Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 60.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bobomurod Abdishukurov

Дата регистрации 01 Июнь 2024

43 Продаж

Koreyaning Yaponiya mustamlakasiga aylanishi

Купить
KURS ISHI
MAVZU:  KOREYA NING YAPONIYA
MUSTAMLAKASIGA AYLANISHI Mundarija:
KIRISH……………………………………………..…………….………………..3
I BOB. XVII ASRDA KOREYANING SIYOSIY TARAQQIYOTI 
1.1. Yapon bosqini1592-1598 yillar……………………..…………………..5 
1.2. XVII asrning birinchi yarmida Koreya. Manjur istilosi……………………..10
II   BOB.   XVII-XX   ASRLARDAGI   KOREYADAGI   IJTIMOIY-IQTISODIY
O'ZGARISHLAR
2.1.   Yangi   qishloq   xo'jaligi   texnologiyasiga   o'tish,   uning   ijtimoiy-iqtisodiy
oqibatlari…………………………………………………………………………..16
2.2. Davlatning yangi qishloq xo'jaligi siyosati……………………………….. ..... 24
XULOSA…………………………………………………………………..……..30
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR……………...…………..
…………………. ....................... …..32
2 KIRISH
Koreyada   yerga   davlat   egaligi   mavjud   bo'lib,   uning   doirasida   yer
egaliklarining   turli   toifalari   ajratilgan.   XIV-XV   asrlar   bo'yida   tashkil   etilgan   yer
tizimiga   ko'ra,   barcha   yerlar   davlat   va   yer   egasiga   bo'lingan   edi.   Ammo   har   ikki
holatda ham yer yirik yer egalari - yer egalari, amaldorlar va hukmron oila vakillari
tomonidan nazorat qilinib, ular davlat rentasi - soliqni undirish huquqini o'zlariga
ko'tardilar. Davlat yerlari toifasida birinchi o rinni qirol xonadoniga tegishli dalalarʻ
egallagan.   Shunday   qilib,   masalan,   XVIII   asr   qonunlariga   ko'ra.   saroyni   saqlash
uchun podshohning to rtta asosiy xotinining har biriga 1 ming keldan, kanizaklarga	
ʻ
—   800   kel,   podshohning   o g il-qizlariga   —   850   kel   va   boshqalar   ajratilgan.	
ʻ ʻ
Kondoyon   toifasiga,   shuningdek,   daromadi   markaziy   va   viloyat   ma muriy	
ʼ
bo limlarini   saqlash,   amaldorlarning   ish   haqi,   qurbonlik   qilish,   qirollik	
ʻ
qabristonlarini qo riqlash, davlat otxonalari, iskalalarni saqlash va hokazolar uchun	
ʻ
sarflanadigan   erlar   ham   kiritilgan.   Xususiy   mulk   erlari   toifasi   birinchi   o'rin
egallagan   meros   va   haqiqatda   o'z   egalarining   mulkini   ifodalovchi   er   egalarining
taqdirlangan va berilgan erlari egallagan. Bunga Buddist monastirlari va Konfutsiy
ibodatxonalari erlari ham kirdi. 1
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Koreya   Respublikasi   (mamlakatning   norasmiy
nomi,   matbuotda   keng   qo llaniladigan   —   Janubiy   Koreya.)   Sharqiy   Osiyodagi	
ʻ
davlat   bo lib,   Koreya   yarim   orolining   janubiy   qismini   va   unga   tutash   orollarni	
ʻ
egallaydi.   Shuningdek,   u   Yaponiya   mustamlakasidan   ozod   qilingan   va   Ikkinchi
jahon urushidan keyin bo‘lingan Koreyaning bir qismidir. 50-yillarning o rtalarida	
ʻ
iqtisodiy taraqqiyoti jihatidan qoloq mamlakatlar guruhiga kirdi: aholi jon boshiga
yalpi ichki mahsulot 100 dollardan oshmadi.
Kurs ishining ob’ekti:  Koreya XVII asrning yarmi XX asr boshida
Kurs ishining predmeti:   XVII-XX asrlardagi Koreyadagi ijtimoiy-iqtisodiy
o'zgarishlar.
1
  Iqtisodiy geografiya va mintaqashunoslik / E. N. Kuzbozhev, I. A. Kozyeva, M. G. Svetovtseva. Yurayt,
2010 yil.
3 Kurs   ishining   maqsadi   -   Koreya   Respublikasi   rivojlanishining   asosiy
tendentsiyalarini kuzatish, ijtimoiy-iqtisodiy tuzilmaning o'ziga xos xususiyatlarini
aniqlash,   shuningdek,   muammolarni   tavsiflash   va   ijtimoiy-   iqtisodiy   rivojlanish
istiqbollarini belgilashdan iborat.
Kurs ishining vazifalari  quyidagilardan iborat:
 ushbu mintaqaning umumiy tavsifini berish, 
 iqtisodiy- geografik joylashuvi va tabiiy resurs salohiyatini ko'rib chiqish, 
 iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   tarmoqlarini
tavsiflash, 
 ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning asosiy muammolarini tavsiflashdan iborat. 
Ma muriy-hududiy   jihatdan   Koreya   sakkizta   provinsiyaga   (Kyonnggido,ʼ
Chungyondo,   Gangvondo,   Jeollado,   Kyonsando,   Xvanxedo,   Xamgyondo,
Pyonnando)   va   332   ta   tumanga   bo lingan.  	
ʻ Har   bir   viloyatni   gubernator   (gamsa)
boshqarar,   unga   barcha   okrug   qo mondonlari   bo ysunardi.   Qishloq   volostlari
ʻ ʻ
hukmdorlari   okrug   qo'mondonlariga   bo'ysungan.   Qishloqlarning   boshida
qishloqning   eng   badavlat   aholisiga   mansub   boshliqlar   (tongzhang)   turar   edi.
Qishloq   jamoasining   barcha   a'zolari   o’zaro   mas'uliyat   bilan   bog'langan.   Barcha
rasmiy hokimiyatlar jamoa hayoti ustidan mayda va despotik nazorat olib borgan,
soliqlar to lanishi, burch va marosimlarning bajarilishini nazorat qilgan holda, har	
ʻ
tomonlama dehqonlar hisobidan foyda ko rar edi.	
ʻ
Mavzuning   o‘rganilishi .   Ayniqsa,   asarlari   jahon   ilm-fanida   sharafli   o‘rin
egallagan I. P. Minaev, F. I. Shcherbakovskiy, S. F. Oldenburgning Koreya tarixini
o‘rganishdagi   yutuqlari   katta.   Milliy   tarix   maktabi   Koreya   xalqlarining   madaniy
merosiga chuqur hurmat va mamlakat tarixi va madaniyatini o‘rganishga ob’ektiv,
qat’iy ilmiy yondashuv bilan ajralib turadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to’rt   bo’lim,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I BOB. XVII ASRDA KOREYANING SIYOSIY TARAQQIYOTI
1.1. Yapon bosqini 1592-1598 yillar
XVI   asr   oxiridan   boshlab.   Markazlashgan   feodal   davlatni   zaiflashtirgan
inqirozli   jarayonlar   paydo   bo'la   boshladi.   Siyosiy   vaziyatning   yomonlashishiga
iqtisodiy   xarakterdagi   o'zgarishlar   va   birinchi   navbatda   agrar   munosabatlardagi
o'zgarishlar   bevosita   ta'sir   ko'rsatdi.   Feodal   zodagonlar   va   mahalliy   yer   egalari
tomonidan yerga egalik qilishning kuchayishi bilan davlat yer egaligi tarqoq bo libʻ
ketdi,  mahalliy   feodal   yer   egaligi   haqiqiy  (huquqiy  jihatdan   rasmiylashtirilmagan
bo lsada)   mulkiy   xususiyatlarni   o zlashtirdi.   Feodallarning   kuchayishi   bilan	
ʻ ʻ
markaziy   hokimiyatning   mavqei   zaiflashdi.   Yirik   yer   egaligining   o sishining	
ʻ
manbai   avvalgi   davrda   amaldor   zodagonlar   va   hukmron   oila   vakillariga   rasmiy
ajratmalar va mukofotlar ko rinishida amalga oshirilgan yer taqsimoti edi. Yuqori	
ʻ
zodagonlarning   yer   egaliklari,   ayniqsa,   XVI   asr   boshlariga   kelib,   har   bir   yangi
saroy   to'ntarishi   bilan   mamlakatning   eng   yaxshi   erlaridan   maxsus   yer   grantlari
olgan ko'plab yangi "faxriy arboblar" yoki boshqa shaxslar paydo bo'lganda o'sdi.
Yirik   yer   egalari   zodagonlarining   ta’sirining   kuchayishi   viloyatlardagi   mayda   va
o‘rta feodallarning manfaatlariga daxldor bo‘ldi. 
XV-XVI   asrlar   oxirida   siyosiy   doiralarda   “faxriy   arboblar”   guruhidan
bo lgan   mitropolit   zodagonlari   bilan   kichik   viloyat   zodagonlari   manfaatlarini   aks	
ʻ
ettiruvchi   “viloyat   olimlari”   guruhi   o rtasida   keskin   kurash   boshlandi.	
ʻ
Konfutsiyning   insonparvarlik   va   adolat,   davlat   manfaatlari   haqida   qayg‘urish
tamoyillariga ishora qilib, bir guruh olimlar eski zodagonlarni o‘zboshimchalik va
qonunsizlikda   aybladilar.   Ayblovlar   adolatli   edi:   poytaxt   zodagonlarining   ulkan
yer egaliklari barcha viloyatlarda joylashgan bo‘lib, mahalliy ma’muriyat boshiga
qo‘yilgan   ularning   odamlari   tovlamachilik   va   zulm   bilan   xalqni   vayron   qilgan,
zulm qilgan. Ikki guruh o rtasidagi kurash XV asr oxiri XVI asr boshlarida avjiga	
ʻ
chiqdi. Koreya hukmdori qirol (van) Yongsan, eng oliy zodagonlar namoyandasi,
1498   va   1504   yillarda   konfutsiy   olimlarini   kaltaklashga   ruxsat   bergan.   Ammo   u
zodagonlar hokimiyatini cheklamoqchi bo'lganida, u taxtdan ag'darildi. 
5 Hokimiyat   dvoryanlar   qo‘lida   to‘planib,   mamlakatda   o‘zboshimchalik   va
zo‘ravonlikni yanada kuchaytirdi. Bunga javoban xalq noroziligi kuchaydi. Vaqti-
vaqti   bilan   takrorlangan   qonli   qatag'onlar   -   sahva   1519   va   1545   yillarda   keng
tarqalgan   olimlar   qotilligiga   qaramay,   konfutsiy   olimlarining   qarama-qarshiligi
to'liq   barham   topmadi.   XVI   asrning   ikkinchi   yarmida.   Shuningdek,   rasmiy
konfutsiylik mafkurasi doirasidagi turli feodal guruhlarning o zaro ichki kurashlariʻ
to xtamadi.   Bu   kurash   davomida   ko'pincha   qon   qarindoshlaridan   iborat   doimiy	
ʻ
siyosiy   birlashmalar   paydo   bo'ldi.   Birinchi   bunday   uyushmalar   1575   yilda,   saroy
zodagonlari   o'rtasidagi   bo'linish   G'arbiy   va   Sharqiy   "partiyalar"   ning
shakllanishiga olib kelganida paydo bo'lgan. G'arbda eski yer egalari va "hurmatli
zodagonlar"   manfaatlari   aks   etgan   bo'lsa,   sharqda   esa   poytaxtda   yaqinda   ta'sir
o'tkazgan   yangi   byurokratiya   manfaatlari   aks   etgan.   Keyinchalik   janubiy   va
shimoliy   "partiyalar"   tuzildi.   XVI   asrda   Feodal   ekspluatatsiyasi   sezilarli   darajada
kuchaydi. 
Yirik   yer   magnatlari,   o rta   va   kichik   yer   egalari   sonining   tez   o sishi   bilan	
ʻ ʻ
davlat   soliq   to lovchilar   sinfini   tashkil   etuvchi   dehqonlarning   asosiy   qismi	
ʻ
yerlaridan   mahrum   bo ldi.   Shu   sababli,   shuningdek,   ekspluatatorlarning   umumiy	
ʻ
sonining   ko'payishi   natijasida   davlat   daromadlari   keskin   qisqardi   va   markaziy
hokimiyatning   kuchi   sezilarli   darajada   zaiflashdi.   Daromadning   kamayishi   bilan
sud   tobora   ko'proq   soliq   va   yig'imlarni   belgilashga   murojaat   qila   boshladi.
Dehqonlarning   umumiy   halokati   mamlakatda   xalq   noroziligining   kuchayishiga
olib   keldi.   16-asrda   bo'lsa   ham.   Yirik   dehqon   qo zg olonlari   bo lmagan,   ammo	
ʻ ʻ ʻ
dehqonlarning   qochib   ketishi,   majburiyatlarni   bajarishdan   bo yin   tovlash,	
ʻ
feodallarning   mulklarini   o t   qo yish   tez-tez   uchrab   turdi.   Qochoq   dehqonlarning	
ʻ ʻ
kichik qurolli otryadlari ma'muriy markazlar va yer egalarining mulklariga hujum
qildi.   Ular   orasida,   ayniqsa,   1560-yillarni   qamrab   olgan   Lim   Kochkon
(Duqduruvchi   Lim)   boshchiligidagi   qo zg olon   hokimiyat   uchun   xavfli   edi.	
ʻ ʻ
mamlakatning   g'arbiy   viloyatlari.   Uning   qo'shinlari   hatto   poytaxtga   etib   borishdi,
davlat   idoralari   va   boylarning   uylariga   hujum   qilishdi,   mahbuslarni   qamoqdan
ozod   qilishdi,   konvoylarni   ushlab   qolishdi   va   hokazo.   Umuman   olganda,
6 inqirozning   umumiy   chuqurlashishi   bilan   birga,   ijtimoiy   qarama-qarshiliklar   ko'p
marta   kuchayib,   zaiflashgan   mamlakat   tashqi   tajovuzning   tobora   vasvasaga
soluvchi nishoniga aylandi.
XVI   asrda   markazlashgan   davlatning   asta-sekin   zaiflashishi.   shimoliy   va
janubiy   chegaralardagi   qo‘shnilarning   tajovuzkorligini   qo‘zg‘atdi.   1580-yillarda
Shimolda   Jurchen   reydlari   tez-tez   bo'lib,   janubda   Yaponiyadan   tahdid   ayniqsa
kuchayib   bordi,   bu   erda   mamlakatni   birlashtirgan   Toyotomi   Xideyoshi   keng
qamrovli   istilo   rejalarini   ishlab   chiqdi.   Koreya   hukumati   vakillari   bilan
muzokaralarni   boshlagan   (1590   yildan)   Xideyoshi   yapon   qo'shinlarining   o'z
hududi   orqali   o'tishi   va   Xitoyga   qarshi   birgalikdagi   kampaniyada   qatnashishi
uchun Koreyadan rozilik so'radi.   Shu bilan birga, Koreyaga ittifoqchi emas, balki
vassal   roli   berildi.   1592   yil   may   oyida   200   ming   kishigacha   bo'lgan   yapon
qo'shinlari   Pusan   hududiga   tushdilar.   Bu   erda   ular   Pusan   va   Dongne   qal'alarini
himoya   qilayotgan   aholi   va   mahalliy   qo'shinlarning   qarshiligiga   duch   kelishdi.
Hukumat   qo'shinlari   qamal   qilinganlarga   yordam   berishga   ulgurmadi   va   qal'alar
quladi. 2
 
Yapon qo'shinlari Pusandan Seulga ko'chib o'tganda, mahalliy ma'murlar va
harbiy   rahbarlar   paydo   bo'lganida   tashlab   ketishdi.   Koreya   armiyasi   bosh
qo‘mondoni  Chungju hududida qarshilik ko‘rsatishga urindi, biroq mag‘lubiyatga
uchradi   va   poytaxtga   yo‘l   ochildi.   Qirol   (van)   va   saroy   zodagonlari   shimolga
qochib   ketishdi.   Koreyaga   qo'nganidan   20   kun   o'tgach,   yapon   qo'shinlari   Seulni
egallab   olishdi   va   yoz   o'rtalarida   Pxenyanni   egallab   olishdi   va   shimoli-sharqda
Tumagan   daryosiga   etib   kelishdi.   Mamlakatning   katta   qismi   yapon   qo shinlariʻ
tomonidan   bosib   olinib,   aholini   shafqatsizlarcha   qirg in   qilishdi.   Koreyadagi   bu	
ʻ
vahshiyliklarning dalili - Yaponiyaning Kioto shahridagi "quloq qabri" bo'lib, unda
o'ldirilgan   koreyslarning   30   ming   quloq   va   burunlari   kesilgan.   Mamlakatda   xalq
urushi   boshlandi.   Ishg'ol   qilingan   hududlarda   "adolatli   jangchilar"   ning   mashhur
partizan   otryadlari   tuzildi.   Xarakterli   jihati   shundaki,   xalq   qarshiliklari
2
  Voitishek E.E., Vitchenko M.A.  Koreyada kitob  nashrining  paydo bo'lishi  va rivojlanishi muammosi:
tarixiy va madaniy tadqiqotlar tajribasi. Seriya: Tarix, filologiya. 2011 yil.
7 hokimiyatning qo'llab-quvvatlashiga to'g'ri kelmadi. Masalan, hukumat qo shinlariʻ
va ma muriyati qolgan Chunchxon viloyatida Cho Xyun boshchiligida 700 kishilik	
ʼ
otryad   to planganda,   gubernator   bu   otryadga   qo shilganlarning   oilalarini   ta qib	
ʻ ʻ ʼ
qilish to g risida buyruq chiqaradi. 
ʻ ʻ
Cho   Xyon   va   uning   safdoshlari   yapon   qo‘shinlari   bilan   teng   bo‘lmagan
janglarda   halok   bo‘ldilar.   Yi   Sunsin   (1545-1598)   qo'mondonligi   ostidagi   Koreya
flotining   g'alabalari   xalq   militsiyalarining   harakatlariga   ma'qul   keldi.   Yaponiya
bosqinidan   oldin   Jeolla   provinsiyasining   bir   qismi   floti   qo'mondoni   lavozimiga
tayinlangan Yi Sunshin bo'lajak kurash uchun flotning ahamiyatini oldindan o'ylab
baholadi.   U   harbiy   kemalarni   takomillashtirdi,   ularni   to'p   va   o't   o'chiruvchi
snaryadlar   bilan   qurollantirdi.   Yi   Sunshinning   kemalari   Kyonsan   provinsiyasi
qirg‘oqlarida   yapon   floti   bilan   to‘qnash   keldi,   ular   orqali   yapon   qo‘shinlari   o‘z
bazalari bilan aloqa o‘rnatdilar. 1592 yil yozida Li Sunsin floti yaponlarni mag'lub
etdi. Xansando orolidagi jang (1592 yil avgust) urushda burilish nuqtasi bo'ldi. An-
golixo (Uichon okrugi) porti yaqinidagi bu va undan keyingi jangda dushmanning
100 ta kemasi va 9 mingdan ortiq dengizchi cho'kib ketdi. Shundan so'ng, Koreya
floti bo'g'ozda hukmronlik qila boshladi va yapon qo'shinlari xalq urushi avj olgan
dushman mamlakatda o'zlarini kesib tashladilar. 
Filoning   g'alabasi   bilan   Koreyaning   muntazam   qo'shinlari   va   militsiya
bo'linmalari hamma joyda hujumga o'tdilar va yaponlarni bosqinchilarga qarshilik
ko'rsatishning   asosiy   bazasi   yaratilgan   Jeolla   provinsiyasidan   uzoqlashtirdilar.
1592   yil   noyabrda   30   ming   kishilik   yapon   armiyasi   Kyonsan   provinsiyasidan
Jeolla provinsiyasiga yo‘l ochgan Jinju qal’asiga bostirib kirishga astoydil harakat
qildi.   Kichik   sonli   (4   ming)   koreys   qo'shinlari   qal'a   va   shaharni   himoya   qilishdi,
bunga   yapon   qo'shinlariga   orqa   tomondan   hujum   qilgan   partizan   militsiya
bo'linmalarining   mohirona   harakatlari   yordam   berdi.   1592   yil   oxirida   50   ming
kishilik   Xitoy   armiyasining   kelishi   bosqinchilarga   qarshi   kurashni   osonlashtirdi.
1593   yil   fevral   oyida   Xitoy   va   Koreya   qo'shinlarining   birlashgan   kuchlari
Pxenyanni ozod qildi. Yapon qo'shinlari mamlakatning shimoliy-sharqiy qismidan
chekindi   va   1593   yil   may   oyida   Seulni   tark   etib,   shaharga   o't   qo'ydi.   Yaponlar
8 faqat   mamlakatning   o'ta   janubi-sharqida,   Pusan   va   Ulsan   mintaqalarida   o'zini
tutishga   muvaffaq   bo'lishdi.   Xideyoshi   hukumati   tinchlik   muzokaralarini
boshlashni   taklif   qildi.   Biroq   Koreyada   hududiy   egallashga   intilayotgan   yapon
feodallari   (jumladan,   Xideyoshining   dushmanlari)   muzokaralarni   kechiktirib,
ulardan   harbiy   harakatlarni   qayta   boshlashga   tayyorgarlik   ko‘rish   uchun
foydalandilar. 1597 yil boshida yapon qo'shinlarining yangi kuchlari Koreyaga etib
kelishdi   va   yangi   hujumni   boshladilar.   Biroq,   bu   safar   Koreya   dushman
hujumlarini   qaytarish   uchun   ko'proq   tayyor   bo'lib   chiqdi.   1597-1598   yillarda
quruqlikda   va   dengizda   g'alabalar   qo'lga   kiritildi,   bu   esa   ozodlik   kurashini
yakunlash   imkonini   berdi.   Yaponiya   tomonining   tashabbusi   bilan   tinchlik
muzokaralari   olib   borildi.   Tinchlik   shartnomasining   tuzilishi   bilan   Yaponiya   va
Koreya   o rtasida   Pusan  ʻ porti   orqali   savdo   aloqalari,   shuningdek,   elchixonalar   va
sovg alar almashinuvi tiklandi.	
ʻ
9 1.2. XVII asrning birinchi yarmida Koreya. Manjur istilosi
Yaponiya   bosqinchiligi   mamlakatning   dahshatli   vayronagarchiliklariga,
katta   insoniy   va   moddiy   yo'qotishlarga   olib   keldi.   Ko'pgina   hududlarda   faqat
vayron bo'lgan shahar va qishloqlarning xarobalari qolgan. Koreya poytaxti aholisi
urush yillarida ikki baravar kamaydi. Kadastr ma'lumotlariga ko'ra, 1611 yilda ekin
maydonlari urushdan oldingi 1708 ming kelsga nisbatan atigi 541 ming kels edi. Er
maydonining   keskin   qisqarishi   nafaqat   urush   davridagi   vayronagarchiliklar,   balki
feodallarning   urush   paytidagi   ofatlardan   foydalanib,   davlat   yerlarining   katta
qismini tortib olganliklari va uni kadastrga kiritilishidan himoya qilganliklari bilan
ham izohlandi. soliqqa tortish. O z yerlaridan mahrum bo lgan sobiq yer egalari –ʻ ʻ
soliq to lovchi dehqonlar ochlikdan o lishga yoki poytaxt zodagonlari va mahalliy	
ʻ ʻ
yer egalarining majburiy serflariga aylanishga mahkum edilar. 
Urushdan   keyin   koreys   xalqi   shu   paytgacha   misli   ko rilmagan   zulm   va	
ʻ
talonchilikka   duchor   bo ldi,   urush   davomida   tirikchilik   vositalarini   yo qotgan	
ʻ ʻ
odamlar   hisobiga   serflar   (nobi)lar   soni   keskin   ko paydi.   1608   yilda   shahzoda	
ʻ
Gvanxaning   taxtga   o'tirishi   bilan   "buyuk   shimoliy   klika"   (partiya)   hukmronligi
o'rnatildi, bu esa  raqiblarini  yo'q qildi. Bu to'da vakillari uyatsiz talonchilik qilib,
davlat   boji   va   yig'imlarini   ancha   oshirdilar.   Vayron   qilingan   saroylarni   tiklash
uchun   minglab   dehqonlar   poytaxtga   haydaldi.   Korruptsiya   va   qonunbuzarlik   avj
oldi.   Gvanxeni   ag'darib   tashlagan   va   qirol   Injoni   (1623-1648)   taxtga   o'rnatgan
"Shimoliy   klika"   siyosatidan   umumiy   norozilikdan   "G'arbiy   klaka"   foydalangan.
Biroq,   kafolatlar   va   saxovatli   avanslarga   qaramay,   soliq   va   feodal   majburiyatlari
yuki   kamaymadi.   Shu   bilan   birga,   yangi   tashqi   xavf   paydo   bo'ldi:   Manchuriya
(Jurchen) davlatining kuchayishi. 
Manjurlar   Xitoy   bilan   urush   olib   borar   ekan,   Koreyani   ham   o'ziga
bo'ysundirmoqchi   bo'ldilar.   1627   yil   qishda   30   ming   kishilik   manjur   armiyasi
Koreyaga   bostirib   kirdi   va   koreys   qo shinlarining   qarshiligini   bostirib,   Uyju,	
ʻ
Gvansan,   Anju   va   boshqalar   kabi   shaharlarni   egallab,   talon-taroj   qildi.   Gangva
oroliga   qochib,   u   yerdan   bosqinchilar   bilan   muzokaralar   olib   bora   boshladi.
10 Manjurlar tezda tinchlik o'rnatishga rozi  bo'lishdi. Koreya Xitoy bilan yordam va
ittifoqchilik   aloqalarini   rad   etishga   majbur   bo'ldi   va   Manchus   o'z   qo'shinlarini
Koreyadan   olib   chiqishga   va'da   berdi.   Bu   tinchlik   manjurlarning   yangi   hujumi
oldidan   muhlat   bo'ldi,   ammo   koreys   feodallari   mamlakat   xavfsizligini   ta'minlash
uchun   undan   foydalanmadi.   1636-yilda   140   ming   kishilik   manjur   armiyasi
Koreyaga   bostirib   kirdi.   Manjjurlar   Seulni   egallashga   muvaffaq   bo'ldilar,   keyin
ular Koreya qiroli yashiringan tog'li Namxan qal'asini qamal qildilar. 
Qirol va Koreya armiyasi taslim bo'ldi. 1637 yilgi yangi shartnomaga ko'ra,
Koreya   Vang   o'zini   Qing   imperatorining   vassali   deb   tan   oldi.   Koreya   hukumati
Ming sulolasi  bilan barcha munosabatlarni to'xtatishga va Xitoyga qarshi  bo'lajak
yurishlarda manchularga qo'shinlar, jihozlar va kemalar bilan yordam berishga va
har yili oltin, kumush, guruch, ipak, mato va qog'ozga soliq to'lashga va'da berdi.
Manchu   istilosi   natijasida   hali   Yaponiya   bosqinidan   qutulmagan   Koreya   yangi
vayronagarchiliklarga   uchradi.   Ko'plab   shahar   va   qishloqlar   talon-taroj   qilindi   va
vayron   qilindi,   aholisi   qullikka   surildi.   Dehqonchilik   va   hunarmandchilik   katta
zarar ko'rdi. G'oliblarga ko'rsatilgan ulkan hurmat vayron bo'lgan aholi zimmasiga
og'ir   yuk   yukladi.   Bularning   barchasi   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   yo'q
qilinishiga olib keldi va Koreyaning og'ir iqtisodiy ahvolini og'irlashtirdi. Vassallik
sharoitida   ham   Koreyaning   ichki   siyosiy   hayoti   o'zlarini   "partiyalar"   deb   atagan
feodal guruhlar o'rtasidagi hokimiyat uchun uzluksiz kurash bilan ajralib turardi. 
XVII-XVIII   asrlarning   2-yarmida   feodallar   sinfi   ichidagi   kurashning
kuchayishi.   ikki   holatga   bog'liq   edi.   Bir   tomondan,   feodal   separatizmini
kuchaytirgan   yirik   yer   egalarining   kuchayishi   bilan,   bu   esa,   o z   navbatida,ʻ
mahalliy   yer   egalari   doiralarining   siyosiy   markazlari   sifatida   xususiy   konfutsiy
shon-shuhrat   ibodatxonalari   (sowon)   va   maktablar   (hyoncho)   tarqalishida
namoyon   bo ldi.   Boshqa   tomondan,   dehqon   xo'jaligining   tanazzulga   uchrashi	
ʻ
bilan,   bu   ortiqcha   mahsulotning   umumiy   massasining   qisqarishiga   olib   keldi   va
feodal guruhlarning uning bo'linishiga bo'lgan dushmanligining kuchayishiga olib
keldi.   Dvoryanlar   o'rtasida   davlat   lavozimlari   uchun   kurashning   kuchayishi
sabablari,   agar   ortiqcha   mahsulotning   muhim   qismini   hokimiyat   tuzilmalariga
11 birlashgan  feodallar  tomonidan o'zlashtirilganligini  hisobga  olsak, ayniqsa yaqqol
ko'rinadi. Olijanob jamiyat bir-biriga o'lik adovatda bo'lgan guruhlarga bo'lingan. 
Podshohlarni almashtirishda, merosxo'rlarni tayinlashda va boshqa hollarda,
bir zodagon to'da boshqasidan hokimiyatni tortib olish imkoniyatiga ega bo'lganda,
qattiq   qonli   kurash   boshlandi,   unda   barcha   vositalar:   poraxo'rlik,   aldash,   xiyonat,
qotillik   qo'llanildi.   Zodagonlar   orasida   bunday   janjal   paytida   jabrlangan   yaqin
qarindoshlar uchun irsiy qasos olish odati bor edi. Qon nizosi odatiga ko'ra, o'lim
uchun o'lim, surgun va boshqalar bilan qasos olingan. XVII asr oxirida hokimiyat
uchun   kurashgan   feodal   guruhlari   orasida.   "G'arb   partiyasi"   ustun   mavqega   ega
bo'ldi.   Keyinchalik,   u   o'z   navbatida   ikkita   raqib   guruhga   bo'lingan:   "qariyalar"
(noron)   va   "yoshlar"   (soron).   Gap,   albatta,   yoshda   emas,   zodagon   oilalarning
kattaligida   edi.   O'ttiz   yillik   qonli   kurashdan   so'ng   (1694-1724),   noronlar   va
soronlar o'rtasida sakson yillik yarashuv davri bo'lib o'tdi, o'shanda hokimiyatdagi
Noron   klibi   o'zining   soronlik   raqiblarini   unga   qo'shilishga   ruxsat   berdi.
Keyinchalik,  XIX  asrning  boshidan.  1863 yilgacha  hokimiyat  qudratli  Kim   oilasi
boshchiligidagi   Noronlar   tomonidan   bo'linmas   edi,   bu   davrdagi   barcha   qirollar
uchun   xotinlar   olingan.   Feodal   guruhlarning   hokimiyat   uchun   kurashi   XVII-XIX
asrlarda   davom   etdi.   son-sanoqsiz   saroy   to‘ntarishlari,   fitna   va   feodal
qo‘zg‘olonlari   sodir   bo‘ldi,   lekin   bu   voqealarning   hech   biri   mavjud   ijtimoiy
munosabatlar  asoslariga,  ishlab   chiqarish   usulining  o‘ziga  ta’sir   ko‘rsatmadi.  Shu
bilan   birga,   zodagonlarning   urushayotgan   partiya   va   guruhlarga   bo linib   ketishiʻ
butun feodal tuzumning inqirozining chuqurlashishi bilan bog liq bo lgan hukmron	
ʻ ʻ
sinf o rtasidagi qarama-qarshiliklar kuchayib borayotganidan dalolat beradi.	
ʻ
  Feodal   tuzumi   inqirozining   namoyon   bo’lishi   nafaqat   dehqonlarning
ommaviy   harakatlari,   balki   feodallarning   o’zlari   uchun   ham   eskicha   hukmronlik
qilishning   mumkin   emasligi   edi.   Buning   amalga   oshishi   o'ziga   xos   olijanob
muxolifatning   paydo   bo'lishiga   asos   bo'lib   xizmat   qildi.   Muxolifat   tuyg'ulari   va
g'oyalari,   odatda,   na   foydali   joylarga,   na   etarli   yerga   ega   bo'lgan   hokimiyatdan
uzoqlashgan   zodagonlarning   bir   qismi   orasida   paydo   bo'lgan.   Biroq,   bu   g‘oyalar
eski   tuzumni   ag‘darishga   emas,   balki   islohotlar   orqali   uni   yangi   voqelikka
12 moslashtirishga   qaratilgan   edi.   Muxolifat   eski   urf-odatlar   va   me'yorlarni
"tsementlash" uchun asrlar oldin shakllangan konfutsiy sxolastikasini  qayta ko'rib
chiqishga   chaqirdi.   Ular   amaliy   fanlarni   (astronomiya,   matematika,   agronomiya)
joriy   etishga   chaqirdilar,   Yevropa   davlatlarining   fan-texnika   yutuqlaridan
foydalanishni  targ ib qildilar, ular  haqidagi  ma lumotlar  Xitoydan  sizib chiqdi  vaʻ ʼ
nihoyat,   ayrim   iqtisodiy   va   ijtimoiy   islohotlar   zarurligini   ko rsatdilar.   Bular	
ʻ
zodagonlar   orasidagi   ushbu   g‘oyaviy   harakatga   xos   bo‘lgan   asosiy   xususiyatlar
bo‘lib,   u   “haqiqiy   ilmlar   uchun   harakat”   (sirhak)   deb   atalgan.   Sirxaklar
harakatining   asoschisi   janubiy   partiyadan   bo lgan   badavlat   zodagon   Lyu   Xyuyon	
ʻ
Von (1622-1673) edi. 3
 
Keyingi islohot urinishlari asosan uning g'oyalariga asoslangan edi. G'arbiy
partiya hukmronligi  davrida Lyu Xyuyon Von (taxallusi  Pange) siyosiy hayotdan
nafaqaga   chiqdi   va   o'z   mulkiga   joylashib,   o'zini   adabiy   va   amaliy   ishlarga
bag'ishladi. U qul va dehqonlarni harbiy ishlarga o‘rgatgan, chet elliklar bosqiniga
uchragan   taqdirda   ularni   tayyorlagan.   Uning   o'z   kemalari   bor   edi   va   Xitoy   bilan
dengiz   aloqalarini   o'rnatishga   harakat   qildi.   "Panga   Marmot"   (Pange   eslatmalari)
da u islohotlar zarurligini e'lon qildi. Madaniyat va ta'limni rivojlantirish loyihalari
bilan bir qatorda u ijtimoiy-iqtisodiy o'zgarishlar dasturini ilgari surdi, muallifning
fikriga ko'ra, "suiiste'mollarni bartaraf etish va mamlakat salomatligini yaxshilash"
kerak   edi.   U   asosiy   islohotni   er   solig'i   islohoti   deb   hisobladi,   uning   doirasida   u
yerlarni  dehqonlarga  keng  taqsimlashni  (xususiy   mulk  asosida   emas,   balki   davlat
erlarini meros qilib olish shaklida) joriy etishni nazarda tutdi. hosilning 1/15 qismi
miqdorida davlat er solig‘i hamda davlatga boshqa soliqlar va materiallardan ozod
qilish.   Bundan   tashqari,   Lu   Xyuyon   Von   hunarmandlar,   savdogarlar   va
dengizchilar   uchun   yagona   o rtacha   soliqni   o rnatish   orqali   hunarmandchilik   va	
ʻ ʻ
savdoni   rivojlantirishga   ko maklashishni   taklif   qildi;   ipakchilik,   mevachilik,
ʻ
baliqchilik   va   sho‘rchilikka   solinadigan   soliqlarni   bekor   qilish;   podshoh   va
amaldorlar uchun xazina hisobidan qat’iy maosh belgilash. 
3
  Kireev A.A. Rossiyaning Uzoq Sharqidagi koreys muhojirlari va kazaklar: o'zaro ta'sirning omillari va
dinamikasi (19-asrning ikkinchi yarmi - 20-asrning birinchi uchdan bir qismi). 2008 yil.
13 Bu loyihalar progressiv ahamiyatga ega edi, chunki ularning muallifi feodal
talonchilikni biroz cheklash, maorif, sanoat va savdoni rivojlantirish tarafdori edi.
Darhaqiqat,   hukmron   sinfning   oliy   islohotlari   yovuzlikning   asosiy   sababini   -   yer
egalari,   pul   qarzdorlari   va   feodal   davlatning   haddan   tashqari   ekspluatatsiyasi
tufayli   dehqon   xo'jaligining   vayron   bo'lishi   va   tanazzulga   uchrashini   bartaraf   eta
olmadi.   Noron   hukumatining   qirol   Xyonjong   (1660-1674)   davrida   amalga
oshirilgan chora-tadbirlari, shuningdek, keyingi ko‘plab shunga o‘xshash islohotlar
shuni   ko‘rsatadiki,   ular   xalqni   tinchlantirishga,   feodal   ekspluatatsiyani   ma’lum
darajada soddalashtirishga va shu orqali ta’minlashga qaratilgan edi. asosiy davlat
soliqlarining muntazam oqimi. Shunday qilib, hukumat dehqonlarning noroziligiga
sabab   bo'lgan   ba'zi   soliqlarni   (bolalar   solig'i,   sho'r   va   baliqchilik   uchun   soliq),
saroy bo'limi va yer egalari tomonidan tortib olingan o'rmonlarni qayta taqsimlash
va  xayriya   qilish   joylarini   tashkil   etishni   e'lon   qildi.  kambag'al   va   uysizlar.   Qirol
Yeongjong   (1725-1776)   davrida   hokimiyatdagi   Noron   hukumati   feodal
ekspluatatsiyasini   tartibga   solish   va   chirigan   sug'orish   tizimini   tiklashga   yangi
urinishlar   qildi.   Tez-tez   sodir   bo'ladigan   qurg'oqchilik   va   ommaviy   ocharchilik
tufayli   hukumat   sug'orish   inshootlari:   to'g'onlar,   suv   omborlari,   ocharchilik
holatlarida maxsus don omborlari qurishni boshladi, shuningdek, guruchdan spirtli
ichimliklarni distillashni taqiqlashga, davlat soliqlarining bir qismini kamaytirishga
yoki   bekor   qilishga   majbur   bo'ldi.   Shu   bilan   birga,   so'roq   paytida   qiynoqlarning
eng og'ir turlari (oyoqlarini sindirish) bekor qilindi. 
Qirol   Yeongjong   davrida   dehqonlarning   er   egalariga   (yangban)   shaxsiy
qaramligini   bekor   qilish   va   cho'ri   ayolning   nabirasi   ozod   bo'lishi   to'g'risida
deklaratsiya   ham   e'lon   qilindi   (ammo   qog'ozda   qoldi).   Zaiflashib   borayotgan
feodal   tuzumni   mustahkamlashga   qaratilgan   ana   shunday   urinishlar   1785   yilda
tuzilgan   “Buyuk   qonunlar   kodeksi”   deb   nomlangan   yangi   kodeksda   o‘z   ifodasini
topdi.   Bu   kodeks   feodal   ekspluatatsiyasini   qonun   bilan   belgilangan   muayyan
normalar   bilan   cheklash   istagini   bildirgan.   Jumladan,   davlat   yer   solig‘i   miqdori
ekin maydonlarining har keli uchun 30 dan 23 dumaga kamaytirilishi e’lon qilindi.
Ammo   yer   egalari   va   byurokratiya   hukmronligini   mustahkamlash   maqsadida
14 qilingan   bu   qisman   yon   berishlar   mamlakatdagi   butun   feodal   tuzumining   chuqur
inqirozini to'xtata olmadi.
15 II BOB. XVII-XX ASRLARDAGI KOREYADAGI IJTIMOIY-IQTISODIY
O'ZGARISHLAR.
2.1. Yangi qishloq xo'jaligi texnologiyasiga o'tish, uning ijtimoiy-iqtisodiy
oqibatlari
Mahalliy   tarixiy   adabiyotlarda   Koreyadagi   zamonaviy   davrlarni   ortga
hisoblash   XVII   asrga   to'g'ri   keladi.   Koreya   tarix   fanida   Koreyaning   zamonaviy
tarixini   davrlashtirishga   yondashuv   ancha   murakkab.   Janubiy   Koreyada   XVII   asr
boshidan   1860-yillargacha   bo lgan   davr   “zamonaviy   jamiyatga   o tish   davri”   debʻ ʻ
ataladi.   Shu   bilan   birga,   1990-yillarning   o'rtalarida   paydo   bo'lgan   mashhur
ma'lumotnomalar   hali   ham   bu   vaqtni   O'rta   asrlarga   joylashtiradi.   Shimoliy
Koreyaning   Koreyaning   zamonaviy   tarixini   davrlashtirishga   bo'lgan   yondashuvi
o'xshash:  bir  tomondan, XIX asr  o'rtalarigacha bo'lgan vaqt  Koreya tarixchilariga
O'rta asrlar sifatida qaralsa, boshqa tomondan, ular XVII asrni belgilaydilar, XVIII
asrda Koreyada tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi  va kapitalizmning paydo
bo'lishi.
Jahon   tarixshunosligida   Koreyaning   yangi   tarixining   yuqori   chegarasi
bo'yicha   konsensus   yo'q.   Mahalliy   tarix   fanida   Koreyaning   zamonaviy   tarixi   hali
1917-yildan   boshlanadi.   Shimoliy   Koreyada   Kim   Irsenning   yaponlarga   qarshi
inqilobiy   faoliyatining   boshlanishi   zamonaviy   va   zamonaviy   davr ,   ya ni   1910-	
ʼ
1920   yillar   Janubiy   Koreyada   1945   yil   zamonaviy   tarixning   boshlang'ich   nuqtasi
sifatida   qabul   qilinadi   -   baxtli   va   fojiali   yil.   Baxtli   -   chunki   Koreya   yapon
mustamlakachiligidan mustaqillikka erishdi va fojiali - chunki o'sha yili u shimoliy
va janubiy qismlarga bo'linib, keyinchalik ikkita mustaqil davlat tashkil topgan.
Ushbu   monografiyada   muallif   zamonaviy   va   zamonaviy   davr   chegarasini
belgilashda Janubiy Koreya yondashuviga amal qiladi. Buning bir qancha sabablari
bor.   Birinchidan,   shuni   aytishimiz   mumkinki,   yapon   mustamlakachiligi   koreys
madaniyatining   rivojlanishini   ma'lum   vaqtga   sekinlashtirdi,   uning   individual
elementlarini   zamonaviy   davr   darajasida   sun'iy   ravishda   "saqlab   qo'ydi".
Ikkinchidan,   Li   sulolasi   va   yapon   mustamlaka   ma'muriyatining   eski   tartibini
16 almashtirgan   yangi   turdagi   mustaqil   davlatchilikning   boshlanishi   aynan   1945   yil
bilan bog'liq.
Zamonaviy   Koreya   tarixini   ko'rib   chiqishda   bir   nechta   muhim   fikrlarni
hisobga   olish   kerak.   Avvalo,   bu   zamonaviy   davr   doirasidagi   turli   tarixiy
davrlarning   sifat   mazmunining   heterojenligidir.   Shunday   qilib,   XIX   asr   uchun
ikkita   jarayon   hal   qiluvchi   bo'ldi:   1)   Koreyaning   modernizatsiya   yo'lida   qaror
topishi;   2)   uning   asta-sekin   tashqi   kuchlarga   bo'ysunishi,   ular   orasida   Yaponiya,
Xitoy,   Rossiya   va   G'arb   davlatlari   Koreyada   ta'sir   o'tkazish   uchun   kurashdilar,
ammo   Yaponiya   g'alaba   qozondi.   Shu   munosabat   bilan   XVII-XVIII   asrlardagi
Koreya tarixidagi izlanishlar juda samarali bo'ladi. nega mamlakat modernizatsiya
yo‘liga o‘tdi va nima uchun Yaponiyaga bo‘ysundi, degan savollarga javob berdi.
Mahalliy   tarixshunoslikda   Koreyaning   yangi   tarixi   1950-1960-yillardan
boshlab   ancha   faol   o'rganilmoqda,   bu,   xususan,   bir   qator   monografik   tadqiqotlar
nashr   etilishida   namoyon   bo'ldi.   Biz   faqat   eng   mashhur   mualliflarni   nomlaymiz.
Yu.V. Vanin XVII-XVIII asrlarda Koreyadagi ijtimoiy-iqtisodiy o zgarishlarni, G.ʻ
D.   Tyagai   —   hozirgi   Koreyadagi   ijtimoiy   fikr   tarixini,   B.   D.   Pak   —   rus-koreya
munosabatlari   tarixini,   F.   I.   Shabshina   —   xalqlarning   milliy   ozodlik   harakatini
o rgangan. Yaponiya mustamlakasi yillarida koreyslar.	
ʻ
Shunday   qilib,   XVII-XVIII   asrlar.   Koreya   uchun   tinchlik   davri   bo'ldi,
mamlakat   urushlar   yoki   biron   bir   keng   ko'lamli   ichki   tartibsizliklar   bilan   larzaga
kelmagan. Shu bilan birga, bu Koreya iqtisodiyoti, siyosati va ijtimoiy tafakkurida
katta o'zgarishlar davri edi.
XVII-XVIII   asrlarda   Koreyaning   iqtisodiy   hayotidagi   eng   muhim
o zgarishlar mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotining ko plab sohalariga katta ta sir
ʻ ʻ ʼ
ko rsatib,   yangi   qishloq   xo jaligi   texnologiyasiga   o tish   bo ldi.   XVII   asrdan   beri
ʻ ʻ ʻ ʻ
guruch endi urug'lar bilan ekilmagan, balki ko'chatlar bilan ekila boshlandi, bu esa,
o'z   navbatida,   maxsus   ajratilgan   joylarda   oldindan   o'stirildi.   Bu,   bir   tomondan,
qishloq   xo'jaligi   ishlarini   erta   boshlash   imkonini   bersa,   ikkinchi   tomondan,
ko'chatlarning   yuqori   darajada   unib   chiqishini   ta'minladi.   Natijada   bu   ekinning
hosildorligi sezilarli darajada oshdi.
17 Koreyslar   qishloq   xo'jaligining   bu   innovatsiyasidan   XV   asrda   xabardor
bo'lishgan.   Biroq,   guruch   ko'chatlarini   ekishga   keng   o'tish   XVII   asrda   sodir
bo'lgan.   Ehtimol,   buning   sabablaridan   biri   Koreyada   yaponlar   va   manjurlar   bilan
ikki   halokatli   urushdan   keyin   yuzaga   kelgan   og'ir   iqtisodiy   vaziyat   bo'lib,   uni
tezroq tiklash uchun yanada samarali usullarni talab qilgan.
XVII asrdan boshlab koreyslar Koreyaga Yevropa va Amerikadan Yaponiya
yoki   Xitoy   orqali   kelgan   yangi   turdagi   ekinlarni   faol   ravishda   etishtirishni
boshladilar. 1763 yilda Koreyaga shirin kartoshka, 1824 yilda esa kartoshka import
qilindi.   Shirin   kartoshka   asosan   janubiy   viloyatlarda,   kartoshka   shimolda
yetishtirildi.   Koreyaga   olib   kelingan   ekinlar   orasida   zamonaviy   koreys   ratsionida
keng tarqalgan qalampir va qovoq kabi sabzavotlarni ham nomlash mumkin. Yangi
ekinlarni yetishtirish Koreya yarim oroli hududining katta qismini egallagan sholi
yetishtirishga   yaroqsiz   bo lgan   tog   yonbag irlari   va   tog larni   ekin   maydonlarigaʻ ʻ ʻ ʻ
olib kelib, haqiqiy qishloq xo jaligi erlari maydonini ko paytirish imkonini berdi.	
ʻ ʻ
Sholi   ekish   va   yangi   ekinlarni   etishtirishning   yangi   texnologiyasiga   o'tish
hosildorlikning   sezilarli   darajada   oshishiga,   ya'ni   ishlab   chiqarilgan   oziq-ovqat
miqdorining oshishiga olib keldi. Buning oqibati Koreya aholisining tez o'sishi edi.
Shunday   qilib,   birgina   XVII   asrda   Koreya   aholisi   6   barobar   ko'paydi!
Aholining   o'sishi   butun   Koreya   jamiyati   uchun   katta   oqibatlarga   olib   keldi,   bu
birinchi   navbatda   ijtimoiy   tabaqalanish   jarayonlarini   belgilab   berdi,   tavsifi   ushbu
bobning alohida paragrafiga bag'ishlanadi.
Qishloq   xo'jaligida   mehnat   unumdorligining   tez   o'sishiga   (va   buning
natijasida   aholi   sonining   o'sishiga)   yana   bir   muhim   nuqta   -   davlatning   yangi
qishloq xo'jaligi siyosati yordam berdi.
XVII-XVIII asrlarda Koreyada ijtimoiy tabaqalanish. aholining uchta asosiy
yangi guruhlari: yirik yer egalari (chizhu), yerga ega dehqonlar (jeongho) va yersiz
dehqon ijarachilari (mujeongho) shakllanishi natijasida yuzaga keldi.
XVII-XVIII asrlarning eng muhim  koreys sinfi. yirik xususiy yer egalariga
aylandi.   Birinchidan,   ko'p   yangbanlar   o'zlarining   oldingi   iqtisodiy   mavqelarini
saqlab   qolishdi.   Ikkinchidan,   qazib   olinayotgan   cho'l   va   tashlandiq   konlarga
18 davlatning   mulk   huquqini   berish   siyosati   bunga   yordam   berdi.   Uchinchidan,
qishloq   xo‘jaligida   mehnat   unumdorligining   o‘sishi,   ichki   bozorning   rivojlanishi
ayrim   dehqonlarning   boyib   ketishiga,   ko‘proq   dalalarga   ega   bo‘lishiga   imkon
yaratdi.
Yangban   xizmat   tabaqasi   aholi   toifasi   sifatida   rasman   yo‘qolmaganiga
qaramay   ,   hukmron   sinf   ichida   hukmron   ijtimoiy   qatlam   xarakterini   yo‘qota
boshladi   va   asta-sekin   ijtimoiy   tabaqalanish   jarayonini   boshdan   kechira   boshladi.
Bu,   birinchi   navbatda,   yangbanning   qashshoqlashuv   jarayoni   bilan   bog'liq   edi.
XVII-XVIII   asrlarga   kelib.   Ko'pgina   yangbanlar   paydo   bo'ldi   va   shu   qadar
qashshoqlashdiki,   ular   yo   o'z   dalalarida   dehqonchilik   qila   boshladilar   yoki   yersiz
ijarachilarga aylandilar. Boshqacha  qilib aytganda, yangbanning bir qismi rasman
yangban   bo‘lib   qolsa   ham,   aslida   yerli   yoki   yersiz   dehqonlarga   aylangan.   Bu   bir
qator   sabablarga   bog'liq.   Birinchidan,   XVI   asrda   yo'q   bo'lib   ketish.   Jikchon   dala
tizimi xazinada endi  mansabdor  shaxslarga xizmat  ko‘rsatish uchun taqsimlanishi
mumkin  bo‘lgan  tekin   maydonlar   yo‘qligini   anglatardi.  XVII   asrda   tashlandiq   va
tashlandiq   erlarning   ko'tarilishi   natijasida   dalalar   maydonining   ko'payishi   asosan
xususiy   mulkdorlar   hisobidan   sodir   bo'lgan,   shuning   uchun   bu   dalalar   xazina
mulkiga   aylanmagan   va   shuning   uchun   tanqislik   yuzaga   kelgan.   davlat   yerlari
kamaymadi.   Ikkinchidan,   aholining,   jumladan,   yangbanlar   orasida   keskin   o'sishi
yerning   merosxo'rligi   jarayoniga   ta'sir   ko'rsatdi.   Ko'proq   bolalar   otadan   meros
qolgan   mulkning   kichikroq   joylarini   anglatadi.   Bundan   tashqari,   Li   sulolasi
davrida   shakllangan   Konfutsiy   an'analariga   ko'ra,   to'ng'ich   o'g'il   meros   bo'yicha
afzalliklarga ega edi - oilaning vorisi va ota-onalarga g'amxo'rlik qilish uchun ham,
ajdodlarga   sig'inish   bilan   bog'liq   barcha   marosimlar   uchun   ham   javobgar   edi,
normal   qo'llab-quvvatlash   uchun   tegishli   material   kerak   edi.   Shuning   uchun
yangban   otasining   kambag'al   yoki   yersiz   merosxo'rlari   faqat   nasl-nasabi   va
tarbiyasi   bo'yicha   yangban   bo'lgan,   lekin   iqtisodiy   va   ijtimoiy   mavqeiga   ko'ra
emas, chunki ular ko'pincha davlat xizmatida bo'lmagan.
"To'liq   huquqli"   xizmat   ko'rsatish   sinfining   fazilatlarini   yo'qotish   bilan
bog'liq  bo'lgan   yangbanning   ijtimoiy   qatlamining  o'zgarishi,   shuningdek,   ijtimoiy
19 tabaqalanish jarayoni, xususan, alohida dehqonlarning boyib borishi bilan bog'liq,
ikkinchisi   turli   yo'llar   bilan   yangban,   ya'ni   "aristokratik"   unvonni   ola   boshladi.
Qonuniy   yo'l   shundan   iboratki,   dehqonlar   etarli   miqdorda   boylik   to'plagan   va
sezilarli   mahalliy   ta'sirga   ega   bo'lgandan   so'ng,   o'zlarining   ijtimoiy   mavqeini
oshirishni   so'rab   mahalliy   ma'muriyatga   rasman   murojaat   qilishgan.   Noqonuniy
yo'l   nasabnomalarni   soxtalashtirishdan   iborat   bo'lib,   bu   mahalliy   ma'muriyatga
yangi   qo'lga   kiritilgan   boyliklar   yordamida   amalga   oshirilgan   ta'sir   tufayli   ham
mumkin   bo'ldi.   Nafaqat   dehqonlar,   balki   shaxsan   qaramog‘idagi   zodagonlar   ham
o‘z nasabnomalarini soxtalashtirishlari mumkin edi. 4
Shunday qilib, XVII-XVIII asrlarga kelib. Yangban, aslida, yirik yer egalari
va   dehqonlarga   tabaqalanib,   to'la   huquqli   tabaqa   bo'lishni   to'xtatdi.   Bundan
tashqari, "yangi yangban" na bilimda, na meros madaniyatida, na kasbida bunday
emas edi.
Li   sulolasi   davrida   XVII-XVIII   asrlar   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarida
muhim rol o ynagan yana bir yangi tabaqa paydo bo ldi. Bular "o'rtacha odamlar"ʻ ʻ
deb ataladiganlar - Chuiyin - yangbanlar va oddiy odamlar o'rtasida oraliq mavqeni
egallagan sinf. Chunying sinfiga ulamolar, tarjimonlar, folbinlar, buxgalterlar kabi
"texnik"   vazifalarni   bajaruvchi   kichik   metropoliten   va   provinsiya   amaldorlari
vakillari,   shuningdek,   armiyadagi   quyi   qo'mondonlik   xodimlari   kirgan.   Koryo
davrida   mayda   amaldorlar   rasmiy   ravishda   iambiklar   deb   tasniflangan.   Ammo
Goryoning   oxiridan   I   sulolasining   boshigacha   kichik   amaldorlarning   imtiyozlari
sezilarli   darajada   qisqardi,   ularning   ijtimoiy   mavqei   pasaydi.   Amaliy   bilimlarga
ega bo'lish zarurati  chonglik lavozimlarining meros bo'lib o'tishiga yordam  berdi.
Shu   bilan   birga,   Chunyip   sinfiga   mansub   odamlarning   lavozimlarni   egallashiga
cheklovlar   paydo   bo'ldi.   Yangbanning   kanizaklardan   bolalari   ham   chuyin   deb
tasniflana boshladi.
XVII-XVIII   asrlarda   Sin   Xitoy   bilan   aloqalarning   kuchayishi   va
tarjimonlarga   bo lgan   ehtiyojning   kuchayishi   munosabati   bilan   Chongyip	
ʻ
4
  Kireev A.A. Rossiyaning Uzoq Sharqidagi koreys muhojirlari va kazaklar: o'zaro ta'sirning omillari va
dinamikasi (19-asrning ikkinchi yarmi - 20-asrning birinchi uchdan bir qismi). 2008 yil.
20 tabaqasining   ko pgina   vakillari   qonuniy   va   noqonuniy   savdo   bilan   shug ullanaʻ ʻ
boshladilar,   buning   natijasida   ular   sezilarli   darajada   boyib   ketdilar.   Chun'ip
modernizatsiya   g'oyalarini   qabul   qilgan   va   Koreya   rivojiga   hissa   qo'shgan   asosiy
tabaqalardan biri hisoblanadi. Chongyi vakillari, qoida tariqasida, yer egaliklariga
ega   bo lmaganliklari   va   qishloq   xo jaligi   bilan   bog liq   bo lmaganlari   uchun   ular	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yirik   yer   egalari   va   ijarachi   dehqonlarning   yangi   sinflarini   shakllantirish
jarayonidan biroz chetda edilar.
Shaxsga qaram bo'lgan eski zodagonlar tabaqasi ham iamblar tabaqasi kabi
yer   egalari   va   dehqonlar   yo'nalishida   ijtimoiy   tabaqalanish   jarayoniga   duchor
bo'lgan.   Rasmiy   ravishda   nobi   sinfi   XIX   asr   oxirigacha,   1894-yilgi   farmon   bilan
nihoyat   tugatilgunga   qadar   mavjud   bo lgan.   Aslida   XVII-XVIII   asrlarda.   bir	
ʻ
vaqtning o'zida "yaxshi odamlar" yangban maqomiga ega bo'lgan zodagonlar soni
ortib   borayotgan   dehqonlarga   aylandi   (yerli   yoki   yersiz).   Ayrim   hollarda   sobiq
zodagonlar   yirik   yer   egalariga   aylanishi   mumkin   edi.   Va   bu   davlatga   foyda
keltirdi,   chunki   dehqonlar,   ayniqsa   yer   egalari   soliq   to'lashlari   va   shu   orqali
xazinani to'ldirishlari kerak edi, yersiz zodagonlar esa soliqdan ozod qilindi.
Dvoryanlar   sonini   qisqartirish   va   ularning   “yaxshi   odamlar”   maqomiga
o‘tish   jarayoni   bir   qator   qonun   hujjatlarining   qabul   qilinishi   bilan   birga   kechdi.
XVII   asrning   o'rtalariga   qadar.   agar   ota-onalardan   biri   nobi   toifasiga   kirsa,   bola
ham bu maqomni meros qilib olishi kerak, deb ishonilgan. 1669 yilda qonun qabul
qilindi,   unga   ko'ra   zodagonning   maqomi   onaning   ijtimoiy   mavqei   bilan
belgilanadi. Shunday qilib, agar ona ozod bo'lsa, bola ham shaxsan erkin edi.
XVII-XVIII asrlar oxirida. Hukmron sinf o'rtasida nobi toifasini bekor qilish
zarurligi to'g'risida fikr tobora kuchayib bordi. Garchi bunday g'oyalar hali davlat
darajasida amalga oshirilmagan bo'lsa-da, vaqti-vaqti bilan ko'plab zodagonlarni "
yaxshi odamlar" toifasiga o'tkazish to'g'risida farmonlar chiqarildi. Shunday qilib,
1801   yilda   qirol   saroyiga   tayinlangan   66   067   nafar   zodagonlar,   shuningdek,
ko'plab qirol saroylarini moddiy ta'minlash uchun mas'ul bo'lgan sud bo'limi ozod
qilindi va ularga "yaxshi odamlar" maqomi berildi.
21 Ijtimoiy   tabaqalanish   va   yangi   sinflar   va   mulklarning   shakllanishi   jarayoni
faqat   XIX   asr   oxirida,   1886   yilda   Yangban,   Yangming   va   Nobi   eski   mulklari
tugatilganda yakunlandi.
Shu bilan birga, adabiyotda ba'zan "qullik" deb ataladigan shaxsiy qaramlik
faqat 1894 yilda bekor qilindi.
Yirik   yer   egalari,   dehqonlar   -   yer   egalari   va   dehqonlar   -   yangi   tipdagi
ijarachilar   sinflarining   shakllanishi   bilan   bir   vaqtda   savdogarlar   va
hunarmandlarning, asosan, xususiylarning ijtimoiy roli asta-sekin ortib bordi.
Yuqorida   aytilganlarning   barchasini   hisobga   olgan   holda   aytishimiz
mumkinki,   Koreya   XVII-XVIII   asrlarda.   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanish
yo'lidan   bordi.   Shu   sababli,   XIX   asr   oxirlarida   kapitalistik   tipni   modernizatsiya
qilishga   qaratilgan   bo'lajak   Koreya   islohotlari,   kimning   tashabbuskori   bo'lishidan
qat'i   nazar   -   koreyslar   yoki   har   qanday   tashqi   kuchlar,   Koreya   tarixining   oldingi
yo'nalishi,   ya'ni   XVII-XVIII   asrlarda   tayyorlangan.   Shu   bilan   birga,   XIX   asr
boshlariga   kelib.   Ushbu   ijobiy   o'zgarishlarga   qaramay,   Koreya   shu   qadar
zaiflashdiki, u tashqi kuchlar ta'siriga etarlicha dosh bera olmadi. Balki nima uchun
bu   sodir   bo'ldi   degan   savolga   javobni   o'sha   davrdagi   qirollik   hokimiyatining
xususiyatlariga nazar tashlasak, topish mumkin. 5
XVII-XVIII   asrlar   davomida   "partiyalar"   o'rtasidagi   kurash   to'xtamadi.
Imperator Inchjuo (1623-1649) hokimiyat tepasiga kelganidan va Shimoliy partiya
mag'lubiyatga uchraganidan so'ng, sudda asosiy raqiblar G'arbiy partiya va Janubiy
partiya   tarafdorlari   bo'ldi.   1683   yilda   "G'arbiy   partiya"   "Qadimlar   partiyasi"
(Noron)   va   "Yoshlar   partiyasi"   (qirq   partiyasi)   ga   bo'lindi.   Bo'linishning
sabablaridan   biri   1680   yilda   imperator   Sukchonni   (1674-1720)   ag'darish   uchun
fitna   tayyorlashda   ayblangan   "Janubiy   partiya"   tarafdorlarining   bir   qatorini
jazolash   masalasidagi   kelishmovchilik   edi.   1689   yilda   "janubiylar"   taxt
merosxo'rini aniqlash bo'yicha kelishmovchiliklardan foydalanib, yana sudda ta'sir
o'tkazdilar. Shu bilan birga, qirollik "o'lim buyrug'i" ostida "Qadimgilar partiyasi"
5
  Voitishek E.E., Vitchenko M.A.  Koreyada kitob  nashrining  paydo bo'lishi  va rivojlanishi muammosi:
tarixiy va madaniy tadqiqotlar tajribasi. Seriya: Tarix, filologiya. 2011 yil.
22 rahbari,   XVII   asrning   mashhur   koreys   konfutsiy   olimi   Song   Siryeol   (1607-1689)
o'z   joniga   qasd   qildi.   1694   yilda   "G'arbliklar"   yana   sudda   o'z   pozitsiyalarini
tikladilar.   Faqat   1728   yilda   "Yoshlar   partiyasi"   qo'zg'oloni   bostirilgandan   so'ng,
imperator   Yeongjo   (1724-1776)   ongli   ravishda   "tinchlashtirish"   siyosatini   olib
bora   boshladi,   ya'ni.   "tomonlar"   kurashini   tugatish   va   ularning   suddagi   ta'sirini
kamaytirish.
Biroq,   XVIII   asrning   oxiriga   kelib,   "partiyalar"   kurashining   amalda
to'xtatilishi omon qolgan sud guruhlarining yo'q bo'lib ketishini anglatmaydi, lekin
bir   oz   boshqacha   printsiplarga   ko'ra   shakllangan,   ko'pincha   ular   bo'ylab   rishtalar
hukmronlik qilgan. oila va tug'ilgan joylar jamoasi.
Qirol   hukumati   mamlakatning   siyosiy   va   iqtisodiy   ahvolini   yaxshilashga
qaratilgan qator chora-tadbirlarni amalga oshirgan bo lsa-da, XVII-XVIII asrlardaʻ
Koreyada   sodir   bo lgan   jadal   ijtimoiy-iqtisodiy   o zgarishlardan   ortda   qolmadi.	
ʻ ʻ
Bunday   sharoitda   Koreya   hukmron   tabaqasining   alohida   vakillari   jamiyat   va
hokimiyat tuzilmasini yanada tubdan o‘zgartirish zarurligini tushundilar.   Ularning
g'oyalari   asta-sekin   "haqiqiy   fanlar   uchun"   -   sirhak   deb   nomlangan   mafkuraviy
harakatga aylandi. 6
6
Tomas E. Scherer Jr. Tom Wertman, Jozef Gonsales.   Dunyo mamlakatlari.   Moskva. Astrel, 2009. 390
bet.
23 2.2. Davlatning yangi qishloq xo'jaligi siyosati
Imjin   urushi   tugagandan   so'ng,   Koreyaning   haydaladigan   erlarini   qayta
sanash   o'tkazilganda,   ularning   umumiy   maydoni   540   ming   kyoldan   oshmagani
ma'lum   bo'ldi,   bu   maydondan   uch   baravar   kam.   Li   sulolasining   boshida   ekilgan
dalalar   (taxminan   1700   ming   kyol).   Koreyadagi   ikkinchi   manchu   harbiy   yurishi
tugallanganda   (1637)   bu   hududdagi   vaziyat   unchalik   yaxshi   emas   edi.   Gap
shundaki, XVI asr oxiriga kelib avvalgi yer tizimi va aholini ro‘yxatga olish tizimi
butunlay   barbod   bo‘ldi.   Bundan   tashqari,   Yaponiya   va   manjurlar   bilan   urushlar
tufayli   dehqonlar   ko'pincha   o'z   dalalarini   tashlab   ketishdi.   Bundan   tashqari,   ikki
urush davrida aholi soni sezilarli darajada kamaydi.
XVII   asrning   boshlarida   mamlakat   tashlandiq   erlarni   imkon   qadar   tezroq
"ish   holatiga"   qaytarishi   kerak   edi.   Tashlab   ketilgan   erlarni   haydashni
rag'batlantirish   uchun   imperator   Injuo   (1623-1649)   davrida   cho'l   yoki   tashlandiq
dala   uni   o'zlashtirgan   har   bir   kishiga   mulk   qilib   berilishi   e'lon   qilindi.   Shu   bilan
birga,   mulk   huquqi   rasmiy   ravishda,   kelib   chiqishidan   qat'i   nazar,   hammaga   -
yangbanlarga   ham,   erkin   dehqonlarga   ham,   shaxsan   qaram   zodagonlarga   ham
berilgan.   Yangi   haydalgan   yerlar   egalari   uch   yil   muddatga   soliq   to‘lashdan   ozod
qilindi.
Biroq,   amalda   ma'lum   bo'ldiki,   bu   xuddi   o'sha   yangban   (hukmron   tabaqa
vakillari),   shuningdek,   qirollik   saroyi   rahbariyati,   davlat   idoralari   yoki   aholining
quyi   qatlamlaridan   bo'lgan   bir   necha   boy   yer   egalari   bo'lgan.   tashlandiq   yerlarni
ko‘tarish uchun kuch va vositalarga ega edi. Va shunga qaramay, tashlandiq erlarni
haydashni   rag'batlantirish   siyosati   yordamida   quyi   tabaqalarning   alohida   vakillari
boyib   ketishga   va   keyinchalik   hatto   ijtimoiy   mavqeini   o'zgartirishga   muvaffaq
bo'lishdi.   Lekin   asosiysi,   asosiy   muammo   hal   bo’ldi:   ekin   maydonlari   ko‘paydi.
Imperator Injuo davrida ularning maydoni 1200 ming kelga yetdi; Qirol Sukchon
(1674-1720) davrida ekin maydonlari  yana 200 ming kelsga  ko'payib, 1400 ming
kelsni tashkil etdi va XVIII asrning oxiriga kelib yana 50 ming kelsga ko'paydi. Bu
24 mamlakat   qishloq   xo'jaligini   tiklashga   qaratilgan   davlatning   qishloq   xo'jaligi
siyosatining birinchi yo'nalishi edi.
Biroq,   ekin   maydonlarining   bunday   sezilarli   darajada   kengayishi   xazinani
boy   qilmadi:   davlat   idoralari,   armiya   va   qirollik   saroyi   yangi   o'zlashtirilgan
dalalardan foydalangan vaqtlari uchun soliq to'lashdan ozod qilindi. Shuning uchun
davlat XVII-XVIII asrlarda Koreya davlati agrar siyosatining ikkinchi yo nalishigaʻ
aylangan soliq tizimini isloh qilmay qo ya olmadi.	
ʻ
Ilgari dehqonlardan g‘alla va tabiiy mahsulotlardan yer solig‘i undirilar edi.
Imjin urushi va manjurlarning Koreyadagi birinchi harbiy yurishidan keyin soliqlar
va   soliqlarni   yig'ishning   eski,   ancha   murakkab   tizimi   ishlamadi.   Shuning   uchun
1636 yilda, manjurlarning Koreyadagi  ikkinchi harbiy yurishi  arafasida imperator
Injo dehqonlardan soliq olishni tartibga soluvchi yangi “abadiy o rnatilgan qonun”	
ʻ
(yeonjongpop) to g risida farmon chiqardi. Yangi qonunga ko ra, soliq kel maydon	
ʻ ʻ ʻ
birligidan   undirilib,   yil   unumdor   bo lgan-bo lmaganidan   qat i   nazar,   uning   hajmi	
ʻ ʻ ʼ
atigi 4 tu bo lishi kerak edi. Janubiy, unumdorroq viloyatlarda soliq stavkasi  6 tu	
ʻ
qilib belgilanishi mumkin edi. Bu oldinga muhim qadam edi, chunki ilgari yaxshi
yillarda soliq 1 kel dala uchun 20 tugacha oshirilishi  mumkin edi. Shunday qilib,
dehqonlarning   hayoti   osonroq   bo'lishi   kerak   edi,   bu   dehqonlar   endi   qochishlari
kerak bo'lmagan soliqlarni yaxshiroq olishga yordam beradi.
Aslida,   Yeonjeongpop   qonuni   har   doim   ham   samarali   emas   edi,   chunki
mahalliy   hokimiyat   organlari   ko'pincha   qo'shimcha   yer   solig'ini   undirish
sabablarini qidirib, uni "mahalliy ma'muriyat xizmatlari uchun soliq" yoki "davlat
omborlariga   guruch   tashish   uchun   soliq"   va   hokazo   deb   atashgan.   Ba'zan   butun
mamlakat bo'ylab. davlat ehtiyojlari uchun ba'zi favqulodda soliqlarni e'lon qildi. 7
Davlatning   yangi   agrar   siyosatidagi   ikkinchi   yo`nalish   bilan   mantiqiy
bog`langan   uchinchi   yo`nalish   soliqlarni   natura   shaklida   undirish   tizimini
o`zgartirish   edi.   XVI   asr   boshlariga   kelib   soliqlarni   natura   shaklida   yig ishning	
ʻ
eski   tizimi   ham   ishlamadi.   Uni   avvalgi   ko'rinishida   qayta   tiklashga   urinish   hech
7
A.S.   Bulatova.   Dunyo   mamlakatlari   va   mintaqalari.   Iqtisodiy   va   siyosiy   ma'lumotnoma   /   ed.   –   M.:
Prospekt, 2003.
25 narsaga   olib   kelmadi.   Keyin   uy   hunarmandchiligi   mahsulotlari   kollektsiyasini
aslida   pul   rolini   o'ynagan   ma'lum   miqdorda   guruch   bilan   almashtirishga   qaror
qilindi. “Soliqlar o rniga don olish” tamoyilini  e lon qilgan qonun “buyuk birlik”ʻ ʼ
(taedonpop)   qonuni   deb   ataldi   va   birinchi   marta   1608-yilda   imperator   Gvanxae-
gun   davrida   joriy   etilgan.   Biroq,   dastlab   uning   qamrovi   faqat   poytaxt   Kyonnggi
provinsiyasi   bilan   cheklangan.   1624-yilda   (imperator   Injo   hukmronligining
ikkinchi   yili)   qonun   XVII   asr   o rtalarida   sharqiy   Gangvon   provinsiyasiga   ham	
ʻ
tarqaldi.   -   Chuncheon,   Jeolla   va   Gyeongsang   asosiy   qishloq   xo'jaligi
provinsiyalariga   va   1708   yilda   -   Xvanxae   provinsiyasiga.   Guruch   maydonlari
sezilarli darajada kamaygan va iqlim sharoiti og'irroq bo'lgan shimoliy Pyongan va
Xamgyong   provinsiyalarida   Taedongpop   qonuni   qo'llanilmadi,   lekin   an'anaviy
soliq undirildi.
Taedonpop  qonunining yangiligi  naturadagi  soliqlarni  qonunda belgilangan
guruch   miqdori   bilan   almashtirish   bilan   cheklanib   qolmadi.   Soliqqa   tortish
tamoyili o'zgardi. Birinchidan, agar ilgari soliq oiladan olingan bo'lsa, endi u dala
maydoni birligiga to'g'ri keladi: 1 keldan 12 tu. Natijada, qiymat jihatidan dehqon
kamroq   to'lashi   kerakligi   ma'lum   bo'ldi.   Ikkinchidan,   «guruch   solig'i»   faqat   yer
egalaridan   olingan,   yersiz   dehqonlar   esa   uni   to'lashdan   ozod   qilingan.
Uchinchidan,   soliqni   guruch   bilan   almashtirish   qat'iy   majburiy   emas   edi.   Agar
biror   joyda   kimdir   tuval   yoki   pul   bilan   xayr-ehson   qilish   osonroq   bo'lsa,   unda
bunga   ruxsat   berildi.   To'rtinchidan,   kontinental   va   qirg'oqbo'yi   mintaqalari
o'rtasida   farq   bor   edi,   ya'ni   baliq   ovlash   bilan   shug'ullanadigan   qirg'oqbo'yi
mintaqalari   aholisi   don   solig'ini   to'lashlari   shart   emas   edi.   Taedonpop   qonuni
bo'yicha   yig'ilgan   don   asosan   milliy   ehtiyojlar   uchun   va   faqat   qisman   mahalliy
ma'muriyatni saqlash uchun ishlatilgan.
Iqtisodiy   sohadagi   davlatning   "uchinchi"   o'lchovi   tarixiy   adabiyotda   juda
ijobiy   baholanadi.   Bir   tomondan,   Taedonpop   qonunining   kiritilishi   bilan
dehqonlarning ahvoli sezilarli darajada osonlashdi, bu ularning turmush darajasi va
tug'ilish darajasi oshganligini anglatadi, bu esa, o'z navbatida, aholi o'sishiga ijobiy
ta'sir   ko'rsatdi.   Boshqa   tomondan,   soliq   tizimini   universallashtirish,   uni   amalda
26 soliqqa   tortishning   boshqa   turiga   qisqartirish   tovar-pul   iqtisodiyotining
rivojlanishiga yordam berdi.
Biroq   soliqlarni   undirishning   yangi   tizimi   ob'ektiv   xususiyatga   ega   bo'lgan
bir   salbiy   tomoniga   ega   edi.   Dehqondan   olinishi   mumkin   bo'lgan   soliqlar   bilan
solishtirganda   juda   past   darajadagi   soliqlar,   keyinchalik   mahalliy   hokimiyat
organlarining   suiiste'mol   qilinishiga   olib  keldi,   ular   soliqlarni   yig'ish   me'yorlarini
o'zboshimchalik bilan oshirib, "ortiqcha" ni o'zlariga o'zlashtirdilar.
Davlat   tomonidan   boshlangan   iqtisodiy   o'zgarishlar   sohasidagi   to'rtinchi
yo'nalish   mehnat   va   harbiy   xizmat   tizimini   o'zgartirish   edi.   Bu   erda   ham
islohotning   asosiy   mazmuni   davlat   va   harbiy   xizmatga   majbur   bo'lgan   aholi
o'rtasidagi munosabatlarni universallashtirish edi. 8
XVI   asrda   askarlarni   harbiy   xizmatga   to'g'ridan-to'g'ri   jalb   qilish   tizimi
harbiy   xizmatga   majbur   bo'lganlardan   zig'ir   yig'ish   bilan   almashtirildi.   O'sha
paytda don kabi pul ekvivalenti rolini o'ynagan tuval poytaxtga, Pxenjo qo'shinlar
uyiga   yuborilgan.   U   erdan   tuval   yana   o'sha   viloyatlarga   yuborildi,   u   yerda
askarlarni yollash uchun qo'shinlar tuzish kerak edi. XVII asrda Bu tizim unchalik
samarali ishlamadi. Odatda, harbiy xizmatga majbur bo'lgan dehqondan yiliga 2 fil
(rulon)   mato   olinadi.   Dehqonlar   bu   soliqlardan   qochish   uchun   har   tomonlama
harakat qildilar.
Shuning   uchun   1750-yilda   imperator   Yeongjo   (1724-1776)   “[harbiy]
majburiyatlarni   tenglashtirish   to g risidagi   qonun”   (kyunyeokpop)   ni   joriy   etishʻ ʻ
to g risida   farmon   chiqardi.   Qonunga   ko ra,   dehqonlardan   yig iladigan   material	
ʻ ʻ ʻ ʻ
miqdori   1 fil  gacha  kamaytirildi.  Biroq buning  evaziga  barcha yer   egalaridan har
bir kelin daladan qo'shimcha 2 tonnadan don yig'ib olindi. Yangi urush solig'i yer
egalaridan tashqari, tuz zavodlari, kemalar va baliqchilar egalariga ham o'rnatildi.
Shunday qilib, Kyungyeokpop qonuni ham dehqonlar hayotini osonlashtirishga va
harbiy xarajatlar uchun mablag' to'plashga qaratilgan edi.
8
  Ya.S. Druzik. Jahon iqtisodiyoti: mamlakatlar, mintaqalar, qit'alar. Minsk, 2002. 
27 Biroq, Taedonpop Soliqlarni birlashtirish to'g'risidagi qonunda bo'lgani kabi,
soliqqa   tortishning   rasmiy   past   darajasi   mahalliy   qonunbuzarliklarni   keltirib
chiqardi. XVIII asrning oxiriga kelib. Ular dehqonlardan g‘aznaga to‘lashdan ko‘ra
ko‘proq soliq va boshqa yig‘imlar yig‘a boshladilar. Va hali XVII-XVIII asrlarda
yerdan  foydalanish,   soliqlar   va  yig‘imlar  sohasidagi  davlat  siyosati  yangi  qishloq
xo‘jaligi   texnologiyasini   joriy   etish   bilan   bir   qatorda   mehnat   unumdorligini
oshirishga,   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   hajmini   oshirishga   va   natijada   qishloq
xo‘jaligi   ishlab   chiqarish   hajmining   sezilarli   o‘sishiga   xolisona   yordam   berdi.
Koreya   aholisi,   ijtimoiy   tabaqalanish   jarayonining   kuchayishi,   faoliyatning   yangi
turlarining paydo bo'lishi, yangi bozorning shakllanishi va savdoning rivojlanishi.
Endi Koreyada savdo qiladigan narsa bor edi.
Koreya kapitalizmining milliy ildizlarini ochib beruvchi mahalliy va Janubiy
Koreya   tarixshunosligi   XVII-XVIII   asrlarda   Koreyada   hunarmandchilik   ishlab
chiqarishining   o sishini   qayd   etadi.   Shimoliy   Koreya   tarixshunosligi   ham   buʻ
davrda koreys hunarmandchiligining rivojlanishiga ishora qiladi, lekin kapitalistik
munosabatlarning paydo bo lishini XVIII asrning ikkinchi yarmiga to g rilaydi.	
ʻ ʻ ʻ
An'anaviy   o'rta   asrlardagi   Koreya   davlatida,   shu   jumladan   Li   sulolasining
boshida hunarmandchilik quyidagicha tashkil etilgan. Bozor uchun mahsulot ishlab
chiqaradigan bepul professional hunarmandlar yo'q edi. Uy hunarmandchiligi bilan
shug'ullanadigan   hunarmand   dehqonlar   hunarmandlar   qatoriga   kiritilmagan.
Hunarmandlar   qirollik   sudiga   yoki   davlat   muassasalariga   -   metropolitenga   yoki
viloyatga tayinlangan. Shunday qilib, ular ma'lum bir davlat buyurtmasini bajarish
uchun   harakat   qilishdi.   Hunarmandlarning   ijtimoiy   mavqeiga   kelsak,   ular   "yarim
serfdomda" bo'lgan, ya'ni. hukumat zodagonlari toifasiga mansub edi, lekin baribir
yerga ega bo lishi mumkin edi.	
ʻ
Mato   ishlab   chiqarish   eng   muhim   bo'lib   qoldi.   Koreyada   Goryo   davridan
beri   ma'lum   bo'lgan   paxta   Xvanxae,   Gyeonggi,   Jeolla   va   Gyeongsang
provinsiyalarida   ishlab   chiqarilgan;   ipak   -   Pyongan   viloyatida;   kanop   matolari   -
Xamgyong   provinsiyasida;   mening   maxsus   koreys   matoim,   rami   texnik
28 madaniyatidan tayyorlangan mato - Koreya butun Uzoq Sharqda mashhur bo'lgan
mato - Chuncheon provinsiyasida.
Koreya   hunarmandchiligining   ikkinchi   muhim   tarmog'i   metall   eritish   va
qayta ishlash edi.  Metall - temir, jez, bronza davlat va xususiy kichik ustaxonalarda
eritilgan.   Davlat   ustaxonalari   asosan   Pyongan,   Chungcheon   va   Jeolla
provinsiyalarida,   xususiy   ustaxonalar   esa   Xamgyong   provinsiyasida   joylashgan
edi.   Ular   qurol,   idish-tovoq,   nometall   va   boshqa   ko'p   narsalarni   yasadilar.   XVII-
XVIII   asrlarda   Koreyada   birinchi   marta   mahsulotning   ayrim   turlariga,   masalan,
tikuv ignalari ishlab chiqarishga ixtisoslashgan ustaxonalar paydo bo'ldi. 9
Faoliyatning an'anaviy yo'nalishlari keramika va yog'och mahsulotlari ishlab
chiqarish   edi.   Shimoliy   Koreya   tarixshunosligi   XVII-XVIII   asrlardagi   Koreya
hunarmandchiligidagi   o'zgarishlarni   tasvirlab,   xususan,   davlat   va   xususiy
ustaxonalar   mavjudligini   ta'kidlab,   davlat   yoki   xususiy   ishlab   chiqarishning
ustunligidagi   o'ziga   xos   tendentsiyalarni   hisobga   olmaydi.   Janubiy   Koreya
tarixshunosligi,   aksincha,   quyidagi   muhim   tendentsiyaga   e'tibor   qaratadi:   XVII
asrdan   boshlab   xususiy   hunarmandchilik   ustaxonalari   sonining   o'sishi.   XVIII   asr
oxiriga   kelib   hunarmandchilikning   xususiy   qo llarda   to planishi.   Shunday   qilib,ʻ ʻ
imperator   Jeongjo   (1776-1800)   davrida   xususiy   hunarmandchilik   ishlab
chiqarishining   ochilishi   va   ishlashini   tartibga   soluvchi   "hunarmandchilik
ustaxonalari ro'yxati" nihoyat bekor qilindi.
Xususiy   sektorning   eng   yuqori   o'sishi   Koreyada   asosan   mamlakatning
shimoli-sharqida   (Gangvon   va   Xamgyong   provinsiyalari)   to'plangan   tog'-kon   va
foydali   qazilmalarni   o'zlashtirish   sohasida   bo'ldi.   Shunday   qilib,   XVIII   asrning
oxiriga   kelib,   davlat   konchilik   operatsiyalari   soni   3-4   marta   kamaydi.   1775   yilda
ularning   faoliyatini   nazorat   qilish   va   nazorat   qilish   vazifasi   bo'lgan   xususiy   kon
uchastkalariga poytaxtdan viloyatlarga maxsus komissarlarni yuborish tizimi bekor
qilindi.   Xususiy   konchilik   kooperativlari   ancha   katta   edi.   Ularda   o rtacha   100   ga	
ʻ
yaqin kishi ishlagan, biroq ularning ba zilarida ishchilar soni mingga yetgan.	
ʼ
9
  Iqtisodiy geografiya va mintaqashunoslik / E. N. Kuzbozhev, I. A. Kozyeva, M. G. Svetovtseva. Yurayt,
2010 yil.
29 Janubiy Koreya tarixchilari hunarmandchilikda xususiy sektorning ustunligi
ortib   borishining   sabablarini   quyidagilarda   ko'rishadi:   1)   xususiy   ishlab   chiqarish
samaraliroq   bo'lib,   sifatliroq   mahsulot   ishlab   chiqargan;   2)   uning   paydo   bo'lishi
tovar-pul iqtisodiyoti rivojlanishining murakkab jarayonining bir qismi edi.
30 XULOSA
Koreyaning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishining   xususiyatlari   bo'yicha
umumiy xulosalar chiqarish mumkin. Koreyaning sanoat va qishloq xo‘jaligi jadal
rivojlanayotgan   mamlakatdir.   U   yangi   sanoatlashgan   mamlakatlar   deb   atalmish
yetakchi   o'rinlardan   birini   egallaydi.   Koreya   iqtisodiyoti   murakkab   tarixiy
sharoitlarda shakllangan.
 Koreya iqtisodiyotining jadal o'sishiga turli omillar - ob'ektiv va subyektiv,
iqtisodiy   va   siyosiy,   ichki   va   tashqi   ta'sir   ko'rsatgan   va   ta'sir   ko'rsatmoqda,
masalan:
-   tashqi   dunyo   bilan   o'zaro   aloqalar   bo'yicha   eksportga   yo'naltirilgan
rivojlanish strategiyasi;
-   60-yillar   -   70-yillarning  birinchi   yarmidagi   qulay   xalqaro  iqtisodiy   iqlim,
bu tashqi resurslar manbalariga kirishni osonlashtirdi;
-   demokratik   va   siyosiy   o'zgarishlarni   iqtisodiy   rivojlanish   foydasiga
qoldirgan   avtoritar   hukumatlar   tomonidan   ifodalangan   kuchli   va   samarali
rahbarlik;
- harbiy -sanoat majmuasini saqlash uchun nisbatan past xarajatlar (Shimoliy
Koreya xarajatlarining 60-70 foiziga nisbatan 2-3%);
- xorijiy investitsiyalarni jalb qilish - ham moliyaviy, ham texnologik: sanoat
uskunalari va "nowhow";
-   etnik   va   madaniy   bir   xillik,   shuningdek,   mehnatsevarlik,   bilim   olish,
hayotdagi muvaffaqiyat va o'z millatiga sadoqatni  alohida qadrlaydigan konfutsiy
an'analari.
Shu   va   boshqa   ko‘plab   omillar   ko‘p   jihatdan   Koreya   Respublikasining
iqtisodiy rivojlanishining jadal sur’atlarini belgilab berdi. Janubiy Koreya tajribasi
o‘tish   davrini   boshdan   kechirayotgan   barcha   rivojlanayotgan   davlatlar   tomonidan
inobatga   olinishi   va   ularning   yanada   rivojlanishi   va   gullab-yashnashi   uchun
namuna bo‘lishi kerak.
31 Koreya   to'g'ridan-to'g'ri   xorijiy   investitsiyalar   uchun   jozibador   davlatdir.
Dunyoning eng yirik davlatlarining kapitali barqarorligi va etarlicha tez rivojlanish
tendentsiyasi tufayli Koreya iqtisodiyotida to'plangan.
  Koreyaning   asosiy   istiqbollari,   birinchi   navbatda,   yuqori   texnologiyali
sanoatni  rivojlantirish va mineral resurslardan foydalanish  bilan bog'liq. Energiya
narxining   oshishi   mamlakatni   xomashyodan   foydalanish   uchun   xorijiy
kompaniyalarni sotib olishga sarmoya kiritishga olib keldi.
 
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Ya.S. Druzik. Jahon iqtisodiyoti: mamlakatlar, mintaqalar, qit'alar. Minsk, 2002.
2.   A.S.   Bulatova.   Dunyo   mamlakatlari   va   mintaqalari.   Iqtisodiy   va   siyosiy
ma'lumotnoma / ed. – M.: Prospekt, 2003.
3.   Tomas   E.   Scherer   Jr.   Tom   Wertman,   Jozef   Gonsales.   Dunyo   mamlakatlari.
Moskva. Astrel, 2009. 390 bet.
4.   E.   N.   Kuzbozhev,   I.   A.   Kozyeva,   M.   G.   Svetovtseva.   Iqtisodiy   geografiya   va
mintaqashunoslik. Yurayt, 2010 yil. 579 bet.
5. Voitishek E.E., Vitchenko M.A. O'rta asr Koreyada metall turini ishlab chiqarish
texnologiyasi va tipografik jarayon. Tarix, filologiya. 2012 yil. 489 b.
6.   Voitishek   E.E.,   Vitchenko   M.A.   Koreyada   kitob   nashrining   paydo   bo'lishi   va
rivojlanishi  muammosi:  tarixiy va madaniy tadqiqotlar tajribasi. Tarix, filologiya.
2011 yil. 589 b. 
7. Kireev  A.A. “Rossiyaning  Uzoq  Sharqidagi  koreyslar:  diaspora yoki  submilliy
hamjamiyat” Sharq instituti yangiliklari. 2012 yil. 589 b.
9.   Kazakov   D.V.   “Xiongnu   va   Koreyaning   qadimgi   aholisi   o'rtasida   aloqa   qilish
imkoniyati. Arxeologiya va etnografiya”. Toshkent. 2007 yil. 389 b.
10.   Ivanov   A.Yu.   “Koreya   va   Yaponiyaning   tarixiy   hamjamiyati   afsona   va
afsonalarda aks ettirilgan” Tarix, filologiya. 2009 yil. 490 b.
33

Koreyaning Yaponiya mustamlakasiga aylanishi

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha