Kasb-xunar ta'limi darslarini samardorligini oshirish texnalogiyasi

 
1 Kasb-xunar ta'limi darslarini samardorligini oshirish
texnalogiyasi
MUNDARIJA. 
I. KIRISH
II. ASOSIY QISM 
1) Kasb-hunar ta’limi darslarining samaradorligini oshirishda zamonaviy 
pedagogik texnologiyalarning o‘rni va ahamiyati………………………….....6
2) Ta’lim jarayonida innovatsion yondashuvlar va ularning kasb-hunar 
ta’limidagi samaradorlikka ta’siri…………………………………………...10
3) Kasb-hunar ta’limi darslarini interfaol usullar yordamida tashkil etish va 
o‘quvchilarning kasbiy kompetensiyalarini rivojlantirish…………………...14
4) Kasb-hunar ta’limida axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan samarali 
foydalanishning usullari va natijalari………………………………………..18
III. XULOSA …………………………………………………………………..24
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………27
2 I. KIRISH
O'rta   maxsus,   kasb-hunar   ta'limi   muassasalari   xodimlarini   moddiy
rag'batlantirishni   kuchaytirish   va   ular   mehnatiga   haq   to'lash   tizimini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risidagi   PQ-929-sonli   qaror   (30.07.2008)
o'rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta'limi   tizimidagi   pedagog   xodimlarning   mehnat
sharoitlarini   yaxshilash,   ularning   moddiy   manfaatdorligini   oshirish   va   ta'lim
sifatini   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan.   Mazkur   qaror   doirasida   kasb-hunar
ta'limi   muassasalari   xodimlarini   rag‘batlantirish   va   ularning   mehnatiga   haq
to‘lash tizimini takomillashtirish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar belgilangan.
Jumladan,   pedagoglarning   oylik   ish   haqi   miqdorini   oshirish,   mehnat
faoliyatining   natijalariga   qarab   qo‘shimcha   mukofotlar   belgilash,   samarali
ishlagan   o‘qituvchilarga   moddiy   rag‘batlantirish   tizimini   joriy   etish   hamda
ta'lim   sifatini   oshirish   maqsadida   pedagog   xodimlarning   malakasini   oshirish
kurslariga yo‘naltirish kabi masalalar o‘z aksini topgan 1
.
1
  https://lex.uz/docs/-1378945  
3 Hozirgi   kunda   kasb-hunar   ta’limi   tizimida   o‘quv   jarayonining
samaradorligini   oshirish   muhim   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Texnologik
taraqqiyot   va   mehnat   bozorining   doimiy   o‘zgarib   borishi   natijasida
o‘quvchilarni zamonaviy talab va sharoitlarga mos ravishda tayyorlash zarurati
ortib   bormoqda.   Shu   sababli,   ta’lim   jarayonida   innovatsion   pedagogik
yondashuvlar   va   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   tobora   dolzarb   masalaga
aylanmoqda.   Kasb-hunar   ta’limida   samaradorlikni   oshirish   texnologiyalari
o‘quvchilarning   kasbiy   malakasini   rivojlantirish,   nazariy   bilimlarni   amaliyot
bilan   bog‘lash,   shuningdek,   interaktiv   o‘qitish   usullaridan   foydalanishni   o‘z
ichiga   oladi.   Bunday   texnologiyalar   o‘qituvchilarning   darslarni   qiziqarli,
samarali   va   interaktiv   tarzda   tashkil   etishiga   yordam   beradi.   Ushbu   tadqiqotda
kasb-hunar ta’limi darslarining samaradorligini oshirishga qaratilgan zamonaviy
texnologiyalar,   ularning   ta’lim   jarayonidagi   ahamiyati   va   amaliy   qo‘llanilishi
tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   ushbu   texnologiyalarning   o‘quvchilarning   bilim
olish   jarayoniga   ta’siri   hamda   natijadorlik   darajasini   oshirishga   qo‘shadigan
hissasi o‘rganiladi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   kasb-hunar   ta’limi
samaradorligini   oshirish   muhim   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Zamonaviy
iqtisodiyotning tezkor rivojlanishi, mehnat bozorining o‘zgaruvchan talablari va
texnologik   yangiliklar   kasbiy   ta’lim   tizimini   takomillashtirishni   taqozo   etadi.
Shu   sababli,   o‘qitish   jarayonida   ilg‘or   pedagogik   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan foydalanish zarurati ortib bormoqda.
Kasb-hunar   ta’limida   samaradorlikni   oshirish   texnologiyalari
o‘quvchilarning   nazariy   bilimlarini   amaliy   ko‘nikmalar   bilan   mustahkamlash,
ularning   ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   va   kasbiy   kompetensiyalarni
4 shakllantirishga xizmat qiladi. Xususan, interfaol metodlar, loyiha uslubi, modul
ta’limi   va   raqamli   texnologiyalar   yordamida   ta’lim   samaradorligini   oshirish
mumkin. Shuningdek, ta’lim jarayonida individual yondashuv, masofaviy ta’lim
imkoniyatlaridan   foydalanish   va   amaliy   mashg‘ulotlarga   e’tibor   qaratish
o‘quvchilarning   kasbiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   esa   ularning
mehnat   bozorida   raqobatbardoshligini   oshirish,   zamonaviy   ishlab   chiqarish
jarayonlariga   tez   moslashish   va   innovatsion   yechimlarni   qo‘llash   qobiliyatini
shakllantirish   imkonini   beradi.   Shu   sababli,   kasb-hunar   ta’limining
samaradorligini   oshirish   texnologiyalarini   o‘rganish   va   amaliyotga   joriy   etish
bugungi   kunning   dolzarb   muammolaridan   biri   bo‘lib,   ta’lim   tizimini   yanada
rivojlantirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   kasb-hunar   ta’limi
darslarining   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   zamonaviy   texnologiyalarni
o‘rganish va ularni amaliyotga tatbiq etish imkoniyatlarini tahlil qilishdan iborat.
Bugungi kunda ta’lim jarayonini takomillashtirish, o‘quvchilarning kasbiy bilim
va   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   hamda   mehnat   bozorida   raqobatbardosh
mutaxassislar   tayyorlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   sababli,   interfaol
o‘qitish   usullari,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,   masofaviy   ta’lim
imkoniyatlari,   modulli   ta’lim   tizimi   va   gamifikatsiya   kabi   innovatsion
yondashuvlarning   ta’lim   jarayonidagi   samaradorligini   o‘rganish   va   ularni
amaliyotga   joriy   etish   muhim   vazifalardan   biridir.   Kurs   ishi   orqali   ta’lim
jarayonining   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarning   kasbiy   rivojlanishini
jadallashtirish   va   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   yordamida   darslarning
samaradorligini   oshirishga   oid   ilmiy-amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqish   ko‘zda
tutilgan.   o‘quvchilarning   kasbiy   bilim   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   hamda
5 mehnat   bozorida   raqobatbardosh   mutaxassislar   tayyorlash   dolzarb   vazifalardan
biri hisoblanadi. Shu sababli, interfaol o‘qitish usullari, axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari,   masofaviy   ta’lim   imkoniyatlari,   modulli   ta’lim   tizimi   va
gamifikatsiya   kabi   innovatsion   yondashuvlarning   ta’lim   jarayonidagi
samaradorligini o‘rganish va ularni amaliyotga joriy etish muhim ahamiyat kasb
etadi.   Mazkur   kurs   ishi   doirasida   ta’lim   jarayonining   sifatini   oshirish,
o‘quvchilarning   kasbiy   rivojlanishini   jadallashtirish   hamda   zamonaviy
pedagogik texnologiyalar yordamida darslarning samaradorligini oshirishga oid
ilmiy-amaliy tavsiyalar ishlab chiqish rejalashtirilgan.
Kurs ishining vazifalari.  Ushbu kurs ishining asosiy vazifalari kasb-hunar
ta’limi   darslarining   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   innovatsion
texnologiyalarni   o‘rganish   va   ularni   amaliyotga   joriy   etishdan   iborat.   Ta’lim
jarayonida   interfaol   metodlardan   samarali   foydalanish,   o‘quvchilarning   kasbiy
bilim   va   ko‘nikmalarini   shakllantirish,   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining   o‘rni   va   ahamiyatini   tahlil   qilish   muhim   yo‘nalishlardan
biridir.   Shu   bilan   birga,   kasb-hunar   ta’limi   tizimida   zamonaviy   o‘qitish
texnologiyalarining   afzalliklarini   o‘rganish,   dars   jarayonining   sifatini   oshirish
bo‘yicha   ilmiy-amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqish   ham   ushbu   ishning   asosiy
vazifalaridan   biridir.   Shuningdek,   kasb-hunar   ta’limi   tizimida   ilg‘or
texnologiyalarni   joriy   etishning   istiqbollari   va   muammolarini   aniqlash,   ularni
bartaraf etish bo‘yicha amaliy takliflar ishlab chiqish ham kurs ishining muhim
vazifalaridan   biri   sanaladi.   kasb-hunar   ta’limi   darslarining   samaradorligini
oshirishga   xizmat   qiluvchi   innovatsion   texnologiyalarni   o‘rganish   va   ularni
amaliyotga   tatbiq   etishdan   iborat.   Ta’lim   jarayonida   interfaol   metodlardan
samarali   foydalanish,   o‘quvchilarning   kasbiy   bilim   va   ko‘nikmalarini
6 shakllantirish,   shuningdek,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   o‘rni
va   ahamiyatini   tahlil   qilish   muhim   yo‘nalishlardan   biri   hisoblanadi.   Bundan
tashqari,   kasb-hunar   ta’limi   tizimida   zamonaviy   o‘qitish   texnologiyalarining
afzalliklarini aniqlash, dars jarayonining sifatini oshirish bo‘yicha ilmiy-amaliy
tavsiyalar ishlab chiqish ushbu ishning asosiy vazifalaridan biridir. Shuningdek,
ilg‘or texnologiyalarni joriy etishning istiqbollari va muammolarini tahlil qilish,
hamda   ularni   bartaraf   etish   bo‘yicha   aniq   amaliy   takliflar   ishlab   chiqish   ham
mazkur kurs ishining muhim yo‘nalishlari qatoriga kiradi.
Kurs   ishning   tarkibiy   tuzilishi .   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism   va   xulosa
bo‘limlaridan   iborat   bo‘lib,   mavzuning   ilmiy-nazariy   asoslari,   tadqiqot   usullari
va   amaliy   tavsiyalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Kirish   qismida   mavzuning   dolzarbligi,
maqsadi,   vazifalari   va   tadqiqotning   ilmiy   asoslari   yoritiladi.   Asosiy   qismda
kasb-hunar   ta’limi   darslarining   samaradorligini   oshirish   texnologiyalariga   oid
nazariy ma’lumotlar, ilg‘or pedagogik yondashuvlar, zamonaviy texnologiyalar
va ularning amaliyotga joriy etish yo‘llari tahlil qilinadi. Bundan tashqari, kasb-
hunar   ta’limida   interfaol   metodlar,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,
gamifikatsiya,   masofaviy   ta’lim   hamda   innovatsion   o‘qitish   usullari   haqida
batafsil ma’lumot beriladi. Tadqiqot jarayonida olingan natijalar, ularning tahlili
va ta’lim samaradorligini oshirish bo‘yicha amaliy tavsiyalar keltiriladi. Xulosa
qismida   esa   tadqiqot   natijalari   umumlashtirilib,   asosiy   xulosalar   va   tavsiyalar
beriladi.   Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi   ilmiy   izchillik   va   mantiqiy   yaxlitlikka
asoslangan bo‘lib, mavzuga oid muhim jihatlarni to‘liq yoritishga xizmat qiladi.
7 II. ASOSIY QISM
1. Kasb-hunar ta’limi darslarining samaradorligini oshirishda
zamonaviy pedagogik texnologiyalarning o‘rni va ahamiyati
2. Ta’lim jarayonida innovatsion yondashuvlar va ularning kasb-
hunar ta’limidagi samaradorlikka ta’siri
3. Kasb-hunar ta’limi darslarini interfaol usullar yordamida tashkil
etish va o‘quvchilarning kasbiy kompetensiyalarini rivojlantirish
4. Kasb-hunar ta’limida axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan samarali foydalanishning usullari va natijalari
III. XULOSA
8 IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Prezident farmonlari, qarorlari va ishlari
Manbalar va adabiyotlar
Elektron manbalar
https://lex.uz/docs/-1378945  
9

Kasb-xunar ta'limi darslarini samardorligini oshirish texnalogiyasi

MUNDARIJA. 

  1. KIRISH
  2. ASOSIY QISM 
  3. Kasb-hunar ta’limi darslarining samaradorligini oshirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalarning o‘rni va ahamiyati………………………….....6
  4. Ta’lim jarayonida innovatsion yondashuvlar va ularning kasb-hunar ta’limidagi samaradorlikka ta’siri…………………………………………...10
  5. Kasb-hunar ta’limi darslarini interfaol usullar yordamida tashkil etish va o‘quvchilarning kasbiy kompetensiyalarini rivojlantirish…………………...14
  6. Kasb-hunar ta’limida axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan samarali foydalanishning usullari va natijalari………………………………………..18
  7. XULOSA…………………………………………………………………..24
  8. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. KIRISH

O'rta maxsus, kasb-hunar ta'limi muassasalari xodimlarini moddiy rag'batlantirishni kuchaytirish va ular mehnatiga haq to'lash tizimini takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risidagi PQ-929-sonli qaror (30.07.2008) o'rta maxsus va kasb-hunar ta'limi tizimidagi pedagog xodimlarning mehnat sharoitlarini yaxshilash, ularning moddiy manfaatdorligini oshirish va ta'lim sifatini yanada rivojlantirishga qaratilgan. Mazkur qaror doirasida kasb-hunar ta'limi muassasalari xodimlarini rag‘batlantirish va ularning mehnatiga haq to‘lash tizimini takomillashtirish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar belgilangan. Jumladan, pedagoglarning oylik ish haqi miqdorini oshirish, mehnat faoliyatining natijalariga qarab qo‘shimcha mukofotlar belgilash, samarali ishlagan o‘qituvchilarga moddiy rag‘batlantirish tizimini joriy etish hamda ta'lim sifatini oshirish maqsadida pedagog xodimlarning malakasini oshirish kurslariga yo‘naltirish kabi masalalar o‘z aksini topgan[1].

Hozirgi kunda kasb-hunar ta’limi tizimida o‘quv jarayonining samaradorligini oshirish muhim vazifalardan biri hisoblanadi. Texnologik taraqqiyot va mehnat bozorining doimiy o‘zgarib borishi natijasida o‘quvchilarni zamonaviy talab va sharoitlarga mos ravishda tayyorlash zarurati ortib bormoqda. Shu sababli, ta’lim jarayonida innovatsion pedagogik yondashuvlar va zamonaviy texnologiyalarni qo‘llash tobora dolzarb masalaga aylanmoqda. Kasb-hunar ta’limida samaradorlikni oshirish texnologiyalari o‘quvchilarning kasbiy malakasini rivojlantirish, nazariy bilimlarni amaliyot bilan bog‘lash, shuningdek, interaktiv o‘qitish usullaridan foydalanishni o‘z ichiga oladi. Bunday texnologiyalar o‘qituvchilarning darslarni qiziqarli, samarali va interaktiv tarzda tashkil etishiga yordam beradi. Ushbu tadqiqotda kasb-hunar ta’limi darslarining samaradorligini oshirishga qaratilgan zamonaviy texnologiyalar, ularning ta’lim jarayonidagi ahamiyati va amaliy qo‘llanilishi tahlil qilinadi. Shuningdek, ushbu texnologiyalarning o‘quvchilarning bilim olish jarayoniga ta’siri hamda natijadorlik darajasini oshirishga qo‘shadigan hissasi o‘rganiladi.

Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda kasb-hunar ta’limi samaradorligini oshirish muhim masalalardan biri hisoblanadi. Zamonaviy iqtisodiyotning tezkor rivojlanishi, mehnat bozorining o‘zgaruvchan talablari va texnologik yangiliklar kasbiy ta’lim tizimini takomillashtirishni taqozo etadi. Shu sababli, o‘qitish jarayonida ilg‘or pedagogik va axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish zarurati ortib bormoqda.

Kasb-hunar ta’limida samaradorlikni oshirish texnologiyalari o‘quvchilarning nazariy bilimlarini amaliy ko‘nikmalar bilan mustahkamlash, ularning ijodiy fikrlash qobiliyatini rivojlantirish va kasbiy kompetensiyalarni shakllantirishga xizmat qiladi. Xususan, interfaol metodlar, loyiha uslubi, modul ta’limi va raqamli texnologiyalar yordamida ta’lim samaradorligini oshirish mumkin. Shuningdek, ta’lim jarayonida individual yondashuv, masofaviy ta’lim imkoniyatlaridan foydalanish va amaliy mashg‘ulotlarga e’tibor qaratish o‘quvchilarning kasbiy rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Bu esa ularning mehnat bozorida raqobatbardoshligini oshirish, zamonaviy ishlab chiqarish jarayonlariga tez moslashish va innovatsion yechimlarni qo‘llash qobiliyatini shakllantirish imkonini beradi. Shu sababli, kasb-hunar ta’limining samaradorligini oshirish texnologiyalarini o‘rganish va amaliyotga joriy etish bugungi kunning dolzarb muammolaridan biri bo‘lib, ta’lim tizimini yanada rivojlantirishga xizmat qiladi.

Kurs ishining maqsadi. Ushbu kurs ishining maqsadi kasb-hunar ta’limi darslarining samaradorligini oshirishga qaratilgan zamonaviy texnologiyalarni o‘rganish va ularni amaliyotga tatbiq etish imkoniyatlarini tahlil qilishdan iborat. Bugungi kunda ta’lim jarayonini takomillashtirish, o‘quvchilarning kasbiy bilim va ko‘nikmalarini rivojlantirish, hamda mehnat bozorida raqobatbardosh mutaxassislar tayyorlash muhim ahamiyat kasb etadi. Shu sababli, interfaol o‘qitish usullari, axborot-kommunikatsiya texnologiyalari, masofaviy ta’lim imkoniyatlari, modulli ta’lim tizimi va gamifikatsiya kabi innovatsion yondashuvlarning ta’lim jarayonidagi samaradorligini o‘rganish va ularni amaliyotga joriy etish muhim vazifalardan biridir. Kurs ishi orqali ta’lim jarayonining sifatini oshirish, o‘quvchilarning kasbiy rivojlanishini jadallashtirish va zamonaviy pedagogik texnologiyalar yordamida darslarning samaradorligini oshirishga oid ilmiy-amaliy tavsiyalar ishlab chiqish ko‘zda tutilgan. o‘quvchilarning kasbiy bilim va ko‘nikmalarini rivojlantirish hamda mehnat bozorida raqobatbardosh mutaxassislar tayyorlash dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi. Shu sababli, interfaol o‘qitish usullari, axborot-kommunikatsiya texnologiyalari, masofaviy ta’lim imkoniyatlari, modulli ta’lim tizimi va gamifikatsiya kabi innovatsion yondashuvlarning ta’lim jarayonidagi samaradorligini o‘rganish va ularni amaliyotga joriy etish muhim ahamiyat kasb etadi. Mazkur kurs ishi doirasida ta’lim jarayonining sifatini oshirish, o‘quvchilarning kasbiy rivojlanishini jadallashtirish hamda zamonaviy pedagogik texnologiyalar yordamida darslarning samaradorligini oshirishga oid ilmiy-amaliy tavsiyalar ishlab chiqish rejalashtirilgan.