Jinoiy ishni qo'zg'atish va rad etishni protsessual tartibi. Protsessual hujjatlarni tuzish

O’Z B EKIS T O N  RE	S P U B L	I K A	S I   Q UR O L L I   K UC HL A R I   A K A D E M I YA	SI
___  - K U R	
S A N T L A R   B A T A L O N	I   4	- K U R	S A N TL A R
V Z V O D	
I    ___   - G U R U H   K U R	S A N T	I
________________________________________________________ N I N G	
“
C H E G A R A   Q O `	S H I N L A R	I  F A O L	I YA T	I N	I N G   H UQU Q	I Y
A	
S O	S L A R	I ” 	F A N	I D A N
KURS ISHI
Toshkent 2025 O ‘ Z B E K IS T O N   R E	SP U B L	I K A	SI   Q U R O L L	I   K U C H L AR	I   A K AD E M	I Y	AS	I
CH E G A R A  	
F A O L	I YA T	I   K A	F E D R A	SI
“ T A	
S D	I Q L AY M AN ”
CH E G A R A  	
F A O L	I YA T	I   K A	F E D R A	SI
B O	
SH L	IG‘I
            P o d p o l k o v n i k         R.X i k m a t o v 
2025  y il  “ ___ _ ”   _________
___  - K U R	
S A N T L A R   B A T A L O N	I   ____	- K U R	S A N TL A R
V Z V O D	
I   ____ - G U R U H   K U R	S AN T	I	
____________________________________________
N	I N G
K	
A L E N D A R  	IS H	I   REJ A	SI	
M
a v z u :  Jinoiy ishni qo'zg'atish va rad etishni protsessual tartibi. Protsessual
hujjatlarni tuzish
T o s	
hk e	nt  - 202 5 Ish bo	sq i c	h l a r i K o ‘ r i	b c	h iq i l a	d i ga	n s a v o l la r B a ja r i	sh
m	
udd at
l a r i B a	
j a r g a
n
l i	k	
h
a	q id a	
b
e l g i	
1
2 3 4 5
1
R a hb ari y
Hu j j a t la rn i
o ‘ r g a n i s h  v a
a d abi y o t la rn i
t anl a	
s h
( y i g ‘ i
s h ) 1.O‘zbekiston respublikasining jinoyat-protsessual 
kodeksi.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-
sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda
3.O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   23-
sentabrdagi   O‘RQ-411-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2016-y., 39-son, 457-modda
4.O‘zbekiston   Respublikasining   2012-yil   29-
dekabrdagi   O‘RQ-345-sonli   Qonuniga   asosan
ikkinchi qism bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2013-
y., 1-son, 1-modda	
2
K u r	s   i	s h i 
m a vz u	
s ig a   o i d
m a te r i a l   v a
m a’l u m o t la r n i
o ‘ r g a n i	
s h 1.O‘zbekiston respublikasining jinoyat-protsessual 
kodeksi.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-
sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda
3.O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   23
sentabrdagi   O‘RQ-411-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2016-y., 39-son, 457-modda
4.O‘zbekiston   Respublikasining   2012-yil   29
dekabrdagi   O‘RQ-345-sonli   Qonuniga   asosan
ikkinchi qism bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2013-
y., 1-son, 1-modda	
3
A	s o	s iy  	o ‘q uv 	
s
a v o l l a r 1.Jinoyat ishini qo‘zg‘atish   protsessual tartibi
2. Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishni   rad   qilish   protsessual
tartibi
3. Jinoyat-protsessual qonunchiligi
4. Jinoyat-protsessual qonun hujjatlari tuzish va 
uning vazifalari	
4
K u r	s   i s h i n i 
ra	
s m i y l a	s h t i r i	s h
v a   r a hb a r g a 
t aq d i m   e t i	
s h	
5
K u rs   i	s h i 
h i mo y a
s i
ku r	
s ant __________________
2022   y il  “ ___”   _____ Mavzu: Jinoiy ishni qo'zg'atish va rad etishni protsessual tartibi. Protsessual
hujjatlarni tuzish
Mundarija
Kirish
Asosiy qism 
1. Jinoyat ishini qo‘zg‘atish   protsessual tartibi
2.  Jinoyat ishini qo‘zg‘atishni rad qilish  protsessual tartibi
3.  Jinoyat-protsessual qonunchiligi
4.   Jinoyat-protsessual qonun hujjatlari tuzish va uning vazifalari 
Xulosa va takliflar 
Adabiyotlar Kirish
Mustaqillik   yillari   davomida   sud-huquq   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   fuqarolik
jamiyatini   shakllantirish,   demokratlashtirishning   tarkibiy   qismi   sifatida   sud
hokimiyatining   xolis,   mustaqil   tarmoq   sifatida   mustahkamlash,   qonun
ustuvorligini,   inson   huquq   va   erkinliklari   ishonchli   himoyalanishini   ta’minlash
bo‘yicha   izchil   ishlar   amalga   oshirildi.   Jumladan,   2010-yil   12-noyabrda   Oliy
Majlis   Senati   va   Qonunchilik   palatasining   qo‘shma   majlisida   davlatimiz   birinchi
rahbari   o‘zining   mohiyatan   tarixiy   bo‘lmish   “Mamlakatimizda   demokratik
islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish
konsepsiyasi”da   alohida   ta’kidlaganlaridek   “...sud   hokimiyatini   bosqichma-
bosqich   mustahkamlab   borish,   sudning   mustaqilligini   ta’minlash,   uni   sobiq
tuzumda   bo‘lgani   kabi   qatag‘on   quroli   va   jazolash   idorasi   sifatidagi   organ   emas,
balki   inson   va   fuqaro   huquq   va   erkinliklarini   ishonchli   himoya   va   muhofaza
etishga   xizmat   qiladigan   tom   ma’nodagi   mustaqil   davlat   institutiga   aylantirishga
qaratilgan keng ko‘lamli tashkiliy-huquqiy chora-   tadbirlar amalga oshirildi1”.   Bu
borada sud-huquq sohasidagi qonun hujjatlarining   liberallashtirilishi islohotlarning
muhim   yo‘nalishi   bo‘ldi.   Xususan,   jinoyat   ishlari   yurituvi   amaliyotiga   yarashuv
instituti joriy etildi, sudlarning   iqtisodiy jinoyatlar uchun ozodlikdan mahrum etish
o‘rniga   jarimalar   tarzidagi   jazolarni   qo‘llash   imkoniyatlari   kengaytirildi.   Sud
ishlarini   yuritish   tizimida   adolat,   jazoning   muqarrarligi   tamoyili   va   o‘zgacha
demokratik   tamoyillar   mustahkamlanishini   ta’minlovchi   boshqa   qator   chora-
tadbirlar   amalga   oshirildi.   Sudlarning   vakolatlari   izchil   kengaytirib   borilib,   odil
sudlovni   amalga   oshirishda   ular   xolisligining   va   mustaqilligining   kafolatlari
mustahkamlandi.   Shuningdek,   sudlar   tuzilmasini,   ular   faoliyatining   tashkiliy
asoslarini   takomillashtirish,   kadrlar   zaxirasini   mustahkamlashga   doir   chora-
tadbirlar   sud-huquq   islohotlarini   chuqurlashtirishga   ko‘maklashdi.   Ishni   sudga
qadar   yuritish   bosqichida   tergov   ustidan   sud   nazorati   kuchaytirildi.   Milliy
qonunchiligimizga   «Xabeas   korpus»   instituti   joriy   etildi   —   qamoqqa   olishga
sanksiya   berish,   shaxsni   lavozimidan   chetlashtirish   va   tibbiy   muassasaga
joylashtirishdek   protsessual   majburlov   horalarini   qo‘llash   huquqi   prokurorlardan sudlarga   o‘tkazildi,   uy   qamog‘i
ehtiyot   chorasi   joriy   etildi.   Huquqni   qo‘llash   tashkiliy-huquqiy   mexanizmlarini,
odil sudlovni   amalga oshirish protsessual asoslarini takomillashtirishga doir chora-
tadbirlar   odil   sudlovning   muqarrarligini,   tezkorligini   ta’minlashga,   qonuniylikni
ta’minlashda   sudning   rolini   oshirishga   ko‘maklashdi.   Prokuror   va   advokatning
jinoyat   protsessining   barcha   bosqichlaridagi   tortishuvi   tengligini,   sud-huquq
tizimini   liberallashtirish   jarayonining   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   advokatura
mustaqilligini   mustahkamlashga   doir   kompleks   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.
Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasiga   muvofiq   jinoyat   ishi   qo‘zg‘atish,   ish   yuzasidan
ayblov   xulosasini   o‘qib   eshittirish   singari   huquqlarni   sudlar   vakolatidan
chiqarilishini   nazarda   tutuvchi   o‘zgartishlar   jinoyat-protsessual   qonuniga   kiritildi.
Bu esa sudning obyektivligi,   xolisligini ta’minlashga, jinoyat ishini ko‘rib chiqish
jarayonida   tortishuv   tamoyilining   kuchayishiga   ko‘maklashdi.   Kassatsiya   instituti
tubdan   isloh
etildi, apellyatsiya instituti joriy qilindi.  
Binobarin,   milliy   qonunchilik   bazasini   uzluksiz   ravishda   isloh   etish   jarayonida
tubdan yangi yuridik o‘quv adabiyotlarini tayyorlash ehtiyoji   nihoyatda oshmoqda.
Ta’kidlash   joizki,   milliy   Jinoyat-protsessual   kodeksining   qabul   qilinganidan   shu
kunga   qadar   56   marta   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   kiritildi.   Demak,   o‘quv
adabiyotlari   ham   doimiy   ravishda   yangilanib   borishi,   jinoyat-protsessual   fanining
va   sud-tergov   amaliyotini   real   holatini   aks   ettirishi   lozim.   Shu   nuqtayi   nazardan,
mazkur   darslik   Jinoyat-protsessual   kodeksiga   kiritilgan   so‘nggi   o‘zgartirish   va
qo‘shimchalar   hamda   hozirgi   jinoyat   ishlari   yurituvining   so‘nggi   yutuqlari
inobatga   olingan   holda,   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   tegishli
qarorlari, shuningdek maxsus o‘quv va ilmiy adabiyotlar (milliy va   xorijiy) tahlili
asosida tayyorlangan. 1.Jinoyat ishini qo‘zg‘atish   protsessual tartibi
Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   -   jinoyat   protsessining   mustaqil   bosqichi   bo‘lib,   unda
jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishga   vakolatli   bo‘lgan   davlat   organlari   va   mansabdor
shaxslar   jinoyat   haqida   kelib   tushgan   ariza   va   xabarlami   qabul   qilish,   ko‘rib
chiqish   va   hal   etish   orqali   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   yoki   qo‘zg‘atishni   rad   etish
yoxud   tergovga tegishliligi bo‘yicha yuborish to‘g ‘risida qarorlardan bi-   rini qabul
qiladilar.Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   bosqichining   mazmuni   jinoyat   haqida   berilgan
ariza   yoki   xabar   yuzasidan   bir   qator   holatlarni   tekshirish   va   hal   etish   yuzasidan
protsessual   faoliyatni   o   ‘z   ichiga   oladi.   Bunda   jinoyat   haqidagi   ariza   yoki   xabar
JPKning   322-moddasida   kel-   tirilgan   sabablarning   qaysi   biriga   taalluqli;   jinoyat
haqidagi   ariza   yoki   xabarda   keltirilgan   ma’lumotlarda   jinoyat   alomatlari   mavjud-
mi; agarda jinoyat mavjud bo‘lsa, u JKning qaysi moddasi bo‘yicha   kvalifikatsiya
qilinishi   kerak;   qaysi   holatlar   ariza   yoki   xabarda   keltirilgan   faktlarni   tasdiqlaydi;
tergovga   qadar   tekshiruv   jarayonida   JPKning   329-moddasida   keltirilgan   qaysi
tergov va protsessual   harakatlarni o ‘tkazish lozim; ariza yoki xabar kelib tushgan
organ   yoki   mansabdor   shaxs   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   haqidagi   masa-   lani   hal
qilish   vakolatiga   egami   yoki   mavjud   materiallar   tergovga   tegishliligi   bo‘yicha
yuborilishi   kerakmi;   jinoyat   ishini   yuritishni   istisno   etadigan   holatlar   (amnistiya
akti,   jabrlanuvchi   ariza   berma   ganligi)   mavjudmi;   jinoyat   ishi   qo‘zg‘atilgandan
so‘ng surishtiruv   yoki dastlabki tergov o‘tkazishni kimga topshirish lozim; jinoyat
faqat   jabrlanuvchining   shikoyati   bo‘yicha   qo‘zg‘atiladigan   (JPK-   ning   325-m.)
yoki   yarashilganligi   munosabati   bilan   tugatiladigan   jinoyatlar   (JKning   66'-m.)
turlariga kiradimi kabi savollar hal   etilishi lozim .
321-modda. Jinoyat ishini qo‘zg‘atish majburiyati
Surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   va   tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga
oshiruvchi   organning   mansabdor   shaxsi   o‘z   vakolatlari   doirasida   jinoyat   sodir
etilganligi   to‘g‘risida   sabab   va   yetarli   asoslar   mavjud   bo‘lgan   barcha   hollarda jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishi   shart.   (321-moddaning   matni   O‘zbekiston
Respublikasining 2017-yil 6-sentabrdagi O‘RQ-442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R
QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
322-modda. Jinoyat ishini qo‘zg‘atish sabablari va asoslari
Jinoyat ishini qo‘zg‘atish uchun:
 shaxslarning arizalari;
 korxonalar,   muassasalar,   tashkilotlar,   jamoat   birlashmalari   va
mansabdor shaxslar bergan xabarlar;
 ommaviy axborot vositalari bergan xabarlar;
 jinoyat   sodir   etilganligini   ko‘rsatuvchi   ma’lumotlar   va   izlarni
surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror,   shuningdek   tergovga   qadar
tekshiruvni amalga oshiruvchi organning bevosita o‘zi aniqlashi;
 aybini bo‘yniga olish haqidagi arz sabab bo‘ladi.  .
Jinoyat   belgilari   mavjudligini   ko‘rsatuvchi   ma’lumotlar   jinoyat   ishini
qo‘zg‘atish uchun asos bo‘ladi. 
323-modda. Jinoyat ishini anonim xabarlarga asosan qo‘zg‘atishga
yo‘l qo‘yilmasligi
Jinoyat   haqidagi   imzosiz,   qalbaki   imzoli   yoki   uydirma   shaxs   nomidan
yozilgan   xat,   ariza   yoki   boshqa   anonim   xabarlar   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   uchun
sabab bo‘la olmaydi. 
324-modda. Shaxslarning arizalari
Shaxslarning   jinoyat   to‘g‘risidagi   arizalari   yozma   yoki   og‘zaki   bo‘lishi   mumkin.
Yozma ariza arz qiluvchi shaxs tomonidan imzolangan bo‘lishi lozim.  Og‘zaki   ariza   bayonnomada   qayd   etiladi.   Bayonnomada   arz   qiluvchi,   uning
yashash va ishlash joyi, shuningdek shaxsiy hujjatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar aks
ettirilishi   lozim.   Basharti   arz   qiluvchi   hujjat   ko‘rsata   olmasa,   uning   shaxsi
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni boshqa yo‘llar bilan tekshirish chorasi ko‘rilishi kerak. 
Arz   qiluvchi   jinoyat   to‘g‘risida   bila   turib   yolg‘on   xabar   berganlik   uchun   jinoiy
javobgarlikka   tortilishi   haqida   ogohlantiriladi   va   bu   xususda   bayonnomada   qayd
qilinib, uning imzosi  bilan tasdiqlanadi. So‘ngra bayonnomada jinoyat sodir etish
holatlari   xususidagi   ma’lumotlar   arz   qiluvchi   nomidan,   iloji   boricha   so‘zma-so‘z
aks ettiriladi. Bayonnomani arz qiluvchi va arizani qabul qilgan mansabdor shaxs
imzolaydilar. 
Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishga   ushbu   Kodeksning   113-moddasida   nazarda   tutilgan
aybini   bo‘yniga   olish   to‘g‘risidagi   arz   sabab   bo‘lsa,   bila   turib   yolg‘on   xabar
berganlik   uchun   jinoiy   javobgarlikka   tortilishi   to‘g‘risida   ogohlantirilmasligini
mustasno   etganda,   unga   shaxslarning   arizalarini   qabul   qilish   va   rasmiylashtirish
to‘g‘risidagi ushbu moddada nazarda tutilgan barcha qoidalar taalluqlidir. 
325-modda. Jabrlanuvchining shikoyatiga asosan jinoyat ishi
qo‘zg‘atish
Jinoyat   kodeksi   105-moddasining   birinchi   qismida ,   109-moddasida ,   110-
moddasining  birinchi qismida ,  111-moddasida , 118-moddasining  birinchi qismida ,
119-moddasining   birinchi   qismida ,   121-moddasining   birinchi   qismida ,   136-
moddasida ,   139-moddasining   birinchi   va   ikkinchi   qismlarida ,   140-moddasining
birinchi   va   ikkinchi   qismlarida ,   141 1
-moddasining   birinchi   qismida ,   149-
moddasida   nazarda   tutilgan   jinoyatlar   to‘g‘risidagi   jinoyat   ishlari   aybdorni
javobgarlikka   tortishni   so‘rab   jabrlanuvchi   bergan   shikoyat   arizasi   asosidagina
qo‘zg‘atiladi.   Jabrlanuvchi   nochor   ahvolda   bo‘lganligi,   ayblanuvchiga   qaram
bo‘lganligi   tufayli   yoki   boshqa   sabablarga   ko‘ra   o‘z   huquqini   va   qonuniy
manfaatlarini   o‘zi   himoya   qila   olmaydigan   alohida   hollarda   prokuror
jabrlanuvchining   shikoyatisiz   ham   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishi   shart. (325- moddaning   birinchi   qismi   O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   23-sentabrdagi
O‘RQ-411-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 39-son, 457-modda)
Jinoyat   kodeksining   167 ,   170 ,   172 ,   173-moddalarida   nazarda   tutilgan   va   ustav
fondida davlat ulushi bo‘lmagan yuridik shaxsga nisbatan uning xodimi tomonidan
sodir   etilgan   jinoyatlar   to‘g‘risidagi   jinoyat   ishlari   faqat   mazkur   yuridik   shaxs
rahbarining,   mulkdorining   yoki   vakolatli   boshqaruv   organining   arizasiga   ko‘ra
qo‘zg‘atiladi. (325-modda   O‘zbekiston   Respublikasining   2012-yil   29-dekabrdagi
O‘RQ-345-sonli   Qonuniga   asosan   ikkinchi   qism   bilan   to‘ldirilgan   —   O‘R   QHT,
2013-y., 1-son, 1-modda)
326-modda. Korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, jamoat
birlashmalari va mansabdor shaxslar bergan xabarlar
Korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, jamoat birlashmalari va mansabdor shaxslar
jinoyat to‘g‘risida bergan xabarlar xizmat xati yoki tasdiqlangan telefonogramma,
telegramma   yoxud   radiogramma   shaklida   bo‘lishi   lozim.   Xabar   yuboruvchi   sodir
etilgan   jinoyatga   oid   holatlarni   tasdiqlovchi   o‘z   ixtiyoridagi   hujjatlarni   xabarga
ilova qilib yuborishi mumkin. 
327-modda. Ommaviy axborot vositalari bergan xabarlar
Muayyan   jinoyat   to‘g‘risida   matbuot,   radio   va   televideniye,   hujjatli
kinofilmlardagi, shuningdek ommaviy axborot vositalariga yo‘llangan, lekin e’lon
qilinmagan xatlardagi xabarlar jinoyat ishini qo‘zg‘atishga sabab bo‘ladi. 
Jinoyat to‘g‘risidagi xabarni e’lon qilgan yoki tegishli joylarga yuborgan ommaviy
axborot   vositalari,   shuningdek   bu   xabar   mualliflari   surishtiruvchi,   tergovchi,
prokuror   yoki   sudning   talabiga   asosan   o‘z   ixtiyorlarida   bo‘lgan   hujjatlarni   va
xabarni tasdiqlovchi boshqa materiallarni taqdim qilishlari shart. 
328-modda. Jinoyat ishini qo‘zg‘atish vakolatiga ega bo‘lgan organlar
yoki mansabdor shaxs tomonidan jinoyatga oid ma’lumotlarning bevosita
aniqlanishi Jinoyat   sodir   etilganligini   ko‘rsatuvchi   ma’lumotlarning   bevosita   aniqlanishi
quyidagi hollarda jinoyat ishini qo‘zg‘atishga sabab bo‘lishi mumkin:
1)   tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi   organning   mansabdor
shaxsi   ma’muriy   vazifani   amalga   oshirayotganida   jinoyatga   oid   ma’lumotlarni
aniqlaganida; (328-moddaning   1-bandi   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-
sentabrdagi O‘RQ-442-sonli   Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-
modda)
2)   surishtiruvchi,   tergovchi   boshqa   jinoyatga   doir   ish   bo‘yicha   dastlabki
tergov yuritish chog‘ida jinoyatga oid ma’lumotlarni aniqlaganida; (328-moddaning
2-bandi   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli
Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
3)   prokuror   qonunlarning   bajarilishi   ustidan   nazorat   qilish   paytida   yoki
boshqa jinoyatga doir ish bo‘yicha dastlabki tergov olib borish chog‘ida jinoyatga
oid   ma’lumotlarni   aniqlaganida;   (328-moddaning   4-bandi   O‘zbekiston
Respublikasining   2012-yil   18-sentabrdagi   O‘RQ-335-sonli   Qonuniga   asosan
chiqarilgan — O‘R QHT, 2012-y., 38-son, 433-modda)
329-modda. Jinoyatga oid arizalar, xabarlar va boshqa ma’lumotlarni
ko‘rib chiqish tartibi
Jinoyatga   oid   arizalar,   xabarlar   va   boshqa   ma’lumotlar   ro‘yxatga   olinishi   va
darhol,   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   uchun   sabab   qonuniyligini   va   asoslar   yetarli
ekanligini   tekshirish   zarurati   bo‘lgan   taqdirda   esa,   o‘n   sutkadan   kechiktirmasdan
hal   qilinishi   lozim.   Ushbu   muddat   jinoyatga   oid   arizalar,   xabarlar   va   boshqa
ma’lumotlar   olingan   paytdan   boshlab   hamda   to   ishni   qo‘zg‘atish   yoki
qo‘zg‘atishni   rad   qilish   to‘g‘risida   qaror   chiqarilguniga   qadar   yoxud   tergovga
qadar   tekshiruv   materiallari   ushbu   Kodeksning   587-moddasiga   muvofiq
prokurorga   yuborilguniga   qadar   bo‘lgan   vaqtni   o‘z   ichiga   oladi.   (329-moddaning
birinchi   qismi   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-
sonli  Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda) Ushbu   modda   birinchi   qismida   ko‘rsatilgan   muddat   ichida   tergovga   qadar
tekshiruv   o‘tkazilib,   uning   davomida   qo‘shimcha   hujjatlar,   tushuntirishlar   talab
qilib   olish,   shuningdek   shaxsni   ushlab   turish   ushbu   Kodeks   162-moddasining
ikkinchi qismiga  muvofiq shaxsiy tintuv va olib qo‘yish, hodisa sodir bo‘lgan joyni
ko‘zdan kechirish, ekspertiza o‘tkazish, taftish tayinlash, tezkor-qidiruv tadbirlarini
o‘tkazish   haqida   topshiriqlar   berish   mumkin.   Tergovga   qadar   tekshiruv   vaqtida
boshqa tergov harakatlarini o‘tkazish man qilinadi.  (329-moddaning ikkinchi qismi
O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni
tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
Alohida   hollarda,   tergovga   qadar   tekshiruv   muddati   quyidagi   holatlardan   biri
mavjud bo‘lgan taqdirda, surishtiruvchi, tergovchi yoki tergovga qadar tekshiruvni
amalga   oshiruvchi   organ   mansabdor   shaxsining   asoslantirilgan   qaroriga   ko‘ra
prokuror   tomonidan   bir   oygacha   uzaytirilishi   mumkin:   (329-moddaning   uchinchi
qismi   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli
Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
1) o‘tkazish uchun ko‘p vaqt talab qiladigan ekspertiza, xizmat tekshiruvi,
taftish   yoki   boshqa   tekshiruv   tayinlangan   bo‘lsa;   (329-moddaning   uchinchi   qismi
1-bandi   O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   29-dekabrdagi   O‘RQ-418-sonli
Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 1-son, 1-modda)
2)   olis   joylarda   bo‘lgan   yoki   chaqiruvga   binoan   hozir   bo‘lishdan   bo‘yin
tovlayotgan shaxslardan tushuntirishlar talab qilib olish zarur bo‘lsa; 
3)   yangi   holatlar   aniqlanib,   ularni   qo‘shimcha   tarzda   tekshirmasdan   turib
qaror   qabul   qilishning   imkoni   bo‘lmasa. (329-moddaning   matni   O‘zbekiston
Respublikasining   2009-yil   21-dekabrdagi   O‘RQ-237-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2009-y., 52-son, 552-modda)
4)   yetkazilgan   moddiy   zararning   o‘rnini   ixtiyoriy   ravishda   qoplash   va
(yoki)   jinoyat   oqibatlarini   bartaraf   etish   uchun   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat
kodeksi   Maxsus   qismining   tegishli   moddasida   belgilangan   muddat   o‘tmagan bo‘lsa.   (329-moddaning uchinchi qismi O‘zbekiston Respublikasining 2016-yil 29-
dekabrdagi   O‘RQ-418-sonli   Qonuniga   asosan   4-band   bilan   to‘ldirilgan   —   O‘R
QHT, 2017-y., 1-son, 1-modda)
330-modda. Jinoyatga oid ma’lumotlarni ko‘rib chiqish natijasida
qabul qilinadigan qarorlar
Jinoyatga   oid   ma’lumotlar   olingan   yoki   bunday   ma’lumotlar   bevosita   aniqlangan
har   bir   holda   quyidagi   qarorlardan   biri   qabul   qilinadi: (330-moddaning   birinchi
xatboshisi   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli
Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
 jinoyat ishini qo‘zg‘atish haqida;
 ishni qo‘zg‘atishni rad qilish haqida;
 ariza yoki xabarni tergovga tegishliligiga qarab yuborish haqida. 
331-modda. Jinoyat ishini qo‘zg‘atish tartibi
Ushbu   Kodeksning   322-moddasida   nazarda   tutilgan   sabab   va   asoslar
mavjud   bo‘lgan   taqdirda   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   to‘g‘risida   surishtiruvchi,
tergovchi,   prokuror   shuningdek   tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi
organning   mansabdor   shaxsi   qaror   chiqaradi. (331-moddaning   birinchi   qismi
O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni
tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
Qarorda:   ishni   qo‘zg‘atish   sabablari   va   asoslari;   Jinoyat   kodeksining
jinoyat ishi qo‘zg‘atilgan jinoyatni nazarda tutuvchi moddasi; bundan buyon ishni
o‘z   yurituviga   oluvchi   mansabdor   shaxs   ko‘rsatiladi.   (331-moddaning   ikkinchi
qismi   O‘zbekiston   Respublikasining   2012-yil   18-sentabrdagi   O‘RQ-335-sonli
Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2012-y., 38-son, 433-modda)
Jinoyat  ishini  qo‘zg‘atish to‘g‘risidagi  qarorning ko‘chirma nusxasi  ushbu
ishning   tergov   qilinishi   ustidan   nazoratni   amalga   oshirishi   lozim   bo‘lgan prokurorga   yuboriladi. (331-moddaning   uchinchi   qismi   O‘zbekiston
Respublikasining 2017-yil 6-sentabrdagi O‘RQ-442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R
QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
Ish   qo‘zg‘atilgandan   keyin   uzoqqa   cho‘zilgan   jinoyatlarning   oldini   olish   va
jinoyatlar   takrorlanishiga   yo‘l   qo‘ymaslik,   shuningdek   ish   uchun   ahamiyati
bo‘lishi   ehtimol   tutilgan   jinoyat   izlari,   narsalar   va   hujjatlarni   mustahkamlash   va
qo‘riqlash yuzasidan darhol choralar ko‘rish lozim. 
Tadbirkorlik   faoliyati   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   faktlar   bo‘yicha   tadbirkorlik
subyektiga   nisbatan   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishga   faqat   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi prokurorining, viloyatlar va Toshkent shahar prokurorlarining roziligi
bilan yoxud O‘zbekiston  Respublikasi  Bosh  prokurori  yoki  uning o‘rinbosarining
roziligi bilan yo‘l qo‘yiladi. (331-modda O‘zbekiston Respublikasining 2018-yil 20-
iyuldagi   O‘RQ-485-sonli   Qonuniga   asosan   beshinchi   qism   bilan   to‘ldirilgan   —
Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 21.07.2018-y., 03/18/485/1552-son)
332-modda. Jinoyat ishlarini birlashtirish va ajratish
Bitta   tergov   yoki   sud   ish   yurituviga   faqat   bir   necha   shaxsning   bir   yoki   bir   necha
jinoyatni birgalashib sodir etganlikda ayblanishiga doir ishlar yoxud bir shaxsning
bir   necha   jinoyatni   sodir   etganlikda   ayblanishiga   doir   ishlar   birlashtirilishi
mumkin. 
Bir   yoki   bir   necha   jinoyatni   birgalashib   sodir   etishda   ayblanayotgan   shaxslarga
nisbatan   ishni   ajratishga,   basharti   bu   ish   holatlari   bo‘yicha   zarur   bo‘lib   qolsa
hamda   bunday   ajratish   surishtiruvning,   dastlabki   tergovning   va   sud   tomonidan
ishni ko‘rib chiqishning to‘liq va xolisona bo‘lishiga ta’sir qilmasa, yo‘l qo‘yiladi. 
Tergov qilinayotgan jinoyat ishi bilan bog‘liq bo‘lmagan yangi jinoyat aniqlangan
taqdirda,   jinoyat   ishining   mazkur   holatga   doir   qismi   jinoyat   ishi   qo‘zg‘atilgan
holda   alohida   ish   yurituvga   ajratiladi.   Ishlarni   birlashtirish   va   ajratish
surishtiruvchining,   tergovchining,   prokurorning   qarori   yoki   sudning   ajrimi   bilan
amalga   oshiriladi.   (332-moddaning   uchinchi   qismi   O‘zbekiston   Respublikasining 2007-yil   13-dekabrdagi   O‘RQ-123-sonli   Qonuni   asosida   uchinchi   va   to‘rtinchi
qismlar bilan almashtirilgan — O‘R QHT, 2007-y., 50-51-son, 502-modda)
2. Jinoyat ishini qo‘zg‘atishni rad qilish  protsessual tartibi
Ushbu   Kodeks   83-moddasining   1   va   2-bandlarida   hamda   84-moddasi   birinchi
qismining   1 ,   3   —   8-bandlarida   nazarda   tutilgan   holatlar   aniqlangan   taqdirda,
tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi   organning   mansabdor   shaxsi,
surishtiruvchi,   tergovchi   yoki   prokuror   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishni   rad   qilish
to‘g‘risida qaror chiqaradi, jinoyat sodir etilganligi to‘g‘risida xabar bergan fuqaro,
korxona, muassasa,  tashkilot, jamoat birlashmasi  yoki mansabdor  shaxs bu haqda
xabardor   qilinadi.   Bunda   ularga   qaror   ustidan   shikoyat   qilish   huquqi   va   tartibi
tushuntirilishi lozim. Jinoyat ishini qo‘zg‘atishni rad qilish to‘g‘risidagi qarorning
ko‘chirma nusxasi prokurorga yuboriladi. 
Ushbu   Kodeks   84-moddasi   birinchi   qismining   2-bandida   nazarda   tutilgan
holat   surishtiruvchi,   tergovchi   yoki   prokuror   tomonidan   aniqlangan   taqdirda,
jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishni   rad   qilish   ushbu   Kodeksning   63-bobida   nazarda
tutilgan qoidalarga binoan sud tomonidan amalga oshiriladi. 
Ushbu   Kodeks   84-moddasi   birinchi   qismining   1 ,   2 ,   3-bandlarida   nazarda
tutilgan asoslarga ko‘ra jinoyat ishi qo‘zg‘atishni rad etishga, agar o‘ziga nisbatan
jinoyat   ishi   qo‘zg‘atishni   rad   etish   to‘g‘risidagi   masala   qo‘yilayotgan   shaxs   yoki
vafot etgan shaxsning yaqin qarindoshlari bunga e’tiroz bildirsa, yo‘l qo‘yilmaydi. 
Tergovga qadar tekshiruvni amalga oshiruvchi organning mansabdor shaxsi
tomonidan   ushbu   Kodeks   84-moddasi   birinchi   qismining   2-bandida   nazarda
tutilgan   holat   aniqlangan   taqdirda,   jinoyatga   oid   ariza,   xabar   va   boshqa
ma’lumotlar   darhol   prokurorga   yuboriladi.   (333-moddaning   matni   O‘zbekiston
Respublikasining 2017-yil 6-sentabrdagi O‘RQ-442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R
QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda) 334-modda. Ma’muriy, intizomiy va boshqa huquqbuzarliklar
to‘g‘risidagi xabarlar bo‘yicha ko‘riladigan choralar
Kelib tushgan xabarda jinoyat haqida emas, balki ma’muriy, intizomiy yoki boshqa
huquqbuzarlik   yoxud   axloq   normalari   buzilganligi   haqida   ma’lumot   bo‘lsa,
tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi   organning   mansabdor   shaxsi,
surishtiruvchi, tergovchi yoki prokuror jinoyat ishini qo‘zg‘atishni rad qilish bilan
bir   paytda   xabarni   huquqni   buzgan   shaxsga   nisbatan   ma’muriy,   intizomiy
javobgarlik   yoki   jamoat   ta’sir   choralari   qo‘llash   uchun   huquqni   buzgan   shaxs
ishlaydigan   yoki   o‘qiydigan   joy   ma’muriyatiga,   uning   turar   joyidagi   jamoaga,
jamoat   birlashmasiga   yoki   voyaga   yetmaganlar   ishi   bilan   shug‘ullanuvchi
komissiyaga,   tegishli   vakolatlarga   ega   bo‘lgan   davlat   organi   yoki   mansabdor
shaxsga yuboradi. 
(334-moddaning birinchi  qismi  O‘zbekiston Respublikasining 2017-yil 14-
sentabrdagi O‘RQ-446-sonli   Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 37-son, 978-
modda)   Qarang:   O‘zbekiston   Respublikasi   Ma’muriy   javobgarlik   to‘g‘risidagi
kodeksi   36-moddasining   ikkinchi   qismi ,   III   bo‘limi ,   O‘zbekiston   Respublikasi
Mehnat   kodeksi   182-moddasining   birinchi   qismi ,   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2017-yil   14-martdagi   PQ-2833-sonli   qaroriga   3-ilova   sifatida
tasdiqlangan   Voyaga   yetmaganlar   ishlari   bo‘yicha   idoralararo   komissiyalar
to‘g‘risidagi nizomning  8-bobi .
Kelib tushgan xabarda fuqarolarning siyosiy, mehnat, uy-joy, oilaviy yoki
boshqa huquqlari buzilganligi, shuningdek korxonalar, muassasalar, tashkilotlar va
jamoat birlashmalarining fuqaroviy sud ishlarini yuritish tartibida qo‘riqlanadigan
qonuniy   manfaatlari   buzilganligi   ko‘zga   tashlansa,   unda   ishni   qo‘zg‘atishni   rad
qilish   bilan   bir   vaqtda   manfaatdor   shaxslarga   sudga   murojaat   qilish   huquqlari   va
tartibi   tushuntirilishi   lozim.   Basharti   ular   ma’lum   sabablarga   ko‘ra,   sud   orqali
o‘zlarini   himoya   qilishni   so‘rash   imkoniyatiga   ega   bo‘lmasalar,   prokuror   bunday
shaxslarni himoya qilib, sudga ariza bilan murojaat etishga haqlidir.  335-modda. Jinoyat to‘g‘risidagi arizani (xabarni) tergovga tegishliligiga
qarab yuborish
Arizani   (xabarni)   tergovga   tegishliligiga   qarab   yuborishga   ushbu   tuman
(shahar)   hududidan   tashqarida   sodir   etilgan   jinoyat   haqida   xabar   berilgan   va
jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   masalasini   hal   qilish   uchun   tekshirish   harakatlarini
jinoyat sodir etilgan tumanda (shaharda) o‘tkazish zarur bo‘lgan hollardagina yo‘l
qo‘yiladi. 
336-modda. Jinoyat ishini ish qo‘zg‘atilganidan keyin yuborish
Jinoyat ishini qo‘zg‘atish to‘g‘risida qaror chiqarilganidan keyin: 
1)   prokuror   ishni   ushbu   Kodeksning   345   va   381 2
-moddalariga   muvofiq
dastlabki   tergov   yoki   surishtiruv   organiga   yuboradi   yoxud   o‘zi   dastlabki   tergov
yoki surishtiruv yuritishga kirishadi; 
2)   tergovchi   dastlabki   tergovni   yuritishga   kirishadi   va   bu   haqda   darhol
prokurorni   xabardor   qiladi   yoki   prokurorning   roziligi   bilan   jinoyat   ishini   ushbu
Kodeksning   345-moddasida   belgilangan   tergovning   tegishliligiga   ko‘ra   boshqa
dastlabki   tergov   organiga   yoki   ushbu   Kodeksning   381 2
-moddasida   belgilangan
tergovning tegishliligiga ko‘ra surishtiruv organiga yuboradi; 
3)   surishtiruvchi   surishtiruv   yuritishga   kirishadi   va   bu   haqda   darhol
prokurorni   xabardor   qiladi   yoki   prokurorning   roziligi   bilan   jinoyat   ishini   ushbu
Kodeksning   381 2
-moddasida   belgilangan   tergovning   tegishliligiga   ko‘ra   boshqa
surishtiruv   organiga   yoki   ushbu   Kodeksning   345-moddasida   belgilangan
tergovning tegishliligiga ko‘ra dastlabki tergov organiga yuboradi; 
4)   tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi   organ   boshlig‘i   jinoyat
ishini   ushbu   Kodeksning   345   va   381 2
-moddalarida   belgilangan   tergovning
tegishliligiga   ko‘ra   dastlabki   tergov   yoki   surishtiruv   organiga   o‘tkazish   uchun
darhol   prokurorga   yuboradi.   Jinoyat   ishining   tergovi   tergovga   qadar   tekshiruvni amalga oshirgan organning surishtiruviga yoki dastlabki tergoviga tegishli bo‘lgan
taqdirda,   jinoyat   ishi   prokurorni   darhol   xabardor   qilgan   holda   surishtiruvni   yoki
dastlabki tergovni amalga oshirish uchun qabul qilinishi mumkin. 
(336-moddaning   matni   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-
sentabrdagi O‘RQ-442-sonli   Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-
modda)
337-modda. Jinoyat ishini qo‘zg‘atishning qonuniyligi ustidan
prokuror nazorati
Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishning  qonuniyligi   ustidan  nazorat  olib  borayotgan
prokuror:
1)   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   to‘g‘risidagi   qarorni   bekor   qilishga   va   ish
qo‘zg‘atishni rad qilishga;   (337-moddaning 1-bandi O‘zbekiston Respublikasining
2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni   tahririda   —   O‘R   QHT,   2017-y.,
36-son, 943-modda)
2) jinoyat ishini qo‘zg‘atishni rad qilish to‘g‘risidagi qarorni bekor qilishga
va   ayni   vaqtda   ish   qo‘zg‘atishga   haqlidir. (337-moddaning   2-bandi   O‘zbekiston
Respublikasining 2017-yil 6-sentabrdagi O‘RQ-442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R
QHT,   2017-y.,   36-son,   943-modda)   (337-moddaning   3-bandi   O‘zbekiston
Respublikasining   2012-yil   18-sentabrdagi   O‘RQ-335-sonli   Qonuniga   asosan
chiqarilgan — O‘R QHT, 2012-y., 38-son, 433-modda)
338-modda. Jinoyat ishi qo‘zg‘atish to‘g‘risidagi qaror ustidan
shikoyat qilish
Prokurorning   jinoyat   ishi   qo‘zg‘atish   to‘g‘risidagi   qarori   ustidan   yuqori   turuvchi
prokurorga   shikoyat   qilinishi   mumkin.   Ish   qo‘zg‘atish   to‘g‘risidagi   qarorining
prokuror   tomonidan   bekor   qilinishi   ustidan   ham   xuddi   shunday   tartibda   shikoyat
qilinishi   mumkin.   (338-moddaning   birinchi   qismi   O‘zbekiston   Respublikasining 2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni   tahririda   —   O‘R   QHT,   2017-y.,
36-son, 943-modda)
Tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshiruvchi   organ   mansabdor   shaxsining,
surishtiruvchining,   tergovchining   ish   qo‘zg‘atishni   rad   qilish   to‘g‘risidagi   qarori
ustidan   prokurorga,   prokurorning   ish   qo‘zg‘atishni   rad   qilish   to‘g‘risidagi   qarori
ustidan   yuqori   turuvchi   prokurorga,   sudning   ajrimi   ustidan   esa   yuqori   sudga
shikoyat   qilinishi   mumkin. (338-moddaning   ikkinchi   qismi   O‘zbekiston
Respublikasining 2017-yil 6-sentabrdagi O‘RQ-442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R
QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
3.  Jinoyat-protsessual qonunchiligi
Jinoyat ishlarini yuritish tartibi
O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibi   Jinoyat-
protsessual kodeksi bilan belgilanadi. 
Jinoyat   ishlarini   yuritishning   ushbu   Kodeksda   belgilangan   tartibi   barcha   sudlar,
prokuratura, tergov, surishtiruv organlari, advokatura, shuningdek fuqarolar uchun
yagona hamda majburiydir. 
Jinoyat-protsessual qonunchiligining vazifalari
Jinoyat-protsessual qonunchiligining vazifalari jinoyatlarni tez va to‘la ochishdan,
jinoyat   sodir   etgan   har   bir   shaxsga   adolatli   jazo   berilishi   hamda   aybi   bo‘lmagan
hech bir shaxs javobgarlikka tortilmasligi va hukm qilinmasligi uchun aybdorlarni
fosh etishdan hamda qonunning to‘g‘ri tatbiq etilishini ta’minlashdan iboratdir.
Jinoyat  ishlarini yuritishning jinoyat-protsessual  qonunchilikda belgilangan tartibi
qonuniylikni   mustahkamlashga,   jinoyatlarning   oldini   olishga,   shaxs,   davlat   va
jamiyat manfaatlarini himoya etishga yordam qilmog‘i lozim. 
Jinoyat-protsessual qonunchiligining vaqt va hudud bo‘yicha amal
qilishi Jinoyat   ishlarini   yuritish,   jinoyat   sodir   etilgan   joydan   qat’i   nazar,   basharti
O‘zbekiston   Respublikasining   boshqa   davlatlar   bilan   tuzilgan   shartnoma   va
bitimlarida   o‘zgacha   qoidalar   belgilanmagan   bo‘lsa,   ish   yuzasidan   surishtiruv,
dastlabki   tergov   va   sud   muhokamasi   yuritilayotgan   paytda   amalda   bo‘lgan
qonunchilikka muvofiq olib boriladi.
Jinoyat-protsessual qonunchiligining ajnabiy fuqarolarga va fuqaroligi
bo‘lmagan shaxslarga nisbatan amal qilishi
Ajnabiy   fuqarolar   va   fuqaroligi   bo‘lmagan   shaxslar   tomonidan   sodir   etilgan
jinoyatlar  to‘g‘risidagi  ishlarni  yuritish O‘zbekiston Respublikasi  hududida ushbu
Kodeksga muvofiq olib boriladi. 
Immunitetga   ega   bo‘lgan   shaxslarga   nisbatan   ushbu   Kodeks   O‘zbekiston
Respublikasi ishtirok etadigan xalqaro shartnomalar va bitimlarga zid kelmaydigan
hollarda qo‘llaniladi. 
JINOYAT PROTSESSI PRINSIPLARI
Qonuniylik. Sudya,   prokuror,   tergovchi,   surishtiruvchi,   himoyachi,   shuningdek
jinoyat ishini yuritishda ishtirok etuvchi barcha shaxslar O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi ,   ushbu   Kodeks   va   O‘zbekiston   Respublikasining   boshqa   qonun
hujjatlariga aniq rioya etishlari va ularning talablarini bajarishlari shart. Qonunlarni
aniq bajarishdan va ularga rioya qilishdan har qanday chekinish, qanday sabablarga
ko‘ra   yuz   berganidan   qat’i   nazar,   jinoyat   protsessida   qonuniylikni   buzish
hisoblanadi va belgilangan javobgarlikka sabab bo‘ladi. 
Odil sudlovning faqat sud tomonidan amalga oshirilishi
O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   muvofiq   jinoyat   ishlari   bo‘yicha
odil sudlovni faqat sud amalga oshiradi. 
Jinoyat ishlarini hay’atda va yakka tartibda ko‘rib chiqish Jinoyat   ishlari   hay’atda   ko‘riladi,   Jinoyat   kodeksi   15-moddasining   ikkinchi   —
to‘rtinchi   qismlarida   nazarda   tutilgan   jinoyatlar   to‘g‘risidagi   ishlar   esa,   sudya
tomonidan yakka tartibda ko‘riladi. 
Agar   sudya   tomonidan   yakka   tartibda   ko‘rib   chiqilayotgan   jinoyat   ishi   bo‘yicha
sud   muhokamasi   vaqtida   Jinoyat   kodeksi   15-moddasining   beshinchi   qismida
nazarda   tutilgan   jinoyatlar   sodir   etilganligini   ko‘rsatuvchi   holatlar   aniqlansa,
ishning   ko‘rilishi   uni   yakka   tartibda   ko‘rib   chiqishni   boshlagan   sudya   tomonidan
davom   ettiriladi.Ish   birinchi   instansiya   sudi   tomonidan   hay’atda   ko‘rilganda   sud
tarkibiga sudya  va ikki  nafar  xalq maslahatchisi  kiradi.  O‘zbekiston  Respublikasi
Oliy sudi ishlarni uch nafar sudyadan iborat tarkibda ko‘rib chiqadi.Odil sudlovni
amalga   oshirishda   xalq   maslahatchilari   sudyaning   barcha   huquqlaridan
foydalanadilar.   Ular   sud   majlisida   ishni   ko‘rish   jarayonida   kelib   chiqadigan
hamma   masalalarni   hal   qilishda   va   hukm   chiqarishda   raislik   qiluvchi   bilan   teng
huquqqa   egadirlar.   Tegishli   sud   hay’atlarida   apellatsiya   va   kassatsiya   tartibida
ishlarni ko‘rish uch nafar sudyadan iborat tarkibda amalga oshiriladi. O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   sudining   hukmlariga   apellatsiya   va   kassatsiya   shikoyatlari
(protestlari)   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudining   jinoyat   ishlari   bo‘yicha
sudlov hay’atida besh nafar sudyadan iborat tarkibda ko‘rib chiqiladi.
Sudyalarning mustaqilligi va ularning faqat qonunga bo‘ysunishi
Odil   sudlovni   amalga   oshirishda   sudyalar   va   xalq   maslahatchilari   mustaqildirlar
hamda   faqat   qonunga   bo‘ysunadilar.   Sudyalar   va   xalq   maslahatchilari   jinoyat
ishlarini qonun asosida ko‘rib chiqadilar va hal qiladilar. 
Sudyalar   va   xalq   maslahatchilarining   odil   sudlovni   amalga   oshirish   borasidagi
faoliyatiga   biron-bir   tarzda   aralashishga   yo‘l   qo‘yilmaydi   va   bunday   aralashuv
qonunga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi. 
Jinoyat ishini qo‘zg‘atishning muqarrarligi
Prokuror, tergovchi va surishtiruvchi jinoyat alomatlari topilgan har bir holda, o‘z
vakolatlari   doirasida   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishlari,   jinoiy   hodisani,   jinoyat   sodir etishda   aybdor   bo‘lgan   shaxslarni   aniqlash   va   ularni   jazolash   uchun   qonunda
nazarda tutilgan barcha choralarni ko‘rishlari shart. 
Odil sudlovni fuqarolarning qonun va sud oldida tengligi asosida
amalga oshirish
Jinoyat   ishlari   bo‘yicha   odil   sudlov   fuqarolarning,   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,
ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsiy va ijtimoiy mavqeyidan qat’i nazar, qonun
va sud oldida tengligi asosida amalga oshiriladi. 
Shaxsning sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilish
Sudya,   prokuror,   tergovchi   va   surishtiruvchi   ishda   qatnashayotgan   shaxslarning
sha’ni   va   qadr-qimmatini   hurmat   qilishlari   shart.Hech   kim   qiynoqqa   solinishi,
zo‘ravonlikka, shafqatsiz yoki inson sha’ni va qadr-qimmatini kamsituvchi boshqa
tarzdagi   tazyiqqa   duchor   etilishi   mumkin   emas.Inson   sha’ni   va   qadr-qimmatini
kamsitadigan, uning shaxsiy hayotiga taalluqli ma’lumotlar tarqalib ketishiga olib
keladigan,   sog‘lig‘ini   xavf   ostiga   qo‘yadigan,   asossiz   ravishda   unga   jismoniy   va
ma’naviy   azob-uqubat   yetkazadigan   harakatlar   qilish   yoki   qarorlar   chiqarish
taqiqlanadi. 
Fuqarolarning huquq va erkinliklarini muhofaza qilish
Jinoyat   ishini   yuritish   uchun   mas’uliyatli   barcha   davlat   organlari   va
mansabdor   shaxslar   jinoyat   protsessida   qatnashayotgan   fuqarolarning   huquq   va
erkinliklarini muhofaza qilishlari shart. Hech kim sud qaroriga asoslanmagan holda
hibsga olinishi yoki qamoqda saqlanishi mumkin emas. Sud va prokuror qonunga
xilof ravishda ozodlikdan mahrum etilgan yoki qonun yoxud sud hukmida nazarda
tutilganidan   ortiq   muddat   hibsda   ushlab   turilgan   yoki   qamoqda   saqlangan   yoxud
uy qamog‘ida bo‘lgan har qanday shaxsni darhol ozod qilishi shart.  Fuqarolarning   shaxsiy   hayoti,   ularning   turar   joylari   daxlsizligi,   o‘zaro
yozishmalari,   telegraf   aloqalari   va   telefon   orqali   so‘zlashuvlarining   sir   saqlanishi
qonun   bilan   qo‘riqlanadi.   Shaxs   egallab   turgan   turar   joy   yoki   boshqa   bino   va
hududda   tintuv   o‘tkazish,   olib   qo‘yish,   ko‘zdan   kechirish,   aloqa   muassasalarida
pochta-telegraf   jo‘natmalarini   xatlab   qo‘yish   va   ularni   olib   qo‘yish,   telefonlar   va
boshqa   telekommunikatsiya   qurilmalari   orqali   olib   boriladigan   so‘zlashuvlarni
eshitib   turish,   ular   orqali   uzatiladigan   axborotni   olish   faqat   ushbu   Kodeksda
belgilangan   hollarda   va   tartibda   amalga   oshirilishi   mumkin.   Ishni   yuritish
jarayonida   shaxsning   huquq   va   erkinliklarini   buzish   oqibatida   unga   yetkazilgan
zarar ushbu Kodeksda belgilangan asoslar va tartibda undirilishi lozim. 
Sudda jinoyat ishlarining oshkora ko‘rilishi
Barcha sudlarda jinoyat ishlari oshkora ko‘riladi, bundan davlat sirlarini qo‘riqlash
manfaatlariga zid keladigan hollar, shuningdek jinsiy jinoyatlar to‘g‘risidagi ishlar
ko‘rilayotgan   hollar   mustasno.   Sudlarda  jinoyat   ishlarini   oshkora   ko‘rish   sudning
tashabbusi   bilan   yoki   jinoyat   protsessi   ishtirokchilarining   iltimosnomasiga   ko‘ra
audio-   va   videoyozuvdan   foydalangan   holda,   shuningdek   videokonferensaloqa
rejimida   o‘tkazilishi   mumkin.   O‘n   sakkiz   yoshga   to‘lmagan   shaxslarning
jinoyatlari to‘g‘risidagi ishlarni, shuningdek fuqarolarning shaxsiy hayoti haqidagi
ma’lumotlarni yoki ularning sha’ni va qadr-qimmatini kamsitadigan ma’lumotlarni
oshkor   qilmaslik   maqsadida   hamda   jabrlanuvchining,   guvohning   yoki   ishda
ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning, xuddi shuningdek ular oila a’zolarining yoki
yaqin   qarindoshlarining   xavfsizligini   ta’minlash   taqozo   etilgan   hollarda   boshqa
ishlarni sud ajrimi bilan yopiq sud majlisida ko‘rishga yo‘l qo‘yiladi. 
Shaxsiy yozishma va shaxsiy telegraf xabarnomalari ochiq sud majlisida faqat bu
xat   va   xabarlarni   jo‘natgan   hamda   olgan   shaxslarning   roziligi   bilan   o‘qib
eshittirilishi   mumkin.   Aks   holda   ular   yopiq   sud   majlisida   o‘qib   eshittiriladi   va
tekshiriladi.Ishni   yopiq   sud   majlisida   ko‘rish   barcha   protsessual   qoidalarga   rioya
qilgan holda amalga oshiriladi. Ishni  yopiq majlisda  ko‘rish to‘g‘risidagi  sudning
ajrimi   butkul   muhokamaga   nisbatan   yoki   uning   alohida   qismlariga   nisbatan chiqarilishi mumkin. Bu ajrim sud majlisiga yig‘ilganlarga taalluqli bo‘lib, jinoyat
protsessi   ishtirokchilariga   nisbatan   tatbiq   etilmaydi.   Yopiq   sud   majlisida
videokonferensaloqa   tizimidan   foydalanishga   yo‘l   qo‘yilmaydi,   bunday   majlisni
audio- va videoyozuvga olish esa amalga oshirilmaydi. 
Sud   sudlanuvchining   va   jabrlanuvchining   yaqin   qarindoshlarini,   shuningdek
boshqa   shaxslarni   yopiq   majlislarda   tekshiriladigan   holatlar   to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni oshkor qilganlik uchun javobgarlik haqida ogohlantirib, ularning bu
majlislarda hozir bo‘lishiga ruxsat berishga haqli. Sud majlisi zalida tartibni saqlab
turish   uchun   zarur   bo‘lgan   hollarda,   sud   ayrim   shaxslarning   sudning   ochiq
majlislarida   hozir   bo‘lishini   taqiqlashga   haqli.   Sud   zalida   ovozlarni   yozib   olish,
fotosuratga,   videoyozuvga   va   kinotasvirga   olishga   faqat   sud   majlisida   raislik
qiluvchining  ruxsati   bilan  yo‘l   qo‘yiladi,  bu   haqda   tegishli   ajrim   chiqariladi.   Sud
hukmlari,   ajrimlari   va   qarorlari   barcha   hollarda   oshkora   e’lon   qilinadi.   Sudning
qonuniy kuchga kirgan qarorlari jinoyat  protsessi  ishtirokchilarining roziligi bilan
yoki   shaxsini   ko‘rsatmagan   tarzda   sudning   rasmiy   veb-saytida   e’lon   qilinishi
mumkin,   bundan   yopiq   sud   majlislarida   ko‘rilgan   ishlar   bo‘yicha   sud   qarorlari
mustasno. Sudlov faoliyatida oshkoralikni kengaytirish uchun sudlar zarur hollarda
ommaviy   axborot   vositalari   xodimlarini,   tegishli   jamoat   birlashmalarini   va
jamoalarni   bo‘lajak   protsesslar   to‘g‘risida   xabardor   qilishi,   shuningdek
protsesslarni   bevosita   korxonalarda,   muassasalarda,   tashkilotlarda,   fuqarolarning
o‘zini   o‘zi   boshqarish   organlarida   hamda   ta’lim   muassasalarida   o‘tkazishi
mumkin.   Sudlarda   jinoyat   ishlarining   oshkora   ko‘rilishi   prinsipini   cheklaydigan
qo‘shimcha   talablarni   joriy   etish   taqiqlanadi,   bundan   ushbu   Kodeksda   to‘g‘ridan
to‘g‘ri nazarda tutilgan hollar mustasno.
Jinoyat ishlari yuritiladigan til
Jinoyat   ishlarini   yuritish   o‘zbek   tilida,   qoraqalpoq   tilida   yoki   muayyan   joydagi
ko‘pchilik aholi so‘zlashadigan tilda olib boriladi. 
Ish yuritilayotgan tilni bilmaydigan yoki yetarli darajada tushunmaydigan protsess
ishtirokchilariga o‘z ona tilida yoki o‘zi biladigan boshqa tilda og‘zaki yoki yozma arz   qilish,   ko‘rsatuv   va   tushuntirishlar   berish,   iltimosnoma   va   shikoyatlar   bilan
murojaat qilish, sudda so‘zlash huquqi ta’minlanadi. Bunday hollarda, shuningdek
ish materiallari bilan tanishish vaqtida protsess ishtirokchilari qonunda belgilangan
tartibda tarjimon xizmatidan foydalanishlari mumkin. 
Ayblanuvchiga, sudlanuvchiga yoki protsessda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarga
taqdim etilishi lozim bo‘lgan tergov va sud hujjatlari ularning ona tiliga yoki ular
biladigan boshqa tilga tarjima qilib berilishi lozim. 
Jinoyat ishlarini yuritishda jamoatchilikning ishtiroki
Jinoyat   ishi   bo‘yicha   tergov   olib   borish   va   ishni   sudda   ko‘rish   chog‘ida
surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   va   sud   jinoyat   sodir   etilgan   holatlarni   aniqlab
olish,   aybdorlarni   qidirish   va   fosh   etish,   adolatli   hukm   chiqarish,   shuningdek
jinoyatning   sodir   etilish   sabablari   va   unga   imkon   bergan   sharoitlarni   aniqlash
uchun o‘z vakolatlari doirasida jamoatchilik yordamidan foydalanishga haqlidir. 
Jamoat   birlashmalari   va   jamoalarning   vakillari   jinoyat   ishini   yuritishda   jamoat
ayblovchilari hamda jamoat himoyachilari tariqasida qatnashishga haqlidir. 
Haqiqatni aniqlash
Surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   va   sud   jinoyat   yuz   berganligini,   uning   sodir
etilishida kim aybdorligini, shuningdek u bilan bog‘liq barcha holatlarni aniqlashi
shart.   Ish   bo‘yicha   haqiqatni   aniqlash   uchun   faqat   ushbu   Kodeksda   nazarda
tutilgan tartibda topilgan, tekshirilgan va baholangan ma’lumotlardan foydalanish
mumkin. Gumon qilinuvchidan, ayblanuvchidan, sudlanuvchidan, jabrlanuvchidan,
guvohdan   va   ishda   ishtirok   etuvchi   boshqa   shaxslardan   zo‘rlash,   qo‘rqitish,
huquqlarini cheklash va qonunga xilof bo‘lgan o‘zgacha choralar bilan ko‘rsatuvlar
olishga  harakat  qilish  man  etiladi. Ish  bo‘yicha  isbotlanishi  lozim   bo‘lgan  barcha
holatlar   sinchkovlik   bilan,   har   tomonlama,   to‘la   va   xolisona   tekshirib   chiqilishi
kerak. Ishda yuzaga keladigan har qanday masalani hal qilishda ayblanuvchini yoki
sudlanuvchini   ham   fosh   qiladigan,   ham   oqlaydigan,   shuningdek   uning javobgarligini ham yengillashtiradigan, ham og‘irlashtiradigan holatlar aniqlanishi
va hisobga olinishi lozim. 
Dalillarni  to‘plash va mustahkamlashda ruxsat  berilmagan usullar  qo‘llanilganligi
to‘g‘risidagi murojaatlar qonunchilikda belgilangan tartibda sud-tibbiy ekspertizasi
yoki boshqa ekspertiza o‘tkazilgan holda majburiy tekshirilishi lozim.
Aybsizlik prezumpsiyasi
Gumon   qilinuvchi,   ayblanuvchi   yoki   sudlanuvchi   uning   jinoyat   sodir   etishda
aybdorligi   qonunda   nazarda   tutilgan   tartibda   isbotlangunga   va   qonuniy   kuchga
kirgan sud hukmi bilan aniqlangunga qadar aybsiz hisoblanadi. Gumon qilinuvchi,
ayblanuvchi yoki sudlanuvchi o‘zining aybsizligini isbotlab berishi shart emas. 
Aybdorlikka   oid   barcha   shubhalar,   basharti   ularni   bartaraf   etish   imkoniyatlari
tugagan bo‘lsa, gumon qilinuvchi, ayblanuvchi yoki sudlanuvchining foydasiga hal
qilinishi lozim. Qonun qo‘llanilayotganda kelib chiqadigan shubhalar ham gumon
qilinuvchining, ayblanuvchining, sudlanuvchining foydasiga hal qilinishi kerak. 
Gumon qilinuvchi, ayblanuvchi va sudlanuvchini himoyalanish huquqi bilan
ta’minlash
Gumon qilinuvchi, ayblanuvchi va sudlanuvchi himoyalanish huquqiga ega. 
Himoyalanish huquqi surishtiruvchi, tergovchi, prokuror, sud zimmasidagi gumon
qilinuvchiga,   ayblanuvchiga   va   sudlanuvchiga   unga   berilgan   huquqlarni
tushuntirib   berish   hamda   u   o‘ziga   qo‘yilgan   ayblovdan   himoyalanish   uchun
qonunda   nazarda   tutilgan   barcha   vosita   va   usullardan   foydalanishda   haqiqiy
imkoniyatga   ega   bo‘lishiga   qaratilgan   chora-tadbirlar   ko‘rish   majburiyati   bilan
ta’minlanadi. 
Sudda ishlarni yuritishda tortishuv
Birinchi   instansiya   sudining   sud   majlisida,   shuningdek   ishlar   yuqori   sudlarda
ko‘rilayotganda   ish   yuritish   taraflarning   o‘zaro   tortishuvi   asosida   amalga
oshiriladi.  Ish sudda ko‘rilayotganda ayblash, himoya qilish va ishni hal qilish vazifalari bir-
biridan   alohida   bajarilib,   aynan   bir   organ   yoki   aynan   bir   mansabdor   shaxs
zimmasiga yuklatilishi mumkin emas. Birinchi instansiya sudida ish yuritish faqat
ayblov   xulosasi   yoki   ayblov   dalolatnomasi   yoxud   tibbiy   yo‘sindagi   majburlov
choralarini   qo‘llash   uchun   ishni   sudga   yuborish   to‘g‘risidagi   qaror   mavjud
bo‘lganda   boshlanishi   mumkin.Davlat   va   jamoat   ayblovchilari,   sudlanuvchi,
voyaga yetmagan sudlanuvchining qonuniy vakili, himoyachi, jamoat himoyachisi,
shuningdek   jabrlanuvchi,   fuqaroviy   da’vogar,   fuqaroviy   javobgar   va   ularning
vakillari   sud   majlisida   taraflar   sifatida   ishtirok   etadilar   va   dalillar   taqdim   etish,
ularni   tekshirishda   qatnashish,   iltimos   bilan   murojaat   qilish,   ishning   to‘g‘ri   hal
etilishi   uchun   ahamiyatga   molik   har   qanday   masala   bo‘yicha   o‘z   fikrlarini
bildirishda   teng   huquqlardan   foydalanadilar.   Sud   ayblov   yoki   himoya   tarafida
turmaydi   hamda   ularning   biron-bir   manfaatlarini   ifodalamaydi.   Sud   xolislik   va
beg‘arazlikni   saqlagan   holda   taraflar   protsessual   majburiyatlarini   bajarishlari   va
berilgan huquqlarini amalga oshirishlari uchun zarur sharoitlar yaratib beradi.
4.Jinoyat-protsessual qonun hujjatlarini tuzish  va uning vazifalari
Jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibi   faqatgina   O‘zbekiston   Respublikasining   Jinoyat-
protsessual   kodeksi   bilan   belgilangan   bo‘lib,   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida
jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibini   belgilovchi   muqobil   qonun   hujjatlari   mavjud
emas.
Jinoyat-protsessual   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   asosiy   qonun   hujjati   jinoyat
protsessual   kodeksdir.   Bu   kodeksning   normativ-huquqiy   hujjat   turi   sifatidagi
o‘ziga xos jihatlarga ega bo‘lib, kodeks – bugungi   kunda joriy qonunlarning asosiy
va   muhim   turlaridan   biri   hisoblanadi,   qonunchilik   tarmoqlarida   integratsiya
funksiyasini   bajaradi,   qonunchilik   tarmoqlari   o‘rtasidagi   tizimli   aloqalar   manbai
sifatida   xizmat   qiladi.   Kodeksning   davlat   uchun   ahamiyati   unda   o‘zaro   ichki
muvofiqlashgan   huquqiy   normalar   tizimi   mujassam   bo‘lishi   bilan   belgilanadi.
Jinoyat   ishlari   yurituvi   tartibining   ham   kodifikatsiyalashgan   normativ-
huquqiy hujjat  bilan  tartibga solinishi  ushbu munosabatlarda  tezkorlik, aniqlik va
tizimlilikni ta’minlaydi. O‘zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi “Normativ- huquqiy hujjatlar to‘g‘risida”gi Qonunining 8-moddasi uchinchi qismiga muvofiq,
kodekslar   O‘zbekiston   Respublikasining   qonunlari   bilan   tasdiqlanadi.   Shunga
muvofiq,   O‘zbekiston   Respublikasining   Jinoyat-protsessual   kodeksi   ham
O‘zbekiston   Respublikasining   1994-yil   22-sentabrdagi   2013-   XII-sonli   Qonuni
bilan   tasdiqlangan.   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksida
belgilangan   barcha   qoidalar   normativ   xususiyatga   hamda   qonun   kuchiga   ega
bo‘lib,
O‘zbekiston   Respublikasining   butun   hududi   doirasida   bir   xilda   qo‘llaniladi.
Shuningdek,   unda   belgilangan   jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibi   barcha
huquqni   muhofaza   qiluvchi   idoralar   hamda   fuqarolar   uchun   yagona   va   majburiy
xususiyatga egadir. Jinoyat-protsessual qonun hujjatlarining vazifalari O‘zbekiston
Respublikasi Jinoyat-protsessual kodeksining 2-moddasida belgilab berilgan. Unda
jinoyat-protsessual   qonun  hujjatlarining  to‘rtta  asosiy  vazifalari   belgilab  berilgan.
Ushbu   vazifalar   qonunda   nihoyatda   aniq   va   tizimli   ifodalangan   bo‘lib,
quyidagilardan iborat:
1) jinoyatlarni tez va to‘la ochishni ta’minlash –   bu jinoyat ishini   yurituvchi va
jinoiy   ta’qibni   amalga   oshiruvchi   surishtiruv,   dastlabki   tergov   va   prokuratura
organlari,   shuningdek   sudning   sodir   etilgan   jinoyat   holatiga   oid   O‘zbekiston
Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksida   belgilangan   holatlarni   aniqlashga
qaratilgan   asosiy   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Jinoyatlarni   tez   va   to‘la   ochishni
ta’minlashda   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksining   82-
moddasiga   muvofiq,   ayblash   va   hukm   qilish   uchun   asoslar   –   jinoyat   obyekti;
jinoyat   tufayli   yetkazilgan   ziyonning   xususiyati   va   miqdori,   jabrlanuvchining
shaxsini   tavsiflovchi   holatlar;   sodir   etilgan   jinoyatning   vaqti,   joyi,   usuli,
shuningdek Jinoyat  kodeksida   ko‘rsatib o‘tilgan boshqa holatlari; qilmish va ro‘y
bergan  ijtimoiy  xavfli   oqibatlar  o‘rtasidagi  sababiy   bog‘lanish;   jinoyatning  ushbu
shaxs   tomonidan   sodir   etilganligi;   jinoyat   to‘g‘ri   yoki   egri   qasd   bilan   yoxud
beparvolik   yoki   o‘z-o‘ziga   ishonish   oqibatida   sodir   etilganligi,   jinoyatning
sabablari   va   maqsadlari;   ayblanuvchining,   sudlanuvchining   shaxsini   tavsiflovchi
holatlar aniqlanadi.   Har bir jinoyat u qanchalik yashirin sodir etilgan bo‘lmasin, tez va   to‘la   ochilishi   lozim.   Jinoyat-protsessual   qonuniga   ko‘ra,   huquqni   muhofaza
qiluvchi davlat organlari doimo ziyraklik bilan jinoyat voqeasi holatlarni   aniqlashi,
ularni   “izlar   sovimay”   ochishi,   jinoyatning   barcha   ishtirokchilari,   ayniqsa
tashkilotchilari,   dalolatchilari,   bevosita   ijrochilarini   fosh   etishi,   jinoyat   sodir
etishga   imkon   bergan   sabab,   shart-sharoitlarni   aniqlashi   muhim   ahamiyat   kasb
etadi. Jinoyat qanchalik tez va to‘la ochilsa, inson,   jamiyat va davlat manfaatlarini
himoyalash   vazifasi   shunchalik   samarali   bajariladi.   Ishning   barcha   holatlarini
aniqlash yuz bergan voqeani, haqiqatni   aniqlashdan iborat. Bo‘lib o‘tgan holatlarga
to‘g‘ri   baho   berish   haqiqatning   tub   mazmunini   bilishga   imkon   beradi.   Haqiqatni
bilmay   jinoyat-protsessual   qonun   hujjatlarini   tatbiq   etish   va   uning   vazifalarini
bajarishga   erishib   bo‘lmaydi.   Shu   bilan   birgalikda   jinoyat   hodisasi   bo‘yicha
haqiqatni   aniqlashda   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksining
22-   moddasiga   binoan,   ish   bo‘yicha   isbotlanishi   lozim   bo‘lgan   barcha   holatlar
sinchkovlik bilan, har tomonlama, to‘la va xolisona tekshirib chiqilishi   kerak.
2)   jinoyat   sodir   etgan   har   bir   shaxsga   adolatli   jazo   berilishini   ta’minlash   –
ya’ni,   ayblanuvchi   tomonidan   sodir   etilgan   qilmishning   hamda   jinoyatchi
shaxsining   ijtimoiy   xavflilik   darajasiga   mutanosib   bo‘lgan   jazo   chorasini
tayinlanishini   ta’minlaydi,   ya’ni   ishda   yuzaga   keladigan   har   qanday   masalani   hal
qilishda   ayblanuvchini   yoki   sudlanuvchini   ham   fosh   qiladigan,   ham   oqlaydigan,
shuningdek   uning   javobgarligini   ham   yengillashtiradigan,   ham   og‘irlashtiradigan
holatlar aniqlanishi va hisobga   olinishi lozim.
3)   aybi   bo‘lmagan   hech   bir   shaxs   javobgarlikka   tortilmasligi   va   hukm
qilinmasligi  uchun aybdorlarni  fosh etishni ta’minlash   – ya’ni,   jinoyatni sodir
etishda   haqiqatdan   aybdor   bo‘lgan   barcha   shaxslarni,   shu   jumladan,   jinoyatning
barcha   ishtirokchilarini   va   unga   daxldor   shaxslarni   aniqlashga   qaratilgan.   Jinoyat
sodir   etgan   shaxslarni   fosh   etish   va   jinoiyjavobgarlikka   tortish   jinoiy   ta’qibni
amalga   oshiruvchi   organlar   (surishtiruv   organi,   tergov,   prokuratura)ning   aybni
isbot   qilish   maqsadida   ishni   qonuniy,   asoslangan   va   adolatli   hal   qilish   uchun
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   holatlar   to‘g‘risidagi   haqiqatni   aniqlash   maqsadida dalillarni   to‘plash,   tekshirish   va   baholash   bo‘yicha   ham   vazifasi,   ham
majburiyatidir.   Ya’ni   bu   vazifani   amalga   oshirishda   jinoiy   ta’qib   subyektlariga
qonun doirasida ish yuritishi,   xususan, ish bo‘yicha haqiqatni aniqlash uchun faqat
O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksida   nazarda   tutilgan   tartibda
topilgan,   tekshirilgan   va   baholangan   ma’lumotlardan   foydalanish   mumkinligi,
gumon   qilinuvchidan,   ayblanuvchidan,   sudlanuvchidan,   jabrlanuvchidan,
guvohdan   va   ishda   ishtirok   etuvchi   boshqa   shaxslardan   zo‘rlash,   qo‘rqitish,
huquqlarini   cheklash   va   qonunga   xilof   bo‘lgan
o‘zgacha   choralar   bilan   ko‘rsatuvlar   olishga   harakat   qilish   man   etilganligi
to‘g‘risidagi qoidaga qat’iy rioya etishlari shart .
4)   qonunning   to‘g‘ri   tatbiq   etilishini   ta’minlash   –   ya’ni,   jinoyat-   protsessual
qonun   hujjatlarining   sud-tergov   organlari   faoliyatiga   to‘g‘ri   –   qonunga   mos,
mazmunini   buzmagan,   biryoqlama   yondashuvlarsiz,   belgilangan   protsessual
tartibda   qo‘llanilishini   anglatadi.   Qonunni   to‘g‘ri   tatbiq   etish,   jumladan,
qonunbuzarlik   hamda   qonunga   rioya   qilmaslik   hollarini   aniqlash,   har   qanday
qonunbuzarning   javobgarlikka   tortilishi   muqarrarligini   ta’minlashga   qaratilgan.
Jinoyat ishlari yurituvi jarayonida   huquqni muhofaza qiluvchi organlar tomonidan
qabul   qilinadigan   qarorlar   va   amalga   oshiriladigan   protsessual   harakatlarning
qonuniyligi   va   asosliligi   jinoyatlarni   to‘g‘ri   tasniflash   bilan   ham   bog‘liq.   Jinoyat
qonunchiligini   to‘g‘ri   qo‘llanilishi   sud   tomonidan   sodir   qilingan   jinoyatning
og‘irligi va   sudlanuvchining shaxsiga mutanosib ravishda jinoiy jazo tayinlanishini
ta’minlaydi.   Jinoiy   ta’qibni   amalga   oshiruvchi   organlar   tomonidan   sodir   qilingan
jinoyatning protsessual qonun normalariga qat’iy rioya qilingan   holda fosh etilishi
adolatli sud muhokamasining garovidir.
Jinoyat-protsessual   kodeksda   belgilangan   usullar   orqali   jinoyat   protsessi
vazifalarini bajarilishi ish yurituvning qonuniy va asosliligini,   uning maqsadlariga
erishishni   ta’minlaydi.   Xususan,   jinoyat   ishlarini   yuritishning   jinoyat-protsessual
qonunda belgilangan tartibi uch maqsadga   xizmat qiladi: Birinchidan,   qonuniylikni   mustahkamlashga   –   ya’ni,   jinoyat   ishlarini   yuritishda
Konstitutsiya   va   qonunlarning   ustunligini   e’tirof   etishga,   shuningdek   jinoyat-
protsessual   faoliyatni   amalga   oshirayotgan   mansabdor   shaxslar   –   surishtiruvchi,
tergovchi,   prokuror   va   sudya   faoliyatida   qonunlarga   og‘ishmay   va   qat’iy   rioya
etilishini   ta’minlashga   qaratilganligini,   xususan   jinoyat-huquqiy   va   protsessual
normalarni   qo‘llashda   surishtiruvchi,   tergovchi,   prokurorning   shaxsni   gumon
qilish,   ayblashda, sudyaning esa hukm chiqarishda o‘z ixtiyoriga qarab ish ko‘rish
chegarasi qonun bilan aniq tartibga solinganligini anglatadi;
Ikkinchidan,   jinoyatlarning   oldini   olishga   –   ya’ni,   sudlanuvchi   va   boshqa
shaxslarga   axloqiy-ruhiy   ta’sir   ko‘rsatib,   ular   tomonidan   kelgusida   jinoyat   sodir
etilishining oldini olishga xizmat qiladi;
Uchinchidan,   shaxs,   davlat   va   jamiyat   manfaatlarini   himoya   etishga   –   jinoyat-
protsessual   qonun   hujjatlari   jinoyat   tufayli   zarar   yoki   ziyon   yetgan   nalohida
shaxslar,   davlat   yoki   jamiyat   manfaatlarini   himoya   etishga,   shu   jumladan,
yetkazilgan   moddiy   va   ma’naviy   ziyonni   qoplashga   xizmat   qiladi.   Jinoyat
protsessining   muhim   vazifasi   yangi   jinoyatlarni   oldini   olish,   profilaktika   qilish,
aholini   qonun   va   huquq-tartibotga   nisbatan   hurmat   ruhida   tarbiyalashdan   iborat.
Jinoyat   ishlarini   yuritishda   surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   va   sud   jinoyatning
sabablarini   va   uning   sodir   etilishiga   imkon   bergan   shart-sharoitlarni   aniqlashi,
ularni   bartaraf   etishga   qaratilgan   samarali   choralarni   ko‘rishlari   shart.   Jinoyat-
protsessual   qonun   hujjatlarining   talablarini   bajarish   bevosita   huquqni   muhofaza
qiluvchi   organlar   va   sudning   zimmasidadir.   Bu   talablarni   amalga   oshirishdan
davlat,   jamiyat   va   har   bir   inson   manfaatdor   ekani   bois   unga   erishish   barchaning
umumiy vazifasidir. Xulosa va takliflar
Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   -   jinoyat   protsessining   mustaqil   bosqichi   bo‘lib,   unda
jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishga   vakolatli   bo‘lgan   davlat   organlari   va   mansabdor
shaxslar   jinoyat   haqida   kelib   tushgan   ariza   va   xabarlami   qabul   qilish,   ko‘rib
chiqish   va   hal   etish   orqali   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   yoki   qo‘zg‘atishni   rad   etish
yoxud   tergovga tegishliligi bo‘yicha yuborish to‘g ‘risida qarorlardan birini qabul
qiladilar. Jinoyat  ishini qo‘zg‘atish sababi  deganda, JPKda belgilangan   va o ‘zida
tayyorlanayotgan   yoki   sodir   etilgan   jinoyat   haqida   ma’lumot   beradigan   manbalar
tushuniladi.   Sababning   mavjudligi   ushbu   organlarning   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish
zarurligi haqidagi masalani   ko‘rib chiqish majburiyatini yuzaga keltiradi.   JPKning
322   moddasi   1-qismiga   ko‘ra,   jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   uchun   quyidagilar   sabab
bo‘lishi mumkin:  
1) shaxslarning arizalari;
2)   korxona,   muassasa,   tashkilot   hamda   jam   oat   birlashmalari   va   mansabdor
shaxslar bergan xabarlar;
3) ommaviy axborot vositalarining xabarlari; 4)   jinoyat   sodir   etilganligini   ko‘rsatuvchi   m   a’lumotlar   va   izlarini   surishtiruv
organi, surishtiruvchi, tergovchi, prokurorning bevosita o‘zi aniqlashi;
5) aybini bo‘yniga olish haqidagi arz sabab bo‘ladi.
Jinoyat   ishini   qo‘zg‘atishning   yoki   qo‘zg‘atishni   rad   etishning   qonuniyligini
prokuror   nazorat   qiladi.   U:   1)tergovga   qadar   tek-   shiruv   organi   mansabdor
shaxsining,   surishtiruvchining,   surishtiruv   organi   boshlig‘ining,   tergovchining
jinoyat   ishini   qo‘zg‘atish   to‘g   ‘risidagi   qarorini   bekor   qilish   va   ish   qo‘zg‘atishni
rad   qilishga;   2)tergovga   qadar   tekshiruv   organi   mansabdor   shaxsining,
surishtiruvchining,   surishtiruv   organi   boshlig‘ining,   tergovchining   jinoyat   ishi
qo‘zg‘atishni   rad   qilish   to‘g   ‘risidagi   qarorini   bekor   qilish   va   ayni   vaqtda   ish
qo‘zg‘atishga haqlidir (JPKning 337-m.).
Adabiyotlar
1.O‘zbekiston respublikasining jinoyat-protsessual kodeksi.
2.   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-442-sonli   Qonuni
tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda
3. O‘zbekiston Respublikasining 2016-yil 23-sentabrdagi O‘RQ-411-sonli   Qonuni
tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 39-son, 457-modda
4.   O‘zbekiston   Respublikasining   2012-yil   29-dekabrdagi   O‘RQ-345-sonli
Qonuniga   asosan ikkinchi qism bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2013-y., 1-son, 1-
modda

Jinoiy ishni qo'zg'atish va rad etishni protsessual tartibi. Protsessual hujjatlarni tuzish

Kirish

Asosiy qism

1. Jinoyat ishini qo‘zg‘atish  protsessual tartibi

2. Jinoyat ishini qo‘zg‘atishni rad qilish protsessual tartibi

3. Jinoyat-protsessual qonunchiligi

4. Jinoyat-protsessual qonun hujjatlari tuzish va uning vazifalari 

Xulosa va takliflar 

Adabiyotlar