Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 106.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

30 Sotish

Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab

Sotib olish
OLIY  TA ’LIM, FA N   VA INNOVASIYALAR VAZIRLIGI JIZZAX DAVLAT
PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang ich ta’lim fakulteti “Boshlang ich ta’lim” bakalavr yo nalishiʻ ʻ ʻ
Boshlang ich ta’lim metodikasi kafedrasi	
ʻ
“Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fanidan
KURS ISHI
MAVZU: “ KONFLIKTLI VAZIYATDA G’AZAB VA QAHR”
Bajardi:  __________________________________________________
 Kurs ishi rahbari:  _________________________________________
JIZZAX-202 5 MUNDARIJA.
KIRISH.
1.  Konfliktli vaziyatlarda g‘azab va qahrning namoyon bo‘lishi
2.   Konflikt inson hayotining ajralmas tarkibi sifatida:  K onfliktogеnlar
3. Konfliktli vaziyatda g’azab va qahr
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Hayot   konfliktlarga   to‘la.   Insonning   jamiyatdagi   yashash   tarzini   turli
ziddiyatlarsiz   tasavvur   etib   bo‘lmaydi.   Turli   nizo   va   ziddiyatlar   bilan   umr
davomida,   har   qanday   yoshda,   har   qanday   joyda,   har   qanday   vaziyatda   to‘qnash
kelish   mumkin.   Konfliktlar   uyda,   maktabda,   ko‘chada,   o‘quvchilar   orasida,   ota-
onalar va farzandlar, xodim va uning rahbariyati orasida, jamoa a’zolari o‘rtasida
sodir   bo‘lishi   mumkin.   Konfliktlar,   odatda,   ko‘p   vaqt   odamlar   birga   bo‘ladigan
hollarda,   ya’ni   ular   uzoq   muddat   bir-birlari   bilan   va   ruhiy   muloqotda   bo‘ladigan
hollarda,   ular   ma’lum   muddat   o‘zaro   birga   bo‘lishga   majbur   bo‘lgan   paytlarida
ko‘proq sodir bo‘ladi. 
Hech   bir   inson   o‘zini   konfliktlardan   doimiy   muhofaza   qilinganman   deb
hisoblay   olmaydi.   Chunki   konfliktlar   ba’zan   qo‘qqisdan,   hech   kutilmagan   holda
vujudga   kelishi   hamda   inson   hayot   tarzini   tubdan   o‘zgartirib   yuborishi   mumkin.
Konflikt   har   bir   inson   hayotining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   hech   bir   inson
konfliktlardan   o‘zini   “kafolatlanganman”   deb   ishonch   bilan   ayta   olmaydi.   Har
birimiz   bolalik   davrlarimizdan   konfliktli   vaziyatlarga   tushamiz   va   bu   holatlardan
chiqib   ketish   yo‘llarini,   usullarini   qidiramiz.   Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda,
konflikt   ijtimoiy   hodisa   hisoblanadi.   Chunki   u   ko‘pchilik   insonlarning   kundalik
turmush   tarziga   oid   voqea   va   hodisalarni   qamrab   oladi   hamda   konflikt   rivojidan
har   bir   inson,   yaqin   qarindoshlar,   mehnat   jamoasi   o‘rtasidagi   tinch   va   totuvlikka
asoslangan osuda hayot tarzi zarar ko‘rishi mumkin.
Ulg‘ayganimiz   sari   konfliktli   voqea,   hodisalar   o‘z   kuchi   va   ta’sirini   ham
kuchaytirib   boradi.   Ammo   biz   konflikt   nimaligini   bilamizmi?!   Har   doim   ham
konfliktli vaziyatga tushib qolganda o‘zimizni to‘g‘ri tutamizmi? Konflikt bizning
hayotimiz   uchun   tahdid   ko‘rsatadimi?   Konfliktning   o‘z   ichki   tabiati   qanday?
Konfliktdan   qanday   qutilish   ya’ni   undan   qanday   chiqib   ketish   kerak?   Ziddiyat
qanday   qonuniyatlar   asosida   rivojlanadi?   Nizoni   rivojlantiruvchi   omillarni
oldindan   bartaraf   etsa   bo‘ladimi?   Inson   ziddiyatlarsiz   yashashga   o‘rganishi
mumkinmi?! kabi savollar butun bir vujudimizni qurshab oladi. 
  Inson   hayoti   davomida   turli   xil   ijtimoiy   vaziyatlarga   duch   keladi.   Ayniqsa,
turli   fikrlar,   qarama-qarshiliklar   va   tushunmovchiliklar   sababli   yuzaga   keladigan
konfliktli   vaziyatlar   hayotimizning   ajralmas   qismidir.   Bunday   holatlarda   inson
hissiyotlariga, ayniqsa, g‘azab va qahr kabi kuchli emotsiyalarga berilishi mumkin.
G‘azab   va   qahrning   nazoratsiz   ifodalanishi   salbiy   oqibatlarga   olib   keladi,   shu
sababli   bu   emotsiyalarni   o‘rganish   va   boshqarish   usullarini   aniqlash   dolzarb
masala hisoblanadi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Hozirgi   kunda   jamoa   ichidagi   nizolar,   oilaviy
tushunmovchiliklar,   maktab   va   ish   joylaridagi   kelishmovchiliklar   soni   ortib
bormoqda.   Bunday   holatlarda   g‘azab   va   qahr   hissiyotlari   insonlar   o‘rtasidagi
munosabatlarga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli konfliktli vaziyatda g‘azab va
qahrning   qanday   shakllarda   namoyon   bo‘lishi,   ularni   boshqarish   usullari   hamda
ijtimoiy   muvozanatni   saqlashdagi   ahamiyatini   chuqur   o‘rganish   bugungi   kunda
nihoyatda muhimdir.
Kurs ishining maqsadi.   Konfliktli  vaziyatlarda insonlardagi  g‘azab va  qahr
emotsiyalarining   psixologik   xususiyatlarini   aniqlash,   ularning   sabablari   va
oqibatlarini tahlil qilish hamda ularni boshqarish yo‘llarini o‘rganish.
Kurs ishining vazifalari
1. G‘azab va qahr tushunchalarining psixologik mazmunini aniqlash.
2. Konfliktli   vaziyatlarda   ushbu   emotsiyalarning   qanday   shakllarda   namoyon
bo‘lishini tahlil qilish.
3. G‘azab va qahrning ijtimoiy munosabatlarga ta’sirini o‘rganish.
Kurs   ishiniong   ob’ekti.   Inson   shaxsining   emotsional   holatlari   va   ijtimoiy
munosabatlari.
Kurs ishining predmeti.   Konfliktli vaziyatlarda yuzaga keladigan g‘azab va
qahr   emotsiyalarining   sabablari,   ko‘rinish   shakllari   va   ularni   boshqarish
mexanizmlari.
  I. BOB.  KONFLIKTLI VAZIYATLARDA G‘AZAB VA QAHRNING
NAMOYON BO‘LISHI
1. Konflikt inson hayotining ajralmas tarkibi sifatida:  K onfliktogеnlar
Inson ilk bolalik davridanoq turli nizolar va ziddiyatlar bilan o‘zi xohlamagan
tarzda to‘qnash keladi. Agar o‘zimizning bolaligimizni  esga  olsak, oddiy narsalar
ustida   juda   qattiq   qayg‘urganimiz,   o‘z   his-tuyg‘ularimizga   berilib   ketib,
manfaatlarmiz himoyasi uchun kurashga kirganimizni anglaymiz. Masalan, urishib
qolgan bolani o‘zimizning ko‘chadan o‘tishga qo‘ymaganimiz, bizga velosipedini
bermagan bolani masxara qilishga uringanimiz, keyinroq esa sizning yangi kiygan
chiroyli   ko‘ylagingiz   boshqa   qizlarning   xavasini   keltirgani,   ular   sizni   qutlash
o‘rniga   “namun-cha   o‘zingga   zeb   beribsan?!”   deb   piching   qilgani,   akangiz   dars
qilayotganida ataylab kassetani  baland ovozda qo‘yib qo‘yganingiz, yoki o‘zingiz
yaxshi   ko‘rgan   o‘yinchoqlaringizni   mehmon   boladan   yashir ganingiz   mana
shunday   oddiy   konfliktli   vaziyatlardir.   Bularning   barchasi   kundalik   turmushda
uchrab   turadigan   odatdagi   nizo   va   kelishmovchiliklar   hisoblanadi.
Aytmoqchimizki,   ilk   bolalikdanoq,   biz   o‘z   maqsadlarimizga   yetishish   uchun
boshqalar   manfaatlari   bilan   to‘qnashamiz.   Ammo   ulg‘ayganimiz   sari   ikki   xil
hodisa yuz beradi. 
Birinchidan,   bolaligimizda   bizga   katta   ta’sir   o‘tkazgan   kelishmovchiliklar
ulg‘ayganimiz   sari   bizga   e’tiborsiz,   kichik,   jiddiy   bo‘lmagan   hodisalarga,   ba’zan
esa   kulgili   holatlarga   aylanadi.   Ko‘nglimizda,   nima   uchun   shunchalik   kuyingan
ekanman,   deb   o‘ylaymiz.   Shu   oddiy   bir   narsa   menga   shunchalik   ta’sir   qilgan
ekanda,   deb   xulosa   qilamiz.   Tabiiy   ravishda,   katta   bo‘lganimizda   yoshligimizda
urishgan   bolani   ko‘chamizdan   o‘tkazmaslik,   yoki   mehmondan   biror   narsani
yashirish   hayolimizga   ham   kelmaydi.   Bolalik   davrimizda   hammamiz   ham   juda
oddiy   narsalar   uchun   kurashganmiz.   Ammo   hozir   hech   qaysi   birimiz   mehmon
boladan   o‘z   o‘yinchoqlarimizni,   o‘yinchoqlar   bizga   qanchalik   qadrli   bo‘lmasin,
yashirib   qo‘ymaymiz.   Ya’ni,   biz   ulg‘aygan   sari   konfliktlarga   aqli   rasolik   va
sipolik, sog‘lom fikrlilik asosida yondoshamiz. Shubha yo‘qki, ulg‘aygan insonlar
ya’ni kattalar konfliktlarga kichiklarga nisbatan boshqacharoq yondoshishadi.  Ikkinchi   tomondan   esa,   ulg‘ayganimiz   sari,   bizning   hayotimizdagi
kelishmovchilik,   nizo   va   ziddiyatlar   ham   o‘sib,   ulg‘ayib,   kattaroq   mazmun   va
mohiyat   kasb   eta   boshlaydi.   Masalan,   talabalar   o‘rtasida   ko‘p   uchrab   turadigan
holatlardan   bir   misol:   bir   yigit   bir   qizni   yoqtirib   qoldi.   Ammo   u   yigitga   emas,
yigitning   do‘stiga   e’tibor   qaratdi.   Yigitni   “Nima   q ilish   kerak?”   degan   savol
qiynaydi. O‘sha bola bilan bir “chekkaga” chiqib, alohida gaplashib olish lozimligi
haqida o‘ylaydi. Ammo mana shu niyat to‘g‘rimikin, yigit buni bilmaydi. Yigit o‘z
emotsiyalariga bo‘ysunishga majbur bo‘ladi. Emotsiyalar esa yigitni qasd olishga,
baxti chopgan bolani bir “o‘qitib” qo‘yishga, orani “o‘g‘il-bolachasiga” ochiq qilib
olishga   chaqiradi.   Ammo   17-18   yoshimizdagi   bu   his-tuyg‘ular   -   40-50   yoshli
odamga   jizzakilik,   hovliqmalik,   o‘ylamasdan   ish   tutish   bo‘lib   ko‘rinishi   aniq.
Chunki,   40-50   yoshli   inson   ko‘ngil   ishi   qiyin   ekanligini,   aslida   qizni   birovni
tanlashga   majburlab   bo‘lmasligini,   bu   uning   shaxsiy   huquqi   ekanligini,   shu   bilan
birga,   qiz   ko‘nglini   o‘zi   tomon   og‘dirib   olish   zo‘ravonlik,   kuch   ishlatish,   zo‘rlik
qilish orqali emas, balki boshqa, qizning ko‘nglini oladigan ishlar orqali amaliyroq
bo‘lishini   bilishadi.   Shu  bois,  40-50  yoshli  odam  o‘zi   yoqtirgan  insonga   nisbatan
mehrliroq   bo‘lish,   o‘zining   va   uning   manfaatlarini   muhofaza   qilish   yo‘lidan
boradi.   O‘zi   yoqtirib   qolgan   qiz   bolaning   aslida   boshqa   o‘zi   yoqtirgan   yigiti
borligini   ko‘rib,   bu   yigitni   do‘pposlash   orqali   masala   hal   bo‘lmasligini   biladi   va
anglaydi. Chunki gap yigitda emas, balki qiz bolaning ko‘nglida.
Demak,   yosh   o‘tgan   sari   konfliktlarning   mazmuni   ham,   ularga   bo‘lgan
munosabat   ham   o‘zgarib   boradi.   Konfliktlar   murakkablashib   boradi,   shunga
yarasha odamlarning hayot tajribasi ham bosiqlik, mulohazakorlik, jiddiylik tomon
o‘zgarib   boradi.   Chunki   inson   ulg‘aygan   sari   o‘z   his-tuyg‘ularini   jilovlashga,
ularni ma’lum tartibga solishga, ularni boshqarishga o‘rganadi. O‘z emotsiyalarini
boshqarish   esa   ziddiyatli   vaziyatlarda   nizolarning   kuchayib   ketmasligi,   ularning
chuqurlashmasligi,   konfliktlarning   to‘g‘ri   yechimlari   topilishi   uchun   asos   bo‘lib
xizmat qiladi. 
Hayotda   shunday   konfliktli   vaziyatlar   bo‘ladiki,   oddiy   narsa   bahona   bo‘lib,
oilalar   buzilib   ketadi,   odamlar   bir-birini   o‘ldirib   qo‘yadi,   birovning   joniga   qasd qilinadi. Keyinchalik umr bo‘yi nima uchun mana shunday amallarni qilganini ular
tushuntirib   bera   olmaydi.   Bunday   voqealarni   OAV   (ommaviy   axborot   vositalari)
orqali juda ko‘p kuzatsa bo‘ladi. Masalan, televizorda qaysi ko‘rsatuvni ko‘rishga
kelisha   olmagan   o‘gay   ona   va   o‘g‘il   bahsi   oqibatida,   mast   bo‘lgan   o‘g‘il   o‘gay
onasini o‘ldirgan. Politsiyadagi tergov jarayonida o‘g‘il qaysi ko‘rsatuvni ko‘rishni
istaganini eslay olmaydi. Yoki, qurilishda ishlaydigan ikki do‘st orasida bahs kelib
chiqadi. Biri ikkinchisini haqoratlab, buralab so‘kadi. Bunga chiday olmagan odam
uni itarib yuboradi. Do‘sti boshi bilan betonga tushadi va o‘ladi. Yana bir hayotiy
voqea, qo‘shnilar orasida janjal kelib chiqadi. Janjallashayotgan qo‘shnilar yonidan
o‘tib   ketayotgan   umuman   ularga   notanish   odam,   otilgan   o‘qdan   nobud   bo‘ladi.
Qo‘shnilardan   biri  qotillik  uchun  qamoqqa  hukm  qilinadi.  Yosh  oila,  ya’ni  yangi
turmush   qurgan   eru-xotin   ko‘chada   ketayotgan   bo‘ladi.   Bir   notanish   yigit   ularga
kulib   qaraydi.   Er   “Nimaga   senga   qarayapti?”-   deb   jahli   chiqadi.   Uyga   kelganda
aybi bo‘lmagan xotinini urib, do‘pposlaydi. Shu bilan, ko‘chada xotiniga qaragan
odamni   jazolaganday   bo‘ladi,   ammo   xotini   ko‘nglida   urish-do‘pposlashdan   so‘ng
mehr qoldimi, bu masala bilan qiziqmaydi.  Bu voqealar oddiy hayotdan olingan. 
Demak,   konfliktlar   hayotimizning   har   bir   bosqichida   kelib   chiqishi   mumkin
bo‘lib,   inson   ulardan   o‘zini   himoya   qilishga   doim   tayyor   turishi   kerak.   Chunki
konfliktlar   qo‘qqisdan,   odam   ularni   batamom   kutmagan   vaqtda,   konflikt   kelib
chiqishining   umuman   ilojisi   bo‘lmagan   hollarda   ham   vujudga   kelishi   va   inson
hayoti va tinchligini buzishi mumkin.
Konfliktlar kattalar hayotida ancha keng uchrab turadigan hodisa hisoblanadi.
Chunki   kattalar   juda   keng   ravishda   turli   muloqotlarga   kirishadi.   Masalan,   rahbar
organlarda ishlagan odamlar hayotida ular faoliyatining 70-80 % turli ochiq-oydin
yoki   yashirin   ziddiyatlar   sharoitida   o‘tadi,   ularning   inobatga   olinmasligi,   ularga
bee’tiborlilik esa konfliktlarning chuqurlashib ketishiga asos bo‘lib xizmat qiladi. 
Shuning   uchun,   konfliktlarning   kelib   chiqish   qonuniyatlari   qanday   vujudga
kelgan   konfliktning   ildizlari   va   sabablarini   tahlil   qilish   yo‘llari   nimalardan   iborat
degan   masalalar   dolzarblik   kasb   etadi.   Konfliktlarning   kelib   chiqish
qonuniyatlarini   o‘rganish   ularni   ilk   vujudga   kelish   jarayonidayoq   bilib   olish   va oldini   olish   choralarini   ko‘rish   imkoniyatini   yaratadi.   Konfliktning   kelib   chiqish
sabablarini   tahlil   qila   olish   esa,   vujudga   kelgan   konfliktning   to‘g‘ri   yechimini
topishga qo‘l keladi. 
Tahlillarga   ko‘ra,   qariyib   80   %   konflikt   ishtirokchilarining   mojaroga
moyilligi   aniqlangan.   Bu   odamlardagi   o‘ziga   xos   psixik   tushuncha   bo‘lib,
konfliktni   kelib   chiqishida   konfliktogenlar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Konfliktogen   –
konfliktga   bo‘lgan   layoqatni   anglatadi,   ya’ni   ziddiyatga   moyillikdir.
Konfliktogenning mazmuni shuki, biz o‘zimiz gapirayotgan gapga u qadar e’tibor
qaratmaymiz, ammo boshqa gaplarga shu qadar e’tibor beramizki, unga jiddiyroq
tus berishga xarakat qilamiz. 
Insonni  shaxsiy psixologiyasi  shundayki, u tashqi  noxush psixologik ta’sirga
nisbatan ixtiyorsiz, o‘zi bilmagan holda himoyaga kirishadi. Konfliktning dastlabki
bosqichida   bu   hissiyot   insonning   istak   va   mayliga   bo‘ysinmagan   holda   ixtiyorsiz
ravishda   ishga   tushadi.   Konfliktga   kirishish   davrida   o‘z-o‘zini   himoya   qilish
natijasida   konfliktogenlar   eskalatsiyasi,   ya’ni   konfliktni   keng   qamrovga   yoyilishi
kuzatiladi.   Konfliktni   kelib   chiqish   sabablarini   bilmaslik   va   uni   hal   etishga
kirishmaslik oqibatida, uni qamrovi kengayib boradi va bunda “zo‘r himoya – bu
xujum» degan psixologik aqida ustuvorlik qiladi. Natijada:
Konflikt   javob-javob,   konfliktogen-konfliktogen     “konfliktogen   sxemasi”
vujudga keladi.
Bu   sxema   konfliktni   kelib   chiqish   sabablarini   ko‘rsatib,   insonlardagi
“Men”ning ustunligi asosiy omil bo‘lib xizmat qiladi. 
Konfliktogenlarni   mazmun-mohiyatiga   ko‘ra   quyidagi   shakllardan   biriga
kiritishimiz mumkin:
1. Barchadan ustun bo‘lishga intilish.
2. Tajovuzkorlikni namoyon qilish.
3. Xudbinlikni (egoizm) namoyon qilish.
Barchadan ustun bo‘lishga intilishda insonda: ko‘ngilchan bo‘lish; manmanlik
qilish;   o‘ziga   yuqori   baho   berish;   ishonish;   majburlash;   suhbatdoshini   yakson qilmoq;   habarlarni   yashirish;   etikani   qo‘pol   ravishda   buzish;   tegajog‘liq;   yolg‘on
gapirish kabi hislatlari namoyon bo‘ladi.
Tajovuzkor   (agressiv)   lotincha   so‘z   bo‘lib,   hujum   ma’nosini   anglatadi.
Tajovuzkor   odamlar   tabiatan   kamchilikni   tashkil   etadi.   Shunga   ko‘ra
tajovuzkorlikni namoyon bo‘lishida quyidagi shakllar muhim o‘rin tutadi:
 Kuchli   tajovuzkor   odam   o‘zining   ichki   muammolarini   atrofidagi   odamlar
hisobiga hal etishga intiladi.
 Kuchli   tajovuzga   ega   bo‘lmagan   odamlar   esa   boshqalarga   tajovuz
o‘tkazishga   harakat   qilishdan   oldin   uni   natijasini   o‘ylab   ko‘radilar   va   ayrim
hollarda tavakkal qilib ko‘radilar.
 Konflikt   davridagi   tajovuzkorlik   kayfiyat   va   hissiyot   bilan   bog‘liq   bo‘lib
kutilmagan   pallada   namoyon   bo‘ladi   va   mavjud   konfliktogenga   qarshi   javob
tariqasida vujudga keladi.
Mana   shunday   holatlar   ko‘pchilikni   o‘ylantirishi   tabiiy.   Har   bir   inson
konfliktlar   bilan   to‘qnash   kelishi   aniq   bo‘lganligi   sababli   konfliktlar   haqida   keng
bilimlarni tarbiyalash va shakllantirish muhim pedagogik ahamiyat kasb etadi. Shu
bois   konfliktlar   to‘g‘risida   ham   nazariy   bilimlar,   ham   amaliy   ko‘nikmalarga   ega
bo‘lish   hozirgi   zamonda   yoshlarni   mustaqil   hayotga   tayyorlash   hamda   jamiyatda
o‘z   o‘rni   va   mavqeiga   ega   bo‘lishida   zarur   ehtiyojlardan   bo‘lib,   ana   shunday
bilimlarni targ‘ib etish davrimizning dolzarb vazifalaridandir.
Kuzatishlar shuni ko‘rsatadiki, 80% konfliktlar ularning ishtirokchilari hoxish
va   irodasiga   qarama-qarshi   o‘laroq,   ular   istagiga   qarshi   ravishda   vujudga   keladi.
Ya’ni,   kamdan-kam   hollarda   konflikt   ataylab   tayyorlanib,   amalga   oshiriladi.
Ammo nima uchun, biz konfliktni ataylab tayyorlamagan bo‘lsak ham, ular yuzaga
keladi? 
Chunki   bizning   psixikamiz   va   psixologiyamiz   o‘zimizga   qaratilgan
agressiyaga qarshi agressiya bilan javob qaytarishga, ziddiyatda eng avvalo o‘zini
himoya   qilishga,   kezi   kelganda,   o‘zini   muhofazalash   uchun,   xujum   qilishga
tabiatan   kodirovka   qilingan   bo‘ladi,   mana   shunday   o‘zini   tutishga   biz   tabiatan
ma’lum darajada o‘rgatilgan, tayinlanganmiz.  Agar   inson   konfliktning   ilk   qadamlaridanoq,   “mana,   konfliktning   birinchi
xususiyatlari boshlandi, ular nima oqibatlarga olib kelishi mumkin, kel, ulardan aql
bilan o‘zimni omon saqlab qola qolay”, desa, demak, u konflikt vaziyatlarga to‘g‘ri
munosabat   bildirgan   bo‘ladi.   Chunki,   ziddiyatni   boshlayotgan   odamning   bir,   ikki
daqiqadan   so‘ng   emotsional-psixologik   kayfiyati   umuman   o‘zgarishi   mumkin,
boshqa   emotsional-psixologik   kayfiyatda   u   o‘zini   batamom   boshqacha   tutishi
mumkin.   Shu   bois,   ko‘pchilik   oilalarda,   erining   qo‘li   yengilligini   bilgan   xotinlar
erining   jahli   chiqsa,   hech   bo‘lmaganda   qo‘shnining   uyiga   chiqib,   jon   saqlaydi.
Chunki,   bir-ikki   soatdan   keyin,   eri   o‘ziga   kelganida,   balki   u   o‘z   xotinini
urganligiga ichida achinar...
Konfliktli   vaziyatlarning   kelib   chiqishida   biz   bilishimiz   zarur   bo‘lgan   narsa
shuki, konfliktlarning kelib chiqishida “ konfliktogen” lar juda muhim rol o‘ynaydi.
Konfliktogen   –   konfliktga   imkon   beruvchi,   konflikt   uchun   sharoit   yaratuvchi
sifatida tarjima qilinadi. 
Konfliktga olib kelishi mumkin bo‘lgan so‘zlar, amallar yoki harakatlar
konfliktogen deb ataladi. 
Bu   ta’rifda   muhim   bo‘lgan   so‘zlardan   biri   “mumkin   bo‘lgan”dir.   Chunki   u
konfliktogenlarning   havfini,   ularning   ichki   tahdidini   to‘g‘ri   belgilab   beradi.
Konfliktga   olib   kelishi   aniq   bo‘lmagan,   ya’ni   konfliktga   olib   kelishi   “mumkin
bo‘lgan” narsalar ziddiyatga nisbatan uyg‘oqligiz va sezgirligingiz, ogohligingizni
tinchlan   tirib,   sizni   aldab   qo‘yishi   mumkin.   Tanishingizga   nisbatan   har   doim
salom-alikni  quyuq qilsangiz-u, bir  marta o‘z ishlaringiz bilan o‘ylanib, unga har
doimdagidek   e’tibor   qaratmasdan,   oddiy   “Salom?”   deb   o‘tib   ketsangiz,   u   sizdan
qattiq hafa  bo‘lib  qolishi  mumkin.  “O‘zini   katta  tutyapti,  behurmatlik  qildi, nima
men   uning   arpasini   xom   o‘rdim-mi?!   Salom   bermasa   o‘ziga?!   Ja,   katta   ishga
o‘tdim   deb,   dimog‘i   ko‘tarilib   ketibdi-mi?....”   Orada   noqulay   ahvol   kuzatiladi.
Keyingi gal u siz bilan sovuq, rasmiy muomala qiladi. Endi siz o‘ylanasiz. “Nima
bo‘ldi   bunga?!   Nimaga   o‘zini   bunday   tutyapti?!   Xuddi   men   bilan   urishib
qolganday.. Uni hafa qilmovdim, shekilli...” Konfliktogen larning   ayyorligi   shundaki,   biz   o‘zimizning   so‘zlarimiz   va
amallarimizga   emas,   balki   bizga   aytilgan   boshqa   odamlarning   so‘zlari   va
amallariga   ko‘proq   e’tiborliroqmiz.   Boshqa   odamlarning   so‘zlaridagi   intonatsiya,
mimika  va ma’no bizga  uning bizga nisbatan  munosabati  haqidagi  axborot, ya’ni
ma’lum   informatsiyani   bildiradi   va   beradi.   Ammo   o‘zimiz   birovlarga   so‘z
aytganimizda,   har   doim   ham,   so‘zlar   ma’nosi   nimani   anglatmoqda,   bizning
mimikamiz,   ovozimiz,   qo‘l   harakatlarimiz,   intonatsiyamiz   yana   qanday
qo‘shimcha   axborotni   birovlarga   uzatayotganligiga   e’tibor   bilan   qaramaymiz.
Ko‘pchilik hollarda bu narsa intuitiv tarzda kechadi. 
Demak,  biz  boshqalardan   kelayotgan  informatsiyani   diqqat   bilan   filtrlaymiz,
o‘zimiz   jo‘natayotgan   informatsiyani   esa   –   filtrlamasdan,   to‘g‘ri   jo‘natamiz.   Shu
nuqtai   nazardan,   hammamiz   o‘zgalardan   kelayotgan   axborotga   emotsional
yondoshamiz,   o‘zimizdan   ketayotgan   informatsiyani   esa   ko‘proq   shundayligicha,
ya’ni boricha jo‘natamiz. Ba’zan xotin-qizlar haqida “Ayollar o‘zi  aytgan gaplarga
diqqat   qilmaydi,   ammo   o‘zi   haqida   boshqalar   aytgan   so‘zlarni   diqqat   bilan
eshitadi”,   deyiladi.   Ammo   aslida   biz   hammamiz   shunday   qilamiz.   Bu   holat,   o‘z
manfaatlarini   muhofaza   qilishga   qaratilgan   intuitiv   himoyaning   natijasi
hisoblanadi.   Ammo   birovlarning   manfaatlarini   ham   muhofaza   qilish,   yoki
hurmatlash   lozimligi   hayolimizga   ham   kelmaydi.   Demak,   konflikt   vaziyat   -   biz
jo‘natayotgan   va   qabul   qilayotgan   axborotlar   orasidagi   xissiy-emotsional   hamda
psixologik   muvozanat   buzilganda   yuzaga   keladi.   Ana   shunday   hayotda   uchrab
turadigan   konfliktogen   vaziyatlar   chuqur   ziddiyatlarning   kelib   chiqishini
ta’minlashi mumkin. 
Konfliktogen lar   ko‘payib,   ular   majmuaga   aylanganda,   konflikt   tug‘iladi.
Konfliktogenlar   eskalatsiyasi   qonuniy   ravishda   konfliktga   olib   keladi.   Bizga
kelayotgan axborotlar konfliktogenlar bilan to‘lgan bo‘lsa, biz unga tabiiy ravishda
o‘zimizdagi   konfliktogenlar   bilan   javob   beramiz.   Talabalar   o‘rtasida   turmush
qurgan yangi kelinlar bo‘lganligi sababli, kelinlar hayotidan bir misol: faraz qiling,
oila.   Qaynona   va   kelin.   Kelin   yangi   tushgan.   Hali   oilaning   tartiblarini   yaxshi
o‘zlashtirmagan   hamda   ovqat   pishirishni   bilmaydi.   Bu   borada   qaynona   erinmay hammaga   axborot   berib   o‘tadi.   Kelinining   uddaburon   emasligidan   muntazam
noliydi. Kelin o‘zicha eziladi, yaxshi kelin bo‘lishga astoydil harakat qiladi, ammo
unda   tajriba   yo‘q.   Kelin   qaynonaga   o‘zining   ahvoli   haqida   gapirishdan   qo‘rqadi.
“Ular   meni   tushunmaydi,   o‘zim   aybdorman”,   deb   o‘ylaydi.   Asta-sekin   turli
qochirim   gaplardan   zerikkan   kuyov   ham   kelinni   ovqat   pishira   olmaslikda   ayblay
boshlaydi.   Aslida   kelin   ovqat   pishirishni   bilmasa   ham,   yaxshi   inson   bo‘lishi
mumkinligi   hech   kimning   aqliga   kelmaydi.   Kelin   –   ovqat   pishirishi   shart!
Vassalom.   Mazkur   axborot,   ya’ni   kelinning   qo‘li   shirin   emasligi   atrofdagilar
ongiga  singib  boradi.  Kelin  esa   ovqat   pishirishni  astoydil   o‘rgana  boshlaydi.   Shu
bois,   kelin   ancha   yaxshi   ovqat   pishira   boshlaganini   ular   sezishmaydi.   Kelin   esa
yangi   oiladagi   yaqin     qarindoshlardan   o‘ziga   nisbatan   yaxshi   muomala   kutadi.
Biroq,  uning  asta  yaxshi   pazanda   bo‘lib  qolganini   xech  kim  kelinga  aytmaydi  va
bildirmaydi. Uning peshonasiga umrbod “ovqat pishirishni bilmagan kelin” muhri
bosilib bo‘lingan va uni o‘chirishning ilojisi yo‘q.
Kelinning ko‘nglida qaynonaning muntazam  ayblari asosida   konfliktogen lar
haddan   ziyod   ortadi,   ular   yig‘ila   boshlaydi.   Izza   bo‘lgan   kelin   qalbi   har   qanday
axborotlarni   passiv   va   salbiy   tarzda   qabul   qilishga   qo‘nikib   boradi.   Qaynona
kunlarning birida, yana bir marta, qaynotasi, qarindoshlar va kelinning o‘zi oldida,
uning   ayblari   haqida   gap   boshlaganda,   qaynona   konfliktogenlari   kelin
konfliktogenlari   bilan   to‘qnashib,   kelin   qalbida   emotsional   portlash   yuz   beradi.
Mazkur   emotsional   portlash   hammani   dovdiratib   qo‘yadi.   Kim   aybdor,   kim
haqligiga o‘rgangan odamlar darrov o‘zini oqlashga o‘tishadi. Bir tomonda kuyov -
o‘z   xotini   va   o‘z   onasi   o‘rtasida   kimning   yonini   olishni   bilmaydi.   Qaynota,
kelindan   ko‘ra,   o‘z   xotiniga   ko‘proq   ishonadi.   Har   holda   kelinning   qo‘li   shirin
emasligi   ayon.   Natijada,   oila   hayotiga   “rejali   ravishda   kiritilayotgan,
tarbiyalanayotgan   va   o‘stirilayotgan”   janjal   -   konfliktogenlarning   haddan   ziyod
ortishi   oqibatida   kutilmagan   holda   kirib   keladi.   Aslida   mazkur   holatda   oilaviy
janjalni “kutilmagan” deyish noo‘rin, chunki adolatsizlik adolat o‘rnatilishini talab
etadi.   Haddan   ziyod   yerga   urilgan   insono‘z   haqqi   va   huquqlari   uchun   kurasha
boshlaydi. Bunday   misollarni   ko‘plab   keltirish   mumkin.   Ularning   barchasini
umumlashtirgan   narsa   shundaki,   insonlararo   konfliktogenlarning   to‘qnashuvi
konfliktga olib kelishidir. Agar siz hayotingizda ro‘y bergan biror konfliktni mana
shunday   tarzda   tahlil   qilsangiz   umumiy   ssenariy   o‘xshash   bo‘lganligiga   iqror
bo‘lasiz. 
Yuqoridagi   oilaviy   muojaroning   xususiyati   shundaki,   unda   na   qaynona,   na
kelin,   na   boshqalar   mana   shu   holat   juda   qattiq   ziddiyatga   olib   kelishini
tushunmaganlar,   yoki   bilmaganlar.   Qaynona   “Kelinni   tarbiyalayapman”   deb
o‘ylagan,   kelin   “Men   rosa   harakat   qilyapman”   deb   o‘ylagan.   Ularning   ikkalasi
ham, biz oilamizda ataylab janjal ko‘taramiz, - deb harakat qilmagan. Yuqoridagi
vaziyatda qaynonaning ham, yoki kelinning ham o‘z oilasida konflikt chiqqanidan
xursand bo‘lgan deb ham bo‘lmaydi.  Ular buni istamagan edi, ammo janjal bo‘ldi.
Mazkur vaziyatning davom etishi oilaviy janjal bilan tugashi tabiiy edi. 
Konfliktogenlar   tahdidiga   uchragan   odam,   odatda,   o‘zining   psixologik   va
emotsional   holatini   himoya   qilishga   o‘tadi.   Shu   bois,   u   konfliktogenga   nisbatan
o‘zidagi   emotsional   tahdid   bilan   munosabat   bildiradi.   Mazkur   emotsional   tahdid
ko‘pchilik   hollarda   ovoz,   mimika,   intonatsiyadagi   agressiya   bilan   ifoda   qilinadi.
Agressiyaga  doim o‘ziga yarasha  agressiya  bilan javob qaytariladi. Ammo o‘ziga
qaratilgan   agressiyani   bosib   ketish   uchun   javobiy   agressiya   yanada   kuchliroq
bo‘ladi. Chunki odam “buni adabini berib qo‘ymasam, shunday bo‘laveradi”, - deb
o‘ylaydi.   Natijada   har   ikki   tomonda   konfliktogenlar   miqdori   keskin   orta   boradi.
Inson emotsional va psixologik holati unga qarata yo‘naltirilgan haqorat, piching,
kesatiq,   so‘kish,   nafsoniyatga   tegish,   zo‘ravonlik,   o‘z   fikrini   o‘tkazishga   intilish,
taziyq kabilarga, doimiy ro‘y beradigan adolatsizlikka bundan o‘zgacha munosabat
bildira olmaydi. 
Insonlar  orasidagi  turli  munosabatlarni  tartibga solish uchun har bir  millatda
etik   va   estetik   qadriyatlar   shakllantiriladi.   Shu   bois,   odamlar   milliy   axloqiy
qadriyatlar va normalar asosida tarbiya qilinadi. 
Bizga   eng   kichik   paytimizdanoq   birovni   bekordan   bekorga   hafa   qilmaslik,
uning nafsoniyatiga tegmaslik, so‘kmaslikni o‘rgatishadi. Ammo hamma ham ana shu normalarga rioya qilmaydi.   Eng qiyin bo‘lgan narsalardan biri, o‘zingni juda
qattiq   hafa   qilgan   odamni   kechirish   hisoblanadi.   Ayb   qilgan   odamni   kechirish
lozimligi   hamma   dinlarda   uqtiriladi.   Xristian   dinida   “sening   bir   yuzingga   urgan
odamga,   ikkinchi   yuzingi   tut”,   deb   aytiladi.   Islom   dinida   muqaddas   bayramlarda
dushmanlar   bir-birlarining   gunohlaridan   o‘tishi   lozimligi   tayinlanadi.   Ammo   real
hayotda   birovning  aybidan   kechgan   odamlar   juda   kam   topiladi.   Shu  bois,   o‘zbek
xalqi   “kechirimli   bo‘lish   mardning   ishi”   deydi.   O‘zini   muhofaza   qilish   insondagi
tabiiy   va   eng   kuchli   instinktlardan   hisoblanadi.   Shu   sababli   odamlar   zarracha
bo‘lsa ham o‘ziga zarar bo‘lmaslikka urinadi.
Konfliktogenlar eskalatsiyasi yuzaga kelmasligi uchun:
 konfliktogenlarning o‘zingiz va atrofdagilar yuragida yig‘ilishiga yo‘l
qo‘ymaslik;
 konfliktogenlar   vujudga   kela   boshlaganda   esa,   ulardan   o‘z   fikri   va
ongini ozod qilish yo‘llarini qidirish;
o‘zimizda vujudga kelishi mumkin bo‘lgan konfliktogenlar boshqalar
ko‘nglida ham yuzaga kelishi mumkinligini nazarga olishimiz darkor.
Mana   shu   natijalarga   erishishda   konfliktogenlarsiz   muomala   yuritish
qoidalari qo‘l keladi:
1. Konfliktogenlardan foydalanmang, ularni o‘z vaqtida, ildiz otib ketmasidan
yo‘qotishga harakat qiling.
2.   Konfliktogen   bilan   to‘qnashganda   unga   o‘zingizdagi   konfliktogen   bilan
javob qaytarmang.
3. Konfliktogen bilan munosabat bildirayotgan odamga, shuningdek umuman
har qanday suhbatdoshingizga empatik (birovning xis-tuyg‘ularini anglash asosida)
munosabat bildiring. Empatik munosabat o‘rnatish uchun suhbatdoshingizga xush
keladigan   mavzularni   tanlang,   unga   komplimentlar   ko‘rsating,   kulib   gaplashing,
uning so‘zlarini diqqat bilan eshiting v.h.
4. Imkon qadar ko‘proq ijobiy his-tuyg‘ular ulashing. Konfliktogenlar maxsus
garmonlar   natijasi   hisoblanadi.   Agar   o‘zingizning   kayfiyatingizni   yaxshilik   sari
yo‘naltirsangiz,   konfliktogenlarni   yengishga   imkon   tug‘iladi.   Konfliktogenlar insonni  kurash, ziddiyat  va nizoga yo‘naltiradi. Bu esa organizmda adrenalinning
ko‘payishiga   olib   keladi.   Adrenalin   konfliktogen   bilan   qo‘shilib,   g‘azab,   jahl,
agressiyaning   kuchayishiga   sabab   bo‘ladi.   Odamning   qattiq   g‘azablanishi   ko‘p
adrenalinni keltirib chiqaradi. Uning inson salomatligiga bo‘lgan juda katta salbiy
ta’siri   mavjud.   Ammo   chiroyli   suhbat   inson   organizmida“baxt   garmonlarini”
yuzaga keltiradi. Shundan foydalanishga harakat qiling.
Konfliktogenlarning ko‘pchiligini kuyidagi turlarga ajratish mumkin:
 o‘zini ustun qo‘yish;
 agressiyaga moyillik;
 egoizm.
1. O‘zini ustun qo‘yish quyidagi amallarda namoyon bo‘ladi.
O‘zini   ustun   qo‘yishning   ochiq  ko‘rinishlari:   buyruq  berib   gapirish,   tahdid
qilish,   birovni   niqtab   turish,   salbiy   munosabatlar,   tanqid,   ayblash,   birov   ustidan
kulish, istehzo, piching, kesatiq.
Yashiringan   ustun   qo‘yish   hollari:   tashqi   ko‘rinishdan   yaxshi   munosabat
sifatida   qabul   qilsa   bo‘ladigan   ustunlik.   “Tinchlaning”,   “Aqlli   odamsiz-u,
ammo...”,  “Hayronman,  nimaga  hafa  bo‘lasiz...”,   “Shuni  ham   bilmaysizmi?!”,   bu
vaziyatlarda tashqi qo‘rinishdan mayin ohang tanlansa ham, bu holat konfliktogen
holat sifatida baholanadi. Masalan,  o‘qituvchi o‘quvchiga “Nihoyat darsni bajarib
kelibsan-da”, - deydi. O‘quvchi   hafa bo‘ladi. U “Nima hech qachon dars bajarib
kelmaganmanmi?!”,  - deb o‘ylaydi.
Maqtanchoqlik:  o‘z marralari va yutuqlari haqida ko‘pirib gapirish, shu bilan
birga o‘zgalar marralarini pastga urish, ularni “o‘z o‘rniga qo‘yib qo‘yish” istagi.
Qat’iylik,   fikr   va   qarashlar   keskinligi:   o‘z   fikrlarining   to‘g‘riligiga   haddan
ziyod ishonish, qarashlarni bildirishdagi keskinlik, faqat o‘zi to‘g‘ri so‘z ayta olishi
mumkinligiga   ishonch,   birovlar   fikrini   o‘ylab   ham   ko‘rmaslik,   “Bizning
og‘aynimiz   guruh   sardori   bo‘lganlar-da,   shuning   uchun   o‘zlarini   juda   aqlli   deb
biladilar...”,   “Hamma   narsani   bilaman   deysiz-u,   oddiy   masalanihal   qilishga
yordam   berolmaysiz...”,   “Faqat   bilog‘onlik   qilasiz,   o‘rtoqlaringiz   fikrini   eshita
olmaysiz...”, “Sen nimani bilarding...” qabilidagi so‘zlarni ishlatish.  Bu vaziyatdagi  konfliktogenlar “Hamma o‘g‘il bolalar – rostgo‘y”, “Hamma
qizlar – yolg‘onchi”, “Hamma – o‘g‘ri”, “Bo‘ldi gapingni to‘xtat...”, “E, bugungi
yoshlar   buzilgan...”,   “E,   kattalar   hech   narsaga   tushunmaydi..”   kabi   kirish   so‘zlar
bilan ham anglashiladi. Masalan, yoshlarni qiziqtirgan musiqa, kiyim, moda, o‘zini
tutish,   salomlashish   kabilar   kattalarning   jig‘iga   tegishi   mumkin.   Bunday   fikrlar
ochiqchasiga   bildirilganda,   yoki   ularni   bola   tafakkuriga   majburiy   kiritishga
urinilganda,   yoshlar   o‘z   ota-onasidan   ma’lum   axborotlarni   yashirishga   tushadi,
yoki o‘z odatlarini himoya qilish yo‘lini tutadi.
O‘z   maslahatlari   va   fikrlarini   majburiy   singdirish   va   qabul   qilinishiga
harakat  qilish.   Odatda, maslahat  faqat  mana shu maslahat  so‘ralgan taqdirdagina
berilishi lozim. Ammo ko‘pchilik hollarda biror muammo muhokama qilinayotgan
bo‘lsa,  o‘zini   katta tutgan  odam, yoki   yoshi   ulug‘roq odam,  albatta  maslahat   qila
boshlaydi. Maslahatni esa yo qabul qilish, yoki uni inkor qilish mumkin. Maslahat
qabul qilinsa, uni bergan odam xursand bo‘ladi, maslahat ochiqchasiga inkor etilsa,
uni   bergan   odam,   eng   salbiy   munosabatda,   “Meni   mensimadi,   gapimga   kirmadi”
deyishi   mumkin.   Masalan,   tajribasiz   yosh   o‘qituvchi   o‘quvchilariga   avtoritar
uslubda   yondashgan   holda,   har   doim   o‘z   topshiriqlarini   majburiy   bajarishga   va
buyrug‘ona   fikrlarini   o‘quvchilarga   singdirishga   harakat   qilishini   “tarbiyalash”
xususiyatiga   kiritadi.   Yoki,   qaynonaning   qanday   uy   tutish   lozimligi   bo‘yicha   o‘z
kelinini niqtab turishi ham “tarbiyalash” xususiyatiga kiritiladi.
Suhbatdosh   so‘zlarini   bo‘lish.   Suhbat   faqat   bir   tomonning   emas,   balki
ishtirok   etayotgan   har   ikki   tomonning   muloqoti   hisoblanadi.   Ammo   ko‘pchilik
hollarda ba’zi odamlar faqat o‘z tuyg‘ularini gapirishga e’tibor qilib, o‘zga odamni
eshitishga   sabr-qanoat   qilishmaydi.   Boshqa   tomon   ham   o‘z   fikrlarini   bildira
boshlasa, uning so‘zlari keskin bo‘linadi, “A, nima deding...” deb eshitilmaydi, o‘z
hamsuhbatiga   e’tiborsizlik   ko‘rsatiladi.   Masalan,   avtoretar   uslubda   boshqaruvchi
fakultet   dekani   faqat   gapiradi-yu,   o‘qituvchi   o‘z   fikrini   bildira   olmaydi.
O‘qituvchining   o‘z   fikri   borligi   inobatga   ham   olinmaydi.   Yoki   avtoretar   uslubda
boshqaruvchi kafedra mudiri gapiradi-yu, o‘qituvchi o‘z fikrini bildirishga urinsa,
“Nima,   siz   menga   aql   o‘rgatmoqchimisiz?!”   qabilida   agressiya   bilan   munosabat ko‘rsatiladi.   Bu   bilan   o‘z   so‘zlarining   boshqalar   fikrlaridan   muhimroq   ekanligini
ko‘rsatish,   faqat   o‘zi   gapirishga   harakat   qilish,   boshqalarga   so‘z   bermaslik   orqali
o‘z   ustunligini   ko‘rsatmoqchi   bo‘ladi.   O‘z   ustunligini   doimo   ko‘rsatishga   intilish
ko‘pincha   boshqalar   huquqlarining   kamsitilishi   evaziga   bo‘lishi   inobatga
olinmaydi.
Informatsiyani   yashirish.   Odamlar   hayotida   axborot   muhim   rol   o‘ynaydi.
Axborotni   yashirish   kishilarda   shubha   uyg‘otadi.   Shu   bilan   birga,   axborotni
yashirgan kishiga nisbatan ishonchsizlik vujudga keladi. Oqibatda odamlar orasi va
munosabatlari   buzilishi   uchun   asos   tug‘iladi.   Ayrim   jamoa   rahbarlari   ko‘proq,
jamoasidan   barcha   uchun   muhim   bo‘lgan   ba’zi   ma’lumotlarni   yashirib,   ulardan
jamoani bexabar qoldirishi, masalan, shatatlar qisqarishi, mukofatlardan yoki chet
elga chiqish uchun kelgan komandirovkalarni yashirishga harakat qilishadi. 
Birovning   ustidan   kulish.     Birovning   ustidan   istehzo   bilan   kulish,   uni
mas’hara qilish agressiyaning psixologik turlaridan hisoblanadi. Birovning ustidan
kulish   inson   huquqlarini   buzishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   Odatda   javob   bera
olmaydiganlar   ustidan   kulgi   qilinadi,   yoki   ana   shu   vaziyatda   konkret   o‘quvchi
kulgiga   nisbatan   ma’lum   sabablarga   ko‘ra   javob   qaytara   olmaydi.   Inson   ustidan
kulish uning nafsoniyatiga tegadi va uzoq vaqt dilda o‘rnashib qoladi. Talabalikda
mazah   qilingan   “semiz”lar,   “omi”lar,   “qishloqi”lar,   “turqi   sovuq”lar   keyinchalik
o‘z   ustidan   kulgan   o‘rtoqlariga   qarshi   harakat   olib   borgani,   yoki,   “birinchi
muhabbati”   hamma   tomonidan   kulgi   ostiga   olingan   yigitlar   keyinchalik   o‘z
dushmanlaridan   qaqshatgich   qasos   olgani   borasidagi   hayotiy   misollar   ko‘p.
Ko‘pchilik hollarda kulgi ostida qolgan o‘quvchi qulay vaziyat poylab o‘z javobini
tayyorlaydi.
Aldash   yoki   aldashga     harakat     qilish.   Eng   ashaddiy   konfliktogenlardan
hisoblanadi. Yigitlar ham, qizlar ham o‘zlarini aldashga yo‘naltirilgan harakatlarni
kechira   olmaydilar.   Odatda   aldash   orqali   yuzaga   kelgan   xissiy-emotsional   holat
juda uzoq vaqt ongda saqlanib qoladi hamda umr bo‘yi konfliktogen rolini o‘ynab
keladi.   Aldash   orqali   odam   yuragida   yuzaga   kelgan   alam   ko‘p   hollarda   umuman
yo‘qolmaydi   va     o‘chib   ham     ketmaydi.   Bu   alam   bot-bot   odamlar   orasiga yangitdan   nizo   solinishiga   asos   bo‘lib   xizmat   qilishi   mumkin.   Qizlar   o‘z
dugonalarining   sumkasidan   ruxsatsiz   o‘quv   qurollarini   olganini   yashirganini
kechira   oladilar,   ammo   “o‘g‘irlasalar”   mutlaq   kechira   olmaydilar.   Agar   ana
shunday   holatlarga  o‘xshash   vaziyatlarda  aldash   vujudga   kelgan   bo‘lsa,   tomonlar
munosabati   barbod   bo‘lishi   tabiiy.   Umuman   olganda,   hayotda   aldash,   aldashga
harakat qilish yaxshi, samimiy munosabatlarni ichdan va zimdan qo‘poradi.
Suhbatdoshining   biror   kamchiligi   yoki   muvaffaqiyatsizligini   doimo
ta’kidlab   o‘tishga   harakat   qilish .   Birovlarning   ishi   yurishmaganidan   xursand
bo‘lish,   o‘zi   yoqtirmagan   odamlarning   hayotida   biror   kor-hol   bo‘lsa,   undan
quvonish,   ba’zi   odamlarning   ustidan   muntazam   kulish,   kamchiliklarni   ro‘kach
qilish,   mana   shu   holatlarda   o‘zini   yaxshi   his   qilish   o‘zini   ustun   qo‘yishning
turlaridan   biri   hisoblanadi.   Muvaffaqiyatsizlik   hamma   bilan   ham   sodir   bo‘lishi
mumkin,   kamchilik   va   xato   esa,   uni   tuzatilmagunicha   kamchilik   va   xato   bo‘lib
qoladi,   agar   tuzatilsa,   u   xato   bo‘lmaydi.   Muvaffaqiyatsizlikdan   hech   kim   o‘zini
muhofaza qilinganman deb ayta olmaydi. Shu bois, o‘z do‘sti, hamkasbi, o‘rtog‘i,
qarindoshi,   eri   va   yoki   xotinining   biror   kamchiligini   umrbod   ushlab   olib,   doimo
uni   ta’kidlayverish,   uni   muntazam   esga   solish,   o‘z   ustunligini   ko‘rsatish   uchun
ro‘kach qilish oxir-oqibat juda katta konfliktni keltirib chiqarishi mumkin.
O‘z   ustidagi   mas’uliyatni   birovlar   ustiga   yuklash.   Hayotda   o‘z
mas’uliyatidagi vazifalarda befarq yondoshish hollari uchrab turadi. Masalan, ko‘p
xollarda biror narsa qilib berilishiga va’da qilinadi. Ammo o‘zi qilib berishi lozim
bo‘lgan   vazifa   boshqalar   zimmasiga   yuklatiladi.   Ammo   boshqalar   bu   vazifani
bajarmaydi.   Natijada   orada   ziddiyat   vujudga   keladi.   Masalan,   guruh   sardori
pedagogik amaliyot bo‘yicha taqdimot qilishilozim edi. Uning o‘rtog‘i “Men o‘zim
zo‘r   taqdimot   tayyorlab   kelaman,   sen   buni   o‘ylama,   -   deb   ishontirdi.   Ammo
yig‘ilish   arafasi   taqdimot   tayyorlanmaganligi   ma’lum   bo‘ladi.   Chunki   va’da
bergan talaba, bu ishni  boshqa  bir  talabaga topshirgan bo‘ladi. U talaba taqdimot
tayyorlashni   va’da   bergan   talabadan   qarzdor   bo‘ladi.   U   esa   va’da   bermaganligi
uchun,   “Nima   uchun   men   taqdimot   tayyorlashim   kerak,   o‘zimni   ishlarim
boshimdan oshib yotibdi”, deb o‘ylaydi. Natijada, konflikt yuzaga keladi.  Pul   qarz   so‘rash.   Eng   keng   tarqalgan   konfliktogenlardan   hisoblanadi.   Pul
qarz   so‘rash   pul   so‘rayotgan   odamda   noxush   his-tuyg‘ularni   uyg‘otadi.   Ammo
unga   qarz   berilganda   ham,   konflikt   kelib   chiqishi   mumkin.   Chunki   bu   qarz   o‘z
vaqtida   qaytariladi-mi,   yo‘q-mi,   ma’lum   emas.   Qarz   bilan   sinash   ko‘p   hollarda
qarindoshlar, do‘stlar, birodarlar orasini buzib yuboradi. 
2.   Agressiyaga   moyillik.   Ko‘pchilik   agressiyaga   moyillikni   faqat   yigitlarga
xos xususiyat deb biladi. Aslida unday emas. Agressiyaga moyillik ham yigitlarga,
ham qizlarga xos xususiyatdir. Ammo yigit va qiz agressiyasi hamda uning qanday
ifodalanishi orasida juda katta farq mavjud. Yigitlar agressiyasi o‘zini ochiq ifoda
qiladi.   Yigitlar   agressiyasi   o‘zi   uchun   ko‘proq   jismoniy   kuch   ishlatish   shaklini
tanlab oladi. Qizlar agressiyasi  esa  ochiq ifodalanmaydi. Ular  orqavorotdan, asta,
bilintirmay, zimdan harakat qiladi. Ularni “Sen shu ishni qilding” deb  ushlab olish
juda   qiyin   kechadi,   chunki   qizlar   ko‘proq   psixologik   agressiyani   tanlashadi   va
ishlatishadi.   O‘z   opponentini   psixologik   ezish,   uni   tahqirlash,   unga   bepisand
munosabatda   bo‘lish   qizlar   agressiyasining   shakllari   hisoblanadi.   Yigitlar
agressiyasi   darrov   o‘zini   namoyon   etadi.   Urish,   jismoniy   tazyiq,   turtish,   bir
tushurish,   bo‘g‘ish,   jismoniy   harakatlarni   cheklash,   do‘q   qilish,   shantaj   –   bular
yigitlar   ko‘proq   qo‘llaydigan   agressiya   turlari   hisoblanadi.   Qizlar   agressiyasi
keskin ish tutmaydi, asta, zimdan ish tutadi. Ko‘pchilik hollarda qizlar agressiyasi
oiladagi   a’zolarga   nisbatan   qo‘llaniladi.   Birovni   kamsitish,   ruhiy   ezish,   o‘z
kayfiyatini   birovni   ezish   oqibatida   normallashtirish,   “kulib   turib,   jonini   olish”
qizlar   agressiyasi   hisoblanadi.   Qizlar   urmasdan   turib,     boshqa   insonni   juda   katta
ruhiy   tanglik   holatiga   olib   kirib   qo‘yishi   mumkin.   Bir   qaraganda   yigitlar
agressiyasi   ochiq   namoyon   bo‘lganligi   uchun   bezarardek   ko‘rinadi.   Aslida   har
ikki  tur agressiya  ham juda yomon oqibatlarga olib kelishi  mumkin.   Yigitlar
agressiv   munosabati   oqibatida   opponent   tomon   qattiq   jismoniy   jarohat   olishi
mumkinligi   ayon.   Qizlar   agressiyasining   keng   tarqalgan   oqibatlaridan   biri,   bu   –
depressiyadir.   Depressiyaning   oqibatlari   ham   insonga   juda   katta   tashvishlar   olib
keladi.   Depressiya   holatiga   chuqur   kirib   ketgan   odam   ko‘p   hollarda   o‘z   joniga
suyiqasd qilishi mumkin. Agressivlikka moyillikning oldini olish ta’lim va tarbiya, insoniy   qadriyatlar,   diniy   e’tiqod   tizimida   yotadi.   Inson   o‘zida   agressiyaga
moyillikni sezsa, unga qarshi o‘zini to‘g‘ri shakllantira borishi lozim. Agressiya, u
yo‘naltirilgan   odamning   ham,   uni   ishlatayotgan,   agressiyani   qo‘llayotgan
odamning ham salomatligiga juda katta putur yetkazadi.
3.   Egoizm   –   faqat   o‘z   manfaatlarini   ko‘rish   qobiliyati   bo‘lib,   o‘zbek   tilida
xudbinlik so‘ziga to‘g‘ri keladi. Xudbinlik forscha so‘z bo‘lib, ikki ildizdan tashkil
topgan:   “xud”   –   o‘z,   o‘zim   ma’nolarini   bildiradi,   “bin”   –   ko‘rish   ma’nosini
bildiradi. Demak, xudbin so‘zining ma’nosi – faqat o‘zini ko‘rishga to‘g‘ri keladi.
Doimiy   agressiyaning   ildizlaridan   biri   egoizmga   borib   taqaladi.   Egoizm   –   o‘z
manfaatlarini,   boshqalar   manfaatlarining   buzilishiga   qaramay,   eng   oliy   qadriyat
sifatida   anglanish   jarayoniga   aytiladi.   Shu   bois,   fransuz   lingvisti   P.Buast
“xudbinlik   ustidan   qozonilgan   g‘alaba   eng   sharafli   g‘alabadir” ,   -   deb   aytgan.
Fransuz   yozuvchisi   S.Segyur   esa,   “xudbin   uchun   –   o‘tmish   –   bo‘shliq,   hozir   –
qaqroq cho‘l, kelajak esa – ahamiyatsizdir”,  - deb ta’kidlagan. 
Insonning   o‘z-o‘ziga   munosabati   tabiatan   o‘zini-o‘zi   ma’qullash,   o‘zini
sevish,   o‘ziga   aro   berish,   o‘zini   chiroyli   tutish,   o‘zini   “yaxshi”   inson   sifatida
ko‘rsatish asosida  shakllantiriladi. Bolalikda kinkintoylarni  o‘z yuz-ko‘zini  orasta
tutishini o‘rgatayotganda biz odatda ularga “hozir qo‘llarimiz va yuzimizni yuvib,
oppoqqina   bo‘lib   olamiz”,   deymiz.   Mana   shu   “oppoqqina”   bo‘lish   tartib   va
qoidalari har bir insonga bolalikdanoq singdiriladi. Shu bois, insonning ichki o‘zini
anglashida “men” degan tushuncha tarbiyalanishi lozim va zarur. Inson “men”i uni
ijtimoiy   hodisa   sifatida   shakllanilishi   uchun   asos   yaratadi.   Yutuqlarga   erishish,
o‘zini   ko‘rsatish,   hurmatga   sazovor   bo‘lish   mana   shu   ichki   “men”ning   sayi-
harakatlari asosida amalga oshiriladi. 
Demak,   ichki   “men”ni   nimalarga   yo‘naltirilsa,   oxir   oqibat   shu   qadriyatlarga
mutanosib xarakter va amallar shakllantiriladi. Ammo ana shu ichki “men” boshqa
yuzlab   “menlar”ga   qarshi,   ularni   inkor   etgan   holda   emas,   balki   ular   bilan
birgalikda   yashashga   ko‘nikkan   holda   tarbiyalanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan
inson   ichki   “meni”   bilan   bog‘liq   ravishda   sog‘lom   “egoizm”   va   nosog‘lom
“egoizm”ga ajratiladi. Sog‘lom egoizm insonning shaxs sifatida shakllanishi uchun energiya beruvchi kuch hisoblanadi. Nosog‘lom egoizm esa insonlarni o‘zga inson
bilan   to‘qnashuvi,   ziddiyatlar,   o‘zini   ustun   qo‘yish,   kelisha   olmaslik,   o‘zgalarni
inkor qilish uchun xizmat qiladi.
Shunday   qilib,   konflikt   inson   hayotining   tabiiy   ajralmas   qismi   bo‘lib,
konfliktlar   mazmunini   bilish   insonni   konfliktli   vaziyatlarda   o‘zini   tutish   tartib-
qoidalariga o‘rgatadi. Konflikt mazmunining murakkab kelib chiqish vaziyatlarini
anglash   esa   insonni   ana   shunday   bilimlar   bilan   qurollantiradi.   Shu   bois,
konfliktning   oldini   olish   uchun   quyidagi   amallarga   rioya   etish   ahamiyat   kasb   eta
boshlaydi:
 konfliktga   olib   kelishi   mumkin   bo‘lgan   so‘zlar,   amallar   yoki
harakatlardan iborat bo‘lgan konfliktli vaziyat va holatlardan o‘zini, atrofidagilarni
asrash, konfliktogenlarga e’tiborli bo‘lish;
 konfliktogenlar   ko‘payib,   ularning   majmuaga   aylanishini   oldini   ola
bilish, konfliktogenlar eskalatsiyasiga yo‘l qo‘ymaslik;
 konfliktogenlarga konfliktogen bilan javob qaytarmaslik;
 konfliktogenlar   bilan   to‘qnashganda   o‘zini   himoya   qilishga   emas,
balki   nima   uchun   opponentda   konfliktogen   vaziyat   va   holat   vujudga   kelganiga
diqqatni qaratish;
 o‘zida   vujudga   kelayotgan   konfliktogenlardan   qutilish   va   ularni   faol
ishlatmaslik choralarini ko‘rish;
 jiddiy   konfliktogenlardan   bo‘lgan   o‘zini   ustun   qo‘yish,   agressiyaga
moyillik,   egoizmdan   qutilish   hamda   boshqalar   tomonidan   ular   ishlatilganda   ham
o‘zining konfliktli vaziyatga tortilmaslik choralarini ko‘rish. 2. Konfliktli vaziyatda g’azab va qahr
Go‘zal   xulq   -   qahr   va   g‘azab   kelganida   bilinadi?     Qahr   va   g‘azabiga   g‘olib
bo‘lgan   odam   o‘z   rohatini   ta’min   etadi.   Muloyimlik   daraxtini   ekkan   kishi
salomatlik   mevasini   teradi.   Inson   g‘azabini   yengmagunicha,   qalbidagi   yomonlik
vas-vasalaridan qutulib, komil inson bo‘la olmaydi. Yomon qalbni to‘g‘rilash niyat
va   amalga   bog‘liqdir.   Kishi   nafsi   hoxishi   va   ehtirosini   yengmagunicha   saodatga
erishmas. 
G‘azabini yengmagan, ahloqini yo‘qotadi. 
Misol: bir kishi kelib, Allohning rasuliga (s.a.v.)dediki:
- Yo rasulalloh, menga nasihat qiling.
- G‘azablanma! – dedilar.
- Menga nasihat qiling, - deb yana so‘radi. 
- G‘azablanma! – dedilar.
Nasihat qilishni uchinchi marotaba yana so‘radi. Yana dedilarki:
- G‘azablanma!!!
- Ey ko‘ngil! Sen g‘azabingni jilovlay olasanmi? G‘azab kelganda ota-
onaga   qarab   ham   baqiradiganlardan   emasmisan?   G‘azab   kelganda   xotini,
farzandlarini uradigan johildorlardan emasmisan? G‘azab kelganda do‘stidan ham
kechib   yuboradigan   nomardlardan   emasmisan?   O‘ylab   ko‘r:   ehtimol,   bir   marta
bo‘lsin,   ota   va   onangga   qattiq   gapirgandursan,   xotining,   farzandlaring,
do‘stlaringdan   qay   birinidir   jahl   ustida   ranjitgandursan.   Endi   sen   buning   uchun
g‘azabingni   bahona   qilma.   G‘azabni   yenga   olmagan   o‘zingni   aybla!   Aybla-da,
tavba   qil!   Tavbaning   qabul   bo‘lish   shartini   unutma:   bu   hol   endi   qaytarilmasligi
kerak!   Qaytarilsa,   tavbang   qabul   bo‘lmas.   “Tavba”   -   inson   o‘z   hayotining
jarayonini, faoliyatini, yo‘nalishini, yashash tarzini yaxshi tomonga o‘zgartirishdir.
Nima   uchun   bizning   g‘azabimiz   qo‘zg‘aydi?   G‘azabdan   o‘zini
tinchlantirish mumkinmi?   Har birimiz o‘zimizni o‘rab turgan voqea-hodisalarga
turlicha munosabat bildiramiz. Masalan, ba’zilar hind filmlarini miriqib ko‘radilar,
ba’zilar   ularni   umuman   yoqtirmaydilar.   Ba’zilarga   blokbasterlar   bo‘lsa   bas, ba’zilar   esa   trillerni   xush   ko‘radilar.   Ba’zilar   esa   milliy   kino,   milliy   kiyimlarni
yoqtiradilar.   Masalan,   “xevi-metall”   musiqasini   100   %   katta   yoshdagi   odamlar
“bosh og‘riq” deb qabul qilishi tabiiy. Chunki odam yoshi o‘tgandan keyin uning
bosimi   ko‘tarilishi   hollari   ko‘p   uchray   boshlaydi,   bosim   ko‘tarilishining   tabiiy
xususiyatlaridan   biri   bu   –   bosh   og‘rig‘i   hisoblanadi.   O‘zi   boshi   og‘rib   turgan
odamning   bunday   baland   va   shovqinli   musiqadan   lazzatlanishi   g‘ayri   oddiy   hol
bo‘ladi. Shu bilan birga, ba’zilar uxlashni yaxshi ko‘radilar, ular joy tanlamaydilar,
hamma   joyda   uxlab   ketaveradilar,   ularga   bosh   qo‘yishga   joy   bo‘lsa   bo‘ldi,
pishillab   uxlayveradilar.   Boshqalar   esa   ularning   bunday   uxlashga   bo‘lgan
moyilligini beg‘amlik, qayg‘urmaslik, tepsa tebranmaslik, mas’uliyatsizlik alomati
deb baholashi mumkin. Ba’zilar ovqat yeyishni yaxshi ko‘radilar. Sabrsizlik bilan
ketma-ket   katta-katta   luqmalarning   og‘iz   bo‘shlig‘ida   yo‘qolib   borayotganligini
kuzatib   turgan   boshqa   bir   odamning   esa   umuman   ishtahasi   yo‘qolib   ketishi
mumkin. Chunki u bu darajada ovqat yeyish mumkinligiga umuman ishonmaydi.
Demak,   biz   voqea   va   hodisalarga   turlicha   munosabat   bildirishimiz   tabiiy.
Mana   shunday   turlicha   munosabat,   fikrlar   va   qarashlar   rang-barangligi   odamlar
orasida  ba’zi  konfliktlarni keltirib chiqarishi  mumkin. Mana  shunday xilma-xillik
konflikt   uchun   bahona   bo‘lishi   mumkin.   Sizning   so‘zlaringiz,   tana   zaboningiz,
ovozingiz,   nimalarni   o‘ylashingiz,   orzularingiz,   amallaringiz   biror   boshqa
kimsaning,   ba’zan   esa   xatto   eng   yaqin   kishilaringizning   g‘azabini   ko‘zg‘ashi
mumkin.   G‘azab   esa   zo‘ravonlik   bilan   tugashi   mumkin.   Demak,   biz   konfliktli
vaziyatlarning   kelib   chiqishini   oldini   olish   uchun   o‘zimizda   vujudga   kelishi
mumkin bo‘lgan g‘azabning oldini olishga o‘rganishimiz lozim.
Odamlar   turli   yo‘llar   bilan   o‘z   hissiyotlari,   g‘azab   va   jahllarini   jilovlashi
mumkin. Konflikt bilan to‘qnash kelganda kimdir portlab ketadi, kimdir baqirishni
boshlaydi,   kimdir   qo‘pollik   qila   boshlaydi,   kimdir   qo‘llarini   musht   qilib,
boshqalarga   hamla   qilishga   urinadi,   kimdir   stolga   ura   boshlaydi.   Bu   xatti-
harakatlarning   barchasi   g‘azabni   jilovlash   emas,   balki   g‘azabdan   qutilish
yo‘llaridir. Afsuski,   birovning   g‘azabi   qo‘zg‘ayotganligini   yoki   o‘zimizning   g‘azabimiz
chiqayotganligini   bir   oldindan   reja   bilan   ayta   olmaymiz.   G‘azab   avval   odamning
ichida   to‘planadi,   uning   fikrlarida   mana   shu   hissiyotlar   ustunlik   qila   boshlaydi.
Agar vaziyat qo‘lga olinmasa, g‘azab dilisiyohlilik bilan tugashi mumkin.
Boshqalarning   g‘azabi   qo‘zg‘ayotganligini   bilish   uchun   mana   shu   insonni
juda yaxshi o‘rganish, uning tana harakatlari, ovozi, mimikasiga juda katta e’tibor
bilan qarash lozim bo‘ladi.   Bir-ikki daqiqadan so‘ng g‘azabi  oshib-toshib ketishi
mumkin   bo‘lgan   odam   tashqi   ko‘rinishidan   tamoman   tinch   ko‘rinishi   mumkin.
Ammo   uning   ichki   hissiyotlarida   agressiv   holat   vujudga   kelgan   va   u
to‘planayotgan   bo‘ladi.   Agressiv   holatning   nechog‘li   kuchli   darajada   to‘planishi
uning portlashiga  olib keladi.  Ba’zilar  g‘azab  qo‘zg‘atadigan  vaziyatdan  o‘zlarini
olib   qochadilar.   Chunki   ularning   tinchligini   hech   kim   va   hech   narsa   buzmasligi
lozim. Ammo shunga qaramay insonni o‘z g‘azabini jilovlay olish ko‘nikmalariga
o‘rgatish va undan unumli foydalanish mumkin.
G‘azab bizni “o‘ldiradimi?”  G‘azab, jahl, qahr kabi psixologik holatlar aynan
konfliktli   vaziyatlarda   ko‘plab   vujudga   kelishi   uchun   katta   imkon   bo‘ladi.
Tomonlar   to‘qnashuvining   psixologik-ruhiy   natijasi,   o‘zga   tomonga   nisbatan
qo‘qqis shakllangan his-tuyg‘u, o‘zini muhofaza qilish, yoki o‘zga odamga bosim
va   taz’yiq   o‘tkazish   usuli   sifatida   g‘azab,   jahl,   qahr   konflikt   vaziyatlarning
odatdagi hamrohi hisoblanadi.
- “O‘lib   bo‘ldim-ku?!   Yana   nima   kerak   o‘zi   sizga?!”   Shunday
jumlalarni   ishlatishganini   hech   eshitganmisiz?   Mana   shu   jumlalarni   yana   bir   bor
eshitayotganingizda, ularni ishlatayotgan odam, ya’ni onangiz, otangiz, ustozingiz,
o‘rtog‘ingiz,   do‘stingiz,   dugonangiz,   yaqinlaringizga   e’tibor   bilan   bir   qarang.
Odatda,   bunday   so‘zlarni   ishlatishga   majbur   bo‘lgan   odam   his-tuyg‘ulari   nihoyat
darajada   taranglashgan,   u   psixologik   charchagan   va   tang   ahvolda,   bunday   odam
o‘z   ichki   tuyg‘ularidan   qayga   qochishni,   ularni   qanday   qilib   jilovlab   olishni
bilmayotgan   odam   bo‘ladi.   Psixologik   tang   ahvoldagi   odam   o‘zining   mana   shu
holatini   har   doim   ham   o‘zi   to‘g‘ri   anglayvermaydi.   Shu   bois,   mana   shunday iboralarni   ishlatgan   insonga   e’tiborliroq   bo‘lish   talab   etiladi.   Nimaga?!   Chunki
uning so‘zlari haqiqatga yaqin....
- G‘azab, jahl, qahr shunday his-tuyg‘ularki, ular haqiqatan ham g‘azab
ichidagi odamga ham, g‘azabga yo‘naltirilgan odamga ham juda katta salbiy ta’sir,
ayniqsa   uning   salomatligiga   juda   qaltis   ta’sir   o‘tkazadi.   Tez-tez   g‘azablanadigan
odamlar   va   mana   shunday   tez-tez   birovlarning   g‘azabini   o‘ziga   qabul   qilgan
odamlar ham hayotdan oldinroq ko‘z yumadilar.
- Nima   uchun   shunday   bo‘ladi?!   G‘azab,   jahl,   qahr   –   oddiy   his-
tuyg‘ular emas.
Inson
g‘azablanayotgan vaqtida ( 1 -rasm) uning organizmi juda katta ichki 
1 -rasm. to‘palon,   bosim,   jismoniy,   ruhiy,   psixologik   holat   zamirida   yotgan   kimyoviy
o‘zgarishlarni   boshidan   o‘tkazadi.   Eng   avvalgi   o‘zgarish   –   insonning   bosh
organlaridan hisoblangan miyada sodir bo‘ladi. Miya bosh qobig‘i inson atrofidagi
bo‘layotgan   va   maxsus   tarzda   unga   qaratilgan   minglab   axborotlarni   sinchiklab
o‘rganishga yo‘naltirilgan. Miya mazkur axborotlarni tartiblashtiradi. Shu qatorda
miya   insonning   turli   his-tuyg‘ulari   qatorida   g‘azab,   jahl,   qahr   hislarini   ham   bir
maromda   ushlab   turishga   sayi-harakat   qiladi.   Inson   miyasi   “bu   odam
g‘azablanmoqda”,   “uning   g‘azabi   menga   qaratilgan”,   yoki   “men   g‘azabdaman”,
“mening   jahlim   chiqyapti”   degan   xulosalarni   qilishi   bilan   miya   adrenalin
moddasini   ishlab   chiqaruvchi   bezlarga   buyruq   yetkazadi   va   miya   qilgan
xulosalarga   muvofiq   ravishda   organizmga   anchagina   miqdorda   adrenalin
suyuqligini chiqaradi. Organizmga chiqarilgan favqulodda adrenalin sababli yurak
urushi kuchayadi va tezlashadi. Adrenalin inson shakllanishida juda zarur bo‘lgan
moddalardan   hisoblanadi.   Chunki   ibtidoiy   jamiyat   davrlarida   ko‘p   miqdordagi
ortiqcha     adrenalin   odamga   yirik   hayvonlarni   o‘ldirish,   tabiat   tahdidlariga   qarshi
kun ko‘rish, boshqa qabilalarni yengish, turli o‘ljalarni qo‘lga kiritish, ya’ni atrof-
muhitning   nihoyat   darajada   inson   hayotiga   tahdid   qilishi   sharoitida   zarur
moddalardan biri bo‘lgan. 
Adrenalin insonga uning atrof muhit bilan bo‘lgan kurashlarida qo‘rqmaslik,
jasurlik,   qat’iyat,   qarshi   tura   olish,   hujum   qilish,   o‘zini   himoya   qilish   uchun
ko‘mak bergan. Inson yirtqich hayvonni o‘ldirayotgan vaqtida adrenalin unga kuch
ato   etib   turgan,   yirtqich   hayvon   o‘ldirilgandan   so‘ng,   adrenalin   moddasi   o‘z
funksiyasini   bajarib   bo‘lganligi   sababli   u   organizmdan   chiqib   ketgan.   Ammo   biz
g‘azablangandagi,   jahlimiz   chiqqanidagi,   qahrimiz   kelganidagi   organizmdagi
vujudga  kelgan   adrenalin   moddasi   o‘z-o‘zidan   organizmdan   chiqib  keta   olmaydi.
Shu bois, sog‘lom turmush tarzi bilan shug‘ullanib yashayotgan odamlar turli sport
turlari,   o‘yinlari,   mashqlari   orqali   ortiqcha   adrenalinga   qarshi   o‘z   organizmi
faoliyatini   muvofiqlashtirib   turadilar.   Ammo   hozir   inson   hayot   tarzi   o‘zgargan.
Hozir   bizning   atrofimizda   yirtqich   hayvonlar   yo‘q,   biz   ularni   faqat   hayvonot
bog‘larida   ko‘rishimiz   mumkin,   dushmanlar   bilan   yakkama-yakka   olishmaymiz, tinch   va   osuda   hayotga   intilib   yashaymiz.   Shu   bois,   bizga   organizmimiz   ishlab
chiqarishga   odatlangan   miqdordagi   adrenalin   moddasi   zarur   emas.   Ammo   aynan
biz   havotirlanganda,   g‘azablangan,   jahlimiz   chiqqanida,   umuman   biror-bir
favqulodda   tang   vaziyatga   kirib   borganimizda   organizmimizda   adrelalin   ishlab
chiqariladi va u keragidan ortiq miqdordagi adrenalinga to‘yinadi. Uning keragidan
ortiqligi sababli adrenalinning bu hajmini bizning tanamiz to‘la hazm qila olmaydi.
Adrenalin   moddasining   organizmdagi   keragidan   ortiq   holati   vujudga   keladi.
Adrenalinning   organizmdagi   muntazam   mavjudligi   esa   inson   yashash   tarziga,
uning   salomatligiga   o‘zining   salbiy   ta’sirini   o‘tkaza   boshlaydi.   Adrenalin   g‘azab
jarayonida   o‘ziga   hos   o‘zgarishlarni   amalga   oshiradi.   G‘azab   jarayonida   tanamiz
harorati   ko‘tariladi.   Bizning   tana   qon   bosimimiz   undagi   qon   miqdoriga   bog‘liq
bo‘ladi. G‘azablanganda qon miqdori ko‘payadi va venalarimiz devorlariga uning
kuchli   bosimi   ta’sir   eta   boshlaydi.   Tomirlar   devorlari   qon   bosimi   bilan   kurasha
boshlaydi. Qon bosimining kuchli bosimiga qarshi ular turib berishi lozim bo‘ladi.
Ammo inson muntazam g‘azablanaversa, qon tomirlariga bo‘lgan tahdid va bosim
ham   kuchayib   boradi.   Natijada,     tomirlar   devorlari   yemirila   boshlaydi.   Yosh
organizmda   yemirilgan   tomir   devorlarini   maxsus   ishlab   chiqiladigan   xolesterin
moddasi   tiklash   uchun   ishlatiladi.   Tomir   devorlarini   qayta   tiklash   maqsadida
xolesterin moddasi ko‘proq ishlanadi. Ammo yosh o‘tgan sayin ortiqcha xolesterin
tomir devorlarida to‘plana boshlaydi. Organizmda moddalar almashuvi buziladi. U
organizmning   yog‘   yig‘ishiga,   qon   tomirlarining   og‘irlashib   qolishiga,   tomir
devorlarining   bir   tekis   bo‘lmasligiga   olib   keladi.   Oxir   oqibatda   –   tomir-yurak
sistemasi   kasalliklarining   kelib   chiqishiga   sabab   bo‘ladi.   Qon   tomiri   xolesteringa
to‘lib ketib, shu asosida qon bosimi kuchayib ketsa, yurak xurujlari vujudga kelishi
mumkin bo‘ladi. G‘azab, jahl, qahr kabi hissiyotlar esa mana shunday holatlarning
kuchayib ketishi uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. G‘azab va jahl oshqozon yarasi,
doimiy   bosh   og‘riqlari,   rak,   yurak-qon   sistemasining   turli   kasalliklarini   keltirib
chiqarishi   mumkinligi   ilmiy   isbotlangan.   Shu   bois   –   eng   avvalo   tinchlaning.   O‘z
g‘azab,   jahl   va   qahringizni   yengib   o‘tishga   o‘rganing.   Ularni   jilovlay   biling.
Ularning   o‘z   va   o‘zgalar   salomatligiga   rahna   solishiga   yo‘l   qo‘ymang.   Inson xarakterini g‘azab, jahl va qahrdan poklash sizni juda ko‘p noxushliklardan saqlab
qoladi va baxtli hayotingiz uchun yaxshi zamin bo‘lib xizmat qiladi.
Siz   o‘z   jahlingizni   qanday   jilovlaysiz?   Har   birimizning   o‘zimizgagina   hos
bo‘lgan   jahlimizni   jilovlash   usullarimiz   mavjud.   O‘z   do‘stlaringizni   esga   oling.
Ular   ichida   suprasi   suv   ko‘tarmay,   juda   tez   jahli   chiqib,   hech   ham   ularni
tinchlantirib bo‘lmaydigan, shu bilan birga tamoman hissiyotsiz,  suv   toshsa  ham
to‘pig‘iga chiqmaydiganlari ham bor, shunday emasmi?!
Kuyida  jahlni   jilovlashning   mavjud  usullaridan   ba’zilarini   keltiramiz .   Ularni
diqkat bilan o‘rganib, o‘zingizning toifaingizni aniqlashiga harakat qiling. Siz o‘z
jahlingiz va emotsiyalaringizni boshqalar ustiga yog‘dirasiz. Sizning g‘azabingizni
hamma   odamlar,   yoki   narsalar   besabab   qo‘zg‘atishi   mumkin.   Agar   jahl   uchun
sabab bo‘lmasa, siz uni o‘zingiz o‘ylab chiqarasiz. Siz baqirishga ustasiz, sizning
g‘azabingiz   boshqalar   ustiga   yog‘diriladi,   g‘azabingiz   lava(vulqon)   kabi   o‘z
yo‘lida hamma   narsani buzishga qodir, g‘azabingiz bois siz o‘zingizni kuchli deb
hisoblaysiz.
Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,     biron-bir   kishi   kamchilik   yoki   xatoimizdan
gap   ochdi   deguncha,   g‘azablana   boshlaymiz.   Holbuki,   xatolarimizni   yuzimizga
aytgan birodarimizdan mutlaqo g‘azablanmasligimiz kerak. Aksincha, unga mehr-
muhabbat bilan boqib, gunohimizni anglab, bu xatolardan halos bo‘lish choralarini
ko‘rishimiz   shart   emasmi?   Jahl   aqlni   ketkazadi,   asab   buzilishi   ofat   keltiradi.
G‘azablangan  paytingda  so‘zga   ro‘zador   bo‘l.  Zero,  bu  paytda  har   so‘zu  amaling
nadomatga vosita bo‘ladi. Ko‘pincha g‘iybat, ig‘vo... g‘azab va qahrni o‘yg‘otadi.
G‘iybat  ham,  g‘azab  ham  kishi  ko‘nglini  og‘ritadi. Shu bois  g‘iybatdan, nafsoniy
g‘azabdan   saqlanmoq   kerak.   G‘azabni   yengan   o‘z   nafsini   yenga   oladi.   Inson
g‘azablangan   paytlarida   shuursiz   harakatlar   qilib,   so‘ng  qanday   tuzatishni   bilmay
arosatda qoladi. “Jahl chiqsa – ko‘z qorayar, jahl ketsa – yuz qizarar” degan hikmat
bor.   Xulosa   shuki,   jahl   kelganda   tiliga   va   qo‘liga   hokim   bo‘lgan   kishi   yomon
oqibatdan halos bo‘ladi. 1
1
  Тохир Малик. Одамийлик мулки. (Ахлоқ китоби) -Т.: Шарқ, 2013. -723-724 б.   G‘azabni boshqarish va nazorat qilish yo‘llari
G‘azab   —   bu   inson   ruhiyatining   tabiiy   hissiy   holatlaridan   biri   bo‘lib,   turli
stressli   va   konfliktli   vaziyatlarda  kuchli   namoyon  bo‘ladi.  Bu   holatni   boshqarish,
uni   salbiy   oqibatlarsiz   yo‘naltirish   muhim   psixologik   ko‘nikma   hisoblanadi.
G‘azabni  nazorat qilish uchun avvalo inson o‘z hissiyotlarini anglay olishi  kerak.
O‘zida   g‘azabning   paydo   bo‘layotganini   vaqtida   sezish   va   bu   holatni   inkor
etmasdan   tan   olish   muhim   qadamlardan   biridir.   Bunda   emotsional   ong,   ya’ni
insonning o‘z ichki holatini anglay olish qobiliyati asosiy rol o‘ynaydi.
G‘azab   kuchaygan   paytda   oddiy   chuqur   nafas   olish,   tanaffus   qilish   yoki
holatdan chiqib turish insonga hissiy jihatdan tinchlanishga yordam beradi. Bunday
usullar stressni kamaytiradi va o‘zini yo‘qotmasdan fikr yuritishga sharoit yaratadi.
Bundan   tashqari,   jismoniy   faollik,   masalan,   sport   bilan   shug‘ullanish   yoki   yurish
orqali g‘azabni sog‘lom yo‘l bilan chiqarish mumkin.
Muloqotda   muammolarni   hal   etishda   ochiq   va   madaniyatli   suhbat,   fikrni
to‘g‘ri   ifodalash,   boshqalarni   tinglay   olish   ham   g‘azabni   boshqarishga   xizmat
qiladi.   Shuningdek,   ijobiy   fikrlashni   rivojlantirish,   holatga   boshqa   tomondan
qarash   va   muammoni   muhokama   qilish   orqali   ham   g‘azab   ustidan   nazoratni
saqlash mumkin.
Zamonaviy psixologiyada g‘azab bilan ishlashga qaratilgan maxsus trening va
mashg‘ulotlar   mavjud   bo‘lib,   ular   insonlarga   o‘zini   tuta   bilish,   stressga   qarshi
kurashish   va   emotsiyalarni   boshqarish   qobiliyatini   o‘rgatadi.   Shu   yo‘l   bilan
g‘azabni zararli holatdan foydali tahlilga aylantirish mumkin.                          GLOSSARIY
G‘azab   –   kuchli   salbiy   emotsiya;   insonda   adolat   buzilganida,   xafa   yoki
ranjiganida paydo bo‘ladi.
Qahr   –   g‘azabning   kuchli   shakli;   odatda   ichki   portlash   yoki   tashqi   tajovuz
bilan namoyon bo‘ladi.
Konflikt   –   qarama-qarshi   fikrlar,   manfaatlar   yoki   hissiyotlar   to‘qnashuvi;
nizoli vaziyat.
Emotsiya   –   insonning   ichki   ruhiy   holatini   ifodalovchi   his-tuyg‘u,   masalan:
quvonch, g‘am, g‘azab.
Stress  – insonda tashqi bosim yoki zo‘riqish ta’sirida yuzaga keladigan ruhiy
holat.
Emotsional  ong   – insonning o‘z his-tuyg‘ularini anglay olishi  va tushunishi
qobiliyati.
Nazorat   qilish   –   o‘zini   tutish,   hissiyot   yoki   harakatlarni   boshqarish,   o‘ziga
tormoz qo‘yish.
Tinchlantirish   –   hissiy   holatni   barqarorlashtirish,   g‘azab   yoki   hayajonni
pasaytirish.
Jismoniy faollik   – sport yoki harakatlar orqali ortiqcha energiyani chiqarish
va ruhiy holatni yaxshilash.
Konstruktiv   yondashuv   –   muammoni   tinch,   foydali   yo‘l   bilan   hal   qilishga
intiluvchi uslub.
Psixologik   maslahat   –   ruhshunos   tomonidan   beriladigan   tavsiya   va
yordamlar.
Muloqot madaniyati  – to‘g‘ri, hurmatli va ochiq gaplasha olish qobiliyati.
  XULOSA 
Inson psixikasi juda murakkab va ko‘p qirrali tizim bo‘lib, unda har xil hissiy
holatlar,   kayfiyat   va   emotsiyalar   doimiy   harakatda   bo‘ladi.   Ayniqsa,   g‘azab   va
qahr   kabi   kuchli   emotsiyalar   insonning   ruhiy   holatiga,   xatti-harakatlariga   va
atrofdagi   insonlar   bilan   bo‘ladigan   munosabatlariga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.
Hayotda   har   bir   inson   o‘zini   noxush   yoki   nizoli   vaziyatda   topgan   —   bunday
holatlarda inson hissiyotlari ayniqsa kuchli namoyon bo‘ladi. G‘azab — bu tabiiy
va   normal   holat,   lekin   u   nazoratdan   chiqsa,   salbiy   oqibatlarga   olib   keladi.   Shu
sababli   ushbu   hissiyotlarni   chuqur   tahlil   qilish   va   ularni   boshqarish   usullarini
o‘rganish dolzarb masalalardan biridir.
Bugungi tezkor, raqobatli hayot tarzida insonlar turli ijtimoiy guruhlar — oila,
jamoa,   ish   muhitida   doimiy   muloqotda   bo‘ladi.   Bu   muloqot   jarayonida
kelishmovchiliklar, tushunmovchiliklar, adolatsizlik holatlari ro‘y berishi mumkin.
Aynan shunday holatlarda g‘azab va qahr kabi emotsiyalar yuzaga keladi. Ba'zida
bu   emotsiyalar   tashqi   tajovuz,   shaxslararo   ziddiyat,   zo‘ravonlik   yoki   ijtimoiy
munosabatlarning buzilishiga olib keladi. Shu sababli bu mavzuni nafaqat nazariy,
balki amaliy nuqtai nazardan o‘rganish juda muhim.
Psixologiyada   g‘azabni   to‘g‘ri   anglash,   uni   sog‘lom   tarzda   ifoda   etish   va
boshqarish   muhim   kompetensiyalardan   biri   sifatida   qaraladi.   Mazkur   kurs   ishida
konfliktli   vaziyatlarda   g‘azab   va   qahrning   paydo   bo‘lish   sabablari,   ularning
ko‘rinish   shakllari,   inson   psixikasiga   va   ijtimoiy   munosabatlarga   ta’siri   tahlil
qilinadi.   Shuningdek,   ushbu   holatlarni   boshqarish,   ularni   nazorat   qilish   yo‘llari
ham ilmiy va amaliy manbalar asosida ko‘rib chiqiladi.
Ushbu   mavzuni   o‘rganish   natijasida   shaxsiy   va   ijtimoiy   hayotda   stressga
bardoshlilik,   emotsional   nazorat   va   sog‘lom   muloqot   madaniyatini   shakllantirish
imkoniyatlari kengayadi. Bu esa jamiyatda sog‘lom psixologik muhitni yaratishda
muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
Tadqiqot   davomida   aniqlanishicha,   g‘azab   va   qahr   insonning   tabiiy
emotsiyalari   bo‘lib,  ular   asosan   stressli   va   konfliktli   vaziyatlarda   yuzaga   chiqadi.
Bu   emotsiyalar   boshqarilmasa,   insonlararo   munosabatlarda   jiddiy   muammolarga sabab bo‘lishi mumkin. Ammo to‘g‘ri yondashuv va psixologik ko‘nikmalar orqali
bu holatlarni nazorat qilish mumkinligi aniqlandi.
G‘azabni   anglash,   tan   olish   va   sog‘lom   yo‘llar   bilan   ifodalash   shaxsiy
barqarorlikni   ta’minlaydi.   O‘z   hissiyotini   boshqara   olgan   inson   konfliktni   hal
qilishda   ham   muvaffaqiyatli   bo‘ladi.   Bunda   muloqot   madaniyati,   sabr,   fikrni
to‘g‘ri   bildirish,   nafas   mashqlari   kabi   amaliy   usullar   yordam   beradi.   Jismoniy
faollik va psixologik maslahatlar ham hissiy muvozanatni saqlashga xizmat qiladi.
G‘azabga   salbiy   hissiyot   sifatida   emas,   balki   ogohlantiruvchi   signal   sifatida
qarash kerak. Uni bostirish emas, balki to‘g‘ri yo‘naltirish — inson rivojida muhim
ahamiyatga ega. Shu bois, har bir inson o‘z emotsiyalarini boshqarish ko‘nikmasini
shakllantirishi va bu orqali jamiyatda ijobiy muhit yaratishga hissa qo‘shishi lozim.   FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Siyosiy adabiyotlar:
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   –   Toshkent,
2020.
3. “Yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish   va   ularning   bo‘sh   vaqtini   mazmunli
tashkil etish to‘g‘risida” Prezident qarori.  PQ–3775-son, 2018-yil 14-iyul.
2. Asosiy   adabiyotlar:
1. M.T.Axmedova Pedagogik konfliktalogiya o’quv qo’llanma.
2. Karimova Z. “Psixologiya asoslari”. – Toshkent: O‘qituvchi, 2021.
3. G‘aniyeva N. “Ijtimoiy psixologiya”. – Toshkent: Fan, 2020.
4. Ergashev   I.   “Shaxs   va   emotsional   muvozanat”.   –   Samarqand:   SamDU
nashriyoti, 2019.
5.    Shamsieva M. “Emotsiyalar  va ularni  boshqarish  metodlari”. – Toshkent:
O‘qituvchi, 2020.
6.  Tolstoy L. “Inson psixologiyasi”. – Moskva: Eksmo, 2018.
7. Paul Ekman. “Emotions Revealed”. – New York: Times Books, 2003.
3. Internet saytlar:
1. www.ziyonet.uz      
2. www.pedagog.uz      
3. www.psychologytoday.com      
4. www.unicef.org      
5. lex.uz

Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi
  • O’zbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский