Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 60000UZS
Hajmi 906.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

Kafedraning rasmiy web saytini ishlab chiqish

Sotib olish
O ZBEKISTONʻ   RESPUBLIKASI
OLIY   TA LIM,	
ʼ   FAN   VA   INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
MIRZO   ULUG‘BEK   NOMIDAGI
O ZBEKISTON	
ʻ   MILLIY   UNIVERSITETININIG   JIZZAX
FILIALI
AMALIY   MATEMATIKA   FAKULTETI
«KOMPYUTER ILMLARI VA DASTURLASHTIRISH» kafedrasi
“WEB DASTURLAS” FANIDAN KOMPYUTER   ILMLARI   VA
DASTURLASH   TEXNOLOGIYALARI  YO NALISHI	
ʻ
512-22   GURUH TALABASI 
ASHURBOYEV SHOHRUH XOLMUROD O’G’Lİ
Kafedraning rasmiy web saytini ishlab chiqish
KURS  ISHI
Kurs   ishini   qabul   qilish   komissiya  tarkibi:
Komissiya  raisi:                                   
(imzo)                                                             
(Lavozimi,   familiya,   ism,   otasining   ismi)
Komissiya   a’zolari:                                   
(imzo)                                                             
(Lavozimi,   familiya,   ism,   otasining   ismi)
(imzo) (Lavozimi,   familiya,   ism,   otasining   ismi)
(imzo) (Lavozimi,   familiya,   ism,   otasining   ismi)
Kurs   ishi   rahbari                              T.T. AYNAKULOV
(imzo)
Kurs ishida to plagan ball(bahosi): 	
ʻ                    ball
Jizzax   –   2024
1 Mundarija:
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI ........................................................................ 1
AMALIY MATEMATIKA FAKULTETI ............................................................ 1
Kurs ishini qabul qilish komissiya tarkibi: ............................................................. 1
Kurs ishi rahbari T.T. AYNAKULOV ................................................................... 1
Kirish
Zamonaviy   ta'lim   tizimida,   kafedralar   va   ta'lim   muassasalarining   onlayn
mavjudligi   nafaqat   talabalar   va   o'qituvchilar   o'rtasidagi   muloqotni   osonlashtirish,
balki  ta'lim  sifatini  oshirish, resurslarni  samarali  taqsimlash  va  kafedraning jahon
ta'lim   tizimidagi   o'rnini   mustahkamlash   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Buning
uchun   kafedraning   rasmiy   veb   sayti   yaratish   juda   zarur   bo'lib,   bu   o'z   navbatida
kafedraning   onlayn   imidjini   yaratishda,   talabalar   va   professor-o'qituvchilar   bilan
samarali aloqada bo'lishda muhim vosita hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   —   kafedraning   rasmiy   veb   saytini   ishlab   chiqish
bo'lib,   uning   yordamida   kafedra   haqida   batafsil   ma'lumotlarni,   o'quv   dasturlarini,
ilmiy   tadqiqotlarni   va   yangiliklarni   keng   jamoatchilikka   taqdim   etishdir.   Veb
saytni yaratish orqali, kafedra nafaqat o'z faoliyatini yanada shaffof va erkin qilish,
balki   o'quvchilarga   kerakli   ma'lumotlarni   onlayn   tarzda   tez   va   qulay   olish
imkoniyatini yaratadi. 
2 Saytning asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi:
- Kafedra haqidagi ma'lumotlarni taqdim etish: Kafedraning tarixi, struktura,
o'qituvchilar jamoasi, ilmiy faoliyat va kurslar haqida ma'lumotlar.
-   Yangiliklar   va   e'lonlarni   joylashtirish:   Kafedra   bilan   bog'liq   yangiliklar,
ilmiy tadqiqotlar, konferensiyalar va boshqa tadbirlar haqida axborot berish.
-   Resurslarni   taqdim   etish:   Talabalar   va   o'qituvchilarga   kerakli   o'quv
materiallari, ma'lumotlar va resurslarni taqdim etish.
-   Foydalanuvchi   bilan   aloqani   osonlashtirish:   Kontaktlar   bo'limi   va   online
formalar yordamida kafedra bilan aloqaga chiqishni osonlashtirish.
Veb   saytni   yaratish   jarayonida   ishlatiladigan   texnologiyalar,   dizayn
tamoyillari va foydalanuvchi tajribasi (UX/UI) ko'rib chiqiladi. Shu bilan birga, bu
ishning   dolzarbligi   kafedraning   raqamli   muhitda   ishtirokini   kuchaytirish   va
foydalanuvchilar uchun qulay interfeys yaratishga qaratilganligini ko'rsatadi.
3 Kurs ishining dolzarbligi: Mavzuning bugungi kundagi ahamiyatini va uni 
tanlashning nega muhimligini tushuntiradi. "Kafedraning rasmiy veb saytini ishlab 
chiqish" mavzusi juda dolzarb, chunki:
1.   Raqamli   texnologiyalar   va   onlayn   xizmatlar   ta'lim   tizimining   ajralmas
qismiga   aylanmoqda.   Universitetlar,   kafedralar   va   ta'lim   muassasalari   o'z
faoliyatlarini   kengroq   auditoriyaga,   jumladan,   talabalar   va   boshqa   manfaatdor
tomonlarga   taqdim   etish   uchun   onlayn   platformalarga,   jumladan,   veb   saytlarga
muhtoj.   Veb   sayt   kafedraning   elektron   resurslarini,   ilmiy   tadqiqotlarini,   o'quv
dasturlarini va yangiliklarini taqdim etish uchun zarur vosita hisoblanadi.
2. Onlayn ta'limning rivojlanishi:  COVID-19 pandemiyasi  natijasida  dunyo
bo'ylab ta'lim tizimi raqamli formatga o'tdi. Bu jarayon, o'quv materiallari, darslar,
konferensiyalar   va   seminarlar   kabi   resurslarga   onlayn   kirishni   talab   qiladi.   Veb
sayt   kafedraning   bu   talabga   javob   berishini   ta'minlashi   mumkin.   Kafedralar   va
universitetlar   o'z   saytlarida   talabalarga  masofaviy   o'qish,   e-learning  materiallarini
va   interaktiv   platformalarni   taqdim   etish   orqali   ta'lim   jarayonini   samarali   tashkil
qilishlari mumkin.
3.   Kafedraning   imidjini   shakllantirish:   Kafedraning   rasmiy   veb   sayti   uning
jamoatchilik va ilmiy hamjamiyatdagi obro'sini oshirishda katta rol o'ynaydi. Sayt,
kafedraning   ilmiy,   o'quv   va   ma'muriy   faoliyatlarini   ko'rsatib,   uning   faoliyatini
shaffof   va   ochiq   qilishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   kafedraning   e'lonlari,
yangiliklari, ilmiy tadqiqotlari va boshqalar sayt orqali oson tarqatilishi mumkin.
4.   Ma'lumotlarning   mavjudligi   va   yangilanishi:   Talabalar   va   o'qituvchilar
uchun o'quv dasturlari, kurslar va ilmiy tadqiqotlar haqidagi ma'lumotlarni doimiy
ravishda   yangilab   borish   zarur.   Kafedraning   veb   sayti   bu   ma'lumotlarni   tez   va
qulay tarzda taqdim etish imkonini beradi.
5. Foydalanuvchi bilan aloqani osonlashtirish: Veb sayt kafedraga talabalar,
o'qituvchilar va boshqa foydalanuvchilar bilan aloqada bo'lish imkoniyatini beradi.
Onlayn aloqalar, masalan, kontaktlar bo'limi yoki online forma orqali talabalarning
so'rovlariga   tezda   javob   berish,   kurslar   yoki   ilmiy   tadqiqotlar   haqida   ma'lumot
olish uchun qulay platforma bo'ladi.
4 Bundan tashqari,  raqamli  texnologiyalar  yordamida o'qish, ishlash  va  ilmiy
tadqiqotlar   olib   borish   jarayonini   modernizatsiya   qilish   kafedraning   umumiy
rivojlanishiga   katta   ta'sir   ko'rsatadi.   Bu   ishning   dolzarbligi,   kafedralar   va
universitetlarning   raqamli   transformatsiyasining   muhim   qismi   sifatida   veb
saytlarga bo'lgan ehtiyojning o'sishiga asoslanadi.
  Kurs ishining maqsad va vazifalari: Ishning umumiy yo'nalishini belgilab
beradi   va   unga   erishish   uchun   bajariladigan   asosiy   vazifalarni   aniq   ko'rsatadi.
"Kafedraning   rasmiy   veb   saytini   ishlab   chiqish"   mavzusi   bo'yicha,   quyidagi
maqsad va vazifalarni keltirish mumkin:
Kurs ishining maqsadi:
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   kafedraning   rasmiy   veb   saytini   ishlab
chiqish   va   uni   foydalanishga   tayyorlash.   Saytning   asosiy   vazifalari,
foydalanuvchilarga   kafedraning   faoliyati,   ilmiy   ishlari,   o'quv   dasturlari,
yangiliklari   va   boshqa   kerakli   ma'lumotlarni   taqdim   etishdan   iborat   bo'ladi.   Veb
sayt,   kafedra   va   uning   talabalari   o'rtasidagi   aloqani   osonlashtirish   va   axborot
almashishni yanada samarali qilishga xizmat qiladi.
Kurs ishining vazifalari:
1. Kafedraning rasmiy veb saytining tarkibini aniqlash:
      -   Veb   saytning   asosiy   bo'limlari   (kafedra   haqida,   kurslar,   ilmiy   faoliyat,
yangiliklar, kontaktlar va h.k.) va ularning joylashuvi va dizaynini belgilash.   
2. Texnologiyalarni tanlash:
   - Veb saytni yaratish uchun zarur bo'lgan texnologiyalarni tanlash (HTML,
CSS,   JavaScript,   PHP,   MySQL   yoki   CMS   platformalar)   va   ulardan   qanday
foydalanish yo'llarini aniqlash.   
3. Dizayn va foydalanuvchi interfeysini (UX/UI) ishlab chiqish:
      -  Sayt  dizaynini  yaratish   va  foydalanuvchilarga   qulay   interfeysni  taqdim
etish. Bu bo'limda, saytning ko'rinishi, ranglar, shriftlar va umumiy dizayn uslubi
haqida qaror qabul qilinadi.   
4. Saytning kontentini to'plash va joylashtirish:
5       -   Kafedra   haqida   ma'lumotlar,   o'qituvchilar,   kurslar,   ilmiy   tadqiqotlar,
yangiliklar va e'lonlarni to'plash. Bu kontentni saytga joylashtirish va ularni tizimli
tartibda taqdim etish.   
5. Saytni yaratish va dasturlash jarayonini bajarish:
      -   Saytni   yaratishning   amaliy   bosqichlari:   kod   yozish,   tizimni   tuzish,
ma'lumotlar bazasini tashkil etish, sahifalarni yaratish va ularni bog'lash.
6. Saytni testlash va xatoliklarni tuzatish:
     - Saytni turli qurilmalarda (kompyuter, telefon) va brauzerlarda (Chrome,
Firefox, Safari) test qilib, xatoliklarni aniqlash va tuzatish.   
7. Saytni joylashtirish va ishga tushirish:
      -   Saytni   internetga   joylashtirish   va   undan   foydalanuvchilar   uchun
foydalanishga tayyor qilish.
8. Saytni yangilash va rivojlantirish bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish:
      -   Saytni   kelajakda   yangilab   borish,   yangi   funksiyalar   qo'shish   va
foydalanuvchilar ehtiyojlariga qarab yaxshilanishlar kiritish.
6 I-BOB. AXBOROT BOSHQARUV TIZIMINI ISHLAB CHIQISHNING
NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Axborot   boshqaruv   tizimini   ishlab   chiqishda   kafedra   ma'lumotlarini
hisobga olish
Kafedra ma'lumotlarini jamlash va saqlashda axborot boshqaruv tizimi muhim rol
o'ynaydi.   Kafedra   ma'lumotlarini   boshqarish   tizimining   printsiplari   va
funktsiyalari:
1. Kafedra ma'lumotlarini boshqarish printsipi:
O'qituvchilar   va   talabalar   ma'lumotlarini   tez   va   samarali   saqlash   va   olish   uchun
joyni ta'minlash.
Ma'lumotlarni elektron saqlash printsipi asosida ishlaydi va har bir o'qituvchining,
talabarning shaxsiy ma'lumotlarini hamda ta'lim jarayoni tarixini o'z ichiga oladi.
2. Kafedra ma'lumotlarini boshqarish funksiyalari:
Ma'lumotlarni saqlash: Kafedra ma'lumotlarini vaqtincha yoki doimiy saqlash. Bu
ma'lumotlar   o'qituvchilar,   kurslar,   talabalar   va   tadbirlar   haqida   muhim
ma'lumotlarni o'z ichiga oladi.
Ma'lumotlarni qidirish: Kafedra ma'lumotlarini tezda qidirish imkonini beradi. Bu
o'qituvchilar   va   menejerlarga   talabalar   va   kurslar   haqida   tez   ma'lumot   olishda
yordam beradi.
Ma'lumotlarni qayta ishlash: Kafedra ma'lumotlariga tezkor kirishni ta'minlaydi va
o'qituvchilar uchun ma'lumotlarni tahlil qilishni osonlashtiradi.
Kesh   xotirasi:   Kafedra   ma'lumotlari   uchun   tezkor   kirishni   ta'minlashda   yordam
beradi, bu esa tizimning samaradorligini oshiradi.
Virtual   xotira:   Kafedra   ma'lumotlarini   saqlashda   katta   hajmdagi   ma'lumotlarni
samarali boshqarish imkonini beradi.
Umuman   olganda,   kafedra   ma'lumotlarini   boshqarish   tizimi   ta'lim   jarayonining
samarali   ishlashi   uchun   zarurdir,   chunki   u   ma'lumotlarni   samarali   saqlash   va
qidirish jarayonlarini ta'minlaydi.
7 1.2.   Kafedra   ma'lumotlarini   jamlovchi   tizimda   boshqaruvchi   funksiyalarini
hisobga olish
Kafedra   ma'lumotlarini   jamlovchi   tizimda   boshqaruvchi   funksiyalarini   hisobga
olishda quyidagi jihatlarni ko'rib chiqish mumkin:
 Ma'lumotlar boshqaruvi:
o Ma'lumotlar bazasi:   Kafedra mahsulotlari, talabalar va o'qituvchilar
haqidagi   muhim   ma'lumotlarni   saqlash   va   boshqarish   uchun   kuchli
ma'lumotlar bazasini yaratish.
o Analitik   hisobotlar:   Talabalar   faoliyatini,   o'qish   jarayonini   va
baholarni tahlil qilish uchun analitik hisobotlar tuzish.
 Talabalar bilan aloqa:
o Talabalar   bilan   aloqani   boshqarish   (CRM):   Talabalar   tarixini,
xarid   odatlarini   va   aloqa   ma'lumotlarini   kuzatish   orqali   individual
xizmat ko'rsatishni ta'minlash.
o Talabalarni   jalb   qilish   va   saqlash:   Marketing   kampaniyalari,
aksiyalar va chegirmalar orqali yangi talabalarni jalb qilish va mavjud
talabalar bilan sodiqlikni oshirish.
 Inventarizatsiya va logistika:
o Inventarizatsiya   boshqaruvi:   Kafedra   ma'lumotlarini   avtomatik
ravishda yangilash va o'z vaqtida to'ldirishni ta'minlash.
o Yetkazib   berish   tizimi:   Talabalar   uchun   ma'lumotlarni   tez   va
samarali   etkazib   berish   uchun   muassasa   ichidagi   xizmatlar   bilan
hamkorlik qilish.
 Moliyaviy hisob-kitob:
o Kassalash tizimi:  Talabalar uchun tez va qulay to'lov usullarini taklif
qilish.
o Moliyaviy   tahlil:   Talabalar   uchun   daromad   va   xarajatlar   tahlilini
amalga oshirish.
 Xodimlar bilan ishlash:
8 o Xodimlarni   boshqarish:   O'qituvchilar   va   xodimlar   faoliyatini
baholash va malakasini oshirish.
o Trening   va   rivojlantirish:   O'qituvchilar   uchun   muntazam   o'quv
dasturlarini tashkil etish.
1.3.   Kafedra   ma'lumotlarini   jamlovchi   tizimda   berilganlar   bazasi
imkoniyatlaridan foydalanish
Ushbu   loyihada   ma'lumotlar   bazasidan   faol   foydalanilgan.   Ma'lumotlar   bazasi   —
bu   markazlashtirilgan   ma'lumotlar   ombori   bo'lib,   ma'lumotlarni   o'qish,   saqlash,
qayta   ishlash   va   qidirish   uchun   mo'ljallangan.   Ma'lumotlar   bazasining   tezligi   va
samaradorligi   uni   axborot   boshqaruv   tizimida   muhim   qiladi.   Eng   mashhur
ma'lumotlar bazalari orasida MySQL, PostgreSQL va MS SQL mavjud.
Ma'lumotlar   bazasi   imkoniyatlari   kafedra   ma'lumotlarini   boshqarish   tizimida   hal
qiluvchi   rol  o'ynaydi,   u  ma'lumotlarni  samarali   saqlash,   qidirish,   tashkil  qilish  va
manipulyatsiya   qilish   imkonini   beradi.   Ma'lumotlar   bazasi   imkoniyatlaridan   ba'zi
asosiy foydalanishlar:
 Ma'lumotlarni   saqlash:   Kafedra   ma'lumotlarini,   talabalar   va   o'qituvchilar
haqidagi   muhim   ma'lumotlarni   markazlashtirilgan   joyda   saqlash   imkonini
beradi.
 Ma'lumotlarni qidirish:   Kafedra ma'lumotlarini so'rovlar yordamida tezda
qidirish imkonini beradi.
 Ma'lumotlarni manipulyatsiya qilish:  Ma'lumotlar bazalari yangi yozuvlar
qo'shish,   mavjud   ma'lumotlarni   yangilash   va   keraksiz   ma'lumotlarni
o'chirish kabi operatsiyalarni qo'llab-quvvatlaydi.
 Ma'lumotlar   xavfsizligi:   Ma'lumotlar   bazasi   tizimlari   ma'lumotlar
xavfsizligini   ta'minlash   uchun   foydalanuvchi   autentifikatsiyasi   va   kirishni
boshqarish kabi xususiyatlarni taklif etadi.
 Ma'lumotlar   yaxlitligi:   Ma'lumotlar   bazalari   ma'lumotlar   sifati   va
izchilligini saqlash uchun cheklovlarni qo'llaydi.
9  Ma'lumotlar aloqalari:  Ma'lumotlar bazalari asosiy va tashqi kalitlar orqali
turli   ma'lumotlar   ob'ektlari   o'rtasida   aloqalarni   o'rnatishni   qo'llab-
quvvatlaydi.
 Hisobotlar   va   tahlil:   Ma'lumotlar   bazalari   yordamida   ishlab   chiqilgan
axborot boshqaruv tizimlari turli xil hisobotlar va tahlillarga imkon beradi.
 Mashqlanishi va unumdorligi:  Ma'lumotlar bazasi tizimlari katta hajmdagi
ma'lumotlarni qayta ishlash uchun mo'ljallangan.
10 II-BOB.   KAFEDRA   MA'LUMOTLARINI   JAMLOVCHI   TIZIMINI
ISHLAB CHIQISH
2.1.  Kafedra Ma'lumotlarini Boshqarish Tizimining Loyihasi
Kafedra   ma'lumotlarini   boshqarish   axborot   tizimini   ishlab   chiqish   jarayonida
birinchi   navbatda   Visual   Studio   dasturini   ochamiz.   Ushbu   tizim   kafedra   haqida
ma'lumotlarni   samarali   saqlash,   boshqarish   va   tahlil   qilish   uchun   mo'ljallangan
bo'lib, quyidagi asosiy bosqichlarni o'z ichiga oladi:
2.1.1-rasm .
 Bu oynada birinchi bo’lib  Создание проекта   degan joyiga bosamiz.
11 2.1.2-rasm.
  Bu   yerda   esa   Приложение   Windows   Forms   (.NET   Framework)   degan   joyini
bosamiz va  Далее  degan joyini bosim pragramma ichiga kiramiz.
2.1.3-rasm
Windows   Form ga       kirganimdan   so’ng   mavzu   doirasida   Form   oynasida   kerakli
praektimni yaratib olaman.  Admin oynasida 
“Tovarlar”, “Sotish”, “Statistika” va “Tarix” nomli tugmalardan foydalanilgan.
2.1.3-rasmdagi   tugmalarni   yaratishda     button1_Click   hodisasidan   foydalanib,
Tovarlar, Sotish, Statistika va Tarix bo’limlarini yaratganman. Bundan tashqari bu
bo’limlarning orqa fonini  panel1_Paint  hodisasidan foydalanilgan. 
Ya’ni Tovarlar bo’limini ishga tushurish uchun quyidagi koddan foydalanganman.
12 2.1.4-rasm
Sahifa haqida:
 Bo'limlar : "Kafedra" va "O'quv Yili" tugmalari mavjud.
 Dars   jadvali :   O'quv   bo'limi   dars   jadvali   ko'rsatilgan,   unda   darslar,
o'qituvchilar, vaqti va joyi ko'rsatiladi.
 Interaktivlik : Tugmalar bosilganda, tegishli ma'lumotlar ko'rsatiladi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, kafedra.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
13 2.1.5-rasm
Sahifa haqida:
 Bo'limlar : "Dars ID", "Dars Nomi", "O'qituvchi" va "Kreditlar" maydonlari
mavjud.
 Funksiyalar :   "Qo'shish",   "Tahrirlash"   va   "O'chirish"   tugmalari   dasturga
kiritilgan.
 Interaktivlik :   Dars   qo'shish,   tahrirlash   yoki   o'chirish   jarayonlari   uchun
xabar ko'rsatiladi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, kafedra.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
14 2.1.6-rasm
Sahifa haqida:
 Dars   Qo'shish :   "Dars   ID",   "Dars   Nomi",   "O'qituvchi"   va   "Kreditlar"
maydonlari mavjud.
 Funksiyalar :   "Qo'shish"   tugmasi   bosilganda,   kiritilgan   ma'lumotlar
ko'rsatiladi.
 Interaktivlik :   Dars   qo'shish   jarayonida   xabar   ko'rsatiladi,   agar   maydonlar
to'ldirilmagan bo'lsa, xato xabari ko'rsatiladi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, kafedra.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
15 2.1.7-rasm
Sahifa haqida:
 Darsni   Tahrirlash :   "Dars   ID",   "Dars   Nomi",   "O'qituvchi"   va   "Kreditlar"
maydonlari mavjud.
 Funksiyalar :   "Tahrirlash"   tugmasi   bosilganda,   kiritilgan   ma'lumotlar
ko'rsatiladi.
 Interaktivlik :   Darsni   tahrirlash   jarayonida   xabar   ko'rsatiladi,   agar
maydonlar to'ldirilmagan bo'lsa, xato xabari ko'rsatiladi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, tahrirlash.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
16 Ushbu   tugma   ya’ni   “Ochirish”   tugmasi   orqali   admin   bazadan   sotilgan
mahsulotlarni o’chirib tashlashi mumkun. Bu tugmani ishlatishda quyidagi koddan
foydalandim
2.1.8-rasm
Sahifa haqida:
 Darsni O'chirish : "Dars ID" maydoni mavjud.
 Funksiyalar : "O'chirish" tugmasi bosilganda, kiritilgan dars ID ko'rsatiladi.
 Interaktivlik :   Darsni   o'chirish   jarayonida   xabar   ko'rsatiladi,   agar   dars   ID
kiritilmagan bo'lsa, xato xabari ko'rsatiladi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, dars_ochirish.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
17 2.1.9-rasm
Sahifa haqida:
 Darsni   Ro'yxatga   Olish :   "Dars   Nomi",   "Dars   ID",   "O'qituvchi",   va
"Kreditlar" maydonlari mavjud.
 Funksiyalar :   "Ro'yxatga   Olish"   tugmasi   bosilganda,   kiritilgan   ma'lumotlar
ko'rsatiladi.
 Interaktivlik : Darsni ro'yxatga olish jarayonida xabar ko'rsatiladi va ro'yxat
yangilanadi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, dars_royxatga_olish.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
18 2.1.10-rasm
2.1.11-rasm
19 2.1.12-rasm
          Loyihamizning   ushbu   oynasi   orqali   adminimiz   Sotilgan   maxsulotlar   tarixini
bemalol   kuzata   olishi   mumkin.   Bu   bo’limimizni     yaratishda   dataGridView,
Tarix_Load   va  dataGridView1_CellContentClick   hodisalaridan foydalanilgan.
 
2.1.13-rasm
20 Kod haqida tushuntirish:
1. HTML Tuzilishi :
o Formaning yuqori qismida sarlavha va darslar ro'yxatini ko'rsatadigan
jadval mavjud.
2. CSS :
o Sahifaning ko'rinishini yaxshilash uchun oddiy CSS qo'shilgan.
3. JavaScript :
o courses massivi darslar haqidagi ma'lumotlarni saqlaydi.
o loadCourses   funksiyasi   sahifa   yuklanganda   chaqiriladi   va   darslar
jadvalga yuklanadi.
o showCourseDetails   funksiyasi   jadvalda   biror   dars   hujayrasi
bosilganda chaqiriladi va dars tafsilotlarini ko'rsatadi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, kafedra_dars_tarixi.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
2.1.13-rasm
Ushbu   Tarix   degan   tugmani   ishga   tushirishimiz   uchun   biz   quyidagi   kod   orqali
ishga tushiramiz.
21 2.2.   Tizimning xavfsizligi va ma'lumotlarni himoya qilish
Tizimning xavfsizligi  va ma'lumotlarni himoya qilish bo'limi ma'lumotlarni
xavfsiz   saqlash   va   tizimga   kirishni   nazorat   qilish   bilan   bog'liq   bo'lib,   har   qanday
ma'lumot   boshqarish   tizimining   muhim   jihatlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   bo'limda
tizim   xavfsizligini   ta'minlash   uchun   qo'llanilishi   kerak   bo'lgan   asosiy
texnologiyalar,   metodlar   va   jarayonlarni   yoritish   lozim.   Quyida   bu   bo'limni
kengroq va chuqurroq ko'rib chiqamiz:
Foydalanuvchi   autentifikatsiyasi   (authentication)   –   tizimga   kiruvchi
foydalanuvchilarni   tasdiqlash   jarayoni   bo'lib,   har   bir   foydalanuvchi   o'z   login   va
parol   orqali   tizimga   kiradi.   Foydalanuvchi   ma'lumotlarini   xavfsiz   saqlash   va
ularning   shaxsiy   ma'lumotlarini   o'g'irlanishidan   himoya   qilish   uchun   quyidagi
usullar qo'llanilishi kerak:
Parolni   shifrlash   (hashing):   Parollarni   oddiy   ko'rinishda   saqlashdan   ko'ra,
ularni shifrlangan ko'rinishda (masalan, MD5, SHA-256 yoki Argon2 yordamida)
saqlash tizim xavfsizligini oshiradi.
Ikki   faktorli   autentifikatsiya   (2FA):   Foydalanuvchi   tizimga   kirganda   faqat
login   va   parol   emas,   balki   qo'shimcha   tasdiqlash   usuli   (telefon   yoki   email   orqali
tasdiqlash   kodi)   talab   qilinadi.   Bu   tizimga   noqonuniy   kirish   ehtimolini
kamaytiradi.
Tizimda   har   bir   foydalanuvchi   uchun   turli   darajadagi   kirish   huquqlari   va
rollar belgilanadi. Masalan:
Administrator – tizimdagi barcha funksiyalarga to'liq kirish huquqiga ega va
foydalanuvchilarni boshqaradi.
O'qituvchi   –   faqat   kafedra   o'qituvchilari   va   ularning   ma'lumotlariga   kirish
imkoniyatiga ega.
Talaba   –   o'z   shaxsiy   ma'lumotlariga   va   baholarga   kirishi   mumkin,   lekin
boshqa foydalanuvchilarning ma'lumotlariga kira olmaydi.
Rollar   tizimi   foydalanuvchilarni   tizimdagi   harakatlarini   chegaralash   va
noqulay kirishni oldini olish uchun juda muhimdir.
22 Har   qanday   ma'lumotlar   tizimi   avariya   yoki   xatolik   yuz   berganda   o'z
ma'lumotlarini yo'qotish xavfi ostida bo'ladi. Shu sababli, tizim muntazam ravishda
ma'lumotlarni   zaxiralab   borishi   kerak.   Buning   uchun   quyidagi   mexanizmlarni
qo'llash mumkin:
Muntazam zaxira nusxalarini olish (backup): Ma'lumotlar bazasidagi barcha
ma'lumotlar har kuni yoki haftada bir marta serverga yoki bulutga zaxira qilinishi
lozim.
Zaxirani   tiklash   (recovery):   Tizimga   nosozlik   kirgan   yoki   ma'lumotlar
yo'qolgan taqdirda, ularni qayta tiklash imkoniyati bo'lishi kerak.
Arxivlash   (archiving):   Yillar   davomida   foydalanilmagan   ma'lumotlarni
arxivga olib, faqat kerak bo'lganda ularga kirish imkoniyati taqdim etiladi.
Ma'lumotlar   xavfsizligini   ta'minlashda   har   bir   foydalanuvchining   tizimdagi
harakatlarini nazorat qilish zarur:
Ma'lumotlar   bo'yicha   kirish   huquqlari:   Masalan,   bir   foydalanuvchi   o'z
profilini   ko'rish   yoki   o'zgartirish   huquqiga   ega,   lekin   boshqa   foydalanuvchi
ma'lumotlarini o'zgartira olmaydi.
Faoliyat   monitoringi:   Foydalanuvchilar   tomonidan   qilingan   har   qanday
o'zgarishlar, kirish va chiqishlar tizim jurnalida qayd qilinishi lozim. Bu xavfsizlik
buzilishlarini kuzatib borish va tekshirish imkonini beradi.
SSL/TLS   shifrlash:   Internet   orqali   uzatilayotgan   barcha   ma'lumotlar
shifrlanishi   lozim,   shunda   ma'lumotlar   yo'l-yo'lakay   o'g'irlanishining   oldini   olish
mumkin.
Xakerlik   hujumlariga   qarshi   himoya   (DDOS,   SQL   injection   va   boshqalar):
Tizimni   ishlab   chiqishda   turli   hujum   turlari   (SQL   Injection,   Cross-Site   Scripting
(XSS), DDoS hujumlari) va ularga qarshi himoya usullari ko'zda tutilishi kerak.
Antivirus   va   xavfsizlik   devori   (firewall):   Tizimni   va   ma'lumotlar   bazasini   xavfli
dasturlardan   yoki   kiruvchi   hujumlardan   himoya   qilish   uchun   xavfsizlik
devorlaridan foydalanish muhim.
Har qanday tizimning o‘zining boshqarish bo‘limi bo‘ladi. 
23 2.2.1-rasm
Bu   oyna   boshqaruv   paneli   oynasi.     Bu   oynadan   Maxsulotlar   nomi     tugmachasini
bosganimizda   ichiga   kompyuterlarning   nomini,   madelini,   harakatini,     do`konga
kelgan kompyuterlar sonini va kompyuterlarning narxini qo’shamiz.  Sotish degan
tugmachani   bosganimizda   ichida   kompyuterlarni   sotish,     shu   kompyuter   haqida
ma’lumoti,     soni   nechtaligi   va  narxi   qanchaga   sotilishi   kiritiladi.   Statistika   degan
tugmachani   bosganimizda   ya’ni   kompyuter   sotib   olingan   mijozlarning
ma’lumotlari   chiqadi.     Tarix   degan   tugmachani   bosganimizda   ya’ni   bunda   sotib
24 olinayotgan   maxsulotlarlar,   qancha   maxsulotlar   sotib   olayotgani   va   narxlari
chiqadi. 
2.2.2-rasm
Kod haqida tushuntirish:
1. HTML Tuzilishi :
o Boshqaruv   panelida   to'rtta   tugma   mavjud:   "Maxsulotlar",   "Sotish",
"Statistika", va "Tarix".
o Har   bir   bo'limda   maxsulotlarni   qo'shish,   sotish,   statistika   va   tarix
ko'rsatish uchun formalar mavjud.
2. CSS :
o Sahifaning   ko'rinishini   yaxshilash   uchun   CSS   qo'shilgan.   Bu   fon,
tugma ranglari va joylashuvni belgilaydi.
3. JavaScript :
o products   va   salesHistory   massivlari   maxsulotlar   va   sotish   tarixini
saqlaydi.
25 o showSection  funksiyasi   tanlangan  bo'limni  ko'rsatadi  va  boshqalarini
yashiradi.
o addProduct   funksiyasi   maxsulot   qo'shish   jarayonini   boshqaradi   va
foydalanuvchidan ma'lumotlarni oladi.
o sellProduct funksiyasi maxsulot sotish jarayonini boshqaradi.
Qanday ishlatish:
1. Yuqoridagi kodni nusxa oling.
2. Yangi .html faylini yarating (masalan, kafedra_boshqaruv_paneli.html).
3. Faylni oching va kodingizni joylashtiring.
4. Brauzerda faylni oching va sahifani ko'ring.
2.2.2-rasm
Bu Sotish oynada   biz omborga kiritgan Maxsulotlarni larni kiritamiz va brendini
kiritamiz.     Ya’ni   mijoz   bazadan   nechta   kompyuter   sotib   olishini   kirgizamiz   va
nechta   kompyuter   sotib   olsak   uni   narxi   bazaga   kirgiziladi.   Mijoz   barcha
ma’lumotlarga to’liq javob bergandan keyin  sotish tugmasini bosib tasdiqlaymiz.
2.2.3-rasm
26 Bu   Statistika   oynada   biz   mijozlarga   qachon   kompyuter   berganim   va   qaysi
vaqtgacha   bo’lgan   vaqt   oralig’ini   quyamiz.     Keyin   jadvalni   to’ldirib
bo’lganimizdan keyin tahlil qilib olamiz. Agarda bizga kirim chiqim kerak bo’lsa
uni tarixini chop etib chiqarib olsak bo’ladi.
2.2.4-rasm
Bu yerda biz Tarix degan tugmani bosganimizda biz Talabalardan olingan davomat
tarixini shuu yerdan ko’rib olishimiz mumkin. 
2.2.5-rasm
Bundan tashqari “Kafedralar ” bolimida yangi mahsulot qo’shilganda u alohida id
orqali   bazaga   qo’shiladi.   Yuqoridagi   oynadagi   strelkada   ko’rsatilgan   joyida   ham
27 shu   narsa   belgilangan.   “11”   va   “12”   raqamidagi   qatorda   bir   xil   mahsulot   nomi
yozilgan, lekin ularning “id”si boshqa boshqa. 
2.2.6-rasm
Bu yerda  tahrirlash ishi olib borilmoqda,  kelgan mahsulotning narxi o’zgaradigan
bo’lsa     admin   bemalol   uning   narxini   o’zgartira   oladi   va   bu   esa
chalkashmovchiliklarni oldini oladi.
28 2.2.7-rasm
Bu “Kafedralar” bo’limidagi   Qidirish   tugmasi orqali   kerakli mahsulotni “Model”
ustuniga qarab topa olish mumkun. Bu esa adminni ishini osonlashtiradi.
29 2.2.8-rasm
Bu   joyda   sotishni   amalga   oshirepmiz.   Kafedra   ostidagi   kompyuterni   sotselik,   bu
bo’limda   boshqa   Kafedra   nomli   kompyuter   qolmaydi.   Lekin   “Kafedralar”
bo’limidagi bazada turaveradi.
2.2.9-rasm
30 Mana   bu   yerda   hozir   qilgan   ishimizni   natijasi   ko’rinib   turibdi.   Ya’ni   boya
Maxsulotlar 2 ta turgandi, hozir esa sotilganidan so’ng 1 ta mahsulot qoldi.
2.2.10-rasm
  Bu   oynamizda   esa   mahsulotlar   statistikasi   chiqib   turadi.   Admin   do’kon   egasiga
hisobot berishi uchun “Maxsulotlar ” tugmasi orqali Excel variantga o’tkazib olishi
mumkin.     Yana   bir   afzallik   tarafi   sotilgan   mahsulotlarni   qaysi   biri   eng   ko’p
sotilganini ko’rsatib turadi.
31 Xulosa
Ushbu kurs ishi davomida HTML dasturlash tilida dialog oynalari, ularning
turlari, dialog qutilar va ular bilan Visual Studio va Java dasturlash tillarida ishlash
ko'nikmalari   o'zlashtirildi.   Kafedralar   uchun   ta'lim   va   ilmiy   tadqiqotlarni
boshqarish   tizimini   optimallashtirish   va   takomillashtirish   jarayonlari   tizimning
umumiy   samaradorligini,   mahsuldorligini   va   effektivligini   oshirishda   muhim   rol
o'ynaydi.
Ushbu   rejada   ko'rsatilgan   tavsiyalarni   amalga   oshirish   orqali,   biz   mavjud
muammolarni   hal   qilishni,   tizim   ish   faoliyatini   yaxshilashni   va   ta'lim   jarayonini
yanada   takomillashtirishni   maqsad   qilganmiz.   Ishlashni   optimallashtirish,
kengaytirilgan   foydalanuvchi   interfeysi,   ilg'or   xususiyatlar   integratsiyasi,
xavfsizlikni   yaxshilash,   avtomatlashtirilgan   jarayonlar   va   doimiy   monitoringga
e'tibor   qaratgan   holda,   kafedralar   uchun   samarali   va   mustahkam   tizim   yaratishga
intilamiz.
Takomillashtirilgan   tizim   nafaqat   ma'lumotlarni   boshqarish   imkoniyatlarini
oshirish,   balki   talabalarga   va   o'qituvchilarga   qarorlar   qabul   qilishda   va   xizmat
ko'rsatishda   yordam   beradigan   ilg'or   vositalar   bilan   ta'minlaydi.
Foydalanuvchilarning fikr-mulohazalarini, xavfsizligini va samaradorligini birinchi
o'ringa   qo'yish   orqali,   biz   optimallashtirilgan   tizim   operatsion   samaradorlikni
oshirishga,   qo'lda   xatoliklarni   kamaytirishga   va   pirovardida   yuqori   sifatli   ta'lim
xizmatlarini ta'minlashga erishamiz.
Xulosa qilib aytadigan bo'lsak, kafedralar uchun ta'lim va ilmiy tadqiqotlarni
boshqarish   tizimini   optimallashtirish   va   takomillashtirish,   o'zgaruvchan
ehtiyojlarga   mos   keladigan   yanada   soddalashtirilgan,   xavfsiz   va
foydalanuvchilarga   qulay   tizimga   yo'l   ochadi.   Doimiy   monitoring,   fikr-
mulohazalar   va   takroriy   takomillashtirish   tizimning   uzoq   muddatda   o'zgaruvchan
talablariga moslashish va javob berishini ta'minlaydi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. "Veb-dizayn   asoslari".   N.   Komarov,   B.   Turov.   –   Bu   kitob   veb-dizayn,
foydalanuvchi   interfeysi   (UI)   va   foydalanuvchi   tajribasini   (UX)   yaxshilash
usullarini o'rgatadi.
2. "Internet   texnologiyalari   va   veb-saytlarni   ishlab   chiqish".   S.   Aliyev.   –   Veb-
saytlarni   ishlab   chiqish   texnologiyalari,   ular   uchun   ishlatiladigan   til   va
platformalarni yoritib beradi.
3. W3Schools   (https://www.w3schools.com/)   –   HTML,   CSS,   JavaScript   va
boshqa veb texnologiyalariga oid bepul darsliklar va qo'llanmalar. 
4. MDN Web Docs (https://developer.mozilla.org/) – Mozilla tomonidan taqdim
etilgan rasmiy hujjatlar va veb-texnologiyalar bo'yicha chuqurroq tushunchalar.
5.   Stack   Overflow   (https://stackoverflow.com/)   –   Dasturchilar   uchun   forum
bo'lib,   veb-sayt   yaratish   jarayonida   duch   kelgan   muammolarni   yechishda
yordam beradi.
6. CSS-Tricks (https://css-tricks.com/) – CSS va HTML orqali veb-sayt dizaynini
yaratish bo'yicha foydali maqolalar va qo'llanmalar.
7. Google Developers (https://developers.google.com/) – Veb-sayt ishlab chiqish
va optimallashtirish uchun Google tomonidan taqdim etilgan manbalar.
8. A   List   Apart   (https://alistapart.com/)   –   Veb-dizayn   va   dasturlashning   ilg'or
usullari haqida maqolalar.
9. Ivanov,   S.,   &   Cherepanov,   O.   (2023).   Veb-saytlar   uchun   kontent   boshqaruv
tizimlarini yaratish. *Journal of Web Engineering*, 15(2), 45-60.
10. Komarov,   N.,   &   Turov,   B.   (2022).   *Veb-dizayn   asoslari*.   Tashkent:   Sharq
nashriyoti.
INTERNET SAYTLAR RO'YXATI
1. YouTube Video
2. Dasturchi UZ
33 Kurs ishini baholash mezoni
Maksimal baho Saralash baho Yakuniy reyting
ball Reyting natijasi
5 3 90-100 5 –“A’lo”
70-89 4 – “Yaxshi”
60-69 3 – “Qoniqarli”
60 dan past 2–  “Qoniqar siz ”
Kurs ishi himoyasi yuqori saviyada Nizom talablariga to la rioya qilingan holda ʻ
xolis va adolatli o tkazilishi hamda baholanishi lozim.	
ʻ
Kurs ishini baholash tartibi
№ Kurs ishi bo yicha ish turlari	
ʻ Ball
1 Kurs ishini hajmi va talab bo yicha 	
ʻ
rasmiylashtirilganligi:
- talabga javob beradi (7-8);
- talabga qisman javob beradi (6-7);
- talabdan chetga chiqish holatlari mavjud (5-6);
- talabga javob bermaydi  (0-4) ;
2 Mavzuning dolzarbligining asoslanganligi:
- yetarli darajada asoslanganligi (7-8);
- yetarli darajada asoslanmagan (6-7);
- noaniq (5-6);
-asoslanmagan (0-4);
3 Maqsad vazifalarining aniq ifodalanganligi:
- aniq (7-8);
- to liq aniqlanmagan (6-7);	
ʻ
- aniq emas (5-6);
- ifodalanmagan (0-4)
4 Kurs ishining himoya qismida ijtimoiy-iqtisodiy (ta’lim)
sohasida qo llashga tavsiya berilganligi:	
ʻ
- bevosita qo llashga tavsiya bor (7-8);
ʻ
34 № Kurs ishi bo yicha ish turlariʻ Ball
- qisman qo llashga tavsiya qilingan (6-7);	
ʻ
- tavsiya ishonchli emas (5-6);
- tavsiya yo q (0-4);
ʻ
5 Olingan natijalarni yangiligi va ishonchlilik darajasi:
- natija yangi (7-8);
- ilgari olingan (6-7);
- to la ishonchli emas (5-6);	
ʻ
- eskirgan, ishonchli emas  (0-4) ;
6 Talabaning mavzu bo yicha olingan natijalarini 	
ʻ
tanqidiy baholanganligi darajasi:
- aniq (7-8);
- to liq aniq emas (6-7); 	
ʻ
- juda sayoz (5);
- tanqidiy baholanmagan (0-4);
7 Adabiyotlardan foydalanganlik darajasi:
- qonunlar, qarorlar, ilmiy-amaliy jurnallar, monografiya, 
yetakchi olimlar asarlaridan to la foydalanilgan (7-8);	
ʻ
- darslik, ma’ruza matnlari, o quv-qo llanma va 
ʻ ʻ
ma’lumotlardangina foydalanganligi  (6-7);
-  y etarli foydalanilmagan  (5) ;
- foydalanilmagan  (0-4) ;
8 Talabaning ma’ruzasiga baho:
- a’lo (14-15);
- yaxshi (11-13);
- qoniqarli (9-10);
-qoniqarsiz (0-8) ;
9 Talabaga berilgan savollarga javobi:
- to liq (14-15);	
ʻ
- yaxshi (11-13);
35 № Kurs ishi bo yicha ish turlariʻ Ball
- qoniqarli  (9-10) ;
-qoniqarsiz  (0-8) ;
10 Adabiyotlar tanqidiy tahlili darajasi:
- to la darajada (7) ;	
ʻ
- qisman darajada (5-6);
- noaniq (4-5);
- taxlil yo q (0-3);	
ʻ
11 Internet manbalaridan foydalanganlik darajasi:
- yetarli, natija yangi (7);
- qisman, ilgari olingan (5-6);
- to la ishonchli emas (4-5);	
ʻ
- foydalanilmagan  (0-3) ;
Kurs ishiga qo yilgan yakuniy ball:	
ʻ
36 Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston milliy universiteti Jizzax filiali
Kompyuter ilmlari va dasturlash texnologiyalari 512-22 guruh talabasi
Ashurboyev Shohruh Xolmurod o’g’li
Web dasturlash fanining elektiron darsligini  ishlab chiqarish   mavzusidagi
kurs ishiga
TAQRIZ
Mirzo Ulug‘bek nomidagi O ‘ zbekiston Milliy universiteti Jizzax filiali “Аmaliy 
matematika” fakulteti  512 - 22- guruh talabasi  Ashurboyev Shohruh Xolmurod O’g’li  
Web dasturlash fanining elektiron darsligini  ishlab chiqarish   mavzusidagi kurs 
ishida 3 bob,  8  paragrafdan iborat bo ‘ lib, unda quyidagilar keltirilgan:
_____________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kamchiliklar:
_____________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
512-22  - guruh talabasi  Ashurboyev Shohruh Xolmurod O’g’li   kurs ishini 
himoyaga tavsiya etaman.
Kompyuter ilmlari va dasturlashtirish  kafedrasi 
________________________________________________________________
(lavozimi)                         (imzo)  (Familiyasi, ismi)
37

telegram:@Print5703

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский