Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 199.0KB
Покупки 11
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

univer cafe

Дата регистрации 27 Январь 2024

93 Продаж

Jismoniy tarbiya darslarida o’quvchilar faoliyatini tashkil etish

Купить
2Jismoniy tarbiya darslarida o’quvchilar faoliyatini
tashkil etish
MUNDARIJA
KIRISH ......................................................................................................................
I   BOB.   JISMONIY   TARBIYA   DARSLARINI NAZORAT QILISH  
METODLARI .........................................................................................................
1.1 Jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish ...........................................................
1.2 Jismoniy   tarbiya   darslarida   pedagogik texnologiyalarning   mavjud   ahvoli .......
II   BOB.   JISMONIY MADANIYAT DARS   QISMLARINI   TASHKIL  
QILISH VA O‘ZARO ALOQADORLIGINI TA’MINLASHNING  
PEDAGOGIK   ASOSLARI ..................................................................................
2.1 Jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   etishning   ta’lim   metodlari ..........................
2.2 Jismoniy madaniyat dars qismlarining o‘zaro aloqadorligini ta’minlashning  
pedagogik   usullari ..................................................................................................
2.3 Dars   jarayonida   o‘tilganlarni   hisobga   olish .....................................................
XULOSA ..............................................................................................................
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR ............................................................ 3KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezident
Sh.M.Mirziyoyevning   2022-yil   3-noyabrdagi   PQ-414-son   “Jismoniy   tarbiya   va
sport   sohasida   kadrlarni   tayyorlash   hamda   ilmiy   tadqiqotlar   tizimini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari”   to‘g‘risida   qaroriga   ko‘ra   jismoniy   tarbiya   va
sport sohasida malakali kadrlar tayyorlash, ta’lim jarayonini xalqaro standartlarga
moslashtirish va boshqaruv tizimini raqamlashtirish,  pedagogik va ilmiy salohiyatni
yanada   oshirish   hamda   ilmiy-tadqiqot   ishlari   sifatini   tubdan   yaxshilash,   ilg‘or
xorijiy   sport-ta’lim   texnologiyalarining   transferini   amalga   oshirish   orqali   yuqori
natijalarga   erishish   muhim   masala   sifatida   belgilab   olindi.
O‘zbekiston   Respublikasining   «Jismoniy   tarbiya   va   sport   to‘g‘risida»gi
Qonuni   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018   yil   18
maydagi   369-son   «O‘zbekiston   Respublikasi   Jismoniy   tarbiya   va   sport   vazirligi
to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash hakida»gi qaroriga muvofiq sport turlarini va sport
turining tarmoqlarini e’tirof etish, ularni sport turlari reestriga kiritish hamda ushbu
reestrni   yuritish   tartibini   belgilaydi». 1
Jamiyatimizda sog‘lom turmush tarzini shakllantirish, aholining, ayniqsa yosh
avlodning jismoniy tarbiya va ommaviy sport bilan muntazam shug‘ullanishi uchun
zamon talablariga mos shart-sharoitlar yaratish, sport musobaqalari orqali yoshlarda
o‘z irodasi, kuchi va imkoniyatlariga bo‘lgan ishonchni mustahkamlash, mardlik va
vatanparvarlik,   ona   Vatanga   sadoqat   tuyg‘ularini   kamol   toptirish,   shuningdek,
yoshlar orasidan iqtidorli sportchilarni saralab olish ishlarini tizimli tashkillashtirish
hamda   jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sportni   yanada   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan
keng   ko‘lamli   ishlar   amalga oshirilmoqda.
Mamlakatimizning   barcha   hududlarida   ommaviy   sportning   inson   va   oila
hayotidagi   muhim   ahamiyati,   uning   jismoniy   va   ma’naviy   sog‘lomlikning   asosi
ekanini   targ‘ib-tashviq   qilish,   hayotga
1
  Sh.M.Mirziyoev.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga   quramiz”.   T.   “O‘zbekiston”,   2017   y.   488   b. 4katta   umid   bilan   kirib   kelayotgan   yoshlarni   zararli   odatlardan   asrash,   ularga   o‘z
qobiliyat   va   iste’dodlarini   ro‘yobga   chiqarishlari   uchun   zarur   shart-sharoitlar
yaratish,   ular   orasidan   iqtidorli   sportchilarni   saralab   olish   hamda   maqsadli
tayyorlash   tizimini   takomillashtirish   borasida   muhim   va   dolzarb   vazifalar   turibdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Jismoniy   tarbiya   va   sport   vazirligi   huzuridagi
Jismoniy   tarbiya   va   sportni   rivojlantirish   jamg‘armasi   faoliyatini   tashkil   etish,
uning   daromadlari   va   xarajatlari   parametrlarini,   jumladan   bolalar   sporti
ob’ektlarini,   xususan   homiylar   mablag‘laridan   qurish,   qayta   qurish   va   kapital
ta’mirlash   ishlarini   moliyalashtirishning   aniq   manbalarini   belgilab   bergan   holda
tasdiqlash   to‘g‘risidagihukumat   qarorini   qabul   qilingan. 2
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Tadqiqot   obyekti   Termiz   shahridagi   6-
sonli umumta’lim maktab o’quvchilari bilan tashkil qilinadigan jismoniy tarbiya darslari
jarayoni   hamda   shu   jarayonda   ularning   jismoniy   rivojlanishiga   mashqlar   ta’sirini
aniqlash.   Tadqiqot   pryedmyeti   –   maktab   o’quvchilarini   harakat   qobiliyatlarini
oshirishning   shakllari   hamda   uslublari.   O’quvchilar   organizmiga   jismoniy
mashqlarning   rivojlantiruvchi   va   sog’lomlashtiruvchi   ta’sirini   aniqlash.
Kurs ishining maqsad  va vazifalari:   Kurs  ishining maqsadi  jismoniy tarbiya
darslarida   jismoniy   mashqlarning   o’quvchilar   organizmiga   sog’lomlashtiruvchi
hamda   rivojlantiruvchi   ta’sirini   aniqlash   va   tahlil   qiish.
Tadqiqot   vazifalari:
1. Jismoniy   mashqlarning   bolalar   organizmiga   ta’siri   bo’yicha   tasniflash:
2. Jısmoniy mashqlarning bolalar organizmiga sog’lomlashtiruvchi ta’siri
aniqlash   va   tahlil   qilish:
3. Turli   yosh   davrlariga   doir jismoniy   mashqlar   tuzilmasini   ishlab   chiqish   va
jismoniy   tarbiya darslariga   tadbiq   qilish.
Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi:
 Jismoniy mashqlarning so’lomlashtiruvchi   ta’siri   turli usullar   yordamida  
aniqlandi.
 maktab o’quvchilarining harakat qobiliyatlarini samaradorligini oshiruvchi
omillarni   o’rganilganligida; 5 maktabda   jismoniy   tarbiya   darslarining   o’quvchilarning   harakat
qobiliyatlarini   oshirishning   samarali   usllarini   ishlab   chiqilganligida.
Kurs   ishining   asosiy   masalalari   va   farazi.   Maktab   o’quvchilarining   harakat
qobiliyatlarini   oshirishda   samarali   usullarni   ishlab   chiqish   o’quvchi   yoshlarning
sportga   bo’lgan   qiziqishlarini   va   jismoniy   tayyorgarliklarini   ham   oshiradi.
Kurs   ishining   o’rganilganlik   darajasi .   Umumta’lim   maktablari
o’quvchilarining   jismoniy   tarbiyasi   tizimida   jismoniy   madaniyat   tadbirlarining
samaradorligi   ko’pchilik   hollarda   bolalarning   shaxsiy   imkoniyatlari   va   syensitiv
rivojlanish davrini hisobga olgan holda o’quv-tarbiyaviy jarayonigatabaqalashtirilgan
yondashuvni   talab   qilishini   bir   qancha   mutaxassislar   o’z   ishlarida   aniq   ko’rsatib
o’tganlar   (T.S.Usmanxadjayyev,   2005,2007,2009;   Sh.X.Xankyeldiyyev,
2005,2008;
E.A.Syeitxalilov,   2006; O.V.Goncharova,   2009   va   boshqalar).
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati.  Maktab o’quvchilarining harakat
qobiliyatlarini oshirishga doir ishlab chiqilgan uslubiyatni amliyotda qo’llash va joriy
etishdan  iborat.  Tadqiqotning  ahamiyati   sundan  iboratki   jismoniy  tarbiya  darslarida
O’quvchilarni   salomatligini,   harakat   qobiliyatlarini   oshirish   va   ularning   jismoniy
tarbiya   mashg`ulotlariga   bo’lgan   qiziqishlarini   kuchaytirishga   hamda   jismoniy
tayyorgarlikdarajasini   oshirishga   qaratilgan.
Kurs   ishida   qo‘llanilgan   metodikaning   tavsifi.   Kurs   ishida   quyidagi   ilmiy
tadqiqot usulublaridan kyeng foydalanildi. Adabiyotlar  tahlili, pyedagogik nazorat,
ekspyerimyent,   talabalar   jismoniy   va   amaliy   tayyorgarliklarini   nazorat   sinovlari
orqali   aniqlash,   organizm   jismoniy   rivojlanish   antropomyetrik   ko`rsatkichlarini
aniqlash,   natijalarini  matyematik statistik  tahlil  etish,  tibbiy-  biologik hamda ruxiy
nazorat   uslublaridan   kyeng   foydalanildi.   Shu   bilan   birga   magistrlik
dissyertatsiyasini yozishda   Intyernyet   matyeriallaridan   ham   foydalanildi.
Ishining   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   2   bob,   5   ta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.
2 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   martdagi   «Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   davlat   boshqaruvi   tizimini   tubdan  
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   PF-5368-son   Farmoni. 6I   BOB.   JISMONIY   TARBIYA   DARSLARINI   NAZORAT QILISH
METODLARI
1.1   Jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   qilish
Mamlakatimizda   izchil   ravishda   amalga   oshirilayotgan   kadrlar   tayyorlash
milliy   modelining   asosiy   g‘oyasi   barkamol   kasb   egasini   tarbiyalashdan   iboratdir.
Islohotlar   natijasi   sifatida   shakllantiriladigan   barkamol   shaxsning   mustaqil   va
ijodiy   fikrlash   sifatlarini   tarbiyalash   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarining   muhim
vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   borada   o‘quvchilarning   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlarini   samarali   tashkil   qilish   aloxida   ahamiyat   kasb   etadi.
O‘quvchilarni   jismoniy   tayyorgarlikga   yo‘llash   ishlarida   ularning   ijodkorlik
sifatlarini   rivojlantirish   muhim   ahamiyatga   egadir.   Pedagog   olimlarning   fikrlarini
tahlil qilib, tadqiqotimizning eksperiment natijalariga tayangan holda biz maktabdava   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilarni   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil
etishga   yo‘naltirishda   texnik   ijodkorlik   va   qishloq   xo‘jalik   tajribachiligining
rivojlanishi o‘quvchilarning g‘oyaviy-siyosiy, mehnat, ahloqiy, jismoniy va estetik
tarbiyasi birligi asosida ularni milliy mafkuramiz asosida tarbiyalashga majmuaviy
yondoshish   g‘oyalarini   amalga   oshirishda   yordam   beradi   degan   xulosaga   keldik. 3
Bunda   bizning   ishimiz   natijasiga   ko‘ra   maktab   pedagogika   kengashi   va
o‘quvchilar   tashkilotlari   ilmiy-texnik,   tajribachilik,   izlanish   ishlarini
rivojlantirishga   umumiy rahbarlikni amalga oshirsa, mehnat o‘qituvchisi ota-onalar
va   o‘quvchilar   faollari   bilan   hamkorlikda   maktabda   to‘garaklarni,   o‘quvchilar
birlashmalarining   turli   kasblarning   ilg‘or   vakillari   bilan   uchrashuvlar,   suhbatlar,
sayohatlar   tashkil   qiladi.   Sportning   ayrim   tarmoqlariga   ko‘proq   qiziqadigan
o‘quvchilarni   aniqlaydi   hamda   ularga   tumanda,   shaharda   joylashgan   maktabdan
tashqari muassasalardagi   o‘ziga   mos   to‘garakni   topishda   yordamlashadi.   Jismoniy
tarbiya   o‘qituvchisi   o‘quvchilarni   jismoniy   tarbiya   va   sport   taraqqiyotidagi   tarixiy
kunlarga   bag‘ishlangan   maktab   kechalarini   tayyorlash   va   o‘tkazishga   jalb   qiladi.
Demak,
3
 Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. -
418 bet.
. 7tadqiqot natijalari  shuni  ko‘rsatadiki  o‘quvchilarni dars mashg‘ulotlari va darsdan
tashqari   vaqtlarida   jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   etishga   yo‘llash   ishlarini
uyushtirishda   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchisi   asosiy   bo‘g‘in   hisoblanadi.   Albatta,   u
o‘z   faoliyatini   dastlab   ta’lim   standartlari   asosida   olib   borishi   talab   etiladi.   Zero,
jismoniy tarbiyaning vazifalari Davlat ta’lim standartlari (DTS) va o‘quv dasturida
ifodalangan.   Ushbu   hujjatlarda   maktabdagi   jismoniy   tarbiya   va   tarbiyasining
maqsadi   izchil   ta’riflanib,   bu   to‘g‘rida   sportga   muhabbat   va   sport   ahliga   hurmat
tuyg‘usini   singdirishdan,   o‘quvchilarni   hozirgi   zamon   sporti   asoslari   bilan
tanishtirishdan ularda jismoniy tarbiya ko‘nikmalari va mahoratini hosil qilishdan,
ongli   ravishda   jismoniy   tayyorgarlikga   undashdan   iboratligi   ta’kidlangan.
Jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlari   turli   davrlarda   turlicha   tashkil   etib   kelingan.
Uning   maqsad   va   vazifalari   ham   xilma-xil   bo‘lgan.   Bu   holatlar   o‘z   navbatida
jismoniy   tarbiya   atamasini   o‘ziga   xos   tushunishni   taqozo   etgan.   Jismoniy   tarbiya
tushunchasiga izoh berishdan oldin, umuman mazkur sohaga daxldor tushuncha va
iboralarni   sanab   o‘tish   ma’qul   bo‘lar   edi.Ularning   asosiylariga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:   jismoniy   tarbiya,   jismoniy
ta’lim,  jismoniy  mashg‘ulot,  jismoniy   tayyorgarlik,  jismoniy  madaniyat,  jismoniy
ulg‘ayish,   jismoniy   kamolot,   jismoniy   mahorat,   jismoniy   mashqlar,   jismoniy
sifatlar   va   boshqalar.
Jismoniy   tarbiya   –   inson   hayotining   boshidan   oxirigacha   davom   etadigan,
organizmni   har   tomonlama   takomillashtiradigan,   hayot   uchun   muhim   bo‘lgan
harakat ko‘nikma va malakalarini yosh davrlariga mos holda o‘zgartirib boradigan
pedagogik jarayondir. Pedagogika fanida ta’lim va tarbiya tushunchalari o‘zaro bir-
biri bilan aloqada bo‘lgan, biri ikkinchisini to‘ldirib boradigan inson faoliyatining
turlari   deb   hisoblanadi.
Tarbiya   ijtimoiy   tajribani,   insonlar   tomonidan   to‘plangan   ijobiy   fazilatlani   yosh
avlodga   o‘tkazish,   singdirish   jarayonidir.
Ta’lim esa insonning  aqlini, moddiy borliq haqidagi ma’lumotlarni, jamiyat va
tabiat   taraqqiyotining   qonuniyatlarini,   ilm-fan   yutuqlari   va   ularning   amaliyotga
tadbiqini   o‘rganish   jarayonidir. 8Jismoniy tarbiya tushunchasiga berilgan ta’rifda ma’lum darajada tarbiyaning
ta’lim   bilan   uzviy   bog‘liqligi   e’tiborga   olingan.   Biz   o‘rgangan   pedagogik   va
psixologik   adabiyotlarda   insonning   shaxs   sifatidagi   kamolotida   aqliy   va   axloqiy
tarbiyaga   kuchli   ahamiyat   berilganligi   alohida   ajralib   turgani   sezildi.   Ammo
nazarimizda   jismoniy   tarbiya   ikkinchi   darajada   turgandek   his   qilingan   bo‘lsada,
jismoniy tarbiyasiz, aniqrog‘i jismoniy tarbiyaning ta’sirisiz, na aqliy va na axloqiy
tarbiya   mukammal   bo‘lmasligi   e’tirof   etilgan.
Jismoniy   tarbiya   inson   organizmini   morfologik   va   funksional   jihatlardan
takomillashtiradi.   Bu   degani,   tanadagi   barcha   a’zolarni   normal   rivojlanishi,
jumladan   bosh   miya   va   oliy   nerv   sistemasini   to‘g‘ri   shakllanishi   hamda   faoliyat
yuritishini   ma’lum   normaga   solishi   deb   tushunish   mumkin.Bosh   miya,   oliy   nerv
sistemasi,   qon   aylanish   tizimlari   aqliy   va   boshqa   tarbiya   yo‘nalishlarining   nerv-
fiziologik asoslari bo‘lishi mumkinligini e’tirof etganda, beixtiyor jismoniy tarbiya
insonni   komillikka   olib   boruvchi   asosiy   tarbiya   turi   ekanligi   tan   olinadi.
Jismoniy   tarbiya   organizmni   mukammal   rivojlanishini   yo‘lga   qo‘yishi   bilan
birga,   tananing   sog‘lom   bo‘lishini,   har   qanday   tashqi   yuklamaga   chidamliligini
ham   ta’minlaydi.   Insondagi   irodaviy   sifatlar   jismoniy   tarbiya   bilan
shug‘ullanganda   bir   necha   baravar   ustun   bo‘lishi   olimlar   tomonidan   isbotlangan.
Jismoniy   tarbiya   kuch,   chaqqonlik,   tezkorlik   kabi   inson   uchun   hayot   yo‘lida
doimiy   kerak   bo‘ladigan   sifatlarni   tarkib   toptiradi.   Bu   o‘z   navbatida   mehnat
faoliyatini samarali bo‘lishiga   hissa qo‘shadi. Har qanday boshlagan ishni  oxiriga
yetkazish, kutilgan natijalarni   qo‘lga   kiritish   ko‘nikmalari   tezroq   tarkib   topadi.
Jismoniy   tarbiya   kishilarda   insonparvarlik   va   vatanparvarlik   tuyg‘ularini
shakllantiradi. Vatan manfaatlarini himoya qilish, zarur bo‘lsa nafaqat kuchini, balki
hayotini   bag‘ishlashga   odatlantiradi.
Jismoniy   tarbiya   ijtimoiy   ahamiyatga   molik   bo‘lgan   hodisadir.   U   insonning
sihat-salomatligini   yaxshilaydi,   har   taraflama   rivojlanishini   amalga   oshiradi.   O‘zi,
millati   va   xalqi   uchun   unumli   mehnat   qilishga,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   erkin
faoliyat   yuritishga,   o‘z   imkoniyatlarini   to‘la   namoyon   etishga   o‘rgatadi.   Vatanning
shonu-shuhratini   dunyoga   yoyishga,   zarur   bo‘lsa   har   qanday   g‘arazli   kuchlardan
ehtiyot   qilishga,   mardonavor   himoya qilishga tayyorlaydi. 9Qadim zamonlardan beri jismoniy tarbiyaning inson hayotidagi beqiyos o‘rni
to‘g‘ri   tushunilgan   holda,   uni   qanday   qilib   samarali   bo‘lishini   ilmiy-pedagogik
muammo   sifatida   o‘rganib   kelinadi.
Xalq og‘zaki ijodi namunalarida, dostonlarda, ertak va afsonalarda, maqol vamatallarda   jismoniy   tarbiya
 	yuksak   baholanib   kelingan.  	Diniy   manbalarda;«Qur’on»
va   payg‘ambarimizning hadislarida   jismoniy   yetuklik   nihoyatda   qadrlangan.
Yozma   pedagogik   adabiyotning   paydo   bo‘lishi   jismoniy   tarbiyaning   nazariy
asoslarini   tarkib   topishi   va   rivojlanishiga   zamin   hozirladi.   Ota-bobolarimizdan
bebaho   madaniy   va   ma’rifiy   yodgorlik   sifatida   yaratilgan   va   bizgacha   yetib
kelgan
«Avesto» kitobida jismoniy tarbiya haqida ko‘p yaxshi fikrlar aytilgan. Kuchlilik,
chaqqonlik,   mardlik,   chidamlilik,   qora   kuchlarga   nisbatan   mardonavor   kurashish
jismoniy   tarbiyaning   qirralari   sifatida   ulug‘langan.   Adolat,   haqiqatgo‘ylik,
mehnatsevarlik   alohida   shakllantirilishi   zarur   bo‘lgan   fazilatlar   qatoriga   kiritilgan.
Abu Nasr  Farobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Unsurul Maoliy
Kaykovus, Bahovuddin Naqshband, Amir Temur, Muhammad Tarag‘ay Ulug‘bek,
Zahiriddin   Muhammad   Bobur,   Alisher   Navoiy,   Abdulla   Avloniy   kabi   buyuk
alommalarimiz   jismoniy   tarbiya   va   shaxs   kamolati   haqida   qimmatli   fikrlar
bildirganlar.
Abu   Nasr   Farobiy   ham   fozil   odamlar   yashaydigan   shahar   aholisi   kuchli,
chaqqon,   mehnatsevar,   uquvli   va   sog‘lom   bo‘lishi   kerakligini   aytgan.
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   «Boburnoma»   asarida   ta’rif-tavsif   etgan
kishilarning   ko‘pchiligidagi   jismoniy   sifatlarga   yuqori   baho   bergan.   O‘zi   ham   shoh,
sarkarda, olim va shoir bo‘lishi  bilan birga jismoniy mashqlar va chiniqishni  o‘ta
qadrlagan   inson   ekanligi   bayon   etilgan.
Abdulla   Avloniy   «Turkiy   guliston   yohud   axloq»   nomli   asarida   «badan
tarbiyasi»ga   alohida   e’tibor   qaratgan.   Badan   tarbiyasi   boshqa   barcha   tarbiyalar
uchun   zamin   hozirlaydi   deb   uqtirgan.
Ularning tadqiqotlarida O‘zbekiston sharoitida jismoniy tarbiyani tashkil etish,	
o‘qitish   va
 	yuksak   mahoratli   sportchilar   tayyorlashning   nazariy   va   amaliy   masalalari
o‘z   ifodasini   topgan.   Ma’lum   darajada   rossiyalik   olimlarning   (A.D.Novikov, 10L.P.Matveev)  ta’siri  sezilsada,  milliy jismoniy tarbiya muammolari hal etilganligi
bilan   ajralib   turadi.   Jismoniy   tarbiya   va   ta’limning   uzviy   bog‘liqligi   saqlangan
hoda   alohida-alohida   tadqiq   etilgan.   Yuqorida   ko‘rib   chiqilgan   tadqiqotlarda
didaktikaning   bir   qator   masalalari   jismoniy   ta’lim-tarbiya   talablariga
moslashtirilgan   holda   o‘z   ilmiy   yechimlarini   topganligini   ko‘rsatib   o‘tishni   lozim
topdik.
Birinchi   navbatda   ta’lim   jarayoni   va   uning   tarkibiy   qismlari   tahlil   etilgan.
O‘quvchi yoshlarda bilim, ko‘nikma va malakalarning hosil bo‘lishi, takomillashib
borishi   va   amaliyotdagi   tadbiqi   ma’lum   qonuniyatlarga   bog‘liq   ekanligi,   ulardan
tashqari   jismoniy   tarbiya   berishning   o‘ziga   xos   prinsiplari   aniq   ko‘rsatilgan.
Ikkinchidan, jismoniy ta’limning nimalardan iborat bo‘lishi va turli yoshdagi,
jinsiy   va   individual   tafovvutga   ega   bo‘lganlari   uchun   mos   mazmun   tanlash
zarurligi   aniq   ko‘rsatilgan.   Ta’lim   mazmunining   milliylashtirilganligi   e’tiborga
loyiq holat   hisoblanadi.Uchinchidan,   ta’lim   metodlari   batafsil   tadqiq   etilgan   holda   qanday   qilib   ulardan
samarali   foydalanish   yo‘llari   ko‘rsatilgan.
Ta’limning og‘zaki, amaliy, mashq qildirish, qisman izlanuvchanlik va ijodiy
o‘zlashtirish   metodlari   batafsil   yoritilgan.
To‘rtinchidan,   ta’limni   tashkil   etishning   shakllari   an’anaviy   va   zamonaviy
talablar   asosida   ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   ularni   bajarishning   xususiyatlari   to‘g‘ri
ochib   berilgan.
Beshinchidan,   o‘quvchi   tomonidan   o‘zlashtirilgan   bilim,   ko‘nikma   va
malakalar   tekshirilishi,   nazorat   qilinishi   va   baholanishi   zarur.   Bu   didaktik   masala
ham o‘zining to‘g‘ri yechimini topgan. Qayd etilgan muammolarning ilmiy tahlili
va   amaliyotga   tadbiq   etilishida   munozaraga   sabab   bo‘ladigan   joylari   ham   yo‘q
emas.   Agar   ilmda   u   yoki   bu   masalaga   faqatgina   bitta   to‘g‘ri   yo‘l   bo‘ladi   deb
qaralsa   rivojlanish   to‘htab   qolgan   bo‘lar   edi.   Har   xil   yondoshuvlar   va   qarashlar
fanning,   ilm   sohalarining   rivojlanishi   uchun   xizmat   qilishini   esdan   chiqarmaslik
kerak.   Shunday   bo‘lsada,   bizning   nazarimizda   jismoniy   ta’lim-tarbiya
masalalarining   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   talablari   asosida   ishlab
chiqilishga   harakat   qilinmagani, 11interfaol   metodlarning   keng   ko‘lamda   tadbiq   etilmagani,   ta’limning   muammoli
usularidan   foydalanishga   e’tibor   berilmagani   e’tirozga   loyiq   hol   deb   hisoblash
mumkin.
1.2.   Jismoniy   tarbiya   darslarida   pedagogik   texnologiyalarning   mavjud
ahvoli
Pedagogika fani taraqqiyotining so‘ngi bosqichida qo‘lga kiritilgan yangiliklar
juda  ko‘p  bo‘lishiga   qaramasdan,   oldingilaridan   keskin   farq  qiladigan,   pedagogik
faoliyatni keskin o‘zgartirishni taqoza etadigan yangilik – bu pedagogik jarayonni
texnologik   asoslarda   yo‘lga   qo‘yishdan   iboratdir.O‘tgan   asrning   50-60   yillarida   dunyodagi   rivojlangan   mamlakatlarda   an’anaviy
ta’lim   tizimidan   qoniqmaslik,   mazmun-mohiyat   jihatidan   butunlay   yangi,   bilim
berish va aqliy kamolotga erishishning ilmiy asoslangan tizimini yaratishga intilash
kuchaydi.
Bu   harakatlarning   natijasi   sifatida   hamkorlik   pedagogikasi,   bunyodkorlik   va
ijodkorlik   pedagogikasi,   ta’lim   jarayonini   optimallashtirish   va   faollashtirish,
muammoli ta’lim kabi pedagogik tushunchalar  paydo bo‘ldi, bir qator davlatlarda
ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar   ishlab   chiqildi   va   amaliyotga   keng   ko‘lamda
tadbiq   etib   boshlandi.
O‘zbekistonda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   haqida   dastlabki
tadqiqotlar   va   ilmiy   yondoshuvlar   1990   yillarda   paydo   bo‘ldi.   Mustaqillikka
erishgandan   keyingi   davrlarda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   ilmiy-
nazariy   asoslari   o‘rganilish   bilan   birga,   O‘zbekiston   sharoitiga   mos   keladigan
variantlari   ishlab   chiqildi.   Ularni   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   tadbiq   etish   dastavval
tajriba   sifatida   va   keyinchalik,   ta’limning   samarali   tizimi   shaklida   joriy   etildi.
O‘zbekistonda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   ilmiy-nazariy
asoslarini   ishlab   chiqishda   N.Azizxo‘jaeva,   F.Avliyoqulov,   Habdukarimov,   J.
Yo‘ldoshev, M.Ochilov, N.Sayidahmedov, E.G‘oziev, O‘.Tolipov, B.L.Faberman,
S.Og‘aev,   H.Qarshiboev,   Ch.Mirzaev   va   boshqalar   samarali   faoliyat   yuritdilar.
Ularning   tadqiqotlari   asosida   umumiy   ta’lim   maktablarida,   akademik   litsey   va
kasb- 12hunar   kollejlarida,   oliy   o‘quv   yurtlari   va   malaka   oshirish   tizimi   muassasalarida
pedagogik   texnologiyalardan   unumli   foydalanib   kelinmoqda.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   mohiyati   haqida   so‘z   borganda,
avvalo   uning   ta’rifiga   aniqlik   kiritish zarur   deb   hisoblaymiz.Hozirgi   paytgacha   barcha   talablarga   javob   beradigan,   hamma   tomonidan   birdek
qabul  qilingan ta’rifning bo‘lmaganligi  sababli  bir-biridan farq qiladigan  qoidalar
uchrab turadi.   YuNESKO   ma’qullagan   ta’rif   quyidagicha:   «Pedagogik   texnologiya	
–   bu,   ta’lim   shakllarini   optimallashtirish   maqsadida   texnik   vositalar,   inson   salohiyati
hamda   ularning   o‘zaro   ta’sirini   inobatga   olib,   o‘qitish   va   bilim   o‘zlashtirishning
barcha   jarayonlarini   aniqlash,   yaratish   va   qo‘llashning   tizimli   metodidir»   Boshqa
mualliflar tomonidan   berilgan   ayrim   ta’riflarni   e’tiboringizga   havola   etamiz:
«Pedagogik   texnologiya   –   amaliyotga   joriy   etish   mumkin   bo‘lgan   ma’lum
pedagogik   tizim   loyihasidir».
«Pedagogik   texnologiya   –   oldindan   belgilangan,   loyihalashtirilgan   o‘quv-
tarbiya   jarayonini   izchil   amalga oshirishdir».
«Pedagogik   texnologiya-   ta’lim-tarbiyadan   ko‘zlangan   maqsadga   erishish
uchun   o‘quv   jarayonida qo‘llaniladigan   usullar,   vositalar   majmuidir».
Professor M.Ochilov yuqoridagi ta’riflarni tahlil qilgan holda quyidagi ta’rifni
tavsiya   etadi:   «Pedagogik   texnologiya   –   tizimli,   texnologik   yondoshuvlar   asosida
ta’lim shakllarini qulaylashtirish, natijasini kafolatlash va xolisona baholash uchun
inson   salohiyati   hamda   texnik   vositalarning   o‘zaro   ta’sirini   inobatga   olib,   ta’lim
maqsadlarini   oydinlashtirib,   o‘qitish   va   bilim   o‘zlashtirish   jarayonlarida
qo‘llaniladigan   usul   va   metodlar   majmuidir».
Barcha   ta’riflarda   pedagogik   texnologiyalarning   ma’lum   bir   qirralari   aks
etganligi   aniq-oydin   sezilib   turadi.   Shuning   uchun   ham   bizning   tasavvurimizda
pedagogik   texnologiya   haqida   hosil   bo‘lgan   tushunchalar;   ta’lim   jarayonini   har
tomonlama   mukammal   loyihalashtirish,   aniq   maqsadlar   qo‘yish   va   ularga
erishishning  kafolatlanganligi, bunda inson salohiyatining ta’lim vositalari, qoida va
metodlarning   uyg‘unlashuvi   hamda   eng   maqbul   shakllarda   amalga   oshuvining
tizimli   holatidan   iboratdir. 13Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   bilim   beruvchini   (o‘qituvchi)   va   bilim
oluvchini   (o‘quvchi)   ta’lim   jarayonida   faol   bo‘lishini,   ongini   batamom
o‘zlashtirayotgan   o‘quv   materialiga   qaratishni   taqoza   etadi.   O‘qituvchi,   ayniqsa
ta’lim  mazmunini texnologik loyihaga aylantirish jarayonida, o‘ta chuqur  bilimgaega   bo‘lishi,   eng   kichik   detallargacha   e’tiborida   saqlashi   va   ularni   loyiha   mazmuniga
kiritishga   erishmog‘i   darkor.   O‘quv   materialini   texnologik   loyihaga   aylantirish
qanday tartibda bo‘ladi, qanday qoidalarga amal qiladi, nima bilan boshlanib, nima
bilan   yakunlanadi,   degan   savollar   paydo   bo‘lishi   tabiiy.   Biz   quyida   pedagogik
texnologiya   loyihasi   tarkibiy   qismlari   haqida   ma’lumot   bermoqchimiz.
Loyiha o‘rganiladigan mavzuning nomidan boshlanadi. Mavzuning mazmuni
asosiy   savollarga   bo‘linadi.   Savollar   mavzu   ichidagi   tugallangan   fikrlarda   va
keyingisidan   ma’lum   darajada   farqlanadigan   tushunchalarni   qamrab   oladi.
Savollar sun’iy tarzda ko‘paytirilmasligi va kamaytirilmasligi kerak. Bu yerda
loyihalashtiruvchining   bilimi   va   mahorati   katta   rol   o‘ynadi.
Mavzu   asosiy   savollarga   bo‘lingandan   keyin   loyihaning   ikkinchi   elementi,
ya’ni   tayanch   tushuncha   va   iboralar   yozib   chiqiladi.   Mazkur   mavzu   uchun
ahamiyatli   bo‘lgan   asosiy   tushunchalar   alohida-alohida   qayd   etiladi.   Ularning
ma’nosi   mazmunning   ichida   izohlanadi.   Lekin   bilim   oluvchi   tayanch   tushunchalarni
mazmunning   boshida   ko‘rib,   nimalarga   e’tiborini   qataish   kerakligini   bilib   oladi.
Loyihaning uchinchi elementi maqsadlar tizimi hisoblanadi. Bu yerda har bir
asosiy savol uchun alohida maqsadlar qo‘yiladi. Avvalo o‘qituvchining maqsadlari
(ta’limning,   tarbiyaviy   va   rivojlantiruvchi)   va   bilim   oluvchilarning   maqsadlari
(identiv   o‘quv   maqsadlari)   ketma-ketlikda   aniq   belgilanib   chiqiladi.
Bilim oluvchilar uchun qo‘yiladigan maqsadlar identiv o‘quv maqsadlari yoki
o‘quvchilarning   mashg‘ulot   davomidagi   o‘quv   vazifalari   deb   ham   ataladi.   Bilim
oluvchilarning o‘quv vazifalari aniqlanganidek pedagogik texnologiyalarning yana
bir   qoidasiga   amal   qilinadi.
Pedagogika   va   psixologiya   fanlari   o‘quvchilar   tomonidan   bilim   asoslari
o‘zlashtirilganda   to‘rtta   bilim   egallash   darajalarini   ilmiy   asoslaganlar.   Birinchi
o‘rinda   bilish-   tushunish   darajasi   turadi.   Bunda   bilim   oluvchining   ongiga   asosiy 14tushuncha   va   ma’lumotlar   yetkazib   beriladi.   Sezgi   va   idrok   asosidagi   dastlabki,
yuzaki   bilimlar   tarkib   topadi.
Ikkinchi   bosqich   reproduktiv   daraja   hisoblanib,   o‘quvchi   tomonidan   qabul
qilingan   axborot   va   ma’lumotlar   esga   olinadi,   esda   saqlanadi,   kerak   bo‘lganda
qayta   esga   tushuriladi.   So‘zlab   berish,   aks   ettirish,   qayta   ifodalash   kabi   ta’limiy
vazifalar   bajarailadigan   bo‘ladi.   Bu   darajada   o‘quvchi   ongida   aniq   tasavvurlar
hosil   bo‘ladi.
Bilim   egallashning   uchinchi   darajasi   produktiv,   ya’ni   samarali   daraja
hisoblanadi.   Bunda   o‘quvchi   o‘zlashtirgan   bilimlar   asosida   ko‘nikma   va
malakalarga ega bo‘lgan, ularni amaliyotda qo‘llay oladigan va tegishli natijalarni
qo‘lga   kiritadigan   bo‘lishadi.
Jismoniy tarbiya tili bilan aytganda sport mahorati va madaniyati shakllangan
holat   tushuniladi.   Bilim   olishning   eng   yuqori   darajasi   ijdiy   o‘zlashtirish
hisoblanadi.   O‘quvchi   oldingi   uch   boskich   darajasiga   erishgan   va   egallagan
bilimlarni   boyitish,   takomillashtirish,   o‘zgartirish,   o‘zining   nuqtayi   nazariga   ega
bo‘lishi,   tanqidiy   baholay   olish   darajasiga   erishadi.
Identiv   o‘quv   maqsadlari   mana   shu   o‘zlashtirish   darajalariga   moslashtirilgan
holda   belgilanadi.   Savolning   mazmuniga   qarab   tegishli   murakkablikdagi
maqsadlar   qo‘yiladi.   Amerikalik   olim   B.Blum   ta’limiy   maqsadlar   qo‘yish   ketma-
ketligi   (taksonomiyasi)   ni   ishlab   chiqqan.   Unga   ko‘ra   bilimlarni   egallash   olti
darajaga   ajratilgan:
Bilish;   Tushunish;   Tatbiq   etish;   Analiz   (tahlil);   Sintez   (umumlashtirish);
Baholash.
Identiv   o‘quv   maqsadlarini   qo‘yishda   bu   tartibga   amal   qilish   uchun   tegishli
fe’llardan   foydalaniladi.   quyida   namuna   uchun   o‘zlashtirish   darajalariga   mos
keladigan   fe’llar   ko‘rsatilgan   jadvalni   e’tiboringizga   havola   etamiz.   Loyihaning
to‘rtinchi   qismi  savolning   mazmunini   o‘z  ichiga  oladi.  Mazmun  o‘quv  dasturi   va
darslik doirasida bayon etiladi. Mazmunning ichida tayanch tushuncha va iboralar
alohida e’tibor   berilgan   holda   izohlanadi. 15II   BOB.   JISMONIY   MADANIYAT   DARS   QISMLARINI   TASHKIL  
QILISH   VA   O‘ZARO   ALOQADORLIGINI   TA’MINLASHNING
PEDAGOGIK   ASOSLARI
2.1. Jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   etishning
ta’lim   metodlari
Jismoniy   tarbiyaning   o‘qitish   predmeti   sifatidagi   maxsus   bilim   va   xarakat
faoliyatlari   ukituvchidan   o‘qitishga   xos   ma’lum   usullar   va   uslubiyatlar
(metodlar)ni   bilishni   talab   etadi.   Ta’lim   (o‘qitish)ning   uslublari   ko‘p   bo‘lishiga
qaramay   ularning  hech   biri   universal   emas.   Ta’lim   metodlarining   tavsifini   bilish   bu	
uslublar   tarkibidan	 
qulayini   tanlab   olishga,   o‘qitish   vazifalarini   hal   qilish   uchun
nisbatan samaralilarini   ajratib   olishga   imkon   beradi. 4
Metod   -   faoliyatning   shunday   usuliki,   turli   sharoitda,   turli   xildagi
shug‘ullanuvchilar   bilan   keng   doiradagi   vazifalarni   hal   etish   imkoniyati   bo‘ladi.
Masalan:   ko‘rgazmalilik   metodi   bilan   harakat   faoliyatlarini   tanishtirish,   uni
takomillashtirishning(turli   yoshdagi   o‘quvchilar,   kattalar   bilan   ishlashda)   turli
xildagi   ta’lim vazifalarini   hal   qilish   mumkin.
Metodik   usul   -   bu   pedagogning   shunday   ta’sir   faoliyatiki,   o‘qitishning
qandaydir   ma’lum   bir   sharoitida   ta’limning   xususiy   vazif   alarini   (yoki   uning   bir
qismini) hal etish uchun qo‘llaniladi. Masalan:  mashqni  o‘quvchiga yonlamasiga-
uzi   yon   tomoni   bilan   turib   kursatishi.
Uz navbatida, agar metodlar kompleksi (so‘z bilan ifodalash, kurgaz malilik
va   amaliy   urgana   boshlash)   orkali   kuyilgan   vazifani   xal   kilish   mumkin   bo‘lsa
(masalan,   sakrashga   urganishini),  unda   metodik  usullar   tizimi   ta’limning  anik   bir
sharoititda   metodlarni   amalga   oshirish,   kullashdek   xizmatlarni   utaydi   (masalan,
sakrashni   ko‘rsatishda   profillik   ko‘rsatishni   yoki   old   ko‘rinishi,   qolaversa,   ikkala
metodik   usulni   xam   qo‘llashga   tug‘ri   keladi).   Har   bir   metodning   turli   xil   metodik
usullari bo‘lishi mumkin
4
  Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400
bet.
. 16      Ular son-sanoqsiz darajada ko‘p bo‘lib, ma’lum vaqt   mobaynida   ayrimlari   yo‘q
bo‘lib   ketsa,   ayrimlarining   ko‘rinishlari   o‘zgaradi,   o‘qituvchining ijodiy izlanishi,
faoliyati   natijasida   yangilari   xam   vujudga   kelib,   amalda   qo‘llaniladi.   Ko‘pincha
o‘qitish darajasiga xos   metodik usullar hajmini   o‘qituvchi (trener)   tomoni   dan   ko‘p
bilish   orqaligina   farqlash   mumkin.
Tajribasiz   o‘qituvchilarda   ba’zan   uslubiyat   -   metodik   usulning   tashqi
alomatlarini   o‘zida   mujassamlagandek   ko‘rinishi   mumkin.   Masalan:   ayrim
mashqlarni   bo‘laklarga   ajratib   o‘rgatish   ularning   tizimini   yarata   olmaslikka   olibkeladi,   natijalar   kutilganday   bo‘lmaydi.   Bu   usul   ko‘p   holda   metodik   usulga   o‘xshash
bo‘ladi.
Uchinchidan,   jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlarining   ilmiy   asoslangan
mazmuniga   e’tiborni   qaratgan   holda,   jahondagi   eng   ilg‘or   ta’lim-tarbiya
mazmunlariga   uyg‘un   bo‘lgan   ma’lumot   va   axborotlarga   suyangan   holda
shug‘ullanish.   Jahon   xalqlarining   jismoniy   tarbiya   va   sport   turlarini   o‘rgangan
holda, ular bilan shug‘ullanib yuqori ko‘rsatkichlarni qo‘lga kiritish uchun harakat
qilish.   O‘zbek   milliy   o‘yinlarini   jahonga   yoyish.   Kurashning   qisqa   muddatda
qiziqarli   xalqaro   sport   turiga   aylanishini   asoslash.
Sakkizinchidan,   jismoniy   tarbiya   va   sport   jihozlarini   tayyorlovchi   mahalliy
ishlab   chiqarish   korxonalarini   barpo   etish.   Ular   tayyorlagan   jihozlar   xalqaro
talablarga javob berishiga erishish. Ayniqsa yoshlar uchun sport kiyimlari, asbob-
uskunalar,   mashg‘ulotlar   uchun   zarur   bo‘lgan   jihozlarning   qulay   va   arzon
bo‘lishiga   ahamiyat   berilsa   hamma   uchun   foydali   bo‘lar edi.
Bulardan   tashqari   ayrim   pedagogik   va   psixologik   tavsiyalarni   ham   bayon
etishni   ma’qul   bildik.
Jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   shug‘ullanish   jarayonida   do‘stlik,   o‘rtoqlik,
o‘zaro   yordam,   fidoyilik,   vatanparvarlik,   insonparvarlik,   baynalminalchilik,   ongli
intizom,   mustahkam   irodaviy   sifatlar   tarkib   topib   boradi.   Har   bir   mashg‘ulotda
bunday   imkoniyatlardan   to‘lafoydalanishgaharakat   qilish   kerak.   Jismoniy
tarbiyaning   estetik   qiymatini   oshirish,   mehnatsevarlikka   yo‘naltirilganligini   kun 17sayin   kuchaytirish,   iqtisodiy   mohiyatini   samarali   bo‘lishiga   hissa   qo‘shishni
ta’minlash   chora-tadbirlarini   belgilash.
Jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlarida   va   sport   musobahalarida   psixologik
tayyorgarlik   judda   katta   rol   o‘ynaydi.   Eng   avvalo   xarakterni   shakllantirish,
irodaviy   sifatlarni   mustahkamlash,   psixik   jarayonlarni   takomillashtirish   jismoniy
tarbiya   mashg‘ulotlarini   samaradorligini   belgilaydi.
G‘alabaga   bo‘lgan   ishonch,   o‘z-o‘ziga   ta’sir   etish,   ustanovkalar   qo‘yish,
diqqatni   jamlash,   aqliy   faollik   jismoniy   mashg‘ulotning   natijasini   eng   yuqori
bo‘lishini   ta’minlaydi.
2.2. Jismoniy   madaniyat   dars   qismlarining   o‘zaro
aloqadorligini   ta’minlashning   pedagogik   usullari
O‘quv   ishlari   shakli   o‘qituvchining   turli   va   ko‘p   qirrali   uslublardan
foydalanish, darsda eng yaxshi natijalarga erishish, ta’lim tarbiya ishlarini amalga
oshirishda   katta   imkoniyatlar   yaratadi.
Har   bir   dars   biron   vazifani   hal   qilish   va   uni   amalga   oshirishda   mustaqil
bo‘lsada,   lekin   ular   bir   biri   bilan   chambarchas   bog‘langan   bo‘ladi.   Shu   sababli
barcha   darslar   o‘quvchilarni   kerakli   bilim   ko‘nikma   va   malakalar   bilan
qurollantiradi.
Jismoniy   tarbiya   darsi   aniq   va   mukammal   pedagogik   vazifalarni   o‘z   oldiga
vazifa qilib qo‘yish kerak. Dars vazifalari uning muhim va boshqa yo‘nalishlarini
belgilab   beradi,   ya’ni   uning   mazmuni,   turi,   tuzilishi   va   darsning   uslub   hamda
tashkil   qilinishi   aniqlanadi. 5
Dars   vazifalari   o‘quvchilarning   yoshi,   jinsi,   sinfi,   o‘tkaziladigan   joy,
mashqlarning   o‘rgatilishi   tartibi   va   vaqti   kabi   sharoitlar   belgilanadi.   Shuningdek
o‘tgan   dars   materiallarini   ham   hisobga   olinadi.
5  
Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. -
418 bet. 18Jismoniy tarbiya darslarida qo‘yiladigan vazifalar xilma-xildir. Uch guruhga:
o‘rgatish,   sog‘lomlatirish,   tarbiyaviy   vazifalar   qo‘yiladi.
1. Stardan   chiqishni   o‘rgatish.
2. Cho‘nqayib   o‘tirgan   holda   kichik   to‘pni   savatga   tashlash.
3. Sog‘lomlashtirish.   Qad   –   qomatni   rivojlantirish.
Shu   sababli   bu   prinsipial   jarayonlar   doimo   birga   olib   borilishi   zarur.
Har   bir   o‘quvchi   ongli,   intizomli,   jamiyat   qurish   uchun   to‘la   ma’lumotli,
mehnat   va   mudofaa   ishlariga   doim   tayyor   bo‘lishlari   kerak.   Bu   vazifalarni   ado
etishda   jismoniy   tarbiya   darslari   muhim   bosqichlardan   biri   hisoblanadi.   Har   bir
amaliyotchi o‘zlarining faoliyatlarida shularni to‘la singdirib olishlari, uni amalda
qo‘llay   bilish   kerak.
Bunday   hollarda   pedagogning   rahbarlik   roli,   o‘quvchilarning   qiziqib
bajarishlari katta rol  o‘ynaydi. Buning uchun bilimlarni teshirish, rag‘batlantirish,
yangi vazifalarni bajarishda ularga tayana bilishdadir. Shundagina o‘quvchilarning
aktivligi,   ongi,   intizomi   va   ko‘rsatgan   natijalari   osha   boradi.
Haqiqatan   ham   jismoniy   tarbiya   darslari   ko‘p   qirrali   jarayondir.   Darsda
didaktik   prinsiplar,   o‘rgatishdagi   turli   uslublar   va   axloq   tarbiyasi   yaxshi   yo‘lga
qo‘yilganda   maqsadga   qo‘yilgan   vazifalarni   to‘la   amalga   oshirish   imkonlari
yaratiladi.
Ko‘rgazmalilik,   texnik   vositalardan   foydalanish,   amaliy   bajarib   ko‘rsatish,
bajarilayotgan   mashqlarni   kundalik   tabiiy   sharoitalarda   uchraydigan   harakatlar,
tabiatning foydali vositalaridan foydalanish yo‘llari o‘zviy bog‘lab olib borilganda
o‘quvchilarda sportga qiziqish, harakatlarni tushunib bajarishga bo‘lgan ehtiyojlar
kuchayadi.   Buning   boisi   shundaki,   jismoniy   tarbiya   darslarida   o‘quvchilarning
sog‘ligini   mustahkamlashga   e’tibor   kuchaytirilishi   bilan   birgalikda,   ularni   kasb
tanlash, mehnat qilishga tayyorlashdir. Shuning bilan birgalikda “Jismoniy tarbiyao‘qituvchisi”   kasbiga   ham   o‘quvchilarni   qiziqtirish   ko‘zda   tutilmog‘i   kerak.   Bu   ham
davlat   manfaatidagi   eng   muhim   kasblardan   biri   hisoblanadi. 19Jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari   o‘z   darslarini,   nazariy   tushuncha   berish   va
suhbatlarida   ana   shularni   nazarda   tutmoqlari   kerak.   Jismoniy   tarbiya   darslari
maktabda   turli   xil   shakl   va   mazmunda   bo‘ladi.   Lekin   ular   bir-biri   bilan   uzviy
bog‘liqdir. Dars tuzilish deganda 45 minut davomida muayyan mashqlarni tuzilishi
va   uni   o‘rgatilishini   tushuniladi.   Jismoniy   tarbiya   darslari   tuzilishi   jihatidan   3
qismdan   iborat.   Ya’ni   tayyorgarlik,   asosiy   va   yakunlovchi   qismlar .
Jismoniy   tarbiya   darslarida   tarbiya,   sog‘lmlashtirish   va   o‘rgatish   vazifalari
bir-   biriga  bog‘langan  holda  hal  qilinadi.  Shuning  uchun  o‘qituvchi   darsni   oldiga
aniq   maqsadlar   qo‘yishda   jismoniy   tarbiya   sistemasining   umumiy   vazifalariga
amal   qilgan   holda   aniqlaydi.   Dars   vazifalarini,   mashg‘ulot   o‘tkazish   joyini   va
darsga   tegishli   jihoz-anjomlarni   belgilagandan   so‘ng   dars   mazmunini   aniqlaydi. 6
Dars   mazmunini   aniqlashda,   darsning   asosiy   qismiga   ta’luqli   mashqlarni,
so‘ngra   tayyorgarlik   va   yakunlovchi   qism   mashqlarni   tanlash   maqsadga
muvofiqdir.   Tashkiliy   uslubiy   ko‘rsatmalar   darsda   qo‘llaniladigan   vositalardan
to‘liqroq   foydalanish va shu bilan birga o‘quvchilar tarbiyasini maqsadga muvofiq
hal etish   uchun   tanlanadi.   Konspektning   tashkiliy   uslubiy   bo‘limiga:
- darsni   maqsadga   muvofiq   taxlil   etish;
- shug‘ullanuvchi   faoliyatini   darsda   tashkil   etish   uslublari;
- o‘rgatish   va   tarbiyalashning   uslub   va   uslubiy   usullari;
- darsning   o‘tkazish   sharoitlari   yoziladi.
Dars tugashdan so‘ng o‘qituvchi o‘tkazilgan dars bo‘yicha ushbu konspektga
qisqacha o‘z   mulohazalarini   yozish   kerak.
Dars   konespekti   maktabda   jismoniy   tarbiya   sohasida   o‘quv   ishlarini
rejalashtirishning   aniq   hujjati   bo‘lib,   o‘qituvchi   tomonidan   har   bir   sinfga   yoki
paralel   sinflarga   tuziladi.
Darsga   konespekt   tuzishda   eng   kerakli   asosiy   va   yordamchi   vazifalarni   aniq
va   uslubiy   tomondan   asoslangan   holda   ifoda   qilishdir.
6  
Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (1-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. -
400 bet. 20Dars   oldiga   qo‘yiladigan   vazifalarni   o‘qituvchi   o‘ziga   buyruq   sifatida
belgilaydi.   Shuning   uchun   vazifalar   buyruq   ma’nosida   ifoda   qilinadi.
Dars   oldiga   qo‘yiladigan   vazifalarni   bir-biriga   bog‘langan   holda   hal   qilinadi.
Bular o‘quv materiali, har darslik ishlashga asoslanib belgilanadi va o‘rgatish
tamoyillari   hamda   o‘tkazilgan   darsni   natijalariga   qarab   aniqlashtirilib   shu   dars
bajariladigan   qilib   ifodalanadi.
2.3   Dars   jarayonida   o‘tilganlarni   hisobga   olish
Jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari   dars   oldiga   aniq   vazifalar   qo‘yishda,   jismoniy  
tarbiya   tizimining umumiy   vazifalariga rahbarlik   qilgan   holda   quydagilarni:
1. O‘qituvchilar   oldingi   darslarni   qanday   o‘zlashtirirganliklarini;
2. Har bir darslik ish rejaini, davlat dasturini va shu dars uchun qo‘shimcha
adabiyotlarni;
3. Sinfdagi   o‘quvchilar   sonini,   dars   o‘tkazish   joy   sharoitini   va   mavjud   sport
anjomlarini;
4. Dars   jadvalining   xususiyatini,   dars   turini;
5. O‘quvchilarning   sog‘liq   holatini,   ularning   jismoniy   tayyorgarliklarini   va
hokozolarni   hisobga   olish   muhim   ahamiyatga   egadir.
O‘qituvchi   yuqoridagilarni   hisobga   olgan   holda   o‘ziga   qator   savollarga   javob  
beradi.
1. Shu   darsda   o‘quvchilarga   nima   o‘rgatish   kerak?
2. Shu   darsda   nimalarni   o‘rgatish,   qaytarishi,   takomillashtirishi   kerak?
3. Asoan   qanday   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalashga   o‘z   e’tiborini   jalb   etishi
kerak   va   hokazo?
4. Darsda   sog‘lomlashtirish   vazifalarni   qanday   hal   etilishi   mumkin?
Shu   savollarga   to‘liq   javob   bera   olgandagina   o‘qituvchi   dars   oldiga   aniqroq  
vazifalarni   qo‘ya   oladi. 21Darsda   tarbiyaviy   vazifalar
Axloqiy,   irodaviy   va   estetik   sifatlarning   tarbiyalash   darsning   hamma
qismlarida   hal   etiladi.   O‘qituvchi   o‘rgatish   bilan   bir   vaqtda   tarbiyalaydi   ham.   U
darsning har bir daqiqasida o‘qituvchilar faoliyatiga kerakli yo‘nalish beradi, o‘quv
jarayoniga   va   bir-biriga   bo‘lgan   munosabatning   va   xokozo   bilan   tashkil   qiladi.
Shuning uchun tarbiyaviy vazifalar, to‘g‘ridan-to‘g‘ri tushungan holda dars oldiga
vazifalar   tashlanadi   ularning   to‘g‘ri   amalga   oshirish   kerak.
Tarbiyalash   bilan   bog‘liq   vazifalarning   quyidagicha   ifodalash   mumkin:
1. Ovoz   signaliga   muvofiq   harakat   yo‘nalishini   o‘zgartira   bilishni   tarbiyalash.
2. Yo‘nalishni   o‘zgartirib   yugurushda   tezlikni   tarbiyalash.
3.Sinfdoshi	 mashq	 bajarayotganda	 uni	 kuzata	 bilishni	 va	 xatolarning	 aniqlash
hamda   shu   xatolarning   to‘g‘irlashga   yordam   bera   olishni   tarbiyalash.
4. O‘rganilayotgan   mashqlarning   to‘g‘ri   tushuna   bili   shva   uni   ijodiy   tadbiq
eta   olishni   tarbiyalash.
5. “Boy   o‘g‘li   ”   o‘yinida   o‘z   xarakatlarini   tez   to‘xtata   bilish   va   ularning
qaytadan   tez   tiklash   ko‘nikmalarini   tarbiyalash.
6. Qarshilik   bilan   mashq   bajarishda   qo‘l   muskul   kuchini
tarbiyalash.   Masalan;   1)   Balanddan   pastga   sakrashda,   qo‘rqmaslikni
tarbiyalash.
2)   Berilgan   asboblarga   nisbatan   batartib   munosabatda   bo‘lishni   tarbiyalash,
Sog‘lomlashtirish   vazifalari
Organizm   funksiyalarini   umumiy   va   maxsus   rivojlantirishga   qaratilgan.
Ma’lumki,   shu   darsda   qo‘yilgan   vazifalarning   natijalarini   hal   qilinishini   aniqlash
qiyin shuning uchun bu vazifalarni yozishda “ta’sir ko‘rsatish” yoki yordamlashish
degan   so‘z   qo‘shiladi.   Masalan:   nafas   organlarini   rivojlantirishga   yordamlashish.
Sog‘liqni  yaxshilash,  jismoniy  rivojlanish  va  maxsus  jismoniy  tayoyrgarlik
darsini   oshirishda   qo‘llaniladigan   vazifalar:
Masalan:   1.   To‘g‘ri   qaddi-qomatni   shakllantirish. 222. Asosiy diqqatning qorin muskulariga qaratgan  holda umumiy muskular
ustida ishlanish davom   ettirish   va   hokazo.
O‘rgatish   (ta’lim)   vazifalari
Shug‘ullanuvchilarda   ma’lum   bilimlar,   harakat   ko‘nikma   va   malakalari   va
ularni   har  xil  sharoitlarda  ishlata  bilishga  yo‘naltirilgandir.  O‘rgatish  vazifalairini
ifodalashda qo‘ydagilar   e’tiborga   olinadi.
a) o‘rgatishda   texnikaning   negizi;
b) o‘rganayotgan   harakt   faoliyatidagi   texnikani   asosiy   zvenoga   yoki
detallarni;
v) shug‘ullanuvchilarga bo‘lgan jismoniy va psixik talablar darajasi. O‘rgatish
vazifasiga:
1) u yoki   bu   bilan tanishtirish;
2) mustahkamlash   va   nazorat,   normativlar   qabul   qilish   va   boshqalar   kiradi.
O‘rgatish bosqichlarini ifodalash, pedagogik jarayonni va o‘rgatishni yetakchi
uslublarini   yo‘nalishini   aniqlaydi.
Dars konspektida, takomillashtirish terminini ifoda qilish shart emas. Chunki
darsda yechiladigan vazifalarni  aniq hajmini  bera olmaydi. Mazmuni  bo‘yicha bu
termin harakatni yoki gavda holatini qandaydir o‘zgartiradi. Yoki umuman bajarish
texnikasini   yaxshilaydi   deb   taxmin   qiladi.   Lekin   bu   qaysi   o‘zgarish,
shug‘ullanuvchilar   nima   ustida   aniq   ishlashi   kerakligi   ma’lum   emas.   Masalan
balandlikka   perekat   usulida   sakrashni   takomillashtirish.
Shunday   qilib   harakat   faoliyatini   takomillashtirish   uzluksiz   takrorlanadigan
o‘rgatish fazalari tanishtirish o‘rgatish va mustahkamlashdan iboratdir. Mashq shu
aniq   bosqichlarni   dars   konspektiga   yozish   kerak.   O‘rgatilayotgan   harakat
faoliyatini   texnikasini   zvenosi   va   detallari   deb   shu   harakatni   tashkil   qiladigan
qismlariga   aytiladi. 7
7  
Abdullaev. Sh.Xankeldiev. «Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi» (2-jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. -
418 bet. 23XULOSA
Umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasalarida   o‘quvchilarni   jismoniy   tarbiya
darslarini   tashkil   etishga   yo‘llash   muammolari   taqlili   uning   pedagogik   masala
sifatida   o‘zining   to‘laqonli   yechimini   topmaganligini   ko‘rsatdi.   Bu   yo‘nalishning
ta’lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   tub   islohotlar   talablariga   muvofiqligini
ta’minlash   uchun   o‘qitishga   eng   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash
uslublarini   ishlab   chiqish,   bilim   va   ko‘nikmalarning   shakllanganlik   darajasini
aniqlash, ularni  ta’lim  tizimiga joriy qilishning samarali  shakllarini  ishlab chiqish
zarur.
Jismoniy   tarbiya   darslarini   tashkil   etishga   tayyorlash   o‘quvchilarning
barkamol   shaxs   sifatida   tarbiyalash,   ijodkorlik   qobiliyatlari,   ko‘nikma   va   shaxs
xislatlarining   shakllanishida   muqim   bosqich   bo‘lib,   o‘quv   fanlari   va   darsdan
tashhari mashg‘ulotlarga ijodiy yondoshish, ta’lim jarayoni hamda kasbiy tarbiyani
muammoli   ta’lim   asosida   umumlashtirishga   asos bo‘ladi.Islohotlar   tufayli   ta’lim   tizimini   pedagogik   texnologiyalarga   oid   ishlanmalar
bilan   ta’minlanish   darajasi   tobora   yaxshilanib   bormohda,   biroq   buning   natijasida
yuzaga   keladigan   ulkan   didaktik   imkoniyatlardan   foydalanish   uchun   yetarli
nazariy-   uslubiy asos  yaratilgan emas.  Shu sababli  o‘quvchilarni  jismoniy  tarbiya
darslarini   tashkil   etish   ta’limiga   yo‘naltirish   masalalarini   muvvofaqiyatli   hal
qilishda   o‘quvchilar   kasbiy   tarbiyasining   maqsad   va   vazifalarini   uzviy
aloqadorlikda,   ularning jismoniy tarbiya bo‘yicha malaka va ko‘nikmalarini yanada
mukammal   o‘zlashtirishlariga   xizmat   qiluvchi   faoliyat   turi   sifatida   rivojlantirishni
ilmiy-uslubiy   jihatdan   asoslab   oldik.
Kurs ishimizni  bajarish jarayonida, mavzuning mazmuniga dahldor  bo‘lgan	
manbalarni   o‘rganish,   ilmiy   tahlil   qilish,   ularga   asoslangan   holda   kuzatish   va   tajriba-
sinov   ishlarini   olib   borganimizda   o‘zimiz   uchun   ko‘p   yangiliklarni   bilib   oldik.
Ularning   ta’sirida   quyidagi   xulosalar   chiqarildi:
Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   fani   pedagogika   fanining
yutuqlariga   suyanib,   yoshlarning   umumiy   va   jismoniy   kamolotlari   muammolarini 24har   tomonlama   o‘rgangan.   Tegishli   qonuniyat   va   tamoyillarni   ilmiy   asoslaganligi
hamda ularni amaliyotga tadbiq  etishning uslubiy jihatlarini hozirgi davr talablariga
moslashtirgan   holda   ishlab   chiqqanligi   aniqlandi.
Ta’lim-tarbiya   muassasalarida   jismoniy   tarbiya   mashg‘ulotlarini   o‘qitish
uchun juda kam vaqt ajratilgan. Yoshlarning jismoniy tarbiya va sport o‘yinlariga
bo‘lgan qiziqishlari hisobga olinib, mustaqil jismoniy tarbiya mashg‘ulotlari bilan
shug‘ullanib kelinadi. Mustaqil jismoniy tarbiya bilan shug‘ullanishning o‘ziga xos
talablari aniqlandi. Ularga rioya qilish mustaqil jismoniy tarbiyani yanada samarali
bo‘lishini   ta’minlaydi.
Mustaqil   jismoniy   tarbiya   bilan   shug‘ullanish   yoshlarning   ehtiyoji,
qiziqishlari,   sportning   ma’lum   bir   turini   mukammal   egallash   maqsadida   amalga
oshiriladi.   Bunday   mashg‘ulotlar   maqsadli   yo‘naltirilgan   bo‘lib,   ayrim   jismoniy
sifatlarning   kuchli   shakllanishiga   olib   keladi.   Muntazam   shug‘ullanish
boshlangandan keyin uch-to‘rt oy muddat orasida qo‘lga kiritilgan natijalar bir, bir
yarim barobarga o‘sadi. Chaqqonlik, tezkorlik, chidamlilik, kuchlilik kabi jismoniy
sifatlar ayrim sport o‘yinlari yuzasidan umumiy va professionalllik tayyorgarligini
jadallashtiradi.
Kurs   ishi   sifatida   bajargan   ishimiz   kelajakdagi   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchisi
sifatidagi   faoliyatimizda   shubhasiz   foyda   berishiga   umid   qilamiz.   Mavzuning
mohiyatiga   chuqurroq   kirib   borganimiz   sayin   hali   tadqiq   etilishi   zarur   bo‘lgan
jihatlari   ko‘p   ekanligi   ma’lum   bo‘ldi. 25FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2017 yil 7 fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni.
2. O‘zbekiston   R espublikasi   «Jismoniy   tarbiya   va   sport   to‘g‘risida»gi   qonuni
(o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritilgan   yangi   tahriri   47   modda)   O‘zbyekiston
Ryespublikasining   birinchi   Pryezidyenti   I.Karimov   tamonidan   2015   yil   4   syentyabr
kuni imzolandi va  O‘RQ-394-son  bilan byelgilab qo‘yildi
3. O‘zbekiston   Respublikasi   pryezidyenti   Shavkat   Mirziyoyev   «Jismoniy   tarbiya
va ommaviy sportni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida» gi yangi qarorni
imzoladi.  2017 yil 4 iyun № PQ-3031.
4. Abdullaev.   Sh.Xankeldiev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»   (1-
jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2017. - 400 bet.
5. Abdullaev.   Sh.Xankeldiev.   «Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi»   (2-
jild)/ Toshkent / «NAVRUZ» nashriyoti, 2018. - 418 bet.
6. Daminov   I.   A.,   Qosimov   O'.   R.   Sportchilarni   tayyorlash   texnologiyalari   (Engil
atletika misolida). Lesson-Press.  Toshkent / 2021. 216 b.
Elektron ta’lim resurslari
1. www.tersu.uz
2. www.pedagog.uz
    3. www.ziyonet.uz 26                                                                              Tasdi k l ay man
Kafedra mudiri _____________
__» _______ 20__y.
Kurs ishi  (l oyi ha)ni  baj ari sh y uzasi dan  
t opshi ri q l ar
_______________________________________________ fani b o‘ yicha 
guru h  ___ talaba __________________ ra x bar ___________________________ 
TOPSHIRI Q
1. Ishlanadigan loyi h a (mavzu) ________________________________________
__________________________________________________________________
2. Boshla ng ich ma’lumotlar ___________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
3.  qo‘ llanmalar __________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
4. Chizma  q ismining tuzilishi ________________________________
1. ____________________________________________________
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
4. ____________________________________________________
5.Yozma  q ismining tuzilishi _______________________
______________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________6.  qo‘ shimcha 
q ismining tuzilishi ____________________
_____________________________________________________
7. Kurs (ishi) loyi h asini bajarish rejasi _______________________
Raxbar __________________
            (imzo)
1 2 3 4 5 ximoyalandi 27 2-ilova
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI 
KURS ISHI (loyi h asi)ga 
MULO X AZA
Talaba ________________________________________________
                        (ismi va familiyasi)
Mavzu ____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
________________________________________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash_____________________________________
2.  q ismlar b o‘ yicha bajarilgan ish tavsifnoma (ishning nazariy va amaliy a x amiyati, 
zamonaviy-ilmiy uslublardan 
foydalanganligi)___________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
______
3. Muallif ishga ba h o (musta k illigi, intizomliligi va bosh k alar) 
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
4. Umumiy xulosalar (ishning topshiri q ga mos kelishi, talab darajasiga javob berishi, 
h imoyaga  qo‘ yilish 
imkoni)____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________«____» _________ 20__yil        
Ra x bar ________________ 28 3-ilova
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
KURS ISHI (loyi h asi)ga 
TA Q RIZ
Talaba _____________________________________________
             (ismi va familiyasi)
Mavzu ____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
______________
1. Mavzuning dolzarbligini asoslash ____________________________________
__________________________________________________________________
2. Ishning tarkibini ba h olash __________________________________________
____________________________________________________________________________________________
______________
3. Mavzuning ba h olanishi va uning afzallik tomonlarini k o‘ rsatish
____________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
4. Ishda foydalanilgan adabiyotlarga ba h o berish
____________________________________________________________________________________________
________________________________________
5. Ilmiy munozara yuritish  q obiliyatiga ba h o berish
____________________________________________________________________________________________
________________________________________
6. Xulosa va takliflarning ochi q ligi va dalillari asoslanganligi
____________________________________________________________________________________________
________________________________________7. Jadval va grafiklar, chizmalar sifatiga berilgan 
ba h o, ishni rasmiylashtirishning talab darajasiga javob berishi 
__________________________________________
__________________________________________________________________
8. Ishdagi kamchiliklar _______________________________________________
____________________________________________________________________________________________
______________
9. Mualifning  q aysi taklifini ishlab chi q arishga joriy etish ma q sadga muvofi q 
__________________________________________________________________
_____________________________________________________
10. Ishning  qo‘ yilgan talab darajasiga mos t o‘g‘ risida umumiy xulosa __________
____________________________________________________________________________________________ 29___________________________________________________________________
Ta q rizchining (F.I.Sh.) ish joyi, unvoni __________________________________
__________________________________________________________________
«__» _________ 20__ yil ___________
                       imzo (mu x r)
   
           Tasdi q layman
Fakultet dekani ____________
Termiz Davlat Universiteti, Sport faoliyati va bosharuvi fakulteti «Sport bosharuvi»
kafedrasida bajarilgan kurs ishlarini ba h olash mezonlari
№ Mezonlar Maksimal
ball To‘plagan
ball
1 Mavzuning dolzarbligi 5 bal
2 Ishning ilmiy-uslubiy yangiliklari va ijodiy 
yondoshish darajasi 10 bal
3 Mavzu b o‘ yicha natijalarning ilmiy t o‘ garaklarda,
konferensiyalarda ishtirok etishi  5 bal
4 Tushuntirish kismining rasmiylashtirilishi 
(natijalarning ilmiy texnikaviy, ishlab chikarish 
iqtisodiy, madaniy sohalarga mosligi va ishning 
ilmiy, ijodiy tahlil etilishi) 20  ball
5 Ilmiy-amaliy xulosalar  10 ball
6 Imlo xatolari (orfografik) 5 ball
7 Tinish belgilari (punktiatsion) xatolari 5 ball
8 Uslubiy xatolari (stilistik) 5 ball
9 xusni xati (kolligrafiya) 5 ball
 1
0 Talabaning  h imoya  k ilish darajasi, pedagogik 
ma h orati 15 ball
11 Savollarga ani q  va t o‘ li q  javob berishi 10 ball
12 K o‘ rgazmali va texnik vositalari 5 ball
Jami 100 30Ushbu baholash mezonlari kafedra yig‘ilishida muxokama qilinib ma’qullangan. 
B-a №_ «__» _______ 20__ yil
Kafedra mudiri:                 ________________________________

Jismoniy tarbiya darslarida o’quvchilar faoliyatini tashkil etish

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha