Maktabgacha ta'lim tashkiloti ta'lim dasturini ishlab chiqish

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Maktabgacha ta'lim tashkiloti ta'lim dasturini ishlab
chiqish
Mundarija 
 
Kirish ……………………………………………………………………………4
  I bob. Maktabgacha ta'lim tashkiloti ta'lim dasturi ……………………..………5
1.1 -§. “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi ………………………………………….5
1.2 -§.  Davlat o’quv dasturining qo’llanilishi…………………………………....12
II BOB.   MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsad va tamoyillari…………...15
2.1 -§.   MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsadi va tashkil etish 
tamoyillari…………………………………………………………………….…15
2.2 -§. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim berishda kompetensiyaviy 
yondashuv…………………………………………………………………….…21
Xulosa …………………………………………………………………………..30
Foydalanilgan  adabiyotlar………………………………………….…………..33
Ilovalar…………………………………………………………………………..34
ANNOTATSIYA
2     Mazkur   kursni   tugatish   ishining   mavzusi   Maktabgacha   ta'lim
tashkiloti ta'lim dasturini ishlab chiqish   deb nomlangan bo’lib, u 2 ta bob, 4 ta
paragraf,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat   bo’lib,   jami   40
varaqdan iborat.  
             Kursni tugatish ishini kirish qismida mavzuning dolzarbligi, o’rni, ahamiyati
batafsil   yoritilgan,   maqsad   va   vazifalari   bayon   etilgan   hamda     amaliy   ahamiyati
keltirilgan
            Mazkur   ishning   birinchi   bobida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   maktabga
tayyorlashda   “Ilk   Qadam”   davlat   o‘quv   dasturining   intensiv   yo‘llari   va   usullari
haqida   maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarga   qo‘yilayotgan   davlat   talablari
normalaridan   kelib   chiqib   ilmiy   asosga   ega   bo‘lgan   nazariy   va   amaliy   fikr
mulohazalar tahlil qilib berilgan.  
       Uning ikkinchi bobida   MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsadi va tashkil
etish   tamoyillari , Pedagogik   kompetentlikni   shakllantirishda   zamonaviy   ta’lim
texnalogiyasining   konseptual   asoslari   haqida   to’liq   yoritib   berilgan     va   ta’lim
jarayoniga tadbiq etish masalalari keltirilgan.
          Kursni   tugatish   ishining   xulosa   qismida   MTT   ta’lim   dasturini   yaratish
bo‘yicha tavsiyalar .  “Ilk Qadam”   dasturining ahamiyati ga   ta’rif berilib, tamoillar
keng   yoritib     berilgan.   Kursni   tugatish   ishini   tayyorlashda     normativ   hujjatlar
hamda maktabgacha ta’lim tizimiga tegishli manbalardan foydanilgan.
               
KIRISH
3 Mavzuning dolzarbligi.   O‘tgan davr mobaynida mamlakatimizda o‘sib
kelayotgan yosh avlodni   sog‘lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish,
ta’lim-tarbiya jarayoniga   samarali shakl va usullarni joriy etish hamda innovatsion
g‘oyalarni   targ‘ib   etishga   qaratilgan   maktabgacha   ta’limning   samarali   tizimini
tashkil  etish  muhim   vazifalarimizdan  biridir. Shu bilan birga, olib borilgan tahlil,
bolalarning   maktabgacha   ta’lim   bilan   qamrovini   ta’minlash,   tashkilotlarni   o‘quv-
metodik   materiallar va badiiy adabiyotlar bilan to‘ldirish, sohaga malakali pedagog
va   boshqaruv   kadrlarni   jalb   qilish,   ta’lim   jarayonida   innovasion   texnologiyalarni
joriy   etish   masalalarini   hal   etish   zarurligini   ko‘rsatmoqda.   “Ilk   va   maktabgacha
yoshdagi  bolalar  rivojlanishiga  qo‘yiladigan Davlat  talablari”   hamda “Ilk qadam”
Davlat o‘quv dasturi asosida kompentensiyaviy yondashuv   jarayonida pedagogik-
psixologik, metodik, badiiy adabiyotlar soni va sifati, har bir   yosh guruhiga mos va
xos adabiyotlar bilan boyitib borish ham muhim masaladir.   Bolalarni o‘ynab turib
o‘ylashga   undovchi   muammoli   vaziyatlarni   o‘yinlarda   aks   ettiruvchi   ta’limiy
rivojlantiruvchi   o‘yin   markazlari   tashkil   etish   va   ular   faoliyatini
muvofiqlashtirishda   ota-onalar   va   jamoatchilikning   jalb   qilinishi   va   boshqa   shu
kabi   omillar maktabgacha ta’lim mazmunini oshiradi. 
Kurs   ishining   predmeti.   Maktabgacha   ta'lim   tashkiloti   ta'lim   dasturi ,
Davlat   o’quv   dasturining   qo’llanilishi. “Ilk   qadam”   Davlat   o‘quv   dasturi.   Ta’lim
dasturining namunaviy tuzilmaviy elementlari.           
Kurs   ishining   maqsadi .   Maktabgacha   ta'lim   tashkiloti   ta'lim   dasturini
ishlab chiqish.  “Ilk Qadam” davlat o‘quv dasturi vazifalari.
 Kurs ishining vazifalari.   
1. Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   maktabga   tayyorlashda   “Ilk   Qadam”
davlat o‘quv   dasturining intensiv yo‘llari va usullari.
2.   Da vlat o‘quv dasturining qo‘llanilishi
3.   MTT ta’lim dasturini yaratish bo‘yicha tavsiyalar
I bob. Maktabgacha ta'lim tashkiloti ta'lim dasturi
1.1 -§. “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi
4 Ta’lim   dasturi   (quyida   –   Dastur)   –   MTT   davlat   o‘quv   dasturiga   asosan
muayyan   yosh   guruhida   tashkil   etiladigan   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   amalga
oshirishga   xizmat   qiluvchi   muhim   hujjat   bo‘lib,   u   davlat   talablariga   asosan
kutilayotgan natijalarga erishishni ta’minlashi lozim.
Dastur   –   muhim   vosita   bo‘lib,   uning   yordamida   pedagoglar   davlat
talablariga   muvofiq   muayyan   yosh   guruhidagi   bolalar   uchun   ta’lim   va   tarbiya
jarayonini tashkil etishning eng maqbul va samarali shakl, metod hamda yo‘llarini
belgilaydi.
Dastur   majburiy   qism   hamda   ta’lim   va   tarbiya   jarayoni   ishtirokchilari
tomonidan   shakllantiriladigan   qismdan   tashkil   topadi.   Har   ikki   qism   ilk   va
maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablarini amalga
oshirish nuqtai nazaridan o‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi hamda zaruriy hisoblanadi.
Dasturning   majburiy   qismi   barcha   beshta   rivojlanish   sohasi:   jismoniy
rivojlanish   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish;   nutq,   muloqot,   o‘qish   va
yozish   malakalari;   bilish   jarayonining   rivojlanishi;   ijtimoiyhissiy   rivojlanish
hamda ijodiy rivojlanishni amalga oshirishga kompleks yondashuvni ko‘zda tutadi.
Dastur bolalarning o‘ziga xos sharoitlari, ta’lim ehtiyojlari va rivojlanish
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   pedagog   davlat   talablari   asosida   ta'limning
individual pedagogik modelini qanday yaratishini ko‘rsatishi kerak.
Dastur uchta asosiy bo‘limni qamrab oladi:
 maqsadli   – bu tushuntirish xati hamda dastur o‘zlashtirilishining
rejalashtirilayotgan natijalarini
 o‘z ichiga oladigan bo‘lim;
   mazmunli   – bu dasturning umumiy mazmunini ifodalovchi va
bolalar shaxsining to‘laqonli
 rivojlanishini ta’minlovchi bo‘lim;
 tashkiliy   –   bu   dasturning   moddiy-texnik   ta’minoti   ta’rifini,
ta’lim   va   tarbiyaning   metodik   materiallar   va   vositalar   bilan
5 ta’minlanganligini,   kun   tartibini,   shuningdek,   tadbirlar,   bayramlar,
rivojlantiruvchi muhitni o‘z ichiga oluvchi bo‘lim.
Dastur   MTTning  pedagogik   kengashida   muhokama  qilinadi   va  direktor
buyrug‘i bilan tasdiqlanadi.
Bugungi   kunda   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   faoliyatini   tubdan
yaxshilash   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   qamrovini   oshirish,   ilg‘or   xorijiy
tajribani o‘rgangan holda har jihatdan   zamonaviy tizim yaratish masalasiga alohida
e’tibor   qaratilmoqda.   Bu   borada   maktabgacha   ta’lim   bolalarni   umumiy   o‘rta
ta’limga   tayyorlash   bo‘yicha   maqsadli   chora-tadbirlarni   amalga   oshirilishda
uzluksiz   ta’lim   tizimining   boshlang‘ich   bosqichidir.   Bolalarning   qiziqishi   va
intilishlarini   hisobga   olgan   holda   ularga   ta’lim-tarbiya   berish,   dunyoqarashini
kengaytirish,   mustaqil   fikrlash   qobilyatlarini   rivojlantirish,   ongiga   milliy   va
umuminsoniy   qadriyatlarini   singdirib   borish   mazmunini   hamda   maktabgacha
ta’limning   boshqaruv   tizimini   qayta   ko‘rib   chiqilishini   toqazo   etmoqda.
Maktabgacha   ta’lim   tizimini   kompleks   rivojlantirish,   bolalarni   sog‘lom   va
barkamol   etib   tarbiyalashning   barcha   jihatlari   belgilab   berildi.   Xususan,   yangi
tuzilgan   maktabgacha   ta’lim   vazirligi   oldida   shu   soha   bo‘yicha   davlat   siyosatini
ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   davlat   va
nodavlat tarmog‘ini kengaytirish va moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, ularni
malakali   pedagog   kadrlar   bilan   ta’minlash,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlariga
bolalarni   qamrab   olishini   keskin   oshirish,   ta’lim-tarbiya   jarayonlariga   zamonaviy
ta’lim   dasturlari   va   texnologiyalarini   tatbiq   etish   orqali   bolalarni   har   tomonlama
intelektual,   ma’naviy-estetik,   jismoniy   rivojlantirish   hamda   ularni   maktabga
tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash vazifalari   qo‘yildi.  
Shu   maqsadda   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   “Ilk   Qadam”   Davlat
o‘quv   dasturi   joriy   etildi.   Dasturning   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   o‘z   ichiga   3
yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarni   qamrab   olgan.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarni   maktabga   tayyorlashda   “Ilk   Qadam”   dasturining   ahamiyati   shundan
iboratki,   u   bolada   erkinlik   hissining   shakllanishida,   o‘z-o‘ziga   bo‘lgan   ishonch,
mustaqil   fikrlash,   erkin   ijod   qila   olish,   vatanparvarlik,   mehnatsevarlik,   kattalarga
6 bo‘lgan   hurmat   kabi   xislatlarni   rivojlantirishni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   dastur
amaliyotda, Koreya texnologiyasi  asosida  andoza sifatida o‘rganilib maktabgacha
ta’lim   tashkilotlarida   mashg‘ulotlar   jarayoniga   tadbiq   etildi   va   bugungi   kun
tarbiyachisiga   ulkan   mas‘uliyat   yuklaydi.   Pedagoglarni   malakasini   oshirishda
jahon   andozalariga   mos   yangiliklarni   o‘z   vaqtida   o‘zlashtirish   va   uni   pedagogik
jarayonda   uzviy   qo‘llash   “Ilk   Qadam”   dasturining   asosiy   negizi   hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligining   2018   yil   7   iyuldagi
sonli hay’at   yig‘ilishi qarori bilan “Ilk Qadam” Davlat o‘quv dasturi tasdiqlangan
va   nashr   qilish   uchun   tavsiya   etilgan.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   davlat
o‘quv   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshidagi
bolalarni   rivojlantirish   borasidagi   Davlat   talablariga   muvofiq   ishlab   chiqilgan
me‘yoriy-huquqiy hujjat bo‘lib, unda maktabgacha ta’lim   tashkilotining maqsad va
vazifalari, o‘quv-tarbiyaviy faoliyatning asosiy g‘oyalari   ifodalangan, shuningdek,
bola   ta’limning   keyingi   bosqichiga   o‘tishidagi   asosiy   kompetensiyalari
belgilangan.
            Bolaning   dunyoqarashini   shakillantirish   uchun   muhim   omillardan   biri
hisoblangan madaniy-   tarixiy qadriyatlar: milliy va mintaqaviy an‘analar bilan reja
asosida   olib   borishni   tashkillashtirish,   shuningdek,   axborot   texnologiyalridan
foydalanish   orqali   qo‘shni   viloyatlarni   madaniy   meroslari   aks   ettiruvchi   audio-
vediolar   bilan   tanishtirib   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   orqali
tarbiyalanuvchi  bola milliy qadriyatlar, tarixni anglash,   tarixdan g‘ururlanish kabi
tuyg‘ularga ega bo‘ladi.
                Ushbu  dasturda   maktabgacha  yoshdagi   bolalarning  individual  ehtiyojlarini
hisobga   olgan   holda   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   rivojlanishiga
qo‘yilgan   Davlat   talablari   asosida   hamda   “Ilk   Qadam”   davlat   o‘quv   dasturiga
muvofiq   uning   har   tomonlama   va   barkamol   rivojlanishi   uchun   qulay   shart-
sharoitlar   yaratish   maqsad   qilib   olingan.   O‘quv-tarbiyaviy   jarayonning   maqsadi
esa   bolalarda   umumiy   asosiy   kompetensiyalar   va   rivojlanish   sohalari
kompetensiyalarini shakllantirish uchun tegishli sharoitlar yaratishdan iboratdir.  
7                         Ushbu   o‘quv   dasturi   birinchi   bobi   umumiy   qoidalar   sanalib,   birinchi
bandida,   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   quyidagi   ta’lim
tashkilotlarida   qo‘llanilishi   va   ta’lim   tashkilotlarida   o‘quv   dasturlarini   yaratish
uchun majburiy hujjat ekanligi, ta’lim tashkilotining   ishchi o‘quv dasturi tashkilot
pedagoglari   tomonidan   ota-onalarni   jalb   etgan   holda   tuzilishi   va   amaldagi
qonunchilik tartibida tasdiqlanishi ko‘rsatib o‘tilgan. Ikkinchi bandda maktabgacha
ta’lim tashkilotining maqsad va vazifalari haqida ma’lumotlar o‘z aksini topgan.
                         O‘quv dasturining ikkinchi bobi 5-banddan iborat bo‘lib, maktabgacha
ta’lim tashkilot ta’lim   jarayonining maqsad va tamoyillari aks etgan: maktabgacha
ta’lim   tashkiloti   ta’lim   jarayonining   maqsadlari;   maktabgacha   ta’lim   tashkilotida
ta’lim jarayonini tashkil qilish   tamoyillari; Qo‘shimcha ta’lim xizmatlarini tashkil
qilish; Alohida ehtiyojga ega bo‘lgan   bolalar uchun mo‘ljallangan ta’lim faoliyati;
Ota-onalar bilan hamkorlik jarayonlarini qamrab   olgan.
O‘quv dasturining uchinchi bobi maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim
berishda   kompetensiyaviy   yondashuv   haqida   fikrlar   bildirilgan   bo‘lib,   2-bandni
qamrab   olgan:   I.Maktabgacha   yoshdagi   (6-7   yosh)   bolaning   umumiy   muhim
kompetensiyalari   bunga:   Kommunikativ   kompetensiya;   O‘yin   kompetensiyasi;
Ijtimoiy   kompetensiya;   Bilish   kompetensiyasi.II.Bolaning   rivojlanish   sohalari
kompetensiyalari   ham   o‘z   navbatida   bir   necha   turlarga   bo‘linadi:   “Jismoniy
rivojlanish   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish”   sohasi   kompetensiyalari;
“Ijtimoiy-hissiy   rivojlanish”   sohasi   kompetensiyalari;   “Nutq,   muloqot,   o‘qish   va
yozish   malakalari”   sohasi   kompetensiyalari;   “Bilish   jarayonining   rivojlanishi”
sohasi kompetensiyalari; “Ijodiy rivojlanish” sohasi kompetensiyalari.  
To‘rtinchi   bobi   o‘quv-tarbiyaviy   jarayon   o‘z   ichiga   olgan   bo‘lib,
«O‘zbekiston   Respublikasining ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga
qo‘yilgan   davlat   talablari»   asosida   amalga   oshirilishi,   o‘quv-tarbiyaviy   jarayonni
rejalashtirish haqida fikrlar   bayon etilgan.
Beshinchi   bobi   bolaning   rivojlanish   sohalari   bo‘yicha   yutuqlari
hisoblanadi.   Bolaning   rivojlanish   xaritasi   3   dan   7   yoshgacha   bo‘lgan   davrni   o‘z
ichiga oladi, har bir bola uchun   individual tarzda yiliga uch marta to‘ldirilishi va 6-
8 7 yoshli bolalarning maktabga tayyorlik   xaritasi faqat maktabgacha ta’lim tashkilot
bitiruvchilari   uchungina   to‘diriladi.   Oltinchi   bobi   rivojlantiruvchi   muhitni   tashkil
qilish hisoblanadi. Maktabgacha ta’lim   tashkilotida rivojlantiruvchi muhitni tashkil
etishda bolalarning o‘ziga xos belgilarga ega   bo‘lgan yoshga doir xususiyatlari va
ehtiyojlarini hisobga olish muhim ahmiyat kasb etadi.   Yettinchi bobi Davlat o‘quv
dasturiga   ilovalar   ya’ni   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   ta’lim   dasturini   tuzish
bo‘yicha tavsiyalar iborat.  
Bugungi   kunda   maktabgacha   ta’lim   tizimida   qator   islohotlar
o‘tkazilmoqda,   ularning   bari   bolalar   va   pedagoglar   manfaatlari   yo‘lida   xizmat
qilishiga,   shuningdek   maktabgacha   ta’lim   sifatini   yaxshilashga   qaratilgan.
Maktabgacha   ta’lim   vazirligining   tashkil   etilishi   maktabgacha   ta’lim   sohasida
yagona   davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   bilan   bir   qatorda,
respublikamizda maktabgacha   yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim tashkilotiga
qamrab   olishga   hamda   ta’lim   jarayoniga   endi   kirib   kelayotgan   kichik   yoshli
bolalarni   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlashdek   ma’suliyatli   vazifani   belgilab
berdi.  
Maktabgacha ta’lim vazirligining 2018 yil 18 iyunda 1-mh-son buyrug‘i
bilan   tasdiqlangan   O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi
bolalar rivojlanishiga   qo‘yiladigan davlat talablari asosida ishlab chiqilgan hamda
2018   yil   sentabr   oyidan   respublikamizning   barcha   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlariga yetkazib berilib amaliyotga   tatbiq etilgan yangi “Ilk Qadam” davlat
o‘quv   dasturi   ta’lim   jarayoniga   qo‘shilayotgan   kichik   yoshli   bolalarning   ilk
qadamlarining asosiy tamoyildir.  
Dasturda   barcha   narsaning   asosi   ijtimoiy   yondashuvdir,   ya’ni   ta’lim-
tarbiya   jarayonining   diqqat   markazida   bola   va   uning   manfaatlari   turadi.   Pedagog
ota-ona,   pedagogik   tarkib,   bolaning   o‘zi   va   albatta,   jamiyat   hamda   davlat   kabi
ijtimoiy hamkorlar  bilan bir ijtimoiy   muhitni  tashkil  qiladi.   Avvalo, “Ilk Qadam”
davlat   o‘quv   dasturi   asosida   bolalarni   bilim   olish   jarayonini   o‘yinlar   orqali
rivojlantirish   yotadi.   Bu   esa   bolalarda   ilm   olish,   ijod,   ijtimoiy   yo‘nalish   kabi
tushunchalarni   rivojlanatirib,   bolada   sog‘lom   hayot   tarzi   tarbiyalanadi   va   ular
9 ijtimoiy   muhitda   o‘zlarini   qanday   tutish   kerakligini   tushuna   boshlashadi.
Bolalarning   jamiyatga   ijtimoiylashuvini   kompetensiyaviy   yondashuv   asosida
tashkil etilishi   “Ilk Qadam” davlat o‘quv dasturining zamonaviy jahon standartlari
andozalari asosida   yaratilganlini ko‘rsatib beradi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ta’lim   berishda   kompetensiyaviy
yondashuv   o‘sib   borayotgan   bola   shaxsini   hayotga   tayyorlash,   unda   hayotiy
muhim masalalarni hal qilish uchun zarur bo‘lgan, axloqiy me’yor va qadriyatlarni
o‘zlashtirish,   boshqa   insonlar   bilan   muloqot   qilish,   «Men»   obrazini   qurish   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   faoliyat   usullarini   shakllantirishga   tayyorgarlikni   ko‘zda   tutadi.
Boshlang‘ich   muhim   kompetensiyalar   bolaning   faoliyat   va   axloq   sub’ekti
sifatidagi yaxlit   rivojlanishini talab etadi.
Kompetensiya   bolaning   bilim,   ko‘nikma,   malaka,   qobiliyat   va
qadriyatlari   majmuidir.   Boshlang‘ich  kompetensiyalar,  rivojlanish  sohasidan  qat’i
nazar,   bola   shaxsi   shakllanishi   uchun   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Maktabgacha
ta’lim   yoshidagi   bolalarga   kompetensiyaviy   yondashuv,   ilk   va   maktabgacha
yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga   qo‘yiladigan   davlat   talablarida   belgilab   berilgan
kichik   va   maktab   yoshigacha   bo‘lgan   bolalarni   besh   yo‘nalishda   rivojlantirib,
bolani   4   kompetensiyaga   ega   bo‘lgan   holda   1-sinfga   chiqishidagi   motivatsion
vazifalarni   hamda   “Ilk   Qadam”   davlat   o‘quv   dasturi   vazifalarni   to‘laqonli
bajarilishini   ko‘zlaydi.   Istiqbolda   belgilanayotgan   bunday   ulkan   vazifalarning
amalga  oshirilishi  soha   mutaxassislarini,  sohaga   oid me’yoriy  huquqiy hujjatlarni
hamda   maktabgacha   ta’lim   pedagogikasini   puxta   o‘zlashtirib,   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   keng   tatbiq   etishlari
uchun barcha shart-sharoitlarni yaratib bermoqda.  
Bundan   tashqari   kasb-hunar   kollej   o‘quvchilarini,   maktabgacha   ta’lim
tashkiloti   tarbiyachilarining   pedagogik   mahoratini   oshirish   borasida
o‘tkazilayotgan amaliy seminar-   treninglarning asosiy maqsadi “Ilk Qadam” davlat
o‘quv   dasturi   doirasida   bolalarga   bilim   berishda   bolalar   xonalarning   hatto   kichik
detallarigacha   qulay   dizayni   bilan   jihozlashni,   ular   uchun   boy   adabiyotlar   va
rivojlantiruvchi   o‘yinlardan   to‘g‘ri   va   unumli   foydalanish   usullarini   o‘rgatishdir.
10 Bu   esa   kelajagimiz   davomchilari   yosh   avlodni,   erta   bolalikdan   jamiyatda   o‘zini
tutish va   shaxsiy gigiena ko‘nikmalarini tarbiya qilish kabi alohida jihatlarni o‘zida
tarkib   toptirishga   hamda   maktabgacha   ta’lim   tizimi   muvaffaqiyatining   asosini
tashkil etishga xizmat qiladi.
11 1.2 -§.  Davlat o’quv dasturining qo’llanilishi
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun davlat o‘quv dasturi O‘zbekiston
Respublikasining ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan
davlat   talablariga   muvofiq   ishlab   chiqilgan   me’yoriy-huquqiy   hujjat   bo‘lib,   unda
maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   maqsad   va   vazifalari,   ta’lim   va   tarbiya
jarayonining   maqsad   va   tamoyillari,   shuningdek,   bolaning   keyingi   ta’lim
bosqichiga o‘tishidagi tayanch kompetensiyalari belgilangan.
Davlat   o‘quv   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim
davlat   standartini   amalga   oshirish   mexanizmi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Davlat   o‘quv
dasturining   asosiy   vazifasi   kompetensiyaga   asoslangan   yondashuv   asosida   bola
shaxsini rivojlantirish hisoblanadi.
Davlat   o‘quv   dasturi   O zbekiston   Respublikasining   quyidagiʻ
maktabgacha ta lim tashkilotlari va muassasalarida qo llanilishi majburiydir:	
ʼ ʻ

davlat maktabgacha ta’lim tashilotlarida;

maktabgacha ta’lim sohasida xizmatlar ko‘rsatuvchi nodavlat
MTTlarida;

ta’lim va tarbiyaning muqobil shakllarida;

“Mehribonlik” uylari maktabgacha ta’lim guruhlarida;

monitoring   va   uzluksizlikni   ta’minlash   maqsadida
maktabgacha   va   boshlang‘ich   ta’limni   nazorat   qiluvchi   boshqaruv
organlarida
Davlat o‘quv dasturining qo‘llanilishi
 Davlat   o‘quv   dasturi   muqobil,   parsial,   moslashtirilgan   o‘quv
dasturlarini yaratishda majburiy tayanch hujjat hisoblanadi.
12  MTT   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan
muqobil, parsial, moslashtirilgan o‘quv dasturlarini qo‘llash huquqiga ega.
 MTT   o‘quv   dasturi   mutaxassislar   va   ota-onalarni   jalb
qilgan holda, pedagoglar tomonidan tuziladi va amaldagi qonun hujjatlariga
muvofiq tasdiqlanadi
MTTning maqsad va vazifalari
MTTning maqsad va vazifalari quyidagilardan iborat:
 bolaning   shaxsiy   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   ilk   va
maktabgacha yoshdagi bolalar
 rivojlanishiga   qo‘yilagan   davlat   talablari   asosida   hamda   MTT
davlat o‘quv dasturiga muvofiq
 uning   har   tomonlama   va   barkamol   rivojlanishi   uchun   qulay
shart-sharoitlar yaratish;
 maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini
tashkil etish va amalga oshirish;
 bolalarning   ilk   rivojlanishi   masalalarida   oila   va   mahalliy
jamoatchilik o‘rtasida o‘zaro hamkorlikni
 tashkil etish va amalga oshirish.
Pedagogning roli
Davlat   o‘quv   dasturini   amalga   oshiruvchi   pedagog   bolaning   shaxsiga
hurmat   ko‘rsatadi   va   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   dastur   tamoyillariga   muvofiq
tashkil qiladi.
Pedagog   fasilitator   sifatida   bolalarga   ta’lim   va   tarbiya   berishda   o‘z
bilimi, ko‘nikma va resurslaridan foydalanadi. Pedagog ta’lim va tarbiya jarayonini
rejalashtiradi,   bolaning   har   tomonlama   rivojlanishiga   va   uning   salohiyatini
ochishga   hissa   qo‘shadigan   rivojlantiruvchi   muhitni   yaratadi.   Buning   uchun
13 pedagog   bolaning   rivojlanish   xususiyatlarini   biladi,   uning   his-tuyg‘ularini
tushunadi, har bir bolaning ehtiyojlari va qiziqishlarini aniqlaydi va hisobga oladi.
Pedagog guruhda shunday inklyuziv muhit yaratadiki, unda har bir bola
o‘zini ardoqli, qobiliyatli va ta'lim jarayoniga jalb qilingandek his qilishi kerak.
Pedagog   bolaning   mustaqil   harakat   qilish,   natijalarga   erishish   va
yutuqlarni   amalga   oshirish   hamda   ulardan   zavqlanish   qobiliyatini   rivojlantirishga
hissa   qo‘shadi.   Pedagog,   shuningdek,   bolalarda   zarurat   bo‘lganida,   har   bir   bola
tarbiyachidan   yordam   va   dalda   olishi   mumkinligiga   ishonch   hissining   paydo
bo‘lishiga   yordam   beradi.Pedagog   doimiy   ravishda   kasbiy   kompetentligini
takomillashtirish   uchun   o‘z   kasbiy   faoliyatini   hujjatlashtiradi,   tahlil   qiladi   va
baholaydi.
Pedagog bolaning, ota-onalarning va mahalliy jamoatchilik vakillarining
fikri va tajribasini hurmat qiladi va o‘z ishini teng sheriklik asosida quradi.
14 II BOB.   MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsad va tamoyillari
2.1 -§.   MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsadi va tashkil etish
tamoyillari
Mtt   ta’lim   va   tarbiya   jarayonining   maqsadi. Maktabgacha   ta'lim
tashkilotida   ta’lim   va   tarbiya   jarayonining   maqsadi   bolaning   tayanch
kompetensiyalari   va   rivojlanish   sohalarining   kompetensiyalarini   shakllantirish
uchun shart-sharoitlarni yaratishdir.
MTTda TA’LIM VA TARBIYA JARAYONINI TASHKIL ETISH
TAMOYILLARI
Tamoyillar   O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlaridan   kutilayotgan   natijalarni,   shuningdek,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlari   pedagoglari   tomonidan   davlat   o‘quv   dasturini   amalga   oshirishda
ta’minlanishi   kerak   bo‘lgan   rivojlantiruvchi   muhitning   xususiyatlarini,
maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim berish va rivojlantirishdagi yondashuvlarni
tavsiflaydi.
MTT ta’limva tarbiya jarayonining tamoyillari quyidagilardan iborat:
Bolalikni o‘ziga xos qadriyat ekanligini tan olish.  Bolalik – bu muhim
ahamiyatga   molik   yosh   va   hayotiy   davr.   Bolalikning   o‘ziga   xos   xususiyati   -   bu
bolalarning ta’lim olish tajribasi natijasida kattalardan ko‘ra ko‘proq o‘rganish va
o‘zgarish   qobiliyatiga   ega   ekanligidir.   Bolalik   –   bu   baxtli   bolalik   huquqi   tan
olinadigan, bola rivojlanishining muhim bosqichi.
Bolaning   huquqi,   individualligi   va   rivojlanish   imkoniyatlarini
hisobga olish.   Barcha bolalar katta imkoniyat egasi  bo‘lib dunyoga keladi  va har
biri   tug‘ma   iste’dodga   ega.   Har   bir   bola   o‘ziga   xos   individualdir.   Barcha   bolalar
15 o‘z salomatligi va farovonligini himoya qilish, mustahkamlash, shuningdek, sifatli
maktabgacha ta'limdan teng foydalanish huquqiga ega.  
Bolalar,  shu   jumladan,   alohida   ehtiyojli   bolalar   ta'lim   jarayonining   faol
ishtirokchisi  sifatida tan olinadi  va faoliyat  turini  tanlash,  rejalashtirishda ishtirok
etish, bilimga bo‘lgan tabiiy qiziqishlarini qondirish orqali ularning ta’lim olishi va
rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
Har   bir   bolaning   har   tomonlama   rivojlanishi   va   farovonligini
ta'minlash.   
MT-parvarish,   ta'lim   va   tarbiyadagi   uyg‘un   jarayondir;   u   bolaning
barcha   rivojlanish   sohalarida   rivojlanishini   ta'minlaydi;   bu   ta’lim   va   tarbiya
jarayonida   barcha   rivojlanish   sohalarining   o‘zaro   bog‘liqligini ,   shuningdek,
ta’lim olishning turli xil va har tomonlama imkoniyatlari va har bir sohasi bo‘yicha
integratsiyani  ta'minlash zarurligini belgillaydi.
Bolaning   sog‘lig‘ini   saqlash,   mustahkamlash   va   xavfsiz   muhitni
ta'minlash.  Bolaning turli ehtiyojlarini, shu jumladan, harakatga bo‘lgan ehtiyojini
qondirish;   faol   o‘yinlar   va   kundalik   jismoniy   mashqlar   orqali   bolalar   o‘zlarining
his-tuyg‘ularini,   yirik   va   mayda   motorika   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar;
harakatda   atrof-olamni   o‘rganadilar   va   turli   predmetlarni   boshqaradilar;   o‘z
tanasining   ta’sir   va   imkoniyatlarini   farqlay   oladilar,   unga   g‘amxo‘rlik   qilishni   va
sog‘lom turmush tarzini qabul qilishni boshlaydilar.
O‘yin   orqali   ta’lim   olish   va   rivojlantirish.   O‘yin   maktabgacha
yoshdagi bolalarga ta’lim berishda muhim yondashuvdir. O‘yin quvonch keltiradi
va   bolalarni   rag‘batlantiradi,   ularga   yangi   ko‘nikma   va   bilimlarni   o‘rganishga,
o‘zini   va   atrofidagi   dunyoni   bilishga   imkon   beradi.   MT   bolaning   o‘yin   huquqini
tan   oladi,   o‘yinning   bola   uchun   muhimligini   va   uning   individual   rivojlanishi,
ta’lim   olishi   va   farovonligiga   ko‘maklashishdagi   pedagogik   imkoniyatlari   tan
oladi.
MTTning   oila,   mahalla,   maktab   bilan   hamkorligi.   Bolaning
farovonligi   uning   oila   a’zolari   va   yaqinlaring   MTT   ahamiyatini   tushunishiga
bog‘liq.   Ota-onalar   va   mahalliy   hamjamiyat   o‘quv   dasturida   ta’lim   va   tarbiya
16 jarayoniga   qatnashishga   jalb   qilinganda   va   o‘z   hissasini   qo‘shganda   bolalar
yaxshiroq ta’lim oladilar va rivojlanadilar.
Milliy, tarixiy va madaniy an’analar, ma’naviy boyliklarni tan olish
va   boshqa   xalqlar   madaniyatiga   hurmatda   bo‘lish.   Bolalarning   o‘z   milliy
madaniyati,   tili,   an'analarini   hurmat   bilan   e'tirof   etilganda   ular   yaxshiroq   ta’lim
oladilar   va   rivojlanadilar.   Davlat   o‘quv   dasturi   milliy   va   mintaqaviy   madaniy
xususiyatlarni   hisobga   olgan   holda   tuziladi.   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotida
bolaning   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   –   bu   jamoaviy   ish   bo‘lib,   uni   amalga
oshirishga   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   direktori   mas’uldir.   Ushbu   tamoyillar
maktabgacha  ta’lim   tashkiloti  ta’lim   va  tarbiya  jarayonining  asosini  tashkil   etadi,
pedagoglarga   davlat   o‘quv   dasturini   rejalashtirish   va   amalga   oshirishda,   har   bir
bolaga ta’lim berish va rivojlantirish bo‘yicha pedagogik va amaliy qarorlar qabul
qilishda qo‘llanma bo‘lib hisoblanadi.
Qo‘shimcha ta’lim xizmatlarini tashkil etish
Qo‘shimcha   ta’lim   xizmatlari   MTT   tomonidan   tashkilot
imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan   holda,   shuningdek,   bolalar,   oilalar   va   mahalliy
hamjamiyat manfaatlarini inobatga olgan holda tashkil etiladi. Maktabgacha ta’lim
tashkilotlarida   qo‘shimcha   ta’lim   xizmatlarini   ko‘rsatish   O‘zbekiston
Respublikasining   amaldagi   me’yoriy-huquqiy   hujjatlariga   muvofiq   amalga
oshiriladi.
Qo‘shimcha   ta’lim   xizmatlari   fakultativ   hisoblanadi   va   ularni   tashkil
qilishda   ko‘ngillilar   (volontyorlar),   ota-onalar,   mutaxassislar   va  homiylar   ishtirok
etishi   mumkin.Qo‘shimcha   ta’lim   xizmatlari   asosiy   ta’lim   faoliyatidan   tashqari
amalga   oshiriladi   va   MTT   o‘quv   rejasiga   kiritilmaydi.   Qo‘shimcha   ta’lim
xizmatlarini   ko‘rsatuvchi   pedagoglar,   ko‘ngillilar,   homiylar,   mutaxassislar,   ota-
17 onalar mavzuli rejani ishlab chiqadilar, bu xizmat ko‘rsatishga qarab, davlat o‘quv
dasturining yillik mavzuli rejasi asosida tuzilishi mumkin.
Ta’lim olishda alohida ehtiyojlari bo‘lgan
bolalar uchun ta’lim va tarbiya jarayoni (inklyuziv ta’lim)
Davlat   o‘quv   dasturi   har   bir   bolaning   ta’lim,   tarbiya,   rivojlanish,   himoya   va   faol
ishtirok etishdan teng foydalanish huquqlarini tan oladigan inklyuziv o‘quv dasturi
hisoblanadi.
Davlat   o‘quv   dasturi   barcha   bolalar,   shu   jumladan,   alohida   ta’lim   olish
ehtiyojlari   bo‘lgan   bolalarning   individual   xususiyatlari,   kuchli   tomonlari,
qiziqishlari,   qobiliyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   ta’lim   olish,
rivojlanish va muloqotda qo‘shimcha yordam ko‘rsatishga mo‘ljallangan.
Maktabgacha   ta’lim  tashkilotida  alohida  ta’lim   olish  ehtiyojlari   bo‘lgan
bolani ta’lim olishi va rivojlantirishni qo‘llab-quvvatlash – bu MTTning direktori,
pedagog va mutaxassislari tomonidan tashkil etiladigan jamoaviy ish.
Zarur   bo‘lganda,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   pedagogik   jamoasi
va   rahbariyati   tor   mutaxassislarni   jalb   qilgan   holda,   bola   rivojlanishining
individual xususiyatlarini hisobga olgan holda, bolaning yakka tartibdagi rejasini 2
yaratadi.
Inklyuziv yo‘nalishdagi ta’lim va tarbiya jarayoni davlat o‘quv dasturiga
muvofiq   amalga   oshiriladi,   uning   asosida   individual-moslashtirilgan   dasturlar
ishlab   chiqilishi   mumkin.   Bunday   individual   inklyuziv   dasturda   alohida   ta’lim
olish   ehtiyojlari   bo‘lgan   har   bir   bolaning   ta’lim   olishi,   rivojlanishi,   ishtiroki   va
farovonligi   uchun   barcha   mumkin   bo‘lgan   to‘siqlarni   bartaraf   etadigan   o‘quv
muhiti va o‘qitish usullarini moslashtirish zarur
Ota-onalar va mahalliy hamjamiyat bilan
18 hamkorlik
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   ota-onalar   bilan   hamkorligi
maktabgacha   ta’lim   sifatining   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biridir.   Mahalliy
hamjamiyat bilan hamkorlik bolalarning ta’lim olishi, farovonligi va rivojlanishida
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   MTT   ota-onalar   4   va   mahalliy   hamjamiyat   5   bilan
o‘zaro munosabatlarning turli shakllarini amalga oshirishi mumkin:
 bolalar   rivojlanishining   dolzarb   masalalari   bo‘yicha   ota-
onalarning   malakalarini   rivojlantirish   va   takomillashtirish   (seminar,   ota-
onalar   klubi,   trening,   maslahat,   konferentsiya,   davra   suhbati,   pedagogik
mehmonxonalar va boshqalar);
 muntazam   ravishda   muloqot   (kommunikatsiya)ni   ta'minlash
(ma'lumotlarning   maxfiyligini   ta'minlagan   holda   pedagoglarning   ota-onalar
bilan   online   va   offline   uchrashuv   va   yig‘ilishlarni   o‘tkazishi,   elektron
xabarlar   almashishi,   bolaning   rivojlanishi   haqida   ma'lumot   berishi   va
boshqalar);
 ota-onalarni   guruh   va/yoki   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga
ko‘ngillilik   faoliyatiga   jalb   etish   (rivojlantiruvchi   muhitni   yaratishda
ishtirok etish; xavfsiz muhitni ta’minlash; o‘yinlar tashkil etish; qo‘shimcha
xizmatlarni   ko‘rsatish;   ko‘rgazmalarni   bezash,   mashg‘ulot,   bayram   va
tadbirlarni tashkil etish va ularda birgalikda qatnashish);
 ota-onalarga   uyda bolaning o‘qishni   davom ettirishida (tashkil
etishda) ko‘maklashish (topshiriqlar haqida ma'lumot berish, resurslar bilan
ta'minlash,   bolaning   rivojlanishi   va   ta’lim   olishini   kuzatish,   o‘quv   dasturi
doirasida bolalar loyihalarida ishtirok etish va boshqalar);
 maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   oid   qarorlar   qabul   qilishda
ishtirok   etish   (kuzatuv   kengashi   va   ota-onalar   qo‘mitasi   bilan   ishlash,
ularning   faoliyati   to‘g‘risida   ota-onalarni   xabardor   qilish,   umumiy   va
guruhlarning   ota-onalar   yig‘ilishlarida   qatnashish,   maktabgacha   ta’lim
tashkilotining yangi dasturlarini yaratish va ularni amalga oshirishda ishtirok
19 etish,   bolaning   qiziqishlariga   qarab   maktabgacha   ta’lim   tashkilotida
qo‘shimcha xizmatlarni tanlash);
 bolalarni   tarbiyalash   va   rivojlantirishda   mahalliy   hamjamiyat
bilan   hamkorlikni   kuchaytirish   (maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari
faoliyatini   takomillashtirishda   mahalliy   hamjamiyat   resurslaridan
foydalanish,   hududdagi   muzeylar,   istirohat   bog‘lari,   hunarmandlar
ustaxonalari va boshqa diqqatga sazovor joylarga tashrif buyurish, mahalliy
hokimlik   yetakchilari   bilan   uchrashuvlar   tashkil   etish,   ularni   guruhlarga   va
ota-onalar   ishtirokidagi   tadbirlarga   taklif   qilish,   ochiq   eshiklar   kuni   va
bayramlar tashkil etish).
20 2.2 -§. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim berishda
kompetensiyaviy
Maktabgacha   ta’lim   bolaning   tayanch   kompetensiyalarini   rivojlantirish
uchun  asos  bo‘lib  xizmat   qiladi.   U  ta’limning  keyingi   bosqichlarida,  shuningdek,
butun hayoti davomida rivojlanib boradi.
Davlat   o‘quv   dasturi   kompetensiyaviy   yondashuvga   asoslangan.   Bu
maktabgacha ta’lim va tarbiya jarayonida bolalar faoliyatining turli-tuman turlarida
shakllanadigan kompetensiyalarni rivojlantirishga qaratilgan.
Kompetensiya   –   bolaning   bilim,   ko‘nikma,   malaka   va   qadriyatlari
majmuidir.
Kompetentli   bola   o‘z   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   muayyan
vaziyatda  safarbar  qilishi  va  qo‘llashi,  o‘z  maqsadiga   erishishi  va   rivojlanishning
har bir bosqichida yoshiga mos keladigan vazifalarni hal qilishi mumkin.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ta’lim   berishda   kompetensiyaviy
yondashuv   bolalarning   bilish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ehtiyojlari,   muammolar   va
imkoniyatlarga samarali javob berish qobiliyatini shakllantirish, axloqiy me'yorlar
va   qadriyatlarni   rivojlantirish,   boshqa   insonlar   bilan   muloqot   qilish,   shaxsiy
("Men" konsepsiyasi) ni shakllantirishni o‘z ichiga oladi.
Maktabgacha yoshdagi (6-7 yosh) bolaning tayanch
kompetensiyalari
21 ●  Kommunikativ
●  Ijtimoiy
●  Shaxsiy ("Men" konsepsiyasini qurish)
●  Bilish
Kommunikativ   kompetensiya   –   atrofdagi   odamlar   bilan   o‘zaro
munosabatlarning   konstruktiv   usullari   va   vositalariga   ega   bo‘lishni   taqozo   qiladi;
muloqot   qilish   va   yuzaga   kelgan   o‘yin,   bilish,   maishiy   va   ijodiy   vazifalarni
muvaffaqiyatli hal qilish qobiliyati.
Bu   kompetensiyaga   nutqni   rivojlanish   ham   kiradi.   Nutq   bolaning
kognitiv   va   ijtimoiy   rivojlanishi   hamda   dunyoni   bilishi   uchun   zarur   vositadir.
Mazmunga   boy   va   rag‘batlantiruvchi   ta’lim   muhitida   bolalar   og‘zaki   va   yozma
muloqot ko‘nikmalarini rivojlantiradilar, bu ularga o‘zlariga ishonishga, boshqalar
bilan munosabatlarni o‘rnatishga, dunyo haqidagi tushunchalarini shakllantirishga,
mashg‘ulotlarda ishtirok etishga va loyiha ishlarini jamoa bo‘lib bajarishga yordam
beradi. Bolalar kattalar va boshqa bolalar tomonidan tushunilishlari uchun o‘zlarini
namoyon   etishlari   mumkin.   Ular   aytilganlarni   tushunish   uchun   tinglaydilar   va
kuzatadilar; savol va topshiriqlarni eshitadilar va shunga mos javob berishadi. Ular
nutqni,   ayniqsa   o‘qish   va   yozishni   o‘z   ichiga   olgan   mashg‘ulotlarga   ijobiy
qarashadi.   Ular   nutqning   turli   shakl   va   funktsiyalarini   biladilar,   ulardan
foydalanadilar   va   kerak   bo‘lganda   ularni   turli   xil   muloqot   holatlarida
moslashtiradilar.
Bu   kompetensiya,   shuningdek,   axborot   olish   uchun   turli   xil   aloqa
vositalari va kanallardan mustaqil foydalanish qobiliyatini o‘z ichiga oladi; ta’lim
olishi   va   rivojlanishida   foydalanish   uchun   kerakli   ma'lumotlarni   qidirish,   tahlil
qilish   va   tanlash,   ularni   tartibga   solish,   o‘zgartirish,   saqlash   qobiliyatini
mustahkamlaydi.
Ijtimoiy kompetensiya   – bu bolaning belgilangan tartib va odob-ahloq
qoidalariga   rioya   qilgan   holda   tengdoshlari   va   kattalar   bilan   birgalikda   ishlash
qobiliyati.   Bolalar   boshqalarni   hurmat   qilishni   va   ularning   aytganlarini   hisobga
olishni   o‘rganadilar.   Guruhlarda   samarali   ishlash   uchun   zarur   bo‘lgan   xulq-atvor
22 qoidalariga   amal   qiladilar.   Muammoli   vaziyatlarda   ular   yoshi   va   individual
rivojlanish   xususiyatlariga   mos   ravishda   ularni   hal   qilish   harakatlarini   amalga
oshiradilar. Ular tobora ko‘proq o‘zlarini guruhning bir qismi sifatida ko‘radilar va
o‘z   huquq   hamda   majburiyatlari   borligini   tushunadilar.   Ular   individual   farqlarga
ochiq. Bolalar boshqalar bilan uyg‘unlikda yashashlari mumkin. Ular turli insonlar
bilan   muloqot   qilishadi   va   atrofdagilarning   madaniy   jihatdan   xilma-xilligini   tan
oladilar, ularga yordam beradilar va qo‘llab-quvvatlay oladilar.
Shaxsiy   kompetensiya   ("Men"   konsepsiyasini   yaratish).   Shaxsiy
kompetensiyani   rivojlantirish   orqali   bola   maktabgacha   yoshda   shakllanadigan   va
butun hayoti davomida takomillashib boradigan bir qator xususiyatlarni namoyish
etadi. Bu kompetensiya bolaning o‘z-o‘ziga g‘amxo‘rlik qilish uchun mas'uliyatni
o‘z zimmasiga olish qobiliyatini hamda kundalik hayotini  boshqarish va barqaror
sog‘lom turmush tarzini amalda qo‘llash mahoratini o‘z ichiga oladi.
Bolalar   hayotdagi   o‘z   o‘rnini   biladilar,   o‘zlarining,   shuningdek,
boshqalarning farovonligi haqida g‘amxo‘rlik qilishga o‘rganadilar. Bola mustaqil
va   u   o‘ziga   ishonadi.   O‘zining   kuchli   va   zaif   tomonlarini   biladi,   ularni   bartaraf
etish   ustida   ishlay   boshlaydi.   U   o‘zining   boshqalardan   farqli   tomonlarini
tushunadi. O‘z g‘oyalarini ilgari suradi va targ‘ib qila oladi; o‘zi uchun qaror qabul
qilishni   o‘rganadi.   U   qanday   tanlashni   biladi,   o‘z   oldiga   maqsadlar   qo‘yadi.   O‘z
harakatlari   uchun   tashabbus   va   mas’uliyatni   namoyon   qiladi.   O‘zining   yaxshi
ko‘rgan   narsasi,   qiziqishlari,   his-tuyg‘ulari   bilan   o‘rtoqlashadi.   O‘sib   borayotgan
jismoniy,   kognitiv,   hissiy   va   ijtimoiy   ehtiyojlarini   qondiradi.   O‘z   ehtiyojlarini
bildiradi va ularni qondirishni biladi, o‘zini boshqara oladi; sog‘lom turmush tarzi
qoidalariga,   madaniy-gigiyenik   tartib   qoidalarga   rioya   qiladi,   jismoniy   tarbiya
bilan shug‘ullanadi, o‘z salomatligi uchun mas’uliyatni namoyon qiladi.
Bilish   kompetensiyasi   bilim   olish,   o‘qish   va   o‘rganish;   mustaqil
ravishda   izlanish,   tahlil   qilish   va   atrofolamni   tushunish   uchun   kerakli
ma'lumotlarni tanlash qobiliyatini o‘z ichiga oladi. Harakat va o‘zaro munosabatlar
orqali   bolalar   bilim   olish   va   o‘rganish   strategiyalarini   ishlab   chiqadilar.   Ular
atrofolamdagi   yangi   ob’yektlarni   o‘rganadilar   va   kashf   etadilar.   Boshqalar   bilan
23 o‘yin   va   o‘zaro   muloqot   jarayonida   ular   kuzatadilar   va   tajriba   o‘tkazadilar.   Ular
muammolarni   tushunish   va   hal   qilish   uchun   yangi   imkoniyatlar   topadilar.   Ular
o‘zlarining   kashfiyotlari   bilan   o‘rtoqlashadilar   va   asta-sekin   mustaqil,   o‘z-o‘zini
boshqaradigan, tahlil qila oladigan va ijodkor shaxsga aylanadilar.
Bolalar   muammoni   hal   qilishga   e'tibor   qaratishlari,   muammolarni   hal
qilish   strategiyalarini   ishlab   chiqishlari   va   atrofdagi   dunyoni   tushunish   va
tushuntirish   uchun   maqsadlar   qo‘yishda   kognitiv   qobiliyatlarini   ishga   solishlari
mumkin.   Bolalar   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishlarini   davom   ettirishlari,
o‘rganishdan   zavqlanishlari   va   o‘rganganlarini   baham   ko‘rishlari,   kashfiyotlarini
boshqalar bilan bo‘lishishlari mumkin.
 Bolaning rivojlanish sohalari kompetensiyalari
       Bolaning kompetensiyalari bola rivojining quyidagi sohalarida belgilanadi:
 jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi;
 ijtimoiy-hissiy rivojlanish;
 nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari;
 bilish jarayonining rivojlanishi;
 ijodiy rivojlanish.
 «Jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzini shakllantirish» sohasi
kompetensiyalari
«Jismoniy   rivojlanish   va   sog‘lom   turmush   tarzining   shakllanishi»   sohasidagi
o‘quv-tarbiyaviy faoliyat yakunlanganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
 o‘z imkoniyatlari va yoshi bilan bog‘liq jismoniy rivojlanish me’yorlariga
mos ravishda jismoniy faollik ko‘rsatadi;
 turli   harakatchanlik   faolligini   uyg‘un   ravishda   va   maqsadli   bajarishni
biladi;
 turli   hayotiy   va   o‘quv   vaziyatlarida   mayda   motorika   ko‘nikmalaridan
foydalanadi;
24  o‘z harakatlarini hissiyot va sezgi organlari yordamida boshqaradi;
 shaxsiy gigiena malakalarini qo‘llaydi;
 sog‘lom turmush tarzi va ovqatlanish asoslarini biladi;
 xavfsiz hayotiy faoliyat asoslari qoidalariga rioya qiladi.
«Ijtimoiy-hissiy rivojlanish» sohasi kompetensiyalari
  «Ijtimoiy-hissiy   rivojlanish»   sohasidagi   o‘quv-tarbiyaviy   faoliyat   yakuniga
etganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
 o‘z   «Men»i   va   boshqa   insonlarning   hayotiy   faoliyat   muhitidagi   roli
to‘g‘risida tasavvurga ega bo‘ladi;
 o‘z hissiyotlarini boshqaradi va ularni vaziyatga mos ravishda ifodalaydi;
 o‘zgalarning hissiyotlarini farqlaydi va ularga mos ravishda javob beradi;
 kattalar va tengdoshlar bilan vaziyatga mos ravishda muloqot qiladi;
 murakkab vaziyatlardan konstruktiv chiqish yo‘llarini topadi.
« Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari» sohasi kompetensiyalari
 «Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari» sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat
yakuniga etganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
 nutqni eshitadi va tushunadi;
 o‘z   nutqida   to‘g‘ri   talaffuz,   qulay   grammatik   shakllar   va   xilma-xil
gap konstruksiyalaridan foydalanadi;
 ikkinchi tilni o‘rganishga qiziqish namoyon qiladi;
 ikkinchi tilni egallash bo‘yicha dastlabki bilimlarini ko‘rsatadi;
 badiiy adabiyot asarlariga qiziqish namoyon qiladi;
25  so‘zning lug‘aviy, bo‘g‘inli va fonetik tuzilishi to‘g‘risida tasavvurga
ega bo‘ladi;
 turli   ma’no   shakllarini   mustaqil   ravishda   tuzish   va   so‘zlab   berishni
biladi;
 yozishning   dastlabki   malakalari   va   vositalaridan   foydalanishni
biladi.
  «Bilish jarayonining rivojlanishi» sohasi kompetensiyalari
  Bilish   jarayonining   rivojlanishi   sohasidagi   o‘quv-tarbiyaviy   faoliyat   yakuniga
etganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
 bilim olishga faol qiziqishni namoyon etadi;
 o‘quv va hayotiy faoliyat uchun axborotni mustaqil ravishda topadi va undan
foydalanadi;
 predmetlar,   voqealar   va   ko‘rinishlar   o‘rtasidagi   oddiy   aloqalarni   tushunadi
va ularni yaxlit bir butunlik sifatida idrok qiladi;
 raqamlar, hisob-kitobni biladi va ularni hayotda qo‘llaydi;
 makon, shakl va vaqtga mos ravishda ish tutadi;
 elementar matematik hisoblashlarni amalga oshiradi;
 atrof   muhitdagi   voqea-hodisalar   va   ko‘rinishlarni   kuzatadi   hamda   tadqiq
qiladi;
 atrof   muhitga   nisbatan   ehtiyotkorona   va   g‘amxo‘r   munosabatni   namoyon
etadi.
  «Ijodiy rivojlanish» sohasi kompetensiyalari
           «Ijodkorlik» sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat yakuniga etganidan so‘ng
6-7 yoshli bola:
 san’at va madaniyatga qiziqish namoyon qiladi;
 milliy   an’analarni   qadrlaydi   va   ularni   kundalik   hayotning   bir   qismi
sifatida idrok etadi;
 san’atning muayyan turini afzal ko‘rishini mustaqil ravishda ifodalaydi;
 olingan   bilim   va   ko‘nikmalardan   turli   hayotiy   vaziyatlarda   o‘z   ijodiy
rejalarini tuzish va tatbiq qilish uchun foydalanadi;
26  insonning dunyoni o‘zgartirishdagi yaratuvchanlik rolini tushunadi.
 O‘quv-tarbiyaviy faoliyat
                        O‘quv-tarbiyaviy   faoliyat   O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktab
yoshidagi   bolalarni   rivojlantirishga   oid   davlat   talablari   asosida   amalga   oshiriladi.
Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   o‘quv   va   tarbiyaviy   faoliyatini   o‘quv   yillari
bo‘yicha tashkil qiladi.  O‘quv yili 2 sentyabrda boshlanadi va 31 maygacha davom
etadi.
1 iyundan 31 avgustgacha MTTda yozgi sog‘lomlashtirish davri tashkil etiladi.
O‘quv-tarbiyaviy   faoliyat   guruhning   kundalik   ish   tartibiga   tayanadi   va   unda
pedagog   tomonidan   rejalashtirilgan   kundalik   harakatlar,   bolalar   o‘yinlari,   bo‘sh
vaqt va o‘quv-tarbiyaviy faoliyat turlari navbatma-navbat amalga oshiriladi.O‘quv-
tarbiyaviy   faoliyat   ta’lim   va   ijtimoiy   ehtiyojlar   (salomatlik,   ovqatlanish   va
xavfsizlik)ni   qondirish   maqsadida   bolaning   yoshi   va   individual   rivojlanishiga
asoslanuvchi  o‘quv rejasiga  muvofiq olib boriladi. O‘quv-tarbiyaviy faoliyat bola
hayoti   va   uning   atrofini   o‘rab   turgan   muhitdan   kelib   chiquvchi   yagona   bir   butun
mavzuga   birlashtiriladi.   O‘quv-tarbiyaviy   faoliyatni   rejalashtirish   ta’lim
sharoitlariga   bog‘liq   holda   integratsiya,   xilma-xillik   va   moslashuvchanlik
tamoyillaridan tarkib topadi.
O‘quv-tarbiyaviy faoliyatda quyidagi rejalashtirish turlari mavjud:
 yillik mavzuli (tematik);
 haftalik.
Rejalashtirishda faoliyatning maqsadlari, mavzusi, mazmuni va turlari ifodalanadi.
Faoliyat   turini   tanlashda   nafaqat   o‘quv-tarbiyaviy   faoliyatning   umumiy
maqsadlari,   balki   rivojlanish   sohalari   bo‘yicha   maqsadlar,   faoliyat   mazmuni   va
turlarini integratsiyalash ham hisobga olinadi.
Rejalashtirishda   kun   tartibini   hisobga   olish   zarur.   Kun   tartibi   ish   sur’atini
belgilaydi   va   bolaga   bir   faoliyatdan   boshqasiga   oson   o‘tishda   yordam   berishi
lozim. SHuni yodda tutish joizki, o‘yin maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy
faoliyati   hisoblanadi.   Kun   tartibini   tuzishda   kunduzgi   uyqu,   dam   olish   vaqti   va
sayrga chiqish vaqti hisobga olinadi.
27 Yillik mavzuli rejada har  bir yosh guruhi uchun oy mavzulari va hafta mavzulari
aks   ettiriladi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   hudud   yoki   boshqa   xususiyatlarni
hisobga   olgan   holda   o‘zining   yillik   mavzuli   rejasini   tuzishga   haqli.   Mazkur
mavzuli   reja   maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   «Pedagogik   kengashi»da
tasdiqlanadi.
                        Haftalik   reja   yillik   mavzuli   rejaga   asoslanadi   va   haftaning   kichik
mavzulari,   shuningdek,   mazkur   mavzu   bo‘yicha   o‘tkaziladigan   tadbirlarni   o‘z
ichiga oladi.
               Haftalik reja barcha rivojlanish sohalari bo‘yicha maqsadlarni belgilash,
tegishli   markazlarni   tayyorlash,   mashg‘ulotlarni   hafta   mavzusiga   mos   ravishda
taqsimlashga yo‘naltirilgan. Hafta mavzusi barcha erkin faoliyat markazlari orqali
o‘tishi   lozim.   Haftalik   rejada   guruhdagi   va   sayr   vaqtidagi   didaktik   va   harakatli
o‘yinlar   rejalashtiriladi.   Bolalar   bilan   olib   boriladigan   ishning   mazmuni   va
izchilligi   faoliyat   turi   (faol   faoliyat   /   passiv   faoliyat;   individual   faoliyat   /   kichik
guruhda   /   katta   guruhda;   tarbiyachi   rahbarligi   ostida   o‘tadigan   faoliyat   /   bola
rahbarligi ostida o‘tadigan faoliyat) va uni o‘tkazish joyi (xona ichidagi  faoliyat /
ko‘chadagi faoliyat)ni hisobga olgan holda rejalashtirilishi kerak.
Haftalik reja xilma-xil va moslashuvchan bo‘lishi lozim. Boshqacha aytganda, ob-
havo   o‘zgarishi   va   bolaning   qiziquvchanligini   hisobga   olgan   holda
rejalashtirilayotgan   faoliyat   boshqasiga   almashtirilishi   yoki   faollik   vaqti   biroz
ko‘proq   yoxud   kamroq   vaqtga   mo‘ljallanishi   mumkin.   Masalan,   agar   tarbiyachi
bahorgi gullagan bog‘ga borishni rejalashtirgan bo‘lsa-yu, ob-havo juda yomg‘irli
bo‘lsa,   bu   tadbirni   xonada   o‘tkazishning   imkoni   bo‘lgan   boshqa   tadbirga
almashtirishi mumkin.
  Haftalik   reja   —   bu   tarbiyachining   ish   jurnali   va   mashg‘ulotlar   ishlanmasidan
tashkil topadi. Tarbiyachining ish jurnali quyidagi bo‘limlarni o‘z ichiga oladi:
 titul varag‘i;
 guruhning iliq va sovuq davrdagi kun tartibi;
 ertalabki badan tarbiya kompleksi;
28  guruhda   sentyabrdan   avgustgacha   bo‘lgan   ta’lim   jarayonini   rejalashtirish
tarkibiga ertalabki suhbat, sayr, kunning ikkinchi yarmi kiradi;
 haftalik ish tahlili;
 ilovalar.
  Mashg‘ulotlar konspektlarida maqsad, faoliyatning qisqacha ta’rifi, zarur jihozlar
ifodalanadi.   Mazkur   konspektlar   tavsiyaviy   hususiyatga   ega   va   tarbiyachi
tomonidan ijodiy o‘zgartirilishi mumkin.
               Davlat o‘quv dasturi bola rivojiga individual yondashuv, uning shaxsini
hurmat qilish, uning manfaatlari, ehtiyojlari va rivojlanish darajasini hisobga olish,
hissiy   qulaylik   borasida   g‘amxo‘rlik   qilish,   erkin   ijodiy   o‘zini   o‘zi   ko‘rsatishi
uchun sharoitlar yaratishga intilishni nazarda tutadi. Rejalashtirish bilan birga bola
rivojlanishini   kuzatib   borish   pedagog   faoliyatida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Pedagog   bolani   va   uning   o‘zini   tutishi   sabablarini   yaxshiroq   tushunish,   bola
rivojini,   uning   ichki   dunyosini   ko‘rish,   qo‘llab-quvvatlash,   rivojlanish   yo‘llarini
belgilash, ehtiyoj va manfaatlarini aniqlash uchun bola hayotini muntazam kuzatib
boradi.   Pedagogik   kuzatuvlar   asosida   ta’lim   faoliyatini   rejalashtirish   ishlab
chiqiladi   va   takomillashtirib   boriladi.Bolaning   individual   rivojlanishini   kuzatish
uchun O‘zbekiston Respublikasining ilk va maktab yoshidagi bolalar rivojlanishiga
oid   Davlat   talablarida   aks   ettirilgan   sohalar   va   soha   ostilari   hamda   kutilayotgan
natijalar,   olingan   malaka   va   ko‘nikmalar   tahlil   qilinadi.     Bolaning   rivojlanish
xaritasi   3   dan   7   yoshgacha   bo‘lgan   davrni   o‘z   ichiga   oladi,   har   bir   bola   uchun
individual   tarzda   yiliga   uch   marta   to‘ldiriladi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotidan
chiqishda   6-7   yoshdagi   bolaning   maktabga   tayyorlik   xaritasi   to‘ldiriladi   (faqat
maktabgacha   tashkilot   bitiruvchilari   uchun).Maktabga   tayyorlik   deganda   bolada
umumiy   kompetensiyalar   va   rivojlanish   sohalari   kompetensiyalarining
shakllanganligi   tushuniladi.   Bu   xarita   maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   har   bir
bitiruvchisi   uchun   to‘ldiriladi.   Unda   Davlat   dasturiga   muvofiq   rivojlanishning
beshta   sohasi   (bola   kompetensiyalari)   bo‘yicha   kutilayotgan   natijalar
ifodalanadi.Tarbiyachiga   u   yoki   bu   natija   qanday   darajada   aks   etayotganini
belgilash   taklif   etiladi.   Rivojlanishning   beshta   sohasi   (bola   kompetensiyalari)
29 umumlashtiriladi   va   tavsiya   hamda   takliflar   ko‘rinishida   ota-onalar   e’tiboriga
havola etiladi.
 Rivojlantiruvchi muhitni tashkil qilish
                  Maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   rivojlantiruvchi   muhitni   tashkil   etishda
bolalarning   o‘ziga   xos   belgilarga   ega   bo‘lgan   yoshga   doir   xususiyatlari   va
ehtiyojlarini hisobga olish muhim ahamiyat kasb etadi.
 Rivojlantiruvchi muhit mazmuni:
 maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   ko‘rgazmali-rivojlantiruvchi   muhiti
mazmuni   madaniy-tarixiy   qadriyatlarga:   milliy   va   mintaqaviy   an’analar;
tabiat, iqlimdan kelib chiquvchi xususiyatlarga mos bo‘lishi lozim;
 muhit   mazmuni   birlamchi   dunyoqarash   asoslarini   shakllantirish,   bolaning
muvaffaqiyatli ijtimoiy moslashuviga yordam berishi lozim.
Xulosa
Ta'lim   dasturida   amalga   oshiriladigan   maqsadlar   umumiy   ta'lim
maqsadlarini aniqlashtirishni nazarda tutgan holda turlicha bo'lishi mumkin, biroq
uning   aniq   variantidan   qat'iy   nazar   tarbiyalanuvchilarni   o'qitish,   tarbiyalash,
rivojlantirish   va   sog'lomlashtirish   uchun   shart-sharoitlarni   amalga   oshirishga
qaratilgan.   MTTning   maqsad   va   vazifalari   uning   Nizomi   hamda   amalga
oshiriladigan   dasturlar   va   texnologiyalarga   muvofiq   ravishda
belgilanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabga tayyorlashda   “Ilk Qadam”
dasturining ahamiyati shundan iboratki, u bolada erkinlik hissining shakllanishida,
o‘z-o‘ziga   bo‘lgan ishonch, mustaqil fikrlash, erkin ijod qila olish, vatanparvarlik,
mehnatsevarlik,   kattalarga   bo‘lgan   hurmat   kabi   xislatlarni   rivojlantirishni   o‘z
ichiga   oladi.   Ushbu   dastur   amaliyotda,   Koreya   texnologiyasi   asosida   andoza
sifatida   o‘rganilib   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   mashg‘ulotlar   jarayoniga
tadbiq   etildi   va   bugungi   kun   tarbiyachisiga   ulkan   mas‘uliyat   yuklaydi.
Pedagoglarni   malakasini   oshirishda   jahon   andozalariga   mos   yangiliklarni   o‘z
30 vaqtida   o‘zlashtirish   va   uni   pedagogik   jarayonda   uzviy   qo‘llash   “Ilk   Qadam”
dasturining   asosiy negizi hisoblanadi.
                      “Ilk   Qadam”   davlat   o‘quv   dasturiga   muvofiq   uning   har   tomonlama   va
barkamol   rivojlanishi   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish   maqsad   qilib   olingan.
O‘quv-tarbiyaviy   jarayonning   maqsadi   esa   bolalarda   umumiy   asosiy
kompetensiyalar   va   rivojlanish   sohalari   kompetensiyalarini   shakllantirish   uchun
tegishli sharoitlar yaratishdan iboratdir.   Ushbu o‘quv dasturi birinchi bobi umumiy
qoidalar sanalib, birinchi bandida, O‘zbekiston   Respublikasi  hududida joylashgan
quyidagi   ta’lim   tashkilotlarida   qo‘llanilishi   va   ta’lim   tashkilotlarida   o‘quv
dasturlarini   yaratish   uchun   majburiy   hujjat   ekanligi,   ta’lim   tashkilotining   ishchi
o‘quv   dasturi   tashkilot   pedagoglari   tomonidan   ota-onalarni   jalb   etgan   holda
tuzilishi va   amaldagi qonunchilik tartibida tasdiqlanishi ko‘rsatib o‘tilgan. Ikkinchi
bandda   maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   maqsad   va   vazifalari   haqida
ma’lumotlar   o‘z   aksini   topgan.O‘quv   dasturining   ikkinchi   bobi   5-banddan   iborat
bo‘lib, maktabgacha ta’lim tashkilot ta’lim   jarayonining maqsad va tamoyillari aks
etgan: maktabgacha ta’lim tashkiloti ta’lim   jarayonining maqsadlari; maktabgacha
ta’lim   tashkilotida   ta’lim   jarayonini   tashkil   qilish   tamoyillari;   Qo‘shimcha   ta’lim
xizmatlarini   tashkil   qilish;   Alohida   ehtiyojga   ega   bo‘lgan   bolalar   uchun
mo‘ljallangan   ta’lim   faoliyati;   Ota-onalar   bilan   hamkorlik   jarayonlarini   qamrab
olgan.
                    O‘quv   dasturining  uchinchi   bobi   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga  ta’lim
berishda   kompetensiyaviy   yondashuv   haqida   fikrlar   bildirilgan   bo‘lib,   2-bandni
qamrab   olgan:   I.Maktabgacha   yoshdagi   (6-7   yosh)   bolaning   umumiy   muhim
kompetensiyalari   bunga:   Kommunikativ   kompetensiya;   O‘yin   kompetensiyasi;
Ijtimoiy   kompetensiya;   Bilish   kompetensiyasi.II.Bolaning   rivojlanish   sohalari
kompetensiyalari   ham   o‘z   navbatida   bir   necha   turlarga   bo‘linadi:   “Jismoniy
rivojlanish   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish”   sohasi   kompetensiyalari;
“Ijtimoiy-hissiy   rivojlanish”   sohasi   kompetensiyalari;   “Nutq,   muloqot,   o‘qish   va
yozish   malakalari”   sohasi   kompetensiyalari;   “Bilish   jarayonining   rivojlanishi”
sohasi   kompetensiyalari;   “Ijodiy   rivojlanish”   sohasi   kompetensiyalari.   To‘rtinchi
31 bobi   o‘quv-tarbiyaviy   jarayon   o‘z   ichiga   olgan   bo‘lib,   «O‘zbekiston
Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga   qo‘yilgan
davlat   talablari»   asosida   amalga   oshirilishi,   o‘quv-tarbiyaviy   jarayonni
rejalashtirish   haqida   fikrlar   bayon   etilgan.Beshinchi   bobi   bolaning   rivojlanish
sohalari   bo‘yicha   yutuqlari   hisoblanadi.   Bolaning   rivojlanish   xaritasi   3   dan   7
yoshgacha   bo‘lgan   davrni   o‘z   ichiga   oladi,   har   bir   bola   uchun   individual   tarzda
yiliga uch marta to‘ldirilishi va 6-7 yoshli bolalarning maktabga tayyorlik   xaritasi
faqat   maktabgacha   ta’lim   tashkilot   bitiruvchilari   uchungina   to‘diriladi.   Oltinchi
bobi   rivojlantiruvchi   muhitni   tashkil   qilish   hisoblanadi.   Maktabgacha   ta’lim
tashkilotida   rivojlantiruvchi   muhitni   tashkil   etishda   bolalarning   o‘ziga   xos
belgilarga   ega   bo‘lgan   yoshga   doir   xususiyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olish
muhim   ahmiyat   kasb   etadi.   Yettinchi   bobi   Davlat   o‘quv   dasturiga   ilovalar   ya’ni
maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   ta’lim   dasturini   tuzish   bo‘yicha   tavsiyalar   iborat.
Bugungi   kunda   maktabgacha   ta’lim   tizimida   qator   islohotlar   o‘tkazilmoqda,
ularning   bari   bolalar   va   pedagoglar   manfaatlari   yo‘lida   xizmat   qilishiga,
shuningdek   maktabgacha   ta’lim   sifatini   yaxshilashga   qaratilgan.   Maktabgacha
ta’lim   vazirligining   tashkil   etilishi   maktabgacha   ta’lim   sohasida   yagona   davlat
siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   bilan   bir   qatorda,   respublikamizda
maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   maktabgacha   ta’lim   tashkilotiga   qamrab   olishga
hamda   ta’lim   jarayoniga   endi   kirib   kelayotgan   kichik   yoshli   bolalarni   har
tomonlama qo‘llab-quvvatlashdek   ma’suliyatli vazifani belgilab berdi.                   
Shunday   qilib,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim   jarayonini
takomillashtirish   muammosining   yechim   yo‘llaridan   biri,   eng   avvalo,   o‘qitish   va
tarbiyalashning innovasion metodlarini amaliyotga joriy qilish – ta’lim jarayoniga
tarbiyalanuvchi   shaxsi   va   individualligiga   yo‘naltirilgan   o‘qitishning   innovasion
texnologiyalarini   ta’lim-tarbiya   jarayonida   qo‘llanilishidir.   Maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida bolalarni interaktiv didaktik o‘yinlar va   materiallar asosida o‘qitish
– bola shaxsiga yo‘naltirilgan ta’limni tashkil etish   imkonini beradi. Bunday o‘quv
mashg‘ulotlari   bolalarda   katta   qiziqish   uyg‘otib,   o‘yin   davomida   ortiqcha
zo‘riqishlarsiz mantiqiy hamda ijodiy fikrlash rivojlanadi,   ijtimoiy faollik va axloq
32 me’yorlariga   rioya   qilish   ko‘nikmalari   tarbiyalanadi,   tabiiy   va   ijtimoiy   muhit
to‘g‘risidagi   tasavvurlari   tartibga   solinadi   va   tushunchalarni   to‘g‘ri   shakllanishi
ta’minlanadi. Buning uchun tarbiyachi maktabgacha yoshdagi bolalarni   o‘qitishda
ularning   o‘zlari   mustaqil   ravishda   emas,   balki   kattalar   yordamida   va   rahbarligida
nima qila olishlariga e’tibor qaratishi kerak bo‘ladi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1."Ilk   qadam"   davlat   o'quv   dasturi   O'zbekiston   Respublikasi
Maktabgacha   ta'lim vazirligining 2018-yil 7-iyuldagi 4-sonli hay'at yig'ilishi qarori
bilan   tasdiqlangan va nashr etilgan.
2.Мактабгача   ёшдаги   болалар   илк   ривожланишига   қўйиладиган
Давлат   талаблари.
3.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M   Mirziyoyev   tomonidan
2019-yil   20-martda “Yoshlar  ma’naviyatini  yuksaltirish  va ularning bo‘sh vaqtini
mazmunli   tashkil etish bo‘yicha 5 ta muhim tashabbus
4.Maktabgacha ta'lim muassasalarida qisqa muddatli guruhlar faoliyatini
tashkil   etishda tarbiyachilarni tayyorlash bo'yicha trening moduli. T.: 2017-y.
5."Bolangiz   maktabga   tayyormi?"   O'z.   Res.   Xalq   ta'limi   vazirligi
Respublika   ta'lim markazi, Ma'rifat-Madadkor nashriyoti.
33 ILOVA
Namunav iy  o‘quv  reja
Kichik (3 yoshdan 4 yoshgacha) guruhdagi bolalar faoliyati turlarining
taxminiy miqdori
34 O‘rta (4 yoshdan 5 yoshgacha) guruhdagi bolalar faoliyati turlarining
taxminiy miqdori
35 Katta (5 yoshdan 6 yoshgacha) guruhdagi bolalar faoliyati turlarining
taxminiy miqdori
36 Maktabga tayyorlov (6 yoshdan 7 yoshgacha) guruhdagi bolalar faoliyati
turlarining taxminiy miqdori
37 Mak t abgacha t a’lim v a t arbiy aning muqobil shak llari guruhlarida
amalga oshiriladigan bolalar faoliy at i t urlarining t axminiy  miqdori
38 Namunaviy yillik mavzuli reja
39 40 41

Maktabgacha ta'lim tashkiloti ta'lim dasturini ishlab chiqish

Mundarija 

 

Kirish……………………………………………………………………………4

 I bob. Maktabgacha ta'lim tashkiloti ta'lim dasturi……………………..………5

1.1-§.“Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi………………………………………….5

1.2-§. Davlat o’quv dasturining qo’llanilishi…………………………………....12

II BOB.MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsad va tamoyillari…………...15

2.1-§. MTT ta’lim va tarbiya jarayonining maqsadi va tashkil etish tamoyillari…………………………………………………………………….…15

2.2-§.Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim berishda kompetensiyaviy yondashuv…………………………………………………………………….…21

Xulosa …………………………………………………………………………..30

Foydalanilgan  adabiyotlar………………………………………….…………..33

Ilovalar…………………………………………………………………………..34