Kesimning so’z turkumlari orqali ifodalanishi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Kesimning so’z turkumlari orqali ifodalanishi
Mundarija Kirish 
I BOB.Kesim haqida umumiy tushunchalar 
1.1.Kesim haqida umumiy tushuncha,  kesim ning   ifoda materialiga ko’ra  turlari
1.2. K esimlik kategoriyasi
II BOB.   Umumta’lim bosqichlarida kesimning  so’z turkumlari orqali  
ifodalanishini  modellashtirish orqali tushuntirish
2.1.   Kesimning xalqaro modellari 
2.2. Kesimning  so’z turkumlari orqali ifodalanishini  tushuntirishda 
modellashtirishdan foydalanish 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
Kirish                       2017-yil   7-fevralda   imzolangan   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   “ Harakatlar
strategiyasi”   IV   bobi   “Ijtimoiy   sohani   rivojlantirishning   ustuvor   yo‘nalishlari”
bo‘limining  “Ta’lim   va   fan  sohasini   rivojlantirish”   bo‘limi   aynan   ta’lim   sohasiga
bag‘ishlangan:   “Uzluksiz   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish,   sifatli   ta’lim
xizmatlari   imkoniyatlarini   oshirish,   mehnat   bozorining   zamonaviy   ehtiyojlariga
mos   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   siyosatini   davom   ettirish;   umumiy   o‘rta
ta’lim   sifatini   tubdan   oshirish,   chet   tillar,   informatika   hamda   matematika,   fizika,
kimyo,   biologiya   kabi   boshqa   muhim   va   talab   yuqori   bo‘lgan   fanlarni
chuqurlashtirilgan tarzda o‘rganish; ta’lim va o‘qitish sifatini baholashning xalqaro
standartlarini joriy etish asosida oliy ta’lim muassasalari faoliyatining sifati hamda
samaradorligini   oshirish,   oliy   ta’lim   muassasalariga   qabul   kvotalarini
bosqichmabosqich   ko‘paytirish;   ilmiy-tadqiqot   va   innovatsiya   faoliyatini
rag‘batlantirish,   ilmiy   va   innovasiya   yutuqlarini   amaliyotga   joriy   etishning
samarali mexanizmlarini yaratish, oliy o‘quv yurtlari va ilmiy-tadqiqot institutlari
huzurida ixtisoslashtirilgan ilmiy-eksperimental laboratoriyalar, yuqori texnologiya
markazlari   va   texnoparklarni   tashkil   etish”1.   “Ilm-fan   –   taraqqiyot   asosi.
Zamonaviy   ilm-fan   yutuqlariga,   innavatsion   g‘oyalarga   tayanmagan   davlatning
ham,  jamiyatning  ham   kelajagi  yo‘q.  faqat   ilm  va  ma’rifat,  intellektual  salohiyat,
har   tomonlama   bilimli   kadrlar   hisobidan   biz   O‘zbekistonni   yangi   taraqqiyot
bosqichiga   olib   chiqa   olamiz”.   Ulkan   tilshunos   olim   filologiya   fanlari   doktori,
professor   Nizomiddin   Mahmudov   ta’kidlaganidek,   “Ma’naviyatning,   xususan
milliy   ma’naviyatning   shakllanishi   va   kamol   topishida   ona   tili   favqulodda   o‘rin
tutganligi   bois   istiqlol   davrida   ona   tili,   ona   tili   ta’limi,   til   masalalariga   alohida
e’tibor qaratildi. Mamlakatimizda “Davlat tili haqida”gi qonunimizga muvofiq odil
va   xolis   til   bo‘ldi,   yurtimiz   kabi   tilimiz   obod   bo‘ldi”.   2017-yilda   Vazirlar
mahkamasi   tomonidan   belgilangan   DTSda   shunday   deyilgan:   “Umumiy   o‘rta   va
o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida Ona tili fanini o‘qitishning asosiy
maqsadi — o‘z fikrini og‘zaki va yozma tarzda to‘g‘ri va ravon bayon qiladigan,
kitobxonlik   madaniyati   shakllangan,   mustaqil   va   ijodiy   fikrlay   oladigan,   o‘zgalar fikrini   anglaydigan   —   muloqot   va   nutq   madaniyati   rivojlangan   shaxsni   kamol
toptirishdan   iborat.   Umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi
muassasalarida   Ona   tili   fanini   o‘qitishning   asosiy   vazifasi:   O‘quvchi   shaxsini
fikrlashga,   o‘zgalar   fikrini   anglashga,   o‘z   fikrini   og‘zaki   hamda   yozma   shaklda
savodli  bayon qila olishga qaratilgan nutqiy kompetensiyani  rivojlantirish;O‘zbek
(ona)   tilini   o‘qitish   markazida   til   o‘rganuvchilarning   o‘zaro   hamda   o‘qituvchisi
bilan   nutqiy   muloqoti   turmog‘i   lozim   bo‘ladi.   Ammo   mana   shu   muloqot   to‘g‘ri
yo‘lga   qo‘yilishi   uchun   grammatika   qonun-qoidalarini   yaxshi   bilishga
ko‘maklashuvchi   topshiriqlardan   iborat   mashg‘ulotlar   nazariy   yoki   amaliy
ahamiyat kasb etibgina qolmay, o‘quvchilarning til o‘rganishga bo‘lgan qiziqishini
shakllantiradi, orttirishga ham hissa qo‘shishi talab etiladi.
                Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari:   Kesim   haqida   umumiy   tushuncha,
kesim ning     ifoda   materialiga   ko’ra   turlari.   K esimlik   kategoriyasi   haqidagi
ma’lumotlarni   umumlashtirish   va   qisqacha   tavsiflash.   Umumta’lim   bosqichlarida
kesimning  so’z turkumlari orqali  ifodalanishini  modellashtirish orqali tushuntirish
usullarini  ishlab chiqish.   Kesimning xalqaro modellarini  o’rganish va tahlil qilish. 
       Kurs ishi ob’yekti va predmeti:   Kesim haqida umumiy tushuncha .  Kesimning
ifoda   materialiga   ko’ra   turlari.   Umumta’lim   bosqichlarida   kesimning   so’z
turkumlari   orqali     ifodalanishini   modellashtirish   orqali   tushuntirish   usullari.
Kesimning xalqaro modellari
                Kurs  ishning  tadqiqot   uslubi   va  uslubiyoti:   Ilmiy  ommabop  manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
             Kurs ishi tuzilishi:   Bajarilgan kurs   ishi kirish qismi, ikkita bob   va qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi.  I BOB.Kesim haqida umumiy tushunchalar
1.1.Kesim haqida umumiy tushuncha,  kesim ning   ifoda materialiga ko’ra
turlari
Ega   anglatgan   predmetning   predikativ   belgisini   ifodalaydigan,   ega   haqidagi
hukmni bildiradigan bosh bo’lak  kesim  deyiladi.
Kesim   o’zida   predikativlikni   aks   ettiradigan,   gapni   grammatik   jihatdan
shakllantiradigan bosh bo’lak hisoblanadi.
Egada   belgining   mavjud   yoki   mavjud   emasligi   kesimda   tasdiq   yoki   inkor
etiladi.   M:   Ochil   buva   bugun   chinor   bilan   xayrlashmoqda .   Bu   gapda   Ochil   buva
so’zi   grammatik   tomondan   mustaqil   bo’lib,   bu   so’zning   belgisi   kesim   vazifasida
qo’llanayotgan “xayrlashmoqda” so’zi orqali tasdiq yo’li bilan ifodalangan.
Bugun   yomg’ir   yog’madi   gapida   esa,   eganing   belgisi   kesimda   inkor   belgisi
bilan ifodalangan. 
Kesim   predmetning   faol   ish-harakat   yoki   passiv   (holat)   belgisini
ifodalaydi. Predmetning faol belgisini uning o’z faoliyati natijasida  hosil qilinadi.
Masalan: Sevinch uning ko’ziga uyqu   qo’ndirmasdi   gapida kesim “qo’ndirmaydi”
eganing   (sevinch)   faol   belgisini   ifodalaydi.   Predmetning   passiv   belgisi   uning
o’zida mavjud bo’lgan belgidir. Masalan: Ukam olib kelgan kitob juda   ajoyib . Bu
gapda kesim (ajoyib) passiv belgisini ifodalamoqda. 
Passiv   belgilar   kim?   nima?   qanday?   so’roqlariga   javob   bo’ladi.   M:
Kunlarimiz   yillardan   salmoqli   (qanday?).   Suv   –   biz   uchun   kuch,   kon   va   katta
xazina  (nima?). Kesimga beriladigan so’roqlar uning formasining ko’rinishiga xos
bo’ladi. Quyidagi gaplarni qiyoslaylik. M: Bu yangi hayot Xolmurodovning ruhan
va   jismonan   o’sishiga   kun   sayin   ta’sir   qilar   edi   (nima   qilar   edi?).   Shu   buyuk
xalqning   farzandisan   (kimsan?).   Demak,   kesim   keng   ma’noda   belgi   ifodalaydi,
biroq predikat yo’l bilan ifodalanadi va egaga aloqador bo’ladi. Kesimning harakat
doirasi   keng,   u   egaga   bog’lanadi,   shu   bilan   birga   o’ziga   tobe   bo’lgan   boshqa
bo’laklar bilan ham munosabatga kirishadi. Ikki tarkibli gaplarda  kesimsiz gap shakllanmaydi. Bunday gaplar qanchalik
yoyiq   bo’lmasin,   kesim   qo’llanmaguncha,   fikrni   ifodalab   bo’lmaydi.   M:   Asta-
sekin   men   bu   yigit   haqida   bir   hikoya   yozishni   o’ylay   boshladim,     gapida   kesim
qo’llanmasa,   fikr   ham   ifodalanmaydi.   Demak,   kesim   fikrning   obyektiv   borliq
bilan, zamon bilan aloqasini ifodalaydi.
Kesim   gapning   eng   muhim   belgisi   bo’lgan   fikrni     ifodalashda   katta   rol
o’ynaydi.   Kesim   tushunchasi   gap   tushunchasi   bilan   uzviy   bog’langan.   Kesim
gapning mazmun-mundarajasini, tuzilishi jihatdan turlarini belgilashda ham xizmat
qiladi. Masalan: U kunduzi ustaga  qarashar edi  (darak anglatuvchi fe’l kesim).
Kesim   ifoda   materialiga   ko’ra   (qaysi   so’z   turkumi   bilan   ifodalanishiga
ko’ra)    ikki turga ajratiladi:    1) fe’l kesim;     2) ot kesim.
            F е ’l   bilan   if о dalanib,   eganing   harakatini,   h о latini   anglatadigan   k е sim   f е ’l
k е sim d е yiladi.
K е sim   vazifasida   k е lgan   f е ’lning   anglatgan   ma’n о siga   ko’ra   h о lat
bildiruvchi  fе’l kеsim va harakat bildiruvchi  f е ’l k е simga   ajratilishi mumkin
Harakat   bildiruvchi   fе’l   kеsim   pr е dm е tning   fizik   harakatini   anglatadi.   Bu
harakat   3 zam о n t е ngligida   s о dir bo’ladi:  О pa- singil yugurib h о vliga    chiqishdi .
      H о lat bildirgan f е ’l-k е simlar eganing har  х il psixol о gik h о latini  if о da etadi.
T е pada  azim  qayrag’ о ch savlat to’kib turardi.
      Fе’l  kеsim f е ’lning quyidagi f о rmalari  bilan if о dalanadi.
           1. S о f  f е ’l bilan:  Yo’l chetida zarg’aldoqlar    sayraydi.
  2. Ravishd о sh bilan:  Х uft о ndan о q shu y е rga kirib Yotib erdim.
   3. Sifatd о sh bilan:  O’rik qiyg’os gullaganda, birdan havo sovib, laylakqor yog’ib
berdi. (P.Q.).
           4.  Fe’l kesim ba’zan frazeologik ibora bilan ham ifodalanadi: Tog’ etagida
qishloqning mirzateraklari elas-elas ko’zga tashlanadi. (P.Q.).
Ot   kesim.   Fe’ldan   boshqa   so’z   turkumlari   (ot,   sifat,   son,   olmosh,   ravish,
undov va b.) bilan, shuningdek, fe’lning harakat nomi shakli  bilan ifodalanadigan
kesim ot kesim deyiladi.  1.   Kesimning   ot   bilan   ifodalanishi.   Ot   kesim   vazifasida   ko’pincha   bosh
kelishikdagi   ot,   ba’zan   esa   o’rin-payt,   chiqish,   jo’nalish   kelishiklardagi   ot   Yoki
ko’makchi bilan qo’llangan ot  kelishi mumkin: So’zning ko’rki – maqol. (Maqol).
O’sha   kuni   Norboy   ota   dalada   edi.   (P.Q.).   Safaviylar   ham   o’zimizning   turkiy
ulusdan  (P. Q.). Ilm - u hunar yerga emas, elga.  Bir kishi hamma uchun, hamma bir
kishi uchun.  Hozirgi o’zbek tilida  tushum va qaratqich kelishiklaridagi so’z kesim
vazifasida kela olmaydi
2.   Kesimning   sifat   bilan   ifodalanishi:   O’rmon   ichi   sersoya,   salqin.   (P.Q).
Uning bo’yi baland edi. (P.Q.). Sifat otlashganda ham kesim vazifasida kela oladi:
Osh – kattadan, ish – kichikdan
3.   Kesimning   son   bilan     ifodalanishi.   Kesim   vazifasida   sanoq,   tartib,   dona,
chama, taqsim sonlar kela oladi: Besh karra besh – yigirma besh. Qayiq kattagina,
eshkagi to’rtta edi. (P.Q.) Guruhimizdagi o’quvchilar – qirqtacha.
4. Kesimning  olmosh bilan  ifodalanishi: Endi navbat sizniki.  Sen uning kimi
bo’lasan?  Bir kishi hamma uchun, hamma   bir kishi uchun .
5.   Kesimning   harakat   nomi   bilan   ifodalanishi:   Bir   ko’rgan   bilish,   ikki
ko’rgan tanish. (Maqol)
6.   Kesimning   ravish   bilan   ifodalanishi.   Kesim   vazifasida   oz,   kam,   ko’p,
ancha,   mo’l,   serob,   bugun,   ertaga   kabi   ravishlar   qo’llanadi:   Podshoni   kuyov
qilishga havasmandlar ko’p edi.(P.Qodirov)
7. Kesimning  modal so’z  bilan ifodalanishi: Oy tunda kerak, aql kunda kerak.
Tengdoshlari ichida undan tez chopadigani, chillak otishda undan ustasi  yo’q.
8.   Kesimning     undov   so’z   bilan   ifodalanishi:   Ellarni   qutqazgan   mardlarga
balli ! Mardlarni yetkizgan yurtlarga  balli!
9. Kesimning    taqlid  so’z   bilan ifodalanishi: Yaproqlar shildir-shildir.     Kesim tuzilishiga ko’ra ikki xil bo’ladi: Sodda kesim va tarkibli kesim
Sodda kesim.  Yakka bir asosli fe’llar bilan ifodalangan kesimlar hamda so’z
bog’lamasiz   kelgan   ot   kesimlar   sodda   kesim   bo’ladi.   Sodda   kesim   ifoda
materialiga ko’ra ikki xil: sodda fe’l kesim, sodda ot kesim.
Sodda   fe’l   kesim   tuslangan   fe’l,   ravishdosh,   sifatdosh   bilan   ifodalangan
kesimdir.   Masalan:   Ot   yiqilayotganda,   Humoyun   oyoqlarini   uzangidan   chiqarib
egardan qumga sakradi.  Qalin qorlar erib, o’tlar ko’karib qoldi. 
Sodda ot kesim  fe’ldan boshqa so’z turkumlari: ot, sifat, son, olmosh, ravish,
undov   so’z,   taqlid   so’z,   modal   so’z,   shuningdek,   fe’lning   harakat   nomi   bilan
ifodalangan   kesimdir.   Masalan:   Yolg’onchi   kishi   har   kim   qoshida   beobro’dir.
Keng-keng ko’chalari bor-u, lekin markazi tiqilinch. (P.Qodirov) Soyda tosh  ko’p,
terib chiqaraverasan. (P.Qodirov)
Tarkibli   kesim.   Ikki   va   undan   ortiq   so’z   shakllarining   qo’shiluvidan   hosil
bo’lgan   kesim   tarkibli   kesim   bo’ladi.   U   doim   yetakchi   va   yordamchi   qismlardan
tashkil topib, yetakchi qism asosiy ma’noni, yordamchi qism qo’shimcha ma’noni
ifodalaydi. Ifodalanishiga ko’ra tarkibli kesim ham ikki xil: 
  a) tarkibli fe’l kesim;   b) tarkibli ot kesim bo’ladi.
Tarkibli fe’l kesim  quyidagicha ifodalanadi:
1. Fe’lning analitik shakli bilan ifodalanadi. Bunda o’zining leksik ma’nosini
saqlagan   fe’l   yetakchi   fe’l,   qolganlari   esa   ko’makchi   fe’l   yoki   to’liqsiz   bo’lib,
yetakchi   fe’ldan   anglashilgan   harakatning   bajarilishi   bilan   bog’liq   bo’lgan   turli
qo’shimcha   ma’nolarni   ifodalaydi.   Yetakchi   fe’l   asosan   ravishdosh   shaklida
bo’ladi. Masalan: Bu yumshoq, mulohazali odamga yotoqdoshlarning mehri   oshib
qolgan   edi .   (A.Muxtor).   O’rmon   ichidan   qushlarning   sayrashi   eshitilib   turadi.
(P.Qodirov).
2.   Yetakchi   fe’l   ham,   ko’makchi   fe’l   ham   tuslovchi   qo’shimchalar   oladi.
Bunda   aytdi-qo’ydi,   chiqdi-k е tdi,   yozdi-oldi   kabi   qo’shilishlar   tarkibli   kesim
vazifasida keladi. Men undan shunchaki so’radim-qo’ydim.
3. Sifatd о sh +bo’lmoq   fe’li yoki to’liqsiz f е ’ldan iborat bo’ladi: Mashg’ulot
haftada ikki marta o’tadigan bo’ldi. Bolalar topshiriqni  bajargan  edi. 4. Maqsad maylidagi fe’l +bo’lmoq  fe’li yoki to’liqsiz f е ’ldan iborat bo’ladi:
Bolalar   simdan   yasalgan   qarmoq   bilan   baliq   tutmoqchi   bo’ldi.   U   o’rnidan
turmoqchi edi.  
    5.  О t+f е ’l tipidagi fraz ео l о gizmlardan: ko’ngli to’ldi, b о shi q о tdi kabi. 
Tarkibli   ot   kesim   fe’ldan   boshqa   so’z   turkumlarining   bog’lama   bilan
birikishidan   yuzaga   keladi.   Bunda   tarkibli   ot   kesimning   ot   qismini   ot,   sifat,   son,
olmosh, ravish – yetakchi  qismini tashkil qiladi, yordamchi qismini esa bog’lama
vazifasidagi   «bo’lmoq»,   «sanalmoq»,   «hisoblan moq»,   «tuyulmoq»   kabi   fe’llar,
shuningdek,  «edi», «ekan», «emish» to’liqsiz  fe’li tashkil etadi.
Tarkibli   ot   kesimda   asosiy   ma’no   yetakchi   qism,   ot   qismida   bo’ladi.
Yordamchi   qism,   bog’lama   esa   grammatik   ma’noni:   mayl,   zamon,   shaxs-son
ma’nolarini ifodalaydi.
      O’zbek tilida bog’lamani qo’llanishiga ko’ra ikki turga ajratish mumkin:
1.   So’z   bog’lamalari:   bo’lmoq,   hisoblanmoq,   sanalmoq,   ko’rinmoq,
tuyulmoq, edi, ekan kabilar.
2. Affiks  bog’lama:  -dir.
Affiks   bog’lama     sodda   ot   kesim   tarkibida   qo’llanib,   doimiy   sintaktik
zamonni   ifodalaydi.   Masalan:   Agar   yolg’iz     esang   hamdam   kitobdir,   Bilim
subhidagi nur ham  kitobdir. (A. Jomiy)
Ko’pincha mazkur bog’lama qo’llanmasligi, nol shaklida ishlatilishi mumkin:
Aqlning o’lchovi –  idrok  Ø. (Maqol). Dono durdan  a’lo  Ø. (Maqol).
So’z bog’lama  tarkibli ot kesimni shakllantiradi va turli mayl, zamon, shaxs-
son ma’nolarini ifodalash uchun xizmat qiladi. 
      Tarkibli  о t k е sim quyidagi m о d е lli m о rf о l о gik shakllardan tashkil t о padi:
a)   о t+to’liqsiz f е ’l:  Хо na issiq ekan (edi). Avazning  akasi Ortiq shu edi.
b)   Yo’q,   bor,   oz,   ko’p,   zarur,   lozim,   kerak     kabi   so’zlar   hamda   bo’lmoq   fe’li
Yoki   to’liqsiz   fe’ldan    iborat   bo’ladi:  Sharpa  bir  zumda     yo’q  bo’ldi.  Zalda  hech
kim yo’q edi. Birovda ishim bor edi, shuni kutib o’tiribman.   s)   о t+b о g’lama:   (his о blanm о q,   sanalm о q,   tuyulm о q,   bo’lm о q   kabi):
O’zb е kist о nning mustaqil bo’lishi katta v о q е a  his о blanadi («O’zb е kist о n  о v о zi»).
Shirboz qo’zining tandir kabobi juda yaxshi bo’ladi-da. (P.Q.)
d)  о t (+dan) +ib о rat: Uyimiz  b е sh  хо nadan ib о rat.
e) harakat n о mi (+egalik shakli)+k е rak, zarur, l о zim, mumkin, shart, darkor kabi
so’zlar):   M е n   o’qishim   k е rak.   Bu   vatanni   tashlab   ketmoqchi   bo’lganlarga   qat’iy
zarba berilmog’i  lozim. (P.Qodirov).
 f) sifatd о sh (+egalik shakli) + yo’q:  Х alqqa ayting: m е n asl о  o’lganim yo’q.
         Ma’lumki ega va k е sim gapning grammatik as о si sanaladi. Gapni-gap qilib
to’ldiruvchi ana shu ikki bo’lak o’zar о  sha х s-s о nda m о slashadi. M о slashuv al о qasi
yordamida ikki  х il sintaktik k о nstruksiya – so’z birikmasi va gap h о sil qiladi.
Gap   h о sil   qilishda,   ya’ni   ega   va   k е simning   bir-biriga   m о slashuvida   as о san
sha х s-s о n qo’shimchalari va f е ’lning birgalik nisbati v о sitasi k е ladi. Ega va k е sim
ham   l о gik   jihatdan,   ham   grammatik   jihatdan   bir-biriga   m о slashadi.   Bunda   ikki
h о lat:
1. Ega va k е sim faqat l о gik jihatdan m о slashishi mumkin: Hamma to’plandi.
Bu   y е rda   hamma   so’zi   ko’plik   ma’n о sini   if о da   etadi,   k е sim   birlik   ma’n о sida
turibdi.
D е mak,   bu   y е rda     grammatik   jihatdan   m о slashuv     mavjud   emas.     L о gik
jihatdan esa bu  y е rda  h е ch qanday  mantiqsizlik  s е zilmaydi. 
2.   Grammatik     jihatdan     m о slashuv.   Ega   va   k е simning     formal   jihatdan
quyidagicha  х ususiyatlarga ega:
a) gapning  k е simi f е ’l – k е sim bo’lganda:
- Ega  I va II  sha х s  о lmoshlari bilan  if о dalanganda k е sim bilan  sha х s -–
s о nda  m о slashadi: M е n o’qidim. Siz o’qidingiz…
- Ega   III sha х sni  ko’rsatuvchi    о lm о shda  if о dalanganda  k е sim  bilan sha х s –
s о nda m о slashadi. L е kin k е sim tarkibida sha х s–s о n qo’shimchalari  qo’llanmasligi
mumkin: L о bar o’qidi. Talabalar  mus о baqada  g’ о lib chiqlilar.
b) k е sim  о t –k е sim bo’lganda : M е n talabaman – m е n talaba                          v) uyushiq   egalarning   k е sim bilan m о slashuvi:   Karima, Salima va Halima
birga  dars tayyorlashdi.   
                               Sha х sda   m о slik
Ega   va   k е sim   bir-biri   bilan   sha х sda   hamma   vaqt   m о s   bo’ladi:   Biz
maktabning  jam о at ishlariga  fa о l qatnashamiz. Ular maktabning  jam о at ishlariga
fa о l qatnashadilar.
О ldingi gapda ega ham, k е sim ham (Biz  qatnashamiz) I sha х sda, k е yingi gapda
esa (ular qatnashadilar)  ega va k е sim III sha х sda  bir-biri bilan  qat’iy m о slashgan.
Eslatma:   Nutqda     h   ayr    о   n   bo’lasan   kishi        tarzidagi     gaplar   ham     ba’zan
qo’llanadi.   Bu   gapda   ega   va   k е sim     sha х sda     m о slashmagan:   Ega   (kishi)   III
sha х sda, k е sim esa II  sha х sdadir.
                          Ega bilan k е simning  s о nda  m о sligi
F е ’l  –  k е sim  I   va  II    sha х sda    ega   bilan    hamma    vaqt  s о nda  m о s  bo’ladi:
M е n   fakultativ     mashg’ul о tlarga   qatnashyapman.   Biz   pa х ta   yig’im-t е rimida
d е hq о nlarga yordam b е rdik.
I. F е ’l – k е sim III sha х sda  ega bilan  hamma vaqt  s о nda m о slashav е rmaydi:
1. Kimsani bildirgan   III sha х sdagi   ega bilan   f е ’l k е sim s о nda m о s bo’ladi:
Siddiqj о n     kimningdir   qattiq     kulgusidan     uyg’ о nib   k е tdi.   (A.Q.)   D е hq о nlar
bah о rgi  ishlarni  b о shlab yub о rdilar.
2.   Ko’plikdagi   ega     kimsani   emas,   balki   narsa   -     buyumlarni   bildirsa,   f е ’l   –
k е sim,   о datda   ega bilan   s о nda   m о slashmay, birlikda   ishlatiladi:  O’t  – o’lanlar
bah о r k е lishi bilan  ko’karadi. Qushlar sayradi.
           Eslatma. J о niv о rlarni   anglatgan   ko’plikdagi   ega   f е ’l k е sim bilan   s о nda
m о s  bo’lishi ham mumkin: Qo’ng’izlar  kuzda  uyalariga  yashirinadilar.
1. Birgalik   nisbatdagi     f е ’l   bilan     if о dalangan     k е simning     ega   bilan   s о nda
m о slashishi  o’ziga  хо s  bo’ladi:  bunday  f е ’llardan  ko’plik ma’n о sini  anglashilib
turadi: O’qituvchilar  va o’quvchilar  m е hnat  faxriylarini  kutib  о lishdi. 2. О t-k е sim   ko’plikdagi   ega   bilan   ko’pincha   m о slashmaydi,   birlikda
qo’llanadi: St о l atr о fida  Is о y b о b о , Ali хо n  aka va  cho’p о nlar  b о r edi. 
         Eslatma.  Ba’zan  ega  birlikda,  k е sim   esa  ko’plikda  bo’ladi. Bunda     h urmat
yoki   o’rni   bilan     k е satish     va   b о shqa     ma’n о lar   anglashiladi:   O’rt о q   Ibr о him о v
juda ya х shi  h о sil о t ekanlar.
3. Gapda   eganing     aniql о vchisi   miqd о r   s о n   bilan     if о dalansa,   ega   birlik
shaklida bo’ladi, k е sim  ham birlikda  qo’llanadi: O’n b е sh o’spirin  sayrga k е tdi.
                             F е ’l k е simning  ega bilan  m о slashuvi
F е ’l   k е sim   ega   bilan   m о slashuv   yo’li   bilan     aloqaga   kirishadi.   Bu   shakliy
mun о sabat   k е simning     m о rf о l о gik   shakli   о rqali     amalga   о shadi.   F е ’l   k е simning
m о rf о logik  shakli  f е ’l bo’lgani  uchun  u k е simni shakllantirish hamda k е simning
ega   bilan   sintagmatik   mun о sabatini     ko’rsatish   vazifasini     bajaradi.   M:     Sh е rz о d
d е raza  pardasini surib, tashqariga qaradi. (O’.H.)
I va II  sha х sdagi  f е ’l k е simlar  ega bilan  ham sha х sda, ham s о nda  m о sla -
shadi:  Biz hamma  narsaning  qadrini  o’zi yo’q о lganidan k е yin bilamiz. (O’.H)
K е sim   ega   bilan     d о im о     sha х sda   m о slashadi.   L е kin     s о nda     d о im о     m о s
bo’lav е rmaydi.   Quyidagi h о latlarda     ega bilan   k е sim o’rtasida   qisman   m о slik
(faqat sha х s jihatidan) mavjud bo’ladi:
a)   ko’plik   shakldagi     ega   vaziyatida     sha х s   bildiruvchi   о tning   m о rf о l о gik
shakli   bo’lganda     k е sim   birlikda  ham,    ko’plikda  ham  k е la   о ladi:  D о nishmandlar
to’g’ri aytgan. (O’.H о shim о v) 
b) ko’plik shakldagi ega vaziyatda j о nsiz pr е dm е tlarni  hayv о n, parandalarni
bildiruvchi   о t m о rf о l о gik shakli bo’lganda k е sim d о im о   birlik shaklda qo’llanadi:
Itlar  hurdi.
                             О t k е simning ega bilan m о slashuvi
О t   k е sim   vaziyatida     sintaktik     shaklning     f е ’ldan   b о shqa   m о rf о l о gik
shakllari  k е lganligi sababli ular k е sim bo’lib shakllanishi va ega bilan  b о g’lanishi
uchun maxsus  v о sitalarni  о ladi. Ana shunday v о sitalar b о g’lama his о blanadi.  B о g’lamalar   о t   k е simlarni     k е sim     qilib   shakllantirish     va   ega   bilan
sintagmatik  mun о sabatini  yuzaga  chiqarish uchun   х izmat qiladi. B о g’lamalar  о t
k е simga  qo’shilishiga  ko’ra  ikkiga ajratiladi: 
a) sint е tik shakl (-man, -san, -dir kabi).
b) analitik shakl ( bo’lm о q, his о blanm о q, sanalm о q va b о shqalar).
Sint е tik   shakllar   to’g’ridan-to’g’ri   о t   k е simning     o’ziga     х uddi   f е ’l
k е simlardagi shakllari kabi qo’shiladi: M е n talabaman. S е n talabasan.  U talabadir.
         Ko’pincha   III sha х s shakli b е v о sita if о dalanmasligi mumkin. Masalan:  Bu
y е r – mardlar mak о ni. 
          Ayrim   vaqtlarda   I   va   II   sha х s   shakllari   ham     shakliy   if о dalanmasligi
mumkin:  M е n – ins о n farzandi (G’.G’.). S е n talaba. S е n  х alqimning yuragi (H. О .)
          Bunday   vaqtda     ega   va   k е sim   o’rtasida   mazmuniy   pr е dikativ   mun о sabat
bo’lsa   ham,   l е kin   bu   mun о sabat   m о slashuv   о rqali   if о dalanmaydi.   Mazmuniy   va
shakliy mun о sabat o’rtasida  n о muv о fiqlik vujudga k е ladi. 
          Analitik   shakli     k е simlik   shakllarini     о lgan   h о lda     k е sim   vaziyatidagi     о t
shakliga   qo’shiladi va   k е simni shakllantirish   hamda uni   ega bilan   sintagmatik
mun о sabatga   kiritish   vazifasini  bajaradi : M е n talaba   his о blanaman (bo’laman).
S е n talaba his о blanasan (bo’lasan). U  talaba his о blanadi.  (bo’ladi)
                                  Ega bilan k е sim  о rasida tir е ning ishlatilishi   
1.   K е sim   о t,   о lm о sh   va   s о n   bilan   if о dalanib,   k е simlik   qo’shimchasini
о lmaganda, ega bilan k е sim   о rasiga tir е   qo’yiladi:   O’zbеkistоn   –   mustaqil davlat .
Sharq   qu yo sh i   nurlarini   emib   о lgan   –   biz.   Aytadigan   gapim   –   shu.   Bir-birini
hurmat   qilish,   hamk о rlik,   do’stlik   —   х alqlarning   qadimiy   va   tabiiy   о dati.   (U.)
Tinchlik — far о v о n hayot manbayi. (Gaz.) B е sh karra b е sh  –  yigirma b е sh.
2.   Gapning   egasi   yoki   k е simi   harakat   n о mi   bilan   if о dalangan da   ham,   ular
о rasiga tir е   q o’ yiladi. Bu h о lda k е sim bo’lib   k е lgan so’z h е ch qanday qo’shimcha
о lmasligi   k е rak:   Yulduzlarga   qiziqm о q lik   –   biz   uchun   eski   m е r о s.
Chuchvaradan     ma q sad   –   go’sht   y е yish.   О dam   о ldiga   dastur хо n   yoyish – bizning
о ta – b о b о mizdan q о lgan  о dat.  O’qish – ulg’ayish. 3.   Ega   ko’rsatish   о lm о shi   bilan   if о dalanganda,   ega   bilan   kеsim   оrasiga   tirе
qo’yiladi (bunda kеsimlik affiksi bo’lmasligi shart): Institutimizda ta’lim оlayotgan
talabalar   imtihоnlarga   puхta   tayyorlanmоqdalar.   Bu   –   ularning   zo’r
muvaffaqiyatlarga erishuvi uchun katta garоv.
1.2. K esimlik kategoriyasi
Gap     bo‘laklari   [Pm]   ma’nosi   bilan   uzviy   bog‘liq.   Shu   boisdan     gap
bo‘laklarini   ko‘rib   o‘tish   uchun   bevosita   gapning   «jon»ini,   markazini
shakllantiruvchi   vosita   –   kesimlik   kategoriyasining   tarkibi,   ma’nolari   va
ifodalanish   usullariga   qisqacha   sharh   berishi   zarur.     Zero,   gap   kengaytiruvchilari
tushunchasi,   ularni   belgilash,   shu   asosda   gapning   struktur   zaruriy   va   ixtiyoriy
tarkibiy qismlarini ajratish gapning «yuragi», gapning gap ekanligini ta’minlovchi
kesimlik   kategoriyasi   va   uning   ko‘rsatkichi,   ifodalanish   xususiyati   bilan   uzviy
bog‘liq.   Shu   sababli,   gapning   gapligini,   ya’ni   bir   nisbiy   tugal   fikrni   boshqalarga
yetkazish,   ular   tomonidan   to‘g‘ri   anglanishining   eng   muhim   omili   –   bu   nutq
bosqichida nutq sharoiti, lisoniy bosqichda esa kesimlik kategoriyasi.
Demak,   kesimlik   kategoriyasi   fikrni   shakllantiruvchi,   uni   tinglovchiga
yetkazishning eng muhim lisoniy vositasi asosi.
Кesimlik   kategoriyasi   mazmun   jihatidan   tasdiq-inkor   [ T ],   so‘zlovchining
bayon etilgan fikrga bildirgan munosabati  – modallik   [ M ], zamon  [ Z ] va  shaxs-
son   [ Sh ] ma’nolaridan tarkib topadi (buni qisqacha shartli ravishda   T, M, Z, Sh
deb   belgilaymiz   va   qulaylik   uchun   keyingi   o‘rinlarda   ana   shu   shartli
qisqartmalardan   foydalanamiz).   Bu   ma’nolar   yaxlit   holda   voqelangandagina
kesimlik   kategoriyasi   ichki   mazmun   tomonini   namoyon   qila   oladi.   T,   M,   Z,   Sh
ma’nolarining     har   biri   alohida-alohida   ravishda   yuzaga   chiqishi   mumkin.
Masalan, modal so‘zlarda mayl (modallik) ma’nosi  bo‘ladi. Кishilik olmoshlari va
egalik   qo‘shimchalarida   shaxs-son   ma’nosi     yetakchilik   qiladi.   Tasdiq-inkor
so‘zlari ( ha, yo‘q )da, bo‘lishli-bo‘lishsizlik ( -ma, 0 )da tasdiq-inkor ma’nosi yorqin
ifodalangan bo‘ladi. Payt ravishlari, zamon otlari, shuningdek, o‘rin-payt kelishigi
shakli,   ravishdosh   va   sifatdoshda   zamon   ma’nosi   ifodalanadi.   Lekin   bularning barchasi alohida-alohida voqelanish bo‘lib, kesimlik vazifasida yuzaga chiqishidan
boshqa   holatda   yaxlit   sistem   tabiatga   ega   bo‘lmaydi.   Zero,   kesimlik   kategoriyasi
mazkur   alohida   olingan   kategoriyalarning   yaxlitligi   (sistemasi)dan   iborat.   Har
qanday   tizim – o‘z   tarkibiy   qismlarining   oddiy   yig‘indisidan   kattaroq   butunlik.
Chunki   T,M,Z,Sh   kategoriyalari   kesimlik   kategoriyasida   birlashar   ekan,   bu
butunlik   tarkibiy   qismlarida   avval   bo‘lmagan,   lekin   sistema   tashkil   etganda
tug‘iladigan hodisalarni  ham qamrab oladi. Masalan,   o‘tgan yili  o‘qimagan odam
birikuvidagi   o‘qimagan   so‘zshaklining   birikuvchisi   –   o‘tgan   yili   so‘z
kengaytiruvchisi (lekin gap bo‘lagi emas).  U o‘tgan yili o‘qimagan  gapidagi  o‘tgan
yili   so‘zshakli   –   gap   bo‘lagi   (hol).   Demak,   birinchi   qurilmadagi   kesimlik
kategoriyasi   a’zosi emas, shu boisdan uning birikuvchisi ( o‘tgan yili ) gap bo‘lagi
emas.   Ammo   ikkinchi   qurilmada   -gan   kesimlik   kategoriyasining   tarkibiy   qismi
bo‘lib, uning birikuvchisi gap bo‘lagi. Gap kesimlik tarkibidagina gap bo‘laklarini
o‘ziga   tobelaydi.   Bu   uning     butunlik   tarkibida   kasb   etgan   yoki   namoyon   bo‘lgan
belgisi.
К esimlik   kategoriyasining   nutqiy   gaplarda   voqelanishidagi   ikki   holatni
farqlash lozim:
 kesimlik   kategoriyasining   grammatik   (morfologik)   shakllar   orqali
voqelanishi;
 kesimlik kategoriyasining semantik-funksional  ifodalanishi.
Bundan kelib chiqqan holda gapni ikkiga ajratish mumkin:
1)grammatik shakllangan gap; 
2)semantik-funksional shakllangan gap.
Grammatik shakllangan gap
Grammatik   shakllangan   gapda   kesimlik   kategoriyasi   ma’nosi   kesimlik
qo‘shimchalarining   faqat   o‘zi   bilan   yoki   bog‘lama   va   kesimlik   qo‘shimchalari
vositasida ifodalanishi mumkin.
O‘zbek tilida kesimlik qo‘shimchalarining quyidagi turlari mavjud: 1)   kesimlik   kategoriyasining   tarkibiy   qismlari   sinkretik,   ya’ni   ajralmas,   bitta
moddiy   ko‘rinishda   berilgan   qo‘shimchalar   bo‘ladi:   o‘qi y   ,     ket aylik ,   kel di .   Bu
qo‘shimchalar  ( -y, -aylik, -di )ning har birida tasdiq-inkor, shakl, zamon va shaxs-
son   ma’nolari   birgalikda   umumiy   shaklga   ega.   Masalan,   o‘qiy   kesimidagi   - y
qo‘shimchasi   bo‘lishlilik   ( -may   uning   bo‘lishsiz   shakli),   buyruq-   istak   mayli
(bunda   -sin,     -ng,   (o‘qisin,   o‘qing)   bilan   paradigma   –   o‘xshashlik   qatori   hosil
qiladi),   kelasi   zamon,   birinchi   I   shaxs   (II   shaxs   o‘qi ),   birlik   (ko‘plikda   o‘qiylik )
ma’nolariga ega. Bunday holatni  borsa, yozsa  so‘zshakllari tarkibidagi shart mayli
qo‘shimchasida   ham   ko‘rish   mumkin.   Bunday   sinkretik   shaklli   ma’nolar   nol
morfemalarda ham mavjud: 1. O‘qi! 2.Shavkat – shoir. 3.Qish; 
2)   kesimlik   qo‘shimchasi   tarkibida   tasdiq-inkor   alohida     qo‘shimcha   bilan,
modallik,   mayl,   zamon,   shaxs-son   qorishiq   ravishda   bitta   qo‘shimcha   bilan
beriladi:  kel –  ma  –  di , kel –  ma-y ;
3)   kesimlik   qo‘shimchasi   tarkibida   tasdiq-inkor,   modallik,   zamon   ma’nolari
qorishiq holatda bir qo‘shimcha bilan, shaxs-son ma’nosi boshqa qo‘shimcha bilan
beriladi:  bor –  sa – ng , o‘qi –  sa – ngiz , ko‘r –  di-mi ;
4)   kesimlik   qo‘shimchasi   tarkibida   tasdiq-inkor   alohida,   shaxs-son   alohida,
modallik   va   zamon   ma’nolari   qorishiq   qo‘shimcha   bilan   ifodalanadi:   ko‘r- ma-di-
ngiz ; 
5) kesimlik kategoriyasining har bir ma’nosi alohida-alohida qo‘shimcha bilan
ifodalanadi:  ko‘r –  ma – sa – ydi – ngiz ; 
6)     kesimlik   kategoriya   ma’nolarini   ifodalashda   bog‘lama   yoki   to‘liqsiz   fe’l
vositalarida   yuzaga   chiqadi.   Masalan:   Borgan   yigit   men   bo ‘ laman (A.Muxt.).
Hamon yodimdadir: gul chog‘i  erdi . (Uyg‘. I.Sult.). 
Sanab   o‘tilgan   barcha   vositalar   lisoniy   mohiyat   nuqtayi   nazaridan   bir
kategoriyaning shakllari sifatida baholanadi va qolipda, aytilganidek, bitta ramz –
[ P
m ]   shartli   belgisi   bilan   beriladi.   Quyidagi   gaplarning   kesimiga   diqqat   qiling:   1.
Sensan   har   narsadan   mo‘tabar   aziz   [ W - sen ,   P
m - san ].     2.     Ha,   ha,   ammamning
buzog‘isan [ W  –  buzog‘ ,  P
m   – i + san ]. 3.  U cho‘l burguti edi  [ W  –  cho‘l burguti ,  P
m
–  edi ]. 4.  U shu yerda yashaydi [ W  –  yasha ,    P
m  –  ydi ].  Ma’lum bo‘ladiki, [ WP
m ] W   va   P
m   qismlaridan iborat bo‘lib, atash ma’nosini
W ,   kesimlik   ma’nosini   [ Pm]   ko‘rsatkichi   beradi.   [ P
m ]   ko‘rsatkichlari   formal
jihatdan   ifodalanganda   u morfemali   deyiladi.   Masalan,   Uyim   shaharda   gapidagi
shaharda   so‘zshakli   alohida   olinganda   unda   kesimlik   ma’nosi,   vazifasi
mujassamlashgan  emas. Bu vazifa unga   kontekst (nutq sharoiti, gapdagi o‘rni va
h.)   tomonidan   kiritilmoqda.   Bunda   [ P
m ]   morfemali   ekanligiga   uni   shahardadir,
shaharda   edi,   shaharda   bo‘ladi   tarzida     o‘zgartirish   bilan   ham   amin   bo‘lish
mumkin. Demak,   Uyimiz shaharda   gapida [ P
m ]tarkibiy qismlari quyidagicha:   T   –
tasdiq,   M   –   aniq,   Z   –   hozirgi   zamon,   Sh   –   III   shaxs.   Bunda   ham   kesimning
tarkibiy qismlari [ W ] va [ P
m ] ajralib turibdi.  Shu xususiyatga ko‘ra ular  semantik-
funksional shakllangan gaplardan ajralib turadi. 
Semantik-funksional shakllangan gap. Semantik-funksional shakllangan gap
to‘rtga bo‘linadi:
 modal so‘z-gap ( К elasizmi? -  Albatta );
 undov so‘z- gap ( Beh-beh! Oh-oh );   
 tasdiq/inkor so‘z- gap ( Ha, yo‘q );
 taklif-ishora so‘z-gap ( Ma  ).
Bu so‘z-gapning barchasida kesimlik kategoriyasi ma’nosi ( TMZSh ) so‘zning
lug‘aviy ma’nosida mujassamlashgan bo‘ladi. Shuning uchun bunday so‘z-gap: 
  a) hech qachon kesimlik qo‘shimchalarini qabul qila olmaydi;
b) nutqda alohida gap bo‘lib keladi;
d) boshqa gap tarkibiga kirganda, uning biror bo‘lagi bilan semantik aloqaga
kirishmaydi va o‘z mustaqilligini saqlab qolaveradi.
Semantik-funksional   shakllangan   so‘z-gapda   kesimlik   ma’nosi   atov   birligi
[ W ]ning lug‘aviy ma’nosi tarkibida mujassamlashgan, bunday gaplar kesimi [ W
m ]
ramzi bilan beriladi.
Semantik-funksional  shakllangan gaplarda kesimlik ma’nosi so‘z-gapning 
lug‘aviy ma’nosi bilan bir butunlikni tashkil etganligi sababli kesimlik kategoriyasi
uchun xos bo‘lgan tasdiq-inkor, modallik, mayl, zamon, shaxs-son ( TMZSH ) 
ma’nolarining rang-barangligi yo‘q. Bunda ham kesimlik kategoriyasining barcha  ma’nolari uchburchak burchaklarining yig‘indisiga o‘xshaydi. Aytilganidek, 
uchburchak burchaklarining yig‘indisi 180 0
ga teng bo‘lib, bir burchak kattaroq 
bo‘lsa, buning evaziga boshqa burchaklar  kichrayadi. Semantik-funksional 
shakllangan gaplarda ham kesimlikning to‘rtta ma’nosidan biri yuzaga chiqqanda 
boshqalari  0 (nol) ga teng bo‘ladi. Bu tasdiq-inkor, mayl, zamon, shaxs-son 
ma’nolarining har biri uchun alohida-alohida so‘zlar borligi bilan belgilanadi. 
Masalan, «qat’iy bo‘lishlilik» ma’nosi (ya’ni mayl ma’nosining ko‘rinishi)  albatta  
so‘zi bilan ifodalansa, kesimlik shaklidagi - ma  qo‘shimchasi ifodalaydigan 
shunday bo‘lishsiz ma’no  mutlaqo  so‘z-gapi bilan beriladi.  Ha  so‘zida tasdiq , yo‘q  
so‘zida inkor ma’nosi mavjud.
К esimlik   kategoriyasi   ma’nolari   kesimdagi   atov   birligi   lug‘aviy   ma’nosiga
singganligi   tufayli   so‘z-gaplarda   bu   ma’nolarning   har   birini   alohida-alohida   va
rang-barang   ko‘rinishlarda   ifodalash   imkoniyatlari   cheklangan.   Shu   boisdan
o‘zbek tilida kesimlik qo‘shimchalarini qabul qiladigan, kesimlik kategoriyasining
barcha ma’nolarini ifodalay oladigan, lug‘aviy ma’nosi kesimlik qo‘shimchalariga
befarq   bo‘lgan,   ya’ni   ularni   erkin   biriktira   oladigan   mustaqil   so‘z   (fe’l,   ot,   sifat,
son,   ravish,   taqlid   va   olmosh)lardan   lug‘aviy   ma’nosida   kesimlik   kategoriyasi
qo‘shimchalarini   biriktira   olmaydigan,   lekin   ularning   ma’nolaridan   birini   o‘z
lug‘aviy   ma’nosi   bilan   kuchaytirgan   holda   ifodalab,   boshqalarini   nutqqa   o‘ta
kuchsiz holda voqelantiruvchi so‘z-gaplar guruhi alohida ajralib turadi.
Mustaqil va nomustaqil kesimlik shakllari.
O‘zbek tilida kesimlik qo‘shimchalari o‘z voqelanishi uchun boshqa bir gapni
talab   qilishi   ham,   talab   qilmasligi   ham   mumkin.   Quyidagi   gaplarning   kesimiga
diqqat   qiling:   1.   Men   kecha   maktabga   bordim.   2 .   O‘qituvchi   kelsa,   dars
boshlanadi.  3.  Yomg‘ir yog‘masa edi, ekin-tikin ishlarini saranjomlab olgan bo‘lur
edik.
Birinchi   gapning   kesimi   ( bordim )   o‘z   ma’nosini     boshqa   gaplarga   ehtiyoj
sezmasdan   voqelantirmoqda.   Ikkinchi   gapdagi   kelsa ,   uchinchi   gapdagi   yog‘masa
edi,saranjomlab   olgan   bo‘lur   edik   kesimlarining   ushbu   gaplarda   voqelangan
ma’nolari   uchun   boshqa   gap   talab   qilinadi.   Boshqacha   aytganda,   kelsa   va yog‘masa   edi   kesimlaridan   anglashilgan   shart   ma’nosi   boshlanadi,   saranjomlab
olgan bo‘lur edik  kesimlari yordamida,  saranjomlab olgan edik  kesimning ma’nosi
esa undan oldindagi  yog‘masa edi  kesimi yordamida yuzaga chiqadi. Agar ikkinchi
va uchinchi gapning ikkinchi qismi olib tashlansa, oldingi gapdagi kesimdan shart
emas,   balki   istak   ma’nosi   yuzaga   chiqadi:   O‘qituvchi   kelsa.   Yomg‘ir   yog‘masa
edi.Saranjomlab   olgan   bo‘lur   edik   kesimi   esa   oldingi   gapsiz   hech   qachon,
boshqacha   bo‘lsa   ham,   ma’nosini   voqelantira   olmaydi.   Ma’nosini   yordamchisiz
voqelantiradigan kesimlik shakli  mustaqil kesimlik shakli  ( M К SH ) deyiladi.  
Boshqa   gaplarsiz,   ya’ni   qurshovsiz   o‘z   ma’nosini   voqelantira   olmaydigan,
voqelantirgan   taqdirda   esa   butunlay   boshqa   ma’no   kelib   chiqadigan   kesimlik
shakli nomustaqil kesimlik shakli ( N К SH ) deyiladi.
К esim   –   tasdiq/inkor,   zamon,   modallik,   shaxs/son   (ya’ni   kesimlik
kategoriyasi) ma’no va shakllariga ega bo‘lgan so‘z, gap markazini tashkil qiluvchi
bo‘lak. 
Nutqimizda   kesimsiz   gap   bo‘lishi   mumkin   emas.   Gapda   kesim   bo‘lmasa,   u
o‘zbek   tili   (nutqi)   uchun   to‘liqsiz   gap.   К esim   gapning   shunday   konstruktiv
bo‘lagiki,   u  o‘zini   shakllantiruvchi   grammatik  kategoriya   –  kesimlik   kategoriyasi
voqelanishiga ega. Shu sababdan hamma vaqt gapda kesim tarkibi murakkab. 
O‘zbek tilidagi ayrim gaplarda eganing qo‘llanilishi  shart bo‘ladi: 1.   Otam –
o‘qituvchi.   2.   Men   –   yahudiy .   (G‘.G‘ul.)   Bunda   [
m ]   tushirilgan   bo‘lib,   uning
vazifasi ega va kesim birligidan iborat bo‘ladi. Bu turdagi gaplarning kichik qolipi
[ E-WP]   ko‘rinishida.   Qolipning   bu  turi   o‘zbek   tilining   tipologik   sintaktik   belgisi
bo‘la olmaydi. Chunki o‘zbek tilidagi gaplarning aksariyati [ WP
m ] minimal qolipi
va uning kengayishi asosida hosil bo‘ladi.
[ P
m ]   ma’nosi   kesimda   mujassamlashgan   tasdiq/inkor,   modallik/mayl,
shaxs/son ma’nolarining yaxlitligidan iborat. Shu bois [ P
m ]ning me’yoriy ma’nosi
ushbu   to‘rtta   grammatik   ma’noning   majmui   sifatida   ajratiladi.   Istalgan   gap
tarkibida   bu   majmua   butunlik   sifatida   bo‘lishi   shart,   lekin   muayyan   nutqiy
voqelanishlarda   majmua   tarkibi   qismlarining   hissasi   hamma   vaqt   bir   xil
bo‘lavermaydi.   Masalan,   modallik   ma’nolari   bo‘rttirilganda,   zamon   ma’nosi zaiflashadi va aksincha, zamon ma’nosi bo‘rttirilganda modallik ma’nosi susayadi.
Shunga o‘xshash boshqa grammatik ma’nolarning ifodalanish darajasi ham xilma-
xil bo‘lishi mumkin. Bu ma’nolar  ifodalanish darajasi qanchalik kuchli bo‘lmasin,
u  [ P
m ]da   mutlaq  yoki  yagona   bo‘lishi   mumkin  emas.  Shuningdek,  o‘ta   zaiflashib
kelishi   yoki   tamoman   yo‘qolgan   bo‘lishi   ham   mumkin   emas.   Chunki   kesimlik
kategoriyasi   tarkibidagi   har   bir   ma’no   tizim   hosil   qiluvchi   ma’no   va   ulardan
birortasi   tamoman   yo‘qolsa,   kesimlikning   o‘zi   ham   yo‘qoladi   yoki   butunlay
boshqa mohiyat kasb etadi.
Shakliy   ifodalanishga   ko‘ra   [ P
m ]   o‘zbek   tilida   o‘ta   rang-barang.   Uning   nol
morfema   ( Otam   –   o‘qituvchi) dan   boshlab   morfemalar   tizmasi   bilan
( aytmasaydingiz ), turli xil bog‘lamalar bilan ifodalanishi mumkinligi aytildi.
К esimning   lug‘aviy   asosi   ham   nutqda   tub,   sodda,   yasama,   qo‘shma,
qisqartma,   erkin   so‘z   birikmasi,   turg‘un   so‘z   birikmasi,   parafraza,   frazema,
kengaygan   birikma,   transformatsiyalashgan   gaplar   kabi   struktura   jihatidan   rang-
barang bo‘lgan nominativ birlik bilan ifodalanishi mumkin.
К esimning   W   ga   ko‘ra   turlari. К esimlikdagi   atov   birligi   vazifasida   barcha
mustaqil so‘z turkumi kela oladi. Shunga ko‘ra, kesimlarni umumlashtirib,  ism  (ot,
sifat,   son,   ravish,   taqlid   olmosh)   li   va   fe’l   (fe’l,   olmosh)   li   kesimlarga   ajratish
mumkin. 
Ism bilan ifodalangan kesimlar. 
Ot:  Qarg‘a nima  deyotganini bilmaymiz, chunki u qarg‘a, biz – odam. 
(« Husnobod » )
Sifat:  E taqsir, qissamiz  uzun.  (Oyb.) 
Son :  Ikki karra ikki –  to ‘ rt .
Ravish :  O‘zlashtirishing – yodaki.
Taqlid :  Hamma tomon  g ‘ ovur-g ‘ uvur,  tinchlik yo‘q.
Olmosh :  Sen –  mensan-u , men –  senman,  qissamni bayon etsam.
Fe’l bilan ifodalangan kesim: 1.   Maqsadim   –   o ‘ qimoq.   2.   Qarasam,   qaramaysan.   3.   Ishning   boshi
boshlanguncha.   4.   Yashnaganim   –   yashnagan.   5.   Yigit   kishining   uyalgani   –
o ‘ lgani.  6.  К o ‘ rdi-yu, kapalagi uchib ketdi.
К esim tuzilishiga ko‘ra sodda, murakkab va tarkibli bo‘ladi.
Sodda   kesim   bir   mustaqil   so‘z   bilan   ifodalanadi:   1.   Sen   bahorni
sog ‘ inmadingmi ?   (A.Orip.)   2.   Majlis   shunga   qaror   qildi.   3.   Mana   bu   –
yeryong ‘ oq .  4 .  Sherzod –  talaba.
Murakkab  kesim   so‘z  birikmasi   holidagi   kengaygan  so‘z   bilan   ifodalanadi:
1. Bu kun biz uchun  og ‘ ir kun.  2.Sherzod  yulduzni benarvon uradigan yigit.
Tarkibli kesim y etakchi va yordamchi a’zodan tuzilib, yetakchi a’zo lug‘aviy
ma’noga ega bo‘ladi, yordamchi  a’zo esa  grammatik ma’no tashiydi. Misollar:  1.
Anjir   kulchaday   yirik   va   holvaytarday yumshoq   edi.   (Oyb.):   yumshoq   –   y etakchi
a’zo,  edi –  yordamchi a’zo . 2. Hammasi  sen uchun, dilovar uchun :  sen+  yetakchi
a’zo,  uchun  – yordamchi a’zo , dilovar–  yetakchi a’zo, u chun –  yordamchi a’zo . 3.
Bunday   odamlarni   nodon   hisoblashadi.   (« К alila   va   Dimna»):   nodon   –   yetakchi
a’zo,  hisoblashadi –  yordamchi a’zo .  4 . Hamma ham xalqiga xizmat qilgisi keladi.
(N. Saf.): –  xizmat qilgisi+  yetakchi a’zo,  keladi –  yordamchi a’zo . II BOB.   Umumta’lim bosqichlarida kesimning   so’z turkumlari orqali
ifodalanishini   modellashtirish orqali tushuntirish
2.1.   Kesimning xalqaro modellari
          Hozirda O‘zbekiston ta’lim tizimida zamonaviy ta’lim tizimidan foydalanish
uchun   bir   qancha   ishlar   amalga   oshirildi.   Xorijiy   ta’limdan   unumli   foydalanish
ta’lim   uchun   tadbiq   qilish   metodistlarning   eng   katta   va   zarur   vazifalaridir.
Yuqorida   model   haqida   va   uning   bizga   kerakli   jihatlari   haqida   aytildi.   Shundan
kelib   chiqib,   fanni   o‘qitishning   innavatsion   yondashuv   va   texnologiyalardan
foydalanib,   ushbu   ishda   ifodalandi.   Ingliz   va   rus   tillarida   gap   bo‘laklarinining
modellarini   ko‘rib   chiqib,   o‘zbek   tilida   ham   shunday   modellar   ishlab   chiqildi.
Quyida   ingliz   va   rus   tillaridagi   gap   bo‘laklari   haqida   ma’lumot   va   ularni
tushuntirishda gap bo‘laklarining modellari berilgan.
                    Modellashtirish   metodi   ayrim   tillarda,   jumladan,   ingliz   tilida   faol   tadbiq
qilingan.   O‘zbek   tilidagi   gap   bo‘laklari   uchun   modellar   aynan   ingliz   tilidagi   gap
bo‘laklari qolipidan misol qilib olingan edi. 
               O‘zbek tilida sodda gap qurilishi: S + O + V yoki hozirgi taklifda: E+T+K
( Men kitob o‘qidim. Men xat yozdim ) bo‘lsa, ingliz tilida S+V+O. ( I read book –
Men kitob o‘qidim. I write a letter – Men xat yozdim ).
S = ega(subject), O = to‘ldiruvchi(object), V = kesim(verb).                    Bundan kelib chiqib aytish mumkinki, o‘zbek tilida qo‘shma gapning eng
kichik modeli quyidagicha bo‘ladi:
         S 1 +  V 1,  S 2  + V 2  :  Bahor keldi, ishlar qizib ketdi.
Ingliz, rus tillarida sodda gap qurilishi quyidagicha belgilangan
S+V :  I read (Men o‘qidim), He goes(U ketdi).
S+V+O:  We came to the university (Biz universitetga keldik.)
Gapning   tarkibiga   kiruvchi   va   birorta   so‘roqqa   javob   bo‘luvchi   so‘zlar   gap
bo‘laklari   deyiladi1.   Gap   bo‘laklari   bosh   bo‘laklar   va   ikkinchi   darajali   gap
bo‘laklariga   bo‘linadi.   Bosh   bo‘laklarga   ega(subject   –   предмет )   va   kesim(verb   –
глагол )   kiradi.   Ikkinchi   darajali   bo‘laklariga   to‘ldiruvchi   (the   object   –   объект ),
aniqlovchi (the attribute –   определительный ) va hol ( modifier –   модификатор )
kiradi 
Yig‘iq gap faqat bosh bo‘laklardan iborat.
        Masalan: The car stopped. (S+V – Subject – the car, V – stopped) M ашина  
остановилась  ( П + Г  –  предмет  – M ашина ,  глагол  –  остановилась ). Mashina 
to‘xtadi. (E+K) (Ega – mashina, Kesim – to‘xtadi).
Kesim   (The   predicate   or   verb.   Gap   bo‘laklarining   modellashtirishida   kesim   gap
bo‘lagining   modeli   ingliz   tilida   –   V,   rus   tilida   –   Г )   gapning   bosh   bo‘lagi
hisoblanadi.           
         O‘zbek tilida bitta kesimning o‘zi ham gap bo‘lib kela oladi. Lekin ingliz va
rus tillarida eng kichik yig‘iq gap ega+kesimdan iborat.
                    Kesim   sodda   va   qo‘shma   kesimga   bo‘linadi.   Qo‘shma   kesim   ham   o‘z
navbatida qo‘shma ot-kesim va qo‘shma fe’l-kesimga bo‘linadi 2 :           He   learns   French   (sodda   fe’l   kesim   –   simple   verb   –   learns).   (S+ sv V+O).   U
fransuz tilini o‘rganadi.
My father is a doctor   (qo‘shma ot-kesim – composite noun predicate: is a doctor).
(S+ c V)  Mening otam — doktor.
I must go there at once  (qo‘shma fe’l-kesim(composite verb predicate) – must go).
(S+ c V+M).  Men u yerga zudlik bilan borishim kerak.
              Qo‘shma   ot-kesim   to   be   bog‘lovchi   fe’lining   shakli   va   ot   qismdan   iborat
bo‘ladi. Kesimning ot qismi uning asosiy ma’nosini ifodalaydi. Ega (The subject.
Gap   bo‘laklarini   modellashtirishda   ega   gap   bo‘lagi   modeli   –   S,   П )   kesimdan
keyingi   bo‘lak   hisoblanadi.   Ingliz   tilida   bosh   bo‘lak   qismidadir.   Chunki   gap
bo‘lishi  uchun ega va kesimdan iborat  bo‘lishi  kerak. Ega barcha so‘z turkumlari
bilan   ifodalanadi.   Uning   qaysi   so‘z   turkumlari   bilan   ifodalanganligini   ham
modellashtirishda   berishga   harakat   qildik   va   subject   belgisidan   keyin   pastki
qismda ko‘rsatdik. Masalan:
      Ega quyidagilar bilan ifodalanadi:
1. Ot(noun – N) bilan:  The steamer has arrived(S N +V). Paroxod yetib keldi.
The   meeting   is   over(S N +V).   Yig‘ilish   tugadi.   Ot   –   noun   bilan   ifodalangan   ega
yuqoridagidek modelashtiriladi.
      2.   Olmosh(pronoun   –   P)   bilan:   He   works   at   a   factory(S P +V+M).   U   zavodda
ishlaydi.
Who   tore   this   book?(   S P +V+O?)   Bu   kitobni   kim   yirtdi.   Olmosh   –   pronoun   bilan
ifodalangan ega yuqoridagidek modellashtirildi.
          3.   Infinitiv(The   infinitive)   va   infinitivli   iboralar   bilan:   To   swim   is   pleasant.
( S I +V) Cho‘milish yoqimli.
For him to come was impossible.( S I +V) Uning uchun kelishning imkoni yo‘q edi.
Infinitiv bilan ifodalangan ega S I  bilan modellashtirildi.
    4.   Gerund(the   gerund)   yoki   gerundli   ibora   bilan:   Smoking   is   not   allowed   here.
(S G +V+M) Bu yerda chekishga ruxsat etilmaydi.
Listening   to   music   is   loved   to   me.(   S G +V+O)   Musiqa   eshitish   menga   yoqadi.
Gerund bilan ifodalangan ega yuqoridagidek S G  bilan modellashtirildi.     5. Son(numerative – Nm) bilan:  Three were absent from the lecture. (S Nm +V+M)
Leksiyada uchta (uch kishi) yo‘q edi.
Ega va unga qarashli  bo‘lgan ikkinchi darajali bo‘laklar ega (yoyiq ega) guruhini
tashkil   qiladi.   Kesim   va   unga   qarashli,   tobe   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   kesim
(yoyiq kesim) guruhini tashkil qiladi. Masalan:
Ega guruhi(Subject group) Kesim guruhi (Predicate group)
The blue car                               stopped at the gate.
Ko‘k mashina                            darvozada to‘xtadi.
The manager of our office         has received a telegram
Offis boshlig‘i                         telegramma qabul qilgan.
      Ingliz tili grammatikasining butun modeli juda katta hajmga ega. Bunda o‘quv
materialining   hajmidan   kelib   chiqqan   holda   nisbatan   qisqartirilgan   modeli
keltiriladi. 
              Gaplarni   tadqiq   qilishning   uch   bosqichli   ko‘rinishi   umum   tomondan   tan
olingan:
1) so‘zlar (so‘z turkumlari);
2) frazalar (gap bo‘laklari);
3) gaplar (gap konstruksiyalarining sxemalari) 1 .
Ingliz tilidagi gaplarning asosiy konstruksiyalari ro‘yxatini keltiramiz:
1.   Ega+kes.+to‘ld.+hol   (kengaytirilgan   darak   gap)   Students   bought   books
y е sterday.
2. Ega+kesim (kengaytirilmagan gap)  It is good .
3. Ega+gram.f.+not+k+to‘ld.+hol (inkor gap)  Students did buy books y е sterday.
4. Aniq.+ega+kes.+to‘ld.+aniq.+hol (aniqlovchili gap)  The blue car stopped at the
big gote.
5.   Gram.f.+ega+k+to‘ld.+hol   (umumiy   so‘roq   gap)   Has   he   been   working   since
morning? 6. So‘roq so‘z+gram.f.+ega+k+to‘ld.+hol (maxsus so‘roq gap)  Why are you sitting
here?
Yuqoridagi   modellarda   ega   va   kesimning   turlari   ham   berib   o‘tildi.   Ushbu
modellashtirishda   bosh   bo‘lakning   turlari   bo‘lak   modelidan   oldin   berilgan.   Bosh
bo‘laklar   so‘z   turkumlari   bilan   ham   ifodalangan.   Ushbu   jihatlar   ham
modellashtirishda berilgan. Ushbu qolipda esa so‘z turkumi gap bo‘lagi modelidan
keyin   pastki   qismda   berib   o‘tildi.   Ingliz   tilini   o‘rganuvchilar   uchun   gapni   tashkil
qiluvchi   bosh   gap   bo‘laklari   aynan   shu   qolipda   tushuntirib   o‘rgatiladi.
O‘rganuvchilar   ushbu   model   –   formula   asosida   tilni   osonroq   va   tezroq
o‘rganadilar.
2.2. Kesimning  so’z turkumlari orqali ifodalanishini  tushuntirishda
modellashtirishdan foydalanish
               Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida ona tili darslarida aynan modellashtirish
metodidan   hozirda   foydalanilmayapti.   Aynan   shu   sababdan   tilshunoslikning
morfologiya va sintaksis bo‘limlaridagi atama va tushunchalarni modelini yaratish
va o‘zbek tilini o‘rganishda bir qancha qulayliklar yaratish maqsadida ushbu metod
ishlab   chiqildi.   Ushbu   modellashtirish   boshqa   fanlarda   faol   qo‘llanilgan
tilshunoslikda endi grammatikani o‘rganish uchun metod sifatida olindi. Sintaksis
uchun aynan biz hozir  o‘rganayotgan gap bo‘laklarini o‘rgatishda modellashtirish
metodidan foydalanish uchun ta’lim bosqichlaridagi gap bo‘laklari o‘rganilib qulay
va  oson   modellar   ishlab   chiqildi.   Gap   bo‘laklarining  o‘zbek   tilidagi   lotin  alifbosi
bo‘yicha bosh harflari olindi. Shu paytgacha bo‘lgan ilmiy tilshunoslik adabiyotlari
va   tadqiqotlarda   gap   bo‘laklarini   modellashtirishda   faqat   gap   bo‘laklarining   o‘zi berilgan edi. Ushbu ishda esa, yana gap bo‘lagining tuzilishiga ko‘ra va qaysi so‘z
turkumi bilan ifodalanganligiga ko‘ra turlarini ham berishga harakat qilindi.
             Umumiy o‘rta ta’lim maktablarining 5-sinfidan gap bo‘laklari mavzusi o‘tila
boshlanadi.   Ushbu   sinfda   gap   bo‘laklari   haqida   dastlabki   ma’lumotlar   berilgan.
Tabiiyki,   ushbu   mavzu   o‘quvchilar   salohiyati   hisobga   olinib,   qoidalashtirilgan.
Qoidalar sodda, ixcham va tushunarli tarzda ifodalangandir.
           Hozirgi  zamonaviy  ta’limda biz e’tirof  etayotgan  gap bo‘laklarini  o‘qitishda
modellashtirish   metodidan   foydalanish   uchun   ushbu   sinfga   sodda   qilib
tushuntirishimiz kerak bo‘ladi.
        Inson dastlab o‘zini qurshab turgan olamni ayrim uzvlarga ajratadi. Olamning
ajratilgan   bu   bo‘lagi   go‘yo   avtonom,   sifatiy   ajratilgan   holda   tasavvur   qilinadi.
Bizga   ma’lumki   modellashtirishda   fikriy   va   tabiiy   modellar   mavjud.   Fikriy
modellarni   yuqori   yoshdagi   o‘quvchilar   yaxshi   qabul   qiladi.   Chunki   ular   fikrlash
doirasi   kengaygan   bo‘ladi.   Lekin   5-sinf   o‘quvchilarning   fikrlash   doirasi   unchalik
kengaymaganligi   sababli   ularga   mavzuni   tushuntirishda   tabiiy   modellardan
foydalanish   yaxshi   samara   beradi.   Tabiiy   modellarga   turli   xil   buyum,   jism,   ular
bilgan   narsalarning   tasvir,   suratlari   yoki   shu   kabilarning   kichraytirilgan   nusxasi
kiradi. Shularni hisobga olib, biz ushbu sinf o‘quvchilari uchun modellarni turli xil
rasmlar orqali ham tushuntirishga harakat qildik.
Ular quyidagicha ifodalandi:
                    Tasavvurimizda   gap   bo‘laklarini   osmonda   ko‘rinib   turgan   jismlarga
o‘xshatsak, biz uchun eng keraklisi quyosh va oy hisoblanadi. Kesim gap bo‘lagini
Quyoshga o‘xshatsak, u bir o‘zi bemalol yer yuzini yorita oladi.
                   Kesim gap bo‘lagi uchun 5-sinf darsligida 2soat ajratilgan. Kesim ham bir
o‘zi gap bo‘lagi bo‘lib kela oladi. Shaxs-son ma’nolarini ifodalab, nima qil (-di, -
yapti   va   boshq.)   ?   nima   bo‘l   (-di,   -yapti   va   boshq.)   kimdir?   nimadir?   qayerdir?
so‘roqlariga   javob   bo‘luvchi   mustaqil   so‘zlar   gapda   kesim   vazifasini   bajaradi.
Kesim gapning mazmuniy markazidir. U boshqa bo‘laklarsiz ham gap bo‘la oladi.
Masalan:  Yaxshimisiz? Keldi.          Agar modellashtirishda yuqorida aytganimizdek harflardan foydalansak, lotin
harf, so‘zning birinchi harfi olinadi, u bosh harfda beriladi, ya’ni – K.
Quyoshga yordamchi sifatida oy ham yer yuzini yoritishi mumkin
Demak oy kesimdan keyin turuvchi ega gap bo‘lagi deb tasavvur qilamiz. Lekin oy
quyoshsiz yer yuzini yoritolmaganidek, ega ham yolg‘iz holda gap bo‘la olmaydi.
                              Kesim   bilan   bog‘lanib   kim?  nima?   qayer?   singari   so‘roqlarga  javob
bo‘ladigan   bo‘lak   egadeyiladi.   Ega   gap   bo‘lagini   ham   harf   yordamida   ham
modellashtirdik. Birinchi harfi olindi, modeli –E.
Masalan:  Bulbul sayradi. (E+K) 1 .
               Umumiy o‘rta ta’lim maktablarining 8-sinf ona tili darsligida gap bo‘laklari
chuqurroq   berilgan.   Gap   bo‘laklari   avvalgi   bosqichlarda   dastlab   bosh   bo‘laklar
(ega   va   kesim)   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklar(to‘ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol)ga
ajratilgan   bo‘lsa,   yuqori   bosqichda   kesim,   ega,   ikkinchi   darajali   bo‘laklar:
to‘ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol   bo‘laklariga   bo‘linib,   ularning   qaysi   so‘z   turkumi
bilan ifodalanganligi va turlari berilgan.
Ega   gap   bo‘lagi   8-sinf   ona   tilida   2   soatni   o‘z   ichiga   oladi.   Ega   ushbu   darslikda
quyidagicha   ifodalangan.   Gap   kesimining   qo‘shimchalaridan   anglashilib   turgan
shaxs-son   ma’nosini   aniqlashtiruvchi   bo‘lak   ega(modellashtirishda   –   E)dir.   Ega,
asosan,   kim?   nima?   qayer?   so‘roqlariga   javob   bo‘lib   keladi.   Ega   doimo   bosh
kelishik shaklida bo‘ladi, egalik va ko‘plik shakllarini  qabul qilishi  mumkin. Ega
quyidagi   so‘z   turkumlari   bilan   ifodalanadi(qaysi   so‘z   turkumi   bilan   ifodalangan
bo‘lsa,   shu   so‘z   turkumining   birinchi   harfi   pastki   qismda   ega   gap   bo‘lagi
belgisidan   keyin   berildi)   1.   Ot   (modeli   –   O)   bilan:   Aziz   o‘sha   kitobni   o‘qidi.
(E O +A+T+K)
             2. Olmosh (modeli - Ol) bilan:   Sen o‘zingni maqtama, seni  birov maqtasin.
(Maqol)  (gapning qurilish modeli –E Ol +T+K, T+E Ol +K)
              3.   Son(modeli   –   S)   bilan:   Ikkalasi   ham   chiqib   ketishdi.   (M.   Ism.)   (gapning
qurilish modeli –E S +K)             4.   Sifatdosh(sifatdoshning   modeli   –   Sfd   qilib   olindi)   bilan:   O‘qigan   o‘qdan
o‘zar, o‘qimagan turtkidan shoshar. (Maqol)  (E Sfd +T+K, E Sfd +T+K)
              5.   Sifat(modeli   –   Sf)   bilan:   Yaxshilar   ko‘paysin,   yomon   qolmasin.
(Qo‘shiqdan)  (E Sf +K, E Sf +K)
              6.   Harakat   nomi(modeli   –   Hn)   bilan:   O‘qish   jafoli,   keti   vafoli.   (Maqol)
(E Hn +K, E+K)
              7.   Taqlid   so‘z   (modeli   -   Ts)   bilan:   Qars   ikki   qo‘ldan   chiqadi.   (Maqol) 1
(gapning qurilish modeli –E Ts +A+T+K)
Kesim   8-sinf   ona   tilida   8   soatni   o‘z   ichiga   oladi.   Kesim   gapning   asosini   tashkil
qiluvchi   markazdir,   ega   kesimga   ergashib,   kesimda   ifodalangan   ishharakatning
bajaruvchisini   ko‘rsatadi 2 .   Kesimning   qaysi   so‘z   turkumi   bilan   ifodalanishi   va
tuzilishiga   ko‘ra   turlari   ham   ifodalangan   bo‘lib,   ularning   barchasi   modellashtirib
qo‘yildi.   Ushbu   darslikda   kesim   quyidagicha   ifodalangan:   Kesim   gap   markazi
bo‘lib, u tasdiq-inkor(t-i), zamon(z), mayl(m), shaxs-son(sh-s) ma’nolarini ifodalab
keladi, hukmni ifodalaydi va gapning boshqa bo‘laklarini o‘z atrofida birlashtiradi.
Gapda   ega   ham,   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   (to‘ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol)   ham
bevosita yoki bilvosita kesimga bog‘lanadi. Kesim (modeli – K) nima qildi? nima
qilyapti? nima qiladi? (ba’zan nechanchi? qanday?) kabi so‘roqlarga javob bo‘ladi.
Kesim qaysi turkum so‘zlari bilan ifodalanishiga ko‘ra ikki xil: fe’l kesim( F K), ot
kesim( O K)   bo‘ladi.   Ushbu   turlarini   belgilashda   model   kesim   belgisidan   oldin,
pastki qismda berildi.
          Kesim   tuzilishiga   ko‘ra   ikki   xil:   sodda   kesim   va   murakkab   kesim   bo‘ladi 1 .
Sodda   kesim   birgina   so‘zdan   iborat   bo‘ladi.   Murakkab   kesim   esa   ikki   va   undan
ortiq   so‘zdan   iborat   bo‘ladi.   Buni   quyidagi   model   bilan   tushuntiramiz.   Sodda
kesim –K S , murakkab kesim –K M .Tuzilishiga ko‘ra turini ifodalaganimizda model
harfi   kesim   belgisidan   so‘ng   tepa   qismda   berildi.   Kesim   barcha   mustaqil   turkum
so‘zlar   bilan   ifodalanishi   mumkin.   Shunga   ko‘ra,   fe’l   kesim(modeli   –   F K)   va   ot
kesim( modeli –  O K) ajratiladi.
Kesimning   qaysi   so‘z   turkumi   bilan   ifodalanishiga   ko‘ra   turlarini   quyidagicha
modellashtirdik: Fe’l kesim(modeli –   F K) va ot kesim( modeli –   O K). Bunda so‘z turkumining   birinchi   harfi   olinib,   kesim   belgisidan   oldinda   pastki   qismda
berilmoqda.   Fe’l   kesim   hamisha   sof   fe’l   –   fe’lning   tuslangan   shakllari   bilan
ifodalanadi 2 :
Bolalar muzqaymoqni juda yoqtiradilar
(gapning   qurilish   modeli   –   E+T+H+ F K S   –   Ega+   To‘ldiruvchi+Hol+fe’l   kesim
sodda) .
Gullarga   burkanib   bahor   kirib   keldi (H+E+ F K M ) .   Fe’l   kesimlar   quyidagi
ko‘rinishlarga ega:
a) sof fe’l kesimlar:
Men maktabga boraman ;
(gapning qurilish modeli – E+H+ F K S  yoki: ega+Hol+fe’l kesim sodda)
b) ravishdosh bilan ifodalangan kesim:
Uy egasi dasturxonni mehmon oldiga yozguncha, Fotima ham barkashni olib keldi.
(H+E+T+ F+r K M  – hol+ega+to‘ldiruvchi+ravishdosh fe’l kesim murakkab)
d) sifatdosh bilan ifodalangan kesim:  It hurar – karvon o‘tar.  (E+ F+sfd K S   – E+ F+s K S
- ega+sifatdoshli fe’l kesim sodda – ega+sifatdosh fe’l kesim sodda)
Fe’ldan   boshqa   so‘z   turkumlari   bilan,   shuningdek,   fe’lning   harakat   nomi   shakli
bilan   ifodalangan   kesim   ot   kesim(modeli   –   O K)   deyiladi.   So‘z   turkumi
belgilanganda,   o‘sha   so‘z   turkumining   birinchi   harfi   olinib,   kesim   belgisidan
so‘ng,   pastki   qismda,   kichik   harfda   berilmoqda.   Ot   kesimlar   quyidagicha
ifodalanadi:
a)   ot(modeli   –   O;   kesim   belgisidan   keyin   pastki   qismda   berilyapti)   bilan:   Yaxshi
ro‘zg‘or – jannat, yomon ro‘zg‘or – do‘zax. (Maqol) ;
(A+E+ O K o , A+E+ O K o )
b) sifat(modeli – sf) bilan:  Usti yaltiroq, ichi qaltiroq. (Maqol) ;  (E+ O K sf , E+ O K sf )
d) son(modeli – s) bilan:   Birniki – mingga, mingniki – tumanga. (Maqol)   (E+ O K s ,
E+ O K s ) e) olmosh bilan:  Maqsadim – shu.  (E+ O K ol ).
f) ravish(modeli – r) bilan:  Sizdan umidim ko‘p;  (T+E+ O K r )
g) harakat nomi(modeli – hn) bilan:  Burchimiz – a’lo o‘qish.  (E+H+ O K hn )               Kesimlar   tuzilishiga   ko‘ra   ikki   xil   bo‘ladi:   sodda   kesim(modeli   –   K S )   va
murakkab kesim(modeli – K M ).
Birgina so‘z bilan ifodalangan kesim sodda kesim deyiladi:   Paxta va tilladan yurt
bezanadi. ( Gapning qurilish modeli –  T+ T+E+K S ).
Alisher Navoiy – she’riyat mulkining sultoni.  (E+A+K S )
Ikki va undan ortiq so‘z bilan ifodalangan kesim murakkab kesim deyiladi:   Ayozli
kunlar asta-sekin o‘tib borayotir.  (A+E+H+K M )
             Akademik litseyning 3-bosqich o‘quvchilari uchun hozirgi o‘zbek adabiy tili
darsida   kesim   murakkabroq   ifodalangan.   Kesim   gap   bo‘lagi   uchun   2-soat
ajratilgan.
                    Kesimlik   (shaxs-son,   zamon,   tasdiq-inkor,   modal)   ma’nosini   ifoda   etgan
gapning   markaziy   bo‘lagi   kesim(modellashtirishda   –   K)   deyiladi.   Kesimlik
ma’nolari   kesimlik   shakllari   orqali   ifodalanadi.   Har   bir   kesimlik   ma’nosi
alohidaalohida ifodalanishi mumkin. Masalan,   yoz-ma   (tasdiq-inkor)   -say   (mayl)   -
di   (zamon)   -m   (shaxs-son).   Bitta   kesimlik   shakli   bir   necha   kesimlik   ma’nolarini
ifodalaydi.   Masalan,   kel-di   (o‘tgan   zamon,   III   shaxs,   tasdiq,   aniqlik   mayli)   yoki
o‘quvchi -man   (I   shaxs,   hozirgi   zamon,   tasdiq,   aniqlik   mayli).   Kesimlar
ifodalanishiga   ko‘ra   ikki   xil   bo‘ladi:   1)   fe’l   kesimlar;   2)   ot   kesimlar.   Fe’ldan
ifodalanib,   nima   qilmoq?   nima   bo‘lmoq?   so‘roqlariga   javob   bo‘lgan   kesimlarga
fe’l   kesim(modellashtirishda   –   F K)   deyiladi .   Masalan,   kitob   o‘qiyapman   gapida
o‘qiyapman   nima  qilyapman?   so‘rog‘iga   javob  bo‘lib,  fe’l   kesim   sanaladi.   Opam
—   shifokor   gapida   shifokor   kim   (dir)?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lib,   ot   kesim
hisoblanadi.   Ot,   sifat,   ravish,   son,   olmoshdan   foydalangan   kesimlarga   ot   kesim
(modellashtirishda   -   O K)   deyiladi.   Fe’l   kesimlar   shaxs-son,   zamon,   tasdiq-inkor,
mayl (modal) ma’nolarni kesimlik (fe’l) shakllari orqali ifodalaydi. Ot kesimlarda
esa otni kesim qilib shakllantirish uchun maxsus vositalar (-man,-san,-dir; bo‘la (-
man,-san,-di),   hisoblana   (-man,-san,-di),   sanala   (-man,   -san,-di)   qo‘shiladi.
Masalan:  U o‘quvchi(dir)  (modeli – E+ O K).
U o‘quvchi hisoblanadi.  (E+ O K).  U o‘quvchi sanaladi.  (E+ O K)
          Kesimlar tuzilishiga ko‘ra sodda va qo‘shma kesimlarga bo‘linadi. Faqat   bir   so‘z   bilan   ifodalangan   kesimga   sodda   kesim,   ikki   va   undan   ortiq   so‘z
bilan ifodalangan kesimga esa qo‘shma kesim deyiladi.
Masalan,   qirlarda lolalar ochildi   gapida   ochildi   sodda kesim, « Lolazor» romanini
o‘qib   chiqdim   gapida   o‘qib   chiqdim   bo‘lagi   qo‘shma   kesim   sanaladi.   Sodda   va
qo‘shma kesimlar ifodalanishiga ko‘ra sodda fe’l kesim va sodda ot kesim hamda
qo‘shma fe’l kesim va qo‘shma ot kesimlarga bo‘linadi.
Masalan,  1. Dugonam tashqariga ko‘z qirini tashladi.  (E+H+ F K M )
           2. Dadam kasalxonaning bosh shifokori hisoblanadi.  (E+ O K M )
      Birinchi gapda  ko‘z qirini tashladi   bo‘lagi nima qildi? so‘rog‘iga javob bo‘lib,
qo‘shma fe’l kesim, ikkinchi gapda esa   kasalxonaning bosh shifokori hisoblanadi
bo‘lagi   kim   hisoblanadi?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lib   qo‘shma   ot   kesim   vazifasini
bajaradi 1 .   Gap   bo‘lishi   uchun   avvalo,   kesim   gap   bo‘lagini   tushunib,   uning   turlari
bilan   tanishgach,   ega   gap   bo‘lagi   bilan   tanishiladi.   Har   bir   gap   albatta,   gap
bo‘laklaridan   tashkil   topadi.   Bu   esa   turlicha   namoyon   bo‘ladi.   O‘zbek   tilida   ega
hamda kesimning o‘rni nihoyatda katta. Gap bo‘laklarining ishtiroki va joylashish
o‘rni   modellashtirib   o‘rgatilsa,   gap   tuzayotganda   xatoliklarga   olib   kelmasligi
uchun   zamin   yaratadi.   Bu   esa   inson   ko‘rgan   narsasini   kodlashtirib   o‘rgansa,
xotirasida   yanada   mustahkamroq   o‘rnashadi.   Bunda   biz   modellarning   tabiiy   va
fikriy   modellar   kabi   turlarini   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarni   hisobga   olgan
holda o‘rgatishimiz kerak.
Xulosa 
          O‘zbek tilshunosligining grammatika bo‘limi ancha katta bo‘lim hisoblanib,
tilshunoslikning asosiy qismini tashkil etadi. Sintaksisni o‘rganish tilni o‘rganishga
poydevor   yaratadi.   Sintaksisda   so‘z   birikmasi,   gap   bo‘laklari,   sodda   va   qo‘shma
gaplar   o‘rganiladi.   Ushbu   qismlar,   albatta,   morfologiya   bo‘limi   bilan   o‘zaro
bog‘liqlikda   o‘rganiladi.   Shu   boisdan   ham   sintaksisda   gap   bo‘laklari   o‘rganishda
so‘z   turkumlari   bilan   birgalikda   o‘rganiladi.   Biror   bir   so‘z   turkumi   bilan
ifodalangan   bo‘lsa,   shu   so‘z   turkumi   bilan   turlarga   ajratilgan.   Masalan   ot   kesim,
fe’l kesim, sifatlovchi aniqlovchi kabi                 Ega anglatgan predmetning predikativ belgisini  ifodalaydigan, ega haqidagi
hukmni bildiradigan bosh bo’lak   kesim   deyiladi.Kesim  o’zida predikativlikni  aks
ettiradigan,   gapni   grammatik   jihatdan   shakllantiradigan   bosh   bo’lak
hisoblanadi. Kesim gapning eng muhim belgisi bo’lgan fikrni  ifodalashda katta rol
o’ynaydi. Kesim tushunchasi gap tushunchasi bilan uzviy bog’langan. 
                  Kesim   gapning   mazmun-mundarajasini,   tuzilishi   jihatdan   turlarini
belgilashda ham xizmat qiladi.   Kesim ifoda materialiga ko’ra (qaysi so’z turkumi
bilan ifodalanishiga  ko’ra)  ikki turga ajratiladi:  1) fe’l kesim;   2) ot kesim.   F е ’l
bilan   if о dalanib,   eganing   harakatini,   h о latini   anglatadigan   k е sim   f е ’l   k е sim
d е yiladi.   Kеsim   vazifasida   kеlgan   fе’lning   anglatgan   ma’nоsiga   ko’ra   hоlat
bildiruvchi     fе’l   kеsim   va   harakat   bildiruvchi     fе’l   kеsimga     ajratilishi   mumkin
Fe’ldan boshqa so’z turkumlari (ot, sifat, son, olmosh, ravish, undov va b.) bilan,
shuningdek,   fe’lning   harakat   nomi   shakli     bilan   ifodalanadigan   kesim   ot   kesim
deyiladi. Kesimning  ot bilan  ifodalanishi. 
                   Ot kesim vazifasida ko’pincha bosh kelishikdagi ot, ba’zan esa o’rin-payt,
chiqish,   jo’nalish   kelishiklardagi   ot   Yoki   ko’makchi   bilan   qo’llangan   ot     kelishi
mumkin.   Gap   bo‘laklarini   o‘rgatishda   modellashtirish   metodidan   foydalanganda,
har bir gap bo‘lagining turi va so‘z turkumlari beriladi. Avvalgi tadqiqot va ilmiy
ishlarda   faqat   gap   bo‘lagi   modellashtirilgan   edi.   Endi   bu   ishda   esa   yuqorida
aytilganidek, modellashtirildi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini  yanada   rivojlantirishning beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   “Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida.   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947- sonli farmoni
2.   Nabiyeva M. Kesim kengaytiruvchilarini aniqlashda sintaktik pozitsiyaning 
o‘rni. Akademik darajasini olish uchun taqdim etilgan dissertatsiya. – Qarshi, 
2007.
3.   Неъматов Ҳ. Лингвистик тадқиқот методикаси, методологияси ва методлари. – Бухоро: НС, 2003.
4.   Roziqov O. va b. Ona tili didaktikasi. – Toshkent: Yangi asr avlodi
nashriyoti, 2005.
5.   Sayfullayeva R., Mengliyev B., Boqiyeva G., Qurbonova M., va b.lar. Hozirgi 
o‘zbek adabiy tili. –Toshkent, 2009.
6.   Ғуломов А.Ғ. Асқарова М.А. Ҳозирги ўзбек адабий тили. Синтаксис.  
Тошкент: Ўқитувчи, 1987.
7.   Yusupova Sh., G‘oziyeva O. Ona tili o‘qitishda interfaol usullar va
kompyuter dasturi. – Toshkent: Bayoz, 2013.
8.   Qodirov M. Ne’matov H. Abduraimova M. Sayfullayeva R. Ona tili.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablarining 8-sinfi uchun darslik. Cho‘lpon nomidagi 
nashriyot matbaa ijodiy uyi. – Toshkent, 2014.
9.   Usmonov S. Umumiy tilshunoslik. Toshkent, 1972.
10.   Ikromova D.Muhamedova, D.Shodmonqulova, X. G‘ulomova. Hozirgi o’zbek
adabiy tilidan ma’ruza matnlari (Sintaksis). Toshkent, 2001.

Kesimning so’z turkumlari orqali ifodalanishi

Kirish 

I BOB.Kesim haqida umumiy tushunchalar 

1.1.Kesim haqida umumiy tushuncha, kesimning  ifoda materialiga ko’ra turlari

1.2.Kesimlik kategoriyasi

II BOB. Umumta’lim bosqichlarida kesimning so’z turkumlari orqali  ifodalanishini modellashtirish orqali tushuntirish

2.1. Kesimning xalqaro modellari 

2.2.Kesimning so’z turkumlari orqali ifodalanishini tushuntirishda modellashtirishdan foydalanish 

Xulosa 

Foydalanilgan adabiyotlar