Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 67.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

81 Продаж

Koordinatsion qobilyatlarni rivojlantirish va ularning yosh voleybolchilar o‘rtasida o‘yin texnikasini o‘zlashtirish ta’siri

Купить
2Koordinatsion qobilyatlarni  rivojlantirish va ularning yosh
voleybolchilar o‘rtasida o‘yin texnikasini o‘zlashtirish ta’siri
MUNDARIJA 
Kirish
ASOSIY QISM .....................................................................................................6
1.1    Koordinatsion qobiliyatlarini  tarbiyalash vositalari ...........................8
1.2  Yosh voleybolchilarni koordinatsion qobiliyatlarni  o’zlashtirish va 
rivojlantirishga o’rgatish .................................................................................14
1.3  Voleybolchilar   koordinatsion qobilyatlarni  rivojlantirish va o‘yin 
texnikasini o‘zlashtirish.......................................................... ................24
Xulosa ..................................................................................................................33
Adabiyotlar ro‘yxati ...........................................................................................36 3Kirish 
Pedagogik   nuqtai-nazardan   jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   tayyorgarlik   va
maxsus tayyorgarlikka ajratiladi. Umumiy jismoniy tayyorgarlik yuqorida ko’rsatib
o’tilgan sog’liqni mustahkamlash va jismoniy kamolot darajasini oshirishga xizmat
qilsa,   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   esa   organizm   funksional   imkoniyatlarini
ko’paytirish   va   jismoniy   qobiliyatlarni   tarbiyalaydigan   asosiy   poydevor
hisoblanadi.   Voleybolchi   umumiy   jismoniy   tayyorgarligini   oshirishning   asosiy
vositasi   sifatida   buyumlar     bilan     va   buyumlarsiz   bajariladigan     umumiy
rivojlantiruvchi     gimnastika   mashqlari,   bajariladigan     harakatlar   intensivligini
muntazam ravishda  almashtirgan
To’g’ri   tashkil   etilgan   voleybol   mashg’ulotlari   ishtirokchilarning   har
tomonlama   jismoniy   rivojlanishining   ajoyib   vositasi   bo’lib,   muhim   tarbiyaviy
vazifalarni   hal   qilishga   yordam   beradi.   Bu   o’yinning   ajoyib   emotsionalligi,
shuningdek,   oddiy   jihozlar   bilan   izohlanadi;   kichik   o’yin   maydonchasi,   to’p   va
ikkita tokchada to’r. O’yinning mohiyati va qoidalarini o’rganish uchun biroz vaqt
kerak bo’ladi. Biroq, bu erdan ko’pincha noto’g’ri xulosalar chiqariladi:  voleybol
hamma   uchun   oddiy   va   qulay   o’yindir   va   voleybol   o’ynashni   o’rganish   uchun
sizga   faqat   to’r,   to’p   va   o’yin   maydonchasi   kerak   bo’ladi.   Voleybolning   asosiy
jozibasi - hech qanday tayyorgarliksiz o’ynashni boshlash qobiliyati. Bu noto’g’ri
fikr.
O’yinning tashqi xarakterini, uning mohiyati va qoidalarini o’yin mahoratini
egallash   jarayoni   bilan   aralashtirib   bo’lmaydi.   Texnika   va   taktikani   mukammal
o’zlashtirish   murakkab   va   ko’p   vaqt   talab   qiladigan   jarayon   bo’lib,   murabbiy   va
shogirdning birgalikdagi katta sa’y-harakatlarini talab qiladi.
Bu   mavzuning   dolzarbligi   shundaki,   voleybol   o’yinini   o’rgatishning   aniq
vazifalarini   hal   etish,   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
maxsus vositalar va o’qitish usullarini qo’llash orqaligina voleybol bo’yicha yuqori
sport   natijalariga   erishish   mumkin.   Voleybolchining   murabbiy   yoki   jismoniy
tarbiya   o’qituvchisi   rahbarligida   tizimli   mashg’ulotlar   olib   borishi,   o’yinchining
texnik tayyorgarlik muddati sezilarli darajada qisqaradi, uning muvaffaqiyati ancha 4yuqori bo’ladi.Maktab o’quvchilarining jismoniy tarbiya tizimida voleybol muhim
o’rin tutadi. 
Voleybol   umumta’lim   maktablarining   jismoniy   tarbiya   dasturiga   mustaqil
bo’lim sifatida kiritilgan.O’quvchilar o’rtasida sportni ommaviy rivojlantirish katta
yoshli sportchilarning sport mahoratini oshirishning muhim shartlaridan biridir.
Shahar va qishloqlarimizda bolalar sportini yanada rivojlantirish maqsadida
o’nlab zamonaviy sport majmualari va stadionlar bunyod etildi.2011yilda manzilli
qurilish dasturida bolalar sporti ob’ektlari, musiqa va san’at maktablari barpo etish,
rekonstrukstiya qilish va kapital  ta’mirlash bo’yicha belgilangan topshiriqlar to’la
bajarilda.Haqiqattan   ham   sog’lom   avlod   tarbiyasini   keng   jamoatchilikning
ishtirokisiz  amalga  oshirib  bo’lmaydi.  Mutaxasislarning  tasdiqlashlaricha,  kelajak
avlodning   sog’lom   bulishi   50%   turmush   tarziga,   5   -   20%   sotsial   va   tabiiy
sharoitlaga, irsiy va shu singari omillarga bog’liq ekan. Aholi ko’pchilik qismining
sog’lom o’sishi, asosan, jismoniy tarbiya va sport sohasida amalga oshirayotgan va
shu soha hodimlarining olib borayotgan ishlari bilan bog’liq.
Taraqqiy   etgan   mamlakatlarda   millatning   sog’lomlashtirishga   asosan
jismoniy   tarbiya   va   sport   omillari   bilan   erishilayotgani   hech   kimga   sir   emas.
Demak bu ham o’sib kelayotgan avlodning jismonan har tamonlama uyg’un kamol
toptirish   muqaddas   burchimizdir.Bolalarning   barcha   fanlardan   chuqur   bilimlarga
ega   bo’lishlarini   ta’minlashning   muhim   omili,   ularning   sog’lig’ini
mustahkamlashdan iborat bo’lib ,bunda jismoniy tarbiya darsi asosiy vosita bo’lib
xizmat qilmoqda.
Kurs ishining maqsad va vazifalar :Sport turlari bilan shug’ullanish odatda
bir   bosqichlarga,   ya’ni   boshlang’ich   tayyorgarlik,   o’quv-mashq   hamda   sport
mahorati bosqichlarga bo’linadi.Ob - havo qulay bo’lgan kunlari bolalar faolligini
oshirish   uchun   yaxshi   imkoniyat   tug’iladi.   Buning   uchun   qulay,   katta   va   keng
bo’lgan sport anjomlari bilan jihozlangan maydonchani tanlash kerak. Bolalar kuch
va   chidamlilik   faol   rivojlanayotganligi   tufayli   voleybol,   basketbol,   futbol,   engil
atletika,   kurash,   velosport,   eshkak   eshish   va   boshqa   sport   turlari   bilan   muntazam
shug’ullanmoqdalar. 5Jismoniy   tarbiya   darslarida   voleybol   mashg’ulotlarini   o’tkazishdan   –
bolalarni,   aqlan,   ruhan,   jismonan   tetiklik,   jismoniy   sifat,   jismoniy   tayorgarlik,
mustahkam,   irodali   bo’lib   o’sishga   har   bir   murabbiy   va   o’qituvchi   muhim   rol
o’ynaydi.Kurs   ishning   dolzarbligi.  Yosh   sportchilar   deganda   avvalo   umumta’lim
maktablardagi   sport   to’garaklari   va   sport   maktablardagi   kichik   yoshli   guruhlarda
shug’ullanuvchi   o’g’il   -   qizlar   va   bolalarni   tushunamiz.Ularda   asosan   maxsus
jismoniy tayyorgarlik va jismoniy sifatlar darajasini oshirish va maxsus mashqlarni
o’rgatish asosiy dolzarb masala bo’lib qoldi.
  Tabiiyki   bunday   tarbiyaviy   jarayonlarda   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalashga
alohida   e’tibor   beriladi.   Bunda   murabbiyning   iste’dodi,   tajribalari   muhim   o’rin
egallaydi.
Jismoniy   sifatlarni   (kuch,   tezlik,   chidamlilik,   egiluvchanlik,   chaqqonlik   va
hokazo) tarbiyalashda maxsus mashqlarni o’rgatish asosiy o’rin tutadi. Shu yo’lda
umumta’lim   maktablarning   sport   to’garaklari   va   majmuani   (kompleks)   sport
tablardagi   mashg’ulotlarda   maxsus   mashqlardan   foydalanish   usullarini   o’rganish
va   ularga   ba’zi   tavsiyanomalar   berish   vazifalar   qo’yiladi.   Bunda   viloyatlardagi
maktablar,   BO’SM   asosiy   makon   (ob’ekt)   bo’lib   hisoblanadi.   Ilmiy   tadqiqot
ishlarini   olib   borish,   sport   mashg’ulotlaridagi   amaliy   faoliyatlarni   o’rganishda
kuzatish, suhbat tekshirish (eksperiment) kabi an’anaviy usullardan foydalaniladi. 
            Kurs   ishining   qaqsad   va   vazifalar.E’tirof   etish   zarurki,   har   bir   sport
turida ko’zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga   oshirishda   xilma-xil   jismoniy
mashqlardan   foydalaniladi.Ularda   asosan   jismoniy   tayyorgarlikdarajasini   oshirish
va maxsus mashqlarni ( sport turlariga qarab) o’rgatish asosiy maqsad hisoblanadi. 
Kurs ishi tuzilishi va hajmi.
Kurs   ishi   kirish,ikkita   bob,   xulosalar,adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.   Kurs
ishi         35   betdan   iborat   matnda   bayon   qilingan,jadvallar   bilan   yoritilgan.
Adabiyotlar ro’yxati  va internet saytlarini o’z ichiga oladi. 61.1.Koordinatsion qobiliyatlarni tarbiyalash vositalari.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalashda   turli-tuman   jismoniy   mashklarni
vosita sifatida kullash mumkin.  Lekin bu mashklar qar xil koordinatsion qarakatlar
murakkabligi bilan  bog’liq bulib uni engish talablariga egadir. Umuman mashklar
texnikasini uzlashtirish jarayonida qar xil qiyinchiliklarni engishga to’g’ri keladi.
Shuni   qam   aytish   kerakki,   bu   mashklarni   urganishda   ular   mustaqkamlanadi   va
murakkabligi   yukolib   boradi.   Demak,   koordinatsion   qarakat   qobiliyatini   oshirish
uchun   koordinatsion   xarakatlar   faoliyatini   murakkabligini     uzgartirib   borish
maksadga muvofiqdir.
  Koordinatsion   qarakat   qobiliyatlarini   tarbiyalashda   keng   kullaniladigan
vositalarga:   qarakatli   va   sport   uyinlari,   gimnastika,   akrobatika   kiradi.   Shuning
uchun qam bu mashklar ukuvchilarni jismoniy tarbiyalashda katta  urin egallaydi.
Bu   vositalar   umumiy   chaqqonlikni   rivojlanishiga   kumaklashadi.   Maxsus
chaqqonlikni   tarbiyalashda   xarakteri   va   yunalishi   buyicha   musobakaviy
mashklarga yakin tayyorlov mashklardan foydalaniladi.
Chaqqonlik   kichik   va   urta   sinf   ukuvchilarida   yaxshi   tarbiyalanadi.   Bu
yoshdagi   ukuvchilarda   qarakat,   kurish,   eshitish   va   boshka   analizatorlar   shiddatli
rivojlanishi   kuzatiladi.   Trenirovka   mashg’uloti   va   dars   jarayonida   chaqqonlikni
tarbiyalashga   yunaltirilgan   mashklar   tayyorlov   kismida   va   asosiy   kismini
boshlanishida   beriladi,   chunki   charchash   sharoitida   chaqqonlikning   rivojlanishi
past buladi.
  Tarbiyalash  vositalariga  panja  va qo’l   mushaklarining
kuchlanishiga oid mashklar:
1. Turgan joyda uzunlikka sakrashlar, ko’psakrash, vazifa asosida sakrash.
2. Kursatilgan balandlik asosida sakrash.
Kursatilgan   masofaga   va   nishonga   koptokni   otish   (tuldirilgan   tuplar,   tennis,
basketbol,   voleybol   koptogi   va   q-k.).   Koordinatsion   harakat     qobiliyatlariga
umumiy tushuncha       7                    Yangi harakat faoliyatlariga o’rgatish va takomillashtirish jarayonida ta'sir
etuvchi   qobiliyatlar   to’g’risida   fikrlasharkanmiz,   avvalam   bor   anchadan     bеri
chaqqonlik   haqida   gapirib   kеlganmiz.   To’g’ri,   qozirgacha   bu   fikr   davom   etib
kеlmoqda   va   chuqur   o’rganilgani   yo’q.   Lеkin,   oxirgi   yillar   adabiyotlarida,
taxminan   90-yillarda,   bu   tushunchani   ko’proq   “Koordinatsion   qobiliyatlari”   bilan
boqlashmoqdalar, chunki:
birinchidan,   yangi   harakat   faoliyatlarini   bajarishda   va   tuzilishida   har   bir
harakatning bir-biriga moslashtirishga haratilgan qobiliyati mavjud.
Ikkinchidan,   harakat   faoliyatini   to’satdan   o’zgartirgan   sharoit   talablariga   muvofiq
ravishda t е z qayta ko’rish qobiliyati sifatida harash mumkin.
Koordinatsion qobiliyatning bu ikkala tomoni bir biri bilan chambarchas boqliq va
o’zining   maxsus   xususiyatlariga   ega.   Bular   turli   harakat   vazifalarini   е chishda   va
har   xil   koordinatsion   qiyinchiliklarni   е ngishda   vujudga   k е ladi.   Albatta   bu
koordinatsion qiyinchiliklar va ularni  е ngish har xil bo’ladi.
Masalan,   gimnastika   bilan   shuqullanuvchilar   eng   murakkab   gimnastik
koordinatsion   kombinatsiyalarni   oson   va   muvaffaqiyatli   bajaradilar.   L е kin,
ko’pincha   sharoit,   atrof-muxit   o’zgarishi   bilan   boqliq   bo’lmagan   harakatlarni   t е z
o’zlashtira   ololmaydilar.Majmua   holda   bajariladigan   bu   koordinatsion   harakatlar
qobiliyatini   bir   o’lcham   bilan   baholab   bo’lmaydi.   Baholashda   har   xil   tashqi
ko’rsatkichlar qisobga olinadi. Bularning ichida nisbatan asosiylari bu:
a)   harakat   faoliyatlarining   yangi   shaklini   o’rganishga   sarflangan   vaqt.   Murakkab
vaqtlarni   o’zlashtirishga   sarflangan     vaqt   qancha   kam   bo’lsa,   shuncha   bir   xil
sharoitda   uning   koordinatsion   harakat   qobiliyatlarining   rivojlanganligi   yuqori
bo’ladi.
  Shular qatori faoliyatning
b) koordinatsion murakkabligi ham qisobga olinadi.
v)   harakatlarning   aniqligi   bir-biridan   farq   qiladi,   ya'ni   murakkabligi   shakllari,
mazmuni   bilan,   chunki   har   bir   harakatda   o’ziga   xos   koordinatsion   qobiliyatlari,
talablari bor.Ular shu qobiliyatlarning o’lchamlaridir, ya'ni:
a) harakat faoliyatining koordinatsion murakkabligi; 8b) harakatning aniqligi;
v) harakatlarni o’zlashtirib olishga sarflangan vaqtdir.
D е mak,   koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   baholash   uchun   yagona   krit е riyga   ega
bo’lmagan murakkab majmua sifatdir.
Koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   inson   o’z   harakati   faoliyatida   to’satdan
o’zgaruvchi sharoit talablariga muvofiq ravishda yangi harakatlarni t е zda egallash
va t е zda qayta ko’ra olish qobiliyatidir.
hayotda va umuman jismoniy tarbiyada uchratiladigan harakatlarni shartli ravishda
2 guruhga bo’lish mumkin:
Nisbatan st е r е otip  harakatlar - y е ngil atl е tika yo’lakchasida yugurish, uloqtirish va
sakrashlar, gimnastika mashqlari, t е nnis.
Nost е r е otip harakatlar - sport o’yinlaridagi harakatlar, yakkama-yakka olishuvdagi,
“slalom”dagi, krossdagi harakatlar.
St е r е otip   harakatlaridagi   aniqlik,   jumladan,   kishi   bu   harakatlarni   bajarishni
qanchalik   uzoq   o’rganganligiga   boqliq.  Agar   inson   o’zi   uchun   yangi   harakatlarni
o’zgargan   sharoit   talablariga     muvofiq   ravishda   t е z   o’zgartira   bilishlari   kishining
harakatini   maqsadga   muvofiq   qayta   ko’rish   uchun   sarflangan   vaqti   bilan
ifodalaydi.
Psixologik   nuqtai   nazardan   koordinatsion   qobiliyatlar   xususiy   harakatlarni
o’zlashtirish va atrof-muqitning to’liqligini: initsiativasiga boqliqdir. Koordinatsion
qobiliyat   t е zkorlik   va   murakkab   r е aktsiyalarning   aniqligi   bilan   chambarchas
boqliqdir.Koordinatsion harakat qobiliyatlarini tarbiyalashda quyidagi vazifalar qal
etilishi lozim:
Yangi   harakat   shakllarini   bajarish   qobiliyatlarini   takomillashtirish   harakatlarni
samaradorligini oshirishga haratilgan.
Fazo sezgini tarbiyalashga oid mashqlar:
1. Buyumlarsiz  va  buyumlar   bilan  qo’llarni,  oyoqlarni   kursatilgan burchakkacha
kutarish  (30,45,60,90,120 gradus va q.k).
2. Berilgan vazifalar buyicha masofani qadamlab utish (10,20,30,50,60,100 m va
q.k); burilishlar. 9Sharoit   o’zgarishiga   binoan   koordinatsion   harakat   shakllarini   qayta   qurish
qobiliyatini   takomillashtirish.   har   xil   charchashga   olib   k е luvchi   qiyinchiliklarga
qarshi koordinatsion harakat shakllarining mustaqkamligini oshirish (koordinatsion
chidamliligini takomillashtirish).
Yuqorida   qayd   etilgan   vazifalar   s е zgi   funktsiyalarini,   harakatlarning
aniqligini   va   taxlilini,   harakat   tajribalarini   muntazam   bajarishini   va   boshqalarni
mustahkamlashga va takomillashtirishga yo’naltirilgandir.
Koordinatsion qobiliyatlarni tarbiyalash vositalari.
Koordinatsion   qobiliyatlarni  tarbiyalashda   turli-tuman  jismoniy  mashqlarni  vosita
sifatida   qo’llash   mumkin.   L е kin   bu   mashqlarhar   xil   koordinatsion   harakatlar
murakkabligi   bilan     boqliq   bo’lib   uni   е ngish   talablariga   egadir.   Umuman
mashqlart е xnikasini   o’zlashtirish   jarayonida   har   xil   qiyinchiliklarni   е ngishga
to’g’ri   k е ladi.   Shuni   ham   aytish   k е rakki,   bu   mashqlarni   o’rganishda   ular
mustaqkamlanadi va murakkabligi yo’holib boradi. D е mak, koordinatsion harakat
qobiliyatini   oshirish   uchun   koordinatsion   harakatlar   faoliyatini   murakkabligini
o’zgartirib   borish   maqsadga   muvofiqdir.Koordinatsion   harakat   qobiliyatlarini
tarbiyalashda   k е ng   qo’llaniladigan   vositalarga:   harakatli   va   sport   o’yinlari,
gimnastika,   akrobatika   kiradi.   Shuning   uchun   ham   bu   mashqlaro’quvchilarni
jismoniy   tarbiyalashda   katta   o’rin   egallaydi.   Bu   vositalar   umumiy   chaqqonlikni
rivojlanishiga   ko’maklashadi.   Maxsus   chaqqonlikni   tarbiyalashda   harakt е ri   va
yo’nalishi   bo’yicha   musobaqaviy   mashqlarga   yakin   tayyorlov   mashqlardan
foydalaniladi.Chaqqonlik kichik  va  o’rta sinf   o’quvchilarida  yaxshi   tarbiyalanadi.
Bu   yoshdagi   o’quvchilarda   harakat,   ko’rish,   eshitish   va   boshqa   analizatorlar
shiddatli   rivojlanishi   kuzatiladi.Tr е nirovka   mashquloti   va   dars   jarayonida
chaqqonlikni   tarbiyalashga   yo’naltirilgan   mashqlartayyorlov   qismida   va   asosiy
qismini   boshlanishida   b е riladi,   chunki   charchash   sharoitida   chaqqonlikning
rivojlanishi past bo’ladi.
Yangi   harakat   faoliyatlariga   urgatish   va   takomillashtirish   jarayonida   ta’sir
etuvchi   qobiliyatlar   to’g’risida   fikrlasharkanmiz,   avvalam   bor   anchadan     beri
chaqqonlik qakida gapirib kelganmiz. 10    To’g’ri,   hozirgacha   bu   fikr   davom   etib   kelmoqda   va   chukur   urganilgani   yuk.
Lekin,   oxirgi   yillar   adabiyotlarida,   taxminan   90-yillarda,   bu   tushunchani   kuprok
Koordinatsion qobiliyatlari” bilan bog’lashmoqdalar, chunki:
birinchidan   ,   yangi   qarakat   faoliyatlarini   bajarishda   va   tuzilishida   qar   bir
xarakatning bir-biriga moslashtirishga karatilgan qobiliyati mavjud.
Ikkinchidan,   harakat   faoliyatini   tusatdan   uzgartirgan   sharoit   talablariga   muvofiq
ravishda tez kayta kurish qobiliyati sifatida karash mumkin.
                  Koordinatsion   qobiliyatning   bu   ikkala   tomoni   bir   biri   bilan   chambarchas
bog’liq   va   uzining   maxsus   xususiyatlariga   ega.   Bular   turli   harakat   vazifalarini
yechishda   va   qar   xil   koordinatsion   qiyinchiliklarni   engishda   vujudga   keladi.
Albatta bu koordinatsion qiyinchiliklar va ularni engish qar xil buladi.
Masalan,   gimnastika   bilan   shug’ullanuvchilar   eng   murakkab   gimnastik
koordinatsion   kombinatsiyalarni   oson   va   muvaffakiyatli   bajaradilar.   Lekin,
ko’pincha   sharoit,   atrof-muqit   uzgarishi   bilan   bog’liq   bo’lmagan   xarakatlarni   tez
o’zlashtira   ololmaydilar.Majmua   qolda   bajariladigan   bu   koordinatsion   qarakatlar
qobiliyatini   bir   ulcham   bilan   baqolab   bulmaydi.   Ba h olashda   h ar   xil   tashki
kursatkichlar  h isobga olinadi. Bularning ichida nisbatan asosiylari bu:
a)   qarakat   faoliyatlarining   yangi   shaklini   urganishga   sarflangan   vaqt.   Murakkab
vaqtlarni   uzlashtirishga   sarflangan     fakt   kancha   kam   bulsa,   shuncha   bir   xil
sharoitda   uning   koordinatsion   xarakat   qobiliyatlarining   rivojlanganligi   yuqori
buladi.
Shular qatori faoliyatning,
b) koordinatsion murakkabligi ham hisobga olinadi.
v)   xarakatlarning   aniqligi   bir-biridan   farq   kiladi,   ya’ni   murakkabligi   shakllari,
mazmuni   bilan,   chunki   qar   bir   xarakatda   uziga   xos   koordinatsion   qobiliyatlari,
talablari bor. Ular shu qobiliyatlarning o’lchamlaridir, ya’ni:
a) xarakat faoliyatining koordinatsion murakkabligi;
b) xarakatning anikligi;
v) xarakatlarni uzlashtirib olishga sarflangan faktdir. 11Demak,   koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   baholash   uchun   yagona   kriteriyga   ega
bo’lmagan   murakkab   majmua   sifatdir.Koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   inson   uz
harakati   faoliyatida   to’satdan   uzgaruvchi   sharoit   talablariga   muvofiq   ravishda
yangi harakatlarni tezda egallash va tezda qayta ko’ra olish qobiliyatidir.
Yangi harakat faoliyatlariga o’rgatish va takomillashtirish jarayonida ta'sir etuvchi
qobiliyatlar   to’g’risida   fikrlasharkanmiz,   avvalam   bor   anchadan     bеri   chaqqonlik
qaqida   gapirib   kеlganmiz.   To’g’ri,   qozirgacha   bu   fikr   davom   etib   kеlmoqda   va
chuqur o’rganilgani yo’q. Lеkin, oxirgi yillar adabiyotlarida, taxminan 90-yillarda,
bu   tushunchani   ko’proq   “Koordinatsion   qobiliyatlari”   bilan   boqlashmoqdalar,
chunki:
birinchidan,   yangi   harakat   faoliyatlarini   bajarishda   va   tuzilishida   har   bir
harakatning bir-biriga moslashtirishga haratilgan qobiliyati mavjud.
Ikkinchidan, harakat  faoliyatini to’satdan o’zgartirgan sharoit talablariga muvofiq
ravishda tеz qayta ko’rish qobiliyati sifatida harash mumkin.
Koordinatsion qobiliyatning bu ikkala tomoni bir biri bilan chambarchas boqliq va
o’zining   maxsus   xususiyatlariga   ega.   Bular   turli   harakat   vazifalarini   еchishda   va
har   xil   koordinatsion   qiyinchiliklarni   еngishda   vujudga   kеladi.   Albatta   bu
koordinatsion qiyinchiliklar va ularni еngish har xil bo’ladi.
Masalan,   gimnastika   bilan   shuqullanuvchilar   eng   murakkab   gimnastik
koordinatsion   kombinatsiyalarni   oson   va   muvaffaqiyatli   bajaradilar.   Lеkin,
ko’pincha   sharoit,   atrof-muxit   o’zgarishi   bilan   boqliq   bo’lmagan   harakatlarni   tеz
o’zlashtira ololmaydilar.
Majmua   holda   bajariladigan   bu   koordinatsion   harakatlar   qobiliyatini   bir   o’lcham
bilan baholab bo’lmaydi. Baholashda har xil tashqi ko’rsatkichlar qisobga olinadi.
Bularning ichida nisbatan asosiylari bu:
a)   harakat   faoliyatlarining   yangi   shaklini   o’rganishga   sarflangan   vaqt.   Murakkab
vaqtlarni   o’zlashtirishga   sarflangan     vaqt   qancha   kam   bo’lsa,   shuncha   bir   xil
sharoitda   uning   koordinatsion   harakat   qobiliyatlarining   rivojlanganligi   yuqori
bo’ladi.Shular qatori faoliyatning
b) koordinatsion murakkabligi ham qisobga olinadi. 12v)   harakatlarning   aniqligi   bir-biridan   farq   qiladi,   ya'ni   murakkabligi   shakllari,
mazmuni   bilan,   chunki   har   bir   harakatda   o’ziga   xos   koordinatsion   qobiliyatlari,
talablari bor. Ular shu qobiliyatlarning o’lchamlaridir, ya'ni:
a) harakat faoliyatining koordinatsion murakkabligi;
b) harakatning aniqligi;
v) harakatlarni o’zlashtirib olishga sarflangan vaqtdir.
Dеmak,   koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   baholash   uchun   yagona   kritеriyga   ega
bo’lmagan murakkab majmua sifatdir.
Koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   inson   o’z   harakati   faoliyatida   to’satdan
o’zgaruvchi sharoit talablariga muvofiq ravishda yangi harakatlarni tеzda egallash
va tеzda qayta ko’ra olish qobiliyatidir.
hayotda va umuman jismoniy tarbiyada uchratiladigan harakatlarni shartli ravishda
2 guruhga bo’lish mumkin:
Nisbatan stеrеotip  harakatlar - еngil atlеtika yo’lakchasida yugurish, uloqtirish va
sakrashlar, gimnastika mashqlari, tеnnis.
Nostеrеotip   harakatlar   -   sport   o’yinlaridagi   harakatlar,   yakkama-yakka
olishuvdagi, “slalom”dagi, krossdagi harakatlar.
Stеrеotip harakatlaridagi  aniqlik, jumladan, kishi  bu harakatlarni  bajarishni
qanchalik  uzoq o’rganganligiga  boqliq. Agar   inson  o’zi   uchun yangi   harakatlarni
o’zgargan  sharoit  talablariga    muvofiq  ravishda   tеz  o’zgartira  bilishlari   kishining
harakatini   maqsadga   muvofiq   qayta   ko’rish   uchun   sarflangan   vaqti   bilan
ifodalaydi.
Psixologik   nuqtai   nazardan   koordinatsion   qobiliyatlar   xususiy   harakatlarni
o’zlashtirish   va   atrof-muqitning   to’liqligini:   initsiativasiga   boqliqdir.
Koordinatsion   qobiliyat   tеzkorlik   va   murakkab   rеaktsiyalarning   aniqligi   bilan
chambarchas boqliqdir.
Koordinatsion   harakat   qobiliyatlarini   tarbiyalashda   quyidagi   vazifalar   qal
etilishi lozim:
Yangi   harakat   shakllarini   bajarish   qobiliyatlarini   takomillashtirish   harakatlarni
samaradorligini oshirishga haratilgan. 13Sharoit   o’zgarishiga   binoan   koordinatsion   harakat   shakllarini   qayta   qurish
qobiliyatini   takomillashtirish.har   xil   charchashga   olib   kеluvchi   qiyinchiliklarga
harshi   koordinatsion   harakat   shakllarining   mustaqkamligini   oshirish
(koordinatsion chidamliligini takomillashtirish). Yuqorida   qayd   etilgan   vazifalar
sеzgi   funktsiyalarini,   harakatlarning   aniqligini   va   taxlilini,   harakat   tajribalarini
muntazam   bajarishini   va   boshqalarni   mustahkamlashga   va   takomillashtirishga
yo’naltirilgandir.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   vositalari.Koordinatsion
qobiliyatlarni   tarbiyalashda   turli-tuman   jismoniy   mashqlarni   vosita   sifatida
qo’llash mumkin. Lеkin bu mashqlarhar xil koordinatsion harakatlar murakkabligi
bilan     boqliq   bo’lib   uni   еngish   talablariga   egadir.   Umuman   mashqlartеxnikasini
o’zlashtirish jarayonida har xil qiyinchiliklarni еngishga to’g’ri kеladi. Shuni ham
aytish kеrakki, bu mashqlarni o’rganishda ular mustaqkamlanadi va murakkabligi
yo’holib   boradi.   Dеmak,   koordinatsion   harakat   qobiliyatini   oshirish   uchun
koordinatsion   harakatlar   faoliyatini   murakkabligini     o’zgartirib   borish   maqsadga
muvofiqdir.
  Koordinatsion   harakat   qobiliyatlarini   tarbiyalashda   kеng   qo’llaniladigan
vositalarga:   harakatli   va   sport   o’yinlari,   gimnastika,   akrobatika   kiradi.Shuning
uchun ham bu mashqlaro’quvchilarni jismoniy tarbiyalashda katta o’rin egallaydi.
Bu   vositalar   umumiy   chaqqonlikni   rivojlanishiga   ko’maklashadi.   Maxsus
chaqqonlikni   tarbiyalashda   haraktеri   va   yo’nalishi   bo’yicha   musobaqaviy
mashqlarga yakin tayyorlov mashqlardan foydalaniladi.Chaqqonlik kichik va o’rta
sinf   o’quvchilarida   yaxshi   tarbiyalanadi.   Bu   yoshdagi   o’quvchilarda   harakat,
ko’rish,   eshitish   va   boshqa   analizatorlar   shiddatli   rivojlanishi   kuzatiladi.
Trеnirovka   mashquloti   va   dars   jarayonida   chaqqonlikni   tarbiyalashga
yo’naltirilgan mashqlartayyorlov qismida va asosiy qismini boshlanishida bеriladi,
chunki charchash sharoitida chaqqonlikning rivojlanishi past bo’ladi.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   mеtodikasining   asoslari.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalashda   asosiy   maqsad   yangi   harakatlar
ko’nikmasi va malakalarini egallashga haratilgan bo’ladi. 14  Bu   sifatni   tarbiyalashda   har   xil   qo’llanmalar   ishlatiladi.   Chaqqonlikka
yo’naltirilgan   nagruzkaning   o’zgarishi   shuqullanuvchilar   yonga   oladigan
koordinatsion qiyinchiliklarni oshirish yo’li bilan sodir bo’ladi.
Muvozanatni saqlashga oid mashqlar:
Bir oyoqda ko’zni yumgan va ochiq holatda turish.
Turli buyumlar bilan va buyumlarsiz (gimnastik dеvorida, gimnastik skamеykada,
gimnastik qavoda va q.k.) 
Mashqlar.
har   xil   harakatli   o’yinlar,   sp.o’yinlaridan   so’ng   bir   oyoqda   va   ikki   oyoqda
muvozanat   saqlab   holish.Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   mеtodikasining
asoslari.   Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalashda   asosiy   maqsad   yangi
harakatlar   ko’nikmasi   va   malakalarini   egallashga   haratilgan   bo’ladi.   Bu   sifatni
tarbiyalashda   har   xil   qo’llanmalar   ishlatiladi.Chaqqonlikka   yo’naltirilgan
nagruzkaning   o’zgarishi   shuqullanuvchilar   yonga   oladigan   koordinatsion
qiyinchiliklarni   oshirish   yo’li   bilan   sodir   bo’ladi.Yuqorida   qayd   etilgan   vazifalar
sеzgi   funktsiyalarini,   harakatlarning   aniqligini   va   taxlilini,   harakat   tajribalarini
muntazam   bajarishini   va   boshqalarni   mustahkamlashga   va   takomillashtirishga
yo’naltirilgandir.
Koordinatsion qobiliyatlarni tarbiyalash vositalari.
Koordinatsion qobiliyatlarni tarbiyalashda turli-tuman jismoniy mashqlarni vosita
sifatida   qo’llash   mumkin.   Lеkin   bu   mashqlarhar   xil   koordinatsion   harakatlar
murakkabligi   bilan     boqliq   bo’lib   uni   еngish   talablariga   egadir.   Umuman
mashqlartеxnikasini   o’zlashtirish   jarayonida   har   xil   qiyinchiliklarni   еngishga
to’g’ri   kеladi.   Shuni   ham   aytish   kеrakki,   bu   mashqlarni   o’rganishda   ular
mustaqkamlanadi va murakkabligi yo’holib boradi. Dеmak, koordinatsion harakat
qobiliyatini   oshirish   uchun   koordinatsion   harakatlar   faoliyatini   murakkabligini
o’zgartirib   borish   maqsadga   muvofiqdir.   Koordinatsion   harakat   qobiliyatlarini
tarbiyalashda   k е ng   qo’llaniladigan   vositalarga:   harakatli   va   sport   o’yinlari,   gimnastika,
akrobatika   kiradi.   Shuning   uchun   ham   bu   mashqlaro’quvchilarni   jismoniy   tarbiyalashda   katta
o’rin egallaydi. 151.2 Yosh voleybolchilarni koordinatsion qobiliyatlarni  o’zlashtirish va
rivojlantirishga o’rgatish
H ayotda   va   umuman   jismoniy   tarbiyada   uchratiladigan   qarakatlarni   shartli
ravishda 2 guruqga bulish mumkin:
1. Nisbatan   stereotip     qarakatlar   -   engil   atletika   yulkasida   yugurish,   uloktirish   va
sakrashlar, gimnastika mashklari, tennis.
2. Nostereotip   xarakatlar   -   sport   uyinlaridagi   qarakatlar,   yakkama-yakka
olishuvdagi, slalomdagi, krossdagi qarakatlar.
Stereotip   xarakatlaridagi   aniklik,   jumladan,   kishi   bu   xarakatlarni   bajarishni
kanchalik   uzok   urganganligiga   bog’liq.  Agar   inson   uzi   uchun   yangi   qarakatlarni
uzgargan   sharoit   talablariga     muvofiq   ravishda   tez   uzgartira   bilishlari   kishining
xarakatini maksadga muvofiq kayta kurish uchun sarflangan vaqti bilan ifodalaydi.
Psixologik   nuktai   nazardan   koordinatsion   qobiliyatlar   xususiy   qarakatlarni
uzlashtirish va atrof-muqitning tulikligini: initsiativasiga bog’liqdir. Koordinatsion
qobiliyat   tezkorlik   va   murakkab   reaktsiyalarning   anikligi   bilan   chambarchas
bog’liqdir.
Koordinatsion   xarakat   qobiliyatlarini   tarbiyalashda   kuyidagi   vazifalar   qal
etilishi lozim:
1. Yangi   qarakat   shakllarini   bajarish   qobiliyatlarini   takomillashtirish   xarakatlarni
samaradorligini oshirishga karatilgan.
2. Sharoit   uzgarishiga   binoan   koordinatsion   qarakat   shakllarini   kayta   kurish
qobiliyatini takomillashtirish.  X ar xil charchashga olib keluvchi qiyinchiliklarga
karshi   koordinatsion   qarakat   shakllarining   mustaqkamligini   oshirish
(kooordinatsion chidamliligini takomillashtirish).
Yuqorida kayd etilgan vazifalar sezgi  funktsiyalarini, xarakatlarning anikligini va
taxlilini,   qarakat   tajribalarini   muntazam   bajarishini   va   boshkalarni
mustaqkamlashga va takomillashtirishga yunaltirilgandir.
      Lekin bu mashklar qar xil koordinatsion qarakatlar murakkabligi bilan  bog’liq
bulib   uni   engish   talablariga   egadir.Umuman   mashklar   texnikasini   uzlashtirish
jarayonida qar xil qiyinchiliklarni engishga to’g’ri keladi.  16Shuni qam aytish kerakki, bu mashklarni urganishda ular mustaqkamlanadi
va   murakkabligi   yukolib   boradi.   Demak,   koordinatsion   qarakat   qobiliyatini
oshirish   uchun   koordinatsion   xarakatlar   faoliyatini   murakkabligini     uzgartirib
borish maksadga muvofiqdir.
  Koordinatsion   qarakat   qobiliyatlarini   tarbiyalashda   keng   kullaniladigan
vositalarga:   qarakatli   va   sport   uyinlari,   gimnastika,   akrobatika   kiradi.   Shuning
uchun qam bu mashklar ukuvchilarni jismoniy tarbiyalashda katta  urin egallaydi.
Bu   vositalar   umumiy   chaqqonlikni   rivojlanishiga   kumaklashadi.   Maxsus
chaqqonlikni   tarbiyalashda   xarakteri   va   yunalishi   buyicha   musobakaviy
mashklarga yakin tayyorlov mashklardan foydalaniladi.
Chaqqonlik   kichik   va   urta   sinf   ukuvchilarida   yaxshi   tarbiyalanadi.   Bu
yoshdagi   ukuvchilarda   qarakat,   kurish,   eshitish   va   boshka   analizatorlar   shiddatli
rivojlanishi   kuzatiladi.   Trenirovka   mashG’uloti   va   dars   jarayonida   chaqqonlikni
tarbiyalashga   yunaltirilgan   mashklar   tayyorlov   kismida   va   asosiy   kismini
boshlanishida   beriladi,   chunki   charchash   sharoitida   chaqqonlikning   rivojlanishi
past buladi.
  Tarbiyalash  vositalariga  panja  va kul   mushaklarining
kuchlanishiga oid mashklar:
3. Turgan joyda uzunlikka sakrashlar, kupsakrash, vazifa asosida sakrash.
4. Kursatilgan balandlik asosida sakrash.
5. Kursatilgan   masofaga   va   nishonga   koptokni   otish   (tuldirilgan   tuplar,   tennis,
basketbol, voleybol koptogi va q-k.).
Fazo sezgini tarbiyalashga oid mashklar:
3. Buyumlarsiz   va   buyumlar   bilan   kullarni,   oyoqlarni   kursatilgan   burchakkacha
kutarish  (30,45,60,90,120 gradus va q.k).
4. Berilgan vazifalar buyicha masofani kadamlab utish (10,20,30,50,60,100 m va
q.k); burilishlar.
Vaqt sezgini tarbiyalashga oid mashklar
1. Kat’iy   belgilangan   vaqt   davomida   yurish,   yugurish,sakrash,   irG’itish,
umumrivojlantiruvchi mashklar. 172. Belgilangan vaqt ichida erkin qarakatni bajarish.
3. Mashklarni   kup   marta   takroriy   bajarilishi   (tezlikka,   aniklikka,   kuchga   va
q.k).
Muvozanatni saqlashga oid mashklar:
1. Bir oyoqda kuzni yumgan va ochik qolatda turish.
2. Turli   buyumlar   bilan   va   buyumlarsiz   (gimnastik   devorida,   gimnastik
skameykada, gimnastik xodada va q.k.)  mashklar.
3. Xar   xil   xarakatli   uyinlar,   sp.uyinlaridan   sung   bir   oyoqda   va   ikki   oyoqda
muvozanat saqlab qolish.
4. Belgilangan masofani kuzni yumib utish.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   metodikasining   asoslari.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalashda   asosiy   maksad   yangi   qarakatlar
kunikmasi   va   malakalarini   egallashga   karatilgan   buladi.   Bu   sifatni
tarbiyalashda  q ar xil kullanmalar ishlatiladi. 
Chaqqonlikka   yunaltirilgan   nagruzkaning   uzgarishi   shuG’ullanuvchilar   enga
oladigan koordinatsion qiyinchiliklarni oshirish yuli bilan sodir buladi.
Bu qiyinchiliklar asosan:
1.  Harakat anikligini:
2. Ularning uzaro moslashuviga:
3. Muqitning birdan uzgarishiga bulgan talablaridan kelib chikadi.
Chaqqonlikni   tarbiyalash   jarayonida   qarakat   koordinatsiyalarini   yanada
yukorirok aks ettiruvchi turli metodik usullaridan foydalaniladi. Mana ulardan
ba’zilari (L.P.Matveev buyicha):
Tayanch   qolatini,   ya’ni   muvozanatni   saqlashga   karatilgan   eng   keng   tarkalgan
usullardan   biri   bu   tayanch   turish   maydonchasini   kiskartirish,   kimirlayotgan
buyumlarda tayanch qolatda bulish va omonat buyumlarda statik qolatda bulish va
vaqtini uzaytirish. 18Fazoviy  h arakatlarni boshqarish
H ar   bir   ґ arakatlarga     urganish   va   bajarishda   fazo   sezgirligi   muqim   rolni
uynaydi. Fazoviy, vaqt, fazoviy yoki xarakatlarni dinamik anikligini qisobga olish
qammasi bir xil emas. Ular bir-biridan fark kiladi.
Fazoviy   sezgi   xususiyatlari   va   fazoviy   ґ arakat   parametrlari   chambarchas
bog’liq, qamda mushaklar sezgisiga olib keladi. Masalan: plankani sezish, barerni
sezish,   rakib   oralikini   sezish   va   q.k.   (bokschi,   basketbol   uyinchisi,   yuguruvchi).
Shunday   kilib,   shu   narsa   ma’lumki,   jismoniy   tarbiya   jarayonida   fazoviy   sezgini
takomillashtirish     berilgan   fazoviy   ґ arakat   vazifalarni   kat’iy   tartibda   bajarish
qobiliyatlarini   takomillashtirishga   karatilgandir.   Bu   fakatgina   fazoviy   sezgini   va
fazoviy   ґ arakat   anikligini   ta’minlash     qamda   asosiy   ґ arakat   qobiliyatlarini
tarbiyalashda   va   ґ arakat   faoliyatiga   urgatish   tuzilishining   okilonaligi   natijasida
vujudga keladi.
Muvozanatni saqlashga oid mashqlar:
Bir oyoqda ko’zni yumgan va ochiq holatda turish.
Turli buyumlar bilan va buyumlarsiz (gimnastik d е vorida, gimnastik skam е ykada,
gimnastik qavoda va q.k.)  mashqlar.
har   xil   harakatli   o’yinlar,   sp.o’yinlaridan   so’ng   bir   oyoqda   va   ikki   oyoqda
muvozanat saqlab holish.
B е lgilangan masofani ko’zni yumib o’tish.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   m е todikasining   asoslari.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalashda   asosiy   maqsad   yangi   harakatlar
ko’nikmasi va malakalarini egallashga haratilgan bo’ladi. Bu sifatni tarbiyalashda
har xil qo’llanmalar ishlatiladi. 
Chaqqonlikka   yo’naltirilgan   nagruzkaning   o’zgarishi   shuqullanuvchilar   yonga
oladigan koordinatsion qiyinchiliklarni oshirish yo’li bilan sodir bo’ladi.
Bu qiyinchiliklar asosan:
 harakat aniqligini:
Ularning o’zaro moslashuviga:
Muqitning birdan o’zgarishiga bo’lgan talablaridan k е lib chiqadi. 19Chaqqonlikni   tarbiyalash   jarayonida   harakat   koordinatsiyalarini   yanada
yuqoriroq   aks   ettiruvchi   turli   m е todik   usullaridan   foydalaniladi.   Mana   ulardan
ba'zilari (L.P.Matv ее v bo’yicha):
Odatlanmagan   dastlabki   holatning   qo’llanilishi.Mashqlarning   ko’zgusimon
(z е rkalno)   bajarilishi.T е zlikning   yoki   harakat   t е mpini
o’zgarilishi.Mashqlarbajarilayotgan   fazoviy   ch е garalarning
o’zgarilishi.Mashqlarbajarish   usullarining   o’rin   almashtirilishi.qo’shimcha
harakatli   mashqlarning   qoldiqlari.Guruhli   yoki   juft     mashklarda
shugullanuvchilarning   harama-harshi   ta'sirining   o’zgarishi.Tanish   bo’lgan
harakatlarni oldindan  noma'lum  holat- larda bajarish.
1.Sakrash yo’nalishiga nisbatan orqa  bilan turib uzunlikka. sakrash.
2.Diskni chap qo’l bilan irqitish.
3.T е zlashtirilgan t е mpda mashqlarni bajarish.
Kichik doiradagi diskni irqitish,  o’yin maydonining kichraytirilishi.
Turli usullar bilan balandlikka  sakrash.
Е rga qo’yishda qo’shimcha burilish bilan tayanib sakrash.
O’yinlarda  turli   taktika   kombi-natsiyalarni  qo’llash:  turli   raqiblar   b-   uchrashuvlar
o’tkazish.
Chaqqonlikni   rivojlantirishga   yo’naltirilgan   mashqlart е zda   charchashga   olib
k е ladi. Shu bilan birga bularni bajarish mushak s е zgilarining to’liq aniqligini talab
etadi va charchashda kam eff е kt b е radi.
Ratsional   bo’lmagan mushak kuchlanishlari bilan kuchlanishi har qanday harakat
ma'lum   ma'noda     mushaklardagi   qo’zqalish   va   bo’shashish   birikmasining
natijasidir   (k е rakli   mom е ntdagi   ma'lum   mushaklarning)   bo’shashuvi   qo’zqalish
kabi harakatlarni muvaffaqiyatli  bajarish uchun zarurdir.
harakatning   kuchlanishi     natijalarga   salbiy   ta'sir   etadi.   Sport   turlari   bo’yicha
misollar: Chaqqonlikni tarbiyalashda quyidagilar ko’maklashadi:
Mushaklarni bo’shashtirish Muvozanatni saqlash  Fazo s е zgisi 20Boshqachasiga   –   tezlik   yo’l   uzunligini   tananing   yoki   uning   ma’lum   qismini
shu   yo’lni   bosib   o’tish   uchun   sarflagan   vaqtiga   nisbati   bilan   o’lchanadi.  Tezlikni
aniqlashda metr sekunddan foydalaniladi. 
Tezlikni namoyon qilishda yo’lning hamma nuqtalarida harakat tezligi bir xil
bo’lsa, bu harakat maromli –   tekis harakat   yoki  yo’lning ayrim  nuqtalarida tezlik
har-xil bo’lsa, bu harakat maromsiz –  notekis harakat  deb tushuniladi.
  Qisqa vaqt davomida tezlikni oshirilishi  tezlanish  deb ataladi.
Bu   harakatlar   ijobiy   va   salbiy   deb   ham   farqlanadi.   Harkat   yuqori   tezlikda
boshlanib,   o’sha   maromda   yoki   birdaniga   to’xtasa,   bunday   harakatlarni   keskin
harakat   deb   nomlaymiz.   Bunday   harakatlar   reaktsiyasini   namoyon   qila   olish
qobiliyatiga ega bo’lish sog’lom turmush tarzi jismoniy madaniyatliligi darajasidan
dalolatdir. Lekin doimiy tezlik va tezlanish bilan bajariladigan harakatlar hayotda
doimiy bo’lmaydi, onda-sonda uchraydi. 
Ayrim   holatlarda   harakatning   tezligi   deganda,   tananing   harakat   tezligi
tushunilmay, uning ayrim bo’laklari (qismlari)ning tezligi ham tushuniladi. 
Yuqoridagilar,   bo’g’inlarning   uzun – kaltaligi,   tashqi   muhit   ta’siri,   qarshiligi,
harakat   qobiliyatlarining   turli-tuman   ligidek,   boshqa   faktorlarga   ham   bog’liq
bo’lib, tezlikni namoyon qilishda etakchi o’rinni egallaydi.
Jamiyatimiz   a’zosi   kundalik   turmushida   tezlik   bilan   bog’liq   harakat
qobiliyatlarining   namoyon   bo’lishiga   oid   bilimlarga   ega   bo’lishi   foydadan   holi
emas. Ular quyidagilar: 
a)   harakatni   boshlash   uchun   buyruq,   signal,   belgi   yoki   ko’rsatmani
eshitganimizdan,   ko’rganimizdan   so’ng   harakatga   kelishi   lozim   bo’lgan
a’zolarimizni   harakatlantirish   jarayoniga   ketadigan   yashirin   (latent)   vaqt.
Boshqachasiga,   yugurish   uchun   startdan   chiqishni   boshlashga   berilgan   signaldan,
startdan   chiqishni   boshlagungacha     ketgan   vaqt   orqali   tezkorlikning   namoyon
bo’lishi.   Velosipeddagi   yo’lovchini   “yo’lni   bo’shat   deb”   deb   qo’ng’iroq
chalgandan so’ng uni yo’ldan qochish uchun sarflagan vaqti, aynan shu harakatni
bajarish uchun tanamiz a’zolari tezligini namoyon qilishidagi ta’sirchanlik darajasi; 21              Koordinatsion   qobiliyatlarni   asoslovchi   ayrim   qobiliyatlarga   yo’naltirilgan
ta'sir  etish yo’llari qaqida
Koordinatsion   harakat   qobiliyatlarini   tarbiyalash   jarayonida   tana   holatini   saqlash
katta     ahamiyatga   ega   (har   xil   statik   va   dinamik   holatlarda   muvozanat   saqlash).
Masalan, figurali uchish: badiiy gimnastika, akrobatika va q.k.
Muvozanatni saqlash vositalari   bu maxsus tanlab olingan bo’lib, tana holatini har
xil vaziyatda saqlashga yo’naltirilgan bo’lishi k е rak.
Tezkorlik   odatda   qisqa   muddatda   maksimal   tezlik   namoyon   qilish   bilan
bajariladigan   mashqlar   orqali   rivojlanti riladi.   Voleybol   bo’yicha   o’quv
mashg’ulotlari   va   jismoniy   tarbiya   darslarining   vazifalari   o’rta   maktab   yoshidagi
bolalarning sporti va jismoniy tarbiyasining asosiy qoidalaridan kelib chiqadi. Bu
vazifalarni amalga oshirishga darslarni maqsadli mazmuni, to’g’ri tashkil etish va
o’tkazishning samarali usullari bilan erishiladi.
TAKOMILLAShTIRIShNING  METODIK  USLUB VA USULLARI
Muvozanat saqlashni
takomillashtirish Misol
(usullarni amalda oshirish)
Nokulay faoliyatda mashkni 
bajarish va muvozanat saqlash
vaqtini uzaytirish
Uz-uzini nazorat kilish 
imkoniyatini vaqtincha 
yukotilgan
Tayanch qolatni kamaytirilgan
Tayanch qolatining 
balandligini oshirish
Mustaqkam bulmagan 
buyumlarda tayanch qolat va 
q.k. Kaldirg’och - bir oyoqda turib, tana oldinga 
egilgan, kullar yon tomonga uzatilgan
Kuzlari bog’langan qolda grup-pali akrobatik 
mashklarni bajarish yoki gimnastik xodada 
burilishlar
Statik va dinamik mashklarni tunkarilgan 
gimnastik skamey-ka reykalarida yoki 
ingichka gimnastik xodada mashk baja-rish
Yog’och oyoqda yurish yoki baland bruslarda 
baland gimnastik xodada mashklarni bajarish
Kimirlayotgan xodalarda, gorizontal tortilgan 
yoki osilgan arkonda, sirpanchik 
maydonchada mashqlar 22Vaqt sezgini tarbiyalashga oid mashklar
1. Kat’iy   belgilangan   vaqt   davomida   yurish,   yugurish,sakrash,   irG’itish,
umumrivojlantiruvchi mashklar.
2. Belgilangan vaqt ichida erkin qarakatni bajarish.
3. Mashklarni   kup   marta   takroriy   bajarilishi   (tezlikka,   aniklikka,   kuchga   va
q.k).
Muvozanatni saqlashga oid mashklar:
5. Bir oyoqda kuzni yumgan va ochik qolatda turish.
6. Turli buyumlar bilan va buyumlarsiz (gimna 
7. X ar   xil   xarakatli   uyinlar,   sp.uyinlaridan   stik   devorida,   gimnastik
skameykada, gimnastik xodada va q.k.)   mashklar. sung bir oyoqda va ikki
oyoqda muvozanat saqlab qolish.
8. Belgilangan masofani kuzni yumib utish.
          Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   metodikasining   asoslari.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalashda   asosiy   maksad   yangi   qarakatlar
kunikmasi   va   malakalarini   egallashga   karatilgan   buladi.   Bu   sifatni
tarbiyalashda  q ar xil kullanmalar ishlatiladi. 
Chaqqonlikka   yunaltirilgan   nagruzkaning   uzgarishi   shuG’ullanuvchilar   enga
oladigan koordinatsion qiyinchiliklarni oshirish yuli bilan sodir buladi.
Bu qiyinchiliklar asosan:
4.  Xarakat anikligini:
5. Ularning uzaro moslashuviga:
6. Muqitning birdan uzgarishiga bulgan talablaridan kelib chikadi.
Chaqqonlikni   tarbiyalash   jarayonida   qarakat   koordinatsiyalarini   yanada
yukorirok aks ettiruvchi turli metodik usullaridan foydalaniladi. Mana ulardan
ba’zilari (L.P.Matveev buyicha):
                        O’rta   maktab   yoshidagi   bolalarni   hayotiy   vosita   qobiliyatlari   va
qobiliyatlarini   o’rgatish.Voleybol   o’ynash   jarayonida   bolalar   doimo   yurish,
yugurish, sakrash, otish, toqqa chiqishda o’z malakalarini oshirishlari kerak, ya’ni.
tabiiy harakatlarning asosiy turlarida. 23  Egiluvchanlik   deganda   tayanch-harakat   apparatining     morfo-funksional
xususiyatlari tushunilib, bu xususiyatlar shu apparat qismlarining harakatchanligini
belgilaydi.   Harakatlarning   maksimal   amplitudasi   egiluvchanlikning   o’lchovi
bo’lib   xizmat   qiladi.  Amplituda   esa,   odatda,   burchak   o’lchovlarida   yoki   chiziqli
o’lchovlarda ifodalanadi.
Egiluvchanlik   mushak   va   to’qimalarning   qayishqoqligiga   bog’liq.   Mushaklarning
elastiklik xususiyatlari ko’p darajada markaziy asab tizimining ta’sirida o’zgarishi
mumkin.Egiluvchanlikning   namoyon   bo’lishi   muhitning   haroratiga   bog’liq:
haroratning   ortishi   bilan   egiluvchanlik   ham   orta   boradi.   Sutka   vaqti   boshqa
jismoniy   sifatlarga   qaraganda   egiluvchanlikka   ko’proq   ta’sir   qiladi.   Masalan,
ertalabki   soatlarda   egiluvchanlik   ancha   kamaygan   bo’ladi.   Mashg’ulot
o’tkazayotganda   egiluvchanlik   turli   sharoitlar   (harorat,   kunning   vaqti)   ta’sirida
o’zgarishini   e’tiborga   olish   kerak.   Egiluvchanlikning   yomonlashuviga   olib
boradigan noqulay sharoitlarni badan qizdirish yordamida  bartaraf qilish mumkin.
Egiluvchanlik   charchash   ta’sirida   sezilarli   ravishda   o’zgaradi,   jumladan,   faol
egiluvchanlik ko’rsatkichlari kamayadi, sust egiluvchanlik ko’rsatkichlari esa ortib
boradi. Faol egiluvchanlik mushak kuchi bilan bog’liq.
Maktab   yoshidagi   bolalar   va   yosh   sportchilarning   egiluvchanligini   oshirish,
suyaklarning   egiluvchanligini   rivojlantirishga   yo’naltirish   mashqlarining
o’lchamlari (takrorlar soni)
O’quvchilar, yoshi Yosh sportchilar, yoshi Suyaklar   egiluvchanligini
saqlab turish bosqichi
7-10 11-14 15-17 10-14 15 dan katta
Umurtqa 20-30 30-40 40-50 50-60 80-90 40-50
Tos 25-25 30-35 35-15 40-50 60-70 30-40
elka 15-25 30-35 35-45 45-50 50-60 30-40
Bilak 15-25 20-25 25-30 20-25 30-35 20-25
Tizza 10-15 15-20 20-25 15-20 20-25 20-25
Tovon 10-15 15-20 20-25 15-20 20-25 10-15 24Bo’g’imlar   harakatchanligini   oshirayotib,   go’yoki   bo’g’imlarda
harakatchanlikning   zahiralarini   yaratayotgan   o’quvchi   harakatni   kuch   va   tezlik
bilan bajarish imkoniyatiga ega bo’ladi. 
Egiluvchanlik   faol   (kishining   o’z   mushaklari   kuchlanishi   hisobiga   namoyon
bo’ladigan) va sust (gavdaning harakatlanayotgan qismiga tashqi kuchlar - og’irlik
kuchi, sherikning qarshiligi va shu kabi kuchlar qo’yilishi bilan yuzaga chiqadigan)
bo’lishi mumkin.
  Sust   harakat   tashqi   kuchlar   ta’siri     natijasida   amalga   oshiriladi.   Faol
harakat ushbu bo’g’imlar orqali o’tadigan mushak guruhlari hisobidan bajariladi.
Egiluvchanlik   va   uni   tarbiyalash   uslubi   Inson   oddiy   sharoitlarda   anatomik
harakatchanlikning   faqat   nisbatan   kichkina   qismidan   foydalanadi   va   sust
harakatchanlikning   doimo   ulkan   zahirasini   asraydi.   yengil   atletika,   gimnastika,
suzish   mashg’ulotlari   vaqtida   bo’g’inlarda   harakatchanlikni   oshirishga   oid
mashqlar   talab   qilinadi,   anatomik   harakatchanlikning   faqat   80-95%   idan
foydalaniladi.10-14 yoshda aniq maqsadga qaratilgan tadbirlarni    amalga oshirish
orqali   egiluvchanlikni   samarali   tarbiyalash   mumkin.   Agar   14   yoshda   va   undan
keyinroq     tegishli   shart-sharoitlardan     foydalanilmagan   bo’lsa,   bo’g’imlar
harakatchanligi katta qiyinchiliklar bilan  oshiriladi.
10-14   yoshda   bo’g’imlar   harakatchanligi   katta   maktab   yoshidagilardan   ko’ra
qariyb ikki barobar samarali rivojlanadi.Egiluvchanlik gavdaning oldinga, orqaga,
yon tomonlarga engashish darajasi bo’yicha aniqlanadi. Gavdaning oldinga egilishi
darajasini aniqlash uchun  eshakda turib oyoq tizzalarini bukmasdan oldinga imkon
qadar   chuqur   engashish   kerak.   Skameykaning   chetidan   to   qo’lning   uchinchi
barmog’i uchigacha bo’lgan masofa o’lchanadi. Bo’g’imlardagi egiluvchanlikning
yaxshi ko’rsatkichi 10-16 sm dir.
Egiluvchanlikni tarbiyalashning barcha jarayonini uch bosqichga bo’lish mumkin:
a) “bo’g’im gimnastikasi” bosqichi;
b)  harakatni ixtisoslashtirib rivojlantirish bosqichi;
v)  bo’g’inlardagi harakatchanlikni erishilgan darajada saqlash bosqichi. 251.3 Voleybolchilar koordinatsion qobilyatlarni  rivojlantirish va o‘yin
texnikasini o‘zlashtirish
Ratsional     bulmagan   mushak   kuchlanishlari   bilan   kuchlanishi   qar   kanday
xarakat ma’lum ma’noda   mushaklardagi kuzG’alish va bushashish birikmasining
natijasidir   (kerakli   momentdagi   ma’lum   mushaklarning)   bushashuvi   kuzG’alish
kabi qarakatlarni muvaffakiyatli  bajarish uchun zarurdir.
H arakatning kuchlanishi  natijalarga salbiy ta’sir etadi. Sport turlari buyicha
misollar: Chaqqonlikni tarbiyalashda kuyidagilar kumaklashadi:
1. Mushaklarni bushashtirish
2. Muvozanatni saqlash
3. Fazo sezgisi
MUSHAKLARNI BUSHASHTIRISH
Mushak   kuchlanish
shakllari   uch   xil   shaklda
kurinadi Yukotish usullari
a)Tinch qolatda (tonik 
kuchlanish)
muskullarda kullanishni 
oshirish
b) Tezlik (tezkor) 
kuchlanish
(kuchlanish tezligi etarli 
emas,
natijada tez xarakatlar 
bajarilganda muskullar 
bushashishga 
ulgurmaydi).
v) Jismoniy mashklar 
bilan shu
G’ullanmaydiganlar 
uchun mos bulgan 
koordinatsion kuchlanish Bushashish, chuzilish mashklari,
ukalash, suzish (silkinish, erkin tebranishlar 
vaq.k.).
Kuchlanish va bushashishni almashtirib (sakrash, 
irg’itish, tuldirma tuplarni otish va ilish va q.k.).
Bushashtirishga oid mashklar, xarakatlarni 
bajarishda ta
    bassum kilishni tavsiya etish
       
Koordinatsion   qobiliyatlarni   asoslovchi   ayrim   qobiliyatlarga   yunaltirilgan   ta’sir
etish yullari qakida 26Koordinatsion   ґarakat   qobiliyatlarini   tarbiyalash   jarayonida   tana   qolatini
saqlash   katta     aqamiyatga   ega   (qar   xil   statik   va   dinamik   qolatlarda   muvozanat
saqlash). Masalan, figurali uchish: badiiy gimnastika, akrobatika va q.k.
Muvozanatni   saqlash   vositalari     bu   maxsus   tanlab   olingan   bulib,   tana
qolatini qar xil vaziyatda saqlashga yunaltirilgan bulishi kerak.
Muvozanat   saqlash   mashklari:   statik   qolatda   yoki   siljish   qolatda   kichik
buyumlarda, xoda ustida va q.k.
   Kullarda tik turish, bruslarga tayanib turgan qolda va q.k.;
  H ar xil aylanma  ґ arakatlarni bajarib statik qolatda turish va q.k.
FAZOVIY  H ARAKATLARNI BOShKARISh
H ar   bir   ґ arakatlarga     urganish   va   bajarishda   fazo   sezgirligi   muqim   rolni
uynaydi. Fazoviy, vaqt, fazoviy yoki xarakatlarni dinamik anikligini qisobga olish
qammasi bir xil emas. Ular bir-biridan farq kiladi.
Fazoviy   sezgi   xususiyatlari   va   fazoviy   ґ arakat   parametrlari   chambarchas
bog’liq, qamda mushaklar sezgisiga olib keladi. Masalan: plankani sezish, barerni
sezish,   rakib   oralikini   sezish   va   q.k.   (bokschi,   basketbol   uyinchisi,   yuguruvchi).
Shunday   kilib,   shu   narsa   ma’lumki,   jismoniy   tarbiya   jarayonida   fazoviy   sezgini
takomillashtirish     berilgan   fazoviy   ґ arakat   vazifalarni   kat’iy   tartibda   bajarish
qobiliyatlarini   takomillashtirishga   karatilgandir.   Bu   fakatgina   fazoviy   sezgini   va
fazoviy   ґ arakat   anikligini   ta’minlash     qamda   asosiy   ґ arakat   qobiliyatlarini
tarbiyalashda   va   ґ arakat   faoliyatiga   urgatish   tuzilishining   okilonaligi   natijasida
vujudga keladi Muvozanatni saqlashga oid mashqlar:
Bir oyoqda ko’zni yumgan va ochiq holatda turish.
Turli   buyumlar   bilan   va   buyumlarsiz   (gimnastik   d е vorida,   gimnastik
skam е ykada, gimnastik qavoda va q.k.)  mashqlar.
har   xil   harakatli   o’yinlar,   sp.o’yinlaridan   so’ng   bir   oyoqda   va   ikki   oyoqda
muvozanat saqlab holish.
B е lgilangan masofani ko’zni yumib o’tish.
Koordinatsion   qobiliyatlarni   tarbiyalash   m е todikasining   asoslari.   Koordinatsion
qobiliyatlarni   tarbiyalashda   asosiy   maqsad   yangi   harakatlar   ko’nikmasi   va 27malakalarini   egallashga   haratilgan   bo’ladi.   Bu   sifatni   tarbiyalashda   har   xil
qo’llanmalar ishlatiladi. 
Chaqqonlikka   yo’naltirilgan   nagruzkaning   o’zgarishi   shuqullanuvchilar   yonga
oladigan koordinatsion qiyinchiliklarni oshirish yo’li bilan sodir bo’ladi.
Bu qiyinchiliklar asosan:
 harakat aniqligini:
Ularning o’zaro moslashuviga:
Muqitning birdan o’zgarishiga bo’lgan talablaridan k е lib chiqadi.
Mushak kuchlanish shakllari uch xil shaklda ko’rinadi
Yo’qotish usullari
a)Tinch holatda (tonik kuchlanish)
muskullarda qo’llanishni oshirish
b) T е zlik (t е zkor) kuchlanish
(kuchlanish t е zligi  е tarli emas, 
natijada t е z harakatlar bajarilganda muskullar bo’shashishga ulgurmaydi).
v) Jismoniy mashqlarbilan shu
qullanmaydiganlar uchun mos bo’lgan koordinatsion kuchlanish
Bo’shashish, cho’zilish mashqlari,
uqalash, suzish (silkinish, erkin t е branishlar va q.k.).
Kuchlanish va bo’shashishni almashtirib (sakrash, irqitish, to’ldirma to’plarni otish
va ilish va x.k.).
Bo’shashtirishga oid mashqlar, harakatlarni bajarishda ta
   bassum qilishni tavsiya etish
Koordinatsion   qobiliyatlarni   asoslovchi   ayrim   qobiliyatlarga   yo’naltirilgan   ta'sir
etish yo’llari qaqida
Koordinatsion   harakat   qobiliyatlarini   tarbiyalash   jarayonida   tana   holatini   saqlash
katta     ahamiyatga   ega   (har   xil   statik   va   dinamik   holatlarda   muvozanat   saqlash).
Masalan, figurali uchish: badiiy gimnastika, akrobatika va q.k.
Muvozanatni saqlash vositalari   bu maxsus tanlab olingan bo’lib, tana holatini har
xil vaziyatda saqlashga yo’naltirilgan bo’lishi k е rak. 28Tezkorlik   odatda   qisqa   muddatda   maksimal   tezlik   namoyon   qilish   bilan
bajariladigan mashqlar orqali rivojlanti riladi. 
Mashqlanishning   davom   etish   muddati   shunday   bo’lishi   kerakki,   tezlikni
rivojlantirish   mashqini   bajarish   tugagan dan   so’ng   tezkorlikka   oid   maxsus   ish
faoliyatining surati, intinsivligi  pasaymasligi kerak. 
Odatda 20-60m. li masofalardan, yuqori mahoratli sportchilar uchun esa 80 m.
gacha masofa lardan tez yugurib o’tish mashqlari, harakatlaridan foydalaniladi.
Tezkorlik   uchun   bajariladigan   mashqlarning   ijrosida   quyidagi   qoidalarga
rioya qilinadi: 
1.   Toliqqan,ish   qobiliyati   to’liq   tiklanmagan   organizmda   tezkorlikni
rivojlantirish   uchun   mashqlanish   foydasiz   mashg’ulot   hisoblanadi.   Bu   harakat
sifatini   rivojlantirish   mashqlarini   baja rish   har   qanday   mashg’ulotning   boshlanishi
(tayyorlov,   asosiy   qismlarining   boshi)da,   organizmga   katta   dozadagi   jismoniy
yuklama tushmay turib bajariladi. Bu sifatni tarbiyalash mashqlarini his-hayajonli
muhit   yaratilgan   mashg’ulotlar,   emotsional   holatlarga   boy       estafetalar,   o’yinlar,
guruh-guruh   bo’lib   tezlanish   olishni   o’zlashtirish   va   boshqalar   bilan   maxsus
holatni yaratishning ahamiyati katta.
  Tavsiya   qilinayotgan   tezlikni   rivojlantirish   mashqlar   bilan   shug’ullanishda
jismoniy   yuklamada   yurak   qisqari shining   chastotasi   (YuQCh)   talaba-yoshlarning
jismoniy   tayyorgarligi   darajasiga   qarab   minutiga   170-180   marotaba   atrofida
bo’lishi tavsiya qilinadi. 1
 
2. Yangi, oldin erishilmagan, hali namoyon qilinmagan tezlikni talab qiladigan
mashqlarni   tezlik   chegarasi   deb   hisoblab,   ulardan   tezlikni   rivojlantirish   uchun
mashq bajarishdan tiyilish zarur. 
3.   Tezkorlikni   rivojlantirish   mashqlarini   bajarishda   e’tibor   asosiy   ishni
bajaradigan   mushaklarni   emas,   o’sha   ishda   ishtirok   etmaydi gan larni
bo’shashtirishga qaratilishi va unga o’rganish talab qilinadi.
  Ayrim   mashqlarni   bajarishda   mimika   mushaklarini,   yuz   muskullarini   va
boshqa   turli   xildagi   ortiqcha  harakatlar,   ayrim   a’zolar   muskullarining   me’yo ridan
1 29ortiq   qotirilishi,   zo’riqtirilishi   asosan,   shug’ullanishni   yangi   boshlaganlarda   yoki
tezlik   uchun   mashqlanish   qoidasini   bilmaydiganlarda   uchraydigan   holat   bo’lib,
ortiqcha,   zarur   bo’lmagan   zo’ri qish larni   namoyon   qilayotganlariga   guvoh
bo’lamiz.   Iloji   boricha   asosiy   muskul   ishida   qat nash may digan   mushaklarni
bo’shash tirishni o’rganish zarur.
Tezkorlik   uchun   mashqlar   orasida   dam   olish   vaqti   3-5   minut   va   undan
ko’proq bo’lishi kerak. Yangi o’rganuvchilarning mashq bajarishida har bir urinish
uchun ularni yangitdan “sozlash”, “bu urinishni oldingidan tez bajaraman”, degan
fikrni  har  urinishda  o’ziga singdirishidek  ruhiy ko’rsatmalar, bu harakat  fazilatini
tez rivojlanishi va yanada takomil lashuviga sabab bo’lishi amaliyotda isbotlangan. 
Jismoniy sifatlarni rivojlantirishga oid adabiyotlar (darsliklar, qo’llanmalar)da
harakatlanish   tezligiga   turlicha   ta’riflar   berilgan   bo’lib,   inson   jismini   yoki   uni
ayrim   bo’lagini   ma’lum   vaqt   birligi   ichida   fazoda   o’rin   almashishi   (bir   joydan
ikkinchi joyga), ko’chishi  deb ham ta’rif berilgan. 
Boshqachasiga   –   tezlik   yo’l   uzunligini   tananing   yoki   uning   ma’lum   qismini
shu   yo’lni   bosib   o’tish   uchun   sarflagan   vaqtiga   nisbati   bilan   o’lchanadi.  Tezlikni
aniqlashda metr sekunddan foydalaniladi. 
Tezlikni namoyon qilishda yo’lning hamma nuqtalarida harakat tezligi bir xil
bo’lsa, bu harakat maromli –   tekis harakat   yoki  yo’lning ayrim  nuqtalarida tezlik
har-xil bo’lsa, bu harakat maromsiz –  notekis harakat  deb tushuniladi.
  Qisqa vaqt davomida tezlikni oshirilishi  tezlanish  deb ataladi.
Bu   harakatlar   ijobiy   va   salbiy   deb   ham   farqlanadi.   Harkat   yuqori   tezlikda
boshlanib,   o’sha   maromda   yoki   birdaniga   to’xtasa,   bunday   harakatlarni   keskin
harakat   deb   nomlaymiz.   Bunday   harakatlar   reaktsiyasini   namoyon   qila   olish
qobiliyatiga ega bo’lish sog’lom turmush tarzi jismoniy madaniyatliligi darajasidan
dalolatdir. Lekin doimiy tezlik va tezlanish bilan bajariladigan harakatlar hayotda
doimiy bo’lmaydi, onda-sonda uchraydi. 
Ayrim   holatlarda   harakatning   tezligi   deganda,   tananing   harakat   tezligi
tushunilmay, uning ayrim bo’laklari (qismlari)ning tezligi ham tushuniladi.  30Yuqoridagilar,   bo’g’inlarning   uzun – kaltaligi,   tashqi   muhit   ta’siri,   qarshiligi,
harakat   qobiliyatlarining   turli-tuman   ligidek,   boshqa   faktorlarga   ham   bog’liq
bo’lib, tezlikni namoyon qilishda etakchi o’rinni egallaydi.
Jamiyatimiz   a’zosi   kundalik   turmushida   tezlik   bilan   bog’liq   harakat
qobiliyatlarining   namoyon   bo’lishiga   oid   bilimlarga   ega   bo’lishi   foydadan   holi
emas. Ular quyidagilar: 
a)   harakatni   boshlash   uchun   buyruq,   signal,   belgi   yoki   ko’rsatmani
eshitganimizdan,   ko’rganimizdan   so’ng   harakatga   kelishi   lozim   bo’lgan
a’zolarimizni   harakatlantirish   jarayoniga   ketadigan   yashirin   (latent)   vaqt.
Boshqachasiga,   yugurish   uchun   startdan   chiqishni   boshlashga   berilgan   signaldan,
startdan   chiqishni   boshlagungacha     ketgan   vaqt   orqali   tezkorlikning   namoyon
bo’lishi.   Velosipeddagi   yo’lovchini   “yo’lni   bo’shat   deb”   deb   qo’ng’iroq
chalgandan so’ng uni yo’ldan qochish uchun sarflagan vaqti, aynan shu harakatni
bajarish uchun tanamiz a’zolari tezligini namoyon qilishidagi ta’sirchanlik darajasi;
Yangi harakat faoliyatlariga o’rgatish va takomillashtirish jarayonida ta'sir etuvchi
qobiliyatlar   to’g’risida   fikrlasharkanmiz,   avvalam   bor   anchadan     bеri   chaqqonlik
haqida   gapirib   kеlganmiz.   To’g’ri,   qozirgacha   bu   fikr   davom   etib   kеlmoqda   va
chuqur o’rganilgani yo’q. Lеkin, oxirgi yillar adabiyotlarida, taxminan 90-yillarda,
bu   tushunchani   ko’proq   “Koordinatsion   qobiliyatlari”   bilan   boqlashmoqdalar,
chunki:
birinchidan,   yangi   harakat   faoliyatlarini   bajarishda   va   tuzilishida   har   bir
harakatning bir-biriga moslashtirishga haratilgan qobiliyati mavjud.
Ikkinchidan,   harakat   faoliyatini   to’satdan   o’zgartirgan   sharoit   talablariga   muvofiq
ravishda t е z qayta ko’rish qobiliyati sifatida harash mumkin.
Koordinatsion qobiliyatning bu ikkala tomoni bir biri bilan chambarchas boqliq va
o’zining   maxsus   xususiyatlariga   ega.   Bular   turli   harakat   vazifalarini   е chishda   va
har   xil   koordinatsion   qiyinchiliklarni   е ngishda   vujudga   k е ladi.   Albatta   bu
koordinatsion qiyinchiliklar va ularni  е ngish har xil bo’ladi.
Masalan,   gimnastika   bilan   shuqullanuvchilar   eng   murakkab   gimnastik
koordinatsion kombinatsiyalarni oson va muvaffaqiyatli bajaradilar. 31  L е kin,   ko’pincha   sharoit,   atrof-muxit   o’zgarishi   bilan   boqliq   bo’lmagan
harakatlarni t е z o’zlashtira ololmaydilar.
Majmua   holda   bajariladigan   bu   koordinatsion   harakatlar   qobiliyatini   bir   o’lcham
bilan baholab bo’lmaydi. Baholashda har xil tashqi ko’rsatkichlar qisobga olinadi.
Bularning ichida nisbatan asosiylari bu:
a)   harakat   faoliyatlarining   yangi   shaklini   o’rganishga   sarflangan   vaqt.   Murakkab
vaqtlarni   o’zlashtirishga   sarflangan     vaqt   qancha   kam   bo’lsa,   shuncha   bir   xil
sharoitda   uning   koordinatsion   harakat   qobiliyatlarining   rivojlanganligi   yuqori
bo’ladi.
Shular qatori faoliyatning
b) koordinatsion murakkabligi ham qisobga olinadi.
v)   harakatlarning   aniqligi   bir-biridan   farq   qiladi,   ya'ni   murakkabligi   shakllari,
mazmuni   bilan,   chunki   har   bir   harakatda   o’ziga   xos   koordinatsion   qobiliyatlari,
talablari bor. Ular shu qobiliyatlarning o’lchamlaridir, ya'ni:
a) harakat faoliyatining koordinatsion murakkabligi;
b) harakatning aniqligi;
v) harakatlarni o’zlashtirib olishga sarflangan vaqtdir.
D е mak,   koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   baholash   uchun   yagona   krit е riyga   ega
bo’lmagan murakkab majmua sifatdir.
Koordinatsion   qobiliyatlari   -   bu   inson   o’z   harakati   faoliyatida   to’satdan
o’zgaruvchi sharoit talablariga muvofiq ravishda yangi harakatlarni t е zda egallash
va t е zda qayta ko’ra olish qobiliyatidir.
hayotda va umuman jismoniy tarbiyada uchratiladigan harakatlarni shartli ravishda
2 guruhga bo’lish mumkin:
Nisbatan st е r е otip   harakatlar -   е ngil atl е tika yo’lakchasida yugurish, uloqtirish va
sakrashlar, gimnastika mashqlari, t е nnis.
Nost е r е otip harakatlar - sport o’yinlaridagi harakatlar, yakkama-yakka olishuvdagi,
“slalom”dagi, krossdagi harakatlar.
St е r е otip   harakatlaridagi   aniqlik,   jumladan,   kishi   bu   harakatlarni   bajarishni
qanchalik uzoq o’rganganligiga boqliq. 32  Agar   inson   o’zi   uchun   yangi   harakatlarni   o’zgargan   sharoit   talablariga
muvofiq   ravishda   t е z   o’zgartira   bilishlari   kishining   harakatini   maqsadga   muvofiq
qayta   ko’rish   uchun   sarflangan   vaqti   bilan   ifodalaydi.Psixologik   nuqtai   nazardan
koordinatsion   qobiliyatlar   xususiy   harakatlarni   o’zlashtirish   va   atrof-muqitning
to’liqligini:   initsiativasiga   boqliqdir.   Koordinatsion   qobiliyat   t е zkorlik   va
murakkab   r е aktsiyalarning   aniqligi   bilan   chambarchas   boqliqdir.Koordinatsion
harakat qobiliyatlarini tarbiyalashda quyidagi vazifalar qal etilishi lozim:
Yangi   harakat   shakllarini   bajarish   qobiliyatlarini   takomillashtirish   harakatlarni
samaradorligini oshirishga haratilgan.
Jismoniy   tarbiya   jarayonida   egiluvchanlikni   mumkin   qadar   ko’proq
rivojlantirishga   erishmaslik   kerak.   Uni   kerakli   harakatlarning   erkin   bajarilishini
ta’minlaydigan   darajadagina   rivojlantirish   zarur.   Bunda   egiluvchanlik   kattaligi
harakatda   bajariladigan   maksimal   amplitudadan   ortiq   bo’lishi   kerak.
Egiluvchanlikning   gipertrofik,   ya’ni   bo’g’imlarning   anatomik   tuzilishi   doirasidan
tashqari     chiqadigan   rivojlanishi   mutlaqo   to’g’ri   emas,   chunki   bu   uyg’un
rivojlanishni   buzadi   va   pedagogik   maqsadlarga   zid   keladi.   Umurtqa   pog’onalari,
tos-son va yelka bo’g’imlarining harakatchanligi eng ko’p ahamiyatga ega.  
Faol   mashqlar   bajarilish   xususiyatiga   ko’ra   bir-biridan   farq   qiladi:   bir   fazali
mashqlar   va   prujinasimon   mashqlar   (masalan,   ikki   va   uch   marta   ketma-ket
engashishlar);   silkinish   mashqlari   va   qayd   etiladigan   mashqlar;   og’irlik   bilan   va
og’irliksiz   bajariladigan   mashqlar.   Bulardan   tashqari,   maksimal   amplituda
sharoitida gavdaning harakatsiz holatini saqlab turadigan statik mashqlar ham shu
guruhga   kiradi.   Ularda   tananing   turli   xil   qismlarini   yozish   va   egish,   maksimal
harakatsiz holat saqlanadi. Sust statik mashqlarda gavdaning holati tashqi kuchlar
hisobiga   saqlanadi,   ular   faol   egiluvchanlikni   rivojlantiruvchi   dinamik   mashqlar
kabi     samarali   emas,   lekin   sust   egiluvchanlikda   yuqori   ko’rsatkichlarga   erishish
imkonini beradi.
Sust   harakatning   rivojlanishiga   ko’maklashuvchi   mashqlarga   shaxsiy
kuchdan   foydalangan   holda   rezinali   ekspander   yoki   amortizator   yordamida 33qiyinlashtirib     bajariladigan   harakatlar   kiradi   (masalan:   snaryadlarda   gavdani
oyoqlarga cho’zishdan foydalaniladi).
Bo’g’imlarda   harakatchanlikning   rivojlanishi   davrida   mushaklarning
bo’shashishiga   qaratilgan   mashqlardan   foydalaniladi.   Bu   esa   mashqlarning
samarasini oshiradi (10% gacha) . SHu bilan birga, bu mashqlar bo’g’imlarda ham
faollikni, ham sust harakatchanlikni yaxshilashga ko’maklashadi.
Biror-bir harakatda faol harakatchanlikni oshirish ikki xil yo’l bilan sodir etiladi:
a) sust  harakatlarni ko’paytirish hisobiga;
b) harakatda ishtirok etuvchi mushakning maksimal kuchi ko’payishi hisobiga. 
Bo’g’imlarda   katta   harakatchanlikka   erishish   uchun   har   kuni   mashq     bajarish
kerak.   Yanada   yaxshiroq   samara   2   ta   bir   martalik   mashqlarda   (ertalab   va
kechqurun)   kuzatiladi.Cho’zilishga   beriladigan   mashqni   ertalabki   mashq
majmuasiga kiritish kerak.
Egiluvchanlikka beriladigan mashqlarda tanaffuslar hatto 2-3 hafta atrofida
bo’lsa, egiluvchanlikning rivojlanish darajasiga salbiy ta’sir  ko’rsatadi.
Bo’g’imlarda   harakatchanlikni   rivojlantirish   ustida   ishlashning   asosiy   uslubiy
sharti   cho’zilishga   beriladigan   mashqlar   oldidan,   albatta,   badan   qizdirilishining
bajarilishidir.Tana   haroratining   ko’tarilishi,   asosan,   mushaklarning   maksimal
harakat     bajarishida     katta   ahamiyatga   ega:   mushaklarni   oldindan   “qizdirish”
ularning   cho’zilishini   osonlashtiradi.   Cho’zilishga   oid   mashqlar   bajarish   paytida
aniq   maqsad   qo’yish   kerak.Cho’zilish   mashqlarini   muayyan   izchillikda   seriyalar
bilan   bajarish   zarur:     oyoqlarning   yuqori   bo’g’imlari   uchun,   seriyalar   o’rtasida
bo’shashish uchun mashqlar tanlash kerak.
Majmua sust yoki faol xususiyatli 8-10 mashqdan tashkil topishi mumkin. Silkitish
mashqlarini   bajarish   vaqtida   mushaklarni   maksimal   bo’shashtirish   zarur,   chunki
faqat shu tariqa harakatning maksimal holatiga erishish mumkin. 34Xulosa
Koordinatsion   qobilyatlarni     rivojlantirish   va   ularning   yosh   voleybolchilar
o‘rtasida o‘yin texnikasini o‘zlashtirishda jamoaviy harakatlarni takomillashtirishni
o’rgatish mavzuga oid adabiyotlar va amaliy mashg’ulotlarni  tahlil qilib, o’rta sinf
o’quvchilarini   voleybol   o’ynashga   o’rgatish   voleybol   va   umuman   sportni
ommalashtirishning   zaruriy   qismidir,   degan   xulosaga   keldik.   Voleybol   o’yinini
o’rgatishning   aniq   vositalari   va   usullaridan   foydalanib,   siz   tezda   sport   natijasiga
erishishingiz   mumkin,   chunki   ular   o’yinning   texnik   va   taktik   usullarini
o’zlashtirish   jarayonini   osonlashtiradi.   Ammo   mashg’ulot   o’tkazayotgan
o’qituvchi,   murabbiy   maktab   o’quvchilarining   yosh   xususiyatlarini,   ularning
jismoniy tayyorgarlik darajasini hisobga olishi kerak, chunki ortiqcha yuk voleybol
o’yiniga salbiy munosabatni shakllantirishga olib kelishi mumkin.
Bu   yoshdagi   bolalar   uchun   voleybol   o’zini   namoyon   qilish,   turli
musobaqalarda   qatnashish   imkoniyatlaridan   biri   sifatida   qaraladi.   Voleybol
o’ynashni   o’rganish   insonning   shaxsiy   fazilatlarini   shakllantirish   va
rivojlantirishga   yordam   beradi,   bu   qiyin   hayotiy   vaziyatlarda   harakat   qilish   va
qaror qabul qilishga yordam beradi.
Yosh   voleybolchilarni   tayyorlashda   maxsus   mashqlarga   katta   ahamiyat
beriladi.   Ularning   roli   shundan   iboratki,   texnikani   o’rganishda   bolalar   harakatni
bajarishda   bir   qator   xatolar   va   noaniqliklar   paydo   bo’lishini   istisno   qiladigan
sharoitlarga   joylashtiriladi.  Yosh   voleybolchilarning   o’yin   texnikasi   va   taktikasini
o’zlashtirishdagi muvaffaqiyati ko’p jihatdan maxsus mashqlarni mohirona tanlash
va   qo’llashga   bog’liq   bo’lib,   ularning   ba’zilari   voleybol   o’ynash   uchun   zarur
bo’lgan jismoniy qobiliyatlarni rivojlantirishga qaratilgan bo’lsa, boshqalari tezroq
va ko’proq o’ynashga yordam beradi. texnikaning tuzilishini to’g’ri o’zlashtirish.
Shuningdek,   bolalar   bilan   voleybol   mashg’ulotlarining   o’ziga   xos
xususiyatlaridan   biri   bu   mashg’ulot   paytidagi   sharoitlarning   xilma-xilligidir.
Ayniqsa,   bir   xil   texnik   usullarni   takomillashtirishda   sinfdagi   vaziyatni   tez-tez
o’zgartirish kerak, chunki bolalar monoton ishlardan tezda charchashadi. 35Har   qanday   trening   faqat   ishtirokchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga
olgan holda qurilgandagina muvaffaqiyatli bo’ladi.
  O’z-o’zidan   ma’lumki,   bolalikning   muayyan   davriga   xos   xususiyatlarni
bilish   yosh   voleybolchilar   bilan   o’quv-mashq   jarayonini   to’g’ri   tashkil   etishning
zaruriy shartidir. O’quvchi va talabalarni  voleybol sportiga yo‘naltirish va saralash
tadbirlarini uslubiy jixatdan to‘g‘ri tashkil etish, voleybol bo‘yicha yuqori malakali
sportchilar tayyorlash vazifalari bajariladi. Sport turlariga bolalarni yo‘niltirish va
saralashda   ularning   shaxsiy   qiziqishlari   hamda   jismoniy   qobilyatlarini   etiborga
olish   muxim   ahamiyatga   ega.   Bolalarni   voleybol   sportiga   14-15   yoshdan
yo‘naltirish   mumkin.  Yosh   voleybolchilarni   dastlabki   tayyorgarlik   mashg‘ulotlari
ularni voleybolchilarga muvofiq bo‘lgan jismoniy fazilatlari tezkorlik, chaqqonlik
sifatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Voleybol   o‘yini   texnikasi   va
taktikasining   asosiy   shakllari   bo‘yicha   malaka   va   ko‘nikmalar   egallanishi   uchun
tayyorgarlik   olib   borilishi   kerak.   Asosan   voleybolchining   sakrash,   yugurish,
o‘tirish va tishlanish harakatlari hamda o‘yinga to‘p kiritish, to‘p qabul qilish, to‘p
uzatish   harakatlari   texnikasi   o‘rgatiladi.   Taktik   harakatlardan   voleybol   o‘yinida
ishtirok   etish,   soxta   harakatlar,   fintlar   bajarish   bo‘yicha   malakalar   hosil   qilinadi.
Yosh   sportchilarning   trenirovka   mashg‘ulotlari   davrlarga   bo‘linib   tashkil   etiladi.
Egiluvchanlikka beriladigan mashqlarda tanaffuslar hatto 2-3 hafta atrofida bo’lsa,
egiluvchanlikning rivojlanish darajasiga salbiy ta’sir  ko’rsatadi.
Bo’g’imlarda   harakatchanlikni   rivojlantirish   ustida   ishlashning   asosiy
uslubiy   sharti   cho’zilishga   beriladigan   mashqlar   oldidan,   albatta,   badan
qizdirilishining   bajarilishidir.   Tayyorlov   davrida   yosh   voleybolchilar   voleybol
o‘yini   texnika   va   taktikasi   elementlarini   egallab   boradilar,   jismoniy   fazilatlari
rivojlantiriladi.  Shu  bilan  birga   yosh  sporchilarda  ma’naviy,   axloqiy  hamda  ruhiy
iroda   tayyorgarligi   tashkil   etiladi.   Tayyorlov   davri   musobaqalar   boshlangunga
qadar olib boriladi.   Yosh voleybolchilarni tayyorlashda ularni psixologik sifatlarini
ham   parallel   tarzda   shakllantira   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   xislatlarining
shakllangan bo‘lishini talab qiladi. 36Foydalanilgan adabiyotlar  rо‘yxati
1. Kurbanova M.A. 500 mashq va harakatli о‘yinlar. II qism. T.: 1999. – 60 b. 
2.Nasriddinov F.N. О‘zbek xalq milliy о‘yinlari. T.: 1993. – 27 b. 
3.Rasulev A.T., Pulatov A.A., Qosimova M.U. О‘zbek xalq о‘yinlari ularning 
tasnifi va tavsifi. О‘quv qо‘llanma. T.: 1996. – 98 b. 
4.Usmonxо‘jayev T.S., Xо‘jayev F. 1001 о‘yin. T.: Ibn-Sino, 1990. – 350 b. 
5.Usmonxо‘jayev T.S., Xо‘jayev F. Harakatli о‘yinlar. T. О‘qituvchi, 1992. - 80 b.
6.Usmonxо‘jayev T.S., Qosimova M.U. 500 mashq va harakatli о‘yinlar. T. 1999. -
60 b. 
7.  Ayrapetyans L.R., Kleshev Y.N. Voleybol. О‘quv qо‘llanma.Toshkent., 1995 yil.
36 -43 bet.
8. Ayrapetyans L.R., Godik M.A. Sport о‘yinlari va uni о‘qitish uslubiyti. 
Toshkent., 1991yil. 58 – 62 bet.
9. Ayrapetyans L.R., Pulatov A. Yuqori malakali voleybolchilarni tayyorlashda 
tanlovning о‘rni. «JT, sport va ma’naviyat» tо‘plami. T., 1995. 
10.  Jeleznyak Y.D., Slupskiy L.N. Voleybol maktabda.T., 1998. 123 bet.
11. Kleshev Y.N., Ayrapetyans L.R., Patkin V.L. Voleybol. Murabbiy kundaligi. T., 
1995yil. 134 bet.
12. Pо‘latov A.A. Voleybol. JTI talabalariga mо‘ljallangan dastur. Ixtisoslik kursi. 
T., 1993 yil. 76 bet.
13. Pо‘latov A.A. Harakatni aniq ijro etishda vestibulyar analizatorning о‘rni. «JT, 
sport va ma’naviyat» tо‘plami. T., 1995 yil. 147 bet.
14. Pо‘latov A.A. О‘rgatish uslubiyatiga noan’anaviy yondoshish masalalari T., 
1994.
15. Jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi. Toshkent. 2005 yil.
16.   file:///C:/Users/User/Downloads/yosh-voleybolchilar-jismoniy-sifatlarining-o-
zaro-aloqadorligi.pdf
Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha