Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 425.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish

Купить
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini
o’zgartirish
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
1«Himoyadan o’tdi»
Baholandi __________________
«____» _____________ 2025 y.
Qabul qildi:
_____________________________
_____________________________ Bajardi:
III-kurs, 4_-22 guruh talabasi 
_____________________________
Ilmiy raxbar:
_____________________________ MUNDARIJA
KIRISH ................................................................................................................................................... 3
O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishganidan keyin ijtimoiy-iqtisodiy hayotning barcha 
sohalarida tub o’zgarishlar amalga oshirila boshlandi. Bu o’zgarishlarning markazida iqtisodiyotning bosh 
asoslaridan biri bo’lgan mulkchilik munosabatlarini isloh qilish, uni bozor tamoyillariga moslashtirish 
masalasi turdi. Chunki mulkchilik – bu jamiyatning iqtisodiy hayotida ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan, ishlab 
chiqarish vositalarining egaligi va ulardan foydalanish huquqini belgilovchi asosiy institutdir. Davlat 
mulkchiligidan xususiy mulkchilikka o’tish, mulkchilikning aralash shakllarini shakllantirish, iqtisodiyotni 
liberallashtirish orqali investitsiyalarni jalb etish kabi jarayonlar hozirgi kunda O’zbekiston iqtisodiyotining 
asosiy yo’nalishlaridan biri hisoblanadi. ............................................................................................................ 3
Mazkur kurs ishining dolzarbligi shundaki, O’zbekistonda amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlar 
doirasida mulkchilik shakllarini maqbullashtirish va ularning o’zaro muvozanatini ta’minlash masalasi 
bugungi kunda ham o’z dolzarbligini yo’qotmagan. Xususan, iqtisodiyotda davlat ishtirokini bosqichma-
bosqich qisqartirish, xususiy sektorning rolini kuchaytirish, mulkchilik shakllarining huquqiy asoslarini 
mustahkamlash orqali iqtisodiy samaradorlikka erishish masalasi muhim ahamiyat kasb etmoqda. ............... 3
Kurs ishining maqsadi – O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarining o’zgarishi jarayonlarini 
nazariy va amaliy jihatdan tahlil qilish, ularning rivojlanish bosqichlari va bugungi kundagi holatini o’rganish, 
shuningdek, istiqboldagi rivojlanish yo’nalishlari bo’yicha ilmiy asoslangan takliflar ishlab chiqishdan iborat. 3
Kurs ishining ob’ekti – O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy tizimi va undagi mavjud mulkchilik 
shakllari, ularning o’zgarishi va takomillashuvi jarayonidir. ............................................................................... 3
Ishning predmeti – O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirishning nazariy asoslari, 
amaliy jihatlari hamda ularning iqtisodiy jarayonlarga ta’siri hisoblanadi. ........................................................ 3
Kurs ishining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: ............................................................................ 4
mulkchilik va uning turlari bo’yicha ilmiy-nazariy asoslarni tahlil qilish; ............................................... 4
O’zbekistonda mulkchilik shakllarining evolyutsiyasini tarixiy davrlar kesimida o’rganish; .................. 4
islohotlar natijasida yuzaga kelgan yangi mulk shakllarini baholash; .................................................... 4
xususiylashtirish jarayonining natijalarini tahlil qilish; .......................................................................... 4
mavjud muammolar va ularni hal etish yo’llarini aniqlash; ................................................................... 4
kelgusida mulkchilik shakllarining rivojlanish istiqbollari bo’yicha takliflar berish. ............................... 4
Kurs ishi o’z tuzilishiga ko’ra, uch asosiy bobdan iborat bo’lib, har bir bob bir-biri bilan uzviy bog’liq 
holda mavzuni izchil yoritadi. Birinchi bobda mulkchilik shakllarining nazariy asoslari, ularning iqtisodiyotni 
shakllantirishdagi o’rni va ahamiyati bayon qilinadi. Ikkinchi bobda esa O’zbekistonda mulkchilik 
shakllarining o’zgarishi jarayonlari, ularning amaliy tajribalari va tahlillari keltiriladi. Uchinchi bob esa 
O’zbekistonda mulkchilik shakllarining kelajakdagi rivojlanish istiqbollarini o’rganish, taklif va tavsiyalar 
berishga bag’ishlangan. ..................................................................................................................................... 4
I BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA MULKCHILIK SHAKLLARINING RIVOJLANISH TARIXI .................. 5
1.1. MULKCHILIK SHAKLLARINING UMUMIY TUSHUNCHASI VA TURLARI ............................................. 5
1.1.1-rasm. Mulkchilik shakllari bo’yicha qurilish ishlari hajmi ..................................................................... 6
1.2. O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarining o’zgarishlari va rivojlanish dinamikasi ............ 7
1.3. O’zbekiston Respublikasida mulkchilik shakllarini tartibga soluvchi qonunchilik asoslari ............ 11
2.1. Bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilik shakllarining o’rni va ahamiyati ..................................... 15
2.2. Xususiy sektorning rivojlanishi va uning iqtisodiy taraqqiyotdagi roli .......................................... 17
2.3. O’zbekistonda mulkchilik shakllarining huquqiy asoslari va davlat siyosati ................................. 19
Bozor munosabatlari sharoitida mulkchilik shakllarining o’zaro ta’siri va rivojlanish istiqbollar ......... 21
Xususiylashtirish jarayonining mulkchilik shakllari rivojiga ta’siri ....................................................... 28
XULOSA ............................................................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ......................................................................................... 33
2 KIRISH
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   keyin   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotning   barcha   sohalarida   tub   o’zgarishlar   amalga   oshirila   boshlandi.   Bu
o’zgarishlarning   markazida   iqtisodiyotning   bosh   asoslaridan   biri   bo’lgan   mulkchilik
munosabatlarini   isloh   qilish,   uni   bozor   tamoyillariga   moslashtirish   masalasi   turdi.
Chunki   mulkchilik   –   bu   jamiyatning   iqtisodiy   hayotida   ustuvor   ahamiyatga   ega
bo’lgan,   ishlab   chiqarish   vositalarining   egaligi   va   ulardan   foydalanish   huquqini
belgilovchi   asosiy   institutdir.   Davlat   mulkchiligidan   xususiy   mulkchilikka   o’tish,
mulkchilikning   aralash   shakllarini   shakllantirish,   iqtisodiyotni   liberallashtirish   orqali
investitsiyalarni jalb etish kabi jarayonlar hozirgi kunda O’zbekiston iqtisodiyotining
asosiy yo’nalishlaridan biri hisoblanadi.
Mazkur   kurs   ishining   dolzarbligi   shundaki,   O’zbekistonda   amalga
oshirilayotgan iqtisodiy islohotlar doirasida mulkchilik shakllarini maqbullashtirish va
ularning   o’zaro   muvozanatini   ta’minlash   masalasi   bugungi   kunda   ham   o’z
dolzarbligini   yo’qotmagan.   Xususan,   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   bosqichma-
bosqich   qisqartirish,   xususiy   sektorning  rolini   kuchaytirish,   mulkchilik  shakllarining
huquqiy   asoslarini   mustahkamlash   orqali   iqtisodiy   samaradorlikka   erishish   masalasi
muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Kurs ishining maqsadi   – O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarining
o’zgarishi   jarayonlarini   nazariy   va   amaliy   jihatdan   tahlil   qilish,   ularning   rivojlanish
bosqichlari   va   bugungi   kundagi   holatini   o’rganish,   shuningdek,   istiqboldagi
rivojlanish yo’nalishlari bo’yicha ilmiy asoslangan takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs   ishining   ob’ekti   –   O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   tizimi   va
undagi mavjud mulkchilik shakllari, ularning o’zgarishi va takomillashuvi jarayonidir.
Ishning   predmeti   –   O’zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarini
o’zgartirishning   nazariy   asoslari,   amaliy   jihatlari   hamda   ularning   iqtisodiy
jarayonlarga ta’siri hisoblanadi.
3 Kurs ishining asosiy vazifalari  quyidagilardan iborat:
 mulkchilik va uning turlari bo’yicha ilmiy-nazariy asoslarni tahlil qilish;
 O’zbekistonda mulkchilik shakllarining evolyutsiyasini tarixiy davrlar kesimida
o’rganish;
 islohotlar natijasida yuzaga kelgan yangi mulk shakllarini baholash;
 xususiylashtirish jarayonining natijalarini tahlil qilish;
 mavjud muammolar va ularni hal etish yo’llarini aniqlash;
 kelgusida   mulkchilik   shakllarining   rivojlanish   istiqbollari   bo’yicha   takliflar
berish.
Kurs   ishi   o’z   tuzilishiga   ko’ra,   uch   asosiy   bobdan   iborat   bo’lib,   har   bir   bob
bir-biri bilan uzviy bog’liq holda mavzuni izchil yoritadi. Birinchi bobda mulkchilik
shakllarining   nazariy   asoslari,   ularning   iqtisodiyotni   shakllantirishdagi   o’rni   va
ahamiyati bayon qilinadi. Ikkinchi bobda esa O’zbekistonda mulkchilik shakllarining
o’zgarishi jarayonlari, ularning amaliy tajribalari va tahlillari keltiriladi. Uchinchi bob
esa   O’zbekistonda   mulkchilik   shakllarining   kelajakdagi   rivojlanish   istiqbollarini
o’rganish, taklif va tavsiyalar berishga bag’ishlangan.
4 I BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA MULKCHILIK
SHAKLLARINING RIVOJLANISH TARIXI
1.1. MULKCHILIK SHAKLLARINING UMUMIY TUSHUNCHASI VA
TURLARI
Mulkchilik shakllari  iqtisodiy tizimning asosiy  elementlaridan biri  bo’lib, ular
ishlab   chiqarish   vositalariga,   yerga   va   boshqa   resurslarga   bo’lgan   huquqlarni
belgilaydi. Mulkchilik shakllari jamiyatda iqtisodiy resurslarni boshqarish va ulardan
foydalanish   huquqini   ifodalaydi.   Har   bir   mulkchilik   shakli,   o’ziga   xos   huquqiy   va
ijtimoiy mexanizmlar asosida ishlaydi va ishlab chiqarish jarayonini samarali tashkil
etishga   xizmat   qiladi.   Mulkchilik   shakllarining   o’zgarishi   iqtisodiy   tizimni
modernizatsiya   qilish,   yangi   bozor   mexanizmlarini   joriy   etish   va   iqtisodiy
samaradorlikni oshirishda muhim rol o’ynaydi.
Mulkchilik   shakllarining   turlari   jamiyatdagi   ishlab   chiqarish   vositalari   va
resurslarga bo’lgan turli xil huquqlarni aks ettiradi. Ular har xil iqtisodiy tizimlar va
davrlar   doirasida   o’zgarib   turadi.   Har   bir   mulkchilik   shakli,   o’z   navbatida,   iqtisodiy
va   ijtimoiy   vazifalarni   bajaradi   va   jamiyatda   resurslarni   taqsimlashda   muhim
ahamiyatga ega bo’ladi.
Xususiy   mulk,   davlat   mulki   va   kooperativ   mulkchilik   shakllari   asosiy   uchta
shaklni   tashkil   etadi.   Har   bir   shaklning   o’ziga   xos   xususiyatlari,   afzalliklari   va
kamchiliklari   mavjud.   Ushbu   shakllar   iqtisodiy   va   siyosiy   tizimning   rivojlanishiga
qarab o’zgaradi va bir-biri bilan o’zaro bog’liq bo’lishi mumkin.
Xususiy mulk — bu mulkchilik shakli, unda ishlab chiqarish vositalari, yer va
boshqa   resurslar   shaxsiy   shaxslar   yoki   oilalar   tomonidan   boshqariladi   va   ulardan
foydalaniladi. Xususiy mulkchilik shakli, erkin bozor iqtisodiyotining asosini  tashkil
etadi va uning asosiy tamoyillari bozor erkinligi, shaxsiy erkinlik, mulkchilik huquqi
va   raqobatdir.   Xususiy   mulkchilik   iqtisodiy   jarayonlarning   samaradorligini   oshirish,
yangi texnologiyalarni joriy etish va innovatsion yondashuvlarni rivojlantirish uchun
zarurdir.   Bunda   mulk   egalarining   o’z   resurslarini   boshqarish,   foyda   olish   va
5 investitsiya qilish huquqi mavjud. Xususiy mulkchilikning asosiy afzalligi shundaki, u
resurslarning   optimal   taqsimlanishini   ta’minlaydi   va   ishlab   chiqarishning
samaradorligini oshiradi. Xususiy mulkchilik bozorning talab va taklifiga moslashgan
holda   faoliyat   yuritadi,   bu   esa   iqtisodiyotda   yangiliklar   va   ilg’or   texnologiyalarni
tezroq joriy etilishiga yordam beradi.
1.1.1-rasm.  Mulkchilik shakllari bo’yicha qurilish ishlari hajmi 1
Davlat   mulki   — bu  mulkchilik shakli,  unda  ishlab  chiqarish  vositalari,  yer  va
boshqa   resurslar   davlat   yoki   uning   organlari   tomonidan   boshqariladi.   Davlat   mulki
ko’pincha  jamoat   ehtiyojlarini   qondirish  uchun  ishlatiladi.  Ta’lim, sog’liqni  saqlash,
transport,   energetika   kabi   sohalarda   davlat   mulki   keng   qo’llaniladi.   Davlat   mulki
iqtisodiy   barqarorlikni   saqlash,   ijtimoiy   xizmatlarni   ko’rsatish   va   davlat   siyosatini
amalga   oshirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Davlat   mulkchilik   shakli   ko’pincha
davlatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   manfaatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan   bo’lib,
davlat korxonalari orqali resurslar taqsimlanadi. Davlat mulkini boshqarish davlatning
nazoratida   bo’lib,   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   amalga   oshirish   uchun   zarur   vosita
1
  https://www.toshstat.uz/uz/matbuot-markazi/news  
6 sifatida   ishlatiladi.   Bunday   mulkchilik   shaklida   jamiyat   ehtiyojlariga   qarab   ishlab
chiqarish   yo’nalishlari   va   xizmatlar   taqdim   etiladi,   bu   esa   ijtimoiy   adolatni
ta’minlashda yordam beradi.
Kooperativ   mulk   —   bu   mulkchilik   shakli,   unda   ishlab   chiqarish   vositalari   va
resurslar   bir   necha   shaxslar   yoki   tashkilotlar   tomonidan   birgalikda   boshqariladi.
Kooperativ   mulk   asosan   kichik   va   o’rta   biznes   sub’ektlari,   fermer   xo’jaliklari   yoki
ishlab chiqarish korxonalari tomonidan qo’llaniladi. Bunda ishlab chiqarish vositalari
birgalikda   boshqarilib,   resurslar   teng   taqsimlanadi.   Kooperativ   mulkchilikda
ishtirokchilar birgalikda foyda olishadi va zararlar birgalikda bo’lishadi. Ushbu shakl
iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish,   kichik   ishlab   chiqaruvchilarni   qo’llab-quvvatlash,
resurslarni   tejash   va   bozor   talablariga   moslashish   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.
Kooperativ   mulkchilik   tizimi   kichik   va   o’rta   biznesni   rivojlantirishda,   shuningdek,
innovatsion yondashuvlarni joriy etishda samarali vosita bo’lib xizmat qiladi.
Mulkchilik   shakllari   jamiyatdagi   ishlab   chiqarish   resurslarini   taqsimlash   va
boshqarishning   muhim   vositasi   hisoblanadi.   Har   bir   shaklning   o’ziga   xos
xususiyatlari mavjud bo’lib, ular iqtisodiy tizimdagi o’zgarishlarga qarab o’zgaradi va
rivojlanadi.   Mulkchilik   shakllarining   rivojlanishi   jamiyatning   iqtisodiy,   siyosiy   va
ijtimoiy   ehtiyojlariga   bog’liqdir.   O’zbekistonning   mustaqillik   davrida   mulkchilik
shakllarining   rivojlanishi   va   ularning   o’zgarishi   mamlakatning   iqtisodiy   siyosatida
muhim   o’rin   tutadi.   Shu   bilan   birga,   mulkchilik   shakllarining   samarali   boshqarilishi
va   rivojlanishi,   O’zbekistonning   global   bozorga   integratsiyasi   va   iqtisodiy
barqarorligini ta’minlashda asosiy omil hisoblanadi.
1.2. O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarining o’zgarishlari va
rivojlanish dinamikasi
O’zbekistonning   mustaqillikka   erishishidan   so’ng   iqtisodiyotda   mulkchilik
shakllarini  o’zgartirish jarayoni  boshlanib, bu jarayon iqtisodiy islohotlarning asosiy
yo’nalishlaridan  biriga aylandi. Mulkchilik  shakllarining o’zgarishi  nafaqat  iqtisodiy
7 tizimni, balki ijtimoiy va siyosiy tuzilmalarni ham tubdan o’zgartirishga sabab bo’ldi.
Bu jarayon davomida davlat mulkidan xususiy mulkka, shuningdek, davlatning bozor
iqtisodiyotidagi   roli   o’zgarishlarga   yuz   tutdi.   Mulkchilik   shakllarining   o’zgarishlari
mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatdi,   shuningdek,   ijtimoiy
hayotda ham yangi mexanizmlarning paydo bo’lishiga olib keldi
Mulkchilik   shakllarining   o’zgarishlarini   tushunish   uchun,   O’zbekistonning
iqtisodiy   rivojlanishining   tarixiy   jarayoniga   to’xtalib   o’tish   zarur.   Sovet   Ittifoqi
davrida   iqtisodiyotning   markazlashgan   rejalashtirish   tizimi   hukmron   bo’lib,   ishlab
chiqarish vositalari va resurslar davlat tomonidan boshqarilgan. Ushbu tizimda barcha
iqtisodiy   faoliyat   davlatning   markaziy   organlari   tomonidan   belgilangan   reja   asosida
amalga oshirilar edi. O’zbekiston, Sovet Ittifoqi tarkibida bo’lgan davrda, bu tizimga
to’liq   moslashgan   bo’lsa   ham,   mustaqillikni   qo’lga   kiritganidan   so’ng   iqtisodiy
tuzilmaning tubdan o’zgarishi zarur bo’ldi.
Mustaqillikni   qo’lga   kiritganidan   keyin,   O’zbekistonning   iqtisodiy   siyosati
bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   yangi   mulkchilik   shakllarini   joriy   etish,   davlat
mulkini   xususiylashtirish   va   xususiy   sektorni   rivojlantirishga   qaratildi.   Bu
jarayonning   boshida   davlat   mulkini   xususiylashtirishga   keng   imkoniyatlar   yaratildi,
bu esa  iqtisodiyotning turli  tarmoqlarida xususiy sektorning kengayishiga olib keldi.
Xususiylashtirish   jarayonining   amalga   oshirilishi,   davlatning   iqtisodiy   faoliyatdagi
rolini   kamaytirishga   va   uning   samaradorligini   oshirishga   olib   keldi.   O’zbekiston
hukumati,   iqtisodiy   islohotlar   davomida,   davlat   mulkini   bozor   iqtisodiyotining
talablariga   mos   ravishda   boshqarish   uchun   bir   qator   qonunlar   va   normativ   hujjatlar
yaratdi.
Davlat   mulkidan   xususiy   mulkka   o’tish   jarayoni   nafaqat   iqtisodiy   islohotlarni
amalga oshirishni ta’minladi, balki iqtisodiy va ijtimoiy tenglikni saqlash uchun yangi
mexanizmlar   yaratishga   ham   yordam   berdi.   Xususiy   mulkchilikning   joriy   etilishi,
ishlab   chiqarishning   samaradorligini   oshirish,   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,
raqobatni   rivojlantirish   va   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishga   imkon   yaratdi.
8 Xususiy   sektorda   raqobatning   kuchayishi,   ishlab   chiqaruvchilarni   o’z   mahsulotlarini
takomillashtirish va bozor talablariga moslashtirishga undadi.
1.2.1-jadval.Hududlar kesimida mulkchilik shakllari bo’yicha bajarilgan
qurilish ishlari 2021- yil yanvar-may oylarida.   2
2
 Fayzullayev, R. (2018). Davlat mulkini xususiylashtirish va raqobat. Tashkent: Iqtisodiyot nashriyoti.
9 Shu   bilan   birga,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish
faqat   xususiylashtirish   bilan   cheklanmagan.   Mulkchilik   shakllarining
diversifikatsiyasi  va kooperativ shakllarning rivojlanishi ham ahamiyatga ega bo’ldi.
O’zbekistonda kooperativ mulkchilik shakllari, ayniqsa, qishloq xo’jaligida va kichik
biznesda   keng   tarqaldi.   Kooperativlar   fermerlar   va   kichik   ishlab   chiqaruvchilarni
birlashtirish,   resurslarni   tejamkorlik   bilan   ishlatish,   mahsulotlar   ishlab   chiqarishda
samaradorlikni   oshirish   uchun   xizmat   qildi.   Bunday   kooperativ   shakllarining
rivojlanishi, ijtimoiy-iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashda ham muhim rol o’ynadi.
Bundan   tashqari,   davlatning   iqtisodiy   siyosatida   xususiy   mulkchilikka
asoslangan modernizatsiya jarayonlari davomida, mulkchilik shakllarining o’zgarishi
mehnat   bozorini   va   ijtimoiy   ta’minot   tizimini   ham   tubdan   o’zgartirdi.   Xususiy
sektorning  rivojlanishi   yangi   ish   o’rinlarini   yaratishga,   ishlab   chiqarish   va   xizmatlar
sifatini   oshirishga,   ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchi   o’rtasidagi   munosabatlarni
yaxshilashga   yordam   berdi.   Bu   jarayonning   ijtimoiy   taraflari   ham   mavjud   bo’lib,
ijtimoiy tenglikni saqlash va jamiyatda barqaror rivojlanishni ta’minlashga qaratilgan
chora-tadbirlarni amalga oshirish zarur bo’ldi.
Mustaqillikdan   so’ng   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   jarayonining   yana   bir
muhim   jihati   —   bu   O’zbekistonning   global   bozorga   integratsiyasi   bo’ldi.
O’zbekistonning   iqtisodiy   siyosati   dunyo   bozoriga   moslashishga,   xalqaro   savdo   va
investitsiya   bilan   shug’ullanishga,   shuningdek,   turli   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy
hamkorlikni   mustahkamlashga   qaratildi.   Xususiy   sektorning   rivojlanishi,   bozor
iqtisodiyotining   talablariga   javob   beradigan   ishlab   chiqarish   tizimlarini   yaratish,
mamlakatning iqtisodiy rivojlanishini yangi bosqichga olib chiqdi.
Shu   bilan   birga,   mulkchilik   shakllarining   o’zgarishi   davlat   va   xususiy   sektor
o’rtasidagi   o’zaro   aloqalarni   yanada   murakkablashtirdi.   O’zbekiston   hukumati
iqtisodiy   islohotlar   davomida   davlat   sektorining   ham   samarali   ishlashini   ta’minlash,
shu   bilan   birga,   xususiy   sektorni   qo’llab-quvvatlashga   qaratilgan   siyosatni   amalga
oshirdi.   Bunday   siyosat   mamlakat   iqtisodiyotining   barqarorligini   ta’minlash,
10 bozorning erkin ishlashini  rag’batlantirish va davlat  tomonidan amalga oshiriladigan
ijtimoiy dasturlarni samarali amalga oshirishga yordam berdi.
Shu tarzda, O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarining o’zgarishlari va
rivojlanish   dinamikasi   mamlakatning   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo’nalishlarini
belgilab berdi. Davlat mulkidan xususiy mulkka o’tish, yangi kooperativ shakllarning
rivojlanishi   va   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonlari   mamlakatning   iqtisodiy
tuzilmasini   tubdan   o’zgartirdi.   Bu   jarayonlarning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   natijalari
mamlakatning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlashga,   xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikni
rivojlantirishga va o’z iqtisodiy potentsialini oshirishga yordam berdi.
1.3. O’zbekiston Respublikasida mulkchilik shakllarini tartibga soluvchi
qonunchilik asoslari
O’zbekiston Respublikasida mulkchilik shakllarini tartibga solish, mamlakatda
bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga   asoslangan   mulkiy   munosabatlarni   shakllantirish   va
himoya   qilishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Mulkchilikning   huquqiy   asoslarini
belgilovchi qonunchilik tizimi mulk huquqini himoya qilish, uni erkin tasarruf qilish,
xususiy   mulkni   rivojlantirish,   shuningdek,   barcha   mulk   shakllarining   tengligini
ta’minlashni   ko’zda   tutadi.   O’zbekiston   Konstitutsiyasi,   Fuqarolik   kodeksi,
“Mulkchilik   to’g’risida”gi   qonun,   “Xususiy   mulkni   himoya   qilish   va   mulkdor
huquqlarining   kafolatlari   to’g’risida”gi   qonun   hamda   boshqa   normativ-huquqiy
hujjatlar ushbu sohani tartibga soluvchi asosiy manbalar hisoblanadi.
Konstitutsiyaning 36-moddasida har bir fuqaroning mulkka egalik qilish huquqi
kafolatlangan. Bu huquqga ko’ra, har bir shaxs qonuniy yo’l bilan orttirilgan mulkiga
egalik qiladi, undan foydalanadi va uni tasarruf etadi. Konstitutsiyada davlat, xususiy,
kooperativ,  jamoa   va  boshqa   mulk   shakllari   tan  olinadi   va  ularning  teng   huquqliligi
kafolatlanadi.   Ushbu   norma   mulk   shakllari   orasida   diskriminatsiyaga   yo’l
qo’ymaslikni va iqtisodiy erkinlikni ta’minlashga xizmat qiladi.
11 1990-yillarning   boshlaridan   boshlab,   O’zbekistonda   iqtisodiy   islohotlar
doirasida   mulkchilik   munosabatlarini   tartibga   soluvchi   qonunchilik   bazasi
shakllantirildi. Xususan, 1991-yilda qabul qilingan “Davlat mulkini xususiylashtirish
to’g’risida”gi   qonun   mamlakatda   mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligini
ta’minlashda   asosiy   bosqich   bo’ldi.   Bu   qonun   asosida   ko’plab   davlat   korxonalari
xususiylashtirildi,   ularning   faoliyatida   bozor   mexanizmlari   joriy   qilindi.
Xususiylashtirish   jarayoni   orqali   minglab   ishlab   chiqarish   subyektlari   va   xizmat
ko’rsatish korxonalari yangi mulk egalariga o’tkazildi.
1.3.1-rasm.Mulkchilik munosabatlari. 3
Bundan   tashqari,   O’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi   (1996-yil)
mulk   huquqining   shakllari,   mazmuni   va   amalga   oshirilishini   batafsil   tartibga   soladi.
Kodeksda   mulk   huquqining   quyidagi   asosiy   elementlari   belgilanadi:   egalik   qilish,
foydalanish   va tasarruf  etish.  Mulk  egaligi,  ya’ni   mulk ustidan  nazorat   qilish  va  uni
boshqarish   huquqi;   undan   foydalanish,   ya’ni   foyda   olish   yoki   uni   ijaraga   berish
3
 Muallif tomonidan tuzildi.
12 huquqi;   va   tasarruf   etish,   ya’ni   mulkni   sotish,   hadya   qilish,   merosga   qoldirish
huquqlari qonuniy asosda himoya qilinadi.
1998-yilda   qabul   qilingan   “Xususiy   mulkni   himoya   qilish   va   mulkdor
huquqlarining   kafolatlari   to’g’risida”gi   qonun   xususiy   mulk   egalarining   huquqlarini
mustahkamladi.   Ushbu   qonunda   davlat   organlarining   xususiy   mulkka   asossiz
aralashuviga   yo’l   qo’yilmasligi,   xususiy   mulkni   musodara   qilish   faqat   qonuniy
tartibda   va   to’liq   kompensatsiya   asosida   amalga   oshirilishi   belgilab   qo’yilgan.   Bu
xususiy   sektorni   rivojlantirish   va   investorlar   ishonchini   mustahkamlashda   muhim
huquqiy kafolat bo’ldi.
1.3.1 . Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi. 4
So’nggi yillarda O’zbekiston hukumati tomonidan tadbirkorlikni rivojlantirish,
investitsiya   muhitini   yaxshilash   va   mulk   huquqini   mustahkamlash   borasida   qator
muhim   qonunchilik   tashabbuslari   amalga   oshirilmoqda.   Masalan,   “Tadbirkorlik
faoliyati   erkinligi   kafolatlari   to’g’risida”gi   qonun,   “Davlat-xususiy   sheriklik
to’g’risida”gi   qonun   va   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlar   orqali   xususiy   sektorni
rivojlantirish,   davlat   va   xususiy   sektor   o’rtasida   hamkorlikni   kuchaytirish   choralari
ko’rilmoqda.
4
www.alldata.uz     
13 Qonunchilik hujjatlarida mulk huquqining buzilishi bilan bog’liq nizolarni sud
tartibida   hal   etish   tartibi   ham   belgilab   qo’yilgan.   Bu   fuqarolar   va   yuridik   shaxslar
uchun   o’z   huquqlarini   qonuniy   yo’l   bilan   himoya   qilish   imkonini   beradi.   Notarial
xizmatlar,   mulkni   ro’yxatdan   o’tkazish,   yer   uchastkalarini   olish,   mulkni   meros   qilib
qoldirish   va   boshqa   huquqiy   harakatlar   qonunchilikda   aniq   tartibga   solingan   bo’lib,
bu mulkchilik munosabatlarining barqarorligini ta’minlaydi.
Shuningdek, xalqaro amaliyotga mos keluvchi qonunchilik normalarining joriy
etilishi   O’zbekistonning   xalqaro   iqtisodiy   tizimga   integratsiyasini   kuchaytirish
imkonini   bermoqda.   Mulkchilikka   oid   qonunchilik   doimiy   ravishda   takomillashtirib
borilmoqda,   mavjud   normalar   xalqaro   standartlarga   moslashtirilmoqda.   Bu   esa,
ayniqsa, chet el investitsiyalarini jalb qilish, investorlar huquqlarini himoya qilish va
xalqaro hamkorlikni mustahkamlash nuqtayi nazaridan muhim ahamiyatga ega.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   O’zbekiston   Respublikasida
mulkchilik   shakllarini   tartibga   soluvchi   qonunchilik   bazasi   mustahkam   va   dinamik
rivojlanayotgan tizimdir. U davlat va xususiy mulkchilik o’rtasidagi barqaror huquqiy
muvozanatni   ta’minlash,   mulkdorlar   huquqlarini   himoya   qilish,   iqtisodiyotning
samaradorligini  oshirish  hamda  fuqarolarning mulk huquqlarini  ta’minlashga  xizmat
qilmoqda.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga
zamin yaratadi. 5
5
Ergashev,   F.   (2017).   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarining   o‘zgarishi.   Tashkent:
Akademnashr.
14 II BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA MULKCHILIK
SHAKLLARINING HOZIRGI HOLATI VA RIVOJLANISH
TENDENSIYALARI
2.1. Bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilik shakllarining o’rni va
ahamiyati
Bozor   iqtisodiyotining   eng   asosiy   xususiyatlaridan   biri   bu   mulkchilik
shakllarining   xilma-xilligi   va   ularning   iqtisodiy   jarayonlardagi   faol   ishtirokidir.
Mulkchilik — iqtisodiy resurslarga egalik qilish, ularni  boshqarish va ulardan foyda
olish   huquqining   huquqiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   ifodasidir.   Bozor   munosabatlari
shakllangan sharoitda esa aynan mulkchilikning turli shakllari iqtisodiyotni harakatga
keltiruvchi   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.   Chunki   har   bir   mulkdor   o’z
resurslaridan samarali foydalanishga intiladi, bu esa bozor iqtisodiyotining raqobatga
asoslangan mexanizmini harakatga keltiradi.
O’zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonida   davlat   mulkini   isloh
qilish,   uni   xususiylashtirish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo’llab-
quvvatlash   orqali   mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligini   shakllantirish   asosiy
yo’nalishlardan biri bo’ldi. 1990-yillarning boshidan boshlab, iqtisodiy islohotlarning
markaziy   qismi   bo’lgan   xususiylashtirish   jarayoni   davlat   mulkini   xususiy   sektorga
o’tkazish   orqali   fuqarolarning   iqtisodiy   erkinligini   oshirish,   xususiy   tashabbusni
rivojlantirish va ishlab chiqarish samaradorligini ta’minlashga xizmat qildi.
Bugungi   kunda   O’zbekiston   iqtisodiyotida   davlat   mulki,   xususiy   mulk,   jamoa
mulki,   aralash   mulk   shakllari   mavjud   bo’lib,   ular   o’zaro   raqobat   sharoitida   faoliyat
yuritmoqda.   Davlat   mulki   strategik   ahamiyatga   ega   tarmoqlar,   xususan   energetika,
transport,   aloqa,   mudofaa   va   xavfsizlik   sohalarida   saqlanib   qolmoqda.   Shu   bilan
birga,   kichik   biznes   va   xizmat   ko’rsatish   sohasida   xususiy   sektor   yetakchi   o’rinni
egallagan. Bu holat O’zbekistonda mulkchilik shakllarining iqtisodiyotda muvozanatli
taqsimlanayotganini ko’rsatadi.
15 Bozor iqtisodiyoti sharoitida xususiy mulk iqtisodiy o’sish, innovatsiya, bandlik
darajasining oshishi, davlat byudjetiga soliq tushumlarining ko’payishi kabi omillarda
hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Aynan   xususiy   sektor   —   bu   investitsiya   va   raqobat
muhitining   asosiy   manbai   bo’lib,   u   doimiy   ravishda   yangilik   izlaydi,   xaridorlar
ehtiyojini   qondirishga   intiladi.   Bunda   mulkdorning   o’z   boyligini   ko’paytirishga
bo’lgan manfaatdorligi ishlab chiqarish samaradorligini ta’minlaydi.
Mulkchilik   shakllarining   o’zaro   raqobatda   faoliyat   yuritishi   iqtisodiyotning
umumiy   dinamikasiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Misol   uchun,   davlat   korxonalari
xususiy   sektordagi   raqobatchilar   bilan   sifat   va   samaradorlik   bo’yicha   bellashishga
majbur   bo’ladi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   davlat   sektorini   modernizatsiya   qilish,
innovatsiyalarni   joriy   etish   va   menejment   tizimini   isloh   qilish   zaruratini   yuzaga
keltiradi.
Shuningdek,   mulkchilik   shakllari   turli   sohalarda   iqtisodiy   faoliyatni
ixtisoslashtirish   imkonini   beradi.   Masalan,   qishloq   xo’jaligida   ko’p   hollarda   oilaviy
ferma xo’jaliklari yoki dehqon xo’jaliklari shaklidagi mulkchilik ustun bo’lsa, sanoat
va xizmat ko’rsatish tarmoqlarida xususiy korxonalar va qo’shma korxonalar faoliyati
rivojlangan.
O’zbekiston hukumatining so’nggi yillarda olib borayotgan siyosati mulkchilik
shakllarini   yanada   erkinlashtirish,   xususiy   sektor   ulushini   oshirish   va   davlat
ishtirokini   kamaytirishga   qaratilgan.   “Davlat   ishtirokidagi   korxonalarni
transformatsiya   qilish”,   “xususiylashtirish   jarayonlarini   jadallashtirish”,   “davlat-
xususiy sheriklik” kabi tashabbuslar bu yo’nalishdagi  amaliy harakatlarni ifodalaydi.
Ayniqsa,   davlat   mulkini   ochiq   auksionlar   orqali   xususiylashtirish,   moliyaviy   tahlil
asosida   davlat   korxonalarini   samaradorligini   oshirish   va   ularga   investitsiyalar   jalb
etish   kabi   islohotlar   iqtisodiyotni   yanada   bozor   mexanizmlariga   yaqinlashtirishda
muhim ahamiyat kasb etadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   shakllarining
o’rni va ahamiyati beqiyosdir. Ular iqtisodiy erkinlikni ta’minlaydi, raqobat muhitini
16 shakllantiradi,   innovatsion   rivojlanish   va   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   qilishga
imkon   yaratadi.   Mulkchilik   munosabatlarining   huquqiy   asosda   rivojlanib   borishi   va
ularning  iqtisodiyotdagi   ulushining   muvozanatli   taqsimlanishi   O’zbekistonning  uzoq
muddatli barqaror iqtisodiy o’sishini ta’minlovchi muhim omillardan biridir.
2.2. Xususiy sektorning rivojlanishi va uning iqtisodiy taraqqiyotdagi roli
O’zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy   sektor   tobora   muhim   o’rin   egallab
bormoqda.   Bozor   munosabatlariga   o’tish   jarayoni   bilan   birgalikda   xususiy   sektorni
shakllantirish,   uni   qo’llab-quvvatlash   va   rag’batlantirish   davlat   siyosatining   ustuvor
yo’nalishlaridan   biriga   aylandi.   Chunki   iqtisodiy   faollikning   oshishi,   bandlik
darajasining   ko’tarilishi,   daromadlar   manbaining   ko’payishi   va   raqobatbardosh
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   kabi   omillar   aynan   xususiy   sektor   bilan   chambarchas
bog’liq.
Xususiy   mulkka   asoslangan   tadbirkorlik   faoliyati   jamiyatda   iqtisodiy
tashabbusni   rivojlantiradi.   Har   bir   tadbirkor   o’z   resurslaridan   maksimal   darajada
samarali  foydalanishga,   xaridor   talabini   qondiradigan   mahsulot   yoki   xizmatlar   taklif
etishga   intiladi.   Bu   esa   bozor   iqtisodiyotining   asosiy   tamoyillaridan   biri   –   erkin
raqobatni   vujudga   keltiradi.   Raqobat   esa   o’z   navbatida   sifat,   samaradorlik   va
innovatsion yondashuvlarni talab etadi.
O’zbekiston   Respublikasida   so’nggi   yillarda   xususiy   sektorga   bo’lgan   e’tibor
sezilarli   darajada   kuchaydi.   Xususan,   “Tadbirkorlik   faoliyatini   qo’llab-quvvatlash
agentligi”,   “Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portali”,   “Biznes   ombudsman”   kabi
institutlarning joriy etilishi, kredit-soliq imtiyozlari, yer ajratishdagi soddalashtirilgan
tartiblar   tadbirkorlikni   rivojlantirishga   xizmat   qilmoqda.   Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   orqali   minglab   ish   o’rinlari   yaratilmoqda,   yangi
innovatsion g’oyalar hayotga tadbiq qilinmoqda.
Xususiy   sektor   nafaqat   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   sohalarida,   balki
qishloq   xo’jaligi,   sanoat,   transport,   qurilish,   axborot   texnologiyalari   kabi   strategik
17 tarmoqlarda   ham   faol   ishtirok   etmoqda.   Ayniqsa,   eksportbop   mahsulotlar   ishlab
chiqarish,   import   o’rnini   bosuvchi   tovarlar   yaratish   borasidagi   salohiyati   kundan-
kunga   ortib   bormoqda.   Ko’plab   yirik   ishlab   chiqaruvchilar   –   to’qimachilik,
farmatsevtika,   oziq-ovqat   sanoati   va   boshqa   yo’nalishlardagi   korxonalar   aynan
xususiy mulkka asoslangan.
Bugungi kunda O’zbekiston iqtisodiyotining yalpi ichki mahsulotidagi (YAIM)
xususiy   sektor   ulushi   80   foizdan   oshgan.   Bu   ko’rsatkich   mamlakatda   xususiy
sektorning   yetakchi   kuchga   aylanganini   ko’rsatadi.   Shu   bilan   birga,   xususiy   sektor
eksport hajmida ham muhim o’rin egallamoqda – ayniqsa, qayta ishlovchi sanoat va
xizmatlar eksportida.
Xususiy sektorning rivojlanishi ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashda ham muhim
rol o’ynaydi. U aholining turli qatlamlarini ish bilan ta’minlabgina qolmay, daromad
manbaini   kengaytiradi,   iste’mol   bozorini   rivojlantiradi.   Tadbirkorlarning   ko’pchiligi
o’z   faoliyatini   mintaqaviy   darajada   olib   borganligi   bois,   bu   hududiy   iqtisodiy
tengsizliklarning kamayishiga ham xizmat qiladi.
Shu   bilan   birga,   xususiy   sektor   jamiyatda   iqtisodiy   tafakkur   va   innovatsion
muhitni   shakllantiradi.   Yangi   texnologiyalar,   menejment   yondashuvlari,   marketing
strategiyalari   va   xalqaro   standartlarga   mos   ish   uslublarining   joriy   etilishi   xususiy
sektorning   salohiyatini   yuksaltiradi.   Tadbirkorlar   o’zining   mustaqil   fikri,   erkin
harakati   va   bozordagi   ehtiyojlarni   tez   anglash   qobiliyati   bilan   iqtisodiy   o’sishning
ilg’or drayverlaridan biri bo’lib xizmat qiladi. 6
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy   sektorning   roli
beqiyos.   U   nafaqat   iqtisodiy   o’sish   va   modernizatsiyaning   muhim   vositasi,   balki
ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikning   kafolati   hisoblanadi.   Xususiy   sektorning   faoliyati
uchun   qulay   muhit   yaratish,   huquqiy   kafolatlarni   mustahkamlash   va   institutlarni
rivojlantirish   orqali   kelgusida   ham   bu   sohani   yanada   rivojlantirish   mumkin.   Shu
6
Azizov, B. (2020). Xususiylashtirish va uning iqtisodiy ta’siri. Toshkent: Ekonomist.
18 boisdan, xususiy sektor O’zbekistonning zamonaviy bozor iqtisodiyotiga asoslangan,
raqobatbardosh va barqaror iqtisodiy modelining ajralmas qismiga aylangan.
2.3. O’zbekistonda mulkchilik shakllarining huquqiy asoslari va davlat
siyosati
O’zbekiston   Respublikasida   mulkchilik   munosabatlarini   tartibga   soluvchi
huquqiy   asoslar   mustahkam   va   keng   qamrovli   qonunlar,   prezident   farmonlari,
hukumat   qarorlari   hamda   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlar   tizimi   orqali
shakllantirilgan. Bu huquqiy baza  mamlakatda mulk egalarining huquqlarini  himoya
qilish,   mulkchilik   shakllari   o’rtasida   teng   raqobat   muhitini   yaratish   hamda   iqtisodiy
faoliyat uchun qulay sharoitlar ta’minlashga xizmat qiladi.
Mulkchilik   shakllarining   huquqiy   asoslari,   avvalo,   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasida   o’z   aksini   topgan.   Konstitutsiyaning   53-moddasida   “O’zbekiston
Respublikasida   davlat,   xususiy   va   boshqa   mulk   shakllari   tan   olinadi   va   teng   huquq
bilan himoya qilinadi” deb belgilangan. Bu norma har qanday mulk shaklining qonun
oldida tengligi, mulkdorlarning huquqiy kafolatlar ostida faoliyat yuritishi uchun asos
yaratadi.
Shuningdek, “Mulkchilik to’g’risida”gi Qonun, “Xususiy mulkni himoya qilish
va   mulkdor   huquqlarining   kafolatlari   to’g’risida”gi   Qonun,   “Xususiylashtirish
to’g’risida”gi   Qonun   va   boshqa   hujjatlar   orqali   mulkchilik   munosabatlari   huquqiy
jihatdan   aniq   tartibga   solingan.   Ushbu   qonunlar   mulk   huquqining   yuzaga   kelishi,
o’zgarishi   va   bekor   bo’lishi   tartibini   belgilaydi,   mulkdorlarning   huquqlari   va
majburiyatlarini   aniqlaydi,   mulkni   musodara   qilish,   kompensatsiya   masalalari,
shuningdek, mulkni ijaraga berish, boshqa shaxslarga o’tkazish jarayonlarida yuzaga
keladigan holatlarni yoritib beradi.
Davlat   siyosati   esa   ushbu   huquqiy   asoslarni   amaliyotga   tadbiq   etishga
qaratilgan.   O’zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarning   boshlanishidan   boshlab
mulkchilikning   diversifikatsiyasiga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Xususan,   davlat
mulkini   xususiylashtirish,   jamoaviy   mulkchilik   asosida   korxonalarni   tashkil   etish,
19 fermer   xo’jaliklari,   mas’uliyati   cheklangan   jamiyatlar   va   boshqa   subyektlar
ko’rinishida   xususiy   mulkni   rivojlantirish   yo’nalishlari   keng   ko’lamda   amalga
oshirildi.
2.3.1-rasm.Namangan viloyatining 2019 yil yanvar-noyabr oylarida mulkchilik
shakllari bo’yicha qurilish ishlari %da 7
Prezident   farmonlari   va   hukumat   qarorlari   orqali   bu   yo’nalishdagi   islohotlar
izchil   davom   ettirildi.   Masalan,   “Xususiy   sektor   ulushini   oshirish   va   davlat
ishtirokidagi   korxonalarni   transformatsiya   qilish   to’g’risida”gi   Farmon,   “Davlat
aktivlarini xususiylashtirish jarayonlarini jadallashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi
7
  https://x.com/namstatistika/status  
20 qarorlar   ushbu   sohadagi   muhim   hujjatlar   sirasiga   kiradi.   Bu   hujjatlar   orqali   davlat
aktivlarini ochiq elektron savdolarda sotish, davlat ishtirokidagi korxonalarni samarali
boshqaruvga o’tkazish, investorlar uchun qulay muhit yaratish maqsad qilingan.
Shuningdek, yerga bo’lgan egalik masalasi ham mulkchilik siyosatining muhim
qismi   hisoblanadi.   Yangi   tahrirdagi   Yer   kodeksi,   ijara   asosida   yer   ajratish,   fermer
xo’jaliklarining huquqiy maqomini mustahkamlash bo’yicha qabul qilingan qonunlar
aynan   agrar   sohada   mulkchilik   shakllarining   huquqiy   asosini   yanada   mustahkamlab
berdi.
Yana   bir   muhim   jihat   —   investorlar   uchun   mulk   huquqining   kafolatlanishi.
O’zbekiston   Respublikasining   Investitsiyalar   to’g’risidagi   qonuni,   chet   el
investitsiyalari   bo’yicha   qonunchilik   hujjatlari   chet   ellik   investorlarning   mulk
huquqini   kafolatlaydi,   ularning   mulkiga   noqonuniy   aralashuv,   milliylashtirish,
musodara   qilish   kabi   holatlarga   yo’l   qo’ymaslikni   ta’minlaydi.   Bu,   o’z   navbatida,
mamlakatga to’g’ridan-to’g’ri investitsiyalar oqimini oshirishda ijobiy rol o’ynaydi.
Xulosa qilib aytganda, O’zbekistonda mulkchilik shakllarining huquqiy asoslari
mustahkam   va   zamon   talablariga   mos   holda   rivojlanmoqda.   Mulkchilik
munosabatlarining huquqiy jihatdan tartibga solinishi fuqarolar va xo’jalik yurituvchi
subyektlar   faoliyatining   kafolatli   bo’lishini   ta’minlaydi,   iqtisodiyotning   barqaror
rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Davlat   siyosatining   mulkchilik   sohasidagi   asosiy
yo’nalishlari   esa   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   ochiq,   raqobatbardosh   va   shaffof
tizimni shakllantirishni maqsad qilgan.
Bozor munosabatlari sharoitida mulkchilik shakllarining o’zaro ta’siri va
rivojlanish istiqbollar
Bozor   munosabatlari   shakllangan   har   bir   iqtisodiy   tizimda   mulkchilik
shakllarining   o’zaro   ta’siri   doimo   dolzarb   masala   bo’lib   kelgan.   Mulk   —   iqtisodiy
faoliyatning   asosi,   ishlab   chiqarish   omillarining   markaziy   bo’g’ini   bo’lib,   turli
shakllardagi mulk egaligi bozor iqtisodiyoti sharoitida o’zaro raqobat va hamkorlikda
rivojlanadi.   O’zbekiston   Respublikasi   ham   o’z   mustaqilligini   qo’lga   kiritgach,
21 mulkchilik   shakllarining   erkin   rivojlanishi,   ular   o’rtasidagi   tenglikni   ta’minlash   va
iqtisodiyotni barqarorlashtirish yo’lidan bordi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xususiy,   davlat,   kooperativ   va   aralash   mulk
shakllari birgalikda mavjud bo’lib, ular o’z funksiyalari va iqtisodiy resurslarga egalik
qilish   doirasida   bir-birini   to’ldiradi.   Jumladan,   xususiy   mulkchilik   tashabbuskorlik,
samaradorlik   va   tez   moslashuvchanlikni   ta’minlasa,   davlat   mulki   strategik
tarmoqlarda barqarorlik va nazoratni saqlash uchun muhim hisoblanadi. Ijtimoiy mulk
yoki   jamoaviy   mulk   esa   ko’proq   ijtimoiy   tenglik,   adolatli   foyda   taqsimoti   va
xodimlarning faol ishtirokini bildiradi.
O’zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   bosqichlarida   davlat   mulkini
kamaytirish,   xususiy   sektorni   rivojlantirish,   raqobat   muhitini   yaratish   orqali
mulkchilik shakllari o’rtasida dinamik muvozanatni shakllantirishga harakat qildi. Bu
borada   davlat   ishtirokidagi   korxonalarni   transformatsiyalash,   aksiyalarni
xususiylashtirish,   yer   va   ko’chmas   mulk   bilan   bog’liq   huquqlarni   soddalashtirish
bo’yicha qator islohotlar amalga oshirildi.
Ayni   paytda   iqtisodiyotda   davlat   va   xususiy   mulkchilik   shakllarining   uzviy
integratsiyasi   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Davlat-xususiy   sheriklik   (DXSh)
mexanizmlari   orqali   infrastrukturaviy,   energetika,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim   kabi
sohalarda   davlat   bilan   xususiy   sektor   o’rtasida   samarali   hamkorlik   yo’lga
qo’yilmoqda.   Bu   esa   moliyaviy   yukni   kamaytirish,   texnologik   innovatsiyalarni   jalb
qilish, xizmatlar sifati va iqtisodiy samaradorlikni oshirish imkonini bermoqda.
Bundan   tashqari,   zamonaviy   global   tendensiyalar,   xususan   raqamli
iqtisodiyotning   kirib   kelishi,   sun’iy   intellekt,   platformaviy   texnologiyalar   asosidagi
biznes   modellarning   rivojlanishi   mulkchilik   shakllarining   funksional   mohiyatini
yangilamoqda.   Masalan,   “bulutli   texnologiyalar”,   “kriptoaktivlar”   yoki   “raqamli
mulk”   kabi   tushunchalar   an’anaviy   egalik   munosabatlariga   yangi   yondashuvlarni
keltirmoqda.
22 Yaqin   istiqbolda   mulkchilik   shakllarining   rivojlanishi   ikki   asosiy   yo’nalishda
davom   etishi   kutilmoqda:   birinchisi   —   mulkchilikni   huquqiy   jihatdan   yanada
liberallashtirish va kafolatlash, ikkinchisi — raqamli texnologiyalarni inobatga olgan
holda   yangi   mulk   shakllarini   qonunchilikda   aks   ettirish.   Shu   bilan   birga,   ekologik
mulkchilik,   intellektual   mulk   va   kognitiv   resurslar   asosida   faoliyat   yurituvchi
iqtisodiy subyektlar ham alohida e’tibor markazida bo’ladi.
Xulosa qilib aytganda, bozor munosabatlari sharoitida mulkchilik shakllarining
o’zaro   ta’siri   har   bir   iqtisodiy   tizimning   barqarorligi,   samaradorligi   va   innovatsion
salohiyati   uchun   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   O’zbekistonda   amalga   oshirilayotgan
islohotlar   esa   mazkur   shakllar   o’rtasidagi   sog’lom   muvozanatni   saqlagan   holda
ularning   o’zaro   to’ldiruvchi   va   raqobatbardosh   tarzda   rivojlanishini   ta’minlashga
qaratilgan.
O’zbekiston   Respublikasida   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayoni   jamiyatning
asosiy   ijtimoiy-iqtisodiy   negizi   bo’lgan   mulkchilik   munosabatlarini   tubdan   isloh
qilish,   ularning   shakllarini   qayta   ko’rib   chiqish   va   zamonaviy   iqtisodiy   talablar
asosida rivojlantirishni taqozo etdi. Chunki mulkchilik – iqtisodiy faoliyatning negizi,
ishlab   chiqarish   vositalarini   egallash,   ulardan   foydalanish   va   tasarruf   etish   huquqini
belgilab   beruvchi   asosiy   omildir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   shakllari
o’rtasidagi   raqobat,   hamkorlik   va   o’zaro   ta’sir   iqtisodiy   tizimning   barqaror
rivojlanishida muhim rol o’ynaydi.
Bozor iqtisodiyotida mulkchilik shakllarining o’rni
Bozor   iqtisodiyoti   –   bu   raqobat   asosida   ishlovchi,   erkin   narxlar   va   xususiy
manfaatlarga   asoslangan   xo’jalik   yuritish   tizimidir.   Bunday   iqtisodiy   tuzumda
mulkchilik   shakllarining   xilma-xilligi,   ularning   erkin   rivojlanishi   iqtisodiy
subyektlarning   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   zaruriy   shart   hisoblanadi.   O’zbekiston
mustaqillikka   erishganidan   keyin   iqtisodiyotni   liberallashtirish,   davlat   ishtirokini
bosqichma-bosqich   kamaytirish   va   mulkchilikning   turli   shakllarini   rivojlantirishga
yo’naltirilgan tizimli islohotlar amalga oshirildi.
23 Bugungi kunga kelib, O’zbekistonda davlat mulki, xususiy mulk, jamoa mulki,
aralash (aksiyadorlik) mulki kabi shakllar birgalikda faoliyat yuritmoqda. Ular o’zaro
raqobatbardosh   muhitni   shakllantirib,   iqtisodiyotning   barqaror   o’sishiga   xizmat
qilmoqda.
Mulkchilik shakllarining asosiy turlari
1. Davlat mulki   – davlat tasarrufidagi mulk bo’lib, strategik sohalar: energetika,
temir   yo’l,   mudofaa,   neft-gaz,   makroinfratuzilma   sohalarida   asosiy   rolni
o’ynaydi.   Davlat   korxonalari   mamlakatning   makroiqtisodiy   barqarorligini
saqlab turishga xizmat qiladi.
2. Xususiy   mulk   –   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   tegishli   bo ’ lgan   mulkdir .
Xususiy   mulkning   ustunligi   shundaki ,   u   mulkdorning   bevosita   manfaatiga
asoslangan   bo ’ lib ,   iqtisodiy   samaradorlikni ,   innovatsion   faollikni   oshiradi .
Bugungi   kunda   xususiy   sektor   O’zbekiston   YaIMning   yarmidan   ortig’ini
yaratmoqda.
3. Jamoa mulki   – bu kooperatsiyalar, shirkatlar, fermer  xo’jaliklari  ko’rinishida
bo’lib,   ko’p   a’zolik   asosida   tashkil   etilgan   mulkdir.   U   ko’p   hollarda   qishloq
xo’jaligi sohasida keng tarqalgan.
4. Aralash   mulk   (aksiyadorlik   mulki)   –   davlat   va   xususiy   sektorning   qo’shma
korxonalari,   aksiyadorlik   jamiyatlari   ko’rinishida   namoyon   bo’ladi.   Bu   shakl
davlat   mulkining   samaradorligini   oshirishda   o’tish   davrida   muhim   vosita
bo’ldi.
Mulkchilik shakllarining o’zaro ta’siri
Bozor   munosabatlari   rivojlanib   borar   ekan,   mulkchilik   shakllari   bir-birini
to’ldirib boradi. Raqobat muhitida har bir shakl o’zining ustun jihatlari bilan boshqa
shakllarga   bosim   o’tkazadi,   samaradorlikka   undaydi.   Shu   bilan   birga,   ular   o’rtasida
hamkorlik   va   sheriklik   aloqalari   ham   shakllanadi.   Masalan,   davlat   infratuzilmasi
xususiy biznes uchun poydevor yaratadi, aksiyadorlik jamiyatlarida davlat va xususiy
sektor manfaatlari uyg’unlashadi.
24 Bu o’zaro ta’sir quyidagicha namoyon bo’ladi:
 Samaradorlik   omili   sifatida :   Raqobatga   kirishish   orqali   mulk   egalari   o’z
xo’jalik yuritish tizimini takomillashtirishga majbur bo’ladi.
 Innovatsion rag’batlantiruvchi : Xususiy sektor yangilik kiritishga intiladi, bu
esa boshqa shakllarga ham turtki beradi.
 Ijtimoiy   barqarorlik   omili :   Mulkchilikning   xilma-xilligi   iqtisodiy
barqarorlikka   xizmat   qiladi,   bir   shakldagi   inqiroz   boshqasi   hisobiga
yumshatiladi.
 Hamkorlik   aloqalari :   Davlat   infratuzilmasi   –   xususiy   sektor   investitsiyasi
bilan bog’lanadi, bank tizimi – turli mulkchilikdagi subyektlarni kreditlaydi.
Mulkchilik islohotlarining yo’nalishlari O’zbekistonda
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   rahbarligida   olib   borilayotgan   iqtisodiy
siyosat   mulkchilik   shakllarining   teng   huquqliligini   ta’minlashga   yo’naltirilgan.
Xususan,   “Davlat   ishtirokidagi   korxonalarni   qisqartirish   va   xususiy   sektorni
kengaytirish” bo’yicha islohotlar doirasida:
 Davlat korxonalari aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirilmoqda;
 Davlat ulushi bo’lgan korxonalar tanlov asosida xususiylashtirilmoqda;
 Fermer   xo’jaliklariga   yer   resurslarini   uzoq   muddatli   ijaraga   berish   orqali
ularning egalik huquqi mustahkamlanmoqda;
 Xususiylashtirilgan   korxonalarning   rivojlanishi   uchun   preferensiyalar   va   soliq
yengilliklari berilmoqda.
Yuqoridagi   choralar   mulkchilikni   erkinlashtirish,   investitsiya   muhitini
yaxshilash,   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatining   samaradorligini   oshirishga
xizmat qilmoqda.
Rivojlanish istiqbollari
Bozor   munosabatlari   chuqurlashgan   sayin,   mulkchilik   shakllarining   kelgusi
rivojlanish yo’nalishlari quyidagicha ko’zda tutilmoqda:
25 1. Xususiy   mulk   ustunligini   kuchaytirish   –   iqtisodiyotning   ko’proq
tarmoqlarida  xususiy  sektorni   jalb etish,  yangi   biznes  boshlovchilarni   qo’llab-
quvvatlash, oilaviy va kichik tadbirkorlikni kengaytirish.
2. Davlat   mulkining   maqbullashtirilishi   –   davlat   faqat   strategik   tarmoqlarda
ishtirok etadi, boshqa sohalarda esa xususiy sektor yetakchilik qiladi.
3. Jamoa va kooperativ mulkning qayta tiklanishi   – ayniqsa, qishloq xo’jaligi
sohasida   kooperatsiyalarni   rivojlantirish,   fermerlar   o’rtasida   ko’p   tarmoqli
sheriklikni rag’batlantirish.
4. Innovatsion   mulk   shakllarining   rivoji   –   intellektual   mulk,   raqamli   mulk,
brend  va  patent  egaligi,  startaplar  va  venchur  kapital  asosida   mulk egalikning
yangi shakllari shakllanadi.
5. Xalq   mulkchiligiga   o’tish   elementlari   –   aholini   aksiyadorlikka   keng   jalb
etish,   fuqarolarning   mulkda   bevosita   ishtirokini   oshirish,   shaffof   korporativ
boshqaruvni joriy qilish.
Shunday   qilib,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   shakllari   nafaqat
mavjud,   balki   ular   bir-birini   to’ldiradi,   o’zaro   raqobat   va   hamkorlik   asosida
iqtisodiyotni barqarorlashtiradi. O’zbekiston tajribasi shuni ko’rsatadiki, har bir mulk
shaklining   o’ziga   xos   ustunliklari   bor   va   ularni   huquqiy,   iqtisodiy,   institutsional
jihatdan   qo’llab-quvvatlash   orqali   iqtisodiy   o’sishga   erishish   mumkin.   Kelgusida
mulkchilik   shakllari   yanada   erkinlashadi,   zamonaviylashadi   va   xalq   manfaatlariga
xizmat qiluvchi iqtisodiy modelda rivojlanadi.
O’zbekistonda mulkchilik shakllarining huquqiy-me’yoriy asoslari va
ularni takomillashtirish yo’nalishlari
O’zbekiston   Respublikasida   mulkchilik   shakllari   va   ularning   faoliyat   yuritish
tartibi bo’yicha huquqiy asoslar mustaqillik yillaridan boshlab izchil shakllantirilgan.
Konstitutsiya,   Fuqarolik   kodeksi,   Mulk   to’g’risidagi   qonun,   Davlat   mulkini
boshqarish   to’g’risidagi   qonun   va   boshqa   normativ   hujjatlar   mulkning   barcha
shakllari tengligini kafolatlaydi hamda ularning huquqiy himoyasini ta’minlaydi.
26 Konstitutsiyaning  53-moddasida  mulkning xususiy,  davlat  va  boshqa  shakllari
teng   huquqli   ekanligi   belgilangan.   Bu   prinsip   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonida
asosiy   siyosiy   va   iqtisodiy   asos   bo’lib   xizmat   qildi.   O’zbekiston   Respublikasining
“Mulk to’g’risida”gi Qonuni (1990 yil) esa mulk shakllari, egalik huquqi, foydalanish
va tasarruf qilish tartibini aniq belgilab berdi.
Huquqiy   jihatdan   qaralganda,   xususiy   mulkchilik   fuqarolarga   va   yuridik
shaxslarga   egalik   qilish,   undan   foyda   olish   va   uni   boshqalarga   o’tkazish   imkonini
beradi.   Davlat   mulki   esa   strategik   tarmoqlarni   nazorat   qilish,   ijtimoiy   xizmatlarni
ta’minlash   va   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash   vositasi   hisoblanadi.   Jamoaviy   yoki
kooperativ mulk, ommaviy mulk shakllari esa ko’p hollarda kooperativlar, shirkatlar,
aksiyadorlik jamiyatlari orqali tashkil etiladi.
So’nggi  yillarda mulkchilik bilan  bog’liq qonunchilik bazasini  modernizatsiya
qilish   borasida   muhim   qadamlar   qo’yildi.   Jumladan,   2019-yilda   qabul   qilingan
“Davlat-xususiy   sheriklik   to’g’risida”gi   qonun   davlat   va   xususiy   sektor   o’rtasidagi
aloqalarni   aniq   tartibga   soldi.   Unda   loyiha   tashabbusi,   moliyaviy   va   huquqiy
majburiyatlar, manfaatlar balansini saqlash mexanizmlari ko’rsatib o’tilgan.
Shuningdek,   yerga   bo’lgan   huquqlarni   aniqlashtirish,   ko’chmas   mulk   bilan
bog’liq bitimlarni soddalashtirish, mulk huquqini davlat reyestrida rasmiylashtirishda
raqamlashtirish   jarayonlarini   joriy   etish   mulk   egalari   uchun   sezilarli   yengilliklar
yaratdi.
Biroq   mavjud   tizimda   ayrim   kamchiliklar   ham   mavjud.   Mulk   huquqining   sud
orqali   himoyasi   har   doim   ham   samarali   emas,   ayrim   hollarda   byurokratik   to’siqlar,
hujjatlashtirishdagi   chalkashliklar,   hududiy   kadastr   organlaridagi   nomuvofiqliklar
mulkni   rasmiylashtirishda   qiyinchiliklar   tug’diradi.   Shuningdek,   xususiy   mulkchilik
subyektlari   ba’zida   soliq,   ruxsatnoma   va   boshqa   tartiblar   bo’yicha   yetarli   kafolatga
ega emas.
Kelgusida   mulkchilik   shakllarining   huquqiy   asoslarini   takomillashtirishda   bir
nechta asosiy yo’nalish muhim hisoblanadi:
27 – birinchidan, mulk huquqining daxlsizligini yanada kuchaytirish va uning sud-
huquqiy himoyasini kafolatlash;
–   ikkinchidan,   DXSh   jarayonlarida   xususiy   sektor   manfaatlarini   muvozanatli
aks ettirish;
–   uchinchidan,   intellektual   mulk,   raqamli   aktivlar,   platformaviy   egalik   kabi
yangi mulk shakllarini qonunchilikda aks ettirish;
–   to’rtinchidan,   yer   va   ko’chmas   mulkka   egalik   qilish   tizimini   to’liq
raqamlashtirish, “bir darcha” orqali ruxsatnoma va ro’yxatdan o’tkazish jarayonlarini
soddalashtirish.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   mulkchilik   shakllarining   huquqiy-
me’yoriy   asoslari   tobora   takomillashib   bormoqda.   Biroq   bozor   iqtisodiyoti   talablari,
zamonaviy texnologik va global iqtisodiy tendensiyalarni inobatga olgan holda, ushbu
asoslar   doimiy   ravishda   yangilanib   borilishi   talab   etiladi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,
barqaror iqtisodiy muhit va sarmoyaviy jozibadorlikni ta’minlashga xizmat qiladi.
Xususiylashtirish jarayonining mulkchilik shakllari rivojiga ta’siri
Xususiylashtirish — bu mulkning, ayniqsa, davlat mulkining xususiy sektorga
o’tkazilishi   orqali   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   jarayonidir.   Bu   jarayon   bozor
iqtisodiyotiga   o’tishning   eng   muhim   bosqichlaridan   biri   hisoblanadi.   O’zbekiston
mustaqillikka   erishgan   dastlabki   yillardan   boshlab   xususiylashtirish   milliy
iqtisodiyotda   mulkchilik   shakllarini   erkinlashtirish   va   ularni   diversifikatsiyalash
vositasi sifatida qaraldi.
Xususiylashtirish   orqali   davlat   tasarrufidagi   korxonalar,   ko’chmas   mulklar,
xizmat ko’rsatish tarmoqlari, yer uchastkalari hamda boshqa iqtisodiy resurslar  asta-
sekin   xususiy   mulk   egalari   qo’liga   o’tkazildi.   Bu   esa   xususiy   sektorning
iqtisodiyotdagi ulushini oshirib, ularning iqtisodiy jarayondagi ishtirokini kuchaytirdi.
Natijada yangi ish o’rinlari yaratildi, raqobat muhiti shakllandi va bozor mexanizmlari
faollashdi.
28 O’zbekiston   Respublikasida   xususiylashtirish   dastlab   ikki   bosqichda   amalga
oshirildi:  kichik xususiylashtirish  va katta xususiylashtirish.  Kichik  xususiylashtirish
doirasida aholiga yaqin bo’lgan xizmat ko’rsatish shoxobchalari, do’konlar, savdo va
umumiy ovqatlanish tarmoqlari fuqarolar va jamoalarga berildi. Bu bosqich aholining
bevosita iqtisodiy faoliyatda ishtirok etishini ta’minladi.
Katta   xususiylashtirish   esa   yirik   sanoat   korxonalari,   infratuzilma   obyektlari,
aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirilgan davlat korxonalari orqali amalga oshirildi. Bu
esa   mulk   egalari   doirasining   kengayishiga,   iqtisodiyotning   aksiyadorlik   asosida
rivojlanishiga   va   bozor   munosabatlarining   chuqurlashishiga   xizmat   qildi.   Shu   bilan
birga,  xususiylashtirish   orqali   ko’plab  korxonalar   yangilandi,  sarmoyalar  jalb  qilindi
va boshqaruv tizimi takomillashtirildi.
Shu bilan birga, xususiylashtirish jarayoni davomida muayyan muammolar ham
yuzaga keldi. Ayrim hollarda mulk obyektlarining bahosi past baholandi, ular nofaol
xususiy   egalar   qo’liga   o’tdi   yoki   spekulyativ   yo’nalishda   foydalanildi.   Bundan
tashqari,   xodimlar   manfaatlarini   yetarlicha   inobatga   olmaslik,   ishlab   chiqarishning
sekinlashuvi   kabi   holatlar   ham   kuzatildi.   Ushbu   kamchiliklarni   bartaraf   etish
maqsadida   hukumat   xususiylashtirish   jarayonini   huquqiy   va   iqtisodiy   mexanizmlar
orqali takomillashtirish choralarini ko’rdi.
So’nggi yillarda xususiylashtirishga zamonaviy yondashuvlar joriy qilinmoqda.
Ochiq   va   shaffof   savdolar,   onlayn-auksionlar,   xorijiy   investorlar   uchun
soddalashtirilgan   tartiblar,   davlat   korxonalarini   aksiyadorlashtirish   orqali   xususiy
sektorga   jalb   qilish   tajribalari   qo’llanilmoqda.   Ayniqsa,   strategik   tarmoqlar   —
energetika,   kimyo   sanoati,   transport   va   bank   sohalarida   davlat   ulushining
qisqartirilishi iqtisodiyotda raqobatbardoshlikni oshirmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   xususiylashtirish   O’zbekistonda   mulkchilik
shakllarining yangilanishi va boyitilishida hal qiluvchi rol o’ynadi. U xususiy sektorni
iqtisodiyotning   tayanch   bo’g’iniga   aylantirdi,   aholining   iqtisodiy   faolligini
29 kuchaytirdi   va   mamlakatda   bozor   tamoyillariga   asoslangan   tizimning   shakllanishiga
yo’l   ochdi.   Kelgusida   xususiylashtirish   jarayonining   adolatli,   shaffof   va   ijtimoiy
mas’uliyatli   tarzda   davom   ettirilishi   iqtisodiy   taraqqiyotning   asosiy   omillaridan   biri
bo’lib qoladi. 8
8
  Abduazizov,   T.   (2015).   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish:   nazariy   asoslar   va   amaliyot.   Tashkent:   Iqtisodiyot   va
informatika nashriyoti.
30 XULOSA
O’zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarining   o’zgarishi   va   rivojlanishi
mustaqillikdan   keyingi   iqtisodiy   islohotlarning   markaziy   yo’nalishlaridan   biri   bo’lib
xizmat   qildi.   Mulkchilik   shakllarining   xilma-xillashuvi   bozor   iqtisodiyotiga
asoslangan   milliy   iqtisodiyotni   shakllantirishda   muhim   omil   bo’ldi.   Ayniqsa,   davlat
mulkini   xususiylashtirish   orqali   iqtisodiy   resurslarni   erkin   aylanishga   chiqarish,
iqtisodiy   subyektlarning   faoliyatini   jonlantirish   va   tadbirkorlik   muhitini   yaxshilash
imkoniyati paydo bo’ldi.
Tadqiqot   natijalari   shuni   ko’rsatadiki,   mulkchilik   shakllarining   rivojlanishi
davlat,   xususiy   va   jamoaviy   sektorlarga   nisbatan   yagona   yondashuvni   emas,   balki
ularning   o’zaro   integratsiyasi   va   muvozanatini   ta’minlovchi   kompleks   yondashuvni
talab  etadi.  Xususiy  sektor  iqtisodiyotni  harakatlantiruvchi   kuch  bo’lib  xizmat   qilsa,
davlat sektori strategik barqarorlik va ijtimoiy himoya funksiyalarini bajaradi.
Huquqiy-me’yoriy asoslarning mustahkamlanishi, xususiylashtirishning shaffof
mexanizmlar   asosida   olib   borilishi,   mulk   huquqining   ishonchli   himoyasi   iqtisodiy
islohotlarning muvaffaqiyatli amalga oshirilishini ta’minlovchi muhim shartlardandir.
Shu   bilan   birga,   xususiylashtirish   jarayonida   yuzaga   kelgan   kamchiliklardan   xulosa
chiqarib, uni chuqur tahlil qilish va kelgusidagi strategik yo’nalishlarni aniqlashtirish
zarur.
Kelajakda   O’zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarini   takomillashtirish
bo’yicha quyidagi ustuvor yo’nalishlar muhim ahamiyatga ega bo’ladi:
– davlat-xususiy sheriklik asoslarini kengaytirish;
–   xususiy   sektorni   qo’llab-quvvatlashning   institutsional   va   moliyaviy
mexanizmlarini rivojlantirish;
– yer va ko’chmas mulkka oid huquqlarni raqamlashtirish va yuridik aniqligini
oshirish;
– mulk egalari huquqlarini sud-huquqiy tizim orqali samarali himoya qilish.
31 Xulosa   qilib   aytganda,   mulkchilik   shakllarini   rivojlantirish   orqali   O’zbekiston
iqtisodiyoti   tarkibida   muvozanatli,   samarali   va   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   tizimini
shakllantirish   imkoniyati   yuzaga   keldi.   Bu   yo’nalishdagi   islohotlar   izchil   davom
ettirilsa, ular mamlakatning uzoq muddatli barqaror taraqqiyotiga xizmat qiladi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   Abduazizov,   T.   (2015).   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish:   nazariy   asoslar   va
amaliyot. Tashkent: Iqtisodiyot va informatika nashriyoti.
2.   Azizov,   B.   (2020).   Xususiylashtirish   va   uning   iqtisodiy   ta’siri.   Toshkent:
Ekonomist.
3.   Ergashev,   F.   (2017).   O’zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarining
o’zgarishi. Tashkent: Akademnashr.
4.   Fayzullayev,   R.   (2018).   Davlat   mulkini   xususiylashtirish   va   raqobat.
Tashkent: Iqtisodiyot nashriyoti.
5. G’ulomov, X. (2019). O’zbekiston iqtisodiyotida davlat-xususiy sheriklik (2-
bosqich). Tashkent: Xalqaro iqtisodiy munosabatlar institutining nashri.
6. Ismailov, O. (2020). Mulkchilik shakllari va ularning bozor iqtisodiyotidagi
o’rni. Tashkent: Ekonomika va Statistika.
7.   Karimov,   I.   (2016).   Iqtisodiy   islohotlar   va   davlat   boshqaruvi.   Tashkent:
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining Noshirlik Uyasi.
8.   Mirzaev,   A.   (2017).   Xususiylashtirishning   bozor   iqtisodiyotiga   ta’siri.
Tashkent: O’zbekistonda iqtisodiy islohotlar.
9. Rasulov, M. (2021). Davlat  mulki va xususiy sektor. Tashkent:  Innovatsion
iqtisodiyot.
10.   Rustamov,   A.   (2019).   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   amaliy   asoslari.
Tashkent: O’zbekiston milliy universiteti nashriyoti.
11.   Salimov,   T.   (2015).   Xususiylashtirish   jarayonlari:   O’zbekiston   tajribasi.
Tashkent: Iqtisodiyotni rivojlantirish markazi.
12. Sharipov, D. (2020). Mulkchilik shakllarining rivojlanish jarayoni va uning
iqtisodiyotga ta’siri. Tashkent: Iqtisodiy o’zgarishlar.
13. Shukurov, B. (2018). Xususiy sektor va davlat-xususiy sheriklik. Tashkent:
Ta’lim nashriyoti.
33 14.   Tursunov,   A.   (2017).   O’zbekiston   iqtisodiyotida   mulkchilik   shakllarining
o’rni. Tashkent: Bozor iqtisodiyoti.
15.   Xojayev,   S.   (2016).   Bozor   islohotlari   va   mulkchilik   shakllarining
o’zgarishi. Tashkent: Iqtisodiy nazariya.
Qo’shimcha adabiyotlar va internet manbalari
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi (2021). www.lex.uz.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   farmoni.   (2021).   "Xususiylashtirish
jarayonlarini yanada rivojlantirish to’g’risida". www.president.uz.
3.   O’zbekiston   Respublikasida   mulkchilik   shakllarini   isloh   qilish.   (2020).
www.gov.uz . 
4. Xususiylashtirish va raqobat (2019). O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va
sanoat vazirligi.  www.economy.uz . 
5. Bozor iqtisodiyotiga o’tish: O’zbekiston tajribasi. (2020).  www.mehnat.uz . 
6.   Mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   va   rivojlantirish   (2021).   O’zbekiston
Milliy universiteti ilmiy jurnali.  www.nuuz.uz . 
7. O’zbekiston iqtisodiyotining xususiyatlari. (2021).  www.uzbekistan24.uz . 
8.   Mulkchilik   va   xususiylashtirish:   nazariy   va   amaliy   masalalar.   (2021).
www.lex.uz . 
9. Bozor iqtisodiyotiga o’tish jarayoni va amaliyot. (2021).  www.fin.uz . 
10. Xususiylashtirish va davlat-xususiy sheriklik. (2020).  www.uzbekiston.uz . 
34

O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari
  • Oq-oltin axborot texnologiyalari texnikumida toʻgaraklar axborot tizimining dasturiy taʼminotini ishlab chiqish
  • Mobil raqamlar onlayn savdosi tizimini o'rgatuvchi qo'llanma

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha