Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 1.6MB
Xaridlar 15
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Kompyuter grafikasi va uni o’qitish metodikasi

Sotib olish
Kompyuter grafikasi va uni o’qitish metodikasi
MUNDARIJA:
Kirish 
I Bob.  Kompyuter grafikasi haqida umumiy  tushunchalar
1.1.   Kompyuter grafigi tushunchasi  
1.2.   Kompyuter grafikasining axamiyati  
II Bob.  Kompyuter grafikasi va uni o’qitish metodikasi
2.1.   Kompyuter grafikasi fan sifatida 
2.2.   Kompyuter garfikasini o’qitish metodikasi va grafik dizayner
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1 KIRISH
Kompyuter   grafikasi   –   kompyuter   yordamida   yaratilgan,   asosan,   maxsus
grafik   apparat   va   dasturiy   taminotlar   vositasida   yaratilgan   tasviriy   ifoda,   ya’ni
suratlar   va   filmlardir.   Bu   kompyuter   ilmiy   olamidagi   ulkan   va   eng   so’nggi
sohalardan biridir. Kompyuter grafikasi iborasi 1960- yilda birinchi bo’lib Boeing
kompaniyasi kompyuter grafikasi tadqiqotchilari Verne Hudson va William Fetter
tomonidan   kashf   etilgan.   Iboraning   qishqartma   shakli   CG   (Computer   Graphics)
bo’lsada,   ba’zan   uni   CGI   («Computer   Generated   Imaginary»,   ya’ni   kompyuterda
hosil   bo’lgan   tasavvur)   deb   talqin   qilinadi.   Kompyuter   grafukasining   o’z   ichiga
oladigan   asosiy   yo’nalishlari:   interface   design   (interfeys   dizayn),   sprite   graphics
(sprayt   grafiks),   vector   graphics   (vector   grafika),   3D   modeling   (3D   modellash),
shaders   (sheyders),   GPU   design   (GPU   dizayn),   computer   vision   (kompyuter
vision)   va   boshqalar   hisoblanadi.   Uning   asosiy   metodikasi   asosan,   geometriya,
optika   va   fizika   fanlariga   mutloq   bog’liqdir.   Kompyuter   grafikasining   vazifasi
san’at   va   tasviriy   ifodani   foydalanuvchiga   samarali   va   mazmunli   aks   ettirish   va
harakatllanuvchi   dunyodan   olingan   obyektga   ishlov   berishdan   iborat.   Kompyuter
grafikasi   yordamida   kompyuterni   tushunib,   u   bilan   o’zaro   hamkorlikda   hayoliy
tasvirimizni   yaratish   oson   kechadi.   Kompyuter   grafikasi   rivojlanishi   ko’pgina
axborot   vositalariga   sezilarli   darajada   ulkan   ta’sir   ko’rsatdi   va   animatsiya,   film,
reklama, video o’yinlar umumiy olganda, grafik dizayn olamidagi inqilobga sabab
bo’ldi.
Kurs ishining maqsadi:  Talabalarga kompyuter grafikasi va ularning turlari
haqida   umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish,
ular   yordamida   algoritmni   tuzishni   va   uni   o’qiy   olishni   o’rgatish   va   uning
metodikasini   ishlab   chiqish   orqali   talabalarni   dasturlashni   o'qitish   metodikasi
fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish. 
2 Kurs  ishining  vazifasi:   -bo’lajak  grafik dizaynerlarga  kompyuter   grafikasi
bo’yicha   kasbiy   tayyorgarligi   tizimi   mazmunining   nazariy   va   amaliy   holatini
o’rganish va tahlil qilish; -talabalarga turli algoritmlarni tasvirlashdagi  o‘ziga xos
xususiyatlarni va ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish; -
talabalarning   mavzu   yuzasidan   bilim,   ko'nikma   va   malakasini   shakllantirish;   -
talabalarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   muammoli   darslarni
tashkil eta olish ko’nikmasini shakllantirish. 
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta‘lim   tizimida   ―   dasturlash   bakalavriyat
ta‘lim yo’nalishi talabalariga algoritmik ta‘lim berish jarayoni. 
Kurs   ishining   predmeti:   Bo’lajak   grafik   dizayner   tayyorlash   bo’yicha
tahsil   olayotgan   talabalarning   kompyuter   grafikasi   ilmini   egallash   jarayonidagi
ta‘lim mazmuni va texnologiyasi. 
Kurs ishining  tarkibiy  tuzulishi va hajmi:  Kirish, 2 bob, 4 bo’lim, xulosa
foydalanilgan adabiyotlarlardan iborat. 
3 I Bob.  Kompyuter grafikasi haqida umumiy  tushunchalar
1.1.   Kompyuter grafigi tushunchasi
Kompyuter   grafikasi       keng   tarqalib   borayotgan   dastur   ta'minotidir,ya'ni
kompyuter   grafikasi   mavjud   va   yangi   yaratilayotgan   dasturlarga   tayanadi.
Zamonaviy   kompyuter   texnolgiyasida   kompyuter   grafikasi   bilan   ishlash   eng
ommobop yo’nalishlardan biri bo’lib bormoqda. Hozirda bu yo’nalish bilan hatto
professional rassom va dzaynerlar ham shug’ullanmoqda. 
Ma'lumki inson axborotni  eshitish va sezish a'zolariga nisbatan ko’rish a'zolari or?
ali   oladiKo’rgazmali   axborotning   o’zlashtirilishi   oson   bo`ladi..   Inson   tabiatining
ana   shu   xususiyati   grafik   operatsion   tizimlarda   ishlatiladi.   Ularda   axborot   grafik
ob'ektlar: znachoklar  (belgilar), oynalar va rasmlar ko’rinishida tasvirlanadi.
Operatsion tizimning barcha grafik ob'ektlari, shuningdek, boshqa barcha tasvirlar
qandaydir yo’l bilan kompyuterda xosil qilinishi yoki unga kiritilishi kerak. Grafik
tasvirlarni   kompyuterga   kiritish   uchun   maxsus   tashqi     (atrof)   qurilmalari
ishlatiladi.   Eng   ko’p   tarkalgan   qurilma   —   bu   skanerdir.   Sunggi     paytda   raqamli
fotokameralarning   ham   qo’llanish   ko’lami   kengayib   bormoqda.   Ularning   oddiy
fotoapparatlardan   farqi   shundaki,   tasvir   kimyoviy   yo’l   bilan   fotoplyonkaga
tushirilmaydi,  balki  fotokamera xotirasining  mikrosxemalariga  yozib qo’yiladi. U
erdan   axborotni   kabel   orqali   kompyuterga   uzatish   mumkin.   Ayrim   raqamli
fotoapparatlar   ma'lumotlarni   fayl   sifatida   egiluvchan   diskka   yozib   qo’yish
imkoniyatiga   ham   ega.   Diskdagi   axborotni   esa   kompyuterga   o’tkazish   unchalik
qiyin emasligini siz yaxshi bilasiz. 
Kompyuterga tasvirni kiritish uchun uni albatta skanerlash, rasmga olish yoki uni
ushlab olish shart emas. Tasvirni kompyuterning  o’zida xam  xosil qilish mumkin.
4 Buning   uchun   grafik   muxarrirlar   deb   ataluvchi   maxsus   das turlar   sinfi   ishlab
chiqilgan.
              Axborotni   grafik  shaklda   ishlab   chiqish,   taqdim   etish,   ularga   ishlov   berish,
shuningdek,   grafik   ob'ektlar   va   fayl larda   bo`lgan   nografik   ob'ektlar   o`rtasida
bog’lanish urnatishni informatikada kompyuter grafikasi deb atash qabul qilingan.
Maxsus   kompyuter   dasturlari   xuddi   bir   varak   oq   qog’ozga   qalam   yoki
ruchka   bilan   xar   xil   rasmlarni     solish   singari   kompyuter   ekranida   sichkoncha
yordamida   rasm   chizish,   ya'ni   tasvir   tuzish,   tuzatish   va     ularni   harakatlantirish
imkonini yaratdi. Bu dasturlar rasm solish programmalari yoki grafik  redaktorlar h
isoblanib, ular yordamida rasmning elementlari boshqarib boriladi.
Kompyuter  grafikasining juda tez rivojlanib borishi  va uning texnikaviy va
dasturiy vositalarining yangilanib turilishi kursni h amisha takomillashtirishga, bu
sohadagi yangi yo’nalishlarni tinmay o’ rganib borishni takozo etadi.
Hech   qaysi   zamonaviy   mulptimedia   dasturi   komppyuter   grafikasisiz   bo’lmaydi.
Ommaviy foydalanish uchun dasturlar yaratuvchi dasturchi mutaxassislarning 90%
gacha   ish   vaqti   grafika   bilan   ishlashga   ketadi.   Redaksiya   va   nashriyotda   asosiy
me'nat sarfini grafik dasturlar bilan badiiy va bezash ishlari tashkil etadi. 
Grafik   dasturlarning   keng   foydalanishga   ehiyoj   Internetning   rivojlanishi,   eng
avvalo   millionlab   alohida   "sahifa"larni   yagona   to’rga       birlashtiruvchi   WWW
xizmati bilan bog’liq  ravishda sezilarli darajada oshdi.
Kompyuter   grafikasi   nafaqat     ilmiy     xodimlar,   balki   rassomlar,   turli   soha
loyihachilari,   reklama     bilan   shug’ullanadigan   mutaxxasislar,   Internet   sahifalarini
yaratish, o’qitish jarayoni  uchun va  boshqa  soxalarda  muxim  rol  o’ynamoqda.
Uning   ayniqsa,   matbaa   sohasida  qo’llanilishi   keyingi   paytlarda   rang - barang
suratli     adabiyotlar,   o’quv     qo’llanmalari,   badiiy     asarlarning     paydo     bo’lishiga
yuksak     bezak     texnikasidan     foydalanishni     taqazo     qilmoqda.   Diqqatni     o’ziga
jalb   qiluvchi   videoroliklar, internet   sahifalarini yaratishni   kompyuter grafikasiz
tasavvur  qilish  qiyin bo’lib  qoldi.   
5 kompyuter   grafikasi   jahonda   yangi   fundamental   fan   hisoblanib,   iqtisodiyot
sohasida kadrlar tayyorlab berishda o’ziga xos mustaqil ahamiyatga egadir
Kompyuter grafikasi uch turga bo'linadi:
            -  rastrli grafika 
            -  vektorli grafika 
            -  fraktal grafika. 
      Ular     bir-biri     bilan     monitor     ekranida     tasvirlanishi   va   qog’ozda     bosib
chiqilishi  bilan  farqlanadi.
Dastlabki   rastrli   va   vektorli   grafikasi   orasidagi   farqi   grafik   tasvirni   yaratish
texnologiyasi, aks ettirish uslubi,   tahrirlash va sahilashda bilinadi. Qisqacha qilib
bu   farqni   shunday   tushuntirish   mumkin:   nuqtali   grafikada   tasvirning   minimal
elementi nuqta hisoblanadi, vektorli grafikada esa - egri chiziqdir.. 
Rastrli   qurilmalarda   tasvirlarni   tashkil   etuvchi   nuqtalar   majmuasidan   vujudga
keladi.   Bu   nuqtalar   piksellar     (pixels)   deb   ataladi.   Rastr   -   bu   ekranning   butun
maydonini   qoplovchi   piksellar   matritsasidir.   Demak,   rastrli   grafikaning   asosiy
elementi nuqtadan iborat.
Nuqtali   rasm   koordinatalar   va   rangga   ega   bo’lgan   nuqtalar   to’plamidan   iborat.
Grafik muharrir bu  rasmni nuqtalarni  ketma-ket chizgan holda tasvirlaydi. Oddiy
holda   nuqtali   tasvirdan   iborat   bo’lgan   fayl   -   rasmni   birin-ketin   hosil   qiluvchi
nuqtalar   ketma-ketligi   va   ularning   ranglarini   o’z   ichiga   oladi.   Minglab   yillardan
beri   yaratib     kelinayotgan     rangtasvir   asarlarini   nuqtali   grafikaning   ilk   ko’rinishi
deyish  mumkin. Atrofimizdagi   olamda biz  faqiat  nuqtali   tasvirlarni   ko’ra  olamiz.
Fotosurat, rasm, izlar, tasvirlar ko’zimizda nuqtali xarakterda aks etadi. 
Vektorli grafikaning asosiy elementi - chiziqdir. 
Vektorli tasvirlar deb -   tuzilishi      jihatidan     murakkabroq va har xil ko’rinishga
ega   bo’lgan   geometrik   ob'ektlar       to’plamiga     aytiladi.   Bunday   ob'ektlarga   misol
tariqasida  to’g’ri to’rtburchaklar, aylanalar, ellipslar, ko’p burchaklar, kesmalar va
chiziqlarni keltirish mumkin. Vektorli grafikanining xarakterli xususiyatlaridan biri
undagi   har   bir   ob'ekt   uchun   ularning   tashqi   ko’rinishlarini   o‘zgartirish   imkonini
6 beradigan     boshqarish     parametrlari   mavjud.   Nuqtali   tasvirlardan   farqli   ravishda
vektorli tasvirlar ixtiyoriy ichki strukturaga ega bo’lishi mumkin. 
Vektorli     tasvirlarni     nuqtali     tasvirlarga     aylantirish     foydalanuvchi     ishtirokisiz,
amaliy   dastur   tomonidan   amalga   oshiriladi.     Lekin   nuqtali     tasvirlarni   vektorli
tasvirga aylantirish foydalanuvchidan katta mahorat talab qiladi. 
Vektorli   grafika     asosida     giometrik     figuralarning     xossalari     haqidagi
matematik   tasavvur   yotadi.   Vektorli   grafikaning   matematik   asoslari   bu   nuqta,
to’g’ri   chiziq,   kesma,   ikkinchi   va   uchunchi   tartibli   egri   chiziqlardir.     Nuqta
tekislikda ikkita son bilan (x,y)   aniqlanadi.   To’g’ri  chiziq esa  ikkita parametrga
ega bo’lgan   y=ax+b   tenglama orqali  aniqlanadi. Agar bu to’g’ri chiziq  x o’qida
ikkita   x1   va   x2   koordinatalari   bilan   chegaralansa   u   kesmani   ani?laydi.   Ikkinchi
tartibli egri chiziqqa parabola, giperbola, ellips va aylanani misol   qilish mumkin.
Bu ikkinchi tartibli egri chiziq tenglamasi   umumiy holda   quyidagicha:
x2+a1y2+a2xy+a3x+a4y+a5=0.
Kompyuterda vektorli tasvirlar bilan ishlash nuqtali tasvirlar bilan ishlashga
qaraganda   ancha   oson.   Hozirda   vektorli   tasvirlar   yaratuvchi   amaliy   dasturlar
mashina grafikasining asosini tashkil qiladi.
Fraktal   grafika   -   bu   tasvirni     chizish     yoki     jihozlash   emas,   balki   uni   matematik
hisoblashlarga   asoslangan   dasturlar   asosida     qurishdir,   ya'ni   bunda   tasvirlar
formulalar   yordamida   ko'riladi..   Fraktal   grafikada   esa   tasvirlarni       matematik
hisoblashlar   yordamida   avtomatik     o’zgartirib     ko’paytirish   yo’li   chiroyli
manzaralar   hosil qilinadi. Fraktal  kompozisiya yaratish chizish yoki shakl  berish
emas,   balki   dasturlashga   asoslanadi.   Teleko’rsatuvlar   va   reklamalarni   badiiy
bezashda ishlatiladi. 
Fraktal grafika odatda o’yin dasturlarini  yaratishda ko’proq   qo'llaniladi. 
Fraktal grafika matematik hisoblashlar asosida tasvirlarni avtomatik yaratish uchun
qo'llaniladi.   Shuning   uchun   ham   uning   asosi   sifatida   rasm,   shakl,   tasvir   hosil
qilishning dasturlash usuli tanlangan.
7 1.2  Kompyuter grafikasining axamiyati
Bu   grafika,   odatda,   turli   jarayonlarni   modellashtirish,   tahlil   qilish,   turli
qiziqtiruvchi dasturlar yaratishda keng qo'llaniladi.
Kompyuter grafikasining quyidagi turkumlarini ajratib ko'rsatish mumkin: 
•  tijoratga oid
•  namoyishlarga oid;  
•   injenerlikka oid; 
•   ilmiy; 
•  ko'rgazmaviy;
•  animatsion;
Tijoratga oid grafika elektron jadvallarda yoki berilganlar bazasidagi  axborotlarni
aks ettirish uchun xizmat  qiladi. Bu axbo-rotlar ShEHM monitor  ekranida grafik,
gistogramma, diagramma va xohlagan boshqa ko'rinishlarda aks ettirilishi mumkin.
Bunda   grafiklar   matn   izohlari   va   ma   'him   joylarda   shartli   belgili   izohlar   bilan
ta'minlanadi.
Tiiorat grafikasiga tegishli bo'lgan amaliy dasturlar paketi tasvirni ekranda tezda va
qulay   ifodalashga   qaratilgan,   chunki   tijoratchiningsiy   maqsadi   axborotlarni   qayta
ishlash   jarayonidagi   o'zgarishlarni   tezda   muhokama   qilib,   tegishli   qarorlar   qabul
qilishdan   iboratdir.   Tasavvurni   yanada   oshirish   uchun   ushbu   paketlarda   tasvirni
turli   xildagi   grafika   shaklida   tasvirlash     imkoniyati   kiritilgan.     Bu   esa,   o'z
navbatida,   barcha   turdagi   tasvirlarni   ekranda   birgalikda   ko'rib,   tahlil   qilish
imkoniyatini   oshiradi.   Bu   paketlarning   eng   ahamiyatli   tomoni   shundaki,   ular
tasvirlarni turli xil shaklda berishdan tashqari aks ettirilgan grafikalarni tahlil qilish
imkoniyatini   ham   beradi.   Shu   sababli   bu   paketlarga   turli   xil   matematik   tahlil
usullari,   jumladan   statistik   tahlil,   ehtimollar   nazariyasi,   iqtisodiy   jarayonlar
bashorati kabi usullar kiritilganki, ular berilgan axborot to'plamini tahlil qilish
8 imkonini beradi.
Namoyish   qilish   grafikasi   -   matn,   sxema,   eskiz   kabi   hujjatlarning   mashinaviy
tasvirini hosil qilib uni namoyish etishga tayyorlash uchun xizmat qiladi. Bu yerda
eng asosiy vazifa - yuqori sifatli va chiroyli ko'rinishdagi tasvirlar hosil qilishdan
iborat. Bu turdagi grafikaning eng afzal tomoni shundaki, undagi tasvirlar to'plami
va ko'rinishini tezda o'zgartirish mumkin.
Injenerlik   grafikasi   -   bunday   grafika   chizmachilik,   loyihalash   va   konstruktorlik
ishlarini   avtomatlashtirishda   keng   qo'llaniladi.   Injenerlik   grafikasi   analiz,   sintez,
modellashtirish,   chizmachilik,   boshqarish   va   shu   kabi   loyihalash   ishlarini
avtomatlashtirishning hamma bosqichlarini o'z ichiga oladi.
Ilmiy grafika - ilmiy izlanishlar uchun xizmat qiladi va geografik, fizik,biologikva
boshqa   jarayonlarni   tadqiq   qilishda   qo'llaniladi.   Ilmiy   grafikaning   eng   asosiy
maqsadi   ilmiy  izlanishlarda   hosil   bo'ladigan   axborotlarni   vizuallashtirish   -   ko'zga
ko'rinarli   shaklda   ifodalashdir.   Ayniqsa   bu   yo'nalish   atom   energiyasi   manbalarini
tadqiq qilishda,  kosmonavtika,  samolyotsozlikda,   geografiya  va  okeanologiyada  -
xullas   qamrovi   katta   bo'lgan,   tez   kechadigan   jarayonlarni   o'rganishda   keng
qo'llaniladi.   Shuningdek,   ilmiy   izlanishlar   natijalarini   kerakli   shaklda
diagrammalar,   xaritalar,   jadvallar   va   turli   matematik   formulalar   shaklida
tasvirlashda ishlatilishi mumkin.
Ko   rgazmaviy   grafika   -   namoyish   va   tijorat   grafikalarining   rivoji   bo’lib,       shu
ikkala   grafika   imkoniyatlarining yig’indisini tashkil etadi. 
Animatsion   grafikada   –   rang   bilan   ishlashdagi   muvofaqiyatlarni,   muhandislik
grafikasidagiuch o’lchovli obyektlarni modellashtirishdagi  yutuqlar bilan   qo’shib
uyg’unlashtirilgan.   K ompyuter   grafikasida   rang   tushunchasi.  
Rang   modellari .   Kompyuter   grafikasida   rang   juda   muxim   –   ko’zatuv   taassurotni
kuchaytirish   va   tasvirni   axborotga   boyitish   rolini   o’ynaydi.   biz   ko’rayotgan
yoritilgan buyumdan qaytgan yoruq’lik ko’z qorachiq’i orqali ko’zimizga o’tadi va
ko’z ichidagi asab xujayralarini qo’zq’atadi. bu hujayralar asab tolalari orqali miya
bilan boq’langanligi  tufayli  ko’z  yoruq’ligi  miyaga  o’tadi   va ongimizda  buyumni
9 ko’rish   tuyq’usi   paydo   bo’ladi.   biz   buyumni   ko’ramiz.   atrof   muhitni   bunday
ko’rish qobiliyati ko’rish deb, ko’rish a’zosi esa ko’z deb ataladi.
Biz sezgi organlarimiz orqali atrof muhit haqida juda ko’p ma’lumot olamiz. Bu
ma’lumotlarning   90%   ni   ko’rish   orqali   qabul   qilamiz.   Yoruq’lik   oqimi   bu
ma’lumotlarni eltuvchi hisoblanadi.
Bizning   ko’zimiz   miya   bilan   organizmning   asab   sistemasi   orqali   boq’langan.
Agar ko’zning to’zilishini fotoapparat, kinoga olish apparati va televizion kamera
kabi   hozirgi   zamon   optikaviy   apparatlarining   to’zilishi   bilan   taqqoslasak   ular
orasida o’xshashlik borliqini sezishimiz mumkin.
Biror   bir   ranglar   aralashmasidan   olish   mumkin   bo’lmagan   ranglar   asosiy
ranglar   deyiladi.   Qizil,   yashil   va   ko’k   ranglar–asosiy   ranglar   hisoblanadi.
Ularni bir hil aralashtirsak oq hosil bo’ladi.
Rang modellari.
RGB   modelining   nomi   Red   -   qizil,   Green   –   yashil   va   Blue   –   ko’k   birlamchi
ranglarning   bosh   xarflaridan   olingan   bo’lib,   ushbu   ranglarning   turli
proporsiyalarda   aralashtirish   natijasida   ko’rinuvchi   spektrning   turli   hil   boshqa
ranglarini olish mumkin. Birlamchi  ranglarning aralashmasidan ikkilamchi  moviy
(cyan), pushti (magenta) va sariq (yellow) ranglar xosil bo’ladi.
Rasm. 1.1. RGB modeli .
RGB   modelining   tash k il   etuvchilari   0   dan   255   gacha   qiymat   qabul   qilishlari
mumkin. R =255,  G =255,  B =255 bo’lganda oq rang,  R =0,  G =0,  B =0 bo’lganda esa
qora rang xosil qilishimiz mumkin.
10 CMYK   modeli   bo’yoqlarning   nurni   yo’tish   qobiliyatiga   asoslangan.   Oq
rangning   nur   o’tuvchi   bo’yoqdan   o’tishida   spektrning   bir   qismi   yutiladi.
Yutilmagan nur qaytadi va odam ko’ziga tushadi.
Rasm. 1.2. CMYK modeli.
Ranglar   moviy   (Cyan) ,   pushti   (Magenta)   va   sari q   (Yellow)   ranglar
aralashmasidan   paydo   bo’ladi .   Ularning   to’liq   aralashmasidan   qora   (blacK)   rang
xosil   bo’ladi.   Modelining   tashkil   etuvchilari   0   dan   100   gacha   qiymat   qabul
qilishlari mumkin.
HSB(HSV)   modeli . Model  nomi   o’nga  asos  bo’lgan uch  komponentning bosh
xarflaridan   olingan:   Hue   -   rang   toni;   Saturation   -   to’yinganlik;   Brightness   -
yor qinlik . Model odam ko’zining rangni xis qilish qobiliyatiga asoslangan.
Rang   toni   0   dan   360   gradusgacha   diapszondagi   burchak   kattaligi   bilan
tavsiflanadi .
To’yinganlik   (yoki   xromatiklik)   rangning   tozalik   darajasidir.   U   kul   rangning
boshqa   rangga   nisbati   bilan   aniqlanadi   (0%   –   kul   rang,   100%   –   to’la   to’yingan
rang ).
Rangning yorqinligi 0 dan 100 gacha o’zgarishi mumkin.  
11 II Bob.  Kompyuter grafikasi va uni o’qitish metodikasi
2.1.  Kompyuter grafikasi fan sifatida
Xozirgi   kunga   kelib   kompyuter   grafikasi   va   animasiyasi   vositalari   kirib
bormagan   soxani   topish   qiyin.   K ompyuter   grafikasi   va   animasiyasi   vositalarini
qo’llanish soxasiga ko’ra quyidagi guruxlarga ajratish mumkin:
·         poligrafiya ishlari uchun mo’ljallangan kompyuter grafikasi dasturlari;
·         ikki o’lchamli rang tasvir kompyuter grafikasi;
·         taqdimot ishlari uchun mo’ljallangan dasturlar;
·         ikki o’lchamli animasiya dasturlari;
·         uch o’lchamli animasiya dasturlari;
·         ikki o’lchamli animasiya dasturlari;
·         ikki o’lchamli va uch o’lchamli animasiya dasturlari;
·         videotasvirlarni   qayta   ishlovchi komplekslar;
·         ilmiy vizuallashtirish ishlarini bajaruvchi dasturlar.
К ompyuter   grafikasi   va   animasiyasi   dasturlari   rassom   va   dizaynerlar,   poligrafchi
va   kinematografchilar,   kompyuter   o’yinlari   va   o’qitish   dasturlari   yaratuvchilari,
klipmeyker   va   olimlar,   shuningdek   o’z   faoliyatida   turli   formatdagi   tasvirlardan
foydalanuvchi   barcha   mutaxassislarda   ham   katta   qiziqish   uyg’otadi.   Poligrafiya
ishlari va rasm chizish uchun mo’ljallangan kompyuter grafikasi dasturlari   matnni
turli   ko’rinishdagi   illyustrasiyalar   bilan   to’ldirish,   saxifalar   dizaynini   yaratish,
hamda   yuqori   sifatli   poligrafiya   maxsulotlarini   chop   ettirish   imkoniga   egadirlar.
Bunday   dasturlarga misol qilib, tasvirlarni qayta ishlash imkonini beruvchi Adobe
Photoshop   rastrli   paketini   keltirish   mumkin.   Bu   va   sho’nga   o’xshash   paketlar
rastrli   tasvirlarni   taxrirlash   va   montaj   qilish   uchun   zarur   bo’lgan   vositalardan:
skanerlangan   tasvirlar   rangini   korreksiyalash,   fotosuratlarni   «tekislash»,   maxsus
effektlar   va   maskalardan   foydalanish   imkonini   beradi.   Paketning   so’nggi
versiyalari   tasvirlarning   ko’p   qatlamli   to’zilmasini   qo’llash   vektorli   konturlarni
yaratish va taxrirlash imkoniyatlariga ham ega. Paket tarkibiga turli maskalar, ko’p
sonli   filtrlardan   tashqri   rang   bilan   ishlash   va   maxsus   effektlarni   yaratishga
12 mo’ljallangan   vositalar   majmui   kiritilgan.   Rastrli   paketlardan   tashqri   poligrafiya
ishlari   uchun   mo’ljallangan   vektorli   kompyuter   grafikasi   dasturlari   ham   mavjud.
Bulardan   Windows   tizimi   uchun   mo’ljallangan   Adobe   Illustrator   va   Corel   Draw
dasturlari haqida aytib o’tish lozim. Illstrator illyustrasiyalar yaratish, sahifalarning
umumiy dizaynini ishlab chiqish hamda tayyor tasvirni yuqori sifatda chop etishga
mo’ljallangan.   Paket   ihtiyoriy   shakldagi   simvollar   va   figuralarni   yaratib,   so’ng
ularni   masshtablash,   aylantirish(o’z   uqi   atrofida)   va   deformasiyalash
imkoniyatlaridan   tashqari   matn   va   ko’p   varaqli   xujjatlarni   qayta   ishlash
vositalariga ega.
Corel Draw vektorli paketi rasm chizishdan tashqari turli grafiklarni tayyorlash va
rastrli   tasvirlarni   taxrirlash   ishlarini   bajara   oladi.   Bu   dastur   fayllarni   boshqarish,
kompyuter   displeyida   slayd-filmlar   namoyish   etish,   «qo’lda»   chizish   va   tasvir
qatlamlari   bilan   ishlash,   uch   o’lchamli   maxsus   effektlarni   qo’llash,   matnni   qayta
ishlash   vositalari   bilan   ta’minlangan.   Bulardan   tashqari   Windows   muxitida
ishlovchi   Adobe   PhotoStyler,   SGI   va   Macintosh   kompyuterlari   uchun
mo’ljallangan   Barco   Creator,   Live   Picture,   Scitex   Blaze,   Linotype   Da   Vinci,
Eclipse,   Pixelfx   dasturlari   ham   keng   tarqalgan.   Barco   Creator   dasturi   o’zining
ishlash tezligi, hamda keng funksional imkoniyatlari bilan ajralib turadi. Taqdimot
ishlari   dasturlari.   Makintosh   va   Windows   muxitlarida   ishlatiluvchi   taqdimot
dasturlar   paketidan   anchadan   buyon   mavjud   dasturlar   guruxini   ajratib   ko’rsatish
mumkin.  Bu  guruxga  Lotus   firmasining  Freelance  Graphics,   Software  Publishing
firmasining Harvard Graphics, Microsoft korporasiyasining Power Point dasturlari
kiradi.   Bu   dasturlarni   ishlab   chiquvchilari   xar   bir   yangi   versiyasi(rusumi)da
ishlatiladigan vositalarni ko’paytirib imkoniyatlarini kengaytiradilar. Makintosh va
Windows   muxitlaridagi   yangi   turdagi   taqdimot   dasturlari   paketi   multimedia
vositalarini   yanada   to’liq  ishlatishga   mo’ljallangan.   Bu   dasturlar   video   a  tovushli
fayllarni   qulay   o’zatish   (improt   qilish),   diagrammalarda   annimasiya   vositalaridan
keng   foydalanish   imkonini   beradi   .   Yangi   turdagi   taqdimot   dasturlar   katoriga
Makromedia   firmasining   Action   hamda   Gold   Disk   firmasining   Astound   dasturlar
13 paketi   (tuplami)   kiradi.   Power   Point   dasturi   MS   OFFICE   dasturlar   to’plami
tarkibiga   kiradi.   Undan   foydalanish   oson,   qulay.   Dasturda   o’rgatuvchi   o’quv
dasturi,   tayyor   taqdimot   namunalari,   matn   bilan   ishlash   vositalari,   boshlovchilar
uchun   foydali   yordam   tizimi   mavjud.   Power   Point   dasturida   ichki   multimedia
vositalari   bo’lmasada,   bu   vositalarni   OLE-2(Object   Linking   and   Embedding)
texnologiyasi yordamida kengaytirish va to’ldirish mumkin.
Astound   dasturi(   paketi)   yangi   taqdimot   dasturlari   ichida   eng   yaxshilaridandir.  U
ishlatilishi   soddaligi   bilan   ajralib   turadi.   Tovushli   kliplar,   harakatli   tasvirlar   va
multimedianing   boshqa   elementlaridan   bir   vaqtning   o’zida   baravar   (sinxron)
ishlatishga imkon beradi.
Taqdimot   dasturlari   ichidan   OS/2   va   Macintosh   muxitida   ishlovchi   komponovka
(ihchamlashtirish,   birlashtirish)   va   dizayn   vositalariga   ega   Adobe   Persuasion
dasturini,   Windows   muxitida   ishlovchi   kuchli   rasm   chizish   vositalari   qulay
boshqaruvga ega Novell Presentations dasturini, hamda slayd-ko’rgazmalar uchun
Lifeboat   Publishers   firmasining   Demo-it   dasturini,   taqdimotlar   imkoniyatlarini
kengaytirish   uchun   mo’ljallangan   Macromedia   firmasining   Director   dasturlarini
aloxida   e’tiborga   olish   kerak   bo’ladi.   lmiy   vizuallashtirish   dasturlari   Ilmiy
vizuallashtirish dasturlari nafaqat maxalliy rejalashtirish masalalarini hal qilishga,
balki   quyosh   portlashlarini   vizualashtirish   masalalarini   hal   qilishgacha
mo’ljallangan.   ShK   da   ishlatiladigan   ilmiy   va   muxandislik   grafikasi   dasturlari
ichidan   Golden   Software   firmasining   Surfer   va   Grapher,   MapViewer   dasturlarini
aloxida   ko’rsatish   mumkin.   Bu   dasturlar   tekislik   va   grafiklar   hamda   rangli
kartalar(xaritalar)   yaratish   uchun   mo’ljallangan.   Ular   DOS   va   Windows
muxitlarida ishlaydi. Rangli grafik va xaritalarni bu dasturlar yordamida ixtiyoriy
monitor   yoki   tashqi   qurilmalarga   chiqarish   mumkin.   Surfer   paketi   z=f(x,y)
ko’rinishdagi   funksiyalar   bilan   aniqlanadigan   ikki   o’lchovli   berilganlarga   ishlov
berish   va   vizuallashtirishga   mo’ljallangan.   U   tekislikning   raqamli   modelini
ko’radi, yordamchi amallarini bajaradi hamda natijalarni vizuallashtiradi. Grapher
dasturi   y=f(x)   ko’rinishdagi   funksiyalarga   ishlov   berish   va   grafiklarini   yasashga
14 mo’ljallanagan.   Unda   bir   rasmdagi   grafiklar   soni   va   grafiklardagi   egri   chiziqlar
soni cheklanmagan. Xar bir egri chiziq 32000 tagacha nuqtadan iborat bo’lishi va
bir   grafikda   xar   hil   o’lchovli,   masshtabli   bir   nechta   koordinata   o’qlari   bo’lishi
mumkin.   MapViewer   paketi   kartalarni   kiritish   taxrirlash-masshtablarni
o’zgartirish,   koordinatalarni   o’zgartirish   hamda   kartalar   bilan   bog’lik   raqamli
axborotga(   masalan-   demografik   ma’lumotlarga)   ishlov   berish   va   grafik
ko’rinishda chiqarish imkonini beradi.
Yuqorida   keltirilgan   vizuallashtirish   dasturlaridan   tashqari   umumiy   holda
ishlatiladigan quyidagi vizuallashtirish dasturlari ham bor: IRIS Explorer, VIS-5D,
PV- Wave, Khronos, Data Visualizer, Data Explorer.
SGIdagi   Earth   Watch   dasturi   yordamida   Er   ob–xavo   sharoitining   uch   o’lchovli
tasvirini   modellashtirish   va   ko’rsatish,   kosmik   suratlar   asosida   topologik
tekisliklarini ko’rish hamda ob-havo ma’lumotlarini bir xafta oldin berish mumkin.
Video va komponovka bilan ishlash tizimlari.
Raqamli   videotasvirlarga   ishlov   berish   dasturlari   hamda   ikki   o’lchovli   va   uch
o’lchovli   grafikadan   foydalangan   holda   ko’pqatlamli   kompozisiyalarni   yaratish,
murakkab(s’yomka)   suratga   olish   jarayoni   o’rnini   egallashi,   kompyuter   grafikasi
yordamida   suratga   olingan   materiallarga   ishlov   berish,   suratga   olingan
materiallarni   kompyuter   animasiyasi   bilan   qo’shish,   natijalarni   kino   va
videotasmalarga chiqarish mumkin.
Windows   va   Macintosh   muxitlarida   ishlovchi   videotasvirlarni   taxrirlash   dasturi
Adobe   Premier   raqamlashtirilgan   videoni,   statik   tasvirlarni   va   tovushli   fayllarni
montaj qilish imkonini beradi. Paketning eng oxirgi versiyasi (rusumi) turli usullar
bilan   bir   nechta   mustaqil   videoroliklarga   ishlov   berish,   ko’pgina   filtrlardan
foydalanish, maxsus effekt va shriftlarni xosil qilish imkoniga ega. Bu dasturning
raqobatchilari   sifatida   ATI   firmasining   MediaMerge   dasturini,   eng   kuchli
dasturlardan yuqoridagi Adobe firmasining CoSA After Effects dasturini ko’rsatish
mumkin.   SGI   muxitida   ishlovchi   Composer   dastur   Alias/Waferfront   firmasining
maxsulotidir.   Bu   dastur   maxsus   effektlarni   yaratish,   videoyozuv   vositalari,
15 kompleks   saxnalarni   xosil   qilish   uskunalaridan   foydalanish   imkoniga   ega   .Shular
yordamida yuqori sifatli video maxsulotlarni yaratish, yozish, taxrirlash, mumkin.
Bulardan   tashqari   alohida   kadrlarni   va   animsiyali   kliplarni   kompanovka   qilish,
aralashtirish (mikshirovat), ularga maxsus effektlarni matnlarni qo’shish mumkin.
Paket   (dastur)   nafaqat   videoyozuvning   oxirgi   natijasini,   balki   oraliq   kadrlarni
(natijalarni) quyi imkoniyati kichik ekranlarda ko’zatish, ko’rish mumkin.
Composer   dasturi   barcha   kino   va   videoformatlarni   hamda   video   bilan   ishlovchi
qurilmalarni   qo’llash   imkonini   beradi.   Bu   dasturlardan   tashqari   SGI   muxitida
videoga   ishlov   beruvchi   Chiron   firmasining   Liberty,   Integrated   Research
firmasining Harmony, Parallax firmasining Matador, Avid firmasining Media Suite
Pro,   Discreet   Logic   kompaniyasining   Flint   paketi,   Flame,   Interno,   XAOS
firmasining Pandemonium dasturlari mavjud.
Modellashtirish   2 o’lchovli va 3 o’lchovli     (2D va 3D).   
2   o’lchovli   va   3   o’lchovli   modellashtirish   dasturlari   dizaynerlik   va   muxandislik
ishlanmalari   uchun   qo’l   keladi.   Bulardan   tashqari   bu   dasturlarni   uch   o’lchovli
animasiya, poligrafik, taqdimot paketlari bilan to’ldirish mumkin.
Modellashtirish   dasturlari   ichida   WINDOWS   muxitida   ishlatiluvchi   eng   kuchli
avtomatlashtirilgan   loyixalash   tizimi   sifatida   Autodesk   firmasining   AutoCad
dasturini   olish   mumkin.   Odatda,   AutoCad   ni   avtomatlashtirilgan   loyixalash
tizimi(SAPR)ning   grafik   yadrosi   sifatida   qabul   qiladilar.   Dastur   yordamida   turli
chiziq,   yoy,   matnlar   xosil   qilish,   taxrirlash,   2D   va   3D   modellarni   yaratish,
loyixalash   jarayonida   vujudga   keladigan   ko’pgipa   muammolarning   yechimini
avtomatlashtirish,   xususiy   ssenariy   va   makrokomandalar   yaratib,   aniq(konkret)
masala va ilovalarga tizimni sozlash, adaptasiya qilish mumkin.
AutoCad   paketi   Auto   LISP   ichki   dasturlash   tiliga   ega   bo’lib,   uning   yordamida
foydalanuvchi yangi buyruqlarni xosil qilishi va xatto yuqori darajadagi dasturlash
tillaridan foydalanishi mumkin.
IBM   va   Macintosh   muxitlarida   uch   o’lchovli   modellashtirish   uchun   ko’pincha
Alias/   Wavefront   firmasining   splaynli   modellashtirish   dasturi   Sketch!   ishlatiladi.
16 Bu   dastur   yuqori   sifatli   vizuallashtirish   imkonini   beradi.   Ray   Dream   Designer
dasturi   esa   maxsus   modellashtirish   vositalari   to’plamiga   ega   bo’lib,
tasvirning   fotorealistik        sifatiga   erishish   imkonini   beradi.Macromedia   firmasining
MacroModel   paketi   va   Auto.des.sys   firmasining   Form.Z   dasturi   uch   o’lchovli
ob’ektlarni modellashtirish va deformasiyalash vositalariga ega.
IBM   ga   mos   kompyuterlarda   yana   Crystal   Graphics   firmasining   Crystal   3D
Designer   dasturidan   foydalanish   mumkin.   Bu   dastur   vizuallashtirish,   soyali
effektlar hosil qilish,   yuzalarga materiallarni joylashtirish   (nalojenie materialov na
poverxnosti)   vositalariga   ega   .   Silicon   Graphics   ning   ishchi   stansiyalarida
ishlatiluvchi   eng   kuchli   modellashtirish   va   dizayn   dasturlari   qatoriga   Alias/
Wavefront   firmasining   Designer,   Studio   va   AutoStudio   dasturlarini   kiritish
mumkin.   Bu   dasturlar   yordamida   bir   vaqtning   o’zida   2D   va   3D   modellar   bilan
ishlash   hamda   mavjud   avtomatlashtirilgan   loyixalash   tizimlari   bilan
mujassamlashish masalasining yechimini topish mumkin.
Designer dasturi splaynlar asosida yuqori darajada modellashtirishni qo’llash bilan
birga   geometrik   ob’ektlar   xususiyatlarini   baxolashning   yetarli   vositalariga,
animasiyaning qulay uskunalariga hamda renderingning sifatli moduliga ega.
Designer   imkoniyatlarini   to’ldirib,   kengaytirib   Studio   ga   aylantirish   mumkin.
Studio   dasturi   modellashtirish   imkonining   yuqoriligi,   yo’zalar   va   egri   chiziqlar
bilan   ishlash   tizimining   mukammalligi,   geometrik   ob’ekt,   rendering   va   rasm
chizishni   baxolashning   qo’shimcha   imkoniyatlari   bilan   Designer   dan   farq   qiladi.
17 AutoStudio   esa   Studio   dasturiga   avtomobil   dizaynerlari   uchun   maxsus   ishlab
chiqilgan,   modellar   va   animasiyani   taxrirlovchi   maxsus   vositalar   qo’shilishi
natijasida   vujudga   kelgan.   Shuningdek,   bu   dasturlar   Silicon   Graphics   ning
ko’pprosessorli   modellarida   ishlatilishi   uchun   qo’shimcha   vositalar   va
imkoniyatlar   bilan   to’ldirilishi,   kengaytirilishi   mumkin.   SGI   muxitida   ishlovchi
avtomatlashtirilgan   loyixalash   tizimlari   ichida   yana   Engineering   Animation
firmasining Vislab dasturini aytib o’tish mumkin. Bu dastur dizayn va muxandislik
masalalarining vizual yechimini yaratish(xosil qilish) imkonini beradi.
2.2  Kompyuter garfikasini o’qitish metodikasi va grafik dizayner
Grafik   dizayner   atrof-muhitni   grafik   vositalari   bilan   bezash   bilan
shug’ullanadi.   Bu   kasb   chizmachilik,   rassomchilik   va   informatika   faniga
qiziqqanlar   uchun   to’g’ri   keladi.   Grafik   dizaynerlar,   albatta,   dizayn   bilan
shug'ullanadi,   ammo   to'qimachilik   dizayni,   va   me'moriy   dizayn   ularning
vazifalariga   kirmaydi.   Ularning   faoliyat   sohasi-   kitoblar,   gazetalar   va   jurnallar
sahifalari,   veb-saytlar   va   reklama,   interaktiv   kompyuter   dasturlaridir.   Bu   kasb
egalari,   shriftlarni,   jurnal   sahifalarining   tartibini,   reklama   modullarini   ishlab
chiqadi,   rasmlarni,   kollajlarni   qiladi,   vitrinalarni   ishlab   chiqadi.   Tabiiyki,
dizaynerning  kompyuter   savodxonligi   darajasi   o'rtacha   foydalanuvchi   darajasidan
ancha   yuqori   bo’lishi   kerak.   Dizayner-rassom.   Biroq,   rassom   va   «kompyuterchi»
o'rtasida sezilarli aloqalar mavjud: bosma materiallar, reklama mahsulotlari     bilan
bog'liq   dizayn   yechimlari   muayyan   dasturiy   ta'minot   yordamida   ishlab
chiqiladigan bo’ladi.
 Sayt interfeyslarini yozadi.   
 Kitoblar,   jurnallar,   gazetalar,   bukletlar   va   boshqa   bosma   mahsulotlarning
maketlari ustida ishlaydi.
 Yodgorlik mahsulotlarini ishlab chiqaradi.
 Qadoqlash materiallari dizayni bilan shug'ullanadi.
18  Turli   xil   mahsulotlarni   ishlab   chiqadi:   shriftlar,   logotiplar,   ramzlar,   savdo
belgilari va boshqalar.
Bu kasbda qanday mahorat va fazilatlarga ega bo’lish kerak?
Kompyuterda   ishlash   bilan   bog'liq   barcha   kasblar   obro'li   va   yaxshi   haq
to'lanadigan   hisoblanadi.   Ammo   ularning   orasida   nafaqat   yaxshi   pul,   balki   zavq-
shavq ham keltiradigan juda qiziqarli mutaxassisliklar mavjud. Agar siz bu kasbni
tanlasangiz¸siz aynan shunday kasb egasiga aylanasiz. Bu mutaxassislikning o'ziga
xosligi nafaqat ijodiy, kreativ va obro’liligida, balki ishni boshlash uchun maxsus
ta'limga   ega   bo’lish   shart   emasligidadir.   Kasb   tanlayotganda   faqatgina   unga
bo’layotgan   talab   va   maoshga   tayanish   noto’g’ri.   Shaxsiy   qobiliyatlarga   ham
e'tibor   qaratishingiz   kerak.   Agar   sizda   ijodiy   ruhiyat   bo'lmasa,   o'zingizni   ijodkor
inson   deb   hisoblamasangiz,   unda   siz   grafik   dizaynni   yarata   olmaysiz.   His-
tuyg'ularsiz,   badiiy   qarashga,   iste'dodga   ega   bo’lmagan   odamlar   bu   kasbni
tanlamaganlari   maqul.   Grafik   dizaynerning   ishidagi   yana   bir   muhim   narsa   shuki,
agar   rassomning   ijodiy   hissiyotlarini   hech   kim   va   hech   nima   cheklamasa,   grafik
dizaynerining ishini cheklab qo'yadigan omillar talaygina:
 Buyurtmani bajarish doirasining xususiyatlari;
 Mijozlar istaklari;
 Siz   ishlashingiz   kerak   bo'lgan   vositalar;   (Masalan,   agar   logotip   ishlab
chiqilsa, mahsulotning o'zi uchun talablar, u nafaqat go'zal qilib bajarilishi, balki
esda qolishi kerak, boshqalardan ajralib turishi kerak).
 Bir   nechta   muhim   vazifalarni   bir   vaqtning   o'zida   hal   qilish   zaruriyati   va
boshqalar.
Shuning uchun bu kasbni tanlashdan oldin, yaxshillab o’ylab ko’rish kerak bo’ladi.
Siz   to’g’ridan-to’g’ri   insonlarning   xohish   va   istaklari   bilan   ishlaysiz.   Agar,   men
kelajakda grafik dizayner bo’lmoqchiman desangiz, birinchi o’rinda odamlar bilan
19 ishlashni   o'rganing!   Grafik   dizaynerlikni   nimadan   va   qayerda   o'qishni   boshlash
mumkin?
Tabiiyki, bu kasbni egallash uchun faqatgina istakning o'zi    yetarli emas. Avvaliga
kasbni o'rganish uchun juda ko'p narsa talab qilinadi, masalan:
 Bir qator kompyuter dasturlarda ishlay olish;
 Rassomchilik,   rangli   tasvir,   grafikalar   va   shu   kabilarda   nazariy   asoslarga
tayanish;
 Shriftlar bilan ishlash;
 Grafika turlarini tushunish;
 Mijozlarni topishni va h.k;
Ishingizni   professionali   bo'lish   uchun   siz   ko’p   va   uzoq   izlanishingiz   kerak.
Yuqorida   aytib   o'tganimdek,   ushbu   kasbni   egallash   uchun   maxsus   ta’lim   shart
emas.   Kerakli   dasturlar   yordamida   bemalol   o'zingiz   mustaqil   o'rganishingiz
mumkin. Agar, sizda oliy ma'lumotingiz bo'lsa, lekin siz faqat kasbni o'zgartirishni
xohlasangiz,   unda   siz   grafik   dizayn   bilan   shug'ullanmoqchimisiz   yoki   yo'qligini
tushunish   uchun   kurslarni   boshlashingiz   mumkin.   Bu   havolalarda   siz   masofaviy
kurslar haqida ko'proq foydali ma'lumotlarni topishingiz mumkin:
 http://www.parta.com.ua/edu_online/professional/web_design
 http://artfuture-school.ru/courses/online/online-reklama.html
 http://freeonlinecourses.ru/category/dizajjn/graficheskijj-dizajjn   
Bu   kurslar   rus   tilidaligini   aytib   o'tishim   kerak.   Afsuski,   bizda   xali   grafik
dizaynerlikni   o'rgatadigan   onlayn   kurslar   mavjud   emas.   Kasbiy   rivojlanishga
qiziqish   bildiradigan   har   qanday   shaxs   uchun   profil   kitoblar   zarur.   Grafik
dizaynerlar   bundan   mustasno     emas.   O'zingiz   o'qishni   xohlaganingizni   tanlang,
lekin grafik dizaynerlarning ko'pchiligining fikriga     ko'ra, grafik dizaynerning     ish
stolida turishi kerak bo'lgan    kitoblari ichida eng yaxshi 10 ta kitoblarning nomlari
va mualliflarini quyida keltirdim:
20 1. Belskiy "G’oyalarni amalga oshirish»(  С .  Белски  « Воплощение   идей »).
2. Nyuark   "   Grafik   dizayn   nima?».   (К.   Ньюарк   «Что   такое   графический
дизайн?»).
3. E.  Tuemlov  "  Grafik  dizayn:  o'zgacha  uslub»   (Э.  Туэмлоу  «Графический
дизайн: фирменный стиль»).
4. «Mijozlar bilan ishlash uchun grafik dizaynerga ko'rsatma» («Руководство
графического дизайнера для работы с клиентами»).
5. «Elementar brend ishlab chiqish» («Элементарное создание бренда»).
6. Gordon, M. Gordon “Grafik dizayn.   Master-klass”. (Б. Гордон, М. Гордон
«Графический дизайн. Мастер-класс»).
7. Hembry «Grafik dizayn ustasi».( Р. Хембри «Графический дизайн»).
8. Royem   "Vizual   fikrlash.   Vizual   tasvirlar   yordamida   fikringizni   qanday
sotish mumkin ".  (Д. Роэм «Визуальное мышление. Как продавать свои идеи
при помощи визуальных образов»).
9. Ustin «Dizayndagi kompozisiya». (В. Устин «Композиция в дизайне»).
10. Monteyro «Dizayn bu- ishdir». (М. Монтейро «Дизайн – это работа»).
Grafik   muharrir   qanchalik   ko ' p   dasturlarni   bilsa ,     ishlashi   shunchalik   oson   bo ' ladi .
Dasturlarni o'rganing va o'z mahoratingizni oshirib boring.
Eng muhimi — o'zingizni     ishonchli foydalanuvchi deb his qilish va loyiha ustida
ishlash   uchun,   iloji   boricha   ko'proq   amaliyot   bilan   shug’ullaning.   Albatta,   grafik
dasturlarning barchasini  o'rganish mumkin emas.  Bilim  va ko'nikmalar  asta-sekin
keladi.   Bu   maqolada   sizni   grafik   dizayner   faoliyatini   boshlash   uchun     kerak
bo'ladigan asosiy 3 ta dastur bilan tanishtiraman.
Photoshop
21 Ko'p   foydali   xususiyatlarga   ega   bo'lgan   grafik   muharrir,   uning     asosiy   vazifasi
tasvirni qayta ishlashdir.
Photoshop haqida juda ko'p foydali maslahatlarni bu havolalardan topasiz:
 Fotoshop bo'yicha bepul mini kurslar to'plami   
 Fotoshopni noldan boshlab o'rganish   
 Fotoshop — endi boshlayotganlar uchun   
 Fotoshopda ishlash mahoratingizni oshirish uchun   
 https://photoshop-master.ru/articles
 Fotoshop haqidagi kurslar katalogi   
CorelDRAW
Tasvirni qayta ishlash va tartibga solish uchun yana bir grafik muharriri.
22 Dastur   doimo   yangilanib   turadi.   Siz,   professional   sifatida,   eng   yangilarini   birini
o'rganishingiz   kerak:   X7,   X8,  x   8.1.   Ushbu   saytlarda   juda  ko'p   foydali   tavsiyalar
mavjud:
 http://corel.demiart.ru/book12/
 http://www.tct.ru/Corel/index.html
 http://www.bhv.ru/books/book.php?id=192903   
Adobe Acrobat Professional.  
Bu   PDF   formatidagi   chizmalar,   rasmlar,   matnlarni   ko'rish,   ishlab   chiqish   va
tahrirlash   uchun   mo'ljallangan   dasturlar   to'plami.   Yangi   o'quvchilar   uchun   oddiy
bepul turlari mavjud:
 http://www.taurion.ru/acrobat
 http://help.adobe.com/ru_RU/acrobat/pro/using/acrobat_X_pro_help.pdf
 http://www.teachvideo.ru/course/186
Mana bu saytda esa video darslarni ko’rishingiz mumkin:
 https://creativshik.com/video-uroki/   
Agarda   ishni   kurslarga   borib   o'rganmoqchi   bo'lsangiz,   Toshkent   shahridagi   bir
nechta   kurslarni   keltirib   o'taman.   Bular:   “Micros”   o'quv   markazi   (IT-
texnologiyalarga ixtisoslashgan),“Pro-study”, “ Карьера ” va boshqalar.
Grafik   dizaynerlar   ko'pincha   freelancerlikni   tanlaydilar.   Ular   o'zlari   uchun   qulay
joyda   ishlaydilar   yoki   o'z   studiyalarini   ochadilar.   Bundan   tashqari,   mutaxassislar
reklama agentligi, bosmaxonalar, nashriyotlar, moda uylari, dizayn ofislariga ishga
kirishlari mumkin. Bunday xodimlar o'z brendini rivojlantirishga harakat qiladigan
davlat yoki xususiy korxonalarga taklif etiladi.
23 Zamonaviy rassomlarning daromadlaridagi farq juda katta. Grafik dizaynerning ish
haqi   uning  iqtidoriga,  malakasi,   tajribasi,  nomini,  tanlangan  yo'nalishini,   sohasini
qo'llab-quvvatlashiga   bog'liq.   Ambitsiyalar,   tirishqoqlik,   maqsadlar   muhim
ahamiyatga ega. Ba'zi hollarda bir necha yillar davomida mutaxassisning daromadi
2   —   5   million   so’m   atrofida   bo’ladi   ,   ba'zilari   esa   tezda   15-20   millionlik   oylik
daromadga ega bo'ladi. 
XULOSA
Grafik dizayner bo'lib ishlash uchun kerakli dasturiy ta'minotga ega bo'lgan
kompyuterga ega bo'lish kifoya, shuning uchun grafik dizayner ofisini har qanday
joyda tashkil qilishi mumkin. Bu kasbning asosiy ijobiy tarafidir. Bundan tashqari,
o'z vazifalariga mas'uliyatli munosabatda bo'lish sharti bilan, sevimli ishingizdan
yaxshi daromad olish imkoniyatini ham o'z ichiga oladi. Bugungi kunda ko'plab
kompaniyalar va odamlar o'z mahsulotlarini yoki hayotlarini reklama qilish uchun
katta pul sarflashga tayyorlar. Rassomlar va tajribali mutaxassislar yuzlab
daromadli takliflarni qabul qilishayapti. Sohaning kamchiligi raqobatning yuqori
darajadaligidadir. Turli firmalarning xodimlari qimmatli mijozlarni jalb qilish
uchun bir-birlari bilan “jang” qilishadi. Professionallik darajasida kechikish yoki
mijozlarning noroziligi kompaniya shtatidagi dizaynerni ishdan bo'shatilishiga olib
kelmoqda. Siz ko'p mehnat qilishingiz, doimo rivojlanishingiz, yangi yo'nalishlarni
o'rganishingiz kerak bo'ladi. Bugungi kunda har bir insonni ishga joylashishi
uchun, zarur bilim va ko'nikmalarga ega bo'lish uchun, turli xil usullar mavjud.  
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Mirziyoev   Shavkat   Miromonovich.   Erkin   va   farovon,   demokratik
O'zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti
lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag'ishlangan Oliy Majlis palatalarining
qo'shma majlisidagi nutq / SH.M. Mirziyoev. –  Toshkent : O'zbekiston, 2016. - 56
b.
2.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   O'zbekiston
respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo'yicha   harakatlar   strategiyasi   to'g'risida.
(O'zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to'plami,   2017   y.,   6-son,   70-
modda) etishning yo’llari va choralari. – T.:O’zbekiston, 2009. – 56 b.
3.   Ishmuhamedov   R.,   Abduqodirov   A.,   Pardayev   A.   Ta’limda   innovatsion
texnologiyalar(ta’lim   muassasalari   pedagog-o‘qituvchilari   uchun   amaliy
tavsiyalar). –T.:Iste’dod, 2008.-180 b. 
4. Yuldashev   U.   Yu.,   Boqiyev   R.   R.,   Zokirova   F.   M.   Informatika   o‘qitish
metodikasi. (o‘qituvchilar uchun qo‘llanma) .T:-2004.-121 b
5. G‘ ulomov   S.S,   Alimov   R.X .   va   boshqalar.   Axborot   tizimlari   va
texnologiyalari. – T.: Sharq, 2000. – 212 b. 
6. G‘ ulomov S.S. Shermuhammedov A.T, Begalov B. A. Iqtisodiy informatika.
– T.: O ‘ zbekiston, 1999. – 321 b. 
7.   Xayitmatov   O‘.T.,   Fayzullayev   S.X.   va   boshqalar.   Informatika   va   axborot
texnologiyalari. – T.: TKTI, 2005.  – 212 b. 
=Elektron resurslar
1.   http: //  www.edu.uz . - O‘zbekiston Respublikasi oily va o‘rta ta’lim vazirligi
portali.
2.  http: //  www.pedagogika.uz.-  pedagogik ta’lim muassasalari portali
3.   http: //  www.ziyonet.uz.-  Axborot ta’lim tarmog‘i.
4.   http: //  www.ref.uz.-  referatlar, kurs ishlar banki
                                                                                                                                                           
25

Kompyuter grafikasi va uni o’qitish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский