Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 153.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 28 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Layli va Majnun dostonini o’rganishda lug’at ustida ishlash

Sotib olish
Layli va Majnun dostonini o’rganishda lug’at ustida
ishlash 
Mundarija:
 
1. Kirish……………………………………...............………... 3-6-betlar 
2. I bob. Ta’lim jarayonida Navoiyning “Layli va Majnun” dostonini 
o’rgatish usullari ......................................................................7-17-betlar 
3. II bob. Navoiyning “Layli va Majnun” dostonini o’rganishda lug’at 
bilan ishlash yo’llari.............................................................18-30-betlar 
4. Xulosa………………………………………....……………31-32-betlar 
5. Foydalanilgan adabiyotlar……………………..................33-34-betlar 
6. Ilovalar 
 
 
 
 
 
 
1  
   
Kirish 
 
Ma’lumki,   bugungi   kunning   dolzarb   masalalaridan   biri   yosh   avlodni   komil
inson,   yuksak   ma’naviyatli,   vatanparvar,   chuqur   bilimli,   ijodkor   va   har   tomonlama
faol   qilib   tarbiyalashdir.   “O’zbekistonda   mustaqil   va   kuchli   davlat   qurishdan   asosiy
maqsad   inson,   uning   huquq   va   erkinliklari   oliy   qadriyat   hisoblanadigan   va   hurmat
qilinadigan   adolatli   jamiyat   barpo   etishdir.   Ayni   vaqtda   musulmon   olami   va   jahon
hamjamiyatidagi   munosib   o’rnimizni   yanada   mustahkamlashdir.   Bu,   avvalambor,
ta’lim va ma’rifat tizimini takomillashtirish, mamlakatimiz kelajagi bo’lgan yoshlarni
zamonaviy   bilim   olishga   yo’naltirish,   barkamol   shaxsni   tarbiyalash   bilan   bog’lik
ekanini   biz   yaxshi   anglaymi 1
  Xususan,   yoshlarda   ijodiy   tafakkur,   ijodiy   izlanish,
mavjud   imkoniyatlardan   eng   qulay   va   serunumini   tanlay   olish   ko’nikmalarini
shakllantirish   va   rivojlantirish,   ularni   milliy   qadriyatlarimiz,   udum   va   an’analarimiz
ruhida tarbiyalashda ona tili fanining tutgan o’rni hamda imkoniyatlari benihoya katta.
Ta’lim-tarbiya   jarayonining   doimiy   ravishda   optimallashib   borishi   dars   berish
jarayonida   qo’llanilayotgan   yangi   va   takomillashib   borayotgan   pedagogik
texnologiyalarni turli yo’nalish va maqsadlarda qo’llanilayotganligiga bog’liq. Bugun
ta’lim   tizimida   hayotga   tadbiq   etilayotgan   islohatlarning   barchasi   tub
mazmunmohiyati bilan yoshlarimizning yurt ravnaqi uchun fidoyi, izlanuvchan bo’lib
yetishmog’iga qaratilgan. Chunki yosh avlodni har jihatdan yetuk va barkamol inson
qilib   tarbiyalay   olish   va   ularda   eng   oliy   insoniy   fazilatlarni   tarbiyalay   olish   buyuk
kelajagimizni yaratishdir. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   boshchiligida   2019-yil   19-mart   kuni
o’tkazilgan   videoselektor   yig’ilishida   yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish,   ularning
1   Mirziyoyev.Sh.Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,   yangi   bosqichga   ko’taramiz.T.:   “O’zbekiston”
2017,31-b. 
2  
  bo’sh   vaqtini   mazmunli   tashkil   etish,   kitobxonlikni   targ’ib   qilish   masalalari
muhokama   qilingan   edi.   Yig’ilishda   davlat   rahbari   aholi,   ayniqsa,   yoshlar
ma’naviyatini yuksaltirish masalasiga to’xtalar ekan, “Har bir rahbar o’zining shaxsiy
kutubxonasidan   kitoblar   sovg’a   qilsa,   bu   yaxshi   tashabbus   bo’lib   kitobxonlikni
rivojlantirish   bilan   farzandlarimiz   tarbiyasiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi”,-   deb
ta’kidlagan   edi   . 2
  Mamlakatimizni   har   tomonlama   ham   iqtisodiy-ijtimoiy   ham
madaniy-ma’rifiy jihatdan yuksalishida  yoshlarning o’rni benihoya kattadir. Shuning
uchun   ham   prezidentimiz   bugungi   kunda   ta’lim,   fan   va   adabiyot   sohasida   ko’plab
o’zgarishlar va yangilanishlarni olib bormoqda. 
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   barcha   sohalarida   keng   ko’lamdagi   islohotlar
olib borilmoqda. Shu qatorda ilm-fanni, ta’lim tizimini yanada rivojlantirish bo’yicha
Prezidentimizning   qator   farmonlari   amalda   o’z   tasdig’ini   topib   bormoqda.   Ta’lim
tizimi,   xususan,   kitobxonlik   sohalarida   ham   islohotlar   olib   borilmoqda.   Prezident
Shavkat Mirziyoyevning 2017-yil 12-yanvardagi "Kitob mahsulotlarini chop etish va
tarqatish  tizimini   rivojlantirish,  kitob  mutolaasi   va kitobxonlik  madaniyatini  oshirish
hamda   targ’ibot   qilish   to’g’risida"gi   farmoyishi   katta   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Bu
farmoyishda jamiyat hayotidagi ezgu qadriyat va an’analarni chuqur qaror toptirishga,
xususan,   xalqimiz,   ayniqsa,   yosh   avlodning   ma’naviy-intellektual   salohiyati,   ong-u
tafakkuri   va   dunyoqarashini   yuksaltirishda,   ona   Vatani   va   xalqiga   muhabbat   va
sadoqat   tuyg’usi   bilan   yashaydigan   barkamol   shaxsni   tarbiyalashda   beqiyos
ahamiyatga   ega   bo’lgan   kitobxonlik   madaniyatining   oshirilishiga   alohida   e’tibor
qaratilgandir.   Qarorlar   samarasini   ta’minlash   maqsadida   mamlakatimiz   bo’ylab
“Mening   birinchi   kitobim”,   “Eng   yaxshi   kitobxon”,   “Kitobxon   oila”   kabi   tadbirlar
amalga   oshirilmoqda.   Buni   mamlakatimizdagi   ilmfanga,   adabiyotga   qaratilayotgan
yuksak e’tibor desak, mubolag’a bo’lmaydi. 
2   www.google.uz 
3  
  Ma’lumki,   davlatimiz   rahbari   ijtimoiy,   ma’naviy-ma’rifiy   sohalardagi   ishlarni
yangi tizim asosida yo’lga qo’yish bo’yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari surgan edi.
Bulardan   to’rtinchi   tashabbus:   yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish,   ular   o’rtasida
kitobxonlikni   keng  targ’ib qilish  bo’yicha  tizimli  ishlar  tashkil   etishga  yo’naltirilgan
bo’lib, kelajagimiz poydevori bo’lgan yoshlarning ilmiy va ma’naviy salohiyatini 
oshirishni ta’minlaydi.. 3
 
Biz ajdodlarimizning yorqin xotirasini  asrab-avaylab, qalbimizda, yuragimizda
abadiy saqlaymiz. 4
  Prezidentimiz bildirgan ushbu fikrlar to’rtinchi tashabbusni, ya’ni
yoshlar o’rtasida kitobxonlikni keng targ’ib qilish bo’yicha ishlarni, xususan, mumtoz
adabiyotimizni qadrlashga undaydi. 
Alisher   Navoiy   ijodi   —   ma’nolar   ummoni,   bebaho   xazina.   Ulug’   shoirning
tafakkur   gavharlarini   kashf   etish,   ulardan   bahramand   bo’lish   dilga   quvvat,   ruhga
madad bag’ishlaydi, bizni komillik sari etaklaydi.   Navoiy ijodi — hikmat va tamsillar,
har   zamon,   har   davr   uchun   ham   saboq   bo’ladigan   o’lmas   g’oyalar,   fikrqarashlar
ummoni.   Shoirning   ehtirosli   yoniq   kalomi   hamon   qalbimizga   nur   sochib,
yuksakliklarga   chorlaydi,   insoniylik   mulkiga   yetaklaydi.   U   o’z   zamoni   dardini
qalamga   oldi,   adolat   va   insof   tantanasi   uchun   kurashdi.   Goh   tarixni   ibrat   qilib,   goh
valisifat   zamondoshlari   obrazini   yaratib,   goh  ulug’   idellarga   havola  qilib,   insonlarga
ta’sir etish, ularni xayr va savob ishlarga da’vat qilish bilan jamiyatni o’nglash, inson
zotini sharaflash uchun qayg’urdi, butun iste’dodi, ilmini shunga sarfladi.  
 
O’quvchining   shaxslik   sifatlarini   shakllantirishda   adabiyot   fani   hal   qiluvchi
ahamiyatga ega. Albatta, bu borada yozuvchining ijod dunyosiga kirish va shu orqali
bola   ongi,   didini   o’stirish   asosiy   maqsad   bo’lishi   talab   etiladi.   Zero,   go’zal   badiiy
asarlar o’quvchi fikrini boyitish va hissiyotlarini tarbiyalashning samarali usulidir. Bu
3   www.google.uz 
4  Mirziyoyev.Sh.Erkin va farovon, demokratik O’zbeiston davlatini birgalikda barpo etamiz.-T.:“O’zbekiston”,2016,5-b. 
4  
  yo’nalishda   darslik   va   majmualardan   o’rin   olgan   o’zbek   va   jahon   adabiyoti
durdonalarini mohirona tahlil qilishni yo’lga qo’yishgan. 5
 Xususan, Navoiyning 
“Layli   va   Majnun”   dostonini   o’rganish,   tahlil   qilish   va   sharhlash,   uni   o’quvchilarga
yetkazib berishda lug’atlar ustida ishlash hamda bu ishga o’quvchilarni bir xilda jaln
qilish kata agamiyatga ega. Lug’atlar ustida ishlash jarayonini zamonaviy pedagogik
texnologiyalar   asosida   qo’shib   olib   borish   va   dars   jarayoniga   o’rni   va   me’yorida
qo’llash yaxshi samara beradi. 
  Navoiyning   “Xamsa”   asari   tarkibiga   kiruvchi   “Layli   va   Majnun”   dostonini
ta’lim   jarayonida   qo’llash   yo’llari   va   lug’at   yordamida   tushuntirish   hamda   bu
yo’llarning ahamiyatini ishimizni yoritish jarayonida ochib berishga harakat qilamiz. 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
I bob. Ta’lim jarayonida Navoiyning “Layli va Majnun” dostonini 
o’rgatish usullari 
Alisher   Navoiyning   ijodiy   va   axloqiy   qiyofasi   bir-biri   bilan   uzviy   bog’langan
holda   ko’rinadi.   Shuning   uchun   shoir   ijodining   xususiyatlarini   belgilashga   urinar
ekanmiz,   uning   axloqiy   qiyofasini   ham   bir   yo’la   yorita   borish   maqsadga   muvofiq
5  Aliquloiva.N.Adabiyot o’qitishda badiiy tahlil masalalari. –T.: “Til va adabiyot ta’limi” jurnali,2018,3-son,37-b. 
5  
  bo’ladi.   Shuning   orqali   Alisher   Navoiy   ijodining   qanday   ekanini,   nimaga
qaratilganligini   ko’rsatib,   unga   bo’lgan   munosabatini   ham   ifoda   etish   kerak.   Hazrat
Navoiyning   hayotda   qilgan   ishlari,   davlat   arbobi   sifatidagi   faoliyati,   xalqning
turmushini   yaxshilashga,   og’ir   qismatini   yengillashtirishga   qaratilgan   savobli   va
xayrli   ishlari,   nasriy   va   nazmiy   asarlarining   mazmun-   mohiyati   umuminsoniy   va
gumanistik   ruh   bilan   sug’orilgan.   Mutafakkir   insonparvarlik   tushunchasiga   ijtimoiy
mazmun  beradi.   Uningcha,   kamtarlik,   vafodorlik,  nafsni   tiyish,   rostgo’ylik,   saxiylik,
donolik,   muhtoj   va   yetim-esirlarga   yordam   berish,   bag’rikenglik,   muloyimlik,
shirinsuxanlik,   shijoatkorlik,   ezgulik,   mehr-muruvvat,   rahmdillik,   odamiylik   -
bularning   hammasi   insonparvarlikning   tarkibiy   qismi   bo’lib,   insonni   kamolot   sari
yetaklaydi.Buyuk   insonparvar   shoir   o’rta   asrdagi   Uyg’onish   davrining   boshqa   ulug’
zotlari   singari   butun   hayotida   haqiqiy   inson   qanday   bo’lishi   lozimligini   ko’rsatdi.   U
o’z   davridagi   nohaqlikka,   adolatsizlikka   qarshi   kurashdi   va   buni   o’z   asarlarida
ifodaladi. Shuning uchun bo’lsa kerak, o’z navbatida uning asarlaridagi insonparvarlik
va ezgulik g’oyalarining o’ziga xos talqinini yuzaga kelishiga sabab bo’ldi. 
Navoiy   “Xamsa”   tarkibiga   kiruvchi   uchinchi,   ya’ni   «Layli   va   Majnun»   dostonining
yozilish tarixini hech qaerda qayd etmagan. Abduljamil kotib dostonning ko’chirilgan
yilini   hijriy   889-yilning   zul-qa’da   oyi,   melodiy   1484-yilning   noyabr   oyi   deb
belgilagan. 6
 «Layli va Majnun» asari 1484-yilda yozilgan bo’lib 36 bob, 3622 baytdan
iborat. U hazaji musaddasi axrabi maqbuzi makfuf ( mafuvlu , mafo’ilun, fauvlun - -
V V-V- V --) vaznida yozilgan. Sharq adabiyotidagi sevgi haqidagi dostonlar orasida
“Layli va Majnun" eng g’amgin va dardli asar hisoblanadi.  7
 
Navoiyning   «Layli   va   Majnun»   ida   ruhiyat   tasviri   chuqur   aks   etgan.   Asar
voqeasi haybatli tun tasviri bilan boshlanadi. Unda ikki yoshning dardga to’la ishq-u
6  Hayitmetov.A. “Xamsa”ning yaratilish jarayoni(“Xamsa” haqida ikki maqola). www.google.uz 
7  Safo Matjon va Sharafjon Sariyev. O’zbek adabiyoti. “Yurist-media markazi”, T.2008.119-b. 
6  
  muhabbati haqida so’z boradi. Ular bahor faslida sevishib qoladilar va tabiat so’lg ‘in
tus olgan kuz faslida halok bo’ladilar. 8
 
  Hozirgi   vaqtda   kasb-hunar   kollejlarida   o’qitishning   zamonaviy   metodlari   keng
qo’llanilmoqda.   O’qitishning   zamonaviy   metodlarini   qo’llash   o’qitish   jarayonida
yuqori   samaradorlikka   erishishiga   olib   keladi.   Ta’lim   metodlarini   tanlashda   har   bir
darsning   didaktik   vazifasidan   kelib   chiqib   tanlash   maqsadga   muvofiq   sanaladi.
An’anaviy dars shaklini saqlab qo’lgan holda, unga turli-tuman o’quvchilar faoliyatini
faollashtiradigan   metodlar   bilan   boyitish   o’quvchilarning   o’zlashtirish   darajasini
ko’tarilishiga   olib   keladi.   Buning   uchun   dars   jarayoni   o’qilona   tashkil   qilinishi,
o’qituvchi   tomonidan   o’quvchilarning   qiziqishini   orttirib,   ularning   ta’lim   jarayonida
faolligi muttasil rag’batlantirilib turilishi, o’quv materialini kichik-kichik bo’laklarga
bo’lib, ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, tadqiqot,
muammoli   vaziyat,   yo’naltiruvchi   matn,   loyiha,   rolli   oyinlar   metodlarini   qo’llash,
o’quvchilarni   amaliy   mashqlarni   mustaqil   bajarishga   undash,   turli   baholash
metodlaridan   foydalanish,   ta’lim   vositalaridan   joyida   va   vaqtida   foydalanish   talab
etiladi.   Bu   metodlarni   interfaol   yoki   interaktiv   metodlar   deb   ham   atashadi.   Bu
metodlar qo’llanilganda o’qituvchi o’quvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. 
  Yuqoridagi   fikrlardan   kelib   chiqqan   holda   Navoiyning   «Layli   va   Majnun»   dostoni
Nazira G’ulomovaning akademik litsey va kasb-hunar kollejlari uchun mo’ljallangan
darsligida 9
  va akademik litseyning 2-bosqich talabalari uchun mo’ljallangan adabiyot
darsligida 10
  berilgan.   Biz   ushbu   bobda   Nazira   G’ulomovaning   akademik   letsiy   va
kasb-hunar   kollejlari   uchun   mo’ljallangan   darsligida   berilgan   «Layli   va   Majnun»
dostonini dars jarayonida talabalarga o’rgatish usullari haqida to’xtalib o’tamiz. 
8  O’sha kitob. 120-b. 
9   G’ulomova.N.Akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlari   uchun   mo’ljallangan   darslik.T.:   “Sharq”,2013,127-b.
10
To’xliyev.B   va   b.Akademik   litseyning   2-bosqich   talabalari   uchun   mo’ljallangan   adabiyot       darsligi.T.:
“Cho’lpon”,2010. 
7  
  Alisher   Navoiyning   «Layli   va   Majnun»   dostonini   o’rganish   bugungi   kunda
ta’limning   asosiy   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   asar   bilimli   o’quvchilarni
tayyorlash   bilan   birga   ma’naviy   va   axloqiy   barkamol   shaxslarni   shakllantirishday
vazifani   ham   bajaradi.   Bunday   vazifani   bajarishda   o’quvchilarga   mumtoz
adabiyotning   o’lmas   namunalari   bilan   yaqinroqdan   tanishish   imkoniyatini   yaratish
muhim didaktik zarurat hisoblanadi. 10
 
Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov «Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch»
asarida Alisher Navoiy adabiy merosining yosh avlod tarbiyasida tutgan o’rni haqida
shunday   degan   edilar:   «Biz   bu   bebaho   merosdan   xalqimizni,   ayniqsa,   yoshlarimizni
qanchalik   ko’p   bahramand   etsak,   milliy   ma’naviyatimizni   yuksaltirishda,
jamiyatimizda ezgu insoniy fazilatlarni kamol toptirishda shunchalik qudratli ma’rifiy
qurolga   ega   bo’lamiz». 11
  Chunki   Alisher   Navoiy   o’z   qahramonlari   siymosida,   aqliy,
jismoniy hamda ruhiy yetuklik fazilatlarini aks ettirib, ularni boshqalarga ibrat sifatida
tasvirlaydi.   Hazrat   Navoiyning   asarlari   yoshlarning   barkamol   shaxs   bo’lib
shakllanishida   muhim   o’rin   tutadi.   Ko’rinadiki,   jamiyat   taraqqiyotining   hozirgi
bosqichida yoshlarni barkamol shaxslar qilib tarbiyalashda 
Alisher   Navoiyning   komil   insonga   xos   ma’naviy   fazilatlar   aks   ettirilgan   epik
asarlarini   o’rgatishning   samarali   zamonaviy   yo’llarini   tadqiq   etish,   o’qitish
amaliyotiga   bu   borada   qo’l   keladigan   muayyan   tavsiyalar   tizimini   ishlab   chiqish
dolzarb   ilmiy-metodik   muammodir.   Alisher   Navoiyning   epik   asarlarini   o’qitishda
o’quvchilarning   faolligini   ta’minlashga   qaratilgan   interfaol   usullardan   bir   qanchasi
ta’lim   amaliyotida   sinab   ko’rildi   va   ijobiy   natijaga   erishildi.   Shoirning   «Layli   va
Majnun» 12
 dostonini o’tishda biz quyidagi dars usullaridan foydalandik. 
10  Sariboyeva.M.Alisher Navoiyning “Layli va Majnun” dostonini o’rganish.T.:  “Til va adabiyot ta'limi” jurnali,2010-y. 4-
son,16-b. 
11  Karimov.I. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. T.: Ma’naviyat, 2008. 48-b. 
12  G’ulomova.N.Akademik litsey va kasb-hunar kollejlari uchun mo’ljallangan darslik.T.: “Sharq”,2013,200-b. 
8  
  Darsning   maqsadi   qilib   o’quvchilarning   dostondagi   sevgi   va   vafo   tasvirini
anglashlariga   erishishni   belgilash   mumkin.   Darsni   kichik   ma’ruza,   yakka   ishlash,
guruhlarda   ishlash,   suhbat,   taqdimot   va   refleksiya   (qayta   tiklash   orqali   o’z
tuyg’ularini,   qilmishlarini   baholash   ma’nosini   bildiradi)   usullaridan   foydalangan
holda   tashkil   etish   mumkin.   Refleksiya   usulida   o’quvchilar   o’z   fikrini   mantiqan
jamlab,   bitta   jumla   bilan   ifodalashlari   kerak   bo’ladi,   aks   holda   o’quvchilar
«taassurotlarim»  deganda   butun  boshli   bir  matn  tuzishi   yoki   uzundan-uzoq  gapirishi
mumkin.   Darsda   kartochkalar,   «Xamsa»ga   ishlangan   surat   va   miniaturalar,
qo’shimcha   adabiyotlardan   foydalansa   bo’ladi.   O’tgan   darsda   o’quvchilarga
darslikdagi   «Layli   va   Majnun»   dostonidan   parchani   mustaqil   ravishda   o’qib   kelish
topshirig’i   berilgan.   Shu   bois   o’quvchilardan   «Layli   va   Majnun»   sevgisi   haqida   bir
necha jumla bilan o’z munosabatini ifodalash topshirig’ini berib, unga 5 daqiqa vaqt
belgilanadi. Bu fikrlarni o’quvchilarni 3 guruhga ajratib, “FSMU” usuli asosida tahlil
qilib   chiqiladi.   “FSMU-   texnologiyasi”-   munozarali   masalalarni   hal   etishda,
baxsmunozaralar   o’tkazishda   yoki   o’quv-seminari   yakunida   (o’quvchilarning
o’quvseminari   haqidagi   fikrlarini   bilish   maqsadida),   yoki   o’quv   rejasi   asosida   biron
bo’lim o’rganib bo’lingach qo’llanilishi mumkin, chunki bu texnologiya o’quvchilarni
o’z   fikrini   himoya   qilishga,   erkin   fikrlash   va   o’z   fikrini   boshqalarga   o’tkazishga,
ochiq   holda   bahslashishga,   shu   bilan   bir   qatorda   o’quvchilarni   o’quv   jarayonida
egallagan   bilimlarini   tahlil   etishda,   qay   darajada   egallaganliklari   baholash   va
bahslashish   madaniyatiga   o’rgatadi. 13
  “Farhod   o’zbek   adabiyotida   mukammal
yaratilgan komil inson obrazidir” – ushbu jumlaga o’quvchilar quyidagi usulda javob
beradilar: 
  F- fikringizni bayon eting. 
S- fikringizni bayoniga sabab ko’rsating. 
 
13  Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti (ma’ruza matni).Navoiy,2012,35-b.   
9  
  M- ko’rsatgan sababingizni isbotlab misol (dalil) keltiring. 
U- fikringizni umumlashtiring. 
  Masalan,   “Layli   va   Majnun   -   haqiqiy   ishqni   kuylovchi   muhabbat   egalari”
jumlasini yuqoridagi usul oraqli tahlil etishadilar. 
“T-chizma” usuli orqali talabalar ikki guruhga bo’lingan holda Layli va Majnunga oid
sifatlarni   jadvalga  joylashtirishlari  ham   mumkin. “Layli  va  Majnun”  dostonida  shoir
Layli  misolida ilm  olishga intilayotgan ziyoli, ma’rifatli  qizni  ko’radi. Laylining ilm
olishga   ishtiyoqini   payqagan   otasi   qizi   uchun   maxsus   maktab   ochib,   barcha   qabila
bolalari va qizlarini ham bilim olishga chorlaydi. Layli maktabga o’z dugonalari bilan
kelar  ekan,  ular  ichida  misoli  olmosdek  yarqirab turardi... 14
  Shu va  shunga  o’xshash
bosh qahramonlar sifatlari joylashtiriladi. 
 
 
 
14  Ahrorova.Z.Alisher Navoiy ijodida ma'rifatli ayollar madhi.T.: “Til va adabiyot ta’limi” 2019-yil 2-son 43-b. 
10  
   
Bundan tashqari talabalarni asar bosh qahramonlari haqida qay darjada ma’lumotga va
taassurotga   egaligini   “Esse”   usuli   orqali   tekshirish   mumkin.   Esse   –   taklif   etilgan
mavzuga 1000 dan 5000 gacha so`z hajmidagi insho. Esse – bu muallifning ta’kidlab
o`tadigan   individual   pozitsiyasidagi   erkin   ifoda   etish   shakli;   shaxs   yoki   predmet
bo`yicha umumiy yoki dastlabki dunyoqarashni o`z ichiga oladi. Asoslangan esse. 
Asoslangan   esse   -   qo’yilgan   savolga   asosli   javob   keltirilgan   yozma   ishdir.   Muallif
ma’lum   bir   pozitsiyani   egallaydi   va   uni   himoya   qiladi,   bunda   o’zining   pozitsiyasini
qo’llab-quvvatlash uchun bir qancha asoslangan isbotlarni keltiradi. Maqsad – muallif
lozim topadigan qarashlarni boshqalarning ham qabul qilishiga ishontirish. 15
 
15   www.google.uz. 
11  
   
LAYLI                                           MAJNUN  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Besh daqiqali esse usulidan foydalanishda o’quvchilar parchani qayta hikoyalashning
yozma shaklini bajarishlari mumkin bo’ladi. Bunda o’quvchilar asardan qismni o’zlari
chiqargan xulosalar, mulohazalar va taassurotlari asosida yozma bayon qiladilar. 
O’zlari   uchun   yoqqan   yoki   salbiyroq   qahramonga   maktub   shaklida   esseni   yozishlari
mumkin.   Esse   usulida   o’quvchilar   o’g’zaki   va   yozma   nutqini   rivojlantirishlari
mumkin.   Besh   daqiqali   esse   –   o`rganilayotgan   mavzu   bo`yicha   olingan   bilimlarni
umumlashtirish,   mushohada   qilish   maqsadida   o`quv   mashg`uloti   oxirida   5   daqiqa
oralig`ida olib boriladi.  O`qituvchi taklif etishi mumkin: 
- «Men bu ... haqida nimani o`ylayman» yoki «Nima uchun, mening fikrimga ko`ra 
...» savollariga javob bering; 
- o`quv mashg`ulotida berilgan talabalar uchun yangi sanalgan g`oyani tavsiflash va
sharhlab berish; 
- olingan bilim, ko`nikmalar amaliyotda qo`llanilishini tavsiflash. 
Ushbu ko`rinishdagi esse baholanmasligi ham mumkin. Ammo, o`qituvchi juftliklarga
ajralish,   ishlar   bilan   o`zaro   almashish   va   yozilganlarni   muhokama   qilish   taklifini
berishi   mumkin.   Talabalar   ikki   guruhga   bo’linib,   1-guruh   Layliga,   2-guruh   esa
Majnunga bag’ishlab esse yozishlari mumkin. Bu esa o’quvchilarning ijodiy fikrlash
qobiliyatini yanada oshiradi. 
Sinkveyn- fransuz tilida «5 qator» ma’nosini bildiradi. Sinkveyn- ma’lumotlarni
sintezlash   (bir   butunga   keltirish)ga   yordam   beradigan   qofiyalanmagan   she’r   bo’lib,
unda o’rganilayotgan tushuncha(hodisa, voqea, mavzu) to’g’risidagi axborot yig’ilgan
holda, o’quvchi   so’zi  bilan  turli   variantlarda  va turli  nuqtai   nazar  orqali  ifodalanadi.
Sinkveyn   tuzish-   murakkab   g’oya,   sezgi   va   hissiyotlarni   bir   nechagina   so’zlar   bilan
ifodalash   uchun   muhim   bo’lgan   malakadir.   Sinkveyn   tuzish   jarayoni   mavzuni
yaxshiroq anglashga yordam beradi. 
12  
    Sinkveyn tuzish qoidalari: 
1- qator: Mavzu bir so’z bilan ifodalanadi ( odatda ot tanlanadi). 
2- qator: Mavzu ikkita sifat bilan ifodalanadi (2 ta sifat yoziladi). 
3- qator:   Mavzu   doirasidagi   xatti-harakat   uchta   so’z   bilan   ifodalanadi.(3   ta   fe’l
yoki ravishdosh yoziladi). 
4- qator:   Mavzuga   nisbatan   munosabatni   anglatuvchi   va   to’rtta   so’zdan   iborat
bo’lgan fikr yoziladi.(4 ta so’zdan iborat jumla yoziladi). 
5- qator: Mavzu mohiyatini takrorlaydigan, ma’nosi unga yaqin bo’lgan bitta so’z
yoziladi (mavzuga sinonim so’z yoziladi). 
Sinkveynlar quyidagi hollarda juda foydali bo’ladi: 
- Murakkab axborotni sintezlash uchun vosita sifatida; 
- O’quvchilar   tushunchalarining   yig’indisini   baholash   vositasi   sifatida;   -   Ijodni
taqdim etilishining vositasi sifatida. 
“Layli   va   Majnun”   dostonini   o’rgatishda,   uning   asosiy   mazmunini   singdirishda   va
o’quvchilarning   mustaqil   fikrlarini   bayon   ettira   olishda   Sinkveyn   usuli   ham   yaxshi
samara beradi. 
Masalan:
 
   Hijron 
Qayg’uli, iztirobli 
Yondiradi, intizor qiladi, sabrni sinaydi 
Muhabbatdan ayro juftlik qismati 
13  
  Ayriliq  
“
Dav
ra   suhbati””   usuli   -   aylana   stol   atrofida   berilgan   muammo   yoki   savollar   yuzasidan
ta’lim  oluvchilar tomonidan o’z fikr-  mulohazalarini  bildirish orqali  olib boriladigan
o’qitish   usulidir.   "Davra   suhbati"   usuli   qo’llanilganda   stol-stullarni   doira   shaklida
joylashtirish   kerak.   Bu   har   bir   ta’lim   oluvchining   bir-biri   bilan   "ko’z   aloqasi"ni
o’rnatib   turishiga   yordam   beradi.   Davra   suhbatining   og’zaki   va   yozma   shakllari
mavjuddir. Og’zaki davra suhbatida ta’lim beruvchi mavzuni boshlab beradi va ta’lim
oluvchilardan   ushbu   savol   bo’yicha   o’z   fikr-mulohazalarini   bildirishlarini   so’raydi.
Ta’lim   oluvchilar   esa   o’z   fikr-mulohazalarini   og’zaki   bayon   etadilar.   So’zlayotgan
ta’lim   oluvchini   barcha   diqqat   bilan   tinglaydi.   Agar   muhokama   qilish   lozim   bo’lsa,
barcha   fikr-mulohazalar   tinglanib   bo’lingandan   so’ng   muhokama   qilinadi.   Bu   esa
ta’lim   oluvchilarning   mustaqil   fikrlashiga   va   nutq   madaniyatining   rivojlanishiga
yordam   beradi.   O’quvchilarga   quyidagi   savollar   bilan   murojaat   qilish   mumkin
bo’ladi: 
  Layli   va   Majnunning   taqdirlari   ayro   bo’lishiga   asosiy   sabab   nimada   deb
o’ylaysiz?     Ota-onalarning   farzandlari   taqdiriga   munosabatini   qanday
izohlaysiz? 
14  
  Bu   texnologiyalardan   tashqari   “Nima   uchun”   sxemasi   asosida   matnni   qayta
hikoyalab, mustahkamlash va o’quvchilarning fikrini bilishga yordam beradi. 
 
Ish natijalarining taqdimoti 
 
 
 “Nima uchun?” chizmasini tuzish qoidalari 
 
1. Aylana yoki to`rtburchak shakllardan foydalanishni o`zingiz tanlaysiz. 
2. Chizmaning ko`rinishini – mulohazalar zanjirini to`g`ri chiziqlimi, to`g`ri chiziqli emasligini o`zingiz 
tanlaysiz. 
3. Yo`nalish ko`rsatkichlari sizning qidiruvlaringizni: dastlabki holatdan izlanishgacha bo`lgan 
yo’nalishingizni belgilaydi 
 
 
 
15  
  “ Nima uchun? ”      sxemasi  
–
muammoning dastlabki sabablarini 
aniqlash bo`yicha fikrlar zanjiri. 
Tizimli, ijodiy, tahliliy fikrlarni 
rivojlantiradi va
  faollashtiradi    “ Nima uchun?”     sxemasini tuzish qoidasi bilan 
tanishadilar. Kichik guruhlarda muammoni 
ifodalaydil
ar. “Nima uchun” so`rog`ini beradilar 
va chizadilar, savolga javob  yozadilar.   Jarayon 
m uammoning dastlabki sababi 
aniqlanmaguncha davom etadi  
Kichik guruhlarga birlashadilar, 
taqqoslaydilar, o`zlarining chizmalarini 
to`ldiradilar. Umumiy chizmaga 
keltirad ilar     Nima uchun?    
  
 
Ushbu   usulda   o’quvchilar   bir-birlari   bilan   munozarali   savol-javoblarni   va   fikrlarni
aytishlari mumkin bo’ladi. 
Xulosa qilib shuni  aytish mumkinki, o’quvchilarga Alisher  Navoiyning «Layli
va   Majnun»   dostonida   sevgi   va   vafo   tasviri   mavzusini   yuqoridagi   kabi   o’rgatish
talabalar ma’naviyatining shakllanishida muhim ahamiyat kasb etadi. 
 
 
 
 
II bob. Navoiyning “Layli va Majnun” dostonini o’rganishda lug’at 
bilan ishlash yo’llari  
Navoiy asarlari bag’rida jo bo’lgan milliy va umuminsoniy qarashlar, fikrlar har
bir   inson   uchun   ne   qadar   zarur   va   ahamiyatli   bo’lsa,   ularning   zargarona   ifodasi,
16  
                  
 
       Nima uchun?               Nima uchun?  Nima uchun 
     Nima        
     Majnun Ollohdan 
uchun? 
  qalbidagi ishqini 
yanada orttirishini 
   so’raydi?
       
       
           
  bemisl   mahorat   natijasi   o’laroq   tarkib   topgan   go’zal   shakli   shu   qadar   jozibali,
hayratlanarli. Ularni o’qigan kishi, agar tom ma’noda uni  tushunish,  anglash  baxtiga
musharraf   bo’lsa   shoirning   ulug’   donishmandligi   oldida   lol   qolsa,   yozmishlari
badiiyati,   ularning   nafosati   qarshisida   dong   qotadi.   Shuning   uchun   adib   asarlarning
mazmuni,   g’oyaviy   jihatlari   tadqiqi   ne   chog’liq   dolzarb   bo’lsa,   ularning   badiiyatini
o’rganish, mahorat qirralarini ochib berish ham birdek zarur. 
Navqiron   avlod   har   bir   mamlakatning   ertangi   kuni,   jamiyatda   o’zgarishlarga
sabab   bo’ladigan,   bunyodkorlik   g’oyalarini   hayotga   tatbiq   etuvchi,   bir   so’z   bilan
aytganda,   kelajak   bunyodkorlaridir.   Shu   bois   yoshlar   masalasi   barcha   davrlarda   eng
dolzarb   bo’lib   kelgan.   Albatta,   yoshlarni   ijtimoiy,   ma’naviy   va   moddiy   jihatdan
qo’llab-quvvatlash,   huquq   hamda   majburiyatlarini   to’la-to’kis   ro’yobga   chiqarishga
ko’maklashish,   jamiyatda   munosib   o’rin   egallashlariga   qulay   sharoit   yaratish   orqali
ularni yurt taqdiri va kelajagini hal qiluvchi katta kuchga aylantirish mumkin. 16
 
Alisher   Navoiy   jahon   adabiyotining   eng   yirik   namoyondalaridan   biridir.   U
yuqori   kamolot   bosqichidagi   buyuk   aql   egasi   –   chin   ma’nosi   bilan   geniral   shoir,
mutafakkir  va  ulug’   gumanist  edi.  Navoiydan   qolgan   buyuk  adabiy  meros  bir   necha
asrlar   davomida   O’rta   va   Yaqin   Sharq   xalqlarining   adabiyoti   va   fikriy   taraqqiyotiga
zo’r ta’sir ko’rsatib keldi. 
Navoiyning   “Layli   va   Majnun”   dostonini   lug’at   bilan   ishlash   yo’llarini
o’rganish   ishimizning   asosini   tashkil   etadi.   Buni   yoritishdan   avval   lug’at   haqida   va
Navoiy asarlariga oid lug’atshunoslik ishlari haqida to’xtalib o’tish o’rinlidir. 
Tildagi   jamiki   so’zlar   tarixi,   izohi,   imlosi   kabi   muhim   masalalar   bilan
lug’atshunoslik shug’ullanadi. Mukammal tuzilgan lug’at va so’zlar u yoki bu tilning
boyligini o’zida to’playdi.  Lug’atlar dastlab ikki guruhga bo’linadi: 
1) qomusiy lug’atlar; 
2) lingvistik (tilshunoslik) lug’atlar. 
16  Yoshlar – yurt tayanchi, kelajagimiz vorislaridir. (tahririyat)Xalq ta’lini, 2017, 4-son,4-b. 
17  
  Qomusiy   lug’atlarda   ilmiy,   siyosiy,   adabiy   hamda   ishlab   chiqarishga   xos
tushunchalar,   borliqdagi   predmetlar,   hodisalar   haqida   ma’lumot   beriladi.“O’zbek
milliy   ensiklopediyasi”,   “Salomatlik   ensiklopediyasi”,   “U   kim,   bu   nima?”   kabi
lug’atlar shular jumlasidandir. 
Lingvistik   lug’atlar   bir   tilli   va   ko’p   tilli   bo’ladi.   Bularga   imlo,   chappa   (ters)
lug’at,   orfoepik   lug’at,   morfem   lug’at,o’zlashma   so’zlar   lug’ati,   frazeologik   lug’at,
terminologik   lug’at,   izohli   lug’atlar,   tarjima   lug’atlari   kiradi.   1981-   yilda   yaratilgan
“O’zbek tilining  izohli   lug’ati“  ikki  jilddan  iboratdir. Bu  lug’atda  so’zlarning  o’z va
ko’chma   ma’nolari   haqida   to’la   ma’lumot   beriladi.   Tildagi   barcha   so’zlar,   ularning
tarixi, izohi, imlosi kabi masalalar lug’atshunoslik (leksikografiya)da o’rganiladi. 
Lug’atlar ilmiy maqsadlarda tuziladi. 17
 
XIX   asrga   kelib,   Yevropada   Alisher   Navoiy   asarlari   va   uning   asarlari   asosida
tuzilgan lug’atlarni nashr etish ishlari boshlanadi. Fransuz sharqshunosi Katrmer 
1841-   yilda   e’lon   qilingan   majmuasiga   Navoiyning   “Muhokamatul   lug’atayn”   va
“Tarixi muluki ajam” asarlarini kiritadi. Rus olimi I.N.Beryozin ham o’zining “Turk
xrestomatiyasi” nomli kitobiga shoir asarlaridan parchalar kiritadi. Rus sharqshunosi 
V.V.Velyaminov   1868-yilda   Aloyi   binni   Muhibiyning   “Al   lug’at-un   Navoiyat   v-
alistishhodat   ul   chig’atoiyat”   (“Navoiy   lug’ati   va   chig’atoy   tili   dalillari”)   lug’atini
Sankt-Peterburgda   nashr   ettiradi.   Fransuz   sharqshunosi   Pave   de   Kurteyl   esa   Navoiy
asarlaridan foydalanib, lug’at tuzadi.  18
 
  Modomiki,   talabalarning   so’z   boyligini   oshirish   o’zbek   tili   va   adabiyoti
mashg’ulotlarining   asosiy   vazifalaridan   biri   ekan,   ularni   turli   lug’atlar   bilan
tanishtirish   va   bu   lug’atlardan   foydalanish   malakalarini   shakllantirish,   ayniqsa,
17  Xolmurodova. J. O'zbek tili (o'quv qo'llanma), T, 2008, 21-22b 
 
18  Jalilov. B.O'zbek mumtoz adabiyoti tarixi  (ma'ruzalar matni).Andijon 2012,343-b 
 
18  
  muhim   masala   hisoblanadi.   Lug’at   imlo   savodxonligini   oshirish,   so’z   boyligini
kengaytirishning   muhim   manbai,   talabaning   asosiy   maslahatchisidir.   Lug’atlardan
foydalanish   malakalarini   shakllantirish   avvalo   ularda   ehtiyojni   tarbiyalashdan
boshlanadi. Chunki ehtiyoj sezilmasa, talaba lug’atga murojaat qilmaydi. Ma ‟ lum bir
so’zning   imlosi,   ma ’ nosi,   ma ’ nodoshi,   qarama-qarshi   ma ’ nosi,   uyadoshini   bilish
zaruriyati   ehtiyojni   vujudga   keltiradi.   Talabalarni   ular   faoliyatida   zarur   bo’ladigan
lug’at   turalari   bilan   tanishtirishga   alohida   e ’ tibor   berish   kerak.   Chunki   turli   lug’atlar
bilan tanishgan talaba nimani qayerdan izlash kerakligini ham yaxshi biladi. 
Lug’atlardan tez va to’g’ri foydalanish uchun o’quvchi zarur malakalarga ega bo’lishi
lozim.   Lug’at   bilan   ishlash   uchun   zarur   malakalardan   yana   biri   ulardan   maqsadga
muvofiq ravishda foydalanishdir. Topshiriqni bajarish uchun qaysi lug’atga murojaat
etish   kerakligini   bilgan   talaba,   shubhasiz,   undan   samarali   foydalana   oladi.   Lug’atlar
turli-tuman   bo’lgani   kabi,   ular   bilan   ishlash   usullari   ham   rang-barangdir.
Talabalarning lug’at bilan ishlash malakalarini shakllantirish uchun muayan ish turlari
talab   etilsa,   ularning   imlo   savodxonligini   oshirish   uchun   tamoman   boshqa,   so’z
boyligini   rivojlantirish   uchun   esa   o’ziga   xos   maxsus   mustaqil   ish   turlaridan
foydalanish talab qilinadi.  
Mukammal   tuzilgan   lug’at   va   so’zliklar   u   yoki   bu   tilning   boyligini   o’zida
to’playdi.   Lug’atlar   qadimdan   yaratib   kelingan.   Masalan,   Mahmud   Qoshg’ariy
tomonidan   XI   asrda   yaratilgan   “Devonu-lug’otit-turk”,   XVI   asrda   uch   tomonli   turk
tilida yaratilgan “Abushqa”  lug’atlari tarixdan bizga ma lum. Alisher Navoiy asarlari
uchun yaratilgan 4 tomlik lug’atda 60000dan ortiq so’z berilgan. 19
 
Akademik litseyning 2-bosqich talabalari uchun mo’ljallangan adabiyot darsligida 
Navoiyning “Layli va Majnun”   20
  dostonidan parcha keltirilgan bo’lib, uni tushunish
uchun   ostida   berilgan   lug’atlardan   foydalanishni   talab   etadi.   Chunki   Navoiy   ijodini
19   Rahimova.N.   Lug’atlar   ustida   ishlash   orqali   talabalarning   so’z   boyligini   oshirish(O’zbek   tili   va   adabiyotida   fanidan
metodik ko’rsatma), T.:2015,6-b. 
19  
  lug’atlarsiz   tushunish,   asarning   badiiyligini   anglash   va   mag’zini   chaqish   mumkin
emas. Quyida darslikda berilgan  “Otasi Majnunni ishq dashtidan keltirib, 
Ka’baga olib borgani va majnunning esa munojot bilan ko’glidagi yaralarini 
yorg’oni, hojilar orasida g’avg’o qo’porg’oni” 21
  parchasini lug’atlar asosida  tahlili
va asar mazmunini ochishda lug’atlarning ahamiyatini ko’rsatishga harakat qilamiz. 
 
“Otasi  Majnunni  ishq dashtidan keltirib, Ka’baga olib borgani va majnunning esa
munojot bilan ko’glidagi yaralarini yorg’oni, hojilar orasida g’avg’o qo’porg’oni” 
 
Mundoq dedi noqili maoni, 
Qilg’och bu badi so’z bayoni: 
Kim qochti chu ul ramida 22
 payvand, 
Ul tun uyidin ramida monand. 
Kunduz eli uyda topmay oni, 
Boshlab yana navha 23
-yu azoni. 
Har yon chiqibon yoyog’-u otliq, 
Qaytib bori topmayin uyotliq. 
Lol etti yana otosini g’am, 
Behol-u hazin onosini ham. 
Bu   yerda   Majnun   shu   darajada   ishqqa   mast   bo’ganki,   uyidan   qochib   keadi,   Kunduz
ham,   tun   ham   topib   bo’lmaydi.   Ertalabdan   ishqdan   mungli,   nola   chekkan   holda
20  To’xliyev.B va b.Akademik litseyning 2-bosqich talabalari uchun mo’ljallangan adabiyot   darsligi.T.: 
“Cho’lpon”,2010.70-b. 
21  To’xliyev.B va b.Akademik litseyning 2-bosqich talabalari uchun mo’ljallangan adabiyot   darsligi.T.: 
“Cho’lpon”,2010.75-b. 
22  ramida-hurkkan, cho’chigan qo’rqqan, hurkib qochgan  
23  navha-tovush chiqarib yig’lash,ulish, mungli yig’i, nola  
20  
  yig’lagani   eshitiladi.   Majnunni   topolmasdan,   uning   nola-yu   fig’oniga   ota-onasi
hayron qoladi, bu holatlardan charchaydi. 
 
O’lturdilar ikki zori behud, 
Ko’p fikr etib ettilar yana rad. Ko’p
so’z yuzin ul ochib bu yopti, 
Oxir munga so’z qaror topti: 
Ota-onasi bir-birlariga ko’plab fikrlarni aytdilar. Kelishdilar va yana rad etishdilar. 
Oxiri shunday qarorga keldilar. 
 
Kim har saridin uzub tavaqqu 24
, 
Tengriga-o’q aylabon tazarru. 
Haqdin ikov oni istagaylar, 
Paydo-vu nihoni istagaylar. 
Xushvaqt qilib niyoz 26
 ahlin, 
Osuda zamir roz ahlin. 25
 
Har go’shanishin-u benavoyi, 
Qilg’aylar aning uchun duoyi. 
Haq rahm etib ikki benavog’a, 
Bergay oni ul oto-onog’a. 
Ular   Ollohga   iltijo   qilib,   o’g’lidan   bu   dardni   olishini   va   farzandini   qaytarib
berishlarini so’ramoqchi bo’ldilar. 
 
Haj mavsumi erdi ittifoqi, 
24  tavaqqu-biro ishning voqi bo’lishiga ko’z tutish, umid bilan qarash  
25  niyoz-yolvorish, o’tinish, umid 
21  
  Aylab bori Ka’baning yaroqi. 
Borib necha kun tilab o’z-u yot, Majnunni
topib keltirdilar bot. 
Otasi Haj safariga chiqdi va Ka’baga bordi. Oxiri Majnunni topib keldilar. 
 
Qildilar ani ul ishdin ogoh, 
Ul ish anga ham bor erdi dilxoh. 
Niyatini Majnunga aytdilar. Majnunning ham ko’nglida Ollohga iltijo qilish niyati bor
edi. 
 
O’lturtub ani amori 26
 ichra, 
O’tni manqali hisori 27
 ichra. 
Fursatni   bori   bilib   g’animat,
Ka’ba sori qildilar azimat. 
Vaqtni boy bermaslik uchun qo’rg’ondan kajavaga minib, Ka’ba tomon ketdilar. 
 
Chun bo’ldilar ul haramg’a mahram, 
Yo’q, yo’q, ne haramki, Arshi a’zam. 
Yer uza sipehrdin 28
 nishone, 
Tufroq uza balki osmone. Yer 
maqdamidin falakka monand, Ul 
bu falak uzra Arsh payvand. 
Ular ko’zlagan manzilga bordilar. Ya’ni Olloh uyiga. 
26   a mori-odam tashish uchun tuya yoki filga ortilgan kajava  
27  hisori-qo’rg’on, qal’a, istehkom  
28  sipehrdin-osmon, osmon gumbazi; falak  
22  
   
Har rukni kelib sukung’a 29
 maqrun 30
, Arkon
anga misli rubi maskun 31
. 
Turarjoyga yaqinlashgan sari hamma yoq tinch, osoyishta bo’lardi. 
 
Yo so’fiyi mazhari jamoli, 
Juz haqdin o’lub zamiri xoli. 
Yer natida o’lturub muraqqa 32
, So’fi
kibi egnida muraqqa. 
Majnunning egnida yamalgam eski so’filarning to’ni. 
 
O’rnida nechukki qutbi sobit, 
Atrofida ushoq toshi savobit 33
. 
Ne qutbki tegrasida aqtob, 
Mujgon   bila   xokro’bi 34
  abvob.
Mehnat xasin anda topmayin el,
Azbaski 35
 malak qanotidin yel. 
Avjida maloyik uchmug’i fosh, 
29  sukung‘a-tinchish, osoyish, harakatsizlik  
30  maqrun-yaqinlashgan, yaqin  
31  maskun-kishilar yashab turgan joy, turarjoy  
32  muraqqa-yamagan, quragan (to’n haqida)  
33  savobit-turg’un yulduzlar  
34  xokro‘bi-yer supuruvchi, xizmatkor  
35  azbaski-chunki, shuning uchun  
23  
  Har kecha nechukki xayli xuffosh 36
. 
So’zdek topibon asosi mahkam, 
Ko’zdck kiyibon libosi motam. 
Tavfidin 37
  ulusqa zilli  shohi, Atrofi
sipehr sajdagohi. 
Majnunga ko’rungach ul salobat, 
Ko’ngli sari yuzlanib mahobat. 
Tosh atrofida odamlar qotib qolgan yulduzlar kabidir. Omma u yerda xizmatkorlardek
yurardi.   Ziyorat   qilish   jarayonida   Majnunning   ko’ziga   turfa   holatlar   ko’rindi   va
gavdalandi. 
Ishq etti dimog’ini mushavvash 38
, 
Ko’ngli aro shavq yoqti otash. 
Ishq Majnunning ko’nglini besaranjom qildi, shavq ko’ngliga olov yoqdi. 
Yog’durdi ko’zi yoshin yog’indek, 
Oh urdi-yu sekridi choqindek. 
Yomg’irday ko’zyoshi oqdi, oh urdi va chaqmoqdek sakradi. 
 
Davrida haramning o’ldi doyir, 
Yer girdida misli charxi soyir 39
. 
Boshqa inson kabi bo’lib qoldi. 
 
Yuz bila qilib toshini zarkor, 
36  xuffosh-ko’rshapalak  
37  tav-aylanish, yuzni surtish, ziyorat  
38  mushavvash-tashvishli, besaranjom  
39  soyir-boshqa, o’zga  
24  
  Ashkin 40
 oqizib nechukki pargor 41
. 
Yetti qat osmon bo’ylab ko’z yoshini oqizdi. 
 
Ruxsori   supurgach   ul   eshikni,
Halqasig’a urdi chust 42
 ilikni. 
Har bormog’ig’aki rust o’lub tob. 
Bir halqag’a tushti necha qullob 43
. 
Ul tavqi murod ichiga darham, 
Qullobi muhabbat o’ldi mahkam. 
Qullobi chu bo’ldi halqag’a band,
Zanjiri tazallum 44
 o’ldi payvand. 
Bir nav tazallum ohi chekti, 
Ul dud ili g’am sipohi chekti. 
Ishq dardidan Majnun juda yomon qiynaladi. Zorlanib, dod-fig’on qilib oh urdi. 
 
Kim charx libosin etti ul dam, 
Ka’ba to’nidek libosi motam. 
Kiyimi ham motamda kiyiladigan kiyimdek edi.  
 
O’qituvchi   shu   tariqa   lug’atlar   asosida   matnni   tahlil   qilishni   o’rgatadi.
Talabalarga   tahlilni   mustaqil   bajarish   topshirig’i   berilishi   kerak.   Chunki   ular   matn
40  ashkin-ko’z yoshi  
41  pargor-yetti qat osmon  
42  chust-chaqqon, tez, mahkam  
43  qullob-qarmoq, ilmoq, changak  
44  tazallum-zulmdan zorlanish, dod-fig’on  
25  
  bilan mustaqil  ishlash  ko’nikma va malakalarini  shakllantirishlari  lozim. Talabalar  3
guruhga   bo’linadi.   Har   bir   guruh   o’quvchilari   dostondan   keltirilgan   parchani
ketmaketlikda   lug’atlar   bilan   ishlagan   holda   tahlil   qilishlari   kerak   bo’ladi.   Tahlilda
xatolik ketsa, o’qituvchi hamkorligida to’g’rilab borilad. 
1-guruh: 
   
Ayblab ani bo’yla motami zor, Faryod
ko’tardi motamivor. 
Dediki: «Ayo hakimi dono, Har
hukmda hokim-u tavono 45
! 
Ey, ishq o’tin aylagan jahonso’z, Andin
meni notavonni jonso’z. 
Ey, urg’on ul o’tni xirmanimg’a 46
, 
Xirman   neki,   jon   bila   tanimg’a.
Ey, ishq angakim, mulozim etkan, 
Hijron o’tin anga lozim etkan! 
Ey, kimgaki ishqdin solib band, 
Talx 47
 aylab anga nasihat-u pand. 
Ey, ishq ila onikim qilib fosh, 
Atfoldin 48
 anga yug’durub tosh! 
Ey, kimniki aylagan parichehr, Devonasi
sori bermagan mehr! 
45  tavono-kuchli, qudratli  
46  xirmanimg'a-xirmon, uymoq  
47  talx-achchiq  
48   a tfol-yosh bola, go’daklar  
26  
  Ko’ngul sadafida 49
 gavhari ishq, 
Ey jon aro solib ozari ishq. Ishq 
ichra bukun meni shikasta, 
Kelmish men asir-u poybasta 50
. 
Har ragi 51
 tanim ichra ishq bandi,
Jon rishtasi ishqning kamandi. 
Tori badanim aro bo’g’unlar, 
Ham ishq tanobidin tugunlar. 
Jismim aro dog’i begarona 52
, 
Ishq o’tlaridin kelib nishona. 
 
Mamlu 53
 aning o’ti birla jonim, Jonim
neki, mag’zi ustuxonim. 
2-guruh: 
 
Bu ishq o’tikim bayon qilurmen, Muhlik 54
g’amini ayon qilurmen. 
Demonki,   meni   tarabg’a   xos   et,
Yoxud g’ami ishqdin xalos et! 
49  sadaf-dengiz shillig’I, marvarid qobig’i  
50  poybasta-giriftor, oyog’li bog’li  
51  ragi-tomir, qon tomiri  
52  begarona-cheksiz, bahosiz, hadsiz  
53  mamlu-to’lgan, to’la  
54  muhlik-halok qiluvchi, o’ldirguvchi  
27  
  Dermanki, menga bu o’tni har dam, Afzun
qil-u, qilma zarraye kam! 
Chek aynima ishq to’tiyosin, Ur
qalbima ishq kimiyosin! 
Ko’nglumg’a fazo harimi 55
 ishq 
et, Jonmiga g’izo 56
 nasimi ishq et!
Ishq isidin et damimni mushkin, 
Ishq o’tudin et yuzumni rangin! Bo’ymirn 
uza, «Ayn»in aylagil tavq 57
, “Shin”in qil 
ichimga shu’layi shavq. 
“Qof”in 58
 menga ayla ko’hi anduh, Ko’nglumga
g’amini ko’h to ko’h. 
 
Uch nuqlasini sharora 59
 ayla, 
Iklisini ikki xora ayla. Ul 
shulag’a ham kerak sharora, 
Bu qofg’a dog’i xora pora. 
Boshimg’a ur ushbu xorani ham, 
Jonimg’a sol ul sharorani ham. 
Yuz munchag’a elni moni etrma, 
Ming munchag’a meni qoni elma. 
55  harim-haram  
56  g'izo-oziq, yegulik  
57  tavq-halqa, shoda, bog’  
58  «Ayn» , “Shin” ,“Qof”in- arab raqamlari  
59  sharora-uchqun, alanga  
28  
  Ko’nglum g’am ila to’q ayla, yo Rab! 
Ishq ichra meni yo’q ayla, yo Rab! 
Derlar menga: "Ishqni unutg’il, 
Layli g’amidin kanora 60
 tutg’il” 
Olloh-olloh, bu ne so’z o’lg’ay, 
Ul qavmg’a Tengri uzr qo’lg’ay. 
Ya rabki, bu xushguvor 61
 boda, Jomi 63
talabimg’a quy ziyoda! 
Ul bodadin o’yla tut menga qo’sh, 
Kim yadima hargiz o’lmasun hush! 
Layli ishqin tanimda jon qil, 
Layli shavqin 62
 ragimda qon qil. 
Dardini najotim et Ilohi, 
Yodini hayotim et Ilohi! 
Har damki emas aning xayoli, 
Ko’nglum uyin andin ayla xoli! 
Har o’tki, yo’q anda ishq so’zi, 
Men xastag’a qilma oni ro’zi 63
! 
3-guruh:
 
Huyiki 64
 emas aning g’amidin, 
60  kanora-qirg’oq, chet  
61   xushguvor-xushta’m,   mazali
63
  jomi-qadah, may piyolasi  
62   s havq-zo’r havas, istak, kayf  
63  ro‘zi-nasiba, tiriklik vositasi  
29  
  Fosh etma bu telbaning damidin. 
Dardimg’a   xayolini   eabib   et,
Jonimg’a visolini nasib et! 
G’ayrin 65
 nazarimda foni ayla, 
Mehrin menga jovidoni 66
 ayla! 
To bo’lsa hayotdin nishonim, Savdosini
qil tan ichra jonim! 
Jon chiqsa bu jisim notavondin, 
Yodi bila o’q chiqor jahondin. 
Tanlar tirilurga qo’ysalar yuz, 
Ko’yi yelidin tanimni tirguz! 
Do’zax menga menga jovudoni, 
Ishqi o’tidin qizitqil oni. 
Jannat sari cheksa sarnavishtim 67
, Vasli
haramini qil bihishtim. 
Onsiz meni bir dam etma mavjud, 
Budumni qil onsiz o’lsa nobud!” 
Garm 68
 aylabon oni bu munojot 69
, 
Alrofida lol ahli hojot. 
Ul qoyil-u yuz asiri g’amgin, 
64  huy-huy tortib nola chekmoq  
65  g'ayrin-yot, begona, boshqa  
66  jovidoni-abadiy, begona, doimiy  
67  saarnavishtim-taqdir  
68   g arm-qiziq, qizg’in, issiq  
69  munojot-yalinish, yolvorish  
30  
  Borining o’lub hadisi «omin». 
Bexud qolibon faqir otosi, 
Hayron bori xesh-u aqrabosi 70
. 
Bu navha 71
-vu ashk nolishidin, Bori
yudilar ilik ishidin. 
Ul ham chu tugatti navhayi dard, 
Bo’ldi yana aql-u hushidin fard 72
. 
Oxir ko’tarib necha dilafgor 73
, Manzillarin
o’ldilar talabgor. 
Ishq o’ti ko’ngulni kuydurur chog’, 
Manig’a 74
 su 77
 quysalar bo’lur yog’. 
Haj tavfida 75 76
 ishqini iroda, 
Kam aylab-u ul bo’lub ziyoda. 
Ey, zoyiri 77
 Ka’bayi saodat, 
Lutfungdin etarmen istifodat 78
. 
Kim bizni dag’i duoda yod et, 
Bu ishq o’ti shu’lasin ziyod et. 
70  aqrabosi-yaqinlar, qarindoshlar  
71  navha-nola, mungli yig’i  
72  fard-yakka, yolg’iz, ajralgan  
73  dilafgor-dilixasta, dili vayron  
74  manig'a-mustahkam qal’a  
75  su-suv  
76  tavf-dziyorat, aylanisha  
77  zoyiri-ziyoratchi, ziyorat qiluvchi  
78  istifodat-foydalanish,ilm olmoq  
31  
  Mumtoz   asarlarni   o’qish   va   tahlil   qilish,   ayniqsa,   lug’atlar   orqali   tahlil   qilish
talabalarni  balki  biroz zeriktirishi  mumkin. Bunga yo’l  qo’ymaslik  uchun lug’atlarni
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   usullar   bilan   qo’shib   olib   borish   maqsadga
muvofiq   bo’ladi.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   majmuaviy   uzviy
bog’liqlikdagi  tizim   bo’lib,  unda   ta’lim   maqsadlari  asosida   belgilangan   ko’nikma  va
malakalar   o’quvchilar   tomonidan   nazariy   bilimlarni   o’zlashtirishga,   ularda   muayyan
ma’naviy-axloqiy   sifatlarni   tarbiyalashga   yo’naltirilgan   pedagogik   faoliyat
elekmentlarining   ma’lum   tartibga   solingan   to’plami   sifatida   aks   etadi.   Pedagogik
texnologiyaning   markaziy   muammosi   o’quvchi   shaxsini   rivojlantirish   orqali   ta’lim
maqsadiga erishishni ta’minlashdan iborat. Bunda ta’lim maqsadlarining belgilanishi,
ya’ni ta’lim kimga va nima maqsadda? berilishi, mazmunni tanlash va ishlab chiqish,
ya’ni nimani? berish, ta’lim jarayonlarini qay tarzda? tashkil qilish, ta’lim metodi va
vositalarini   aniq   belgilab   olish,   ya’ni   qanday   vositalar   yordamida   ta’lim   berish,
shuningdek,   o’qituvchilar   malakasi   darajasi,   ya’ni   kim?   ta’lim   berishi,   erishilgan
natijalarni   qanday   yo’l   bilan?   baholash   metodlari   markaziy   o’rinni   egallaydi. 79
Berilgan   parchaning   har   bir   qatorida   kamida   ikkitadan   lug’atli   so’z   berilgan.   Uni
tushunish uchun esa o’quvchilar lug’atli sozlarning ma’nosini bilishlari kerak bo’ladi
va   qatorma-qator   sharhlab   ketishlari   kerak   bo’ladi.   Bu   jarayon,   albatta,   o’qituvchi
boshchiligida amalga oshirilishi lozim. Masalan, 
 
Bu silsila halqasida dilgir 
Bu nav chekar sadoyi zanjir. 
Kim, barri Arabda kamroni 
Bor erdi Arabqa hukmroni. 80
 
79  Muhitdinova.X.S.O‘zbek tilini o‘qitishda zamonaviy yondashuvlar.O‘quv-uslubiy majmua,Toshkent,2006,39-40-b. 
80  To’xliyev.B va b.Akademik litseyning 2-bosqich talabalari uchun mo’ljallangan adabiyot   darsligi.T.: 
“Cho’lpon”,2010.70-b.  
32  
  Bu   jumlani   sharhlashda   o’quvchilar   izohtalab   so’zlarni   izohi   bilan  yozilgan   doskada
ko’rishlari   kerak.   Chunki   doskada   tahlil   uchun   yozilgan   har   qanday   narsa   esda
ko’proq qoladi.  Izohtalab so’zlar quyidagilar: 
 
• silsila- zanjir; tizma; tartib 
• dilgir- ranjigan, xafa, bo’g’ilgan 
• bu nav- bu xil(da); bu tarz (da) 
• barri Arab- Arab yeri 
• komron- o’z maqsadiga erishgan, baxrli; hokim; hukmronlik qiluvchi 
Shu   nuqtada   talabalarga   mustaqil   fikrlarini   aytishga   va   isbotlashga   imkoniyat   paydo
bo’ladi.  Lug’atlardan foydalangan holda parchada shoir nima demoqchiligini aytishga
harakat qilishlari kerak. Ularning yosh jihatlari ham tahlil qilishga qodir hisoblanadi.
Iloji   boricha   o’quvchilar   lug’atlarni   yod   olishlari   kerak   bo’ladi.   Chunki   o’sha   davr
namunalarida ham deyarli shu so’zlardan foydalanilib ijod qilingan. Bundan tashqari
o’qituvchi   talabalarning   tezkor   xotirasini   sinash   uchun   “Kim   ko’p   biladi”   usulini
qo’llash   mumkin.   Bu   usulni   xohlagan   predmetni   va   xohlagan   mavzuni   o’rganishda
qo’llash   mumkin.   Bunda   o’qituvchi   lug’atlarni   izohi   bilan   aralashtirilgan   holda
jadvalga joylashtiriladi. O’quvchilar ularni to’g’ri joylashtirishlari kerak bo’ladi. Har
bir   to’g’ri   javob   bir   balldan   baholanadi.   Eng   ko’p   to’g’ri   javob   topgan   o’quvchi
rag’batlantiriladi va baholanadi. 
Silsila 
  ranjigan, xafa, bo’g’ilgan 
Dilgir  Arab yeri 
bu nav 
  zanjir; tizma; tartib 
barri Arab  o’z   maqsadiga   erishgan,   baxrli;   hokim;
hukmronlik qiluvchi 
Komron  bu xil(da); bu tarz (da) 
 
33  
    Lug’at   yordamida   tahlil   qilinadigan   asarlarni   tushuntirishda   har   bir   qismni   turli
yo’llar bilan tushuntirish darsni qiziqarli va tushunarli bo’lishiga yordam beradi. 
Mahkumi  aning necha qabila, Iqbolig’a
istabon  vasila.  
Bechora ulusqa chorasiz ul, 
Xongustar-u  mehmonnavoz ul. 
Osmoqdin aning qozoni tushmay, 
Tun-kun o’ti o’chgali  yovushmay. 
Kim  bodiya  ichra yo’l qilib gum, 
Bu o’tganga tiyra oqshom  anjum.  
Donish  anga kasb-u  jud   pesha , Donish
bila jud etib hamesha. 
Ot-u tevasi hisob ila jup, 
Qo’y-u qo’zisi hisobdin ko’p. 
Aylab ani umri Sur’atoyin, 
Bir yosh yo’qidin asr-u g’amgin. 
Moli ko’gtu, umri sust payvand, Farzandg’a
erdi orzumand. 
Bu parchani tahlil qilishda biz klaster usulidan foydalanamiz. “Klaster” metodi
o’quvchi-talabani mantiqiy fikrlash, umumiy fikrlash doirasini kengaytirish, mustaqil
ravishda   adabiyotlardan   foydalanishni   o’rgatishga   qaratilgan.   Biron-bir   mavzuni
chuqur o’rganishdan oldin o’quvchilarning fikrlash faoliyatini jadallashtirishga hamda
kengaytirishga xizmat qiladi. 
Klasterlarga bo’lish. Bu pedagogik strategiya bo’lib, o’quvchilarning u yoki bu mavzu
bo’yicha   erkin   va   bemalol   o’ylashga   yordam   beradi.   U   faqat   g’oyalar   orasidagi
bog’lanishlarni fikrlashni ta’minlash imkoniyatini beradigan tuzilmani aniqlab olishni
34  
  talab   qiladi.   U   fikrlashning   oddiy   shakli   emas,   balki   miya   faoliyati   bilan   zid
bog’lanadi.   Klasterlarga   bo’lishdan   axborotlami   chorlash   bosqichida   ham,   fikrlash
bosqichida ham  foydalaniladi. U muayyan  mavzu sinchiklab o’rganilguncha fikrlash
faoliyatini   ta’minlashda   foydalanilishi   mumkin.   Klasterlarga   bo’lish   talabalarning
tasavvurlarini   yangi   bog’lanishlari   yoki   ularning   grafik   ifodalari   ko’rinishlarini
ta’minlovchi   sifatida   ham   o’tganliklarini   yakunlash   vositasi   sifatida   qo’llanilishi
mumkin.   Bu   o’z   bilimlariga,   muayyan   mavzu   to’g’risida   tasavvuriga   va   uni
tushunishga   yo’l   ochadigan   nazardagi   strategiyadir.   Klasterlarga   bo’lish   quyidagi
usullarda amalga oshiriladi: 
1.Hushingizga   kelgan   barcha   fikrlarni   yozib   olish.   Bu   fikrlarni   muhokama   qilmang,
shunchaki yozib olavering. 
2. Xatni (matnni) kechiktiradigan imlo va boshqa omillarga ham parvo qilmang. 
3. Sizga   berilgan   vaqt   nihoyasiga   yetmagunga   qadar   yozishdan   to’xtamang.
Miyangizga   fikr   kelishi   to’xtab   qolsa,   toki   yangi   fikrlar   kelgunga   qadar   qog’ozda
nimalarnidir chizib o’tiring. 
4. Imkoni boricha, bog’lanishi mumkin bo’lgan g’oyalami tizib chiqing. G’oyalaming
oqimi sifati va ular orasidagi aloqalarni chegaralab qo’ymang. Klasterlarga bo’lish
bu   juda   moslashuvchan   strategiyadir.   Uni   individual   tarzda   ham   guruhda   ham
qo’llash   mumkin.   Guruh   faoliyatida   u   guruh   g’oyalarining   tirgovichi   sifatida
xizmat   qiladi.   Bu   esa   talabalarni   har   bir   amalda   bo’lgan   bog’lanishlarga,
aloqalariga yaqinlashtiradi. 81
 
 
81   Azizxo’jayeva.N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.-T.:”Adabiyot jamg’armasi”,2006, 116-b 
35  
   
 
Shu   tariqa   lug’atlar   ma’nosi   aytilib   ketilaveradi   va   parcha   esa   sharhlab,   mazmuni
ochilib borilaveradi. 
Innovatsion   usullardan   biri   bu   B-B-B   (bilamiz,   bilishni   xohlaymiz,   bildik)
jadvali   bilan   ishlashdir.   «B-B-B-   (bilamiz,   bilishni   xohlaymiz,   bildik)   usuli
mashg’ulot   jarayonida   matnni   tushunishni   kuzatishdagi   grafik   tashkilotchi
hisoblanadi. 
          B-B-B chizmasi 
Taxminan nimani
bilamiz?  Nimani bilishni
xohlaymiz?  Nimani bildik? 
 
36  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  LAYLI VA 
MAJNUN  
xongustar   Mahkuni  bodiya  
Cho’l, 
dasht, 
sahro  
Yovusmoq   
yaqqinlashmoq   Dasturxon 
yozuvchi   Hokim qo ’ l 
ostidagi 
kishi  Vasila -
vosita, 
sabab     «B-B-B»   chizma   usulidan   boshqa   mavzularni   va   fanlarni   o’qitishda   matn   bilan
ishlash jarayonida keng foydalanish mumkin. 
Bu usul quyidagi xususiyatlarga ega: 
- matn (mavzu, bo’lim) bo’yicha tadqiqot ishlari olib borish imkonini beradi; 
- tizimli mulohaza qilish, tarkibga ajratish ko’nikmalarini beradi; 
- yakka tartibda (juftlikda) jadval rasmiylashtiriladi; 
- quyidagi  savolga   javob beriladi:  “Ushbu  mavzu  bo’yicha  siz  nimani  bilasiz?”  va
“Nimani bilishni xohlaysiz?” (Kelgusi ish uchun taxminiy asos yaratiladi); 
- yakka tartibda (juftlikda) jadvalning 1 va 2- ustuni to’ldiriladi; - mustaqil ravishda
ma’ruza   matnini   o’qiydi   (ma’ruzani   eshitadi);   -   Jadvalning   3-   ustunini   mustaqil
(juftlikda) to’ldiradi. 
Talabalar   bundan   avval   ham   lug’at   bilan   ishlagan   holda   darslarni   tahlil
qilishgan.   Demakki,   ba’zi   lug’atlar   izohi   va   ma’nosidan   xabardor.   Birinchi   jadval
bilgan lug’atlar  bilan to’ldiriladi. Ikkinchi  qator, ya’ni “bilishni  xohlayman” qismida
esa   bir   so’z   ikki   va   uch   xil   ma’noni   bildirishi   (silsila-zanjir;   tizma;   bo’g’ilgan)   va
matnda   aynan   qaysi   ma’noda   kelayotganini   bililshni   xohlashlarini   va.b   yozishlari
mumkin.   Uchinchi   jadvalga   esa   olgan   yangi   ma’lumotlarni   joylashtiradi.   Bu   usul
talabalarning diqqatini jalb qilishga yordam beradi. 
“Baliq   skeleti”   sxemasi   –   muammoning   butun   doirasi   (maydoni)ni   ifoda   etish
va   uning   yechimini   topishga   imkoniyat   beradi.   Tizimli,   ijodiy,   tahliliy   mushohada
qilish   ko’nikmalarini   rivojlantiradi.   Sxemasini   tuzish   qoidalari   bilan   tanishadi.
“Suyak”   yuqori   qismiga   muammo   ichidagi   muammo   yoziladi,   pastki   qismiga   esa
ushbu   muammo   ichidagi   muammo   amalda   mavjud   ekanligini   tasdiqlovchi   faktlar
yoziladi. 
Mini   guruhlarga   birlashadi,   o’z   sxemalarini   taqqoslaydi   va   qo’shimchalar   kiritadi.
Umumiy   sxemaga   jamlaydi.   O’qituvchi   sharhlangan   parchani   mustahkamlash   uchun
37  
  qayta o’qiydi. Talabalar esa parchadan esda qolgan tahliltalab sozlarni yuqori qismga
yozishadi.   Ma’nosini   esa   pastiga   yozishadi   va   parchani   mazmunini   tushuntirib
berishlari kerak bo’ladi. 
 
 
 
“Venn   diagrammasi”   bir-birini   kesadigan   ikki   yoki   undan   ko’p   doiralarda
ko’riladi,   ular   o’rtasida   yozish   uchun   yetarli   joy   qolishi   kerak.   U   g’oyalarni   zidlash
uchun   ishlatilishi   yoki   ularning   umumiy   xususiyatlarini   (nimada   ular   kesishadi)
ko’rsatishi   kerak.   “Venn   diagrammasi”   metodi   2   va   3   jihatlari   hamda   umumiy
tomonlarini   solishtirish   yoki   taqqoslash   yoki   qarama-qarshi   qo’yish   uchun
qo’llaniladi.   Tizimli   fikrlash,   solishtirish,   tahlil   qilish   ko’nikmalarini   rivojlantiradi.
“Venn   digrammasi”-   grafik   ko’rinishda   bo’lib   olingan   natijalarni   umumlashtirib
ulardan   bir   butun   xulosa   chiqarishga   ikki   va   undan   ortiq   predmetni   tahlil   qilish   va
o’rganishda qo’llaniladi.  Diagramma ikki va undan ortiq aylanani kesishmasidan hosil
bo’ladi. 
“Venn diagrammasi”ni amalga oshirish bosqichlari: 
1-bosqich. O’quvchilar (sheriklari bilan) ikki doirani to’ldiradilar. Har bir doiraga ikki
tushuncha e`tiborli tomonlari sanab o’tiladi. 
38  
  
 
 
 
 
  2-bosqich.   O’quvchilarni   kichik   guruhlarga   (4-5   kishidan   iborat)   birlashtirib
diagrammalarni taqqoslaymiz va to’ldiramiz. 
3-bosqich.   Kichik   guruh   o’quvchilariga   bu   tushunchalarning   umumiy   xossalarini
aniqlashni taklif etamiz. 
4-bosqich.   Biror   bir   guruh   vakili   har   bir   tushunchaning   o’ziga   xos   tomonlarini
o’qiydi. Boshqalar zarurat bo’lganda uni javobini to’ldiradi. 
5-bosqich.   Boshqa   guruh   vakili   ikki   tushunchani   birlashtiruvchi(umumiy)
xususiyatlarini o’qiydi. Boshqalar zarurat paydo bo’lganda bu javobni to’ldiradilar Bu
usuldan lug’atlar asosida mazmu-mohiyati  ochib berilgan dostonda Layli  va Majnun
bir-biriga yetisholmaganliklari, sabablarining ijobiy va salbiy oqibatlari solishtiriladi. 
         
 
 
 
Venn diagrammasi 
 
 
“Boshqotirmalar usuli”da krossvord, chaynvord va boshqa boshqotirmalardan 
foydalanish  mumkin.Yangi  mavzuni  o’tishda  yoki    o’tilgan 
mavzuni mustahkamlashda o’quvchilar bilimini sinashda bu usul qiziqarliligi, tafakkur va
xotirani o’stirishi bilan ajralib turadi. Bu usul o’qituvchidan ijodkorlik talab etsada, 
39  
  
 
   
  “ LAYLI 
VA 
MAJNUN"   samaraning yuqori bo’lishi bilan boshqa usullardan farq qiladi. Talabalar lug’atlardan 
savollar tuzishadim ya’ni krossvord tuzishadi. Ushbu usul lug’atlarni o’quvchilar 
xotirasida yaxshiroq qolishiga va asar mazmunini to’laroq ochishga yordam beradi..    
“Kichik guruh” bilan ishlash usuli barcha fan sohalariga xos bo’lib, bunda sinf
o’quvchilariga   darsning   boshida   o’qituvchi   tomonidan   2-3-minut   mavzudagi
muammo   haqida   yo’naltiruvchi   topshiriq   beriladi.   So’ngra   o’quvchilar   kichik
guruhlarga   ajratiladi.Bunda   o’quvchilar   faol   ishtirok   etishga   va   bir-   birlaridan
o’rganishga ega bo’lishlari lozim. 
Bu quyidagi tartibda qo’llaniladi: 
1.Faoliyat yo’nalishi aniqlanadi. 
2.Muammoli vaziyat yaratiladi. 
3.O’qituvchi tomonidan amaliy ko’rsatmalar beriladi. 
4.O’quvchilarning   guruh   rahbarlari   tomonidan   guruhning   bergan   javoblari   himoya
qilinadi.            
 5.Dars so’ngida o’qituvchi tomonidan yakuniy xulosa beriladi. 
“Kichik guruhlarda ishlash “usulining maqsad va vazifalari: 
1.Dars jarayoning qiziqarli bo’lishini ta’minlaydi. 
2.O’quvchilarni ijodiylikka,mustaqil fikrlashga o’rgatadi. 
3.Bu usul o’qituvchi va o’quvchini birgalikda faol ishlashga o’rgatadi.          
  O’qituvchi asardan ushbu parchani har bir guruhga beradi: 
 
Ey zoyiri Ka’bayi saodat 
Lutfingdin etarmen istifodat 
Kim bizni dag’i duoda yod et, 
Bu ishq o’ti shu’lasin ziyod et! 
 
40  
  Guruh   esa   lug’at   bilan   ishlab   parcha   mazmunini   yuqoridagi   sharhlar   bilan
umumlashtirgan holda yoritib beradi. Qaysi  guruh to’g’ri  va aniq topshiriqni  bajarsa
o’sha guruh g’olib bo’ladi. 
“Layli va Majnun” dostonidan kelib chiqadigan xulosa shuki, bu dunyoda yashovchi
har   bir   inson   oshiqlik   yo’lini   tutib,   o’zini   o’limga   emas,   balki   vasl   mayini   ichishga
tayyorlashi   kerak,   zero   bu   dunyoning   birdan-bir   mazmuni   ham   shu.   Ruhi   mutlaqni
tasavvur   qilishda   inson   aqli   va   ongi   ojizlik   qiladi,   shu   sababli   Navoiy   uni   mazhar   –
Layli   timsolida   yaratadi. 82
  Shu   va   boshqa   voqea   va   mushohadalarni   -   talabalar
lug’atlarni to’g’ri tahlil qila olish orqali amalga oshiradilar. 
 
 
 
 
 
 
Xulosa 
Navoiy bugungi kundagi adabiyotshunoslikdagi yangi, sintezlash jarayonini 
XVI   asrlardayoq   yaratib   bo’lgan.   Ham   ijtimoiy,   ham   ma’naviy   –   ma’rifiy   hayotda
adabiyotning   mavqei   benihoya   balandligi   shundaki,   u   kishining   histuyg’ularigagina
emas,   balki   tafakkuri   va   shuuriga,   fikrlash   tarzi   va   o’zaro   insoniy   munosabatlariga
uning   irodasiga   bog’liq   bo’lmagan   holda   ta’sir   o’tkazadi.   Eng   yaxshi   badiiy   asarlar
butun   insoniyatning,   ayniqsa,   yoshlarning   sodiq   do’sti,   zero   ular   qalbini   yuksak   va
olijanob   tuyg’ular   bilan   to’ldirishda,   yana   ham   muhimi,   ularni   ezgu   ishlarga
ilhomlantirish,   o’quvchilarda   Vatan,   xalq   oldidagi   burch   hissini   yuksaltirishda
yetakchi   omildir.   Buyuk   mutafakkirimiz   Alisher   Navoiyning   asarlari   bu   borada
82  Yusupova.D.Layli va Majnun dostoni haqida. www.google.uz 
41  
  beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   Shoirning   boy   merosidan   bahramand   bo’lish
yoshlarimizning komil inson bo’lib voyaga yetishida muhim rol o’ynaydi. Navoiyning
o’zi   ta’kidlaganidek,   tarbiyaning   maqsadi   –   yosh   avlodni   xalqparvar,   bilimli,   yaxshi
fazilatli   qilib   yetishtirishdir.   Alisher   Navoiy   VI   asr   ilgari   bugungi   kun   o’zbek
xalqining buyuk kelajak sari intilayotgan yoshlariga qarata aytilgan bashorat tarzidagi
fikrlari desak aslo mubolag’a bo’lmaydi. 
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   Alisher   Navoiy   ijodida   so’zlarning   ichki   va
tashqi ma’nolariga beqiyos e’tiborni qaratgan. Natijada shoirning lug’at boyligi ortib
borgan, so’zlarning shakliy va ma’naviy ko’rinishlari xilma-xillik kasb etgan, ma’lum
bir   so’zning   juz’iy   ma’nosi   kengayib,   kulliy   mohiyati   matnlararo   turli   xil
ko’rinishlarda namoyon bo’lib borgan. Har bir inson, u qanday kasb egasi bo’lishidan
qat’i   nazar,   ma’naviy   jihatdan   barkamon   bo’lsa,   o’zi   yashab   turgan   jamiyat   uchun
foydasi ko’proq tegadi, berilgan umri mazmunli bo’ladi. Biz ushbu ishimizda Alisher
Navoiyning “Layli  va Majnun” dostonini  o’rgatish yo’llari  va lug’at  yordamida turli
metodlarni   qo’llash   orqali   darsni   tashkil   qilish   shakllarini   ochib   berishga   harakat
qildik. 
Mir   Alisher   Navoiyni   o’zbek   adabiy   tilining   asoschisi   va   g’azal   mulkining   sultoni,
qolaversa, jahon adabiyoti xazinasiga durdona asarlarini taqdim etgan barkamol inson
sifatida   biz   yoshlarga   ibrat   bo’ladi.   Chunki   Navoiy   siymosi   ma’naviy   barkamollik
kasb etish orzusida bo’lgan talabalar uchun tom ma’nodagi namuna katta ibrat maktab
vazifasini   o’taydi.   Alisher   Navoiy   asarlarining   tili   murakkabligini,   yoshlarga
tushuntirishda   qiyinchiliklar   tug’dirishini   hisobga   olib,   ularga   izohli   ommabop
lug’atlar, sharhlar bitish lozim. Talaba-yoshlar ongiga milliy g’oya va uning ildizlarini
singdirish maqsadida Navoiy asarlari g’oyalari bo’yicha maxsus kurslar tashkil qilinsa
nur ustiga a’lo nur bo’ladi. 
42  
  Xulosa   qilib   aytganda,   uning   “Xamsa”   asariga   kirgan   barcha   dostonlarini
lug’atlar   bilan,   ularni   turli   usullarda   qo’llash   orqali   tushuntirish,   asarlarning
mazmunmohiyatini to’laroq yoritib berishga xizmat qiladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
Ijtimoiy-siyosiy adabiyotlar: 
 
1. Mirziyoyev.Sh.Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbeiston   davlatini   birgalikda
barpo etamiz.-T.:“O’zbekiston”,2016. 
2. 2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Xalq   bilan   muloqot   va   inson
43  
  manfaatlari   yili”da   amalga   oshirishga   oid   Davlat   dasturini   o’rganish   bo’yicha
ilmiyuslubiy risola. –T.: “Ma’naviyat”,2017. 
3. Каримов   И . А .  Юксак   маънавият  –  енгилмас   куч . –  Т .:  Маънавият , 2008. 
 
Asosiy adabiyotlar:  
4. Aliquloiva.N.Adabiyot   o’qitishda   badiiy   tahlil   masalalari.   –T.:   “Til   va   adabiyot
ta’limi” jurnali,2018,3-son. 
5. Komilov.N.Naviy haqida. www.ziyonet.uz 
6. Hayitmetov.A. “Xamsa”ning yaratilish jarayoni(“Xamsa” haqida ikki maqola) 
7. Zunnunov.A va b.Adabiyot o’qitish metodikasi.T.:”O’qituvchi”,1992. 
8. Safo   Matjon   va   Sharafjon   Sariyev.   O’zbek   adabiyoti.   “Yurist-media   markazi”,
T.2008 
9. G’ulomova.N.Akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlari   uchun   mo’ljallangan
darslik.T.: “Sharq”,2013. 
10. To’xliyev.B  va  b.Akademik   litseyning  2-bosqich  talabalari  uchun  mo’ljallangan
adabiyot darsligi.T.: “Cho’lpon”,2010. 
11. Sariboyeva.M.Alisher Navoiyning “Layli va Majnun” dostonini o’rganish.T.: 
“Til va adabiyot ta’limi” jurnali,2010-y.  4-son. 
12. Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti (ma’ruza matni).Navoiy,2012. 
13. Ahrorova.Z.Alisher Navoiy ijodida ma’rifatli  ayollar  madhi.T.:  “Til  va adabiyot
ta’limi” 2019-yil 2-son.  
14. Yoshlar   –   yurt   tayanchi,   kelajagimiz   vorislaridir.   (tahririyat)Xalq   ta’lini,   2017.
4son  
15. Xolmurodova.  J. O’zbek tili (o’quv qo’llanma), T, 2008 
16. Jalilov. B.O’zbek mumtoz adabiyoti tarixi (ma’ruzalar matni).Andijon 2012. 
17. Rahimova.N.   Lug’atlar   ustida   ishlash   orqali   talabalarning   so’z   boyligini
oshirish(O’zbek tili va adabiyotida fanidan metodik ko’rsatma), T.:2015. 
44  
  18. Muhitdinova.X.S.O’zbek tilini o’qitishda zamonaviy yondashuvlar.O’quv-uslubiy
majmua,Toshkent,2006. 
19. Azizxo’jayeva.N.N.Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat.-T.:”Adabiyot
jamg’armasi”,2006. 
20. Yusupova.D.Layli va Majnun dostoni haqida. www.google.uz 
 
Elektron adabiyotlar: 
 
21. www.prezident.uz 
22. www.ziyonet.uz 
23. www.google.uz 
24. www.ziyouz.com 
 
45

Layli va Majnun dostonini o’rganishda lug’at ustida ishlash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский