Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 289.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti tizimi

Купить
Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti tizimi
MUNDARIJA
KIRISH
I.BOB KORXONA VA TASHKILOTLARDA SIFAT MENEJMENTI
TIZIMINI ISHLAB CHIQISH VA JORIY ETISH
1.1. Sifat menejmenti tizimini joriy etish bosqichlari.
1.2. Sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish hujjatlari.
II.BOB     SIFAT   MENEJMENTI   TIZIMINI
SERTIFIKATLASHTIRISH
2.1. Sertifikatlashtirish ishlarini tashkillashtirish.
2.2 Menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idoralariga   qo‘yiladigan
talablar.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
0 Metrologiya,   standartlashtirish   va   mahsulot   sifati   menedjmenti   yo‘nalishi
bo‘yicha mutaxassislar tayyorlashning bosh maqsadi tanlangan yo‘nalish bo‘yicha
zamonaviy mutaxassis bo‘lib, mustaqil ravishda yangi texnika va texnologiyalami
egallab olishga, butun dunyo bo‘yicha tezkorlik bilan amalga oshirilayotgan bilim
va tajriba sohalaridagi o‘zgarishlami tezda o‘zlashtira oladigan, xodimlar o‘rtasida
liderlik   (peshqadamlik)   qobiliyatiga   ega   bo‘ladigan   va   keng   raqobatbardoshlik
sharoitida   faoliyat   ko‘rsata   oladigan   yangi   zamon   kadrlarini   yetkazib   berishdir.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi to‘g‘risida”gi  qonunlarini bajarish yuzasidan va mamlakatimiz iqtisodiyoti
uchun   ustivor   hisoblangan   sohalar   bo‘yicha   oliy   ma’lumotli   yuqori   malakali
kadrlami   tayyorlash   maqsadida   5310900   -   “Metrologiya,   standartlashtirish   va
mahsulot   sifati   menejmenti   (sanoat)”   yo‘nalishlari   bo‘yicha   bakalavrlami   va
5A310902   -   “Metrologiya,   standartlashtirish   va   sifatni   boshqarish   (sanoat)”,
5A310901   -   “Tovarlar   xavfsizligi   va   ulami   sertifikatlash”   va   5A310903   -
“Mahsulot   sifati   menejmenti”   mutaxassisliklari   bo‘yicha   magistr   akademik
darajasiga ega mutaxassislar tayyorlanmoqda.
Ushbu darslik yuqorida keltirilgan yo‘nalishlar va mutaxassisliklar bo‘yicha
ta’lim   olayotgan   talabalar   bilim   saviyasini   oshirish,   ko‘nikmalar   hosil   qilish   va
ta’lim   muassasalarida   ta’lim   jarayoni   sifatini   ta’minlash   uchun   uslubiy   ta’minot
vazifasini o‘taydi.
             I-BOB.KORXONA VA TASHKILOTLARDA SIFAT MENEJMENTI
TIZIMINI ISHLAB CHIQISH VA JORIY ETISH.
1         1.1.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI JORIY ETISH BOSQICHLARI.
ISO   9000   standartlarini   joriy   etishga   ikkita   yondoshuv   mavjud.   Birinchi
holatda   standartlardan   tashkilot   samaradorligini   oshirish   vositasi   sifatida
foydalaniladi. Bunda ulami joriy etishga ichki talab paydo bo‘lishi va buni yuqori
rahbariyat   yaratadi   biroq   busiz   kelgusida   rivojlanish   bo‘lmaydi.   Bunday
strategiyada tizimning natijaviyligini oshirish, xolisona ichki auditni o‘tkazish, o‘z-
o‘zini   baholash   uchun   resurslami   belgilash,   eng   maqbul   hujjatlar   tarkibini   ishlab
chiqish   zaruriyati   paydo   bo‘ladi   va   sifat   menejmeni   tizimini   tashkillashtirish,
jarayonlar va mahsulot sifati birinchi o‘rinda turadi. 
Ikkinchi   holatda   esa,   sertifikat   olish   maqsadida   standartlar   joriy   etiladi.
Bunda   boshqalardan   qolishmaslik   istagida,   shartnomalar   tuzishda   iste’molchilar,
hamkorlar yoki tender talablari shartlari bo‘lishi mumkin bo‘lgan zaruriyat yuzaga
keladi.   Bunday   yondashuvda   barcha   kuch   va   e’tibor   sertifikatlashtirish   idorasi
talablarini   rasmiy   bajarish   va   hujjatlami   ishlab   chiqishga   jalb   etiladi.   Texnik,
iqtisodiy va boshqamv qarorlarini qabul qiluvchi mutaxassislar bir tomonga qolib,
biroq,   xodimlar   faqat   tekshiruvchilar   uchun   zarur   bo‘lgan   ishlami   bajarishadi.
Standartlami joriy qilishdan asosiy maqsad bu tizim sifatni yaxshilashi lozim. 
Sifat menejmenti tizimini yaratishda quyidagi yo‘nalishlardagi ishlami talab
qiladi: 
1) vazifali; 
2) tashkiliy. 
1) SMTni yaratishning vazifali yo‘nalishi quyidagilarni qamrab oladi:
- korxonaning sifat sohasidagi siyosatini ishlab chiqish;
- korxonaning sifat bo‘yicha qo‘llanmasini ishlab chiqish;
- korxonaning   asosiy   biznes-jarayonlari   uchun   hujjatlashtirilgan
prosedura hujjatlarini ishlab chiqish; 
- korxonaning ichki standartlarini ishlab chiqish;
- tahliliy va statsitik nazorat usullarini joriy qilish (zaruriyat bo‘lganda).
2 2) SMTni   yaratishning   tashkiliy   yo‘nalishi   quyidagilami   qrab
oladi:
- sifat xizmatini yaratish; 
- SMT   hujjatlarini   yuritish   uchun   javobgar   (shaxs)lar   va   bo‘linmalami
aniqlash;
- sifat bo‘yicha vakolatli shaxs (sifat xizmati rahbari)ni tayinlash; 
- korxonaning   boshqa   bo‘linmalari   bilan   sifat   xizmatining   o‘zaro
faoliyati (SMT ishlab chiqish va joriy etish masalalari bo ‘ yicha) yo ‘ lga qo
yish.
SMT   samarali   joriy   etish   va   yaratish   uchun   korxonaning   sifat   sohasidagi
strategiyasini   aniqlash,   korxonada   SMT   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   bo‘yicha
ishchi   guruhni   yaratish,   biznes-jarayonlar   tahlilini   o‘tkazish,   korxonada   sifatni
boshqarish sohasida bajarilgan ishlaming butun tafsilotini tahlil qilish kerak. Sifat
menejmenti   tizmini   va   SMT   hujjatlashtirilgan   proseduralarini   ishlab   chiqish
mashaqqatli   va   mas’uliyatli   bosqich   bo   lib   hisoblanadi   va   shuning   uchun
loyihaning alohida bosqichi deb belgilangan.
ISO   9000   standartlari   bo‘yicha   sertifikatlashtirishdan   maqsad   korxona   sifat
tizimining   qator   tarkiblari   sifatida   va   rasmiy   talablar   sifatida   muvofiqligi
ko‘zlangan.   Sifat   menejmenti   tizimini   bu   talablarga   muvofiqligini   o‘matish
jarayoni   о   ta   mashaqqatli   bo‘lishi   mumkin   ya’ni   ko‘p   vaqt   talab   etiladi.   Buning
uchun,   korxona   rahbariyati   ISO   9000   seriyali   standartlari   bo‘yicha
sertifikatlashtirishga   sifat   menejmenti   tizimi   tayyorligi   to   g   risida   qaror   qabul
qilishdan   oldin,   barchadan   “rozi”   va   qarshi   ligini   puxtalik   bilan   qarab   chiqishi
lozim, shuningdek, korxona uchun sifat menejmenti tizimiga sertifikat nima uchun
kerakligini yaqqol aniqlashi lozim.
Bir   qancha   mualliflaming   qarashlari   bo‘yicha   ISO   9001:1994   standarti
bo‘yicha   sifat   tizimini   sertifikatlashtiruvchi   korxonalar   kutilgan   samarani
olishmagan   deb   hisoblashgan.   Bizning   fiknmizcha   ishlaming   hajmi   standartlarda
keltirilgan emas, balki, ulaming talablarini qanchalik tushunish va aniq bajarishda.
Dastlab   SMT  ishlab   chiqish  va   joriy  etishda   muvaffaqiyatsizlik  bo‘lishi  mumkin,
3 lekin   sertifikatlashtirishda   qo‘pol   nomuvofiqliklar,   rasmiyatchiliklar   yoki
nolayoqatli auditorlaming tanbehlar berishi “barham topadi”.
Hattoki,   xorijda   ham   asosan,   alohida   tarmoqlar   (harbiy   va   aerokosmik
tarmoqlari,   avtomobilsozlik   va   boshqalar)da   mahsulotning   sifati   insonlaming
sog‘lig‘i   va   hayoti   bilan   bog‘liq   bo‘lgandagina   ISO   9000   sertifikatining   (yoki
shunga   o‘xshash   sertifikatlar)   bo‘lishi   majburiy   deb   hisoblanadi.   Ba’zan
sertifikatlashtirishni   mavjud   bo‘lishi   buyurtmachining   sifat   tizimi   talablarida
bo‘lishi   mumkin.   Qolgan   holatlarda   ISO   9000   sertifikati   majburiy   bo‘lib
hisoblanmaydi,   biroq,   ta’minotchini   tanlashda   afzalliklami   ta’minlashi   mumkin.
Standartning keng qo‘llanilishi uning universalligi bilan tushuntiriladi, shuningdek,
ta’lim   muassalaridan   boshlanib   to   harbiy   sanoatgacha   bo‘lgan   ixtiyoriy   turdagi
tashkilotlarda   qo‘llash   imkoniyati   mavjud.   ISO   9000   seriyali   standartlar   korxona
sifat   menejmentida   tashkilish-uslubiy   asos   bo‘lib   hisoblanadi.   Shunday   qilib,
xalqaro  sertifikatlashtirish   mahsulot  va  xizmatlar  sifatini   oshirish  vositasi  sifatida
butun dunyoda keng tarqalgan. 
Korxonada   amaldagi   menejment   tizimining   tashhiz   (diagnostik)   auditi
o‘tkazilib  sifat  menejment  tizimi  yaratiladi.  Tashhiz  auditining  maqsadi   amaldagi
menejment   tizimini   xalqaro   amaliyotdagigi   nisbatan   tuzilishi   va   menejment
tizimini   ishlab   turishi,   hamda,   uni   ISO   9001   xalqaro   standard   talablariga
muvofiqligini baholashni hisobga olib dastlabki baholashdan iborat.
Sifat   menejment   tizimini   yaratish   bo‘yicha   bajariladigan   ishlarning   mumiy
ketma-ketligi bolk-sxemasi 1-rasmda keltirilgan.
Sifat   menejment   tizimini   yaratish   bo‘yicha   ishlar   dasturida   quyidagilar
ko‘zda tutiladi: 
1) Tashhiz aditini o‘tkazish. 
2) SMT ishlab chiquvchi ishchi gruhini shakllantirish. 
3) Sifat   menejment   tizimini   ishlab   chiqish   va   ishchi   holatini   ta’minlash
bo‘yicha ishchi guruhni o‘qitish, sifat menejment tizimi hujjatlarini ishlab
chiqish uchun seminar va amaliy mashg‘ulotlar o‘tkazish. 
4 Boshqaruvning turli darajalari uchun o‘qishni o‘tkazish:
- yuqori   (strategik)   -   ISO   9000   seriyali   standartlari   talablariga   asosan,
umumlashtiruvchi qisqacha ma’lumotlar va unda rahbariyatning o‘mi;
- o‘rta (taktik) - jarayonlar rahbarlarining vazifalari va menejment tizimi
elementlarini to‘liqroq ifoda etish;
- quyi (operativ) - ishlab chiqarish, menejment tizimini tuzish tajribasi va
unga jarayonli yondashish; ichki auditorlami o‘qitish.
4) Sifat   menejmenti   tizimi   ishlab   chiqish   va   joriy   qilish   bo‘yicha   ISO
9001:2008:   siyosat,   maqsadlar,   sifat   qo‘llanmasi   va   hujjatlashtirilgan
proseduralarini ishlab chiqish. 
5) Turli xil darajadagi biznes-jarayonlami aniqlash.
 Biznes-jarayonlar nomenklaturasini aniqlash:
  menedjment:   loyihalashtirish   jarayonlari,   sifat   tizimini   takomillashtirish   va
tahlili,   ma’lumot   va   hujjatlami   boshqarish   jarayonlari;   sotib   olish   va   resurslarni
boshqarish;
  
5LOYIHANI OCHILISHI(buyruq)
Loyiha menejirini tayonlash-rahbariyatni sifat bo’yicha vakili 1-rasm.Sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish joriy etish uchun
zaruriy harakatlar.
6Asosiy va yordamchi biznes-jarayonlarni aniqlash va bayon etish hamda ularning
o’zaro faoliyatini o’rganish
Hujjatlarni ishlab chiqish va hujjatlar almashinuvi (harakati) ni o’rganish
1) Sifat sohasidagi siyosat;
2) Maqsadlarni o’lchash bilan sifat dasturi;
3) Sifat bo’yicha qo’llanma;
4) Korxona standarti yoki ishchi yo’riqnomalar;
5) Hujjatlashtirilgan protseduralar(6 ta);
6) Bo’linmalar to’g’risidagi Nizom;
7) Lavozim yo’riqnomalar.
Mahsulot va SMT jarayonlarni o’lchashni ishlab chiqish 
Sertifikatlangan ichki auditorlarni tayyorlashSifat bo’yicha yozuvlar shaklini ishlab chiqish
1) Biznes-jarayonlar, mahsulot, iste’molchilarning 
qanoatlanganligi va h.k parametrlari bo;yicha yozuvlar
2) Jarayonlar monitoringi
SMT ni joriy etish
1) Xodimlarni o’qitish;
2) Xodimlar treningi
3) Sifat bo’yicha yozuvlarni yurituvchi va loyihani boshqarish bo’yicha
menejir treningi
4) Ichki audit
5) Nomuvofiqliklarni boshqarish va to’g’rilash harakatlarni belgilash
Sertifikatlashtirish idorasi bilan ishlash 1) ishlab   chiqarish:   jarayonlar,   iste’molchilar   bilan   aloqador   jarayonlar,
yangi   turdagi   mahsulotlami   loyihalashtirish   va   ishlab   chiqish   jarayonlari,   ishlab
chiqarish jarayonlari;  
2) o‘lchash:   mahsulot   va   jarayonlami   oMchash   va   monitoring
jarayonlari:
3) bo‘linmalami   o‘zaro   faoliyatini   aniqlash:   jarayonning   kirish   va
chiqishlarini   aniqlash   bilan   o‘zaro   faoliyatdagi   jarayonlari   va   chegarasini
tavsiflash.
4) Ishlab   chiqarish   darajasini   tahlil   qilish   va   qayta   tuzish.   Jarayonlar
tavsifi   shaklini   aniqlash.   Jarayonlar   bo‘yicha   zaruriy   hujjatlar   va   ishlab   chiqilgan
SMT proseduralarini joriy qilish.
  6)   Hujjatlashtirilgan   jarayonlar   va   tavsiflari:   jarayonlami   baholash
mezonlarim ishlab chiqish (ulaming samaradorligi va natijaviyligi).
7)      sifat menejmenti tizimini loyihalashtirish.
  8)   Jarayonlami   resurslar   bilan   ta’minlash:   javobgar   va   vakolatli   xodimlami
aniqlash;   infratuzilma   talablarini   aniqlash   (asosiy   vositalar,   xizmatalr,   moliyalar,
ma’lumotlar).
  9)   Jarayonlar   tahlili   va   monitoringi,   jarayonlaming   natijaviyligi   va
samaradorligini   o‘lchash,   ulami   baholash   usullarini   joriy   qilish,   boshqarish
usullarini   aniqlash.   Jarayonlar   va   ulami   tahlili   bo‘yicha   hisobot   shkallarini   joriy
qilish.
  10)   SMTni   tayyorligini   yaxlit   tekshirish:   ichki   audit   va   yuqori   rahbariyat
tomonidan tahlilni o‘tkazish; sertifikatlashtirishdan oldingi auditni o‘tkazish. 
11) SMTni sertifikatlashtirish.
7 1.2.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI ISHLAB CHIQISH
HUJJATLARI.
Sifat   menejmenti   tizimini   ishlab   chiqish   va   joriy   qilishda   hujjatlami   ishlab
chiqshga amaliy yondashuv quyidagicha amalga oshiriladi: 
  1. Sifat sohasidagi siyosat va maqsadlarni ishlab chiqish .
Sifat sohasidagi siyosatni  ishlab chiqishda “Sifat sohasidagi  siyosat” atamasi
ta’rifmi   e’tiborga   olish   va   quyidagilar   ko‘rsatilgan   siyosatni   ishlab   chiqish
bo‘yicha vazifani belgilash kerak: 
- yuqori   rahbariyat   tomonidan   rasmiy   shakllantirilgan,   tashkilotni   sifat
sohasidagi umumiy mo‘ljallari;
- yuqori   rahbariyat   tomonidan   rasmiy   shakllantirilgan,   tashkilotni   sifat
sohasidagi faoliyat yo‘nalishlari; 
Sifat   sohasidagi   siyosatni   ishlab   chiqishni   quyidagi   ketma   ketlikda   amalga
oshirish tavsiya qilinadi:
- sifat sohasidagi siyosatni hujjat sifatida tuzilishini aniqlash;
- korxona   strategik   maqsadini   aniqlash;   -   tashkilotni   sifat   sohasidagi
asosiy faoliyat yo‘nalishlarini aniqlash;
- asosiy yo‘nalishlar bo‘yicha tashkilot faoliyati tamoyillarini aniqlash; 
- sifat   sohasidagi   siyosatni   yuritish   va   tashkilotni   sifat   sohasidagi
maqsadlariga   erishish   uchxm   sharoitlami   yaratish   uchun   tashkilot
rahbariyatini majburiyatlarini aniqlash.
Korxonani   sifat   sohasidagi   siyosatini   ishab   chikish   uchun   javobgarlik
rahbarga   yuklanadi.   Siyosatni   ishlab   chiqish   uchun   u   tomonidan   korxonani
yetakchi   mutaxassislari,   yuqori   rahbarlik   zvenosi   jalb   qilinishi   mumkin.   Rahbar
tomonidan imzolangan Siyosat korxonani barcha xodimlariga yetkazilishi kerak
Tashkilot   maqsadlarini   belgilashda   yuqori   rahbariyat   quyidagilami   hisobga
olishi kerak:
- tashkiloti joriy va kelajakdagi ehtiyojlari va iste’molchilar istaklarini; 
- mahsulot va jarayonlami sifat ko‘rsatkichlarini; 
- tashkilot faoliyatini o‘z-o‘zini baholash natijalarini;
- mahsulot,   sifat   menedjmenti   tizimlari   jarayonlarini   yaxshilash
imkoniyatlarini;
- qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun zamr resurslami.
Maqsadlar butun tashkilotni qamrab olishi va ularga erishish uchun javobgar
shaxslar  ko‘rsatilishi  kerak. Maqsadlarni  barcha xodimlarga aniq yetkazish kerak.
Maqsadlar davriy ravishda tahlil qilinishi va zarur bolganda qayta ko‘rib chiqilishi
kerak
8 Tashkilot  maqsadlari  o‘lchanadigan  bo‘lishi   va  sifat  sohasidagi   siyosat  bilan
muvofiqlashtirilgan   bo‘lishi   kerak.   Maqsadlar   aniq   qiymatlar   bilan,   yohud   sonli
qiymat   bilan   tavsiflanmaydigan,   lekin   baholash   murnkin   bolgan
rejalashtirilayotgan samaradorlik bilan tavsiflanishi mumkin. 
 
                             2-rasm. “XYZ” MCHJ sifat sohasidagi siyosati.
9SIFAT SOHASIDAGI SIYOSAT
“XYZ”   MChJ   raqobatbardosh   va   sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   o‘z
javobgarligini   his   qiladi,   shuningdek   o‘z   iste’molchilari   talablari   va   istaklarini
maksimal qondirishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yadi. Belgilangan maqsadga erishish
uchun   “XYZ”   MChJ   rahbariyati   va   xodimlari   o‘ziga   qo‘yidagi   majburiyatlami
oladilar:
 ISO   9001:2008   xalqaro   standard   talablariga   muvofiq   bo‘lgan   sifat
menedjmenti   tizimlarini  ishlab   chiqish,  joriy  qilish   va  doimo  natij   aligini
oshirish;
 Iste’molchilami   qoniqish   darajasini   oshirish   bo‘yicha   tadbirlar   ishlab
chiqish va joriy qilish maqsadida, ulaming qoniqishini o‘rganish va tahlil
qilish; 
 Ishlab   chiqarish   hajmlarini   oshirish   va   mahsulotni   sotish   bozorlarini
kengaytirish;
 Ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlarini oshirish; 
 Ishlab   chiqarish   -   texnologik   jarayonlami   monitoringi,   tahlilini   o‘tkazish
va   ilg‘or   texnologiyalami   joriy   qilish   yo’li   bilan   ulami   samaradorligini
oshirish; 
 Mahsulot xavfsizligini ta’minlash;
 Xodimlami malakasini doimiy oshirish;
 Sheriklar,   yetkazib   beruvchilar,   ta’sischilar   va   boshqa   tegishli   tomonlar
bilan   o‘zaro   munosabatlami   yaxshilash;   Ushbu   Siyosatni   har   ikki   yilda
davriy   tahlilini   o'tkazish,   uni   barcha   xodimlarga   yetkazish   va   ular
tomonidan tushunilishini ta’minlash.
  Bizning mahsulotimizning har bir to‘pi jahon bozorida munosib o‘rnini topishi
va   0‘zbekiston   Respublikasida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlami   reklamasi   bo‘lishi
kerak.
Sifat   sohasidagi   bizning   asosiy   maqsadimiz   -   iste’molchilarimiz   talablarini
to‘liq qondirish.
 Bosh direktor: 2. SMT prosedura hujjatlarini ishlab chiqish.
ISO   9001:2008   standarti   talablari   bo‘yicha   tashkilotda   quyidagi   6   faoliyat
turi   uchun   “hujjatlashtirilgan   proseduralar”   ishlab   chiqilishi   kerak:   hujjatlami
boshqarish; yozuvlami boshqarish; ichki audit; nomuvofiq mahsulotni boshqarish;
tuzatish hrakatlari va oldini olish harakatlari.
Bir   necha   turdagi   faoliyat   bo‘yicha   proseduralami   bir   hujjatlashtirilgan
proseduraga birlashtirish mumkin (masalan, tuzatish va oldini olish harakatlari).
Murakkab   jarayonlar   mavjud   tashkilotlarda,   SMT   natijali   faoliyatini
ta’minlash   maqsadida   qo‘shimcha   hujjatlashtirilgan   proseduralar   talab   qilinishi
mumkin (ayniqssa, mahsulotni yaratish jarayonlariga nisbatan).
Odatda,   hujjatlashtirish   batafsil   bayonlar   ko‘rinishida   amalga   oshirilishi
kerak deb xisoblanadi. Lekin, ISO 9001:2008 majburiy oltita, va zarur  bo‘lganda
qo‘shimcha   proseduralami   hujjatlashtirilishi   kerakligini   talab   qiladi   xolos,   ammo
hujjatlashtirish   qanday   shaklda   yoki   qanday   eltuvchida   amalga   oshirilishini
ko‘rsatmaydi.
2.1.Zarur   hujjatlami   tayyorlash   hajini   kamaytirish   uchun,   taskilotlar   o‘z
texnikaviy   imkoniyatlaridan   kehb   chiqqan   holda,   quyidagi   usullami   qo‘llashlari
mumkin:
o Sxemalar   va   diagrammalar .   Tashkilot   maqsadlarini   bayon   qilish,
tashkiliy tuzilmasini tasvirlash kabi kisqa ma’lumotlar uchun samarali.
o Shakllar/formulyarlar .   Ketma-ket   yig‘iladigan   aniq   ma’lumotlami,
masalan, tekshirishlar natijalari, sinov natijalari, sotib olishga buyurtmalar, yig‘ish
uchun qo‘llanishi mumkin.
o Jarayonlar   kartalari   (algoritmlar   yoki   jarayonlar   blok   -
sxemalari,   texnologik   sxemalar,   oqimlar   diagrammalari).   Jarayonlar,
proseduralar, uslubiyatlar va h.k. lami qisqa bayon qilish uchun samarali vosita.
o Rasmlar   va   eskizlar .   Konstruksiyalar   yoki   standartlar   bo‘yicha
amallami tushuntirish uchun qo‘llanilishi mumkin
 .   •   Video   -   audiokasetalar.   Xodimlami   o‘qitish,   shuningdek   yangi
xodimlami kasbga tayyorlash uchun samarali vositalar bo‘lishi mumkin
 .   • Kompyuter dasturlari.   Ko‘p hollarda ma’lumotlami yig‘ish, hujjatlami
tayyorlash   va   saqlash   uchun   qo‘llanilishi   mumkin.   Elektron   pochta   tizimi   -
xabarlami va boshqa joriy ma’lumotlami hujjatlashtirishni operativ vositasi. 
2.2. Prosedura hujjatlarini ishlab chiqish.
Hujjatlashtirilgan   prosedurada   oltita   asosiy   savolga   javob   bo‘lishi   kerak:   -
Nima   baj   ariladi   -   kirishda   nimalar   mavjud?   -   Nima   uchun   -   chiqishdagi   natija
qanday? - Harakatni kim bajaradi? - Qayerda? - Qachon? - Qay tarzda?
10 2.3. Hujjatlashtirilgan proseduraning soddalashtirilgan tarkibi .
Hujjatlashtirilgan   prosedura   hujjatlari   ishlab   chiqish   va   tavsiflarini   bayon
etish quyidagi tartibda amalga oshiriladi.
Bo‘lim nomi Tavsifl
MAQSAD Ushbu   prosedura   nima   uchun   kerakligini
ko‘rsating.
QO‘LLANISH SOHASI Prosedurani   qoilanish   sohasini,   masalan,
prosedura   qullaniladigan   mahsulot,   bo‘linma
yoki jarayonlami ko‘rsating.
 TA’RIFLAR Prosedurada   qo‘llanilgan   maxsus   atama   yoki
so‘zlami ta’riflarini keltiring
HAVOLALAR SMT tegishli hujjatlariga havolalarni ko‘rsating
QO‘LLASH   UCHUN
JAVOBGARLAR Kim   (lavozim)   prosedurani   qo‘llash   uchun
javobgar ekanini ko‘rsating
JARAYON Jarayonni   ishini,   ya’ni   kim,   qay   tarzda,   qanday
ketma   -   ketlikda   operatsiyalami   bajarishini
bayon qiling.
SAQLASH Bu   prosedurani   original   nusxasi   va   boshqa
nusxalarini kim va qayerda saqlashini, prosedura
qanday   tartib   raqami   bilan   ro‘yxatga   olinganini
ko‘rsating.
ILOVALAR Barcha   ilovalami   sanab   о‘ting.   Ular   yozuvlar,
sxemalar va h.k. ko‘rinishda bo‘lishi mumkin.
1-jadval. Hujjatlashtirilgan prosedura hujjatlarining takibini bayon etish
3. Jarayonlarning bayonlari
ISO   9001   standarti   SMT   jarayonlarini   aniqlashni   talab   qiladi.   Odatda,
deyarli barcha korxonalarda quyidagi biznes-jarayonlar mavjud bo‘ladi: marketing;
rejalashtirish;   ta’minot;   saqlash;   ishlab   chiqarish;   sifat   nazorati;   sotish   va
yordamchi jarayonlar. 
Yuqorida   korxonalarda   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   jarayonlar   sanab   o‘tilgan,
agar boshqa jarayonlar bo‘ladigan bo‘lsa, ulami ham aniqlash zarur. 
ISO   9001  standartini   keyingi   talabi   -   jarayonlami   qo‘llanilishini,  ya’ni   ular
amalda qanday ishlashini aniqlash
Korxona   jarayonlarini   aniqlash   va   qo‘llashni   proseduralami   bayon   qilish
tamoyili   bo‘yicha   olib   borish   yoki   jarayonlami   sxematik   bayoni   va   tuzilishini
qo‘llash mumkin.
11   Jarayon   sxemasi   qanday   ko‘rinishda   bo‘lishiga   qarab   quyidagi   ijobiy
natijalarga erishish mumkin:
1) jarayon bayonini matn qismini qisqartirish;
2) jarayonni yaxshiroq tushinish (4.1 a,f); 
3) jarayonni yaqqol ko‘rish (4.1 a);
4) jarayonlami o‘zaro aloqasini aniq belgilash (4.1 b);
5) jarayonlar   orasida,   shuningdek   jarayonlami   o‘zida   kirish   va   chiqishlami
aniqlash (4.1 b);
6) qayerda   va   qaysi   bosqichda   u   yoki   bu   yozuvlar   shakliari   qo‘llanilishini
ko‘rsatish (4.1 d);
7) talab qilinadigan resurslami aniqlash (4.1 d).
Quyida   jarayonni   sxematik   bayoni   varianti   keltirilgan.   Ushbu   sxema   bir   oz
soddalashtirilgan, ammo unda quyidagilar aniq belgilangan:
1) ta’minot j arayonini bori shi;
2) jarayonni   kirish   va   chiqishlari   (jarayon   nimadan   boshlanadi   va   nima   bilan
tugaydi, nima va qayerga beriladi);
3) jarayonni turli bosqichlarida javobgar shaxslar (inson resurslari); 
4) ta’minot jarayonida qo‘llaniladigan hujjatlar (axborot resurslari).
3-rasm. Ta’minot jarayonini borishi.
12Talab
Barcha
bo’linmalardan
Talablarni
ro’yxatga
Kelishish BD
Sotib olinadigan mahsulotni
izlash va ta’minotchilarni
tanlanishi, BB Raqobat
varag’ini
tuzish
Raqobat
varag’i Sotib olinadigan mahsulot
va ta’minotchini tanlanishi
tahlili BDTalab,raqo
bat
varag’i,
shartnoma To’lash
imkoniyati BX
Imzolangan
shartnoma 
To’lash
Olish BB Shchyot-
faktura
Ombor OB Qo‘llanilgan qisqartmalar:
 B D - bosh deriktor
 B B – ta’minot bo‘limi boshlig‘i
O B - ombor boshlig‘i
 B X - bosh xisobotchi
Bunga   o‘xshash   sxemani   standart   proseduraga   kiritish,   yoki   uni
qo‘shimcha hujjatlar, masalan, jarayonda havola qilingan shakllar bilan to‘ldirgan
holda jarayonni alohida hujjati sifatida ishlatish mumkin.
Jarayonlami   baholash   mezonlari   va   usullari   va   jarayonlarni   o‘zaro
munosabatlarini aniqlash. 
SMT   asosiy   talablar   ISO   9001:2008   standartini   4.1   bandida   belgilangan.
Standartni awalgi tahrirlarida uchramaydigan, bu bandini asosiy talablari - bu 
a) b) va c) abzaslarda keltirilgan talablardir: 
b) b)   bu   jarayonlami   amalga   oshirishni   ketma-ketligi   va
o‘zarbog‘lanishini aniqlashi; 
c)   bu   jarayonlami   samarali   bajarish   va   ulami   boshqarish   uchun
kerak bo‘lgan mezonlari va usullami aniqlashi;
Bu talablami bajarilishi, SMT jarayonlarini takomillashtirishga imkon beradi,
lekin   bu   talablami   bajarish   uchun   awalom   bor,   jarayonlami   mezonlarini   aniqlash
kerak. Jarayonlami mezonlari nima? 
Jarayonlami   mezonlari   -   bu   jarayonlami   ma’lum   vaziflari   bo‘lib,   ulaming
bajarilishi butun jarayonni sifatiga ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan,   ta’minot   jarayoni   mahsulot   yetkazib   beruvchilami   baholashni
yomon   o‘tkazsa,   bu   yetkazib   berilayotgan   mahsulot   sifati   va   narxida   o‘z   aksini
topadi.   Shunday   qilib,   ta’minot   jarayonini   mezonlaridan   biri   bo‘lib   yetkazib
beruvchilami yaxshilab tanlash hisoblanar ekan. 
Endi,   biz   tomonimizdan   belgilangan   mezon   bajarilishi   uchun,   bu   holatda
jarayonni  samaradorligini ta’minlaydigan yetkazib beruvchilami tanlash usullarini
belgilashimiz zarur. 
Ta’minot jarayonini yana bir mezoni bo‘lib, masalan, sotib olingan mahsulot
bo‘yicha boshka jarayonlardan e’tirozlami yo‘qligi bo‘lishi mumkin. 
Har   bir   jarayonni   rahbari   tomonidan   doimiy   ravishda   barcha   mezonlami
bajarilishi   taxlil   qilingan   va   jarayonlami   takomillashtirish   uchun   tadbirlar   ishlab
chiqilgan   xisobot   berib   borilishi   barcha   mezonlami   tahlili   uchun   usullardan   biri
bo‘lib xisoblanishi mumkin.
Har yarim yilda bunday tahlilni o‘tkazilganda, har bir jarayonni rivojlanishi
bo‘yicha   statistik   ma’lumotlami   yig‘ish   va   jarayonlami   natijaligini   kuzatish
mumkin bo‘ladi. 
13 Jarayonlar   mezonlari   va   jarayonlami   boshqarish   va   ishlar   samaradorligini
ta’minlash   uchun   zarur   usullami   jarayon   bayon   qilingan   hujjatga   kiritish   yoki
jarayon kartasiga qo‘shish mumkin
2-jadval.
Jarayonni baholash mezonlarini quyidagi shaklda belgilash mumkin:
 Mezon nomi Mezonni   baholash
usuli   Baholash
davriyligi Baholashni
o‘tkazishga javobgar
Yetkazib
beruvchilarai   talab
darajasida tanlash Hisobot   (iloji
boricha   avvaligi
davrlar   bilan
solishtirish) Yilda 2 marta
Sotib   olishga
talabnomalami  o‘z
vaqtida bajarish  Statistik hisobot Oyda 1 marta  Rahbariyatni   sifat
bo‘yicha vakili
Jarayonlar
rahbarlaridan sotib
olingan   mahsulot
bo‘yicha   e’tirozlar
yo‘qligi Hisobot   (iloji
boricha   avvaligi
davrlar   bilan
solishtirish) Chorakda 1 marta Korxona   rahbari
o‘rinbosari
Xom - ashyo sotib
olish   rejasini
bajarilishi. Hisobot   (iloji
boricha   avvaligi
davrlar   bilan
solishtirish) Yarim   yilda   1
marta Ta’minot   bo‘limi
boshlig‘i
“Ta’minot” jarayonini chiqishlari                                             3-jadval
Qaysi
jarayonga Kirish
ma’lumotlarin
i parametrlari Kirish
ma’lumotlarini
taqdim   qilish
shakli Taqdim   qilish
davriyligi Taqdim   qilish
uchun javobgar
Tovarlarni
saqlash
jarayoniga Tovarlar Schyot-faktura Keltirilishiga
qarab Ta’minot   bo‘limi
boshlig‘i
Barcha
jarayonlarga  Tovarlarni
sotib   olishga
shartnomalarn
i kelishish Shartnoma,
texnikaviy
tavsiflar
bo‘yicha shakl Talabnomalar
bo‘yicha Ta’minot   bo‘limi
boshlig‘i
14 4-jadval
“Ta’minot” jarayonini o‘zaro munosabatlarini aniqlash.
Qaysi
jarayondan Kirish
ma’lumotlari
parametrlari Kirish
ma’lumotlarini
taqdim   qilish
shakli Taqdim   qilish
davriyligi Taqdim   qilish
uchun javobgar
Ishlab
chiqarish
jarayonidan Talab
qilinayotgan
mahsulot
bo‘yicha
maTumot
(texnikaviy
tavsiflar,
muddatlar Sotib   olishga
talabnoma Zaruriyat
bo‘lganda Sexlar
boshliqlari
Rejalashtirish
jarayonidan  Tovarlar   bilan
ta’minlashni
chorak rejasi Tovarlarga
ehtiyojlar
bo‘yicha reja Chorakda   bir
marta PEO   bo‘limi
boshlig‘i
Marketing   va
ta’minot
jarayonidan  Sotib   olingan
butlovchi
qismlar
bo‘yicha
shikoyatlar Xatlar,
anketalar Kelib
tushishiga
qarab Sotish   bo‘limi
boshlig‘i
ISO 9001 standartida bu band talablarini bajarish uchun qanday aniq hujjatlar
kerakligi   to‘g‘risida   aytilmagan,   aksincha,   tashkilotni   o‘zi   kerakli   hujjatlami
aniqlashi tavsiya qilinadi. Odatda, tashkilotlarda jarayonlarda ishtirok etuvchi ko‘p
turli   hujjatlar   mavjud.   Masalan,   texnologik   yo‘riqnomalar,   reglamentlar,   lavozim
va ishchi yo‘riqnomalari, turli jumallar, korxona standartlari, bo‘limlar to‘g‘risida
nizomlar   va   h.k.  Ulami   barchasini   SMT   ga   kiritish   va  ba’zi   joylarda   jarayonlami
bayon   qilishda   ularga   xavolalar   qilish   kerak.   Ammo,   qandaydir   hujjatlami   SMT
kirgazishdan oldin, ulami proseduralar va standart talablarini xisobga olgan holda
ko‘rib chiqish va zarur bulganda tegishli o‘zgartirishlar kiritish darkor. 
15 Masalan,   deyarli   hamrna   korxonalarda   xodimlami   majburiyatlarini   aniqlash
uchun   mo‘ljallangan   lavozim   yo‘riqnomalari   mavjud.   Standart   lavozim
yo‘riqnomalari bo‘lishini talab qilmaydi, lekin standartda xodimlarga tegishli ba’zi
talablar   mavjud.   Lavozim   265   yo‘riqnomalarini   ishlab   chiqish   to‘g‘risida   qaror
qabul   qilishdan   awal,   standartni   bu   masalalariga   tegishli   bandlari   talablarini
belgilash   va   so‘ng   bu   talablarni   to‘liq   aks   ettiradigan   yo‘riqnomalami   ishlab
chiqish kerak.
16 II.BOB.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI SERTIFIKATLASHTIRISH.
2.1.SERTIFIKATLASHTIRISH ISHLARINI TASHKILLASHTIRISH .
Ishlami   boshlash   uchun   keltirilgan   shakl   bo‘yicha   rasmiy-xat   yoki
o‘matilgan   shakldagi   murojatnoma   asosida   buyurmachi   sertifikatlashtirish
idorasiga jo‘natishdan boshlanadi.
Sertifikatlashtirish   idorasi   murojaat-xatni   (murojatnomani)   ro‘yxatdan
o‘tkazib va murojaat-xati (murojatnoma) quyidagilar hisobini aniqlash uchun tahlil
qlinadi:
- sertifikatlashtirish   idorasi   akkreditatsiya   sohasida   SMT   qo‘llanish
sohasini muvofiqligini baholash;
- auditni   rejalashtirish   uchun   zaruriy   ma’lumotlami   sertifikatlashtirish
idorasida   taqdim   qilish   (tashkilotni   joylashgan   joyi,   ishlovchi
xodimlari, audit o‘tkazishni maqbul vaqti, audit ishi tili va boshqalar);
- sertifikatlashtirish   idorasiga   buyurtmachi   uchun   maqbul   ishlami
o‘tkazish vaqti, imkoniyati va resurslarga muvofiq taqdim qilish.
Sertifikatlashtirish   idorasiga   jo‘natilgan   murojaat-xatini   yo‘llash   vaqtida
sertifikatlashtirishni   o‘tkazish   imkoniyatlami   sertifikatlashtirish   murojaatida
rasmiy ravishdagi blankada sertifikatlashtirish idorasiga jo‘natadi.
Sertifikatlashtirish   idorasi   SMT   sertifikatlashtirish   xatini   qabul
qilganligi/qabul   qilmaganligi   haqidagi   xulosani   xat   ko‘rinishida   buyurtmachiga
javob beradi.
Sertifikatlashtirish   idorasi   o‘tkazishni   bekor   qilgan   hollarda   teskari   xulosa
uchun ham javob yo‘llaydi.
SMT   sertifikatlashtirishni   o‘tkazishga   shartnoma   tuzish.   Ijobiy   xulosa
bilan qabul qilingan murojaatnoma SMT sertifikatlashtirish idorasi va buyurtmachi
bilan shartnoma imzolaydi. 
Shartnoma   tuzilgandan   so‘ng   sertifikatlashtirish   idorasi   sertifikatlashtirish
o‘tkazishda   standartlashtirish   bo‘yicha   tavsiyalarda   kelitrilgan,   foydalanadigan
ma’lumotlar   va   mehnat   sarfini   baholaydi.   Sertifikatlashtirish   idorasi   ishlari
shartnomada   ko‘rib   chiqilgan   dastlabki   to‘lov   ish   boshlanishidan   oldin
sertifikatlashtirish   idorasi   hisobiga   hamma   summa   to‘langandan   so‘ng   va   audit
natijalaridan,   to‘liq   ish   hajmiga  bog‘liq  bo‘lmagan   tartibda   olib  boriladi.  Ishlarga
ikki bosqichli to‘lov imkoniyati ruxsat etiladi. 
Buyurtmachiga   hujjatlar   majmuasini   tayyorlash .   Sertifikatlashtirish
idorasi shartnoma bo‘yicha isharga to‘lovdan so‘ng buyurtmachiga SMT hujjatlari
va dalillar ro‘yxatini jo‘natib, tekshirilayotgan tashkilot (buyurtmachi)ga majburiy
tartibda hamda qo‘- shimcha hujjatlar (yozuvlar)ning ro‘yxatini ham taqdim etadi. 
Buyurtmachi   sertifikatlashtirish   idorasida   murojaat   blankasini   to‘ldirib,   bir
nusxasi   (agarda   murojaat-xati   oldinroq   jo‘natilgan   hollarda)   va   SMT   hujjatlari
hamda so‘ralgan dalillami qog‘oz shaklida bir  nusxasi  (SMT hujjatlari va dallilar
17 ayrim   qismlari   elektron   ko‘rinishida   bo‘lishi   ham   mumkin)   taqdim   qiladi.
Olingan hujjatlar sertifikatlashtirish idorasida nazorat nusxasi sifatida qoldiriladi.
Sertifikatlashtirish   bo‘yicha   komissiya   tuzish.   So‘ralgan   hujjatlar   va
dalillami   buyurtmachi   taqdim   etganidan   so‘ng   sertifikatlashtirish   idorasi   rahbari
tarqatib,   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   komissiya   tuzadi   va   komissiya   raisini
belgilaydi.
Komissiya   bir   yoki   bir   qancha   eksperlardan   tuzilishi   mumkin.   Agarda
auditda bita ekspert mavjud bo‘lsa, u komissiya raisi majburiyatini bajaradi.
Komissiya tarkibi va ishtirokchilarini aniqlashda quyidagilami hisobga olish
zarur:
- audit maqsadi, sohasi va mezonini;
- audit o‘tkazish muddatini;
- tashkilot iqtisodiy faoliyati turi (turlari)ni;
- tekshirilayotgan tashkilotning ishlab chiqarish maydoni (filiallari) bilan
turli xil joylashuvini; 
- tekshirilayotgan tashkilot ishchilar sonini;
- auditni o‘tkazishda mehnat sarfini;
- kelgusida   audit   maqsadi   uchun   komissiya   layoqatini   ta’minlash
zaruriyatini; 
- baholashni   o‘tkazishga   qabul   qilingan   qonuniy   va   miyoriy   qonuniy
aktlar, texnik reglamentlar talablarini;
- sertifikatlashtiriladigan tashkilotdan komissiya a’zolarini mustaqilligini
ta’minlash;
- tekshirilayotgan   tashkilot   bilan   komissiya   a’zolarini   natijali   o‘zaro
faoliyati imkoniyatlarini;
- audit tilini.
Komissiyaning ko‘p tomonlama layoqatliligini tasdiqlash uchun quyidagilar
zarur: 
- kelgusidagi   audit   maqsadi   uchun   bilim   va   mahoratini
identifikatlashtirish; 
- ishlab chiqarish jarayonlari spesifikatsiyasida maxsus bilimi, audit usuli
va   prosedurasini   hamda   ko‘p   tomonlama   bilim   saviya   mezonlarini
hisobga olgan holatda komissiya a’zolami tanlash.
Agarda   komissiyada   ekspertlar   iqtisodiy   faoliyatning   aniq   turlari   bo‘yicha
mahoratga   va   zaruriy   bilimga   ega   bo‘lmasa,   bu   paytda   komissiya   texnik
ekspertlami komissiyaga qo‘shishlari mumkin. 
Komissiya   tarkibiga   tekshirilayotgan   tashkilot   vaklini   shuningdek,
sertifikatlashtirish   natijalarida   qiziquvchi   tashkilot   vakillarini   kiritish   mumkin
emas.   Komissiya   tarkibiga   stajerlar,   rahbar   qo‘l   ostidagi   ishchilar   va   komissiya
raisi kuzatuvida kiritish mumkin.
Komissiya tarkibini sertifikatlashtirish idorasi rahbari tasdiqlaydi.
18 2.2.MENEJMENT TIZIMLARINI SERTIFIKATLASHTIRISH
IDORALARIGA QO‘YILADIGAN TALABLAR.
Sifat   menejmenti   tizimlari   va   ishlab   chiqarishlami   sertifikatlashtirish
bo‘yicha   idoralar   sifatida   “TJTS”   agentligining   hududiy   idoralari,   SMSITI,   bir
turdagi   mahsulotlami   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoralar   va   boshqa   ishlab
chiqaruvchi   va   iste’molchilarga   tobe   bo‘lmagan   va   belgilangan   talablarga   javob
beradigan   boshqa   tashkilotlar   0   ‘z   DSt   ISO/IEC   17021:2009   standard   talablariga
muvofiq   akkreditlanishi   mumkin.   Ushbu   standartning   tuzilmasi   bo‘yicha
sertifikatlashtirish idorlari quyidagi talablami bajarishi lozim:
4-bo‘lim.   Tamoyillar:   umumiy   qoidalar;   xolisonalik;   layoqatlilik;
javobgarlik;   ochiqlik;   maxfiylik;   shikoyatlarga   javob   berish   tamoyillarini
belgilaydi.
5-bo‘lim. Umumiy talablar: huquqiy va shartnoma masalalari; xolisonalikni
ta’minlash; majburiyat va moliyalashtirishga talablar;
6-bo‘lim.   Tuzilmasiga   talablar:   tashkiliy   tuzilma   va   yuqori   rahbariyat;
xolisonalikni himoyalar bo‘yicha Kengashga talablar; 
7-bo‘lim.   Resurslarga   talablar:   rahbar   va   xodimlaming   layoqatliligi;
sertifikatlashtirish bo‘yicha faoliyatda xodimlami jalb etilishi; tashqi auditorlar va
19 tashqi   texnik   ekspertlami   jalb   qilish;   xodimlar   to‘g‘risidagi   yozuvlar;   bilvosita
(chetki) tashkilotlami jalb qilishga tegishli talablar; 
8-bo‘lim. Axborotlarga talablar: keng miqyosda foydalaniladigan axbortlar;
sertifikatlashtirishga   taalluqli   hujjatlar;   sertifikatlangan   tashkilotlaming   ro‘yxati;
sertifikatga   havolalar   va   belgilardan   foydalanish;   maxfiylik;   sertifikatlashtirish
idorasinng mijozlar bilan o‘zaro axborot almashinuviga talablar;
9-bo‘lim.   Jarayonlarga   talablar:   umumiy   talablar;   boshlang‘ich   audit   va
sertifikatlashtirish;   nazorat   bo‘yicha   faoliyat;   qayta   sertifikatlashtirish;   maxsus
auditlar;   sertifikatlashtirish   amal   qilish   sohasini   qisqartirish,   to‘tatish   yoki   bekor
qilish;   apellyatsiya;   shikoyatlar;   arizachilar   va   mijozlar   to‘g‘risidagi   yozuvlarga
talablar;
10-bo‘lim.   Sertifikatlashtirish   idorasi   menejmenti   tizimiga   talabalar
keltirilgan.
Menejment  tizimlarini  (MT)  sertifikatlashtirish idoralariga,  shuningdek, sifat
menejmenti   tizimini   sertifikatlashtirish   idoralari   0   ‘z   DSt   ISO/IEC   17021:2009
(ISO/IEC   17021:2006)   va   ISO/IEC   62   talablariga   muvofiq   0   ‘zbekiston
Respublikasi   sertifikatlashtirish   milliy   tizimida   akkreditlangan   sertifikatlashtirish
idoralar   sertifikatlashtirishni   amalga   oshiradi.   Har   bir   akkreditlangan
sertifikatlashtirish   idoralari,   akkreditlashtirish   idorasi   tomonidan   tasdiqlagan
faoliyati   bo‘yicha   sertifikatlashtirish   ro‘yxati,   ushbu   idora   uchun   ruxsat   etilgan
akkreditatsiya   sohasi   bo‘lishi   shart.   Sertifikatlashtirish   faoliyatlari   sohasining
umumiy ro‘yxati, ya’ni Xalqaro akkreditlashtirish bo‘yicha forum IAF GD 2:2005
“ISO/IEC 62:1996 qo‘llash bo‘yicha tavsiyalar” aniqlangan bo‘lib.
Menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idoralari   0   ‘z   DSt   ISO/IEC
17021:2009   standard   talablariga   muvofiq   bo‘lishi   va   ularda   sifat   tizimi   ishlab
chiqilgan   bo‘lishi   lozim.   MT   sohasida   sertifikatlashtirish   prosedurasi   bo‘yicha
qaror qabul qiluvchi auditorlar malakasi 0 ‘z DSt ISO 19011 yoki 0 ‘z RH 51-014
ga muvofiq tasdiqlangan  bo‘lishlari  lozim va ular  0 ‘z RH 51-21 bo‘yicha davlat
reestrida ro‘yxatga olingan bo‘lishlari shart.
MT   sertifikatlashtirish   “TJTS”   agentligi   tasdiqlagan   menejment   tizimlarini
sertifikatlashtirish   qoidalari   va   O‘z   DSt   ISO   19011   hisobga   olib   menejment
tizimlarini   sertifikatlashtirish   idoralari   ishlab   chiqqan   prosedura   hujjatlariga
muvofiq amalga oshiriladi. Audit uchun zaruriy qo‘shimcha talablar O‘z DSt ISO
9001, ISO 14001, OHSAS 18001 va boshqa standartlarda belgilangan.
Sertifikatlashtirish idorasi va uning auditorlari hamda barcha mutaxassisilari,
shuningdek,   auditorlik   guruhi   ishida   qatnashishga   jalb   qilingan   subpudratchilar
arizachi-tashkilotning auditi jarayonida olingan barcha ma’lumotlarni maxfiyligiga
rioya etishi va mustaqil, layoqatli bo‘lishi shart.
20 Menejment   tizimini   sertifikatlashtirish   idoralari   sertifikatlashtirish   auditi
jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshirish lozim:
- tekshirilayotgan tashkilot bilan boshlang‘ich bog‘lanishni o‘matish; 
- sertifikatlashtirishga arizani berish va ко‘rib chiqish; 
- ariza bo‘yicha qaror qabul qilish;
- tashkilot hujjatlarini tahlil qilish; 
- dastlabki audit (audit o‘tkazish joyiga dastlabki kelib ko‘rish); 
- sertifikatlashtirishni o‘tkazishga tayyorlash (joyida audit);
- sertifikatlashtirish auditi (joyida audit);
- kuzatishda   olinganlami   tahlil  qilish   va  audit   natijalari  bo‘yicha  xulosa
tayyorlash, ro‘yxatga olish va muvofiqlik sertifikatini berish;
- -   sertifikatlashtirilgan   MT   muvofiqlik   sertifikati   amal   qilish   muddati
davomida inspeksion nazorati.
Sertifikatlashtirish   idorasi   bog‘lanishni   o‘matishda   arizachiga   o‘zining
akkreditatsiya   sohasi,   sertifikatlashtirish   prosedurasi,   ariza   shakli   va   yuridik
manzillari   haqida   to‘liq   maTumotlami   taqdim   qiladi.   Bunda   kelgusida
sertifikatlashtirish   proseduralari   uchun   zururiy   bog‘lanuvchi   shaxs,   tashkilot
manzili,   telefon,   menejment   tizimining   qo‘llanish   sohasi,   tashkilotning   boshqa
ma’lumotlari aniqlanib, belgilanadi.
MT   sertifikatlashtirishga   talabgor   tashkilot,   milliy   tizimda   akkreditlangan
MT sertifikatlashtirish bo‘yicha idoraga ariza jo‘natadi. Ariza bo‘yicha ijobiy qaror
bo‘lsa,   arizachi-tashkilot   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraga   sifat   qo‘llanmasi,
majburiy   hujjatlashtirilgan   proseduralar,   asosiy   jarayonlar   bo‘yicha   hujjatlar   va
sertifikatlashtirish bo‘yicha idora so‘rovi yoki arizachi-tashkilot qiziqishi bo‘yicha
boshqa hujjatlami taqdim qilishi lozim. 
Sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraga   taqdim   qilingan   arizada   MT   qo‘llanish
sohasini,   va   sertifikatlashtirish   sohalari   o‘zining   akkreditlash   sohasi   bilan
muvofiqligini aniqlab aniq va ravshan tasdiqlashi lozim.
Tekshirilayotgan   tashkilot   hujjatlami   tahlil   qilishni   audit   mezonlariga
muvofiqligini aniqlash maqsadida o‘tkazadi. Tahlil qilishda tashkilotning faoliyati
turlari, o‘lchami  va murakkabligini  hamda audit  o‘tkazish  sohasi  va maqsadlarini
hisobga olinishi lozim.
Buyurtmachining   talabi   bo‘yicha,   maxfiylikka   rioya   qilish   maqsadida,
hujjatlar tahlili buyurtmachi auditi o‘tkazilgungacha joyida o‘tkazilishi mumkin.
Alohida   holatlarda,   agarda   audit   o‘tkazish   natijalariga   zarar   keltirmasa
hujjatlar tahlili audit o‘tkazish davomida joyida o‘tkazilishi mumkin.
Hujjatlar   tahlilini,   SI   MT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idora   rahbari   yoki
auditorlar guruhi rahbari tayinlagan xodimlar amalga oshirishadi. 
21 Dastlabki   audit   buyurtmachi   tashilotda   zaruriyat   tug‘ilganda   masalan,
auditni   rejalashtirishda   zaruriy   ma’lumotlami   olish   uchun   yoki   agarda   hujjatlar
tahlili   natijalari   jiddiy   nomuvofiqliklar   mavjudligini   ko‘rsatsa,   sertifikatlashtirish
auditini o‘tkazish imkoniyati to‘g‘risida xulosa chiqarish mumkin emas. Dastlabki
audit   korxonani   sertifikatlashtirish   auditga   tayyorligini   tekshirish   uchun
buyurtmachining hohishi bo‘yicha ham o‘tkazilishi mumkin.
Hujjatlar   tahlili   dastlabki   audit   natijalari   ijobiy   bo‘Isa,   auditorlar   guruhi
belgilanadi. Komissiya tarkibiga  keltirilgan kodlar bo‘yicha malakaga ega bo‘lgan
va   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idoraning   akkreditlashtirish   sohasiga   muvofiq
auditorlar va zaruriyat tug‘ilgan holatlarda ekspertlar kiritiladi.
Auditorlar   guruhi   rahbari   sertifikatlashtirish   auditining   rejasini   ishlab
chiqadi va tekshirilayotgan tashkilot bilan oldindan kelishib oladi. Guruh rahbari,
komissiya a’zolarini tekshirish obyektlariga taqsimlaydi, ular oldindan audit uchun
savolnoma tayyorlaydilar.
Xalqaro   akkreditlashtirish   bo‘yicha   forumi   IAF   GD   2:2005   «ISO/IEC
62:1996 qollash bo‘yicha tavsiyalar»da tavsiya qilingan ekspert-auditorlar ish kuni
miqdori bo‘yicha adit hajmi aniqlanadi. 
Menejment   tizimlarini   sertifikatlashtirish   idorasi   sertifikatlashtirish   auditi
keltirilgan tartibda o‘tkazadi.
MT auditini o‘tkazish texnologiyasi quyidagi jarayonlami o‘z ichiga oladi: 
- mavjud hujjatlami tekshirish; 
- hujjatlami boshqaruvchanligiga standartlarda o‘matilganlarga muvofiqligi va
ichki   talablariga   tekshirish;   -   MT   hujjatlari   talablarini   xodimlar   bajarishini
tekshirish; 
-   o‘matilgan   shaklda   bayonnomalarga   nomuvofiqliklarni   va   auditorlar
hisobotlarini MT muvofiq dalillami qayd etish.
Auditorlar guruhi rahbari audit kuzatuvida olinganlarga asosan audit haqida
hisobot tayyorlaydi. Hisobot O‘z DSt ISO 19011 talabiga muvofiq tayyorlanib va
arizachiga kelishilgan muddatda berilishi lozim.  
Yakuniy   yig‘ilishda   auditorlik   guruhi   audit   natijalari,   shuningdek,
aniqlangan   nomuvofiqliklar   va   kelgusida   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   idora   va
arizachi o‘rtasidagi o‘zaro foaliyatlar to‘g‘risida ma’lumot beridi.
Sertifikatlashtirish jarayonida yig‘ilgan ma’lumot, MT SI sertifikatlashtirish
bo‘yicha, qaromi qabul qilishida asoslashga etarli bo‘lishi lozim.
Sertifikatlashtirish   barcha   ro‘yxatga   olingan   nomuvofiqlik   bayonnomalari
bartaraf qilinmasdan va sertifikatlashtirish bo‘yicha idora auditorlari (tashkilotlami
22 qatnashishi   yoki   boshqa   yo‘l   bilan)   tuzatish   harakatlami   tekshirmasdan   oldin
tugatilishi mumkin emas. 
Auditorlik guruhi qaror qabul qilish uchun audit mezonlariga muvofiq audit
davomida   yig‘ilgan   boshqa   ma’lumotlami   va   audit   kuzatuvini   tahlil   qiladi   va   bu
to‘g‘risida xulosa tayyorlaydi.
Arizachi-tashkilotga sertifikatni berish yoki bekor qilish to‘g‘risidagi qaromi
sertifikatlashtirish   idorasi,   sertifikatlashtirish   jarayonida   yig‘ilgan   ma’lumotlar   va
sertifikatlashtirish faoliyatiga taalluqli, ixtiyoriy boshqa ma’lumotlar asosida qabul
qiladi.   Auditga   qatnashishga   qabul   qilingan   xodim,   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
qaromi qabul qilishda qatnashishi shart emas.
Sertifikatlashtirish bo‘yicha idora ijobiy xulosa bo‘lgan holatda O‘z RH 51-
021ga   muvofiq   davlat   reestri   tizimiga   kiritish   va   ro‘yxatga   olish   uchun
sertifikatlashtirish   milliy   idorasiga   taqdim   etadi   va   o‘matilgan   shaklda   sertifikat
rasmiylashtiradi.   Sertifikatlashtirish   idorasi   ro‘yxatga   olganidan   so‘ng   arizachiga
sertifikat   bilan   birga   muvofiqlik   belgisini   qo‘llash   va   inspeksion   nazoratini
o‘tkazish shartnomalarini beradi.
  Sifat   tizimlari   va   ishlab   chiqarishlami   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
akkreditlangan idoralar quyidagi asosiy vazifalami amalga oshirishadi:
  -   sifat   tizimlarini   dastlabki   baholashini   o‘tkazadi   va   sertifikatlashtirishni
o‘tkazish uchun shartnomalar tuzadilar;
  -   ishlab   chiqarishlami   sertifikatlashtirish   usuliyatlarini   va   sifat   tizimlarini
tekshirish dasturlarini ishlab chiqadilar;
 - sifat tizimi yoki ishlab chiqarishning auditini o‘tkazadi; 
- sifat tizimi yoki ishlab chiqarish sertifikatlarini rasmiylashtiradi, sertifikatni
beradi va tan oladilar;
 - sertifikatlashtirilgan sifat tizimlari va ishlab chiqarishlar ustidan inspeksion
nazoratni amalga oshiradilar;
 - sertifikatlashtirish natijalari haqida ma’lumot beradilar.
Sifat menejmentini sertifikatlashtirish bosqichlari
Sifat   menejment   tizimini   kompleks   tashkil   etuvchi   va   unda   amalga
oshayotgan jarayonlami o‘z ichiga oluvchi o‘zaro bog‘liq va o‘zaro ta’sir etuvchi
komponentlami tassawur qilish mumkin.
Sifat menejmenti tizimida ko‘rib chiqilayotgan modelni ishlashida mahsulot,
xizmatlami hamda sifat  menejmenti tizimi sertifikatlashtirishda sertifikatlashtirish
eng   muhim   va   ahamiyatli   o‘rinni   egallaydi.   Muvofiqlikni   sertifikatlashtirish
sertifikatlashtirish idorasi tomonidan amalga oshirladi.
Sifat menejmenti tizimini sertifikatlashtirish  
SMT sertifikatlashtirishda asosiy ishlar bosqichlari quyidagicha:
 1- ishlami tashkillashtirish;
 2- tashkilot SMT hujjatlarini tahlil qilish; 
 3- “joyida audit”ga tayyorgarlik;
23   4-   “joyida   audit”ni   o‘tkazish   va   audit   natijalari   bo‘yicha   dalolatnomalami
tayyorlash;
  5-   sertifikatlashtirishni   yakunlash,   sertifikatni   ro‘yxatga   kiritish   va   taqdim
etish;
 6- sertifikatlashtirilgan SMT inspeksion nazorati.
  Sifat   menejmenti   tizimini   sertifikatlashtirish   natijasida   tekshirilayotgan
tashkilotni   O‘z   DSt   ISO   9001:2009   talablariga   muvofiqlik   darajasi   va   SMT
natijaviyligi aniqlanadi.
Sertifikatlashtirishni o‘tkazish sharoitiga qo‘yiladigan talabalar:
  -   SMT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   ishlar   TSO/IEC   62,   0   ‘z   DSt   ISO
19011:2004   va   sifat   tizimini   sertifikatlashtirish   standarti,   0   ‘z   DSt   tizimida
akkreditlangan sifat tizimini sertifikatlashtirish idoralari o‘tkazadi.
  -   Sertifikatlashtirishni   o‘tkazish   sharoitida   SMT   mavjud   bo‘lgan   va   rasmiy
joriy qilingan hujjatlashtirilgan korxonalarda o‘tkaziladi.
  -   SMT   sertifikatlashtirish   bo‘yicha   ishlarda   sifat   tizimini   sertifikatlashtirish
bo‘yicha   ekspertlar   (auditorlar),   ro‘yxatga   olingan   sertifikatlashtirish   bo‘yicha
xodimlar va zaruriy hollarda texnik ekspertlari jalb qilinadi.
 - Buyurtmachi SMT qo‘llanish sohasini aniqlab, murojaati va audit natijalari
bo‘yicha   sertifikatlashtirish   idorasi   SMT   sertifikatlashtirish   sohasini   aniqlaydi.
SMT sertifikatlashtirishda audit obyektlari sifatida quyidagilar hisoblanadi:
 - SMT qo‘llanish sohasi;
  -  iste’molchi  talablariga  mahsulot   sifatini   muvofiqligi   va  ushbu  mahsulotga
bo‘lgan majburiy talablar;
 - SMT da hujjatlashtirish O‘z DSt ISO 9001:2009 talablarining to‘liq va aniq
mavjudligi;
  -   SMT   jarayonlari   funksionalligi   tizim   hujjatlari   talablarini   bajarilishini
haqqoniy munosabati va SMT natijaviyligini ta’minlash.
  SMT   qo‘llanish   sohasini   tekshirishda   SMT   sertifikatlashtirishga   murojaat
bo‘yicha sohasi tahlil qilinib, quyidagilar tekshiriladi:
a) agarda arizada ko‘rsatilgan bo‘lsa barcha turdagi mahsulot va hayotiy davri
jarayonlari SMT qamrab olishini;
  b)   tashkilotda   SMT   talablari   O‘z   DSt   ISO   9001:2009   standarti   7   bo‘limida
istisnoning   to‘g‘riligi   mahsulotning   hayotiy   jarayonlariga   agarda   bunday   istisno
O‘z DSt ISO 9001:2009 1.2 bilan muvofiqlikda arizada ko‘rsatilgan bo‘lsa.
Sertifikatlashtirshga   arizada   ko‘rsatilgan   istisnolar   har   bir   turdagi
mahsulotlar   uchun   tahlili   o‘tkaziladi.   Ushbu   istisnolar   sifat   bo‘yicha   qo‘llanma
bo‘limlariga muvofiq mavjudligi to‘liq asoslanishi lozim.
O‘z DSt ISO 9001:2009 standartining 7 bo‘limi talablariga noto‘g‘ri istisnolar
SMT   ga   yoki   istisnolar   0   ‘z   DSt   ISO   9001:2009   boshqa   bo‘limining   talablariga
nomuvofiq qaraladi.
24 SMT   qo‘llanish   sohasini   tahlil   va   tekshiruvi   sertfikatlashtirishning   barcha
jarayonlarida ko‘rilishi ham mumkin.
Mahsulot   sifatini   o‘raatilgan   talablarga   muvofiqligini   quyidagilar   asosida
baholanadi:
  - tashkilot (O‘z DSt ISO 9001 da (7.2.1; 7.2.3, a)-c) keltirilgan) mahsulotga
taalluqli talablar haqida ma’lumotlar bajarilishi sharti;
 - iste’molchilami qoniqishiga bog‘liq ma’lumotlami tahlil natijalari (O‘z DSt
ISO 9001 da 5.6.2, keltirilgan b); 5.6.3, keltirilganb); 7.2.3, keltirilgan c); 8.2.1);
 - mahsulot sifati haqida davlat nazorati tashkilotlari tasarufidagi tashkilotdan
mahsulot sifati uchun olgan ma’lumotlar.
25 XULOSA
Sifat   menejmenti   tizimini   sertifikatlashtirish   bosqichlari   mavzusi   bo‘yicha
kurs ishi tayyorlash davrimda o‘zimga kerakli ma’lumot va ko‘nikmalarni oldim.
Sifat   menejmenti   tizimi,   sertifikatlashtirish   jarayonlari   va   muvofiqlikni
baholash   bular   bir   biriga   bog‘langan   zanjir   ekanligini   bilib   chuqur   o‘rganib
chiqdim.
Menedjment   tizimi   -   siyosat   va   maqsadlami   ishlab   chiqish   va   bu
maqsadlarga erishish tizimi.
Sifat menedjmenti tizimi   - tashkilotga rahbarlik qilish va boshqarish uchun
sifatga taalluqli menejment tizimi.
Sifat   rejasi   -   muayyan   loyiha,   mahsulot,   jarayon   yoki   kontraktga   nisbatan
qanday   proseduralaming   va   mos   resurslarning   kim   tomonidan   va   qachon
qo‘llanilishi lozimligini belgilovchi hujjat.
Sifat   menejmenti   tizimi   va   uni   sertifikatlashtirishning   ayrim   o‘ziga   xos
xususiyatlari mavjud, chunki u o‘ziga ishlab chiqarishni sertifikatlashtirishini ham
qamrab   oladi.   Bu   esa   ko‘pchilik   mahalliy   korxonalaming   o‘ziga   xos   shart-
sharoitlarining   mavjudligi   bilan   tushuntiriladi,   ya’ni   ularda   menejment   tizimlari
mavjud   emas,   ammo   ular   ishlab   chiqarishni   baholash   jarayoni   bilan   tanishlar,
chunki bir vaqtda ishlab chiqarish jarayonlarining attestatsiyasilash  ham  mumkin.
Bu esa menejment tizimlari orqali ishlab chiqarish hamda korxonaning boshqaruv
tizimini   muqobillashtiradi.   Shuning   uchun   menejment   tizimi   o‘zining   afzalliklari
bilan ham ahamiyatlidir.
Sifat   menejmenti   tizimi   va   uni   sertifikatlashtirish   fani   korxona   va
tashkilotlarda   sifat   menejmenti   tizimini   ishlab   chiqish   va   joriy   etilgan   sifat
menejmenti   tizimlarini   sertifikatlashtirish,   audit   o‘tkazish,   audit   turlari,
o‘tkaziladigan va o‘tkazilgan ichki  audit natijalarini tahlil  qilish natijalari  asosida
sifat   menejementi   tizimi   muvofiqligini   baholash   va   tasdiqlash   tartiblari,   ishlab
chiqarish   rivojining   tendensiyasi,   istiqboli   hamda   respublikamizdagi
ijtimoiyiqtisodiy   islohotlar   natijalari   va   sertifikatlashtirish   sohasidagi   xalqaro,
hududiy   muammolaming   mahsulot   sifati,   uning   raqobatbardoshligiga   ta’siri
masalalarini qamrab oladi.
          Sifat  - bu iste’molchi ehtiyojlarini qondirilishi.
Sifat   -   bu   yuqori   malakali   xodimlar   va   yuqori   texnologik   qurilmalar
yordamida erishiladigan unumdorlik.
Sifat   -   bu   ishlab   chiqarish   va   mehnat   samaradorligi.   Bu   ishlaming   tez   va
aniq bajarilishi. Sifat - bu faoliyatni optimallashtirilishi. 
26 Fоydalanilgan adabiyotlar
1.   P.R.Ismatullayev,   B.M.Axmedov,   P.M.Matyokubova,   G’.X.Xamroqulov,
Sh.A.Turayev Sifat  menejmenti tizimi  va  uni  sertifikatlashtirish. Toshkent 2024.
  2.   Abdullayev   A.A,     Latipov.V.B,   Umarov.A.S,   Alimov.M.N,   Boyko   .S.R,
Xakimov.O.Sh,     standartlashtirish,   metrologiya   sertifikatlashtirish   va   sifat.   O’quv
qo’llanma. Toshkent, SMSITI, 2008-267-b.
3.     A.A.Mamajonov,   D.V.Xakimov,   B.R.Xamdamov   Sertifikatlashtirish     asoslari
va sifat menejmenti.
4.   Ismatullayev   P.R,   Maksudov.A.N,   Abdullayev.A.X,   Axmedov.B.M,
A’zamov.A.A,     Metrologiya,standartlashtirish     va   sertifikatlashtirish.
“O’zbekiston” Toshkent-2001 y.
5.   K.J.Jumaniyazov     va   boshq.   «Tо‘qimachilik   maxsulotlari   texnologiyasi   va
jixozlari». «Gofur Gulyam» T. 2012 y.
6.   Q.J.   Jumaniyazov,   Y.M.   Polvonov   «Paxta   yigirish   texnologik   jarayonlarini
loyihalash» TTESI.  2007 y.
7. Borzunov I.G. i dr. «Pryadeniye xlopka i ximicheskix volokon». Chast-1,   1982 
8. www.lex.uz
9. www.ziyonet.uz
10. www.standart.uz
11. www.akkred.uz
27

Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti tizimi

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha