Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 1.1MB
Покупки 1
Дата загрузки 12 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Kichik biznes va tadbirkorlik faoliyati

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
YASHIL IQTISODIYOT VA BARQAROR BIZNES KAFEDRASI
  “BIZNESGA KIRISH” FANIDAN
 
KURS ISHI
Kichik biznes va tadbirkorlik faoliyati 2 MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................... ……. ............3
1-BOB.   TADBIRKORLIKNING   MOHIYATI,   IQTISODIY,   IJTIMOIY   VA
HUSUSIY AHAMIYATI. 
1.1 Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish……..………………..……………....….5
1.2 Tadbirkorlik faoliyatning turlari va shaklari………….…......……....................7
1.3   Tadbirkorlik   faoliyatini   rejalashtirish   va   rejalashtirilishining   asosiy
elementlari……………………………………………………………..…………10
2-BOB.   O ZBEKISTONDA   KICHIK   BIZNES   VA   XUSUSIYʻ
TADBIRKORLIK FAOLIYATINI RIVOJLANTIRISH YO NALISHLARI.	
ʻ
2.1   Kichik   biznes   va   tadbirkorlik   subyektlariga   xizmat   ko rsatuvchi   bozor
ʻ
infratuzilmasi turlari………………………………………………………………16
2.2 Kichik bizneslarni rivojlantirish aholini ish bilan band qilish……..................18
2.3   Kichik   biznesni   rivojlantirishni   moliyaviy   va   institutsional   qo lab-	
ʻ
quvvatlash…………………………………………………………………………23
2.4. Kichik biznes va hususiy tadbirkorlik...............…………...............................26
XULOSA ...........................................................………….....................................30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI	
ʻ .......…..............................32 3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   O zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotini   mustahkamlash,ʻ
har   tomonlama   rivojlantirib   borish,   iqtisodiyotni   xususan   bozor   munosabatini
asosiy   yo llaridan   biri   bu   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish	
ʻ
hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   tadbirkorlikning   hammasi   o zbekistoning	
ʻ
poydevori hisoblangan barkamol avlodni yetishtirishni taqozo etadi.
Erkin   bozor   munosabatlarning   keng   ravnaq   topish   kishilar   hayotida   ularning
turmush   tarzida   ma naviy   va   hayotiy   ko nikmalarini   o zida   aks   ettirgan.	
ʼ ʻ ʻ
Buyruqbozlik iqtisodiyotiga asoslangan tizim barham topishi bilan mamlakatlarda
iqtisodiyoti   va   uning   o zagini   tashkil   etuvchi   tadbirkorlik   faoliyatining   mazmuni
ʻ
va   metodalogik   asoslari   to g risidagi   tafakkur   kengaydi   va   nazariy   bilimlar	
ʻ ʻ
chuqurlashdi.
Kurs ishining maqsadi . Tadbirkorlik va kichik bizneslarni yanada yuksaltirish va
bu   ishni   amalga   oshirish   uchun   turli   chora   tadbirlarni   amalga   oshirish.
Tadbirkorlarimizni   har   tomonlama   moliyaviy,   g oya   berish,   texnika	
ʻ
tomonlamayam yordam berish. 
Kurs   ishining   vazifalari.   Tadbirkor   o z   iste mollarini   shaklalantirishda   quyidagi	
ʻ ʼ
asosiy   omillarni   hisobga   olib   tovarning   yangiligi   va   uning   haridor   manfaatiga
moslashadi.
-tovar yoki hizmatlarning sifati
-tovar yoki hizmatlarning narxi
-tovarning universallik darajasi 
-tovarning tashqi ko rinishi	
ʻ
  Kurs   ishining   obyekti.   O zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotini   mustahkamlash,	
ʻ
har tomonlama rivojlantirib borish, iqtisodiyotni hususan bozor munosabat asosiy
yo llaridan biri bu kichik biznes va xususiy tadbirkorlini rivojlantirish hisoblanadi.	
ʻ 4 Kurs ishining predmeti.  O zbekiston Respublikasining tashqi savdo va siyosatiniʻ
oshirish va tadbirkorlarni ko paytirish. 
ʻ
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi.   Kurs   ishining   tarkiban   kirish   asosiy   asosiy
qismda 6ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyot ro yxatlaridan iborat. Mavzuning	
ʻ
mazmunini   yoritishda   2ta   chizma   o‘rin   olgan   bo‘lib   kurs   ishining   umumiy   hajmi
35 betdan iborat.
Kurs  ishini  yozishda  turli  xil  adabiyotlar, darsliklar, jahon banki  va moliya
tashkilotlarining   statistikalari,   internet   resurslar,   mamlakatimizda   faoliyat   olib
borayotgan tadqiqot markazlari izlanishlaridan foydalanildi. 51-BOB. TADBIRKORLIKNING MOHIYATI, IQTISODIY, IJTIMOIY VA
XUSUSIY AHAMIYATDIR.
1.1. Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish.
Mamlakatni omilkorlik va ishbillarmonlik hislatlarisiz tasavvur qilish qiyin.
Tadbirkorlikning   asosiy   mohiyati   iqtisodiyot   va   huquqiy   asoslar   Bozori
munosabatlari   sharoitida   iqtisodiyotni   rivojlantirishni   asosiy   omillaridan   biri
tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   yoki   korxonaning   ichki   va   tashqi   omillarida
ta sirida   aniqlanadi.   Prezidentimiz   I.A.   Karimovning   mamlakatimizni   2015yildaʼ
ijtimoiy   iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlar   va   2016yildagi   yo nalishlariga	
ʻ
bag ishlangan   Vazirlar   Mahkamasi   majlisidagi   ma ruzasida   keng   ko lamda   olib	
ʻ ʼ ʻ
borilayotgan   islohotlar   natijasida   yalpi   ichki   mahsulotimizda   kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlikning   ulushi   2000yildagi   31   foizidan   bugungi   kunda   56,7
foiziga   yetgani   yoki   1,8   barobar   oshishi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
qo llab quvvatlanish nafaqat iqtisodiyotni mutaasil rivojlanishi, xo jalik aloqalarini
ʻ ʻ
tuzatish,   raqobotni   rivojlantirish   va   iste mol   bozorini   to ldirish   bilan   bog liq	
ʼ ʻ ʻ
bo lgan iqtisodiy maqsadlarni ham ta minlamoqda. Bozor sharoitida tadbirkorlikni	
ʻ ʼ
boshqarishda   uning   qiyidagi   xususiyatlarini   e tiborga   olish   kerak;-   tadbirkor   har	
ʼ
doim   bozor   talab   va   taklif   etiboriga   olinishi,   -tadbirkor   samaradorligini
ta minlovchi   sa yharakatlar   qilib,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirishni	
ʼ ʼ
yo llarini qidiradi;-  biznesning pirovard natijalariga javob beradigan shaxslar, o z
ʻ ʻ
biznesini   erkin   shart-sharoitlarda   olib   borishga   yetadi.   Tadbirkorlik   yangilik
kiritish,   tovar   ishlab   chiqarish   faoliyatini   o zgartirish   yoki   korxonani   (shu	
ʻ
jumladan, kichik korxonani) tashkil qilish sohasida ijodkorlikning mavjudligi bilan
tariflanadi.   Tadbirkorlarning   shaxsiy   xususiyatlar   qobiliyatlari,   imkoniyatlar   va
ishga doir sifatlari tadbirkorlikning harakatlantiruvchi kuchi bo ladi.	
ʻ
Davlat   tadbirkorligi   bu   korxona   nomida   tashkil   etiladigan   xo jali	
ʻ
faoliyatining shakli: 6a)   amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   davlat   mulkini   boshqarish   vakollatiga   ega
bo lgan davlat organlari (davlat korxonasi).ʻ
b) mahalliy hokimyat organlari (kommunal organlar). 
Tadbirkorlik faoliyati turli mezonlarga ko ra tasniflanadi; 	
ʻ
•  Birinchidan.  Mulkchilik shakllari--xususiy (individual va jamoviy) davlat (unitar
va budjet tashkillotlari). 
•  Ikkichidan.  Qonuniylik- qonuniy, noqonuniy va soxta biznes. 
•Uchinchidan.  Hududiylik- (mahalliy, mintaqaviy, milliy, xalqaro va global).
•  To rtinchidan. 	
ʻ Ta sischilar tarkibi--ayollar va yoshlar.	ʼ
•  Beshinchidan.  Rivojlanish sur ati va rentabellik darajasi.	
ʼ
•  Oltinchidan.  Ishchilar soni.
•  Yettinchidan.  Yuqori rentabellik va past rentabellik.  71.2 Tadbirkorlik faoliyatining turlari va    shakllari.  
  Tadbirkorlikning   faoliyat   turlari   4ta   bular:   ishlab   chiqarish,   tijorat,   moliyaviy,
konsalting-lar kabi turlarga ajraladi.
Bunda ishlab chiqarishning tarkibiga innovatsion, ilmiy-texnika, tovar  ishlab
chiqarish,   xizmat   ko rsatish,   iste mol   tovarlar   ishlab   chiqarish,   iste molʻ ʼ ʼ
xizmatlarini ko rsatish kabilardan iborat. Tijoratning tarkibiga savdo, savdo-xarid,	
ʻ
savdo-vositachilik,   tovar   birjalaridan   iborat.   Moliyaviylikning   tarkibiga   bank,
sug urta, auditorlik, lizinglik, fond birjalaridan iborat. Konsalting-larning tarkibiga	
ʻ
umumiy   boshqarish,   ma muriy   boshqarish,   moliyaviy   boshqarish,   xodimlarni	
ʼ
boshqaris,   marketing,   ishlab   chiqarishni   boshqarish   kabi   tarkiblarni   o z   ichiga	
ʻ
olgan.   Ishlab   chiqarish   tadbirkorligini   tadbirkorlik   faoliyatining   asosiy   turi   desak
xato   bo lmaydi.   Tadbirkorlik   faoliyati   turi   tufayli   mahsulot,   tovarlar   ishlab	
ʻ
chiqariladi, xizmat ko rsatiladi, ma lum ma naviy qadriyatlar yuzaga keladi.	
ʻ ʼ ʼ
O zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o tishni   dastlabki   yillarida   tijorat	
ʻ ʻ
tadbirkorligi   yaxshi   rivojlandi.   Tadbirkorlik   faoliyatining   bu   turi   tovar   va
xizmatlarni   sotib   olish   va   sotish   jarayonlarini   amalga   oshirish   bilan   ta riflanadi,	
ʼ
chunki bu sohada qisqa vaqt orasida daromat olish mumkin. Agar ishlab chiqarish
samaradorligining 10-12% ini taskil etsa, tijorat faoliyati esa bu ko rsatkichni yana	
ʻ
20-30%   ga   oshiradi.   Tadbirkorlik   faoliyatining   keyingi   bosqichi   ishlab   chiqarish
omillarini   sotib   olish   yoki   ijaraga   olishdir   Ma lumki   ishlab   chiqarish   omillari	
ʼ
ishlab chiqarish fondlari, ishchi kuchi, axborotdan iborat. Ishlab chiqarish fondlari
o z   navbatida   asosiy   va   aylanma   ishlab   chiqarish   fondlariga   bo linadi.   Asosiy	
ʻ ʻ
ishlab   chiqarish   fondlari   (mehnat   qurollari)   inshootlar,   uzatuvchi,   moslamalar,
quvvatli   mashina   va   jihozlar,   ishchi   mashina   va   jihozlar,   o lchov   uskunalari,	
ʻ
laboratoriya   jihozlari,   hisoblash   texnikasi,   transport   vositalari,   ishlab   chiqarish
inventarlari va boshqa uskunalaridan iborat. Asosiy ishlab chiqarish fondlariga tsex
zavod va laboratoriya binolari kiradi.
Barcha   ko rinishdagi   tadbirkorlik   faoliyatlari   turli   belgilarga   qarab   toifalarga	
ʻ
ajratiladi:   xususan   faoliyat   turi,   mulkchilik   shakli,   mulkdorlar   soni,   tashkilliy 8iqtisodiy shakllari, yollanma mehnatda foydalanish darajas va hokazolar bo yicha.ʻ
Bulardan ayrimlarini ko rib chiqamiz. Turi yoki qo llanilishi bo yicha tadbirkorlik	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatlari   -ishlab   chiqarish,   moliyaviy,   tijorat-konsultativ   va   boshqa   turlarga
bo linadi.   Bullar   barchasi   birgalikda   yoki   alohida   faoliyat   ko rsatishi   mumkin.	
ʻ ʻ
Tadbirkorlik   turlari   bilan   bir   qatorda,   tadbirkorlik   shakllarini   ham   to g ri   tanlash	
ʻ ʻ
muhim   hisoblanadi.   Tadbirkorlik   shakli-   faoliyat   yuzasidan   hamkorlar;   boshqa
tadbirkorlar   va   davlat   idoralari   bilan   munosabati   jihatidan   farqlanuvchi   belgillar
tizimi   hisoblanadi.   Tadbirkorlik   faoliyati   mazmuni   va   yo nallishiga,   kapitalni	
ʻ
qo llash   obyekti   va   o ziga   xos   natijallarni   erishish   uchun   quyidagi   turlarga	
ʻ ʻ
ajratiladi.   Bular   ishlab   chiqarish,   tijorat-savdo,   moliya-kredit   va   maslahat   kabi
turlarga ajraladi.   
Ishlab   chiqarishning   ichiga   innavatsion,   ilmiy-texnik,   mahsulot   ishlab
chiqarish,   xizmatlar   ko rsatish,   tovarlarni   ishlab   chiqarish   iste moli,   hizmatlarni	
ʻ ʼ
ishlab   chiqarish   iste moli   va   axborotlardan   iborat.  	
ʼ Tijorat-savdoning   ichiga
savdo,   savdo-sotiq,   savdo   vositachilik   va   tovar   birjallaridan   iborat.   Moliya-
kreditning   ichiga   bank,   sug urta,   auditorlik,   lizing   va   fond   birjalardan   iborat.	
ʻ
Maslahatning   ichiga   umumiy   boshqaruv,   administrativ,   moliyaviy   boshqaruv,
kadrlar   boshqaruvi,   marketing   va   axborot   texnalogiyalari   kabilar   kiradi.
Tadbirkorlik   faoliyatining   bir   necha   asosiy   turlari   mavjud.   Ular:   sanoat,   tijorat,
moliyaviy-kredit, vositachilik, sug urta.	
ʻ
Ishlab chiqarish korxonasi.  Agar tadbirkorning o zi bevosita mehnat omillari	
ʻ
sifatida   vositalar   va   ishchi   kuchidan   foydallanib,   keyinchalik   iste molchilarga	
ʼ
xaridorlarga va savdo tashkillotlariga sotish uchun maxsulotlar, tovarlar, xizmatlar,
ma lumot,   ma naviy   qadriyatlarni   ishlab   chiqarsa,   ishlab   chiqarish   tadbirkorligi	
ʼ ʼ
deb ataladi. 
Ishlab chiqarish jarayoning o zi normal ishlashi uchun quyidagilar zarur;	
ʻ
Birinchidan   -- ish   xonalari,   mashinallari,   asbob-uskunalari,   asboblar,   asbobla
ko rinishidagi,   asosiy   ishlab   chiqarish   vositalari   (AI/CH.F)   Tadbirkor   ushbu	
ʻ
fondlarga o zi egallik qiladi yoki boshqallardan ijaraga oladi. 	
ʻ 9Ikkichidan   --   mehnat   resurslari   (ishchi   kuchi)   (MR).   Tadbirkorning   o zi   MRʻ
sifatida harakat qilishi mumkin, yoki yollangan ishchilardan ularning soniga, tovar
ishlab   chiqarilgan   vaqtdagi   ish   vaqtiga   qarab   maosh   to lash   evaziga   foydalanishi	
ʻ
mumkin
Uchinchidan--   aylanma   mablag lar   (mehnat   obyektlari)   (AM),   ya ni   tovarlar	
ʻ ʼ
ishlab   chiqarishda   zarur   bo lgan   materiallar   (xomashyo,   asosiy   va   yordamchi	
ʻ
materiallar, yoqilg i-energetika resurslari, ta mirlash uchun ehtiyot qismlar). 	
ʻ ʼ
To rtinchi--  	
ʻ ishlab  chiqarish  texnalogiyasi   (I/CH.  T)  --tovarlarni  ishlab  chiqarish
bo yicha mahorat ko nikma, tajrib.
ʻ ʻ
Ishlab   chiqarish   tadbirkorligining   ma nosi   iste molchilarga   zarur   bo lgan   har	
ʼ ʼ ʻ
qandey   foydali   mahsulot   (tovar)   yaratishdir,   shu   bilan   birga   ishlab   chiqarilgan
mahsulot   iste molchi   tomonidan   talab   qilinishi   kerak,   ya ni   sotilishi   yoki   boshqa	
ʼ ʼ
tovarlarga   almashtirilishi   kerak.   Ishlab   chiqarish   korxonasi   tadbirkor   tomonidan
iste molchiga   sotiladigan   tovarlarni   (T)   chiqarish   bilan   yakunlanadi.   Natijada,	
ʼ
tadbirkor   o zining   ishlab   chiqarish   va   sotish   hajmiga,   sotilgan   tovarlar,   narxiga	
ʻ
qarshi tovarlarni sotishdan o zining tadbirkorlik daromadini (fidoyisini) topadi.	
ʻ
Sanoat   tadbirkorligi   jarayonida   boshqa   xarajatlar,   xususan,   ma lumot   olish	
ʼ
materiallar   va   tayyor   mahsulotlarni   saqlash   va   tashish,   asbob-uskunalar   va
binolarni   ta mirlash,   aloqa   xizmatlari   va   va   boshqa   xarajatlar   ham   kelib   chiqadi.	
ʼ
Sanoat tadbirkorligi modiy ishlab chiqarish sohasida amalga oshirilganligi sababli,
u   iqtisodiy   faoliyat   sohasiga   qarab   sanoat,   qurilish,   qishloq   xo jaligi   va	
ʻ
hokazolarga   bo linadi.   Sanoat   tadbirkorligi   mutloq   mustaqil   emas   (tadbirkorlik	
ʻ
faoliyatining   boshqa   turlaridan   mustaqil),   ammo   iqtisodiy   o sish   va   jamiyatning	
ʻ
ijtimoiy darajasi uning rivojlanishiga bog liq. 	
ʻ 101.3. Tadbirkorlik faoliyatini rejallashtirish va rejallashtirilishining asosiy
elementlari.
Biznes   ("business")   so zi   ingliz   tilidan   olingan   bo lib,   ish   degan   ma noniʻ ʻ ʼ
anglatadi.   Biznes   bilan   mashg ul   bo lgan   odatda   odamlar   biznesmenlar   ya ni,	
ʻ ʻ ʼ
ishbillarmonlar deyiladi. Bozor munosabatlariga o tish kadrlarga ayniqsa, iqtisodiy	
ʻ
yo nalishdagi   mutahasislarga,   ularni   tayyorlash   va   ulardan   amaliyotdan	
ʻ
foydalanishga   bo lgan   talablarni   o zgarishiga   olib   keladi.   Gap   bu   yerda   notanish	
ʻ ʻ
so z   ya ni   tushuncha   va   toifalarni   ning   paydo   bo lishidan   xosil   bo lishida   emas,	
ʻ ʼ ʻ ʻ
balki iqtisodiyotni boshqarishning barcha miqyoslarida yangicha iqtisodiy fikrlash 11mafkurasini   shakllantirish   haqida   ham   boradi.   Rejallashtirish   va   bashorat
qilishning   maqsadli   funksiyasi   bu--   zarur   hisob-kitoblar,   bashorat   va   dallilar
asosida   korxona   faoliyatining   qisqa   vauzoq   muddatli   strategiyasini   belgilashdir.
To g ri   bu   xodimlar   soni   5-10kishidan   100kishigacha   bo lgan   mikrofirma   vaʻ ʻ ʻ
kichik   korxonalarga   qaraganda   ko proq   yirik   korxonalar   uchun   muhum   ahamiyat	
ʻ
kasb   etadi.   Biroq   har   bir   xolatda   rejallashtirish   belgilangan   pirovard   natijaga
erishish   uchun   yo naltirilgan   resurslar   (moddiy   va   moliyaviy)   hamda   odamlar	
ʻ
mehnatini bosqichma-bosqich qamrab oladi.
Rejallashtirish   odatda  detalli  hisob-  kitoblar   va  ko rsatmalarga  asosan   amalga	
ʻ
oshiriladi.   U   bir   tomondan   barcha   hodimlar   uchun   vazifalarni   (har   bir   xodim
qachon va nima qilishi kerak), ikkinchi tomondan rahbariyat uchun ko rsatmalarni	
ʻ
(korxona   belgilangan   maqsadga   erishish   uchun   qandey   boshqaruv   qarorlar   qabul
qillish lozim) belgilab beradi.
Ishlab   chiqilgan   reja   birinchidan,   ishlab   chiqarish   imkoniyatlari   bilan
bog langan   bo lsa,   ikkinchidan,   undagi   xato   va   kamchiliklar   minimal   bo lsa,	
ʻ ʻ ʻ
uchinchidan   esa,   ishlab   chiqarish   rejallashtirish   mahsulot   iste mol   talabiga   ega	
ʼ
bo lsa, bu xolda rejalashtirishni samarali  deb hisoblash mumkin bo ladi. Korxona	
ʻ ʻ
rahbariyati   tasdiqlangan   reja   buyruq   maqomiga   ega   bo lib,   barcha   bajaruvchilar	
ʻ
uchun   majburiy   xarektrga   ega   bo ladi.   Tadbirkorlik   faoliyatini   muvaffaqiyatli	
ʻ
amalga oshirishning asosiy omillaridan biri bu tadbirkorlik subyekti (tadbirkorlik,
taskillot,   firma)   ichki   rejalaring   mukammalligi,   sifat   darajasi   hisoblanadi.   U   o z	
ʻ
ichiga istiqboldag  maqsadlarini  aniqllash  va  ularga  erishish  yo llari   hamda  resurs	
ʻ
ta minotini oladi. Barcha ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlari kabi tadbirkorlik faoliyatida	
ʼ
ham har bir tadbirkor uchta masalalarini hal ettishi kerak. 
1.Qandey tovar va xizmatlar ishlab chiqarish kera?
2. Bu tovar va xizmatlarni qayerda hamda qaysi texnalogiya orqali ishlab chiqarish
kerak?  
3.Bu tovar va xizmatlarni kim uchun ishlab chiqarish keak? 12Muayyan   tadbirkorlik   g oyasini   amalga   oshirish   uchun   tartibsiz,ʻ
rejallashtirilga   xatti-harakatlar   emas,   balki   g oyasini   amalga   oshirish   maqsadlari,	
ʻ
vositalari   va   yo llarining   mumkin   bo lgan   barcha   muqobil   vositalarini   taqoslash	
ʻ ʻ
imkonini  beruvchi  yaxlit  tizimga tushirilgan tadbirkorlik faoliyatini  rejallashtirish
jarayoni zarur bo ladi. 
ʻ
Tadbirkorli   tizimida   rejallashtirish   ikkiga   bo linadi:   bunda   Tadbirkorlik	
ʻ
subyektini (korxona, tashkilot) rivojlantirish uchun zarur nisbatlarni ta minlash va	
ʼ
aniqlash zarur. Keyingisi esa, Bozorni tovar (xizmatlar) bilan ta minlash borasidagi	
ʼ
tadbirkorlik   subyeki   maqsadlarini   imkoniyatlarini   taqqoslash   kabilardan   iborat.
Tadbirkorlik subyektining asosiy maqsadi. Bunda iste molchilar muayyan tovarga	
ʼ
bo lgan talabini qondirish va maksimal darajada daromad olishdan iborat. 	
ʻ
Rejallashtirish turlari uchga bo linadi. Bular, uzoq muddatli, o rta muddatli va	
ʻ ʻ
qisqa muddatli kabilar kiradi. Uzoq muddatli ( 5yildan ortiq ) uning tarkibiga:
•Istiqbolda rivojlanishning muqobil variantlarini ishlab chiqish.
•Strategik   maqsadlarni   tanlash   va   iqtisodiy   rivojlanishning   eng   muhim
yo nalishlarini aniqlab olish. O rta muddatli (3-5yil) uning tarkibiga: 	
ʻ ʻ
•Iqtisodiy,   ijtimoiy   va   texnik   rivojlanish   uchun   muhim   yo nallishlarni   ishlab	
ʻ
chiqish va qabul qilish.
•Ishlab chiqarishdagi muhim iqtisodiy nisbatlarni o rnatish	
ʻ
Qisqa muddatli (tezkor 1yillik) uning tarkibiga: 
•Tadbirkorlik faoliyatining rejadagi hisob kitoblarini amalga oshirish. 
•Belgilangan   ko rsatkichlar   bajarilishini   ta minlash   uchun   chora-tadbirlar   ishlab	
ʻ ʼ
chiqish. 
Biznes qanchalik yirik ko rsatilayotgan xizmatlar, bajarilayotgan ish va ishlab	
ʻ
chiqarilayotgan   mahsulot   hajmi   qanchalik   keng   bo lsa   korxona   xajmi   va	
ʻ
yo nalishiga   mos   ravishta   rejjalashtirish   jarayonida   xal   qilinishi   lozim   bo lgan	
ʻ ʻ 13vazifalar   doirasi   shunchalik   kengayadi.   Biroq   har   qandey   hollatda   ham
rejjalashtirish quyidagi savollarga javob bera olishi lozim. 
•birinchida, nimani, qachon va qancha miqdorda ishlab chiqarish;
•ikkinchidan,   tanlangan   muqobillikni   aniqlagan   hisob-kitoblar   asosida   amalga
oshirish lozim.
•uchinchidan, mahsulot  sifati, uning raqobotdoshligini  qandey va u iste molchilikʼ
talabiga ega bo ladimi; 	
ʻ
•to rtinchidan,   mahsullot   chiqarish   bilan   bog liq   bo lgan   ishlab   chiqarish	
ʻ ʻ ʻ
xarajatlari va boshqa sarf xarajatlar qoplanadimi; 
•beshinchidan,   kutilayotgan   rentabelik   darajasi   foyda   xajmi   va   boshqa   pul
tushumlari ta minlanadimi. 	
ʼ
Ushbu   savollarga   javob   topa   olmasa   rejalashtirish   oddiy   chizmaiyatchilikka
aylanib,   asoslanmagan   harakterga   ega   bo ladi,   ishlab   chiqarishning   kelgusi	
ʻ
rivojlanishi  izdan chiqib korxonaning  o zi  moliyaviy qiyinchiliklarga  duch keladi	
ʻ
va iqtisodiy barqarorlikni yo q qiladi. Shuning uchun ham rejalashtirish yoki rejani	
ʻ
ishlab chiqishga kiritishdan oldin iqtisodiy tahlil o tkazish muhimdir.	
ʻ
  Rejallashtirish   va   zaxiralar   yoki   foydalanilmagan   imkoniyatlarni   aniqlash
bilan   odatda   korxonaning   iqtisodiy   xizmatlari   (reja   bo limi,   ishlab   chiqarish	
ʻ
bo limi,   mehnat   bo limi,   ish   haqi   bo limi   va   hokozo)   shug ullanadigan   bo lsa,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ishlab   chiqarish   zahiralaridan   foydalanishga   texnik,   texnalogik   va   boshqa   bo lim	
ʻ
va   hizmatlar   jalb   qilinishi   mumkin.   Boshqacha   qilib   aytganda   korxonaning
samarali   faoliayati   ko rsatishi   va   uning   iqtisodiy   barqarorligini   ta minlash   butun	
ʻ ʼ
korxona jamosining vazifasidir. 
Mazkur yondashuv ayniqsa hozirgi kunda, ko plab korxonalar xususiylashtirish	
ʻ
va   davlat   tasarufidan   chiqarish   natijasida   aksiyadorligi   shakliga   o tayogan	
ʻ
sharoitlarda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Afsuski,   amaliyotda   xodimlar   orasida
ko pincha   "Rahbariyat   hamma   narsani   ko proq   biladi"   tamoyili   keng   tarqalgan	
ʻ ʻ 14bo lib,   buning   natijasida   korxona   rivojlanishiga   oid   bir   qator   narsalar,   xususanʻ
ishlab   chiqarish   zahiralarini   izlab   topish   va   ulardan   foydalanish   vazifasi   korxona
rahbariyati   zimmasiga   yuklab   qo yiladi.   Ishga   bu   qadar   yondashiladigan   bo lsa,	
ʻ ʻ
jiddiy va uzoq muddatli muvaffaqiyatdan umid qilish mumkin emas.
Rejalashtirish doimo kelajakka yo naltirilgan bo ladi. Bu holat uni ma lum bir	
ʻ ʻ ʼ
darajada   bashorat   qilishga   o xshash   qilib   qo yadi.   Biroq   rejalashtirishdan   farqli	
ʻ ʻ
ravishda   bashorat   qilish   jarayonida   belgillangan   maqsadlarga   erishish
imkoniyatlari aniqlanadi. Bashorat  ehtimoliy xarekterga ega bo ladi. Unda odatda	
ʻ
kelgusida   turli   xatti-harakatlar   va   tashqi   (tabiiy,   iqlim,   iqtisodiy,   ilmiy-texnik   va
hokazo)   omillar   ta siri   ostida   u   yoki   bu   maqsadlardan   chetga   chiqish   ehtimoli	
ʼ
darajasi   baholanadi.   Rejalashtirish   tizimining   dastlabki   bo g ini   sifatida   bashorat	
ʻ ʻ
qilish   korxonaning   ichki   faoliyatidan   tashqari   keng   masalalar   doirasini   keng
qamrab   olish   zarur.   Masalan,   unga   hal   qilib   bo lingan,   biroq   amaliyotda	
ʻ
qo llanilmagan texnik, iqtisodiy, investitsion muamolar, istiqbolda yangi mahsulot	
ʻ
ishlab   chiqarish   uchun   mo ljallangan   materiallar,   texnalagik   jarayonlar,   asbob-	
ʻ
uskuna va qurilmalar, ishlab chiqarish moderinizatsiyasi tufayli kadrlarga bo lgan	
ʻ
ehtiyojini   aniqlashni   kiritish   mumkin.   Bashorat   qilishda   shuningdek,   kelgusida
yuzaga   kelishi   mumkin   bo lgan   muamolar,   o tkazilayotgan   tadqiqlarni   baholash	
ʻ ʻ
ham muhim ahamiyat kasb etadi. 
Erkin iqtisodiy faoliyat va tijorat rivojlanib borayotgan, biz avvalgi zavod va
fabrikalarga   qaraganda   ko proq   zamonaviy   biznes   va   tadbirkorlik   haqida
ʻ
gapirayotgan bir sharoitlarda matematika tili bilan aytganda norma va normativlar
(normativ   asoslar)   "Bozor"   tushunchasi   bilan   bog lanishi   qiyin   bo ladi.   Bugungi	
ʻ ʻ
kunda   ularning   roli   va   maqomi   biroz   susaygan,   chunki   ular   tadbirkorlar   fikriga
ko ra   bozorga   qaraganda   ko proq   rejali   iqtisodiyot   tomon   yaqinroq   turgandey	
ʻ ʻ
bo ladi.
ʻ
Aslida esa, undey emas albata. Norma va normativlar doimo rejalashtirish va
xo jalik boshqaruvining muhim elementi bo lib kelgan.
ʻ ʻ 15Biznes   qanchalik   yirik,   ko rsatilayotgan   xizmatlar,   bajarilayotgan   ish   va   ishlabʻ
chiqarilayotgan   mahsulot   hajmi   qanchalik   keng   bo lsa,   korxona   hajmi   va	
ʻ
yo nalishiga   mos   ravishta   rejalashtirish   jarayonida   hal   qilinishi   lozim   bo lgan	
ʻ ʻ
vazifalar doirasi shunchalik kengayadi.  Biroq har qandey holda ham rejallashtirish
quyidagi savollarga javob bera olishi lozim: 
• birinchidan, nimani, qachon va qancha miqdorda ishlab chiqarish; 
•   ikkinchidan,   tanlangan   muqobillikni   aniqlangan   hisob-kitoblar   asosida   amalga
oshirish lozim;
•   uchinchidan,   mahsulot   sifati,   uning   raqobatdoshligi   qandey   va   iste molchilik	
ʼ
talabiga ega bo ladimi; 	
ʻ
• to rtinchidan, mahsulot chiqarish bilan bog liq bo lgan ishlab chiqarish xarajatlari	
ʻ ʻ ʻ
va boshqa sarf- xarajatlar qoplanadimi;  162-BOB .  O ZBEKISTONDA KICHIK BIZNES VA XUSUSIYʻ
TADBIRKORLIK   FAOLIYATINI RIVOJLANTIRISH YO NALISHLARI.	
ʻ  
2.1 Kichik biznes va tadbirkorlik subyektlariga xizmat ko rsatuvchi bozor
ʻ
infratuzilmasi turlari.
Respublikamizda   kichik   tadbirkorlik   subyektlarining   samarali   faoliyat
yurutishi   va   rivojlanib   borishi   ko p   jihatdan   ular   uchun   yaratilgan   shart-	
ʻ
sharoitlarga   bog liq.   Kichik   tadbirkorlik   rivojiga   qulay   imkoniyatlar   yaratadigan	
ʻ
shart-sharoitlar   orasida   infratuzilma   xizmatini   alohida   ajratib   ko rsatish   lozim.	
ʻ
"Infratuzilma"   so zi   lotin   tilidan   (infrastructure)   tarjima   qilinganda   "tuzilmadan	
ʻ
tashqarida"   ma nosini   anglatadi.   Iqtisodiy   nuqtayi   nazardan   infratuzilma
ʼ
mohiyatiga   quyidagi   izoh   ko proq   mos   keldi:   "inson   hayoti   va   ijtimoiy   ishlab	
ʻ
chiqarish   jarayonida   faoliyatlar   almashinuvi   ta minlovchi   tovarlar   va   xizmatlar	
ʼ
yaratishda o ziga xos mehnat jarayonlari majmuasi". Keyingi yillarda infratuzilma	
ʻ
yuksak   sur atlar   bilan   rivojlanib   bormoqda.   Buni   bir   qator   omillar   bilan   izohlash
ʼ
mumkin. Xususan, ishlab chiqarishning o sish sur atlarini infratuzilmalar rivojidan	
ʻ ʼ
oldimda   bormoqda   va   bu   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   ham   o z   ta sirini	
ʻ ʼ
o tkazmoqda. 	
ʻ
Infratuzilma   tomonidan   yaratiladigan   sharoitlarni   o z   navbatida   quyidagicha	
ʻ
turkumlash mumkin. 
-bevosita   ishlab   chiqarish   jarayoniga   xizmat   ko rsatuvchi-   moddiy   texnika	
ʻ
ta minoti   va   tayyor   mahsulotni   sotish,   axborotni   yig ish   va   qayta   ishlash,	
ʼ ʻ
buxgeltariya xizmati. 
-texnalogik, boshqaruv masalalari bo yicha maslahat xizmati va boshqalar.	
ʻ
Ishchi kuchini takror ishlab chiqarish shart-sharoitlari –ishchi va xizmatchilarning
sog lig ini, ta lim olish va kasbiy tayyorligini, dam olishlarini qo llab-quvvatlash.	
ʻ ʻ ʼ ʻ
Shu   paytga   qadar   infratuzilmani   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infratuzilmalar
yig indisidan iborat. deb qarab kelingan. 
ʻ 17Bozor iqtisodiyotiga asoslangan iqtisodiy tizim kirib kelishi bilan ishlab chiqarish
infratuzilmasi   ko lami   kengayib,   "bozor   infratuzilmasi"   va   "institutsionalʻ
infratuzilma"so zlari iste molga kirib kelmoqda. 	
ʻ ʼ
Tadbirkorni   ikki   turga   bo linadi:   bozor   infratuzilma   va   institutsional	
ʻ
infratuzilma   kabi   turlarga   ajraladi.   Bozor   infratuzilmasi   bevosita   ishlab   chiqarish
jarayoniga   hizmat   ko rsatuvchi   tarmoqlarni   o z   ichiga   oladi.   Uning   tarkibiga   yuk	
ʻ ʻ
transporti,   elektr,   gaz   va   suv   ta minoti,   ombor   xo jaligi,   aloqa,   axborot,   moddiy-	
ʼ ʻ
texnik   ta minot,   mahsulotni   tashish,   saqlash   va   qayta   ishlash,   texnik   xizmat	
ʼ
ko rsatish,   marketing   va   reklama,   axborot-maslahat,   auditorlik,   moliya-kredit   va	
ʻ
investitsion kabi xizmat turlari kiradi.
Ijtimoiy   infratuzilma   ishlab   chiqarish   jarayonida   ishchi   va   hizmatchilarga
normal   mehnat   faoliyati   yaratish   va   ishchi   kuchi   takror   hosil   qilish,   shuningdek,
tadbirkorlikning   turli   maishiy   xizmat   turlariga   bo lgan   talabini   qondirish   uchun	
ʻ
xizmat qiladi.  182.2 Kichik bizneslarni rivojlantirish aholini ish bilan band qilish.
O zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotini   mustahkamlash,   har   tomonlamaʻ
rivojlantirib   borish   iqtisodiyotini   xususan   bozor   munosabatiga   o tishni	
ʻ
tezlashtiruvchi eng asosiy yo llardan biri bu kichik biznes va hususiy tadbirkorlikni	
ʻ
rivojlantirish   hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   tadbirkorlikni   rivojlantirishga   uni
davlat tomonidan qo llab quvvatlanishi  xususiy tadbirkorlikda tashabus ko rsatish	
ʻ ʻ
uni   rag batlantirishga   bag ishlangan   bir   qancha   qonun,   farmon   va   qarorlar   qabul	
ʻ ʻ
qilindi.   Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   ijtimoiy   islohotlarning   tub
negizini   tadbirkorlik,   omilkorlik   va   ishbillarmonlik   hislatlarisiz   tassavur   etish
qiyin. Erkin bozor munosabatlarining keng ravnaq topishi kishilar hayotida ularnig
turmush tarzida ma naviy va hayotiy ko nikmalrida namoyon bo lmoqda. 	
ʼ ʻ ʻ
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo llab   quvvatlanishi   nafaqat	
ʻ
iqtisodiyotni   mutassil   rivojlanishi   xo jalik   aloqalarini   tuzatish,   raqobotni	
ʻ
rivojlantirish   va   iste mol   bozorini   to ldirish   bilan   bog liq   bo lgan   iqtisodiy	
ʼ ʻ ʻ ʻ
maqsadlarni   ham   ta minlanmoqda.   Mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy
ʼ
tadbirkorlikni   yanada   barqaror   qilish   maqsadida   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
Prezidentning   Xususiy   mulkni   himoya   qilish   mulkdorlarning   huquqlarining
kafolatlarini   kuchaytirish   tadbirkorlik   tashabbuslarini   mulkdorlar   huquqlarini
kuchaytirish,   tadbirkorlik   tashabbuslarini   qo llab   quvvatlash   borasida   ishlarni	
ʻ
tashkil   qilish   bo yicha   qo shimcha   chora   tadbirlar,   shuningdek   tadbirkorlik	
ʻ ʻ
subyektlarining   moliyaviy   resurslar   va   ishlab   chiqarish   infratuzilmasidan
foydalanish   imkoniyatlarini   kengaytirish   to g risida   2019-yil   13-avgustdagi   PF-	
ʻ ʻ
5780-son   Farmoni   va   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O zbekiston	
ʻ ʻ
Resbuplikasi   Iqtisodiyoti   va   sanoat   vaziligi   huzuridagi   Kichik   biznes   va
tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi faoliyatini tashkil etish to g risidagi 2019-yil	
ʻ ʻ
13-avgustda PQ-4417-son qarorlari qabul qilindi. 
Jahonda ro y berayotgan moliyaviy-iqtisodiy inqiroz tufayli dunyo bo yicha	
ʻ ʻ
56 million kishidan ortiq ishsizlar armiyasi vujudga kelgan bir sharoitda. 19O zbekistonda   yuz   minglab   yangidan   yangi   ish   o rinlari   tashkil   etilmoqda.ʻ ʻ
Buning   yana   bir   ahamiyatli   tomoni   shundaki,   yangi   ish   o rinlarini   yaratishning	
ʻ
o ziga   xos   mexanizmlarining   tarkib   topgani   va   uning   bir   qator   yo nallishlari	
ʻ ʻ
bo yicha   izchil   amal   qilinib   kelinayotganidir.   Mamlakatimizda   aholini   samarali
ʻ
muhofaza   qilishga   yo naltirilgan   maqsadli   chora-tadbirlar   hamda   yuqori   iqtisodiy	
ʻ
o sish bandlik sur atlari farovonligini oshirishni ta minlamoqda. Jahon moliyaviy-	
ʻ ʼ ʼ
iqtisodiy   inqirozi   sharoitda   mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni jadal rivojlantirish iqtisodiy o sishni ta minlash, yangi ish o rinlarini	
ʻ ʼ ʻ
tashkil   etish,   aholini   daromadlari   va   farovonligini   oshirishning   muhim   omili
sifatida amal qilmoqda. 
Aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   davlatning   aholiga   yaxshi   hayot   faoliyati
uchun   beradigan   shart-sharoitlarini   ta minlaydigan   bevosita   maqsadli   kafolatlar	
ʼ
tizimidir.   Boshqacha   aytganda,   ijtimoiy   muhofaza   tizimi   bozor   tizimi
samaradorligining   tor   tasavvurlaridan   emas   balki   haqiqiy   ijtimoiy-iqtisodiy
samaradorligini   ta minlash   masalalarini   hal   qilish   maqsadida   kelib   chiqib   tashkil	
ʼ
etilishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   ijtimoiy   muhofaza   o zi   amal   qilib   turgan   ishlab	
ʻ
chiqarish   munosabatlar   tizimidan,   jahon   iqtisodiyotini   hozirgi   holati
imkoniyatlaridan   keng   foydalanadi   va   hozirgi   zamon   talablari   asosida   rivojlanib
boradi.   Keyingi   yillarda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   iqtisodiyotni
o zgarishlarga   tez   moslashuvchan   sohasi   sifatida   ichki   bozorni   iste mol   tovarlari	
ʻ ʼ
bilan   to ldirish,   xizmat   ko rsatishni   yangi   va   zamonaviy   turlarini   kengaytirish,	
ʻ ʻ
export   salohiyatini   rivojlantirish   muhim   kasb   etmoqda.   Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   qo llab-quvvatlash   borasida   qabul   qilingan  qarorlarning  amaliyotga	
ʻ
keng tadbiq etilishi, tekshirish ishlarini qisqarganligi, biznes yuritish uchun moliya
va vaqt xarajatlarini kamayganligi, ro yxatga olishni xabardor qilish tizimini joriy	
ʻ
etilishi   natijasida   ularning   tadhqi   savdo   faoliyati   ko rsatkichlarida   ham   ijobiy	
ʻ
tendensiyalar yuz bermoqda. Import o rnini bosuvchi va export mahsulotlar ishlab	
ʻ
chiqaruvchi  kichik  biznes  subyektlarining  davlat  tomonidan  qo llab-quvvatlanishi	
ʻ
export   hajmida   kichik   biznesning   hissasini   oshirish   imkonini   bermoqda.
Respublikamiz   exportining   umumiy   hajmida   kichik   biznes   va   hususiy 20tadbirkorlikning ulushi 2000 yilda 10,2 foizini tashkil etgan bo lsa, 2020 yilda 26,ʻ
5   foizga   oshgan.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   aholi   bandligi   va
farovonligini   oshirish   bilan   bog liq   ijtimoiy   muamolarni   hal   qilish	
ʻ
imkoniyatlaridan   kelib   chiqan   holda   davlat   tomonidan   qo llab-quvvatlanmoqda.	
ʻ
Shulardan   kelib   chiqib,   mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirish   2017-2020-yillarga   mo ljallangan   asosiy   konseptual   yo nalishlari	
ʻ ʻ
sifatida belgilanib qo yilgan;	
ʻ
•   xususiy   mulk   huquqi   va   kafolatlarini   ishonchli   himoya   qilishni   ta minlash,	
ʼ
xususiy tadbirkorlik va kichik biznes rivoji yo llidagi barcha to siq va cheklovlarni	
ʻ ʻ
bartaraf etish, unga to liq erkinlik berish, "Agar xalq boy bo lsa, davlat ham boy va	
ʻ ʻ
kuchli bo ladi" degan tamoyiliga tayanadi;	
ʻ
•   kichik   biznes   va   hususiy   tadbirkorlikni   keng   rivojlantirish   uchun   qulay
ishbillarmonlik   muhitini   yaratish,   tadbirkorlik   tuzilmalarning   faoliyatiga   davlat
huquqini   muhofaza   qiluvchi   va   nazorat   idoralari   tomonidan   noqonuniy
aralashuvlarning qat iy oldini olish; 	
ʼ
• davlat  mulkini  xususiylashtirishni  yanada kengaytirish  va uning tarti-  taomillari
soddalashtirish,   xo jalik   yurituvchi   subyektlarining   ustav   jamg armalari   davlat
ʻ ʻ
ishtirokini kamaytirish davlat mulki xususiylashtirilgan obyektlar bazasida xususiy
tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratilmoqda; 
  •   invetsitsiya   muhitini   takomillashtirish,   mamlakat   iqtisodiyoti   tarmoqlari   va
hududlariga xorijiy, eng avvalo, to g ridan-to g ri xorijiy investisiyalarni  faol jalb	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilish;
  •   korparativ   boshqaruvning   zamonaviy   standart   va   usullarini   joriy   etish,
korxonalarni strategik boshqarishda aksiyadorlikning rolini kuchaytirish;
•   tadbirkorlik   subyektlarining   muhandislik   tarmoqlariga   ulanish   bo yicha   tartib-	
ʻ
taomil va mexanizmlarni takomillashtirish va sodalashtirish;
• mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish jarayonlarini tartibga solishda davlat
ishtirokini kamaytirish, davlat boshqaruv tizimini markazlashtirishdan chiqarish va 21demokratlashtirish,   davlat-   xususiy   sheriklikni   kengaytirish,   nodavlat,   jamoat
tashkilotlari va joylardagi o zini o zi boshqarish organlarini rolini oshirish. ʻ ʻ
Kichik biznes va hususiy tadbirkorlik iqtisodiyotni rivojlantirish aholi bandligi, va
daromadlarini   oshirishda   muhim   omillidir.   Ushbu   soha   vakillarini   har   taraflama
qo llab quvvatlash maqsadida oxirgi ikki yarim yilda Prezidentning ellikdan ortiq	
ʻ
farmon   va   qarorlari   qabul   qilindi.   Bularning   barchasi   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikka qaratilgan. 
2.3 Kichik biznesni rivojlantirishni moliyaviy va inavatsion qo llab-	
ʻ
quvvatlash.
Mamlakat   iqtisodiyotinining   rivojlanishi   ko p   jihatdan   turli   mulkchiklik	
ʻ
shaklidagi xo jalin subyektlarining, korxonalarning qay darajada shaklanganligiga	
ʻ
bog liq.   Faqat   turli   mulkchilik   munosabatlari   asoslagan   xo jalik   subyektlari	
ʻ ʻ
orasidagi   optimal   nisbatgina   yuqori   samaradorli   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishga
katta   imkon   yaratadi.   Innovatsion   jarayon   kichik   biznes   sohasidagi   muhit
mvofiqlashtirish   uning   samarasini   oshirish   mavjud   ijtimoiy-iqtisodiy
imkoniyatlaridan   to liq   foydalanishni   taqazo   etadi.   Asosiy   etibor   bozor   raqobat	
ʻ
sharoitida eng oqilona variantlarni tanlash, foydalilik darajasini ta minlah va kichik	
ʼ
korxona   faoliyatini   jadalashtirishga   qaratilishi   lozim   bo ladi.   Kichik   biznesni	
ʻ
innovatsion faoliyatini qo llab-quvvatlash jarayonilarini asosan 3 ta yo nalishlarni	
ʻ ʻ
o z ichiga oladi:	
ʻ 221.   Kichik   biznes   subyektlarining   innovatsion   faoliyati   uchun   yetarlicha
ishbilarmonlik shart-sharoitlarini va muhitini yaratish;
2. Tadbirkorlik subyektlarining innovatsion faoliyatini bevosita rag batlantirish. ʻ
3.   Kichik   biznes   subyektlarining   innovatsion   faoliyatini   o z   vaqtida   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
moliyalashtirish. 
    Tadbirkorlikning   kreditlashning   ko plab   ilg or   shakllarini   joriy   etishga   sharoit	
ʻ ʻ
yaratildi.   Birja   savdolarini   rivojlanishi   bilan   tadbirkorlikni   moddiy-texnik
resurslarini erkin sotib olishga qulay sharoit yaratilib beriladi va bu sohaga bog liq	
ʻ
bo lgan  ko pgina  muommolar  o z yechimini   topdi. Ishlab  chiqaruvchi  korxonalar	
ʻ ʻ ʻ
mahsulotlarini majburiy standartlashtirish va sertifikatlash tizimi soddalashtiriladi,
erkinlashtiriladi   va   va   bu   islohotlar   davom   etmoqda.   Ruxsat   berish   bilan   bog liq	
ʻ
bo lgan   ko pgina   funksiyalar   takomillashtiriladi   va   soddalashtiriladi.   Chakana   va	
ʻ ʻ
ulgirji   savdo   tizimi   erkinlashtirildi.   Moliya,   soliq   va   statistika   hisobotlarining
barcha   shakllari   va   muddatlari   keskin   qisqartirilmoqda.   Soliqga   tortish   stavkalari
unifikatsiya   qilindi   va   kamaytirildi.   Nazorat   qiluvchi   organlarning   nazorat   va
kuzatuv   funksiyalarga   yondashuv   tubdan   o zgardi.   Tadbirkorlik   subyektlari	
ʻ
tomonidan   yo l   qo yilgan   qonun   buzulishlarni   baholash   mezonlari   qayta   ko rib	
ʻ ʻ ʻ
chiqilib, tadbirkorlarga nisbatan qo llaniladigan ko plab jarimalar miqdori sezilarli	
ʻ ʻ
darajada kamaytirildi, ayrim jarima turlari esa butunlay bekor qilindi.  O tkazilgan	
ʻ
tahlillar   shuni   ko rsatmoqdaki,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning	
ʻ
rivojlanishini,   uning   innovatsion   faoliyatini   qo llab   quvvatlash   va   rag batlantirish	
ʻ ʻ
tizimi shaklangandir. 
Bizning   fikrimizcha,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   innovatsion
faoliyati   rivojlanishini   qo llab   quvvatlash   va   rag batlantirish   asosan   auyidagi   5ta	
ʻ ʻ
yo nalishda   amalga   oshirilishi   mumkin:   ijtimoiy,   iqtisodiy,   moliyaviy,   ilmiy-	
ʻ
texnalogik   va   huquqiy-siyosiy   sohalar   bo yicha.   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
innovatsion   rivojlanish   vazirligi   o z   funksiya   va   vazifalarida   kichik   biznes   va	
ʻ
hususiy   tadbirkorlikni,   shu   jumladan   biznesni   yuritishga   qulay   shart   sharoitlar
yaratish   va   iqtisodiyotni   yanada   liberalashtirish   orqali   rivojlantirishga   oid   uzoq 23muddatli   dasturlarni   tayyorlash   hamda   innovatsion   g oyalar,   ishlanmalar   vaʻ
texnalogiyalarni   joriy   etish   bo yicha   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish   hamda	
ʻ
normativ-huquqiy   bazani   takomillashtirish   orqali   innovatsion   faoliyatini   qo llab	
ʻ
quvvatlash jaroyonlari yo nalishlari belgilangan.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Faol   tadbirkorlik   va   innovatsion	
ʻ
faoliyatni   rivojlantirish   uchun   shart-sharoitlarni   yaratish   bo yicha   qo shimcha	
ʻ ʻ
chora-tadbirlar to g risidagi 2018-yil 5-may PQ- 3697-sonli Qarorida O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
Respublikasi   innovatsion   rivojlanish   vazirligining   davlat   xususiy   sheriklik
shartlarida   Qoraqalpog iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahrida	
ʻ
innovatsion loyhalar-startaplarni ishlab chiqish, sinovdan o tkazish va o zlashtirish	
ʻ ʻ
innovatsion   faoliyat   natijalarini   transfer   qilish   va   tijoratlashtirishni   amalga
oshiruvchi innovatsion g oyalar, ishlanmalar va texnalogiyalar markazlarini tashkil	
ʻ
etish   ma qullanganligi   innovatsion   tadbirkorlikni   rivojlantirishga   zamin   yaratdi.	
ʼ
Innovatsion   faoliyat   markazlashtirilgan   va   markazlashtirilmagan   turda
moliyalashtiriladi.   Birinchi   usulda   pul   mablag lari:   davlat-budjeti,   ilmiy-texnik	
ʻ
rivojlanish   davlat   dasturiga   kiritilgan  loyhalarni   maqsadli   moliyalashtirish;   davlat
banklarining   kreditlari   hisobidan   taqdim   etiladi.   Moliyalashtirishning
markazlshtirilmagan   usuli   korxonalarning   xususiy   mablag lari,   xususiy   shaxslar	
ʻ
mahsus   moliya   yoki   xayriya   jamg armalari   hamda   kredit   mablag laridan	
ʻ ʻ
foydalanishga   asoslangan   masalan,   AQSH   da   sanoat   kompaniyalari   va   banklari,
universitetlari,   kolejlar,   federal   hukumat   idoratlari   hamda   mahaliy   boshqaruv
organlari. 
O zbekistonning   davlat   investitsiya   siyosati   birinchi   navbatda   iqtisodiyotda	
ʻ
tuzilmaviy   o zgarishlarni   chuqurlashtirish   korxonalar   investitsiya   faoliyatini	
ʻ
jaddalashtirish   hamda   chet   el   investitsiyalarni   keng   miqiyosda   jalb   qilish
shuningdek,   investitsiya   loyhalari   tanlovi   asosida   ijtimoiy   masalalarni   xal   etishga
yo naltirilgan.   Shuni   ta kidlash   joizki,   amaldagi   soliq   tizimi   kichik   korxonalar,	
ʻ ʼ
jumladan,   innovatsiya   korxonalari   faoliyat   yuritish   sharoitlarini   hisobga   olmaydi.
Innovatsiya korxonalari, boshqa xususiy korxonalar kabi, foyda soliqlarini to plash	
ʻ 24paytida   soliqga   tortiladigan   foyda   miqdorini   aniqlashda   imtiyozga   egadirlar.
Jumladan,   ularga   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   qayta   tashkil   etish,   texnikaviy
jihozlash   uchun   yo naltirilgan   foydani   chegirish   huquqi   taqdim   etilgan.   Ishlabʻ
chiqarish   uchun   mo ljalangan   mahsulot   hamda   qurilish   materiallarini   yetkazib
ʻ
beradiga   ba zi   bir   korxonalar   olgan   foydasi   ushbu   korxona   ro yxatga   olingan	
ʼ ʻ
kundan boshlab, dastlabki ikki yil mobaynida soliqqa tortilmaydi. 
2.4 Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik 
Mustaqillik   yillarida   O zbekistonda   bozor   iqtisodiyotining   asosi   bo lgan	
ʻ ʻ
xususiy   mulk   ustuvorligini   mustahkamlaydigan   barqaror   qonunchilik   bazasi
yaratilganini   qayd   etish   zarur.   O rta   mulkdorlar   sinfini   shaklantirish,   mamlakat	
ʻ
iqtisodiyotini   barqaror   yuksaltirish,   yangi   ish   o rinlarini   yaratish   va   aholi	
ʻ
daromadini   oshirishning   muhim   omili   bo lgan   kichik   biznes   va   xususiy	
ʻ
tadbirkorlikni   jadal   rivojlantirish   bo yicha   qulay   ishbilarmonlik   muhiti   hamda	
ʻ
ishonchli huquqiy kafolatlar yaratildi.
Natijada so ngi o n yilda yalpi ichki  mahsulot  tarkibida kichik biznes  ulushi	
ʻ ʻ
31,1   foizdan   52,5   foizga   o sdi,   ushbu   sohada   bandlik   darajsi   iqtisodiyot	
ʻ
tarmoqlarida   ish   bilan   bandlik   aholi   umumiy   soning   49,7   foizdan   74,5   foizgacha
oshdi.   Aholi   daromadlarining   47   foizdan   ziyodi   tadbirkorlik   faoliyatidan   tushgan
daromadlar   hissasiga   to g ri   keladi.   "Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   yili   "	
ʻ ʻ
Davlat   dasturiga   muvofiq,   joriy   yilda   tadbirkorlik   faoliyatini   keng   rivojlantirish
uchun   yanada   qulay   biznes   muhitini   yaratish   bo yicha   kompleks   chora-tadbirlar	
ʻ
qabul   qilindi.   Tadbirkorlik   subyektlarini   davlat   ro yxatidan   o tkazish   va   ularni	
ʻ ʻ
muhandislik-   kommunikatsiya   tarmoqlariga   ulash   tartibi   sezilarli   darajada
soddalashtirildi   hamda   bu   jarayon   yanada   ochiqlik   kasb   etadi.   Ro yxatga   olish	
ʻ
uchun davlat boji stavkasi ikki barobarga qisqartirildi. Ishchilarning o rtacha yillik
ʻ
soni   100   kishigacha   ko paytirilgan   kichik   korxonalar   shug ulanishi   mumkin	
ʻ ʻ
bo lgan   faoliyat   turlari   ro yxati   sezilarli   darajada   kengaytirildi.   Kichik   biznes	
ʻ ʻ
subyektlarini   davlat   xaridlari   jarayoniga   keng   miqiyosda   jalb   qilish   mexanizmi
ishlab   chiqildi   va   joriy   etildi.   Davlat   va   nazorat   idoralarining   moliyaviy-xo jalik	
ʻ 25faoliyatiga   aralashuvini   keskin   kamaytirish   hamda   tadbirkorlik   subyektlarining
iqtisodiy erkinligi va huquqlarini sezilarli ravishda kengaytirish bo yicha choralarʻ
qabul   qilindi.   Yangi   tashkil   qilingan   kichik   korxonalar   va   mikrofirmalarni   rejali
soliq tekshiruvlaridan ozod etish muddati ikki yildan uch yilga uzaytirildi. Soliq va
boshqa   majburiy   to lovlarni   o z   vaqtida   to layotgan,   shuningdek,   ishlab	
ʻ ʻ ʻ
chiqarishning   barqaror   o sish   sur atlari   va   rentabelligini   ta minlayotgan   kichik	
ʻ ʼ ʼ
tadbirkorlik   subyektlarida   uch   yil   davomida   soliq   tekshiruvlarini   o tkazish	
ʻ
taqiqlanadi.   Tijorat   banklarining   kappitalashuv   darajasi   oshmoqda,   kichik   biznes
subyektlarini,   ayniqsa,   ularning   yuqori   texnalogik   uskunalar   xarid   qilishi   uchun
imtiyozli kreditlash mexanizmi takomillashtirildi. Shu bilan birga, kichik biznes va
xususiy   tadbirkorlikning   jadal   rivojlanishiga   to sqinlik   qilayotgan,   tadbirkorlik	
ʻ
faoliyati erkinligini cheklayotgan bir qator muommolar hal etilmay qolmoqda. 
Tadbirkorlik subyektlarining davlat, soliq va nazorat idoralari tijorat banklari
bilan   o zaro   munosabatlarini   aniq   belgilab   beradigan   ma muriy   reglament   to liq	
ʻ ʼ ʻ
ishlab   chiqilmagan.   Ochiqligi   ta minlanmagan   ko plab   ruxsat   berish   tartiblari	
ʼ ʻ
hamon saqlanib qolmoqda. Nazorat idoralarining tadbirkorlik subyektlari faoliyati
noqonuniy aralashish xolatlari uchramoqda. Kichik biznes mahsulotlarini hududiy
va   jahon   bozorlariga   olib   chiqish   bo yicha   amaliy   mexanizm   yaratilmagan.	
ʻ
Ishbillarmonlik   muhitini   yanada   tubdan   yaxshilash,   bozor   islohotlarini
liberallashtirish   va   chuqurlashtirish   yo lida   jadal   harakat   qilish,   tadbirkorlikka
ʻ
ko proq   erkinlik   berish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish	
ʻ
yo lidagi   to sqinlik   va   g ovlarni   bartaraf   etish   kichik   biznes   va   xususiy
ʻ ʻ ʻ
tadbirkorlikning   mamlakat   iqtisodiyotidagi   roli   va   ulushini   oshirish,   export
salohiyatini rivojlantirish, aholi bandligi va daromadlarni ta minlash maqsadida: 	
ʼ
1.   Quyidagilar   Vazirlar   Mahkamasi   vazirliklar,   idoralar,   xo jalik   birlashmalari,	
ʻ
tijorat banklari, Qoraqalpog iston Respublikasi  Vazirlar Kengashi, viloyat, shahar	
ʻ
va tumanlar hokimlarining muhim vazifalari deb hisoblansin: 
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   yo lidagi   ortiqcha	
ʻ
byuroratik   to siq   va   g ovlarga   barham   berish   davlat   boshqaruvi   funksiyalarini	
ʻ ʻ 26qisqartirish   va   tadbirkorlikka   ko proq   erkinlik   berish   bo yicha   aniq   chora-ʻ ʻ
tadbirlarni   amalga   oshirish,   davlat   boshqaruv   organlari   tomonidan   amalga
oshirilayotgan   turli   ruxsat   berish   meyorlari   hamda   cheklash   tartiblarini   keskin
qisqartish; Shunga o xshash islohotlar olib borilmoqda.	
ʻ 27 XULOSA 
Xulosa   qilib   aytadigan   bo lsak,   Kichik   biznesning   mamlakat   iqtisodiyotigaʻ
qo shadigan   hissasini   oshiriladigan,   kichik   sanoat   zonalarining   yaratilishi,	
ʻ
investitsion   muhit   va   raqobat   muhitini   yaxshilanishi,   kichik   biznes   bilan   davlat-
hususiy   sherikchiligi   doirasida   davlat   xaridlari   hajmini   kengaytirilishi,   yirik   va
kichik   korxonalar   o rtasida   o zaro   manfaatli   hamkorlikni   mustahkamlanishi,	
ʻ ʻ
innovatsiya   jarayonlariga   tadbirkorlik   subyektlarini   jalb   qilish   orqali   ko rishimiz	
ʻ
mumkin. Shuni ham ta kidlash joizki yetarli export salohiyatiga ega bo lgan, biroq	
ʼ ʻ
ayni   paytda   yanada   rivojlanish   uchun   yetarli   darajada   kapitalga   ega   bo lmagan	
ʻ
muvaffaqiyatli   va   istiqbolli   kichik   korxonalarini   moliyaviy   qo llab   quvvatlash	
ʻ
katta   ahamiyatga   ega.   Ushbu   chora   tadbirlarni   samarali   kichik   biznes   sohasida
ko proq   ish   o rni   yaratishga   jahon   bozoriga   kirish   imkoniyatlarini   oshirishga	
ʻ ʻ
yordam   berib,   mamlakatni   export   salohiyatini   oshirishga   va   aholi   daromadlarini
oshishiga imkon yaratadi.
Bir   so z   bilan   aytadigan   bo lsak,   mamlakatimizda   tadbirkorlik   va   kichik	
ʻ ʻ
biznesni   rivojlantirish   bugungi   kunda   davlat   siyosatining   eng   ustuvor
yo nalishlaridan   biri   bo lib   qolmoqda.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning	
ʻ ʻ
so rlari   bilan   aytganda,   biz   faqat   faol   tadbirkorlik,   tinimsiz   mehnat   va   intilish
ʻ
orqali taraqqiyotga, farovon hayotga erisha olamiz. Milliy iqtisodiyotiyotida kichik
va   xususiy   tadbirkorlikni   yanada   rivojlantirish   kambag'alikni   qisqartirish,   o'zini-
o'zi   ish   bilan   bandligini   ta'minlash,   mahallalarda   xizmat   ko'rsatish   sohalarini
rivojlantirish   kabilariga   erishishni   ta'minlaydi.   Mahaliy   Institutlarning
samaradorligi   rolini   oshirish-   tadbirkorlarga   yangi   korxona   yaratish   uchun   eng
yaxshi   imkoniyatlarni   taqdim   etishi,   shuningdek,   uning   keyingi   faoliyati   va
rivojlanishi uchun qulay sharoit yaratishga imkoniyat berishi lozim. 
1.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   yanada   rivojlantirish   uchun
dastavval   tadbirkorlik   subyektlarini   aniq   moliyalashtirish   manbalarini,   shu
jumladan  aholi   mablag'lari,  byudjetdan   tashqari   jamg'armalar,  tadbirkorlar,  tijorat
banklari   va   moliya   institutlarining   kreditlari,   xalqaro   tashkilotlar   va   xorijiy 28davlatlarning   grantlari,   xalqaro   standartlarga   muvofiq   kredit   uyushmalari
faoliyatini yo'lga qo'yish.
2.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlar   o'z   ehtiyojlari   uchun   ob'ektlar
quradigan   yangi   tashkil   etilgan   kichik   biznes   sub'ektlariga   yagona   soliq   to'lovi
to'lash bo'yicha imtiyozlar yaratish.
3.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   bilan   yirik   korxonalar
o'rtasida   ilmiy-texnika   sohasida   kooperasiyasini   yo'lga   qo'yish.   Yirik
korxonalarning   buxgalteriya,   marketing   kabi   xizmatlarini   autsorsing   asosida
tashkil etish mexanizmlari bo'yicha huquqiy asoslarni mustahkamlash.
4.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlarning   davlat   xaridlarida   ishtirokini
oshirish,   tadbirkorlik   sub'yektlarining   davlat   xaridlari   sohasida   yanada
soddalashtirish deb hisoblaymiz.
      29Foydalanilgan adabiyotlar
1. Ўзбекистон Республикаси Конституцияси, -Т.: «Ўзбекистон», 2 0 1 4 .-4 0 
6.
2. Ўзбекистон Республикаси Солик Кодекси (Ўзбекистон Республикасининг 
«Ўзбекистон Республикасининг Солик кодексини гасдиқдаш тўгрисда» 
2007 йил 25 декабрдаги 136-сон қонзтш билан тасдикланган, хейинчалик 
янги тахрида қабул қилинганлиги). 
3. 2019 йил 25 декабрь, ЎРҚ-598-сон «инвестициялар ва инвестиция 
фаолияти тўғрисида» ўзбекистон республикасининг қонуни, Қонунчилик 
палатаси томонидан 2019 йил 9 декабрда қабул килинган, Сенат томонидан 
2019 йил 14 декабрда маъкулланган. 
4. 2003 йил 24 апрель, 474-П-сон «БАНКРОТЛИК ТТҒРИСИДА» Ўзбекистон
Республикасининг қонуни (янги тахрири). 
5. 2002 йил 5 апрель, Ўзбекистон Республикасининг 
«СУҒУРТА ФАОЛИЯТИ ТЎҒРИСИДА» Қонуни. 
Internet saytlar:
1. https://cyberleninka.ru/article/n/aholi-bandligini-ta-minlashda-kichik-biznes-   
va-xususiy-tadbirkorlikning-o-rni
2. https://lex.uz/acts/-1856013   
3. https://cyberleninka.ru/article/n/kichik-biznes-va-xususiy-tadbirkorlik

Kichik biznes va tadbirkorlik faoliyati

Купить
  • Похожие документы

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha