Jinoyatchilik bolalarda g‘ayriqonuniy xatti-harakatlarning namoyon bo‘lish shakli sifatida

 
Mavzu:  Jinoyatchilik bolalarda g‘ayriqonuniy xatti-harakatlarning
namoyon bo‘lish shakli sifatida
Reja:
    
Kirish
1. Balog‘at yoshiga yetmaganlar jinoyatchilik muammolari .
2. Jinoyat sodir etishning sabablari .
3. Xorij tajribasida voyaga yetmaganlarning jinoiy javobgarliklari.
4. Balog‘atga   yetmagan   huquqbuzarlar   bilan   ishlash   individual   profilaktik
dasturning tuzilishi va mazmuni.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar  
KIRISH
  Bizni hamisha o‘ylantirib keladigan yana 
bir muhim masala – bu yoshlarimizning 
odob-axloqi, yurish-turishi, bir so‘z bilan 
aytganda, dunyoqarashi bilan bog‘liq. Bugun
zamon shiddat bilan o‘zgaryapti. Bu 
o‘zgarishlarni hammadan ham ko‘proq his 
etadigan kim – yoshlar. Mayli, yoshlar o‘z 
davrining talablari bilan uyg‘un bo‘lsin. 
Lekin ayni paytda o‘zligini ham unutmasin. 
Shavkat Mirziyoyev
O‘zbekiston republikasi prezidenti "Xalq ta’limi tizimidagi maktabdan tashqari 
ta’lim samaradorligini tubdan oshirish choratadbirlari to‘g‘risida"gi qarorni 
imzoladi.    O‘zbekiston respublikasi prezidentining qarori jismonan sog‘lom, 
ma’nan yetuk, mustaqil fikrlaydigan, chuqur bilim va zamonaviy dunyoqarashga 
ega.Vatanimizning taqdiri va kelajagiuchun mas’uliyatni o‘z zimmasiga olishga 
qodirbo‘lganbarkamolyoshavlodni tarbiyalash hamda voyaga 
yetkazishuchunmamlakatimizdakeng ko‘lamli ishlar olib borilmoqda.Shu bilan 
birga, yoshlar ta’lim-tarbiyasi uchun qo‘shimcha sharoitlar yaratishga qaratilgan 
kompleks chora-tadbirlarni o‘z ichiga olgan     beshta tashabbusni amaliyotga 
tatbiq etish ,  respublikamizda jadal sur’atlar bilan amalga oshirilayotgan ijtimoiy-
siyosiy, sotsial-iqtisodiy va boshqa sohalardagi islohotlar ulg‘ayib kelayotgan 
o‘spirin iqtidorini yanada rivojlantirish, yuqori malakali kadrlarni tayyorlash, yurt 
ravnaqi yo‘lida ularning faol ishtirokini ta’minlashni bugungi kunning ustuvor 
vazifalaridan biri etib belgilamoqda.Xalq ta’limi tizimidagi maktabdan tashqari 
ta’lim samaradorligini yanada oshirish, o‘quvchi-yoshlarda yuksak ma’naviy 
fazilatlarni kamol toptirish, ularning bo‘sh vaqtlarini mazmunli tashkil etish, kasb-  
hunarga yo‘naltirish orqali mustaqil hayotga tayyorlash, intellektual barkamol 
avlodni tarbiyalash maqsadida, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidentining 2020 yil 5 sentyabrdagi “Xalq ta’limi tizimiga boshqaruvning yangi
tamoyillarini joriy etish choratadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-3931-son 
Mavzuning dolzarbligi 
Yoshlik   o zining   olijanob   tashabbusi,   sofdillikka,   adolatga   intilishi   bilanʻ
taraqqiyotning buyuk kuchlaridan birini tashkil qiladi. Yoshlik, bu – orzu, ishonch,
kelajakka tuzilgan ulkan rejalar va istiqbolning boshlanishidir. Agar yoshlik orzusi
bo lmaganda inson hayoti bir nuqtada to xtab qolgan bo lardi.	
ʻ ʻ ʻ
Aleksandr   Ostrovskiy   aytganidek,   «Bolalikdayoq   barkamol
bo lishni
ʻ   judayam   zarur   deb   hisoblamayman,   odam   maktabni   tugatganidan   keyin
ham   ko p   narsalarni   o rganishi   mumkin,   ammo   mashg ulot   ko nikmasi   va   aqliy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
kamolotning   asosi   yoshlikda   shakllanadi».   Shu   sababli   bu   ne matdan   unumli	
ʼ
foydalanib,   o zining   salohiyatini   oshirib   borgan,   jamiyatda   munosib   o rin	
ʻ ʻ
egallashga kirishgan insonning ertasi nurafshon.
Yoshlik   shu   narsa   bilan   baxtiyorki,   uning   kelajagi   bor.   Yoshlik   paytida   shunday
ulug   fikrlar   tug iladiki,   bu   fikrlar   kelajakda   insonni   ko klarga   ko taradi.   Demak,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yoshlikni asrash, uning har bir soniyasining qadriga yetish lozim. Chunki dunyoda
undan yaxshi palla ham, qimmatli narsa ham yo q!	
ʻ
Ammo   “Yoshlik   –   beboshlik”   deya   nojo ya   harakatlarga   qo l   urib,   jinoyat	
ʻ ʻ
ko chasiga   kirib   ketayotgan   yoshlar   afsuski,   bugun   uchrab   turibdi.   So nggi	
ʻ ʻ
paytlarda   jinoyatchilik   va   huquqbuzarlik   holatlarining   aksariyati   ham   yoshlar
o rtasida kuzatilayotgani achchiq haqiqat.
ʻ
Birgina   joriy   yilning   o tgan   yetti   oyida   respublika   bo yicha   yoshlar   tomonidan   5	
ʻ ʻ
914 ta jinoyat sodir etilgan. Achinarli jihati, ular tomonidan sodir etilgan jinoyatlar
o tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan   30   foizga   oshgan.   Shu   vaqt   mobaynida   464	
ʻ  
nafar voyaga yetmagan shaxslar  tomonidan 401 ta jinoyat sodir etilgan bo lib, buʻ
o tgan yilning mos davriga nisbatan 36,4 foiz ko pdir.	
ʻ ʻ
Albatta,   bu   raqamlar,   ko rsatkichlar   huquqbuzarliklarning   barvaqt   oldini   olish,	
ʻ
ularni   sodir   etish   sabablari   va   shart-sharoitlarini   chuqur   tahlil   qilish,   aniqlash   va
bartaraf etish bo yicha samarali chora-tadbirlar ko rishni taqozo etadi. Demak, bu	
ʻ ʻ
borada ichki ishlar organlari faoliyati samaradorligini, ularning boshqa vazirlik va
idoralar,   ayniqsa,   ta lim   muassasalari,   hududlardagi   sektor   rahbarlari   o rtasidagi	
ʼ ʻ
hamkorligini yana-da kuchaytirish g oyat muhimdir.	
ʻ
Shu o rinda haqli savol tug iladi. Xo sh, yoshlarning jinoyat sodir etishiga nimalar	
ʻ ʻ ʻ
sabab bo lmoqda? Bugun yoshlar va voyaga yetmaganlar o rtasida jinoyatlar sodir	
ʻ ʻ
etilishining oldini olishga qaratilgan qanday chora-tadbirlar olib borilmoqda?
Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasining   navbatdagi   majlisida   mazkur   masala
yuzasidan   yuborilgan   parlament   so roviga   Ichki   ishlar   vaziri   P.Bobojonovning	
ʻ
javobi ko rib chiqildi.	
ʻ
Hech kimga sir emaski, yoshlar asosan bekorchiligi, e tiborga muhtojligi, huquqiy	
ʼ
savodxonligining   pastligi   tufayli   jinoyat   sodir   etadi.   Muammoga   yechim   topish
maqsadida   joriy   yilning   o tgan   9   oyida   ichki   ishlar   organlari   tomonidan	
ʻ
manfaatdor   idora   va   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda   profilaktik-ogohlantiruv
tadbirlari o tkazilgan.	
ʻ
     Kurs ishining maqsadi:  Jinoyatchilik bolalarda g‘ayriqonuniy xatti-
harakatlarning namoyon bo‘lish shakli sifatida
      Kurs ishining vazifasi 
    - mavzuga oid adabiyotlarni o’rganish hamda ularni tahlil qilish;
    - Jinoyatchilik bolalarda g‘ayriqonuniy xatti-harakatlar jarayonini o’rganish;
      
Balog‘at yoshiga yetmaganlar jinoyatchilik muammolari
Balog‘at   yoshiga   yetmaganlar   va   yoshlar   o‘rtasidagi   jinoyatchilik   butun
dunyoda   eng   dolzarb     ijtimoiy   muammolardan   biri   hisoblanadi.   Bunday
jinoyatchilikning   o‘sishi   eng   avval   rivojlangan   kapitalistik   mamlakatlar   uchun
xosdir. Balog‘at yoshiga yetmaganlar va yoshlar o‘rtasida jinoyatchilikning asosiy
sabablari   deb   g‘arb   mutaxassislari   yoshlar   o‘rtasidagi   ishsizlikni,   yoshlarning
kelajaklariga   ishonmasliklari,   jamiyatni   boshqarish   hozirgi   zamon   usullaridan
qoniqmasliklarini ko‘rsatadilar.
Masalan,   Germaniya   politsiyasi   ma’lumotlari   bo‘yicha   1996   yili   hibsga
olingan   hamma   huquqbuzarlardan   14   %   doimiy   ish   joyiga   ega   emas   edi.   Aniq
harakatlar bilan o‘g‘rilik qilgan jinoyatchilar orasida ishsizlar  to‘rtdan bir qismini
tashkil   etdilar,   ular   tomonidan   shaxslarga   nisbatan   jinoyatlar   28   %,   34   %
bosqinchiliklar amalga oshirilgan.
o‘abr   mutaxassislari   balog‘at   yoshiga   yetmaganlar   orasida   jinoyatchilikning
o‘sib   borishi   sabablari   haqida   boshqa   fikrlarni   ham   aytadilar.   Masalan,   balog‘at
yoshiga   yetmaganlar   uchun   odil   sud   va   huquqbuzarlikni   olidini   olish   AQSH
federal   byurosi   rahbari   A.Regneri   o‘smirlar   orasida   jinoyatchilikning   asosiy
sabablari   oilalarning   buzilishi,   bolalar   bilan   beraxm   munosabatlarda   bo‘lish,
bolalarning   ta’lim   olish   va   tarbiyalanish   huquqlarining     buzilishi,   yashash   uchun
qulay sharoitlarining bo‘lmasligi va natijada bolalarning uydan ketib qolishlari deb
hisoblaydi.   Konnektikut   shtatida   balog‘at   yoshiga   yetmaganlarni   tekshirish   juda
jiddiy   zulm   o‘tkazgan   jinoyatchilar   orasida     75   %   o‘zlariga   ham   ota-onalari   va
boshqa   shaxslar   tomonidan   shavqatsiz   munosabat   ko‘rsatilganini   aniqlab   berdi.
Ular   kuch   ishlatib   jinoyat   sodir   etishlarning   umumiy   sonidan   33   %   ni   sodir
etganlar.
Yaponiyalik   mutaxassislar   o‘z   mamlakatlarida   balog‘at   yoshiga   yetmaganlar
jinoyatlari   hozircha   o‘sib   borishi   sabablarini   o‘ziga   xos   baholaydilar.   Ular
jinoyatchilik o‘sishi  turmush  sharoitlaring, farovonlikning o‘sishi  va o‘qish bilan,  
oilada   tarbiyaning   yetarli   bo‘lmasligi,   oilaning   an’anaviy   qadriyatlari   buzilishi,
individualizmning   namoyon   bo‘lishi   bilan   bog‘liq   oqibatlar-stresslar   sababli   deb
hisoblaydilar.   Yaponiyada   o‘tkazilgan   tekshirishlar   balog‘atga   yetmagan
huquqbuzarlar ko‘pincha ota-onasiz o‘sgarlar, hamda kam ta’minlangan oilalardan
chiqqan bolalar bo‘lib chiqishini ko‘rsatdi.
Rossiyalik   mutaxassislar   ham   jinoyatchilikning   o‘sishini   ko‘rsatadilar.
Hozirgi   davrda   o‘smirlar   Rossiyada   aholining   eng   kriminogen   zararlangan   qismi
hisoblanadilar.
O‘zbekiston   Respublikasi   jinoyat   Kodeksiga   binoan   balog‘at   yoshiga
yetmagan huquqbuzar deb jinoyat sodir etish paytiga kelib 14 yoshga to‘lgan, lekin
hali   18   yoshga   to‘lmagan   shaxslar   hisoblanadilar.   Balog‘at   yoshiga   yetmaganligi
javobgarlikni   yumshatuvchi   holat   sifatida   qaraladi.   Masalan,   balog‘at   yoshiga
yetmaganlarga nisbatan ba’i bir jazolar ko‘zda tutilmagan, xususan, o‘lim jazosi.
O‘zbekiston Respublikasi sud amaliyotida xukmni ijro etishni kechiktirishdan
keng   foydalanishni   alohida   ta’kidlash   kerak,   bundan   hozirgi   kunda   ozodlikdan
mahkum   etiladigan   hamma   balog‘at   yoshiga   yetmaganlarning   taxminan   yarmiga
nisbatan qo‘llanilmoqda.
Bundan   tashqari,   huquqbuzarlarning   ma’lum   qismi   (20   %   dan   ortig‘i)   jazo
berilishdagi   yoki   jinoiy   javobgarlikdan   ozod   etilmoqda.   Bu   ishlar   bo‘yicha
materiallar yoki balog‘atga yetmaganlar ishlari bo‘yicha komissiyalarga yuboriladi
yoki   ularga   nisbatan   majburiy   tarbiyalash   choralari   qo‘llaniladi,   masalan,
quyidagilar: 
1) ogohlantirish;
  2)   ularni   ota-onalari   yoki   ularni   o‘rnini   bosuvchi   shaxslar,   yoki   maxsus   davlat
organlari nazoratiga topshiriladi.
3) keltirgan zararini qoplash majburiyati yuklatiladi.
4) bo‘sh vaqti cheklanadi va boshqalar.  
Tarbiyaviy   ta’sir   choralarini   muntazam   bajarmay   kelgan   holatida   sud   jinoiy
javobgarlikka tortishi mumkin.
Shunday   qilib,   haqiqatda   jinoiy   jazolar   jinoiy   jazonadigan   harakatlar   amalga
oshirgan   o‘smirlarning   yarmidan   kamiga   nisbatan   qo‘llanilmoqda.   Alohida
balog‘at yoshiga yetmaganlar uchun mumkin bo‘lgan jazo (amalga oshirish) asosiy
turi ozodlikdan mahrum etish hisoblanadi, bu jazoni ular tarbiyalash koloniyalarida
o‘taydilar.   Agarda   huquqbuzarlik   sodir   etgan   o‘smir   14   yoshga   to‘lmagan   bo‘lsa
(ya’ni   jinoiy   javobgarlikka   tortish     yoshiga   to‘lmagan   bo‘lsa)   uni   maxsus   o‘quv-
tarbiyaviy tashkilotga yuboradilar.
Ijtimoiy-pedagogikada   delikvent   hulqi   deb   o‘rnatilgan   huquqiy   qoidalarni
buzish va xuquqbuzarlikka olib keladigan hulqi tushuniladi:
Delikvent   (lotincha   delingnens   -   huquqbuzar)   -   hulqi   o‘zining   keskin
ko‘rinishlarida jinoiy jazolanadigan harakatlardan iborat xulqi yomon subyekt.
Delikventlik   (lotincha   delingnens   –   jinoiy   harakat   amalga   oshiruvchi
huquqbuzar)  – sotsiologiyada  va yurisprudensiyada militsiya ro‘yxatida turadigan
yoki   jinoiy   jazoga   olib   kelishi   mumkin   bo‘lgan   qoidabuzarliklarga   muntazam
amalga   oshiruvchi   tarbiyasi   qiyin   o‘smirning   qonunga   xilof   harakatlarini
ko‘rsatish.
Shuni   ham   alohida   aytish   kerakki,   balog‘atga   yetmaganlar   va   yoshlar   ishlari
bo‘yicha   Komissiya,   “Kamolot”   yoshlar   ijtimoiy   harakati,   mahalla
jamoyatchiliklari,   maktab   o‘qituvchilari   va   ota-onalar   tomonidan   birgalikda   katta
profilaktik   ishlarni   amalga   oshirilishi   natijasida   O‘zbekistonda     balog‘atga
yetmaganlar orasida jinoyatchilik kamayib bormoqda.
Ana shu haqida 7.03.04 ___ “Do‘stlik” kanalining radioeshittirishida Chirchiq
shahrining   prokurori   yordamchisi   Anora   Ergasheva   gapirdi.   Lekin   shular   bilan
birga Chirchiq shahridagi bezorilik qilmishlari holatlari haqida gapirib o‘tdi.   
2003   yili   10-sinf     o‘quvchisi   Nikitin   Yevgeniy   militsiyaga   qo‘ng‘iroq   qilib
uning maktabida bomba qo‘yilganligini xabar qiladi, 2004 yili fevral oyida boshqa
ikki   o‘quvchilar   Korshunov   Aleksandr   9-sinf   o‘quvchisi   va   6-sinf   o‘quvchisi
Nosov Ivanlar ularning maktablarida bomba yashirilgan deb militsiyaga qo‘ng‘iroq
qiladilar.   Qoidabuzuvchilarni   darhol   topdilar.   Lekin,   bundan   avval   maktabdan
hammani   evakuatsiya   qildilar,   mutaxassislar   –   saperlar   keldilar.   Darslarni   bekor
qilish, mutaxassislarni chaqirish davlat uchun 60 ming so‘mga tushdi. Keyinchalik
bolalarning   birinchi   darslari   yo‘qligi   va   ular   zerikkalarida   militsiyaga   qo‘ng‘iroq
qilganliklari ularning gaplaridan ma’lum bo‘ldi. 
Ikkala   o‘quvchilar   ham   yaxshi   oilalardan   bo‘lib   chiqdilar:   Nosovning   otasi
ham, onasi ham bor, Korshunov.A.ning oilasida ikkita bola va uning oilasi moddiy
ta’minlangan, yaxshi oila bo‘lib chiqdi.
Ota-onalari     bolalari   tarbiyasida   qandaydir   kamchilikka   yo‘l   qo‘yganlar,
ularning bo‘sh vaqtlarini, dam olishlarini tashkil eta olmagandirlar.
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   ota-onalar   o‘z   farzandlari   uchun
javobgarlar deb yozib qo‘yilgan. Portlash moslamasi haqida yolg‘on chaqiruv – bu
jinoiy   jazolanadigan   jinoyatdir.   Agarda   bola   qo‘ng‘iroq   qilgan   bo‘lsa,   uning   ota-
onasidan jarima undiriladi, agarda o‘smir bo‘lsa uni balog‘atga yetmaganlar ishlari
bo‘yicha Komissiya ro‘yxatiga oladilar.  
2.Jinoyat sodir etishning sabablari (motivlari)
Og‘ir   moddiy   ta’minlanganlik   holati   o‘smirlarning   o‘z   ehtiyojlari   va
qiziqishlarini   qondirish   uchun   imkoniyatlarini   kamaytiradi,   bu   ko‘pincha
o‘smirlarni   jinoyat   sodir   etishga   majbur   etadi.   Biror-bir   buyum   xarid   qilib   olish
uchun   mablag‘ning   yetishmasligini   ular   noqonuniy   usul   bilan   to‘ldiradilar.
Balog‘atga   yetmagan   hukm   etilganlar   uchun   nomusiga   tegish,   o‘g‘rilik,
bosqinchilik,   odam   o‘ldirish,   tan   jarohati   yetkazish,   avtomashinalarni   o‘g‘rilash
kabi jinoyatlar xosdir. Yomon niyatda jinoyat sodir etishning sabablari quyidagilar:
qimmatbaho   buyumni   egallab   olish   istagi,   buyumlar   sotib   olish   uchun   shaxsiy
puliga   ega   bo‘lish   istagi.   Bu   jinoyatlar   asosida   modadan   qolmaslik   tengdoshlari
ega bo‘lgan narsalarga ega bo‘lish, hatto jinoyat sodir etib bo‘lsa ham ega bo‘lish
istagi yotadi. Kuch ishlatib jinoyat sodir etishning eng ko‘p uchraydigan sabablari:
qasos   olish,   “erkakligini”   ko‘rsatib   quyish,   “irodasini   mustahkamlash”,   “hech
narsadan qo‘rqmaslik” va shunga o‘xshash. Ko‘pchilik jinoyatlar “xavfi bo‘lganiga
javoban”, “do‘stini sotmaslik”, “o‘rtoqlarini ishontirishga” kat sababli sodir etiladi.
Retsedivlar   (takroriy   jinoyat   sodir   etish)   sabablari   orasida   “jabrlanuvchilar
qarshilik   ko‘rsatmadilar”,   “o‘ziga   ishonish   xissi   paydo   bo‘ldi”,   “o‘g‘rilangan
narsani   sotish   osonligi”,   “tajribali   yo‘lboshchining   rahbarligi”   kabi   sabablar
uchraydi.
Asossiz   beshavqatlik   xususiyatiga   ega   og‘ir   jinoyatlar,   odam   o‘ldirish,
bezorilik,   og‘ir   tan   jarohati   yetkazishning   ko‘pchilik   qismi   o‘smirlar   tomonidan
mast holatda yoki narkotik iste’mol qilgan holatda sodir etiladi. Bunday holatlarda
jinoyat   sodir   etish   aybni   og‘irlashtiruvchi   hisoblanadi.   Hukm   etilganlarning
ko‘pchiliklari erta chekishni boshlaganliklari, spirtli ichimlik ichganlari aniqlandi,
bunga kattalar, shu jumladan ota-onalari ibrat bo‘lganlar, yana o‘rtoqlaridan toksik
moddalarni xidlashga, narkotiklar iste’mol qilishga o‘rganish sabab bo‘lgan. 
Jinoyatlarning bir qismi o‘smirlar tomonidan kattalar bilan birga sodir etiladi.
Bunday jinoyatlar odatda oldindan tayyorlanadi. Katta yoshli jinoyatchilar, jinoyat
fosh etilgan taqdirda o‘smir “o‘rtoqlik xissi” va qasam ichganligi sababli aybni o‘z  
bo‘yniga   oladi   deb   o‘ylaydilar,   agarda   sud   bo‘ladigan   bo‘lsa   unga   katta   muddat
bermaydilar,   shartli   yoki   ijro   etishni   orqaga   surish   beriladi   deb   ishontiradilar.
Mustaqil   va   hech   kimga   qaram   bo‘lmaslikka   intilib,   lekin   bunga   xali   tayyor
bo‘lmay   o‘smirlar   jamoatchilikka   yot   elementlarning   psixologik   ta’sir
ko‘rsatishlariga   osongina   ko‘nadilar.   O‘smir   bir   o‘zi   hech   qachon   jazm   eta
olmaydigan ishni u guruhda amalga oshira oladigan bo‘ladi.
Ba’zi   o‘smirlar   jinoyat   sodir   etib   buni   sho‘xlik   deb   baholaydilar.   Ular   tartib
buzish   bilan   jinoyat   orasidagi   chegarani   ko‘rmaydilar.   O‘tkazilgan   so‘rovlar
natijasida   hukm   etilgan   balog‘atga   yetmaganlarning   50   %   gina   ular   jinoyat   sodir
etayotganlarini   bilganlar.   20   %   taxmin   qilganliklari,   qolganlari   esa   hatto
xayollariga   ham   keltirmaganliklari   aniqlandi.   Ularing   ko‘pchiliklari   o‘z
huquqbuzarliklarini jasorat, madrlik va irodasini ko‘rsatish deb baholaydilar.
Istiqboldagi rejalar:
Jabrlangan   yoki   jinoyat   sodir   etilishining   guvohi   bo‘lgan   bolalar   uchun
huquq   va   kafolatlarni   belgilaydigan   qonunchilik,   standartlar   va   qarorlarni   ishlab
chiqish   hamda   bunday   bolalarga   yordam   ko‘rsatish   uchun   tegishli   xizmatlarni
tashkil etish; nomaqbul bolalar uchun har tomonlama xizmatlarni tashkil qilish va
balalarga   ushbu   xizmatlarni   taqdim   etadigan   birlamchi   bo‘g‘in   xodimlarining
kasbiy mahorat darajasini oshirish; oilaviy ishlar bo‘yicha sudlarni yaratish hamda
vasiylik qilish yoki bola qilib olishning muqobil shakli bo‘yicha qarorni ma’muriy
organlar   emas,   balki   aynan   sudlar   qabul   qilishini   hisobga   olib,   sudyalarni
ixtisoslashtirish maqsadida tegishli tuzilmalar xodimlarining xabardorlik darajasini
oshirish;   huquqni   muhofaza   qilish   organlarining   xodimlari   uchun   bola   huquqlari
bo‘yicha   o‘quv   dasturlarini   tayyorlash   hamda   oliy   o‘quv   yurtlari   va   malaka
oshirish   kurslarida   bola   huquqlari   va   bolalarga   nisbatan   do‘stona   sud   jarayonini
yuritish bo‘yicha maxsus o‘quv kursini joriy etish uchun ta’lim muassasalari bilan
hamkorlik yuritish.
Xalqimiz   azaldan   bolajonlik   fazilatini   namoyon   qilib,   farzandni   dunyoga
keltirishdan tortib, to kamolga yetkazgunga qadar uning ta'minoti, ta'lim-tarbiyasi  
va   bilim   olishi,   kasb-hunar   egallashiga,   umuman,   yetuk   inson   bo‘lib   kamol
topishiga alohida e'tibor qaratib kelgan.
Ota-onalar  voyaga   etmagan  bolalarini,  shuningdek,  mehnatga   layoqatsiz  va
yordamga muhtoj bolalarni, hatto kattalar bo'lsa ham ta'minlashi shart.
"Oziqlantirish" deganda, asosan, yeb-ichishni tushunamiz. "Moddiy yordam"
nooziq-ovqat   xarajatlarini   o'z   ichiga   oladi:   kiyim-kechak,   uy-joy   va   iqtisodiy
tushunchalarning   keng   doirasi.   Amaldagi   qonunda   bolalar   bilan   huquqiy
munosabatlarda ota-onaning huquqi belgilanmagan.
Ota-onalar o'z farzandlarini umuminsoniy qadriyatlar va urf-odatlar asosida
tarbiyalashlari kerak.
Bizning   xalqimizda   bolalar   doimo   ota-onalari   oldida   ta'lim   olishga
muhtojdirlar.   Shuning   uchun   ular   to'liq   axloq   yoshiga   etganidan   keyin   ham   o'z
farzandlarini o'qitishda davom etadilar.
Ma'lumki,   ota-onalarning   farzandlariga   bo'lgan   teng   huquqlari,   O'zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   46-moddasida   nazarda   tutilgan   erkaklar   va
ayollarning   teng   huquqlariga   asoslanadi.   Ko'rinib   turibdiki,   bolaga   g'amxo'rlik
qilish,   unga   ta'lim   berish   nafaqat   ota-onalar   uchun   axloqiy   qoidalar,   balki
konstitutsiyaviy huquq va burchdir.
"Farzandlarimiz bizdan ko'ra kuchli, bilimli, dono va, albatta, baxtli bo'lishi
kerak", dedi Prezident Islom Karimov.
Strategiyani   belgilaydigan   g'oyalar   kundan-kunga   amalda   o'z   ifodasini
topmoqda.
Bola   oilaning   tayanchi,   ota-onaning   quvonchi,   avlod   davomchisi,   uning
tarbiyasi hamma narsadan ustundir. Mamlakatimiz oilalarida tarbiyalangan bolalar
davlat   kelajagining   bevosita   belgilovchisidir.   Shunday   qilib,   o'sib   borayotgan
bolalarni   har   tomonlama   tarbiyalash   mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq
davlatning   ustuvor   vazifalaridan   biriga   aylandi.   Chunki   rivojlangan   mamlakatlar
tajribasi   shuni   ko'rsatadiki,   mamlakatni   yuqori   taraqqiyot   mexanizmining
harakatlantiruvchi kuchi yoshlardir.  
Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq   yoshlarni   sog'lom,   bilimli   va
jismonan   baquvvat   qilib   tarbiyalashga   katta   e'tibor   berilmoqda.   1991   yil   20
noyabrda   qabul   qilingan   "Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   asoslari   to'g'risida"   gi
O'zbekiston   Respublikasi   Qonuni   va   1992   yil   8   dekabrdagi   O'zbekiston
Respublikasining   Konstitutsiyasi   qabul   qilinishi   bilan   Konstitutsiya   belgilab
berildi,   buning   uchun   huquqiy   asos   yaratildi.   yoshlarga   oid   davlat   siyosati   va
jamiyatimizda   hali   siyosiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   o'zgarishlarga   duch   kelmagan
shaxslar   uchun   ijtimoiy-huquqiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   qonunlarni
ishlab chiqish.
Milliy   qonunchilik   tizimi   O'zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va
xalqaro   huquqiy   hujjatlar   asosida   shakllandi.   Voyaga   etmaganlar   uchun   bir   qator
huquqiy   hujjatlar   yaratilgan.   Xususan,   O'zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik
kodeksi, Oila kodeksi, Ma'muriy javobgarlik to'g'risidagi kodeksi, Jinoyat kodeksi,
Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   asoslari   to'g'risidagi   qonun   asoslari,   "Ta'lim
to'g'risida" Bola huquqlari bo'limi, "Fuqarolarning o'zlari"
"O'zini   o'zi   boshqarish   organlari   to'g'risida"   va   "Homiylik   to'g'risida"   gi
qonunlarni   kiritish   mumkin.   Ushbu   qonunlarda   voyaga   etmaganlarning   huquqlari
va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilishga   alohida   e'tibor   berilib,   ularga   imkon
qadar ko'proq imtiyozlar berilganligini ko'rishimiz mumkin.
Prezidentimiz   tashabbusi   bilan   yillarni   turli   nomlar   bilan   nomlash
an'analarida   yosh   avlodga,   ularning   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   huquqiy   faoliyatini
ta'minlashga, iqtidorli yoshlarni qo'llab-quvvatlashga alohida e'tibor qaratilmoqda.
Xususan,   Sog'lom   avlod   yili,   Ayollar   yili,   Mustahkam   oila   yili,   Yoshlar   yili   va
Barkmol   avlod   yili   etuk   avlod,   ayniqsa   yoshlar   uchun   keng   ko'lamli   davlat
dasturlarini ishlab chiqdi va amalga oshirdi. .
Mamlakatimizda   o'sib  kelayotgan   yoshlarning  sog'lig'i  uchun   uch  bosqichli
sport   turlarini   ("Umid   ko'chatlari",   "Barkamol   avlod   o'yinlari",   "Umumjahon")
joriy etish, oliy ta'lim sohasida oliy ma'lumot berish, yangi, zamonaviy talablarga
javob beradigan va ilg'or texnologiyalar bilan jihozlangan kasb-hunar kollejlari va  
rivojlangan mamlakatlar universitetlari bilan hamkorlikda tashkil etilgan oliy o'quv
yurtlari bilan ta'minlash yagona maqsadga erishishga qaratilgan.
Buni   raqamlar   misolida   ko‘raylik:   birgina   o‘tgan   yilning   o‘zida   3   ming   99
nafar fuqarodan — sudning hal qiluv qarori asosida, 38 mingdan ziyod fuqarodan
esa, sud buyrug‘i orqali farzandlari ta'minoti uchun aliment undirish belgilangan.
Vaholanki,   muqaddas   Hadisda   keltirilganidek,   "Kishi   o‘z   ahliga
mutasaddidir va qo‘l ostidagilarga mas'uldir. Ayol erining uyida mutasaddidir va u
qo‘l ostidagilarga mas'uldir".
Shunday   ekan,   har   qaysi   ota-ona   o‘z   farzandlariga   nisbatan   mutasaddi   va
mas'ul   ekanini   unutmasligi   shart.   Zero,   bu   farzand   kelajagi,   uning   komil   inson
bo‘lib   voyaga   yetishida   eng   muhim   va   zarur   omildir.   Shu   bilan   birga,   bu   qonun
talabi,   ma'naviy   burch,   muqaddas   dinimiz   arkonlariga   ko‘ra   ham   farzu   qarz,
demakdir.
Shubhasizki,   bunda   ota-onalarning   o‘zlari   kundalik   turmushda,   o‘zaro
muloqotu   muomalalarida   va   jamiyat   hayotiga   munosabatlarida   farzandlariga
hamisha   namuna   bo‘lishlari   lozim.   Xususan,   ularga   yoshlikdan   nima   yaxshi-yu
nima   yomon,   savob   va   gunoh   nimada   ekanligini,   shuningdek,   odob-axloqqa   doir
ijobiy fikrlarni o‘rgatib borishlari darkor.
Ikkinchidan,   ota-onalarning   farzand   tarbiyasiga   e'tiborsizligi,   o‘z
farzandining tarbiyasini birovlarga ishonishlari ham salbiy holatlar kelib chiqishiga
sabab bo‘lmoqda.
Bugungi   kunda   ayrim   ota-onalar   katta   orzu-havaslar   bilan,   ya'ni   farzandini
yaxshiroq   moddiy   ta'minlash,   to‘yini   boshqalarnikidan   ko‘ra   dabdabali   o‘tkazish,
sarpolarini bekamu-ko‘st qilish niyatida bolasini qari ota-onasiga, qa rin doshi yoki
tanish-bilish,   qo‘ni-qo‘shnisiga   tashlab,   o‘zlari   boshqa   yurtga   ishlab,   pul   topib
kelish uchun ketayotganligi ham bor gap. Lekin ular farzandga ayni tarbiya berish
lozim   bo‘lgan   vaqtni   behuda   yo‘qotayotganini   va   keyinchalik   buning   o‘rnini   na
moddiy   ne'mat,   na   ma'naviy-ma'rifiy   saboq   bilan   qoplab   bo‘lmasligini   har   doim
ham anglab yetavermaydilar. Nihoyat tushunganlarida esa, taassufki, kech bo‘ladi.  
Bola   tarbiyasiga   oid   risolalardan,   mutaxassislar   fikri,   xalqimiz   tajribasidan
ham yaxshi  ma'lumki, xoh u o‘g‘il, xoh qiz bo‘lsin, ayni balog‘at yoshiga qadam
qo‘yayotgan bir payt da, ruhshunoslar tili bilan aytganda, "o‘tish davri"da bolaning
har qanday xatti-harakati va holatlarini, yurish-turishini jiddiy nazorat qilish shart.
Ayniqsa, bunday paytda farzand tarbiya sini birovlarga ishonib bo‘lmaydi.
Qaysidir   ota-ona   yengil-yelpi   havaslar   ortidan   quvib,   xorijga   mo‘may
daromad izlab ketdi va hatto birmuncha pul topib keldi ham, deylik.
Biroq   ularning   chuqur   o‘ylab   qilgan   ishlari   avvalo   o‘zlariga   qimmatga
tushayotganiga   ko‘p   bor   guvoh   bo‘lmoqdamiz.   Negaki,   o‘tgan   fursat   oralig‘ida
qarov va e'tiborsiz qoldirilgan farzandi arjumandning ta'lim-tarbiyasi izdan chiqib
ketgan bo‘ladi.
Bugungi   kunda   jinoyat   sodir   etib,   jazo   o‘tayotgan   voya ga   yetmaganlarning
aksariyati,   aniqroq   aytganda,   70   foizdan   ko‘prog‘i   ajrashgan   yoki   boshqa   yurtga
ishlash uchun oila bag‘ridan uzoq muddat chetga chiqib ketgan ota-ona farzandlari
ekani ham ush bu fikr-mulohazalarimizni tasdiqlab turibdi.
Uchinchidan,   bu   muammoning   navbatdagi   sabablari   —   oiladagi   o‘zaro
munosabatlar   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilmaganligi,   ota-onaning   spirtli   ichimlikka
mukkasidan ketganligi, oilada er-xotin va farzandlar o‘rtasida o‘zaro izzat-hurmat
yo‘qolganligi,   qisqacha   aytganda,   oila   boshliqlarining   o‘zlari   birinchi   galda   tar -
biya ga muhtoj ekanida o‘z aksini topmoqda.
Misol uchun 2017 yilda 1 ming 198 nafar ota va ona otalik hamda onalik hu -
quqidan   mahrum   etilgan.   Qariyb   800   nafar   fuqaro,   ya'ni   ota   yoki   onaning   spirt li
ichimlik   iste'mol   qilganligi   va   bosh qa   sabablarga   ko‘ra   muomala   layoqati
cheklangan.   Mana   shunday   tashvishli   holatlar   ham,   aslida,   voyaga   yetmagan
yoshlar kelajagiga raxna solayotganidan ko‘z yumib bo‘l maydi.
Bu   masalada   yana   bir   xatarli   holat   kuzatiladiki,   buni   aslo   inkor   etib   bo‘l -
maydi. Aytmoqchimizki, bolalarning jinoyat yo‘liga kirib qolishi sabablari ha qi da
so‘z borganda, voyaga yetmagan farzandlarimizning ongiga salbiy ta'sir etayotgan
turli axborotlar xususida jiddiy o‘ylab ko‘ rish taqozo etiladi.  
Internetda   tarqatilayotgan   zo‘ravonlik   va   fahsh   manzaralari   aks   etgan
ma'lumotlar   yoshlar   ongiga   kuchli   salbiy   ta'sir   o‘tkazishi   o‘z-o‘zidan   ravshan.
Shunday ekan, bolalarni bunday tajovuzlardan juda ehtiyot qilishimiz zarur.
Tabiiyki, voyaga yetmagan yoshlarni jinoyatchilik ko‘chasiga yetaklayotgan
barcha   ho lat-sabablarning   bari   ta'lim-tarbiya   bilan   bevosita   va   bilvosita   bog‘liq.
Maktab, litsey, kollej va oliy o‘quv yurtlari nafaqat ta'lim, balki tarbiya maskanlari
ham hisoblanadi.
Chunki  ushbu ma'rifat  dargohlarining asosiy  vazifasi  yoshlarga ta'lim-bilim
berishga   qaratilgan.   Ayni   chog‘da,   atigi   bir   yoki   bir   necha   o‘qituvchi   ko‘p   sonli
o‘quvchi-talabalar   tarbiyasi   bilan   alohida-alohida   tartibda   shug‘ullanishining
imkoni yo‘q.
Shuning   uchun   farzandlarimiz   tarbiyasini   birgina   ta'lim   muassasalariga
yuklab   qo‘yish   to‘g‘ri   bo‘lmaydi,   deb   o‘ylaymiz.   Albatta,   u   holda   nima   qilish
kerak,   degan   savol   tug‘iladi.   Fikrimizcha,   yoshlar,   xususan,   voyaga   yetmaganlar
tarbiyasi  bilan shug‘ullanish masalasini  jamoatchilik asosida  doimiy nazorat  qilib
borish lozim.
Ya'ni ushbu masalada mahalla, xotin-qizlar qo‘mitalari, diniy idora vakillari,
mehnat   faxriylari,   ijodkorlar,   Yoshlar   ittifoqi   vakillari,   ichki   ishlar,   prokuratura,
adliya   va   sud   tizimi   xodimlari   tomonidan   barcha   toifadagi   yoshlar   bilan,   o‘z-
o‘zidan — tegishli o‘rinlarda o‘g‘il bolalar bilan alohida, qiz bolalar bilan alohida
holda   —   tizimli,   demakki,   o‘quv   yili   boshida   tasdiqlanadigan   aniq   reja   asosida
tarbiyaviy ishlar olib borilishi yaxshi natija berishi tayin.
Qolaversa,   aynan   shu   masalaga   moslab,   vasiylik   va   homiylik   organlari
xodimlarini   yangi   yo‘nalishda   o‘qi tish,   malakasini   oshirish,   kasbga   tayyorlash   va
ularning   ish   faoliyati   samaradorligini   talab   darajasida   yo‘lga   qo‘yish   katta
ahamiyatga   ega.   Bunda   birinchi   galda   ota-onalarning   farzand   tarbiyasidagi
mas'uliyatini  oshirish, notinch-nosog‘lom  oila far zand lari  bilan ishlash  masalasini
tizimli yo‘lga qo‘ yishga e'tibor qaratish talab etiladi.  
3.Xorij tajribasida voyaga yetmaganlarning jinoiy javobgarliklari
Xorij   tajribasini   Rossiya   Federatsiyasi   misolida   o‘rganamiz.   Rossiya
Federatsiyasining     Konstitutsiyasida   shunga   oid   moddalar   mavjud   misol:   87-
modda. Voyaga etmaganlarning jinoiy javobgarligi.
1. Voyaga etmaganlar deb jinoyat sodir etilgan paytda o'n to'rt yoshda, lekin
o'n sakkiz yoshda bo'lmagan shaxslar tan olinadi.
2.   Ta'lim   ta'sirining   majburiy   choralari   jinoyat   sodir   etgan   voyaga
etmaganlarga   nisbatan   qo'llanilishi   yoki   ularga   jazo   tayinlanishi,   sud   tomonidan
jazodan   ozod   etilgandan   so'ng,   ular   yopiq   turdagi   maxsus   ta'lim   muassasasiga
joylashtirilishi mumkin.
88-modda. Voyaga etmaganlarga nisbatan qo'llaniladigan jazo turlari
1. Voyaga etmaganlarga nisbatan qo'llaniladigan jazo turlari:
jarima;
b) muayyan faoliyat bilan shug'ullanish huquqidan mahrum etish;
v) majburiy ish;
d) axloq tuzatish ishlari;
e) erkinlikni cheklash;
("d"   bandi   2009   yil   27   dekabrdagi   377-FZ-sonli   Federal   qonuni   bilan
tahrirlangan)
f) belgilangan muddatga ozodlikdan mahrum qilish.
2.   Jarima,   agar   sudlangan   voyaga   etmagan   shaxs   mustaqil   ravishda
daromadga   yoki   mol-mulkka   ega   bo'lib,   unga   da'vo   undirilishi   mumkin   bo'lsa   va
unday   bo'lmasa   ham   qo'llaniladi.   Voyaga   etmagan   mahkumga   nisbatan
qo'llaniladigan   jarima,   sud   qarori   bilan   ota-onasidan   yoki   boshqa   qonuniy
vakillaridan   ularning   roziligi   bilan   undirilishi   mumkin.   Bir   oydan   ellik   ming
rublgacha   yoki   sudlangan   voyaga   etmaganning   ish  haqi   yoki   boshqa   daromadlari
miqdorida jarima ikki haftadan olti oygacha bo'lgan muddatga belgilanadi.
3.   Majburiy   ish   qirq   soatdan   yuz   oltmish   soatgacha   muddatga   tayinlanadi,
voyaga   etmagan   kishi   uchun   mumkin   bo'lgan   ishni   bajarishdan   iborat   bo'lib,   u
o'qishdan yoki asosiy ishdan bo'sh vaqtlarida bajaradi. O'n besh yoshga to'lmagan  
shaxslar tomonidan ushbu turdagi jazoni ijro etish muddati kuniga ikki soatdan, o'n
besh   yoshdan   o'n   olti   yoshgacha   bo'lgan   shaxslar   uchun   kuniga   uch   soatdan
oshmasligi kerak.
4.   Tuzatish   ishlari   voyaga   etmagan   mahkumlarga   bir   yilgacha   muddatga
tayinlanadi.   Erkinlikni   cheklash   voyaga   etmagan   mahkumlarga   asosiy   jazo
shaklida ikki oydan ikki yilgacha belgilanadi.
6.   Ozodlikdan   mahrum   qilish   tarzidagi   jazo   o'n   olti   yoshga   to'lmagan
jinoyatlar   sodir   etgan   voyaga   etmagan   mahkumlarga   olti   yildan   ko'p   bo'lmagan
muddatga tayinlanadi. Xuddi shu toifadagi o'ta og'ir jinoyatlar sodir etgan voyaga
etmaganlar, shuningdek boshqa voyaga etmaganlar uchun sudlanganlar o'n yildan
ko'p bo'lmagan muddatga ozodlikdan mahrum qilinadi va tarbiyaviy koloniyalarda
xizmat   ko'rsatadilar.   O'n   olti   yoshida   birinchi   marta   kichik   yoki   o'rta   og'irlikdagi
jinoyatni   sodir   etgan   mahkum   balog'atga   etmagan   bolaga,   shuningdek   birinchi
marta   kichik   jinoyatlar   sodir   etgan   voyaga   etmagan   boshqa   mahkumlarga
ozodlikdan mahrum qilish tarzidagi jazo tayinlanishi mumkin emas. .
6.1.   Voyaga   etmagan   mahkumga   og'ir   yoki   ayniqsa   og'ir   jinoyatni   sodir
etganligi   uchun   ozodlikdan   mahrum   qilish   jazosi   tayinlanganda,   ushbu   Kodeks
Maxsus qismining tegishli moddasida nazarda tutilgan jazoning quyi chegarasi ikki
baravarga kamaytiriladi.
6.2. Agar shartli qamoq jazosi tayinlangan voyaga etmagan mahkum, sinov
muddati   davomida,   ayniqsa   og'ir   bo'lmagan   yangi   jinoyat   sodir   etgan   bo'lsa,   sud
ishning holati va aybdorning shaxsini hisobga olgan holda qayta qaror qabul qilishi
mumkin.   shartli   ravishda   hukm   qilingan,   yangi   sinov   muddati   belgilanadigan   va
shartli   ravishda   sudlangan   shaxsga   ushbu   Kodeksning   73-moddasi   beshinchi
qismida nazarda tutilgan ayrim vazifalarni bajaradigan.
7. Sud jazoni ijro etuvchi organga voyaga etmagan mahkum bilan muomala
qilishda   uning   shaxsiyatining   ayrim   xususiyatlarini   inobatga   olishni   buyurishi
mumkin 89-modda. Voyaga etmaganga jazo tayinlash
1.   Voyaga   etmaganga   jazo   tayinlashda,   ushbu   Kodeksning   60-moddasida
nazarda   tutilgan   holatlardan   tashqari,   uning   hayoti   va   tarbiyasi   shartlari,   aqliy  
rivojlanish   darajasi,   shaxsning   boshqa   xususiyatlari,   shuningdek,   keksa
odamlarning unga ta'siri hisobga olinishi kerak.
2.   Ozchilikni   yengillashtiruvchi   holat   sifatida   boshqa   yengillashtiruvchi   va
og'irlashtiruvchi holatlar bilan birgalikda hisobga olinadi.
90-modda. Ta'lim ta'sirining majburiy choralarini qo'llash
1.   Kichkina   yoki   o'rta   og'irlikdagi   jinoyatni   sodir   etgan   voyaga   etmagan
shaxs, agar uni tuzatish majburiy tarbiyaviy choralar yordamida amalga oshirilishi
mumkin deb tan olinsa, jinoiy javobgarlikdan ozod qilinishi mumkin.
2.   Voyaga   etmaganga   tarbiyalash   uchun   quyidagi   majburiy   choralar
tayinlanishi mumkin zig'ir ta'siri:
a) ogohlantirish;
b)   ota-onalarning   yoki   ularni   almashtiradigan   shaxslarning   yoki
ixtisoslashtirilgan davlat organining nazorati ostida o'tkazish;
v) etkazilgan zararni qoplash majburiyatini yuklash;
d)   bo'sh   vaqtni   cheklash   va   voyaga   etmagan   shaxsning   xatti-harakatlariga
maxsus talablarni belgilash.
3. Voyaga etmaganga bir  vaqtning o'zida tarbiyaviy ta'sir  ko'rsatishning bir
qancha   majburiy   choralari   tayinlanishi   mumkin.   Ushbu   moddaning   ikkinchi
qismining "b" va "d" xatboshilarida nazarda tutilgan tarbiyaviy ta'sirning majburiy
choralarini qo'llash muddati og'irligi og'ir bo'lmagan jinoyat sodir etishda bir oydan
ikki   yilgacha   muddatga   belgilanadi.   olti   oydan   uch   yilgacha   o'rtacha   og'irlikdagi
jinoyat sodir etilganda.
(2003 yil 8-dekabrdagi 162-FZ-sonli Federal qonuni tahririda)
4.   Voyaga   etmaganlar   tomonidan   tarbiyaviy   ta'sirning   majburiy   chorasi
muntazam ravishda bajarilmasa, ushbu tadbir ixtisoslashtirilgan davlat organining
tavsiyasiga binoan bekor qilinadi va voyaga etmaganni jinoiy javobgarlikka tortish
uchun materiallar yuboriladi.
91-modda. Ta'lim ta'sirining majburiy choralarining mazmuni  
1.   Ogohlantirish   voyaga   etmaganga   uning   qilmishi   natijasida   etkazilgan
zararni   va   ushbu   Kodeksda   nazarda   tutilgan   jinoyatlarni   takroran   sodir   etish
oqibatlarini tushuntirishdan iborat.
2.   Nazorat   ostida   o'tkazish   ota-onalarga   yoki   ularni   almashtiradigan
shaxslarga yoki ixtisoslashtirilgan davlat organiga voyaga etmaganga ta'lim berish
va uning xatti-harakatlarini nazorat qilish majburiyatini yuklashdan iborat.
3.   Yetkazilgan   zararni   qoplash   majburiyati   voyaga   etmaganning   mulkiy
holati va tegishli mehnat ko'nikmalarini hisobga olgan holda yuklanadi.  
4 . Balog‘atga yetmagan huquqbuzarlar bilan ishlash individual
profilaktik dasturning tuzilishi va mazmuni.
Huquqbuzar   shaxsini   ijtimoiy   sog‘lomlashtirish   profilaktik   dasturi   quyidagi
muhim komponentlarni o‘z ichiga olishi kerak:
1. Individual-profilaktik ta’sir ko‘rsatish maqsadini, ulardan asosiysi - o‘smirda
axloq va huquq qoidalari talablariga doimiy rioya qilish zarurligi haqida ishonchini
yuzaga keltirishdir.
2. O‘smirda   qanday   yetishmaydigan   sifatlarni   tarbiyalash   va   qanday   salbiy
xislatlarni   yo‘qotish   zarurligini   hisobga   oluvchi   shaxsga   tarbiyaviy   va   nazorat
ta’siri metodlari va usullarini.
3. Shaxsga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi  omillarni yo‘qotish uchun uning atrofiga
bevosita ta’sir ko‘rsatish va shaxslararo munosabatlarni qayta tarbiyalashga imkon
beruvchi tizimli shakllantirish usullari.
4. Ushbu   bolaga   nisbatan   eng   ko‘p   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsata   oladigan   aynan
ana   shu   mehnat,   o‘quv   jamoalari,   ijtimoiy   guruhlar,   jamoatchilik   va   davlat
tashkilotlarining individual-profilaktik ta’sir ko‘rsatish vositalarini.
5. Shaxsni   ijtimoiy   sog‘lomlashtirish   profilaktik   dasturini   amalga   oshirish
asosiy bosqichlarini.
Profilaktik dasturni amalga oshirishda quyidagi talablarga amal qilish kerak:
1. Qayta   tarbiyalash   jarayonining   mazmunliligi,   yo‘naltirilganligi,
muntazamliligi.
2. Qayta tarbiyalash foydaliligini tushunib olish.
3. Bir tomondan jamiyatning balog‘atga yetmagan huquqbuzarga talablarini va
ikkinchi   tomondan   -   o‘smir   shaxsi   individual   xususiyatlarini   va     rivojlanish
umumiy qoidalarini o‘rganish.
4. Qayta tarbiyalashda majburlash va talabchanlikning bo‘lmasligi.
5. Tarbiyaviy   profilaktik   jarayon   ishtirokchilarining   hammasi   chidamliligi   va
sabr qilishlari.  
6. O‘smirning   o‘zining   faolligi,   u   o‘ziga   ko‘rsatilayotgan   tarbiyaviy   ta’siri
tushunib   yetish,   shu   bilan   birga   o‘z   tashabbus   ko‘rsatish   va   irodasini   namoyon
etsin.
Individual   profilaktik   ta’sir   ko‘rsatish   dasturining   asosiy   maqsadi   balog‘atga
yetmaganning shaxsini  umumiy qabul qilingan qoidalar, tartib va boshqa ijtimoiy
qadriyatlar tomoniga o‘zgartirishdir. Bu maqsadga darxol erishib bo‘lmaydi, oylar
va yillar talab etilishi mumkin.
Qo‘yilgan   maqsaddan   kelib   chiqib   vazifalar   aniqlanadi.   Ulardan   asosiylari
quyidagilar   hisoblanadi:   balog‘atga   yetmaganning   normal   pozitiv   qiziqshlarini
tiklash va rivojlantirish; normal munosabatlarni; ijtimoiy mas’uliyatini va intizom
va javobgarlik xissini.
Balog‘atga   yetmaganni   qayta   tarbiyalash   qo‘yilgan   masalalarini   hal   etish
uchun   Ushbu   o‘smirning   hayot   tarzidagi   pozitiv   vaziyatlarini,   ularning
mustahkamligini   Xamda uning  talab-istaklarini, qiziqishlarini, layoqatini   aniqlash
maqsadida   bolaning   psixologik,   ijtimoiy,   ma’naviy   “qiyofasini”   tuzib   olish
muhimdir.
Individual   profilaktik   ta’sir   ko‘rsatish   metodlarini   tanlash   bolaning   faoliyati
ustun   doirasini   hisobga   olib   quriladi.   Huquqbuzarlikni   individual   profilaktika
qilishda   rag‘batlantirish,   sustlashtirish   metodlaridan   faol   foydalanish   mumkin.
O‘zining   mazmuni   bo‘yicha   ular   an’anaviy   rag‘batlashtirish   va   jazolash
metodlaridan ancha boydir. Rag‘batlantirish metodik usullari qatoriga ma’qullash,
maqtov, ishonish, baholash, mukofotlash, minnatdorchilik bildirish va  boshqalarni
kiritish   mumkin.   Yigit   va   qizlardan   iroda   va   mehnatsevarlikni   talab   etadigan
harakatlar va ishlarinigina rag‘batlantirish kerak. Ular ko‘p kuch sarflamay va vaqt
sarflamay   amalga   oshirganlarini   emas   sustlashtirish   (tartibga   chaqirish,   yo‘lga
solib   turish)   metodlari   usullari   tanbeh   berish,   koyish,   ogohlantirish,   ya’ni   qoida
buzuvchi   shaxsiga   nisbatan   qattiq   talablardan   iborat   bo‘ladi.   Ular   insonning
hulqiga   jamoatchilik   talablari   alohida   shaklidan   iborat   bo‘ladi,   unda   bir   vaqtning
o‘zida   nima   noto‘g‘ri   bajarilganligini   qoralash   ham,   keyinchalik   qanday   harakat  
qilishga   ko‘rsatma   ham   beriladi   hamda   qilgan   ishini   takrorlashi   mumkinligini
oldini olish maqsadida kelajakda ogohlantirish beriladi.
Tormojeniye   (sekinlashtirish,   tartibga   chaqirish   yo‘lga   solish)   insonga   har
kuni kerak bo‘ladi va u tarbiyalangan bo‘lishi kerak, odat bo‘lishi, har bir jismoniy
va psixik harakatda ifodlanishi, ayniqsa tortishuv janjallarda kerak bo‘ladi. Yo‘lga
solish   usullari   agarda   ularni   jamoa,   jamoatchilik   tashkilotlari   tomonidan   qo‘llab-
quvvatlansa, ayniqsa yaxshi ta’sir ko‘rsatishi mumkin. 
Umuman   yo‘lga   solish   uchta   asosiy   vazifani   bajarishi   kerak:   o‘z
kamchiliklarini   tushunib   yetishga,   ularning   yomonligini   anglashga,   xulqini   o‘zi
boshqarish bilan bu kamchiliklarni yo‘qotish. 
Shundan   keyin   maqsadlarga   muvofiq   va   shaxs   xususiyatlarini   hamda   vaqtni
o‘tkazish   eng   nozik   davrini   (nazoratni   kuchaytirish   uchun)   hisobga   oluvchi
vositalarni   aniqlanadi.   Ular   ko‘pchilik   hollarda   bo‘ladigan   og‘zaki
o‘rgatishdangina   iborat   bo‘lmay,   balki   turli   xil   kompleks   choralardan   iborat
bo‘lishi kerak.
Profilaktik   vositalar,   hatto   tushuntirish,   suhbat   yoki   jamoatchilik   ta’siri,
uqtirish   kabi   keng   tarqalganlari   ham   har   doim   ham   juda   foydali   deb   hisoblanishi
mumkin   emas.   Bundan   tashqari   vositalar   har   qanday   tizimini   doimiy   deb   tavsiya
etib   bo‘lmaydi,   chunki   bola   shaxsi   rivojlanish   jarayonida   o‘zgaradi,   yangi
munosabatlarga kirishadi, uning hayot faoliyati sharoitlari o‘zgaradi.
Yosh   huquqbuzarni   qayta   tarbiyalash   samarali   vositalaridan   biri   o‘ziga
individual   bo‘lgan,   dinamik,   insonning   ichki   dunyosi   hamma   boshqa   tomonlari
bilan murakkab munosabatlarda bo‘lgan uning emotsional-irodaviy doirasiga ta’sir
ko‘rsatish   hisoblanadi.   Shaxsning   emotsional-irodaviy   sohasi   tushunchasiga
psixologiyada   sezgi   va   irodasini   kiritadilar.   Sezgi   –   insonning   hayotida   sodir
bo‘layotgan,   u   idrok   etayotgan   yoki   amalga   oshirayotgan   ishga   turli   shakldagi
hayajonlanish,   ta’sirlanish   ichki   munosabati   sezish   ta’sirlanish   turli   shakllari   –  
emotsiya, affekt, kayfiyat, stress holati, zavq ham va nihoyat sezgi tor ma’noda bu
– shaxsning emotsional doirasini tashkil etadi.
Asosiy   emotsional   holatini   psixologiyada   ijobiy   ajratish   qabul   qilingan   –   bu
qiziqish,   quvonch,   hayajonlanish,   hayratlanish,   emotsional   holat   sifatida   ijobiy
yoki   salbiy  emotsional   ta’sirlanish   belgisiga  ega   emas.   Salbiy  emotsional   holatga
esa azoblanish, g‘azab, nafrat, jirkanish, qo‘rqinch, uyat hisoblanadi.
Shaxsning   emotsional   holatini   ifodalovchi   barqaror   sezgidan   biri   muhabbat
xissi hisoblanadi. Iroda – bu insonning o‘z oldiga qo‘ygan maqsadiga erishishdagi
qiyinchiliklarni bartaraf etishga qaratilgan o‘z faoliyati va hulqini tashkil etish va
o‘zini   boshqarishdir.   Iroda   –   bu   insonning   o‘zi   belgilab   olgan   maqsadi   bilan
belgilanadigan shaxsning faolligi alohida usuli, uning hulqini tashkil etish alohida
turidir.
Iroda   ikki   bir-biri   bilan   bog‘liq   vazifalarni   bajarishni   ta’minlaydi   -
rag‘batlantiruvchi,   uyg‘otuvchi   va   yo‘lga   soluvchi,   ularda   o‘zini   namoyon   etadi.
Uyg‘otuvchi   vazifalari   insonning   faolligi   bilan   ta’minlanadi.   Irodaning   yo‘lga
soluvchi   vazifalari,   uyg‘otuvchi   vazifasi   bilan   birgalikda   ishtirok   etib,   shaxsning
keraksiz, noxush harakatlarini to‘xtatib ushlab qolishda namoyon bo‘ladi.
Huquqbuzarlar bilan ishlash usullari turlicha bo‘lishi mumkin: kitob o‘qishga,
san’atga qiziqtirish, ijobiy yo‘nalishdagi  norasmiy guruhga qo‘shish;  kech qolish,
dars   qoldirish   odatlarini   yo‘qotish.   Yosh   huquqbuzar   shaxsiga   tarbiyaviy-
profilaktik   ta’sir   ko‘rsatish   metodlari,   vosita   va   usullarini   tanlash   ko‘p   holatlarga
bog‘liq bo‘ladi.           
XULOSA
Ko’pchilik nazarida, mustaqillik yillarida O’zbekistonda yoshlar orasida 
jinoyatchilik ko’paygan. Mutaxassislar va kuzatuvchilar nazarida, yoshlar o’rtasida
huquqbuzarlik hollarining ortishiga iqtisodiy nochorlik, ishsizlik, ruhiy tanglik, 
maktablarda diniy ta’limning yo’lga qo’yilmagani sabab bo’lmoqda.
O’zbekistonda so’nggi yillarda yoshlar o’rtasida jinoyatchilikning ortib 
borayotgani rasmiy doiralarda ham, huquq-tartibot organlari nashrlarida ham qayd 
etiladi.
Mutaxassislar bu hol sababini turlicha izohlaydilar. Advokat Baxtiyor 
Shohnazarov fikricha, yoshlar tomonidan sodir etilayotgan huquqbuzarliklarning 
asosiy qismi ishsizlik va bekorchilikdan kelib chiqmoqda.
“Bugungi kunda yoshlar o’rtasida asosan O’zbekiston respublikasining jinoyat 
kodeksining 169-moddasida ko’rsatilgan o’g’rilik jinoyatlari sodir etish ko’plab 
uchrayapti. Yana shu moddada ko’tsatilgan talonchilik jinoyatlari, ya’ni ko’cha-
ko’yda fuqarolarning qimmatbaho buyumlarini, taqinchoqlarini talonchilik yo’li 
bilan olib ketish kabi jinoyatlar ko’plab uchrayapti. Bu jinoyatlarning eng ko’p 
uchrashiga sabab, mana shu yoshlarning o’rtasida hozirgi paytda bo’sh yurganlar, 
o’qishga bormasdan, o’qishni bitirgandan keyin ish topolmasdan yoki oliy yoki 
boshqa o’quv yurtlarida o’qishni davom ettirish uchun imkoni bo’lmagan shaxslar,
ko’proq mana shunday bekorchi yurgan yoshlar tomonidan jinoyatlar sodir 
etilyapti”, - deydi advokat Baxtiyor Shohnazarov.
Ayrimlarga ko’ra, O’zbekistondagi bozor iqtisodiyoti sharoitida vujudga kelgan 
muhit ham o’smirlar jinoyatchiligining ko’payishiga bois bo’lgan. Tadqiqotchi 
Salomat Niyozova deydiki, “Oiladagi ichkilikbozlikka berilib ketgan otaning 
tarbiyasi bo’lmaydi, yoki bo’lmasa oilada maishiy… shug’ullanib ketgan onaning 
tarbiyasi bo’lmaydi. Buning oqibatida bola qarovsiz qoladi, ko’chada tentirab 
yurishiga to’g’ri keladi. Va qanaqadir yo’llar bilan pul ishlab topish harakatini 
qiladi. Yoki bo’lmasa, oila boshlig’i bo’lgan ota-onalarning tijorat bilan   
shug’ullanaman deb xorijiy davlatlarga ketishi ham, natijada bolalarning qarovsiz 
qolishi va buning oqibatida ham jinoyatlar ko’proq 13-14 yoshda bo’lgan voyaga 
yetmagan o’smirlar tomonidan sodir qilinmoqda”, -deb hisoblaydi tatqiqotchi 
Salomat Niyozova.
Salomat Niyozova bugungi kunda katta yoshdagilar bilan birga, voyaga 
yetmaganlar orasida ham jinoyatchilik ko’payganini aytadi. Unga ko’ra, o’smir 
yoshlar o’zgalar mulkini talon-taroj qilish bilan bog’liq jinoyatlar bilan birga 
birovning joniga qasd qilish va uyushgan jinoyatchilikka ham qo’l urmoqda.
“Mana shu jinoyatlarning bugungi kunda kelib chiqishining o’ziga xos sabablari 
mavjud. Ko’pgina holatlarda iqtisodiy jihatlar bilan bog’lab olib ko’rishimiz ham 
mumkin, lekin ko’proq shu tadqiqot ishlari natijasida shu narsa ma’lum bo’ldiki, 
atrof-muhitdagi shaxslarning ta’siri, yoki katta yoshdagi shaxslarning voyaga 
yetmaganlarni jinoyatga jalb qilish holatlari ko’proq uchrarkan. Bir misol ko’rib 
o’tadigan bo’lsak, qamoqxonalardan qaytib kelgan katta yoshdagi shaxs atrofiga 
bir to’da o’smir yoshlarni to’plab olib, ularga o’zining jinoyat olamidagi bo’lgan 
qiziq-qiziq voqealarni so’zlab beradi, yoki bo’lmasa ularga turli xil jinoyatlarni 
sodir qilish usullarini o’rgatib, ularni qiziqtira boshlaydi. Natijada yoshlar o’rtasida
uyushgan guruh tuzilib, bu guruh esa o’zgalar mulkini talon-taroj qilish bilan 
bog’liq bo’lgan oldin mayda jinoyatlarni, keyinchalik esa katta-katta jinoyatlarni 
sodir qilish holatlarini keltirib chiqarishadi”, - deydi Salomat Niyozova.
Ba’zi yoshlar fikricha, kattalarning bolalarga shaxs o’laroq munosabatda 
bo’lmasliklari ham yoshlarni jinoyatga boshlovchi omillar sanaladi.
“Ota-ona agar bolani har doim urushib, ko’chaga haydab yuborsa uni, urib-so’ksa, 
bola, albatta, yomon yo’lga kirib ketadi. Har xil yomon narsalar qilib, chekishni 
ham boshlaydi siqilganidan, ichishni ham boshlaydi, yomon bolalarga qo’shiladi. 
Bizning mahallada bir bola turadi, u o’g’rilik qilganda uni qamoqqa o’tqazishgan. 
Qamoqdan ikki yildan keyin chiqib onasini o’ldirib ketgan”.
“Ota-onasi ko’p pul beradi. Bermay qo’yganda, u o’rganib qolgandan keyin 
boshlaydi-da o’g’rilik qilishni”.  
Foydalanilgan adabiyotlar:
1.O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 1992.
2..Mejdunarodniy   pakt   o   grajdanskix   i   politicheskix   pravax.   Mejdunarodnaya
zashita prav i svobod cheloveka. Sbornik dokumentov. M.: Yurid.lit., 1990 g.
3.   .Osnovniye   prinsipi   nezavisimosti   sudebnix   organov.   Mejdunarodniye   prava   i
svoboda cheloveka: Sbornik dokumentov. M: Yurid.lit., 1990 g.
4.   Vseobshaya   deklaratsiya   prav   cheloveka.   –   Prava   cheloveka.   Osnovniye
mejdunarodniye   dokumenti:   Sbornik   dokumentov.   M.:   Mejdunarodniye
otnosheniya. 1989 g. – S. 134-142.
5.   Konvensiya   o   pravovoy   pomoshi   i   pravovix   otnosheniyax   po   grajdanskim,
semeynim i ugolovnim delam. (Xo‘jalik va huquq   Xozyaystvo i pravo. – Tashkent.
1997, №1-2. S. 58-76).
6. Ugolovno-protsessualniy kodeks Respubliki Uzbekistan. – T.: Adolat, 1999