Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 28.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Kichik neformal guruhlar strukturasi va dinamikasi

Sotib olish
Kichik neformal guruhlar strukturasi va
dinamikasi
Reja:
Kirish 
1.Kichik gruppalarning shakllanish mexanizmi.  
2.Kichik guruhlarda liderlik va rahbarlik.  
3.Guruhiy qaror qabul qilish. 
4.Guruhiy kelishmovchiliklar va qaror qabul qilish mexanizmi. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Ma’lumki,   guruhda   to’plangan   kishilar   o’rtasida   doimiy   muloqot   va
munosabatlar   mavjud   bo’ladiki,   ularning   mazmuni   va   yo’nalishiga   ko’ra,   o’ziga
xos ijtimoiy-psixologik muhit shakllanadi. Bu muhit guruhning taraqqiyotini ham,
undagi   turli   jarayonlarni   ham   belgilaydi.   Guruhning   dinamik   jarayonlari   deganda
avvalo uning shakllanish jarayoni, liderlik va guruhda turli qarorlarni qabul qilish
jarayoni, guruhning har bir shaxsga ta’siri kabilar tushuniladi.
   Guruhning shakllanishi,  uning paydo bo’lishi  haqida gapiriladigan bo’lsa,
avvalo   shuni   ta’kidlash   lozimki,   guruh   jamiyat   ehtiyojlari   va   ijtimoiy   talablar
asosida   paydo   bo’ladi.   Masalan,   sinf   jamoasi   doimo   bolalarning   tug’ilishi,
rivojlanishi   va   ularning   maktablarda   ta’lim   olishlari   kerakligi   uchun,   talabalar
guruhi   ham   shunga   o’xshash   oliy   ma’lumotli   shaxslar   kerak   bo’lganligi   uchun
paydo bo’ladi va hokazo. Lekin bu masalaning ijtimoiy tomoni. Uni sof psixologik
tomoni ham borki, u odamlarning nima uchun jamoalarda ishlashi, odamlar ichida
bo’lishi   bilan   bog’liq.   Chunki   har   bir   normal   insonda   muloqotga   bo’lgan   ehtiyoj
hamda turli hayotiy vaziyatlarda o’zini ijtimoiy himoyada sezish ehtiyoji borki, bu
narsa turli kichik jamoalarda ularning bo’linishi taqozo qiladi. Lekin guruhga a’zo
bo’lish   bilan   birgalikda   har   bir   individ   qator   guruhiy   jarayonlarning   guvohi
bo’ladi. 
    Birinchidan,   guruh   o’z   a’zolariga   ma’lum   tarzda   psixologik   ta’sir
ko’rsatadi.   Bu   hodisa   psixologiyada   konformizm   deb   ataladi   (o’zbek   tilida
“moslanish   ma’nosini   bildiradi).   Bu   hodisaning   mohiyati   shundan   iboratki,   u
individning   guruhda   qabul   qilinadigan   normalar,   fikrlar,   hulq-atvor   standartlarini
qanchalik qabul qilish yoki qabul qilmasligi bilan bog’liq. Guruh fikrini qanchalik
tez   qabul   qilish,   uning   ta’siriga   berilish   individ   bilan   guruhning   ziddiyatlarini
oldini   olishi   mumkin.   Shuning   uchun   ham   individ   ana   shunday   xatti-harakat
qilishga   intiladi.   Lekin   ana   shunday   guruh   fikriga,   harakatiga   qo’shilish   turli
shakllarda   bo’lishi   mumkin:   tashqi   konformlilik   –   individ   guruh   fikriga
nomigagina qo’shiladi, aslida ruhan u guruhda qarshi  turadi: ichki konformlilik –
individ   guruh   fikriga   to’lig’icha   qo’shiladi   va   ruhan   qabul   qiladi.   Ana   shunday hollarda   individ   bilan   boshqalar   o’rtasida   ziddiyat   yoki   konfliktlar   paydo
bo’lmaydi.   Bu   o’rinda   yana   bir   tushuncha   ham   bor,   u   ham   bo’lsa   “negativizm”
tushunchasidir,   bu   individning   har   qanday   sharoitda   ham   guruh   fikriga   qarshi
turishi   va   o’zicha   mustaqil   fikr,   mavqeni   namoyon   qilishidir.   Bu   tabiiy   individ
uchun   noqulay,   lekin   mustaqil   fikr,   odil   harakatlar   doimo   hurmat   qilinadigan
jamoalarda negativizm hodisasi yomon illat sifatida qabul qilinmaydi.
Guruhlardagi   yana   bir   jarayon   –   bu   guruhning   uyushqoqligi   muammosidir.
Guruh   a’zolarining   bir-birlarini   yaxshi   bilishlari,   bir-birlarining   dunyoqarashliri,
hayotiy   prinsiplari,   qadriyatlarini   yaxshi   tasavvur   qilishlari   bunday
uyushqoqlikning   birinchi   omilidir.   Ikkinchi   asosiy   omil   –   bu   o’sha   gurhni
birlashtirib turgan faoliyat maqsadlarini, uning yo’nalishi va mazmunini bilishdagi
g’oyaviy birlikdir. Umuman, eksperimental tadqiqotlarda qayd etilgan guruhga oid
fikrlardagi umumiy uyushqoqlikka ijobiy zamin hisoblanadi.
Guruhlardagi   liderlik   va   umumiy   qarorlarga   kelish   ham   dinamik
jarayonlarga   kiradi,   lekin   bu   masalalarni   boshqarish   psixologiyasi   masalalari
doirasida keyingi bhlimlarda o’rganamiz.  Ijtimoiy psixologiyaning fan sifatida rivojlanish tarixiga nazar tashlar
ekanmiz,   uning   jamiyatning   tarixiy   rivojlanishi   bilan   bog’liq   holda
rivojlanganligining,   ilmiy   jihatdan   esa,   falsafiy   qarashlar   ta’sirida   bo’lib,   sof
ijtimoiy   psixologik   nazariyalarning   juda   oz   sonli   bo’lganligining   guvohi
bo’lishimiz mumkin.
Insoniyat   tarixini   o’rganar   ekanmiz   mutafakkirlar,   olimlar,   allomalar
ijtimoiy psixologik hodisalar bilan juda qiziqqanliklarini kuzatamiz. Lekin ular bu
hodisalarni   o’z   davri   ruhida,   o’z   nazariy   va   ijtimoiy   qarashlari,   hattoki,   turli
oqimlar   doirasida   tushuntirishga   uringanlar.   Shuning   uchun   ham   ijtimoiy
psixologiyaning   fan   sifatidagi   taraqqiyotini   o’rganish   uchun   ijtimoiy   psixologik
muammolar   yoritilgan   asar   yoki   kashfiyotchining   yashagan   davri,   uning   siyosiy
qarashlari,   jamiyatning   taraqqiyot   xususiyatlarini   ham   o’rganish   lozim.   Ilmiy
manbalar   ijtimoiy   psixologiyaning   davlat   va   huquq   nazariyasi,   siyosiy   iqtisod,
etika, falsafa fanlarining rivojlanishi bilan uzviy bog’liqligini ko’rsatadi. Ayniqsa,
fan  taraqqiyotiga  falsafa  fani  o’zining  sezilarli   ulushini  qo’shgan.  Shuning  uchun
ham   amerikalik   olim   G.   Olport   ijtimoiy   psixologik   g’oyalarning   yaratilishi   va
rivojlanishi falsafa bilan, uning ko’zga ko’ringan arboblaridan hisoblangan Platon
nomi   bilan   bog’liq   deb   yozgan   edi.   Platon   o’zining   "Davlat"   va   "Qonunlar"   deb
atalgan dialoglarida shaxsning jamiyat bilan aloqalari masalasiga to’xtalib, jamiyat
individga   nisbatan   o’zgarmas   bir   birlikki,   uning   taraqqiyoti   jamiyat   rivojlanishi
qonunlariga   bo’ysunadi,   deganfikrni   himoya   qilgan.   Unga   qarama-qarshi   fikrni
Aristotel bayon etib, individni barcha ijtimoiy o’zgarishlarning sababchisi, chunki
unda  bunga   imkon  beruvchi   psixologik   tizimlar   bor,   deb  yozadi.   Ya’ni,  shaxs   va
jamiyat   o’rtasidagi   munosabat   masalasi   Platonda   jamiyat   foydasiga   hal   bo’lgan
bo’lsa, Aristotelda bu narsa  shaxs foydasiga yechilgan. Ulardan keyingi  — yangi
davr   faylasuflari   —   Gobbs,   Gelvetsiy,   Lokk,   Russo,   Gegel,   Makiavelli,   sharq
faylasuflaridan   Beruniy,   Forobiylar   ham   barcha   asarlarida   shaxs   va   jamiyat
qarama-qarshiliklarini   ilmiy   asosda   sharhlashga   urindilar,   lekin   hech   qaysisi   bu
muammoni ijtimoiy psixologik muammo darajasiga ko’tara olmadi. XIX   asrning   o’rtalariga   kelib,   kapitalistik   munosabatlarning   keskinlashuvi,
turli davlatlar bilan iqtisodiy aloqalarning tobora o’sib borishi, turli xalqlarning bir
mamlakatdan   ikkinchisiga   ko’chishi—migratsiya   munosabati   bilan   qator   ijtimoiy
fanlar rivojlanishi uchun qulay shart-sharoitlar paydo bo’ldi.
Shu   o’rinda   ijtimoiy   psixologiyaning   ilmiy   manbalaridan   biri   bo’lgan
sotsiologiya fanining xizmatini ko’rsatmay bo’lmaydi. Sotsiologiyaning asoschilari
hisoblangan   Ogyust   Kont,   Gerbert   Spenser   va   boshqalar,   masalan,   jamiyatdagi
ijtimoiy   hodisalarni   o’rganish   uchun   albatta,   o’ziga   xos,   ayrim   psixologik
xolatlarni   o’rganmoq   lozim,   degan   fikrni   qat’iy   turib   isbot   qildilar.   Ular   har   bir
ijtimoiy voqeada ruhiy hodisalar borligini isbot qilishga urindilar. Masalan, fransuz
sotsiologi  G.Tard har  bir  individda "ijtimoiy fakt" borligini, bu narsa  uning miya
doirasidagina   emas,   balki   bir   qancha   miyalar   aloqasi   tufayli   mavjuddir,   deb
hisoblaydi.   Ijtimoiy   xulq-atvor   modeli,   uning   fikricha,   doimo   individlararo
munosabatni   o’z   ichiga   olib,   bunda   bir   individ   boshqa   individga   doimo   taqlid
qiladi, shuning uchun ham shaxsni  o’rganish boshqa shaxslarni  inkor qilmasligini
talab   qiladi.   Shunday   qilib,   sotsiologiyada   psixologik   yo’nalish   paydo   bo’ldi.
Tarddan   keyin   L.Uord,   F.Giddings   va   boshqalar   ijtimoiylik   qonunlarini   jamoa
ruhiy   holati   bilan   uzviy   ravishda   o’rgana   boshladilar.   Ularning   fikricha,   ijtimoiy
fakt   —   bu   ijtimoiy   aql,   tafakkur   bo’lib,   u   "jamiyat   psixologiyasi"   yoki
sotsiologiyaning   bahs   mavzuidir.   Shunday   qilib,   yuqorida   qayd   qilingan   ilmiy-
falsafiy,   ijtimoiy   manbalar,   shart-sharoitlar   tufayli   ijtimoiy-psixologik   g’oyalar
shakllanib   bordi.   Bu   qarashlar   sof   psixologiyaga   ham   o’xshamagan,   sotsiologiya
doirasidan   chiqib   ketadigan   alohida   fanning—ijtimoiy   psixologiyaning   paydo
bo’lishi uchun zamin rolini o’tadi. XX asr shu bilan xarakterli ediki, u turli fanlar
oldiga konkret topshiriqlar qo’ya boshladi. Shuning uchun psixologiya fani oldida
tadqiqotlar   asosida   psixologik   qonuniyatlarni   asoslash   vazifasi   turar   edi.
Ikkinchidan   esa,   Amerikada   ko’pgina   psixologlar   o’z   tadqiqot   ob’ektlarini
laboratoriyalarda   ayrim   psixik   jarayonlarni   o’rganishdan   kichik   guruhlarga
ko’chira boshladilar. Bu davrda psixologiyada shakllanib bo’lgan uch asosiy oqim
(psixoanaliz, bixeviorizm va geshtalt psixologiya) ichida ham ijtimoiy xulq-atvorni kichik guruhlar doirasida o’rganish tendensiyasi paydo bo’ldi. Bunda asosiy diqqat
kichik   guruhlarga   va   ularda   turlicha   eksperimentlar   o’tkazishga   qaratilgan   edi.
Bunday   holatning   paydo   bo’lganligi   ijtimoiy   psixologiyaning   fan   sifatida
shakllanishida   nihoyatda   katta   rol   o’ynadi.   Geshtald   psixologiya   yo’nalishi
negizida   maxsus   ijtimoiy   psixologik   yo’nalishlarning   —   interaksionizm   va
kognitivizmning   paydo   bo’lganligi   esa   bu   fanning   eksperimental   ekanligini   yana
bir   bor   isbot   qildi.   Bixeviorizm   yo’nalishlari   doirasida   o’tkazilgan   ijtimoiy
psixologik   tadqiqotlar   avvalo   amerikalik   olimlar   K.Xall   va   V.Skinnerlar   nomi
bilan   bog’liq.   Ular   va   ularning   izdoshlari   hisoblangan   K.Miller,   D.Dollard,
Dj.Tibo,   G.Kelli   va   boshqalar   diada   —   ikki   kishi   o’rtasidagi   munosabatlarning
xilma-xil   eksperimental   ko’rinishlarini   tadqiq   qilib,   ularda   matematik   o’yin
nazariyasi   elementlarini   kuzatdilar.   Diada   sharoitida   tajribada   o’tkazilgan
tadqiqotlarda   asosan   mustahkamlash   g’oyasini   isbot   qilishga   urinildi.   Klassik
bixeviorizmdan  farqli   o’laroq ijtimoiy psixologik  bixevioristlar  hayvonlar   o’rniga
laboratoriyaga   naqd   pulga   odamlarni   taklif   eta   boshladilar,   shuning   uchun   ham
ularning g’oyasida biologizm va mexanizm tarzda ilgarigi hayvonlarda to’plangan
dalillar   modelini   insonlarda   qo’llash   hollari   kuzatildi.   Psixoanaliz   doirasida   esa
ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlar   E.   Fromm   va   Dj.   Salliven   ishlari   bilan   bog’liq
bixevioristlardan   farqli   o’laroq   bu   yerda   eksperimentlar   ikki   kishi   emas,   balki
ko’pchilik ishtirokida o’tkazila boshladi. Ularning izdoshlari (V.Bayon, V.Bennis,
G.Sheparde,   V.Shutk)   o’tkazgan   tadqiqotlar   tufayli   hozirgi   kunda   ham   katta
qiziqish   bilan   o’rganilayotgan   kichik   T—guruhlar   psixologiyasi   yaratildi.   Unda
guruh   sharoitida   bir   odamning   boshqalarga   ta’siri,   guruhning   ayrim   individlar
fikrlariga   ta’siri   kabi   masalalar   ishlab   chiqildi   va   ijtimoiy   psixologik   treninglar
o’tkazishga   asos   solindi.   Kognitivizm   K.Levin   nazariyasi   asosida   paydo   bo’lgan
psixologik   yo’nalish   bo’lib,   undagi   o’rganish   obekti   munosabatlar   tizimidagi
kishilar, ularning bilish jarayonlari, ong tizimiga taalluqli bo’lgan kognetiv holatlar
bo’ldi.   Kognitizm   doirasida   shunday   mukammal,   boshqalarga   o’xshamas
nazariyalar   yaratildiki,   ular   hozirgi   kunda   ham   o’z   ahamiyatini   yo’qotgani   yo’q.
Masalan,   F.Xayderning   balanslashtirilgan   tizimlar   nazariyasi,   T.Nyukomning kommunikativ aktlar nazariyasi, Festingerning kognitiv dissonanslar nazariyasi va
boshqalar   shular   jumlasiga   kiradi.   Ulardagi   asosiy   g’oya   shundan   iboratki,   shaxs
o’ziga   o’xshash   shaxslar   bilan   muloqotga   kirishar   ekan,   doimo   munosabatlarda
ruhiy mutanosiblik tenglik bo’lishiga, shu tufayli ziddiyatlardan chiqishga harakat
qiladi.   Maqsad   —   turli   ijtimoiy   sharoitlarda   shaxs   xulq-atvorining   psixologik
sabablarini  tushuntirish va ziddiyatlarning oldini olish uchun yo’l-yo’riqlar  ishlab
chiqishdan iborat. Hozirgi davrda ham taniqli ijtimoiy psixologlar Olport, Maslou,
K.Rodjers va ularning safdoshlari gumanistik psixologiya doirasida bu ishlarni faol
davom   ettirmoqdalar.   Navbatdagi   nazariya   interaksionizm   bo’lib,   bu   aslida
sotsiologik nazariya bo’lib hisoblanadi. Uning asoschisi Gerbart Mid bo’lib, uning
qarashlari  ta’sirida  T.Sarbinning  rollar   nazariyasi,  G.Xaymen  va R.Mertonlarning
referent   guruhlar   nazariyasi,   F.Gofmanning   ijtimoiy   dramaturgiya   nazariyalari
shakllandi.   Ular   turli   ijtimoiy   sharoitlardagi   xulq-atvorlarni   tushuntirish   orqali
shaxs ijtimoiy psixologik sifatlarining sabablarini topishga harakat qildilar. Har bir
shaxs doimo ijtimoiy o’zaro ta’sir tizimida mavjud bo’ladiki, unda u to’g’ri harakat
qilish   uchun   o’zgalarni   tushunishga   harakat   qilishi,   o’zgalar   rolini   qabul   qilishga
tayyor   bo’lishi   lozim.   Lekin   o’zgalar   rolini   to’g’ri   qabul   qilish   uchun   unda
“umumlashtirilgan   o’zga"   obrazi   bo’lishi   lozimki,   bu   obraz   shaxslararo   muloqot
jarayonida,   har   bir   shaxs   uchun   ibratli   bo’lgan   kishilar   guruhi   bilan   muloqotda
bo’lish jarayonida shakllanadn. Ya’ni shaxs faolligi tan olinadi, bu esa fan tarixida
o’ta   progressiv   hol   edi.   Ijtimoiy   psixologiyaning   Rusiya   va   sobiq   ittifoqda
rivojlanishi   Ijtimoiy   psixologiyasining   asoschisi   deb   haqli   ravishda
V.M.Bexterevni   ko’rsatish   mumkin.   U   o’zining   refleksologiya   nazariyasi
doirasidan   shaxs   xulqatvorining   motivlarini   tushuntirishga   uringanlardan   biridir.
Uning fikricha, barcha ongli va ongsiz jarayonlar tashqi xulq-atvorda, harakatlarda
ifodalanadi,   shuning   uchun   ham   tashqi   harakatlarni,   qiliqlarni,   nutqni,   tovushni
o’rganish   orqali   shaxsning   o’zini   va   bu   harakatlarning   sabablarini   o’rganish
mumkin.   Bexterev   asosan   sotsiologiyani   biologiya   bilan,   psixologiyani   esa
fiziologiya   bilan   aralashtirib   yubordi,   shuning   uchun   shaxs   va   jamiyat
taraqqiyotining   universal   qonunlarini   aniqlashda   chalkashlikka   yo’liqdi.   20-30- yillarda   bolalar   va   o’smirlar   ijtimoiy   psixologik   taraqqiyotini   o’rganishga
qaratilgan ikki yo’nalish paydo bo’ldiki, ular ham qator kamchiliklardan holi bo’la
olmadilar.   Masalan,   biologik   yoki   biogenetik   nazariya   tarafdorlari   shaxsning
shakllanishida   irsiy   va   biologik   nasliy   omillar   yetakchi   rol   o’ynaydi,   deb
hisoblashsa,   sotsiologik   yoki   sotsiogenetik   nazariyotchilar   bu   borada   ijtimoiy
muhit rolini nihoyatda ortiq ekanligini himoya qilib chiqdilar. 30-yillardagi olimlar
shaxsning   shakllanishida   ijtimoiy   muhitning,   jamoaning   rolini,   ta’lim-tarbiyaning
ahamiyatini   isbotlashga   urindilar.   Lekin   40—   60-   yillar   ijtimoiy-psixologiya
taraqqiyotida   nisbatan   sokinlik   davri   bo’ldi.   Chunki   psixologiya   sohasida   olib
borilgan   tadqiqotlar   ichida   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlar   yo’q   hisob   edi.   Bu   fan
Rusiyada   va   boshqa   sobiq   ittifoqdosh   jumhuriyatlarda   70-   yillardan   keyin   keskin
rivojlana   boshladi.   Bunda   moskvalik   va   leningradlik   (hozirgi   Sankt-Peterburg)
olimlar   maktabi   katta   rol   o’ynadi.   Agar   Moskva   shahrida   asosan   ijtimoiy
psixologiya   bo’yicha   fundamental   nazariy   tadqiqotlar   ko’plab   o’tkazilib,   unda
hozirgi zamon ijtimoiy psixologik tadqiqotlarning empirik qonunlari asoslari ishlab
chiqilgan   bo’lsa,   SanktPeterburgda   ko’proq   tadbiqiy   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib
borildiki,   ular   birgalikda   minglab   yosh   ijtimoiy   psixologlar   avlodini   tarbiyalab
yetishtirdilar.   Ular   esa   hayotimizga   ilg’or   fikrlar   va   dalil   tadqiqotlar   bilan   kirib
kelib, hozirgi  kun fanini dunyo miqyosida misli  ko’rilmagan darajaga ko’tardilar.
O’zbekistonda   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlarning   o’rni   va   istiqbollari   Ijtimoiy
psixologiyaning   fan   sifatida   yurtimizda   rivojlanish   tarixiga   e’tibor   beradigan
bo’lsak shuni ta’kidlash lozimki, u oxirgi o’n yilliklar mobaynida shakllanmoqda,
xolos.   Ayniqsa   bu   borada   psixolog   olimlar   M.G.Davletshin,   V.M.Karimova,
G’.B.Shoumarov,   E.G’oziev,   N.A.Sog’inov,   B.M.Umarov   kabilarning   bir   qator
ilmiy-tadqiqot   ishlari   va   ilmiy   maqolalarini   keltirish   mumkin.   Lekin   tarixan,
umuman psixologiyaning O’zbekiston hududida shakllanishini tahlil qilinsa, uning
diniy-falsafiy   olimlar   va   qarashlar   tizimida   o’ziga   xos   tarzda   shakllanib
kelganligini   kuzatamiz.   Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   O’zbekistonda
o’tkazilayotgan   ijtimoiy   psixologik   tadqiqotlar   asosan   oila   va   oilaviy
munosabatlarga   bag’ishlangan.   Bu   borada   bir   qator   psixologlardan   V.Karimova, G’.Shoumarov   boshchiligidagi   ilmiy   ishlarni   keltirish   mumkin.   Masalan,
G.B.Shoumarov   boshchiligidagi   olimlar   tomonidan   oilaning   ijtimoiy-psixologik
vazifalari, oiladagi shaxslararo munosabatlar, oila negizida yuzaga keladigan hissiy
munosabatlar,   oila   qurish   motivlari,   oilaning   bolalar   tarbiyasiga   bevosita   ta’sir
ko’rsatadigan   ijtimoiypsixologik   omillari   kabi   bir   qator   jihatlari   o’rganildi.
V.Karimova   va   uning   boshchiligidagi   ilmiy   ishlarida   yoshlardagi   oila   xususidagi
tasavvurlar,   ularning   oila   motivlari,   oila   qurish   omillariga   munosabatlari,   oila
turiga ko’ra noto’liq oila muhitidagi shaxs individualpsixologik xususiyatlari, o’z-
o’zini baholashi, oila muhitida shaxsda namoyon bo’ladigan feminin va maskulin
sifatlar   nuqtai   nazaridan   yondashishlari   taxlil   etib   berilgandir.   Oilaviy
munosabatlar   psixologiyasi   xususida   o’tkazilgan   muhim   tadqiqotlardan   biri
N.Sog’inovning   o’zbek   oilasiga   xos   bo’lgan   nikoh   va   oila   munosabatlari   -
nikohdan qoniqish, nikoh motivlari, oila kurishning o’zbeklarga xos bo’lgan yosh
xususiyatlari,   yosh   o’zbek   oilalaridagi   psixologik   mojarolar   va   ajralishlarning
sabablarini sistematik tarzda o’rgangan ilmiy ishidir. Lekin O’zbekistonda ijtimoiy
psixologlar   oldida   juda   muhim   tadqiqot   mavzulari   mavjudki,   ularda   hozirgi
mustaqillik   sharoitida   shaxs   va   turli   ijtimoiy   guruhlar   psixologiyasida   ro’y
berayotgan   o’zgarishlar,   turli   yosh,   demografik   etnik   professional   guruhlarga
mansub   bo’lgan   kishilarning   ijtimoiy   tasavvurlari,   ular   asosida   ijtimoiy   xulq-
atvorni ilmiy boshqarish asoslari ishlab chiqilmog’i lozim. Ya’ni, ishlab chiqarish
ijtimoiy   psixologiyasi,   boshqarish   psixologiyasi,   guruhlar   psixologiyasi   hamda
ommaviy   psixik   jarayonlarning   ta’siri   masalalari   o’zbek   psixologlaridan   o’z
yechimini   kutmoqdaki,   ularda   ilg’or   fan   yutuqlaridan   foydalanilgan   holda
xududning milliy o’ziga xos qirralari ishlab chiqilishi kerak.
Guruhiy   dinamika .   Odatda   har   qanday   guruh   ichida   shunday   kuchlar
mavjudki, ular jamoa faoliyati samaradorligiga ijobiy yoki salbiy ta’sir etadi. Mana
shunday   kuchlar   yiѓindisi   va   uning   ta’sirida   guruh   ichidagi   muhitning   o’zgarib
borishi,   guruhiy   dinamika   deb   ataladi.   Guruhiy   dinamikaga   oid   jarayonlarni
eksperimental ravishda o’rgangan psixolog Kurt Levin bo’lib, uning fikriga ko’ra,
guruh   o’z   amaliyoti   davomida   qator   o’zgarishlar   va   rivojlanish   bosqichlarini boshdan kechiradi. Bu o’zgarishlarni yuzaga keltiruvchi omillar esa guruh ichidagi
turli jarayonlar va ularning mutanosib tarzdagi o’zaro munosabatidir. 
Guruhiy   dinamika   guruh   ichida   yashayotgan   kuchlarning   o’zaro   ta’siri   deb
tushunilishi mumkin. Har qanday guruhda ikki asosiy kuch mavjud: 
1)   shu   guruh   oldiga   qo’yilgan   maqsad   va   2)   shu   guruh   a’zolarining
ehtiyojlari.   Har   qanday   guruhiy   dinamikaning   asosida   mana   shu   ikki   omil
o’rtasidagi o’zaro munosabat yotadi. 
Guruhning   maqsadi,   mazkur   guruh   a’zolari   ehtiyojiga   mos   kelmasligi   ham
mumkin. Aynan shu holat guruhiy dinamikaniing manbai hisoblanadi.    
Guruhiy   dinamika   faqat   shu   guruh   ichidagi   hodisalar   bilan   cheklanib
qolmaydi.   Guruhiy   dinamikaga   ta’sir   ko’rsatuvchi   tashqi   –   ijtimoiy,   iqtisodiy
omillarni   ham   sanab   o’tish   joiz.   Aslida   bu   omillar   guruhiy   jarayonlarni,   ya’ni
muqarrar   o’zgarishlarni   sekinlashtirishi   yoki   tezlashtirishi   mumkin.   Bu   omillarga
qarshi   tura   olish   ma’lum   ma’noda   guruh   a’zolariga   va   tabiiyki,   rahbarga   boѓliq.
Guruhiy   hodisa   muqarrarligini   anglash,   unga   ta’sir   etuvchi   omillarni   bir-biridan
farqlash,   guruhiy   jarayonni   kerakli   yo’nalishda   olib   borish,   ya’ni   uni   boshqarish
imkoniyatini beradi.    
Guruhiy   dinamika   –   guruh   a’zolari   o’rtasida   o’zaro   idrok,   his-tuyѓu   va
muloqot   jarayonining   ma’lum   tartibda   rivojlanishidir.   Rahbarning   guruhiy
dinamikaga oid hodisalarni bilishi, ularni boshqarish va maqbul yo’lga yo’naltirish
imkonini   beradi.   Natijada   jamoa   oldidagi   vazifalar   yanada   samarali   bajarilishiga
qulaylik tuѓdiradi. 
Quyida   guruhiy   dinamikani   tashkil   etuvchi   asosiy   hodisalarga   to’xtalib
o’tamiz.   Bu   ro’yxatdagi   birlamchi   tushuncha   guruh   maqsadi   bo’lib,   odatda   har
qanday   jamoa   faoliyati   biron-bir   maqsadga   yo’naladi.   Taniqli   olim   R.   Shindler
guruhdagi   xodimlar   mavqeidan   kelib   chiquvchi   rollarni   ifodalab,   ularga
quyidagicha izoh berib o’tadi:
 Alfa   –   guruh   yetakchisi,   o’zgalarni   faollikka   va   maqsad   sari   undaydi,
ularga ishonch va qat’iylik baxsh etadi.   Beta   –   guruhdagi   ikkinchi   shaxs   –   ekspert,   ya’ni   guruh   baholovchisi,
sovuqqon,   mulohazali,   alfaga   nisbatan   tadbirli,   guruhga   xos   norma   va   qoidalar
himoyachisi.
 Gamma – passiv moslashuvchi, o’zini oshkora qilmaslikka urinadi. Bunday
odamlar odatda to’rt toifaga bo’linadi: 1) alfaga sodiq va unga hamsoya shaxs; 2)
loqayd xodim, bundaylar alfa uchun qulay kimsa; 3) o’z mavqeidan norozi, ammo
bo’ysunishga majbur; 4) o’z fikriga ega, lekin rahbarga til tekizmasdan guruhdagi
mavjud tartibni tanqid ostiga oluvchi shaxs. 
 Omega – guruh nafrati va noroziligi qaratilgan xodim. 
 R – muxolif, alfaga qarshi chiquvchi xodim 
Odatda   ushbu   sanab   o’tilgan   rollarni   deyarli   har   bir   guruhda   uchratish
mumkin. Agar guruh a’zolari ko’pchilikni tashkil etmasa, ba’zida xodimning o’zi
ham   bir   necha   rolni   ijro   etishi   mumkin,   ammo   oqibatda   guruhda   anchagina
zo’riqish holati kuzatiladi.
Guruhning   samarali   faoliyati   uchun   zarur   rollar   tasnifi   va   ularni
shakllantirish   tadbirlari   haqida   «komandalar»ga   ba ѓ ishlangan   bo’limda   batafsil
ma’lumot beramiz.
Guruh   a’zolari   o’z   rollarini   qanchalik   sidqidildan   bajarishlari,   jamoadagi
ijtimoiy   nazoratga   ham   bo ѓ liqdir.   Ijtimoiy   nazoratning   samarasi   va   mezonlari
ushbu guruhda qabul qilingan normalardan kelib chiqadi.  
Guruhiy   dinamika   ta’rifini   yaratuvchi   tushunchalardan   yana   biri   -
jamoadagi   liderlik   hodisasidir.     Ayni   paytda   liderlik   ikki   ma’noda   talqin   etiladi.
Birinchidan,   guruh   tuzilmasidagi   liderning   holati   va   uning   guruhiy   jarayonlarga
ta’siri   bo’lsa,   ikkinchidan,   lider   shaxsi,   uning   boshqaruv   vazifalarini   yechishdagi
o’rni     va   tashkilot   maqsadiga   erishishda   o’z   bo’yniga   oladigan   mas’uliyatdir.
Birinchi   ma’no   ko’proq   guruhiy   jarayonlarga   qaratilgan   bo’lsa,   ikkinchisi
umumpsixologik, shaxsga oid mazmunni kasb etadi. 
Jamoa   vazifalarining   bajarilish   muvaffaqiyati   ko’p   jihatdan,   guruh
a’zolarining   o’zaro   yakdillligiga,   ahillik   va   birdamligiga   bo ѓ liq.   Ushbu   shart
samarali   faoliyat   ko’rsatuvchi   komandalarning   xarakterini   belgilaydi.   Shu munosabat bilan rahbar jamoa a’zolarini o’zaro ahillikka,   ularda sheriklik hissini
uy ѓ otishga   intilishi   lozim.   Guruhiy   dinamikani   ta’riflovchi   jihatlardan   yana   biri,
guruhning rivojlanish bosqichlaridan kelib chiqadi.
Guruhlardagi   o’zaro   munosabatlar   yuqoridan   pastga   yoki   aksincha
bo’lib,guruh   a’zolarining   konkret   mavqelari,   boshliq   bilan   bo’ysunuvchilar
o’rtasidagi   munosabatlarni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   borada   “lider”   va   “boshliq”
tushunchalari   o’rtasidagi   farqlar   haqida   gapirish   lozim.   B.D.Parigin   bu   ikki
tushunchani farqlab shunday yozadi:
1)   lider   asosan   guruhdagi   shaxslararo   munosabatlarni   boshqarsa,   rahbar   –
shu guruhdagi rasmiy munosabatlarni boshqaradi;
2)   liderlik   kichik   guruhlargagina   xos   bo’lgan   hodisa   bo’lsa,   rahbarlikning
haq-huquqlari   katta   guruhlar   doirasida   ham   sodir   bo’lishi,   amalga   oshirilishi
mumkin;
3)   agar   liderlik   stixiyali,   betartib   jarayon   bo’lsa,   rahbarlik   maqsadga
qaratilgan jamiyatda ishlab chiqilgan normalar tartiblar asosida saylovlar oqibatida
sodir bo’ladigan hodisadir;
4)   liderlik   rahbarlikka   nisbatan   vaqtinchalik   hodisa   bo’lib   guruh   a’zolaring
kutishlari,   ularning   kayfiyatlari,   faoliyat   yo’nalishiga   qarab,   uzoqroq   muddatda
yoki qiqa muddatda ro’y beradi.
5) rahbarning liderdan farqi yana shundaki, u liderda yo’q bo’lgan jazolash
va   rag’batlantirish   tizimiga   ega   bo’lib,   shu   asosda   xodimlariga   o’z   ta’sirini
o’tkazish mumkin;
6)   lider   guruhda   u   yoki   bu   qarorlar,   ko’rsatmalar   tashabbuslarni   o’z
ixtiyoricha   bevosita   chiqarishi   mumkin,   rahbarda   esa   bu   yo’nalishda   ko’plab
ko’rsatmalar, rejalar, normalar, buyruqlar  mavjudki, rahbar ular  doirasidan chiqib
ketishi, o’zboshimchalik qilishi qiyin.
7) liderning faoliyati faqat kichik guruhlar doirasida amalga oshirilsa, rahbar
shu   guruhdagi,   kengroq   ijtimoiy   doiradagi,   jamiyatdagi   vakili   bo’lganligi   uchun,
uning vakolatlari ham keng, faoliyat imkoniyatlari ham ortiqdir. 
Lider   hech   qachon   yolg’iz   bo’lmaydi,   u   doimo   guruh   a’zolari   davrasida qaraladi,  shu   guruh  a’zolarini   u   yoki   bu   harakatlarga   chorlaydi.  Chunki   lider   shu
guruh   a’zolarining   psixologiyasi,   ularning   kayfiyatlari,   intilishlari,   qiziqishlari   va
hokazolarini hammadan yaxshi  biladi, ularning ichida eng tashabbuskoridir. Agar
sinf   doirasida   qaraladigan   bo’lsa,   turli   xil   lider   borligini   aniqlash   mumkin.
Masalan,   guruh   a’zolari   ichida   eng   bilag’oni,   aql   o’rgatuvchi,   topqir   intellektual
lider, bolalar ichida hazilkash, dilgir, xushchaqchaq,  ko’ngil  so’rovchi, o’zgalarni
tushuna oladigan – emotsional lider, guruhni ish faoliyatga chorlay oladigan, dadil,
qat’iyatli,   irodali   –   irodaviy   liderlar   bo’lishi   mumkin.   Ular   ayni   vaziyatlarda
vaziyat talabiga ko’ra paydo bo’ladilar hamda bolalar ongida o’z sifatlariga ko’ra
obro’ qozonadilar. Lider sifatlari ichida yaxshi va yomonlar ham bo’lishi mumkin,
lekin guruh liderga erishganda, uni ibrat sifatida tanqidsiz qabul qiladi va shuning
uchun   ham   barcha   ishlariga   ergashib,   ko’rsatmalariga   amal   qiladi.   Maktabda
bolalar   ichida   xulqi   maktab   normalariga   to’g’ri   kelmaydigan   liderlarning   borligi,
ular ma’lum guruh ichida so’zsiz obro’ga ega ekanligi ham shu bilan tushuntiriladi.
Masalan,   lider   “ketdik”   deb   ko’rsatma   bersa,   unga   ergashganlarning   darsni   ham
tashlab   keta   olishi   shu   bilan   tushuntiriladi.   Shuning   uchun   ham   sinf   rahbari   o’z
sinfidagi rasmiy liderlar bilan ishlash bilan cheklanmaydi, balki norasmiy liderlarni
ham aniqlay bilishi, ular bilan hamkorlikda ishlashi zarur. To’g’ri, ba’zi hollarida
rasmiy va norasmiy lider bir shaxs bo’lishi mumkin. Bu juda qulay, lekin liderlik
vaziyatga bog’liq bo’lgani uchun ham ularning o’zgarib turishini hisobga oladigan
bo’lsak,   o’qituvchining   boshqarish   mahorati   yoki   sa’ati   uning   norasmiy   liderlar
bilan samarali ishlash usulidir. Xulosa
Shunday   qilib,   har   qanday   lider   obro’ga   ega.   Obro’lilik   shaxsning   shunday
xususiyatiki,   u   boshqa   shaxslarga   ham   hissiy-emotsional,   ham   irodaviy   ta’sir
ko’rsata   olish   qobiliyatiga   egadir.   Norasmiy   obro’lilik,   ya’ni   shaxslararo
munosabatlar mahsuli sifatida orttirilgan obro’ samaralidir. Odamlar ko’ngliga yo’l
topish, ularni turli vaziyatlarda tushuna olish, ishonch va shunga o’xshashlar obro’
orttirish me’zonlaridandir.  Adabiyotlar:
1. Andreyeva   G.M.   Sotsialnaya   psixologiya.   Uchebnik   dlya   visshix   uchebnix
zavedeniy / G. M. Andreyeva. – 5-ye izd., ispr. i dop. – M.: Aspekt Press, 2013. –
364 s.
2. Andreyeva   G.M.,   Bogomolova   N.N.,   Petrovskaya   L.A.   Zarubejnaya
sotsialnaya psixologiya XX stoletiya. – M.: Aspekt Press, 2012.
3. Bodalev A.A. Lichnost i obsheniye. – M.: 2013.
4. Maxmudov I.I. Boshqaruv psixologiyasi: O’quv qo’llanma / Mas’ul muharrir:
A.Xolbekov. – T.: DJQA “Rahbar” markazi; “YUNAKS-PRINT” MCHJ, 2016. –
230 b.
5. Galkina T.P. Sotsiologiya upravleniya: Ot gruppi k komande. – M.: 2013.
6. Donsov A.I. Psixologiya kollektiva. – M.: MGU, 1984.
7. Yemelyanov   Y.N.   Aktivnoye   sotsialno-psixologicheskoye   obucheniye.   –   L.:
LGU, 1985.
8. Yenikeyev M.I. Obshaya i sotsialnaya psixologiya. – M.: 2012.
9. Kamenskaya   YE.N.   Sotsialnaya   psixologiya:   Konspekt   leksiy:   Uchebnoye
posobiye / YE.N. Kamenskaya.  Izd. 2-ye. – Rostov n/Donu: Feniks, 2016. – 192s.
10. Karimova   V.M.   Ijtimoiy   psixologiya   va   ijtimoiy   amaliyot:   Universitetlar   va
pedagogika institutlari uchun o’quv qo’llanma. – T.: “Universitet”, 1999. – 96 b.
11. Karimova V.M. Psixologiya. O’quv qo’llanma. – T.: A.Qodiriy nomidagi xalq
merosi nashriyoti, “O’AJBNT” markazi, 2012. – 205 b.
Platonov  Y.P.  Sotsialnaya  psixologiya   povedeniya:   Uchebnoye  posobiye.  –  SPb.:
Piter, 2016. – 464 s.

Kichik neformal guruhlar strukturasi va dinamikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Kasbiy stress va burnout sindromi
  • Psixologik treninglar vositasida bolalar idrokini shakllantirish
  • Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar
  • Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
  • Ijtimoiy psixologiyaning metodologik muammolari va tadqiqot usullari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский