Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 49.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Komil inson shakllantrshda mehnat tarbiyasining o’rni

Sotib olish
MAVZU: KOMIL INSON SHAKLLANTIRISHDA MEHNAT
TARBIYASINING O’RNI
MUNDARIJA: 
KIRISH…………………………………………………………………..…….….3
I.BOB. INSON SHAKLLANISHIDA MEHNAT VA TARBIYANING RO’LI
1.1.  Mehnat tarbiyasi - tarbiyaning muhim turi …………………………….…..….5
1.2.  Mehnat tarbiyasi berishda alohida ahamiyati ………………………………...14
1.3.  Komil inson shakllantirishda mehnat tarbiyasining o‘rni  ………………...…20
II.BOB. SHARQ MUTAFAKKIRLARINING MEHNAT TARBIYASI 
HAQIDAGI QARASHLARI…………………………………………….….......22
2.1.  Sharq mutafakkirlarining mehnat tarbiyasi haqida ………………………..….22
2.2.  Mehnat tarbiyasining mazmuni, shakl va metodlari  …...……..…………..….27
XULOSA…………………………………………………………………….…...30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..32 KIRISH
Mavzuning  dolzarbligi.   O'zbekiston   Respublikasi   Qomusi   sahifalarida  har
bir   fuqaroning   ilm   olish,   o'z   ijodiy   kuch   va   qobiliyatlarini   har   tomonlama
rivojlantirish   ta'kidlanadi.   Hozirgi   zamon   maktabi   tubdan   yangilanmoqda.
Mamlakatimizda   "Ta'lim   to'g'risida"gi   Qonunning   qaytadan   ko'rib   chiqilganligi
maktabning   buguni   va   kelajagiga   umid   bilan   qarashga   undaydi 1
.   Yosh   avlodga
tarbiya berishdek murakkab vazifani hal etishda maktab juda katta ahamiyat kasb
etadi.   Ayni   shu   joyda   yoshlarirlliz   ijtimoiy   jamiyat   va   ilmiy   texnika   taraqqiyoti
talablariga   javob   bera   oladigan   mukammal   ma'lumotlami   oladilar.   Maktab
yoshlaming   dunyoqarashlariga   poydevor   hamda   g'oyaviy   e'tiqodlari   uchun   ncgiz
yaratadi,   ulaming   irodalarini   shakllantiradi,   xalqimiz   baxtsaodati   yo'lida
sidqidildan mehnat qilishga tayyorlaydi.
O‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   munosabatlari   bolaga   ta’sirini   kuchaytirish
hamda   tarbiyalanuvchining   shaxsini,   xatti-harakatlarini   faollashtirish   maqsadida
qo‘llaniladi.   Munosabatlar   harakat   qilishga   ilhomlantiradi   va   har   qaysi   bolaning
xususiyatiga   qarab   o‘zgaradi.   Munosabatlar   jarayonida   istiqbolga   doir   qo‘yilgan
talabalar   bola   faoliyatini   faollashtiradi.   Bunday   talab   bolalarda   shod–u   hurramlik
kayfiyatini tug‘diradi. Har xil bolaning ulg‘ayishi o‘qituvchi uchun ham muhimdir.
Chunki,   o‘qituvchi   maktab   hayotida   o‘z   munosabatlari   asosida   umumiy
yuksalishiga   yordam   beradi.   O‘qituvchi   har   bir   bolaning   imkoniyatlarini   ko‘ra
olish va baholash, olg‘a harakat qilish, iroda va fe'l-atvorni tarbiyalashda tarbiyachi
yordam   beradi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   bolaga   shunday   ta’sir   ko‘rsatadiki,
uning   xatti-   xarakatiga,   xulq-atvori   ijobiy   rivojlanadi.   O‘qituvchi   bolaning   xulq-
atvor   ko‘nikmalarini   mustahkamlash   va   salbiy   ko‘nikmalariga   barham   berishda,
takomillashuvida, xulq-atvor va xatti-harakat bobida qanday yo‘l tutish kerakligini
anglab olishga imkon beradi 2
.
 O'quvchilarga tarbiya berish ularga ta'lim berish bilan mustahkam va yaxlit
birlikda amalga oshiriladi. Ammo, tarbiyaning o'z vazifasi. mazmuni, shakl hamda
1
 Ta’lim to‘g‘risidagi O‘zbekiston Respublikasining Qonuni (Barkamol avlod – O‘zbekiston taraqqiyotining 
poydevori. 1997 yil T.,“Sharq” nashriyoti)
2
 Munаvvаrоv. Pеdаgоgikа. T. O’qituvchi 1996.
3 uslublari bor. O'quv-tarbiyaviy jarayonning uzviyligi maktab oldiga qo'yilgan eng
muhim   pedagogik   qoidalardan   biri   hisoblanadi,   shuning   uchun   ham   sinfdan   va
maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   bevosita   o'quv   jarayoni   bilan   bog'langandir.
Darsdan   tashqari   mashg'ulotlar   o'quvchilarda   asosiy   vazifalari   bo'lmish   ihm
olishga   ishtiyoq   uyg'otish,   qobiliyatni   va   iste'dodlarini   ro'yobga   chiqarishga
imkoniyat   yaratishdan,   maktabni   muvaffaqiyatli   tugatish,   kasb-korga   intilish
hissini  tarbiyalashdan  iboratdir.  Yoshlaming  kundalik ehtiyojlari, intilishlar, talab
va   qiziqishlarini   faqat   dars   jarayoni   bilan   qondirib   bo'lmaydi.   Sinfdan   va
maktabdan   tashqari   mashg'ulotlar   o'quvchilar   faoliyatining   barcha   qirralarini
qamrab olmog'i lozim. Har bir o'quvchi bilan yakkama-yakka ishlash, uni ijtimoiy-
ruhiy jihatdan o'rganish sinffaoliyatiga yangicha mazmun olib kiradi. Yoshlaming
g'oyaviy-siyosiy   ongini   shakllantirish,   ularda   atrof-muhitga,   jamiyatga   ongIi
munosabatda bo'Iish, jonajon Vatanini cheksiz sadoqat  bilan sevish, xalqimizning
milliy qadriyatlarini e'zozlash hissini tarkib toptirish - vatanparvarlik tarbiyasining
mag zi bo lmog i lozim.  ʻ ʻ ʻ
Kurs ishining maqsadi: 
Mehnat   tarbiyasining   mazmun-mohiyati   va   shaxs   tarbiyasidagi   ahamiyatini
o rganish.	
ʻ
Kurs ishining vazifasi: 
 Shaxsni   tarbiyalashda   mehnat   tarbiyaviy   ishlarning   zaraurligini   ko rsatib	
ʻ
berish.
Kurs   ishining   obyekti:   Mehnat   tarbiyasi   mohiyati   va   shaxs   tarbiyasidagi
rolini shakllantirish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Mehnat   tarbiyasi   mazmun-   mohiyati,   shakl   va
metodlari.
Kurs ishining tuzliishi:   Ish kirish , 2 bob,4 qism, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro yxatidan tashkil topgan.	
ʻ
4 I.BOB.   MEHNAT TARBIYASI
1.1. Mehnat tarbiyasi - tarbiyaning muhim turi
Mehnat  tarbiyasi  - tarbiyaning muhim turi, shaxsni  shakllantirishning zarur
shartlaridan   biri   bo lgan   pedagogik   jarayon.   Mehnat   tarbiyasi   kishidan   ijtimoiyʻ
foydali   mehnatga   ichki   ehtiyoj,   institutizom,   batartiblik,   tashkilotchilik,
tashabbuskorlik,   ishchanlik,   ishning   ko zini   bilish   singari   sifatlarni   qaror	
ʻ
toptirishga   xizmat   qiladi.   Mehnat   inson   ehtiyojlarini   qondirishning   birinchi   va
asosiy vositasi bo lganligi uchun ham Mehnat tarbiyasi tarbiyaning boshqa hamma	
ʻ
turlaridan oldin paydo bo lgan.	
ʻ
Mehnat tarbiyasi g oyat keng falsafiy-pedagogik kategoriya bo lib, "mehnat
ʻ ʻ
ta limi",   "kasbga   yo naltirish",   "politexnik   ta lim",   "kasb   ta limi"   singari   tu-	
ʼ ʻ ʼ ʼ
shunchalarni   o z   ichiga   oladi.   Mehnat   tarbiyasi   berish   hamma   zamonlarda   ham	
ʻ
jamiyat   taraqqiyotining   asosi,   yoshlarni   hayotga   tayyorlashning   eng   muhim
vositasi   bo lib   kelgan.   Shuning   uchun   ham   barcha   ilo-hiy   kitoblar   va   hamma	
ʻ
mutafakkirlar   tomonidan   yaratilgan   bitiklarda   Mehnat   tarbiyasi   ga   katta   e tibor	
ʼ
berilgan.   Lekin   ularga   materialist   (moddiyunchi)lardan   farqli   tarzda   Mehnat
tarbiyasi   deyilganda   faqat   jismoniy   mehnatga   doir   ko nikma   va   malakalarni	
ʻ
shakllantirish   ko zda   tutilmagan.   Mehnat   tarbiyasi,   avvalo,   oilada   bola   o zini	
ʻ ʻ
anglay boshlashi  bilanoq amalga oshirila boradi. Jumladan, chaqaloklar go daklik	
ʻ
bosqichiga o tishlari bilanoq, ularga dastlabki  Mehnat  tarbiyasi  berila boshlanadi.	
ʻ
Shunday   qilinmasa,   bola   faqat   iste molchiga   aylanib   qoladi   va   natijada   u   noshud	
ʼ
va yalqovgina emas, ma naviyati kemtik shaxs ham bo lib shakllanishi mumkin.	
ʼ ʻ
Bolalarga   Mehnat   tarbiyasi   berishda   bog cha,   maktab   singari   ijtimoiy	
ʻ
pedagogik   muassasalar   katta   o rin   tutadi.   Chunki   bu   muassasalarda   Mehnat	
ʻ
tarbiyasi   ilmiy   asosda   tegishli   mutaxassislar   tomonidan   uyushtiriladi.   Mehnat
tarbiyasini tashkil etishdagi asosiy jihat shundaki, u bolalarning yosh xususiyatlari,
ruhiy,   akliy   va   jismoniy   imkoniyatlariga   muvofiq   bo lishi   lozim.   Bolaning	
ʻ
imkoniyatlaridan   yengil   Mehnat   tarbiyasi   ularni   zeriktirgani   kabi   ularning
imkoniyatlaridan   og ir   topshiriqlar   bolalarni   bezdirishi   mumkin.   Mehnat	
ʻ
tarbiyasini   amalga   oshirishda   tizimlilik   va   institutizom   bo lishiga   qat iy   amal	
ʻ ʼ
5 qilinishi   joiz.   Aks   holda,   har   qanday   qobiliyatli   bola   ham   yetarlicha   Mehnat
tarbiyasi   ololmasligi   mumkin.   Mehnat   tarbiyasi   uchun   maktab   davri   eng   qulay
fursatdir.   Birinchi   navbatda,   o qish   jarayonining   o zi   og ir   akdiyjismoniyʻ ʻ ʻ
mehnatdir. Maktabga o z vaqtida kelib-ketish, o qish-yozishni  o rganish, berilgan	
ʻ ʻ ʻ
bilimlarni   egallash   uchun   o quvchilarga   Mehnat   tarbiyasi   berilgan   bo lishi   kerak.	
ʻ ʻ
Chunki   o quv   topshiriqlarini   bajarish,   dars   o zlashtirish,   o tilganlarni   takrorlash,	
ʻ ʻ ʻ
yozma   ishlar   bajarish,   kerakli   matnlarni   yodlash,   ko chirmalar   olish,   lu-g atlar	
ʻ ʻ
bilan   ishlay   olishi   uchun   o quvchi   muayyan   institutizomga   rioya   etishi,	
ʻ
tashkilotchilik   qobiliyati   va   ishchanlik   xususiyatiga   ega   bo lishi,   ishning   ko zini	
ʻ ʻ
bilishi   kerak.   Mehnat   tarbiyasida,   avval   aytilganidek,   mehnat   ta limi   va   kasbga	
ʼ
yo naltirish   jarayonlarining   ham   o rni   katta.   Chunki   bu   jarayonlarda   o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ
bevosita   tegishli   mehnat   ko nikmalarini   egallash   va   ularni   mustaqil   ravishda	
ʻ
qo llash   bosqichini   o taydilar.   Shuningdek,   ular   bu   asnoda   qaysi   bir   mehnat	
ʻ ʻ
yo nalishi o ziga muvofiqroq ekanligini bilib oladilar. Shuning uchun ham mehnat
ʻ ʻ
ta limi   imkon   qadar   xilma-xil   bo lishi   hamda   o quvchilarning   aqliy,   jismoniy
ʼ ʻ ʻ
imkoniyatlari va jinsiy xususiyatlariga muvofiq kelishi zarur.
O zbekiston   Respublikasining   "Ta lim   to g risida"gi   qonuni   va   Kadrlar	
ʻ ʼ ʻ ʻ
tayyorlash   milliy   dasturi   (1997-yil   29   avg   .)ga   muvofiq,   o rta   maxsus   ta lim	
ʻ ʼ
bosqichining majburiy bo lganligi o zbek o quvchilariga Mehnat tarbiyasi berishda	
ʻ ʻ ʻ
alo-hida   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki,   bu   bosqich   to liq   kasbga   yo naltirilgan	
ʻ ʻ
bo lib,   kasbhunar   kollejlari   o quvchilari   bevosita   o zlari   tanlagan   kasblarga   doir	
ʻ ʻ ʻ
ko nikma   va   malakalar   shakllantirsalar,   akademik   litsey   o quvchilari   kelajakda
ʻ ʻ
egallaydigan   kasblarning   nazariy   asoslarini   o zlashtiradilar.   Oliy   ta limning	
ʻ ʼ
bakalavriat   va   magistratura   bosqichlarida   Mehnat   tarbiyasi   bevosita   kasb   ta limi	
ʼ
bilan   qo shib   amalga   oshiriladi.   Mehnat   tarbiyasi   berishda   o quvchilarning   bo sh	
ʻ ʻ ʻ
vaqtidan   to g ri   foydalanish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Bolalarning   o quv	
ʻ ʻ ʻ
rejasida ko zda tutilgan, mehnat amaliyotini o tashlarini to g ri tashkil etish, ularni
ʻ ʻ ʻ ʻ
bolalar,   o smirlar   ijodiyoti   saroylari,   uylari,   klublari   va   markazlari   qoshidagi
ʻ
to garaklarga   ko proq   jalb   qilish   yosh   avlodning   komil   shaxslar   sifatida	
ʻ ʻ
shakllanishida muhim ahamiyat kasb etadi.
6 Ta'lim-tarbiya   tarixiga   nazar   tashlar   ekanmiz,   dastlabki   xalq   og'zaki   ijodi
namunalaridan tortib, buyuk mutafakkirlar ijodigacha yoshlarni mehnatsevar bo'lib
yetishishi, kasb-hunaro'rganish, mehnat ahlini hurmat qilish hamda mehnat insonni
ulug'lash masalalariga alohida e'tibor berilganligiga guvoh bo'lamiz. Buni biz turli
davrlarda   yaratilgan   ta'limiy-axloqiy   asarlar   va   xalq   og'zaki   ijodi   namunalari
topishmoq,   xalq   qo'shiqlari,   masal,   maqol,   ertak   va   dostonlarda   mehnat   va   kasb-
hunar   odobi,   axloqi   va   qoidalarini   o'zlashtirish   muhim   hayotiy   zarurat   ekanligi
ta'kidlanadi 3
.
O’rta   maxsus   kasb-hunar   kollejlari   va   umumta’lim   maktablarida
o’quvchilarni   xunarmandchilik   sirlariga   o’rgatishda   ta’limining   zamonaviy
uslublaridan   foydalanish   muhim   axamiyat   kasb   etmoqda.   Shuning   uchun   kasb   –
hunar   kollejlarida   amaliy   san’at   ta’limining   yangi   mazmunini   shakillantirishning
ilg’or   padagogik   texnalogiyalari,   zamonaviy   o’quv   uslubiy   majmualar,   o’quv
tarbiya jarayonining didaktek jihatlarini taminlash va mazkur sohaga o’qitishining
ilmiy   amaliy   masalalarini   to’g’ri   hal   etish   xozirgi   kunning   dolzarb   masalalaridan
biridir.
Biz tanlagan bitruv ishimiz mavzusiga asosan yuqoridagi masalani hal qilish
yo’llarini yangi pedagogoik texnalogiyalar  asosida  amalga oshirib izlanishlar olib
bordik.   Respublikamiz   nashiryotlarida   chop   etilgan   darslik,   o’quv   uslubiy
qo’llanmalarni   o’qib,   o’rganib   tahlil   qilimiz   shuni   ko’rsatdiki,hali   xalq
hunarmandchiligi misolida kollej o’quvchilarini amaliy san’atga o’rgatish metodik
jihatdan to’liq o’rganib chiqilmagan.
Respublikamiz   olimlaridan   professor   S.S.Bulatov,R.Xasanov,dotsent
R.Shobaratov,Q.qosimov,   A.Turdialiev,   O.Xudayorova   va   boshqa   amaliy   san’at,
kasb-   hunarga   aloqador   xalq   hunarmandchiligini   turli   no’qtasini   tadqiq   qilganlar.
Jumladan,   professor   Bulatov   S.S   o’zining   “O’zbek   xalq   amaliy   bezak   san’ati”
metodik qo’llanmasida xalq amaliy bezak san’ati turlari bo’yicha mashg’ulotlarni
tashkil   etishga   hamda   o’tkazishga   bo’lgan   shart   sharoitlar,   o’qitishning   nazariy-
3
 Mavlonova R.A, Sanakulov X.R, Xodiyeva D.P “Mehnat va uni qitish metodikasi” O‘quv qo‘llanma. 2007yil 
TDPU.
7 metodik   asoslari   hamda   dasturlar   bayon   etilgan,   atamalarning   izohli   lug’ati
berilgan.
Shuningdek “Ganchkorlik” qo’llanmasida esa o’zbek xalq dekarativ amaliy
san’atining   eng   qadingi   gurux   bilan   gancho’ymakorligiga   bag’ishlanadi.   Unda
ganchkorlik   san’ati   tarixi   rivojlanishi   va   o’z   kasbini   yoshlarga   o’rgatish   usullari
bayon etilgan.
Shobaratovning   P   Kompazisiyasi   O’quv   qo’llanmasi   amliy   san’at
o’qitishning   o’quv   jarayonini   tashkil   qilish,   va   mashg’ulotlar   kompozitsiyalarini
maqsad   va   vazifalari   ko’rsatib   o’tilgan.   O’quv   –qo’llanma   boshqa   mutaxassisli;
fanlari   bilan   uyg’unlashgan   holda   o’quvchilar   olgan   bilimlarini   keyingisi   bilan
to’ldirib borishda yordam beradi.
Professor   Xasanov  R   “Maktabda   tasviriy  san’at  o’qitish  metodikasi”   nomli
darsligida   tasviriy   va   amaly   san’atning   o’qitish   metodlarida   kerak   bo’ladigan
barcha nazariy va metodik bilimlar berilgan.
Xasanov R “Boshlang’ich sinflarda naqsh chizish  metodikasi” nomli o’quv
qo’llanmasida   naqsh   chizishning   o’ziga   xos   xususiyatlari   ranglar   va   ularni
ishlatish,   ranglarining   xuxusiyatlari,   naqsh   kompozitsiyalari   haqida   etarlicha
ma’lumotlar beriladi.
Q.Qosimov   “Naqqoshlik”   nomli   asarida   naqqoshlik   san’atining   taraqqiyot
yo’li, naqqoshlik tugaragining mazmuni uchun o’qtishning nazariy asoslari  naqsh
solishga o’rgatish metodikasi bayon etilgan.
Yuqorida   ko’rsatilib   o’tilgan   darslik   o’quv   metodini   adabiyotlarini
o’rganishimiz   asosida   mavzumizni   nomini   xalq   hunarmandchiligi   misolida   kollej
o’quvchilarini   amaliy   san’atga   o’rgatishning   pedagogik   shart   sharoitlari   deb
belgilab oldik.
Kasb-hunar   va   kollejlari   va   hunarmandchilik   sirlarini   yangi   pedagogik   va
muammoli ta’lim metodlaridan foydalangan holda olib borilsa dars samaradorligini
oshirishga erishiladi. O’quvchilar darslarni ilmiy asosida tushunishlari osonlashadi,
dars   talablarini   boshqarishda   ularni   malakasi   oshadi   va   fazoviy   tasvvurlari
8 kengayadi. Mavzu kafedramiz magistrlik dissertatsiyasi umumiy yo’nalishiga mos
keladi.
Ilmiy tadqiqot ishimizning maqsadi:
Xalq   hunarmandchiligi   misolida   kollej   o’quvchilarini   amaliy   san’atga
o’rgatishning   pedagogik   shart   –sharoitlarini   aniqlash   va   o’qitishning   zamonaviy
texnologiyalarini qo’llash usullarini takomillashtirish.
Ilmiy tadqiqot ishimizning vazifasi:
-   dars   samaradorligini   oshirish,   o’quvchilarning   ilmiy   dunyoqarashini
shakillantirish.
-   kasb-hunar   kollejlarida   hunarmandchilik   darslari   samaradorligini
oshirishga bo’lgan asosiy talablarni aniqlash,
- kollej o’quvchilarini kasb-hunarga yo’naltirishda sharq olimlari pedagogic
qarashlaridan foydalanish yo’llarini toppish
-   kasb-hunar   kollejlarida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanib hunarmandchilikni o’rgatish usullarini takomillashtirish.
- turli tadbirlar vositasida hunarmandchilikni o’quvchilar qalbiga singdirish.
- turli rasmlar va didaktik materiallardan foyfalanishni rivojlantirish.
-   hunarmandchilikni   o’quvchilar   ommasi   orasida   keng   targ’ib   qilish   va
ishimizni tajriba qilib sinovdan o’tkazish.
Bitiruv ishimizning predmeti:
Kasb-hunar   kollejlari   va   umumiy   ta’lim   maktablari   o’quvchilariga
hunarmandchilik o’rgatish jarayoni.
Ilmiy faraz yoki gipotiza:
- tasviriy va amaliy san’at darsliklarida yangi pedagogik texnalogiyalaridan
foydalanishni o’quvchilarga qo’yiladigan talablari aniqlansa;
- xunarmandchilikka o’rgatish jarayonida o’quvchilar bilimi oshirib borilsa;
-   o’quvchilarda   hunarmandchilikka   oid   amaliy   san’at   va   kasbga   qiziqish
uyg’otilsa;
- hunarmandchilikka oid darslarni  olib borishda tugarak mashg’ulotlarining
imkoniyatlaridan ham  samarali  foydalanilsa  yaxshi  natijalarga  erishish  mumkin. .
9 Tadqiqot   obekti   etib;   Samarqand   qurilish   va   milliy   xunarmandchilik   kollejlarida
amaliy san’at mashg’ulotlarini o’tkazish jarayoni tanlandi.
Tadqiqot   ishlarining   ilmiy   yangiligi:   kasb-hunar   kollejlari   va   umum   ta’lim
maktablarida   amaliy   san’at   darslari   orqali   hunarmandchilik   sirlarini   o’rgatib,
muommoli   ta’lim   metodlaridan,   dedaktik   vositalardan   foydalanish   orqali
o’quvchilarga hunarmandchilik sirlarini to’g’ri o’rgatish yo’llari aniqlandi va dars
samaradorligi oshirildi.
Tadqiqot   metodologiyasi:   Davlatimiz   konstitutsiyasi,   Prezident   asarlari,
ta’lim dasturlari, pedagog olimlar ishlari, turli pedagogik va metodik adabiyotlar…
Ishning   metodi:   manbalarni   o’rganish,   tahlil   qilish,   so’rov   o’tkazish,
aniqlash,
Malakaviy   bitiruv   ishimiz   rejalaridagi   mavzularni   o’rganish   bilan   kasb-
hunar   kollejlari   va   umum   ta’lim   maktablarida   hunarmandchilikka   o’rgatish
mashg’ulotlarini   tashkil   qilish   orqali   yoshlarimizni   kasb-hunarga   yo’llashga
uchraydigan   muommolar,   ularni   hal   qilishda   ta’limda   samaradorlik   va   kasbiy
masalalarni   axamiyatini   hamda   hunarmandchilikka   oid   kasblarni   fanlararo
alaqadorlik asosida tashkil qilishga harakat qildi.
Ishning hajmi: Uch bob, sakkiz fasl, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar bilan
75 bet va ilovadan iborat.
I   Bob.   Kasb-hunar   kollejlarida   hunarmandchilik   darslarini   zamonaviy
pedagogik texnologiyalar asosida tashkel etish 4
.
Kasb-hunar kollejlarida hunarmandchilik darslarini samaradorligini oshirish
uchun fan o’qituvchisiga qo’yiladigan asosiy talablar.
O’zbekiston   Respublikasining   mustaqillikka   erishishi   tufayli   hayotimizning
barcha   jabhalarida   turli   ijtimoiy   iqtisodiy   o’zgarishlar   yuz   hbu   ijtimoiy-iqtisodiy
o’zgarishlar   jamiyatning   munosib   davomchilarini   tayyorlash   ishiga,   ya’ni   yosh
avlodlarning   shakillanishi   jarayonini   amalga   oshiriladigan   ta’lim-tarbiya   tizimini
tubdan isloh qilishni talab etmoqda. “Davlatning buyuk kelajagi fuqarolarimizning
ma’lumotliligiga   ,madaniyatiga,   bunyodkorliligiga   tayanadi.   Zero,   eski   ta’lim-
4
  Mavlonova R.A, Sanakulov X.R, Xodiyeva D.P “Mehnat va uni qitish metodikasi” O‘quv qo‘llanma. 2007yil 
TDPU.
10 tarbiya asosiga yangi jamiyatni qurib bo’lmaydi”. Ta’lim-tarbiya tizimini yangicha
mazmuni   asosida   isloh   qilishda   o’qituvchining   ,   tarbiyachining   ,   murabbiyning
ro’li   beqiyosdir.   (J.Yo’doshev.   “   Ta’limimiz   istiqloli   yo’lida   “.T.:”
Sharq”,1996,106-107-b.).
Tasviriy va amaliy san’at o’qituvchisining o’z sohasidagi savodxonligi etarli
darajada   bo’lsagina   o’quvchi   va   talabalar   bilan   yonma-yon   o’tirib   o’zlari   amaliy
namuna ko’rsata oladilar. O’shandagina o’quvchilar va talabalar o’z ko’zlari bilan
murabbiy rassomning egallagan mahorat sirlarini amaliy ishlarida ko’rib ruhan his
qiladi   hamda   san’atning   nozik   sirlarini   tushunib   etishishiga   imkoniyatlari
kengayadi.
Tasviriy   va   amaliy   san’at   o’qituvchisi   boshqa   o’qituvchilar   kabi
umuminsoniy fazilatlarga ega. U axloqiy sifatlar shakllangan, ma’naviy ruhan boy,
etuk inson bo’lishi bilan birgalikda yuqori darajada shakllangan kasbiy mahoratga
ega   bo’lgan   mutaxasis-pedagog,   psixolog   bo’lmog’i   lozim.   “O’qituvchi   tasviriy
san’atdan   maxsus   bilim   va   malakalar   bilan   qurollanmasdan   turib,   muallimlik
qilishi   mumkin   emas.   Ayniqsa   u   tasviriy   san’atning   qalamtasvir,   rangtasvir,
grafika,   haykaltaroshlik,   shuningdek   dekorativ-amaliy   san’at   va   memorchilik
san’ati   tarixi,   san’atdagi   turli   oqimlar   maktablar   uning   rivojidagi   tamoyillarini
puxta o’zlashtirib olishi, uning ayrim turlari bo’yicha badiiy ijod olib borishi va bu
bilan   bolalarga   namuna   bo’lishi   kerak”.   (R.Hasanov.”Umumta’lim   maktablarida
tasviriy san’at ta’limi konsepsiyasini ”.T.:O’zPFITI, 9-10-b.).
Tasviriy   va   amaliy   san’at   o’qituvchisi   shu   turkimdagi   maxsus   tayyorgarlik
texnalogiyasini   mukammal   bilmog’i,   mazkur   sohaning   tarixini,   nazaryasini,
metodologiyasini,   amaliyotini   yaxshi   o’zlashtirgan   yuqori   darajadagi   kasbiy
mahoratga ega bo’lgan metodist bo’lmog’i ham lozimdir.
1)   tasviriy   va   amaliy   san’at   o’qituvchisining   badiiy   va   tarbiyaviy   ishlarni
tashkil   etishda,  o’quv  tadbirlarini   amalga oshirishda  va  hal   etishda  lozim  bo’lgan
vazifalari, muammolari tizimida;
2) tasviriy va amaliy san’at o’qituvchisining hozirgi zamon sharoitida kasbiy
mahoratiga, mas’ulyatiga qo’yiladigan talablarni uning faoliyatida aks etishi ;
11 3)   o’qituvchining   o’z   oldida   turgan   vazifalarini   va   muammolarini   hal
etishdagi va kasbiy siymosida tasnif etilgan faoliyat turlarida ;
4)   ta’limiiy-tarbiyaviy   muammolarni   hal   etishda   tasviriy   va   amaliy   san’at
o’qituvchisi   foydalanadigan   vositalar,   uslublar   va   faoliyatni   amalga   oshirish
yo’llari hamda ta’lim mazmunini tanlashda ;
Tasviriy   va   amaliy   san’at   o’qituvchisining   ma’lum   darajada   bu   sohada
yaratilgan   bilimlarni,   ko’nikma   va   malakalarni   bir   davrdan   ikkinchi   davrga
o’tkazuvchilik   mas’uliyatini   tavsiflaydigan   quydagi   yaqqol   seziladigan
ko’rsatgichlar ham mavjud:
-tasviriy va amaliy san’at o’qituvchisining zaruriy bilimlari hajmi ;
-o’qiyuvchining   o’quv-tarbiyaviy   mashg’ulotlarni,   turli   tadbirlarni   amalga
oshira olish ko’nikma va malakalari ko’lami ;
-tasviriy va amaliy san’at o’qituvchisining shaxsiy kasbiy fazilatlari.
Tasviriy va amaliy san’at o’qituvchisining vazifalari:
1)   o’quvchilarni   badiiy   nafosat   va   ijodiy   sifatlarini   shakillantiruvchi
ijtimoiy-iqtsodiy vazifalar;
2) aqliy, ijodiy, jamoatchilik muamolari ;
3) nazariy ta’limni amaliy, hayotiy , tabiiy faoliyat ,ijod bilan bog’lay olish ;
4)   kasbiy   faoliyatda   ,badiiy   ijodda   o’quv   va   ijodiy   mashg’lotlar   birligini,
uyg’unligini saqlay olish;
5)   o’quvchilarni   badiiy,   axloqiy,   nafosat   tarbiyasida   majmuaviy   va   tizimli
yondashishni ta’minlash.
Tasviriy   va   amaliy   san’at   o’qituvchisining   kasbiy,   pedagogik   faoliyatini
quyidagi qisimlardan tuzilgan deb faraz qilish mumkin :
a) tashkilotchilik - sinfda o’quv jarayonini, o’z madaniyatini, turli tadbirlarni
yo’lga qo’ya olishi;
b)   tuzuvchilik   –   kompozitsiyalar,   loyihalar,   qurilmalar,   naqsh,   badiiy
tasvirlar , obrazlar va boshqalarni ko’rib, yasay olishi ;
v)   axborot   bera   olish   -   ranglar,   ularning   xususiyatlari,   tasviriy   va   amaliy
san’at tarixi, taraqqiyoti, jarayonlar va boshqalar to’g’risida;
12 g)   rivojlantiruvchi-bolalarning   dastlabki   tanishtirish   bosqichidan   boshlab,
mohir   rassom,   haykaltarosh,   me’mor   va   boshqalar   bo’lib   etishishigacha   bo’lgan
bilim, malaka, ko’nikmalarni takomillashib borishiga erishish;
d) kasbga yo’nalganlik;
e) kasbiy safarbarlik;
j) tadqiqodchilik-ijodkorlik;
z)   maxsus   kasbiy,   o’ziga   xos   muammolar.   Tasviriy   va   amaliy   san’at
o’qituvchisining   yuksak   mahoratli   mutaxasis   sifatida   faoliyat   ko’rsatishida
quyidagi   bilimlar   zarur:   g’oyaviy,   mafkuraviy,   axloqiy,   psixologik,   pedagogik,
metodik,   tabiiy-ilmiy,   matematik,   texnik-texnalogik   (maxsus),   iqtisodiy,
demografik,   ekologik,   huquqiy,   nafosat,   umummadaniy,   axborotlar   bilan
munosabatda bo’la olish.
Ko’rinib   turibdiki,   kelajagimiz   poydevori   bo’lgan   yosh   avlodni   kamol
toptirishda,   ayniqsa   tasviriy   va   amaliy   san’at   o’qituvchisining   serqirra   faoliyati
alohida ahamiyat kasb etadi
13 1.2. Mehnat tarbiyasi berishda alohida ahamiyati
Mehnat tarbiyasi – tarbiyaning muhim turi
Mehnat  tarbiyasi  - tarbiyaning muhim turi, shaxsni  shakllantirishning zarur
shartlaridan   biri   bo lgan   pedagogik   jarayon.   Mehnat   tarbiyasi   kishidan   ijtimoiyʻ
foydali   mehnatga   ichki   ehtiyoj,   institutizom,   batartiblik,   tashkilotchilik,
tashabbuskorlik,   ishchanlik,   ishning   ko zini   bilish   singari   sifatlarni   qaror	
ʻ
toptirishga   xizmat   qiladi.   Mehnat   inson   ehtiyojlarini   qondirishning   birinchi   va
asosiy vositasi bo lganligi uchun ham Mehnat tarbiyasi tarbiyaning boshqa hamma	
ʻ
turlaridan oldin paydo bo lgan.	
ʻ
Mehnat tarbiyasi g oyat keng falsafiy-pedagogik kategoriya bo lib, "mehnat
ʻ ʻ
ta limi",   "kasbga   yo naltirish",   "politexnik   ta lim",   "kasb   ta limi"   singari   tu-	
ʼ ʻ ʼ ʼ
shunchalarni   o z   ichiga   oladi.   Mehnat   tarbiyasi   berish   hamma   zamonlarda   ham	
ʻ
jamiyat   taraqqiyotining   asosi,   yoshlarni   hayotga   tayyorlashning   eng   muhim
vositasi   bo lib   kelgan.   Shuning   uchun   ham   barcha   ilo-hiy   kitoblar   va   hamma	
ʻ
mutafakkirlar   tomonidan   yaratilgan   bitiklarda   Mehnat   tarbiyasi   ga   katta   e tibor	
ʼ
berilgan.   Lekin   ularga   materialist   (moddiyunchi)lardan   farqli   tarzda   Mehnat
tarbiyasi   deyilganda   faqat   jismoniy   mehnatga   doir   ko nikma   va   malakalarni	
ʻ
shakllantirish ko zda tutilmagan	
ʻ
Mehnat tarbiyasi, avvalo, oilada bola o zini anglay boshlashi bilanoq amalga	
ʻ
oshirila   boradi.   Jumladan,   chaqaloklar   go daklik   bosqichiga   o tishlari   bilanoq,
ʻ ʻ
ularga dastlabki Mehnat tarbiyasi berila boshlanadi. Shunday qilinmasa, bola faqat
iste molchiga aylanib qoladi va natijada u noshud va yalqovgina emas, ma naviyati	
ʼ ʼ
kemtik shaxs ham bo lib shakllanishi mumkin.	
ʻ
Oilada mehnat tarbiyasi
Bolalarni   mehnat   tarbiyasi   oilaviy   tarbiyadan   ajralgan   holda   amalga
oshirilmasligi kerak. Oilada bolalarda mehnatsevarlikni shakllantirish uchun qulay
sharoitlar   mavjud.   Ota-onalar   bilan   birgalikda   ishlash   bolaga   quvonch   keltiradi.
Xo'jalik   ishlarida   ishtirok   etish   bolaga   haqiqatan   ham   oila   g'amxo'rligiga   o'z
daxldorligini his qilish, oila jamoasining a'zosi sifatida his qilish imkonini beradi.
Ota-onalar   tomonidan   bolalar   mehnatini   shunday   tashkil   etish   muhimki,   bolalar
14 nafaqat   uni   kuzatish,   balki   unda   ishtirok   etishlari   mumkin.   Oilada   mehnat
tarbiyasini  muvaffaqiyatli  amalga oshirish uchun ota-onalar quyidagi  tavsiyalarga
amal qilishlari mumkin:
Bolani imkon qadar erta oilaning mehnat ishlariga jalb qilish;
Maktabgacha   tarbiyachiga   u   bajarilishi   uchun   mas'ul   bo'lgan   doimiy
vazifalarni belgilash;
Kattalar   tomonidan   qabul   qilingan   talablardan   chetga   chiqishga   yo'l
qo'ymang, aks holda bola o'z vazifalarini bajarishdan tortinadi;
Oilada mehnat tarbiyasi
Bolani   mehnat   bilan   jazolamang:   mehnat   rozi   bo'lishi   kerak,   qoniqish
keltirishi kerak;
Bolani mehnatga o'rgatish, unga mehnat faoliyati madaniyatining elementar
ko'nikmalarini singdirish:
mehnatning   oqilona   usullari,   asboblardan   to'g'ri   foydalanish,   mehnat
jarayonini rejalashtirish, mehnatni yakunlash;
Bolaga   chidab   bo'lmas   topshiriqlarni   bermang,   balki   etarli   yuk   bilan   ishni
ishonib topshiring;
Shoshmang, bolani turtmang, u ishni o'zi tugatguncha kutib turing;
Bolaga   undan   alohida   harakatlar   talab   qilgani   uchun   minnatdorchilik
bildirishni unutmang;
Bola o'z qo'li bilan qilgan ishini qadrlaydi va himoya qiladi, shuning uchun
uni   ijtimoiy   foydali   mehnatga   jalb   qilish   kerak.   Bu   jamoat   mulkiga   hurmatni
rivojlantirishning boshlang'ich nuqtasidir.
Axloqshunos olim Majid Havofiy hunarmandchilik to’g’risida bunday degan
edi:   Kasb   va   hunarmandlarni   ezozla,   hunarmandchilikka   ruju   qo’ygan   xalqning
hurmat va e’tibori oshadi”. Payg’ambar Dovut alayhissalom temirchilik, al-Farobiy
bog’bonlik   shoir   Sakkokiy   pichoqchilik   shoir   Zavqiy   esa   mahzido’zli   bilan
tirikchilik   o’tkazgan.   Bobomiz   Xo’ja   Baxoviddin   Naqishband   ham
hunarmandchilik   bilan   shug’ullanib,   Turkistonda   birinchilikdan   bo’lib   odamlarni
hunar o’rganishga va hunarmandchilik bilan shug’ullanishga chorlaganlar.
15 Boshqa   buyuk   sharq   mutafakkirlari   mehnat   va   kasb   to’g’risidagi   fikrlarini
quyidagicha ifodalaydi:
A. Navoiy: “Umrni zoya etma mehnat qil mehnatning saodatini kalitini bil.”
X. Dehlaviy: “Ba’zi kun yoshlar safida bo’za ammo, ish tadbirini keksadan
izla. ”
Al-Beruniy: “ Har shirin jon qilsa harakat, harakatga qarab topar barakat.”
X.   Dehlaviy:   “O’ylasang   hayotning   salohiyatining,   harakatga   o’ydagi
mehnatning ham mohiyatini.”
X.Dehlaviy:   “Ishni   ko’rib   ko’plar   shimranadi,   ko’proq   bajarganini   eng
yaxshi deng. ”
Shunga   o’xshash   misralarni   sharq   mutafakkirlari   asalarida   juda   ko’plab
topishimiz mumkin.
Katta   avlodlarga   o’zlarida   kasb-hunar   yuzasidan   to’plagan   bilimlarini
o’rgatib borgan taqdirdagina shu jamiyatda rivojlanish bo’lishi mumkin
Sharq mutafakkirlarining mehnat tarbiyasi haqidagi qarashlari
X   аsrdаgi   Shаrq   ijgimоiy   tаrbiyashunоslik   bo’yichа   fikrlаrning   eng   yirik
vаkili   Аbunаsr   Аl-Fоrоbiy   (870-950)   ning   fikrlаridа   kаsb-hunаr   vа   ахlоqiy
fazilatlar muayyan harakatlarni takrorlash,mashq qilish yo’li bilan paydo bo’lishini
uqtiradi.Mutаfаkkir   "Ахlоqiy   fаzilаtlаr   vа   rаzilliklаr,   ахlоqiy   hаrаkаtlаrni,
ishlаrning   bir   nechа   mаrtа   tаkrоrlanishidа   vа   uzоq   dаvоm   etishi   jаrаyonidа
vujudga   kelаdi   vа   mustаhkаmlаnadi.   Аgаr   qilinаyotgаn   ish   хаyrli   bo’lsа,   undа
fаzilаt kelib chiqаdi, аgаr yomоn bulsа, undа rаzillik kegib chiqаdi" -deydi.
Ma‘lumki,   yosh   avlodga   tarbiya   berish   jarayonida   maktab   juda   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   O‘quvchilarga   tarbiya   berish,   ularga   ta‘lim   berish   bilan
birgalikda   amalga   oshiriladi.   Ammo,   tarbiyaning   o‘z   vazifasi,   mazmuni,   amalga
oshirish usul va vositalari mavjud. O‘qish va tarbiya jarayonining uzviyligi ta‘lim
muassasalari oldiga qo‘yilgan eng muhim pedagogik vazifalardan biri hisoblanadi.
Shuning   uchun   sinfdan,   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   bevosita   o‘quv
jarayoni bilan bog‘langandir. Har bir fanning predmeti, o‘rganish obyekti, amalga
oshirishi   lozim   vazifalari   mavjud   bo‘lganidek,   tarbiyaviy   ishlar   metodikasi
16 fanining   ham   predmeti,   o‘rganish   obyekti   va   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan
vazifalari bor.
Tarbiyaviy ishlar metodikasi fanining predmeti sinfda va maktabda , sinfdan
va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   to‘g‘ri   tashkil   qilish,   har   tamonlama
rivojlangan   barkamol   avlodni   tarbiyalashning   eng   zamonaviy   va   eng   qulay
yo‘nalishlarini belgilash, vositalarini izlab topishdan iboratdir.
Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi   fanining   predmeti   bo‘lajak
o‘qituvchitarbiyachilarga   kelajak   avlodni   ma‘naviy   yuksak   fazilatlar   egasi   qilib
tarbiyalash san'atining qirralari, shakl va yo‘llari hamda bilim, ko‘nikma va malaka
hosil qilish haqida bahs yuritadi 5
.
Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi   fanining   o‘rganish   obyektini   esa   ta‘lim
muassalaridagi   uzluksiz   ta‘lim   –tarbiya   jarayoni   tashkil   etadi.  Tarbiyaviy  ishlarni
tashkil   qilish   metodikasi   ijtimoiy   faollikni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Uning
maqsadi   bo‘lajak   o‘qituvchi   va   tarbiyachilarning   tarbiyaviy   ish   va   tadbirlarning
mazmunli   bo‘lishini   ta‘minlashda   boy   milliy   va   umuminsoniy   qadriyat   va   urf-
odatlardan   keng   foydalanishga,   tarbiyaviy   ta‘sirga   ega   bo‘lgan   manbalarni   ajrata
bilishga qaratilgandir.
  Tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishning asosiy maqsadi, bugungi kun talabiga
javob beradigan barkamol shaxsni shakllantirishga qaratilgan ekan, ayni paytda bu
o‘qituvchilarga   katta   mas‘uliyatni   yuklaydi.   Shu   jihatdan   ham   o‘qituvchining
pedagogik   faoliyat   yuritishi   davr   talabiga   javob   bermog‘i   lozim.   O‘zbekiston
Respublikasining   ―a‘lim   to‘g‘risida   gi   Qonuni   va   Kadrlar   tayyorlash   milliy‖
dasturining bosh masalalaridan biri ham yosh avlodni barkamol etib tarbiyalashdan
iborat   etib   belgilangan.   Shu   jihatdan   ham   yosh   avlodni   barkamol   qilib   voyaga
yetkazish   uchun   Respublikamizda   ijtimoiy   –   tashkiliy,   tarbiyaviy   ishlar   amalga
oshirilmoqda. Barkamol avlodni tarbiyalash, ma‘naviy, ma‘rifiy, tashkiliy uslubiy,
ijtimoiy-iqtisodiy   jihatlari   bilan   murakkab   tarbiyaviy   ishlar   tizimi   kundan-kunga
takomillashib bormoqda.
5
  Munаvvаrоv. Pеdаgоgikа. T. O’qituvchi 1996.
17   Shuni   alohida   ta‘kidlash   kerakki,   tarbiyaviy   ishlar   shaxs   kamolatining
uzluksizligini   va   uzviyligini   muvaffaqiyatli   ta‘minlaydi.   Shu   jihatdan   har
tarbiyaviy ishlar tizimi shaxs kamolotining eng muhim va zaruriy omillaridan biri
hisoblanadi. 
Albatta,   bunda   tarbiyalanuvchilarning   yosh   xususiyatlarini   e‘tiborga   olish
muhimdir.   O‘zbekiston   mustaqilligi   tufayli   shaxsni   tarbiyalashga,   tarbiyaviy
ishlarni   tashkil   etishga   alohida   e‘tibor   qaratib   kelinmoqda.   Uning   mazmunida
yoshlar   tarbiyasi   muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   Respublikasining
birinchi   prezidenti   tomonidan   2008-yilni   "Yoshlar   yili"   va   2010-yilni   "Barkamol
avlod   yili"   2012-yilni   "Mustahkam   oila   yili"   deb   e‘lon   qilinishi   va   ushbu   yillar
bo‘yicha davlat  dasturini ishlab chiqish va uni amalga oshirish bo‘yicha tashkiliy
chora-tadbirlar   to‘g‘risidagi   Farmoyishning   qabul   qilinishi   yoshlarni   har
tomonlama   yetuk,   jismonan   va   ma‘nan   sog‘lom,   barkamol   avlodni   tarbiyalashni
maqsad   qilib   belgilab   berdi.   Shuni   alohida   ta‘kidlash   kerakki,   tarbiya   barkamol
avlodning   uzluksiz   rivojlanishini   ta‘minlaydi.   Tarbiyaviy   ishlar   sog‘lom   hayot,
sog‘lom turmush tarzi, sog‘lom e‘tiqod, barkamollik kabilarning asosiga aylanadi.
Barkamol   avlodni   tarbiyalash   mazmunida   milliy   qadriyatlarga   sadoqat,
jamiyatdagi   tinchlik,   xotirjamlikni   saqlashga   ongli   munosabatda   bo‘lish,   tinch   va
farovon   hayot   yaratish,   ijtimoiy   ma‘naviyatni   yuksaltirishga   intilish   kabi   omillar
tarbiyaviy   ishlarda   asosiy   o‘rin   egallaydi.   Shu   sababli   bugunga   yoshlar
dunyoqarashida millat, Ona tuproq, Ona Vatan kabilar turli xil tarbiyaviy tadbirlar,
boy   ma‘naviy   merosimiz   haqidagi   tushunchalar   bilan   tarkib   topib   boradi.
Yoshlarni   tarbiyalashda   ular   ongida,   millat,   milliy   axloq,   milliy   g‘urur,   milliy
tarbiya, milliy g‘oya, Vatan tuyg‘usi, Vatan qayg‘usi, Vatan sog‘inchi va shu kabi
tushunchalarni   sindirib   borish,   ularning   milliy   dunyoqarashini   kengaytirib   borish
tarbiya   jarayoning   asosiy   maqsadlaridan   biri   hisoblanadi.   Tarbiyaviy   ishlar
jarayonida   tarbiya   uch   narsaga   ehtiyoj   sezadi:   iste‘dordga,   ilmga   va   mashqqa
degan edi, ulug‘ olim Arastu. Shunga asosan tarbiya ishi bilan shug‘ullanuvchilar
quyidagilarga amal qilishlari lozimdir:
18 -tarbiyaviy   ishlar   jarayonida   va   tarbiyada   ulg‘ayotgan   inson   shaxsini   oliy
ijtimoiy qadriyat deb bilish, har bimr bola, o‘smir va yoshlarning o‘ziga xosligini
hurmat qilish;
-milliylikning   o‘ziga   xos   an‘ana,   vositalariga   tayanish,   milliy   merosga
asoslanish;
-o‘quvchilar   faoliyatida   tarbiyaviy   jarayonning   asosini   tashkil   qilish,
qiziqarli,   to‘laqonli   bolalar   yosh   jihatlariga   mos   turli   xil   ma‘naviy-ma‘rifiy
tadbirlarga   qatnashishini   ta‘minlash,   mehnat,   ijtimoiy   foydali,   ko‘ngilochar
tadbirlar tashkil etish lozim.
        Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi   fanining   asosiy   vazifasi   yosh   avlodni
ma‘naviyahloqiy   jihatdan   tarbiyalashda   xalqning   boy   milliy,   ma‘naviy-tarixiy
merosimizga,   umumbashariy   qadriyatlarga,   urf-odatlar   va   ananalarga   tayanib,
ongli shaxslarni intelektual salohiyatli qilib tarbiyalashdir.
    Tarbiyaviy ishlar metodikasi fanining vazifalari quyidagilardan iborat:
-   o‘quvchilar   jamoasining   tarbiyalanganlik   darajasini   o‘rganib,   unga
tarbiyaviy ta‘sir ko‘rsatish mahoratiga ega bo‘lish ;
-   tarbiyaviy   ish   va   tadbirlar   uchun   zarur   bo‘lgan   metodlarni   tanlab,
ko‘zlangan maqsadga erishish chora-tadbirlarini ko‘ra bilish ;
- ilg‘or tajribalarni tahlil qilish va uni o‘z faoliyatida ijodiy foydalanish ;
- tarbiyaviy ishlarning o‘quvchilar ruhiyatiga qanchalik ijobiy ta‘sir etganini
kuzatib, uni yanada rivojlantirish va takomillashtirish ;
-   tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   oshirishda   o‘z   bilimini   doimiy
rivojlantirib   borishi   lozim.Darsda   va   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   tarbiyaviy
ishlarni   tashkil   etish   bilan   birga   DTS   lariga   mosligiga   e‘tibor   qaratish   zarur
bo‘ladi. 
1.   Tarbiyaviy   ishlar   jarayonida   barkamol   avlodni   tarbiyalash   muhim   o‘rin
tutadi.   Aniq   maqsadga   qaratilgan   tarbiya   ishida   jamoaga   va   ba‘zi   bir   talablarga
ta‘sir qilishini tashkil etish tarbiyaviy ishlarning asosini belgilaydi.
2.   Tarbiyaviy   ishlarning   asosiy   jihati   barkamol   avlodni   har   tomonlama
kamol topishini hisobga olgan holda ularning tarbiyaviy jihatiga e‘tiborni qaratish
19 zarur   bo‘ladi.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   va   tarbiyachilar   yoshlar   bilan   tarbiyaviy
ishlarni tashkil qilishda metodikaga tayanish maqsadga muvofiqdir.
20 1.3. Mehnat tarbiyasining mazmuni, shakl va metodlari
Mehnat   tarbiyasini     tashkil   etish   jarayonida   o‘quvchilar   dastlab   ishlab
chiqarish jarayonlarining ilmiy  asoslari bilan tanishadilar.  
Mehnat   tarbiyasi   maqsadga   muvofiq,   tizimli,   izchil   tashkil   etiladi.   Mehnat
ta’limi   sinf   xonalari,   o‘quv-tajriba   maydoni,   mashina-traktor   saroyi,   o‘quv-
tarbiyaviy   tadbirlar   jarayoni,   ishlab   chiqarish   korxonalari   va   xo‘jaliklarning
dalalarda   olib   boriladi.     Natijada   ma’lum   qiymatga   ega   bo‘lgan   ijtimoiy-foydali
mahsulotlar     yaratiladi   hamda   ilg‘or   kasb   sohiblariga   xos   bo‘lgan   shaxslik
fazilatlari  shakllanadi.  
SHu  jihatdan  olib  qaraganda,   bugungi   kunda  mehnat  ta’limining  mazmuni,
maqsad va vazifalari o‘zgardi, texnologik ta’lim ustuvorlik kasb etdi, o‘quvchilarni
kasbga   yo‘naltirish   tizimi   yangilandi.   Mehnatni   ilmiy   tashkil   etishning   birinchi
darsini ham o‘quvchi ta’lim jarayonida oladi.  
Mehnat tarbiyasi bilan mehnat ta’limi bir-biri bilan o‘zaro bog‘langan.  
Mehnat   faoliyati   ma’lum   bilimga   ega   bo‘lishni   talab   etadi.   Zero,   bilim   va
ko‘nikmalar o‘quvchini mehnat faoliyatiga tayyorlaydi.  
Ta’lim   jarayonida   olgan   bilimlarini   amaliyotda   sinab   ko‘radilar,   Umumiy
mehnat jarayonida o‘quvchilarning kombinatlar, jamoa hamda fermer xo‘jaliklari,
korxona,   zavod   va   fabrikalarda   texnik   va   texnologik   bilimlari   mustahkamlanadi,
shuningdek, ular tashkilotchilik malakalariga ham ega bo‘ladilar.  
Sinfdan   tashqari   ishlar   jarayonida   mehnat   tarbiyasi   ayniqsa   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.     Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarning   turli   shakllari
o‘quvchining texnik   ijodkorligini rivojlantiradi, u yoki bu bilim sohasida bilimga
bo‘lgan   qiziqishini     shakllantiradi.   To‘garaklarda   o‘quvchining   qiziqish   va
qobiliyatlari namoyon  bo‘ladi 6
.  
O‘quvchilarning to‘garklardagi faoliyati ma’lum pedagogik talablarga  rioya
qilganda samarali bo‘ladi. CHunonchi:  
6
  Mavlonova R.A, Sanakulov X.R, Xodiyeva D.P “Mehnat va uni qitish metodikasi” O‘quv qo‘llanma. 2007yil 
TDPU.
21 -   to‘garak   faoliyati   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lishi   lozim,   ya’ni,
o‘quvchilar   tayyorlagan   buyumlar   kishilar   uchun   amaliy   qiymatga   ega   bo‘lishi
zarur;  
- texnik ijodkorlik o‘quv muassasasidagi o‘quv-mehnat jarayoni bilan  uzviy
alohada bo‘lishi kerak (maktab, kollej, oliy ta’lim va boshqalar);  
-   ijtimoiy-foydali,   unumli   mehnat   jarayonida   o‘quvchining   texnik
ijodkorligini   tashkil   etishda   faoliyatni   ijtimoiy   buyurtmadan   ijodkorlikka
aylantirish kerak bo‘ladi.  
To‘garak   faoliyati   jarayonida   o‘quvchilar   o‘z   kollejlari   uchun   o‘quv-
ko‘rsatmali   qurollar:   jadvallar,   rasmlar,   diagrammalar,   kolleksiyalar,   oddiy
modellar, yuqori sinflarda – stendlar, harakatdagi modellarni yaratish mumkin. 
Tabiatshunoslik,     botanika,     zoologiyadan     amaliy     mashg‘ulotlarda
o‘quvchilar   o‘quv-tajriba   uchastkalarida   ishlaydilar,   jonli   burchaklar   tashkil
etadilar, o‘quv maskanini ko‘kalamzorlashtiradilar.  
Mehnat   tarbiyasi   oilada   tabaqalashtirilgan   holda   olib   boriladi:   bolalar   o‘z-
o‘ziga   xizmat   qiladilar,   uy   hayvonlarini   parvarishlaydilar,   ro‘zg‘or   texnikalarini
ta’mirlash   bilan   shug‘ullanadilar.   Oila   byudjeti   va   uni   yuritish   bilan   bog‘liq
topshiriqlarni bajaradilar, Oilada bolalar va kattalar mehnatini hamkorlikda tashkil
etishning imkoniyatlari cheksiz.  
22 II.BOB. SHARQ MUTAFAKKIRLARINING MEHNAT TARBIYASI
HAQIDAGI QARASHLARI
2.1. Sharq mutafakkirlarining mehnat tarbiyasi haqida
SHarq mutafakkirlari mehnat tarbiyasi haqida. Ta’lim-tarbiya tarixiga  nazar
tashlar   ekanmiz,   dastlabki   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalaridan   tortib,   buyuk
mutafakkirlar   ijodigacha   yoshlarni   mehnatsevar   bo‘lib   etishishi,   kasb-hunar
o‘rganish,   mehnat   ahlini   hurmat   qilish   hamda   mehnat   insonni   ulug‘lash
masalalariga alohida e’tibor berilganligiga guvoh bo‘lamiz.  
Buni   biz   turli   davrlarda   yaratilgan   ta’limiy-axloqiy   asarlar   va   xalq   og‘zaki
ijodi   namunalari   topishmoq,   xalq   qo‘shiqlari,   masal,   maqol,   ertak   va   dostonlarda
mehnat   va   kasb-hunar   odobi,   axloqi   va   qoidalarini   o‘zlashtirish   muhim   hayotiy
zarur ekanligi ta’kidlanadi.  
Bundan   tashqari   «Avesto»,   Kaykovusning   «Qobusnoma»,   Abu   Nasr
Forobiyning   «Fozil   odamlar   shahri»,   Abu   Rayhon   Beruniyning   «Geodeziya»,
«Minerologiya»,   Mahmud   Qoshg‘ariyning   «Devonu   lug‘atit   turk»,   YUsuf   Xos
Hojibning   «Qutadg‘u   bilig»,   Alisher   Navoiyning   bir   qator   asarlari   va   shu   kabi
ma’rifiy   meros   namunalarida   mehnatsevarlik,   kasb-hunarning   ahamiyati   haqida
muhim   fikrlar   bayon   etilgan.   Bular   dastlabki   xalq   og‘zaki   ijodi   namunalaridagi
xalq   eposlari,   ertak,   maqol   va   topishmoqlardan   boshlangan.   Mana   shunday
ertaklardan biri «Aql va boylik» ertagidir. Bunda chol to‘rt   o‘g‘liga qarata «Kim
aqlli   va   davlatmand   bo‘lsa,   o‘sha   oila   boshlig‘i   bo‘lib     qoladi»,   degan   so‘zlariga
o‘g‘illaridan biri zumrad ko‘zli oltin uzugi, ikkinchisi  zarbof choponini, uchinchisi
esa qimmatbaho kamaraini ko‘rsatadi.  Kenja o‘g‘il esa otasining savoliga «Menda
zumrad ko‘zli uzuk ham, zarbof  chopon ham, qimmatbaho kamar ham yo‘q. Lekin
mehnatkash   qo‘lim,   botir     yuragim,   aqlli   boshim   bor»,   -   deydi   va   otasi   uni   oila
boshlig‘i qilib, uy-ro‘zg‘orini  meros qoldiradi.  
Ko‘rinib turibdiki, xalq bu ertak vositasida yoshlarga insonni hayotda baxtli
qila   oladigan   narsa     mehnat   degan   g‘oyani   ilgari   surgan.     Faqat   ertaklarda   emas,
xalq   maqollarida   ham   mehnatsevarlik,   mehnatda     hamkorlik,   mehnatning   insonni
baxtli-saodatli qilishi ifodalangan. Maslan:  
23 Daryo suvini bahor toshirar, 
Inson qadrini mehnat oshirar.  
Oltin o‘tda bilinar, 
Odam mehnatda.  
Mehnatda do‘st ortar, 
G‘iybatdan dushman.  
kabi maqollar shular jumlasidandir.  
YUsuf Xos Hojibning «Qutadg‘u bilig» asarida esa shahar va qishloq xalqini
ijtimoiy   tabaqalarga   ajratib,   dehqonlar,   hunarmandlar,   chorvadorlar,   olimlar,
tabiblar   va   boshqalar   haqida   so‘zlab,   ularning   jamiyat   hayotidagi   o‘rniga   alohida
to‘xtalib   o‘tadi.   Turli   kasblar,   ayniqsa,   dehqonchilik,   hunarmandchilik   va
chorvachilikka oid fikrlarini bayon etadi. U dehqon, hunarmand va  chorvadorlarni
jamiyatning moddiy boyliklarini yaratuvchi sifatida ta’riflaydi.  
Masalan, alloma dehqonlar haqida:  
... Qalug‘ tebranurka bulardan aso‘g‘,  
Tuzuk tegir ye ichimdan tato‘g‘. 
(Hamma qimirlagan jonga bulardan manfaat (bo‘ladi),  
Hammasiga eyim (va) ichimdan halovat etadi).  
Deb   dehqonlar   mehnatini   ulug‘lash   bilan   birga,   hunarmandlar   haqida   ham
«juda   zarur   kishilardir   ...   temirchi,   tikuvchi,   etikdo‘z,   suvchi,   egarchi,   toshchi,
o‘qchi, kamonchilarning foydasi katta. Ularni sanay berib ko‘zim uzayib ketdi. ...  
Bu   dunyoga   ular   yaxshilik   keltiradilar,   Ular   juda   ko‘p   ajoyib   narsalarni
ishlaydilar»,   -   deb   o‘zining   xayrixohligini   bayon   etadi   va   hukmron   doiralarga
mehnatkashlar bilan munosabatda bo‘lish shartlari xususida o‘z tavsiyalarini bayon
qiladi.  
Dehqonlarga nisbatan:  
Bularga qatilg‘il, qarilg‘il o‘zun  
Tilin yo‘qshi sozla, achuq tut yuzun.  
(O‘zing bular bilan aralashgin, qo‘shilgin,  
Tilda yaxshi so‘zla, yuzingni ochiq tut).  
24 Hunarmandlarga nisbatan:  
Keraklik kishilar yema bu sena,  
Yo‘qo‘n tut bularo‘g‘ tosulg‘ay tona.  
(Bular ham senga kerakli kishilardir,  
Bularni yaqin tut, foydasi tegadi (ey) bahodir).  
CHorvadorlarni ham haqiqiy mehnatkash inson sifatida ulug‘lab:  
Qato‘lg‘il, qaro‘lg‘o‘l, yetur ham ichur,  
Ko‘nchilik uzala tirig‘lik kechur.  
Neku qulsa bergil, kerek bo‘lsa al,  
Ko‘ni ko‘rdim ushbu qutu bilmas al.  
(Aralashgin, qo‘shilgin, edir ham ichir, 
To‘g‘rilik ichra tirikchilik kechir.  
Nima so‘rasa bergil, kerak bo‘lsa ol  
CHindan ko‘rdim ushbu odamlar  
Hiyla-nayrangni bilmaydi(lar).  
YUsuf Xos Hojibning mehnat ahli haqidagi bu fikrlari haqiqatan ham  ularga
nisbatan hurmat va ehtiromni anglatadi. YUsuf Xos Hojibning mehnat  tarbiyasiga
oid   progressiv   qarashlari   tarbiyaviy   jihatdan   diqqatga   sazovordir.     XV   asarning
yirik   mutafakkiri   Alisher   Navoiyning   mehnatkash   insonni     ulug‘lovchi,   mehnat
tarbiyasi   haqidagi   fikrlari   «Hayratul   abror»,   «Farhod   va     SHirin»,   «Mahbub-ul
qulub» asarlari ham mavjud.   Alisher Navoiyning haqiqiy inson uchun eng yaxshi
fazilatlardan biri  mehnatsevarlik deb ko‘rsatadi. U «Hayratul abror»ning beshinchi
maqolatida     kishilarning   saxovatiga   ko‘z   tikishdan   ko‘ra   o‘z   qo‘li   bilan   hayot
kechirish   ulug‘roq va oliyjanobroq ekanligini «Hotam Toyi» hikoyatida keltiradi.
Hotam   Toyi   bir   kuni   qo‘y-qo‘zilar   so‘ydirib,   xalqqa   katta   ziyofat   beradi.   So‘ng
biroz dam olish uchun dalaga chiqadi. Unga elkasida o‘tin ko‘tarib kelayotgan  bir
chol uchraydi. Hotam Toyi unga «Dashtda yurib bexabar qolgandirsan,   tashla bu
og‘ir yukni, Hotam o‘yiga borib ziyofaida izzat ko‘rgil», - deydi.  
25 SHunda   chol   kulib:   «Ey,   oyog‘iga   hirs   band   solgan,   g‘ayrat   vodiysiga
qadam     urmagan   kishi,   sen   ham   bu   tikan   mehnatini   chekkin   va   Hotamning
minnatidan  qutulgin», - deb javob qiladi.  
Hotam   Toyi   cholning   bu   so‘zlariga   tan   beradi   va   halol   mehnat   bilan   kun
kechirishi uning himmatidan baland ekanligini anglaydi.  
Alisher   Navoiy   mehnatning   insonni   go‘zallashtirishi,   faqat   mehnat
tufayligina   insonning   kamol   topishi   mumkinligini   ta’kidlaydi.   SHu   maqsadda   u
qator   mehnatsevar   badiiy   obrazlarni   yaratadi.   Masalan,   «Farhod   va   SHirin»
dostonining asosiy qahramoni Farhod ana shunday qahramonlar jumlasidandir. 
Farhod   Armaniston   o‘lkasiga   qadam   qo‘yganda,   o‘z   yurtida   Qorandan
o‘rgangan  tosh   yo‘nish   hunarini  ishlatib,   og‘ir   mehnatdan  ezilgan  xalqqa   yordam
beradi.   O‘z   hunari,   mehnati   tufayli   bir   tomondan   xalqning   og‘ir   mehnatini
engillashtirgan   bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan   sevgilisi   SHirinning   hurmatiga   sazovor
bo‘ladi.  
Farhodning mehnatsevar  va ijodkorligidan ilhomlangan Alisher  Navoiy o‘z
dostonining ikkinchi nomini «Mehmonnoma» deb ataydi.  
Mehnatga   muhabbat,   ijodkorlik   dostonning   markaziy   masalalaridan   biri
bo‘lib hisoblanadi.  
Navoiy   «Mahbub-ul   qulub»   asarida   esa   turli   ijtimoiy   guruhlarning
hayotidagi   o‘rnini   belgilaydi,   fazilat   va   nuqsonlarini   ko‘rsatadi.   Dehqonlar
to‘g‘risida fikr yuritar ekan, «Dehqonki dona sochar, erni yormoq bila rizq yo‘lin
ochar. ... Olam ma’murlig‘i alardin va olam ahli masrurlig‘i alardin. Har qayonki,
qilsalar   harakot,   elga   ham   qut   etkurur,   ham   barakot»,   -   deb   dehqonlarni,   ya’ni,
mehnatkash   insonni   ulug‘laydi.   SHu   bilan   birga   shoir   bu   asarida   tekinxo‘rlarni,
nojo‘ya   ish   tutuvchi   kishilarni,   ochko‘z   va   ta’magirlarni,   mehnat   qilmay   hayot
kechiruvchi shaxslarni tanqid qiladi.  
Ma’rifatparvar   shoir   Furqat   ham   o‘zining   ma’rifiy   she’rlarida   ilm,   hunar
haqida fikr yuritar ekan, har bir sog‘lom fikrlovchi insonni hunar egallashga da’vat
etadi, hunarga mehr qo‘ygan, uni o‘rganishni da’vat etgan kishining jahonda qadri
baland bo‘lajagini uqtiradi.  
26 Pedagog-shoir   H.H.Niyoziy   esa   maktab   yoshlarni   ilmli,   odobli   qilib
tarbiyalashi va hunarga o‘rgatishi kerak, - deb ta’kidlagan ekan, yoshlar ma’naviy
fazilatlarining   shakllanishida   mehnatning   rolini   yuqori   baholaydi.   SHe’rlarida
bolalarni   ota-onalarining   mehnati   qadriga   etishga   undaydi.     Hamza   Hakimzoda
Niyoziy yoshlikda ilm olishning ahamiyati haqida  gapirar ekan, «O‘qi», «Kitob»,
«Qalam»   kabi   she’rlarida   ilmni   mehnatsiz   egallab     bo‘lmasligi   to‘g‘risidagi
g‘oyani   ilgari   suradi.     U   yoshlarga   kelajakda   o‘z   orzulariga   etishish,   ilm-fanni
egallash   uchun     yoshlikdan   mehnat   qilish   zarurligini   ta’kidlaydi.     YUqoridagi
fikrlar o‘quvchi-yoshlarning mehnat tarbiyasida muhim vosita  sanaladi.  
27 2.2. Komil inson shakllantrshda mehnat tarbiyasining òrni
Insonning   kundalik   turmush   tarzi   mehnat   va   faoliyat   bilan   bog’liqdir.   Shu
sababli   mehnat   umuminsoniy,   milliy,  moddiy   va  ma’naviy   boyliklarning   ijtimoiy
taraqqiyoti negizi hisoblanadi.  
Har tomonlama yetuk, barkamol avlodni yetishtirishda mehnat tarbiyasining
o’rni   beqiyosdir.   Mehnat   tarbiyasi   shaxsni   har   tomonlama   rivojlantirishning
ajralmas qismidir. Shuningdek, bolaning har tomonlama shakllanish vositasi, uning
shaxs sifatida ulg’ayish omili hamdir. Muntazam qilingan mehnat jarayonida bola
o’z aqlini, irodasini, hissiyotini, xarakterini rivojlantirishi mumkin.  
Shuningdek     bolaning     har   tomonlama   shakllantirish   vositasi,   uning   shaxs
sifatida   ulg’ayish   omili   hamdir.   Farzandlarimiz     mustaqil     O’zbekistonimizning
bo’lg’usi  quruvchilaridir.  Shu sababli kadrlar tayyorlash milliy dasturi va boshqa
hujjatlarda   ularni   mehnatga   qaydarajada     tayyorlashga     alohida     e’tibor
berilmoqda.  Shunday  ekan,  mehnat farzandlarimiz  uchun  ham  zaruriyat,  ham
burch     bo’lishi,     buning     uchun     uyda   ham,   o’quv   yurtlarida   ham   mehnat   qilish
uchun   sharoitlar   yaratish   lozim.   Agar   bola     kichikligidan     mehnat     qilishga
o’rgatilsa,     o’yindan     mehnat     qilishga     hech   bir   qiyinchiliklarsiz   o’tadi.   Inson
huquqlari umumjahon deklaratsiyasining 23-moddasida   "Har   bir   inson   mehnat
qilish,   mehnat   turini   ixtiyoriy   tanlash, adolatli, qulay mehnat sharoitida ishlash
huquqiga ega", - deb ta’kidlangan. 
Shunday   ekan,   bugungi   kunda   O’zbekiston   mustaqilligini   mustahkamlash,
xalq   farovonligini   ta’minlash   yo’lida   fidokorona   mehnat   qilayotgan   kishilar
bilan  faxrlanish  va  o’rnak  olish  lozim.  Yoshlar  mehnati  dastlab  oilada,  keyin
esa o’quv yurtlarida amalga oshiriladi. Bu jarayonda ayniqsa akademik litsey, kasb
-   hunar   kollejlarini   o’rni   va   ahamiyati   beqiyos   kattadir.   Ta’lim to’g’risidagi
qonunning     13-moddasida     ta’kidlanganidek,     "kasb     -     hunar     kollej
o’quvchilarining     kasb     -     hunarga     moyilligi,     mahorati     va     malakasini     chuqur
rivojlantirishni    tanlangan  kasblar  bo’yicha  bir  yoki  bir  necha ixtisos  olishini
ta’minlaydigan uch yillik o’rta kasb - hunar o’quv yurtidir"
28 Komil   inson   tushunchasi   ma’naviy   barkamol   inson   tushunchasi   bilan
hamohangdir.Ma’naviy   barkamollikka   erishmay   komil   inson   darajasiga   yetish
mumkin   emas.   Demak,   ma’naviy   barkamollikka   intilish   –   bu   komil   inson
darajasiga erishish uchun intilishdir.Komillikka inson butun umri davomida erishib
boradi.   Uchta   tushuncha:   sog‘lom   avlod,   ma’naviy   barkamol,   komil   inson   –
darajama-daraja   chuqur   ma’no   kasb   etadi.   Shundan   kelib   chiqadigan   bо‘lsak,
komil   inson   bо‘lishning   aniq  cheki  va  chegarasi   yо‘q.  Shu  bilan  birga  ma’naviy-
ahloqiy   komillik   darajasini   har   kim   о‘zicha   belgilay   olmaydi.   Kimki   “Men
ma’naviy-ahloqiy   komillik   chо‘qqisiga   yetdim   desa,   о‘ziga   о‘zi   yuksak   baho
bersa,   u   hali   komil   inson   emas.   Inson   hech   qachon   о‘zining   ma’naviy   kamolot
darajasiga baho bera olmaydi. Komillik har bir shaxsning boshqalar bilan bо‘lgan
munosabatda   kо‘zga   tashlanadi.   Komil   insonni   ota-ona,   jamoatchilik,   ular   bilan
munosabat   shakllantiradi.   Komillikning   yо‘li   odalardan   faqat   yaxshi   fazilatlarni
о‘rganish, ibrat olish, doimo yaxshilikka, ezgulikka intilishdir.
Komil   inson   biz   uchun   idealdir.   U   barcha   dunyoviy   va   ilohiy   bilimlarni
egallagan, ruhi mutlaq ruhga tutash, fayzu karomati serob, qalbi ezgu tuyg‘ularga
limmo-lim  t о ‘la pokiza  zot. Komil  inson odamzod orzu qilgan jamiki  ezgu xislat
va fazilatlarni  о ‘zida mujassam etgan insondir.
Komil inson haqida tasavvuf adabiyotida k о ‘p asarlar bitilgan.Ana shunday
asarlardan   biri   Aziziddin   Nasafiyning   “Insoni   komil”   nomli   risolasi   b о ‘lib,   unda
komil insonga shunday ta’rif berilgan: “Bilgilki, komil inson deb shariat va tariqat
va   haqiqatda   yetuk   b о ‘lgan   odamga   aytadilar   va   agar   bu   iborani   tushunmasang,
boshqa   ibora   bilan   aytayin:   bilgilki,   komil   inson   shunday   insondirkim,   unda
quyidagi t о ‘rt narsa kamolga yetgan b о ‘lsin: yaxshi s о ‘z, yaxshi fe’l, yaxshi ahloq
va maorif”. Bu  sifatlar  bilan ziynatlangan  odam  yolg‘on, riyo va badkirdorlikdan
chekinadi, hamma vaqt ezgu niyat bilan yashab, ezgu ishlarga tayyor turadi.
Yaxshi   ahloqiy   sifatlarni   egallab   borgan   odam   komil   inson   martabasiga
kо‘tarila   oladi.   Komil   inson   –   insonlarning   eng   mukammali,   eng   oqili,   donosi.
Komil   insonlar   odamlar   jamiyati   ichidan   yetishib   chiqadigan   mо‘tabar   zotdir.
Insonlar komillikka ahloqiy-ma’naviy poklanish jarayonida erishadilar.
29 Mehnat   tarbiyasida   xalq   ogzaki   ijodi   Mehr-oqibat,   komil   inson
shakllantirishda mehnat tarbiyasining o‘rni juda kattadir.
Mehnat inson hayoti uchun, uning faravon turmush kechirishi uchunhamisha
asos bo’lib kelgan va shunday bo‘lib qoladi.Buyuk xalqimiz, otalar va bobolarning
o’zaro bir- biriga hurmatini qadrlaydi. Shuning uchun ham xalq og’zaki ijodining
barcha   asoslarini   pedagogik   bo’lib,   bolalarni   kattalarga   xususan   ota-onalarga
hurmatda   tarbiyalash,   ularda   yuksak   axloqiy   sifatlarni   shakllantirish   fikri   xizmat
qiladi
30 XULOSA
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki,   mehnat,   mehnat   tarbiyasining
ahamiyati   bolaning   hayotida,   uning   jisomanan,   ma’nan   tarbiya   topishida,   hamda
yuksak kamolotga erishishida beqiyosdir. Har qanday tarbiya uchun poydevor eng
avval   oilada   barpo   qilinar   ekan,   mehnat   tarbiyasi   ham   bolada   o’z   uyida   uy
yumushlarida   oila   a’zolariga   ko’maklashishidan   boshlab   rivojlanib   boradi.   Shu
orqali bolada mehnatga nisbatan muhabbat, kelajak uchun esa ko’nikma va malaka
hosil bo’ladi. Keyinchalik ta’lim dargohlarida, ya’ni bog’cha, maktab, kasb-hunar
kollejlari   va   oliy   o’quv   yurtlarida   mehnat   tarbiyasi   bosqichma-bosqich
shakllantirib boriladi. Bu esa bolani uning jismoniy, aqliy qobiliyatiga, qiziqish va
imkoniyatiga qarab kasb-hunarga to’g’ri yo’naltirishga yordam beradi.  
Darsda   va   darsdan   tashqari   mashg‘ulotldarda,   madaniy   hordiq   chiqarish
paytlarida   o‘qimishli   kishilar   va   ularning   jamiyatdagi   o‘rnilari   haqida   suhbatlar
o‘tkazish,   hikmatli   so‘zlar   va   she‘rlar   o‘qib   berish,   yod   oddirish   va   mazmunini
tushuntirish   o‘rinlidir.   O‘qituvchi   birinchi   sinf   o‘quvchilarini   dastlabki   kundan
boshlaboq   o‘z   ustida   ishlashga,   o‘z-o‘zini   tarbiyalalash   malakalarini   egallashga
o‘rgatadi.   Ko‘rib   turibmizki,   o‘qituvchi   Bolalar   bilan   ishlashda   tarbiyaing   xilma-
xil   usul   va   vositalarini   qo‘llaydi,   bunda   O‘quvchi   o‘ziga   xos   hususiyatlarini
ko‘zlab   biron-bir   qaror   o‘quvchi   qilishni   talab   etadigan   tarbiyaviy   vaziyatni
hisobga   oladi.   Tarbiyaviy   usullarni   ularning   vazifasiga   qarab   quyidagi   asosiy
guruhlarga   ajratish   mumkin:   Ijtimoiy   axloqni   tarkib   toptirish   va   o‘quvchilar
faoliyatini   yo‘lga   qo‘yish   usullari:     o‘rgatish,   ibrat-namuna,   ishontirish,   o‘yin,
musobaqalar.
Bolalarni mehnat bilan jazolash yoki pul bilan mukofotlash mutlaqo mumkin
emas.     Talim   jarayonida   mehnat   tarbiyasi   Bolarga   mehnatga   bo‘lgan   qiziqish   va
ehtiyoj   ancha   barvaqt   paydo   bo‘lgan,   maktabga   kelgan   o‘g‘il   va   qizlarga   esa
muayyan mehnat ko‘nikmalari  tarkib topgan bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar maktabdagi
talim   va   tarbiya   tasirida   yanada   mustahkamlanadi.   O‘quvchilarda   mehnat
madaniyati,   tayyorlanadigan   mahsulot   sifati   uchun       mas‘uliyat   hissi,   vaqtdan
samarali   foydalanish,   asboblarni   ehtiyotkorlik   bilan   ishlatish   va   materiallarni
31 tejamli sarflash malakalari hosil bo‘la boshlaydi. Mana shular boshlang‘ich maktab
o‘qituvchisidan   alohida   e‘tiborni,   mehnat   tarbiyasining   xildma-xil   omillaridan
samarali   foydalanishni   taqozo   etadi.   Dars   o‘quvchilar   mehnatining   asosiy
turlaridan   biridir.   Bu   mehnat   turi   o‘quvchidan   qat‘iyatni,   qunt   va   aqliy   zo‘r
berishni talab qiladi. Dars jarayonida o‘qituvchi o‘quvchining fikrlash qobiliyatini
o‘stirib   boradi.   Ba‘zi   o‘quvchilarga   aqliy   mehnat   qilish   mehnatning   boshqa
turlariga   nisbatan   og‘irdek   tuyuladi.   Ular   darsda   darrov   zerikadilar,   materiallarni
o‘zlashtirishda sustkashlik qiladilar.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. А. Kаrimоv. Yuksаk mа`nаviyat еngilmаs kuch. T. Shаrq 2008.
2.   I.   А.   Kаrimоv.   Bаrkаmоl   аvlоd     O’zbеkistоn   tаrаqqiyotining   pоydеvоri.
T. 1997.
3. Kаdrlаr tаyyorlаsh milliy dаsturi T. 1997.
4. Оchilоv M. Оliy mаktаb pеdаgоgikаsi.T. 2008.
5. Оchilоv. M. Muаllim қаlb mе`mоri. T. 2003.
6. Munаvvаrоv. Pеdаgоgikа. T. O’qituvchi 1996.
7.   Mavlonova   R.A,   Sanakulov   X.R,   Xodiyeva   D.P   “Mehnat   va   uni   qitish
metodikasi” O‘quv qo‘llanma. 2007yil TDPU.
8. X.Sanakulov, D.Xodiyeva “Boshlang‘ich sinflarda qog‘ozdan amaliy
ishlar” metodik qo‘llanma 2012 yil T:.Ipak yo‘li poligraf, 2012.
9.   Ta’lim   to‘g‘risidagi   O‘zbekiston   Respublikasining   Qonuni   (Barkamol
avlod – O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. 1997 yil T.,“Sharq” nashriyoti)
10. Kadrlar tayyorlash bo‘yicha milliy dastur. (Barkamol avlod- O‘zbekiston
taraqqiyotining poydevori. 1997 yil T.,“Sharq” nashriyoti)
11. Sanakulov X.R, Xodiyeva D.P “Mehnat ta’limi” 2-sinf uchun darslik . –
T:. Sharq, 2012
12. Sanakulov X.R, Xodiyeva D.P  “Mehnat ta’limi” 3-sinf uchun darslik . –
T:. Sharq, 2012
13. Sanakulov X.R, Xodiyeva D.P «Boshlang‘ich sinflarda tabiiy
Materiallardan amaliy ishlar» o‘quv-metodik qo‘llanma 2009 yil. TDPU.
33

Komil inson shakllantrshda mehnat tarbiyasining o’rni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский