Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 1.2MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 18 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Katta guruhda loydan buyum yasashga o‘rgatish

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   MAKTABGACHA   TA’LIMDA   LOYDAN   BUYUM
YASASHNING AHAMIYATI
1.1.   Loydan buyum yasashning bolalar rivojlanishidagi o‘rni………………….. 5
1.2.   Loy   bilan   ishlash   texnologiyalari   va
materiallari……………………………. 11
1.3.   Katta   guruh   bolalarida   san’at   va   mehnat   ko‘nikmalarini
shakllantirish.......... 15
1.4.   Maktabgacha   ta’limda   loydan   buyum   yasashga   o‘rgatish
usullari………….. 17
II-BOB.   KATTA   GURUH   BOLALARINI   LOYDAN   BUYUM
YASASHGA O‘RGATISH METODIKASI
2.1.   Loydan   buyum   yasashga   o‘rgatishning
bosqichlari …………………………. 19
2.2.   Bolalar   yosh   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   metodlarni
qo‘llash …….. 23
2.3.   Loydan   buyum   yasashda   estetik   va   texnik
yondashuv………………………. 26
2.4.   Loy   bilan   ishlash   jarayonida   yuzaga   keladigan   qiyinchiliklar   va   ularni
bartaraf etish yo‘llari.............................................................................................. 28
XULOSA............................................................................................................... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 31
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Maktabgacha   ta’lim   tizimida   bolalarni   har
tomonlama   rivojlantirish   muhim   vazifalardan   biri   bo‘lib,   ularga   ijodiy   tafakkur,
tasavvur   va   motorika   qobiliyatlarini   shakllantirishga   yordam   beradigan
metodlardan   keng   foydalanish   talab   etiladi.   Shunday   metodlardan   biri   loy   bilan
ishlash   bo‘lib,   bu   faoliyat   bolalarning   mayda   motorikasini   rivojlantirish,   tasviriy
san’atga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,   tafakkurini   kengaytirish   va   mustaqil   ijodiy
faoliyatini   shakllantirishda   katta   ahamiyatga   ega.   Katta   guruh   bolalarini   loydan
buyum   yasashga   o‘rgatish   nafaqat   ularning   tasviriy   san’atga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirish,   balki   ularni   mehnatsevarlik,   sabr-toqat,   diqqat   va   mas’uliyatlilik   kabi
fazilatlarni egallashga ham undaydi. Bundan tashqari, loy bilan ishlash jarayonida
bolalar   o‘z   his-tuyg‘ularini   ifoda   etish,   atrof-muhitdagi   hodisalarni   o‘z   badiiy
qarashlari orqali namoyon etish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Bugungi   kunda   pedagogika   va   psixologiya   sohalarida   olib   borilgan
tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   san’at   va   amaliy   hunarmandchilikka
yo‘naltirilgan   mashg‘ulotlar   bolalarning   tafakkuri   va   ijodiy   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirishga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   maktabgacha   ta’lim
muassasalarida   loy   bilan   ishlash   bo‘yicha   maxsus   mashg‘ulotlarni   yo‘lga   qo‘yish
ham nazariy, ham amaliy jihatdan katta ahamiyatga ega. Mazkur tadqiqot ishi katta
guruh bolalarini loydan buyum yasashga o‘rgatish jarayonining nazariy va amaliy
asoslarini   o‘rganish,   samarali   metod   va   texnologiyalarni   aniqlash   hamda   ushbu
jarayonni takomillashtirishga oid tavsiyalar ishlab chiqishga qaratilgan.
Kurs   ishining   maqsadi.   Katta   guruh   bolalarini   loydan   buyum   yasashga
o‘rgatish   jarayonini   o‘rganish,   bu   jarayonda   qo‘llaniladigan   samarali   usullarni
3 aniqlash   va   uning   bolalar   rivojlanishiga   ta’sirini   tahlil   qilishdan   iborat.
Shuningdek, maktabgacha yoshdagi bolalarning mayda motorikasi, ijodiy tafakkuri
va   estetik   didini   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   pedagogik   metodlarni   aniqlash
ham muhim maqsadlardan biridir.
Ushbu tadqiqot orqali quyidagilarga erishish ko‘zda tutiladi:
 Bolalarni   loydan   buyum   yasashga   o‘rgatishning   nazariy   va   amaliy
asoslarini o‘rganish;
 Loy bilan ishlash mashg‘ulotlarining bola rivojlanishiga ta’sirini aniqlash;
 Tarbiyachilar uchun samarali metod va texnologiyalarni taklif etish;
 Loydan   buyum   yasash   jarayonida   bolalarning   mustaqil   ijodiy   faoliyatini
qo‘llab-quvvatlash.
Pedagoglar   va   tarbiyachilar   uchun   amaliy   tavsiyalar   berish   hamda
maktabgacha ta’lim muassasalarida  loy bilan ishlash metodikasini  rivojlantirishga
yordam berishi kutiladi.
Kurs ishining vazifalari:
- Loydan buyum yasashning pedagogik ahamiyatini o‘rganish.
- Bolalarni loy bilan ishlashga o‘rgatish usullarini tahlil qilish.
- Amaliy mashg‘ulotlar uchun samarali metodlarni aniqlash.
- Loy bilan ishlash jarayonining bolalar rivojlanishiga ta’sirini baholash.
- Tarbiyachilar uchun metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti.   Katta   guruh   bolalarini   maktabgacha   ta’lim
tashkilotida   loydan   buyum   yasashga   o‘rgatish   jarayoni,   uning   pedagogik   va
psixologik jihatlari hamda samarali metodikalarini o‘rganish.
Kurs   ishining   obyekti.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   katta   guruh
bolalarini loydan buyum yasashga o‘rgatish jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I-BOB.  MAKTABGACHA TA’LIMDA LOYDAN BUYUM
YASASHNING AHAMIYATI
1.1.   Loydan buyum yasashning bolalar rivojlanishidagi o‘rni
Loydan   buyum   yasash   bolalarning   jismoniy,   aqliy   va   hissiy   rivojlanishiga
katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bu   jarayon   bolalarning   tasavvur   qilish,   ijodiy   fikrlash   va
qo‘l motorikasini rivojlantirishga yordam beradi.
Mayda   motorika   va   qo‘l-harakat   koordinatsiyasini   rivojlantirish .
Loydan   buyum   yasash   jarayoni   bolalarning   jismoniy   va   ruhiy   rivojlanishida
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   mayda   motorika   va   qo‘l-harakat
koordinatsiyasini   shakllantirishda   bu   faoliyat   beqiyos   natijalar   beradi.   Bolalar
loyni   ezish,   siqish,   dumaloqlash,   cho‘zish,   yoyish,   shakllar   yasash   kabi   turli
harakatlarni   bajarish   orqali   qo‘llarining   kichik   mushaklarini   harakatlantiradi   va
rivojlantiradi. 
Bu   jarayon   bola   rivojlanishida   quyidagi
jihatlar bo‘yicha ijobiy ta’sir ko‘rsatadi:
1.   Mayda   mushaklarning
rivojlanishi .   Loy bilan ishlash bolalarning
barmoqlari   va   kaft   mushaklarini
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Bola
loyni   qo‘llari   bilan   bosib,   ezib   yoki   shakl
berayotganda   barmoqlari   doimiy   ravishda
harakatda   bo‘ladi.   Bu   harakatlar   mayda   mushaklarni   rivojlantirib,   ularning
egiluvchanligi   va   harakat   tezligini   oshiradi.   Ayniqsa,   yosh   bolalar   uchun   bunday
5 faoliyat   muhim   bo‘lib,   ularning   keyinchalik   yozuvga   tayyorlanish   jarayonida
qo‘llarining moslashuvchan va chaqqon bo‘lishiga zamin yaratadi.
2.   Barmoqlar   harakatining   aniqligi   va   mustahkamligi .   Loydan   buyum
yasash   jarayonida   bola   turli   harakatlarni   bajarish   orqali   harakat   aniqligini
rivojlantiradi. Masalan, kichik shakllar yasash, mayda detallarni joylashtirish yoki
naqshlar   tushirish   barmoqlar   harakatining   aniqligini   talab   qiladi.   Bu   esa   bola
keyinchalik   qalam   tutish,   yozish,   rasm   chizish   kabi   nozik   harakatlarni   aniqroq
bajarishiga   yordam   beradi.   Ayniqsa,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   bu
muhim,   chunki   yozuv   mashqlariga   o‘tishdan   oldin   qo‘llarining   harakatlari   to‘g‘ri
shakllanishi lozim.
3.  Qo‘l   va   ko‘z   koordinatsiyasini   yaxshilash .   Loy   bilan  ishlash   jarayonida
bola ko‘z orqali ko‘rgan shakllarni qo‘llari bilan yaratishga harakat qiladi. Bu esa
uning qo‘l va ko‘z harakatlarining o‘zaro mosligini oshiradi. 
Masalan,   bola   oldindan
rejalashtirilgan   shaklni   yasash   uchun
qo‘llarini   kerakli   yo‘nalishda
harakatlantirishga   majbur   bo‘ladi.   Bu   esa
uning   vizual   idrok   qilish   qobiliyatini
oshirib,   harakatlarni   rejalashtirish
ko‘nikmasini   shakllantiradi.   Bunday
mashqlar   bolaning   kelajakda   maktabda
yozuv yozish, kitob o‘qish va boshqa aniq harakatlarni bajarish jarayonida qo‘l va
ko‘z harakatlarini moslashtirishiga yordam beradi.
4. Aniq va tartibli harakatlarni bajarish ko‘nikmasi .  Loydan buyum yasash
tartibli   va   ketma-ket   harakatlarni   talab   qiladi.   Bola   biror   shaklni   yasash   uchun
oldin   loyni   tayyorlaydi,   so‘ng   unga   shakl   beradi   va   detallarini   ishlaydi.   Bunday
jarayonlar   bolaga   ketma-ketlikni   tushunish   va   aniq   harakatlarni   bajarish
ko‘nikmasini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Natijada,   bola  nafaqat   barmoqlarini
mashq   qiladi,   balki   izchil   harakat   qilishni   ham   o‘rganadi.   Loy   bilan   ishlash
6 bolalarning   mayda   motorikasini   rivojlantirish   bilan   birga   ularning   aqliy   faolligini
ham   oshiradi.   Bu   jarayon   bolalar   uchun   qiziqarli   bo‘lib,   ular   ijodiy   izlanishga
undaydi   va   amaliy   ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.   Shuningdek,   bola   qo‘l-
harakatlarini   boshqarishni   o‘rganib,   o‘z   harakatlarini   nazorat   qilish   va   aniq
bajarishga   intiladi.   Bu   esa   uning   kelajakdagi   ta’lim   jarayonida   muvaffaqiyatli
rivojlanishiga zamin yaratadi.
Estetik   did   va   tasviriy   tafakkurni   shakllantirish .   Loydan   buyum   yasash
san’ati   bolalar   uchun   nafaqat   qiziqarli   o‘yin   jarayoni,   balki   ularga   estetik   did   va
tasviriy   tafakkurni   shakllantirish   imkoniyatini   ham   yaratadi.   Bolalar   loydan   turli
shakllar   yasash   jarayonida   atrof-muhitni   o‘ziga   xos   estetik   nigoh   bilan   ko‘rishni
o‘rganadilar.   Ular   rang,   shakl,   tekstura   va   nisbatlar   tushunchalarini   o‘z   qo‘llari
bilan sinab ko‘rib, san’atga bo‘lgan qiziqishini rivojlantiradilar. Bu jarayon nafaqat
tasviriy va amaliy san’at bilan tanishish imkonini beradi, balki bolalarda ijodkorlik
qobiliyatlarini ham shakllantiradi.
Rang,   shakl   va   tekstura   tushunchalarini   o‘rganish .   Loy   bilan   ishlash
bolalarga   materialning   fizik   va   vizual   xususiyatlarini   tushunishga   yordam   beradi.
Ular   turli   shakllarni   yasash   davomida   geometrik   va   abstrakt   figuralarni   bir-biri
bilan   qanday   bog‘lash   mumkinligini   tushunib   yetadilar.   Masalan,   doira,   kvadrat,
uchburchak va boshqa shakllar bilan ishlash orqali bola ularning tuzilishini amaliy
ravishda   o‘rganadi.   Bundan   tashqari,   loyning   teksturasi   (yumshoq,   dag‘al,   silliq)
bilan   ishlash   bolaga   turli   materiallarning   xususiyatlarini   his   qilishga   yordam
beradi.
7 Rang   tushunchasini   o‘rganish   ham   loy   bilan   ishlash   jarayonining   muhim
qismi hisoblanadi. Loydan yasalgan buyumlarni bo‘yash, ularni turli ranglar bilan
bezash   bolalarda   ranglarning   uyg‘unligi   haqidagi   tasavvurni   shakllantiradi.   Ular
iliq   va   sovuq   ranglarni,   ularning   bir-biri   bilan   qanday   mos   kelishini   tushunib,
o‘zlarining   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantiradilar.   Bu   esa   keyinchalik   tasviriy
san’at   bilan   shug‘ullanish   yoki   dizayn   bilan   bog‘liq   faoliyatlarda   muhim
ko‘nikmalarni hosil qilishga yordam beradi.
Ijodkorlik   va   estetik   didni   shakllantirish .   Bolalar   o‘z   qo‘llari   bilan
buyumlar   yasash   jarayonida   estetik   qarashlarini   rivojlantiradilar.   Ular   turli
shakllarni   bir-biri   bilan   uyg‘unlashtirish,   chiroyli   naqshlar   ishlash   va   bezaklar
yaratish   orqali   go‘zallikni   his   qilishni   o‘rganadilar.   Bu   jarayon   ularda   san’atga
bo‘lgan qiziqishni oshirib, dunyoni vizual idrok etish qobiliyatini mustahkamlaydi.
Loydan   buyum   yasash   bolalarni   ijodiy   izlanishga   undaydi.   Ular   turli   buyumlarni
yasash   davomida   yangi   usullarni   sinab   ko‘radilar,   o‘z   fantaziyalarini   ishga   solib,
noodatiy   g‘oyalarni   hayotga   tadbiq   qiladilar.   Masalan,   bola   oddiy   idish   yasash
bilan   cheklanmay,   uni   bezash   uchun   yangi   shakllar   yoki   naqshlar   o‘ylab   topishi
mumkin.   Bu   esa   uning   tafakkurini   mustahkamlash   va   o‘z   ijodiy   qobiliyatlarini
namoyon qilish imkoniyatini yaratadi.
8 Madaniy   qadriyatlarga   hurmat   shakllantirish.   Loydan   buyum   yasash
jarayoni   milliy   hunarmandchilik   an’analarini   o‘rganishga   ham   xizmat   qiladi.
Bolalar   milliy   sopol   buyumlar,   naqsh   va   ornamentlar   bilan   tanishib,   ularni   o‘z
qo‘llari   bilan   yasashga   harakat   qiladilar.   Bu   esa   ularning   milliy   san’at   va
madaniyatga   qiziqishini   oshirib,   o‘z   tarixiy   ildizlariga   hurmat   bilan   qarashini
ta’minlaydi.   Masalan,   o‘zbek   xalq   hunarmandchiligining   boy   an’analaridan   biri
bo‘lgan kulolchilik san’ati bolalar uchun katta ahamiyatga ega. Ular qadimiy sopol
buyumlar   haqida   bilib,   ularni   yasash   jarayonida   o‘sha   davrga   xos   naqshlar   va
uslublarni   takrorlashga   harakat   qiladilar.   Bu   esa   ularning   tarixiy   ongini
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Loydan   yasalgan   milliy   bezaklar   va
hunarmandchilik   buyumlari   orqali   bola   madaniy   qadriyatlarning   estetik   jihatdan
qanchalik muhim ekanligini tushunib yetadi. U o‘z qo‘llari bilan milliy an’analarni
aks   ettiruvchi   buyumlarni   yaratish   orqali   o‘z   ajdodlarining   hunarmandchilik
merosiga hurmat bilan qarashni o‘rganadi.
Tasavvur   va   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish .   Loy   bilan   ishlash   bolalar
uchun ijodiy jarayon bo‘lib, ularga o‘z tasavvurlaridagi obrazlarni moddiy shaklga
keltirish   imkonini   beradi.   Bu   jarayon   bolaning   tafakkur   doirasini   kengaytirib,
yangi   g‘oyalarni   o‘ylab   topish,   sinab   ko‘rish   va   ijodiy   yondashuvni
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Loydan   buyum   yasash   orqali   bolalar   atrof-muhitni
o‘z   tasavvurlarida   qayta   yaratish,   real   va   abstrakt   shakllarni   uyg‘unlashtirishni
o‘rganadilar.
Yangi   g‘oyalarni   o‘ylab   topish   va   ijodiy   tafakkurni   rivojlantirish .   Loy
bilan   ishlash   jarayoni   bolalarni   yangi   shakllar   va   dizaynlarni   o‘ylab   topishga
undaydi.   Ular   oddiy   dumaloq   yoki   kvadrat   shakllardan   boshlab,   asta-sekin
murakkab  kompozitsiyalar  yaratishga o‘tadilar. Masalan,  bola dastlab  oddiy idish
yasashi   mumkin,   lekin  keyinchalik   unga   bezaklar   qo‘shish,   turli   detallarni   o‘ylab
topish   orqali   o‘z   asarini   yanada   chiroyli   qilishga   intiladi.   Bu   jarayonda   bola
tasavvurida   paydo   bo‘lgan   shakl   va   obrazlarni   moddiy   jihatdan   gavdalantirishga
harakat   qiladi.   Bu   esa   uning   abstrakt   va   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirishga
9 yordam   beradi.   Chunki   bolalar   loydan   buyum   yasash   vaqtida   o‘z   g‘oyalarini
oldindan   rejalashtirish,   ularga   mos   keladigan   shakllarni   yaratish   va   ishlov   berish
jarayonini tartibga solishni o‘rganadilar.
Tasavvurdagi   obrazlarni   real   shaklga   keltirish .   Bolalar   loy   bilan   ishlash
jarayonida   o‘z   xayollarida   shakllangan   obrazlarni   real   buyumga   aylantirishga
harakat   qiladilar.   Masalan,   ular   hayvonlar,   odamlar,   uylar   yoki   o‘zlari   o‘ylab
topgan fantastik qahramonlarni yasashga intiladilar. Bu jarayon tasavvur va kreativ
fikrlashni   rivojlantirish   uchun   nihoyatda   muhim.   Bola   tasavvur   qilgan   narsasini
qo‘llari   yordamida   shakllantirish   davomida   ijodiy   qarorlar   qabul   qilishga
o‘rganadi. U oldindan rejalashtirgan tasviri bilan loydan hosil bo‘layotgan shaklni
taqqoslab, o‘z ishini takomillashtirishga harakat qiladi. Bu esa uning muayyan bir
maqsadga yo‘naltirilgan ijodiy tafakkurini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Mustaqil   fikrlashni   shakllantirish.   Loydan   buyum   yasash   jarayoni
bolalarga   mustaqil   ishlash   va   mustaqil   qaror   qabul   qilish   ko‘nikmasini   o‘rgatadi.
Ular o‘zlari xohlagan shaklni yaratish jarayonida muammolarga duch keladilar va
bu muammolarni  hal  qilish yo‘llarini izlaydilar. Masalan,  agar bolaga yasayotgan
figurasi   qulab   tushsa   yoki   kutilgan   natijaga   erishilmasa,   u   bu   muammoni   qanday
hal qilish haqida o‘ylay boshlaydi. Shu tarzda bola o‘z oldiga muammo qo‘yish va
uni   mustaqil   hal   qilish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Bola   ijodiy   jarayonda   turli
usullarni   sinab   ko‘rish   orqali   tanqidiy   fikrlash   qobiliyatini   ham   rivojlantiradi.   U
loyning   qanday   xususiyatlarga   ega   ekanligini   tushunib,   harakatlarini   shunga
moslashtirishga o‘rganadi. Masalan, juda quruq loy bilan ishlash qiyin bo‘lsa, bola
uni   biroz   namlash   kerakligini   tushunadi.   Bunday   kuzatuv   va   tajriba   asosida
mustaqil xulosa chiqarish qobiliyati shakllanadi.
Bola   rivojlanishiga   ko‘rsatadigan   ta’siri .   Loy   bilan   ishlash   bolaning
umumiy   rivojlanishiga   ko‘p   jihatdan   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Avvalo,   bu   ijodiy
mashg‘ulot   bolaning   intellektual   rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi,   chunki   unda
mantiqiy   va   abstrakt   tafakkur   shakllanadi.   U   yangi   obrazlarni   yaratish   orqali   o‘z
xayolini kengaytiradi va rejalashtirish qobiliyatini oshiradi. Loydan buyum yasash
10 jarayoni   bolaning   estetik   didini   ham   rivojlantiradi.   U   o‘z   yasagan   buyumining
chiroyli   bo‘lishini   istaydi   va   natijada   shakl,   nisbat   va   bezaklarga   e’tibor   bera
boshlaydi.   Bu   esa   uning   san’at   va   go‘zallik   tushunchalariga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi.   Loy  bilan ishlash   bolaning hissiy   rivojlanishiga  ham   ta’sir   qiladi. U  o‘z
his-tuyg‘ularini   yasayotgan   buyumlari   orqali   ifodalash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.
Masalan, ba’zi bolalar o‘z kayfiyatlariga qarab turli shakllarni yaratadilar – ba’zida
ular quvnoq obrazlar yasashsa, ba’zida esa jiddiyroq shakllarga e’tibor qaratadilar.
Bu jarayon bolaning ichki dunyosini ifodalashga yordam beradi va ularning hissiy
barqarorligiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
1.2. Loy bilan ishlash texnologiyalari va materiallari
Loydan   buyum   yasash   qadimdan   san’at   va   hunarmandchilikning   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   kelgan.   Bugungi   kunda   ham   bu   amaliy   mashg‘ulot
bolalar   rivojlanishida   katta   ahamiyatga   ega.   Ushbu   jarayonni   to‘g‘ri   tashkil   etish
uchun ishlatiladigan materiallar va texnologiyalar haqida batafsil tushunchaga ega
bo‘lish lozim.
Loydan buyum yasash  qadimdan insoniyat  madaniyatida muhim  o‘rin tutib
kelgan.   Bugungi   kunda   ham   u   turli   maqsadlarda,   jumladan,   kulolchilik,
haykaltaroshlik   va   qurilish   materiallari   tayyorlashda   keng   qo‘llaniladi.   Loyning
tarkibi   va   fizik   xususiyatlari   (plastiklik,   zichlik,   elastiklik)   uning   qaysi   turdagi
11 buyum   yasash   uchun   mos   kelishini   belgilaydi.   Shuning   uchun,   avvalo,   uning
turlarini va xususiyatlarini bilish muhimdir. Eng keng tarqalgan loy turlaridan biri
qizil loy  bo‘lib, u tabiiy holda qizg‘ish yoki jigarrang tusga ega. Yumshoq tuzilishi
tufayli   uni   shakllantirish   oson   va   havoda   tez   quriydi.   Shuningdek,   suv   bilan
namlanganida yana ishlov berish mumkin. Ushbu turdagi loy asosan kulolchilik va
hunarmandchilikda qo‘llanadi, chunki u yaxshi plastiklik xususiyatiga ega.
Oq   loy ,   yoki   kaolin,   juda   nozik
tuzilishga   ega   va   sof   tarkibli   bo‘lib,
undan   chinni   va   fajans   buyumlari
tayyorlanadi.   U   pishirilgandan   so‘ng
oq   rangda   bo‘ladi,   shuning   uchun
unga   maxsus   sirg‘a   (glazur)   surtiladi.
Bu   esa   buyumga   silliq   va   yaltiroq
ko‘rinish   beradi.   Oq   loydan
tayyorlangan   mahsulotlar   odatda
nozik   dizaynga   ega   bo‘lib,   chiroyli
bezatilgan bo‘ladi.
Ko‘k   loy   tarkibida   minerallar   ko‘p   bo‘lganligi   sababli   yuqori   sifatli
keramika   buyumlarini   tayyorlashda   ishlatiladi.   Ushbu   turdagi   loy   zichroq   va
qattiqroq   bo‘lib,   ishlov   berishda   maxsus   texnologiyalar   talab   etiladi.   Uning
plastikligi   past   bo‘lgani   sababli,   undan   tayyorlangan   buyumlar   mustahkamroq   va
mexanik ta’sirlarga chidamli bo‘ladi.
Qora loy  organik moddalarga boy bo‘lib, juda plastik va elastik hisoblanadi.
U boshqa loy turlariga qaraganda yumshoqroq bo‘lib, oson shakllantiriladi. Qurish
jarayonida rangi o‘zgarishi va pishirilgandan so‘ng turli tusga kirishi uning o‘ziga
xos   xususiyatlaridan   biridir.   Shu   sababli   u   asosan   san’at   asarlari   va   bezak
buyumlari tayyorlashda ishlatiladi.
Sopol   loy   esa   kulolchilikda   keng   qo‘llanadi.   O‘rta   zichlikka   ega   bo‘lib,
undan   turli   idishlar   va   figurali   buyumlar   tayyorlanadi.   U   yaxshi   shakllanadi   va
12 pishirilganda   mustahkam   bo‘lib   qoladi.   Sopol   buyumlar   odatda   maxsus   sir   bilan
qoplanib,   bezaklar   bilan   boyitiladi.   Loy   bilan   ishlash   jarayonida   uni   oldindan
tayyorlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Avvalo,   loy   suv   bilan   aralashtirilib,   kerakli
elastiklik   darajasiga   keltiriladi.   Bundan   tashqari,   uning   tarkibidagi   mayda
zarrachalar, tosh va qum ajratib olinishi  lozim, chunki bu jarayon loyning sifatini
yaxshilaydi   va   tayyor   buyumlarning   mustahkamligini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,
ishlov   berish   jarayonida   loyning   qurish   tezligi,   pishirish   harorati   va   sirlash
texnikasi   kabi   omillar   ham   hisobga   olinishi   kerak.   Loydan   buyum   yasash   san’ati
yillar davomida rivojlanib, yangi texnologiyalar bilan boyib bormoqda. Zamonaviy
usullar   bilan   tayyorlangan   sopol   buyumlar   nafaqat   amaliy,   balki   estetik   jihatdan
ham   yuqori   qadrlanadi.   Shu   bois,   loy   turlari   va   ularning   xususiyatlarini   yaxshi
bilish, undan sifatli mahsulot tayyorlash uchun muhim shart hisoblanadi.
Ishlatiladigan asboblar va jihozlar . Loydan buyum yasash jarayonida turli
asbob   va   jihozlardan   foydalanish
muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu
vositalar   buyumning   shakllanishi,
silliqlanishi   va   yakuniy   ko‘rinishini
ta’minlaydi.   Asosan   qo‘l   asboblari,
mexanik   vositalar,   qo‘shimcha
materiallar   va   pishirish   pechi   kabi
jihozlar   ishlatiladi.   Qo‘l   asboblari
orasida   yumshatish   taxtachasi   loyni
tekislash   va   shakl   berishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Pichoq   va   kesuvchi   asboblar   esa   ortiqcha   qismlarni   kesish   va   buyum
shaklini aniqroq yaratishga yordam beradi.   Metall va yog‘och skulptura asboblari
mayda   detallarni   ishlov   berish   uchun   qo‘llaniladi.   Loyning   silliqligini   ta’minlash
va   ortiqcha   namlikni   olish   uchun   yumshoq   shimgichlar   va   latta   ishlatiladi.
Mexanik   vositalardan   eng   muhimi   kulol   g‘ildiragi   bo‘lib,   u   aylana   shakldagi
buyumlarni   yasashda   yordam   beradi.   Kulol   g‘ildiragidan   foydalanish   tajriba   va
13 maxsus   texnikani   talab   qiladi,   chunki   uning   yordamida   simmetrik   shakllarni
yaratish   osonlashadi.   Bundan   tashqari,   maxsus   qoliplar   va   matritsalar   bir   xil
shakldagi buyumlarni tayyorlashda qo‘llaniladi. Buyumlarning sifatini oshirish va
ularga   estetik   ko‘rinish   berish   uchun   turli   qo‘shimcha   materiallar   ishlatiladi.
Glazur   (sirg‘a)   buyumning   ustki   qismini   silliqlash,   himoyalash   va   uni   chiroyli
qilish   uchun   ishlatiladigan   maxsus   qoplamadir.   Sirlangan   buyumlar   namlikka   va
mexanik ta’sirlarga chidamli bo‘ladi.   Bo‘yoqlar   loydan yasalgan buyumlarga rang
berish   uchun   tabiiy   va   sintetik   shaklda   qo‘llanadi,   bu   esa   buyumga   yanada
jozibadorlik baxsh etadi.
Loy buyumlarini mustahkamlash uchun maxsus   pishirish pechi  talab etiladi.
Bunday   pechlarda   buyumlar   yuqori   haroratda   (800-1200°C)   pishiriladi,   bu   esa
ularning   qattiqligini   va   chidamliligini   oshiradi.   Bolalar   uchun   mo‘ljallangan   loy
ishlari   esa   tabiiy   sharoitda   quritilishi   mumkin,   lekin   bunday   usulda   tayyorlangan
buyumlar   mo‘rt   bo‘lib   qoladi.   Loy   bilan   ishlash   jarayonida   to‘g‘ri   asboblar   va
jihozlardan  foydalanish  buyumning sifatiga bevosita  ta’sir  qiladi. Shuning uchun,
har   bir   bosqichda   kerakli   vositalardan   foydalanish,   buyumni   nafaqat   mustahkam,
balki estetik jihatdan ham jozibador qilishga imkon yaratadi.
Ish jarayonida xavfsizlik qoidalari.  Loy bilan ishlash jarayonida xavfsizlik
qoidalariga   qat’iy   rioya   qilish   zarur.   Ayniqsa,   bolalar   ishtirok   etadigan
jarayonlarda xavfsizlik choralari alohida e’tiborga olinishi kerak. Ish joyini to‘g‘ri
tashkil   qilish   va   xavf-xatarlarni   oldini   olish   ish   unumdorligini   oshiradi   hamda
noxush holatlarga yo‘l qo‘ymaydi.
Birinchidan,  ish joyini to‘g‘ri tashkil qilish  lozim. Ish stoli tekis va barqaror
bo‘lishi, atrofda keraksiz buyumlar bo‘lmasligi kerak. Bu nafaqat ish jarayonining
qulayligini, balki xavfsizligini ham ta’minlaydi.
Ikkinchidan,   loydan foydalanishda  ehtiyot   bo‘lish   zarur. Loyni  ishlatishdan
oldin uni yaxshilab yuvish va tarkibida begona moddalar (tosh, shisha parchalari,
metall   zarralar)   yo‘qligiga   ishonch   hosil   qilish   kerak.   Qurigan   loy   maydalanib,
14 chang   hosil   qilishi   mumkin,  bu   esa   nafas   yo‘llariga   zarar   yetkazadi.   Shu  sababli,
bunday holatlarning oldini olish lozim.
Uchinchidan,   asboblarni   xavfsiz   ishlatish   muhimdir.   Pichoqlar   va   boshqa
o‘tkir   asboblar   faqat   kattalar   nazorati   ostida   qo‘llanilishi   kerak.   Kesish   va   o‘yish
ishlarini   bajarayotganda   qo‘lni   jarohatlamaslik   uchun   ehtiyotkorlik   bilan   harakat
qilish lozim. Bolalar uchun xavfsizroq bo‘lgan yumshoq chekkali asboblar tavsiya
etiladi.
To‘rtinchidan,  gigiyena qoidalariga rioya qilish  kerak. Loy bilan ishlagandan
keyin   qo‘llarni   sovun   bilan   yuvish   shart.   Agar   loy   changi   yoki   bo‘yoqlar   ko‘zga
yoki   og‘izga   tushsa,   darhol   yuvib   tashlash   kerak.   Ish   paytida   yuz   va   ko‘zlarga
tegmaslik,   bo‘yoq   yoki   glazur   kabi   kimyoviy   moddalar   bilan   ehtiyotkorlik   bilan
ishlash talab etiladi.
Beshinchidan,   quritish   va   pishirish   jarayonida   ehtiyot   choralarini   ko‘rish
lozim.   Loydan   tayyorlangan   buyumlar   pishirish   pechida   yuqori   haroratda   ishlov
beriladi.   Bu   jarayon   faqat   mutaxassislar   tomonidan   amalga   oshirilishi   kerak,
chunki   noto‘g‘ri   pishirish   yoriqlarga   va   hatto   portlashga   olib   kelishi   mumkin.
Quritish jarayonida esa buyumlar yorilib ketmasligi uchun ularni asta-sekin havoda
quritish   tavsiya   etiladi.   Loy   bilan   ishlash   xavfsizlik   qoidalariga   rioya   qilinsa,   bu
jarayon   nafaqat   foydali   va   ijodiy   mashg‘ulotga,   balki   xavfsiz   faoliyatga   ham
aylanadi.
1.3. Katta guruh bolalarida san’at va mehnat ko‘nikmalarini
shakllantirish
Bolalarda   san’at   va   mehnatga   oid   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   ularning
ijodiy   tafakkuri,   mustaqil   ishlash   qobiliyati   va   jamoa   bilan   ishlash   malakalarini
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Ushbu   jarayonda   bolalar   estetik   did,   aniq   harakat
koordinatsiyasi hamda mehnatga hurmat kabi fazilatlarni egallaydilar.
15 Katta   guruh   bolalarida   san’at   va   mehnat   ko‘nikmalarini   shakllantirish
ularning   ijodiy   va   amaliy   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.
Bolalar   mehnat   faoliyati   orqali   mustaqillik,   mas’uliyat   va  o‘z  ishiga   e’tibor   bilan
yondashishni o‘rganadilar. Mehnat madaniyatini rivojlantirish uchun avvalo ularga
ish   joyini   tartibli   saqlash,   ishlatiladigan   material   va   asbob-uskunalarni
ehtiyotkorlik bilan ishlatish, vazifalarni bajarishda vaqtdan unumli foydalanish, har
bir   bosqichni   reja   asosida   amalga   oshirish   kabi   ko‘nikmalarni   singdirish   kerak.
Bolalar   ishni   to‘g‘ri   yakunlash,   undan   so‘ng   esa   o‘z   ish   joyini   yig‘ishtirish
odatlariga   o‘rgatilsa,   ularda   tartiblilik   va   mas’uliyat   hissi   shakllanadi.   Mehnat
faoliyati jarayonida bolalar mustaqil ish bajarish malakasini rivojlantirishlari uchun
ularga   topshiriqlarni   bosqichma-bosqich   o‘rgatish   muhim   ahamiyatga   ega.
Ularning   o‘zlari   mustaqil   ishni   bajarib,   natijasini   baholashlari   ularning   o‘ziga
bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   ijodiy   fikrlashga   yordam   beradi.   Buning   uchun
avvalo   har   bir   topshiriqni   qanday   bajarish   bo‘yicha   aniq   yo‘riqnomalar   berish
lozim.   Oddiy   ishlarni   mustaqil   bajarishga   o‘rgangan   bolalar   asta-sekin   murakkab
topshiriqlarga   ham   moslashib   boradilar.   Bolalarga   o‘z   ishlarini   baholash   va
kamchiliklarni tushunib to‘g‘rilashga o‘rgatish orqali ularda o‘z fikrini tahlil qilish
va   xulosa   chiqarish   qobiliyati   shakllanadi.   Mustaqil   ishlash   ko‘nikmasi   bolalarda
ijodiy   yondashuv,   tafakkur,   kuzatuvchanlik   va   izlanish   qobiliyatini   oshiradi.
Bolalarni jamoada ishlashga o‘rgatish ham muhim bo‘lib, bu ularda kommunikativ
ko‘nikmalarni shakllantirishga yordam beradi. Guruhda ishlash jarayonida bolalar
o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalash,   o‘zaro   kelishib   ishlash,   bir-biriga   yordam   berish   va
jamoaviy mas’uliyatni his qilishga o‘rganadilar. Jamoaviy loyihalar orqali bolalar
birgalikda   harakat   qilish   va   umumiy   natijaga   erishish   uchun   harakat   qilish
muhimligini   tushunadilar.   Har   bir   bolaga   jamoa   ichida   o‘ziga   xos   rol   ajratish
ularning   faol   ishtirokini   ta’minlab,   tashabbuskorlik   va   hamkorlik   qobiliyatini
shakllantirishga   yordam   beradi.   Birgalikda   ishlash   jarayonida   mehribonlik,
hamjihatlik,   hurmat,   yordam   berish   kabi   ijtimoiy   qadriyatlarni   shakllantirish
muhimdir.   San’at   va   mehnat   faoliyati   bolalarning   estetik   didi   va   ijodiy
16 qobiliyatlarini rivojlantiradi, ular o‘z atrof-muhitini kuzatib, go‘zallikni his qilishni
o‘rganadilar. 
Shuningdek,   bolalar   ijodiy   faoliyat   orqali   o‘z   fikrlarini   ifodalash,   o‘z
g‘oyalarini  hayotga  tatbiq  etish,   yangi   usullar   va  texnikalarni   qo‘llash   malakasini
rivojlantiradilar.   Mehnat   faoliyati   bolalarning   jismoniy   rivojlanishiga   ham   ijobiy
ta’sir   ko‘rsatadi,   chunki   ular   turli   materiallar   bilan   ishlash,   asbob-uskunalardan
foydalanish   orqali   qo‘l   harakatlarini   takomillashtiradilar,   mayda   motorikani
rivojlantiradilar   va   umumiy   muvozanatni   saqlash   qobiliyatini   oshiradilar.   Mehnat
faoliyati  jarayonida bolalarda kuzatuvchanlik,  tafakkur  va xotira rivojlanadi. Ular
mehnat qilish davomida oldindan reja tuzish, bajarilayotgan ish jarayonini kuzatish
va   natijani   baholash   kabi   ko‘nikmalarni   egallaydilar.   Shu   bilan   birga,   ijodiy
mehnat   bolalarda   hayotga   bo‘lgan   qiziqish   va   tashabbuskorlikni   oshirib,   o‘ziga
bo‘lgan ishonchni mustahkamlaydi. San’at va mehnat faoliyati orqali bolalar atrof-
muhitni   chuqurroq   anglash,   o‘z   his-tuyg‘ularini   ifodalash   va   o‘z   qobiliyatlarini
namoyon etish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Ular tabiiy materiallardan foydalanish,
turli   texnikalar   bilan   tanishish,   yangi   tajribalarni   sinash   orqali   o‘z   ijodiy
imkoniyatlarini   kengaytiradilar.  Natijada bolalar   san’at   va mehnat   faoliyati   orqali
nafaqat   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantiradilar,   balki   mustaqil   fikrlash,   hamkorlik
qilish,   muloqot   qobiliyatlarini   shakllantirib,   shaxsiy   va   ijtimoiy   jihatdan
rivojlangan inson bo‘lib yetishadilar.
1.4.   Maktabgacha ta’limda loydan buyum yasashga o‘rgatish usullari
Bola   hayotining   beshinchi   yilida   uning   tevarak-atrof   haqidagi   bilimlari   va
turmush   tajribasi   kengayib   boradi.   Uning   qo'l   muskullari   mustahkamlanib,
rivojlanadi.   Bola   qo'l   barmoqlari   bilan   nozik   harakatlarni   bajara   oladigan   bo'ladi.
Uning   psixikasida   ham   sifat   o'zgarishi   yuz   beradi:   xotirasi   o'sadi,   diqqat   tobora
17 barqaror   bo'ladi.  Bolalar  predmetni   yasashdan  oldin  uning  qismlarini,  shaklini  va
xususiyatlarini aniq tasavvur eta oladilar. Shu bilan birga, katta guruhdagi bolalar
predmetlarni ko'proq harakatda tasvirlashga harakat qiladilar.
Bu   guruhda   bolalarni   loy   ishlariga   o'rgatishda   quyidagi   vazifalar   qo'yiladi:
predmet   shaklini,   proporsiyasini,   uning   tuzilishini,   xarakterli   detallarini   va
harakatini   tasvir   etish.   Shuningdek,   dekorativ   loy   ishlarini   bo'yash   ishlari   davom
ettiriladi.   Bolalar   idishlar   yasab,   ularni   bo'yaydilar,   dekorativ   plastinkalar
tayyorlab,   ularni   bezaydilar.   Katta   guruhdagi   bolalar   mavzu   mazmunini   yaxshi
tushunadilar va texnik usullar ham murakkablashadi.
O'rta   guruhda   qismlardan   yasash   jarayoni   amalga   oshirilsa,   katta   guruhda
bolalar butun bir loy bo'lagidan yasashni  boshlaydilar. Shu bilan birga, stek bilan
ishlashga   ham   keng   imkoniyat   beriladi.   Dastlab,   bolalar   o'zlariga   tanish   bo'lgan
sodda   predmetlarni   yasaydilar.   Bolalar   loy   bilan   ishlashning   ikkita   usuli   –
konstruktorlik   va   haykaltaroshlik   usullaridan   foydalanib,   turli   xil   meva   va
sabzavotlarni yasaydilar. Masalan, bodring, lavlagi, sabzi, olmaning ikki xil turini
yasashlari   mumkin.   Shu   usullarda   odam   va   hayvon   figurasi   ham   tayyorlaydilar.
Ushbu   ishlarning   mazmuni   asosan   o'yinchoqlardan   olinadi.   Masalan,   Dimkovo
qo'g'irchog'ini yaratish orqali bolalar asta-sekin loydan buyum yasashga o'tadilar.
Tarbiyachi bolalarni predmetlarning sifatlarini loydan tasvirlashga o'rgatadi.
Masalan, uzun, qisqa, ingichka, kalta shakllarni yasash, predmetlarni vertikal yoki
tik   holatda   joylashtirish,   qismlarni   mahkam   biriktirish   va   ularni   silliqlash   kabi
ko'nikmalar   shakllanadi.   Bolalar   asta-sekin   o'z   ishlariga   mazmun   berishni
o'rganadilar   va   asosan   butun   loy   bo'lagidan   haykaltaroshlik   usulida   mushuk,
kuchuk, quyon va boshqa hayvonlarni yasaydilar. Ikkinchi yarim yillikda butun loy
bo'lagidan idishlar yasab, ularni lentasimon usul bilan bezashga o'tadilar.
Bolalarning   tevarak-atrof   haqidagi   tasavvurlari   kengayadi   va   loy   bo'yicha
bilim   va   malaka   egallaydilar.   Ishlari   yanada   sifatli   bo'ladi.   Bolalar   harakatdagi
odam   yoki   hayvon   shakllarini   yasashga   o‘tadilar.   Masalan,   raqsga   tushayotgan
Petrushka   yoki   "Ikki   qizg‘anchiq   ayiq"   ertagi   asosida   ishlashadi.   Idish   yasashda
18 yangi   usul   qo‘llaniladi.   Bunda   idishning   tagi   disk   ko‘rinishida   bo‘lib,   devori
yassilangan   loy   bo‘lagidan   iborat   bo‘ladi.   Bolalar   o‘zlariga   tanish   texnik   usullar
yordamida   turli   narsalarni   yasaydilar.   Masalan,   xo‘roz,   tovuq,   o‘rdak,   jo‘ja   kabi
parrandalar   shaklini   yaratadilar.   Bu   chorakda   bolalar   ko‘proq   natura   asosida
mustaqil   loy   ishlarini   bajaradilar.   Katta   guruhda   tarbiyachi   loy   mashg‘ulotlarini
uyushtirishda   turli   metod   va   usullardan   foydalanadi.   Avval   bolalar   predmet   yoki
naturaning   shaklini,   qismlarini,   proporsiyasini   kuzatib,   tahlil   qiladilar.
Predmetlarni barmoqlar yordamida his qilishlari ham mumkin. Agar bolalar yasash
usulini   bilsalar,   mustaqil   ishlaydilar,   bilishmasa,   tarbiyachi   qisman   ko‘rsatib
beradi.   Shuningdek,   tarbiyachi   kuzatishlar   olib   boradi,   badiiy   adabiyotdan
foydalanadi,   rasm   va   haykaltaroshlik   asarlarini   tahlil   qiladi.   Savol-javoblar
o‘tkazadi,   maslahatlar   beradi.   Agar   bola   qiyinchilikka   duch   kelsa,   tarbiyachi
alohida   loy   bo‘lagida   yasash   usulini   ko‘rsatib   beradi.   Topishmoqlardan   keng
foydalaniladi.
Mashg‘ulot   so‘ngida   bolalar   o‘z   ishlarini   tahlil   qilishlari   muhim   sanaladi.
Tahlil   suhbat   shaklida   olib   boriladi.   Har   bir   bola   o‘z   ishi   haqida   gapirib,   uning
to‘g‘riligini,   yasash   usuli   va   shaklining   muvofiqligini   tahlil   qiladi.   Tahlilni   turli
usullarda tashkil qilish mumkin: bolalar joyida o‘tirgan holda yoki doskaga chiqib
ishni muhokama qilishlari mumkin. O‘yin usulidan ham foydalanish mumkin.
II-BOB. KATTA GURUH BOLALARINI LOYDAN BUYUM
YASASHGA O‘RGATISH METODIKASI
2.1.  Loydan buyum yasashga o‘rgatishning bosqichlari
Loydan   buyum   yasash   bolalarning   mayda   motorikasi,   ijodiy   fikrlashi   va
badiiy   didini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   jarayon   ketma-ket
19 bosqichlarda   amalga   oshiriladi   va   har   bir   bosqich   bolalarning   qiziqishi   va
malakalariga   mos   ravishda   tashkil   etiladi.   Dastlab   bolalar   loy   bilan   ishlashning
oddiy qoidalarini o‘rganadilar. Ular loyning xususiyatlari bilan tanishib, qo‘llarida
qanday yumshashini, qanday qilib shaklga keltirish mumkinligini his qiladilar. Loy
bilan ishlash jarayonida gigiyenaga rioya qilish, ortiqcha bosim bermaslik va nam
qo‘llar bilan ishlash muhimligi tushuntiriladi.
Loydan buyum  yasash  oson shakllardan  boshlanadi. Masalan,  doira, to‘g‘ri
chiziq,   uchburchak   yoki   oddiy   silindr   shakllarini   yaratish   o‘rgatiladi.   Bunda
bolalar   loyni   kaft   orasida   aylantirib,  yumaloq   shakl   hosil   qilish,   ikki   qo‘l   orasida
tortib   cho‘zish   yoki   yassi   shaklga   keltirish   kabi   asosiy   usullarni   o‘zlashtiradilar.
Shundan   so‘ng,   ushbu   oddiy   shakllarni   birlashtirish   orqali   murakkab   buyumlar
yaratish o‘rgatiladi. Masalan, idishlar, hayvon shakllari yoki mevalar yasash orqali
bolalarning mantiqiy fikrlashi va tasavvur qobiliyati rivojlantiriladi.   Bolalar loydan
buyum   yasash   jarayonida   o‘ziga   xos   texnikalarni   ham   o‘rganadilar.   Ular   loy
bo‘laklarini   uzib   olish,   kaft   orasida   yumaloqlash,   silliqlash,   yoyish,   chimdish,
suvash va stekdan foydalanish malakalarini shakllantiradilar. Ushbu usullar orqali
idish yoki haykalchalarni yanada aniqroq va chiroyli shakllantirish mumkin.
O‘rgatish   jarayoni   davomida   bolalar   avval   tarbiyachi   yordamida   ishlaydi,
so‘ng   mustaqil   ravishda   harakat   qiladi.   Mustaqil   ishlar   jarayonida   bolalar   o‘z
fikrlarini   ifodalashga   harakat   qiladilar,   o‘z   tasavvurlariga   ko‘ra   buyumlarni
yasaydilar.   Ularning   ijodiy   yondashuvini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   erkin
mavzularda ishlashga  imkon beriladi. Masalan, ertak qahramonlarini yaratish, o‘z
xayollaridan kelib chiqib buyumlar yasash  yoki milliy naqshlar bilan bezash kabi
mashg‘ulotlar bolalar dunyoqarashini kengaytiradi.
Loydan buyum yasash jarayoni yakunida bolalar o‘z ishlarini tahlil qilish va
baholash   ko‘nikmasini   ham   o‘zlashtiradilar.   Bu   orqali   ular   o‘z   mehnatlariga
mas’uliyat   bilan   yondashishga,   xatolarini   to‘g‘rilashga   va   kelgusida   yanada
mukammalroq   buyumlar   yasashga   intiladilar.   Loy   bilan   ishlashning   dastlabki
bosqichlaridan   boshlab,   murakkab   shakllarga   o‘tish   orqali   bolalarning   badiiy
20 qobiliyatlari,   tasavvur   doirasi   va   qo‘l   mehnati   bilan   bog‘liq   ko‘nikmalari
shakllantiriladi.   Mustaqil   ish   va   ijodiy   yondashuv   esa   ularning   shaxsiy
qiziqishlarini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Tayyorlov   guruhidagi   bolalarning   loydan   yasash   ishlari   xilma-xil   va
qiziqarli   bo‘ladi.   Buning   sababi   –   bola   bu   jarayonda   nafaqat   jismoniy,   balki
fiziologik   rivojlanish   hamda   ijodiy   tafakkurni   shakllantirish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladi.   Ushbu   guruhda   bolalar   predmetlarning   shaklini   aniq   tasvirlash,   ularning
proporsiyalarini   to‘g‘ri   berishni   o‘rganadilar.   Katta   guruhga   nisbatan,   tayyorlov
guruhida   bolalar   loydan   cho‘zib   chiqarish   usulidan   ko‘proq   foydalanadilar.
Shuningdek,   ular   stek   bilan   ishlashni   ham   o‘zlashtirib,   turli   ijodiy   faoliyatlarni
bajaradilar.   Tayyorlov   guruhida   loy   bilan   ishlash   dasturi   xilma-xil   va   murakkab
bo‘lib, bolalar predmet shakllarini ko‘rib, tushunib idrok etishga o‘rganadilar. Bu
bosqichda   bolalar   tasvirlashning   texnik   usullaridan   keng   va   erkin   foydalanishlari
kerak.   Shu   bilan   birga,   bolalar   haykaltaroshlik   usullaridan   ham   keng   foydalanib,
o‘z tasavvurlari asosida mustaqil ravishda shakllar yaratishga harakat qiladilar.
Tarbiyachi   bolalarning   ijodiy   faolligini   oshirish,   ularning   mustaqil
ishlashlari uchun qulay sharoit yaratishi muhimdir. Bolalar mustaqil mavzu tanlab,
tasvirlash   usullarini   o‘zlari   o‘ylab   topishga   o‘rganadilar.   Masalan,   tarbiyachi
bolalarga sabzavot va mevalarni loydan yasashni taklif qilishi mumkin. Agar katta
guruhda   oddiy   sabzavot   va   mevalarni   yasash   o‘rgatilsa,   tayyorlov   guruhida
murakkabroq vazifalar beriladi. Masalan, turli xil shakldagi va bir guruhga mansub
bo‘lgan predmetlarni  yasash  – olmaning ikki  xil ko‘rinishi  yoki  bodringning turli
shakllari.
Bu   bosqichda   bolalar   harakatdagi   predmetlarni   yasashni   ham   o‘rganadilar.
Masalan, bo‘ynini cho‘zib qichqirayotgan xo‘roz, koptok o‘ynayotgan mushukcha
kabi obrazlar yaratishlari mumkin. Shuningdek, bolalar o‘z tasavvurlariga tayanib,
turli hayvonlar shakllarini yasashadi. Odam figurasi yasashni davom ettirib, Xamro
buvi qo‘g‘irchog‘ini yangi texnik usulda tayyorlashga o‘tadilar. Masalan, bosh va
21 tanani alohida yasash, yubkasini esa yassilangan loydan konussimon shaklda hosil
qilish kabi usullar qo‘llaniladi.
Bolalar   o‘z   fikrlari   asosida   turli   mavzularga   oid   ishlanmalar   bajaradilar,
masalan,   “Qiz   bola   yoki   bola   bog‘cha   ko‘tarib   ketmoqda” ,   “Bola   maktabga
ketmoqda”   kabi   mavzularda   tasvirlash   ishlari   olib   boriladi.   Shuningdek,   ertak
qahramonlari   –   Yalmog‘iz   kampir,   Chipollino   kabi   personajlarni   loydan   yaratish
orqali   ijodiy   tafakkurni   rivojlantiradilar.   Bu   esa   bolalarda   mustaqillik,   ijodiy
izlanish va yangi tasviriy vositalarni o‘ylab topish ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Bundan   tashqari,   bu   bosqichda   bolalar   butun   bir   loy   bo‘lagidan   shakllar
yasash, dekorativ loy san’ati bilan shug‘ullanish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Xalq
o‘yinchoqlari, idishlar, dekorativ plastinkalar  yasashga  o‘rganadilar. Bolalar idish
yasashning  yangi  usullarini  ham  o‘zlashtiradilar. Masalan,   halqachalar  usuli   bilan
idish   yasashda,   oldin   halqachalar   hosil   qilinib,   ustma-ust   joylashtiriladi   va
mustahkam   ulanadi,   so‘ng   tashqi   va   ichki   qismi   silliqlanadi.   Stek   bilan   ichki
qismini olib tashlash usuli   esa silindrsimon va sharsimon shakllarni hosil qilishda
qo‘llaniladi. Halqachalar usulida  chashka, tog‘oracha, vaza , stek bilan esa  kuvshin,
ko‘za, xum   kabi idishlar tayyorlanadi. Jamoaviy loy ishlari ham katta ahamiyatga
ega.   Masalan,   “Parranda   fermasi” ,   “Hayvonot   bog‘i”   kabi   mavzularda   ishlash
orqali   bolalar   guruh   bo‘lib   ishlash,   hamkorlik   qilish   va   ijodiy   yondashishni
o‘rganadilar.
Tarbiyachi   mashg‘ulotlarni   o‘tkazishda   kuzatish   va   predmetlarni   ko‘rib
chiqish usulidan keng foydalanadi. Bolalarga turli xil ilustrativ kitoblar va rasmlar
ko‘rsatilib,   ular   ustida   birgalikda   ishlanadi.   Odam   figurasini   tasvirlash   ancha
murakkab   jarayon   bo‘lgani   sababli,   bolalar   sanitarka,   kosmonavt   kabi
qo‘g‘irchoqlarni   ko‘rib   chiqish   orqali   shakllarning   proporsiyalarini   yaxshiroq
tushunib   boradilar.   Shuningdek,   “O‘yinchoqlar   magazini”   kabi   didaktik   o‘yinlar
orqali   bolalar   yangi   o‘yinchoqlarni   bilib   olishlari   va   o‘z   loy   ishlari   orqali   ularni
yaratish imkoniyatiga ega bo‘lishlari ta’minlanadi.
22 O‘yinchoqning   xususiyatlari   haqida   so‘z   yuritiladi.   Idishlarni   yasash
jarayonida   tarbiyachi   bolalarning   diqqatini   idishning   shakliga   va   uni   qanday
usullar   yordamida   yasash   mumkinligiga   qaratadi.   Shuningdek,   bolalarni   xalq
amaliy-dekorativ san’atiga qiziqtirish maqsadida ularni muzeyga ekskursiyaga olib
borish mumkin. Bolalarni predmetli yoki mazmunli loy ishlari bilan tanishtirishda
badiiy   adabiyotdan   keng   foydalaniladi.   Bunday   asarlarni   tanlab   o‘qib   berish
lozimki,   bolalar   eshitganlari   asosida   tasvirlamoqchi   bo‘lgan   qahramonlarini   aniq
ko‘z oldilarida gavdalantira olsinlar. O‘qib bo‘lgach, bolalar bilan birgalikda qaysi
personajni   yasash   haqida   suhbatlashish   muhimdir.   Bu   guruhda   ham   o‘yin
usullaridan   foydalanish   mumkin.   Masalan,   bolalar   turli   xil   idishlar   yasaganda
"ustaxona"   o‘yinini   tashkil   etish   mumkin,   natijada   bolalar   yanada   qiziqish   bilan
ishlaydilar.   Shuningdek,  ushbu  guruhda  bolalar   loydan  buyum   yasashning   barcha
texnik   usullarini   o‘rganadilar.   Jumladan,   loy   bo‘lagini   uzib   olish,   kaft   orasida
yapaloqlash,   silliqlash,   yoyish   (qo‘g‘irchoq   yubkalarida),   suvash,   chimdish   va
stekdan foydalanish malakalarini egallaydilar.
2.2.  Bolalar yosh xususiyatlarini inobatga olgan holda metodlarni
qo‘llash
23 Bolalar bilan loydan buyum yasash jarayonida ularning yosh xususiyatlarini
hisobga olish muhim ahamiyatga ega. Har bir yosh davrida bolalarning idrok etish,
tasavvur   qilish,   harakatlarni   muvofiqlashtirish   va   ijodiy   yondashish   qobiliyatlari
har   xil   bo‘ladi.   Shu   sababli,   kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   oddiy   va   tushunarli
usullar qo‘llanilishi, kattaroq yoshdagilar esa mustaqil ishlash va ijodiy tafakkurni
rivojlantirishga   yo‘naltirilishi   lozim.   Loydan   buyum   yasashda   bolalar   o‘z
tasavvurlaridagi   obrazlarni   moddiy   shaklga   keltirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Bu ularning qo‘l harakatlarini rivojlantirish, tafakkurni shakllantirish va o‘z ifoda
usullarini   boyitishga   xizmat   qiladi.   Bolalar   tabiatan   atrof-muhitni   o‘rganishga
qiziqadilar,   shuning   uchun   ularga   oldin   tanish   bo‘lgan   narsalarni   loy   orqali
yasashga   o‘rgatish   samarali   natija   beradi.   Masalan,   mevalar,   hayvonlar,   oddiy
idishlar va boshqa real hayotda mavjud bo‘lgan buyumlarni yasash orqali ular o‘z
atrof-muhitini anglashni o‘rganadilar.
Bolalar ko‘proq ko‘rgazmali va amaliy mashg‘ulotlar orqali tez o‘rganadilar.
Bu usullar ularning yangi ma’lumotlarni qabul qilishini osonlashtiradi va loy bilan
ishlash   jarayonini   yanada   tushunarli   qiladi.   Bolalarga   tayyor   namunalardan
foydalanish orqali qanday shakllar yasash mumkinligi ko‘rsatiladi. Masalan, sodda
idishlar,   hayvon   shakllari   yoki   geometrik   figuralarni   ko‘rsatib,   ularga   shunga
o‘xshash narsalarni yasashni taklif qilish mumkin. Bolalar uchun qiziqarli bo‘lishi
uchun suratlar, diagrammalar yoki video lavhalar orqali loy bilan ishlash texnikasi
tushuntirilishi   mumkin.   Amaliy   mashg‘ulotlar   esa   bolalarga   o‘zlari   buyum   yasab
ko‘rish  imkoniyatini  beradi. Dastlab   tarbiyachi   qandaydir  shakl  yasash  jarayonini
bosqichma-bosqich   namoyish   etadi,   so‘ng   bolalar   mustaqil   ravishda   bajarib
ko‘radilar.   Mashg‘ulotlarni   qiziqarli   va   samarali   qilish   uchun   bolalarni   kichik
guruhlarga   bo‘lib   ishlashga   yo‘naltirish   ham   mumkin.   Bu   usul   ularga   o‘zaro   fikr
almashish, hamkorlikda ishlash va bir-biridan o‘rganish imkoniyatini yaratadi.
24 Bolalarni loy bilan ishlashga o‘rgatishda ularning mehnatini rag‘batlantirish
muhim   ahamiyatga   ega.   Rag‘batlantirish   bolalarda   ishtiyoq   va   qiziqish   uyg‘otib,
keyingi   faoliyatlarini   yanada   samarali   qiladi.   Masalan,   bolalarning   yasalgan
buyumlarini   ko‘rgazmaga   qo‘yish,   ularga   kichik   sovg‘alar   berish   yoki   maqtov
so‘zlari   bilan   ruhlantirish   ularning   kelajakdagi   ijodiy   faoliyatiga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi. Tarbiyachi ularning harakatlarini baholab, har bir bolaga alohida e’tibor
berishi   kerak.   Bu   esa   bolalarning   o‘z   qobiliyatlariga   bo‘lgan   ishonchini
mustahkamlaydi   va   ularni
yanada   faol   bo‘lishga   undaydi.
Loydan   buyum   yasash
jarayonida   bolalar   nafaqat
texnik   ko‘nikmalarni
egallaydilar,   balki   o‘z
tasavvurlarini   kengaytirish,
sabr-toqatli   bo‘lish,   diqqatni
jamlash   va   ijodiy   yondashish
kabi   ko‘nikmalarni   ham   rivojlantiradilar.   Shu   sababli,   bu   faoliyat   nafaqat   qo‘l
mehnatini   o‘rgatish,   balki   bolalarning   shaxsiy   rivojlanishiga   ham   katta   hissa
qo‘shadi.
Bolalar   bilan   loydan   buyum   yasash   jarayoni   ularning   yosh   xususiyatlarini
inobatga   olgan   holda   tashkil   etilishi   kerak.   Kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   oddiy
shakllarni   yaratish,   materialni   his   qilish   va   harakatlar   orqali   o‘rganish   muhim
ahamiyatga  ega  bo‘lsa,  kattaroq yoshdagilar  uchun  esa  mustaqil  va  ijodiy  ishlash
imkoniyatlarini   kengaytirish   lozim.   Ushbu   jarayonda   samaradorlikni   ta’minlash
uchun   bir   qator   metodlardan   foydalaniladi.   Bolalar   loy   bilan   ishlashni   o‘rganish
jarayonida   vizual   va   amaliy   usullar   katta   ahamiyatga   ega.   Ko‘rgazmali
materiallardan foydalanish ularga jarayonni yaxshiroq tushunishga yordam beradi.
Masalan, oldindan tayyorlangan loy buyumlari bolalarga ko‘rsatiladi yoki suratlar,
diagrammalar   hamda   videolavhalar   orqali   ishlash   bosqichlari   tushuntiriladi.
25 Shuningdek,   tabiiy   shakllar   –   mevalar,   hayvon   figuralari   yoki   boshqa
buyumlarning   namunalari   asosida   bolalarning   idroki   kuchaytiriladi.   Amaliy
mashg‘ulotlar   esa   bolalarga   mustaqil   ijod   qilish   imkoniyatini   beradi.   Tarbiyachi
har   bir   bosqichni   ko‘rsatib,   bolalarga   takrorlashni   tavsiya   qiladi.   Dastlab   oddiy
shakllardan   boshlab,   asta-sekin   murakkabroq   tuzilmalarga   o‘tish   ularga   o‘z
qobiliyatlarini bosqichma-bosqich rivojlantirishga yordam beradi.
Loydan   buyum   yasash   jarayonida   individual   va   guruh   bo‘lib   ishlash
metodikasini   qo‘llash   muhim   sanaladi.   Individual   ishda   har   bir   bola   o‘zining
qobiliyati   va   tezligiga   qarab   mustaqil   faoliyat   yuritadi.   Tarbiyachi   esa   har   bir
bolaning   ehtiyojlarini   inobatga   olib,   ularga   alohida   yondashadi.   Bu   metod
bolalarning   ijodkorligini   rivojlantirish   bilan   birga,   ularga   mustaqil   ishlash   va   o‘z
mehnatidan   mamnun   bo‘lish   imkoniyatini   beradi.   Guruh   bo‘lib   ishlash   esa
bolalarning jamoaviy mehnat ko‘nikmalarini shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi.
Bolalar kichik guruhlarga ajratilib, birgalikda ishlashlari mumkin: har biri alohida
qismlarni yasaydi  va oxirida ularni birlashtirib, umumiy mahsulot  yaratadilar. Bu
esa   o‘zaro   hamkorlikni   rivojlantirish,   bir-biriga   yordam   berish   va   fikr   almashish
imkonini   beradi.   Guruhiy   ish   bolalarning   ijtimoiy   faolligini   oshirishga   xizmat
qiladi   va   ularga   jamoaviy   mehnat   madaniyatini   o‘rgatadi.   Bolalarning   qiziqishini
oshirish   va   ularning   ijodiy   faolligini   rag‘batlantirish   uchun   samarali   baholash   va
rag‘batlantirish   tizimini   yo‘lga   qo‘yish   lozim.   Rag‘batlantirish   bolalarning   yangi
usullarni   sinab  ko‘rishga  bo‘lgan  ishtiyoqini   oshiradi.  Ularni   og‘zaki  yoki  yozma
shaklda   maqtash,   kichik   sovg‘alar   yoki   yulduzchalar   tizimi   orqali   mukofotlash
ularning mehnatiga munosib baho berishga yordam  beradi. Shuningdek, baholash
jarayoni bolalarning ijodiy faoliyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Har bir bolaning ishi
uning   yoshi   va   imkoniyatlariga   qarab   baholanadi,   bunda   ijodkorlik,   texnik
usullardan foydalanish va umumiy estetik ko‘rinish e’tiborga olinadi. Bolalarga o‘z
ishlarini   yoki   guruhdoshlarining   ishlarini   baholash   imkoniyati   berilganda,   ular
tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirishga   o‘rganadilar.   Baholash   natijalari   ularga   o‘z
26 ishiga   mas’uliyat   bilan   yondashish   va   kelajakdagi   ijodiy   faoliyatini   yanada
rivojlantirish uchun motivatsiya beradi.
2.3.   Loydan buyum yasashda estetik va texnik yondashuv
Loydan   buyum   yasashda   estetik   va   texnik   yondashuv   muhim   ahamiyatga
ega bo‘lib, mahsulotning nafaqat chiroyli ko‘rinishini, balki mustahkamligini ham
ta’minlaydi.   Loydan   buyum   tayyorlash   jarayonida   rang,   shakl   va   kompozitsiyani
to‘g‘ri   tanlash   birinchi   o‘rinda   turadi.   Rang   tanlash   jarayonida   tabiiy
pigmentlardan   foydalanish   mumkin   bo‘lib,   ular   buyumga   tabiiy   jozibadorlik   va
estetik   qimmat   baxsh   etadi.   Loy   tabiiy   ravishda   turli   xil   tuslarga   ega   bo‘lishi
mumkin,   biroq   tayyor   mahsulotlarni   yanada   jozibador   qilish   uchun   maxsus
bo‘yoqlar va sirlar qo‘llaniladi.
Shakllantirishda buyumning vazifasi va amaliy qo‘llanilishi inobatga olinishi
lozim. Masalan, idishlar, haykalchalar yoki dekorativ buyumlar shakllari insonning
estetik   talablariga   mos   ravishda   yaratiladi.   Buyumlar   silliq   va   chiroyli   ko‘rinishi
uchun qo‘lda yoki maxsus charxlash usullari yordamida shakllantiriladi. Ularning
umumiy   kompozitsiyasi   ham   muhim   bo‘lib,   naqsh   va   bezaklar   o‘zaro   uyg‘un
bo‘lishi kerak. Juda murakkab yoki notekis shakllar buyumning estetik qimmatini
pasaytirishi   mumkin.   Buyumlarni   mustahkamlash   va   to‘g‘ri   quritish   jarayoni
ularning uzoq muddat xizmat qilishini ta’minlaydi. Quritish bosqichida buyumlarni
bevosita   quyosh   nuri   yoki   shamol   ta’siridan   himoya   qilish   muhimdir,   chunki   bu
jarayonda tez quritish natijasida yoriqlar paydo bo‘lishi mumkin. Quritish sekin va
tabiiy sharoitda olib borilishi kerak, ayniqsa katta hajmli buyumlar ichki qismi bir
tekis   qurishini   ta’minlash   uchun  qisman   yopib   qo‘yiladi.   Pishirish   jarayonida   esa
maxsus   pechlardan   foydalaniladi.   Pech   harorati   800–1200°C   oralig‘ida   bo‘lishi
lozim,   chunki   bunday   haroratda   loy   zichlashib,   mustahkamlanadi   va   suvga
chidamli   bo‘ladi.   Tayyor   buyumlarni   bezash   va   pardozlash   ularning   estetik
ko‘rinishini yanada yaxshilaydi. O‘yma naqshlar bilan bezash milliy va zamonaviy
dizayn   elementlarini   aks   ettirish   imkonini   beradi.   Buyumlar   turli   xil   bo‘yoqlar
bilan   bezatilishi   mumkin   bo‘lib,   bunda   tabiiy   pigmentlar   va   keramika   uchun
27 mo‘ljallangan   bo‘yoqlar   qo‘llanadi.   Sir   bilan   qoplash   esa   buyumning   silliq   va
yaltiroq bo‘lishini  ta’minlaydi,  shu bilan birga ularni  suv  va mexanik ta’sirlardan
himoya qiladi. 
Tayyor   mahsulotni   laklash   esa   namlik   va   tashqi   ta’sirlardan   qo‘shimcha
himoya   beradi.   Pardozlash   jarayonida   jilolash   usuli   qo‘llanib,   buyumning   yuzasi
yanada   silliq   va   porloq   bo‘lishi   ta’minlanadi.   Shu   yo‘llar   orqali   estetik   va   texnik
yondashuv   uyg‘unlashib,   yuqori   sifatli,   chiroyli   va   mustahkam   loy   buyumlari
yaratiladi.   Loydan   buyum   yasash   jarayoni   yakuniy   bosqichda   o‘ziga   xos
pardozlash va mustahkamlash usullarini talab qiladi. Ushbu bosqichda buyumning
nafaqat tashqi ko‘rinishi, balki uning chidamliligi ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Tayyor   buyumlarni   bezash   va   pardozlash   texnikasi   bir   necha   usullarni   o‘z   ichiga
oladi.  
Birinchidan, buyumlarni tabiiy holatda yoki bo‘yoqlar bilan bezash mumkin.
Tabiiy holatda qoldirilgan loy buyumlari o‘zining tabiiy tuslari va teksturasi bilan
jozibador bo‘lishi mumkin, biroq ularni yanada chiroyli qilish uchun turli naqshlar
va   bo‘yoqlar   qo‘llaniladi.   Bo‘yoqlash   jarayonida   ekologik   toza   pigmentlardan
foydalanish   tavsiya   etiladi,   chunki   bunday   bo‘yoqlar   mahsulotga   tabiiy   ko‘rinish
baxsh   etadi   va   uzoq   vaqt   o‘z   rangini   saqlab   qoladi.   Milliy   uslubda   naqsh   berish
uchun   o‘yma   naqsh   texnikasi,   cho‘tka   bilan   rasm   chizish,   yoki   maxsus
shablonlardan foydalanish mumkin.
Ikkinchidan,   sir   bilan   qoplash   (glazurlash)   buyumga   yaltiroq   va   suvga
chidamli   qoplama   hosil   qilish   imkonini   beradi.   Sirli   qoplama   faqat   bezak   uchun
emas,   balki   buyumning   mustahkamligini   oshirish   uchun   ham   ishlatiladi.   Ushbu
jarayonda   maxsus   keramik   sirlar   qo‘llanadi,   ular   yuqori   haroratda   qizdirilganda
shaffof   yoki   rangli   qoplama   hosil   qiladi.   Sirlangan   buyumlar   yuvishga   chidamli
bo‘lib, ulardan kundalik hayotda idish-tovoq sifatida foydalanish ham mumkin.
Uchinchidan,   jilolash   va   laklash   texnikasi   qo‘llaniladi.   Jilolash   natijasida
buyum   silliq   va   porloq   ko‘rinishga   ega   bo‘ladi,   bu   esa   uning   estetik   qimmatini
oshiradi. Laklash  esa  buyumning namlikka, mexanik ta’sirlarga  va changlanishga
28 chidamliligini  oshirishga xizmat  qiladi. Laklangan buyumlar  uzoq vaqt  davomida
o‘zining   jozibasini   yo‘qotmaydi   va   tashqi   ta’sirlarga   yaxshi   bardosh   beradi.   Loy
buyumlarni   to‘g‘ri   ishlov   berish   va   bezash   texnikasi   ularning   mustahkamligini,
estetik jozibadorligini va uzoq muddatli foydalanish imkoniyatini ta’minlaydi. 
2.4.   Loy bilan ishlash jarayonida yuzaga keladigan qiyinchiliklar va
ularni bartaraf etish yo‘llari
Loy  bilan ishlash   jarayonida  turli  qiyinchiliklar   yuzaga  kelishi   mumkin, va
ularni   samarali   hal   etish   uchun   tegishli   chora-tadbirlarni   qo‘llash   zarur.   Ushbu
qiyinchiliklar   material   sifati,   texnik   muammolar,   bolalarning   qiziqish   darajasi   va
innovatsion yondashuv bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin. Ularni bartaraf etish yo‘llari
har bir muammoga individual yondashishni talab qiladi.
Birinchidan,   material   sifati   va   texnik   muammolar   loy   bilan   ishlash
jarayonining   asosiy   qiyinchiliklaridan   biridir.   Loyning   sifati   uning   tarkibidagi
namlik darajasi, plastiklik xususiyatlari va tozaligi bilan bevosita bog‘liq. Agar loy
haddan tashqari quruq bo‘lsa, uni ishlash qiyinlashadi va u oson sinadi. Aksincha,
ortiqcha   namlik   bo‘lsa,   buyumlar   o‘z   shaklini   yo‘qotishi   yoki   quruq   jarayonida
yoriqlar   hosil   bo‘lishi   mumkin.   Bunday   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   loyni
avval yaxshilab yoğish va kerakli konsistensiyaga keltirish lozim. Bundan tashqari,
ishlov   berish   jarayonida   suv   va   maxsus   plastiklashtiruvchi   moddalar   yordamida
loyning   mustahkamligi   oshiriladi.   Buyumlarni   mustahkamlash   uchun   esa   ularni
bosqichma-bosqich quritish va pishirish tavsiya etiladi.
Ikkinchidan, bolalarning qiziqishini oshirish usullari ham muhim omillardan
biri  hisoblanadi. Agar loy bilan ishlash  mashg‘ulotlari  monoton tarzda o‘tkazilsa,
bolalar   zerikishi   va   motivatsiyasini   yo‘qotishi   mumkin.   Buni   oldini   olish   uchun
o‘yin  elementlari,  ijodiy  topshiriqlar  va   interaktiv  metodlardan  foydalanish  zarur.
Masalan,   bolalarga   ertak   qahramonlari   yoki   hayvon   shakllarini   yasash   topshirig‘i
berilishi   mumkin.   Shuningdek,   ularning   ishlarini   namoyish   qilish,   kichik
ko‘rgazmalar   tashkil  etish  va  yutuqlari  uchun  rag‘batlantirish  tizimini   joriy  qilish
bolalarning ijodiy faolligini oshirishga yordam beradi.
29 Uchinchidan, innovatsion yondashuv va zamonaviy metodlardan foydalanish
loy   bilan   ishlash   jarayonini   yanada   samarali   qiladi.   Zamonaviy   texnologiyalar
yordamida   loyni   qayta   ishlash   va   buyumlarga   qo‘shimcha   mustahkamlik   berish
mumkin. Masalan, 3D bosib chiqarish texnologiyalari keramika ishlab chiqarishda
keng   qo‘llanilib,   loydan   tayyorlangan   buyumlarning   aniq   shaklga   ega   bo‘lishiga
yordam beradi. Shuningdek, rangli loy turlari, tabiiy pigmentlardan foydalanish, sir
qoplama texnikalarini joriy qilish va ekologik toza materiallardan foydalanish ham
bolalar   uchun   yanada   qiziqarli   bo‘lishi   mumkin.   Loy   bilan   ishlash   jarayonida
yuzaga   keladigan   qiyinchiliklarni   bartaraf   etish   uchun   sifatli   materiallardan
foydalanish,   bolalarning   qiziqishini   oshirish   va   innovatsion   metodlarni   qo‘llash
zarur.   Ushbu   yondashuvlar   bolalar   uchun   nafaqat   qiziqarli,   balki   samarali   ijodiy
muhit   yaratishga   xizmat   qiladi.   Loy   bilan   ishlash   bolalarning   tasavvurini
rivojlantirish,   ijodkorligini   oshirish   va   motorika   qobiliyatlarini   shakllantirishda
muhim sanaladi. Ushbu jarayon samarali bo‘lishi uchun bolalarning yoshiga qarab
individual   yoki   guruh   bo‘lib   ishlash   metodikasi   qo‘llaniladi.   Individual
yondashuvda har bir bola o‘z qobiliyatiga mos ravishda ishlaydi, mustaqil ravishda
shakllar   yaratib,   ijodiy  izlanishlar   olib  boradi.  Guruh  bo‘lib  ishlash   esa   bolalarda
hamkorlik   qilish,   fikr   almashish   va   o‘zaro   yordam   berish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga xizmat qiladi.
Loydan buyum yasash jarayonida estetik va texnik jihatlarga alohida e’tibor
qaratish   lozim.   Rangsiz   loyni   bo‘yash,   turli   shakllarni   yaratish   va   ularni
birlashtirish   orqali   bolalar   o‘z   badiiy   didini   shakllantiradi.   Buyumlarni
mustahkamlash va quritish texnologiyalarini o‘rgatish, ularni pishirish yoki tabiiy
sharoitda quritish usullaridan foydalanish buyumlarning mustahkamligini oshiradi.
Tayyor   mahsulotni   bezash   va   pardozlash   esa   bolalarga   san’at   estetikasi   bilan
tanishish va o‘z ijod mahsulini mukammal darajaga yetkazish imkonini beradi. Ish
jarayonida ba’zi texnik muammolar ham yuzaga kelishi mumkin. Masalan, loyning
sifatsizligi,   buyumlarning   sinishi   yoki   notekis   qurishi   kabi   muammolar   bolalarda
tushkunlikka olib kelishi mumkin. Bunday vaziyatlarning oldini olish uchun sifatli
30 materiallardan   foydalanish,   to‘g‘ri   quritish   va   mustahkamlash   usullarini   qo‘llash
muhimdir. Shuningdek, bolalarning qiziqishini oshirish uchun ularni yangi usullar
bilan tanishtirish, interaktiv o‘yinlar orqali loy bilan ishlash jarayoniga jalb qilish
foydali bo‘ladi.
XULOSA
Katta   guruh   bolalarini   loydan   buyum   yasashga   o‘rgatish   jarayoni   ularning
mayda motorikasini rivojlantirish, ijodiy fikrlashini shakllantirish va estetik didini
oshirishga xizmat qiladi. Ushbu yoshdagi bolalar hali qo‘l harakatlarini aniq bajara
olmaydi,   shuningdek,   o‘z   fikrlarini   moddiy   shaklda   ifodalashda   qat’iylik
yetishmaydi.   Shu   sababli   tarbiyachi   ularning   tasvirlash   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga alohida e’tibor qaratishi lozim.
Loy bilan ishlash mashg‘ulotlarida quyidagi muhim jihatlar inobatga olinadi:
 Bolalarning loy bilan ishlashga bo‘lgan qiziqishini oshirish;
 Ularning predmet shakliga, kattalik va hajmiga diqqatini jalb qilish;
 Qo‘l va barmoqlar harakatlarini rivojlantirish, ularni muvofiqlashtirish;
 Estetik did va ijodiy tafakkurni shakllantirish.
Katta   guruh bolalari dastlab eng oddiy shakllarni yasashga o‘rgatiladi. Ular
tayoqcha,   qalamcha   kabi   sodda   predmetlarni   yasash   orqali   qo‘l   harakatlarini
rivojlantiradilar.   Bu   jarayonda   bolalar   ikkala   kaft   va   barmoqlar   bilan   ishlashga
o‘rganadilar.   Keyinchalik,   murakkabroq   shakllarni   hosil   qilishga,   masalan,
tayoqchani   buklab   halqa   shaklini   yaratishga   o‘tiladi.   Shu   tariqa,   bolalar   tanish
predmetlarni   yaratish   va   ularni   o‘zgartirish   bo‘yicha   dastlabki   tajribaga   ega
bo‘ladilar.
Keyinchalik, bolalar dumaloq shakldagi predmetlarni yasashni o‘rganadilar.
Masalan,   ular   loy   bo‘lagini   qo‘l   kaftlari   orasida   aylantirib,   shar,   olma,   apelsin,
olcha,   koptok   kabi   shakllarni   yasashadi.   Bu   esa   ularning   tasvirlash   va
shakllantirish ko‘nikmalarini yanada rivojlantiradi.   Umuman olganda, katta guruh
bolalarini   loydan   buyum   yasashga   o‘rgatish   ularning   jismoniy   va   psixologik
31 rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu jarayon nafaqat ularning mayda
motorikasini   va   harakat   koordinatsiyasini   yaxshilaydi,   balki   ijodiy   tafakkurni
shakllantirish, mantiqiy fikrlash va mustaqil ijod qilish qobiliyatini rivojlantirishga
ham   yordam   beradi.   Shu   sababli   tarbiyachi   har   bir   mashg‘ulotni   bolalar   yoshiga
mos holda tashkil etishi va ularning qiziqishlarini hisobga olishi lozim.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Xasanova   Sh.   Tasviriy   faoliyatga   o‘rgatish   nazariyasi   va   metodikasi.   –
Toshkent: Tafakkur, 2020. – 192 bet.
2. Nurmatova   M.Sh.,   Xasanova   Sh.T.   Rasm   buyum   yasash   va   bolalarni
tasviriy faoliyatga o‘rgatish metodikasi. – Sho‘lpon, 2020.
3. Nurmatova   M.Sh.,   Xasanova   Sh.T.,   D.   Azimova.   Ustahonada   amaliy
mashg‘ulot. – Musiqa, 20 2 0.
4. M.U.   Hamidova,   F.A.   Karimova.   Tasviriy   faoliyatga   o‘rgatish   maxsus
metodikasi. – 20 2 4 Manba
5. Sultonova   G.   Tasviriy   san’at   darslarida   innovatsion   texnologiyalar.   –
Toshkent, 2019.
6. Ortikova D. Maktabgacha ta’limda tasviriy san’at. – Samarqand, 2020.
7. Jo‘rayev A. San’atshunoslik asoslari. – Toshkent, 20 21 .
8. Hoshimov B. Rassomlik va pedagogika. – Buxoro, 20 20 .
9. Xolmurodov   R.   Milliy   san’at   va   tasviriy   faoliyat   metodikasi.   –   Qarshi,
2021.
10. Nasriddinov   I.   Bolalar   bilan   tasviriy   faoliyat   mashg‘ulotlari.   –
Namangan, 20 22 .
11. Xalilov   J.   Kompozitsiya   asoslari   va   tasviriy   faoliyat   metodikasi.   –
Toshkent, 2022.
12. Murodov O. Tasviriy san’atni o‘qitish metodikasi. – Nukus, 2018.
13. Sharipov K. Ixtisoslashtirilgan maktablarda tasviriy faoliyatni o‘rgatish.
– Toshkent, 20 22 .
14. Safarov H. Bolalar rasm chizish asoslari. – Farg‘ona, 2021.
32 15. Tursunova   N.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   tasviriy   faoliyat.   –
Andijon, 20 21 .
16. Shodmonova   F.   Grafik   san’at   va   uning   o‘qitish   usullari.   –   Toshkent,
20 23 .
17. Xudoyberdiyev   I.   Tasviriy   san’at   darslarida   estetik   tarbiya.   –   Navoiy,
2020.
33
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский