Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 81.9KB
Покупки 8
Дата загрузки 13 Март 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Dilshod Yunusov

Дата регистрации 13 Март 2024

11 Продаж

Korxonalarning bozor tizimidagi oʻrni va iqtisodiy faoliyatining xususiyatlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI 
MAVZU:  Korxonalarning bozor tizimidagi o‘rni va iqtisodiy faoliyatining
xususiyatlari
BAJARDI: Yunusov Dilshodbek Ravshan o‘g‘li
Buxgalteriya fakulteti, 1-kurs BHA-63-guruh
TOSHKENT-2024 REJA
KIRISH
1. Korxonalarni tashkil etish va ularning faoliyatini to‘xtatish.
2. Korxona ishlab chiqarish quvvati, samaradorligining tarkibiy qismlari va 
mezonlari.
3. Korxona tijorat siri mohiyati va uni himoya qilish mexanizmlari.
4. Korxonaning foyda va xarajatlari.
5. Korxonalar raqobati.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 KIRISH
         Huquqiy shaxs mavqeiga ega bo‘lgan, mulkchilik huquqi yoki xo‘jalikni to‘la
yuritish   huquqi   bo‘yicha   o‘ziga   qarashli   mol-mulkdan   foydalanish   asosida
mahsulot   ishlab   chiqaradigan   va   sotadigan   yoki   mahsulotni   ayirboshlaydigan,
ishlarni   bajaradigan,   xizmat   ko‘rsatadigan,   mulkchilikning   barcha   shakllari   teng
huquqliligi   sharoitida   amaldagi   qonunlarga   muvofiq   o‘z   faoliyatini   amalga
oshiradigan mustaqil xo‘jalik yurituvchi subyekt korxona hisoblanadi. Korxona o‘z
faoliyati  maqsadlarini  ro‘yobga chiqarishga o‘z mahsuloti, ishlari  va xizmatlariga
bo‘lgan   ehtiyojlarni   qanoatlantirish   hamda   ana   shu   asosda   mehnat   jamoasi
a’zolarining   ijtimoiy   va   iqtisodiy   manfaatlarini   hamda   korxona   mol-mulki
egasining   manfaatlarini   ta’minlash   yo‘li   bilan   erishadi.   Har   bir   korxonada   o‘z
faoliyatini   amalga oshirish uchun moddiy , moliyaviy, mehnat, energetik va boshqa
zaruriy resurslar mavjud bo‘lib, korxona ularga egalik qilish, umumxalq mulkining
unga tegishli bo‘lgan qismidan foydalanish va boshqarish huquqiga ega.
      Korxonalar faoliyatida jamiyatning rivojlanish, iqtisodiy qonunlarini ko‘rinishi
shakllari   o‘z   aksini   topadi.   «Hammamiz   yaxshi   bilamizki,   bizga   sobiq   sovet
tizimidan bir tomonlama rivojlangan, faqat xomashyo yetishtirishga yo‘naltirilgan,
paxta yakkahokimligi halokatli darajada avjiga chiqqan, ishlab chiqarish va sotsial
infratuzilmasi o‘ta qoloq, aholi jon boshiga iste’mol ko‘rsatkichi eng past bo‘lgan
iqtisodiyot   meros   bo‘lib   qolgan   edi».   Shunday   ekan   korxonalarni   boshqarish
asosida   iqtisodiy   qonunlar   talablari   subyektiv   holda   ko‘ra   bilish   va   unga   asosan
qarorlar   qabul   qilish   zarur   bo‘ladi.O‘zbekiston   Respublikasi   hamda   davlat
mustaqilligiga   erishgach,   mamlakat   barcha   xo‘jalik   yuritish   tizimining   bozor
munosabatlariga   o‘tishi   iqtisodiyotning   asosiy   bo‘g‘ini   hisoblanuvchi   korxona
maqomining   sezilarli   ravishda   o‘zgarishiga   sabab   bo‘ldi.   Korxonalar   endilikda
davlatga   tegishli   bo‘lgan   paytlardagidan   farqli   o‘laroq   mahsulot   ishlab   chiqarish
bo‘yicha   faoliyatlarini   direktiva   ko‘rsatkichlari   asosida   emas,   balki   O‘zbekiston
Respublikasi   «Korxonalar   to‘g‘risida»gi   qonuni   va   bozor   talablariga   asosan
mustaqil   ravishda   yuritmoqda.   Ular   o‘zlariga   kerak   bo‘lgan   ishchi   va   xodimlar
sonini   mustaqil   belgilamoqda,   ishlab   chiqarish   texnikasi   va   texnologiyasi,
tejamkorlik   rejimiga   rioya   qilish   masalalari   bilan   shug‘ullanmoqda,   zamonaviy
marketing   va   menejmentni   yo‘lga   qo‘ymoqdalar   hamda   joriy   ishlab   chiqarishni
rejalashtirmoqdalar va rivojlanishning zaruriy prognozlarini amalga oshirmoqdalar.
            Hozirgi   kunda   korxona   iqtisodiyotiga   bo‘lgan   qiziqish   sezilarli   ravishda
o‘sgan.   Gap   shundaki,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   yangi   huquqiy-tashkiliy
shakldagi   korxonalar,   xomashyo,   material   va   asbob-uskuna   yetkazib   beruvchilar,
shuningdek,   bevosita   mahsulot   yoki   tovar   iste’molchilari   (xaridorlar)   bilan
yangicha   iqtisodiy   munosabatlar   vujudga   kelib,   rivojlanib   bormoqda.   Bundan
tashqari, korxona, bu   - avvalo ishlab chiqarish jamoasi, odamlaming turli tarzdagi
faoliyati   bo‘lib,   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlar   tizimi   yuzaga   keladi   hamda
3 ma’lum   bir   turmush   tarzi,   ma’naviyat   va   axloq   normalari   shakllanadi.   Bularning
barchasi  xo‘jalik  yuritish   shakl  va  usullarini  qayta   ko‘rib  chiqish,  korxonalarning
iqtisodiyot   rivojlanishidagi   o‘rni   va   roliga   yangicha   yondashishni   talab   qiladi.
Bugungi   kunda   aksari   korxonalar   aksiyadorlik   jamiyatlari,   xolding   va   moliya-
sanoat   guruhlari   tuzish   yo‘lidan   bormoqda.   Davlat   korxonalarning
tashabbuskorligi,   ijodiy   izlanish   va   tadbirkorligi   uchun   keng   yo‘l   ochib,   ularning
ishlab   chiqarish   funksiyalarini   rejali   iqtisodiyot   davridagi   kabi   nazorat,   limit   va
qattiq normalar bilan cheklab qo‘yayotgani yo‘q. Ya’ni qonunda taqiqlab qo‘yilgan
hollardan   tashqari   barcha   holatlarda   mustaqil   xo‘jalik   faoliyati   va   erkinligi
zamonaviy korxonalar faoliyatining eng asosiy xususiyati bo‘lib kelmoqda.
          Kurs ishining obyekti va predmeti.   Bozor munosabatlari sharoitida faoliyat
ko‘rsatayotgan   turli   mulkchilik   shaklidagi   korxonalarning   bozor   tizimi   va
iqtisodiy faoliyatiga oid masalalarni o‘rganish.
         Kurs ishining maqsadi va vazifalari.   Korxonalar, tadbirkorlik subyektlari va
xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning   iqtisodiyotdagi   vazifalari,   roli,   ahamiyati,
dolzarbligi   va   iqtisodiy   islohotlarning   korxona   faoliyatiga   o‘rganish   va   yuritish
hamda yangi takliflar berishdan iborat.
          Kurs   ishi   tuzilmasining   tavsifi.   Kirish,   5   ta   reja,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iboratdir
4 KORXONALARNI TASHKIL ETISH VA ULARNING FAOLIYATINI
TO‘XTATISH
          Iqtisodiyotning   jadal   rivojlanishi   va   ishlab   chiqarish   kuchlarining   o‘sishi
faoliyat   yuritayotgan   korxonalardan   tashqari,   yangi   korxonalarni   tashkil   qilish   va
ishga tushirishga tayanadi. Bunday qadam iqtisodiy jihatdan maqbullikka, resurslar
imkoniyati   va   korxona   mahsulotlariga   bo‘lgan   talabga   asoslanadi.   Biron   bir
mahsulotning   taqchilligi   yoki   umuman   yo‘q   bo‘lishi   ham,   yangi   korxona   yoki
ishlab chiqarishni tashkil qilishga sabab bo‘lishi mumkin.
       Yangi korxonani tashkil qilish quyidagi tashkiliy tamoyillar asosida amalga
oshiriladi : 
- korxonani tashkil qilish fikrining paydo bo‘lishi;
 - korxona muassislarini tanlash;
 - taklif qilinayotgan mahsulotga bozordagi talabni o‘rganish;
 - korxona nizom jamg‘armasini tuzish uchun moliya manbalarini aniqlash;
 - korxonaning ta’sis hujjatlari va biznes-rejasini tayyorlash;
 - davlat ro‘yxatidan o'tish;
 - muhr, shtamp va boshqa rekvizitlami tayyorlash;
 - soliq idoralarida ro‘yxatdan o‘tish. 
          O‘zbekiston   Respublikasining   «Korxonalar   to‘g‘risida»gi   qonuniga   asosan,
korxonalar   mulk   egasi   (egalari)   yoki   u   (ular)   tayinlagan   vakillik   organi,   mehnat
jamoasi yoki muassislar  guruhining qarori bo‘yicha belgilangan qonun-qoidalarga
asosan tashkil qilinishi mumkin. Shuningdek, korxonalar agar korxona mulki egasi
yoki u tayinlagan vakillik organining roziligi bo‘lsa, faoliyat yuritayotgan korxona
tarkibidan bir yoki bir nechta tarkibiy bo‘linmalami, ushbu bo‘linmalaming mehnat
jamoalari   tashabbusiga   ko‘ra,   ajratib   chiqarish   natijasida   ham   tashkil   topishi
mumkin.   Korxona   joriy   va   hisob-kitob   raqamlari   ochish   va   ular   to‘g‘risidagi
holatlami   tasdiqlash   huquqiga   ega   bo‘lgan,   mustaqil   huquqiy   shaxs   maqomidagi
sho‘ba   korxonalari,   filiallar,   vakolatxonalar,   bo‘lim   va   boshqa   tashkiliy
bo‘linmalarni   tashkil   qilishi   mumkin.   Korxona   qonun   hujjatlarida   belgilab
qo‘yilgan   tartibda   maxsus   davlat   organlarida   ro‘yxatga   olingan   kundan   boshlab
tashkil   qilingan   hisoblanadi   va   huquqiy   shaxs   maqomiga   ega   bo‘Iadi.   Korxonani
tashkil   qilishdan   tashqari,   uning   moliyaviy   barqarorligi   va   samarali   faoliyatini
ta’minlash,   bozor   munosabatlari   va   raqobatchilik   sharoitlarida   juda   muhimdir.
Amaliyotdan ko‘rinib turibdiki, bu qoidalarga rioya qilmaslik natijasida korxonani
tashkil   qilishga   ketgan   barcha   sa’y-harakatlar   o‘zini   oqlamaydi   hamda   ijtimoiy
ishlab chiqarish  rivojlanishining mikro va makroiqtisodiy  ko‘rsatkichlariga salbiy
5 ta’sir   ko‘rsatadi.   Ya’ni   moliyaviy   jihatdan   barqaror   bo‘lmagan   korxonalar   endi
tashkil   qilingan   yoki   faoliyat   yuritayotganligidan   qat’i   nazar,   bankrot   korxonalar
hisoblanadi.
       Yangi korxona tashkil qilishdan asosan quyidagi maqsadlar ko‘zlanadi :
•   iste’molchilar   talab   qilayotgan   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish   va   uni
sotishdan foyda (daromad) olish;
• ishlab chiqarishga ish bilan band bo‘lmagan aholini jalb qilish va shu orqali ish
bilan ta’minlashdagi ijtimoiy muammolami hal qilish;
• ishlab chiqarishga mavjud qo‘shimcha resurslami jalb qilish; 
•   fan-texnika   yutuqlaridan   foydalangan   holda   yangi   sanoat   mahsulotlarini   ishlab
chiqarish;
  •   yakka   tarzda   yoki   hamkorlikda   faoliyat   yuritish   uchun   kichik   korxona
(o‘rtoqchilik   kabi)   tashkil   qiluvchi   alohida   fiiqarolar   yoki   shaxslar   gumhi
a’zolarining shaxsiy ehtiyojlarini qondirish; 
•   ishlab   chiqarishni   mustahkamlash   va   rivojlantirish   hamda   bozor   muhitini
kengaytirish. 200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023
020000400006000080000100000120000 O`zbekiston Respublikasi
Mamlakat kesimida yangi tashkil etilgan korxona va tashkilotlar soni  1
1
  Manba:  .  http:    //   www.stat.uz      sayti asosida tayyorlangan .
6         Ushbu   rasmdan   ko‘rish   mumkinki,   2000-2023-yillar   mobaynida   mamlakatda
tashkil etilgan korxona va tashkilotlar  soni ko‘rsatilgan. 2000-yilda tashkil etilgan
korxona   va   tashkilotlar   soni   20000   taga   yetgan   bo‘lsa,   2001-yilga   kelib   bu
ko‘rsatkich   taxminan   19000  taga   tushdi.   Lekin   oradan   20   yil   o‘tgach,  2021-yilda
yangi   tashkil   etilgan   korxona   va   tashkilotlar   soni   eng   yuqori   ko‘rsatkich-102000
taga yetgan.  
    Korxona faoliyatini tashkil qilinishi, avvalam bor, birinchidan, tegishli tashkiliy-
tarkibiy   boshqaruv   tuzilmasini   mavjud   bo‘lishini   talab   qiladi.   Ikkinchidan,   ishlab
chiqarish vositalarini tegishli darajada texnologik birlashuvini, o‘zaro harakatlarini
moslashtirishni   ta’minlash   zaruriyati.   Uchinchidan,   faoliyatni   tashkil   qilish,
boshqarishda   qarorlar   qabul   qilish   va   hokazo   hollarda   qonunning   ustunligini
ta’minlash.   To‘rtinchidan,   korxonalarni   barchasi   huquqiy   nuqtayi   nazardan
tengligini   ta’minlash   zaruriyati.   В eshinchidan,   ijtimoiy-iqtisodiy   zaruriyat
mavjudligidan kelib chiqish. Oltinchidan, biznes shaklini tanlash erkinligi, albatta,
korxonaning   ijtimoiy-iqtisodiy   zaruriyatidan   kelib   chiqqan   holda.   Yettinchidan,
korxona   xo‘jalik   faoliyatiga   davlatning   aralashmasligi,   uning   faoliyat   yuritishida
erkinligi.   Va   nihoyat,   korxonalar   biron   bir   mafkuraga   bo‘ysunmasligi,   ulaming
mafkuradan   ozodligi.   Ta’sis   hujjatlarini   tayyorlash   korxonani   tashkil   etish   va
keyingi faoliyat yuritish jarayonidagi muhim bosqichlaridan biri hisoblanadi. 
         Ta’sis  hujjatlari   faoliyat  yurituvchi  korxonalaming huquq  va majburiyatlarini
hamda   sharoitlarini   ifodalaydi.   Korxonalar   faoliyatini   tartibga   soluvchi   qonun
hujjatlarida   ikki   xil   ta’sis   hujjatlari   belgilab   berilgan:   korxona   nizomi;   ta   ’sis
shartnomasi.   Amaliyotda   korxona   faqat   nizom   yoki   faqat   ta’sis   shartnomasi
asosida,   shuningdek,   bir   vaqtning   o‘zida   nizom   va   ta’sis   shartnomasiga   asosan
faoliyat yuritish hollari mavjud. 
          Shuni   qayd   qilib   o‘tish   kerakki,   korxonaning   (huquqiy   shaxsning)   ta’sis
shartnomasi   kelishuv   asosida   tuziladi,  nizom   esa   muassis   (muassislar)   tomonidan
tasdiqlanadi.   Bitta   ta’sischi   tomonidan   tuzilgan   huquqiy   shaxs   shu   ta’sischi
tomonidan   tasdiqlangan   nizom   asosida   faoliyat   yuritadi.   Korxona   nizomi   asosiy
ta’sis   hujjati   bo‘lib,   unda   korxonaning   tashkiliy-huquqiy   shakli,   nomi   va
manzilgohi,   nizom   jamg‘armasining   miqdori,   daromadlarining   tarkibi   va
taqsimlanish   tartibi   hamda   korxona   fondlarini   tashkil   qilish   tartibi,   korxonani
tugatish va qayta tashkil qilish tartibi ko‘rsatilishi shart. Boshqacha qilib aytganda,
korxona   nizomi   uning   huquqiy   maqomini,   huquq   va   majburiyatlarini   belgilab
beradi. 
          Korxonani   barpo   etilishi   o‘ziga   xos   tashkiliy   bosqichlardan   iborat   bo'ladi.
Korxonani   tuzilishi   uni   yaratish   to‘g‘risida   tug‘ilgan   g‘oyalami   asoslashda
boshlanadi va quyidagi ketma-ketlikda keltirilgan ishlar bajariladi:
7  - korxonani ta’sis etuvchilari aniqlanadi, ulami shartnomasi tuziladi;
 - ishlab chiqaradigan mahsulot yoki xizmat turini belgilash;
 - korxonaning moliyaviy resurslari manbalarini aniqlash;
 - korxonaning Ustav va Nizomini rasmiylashtirish;
 - korxonani biznes-rejasini ishlab chiqish;
 - korxona muhri, shtampi va boshqa rekvizitlarini tayyorlash;
 - korxonani soliq organidan ro‘yxatdan o‘tkazish;
 - bankda hisob raqamini ochish, bank bilan shartnoma tuzish;
  - korxonalar ajratmalar o‘tkazishi majbur bo‘lgan, respublikada mavjud maqsadli
jamg‘armalarda hisobga qo‘yilishi;
 - korxonani davlat ro‘yxatidan o‘tkazish va ro‘yxatdan o‘tganlik to‘g‘risida hujjat
olish.
    KORXONA MULKI.  Jamiyat mulkining asosiy qismi korxonalar mulki tashkil
qiladi.Albatta, har bir tashkil etilgan va tashkil  etilayotgan korxonalar o‘z mulkiga
ega   bo‘ladilar.   Korxona   mulkini   asosiy   fondlar   va   aylanma   mablag‘lar,
shuningdek, korxonaning mustaqil balansida qiymati ifodalangan boshqa boyliklar
tashkil etadi.
       Korxona mulkining manbalariga  quyidagilar kiradi :
            Korxona     mulkini   shakllantirish   va   undan   foydalanish   Nizom   va   Ta’sis
shartnomasining   muhim   qismi   hisoblanadi.   «Korxonalar   to‘g‘risida»gi   qonunga
asosan quyidagilar korxonalar mulkini shakllantirishning manbalari hisoblanadi: 
• muasssalarning pul va moddiy ko‘rinishdagi badallari; 
•   mahsulot   (ish,   xizmat)   sotishdan   va   boshqa   turdagi   faoliyatdan   olingan
daromadlar; 
• qimmatbaho qog‘ozlardan olingan daromadlar; 
• banklar va boshqa kreditorlardan olingan kreditlar; 
• budjetdan olinuvchi mablag‘lar (dotatsiya), kapital qo'yilmalar; 
•   korxona,   tashkilot   va   fuqarolaming   beg‘araz   va   xayriya   badallari,   shuningdek,
almashish, meros va sovg‘a tariqasida olinuvchi mulk; 
• O‘zbekiston Respublikasida qonun bilan taqiqlanmagan boshqa manbalar. Davlat
korxonalarning mulkiy huquqlarini kafolatlaydi.
8       Davlatning korxonalar mulkini (asosiy fondlar, aylanma mablag‘lar va hokazo)
tortib   olishiga   yo‘l   qo'yilmaydi,   qonunchilikda   ko‘zda   tutilgan   hollar   bundan
mustasno. Korxona haq evaziga yer  va boshqa tabiat  resurslariga egalik qilish va
foydalanish huquqiga ham egadir.
          KORXONA   FAOLIYATINI   TUGATISH.   Ishlab   chiqarishning   barqaror
emasligi, moliyaviy qiyinchiliklar, surunkali zarar ko'rish va to‘lov qobiliyatining
yo‘qolishini   korxonalami   tugatish   yoki   qayta   tashkil   qilishga   asosiy   sabab   qilib
ko‘rsatish mumkin. 
          Korxonani   qayta   tashkil   qilish   -   bu,   uning   birlashib   ketishi,   qo‘shilishi,
bo‘linishi, ajralib chiqish va shaklini o‘zgartirishi degani. Korxonani qayta tashkil
qilish   ta’sischi   (ta’sischilar)   yoki   korxona   boshqaruvi   qaroriga   muvofiq   amalga
oshiriladi.   Qayta   tashkil   qilish   korxonaning   ishlab   chiqarish   ko‘rsatkichlari,
moliyaviy   va   iqtisodiy   ko‘rsatkichlari   avvalgiga   nisbatan   yaxshilanishiga   xizmat
qilishi lozim. 
          Korxonani   tugatish   huquqiy   xatti-harakat   bo‘lib,   ishlab   chiqarish   va   xo‘jalik
yuritish   faoliyatining   to‘xtatiiishini   anglatadi.   Korxona   tugatilganda   u   davlat
ro‘yxatidan   chiqariladi,   uning   bankdagi   hisob   raqami   yopiladi   hamda   muhr,
shtamp va boshqa rekvizitlari haqiqiy emas deb hisoblanadi. Korxonani tugatishga
quyidagilar sabab bo‘lishi mumkin: 
• ishlab chiqarilayotgan mahsulot (ish, xizmat)ga bo‘lgan talabning pasayib ketishi
yoki umuman yo‘qolishi; 
• ishlab chiqarishning zarar keltirishi; 
• ishlab chiqarishninng atrof-muhit hamda aholi hayotiga xavf tug‘dirishi; 
•   korxonalarning   bino   va   inshootlari,   asbob-uskunalari   va   boshqa   vositalaridan
iqtisodiy   jihatdan   unumliroq,   yanada   sifatli   va   iste’molchilar   talabiga   javob
beruvchi   mahsulotlar   ishlab   chiqarishda   foydalanish   imkoniyatining   yuzaga
kelishi.
         Korxonani tugatishda tugatish komissiyasi  tuzilib, unga kreditorlarga korxona
tugatilganini   xabar   qilish,   kreditorlami   aniqlash   va   debitorlik   qarzini   undirish
choralarini   ko‘rish,   shuningdek,   korxonaning   tugatilishi   sababli   ishsiz   qolgan
xodimlar   ish   bilan   ta’minlanishiga   yordamlashish   vazifasi   yuklanadi.   Korxonani
tugatish jarayonida oraliq tugatish balansi tuzilib, unga tugatilayotgan korxonaning
mulki, kreditorlaming talablari va ulami ko‘rib chiqish natijalari ro‘yxati kiritilishi
lozim. Ushbu balans korxonaning ta’sischisi (ta’sischilari) yoki korxonani tugatish
to‘g‘risida qaror chiqargan idora tomonidan tasdiqlanadi.
9 KORXONA ISHLAB CHIQARISH QUVVATI, SAMARADORLIGINING
TARKIBIY QISMLARI  VA MEZONLARI
Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish  - korxona rahbariyatining doimiy
vazifasidir. Bu vazifani yechish amaliyotda quyidagi omillar bilan bog‘liq bo‘ladi:
* bozor talablariga javob beruvchi yuqori sifatli mahsulot ishlchiqarishda eng kam
xarajatlar bilan ishlab chiqarishning maksimal hajmini ta’minlovchi, optimal ishlab
chiqarish jarayonini tanlash; 
*iste’molchilar   talabini   qondirishga   yo‘naltirilgan   mahsulotni   sotish   va   yuqori
daromad (foyda) olish; 
*aylanma   vositalarni   tejash   imkoniyatini   yaratuvchi   optimal   ishlab   chiqarish
zaxiralarini yaratish.
      Xo‘jalik samaradorligini oshirish omillarining yuqorida sanab o‘tilgan har biri,
faoliyat   yuritishning   turli   shakl   va   ko‘rinishlari   yordamida,   ishlab   chiqarish
samaradorligi   asosida   yotuvchi   xarajatlar   va   resurslarning   o‘zaro   aloqasini
inobatga olgan holda amalga oshiriladi (jadvalda).
Moddiy va buyumlashgan shaklda Pul shaklida
Resurslar Xarajatlar Resurslar Xarajatlar
Ishchi kuchi soni Mehnat (sifat va
miqdor) Mehnat haqi
fondi To'langan oylik
miqdori, jumladan,
mukofot va
qo‘shimchalar
Bino, inshoot, mashina
va uskunalar (mehnat
qurollari) Mehnat qurollarining
eskirishi Asosiy
kapital Amortizatsiya
ajratmalar
Mehnat predmetlari Iste’mol, talab,
materiallar, yoqilg‘i,
energiya va hokazo Aylanma
kapital Sarflangan
xomashyo, material
va hokazolar qiymati
Tayyor mahsulot Dizayn, reklama,
qadoqlash, tovar
yo‘qotishlari Muomala
fondlari qo‘shimcha
xarajatlar (qiymat)
10 - - Pul mablag'
lari Kredit uchun foiz
Xo‘jalik   samaradorligini   baholash,   korxonalarda   foydalaniladigan   resurs   turlari
bo'yicha amalga oshirilishi va miqdor jihatidan o‘lchanishi mumkin.
          Ijtimoiy   mahsulot   sig‘imi   -   bu   ko‘rsatkich   xomashyo   materiallar,   yonilg‘i,
energiya va boshqa  mehnat  predmetlari  xarajatlarining yangi  ijtimoiy mahsulotga
bo‘lgan nisbati bilan aniqlanadi. 
          Korxonalarning   mahsulot   sig‘imi   shu   mahsulotni   yaratilishi   uchun   ketgan
moddiy   xarajatlarning   jami   ishlab   chiqarilgan   mahsulotga   bo‘lgan   nisbati   orqali
aniqlanadi, ya’ni: 
MdS= M x: lm
 MdS - mahsulot sig‘imi turli shaklda; Mx - moddiy xarajatlarning umumiy hajmi;
lm   -   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   umumiy   hajmi.   Korxona   faoliyati   samaradorligi
ko‘rsatkichlaridan yana biri mahsulotning kapital sig‘imidir. Ma’Ium, bir darajada
kapital sig‘imi hamda fondlar sig‘imi bir-biriga zid ko‘rsatkichlardir.
          Korxona   darajasida   fondlarni   samaradorligi ni   hisoblaganda   quyidagi
formuladan foydalanish mumkin: 
Fs = F :  О
  bu   yerda,   Fs   -   fondlar   sig‘imi;   F   -   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarining   o‘rtacha
qiymati;  О  - yaratilgan mahsulotning umumiy hajmi (odatda yalpi mahsulot).
          KORXONANING   ISHLAB   CHIQARISH   QUVVATI .   Asosiy   ishlab
chiqarish   fondlari   hajmi   va   ulardan   foydalanish   darajasi   korxonaning   ishlab
chiqarish   quwati   kattaligini   belgilaydi.   U   ishlab   chiqarish   dasturini   asoslashda
katta   rol   o‘ynaydi   hamda   korxonaning   belgilangan   nomenklatura   va   sifatli
mahsulot   ishlab   chiqarish   bo‘yicha   potensial   imkoniyatlarini   tavsiflaydi.   Bundan
kelib   chiqadiki,   ishlab   chiqarish   quvvati   -   bu,   ma’lum   bir   vaqt   davomida   ilg‘or
texnologiyalardan   foydalanish,   ishlab   chiqarish   va   mehnatni   tashkil   qilishning
ilg‘or   sharoitlarida   ishlab   chiqarish   mumkin   bo‘lgan   mahsulotlarning   maksimal
darajasidir.   U   qoidaga   ko‘ra,   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   hajmining   natural
ko‘rinishda, ushbu korxonaning ixtisoslashganligi  va mahsulotning alohida turlari
o‘rtasidagi o‘zaro nisbatiga ko‘ra aniqlanadi.
     Korxonaning ishlab chiqarish quvvati ilg‘or (asosiy) sexlar quvvati bilan, sexlar
quvvati   bosh   uchastkalar   quvvati   bilan,   uchastkalar   quvvati   esa   bosh   uskunalar
11 quvvatiga asosan aniqlanadi. Korxona ishlab chiqarish quvvati kattaligini belgilab
beruvchi ko‘rsatkichlar qatoriga quyidagilami kiritish mumkin: 
*   uskunalar tarkibi va turlar bo ‘yicha soni; 
*   uskuna,   agregat   va   dastgohlardan   foydalanishning   texnik-iqtisodiy   norma
(normativ) lari; 
*  ishchilar soni; 
*     ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   nomenklaturasi   va   assortimenti   (turlari   va
xilma-xilligi). 
          Hozirigi   kunda   amaliyotda   asosiy   vositalaming   korxona   balansi   va
hisobotlarida   aks   ettiriluvchi   (ya’ni   boshlang‘ich,   belgilangan   tartibda
o‘tkaziluvchi qayta baholashdan keyin esa tiklanish), hisobga olish qiymati balans
qiymati   deb   ataladi.   Bundan   asosiy   vositalaming   qoldiq   qiymatini   asosiy
vositalaming   balans   qiymatidan   eskirish   summasini   ayirib   tashlash   yordamida
topish mumkinligi anglashiladi.
KORXONANING TIJORAT SIRI MOHIYATI VA UNI HIMOYA QILISH
MEXANIZMLARI
            Bozor   munosabatlari   sharoitida   korxonaning   iqtisodiy   xavfsizligini
ta’minlashda   uning   faoliyatiga   doir   ayrim   hujjatlar,   texnologik   jarayonlar,
boshqaruv   usullari   boshqa   raqobatchilardan   sir   saqlanishini   taqozo   qiladi.   Bu   esa
uning mazmun-mohiyatini, himoya qilish mexanizmi, axborot olish yoilarini ochib
berilishi lozimligini keltirib chiqaradi.
          Korxonaning   tijorat   sirlari   ishlab   chiqarish,   texnologik   ma’lumotlar,
boshqaruv, moliya va shu kabilar bilan bog‘liq bo‘lib, ularni oshkor qilish korxona
manfaatlariga   zarar   yetkazishi   mumkin   boigan   ma’lumotlardir.   Korxona   «tijorat
sirlari»   toifasining   qonunchilikda   belgilab   berilgan   tavsifhomasi   shunday.   Tijorat
siri deganda xo‘jalik yurituvchi subyektlaming tijorat, ishlab chiqarish, moliyaviy
operatsiyalari, reja, marketing, ilmiy ishlanmalar va boshqa jarayonlar ifoda etilgan
oshkor qilinishi mumkin boimagan ma’lumotlaming maxfiy saqlanishi tushuniladi.
Mavjud   nuqtayi   nazarlarga   ko‘ra,   korxonaning   tijorat   sirlari   umumiy   holda   o‘z
ichiga quyidagi ma’lumotlami qamrab oladi:
 * korxonaning savdo aloqalari haqida;
 * kapital hajmi va tuzilmasi, investitsiya rejalari haqida;
 * bank operatsiyalar haqida va hokazolar.
12 Sanoati   rivojlangan   mamlakatlaming   (masalan,   AQSHning)   davlat   organlarida
maxsus   vositachilik   xizmatlari   mavjud   bo‘lib,   u   mijozlami   ulami   qiziqtirayotgan
korxona   va   tashkilotlar   haqidagi   ma’lumotlar   bilan   ta’minlaydi.   Mamlakatimizda
korxonalar davlatga soliqqa tortish va iqtisodiy ma’lumotlami yig‘ish va ular bilan
ishlash tizimi uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlami taqdim etishi qonun hujjatlarida
belgilab   qo‘yilgan.   Shuningdek,   korxonalar   o‘z   faoliyatlari   to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni,   jumladan,   yillik   balansni   nashr   qiladilar.   Shu   bilan   bir   paytda
korxonalar   tijorat   sirlariga   oid   ma’lumotlami   bermaslik   huquqiga   ega.   Quyida
korxona   tijorat   sirlarini   muhofaza   qilish   mexanizmining   asosiy   elementlari
keltirilgan.
13Korxona tijorat sirlarini muhofaza qilish sirlari
Tijorat sirlariga kiritiluvchi
ma’lumotlar ro‘yxati Hujjatlardan nusxa olish va
ko‘paytirish vositalarini nazorat
qilish tizimi
Tijoratga oid ma’lumotlarni
axborot vositalari va hisoblash
texnikalarida muhofaza qilishYangi materiallar va
mahsulotlarni qo‘riqlash tizimi
Maxfiy ma’lumotlarni uzatishda
ochiq kanallardan foydalanishKorxona hududi va uning
asosiy binolari va inshootlarini
qo‘riqlash
Korxonaga begona shaxslar
kirib-chiqishini nazorat qilish
tizimi Korxona hodimlarini tijorat
sirlarini muhofaza qilish
usullariga o‘rgatish va ularning
manfaatdorligini ta’minlash
tizimi
Tijorat sirlarini himoya qilish
bo‘yicha maxsus xizmatlarTijorat sirlariga oid hujjatlar
bilan ishlash tartibi     
 Korxonalaming maxfiylik shartlariga rioya qilmaslik natijasida yuzaga keluvchi
yo‘qotishlari umumiy ko‘rinishda quyidagalarga olib keladi :
  *   ilmiy   tadqiqotlarga   litsenziya   sotish   imkoniyatlari   pasayadi,   fantexnika
taraqqiyoti   sohasida   erishilgan   ustunliklar   yo‘qotiladi,   ilmiytadqiqot
bo‘linmalarining yo‘nalishni o‘zgartirishlari uchun xarajatlari o'sadi;
 *   ishlab chiqarish faoliyatida zarur bo‘lga xomashyo, texnologiya va hokazolami
sotib   olishda   qiyinchiliklar   yuzaga   keladi   (yoki   raqobatchilar   tomonidan   sun’iy
ravishda yaratiladi);
  *     korxonaning   tadbirkorlikdagi   sheriklar   bilan   hamkorligi   cheklanadi,   foydali
shartnomlarni   imzolash   imkoniyatlari   kamayadi,   shartnoma   majburiyatlarini
bajarishda muammolar vujudga keladi
  *   korxonaning   yangi   bozor   strategiyasini   yaratish,   marketing   tadqiqotlari
tuzilmasini o‘zgartirish va hokazolarga sarflanuvchi xarajatlari o‘sadi;
  *       tijorat   sirlarini   oshkor   qilganlarga   nisbatan   iqtisodiy   jazo   choralari   qo‘llash
xavfi kuchayadi.
          Barcha   yo‘qotishlaming   umumiy   miqdori   qiymatini   aniq   hisoblash   juda
murakkab   va   ko‘p   mehnat   talab   qiluvchi   jarayon   bo‘lib,   ba’zida   ishonchi
ma’lumotlar   yo‘qligi   sababli   ularni   hisoblashning   imkoni   ham   bo‘lmaydi.   Shu
sababli ko‘p hollarda korxonalarning ma’lumotlami himoya qilishga rioya etmaslik
bilan   bog‘liq   bo‘lgan   yo‘qotishlarini   yiriklashtirilgan   ekspert   baholash   kifoya
qiladi.
          Bozor   munosabatlari   har   bir   korxonani   hushyor   bo‘lish   bilan   birga   ko‘p
hollarda   risk   (tavakkal)   qilishga   ham   majbur   qiladi.   Chunki   bozor
munosabatlarining tabiati shunday. Ammo tavakkal qilish bilan birga korxonaning
xavfsizligini  ta’minlash  uchun tegishli  himoya mexanizmlaridan ham  foydalanish
zarur.
          Korxonalaming   maxfiylik   shartlariga   rioya   qilmaslik   natijasida   yuzaga
keluvchi yo‘qotishlari umumiy ko‘rinishda quyidagalarga olib keladi :
  *   ilmiy   tadqiqotlarga   litsenziya   sotish   imkoniyatlari   pasayadi,   fantexnika
taraqqiyoti   sohasida   erishilgan   ustunliklar   yo‘qotiladi,   ilmiy-tadqiqot
bo‘linmalarining yo‘nalishni o‘zgartirishlari uchun xarajatlari o'sadi;
14 *    ishlab chiqarish faoliyatida zarur bo‘lga xomashyo, texnologiya va hokazolami
sotib   olishda   qiyinchiliklar   yuzaga   keladi   (yoki   raqobatchilar   tomonidan   sun’iy
ravishda yaratiladi);
  *     korxonaning   tadbirkorlikdagi   sheriklar   bilan   hamkorligi   cheklanadi,   foydali
shartnomlarni   imzolash   imkoniyatlari   kamayadi,   shartnoma   majburiyatlarini
bajarishda muammolar vujudga keladi; 
*     korxonaning   yangi   bozor   strategiyasini   yaratish,   marketing   tadqiqotlari
tuzilmasini o‘zgartirish va hokazolarga sarflanuvchi xarajatlari o‘sadi;
  *         tijorat   sirlarini   oshkor   qilganlarga   nisbatan   iqtisodiy   jazo   choralari   qo‘llash
xavfi kuchayadi.
            Barcha   yo‘qotishlaming   umumiy   miqdori   qiymatini   aniq   hisoblash   juda
murakkab   va   ko‘p   mehnat   talab   qiluvchi   jarayon   bo‘lib,   ba’zida   ishonchi
ma’lumotlar   yo‘qligi   sababli   ularni   hisoblashning   imkoni   ham   bo‘lmaydi.   Shu
sababli ko‘p hollarda korxonalarning ma’lumotlami himoya qilishga rioya etmaslik
bilan   bog‘liq   bo‘lgan   yo‘qotishlarini   yiriklashtirilgan   ekspert   baholash   kifoya
qiladi. 
         Yuqorida keltirilgan yo‘qotishlaming o‘mini qoplash ko‘pincha korxonalardan
qo‘shimcha xarajatlami talab qilib, ishlab chiqarish samaradorligi va raqobatchilik
kurashida   erishish   mumkin   bo‘lgan   muvaffaqiyatlar   imkoniyatini   pasaytiradi.
Xuddi  shuning uchun ham  hozirgi  paytda tijorat  sirlarini  muhofaza qilishga  katta
e’tibor qaratilmoqda.
KORXONANING FOYDA VA XARAJATLARI
       KORXONA FOYDASI . Foyda muhim iqtisodiy kategoriya (toifa) bo‘lib, har
bir   tijorat   tashkilotining   asosiy   maqsadi   hisoblanadi.   Iqtisodiy   kategoriya   sifatida
foyda-moddiy ishlab chiqarish sohasida yaratilgan sof daromadni aks ettiradi.
      Foydaning asosiy qismiga korxonalar ishlab chiqarilayotgan mahsulotni sotish
orqali   ega   boiadilar.   Zamonaviy   xo‘jalik   yuritish   sharoitlarida   foydaning   asosiy
vazifasi   korxona   faoliyati   samaradorligini   aks   ettirishda   deb   belgilanadi.   Bunga
foyda   miqdori,   korxonaning   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotish   bilan   bog‘liq
bo'lgan   mahsulot   tannarxi   shaklidagi   individual   xarajatlar,   mahsulot   bahosi
shaklidagi   ijtimoiy   zaruriy   xarajatlami   o‘z   ichiga   olishi   lozimligini   sabab   qilib
ko‘rsatish mumkin.
          Bozor   munosabatlariga   o‘tish   sharoitlarida   korxonalar   faoliyati   foydaning
rag‘batlantiruvchi   ahamiyatining   ortishi   bilan   bog'   liq.   Foydadan   baholashning
asosiy   ko‘rsatkichi   sifatida   foydalanish,   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotish
15 hajmining   ortishi,   sifatning   yaxshilanishi,   mavjud   ishlab   chiqarish   resurslaridan
foydalanish   unumining   ortishi   bilan   asoslanadi.   Shu   bilan   birga   foydaning
ahamiyati ortishiga amaldagi foydani taqsimlash tizimi ham sabab bo‘ladi va unga
ko‘ra   esa,   korxonalaming   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   rivojlanishni   ta’minlash
uchun   hamda   xodimlami   bajargan   mehnati   sifati   va   miqdoriga   asosan   moddiy
rag‘batlantirishga   sarflanuvchi   foydani   oshirishga   bo‘lgan   qiziqishning   ortishi
kuzatiladi.
           Shu tariqa foyda ishlab  chiqarish  samaradorligini  oshirish, xodimlaming o‘z
korxonasi erishadigan yuqori natijalardan moddiy manfaatdorligini kuchaytirishda
hal qiluvchi rol o‘ynaydi.
         Korxonada foyda turli xil faoliyat natijasida olinishi mumkin. Barcha foydalar
yig‘indisi   korxonaning   yalpi   foydasini   tashkil   qiladi.   Yalpi   foydaning   tarkibiy
elementlari quyidagilardan iborat:
 • bajarilgan ish, ko‘rsatilgan xizmat va mahsulot sotishdan olingan foyda;
 • asosiy fondlar, shuningdek, korxonaning boshqa mulki sotishdan olingan foyda;
 • korxonaning moliyaviy faoliyati orqali olinuvchi foyda.
      Korxona foydasining shakllanish manbalari
 - ular xo‘jalik faoliyati natijasida olinadigan daromadlardir;
 - sotishdan olingan sof tushum;
 - asosiy faoliyatdan olingan boshqa daromadlar (operatsiya daromadlari);
 - moliyaviy faoliyatdan olingan daromadlar;
 - favqulodda foyda.
      Sotishdan olingan sof tushum mahsulot (ish, xizmat)lami sotishdan olingan pul
tushumidan   qo‘shilgan   qiymat   va   aktsiz   solig‘i   hamda   eksport   boj   poshlinasini
chiqarish   yo‘li   bilan   aniqlanadi.   Unga   tovarlaming   qaytarilishi,   xaridorlar   uchun
berilgan cheginnalar va boshqalar kiritilmaydi.
            Korxonalarning   asosiy   ishlab   chiqarish   faoliyatidan   olinadigan   boshqa
daromadlarga quyidagilar kiradi :
  -   undirilgan   yoki   qarzdor   tomonidan   e’tirof   etilgan   jarimalar,   penyalar,   vaqtida
to‘lanmagan  qarzlar  va xo‘jalik shartnomalari  shartlarini  buzganlik  uchun boshqa
xil   jazo   jarimalari,   shuningdek,   yetkazilgan   zararlami   undirish   bo‘yicha
daromadlar; 
- hisobot yilida aniqlangan o‘tgan yillardagi foyda
16 -   ishlab   chiqarish   va   mahsulot   (ish,   xizmat)lami   sotish   bilan   bevosita   bog‘liq
bo‘lmagan   operatsiyalardan   renta   daromadi,   korxona   huzuridagi   oshxonalardan
tushumlar, yordamchi xizmatlardan daromadlar sifatidagi boshqa daromadlar;
  -   korxonaning   asosiy   fondlarini   va   boshqa   mol-mulklarini   sotishdan   olingan
daromadlar;
  -   da’vo   bildirish   muddati   o‘tgan   kreditorlik   va   deponent   qarzlami   hisobdan
chiqarishdan olingan daromadlar;
 - tovar - moddiy boyliklami qayta baholash;
 - davlat subsidiyalaridan daromadlar;
 - xolisona moliyaviy yordam;
 - boshqa operatsion daromadlar. 
          Korxonalar   moliyaviy   faoliyatidan   olinadigan   daromadlarga   quyidagilar
kiradi :
 - olingan royaltilar va sarmoya transferti;
 - Respublika hududida va uning tashqarisida boshqa xo‘jaIik yurituvchi subyektlar
faoliyatiga   ulush   qo‘shgan   holda   qatnashishdan   olingan   daromad,   aksiyalar
bo‘yicha   dividendlar   va   obligatsiyalar   hamda   korxonaga   tegishli   qimmatli
qog‘ozlar bo‘yicha daromadlar;
 - mol-mulkni uzoq muddatli ijaraga berishdan olingan daromadlar (lizing to‘lovini
olish);
  - valuta schyotlari, shuningdek, chet el valutlaridagi operatsiyalar bo‘yicha ijobiy
kurs tafovutlari;
  -   sarflangan   (qimmatli   qog‘oz!arga,   sho‘ba   korxonalarga   va   hokazolarga)
mablag‘lami qayta baholashdan olingan daromadlar;
 - moliyaviy faoliyatdan olingan boshqa daromadlar.
       Korxonalaming favqulodda foydasi - bu ko‘zda tutilmagan tasodifiy tusga ega
bo‘lgan   hodisa   yoki   korxonaning   odatdagi   faoliyati   doirasidan   chetga   chiqadigan
tusdagi operatsiyalar natijasida paydo bo‘ladigan va olinishi kutilmagan foydadir.
Bunga daromadlaming kamdan-kam bo‘ladigan moddalari yoki asosiy faoliyatdan
olingan   boshqa   daromadlar   bo‘limida   aks   ettirilishi   kerak   bo‘lgan   o‘tgan
davrlardagi foyda kirmaydi.
            Korxonalaming   innovatsion   faoliyatidan   olinadigan   foydaundan   foydalanish
doimiy   ravishda   texnologiyalami   takomillashtirish,   ishlab   chiqarilayotgan
17 mahsulotlami   yangilash,   uning   raqobatbardoshligini   ta’minlash,   mahsulot   sotish
hajmi va foyda miqdorini oshirishni anglatadi.
     Korxonaning balans foydasi foydani taqsimlash obyektidir. Foydani taqsimlash
deganda   uning   bir   qismini   budjetga   jo   ‘natish   tushuniladi.   Qonunchilikka   asosan
foydaning   soliq   va   boshqa   majburiy   to‘lovlar   shaklida   budjetga   kelib   tushuvchi
qismi   tartibga   solinadi.   Korxona   ixtiyorida   qoluvchi   daromad   qismi,   undan
foydalanish yo‘nalishlari korxona zimmasida bo‘ladi.
      Foydani taqsimlash tamoyillari quyidagilardan iborat bo‘ladi :
  •   korxonaning   ishlab   chiqarish   va   moliyaviy   faoliyat   natijasida   oladigan   foydasi
davlat va korxona o‘rtasida xo‘jalik subyekti sifatida taqsimlanadi;
 • foydaning davlatga to‘lanuvchi bir qismi soliq va yig‘imlar ko‘rinishida budjetga
kelib   tushadi.   Soliqlar   tarkibi   va   foizi,   ularni   hisoblash   tartibi   va   budjetga
to‘lanuvchi boshqa to‘lovlar qonunchilik tomonidan belgilanadi;
  •  soliqlar   to‘langandan   so‘ng  korxona   tasarrufida  qoluvchi  foyda  miqdori,  uning
ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish   hamda   ishlab   chiqarish   va   moliyaviy   faoliyat
natijalarini yaxshilashdan manfaatdorligini kamaytirmasligi lozim.
            Korxonada  foydani  taqsimlash   va  undan foydalanish  tartibi   uning Nizomida
belgilab   qo‘yiladi   hamda   vakolatli   iqtisodiy   xizmat   xodim-lari   tomonidan
tayyorlanib,   korxona   rahbariyati   tomonidan   tasdiqlanuvchi   qoidalar   yordamida
aniqlanadi.
            Mahsulotni   sotishdan   olinadigan   foyda   miqdori   ichki   va   tashqi   omillarga
bog‘liq   bo‘ladi.   Icliki   omillar,   bu   -   korxonada   zamonaviy   texnika   va
texnologiyalami   joriy   qilish,   xo‘jalik   yuritish   darajasi,   rahbariyat   va
menejmentning   mas’uliyati,   mahsulotning   raqobatbardoshligi,   ishlab   chiqarish   va
mehnatni   tashkil   etish   darajasidir.   Korxona   faoliyatiga   bog‘liq   bo‘lmagan   tashqi
omillar   qatoriga   esa,   bozor   konyunkturasi,   iste’mol   qilinuvchi   moddiy-texnik
resurslarning bahosi, amortizatsiya normasi, soliq tizimi kabilar kiradi.
       Sof foyda taqsimoti quyidagi ko‘rinishlarda bo‘ladi :
 - aksionerlik jamiyatida dividentlar to‘lashga va rezerv kapitaliga ajratma qilinadi.
Uning   qolgan   qismi   taqsimlanmagan   foyda   ko‘rinishida   jamiyat   ixtiyorida   qoladi
va korxona faoliyatini rivojlantirishda (asosiy fondlami kengaytirishda va aylanma
mablag‘- larni shakllantirishda) qatnasliadi;
  -   qo‘shma   korxonada   rezerv   kapitaliga   ajratma   qilinadi,   uning   ustaviga   muvofiq
ta’sischilar   o‘rtasida   taqsimlanadi   yoki   ta’sischilar   qaroriga   binoan   korxona
faoliyatini rivojlantirishga ishlatiladi;
18   -   xususiy   korxonalarda   rezerv   kapitaliga   ajratma   qilinadi   va   uning   qolgan   qismi
taqsimlanmagan   foyda   ko‘rinishida   korxona   faoliyatini   rivojlantirishda   ishtirok
etadi;
  -   davlat   korxonalarida   rezerv   fondiga   ajratma   qilinadi,   qolgan   qismi   esa   ustav
fondiga   qo‘shiladi.   Ma’lumki,   korxona   ustav   fondi   uning   asosiy   va   aylanma
fondlarini shakllantirishda muhim manba hisoblanadi. 
     Korxonaning ishlab chiqarish faoliyatidan oladigan foydaning miqdori ichki va
tashqi   omillarga   bog'liq.   Ichki   omillarga   yangi   texnika   va   texnologiyalami   joriy
etish,   xo‘jalik   yuritish   darajasi,   rahbariyat   va   menejerlarning   bilimdonligi
(omilkorliga),   mahsulotning   raqobatbardoshligi,   ishlab   chiqarishni   va   mehnatni
tashkil   etish   darajasi   kiradi.   Korxona   faoliyatiga   bog‘liq   bo‘lmagan   tashqi
omillarga   bozor   konyunkturasi,   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo‘lgan   moddiy-
texnik resurslarning narxi, amortizatsiya normalari, soliq solish tizimi va boshqalar
kiradi.
          Korxonada   foydani   oshirishning   asosiy   yo‘llari.   Har   bir   korxonada   foydani
oshirish   bo‘yicha   rejali   chora-tadbirlar   ko‘zda   tutilishi   kerak.   Umuman   olganda,
bunday chora-tadbirlar quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:
 * ishlab chiqarilayotgan mahsulot miqdorini oshirish;
 * ishlab chiqarilayotgan mahsulot sifatini oshirish;
 * ortiqcha asbob-uskunalar yoki boshqa mulkni sotib yuborish yoki ijaraga berish;
 * moddiy resurslar, ishlab chiqarish quvvatlari va maydonlari, ishchi kuchi va ish
vaqtidan unumliroq foydalanish hisobiga mahsulot tannarxini pasaytirish;
 * ishlab chiqarishni diversifikatsiya qilish;
 * mahsulot bozorini kengaytirish va hokazolar.
            Foyda   korxona   faoliyatining   muhim   iqtisodiy   ko‘rsatkichi   bo‘lsada,   uning
samaradorligini   to‘la   tavsiflab   bermaydi.   Korxona   faoliyati   samaradorligini
aniqlash   uchun   natijalarni   (foydani)   xarajatlar   yoki   bu   natijalarga   erishish   uchun
sarflangan resurslar bilan solishtirish lozim.
          KORXONA XARAJATLARI . Ishlab chiqarish korxonalari faoliyati moddiy
va   mehnat   xarajatlari   bilan   bog‘liq.   Xarajatlaming   asosiy   hissasi   mahsulot   ishlab
chiqarish bilan bog‘liq bo‘ladi. Ishlab chiqarishning jami xarajatlari mahsulotning
ishlab   chiqarish   tannarxini   tashkil   etadi   va   unga   qarab   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulot korxonaga qanchaga tushayotganini aniqlash mumkin.
     Ishlab chiqarish korxonalari mahsulotlarni sotish bilan bog‘liq xarajatlarni ham
amalga   oshirishadi.   Bunday   xarajatlar   ishlab   chiqarishdan   tashqari   yoki   tijorat
xarajatlari ham deyiladi.
19      Korxonalar faoliyat yuritish jarayonida moddiy va pul xarajatlarini sarflaydilar.
Korxonaning   umumiy   xarajatlari   ichida   ishlab   chiqarish   xarajatlari   eng   katta
salmoqqa   ega.   Ishlab   chiqarish   xarajatlari   majmuasi   korxonaga   mahsulot   ishlab
chiqarish   qanchaga   tushishini   ko‘rsatadi,   ya’ni   mahsulotning   ishlab   chiqarish
tannarxini   tashkil   qiladi.   Korxonalar,   shuningdek,   mahsulotni   sotish   bo‘yicha
xarajatlami,   ya’ni   ishlab   chiqarishdan   tashqari   yoki   tijorat   (tashish,   qadoqlash,
saqlash, reklama qilish va hokazo) xarajatlarini ham amalga oshiradilar.
          Mehnatga   haq   to‘lash   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   xarajatlar-korxonaning   asosiy
ishlab chiqarish personali mehnatiga haq to‘lashga sarflanadigan xarajatlar bo‘lib,
ishlab   chiqarishdagi   yuqori   natijalar   uchun   mukofotlar,   rag‘batlantiruvchi   va
kompensatsiya   to‘lovlari,   jumladan,   qonunchilikda   belgilangan   normativlar
chegarasida   narxlarning   o‘sishi   va   indeksatsiya   uchun   to‘lovlar,   shuningdek,
korxona   xodimlari   shtatida   bo‘lmagan,   lekin   asosiy   ishlab   chiqarishda   band
bo‘lgan ishchilar uchun to‘lanuvchi haqni o‘z ichiga oladi.
       Mazkur xarajatlar elementlari qatoriga quyidagilar kiritilgan :
  *   amalda bajarilgan ish uchun tarif stavkalari, lavozim maoshlari va shu kabilar
asosida to‘lanuvchi ish haqi;
 *   xodimlarga natural to‘lov shaklida beriluvchi mahsulotlar qiymati;
  *   ishlab   chiqarishdagi   yuqori   natijalar   uchun   beriluvchi   mukofot   va   boshqa
to‘lovlar;
  *   qonunchilikka asosan ba’zi  tarmoqlardagi xodimlarga bepul beriluvchi kiyim-
kechak, oziq-ovqat, uy-joy, kommunal xizmat va hokazolar qiymati;
 *  har yillik mehnat va o‘quv ta’tili uchun amalga oshiriluvchi to‘lovlar;
  *   korxonani   qayta   tashkil   qilish,   shtatlar   qisqarishi   tufayli   ishdan   bo‘shatilgan
xodimlarga to‘lanuvchi mablag‘lar.
      Mahsulotning ishlab chiqarish tannarxiga kiritiladigan xarajatlar . 
          Mahsulot   (ish,   xizmat)larning   ishlab   chiqarish   tannarxmi   hosil   qiluvchi
xarajatlar ulaming iqtisodiy mazmuniga ko‘ra quyidagi elementlar bilan guruhlarga
ajratiladi: 
-   ishlab   chiqarish   moddiy   xarajatlari   (qaytariladigan   chiqitlar   qiymati   chiqarib
tashlangan holda);
 -  ishlab chiqarish xususiyatlariga ega bo‘lgan mehnatga haq to‘lash xarajatlari;
 -  ishlab chiqarishga tegishli boMgan ijtimoiy sug‘urta ajratmalari;
  -   asosiy   fondlar   va   ishlab   chiqarish   ahamiyatiga   ega   bo‘lgan   nomoddiy   aktivlar
amortizatsiyasi;
20   -   ishlab   chiqarish   ahamiyatiga   ega   bo'lgan   boshqa   xarajatlar.   Mahsulot   (ish,
xizmat)  ishlab  chiqarish xarajatlarining eng yirik elementi  -  moddiy xarajatlardir.
Mahsulot   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqarish   tannarxi   tarkibida   ularning   hissasi   60-90
foizni tashkil etishi mumkin.
            Ishlab   chiqarish   bilan   bog'liq   moddiy   xarajatlarga   quyidagilar   tegishli
bo‘ladi :
 - mahsulot tayyorlashda (ishlami bajarishda, xizmatlar ko‘rsatishda) zarur tarkibiy
qism hisoblangan chetdan sotib olinadigan xomashyo va materiallar;
  -   normal   texnologiya   jarayoniga   ta’minlash   va   mahsulotlarni   o‘rash,   mahsulot
(ish,   xizmat)lar   yoki   boshqa   ishlab   chiqarish   ehtiyojlariga   sarflanadigan   (asbob-
uskunalar, binolar, inshootlar va boshqa asosiy vositalar sinovini o‘tkazish, nazorat
qilish,   saqlash,   tuzatish   shulardan   foydalanish   uchun)   materiallar,   shuningdek,
asbob-uskunalarni   tuzatish   uchun   ehtiyot   qismlar,   instrumentlar,   moslamalar,
inventar, priborlar, laboratoriya asbob-uskunalari va asosiy fondlarga kirmaydigan
boshqa mehnat vositalarining eskirishi, maxsus kiyim - bosh va boshqa arzon baho
ashyolaming eskirishi;
  -   sotib   olinadigan,   kelgusida   ushbu   korxonada   montaj   qilinadigan   yoki
qo‘shimcha ishlov beriladigan butlovchi buyumlar va yarim tayyor mahsulotlar;
  -   tashqi   yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   shuningdek   korxonaning   ichki   tarkibiy
bo‘linmalari tomonidan bajariladigan faoliyatning asosiy turiga tegishli bo‘lmagan
ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo‘lgan ishlar va xizmatlar;
  -   tabiiy   xomashyo   (yer   rekultivatsiyasiga   ajratmalar,   ixtisoslashtirilgan   yuridik
shaxslar   tomonidan   amalga   oshiriladigan   yerni   rekultivatsiya   qilish   ishlariga   haq
to‘lash),   ildizi   bilan   beriladigan   daraxtga   haq   to‘lash,   sanoat   korxonalari
tomonidan   suv   xo‘jaligi   tizimida   belgilangan   limitlar   doirasida   va   undan   ortiq
olinadigan suv uchun haq to‘lash. Sanoatning xomashyo tarmoqlari uchun yog‘och
taxta   materiallardan   yoki   foydali   qazilmalardan   (rudadan)   foydalanishga
huquqlarning   amortizatsiya   qilinadigan   qiymati   yoki   atrof-muhitni   tiklash
xarajatlari;
  -   texnologik   maqsadlarga,   energiyaning   barcha   turlarini   ishlab   chiqarishga,
binolami   isitishga   sarflanadigan   yonilg'ining   chetdan   sotib   olinadigan   barcha
turlari,   korxonaning   transporti   tomonidan   bajariladigan   ishlab   chiqarishga   xizmat
ko‘rsatish bo‘yicha transport ishlari;
  -   korxonaning   texnologik,   transport   va   boshqa   ishlab   chiqarish   va   xo‘jalik
ehtiyojlariga sarflanadigan barcha turdagi xarid qilinadigan energiya;
  -   ishlab   chiqarish   sohasida   moddiy   boyliklaming   tabiiy   yo‘qolish   normalari
doirasida va ulardan ortiqcha yo‘qotilishi, yaroqsizlanishi va kam chiqishi;
21   -     korxonaning   transporti   va   xodimlari   tomonidan   moddiy   resurslami   yetkazish
bilan bog‘liq xarajatlar (yuklash va tushirish ishlari ham shu jumlaga kiradi) ishlab
chiqarish xarajatlarining tegishli elementlariga kirishi kerak (mehnatga haq to‘lash
xarajatlari,   asosiy   fondlar   amortizatsiyasi,   moddiy   xarajatlar   va   boshqalar).
Korxonalar   tomonidan   moddiy   resurslari   yetkazib   beruvchilardan   olinadigan
idishlar ham moddiy resurslar qiymatiga kiritiladi.
     Korxonalarning sotish xarajatlariga quyidagilar kiradi :
  -   tovarlami   temir   yo‘l,   havo,   avtomobil,   dengiz,   daryo   transportida   va   ot-ulovda
tashish   xarajatlari   hamda   transport   vositalari   bekor   turib   qolganligi   uchun
to‘langan jarimalar;
  -   savdo   va   umumiy   ovqatlanish   korxonalari   ishlari   xarajatlari   (mehnatga   haq
to‘lash   xarajatlari;   ijtimoiy   sug‘urtaga   ajratmalar;   savdo   reklamasi   xarajatlari;
tovarlami   saqlash,   ularga   ishlov   berish   va   ularni   navlarga   ajratish   xarajatlari;
tashish saqlash va sotish chog‘ida tovarlaming norma doirasida va undan ortiqcha
yo‘qotilishi;   o‘rashjoylash   materiallari   xarajatlari;   mol-mulkni   majburiy   sug‘urta
qilish xarajatlari va boshqalar);
 - sotish bozorlarini o‘rganish bo‘yicha belgilangan normativlar doirasida va undan
ortiqcha xarajatlar (marketingga, reklamaga sarflangan xarajatlar);
 - yuqorida sanab o‘tilmagan sotish bo‘yicha boshqa xarajatlar.
      Boshqaruv (ma’muriy) xarajatlar
      Korxonalarda boshqaruv xarajatlariga quyidagilar kiradi:
 -  boshqaruv xodimlariga tegishli bo‘lgan mehnatga haq to‘lash xarajatlari;
 -  boshqaruv xodimlariga tegishli bo‘lgan ijtimoiy sug‘urtaga ajratmalar;
  -   xizmat   yengil   avtotransportiga   va   xizmat   mikroavtobusini   saqlash,   yollash   va
ijaraga olish xarajatlari;
  -   korxonani   va   uning   tarkibiy   bo‘linmalarini   tashkil   etish   va   ulami   boshqarish
xarajatlari;
  -   boshqaruvning   texnik   vositalari,   aloqa   uzellari,   signalizatsiya   vositalari,
hisoblash   markazlarini   va   ishlab   chiqarishga   tegishli   bo‘lmagan   boshqaruvning
boshqa texnik vositalarini saqlash va ularga xizmat ko‘rsatish xarajatlari;
  - ijara, xizmatlar ko‘rsatilganligi uchun aloqa uzellariga haq to‘lash (ATS, uyali,
yo‘ldosh, peyjing aloqa);
  -   shaharlararo   va   xalqaro   telefon   so‘zlashuvlari   uchun   belgilangan   normativlar
doirasida va ulardan ortiqcha haq to‘lash;
22   -   ma’muriy   -   boshqaruv   ehtiyojlari   uchun   binolar   va   xonalar   ijarasi   uchun   haq
to‘lash;
  -   ma’muriy   faoliyatga   ega   bo‘lgan   asosiy   fondlami   saqlash   va   ulami   tuzatish,
shuningdek, eskirish (amortizatsiya) xarajatlari;
  -   yuqori   tashkilotlar   va   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   birlashmalar,   vazirliklar,
idoralar, uyushmalar, konsemlar va boshqalar xarajatlariga ajratmalar;
  -   xodimlarni   va   ishlab   chiqarish   jarayoni   bilan   bog'liq   bo‘lmagan   mol-mulkni
majburiy sug‘urta qilish;
  -   boshqaruv   xodimlarini   xizmat   safarlariga   yuborish   bo‘yicha   belgilangan
normalar doirasida va undan ortiqcha xarajatlar;
 - belgilangan normalar doirasida va undan ortiqcha miqdordagi xarajatlar;
  -   umumiy   ovqatlanish   korxonalari   va   boshqalarga   binolami   tekin   berish   va
kommunal xizmatlar qiymatiga haq to‘lash xarajatlari;
 -  bevosita ishlab chiqarish jarayoniga tegishli bo‘lmagan, tabiatni muhofaza qilish
ahamiyatiga   ega   bo‘lgan   jamg‘armalami   saqlash   va   ulardan   foydalanish   bilan
bog‘liq   joriy   xarajatlar,   shu   jumladan   yo‘l   qo‘yiladigan   normalar   doirasida   va
ulardan   ortiqcha   ifloslantiruvchi   moddalarning   atrof-muhitga   chiqarilganligi
(tashlanganligi) uchun to‘lovlar.
          Korxonalarning   moliyaviy   faoliyati   bilan   bog‘liq   xarajatlarga   quyidagilar
kiradi : 
-  Respublika Markaziy banki tomonidan belgilangan hisob stavkalari doirasida va
ulardan   yuqori   doirada   qisqa   muddatli   hamda   uzoq   muddatli   kreditlar   bo‘yicha,
shu jumladan to‘lov muddati o‘tgan va uzaytirilgan ssudalar bo‘yicha to‘lovlar;
  -   mol-mulkni   uzoq   muddatli   ijaraga   olish   (lizing)   bo‘yicha   foizlarni   to‘lash
xarajatlari;
 -   chet el valutasi bilan operatsiyalar bo‘yicha salbiy kurs tafovutlari va zararlar;
  -   sarflangan   (qimmatli   qog‘ozlarga,   sho‘ba   korxonalarga   va   hokazolarga)
mablag‘larni qayta baholashdan ko‘rilgan zararlar;
 - o‘z qimmatli qog‘ozlarini chiqarish va tarqatish bilan bog‘liq xarajatlar;
 - moliyaviy faoliyat bo‘yicha boshqa xarajatlar, shu jumladan salbiy diskont.
KORXONALAR RAQOBATI
23          Korxona o‘z raqobatchilari to‘g‘risida axborot to‘plashi uchun qanday ishlami
amalga   oshiradi?   Eng   avvalo,   u   raqobatchilari   to‘g‘risida   umumiy   ma’lumotlami
oladi. Bu axborotlar umumiy xulosa qilish uchun asos bo‘ladi. 
         Ikkinchidan, korxonaga kerak bo‘lgan to‘liqroq axborotlami axtara boshlaydi.
Bularga:
 • korxona faoliyatining samaradorligi;
 • ulaming istiqboli;
 • moliyaviy ahvoli;
 • tavakkal qilish qobiliyati kabilar kiradi. 
          Uchinchidan,   mazkur   korxona   qaysi   biri   bilan   aloqa   qilish   mumkinligini
aniqlab   olgandan   so‘ng,   o‘sha   korxona,   uning   rahbari   haqida   batafsil
ma’lumotlami   to‘plashga   kirishadi.   Chunki   korxonaning   rahbaridagi   insoniy   va
tadbirkorlik sifatlari biznes borasida aloqa qilish uchunjuda muhim.
           To‘plangan ma’lumotlar ekspertlar tomonidan o‘rganib chiqiladi va ular yana
qanday   axborotlami   olish   mumkin   yoki   qanday   harakat   qilish   lozimligi   xususida
o‘z xulosalarini beradi.
      Korxonalar bozordagi mavqeiga qarab 3 guruhga bo‘linadi:
  1. Raqobatchi korxonalar . Ulaming mazkur bozordagi ulushi 25%gacha bo‘lishi
mumkin.
  2. Hukmron korxonalar . Ulaming bozordagi ulushi 25 dan 70 foizgacha bo‘lishi
mumkin.
 3. Monopol korxonalar . Ulaming mazkur bozordagi ulushi 70% dan ortiq bo‘ladi.
         Agar mazkur korxonaning bozordagi ulushi  juda kam bo‘lsa, erkin raqobatga
chiqishda   juda   ehtiyot   bo‘lishlari   lozim.   Hamisha   «kitlar»   «mayda   baliqlar»   ni
yutib kelganlar.
         Korxonalar to‘g‘risida axborot to‘plab, ularning raqobatbardoshligi va raqobat
maydonidagi o‘rniga qarab to‘rt guruhga boiinishini ham inobatga olish lozim:
  1.   Xalqaro   bozorda   raqobat   qiladigan   korxonalar .   Bu   korxonalaming   bozori
nafaqat   mamlakatda,   balki   uzoq   va   yaqin   xorijiy   mamlakatlarda   ham   bo‘lishi
mumkin.   Bular   hamisha   o‘z   mahsulotini   xalqaro   andozalar   darajasida   ishlab
chiqarishga   erishishi   lozim.   Oddiy   korxonalar   bunday   korxona   bilan   raqobatga
kirishmaydi.   Demak,   «kim   kim   bilan   o‘ynashi   mumkinligi»   to‘g‘risida   har   bir
korxona rahbariyati aniq xulosaga ega bo‘lishi lozim.
24   2. Xalqaro bozorda raqobat qilish qobliyatiga ega bo‘lmagan korxonalar . Bular
ham   yuqoridagi   korxonalar   singari   mahsulot   ishlab   chiqishi   mumkin.   Ammo   u
xalqaro   standartlar   talabiga   to‘liq   javob   bermaydi.   Bu   yuqori   bosqichga   o‘tish
uchun bajarishlari lozim. Ya’ni ilg‘or texnologiyalarni, fan yutuqlarini joriy qilishi
kabi.
  3.   Tabiiy   monopoliyaga   ega   bo‘lgan   korxonalar .   Bunday   korxonalar   faqat
o‘zIariga o‘xshash korxonalar bilan raqobat qilishi mumkin. Bu turdagi korxonalar
uchun alohida «Tabiiy monopoliyalar to‘g‘risida» qonun qabul qilingan.
  4.   Xorijiy   raqobatchilarga   bog‘liq   bo‘lmagan   korxonalar .   Bularga   mamlakat
xomashyosiga   tayanib,   mamlakat   bozori   uchun   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi
korxonalar   kiradi.   Masalan,   non,   sut,   go‘sht   sanoati   zavodlari   kabilar.   Ular
o‘rtasidaga raqobat ichki raqobat bo‘lib hisoblanadi. Bu haqidagi ma’lumotlar ham
xulosa qilish uchun o‘ta muhimdir.
XULOSA
          Xulosa   o‘rnida   shuni   aytamizki,   mamlakatimiz   taraqqiyotining   ijtimoiy
yo‘naltirilgan bozori iqtisodiyoti yo‘lining tanlanishi xo‘jalik yuritish shakllarining
xilma-xilligi   hamda   tadbirkorlik   faoliyatini   kuchayishini   taqazo   etadi.   Bu
respublikamizda ishlab chiqarish va noishlab chiqarish, sanoat va qishloq xo‘jaligi
korxonalari   faoliyatining   shakllanishi,   xo‘jalik   yuritishi   va   ishlab   chiqarishni
tashkil   etishning   turli-tuman   yangi   shakllarini   tashkil   topishiga   va   o‘z   faoliyatini
yuksaltirib   borishiga   olib   kelmoqda.   Bugungi   ishlab   chiqarish   va   noishlab
chiqarish korxonalarining kundagi eng asosiy muammolaridan biri ishlab chiqarish
va   rejalashtirish   bilan   bog‘liq   muammolarni   bartaraf   etish   orqali   ishlab   chiqarish
samaradorligini oshirishdan iborat.
            O‘zbekiston   iqtisodiy   tizimi   transformatsiyasi   raqobatchilik   muhitida
bozorning mutanosib talablariga ko‘ra tub iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish va
xo‘jalik   yuritishni   yangi   ishtirokchilarining   shakllanishiga   sabab   bo‘ldi.   Ular
faoliyatini   samarali   tashkil   etish   bugungi   kunning   eng   dolzarb   iqitsodiy
masalalaridan   biri   milliy   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   jarayonini
jadallashuviga   xizmat   qiladi.   Bu   boradagi   vazifalarni   hal   etishda,   mavjud   ishlab
chiqarish   subyektlarini   xususiylashtirish   va   qayta   tashkil   etish,   shuningdek,
nodavlat   va  yuridik  tashkilotlar   ulushlari   ishtirok  etgan   kichik  va  o‘rta  firmalarni
kiritish lozim.
          O‘zbekistonda   korxonalar   faoliyatini   shakllanishi   va   rivojlanishi   ijtimoiy
yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotining   milliy   modeli   xususiyatlari,   xalqimizning
o‘ziga   xos   an’analari,   iqtisodiy   ko‘nikmalari   bilan   hamifodalanadiki,   qator   ilmiy
25 tadqiqotlarda   bu   narsa   ahamiyatda   chetdan   qolgan   holda,   muammo   boshqa
davlatlar tajribasiga asoslangan ravishda hal etildi.
          Shundan   xulosa   qilamizki,   bunday   maqsadni   amalga   oshirishda   albatta,
korxonalar   foydasini   taqsimlash   bilan   bog‘liq   munosabatlarni   rejalashtirish   va
boshqaruv   tizimida   tig‘izliklar   yuzaga   kelishi,   bunday   tig‘izlikni   bartaraf   etishda
mavjud usullar bilan birga yangi va zamonaviy rejalashtirish tizimini shakllantirish
maqsadga muvofiq.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Ishmuhamedov A.E. va boshq. Milliy va xalqaro iqtisodiyot: Darslik. -  Т .: 2010.
2. G‘ulomov S.S, Alimov R.X, Salimov B.T. Mikroiqtisodiyot: Oliy o'quv yurtlari 
uchun darslik . - Т .: Sharq, 2007.
3.   R.S.Muratov,   I.A.DJalalova,   S.Sh.Oripov.   Korxona   iqtisodiyoti.   Darslik.   - Т .:
«Fan va texnologiya», 2014.
 4. G‘ulomov S.S, Alimov R.X, Salimov B.T. Mikroiqtisodiyot: Oliy o'quv yurtlari
uchun darslik . - Т .: Sharq, 2007.
Internet saytlari
5.  https://www.lex.uz/  – O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari 
milliy bazasi.
6.  http:    //    www.stat.uz      – O‘zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo‘mitasi 
rasmiy sayti.
7.  http:    //    www.my.gov.uz      – O‘zbekiston Respublikasining hukumat portalining 
rasmiy sayti.
26 27

Buxgalteriya fakulteti 

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha