Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 47.5KB
Xaridlar 10
Yuklab olingan sana 06 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Kesim haqidagi ta’limot va uning ta’lim bosqichlarida o’rganilishi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
О’ZBEK TILI VA ADABIYOTI   KAFEDRASI
Sirtqi bo’lim O’zbek tili va adabiyoti ta’lim yo’nalishi______-guruh talabasi
___________________________________________________ ning
____________________________________________ mavzusidagi
K U R S I SH I
             Ilmiy rahbar:____ _________________
TOSHKENT - 2023 Kurs ishi  T oshkent amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar: ___________________
Himoya 2023-yil _______ oyining ____ kuni soat_____ da   T oshkent 
amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari 
himoyasi yig’ilishida o’tkaziladi.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko’chasi 1-uy
Kurs ishi 2023-yil ________oyining ___ kunida kafedraga topshirildi.
Kurs ishi bilan  T oshkent amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va 
adabiyoti kafedrasida tanishish mumkin.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko’chasi 1-uy
    Yig’ilish kotibi:__________________          Reja:
I. Kirish………………………………………………………..………2
1.1. Kesimning asosiy xususiyatlari………………………………………4
1.2Kesimning ifodalanishi…………………………………….……… 7
II. Kesimning ma`no turlari……………………………………….……11
1.1. Kesimning tuzilish turlari……………………………………...…16
III. Kesimning tarkibida bog’lama va uning vazifasi………………….20
   1.1. Kesimning ega bilan moslashuvi (koordinaciya)
1.2. Ega bilan kesim orasida tirening ishlatilishi……………………...25
IV. Xulosa………………………………………………………………...29 Kesim haqidagi ta’limot va uning ta’lim bosqichlarida o’rganilishi
Kirish
Kesim   bosh   bo’laklarning   ikkinchisi   bo’lib,   egadan   anglashilgan
predmetning belgisini ifoda qiluvchi bo’lakdir.
Kesim   belgi   anglatish   jihatidan   aniqlovchiga   o’xshaydi.   Lekin
aniqlovchi   belgini   predmet   bilan   bo`lanib,   atributiv   yul   bilan   ifoda   qilsa,
kesim   belgini   egadan   anglashilgan   predmetda   mavjud   yoki   emasligi   nuqtai
nazardan ifoda etadi.
Kesim   gap   tuzishda   asosiy   bo’lak   hisoblanadi.   Gapning   asosiy   belgisi
bo’lmish   predikativlik,   asosan,   kesim   orqali   ifodalanadi:   Saida   o’zida   yuq
xursand edi (A. Qaxxor).
Kesim   predmetning   aktiv   (ishqharakat)   yoki   (sifat,   holat)   belgisini
ifodalaydi:  Kishilar   ishchi  qizlarni  maqtashdi  (Oybek).   Istiqbolimiz  naqadar
porloq   va   quvonchli!   («Xalq   so’zi»).   Birinchi   gapda   kesim   aktiv   belgini,
ikkinchisida passiv belgini ifodalangan.
Kesim   nima   qildi?   Nima   qilmoqda?   qanday?   qancha?   Kimdir?
Nimadir? Kabi so’roqlarga javob bo’ladi.
Kesim uchun tipik so’z turkumi fe`ldir. Tuslangan fe`llar gapda doimo
kesim vazifasida keladi. Boshqa so’z turkumlari ham gapda kesim vazifasida
kelishi mumkin. Lekin bu vaqtda bog’lama, predikativlik affikslari, tartib va
intonaciya kabilarning roli katta bo’ladi.
Kesim va uning ifodalanishi. Kesimlar ifodanishiga ko’ra: fe`l kesim va
ot bo’linadi.
Fe`l kesim. Fe`llarning tuslangan shakllari hamda ravishdosh shakllari
bilan ifodalangan kesimlar fe`l kesim deyiladi.
Fe`lning barcha mayllari, sifatdosh shakllari tuslanib, fe`l kesim bo’lib
keladi:   Chindan   ham   poyonsiz   cho’lda   hayot   tantana   qilardi   («O’zbekiston
ovozi»). Tepada azim qayrag’och savlat to’kib turardi. (Oybek).
Ot kesim. Fe`ldan boshqa so’z turkumlari hamda fe`lning harakat nomi
shakli   bilan   ifodalangan   kesimlar   ot   kesim   deyiladi.   Ot   kesimlar   quyidagi
so’zlar bilan ifodalanadi:
Ot   bilan:   Bizning   xotinlarga   xayo   fazilat,   vafo   xunaridir,   mehnat-odati
(G’.G’ulom).
Sifat bilan: Po’lat yagrinlarini ko’targan erlar ko’m-ko’k (X.Olimjon).
Son bilan: Berishda sanog’i-to’qqiz, olishda sanog’i o’ttiz (Maqol). Olmosh bilan: Biz tinchlikni istaymiz: yaxshi niyatli kishilarning ahdi shu
(«Xalq so’zi»).
Ravish bilan: Ish ko’p, kun qikqa… (A.Qahhor).
Harakat   nomi   bilan:   Yashamoq   --   kurashmaoq.   Kurashmoq   --   o’rnak
bo’lib yashamoq (I.Raxim).
Undov bilan: Orqada qolganlarning hayotiga voy! (Uyg’un).
Taqlidiy so’z bilan: Mana xat bilan ishlar gumdir (X.X.Niyoziy).
Modal so’z bilan: Xalq orzusini amalga oshirishdan kattaroq baxt bormi?
(Oybek).   Cho’lni   obod   qilish   uchun   ko’p   kuch   kerak   («Sharq
yulduzi»).
Kesimning   ma`no   turlari.   Kesimni   ma`nosiga   ko’ra   tubandagi
guruxlarga ajratish mumkin:
1) harakat-holat   bildiruvchi   kesimlar:   G’ulomjon   qishloqda   bo’lgan
voqealarni   oqizmay-tomizmay   so’lab   berdi   (M.Ismoiliy).   Ko’kni
qoplab olgan sanoqsiz yulduz yiltirab turibdi (I.Raxim).
2) belgi   bildiruvchi   kesimlar   kesimlar:   Sensan   har   narsadan   mo’`tabar,
aziz (Uyg’un).
3) Miqdor   bildiruvchi   kesimlar:   Mening   bolam   bitta,   uniki   ikkita
(S.Zunnunova).
4) Shaxs   bildiruvchi   kesimlar:   G’afur   G’ulom   xalq   shoiri   («Sharq
yulduzi»).. menikidir maktab, ijod, fan (X.Po’lat).
5) Predmet   bildiruvchi   kesimlar:   Bu   xovlining   teng   yarmi   mevazor
(P.Tursun).
6) O’rin-joy   bildiruvchi   kesimlar:   Respublikaning   eng   obod   joyi   –
Mirzacho’l (X.Nazir.
Kesimning   tuzilish   turlari.   Kesim   tuzilishi   jihatidan   sodda,   sostavli   va
murakkab bo’ladi.
Sodda   kesim.   Sintaktik   shakldagi   so’z   bilan   ifodalanib,   eganing
belgisining anglatadigan kesim sodda kesim deyiladi. U ifodalanishiga ko’ra
ikki xil bo’ladi: sodda ot kesim va sodda fe`l kesim.
Sodda   ot   kesim   predmetning   doimiy   belgisini   hozirgi   zamon   nuqtai
nazaridan ko’rsatish uchun xizmat qiladi va u quyidagi so’z turkumlari bilan
ifodalanadi:
o Ot bilan: Xakimzodani  faqat ulug’ shoirgina  deyish  kifoya  emas! U –
bastakor,  u  –  dramaturg,  u  –  muallim,  u  –  murabbiy,  u  –  rejisser,  u  – publicist,   u   –   redaktor,   u   –   jamoat   arbobi,   u   –   notiq,   u   –   jangchi,   u   –
masalnavis, u – teatrshunos (M.Shayxzoda).
o Sifat bilan: Shirkatning bag’ri keng, mehnati serbaraka (Oybek).
o Son bilan: Haydar cho’kki bobongiz ham saksonda (G’.G’ulom).
o Olmosh   bilan:   Yaxshi   niyatli   kishilarning   ahdi   –   shu   («O’zbekiston
ovozi»). O’zim har joydaman, ko’nglim sendadir (Muqimiy).
o Ravish   bilan:  Quloqlaringga   tugib   olinglarki,   dalada   ish  ko’p,  vaqt  oz
(Oybek).
o Harakat nomi bilan: Hammadan og’ir narsa sog’inish (Oybek).
o Bor, yuq so’zlari kesim vazifasida keladi: Qurilish uchun etarli yog’och
bor   (Oybek).   Hozir   raisimiz   yuq,   tuyga   taklif   qilingan   («Sharq
yulduzi»).
Sostavli   kesim.   Analitik   shakldagi   qurilmalar   bilan   ifodalangan   kesimlar
sostavli kesim deyiladi. Buning tarkibi etakchi va ko’makchi elementlardan
iboratbo’ladi: Tog’ oralig’i asta-sekin torayib boraverdi (S.Nazar). Yo’lchi
o’z   do’sti   Qoratoy   bilan   hangomalashib   o’tirar   edi   (Oybek).   Men
o’qituvchi bo’laman (P.Tursun).
Sosotavli   kesimli   ifodalanishiga   ko’ra:   sostavli   fe`l   kesim   va   sostavli   ot
kesimlarga bo’linadi
Sostavli fe`l kesimlar ikki yoki undan ortiq negizdan tashkil topgan fe`llar
bilan ifodalanadi. Bunda fe`llarning biri o’zining leksik ma`nosini saqlab,
etakchi   fe`l   hisoblanadi.   Qolganlari   etakchi   fe`ldan   anglashilgan
harakatning   bajarilishi   bilan   bog’liq   bo’lgan   turli   qo’shimcha   ma`nolarni
ifoda etib, ko’makchi fe`l hisoblanadi.
Sostavli   fe`l   kesimlarning   etakchi   qismi   ko’pincha   ko’pincha   ravishdosh
shaklida   bo’ladi:   erta   bahor   quyoshi   kecha   yog’ib   o’tgan   yomg’irning
namini erdan sug’urib olayotir (Oybek).
Sostavli   fe`l   kesim   ba`zan   juft   fe`llar   bilan   ifodalanishi   ham   mumkin:
Gapning naq onasini aytdingiz-quydingiz (P.Tursun).
Sostavli ot kesimlar keng ma`nodagi ot bog’lama yoki to’liqsiz fe`l tipidagi
qurilmalar   bilan   ifodalanadi.   Bunda   asosiy   ma`no   otdan   anglashilib
kesimning ega bilan moslashuvini ta`minlaydi: Gulnora, mana bu manzara
juda chiroyli ekanmi? Gulning to’ni qirq yamoq, barglari yirtiq bo’lsa ham,
husni toza emasmi?! (Oybek). Kelgan ikki kishi professor ekan (Oybek). 
Sostavli   ot   kesim   harakat   nomiQkerak   (zarur,   lozim,   darkor)   tipidagi
qurilmalar   bilan   ham   ifodalanadi:   el   moliga   uzatilgan   qo’llarini   kesish kerak   (Oybek).   Har   ishni   yaxshi   bajarish   uchun   unga   ko’ngil   berib
kurashmaoq   kerak   («Sharq   yulduzi»).   Ishning   mana   shu   ikki   tomonini
o’rganishiz, juda yaxshi bilishimiz zarur (A.Qahhor).
Sostavli   ot   kesim   ba`zan   chiqish   kelishigi   shaklidagi   so’zQiborat   tipidagi
qurilmalar bilan ham ifodalanadi: Vazifamiz yig’im-terimni muvaffaqiyatli
yakunlashdan iborat («Xalq so’zi»).
Sostavli ot kesim bor, yuq so’zlari va to’liqsiz fe`l tipidagi qurilmalar bilan
ifodalanadi:   Maktab   xovlisida   ta`til   bo’lgani   uchun   xech   kim   yo’q   edi
(Oybek).   Jamongizda   ko’pgina   tashabbuskor   yoshlar   bor   ekan
(Sh.Xolmirzayev).
Murakkab   kesim.   Ikki   va   undan   ortiq   so’zlarning   grammatik-semantik
munosabatidan   tashkil   topib,   bir   butan   xolda   kesim   sifatida   shakllangan
xodisalar   murakkab   kesim   sanaladi.   Murakkab   kesimlar   quyidagicha
ifodalanadi:
Turg’un birikmalar bilan: Bizning Vatanimiz O’zbekiston Respublikasidir
(«Xalq so’zi»).
Frazeologik   birikmalar   bilan:   Mirzakarimboy   ilonning   yog’ini   yalagan
(Oybek). U tegirmonga tushsa butun chiqadi (Oybek). 
Izofa xarakteridagi, ko’chma ma`noli ko’rsatkichli birikmalar bilan: Otalar
so’zi – aqlning ko’zi. (Maqol). 
Bog`lanma.   Kesimdan   keyin   kelib,   kesimni   grammatik   jihatdan
shakllantirish,   uning   semantikasini   taraqqiy   ettrishi,   qikrni   tgallash,   shaxs-
son, zamon, modalliq kabi grammmatik ma`nolarni ifodalash, kesimning ega
bilan   munosabatining   ko`rsatish   uchun   xizmat   qiluvchi   vositalar   bog`lanma
sanaladi.  U  quyidagicha ifodalaninadi: 
Edi,   ekan,   emish   kabi   to`liqsiz   fe`llar   bilan:   Usta   Azim   sharqcha   binolar
ko`rishda   mashhur   edi   (Oybek).   Bu   chinorning   Ochil   buvaning   uzoq
ajdodlaridan biri o`tkazgan emish (A.Muxtor). 
Predikativ-modal   so`zlar   bilan   (kerak,   zarur,   shart,   lozim,   mumkin):   men
ertaga   qolib   bo`lsa   ham,   loyihani   muhokamaga   tayyorlashim   shart
(A.Muxtor). Klub ishini faqat Bashoratxon bajarishi mumkin (A.Muxtor).
Ko`makchi fe`llar bilan: Noz-ne`mat to`la dasturxon ustida suhbat boshlanib
ketdi (Oybek). 
Ko`makchilar bilan: baliqning tirigi suv, odamning tirikligi el bilan (maqol).
Bor,   yo`q,   emas so`zlari   bilan:   Uch  soatdan   beri  biron  kimsa  duch  kelgani
yo`q (A.Muxtor). Sanaladi,   hisoblanadi,   iborat   so`zlari   bilan:   Korxonaning   tarixi
safarbarlikdan iborat (A.Muxtor).
Predikativlik affikslari bilan: Biz ham inson o`g`limiz (X.X.Niyoziy).
Bog`lamalar   tuzilish   jihatdan   so`z   bog`lama   va   affiks   bog`lamaga   va
affiks bog`lamaga bo`linadi:
Kesimning   ega   bilan   moslashuvi   (koordinatsiya).   Ikki   sostavli
gaplarda   ega   va   kesim   moslashadi.   Bu   shaxs-son   affikslari   fe`llari   fe`lning
ham   grammatik   jihatdan   moslashadi:   Qishloq   xo`jaligi   xodimlari   paxtadan
mo`l hosil olish uchun kurashmoqdalar.
Ega va kesim faqat mantiq jihatdan moslashadi: Barcha to`planadi. 
Ega   va   kesimning   shakliy   jihatdan   moslashuvi   quyidagi   xususiyatlar
bilan harakatlanadi:
Gap kesimli fe`l bo`lganda:
- Ega   I   va   II   shaxs   olmoshlari   bilan   ifodalanganda,   kesim   bilan   shaxs-
sonda moslashadi: Men o`qidim. Siz o`qidingiz.
- Ega   III   shaxsini   ko`rsatuvchi   olmosh   bilan   ifodalanganda,   kesim
bilan   shaxs-sonda   moslashadi,   lekin   ba`zan   sonda   moslashmasligi   ham
mumkin:   Zulfiya   o`qiydi.   Talabalar   sportla   g`olib   chiqdilar.   O`quvchilar
keldi.
2) Kes i m ot kesim bo`lganda: 
3)   Tilimiz   grammatik   qurilishdagi   mikrosistemalar   to`g`ri   anglash   va
baholashga erishish.
Gapda ega mutlaq xokim. U o`z sostavidagi ikkinchi darajali bo`laklarga
ham, kesimga ham xokim. Kesim esa faqat o`z sostavidagi ikkinchi darajali
bo`laklarga xokim.
Ega   va   kesimni   bosh   bo`laklar   deb,   to`ldiruvchi,   aniqlovchi   va   xolni
ikkinchi   darajali   bo`laklar   deb   ko`rsatilishi   ularning   biri   xokim,   ikkinchi
tobeligidan   emas,   balki   ularning   o`ziga   xos   grammatik   xususiyatlaridandir.
Bu xususiyat gap bo`laklarining nutqidagi funksiyalari asosida kelib chiqadi.
Ikkinchi   darajali   bo`laklarsiz   alohida,   to`liq   gap   to`liq   gap   tashkil   eta
olmaydi,   ular   gapda   bosh   bo`laklarga   bog`liq   xolda   qatnashadi:   Nizomjon
onasining gaplarini chin yurakdan eshitib utirardi (S.Ahmad).
Demak,   ikkinchi   darajali   bo`laklar   bir-birlarining   ma`nosini   bevosita
izoxlab,   to`ldirib,   shular   orqali   gapdagi   bosh   bo`lak   ma`nosini   to`ldirishga
ko`maklashadi.  Gapning   ikkinchi   darajali   bo`laklarini   ajratishda   ularning   ob`ektiv   xoli
tushunchalarni   ifodalash   asos   qilib   olinadi,   bu   tushunchalar   turli   grammatik
shakllar   orqali   ifodalanadi.   To`ldiruvchilarning   ifodalanishida   morfologik
asos   bo`lib   xizmat   qiluvchi   so`zlar   tushum,   jo`nalish,   o`rin-payt,   chiqish
kelishiklari shaklidagi ot va otlashgan so`zlar sanaladi: egilgan boshni qilich
kesmas (maqol). Yaxshiga yondosh, yomondan qoch (maqol).
Aniqlovchilarning ifodalanishida morfologik asos bo`lib sifat, sifatdosh va
boshqa   so`zlar   xizmat   qiladi:   uning   ziyrak,   qo`ng`ir   ko`zlarida   xorgilik   bor
edi (S.Anorboyev).
Xollar,   asosan,   ravish   va   ravishdoshlar   bilan   ifodalanadi:   U   uychan
ko`zlari bilan Botirga qarab sekin gapirdi (S.Nazar).
Demak, bevosita bosh bo`lakka, o`rni bilan bir-birga bog`langan bo`lakni,
izohlovchi, aniqlashtiruvchi sintaktik kategoriyalar ikkinchi darajali bo`laklar
deb   yuritiladi.   Ikkinchi   darajali   bo`laklar   to`ldiruvchi,   aniqlovchi   va   xoldan
iborat.
To`ldiruvchi   va   uning   ifodalanishi.   To`ldiruvchi   gapning   ikkinchi
darajali   bo`laklaridan   bo`lib,   u   harakatni   o`z   ustiga   olgan   ob`ekt   yoki
predmetni   ifodalaydi   va   o`z   xokim   komponentiga   tobelanish   yo`li   bilan
bog`lanadi.
To`ldiruvchi  predmetni   ifoda   qilish  jihatidan   egaga  o`xshaydi.   Lekin   ega
xokim   xolatdagi   predmetni,   fikr   predmetni,   to`ldiruvchi   esa   tobe   xolatdagi
predmetni   harakat   ob`ektini   bildiradi.   Bu   xol   ularning   grammatik   shaklida
ham ko`riladi: ega bosh kelishik shaklida, to`ldiruvchi esa tushum, jo`nalish,
chiqish,   o`rin-payt   kelishiklari   keladi.   O`z   xokim   komponentiga   tobelanish
yo`li bilan bog`lanib, shut obe omponent orqali anglashilgan harakat ta`siriga
berilgan, shu harakatni o`z ustiga olgan, ob`ekt yoki predmet to`ldiruvchi deb
aytiladi. 
To`ldiruvchi ko`pincha kesimga bog`lanadi. Ba`zan ega aniqlovchi, biror
boshqa   to`ldiruvchiga   bog`lanib   kelishi   ham   mumkin.   Bu   ega,
aniqlovchi,to`ldiruvchi  sifatdosh  yoki  harakat  nomi   bilan  ifodalanganda  yuz
beradi. 
To`ldiruvchilar  quyidagicha ifodalanadi:
Ot bilan: Toshga yomg`ir qor qilmaydi (“Sharq yulduzi”).
Olmosh   bilan:   Odamning   odami   yurt   ishida,   xalq   ishida   o`zi   ko`rsatadi
(“Xalq so`zi”).
Sifat  bilan: Mardni mehnat yengolmas ( maqol ). Son bilan: Bugungi navbatchilik ikkovimizga topshirildi (“Sharq yulduzi”).
Harakat nomi bilan: Laylakning ketishiga boqma, kelishiga boq (maqol).
Ravish bilan: Ko`pdan quyon qochib qutilmas (maqol).
Undov   so`zlar   bilan:   Ana   shunda   men   g`alaba   urasini   eshitdim
( M.Sholoxov ).
Yordamchi,   tashkiliy   so`zlar   bilan:   -Xay,   mayli   lekinini   ham   ko`rish   kerak.
(“Sharq yulduzi”).
Bir   butun   xolda   qo`llanadigan   konstruksiyalar   bilan:   O`zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashi   yig`ilishiga   deputatlar   kelib   yetdi.   (“ Xalq
so`zi ”).
Ajralmas   frazeologik   birikmalar   bilan:   Kishilar   orasiga   qora   ip   tashlashdan
hazar qiling...-dedi Mirhaydar (Oybek). 
To`ldiruvchilar,   o`zlari   bog`lanib   kelayotgan   gap   bo`lagi   bilan   aloqaga
kirish usuliga ko`ra, vositasiz va vositali to`ldiruvchilarga bo`linadi. 
Vositasiz   to`ldiruvchilar.   Xokim   bo`lakda   ifoda   qilingan   harakatni
bevosita   o`ziga   qabul   qilganpredmetni   bildiruvchi   to`ldiruvchilar   vositasiz
to`ldiruvchilar deyiladi.
Vositasiz   to`ldiruvchilar   ob`ektli   (utimli)   fe`l   bilan   bog`lanib,   tushum
kelishigi   shakldagi   so`zlar   bilan   ifodalanadi   va   kimni?   nimani?   va   nimani?
so`roqlarga   javob   bo`ladi:   Tog`lar   shaxarni   o`rab   turganga   o`xshaydi
(Yashin). 
Vositasiz  to`ldiruvchi belgisiz  va belgili  holatda bo`ladi.
Xokim   bo`lak   ifodalangan   harakat   aniq   ob`ektga   emas   umuman   shu
turdagi   ob`ektlarga   utish   tushunchasi   ifodalansa,   vositasiz   to`ldiruvchi
belgisiz qo`llanadi:
Botirlari  kanal qazadi,
Shoirlari  g`azal yozadi,
Kuychilari  o`qiydi yalla,
Juvonlari aytadi alla (H.Olimjon).
Vositasiz   to`ldiruvchi   o`timli   ish-harakat   ma`nosini   turli   so`zlarga
ergashib, ular orqali ifodalangan ma`nolarga aniqlik kiritadi va to`ldiradi. 
 Harakat yuzaga keluvchi ob`ekti ifodalaydi: Tog` bag`rini tutun qoplaydi
(X.G`ulom). Xusayn Bayqaro Tepalikni uzoqdan ko`radi (Oybek).
 Harakat ta`sirida o`z belgi-xususiyatini o`zgartirgan predmetni ko`rsatadi:
Dasturxonchi   qizlar   dasturxonni   ayvoni   taomlar,   shirinliklar   bilan   bezab
tashladilar (Oybek).   Harakat   ta`sirida   o`zining   makonidagi   o`zgartirgan   predmetni   ko`rsatadi:
Sufi qo`liga tushib qolgan qayroqni uloqtirib yubordi (A.Qaxxor). 
 Sub`ektning   eshitish   sezgisida   bevosita   ta`sir   qilgan   ob`ektni   ifodalaydi:
Tuya minib uzoqni ko`zla (maqol). Men bu zo`r maktabning maqtovini ko`p
eshitgan edim (A.Qaxxor).
 Sub`ektning   ob`ektiv   borliqqa   (shaxs,   predmet   yoki   voqea-xodisaga)
munosabati ifodalaydi: Seni esga olib gullar ochildi (Zulfiya). M en bu yigitni
keyinchalik tanidim (A.Qaxxor).
 Xokim   so`zdan   ifodalangan   xis-tuyg`u,   psixologiko`zgarish   (xolat)ni
yugaza   keltirgan   shax   syoki   predmetni   ko`rsatadi:   Yosh   bolaning   tili   har
qanaqaligi ko`nglini eritadi (A.Qaxxor).
 So`zlovchining   tinglovchiga   ijodiy   yoki   salbiy   munosabatiga   ifodalovchi
predmet   yoki   shaxsni   ifodalaydi:   Qutbedin   bola   bechorani   xush   urishdi
(A.Qaxxor). 
 Vositasiz to`ldiruvchi chekish kelishigi shaklida qo`llanadi, bunday vaqtda
ish-harakatning ta`siri ob`ektga to`la ravishda o`tmasdan, uning bir qismigina
o`tganligi   ko`rsatadi:   Sen   menga   osmondagi   gaplardan   emas,   yerdagi
haqiqatni gapir (P.Tursun).
Vositali   to`ldiruvchi.   O`zx   okim   bo`lagiga   bog`lanib,   shu   bo`lak   orqali
ifodalangan   harakatning   yuzaga   kelishida   qurol-vosita   vazifasini   vositali
to`ldiruvchi bajaradi.
Vositali to`ldiruvchilar vositali kelishik shaklidagi so`zlar va ko`makchili
konstruksiyalar   bilan   ifodalanadi   hamda   ularning   so`roqlariga   javob   beradi.
Vositali   to`ldiruvchilar   o`tisiz   fe`liga   bog`lanib   keladi.   Kelishikli
to`ldiruvchilar,   qaysi   kelishik   shaklida   kelishiga   qarab,   turli   xil   ma`nolarni
ifodalaydi:
1)   Jo`nalish   kelishigi   shaklidagi   vositali   to`ldiruvchilar   quyidagi   ma`nolarni
ifodalaydi:
Suyu`ekt   harakati   yo`nalgan   o`rin   ob`ektini   ko`rsatadi:   Men   baxorda
Qattortolga borgan edim (A.Qaxxor).
Harakatni   bajarilishida   vosita   bo`lgan   predmetni   ko`rsatadi:   Safar   bo`zchi
sandal ko`rpasiga uraniboq o`tirdi (A.Qaxxor). Kelin kattakon doka ro`molga
burkangan (A.Qaxxor).
mumkin.   Ot   so'z   birikmalarini   talqin   qilishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynashi   mumkin
bo'lgan   bu   jihatlar   e'tirof   etilishi   va   kengroq   tahlil   qilish   uchun   nazariyaga
kiritilishi kerak. 16-band: Gapnashr yoki o zbek tilida Gapning bosh bo laklari haqidagi sintaktikʻ ʻ
nazariya   deb   nomlanuvchi   gap   konstruksiyalarining   sintaktik   nazariyasi   til
tuzilishi   haqidagi   tushunchamizga   katta   hissa   qo shgan.   Bu   nazariyaga   ko’ra,	
ʻ
bo’shliq   gapda   sintaktik   jihatdan   yo’qolgan,   lekin   mavjud   bo’lgan   deb
tushunilganda   bo’shliq   hosil   bo’ladi.   Ushbu   etishmayotgan   tarkibiy   qism   odatda
harakat   yoki   ekstraktsiya   operatsiyalari   bilan   bog'liq,   masalan,   wh-harakati   yoki
topikalizatsiya. Gapnashr nazariyasi bo'shliqni iz bilan ko'rsatishni taklif qiladi, bu
etishmayotgan   tarkibiy   qismning   joylashishini   belgilaydigan   sintaktik
to'ldiruvchidir.  Bu nazariya  turli  tillardagi  turli sintaktik konstruksiyalarga tatbiq
etilgan   bo’lib,   sintaktik   amallarning   mexanizmlari   haqida   qimmatli   tushunchalar
beradi. Misol uchun, ingliz tilida bo'shliq qurilishi "Kimni ko'rdingiz ____?" kabi
jumlalarda   kuzatilishi   mumkin.   bu   yerda   “kim”   so’roq   olmoshi   o’zining   asl
joyidan   ko’chib,   iz   bilan   belgilangan   bo’shliq   qoldirgan.   Bu   sintaktik   nazariya
Xomskiy (1995) kabi tilshunos olimlar tomonidan keng o’rganilib, tahlil qilingan
bo’lib,   ular   Gapnashr   nazariyasi   tildagi   uzoqqa   bog’liqlik   hodisasini   izohlashi
mumkinligini   ta’kidlaydilar.   Gapnashr   nazariyasi   bo shliqlar   va   izlarning	
ʻ
mavjudligini   asoslab   berish   orqali   turli   gap   tuzilmalarining   asosiy   sintaksisini
yoritib   berdi,   til   va   uning   murakkabliklarini   o rganish   uchun   boy   asos   yaratdi	
ʻ
(muallifning familiyasi, yili).
III. Sintaktik nazariyalardagi kamchiliklarni aniqlash
Sintaktik   nazariyalardagi   muhim   masalalardan   biri   bu   nazariyalardagi
kamchiliklarni   aniqlashdir.   Bo'shliqlar   gapda   grammatiklik   uchun   zarur   bo'lgan,
ammo ochiq holda mavjud bo'lmagan elementning yo'qligiga ishora qiladi. Ushbu
bo'shliqlarni   aniqlash   juda   muhim,   chunki   u   tadqiqotchilarga   gapning   asosiy
tuzilishini va uning shakllanishini boshqaradigan tamoyillarni tushunishga imkon
beradi. Misol uchun, sintaktik nazariyalarda keng tarqalgan bo'shliq - bu tarkibiy
qismlarning   ular   yuzaga   chiqmaydigan   holatga   harakatlanishi.   Ushbu   harakat
odatda   "ko'tarishdan   ko'tarilish"   deb   ataladi   va   u   sintaktik   nazariyalar   uchun
qiyinchilik   tug'diradi,   chunki   u   nima   uchun   ba'zi   tarkibiy   qismlar   yashirin
pozitsiyalarga   o'tishini,   boshqalari   esa   asosiy   pozitsiyalarida   qolishini
tushuntirishni talab qiladi (Chomsky, 1995).
Sintaktik   nazariyalar   hisobga   olishi   kerak   bo'lgan   yana   bir   bo'shliq   -   ma'lum
grammatik konstruktsiyalarda bo'sh kategoriyalar yoki "pro" ning paydo bo'lishi.
Bu bo'sh kategoriyalar fonetik mazmunga ega emas, lekin gapda sintaktik rollarni
bajaradi.   Ular   ko'pincha   mavzu   olmoshlari   majburiy   bo'lmagan   holda
qo'llaniladigan   tillarda   qo'llaniladi   (Jekson,   2007).   Ushbu   bo'sh   toifalarning lingvistik   tuzilmalarda   qo'llanilishi   ularning   litsenziyalash   shartlari   va   jumlaning
boshqa qismlari bilan aloqasi haqida savollar tug'diradi.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo'lsak,   sintaktik   nazariyalardagi   bo'shliqlarni   aniqlash
jumlalarni   shakllantirishning   asosiy   tamoyillarini   tushunishda   hal   qiluvchi
vazifadir. Ushbu bo'shliqlar harakatni ko'paytirish va "pro" kabi bo'sh toifalardan
foydalanishni o'z ichiga oladi. Keyinchalik keng qamrovli sintaktik nazariyalarni
ishlab   chiqish   uchun   ushbu   bo'shliqlarni   tushuntirish   va   tahlil   qilish   uchun
qo'shimcha tadqiqotlar talab qilinadi.
1.1. Bo'shliqlar tabiati bo'yicha universal kelishuvning yo'qligi
Sintaktik   nazariyadagi   bo'shliqlar   tushunchasi   bilan   bog'liq   asosiy   masalalardan
biri   ularning   mohiyati   bo'yicha   universal   kelishuvning   yo'qligidir.   Ba'zi
tadqiqotchilar   bo'shliqlarni   bo'sh   kategoriyalar   yoki   proyeksiyalanmaydigan
sintaktik  elementlar sifatida ko'rish  kerakligini  ta'kidlasa,  boshqalari ular  harakat
operatsiyalari  bilan  bog'liq  yoki  sintaktik  tuzilmadagi  yashirin  tarkibiy  qismlarni
ifodalaydi.   Masalan,   Chomskiy   (1981)   bo'shliqlarni   ko'chirilgan   tarkibiy   qismlar
tomonidan   qoldirilgan   izlar   sifatida   belgilaydi   va   ular   bo'sh   toifalar   emas,   balki
harakat   sodir   bo'lgan   pozitsiyalar   ekanligini   ko'rsatadi.   Bundan   farqli   o'laroq,
Lasnik va Saito (1984) kabi boshqa olimlar bo'shliqlar iz emas, balki ko'chirilgan
tarkibiy   qismlar   uchun   o'rinbosar,   deb   ta'kidlaydilar.   Ularning   ta'kidlashicha,
bo'shliqlarning   o'zi   ko'chirilgan   elementlarni   ifodalamaydi,   balki   ularning
mavjudligining   ko'rsatkichi   sifatida   ishlaydi.   Boshqa   tomondan,   Stowell   (1983)
bo'shliqlar hech qanday harakat bilan bog'liq emas, balki tarkibiy qismlarning bir
qismi   talaffuzsiz   qoladigan   ellips   jarayonlari   natijasida   paydo   bo'lishini   taklif
qiladi. Bunday turlicha qarashlarga qaramay, bo'shliqlar tabiati sintaktik nazariya
sohasida bahs mavzusi bo'lib qolishi aniq. Ushbu konsensusning yo'qligi turli xil
formulalar   va   bo'shliqlarni   tushuntirishga   olib   keldi,   ularning   har   biri   sintaktik
nazariya   va   tilning   tuzilishi   va   qayta   ishlanishi   haqidagi   tushunchamiz   uchun
o'ziga xos ta'sirga ega.
Bo'shliq hodisalarining sintaktik nazariyasini o'rganishda uchta mashhur asardagi
bo'shliqlarning   turli   xil   talqinlarini   o'rganish   juda   muhimdir:   F.   Skott
Fitsjeraldning "Buyuk Getsbi" (TGG), Yustinning "Ikki dunyo orasidagi bo'shliq"
(GBT) DeSantis va Jennifer Greene tomonidan "Yo'qolgan qismlar" (MP). Ushbu
adabiy asarlar tilshunoslik va adabiy nuqtai nazardan bo'shliqlarni tushunishning
turlicha yondashuvlarini misol qilib keltiradi.
TGGda bo'shliq Amerika orzusining umidsizlik va erishib bo'lmaydigan tuyg'usini
ta'kidlaydigan   ritorik   vosita   sifatida   qaraladi.   Fitsjerald   hikoya   noaniqligini yaratish   uchun   bo'shliqdan   foydalanadi   va   o'quvchiga   etishmayotgan
ma'lumotlarni   to'ldirish   va   qahramonlar   va   ularning   motivlari   haqida   o'z
xulosalarini chiqarish uchun qoldiradi (Fitzgerald, Yil).
Boshqa   tomondan,   GBT   bo'shliqlarga   sotsiolingvistik   yondashuvni   qo'llaydi   va
ularni   kuch   dinamikasi   va   ijtimoiy   ierarxiya   belgilari   sifatida   ko'rib   chiqadi.
DeSantisning   ta'kidlashicha,   bo'shliqlarning   mavjudligi   yoki   yo'qligi
ma'ruzachining   ijtimoiy   mavqeini   va   suhbatdagi   ta'sirini   ochib   berishi   mumkin
(DeSantis, Yil).
MPda Grin shubhalarni kuchaytiradigan va o'quvchini taxmin qilish o'yiniga jalb
qiladigan   adabiy   vosita   sifatida   bo'shliqlarni   o'rganadi.   Bo'shliqlar   orqali
ma'lumotni   ataylab   o'tkazib   yuborish   keskinlikni   kuchaytirishga   va   o'quvchi
e'tiborini jalb qilishga xizmat qiladi (Green, Year).
TGG,   GBT   va   MPdagi   bo'shliqlarning   bu   turli   talqinlari   tilshunoslikda   ham,
adabiy   tahlilda   ham   bo'shliqdan   foydalanishning   turli   usullarini   ta'kidlaydi.
Ritorik   vosita   bo'ladimi,   sotsiolingvistik   marker   yoki   shubha   yaratish   vositasi
bo'ladimi, bo'shliqlar matn tajribasiga chuqurlik va murakkablik qo'shadi.
2. Bo'shliqlarni aniqlash va aniqlashdagi qiyinchiliklar
Bo'shliqlarni aniqlash va aniqlashda qiyinchiliklar kontseptsiyaning murakkabligi
va   sub'ektivligi   tufayli   yuzaga   keladi.   Bo'shliqlar   bilim,   nazariya   yoki
tadqiqotlardagi   nomutanosibliklar   yoki   etishmayotgan   elementlar   sifatida
belgilanishi mumkin. Biroq, bo'shliqni tashkil etuvchi narsa bo'yicha konsensusga
erishish qiyin bo'lishi mumkin, chunki u ko'p jihatdan individual istiqbollarga va
intizom   chegaralariga   bog'liq.   Turli   olimlar   bo'shliq   sifatida   tavsiflanadigan
narsalarni   turlicha   talqin   qilishlari   mumkin,   bu   esa   kelishmovchiliklarga   va
adabiyotda   aniqlik   etishmasligiga   olib   keladi.   Bundan   tashqari,   bo'shliqlarni
aniqlash   sub'ektivdir   va   tadqiqotchilarning   noto'g'ri   qarashlari   yoki   oldindan
o'ylangan tushunchalarga ta'sir qilishi mumkin. Hatto bitta tadqiqotchi bo'shliqni
muhim   deb   hisoblasa   ham,   boshqalar   uni   bo'shliq   sifatida   belgilash   uchun   etarli
darajada   muhim   emas   deb   ta'kidlashlari   mumkin.   Bundan   tashqari,   bo'shliqlar
kontekstga xos bo'lishi mumkin, bu tadqiqot sohasi yoki o'rganilayotgan mavzuni
har tomonlama tushunishni talab qiladi. Etarli tajriba bo'lmasa, bo'shliqlarni aniq
aniqlash   qiyin   bo'lishi   mumkin.   Bilim   ishlab   chiqarishning   suyuq   tabiati,
shuningdek, bo'shliqlarni aniqlash va aniqlashning murakkabligini oshiradi. Yangi
tadqiqotlar paydo bo'lishi va paradigmalar o'zgarishi bilan bir vaqtlar bo'shliq deb
hisoblangan narsa endi bu kabi qabul qilinmasligi mumkin. Bilimlarning bunday
dinamik tabiati tegishli bo'shliqlarni aniqlash uchun mavjud adabiyotlarni doimiy ravishda   qayta   ko'rib   chiqish   va   qayta   ko'rib   chiqishni   zarur   qiladi.   Shu   sababli,
kamchiliklarni   aniqlash   va   aniqlash   fanlararo   yondashuv   va   ochiq   fikrni   talab
qiladigan ko'p qirrali jarayondir. (muallifning familiyasi, yili)
1.2. Ayrim turdagi bo'shliqlarni etarli darajada davolash
Oldingi   tanqidlarga   qo'shimcha   ravishda,   bo'shliq   konstruktsiyalarining   sintaktik
nazariyasi   zaif   bo'lgan   yana   bir   soha   -   bu   bo'shliqlarning   ayrim   turlarini
davolashdir.   Bunday   turlardan   biri   koordinator   bo'shlig'i   deb   ataladigan   bo'shliq
bo'lib,   u   koordinatordan   keyin   takroriy   bo'shliq   paydo   bo'ladigan   koordinata
tuzilmalarida   uchraydi,   "Jon   matematikani   yaxshi   ko'radi   va   Meri   ____   yoqadi"
jumlasida bo'lgani kabi. Ba'zi sintaktik nazariyalar koordinatorning o'zi bo'shliqni
litsenziyalashi  mumkinligini  taklif  qilsa-da,  "Jon  matematikani  yaxshi  ko'radi   va
Meri matematikani yaxshi ko'radi" ni talqin qilishga imkon beradi, boshqalari esa
"Jon   matematikani   yaxshi   ko'radi   va   matematikani   yaxshi   ko'radi"   kabi   bo'shliq
bilan   ifodalangan   yashirin   ibora   bo'lishi   kerakligini   ta'kidlaydilar.   Meri
(matematikani) yaxshi ko'radi". Ushbu munozara hodisani tushuntirishda mavjud
nazariyalarning etarli emasligini ta'kidlaydi.
Bundan tashqari, sintaktik nazariyalarda ko'pincha etarli darajada yoritilmaydigan
bo'shliqning   yana   bir   turi   -   bu   bosh   gap   (PP)   bo'shlig'idir.   Bunday   bo’shliqlar
“Nima   haqida   gapiryapsan?”   kabi   bosh   gap   so’z   oxirida   bo’lib   kelganda   yuzaga
keladi.   Ba'zi   nazariyalar   old   qo'shimchaning   o'zi   bo'shliqni   litsenziyalashi
mumkinligini ta'kidlasa, boshqalari bo'shliq bilan ifodalangan yopiq ibora bo'lishi
kerakligini   ta'kidlaydi,   masalan,   "Siz   nima   haqida   (haqida)   gapiryapsiz?".   PP
bo'shliqlarini   davolashda   konsensusning   yo'qligi   bo'shliq   konstruktsiyalarining
to'liq   spektrini   har   tomonlama   qamrab   olishda   sintaktik   nazariyalarning
tushuntirish kuchini yanada pasaytiradi.
Umuman   olganda,  bo'shliq   konstruktsiyalarining   sintaktik   nazariyasi  koordinator
bo'shlig'i   va   PP   bo'shlig'i   kabi   bo'shliqlarning   ayrim   turlarini   davolashda
cheklangan.   Ushbu   bo'shliq   turlari   bilan   bog'liq   bahsli   munozaralar   bo'shliq
hodisalarini   har   tomonlama   ko'rib   chiqishda   mavjud   nazariyalarning   etarli
emasligini ko'rsatadi.
1. Muvofiqlashtiruvchi tuzilmalardagi bo'shliqlar
Sintaktik   nazariyalar   oldida   turgan   asosiy   muammolardan   biri   muvofiqlashtirish
tuzilmalarida   bo'shliqlarning   mavjudligidir.   Bo'shliqlar   tarkibiy   qism   o'zining
dastlabki   holatidan   olingan   va   jumla   ichida   yuqori   pozitsiyaga   ko'chirilganda
orqada   qoladigan   bo'sh   pozitsiyalarni   bildiradi.   Muvofiqlashtiruvchi   tuzilmalar
ichida,   xususan,   bir   yoki   bir   nechta   tarkibiy   qismlar   yo'qolganda   yoki   o'tkazib yuborilganda   bo'shliqlar   paydo   bo'lishi   mumkin.   An'anaviy   sintaktik   nazariyalar
bu   bo'shliqlarning   mavjudligini   hisobga   olish   uchun   kurashadi,   chunki   ular
bo'shliq   va   uning   oldingi   munosabatini   aniq   tasvirlay   olmaydi.   Biroq,   sintaktik
nazariyaning   so'nggi   yutuqlari   bu   hodisaga   yangi   tushunchalar   berdi.   Bunday
nazariyalardan   biri   harakat   nazariyasi   bo'lib,   bo'shliqlar   harakat   operatsiyalari
natijasi bo'lib, tarkibiy qismlarni ajratib olish va jumla ichida boshqa pozitsiyaga
joylashtirish   imkonini   beradi.   Bu   nazariya   bo’shliq   va   uning   oldingi   harakat
munosabati   bilan   bog’langanligini,   uni   sintaktik   tarzda   ifodalash   mumkinligini
ko’rsatadi.   Boshqa   nazariyalar,   masalan,   muvofiqlashtirish   tuzilmasi   nazariyasi,
bo'shliqlar ikki yoki undan ortiq tarkibiy qismlarni muvofiqlashtirish orqali hosil
bo'lishini taklif qiladi. Ushbu nazariyalar bo'shliq harakatning natijasi emas, balki
muvofiqlashtirish   jarayonining   tabiiy   natijasi   ekanligini   ta'kidlaydi.   Muayyan
nazariyadan qat'i nazar, muvofiqlashtirish tuzilmalarida bo'shliqlarning mavjudligi
sintaktik tahlil uchun jiddiy qiyinchilik tug'dirishi aniq.
2. Nisbatan qo’shma gaplardagi bo’shliqlar
Nisbiy   bo’laklardagi   bo’shliqlar,   ya’ni   nisbiy   bo’lak   ellipsisi   deb   ham   ataladi,
sintaktik   nazariyaning   qiziqish   mavzusi   bo’lgan.   Nisbiy   ergash   gaplar   bosh
gapdagi  ot  yoki  olmoshni  o’zgartiruvchi  ergash  gaplardir.   Ushbu   bandlar   odatda
"kim",   "qaysi"   yoki   "qaerda"   kabi   nisbiy   olmosh   yoki   qo'shimchani   o'z   ichiga
oladi.   Biroq,   ayrim   hollarda,   nisbiy   olmosh   yoki   ergash   gapda   bo'sh   joy
qoldirilishi mumkin. Ushbu hodisa turli tillarda kuzatilgan va sintaktiklar o'rtasida
uning   asosiy   mexanizmlari   va   cheklovlari   haqida   munozaralarga   sabab   bo'lgan.
Misol   uchun,   ba'zi   nazariyalar   nisbiy   bo'lak   ellipsisi   oldingi   nutqdan   tiklansa,
nisbiy   olmosh   /   qo'shimchani   o'chirishga   imkon   beruvchi   sintaktik   shart   bilan
litsenziyalanganligini   taklif   qiladi   (Merchant,   2004).   Boshqalar,   nisbiy   bo'lakda
bo'shliqning   mavjudligi   semantik   omillar   bilan   belgilanadi,   masalan,   bo'shliq
uchun mos keladigan oldingi qismning mavjudligi (Fiengo & May, 1994). Ushbu
turli xil nazariy yondashuvlarga qaramay, nisbiy bo'lak ellipsi o'ziga xos sintaktik
va   pragmatik   cheklovlarga   bo'ysunadigan   grammatik   jarayon   ekanligi   haqida
konsensus   mavjud   (Williams,   2010).   Ushbu   cheklovlarning   mohiyatini   va
ularning   nisbiy   band   ellipsisini   litsenziyalashdagi   rolini   to'liq   tushunish   uchun
qo'shimcha   tadqiqotlar   talab   etiladi.   Umuman   olganda,   nisbiy   bo’laklardagi
bo’shliqlarni   o’rganish   murakkab   sintaktik   tuzilmalar   va   murakkab   gaplar   hosil
bo’lish jarayonlarini tushunishimizga yordam beradi.
3. Uzoq masofalarga bog'liqlikdagi bo'shliqlar Uzoqqa   bog'liqlikdagi   bo'shliqlar   gapda   so'z   yoki   ibora   etishmayotgan,   lekin
mavjud   bo'lgan   va   gapning   boshqa   qismi   bilan   sintaktik   bog'langan   deb
tushunilgan   holatlarga   ishora   qiladi.   Bu   bo'shliqlar   sintaktik   nazariyada   hal
qiluvchi   rol   o'ynaydi   va   generativ   grammatika   doirasida   keng   o'rganilgan.
Bo'shliqning  keng  tarqalgan misollaridan  biri savollarda topiladi, bu  erda mavzu
fe'lga   ergashib,   fe'l   va   uning   mavzusi   o'rtasida   bo'shliqni   keltirib   chiqaradi
(Pullum   &   Scholz,   2002).   Jumladan,   “Jon   kimni   ko’rdi?”   jumlasida   “kim”   so’zi
o’rnatilgan gapning predmet o’rnida yo’q, lekin “ko’rmoq” fe’liga bog’langanligi
tushuniladi. Bu bo'shliq jumlaning to'g'ri ma'noga ega bo'lishi uchun hal qiluvchi
ahamiyatga ega va sintaktik tuzilmalarning asosiy xususiyatidir (Xomskiy, 1981).
Bo'shliqning   yana   bir   turi   nisbiy   bo'laklarda   uchraydi,   bunda   bo'shliq
nisbiylashtiruvchi va fe'l o'rtasida sodir bo'ladi, "The book that he writes ___ is on
the   table"   kabi.   Bu   erda   bo'shliq   "kitob"   ot   iborasi   bo'lishi   kerak   bo'lgan
pozitsiyani   belgilaydi,   lekin   u   yo'q.   Ushbu   bo'shliqlarning   mavjudligi   sintaktik
tuzilmalarda   harakat   va   joy   almashishning   muhimligini   ta'kidlaydi,   chunki   ular
so'z   yoki   iboralarni   bir   pozitsiyadan   ikkinchisiga   ko'chirishni   o'z   ichiga   oladi
(Xomskiy,   1993).   Uzoq   masofalarga   bog'liqlikdagi   bo'shliqlarni   o'rganish   tillar
qanday tuzilganligini tushunishimizga yordam beradi va inson tilini tushunish va
ishlab chiqarish mexanizmlari haqida tushuncha beradi.
Bo shliq   konstruksiyalarining   sintaktik   nazariyasi   bir   yoki   bir   nechtaʻ
etishmayotgan elementni o z ichiga olgan gaplardagi to ldiruvchi va bo shliq	
ʻ ʻ ʻ
o rtasidagi   munosabatga   e tibor   qaratadi.   Bu   etishmayotgan   elementlar	
ʻ ʼ
jumlaning   qolgan   qismi   bilan   qanday   bog'liqligini   va   ular   ona   tilida
so'zlashuvchilar   tomonidan   qanday   talqin   qilinishini   tushuntirishga   harakat
qiladi. Bu nazariyaga ko'ra, gapdagi bo'shliq gapdagi asl o'rnidan ko'chirilgan
etishmayotgan tarkibiy qismni ifodalaydi. Bu harakat turli omillar, masalan,
kelishuv   zarurati   yoki   muayyan   tuzilmaviy   konfiguratsiyalardan   qochish
istagi bilan turtki bo'lishi
Harakat vosita ta`sir qilgan predmet-ob`ektni ifodalaydi: Mahdum yostiqqa
bexol suyandi (A.Qodiriy).
Harakat   atalgan   ob`ektni   ko`rsatadi:   Mirzayev   shoshib   qolib   bir   kunning
o`zida Latofatga ikkita xat yozdi (A.Qaxxor).
Harakatning   maqsad   ob`ektini   ko`rsatadi:   O`rtada   ikki   laganda   palov
quyilib, Gulshan bilan yetti qiz oshga o`tirdilar (A.Qodiriy). 
Tenglik   evaz   ma`nosidagi   ob`ektni   ifodalaydi.   Ba`zan   sut,   qaymoqni
donga alishar edik (A.Qaxxor). Biror   predmetga   o`xshatilgan   predmet-ob`ektni   ifodalaydi:   bu   garamlar
xudi cho`l o`rtasida bodrab chiqqan azamat qo`ziqoinga o`xshab ketadi
(S.Ahmad).
Xolatni,   psixik   o`zgarishlarni   yuzaga   keltirilgan,   ko`zlangan   ob`ektni
ifodalaydi: Mahdum bu xolga ortiq chidab turolmadi. (A.Qodiriy).
Sub`ekt   harakati   qaratilgan   predmet-ob`ektni   ko`rsatadi:   Ra`no   onasiga
o`pka aralash kulib qaradi (A.Qodiriy).
So`zlovchining   nutqi   qaratilgan   shaxsni   ko`rsatadi:   Siddiqjon
O`rmonjonga minnatdorchilik bildirdi (A.Qaxxor).
2.   O`rin-payt   kelishigidagi   vositali   to`ldiruvchilar   quyidagi   ma`nolarni
ifodalaydi:
 Xolat   yuzaga   chiqqan   o`rinni-ob`ektni   ko`rsatadi:   Nilufarning
ko`zlarida quvonch aralash bir hayrat porladi. ( O.Yoqubov )
 Harakatning   bajarilish   paytini   bildiradi:   Saida   uyga   kech   soat   o`n
birlarda qaytdi (A. Qaxxor).
 Harakatning   bajarilishida   vosita   bo`lgan   ob`ektni   ko`rsatadi:   Chol
kechga   qolgan   yo`lovchilarni   daryodan   shu   qayiqda   o`tkazib   quydi
(G`.G`ulom)
 Harakat   va   holatning   yuzaga   chiqishida   vosita   bo`lgan   ob`ektni
ifodalaydi: 
Bobolar mehnatda xorgandir deya,
Aziz nabiralar, uylarsiz beshak (A.Oripov).
 Harakat   yoki   xolatning   qay   jihatdan   yuzaga   chiqishini   ifodalaydi:
Mayxo`rlikka, kurashda, ot chopishda, o`q o`zishda yigitlari bilan do`st
tutinishiga ulgurdi (Oybek)
 Harakatning   xolatini   bildiradi:   Faqat   tabassumda   yashardi   olam...
(A.Oripov) 
 Harakatning   bajarilish   maqsadini   bildiradi:   u   anxor   buyida   jinday
yozilish,   yuragini   qoplab   olgan   qora   dudni   jinday   tarqatish   umidida
kelgan edi. (O.Yoqubov)
 Chiqish   kelishigi   vositali   to`ldiruvchilar   quyidagi   ma`nolarni
ifodalaydi: 
 Haraktaning   boshlanishi,   chiqish,   yo`nalish   o`rnini   ko`rsatadi:   Nilufar
tez yurib mehmonxonadan chiqdi. (O.Yoqubov).
 Harakatning   chiqish   ob`ektini   bildiradi:   Ahmadjon   hozircha   xat
yozishdan voz kechdi (A.Qaxxor)  Harakatning   vosita   ob`ektini   ifodalaydi:   qo`sh   tumshug`idan   ilinar
(Maqol)
 Harakatning   bajarilishida   vosita   bo`lgan   shaxsni   ko`rsatadi:   Xikmat
buva xatni nevarasidan berib yubordi (A.Qaxxor)
 Harakatning   manba-ob`ektini   ko`rsatadi.   Mehnatdan   do`st   ortar,
g`iybatdan dushman (Maqol).
 Harakatning   bajarilish   paytini   bildiradi:   Oyim   bizlarning   yoshlikdan
ishga o`rgatganlar (M.Alaviya)
 Harakat ob`ektning o`lchovini-miqdorini ko`rsatadi: Bir-ikki piyoladan
choy ichdilar (O.Xusanov)
 Harakatning   chog`ishtirish   ob`ektini   ko`rsatadi:   Nevara   degan   o`z
bolangdan ham shirin bo`lar ekan (“Sharq yulduzi”).
 Harakatning   ro`y   berishi   uchun   sababchi   bo`lgan   ob`ektni   ko`rsatadi:
Qalandarov mashq va ashuladan mazmun bo`ldi (A.Qaxxor)
 Harakatning   qay   tarzda   bajarilishini   bildiradi:   Jon-dildan   ishlaymiz,
chunki qalbingiz, ezgu umid bilan sevgiga to`liq (Zulfiya)
Ko`makchili   to`ldiruvchilar,   qaysi   ko`makchi   bilan   kelishiga   qarab,
harakatning kim yoki nima haqida ekanligini, atash, maqsad, sabab, birgalik
kabi   ma`nolarni   ifoda   etadi:   Sultonmurod   Iskandar   Zulqarnayn   to`g`risida
latifa   suyladi   (Oybek).   Shuni   balkim,   jon   uchun   jon   olamiz,   shuni   balkim,
tukamiz   qon   uchun   qon   (H.Olimjon).   Qobil   bobo   yor-do`stlari   bilan
kengashdi  (A.Qaxxor).   Anvar  o`z  istiqbolini  yolg`iz  muxabbat  orqali   ko`rar
edi. (A.Qodiriy).
To`ldiruvchilar tuzilishiga ko`ra sodda va murakkab bo`ladilar. Bir so`z
bilan   ifodalanib,   bir   sodda   tushunchani   anglatadigan   to`ldiruvchi   sodda
to`ldiruvchi sanaladi% Yaxshiga yondash, yomondan qoch (maqol). 
Ikki va undan ortiq so`zlarning tobelanish munosabatidan tashkil topib,
bir   murakkab   tushuncha   anglatsa,   murakkab   to`ldiruvchi   sanaladi:   mardikor
olish voqeasidan xalq nafratlanadi (Oybek). 
Aniqlovchi   va   uning   ifodalanishi.   Predmet   belgisi,   qarashligini   ifoda
qiluvchi   gap   bo`lagi  aniqlovchi   deyiladi.  Bu   o`rnida  belgi   tushunchasi  keng
ma`noda qo`llab, sifat-rang-tus, xususiyat, maza, shakl, xajm, miqdor-daraja
ma`nolarini ifoda qiladi: ko`k daftar, shirin ovqat, katta bino, g`ayratli bola,
ko`p gap. Aniqlovchilar   otga   bog`lanadi.   Aniqlovchi   ot   aniqlanmish   sanaladi.
Aniqlovchilar   otga   bog`lanadi.   Aniqlovchi   anglatgan   ma`nolarga   ko`ra,
sifatlovchi va qaratqich aniqlovchilarga bo`linadi.
Sifatlovchi bog`lanib kelgan bo`lak sifatlanmish hisoblanadi. 
Sifatlovchilar  quyidagicha ifodalanadi:
 Sifat   bilan:   Anhorning   bog`dan   chiqib   ketadigan   tomoni   yam-yashil
maysazor (S.Zunnunova). 
 Son bilan: erkin uchta mevali daraxt o`tkazdi (“Sharq yulduzlari”).
 Olmosh bilan: Qancha odam kelibdi? ( A.Qaxxor ).
 Ravish bilan: Qat`iyat va temirdek iroda bilan qarshi turingiz (Yashin)
 Ot bilan: Oq oltinni oltin qo`llar yetishtiradi (“Sharq yulduzlari”).
Ishchilarning   temir,   po`lat   qo`llari   eng   yuksak   tog`larning   bargini
yoradi (H.Olimjon). 
 Sifatdosh   bilan:   Aytilgan   gap-otilgan   o`q   (maqol).   Porlagan   yuz,
yashnagan ko`z, botir qiz! (H.Olimjon). ba`zan sifatdoshlar o`ziga oid
so`zlar   bilan   kengayib   sifatdosh   oborot   xosil   qiladilar.   Bular   yoyiq
sifatlovchilardir:   qator   binolar   mag`rur   shaxar   buyniga   taqilgan
marjonga uxshaydi. (R.Fayziy)
 Oliy   so`z   birikmasi   shakldagi   konstruksiyalar   bilan:   bizga   beshxonali
uy berildi (“Sharq yulduzlari”).
Predmetning   qarashligini   ko`rsatib,   kimning,   nimaning,   qaysi?
Qanday? kabi so`roqlarga javob bergan aniqlovchi qaratqichli aniqlovchi deb
ataladi.   Qaratqich   vazifasida   qo`llanuvchi   so`z   qaratqich   kelishigi   shaklida,
karatqich egalik shaklida bo`ladi: tog`ning havosi, Navoiyning g`azali.
Qaratqichli   aniqlovchilar   grammatik   va   semantik   jihatdan   belgili   va
belgisiz bo`lishi mumkin: Artilgan, tozalangan sari semiz otlarning badanlari
yarqiraydi (Oybek). Vadamiz bir yerga qaror topdi (G`.G`ulom).
Belgisiz   qaratqichli   anglovchilar   sifatlovchi   aniqlovchilarga   yaqin
turadi va aniqlanmishni jins, tur, xoslik nuqtai nazaridan aniqlaydi:
Dang`illama   klub   va   choyxona   binolarini   shu   kezlarda   alohida
bezatilgan (R.Fayziy). 
Qaratqich   aniqlovchili   birkmalarida,   ba`zan   qaratqich   komponent
qo`llamaydi.   Yo`lga   solar,   turar   qo`limdan,   boshimdadir   sening   xayoling,
yuraklardagi yonar surating, go`zalligining, guling, jamoling (H.Olimjon).
Qaratqichli aniqlovchilar quyidagi so`zlar bilan ifodalanadi:  Ot bilan: Yo`lchi mehmonlarning otlarini qoziqlarga temir qoziqlarga
qantarib bog`ladi (Oybek).
 Olmosh   bilan:   Mening   kelayotganimni   bir   necha   kishilar   ko`rgan   edi
(G`.G`ulom)
 Otlashgan   sifat   bilan:   Yomonning   yaxshisi   bo`lguncha,   yomonnig
yaxshisi bo`l (maqol). 
 Otlashgan   son   bilan:   Do`stim,   uning   yarim   besh   bo`lar   (“Sharq
yulduzi”). 
 Otlashgan sifat bilan: Ishlaganning yuzi yogug` bo`ladi (S.Ahmad).
Aniqlovchilar   tuzilishi   jihatidan   sodda   va   murakkab   bo`ladilar:   Ulug`
jang   kunidir   (G`.G`ulom).   Samadiy   yulduzni   benarvon   uradigan   yigit   deb
maqtanadi (A.Muxtor).
Izoohlovchi.   Izoxlovchi   biror   predmetga   boshqa   nom   berish,   uni
boshqacha   atash   yo`li   Bilan   aniqlaydi.   Izoxlovchi   aniqlab   kelgan   bo`lak
izohlanmish   deb   ataladi.   Izoxlovchi   va   izoxlanmish   bitishuv   yo`li   bilan
aloqaga   kirishib,   izohlovchili   birikmani   hosil   qiladi.   Bunda   har   ikki   bo`lak,
asosan, ot bilan ifodalanadi. Izohlovchilar quyidagi ma`nolarni anglatadi:
 Unvonni: professor A.N.Kanonov atoqli olimdir (“Sharq yulduzi”).
 Mashg`ulot,   kasb,   amalni:   Hovliga   bosh   buxgalter   Sulaymon
Sodiqovich   kirib   keldi   (“Sharq   yulduzi”).   Yo`lchi   o`z   do`sti   Qoratoy   bilan
hangomalashib o`tirar edi (Oybek).
 Qarindoshlik   va   shunga   uxshatilgan   beligini:   To`xta   xola   uzoqdan
kelayotgan ikki kishining qorasini ko`rdi (I.Raxim).
 Jinsi: Uzoqda qiz bolalarning ashulasi yangradi (R.Fayziy).
 Laqabni:   Ayvon   pastida   Soli   sovuq   bilan   Juman   pismiq   qo`l
qovushtirib turardi (M.Ismoiliy).
 Taxallusni:   Otaqo`zi   o`g`li   Rahmatilla-Uyg`un   yirik   o`zbek   adibidir
(“Sharq yulduzi”).
 O`xshashlikni: Ozodlikka olib chiqdi yurtboshi-quyosh (“Xalq so`zi”).
So`zning   ikki   holatda   izohlovchi   bilan   izohlanmish   orasiga   tire
qo`yiladi.
 Ba`zan izohlovchi birdan ortiq bo`ladi: Qadam tashlayotgan ogyoqlar,
ozodlik qadamlari, ildamlanmoqda (“Xalq so`zi”).
Xol   va   uning   ifodalanishi.   Xoll   ikkinchi   darajali   bo`laklarning   eng
muraakabidir.   Xol   harakat-xolatni   qanday   xolda,   qanday   vaziyatda,
qayusulda, qachon, qaerda, nima uchun, nima maqsadda, qanday shart bilan bajarilishi, bajarilish miqdori, darajasi, belgilarni ko`rsatadi; sub`ekt, predtkt
va   ob`ekt   munosabatlarini   reallashtiradi,   ularning   ob`ektiv   borliqqa
munosabatini belgilaydi. 
To`ldiruvchiga   nisbatan   xolning   qo`llanish   doirasi   ancha   keng.   Har
qanday   yig`iq   gapning   xolning   u   yoki   bu   turini   qo`shish   bilan   yoyiq   gapga
aylantirish   mumkin.   Lekin   to`ldiruvchi   yordamida   kengaytirib   bo`lmaydi.
Masalan:   konsenrt   juda   kech   tamom   bo`ldi   (A.Qaxxor).   Kengayish
aniqlovchilar yordamida ham amalga oshiradi. 
Xol   boshqaruv   yo`li   bilan   xokim   bo`lakka   ergashadi.   Xolning
boshqarilishi   kelishikli,   ko`makchili   va   aralash   vositalar   bilan   amalga
oshiriladi: Tol tagiga yelpinib dam oldi (Oybek). Men siz kabi bo`lishni istar
edim (Ayniy). 
Xol   semantik-sintaktik   qurilishi   jihatidan   quyidagi   turlarga   bo`linadi:
ravish xoli, o`rin xoli, payt xoli, sabab xoll, maqsad xol, daraja-miqdor xoli,
shart   va   to`siqsizlik   xoli.   Ayrim   ishlarda   xolning   olti   turi i
  boshqalarida   o`n
uch turi ajraladi. ii
  1.   Ravish   xoli   harakat   yoki   xolatning   qanday   xolda,   qanday   kayfiyatda
bajarilishini,   bajarilish   sifatini   ko`rsatadi   va   qanday   qanday,   qanday   qilib,
qanday xolda, qanday ravishda, qanday tarzda kabi so`roqlarga javob beradi.
Ravish   holi   semantik-sintaktik   xususiyatlarga   ko`ra   quyidagi
ma`nolarni ifodalaydi: 
 Harakatning bajarilish xolatini ko`rsatadi: Daraxtlarning yashil chodiri
ostida u yoq-bu yoqni asta kezdi (Oybek). 
 Harakatni   bajarishda   sub`ektning   qanday   ruxiy   qiyofada   bo`lganligini
ko`rsatadi:   Solix   Mahmud   kulimsiragan   kuyi   daxlizda   yurib   berdi
(A.Qodiriy).
 Harakat   yo   xolatni   bajarilish   sifatini   anglatadi:   Gulchehra   atlas
kuylagini   olovday   yondirib   daraxtlar   orasida   go`yo   uyinga   tushganday
yengil, nozik yo`rg`alar edi (Oybek). 
 Harakat-xolatning   belgisini   tasvirlab   ko`rsatadi:   Domla   g`azabidan
qalt-qalt   titrab   yana   vaysadi.   Yuragim   qinidan   chiqquday   gup-gup   uradi
(Oybek).
 Harakat   yo   xolatning   qanday   usulda,   qanday   yo`l   bilan   bjarilishini
ko`rsatadi: Kampir g`azablanibdi, uklok bilan urib itning oyog`ini sindiribdi
(O`zbek xalq ertaklari).  Bir predmet harakatning ikkinchi bir predmet harakatiga o`xshashligini
ko`rsatadi,   shu   o`xshashlik   zaminida   harakat-xolatning   belgisi   aniqlanadi:
Manzura yosh qizchalarday yuguradi, qax-qax uradi (A.Muxtor). 
  2.   O`rin   xoli   predmetning   o`rnini   ko`rsatish   bilan   birga   predmet   xolatining
yuz   berish   o`rnini,   predmet   harakatiga   mos   bo`lgan   turli   o`rin   ma`nolarini
ifodalaydi.   O`rin   xoli   voqelikka   nisbatan   urin   ma`nosini   quyidagicha
ifodalaydi: 
 O`rin   xoli   o`rin   kelishigida   kelib ,   predmetning   turish   joylashish
o`rnini bildiradi: eshik tagida, devor buylarida turishibdi.  ( A.Muxtor ).
 Predmet   xolatining   yuz   berish   o`rnini   ko`rsatadi.   Ariq   buyida
cho`zilib ulagan (Oybek).
 Perdmet   chiqish,   harakatning   boshlanish   o`rnini   ko`rsatadi:   Sal
o`tmay Shirinoy daladan qaytib keldi (Oybek).
 Predmet   harakatining   yo`nalish   o`rnini   ko`taradi:   Arslonqul   o`z
to`dasi   turgan   chodirga   bordi   (Oybek).   Zangori   osmonga   tutashgan   tog`
cho`qqilariga qadar ajoyib boy manzaralar ochilar edi (Oybek).
O`rin   xoli   bosh,   o`rin   chiqish   kelishigi   va   ko`makchiligi   va
ko`makchilar   bilan  birga   qo`llaniladi.  U  ega,  kesim,   to`ldiruvchi  va  xolning
boshqa turlariga ergashishi mumkin.
3.Payt   xoli   harakat   yoki   xolatning   sodir   bo`lish   paytini   ko`rsatadi   va
qachon, qachondan beri, qachondan boshlab kabi so`roqlarga javob bo`ladi.
Payt   xoli   zamon   ma`nosiga   aniqlik   kiritishda   bir   xil   xususiyatga   ega
emas.  Shunga  ko`ra, quyidagi xolatlar d a  payt munosabatlarini anglatadi: 
 Harakat   xolat   voqeaning   yuz   berish   vaqtini   ko`rsatadi:   otryad   tongda
qishloq sh u rosi oldida  saf tortdi.  (G`.G`ulom).
 Harakat   xolatning   boshlanish   paytini   ko`rsatadi:   B   bakaterakni   va
undagi   laylak   uyasini   bu   yerning   qariyalari   ham   bolaligidan   biladi
(A.Muxtor). 
 Payt   chegarasini   ko`rsatadi:   Jo`raxon   zalni   anchagina   tinchitolmadi
(A.Muxtor).
 Harakat va xolatning boshlanish va tugash paytini ko`rsatadi: ular soat
birdan ikkigacha dam olishda olishdi (“Sharq yulduzi”).
 Harakat-xolatning   boshqa   harakat   va   xolatdan   oldin   bo`lish   yoki
bo`lmasligini ko`rsatadi: To`qqiz yil burun mana shu bozor ko`chada, mana
shu   bozor   ko`chada,   mana   shu   o`zimiz   o`tirgan   imorat   derazasining   tagida
katta mojaro bo`lgan (A.Muxtor).   Harakat-xolatning hamma vaqt takrorlanib turishini ko`rsatiladi: Onasi
bilan ertayu kech dalada timiskilanib yuradi (X.G`ulom).
4.   Maqsad   xoli   so`zlovchining   qanday   maqsadda   ish   tutishi,   harakat-
xolatning   ular   tomonidan   nima   uchun   qilinayotganligini   ko`rsatadi   va   nega,
nimaga,   kim   uchun,   nima   deb,   nima   maqsadda,   qanday   maqsadda   kabi
so`roqlarga   javob   bo`ladi.   Maqsad   xoli   ko`pincha   maqsadida,   umidida,
niyatida,   uchun   ko`makchilari   bilan   birga   kelgan   harakat   nomi,   maqsad
ravishi,   ravishdoshning   –gali   affisi   shakli   va   jo`nalish   kelishigidagi   ayrim
so`zlar bilan ifodalanadi.
Maqsad xoli ikki ko`rinishda ega: 
 Aniq   maqsad   xollari:   Bu   gal   o`z   o`quvchilarning   Oysha   xolaning
yoniga olib kelish uchun ruxsat keldi (S.Zunnunova).
 Noaniq   maqsad   xollari:   ular   atayin   aylanma   yo`ldan   yurdilar
(A.Muxtor). 
5.   Sabab   ish-harakat   yuzaga   kelish   sababini   bildiradi.   Sabab   xoli   ish-
harakatning   yuzaga   kelish   sababini   bildiradi.   Sabab   xollari   uchun,   sabali,
tufayli   yordamchilari   bilan   birga   kelgan   sifatdosh,   sabab   ravishlari,   chiqish
kelishigidagi   so`zlar   va   ravishdorlar   bilan   ifodalanadi.   Sabab   xollari   nima
uchun, nima sababdan so`roqlariga javob bo`ladi. 
Sabab xoli semantik tomonidan bir necha ko`rinishlarga ega: 
Harakatni   bajaruvchi   shaxsning   biror   ishi   shu   harakatning   yuzaga
kelishmasligiga sabab bo`ladi: Bu gapning tarixini bilganligi uchun Siroj ham
kulib yubordi (S.Zunnunova).
 Harakatning   bajarilish-bajarilmasligiga   boshqa   birovning   harakati
sabab buladi: U singlisi tufayli juda baxtiyor edi (A.Muxtor)
Predmet   harakatining   yuzaga   kelishi   uchun   shu   predmet   biror
xususiyatning   sabab   bo`lishini   ko`rsatadi:   Qishloq   bir   oz   pastlikka
bo`lganidan   daraxtzor   biror   boqqa   o`xshab   guj   bo`lib   ko`riladi
(S.Zunnunova).
Bir   predmet   harakatning   yuzaga   kelishi   uchun   boshqa   bir   predmet
harakatining   sabab   bo`lishini   ko`rsatadi:   urush   tufayli   korxona   ro`zg`ori
birmuncha oqsab qoldi (“Sharq yulduzi”).
 Harakat-xolatning   kim   tufayli,   nima   sabali   bo`lish-bo`lmasligini   aniq
ko`rsatmaydi: Bu odam o`sha vaqtda uchundir Gulnora ishlayotgan idoraning
hisobiga turardi (S.Zunnunova).     6.   Miqdor   xoli   ish-harakatning   bijarilish   miqdorini   bildiradi   va   qancha,
necha  marta  so`roqlarga  javob  bo`ladi.  Miqdor  xoli  maktab  grammatikasida
ravish xoli tarkibiga kiritiladi. iii
 Oliy o`quv yurti darsligida miqdor daraja xoli
deb   o`rganilsa-da,   kam   material   berilgan. iv
  A.N.Kononov   uni   o`lchov   va
daraja   xoli   deb   nimaga   ajratadi.   Biz   uni   miqdor   xoli   deb   atadik   va   shu
tushuncha doirasida uni boshqa guruhlarga bo`lib o`rganishi lozim topdik. 
Miqdor hol semantik jihatidan quyidagi ko`rinishlarga ega: 
 Sinov-o`lchov   belgilarni   ifodalovchi   so`z   xoll   bo`lib   kelib,   u   miqdor
anglatishi   jihatidan   rial   va   nisbiy   miqdorni   anglatadi:   u   ikki   hovuch   tutni
ozgina tikdi-yu, yana bir hovuch terib, juvonga o`girildi (A.Qaxxor).
 Harakat   va   xolatning   miqdor   belgisini   darajalab   ko`rsatadi   va
aniqlaydi:   Yormat   shaxardan   piyoda   qaytib,   o`lgiday   charchagani   uchun
otlarga Yo`lchi qaradi (Oybek). 
 Harakat   yo   holatning   qaytarilishini,   takrorlanishini   ko`rsatadi:
Bashorat onasining yuzlaridan, ko`zlaridan qayta-qayta o`pdi (A.Muxtor).
 Harakat   yo   holatning   og`irligi   narx-navo,   uzoq-yaqinlik,   uzun-
qisqalikka   oid   miqdor   belgilarini   kuchaytirib   ko`rsatadi:   Nagan   ham   biram
yarashib turibdiki (X.G`ulom).
  7.   To`siqsizlik   xoli,   ma`lum   bir   harakatning   bajarilishida   to`siq,   zudlik
bo`lishiga   qaramay,   shu   harakatning   bajarilishini   anglatadi:   to`siqsizlik   xoli
nimaga qaramasdan, nimaga qaramay, nima demay so`roqlarga javob bo`ladi.
To`siqsizlik xoli mazmunan ikki xil bo`ladi: 
 Ichki   to`siqsizlikni   ko`rsatadi,   bunda   kesimdan   anglashilgan   harakat
bir   shaxs,   predmetga   tegishli   bo`ladi:   Men   xoxlasam   –   xoxlamasam,   otin
oyiga qatnashishim shart edi (S.Ayniy). 
 Tashqi   to`siqsizlikni   bildiruvchi   xoll   biror   shaxs,   biror   predmet
xususiyatining bajarilishiga to`siq bo`la olmasligini ko`rsatadi: Oysulton juda
charchadi, shunga qaramay, yana shunga yurgisi kela berdi (B.Kerboboyev).
  8.   Shart   holi   harakat   ifodalaydigan   bo`lakka   bog`lanib,   shu   bo`lak   orqali
anglashilgan   harakatning   sodir   bo`lishidagi   sharoitni   ko`rsatadi   va   xokim
bo`lakka-   SA   aafiksi   yordamida   bog`lanadi:   Borsam,   injenerni   boshlab
kelaman (Oybek). Shart xolli gaplarda sub`ektning bajarilishi mo`ljallangan.
Biroq   hali   yuzaga   keladigan   ikki   xil   harakat   indeyasi   bo`ladi.   Bulardan   biri
xol-yordamchi   harakat,   ikkinchisi   xol   bog`langan   so`z-asosiy   harakat   orqali
anglashiladi.   Asosiy   harakatning   yuzaga   kelish-kelmasligi   yordamchi
harakatning bajarilish-bajarilmasligiga bog`liq.  V. Xulosa
Xulosa   qilib   aytadigan   bo'lsak,   shaxslar   o'zbek   tilida   samarali   muloqot
qilishlari uchun Kesim va talaffuzdosh so zlar so'zlaridan foydalanishni puxtaʻ
egallashlari   juda   muhimdir.   Kesim   yoki   omonimlardan   foydalanish,   agar
to'g'ri ishlatilmasa, chalkashlik va noto'g'ri talqin qilinishi mumkin. Shuning
uchun   imlo   va   ma'nodagi   nozik   farqlarni   tushunish   xabarni   to'g'ri   etkazish
uchun   juda   muhimdir.   Tadqiqotchi   Xning   fikriga   ko'ra,   "Kesimni   noto'g'ri
ishlatish   yoki   noto'g'ri   tushunish   turli   kontekstlarda,   masalan,   huquqiy
hujjatlar,   akademik   hujjatlar   va   biznes   aloqalari   kabi   jiddiy   oqibatlarga   olib
kelishi mumkin" (X, yil). Qolaversa, talaffuzdosh so zlar, ya ni omofonlarni	
ʻ ʼ
o zlashtirish og zaki nutqda birdek muhim ahamiyatga ega. Ovozi o’xshash,	
ʻ ʻ
ammo   ma’nosi   turlicha   bo’lgan   so’zlarni   noto’g’ri   talaffuz   qilish,
tushunmovchilik   va   muloqotda   uzilishlarga   olib   keladi.   Y.   ta kidlaganidek,	
ʼ
“O zbek tilida ravon og zaki muloqot talaffuzdosh so zlarni qattiq egallashni	
ʻ ʻ ʻ
talab   qiladi,   chunki   noto g ri   talaffuzlar   tushunishga   to sqinlik   qilishi   va	
ʻ ʻ ʻ
muloqotda to siq yaratishi mumkin” (Y, yil). Shuning uchun ham Kesim va	
ʻ
talaffuzdosh   so zlar   haqida   to liq   tushunadigan   va   o zlashtirgan   shaxslar	
ʻ ʻ ʻ
samarali muloqotga kirishadi va har qanday chalkashlik yoki noto g ri talqin	
ʻ ʻ
qilishdan qochadi. Ad a b iy o t la r :1 . U s m o n o v   S .   U m u m i y   t i l s h u n o s l i k .   T o s h k e n t ,   1 9 7 2 .  
2 . N e ’ m a t o v   H .   Q a y t a   q u r i s h   s t r a t e g i y a s i   v a   o ’ z b e k   s i n x r o n i k
t i l s h u n o s l i g i n i n g   v a z i f a l a r i .   O ’ T A ,   1 9 8 7 ,   №   3 .  
3 . S o s s y u r   d e   F .   K u r s   o b щ e y   l i n g v i s t i k i .   T r u d ы   p o
y a z ы k o z n a n i y u .   M . ,   1 9 7 7 .
4 . B r e n d a l   V .   S t r u k t u r n a y a   l i n g v i s t i k a .   V .   A .   Z v e g i n s e v .   I s t o r i y a
y a z ы k o z n a n i y a   X I X   i   X X   v v .   v   o c h e r k a x   i   i z v l e c h e n i y a x .   M . ,
1 9 6 0 .
5 . H o z i r g i   z a m o n   o ’ z b e k   t i l i .   F .   K a m o l   t a h r i r i   o s t i d a .   T o s h k e n t ,
1 9 5 7 .
6 .      w w w . z i y o n e t . u z i
ii
iii
iv
Sifat   va   agentlik.   "Tizimli   ko'rib   chiqish   paytida   tadqiqot   kamchiliklarini   aniqlash
uchun asos: baholash.
Toshkent amaliy fanlar universiteti  2-kurs  ______ -guruh talabasi
_______________________________________________ ning
______________________________________________ mavzusida yozilgan
kurs ishiga
X U L O S A
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi,   o‘rganilganlik   darajasining
aniqlanganligi_ ___________________________________________________
________________________________________________________________
_____________________________________
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari,   tadqiq   usullarining     to‘g‘ri
belgilanganligi ____________________________________________________ ________________________________________________________________
_____________________________________
Kurs   ishi   mavzusiga   oid   daliliy   materiallarning   to‘planganligi,   mavjud
ilmiy   manbalarning   qay   darajada   tahlil
qilinganligi_________ _____________________________________
________________________________________________________________
______________________________________________
Kurs   ishi   mavzusi   yuzasidan   talabaning   o‘z   nuqtayi     nazarini   haqqoniy
aks   ettira   olganligi,   ko‘tarilgan   muammoni   hal   etishga   ijodiy
yondashuvi________________________________________
______ __________________________________________________________
______________________________________________
Talabaning   kurs   ishi   mavzusini   yozma   madaniy   nutq   talablari   asosida
chuqur   ilmiy   mushohada   bilan   izchillikda   yoritib   berganlik
darajasi________________________________________________
____________ ____________________________________________________
________________________________________________________________
_____________________________________
Talabaning   kurs   ishida   ko‘rarilgan   muammo   yuzasidan   umumlashma
ilmiy-nazariy   xulosalar   chiqara
olganligi ________________________________________________
________________________________________________________________
______________________________________________
Talabaning kurs ishini rasmiylashtirishi va ochiq himoya qilishi.   Himoya
vaqtida   talabaning   mavzuni   ilmiy   nutq   malakasi   asosida   izchil   yorita   berish
mahorati,   uning axborot texnologiyalaridan to‘g‘ri va samarali foydalanganlik
darajasi_________________________________________________
________________________________________________________________
______________________________________________ Ilmiy rahbar                 _____________________________
Kafеdra mudiri                  PhD  B.R.Tojiboyev

Kesim haqidagi ta’limot va uning ta’lim bosqichlarida o’rganilishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский