Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining boshqa fanlar bilan bog’liqligi

Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining boshqa fanlar bilan
bog’liqligi.
MUNDARIJA
I. Kirish…………………………………………………………………………..3
II. Asosiy qism
1. Jismoniy tarbiya nazariyasinining manbalari………………………………….6
2. Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatini rivojlanishining davrlari……….....10
3.  Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatining bos hka fanlar    bilan 
bog‘liqligi……………………………………………………………………......17
III. Xulosa ……………………………………………………………………....24
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………...................25
1 KIRISH
Jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi fani mutaxassislikka yunaltirilgan
o‘quv   predmeti   sifatida   jismoniy   tarbiya   mutaxassislari   uchun   fundamental
bilimlar   tizimi,   inson   jismoniy   barkamolligi   va   unga   erishish   hamda
boshqarishning umumiy qonuniyatlarini o‘rgatadi.
Mavzuning   dolzarbligi :   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   ilmiy   fan   tarzida
jismoniy tarbiyaga oid mavjud faktlarni izohlab beradi va umumlashtiradi. Amaliy
fan   sifatida   insonni   jismoniy   kamolotining   vositalari,   jismoniy   tarbiyasi   shakllari
va   uning   usuliyatlari   haqidagk   amaliy,   nazariy   bilimlarni   beradi,   hayotiy-zaruriy
harakat malakalari va ko‘nikmalari zahirasini boyitadi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   uning   amaliyoti   hamisha   rivojlanishda   va
takomillashib   boradi.   Amaliyot   natijalari,   ilmiy   tadqiqot   ma’lumotlari   jismoniy
tarbiya   nazariyasini   va   uslubiyatini   yangicha   tamoillar   va   konunlar   bilan   boyita
boradi. Shuning uchun xam jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyati predmeti qotib
qolgan, o‘zgarmas ma’lumotlardan iborat bo‘lishi mumkin emas.
Kurs   ishining   maqsadi:   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   ijtimoiy,
tabiiy,   pedagogika   fanlari   erishgan   yutuqlarga   tayanadi.   Jismoniy   tarbiya
nazariyasi   va   usuliyati   har   qanday   holatda   ilmiy   pedagogikaning   negizi   tashkil
etuvchi   eng   umumiy   qonunlardan,   tamoillardan   usuliyatlardan   foydalanadi,   shu
jumladan,   barcha   sport   fanlari   uchun   xam   bu   konunlar,   koidalar   moe   keladi   va
o‘ziga xos ma’no kasb etadi.
O‘quv fani sifatida shakllanishi va uning rivojlanishiga jamiyat a’zolarining
jismoniy   tayyorgarligini   oshirish   mumkinligi   haqidagi   nazariy   fikrning   vujudga
kelishi   za   unga   intilish   sabab   bo‘ldi.   Bu   bilan   insonning   jismoniy   rivojlanishini
boshqarish   mumkinligi   haqidagi   qoida   va   konunlar   ijtimoiy   mehnat   va   harbiy
amaliyotda yuqori samara berishligi isbotlanadi.
2 Kurs ishining vazifalari: 
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasining   mazmuniga   kuyidagilar
kiradi:
- jismoniy tarbiya za uni ijtimoiy hodisa tarzida jamiyat mahsuli tarbiyaning
boshqa shakllari bilan bog‘liqligiga oid bilimlar;
-   jismoniy   madaniyatning   maksadi,   uning   umumiy   vazifalari   va   nazariy
tamoillari;
- jismoniy tarbiyaning vositalari va uni usuliyatlarining tamoillari;
- harakatga o‘rgatish, o‘kitishning uslubiyatlari;
- jismoniy sifatlarni rivojlantirish;
- jismoniy mashqlar va uni o‘qitish jarayonining tuzil i shi;
-   jismoniy   mashklar   bilan   shug‘ullanish   mashg‘ulotlarini   tashkillashning
shakllari;
- jismoniy tarbiya jarayoni va uni rejalashtirish;
- jismoniy tarbiya uslubiyatining xususiyatlari;
- maktabgacha yoshdagi va maktab yoshidagi bolalar jismoniy tarbiyasi;
-   sport   trenirovkasi   jarayoni   xarakteristika.   Pedagogik   jarayon   tarzida
jismoniy tarbiyaning umumiy
qonuniyatlari   jismoniy   tarbiya   nazariyasining   o‘rganish   pred   meti
hisoblanadi.   Umumiy   qonuniyatlar   deganda,   aholining   har   qanday   tabaqasini:
bolalar, o‘smirlar, yoshlar, o‘rta yoshdagilar, kattalar va qariyalar hamda jismoniy
mashklar   bilan   shug‘ullanishni   endigina   boshlaganlarni,   malakali   sportchilarning
jismoniy tarbiyasining xususiy tomonlari tushuniladi.
Bundan   tashkari   jismoniy   tarbiya   usuliyatlari   jismoniy   tarbiyani   ajratib
olingan ayrim xususiy konuniyatlarini xam o‘rganish predmeta qilib belgilaydi va
pedagogik   jarayonning   umumiy   konuniyatlarini   amalga   oshirishda   «Umumiy,
maxsus   kasb   jismoniy   tayyorgarligi»,   «Sport   tayyorgarligi»   usuliyati   deb   anik
3 yo‘nalishdagi   metodikalardan   foydalanadi.   Bunday   usuliyatlarni   har   birini   ichida
o‘zlarinin   xususiy   usuliyatlari   mavjud.   Usuliyatlariing   turli-tumanligi
shug‘ullanuvchilarning   qaysi   psixologik   tiplarga   mansubligiga,   ularning   yoshi,
jinsi,   kaysi   kasb   egasi   ekanligi   va   tanlangan   sport   mutaxassisligi   (maktab
yoshidagi   bolalar   jismoniy   tarbiyasi   metodikasi,   ayollar   jismoniy   tarbiyasi
metodikasi va hk.) ga xos va mos kelishi kerak.
Sport   pedagogikasining   ayrim   fanlari   (sport   o‘yinlari,   gimnastika   va   h.k.
larni o‘qitish) usuliyat usuliyati alohida mustaqil  ajratilgan ilmiy va o‘quv fanlari
tarzida shakl langan. 
4 ASOSIY QISM
1. Jismoniy tarbiya nazariyasinining manbalari
Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyati fanining rivojlanishi va takomillashi uchun
kuydagilar asosiy manba hisoblanadi:
-   mamlakatimizda   jismoniy   madaniyat   va   sportni   yuksal   tirishning   yo‘llari
va hozirgi payitdagi ahvoli haqidagi xuku mat karorlari, qonunlari;
- jamiyatning rivojlanishi davomida insonni  har tomonlama kamol toptirish
hakidagi   progressiv   ta’limotlar.   Bu   ta’limotlar   insonning   har   tomonlama
rivojlanishi   huquqinigina   ovoza   qilish   bilan   kifoyalanmay,   uning   mazmunini
ochishga   urinish  hamda   shu  g‘oyalarni   amalga  oshirish  yo‘llarini  nazariy,  amaliy
jihatdan asoslashdan iboratdir;
-   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   sohasi   bo‘yicha   olib   borilgan   va
olib borilayotgan ilmiy izlanishlar va boshka aralash fanlarning jismoniy tarbiyaga
oid to‘plagan nazariy, amaliy bilimlari tizimi;
-   ijtimoiy   turmush   l^arzi   uning   hayotiy   amagiyoti   tajribasi,   jamiyatning
yuqori   jismoniy   tayyorgarlikka   ega   bo‘lgan   kishilarga   bo‘lgan   talabini   qondirish
bo‘yicha to‘plangan amaliy tajribalar;
5 -jamiyat   a’zolarini   jismoniy   tarbiya   qonuniyatlarini   bilishi   va   shu   asosda
inson jismoniy kamoloti tizimini tuzish va uni boshqarishga oid bilimlar;
-mavjud jamiyat  ma’naviyatining bir  bo‘lagi  hisoblangan  jismoniy l^arbiya
tizimiga jismoniy madaniyat konsepsiyalari;
-   jismoniy   tarbiya   praktikasi   —   manba   sifatida   nazariy   qoidalarning
hayotiyligini   tekshiradi,   amaliyotdagi   tug‘ilgan   original   g‘oyalardan   foydalanadi
va ular esa tarbiya nazariyasi va usuliyati ni boyitadi;
-   arxiv   materiallari,   shaxsiy   kuzatish   natijalari   (kundaliklar,   sportchilar   va
ularning murabbiylarining rejalari, musobaka bayonnomalari, konspektlar, ma’ruza
matnlari   va   h.k.lar)   jismoniy   tarbiya   nazariyasini   boyitadi   va   unga   manba   bo‘lib
xizmat qiladi;
-   sog‘lom   turmush   tarzi   nazariyasi   va   amaliyoti   tajribalarining   nazariy
bilimlari, odam ekologiyasi .
Jumladan,   shvetsariyalik   demokrat   pedagog   I.G.Pestalotsii   tomonidan
(1746-1827)   bolalar   harakat   qobiliyatini   rivojlantirish   uchun   tuzilgan   jismoniy
mashklar   tizimida   bo‘g‘inlar   (sustavnaya)   gimnastika   umumiy   pedagogika
nazariyasi   ichida   alohida   o‘rinni   egallaydi.   XVIII   asrda   anatomlar   tomonidan
jismoniy mashklar «biomexanika»si bo‘yicha izlanishlar olib borildi, 19 asrda esa
jismoniy tarbiya haqida ilmiy- nazariy ishlar vujudga keldi.
Jamiyat hayotida jismoniy tarbiyaning roli tarbiyaning sinfiy xarakterga ega
ekanligi   ilmiy   asoslandi.   Tarbiyaning   mazmuni   ochildi   va   unda   jismoniy
tarbiyaning o‘rni hamda shaxsni har tomonlama rivojlantirish yo‘llari aniklandi.
Aynan   shu   davrda   jismoniy   tarbiya   nazariyasiga   asos   solindi   deb   hisobga
olinib, shu soha bo‘yicha ilmiy farazlar va bilimlar to‘planishi orkali mustaqil fan
sifatida ajralib chiqdi.
To‘rtinchi davr — 19 asrning oxiridan ilmiy va o‘quv fani sifatida jismoniy
tarbiyaning nazariyasi va usuliyati shakllana boradi. Bu davrning xarakterli tomoni
6 shundaki, fan sifatida jismoniy tarbiya jamiyat hayotining boshqa jabhalariga xam
ta’sir   ko‘rsata   boshladi.   Jismoniy   tarbiya   sohasi'   nazariyasi   olimlaridan   biri   Petr
Fransevich   Lesgaft   (18371909)   o‘zining   tarix,   anatomiya,   pedagogika,
antropologiya,   jismoniy   tarbiya   metodikasiga   oid   asarlari   bilan   hozirgi   zamon
jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi mustaqil ilmiy-amaliy isbotladi.
Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatining rivojlanishi bir necha davrlarni
o‘z ichiga oladi.
Birinchi   davr   -   bashariyat   tarakkiyotining   ilk   davridagi   harakat-faoliyatini
organizmga ta’siri haqida eng dastlabki (emperik) bilimlar (Ponamarev N.I. 1975),
ularning   to‘planishi,   «mashqlanganlik»ning   foydasini   sezib,   ma’nosiga   yetish   va
to‘plangan   tajribani   avloddan-avlodga   uzatish   usullarini   anglashga   imkoniyat
yaratilgan   «jismoniy   mashqlar»   ni   va   «jismoniy   tarbiya»ni   paydo   bo‘lishi   uchun
shart-sharoit yaratilishiga omillarni yuzaga kelgan davri.
Ikkinchi  davr — jismoniy tarbiya jarayonida ko‘llanila boshlangan birinchi
usuliyatlarning   yaratilishi   —   qadimgi   Yunonistonda   quldorlik   davlati   davri   za
O‘rta   asrni   o‘z   ichiga   oladi   (G.D.Xarabuga,   1974).   Jismoniy   tarbiyadagi   bu
usuliyatlar,   tajribalar   orqali   yuzaga   kelgan   bo‘lib,   filosoflar,   pedagoglar,   vrachlar
odam   organizmi   faoliyati   konuniyatlari   bilan   unchalik   tanish   emasligi,   o‘rganib
ulgurmaganliklari   orkali   jismoniy   mashqlar   ta’sirining   mexanizmini   aytarli
tushuntira   olmas   edilar^Shunga   ko‘ra   bu   davr   jismoniy   mashqlar   bilan
shug‘ullanishning   foydasini   tashqi   ko‘rinishlarga   qarab   baholangan   davr   deb
qaralgan.   Bu   davrda   Yunonistonning   jismoniy   tarbiya   usuliyati   aytarli   darajada
keng   tarqalgan   bo‘lib,   u   mavjud   zositalar   va   usuliyatlarni   kuch,   chidamlilik   va
boshqa harakat sifatlarini rivojlantirish uchun ularni yagona tizimiga birlashtirgan
davr deb qaralgan.
O‘rta   asrning   o‘rtalarida   jismoniy   tarbiya   usuliyatlarining   xillari   ortdi.
Gimnastika,   suzish,   o‘yinlar,   kamon   otish,   otda   chopish,   qilichbozlik   bo‘yicha
7 dastlabki qo‘llanmalar paydo bo‘ldi. Ajdodlarimiz Abu Nasr Farobiy, Abu Ali ibn
Sino,   Abu   Rayhon   Beruniylarning   tan   tarbiyasiga   oid   ilmiy   dunyoqarashlari
vujudga keldi (Usmonxo‘jaev T.N. 1995).
Uchinchi   davr   —   jismoniy   tarbiya   haqidagi   nazariy   bilimlarni   inte nsiz
to‘planishi, uyg‘onish davridan XIX asrning oxirigacha bo‘lgan davrni o‘z ichiga
oladi. Inson tarbiyasi, uni o‘qitish, davolash haqidagi fanning rivojlanishi
filosoflar,   pedagog   va   vrachlarning   jismoniy   tarbiya   muammolariga   e’tibor
kila boshlashlari davri, jismoniy tarbiyaning mohiyati haqidagi falsafiy, pedagogik
va   tibbiy   ma’lumotlarning,   bilimlarining   vujudga   kela   boshlagan   davri.   Bu
ma’lumotlar   hali   turlicha,   chunki,   ko‘pincha   o‘sha   davrda   mustakilrok   sanalgan
filosofiya, pedagogika, meditsina fanlari tarkibida voyaga yetar edi. Yo‘l-yo‘lakay,
ammo   zarur   bo‘lgan   darajada   bunday   ilmiy   fanlarning   vakillari   ko‘pincha   o‘z
muammolarini   jismoniy   tarbining   rolini   hisobga   olmay   hal   qilish   mumkin
emasligini   tushuna   boshladilar.   Yangilanish   davridayok   pedagog-gumanistlar   va
hayoliy sotsialistlar jismoniy tarbiyada bir butun tarbiyaning majburiy kismlardan
biri deb karay boshladilar.
Beshinchi   davr   —   rivojlangan   mamlakatlar   va   sobiq   sho‘rolar   davlati
olimlarining izlanishlari davri bo‘lib,
fanning   intensiv   rivojlanishi   materialistik   dialektikaga   asoslangan   holda
o‘sha davrda progressiv hisoblangan usuliyatlarga tayanib amalga oshirildi.
Jismoniy   tarbiya   muammolarini   kompleksli   hal   etishda   butun   bir   olimlar
jamoalari,   mutaxassislashtirilgan   ilmiy   va   o‘quv   muassasalari   samarali   mehnat
kildilar.   Amaliy   materiallarning   mo‘lligi,   yangi   konuniyatlarning   ochilishi,
dastlabki yagona jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatining differensiyalanishiga
olib keldi. Yangi maxsus fanlar «Jismoniy madaniyatni tashkillash va boshqarish»,
«Jismoniy   mashqlar   biomexanikasi»,   «Sport   psixologiyasi»,   «Sport
metrologiyasi»,   «Sport   fiziologiyasi»,   «Davola щ   fizkulturasi»,   «Jismoniy
8 mashqlar   gigienasi»,   «Valeologiya»   va   boshqalar   ajralib   chiqdi.   Yukoridagi
fanlarning ayrim sohalari jismoniy tarbiya jarayonida bir necha aralash fanlarning
bilimlaridan   keng   foydalanish   lozimligini   ilmiy-amaliy   isbotladi.   Masalan,
bolalarning   sport   mutaxassisligi   muammosi   —   bu   faqatgina   sport   pedagogikasi
muammosigina   bo‘lib   qolmay,   ijtimoiy,   psixologik,   sotsiologik   va   biologik
muammolardir.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   kursi   pedagogik   jarayon
muammolarini umumiy psixologiya, pedagogika, fiziologiya va boshqa fanlarning
dalillarsiz to‘la izohlab, isbotlab olishni isbotladi.
Jismoniy rivojlanishning   shiddatli (keskin) davri, maktabgacha yoshdagi  va
kichik   maktab   yoshidagi   davrga   to‘g‘ri   keladi   va   butun   maktab   yoshi   davri
davomida davom etadi .
Amaliyotda   jismoniy   rivojlanganlik   ko‘rsatkichlari   degan   iboraga   duch
kelamiz.   Bu   inson   badanining   a’zolarini   bichimini   o‘lchami   bo‘lib,
shug‘ullanuvchilarni yoki individning jismoniy rivojlanishi haqidagi antropometrik
ma’lumotlar tarzida ro‘yxatga olinadi.
Jisman   rivojlanishning   yo‘nalishi,   xarakteri,   darajasi,   shuningdek,   inson
o‘zida kamol toptiradigan fazilatlari va kobiliyatlari turmush sharoiti va tarbiyaga
ko‘p jihatdan bog‘liqdir. Jisman rivojlanish qonunlarini egallash, ulardan o‘z jismi
tarbiyasi maqsadlarida foydalanish — jismoniy tarbiya nazariyasi va amaliyotining
muhim vazifasidir.
2.   Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatini rivojlanishining davrlari
Jamiyatdagi   ijtimoiy   sharoit   jismoniy   rivojlanishini   xal   kiluvchi   omilidir.
Omillar   orasida   mehnat   bilan   tarbiya   jarayonining   roli,   ayniqsa   jismoniy
tarbiyaning roli muhimdir.
Jisman rivojldnishga erishish uchun «jismoniy tarbiya» deb atalmish maxsus
9 yo‘naltirilgan va tashkil qilingan faoliyatdan foydalana boshlandi.
Jismoniy tarbiya  —  pedagogik jarayon bo‘lib, inson organizmini morfologik
va   funksional   jihatdan   takomillashtirishga,   uning   hayoti   uchun   muhim   bo‘lgan
asosiy   harakat   malakasini,   mahoratini,   ular   bilan   bog‘lik   bo‘lgan   bilimlarni
shakllantirish   va   yaxshilashga   karatilganA ;Masha   shu   ta’rifda   jismoniy
tarbiyaning insonni tarbiyalashning mustaqil turi sifatidagi o‘ziga xosligi ta’kidlab
o‘tilgan.
Jismoniy tarbiyaga oid bo‘lgan bu o‘ziga xoslikning tarkibida ikkita alohida
ma’noga   ega   bo‘lgan   «jismoniy   bilim»   va   «jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish»   deb
atalgan tushuncha yotadi.
«Jismoniy   bilim»   termini   yangi   davrdagi   jismoniy   tarbiyaning   eng   avvalgi
tizimlarida   uchraydi.   Masalan,   Fit   «o‘z   vujudini   tarbiya»   qilish   maqsadida
jismoniy mashqlar zarurligi haqida gapirgan edi.
Jismoniy   bilim   jismoniy   mashqlarni   bajarishga   oid   maxsus   nazariy
tushunchalar   va   ularni   lozim   bo‘lganda   turmushda   qo‘llash   mahorati   va
kunikmalarini o‘z ichiga oladi.
Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyati qator ilmiy fanlar bilan chambarchas
bog‘liq.   Har   kanday   fan   fakatgina   o‘zining   ilmiy   izlanishlari   bilan   chegaralanib
qolsa   to‘laqonli   natija   bera   olmaydi.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   bir
necha   fanlar   ko‘shilishi   orkali   maxsus   pedagogik   muammolarni   hal   qiladigan
predmetga aylangan.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   umumiy   pedagogika,   psixologiya,
inson   umrining   yoshi   davrlariiing   fiziologiyasi   va   jismoniy   tarbiya
psixologiyasiniig   ilmiy   izlanishlari   natijalaridan   foydalanadi.   Ayniksa,   sport
pedagogikasi   barcha   fanlar   bilan   uzviy   bog‘langan.   Oldingi   yagona,   bo‘laklarga
bo‘linmagan jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatidan alohida pedagogik fanlari
ajralib chiqdi, bular qatorida sport pedagogikasi fanlari xam, lekin ularning
10 so‘nggi   rivojida   bir-biri   bilan   o‘zaro   uzviy   bog‘liklik   namoyon   bo‘ldi,
jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   tomonidan   ishlab   chiqilgan   umumiy
qoidalarga tayanishga to‘g‘ri keldi. Olingan dalillar yangi umumlashtirishlar uchun
anik   material   vazifasini   o‘tadi.   Bu   jismoniy   tarbiya   jarayonidek   bir   butun
pedagogik   muhitini   o‘z   ichiga   olgan   keng   ilmiy   izlanish   va   o‘qitish   predmetidan
asta-sekinlik   bilan   maxsus   sport   sohasi   fanlari   ajralib   chika   boshlaganligidir:
gimnastika,   yengil   atletika,   sport   o‘yinlari   fanlari   va   boshqalar.   Ammo   jismoniy
mashqlarning alohida turlari uchun kerakli bo‘lgan, nisbatan umumiy qonuniyatlar,
qaysiki,   hamma   turlar   uchun   ta’sir   ko‘rsata   oladiganlarigina   alohida   fan   bo‘lib
ajralmadi   va   ajralib   chikishi   xam   mumkin   bo‘lmasdi.   Ana   shuning   uchun   barcha
sport   fanlari   uchun   umumiy   va   xususiy   qonuniyatlarni   ishlab   chikish   hozirgi
zamon jismoniy tarbiya nazariyasi  va usuliyati fanining asosiy mazmunini tashkil
qiladi.
Biologiya   fani   bilan   bog‘liqligi   —   jismoniy   tarbiya   vositalarini
shug‘ullanuvchilar   organizmiga   ta’siri   reaksiyasini   o‘rganish,   jismoniy   tarbiya
jarayonini samarali boshkarishda anatomiya, fiziologiya, bioximiya, sport tibbiyoti
fanlarining qonuniyatlarini hisobga olish bilangina amalga oshirilishi mumkin.
Shuni   esda   saklash   lozimki,   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyati   fanini
boshqa   fanlar   bilan   bog‘liqligi   bir   tomonlama   bo‘lmay,   ikki   tomonlamadir.
Jismoniy tarbiya haqidagi fanning rivojlanishi  aratsh fanlarga ta’sir etmay qolishi
mumkin   emas.   Masalan,   sport   nazariyasi   va   amaliyoti   psixologlar   va
fiziologlarning bolalar va katta yoshdagilar organizmining potensial imkoniyatlari
degan tasavvuriga aytarli tuzatishlar kiritilishiga olib keldi.
               U yoki bu kasb egalari o‘zaro muloqot davomida o‘z kasbi va hunariga oid
ma’lum   tushunchalar   va   iboralardan   foydalanadilar.   Fanning   ma’lum   sohasini
o‘rganish   va   uni   o‘zlashtirish   ana   shu   yetakchi   tushunchalarning   mazmuniga
bog‘liq. Ularning mazmuni va xajmini aniqlamay turib, jismoniy tarbiya nazariyasi
11 va   amaliyotining   ko‘pdan-ko‘p   hodisalari   va   masalalarini   to‘g‘ri   tushunib   olish
kiyinlashadi, jismoniy tarbiya nazariyasi fanini muvaffaqiyatli egallab bo‘lmaydi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   usuliyatida   qo‘llaniladigan   yegakchi
tushunchalarga   quyidagilar   kiradi:   jismoniy   rivojlanish,   jismonan   tayyorgarlik,
jismoniy   tarbiya,   inson   jismining   madaniyati,   sporti,   jismoniy   kamolot.   Nima
uchun   yuqorida   sanab   o‘tilgan   tushunchalar   asosiy   tushunchalar   deyiladi-yu,
boshqalari,   masalan,   jismoniy   mashq,   jismoniy   sifatlar,   jismoniy   bilimlar
tushunchalari asosiy tushuncha deb hisoblanmaydi? Tegishli  faoliyatni to‘g‘ri aks
ettiradigan   barcha   tushunchalar   o‘z   ahamiyati   jihatidan   birdek   muhimdir,   bular
to‘g‘risida   darslikning   tegishli   boblarida   to‘xtalamiz.   Biz   esa   inson   jismi
tarbiyasining   asosiy,   eng   muhim   sifatlari   umumlashtirilib   ko‘rsatilgan
tushunchalariga to‘xtaldik xolos.
//Jisman   rivojlanish   inson   organizmining   asta-sekinlik   bilan   tabiiy
shakllanishi — tashki ko‘rinishini va uning xizmatining o‘zgarishi jarayonidir. <,
Rivojlanish   davri   uch   fazaga   ajratiladi:   uning   yuqori   darajasi,   nisbatan
stabillashgan   (barqarorlik)   va   inson   jismi   imkoniyatlarining   asta-sekinlik   bilan
pasayishi.   U   tabiatning   ob’ektiv   qonunlariga   —   organizm   va   uning   yashash
sharoitlarini   birligi   qonuniga,   xizmati   va   tuzilishining   o‘zgarishlarni   bir-birini
taqozo etish qonuniga, organizmda asta-sekinlik bilan miqdor va sifat o‘zgarishlari
konuniga   va   boshqa   konunlarga   bo‘ysunadi.   Boshqacha   aytganda   jisman
rivojlanish   ob’ektiv   va   biologik   qonuniyatlar   majmuasidan   iborat.   Bulardan   eng
muhimi, muhit va organizm rivojlanishining bir butunligi qonunidir.
Yukoridagilarni   o‘kuvchilarga   qo‘llaganimizda,   o‘kish   sharoiti,   mehnat   va
mustaqil   ishlash,   dam   olishni   hisobga   olishga   to‘g‘ri   keladi.   Bularning   barchasi
bolalarning jismoniy rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatadi.
Nasldan-naslga   o‘tadigan   tabiiy-hayotiy   kuchlar,   inson   jismining
qobiliyatilari xam jismoniy rivojlanishning muhim zamini ekanligi, shuning uchun
12 xam   yuqori   natijalarga   erishish   har   qaysi   shug‘ullanuvchi   (individ)   uchun   nasib
bo‘lavermasligini,   ammo   har   qanday   shaxs   o‘z   organizmining   jismonan
rivojlanishiga sidqidildan tizimli maksadga muvofiq ravishda muntazam  jismoniy
mashqlar bilan shug‘ullanish orqali ijobiy ta’sir eta olishligini e’tirof etish lozim.
Pestalotsii bolalarning «vujudini tarbiyalash»ni astoydil yoqlab chiqqan P.F.
Lesgaft jismoniy bilim berishni,
jismoniy   tarbiyaning   kengaytirilgan   ma’nosi   deb   tushuntirgan.   Lekin
Lesgaftning jismoniy tarbiya haqidagi  ta’limotning asosiy g‘oyasi tom ma’nodagi
jismoniy ta’lim g‘oyasi edi.
P.F.  Lesgaft  jismoniy  tarbiya jarayonida  bolalar   «ayrim   harakatlarni  ajratib
olishlari   va   ularni   o‘zaro   taqqoslashni,   ularni   ongli   ravishda   boshqarishni   va
to‘siqlarga moslashtirishni, bu to‘siklarni iloji boricha chaqqonlik va qat’iyat bilan
o‘tishni (engishni), boshqacha qilib aytganda, iloji boricha kamroq vaqt mobaynida
oz mehnat  sarflangan holda, ongli ravishda eng ko‘p jismoniy ish qilishni, yohud
kurkam   va   g‘ayrat   bilan   harakat   qilishni   o‘rganishlari   kerak,   deb   hisoblardi.   Bu
yerda   gap,   bir   tomondan,   to‘g‘ri   harakat   ko‘nikmalarini   hosil   qilish   hakida,
ikkinchi   tomondan,   harakatlarni   bajarishga   Ongli   munosabatda   bo‘lish   negizida
ko‘nikmalardan   turli   hayotiy   vaziyatning   turli   tasavvur   hamda   mahoratni   qaror
toptirish haqidagi bormoqda.
Jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   jismoniy   tarbiya   jarayoni   deb   qaraladi.   Bu
tushuncha   kuch,   tezkorlik   chidamlilik,   egiluvvchanlik   va   chaqqonlik   sifatlarini
rivojlantirishni uz ichiga oladi. 
Bir   butun   jarayonning   shu   tomonlari   bir-biri   bilan   mustahkam   bog‘langan.
Masalan,   agarda   o‘quvchilar   yugurish   mashqlarini   ko‘p   marotabalab,   uning
bajarilish   texnikasini   o‘zlashtirish   maqsadida   takrorlayversalar,   shu   vaqtning
o‘zida xam kuch, ham chidamlilik va ayrim hollarda tezkorlik ham  tarbiyalanadi.
Boshqa   tomondan,   o‘sha   yugurish   mashqlarni   katta   tezlik   bilan   takrorlansa
13 (tezkorlikni   tarbiyalash   uchun),   u   holda   mashk   texnikasi   mustahkamlanadi   va
takomillashadi,   shu   vaqtning   o‘zida   esa   ta’lim,   bilim   berish   vazifalari   xam   xal
qilinadi.
Jismoniy   mashqlarni   bajarish   jarayonida,   hattoki   shug‘ullanuvchilarning
ruhiy   holatiga,   ularning   emotsiyasiga   (his   tuyg‘usig‘a),   irodasiga,   axloqining
namoyon   bo‘lishiga   ham   ta’sir   k5'rsatadi.   Ana   shular   hisobiga   tarbiyaviy
vazifalarning hal qilinishi uchun kerak bo‘lgan sharoit yuzaga keldi.
Jismoniy   tarbiya   jarayonida   hamisha   ham   tarbiyaviy,   xam   ta’limiy
elementlarning   mavjudligi   uni   bir   butun   pedagogik   jarayon   deb   karashga   olib
keladi.   Kayd   qilingan   elementlar   qo‘yilgan   vazifaga   qarab,   har   biri   alohida
ko‘rinishda namoyon bo‘ladi.
Jismoniy tarbiyada jismoniy rivojlanish qonunlari xam, jismoniy tarbiyaning
ijtimoiy   qonunlari   ham   aks   etadi.   Jismoniy   tarbiyaning   sotsial   konunlaridan
foydalanishi,  xarakteri  va  usuli  aslida  jamiyatning iqtisodiy  va siyosiy  tuzumidan
kelib chiqadi. Bu jismoniy tarbiyaga ijtimoiy xarakter beradi, sinfiy jamiyatda esa
tarbiya xukmron sinflarning manfaatlariga bo‘ysundirildi.
Jismoniy   tarbiya   —   abadiy   kategoriyadir,   shu   ma’nodaki   tarbiyaning   bu
yo‘nalishi   jamiyat   paydo   bo‘lgandan   beri   mavjud   bo‘lib,   bunday   tuzum   ham
ijtimoiy ishlab chiqarishning va inson hayotining zaruriy shartlaridan biri  sifatida
davom etaveradi (A.D. Novikov, 1959).
Jismoniy   tarbiyaning  ijtimoiy  xrdisa   sifatida  o‘ziga  xos  xususiyati  shundan
iboratki, bu asosan jamiyatda inson jismoniy qobiliyatlarini rivojlantiruvchi vosita
sifatida xizmat kila olishligi va ayni paytda uning ma’naviy kamolotiga xam kuchli
ta’sir   ko‘rsata   olishligidadir.   Mazkur   xususiyat   jismoniy   tarbiyaning   barchaga
barobar   umumiy qo‘llaydigan  xususiy   belgisidir. Lekin jamiyatning  real   hayotida
konkret   tarixiy   sharoitlardan   tashqarida   bo‘lgan   jismoniy   tarbiya   umuman   yo‘q.
Har   bir   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiyada   jismoniy   tarbiyani   amalga   oshirishning
14 konkret tarixiy tipi rivoj topadi.
'''Jismoniy   tayyorgarlik.   Jismoniy   tarbiyada   uchta   asosiy   yo‘nalish   mavjud
bo‘lib, inson jismoniy tarbiyasi ana o‘sha ramkalar asosida amalga oshiriladi. Ular
umumiy   jismoniy   tayyorgarlik,   kasb-hunar   jismoniy   tayyorgarligi,   sport
tayyorgarligidir.uu
'"   Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   sog‘likni   mustahkamlashga,   keng   doirada
harakat   malakalari   va   ko‘nikmalariga   ega   bo‘lishiga,   o‘zidan   keyingi   maxsus
tayyorgarlikka   zamin   bo‘lishi   uchun   xizmat   qiladigan   asosiy   harakat   sifatlarini
rivojlantirishga yo‘naltirilgan."
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   maqsadida   jismoniy   tarbiyaning   barcha
turdagi   vositalaridan,   xilma-xil   jismoniy   mashqlardan,   tabiatning
sog‘lomlashtiruvchi   kuchlari   va   gigienik   omillardan   foydalaniladi.   Umumiy
jismoniy   tayyorgarlik   jismoniy   tarbiyanklg   barcha   etaplarida   ko‘proq   maktab
jismoniy tarbiya tizimida, ommaviy fizkultura ishlarida va jismoniy mashqlar bilan
individual shug‘ullanish shakllari orqali amalga oshiriladi.
Kasb-hunar   jismoniy   tayyorgarligi   —   bu   jismoniy   tarbiyaning
mutaxassislashtirilgan,   anik   mehnat   turi   va   mudofaa   faoliyatiga   tayyorlashga
yunaltirilgan jarayondir .   Bunda asosan, jismoniy mashqlarning hunar yoki kasbga
yaqin bo‘lgan turlaridan foydalaniladi. Kasbga yunaltirilgan jismoniy tayyorgarlik
vositalarining   qo‘llanishi   mehnat   harakat   malakalarining   shakllanishini   egallash
jarayonini   tezlashtiradi,   mehnat   unumdorligini   oshiradi,   organizmning,   tashqi
muhit ta’siri ы i ы g zararli faktorlariga kashilik ko‘rsatishini yaxshilaydi.
Umumiy va kasb jismoniy tayyorgarligi deb ajratish ma’lum darajada shartli
bo‘lib, ikkala yo‘nalishi xam birbirini to‘ldiradi.
  Sport   tayyorgarligi   jismoniy   tarbiyada   maxsus   yo‘nalishni   ifoda   etadi.
Buning   vazifasi   insonni   tanlab   olingan   biror   sport   turida   yuqori   natijalarga
erishishni ta’minlashdir.
15 Jismoniy   tarbiyada   sport   tayyorgarligi,   organizmning   funksional
imkoniyatlarini   takomillashtirish   bilan   bog‘lik   bo‘lgan,   yukori   sport   natijasi
kishilarning   jismoniy   tayyorgarligini   baxrlash   kriteriyasiga   aylanadi   va   jismoniy
tarbiyaga mo‘ljal sifatida juda keng ko‘lamda qo‘llaniladi.
''Jismoniy   madaniyat   —   jamiyat   a’zolari   jismoniy   kamolotga   erishishini
maqsadga muvofiq ravishda amalga oshirish uchun maxsus vositalar, metodlar va
sharoitlarni   yaratish   va   ulardan   ratsional   foydalanish   bo‘yicha   erishilgan
yutuqlarning majmuasidir.  uu
Jismoniy   madaniyat   —   umumiy   madaniyatning   bir   qismi,   uiing   yuksalishi
jamiyat rivojlanishining sotsial, iktisodiy o‘sishi darajasiga uzviy bog‘lik bo‘ladi.
Jismoniy   madaniyat   —   muayyan   tarixiy   sharoit   mahsuli.   Har   bir   ijtimoy-
iqtisodiy   formatsiya   jamiyat   a’zolari   jismining   madaniyati   xarakterli   bo‘lib   bu
jamiyat   tarakkiyotining   muayyan   davridagi   butun   bir   xalq   boyligi,   mulki   bo‘lib
shaxsning   har   taraflama   barkamolligining   mushtarak   va   majburiy   sharti   bo‘lib
kolaveradi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasining   asosiy   tushunchalari   ichida   jismoniy
madaniyat   (fizkultura)   keng,   jamlovchi   tushuncha   bo‘lib,   jismoniy   tarbiya
«fizkultura»   tushunchasining   tarkibiy   qismi   sifatida   uch   xil   yo‘nalishga   ega
bo‘lgan pedagogik jarayonnio‘z  ichiga oladi (B.A. Ashmarin).
Maktab  fizkulturasi   -  bolalarni  jismonan  tayyorlash   uchun  kishilik  jamiyati
yaratgan va foydalanayotgan moddiy, ma’naviy boyliklari majmuidir.
Moddiy boyliklar — xilma-xil sport inshoatlari, maxsus anjomlar, uskunalar,
mablag‘lar,   jamiyat   a’zolarining   jismoniy   kamoloti   darajasi   (sport   yutuqlari)
demakdir.
Ma’naviy   boylik   —   esa   tarbiya   tizimi   yaratgan,   shakllantirgan   g‘oyaviy,
ilmiy,   tashkiliy,   amaliy   va   maxsus   ilmiy   yutuklar   hisoblanadi.   Jismoniy   tarbiya
orkali   har   qanday   inson   o‘ziga   munosib   jismoniy   madaniyat   mazmunini
16 o‘zlashtiradi, shu soxa yutug‘i uning shaxsi mulkiga (boyligiga) aylanadi.
Jismoniy madaniyat jamiyatning rivojlanishida ma’lum xizmatlarni bajaradi:
- inson harakat faoliyatini ratsional me’yori (normalari)ni belgilash;
-   fizkulturaga   oid   madaniy   axborotni   to‘plash   (axboriylik)   xizmati   va   uni
avloddan avlodga uzatish va tarqatishga vositachilik qiladi;
-   shaxslararo   muloqot,   o‘zaro   aloqa   (kommunikativlik)   munosabatlarini
shakllantirishi;
- shaxsning harakat estetikasi talabini qondirish bilan bog‘liq (estetikaga oid)
xizmati;
-   insonning   doimiy   harakat   qilishga   bo‘lgan   tabiiy   talabini   qondirish   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   va   uning   kundalik   turmush   uchun   lozim   darajadagi   jisman-
yaroqlilik holatini ta’minlash (biologik) xizmati.
Jismoniy   madaniyatni   baza   sifatidagi   xizmati   —   sport,   amaliy
sog‘lomlashtirish   deb   atalmish   jismoniy   madaniyat   klassifikatsiyasining   asosida
yotadi.
Jamiyat   a’zosining   jismoniy   bilimi,   jisman   rivojlanganligi,   jismoniy
tayyorgarligi   evaziga   aktiv   hayotiy   faoliyat   uchun   zarur   bo‘lgan   jismoniy
kamolotga erishishni zaminini yoki jismoniy madaniyatning poydevorini yaratadi.
Shug‘ullanuvchilarning   yoshiga   qarab   jisman   rivojlanganlik,   tayyorgarlik,
o‘zgaruvchan va o‘ziga xos xususiyatlarni kasb etadi.
3. Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatining boshka fanlar    bilan bog‘liqligi
Jismoniy madaniyatning boshlang‘ich zamini shartli ravishda  «maktabgacha
va   maktabning   jismoniy   madaniyati»   orqali   yaratiladi.   Bu   bilan   maktabgacha
yoshdagi  bolalar  muassasalarida   umumta’lim  maktablari   va  boshqa   o‘quv  tarbiya
muassasalarida   jismoniy   madaniyat   o‘kuv   predmeti   sifatida   majburiy   mashg‘ulot
ekanligini   tushunamiz.   Bu   o‘z   navbatida   umumiy   jismoniy   ma’lumot   uchun   asos
yaratadi,   jismoniy   qobiliyatlarining   har   tomonlama   rivojlanishi,   mustahkam
17 sog‘likmint   bazasining   vujudga   kelishiga   sababchi   bo‘ladi.   Bu   bilan   har
tomonlama   shaxs   uchun   zarur   bo‘lgan   jismoniy   salohiyat   darajasining   asosini
yaratishga kafolat vujudga keladi.
Jismoniy   tarbiya   -   insonni   jismoniy   kamolotga   erishishiga   yo‘naltirilgan
pedagogik   jarayondir.   Jismoniy   madaniyat   jarayonida   aqliy,   axloqiy,   estetik
tarbiya   va   mehnat   tarbiyasi   amalga   oshiriladi.   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi
ijtimoiy,   tabiiy   va   pedagogik   fanlar   bilan   Bog’liqdir.   Jismoniy   madaniyat
nazariyasining   g‘oyaviy   asosi   shaxs   haqidagi   falsafiy   ta’limot   hisoblanadi.
Jismoniy   madaniyat   nazariyasining   ilmiy-tabiiy   asosi   (anatomiya,   fiziologiya,
gigiyena, bioximiya, biomexanika va boshqalar) fanlar majmuasidan tarkib topgan.
Tabiiy   fanlar   sohasida   erishgan   yangi   yutuqlar   jismoniy   tarbiya   nazariyasi
tomonidan   jismoniy   mashqlarni   o‘rgatish   usullari,   vositalarini   tanlashni   asoslash,
qo‘yilgan   vazifalarni   hal   etishning   samarali   yo‘llarini   ishlab   chiqishda
foydalaniladi. Biomexanika harakat texnikasini tadqiqot qila borib, uni bajarilishni 
baholashga,   xatoliklarni   yo‘qotish   y   o   ‘llarini   belgilashga   hamda   harakat
malakalarini shakllantirishda eng yaxshi natijalarga erishishga yordam beradi. 
Bioximiya   tomonidan   jismoniy   mashqlar   bajarilish   ta’sirida   kishi
organizmida, jumladan, muskullarda bo‘ladigan ximiyaviy jarayonlami o ‘rganish
natijasida   olgan   ma’lumotlar   ularni   o   ‘tkazish   metodikasini   takomillashtirishga
yordam   beradi.   Tabiiy   fanlar   asosida   erishilgan   yangiliklar   jismoniy   tarbiya
nazariyasi   jismoniy   mashqlarga   o‘rgatishning   vosita   va   usullarini   tanlash   uchun,
mashg'ulotlarni o ‘tkazish metodikasini ishlab chiqishga imkoniyat yaratadi. 
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   pedagogik   bilimlar   tizimiga   kiradi.   Psixiologiya,
pedagogika, sportning ayrim turlari  (gimnastika, yyengil  atletika, sport o ‘yinlari,
suzish va boshqalar) jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi bilan chambarchas
bog‘langan,   jismoniy   mashqlarga   o‘rgatish   usullariga   tayanadi.   Harakatga
o’rgatish   masalalarini   ishlab   chiqishda   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   o‘rgatishning
18 umumiy   didaktik,   prinsiplari   va   metodlariga,   aqliy,   axloqiy,   nafosat,   mehnat   va
boshqa tarbiya metodlariga tayanadi. 
Jismoniy   madaniyat   nazariyasining   vujudga   kelishi   Jismoniy   madaniyat
tarixi madaniyatning boshqa sahifalariga nisbatan ilmiy tadqiqot jihatidan kechroq
fan sifatida yuzaga keldi. Uning rivojlanishi ma’lum vaqt maxsus bilimlar tizimini
shakllantirish   bilan   umuman   bog’liq   bo’lmagan,   deb   hisoblash   mumkin   emas.
Albatta.   jismoniy   madaniyat   shakllanib   borgan,   lekin   uzoq   vaqt   empirik
xaraktyerga   ega   bo’lgan.   Jismoniy   harakat   amaliyotida   keng   qo’llanishi   bilan
jismoniy madaniyat jamiyat hayotida muhimroq hodisa bo’lib qolgan hamda uning
ilmiy   tushunib   olinishida   talab   kuchaygan.   Shu   bilan   bir   vaqtda   haqiqiy
imkoniyatlar osha boshlagan.
Maktab   jismoniy   madaniyati   esa   tarbiyalanuvchida   jismi   tarbiyasi   uchun
zaminni shakllanishiga asosiy poydevor bo‘lib xizmat qiladi.
Sport   -   jismoniy   madaniyatining   tarkibiy   qismidir.   Sport,   xususan,
ahamiyatli   darajada   jismoniy   va   unga   bog‘lik   bo‘lgan   qobiliyatlarning
rivojlanishini   va   o‘sishini   ta’minlaydi.   Jamiyat   jismoniy   madaniyatining   tarkibiy
qismi   hisoblangan   sport,   boshlang‘ich   ma’noda   «kuch   sinashaman»,
«musobakalashaman»   degan   ma’noni   beradi.   XIX   aerning   oxiri   va   XX   aerning
boshlarigacha   unga   dam   olish,   ko‘ngil   ochish,   so‘ng,   jismonan   yuqori
ko‘rsatgichga   erishish   vositasi,   musobaqatrda   g‘alaba   qozonish   tarzidagi   faoliyat
deb qaraladi.
Sportning rivojlanishi asosan uch ko‘rinishda —   o‘quv predmeti, ommaviy-
ko‘ngilli sport, «katta sport»  tarzida namoyon bo‘ladi.
O‘quv   predmeti   sifatida   sport   o‘rta   va   oliy   maktabda,   armiyada   jismoniy
tarbiyaning vositasi bo‘lib xizmat kiladi.
Ommaviy-ko‘ngilli   sport   darsdan   tashqari   va   ish   vaktidan   so‘ng   davlat   va
jamoat tashkilotlari orqali va har bir shaxsning tashabbusi bilan amalga oshiriladi.
19 «Sportchi» so‘zi talaffuz etilganda, ko‘z o‘ngimizda nafakat kuchli, chidamli
va   chaqkon   hamda   qaddi-komati   kelishgan   yigit   yoki   qiz   obrazi   gavdalanibgina
qolmay,   prodali,   to‘g‘ri   so‘zli,   hayotga   doimo   yaxshi   umid   bilan   qaraydigan,
optimisti, har qanday kiyinchiliklarni oson yenguvchi, kamtarin va o‘z yutuklariga
hotirjam insonni tushunamiz.
Shunday   ekan,   sport   jamiyat   manfaati   uchun   xizmat   kiladigan   faoliyat
bo‘lib,   tarbiyaviy   va   kommunikativlik   funksiyasini   bajaradi,   lekin   doimiy   kasb
emas.   sport   ishlab   chikarisheiz   faoliyat,   ya’ni   u   moddiy   ne’mat   (boylik)   yaratish
bilan bog‘lanmagan va o‘kuv tarbiya jarayoni qonuniyatlariga bo‘ysundiriladi.
Bolalar sportida yuqorida qayd qilingan ikkala belgi shunday ifodalanganki,
o‘quvchilarning   sport   faoliyati   darsdan   tashqari   hisoblanib,   o‘quv   fani   sifatida
umumta’lim   maktablari   ukuv  rejalari   va   dasturlariga  qisman   kiritilgan   va   sinfdan
tashqari   ishlar,   maktabdan   tashkari   muassasalaridagi   mashg‘ulotlar   shaklida
alohida   ahamiyat,   e’tibor   bilan   ko‘ngilli   tarzda   yo‘lga   qo‘yiladi.   Sportning
xarakterli   alomatlarining   barchasi   bir   butun   bo‘lib,   bolalar   sportida   o‘z   aksini
topgan. Uni bolaning darsdan tashkari faoliyatining turli ko‘rinishini deb belgilash
ham,   maxsus   tayyorgarlik,   musobaqalarda   qatnashish   yoki   o‘zidagi   mavjud
imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda,   oldindan   belgilangan   optimal   harakat
qobiliyatlarini   rivojlantirishdan   iborat   bo‘lgan   jarayon   deb   qarash   xam   mumkin.
Bolalar   sporti   ularning   yoshi   bilan   chegaralangan,   maxsus   tayyorgarlikka
kirishishga   ruxsat   berilgan   muddatdan   to   umumta’lim   maktabini   bitirgungacha
bo‘lgan davrni o‘z ichiga oladi.
Yoshlar   sporti.   Bu   tushunchada   aytarli   qisqa   mazmun   joylashgan.   Uning
chegarasi yosh gruppasi bilan belgilanadi: Yoshlar, o‘smirlar sporti. Yoshlar sporti
gruppalari asosan katta maktab yoshidagi o‘quvchilar, studentlardan tashkil topadi.
Bu ibora shartli hisoblanib, sportda qizlarning xam ishtiroki nazarda tutiladi.
Maktab   sporti   shug‘ullanuvchilarning   yoshi   va   boshka   belgilariga   karab
20 bolalar   sportiga   o‘xshash.   Farki   shundaki,   bolalar   sporti   maktablar   va   maktabdan
tashkari   muassasalar   orqali,   maktab   sporti   esa   faqat   maktab   o‘quvchilari   bilan
maktabda yo‘lga ko‘yiladi.
Sport   jamiyatimiz   jismoniy   madaniyati   uchun   ko‘rsatayotgan   xizmatidan
tashkari jismoniy tarbiya qilish xizmatini xam o‘zida mujassamlashtirgan. Sportda
jismoniy   tarbiyaning   xususiy   tomoni   shundan   iboratki,   jismoniy   kamolotga
Erishishning pedagogik tizimi mutaxassislashtiriladi  va sportchining tayyorgarligi
deb nomlanadi.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   sport   jismoniy   madaniyat   tarkibiga
kiradi   va   mavjud   jamiyat   madaniyatining   umumiy   mulki,   sport   tayyorgarligi   esa
jismoniy   tarbiyaning   mutaxassislashtirilgan   bo‘lagi   sifatida   tarbiya   tizimining
manfaatiga xizmat qiladi.
Ommaviy   sport   ham   jismoniy   madaniyat   tarkibiga   kiradi.   Katta   sport   esa
inson jismi madaniyatining eng yukori darajasidir.
Amaliy   jismoniy   madaniyat   —   kasbga   taalluqli   amalda   qo‘llaniladigan   za
harbiy-amaliy fizkulturaga bo‘linadi.
Ular   bevosita   kasb-hunar   faoliyati   sohasida   hamda   ma’lum   kasbdan   kelib
chikadigan   talablar   va   mehnat   sharoitiga   bog‘liq   maxsus   tayyorgarlik   tizimini
kiritilishi bilan belgilanadi.
Jismoniy madaniyatining amaliy turlari, ularning organik bog‘liqligi, kasbga
oid   amaliy   tayyorgarlik   va   harbiy   amaliy   jismoniy   tayyorgarlikning   umumiy
jismoniy tayyorgarlik bazasi asosida yo‘lga qo‘yilishi, shakllanishi, vujudga kelishi
bilan ifodalanadi.
Bundan   tashqari,   jismoniy   madaniyatning   amaliy   turlari   mazmuniga
jismoniy tarbiya va sport zaminidagi turli jismoniy mashklar kiritilgan.
Jismoniy madaniyat  sog‘lomlashtirishga yo‘naltirilishi  mumkin va  davolash
maqsadida   foydalaniladi.   Shu   tur   jismoniy   madaniyati   o‘z   oldiga   organizmning
21 vaqtinchalik yo‘qolgan funksional imkoniyatlarini tiklash maksadini qo‘yadi.
Jismoniy   madaniyat   gigienasi   ish   kuni   ramkasi,   kundalik   turmush   va   dam
olish   rejimiga   qaratilgan   bo‘lib,   organizmning   kunlik   funksional   holatini
yaxshilashga   xizmat   qiladi   va   o‘z   navbatida   asosiy   hayotiy   faoliyat   funksiyasi
"muhiti"ni shakllanishga imkoniyat yaratadi.
U yoki bu kasb egalari o’zaro mulokot davomida o’z kasbi va xunariga oid
ma’lum   tushunchalar   va   iboralardan   foydalaniladilar.   Fanning   ma’lum   soxasini
o’rganish   va   uni   o’zlashtirish   ana   shu   yetakchi   tushunchalarning   mazmunida
yetadi.
Ularning   mazmuni   va   xajmini   aniqlamay   turib,   jismoniy   madaniyat
nazariyasi   va   amaliyotining ko’pdan-ko’p ayrim xodisalari va masalalarini to’g’ri
tushunib   olish   kiynlashadi,   jismoniy   madaniyat   nazariyasini   urgatadigan   fanni
muvaffaqiyatli   egallab   bo’lmaydi.
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasida   qo’llaniladigan   yetakchi
tushunchalarga   quydagilar   kiradi:   jismoniy   rivojlanish,   jismoniy   tayyorgarlik,
jismoniy   madaniyat,   jismoniy   madaniyat,   jismoniy   madaniyat   tizimi,   jismoniy
bilimlar,   jismoniy   kamolot   (jismoniy   mashqlar,   jismoniy   sifatlar,   prinsiplar,   va
boshqa   tushunchalar   darslikning   lozim   bo’lgan   boshqa   bo’limlarida   kurib
chiqiladi   )   va   x.k.   Nima   uchun   yuqorida   sanab   utilgan   tushunchalar   asosiy
tushunchalar   deyiladi-yu,   boshqalari,   masalan,   jismoniy   mashq,   sport,
tushunchalari   asosiy   tushuncha deb hisoblanmaydi? Tegishli faoliyatni to’g’ri aks
ettiradigan   barcha   tushunchalar   o’z   ahamiyati   jixatidan   birdek   muhimdir,   bular
to’g’risida   darslikning   tegishli   boblarida   gap   ketadi.   Bu   yerda   bo’lsa   jismoniy
madaniyatning   asosiy,   eng   muhim   sifatlari   umumlashtirilib,   ko’rsatilgan
tushunchalargina olingan xolos.
Jismoniy   rivojlanish   -   bu,   inson   organizmining   asta-sekinlik   bilan   tabiiy
22 shakllanishi,   tashqi   ko’rinishi   va   xizmatining   o’zgarish jarayonidir.
Rivojlanish   davrini   uch   fazaga   ajratish   mumkin:   uning   yuqori   darajasi,
nisbatan   stabillashgan   (barqarorlik)   va   inson   jismoniy   imkoniyatlarining   asta-
sekinlik bilan pasayishi. U   tabiatning   ob’ektiv   konuchlariga   -   organizm   va   uning
yashash   sharoitlari   birligi   qonuniga,   xizmat   va   to’zilish   (struktura)
o’zgarishlarning bir-birini takozo etish qonuniga, organizmda asta-   sekin   mikdor
va   sifat   o’zgarishlari   qonuniga   va   boshqa   koiunlarga   buysunadi.   Boshqacha
aytganda,   jismoniy   rivojlanish   ob’ektiv   va   biologik   qonuniyatlar   majmuasidan
iborat.   Bulardan   eng   muhimi,   muhit   va   organizm   rivojlanishining   bir   butunligi
qonunidir.
Yuqoridagilarni   o’quvchilarga   qo’llaganimizda,   o’qish   sharoiti,   mehnat   va
mustaqil   ishlash,   dam   olishni   hisobga   olishga   to’g’ri   keladi.   Bularning   barchasi
bolalarning jismoniy   rivojlanishiga   ta’sir   ko’rsatadi.
Nasldan-naslga   utadigan   tabiiy   hayotiy   kuchlar,   jismoniy   qobiliyatlar   xam
jismoniy   rivojlanishning   muhim   zamini   ekanligi,   shuning   uchun   xam   yuqori
natijalarga   erishish   har   qaysi   o’quvchi   uchun   nasib   bulmasligini,   ammo   har
qanday   o’quvchi   o’z   organizmining   jismoniy   rivojlanishiga   vijdonan,   sistemali,
maqsadga   muvofiq   ravishda   jismoniy   mashqlar   bilan   shug’ullanish   orqali   ijobiy
ta’sir   eta olishligini   e’tirof   etishimiz   lozim.
Jismoniy   rivojlanishning   shiddatli   (keskin)   davri,   maktabgacha   yoshdagi   va
kichik   maktab   yoshidagi   davrga   to’g’ri   keladi   va   butun   maktab   yoshidagilik
davrida   davom   etadi.
Amaliyotda   jismoniy   rivojlanganlik   ko’rsatkichlari   degan   iboraga   duch
kelamiz.   Bu   odam tanasi va uning a’zolarini ulchash orqali mutaxasisning o’zini,
unda   shug’ullanuvchilarni   yoki   individ   ning   jismoniy   rivojlanishi   haqidagi
antropometrik ma’lumotlardir.
Jismoniy   rivojlanishning   yo’nalishi,   xarakteri,   darajasi,   shuningdek,   inson
23 o’zida   kamol   toptiradigan   fazilatlar   va   qobiliyat   turmush   sharoitlari   va
madaniyatga   ko’p   jixatdan   bolikdir.   Jismoniy   rivojlanish   qonunlarini   egallash,
ulardan   jismoniy   madaniyat   maqsadlarida   foydalanish
- jismoniy   madaniyat nazariyasi va   praktikasining   muhim   vazifasidir.
Shunday   qilib,   kishilarni   ijtimoiy   sharoitlari   jismoniy   rivojlanishida   xal
qiluvchi   ahamiyatga   egadir.   Bular   orasida   mehnat   bilan   madaniyat,   chunonchi
jismoniy   madaniyat   muhim   rol uynaydi.
Jismoniy   madaniyat.   Madaniyat   deganda,   ma’lum   maqsadni   mo’ljallab
insonga   ta’sir   etmoklik   va   uning   qobiliyatlarini   maqsadga   muvofiq
rivojlantirishga   yunaltirilgan,   ijtimoiy   -   siyesiy   va   axloqiy   -   estetik   ideallarda,
madaniyatlangandagidek   yuksak   orzularga   erishish   jarayoni   tushuniladi.
Madaniyat   bu   kishilarning   (insonning)   madaniy   faoliyati   soxasi,   ana   usha
madaniyatni   o’zlashtirish,   uning   yutuklarini   takomilashtirish   va   avloddan-avlodga
o’zatish   usulidir.   Jismoniy   madaniyat   inson   jismoniy   kamolotiing   pedagogik
tizimi  deb xam  karaladi.   Jismoniy  madaniyat  jarayonida  maxsus  oldindan ishlab
chikib kulla niladigan jismoniy mashqlar   tizimidan,   tabiatni   Sog’lomlashtiruvchi
kuchlari   va   gigiyenik   omillar   qo’shib   foydalaniladi.   Harakat   malakalari   va
ko’nikmalari shakllantirish, harakat sifatlarini rivojlantirish hamda har   tomonlama
morfofunksional   rivojlangan   organizmni   tako   millashtirish   uchun   maxsus
bilimlardan   foydalanish   jamiyat   talablariga   muvofiqlashtiradi.   Boshqa   so’z   bilan
aytganda,   jismoniy   madaniyat   pedagogik   jarayon   tarzida   kishilarning   jismoniy
rivojlanishi va jismoniy   bilim   egallashini o’z zimmasiga   oladi.
Burjua   avtorlari   tus   jonivor   "madaniyati"ga   uxshash   tugma   jismoniy
madaniyat   bor   deb   da’vo   qiladilar.   Ular   shunday   deyish   bilan   mehnat   va
tafakko`rni   sifat   jixatidan   yangi   xodisalik   rolini   inkor   qiladilar,   inson   ana   shu
mehnat  va tafakkur  tufayli  hamma jonivorga nisbatan misli   kurilmagan darajada
yuksaklikka kutariladi. Boshqa bir muloxazalarda jismoniy madaniyatning   paydo
24 bo’lishida diniy ibodat omili ataylab birinchi o’ringa kuyiladi va bu bilai ijtimoiy-
tarixiy   tajribaning   roli   yerga   urilgandek   xam bo’lib ko’rinadi.
Burjua   nazariyotchilarining   jismoniy   madaniyatni   instinktiv   negiz   larga
to’g’rilab   kuyishi   tasodifiy   xod   emas.   CHunki   shunday   deb   tushunil   sa,
madaniyatning   bu   turiga   xos   butun   amaliyot ijtimoiy shart   sharoit va extiyojlarga
guye   bog’liq   bo’lmagan   u   yoki   bu   instinktni   kondirish   sifatida   oldinga   chikadi
xolos.
XULOSA
Pedagogik   jarayon   tarzida   jismoniy   madaniyatni   umumiy   qonuniyatlari
jismoniy   madaniyat   nazariyasining   o’rganish   predmeti   hisoblanadi.   Umumiy
qonuniyatlar   deganda,   aholining   har   qanday   tabaqasini:   bolalar,   o`smirlar,
yoshlar,   o`rta   yoshdagilar,   kattalar   va   qariyalar   hamda   jismoniy   mashqlar   bilan
shug’ullanishni   endigina   boshlaganlarni,   malakali   sportchilarning   jismoniy
madaniyatining   xususiy   tomonlari tushuniladi.
Bundan   tashqari   jismoniy   madaniyat   uslubiyati   jismoniy   madaniyatni   ajratib
olingan   ayrim xususiy qonuniyatlarini ham o’rganish predmeti qilib belgilaydi va
pedagogik   jarayonning   umumiy   qonuniyatlarini   amalga   oshirishda   «Umumiy   va
25 kasb   maxsus   jismoniy   tayyorgarligi»   metodikasi,   «Sport   tayyorgarligi»
metodikasi   deb   aniq   yo’nalishdagi   metodikalardan   foydalaniladi.   Bunday
uslubiyatlarni   har   birini   ichida   o’zlarining   xususiy   uslublari   mavjud.   Uslublarning
turli-tumanligi   shug’ullanuvchilarning   qaysi   psixologik   tiplarga   mansubliligiga,
ularning   yoshi,   jinsi,   qaysi   kasb   egasi   ekanligi   va   tanlangan   sport
mutaxassisligi   (maktab   yoshidagi   bolalar   jismoniy   madaniyati   metodikasi,   askar
jismoniy madaniyati metodikasi va   x.k.)ga   xos va   mos kelishi kerak.
Sport   pedagogikasining  ayrim   fanlari   uslubiyati   (sport   o’yinlari, gimnastika
va x.k.larni   o’qitish   metodikasi)   alohida   mustaqil   ajratilgan   ilmiy   va   o’quv   fanlari
tarzida   shakllangan.   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   uslubiyati   fani   esa   ularni
yagona   nazariy   va   uslubiy   asoslar   bilan   qurollantiradi,   o’rganish   predmetlari
xarakteriga   ko’ra   pedagogika   fanlari   tizimidagi   fan   sifatida   o’z   qoidalarini
ijtimoiy, psixologik   va biologik   faktorlar   hisobiga   to’ldiradi.
Jismoniy   rivojlanishning   yo’nalishi,   xarakteri,   darajasi,   shuningdek,   inson
o’zida   kamol   toptiradigan   fazilatlar   va   qobiliyat   turmush   sharoitlari   va
madaniyatga   ko’p   jixatdan   bolikdir.   Jismoniy   rivojlanish   qonunlarini   egallash,
ulardan   jismoniy   madaniyat   maqsadlarida   foydalanish
- jismoniy   madaniyat nazariyasi va   praktikasining   muhim   vazifasidir.
Shunday   qilib,   kishilarni   ijtimoiy   sharoitlari   jismoniy   rivojlanishida   xal
qiluvchi   ahamiyatga   egadir.  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Prezident asarlari, huquqiy-meyoriy hujjatlar
1. O‘zbekiston   Respublikasining   “Jismoniy   tarbiya   va   sport
to‘g‘risida”gi Qonuni (Yangi taxriri). -T.: 2015 yil 4-sentabr. 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi
“O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlatirish   bo‘yicha   haraktlar
26 strategiyasi   to‘g‘risida”   gi     PF-4947-sonli   farmon   //   “Xalq   so‘zi”   gazetasi
2017 yil., 8 fevral №28.
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   5-martdagi
“Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasini   davlat   boshqaruvi   tizimini   tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5368-sonli farmoni.
4. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birgalikda quramiz. Toshkent. 2017-yil.
Manba va adabiyotlar :
1. “jismoniy tarbiya va sport to‘g‘risidagi respublika g‘onuni, xalq so‘zi
ro‘znomasi 4-sentiyabir 2015-yil yangi taxriri ostida.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni   “sog‘lom   avlod
uchun” 1993-yil 4-mart.
3. K.Maxkamjonov,   metodik   qullanma   boshlang‘ich   siniflarda   jismoniy
tarbiya. Toshkent 2006.
4. K.M.Makkamjonov, R.Salomov, T.rasulov jismoniy tarbiya nazariyasi
va metodikasi fani bo‘yicha maruzalar. TDPU, 1-qism toshket, 2003-yil
5. K.M.Makkamjonov,   F.Xo‘jaev.   Jismoniy   tarbiya   1-   sinif   darslik,
2003-yil 
6. K.M.Makkamjonov,   F.Xo‘jaev.   Jismoniy   tarbiya   2-   sinif   darslik,
2003-yil
7. Axmedov F.Q. Jismoniy ta’limda milliy an’analardan foydalanishning
o‘rni. Monografiya “Fan” nashriyoti. Toshkent-2010 yil. 95 b.
8. Axmedov   F.Q.,   Atamurodov   Sh.O‘   va   boshqalar.,   Boshlang‘ich
sinflarda jismoniy tarbiya. Uslubiy qo‘llanma. Toshkent -2013 yil. 111 b.
9. Axmedov F.Q., Atamurodov Sh.O‘.   Boshlang‘ich sinflarda jismoniy
madaniyat darslari. Uslubiy qo‘llanma. Toshkent -2017 yil.  139 b.
27 10. Axmedov F.Q., Atamurodov Sh.O‘.   Boshlang‘ich sinflarda jismoniy
tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi.   O‘quv   qo‘llanma.   Toshkent   -2019   yil.   180
b.
11. J.Eshnazarov Jismoniy tarbiya tarixi  Toshkent -2008 yil.  180 b.
Internet  saytlari
http :// www.google/uz/
http// www.ZiyoNET.uz/
http// www.edu.uz
28

Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasining boshqa fanlar bilan bog’liqligi.

MUNDARIJA

I. Kirish…………………………………………………………………………..3

II. Asosiy qism

1. Jismoniy tarbiya nazariyasinining manbalari………………………………….6

2. Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatini rivojlanishining davrlari……….....10

3.  Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyatining boshka fanlar bilan bog‘liqligi……………………………………………………………………......17

III. Xulosa……………………………………………………………………....24

IV. Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………...................25