Maktab tizimida kasbga yo’naltirish ishlarida psixodiagnostik metodikalarni qo’llash

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA'LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
MAVZU :  MAKTAB   TIZIMIDA   KASBGA   YO ‘ NALTIRISH   ISHLARIDA
PSIXODIAGNOSTIK   METODIKALARNI   QO ‘ LLASH . MUNDARIJA
KIRISH… ……………………………………………………………….……….3
I BOB MAKTAB TA’LIM TIZIMIDA KASBGA YO’NALTIRISH ISHLARI
TASHKIL ETISH.
1.1§   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   kasbga   yo’naltirish   ishlari   tashkil
etish……………………………………………………………………………….5
1.2§ Kasbga yo’naltirishda qo‘llaniladigan interfaol usullar ……………..………7
1.3§ O‘quvchilarda kasb-hunarga bo’lgan qiziqishlarni shakllantirish …………..10
II   BOB   O‘QUVCHILARNI   KASBIY   QIZIQISHLARI
PSIXODIAGNOSTIKASI
2.1§ O‘quvchilarning kasbga bo‘lgan qiziqishlarini o‘stirish, kasbga mehr- 
muhabbat uyg‘otish ……………… …………………………………………...…15
2.2§   Psixodiagnostika   metodlari ,   o’quvchilardan   olingan   ma’lumotlarni   qayta
ishlash ………………………………….……………………………………..…..18
XULOSA ……..……………………………………………………………..……33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………..…34
KIRISH Kurs   ishining   dolzarbligi :   O'zbekiston   Respublikasining   2022-2026   -yillarga
mo'ljallangan   ,,Taraqqiyot   strategiyasi’’da   ham   takidlab   o'tilgan,   unda   kasbga
yo'naltirish,   kasb   berish   xizmatlarini   yanada   kengaytirish   masalalari   atroflicha
muhokama   qilingan.   Davlat   siyosatiga   singdirilgan   g'oya   raqamli   asrning   yangi
sharoitida   yoshlarni   muvaffaqiyatli   hayotga   tayyorlashda   kasbga   yo'naltirish
tizimining   ahamiyatini   o'zida   aks   ettiradi.   Umumta'lim   maktablaridagi   o'quv-
tarbiya   jarayoni   bolalarning   qobiliyati   va   layoqatlarini   har   tomonlama
rivojlantirishga,   qobiliyati   va   qiziqishlari   asosida   malum   kasbni   shakllantirishga
qaratilgan.   Keyingi   yillarda   shu   narsa   ma’lum   bo’ldiki   yoshlarni   ish   bilan
ta'minlash,   kasbga   yo’naltirish   davlatimiz   siyosatining   ustivor   vazifalaridan   biri
bo'lib   turibdi.   Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ta’lim   siyosatining   muhim
maqsadlaridan   biri   yosh   avlodni   har   tomonlama   barkamol   insonlar   qilib
tarbiyalashdir.   Albatta,   barkamol   inson   deganda   ma’naviy   jihatdan   yetuk,   o‘z
vatanining   tarixi,   bugungi   va   kelajagi   uchun   qayg‘uradigan,   shuningdek
jamiyatning   iqtisodiy   taraqqiyotiga   o‘z   hissasini   qo‘shish   ishtiyoqida   yonib
yashaydigan   shaxsni   tushunish   bugungi   kun   talabiga   mos   keladi.   Lekin   ushbu
tushunchaga   tahliliy   yondashilsa,   uning   naqadar   serqirra,   murakkab   va   har
tomonlama umuminsoniy qadriyatlarga mos kelishini  idrok etish mumkin. Aytish
mumkinki,   barkamol   insonning   shakllanishi,   uning   munosib   kasb-hunarni
egallashi,   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   baholi   qudrat   o‘z   hissasini   qo‘shib,   yashashi
va shu orqali jamiyatda o‘zligini namoyon etishi, ya’ni shaxs sifatida kamol topishi
nazarga   olinadi.   Komillik   sari   intilish   shaxsning   kasbiy   shakllanishi   bilan
birgalikda   yaxlit   holda   kechadigan   va   deyarli   bir   umr   davom   etadigan   murakkab
jarayondir. 
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2012   yil   28-maydagi   “Malakali
pedagog kadrlar tayyorlash hamda o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarini
shunday   kadrlar   bilan   ta’minlash   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
choratadbirlar to‘g‘risida”gi PQ 1761-sonli qarorida ham o‘rta maxsus kasb-hunar
ta’limi  tizimiga ilg‘or  pedagogik uslub  va texnologiyalarni, hamkorlikda o‘qitish,
amaliy   o‘yinlar,   interfaol   ta’lim   uslubi   va   boshqalarni   joriy   qilish   ko‘rsatib o‘tilgan.   Bu   esa   o‘quvchilarni   har   tomonlama   etuk   ma’naviyatli,   dunyoqarashi
keng,   komil   insonlar   qilib   tarbiyalash   bilan   birga   to‘g‘ri   kasbga   yo‘naltira   olish
uchun ham dasturil amal bo‘lmoqda. 1
  Bu   borada   maktab   bitiruvchilarini   kasbga   yo'naltirish,   iqtidoridan   kelib
chiqib to'g'ri kasb tanlashi muhim ahamiyat kasb etadi.
Ma'lumki,   har   qanday   jamiyatning   ravnaqi,   ijtimoiy,   siyosiy,   iqtisodiy
barqarorligi,   fuqarolarining   aqliy   va   axloqiy   salohiyatini   yuksak   darajada
rivojlanganligiga bog'liq. 
Kurs   ishinig   ob’ekti :   Bu   maktab   va   kasb   maktalarining   yuqori   va   bitiruvchi
o’quvchilari   hisoblanadi.   Ularning   kelajakdagi   hayotini   o’zining   qiziqishlari
asosoida biror faoliyat bilan shug’ullanishi kerak bo’ladi. 
Kurs ishining maqsadi : O’quvchilarga kasblar borasidagi tasavvurlarni uyg’otish
shuning,   kasb   tanlash   va   kasbga   yo’naltirish   yuzasidan   nazariy,   amaliy
ma’lumotlar manbayini toplash. 
Kurs ishining vazifalari : 
-talabalarning ilmiy ma’lumotlar bilan tanishtirish: 
-kasb tanlash va shaxs xususiyatlari o’rtasida bog’liqlikni asoslash; 
-o’quvchilarda kasbiy psixodiagnostika ishlarini o’tkazish;
Kurs   ishini   amaliy   va   nazariy   ahamiyati:   O’quvchilarning   kasb   hunarga
yo’naltirish   ishlari   va   hozirgi   davrda   ishlab   chiqarishni   hisobga   olish   mehnat
samaradorligini   oshirish,   kasb   mahoratini   takomillashtirish   uchun   negiz   bo’lib
hisoblangan   kasb   tanlashlikni   to’g’ri   targ’ib   qilish.   Kasb   hunar   mohiyatini   ochib
beruvchi   professiogramma,   professiografiya,   psixogramma   asosida   mutaxasilarini
tayyorlash uchun oliy o’quv yurtlar intilmoqlari lozim.
Kurs   ishi   tuzulishi:   Kurs   ishi   2ta   bob   5ta   paragrif,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat 
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2012 yil 28-maydagi “Malakali pedagog kadrlar tayyorlash hamda o‘rta 
maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarini shunday kadrlar bilan ta’minlash tizimini yanada takomillashtirishga oid 
choratadbirlar to‘g‘risida”gi PQ 1761-sonli qarori I BOB MAKTAB TA’LIM TIZIMIDA KASBGA YO’NALTIRISH ISHLARI
TASHKIL ETISH. 1.1§   Umumiy o’rta ta’lim maktablarida kasbga yo’naltirish ishlari tashkil
etish.
Hozirda   O’zbekistonda   bu   fan   endi   rivojlanishi   kerak   bo’lgan   va   yoshlarni
tarbiyalashda, ularga kasb tanlashlariga yordam beruvchi asosiy mutaxassislik fani
bo’lib bormoqda. Kasbga yo'naltirish- shaxsning bo'lg'usi kasbiy faoliyat subyekti
sifatida   o'ziga   nisbatan   shakllanish   jarayonini   o'taydi,   ya'ni   k е lajakda   bozor
iqtisodiyoti   munosabatlariga   moslashib   boradi.Kasbga   yo'naltirishga   yoshlarning
kasbni erkin va mustaqil tanlashning ilmiy- amaliy tizimi sifatida qarash lozim. U
har   bir   shaxsning   ham   shaxsiy   xususiyatlarini,   ham   xalq   xo'jaligi   manfaatlari
nuqtai   nazaridan   m е hnat   resurslarini   to'laqonli   taiminlash,   bozor   iqtisodiyoti
munosabatlari zaruriyatini hisobga olish k е rak.
Kasb   psixologiyasini   mohiyati   bu   insonni   kasbga   xos   xatti   –   harakatini   va
kasb   tarixi   bilan   bog’liq   tomonlarni   ko’rsatib   berish,   shuningdek   yoshlarni,   kasb
tanlovchilarni   o’zi   qiziqqan   kasbni   tanlashlarida   yo‘nalishlar   berish,   keyinchalik
kasbdan ketishlariga yordam berish kabilar hisoblanadi. 
Dunyoga kelgan bola haqida, uning kelajagi haqida, qanday kasbni egallashi
haqida   ko‘proq   uning   ota   –   onasi   bosh   qotiradi.   Bolani   maktabga   chiqqanidan
boshlab uning ota – onasi “Mening bolam kelajakda vrach bo‘ladi”, yoki ma’lum
bir  kasbni  oldindan tayyorlab  qo‘yadilar. Lekin hayotni  o‘zi  bolani  shaxs  sifatida
rivojlanishi,   biologik   taraqqiyoti,   psixologik   imkoniyatlari   asosida   o‘ziga   xos
bo‘lgan kasbni tanlashlariga imkoniyat yaratadi.  2
Dunyoga   kelgan   bolada   kurtak   tarzida   o‘ziga   xos   bo‘lgan   imkoniyatlar
bo‘ladi.   Bola   rivojlanib   borgan   sari   unda   ma’lum   bir   tamonga   ixtidorlik   ham
taraqqiy   etib   boradi.   SHaxs   bo‘lib   borayotgan   bolada   psixologik   xususiyatlar
yuzaga chiqib, uni borliqqa bo‘lgan qiziqishini  ortirib boradi. Ayrim bolalar yosh
davrlaridanoq   o‘simliklarga,   ularning   tuzilishlariga   qiziqadilar,   ayrimlari
xarakatdagi xashoratlarga, xayvonlarga qiziqadilar. 
Bu   maktabda,   oliygohda,   atrofdagilarning   aytib   berishlari   va   o‘zining
mustaqil   o‘rganishlari   bilan   shakllanib   boradi.   Maktabda   bolalarga   kasb   bilan
2
  Adizova T.M. Psixokorrеksiya. − T.2005 bog‘liq   bo‘lgan   tanishtirish   darslarini   ham   tashkil   etish   zarur   bo‘ladi.   Bunda
bolalar   ko‘pchilik   kasblar   haqida   bilib   oladilar   va   kasb   tanlashlari   uchun
imkoniyatlar kengayadi. Ularni yuqori sinflarga o‘tib borishlari bilan birga keyingi
etaplarda   qaysi   kollejga   va   litseyga   kirishlari   ham   aniqroq   bo‘lib   boradi.   Ular
o‘zlari   qiziqqan   kasbni   olishga   mustaqil   qarorlar   qabul   qilgan   holda   intiladilar.
Yoshlarning kasb tanlashlari maktabdan boshlanadi. 
Bunga   ularni   tayyorlab   borish   zarur   bo‘ladi.   Buni   psixolog   olim   Anvar
Jalolov o‘zining “Kasb qanday tanlanadi” kitobida shunday ko‘rsatib beradi. Xilma
–   xil   va   qiziqarli   kasblarni   tanlashning   asosiy   maqsadi   yaxshi   yashash   va   yaxshi
kasbni tanlash hisoblanadi. O‘zi uchun qiziqarli bo‘lgan kasb insonni har doim o‘z
ustida ishlashga, uni yaxshiroq bilishga olib keladi. Insonda kasb tanlash jarayonini
yana   shu   muallif   quyidagicha   belgilaydi.   Insonda   ma’lum   kasbga,   uni   egallashga
xavas,   mayil,   orzu,   ishtiyoq,   xafsala   bo‘lmasa   u   hech   qanday   kasbni   egallay
olmaydi.   Insondagi   shu   jarayonlar   odamning   o‘z   kelajagini   to‘g‘ri   anglashga,
tushunishga olib keladi. Unda istak, xohish paydo bo‘ladi. 
Bular bolada ma’lum bir maqsadni shakllanishiga va bu yo‘lda iroda kuchini
sarf qilishga olib keladi. Irodali inson o‘z maqsadi sari intiladi va orzu havaslariga
erishadi. Bunda bolada paydo bo‘luvchi xavas atrofdagi insonlarni kuzatish orqali,
ularga   aytilgan   maqtov   so‘zlarini   tinglash   va   uning   mahoratiga   qoyil   qolish,
odamlarni uning mahoratini maqtashlari, bu insonni bilimdonligi, qo‘lidan ko‘plab
ishlar   kelishini   kuzatishi   unda   shu   insonga   o‘xshashga   xavasni   uyg‘otadi.   Unda
orzu, armon, tilak, ishtiyoq va xafsala paydo bo‘ladi. 
Bu   jarayonlar   bolada   uyg‘onayotgan   ehtiyojlar   va   manfaatlar   bilan   bog‘liq
bo‘lib   uni   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadlarini   amalga   oshirishning   xissiyotlari,
irodalari   bilan   bog‘liq   jarayondir.   Katta   bo‘lib   borayotgan   bolada   xavas   paydo
bo‘ladi.   Kasbga   nisbatan   olganda   bolani   shu   kasbga   qiziqishi,   intilishi,   mayli,
xohish,  istak   va  orzusi  bo‘lib  ko‘zga  tashlanadi.  Bu   yo‘lda  bola  o‘ziga  tilak  tilab
shu kasbni egallashga bo‘lgan intilishi sodir bo‘ladi. 
Agarda bola o‘z tilaklarini xafsala bilan amalga oshirmasa, xarakat qilmasa
bu armon va orzu bo‘lib qoladi. Shuning uchun u zo‘r ishtiyoq bilan xarakat qilishi va   armonlarini   amalga   oshirishi   zarur   bo‘ladi.   Ko‘rinib   turibdiki   bu   jarayonlar
insonga   xos   bo‘lgan   psixologik   jarayonlarni   tashkil   etib.   Insonning   maqsadini
vujudga kelishining asosi hisoblanadi. 
Albatta bu jarayonda insondan iroda kuchi ham talab qilinadi. Ishtiyoq bu –
zo‘r   istak,   xohish   hisoblanadi.   Yoshlarni   kasb   tanlashlari   yo‘lidagi   bunday
jarayonlarni   o‘rgangan   psixolog   olimlar   ularni   quyidagicha   ta’riflaydilar.   Insonni
anglash   darajasiga   ko‘ra   kasb   tanlashda   quyidagi   tomonlar   ta’riflanadi.   Istak   –
intilishning shunday bir turidirki, bunda inson faqatgina o‘zining hozirgi holatidan
norozi   ekanini   his   qilib   tursa   ham,   lekin   qanday   maqsadga   intilayotganini,
binobarin, bu maqsadga erishishning yo‘l – yo‘riqlarini aniq bilmaydi. 
Bunda   kishi   nima   istayotganini   o‘zi   anglab   etmaydi.   Bola   o‘zi   nimani
istayotganini anglamas ekan bu istakni  amalga oshirib bo‘lmaydi. Insondagi  istak
ma’lum darajada anglangan bo‘lsa, tilak – xavasga aylanib ketishi mumkin. Tilak –
havas   intilishning   shunday   bir   turidirki,   bunda   inson   faqatgina   qanday   maqsadga
intilayotganligini   biladi,   lekin   bu   maqsadga   erishish   yo‘llarini   aniq   bilmaydi.
Bunday tilak bo‘lgan payitda bolada ko‘pincha yangi intilish paydo bo‘ladi. Bunda
bolada   tilakka   erishish   uchun   vosita   va   yo‘llarqidirish,   ba’zi   vaqtda   esa   o‘zida
tug‘ilgan tilakni bosishga intilish hosil bo‘ladi. 
1.2§   Kasbga yo’naltirishda qo‘llaniladigan interfaol usullar.
O‘quvchilarning   kasbga   bo‘lgan   qiziqishlarini   o‘stirish,   kasbga   mehr-
muhabbat   uyg‘otishda   qo‘llaniladigan   interfaol   usullarni   o‘quv   jarayonida
qo‘llashning   tub   maqsadi   dars   qaysi   shaklda   bo‘lmasin,   qaerda   o‘tkazilmasin
o‘qituvchi   bilan   o‘quvchining   hamkorlikda   ishlashini   tashkil   etishdan   iborat.
Umumta’lim   tizimida   interfaol   usullarni   qo‘llashda   o‘qituvchilar   uchun   quyidagi
talablarni tavsiya qilamiz: - ta’lim jarayonida ilg‘or pedagogik texnologiyalarning
maqsadi,   mohiyatini,   taraqqiyot   bosqichlarini   bilish;-   ilg‘or   pedagogik
texnologiyalarni o‘quv fani maqsadiga muvofiq tanlay olish va amaliyotga tadbiq
etish; - pedagogik tamoyillarga to‘laqonli amal qilish barobarida o‘z ustida tinmay
izlanishlar olib borish; - interfaol dars shakllarining an’anaviy darsdan ustunligini anglash va har ikkala dars shakllaridan o‘rinli foydalanish malakasiga ega bo‘lish;
-   o‘quvchi   shaxsiy   sifatlaridagi   o‘ziga   xoslik   munosabatlarini   yakdil   anglay   olish
va   induvidial   mahorat   orqali   yondashish   malakasiga   ega   bo‘lish;   -   darsda
o‘quvchilarning ijodkorligi, dunyoqarashi, jamiyatda o‘z o‘rnini topa olishi uchun
shart-sharoit   yaratish,   fan   va   madaniyatning   eng   so‘nggi   yutuqlari   asosida   ularni
hayotga   tayyorlashning   samarali   shakl   va   uslublarini   amalda   qo‘llash.   Yangi
pedagogik   texnologiyalar   asosida   dars   o‘tish   jarayonida   talabalarda   o‘zlashtirish
yuqori bo‘lish bilan birga, yo‘naltirilgan kasblariga mehr-muhabbat paydo bo‘lishi,
mustahkam   kasbiy   mahoratga   ega   bo‘lishlari   va   buning   hayotdagi   muhim
ahamiyati   haqida   ham   ongli   tushunchani   hosil   qilishlari,   tanlagan   sohasiga
qiziqishlari yanada oshishi tabiiydir.  
Jamiyatda   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   strategik   yo’nalishi   –   bu
insonning   turli   sohalarida   maqsadli   mustaqil   faoliyati   asosida   uning   intelekt   va
ahloqiy   rivojlanishidir.   Jahonning   rivojlangan   davlatlari   qatori   mamlakatimizda
ham   ta’limdagi   islohotlar   jarayonida   mustaqil   ta’limni   rag’batlantirish   muhim
yo’nalish sifatida kelmoqda.  3
Makatab amaliyotchi psixologining o’quvchilarni rivojlantirish sxemasi;
—   o'quvchilarning   kasblar   haqidagi   fikrlarini   kengavtirish,ularning   qobiliyat   va
imkoniyatlarini aniqlash.
—   o'quvchilarning   bilim   hamda   motivlarini   shakllantinsh   íntellektual   va   ijodiy
imkoniyatlanni rivojlantirish hamda ularning kasblar dunyosi haqidagi fikrlarni 
kengaytinsh:
—   o'quvchilarda   kasbga   bo’lgan   qobiliyatlarini   aniqlash,   ularning   iiodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirish.   ularni   ma'lumotnoma   va   entsiklopedik   adabiyotlar
bilan tanishtirish.
3
  A.Zokirov, K.Farfieva, G.Burxonova, S.Alimxodjaeva. Kasb-hunarga yo‘naltirish jarayonida o‘quvchi shaxsini 
o‘rganish metodikalari.-  T: 2006 yil —   o'quvchilarni   iuzluksiz   kasb   hunarga   yo'naltinsh,   psixologik-pedagogik
diagnostik
—   metodikalar   asosida   kasbiy   qiziqishi,   layoqati;motivi   va   qobilyatlarini   erta
yoshdan yo’naltirish.
Ma’lumki,   har   qanday   jamiyatning   ravnaqi,   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy
barqarorligi  uning faqarolarining aqliy jihatdan  yetukligi  va  axloqiy salohiytining
yuksak darajada rivojlanganligiga bog’liq. Asrlar davomida saqlanib kelinayotgan
xalqning   boy   intelektual   merosi   hamda   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
madaniyat,   ma’rifat,   fan-texnologiya   va   iqtisodiyotning   yangi   yutuqlari   asosida
mukammal   tayyorgarlikdan   o’tgan   kadrlarni   tayyorlashning   yangi   tizimini
shakllantirish O’zbekiston Respublikasi taraqqiyotining muhim shartlaridan biridir.
Shu   jumladan   ta’lim,   ilm-fan   sohasida   ham   bir   qator   o’zgarishtirishlar
kiritilmoqda. Bu o’zgartirishlar  bevosita kelajak avlodning barkamol  shaxs bo’lib
yetishishiga   xizmat   qiladi.Ta’lim   muassasalarida   ta’lim   olayotgan   o’quvchi
yoshlarda umumiy o’rta ta’limni davom ettirish uchun zarur bo’lgan savodxonlik,
bilim,   ko’nikma   va   malakalar   asosida   shakllantirish,   ta’lim   oluvchilarga   bilim,
ko’nikma va malakalrning   zaruriy hajmini berish,ularda mustaqil fikrlash va tahlil
qilish   qobiliyatini   rivojlantirish   maqsadida   barcha   shart-sharoitlar   yaratilgan.
Kasblar bo’yicha birlamchi bilim, ko’nikmalarni shakllantirish uchun professional
tashxislash   va   kasb-hunarga   yo’naltirish   bo’yicha   choralar   amalga   oshirilmoqda¹.
Bu   borada   respublikamizda   “O’quvchilarni   kasb-hunarga   yo’naltirish   va
psixologik-pedagogik   tashxis   markazi”   tashkil   etilgan.   Bu   markaz   O’zbekiston
Republikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlarida   ko’zda   tutilgan   jamiyat   ehtiyoji   va
mehnat   bozori   talablari   asosida   o’quvchilarning   o’z   qiziqishlari,   qobiliyatlari   va
sog’liqlariga   mos   bo’lgan   kasb-hunarlarni   tanlashlariga   ko’maklashadi.   Ushbu
markaz   o’quvchi   yoshlarni   kasb-hunarga   yo’naltirish   va   psixologik-pedagogik
tashxis   sohasidagi   yagona   davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va   o’rnatilgan   tartibga
amalga oshirish, O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligining kasb-hunarga
yo’naltirish   respublika   tizimini   tashkiliy,   ilmiy-metodik,   axborot-   ma’lumot   va dasturiy   ta’minlash   maqsadida   tashkil   etilgan.   Kasb-hunarga   yo’naltirish   va
psixologik-pedagogik   tashxis   ishlari   holatini   nazorat   qilish,   uni   takomillashtirish
choralarini   ko’rish,   tegishli   dasturlar,   me’yoriy   hujjatlar   va   tavsiyalar   ishlab
chiqish;   mamlakatimizdagi   va   xorijiy   davlatlarning   ilg’or   tajribalarini
umumlashtirish,   ommalashtirish   va   hayotga   tadbiq   etish;   barcha   bosqichdagi
o’quvchilarni   kasb-hunarga   yo’naltirish   va   psixologik-pedagogik   hududiy   tashxis
markazlari va ta’lim muassalaridagi kasb-hunarga yo’naltirish vazifasi yuklatilgan
mutaxassislarning   malakasini   oshirish   bo’yicha   chora   tadbirlar   ishlab   chiqish;
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   o’quvchilarining   hayotiy   va   kasbiy   o’zligini
anglash   borasidagi   ustuvor   dasturlar   va   muammolar   bilan   ishlash   respublika
tashxis markazining eng muhim vazifalaridan hisoblanadi.
1.3§   O'quvchilarda kasb-hunarga bo’lgan qiziqishlarni shakllantirish.
Hozirgi   kunda   umumiy   o'rta   ta'lim   maktablarida   tashkil   etilayotgan   kasbga
yo'naltirish   ishlari   o'quvchilarning   jamiyatimizda   o'z   o'rnini   topishlariga   katta
yordam   bеradi.   Bu   jarayonda   mintaqaviy   kasblarni   targ'ib   qilish   bilan   birgalikda,
o'quvchilarga   kasblar   to'g'risida   ma'lumot   b е rish,   konsultatsiyalar   o'tkazishga
yordam   b е radi.   Shu   bilan   birgalikda   kasbga   yo'naltirishbo'yicha   ta'lim
muassasalarida   psixologlarning,   maktab   p е dagogik   jamoasining   vazifalarini,
kasbga yo'naltirish tadbirlarini amalga oshirishda ham katta ahamiyat o'ynaydi.
Yoshlarga ta'lim -tarbiya beruvchi o'qituvchi, ustoz, murabbiy, ta'lim xodim,
mutaxassis,   rahbar   nafaqat   bilimdon,   balki   eng   avvalo,   yuksak   insoniy   sifatlar
sohibi   bo'lishi   lozim.   Darhaqiqat   o'quvchi   yoshlarning   fanga   qiziqishi   yoki   kasb-
hunar   tanlashni,   uni   o'rnganish,   malakali   mutaxasis   bo'lib   yetishishiga   talim-
tarbiya   beruvchilarning   ma'lakali   mutaxasis   bo'lib   yetishida   ta'lim-tarbiya
beruvchilarning   ma'naviyasi   axloqiy   fazilati   bilimda   maxorati   mehnat   sevarligi
fidoiyligi   bir   so'z   bilan   aytganda,   ijtimoiy-   madaniy   kamoloti   muhim   ahamatga
ega.   Shuningdek   ularning   kasb   madaniyati   ham   alohida   o'rin   tutadi.   Zero
mutaxassis   xodimning   maxorati   yoki   kasb   madanyati   qanchalik   yuksak   bo'lsa,
uning faoliyati shunchalik samarali bo'ladi. O'quvchilarda kasb-hunarga mayl va qiziqish uyg'otish, ularni shakllantirish
hamda   o'stirish   ota-onalar   bilan   hamkorlik   da   olib   borilsa   kutilgan   natijalarga
erishish   mumkin.   Shaxsning   mutaxassis   sifatida   shakllanish   jarayoni   xususida
mualliflik   qarashlari   keltirilgan.   Ilgari   ishlab   chiqilgan   shaxsning   mutaxassis
sifatida   shakllanishi   yosh   xususiyati   va   ish   stajiga   bog’liq   degan   qarashlardan
farqli   ravishda   muallif   tomonidan   shaxsning   kasbiy   mahorati   bu   parametrlarning
funksiyasi   hisoblanmasligi,   aksincha   individning   kasbiy   shakllanishining   qaysi
bosqichida ekanligiga qarab aniqlanishini ko’rsatib bergan.
Kasbiy   faoliyatni   turli   darajada   o’zlashtirgan   mutaxassislar   haqidagi
tasavvurlar,   qolaversa,   kasbiy   shakllanish   mezonlarining   tavsifi   keltirib   o’tilgan.
Malakali   kadrlar   tayyorlash   tizimini   uzluksiz   ravishda   rivojlantirish   ehtiyoji   va
turli   ishlab   chiqarish   sohalarida   ko’p   yillik   ish   staji   bilan   faoliyat   yuritayotgan
shaxsning   o’z   imkoniyatlarini   to’liq   amalga   oshirmasligi   shaxsni   har   tomonlama
kasbiy faoliyatda o’zini namoyon qilishi muammosini yuzaga keltirdi. 
Bu   muammolarni   hal   qilmasdan   turib   kelgusi   kasbiy   faoliyatdagi
muvaffaqiyatli sifatli ta’limni va rejalashtirishni amalga oshirish mumkin emas. Bu
muammoning   amaliy   ahamiyati   uni   turli   fan   doiralar   qatorida   psixologiya
doirasida ham o’rganishni muhimligini ko’rsatib berdi.  4
Kasbiy   shakllanish   jarayonini   o’rganishdagi   qiyinchiliklar   qobiliyatlar   va
kasbiy   qobiliyatlarning   ishni   bajarishning   muayyan   bir   usuliga   asoslangan
normativ   faoliyatga   yo’naltirilganligidadir.   Shuning   uchun   ham   kasbiy   yetuklik
darajasi   ajratib   ko’rsatilmaydi,   balki   faqatgina   yosh   xususiyati   va   mutaxassis
sifatida   yuritilayotgan   vaqt   inobatga   olinadi.   Shaxsning   kasbiy   shakllanishi
masalasi ko’pgina mualliflar tomonidan tadqiq qilingan. 
Bu   inson   taraqqiyotida   tez-tez   uchraydigan   jarayondir.   Ko’pincha
mutaxassis shaxsining to’la taqlil qilish tushib qoladi, shaxsning kasbiy shakllanish
bosqichi   esa   hayot   yo’li   bosqichi   bilan   muvofiq   tarzda   ko’rib   chiqiladi.   Shuning
uchun   vaqt   doirasida   qatiy   chegaralanib   qoladi.   Ijtimoiy   sohalarda   faoliyat
yurituvchi   shaxsning   kasbiy   shakllanishini   o’rganishda   insonning   imkoniyatlarini
4
  Mirashirova N. Maktabgacha tarbiya muassasalarida psixologik xizmat. -T.:TDPU, 2003 to’liq   ochib   beruvchi   sub’ekt   va   ijtimoiy   muhit   orasidagi   turli   ijtimoiy   aloqalar
tipiga ahamiyat berish muhimdir.
Har   bir   ijtimoiy   aloqalarning   yana   odamovilik   va   muloqotchanlik   kabi
kichik   tiplarga   bo’linishi   biz   uchun   muhim   ahamiyatga   egadir.   Birinchi   tipda
sub’ekt o’zini topgan, o’zida va faoliyatida o’zini o’zgartirishni xohlamasligi bilan
tavsiflanadi. Ikkinchi tip esa sub’ektning o’zini o’zi qidirishi bilan izohlanadi. Bu
o’tish,   oraliq   holat   hisoblanadi.   Individ   (yoki   jamiyat)   bir   shaklni   tark   etib
jamiyatning   boshqa   yuqori   darajasiga   erishadi.   Garmonik   aloqalar   uchun   sub’ekt
yaxlit shaxs sifatida namoyon bo’ladi, u sub’ekt-predmet tartibi - rolli niqob sharti
bilan   belgilanadi.   Bu   yerda   inson—taraqqiyotning   absolyut   harakati   holatidal
bo’ladi. 5
Kasbiy   maorif-   o'quvchilarga   mahalliy   sharoitlarning   ijtimoiy-iqtisodiy
ehtiyojlarini   hisobga   olib,   u   yoki   bu   kasb   egalariga,   mutaxassislarga   bo'lgan
ehtiyojlarni,   turli   kasblardagi   professional   mehnatning   mazmunini ,   kasbning
insonga   qo'yadigan   talablarini,   mehnat   sharoitlarini   moddiy   va   ma’naviy
rag'batlantirish   sharoitlarini,   kasbni   egallash   mumkin   bo'lgan   o'quv   muassasalari
turlarini   ma’lum   qilish,   ya’ni   bunda   o'quvchilar   turli   kasblar   va   ixtisosliklarning
xarakteri va o'ziga xosliklari bilan tanishadilar.
Kasbiy  konsultatsiya-  individual   xarakterga   ega  bo'lib,  ayrim   o'quvchilarga
ular   egallamoqchi   bo'lgan   kasbning   xususiyatlari   va   o'z   imkoniyatlarini   to'g'ri
anglashga   ko'maklashishininazardatutadi.   Kasbiy   diagnostika-   o'quvchilarda   kasb
tanlash   sub’ekti   shaxsini   uning   ma’lum   shaxs   xususiyatlari   tanlayotgan   kasb
talablariga mosliginazardatutiladi.
Kasbiy tanlash (saralash)- muayyan kasbni muvaffaqiyatli ravishda egallab, o'z
oldiga   qo'ygan   fuqarolik   (xususiy)   burchini   yuqori   saviyada   ado   eta   biladigan
shaxslarni   ajrata   olishdan   iborat   jarayondir.   Kasbiy   bilimlar,   shakllangan   ma’lum
ko'nikmalar,   malakalarga   asoslangan   holda   tekshirish   me’zonlariga   suyanib,
omilkorlik   bilan   oqilona   saralash   o'tkaziladi.   Kasbiy   yo'nalganlik   inson   shaxsi
yo'nalganligining   bir   ko'rinishi   hisoblanib,   bu   holat   uning   chuqur   shaxs
5
  V.S. Muxina, Rivojlanish psixologiyasi. - 4-nashr, - M.: Akademiya, 1999. tuzulmalarigacha kirib boradi. Kasbiy yo'nalganlik insonning individual-psixologik
va   individual-tipologik   xususiyatlarigacha,   uning   qadriyatlar   tizimiga,
steriotiplariga, qobiliyatlari va qiziqishlariga borib taqaladi. 
Kasbga yo’naltirishnish bosqichlariv quyidagilarga bo’lishimiz mumkin:
1-bosqich:   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   qobilyatlarini,   kasbiy
motivatsiyasini aniqlash, yo’naltirish 
2-bosqich: O’smirlik davrida kasbiy motivini aniqalash rivojlantirish
3-bosqich: Yuqori sinf o’quvchilarini kasbga yo’naltirish
Kasb tanlashdagi xatolar
1. Jamoaga qo’shilib kasb tanlash
2. Kasbni u haqdagi tashqi tasavvurga qarab tanlash
3. Biror bir kasb egasiga taqlid qilgan holda kasb tanlash
4. O’quv fanini kasbga o’xshatish
5. Faqat kasbning nufuzigaq arab tanlash
6. Kimga yoki nimagadir jahl qilib kasbt anlash
7. O’z qobiliyatini yetarli darajada hisobga olmaslik
8. Tasoddifiy kishilar fikriga tayanish
I BOB XULOSASI
Maktab o'quvchilarida kasb-hunar tanlashga ko'malashishning asosiy maqsadi
—   umumiy   o'rta   ta'lim   muassasalarida   kasb-hunarga   yo'naltirish   ishlarini   tashkil
etish,   o'quvchilarda   kasbiy   bilimlarni   va   motivatsiyani,   ijtimoiy   hayotdagi   kasbiy
olamga moslashuv va jamoaviy hamkorlik ko'nikmalarni shakllantirish. Bugungi   kunda   har   bir   insonning   kasblar   olamida   o'z-o'zini   topishi,kasbiy
o'zligini   anglashi,   jamiyatda   o'z   o'rnini   topishga   intilishi   va  unga   qiziqishlari   kun
sayin   ortib   bormoqda.   Minglab   kasblar   ichida   qaysi   birini   tanlash,   unga   shaxs
moyilligi,   layoqati   va   qiziqishlarining   mos   kelishi   yoki   kelmasligini   bilish   shaxs
istiqbolida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa   o'quvchi-   yoshlarni   kasbga
yo'naltirish   umumta'lim   maktabi   ishining   tarkibiy   qismidir.   Ma'lumki,   agar   kasb
to'g'ri   tanlangan   bo'lsa,   inson   uchun   mehnat   quvonch,   ijodiy   ilhom   manbaiga
aylanadi,   bu   esa   inson   uchun   ham,   jamiyat   uchun   ham   foydalidir.   Shu   o'rinda
psixologlarimiz   ta'kidlaganidek,   insonning   o'zi   hohlagan   kasbni   erkin   tanlashi
nihoyatda katta ahamiyatga ega. Inson sevgan ishi bilan shug'ullansa, u bu ishdan
xursand bo'lishi, qanoat hosil qilishi, ko'p tashabbus ko'rsatishi, charg'imay g'ayrat
bilan ishlashi mumkin.
Xulosa   o'rnida   aytish   mumkinki,   kasb   tanlash   katta   hayot   yo'lidagi   eng
muhim   qadamdir.   Inson   hayotda   o'zini   baxtli   his   etishi   uchun   albatta,   atrofida
mehribon,   sevimli   insonlar   bo'lishidan   tashqari,   o'z   qiziqishi   bilan   amalga
oshiradigan   kasb-hunarga   ham   ega   bo'lishi   zarur.   Ba'zi   yoshlar   ko'p   yillar   orzu
qilib yurgan mutaxassislik uchun oliy ta'lim muassasasiga hujjat topshirish damlari
yaqinlashganda, «Men kelajakda shu sohaning mutaxassisi bo'la olamanmi, bunga
mening   bilimim   va   iqtidorim   yetadimi?»   —   deb   o'ylanib   qoladilar.   Ayrimlar
o'zlarining   ko'p   yillik   orzularidan   ham   voz   kechib,   hozirgi   kunda   dolzarb
ahamiyatli   o'rin   tutayotgan   sohaga   qiziqib,   kutilmaganda   o'z   fikrlarini
o'zgartiradilar. Asosiysi, yoshlar to'g'ri yo'lni tanlash o'z hayotlari oldida juda katta
mas'uliyatli   vazifa   ekanligini   yaxshi   bilishlari   va   faqatgina   qiziqishlari   yuqori
bo'lgan kasb sirlarini egallashga intilishlari zarur.
II BOB O‘QUVCHILARNI KASBIY QIZIQISHLARNI
PSIXODIAGNOSTIKASI
2.1§ O‘quvchilarning kasbga bo‘lgan qiziqishlarini o‘stirish, kasbga mehr-
muhabbat uyg‘otish Bugungi yoshlar har tomonlama intellektual salohiyatga ega. Ular zamonaviy
kompyuter   texnologiyalarini,   fanlar   bo‘yicha   barcha   yangiliklarni   tez   o‘zlashtira
oladilar,   internet   bilan   muloqotda   bo‘la   oladilar.   Qolaversa,   yoshlarning   biror
kasbni   o‘rganish   jarayonida   ana   shunday   fikrlay   oladigan,   yangiliklar   yarata
oladigan, dunyoqarashi keng bo‘lib etishishlari davr talabiga aylandi. 
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "O'zbekiston   yangi   taraqqiyot
davrida   ta'lim-tarbiya   va   ilm-fan   sohalarini   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to'g'risida"gi   farmonida   2021-2022   o'quv   yilidan   boshlab   "Kasbga   yo'naltirish
tizimi"ni joriy etish, 7-sinfdan boshlab o'quvchilar o'rtasida interaktiv so'rovnoma
o'tkazish, 7-9 sinflar uchun har oyda "Kasblar oyligi" mavzusidagi tadbirlar tashkil
qilish,   kasbga   yo'naltirishda   "ustoz-shogird"   tizimini   yanada   irvojlantirish   kabi
vazifalar belgilab berilgan. Shundan kelib chiqqan holda maktablarda o'quvchilarni
to'g'ri   kasbga   yo'naltirish   tizimini   oliy   ta'limda   pedagogika   sohasida   joriy   etilgan
klaster   tizimiga   intergativ   asosda   bog'lash   orqali   uni   rivojlantirish   maqsadga
muvoifq   qilib   belgilandi.   Kasbga   yo'naltirish   bo'yicha   mavjud   yondashuvlar   tub
o'zgarishlarni talab qilmoqda. Kasbga yo'naltirish zamonaviy insonni bozorga to'liq
yo'naltirishi   va   uning   raqamli   makonda   muvaffaqiyatli   rivojlanishi   uchun   zarur
shart bo'lishi lozim. Mamlakatimizda joriy etilgan "Kasbga yo'naltirish tizimi" Bu
tizim doirasida bir qator vazifalar belgilab o'tilgan, jumladan: kasb-hunarga bo'lgan
qiziqishini aniqlasish va ularning ma'lumotlar bazasini yaratish; 7-sinf o'quvchilari
uchun   har   oyda   bir   marta   "Kasblar   olamiga   sayohat"   mavzusida   maxsus   kurslar
olib borish; 8-sinf o'quvchilari uchun har chorakda kamida bir marotaba "Mening
kelajakdagi kasbim" mavzusida seminar-treninglar olib borish hamda o'quvchilarni
kelajakda   egallamoqchi   bo'lgan   kasblarga   yo'naltirish;   9-sinf   o'quvchilarining
kasbiy   moyilligi   bo'yicha   o'tkazilgan   pedagogik-psixologik   tashxislar   natijalari
asosida   kelgusida   aniq   ishchi   kasblar   yoki   mutaxassislikka   qaratilgan   keying
ta'limga   tayyorlash   bo'yicha   kasb-hunar   maktablarida,   hamkor   muassasalarda ta'lim olishi mumkin bo'lgan o'quvchilar o'rtasida kasbga yo'naltirish ishlarini olib
borish va hokazo. 6
Umumta’lim maktablarida mashg‘ulot olib boruvchi o‘qituvchi hozirgi zamon
talablaridan   kelib   chiqib,   avvalo,   kasbning   ahamiyati,   maqsad   vazifalarini   aniq
bilgan holda darslarni tashkil  etish maqsadga  muvofiqdir. Masalan,  amaliy san’at
turlari   bo‘yicha   o‘quvchilarni   kasb-hunarga   yo‘naltirishning   asosiy   maqsadi
quyidagilardan iborat: 
 tevarak-atrofdagi voqea-hodisalarni, go‘zallikni seza bilishga, ulardan bahra˗
olishga va ularga to‘g‘ri baho berishga o‘rgatish; 
  madaniyatimiz   va   ma’naviyatimizni,   boy   milliy   merosimizni   qadrlash,
˗
asrabavaylash va ular bilan faxrlanish tuyg‘usini shakllantirish; 
  mashhur   usta-hunarmandlarning   ijodiy   uslublarini   har   jihatdan   mukammal
˗
o‘rgatish; 
  kasb-hunarga   bo‘lgan   qiziquvchanlik,   izlanuvchanlik   va   yaratuvchanlik
˗
qobiliyatlarini oshirish.
  Ushbu   maqsadlarni   amalga   oshirishda,   ayniqsa,   noan’anaviy   usullardan
foydalanish   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishlarini   o‘stiradi.   Chunki   yuqori
darajadagi   kasbiy   madaniyat,   mustaqil   fikrlay   oladigan,   turli   echimlarni   mustaqil
hal   qiladigan,   jahon   standartlariga   mos   keladigan   barkamol   avlodni
shakllantirishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   o‘qitishning   interfaol
usullari katta ahamiyatga ega. 
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   o'quv   faoliyatidagi   umumiy   diagnostikasi
quyidagi yo'nalishlarda tashkil qilinishi mumkin.
1.   Motivatsion   diagnostika   nostandart   vaziyatlarda   bilimlarni   uzatish   va   ulardan
foydlanishda namoyon bo'ladigan o'quv faoliyatining rivojlanish darajasini nazarda
tutadi.
6
  O'zbekiston Respublikasi Prezidentining "O'zbekiston yangi taraqqiyot davrida ta'lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini 
rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi farmon 2.   Kognitiv   diagnostika   tasniflash,   guruhlash,   muammolarga   nisbatan   optimal
yechimlarni tanlash kabilardan iborat aqliy faoliyat darajasini nazarda tutadi.
3.   Tarbiya   diagnostikasi   bolalarda   og'ishgan   xulq   va   uning   sabablarini   hamda
shaxslararo   munosabatlarda   xulq   atvorning   ahloqiy   me'yorlarini   tashxislashni
nazarda tutadi.
4.   Tezkor   diagnostika   favqulodda   vaziyatlarda   bolada   yuzaga   keladigan   turli
o'zgarishlarni tashxislash va uning sabablarini aniqlashni nazarda tutadi.
O'quvchilarning   kasbiy   o'zligini   aniqlashga   bir   qator   omillar   ta'sir   korsatadi
(jadval).   Bu   omillar   natijasida   vujudga   keladigan   muammolar   oldindan   bashorat
qilingan holda, uni oldini olish va bartaraf etish usullari joriy etilishi lozim.  
Bugungi   kunda   o‘quvchilarni   kasb-hunarga   yo’naltirishda   yangi   pedagogik
texnologiyalardan foydalanish samarali natijalar beradi. Jumladan “Aqliy xujum”,
“Bumerang”,   “Tarozi”,   “Yelpig’ich”,   “Kichik   guruhlarda   ishlash”,   “Venn
diagrammasi”   “Sinkven”   kabi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   tavsiya
etiladi. Skarabey texnologiyasi interaktiv texnologiya bo’lib, u o’quvchilarda fikriy
bog’liqlik,   mantiq,   xotiraning   rivojlanishiga   imkoniyat   yaratadi   va   har   qanday
muammoni   hal   qilishda   o’z   fikrini   ochiq   va   yerkin   ifodalash   mahoratini
shakllantiradi. Ushbu texnologiya o’quvchilarga mustaqil ravishda bilimning sifati
va   saviyasini   xolis   baholash,   o’rganilayotgan   mavzu   haqida   tushuncha   va
tasavvurlarni aniqlash imkonini beradi. Ushbu texnologiya o’quvchilar tajribasidan
foydalanishni   ko’zda  tutadi   va  reflektiv  kuzatishlarni  amalga   oshiradi,  faol   ijodiy
izlash   hamda   fikriy   tajriba   o’tkazish   imkoniyatlariga   yega   bo’ladi.   “Tarozi”
texnologiyasini  munozarali, murakkab mazmunli mavzularni o’rganishda qo’llash
mumkin.   U   tanqidiy   tafakkur,   mantiq,   ijodiy   improvizasiya,   fikran   tajribalarni
rivojlantirishga yo’naltirilgan bulib o’quvchini dalillash qobiliyatini rivojlantirish,
o’z   dalillarini   yozma   va   og’zaki   shaklda   ishonchli   va   lo’nda   ifodalashni
shakllantiradi,   o’z   nuqtai   nazarini   himoya   qilish,   muxoliflarni   ishontirish   va
munozara   madaniyatiga   o’rgatadi.   “Yelpig’ich”   texnologiyasi   murakkab,   ko’p
tarmoqli,   mumkin   qadar   muammoli   turidagi   mavzularni   o’rganishga   qaratilgan bo’lib,   uning   mohiyati   shundan   iboratki,   bunda   mavzuning   turli   tarmoqlari
bo’yicha   bir   yo’la   axborot   beriladi.   Ayni   paytda,   ularning   har   biri   alohida
nuqtalardan   muhokama   yetiladi.   Bu   interaktiv   texnoloiya   tanqidiy,   tahliliy,   aniq
mantiqiy fikrlashni   muvaffaqiyatli rivojlantirishga hamda o’z g’oyalari, fikrlarini
yozma   va   og’zaki   shaklini   ixcham   bayon   yetish,   himoya   qilishga   imkoniyat
yaratadi.   Bu   texnologiya   umumiy   mavzuning   ayrim   tarmoqlarini   muhokama
qiluvchi   kichik  guruhlarning,  har   bir  qatnashuvchining,   guruhning  faol  ishlashiga
qaratilgan.   O’quvchilarni   kasb-hunarga   yo’naltirish   ishlari   ta’lim-tarbiya   bilan
uzviy   kechadigan,   uning   barcha   qirralarini   qamrab   oladigan   uzluksiz   jarayondir.
Bunday   hamkorlik   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodga   ongli   kasb   tanlash,   o’z   kasbiy
istiqbolini   belgilash   hamda   jamiyat   ravnaqiga   munosib   hissa   qo’shish   imkonini
yaratadi.
2.2 §   Psixodiagnostika metodlari , o’quvchilardan olingan ma’lumotlarni
qayta ishlash
Psixodiagnostik   metodlarning   asosiy   xususiyati   shundan   iboratki,
o’rganilayotgan   hodisaning   miqdoriy   (va   sifatiy   )   baholash   imkoniyatining
mavjudligi   tufayli   o’lchash-sinashga   yo’naltirilganligidir.Buni   ma`lum   qoidalarni
bajarish   natijasida   amalga   oshirish   mumkin   bo’ladi.     O'smirlar   va   ilk
o'spirinlarning   kasb   tanlashi   katta   hayotiy   ahamiyatga   ega   bo'lgan   ham   shaxsiy,
ham   ijtimoiy   muammo   bo'lganligadan   bu   jarayonda   ota-onalar,   jamoatchilik   va
turli   kasb   ustalari   ham   faol   qatnashishlari   kerak,   chunki   yoshlar   ko'p   hollarda
kattalarning   maslahatlari   va   tavisyalarin   i   hisobga   olgan   holda   qat'iy   bir   fikrga,
qarorga   kelishlari   mumkin.   Shuni   ham   aytib   o'tish   o'rinliki,   maktab   o'quvchilari
kasb   tanlash   borasidagi   o'z   qarorlarini,   ko'pincha,   har   tomonlama   dalillab   bera
olmaydilar,   biroq   ularning   ko'pchiligi   bu   masalaga   о   ngli   ravishda   yondashishga
intiladilar. 
Tadqiqot   ishimizda   o’quvchilarning   kasbga   qiziqishini   aniqlash   maqsadida
“Qiziqishlar   xaritasi   ”metodikasini   oldik. Maqsad:o‘quvchilarning   kasbiy
qiziqishlari, qobiliyatlarini aniqlashga   mo‘ljallangan bo‘lib, maktab psixologining kasbiy    proforientatsion  yo‘nalishda   ko‘nikma va  malakalarini shakllantirishga
qaratilgan. 
Mashg‘ulotning borishi: Qiziqishlaringiz sohasi va yo‘nalishi aniqlashga qaratilgan
quyidagi   savollarning   har   birini   diqqat   bilan   o‘qing  va   mumkin   qadar   aniq   javob
berishga harakat qiling. 
Agar savolda so‘ralgan mazmun, sizga, har tomonlama ma’qul tushsa va juda
yoqsa,   unda     javob   varaqasining   tegishli   katakchasiga   ikkita   plyus   (++)   belgisini
qo‘yasiz. 
Agar   savol   mazmuni   shunchaki   yoqsa,   unda   bitta   plyus   (+),     agar   yoqish-
yoqmasligini  bilmasangiz yoki  ikkilansangiz unda, nol (0) qo‘yasiz. 
Agar savol mazmuni sizga ma’qul bo‘lmasa, minus ( — ), agar juda yoqmasa,
ya’ni   bu   faoliyatni   yomon   ko‘rsangiz,   unda   ikkita   minus   (   —   —   )   belgisini
qo‘yasiz. Vaqt chegaralanmagan, lekin diqqat bilan, savollarni tushirib qoldirmay,
tez-tez o‘ylab javob bering. 
D iqqat boshladik!
Quyidagi   faoliyatlar   bilan   shug‘ullanishni   yoqtirasizmi?   Havas   qilasizmi?
Istaysizmi? 
1.O‘simliklar va hayvonlarning hayoti bilan shug‘ullanish, tanishish. 
2.Geografiya darsligi, geografiyaga oid kitoblarni  o‘ qish
3.Geologik ekspeditsiyalar haqidagi badiiy yoki ilmiy   - ommabop adabiyotlar
o‘ qish. 
4.Odam   anatomiyasi   va   fiziologiyasi   darslari   va   shu   sohaga   oid   darsliklar,
kitoblarni  o‘ qish. 
5.Uy-r o‘ z g‘ or darslari yoki r o‘ z g‘ or ishlariga taalluqli vazifalar. 
6.   Fizikadagi   yangi   kashfiyotlar   va   buyuk   fiziklarning   hayoti,   ijodi   haqidagi
ilmiy-ommabop adabiyotlar  o‘ qish.  7.   Ximiya   fanidagi   yangi   ixtirolar   yoki   buyuk   ximiklarning   hayoti   va   ijodi
haqida  o‘ qish. 
8.   Texnika   sohasiga   tegishli   jurnallar   o‘ qish   (masalan,   "Sirli   olam",   "Fan   va
turmush"). 
9. Ilmiy-ommabop jurnallardagi elektronika va radiotexnika b o‘ yicha yutuqlar
va yangiliklar haqida maqolalar  o‘ qish. 
10. Har xil metallar va ularning xususiyatlari bilan tanishish. 
11. Yog‘ochlarning har xil turlari va ularni amalda q o‘ llash haqida bilish .
12. Qurilish sohasidagi yutuqlarni bilish. 
13.   Har   xil   turdagi   transport   (avtomobil,   temiryo‘l)   haydovchilari   haqida
kitoblar o‘qish, filmlar ko‘rish). 
14. Uchuvchi va kosmonavtlar haqida kitoblar o‘qish, filmlar ko‘rish. 
15. Harbiy texnika bilan tanishish 
16. Tarixiy voqealar va tarixiy arboblar haqidagi kitoblar  o‘ qish. 
17. O‘zbek va jahon adabiyoti klassiklarini  o‘ qish. 
18. Gazeta va jurnallarning maqola va ocherklarini muhokama qilish. 
19. Sinfda va maktabda b o‘ layotgan ishlar va voqealarni muhokama qilish .  
20.   Maktab   hayoti   (tarbiyachi,   o‘ qituvchi,   sardorlarning   faoliyati)   haqida
kitoblar  o‘ qish. 
21. Militsiyaning faoliyati haqida filmlar k o‘ rish, kitob  o‘ qish. 
22. O‘qiyotgan, ishlayotgan yoki yashayottan joyingizni chiroyli qilib bezash,
narsalarni saranjomlash, tartibga keltirish. 
23.   "Qiziqarli   matematika",   "boshqotirmalar"   haqidagi   maqola   va   kitoblar
o‘ qish. 24. Iqtisodiy geografiyani  o‘ rganish. 
25. Chet tili mash g‘ ulotlari. 
26.   Buyuk   rassomlar   hayoti,   tasviriy   san’atning   rivojlanish   tarixi   bilan
tanishish. 
27.   Mashhur   sahna   va   kino   artistlarining   hayoti   bilan   tanishish,   ular   bilan
uchrashish, fotosuratlarini yi g‘ ish. 
28.   Mashhur   musiqachilarning   hayoti   va   ijodi   bilan,   musiqa   san’ati
nazariyasiga doir masalalar bilan tanishish va  o‘ rganish. 
29. Sport va buyuk sportchilar haqida jurnal, gazeta, kitoblar  o‘ qish 
30. Biologiya, botanika, zoologiyani  o‘ rganish .  
31.   Geografik   ixtirolar   va   ma’lumotlar   orqali   har   xil   mamlakatlar   bilan
tanishish .
33.   Odamlar   qanday   qilib   kasalliklar   bilan   kurashishlarini   o‘rganganlari
haqida, tibbiyot sohasidagi yutuqlar haqida o‘qish. 
34. Yengil sanoat korxonalariga ekskursiyaga borish. 
35. "Fiziklar hazillashadilar", "Qiziqarli fizika sohasida kitoblar o‘qish. 
36.   Tabiatdagi   ximiyaviy   hodisalarni   kuzatish,   ximiyadan   tajribalar
o‘tkazish, ximik reaksiyalarning borishini kuzatish. 
37.   3amonaviy   texnikaning   eng   so‘nggi   yutuqlari   bilan   tanishish   (radio   va
teleko‘rsatuvlarni eshitib, ko‘rib, gazetalardagi maqolalarni o‘qib). 
38.   Radiotexnika   to‘garaklariga   qatnashish   yoki   elektriklarning   ishi   bilan
tanishish. 
39. Metallarga ishlov berishda ishlatiladigan har xil o‘lchov asboblari bilan
tanishish. Ular bilan ishlash.  40.   Yog‘ochdan   uy   jihozlari   tayyorlash   jarayonini   kuzatish,   mebel l arning
yangi namunalarini o‘rgan i sh. 
41. Quruvchilar bilan uchrashish, ularning faoliyatini kuzatish. 
42. Yo‘l xarakati vositalari haqida ommabop adabiyotlapni o‘qish. 
43. Dengizchilar haqida kitoblar o‘qish, filmlar ko‘rish. 
44.  Harbiy  mazmundagi   filmlarni   ko‘rish,  kitob  o‘qish,  katta  to‘qnashuvlar
va janglar tarixi bilan tanishish. 
45.   O‘zimizda   va   chet   el   miqyosida   bo‘layottan,   siyosiy   voqealarni
muhokama etish. 
46. Adabiy-tanqidiy maqolalarni o‘qish. 
47.   Radio   va   televizordan   har   hil   yangiliklar   va   axborot   ko‘rsatuvlarini
eshitish va ko‘rish. 
48. Tuman, shahar, respublikada bo‘layotgan kundalik voqealardan xabardor
bo‘lish. 
49.   O‘rtoqlaringizga   darslarini   bajarishda   yordam   berish   va   tushuntirish
ishlarini olib borish (agar o‘zlari qila olmasalar). 
50.   Do‘stlarning,   tanishlarning   yoki   adabiy   qahramonlarning   qilmishlarini
to‘g‘ri va haqqoniy tahlil etish va ba h olash. 
51.   Oilaning   oziq-ovqat   bilan   ta’minlanishiga   ahamiyat   berish,   sayohatlar
chog‘ida hamma uchun ovqatlanishni tashkil etish. 
52.   Matematika   sohasidagi   kashfiyotlar,   buyuk   matematiklar   hayoti   va
faoliyati haqida ilmiy ommabop  adabiyotlarni o‘qish. 
53. Xalq xo‘jaligi rejalarining bajarilishi  bilan qiziqish. 
54. Chet tilida badiiy adabiyotlarni o‘qish.
  55. Redkollegiya a’zosi bo‘lish, gazetalarni badiiy bezash  bilan shug‘ullanish. 
56. Drama teatri va yosh tomoshabinlar teatriga borish. 
57. Opera yeki simfonik musiqalarni eshitish. 
58.   Sport   musobaqalarini   tomosha   qilish,   sportga   doir   radio   va
teleko‘rsatuvlarni eshitish, ko‘rish. 
59. Biologiya to‘garagiga qatnashish. 
60. Geografiya to‘garagida shug‘ullanish. 
61. Yerdagi minerallarning geografik tarqalishi haqida tasvirlar, ma’lumotlar
yig‘ish va xaritalar tuzish. 
62.   Odam   organizmi   xislatlarini,   kasallikning   paydo   bo‘lish   sabablari   va
da ’ volash usullarini o‘rgatish. 
63. Pazandalik to‘garagiga qatnashish, uyda ovqat tayyorlash. 
64. Fizikadan tajribalar o‘tkazish.
65. Eritmalarni tayyorlash reaktivlarning og‘irligini o‘lchash. 
66. Hap xil mexanizm (soat, dazmol)larni yig‘ish, tuzatish. 
  67.   Aniq   o‘lchov   asboblari   (ossillograf,   ampermetr,   voltmetr)ni   ishlatish ,
ular yordamida har xil hisoblarni olib borish. 
68. Metaldan har xil detallar va buyumlar yasash. 
69.   Yog‘ochdan   har   xil   qismlar   va   ashyolar   yasash   yoki   yog‘ochni   bad i iy
bezash (o‘ymakorlik, kuydirish, naqsh berish). 
70. Har xil imoratlarning eskizlarini, qurilishlarning chizmalarini bajarish. 
71. Yosh temiryo‘lchilar  yoki avtohavaskorlar to‘garagiga qatnashish. 
72.   Parashyutchilar   seksiyasida,   aviamodelchilar   to‘garagida   ishtirok   etish
yoki aviaklub ishida  qatnashish.  73. O‘q-yoy otish to‘gapagida  shug‘ullanish. 
74. Har xil xalqlar va mamlakatlarning kelib chiqish tarixini o‘rganish. 
75. Adabiyot fanidan sinf va uy insholari yozish. 
76. O‘zga odamlarning harakatlari, xylqi va hayotini kuzatish. 
77.   Jamoat   topshiriqlarini,   biron   bir   ishni   bajarish,   tashkil   etish   uchun
o‘rtoqlarini uyushtirish ,  birlashtirish. 
78.   Kichik   yoshdagi   bolalarga   qarash   ularga   kitob   o‘qib   berish,
shug‘ullanish,   har   xil   hikoyalar   gapirib   berish,   yoki   biron   bir   i sh da   ularga
ko‘maklashish. 
79.   Tengdoshlar   va   kichik   bolalar   orasida   tartib   va   muntazam   intizom
o‘rnatish. 
80. Sotuvchi, oshpaz, ofitsiantlarning faoliyatini kuzatish 
81. Matematika to‘garagida shug‘ullanish. 
82.  Ishlab  chiqarishning  rivojlanish  masalalarini  o‘rganish,  ishlab   chiqarish
korxonalarida hisob-kitob va rejalash borasidagi yutuqlar haqida bilish. 
83. Chet tilidagi lug‘atlar bilan ishlash, yaxshi tanish bo‘lmagan tilda o‘ziga
xos murakkab nutq xycyciyatlarini tahlil qilish. 
84. Muzey va badiiy ko‘rgazmalarga borish. 
85. Tomoshabinlar oldida, sahnada badiiy faoliyat ko‘rsatish. 
86. Biron bir musiqiy asbobda o‘ynash. 
87. Sport o‘yinlarini o‘ynash. 
88. O‘simlik va hayvonlarning rivojlanishini kuzatib, yozib borish. 
89.   Mustaqil   ravishda   geografik   xaritalarni   tuzish,   har   xil   geografik
ma’lumotlarni to‘plash.  90.   Geologiya   muzeylari   uchun   ko‘rgazma   materiallar,   minerallar   to‘plami
yig‘ish. 
91. Vrach,  hamshira, dorishunoslarning faoliyati bilan tanishish. 
92.   Bichish   va   tikish   to‘garagiga   qatnashish,   o‘zingizga   va   oila
a’zolaringizga tikish. 
93.   Fizika   to‘garagida   shug‘ullanish,   yoki   fizika   bo‘yicha   qo‘shimcha
mashg‘ulotlarga qatnashish. 
94.   Ximiya   to‘garagida   shug‘ullanish   yoki   ximiya   bo‘yicha   qo‘shimcha
mashg‘ulotlarga borish. 
95. Texnika to‘garaklarida n  birida shug‘ullanish (samolyot, dengiz kemalari
va boshqa inshootlarning modelini yasash). 
96.  Elektr   asboblari,   apparatlari   va  hap   xil   elektr   mashinalarin i ng    tuzilishi
bilan   tanishi sh ,   ishini   kuzatish   har   xil   radiouskuna   va   o‘lchov   asboblari   bilan
shug‘ullanish. 
97. Mehnat darslarida metallga ishlov berish ustaxonasida shug‘ullanish. 
98."Mohir qo‘llar" yoki yog‘ochga ishlov berish to‘garagida shug‘ullanish. 
99. Qurilishda bo‘lish, qurilish jarayoni va bezash ishlarini kuzatish. 
100.   Transport   va   yo‘lovchilarning   yo‘l   harakati   qoidalarini   bajarishlarini
kuzatish. 
101.   Eshkak   eshuvchi,   yelkanli   qayiqchi,   akvalangchi   (g‘avvoslar)
to‘garaklarida va suvda cho‘kayotganlarni qutqarish brigadasida qatnashish. 
102.  H arbiy (masalan, "shunqorlar") o‘yinlarida ishtirok etish .
  103.   Tarix   muzeylariga   borish ,   madaniy   obidalar   va   yodgorliklar   bilan
tanishish.  104.   Adabiyot   to‘garaklarida   shug‘ullanish,   adabiyotdan   qo‘shimcha
mashg‘ulotlarda ishtirok etish. 
105. Shaxsiy kundalik tutish. 
106. Xalqaro ahvol haqida sinfda axborot berish. 
107. Tarbiyachilik (masalan, sardorlik) ishlarini bajapish. 
108.   0damlarning   xatti-harakatlari   va   odatda   yashiradigan   ba’zi   bir
xulqlarining sabablarini ochish, aniqlash. 
109.  Do‘kon da xaridorlarga kerakli buyumlarni tanlashda yordam berish. 
110. Matematikadan qiyin masalalarni yechish. 
111. Pullik kirim-chiqimlarning aniq hisob-kitobini olib borish. 
112.   Chet   tili   to‘garaklarida   shug‘ullanish   yoki   chet   tilidan   qo‘shimcha
darslarga qatnashish. 
113. Badiiy to‘garaklarda shug‘ullanish. 
114. Badiiy-havaskorlik ko‘riklarida ishtirok etish. 
115. Xorda ashula aytish yoki musiqa to‘garaklarida qatnashish. 
116. Sport seksiyalarining birida shug‘ullanish. 
117.   Biologiya   olimpiadalarida   qatnashish   yoki   o‘simliklar   va   hayvonlar
ko‘rgazmasini tayyorlash. 
118. Geografik ekspeditsiyada qatnashish. 
119. Geologik ekspeditsiyada qatnashish .  
120.   Kasallarning   ahvolini   kuzatish,   g‘amxo‘rlik   qilish,   tegishli   yordam
berish, ahvollarin i  yengillashtirish choralarini ko‘rish. 
121. Oshpazlik va qandolatchilik ko‘rgazmalariga qatnashish yoki borish. 
122. Fizika olimpiadasida qatnashish.  123. Ximiyadan qiyin masalalar yechish, olimpiadalarda qatnashish. 
124.   Texnik   sxema   va   chizmalarni   tahlil   qilish,   ularni   mustaqil   ravishda
tuzish. 
125. Murakkab radiosxemalarni ta h lil qilish. 
126.   Ishlab   chiqarish   korxonalariga   ekskursiyaga   borish,   uskunalar   va
dastgohlarning yangi turlari bilan tanishish ,  ularda ishlash yoki ta’mirlash ishlarini
kuzatish. 
127. O‘z qo‘li bilan yog‘ochdan biror narsa yasash. 
128. Qurilish ishlarida imkon darajada yordamlashish. 
129.   Avtomobil,   trolleybuslarga   xizmat   ko‘rsatish   va   ta’mirlash   ishlarida
baholi qudrat qatnashish. 
130.   Har   qanday   ob-havo   sharoitida   ham   "tez   yordam"   samolyotda   uchish
yoki katta tezlik bilan uchuvchi samolyotlarni boshqarish. 
131.   Qat’iy   o‘rnatilgan   tartib   bo‘yicha   yashash,   kun   tartibiga   qat’iy   rioya
qilish. 
132.   Tarix   to‘garagida   shug‘ullanish,   tarixiy   ma’lumotlarni   to‘plash,
ma’ruzalar qilish. 
133. Adabiyot manba a lari bilan ishlash, o‘qiganlarim haqida taassurotlarimni
kundalikka yozib borish. 
134. Munozaralarda va kitobxonlar konferensiyalarida qatnashish. 
135.   O‘quvchilar   jamoatchiligi   yig‘ilishi   yoki   majlislarini   tayyorlash   va
o‘tkazish. 
136. Tarbiyasi yomon bolalarga ta’sir ko‘rsatish, bolalar va o‘smirlar tarbiyasi
masalalari  haqida kattalar bilan muhokama qilish.  137.   Militsiya   ishiga   yordam   berish,   "militsiyaning   yosh   do‘sti"   to‘garagiga
a’zo bo‘lish. 
138. Doim har xil odamlar bilan muloqotda, aloqada 6o‘lish. 
139. Matematika olipiadalarida qatnashish. 
140. Tovarlar va ular narxining kelib chiqishini  bilish, oylik maosh, mehnatni
tashkillashtirishni tushunishga harakat qilish. 
141. Do‘stlarim bilan chet tilida gaplashish. 
142. Tasviriy san’at ko‘rgazmalarida qatnashish. 
143. Teatr to‘garagiga borish. 
144. Teatr ko‘rik-tanlovlariga qatnashish. 
145. Sport musobaqalarida qatnashish. 
146.   Bog‘da   yoki   tomarqada   o‘simliklarni   o‘stirish,   hayvonlarni   tarbiyalash
va parvarish qilish. 
147. Joylarni xaritaviy (topografik) ko‘rinishda suratlarini chizish.
148.   Berilgan   dastur   bo‘yicha   murakkab   va   jiddiy   topshiriqlarni   bajarishga
to‘g‘ri keladigan qiyin va uzoq muddatli sayohatlarga borish. 
149. Shifoxona, poliklinika yoki dorixonada ishlash. 
150.   Oziq   ovqat   yoki   yengil   sanoat   korxonasida   mutaxassis   bo‘lib   ishlash
(tikuvchi, bichuvchi, qandolatchi). 
151. Fizikadan qiyin masalalar yechish. 
152. Ximiyaviy ishlab chiqarish korxonasida ishlash. 
153. Texnik ijodiyot ko‘rgazmasida ishtirok etish. 
154. Elektroenergetika yoki radioelektronika sohasida ishlash.
155. Dastgoh, (stanok)da ishlash, har xil detallar, buyumlar tayyorlash.  156. Chizmalar asosida modellar, yog‘ochsozl i k ishlarini bajarish. 
157. Qurilish brigadasida ishlash.
158.   Yo‘lovchi   yoki   yuklarni   tashish,   yo‘l   h arakati   qoidalariga   qat’iy   rioya
qalish. 
159. Bo‘ronli ob-havoda katta daryo yoki ochiq dengizda ishlash. 
160. Xarbiy injener yoki qo‘mondon bo‘lish. 
161. Ona diyorning tarix i y obidalariga sayohat qilish. 
162. Hikoyalar yozish, she’r va masal tuzish. 
163.   Devoriy   gazeta   yok i   davriy   matbuot   uchun   maqola   yoki   ocherklar
yozish. 
164. Mehnat shanbaligida brigadaga boshchilik qilish. 
165. Kichik bolalar uchun o‘yinlar, bayramlar tashkil etish. 
166.Yuridik   tashkilotlarda   ishlash   (sud,   prokuratura,   advokatura   huquqiy
maslahatxonalarda). 
167. Odamlarga har xil katta va kichik xizmatlar ko‘rsatish. 
168. Har doim matematik bilimlar talab qiladigan ishlarni bajarish. 
169.   Xalq   xo‘jaligi   korxonalarining   iqtisodi,   rejalashtirilishi   va   moliyaviy
ta’minlanishi sohasida ishlash. 
170. Chet tilidan olimpiada, tanlov va konferensiyalarda qatnashish. 
171. Tasviriy san’at ko‘rgazmalarida ishtirok etish. 
172. Sahnada yoki kinoda o‘ynash. 
173. Musiqachi, musiqiy rej i ssyor yoki musiqa darsidan o‘qituvchi bo‘lish. 
174.  Jismoniy tarbiya  o‘qituvchisi yoki treneri bo‘lish. 
Ilovalar Javob varaqasi
Familiya____________ Ism_________Maktab_______Sinf________
1 30 59 88 117 146
2 31 60 89 118 147
3 32 61 90 119 148
4 33 62 91 120 149
5 34 63 92 121 150
6 35 64 93 122 151
7 36 65 94 123 152
8 37 66 95 124 153
9 38 67 96 125 154
10 39 68 97 126 155
11 40 69 98 127 156
12 41 70 99 128 157
13 42 71 100 129 158
14 43 72 101 130 159
15 44 73 102 131 160
16 45 74 103 132 161
17 46 75 104 133 162
18 47 76 105 134 163
19 48 77 106 135 164
20 49 78 107 136 165 21 50 79 108 137 166
22 51 80 109 138 167
23 52 81 110 139 168
24 53 82 111 140 169
25 54 83 112 141 170
26 55 84 113 142 171
27 56 85 114 143 172
28 57 86 115 144 173
29 58 87 116 145 174
II BOB XULOSASI .
Har   bir   inson   hayotida   kasbiy   faoliyat   muhim   ahamiyatga   ega.   Ota-onalar
farzandlarining   ilk   qadamlaridanoq   uning   kelajagi   to   g   risida   o   ylab   qolishadi.
Farzandlarining   qiziqish   va   qobiliyatlarini   kuzatish   orqali   ularning   kasbiy
kelajagini   aniqlashga   harakat   qiladilar.   Kopgina   maktab   bitiruvchilari   kelajakda
kim  bolsam  ekan  yoki  qaysi  sohaning   mutaxassisi   bo'lsam   ekan?  -  degan  savolni
oz oldilariga qo'yib, kasb tanlash muammosiga duch kelishadi. Natijada oquvchilar
tomonidan   mutaxassisliklar   tasodifan   tanlanadi.   Hech   qanday   maxsus
tayyorgarlikka   ega   bolmasdan   yoki   kasbiy   kelajagini   tushunib   etmasdan   maktab
bitiruvchilarining   bir   qismi   darhol   ishga   joylashadi.   Bunday   misollarni   keltirib
otadigan bolsak juda kop.
Shunday ekan, o’sib kelayotgan yosh avlodni kasb hunarga yo’naltirish, to’g’ri
kasb   egallashga   yo’naltirish   masalasi   faqat   hozirgi   kunda   emas   balki   azaldan
hayotiy   ahamiyatli,   dolzarb   muammolardan   biri   ekanligini   ko’rishimiz   mumkin.
Farzandlarimizni   erta   yoshligidan   boshlab   qiziqishlari,   moyillik   va   qobiliyatlarini e’tiborga olib ularni kasb hunarga to’g’ri yo’naltirsak, nafaqat oilaning, balki butun
jamiyatning ravnaqiga samarali ijobiy ta’sir qiladi.
Keng   ma’noda   kasbiy   shakllanish   deganda   insonning   o‘z   aqliy   qobiliyatlari,
jismoniy   imkoniyatlari,   u   yoki   bu   sohaga   bo‘lgan   layoqatlari,   qiziqish   va
intilishlari,   shuningdek   qadriyat   va   dunyoqarashlariga   ko‘ra   biron-bir   kasb
sohasida ta’lim olishi, keyinchalik shu sohaga kirishib, moslasha borishi va nihoyat
yillar davomida etuk va malakali mutaxassis bo‘lib etishishi tushiniladi.
XULOSA
  Har   qanday   jamiyatning   ravnaqi,   ijtimoiy,   siyosiy,   iqtisodiy   barqarorligi
uning   fuqarolarining   aqliy   va   ahloqiy   salohiyatini   yuksak   darajada
rivojlanganligiga   bog'liq.Inson   bolasi   kamolga   yetgani   sari   ilmga,   ma'rifatga
Dastlabki   saboqni   u   maktabdan   oladi.   Maktabga   birinchi   bor   kelgan   bolada
o’qishga   nisbatan   qiziqishlari   juda   yuqori   bo’ladi.   Keyinchalik   maktabdagi qiyinchiliklar  sabab qiziqishi  so’nishi  mumkin. Shunday vaziyatlarda ustozlari  va
ota   onasi   yonida   turib   yordam   qilishlari   lozim   bo’ladi.   Davlatimizni   ham   eng
yuqorida   qo’ygan   maqsadlaridan   biri   hisoblanadi.   Ammo   kelajagimiz   egalari
bo'lgan   yoshlarga   ta'lim   berish   ularni   o'qitish   bilan   bog'liq   ayrim   muammolar
bugungi kunda kishini o'ylantirib qo'yayotgani tabiiy. Masalan bolalarning har hil
xarxashalaridan ularga nisbatan qattiq qo’llik bilan yondoshmasligi lozim bo’ladi.
B.Shouning   fikri   bo'yicha   kasb   -   mutaxassislarning   chetdagi   odamlarga   qarshi
fitnasidir.   YE.A.Klimov   o'z   ishlarida   bu   borada   bir   necha   ta'riflarni   ilgari   suradi.
Nisbat   batafsil   ta'rif   quyidagicha   "Kasb   -   jamiyat   uchun   zarur   va   qadriyatli   soha
bo'lib   bunda   insondan   jismoniy   va   ruhiy   kuch   talab   etadi"   bu   kuchlar   unga
sarflangan   mehnat   o'rniga   yashashi   va   rivojlanishi   uchun   muhim   vositalar   omili
sifatida namoyon bo'ladi.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ta’lim   siyosatining   muhim
maqsadlaridan   biri   yosh   avlodni   har   tomonlama   barkamol   insonlar   qilib
tarbiyalashdir.   Albatta,   barkamol   inson   deganda   ma’naviy   jihatdan   yetuk,   o‘z
vatanining   tarixi,   bugungi   va   kelajagi   uchun   qayg‘uradigan,   shuningdek
jamiyatning   iqtisodiy   taraqqiyotiga   o‘z   hissasini   qo‘shish   ishtiyoqida   yonib
yashaydigan   shaxsni   tushunish   bugungi   kun   talabiga   mos   keladi.   Lekin   ushbu
tushunchaga   tahliliy   yondashilsa,   uning   naqadar   serqirra,   murakkab   va   har
tomonlama umuminsoniy qadriyatlarga mos kelishini  idrok etish mumkin. Aytish
mumkinki,   barkamol   insonning   shakllanishi,   uning   munosib   kasb-hunarni
egallashi,   jamiyat   taraqqiyoti   uchun   baholi   qudrat   o‘z   hissasini   qo‘shib,   yashashi
va shu orqali jamiyatda o‘zligini namoyon etishi, ya’ni shaxs sifatida kamol topishi
nazarga   olinadi.   Komillik   sari   intilish   shaxsning   kasbiy   shakllanishi   bilan
birgalikda   yaxlit   holda   kechadigan   va   deyarli   bir   umr   davom   etadigan   murakkab
jarayondir.   Keng   ma’noda   kasbiy   shakllanish   deganda   insonning   o‘z   aqliy
qobiliyatlari, jismoniy imkoniyatlari, u yoki bu sohaga bo‘lgan layoqatlari, qiziqish
va   intilishlari,   shuningdek,   qadriyat   va   dunyoqarashlariga   ko‘ra   biron-bir   kasb
sohasida ta’lim olishi, keyinchalik shu sohaga kirishib, moslasha borishi va nihoyat
yillar davomida etuk va malakali mutaxassis bo‘lib etishishi tushiniladi. F OYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq
ta’limi   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”gi Farmoni. 2019-yilning 29-aprel.  2. O'zbekiston   Respublikasida   o'quvchi   yoshlarni   kasb-hunarga   yo'naltirish
tizimini   rivojlantirish   konsepsiyasi.   Toshkent.   O'quvchilarni   kasb-hunarga
yo'naltirish va psixologik-pedagogik Respublika tashxis markazi.  2010
3. O ' zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   " O ' zbekiston   yangi   taraqqiyot
davrida   ta ' lim - tarbiya   va   ilm - fan   sohalarini   rivojlantirish   chora - tadbirlari
to ' g ' risida " gi   farmon
4. O ‘ zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2017- yil   6- apreldagi
“ Umumiy   o ‘ rta   ta ’ lim   va   o ‘ rta   maxsus ,   kasb - hunar   ta ’ limining   davlat   ta ’ lim
standartlarini   tasdiqlash   to ‘ g ‘ risida ” gi  187- son   qarori . 
5. O ‘ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  2012  yil  28- maydagi  “ Malakali  
pedagog   kadrlar   tayyorlash   hamda   o ‘ rta   maxsus ,  kasb - hunar   ta ’ limi  
muassasalarini   shunday   kadrlar   bilan   ta ’ minlash   tizimini   yanada  
takomillashtirishga   oid   choratadbirlar   to ‘ g ‘ risida ” gi   PQ  1761- sonli   qarori
6. A . Zokirov ,   K . Farfieva ,   G . Burxonova ,   S . Alimxodjaeva .   Kasb - hunarga
yo ‘ naltirish   jarayonida   o ‘ quvchi   shaxsini   o ‘ rganish   metodikalari .- T: 2006 yil
7. Ontogenez   psixologiyasi :  nazariy   eksperimental   tahlil   E . G ’ oziyev ;  O ’ zr   oliy  
8. O’rta   maxsus   ta’lim   Vazirligi,   O’zbekiston   Milliy   universiteti.-T.:-Noshir,
2010.360 
9. Boltaboyev   S.A   va   boshqalar.   "Kasb   tanlashga   yo'llash"   ma'ruzalar   matni.
Toshkent. Nizomiy nomli TDPU 2003
10. Musilmanov   N.A,   Mullaxmedov   R.G   "Kasb   tanlashga   yo'llash"   Toshkent
2007
11. Nishanova Z.T. Psixologik xizmat. -T.: TDPU, 2006. - 162 b. 
12. (Metodika manbasi: Nemov R.S.Psixologiya: Ucheb.dlya 
13. stud.vissh.ped.ucheb.zavedeniy:   V   Z   kn.   –   Z   ye   izd.   –   M.:
Gumanitar.izd.tsentr
14. . E.G’oziyev, K.Mamedov Kasb psixologiyasi.-T :O’zMU, 2003
15. V.S. Muxina, Rivojlanish psixologiyasi. - 4-nashr, - M.: Akademiya, 1999.  16. N.Semago,M.   Semago,Bolaning   aqliy   rivojlanishini   baholash   nazariyasi   va
amaliyoti.Maktabgacha   va   boshlang'ich   maktab   yoshi.-Sankt-Peterburg:
Nutq,2010. 
17. L.S. Vygotskiy, Inson taraqqiyoti psixologiyasi. - M Eksmo nashriyoti, 2005. 
18. F. N. Gonobolin. "Psixologiya"“Ma’rifat” nashriyoti, M., 1973 y
19. Vygotskiy L. S. O'smirning pedologiyasi. 6 jildda T. Bolalar psixologiyasi 
20. B. Elkonin tahriri ostida. M.: Pedagogika 1984. 132-yillar.
21. Semenyuk L.M. Rivojlanish psixologiyasi bo'yicha o'quvchi: talabalar uchun
darslik
22. Ed.   DI.   Feldshtein:   2-nashr,   to'ldirilgan.Moskva:   Amaliy   psixologiya
instituti, 1996.
INTERNET SAYTLARI:
1. http://www.referat.ru   
2. www.inter-pedagogika.ru   
3. www.school.edu.ru   
4. www.ziyouz.com   
5. http://www.lex.uz