini,   ularning   o’ziga   xos   xususiyatlarini
tushuntira   olish;   *   davlat   organlarining   tuzilish
asoslarini   tavsiflab   berish;   *   axloq   va   huquqning
o’zaro bog’liqligi va tafovutlarini bilish;  
* huquq   me ’ yorlarini   bilish   hamda   hayotda
o ’ zlarining   xatti - harakatlarini   ana   shu   me ’ yorlarga
monand  
boshqara olish malakasiga ega bo’lish;  
* huquq   tizimlarini,   uning   sohalarga   bo’linishini,   bu
sohalarning   huquqiy   munosabatlarini   tartibga
solishdagi ahamiyatini tushuntira olish;  
* huquqni   qo’llashni   tashkiliy   va   huquqiy   muhofaza
qiluvchi funsiyalarini hamda o’z huquqlaridan 
foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lish;  
* huquqiy   davlatning   belgilarini,   uni   shakllantirish
yo’llari va muammolarini, O’zbekistonda insonparvar,
demokratik,   huquqiy   demokratik,   huquqiy   davlat   va
fuqarolik jamiyati qurish asoslarini  tushuntira olish;   * Prezident   asrlarini   bilish,   ularda   ilgari   surilgan
g’oyalar asosida mushohada yuritaolish;  
* o’zbek   milliy   davlatchiligi   va   uning   taraqqiyoti
haqida tasavvurga ega bo’lish;  
* O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   qabul
qilinishi, uning tuzilishi va mazmunini tavsiflay olish;  
* inson   va   fuqarolarning   Konstitutsiyaviy   huquqlari
va   erkinliklari   tizimlarini   va   ulardan   foydalanish
kafolatlarini bilish;  
   
№ 
 
 
6.   
 
 
 
Huquq-
shunoslik  * Konstitutsiya va qonunlarga rioya qilish, ularni  hurmat
qilish, malakalariga ega bo’lish;  
* O’zbekiston   Respublikasining   milliy   davlat   milliy
davlat   va   ma’muriy-hududiy   tuzilishini   va   ularning   huquqiy
asoslarini   bilish;   *   O’zbekiston   Respublikasining   davlat
hokimiyat   tizimi:   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi,   sud
hokimiyatiga 
bo’linishini, ularning tuzilishi va vazifalarini tushuntira olish;
* O’zbekiston Respublikasi Prezidenti – davlat va ijro etuvchi
hukumat   boshlig’i   (O’zbekiston   Respublikasining   2007-yil
11aprelda   qabul   qilingan   Qonuni   bilan   O’zbekiston
Respublikasining   Konstitutsiyasi   89-moddasiga   kiritilgan
tuzatishga muvofiq  Prezident faqat Davlat boshlig’i ) sifatida
fuqarolarning   huquq   va   erkinliklariga,   Respublika
Konstitutsiyasi   va   boshqa   qonunlarga   rioya   etilishiga   kafil
bo’lishni,   Respublika   suvereniteti,   xavfzizligi   va   hududiy
yaxlitligini   muhofaza   qilish,   milliy   davlat   tuzilishi
masalalariga oid qarorlarni  ro’yobga chiqarish borasida  zarur
chora-tadbirlar   belgilanishini,   xalqaro   munosabatlarda
Respublika nomidan ish ko’rishni bilish;  
* iqtisodiy,   siyosiy,   ma’naviy,   ma’rifiy   sohalarga   oid
qonunlarning mazmunini bilish va ulardan hayotda foydalana
olish;  
* ta’lim sohasi va yoshlarga oid davlat siyosatining asosiy
tamoyillari,   yoshlarning   ma’naviy,   ma’rifiy,   jismoniy
kamoloti   uchun   barcha   huquqiy   asoslar   mavjudligini   bilish,
o’z   kelajagini   buyuk   davlat   bunyodkori   sifatida   his   etib,
mamalakat   taraqqiyotiga   munosib   hissa   qo’shishga   astoydil
intila olish;  
* javobgarlik turlarini qo’llash usullarini bilish;  
* mehnat nima, mehnatning shaxsiy tarbiyalashdagi o’rni, mehnat   huquq   manbalarining,   mehnat   shartnomalarining
tuzish   tartibini,   ularni   ishga   qabul   qilish   yo’llarini,   ularni
mehnatini   muhofaza   qilinishi   asoslarini,   mehnat   intizomi
tushunchasini   bilib,   kelgusida   ishga   kirish   jarayonida   olgan
bilimlarini hayotga tadbiq eta olish;  
* oila va nikoh, nikohdan o’tish shart-sharoitlari, ota-ona
va   farzandlarning   mulki,   shaxsiy   huquq   va   burchlari,   nikoh
shartnomalari,   farzandlikka   olish,   vaiyat   va   homiylik
tushunchalariga ega bo’lish;  
* oilada har bir shaxsning o’rni, ota-ona muqaddas inson
ekanliklarini,   ularni   hurmat   qilish,   g’amxo’r   bo’lish,   oilada
hamma bir-birlariga qarindoash ekanligini anglash;  
* nikoh   yoshiga   yetmasdan   nikohiy   munosabatda
bo’lishning salbiy oqibatini bilish;  
* nikohga kirish mas’uliyatini chuqur his eta bilish;  
* ajralishning oldini ola bilish;  
 
 
№ 
 
 
6.   
 
 
 
Huquq-
shunoslik  * tabiat   qanday   qonunlar   asosida   muhofaza
qilinishligini, tabiat ob’yektlariga nimalar kirishini bilish;  
* yerdan,   suvdan,   atmosfera   havosidan   foydalanish,
ekologiya   tushunchasi,   alohida   muhofaza   qilish
qonunlarini   qonunlarini   buzganliklari   uchun   javobgarlik
turlarini bilish;  
* jinoyat   tushunchasi,   ayb   qilish   nimadan   iborat
ekanligi,   jinoyatni   keltirib   chiqaruvchi   omillarni,
jinoyatda   ishtirokchilikni,   ularning   turlarini,   voyaga
yetmaganlar   jinoyatini,   ularni   javobgarligini,   jinoyatning
oldini olish yo’llarini bilish;  
* jazo,   jazo   turlari,   jazodan   ozod   qilish,   jazoni
yengillashtirish,   og’irlashtirish   sabablarini,   ayb   va   uning
shakllarini,   qasddan   jinoyat   qilish   sabalarini,   har   xil turdagi   jinoyatlar   va   ular   qo’llaniladigan   jazo   choralarini
bilish.  
 
 
 
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. 
1. Saidov, U. Tadjixanov, X. Odilqoriyev Davlat va huquq asoslari. 
2. Darslik. Sharq. T; 2002-yil 
3. X.T.   Odilqoriyev,   I.   T.   Tutleyev,   N.   P.   Azizov,   A.   A.   Tadjiyev,   X.   X.
Odilqoriyev Davlat va huquq nazariyasi. Darslik. Sharq T; 2009-yil  
4. A.Saidоv, U Tоjiхanоv «Davlat va huquq nazariyasi». T..Adоlat.  
5. 2001. 
6. X. Odilqoriyev, R. Qayumov, X. Nazarov, M. Lafasov, Z. Karimov, 
7. O. Omonova O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasini o’rganish. 
Darslik. Sharq. T; 2003-yil. 
8. X.T. О dilq о riy е v “Davlat va huquq nazariyasi” T о shk е nt.  TDYUI. 
9. 2000 -yil 
10. J. Yoqubov, E. Hayitboyev. Huquqshunoslik. Darslik. 
11. Yangi asr avlodi. T; 2006-yil 
12. Н . Н .   MAHMUDOV,   R.T.   BERDIYAROV,   G.M.   ISROILOVA.
HUQUQSHUNOSLIK. «Voris-nashriyot» Toshkent – 2010-yil. 
13. Tojixonov U
;  Saidov A. Davlat va huquq asoslari. o’quv qo’llanma. -T.: 1999

Jamiyat, davlat va huquq mavzusini o’qitishda   pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi
  • Boshlang’ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida sharq mutafakkirlar merosidan foydalanish
  • Milliy qadriyatlar va an’analar orqali o’quvchilarni tarbiyalash yo’llari
  • Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish
  • O’qitishni tashkil qilishda didaktik o’yin asosida boshlang’ich sinflarda foydalanish. O’quvchilar bilimini o’zlashtirishda samarali metodlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский