Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 54.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Komil Yashin va uning “Yodnoma” asari

Купить
KOMIL YASHIN VA UNING “YODNOMA”ASARI
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………..…………...2-4
I BOB. Kamil Yashinning hayoti va ijodi…………………………...….…....5-10
1.1 Kamil Yashinning biografiyasi………………………………….………,…..5-7
1.2Uning ijodiy faoliyati……………………………………………..…..……..7-10
II BOB. “Yodnoma” asarining mazmuni va g‘oyaviy 
yo‘nalishi………………………………………………………………..…….11-16
2.1 Asarning syujeti va asosiy qahramonlari………………………………….11-14
2.2 Muallifning tarixiy voqealarga munosabati……………………...….....…14-16
III BOB. “Yodnoma” asarida badiiy tasvir va tarixiy 
haqiqat………………………………………………………………..…….....17-23
3.1 Tarixiy voqealarning badiiy talqini………………………………..……....17-18
3.2 Asarda qo‘llanilgan badiiy vositalar……………………………….……...18-23
XULOSA………………………………………………………………..………..24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………..………………..………….25                                 Mavzuning   dolzarbligi   Birinchi   Prezidentimiz   I.   A.   Karimovning
“Tarixga   murojaat   qilar   ekanmiz,   u   xalq   xotirasi   ekanligini   nazarda   tutishimiz
kerak.   Xotirasiz   barkamol   kishi   bo‘lmaganidek,   o‘z   tarixini   bilmagan   xalqning
kelajagi   ham   bo‘lmaydi”   degan   fikrlarni   aytib   o‘tgan 1
.   Biz   tanlagan   mavzu   ham
bugunning   dolzarb   mavzusi   hisoblanib,   uni   ilmiy   nuqtai   nazardan   tadqiq   etib,
manbalar, arxiv hujjatlari orqali xolislik bilan yaqindan o‘rganib, fanga yangiliklar
kiritish,   bugun   va   kelajak   avlodni     haqqoniy   tarixdan   boxabar   etish   mavzuning
dolzarbligini tashkil qiladi.
  Kamil Yashin o‘zbek adabiyotida katta o‘rin tutgan ijodkorlardan biri bo‘lib,
uning   “Yodnoma”   asari   tarixiy   va   adabiy   jihatdan   muhim   hisoblanadi.   Ushbu
asarda tarixiy voqealar  badiiy talqin orqali  yoritilib, xalqning boshidan kechirgan
sinovlari, adolat va haqiqat uchun kurash motivlari aks ettirilgan.
Bugungi   kunda   tarixiy   asarlarning   dolzarbligi   yanada   oshib   bormoqda,
chunki ular o‘tmish voqealarini badiiy tahlil qilish orqali yangi avlodlarga muhim
saboqlar   beradi.   «Yodnoma»   asari   ham   o‘zbek   milliy   adabiyotida   tarix   va   badiiy
tasvir   uyg‘unlashgan   muhim   asarlardan   biri   bo‘lib,   unda   xalq   taqdiri,
vatanparvarlik va fidoyilik g‘oyalari ilgari surilgan.
Shuningdek, Kamil Yashinning asarlarini o‘rganish nafaqat adabiy jarayonni
tushunishga,   balki   tarixiy   haqiqat   va   milliy   ongni   shakllantirishga   ham   xizmat
qiladi.   Shu   sababli,   ushbu   mavzu   nafaqat   adabiyotshunoslar,   balki   tarixchilar   va
milliy meros bilan qiziqqan tadqiqotchilar uchun ham dolzarb hisoblanadi.
Kurs   ishini   o‘rganilganlik   darajasi   Kamil   Yashinning   ijodi   va   uning
«Yodnoma»   asari   o‘zbek   adabiyotshunosligida   muayyan   darajada   o‘rganilgan
bo‘lsa-da, bu  borada  hali   ham  to‘liq va  chuqur   tadqiqotlar  talab  etiladi. Asarning
tarixiy haqiqat va badiiy tasvir uyg‘unligi, qahramonlar obrazlarining shakllanishi
va adabiy uslubi adabiyotshunoslar tomonidan muayyan darajada tahlil qilingan.
1. Adabiy tanqid va ilmiy maqolalar:
1
 Karimov I. A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. – Toshkent, “Sharq”., 1998. Kamil   Yashinning   ijodi   haqida   adabiyotshunoslar   tomonidan   yozilgan
maqolalar mavjud bo‘lib, ularda asarning mazmuni va g‘oyaviy yo‘nalishi haqida
fikrlar bildirilgan.
O‘zbek adabiy tanqidchilari uning asarlarida tarixiy haqiqatning aks etishiga
alohida e’tibor qaratishgan.
2. Darslik va monografiyalar:
O‘zbek   adabiyoti   bo‘yicha   yozilgan   turli   monografiyalarda   Kamil
Yashinning ijodiga bag‘ishlangan boblar mavjud.
Ayrim   darsliklarda   uning   «Yodnoma»   asarining   mazmuni,   badiiy
xususiyatlari va tarixiy voqealar bilan bog‘liqligi tahlil qilingan.
3. Tadqiqot ehtiyoji:
“Yodnoma” asarining  tarixiy va badiiy jihatlarini  yanada chuqur  o‘rganish,
uni   boshqa   tarixiy   asarlar   bilan   taqqoslash   va   zamonaviy   yondashuvlar   asosida
tahlil qilish muhim.
Kamil   Yashinning   ijodi   va   asarning   adabiy   jarayondagi   o‘rnini   batafsil
yoritish,   uni   yangi   ilmiy   qarashlar   asosida   tadqiq   qilish   lozim.   Shu   bois,   ushbu
mavzuni   o‘rganish   nafaqat   mavjud   ilmiy   yondashuvlarni   qayta   tahlil   qilish,   balki
yangi ilmiy tadqiqotlarga asos bo‘lishi mumkin.
Kurs ishining maqsadi va vazifalar.
Ushbu kurs ishining asosiy  maqsadi  Kamil Yashinning  «Yodnoma» asarini
badiiy   va   tarixiy   jihatdan   tahlil   qilish,   asarda   aks   ettirilgan   voqealar   va
qahramonlar   obrazining   tarixiy   haqiqat   bilan   bog‘liqligini   aniqlash   hamda   uning
o‘zbek adabiyotidagi o‘rnini baholashdan iborat.
1. Kamil Yashinning ijodiy merosini o‘rganish – uning adabiyotdagi o‘rni va
«Yodnoma» asarining ahamiyatini aniqlash.
2.   Asarning   syujeti   va   g‘oyaviy   yo‘nalishini   tahlil   qilish   –   asarning   asosiy
mavzulari va muallifning maqsadini ochib berish.
3.   Badiiy   tasvir   vositalarini   o‘rganish   –   asarda   ishlatilgan   badiiy   uslub   va
tasviriy vositalarni tahlil qilish. 4. Tarixiy haqiqat  va badiiy talqinni solishtirish – asardagi  tarixiy voqealar
qanchalik haqiqatga yaqin ekanligini aniqlash.
5.   Qahramonlarning   obrazini   tahlil   qilish   –   ularning   tarixiy   prototiplari   va
badiiy talqinlarini o‘rganish.
6.   Asarning   adabiy   tanqid   va   bahosini   o‘rganish   –   adabiyotshunoslar
tomonidan asarga berilgan baholar va uning bugungi ahamiyatini tahlil qilish.
Ushbu   vazifalar   kurs   ishining   ilmiy   asoslangan   va   to‘liq   tahlil   qilinishiga
yordam beradi. I BOB. Kamil Yashinning hayoti va ijodi
1.1 Kamil Yashinning biografiyasi
Komil Yashin, (taxallusi; asl nomi Komil Nu monov) (1909.25.12, Andijonʼ
—   1997.25.09,   Toshkent)   —   shoir,   dramaturg,   publitsist   va   jamoat   arbobi.
O zbekiston   xalq   yozuvchisi   (1969),   O zbekiston   fanlar   akademiyasi   akademik	
ʻ ʻ
(1968), Mehnat Qahramoni (1974). O zbekistonda xizmat ko rsatgan san at arbobi	
ʻ ʻ ʼ
(1939).   Halima   Nosirovaning   turmush   o rtog i.   Leningraddagi   o rmon   xo jaligi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
institutida o qigan (1925—28). Andijon maktablarida o qituvchilik qilgan (1928—	
ʻ ʻ
30). Andijon viloyat va O zbek musiqali drama teatrlarida adabiy emakdosh (1930	
ʻ
—36),   San at   ishlari   bosh   boshqarmasida   boshliq   (1946—49),   O zbekiston	
ʼ ʻ
Yozuvchilar   uyushmasida   rais   (1958—80),   „O zbek   tili   va   adabiyoti“   jurnalda	
ʻ
bosh   muharrir   (1969—80,   jamoatchilik   asosida).   Adabiy   faoliyati   1925-yildan
boshlangan.   Uning   shu   yillardan   boshlab   yozgan   she rlari   „Quyosh“   (1930),	
ʼ
„Kurash“   (1931)   va   boshqalar   to plamlariga   kiritilgan.   Ayni   paytda   teatr   san ati	
ʻ ʼ
bilan   ham   qiziqib,   „Kar   quloq“   (1926),   „Teng   tengi   bilan“,   „Lolaxon“   (1927),
„Quyosh“   (1929)   kabi   bir   pardali   pyesa   va   inssenirovkalar   yozgan.   „Lolaxon“
pyesasining   Qori   Yoqubov   rahbarligidagi   Etnografik   ansambl   repertuariga
kiritilishi   (1927),   ayrim   pyesalarining   Andijon   teatrida   sahnalashtirilishi   (1929)
Yashindagi   teatr   san atiga   bo lgan   maylni   kuchaytirgan.   Uning   30-yillar	
ʼ ʻ
voqeligida   kechayotgan   murakkab   jarayonlarni   aks   ettiruvchi   „O rtoqlar“   (1930),	
ʻ
„Yondiramiz“   (1931),   „Ichkarida“   (1933,   1935   yilda   qayta   ishlanib,   „Gulsara“
nomi bilan sahnalashtirilgan), shuningdek, „Nomus va muhabbat“ (1935) pyesalari
maydonga   kelgan.   Yashin   dramaturgiya   sohasidagi   bu   dastlabki   asarlari   bilan
sho ro   davri   adabiyotining   g oyaviylik   tamoyiliga   qat iy   rioya   qiluvchi   yozuvchi	
ʻ ʻ ʼ
sifatida tanilgan.
Yashin tarixiy-ijtimoiy davr talabi bilan „Nurxon“ (1940) pyesasini  yozgan
va uni musiqiy drama teatri sahnasiga olib chiqqan. Dramaturg bosh qahramonning
halokati   bilan   yakunlanuvchi   ushbu   asarida   jamiyat   va   shaxs   erkinligi   mavzusini
adabiyotning insonparvarlik tamoyili asosida yechishga uringan 2
.
2
  Yashin, K. (2003). "Yodnoma". Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Nashriyoti. Ikkinchi   jahon   urushi   yillarida   fashizmning   bosqinchilik   mohiyatini
ochishga   qaratilgan   „O lim   bosqinchilarga“   (1942),   front   orqasida   qahramononaʻ
mehnat   qilgan   fidoyi   kishilar   haqidagi   „Davron   ota“   (1942,   Uyg un,   Sobir	
ʻ
Abdulla,   Chustiy   bilan   birga),   „Oftobxon“   (1944),   urushdan   keyingi   yillarda   esa
„General   Rahimov“   (1949)   pyesalarini   yozgan.   Shaxsga   sig inish   fojialari   fosh	
ʻ
etilib,   taniqli   davlat,   jamoat   va   madaniyat   arboblarining   nohaq   qatag on   etilgani	
ʻ
oshkor bo lgan davrda Fayzulla Xo jayevga bag ishlangan „Inqilob tongi“ (1974)	
ʻ ʻ ʻ
pyesasini yaratgan 3
.
Yashinning   dramaturg   sifatida   shakllanishiga   katta   ta sir   ko rsatgan	
ʼ ʻ
omillardan biri uning Hamza bilan ijodiy hamkorligidir. Yashin Hamzaning kichik
sahna   uchun   mo ljallangan   „Boy   ila   xizmatchi“   pyesasini   1939-yilda   qayta	
ʻ
ishlagan.   Uning   sa yharakati   bilan   Hamzaning   „Paranji   sirlaridan   bir   lavha“   va
ʼ
„Maysaraning   ishi“   pyesalari   ham   topilib,   sahnalashtirilgan.   „Maysaraning   ishi“
komediyasi asosida opera spektakli va kinofilm yaratilgan. Yashin ijodida Hamza
obrazini yaratish masalasi ham markaziy o rinlardan birini tashkil etadi [«Hamza»	
ʻ
(1940, A. Umariy bilan birga) dramasi, „Hamza“ (Sobir Muhamedov bilan birga)
filmi (1960, rejissyorlar Zohid Sobitov, N.Radov) ssenariysi va shu nomdagi opera
librettosi (1961, kompozitor S. Boboyev), B. Privalov va Sh. Abbosov bilan birga
„Olovli yo llar“ (1975—84, rejissyor Sh. Abbosov) 14 seriyali telefilm ssenariysi].	
ʻ
Sho ro hukumati buyurtmasi bilan yaratilgan „Olovli yo llar“ teleserialida Yashin	
ʻ ʻ
Hamza   obrazini   haddan   ziyod   sovetlashtirib,   tarixiy   haqiqatning   buzilishiga   yo l	
ʻ
qo ygan. Shunday nuqson Yashinning „Hamza“ (1987) romanida ham seziladi.	
ʻ
Ashrafiy   va   Sergey   Vasilenkoning   1916-yil   qo zg oloniga   bag ishlangan	
ʻ ʻ ʻ
„Bo ron“   (1939)   birinchi   o zbek   operasi,   yana   shu   kompozitorlarning   Katta	
ʻ ʻ
Farg ona   kanali   qurilishi   haqidagi   „Ulug   kanal“   (1940,   Mahmud   Rahmon   bilan
ʻ ʻ
birga),   Navoiy   dostoni   asosidagi   „Dilorom“   (1958,   Muzaffar   Muhamedov   bilan
birga) opera librettolarini yozgan.
3
  Shukurov, N. (2010). Kamil Yashin va uning asarlari. Tashkent: O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi. Bundan   tashqari,   Yashin   musiqali   drama   teatri   uchun   Navoiy   dostoni
asosida   „Farhod   va   Shirin“   (1944),   Ergash   Jumanbulbul   dostoni   asosida   esa
„Ravshan va Zulxumor“ (1956) dramalarini yaratgan.
„Asal“   (1940,   rejissyor   M.   Yegorov,   B.   Kazachkov),   „Hamza“   (1960),
„General   Rahimov“   (1967,   I.   Lukovskiy   va   Zohid   Sobitov   bilan   birga,   rejissyor
Zohid Sobitov), „Shiddat“ (1971, rejissyor Ali Hamroyev) kabi badiiy va „Salom,
Bahor“ (rejissyor Ali Hamroyev) hujjatli filmlari uchun ssenariylar ham yozgan.
William   Shakespearening   „Antoniy   va   Kleopatra“,   U.   Gajibekovning
„Arshin   mol   olon“,   I.   Brusilovskiyning   „Er   Torg in“,   B.   Kerboboyevningʻ
„Maxtumquli“,   M.   Husaynning   „Olov“,   I.   Qosimovning   „Inson   mehri“,   L.
Sobolevning „Xo jayin“ pyesalarini tarjima qilgan.	
ʻ
Toshkent   va   Andijon   shahrilaridagi   ko chalardan   biri   Yashin   nomi   bilan	
ʻ
ataladi. Hamza nomidagi O zbekiston Davlat mukofoti laureati (1968).	
ʻ
1.2 Kamil Yashinning ijodiy faoliyati
Kamil Yashin (Komil No‘monov) o‘zbek adabiyoti va teatr san’atida muhim
o‘rin   tutgan   yozuvchi,   dramaturg   va   tarjimon   hisoblanadi.   Uning   ijodi   o‘zbek
dramaturgiyasining rivojlanishida katta ahamiyat kasb etgan.
Kamil   Yashinning   adabiy   faoliyati   1930-yillarda   boshlangan.   U   o‘zining
dastlabki   asarlarida   zamonaviy   jamiyat   hayoti,   xalqning   orzu-umidlari   va   tarixiy
mavzularni   yoritgan.   Aynan   shu   davrda   uning   she’rlari,   hikoyalari   va   sahna
asarlari ommalashgan.
Kamil   Yashin   o‘zbek   dramaturgiyasining   yetuk   namoyandalaridan   biri
bo‘lib, ko‘plab sahna asarlari  bilan mashhur  bo‘lgan. U teatr  uchun dramaturgiya
yo‘nalishida   faol   ijod   qilib,   yangi   sahna   asarlarini   yaratgan.   Uning   eng   mashhur
pyesalaridan ba’zilari:
«Nurxon»   –   xalq   qo‘zg‘oloni   va   ayollarning   ozodlik   uchun   kurashi   haqida
hikoya qiladi 4
.
4
  Yashin, K. (2003). "Yodnoma". Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Nashriyoti. «Muqanna» – tarixiy shaxs Muqanna va uning harakati haqida.
«Tohir va Zuhra» – mashhur xalq dostonining sahna talqini.
«Jaloliddin Manguberdi» – buyuk sarkarda va uning vatanparvarlik kurashi
aks ettirilgan.
Kamil   Yashin   nafaqat   dramaturg,   balki   nasr   yo‘nalishida   ham   ijod   qilgan.
Uning eng muhim asarlaridan biri «Yodnoma» bo‘lib, u o‘zining tarixiy va adabiy
yondashuvi   bilan   ajralib   turadi.   Bu   asarda   muallif   o‘z   hayoti   va   zamonasining
muhim voqealarini yoritgan.
Kamil Yashin jahon adabiyoti durdonalarini o‘zbek tiliga tarjima qilish bilan
ham   shug‘ullangan.   U   rus   va   boshqa   milliy   adabiyotlarning   mashhur   asarlarini
tarjima qilib, o‘zbek kitobxonlariga tanishtirgan.
Yozuvchining jamiyatdagi o‘rni va e’tiroflari Kamil Yashin o‘z ijodi orqali
o‘zbek   san’ati   va   madaniyatining   rivojiga   katta   hissa   qo‘shgan.   U   «O‘zbekiston
xalq   yozuvchisi»   unvoni   bilan   taqdirlangan   va   «Mehnat   Qahramoni»   mukofotiga
loyiq ko‘rilgan 5
.
Kamil   Yashin   ijodiy   faoliyatida   tarixiy,   ijtimoiy   va   badiiy   jihatlarni
uyg‘unlashtirib,   o‘zbek   adabiyotining   rivojiga   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.   Uning
asarlari   bugungi   kunda   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmagan   bo‘lib,   o‘zbek
dramaturgiyasi   va   tarixiy   adabiyotining   yorqin   namunalaridan   biri   sifatida
o‘rganilmoqda.
Kamil Yashinning asarlarida ko‘tarilgan asosiy mavzular
Kamil   Yashin   o‘z   ijodida   turli   mavzularni   yoritgan   bo‘lib,   uning   asarlari
tarixiy   voqealar,   milliy   o‘zlik,   vatanparvarlik,   erk   va   adolat   uchun   kurash   kabi
dolzarb masalalarni qamrab oladi.
Yozuvchi   o‘z   asarlarida   o‘zbek   xalqi   tarixi,   buyuk   shaxslar   va   ularning
qahramonligi haqida hikoya qilgan. Masalan:
«Muqanna»   –   VIII   asrda   yashagan   tarixiy   shaxs   Muqannaning   arab
bosqinchilariga qarshi kurashi tasvirlangan.
5
  Shukurov, N. (2010). Kamil Yashin va uning asarlari. Tashkent: O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi . «Jaloliddin   Manguberdi»   –   Chingizxon   bosqiniga   qarshi   kurashgan   buyuk
sarkardaning qahramonligi aks ettirilgan.
«Nurxon»   –   ayollarning   huquqlari   va   ozodlik   uchun   kurashi   haqida   tarixiy
voqealarga asoslangan asar.
2. Vatanparvarlik va milliy g‘urur
Kamil   Yashin   asarlarida   xalqning   erki   va   ozodligi   uchun   kurash   muhim
o‘rin   tutadi.   Uning   qahramonlari   Vatan   uchun   jon   fido   qilishga   tayyor   insonlar
bo‘lib, ular fidoyilik va jasorat timsoli sifatida tasvirlanadi.
«Nurxon» dramasida ayollarning jamiyatdagi  o‘rni, ularning erk va ozodlik
uchun kurashi tasvirlangan.
Ushbu   mavzu   boshqa   asarlarida   ham   ilgari   surilgan   bo‘lib,   u   jamiyatdagi
ijtimoiy tenglik masalalarini yoritgan.
Kamil Yashin asarlarida adolat va haqiqat g‘oyasi yetakchi mavzulardan biri
hisoblanadi.   Uning   qahramonlari   ko‘pincha   ijtimoiy   adolatsizlikka   qarshi
kurashgan, haqiqatni himoya qilgan insonlar bo‘lib gavdalanadi 6
.
«Tohir   va   Zuhra»   pyesasida   sevgi,   sadoqat   va   insoniy   munosabatlarning
go‘zalligi yoritilgan.
U nafaqat tarixiy va vatanparvarlik mavzulariga, balki insoniy his-tuyg‘ular,
oilaviy munosabatlar va muhabbat mavzulariga ham e’tibor qaratgan.
Kamil   Yashinning   asarlari   ko‘proq   tarixiy,   ijtimoiy   va   vatanparvarlik
ruhidagi mavzularga bag‘ishlangan bo‘lib, uning ijodi milliy g‘urur, adolat va erk
uchun kurash, sevgi va insoniy qadriyatlarni o‘z ichiga oladi. Uning badiiy merosi
bugungi kun o‘quvchilari uchun ham qimmatli hisoblanadi.
II BOB. “Yodnoma” asarining mazmuni va g‘oyaviy yo‘nalishi
6
  Tursunov, A. Yodnoma: Tarixiy roman va uning adabiy tahlili. Tashkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti
nashriyoti. 2012. 2.1 Asarning syujeti va asosiy qahramonlari
Kamil Yashinning «Yodnoma» asarining bugungi kunda ahamiyati
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asari   nafaqat   o‘z   davrida,   balki   bugungi
kunda   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Asar   o‘zining   tarixiy,   ijtimoiy   va   ma’naviy
qatlamlari   bilan   bugungi   jamiyatda   o‘rganilishi   zarur   bo‘lgan   muhim   mavzularni
o‘zida   aks   ettiradi.   Quyidagi   omillar   orqali   asarning   bugungi   kunda   ahamiyati
yanada oshadi.
1. Tarixiy xotira va milliy o‘zlikni saqlash
«Yodnoma»   asari   o‘zida   o‘zbek   xalqining   tarixiy   xotirasini   saqlaydi.
Bugungi kunda, mamlakatning modernizatsiyasi jarayonida, xalqning o‘z tarixiga,
madaniyatiga   va   an’analarga   bo‘lgan   ehtiyoj   oshib   bormoqda.   Asar,   xalqning
ildizlariga   qaytish,   tarixiy   xatoliklardan   saboq   olish   va   milliy   o‘zlikni   saqlash
zaruriyatini yoritadi. Bu bugungi kunda jamiyatda o‘zligini anglash va o‘z tarixiga
hurmat bilan qarashni targ‘ib qilishda katta ahamiyatga ega.
2. Vatanparvarlik va adolat g‘oyalari
Asarda ilgari surilgan vatanparvarlik va adolat g‘oyalari bugungi kunda ham
dolzarbdir.   Yashinning   qahramonlari   o‘z   yurti   va   xalqining   ozodligi   yo‘lida
kurashadi,   bu   esa   bugun   ham   xalqni   birlashtiruvchi,   milliy   g‘ururni   oshiruvchi
ma’naviy   kuch   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Ayniqsa,   yoshlar   orasida   vatanparvarlik,
adolat   va   haqqoniylikni   targ‘ib   qilishda   «Yodnoma»   kabi   asarlarning   ahamiyati
beqiyosdir 7
.
3. Insoniy qadriyatlar va ijtimoiy adolat
«Yodnoma»da   ijtimoiy   adolat,   inson   huquqlari   va   erklik   masalalari   ham
muhim   o‘rin   tutadi.   Asar   orqali   o‘rganiladigan   insonning   yuksak   ma’naviy
qadriyatlari va adolatga intilishi bugungi jamiyatda ham juda zarur. Globalizatsiya
va zamonaviy jamiyatning o‘zgarishlarida, ijtimoiy tengsizlik,  inson huquqlari  va
shaxsiy erkinliklar masalasi dolzarb bo‘lib qolgan.
4. Tarixiy xatoliklar va ularning saboqlari
7
  Shukurov, N. (2010). Kamil Yashin va uning asarlari. Tashkent: O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi . «Yodnoma»   asarida   tarixiy   xatoliklar,   ijtimoiy   adolatsizlik   va   ularning
oqibatlari   haqida   gapiriladi.   Bugungi   kunda,   mamlakatning   siyosiy,   ijtimoiy   va
iqtisodiy   tizimlarida   yuz   berayotgan   o‘zgarishlar,   tarixiy   tajribadan   saboq   olishni
taqozo   qiladi.   Asar,   aynan   shu   jihatdan,   jamiyatni   o‘tmishdagi   xatoliklarga
qaytmaslik, yangi yo‘llarni topish va to‘g‘ri qarorlar qabul qilishga undaydi.
5. Madaniyat va san’atning roli
Kamil   Yashin   «Yodnoma»   asari   orqali   adabiyot   va   san’atning   jamiyatni
shakllantirishdagi   rolini   ko‘rsatgan.   Bugungi   kunda   san’at   va   adabiyot   xalqning
madaniy   rivojini,   tarixiy   xotirasi   va   ma’naviyatini   saqlashda   katta   rol   o‘ynaydi.
Asar,   ayniqsa,   yosh   avlodni   tarbiyalashda   va   ularning   ma’naviy   qadriyatlarini
shakllantirishda beqiyos ahamiyatga ega 8
.
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asari   bugungi   kunda   ham   o‘zining
dolzarbligi   va   ahamiyatini   yo‘qotmagan.   U   tarixiy,   ijtimoiy   va   ma’naviy
masalalarni   yoritish   orqali   zamonamizning   muhim   muammolariga  javob   berishga
qaratilgan.   Bugungi   jamiyatda   uning   g‘oyalari   va   qadriyatlari   ahamiyatli   bo‘lib,
asar nafaqat adabiyot, balki ijtimoiy va siyosiy tafakkurda ham o‘z o‘rnini topishga
qodir.
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asari   o‘zbek   adabiyotida   katta   qiziqish
uyg‘otgan   va   turli   adabiy   tanqidchilar   tomonidan   chuqur   tahlil   qilingan.   Asar,
tarixiy,   ma’naviy   va   badiiy   jihatlari   bilan   nafaqat   o‘z   davrida,   balki   keyingi
avlodlar uchun ham muhim adabiy meros sifatida qadrlangan.
1. Tarixiy va ijtimoiy yondashuv
Adabiy   tanqidchilar   «Yodnoma»   asarining   tarixiy   voqealar   va   ularning
badiiy tasvirini chuqur tahlil qilishgan. Asar  tarixiy voqealarga nisbatan yangicha
badiiy   talqin   beradi,   shu   bilan   birga   o‘z   davrining   ijtimoiy   va   ma’naviy
muammolariga   ham   e’tibor   qaratadi.   Tanqidchilarning   fikriga   ko‘ra,   Yodnoma
nafaqat   tarixiy   faktlarni   yoritadi,   balki   ularni   badiiy   yondashuv   bilan   o‘zgartirib,
8
  Yashin, K. (2003). "Yodnoma". Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Nashriyoti. o‘quvchiga   yangicha   ko‘rinishda   taqdim   etadi.   Bu   asar   tarix   va   adabiyotning
uyg‘unlashuvi sifatida baholangan.
2. Vatanparvarlik va milliy ruh
Tanqidchilar   asarda   ilgari   surilgan   vatanparvarlik   g‘oyalarini   ijobiy
baholagan. Asar, o‘zbek xalqining tarixiy kurashlari va milliy g‘ururi bilan bog‘liq
bo‘lib,   uning   milliy   o‘zlikni   anglashga   bo‘lgan   harakatini   yuksaltiradi.
Tanqidchilarning   fikricha,   Kamil   Yashin   o‘z   asarida   millatning   erki   va   ozodligi
yo‘lida kurashgan qahramonlarni tasvirlash orqali bugungi jamiyatga zarur bo‘lgan
vatanparvarlik ruhini singdiradi.
3. Badiiy uslub va til
Kamil Yashin o‘z asarida badiiy uslub va tilni mukammal tarzda ishlatgan.
Tanqidchilarga   ko‘ra,   asar   muallifi   tarixiy   voqealarni   tasvirlashda,   ularning   ichki
qatlamlarini   ochishda,   nozik   til   va   uslublardan   foydalangan.   Asar,   tilning   boyligi
va badiiy shaklning takomillashganligi  bilan adabiyotshunoslar  tomonidan  yuqori
baholangan.
4. Insoniy qadriyatlar
Adabiy tanqidchilar asar orqali Kamil Yashin insoniy qadriyatlar va ijtimoiy
adolat masalalariga katta e’tibor qaratganini ta’kidlagan. Inson huquqlari, adolat va
erkinlik   g‘oyalari   asarda   eng   muhim   motivlardan   biri   sifatida   aks   etadi.
Tanqidchilar   bu   jihatni   asarning   o‘z   davri   va   bugungi   kunda   muhimligini
belgilovchi faktor deb baholashgan.
5. Kritik qarashlar
Biroq, ba’zi tanqidchilar asar haqidagi fikrlarida badiiy shaklni va dramatik
elementlarni biroz soddalashtirilgan deb hisoblashgan. Ularning fikriga ko‘ra, ba’zi
momentlarda   asarning   dramatik   kuchi   yetishmaydi,   lekin   umumiy   jihatdan   asar
o‘zining tarixiy va badiiy qiymatiga ega.
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asari   o‘zbek   adabiyotida   salmoqli   o‘rin
tutadi   va   adabiy   tanqidchilar   tomonidan   yuqori   baholangan.   Asar   tarix,   ijtimoiy
qadriyatlar,   vatanparvarlik,   va   insoniy   muammolarni   yoritishdagi   yondashuvi,
badiiy shakli  va tilining mukammalligi  bilan adabiyotshunoslar  tomonidan  e’tirof etilgan.  U,   shuningdek,   bugungi   zamon   adabiyotining   shakllanishida   ham   muhim
ta’sir ko‘rsatgan. 9
2.2 Kamil Yashinning tarixiy voqealarga munosabati
Kamil  Yashin  o‘z  ijodida  tarixiy voqealarni   keng yoritgan va  ularga milliy
ruh,   adolat   va   vatanparvarlik   nuqtayi   nazaridan   yondashgan.   U   tarixiy   shaxslar
hayoti va ularning kurashlarini badiiy asarlarda aks ettirib, milliy g‘urur va ozodlik
g‘oyalarini ilgari surgan.
1. Tarixiy haqiqat va badiiy talqin
Kamil  Yashin o‘z tarixiy asarlarida voqealarni  real  faktlar  asosida  yoritgan
bo‘lsa-da,   ularni   badiiy   talqin   qilish   orqali   dramatik   ruh   bag‘ishlagan.   U   tarixni
quruq   faktlar   emas,   balki   insoniy   taqdirlar,   kurash   va   hayotiy   sinovlar   orqali
ko‘rsatishga harakat qilgan 10
.
2. Milliy qahramonlik va vatanparvarlik
Yozuvchi   tarixiy   qahramonlarning   jasorati   va   xalq   manfaatlari   yo‘lidagi
xizmatlarini   ulug‘lab,   o‘z   asarlarida   ularni   millatning   fidoyi   farzandlari   sifatida
tasvirlagan. Masalan:
«Jaloliddin Manguberdi» – sarkardaning yurt ozodligi yo‘lidagi mardonavor
kurashi aks ettirilgan.
«Muqanna»   –   arab   bosqiniga   qarshi   kurashgan   tarixiy   shaxs   siymosi
gavdalantirilgan.
3. Tarixdan saboq chiqarish va zamonaviylik
Kamil   Yashin   tarixiy   voqealarni   nafaqat   badiiy   jihatdan   yoritgan,   balki
ularni o‘z davri bilan bog‘lagan. Uning asarlarida tarix faqat o‘tmishni aks ettirish
vositasi emas, balki kelajak avlodlarga saboq beradigan manba sifatida ko‘rilgan.
Kamil   Yashin   tarixiy   voqealarga   chuqur   hurmat   bilan   yondashgan,   ularni
milliy o‘zlik, ozodlik va adolat g‘oyalarini ilgari surish vositasi sifatida ishlatgan.
9
  Rasulov, M. (2017). O‘zbek adabiyotida badiiy usullar. Tashkent: Sharq nashriyoti.
10
  Shukurov, N. (2010). Kamil Yashin va uning asarlari. Tashkent: O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi. U   tarixiy   haqiqatni   badiiy   vositalar   bilan   boyitib,   xalqning   milliy   ongini
shakllantirishga xizmat qilgan.
Kamil Yashinning «Yodnoma» asarining o‘zbek adabiyotidagi o‘rni
Kamil Yashinning «Yodnoma» asari o‘zbek adabiyotida muhim o‘rin tutadi.
Asar,   bir   tomondan,   tarixiy   voqealar   va   jamiyat   hayotining   o‘ziga   xos   tasvirini
yaratish   orqali   adabiyotga   yangi   yondashuvlarni   olib   kelsa,   boshqa   tomondan,
badiiy uslub va syujet jihatidan adabiyotshunoslikda o‘ziga xos o‘rin egallaydi.
«Yodnoma» asarida tarixiy haqiqat bilan badiiy talqinning uyg‘unlashuvi, u
o‘zining   o‘ziga   xos   badiiy   shakli   va   mazmuni   bilan   adabiyotda   yangicha   bir
yondashuvni ko‘rsatadi. Kamil Yashin o‘z asarida tarixiy voqealar orqali xalqning
ruhiy   holatini,   ichki   kurashlarini   va   jamiyatdagi   o‘zgarishlarni   badiiy   tarzda   aks
ettiradi.   Asar,   o‘zbek   tarixining   turli   davrlariga   oid   voqealarni   zamonaviy   adabiy
yondashuv bilan bog‘lab, adabiyotning tarixiy realizm uslubiga yangilik kiritgan.
Kamil Yashin o‘z asarida milliy g‘urur, vatanparvarlik va xalqning ozodlik
uchun kurashini o‘zgacha tarzda aks ettiradi. «Yodnoma»da tarixiy voqealar orqali
xalqni   o‘z   tarixiga,   ildizlariga   qaytishga   chaqirish,   jamiyatning   ijtimoiy   va
ma’naviy   qadriyatlarini   saqlash   va   rivojlantirish   kabi   g‘oyalar   ilgari   surilgan.   Bu
o‘zbek adabiyotida o‘z vaqtida o‘ziga xos ijtimoiy, ma’naviy va tarixiy yondashuv
sifatida qadrlanadi 11
.
Kamil   Yashin   o‘zining   «Yodnoma»   asarini   adabiyotshunoslikda   o‘zi
yaratgan yangi janrda – tarixiy drama va nasr o‘rtasida bog‘lovchi bir shakl sifatida
qaraladi.   Asar   o‘zining   chuqur   badiiy   va   tarixiy   tahlillari   bilan   o‘zbek
dramaturgiyasining yangi bosqichini boshladi. U asarda an’anaviy badiiy shakllar
bilan   birga   zamonaviy   uslublarni   birlashtirgan   va   shu   bilan   o‘zbek   adabiyotining
rivojiga katta ta’sir ko‘rsatgan.
«Yodnoma»   asarida   xalqning   o‘zining   tarixiy   ildizlariga   qaytishi,   o‘zligini
anglash,   shu   bilan   birga   shaxsiy   va   jamoaviy   kurashlarning   bir-biriga   ta’siri
11
  A’zamov, D. O‘zbek tarixiy adabiyoti va uning xususiyatlari. Tashkent: . (2010) Ma’rifat nashriyoti. ko‘rsatilgan. Bu o‘zbek adabiyotida shaxs va jamiyat munosabatlari, milliy o‘zlik
masalalari haqida chuqurroq tahlil qilishga yo‘l ochgan.
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asari   o‘zbek   adabiyotida   yangi   yo‘nalishlar
ochgan,   tarix   va   adabiy   tasvirning   uyg‘unligi   orqali   o‘zbek   tarixini,   xalqini,   va
uning   ma’naviy   qadriyatlarini   yuksaltirishga   xizmat   qilgan   muhim   asar   sifatida
adabiyotshunoslikda e’tirof etiladi. Asar o‘zining badiiy shakli, g‘oyaviy yo‘nalishi
va tarixiy mazmuni bilan o‘zbek adabiyotida o‘ziga xos o‘rin egallaydi. III BOB.“Yodnoma” asarida badiiy tasvir va tarixiy haqiqat
3.1 Tarixiy voqealarning badiiy talqini
Kamil  Yashinning  «Yodnoma»  asarida  tarixiy voqealar   badiiy talqin orqali
ko‘rsatilgan.   Yashinning   badiiy   talqini   o‘zining   badiiy   shakli   va   syujeti   bilan
tarixni   yangicha,   romantik   va  dramatik   tarzda   taqdim   etadi.   Tarixiy   voqealarning
badiy   talqini   asarda   qanday   tarzda   amalga   oshirilganini   quyidagi   jihatlar   orqali
ko‘rib chiqish mumkin:
1. Tarixiy haqiqat va badiiy talqin uyg‘unligi
Kamil   Yashin  o‘z  asarida   tarixiy  voqealarni  faqatgina  aniq  faktlar  shaklida
taqdim   etish   bilan   cheklanmaydi.   U   tarixiy   voqealarni   badiiy   tafsirlash   orqali
ularning ruhiy va ichki tomonlarini o‘rganadi. Masalan, asarda insonlar o‘rtasidagi
munosabatlar, kurash va shaxsiy drama muhim rol o‘ynaydi. Tarixiy qahramonlar
nafaqat o‘z davrining ahvolini aks ettirgan holda, balki ularning ruhiy holati, ichki
kurashlari ham yoritiladi 12
.
2. Tarixiy voqealarni personajlar orqali yoritish
Yashinning   asaridagi   tarixiy   voqealar   ko‘pincha   qahramonlar   orqali   aks
ettiriladi.   U   voqealarning   o‘zini   faqat   tarixiy   kontekstda   ko‘rsatibgina   qolmay,
balki   ularni   qahramonlar   orqali   insoniy   talqin   qilishga   intiladi.   Har   bir
personajning   o‘z   kurashi,   ichki   konflikti,   tashqi   dunyo   bilan   o‘zaro   munosabati
orqali   tarixiy   jarayonlar   tafsilotlari   o‘rgatiladi.   Bu   esa   o‘quvchiga   voqealarni
nafaqat   faktlar   orqali,   balki   jonli   va   emosional   tarzda   anglash   imkoniyatini
yaratadi.
3. Romantik va dramatik elementlar
Tarixiy   voqealarning   badiy   talqini   orqali   romantik   va   dramatik   elementlar
qo‘shiladi. Yashinning tarixiy talqini voqealarni adabiy shaklda yangicha yoritadi.
Masalan,   asarda   tarixiy   voqealar   ko‘pincha   kengaytirilgan,   xayoliy   va   dramatik
tarzda   keltiriladi,   bu   esa   voqealarni   yuqori   darajada   hissiy   va   badiiy   jihatdan
12
  A’zamov, D. O‘zbek tarixiy adabiyoti va uning xususiyatlari. Tashkent: . (2010) Ma’rifat nashriyoti. kuchaytiradi.   Tarixiy   haqiqiylik   romantik   sharoitlarda   tasvirlanadi,   bu   esa
o‘quvchining tarixga nisbatan hissiy bog‘lanishini kuchaytiradi.
4. Tarixiy va ijtimoiy tahlil
Tarixiy voqealarni badiiy talqinda ko‘rsatishda Yashin ijtimoiy va ma’naviy
jihatlarni   ham   hisobga   oladi.   Tarix   faqat   o‘tmishdagi   voqealar   bilan   bog‘liq
bo‘lmasdan,   ular   jamiyat   va   insonlar   hayotiga   qanday   ta’sir   qilganini   ham
ko‘rsatadi.   Asar   orqali   tarixning   jamiyatdagi   o‘rni   va   uning   ijtimoiy   hayotga
qanday   ta’sir   qilganligi   haqida   tahlil   olib   boriladi.   Tarixiy   voqealar   bilan   bog‘liq
bo‘lgan ma’naviy qadriyatlar, adolat va erkinlik g‘oyalari badiiy talqinda yana-da
yuksakroq darajada aks ettiriladi 13
.
5. Idealizm va realizm uyg‘unligi
Yashin   tarixiy   voqealarni   tasvirlashda   idealizm   va   realizmni
uyg‘unlashtiradi.   Uning   asaridagi   tarixiy   voqealar   bir   tomondan   haqiqatga
asoslangan bo‘lsa-da, boshqa tomondan, ular orqali idealist g‘oyalar ilgari suriladi.
Yashin tarixni o‘zgacha idealist tarzda ko‘rsatib, jamiyatda o‘zgarishlar, ozodlik va
adolat  yo‘lida  kurashayotgan  qahramonlarning idealist  xususiyatlarini  ta’kidlaydi.
Shu   bilan   birga,   tarixiy   voqealarni   badiiy   shaklda   tasvirlab,   ularning   realizmini
ham unutmadi.
Kamil   Yashin   o‘zining   «Yodnoma»   asarida   tarixiy   voqealarni   faqatgina
faktlar   shaklida   emas,   balki   badiiy   talqin   orqali   o‘rganishga   intiladi.   Tarixiy
voqealarning   badiy   talqini   orqali   u   voqealarni   yanada   chuqurroq,   hissiy   va
dramatik   tarzda   tasvirlaydi.   U   tarixni   nafaqat   faktlarni,   balki   insonning   ichki
dunyosini,   ma’naviy   qadriyatlarini   va   xalqning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   aks
ettirish   vositasi   sifatida   ishlatadi.   Badiiy   talqinning   bunday   yondashuvi   asarga
o‘zining jozibasini, estetik kuchini va tarixiy ahamiyatini beradi.
13
  Yashin, K. (2003). "Yodnoma". Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Nashriyoti. 3.2 «Yodnoma» asarida qo‘llanilgan badiy vositalar
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asarida   badiy   vositalar   va   uslublar   keng
qo‘llanilgan.   Asar   nafaqat   tarixiy   voqealarni   yoritish,   balki   ularni   badiiy   tarzda
etkazishda   ko‘plab   badiy   uslublardan,   tasvirlash   vositalaridan   va   so‘z   san’atidan
foydalanadi. Quyidagi badiy vositalar asarda o‘z ifodasini topgan:
Yashin   o‘z   asarida   ko‘plab   taqoslash   (metafora)lardan   foydalanadi.
Taqoslash   —   badiiy   adabiyotda   tasvirlangan   obrazni,   holatni   yoki   jarayonni
boshqa   bir   obyekt   yoki   tushuncha   bilan   o‘xshatishdir.   «Yodnoma»da   voqealar,
personajlar   va   tarixiy   voqealar   metafora   orqali   yangi,   chuqur   ma’nolarga   ega
bo‘ladi.   Metaforalar   asarga   ramziy   ma’no   kiritish   va   o‘quvchining   tasavvurini
boyitishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   qahramonning   kurashi   va   tarixiy   voqealar
«dengizning   g‘azablanishi»   yoki   «yerni   titratadigan   yel»   kabi   metaforalar   orqali
tasvirlanadi 14
.
Asarda simvolizm — obrazlar va belgilarning ramziy ma’nosi orqali tarixiy
voqealar   va   qahramonlarning   ruhiy   holati,   ijtimoiy   ahvoli   ta’sirli   tarzda
ko‘rsatiladi.   Yashin   tarixiy   shaxslar   va   voqealar   orqali   nafaqat   o‘sha   davrning
faktlarini, balki ularning ramziy ma’nolarini ham berishga harakat qiladi. Masalan,
ozodlik   yoki   adolat   uchun   kurashayotgan   qahramonlar   odatda   «yorituvchi
yulduzlar»,   «siyohli   osmon»   yoki   «zafar   uchun   yo‘l»   kabi   ramzlar   bilan
ifodalanadi.
Yashinning   asarida   ichki   monolog   badiiy   vosita   sifatida   qo‘llanadi.
Qahramonlarning ichki dunyosini, ular o‘ylayotganlarini va kurashlarini  o‘quvchi
bilan   bevosita   ulashish   uchun   ichki   monologdan   keng   foydalaniladi.   Bu   usul
asarga   psixologik   chuqurlik   va   personajlarning   ichki   kurashlarini   ko‘rsatishda
yordam beradi. Qahramonning ruhiy holati va qarorlar qabul qilish jarayoni aynan
ichki monolog orqali aniqlanadi.
Epitetlar   (tasvirlash)   badiiy   vositasi   asarda   keng   tarqalgan.   Yashin   har   bir
voqea,   joy   yoki   personajni   tasvirlashda   epitetlardan   foydalanib,   o‘quvchining
14
  Hamidov,   S.   (2005).   O‘zbek   adabiyotidagi   tarixiy   roman   janri.   Tashkent:   O‘zbekiston   Milliy
Ensiklopediyasi. tasavvurini jonlantiradi. Epitetlar orqali voqealarga hissiy rang berilib, ular yanada
ta’sirchan va kuchli tasvirlanadi. Masalan, qahramonlar «yurakdan jasorat so‘radi»,
«yuzida kuchli iroda» kabi epitetlar bilan aks ettirilgan 15
.
Paremiyalar   va   maqollar   Asarda   paremiya   (maqollar)   va   xalq   og‘zaki   ijodi
vositalaridan   ham   foydalaniladi.   Ular   asarga   milliy   rang   beradi,   xalqning
qadriyatlari, urf-odatlari va o‘ziga xos ruhini yoritadi. Maqollar va axborotlarning
samarali   qo‘llanilishi   orqali   Yashin   asarining   ma’naviy-didaktik   mazmuni
kuchayadi va o‘quvchiga tarixiy saboqlarni yetkazishda yordam beradi.
Repetitsiya   (so‘z   yoki   iboraning   takrorlanishi)   badiiy   vositasi   ham   asarda
keng   qo‘llaniladi.   Bu   usul,   asar   davomida   muhim   g‘oyalarni   ta’kidlash,   ularni
kuchaytirish   va   o‘quvchining   e’tiborini   yo‘naltirish   uchun   ishlatiladi.
Qahramonning qat’iyati  yoki  maqsadga  erishishga intilishi  ko‘pincha «so‘z» yoki
«niyat» kabi takrorlanadigan iboralar orqali ifodalanadi.
Dialoglar   va   monologlarm   Dialoglar   va   monologlar   asar   davomida   kuchli   badiiy
vosita   sifatida   ishlatiladi.   Dialoglar   orqali   personajlar   o‘rtasidagi   munosabatlar,
qarorlar   va   ichki   kurashlar   namoyon   bo‘ladi.   Monologlar   esa   qahramonning   o‘z-
o‘ziga   bo‘lgan   fikrlarini   va   qarorlarini   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Bu   badiiy
vositalar asarga dinamik va hissiy zaryad kiritadi 16
.
Tushuncha   va   obrazli   tasvirlar   Yashin   asarida   obrazli   tasvirlar   (bevosita
tasvirlash)   yordamida   voqealar,   joylar,   shaxslar   yanada   tasvirlanadi.
Qahramonlarning   kayfiyati,   yashayotgan   dunyosi   va   ularning   yurtiga   bo‘lgan
munosabati   tasviriy   vositalar   orqali   aks   ettiriladi.   Tabiatning   tasviri,   ijtimoiy
muhit, o‘zgarishlar badiiy tasvir orqali ta’sirchan tarzda o‘quvchiga yetkaziladi.
Kamil   Yashin   «Yodnoma»   asarida   badiy   vositalardan   keng   foydalanish
orqali   asarga   chuqur   ma’no,   hissiy   tasvir   va   dramatik   kuch   qo‘shadi.   Taqoslash,
15
  Shukurov, N. (2010). Kamil Yashin va uning asarlari. Tashkent: O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi.
16
  Hamidov,   S.   (2005).   O‘zbek   adabiyotidagi   tarixiy   roman   janri.   Tashkent:   O‘zbekiston   Milliy
Ensiklopediyasi. simvolizm,   epitetlar,   ichki   monologlar   va   boshqa   vositalar   tarixiy   voqealarni
yanada ta’sirchan va badiiy shaklda ifodalashga yordam beradi.
Bu   vositalar   asarga   nafaqat   badiiy,   balki   ma’naviy   va   ijtimoiy   chuqurlik
kiritadi.
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asarida   tarixiy   voqealar   va   qahramonlar
badiiy yondashuv bilan tasvirlanadi. Asar  orqali muallif  o‘z zamonasining tarixiy
shaxslarini,   ularning   kurashlari   va   ichki   dunyosini   aks   ettiradi.   Qahramonlar
nafaqat tarixiy figuralar, balki ularning tasvirlari va ruhiy holatlari orqali xalqning
og‘ir   kunlari   va   ma’naviy   kurashlari   yoritiladi.   Quyida   asardagi   asosiy
qahramonlarning obrazlari va ularning tarixiy asoslari keltirilgan:
1. Qahramonning idealizmi va tarixiy asoslari
Asarda   eng   ko‘zga   tashlanadigan   obrazlar   –   bu   o‘z   yurtining   ozodligi   va
adolati   yo‘lida   kurashayotgan   shaxslar.   Yashin,   tarixiy   shaxslarni   faqat   ularning
haqiqiy roliga asoslanib tasvirlashdan ko‘ra, ularni idealizatsiya qilib, millat uchun
kurashayotgan,   yurtparvar,   jasur   va   hamon   o‘zining   yurtiga   bo‘lgan   muhabbatini
saqlagan shaxslar sifatida ko‘rsatadi.
Qahramonning   tasvirlari   tarixiy   o‘zlikni   va   milliy   g‘ururni   ko‘rsatadi.
Ularning   obrazlari   ba’zan   ijtimoiy   adolatsizliklarga   qarshi   kurashayotgan,   ba’zan
esa   tarixiy   voqealar   tufayli   o‘z   hayotini   yo‘qotgan   kishi   sifatida   tasvirlanadi.   Bu
tarzda, qahramonlarning obrazlari milliy xotirani saqlashda muhim rol o‘ynaydi.
2. Insonning ichki kurashi
Qahramonlarning   tarixiy   asoslari   orqali   ularning   ichki   kurashlari   va
ma’naviy   muammolari   ham   ko‘rsatiladi.   Yashin,   tarixiy   voqealarni   badiiy
yondashuv orqali chuqurroq ko‘rsatadi, qahramonlar faqat tashqi kuchlarga qarshi
emas,   balki   ichki   dunyosidagi   iztiroblar,   maqsadlar   va   qadriyatlar   uchun   ham
kurashadilar 17
.
17
  Hamidov,   S.   (2005).   O‘zbek   adabiyotidagi   tarixiy   roman   janri.   Tashkent:   O‘zbekiston   Milliy
Ensiklopediyasi. Ichki   monologlar   va   psixologik   portretlar   orqali   qahramonlarning   ruhiy
holatlari va qarorlar qabul qilish jarayonlari ko‘rsatiladi. Bu orqali qahramonlar o‘z
ichki   olamida   qanday   qarorlar   qabul   qilishini   va   ularga   ta’sir   etayotgan   tarixiy
voqealar, jamiyatning bosimi haqida tasavvur hosil qilamiz.
3. Tarixiy voqealarga muvofiq qahramonlarning xulq-atvori
Qahramonlarning   tarixiy   asoslari,   ularning   xulq-atvorini,   qarorlarini   va
ularning   o‘zini   tutish   tarzini   shakllantiradi.   Ularning   harakatlari   tarixiy   voqealar
bilan bog‘liq ravishda aniqlanadi, va bu voqealar orqali ular o‘z xalqining ozodligi,
mustaqilligi yoki adolati uchun kurashmoqda.
Masalan,   qahramonlar   tarixiy   ijtimoiy   nizolarda,   mustamlakachilik   davrida
yoki boshqa qiyin davrlarda o‘zini ko‘rsatgan va ularning obrazlari tarixiy shaxslar
asosida   shakllangan.  Ularning har  bir  qadamida  tarixiy voqealar   va o‘z  zamonasi
ta’sirini ko‘ramiz.
4. Simvolik obrazlar
Asarda   ba’zi   qahramonlar   simvolik   obrazlar   sifatida   ham   ko‘rsatiladi.   Ular
o‘zining   o‘zgarishlari   yoki   kurashlari   bilan   xalqning   umidlarini   va   orzularini
ramzlashadi.   Masalan,   bir   qahramon   ozodlikka   erishish   uchun   kurashayotgan
bo‘lsa,   u   simvolik   jihatdan   jamiyatdagi   erkinlikka   intilishning   ramzi   sifatida
tasvirlanadi.
Erkinlik   va   adil   hayot   kabi   g‘oyalar   qahramonlarning   kurashi   bilan
bog‘lanadi.   Bu   jihatlar   orqali   Yashin   o‘z   asaridagi   qahramonlarni   faqat   tarixiy
figuralar   sifatida   emas,   balki   ularga   ramziy   ma’no   berish   orqali   tarixni   yanada
chuqurroq o‘rganishga imkon beradi 18
.
5. Tarixiy asoslar: real shaxslar va ularning ta’siri
«Yodnoma»   asarida   qahramonlar   ko‘pincha   real   tarixiy   shaxslarga
asoslanadi. Ular o‘z zamonasining muhim voqealariga ta’sir ko‘rsatgan va shunday
tarzda   tarixda   iz   qoldirgan   insonlar   bo‘lishi   mumkin.   Yashin   ularni   tarixiy
18
  Yashin, K. (2003). "Yodnoma". Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi Nashriyoti. kontekstda   ko‘rsatish   orqali,   ular   o‘z   xalqining   taraqqiyoti   uchun   kurashgan
shaxslar sifatida tasvirlaydi.
Tarixiy asosdagi real shaxslar, masalan, sobiq hukmdorlar, siyosatchilar yoki
inqilobchilar   asarda   qahramonlarning   fikrlari   va   kurashlari   orqali   tasvirlanadi.
Yashin ularning kurashini nafaqat faktlar, balki insoniy jihatdan ham ko‘rsatuvchi
obrazlar yaratadi.
6. Qahramonlarning tarixdagi o‘rni
Asardagi qahramonlarning obrazlari, ularning tarixdagi o‘rni va jamiyatdagi
roli   muhim   ahamiyatga   ega.   Ularning   qahramonliklari   yoki   g‘alabalaridan   ko‘ra,
yuksak   axloqiy   qadriyatlar   va   ma’naviyatni   saqlab   qolish,   o‘zini   tarixga
o‘zgartirish uchun qadam qo‘yishlari ta’kidlanadi 19
.
Qahramonlarning yuksak maqsadlari, ularga qarshi bo‘lgan muammolar, o‘z
ichki   qarorlaridagi   dardlar   va   ularning   millat   oldidagi   mas’uliyatlari   asarda   o‘z
ifodasini topadi. Bu esa o‘quvchini tarixiy voqealarni nafaqat tashqi tarafdan, balki
insoniy, ruhiy nuqtai nazardan ko‘rishga majbur qiladi.
XULOSA
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asaridagi   qahramonlarning   obrazlari   tarixiy
voqealar,   ruhiy   holatlar   va   ijtimoiy   muammolar   orqali   chuqur   va   ko‘p   qirrali
shaklda   tasvirlanadi.   Ularning   har   biri   o‘z  zamonasi   uchun  kurashayotgan,   milliy
19
  Hamidov,   S.   (2005).   O‘zbek   adabiyotidagi   tarixiy   roman   janri.   Tashkent:   O‘zbekiston   Milliy
Ensiklopediyasi. qadriyatlarni   saqlashga   intilayotgan   shaxs   sifatida   obrazli   ko‘rsatiladi.   Asarda
qahramonlar   nafaqat   tarixiy   shaxslar,   balki   ular   ramziy   obrazlar   sifatida
jamiyatning   ma’naviy,   siyosiy   va   ijtimoiy   muammolarini   yoritadi.   Yashin
qahramonlar orqali o‘zining tarixiy va badiiy g‘oyalarini kuchaytiradi, o‘quvchiga
milliy ma’naviyat va tarixni chuqurroq anglash imkonini beradi.
Kamil   Yashinning   «Yodnoma»   asari   o‘zining   tarixiy   asoslari,   badiiy
vositalari   va   chuqur   ma’naviy   g‘oyalari   bilan   o‘zbek   adabiyotida   muhim   o‘rin
tutadi.   Asarda   tarixiy   voqealar   va   qahramonlar   nafaqat   faktlar   shaklida,   balki
badiiy   talqin   orqali,   ularning   ichki   dunyosi,   ruhiy   holati   va   insoniy   qadriyatlari
ko‘rsatiladi.   Yashin   o‘zining   asarida   tarixni   faqat   tashqi   ko‘rinishda   yoritibgina
qolmay,   balki   tarixiy   voqealarga   chuqur,   hissiy   va   ma’naviy   yondashib,   ularni
badiiy jihatdan tasvirlaydi.
Qahramonlarning   obrazlari   asarda   o‘z   tarixiy   asoslariga   tayanib,   ularning
ruhiy   kurashlari,   maqsadlari   va   orzulari   orqali   keng   yoritilgan.   Tarixiy   shaxslar,
idealizatsiya   qilingan   tarzda,   xalqning   ma’naviy   kuchi   va   adolat   uchun
kurashayotgan   sifatida   tasvirlanadi.   Yashin   badiiy   vositalar,   simvolizm,
metaforalar   va   ichki   monologlar   orqali   voqealarni   nafaqat   faktlar   shaklida,   balki
chuqur va ko‘p qirrali tarzda taqdim etadi.
«Yodnoma»   asari   o‘zining   tarixiy,   ijtimoiy   va   ma’naviy   jihatlari   bilan
nafaqat   o‘sha   davr   voqealarini   yoritadi,   balki   bugungi   kunda   ham   dolzarb
ahamiyatga   ega.   Asar   o‘zbek   adabiyotida   tarixiy   roman   janrining   o‘ziga   xos
namunasi sifatida alohida e’tiborga sazovor bo‘lib, uning badiiy shakli, syujeti va
qahramonlar obrazlari bugungi kunda ham o‘quvchilarni o‘ylantiradi va ma’naviy
boylik   beradi.   Yashinning   asari   orqali   tarix,   adolat   va   ozodlik   kabi   universal
g‘oyalar   o‘quvchiga   etkaziladi,   shu   bilan   birga   milliy   xotira   va   madaniyatni
saqlash zarurligi ham ta’kidlanadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I.Rahbariy adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.M.   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi.   –   Toshkent:   O‘zbekiston
nashriyoti, 2021. 2.   Karimov   I.A.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –Toshkent:
O‘zbekiston, 2011.
3. Karimov   I.A.   Inson   manfaati,   huquq   va   erkinliklarini
ta’minlash,hayotimizning yanada erkin va obod bo‘lishiga erishish - bizning bosh
maqsadimizdir.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   20   yilligiga
bag‘ishlangan 2012-yil 7-dekabrdagi tantanali marosimdagi ma’ruzasi. 
II.Asosiy adabiyotlar
1. A’zamov, D. O‘zbek tarixiy adabiyoti va uning xususiyatlari. Tashkent: .
(2010) Ma’rifat nashriyoti.
2. Hamidov, S. (2005). O‘zbek adabiyotidagi tarixiy roman janri. Tashkent:
O‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi.
3. Rasulov,   M.  (2017). O‘zbek  adabiyotida  badiiy usullar.  Tashkent:  Sharq
nashriyoti.
4. Sultonov, B. (2008). Kamil Yashin: Hayoti va ijodi. Tashkent: Adabiyot
va san’at nashriyoti.
5.   Tursunov,   A.   (2012).   Yodnoma:   Tarixiy   roman   va   uning   adabiy   tahlili.
Tashkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti nashriyoti.
6. Usmonov, R. (2014). Kamil Yashin asarlarining badiiy tahlili. Tashkent:
O‘zbekistonda adabiy tanqid va tahlil.
7.   Yashin,   K.   (2003).   «Yodnoma».   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Nashriyoti.
8.   Shukurov,   N.   (2010).   Kamil   Yashin   va   uning   asarlari.   Tashkent:
O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi.

KOMIL YASHIN VA UNING “YODNOMA”ASARI

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha