Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 542.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Сельское и лесное хозяйство

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

2 Продаж

Mahsulot sifatini boshqarish

Купить
MAHSULOT SIFATINI BOSHQARISH MEXANIZMI
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………...………………
I   BOB.   MAHSULOT   VA   XIZMATLARNI
BOSHQARISH……………
1.1 Sifat ko’rsatkichlari usullarini aniqlash………..……………………..
1.2   Mahsulotlarning   sifat   ko rsatkichlarining   tahlili…………….ʻ
…………
1.3   Tovarlar   sifatini   nazorat
qilish………………………………………..
II   BOB   MAHSULOT   SIFATINI
BOSHQARISH……………………………
2.1   Mahsulot   sifatini   boshqarish   haqida   umumiy
malumotlar…………….
2.2   Mahsulot   sifatini   boshqarish   mexanizmi   haqida   umumiy
malumotlar…….
2.3   Mahsulot   sifatiga   ta‘sir   etuvchi
omillar…………………………………
XULOSA………………………………………………………………
……
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR …………………………………...
1 KIRISH
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiy   munosabatlarning   rivojlanib   va
takomillashib   borishi   bozor   mexanizmini   tobora   murakkablashtiradi.   Bu   hol
iste’molchining   ehtiyoji,   talabi,   didi   va   dunyoqarashining   o‘zgarishi   hamda
qonunlarning   o‘zgarishi   sharoitida   ishlab   chiqaruvchilarning   bozor   tizimiga
nisbatan   proporsional   harakati   kuzatiladi.   Unda   ishlab   chiqaruvchilar
o‘rtasidagi   keskin   iqtisodiy   raqobatdan   tashqari   sotuvchi   va   xaridor   o‘rtasida
tovar bahosi va sifatini kelishishning o‘ziga xos raqobati ham vujudga keladi.
Raqobat   kurashida   asosiy   richag   korxonalar   uchun   mahsulot   sifati
bo‘lishini   e’tiborga   olib   aytish   kerakki,   sifat   menejmentini   korxonalarda
samarali   faoliyatini   ta’minlash   iqtisodiyotning   dolzarb   masalasidir.
Rivojlangan   davlatlarning   iqtisodiy   muvaffaqiyati   importga   nisbatan   eksport
salmog‘ining   bir   necha   barobar   kattaligiga   bog‘liq.   O‘z   mahsulotini   eksport
qilayotgan   mamlakatlarda   shu   tovarning   jahon   bozoridagi   mavqei   yuqori
degan   xulosani   beradi.   Bu   xulosaga   erishish   uchun   mahsulotni   ishlab
chiqaruvchi   korxonada   sifat   menejmenti   tizimi   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilgan   va
xalqaro standartlarga javob beradi.
Mamlakatimizda   ham   yuqori   iqtisodiy   samaraga   erishishning   eng
muqobil   varianti   milliy   korxonalarda   sifat   menejmenti   tizimini   samarali
tashkil etish va tovarlar sifatini keskin oshirish zarur. Buning uchun masalani
ikki jihati e’tiborni tortadi:
2 birinchidan, dastlab korxonalarda sifat menejmentining samarali tashkil
etish
va boshqaruvni optimallashtirish uchun malakali kadrlar zarur;
ikkinchidan,   sifat   menejmentining   nazariy   va   amaliy   asoslarini
yorituvchi ilmiy tadqiqot ishlarini ko‘paytirish va o‘quv jarayoniga tatbiq etish
lozim.
Ushbu   tadbirlarni   ketma-ketlikda   amalga   oshirish   va   o‘quv   jarayonini
muntazam   yangi   ma’lumotlar   bilan   yangilab   borish   fanning   fundamental
asoslarini takomillashtiradi.
I BOB. MAHSULOT VA XIZMATLARNI BOSHQARISH
1.1 Sifat ko’rsatkichlari usullarini aniqlash
Sifat ko‘rsatkichi – bu uning sifatiga kiruvchi mahsulotning bir yoki bir
nechta   xususiyatlarining   miqdoriy   xarakteristikasi   bo‘lib,   uni   yaratish   va
ishlatish   yoki   iste’mol   qilishning   ma’lum   shartlariga   bog‘liq.   Belgilangan
xususiyatlar soniga ko‘ra sifat ko‘rsatkichlari yagona va murakkabdir.
Belgilangan xususiyatlar soni bo‘yicha:
1) birlik indikator – mahsulotning bitta xususiyatini (og‘irligi, kuchi va
h.k.)
tavsiflovchi ko‘rsatkich;
2)   murakkab   ko‘rsatkich   –   mahsulotning   bir   nechta   xususiyatlarini
tavsiflovchi ko‘rsatkich.
Murakkab ko‘rsatkichlar bo‘lishi mumkin: guruh ko‘rsatkichi – ma’lum
bir xususiyatlar guruhiga tegishli murakkab ko‘rsatkich.
Integral   (indikator)   –   bu   mahsulotning   ishlashi   yoki   iste’mol
qilinishidan   tabiiy   birliklarning   umumiy   foydali   ta’sirining   uni   yaratish   va
ishlatish yoki iste’mol
3 qilishning   umumiy   xarajatlariga   nisbatini   aks   ettiruvchi   murakkab
ko‘rsatkich.
Birlik sifat ko‘rsatkichi mahsulot sifatini tashkil etuvchi xususiyatlardan
birini
tavsiflaydi. Birlik ko‘rsatkichi ishlab chiqarish birligiga ham, bitta oddiy
mahsulotga   ham   tegishli   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   poyabzal   tagligining
mustahkamligi, yog‘ning   kislotaligi  – sifatning alohida ko‘rsatkichlari. Agar
sifat   ko‘rsatkichi   mahsulotning   bir   nechta   xususiyatlarini   tavsiflasa,   u
kompleks deb ataladi.
Murakkab   indicator   bir   nechta   oddiy   xususiyatlarni   yoki   bir   nechta
oddiy   xususiyatlardan   tashkil   topgan   bitta   murakkab   xususiyatni   tavsiflashi
mumkin.   Agar   murakkab   sifat   ko‘rsatkichi   sifat   baholanadigan   barcha
xususiyatlarni   tavsiflasa,   unda   bunday   ko‘rsatkich   umumlashtirilgan   sifat
ko‘rsatkichi   deb   ataladi.   Integral   ko‘rsatkich   –   bu   murakkab   sifat
ko‘rsatkichining alohida holati.
Integral sifat ko‘rsatkichi – bu mahsulot sifatining ko‘rsatkichi bo‘lib, u
mahsulotning   ishlashi   yoki   iste’mol   qilinishidan   kelib   chiqadigan   umumiy
foydali   ta’sirning   uni   sotib   olish   va   ishlatish   yoki   sarflashning   umumiy
xarajatlariga nisbati
hisoblanadi.
Mahsulot   sifatini   baholashning   kompleks   usuli   mahsulot   sifatining
umumlashtirilgan   ko‘rsatkichidan   foydalanishga   asoslangan.
Umumlashtirilgan indikator  –  mahsulot   sifatining yagona  (guruhli  kompleks)
ko‘rsatkichlarining   funksiyasidir.   Yuqorida   ta’kidlab   o‘tilganidek,
umumlashtirilgan   indicator     mahsulotning   asosiy   maqsadini,   mahsulot
sifatining   ajralmas   ko‘rsatkichini,   o‘rtacha   og‘irligini   aks   ettiruvchi   asosiy
yoki aniqlovchi ko‘rsatkich sifatida ifodalanishi mumkin.
Aniqlovchi   yoki   asosiy   ko‘rsatkichni   tanlashda,   zarur   ma’lumotlar
mavjud   bo‘lgan   hollarda,   uning   dastlabki   ko‘rsatkichlarga   bog‘liqligi
aniqlanadi. Masalan, radar stansiyasining asosiy ko‘rsatkichi nishonni aniqlash
4 diapazoni, diapason va burchakdagi aniqlik, bir vaqtning o‘zida kuzatiladigan
nishonlar   soni,   chastota   o‘lchagichi   uchun   o‘lchangan   chastotalar   diapazoni,
sezuvchanlik, aniqlik va o‘lchov xatosi bo‘lishi mumkin.
Mahsulot   sifatini   har   tomonlama   baholashda   har   doim   ko‘rib
chiqilayotgan   hodisaning   fizik   mohiyatini   aks   ettiruvchi   kompleks
ko‘rsatkichning   boshlang‘ich   birlik   ko‘rsatkichlariga   bog‘liqligini   aniqlashga
intilish kerak.
Mahsulot   sifatini   baholashning   keng   qamrovli   usuli   bilan   o‘rtacha
og‘irlik   ko‘rsatkichlari   asosiy   ko‘rsatkichni   aniqlash   va   uning   mahsulot
sifatining dastlabki
ko‘rsatkichlariga   funksional   bog‘liqligini   o‘rnatish   qiyin   bo‘lgan   hollarda
qo‘llaniladi.
Mahsulot sifatini baholashning ekspert usuli
Ekspert   usullari   –   bu   ekspert   xulosasidan   foydalanishga   asoslangan
usullar. Ushbu usullar o‘rganilayotgan obyektning miqdoriy bahosi bo‘lmagan
taqdirda qo‘llaniladi. Bu obyekt haqida yetarli ma’lumotga ega bo‘lmaganligi
yoki   bunday   bahoni   olishning   qiyinligi   (imkonsizligi)   bilan   bog‘liq   bo‘lishi
mumkin. Birinchi holat yangi yoki murakkab obyektlar uchun xosdir, masalan,
fan va texnikaning yangi sohalari, murakkab texnik tizimlar (odam – mashina
va   boshqalar).   Ikkinchi   holat   iste’molchilar   yoki   ishlab   chiqaruvchilarning
reaksiyalari,   boshqaruv   muammolari   va   boshqalarni   tahlil   qilishda   odatiy
holdir.
Mahsulotning   hayotiy   davrining   barcha   bosqichlarida   sifat
muammolarini hal
qilishda   ekspert   usullaridan   foydalaniladi.   Ular,   ayniqsa,   ehtiyojlarni,
mahsulotlarning   texnik   darajasi   va   sifatini   prognoz   qilishda,   mahsulotlarni
loyihalashtirish   va   ishlab   chiqarishda,   umuman   sifat   menejmenti   va   tashkilotning
samaradorligini,   mijozlarning   qoniqishini,   mahsulot   sifatini   baholashda   (ayniqsa,
miqdorini   aniqlash   mumkin   bo‘lmagan   ko‘rsatkichlar   –   ergonomik,   estetik,
xavfsizlik   ko‘rsatkichlari   va   boshqalarda),   mahsulotlarni,   jarayonlarni,   sifatni
5 boshqarish   va   tashkil   qilishni   takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlarni   ishlab
chiqishda ishlatiladi.
Turli   muammolarni   yechishda   bir   xil   ekspert   usullari   va   ularning
natijalarini
baholash   usullari   qo‘llaniladi.   Keling,   ularni   qo‘llashning   asosiy   xususiyatlarini
ko‘rib chiqamiz.
Ekspert   baholashning   ikki   shakli   mavjud:   individual   va   jamoaviy.
Shaxsiy ekspert  usullari ekspert  ekspertlarining fikrlarini bir-biridan mustaqil
foydalanishga   asoslangan.   Bunday   baholashning   eng   keng   tarqalgan   ikkita
usuli   bu intervyular   va  analitik baholashdir.  Ko‘rib chiqilayotgan  usullarning
asosiy   afzalliklari   –   bu   mutaxassisning   individual   xususiyatlaridan   maksimal
darajada   foydalanish   qobiliyati   va   alohida   xodimga   nisbatan   psixologik
bosimning ahamiyatsizligi. Biroq,
bu   usullar   bitta   mutaxassis-ekspertning   cheklangan   bilimlari   tufayli   murakkab
masalalarni   yechish   uchun   juda   mos   kelmaydi.   Kollektiv   ekspert   usullari
o‘rganilayotgan   masala   bo‘yicha   ekspertlarning   jamoaviy   fikrini   aniqlash
prinsipiga asoslanadi. Eng keng tarqalgan jamoaviy fikrlarni ko‘rib chiqish usullari
bu aqliy hujum (kollektiv g‘oyalarni yaratish) va Delfin usuli.
Evristik   prognozlash   usullari,   dasturiy   ta’minotni   prognoz   qilish,
morfologik   tahlil,   prognoz   ssenariylarini   qurish,   prognoz   grafikalari   va
“maqsadli daraxt”, matritsa usuli ham qo‘llaniladi.
“Aqliy   hujum”   usulining   asosiy   xususiyati   ularning   jamoaviy
muhokamasi  jarayonida ilgari surilgan g‘oyalarni  tanqid qilishni  taqiqlashdir.
Yangi   g‘oyalarni   taklif   qilish   jarayoni   ularni   baholash   jarayonidan   mustaqil
emasligi   aniqlandi.   Bundan   tashqari,   ushbu   jarayonlar   bir-biriga   qanchalik
kam bog‘liq bo‘lsa, g‘oyalar avlodi shunchalik muvaffaqiyatli bo‘ladi. Biroq,
to‘g‘ri   va   noto‘g‘ri   fikrlar   paydo   bo‘lishi   mumkin.   Buffalo   Universitetida
(AQSH)   o‘tkazilgan   aqliy   hujum   samaradorligi   bo‘yicha   olib   borilgan
tadqiqotlar  shuni  ko‘rsatdiki, guruhiy fikrlash individual  takliflar yig‘indisiga
qaraganda   70%   ko‘proq   yangi   g‘oyalarni   ishlab   chiqaradi.   G‘oyalarning
6 zanjirli   reaksiyasi   mavjud,   chunki   bitta   ishtirokchi   tomonidan   bildirilgan   har
bir   g‘oya   muhokamaning   boshqa   ishtirokchilaridan   yangi   g‘oyalarni   keltirib
chiqaradi.   Shunday   qilib,   aqliy   hujum   usuli   mutaxassislar   guruhining   ijodiy
salohiyatini faollashtiradi.
Bunga,   shuningdek,   munozaralar   paytida   erkin   muhit,   guruh   tarkibi
(tarkibiga   yangi   g‘oyalarni   ishlab   chiqarishga   qodir   ijodkorlar   kiradi),
maqsadni   shakllantirishning   aniqligi   va   unga   erishishda   mavjud   bo‘lgan
qiyinchiliklar   yordam   beradi.   1-1,5   soat   davom   etadigan   har   bir   yig‘ilishda
murakkab   muammoni   uning   tarkibiy   qismlariga   ajratib,   ishtirokchilarga   (10-
15 kishi) juda tor vazifa qo‘yish maqsadga muvofiqdir.
Ushbu   usulning   kamchiligi   shundaki,   ba’zi   mutaxassislar   ochiq
munozaralar   paytida   murosaga   kelishlari   mumkin.   Delfi   usuli   asosan   ushbu
kamchilikdan xoli.
Delfi   usuli   1962–1964-yillarda   RAND   korporatsiyasi   (AQSH)
mutaxassislari O.Xemmer va T.Gordon tomonidan ishlab chiqilgan. Usulning
o‘ziga xos xususiyati
shundaki,   mutaxassislar   o‘z   fikrlarini   ochiq   munozarada   emas,   balki   anonim
ravishda,   anketalarni   to‘ldirib   ifoda   etadilar.   So‘ngra   har   bir   ekspert   anketaning
umumlashtirilgan   natijalari   to‘g‘risida   xabardor   qilinadi   va   uning   fikrini
aniqlashtirish va ko‘pchilikning fikridan farq qiladigan taxminlarni asoslash taklif
etiladi.   Ushbu   protsedura   3-4   marta   takrorlanadi.   Natijada,   taxminlar   doirasi
torayib   boradi.   Har   bir   mutaxassis   ko‘proq   omillarni   hisobga   olgan   holda   va
ma’lum   darajada,   hokimiyat   ta’siriga   tushib   qolmasdan,o‘rganilayotgan   obyektga
baho   berish   imkoniyatini   ko‘proq   oqilona   qo‘lga   kiritadi.   Ushbu   usulning   zarari
shundaki,   unda   anketa   kompilyatorlarining   mutaxassislarga   ta’siri   inobatga
olinmaydi.   Ekspert   guruhini   shakllantirish   ekspertizani   tashkil   qilishning   eng
muhim  bosqichidir.  Ushbu  masala  bo‘yicha  mutaxassislarni   izlash  nashrlar   orqali
yoki   taniqli   mutaxassislar   bilan   suhbatlashish   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin.
Mutaxassislar   bilan   suhbatlardan   so‘ng,   guruh   ishida   qatnashish   uchun   ularning
roziligini   olgan   holda,   mutaxassislar   sifatini   miqdoriy   baholash   kerak.   Bunday
7 baholash   usullari   guruhlarga   bo‘linadi:   evristik   (ekspert   bahosi   o‘zi   yoki   boshqa
mutaxassislar   tomonidan   amalga   oshiriladi);   statistik   (tekshirilgan   ekspertlarning
xulosalarini   qayta   ishlashga   muvofiq);   test   (ekspertning   psixofiziologik
xususiyatlarini   sinash   natijalari   asosida);   hujjatli   film   (ekspertning   shaxsiy
ma’lumotlariga   ko‘ra   nashrlar   va   ixtirolarning   sonini,   konferensiyalarda
qatnashishini,   egallagan   lavozimini,   ilmiy   darajasi   va   unvonini   va   boshqalarni
hisobga   olgan   holda);   birlashtirilgan   (ushbu   usullarning   har   qanday
kombinatsiyasidan foydalangan holda).
Ekspertlar   ishini   tashkil   etish   dasturlashtirilgan   (so‘rovnomalarga
javoblar) yoki dasturlashtirilmagan (ma’lum mavzu bo‘yicha bepul taqdimot),
og‘zaki   (suhbat)   yoki   yozma   ravishda   amalga   oshirilishi   mumkin.   Ekspert
anketalarining   savollari   ochiq   (variantsiz)   va   yopiq   (variantlar   bilan),
to‘g‘ridan   to‘g‘ri   va   bilvosita   bo‘lishi   mumkin.   Bilvosita   savollar,   uning
obyektivligini   oshirish   uchun   imtihon   maqsadini   yashirish   zarur   bo‘lgan
hollarda qo‘llaniladi.
Sifatni   baholashning   statistik   usuli. Statistik   nazorat   usullarining   asosiy
maqsadi   –   foydali   mahsulot   ishlab     chiqarishni   va   eng   arzon   narxda   foydali
xizmatlar   ko‘rsatishni   ta’minlash.   Statistik   usullar   yordamida   sifatni   nazorat
qilishning   asosiy   tamoyillaridan   biri   bu   ishlab   chiqarish   jarayonining   turli
bosqichlarida   nazoratni   amalga   oshirish   orqali   mahsulot   sifatini   yaxshilash
istagi. Statistik usullardan foydalanish – yangi texnologiyalarni ishlab chiqish
va   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   sifatini   nazorat   qilishning   juda   samarali
usuli.
Barcha   statistik   usullar   tarqoqlik   tushunchasiga   asoslangan.   Ish   joyida
ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   parametrlarining   tarqalishini   nazorat   qilish   uchun
statistik usullardan foydalanish,  tarqalishni  tavsiflovchi, tushunilishi  oson bo‘lgan
statistik   qiymatlarning   grafik   tasviridir.   Ma’lumotlarning   tarqalishini   baholash
ko‘pincha   jarayonning   mohiyatini   tushunishga   imkon   beradi.   Agar
ma’lumotlarning tarqalishi kichik bo‘lsa, nazoratni kuchsizlantirish mumkin; agar
8 u  katta  bo‘lsa,  bu  jarayonni   barqarorligini   oshirish,  xomashyo   sifatini   yaxshilash,
uskunalardagi   nosozliklarni   aniqlash   va   bartaraf   etish   va   hokazo.   To‘plangan
ma’lumotlar nafaqat qabul qilish va tahlil qilish vaqtida qaror qabul qilish uchun,
balki uzoq vaqt davomida, masalan, bir oy yoki bir yil ichida ko‘rib chiqilgan turli
muammolarni baholash uchun ham ishlatilishi mumkin.
Statistik   usullar   muammoni   samarali   aniqlash   va   tahlil   qilish   uchun
asosdir.   Shunday   qilib,   muammolarning   mumkin   bo‘lgan   sabablari   haqida
to‘liq tasavvurga
erishish   mumkin.   Faktlarga   asoslanib   ustuvor   vazifalar   belgilanadi   va   qarorlar
qabul qilinadi.
Statistik usullar umumiylik asosida uchta asosiy guruhga bo‘linadi:
Grafik   usullari.   Bu   “sifatni   nazorat   qilishning   yetti   vositasi”.   Bularga
quyidagilar kiradi:
1.   Ma’lumot   yig‘ish   jarayonini   takomillashtirish   va   kelajakda
foydalanish uchun ma’lumotlarni tartibga solish uchun nazorat ro‘yxatlari.
2. bir nechta muhim nuqsonlarning paydo bo‘lish sabablarini aniqlashga
va
aynan   shu   sabablarni   bartaraf   etishga   e’tiborni   qaratishga   imkon   beradigan
Paretodiagrammalar. Pareto jadvallari  yordamida nuqsonlarning turlari, nuqsonlar
natijasida  yetkazilgan  zararlar   miqdori,  uni   ishlatishga  vaqt  va  moddiy xarajatlar,
shikoyatlarning   mazmuni   va   shikoyatlar   bilan   bog‘liq   xarajatlar,   buzilishlarsoni
tahlil   qilinadi.   Pareto   jadvallar,   shuningdek,   vaqt   omillari,   tannarx,   mehnat
xavfsizligi,   har   xil   turdagi   mahsulotlarga   bo‘lgan   talabni   tahlil   qilish,   nuqson
sabablarini bartaraf etish choralari samaradorligini aniqlash uchun ishlatiladi.
3.   Sifat   ko‘rsatkichi   va   unga   ta’sir   etuvchi   omillar   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   ko‘rsatuvchi   sabab   va   natijalar   diagrammasi   (Isikava
diagrammasi).   Isikava   diagrammalaridan   foydalanish   mahsulot   sifatini
ta’minlash, mehnat unumdorligini oshirish, ratsionalizatorlik takliflarini ishlab
chiqish,   asbob-uskunalardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish,   xavfsizlik
9 choralarini   takomillashtirish,   texnologik   operatsiyalar   standartlarini   ishlab
chiqish va joriy qilish va boshqalarni hal qilishda samarali bo‘ladi.
4.   Ma’lumotlar   olingan   davr   uchun   jarayon   shartlarini   aks   ettiruvchi
gistogrammalar.   Gistogrammaning   taqsimlanish   namunasini   mos   yozuvlar
standartlari   bilan   solishtirish   jarayonni   boshqarish   uchun   muhim
ma’lumotlarni beradi. Gistogrammalar har oy mahsulot sifatiga, texnik nazorat
natijalariga, oylar bo‘yicha sifat darajasining o‘zgarishini ko‘rsatganda hisobot
tuzish uchun foydalidir.
1.2 Mahsulotlarning sifat ko rsatkichlarining tahliliʻ
Mahsulotning   bir   yoki   bir   necha   xossa   xususiyatlarining   miqdoriy
tavsifiga  sifat ko rsatkichi 	
ʻ deyiladi.
Mahsulotning   sifat   ko rsatkichi  	
ʻ –   mahsulot   xossasining   miqdoriy
xususiyati  bo lib, sifat tarkibiga kiradi, ya‘ni uni yaratish va ishlatish, hamda	
ʻ
iste‘molchilarga   yetkazishdagi   talabni   qondirish   (GOST   15467-70   standarti
bo yicha).   Barcha  mahsulotlarning sifat  ko rsatkichlari  ifodalanishi  bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
o lchamli 
ʻ va  o lchamsizga (nisbiy 	ʻ yoki  balli)  bo linadi.	ʻ
Sifat   ko rsatkichlarini   tanlash  	
ʻ –   mahsulot   sifati   tarkibiga   kiruvchi   va
uning   sifati   darajasini   baholashga   imkon   beruvchi   mahsulot   xususiyatlari
miqdoriy tavsifining nomlarini aniqlashdir.
Sifat   ko rsatkichlarining   nomlarini   tanlashni   asoslab   berish	
ʻ
quyidagilarni hisobga olgan holda amalga oshiriladi:
-   mahsulotdan   foydalanish   shartlari   va   nima   maqsadda   ishlab
chiqarilganligi;
- iste‘molchi talablarining tahlili;
- mahsulot sifatini boshqarish masalalari;
- tavsiflanayotgan xususiyatlarning tarkibi va strukturasi;
- sifat ko rsatkichlariga nisbatan qo yilgan asosiy talablar.
ʻ ʻ
Xalq   iste‘moli   tovarlarining   sifatini   nazorat   qilish   sifatining   ijtimoiy,
funksional,   ishonchlilik,   ergonometrik,   estetik,   ekologik,   xavfsizlik   kabi
iste‘mol ko rsatkichlarini o rganish zaruriyatini keltirib chiqaradi.	
ʻ ʻ
10 Zarurat   to g ilsa,   tovarlarining   sifatini   baholash   va   tahlil   qilishʻ ʻ
iste‘molchilarning   talablarini   ham   hisobga   olgan   holda   amalga   oshiriladi.
Ijtimoiy   ko rsatkichlar   maxsus   ko rsatkichlar   guruhiga   kiradi.   Tovarlar   sifat	
ʻ ʻ
ko rsatkichlari   va   iste‘mol   xususiyatlariga   ko ra   quyidagicha	
ʻ ʻ
klassifikasiyalanadi.
Mahsulot   sifatini   iqtisodiy   jihatdan   baholaydigan   ko rsatkich   -  	
ʻ integral
ko rsatkich	
ʻ dir.   Integral   ko rsatkich   mahsulotning   foydali   tomonlarining	ʻ
yig indisini   uni   yaratish,   foydalanish   va   iste‘mol   qilish   uchun   sarf   bo lgan	
ʻ ʻ
xarajatga nisbati orqali ifodalanadi:
Sint=Tm+Rch/P
bunda: - sifatning integral (kompleks) ko rsatkichi, so m/t.km.	
ʻ ʻ
Tm - mashinaning tannarxi (sebestoimost), so m,	
ʻ
Rch   -   foydalanish   davridagi   chiqimlar   (ekspluatatsionniye   rasxodi),
so m;	
ʻ
P - mashina probegi (shu muddatda) t.km.
Bu   esa   mahsulot   sifatining   rentabelligi,   ya‘ni   sarf   qilingan   puldan
so mma foydani belgilaydi.
ʻ
1.1-rasm. Sifat ko`rsatkichlari
Sifatning   umumlashtirilgan   ko rsatkichlari.  	
ʻ Bunga   alohida-alohida
ko rsatkichlar   yig indisi   kiradi.   Alohida   -   alohida   ko rsatkichlar   bir   xil	
ʻ ʻ ʻ
birliklarga   ega   bo lishi   kerak.   Yoxud   nisbiy   o lchamsiz   birliklarda   bo lishi	
ʻ ʻ ʻ
lozim.   Bunda   har   qaysi   ko rsatkichning   ta‘siri   koeffisentlarda   (ballar   bilan)	
ʻ
ifodalanadi.
11 Barcha   texnik   iqtisodiy   ko rsatkichlar   quyidagi   guruhlar   bo yichaʻ ʻ
klassifikatsiya qilinadi:
-mahsulot vazifalari bo yicha ko rsatkichlar;	
ʻ ʻ
-ishonchlik ko rsatkichlari;	
ʻ
-texnologik jarayonlar bo yicha ko rsatkichlar;	
ʻ ʻ
-ergonomik ko rsatkichlar;	
ʻ
-estetik ko rsatkichlar;	
ʻ
-standartlashtirish va unifikasiyalashtirish ko rsatkichlari;	
ʻ
-patent - huquqiy ko rsatkichlar.	
ʻ
Mahsulot   vazifalari   bo yicha   ko rsatkichlar	
ʻ ʻ ga   mehnat   unumdorligi,
energiya   iste‘mol   qilishligi,   og irligi   (material   sarflanganligi),   mashinaning
ʻ
universalligi va h.k. lar kiradi.
Mahsulot   ishonchliligi   ko rsatkichlari
ʻ ga   buzilmasdan   ishlashi,   ko p	ʻ
yeyilmasdan ishlashi, ta‘mirlashning osonligi kabi ko rsatkichlar kiradi.	
ʻ
Ergonomik   ( grekcha   ergon-   ish   va   nomes-   qonun)   ko rsatkichlar	
ʻ iga
mashinani   boshqarishning   qulayligi,   xavfsiz   boshqarish   mumkinligi,
mashinaning gigiyena sifatidan qulayligi, psixologik ko rsatkichlar, fiziologik	
ʻ
ko rsatkichlar kiradi.	
ʻ
Estetik   ko rsatkichlar	
ʻ ga   esa   mahsulotning   tashqi   ko rinishi,	ʻ
mashinaning   atrof-muhitga   bilan   uyg unligi,   mashinaning   tashqi   pardozi	
ʻ
kabilar kiradi.
Ijtimoiy   ko rsatkichlar.  	
ʻ Ushbu   ko rsatkichlar   mahsulotning   ijtimoiy-	ʻ
zaruriy   ehtiyojlarga   javob   bera   olishi   va   uning   turli   guruh   iste‘molchilari
uchun   ijtimoiy   ahamiyatini   tavsiflaydi.   Bu   ko rsatkichlarga   tovarlar   ishlab	
ʻ
chiqarishning ijtimoiy zaruriyati, tovarning optimal assortimentga mos kelishi,
ma‘naviy eskirish va boshqa ijtimoiy samaralar ko rsatkichlari kiradi.
ʻ
Tovar   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy   zaruriyati   ko rsatkichi   mana   shu	
ʻ
tovarga   nisbatan   aholining   qondirilmagan   talabi   hajmining   zarurligini
ifodalaydi.   Tovarga   nisbatan   qondirilmagan   talabning   zarurlik   darajasi
aholining   mana   shu   tovarlarga   nisbatan   ta‘minlanganlik   darajasi   bilan
12 tavsiflanadi.   Tovarning   ijtimoiy   manzili   va   iste‘mol   tiraji   ko rsatkichiʻ
mahsulotning   iste‘molchining   o ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda	
ʻ
maxsus   guruh   iste‘molchilarini   talablariga   javob   bera   olishini   tavsiflaydi.
Tovarning   maxsus   guruh   iste‘molchilarining   talablarini   qondirishiga   qarab
iste‘mol   tipaji   belgilanadi.   Masalan,   oyoq   kiyimlar   tiraji   bog cha   yoshdagi,	
ʻ
maktab   yoshdagilar,   qiz   bolalar,   o g il   bolalar,   ayol   yoki   erkaklar   oyoq	
ʻ ʻ
kiyimlariga bo linadi.	
ʻ
Kiyimlariga   nisbatan   modalarning   o zgarishi,   kiyinish   turining	
ʻ
o zgarishi bosh kiyimlarga nisbatan bo lgan talabni o zgartirishi mumkin.	
ʻ ʻ ʻ
Funksional ko rsatkichlar. 	
ʻ Mahsulot sifatining funksional ko rsatkichlari	ʻ
ularning foydalanish maqsadlariga mos kelishi, moddiy, ma‘naviy ehtiyojlarni
qondira  olish   darajasini  tavsiflaydi.  Bu   ko rsatkichlar  asosiy  funksiyalarining	
ʻ
bajarilishini   takomillashtirish   ko rsatkichi,   universallik   ko rsatkichlari   va	
ʻ ʻ
yordamchi   operatsiyalarini   bajarishni   takomillashtirish   ko rsatkichlariga	
ʻ
bo linadi.	
ʻ
Asosiy   funksiyani   bajarishni   takomillashtirish   ko rsatkichlari	
ʻ
iste‘molning   foydali   samarasini,   mahsulotning   iste‘molchilar   tomonidan
foydalanilganda ma‘lum ehtiyojni qondirish darajasini ko rsatadi.	
ʻ
Universallik   ko rsatkichi   mahsulotning   o z   o rniga   qarab   ishlatilishi	
ʻ ʻ ʻ
bilan  bir  qatorda,  kishilar  uchun  foydali   boshqa   maqsadlarda  ham  ishlatilishi
mumkinligini ko rsatadi.	
ʻ
Yordamchi   funsksiyalarning   bajarilishini   takomillashtirish   ko rsatkichi	
ʻ
mahsulotni   ―inson-mahsulot-tashqi   muhit   sistemasida   asosiy   va   yordamchi	
‖
faoliyatlarini   bajarishining   yondosh   bosqichlarida:   transportirovka,   o rnatish,	
ʻ
ta‘mirlash,   xizmat   ko rsatish,   saqlash   va   boshqa   bosqichlarida   mahsulotni	
ʻ
o ziga xos xususiyatlarini ko rsatadi.	
ʻ ʻ
Yordamchi   operatsiyalarni   bajarilishini   takomillashtirish   uchun   asosiy
faoliyatining   bajarilishini   takomillashtirishga   ham   ta‘sir   ko rsatadi.	
ʻ
Ishonchlilik   ko rsatkichi   mahsulotning   iste‘mol   yoki   ekspluatatsiya   vaqtida	
ʻ
13 yaroqli   holda   bo lishini   ko rsatadi.   Bunga   to xtamasdan   ishlashi,   uzoqqaʻ ʻ ʻ
chidamliligi, ta‘mirlanuvchanlik, saqlanuvchanlik kabi ko rsatkichlar kiradi.	
ʻ
To xtamasdan ishlash ko rsatkichi mahsulotning ma‘lum vaqt davomida	
ʻ ʻ
to xtamasdan ishlatilishi mumkinligini ko rsatadi.	
ʻ ʻ
Ergonometrik   ko rsatkichlar.  	
ʻ Ergonometrik   ko rsatkichlar   ―inson-	ʻ
mahsulot   sistemasini   tavsiflab,   insoniyatning   ekologik,   fiziologik,	
‖
antropometrik, gigiyenik xususiyatlarini hisobga oladi.
Gigenik   ko rsatkichlar   mahsulotni   kishilarni   mehnat   va   hayotiy	
ʻ
faoliyatining gigenik shartlariga mos kelishini ko rsatadi.	
ʻ
Antroponometrik   ko rsatkichlar   mahsulot   konstruksiyasi   undan	
ʻ
foydalanilayotgan   vaqtda   kishilar   tanasining   tuzilishiga   mos   kelishini
ko rsatadi.	
ʻ
Estetik   ko rsatkichlar.  	
ʻ Estetik   ko rsatkichlarga   ajralib   turuvchanlik,	ʻ
tashqi   ko rinishning   ratsional   bo lishi,   kompozitsiyasining   to liq   bo lishi,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mahsulotni   ishlab   chiqarishni   bajarishning   mukammal   bo lishi,   tovar	
ʻ
ko rinishlarining stabil bo lishi kabi ko rsatkichlar kiradi. Ajralib turuvchanlik	
ʻ ʻ ʻ
mahsulotga   nisbatan   jamiyatda   shakllangan   estetik   dunyo   qarashlarini   aks
ettiradi.   Bu   ko rsatkich   mahsulotni   boshqa   analogik   maqsulotni   ajralib	
ʻ
turishini,  davr  talabiga,  zamon  talablariga, moda  yo nalishlariga  javob  berish	
ʻ
darajasini ko rsatadi.	
ʻ
Tashqi   ko rinishining   ratsional   bo lishi   mahsulotni   funksional   -	
ʻ ʻ
konstruktiv   mohiyatining   to g ri   ifodalanishini   mahsulotni   tayyorlash   va	
ʻ ʻ
ekspluatatsiya   qilishning   obyektiv   sharoitlariga   mos   kelishini   tavsiflaydi.
Ushbu ko rsatkich mahsulot tashqi ko rinishining uni ishlatilish maqsadlariga,	
ʻ ʻ
konstruktiv   yechilishiga,   tayyorlash   texnologiyasi   va   qo llaniladigan	
ʻ
materiallarning o ziga xos xususiyatlariga mos kelishini ko rsatadi.	
ʻ ʻ
Kompozitsityasini   to liqligi   mahsulot   qismlarini   organik   bog liqligini,	
ʻ ʻ
uning   boshqa   ansambllariga   ham   mos   kelishini   ko rsatadi.   Ushbu	
ʻ
ko rsatkichlar   mahsulotni   modellashtirishda   turli   ranglari   o zaro   aloqada	
ʻ ʻ
qo llashda,  konstruksiyalash ishlarini  badiiy tasvirlashda, to liq kompozitsion
ʻ ʻ
14 yechimga   erishishda   badiiy   vositalardan   foydalanish   samaradorligini
ko rsatadi.ʻ
Mahsulotni   ishlab   chiqarishning   mukammal   bo lishi   va   tovar	
ʻ
ko rinishining stabil bo lishi mahsulotning estetik jihatdan tashqi ko rinishiga	
ʻ ʻ ʻ
ta‘sir   ko rsatadi   va   uni   ishlab   chiqarishda   tashqi   ko rinishining   mukammal	
ʻ ʻ
bo lishi,   firma   belgilarining   aniq   bo lishi,   informatsion   material   va	
ʻ ʻ
hujjatlarning   to liq   bo lishi   va   mahsulot   tashqi   ko rinishiga   zarar   yetmasligi	
ʻ ʻ ʻ
uchun   uni   o rash-joylash   ishlarining   yaxshi   yo lga   qo yish   darajasini
ʻ ʻ ʻ
ko rsatadi.	
ʻ
Iste‘molning   xavfsizligi   ko rsatkichi   mahsulotni   ekspluatatsiya   yoki	
ʻ
iste‘mol   qilish,   montaj,   xizmat   ko rsatish,   ta‘mirlash,   saqlash,   ortish   va	
ʻ
tashishda   kishilarning   xavfsizligini   ta‘minlovchi   xususiyatlarini   tavsiflaydi.
Iste‘molning   xavfsizligi   ko rsatkichiga   misol   qilib,   kishilarning   ma‘lum   vaqt	
ʻ
davomida   xatarsiz   ishlashi   ehtimoli;   himoya   moslamalarining   ishlatilishi;
voltli zanjirlarning elektr mustahkamligi kabilarni keltirishimiz mumkin.
Ekologik   ko rsatkichlar	
ʻ   mahsulotni   ekspluatatsiya   qilishda   yoki
iste‘molda   atrof   muhitga   zararli   ta‘sir   ko rsatishini   xisobga   olish   atrof-	
ʻ
muhitiga   ishlab   chiqarish   chiqindilarning   tushishini   cheklash,   biologik
resurslardan   ratsional   foydalanish,   ularni   saqlash,   atmosferani   ifloslanish
darajasini pasaytirishni ta‘minlash kerak.
Ekologik   ko rsatkichlarga,   atrof   muhitga   tashlanayotgan   zaharli	
ʻ
chiqindilarning tarkibi, mahsulotni  ekspluatatsiya  qilish va iste‘molda, ortish,
tashishda,   saqlashda   zaharli   gazlar   chiqishini   misol   qilib   keltirishimiz
mumkin.
Mahsulot   sifati   darajasini   baholashda   mahsulotni   tayyorlash,   ishlab
chiqarish   va   ekspluatatsiya   qilish   yoki   iste‘mol   soxasidagi   farqlarni
tavsiflovchi iqtisodiy ko rsatkichlarni e‘tiborga olish muhimdir.	
ʻ
Iqtisodiy ko rsatkichlar	
ʻ   - bu tajriba namunalarni tayyorlash va sinovdan
o tkazishga   ketgan   xarajatlar,   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxi,   texnik	
ʻ
obyektlarni ekspluatatsiya qilishdagi xarajatlar va boshqalar.
15 Sifat   ko rsatkichlari   fizikaviy   ko rsatkichlar   singari   o lchamga   egaʻ ʻ ʻ
bo lishi   yoki   ega   bo lmasliklari   mumkin.   Sifat   ko rsatkichlarining   miqdoriy	
ʻ ʻ ʻ
tavsifi   deganda   ma‘lum   birliklardagi   ularning   o lchamalari   tushuniladi.	
ʻ
Masalan, mahsulotni ishlab chiqarishga ketgan mehnat sarfi mahsulot birligini
ishlab   chiqarish   uchun   sarflangan   vaqt   bo lib,   ishchi-soatlarda   ifodalanadi.	
ʻ
Bunda   mehnat   sarfini   ishchi-kunlarda   ifodalash   bilan   mahsulotning   mehnat
sarfi o zgarib qolmaydi. Xuddi shunga o xshab mahsulot tannarxi yoki bahosi	
ʻ ʻ
kabi   iqtisodiy   ko rsatkichlarni   so mlarda   yoki   boshqa   birliklarda   ifodalanishi	
ʻ ʻ
uning qiymatini o zgartirmaydi.
ʻ
Fizik   miqdorlar   singari   sifat   ko rsatkichlarining   miqdori   ham   absolyut	
ʻ
va nisbiy miqdorlar orqali ifodalanishi mumkin. Fizik miqdorlarning absolyut
qiymati  har  doim  o lchamga ega bo ladi, nisbiy miqdorlar  esa  o lchamsizdir.	
ʻ ʻ ʻ
Mahsulot   sifatining   absolyut   ko rsatkichlari   o lchamga   ega   bo lishlari   yoki	
ʻ ʻ ʻ
o lchamsiz bo lishlari mumkin, nisbiy ko rsatkichlar esa doim o lchamsizdir.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
1.2-rasm. Mahsulot sifat ko`rsatkichlari
1.2-rasm. Tavsiflanadigan xossani miqdori bo yicha bir turdagi va turli	
ʻ
xildagi mahsulotlarning sifat ko rsatkichlarini sinflanishi.	
ʻ
Mahsulot   sifati   ko rsatkichlari   tizimi   (MSKT)   –   mahsulotning   bir	
ʻ
turdagi   guruhlari   va   muayyan   turlari   sifati   ko rsatkichlarining	
ʻ
nomenklaturasini,   shuningdek   mahsulot   sifati   ko rsatkichlari   mezonlari   va	
ʻ
16 nomenklaturasining   qo llanish   doirasini   o rnatuvchi   standartlar   majmuidir.ʻ ʻ
MSKT   mashinasozlik,   yengil   va   oziq-ovqat   sanoati,   qishloq   va   o rmon	
ʻ
xo jaligi tarmoqlarini qamraydi va umumiy qoidalar va me‘yorlarni; atamalar	
ʻ
va   ta‘riflarni;   sifat   ko rsatkichlarining   nomenklaturasini;   sinash   usullarini	
ʻ
o rnatadi.	
ʻ
Muayyan   mahsulot   turiga   bog liqligidagi   sifat   ko rsatkichlari	
ʻ ʻ
nomenklaturasi umumiy holdagi asosiy ko rsatkichlari keltirilgan.
ʻ
Umumiy   holda   me‘yoriy   hujjatning   ilmiy-texnikaviy   darajasini   nisbiy
baholash lozim bo lgan sifat ko rsatkichlarining tafsilotlariga yuqoridagilardir.	
ʻ ʻ
1.3 Tovarlar sifatini nazorat qilish
Mahsulot   sifatini   nazorat   qilish   tizimi   –   bu   o zaro   bog liq   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ
nazorat   obyektlari   va   subyektlari,   mahsulot   sifatini   baholash   va   mahsulot
hayotiy   siklining   turli   bosqichlarida   va   sifat   menejmenti   darajalarida
nuqsonlarning   oldini   olish   uchun   foydalaniladigan   turli   usullar   va   vositalar
to plamidir.	
ʻ
Mahsulotlar   sifatini   tekshirish   –   mahsulotlarning   sifat   va   morfologik
ko rsatgichlarini me‘yoriy-texnik hujjatlarga to g ri kelishiga aytiladi.
ʻ ʻ ʻ
Mahsulotlar ishlab chiqishidan oluvchiga yetib borguncha bir necha bor
tekshiriladi:  operatsion, qabul, daromad tekshiruvlari  mavjud.
Operatsion tekshiruv  – har bir bosqichdan keyin tekshiriladi.
Qabul   tekshiruvi   –   ishlab   chiqarishni   oxirida   bajariladi.   Sifatni
boshqarish bo limi tamg asi bosilishi mahsulotni sifatliligini bildiradi.	
ʻ ʻ
Daromad   tekshiruvi   –   sanoat   korxonalariga   kelgan   xom-ashyolarni   va
savdoga kelgan mahsulotlarni sifati bo yicha qabul qilish jarayoniga aytiladi.	
ʻ
Mahsulotlar sifatini tekshirishning quyidagi turlari mavjud:
-  yoppasiga tekshirish;
- tanlanma asosida tekshirish .
Ko proq tanlanma asosida tekshirish ishlatiladi, chunki bu usul kamroq	
ʻ
vaqt talab qiladi. Elektr lampalarini har biri nominal darajadan 15% oshiqroq
kuchlanishdagi   elektr   tokka   10   sekund   bardosh   bera   olishi   sinab   ko rilishi	
ʻ
17 kerak.   Shunda   15-200   Vt   li   lampalar   ichida   kuygani   1,5   %   dan   oshmasligi
kerak,   shunda   ular   qabul   qilinadi.   Aks   holda   dalolatnoma   tuzib   ishlab
chiqarishga qaytarilib yuboriladi.
Mahsulotlarni   sifat   va   morfologik   ko rsatgichlari   ko pligi   uchunʻ ʻ
tekshirishlarda   hammasini   tahlil   qilishi   qiyin.   Shu   sababli   standartlarini
―Qabul   qilish   qoidalari―   bo limida   tekshirishini   dasturiga   qarab   har   xil	
ʻ
sinovlar   ko rsatiladi:   Mahsulotni   ishlab   chiqarishga   joriy   qilishdan   oldin	
ʻ
namunasi   har   tomonlama   tekshiriladigan   qabul   sinovlari   ham   amalga
oshiriladi.
Ishlab chiqarish jarayonining oxirida tayyor mahsulotni me‘yoriy hujjat
talablariga   yoppasiga   ba‘zi   ko rsatgichlar   bo yicha   texnik   nazorat   bo limi	
ʻ ʻ ʻ
(TNB)   tomonidan   tekshirish.   Natijalar   tovarlarga   qo shib   jo natiladigan	
ʻ ʻ
hujjatlarda belgi qo yiladi.	
ʻ
Sanoat   korxonalarida   sifatni   barqarorligini   ta‘minlash   uchun   davriy
tekshiruv o tkazilib turiladi.	
ʻ
Bir andozadagi (namunali) sinovlar.   Bunda har 2-3 yilda o tkaziladigan	
ʻ
sinovlar (mustahkamligini sinash uchun);
Ta‘mirlashga yaroqliligini aniqlash uchun 5 yilda bir marta sinaladi.
Mahsulotlar 3 ta belgi bo yicha (sifat, miqdor, muqobil) sifat guruhlarga	
ʻ
bo linadi.	
ʻ
Mahsulotni   sifat   belgisi   bo yicha   navlarga   ajratilib   qabul   qilinadi.	
ʻ
Deraza   oynalari   oliy   toifa   1   va   2   navlarga,   modelli   poyafzallar   esa   2   navga
bo linadi.	
ʻ
Nuqsonlar   namoyon   bo lishiga   qarab   yaqqol   ko rinib   turadigan   va	
ʻ ʻ
pinxona (yashirin) turlarga bo linadi. Yana nuqsonlar katta-kichikligi bo yicha
ʻ ʻ
jiddiy,   yirik   va   nojiddiy   turlarga   ajratiladi.   Nuqsonlar   kelib   chiqish   bo yicha	
ʻ
hom-ashyo, konstruksiya, texnologiya va pardozlash nuqsonlariga bo linadi.	
ʻ
Mahsulotlarni   miqdor   belgisi   bo yicha   qabul   qilish.   Bunda	
ʻ
mahsulotning   sifat   ko rsatgichlarini   miqdori   aniqlanib,   me‘yoriy-texnik	
ʻ
hujjatlar   talabiga   solishtirish   ko zda   tutiladi.   Masalan,   sementning   sifati   uni	
ʻ
18 siqishga   chidamligiga   (markasiga)   qarab   aniqlanadi.   Buni   uchun   sementdan
kubiklar   yasaladi,   presslangan   bosim   yo li   bilan   uni   pishiqligi   aniqlanadi.   3ʻ
kun   saqlangan   kubiklar   sement   pishiqligining   yarmini   bildiradi.   28   kundan
keyin   to la   pishiqligi   ko rinadi   bunda   natijalarda   5%   ortiq   farq   bo lmasligi	
ʻ ʻ ʻ
kerak. Ko p farq qilsa markasi pasayadi  285 kg/sm  gacha bo lsa, 200 va 380
ʻ ʻ
kg/sm gacha bo lsa – 300 markali deb hisoblanadi.	
ʻ
Mahsulotlarni   muqobil   belgisi   bo yicha   tekshirish   savdoda   keng	
ʻ
qo llaniladi, mahsulotlar standart talablariga javob berishiga qarab ishlatishga	
ʻ
yaroqli va yaroqsiz turlarga bo linadi.	
ʻ
II BOB. MAHSULOT SIFATINI BOSHQARISH
2.1 Mahsulot sifatini boshqarish haqida umumiy malumotlar
Mahsulot   -   iqtisodiy   faoliyatning   ashyolar   va   xizmatlarda   mujassam
etilgan   natijasi.   Mahsulot   tushunchasiga   ISO   9000   xalqaro   standartida
quyidagicha ta‘rif berilgan: ― mahsulot - faoliyat yoki jarayon natijasi”.
Fanda   sifat   boshqaruvi   tushunchasi   XIX   asr   oxirlarida   paydo   bo lib,	
ʻ
shuningdek,   sanoatda,   ishlab   chiqarishga   o tishda   va   mehnat   faoliyatining	
ʻ
taqsimlanishidagi   roli   sanoatda   e‘tiborga   olina   boshladi.   Mehnat   faoliyatini
taqsimlanishi   prinsipi   o zaro   almashinuvchanlikni   hal   qilishda   va   ishlab	
ʻ
chiqarishdagi   aniqlikni   talab   qiladi.   Bu   vaqtgacha   esa,   hunarmandchilik
vaqtlarida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   avvalgisiga   qarab   solishtirish   yo li	
ʻ
bilan   yoki   o xshatish   orqali   tekshirilgan,   shuningdek,   uning   detallarini	
ʻ
o xshatish namunalari orqali aniqlangan.	
ʻ
19 Keyinchalik   esa   ko p   hajmdagi   detallarni   ishlab   chiqarishdaʻ
o lchamlardan   (razmerdan)   chetga   chiqish,   parametrlarni   o zgarishi,	
ʻ ʻ
variatsiyalarni o zgarmasligi uchun, mahsulotlarni ishlab chiqarishdagi sifatini	
ʻ
ta‘minlovchi mezonlar (kriteriyalar) kerakligi tushunildi.
Bunday   kriteriyalardan   birini   F.Teylor   tomonidan   pastki   va   yuqorigi
chegaralarni parametrlarini siljish chegarasi  intervallari  taklif qilindi. Bunday
intervallarni (dopusk) "ruxsat etilgan" deb yuritiladi.
Bu   takliflar   konstruktor   va   ishlab   chiqaruvchilarni   qarama-
qarshiliklariga olib keldi:
- konstruksiya elementlarini birlashtirish sifatini oshirishni ta‘minlashda
"ruxsat etish" chegarasi juda murakkab edi,
- texnologik tizimlarni yaratishda murakkablik keltirib chiqardi. Chunki,
mahsulot   tayyorlashda   parametrlarni   bir   pog‘onada   ushlab   turishda   kerakli
chegaradan   chiqib   ketishiga   olib   keldi,   hamda   yaqin   chegarani   tanlash
murakkablashgan edi.
1905-yilda   birinchi   sifatni   boshqarish   tizimi   -   Teylor   tizimi   paydo
bo ldi. U buyum (detal)lar sifatiga joizliklar (dopusklar) ko rinishida talablarni	
ʻ ʻ
o matib,   alohida   olingan   har   bir   buyumning   sifatini   boshqarish   tizimini
ʻ
yaratdi. Teylor  tizimining amaldagi  muvaffaqiyatini  ta‘minlash  borasida sifat
sohasida ilk mutaxassislar - inspektorlar faoliyat olib bora boshladilar.
Hujjatlashtirilgan   sifat   tizimlari   rivojlanishi   tarixida   sifatning   besh
yulduzi sifatida ko‘riladigan beshta bosqichni ajratib ko‘rsatish mumkin.
Birinchi   bosqich   dastlabki   tizim   –   Teylor   tizimi   vujudga   kelgandagi
boshqaruvga tizimli yodashuvning boshlang‘ich vazifalariga mos tushadi.
Tashkiliy   jihatdan   u   injener-mutaxassislar   tomonidan   ishlab   chiqarish
texnik
normalarni   o‘rnatishni   nazarda   tutgan,   ishchilar   esa   faqatgina   ularni   bajarishgan.
Bu   tizim   detallar   (buyumlar)   sifatiga   yo‘l   qo‘yilishi   maydoni   ko‘rinishidagi
talabniqo‘ygan yuqori va quyi chegaraga moslashtirilgan shablonlarni kiritgan.
20 Teylorning mosligi muvaffaqiyatli faoliyat yuritishini ta’minlash uchun
sifat sohasidagi dastlabki professionallar – inspektorlar kiritilgan. Motivatsiya
tizimi   brak   va   yaroqsizlik   uchun   jarima,   shuningdek   haydalishni   nazarda
tutgan. O‘qitish sistemasi  professional  o‘qitishga o‘lchov va nazorat jihozlari
bilan ishlashni o‘rganishga qaratilgan.
Iste’molchi   yetkazib   beruvchilar   bilan   aloqalar   texnik   shartlarda
o‘rnatilgan
bajarilishi   qabul   nazoratida   tekshiriladigan   talablar   asosida   o‘rnatiladi.   Teylor
tizimining yuqoridagi  o‘ziga xos tomonlari uning tizimini  har bir alohida olingan
detal sifatini boshqarish tizimi qilib ko‘rsatadi.
Ikkinchi   bosqich.   Teylor   tizimi   alohida   detal   (yig‘ma   birlik)   sifatini
boshqarishning ajoyib mexanizmini berdi. Biroq mahsulot bu ishlab chiqarish
jarayonlarini amalga oshirish natijasidir va keyinroq aniq bo‘ldiki, jarayonlarni
boshqarish kerak ekan. 1924-yilda “BEN Telephone Labatories” (hozirda A I
& I korparatsiyasi)da R.L. Djons rahbarligi ostida sifatni statistik boshqarishga
asos solgan guruh tuzildi.
Bular   V.   Shuxart   tomonidan   tayyorlangan   nazorat   kartalari,   T.Dodjem
va   T.Roming   tomonidan   ishlab   chiqilgan   sifatni   boshqarishning   statistik
usullarining   boshlanishi   bo‘lgan.   Keyinchalik   E.Deming   tufayli   Yaponiyada
keng tarqalgan  va  bu avlod  iqtisodiy  inqilobiga  katta ta’sir  ko‘rsatgan  sifatni
tanlanma   nazorat   qilish   jadvallari   dastlabki   tushunchalardir.   Deming   ishlarni
boshqarilishi natijalarini va vazifalarini baholashni yo‘qotish fikri bilan chiqdi.
E.Deming fikriga tayangan holda va uni rivojlantirib D.Djuran iste’molchilar
talabiga   sezilarli   darajada   yo‘naltirilgan,   iste’molchilar   talabiga   mos
“iste’molchi   talabiga   yarasha”   atamasini   kiritdi.   U   menejmentning
takrorlanuvchi nomutanosiblik oldidagi mas’uliyatni ko‘rsatdi, sifatni statistik
metodlar bilan to‘ldirdi.
Deming   o‘z   ishlarida   sifatni   oshirishni   jarayonlar,   tizim   va   statistika
bog‘lagan bir paytda, Djuran sifatni oshirishga olib keluvchi faoliyat bilan har
bir   menejer   bevosita   shug‘ullanish   kerakliligiga   urg‘u   berib   o‘tadi.   U   sifatni
21 oshirish   ishlab   chiqarish   muammolarini   hal   qilish   jarayonlariga   –   butun
personalni   jalb   qilish   yondashuvi   tarafdoridir.   Sifat   tizimlari   statistik
metodlarni   ularga   qo‘shimcha   xizmatlar   jalb   qilingani   uchun   qiyinlashdi.
Variatsiya   o‘zgaruvchanlik   nimaligini   biluvchi   va   ularning   qanday   usullar
bilan pasaytirish yo‘llarini biluvchi injener texnolog, konstruktorlar tomonidan
bajariladigan   sifat   vazifalari   ham   murakkablashdi.   Sifatni   tahlil   qiluvchi   va
mahsulotlar   defektlarini   sababini   aniqlovchi,   nazorat   kartalarini   ishlab
chiquvchi kasb muhandis paydo bo‘ldi.
Mehnat   motivatsiyasi   yanada   qiyinlashdi,   chunki   endi   jarayonlarni
moslashtirish,   u   yoki   bu   nazorat   kartalarini   tahlili   quyidagi   nazorat   va
muvofiqlashtirish kartalarida ko‘proq aniqlik talab qilinadi.
Kasbiy   o‘qitishga   shuningdek   muvofiqlashtirish   nazorat,   shuningdek
tahlilning   statistik   usullariga   o‘qitish   ham   qo‘shildi.   Yetkazib   beruvchi   –
iste’molchi   munosabatlari   ham   yanada   qiyinlashdi.   Ularda   standart   jadvallar
statistik qabul nazoratlari ko‘plab ahamiyat kasb eta boshladi.
Uchinchi   bosqich.   1950-yillarda   sifatni   yoppa   nazorat   qilish
konsepsiyasi   –   TQC   (Total   Quality   Control)   oldinga   surildi.   Uning   muallifi
1957-yilda   “Sifatni   kompleks   boshqarish”   maqolasini   chop   etgan   AQSHlik
olim   A.   Feygenbaum.   TQCning   asosiy   vazifalariga   konstruktorlik   yaratish
bosqichida   mehnatda   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   potensial   mos
kelmasliklarni oldini olish, yetkazib berilayotgan mehnat kompleks xomashyo
va   materiallarning   sifatini   tekshirish,   shuningdek   ishlab   chiqarishni
boshqarish,   servis   xizmatini   rivojlantirish   hamda   sifatga   qo‘yilgan   talablarga
mos   kelishiga   rioya   qilishni   nazorat   qilish.   Feygenbaum   nomutanosiblikni
sabablarini   o‘rganish   savollariga   birinchi   o‘rinda   sifat   xarajatlari   hisobi
tizimiga e’tibor berishni aytgan.
Sifatga ko‘plab omillar ta’sir etgani tufayli ushbu yondashuvning asosiy
g‘oyasi ulardan asosiylarini ajratib olishdir. Bundan tashqari, bir omilga ta’sir
o‘tkazib   boshqasidagi   reaksiyani   olish   uchun   ular   o‘rtasidagi   aloqani   ham
22 hisobga   olish   kerak.   Sifatni   boshqarish   va   nazorat   qilishni   kompleksligini
ta’minlash uchun
sifat muammolarini yechishda ishtirok etgan barcha bo‘linmalarning aloqalarini va
ishlab   chiqarishning   barcha   bosqichlarini   hisobga   olish   kerak.   Masalan,
iste’molchilar   noroziliklarini   ko‘rib   chiqish   hamda   qondirish   tartibi   va   vaqti
o‘rnatilishi lozim.
2.2 Mahsulot sifatini boshqarish mexanizmi haqida umumiy
malumotlar
Mahsulot   sifatini   doimiy   yaxshilash   va   bu   yaxshilashni   kichik
korxonalar,   yirik   kompaniyalar,   tarmoqlarda,   hududlarda   va   nihoyat
iqtisodiyotning   keng   sohalarida   yuqori   suratda   bo‘lishini   ta’minlash   bo'yicha
ishlami   yaxshi   tashkillashtirish   uchun   sifatni   yashilash   bo'yicha   ishlami
tashkillashtirishning   salohiyatli   (layoqatli)   sxemasini   qurish   asosidagi   asosiy
g'oya mavjud bo'lishi lozim.
Mahsulot sifatini boshqarish mexanizmi. Mahsulot sifatini ta’minlash va
yaxshilash   bo'yicha   ishlami   tashkillashtirishga   boshqaruvning   umumiy
nazariyalarini   qo'llash   to'g'risidagi   xulosalardan   so'ng   ko'plab   yangi,   oddiy
bo'lmagan   savollar   paydo   bo'ldi.   Masalan:   Sifatni   boshqarish   mexanizmining
prinsipial sxemasini va bu sxemani qanday shaklda qulay ifodalash kerak?
Sifatni   ta’minlash   va   oshirishga   ta’sir   qiluvchi   barcha   kuchlami
guruhlash   imkoniyati   mavjudmi,   keyin   esa   sifatni   boshqarish   mexanizmiga
ta’sirlami bunday maxsus guruhlaming tarkibiga kiritish mumkinmi?
Korxona   rahbariyatining   sifatni   boshqarishda   yoki   ishlab   chiqarishni
quyi   darajasida   taklif   etilayotgan   sifatni   boshqarish   mexanizmi   sxemasiga
huquq va imtiyozlari bormi?
Bunday savollarga javoblami qidirib topish o'zi murakkab, shuningdek,
ular   boshqaruvning   turli   darajalarida,   mahsulotning   o'ziga   xos   xususiyatlari,
turli   xil   ishlab   chiqarishning   o'ziga   xos   jihatlarini   hisobga   olib   amaliyotda
haqiqatdagi   chora-tadbirlarni   tanlashi   va   u   asosida   shu   vaqtning   o'zida
umumiy   shaklda   jarayonlami   va   ulaming   mohiyatini   ifodalashi   lozim.
23 Variantlar   ko'plab   bo'lishi   mumkin.   Rahbarlikning   har   bir   darajasida   yoki
ishlab   chiqarishning   bosqichlaridagi   shakl   o'zining   xususiyatlari,   o'zining
tavsiflari mavjudligi bilan farqlanadi. Lekin,
agarda e’tibor berilsa ulaming asosida qandaydir umumiy, universal sxema bo'lishi
lozim.
Taniqli   boshqaruv   mexanizmining   umumiy   nazariyasiga   binoan   umum
qabul qilingan boshqaruv mexanizmi sxemasi  3-rasmda keltirilgan. Endi sifat
bo‘yicha ishlami tashkillashtirishga boshqarish umumiy nazariyasining asosiy
tamoyillari imkoniyati darajasida birlamchi shartlarini ko‘rib chiqamiz.
Mahsulot   sifati   parametrlari   ishchi   chizmalar,   texnikaviy   hujjatlarda,
shartnoma majburiyatlarida, korxonalar, ishalb chiqarish birlashmalari, loyiha
konstruktorlik rejalar, dasturlaming tarkibiy qismida ko'rsatkichlaming aniq va
yetarli   qiymatlari   o'matiladi.   Sifatga   talab   ko‘rsatilayotgan   hizmatlaming
tavsifi   bayonida,   sifat   nazorati   kartalari,   texnologik   karta   va   texnologik
reglamentlarda,   mahsulotni   loyihalash   yoki   modemizatsiyalashga   texnik
topshiriqlarida, mahsulotga  texnik reglamentlar  va  standartlarda keltiriladi  va
o‘matiladi.
2.1-rasm. Boshqarish mexanizmining qabul qilingan sxemasi. Bu yerda:
- to‘g‘ri aloqa; - aks aloqa;
Demak, qanday qilib mahsulot sifatini boshqarish mexanizmini tassawur
qilishi   mumkin?   1960-yillaming   ikkinchi   yarmida   ВНИИС   (sobiq,
Standartlashtirish   bo‘yicha   butun   ittifoq   ilmiy-tadqiqot   instituti)   tomonidan
mahsulot sifatini boshqarish mexanizmining prinsipial sxemasi ishlab chiqildi
24 va   “Standarti   i   kachestvo”   jumalida   chop   etilgan   (4-rasm).   U   sifatni
boshqarishda   har   biri   belgilangan   maxsus   vazifa]arini   bajaruvchi   oltita
blokdan   tarkib   topgan.   Bu   yerda   umumiy   boshqamv   nazariyasi   asosida
turuvchi   boshqaruv   mexanizmi   bilan   4-rasmda   keltirilgan  prinsipial   o‘xshash
mexanizmni   aniqlash   unchalik   qiyin   emas   (3-rasmga   qarang).   Mahsulot
sifatini   boshqarishning   prinsipial   sxemasini   ishlab   chiqishda   sifatga   ta’sir
etuvchi sanoqsiz kuchlami ikki sinfli guruhga: sifatga ta’sir etuvchi omillar va
mahsulot sifatini ta’minlash sharoitlariga birlashtirilgan.
Omillar   bevosita  bir   qancha  ehtiyojlami  qondirish  uchun zarur  bo‘lgan
birlamchi   xom-ashyo   va   materiallarning   xossasini   o‘zgartiradi.   Sharoitlar
vebosita   zarur   bo‘lgan   sifat   xossalarini   shakllantirishga   yanada   to‘liq   va
samaraliligiga nojuya ta’sir qiladi.
Bunday omillarga quyidagilami keltirsa bo‘ladi:
-   stanoklar,   mashinalar,   boshqa   ishlab   chiqarish   qurilmalari,va   mehnat
vositalari va h.k.;
- ishchilaming samarali va sifatli ishlashiga imkoniyatlari, ishchilaming
psixofiziologik sog‘lig‘ining holati, ko‘nikmalari, bilimi, kasbiy mahorati;
- xom-ashyo, materiallar, mehnat predmetlari va h.k.
Doira   ichidagi   to‘rtburchak   atrofida   sifatni   ta’minlash   sharoitlarini
qamrab   oluvchi   omillar   keltirilgan.   Ular   ko‘p   miqdorli   omillar   bo‘lib,   ularga
quyidagilami kiritish mumkin:
-   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   tavsifi,   uning   tezligi,   davriyligi,
davomiyligi;
-   ishlab   chiqarish   binolaridagi   harorat,   namlik   va   atrof-muhitning
boshqa parametrlari;
25 2.3-rasm. Mahsulot sifatini boshqarishning prinsipial sxemasi. 
 Bu yerda: -to‘g‘ri aloqa; - aks aloqa;
- ishlab chiqarish interyeri va dizayni;
- qo‘llaniladigan moddiy va ma’naviy rag‘batlantirishlaming tavsifi;
- ishlab chiqarish jamoasidagi ma’naviy-psixologik muhit;
-   axborot   xizmatlarini   tashkillashtirish   shakli   va   ishchi   o‘rinlami
ta’minlanish darajasi;
- ishchilaming ijtimoiy va moddiy hayot tarzi.
Nima uchun omillarga va sharoitlarga bo‘lish bo‘lish kerak?
Bu nima beradi?
Sifatga   ta’sir   etuvchi   turli   xil   ta’sirlami   birlamchi   sinflanishi   o‘zida
omillar   va   sharoitlarga   bo‘linishini   namoyon   etadi   va   shuning   uchun   sifatni
boshqarishni   tashkillashtirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Sifatga   ta’sirlaming
birinchi   sinflash   vositasi   kelgusida   mahsulot,   ishlab   chiqarish,   xizmat
ko‘rsatish,   servis   va   utillashtirishning   o‘ziga   xosligi   hisobiga   chuqurroq
differensiallanadi.
Bunday   sinflash   va   bunday   yondashish   nafaqat   sifat   bo‘yicha   ishlami
tashkillashtirishni   yanada   aniqligini   ta’minlab,   kerakli   sifatni   ta’minlash
bo‘yicha   maqsadli   va   samarali   chora-tadbirlami   aniqlaydi   va   sifatni   berilgan
parametrlaridan   og‘ishlarini   keltirib   chiqarish   sabablarini   aniqlash   hamda   bu
sabablami   “joyini”   bartaraf   etidh   bo'yicha   tadbirlarni   qabul   qilishga   yordam
beradi.   OgMahlar   nniqlungunda   solishtirish   va   qaror   qabul   qilish   blokida
26 Ui'ntrlar kuchi boshlanadi. Yoki omillardan, yoki sharoitlardan yoki birgalikda
va boshqalardan foydalaniladi.
Ta’sir choralari Vtt ulaming birikmasi sifatdan og‘ish kattaligi va uning
tavsifi   hamda   og‘ishlami   bartaraf   qilishning   u   yoki   bu   imkoniyat
variantlarining   samaradorligiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Sifatni   boshqarishning
prinsipial   sxemasi   bo‘yicha   barcha   xodimlar   ya’ni   ishchilar,   ustalar,   TNB
nazoratchilar ham doimiy ishlashadi.
Ular   uchun   sifat   bo‘yicha   reja   chizmalarda,   nazorat   va   texnologik
operatsion   kartalarida   keltirilgan.   Ulaming   o‘zi   esa   sifatni   boshqarish
bloklarining   subyektlari   hisoblanib   va   bevosita   texnikaviy   hujjatlarda
belgilangan   sifat   parametrlarini   haqiqatdagi   qiymati   bilan   solishtiradi,
shuningdek,   qoidalardagidek   o‘zlari   og‘ishlami   qanday   qilib   yo‘qotish
usullarini   va   bu   to‘g‘risidagi   qarorlarni   qabul   qiladi.   Bu   yerda   sifatni
boshqarish   mexanizmi   ishchilaming   qo‘lida   bo‘lib,   uning   ish   joyiga   va
haqiqatdan ham bu ishchining kasbiy bilimi va tajribasiga bog‘liq bo‘ladi.
U   ishchilaming   o‘ziga   qo‘yib   berilgan,   ya’ni   ulami   mehnat   qilishga
undaydi.   Sifatini   boshqarish   mexanizmining   ushbu   prinsipial   sxemasida
korxonaning  keng  miqyosida   sifatni  boshqarish  bo‘yicha  ko‘p  darajali   ishlar,
barcha qiyinchiliklar  birinchi zvenoning roli, sxemada  birinchi bo‘lib turibdi.
Sifatni   boshqarish   mexanizmining   prispial   sxemasi   agar   boshqaruv   tizimida
sifat   bo‘yicha   reja   aniq   ifodalagan   va   tushunarli   shakllangan   bo‘lsa,   bunday
holatlardagina   faoliyatini   amalga   oshirishi   mumkin.   Mohiyati   bo'yicha
belgilangan   doirada   boshqarish   to‘g‘risida   gap   borar   ekan,   o‘matilgan   sifat
darajasini   ta’minlash   bo‘yicha   jarayonlami   boshqarish   to‘g‘risida   ham
unutmaslik lozim.
Boringki,   agar   sifat   parametri,   sifat   bo'yicha   rejani   yana   shakllantirish
lozim   bo'lsa,   yangi   sifatga   ko'rsatmalar   shaklidagi   topshiriqni   berilishi   va
bozordagi farazlaming o'zgarishini, yangi ehtiyojlami hisobga olib o'zgartirish
kiritish   lozim.   Aynan   hammasidan   ko‘ra   savollar   korxona,   firma   va   ulaming
tadbirkorlik   faoliyati   rahbarlari   oldida   paydo   bo‘ladi.   Ushbu   holatda
27 mexanizm   murakkablashadi   va   4-rasmda   keltirilganidek   ko'rinishga   ega
bo'ladi. U 3-rasmda keltirilgan sxemadan ilgari mavjud bo'lgan “sifat bo'yicha
reja”   bloki   va   uning   tarkibini   shakllantiruvchi   yangi   bloklar   qatorining
mavjudligi   bilan   farqlanadi.   Yirik   korxonalar   yoki   bo'linmalar   doirasida   sifat
bo'yicha   ishlami   tashkillashtirish   shakllarini   kuzatib,   sifatni   boshqarishning
prinsipial  sxemasi  bir  vaqtning o'zida  turli  xil  darajalarda va ishlab  chiqarish
uchastkalarida   izolyatsiyalanmagan,   balki   o'zaro   aloqadorlikdaligini   anglash
mumkin. Bu sifat bo'yicha ishlar amaliyotda sifatni boshqarish mexanizmining
prinsipial   sxemasi   elementlari   differensiallanishi   va   integratsiyasini   paydo
bo'lishi to'g'risida gapirish imkonini beradi. Bunda uning asosiy elementlari va
bloklari   o'zining   shakli   va   qo‘llanilishii   saqlab   qoladi.   Biroq   ishlab   chiqarish
miqyosida,   uning   tuzilmasi,   boshqaruv   darajasining   yoki   ishlab   chiqarish
bosqichlarining har bir vazifasi va funksiyasi, mahsulotning tavsifiga muvofiq
ulaming   tarkibi   integratsiyalanadi   yoki   differensiyalanib   almashinadi.
Dastlabki prinsipial sxema saqlanib qoladi. Lekin ishlab chiqarish miqyosining
o‘sishi   bilan   mexanizmning   quyi   darajasi   yanada   yuqori   darajada,   keying
mexanizmga   belgilangan   tarzda   quriladi.   Ish   o‘midan   to   boshqarishgacha
boshqarishning   barcha   darajalari   uchun   sifatni   boshqarish   mexanizmining
integratsiyalanish qonuniyatiga asoslaganligi bilan ajralib turadi.
Integratsiyalanganlik dajasi miqdori boshqaruv darajasi miqdoriga teng.
Shunday   qilib,   biz   ikkita   juda   muhim   bo‘lgan   metodologik   qoidalar
munosabati tushunchasiga ega bo‘ldik.
Bular quyidagilar:
-   birinchidan,   sifatni   yaxshilash   bo‘yicha   ishlarda   sinfiy   guruhlarga
birlashtirish mumkin bo‘lgan bir turdagi harakatlaming ishtirokini;
-   ikkinchidan,   sinfiy   guruhlar   mahsulot   sifatini   boshqarish   mexanizmi
bloklari shaklida turli darajada differensiyalanishini.
Bu qoidalar mantiqiy tarzda sifat bilan bog'liq ikkala barcha harakatlami
o‘zgartirishini namoyon etadi. Ilmiy prinsiplar, qarashlarga asoslangan sifatni
28 boshqarish   modellarini   ishlab   chiqishga   ya’ni   bloklab   modellashtirish
imkoniyati yuzaga keldi.
2.3 Mahsulot sifatiga ta‘sir etuvchi omillar
Mahsulot   sifati   uni   loyihalash   va   ishlab   chiqarish   bosqichlarida
shakllanadi   va   foydalanish   bosqichida   saqlanadi.   Har   bir   bosqichda   sifatga
ma’lum omillar va sharoitlar ta’sir qiladi.
Mahsulot   sifatini   ta’minlash   omili   sifatida   xomashyo,   materiallar,
konstruktiv   elementlar   yoki   umuman   mahsulot   xususiyatlarini   o‘zgartiruvchi
o‘ziga   xos   kuch   tushuniladi.   Bunga   quyidagilar   kiradi:   mehnat   obyektlari   va
asboblari,   asbobuskunalar,   texnologiya,   shuningdek   ishlab   chiqaruvchilar,
ishchilar,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etuvchilarning   kasbiy   bilim   va
ko‘nikmalari.
Mahsulot   sifatini   ta’minlash   shartlari   –  bu   mahsulot   sifatini   ta’minlash
omillari   faoliyat   ko‘rsatadigan   ishlab   chiqarish   sharoitlari   va   muhit   bo‘lib
hisoblanadi.
Mahsulot sifatini ta’minlash joyiga qarab, shartlar ichki va tashqi turga
bo‘linadi.
Ichki shartlarga quyidagilar kiradi:
–   ishlab   chiqarish   jarayonining   tabiati,   uning   intensivligi,   ritmi,
davomiyligi;
– ish joylarini jihozlash va ularga xizmat ko‘rsatish darajasi;
– ishlab chiqarish obyektlarining ekologik holati;
– ichki va ishlab chiqarish dizayni;
– mehnat xavfsizligi holati;
– kollektiv va shaxslararo munosabatlar holati;
–   jamoadagi   axloqiy   va   psixologik   iqlim,   ziddiyatli   vaziyatlarni   hal
qilish tabiati;
– sifatni moddiy va ma’naviy rag‘batlantirishning tabiati.
Tashqi shartlarga quyidagilar kiradi:
29 – mamlakatning ilmiy-texnikaviy rivojlanishi;
– atrof-muhitning ekologik holati;
– operatsion iqtisodiy mexanizm;
– korxonada sifat menejmenti tizimi;
– korxonani iqtisodiy rag‘batlantirish;
– narx belgilash tamoyillari;
– qonunchilik va huquqiy muhit;
– ishchilarning ijtimoiy va moddiy muhitining holati.
Bir   qator   hollarda   mahsulot   sifatini   ta’minlash   shartlari   mahsulot
xususiyatlarini   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   o‘zgartiradigan   kuchlarga   hal   qiluvchi   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ular   omillar   imkoniyatlarining   to‘liq   namoyon   bo‘lishini   qo‘llab-
quvvatlashi   yoki   har   xil   darajada   ularni   cheklashi,   o‘z   imkoniyatlarining
namoyon   bo‘lishiga   to‘sqinlik   qilishi   mumkin   (masalan,   bonuslarning
ustuvorligini   o‘zgartirish   –   sifat   yoki   miqdoriy   ko‘rsatkichlar   uchun   va
boshqalar).
Faktor   va   shartlarning   eng   uyg‘un   kombinatsiyasini   ta’minlash   sifatni
ta’minlash   va   mahsulot   sifatini   boshqarishning   eng   muhim   va   murakkab
vazifalaridan   biridir.   Keling,   uning   hayot   aylanishining   turli   bosqichlarida
mahsulot sifatini belgilovchi asosiy omillarni ko‘rib chiqaylik.
Dizayn   va   ishlab   chiqish   bosqichida   mahsulot   sifatini   ta’minlaydigan
asosiy omillar:
–   mahalliy   va   xorijiy   patentlarni   hisobga   olgan   holda   mahsulotni
loyihalashdan oldin chuqur o‘rganish;
– mahsulot dizayni va ishlashining texnik-iqtisodiy asoslanishi;
– nuqsonsiz dizayn;
–   tipik   sxemalardan   keng   foydalanish,   birlashtirilgan,
standartlashtirilgan   qismlar,   agregatlar,   agregatlardan   maksimal   darajada
foydalanish;
– mahsulotga o‘rnatilgan boshqaruv tizimlarini kiritish;
– mahsulot dizayniga uning uchun takroriy hayotiy tizimlarni kiritish;
30 – qiyin sharoitlarda laboratoriya sinovlari;
– ekspluatatsiya  ma’lumotlarini  sinab  ko‘rish natijalari  bo‘yicha  texnik
hujjatlarni tekshirish va spetsifikatsiya qilish.
Mahsulot   ishlab   chiqarish   bosqichida   uning   sifatiga   ta’sir   etuvchi
omillarni
quyidagilarga   bo‘lish   mumkin:   texnik,   tashkiliy,   axborot,   ijtimoiy,   iqtisodiy.
Texnik   omillarga   quyidagilar   kiradi:   mehnat   obyektlarining   sifati:   xomashyo,
materiallar,   sotib   olingan   komponentlar,   hujjatlar   va   h.k.   Bu   yerda   sifatni
ta’minlashga   xomashyo,   materiallar,   yarimtayyor   mahsulotlar   va   butlovchi
qismlarning kiruvchi nazorati samaradorligini oshirish orqali erishish mumkin;
Mehnat asboblarining sifati: uskunalar, apparatlar, texnologik uskunalar,
asboblar,   o‘lchash   asboblari,   mehnatni   avtomatlashtirish   asboblari   va
boshqalar. Bu
omilni amalga oshirishning asosiy usullari ishlab chiqarishni texnik qayta jihozlash
va   rekonstruksiya   qilish,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   har   tomonlama
mexanizatsiyalash   va   avtomatlashtirishdir.   Yuqori   aniqlikdagi   uskunalardan
foydalanish,   texnologik   jarayonlarning   sifati.   Bu   omil   ta’sirini   kuchaytirishni
operatsion   texnologiyalarni   ishlab   chiqish,   texnologik   jarayonlarni   tipiklashtirish,
ilg‘or   texnologiyalarni   joriy   etish,   ishlab   chiqarish   jarayoniga   sifatni   faol   nazorat
qilish orqali ta’minlash mumkin.
Tashkiliy   omillarga   quyidagilar   kiradi:   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish,
ixtisoslashuv,   ishlab   chiqarish   tarkibi,   operativ   –   ishlab   chiqarishni
rejalashtirishni   tashkil   etish.   Bu   omil   hisobiga   mahsulot   sifatining   oshishiga
zavod ichidagi ixtisoslashuvning samarali shakllarini joriy etish orqali erishish
mumkin: uzluksiz ishlab chiqarishni tashkil etish (konveyer va ishlab chiqarish
liniyalari);   ishlab   chiqarishning   sikl   va   operatsion   jadvallarini   ishlab   chiqish,
korxonaning ritmik ishlashini ta’minlash va boshqalar, mehnatni tashkil qilish,
mehnatni   oqilona   taqsimlash   va   kooperatsiya   qilish,   ish   joylarini   oqilona
tashkil   etish   va   ularga   texnik   xizmat   ko‘rsatish,   oqilona   ish   va   dam   olish
rejimi,   mehnatning   ilg‘or   texnika   va   usullarini   tarqatish   va   h.k.   Shuningdek,
31 boshqaruvni   tashkil   etish,   boshqaruvning   oqilona   tuzilishi,   ish   oqimining
ratsionalizatsiyasi, bo‘limlar orasidagi o‘zaro ta’sirning oqilona texnologiyasi,
ishlab chiqarishni boshqarishni avtomatlashtirish.
Axborot   omillari:   sifatli   ma’lumotlarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish,   ularni
identifikatsiyalash,   saqlash,   sifatli   ma’lumotlarni   yig‘ish   va   qayta   ishlashni
avtomatlashtirish va boshqalar haqida tezkor ma’lumot berish.
Ayniqsa,   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarning   sifati   to‘g‘risida
ma’lumotlarning   tezkorligini   ta’minlash   muhim   omil   hisoblanadi.
Axborotning   samaradorligi   mahsulot   sifatini   ta’minlash   uchun   boshqaruv
qarorlarini   o‘z   vaqtida   qabul   qilishning   ajralmas   shartidir.   Kerakli   axborot
samaradorligi   kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanishga   asoslangan
mahsulot sifatini nazorat qilishning avtomatlashtirilgan tizimlarini yaratish va
ishlashi bilan ta’minlanadi.
Ijtimoiy   omillarga   quyidagilar   kiradi:   professional   kadrlar   tarkibi,
kadrlar   malakasini   oshirish,   xodimlarni   sertifikatlash,   xodimlarning
motivatsiyasi, xodimlar
uchun   ijtimoiy   xizmatlar   va   boshqalar.   Iqtisodiy   omillarga   quyidagilar   kiradi:
mahsulot   sifatini   ta’minlash   bo‘yicha   ishlarni   moliyalashtirish,   xodimlarning
sifatsiz   mahsulot   ishlab   chiqarganligi   uchun   moddiy   javobgarligi,   yuqori   sifatli
mahsulotlarni   yaratish   va   chiqarish   uchun   xodimlarni   moddiy   rag‘batlantirish,
mahsulot   sifatini   ta’minlash   xarajatlarini   hisobga   olish,   tahlil   qilish   va   tartibga
solish va boshqalar.
Ishlash   bosqichida   texnik   qurilmalarning   sifati   va   ishonchliligiga   ta’sir
etuvchi asosiy omillar: texnik hujjatlarda nazarda tutilgan rejimlarga muvofiq
qurilmalardan   maqsadli   foydalanish,   xizmatni   yaxshilash   va   belgilangan
muddatlarda   texnik   xizmat   ko‘rsatish,   joriy,   rejali   profilaktik   va   kapital
ta’mirlash sifatini yaxshilash.
Mehnat va texnologik intizomni yaxshilash, shaxsiy tashabbuskorlik va
har bir xodimning ishiga ijodiy munosabatni rivojlantirish kabi omillar texnik
32 qurilmalarning   hayotiy   siklining   uch   bosqichida   ham   mahsulot   sifatiga   hal
qiluvchi ta’sir ko‘rsatadi.
Ko‘rib   chiqilgan   omillar   texnik   qurilmalarning   sifatini   yaxshilashning
asosiy
yo‘nalishlarini shakllantirishga imkon beradi:
– qurilmalarning texnologik jihatdan ilg‘or dizaynlarini yaratish;
– ishlab chiqarish jarayonlarini takomillashtirish;
– mahsulotni birlashtirish darajasini oshirish;
–   ishlab   chiqarishning   texnik   darajasini   oshirish,   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   kompleks   mexanizatsiyalash   va   avtomatlashtirish   (asosiy   va
yordamchi);
– korxonaning barcha bo‘linmalarining ritmik ishi;
–   mahsulot   sifatini   nazorat   qilish   va   tahlil   qilishning   progressiv
usullarini ishlab chiqish va qo‘llash;
– texnologik, ishlab chiqarish va ishlash intizomiga so‘zsiz rioya qilish;
– standartlar talablariga muvofiqligi;
–   mehnatni   progressiv   tashkil   etishni   joriy   etish   va   ishlab   chiqarish
madaniyatini oshirish;
–   xodimlarning   ijodiy   faolligini   rivojlantirish   va   rag‘batlantirish,
ularning mahsulot sifatini yaxshilashga qiziqishi.
33 XULOSA
Mahsulot   sifatini   boshqarish   mexanizmi   mavzusi   bo’yicha   xulosa
shundan   iboratki,   mahsulot   yani   tovar   ishlab   chiqarishda   albatta   boshqarish
mexanizmi bo’lishi kerak.
Tadbirkorlik,   korxona,   firmalaming   xo‘jalik-ishlab   chiqarish
faoliyatining   haqiqiy   sharoitlarida   sifatni   boshqarish   mexanizmi   ikkita   ishchi
rejimida ishlaydi:
strategik   -   yangi   ehtiyojlar,   bozordagi   mavjud   sharoitlami   aniqlash   maqsadida
yangi   ehtiyolar   asosida   yangi   mahsulotni   ishlab   chiqarishga   qo‘yish   zaruriyati   va
imkoniyatlarini   aniqlash   ya’ni   sifat   bo‘yicha   rejalami   shakllantirish   va
korxonaning rivojlanish istiqbollarini tanlash bilan bog‘liq boshqarish mexanizmi;
operativ   -   o‘matilgan   sifat   rejasi   asosida   va   uni   amalga   oshirish,   ya’ni   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotning   o‘matilgan   sifatini   ta’minlash   bilan   bog'liq
boshqarish   mexanizmi.   Ishlab   chiqarish   va   xususiy   iste’mollar   sohasi.   Bu   blokda
34 mahsulot nima maqsadda yaratilish amalga oshiriladi. Bu yerda u iste’mo qilinadi
va   o'zining   mayjudligini   tugatadi,   va   aynin   bu   blok   mahsulotning   sifatini
boshqarishda   asosiy   muhin   o'rin   tutib,   modomiki   sifatni   boshqarishning   barcha
jarayonlari xuddi shunday xossa bilan mahsulotni yaratish va tayyorlashda o'zning
maqsalariga   ega   bo'lib   aniqlangan   ehtiyojlami   qonoatlantirishi   lozim.   Iste’mo
sohasida   tayyorlangan   va   iste’molchilar   olgan   mahsulotning   haqiqatdagi   sifati
uning haqiqiy ehtiyojlar tavsiflariga muvofiqligi o‘rganiladi. Tashkiliy tayyorgarlik
sifatni   ta’minlashning   maxsus,   kompleks   masalalari   bilan   sifatni   boshqarish
tizimining eng muhim element ekanligini namoyon etadi. Bu yerda, aziz kitobxon
shubhasiz,   mahsulotni   tayyorlashning   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   texnik-
iqtisodiy   va   tashkiliy   me’yorlarida   o‘matilgan   sifatni   ta’minlash   omillari   va
sharoitlarini eslagan bo‘lsa ajab emas.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   Metrologiya   to g risida   O zbekiston   Respublikasi   qonuni   (yangiʻ ʻ ‖ ʻ
tahriri). Toshkent, 2020 yil 7 aprel.
2.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ―O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo yicha   harakatlar   strategiyasi	
ʻ
to g risida  PF-4947-sonli Farmoni. T.:2017 yil 7 fevral.	
ʻ ʻ ‖
3.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "O zbekiston   standart-	
ʻ ʻ
lashtirish,   metrologiya   va   sertifikatlashtirish   agentligi   faoliyatini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to g risida gi   PQ-2935-sonli   qarori.	
ʻ ʻ ‖
Toshkent, 2017 yil 28 aprel.
4.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   28   apreldagi	
ʻ
"O zbekiston   standartlashtirish,   metrologiya   va   sertifikatlashtirish   agentligi	
ʻ
35 faoliyatini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to g risida gi   PQ-2935-sonliʻ ʻ ‖
qaroriga sharh.
5. O zDSt 8.010.1:2002 ―O lchovlar birligini ta‘minlash davlat tizimi.	
ʻ ʻ
Metrologiya.   Atamalar   va   ta‘riflar.   1-qism.   Asosiy   va   umumiy   atamalar	
‖
O zbekiston Respublikasi davlat standarti.	
ʻ
6. O’lchash vositalarini davlat sinovlaridam o tkazish qoidalari. Vazirlar	
ʻ
Mahkamasining   2020-yil   29-avgustdagi   528-son   qaroriga   1-ilova.   Toshkent,
2020.
7.   U.A.Maxmonov,   U.O.Amirqulov.   Standartlashtirish,   metrologiya   va
sifatni boshqarish. Darslik. T.: «Voris – nashriyot», 2019-290b.
8.   G .G .Boboyev.   Mahsulot   sifati   nazorati.   Ma‘ruzalar   matni.	
ʻ ʻ
Toshkent, TDTU, 2019. -151 b.
9.   P.R.Ismatullayev,   B.M.Axmedov,   P.M.Matyakubova,
G‗.X.Xamroqulov,   Sh.A.Turayev.   Sifat   menejmenti   tizimi   va   uni
sertifikatlashtirish.  Darslik. ―Sanostandart nashriyoti, Toshkent, 2014. -336 b.
36

MAHSULOT SIFATINI BOSHQARISH

Купить
  • Похожие документы

  • Un va non mahsulotlarini tayyorlashda foydalaniladigan xom-ashyolar va ularga qoʻyiladigan talablar
  • Mahsulotlarning sifat koʻrsatkichlari.
  • Kungaboqar moyini saqlash va qadoqlash
  • Don ekinlarida dala tajribalarini o’tkazish uslublari
  • Mahsulot sifatini putur yetkazmasdan nazorat qilish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha