Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 39.7KB
Покупки 4
Дата загрузки 13 Октябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

Bohodir Jalolov

Jismoniy tarbiya bazasi

Купить
Mavzu:  Jismoniy tarbiya bazasi
Reja:
Kirish
I. BOB. Jismoniy tarbiyaning pedagogik usullari
1.1 Jismoniy tarbiya pedagogik uslublari
1.2 Jismoniy tarbiya fanini o’tishda pedagogik medotlardan foydalanish
II. BOB. Talimning uslubga qo’yadigan asosiy talabi
2.1 Jismoniy tarbiya darslarida so’zdan foydalanish uslublari
2.2 Talim uslublarining turkumlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   (umumiy   asoslari)   o’quv   fani   sifatida
jismoniy   tarbiya,   jismoniy   madaniyat   va   sport   bo’yicha   mutaxassislarni
tayyorlashda   hamda   maxsus   bilim   va   ma’lumot   olishda   asosiy   fan   bo’lib
xisoblanadi.   O’zbekiston   Davlat   Jismoniy   tarbiya   instituti,   Viloyat   pedagogika
intstituti   va   Universitetlarida,   kasb-xunar   kollej   jismoniy   tarbiya   fakultetlarining
o’quv   rejalarida   bu   fan   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   madaniyat   va   sport
xaqida   bilimlarining   to’la   tizimida   o’tish   kursini   ta’minlaydi   uning   mazmuni
jismoniy   tarbiya   nazariyasining   asosiy   tushunchalari   tashkil   etadi   va   shu   asosida
boshqa   ayrim   nazariy   va   metodik   bo’lim   turlari   o’rganiladi.   Jismoniy   tarbiya
ijtimoiy   hodisalarga   taa’luqlidir.   Bu   hodisalarni   xarakterlash   uchun   jismoniy
tarbiyaning kelib chiqishi  sabablari  uning jamiyat hayotida tutgan o’rni:  jismoniy
tarbiyaning   tarixiy   xarakteri:   jismoniy   tarbiyaning   jamiyatdagi   sinfiy   maqsadi:
jismoniy   tarbiyaning   rivojlanishida   mexnat   foaliyatining   mazmuni   va   xarakteri:
yutuqlari   va   boshqa   omillarning   ahamiyati   kabilarni   anglab   olishlari   shart.   Shuni
ta’kidlab   o’tish   kerakki,   bu   omillar   jismoniy   tarbiyada   aloxida   -   ahamiyatda   ega
emas,   balki   murakkab   bog’langan   holda   ta’sir   ko’rsatadi.   Jismoniy   tarbiyaning
moxiyatini tushunish uchun eng avvalo uning maxsus mazmunini aniqlash lozim.
Bu fan tarbiya jismoniy tarbiya nazariyasi, sport fiziologiyasi, sport psixologiyasi,
jismoniy mashqlar biomexanikasi hamda sport turlarining nazariyasi va metodikasi
kabi   turli   xil   fanlar   bilan   bog’liq   xolda   o’rganiladi.   Fanning   mazmunini:   -
talabalarga   jismoniy   madaniyat   fanining   nazariy   asoslarini   va   amaliy   tatbiqlarini
o’rgatish hamda ularni amalda tatbiq etish ko’nikmasini hosil qilishning nazariy va
amaliy tomonlarini o’rganishga yo’naltirilganligi bilan izohlash mumkin.   Jismoniy
tarbiya nazariyasi pedagogik fan bo’lib, u insonning barkamolligini boshqarishning
umumiy   qonunlarini,   shuningdek   bu   qonuniyatlari   asosida   kishilarining   jismoniy
tarbiyasi   vazifalari,   metodlari   va   ish   shakllarini   aniqlaydi.   Jismoniy   tarbiya
nazariyasi   fanining   mazmuni   bir   so’z   bilan   aytganda   shaxsni   har   tomonlama
jismoniy   kamol   toptirishga   yo’naltirilgan   va   Vatan   mudofaasiga   tayyorlaydigan
tarbiya to’g’risidagi bilimlarni majmuini tashkil qiladi. Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   tarbiya   amaliyotdagi   hamma   turlarini,
hamda aralash fanlarning dalillarini umumlashtiradi. Buni o’rganish hamma sport
pedagogik   mutuxassisliklarga   umumnazariy   asos   bo’ladi.   Fanni   o’qitishdan
maqsad   –   bo’lajak   kadrlarga   “Jismoniy   tarbiya   nazaryasi   va   metodikasi”   fani
bo’yicha   atroflicha   va   chuqur   kasbiy   bilimlar   berish.   Talabalarga   gimnastika
turlarining   mashq   elementlarini,   umumrivojlantiruvchi   mashqlarni   o’rgatish,
harakatli   o’yinlar   bo’yicha   ota   bobolarimiz   o’ynab   kelgan   o’yinlarni   tiklash,
harakatli o’yinlar tashkil qilish va o’tkazish, ularni tahlil qilish, harakatli o’yinlarni
o’qitishda qo’llanadigan turli usullar bilan nazariy va amaliy tanishtirish, jismoniy
tarbiya   tizimining   rivojlanishi,   uning   tarixiy   qonuniyatlari,   vositalari,   o’qitish
metodlari,   o’rgatish   bosqichlari,   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   usullari
haqida nazariy va amaliy ta’lim berish, bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash
va   barkamol   avlodni   tarbiyalashga   mos   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini
shakllantirishdan   iborat   bo’lib,   ma’ruza   va   seminar   mashg’ulotlarida   o’qitishning
faol uslublaridan foydalangan holda nazariy bilim beriladi, amaliy mashg’ulotlarda
esa   ma’ruza   va   seminar   mashg’ulotlarida   egallangan   bilimlarini   amalda   bajarish
orqali amaliyotga tadbiq etiladi hamda ko’nikma va malakalari shakllantiriladi.
Fanning vazifasi   – Jismoniy tarbiya nazaryasi va metodikasi fanini o’qitishda
bo’lajak   mutaxassislarga   gimnastikaning   mashq   elementlarini   o’rgatish,   harakatli
o’yinlarni   tashkil   qilish   va   o’tkazish,   o’yinlarni   tahlil   qilish,   harakatli   o’yinlarni
bolalarning   yoshiga   mos   holda   tanlash,   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
jismoniy tarbiya ishlarini rejalashtirish hamda tashkil etishni o’rgatish, gimnastika,
harakatli   o’yinlarni   kelib   chiqishi,   qisqacha   tarixi,   turkumlari,   rivojlanish
bosqichlari,   pedagogik   ahamiyatini   anglatish,   gimnastika   mashqlari   va   harakatli
o’yinlarni   tasnifini   anglatish,   uning   tarixiy   qonuniyatlari,   vositalari,   o’qitish
metodlari,   o’rgatish   bosqichlari,   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   usullari
bo’yicha   nazariy   bilimlarni   o’rgatish,   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   va
rivojlantirish yo’llarini o’rgatishdan iborat.
Jismoniy   tarbiya   nazaryasi   va   metodikasi   fanini   o’zlashtirish   jarayonida
amalga   oshiriladigan   masalalar   doirasiga   -   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga jismoniy   tarbiya   asoslarini,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishining   yosh
xususiyatlarini,   jismoniy   tarbiya   vazifalari   va   vositalari,   metodlarini,   yosh
bosqichlariga qarab o’quv ishlarini rejalashtira olishni, har bir  yosh bosqichlariga
qarab   jismoniy   tarbiya   mashg’ulotlarini   tashkil   qilish   va   o’tkaza   olish,   guruhdan
tashqari   olib   boriladigan   jismoniy   tarbiya   shakllarini   bilish   va   ularni   farqlay
olishni,   jismoniy   tarbiya   bo’yicha   mashg’ulotlarda   qo’llaniladigan   harakatli
o’yinlar   haqida   keraklicha   tasavvurlarga   ega   bo’lishlarini   ta’minlashi   kerak.
Bundan   tashqari   -   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasining   tarixiy
qonuniyatlari, vositalari, o’qitish metodlari, o’rgatish bosqichlari, jismoniy tarbiya
darslarini   tashkil   qilish   usullarini;   ertalabki   badan   tarbiya   va   jismoniy   tarbiya
dastur   bo’limlari   bo’yicha   mashg’ulot   jarayonlarga   rahbarlik   qilish   haqida   ham
keraklicha ko’nikmalarga ega bo’lishlari lozim.   Jismoniy madaniyat nazariyasi va
metodikasi   fanining   bo’limlarida   jismoniy   madaniyatning   umumiy   o’rta   ta’lim
hamda   amaliy   -   kasbiy   tayyorgarlik   shuningdek,   kundalik   turmushda   ahamiyat
kasb   etuvchi   harakat   ko’nikmalariga   o’rganib   boradi.   Bundan   tashqari   sport,
jismoniy   tarbiyaning   asosiy   komponentlaridan   biri   hamda   sport   faoliyatining
maxsus shakli sifatida sport musobaqalari taxlil qilishni ham o’rganadilar.   Shunday
qilib,   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fani   jismoniy   madaniyat   va
sport   bo’yicha   mutaxassislar   uchun   professional   ta’limotning   ilmiy   fundamentiga
kirituvchi kengaytirilgan bo’limlari majmuasini o’z ichiga oladi. Uning ahamiyati
faqat   bu  bilimlar   qiymati   bilan  ifodalanmaydi,   u  bo’lg’usi  mutaxassisga   jismoniy
madaniyatning   butun   sohalarida   kasbiy   -   faoliyat   mazmunini   to’liq   tushinishga
imkoniyat   yaratadi,   o’quvchilarning   dunyo   qarashlarini   o’zgartiradi,   jamiyatning
boshqa   sohalaridagi   mutaxassisliklarning   umumiy   ish   faoliyatlari   bilan   bog’laydi
va yangi ko’rinishdagi bilim, usul va metodlarini egallashni, zarur bo’lgan yuqori
darajali   professional   dunyoqarashini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Jismoniy
madaniyat  nazariyasi  va metodikasi  bu inson  jismoniy kamolatini  boshqarishning
umumiy   qonuniyatlari   haqidagi   fan   bo’lganligi   uchun   bu   fanni   egallash   jismoniy
tarbiyaning   barcha   bo’g’inlariga   tegishli   masalalarini   hal   qilishga   to’g’ri
yondoshish imkonini beradi. 1.1 Jismoniy tarbiya pedagogik uslublari
Jismoniy   tarbiya   darslarini   to’g’ri   tashkil   etish   uchun   o’qituvchi   turli
metodlardan o’rinli foydalanishi kerak.   O’quvchilar faoliyatini takil qilishda asosiy
metodallardan   biri   frontal   metodi.   Masalan:   YRM   ni   bajarish,   kalonnada   yurish.
Demak   bir   vazifani   hamma   o’quvchilar   baravar   bajaradilar.   Frontal   metodini
guruhlarga   bo’linib   mashqlarni   bajarish   mumkin   (bir   vazifani   baravar)   va
individual   usulda   hamma   foydalanish   mumkin,   masalan:   har   bir   o’quvchiga   to’p
beriladi va hammasi baravar individual mashqni bajaradi. Frontal metodni yutug’i
o’qituvchi butun sinf ustidan doimo bevosita rahbarlik qiladi.   Bu metod ayniqsa 1-
5   sinflardan   darsning   tayyorlov   va   yakuniy   qismida   qo’llaniladi,   guruhli   metodi;
bolalarni   bir   necha   guruhlarga   bo’lish   bilan   xarakterlanadi.   Bu   metoddan
foydalanishda:  
a) butun guruh tomonidan bir vaqtda va navbatma navbat (bittadan, ikkitadan)
bajariladigan   usullarni   qo’llash   mumkin;   O’qituvchi   komandasi   bo’yicha
guruhlardagi   vazifalar   almashib   turiladi.   By   metodni   yutug’i   o’qituvchiga   kerakli
straxovkani   ta ь minlovchi   murakkab   mashqlarni   bajaruvchi   o’quvchilarga   e’tibor
berishga   imkoniyat   yaratadi.   O’qituvchi   yangi   mashqlar   o’rganilayottan   va
straxovka talab etiladigan guruhda bo’ladi, qolgan guruhlarda maxsus tayyorlangan
yordamchi   o’quvchilar   boshqaradi.   Individual   metodi   har   bir   o’quvchi   o’z
vazifasini   olib   uni   mustaqil   bajaradi.   O’qituvchi   ayrim   shug’ullanuvchilarning
ishiga   rahbarlik   qiladi.   Aylanma   trenirovka   metodi   jismoniy   sifatlarni   kompleks
rivojlantirishga yo’naltirilgan vazifalar seriyasini bajarish so’nggi yillarda uzluksiz
va interval metodi asosida aylanma trenirovka metodi shaklida tashkil etilyapti.   Bu
metod   dars   zichligini   oshiradi   hamda   jismoniy   yuklanishi   maksimal   holatda
bo’ladi.
Darsda jismoniy yuklanish boshqarish metodikasi qo’yidagilarga bog’liq:
a) Harakatli va jismoniy mashqlarning sonini o’zgarishiga
b) Jismoniy mashqlarni qaytarilishiga.
v) Mashqni bajarish vaqtiga (ko’paytirish, kamaytirish).
g) Mashqni bajarish temp tezligi, d) harakat amplitudalarning katta kichikligi.
e) Mashq bajarishni murakkablanish yoki osonlashi.
j) Mashqlarni bajarishda har xil vositalarni ishlatish.
Darsda jismoniy yuklanishini boshqarish avvalo uning optimal hajmi va shiddatiga
ega   bo’lishdir.   Umumiy   holda   jismoniy   yuklanishni   optimallashtirish   muammosi
jismoniy   mashqlarni   miqdorlash   bilan   chegaralanmaydi,   SHug’ullanuvchilarga
ta’sir   kuchi   faqatgina   mashqlar   xarakteriga   bog’liq ,   bo’lmasdan   boshqa
komponentlar: tushuntirish, mashqlarni namoyish qilish, shug’ullanuvchilar tashkil
etish metodlariga ham bog’liqdir.   Har bir ayrim holatda o’qituvchi mumkin qadar
ko’proq,   foydali   jismoniy   yuklanishga   intiladi.   Bunda   darsni   zichligi   hal   etiladi.
Darsning   qiziqarli   o’tishini   aniqlovchi   sharoitlar.   Darsni   qiziqarli   bo’lishi   uchun
o’qituvchi   unga   jiddiy   tayyorlanishi   zarur.   V.   V.   Gorinevskiy   fikricha   yaxshi
darsning   muhim   shartlaridan   biri   pedagog   irodasining   hohishiga,   erishishga
bo’lgan   o’quvchilar   intilishi   bilan   bog’liqdir.   Odatga   ko’ra   o’quvchilar   ma’lum
qiyinchilikka   ega   bo’lgan   lekin   yengiladigan   mashqlarni   qiziqib   bajaradilar.
Ko’shina   tajribali   o’qituvchilar   musobaqa   xarakteriga   ega   bo’lgan   darslardan
foydalanadilar.   Masalan:   mashqlarni   sifatli   bajarish,   guruhlarda   sport   anjomlarini
tez   yig’ib   olish.   Darsning   qiziqarli   bo’lishi   qo’yidagilarga   bog’liq:   musiqadan
foydalanish,   o’qituvchining   mashqlarni   tushunarli   hamda   yaxshi   ko’rsatishi   va
ularni obrazli tushuntirish, aniq komandasi, uning yurish turishi, ozodaligi va h.k.
Darsni   qiqarli   o’tkazish   niyatida   qiziqtiruvchi   dalillarni   orttirish   kerak   emas,
chunki   u   bolalarning   diqqatini   uncha   qiziq   bo’lmagan   lekin   zarur   masalalarni
bajarish   pasaytiradi.   Darsni   qiziqarli   o’tish   maqsadida   dars   jarayonida   o’yin
metodidan foydalanish, yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanish.
Har   xil   tibbiy   guruhlar   bilan   dars   o’tkazish   metodikasi.   Asosiy,   tayyorgarlik
va maxsus guruhlar mavjud. Asosiy guruhlarga salomatligi, jismoniy tayyorgarligi
yaxshi   bo’lgan   o’quvchilar   kiradi.   Asosiy   guruhlarga   ajratilgan   o’quvchilar   turli
musobaqalarga   tayyorgarlik   guruhiga   vaqtincha   biror   kasallikka   uchragan   yoki
jismoniy   tayyorgarligi   past   bo’lgan   o’quvchilar   kiradi.   Maxsus   yoki   tibbiy
guruhlariga jismoniy rivojlanishi jihatdan zaif, biror kamchilikka ega bo’lgan yoki ayrim xronik kasalikka chalingan o’quvchilar kiradi. Bunday o’quvchilar jismoniy
tarbiya   darsida   va   sport   musobaqalarida   katnashmaydilar.   Lekin   bu  o’quvchilarni
xakamlar   yoki   yordamchilar   sifatida   foydalanishlari   mumkin   va   maqsadga
muvofikdir.   Maxsus   guruxdagi   o’quvchilar   bilan   aloxida   jismoniy   tarbiya   darsi
olib boriladi. Ular yana A va B guruxlariga bo’linadilar. Bunday o’quvchilar bilan
mashg’ulotlarni   faqat   tibbiyot   hodimi   yoki   qayta   tayyorlash   kursini   o’tgan
o’qituvchilar   o’tkazishi   mumkin.   Maktabda   jismoniy   tarbiya   darsi   -   asosiy   ish
shaklidir.   Maktab   yoshidagi   bolalar   bilan   jismoniy   tarbiya   maktabda,   sinfdan
tashqari   (to’garak,   maxsus   maktab   va   x.k.)   maktabdan   tashqari   tashkilotlarda   va
oilada   olib   boriladi.   Bularni   hammasiga   yarasha   har   bo’limda   o’zining   shakllari
bor.   Maktabda   jismoniy   tarbiya   darsi   asosiy   ish   shaklidir.   Darsga   gramma
o’quvchilar   majburiy   ravishda   jalb   qilinadilar,   Darslarni   aniq   o’quvchilar   tartibi
bilan   olib   borilishi,   o’quvchilarni   yaxshi   uyushtirish,   aniq   shairoit   va
o’quvchilarning   jismoniy   tayyorgarligini   hisobga   olgan   holda   olib   borilishi
ahamiyatlidir.   Dars   qat’iy   jadval   asosida   olib   borilib   davom   etishi   45   daqiqa.
Jismoniy   tarbiya:   1.   O’quvchilarning   har   tomonlama   jismoniy   rivojlanishi   uchun
asos   bo’lib   hisoblanadi,   chunki   jismoniy   tarbiya   dasturi   asosida   olib   boriladi;   2.
Musobaqa  yoki  guruh mashg’ulotlarning asosini  tashkil  etadi. 3. O’quvchilar  kun
tartibidagi   tadbirlar   asosni   tashkil   etadi.   4.   Ommoviy   sport   va   sinfdan   tashqari
ishlarini   asoslarini   tashkil   etadi.   o’qituvchi   yangi   mashqlar   bilan   tanippirgvnda
sporta   bo’lgan   qiziqishni   o’yg’atadi,   ommoviy   sport   ishlarida   o’quvchilarni
ishtirok   etishlariga   undaydi.   Jismoniy   tarbiya   darslarida   o’quvchilar   hayot   uchun
kerakli bo’lgan harakat ko’nikma va malakalarga o’rganadilar.
Maktabdan   jismoniy   tarbiya   bo’yicha   fakultativ   mashg’ulotlari.   Bu
o’quvchining   kun   tartibidagi   o’quv   faoliyatining   mustaqil   shaklidir.   Bu
mashg’ulotlar   jismoniy   tarbiya   darslarida   olingan   bilimlarni   chuqurlashtirish,
jismoniy qobiliyatlarni har tomonlama rivojlantirish, jismoniy tarbiya va sportning
yosh tashabbuskorlarini tayyorlashda muhim ahamiyatta ega bo’lgan ko’nikma va
malakalarni   shakillantirish   uchun   tashkil   etiladi.     SHunday   qilib   jismoniy   tarbiya
va   sport   nazvriyasi   va   amaliyoti   bo’yicha   fakul ь tativ   mashg’ulotlari o’quvchilarning   kasb   yo’nalishiga   ham   ma’lum   ta ь sir   ko’rsatadi.   Fakulatativ
mashg’ulotlar   jismoniy   tarbiya   faniga   qiziqqan   7-10   sinf   o’quvchilvri   uchun
haftada   2   marta   (45   daqiqa)   yoki   xaftada   1   marta   (90   daqiqa)   o’tkaziladi.   Bitta
guruhga ikkala jinsdan 15 - 25 o’quvchi kiradi. Fakul ь tativ mashg’ulot dasturi 2 ta:
nvzariy   va   amaliy   bo’limdan   iboratdir.   Undan   tashqari   o’quvchilar   tashkiliy
metodik   ko’nikmalarni   egallaydilar.   Nazariy   mashg’ulotlar   suhbat   va   ma’ruza
shaklida   o’tkaziladi:   amaliy   mashg’ulotlar   esa   trenirovka   qilingan   dars   shaklida
o’tkaziladi.   O’lashtirishni   hicobra   olish.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida   o’quvchilar,
o’zlashtirishni   hisobga   olish   samaradorlikni   hal   etuvchi   shartlardan   biridir.
O’zlashtirish harakat ko’nikmalari va maxsus bilimlarni egallash rejasini baholash
asosida,   shuningdek,   maktab   dastur   talabi   hajmida   o’quv   me’yorlarining   hisoboti
asosida   aniqlanadi.   Hisobga   olish   uch   xil:   dastalbki,   oqimli   va   yakuniy   bo’ladi.
Dastlabki   hisobga   olishning   asosiy   vazifasi   o’quvchilarning   dastur   materiallari
navbatdagi   bo’limlarini   o’zlashtirishga   tayyorgarligini   tekshirishdir.   Bu   o’quv
ishlarini   to’g’ri   rejalashtirishga   imkon   beradi.   Dastlabki   hisobga   olish   tarbiyaviy
ahamiyatga   ega:   bolalarning   o’quv   yil   davomida   jismoniy   rivojlanishini   aks
ettiradi.   Oqimli   hisobga   olish   o’zlashtirishni   tekshirishning   asosiy   shakli   bo’lib
hisoblanadi.   Uning   yordamida   o’qituvchi   dactyp   materialini   o’zlashtirishni   va
jismoniy tayyorgarlik darajasini aniklaydi. Bu xisobot ham tarbiyaviy axamiyatga
ega.   SHuning   uchun   bu   hisobotni   doimiy   olib   borish   zarur.   Baho   5,4,3,2,1.
Yakuniy hisobot  har  chorak uchun yoki  yarim yillik uchun hamda umumiy yillik
baxolashni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   baholash   oqimli   hisobotga   aaoslanadi,   o’quv
ishlarini   hisobotga   olishining   asosiy   hujjati   sinf   jurnali   hisoblanadi,   unda
o’quvchilarning   o’zlashtirishi,   davomati   va   o’tilgan   o’quv   materiali   o’z   aksini
topadi.   «Alpomish»   va   «Barchinoy»   majmuasi   me’yorlarining   toshpirganligi
haqidagi   ma ь lumot   maxsus   ajratilgan   varaqa   betlariga   yoziladi.   O’qituvchi   sinf
jurnaliga yoki qo’shimcha boshqa daftarlarni ham tutishi mumkin. Misol: kundalik
daftar,   hisobot   kartochkasi   va   boshqalar.   Maktab   yoshidagi   bolalar   tarbiyasi
to’g’risidagi   jismoniy   tarbiya   madaniyatiga   umumiy   xarakteristika.   Jismoniy
tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   o’quv   fan   sifatida   jismoniy   tarbiya,   jismoniy madaniyat va sport bo’yicha mutaxassislarni tayyorlashda hamda maxsus bilim va
ma’lumot   olishda   asosiy   fan   bo’lib   xisoblanadi.   Pedagogika   institut   va
Universitetlarida,   jismoniy   tarbiya   fakul ь tetlarining   o’quv   rejalarida   bu   fan
jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   madaniyat   va   sport   haqidagi   bilimlarning
to’la   o’tish   kursini   ta’minlaydi.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi
pedagogik   fan   bo’lib,   u   insonning   barkomolligini,   boshqarishning   umumiy
qonunlarini,   shuningdek   bu   qonuniyatlar   asosida   O’zbekisgon   fuqorlarining
jismoniy   tarbiyasi   vazifalarini,   metodlarini   va   ish   shakllarini   aniqlaydi:   jismoniy
tarbiya   nazariyasining   mazmuni   jismoniy   kamol   toptiradigan   va   Vatan
mudofaasiga tayyorlaydigan tarbiya to’g’risidagi bilimlarni tashkil kilshi. Jismoniy
tarbiya   nazariyasi   jismoniy   tarbiya   amaliyotidagi   hamma   turlarini   hamda   aralash
fanlarning dalillarini umumlashtiradi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   fanining   bulimlarida   jismoniy
madaniyatning   umumiy   ta’lim   hamda   kasb-amaliy   tayyorgarlik   ko’rsatishning
tuzilishidagi va kundalik turmushda uning xususiyatlari o’rganilib boriladi.
SHunday   qilib   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   kursi   jismoniy
madaniyat   va   cport   bo’yicha   mutaxassislarni   tayyorlashga   karatilgan   ilmiy
fundamentiga   kirituvchi   kengaytirilgan   bilimlar   majmuasini   o’z   ichiga   oladi.
Uning   ahamiyati   faqat   bu   bilimlar   qiymati   bilan   ifsdalanmaydi,   u   bo’lg’usi
mutaxassisga   jismoniy   madaniyatning   butun   soxalarida   kasbiy-faoliyat
mazmunining   tuchiq   tushinishiga   imkoniyat   beradi,   uning   dunyo   qarashini
o’zgartiradi, jamiyat soxasidagi boshqa kasblarning umumiy ishlari bilan bog’laydi
va shu yangi tipdagi bilim, usul va metodlarni egalashni, zarur bo’lgan keng kasbiy
dunyo qarashini shakllantirishga yordam beradi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   fani   bir   kator   dastlabki
tushunchalarga ega. Har kanday boshqa ilmiy o’quv fanlari qatori jismoniy tarbiya
nazariyasi   va   metodikasi   fanini   o’rganishda   eng   avvalo   fanga   tegishli   dastlabki
tushunchalarni (jismoniy rivojlanish; jismoniy tarbiya; jismoniy kamolat; Jismoniy
madaniyat;   jismoniy   ta ь minot;   jismoniy   mashqlar;   sport   va   shu   kabilar)   imkoni
boricha aniq ifodalash zarurdir. Biz bilamiz, jismoniy tarbiya tizimi quyidagi zvenolariga bo’linadi.
1. Maktab yeshigma bulgan jismoniy tarbiya.       
2. Maktab yoshidagi jismoniy tarbiya.
3. Akademik litseylar va kasb-xunar kolledjlarda jismoniy, tarbiya.
4.Oliy o’quv yurtlaridagi jismoniy tarbiya.
5. Harbiy xizmat va flotdagi jismoniy tarbiya.
6.Ko’ngilli sport jamiyatlari va tashkilotlardagi jismoniy tarbiya.
Bu   kursda   hamma   ma’ruzalar   va   seminar   mashg’ulotlari   faqat   maktab
yoshidagi jismoniy tarbiya to’g’risida olib boriladi. CHunki sizlarni keyingi o’quv
yilida akademik litsey va kasb-xunar kollejlar hamda maktablarda olib boriladigan
pedagogik amaliyot tayyorlashimiz lozim.
  Guruh   ma щ g’ulatlarida   jismoniy   tarbiya   buyicha   o’quv   ishlarini
rejallashtirish   o’rganiladi.   Rejalashtirish   xujjatlari   hech   qaysi   kitobda   to’la   bayon
etilmagan.   SHuning   uchun   birorta   seminar   mashg’uloti   qoldirilsa   umumiy
rejalashtirish ishlarini tushunish qiyin bo’ladi, hamda xar bir gurux mashg’ulotida
o’quv   ishlarini   rejalapptirish   to’g’risida   uyga   vazifa   beriladi.   Maktab   yoshidagi
jismoniy   tarbiya   umuman   jismoniy   tarbiya   tizimida   eng   asosiy   zvenolarining
biridir. CHunki maktabdan so’ng akademik litsey va kasb-xunar kollejlarda davom
etib   bolalar   tarbiya   oladilar,   xayotda,   amaliyotda   kerakli   ko’nikma   va   malakalar
xosil bo’ladi. IIIaxsini har tomonlama yangi jismoniy, aqliy, ahloqiy rivojlanishga
qaratilgan   bo’ladi.   Albatta   hayotda,   mehnatda   va   Vatanni   mudofaa   qilishda
ahamiyati juda kattadir. Xo’sh, maktabda jismoniy tarbiyaning maqsadi nima?
O’zbekiston jismoniy tarbiya tizimining umumiy maqsadlariga binoan maktab
devrida   har   bir   yosh   bosqichlarida   jismoniy   tarbiya   kamolotni   ketma   ketlikda
amalga   oshirib,   by   bilan   o’rta   maktab   bitiruvchi   sinflarda   jismoniy   tarbiyaga
tayyorgarlikning kerakli darajada saviyasini ta’minlash zarur.
Bu   maqsad   yoshni   hisobga   olgan   holda   konkretlashtiriladi   hamda   bu
munosabat bilan 3 ta yirik bosqichlariga bo’linadi.
I bosqich 6-9 yosh 
II bocqich 10-15 yosh (o’rta yoshli sinflar) – 5 - 9 sinf III bocqich 16-18 yosh Har bir bosqichning vazifalari qo’ydagichadir ta’limiy,
sog’lomlashtirish va tarbiyaviylardan mavjud.
Birinchi   guruh   vazifalari   -   jismoniy   tarbiyaning   ta’limiy   vazifalari.   Bunda
qo’ydagilar hal qilinadi
a) o’quvchilarga jismoniy tarbiya sport sohasidagi  oson tushunarli bilimlarni
berish va ular tomonidan bu bilimlarni o’zlashtirish, jumladan:
uchun   ishlab   chiqilgan   o’quv   qo’llanmalarda   berilgan   nazariy   bilimlarni
egallash talabalarni o’zlashtirishi.
-   kichik   yoshda   jismoniy   tarbiya   mashqlarning   ahamiyati,   ularni   bajarish
usullari   shaxsiy   gigiena   qoidalari   haqida   maktabgacha   bo’lgan   davrda   olingan
elementlar ma’lumotlari kengaytirish va to’ldirish: hamda 1 – 4 sinf o’quvchilari.
-   o’rta   maktab   yoshida   talablarga   mos   bo’lgan,   shuningdek   maktab   dasturi
bo’yicha   bilamlarni   to’ldiruvchi   va   chuqurlashtiruv,   bilimlarni   berish   va
mustahkam   o’zlashtirish   va  5   –  6:   7  –   9  sinf   o’quvchilari   uchun   ishlab   chiqilgan
o’quv qo’llanmalarida keltirilgan nazariy bilimlarini o’zlashtirish.
-   Katta   maktab   yoshida   talablarga   javob   beruvchi   shuning   maktab   dasturida
ko’rsatilgan   jismoniy   tarbiya  mohiyati,  uning  turi   vosita  va  metodlarining  amaliy
foydasi  hamda jismoniy tarbiya va sport to’g’risida nazariy va amaliy bilimlarida
hayotda mustaqil foydalanish xaqidagi bilimlarni berish va mustaqil o’zlashtirish.
b)   Hayotda   zarur   bo’lgan   harakat   ko’nikma   va   malakalarning   asosiy
fundamentini   -   poydevorini   shakllantirish,   ular   mustahkamlash   va
takomillashtirish.
Bunda:   -   kichik   maktab   yoshida,   maktabgacha   davrida   olingan   va
ko’nikmalarni   mustahkamlash   va   takomillashtirish,   ularni   ayrim   harakatlarni
boshqarish   o’rgtuvchi   gimnastik   mashqlar   asosida   to’ldirish,   amaliy   mashqlar
texnikasining ayrim shakllarini va ayrim sport turlarini o’zlashtirish;
-   o’rta   maktab   yoshida,   oldingi   bosqichlarda   olingan   harakat   malakalarini
takomillashtirish   natijasida   organizmning   funktsional   imkoniyatlarini   hisobga
olganda   maktab   dasturida   ko’zda   tutilgan   yengil   xarakat   faoliyatlarini   boyitib
borish; -   katta   maktab   yoshida,   jismoniy   tarbiya   o’rta   maktab   dasturiga.   kiritilgan
xarakat   faoliyatlari   texnikasini   chuqur   o’zshtirish,   xarakat   ko’nikmalarining   sport
va   bevosita   qo’llanish   fondini   kengaytirish,   ularni   murakkab   hollarda   qullayolish
o’rta maktab uchun zarur bo’lgan ko’nikma va malakalarni o’zlashtirish:
v) gigienik ko’nikmalarni shakllantirish va mustahkamlash (shaxsiy va jamoat
gigienasining talablari).
Ikkinchi   guruh   vazifalari   -   o’sayotgan   organizmning   garmoni   rivojlanishiga,
sog’likni   mustahkamlashga,   jismoniy   qobiliyatlarni   har   tomonlama   tarbiyalashga
qaratilgan vazifalar. Yosh xususiyatlariga qarab qo’yidagilar amalga oshiriladi:
a)   organizmni   chiniqtirish,   jumladan   jismoniy   charchash,   tashqi   muhitning
harorati ta’siri, quyosh radiatsiyasi kabi faktorlarga qarshi kurashishni oshirish;
b) jismoniy qobiliyatlarni tarbiyalash, jumladan:
-   kichik   maktab   yoshida   jismoniy   tarbiya   sifatlarini   har   tomonlama
rivojlanishini   ta’minlash.   Unda   ko’proq   koordinatsiyalash   va   tezkorlik
xususiyatlarni ta’minlash:
- o’rta maktab yoshida ayrim tezkorlik? kuch qobiliyatlariga aerobli xarakter
chidamlilikka   yordam   beruvchi   ta’sirlarni   kengaytirish,   ish   qobiliyatini   yuqoriga
ko’tarish,   dastur   talablariga   binoan   «Alpomish»   va   «Barchinoy»   me’yor   talablar
majmuasini bajarish.
-   Katta   maktab   yoshida,   jismoniy   tarbiya   qobiliyatlarini   (koordinatsiyalash,
tezkorlik,   tezkor-kuch,   kuch,   chidamlikni)   yuqori   darajasini   ta’minlash,
shuningdek   qiziqishga   bog’liq   holda   sportning   biror   bir   tur   V   bo’yicha
normativlarni - ta’minlash va umumiy ish qobiliyatlarini rivojlantirish.
v)   zarur   bo’lganda   harakat   faoliyatlarining   turli   shartlarida,   ratsional   qaddi
qomatini shakillantirish va mustahkamlash,
Uchinchi   guruh   vazifalari        -   jismoniy,   ahloqiy,   aqliy,   estetik   va   mehnat
tarbiyasining   o’zaro   bog’likligidan   kelib,   chiqadigan   vazifalar.   Bunday
vazifalarnint   bir   qanchalari   jismoniy   tarbiya   jarayonida   hal   etiladi.   Ularga
jumladan   jismoniy   tarbiya   va   sport   faoliyatining   keraklikcha   ta ь minlash   etnik
asoslar   bo’yicha   shakllantirish,   irodalik   sifatini   tarbiyalash   jismoniy   tarbiya tashkilotchisi,   instruktor   va   sport   hakami   sifatida   umumiy   faoliyatga   tayyorlash
bo’yicha   amalga   oshiriladigan   vazifalar   kiradi.   Yuqorida   qayd   etilgan   vazifalar
aqliy, ahloqiy, estetik va mehnat tarbiyalar bilan birgalikda hal etiladi.
1.2 Jismoniy tarbiya fanini o’tishda pedagogik medotlardan foydalanish
Bo’lajak   kadrlarga   “Jismoniy   tarbiya   nazaryasi   va   metodikasi”   fani   bo’yicha
atroflicha   va   chuqur   kasbiy   bilimlar   berish.   Talabalarga   gimnastika   turlarining
mashq elementlarini, umumrivojlantiruvchi mashqlarni o’rgatish, harakatli o’yinlar
bo’yicha   ota   bobolarimiz   o’ynab   kelgan   o’yinlarni   tiklash,   harakatli   o’yinlar
tashkil   qilish   va   o’tkazish,   ularni   tahlil   qilish,   harakatli   o’yinlarni   o’qitishda
qo’llanadigan   turli   usullar   bilan   nazariy   va   amaliy   tanishtirish,   jismoniy   tarbiya
tizimining   rivojlanishi,   uning   tarixiy   qonuniyatlari,   vositalari,   o’qitish   metodlari,
o’rgatish   bosqichlari,   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   usullari   haqida
nazariy   va   amaliy   ta’lim   berish,   bolalarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash   va
barkamol   avlodni   tarbiyalashga   mos   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini
shakllantirishdan   iborat   bo’lib,   ma’ruza   va   seminar   mashg’ulotlarida   o’qitishning
faol uslublaridan foydalangan holda nazariy bilim beriladi, amaliy mashg’ulotlarda
esa   ma’ruza   va   seminar   mashg’ulotlarida   egallangan   bilimlarini   amalda   bajarish
orqali   amaliyotga   tadbiq   etiladi   hamda   ko’nikma   va   malakalari   shakllantiriladi.
Fanning   vazifasi   –   Jismoniy   tarbiya   nazaryasi   va   metodikasi   fanini   o’qitishda
bo’lajak   mutaxassislarga   gimnastikaning   mashq   elementlarini   o’rgatish,   harakatli
o’yinlarni   tashkil   qilish   va   o’tkazish,   o’yinlarni   tahlil   qilish,   harakatli   o’yinlarni
bolalarning   yoshiga   mos   holda   tanlash,   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
jismoniy tarbiya ishlarini rejalashtirish hamda tashkil etishni o’rgatish, gimnastika,
harakatli   o’yinlarni   kelib   chiqishi,   qisqacha   tarixi,   turkumlari,   rivojlanish
bosqichlari,   pedagogik   ahamiyatini   anglatish,   gimnastika   mashqlari   va   harakatli
o’yinlarni   tasnifini   anglatish,   uning   tarixiy   qonuniyatlari,   vositalari,   o’qitish
metodlari,   o’rgatish   bosqichlari,   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   usullari
bo’yicha   nazariy   bilimlarni   o’rgatish,   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   va
rivojlantirish   yo’llarini   o’rgatishdan   iborat.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   (umumiy
asoslari) o’quv fani sifatida jismoniy tarbiya, jismoniy madaniyat va sport bo’yicha mutaxassislarni tayyorlashda hamda maxsus bilim va ma’lumot olishda asosiy fan
bo’lib   xisoblanadi.   O’zbekiston   Davlat   Jismoniy   tarbiya   instituti,   Viloyat
pedagogika   intstituti   va   Universitetlarida,   kasb-xunar   kollej   jismoniy   tarbiya
fakultetlarining   o’quv   rejalarida   bu   fan   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy
madaniyat   va   sport   xaqida   bilimlarining   to’la   tizimida   o’tish   kursini   ta’minlaydi
uning mazmuni  jismoniy tarbiya nazariyasining asosiy  tushunchalari  tashkil  etadi
va   shu   asosida   boshqa   ayrim   nazariy   va   metodik   bo’lim   turlari   o’rganiladi.
Jismoniy   tarbiya   ijtimoiy   hodisalarga   taa’luqlidir.   Bu   hodisalarni   xarakterlash
uchun jismoniy tarbiyaning kelib chiqishi sabablari uning jamiyat hayotida tutgan
o’rni:   jismoniy   tarbiyaning   tarixiy   xarakteri:   jismoniy   tarbiyaning   jamiyatdagi
sinfiy maqsadi: jismoniy tarbiyaning rivojlanishida mexnat foaliyatining mazmuni
va xarakteri: yutuqlari va boshqa omillarning ahamiyati  kabilarni  anglab olishlari
shart.   Shuni   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   bu   omillar   jismoniy   tarbiyada   aloxida   -
ahamiyatda ega emas, balki murakkab bog’langan holda ta’sir ko’rsatadi. Jismoniy
tarbiyaning   moxiyatini   tushunish   uchun   eng   avvalo   uning   maxsus   mazmunini
aniqlash   lozim.   Bu   fan   tarbiya   jismoniy   tarbiya   nazariyasi,   sport   fiziologiyasi,
sport   psixologiyasi,   jismoniy   mashqlar   biomexanikasi   hamda   sport   turlarining
nazariyasi va metodikasi kabi turli xil fanlar bilan bog’liq xolda o’rganiladi.
2.1 Jismoniy tarbiya darslarida so’zdan foydalanish uslublari
O’qituvchi   so’z   yordami   bilan   konstruktiv,   tashkilotchilik   va   faoliyatning   boshqa
tomonlarini   amalga   oshiradi.   Shuningdek,   o’quvchilar   bilan   o’zaro   munosabatni
o’rnatadi, ular bilan aloqa qiladi. So’z ta’limning barcha jarayonini faollashtiradi,
chunki u ko’proq to’la va yaqqol tasavvurni shakllantirishga ko’maklashadi, ta’lim
vazifasini   faol   idrok   etishga,   chuqur   tushunishga   yordam   beradi.   So’z   yordami
bilan   o’qituvchi   o’quv   materialini   o’zlashtirish   natijalarini   tahlil   qiladi   va,   shu
bilan birga, o’zini o’zi baholashning rivojlanishiga ko’maklashadi. Shunday qilib,
jismoniy tarbiya o’qituvchisi so’zning ikkita vazifasidan foydalanish imkoniyatiga
ega.   Ma’lumki,   uning   yordami   bilan   o’qitiladigan   materialning   ma’nosi
ifodalanadi. O’qituvchining nutqi o’quvchining kayfiyatiga hissiy ta’sir o’tkazishi uchun nisbatan aniq va tushunarli bo’lishi kerak. Bu quyidagi uslubiy tavsiyalarda
aniq ifodalanadi. 1. So’zning mazmuni ta’lim vazifalariga muvofiq bo’lishi kerak.
Masalan,   yangi   mashqni   o’rgatish   dastlab   tushuntirishdan,   so’ngra   esa   detallarni
tasvirlashdan iborat bo’lishi mumkin.
2.   So’zdan   foydalanib,   o’rganilanayotgan   harakatning   samaradorligini   ta’kidlab
o’tish zarur. Masalan: bolalar erkin usul bilan arqonga tirmashib chiqishni nisbatan
dadil   egallasalar-da,   murakkab   koordinatsiyali   harakatlarni   qiyinchilik   bilan
o’zlashtiradilar.   Biroq   o’rganilanadigan   uslubning   ustunligi   ishonchli   qilib
tushuntirib berilsa, unga bo’lgan salbiy munosabatni o’zgartira oladi.
3.   So’z   faoliyatdagi   ayrim   harakatlar   o’rtasida   o’zaro   aloqadorlikni   aniqlashga
yordam  berishi  kerak. Ayniqsa,  yakunlovchi  mashqlar  bajarilayotgan vaqtda  buni
unutmaslik   muhimdir.   Ularda   hissiy   ko’tarinkilik   kamroq   va   shuning   uchun
ularning asosiy harakatlar bilan aloqasini yaqqol tushunish talab qilinadi.
4.   So’z   uslubi   asosiy   kuchlarni   ishlatish   paytida,   jismoniy   mashqning   texnik
asoslarini   o’quvchilarga   tushuntirishda   katta   rol   o’ynaydi.   Shu   maqsadda   tez-tez
alohida   so’zlarni   (“qo’llar!”,   “bosh!”   va   boshqalar)   yo’l-yo’riq   shaklida   aytib
turishdan foydalaniladi.
5. So’z obrazli bo’lishi kerak. Bu uning ko’rgazmaliligini oshiradi va o’quvchilar
uchun   ko’proq   tushunarli   bo’ladi.   O’quvchilarning   harakatlantiruvchi   tajribasi   va
bilimini   hisobga   olib,   o’qituvchi   qo’yilgan   vazifalarning   bajarilishiga   bog’liq
bo’lgan holatlarga e’tiborini to’play oladi.
6.   O’quvchilarga   harakatlarni   avtomatik   bajarish   to’g’risida   gapirish   maqsadga
muvofiq emas (to’g’rilash talab qilinadiganlaridan tashqari).
So’zning   ma’no   jihatidan  vazifasi.   Jismoniy   tarbiyada   muammoni   to’g’ri   yechish
asosida   atamalar   yotadi.   Atamalar   predmetlarga   va   hodisalarga   oid   og’zaki
tushunchalarni   belgilab   beradi.   Bu   o’quvchilarning   o’zlariga   tanish   tushunchani
farqlashiga,   o’qituvchining   esa   umum   qabul   qilingan   so’zlar   –   atamalar   bilan tushuntirishiga   imkon   beradi.   Natijada   qisqa,   ammo   ma’no   ko’lami   keng   so’zlar
asosida o’qituvchi va o’quvchi o’rtasida o’zaro tushunish vujudga keladi. So’zning
hissiy   vazifasi.   So’z   o’quv   va   tarbiya   vazifalarini   hal   qilishga   ko’maklashadi.
Hissiyot bilan aytilganda, so’zlarning ahamiyati kuchayadi, bu ularning ma’nosini
tushunishga   yordam   beradi.   O’qituvchi   o’quvchilarning   predmetni   o’rganishiga
munosabatini   shu   orqali   ko’rsatadi.   Ularning   sog’lom   bo’lishga   qiziqishini,
dadilligini,   qiyinchiliklarni   bartaraf   etish   istagini   rag’batlantiradi.   Hissiylikka
mazmunning aniqligi, jumlalarning mantiqiy va grammatik nuqtai nazardan to’g’ri
qurilishi,   obrazliligi,   yaqqolligi,   talaffuz,   imitatsiyalar,   imo-ishoralar   bilan
erishiladi.   So’zdan   foydalanishning   qariyb   barcha   xilma-xil   uslublari
umumpedagogikaga  taalluqlidir.  So’zlab  berish  –  bayon   qilishning   xikoya  shakli.
Ko’pincha   o’qituvchi   tomonidan   o’quvchilarning   o’yin   faoliyatini   tashkil   qilish
vaqtida qo’llaniladi. Tasvirlash – bolada harakatlar to’g’risida tasavvur hosil qilish
usuli.   Tasvirlash   vaqtida   harakatning   o’ziga   xos   belgilari   ro’yxati   beriladi.   Nima
qilish   kerakligi,   nima   uchun   shunday   qilish   kerakligi   aytiladi,   ammo
ko’rsatilmaydi.   Undan   dastlabki   tasavvur   vujudga   keltirish   vaqtida   yoki   nisbatan
oddiy   harakatlarni   o’rganish   vaqtida   foydalaniladi.   Bu   vaqtda   o’quvchilar
o’zlarining   bilim   va   tajribalaridan   foydalanishlari   mumkin.   Tushuntirish.
Harakatlarga   ongli   munosabatni   rivojlantirishning   muhim   usuli,   chunki   u   asosiy
“nima uchun?” degan savolga javob berishga, texnika asosini ochishga qaratilgan.
Suhbat.   Bir   tomondan   o’z   fikrini   bayon   qilishga,   ko’nikmani   mustahkamlashga,
faollikni oshirishga yordam bersa, ikkinchi tomondan o’qituvchiga muayyan ishni
baholash, o’quvchilarni bilishda yordamlashadi. Suhbat o’qituvchining savollari va
o’quvchining   javoblari   ko’rinishida   yoki   qarashlarni   erkin   aniqlash   ko’rinishida
bo’lishi   mumkin.   Tahlil   qilish   suhbatdan   shu   bilan   farq   qiladiki,   u   biror-bir
topshiriq (masalan, o’yinlar) bajarilganidan keyin o’tkaziladi. Tahlil bir tomonlama
bo’lishi   mumkin,   uni   faqat   o’qituvchi   o’tkazadi,   ikki   tomonlama   tahlilda
o’quvchilar ishtirok etadilar, u suhbat ko’rinishida bo’ladi. Ikkinchi shakli ilmiy va
tarbiyaviy   vazifalarni   ko’proq   samarali   yechishga   imkon   beradi.   Topshiriq.   Dars
oldidan darsning borishi bo’yicha shaxsiy vazifalar qo’yishni nazarda tutadi. Baholash.   Harakatning   bajarilishi   tahlili   natijasidir.   Baholash   mezoni   o’quv
jarayonining vazifalariga bog’liq. Shuning uchun bu bir necha turga ega.
1.   O’quvchini   boshqa   o’quvchining   mashq   texnikasini   bajara   olishi   bilan
taqqoslash   orqali   baholash.   Bu   o’quvchining   muntazam   mashg’ulotlarga
qiziqishini rag’batlantirishga xizmat qiladi.
2.   Mashq   bajarilishining   standart   texnikasiga   qiyoslash   yo’li   bilan   baholash,   bu
ta’limning boshlang’ich bosqichida  – hali  o’quvchilarning namunaga taqlid qilish
qobiliyati imkoniyatlari chegaralangan vaqtda qo’llaniladi.
3. Harakatning regulyativligini aniqlash yo’li bilan baholash, odatdagidek, didaktik
barqarorlikning   eng   ko’p   qismini   egallaydi.   U   o’quvchini   mashq   bajarishida
erishilgan   natijalari   bilan   mashq   texnikasini   taqqoslashga   va   uni
individuallashtirish   usullarini   qidirishga   majbur   qiladi.   Biroq   bunday   baholash
faqat   jismoniy   tarbiyaning   samaradorligiga   texnik   jihatdan   bajarilish   holini
tushunadigan   va   o’zining   harakatini   tanqidiy   baholay   oladigan,   yaxshi
tayyorlangan   o’quvchilar   uchun   yaroqlidir.   Baholash   mezoni   o’qituvchining
ma’qullashi   yoki   ma’qullamasligini   aks   ettiruvchi   “yaxshi”,   “to’g’ri”,   “shunday”,
“yomon”, “noto’g’ri”, “unday emas”, “oyoqlar yuqoriroq”, “bukilmasin”, “qo’llar
bukilmasin”   va   h.k.   kabi   xilma-xil   turdagi   tanbehlarda   ifodalanadi.   O’qituvchi
shunga o’xshash qisqa-qisqa tanbehlarini asoslashi kerak. Buyruq – o’ziga xos va
jismoniy   tarbiyada   so’zdan   foydalanishning   eng   ko’p   tarqalgan   uslubidir.   U
harakatning darhol bajarilishiga, uning tugallanishiga, yoki harakatlar bajariladigan
tezlik   darajasining   o’zgarishiga   tegishli   bo’lishi   mumkin   va   h.k.   Ushbu   guruh
uslublari   o’rganiladigan   harakatni   ko’rib   va   eshitib   idrok   etilishini   ta’minlaydi.
Harakatlar   ritmini,   tezlik   darajasini   ko’rish,   ba’zan   eshitish   ham
shug’ullanuvchilarda   harakatlar   to’g’risida   ko’proq   va   har   tomonlama   tasavvur
tug’diradiki,   kelgusida   ularni   qayta   tiklash   uchun   taxminiy   asosni   kengaytiradi.
Idrok etishning ko’rgazmali tamoyilini singdirishda ko’rgazmali uslublar asosiydir
(ammo   yagona   emas).   Ularning   yordami   bilan   o’quvchi   o’rganiladigan   harakat obrazini shakllantirishda jonli mushohada qilish imkoniyatini qo’lga kiritadi. Ayni
paytda   shuni   hisobga   olish   kerakki,   bir   xil   odamlarda   ko’rib   idrok   etish,
boshqalarida eshitib idrok etish yaxshiroq rivojlangan. O’qituvchi ta’limda uslublar
qo’llanishini   individuallashtirish   imkoniyatini   va   analizatorning   yetakchi   rolini
nazarda tutishi kerak. Guruhli o’rgatish vaqtida idrok etishning barcha ko’rgazmali
uslublaridan   foydalanish   zarur.   Uslublarning   yaxshi   natija   berishi   ko’pincha
o’quvchilarning   yoshiga   muvofiqligini   ko’rsatadi.   Ayniqsa,   bu   uslublar   bolalar
bilan   ishlash   vaqtida   katta   ahamiyatga   ega.   Ularda   jonli   misollarni   kuzatishga
intilish, taqlid qilish qobiliyati kuchli rivojlangan. Shu bilan birga, har xil yoshdagi
bolalarda   bu   bir   xil   emas.   Masalan,   kichik   yoshdagilarda   sezgi   idroki   kuchli
rivojlangan.   Idrok   etishning   ko’rgazmali   uslublaridan   foydalanish   ta’limning
bosqichlariga   bog’liq.   Dastlabki   bosqichlarda   ulardan   xiyla   tez-tez   foydalaniladi.
Mukammallashtirish bosqichida ulardan yuzaga kelgan xatolarni to’g’rilash uchun
foydalanadilar. Barcha qayd etilgan ta’lim uslublari ko’rgazmali idrok qilinadigan
harakatni   o’quvchilarga   faqat   tushunarli   qilib   yetkazilganida   va   ularni   faollikka
yo’naltirgan   taqdirdagina   ta’sirchandir.   Aks   holda   bu   uslublar   ermakli   tasvirga,
o’quvchilar   esa   passiv   mushohadachilarga   aylanib   qoladilar.   Natijada   bolalar
harakatni   tahlil   qilishni   o’rgana   olmaydilar   va   faqat   e’tiborni   tashqi   tomonga
qaratadigan bo’ladilarki, ularning ruhiy jarayonlari faolligi pasayadi, mulohaza esa
bir   yoqlama   bo’lib   qoladi.   O’qituvchining   (yoki   o’qituvchi   topshirig’i   bilan
o’quvchilarning)   harakatni   ko’rsatishi   ta’limning   eng   o’ziga   xos   uslublaridandir.
Ta’lim   asosida   ko’rsatish   yordami   bilan   taqlid   qilish   yotadi.   O’quvchining   ongli
taqlid qilishga tayyorligi harakatlarning bir necha omillari bilan aniqlanadi
1) ko’rilgan harakatni tahlil qila bilish qobiliyati;
2)   bolaning   ruhiy-fiziologik   rivojlanishi   muvofiqligi   bilan   qayta   tiklanadigan
mashqning murakkabligi optimal bo’lishi kerak;
3)   taqlid   qilinadigan   harakatlar   to’g’risida   o’quvchining   bilim   darajasi   bilan
to’laligini tasavvur qilish; 4)   taqlid   qilish   uchun   o’z-o’zini   nazorat   qilish   va   o’z   vaqtida   sifatli   nazoratning
mavjudligi.
Jismoniy mashqni ko’rsatishga ba’zi bir uslubiy talablar:
1. Ko’rsatish har doim so’zdan foydalanish uslubi bilan mos kelmog’i kerak.
Ko’rsatish   va   so’zning   nisbati   mazmuni   bo’yicha,   vaqtlar   bo’yicha   taqsimlanishi
va qo’llanish tezligi ta’limning aniq tarkib topgan vazifalari va pedagogik vazifalar
bilan belgilanishi kerak.
2. Ko’rsatishning mazmuni ta’limning vazifalariga muvofiq bo’lishi majburiydir:
a)   birinchi   ko’rsatish,   odatdagidek,   jismoniy   mashq   bajarilishining   standart
texnikasi   to’g’risida   yaxlit   tasavvur   berishi   kerak.   U   qayta   tiklash   uchun
o’quvchilarga oson bo’lish darajasida amalga oshiriladi;
b)   agar   harakatni   qanday   egallash   mumkinligini   ko’rsatish   talab   qilinsa,   u   holda
ko’rsatishda   ko’nikmaning   yuqori   darajasini   ifodalovchi   individuallashtirishning
texnik bajarilishini aks ettirish kerak;
v)   qachon   kuchlanish   berilishini   ta’kidlash   va   ayrim   harakatlarga   o’quvchilar
diqqatini   jalb   qilmoq   zarur,   ko’rsatishda   aynan   ana   shu   lahzalar   ta’kidlanadi;
ko’proq ko’rgazmalilik uchun ba’zan o’rganilanayotgan harakatning faqat qismini
ko’rsatadilar, harakatning tezligi kamaytiriladi, tanaffus qilinadi.
3.   Ko’rsatish   vaqtida   o’qituvchining   emotsional   holatida   o’quvchilar   taqlid
qilishga intilishlarini hisobga olish kerak. Bundan o’quvchilarning bilish faolligini
oshirish uchun foydalanish zarur.
4.   Oynali   ko’rsatish   faqat   oddiy,   asosan,   umumrivojlantiruvchi   jismoniy
mashqlardan   foydalanilgan   vaqtda   maqsadga   muvofiqdirKo’rgazmali   qurollar
namoyishi o’quvchilar harakatni predmetli tasvir yordami bilan idrok etishi uchun
qo’shimcha imkoniyat yaratadi. Ko’rgazmali o’quv qurollarining har qaysi turini namoyish qilish ba’zi- bir uslubiy
qoidalarni   hisobga   olish   bilan   o’tkazilishi   kerak.   Plakatlarda   aks   etgan   lahzalarni
harakatda   ko’rsatish   qiyin.   Shuning   uchun   tasvirlashni   detallardan   ozod   qilish
zarur,   ular   o’quvchilarni   asosiy   harakatlardan   chalg’itishi   mumkin.   Ko’rgazmali
idrokning   natijalarini   tekshirish   uchun   o’qituvchining   savollari   va   o’quvchining
javoblari foydalidir. Plakatlar namoyishi texnikasiga yagona talab bo’lishi mumkin
emas. Ta’limning vazifalaridan kelib chiqib, o’quvchilar diqqatini aniq vazifalarga
jalb qilish maqsadida plakatlarni dars davomida yoki ular bilan oldindan tanishish
uchun   navbatdagi   dars   oldidan   osib   qo’yish   mumkin.   Doskada   bo’r   bilan   rasm
chizish,   agar   o’qituvchi   ularni   yetarlicha   mahorat   bilan   bajarishga   qodir   bo’lsa,
plakatlar   oldida   ba’zi   bir   ustunliklarni   egallaydi,   ammo   ularni   to’la   almashtira
olmaydi.   Birinchidan,   harakatning   ayrim   unsurlarini   izchil   tasvirlab,   binobarin,
o’quvchilarning   diqqatini   bu   unsurlarga   navbatma-navbat   jalb   qilib,   harakat
fazalari   izchilligi   to’g’risida   tasavvur   hosil   qilish   mumkin.   Ikkinchidan,   rasmlar
bolaning   diqqatini   chalg’itmaydigan,   juda   oddiy   bo’lishi   kerak.   Uchinchidan,
doskadagi rasmlar namoyish qilishning juda tezkor uslubidir. O’qituvchining rasm
chizish qobiliyati o’quvchiga hissiy  va estetik ta’sir  o’tkazishda  katta ahamiyatga
ega, bundan tashqari, o’quvchilar ishtirokida bajarilgan tasvirlar ularni harakatning
bajarilishini   obrazli   tarzda   o’ylab   ko’rishga,   o’z   xatolarini   topishga   undaydi.
Predmetli   vositalarni   qo’llash   didaktik   imkoniyatlarni   nisbatan   kam   egallaydi,
ammo, ayniqsa, kichik maktab yoshidagi bolalarga yetarlicha hissiy ta’sir ko’rsata
oladi   (masalan,   darsda   qo’g’irchoq   –   bu   har   doim   qiziq   bo’lgan).   Kinofilm
namoyishi   talay   texnikaviy   qiyinchiliklarni   tug’dirsa-da,   pedagogik   jarayon
davomida   uni   ko’rsatish   ulkan   didaktik   imkoniyatlar   yaratadi.   Kinofilm   yordami
bilan harakatning yuqori sport malakasi darajasida bajarilishini, shuningdek, uning
barcha detallarini ilg’ab olish uchun har xil tekislikda, yirik hajmda va yaxlit holda
ko’p   marta   namoyish   qilish   mumkin.   Harakatlarni   ko’rgazmali   idrok   etishda
rapidli   tasvir   deb   ataladigan   usul   katta   ahamiyatga   ega.   Bunda   harakatlar   yuqori
tezlik   bilan   namoyish   etiladi.   Kinotasmadan   olingan   proeksiya   ekranda   kino tasvirining   tezligidan   ko’ra   past   tezlik   bilan   harakatlarni   susaytirilgan   holda
ko’rsatadiki, bu uning barcha detallarini qarab chiqish imkonini beradi.
2.2 Talim uslublarining turkumlari
ovushli va yorug’lik signalizatsiyasi harakatning boshlanishi va tugallanishi uchun
eshitish va ko’rishning zaruriy mo’ljalini vujudga keltiradi. U harakatlar yo’nalishi
amplitudasining   muayyan   ritm   va   tezlik   darajasini   tashkil   qiladi.   Bayroqchalar,
qoziqchalar, tuproqdagi belgilar, metronom zarbasi va h.k. kabi signallarning oddiy
o’xshash   usullari,  yugurish   va  uloqtirishning  yo’nalishi  va   balandligini  aniqlaydi.
Bajarilayotgan   harakat   to’g’risida   tez   axborot   olish   uchun   elektr   nishon,
elektrozvukoliderlar   keng   tarqalmoqda.   Tabiatning   sog’lomlashtiruvchi   kuchlari
Havo, quyosh nuri, suvjismoniy tarbiya jarayonida tabiatning sog’lomlashtiruvchi
kuchlari   tarzida   jismoniy   tarbiyaning   vositasi   sifatida   foydalaniladi.   Hayotiy
sharoit,   muhit   insonni   turli   sharoitda   moddiy   ne’mat   yaratish,   yashashga   majbur
qiladi.   Tabiatning   in’omi-   havo,   suv,   quyosh   nuri   inson   ish   qobiliyatini   oshirish,
salomatligini   mustahkamlashning   asosiy   vositasidir.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida
tabiatning   sog’lomlashturuvchi   kuchidan   foydalanish   ikki   yo’nalish   bo’yicha
amalga oshiriladi:
1. Jismoniy tarbiya mashg’ulotlarini muvaffaqiyatli tashkil etish va o’tkazish sharti
hamda chiniqtirishning mustaqil vositasi sifatida;
2.   Odamlar   sog’lig’ini   mustahkamlash   va   ish   qobiliyatini   oshirishning   muhim
vositasi sifatida.
Jismoniy tarbiya jarayonini ochiq havoda, quyosh nuri ostida, suv va boshqalardan
foydalanib,   jismoniy   mashqlar   bajarish   samara   beradi.   Cho’milish,   oftobda
toblanish,   havoning   issiq   sovug’i,   jismoniy   mashqlar   bilan   inson   organizmiga
turlicha   ta’sir   ko’rsatadi.   Mashg’ulotlar   davomida   bu   vositalardan   tizimli
foydalanish muhim ahamiyat kasb etadi Quyosh   nuridan   foydalanishda   soat   10.00   dan   12.00   gacha   alohida,   16.00-17.30
gacha yoshi, jinsi va boshqa alohida xususiyatlarini hisobga olinmasdan toblansa,
uning   ta’siri   turlicha   bo’ladi.   Jismoniy   mashqlarning   me’yori,   yuklamaning
umumiy   miqdori,   mashqning   intensivligini   e’tibordan   chetda   qoldirish   tabiatni
sog’lomlashtiruvchi   kuchlaridan   foydalanishda   salbiy   natijalarga   olib   kelishi
mumkin.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida   erishilgan   chiniqishning   samarasi
ko’chuvchan   bo’ladi,   ya’ni   u   insonning   boshqa   faoliyati   (asosan,   mehnat,   harbiy
xizmat) da namoyon bo’ladi va jismoniy tarbiyaning hayotiy-amaliyligini oshiradi.
Qolaversa,   ruhiy-irodaviy   xislatlarini   ham   kuchaytiradi.   Ayniqsa,   chayqalish,
tebranish,   me’yorsiz   yuklamaga   chidash,   vaznsizlik   holatiga   tez   moslashishdek
vazifalar   oson   hal   bo’ladi.   Tabiatning   sog’lomlashtiruvchi   kuchidan
foydalanishning asosiy talablaridan biri ularni jismoniy mashqlar bilan muntazam
ravishda   majmuali   qo’llash,   birga   qo’shib   olib   borishdan   iboratdir.   Chunki   ularni
birgalikda   samarali   qo’llash   insonning   sog’lig’ini   mustahkamlashga   hamda
jismoniy   qobiliyatlarini   o’stirishga   imkon   beradi.   Oqilona   me’yorni   aniqlash
vaqtida   o’quvchilarning   xususiyatlarini   va   pedagogik   vazifalar   xususiyatini
hisobga   olish   lozim.   Bu,   birinchidan,   jismoniy   tarbiya   jarayonidagi   chiniqtirish
samarasining   mehnat   va   o’quv   faoliyatiga   o’tkazilishini   ro’yobga   chiqaradi;
ikkinchidan,   ko’proq   yuqori   yuklamalarni   qo’llash   uchun   imkoniyat   yaratadi,
demak, ish qobiliyatini o’stiradi; uchinchidan, ortiqcha yuklama ta’siriga, titrash va
tebranishga organizmning qarshiligini oshiradi va h.k.; to’rtinchidan, iroda sifatini
yuqori   darajaga   ko’taradi.   Shug’ullanuvchilarga   quyosh   vannasi,   suvda
chiniqishning nazariy bilimlari va ulardan tizimli foydalanish, havoning o’zgarishi
organizmning   issiq-sovuqqa,   keskin   o’zgarishlarga   tez   moslashishi   individning
yoshligidan   yo’lga   qo’yishni   samarasi   katta.   Har   tomonlama   chiniqtirish   tabiat
omillarini   turli   jismoniy   mashqlarni   bajarish   bilan   qo’shib   olib   borilishi   tashqi
muhitning   salbiy   ta’sirlariga   organizmning   qarshilik   ko’rsata   olish   qobiliyatini
yanada   oshiradi.   Jismoniy   tarbiya   tizimining   sog’lomlashtirishga   yo’naltirilgan
tamoyilini hayotga singdirish uchun jismoniy mashg’ulot inson hayot faoliyatining
uzviy   qismi   bo’lib   qolishi   kerak.   Boshqa   tomondan,   jismoniy   mashqlar samaradorligi   faqat   zaruriy   gigienik   mezonlarga   rioya   qilingan   taqdirdagina   eng
yuqori bo’ladi. O’ziga xos vositalar sifatida gigienik omillar jismoniy tarbiyaning
to’laqonli   vazifalarini   yechishda   katta   ahamiyatga   ega.   Pedagogik   jarayon
qanchalik   yaxshi   tashkillashtirilgan   bo’lmasin,   mashg’ulotlar   sanitariyaga   zid
sharoitlarda   o’tkazilsa,   uyqu   va   ovqatlanish   tartibi   buzilsa,   u   kutilgan   samarani
bermaydi.   Mana   shuning   uchun   ham   jismoniy   tarbiyaning   maktab   dasturida
o’quvchilar   uchun   gigienik   bilimlar   hajmini   aniqlovchi   nazariy   bilim   asoslari
berilgan. Gigienik omillar shartli tarzda ikki guruhga bo’lingan:
1.   Jismoniy   mashqlar   bilan   shug’ullanishda,   mashg’ulotlarning   to’laqonli   o’tishi
uchun   shart-sharoit   bilan   ta’minlovchi   vositalar:   mehnatning   shaxsiy   va   ijtimoiy
gigienasi me’yori, o’qish, turmush, dam olish, ovqatlanish vositalari;
2.   Jismoniy   tarbiya   jarayoniga   to’g’ridan-to’g’ri   kiritiladigan   vositalar:   gigienik
me’yorlar bilan muvofiqlikda dam  olish va yuklamalarning optimal  tartibi, tashqi
sharoitlar yaratish (havoning tozaligi, yetarlicha yorug’lik darajasi va boshqalar).
Gigienik   omillar   mehnat,   dam   olish,   ovqatlanish,   tevarak-atrofdagi   muhitning
shaxsiy va ijtimoiy gigienasi tadbirlaridan iboratdir. Jismoniy tarbiya uchun zarur
bo’lgan   gigienik   sharoitlarni   ta’minlashda   moddiy-texnik   baza,   sport   jihozlari,
asbob-anjomlar   va   kiyim-kechakning   qanday   ahvolda   ekanligi   katta   ahamiyatga
egadir.   Gigienik   omillar   shaxsiy   va   jamoat   gigienasi   talablarini   o’z   ichiga   olib,
mehnat   gigienasi,   ovqatlanish,   dam   olish   va   tashqi   muhitning   zararli   omillari   va
boshqalar   jismoniy   mashqlarni   bajarish   mashg’ulotlarida   gigienik   talab   va
me’yorlarga   rioya   qilishni   taqazo   etadi.   Ular   jismoniy   mashqlar   ta’sirchanligini,
samaradorligini oshirishini ilmiy, amaliy jihatdan isbotlangan. Jismoniy mashqlar,
tabiatning   sog’lomlashtiruvchi   kuchlari   va   gigienik   omillarni   muntazam   ravishda
tartibli   qo’llash   inson   salomatligini   mustahkamlaydi   va   jismoniy   qobiliyatlarini
rivojlantiradi.   Jismoniy   tarbiyada   o’qituvchidan   o’qitishning   predmeti   sifatida
amaliy   harakatlarni   va   maxsus   mashg’ulot   o’tkazishning   muayyan   uslublarini
bilish,   o’quvchilardan   esa   ta’limning   usullarini   egallash   talab   qilinadi. O’quvchilarni bilmaslikdan bilishga, xabarsizlikdan xabardorlikka qanday yetaklab
borish   -   o’qituvchi   faoliyatining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   berishning
uslublari   ko’p,   biroq   ulardan   birortasi   ham   universal   bo’la   olmaydi.   Ta’lim
uslublarining tavsiflarini bilish – bu uslublar xilma-xilligi orasida to’g’ri yo’l topib
olishga   va   o’qitish   vazifalarining   eng   samaradorlarini   tanlashga   imkon   beradi.
O’quvchilarda   bilim   va   ko’nikmalarni   hosil   qilish   usullari,   o’qituvchining
o’quvchilarga   ta’sir   o’tkazishi,   o’quvchilarning   o’z   ishlari   –   bularning   hammasi
uslublarga   va   uslubiy   usullarga   tegishli.   Ta’limning   sharoitlari   va   didaktik
vazifalari   bilan   muvofiqlikda   har   qaysi   uslub   turli   usullar   yordami   bilan   amalga
oshiriladi.   Masalan,   ko’rsatish   uslubining   har   xil   usullari   mavjud.   Uslubiy   usul   –
bu   ta’limning   aniq   vazifalari   bilan   muvofiqlikda   uslubning   o’rgatilish   vazifasini
amalga   oshirish   usulidir.   Binobarin,   har   bir   uslubning   ichida,   uning   xilma-xil
uslubiy   usullaridan   foydalaniladi.   Usul   aniq   sharoitlarda   o’ziga   muvofiq   uslubni
qo’llashga imkon beradi. Aynan shuning uchun ta’limning har qanday bosqichida
va har qanday kontingentdagi odamlar bilan ishlash, xilma-xil didaktik vazifalarni
yechish   vaqtida   u  yoki   bu  uslubdan   foydalaniladi.  Ayni   paytda   har   qaysi   uslubiy
usullardan faqat ayrim hollardagina foydalaniladi. Demak, ular juda kam hollarda
qo’llaniladi. Shu bilan birga, uslubiy usullar zahirasi qancha boy bo’lsa, uslubning
qo’llanish   diapazoni   shunchalik   keng   bo’ladi.   Uslubiy   usullar   shunchalik   ko’pki,
ularni biror-bir hisobga kiritib bo’lmaydi, ulardan ba’zilari yo’q bo’lsa, boshqalari
ko’rinishini   o’zgartiradi,   o’qituvchining   ijodi   bilan   yangilari   yaratiladi.   O’qitish
darajasidagi   farq   aynan   uslubiy   usullarning   har   xil   hajmi   bilan   tushuntiriladi.
Ta’lim jarayoni ikki tomonlama: o’qituvchi o’rgatadi, o’quvchi o’rganadi. Shuning
uchun   o’qituvchi   tomonidan   qo’llaniladigan   ta’lim   uslubi   ham,   binobarin,   uning
uslubiy   usuli   ham   bu   nafaqat   informativ   bajaruvchi   va   boshqaruvchilik   vazifasi
(o’qituvchi   tushuntiradi,   ko’rsatadi,   buyruq   beradi   va   h.k.,   o’quvchi   tinglaydi,
eshitadi,   mashqni   bajaradi),   balki   o’qituvchining   yetakchilik   roli   va   boshqarib
borishida o’quvchilar bilan har doim o’zaro bog’liqlikni talab etadi. Biroq   bu   aloqa   birinchi   qarashda   tuyulganidan   ko’ra   xiyla   murakkabdir.   Tashqi
belgilari   bo’yicha   o’quvchining   harakati,   odatdagidek,   o’qituvchining   talablariga
aynan   o’xshashdir.   O’qituvchi   mashqni   tushuntiradi   va   ko’rsatadi,   o’quvchi   uni
bajarishga   intiladi.   Ammo   o’quvchining   harakatlarida   kuzatuvchining   nigohidan
yashirin   yana   bir   tomoni   bor.   Bu   ta’limga   undovchi   motiv,   bilish   faolligining
darajasi, o’quvchilar eshitgan axborotni o’zlashtirish jarayonidir. Bu barcha ruhiy
jarayonlarning tahlili uchun haddan tashqari  murakkab, chunki o’quvchining ayni
bir   xil   kuzatiladigan   harakati   har   xil   sifat   asosiga   ega   bo’lishi   mumkin.   Masalan,
ikki   o’quvchi   o’qituvchi   ko’rsatgan   harakatni   bir   xil   esda   olib   qoladi.   Binobarin,
ayni bir xil uslubdan foydalanish vaqtida o’quv materialini o’zlashtirishda ba’zi bir
variativlik har doim mavjud. O’qituvchi buni hech qachon unutmasligi kerak. Har
bir   aniq   holatda   u   yoki   bu   uslubni   qo’llashning   maqsadga   muvofiqligi   qator
talablarga   rioya   qilinganidagina   ta’minlanadi.   Uslubning   ilmiy   asoslanganligi
jismoniy   mashqlar   bilan   shug’ullanishdan   olingan   samaraning   tarbiyaviyligi,
ilmiyligi   va   sog’lomlashtirishini   ta’minlaydi.   Ta’limning   dars   oldiga   qo’yilgan
vazifalar   bilan   muvofiqligi.   Dars   vazifalarining   aniq   belgilanishigina   ta’limga
nisbatan   to’g’ri   uslubni   tanlash   imkonini   beradi.   Misol   uchun,   “oyoqlarni   bukib”
yugurib borish usuli bilan uzunlikka sakrashni o’rgatish vazifasi qo’yilgan bo’lsa,
u holda uslubni aniqlashning qiyinligi ma’lum bo’lib qoladi. Chunki vazifa bunday
umumiy ifodalanganida, teng darajada umuman o’rgatish uslubidan ham, harakatni
qismlarga   bo’lib   o’rgatish   uslubidan   ham   foydalanish   mumkin.   Ko’proq   aniq
vazifalarda,   masalan,   uzunlikka   sakrash   uchun   yugurib   borishni   o’rgatishda
harakatni   qismlarga   taqsimlab   o’rgatish   zaruriyati   vujudga   keladi.   Ta’limning
tarbiyalovchi xarakterini ta’minlash. Har qaysi tanlangan uslub ta’limning nafaqat
samaradorligini, balki o’quvchining bilish faolligini tarbiyalashni ham ta’minlashi
kerak.   Shuning   uchun   bolaning   tashabbusini   buzib   qo’yadigan,   harakatlarni   faqat
mexanik   tarzda   esda   saqlashni   talab   qiladigan   uslublardan   foydalanishga   yo’l
qo’yib bo’lmaydi. Ta’limning   tamoyillar   bilan   muvofiqligi.   Ta’lim   uslubiy   tamoyillarning   barcha
tizimlariga   tayanishga   majburdir.   Uslubning   alohida   olingan   tamoyil   bilan
aloqasini   bir   tomonlama   izohlashga   yo’l   qo’yib   bo’lmaydi.   Masalan,   agar
o’qituvchi ko’rsatish uslubidan foydalansa, u holda ko’rgazmalilik tamoyilini to’la
ta’minlagan   bo’ladi.   Ma’lumki,   bu   tamoyilni   uslublar   tizimi   orqali   singdirish
mumkin.   O’quv   materialining   ta’lim   uslublariga   muvofiqligi.   Ta’lim   uslublari
jismoniy   mashqlarning   barcha   turlari   uchun   bir   xil.   Shu   bilan   birga,   ularning   har
biri   o’zining   xarakteri   va   murakkabligi   bilan   muvofiqlikda   ta’limning   o’ziga   xos
usullarini   talab   qiladi.   Masalan,   ba’zi   bir   umumrivojlantiruvchi   mashqlarni
o’rgatish   vaqtida   so’z   uslubi   bilan   chegaralanadilar.   Yengil   atletika   mashqlarini
o’rgatish vaqtida ko’rsatish uslubidan ham foydalanish kerak. “Oddiy mashqlarni”
o’rgatish   vaqtida   umuman   o’rgatish   uslubi   qo’llaniladi.   “Murakkab   mashqlar”ni
o’zlashtirish vaqtida yondashtiruvchi mashqlarni chetlab o’tib bo’lmaydi. Xulosa
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   tarbiya   amaliyotdagi   hamma   turlarini,
hamda aralash fanlarning dalillarini umumlashtiradi. Buni o’rganish hamma sport
pedagogik   mutuxassisliklarga   umumnazariy   asos   bo’ladi.   Fanni   o’qitishdan
maqsad   –   bo’lajak   kadrlarga   “Jismoniy   tarbiya   nazaryasi   va   metodikasi”   fani
bo’yicha   atroflicha   va   chuqur   kasbiy   bilimlar   berish.   Talabalarga   gimnastika
turlarining   mashq   elementlarini,   umumrivojlantiruvchi   mashqlarni   o’rgatish,
harakatli   o’yinlar   bo’yicha   ota   bobolarimiz   o’ynab   kelgan   o’yinlarni   tiklash,
harakatli o’yinlar tashkil qilish va o’tkazish, ularni tahlil qilish, harakatli o’yinlarni
o’qitishda qo’llanadigan turli usullar bilan nazariy va amaliy tanishtirish, jismoniy
tarbiya   tizimining   rivojlanishi,   uning   tarixiy   qonuniyatlari,   vositalari,   o’qitish
metodlari,   o’rgatish   bosqichlari,   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   usullari
haqida nazariy va amaliy ta’lim berish, bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash
va   barkamol   avlodni   tarbiyalashga   mos   bilim,   ko’nikma   va   malakalarini
shakllantirishdan   iborat   bo’lib,   ma’ruza   va   seminar   mashg’ulotlarida   o’qitishning
faol uslublaridan foydalangan holda nazariy bilim beriladi, amaliy mashg’ulotlarda
esa   ma’ruza   va   seminar   mashg’ulotlarida   egallangan   bilimlarini   amalda   bajarish
orqali amaliyotga tadbiq etiladi hamda ko’nikma va malakalari shakllantiriladi.
Fanning vazifasi   – Jismoniy tarbiya nazaryasi va metodikasi fanini o’qitishda
bo’lajak   mutaxassislarga   gimnastikaning   mashq   elementlarini   o’rgatish,   harakatli
o’yinlarni   tashkil   qilish   va   o’tkazish,   o’yinlarni   tahlil   qilish,   harakatli   o’yinlarni
bolalarning   yoshiga   mos   holda   tanlash,   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
jismoniy tarbiya ishlarini rejalashtirish hamda tashkil etishni o’rgatish, gimnastika,
harakatli   o’yinlarni   kelib   chiqishi,   qisqacha   tarixi,   turkumlari,   rivojlanish
bosqichlari,   pedagogik   ahamiyatini   anglatish,   gimnastika   mashqlari   va   harakatli
o’yinlarni   tasnifini   anglatish,   uning   tarixiy   qonuniyatlari,   vositalari,   o’qitish
metodlari,   o’rgatish   bosqichlari,   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish   usullari
bo’yicha   nazariy   bilimlarni   o’rgatish,   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   va
rivojlantirish yo’llarini o’rgatishdan iborat.  Foydalanilgan adabiyotlar
1.    Abdullaev A. Xonkeldiev Sh.X. “Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati”, 
Oliy o’quv yurtlari uchun darslik. O ’ zDJTI   nashriyat   manba ’ a   bo ’ limi  2005  yil .
2.    Матвеев Л.П. “Теория и методика физической культуры”   учебник для 
институтов физической культуры. –М: Физкультура и спорта 1991 г.
3.    Юнусова Ю.М.   «Теория и методика физической культуры» учебное 
пасобие для студентов висшоих учебных заведений Т. «Иқтисод   молия». 
2007 йил.
4       Abdullaev A. Xonkeldiev SH.X. “Jismmoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati”,
Oliy o’quv yurtlari uchun darslik. O’zDJTI nashriyat manba’a bo’limi 2005 yil.
5.       Матвеев Л.П. “Теория и методика физической культуры”   учебник для 
институтов физической культуры. –М: Физкультура и спорта 1991 г.

Jismoniy tarbiya bazasi

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha